NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة منقول انقضاض الأسود [وتربعت في عرين الأسد] (للكاتبة ندى محمود) | السلسلة الثالثة | خمسة عشر جزء 30/11/2023

ناقد بناء

مشرف قسم التعارف
طاقم الإدارة
مشرف
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
إنضم
17 ديسمبر 2021
المشاركات
8,828
مستوى التفاعل
2,862
الإقامة
بلاد واسعة
نقاط
15,890
الجنس
ذكر
الدولة
كندا
توجه جنسي
أنجذب للإناث
➤السابقة




1

صباحًا٢ نقطةكانت سيلين تتجول بين الأشجار الخضراء مُختلفة الأنواع وهي تتمسك بذراعي سليم كي لا تقع٢ نقطة _مُنشغلة بالتطلع علي الأزهار و الأشجار حتي أفاقت علي صوته وهو يُردف قائلًا :-
, _تعالي يا سيلا٢ نقطة نقعد علي المرجيحة اللي هناك دي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أومأت له بموافقة وهي تبتسم بطفولة٢ نقطة أجلسها علي الأرجوحه و جلس جانبها مُحاوطًا إياها من خصرها كي لا تقع٢ نقطة فإستندت هي بدورها علي كتفه ،، ظلوا علي تِلك الحالة لدقائق حتي قاطعهم عُدي وهو يُردف قائلًا :-
, _واللّٰه عال يا أُستاذ سليم ،،بتستفرد ب بنتي بقي دي أخرتها٢ نقطة٢ علامة التعجب
, قالها بنبره شبه مُتهكمه ،،نظر إليه سليم بحاجب مرفوع و أردف قائلًا :-
, سليم ببراءه :-
, _في إيه يا خالو ،انا كُنت بسندها علشان ماتوقعش٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عُدي بغيظ :-
, _لا واللّٰه ،تقوم حاضنها كده عيني عينك٢ نقطة٢ علامة التعجب
, سليم بتلقائيه :-
, _أومال أسيبها تقع يعني٢ نقطة ؟٣ علامة التعجب
, _لا يا أخويا أحضنها علشان ماتوقعش٢ نقطة٢ علامة التعجب
, قالها وهو يتجه إليهم و يحمل صغيرته بين ذراعيه والتي كانت تنظر لهم بعدم فهم٢ نقطة _ نظر لأثرهم بإندهاش من تصرفات "عُدي" والتي تُظهر غيرته علي طفلته بوضوح٢ نقطة٢ علامة التعجب _ و صعد سريعًا إلي غُرفته٢ نقطة٦ علامة التعجب
.
, _٢ نقطة بعد مرور ساعة٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطة في غُرفه سليم٢ نقطة٢ علامة التعجب
, جالس علي مقعده يستذكر دروسه بتركيز شديد ،،قاطعه إقتحام أحدهم للغُرفه ف إتسعت عينيه بغضب ولكنه تلاشي ما إن رأي حبيبته الصغيرة٢ نقطة _إقتربت منه و دموعها علي وجنتيها ف حملها و أجلسها علي مكتبه الصغير ونظر إليها بإستغراب من بكاءها و أردف قائلًا :-
, _مالك يا سيلا؟؟ ،،بتعيطي ليه٢ نقطة ؟؟٣ علامة التعجب
, أردفت من بين دموعها قائله :-
, _بابي زعقلي جامد عيشان(علشان) كُنت عايزاه يلاعبني وهو ميضيش( مرضيش) ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كبح ضحكته بصعوبة و أردف قائلًا :-
, _هو ده اللي مزعلك٢ نقطة ؟٣ علامة التعجب
, أومأت برأسها إيجابًا٢ نقطة فإبتسم لها بحُب وهو يمد يده ناحية وجهها الصغير يُكفكف دموعها و أردف قائلًا :-
, سليم بإبتسامه :-
, _طيب خلاص متزعليش ،،إيه رأيك تاخدي الورقة دي و الألوان دي تلعبي بيهم لحد ما أخلص ال Home Work بتاع المدرسة ،ماشي٢ نقطة ؟؟٣ علامة التعجب
, إبتسمت له بسعادة وهي تأخذ «الورقة و الألوان» من بين يديه و تركض سريعًا ناحية الأرضية لتبدأ بعملها الصغير وسط مراقبته لها٢ نقطة٥ علامة التعجب
.
, _٢ نقطة في نفس الوقت٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطة في ڤيلا ريّان٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _تمام يا دكتور ،،في معادنا إن شاء اللّٰه٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٨ العلامة النجمية
, _أكيد طبعًا ،هيكون معانا المرادي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _١٥ العلامة النجمية
, _تمام يا دكتور ،،مع ألف سلامة٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أغلقت "نيره" الخط بعد أن إنتهت من مكالمتها مع الطبيب٢ نقطة _تنهدت بأريحية وهي تنظر إلي صغيرها بأمل واضح بنظراتها وهمست قائله :-
, نيره بأمل و دعاء :-
, _يارب انا رامية كُل حمولي عليك ،،إشفهولي يارب٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إنتقلت بنظرها مره أخري إليه وهي تُناظره بحنان أموي٢ نقطة٦ علامة التعجب
, ٢٨ العلامة النجمية
, يجلس علي مقعده الوثير الموجود بأحد أركان ذاك المكتب وهو يُنفث سيجارته بشرود٢ نقطة _بينما تطلع إليه بكراهية شديده و نظراتها تكاد تلتهمه ،،نظر إليها فجأه و أردف قائلًا :-
, الرجل بخُبث :-
, _هااا يا سوسو قولتي إيه ؟،،هتنفذي ولا٢ نقطة إنتي عارفة انا ممكن أعمل إيه في حالة رفضك لطلبي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نفخت بنفاذ صبر وهي تنظر إليه مُردده بغيظ :-
, _قولتلك للمره المليون لا و ألف لا٢ نقطة٢ علامة التعجب
, الرجل بمكر :-
, _يبقي إنتي اللي إختارتي يا سوسو٢ نقطة٢ علامة التعجب
, قطبت جبينها بعدم فهم لمغزي حديثه٢ نقطة _بينما رفع هو سماعة هاتف المكتب الأرضي و إنتظر الرد٢ نقطة وبعد ثوانٍ أتاه الرد من الطرف الأخر،، فأردف قائلًا :-
, _نفذ يا جلال اللي أمرتك بيه٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _١٤ العلامة النجمية
, _زي ما قولتلك يا جلال ومن غير رغي كتير ،،سلام٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أغلق الخط بعد أن أملي علي أحد رجاله أوامره والتي لا رجعة فيها٢ نقطة نظرت إليه "سيرين" بهلع وهي تُردف قائله :-
, سيرين بهلع :-
, _أنتَ هتعمل إيه٢ نقطة ؟؟٤ علامة التعجب
, الرجل ببرود :-
, _بعت رجالتي يعملوا اللازم مع بنتك المصونة طالما إنتي رافضة طلبي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, سيرين بوهن :-
, لا كله إلا بنتي٢ نقطةأنتَ عايز مني إيه غير اللي عملته فيا وفي أخويا٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إبتسم هو بخُبث و نهض عن مقعده ،،إقترب منها حتي وقف أمامها و أمسك بخُصلات شعرها الباردة٢ نقطة و أردف قائلًا :-
, _يبقي تنفذي طلبي يا سوسو وانا هخلي رجالتي ينسحبوا من بيتك٢ نقطة _ها إيه رأيك٢ نقطة ؟٣ علامة التعجب
, خارت قواها بعد نطقه لتِلك الكلمات القاتلة بالنسبة لها٢ نقطة _جلست علي أرضية المكتب و أردفت قائله :-
, سيرين بإستسلام :-
, _خلاص٢ نقطة موافقة٢ نقطة آآآآآ موافقة علي كُل اللي طلبته٢ نقطة بس أرجوك إبعدهم عن بنتي٢ نقطة أرجوك٢ نقطة٢ علامة التعجب
, الرجل بإنتصار :-
, _أيوه كده تعجبيني يا سوسو٢ نقطة ،يالااا يا حبيبتي علي شغلك يالااا٢ نقطة _وإبقي إستني مني مُكالمة علشان أديكي الأوكي و تنفذي إتفاقنا٢ نقطة٢ علامة التعجب
,
, سيرين بوهن :-
, _ماشي٢ نقطة ماشي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نهضت مسرعة و دلفت خارج المكتب وهي تتسارع بخطواتها بعيدًا عن براثن ذلك الثعلب٢ نقطة٤ علامة التعجب
, ٢٧ العلامة النجمية
, _٢ نقطة في المساء٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطة في غُرفه عاصم٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كانت "همس" متمددة علي ذراعي عاصم تبتسم في حُب٢ نقطة
, تزايد الحُب بينهم حتي أصبح كالسيول العاشقة٢ نقطة يصعُب إيقاف جريانها٢ نقطة فهل للعشق قوانين؟٢ علامة التعجب٢ نقطة
, رفع عاصم وجهه حتي أصبح الفاصل بين شفاهم عده سنتيمترات و أردف قائلًا :-
, عاصم بمشاكسه عابثه :-
, _إنتي طبعًا عارفة انا بحبك أد إيه٢ نقطةصح٢ نقطة ؟٢ علامة التعجب
, إستندت علي صدره بيداها و أردفت قائله :-
, _أممممم ؟٢ نقطة عارفة طبعًا٢ نقطة ،بس إيه لازمة السؤال ده دلوقتي٢ نقطة ؟؟٤ علامة التعجب
, عاصم بخُبث مُصطنع :-
, _أصلي بفكر أتجوز يا روحي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إتسعت حدقتيها بصدمه مما تفوه به و أردفت قائله :-
, _أنتَ قولت إيه٢ نقطة ؟؟٤ علامة التعجب
, عاصم مُكررًا حديثه :-
, _بفكر أتجوز يا حبيبتي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أبعدت يداها عن صدره و إشتعلت حدقتيها بغضب٢ نقطة _دفعته بعيدًا عنها بحركه غاضبة،، و أردفت قائله :-
, همس بغضب :-
, _نعممممممممممممممم٤ علامة التعجب ٢ نقطة عايز ت إيه٢ نقطةتتجوز ،،ده في أحلاااااامك يا حبيبي٢ نقطة٤ علامة التعجب
, كبح ضحكته بصعوبة و رسم قناع الضيق علي وجهه و أردف قائلًا :-
, عاصم بضيق مُصطنع :-
, _أصلك بقيتي تقيلة خالص يا روحي ،،وانا خلاص مابقاش فيا٢ نقطة أفضل أشيل فيكي _انا عايز صحتي يا حبيبتي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بحنق :-
, _أنتَ بتستهبل صح٣ علامة التعجب ٢ نقطة مين دي اللي تقيلة؟٣ علامة التعجب ،،ده انا أخف من الريشه٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم بتهكم :-
, _لا ماهو واضح فعلًا ،،شكلي خرفت علي كبر٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بتأييد :-
, _بالظبط كده ،،عجزت بدري بدري يا حبيبي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, جز علي أسنانه بغيظ٢ نقطة و فجأه تقوس فمه بإبتسامه ماكره ٢ نقطة نهض عاصم حتي أصبح فوقها تمامًا فإبتلعت ريقها بتوجس قائله :-
, _إيه يا عاصم مالك يا حبيبي انا كُنت بهزر معاك واللّٰه ،،إوعي تتهور يا بيبي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إنقض عليها فجأه يكاد يذبحها بجبروت عاشق مل الإنتظار أكثر٢ نقطة قبل أن يهمس لها بخُبث :-
, _بس بقي٢ نقطة سبيني أشوف شُغلي يا روحي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٣١ العلامة النجمية
, _٢ نقطة بعد مرور أسبوع٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطة في غُرفه عُدي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نهضت عن فراشها بتثاقل وهي تتمطع بكسل٢ نقطة نظرت إليه وجدته يقف أمام المرآة يعدل وضعية قميصه و ربطة عنقه _حدقت به بصمت٢ نقطة و أردفت فجأه :-
, _مش ناوي تقولي بقالك يومين برا البيت ليه٢ نقطة؟٢ علامة التعجب
, عُدي بجمود :-
, _شُغل يا حبيبتي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, وقفت أمامه فجأة٢ نقطة و أردفت قائله :-
, علياء بضيق :-
, _شُغل إيه اللي يخليك بعيد عن مراتك و بنتك يومين من غير إتصال حتي٢ نقطة ؟؟٦ علامة التعجب
, مال برأسه ناحيتها و طبع قُبلة علي وجنتيها و أردف قائلًا :-
, _أسف يا حبيبتي ،،وعد مش هتتكرر تاني ،،مع السلامة٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أنهي كلماته و إتجه إلي الأسفل وسط نظراتها الحانقة٢ نقطة٥ علامة التعجب
, ٢٥ العلامة النجمية
, _٢ نقطة بعد مرور ساعة٢ نقطة٢ علامة التعجب
, برضوه مش ناوي تقولها٢ نقطة ؟٢ علامة التعجب
, أردف عاصم بتِلك الكلمات ،،هز الأخير رأسه بنفي و أردف قائلًا :-
, _لا مش هقولها حاجة٢ نقطة لأنها لو عرفت مش بعيييد تهد المعبد فوق دماغ الكُل وانا مش ناقص٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم بجديه :-
, _بس أنتَ كده بتكتب أول سطور النهاية في علاقتكوا ،،علياء لو عرفت بالموضوع ده من برا مش هتعديها علي خير٢ نقطة الأفضل إنك تقولها بنفسك٢ نقطة٢ علامة التعجب
, حل ربطة عنقه بضجر و أردف قائلًا :-
, عُدي بحنق :-
, _عايزني أقولها إيه يعني٢ نقطة أقولها معلش يا بيبي انا إتجوزت عليكي و جبتلك ضرة٢ نقطة٢ علامة التعجب
 
٢


ُظُهرًا ٢ نقطةكانت "نيره" تجلس علي أحد مقاعد الإستقبال وهي تحتضن طفلها الصغير و بجوارها زوجها "ريّان" يربت علي ظهر صغيره ٢ نقطة_إستمعوا لصوت "الممرضة" تهتف بإسم صغيرهم ف نهضوا عن مقاعدهم و إتجهوا ناحية مكتب الطبيب ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةبعد مرور نصف ساعة ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إنتهي الطبيب من فحص "آسر" و عاد إلي مكتبه ،، عدلت "نيره" من وضعية ملابس "آسر" و إتجهت ناحية الطبيب حيث وجدته يتحدث مع "ريّان" بجدية شديده ٢ نقطةجلست علي المقعد المجاور لمقعد ريّان و نظرت إلي الطبيب و أردفت قائله :-
, _طمني يا دكتور حالته إتحسنت عن الأول مش كده ٢ نقطة؟؟٤ علامة التعجب
, تنحنح الطبيب بجدية و أردف قائلًا :-
, طبعًا حضرتك عارفة إن إكتشافنا للمرض كان في مرحلة متأخره و ده اللي سبب التأخير في التدخل الجراحي وده لأن نسبة نجاح العملية الجراحية 50% ،،بس دلوقتي أقدر أقولكم إن النسبة إرتفعت ب 40% و ده معناه إن نجاح العملية كبير جدًا ٢ نقطةبمعني إن دلوقتي تحديد ميعاد العملية هيكون في أقرب وقت إن شاء اللّٰه ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ريّان بلهفة :-
, _معني كده إن إبني هيخف ،صح يا دكتور٢ نقطة؟٤ علامة التعجب
, الطبيب بإيجاب :-
, _بالظبط يا ريّان بيه ،بس الأول ياخد الأدوية عادي جدًا ،،علشان وقت العملية يبقي في إطمئنان أكتر من الخوف ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نيره بسعادة :-
, _أكيييد ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نهض ريّان عن المقعد و صافح الطبيب بحرارة و إتجه إلي الخارج و لحقت زوجته به أيضًا و إتجهوا إلي ڤيلتهم ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٧ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي قصر الألفي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, لا يا همس ،،عُدي مابقاش طبيعي اليومين دول ٢ نقطةوكُل ما أسأله يتهرب مني بحجه الشغل ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أردفت علياء بتِلك الكلمات ،،نظرت إليها همس و أردفت قائله :-
, همس بهدوء :-
, _مش يمكن فعلًا مشغول ،،وعليه ضغط جامد في الشغل ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بضيق :-
, _لو كان كده كُنت هعرف أو كان وقتها قالي لما سألته ،،لكن تصرفاته مش طبيعية و كمان غيابه عن البيت يومين برا مريب و مش مطمنة أبدًا٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بإبتسامه هادئه :-
, _معلش حبيبتي ،،إنتي إسأليه تاني و تالت و رابع لحد ما يجاوبك جواب يريحك و يطمنك ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بقلق خفي :-
, _يارب فعلًا يكون ضغط شغل ٢ نقطة لكن لو غير كده هيبقالي رد فعل تاني خالص ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بهدوء :-
, _إن شاء اللّٰه خير ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نظرت علياء إلي صغيرتها وهي تلعب برفقة "سليم" بحنان و حُب ٢ نقطة٥ علامة التعجب
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعد مرور ساعتين ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, يقف أمام نافذه الغُرفه وهي يراقب غروب الشمس بشرود ٢ نقطةيُفكر في رده فعل زوجته عند علمها بزواجه من أخري ٢ نقطة_إحتضنته هي من الخلف و إستندت برأسها علي ظهره و أردفت قائله :-
, _حبيبي بتفكر في إيه ٢ نقطة؟؟٥ علامة التعجب
, أبعدها عنه بعنف و نظر إليها بغضب و أردف قائلًا :-
, _إبعدي عني بقي ٢ نقطةإنتي إيه مابتفهميش انا مش طايقك ٢ نقطةم ش ط ا ي ق ك ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, تجاهلت صراخه بها و حاوطت عنقه بيديها و إقتربت من أُذنه و همست قائله :-
, _ليه بس يا حبيبي ،،ده انا سالي حبيبتك أم إبنك اللي جاي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, دفعها بقوه بعيدًا عنه و أردف قائلًا :-
, عُدي بغضب :-
, _إخرسييي بقي ٢ نقطةمش عايز أسمع صوتك اللي بيعصبني ده ،،و بطلي حكاية إبني ٢ نقطةإبني دي ،علشان زهقت ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, خلعت روبها و رمته علي الأرضية ٢ نقطةو إقتربت منه بإغراء حتي وصلت إليه و أردفت قائله :-
, سالي بنعومة :-
, _صوتي ده هتسمعوا كتييير ٢ نقطةحتي في أحلامك ،،ولا مش هبطل أقول إبنك علشان ده الرابط بينا واللي عمره ما هيروح طول ما أنتَ جمبي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, تجاهل إغرائها المُتعمد له و أشاح بوجهه للناحية الأخري و أردف قائلًا :-
, _بلاش تعصبيني يا سالي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, لامست جانب عنقه بكف يدها و إقتربت من شفتيه و همست قائله :-
, _حاضر ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, قالتها بنعومة أذابته و جعلته غير واعي لشئ أخر ٢ نقطة،،إستجاب أخيرًا لإغرائتها المُتعمدة له و غاص بها إلي عالم أخر غير مُدرك ما يرتكبه بحق حبيبته و زوجته و أُم طفلته ٢ نقطةغير واعي لأي مرحلة ستوصله تِلك المرأة ٢ نقطةغير واعي لنواياها إتجاهه٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٣١ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي المساء ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كانت "سيرين" متمددة علي فراشها تحتضن إبنتها بحنان ٢ نقطة شردت فيما طلبه ذاك الرجل منها و تهديداته لها _ تذكرت قتله لأخيها بدم بارد ٢ نقطةيليه زوجها ،،لم تفعل شئ سوي أنها نُسِبت لأب جشع ٢ نقطةلا يفرق معه سوي المال فقط غير مُهتم لعائلته مما أدي لكُل تِلك الجرائم بعد موته و ترك ديونه الكثيره ورائه ،،طبعت قُبله علي جبين إبنتها وهمست قائله :-
, _سامحيني يا بنتي علي أي حاجة عملتها و هاعملها ٢ نقطةاللي بعمله ده علشان مصلحتك ٢ نقطةعلشان متتأذيش _ انا كده بحميكي يا رودينا٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٩ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي صباح اليوم التالي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي شركة الألفي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _يعني برضوه مش ناوي تقولي إيه اللي مغيرك كده ٢ نقطة؟٤ علامة التعجب
, أردفت علياء بتِلك الكلمات الغاضبة ،،إقترب منها عُدي و إحتضنها بهدوء و أردف قائلًا :-
, _معلش يا حبيبتي ٢ نقطةإستحمليني الفترة دي علشان خاطري ،،صدقيني هايجي اليوم اللي هجاوبك فيه علي كُل أسألتك ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بضيق :-
, _وهايجي إمتي اليوم ده إن شاء اللّٰه ٢ نقطة؟٤ علامة التعجب
, عُدي بهدوء مُصطنع :-
, _قريب ٢ نقطةقريب أوووي يا حبيبتي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بقلة حيلة :-
, _لما أشوف أخرتها معاك يا عُدي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
,
كود:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةفي نفس الوقت ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي مكتب عاصم ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كانت "همس" تجلس علي سطح المكتب أمامه وهو يمسك بيديها و ينظر إليها بحُب ،،حتي قاطعت هي ذلك الصمت و أردفت قائله :-
, _صحيح هو أنتَ متعرفش عُدي متغير ليه الفترة دي ٢ نقطة؟؟٤ علامة التعجب
, عاصم بتوتر :-
, _عادي يعني يا حبيبتي ٢ نقطة ضغط شغل مش أكتر٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _مُتأكد يا عاصم ٢ نقطة؟؟٤ علامة التعجب
, قالتها وهي تُضيق عينيها بشك ،،فضغط هو علي شفته السفلي بتوتر و أردف قائلًا :-
, _آآآآ ٢ نقطةأكييد طبعًا متأكد ،،عندك شك في ده ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بعدم تصديق :-
, _لا طبعًا مصدقة ٢ نقطةمصدقة ،،بس قلبي مقبوض مش عارفة ليه ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم بهدوء :-
, _خير يا حبيبتي خير ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, هزت برأسها في محاولة للتصديق ،،بينما يتطلع هو إليها بين الحين و الأخر ٢ نقطة٥ علامة التعجب
, ~~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةبعد مرور ساعة ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أخبرت السكرتارية عاصم بضرورة حضوره للإجتماع الخاص بشركة "٥ العلامة النجمية" الأجنبية ٢ نقطة فإضطر هو علي مضض حضور الإجتماع ٢ نقطة فأصرت همس علي الحضور معه فإضطر لأخذها هي الأخري وتركوا الصغار يلعبون بذاك الركن والذي خصصه عاصم لسليم من قبل ٢ نقطة٦ علامة التعجب
, ٣٤ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعد مرور عِده ساعات ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إستمر الإجتماع لأكثر من أربع ساعات حيث تم به عِده مناقشات و إتفاقيات كبيره مع تِلك الشركة ٢ نقطة سمع الجميع صوت صفارات الإنذار الخاصة بالشركة _ فإنتفضت "همس" من علي مقعدها بهلع وهي تنظر لزوجها بقلق ٢ نقطة_ وقف هو الأخر أمامها فأردفت هي قائله :-
, _هو إيه اللي بيحصل؟؟ ٢ نقطة إيه صوت الإنذارات ده ٢ نقطة؟؟٥ علامة التعجب
, عاصم بعدم فهم :-
, _مش عارف ٢ نقطة مش عارف ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إلتفت لأحد الموظفين و أردف قائلًا :-
, عاصم بلهجة أمر :-
, _روح شوفلي اللي بيحصل بالظبط ٢ نقطة و السبب في كده حسابه معايا عسير ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, الموظف بإنصياح :-
, _تحت أمرك يا فندم ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, غادر الموظف الغُرفه و إتجه للخارج لمعرفة سبب تِلك الإنذارات ٢ نقطة بينما إلتفتت "همس" إلي عاصم و أردفت قائله :-
, _أومال عُدي و علياء فين ٢ نقطة؟٤ علامة التعجب
, عاصم بإيجاب :-
, _أكييد في مكتبه ،،**** يستر ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةبعد ربع ساعة ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاد الموظف مره أخري إلي "غُرفه الإجتماعات" وهو يلتقط أنفاسه بصعوبة ،،فأردف عاصم قائلًا :-
, _إيه سبب الحريق اللي برا ،،وجاي منين٢ نقطة؟؟٥ علامة التعجب
, الموظف بتوتر :-
, _آآآآآآآ ٢ نقطةالحريق في ٢ نقطةفي مكتب حضرتك يا عاصم بيه ٢ نقطة٢ علامة التعجب, خارج القائمة
 
٣


مساءً ٢ نقطة كانت "همس" تنظر إلي صغيرها بحنان أُم ٢ نقطة_ مدت يدها وملست علي جبينه الصغير بخفة ،، تنهدت بعمق عِقب تذكرها لما حدث مُنذ ساعات ٢ نقطة حيثُ كادت أن تفقده بتِلك النيرآان _ تمددت جواره وهي تسحب ذاك الغطاء السميك علي جسدهما و أغمضت عينيها براحة كبيره٢ نقطة٢ علامة التعجب
,
كود:
~~~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةFlash Back٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إندلعت النيرآان بجميع زوايا المكتب ٢ نقطة حيثُ يختبيء الصغيران أسفل إحدي الآرائك الموجودة بالمكتب _ إلتهبت النيرآان محتويات المكتب بالكامل حتي وصلت إلي الركن الأخير بجانب باب المكتب ،، تعالت شهقاآاات "سيلين" وهي ترتجف من الخوف ٢ نقطة بينما أصبح وجه الإثنان شاحب بسبب تِلك النيرآاان المندلعة و خوفهم البادي علي وجوههما،،بدأ ذراعه يرتخي من علي جسدها وعيونه تنغلق بتلقائيه _ مرت دقيقة ٢ نقطةإثنان ٢ نقطةثلاثة _ و أخيرًا إنفتح الباب علي مصراعيه ،،دلف كُلًا من "عاصم و عُدي" إلي المكتب وأعينهم تجول أنحاء المكتب ٢ نقطة حتي وقعت عينيه "عُدي" عليهما فجذب إنتباه عاصم و إتجهوا سريعًا ناحيتهم ٢ نقطة_ جذب إنتباهه شحوب وجهه و عينيه المُغمضة بإسترخاء ٢ نقطةفإنتفض بهلع وحمله سريعًا بين ذراعيه و إتجه للخارج وكذلك فعل عُدي ٢ نقطة٤ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي الخارج ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إنتفضت كالملسوعة وهي تراه يحمله بين ذراعيه وجسده مرتخي تمامًا ٢ نقطة إقتربت منهم سريعًا و وضعت يدها علي وجه صغيرها الشاحب و أردفت قائله :-
, همس بقلق :-
, _إيه اللي حصل ؟ ،، وماله إبني مش بينطق ليه ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, عاصم بإختصار :-
, _مش وقته أسئله ٢ نقطة نطمن عليه الأول ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, قالها وهو يسير بإتجاه سيارته بالخارج ٢ نقطة إستقلها بعد أن وضعه بأحضان والدته و إنطلق سريعًا ناحية المشفي ٢ نقطة_ ولحق به عُدي كي يطمأن علي صغيرته٢ نقطة٤ علامة التعجب
, ~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةبعد مرور ساعة ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي المشفي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أخذ يجول الممر ذهابًا و عودة كالأسد الجريح وهو يبحث عن مأوي يحميه من بطش الإناس ٢ نقطة نيرآاان الغضب تشتعل داخله _ أعينه حاده كالصقر ،،وأخيرًا دلف الطبيب خارج إحدي غُرف الطوارئ فركض إليه بلهفة و أردف قائلًا :-
, عاصم بلهفة :-
, _إبني كويس صح ؟ ،،طمنا يا دكتور ٢ نقطة؟؟٤ علامة التعجب
, الطبيب بنبره عادية :-
, _إطمن يا أُستاذ ،إبن حضرتك بخير ،هو إختنق بس بسبب الحريق لكن مفيش أي مضاعفآاات ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بلهفة :-
, _طيب و بنتي ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, الطبيب بإيجاب :-
, _البنت كمان بخير و محصلهاش أي شئ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عُدي بهدوء :-
, _تمام ،،شُكرًا يا دكتور ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أومأ له الطبيب بهدوء و غادر من أمامهم لمتابعة عمله ،،بينما دلفوا أربعتهم للإطمئان علي الصغيران ٢ نقطة و عادوا إلي المنزل بعد إفاقتهم مباشرةً ٢ نقطة٤ علامة التعجب
,
كود:
~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةعودة إلي الوقت الحاضر ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, فتح الباب بهدوء و خطي ناحيتهم ببطء ٢ نقطة جلس جوارها علي الفراش و إقترب من أُذنها وهمس قائلًا :-
, _حبيبي ،، قومي نامي في أوضتنا ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, تململت في نومتها و فتحت عينيها بكسل و نظرت إليه و أردفت قائله :-
, همس بخفوت :-
, _سيبني أنآاام هنا جمبه ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم بإعتراض :-
, _بس آآآآ ٢ نقطة
, قاطعته بوضع يدها علي شفتيه وهي تسحبه قُربها باليد الآخري و تهمس قائله :-
, _شششششش ٢ نقطةنآاام أنتَ هنآاا وخلاااص٢ نقطة٢ علامة التعجب
, تنهد بآسي و أغمض عينيه بإستسلام ٢ نقطة٤ علامة التعجب
, ٢٧ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي صباح اليوم التالي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي غُرفه عُدي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إيه البرود اللي بقيت فيه ده ،،أنتَ مابقتش طبيعي خالص ٢ نقطة؟٤ علامة التعجب
, أردفت علياء بتِلك الكلمات المُنزعجة ،،نظر إليها بتوتر وهو يفرك أصابعه ببعضهما ٢ نقطة وبحركه سريعة إلتقط شفتيها في قُبلة هادئه ولكنها لم تحس بأي مشاعر وقتها ٢ نقطةلم تشعر بحبه لها بتِلك اللحظة ٢ نقطة لم تشعر بنفسها إلا وهي تدفعه بعيدًا عنها حيثُ أنها شعرت أن من أمامها ليس بزوجها أبدًا _ فهي شعرت ببروده ناحيتها ٢ نقطة بتوتر قُبلته وكأنه يفعل ذلك مُرغمًا فقط لتقضية واجباته ليس أكثر ،، نظر إليها بدهشة من دفعها له المُفاجأ و أردف قائلًا :-
, _في إيه يا حبيبتي مالك ؟؟ ،،بعدتي ليه٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, نظرت إليه بسُخريه من سهولة لفظه لتِلك الكلمة (حبيبتي) و أردفت قائله :-
, _مابقتش عايزه خلاااص ،،برودك معايا وصل لأعلي درجاته ٢ نقطة بحس إن لمساتك ليا مُجرد تقضية واجب مش أكتر _ ببساطة مابقتش أحس بالأمان في حُضنك ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, كان يستمع لها و الصدمة تحتل المرتبة الأولي ٢ نقطة حاول الإقتراب منها ثانيًا ولكنها أوقفته بإشاره من يدها و أردفت قائله :-
, _لا خلاص كان فيه و خلص ،،روح راجع نفسك من تاني ٢ نقطة ولما تفوق من غيبوبتك دي إبقي إرجع من تاني ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, عُدي بنبره متقطعه :-
, _آآآ ٢ نقطةإنتي بتقولي إيه ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, علياء بجمود :-
, _زي ما سمعت ٢ نقطة روح عالج برودك ده وبعد كده إرجع وقت ما تحب ،غير كده معنديش ٢ نقطة عن إذنك ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أنهت جُملتها و إتجهت إلي المرحاض بخطوات أشبه بالركض ٢ نقطة،،بينما مسح مقدمة رأسه بيديه و إنطلق خارج الغُرفه بل خارج القصر بأكمله ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, ~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةبعد مرور ساعتين ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, يعني إيه اللي قولته ده ٢ نقطة أنتَ بتتكلم جد٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, أردفت سالي بتِلك الكلمات ،،بينما أومأ هو برأسه إيجابًا و أردف قائلًا :-
, _زي ما سمعتي بالظبط ،،إنتي هتيجي تعيشي معايا أُدام الكُل ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, سالي بتسأول :-
, _طيب و مراتك ٢ نقطة هتعمل معاها إيه ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, عُدي بجمود :-
, إنتي مراتي زيها بالظبط ٢ نقطة يعني ليكي حقوق زيها بالظبط ٢ نقطة ومش هقبل أي إعتراض يا سالي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, سالي بخُبث خفي :-
, _ماشي حبيبي برآااحتك ٢ نقطة اللي تشوفه٢ نقطة٢ علامة التعجب
, قالتها وهي تقترب منه حتي أصبح لا يفصل بينهما سوي عده سنتيمترات ٢ نقطة نظر إليها لدقائق و تذكر إبتعاد زوجته "علياء" عنه و قولها بعدم الإحساس بالأمان داخل أحضانه ٢ نقطة تجاهل جميع صفارآااات الإنذار بعدم الإقتراب ، وإلتهم شفتيها بقُبله راغبه لا تعرف معني الحُب ٢ نقطة٥ علامة التعجب
, ٢٧ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي شركة الألفي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, تجمع الجميع إثر صوته العالي و غضبه الأعمي ٢ نقطة إقتربت هي منه بتوتر و أردفت قائله :-
, _يا عاصم بيه إهدي ٢ نقطة انا هعرف مين اللي عمل كده و هيتعاقب علي ده ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم بغضب :-
, _كآااام مره سمعت منك الكلام ده النهارده ومفيش فعل ٢ نقطة إنتي يا تتصرفي يا هتتعاقبي إنتي واللي سلطك ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, هي بتوتر :-
, _آآآ ٢ نقطةيافندم انا ماعملتش حاجة ومحدش مسلطني ولا حاجة ٢ نقطة آآآآ كُل الحكاية إني محتاجة وقت ألاقي اللي عمل كده٢ نقطة٢ علامة التعجب
, تطلع إليها بنظرات مليئه بالشك و رفع إصبعه بوجهها و أردف قائلًا :-
, عاصم بنبره تحذيريه :-
, _يكون أحسن لك لأني مش هسمح بأي مؤامره في شركتي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أومأت له برأسها وهي تنظر للأسفل ثم إستأذنته وغادرت علي الفور ٢ نقطة٥ علامة التعجب
, ~~~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةبعد مرور عِده ساعات ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, زي ما بقولك كده انا مُنسحبه من اللعبة دي٢ نقطة٣ علامة التعجب
, أردفت سيرين بتِلك الكلمات ٢ نقطة
, _١٦ العلامة النجمية
, _بدأ يشك فيا وانا مش مستغنيه عن عُمري٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢١ العلامة النجمية
, يوووووووووه ٢ نقطة انا تعبت من التهديدات دي ٢ نقطة أنتَ إيه مش بتزهق من الإسطوانة دي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢٥ العلامة النجمية
, سيرين بإستسلام :-
, _خلاص ٢ نقطة خلاص ،،بس إعتبر إن دي أخر حاجة هنفذهالك ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, أغلقت الخط عِقب إنتهائها من حديثها مع ذلك الرجل ،،_ كانت علي وشك العودة إلي مكتبها ولكن إتسعت حدقتا عينيها ما إن رأت عينيه الحادتين ٢ نقطة إقترب منها وهو يرمقها بحده و أردف قائلًا :-
, _إحكي كُل اللي تعرفيه و عن الناس دي ،،وإلا مش هرحمك ولا هرحمهم ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, إبتلعت هي ريقها بخوف و هزت رأسها عِده مرات بموافقة و أردفت قائله :-
, _آآآآآ ٢ نقطة ح‍ ٢ نقطة حاضر _هاحكي كُل حاجة أعرفها ٢ نقطة٤ علامة التعجب
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي المساء ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي قصر الألفي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي غُرفه عُدي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كانت "علياء" تجلس علي فراشها وهي تنظر إلي اللاشئ بشرود ٢ نقطة يظهر آثر البكاء علي وجهها بوضوح _ كُلما تتذكر ما رأته من دقائق يزيد غضبها و يزيد بكاءها ٢ نقطة_ دلف "عُدي" إلي الغُرفه بهدوء ٢ نقطة ألقي عليها السلام ولكنها لم تتحدث _ لم ينتبه هو إليها ولم ينتبه لعدم ردها عليه ٢ نقطة_ وقف أمام المرآه ينزع رابطه عنقه و سترته الجلدية ،،ولكنه تجمد عندما سمعها تُردف قائله :-
, _مش كُنت تقولي إنك متجوز وهتبقي أب قُريب ،،علي الأقل كُنت عملت معاكوا الواجب ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إلتفت إليها و حدقتا عينيه مُتسعه و أردف قائلًا :-
, عُدي بتلعثم :-
, _إنتي ٢ نقطة آآآآ بت‍ بتقولي إيه ٢ نقطة؟٤ علامة التعجب
, نهضت عن الفراش و سارت ناحيته حتي أصبحوا وجهًا لوجه و لامست وجهه بيديها الباردة و أردفت قائله :-
, _تؤ تؤ ليه الإنكار ٢ نقطة كده المدام تزعل منك أوووي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إبتعد عنها خطوة للوراء وهو ينظر إليها بصدمه ٢ نقطة_ بينما طالعته هي ببرود قائله :-
, _إيه يا حبيبي بترجع لورا كده ليه ٢ نقطة خايف من إيه بس ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, عُدي بثبات مُصطنع :-
, _آآآ ٢ نقطة انا مش خايف من حاجة _ هخاف من إيه يعني ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, هزت كتفيها بمعني (لا أعرف) و إقتربت منه أكثر حتي أصبحت شفتيها جانب عنقه و همست قائله :-
, _بس دلوقتي انا هافهمك أكتر ،،يا حبيبي الخآاين٢ نقطة٣ علامة التعجب, خارج القائمة
 
٤


كان "عُدي" ينظر إليها بصدمه من نبره حديثها تِلك ٢ نقطة مد يده في مُحاولة للإقتراب منها ولكنها دفعت يده بعنف قبل أن تقترب منها وهي لاتزال تبتسم تِلك الإبتسامه الباردة ،،سارت ناحية الفراش وأمسكت بهاتفها و أنارت شاشته وهي تديره إليه ٢ نقطة إتسعت حدقتا عينيه بصدمه مما يراه ،،أغلقت الهاتف فجأه و تبدلت ملامح وجهها من البرود إلي الغضب الشديد وهي تقترب منه و تصرخ قائله :-
, _خآااين ٢ نقطة أنتَ خآااين _ انا إزاي مفكرتش في كده ٢ نقطة تغيرك معايا طول الفترة اللي فاتت ٢ نقطة برودك ،ده حتي بنتك ماكنتش بتقعد معاها ولا تهتم بيها ٢ نقطة وفي الأخر طلعت خآااين ٢ نقطة متجوز عليا و كمان حامل في إبنك ٢ نقطة
, عُدي مُقاطعًا بتبرير :-
, _علياء إسمعيني انا آآآآ٢ نقطة
, علياء مُقاطعه بغضب :-
, _أنتَ إيه هااا ٢ نقطة أنتَ كسرتني ،عايزني أسمعك بعد كُل ده ،كُنت سمعتني وقتها ٢ نقطة قبل ما تسافر وتسيبني ٢ نقطة انا علي قد حُبي ليك بقي كُرهي أضعآااف ٢ نقطة ،،صمتت قليلًا وتابعت بحرقه :-لو عندك ذره ددمم مع إني أشك في ده طلقني يا عُدي ٢ نقطة طلقني و روحلها و مترجعش تاني ٢ نقطة طلقني ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عُدي بتوسل :-
, _علياء لوسمحتي إسمعيني ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بجمود :-
, _وقتك خلص خلاص ،،ورقتي توصلي في أقرب وقت علشان انا خلاص ٢ نقطة قضيت علي أي ذكري حلوة بينا ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, زفر بضيق مما يحدث و سيحدث ونظر إليها مره أخري و أردف قائلًا :-
, عُدي بحده و صرامه :-
, _طلاق مش هطلق ٢ نقطة وإعملي حسابك إن مراتي هاتيجي تعيش هنا من بكره ،سواء برضاكي أو غصب عنك هاتيجي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أنهي حديثه أو أوامره كما فهمت هي و غادر الغُرفه علي الفور ٢ نقطة٤ علامة التعجب
, ٢٥ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي نفس الوقت ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي مكتب عاصم بالقصر ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, مش عايزك تقلقي خالص ،،انا هاخلصك منه في أقرب وقت٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أردف عاصم بتِلك الكلمات الجدية ٢ نقطة
, _٢١ العلامة النجمية
, عاصم بضيق :-
, _قولتلك متقلقيش ،،قريب أووي هتبقي إنتي و بنتك بخير بعيد عن أي خطر ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢٣ العلامة النجمية
, _تمام ،أشوفك بكره بقي ٢ نقطة مع السلامة ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أغلق الخط بعدما إنتهي من حديثه مع تِلك المرأة ،،وضع رأسه بين كفيه وهو يُغمض عينيه بألم ٢ نقطة شعر بيديها علي كتفيه فتنهد بإرتياح و لكنها همست قائله :-
, _مخبي عليا إيه ؟ ،،ومين اللي كُنت بتكلمها دي ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, رفع رأسه حتي أصبحت أعينهم مُقابل بعض ،،وأردف قائلًا :-
, عاصم بضيق :-
, _هاخبي عليكي إيه يعني ٢ نقطةمفيش حاجة أخبيها ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بعدم إقتناع :-
, _هاعمل نفسي مصدقة ٢ نقطة وهسألك لتاني مره مين اللي كُنت بتكلمها دي ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, أشاح بوجهه بعيدًا عنها وهو يُردف قائلًا :-
, _دي واحدة من موظفين الشركة ٢ نقطة كانت بتسألني علي بعض الملفات ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, جوابه لم يُقنعها ولم تصدقه حتي ،ضيقت عينيها بشك وهي تحاول إستنشاف ما يجول بخاطره ولكنها لم تستطع فعل ذلك حتي ٢ نقطة_ إبتعدت عنه وسارت ناحية الباب و إلتفتت إليه قبل خروجها ،،وأردفت قائله :-
, _هاعمل نفسي مصدقة كُل اللي قولته ،،لكن لو إكتشفت إنك بتكدب عليا ٢ نقطة صدقني رد فعلي هيبقي غير متوقع ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, زفر بضيق عِقب خروجها وهمس لنفسه قائلًا :-
, _أهووو اللي كُنت خايف منه حصل و هيحصل لسه ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, ٢٦ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي صباح اليوم التالي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كانت "همس" تعبث بالطعام دون أكل ٢ نقطة شارده في حديثها معه بالأمس و طريقه رده عليها ٢ نقطة أسارت داخلها الريبه ٢ نقطة٢ علامة التعجب ،، بينما كانت "علياء" تنظر إلي اللاشئ ٢ نقطة تُفكر فيما حدث وما سيحدث اليوم ٢ نقطة كان صمتهم مُريب وغير مُبشر بالخير أبدًا _ حتي قاطعته "علياء" وهي تُردف قائله :-
, _مش عُدي إتجوز عليا ،وكمان مراته حامل ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إتسعت حدقتا عينيها بصدمه مما تفوهت به للتو ،،وأردفت قائله :-
, _إنتي بتقولي إيه ٣ علامة التعجب ،،عُدي مستحيل يعمل كده ٢ نقطة؟٤ علامة التعجب
, علياء بسُخريه :-
, _مستحيل ٢ علامة التعجب ٢ نقطة و أديه عملها ٢ نقطة و أكيد إنتوا كنتوا عارفين و خبيتوا عليا صح ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, همس بصدمه :-
, _انا معرفش حاجة أساسًا ٢ نقطة لسه عارفة منك دلوقتي ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, نقلت نظرها إلي خالها وهي ترمقه بشك ولكنه لم ينظر إليها حتي وقد كانت ملامحه متوتره للغاية ٢ نقطة
, علياء بتسأول :-
, _أنتَ كُنت عارف باللي عمله يا خالو ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, كاد أن يُجاوبها ولكن قاطعه دخول عُدي المُفاجأ وبرفقته "س‍الي" ٢ نقطة إتسعت عينيه تلقائيًا عِقب رؤيتهم سويًا ٢ نقطة نظرت إليه بإستغراب من صمته و إلتفتت لتِلك الناحية التي ينظر لها ٢ نقطة_ وإتسعت عينيها هي الأخري بصدمه ٢ نقطة
, _ع‍ُ د‍ ي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نطقت أحرف إسمه وهي تطلع إليه بحسرة ودموعها تُريد النزول ٢ نقطة إقترب منهم "عُدي" وهو يمسك بيد سالي المُبتسمة بإستفزاز ،، إبتسم هو بسعادة مُزيفه ،،وأردف قائلًا :-
, _أحب أعرفكم علي سالي ٢ نقطة م‍ ر‍‍ ا ت‍ ي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, تعمد الضغط علي كلمة (مراتي) كي يُثير غضبها و غيرتها ٢ نقطة ولكنها لم تنطق بحرف فقط تنظر إليه بخذلان و عِتاب ٢ نقطة
, نهضت "همس" عن مقعدها وإقتربت منهم ،،وأردفت قائله :-
, _ده طلع حقيقي بقي ،،أنتَ إتجوزت مره تانية ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, عُدي بإبتسامه باردة :-
, _بالظبط كده ،وقريب أووي هابقي أب للمرة التانية ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بعدم تصديق :-
, _ليه عملت كده ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, عُدي ببرود :-
, _حقي ،والشرع محللي أربعه مش بس واحدة ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بغضب :-
, _الكلام ده لما تبقي عادل من الأساس ،،لكن انا شايفة غير كده ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, سالي مُقاطعة إياهم بفظاظة :-
, _هو مش قالك حقي ٢ نقطة وبعدين علي حد علمي إنك أُخته مش مراته علشان تلوميه بالطريقه دي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, لوت شفتيها بسُخريه قائله :-
, فعلًا عندك حق في اللي قولتيه ٢ نقطة انا ماليش حق أعاتبه أصلًا ٢ نقطة ثم تابعت بإشمئزاز :- انا أصلًا ميشرفنيش إنه يكون أخويا ولا إنتي حتي تبقي مراته٢ نقطة٣ علامة التعجب
, عُدي بغضب :-
, _همس ٢ نقطة إتكلمي معاها بأدب ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم مُقاطعًا إياهم بحده :-
, _عُدي أنتَ إتجننت ولا إيه ،،إلزم حدودك ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, عُدي بسُخريه :-
, _حاضر ٢ نقطة حاضر هالزم حدودي ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, وبينما هم يتشاجرون بصوت عالي ،أحست هي بدوار مُفاجأ يُهاجمها ٢ نقطة فإستسلمت له لعلها ترتاح من هذا العذاب٢ نقطة
, لايزال صوتهم يعلي شيئًا فشئ حتي قاطعتهم همس وهي تنظر إلي تِلك الدماء التي تُحاوط "علياء" قائله :-
, همس بصراخ :-
, _عليييييييييييييييياء٢ نقطة٤ علامة التعجب
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعد مرور ساعة ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي المشفي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كانت "همس" تفرك أصابعها بخوف وهي تحتضن "سيلين" بحنان ٢ نقطة تذكرت رؤيتها ل‍ "علياء" والدماء تُحاوطها من كُل جانب ٢ نقطة وصرختها بهم حتي ينتبهوا لها ٢ نقطةكان منظرها يدب الرعب في قلوبهم خوفًا من أن يُصيبها مكروه ٢ نقطة_ بينما كان "عُدي" يجلس علي أحد المقاعد وهو يضع رأسه بين كفيه ٢ نقطة يتذكر ما حدث مُنذ أكثر من سنةة٢ نقطة
,
كود:
~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةFlash Back ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, بعد شجارهه المُعتاد مع "علياء" بسبب قلة إهتمامها به و نفورها منه دومًا ٢ نقطة ذهب "عُدي" إلي أحد البارات وأخذ يشرب و يشرب حتي ثمل تمامًا ٢ نقطة كانت "سالي" تتابعه بعينيها وهو يشرب حتي رأته في حالة لا وعي فإبتسمت بخُبث و سارت ناحيته وهي تتبختر في مشيتها ،، جلست جواره و أردفت قائله :-
, _مساء الخير يا بيه ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نظر إليها بإبتسامه سخيفه و لوح لها بيده ،،وأردف قائلًا :-
, _مساء النور يا قمر ٢ نقطة _ بس إنتي حلوة كده ليه ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, رنت ضحكتها الركيعه المكان كله و أردفت قائله :-
, _دي عينك اللي حلوة يا بيه٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إبتسم لها بثمالة و إلتفت إلي "النادل" ،،وأردف قائلًا :-
, عُدي بثمل :-
, _كاس تاني لو سمحت ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أومأ له العامل إيجابًا و أحضر له كأس أخر مثلما طلب ٢ نقطةمرت عِده ساعات ولازال علي وضعه وهي تجلس جواره ٢ نقطة حتي أصبح لا يقدر علي التركيز أكثر من ذلك و إستسلم ل غفوته المؤقته ،أي فقد وعيه ٢ نقطة_ أشارت هي إلي أحد العمال العاملين بالمكان وساعدها علي إسناد "عُدي" ناحية غُرفتها المخصصة لها ٢ نقطة٤ علامة التعجب
, ~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةفي اليوم التالي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إستيقظ "عُدي"من غفوته وهو يفرك عينيه بكسل ٢ نقطة نظر حوله بإستغراب من وجوده بتِلك الغُرفه الغريبة _ حتي جذب إنتباهه تِلك النائمه جواره وهي عارية ٢ نقطة إتسعت عينيه بصدمه ٢ نقطة فأخر ما يتذكره هو فقدانه لوعيه ٢ نقطة إستيقظت هي الأخري من نومتها و نظرت إليه بإبتسامه ،،وأردفت قائله :-
, _صباح الخير ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عُدي بغضب :-
, _صباح الزفت علي دماغك ٢ نقطةانا إيه اللي جابني هنا ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, سالي بتلقائيه :-
, _رجلك طبعًا ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نظر إليها بغضب واضح ونهض عن فراشه و بدأ بإرتداء ملابسه وهو يُردف قائلًا :-
, _إنتي ٢ نقطةهعرف حسابي معاكي بعدين وكمان هعرف اللي حصل هنا بالظبط ٢ نقطةوهعرف انا جيت هنا إزاي٢ نقطة٣ علامة التعجب
, أنهي إرتداء ملابسه و إتجه ناحية الباب للخروج ولكنها أوقفته عندما أردفت قائله :-
, _مش هتخرج من هنا غير و أنتَ كاتب كتابك عليا ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, ~~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةعودة إلي الوقت الحاضر ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أفاق من شروده علي خروج " الطبيبة" من غُرفه العمليات نظرًا لما رأوه من دماء حولها٢ نقطة
, فإقتربوا منه جميعًا إلا هي "سالي" ٢ نقطةوجهت همس حديثها للطبيب قائله :-
, همس بتسأول :-
, _علياء حالتها إيه دلوقتي يا دكتورة ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, الطبيبة بتوبيخ قليل :-
, _انا حذرتها قبل كده كتير من إنها تتوتر أو تِجهد نفسها بزيادة ٢ نقطة لأن ده هيأثر علي حالتها وهيرجعنا لنقطة الصفر ،،حاليًا هي بخير بس لازم إهتمام أكتر من كده لأنها فقدت الجنين بسبب التوتر و الضغط النفسي ٢ نقطة ولو حالتها إستمرت علي كده للأسف هنضطر نشيل الرحم ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, إتسعت عينيه مما يسمعه ٢ نقطة هل أذأها لتِلك الدرجة ؟؟ ،هل هو سبب فقدانها لجنينها للمرة الثانيه؟؟ ،هل هو سبب مُعناتها الأن؟؟ ،،_ نظر إلي الطبيبة و برأسه ألف سؤال و سؤال ،،فسألها قائلًا :-
, _انا مش فاهم حاجة ،حذرتيها إزاي و إحنا أُدامك أهووو ؟؟٣ علامة التعجب
, الطبيبة بإستغراب :-
, _هو حضرتك متعرفش إن المدام عندها ورم علي الجدار الخارجي للرحم ولا إيه ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, عُدي بدهشة :-
, _لا معرفش ٢ نقطة هي مقالتليش٢ نقطة٣ علامة التعجب
, الطبيبة بتفهم :-
, _علي العموم هي بخير حاليًا وهتفوق كمان دقايق ،،بس زي ما قولت ممنوع التوتر ليها نهائيًا ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بهدوء :-
, _تمام ،،شُكرًا يا دكتورة٢ نقطة٢ علامة التعجب
, الطبيبة بجدية :-
, _العفو ده واجبي ،عن إذنكم٢ نقطة٢ علامة التعجب
, رحلت الطبيبة من أمامهم لإكمال عملها ،،بينما نظر إليهم "عُدي" بضيق و دلف إلي الغُرفه المخصصة ل‍ علياء بالمشفي بعد إنتهاءها من العملية ٢ نقطة٤ علامة التعجب
, ٢٥ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي غُرفه علياء بالمشفي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كانت "علياء" تنظر للجهة الأخري بصمت ٢ نقطةف‍ بعد إفاقتها لم تتحدث معه أبدًا ٢ نقطة حتي بعد محاولاته للحديث معها ولكن ليس علي لسانها سوي (طلقني) و رفضه لذلك ٢ نقطةبعد دقائق عِده ٢ نقطة_ كان "عُدي" ينظر إلي عينيها الذابلة ب‍ ندم ٢ نقطة شرود ٢ نقطةغضب _ داخله نيرآان الغضب ٢ نقطة الغضب من نفسه و منها و عليها ،،لم تنظر إليه حتي و إنما نظرت للجهة الآخري وهي تُجاهد في كبح دموعها من النزول ٢ نقطة خسرت ولثاني مره جنينها والآن فهي في أولي مرآااحل فُقدان زوجها بسبب غباءه و سذاجتها ٢ نقطة_ مد يده ناحية وجهها و أمسك بطرف ذقنها و أدارها إليه ،،وأردف قائلًا :-
, _برضوه مصممة علي اللي في دماغك ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, أزاحت يده بعيدًا عن وجهها ،، وأردفت قائله :-
, علياء بجمود :-
, مبقاش عندي حاجة أخسرها خلاآااص ٢ نقطة ومش معني إني هادية لحد دلوقتي ومعملتش حاجة أبقي ضعيفة ٢ نقطة تبقي غلطان علشان أول حاجة هدوس عليها برجلي و أديلها ضهري هي حُبي ليك ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, تجاهل آلامه الداخلية وجرحها الآن له ٢ نقطة ولكنه يستحق ذلك ف‍ ما فعله بها ليس بالهين أبدًا ٢ نقطة
, نهض عن ذلك المقعد الجلدي و نظر إليها للمرة الأخيره ،،وأردف قائلًا :-
, _دي أخر حاجة عندك يا علياء ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, علياء بجمود :-
, _أيوه و معنديش حاجة تاني أقدمهالك ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, أدار ظهره لها و إتجه ناحية باب الغُرفه و إلتفت لها نصف إلتفاته ،،وأردف قائلًا :-
, _إنتي طالق يا علياء ٢ نقطة آآآآ طالق ٢ نقطة طالق ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, قالها وخرج من الغُرفه علي الفور ،،ف‍ وضعت هي يديها علي وجهها تمنع دموعها من النزول ولكنها لم تتحمل أكثر من ذلك وبدأت دموعها بالإنهمار علي وجنتيها الحمراء و شهقاتها تتعالي شيئًا فشئ ٢ نقطة قُضي الأمر ولم يعد هناك ما يُعيده مثلما كان ف‍ لقد صدر الفرمان بالفرآااق و إنتهي الأمر٢ نقطة٣ علامة التعجب
, ف‍ قد حذرتك يا مُعذب قلبي ولكنك لم تستمع لتحذيراتي أبدًا ف‍ لتتحمل ما حدث وما سیحدث٢ نقطة, خارج القائمة
 
٥


في إحدي شركات الأزياء ب‍ روما (عاصمة إيطاليا) ٢ نقطة صوت خطوات حذائها يصدح ك‍ أنغام موسيقية صاخبة ٢ نقطة شفتيها الكرزية ٢ نقطة شعرها القصير والذي يصل ل‍ مُنتصف عُنقها ٢ نقطة نظارتها الطبية والتي أعطت عينيها مظهر جذاب ٢ نقطة خطواتها الواثقة ٢ نقطة نظرات كُل من حولها عليها ٢ نقطة دلفت إلي مكتبها الخاص وجلست علي مقعدها الجلدي و نزعت نظاراتها الطبية وبدأت ب‍ العمل علي الحاسوب الخاص بها (اللاب توب) ٢ نقطة سمعت صوت طرقات خفيفة علي بابها ف‍ سمحت لل‍ الطارق ب‍ الدخول ٢ نقطة،،وقد كانت السكرتارية الخاصة بها "ميرال" ٢ نقطة
, ميرال بلهجة رسمية :-
, _سيدة علياء ،سيد "چان" بإنتظارك ب‍ غُرفة الإجتماعات٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ل‍ تظهر هي ب‍ مظهرها الجديد ٢ نقطةلهجتها العملية الجديدة ٢ نقطة صرامتها في العمل وجديتها به ٢ نقطة
, علياء بجدية :-
, _حسنًا ،،سأوافيه ب‍ الحال ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أومأت لها "ميرال" بهدوء وخرجت ل‍ مکتبها ل‍ مُتابعة عملها و التجهيز للإجتماع ٢ نقطة،،نهضت "علياء" عن مقعدها و لملمت بعض الأوراق ب‍ ملفٍ ما و أخذته معها وخرجت ناحية غُرفة الإجتماعات ٢ نقطة
, _٢ نقطةفي غُرفة الإجتماعات ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كانت "علياء" تتحدث الإيطالية بطلاقة و بجدية شديدة ٢ نقطة كانت حازمة في حديثها مع عملاء الشركة ٢ نقطةعُقِدت إتفاقية إحدي شُحنات الأقمشة ذو ماركة معروفة ٢ نقطة،،إنتهي الإجتماع علي خير دون أي مشاكل ٢ نقطةصافحت "علياء" السيد "چان" ،،وأردفت قائله :-
, _سعيدة ب‍ التعامل معك سيد چان ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, چان بإبتسامة هادئة :-
, _انا أسعد سيدة علياء ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إكتفت بإبتسامة مُجاملة و إنتهت من توديعه وعادت إلي مكتبها لإكمال عملها ٢ نقطة
,
كود:
~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةبعد مرور ساعة ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي مكتب علياء ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كانت "علياء" تنظُر إلي شاشة حاسوبها بتركيز شديد حتي قطع تركيزها دخول أحدهم إلي مكتبها دون إستئذان ف‍ رفعت عينيها إليه ل‍ تعنيفه ولكنها إبتسمت فور رؤيته ،،وأردفت قائله :-
, علياء بإنزعاج مُصطنع :-
, _هو انا مش قولتلك 100 مرة تخبط قبل ما تدخل مكتبي٢ نقطة؟٢ علامة التعجب
, ل‍ يظهر هو بإبتسامته المرحة و غمازاته والتي أظهرت ضحكاته بشكلٍ جميل و وسيم ٢ نقطة
, مالك بمرح :-
, _يعني هي عادتي ولا هشتريها ٢ نقطة المفروض إنك إتعودتي علي كده يا لوليا ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بطفولة :-
, _يووووه ٢ نقطة تصدق إنك رخم سيبني أندمج مع الموقف شوية بقي ٢ نقطة مينفعش كده خالص واللّٰه ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, مالك بمُشاكسة :-
, _معلش ٢ نقطة معلش خليها عليكي المرادي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بهدوء :-
, _طيب ،،كُنت جاي ليه بقي٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, مالك بجدية :-
, _بصي يا ستي في شوية ملفات كده محتاجة توقيعك ضروري وكمان العرض الجاي لازم التجهيزات تبقي عليه قوية جدًا علشان نبقي ضامنين الفوز ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بجدية :-
, _طيب هات الملفات و بلغ ال‍٦ العلامة النجمية يجهزوا كُل اللازم لل‍ العرض و أي غلطة عرفني بيها ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, مالك بهدوء :-
, _تمام ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إقترب من مكتبها و وضع عِده ملفات عليه و دلف خارج المكتب لإكمال عمله ،،بينما عادت هي لإكمال ما كانت تفعله و مراجعة تِلك الملفات والتي سبق و أعطاها إياها مالك ٢ نقطة٤ علامة التعجب
, ٢٢ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي ڤيلا عُدي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي غُرفة عُدي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كان "عُدي" يجلس علي فراشه ٢ نقطة مُغمض العينين ٢ نقطةيشعر ب‍ الحزن علي فُراقها ٢ نقطةلحظات من الندم تُلازمه ٢ نقطةإنتهي من تِلك اللعنه والتي كانت تُسيطر عليه ٢ نقطةولكن ما الفائده ف‍ هو خسر أعز ما يملكه "زوجته و صغيرته" ٢ نقطةولكن لا وقت لل‍ الندم الأن ف‍ هو لن يُجدي نفعًا ،،نهض ب‍ تثاقل من علي الفراش وإتجه ناحية المرحاض ٢ نقطة
, ~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةفي المرحاض ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كان مُغمض العينين تحت رذاذ الماء ٢ نقطة يتذكر ما حدث مُنذ سنتين ٢ نقطة
,
كود:
~~~~~~~~~
, _٢ نقطةFlash Back٢ نقطة٢ علامة التعجب
, بعد زواجه منها غصبًا ٢ نقطة وجدها تحتضنه من الخلف وهي تُردف قائله :-
, _تعرف إني دلوقتي أسعد واحدة ب‍ جوازي منك ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أبعد يدها بعُنف ونظر إليها بغضب ،،وأردف قائلًا :-
, _وانا أتعس واحد النهاردة علشان إتجوزت علي مراتي واحدة زيك ٢ نقطة لو ماكنش السبب أقوي مني ماكنتش إتجوزتك من الأساس ٢ نقطة_ ف‍ فوقي ل‍ نفسك كده ومتديش نفسك أكبر من حجمك ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أنهي حديثه وإتجه إلي الخارج بعد أن أشعل فتيل غضبها ٢ نقطة ف‍ همست هي ل‍ نفسها :-
, _هتندم كتير يا عُدي ٢ نقطة وهتجيلي راكع علي رجلك و وقتها بس هتعرف الندم علي حق ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ~~~~~~~~~~~
, عاد "عُدي" إلي القصر بعد غياب دام يومين ٢ نقطة لاحظ "عاصم" شروده وإكتفاءه ب‍ ردود محدودة ٢ نقطة فأخبره ب‍ ضرورة حديثه معه ف‍ لبي الأخير طلبه ٢ نقطة
, _٢ نقطةفي المكتب ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _في إيه مالك ؟ ،، أنتَ متغير كده ليه و كُنت فين أصلًا٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, أردف عاصم بتِلك الكلمات ،،بينما نظر إليه عُدي بتردد وفي النهاية حسم قراره ب‍ إخباره ٢ نقطة
, _انا إتجوزت ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم بصدمه :-
, _نعم ٣ علامة التعجب ٢ نقطة ده اللي هو إزاي يعني ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, _زي الناس يا عاصم ،،انا أصلًا معرفش عملت كده إزاي لحد دلوقتي ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, نهض عن مقعده فجأه وأمسكه من ياقة قميصه ،،وأردف قائلًا :-
, عاصم بغضب :-
, _يعني إيه اللي بتقوله ده ؟؟ ،،جاي تقولي إتجوزت ومش عارف عملت كده إزاي ٢ نقطة أنتَ ناوي تجنني يا زفت أنتَ ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
,
, عُدي بضيق :-
, _عاصم ٢ نقطة إسمعني الأول قبل ما تحكم ٢ نقطة لو سمحت ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, تركه و جلس مره أخري علي مقعده ،،ف‍ جلس الأخير ب‍ مُقابله و بدأ بسرد سبب زواجه من "سالي" ٢ نقطة
, هددتني لو ما إتجوزتهاش ٢ نقطةهتبلغ عني ب‍ تُهمة إختطافها وإن في شهود في البار علي كده ٢ نقطة وكمان تيجي تقول ل‍ علياء إنها حامل مني وتفرق بينا ٢ نقطة وفي كلتا الحالتين علاقتي ب‍ مراتي هتدمر ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم بإنفعال :-
, _بس ده مش سبب يخليك تتجوزها ٢ نقطة أكيد في سبب تاني غير ده وأنتَ مش عايز تقوله ٢ نقطة إنطق وكمل يا زفت٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عُدي بتوتر :-
, _هو فعلًا في سبب تاني ل‍ جوازي منها ٢ نقطة ساعة لما سافرت ل‍ إستلام الشُحنة من المينا ٢ نقطة وقتها كُنت متخانق مع علياء لأنها كانت رافضة سفري من الأساس ٢ نقطة ولما البيبي نزل لأول مره انا لومتها وإتهمتها إنها مُهملة وإنها كانت قاصدة تجهض نفسها ٢ نقطة من بعدها وهي إبتدت تبعد عني بطريقة قلقتني ف‍ لما سألتها قالتلي (مفيش) وطبعًا إجابتها ما أقنعتنيش ٢ نقطة ولما الموضوع زاد إتخناقنا خناقة كبيرة و سيبتها ومشيت ٢ نقطةبس و أنتَ عارف الباقي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم بعدم إقتناع :-
, _برضوه ده مش سبب مُقنع يخليك تتجوز عليها ،،أنتَ الغلطان في الأول و الأخر ٢ نقطة أنتَ لو كُنت إهتميت وفضلت وراها تسألها عن سبب بُعدها عنك كانت هتقولك ٢ نقطة لكن أنتَ إختارت الأسهل و إتجوزت عليها ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عُدي بضيق :-
, _ ده مش وقت مُعاتبة خالص ،،كُل اللي طالبه منك إنك متقولش لحد علي جوازي و خصوصًا علياء ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم برفض :-
, _بس آآآآآ ٢ نقطة
, عُدي مُقاطعًا بتوسل :-
, _لو سمحت يا عاصم ،متقولهاش وكُلها شوية وقت والموضوع هينتهي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم بإستسلام لإلحاحه :-
, _طيب ،،مش هقول وأمري للّٰه٢ نقطة٢ علامة التعجب
,
كود:
~~~~~~~~~~~~
, توالت الأيام ولم يُكشف خبر زواج عُدي لأحد ٢ نقطة إستمرت علاقتهم (عُدي و سالي) حتي أنها توسعت بشكل كبير مما زاد الأمور تعقيدًا ،،ف‍ بعد مرور أكثر من شهرين علي زواجه ٢ نقطةأخبرته ذات يوم أنها تحمل طفله داخل أحشائها ٢ نقطة صدمه تصريحها ذاك وطلب منها إجهاض الجنين ولكنها رفضت ولم تستمع له و أصرت علي إكمال حملها وهددته مره أخري بإخبار زوجته بأمر زواجهم ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةعودة إلي الوقت الحاضر٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إنتهي من إستحمامه ٢ نقطة وإنتهي من سلسلة ذكرياته تِلك ٢ نقطةإرتدي ملابسه وعقد العزم علي الذهاب ل‍ شقيقته و معرفة مكان "علياء و سيلين" منها لعلها تعرف أين هم ؟؟٢ نقطة
, ٢٥ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي ڤيلا حياه و علياء٢ نقطة٢ علامة التعجب
, في تمام الساعة ال‍ثانية عشر ظُهرًا ٢ نقطة عادت "علياء" من عملها باكرًا علي غير العادة ٢ نقطةو جلست ب‍ صُحبة كُلًا من والدتها و صديقتها ٢ نقطة
, _بس بجد مالك چنتل أوووي ،،ده لما بيجي مابيسبش سيلين غير وهي نايمة ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أردفت "نيره" بتِلك الكلمات المرحة ،،حدقتها علياء بنظرات مُتهكمة ،وأردفت قائله :-
, _چنتل أوووي ،خلي ريّان يسمعك بتقولي كده وهيعرفك إزاي هو چنتل أوووي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نيره بخوف مُصطنع :-
, _إيه يا لولي ٢ نقطة إيه يا حبيبتي ٢ نقطةخليكي محضر خير كده ٢ نقطةبلاش تولعيها ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, حياه بضحك :-
, _ههههههههههههههههه ،،بس بقي يا بنات ،نيره كلامها صح يا لولي ٢ نقطة مالك چنتل خالص و بيحب سيلين كمان يبقي إيه المانع ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بتهكم :-
, _مانع إيه يا ست الكُل ٣ علامة التعجب ،،إنسي إني أتجوز من تاني ٢ نقطة خلاص كانت تجربة و راحت لحالها ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نيره بجدية :-
, _يا علياء ،إنتي كده بتدفني نفسك بالحيا ٢ نقطة تجربتك القديمة المفروض تعلمك إنك تختاري صح و تحبي الإنسان الصح ٢ نقطة مش تقولي تجربة و راحت لحالها ٢ نقطة لو مش علشانك يبقي علشان بنتك ٢ نقطةإنتي سافرتي و خدتيها من غير ما تقولي لحد علي مكانك ٢ نقطةيعني حتي أبوها بعد اللي عملوا فيكي ٢ نقطةمش قادر يشوفها من تاني ٢ نقطة كده إنتي بتظلميها و بتظلمي نفسك معاها ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نظرت إلي إبنتها تارة وإليهم تارة أخري ٢ نقطةترقرقت الدموع في عينيها ولكنها أقسمت علي عدم نزولها بعد إنفصالهم ٢ نقطةلن تذرف ولو دمعة واحدة علي ما حدث ولن تندم لل‍ لحظة واحدة علي وصلت إليه الأن ٢ نقطة_ نهضت من جلستها وتوجهت للداخل صاعدة ل‍ غُرفتها ٢ نقطة دافنة ذكرياتها ب‍ اللاشئ ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٥ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي فُندق ريّان ب‍ روما ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كان "ريّان" يُتابع أعماله ب‍ الفندق ب‍ جدية تامة ٢ نقطة حتي قاطعه رنين هاتفه ٢ نقطة ف‍ نظر ل‍ شاشته وجده صديقه "عُدي" ٢ نقطة ضغط علي زر الإيجاب ،،فأتاه الرد منه قائلًا :-
, _الووو ٢ نقطة إزيك يا ريّان ؟ ،،أخبارك ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ريّان بإيجاب :-
, _كويس الحمدللّٰه ،،أنتَ عامل إيه ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, تنهد بألم قبل أن يُجاوبه قائلًا :-
, _هكون عامل إيه يعني ٢ نقطةعايش ٢ نقطةبس مش حاسس ب‍ حياتي خالص ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ريّان بعِتاب :-
, _أنتَ اللي عملت في نفسك كده ،،لو كُنت صارحتها ب‍ اللي جواك كانت سمعتك و فضلت جمبك ٢ نقطة لكن أنتَ إختارت الأسهل ٢ نقطة إختارت الفرآااق يا عُدي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عُدي بإختناق :-
, _غلطان ٢ نقطة وعارف ده ،بس انا كُنت فاكرها هتسمعني مش هتديني ضهرها و تسيبني و تمشي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ريّان بحزن و جدية :-
, _اللي حصل حصل بقي ٢ نقطةالمهم أنتَ ناوي علي إيه٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, عُدي بجدية :-
, انا عرفت إنهم موجودين عندك في روما ٢ نقطة و إنها بتتواصل يوميًا مع أُختي و معرفاها مكانها ٢ نقطة مقولتليش ليه يا ريّان ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, ريّان بتبرير :-
, _هي اللي طلبت إني مقولكش حاجة عن مكانها ٢ نقطةأو أي حاجة توصلك ليهم ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عُدي بحسم :-
, _انا جاي يا ريّان ٢ نقطةهاجي وأرجع مراتي و بنتي ليا ،،وياريت تديها خبر ب‍ ده ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أنهي حديثه و أغلق الخط علي الفور ،،بينما تنهد "ريّان" بعمق وهمس ل‍ نفسه قائلًا :-
, _جاي هنا ٢ نقطة **** يسترها و الحكاية ماتتعقدش أكتر من كده ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٦ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي المساء ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي قصر الألفي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي غُرفة عاصم ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كانت "همس" تتمدد علي الفراش بأريحيه ٢ نقطة تذكرت مجئ شقيقها اليوم و إجبارها علي إخباره ب‍ مكان "علياء و سيلين" ٢ نقطة تنهدت بضيق ف‍ ما إن تعلم "علياء" بذلك من الممكن أن تقطع علاقتها بها ولا تُهاتفها مرة أخري ٢ نقطة و أثناء إنشعالها بتِلك الأفكار شعرت بيديه تمتد حول خصرها مُعانقة إياه ف‍ إنتفضت و إعتدلت في جلستها ناظره إليه بضيق ٢ نقطةأمسك بطرف ذقنها ،،وأردف قائلًا :-
, _لسه زعلانة مني برضوه ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بإقتضاب :-
, _أيووه ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم بتبرير :-
, _بس اللي عملته علشان مصلحة الكُل ٢ نقطة لكن ماكنتش متوقع إن الموضع هيوصل لل‍ درجة دي ٢ نقطةكُنت فاكر إن عُدي هيحلها بس طلع غبي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بغيظ :-
, _وأنتَ أغبي منه ٢ نقطة علشان ماحكتليش كُل حاجة من الأول ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, طبع قُبلة علي باطن كفها ب‍ رقة وهمس قائلًا :-
, _انا أسف ٢ نقطةمش هتتكرر تاني ٢ نقطة سامحيني بقي المرادي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بضيق :-
, _ومكالماتك بعد نص الليل دي تُعتبر إيه ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, عاصم بمُشاكسة :-
, _ده إنتي بتغيري بقي ٢ نقطة بس دي كانت مُكالمات تبع مُشكلة كده تُخص السكرتارية بتاعتي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بغيظ :-
, _وأنتَ إيه دخلك بمشاكل الست هانم دي ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, عاصم بضحك :-
, _ههههههههههه ٢ نقطة هاحكيلك ،،وبدأ بسرد ما يخص "سيرين" ومن كانت تعمل لديه ٢ نقطةحيث أنه كان أحد شُركائه قديمًا و حدثت مُشكلة ما جعلته يفسخ تِلك الشراكة و ينهيها للأبد ٢ نقطة أصبح الإنتقام أولي إهتمامات ذلك الرجل وبدأ إنتقامه ب‍ الحريق الذي حدث من قبل ب‍ مكتب عاصم عن طريق الوسيط "سيرين" وذلك عبر تهديدها بإبنتها فإضطرت أسفه ل‍ تنفيذ أوامره حفاظًا علي سلامة إبنتها ٢ نقطة وفي ذلك اليوم عندما سمعها "عاصم" أخبرته بكُل ما تعرفه عن ذلك الإنتقام و تعاونا سويًا لإنهاء ذلك الرجل و تمت مُهمتهم ب‍ نجاح و أكملت "سيرين"حياتها بلا قيود و بلا تهديدات وأيضًا جعلها تُكمل عملها منه ٢ نقطة
, أنهي حديثه وهو ينظر إليها قائلًا بتنهيدة حاره :-
, _بس ياستي ده كُل اللي حصل ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بضيق :-
, _كام ممكن تقولي علي فكره وماكنتش همانع ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم بغمزه و مرح :-
, _ماهو علشان غيرتك دي مرديتش أقولك يا حُب الحُب ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بغيظ :-
, _بارد ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم ببرود :-
, _عارف ٢ نقطة عارف ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, وفجأه ومن دون سابق إنذار ٢ نقطةطل عليها بهيبته الرجولية٢ نقطة وإقترب من شفتيها وهمس قائلًا :-
, عاصم بإشتياق :-
, _سبيني أشوف شُغلي بقي علشان انا مُشتااااق ٢ نقطة مُشتاااااق ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, سحق شفتيها ك‍ عاشق مُشتاق ل‍ رحيق شفتيها ٢ نقطة ك‍ عاشق سُحق بين نيران العشق ٢ نقطة, خارج القائمة
 
٦


_٢ نقطةفي صباح يوم جديد ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي شركة علياء ب‍ روما ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كانت "علياء" تطلع إلي بعض الأوراق الهامة بإنتباه شديد ،، قطع تركيزها صوت طرقات خفيفة علي باب مكتبها ف‍ سمحت للطارق بالدخول ،وقد كانت "ميرال" ٢ نقطة
, ميرال بجدية :-
, _سيدة علياء ،،أحدهم يُريد مُقابلتك ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بتسأول :-
, _من هو ميرال ٢ نقطة؟٢ علامة التعجب
, كادت أن تنطق ب‍ حروف إسم الزائر ولكن حدث ما لم يكُن بالحسبان ٢ نقطة
, _انا يا علياء ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أردف "عُدي" بتِلك الكلمات ،،نظرت إليه بصدمه ممزوجة بالألم ،،وأردفت قائله :-
, _أنتَ إيه اللي جابك هنا ؟ ،،وعرفت مكاني منين ٢ نقطة؟؟٣ علامة التعجب
, إلتفت إلي "ميرال" وإبتسم لها بود ،،وأردف قائلًا :-
, _ميرسي ميرال ،،إتفضلي إنتي دلوقتي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, بادلته الإبتسامة وتوجهت ثانية إلي الخارج ٢ نقطة_ نظر إليها مره أخري بإبتسامة بارده بينما بادلته هي ب‍ نظرات غاضبة ،،وأردفت قائله :-
, علياء بحده :-
, _أنتَ بتعمل إيه هنا ؟ ،، وعايز إيه تاني ٢ نقطة؟٢ علامة التعجب
, عُدي ببرود :-
, _جاي أشوف بنتي اللي أخدتيها و سافرتي من دون علمي ٢ نقطة هو ريّان مقالكيش ولا إيه ٢ نقطة؟؟٣ علامة التعجب
, علياء بدهشة :-
, _ريّان ٢ نقطة٨ علامة التعجب
, عُدي بإيجاب :-
, _طبعًا ، أصلي كلمته إمبارح وقولتله إني جاي علي هنا ،،ثم تابع بسُخرية :- شكله مقالكيش ٢ نقطة أحسن برضوه علشان تبقي الصدمه حقيقية٢ نقطة٣ علامة التعجب
, علياء بغضب :-
, _أنتَ بارد و معندكش ددمم ،،جاي تسأل علي بنتك دلوقتي ٢ نقطة بعد إيه هاااا ٢ نقطة بعد ما سبتها سنتين و محاولتش تدور عليها و تشوفها ٢ نقطة٤ علامة التعجب
, إقترب منها بخطوات باردة ٢ نقطةبطيئه ،مال برأسه ناحية وجهها وإبتسم بخُبث قائلًا :-
, _تؤ تؤ بلاش الكلام ده يا روحي لأنه مبقاش نافع دلوقتي ،،انا جاي هنا علشانك إنتي و بنتك ومش هرجع مصر إلا بيكوا ،،فهماني طبعًا يا بيبي ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, مال أكثر حتي لامست شفتاه شفتيها في قُبلة مُشتاقة ٢ نقطة نادمة ٢ نقطة غاضبة ٢ نقطة ،،إبتعدت عنه بأنفاس لاهثه ،،غمز هو لها وأردف قائلًا :-
, _لسه زي ما إنتي يا روحي ،،بتضعفي من أول لمسة ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, رمقته بغضب ممزوج بألم وهي ترفع يدها صافعه إياه بأقوي ما عندها وهي تُردف قائله :-
, _غلطان ٢ نقطة خلآااص علياء اللي تعرفها ماتت من وقت ما خونتها و إتجوزت عليها ٢ نقطة ماتت يوم ما طلقتها وهي في أشد الحاجة لإحتواءك ليها ٢ نقطةانا دلوقتي شخصية جديدة ب‍ حياة جديدة ٢ نقطة اللي أنتَ مش طرف فيها أبدًا ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عُدي بنفي :-
, _لا إنتي اللي غلطانة يا علياء ،،انا أعرفك أكتر من نفسك ونفسي ٢ نقطة أعرفك من قبل حتي ما تتعرفي علي العالم ده كله ،،إنتي عُمرك ما إتغيرتي ولا هتتغيري يا علياء٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أشاحت بوجهها بعيدًا عنه وهي تُقاوم رغبتها في البكاء مُردفه :-
, علياء بنبره مبحوحة :-
, _إطلع برااااا ٢ نقطة برااااااااااا ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, عُدي بتحدي :-
, _هطلع يا علياء ،،بس هارجع تاني وهيبقي وقتها كُل حاجة برضاكي مش غصب عنك ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, غادر المكتب بعد أن ألقي عليها كلماته الواثقة ٢ نقطة المتحديه ،،بينما إنكمشت هي بإحدي زوايا المكتب وأطلقت ل‍ دموعها الحرية في النزول علي وجنتيها ٢ نقطة تأن من وجعها النفسي والذي كان هو السبب الرئيسي به٢ نقطة
, ٢٧ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي قصر الألفي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي مكتب عاصم بالقصر٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إقتحمت مكتبه دون سابق إنذار ف‍ نظر إليها بغضب ،،وأردف قائلًا :-
, _بذمتك في حد يدخل كده٢ نقطة؟٢ علامة التعجب
, همس بنبره سريعة :-
, _إحنا في إيه ولا في إيه ،،شوف المُصيبة اللي حصلت٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم بإستغراب :-
, _مصيبة إيه اللي حصلت ٢ نقطة؟٢ علامة التعجب
, همس بتوتر :-
, _آآآآ ٢ نقطة عُدي ٢ نقطة س‍ ٢ نقطة سافر ل‍ علياء في روما ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, عاصم دهشة :-
, _روما ٣ علامة التعجب ،،وهي علياء هناك أصلًا ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, همس بغيظ :-
, _إبتدينا الغباء بقي ،،أومال انا بقول إيه من الصبح ٢ نقطة أيوة علياء في روما و عُدي سافرلها و وصل النهاردة الصبح ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم بترقب :-
, _وإنتي عرفتي منين إنه سافرلها ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, همس بتلقائيه :-
, _نيره كلمتني و قالتلي إنه سافرلها و راح ل‍ سيلين قبل ما يروح ل‍ علياء ٢ نقطة ماهو انا من غبائي قولتله علي مكانهم٢ نقطة٣ علامة التعجب
, عاصم بغضب مُصطنع :-
, يعني الهانم كانت عارفة مكانهم من الأول ،،وجاية تقوليلي دلوقتي ٢ نقطة طيب أعمل فيكي إيه دلوقتي ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, همس ببراءه :-
, _ولا حاجة ،خلينا قاعدين هنا ،،والدنيا ولعة هناك ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إقترب بخطوات سريعة منها وخطف قُبلة سريعة من كرزتيها ،،وأردف قائلًا :-
, _انا بقول كده برضوه ،يولعوا في بعض إحنا مالنا بقييي٢ نقطة٣ علامة التعجب
, ٢٧ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي ڤيلا ريّان ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _يعني أنتَ كُنت عارف إنه جاي و مقولتليش يا ريّان٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أردفت نيره بتِلك الكلمات المُعاتبة و الحانقة ،،،،،،،،،،،،
, ريّان بضيق :-
, _انا معرفتش أعمل إيه وقتها ،،ولو كُنت قولتلك كُنتي هتقوليلها ٢ نقطة وانا مش عايز ده يحصل ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نيره بإنزعاج :-
, _أومال عايز يحصل إيه بعد ما يجي هنا و يقابلها وش لوش ٢ نقطة عايزها تحضنه و تقوله وحشتني كده وكأنه محصلش حاجة ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ريّان بإعتراض :-
, _لا طبعًا مش ده قصدي ،،انا قصدي إن إحنا مندخلش و نسيبهم يحلوا مشاكلهم مع بعض ٢ نقطة لأن تدخل أي حد فينا هيعقد الدنيا أكتر ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نيره بضيق :-
, _مع إني مش طايقة صاحبك ده ،بس ماشي مش هدخل في حاجة ،،ثم تابعت بتحذير :- بس لو علياء رفضته أو حتي إدتله ضهرها للمرة التانية ٢ نقطة انا هعمل كُل اللي في قدرتي إني أجمع مالك و علياء سوي حتي لو هي أو هو رفضوا ده ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, غادرت من أمامه بعد إنهاءها لحديثها ،،بينما زفر هو بضيق وهو يمسح بظهر يده علي جبينه هامسًا لنفسه :-
, _ياريت يا عُدي تكون فعلًا ندمان وعايز ترجع علياء ليك بجد ،،لأن نيره مش هتسكت لو أذيت علياء مره تانية ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٦ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي المساء ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, مر النهار سريعًا وعادت "علياء" إلي منزلها بعد يوم ملئ بالمُشاحنات ٢ نقطة صعدت إلي غُرفتها دون إلقاء السلام علي أحد أو حتي مرورها علي إبنتها ٢ نقطة
, رمت حقيبتها علي الآريكه بعدم إكتراث و توجهت للمرحاض دون الإنتباه لأحد ٢ نقطة مرت ساعة كاملة وهي داخل المرحاض حتي خرجت منه و أخيرًا ٢ نقطة كانت "علياء" تُحاوط جسدها بإحدي المناشف الكبيرة ٢ نقطة وقفت أمام المرآه تُجفف شعرها بإحدي المناشف الصغيرة ،، إتسعت عينيها فجأه فور رؤيتها له ٢ نقطة جالس علي فراشها ٢ نقطةمتمدد عليه بأريحيه٢ نقطة
, _حمداللّٰه علي سلامتك يا بيبي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أردف عُدي بتِلك الكلمات ،توترت ملامحها وهي تقبض ب‍ كفيها علي منشفتها الكبيرة ،،وهي تُردف قائله :-
, علياء بغضب و توتر :-
, _آآآآآآ ٢ نقطة أنتَ بتعمل إيه هنا ؟ ،،و دخلت هنا إزاي ؟ ،،وأصلًا إزاي ماما تسمحلك تدخل بيتي و أوضتي من دون أي إعتراض أو حتي إذن ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نهض عن الفراش وأخذ يقترب منها وهو يُردف قائلًا :-
, _إذن ٣ علامة التعجب ،، وهو انا لما أجي أدخل بيت مراتي أبقي محتاج إذن برضوه ٢ نقطة دي حتي تبقي عيبه في حقي٢ نقطة٣ علامة التعجب
, علياء بعصبية :-
, _مين دي اللي مراتك ٣ علامة التعجب ،،انا مش مرات حد يا أُستاذ ٢ نقطةولا أنتَ ناسي إنك طلقتني من سنتين ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, وضع يده علي فمها وهو يُحاوط إحدي وجنتيها بيده الأخري ،،وهو يُردف قائلًا :-
, _هو انا مقولتلكيش ولا إيه ،،أصلي رديتك ل‍ عصمتي بعد طلاقنا بشهرين ٢ نقطة رديتك في نفس اليوم اللي طلقت سالي فيه ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, رمشت ب‍ عينيها عِده مرات تستوعب ما تفوه به للتو ٢ نقطة طلقها ٢ نقطةطلقها و أعادها إليه ،،ولكنها لن تستسلم له حتي وإن كان ندمه وصل إلي أعلي درجاته ٢ نقطة_ مال علي شفتيها مُلتهمًا إياها بإشتياق ٢ نقطة شغف ٢ نقطة ندم ٢ نقطة حُب ،،مرت ثواني ومازالوا علي وضعهم ذاك ٢ نقطةمد يده كي ينزع منشفتها عن جسدها ولكنها أمسكت بيده قبل أن تصل لها ،،وهي تُردف قائله :-
, علياء بنبره مبحوحة :-
, لااااا ٢ نقطة لو سمحت بلاش ،،سيبني ٢ نقطة،، جرحك لسه مفتوح جوايا ٢ نقطة و مسامحتي ليك مش سهلة أبدًا ٢ نقطة أرجوك إبعد عني دلوقتي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إبتعد عنها بأنفاس لاهثه ونظر إليها بإشتياق و حُب ،،وأردف قائلًا :-
, _حاضر ٢ نقطة انا هاسيبك دلوقتي ،،بس قريب أوووي هتبقي جمبي وفي حضني برضاكي يا لوليتا قلبي و روحي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, غادر غُرفتها تاركًا إياه تتنفس بصعوبة من موجة الإشتياق و العشق تِلك ،،جلست علي فراشها بأنفاس لاهثه ٢ نقطة واضعة يدها علي قلبها تُهدأ من ضرباته العنيفة ٢ نقطة المُشتاقة له ٢ نقطة الغاضبة علي إستسلامها له ٢ نقطة
, _بس بقييي ٢ نقطة بطل تدق ليه ،انا مش هقدر أكمل حياتي معاه ٢ نقطة مش هقدر ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعد مرور عِده ساعات٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي منزل مالك ب‍ روما ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كان "مالك" ممدد علي فراشه واضعًا يده خلف عُنقه ٢ نقطة شاردًا في مستقبله مع علياء٢ نقطة
,
كود:
~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةفي إحدي مطاعم روما ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, كان كُلًا من "علياء ، مالك" يتحدثون بشتئ المواضيع ٢ نقطةحتي مد يده و أمسك بيدها الموضوعة علي الطاولة ،،وأردف قائلًا :-
, _اليوم ده مش بيفكرك بحاجة٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, نظرت إليه بعدم فهم ،،وأردفت قائله :-
, _لا مش فاكرة حاجة ٢ نقطة بس هو في مُناسبة مُعينة يعني٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, مالك بمُداعبة :-
, _كُنت مُتأكد إنك ناسية ٢ نقطة وعلشان كده جبتلك دي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, قالها وهو يخرج من جيب سترته إحدي العُلب القطيفة و فتحها أمامها ف‍ إتسعت عينيها بدهشة وهي ترمقه بعدم فهم و إبتسامه سخيفه علي شفتيها ٢ نقطة
, مالك بإبتسامة :-
, _كُل سنة وإنتي طيبة يا لوليا٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بعدم فهم :-
, _مش فاهمة ٢ نقطة٣ علامة التعجب
, مالك بإبتسامة :-
, _النهاردة عيد ميلادك ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, وضعت يدها علي فمها غير مُصدقة ما يحدث و ضحكتها ترن بأُذنه ك‍ أنغام موسيقي هادئه بالنسبة له ٢ نقطة
, علياء بإبتسامة :-
, _دي علشاني انا ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, مالك بتأكيد :-
, _أكيد طبعًا ٢ نقطة ثانية واحدة٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نهض عن مقعده وإقترب من مقعدها وإنحني ناحية عُنقها الأبيض وألبسها عِقد من الألماس ب‍ مُنتصفها حروف إسمها ب‍ اللغه الإنجليزيه «A l y a a » ٢ نقطة
, نظرت إلي العِقد بإنبهار بعد أن إبتعد عنها ،،وأردفت قائله :-
, علياء بإنبهار :-
, _حلو جدًااا ٢ نقطة بس ٢ نقطة ده كتير عليا أووي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, مالك بحُب :-
, _مفيش حاجة تكتر عليكي أبدًا ٢ نقطة يا حبيبتي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء ببلاهة :-
, _هااا ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, مالك بحُب :-
, _أيوه حبيبتي ٢ نقطة انا بحبك يا علياء و بحبك أووي كمان ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, توردت وجنتيها بخجل وهي تنظر إلي الأسفل ٢ نقطة_ مد يديه بطريقة مسرحية ،،وأردف قائلًا :-
, _تسمحيلي بالرقصة دي ٢ نقطةيا ملكة قلبي ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, علياء بإبتسامة خجله :-
, _أكييد طبعًا ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إبتسم لها بحُب و أمسك بيدها وسار بها ناحية ساحة الرقص ٢ نقطة حاوط خصرها بيديه وتمايل معها علي أنغام الموسيقي الهادئه ٢ نقطة
, كان "مالك" ينظر إليها وعينيه تلمع ب‍ حبه لها ٢ نقطةف‍ تطلعت إليه بخجل و تسأول ،،وأردفت قائله :-
, _إيه بتبصلي كده ليه ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, مالك بحُب :-
, _تعرفي ده أحلي يوم في عُمري كُله ٢ نقطة من وقت ما عرفتك وانا وقعت في حُبك معرفش إزاي و إمتي ٢ نقطة بس حبيتك وده المهم ٢ نقطة يا أجمل ما شافت عينيا ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بخجل :-
, _أنتَ بتبالغ أووي علي فكرة٢ نقطة٢ علامة التعجب
, مالك بنفي :-
, _مين قال كده ٢ نقطة انا مابحبش المُجاملات ولا المُبالغة ٢ نقطة إنتي فعلًا أجمل حاجة شافتها عيني ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نظرت إلي الأسفل بخجل ولم تعقِب ٢ نقطة ف‍ مد يده وأمسك بطرف ذقنها حتي أصبحت عينيها مُقابل عينيه ،،وأردف قائلًا :-
, مالك بنبره دافئه :-
, _بحبك يا علياء ٢ نقطة بحبك أوووي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نظرت إليه وهي غير مُصدقة ما يتفوه به ،،فأردف هو قائلًا :-
, مالك بحُب :-
, _تقبلي تتجوزيني ٢ نقطة تقبلي تكوني جزء من حياتي ٢ نقطة تقبلي تكوني نصي التاني يا علياء ٢ نقطة تقبلي ٢ نقطة؟٣ علامة التعجب
, صمتت قليلًا تُفكر في رد مُناسب علي حديثه ٢ نقطة تذكرت حديث صديقتها بإعطاءه فرصه ل‍ التقرب منها و تعويضها عما فقدته ب‍ الماضي ٢ نقطة ف‍ من يعلم ربما تُحبه مثلما يُحبها وتتخلص من لعنه حُبها ل‍ عُدي ٢ نقطة قطعت صمتها وأردفت قائله :-
, علياء بهدوء :-
, _إديني فرصة أفكر ٢ نقطة وهديك ردي بعدها علي طول٢ نقطة٢ علامة التعجب
, مالك بنبره مُتفهمة :-
, _طبعًا ٢ نقطة ده حقك وانا هستني ٢ نقطة خُدي وقتك ٢ نقطة_ وانا هقبل أي رد منك سواء كان بالرفض أو القبول ٢ نقطة هستناكي عُمري كله يا علياء ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, لم تعقِب علي حديثه بل إستندت برأسها علي صدره وأغمضت عينيها ٢ نقطة ف‍ إبتسم هو علي عفويتها معه و ضمها إليه أكثر ٢ نقطة وأكملوا رقصتهم دون أي حديث بينهم ٢ نقطة ف‍ لا وقت لأي حديث طالما لُغه الحُب تتحدث ٢ نقطة
, ف‍ الحُب أغني من أي حديث٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ~~~~~~~~~~~~
, أفاق من شروده علي رنين هاتفه ،،فأمسك به ونظر إلي شاشته وإبتسم فور رؤيته ل‍ هوية المتصل ٢ نقطة
, مالك بإبتسامة :-
, _تصدقي كُنت لسه بفكر فيكي دلوقتي و آآآآ٢ نقطة
, علياء مُقاطعة بجدية :-
, _مالك تتجوزني ٢ نقطة٢ علامة التعجب
 
٧


حبيبتي ٢ نقطة لا تلعبي علي أوتار قلبي ٢ نقطة لا توهمي نفسك بأنك الرابحة ٢ نقطة وأنتِ لستي كذلك ٢ نقطة!
, ٢٦ العلامة النجمية
, صباحًا ٢ نقطة كانت "علياء" تجلس علي الأرجوحة تنظُر أمامها بشرود ٢ نقطة تُفكر ب‍ الورطة التي أوقعت نفسها بها بالأمس ٢ نقطة عرض الزواج علي مالك ،حاولت عِده مرات التراجع عن هذا القرار ولكنه لم يترك لها خيارًا أخر ٢ نقطة_ شعرت بيديه تمتد علي طول ذراعها٢ نقطة سرت قشعريره داخلها أفاقت حنينها إليه ،،شعرت بهمسته جوار أُذنها :-
, _إعرفي إن طول ما إنتي علي زمتي ٢ نقطة مش هتعرفي تهربي مني ٢ نقطة عارفة ليه؟ ٢ نقطة علشان انا ماضيكي و الحاضر و المستقبل ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أفاقت من غيبوبة حنينها تِلك٢ نقطة نزعت يديه بعيدًا عنها بعُنف وهي تنهض من علي الأرجوحة ٢ نقطة نظرت إلي عينيه بغضب ،،وأردفت قائله :-
, _أنتَ مش هتقدر تعمل حاجة٢ نقطة مش هسمحلك تقربلي حتي ٢ نقطة أنتَ ماضي ٢ نقطة ماضي وإنتهي ٢ نقطة دلوقتي بنتي وجوزي المُستقبلي هما الحاضر و المستقبل ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, تطاير الشرار من عينيه عِقب جُملتها الأخيره تِلك (دلوقتي بنتي و جوزي المُستقبلي هما الحاضر و المستقبل ) ٢ نقطة شدها ناحيته بقوة ٢ نقطة أمسك جانب وجهها وهو يُردف قائلًا :-
, _إنتي ملكي انا وبس ٢ نقطة إنتي مراتي انا وبس ٢ نقطة إنتي حبيبتي انا وبس٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بتحدي :-
, _غلطان ٢ علامة التعجب ٢ نقطة قُريب أوووي هتجوز غيرك ٢ نقطة هبقي ملك ل‍ غيرك ٢ نقطة أنتَ دلوقتي ولا حاجة بالنسبالي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عُدي بشراسة :-
, _كداااابه ٢ نقطة وبعدين إنتي مين قالك إني هطلقك تاني ؟٢ علامة التعجب ٢ نقطة انا لا يُمكن أسيبك ل‍ غيري ٢ نقطةلا يُمكن ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بإستفزاز أكثر :-
, _هتشوف يا عُدي ٢ نقطة هتشوف إني قُريب أوووي هطلق منك و بمزاجك كمان ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, دفعته بعيدًا عنها عِقب إنتهاءها من حديثها ودلفت إلي الداخل بعد أن ألقت نظره مُتحديه له وإبتسامة ماكره تُحاوط شفتيها ،،زفر بضيق و عصبية وهو يمسح علي خُصلاته بغضب هامسًا لنفسه قائلًا :-
, _هتفضلي ملكي يا علياء ٢ نقطة مش هسيبك لغيري إعتبريها أنانيه ٢ نقطة تملك ٢ نقطةلكن انا مش هخسرك تاني ٢ نقطة مش هخسرك يا عُمري اللي راح واللي جاي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعد مرور عِده ساعات ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي قصر الألفي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي غُرفة عاصم ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _إييييه ٣ علامة التعجب ،، أنتَ واعي للي بتقوله ده ٢ نقطة انا مش مصدقة بجد ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أردفت همس بتِلك الكلمات ،،أجابها الطرف الأخر وقد كان شقيقها قائلًا :-
, _زي ما سمعتي كده ،،هي اللي بدأت والبادي أظلم ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بإعتراض :-
, _بس يا عُدي آآآآ ٢ نقطة
, عُدي مُقاطعًا بصرامه :-
, _خلص الكلام ،،أخر الأسبوع ده تكونوا في روما ،ثم تابع بتوعد :-و وقتها بس هيبتدي اللعب علي أصوله٢ نقطة٢ علامة التعجب
, لم تنطق هي سوي :-
, _مجانين ٢ نقطة واللّٰه مجانين ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أغلقت الخط بوجهه بعد إلقاءها لتِلك الكلمات و زفرت بضيق واضح ٢ نقطة_ سمعته يُردف قائلًا :-
, _خييير ؟ ٢ نقطة إيه المُصيبة اللي جاية ٢ نقطة؟٢ علامة التعجب
, إلتفتت إليه و وضعت يديها وسط خاصرتها ،،وأردفت قائله :-
, همس بسُخرية :-
, _لا ولا حاجة ،،كُل اللي حصل إن الغباء متوارث عندكوا إنتوا الإتنين ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم بسُخرية :-
, _غباء ٢ علامة التعجب ٢ نقطة اللّٰه يكرم أصلك ،،ثم تابع بتسأول :- هااا عمل إيه تاني ٢ نقطة؟٢ علامة التعجب
, همس بضيق :-
, _هي ناوية تتجوز تاني وعايزه تطلق والمرادي بجد ،،وطبعًا بعض الكام كلمة اللي رمتهم في وشه إتعفرت ٢ نقطة والغضب ماليه ،، وعايزنا نروحلهم هناك في روما ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم ببرود :-
, _وماله نروحلهم ٢ نقطة ده حتي العرض هناك مجاني والسهرة صباحي ،يعني هتستمتعي علي الأخر ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إقتربت منه وضربت صدره بخفه ،،وأردفت قائله :-
, همس بغيظ :-
, _بارد و غبي زي صاحبك بالظبط ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, مال ناحية كرزتيها وهمس لها قائلًا :-
, _عادي يا بيبي ٢ نقطة شئ مش جديد علينا ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, وإبتلع باقي حروفها و غضبها في قُبلة ٢ نقطة شغوفة ٢ نقطة عاشقة ٢ نقطة_ ف‍ ليس للحديث مكان عندما يجتمع العشاق ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي المساء ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي ڤيلا علياء ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي غُرفتها ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ممددة علي فراشها الواسع ٢ نقطةمُغمضه العينين ٢ نقطة شارده فيما سبق من حياتها ،،،،،،،،،،،
,
كود:
~~~~~~~~~~~~~
, كان "عُدي" يُحاوط فتاته الصغيرة ٢ نقطة يُلاعبها وهي تضحك معه بسعادة ٢ نقطة مدت يدها ناحية وجهه تُلاعبه ببراءه ،،مالت برأسها ناحيته وطبعت قُبلة لطيفة علي وجنته ف‍ بادلها إياها بعِده قُبلات حنونة ٢ نقطة شغوفة ٢ نقطة لطيفة وضحكاتها تتعالي شيئًا فشئ ،،، كانت "علياء" تنظر إليهم من بعيد وعلي شفتيها إبتسامة جميلة ٢ نقطة تعلقت عينيها ب‍ حنانه مع طفلتهم ٢ نقطة_ روحه المرحه والتي قد عادت إليه مؤخرًا ، أحست وكأنها تقع بحُبه من جديد ٢ نقطة تعشقه من جديد ،،أغمضت عينيها لدقائق وهمست لنفسها قائله :-
, _وبيسألوني كُنتي بتحبيه علي إيه ،، أتاريهم مشافوش نُقطة واحدة من بحر حنيته اللي انا غرقت فيها ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ~~~~~~~~~~~~
, أفاقت من دوامة ماضيها ٢ نقطة شعورها بأنفاسه تلفح صفحة وجهها وإصطدامها بتيارات حُبهما الأبدي ٢ نقطة ظلت مُغمضه العينين مُستمتعه بتِلك اللحظات _ شعرت بشفتيه تبتلع شفتيها في قُبلة مُشتاقة ٢ نقطة عاشقة ٢ نقطة مُحبة ٢ نقطة_ حاوطت وجهه بيديها وبادلته قُبلته بنفس المشاعر ٢ نقطة مُتجاهلة تِلك الإنذارات ،،مد يده وأطفأ الضوء وهمس لها قائلًا من بين قُبلاته :-
, _بحبك وهفضل أحبك العُمر كله ،،مش هقولك إنسي اللي حصل ٢ نقطة بس هقولك حاولي تتعايشي ٢ نقطة علشانك و علشان بنتنا و علشاني ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بلاوعي :-
, _بحبك ٢ نقطة مش هقول أكتر من كده ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إبتسم لها بحُب وغاصا معًا في عالم خاص بهم ٢ نقطة حيث تبدأ بتعلم فنون العشق من جديد ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٦ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي صباح يوم جديد ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي ڤيلا علياء ب‍ روما ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, فتحت عينيها علي أشعة الشمس المُنبعثه من نافذة غُرفتها ٢ نقطة شعرت بيديه تُحاوطها من خاصرتها ٢ نقطة ف‍ نظرت ناحيته وجدته نائم جوارها ٢ نقطة مُغمض العينين ،مدت يدها تُلمس علي وجهه وعلي شفتيها إبتسامة حكومة ٢ نقطةمُحبة ،،شعر بحركة أصابعها علي وجهه ولكنه فضل الإصطناع بالنوم حتي ينعم بحنيتها و حُبها ذاك حتي ولو كان مؤقت _ سمعت صوت صراخات غاضبة و ضجه بالخارج ف‍ إنتفضت من مكانها علي الفور ٢ نقطة إرتدت روبها بسرعه وإتجهت ناحية الباب ٢ نقطة كادت أن تفتحه وتخرج خارجًا ولكنها شعرت بيديه تُحيطان خصرها من الخلف وهو يهمس لها قائلًا :-
, _مش هسمحلك تخرجي ٢ نقطة وتضيعي اللحظات دي ،،الصوت اللي برا ده عادي لأني متوقع إنه صوت نيره و مامتك وزياده عليهم شقاوة سيلين ٢ نقطة ف‍ متدخليش إنتي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, حاولت التملص من بين ذراعيه ولكنه أبي تركها _ فأردفت هي قائله :-
, _إبعد بقي ماتفتكرش إن اللي حصل إمبارح ده حاجة ٢ نقطة أو إني ممكن أرجعلك بعدها ،تبقي غلطان ٢ نقطة انا عُمري ما هنسي اللي عملته ولا هحاول النسيان ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, تعمد تجاهل حديثها وأخذ يستنشق خُصلاتها ٢ نقطة تلوت بين يديه مُحاولة الإبتعاد عنه وبالفعل نجحت بذلك ٢ نقطة وضعت يدها علي مقبض الباب وفتحته ولكن صدمتها مما رأت كانت أقوي من أن تتفوه بشئ في تِلك اللحظة٢ نقطة
, علياء بصدمه :-
, _مالك ٣ علامة التعجب ،، بتعمل إيه هنا ؟؟ ،، و أُدام أُوضتي كمان ٢ نقطة٤ علامة التعجب, خارج القائمة
 
٨


توترت ملامحها ل‍ رؤيتها إياه أمام باب غُرفتها ٢ نقطة وزعت أنظارها علي ذاك الواقف ورائها "عُدي" و علي ذاك الواقف أمامها "مالك" ،، حاولت التحدث ولكن أبيَ لسانها بالتحدث ٢ نقطة ف‍ تحدث الأخير نيابة عنها قائلًا :-
, _خييير ٣ علامة التعجب ،، مين أنتَ و بتعمل إيه أُدام أوضة مراتي ٢ نقطة؟٢ علامة التعجب
, قالها بحده نوعًا ما وهو يتعمد الضغط علي أحرف كلمة "مراتي" ،،، تجمد للحظات في مُحاولة لإستجماع أحرف تِلك الكلمة ولكنه عجز عن ذلك ٢ نقطة تذكر مُحادثتها معه بالأمس وتذكر كُل حرف بها ٢ نقطة وأخيرًا إستعاد سيطرته علي نفسه ،،وأردف قائلًا :-
, _لا هو خييير أكيد ،،نظر إليها وتابع قائلًا بنبره ذات مغزي :- هستناكي في الشركة يا علياء ،كلامنا إمبارح لسه مخلصش٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بتوتر :-
, _أكييييد ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إبتسم لها بهدوء وغادر من أمامهم مثلما جاء ،،، تنهدت براحة وهي تُغلق باب الغُرفة _ كانت علي وشك الذهاب لل‍ المرحاض ٢ نقطة ولكنه أمسك بها قبل أن تتحرك خطوة من أمامه ،،حاوط خصرها بتملك وقَرب شفتيه من أُذنها وهمس لها قائلًا :-
, _سبق وقولتلك إنك ملكي ،،وأيٍ كانت علاقتك بالكائن ده ف‍ إنتي تقطعيها فورًا ٢ نقطة لأني مش هسمح لحد يشاركني فيكي ٢ نقطة لأنك مش بس حبيبتي إنتي مراتي و أُم بنتي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, رمقته بإبتسامة إستفزته وأبعدته عنها بهدوء وإتجهت ناحية المرحاض ٢ نقطة وقفت علي عتبته وإلتفتت له ،،وأردفت قائله :-
, _طيب حاول تقنع نفسك بقي ،إني هطلق منك مرة تانية وهتجوز الكائن اللي لسه ماشي ده ٢ نقطة عن إذنك ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إنتهت من حديثها ودلفت داخل المرحاض قبل أن يفتك بها ٢ نقطة٤ علامة التعجب
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي ڤيلا ريّان ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _يعني هما خلاص جايين روما ٢ نقطة؟٢ علامة التعجب
, أردفت نيره بتِلك الكلمات ،،أومأ لها برأسه إيجابًا ،، وأردف قائلًا :-
, _أيوة ،عُدي إتصل بيهم وطلب إنهم يجوا هنا ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نيره بحيرة :-
, _ياتري إيه السبب ،،ماهو أكيد صاحبك مش هيعمل كده من غير سبب ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ريّان بضيق :-
, _نيره لو سمحتي بطلي كلامك ده علي عُدي ،،هو أهاا غلطان لكن مش لدرجة إنه يعمل الحاجة عن قصد ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نهضت عن الآريكه فجأه ونظرت إليه بغضب ،،وأردفت قائله :-
, _براحتك يا ريّان ٢ نقطة خليك ماشي وراه لحد ما تلزق في الحيط ،، وصدقني لو كُنت عملت فيا نفس عملته ما كُنت هسيبك لحظة واحدة في حياتي حتي لو هعمل ده علي حساب قلبي و إبني ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إنتهت من حديثها وتركته مدهوشًا بما تفوهت به ،لم تكُن كذلك من قبل أبدًا ٢ نقطة ف‍ بعد وفاة عائلتها تغيرت تغير جذري ولكنها باتت الأن أسوء من زي قبل ٢ نقطة٥ علامة التعجب
, ٢٦ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي شركة علياء ب‍ روما ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي مكتب علياء ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _مش قادرة أقولك منظره بعد ما مشيت ،،ده كان ناقص يطلع نار من عينيه ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أردفت علياء بتِلك الكلمات المرحه ،، ضحك علي حديثها وأردف قائلًا :-
, _انا مش عارف إزاي سمعت كلامك ،حتي بعد اللي قولتهولك إمبارح ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بضيق :-
, _مالك لوسمحت بلاش تفكرني بكلامك معايا إمبارح٢ نقطة٢ علامة التعجب
, مالك بسُخرية :-
, _ليه ٢ علامة التعجب ،،كلامي وجعك أووي ٢ نقطةولا علشان دي الحقيقة ،علياء انا قولتلك كده علشان مصلحتك وعلشان بحبك ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بمراره :-
, _مش عايزة الحُب ده مش عايزاه ،،انا مستحقش إنك تحبني ٢ نقطة انا خلاص قلبي إتحكم عليه من وانا طفلة صغيرة _ حُبي ليه عمره ما يتحول ل‍ كراهية حتي لو وجعي منه أكبر من الحُب ده ،يكفيني شوية الحُب دول اللي مهونين عليا وجعي منه٢ نقطة٢ علامة التعجب
, مالك بتفهم :-
, _براحتك يا علياء ،،انا رايح مكتبي وقت ما تعوزيني انا موجود جمبك ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أنهي حديثه وتركها تُفكر في القادم ٢ نقطة٥ علامة التعجب
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعد مرور أسبوع ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي ڤيلا علياء ب‍ روما ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, رحب الجميع ب‍ "عاصم , سليم, همس" ٢ نقطة سحب عُدي صديقه من يديه وإنصرفوا ناحية الحديقة ،،بينما جلس الباقية يتبادلون شتي الأحاديث ٢ نقطة
, _بقي كده تقوليله علي مكاني ،،ويجي هنا كمان ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أردفت علياء بتِلك الكلمات المُعاتبة ،،نظرت إليها بحرج وأردفت قائله :-
, همس بتبرير :-
, _هو اللي أصر عليا إني أقوله علي مكانك ٢ نقطة وإنتي عارفة بقي إنه كان هيوصلك حتي لو انا مقولتش حاجة ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بتهكم :-
, _عارفة ٢ نقطة عارفة ،،ثم تابعت بخُبث :- بس هو اللي جابه لنفسه وهوريه إن اللّٰه حق٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بتسأول :-
, _إنتي صحيح ناوية تطلقي منه وتتجوزي واحد تاني ٢ نقطة؟٢ علامة التعجب
, علياء بنفي :-
, _لا خالص ،،انا ناوية أسويه علي نار هادية و أربيه من أول وجديد ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, همس بخُبث :-
, _أحسن خليه يتربي ٢ نقطة يستاهل هو اللي جابه لنفسه٢ نقطة٢ علامة التعجب
, حياه بدهشة :-
, _إيه جو ريا و سكينة ده ،انا كده إبتديت أخاف ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علياء بمُشاكسة :-
, _ههههههههههه ،،خُدي علي ده كتير يا مامتي ٢ نقطة لأنك هتشوفي العجب الأيام الجايه دي ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, حياه بتوجس :-
, _ربنا يستر ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ~~~~~~~~~~~~~~~
, _تصدق تستاهل اللي بتعمله فيك ده ،،أنتَ اللي جبته لنفسك أساسًا ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أردف عاصم بتِلك الكلمات ،، نظر إليه بغيظ وأردف قائلًا :-
, _يعني انا بقولك ناوية تطلق وتتجوز غيري ،،وأنتَ فرحان فيا ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عاصم بنبره مُستفزه :-
, _أيوة بالظبط كده ،، وصراحة نفسي أقابل الوجه الجديد اللي غطي علي وجودك يا بيه ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, عُدي بغيظ :-
, _انا محدش يقدر ياخد مكاني في حياتها أساسًا ،،ثم تابع بغموض :- والأيام بينا كتيير٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نظر إليه بتوجس مما ينوي عليه ٢ نقطة ف‍ القادم ليس بالسهل أبدًا ٢ نقطة٥ علامة التعجب
, ٢٧ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفي صباح يوم جديد ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي ڤيلا علياء ب‍ روما ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفي غُرفة علياء ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, إستيقظت باكرًا و وجهها ملئ بالنشاط والحيوية ٢ نقطة تحممت وبدلت ملابسها وتمددت علي الفراش وهي تعبث بحاسوبها الخاص (اللاب توب) ،،داهمها دوار فجأه ف‍ تجاهلته وأكملت عملها ٢ نقطة إستمعت ل‍ صوت رنين هاتفها ف‍ نظرت إلي شاشته و ردت علي المُتصل فورًا ٢ نقطة
, _هاااا كُل حاجة تمت زي ما انا عايزة ٢ نقطة؟٢ علامة التعجب
, _٢٢ العلامة النجمية
, _تمام أوووي ،،الخبر وصله أكييد ٢ نقطة؟٢ علامة التعجب
, _٢٤ العلامة النجمية
, _تمام ،مر علي الحسابات وخُد مكافأتك ٢ نقطة مع السلامة٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أغلقت الخط بعدما إنتهت من حديثها مع ذلك الرجل وعلي وجهها إبتسامة خبيثة ٢ نقطة نهضت من علي الفراش وسارت ناحية المرحاض ل‍ رغبتها بالتقئ ٢ نقطة ولكن فجأه ومن العدم إقتحم غُرفتها بدون إستئذان ويبدو علي وجهه الغضب الشديد ٢ نقطة
, إقترب منها وأمسك بذراعها بعُنف ،،وأردف قائلًا :-
, عُدي بغضب :-
, _إيييه اللي عملتيه ده ؟٢ علامة التعجب ،، إزاي تتصرفي بالطريقة دي٢ نقطة؟٢ علامة التعجب
, علياء بعدم فهم مُصطنع :-
, _ليه حصل إيه لكُل ده ٢ نقطة؟٢ علامة التعجب
, عُدي بسُخرية وغضب :-
, _لا ولا حاجة ٢ نقطة كُل الحكاية إن الهانم نشرت خبر جوازها في الجرايد والمجلات وهي علي ذمه واحد تاني ٢ نقطة٢ علامة التعجب, خارج القائمة
 
٩


إتسـعت عينـيها بـدهشة مُصطنعة و رمقتـه بنظـرة إستفـزته ،،وأردفت قائله :-
, _وفـيها إيـه يعـني ؟! ،، إحنـا قُـريـب أووي هنـطلق ومـن حقـي إنـي أعيـش حيـاتي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, شـدد قبضـته علـي ذراعيـها و خصـرهـا ،،وأردف قائلًا :-
, عُـدي بغـضب :-
, _مـش هيحـصل ٢ نقطة طـلاق مـش هـطلق ٢ نقطة هتفـضلي مـراتـي لحـد آخر نفـس٢ نقطة٢ علامة التعجب
, علـياء بـإبتـسامـة بـاردة :-
, _وانـا مستـنية آخـر نفـس ده بفـارغ الصـبر٢ نقطة٢ علامة التعجب
, تعـمد تجـاهـل جُـملتها الأخـيرة رغـم البـركان الـذي يغلـي داخـله ،،وهمـس جـوار أُذنـها قائلًا :-
, _ يـا روحـي You are" Dream"علشـان انـا عملـك الأسـود ومـش هسيـبك غيـر وجـزء تـانـي مـني بيـنبض جـواكـي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, أنـهي حـديثه وهـو يطـبع قُبلة صغـيرة عـلي وجنتـيها ٢ نقطة وخـرج مـن غُـرفتـها بهـدوء يسـبق العـاصفـة٢ نقطة
, رمشـت هـي عِده مـرات و الـدهشـة تحـتل مـلامحـها و بتلـقائـيه وضعـت يـدها علـي بطنهـا و إبتـلعت ريقـها بتـوتر برفـقة إبتـسامـة أكثـر تـوترًا٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفـي غُـرفـة عـاصـم بـ رومـا٢ نقطة!
, _ينـهار أسـود مـن غيـر مـلامـح ،، إيـه المكـتوب ده٢ نقطة!
, أردفت همـس بتِـلك الكلـمات المـصدومـة ،،بيـنما إبتـسم عـاصـم بمـرح وأردف قائلًا :-
, _إنتـي لسـه شـوفـتي حـاجـة ،،دي البـدايـة يـا روحـي ٢ نقطة دي الـ Show لسـه هيـبدأ٢ نقطة!
, لـوت شفتـيها بتهـكم واضـح وأردفت قائله :-
, _هـو لسـه هيبـدأ ٢ نقطة ده بـدأ مـن بـدري والبـيه شـايـط مـن الصـبح٢ نقطة!
, إقتـرب منـها وحـاوط خصـرهـا بحُـب ظـاهـر بعـينه وأردف قائلًا :-
, خلـيه يشـيط بـراحتـه ٢ نقطة هـو اللـي جـابـه لنـفسه ٢ نقطة إحنـا اللـي عليـنا نتفـرج وبـس ،، غيـر كـده ملنـاش دعـوة٢ نقطة!
, همـس بسُـخريـة :-
, _لا واللّٰـه ،، وإنـتَ فـاكـر إنهـا هتعـدي بالسـهولـة دي ٢ نقطة الإتنـين أبـرد مـن بعـض و عـايـزيـن الحـرق ٢ نقطة خـاصـة صـاحبـك المُـغفل ده٢ نقطة!
, إنتـهت مـن حـديـثها السـاخـر و تـوجهـت للخـارج بخـطوات شبـه غـاضـبة و سـريعـة ،، بيـنما وقـف هـو مـدهـوشـًا لـدقـائـق يسـتوعـب مـا تفـوهـت بـه فـي لحـظات و ذهـبت أيضـًا فـي لحـظات٢ نقطة ضـرب كـفًا عـلي كـف وهـمس لنـفسه قائلًا :-
, _هـي يـا أمـا مجنـونـة يـا أمـا مجـنونـة ٢ نقطة مـاهـو مفـيش حـد عـاقـل يتـكلم بـالسـرعـة دي و يمـشي أسـرع مـن كـلامـه٢ نقطة!
, ٢٦ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفـي المـساء٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفـي ڤيـلا عليـاء بـ رومـا٢ نقطة٢ علامة التعجب
, _٢ نقطةفـي غُـرفـة علـياء٢ نقطة٢ علامة التعجب
, متـل كـأنـه عيـونـك٢ نقطة
, صـرلـي بـعرفـا
, عٌـمر وكـأنـي مـا دقـت٢ نقطة
, طـعـم العـمر
, هبّـت مشـاعـر مـا كـنت٢ نقطة
, أعـرف أوصـفا
, غـلّـت مـا بـين العـتمة٢ نقطة
, وخيـال الضجـر
, صعـبة الخـيانـة كتـير٢ نقطة
, بعـيون الوفـا
, وحـدو شعـور الذنـب٢ نقطة
, بيـعرف شـو بنـي
, لحـظة سـرقنـي البـرد مـن٢ نقطة
, حضـن الكـلو دفـا
, عُمـري نـدهنـي٢ نقطة
, لـويـن ،، عـزّتـني
, الـدنـيّ
, أخـذت تتـمايـل علـي أنـغام تِـلك الأغنـية تمـايُـلات بطيئـة لحـدٍ كبـير ٢ نقطة حـافيـة القـدمين ٢ نقطة تـرتـدي قميـص نـوم مـن اللـون النبـيذي ٢ نقطة أحسـت بـراحـة بـفعلها لـذلك ٢ نقطة شعـرت بيـديـه تُحـاوطـها و رفـيقتها تعـبث بمـلابسـها ٢ نقطة شهقـت بصدمـة و عـدم إستـيعاب٢ نقطة
, _إنـتَ بتـعمل إيـه هنـا٢ نقطة؟!
, _ششششششش ٢ نقطة مـش وقـت كـلام خـالـص٢ نقطة!
, علـياء بتـوتـر :-
, _انـا مـش طـايـّقاك ٢ نقطة إبـعد٢ نقطة!
, عُـدي بخُـشونـة :-
, _كـدابـة ٢ نقطة بتعـشقيني وإنتـي عـارفـة و مُـتأكـده مـن ده٢ نقطة سـامحيني بقـي٢ نقطة!
, علـياء بـألـم :-
, _انـا مبـعرفش أسـامـح ٢ نقطة إنـتَ جـرحـك أقـوي مـن إنـي أسـامـحك٢ نقطة!
, عُـدي بتـوسـل :-
, _عـاقـبيني ٢ نقطة إنتـقمي منـي ٢ نقطةبـس كفـايـة فـراق ٢ نقطة بـلاش تفـكري فـيا ٢ نقطة فـكري فـي سيلـين ٢ نقطة فـي نفـسك ٢ نقطة بـس بـلاش تخلـيني أخـر إهتمـامـاتـك ٢ نقطة سـامحـيني٢ نقطة!
, كـانـت تسـتمع إليـه و دمـوعـها تتـسابـق فـي النـزول علـي وجنتـيها ،،، مـدت يـدهـا بـأصـابـع مُـرتجـفة نـاحيـة وجنتـيه الخـشـنة ٢ نقطة لامسـتها بحـنو وهـي تـرمقـه بعِـتاب و إشتـياق ،،، كـان يُـراقـب حـركـاتـها بحـنو و حُـب ٢ نقطة وفـجأه و دون سـابـق إنـذار مـال علـيها طـابـعًا أولـي قُـبلات نـدمه ٢ نقطة طلـبه للمُـسامـحة ٢ نقطة مشـاعـر مُخـتلفة فـي نفـس الـوقـت ٢ نقطةحمـلها بيـن ذراعـيه عِـند مُـلاحظـته لإستسـلامـها ٢ نقطة قـاطـع مـا يفـعله همسـها لـه :-
, _مسـامحـاك ٢ نقطة قلـبي مـدقـش لـغيـرك ولا هيـدق لحـد تـانـي ٢ نقطة بـس لسـه عقـابـك مجـاش لسـه٢ نقطة!
, تلـوت شفـتيه بإبتـسامـة سعـيدة وهـو يسـتمع لـكلمـاتـها ٢ نقطة دق قـلبه بعُـنف مُعـلنًا عـن سعـادتـه بـمُـسامـحتها لـه ٢ نقطة
, عُـدي بسعـادة :-
, _مـش مـهم ٢ نقطة الأهـم هـو مُسـامحتـك ليـا ٢ نقطة مُسـامحتـك وبـس٢ نقطة!
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفـي صبـاح يـوم جـديـد٢ نقطة!
, إستـيقظت علـي صوت صيـاحـات و تهـديـدات بـالأسـفل ٢ نقطة حـاولـت النـهوض مـن علـي الفـراش ولكـن يـده منعـتها٢ نقطة صـوت همـسه لـها :-
, _رايـحة فيـن٢ نقطة؟!
, عليـاء بنبـرة قلقـة :-
, _فـي صـوت عـالـي جـدًا تحـت ومـش طبـيعي ،، انـا لازم أشـوف بيحـصل إيـه تحـت٢ نقطة!
, عُـدي بتفهـم :-
, _طـيب قـومـي إلبـسي و خليـنا ننـزل نشـوف إيـه اللـي بيـحصل تحـت٢ نقطة!
, أومـأت بسـرعة قلـقة ممـا يحـدث ٢ نقطة إرتـدت مـلابسـها سـريـعًا و فـعل هـو المـثل و هبـطا للأسفـل سـويـًا٢ نقطة
, _أهـلًا بـالـهانـم اللـي وخـدانـي كُـبري علشـان تـربـي جـوزهـا٢ نقطة!
, أردف مـالـك بتِـلك الكـلمات السـاخـرة ،، نظـر إلـيه بغضـب وأردف قائلًا :-
, _إنـتَ بتـعمل إيـه هنـا٢ نقطة؟!
, مـالـك بنبـرة مُسـتفزة :-
, _انـا مـش جـاي علشـانك إنـتَ أسـاسـًا ٢ نقطة انـا جـاي أخـد حـق كـرامتـي و قلـبي٢ نقطة!
, همـس بنبـرة غـاضـبة :-
, _إنـت أكيـد مجـنون٢ نقطة!
, مـالـك بصـراخ :-
, _مـجنـون علشـان حبيـتها ٢ نقطةمجنـون علشـان سلـمت عقـلي ليـها٢ نقطة!
, وبحـركـة سـريـعة إقـترب منـها و غـرز سـن السكـين الحـاد داخـل أحشـائهـا ٢ نقطة مُنـهي حيـاتهـا بصـرخـة قـويـة صـادرة منـها تبعـها صـراخـات مـن معـها ٢ نقطة وفجـأه سـاد الصـمت و بقـي فقـط صـوت صـراخـاتهـا المُـتألمـة٢ نقطة, خارج القائمة
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
١٠


هـب مُنـتصبًا علـي الفـراش بفـزع ٢ نقطة حُبـيبات العـرق علـي جبـينه ٢ نقطة إنتـفضت هـي الأخـري مـن نـومـتها و نظـرت إليـه بقـلق و مـدت يـدهـا تتـحسس وجـهه وهـي تُـردف قـائلـه :-
, _إيـه فـي إيـه٢ علامة التعجب ،، إنـتَ كـويـس٢ نقطة؟!
, أمـسك بيـدهـا وشـدد مـن ضغـطه عليها وأردف قـائـلًا :-
, _أيـووة ٢ نقطة أيـووة كـويـس ،، بـس خلـيكي جمـبي ممـكن٢ نقطة؟!
, علـياء بمـوافـقة :-
, _أكيـد٢ نقطة!
, إبتـسم لـها بتـوتـر وإحتـضنها إليـه مـرة أخـري بعـد أن أغـلق الأضـواء مـرة أخـري٢ نقطة
,
كود:
~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةفـي صـباح يـوم جـديـد٢ نقطة!
, إستيـقظ مـن نـومـه علـي تسـلل أحـدهـم فـوقـه ٢ نقطة فـفتح عينـيه بتـكاسـل فـوجـدهـا إبنتـه الصـغيرة "سيـلين" إبتـسم لهـا بحـنان و مـد يـديـه وأمسـك بهـا بعـد أن عـدل مـن وضعـية جلـسته ،، وأردف قـائـلًا :-
, عُـدي بـإبتـسامـة :-
, _صبـاح الـورد يـا حبيـبة بـابـا٢ نقطة!
, سيـلين بإبتـسامـة طفـولية :-
, _صبـاح النـور يـا بـابـي٢ نقطة!
, قطـب جبيـنه بضـيق مُـصطنع وأردف قـائـلًا :-
, _يـا بنـتي بـلاش بـابـي دي ٢ نقطة إسمـها بـابـا٢ نقطة!
, سيـلين بـإعتـراض :-
, _لأ ٢ نقطة بـابـي مـش بـابـا٢ نقطة!
, عُـدي بعِـند :-
, _لأ ٢ نقطة بـابـا٢ نقطة!
, _متـبوظلـيش أخـلاق بنـتي٢ نقطة!
, قـالتهـا "علـياء" وهـي تعـدل مـن وضعـية جلسـتها ،، نـظر إليـها بغـيظ وأردف قـائـلًا :-
, _انـا اللـي ببـوظـها بـرضـوه٢ نقطة هـي بـايظـة لـوحـدهـا أصـلًا٢ نقطة!
, مـدت يـدهـا وضـربـته بخـفة علـي صـدره وأردفـت قـائلـه :-
, _طيـب سيـبنالـك التـربيـة ،، ربيـها بـراحـتك بقـي ٢ نقطة عـن إذنـك٢ نقطة!
, إنتـهت مـن حـديثـها و نهـضت مـن علـي الفـراش و تـوجهـت إلـي المـرحـاض صـافـقة البـاب خلـفها بغيـظ شـديـد ،،، نظـر عُـدي إلـي إبنـته التـي تضـحك بمـرح وأردف قـائـلًا :-
, _عـاجبـك كـده يـا أنسـة ،،، أهـي قلـبت عليـنا تـاني٢ نقطة!
, قـالهـا وهـو يُـدغـدهـا بمـرح وهـي تملـئ الغُـرفـة بضحـكاتهـا الـرنـانة٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٧ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفـي شـركـة عليـاء بـ رومـا٢ نقطة!
, _إيـه الحـلاوة دي يـا ميـمي٢ نقطة!
, أردف مـالـك بتِـلك الكلـمات المـرحـة ،، إبتـسمت ميـرال بخـجل وأردفـت قـائـله :-
, _كفـي سيـد مـالـك ٢ نقطة أرجـوك٢ نقطة!
, مـالـك بمـرح :-
, _كفـايـة إيـه بـس انـا مـش هتـنقل مـن هنـا غيـر وإنتـي بتتـكلمي مصـري 10/10٢ نقطة!
, ضـحكت ميـرال بشـده علـي طـريقـة حـديثـه وأردفـت قـائـله مـن بيـن ضحكـاتهـا :-
, _حسـنًا ٢ نقطة حسـنًا ،، ولكـن ليـس الأن ٢ نقطة عِـندي الكثـير مـن الأعمـال وبعـد إنتـهائـي يُـمكنك فعـل مـا تُـريـد٢ نقطة!
, مـالـك بـإبتـسامـة :-
, _أوكـيه ،، بـراحتـك٢ نقطة!
, أومـأت لـه بهـدوء و إنصـرفـت مـن أمـامـه مُتجـة إلـي مكتـبها ،،، بيـنما نـظر إلـي أثـرهـا وتنـهد وعـاد لإكمـال عمـله٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةبعـد مـرور سـاعـة٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي مكتـب عليـاء٢ نقطة!
, _بـراڤوو يـا عليـاء ،، بجـد بـراڤوو و نـاوية تعمـلي معـاه إيـه بقـي٢ نقطة؟!
, أردف مـالـك بتِـلك الكلـمات،، إبتـسمت عليـاء بهـدوء وأردفـت قـائـله :-
, _مـش نـاويـة أعمـل حـاجـة خـآاالـص٢ نقطة!
, قطـب جبـينه بإستـغراب وأردف قـائـلًا :-
, مـالـك بتسـأول :-
, _مـش فـاهـم ٢ علامة التعجب ،، وضحـي أكتـر٢ نقطة؟!
, عليـاء بنفـس الهـدوء :-
, _بمعـني إنـي هـهدأ مـن نـاحيـته الفـترة دي و أراقـب تصـرفـاتـه و أشـوف أخـرتـه إيـه٢ نقطة!
, مـالـك بتفـهم :-
, _تمـام ،،، هسـيبك انـا دلـوقـتي٢ نقطة!
, عليـاء بخفـوت :-
, _مـاشـي٢ نقطة!
, ٢٧ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفـي المسـاء٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي ڤيـلا عليـاء بـ رومـا٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي غُـرفـة عـاصـم٢ نقطة!
, _شكـلهم إتصـالحـوا ،، منـظرهـم النهـاردة كـان مبـين ده٢ نقطة!
, أردفـت همـس بتِـلك الكلـمات،، نظـر إليـها بهـدوء وأردف قـائـلًا :-
, _فـي الأول وفـي الأخـر كـانـوا هيـرجعـوا علـشان بنـتهم٢ نقطة!
, همـس بـراحـة :-
, _المـهم إنـهم إتصـالحـوا فـي الأخـر٢ نقطة!
, إقـترب منـها وهـو يبـتسم بمـكر و حُـب فـي نفـس الـوقـت ٢ نقطة حـاوط خصـرهـا بـرقـة وهمـس جـوار أُذنـها قـائـلًا :-
, _بحبـك يـا أحلـي حصـلتلـي فـي حيـاتـي٢ نقطة!
, همـس بـإبتـسامـة عـاشـقة :-
, _وانـا بعـشقك٢ نقطة!
, إقتـرب منـها أكثـر و إلتـهم كـرزتيـها فـي قُبـلة شغـوفـة ٢ نقطة عـاشـقة ،، إبتـعدت عنـه بـرفـق وأردفـت قـائلـه :-
, _مـش هينـفع الفـترة دي خـالـص٢ نقطة!
, عـاصـم بـإستـغراب :-
, _ليـه٢ نقطة؟!
, إبتـلعت ريـقها بتـوتـر وأردفـت قـائـله :-
, _أصلـي٢ نقطةآآآ ،، حـامـل٢ نقطة!
, قـالتـها فـي سُـرعـة و إتجـهت مُـسرعـة نـاحيـة المـرحـاض،،، بينـما وقـف هـو ببـلاهة غيـر مُـصدق مـا سمـعه للتـو٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفـي غُـرفـة عليـاء٢ نقطة!
, خـرجـت لتـوهـا مـن المـرحـاض وهـي تُـجفف شعـرهـا بإحـدي المنـاشـف الصـغيرة ٢ نقطة إنتـهت و رمتـها بعـدم إكتـراث ،،، شـعرت بـه يُحـاوطهـا مـن الخـلف فـإستنـدت بـرأسـها علـي كتـفه و طبـع هـو عِـده قُـبلات علـي عُـنقها الأبـيض وهمـس لـها قـائـلًا :-
, _وحشـتيني ٢ نقطة أوووي٢ نقطة!
, إبتـسمت بهـدوء و إبتـعدت عـنه بهـدوء أشـد وإتجـهت نـاحيـة الفـراش ،، وضـع يـده بـوسـط خصـره ونظـر إليـها بغيـظ وأردف قـائـلًا :-
, _ده إيـه ده إن شـاء اللّٰـه٢ نقطة؟!
, عليـاء بهـدوء مـستفز :-
, _إيـه ٢ علامة التعجب ،، هنـام فـيها حـاجـة دي٢ نقطة!
, عُـدي بغيـظ :-
, _لا مفـيش نـامـي يـاختتي نـامـي٢ نقطة!
, إبتـسمت ببـرود و أغمضـت عينـيها بهـدوء تحـت نظـراتـه الحـانقـة٢ نقطة
, ~~~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةفـي صبـاح يـوم جـديـد٢ نقطة!
, كـانـت "عليـاء" تمسـك بالشـريـط الطبـي (إختبـار الحـمل) وهـي تنـظُر إليـه بـأعيـن مُـتسعة مـدهـوشـة٢ نقطة وضـعت يـدهـا علـي فمـها بعـدم تصـديـق ٢ نقطة أدمـعت عينيـها بفـرحـة و سـعادة كبـيرة فـها هـي تحمـل طفـلهما الثـانـي داخـل أحشـائها ٢ نقطةوضعـت يـدهـا الأخـري علـي بـطنها و تحسسـتها بحـنان ،،،،وأثنـاء ذلـك إقتـحم هـو المـرحـاض دون سـابـق إنـذار ٢ نقطةنظـر إليـها و إلـي مـا بيـدهـا بـإستـغراب و أردف قـائـلًا :-
, عُـدي بتسـأول :-
, _إيـه اللـي فـي إيـدك ده٢ نقطة؟!
, عليـاء بتـوتـر :-
, _آآآآ ٢ نقطة ده آآ٢ نقطة
, عُـدي مُـقاطعـًا :-
, _ده إيـه بالظـبط٢ نقطة؟!
, عليـاء بسـرعـة :-
, _ده ٢ نقطة ده إختبـار حـمل٢ نقطة!
, عُـدي بعـدم فـهم :-
, _ليـه يعـني٢ نقطة؟!
, عليـاء بحـسم :-
, _انـا حـامـل يـا عُـدي٢ نقطة!, خارج القائمة
 
١١


إتسـعت حـدقتـا عينـيه بصـدمـة واضـحة علـي مـلامـحه ٢ نقطة رمـش بعيـنيه عـِده مـرات وأردف قـائـلًا :-
, عـُدي بعـدم إستيـعاب :-
, _إنتـي قـولتـي إيـه٢ نقطة؟!
, علـياء بتلـقائـية :-
, _بقـولـك انـا حـامـل٢ نقطة!
, عُـدي ببـلاهـة :-
, _حـامـل ٢ علامة التعجب ،، مـن ميـن يـا روحـي٢ نقطة!
, كبـحت ضحكـتها بصـعوبـة وإصطـنعت الغـضب وأردفـت قـائلـه :-
, علـياء بغـضب مُـصطنع :-
, _هـو إيـه اللـي مـن ميـن ٣ علامة التعجب ،، إنـتَ إتجـننت٢ نقطة!
, إقـترب منـها وهـو يبـتسم ببـلاهـة وأردف قـائـلًا :-
, _طـيب إحلـفي طيـب ،، إنـتي حـامـل بجـد٢ نقطة؟!
, علـياء بـدهشـة :-
, _إنـتَ مجـنون صـح٢ نقطة!
, حـاوط خصـرهـا بـرقـة وإقـترب مـن أُذنـها وأردف قـائـلًا :-
, _مجـنون بيـكي يـا روح قلـبي٢ نقطة!
, حـاوطـت شفتـيها إبتـسامـة لطـالمـا عشـقها ٢ نقطة مـدت يـدهـا وحـاوطـت عنـقه وأردفـت قـائـله :-
, عليـاء بنـبره ذات مغـزي :-
, _تقـدر تقـول مـن دلـوقتـي إن عقـابـك بـدأ٢ نقطة!
, غمـز لهـا بشـقاوة وإبتـسم لهـا إبتـسامـة لئـيمة وأردف قـائـلًا :-
, _لـو عقـابـي هيـبقي وانـا جمـبك يبـقي معـنديـش مـانـع يـا روحـي٢ نقطة!
, إكتـفت هـي بـإبتـسامـة خبيـثة مـع نظـرات بـريـئه مُـصطنعة٢ نقطة
, ~~~~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةبـعد مـرور سـاعـة٢ نقطة!
, _هـو انـا مـش قـولتـلك بـلاش تلـعبي مـع آسـر ولا كـلامـي مابيتـسمعش٢ نقطة!
, أردف "سلـيم" بتِـلك الكـلمات الغـاضـبة،، تـلوت شفتـيها بـإنـزعـاج وأردفـت قـائـله :-
, _أومـال ألعـب مـع ميـن يعـني٢ نقطة؟!
, سلـيم بغـيـرة :-
, _تلـعبي معـايـا انـا ٢ نقطة انـا وبـس٢ نقطة!
, سيـلين ببـراءة :-
, _مـاشـي ،، خـلاص مـش هلـعب غيـر معـاك إنـتَ وبـس٢ نقطة!
, سلـيم بـإبتـسامـة :-
, _إتفـقنا ،، يـالااا نلـعب بقـي٢ نقطة!
, أومـأت لـه بـإيجـاب فـأمسـك هـو بيـدهـا و بـدأوا بـ اللـعب٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفـي غُـرفـة عـاصـم٢ نقطة!
, إستـيقظـت "همـس" مـن نـومتـها فـوجـدتـه ينـظُـر إليـها بـإبتـسامـة فـبادلـته إبتـسامـته وأردفـت قـائـله :-
, _صـباح الخـير٢ نقطة!
, مـد يـده وملـس علـي وجنتـها وأردف قـائـلًا :-
, _صـباح الـورد و اليـاسمـين٢ نقطة!
, همـس بتـعجب :-
, _صـاحـي بـدري يعـني٢ نقطة؟!
, عـاصـم بـإبتـسامـة لئيـمة :-
, _مستـنيكي تصـحي بـعد مـا رميـتي الخـبر و هـربـتي٢ نقطة!
, أشـاحـت بـوجهـها بعـيدًا وهـي تُـحاول جـاهـدة كـبح ضحكـتها وأردفـت قـائـله :-
, _انـا مهـربتش خـالـص ،، انـا نـايـمة جمـبك هنـا٢ نقطة!
, ضيـق عينـيه بغـيظ شـديـد وأردف قـائـلًا :-
, _بقـي كـده ،، بـذمتـك بعـد خبـر زي ده تسبـيني وتهـربـي٢ نقطة!
, همـس بـأسـف :-
, _سـوري بـس هـي جـات كـده٢ نقطة!
, عـاصـم بهـدوء :-
, _طيـب ياختـي ،،، مـن النهـاردة بقـي مـش عـايـزك تتـحركـي كتيـر أي حـاجـة عـايـزاهـا انـا هعمـلهالـك٢ نقطة!
, هـمس بـإبـتسـامـة مُـغتـرة :-
, _انـا كـده هتـغر فـي نفـسي علـي فـكرة٢ نقطة!
, عـاصـم بـحُب :-
, _إتغـري بـراحتك يـا روحـي٢ نقطة!
, قـالهـا وهـو يمـيل عليـها مُـقـاطعـًا أي كلـمة تخـرُج مـن بـين شفتـيها٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعـد مـرور عِـده سـاعـات٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي الـمسـاء٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي غُـرفـة علـياء٢ نقطة!
, دلـف إلـي الغُـرفـة وجـدهـا تقـف أمـام خـزانـة المـلابـس و بـالأخـص درفـتـه هـو٢ نقطة إقتـرب منـها أكثـر فـوجـدهـا تُـخرج مـلابـسه و تـرميـها أرضـًا ٢ نقطة إتسـعت حـدقـتا عينـيه بـصدمـه وأردف قـائـلًا :-
, _إنتـي بتعـملي إيـه فـي هـدومـي٢ نقطة؟!
, علـياء ببـرود :-
, _زي ما إنـتَ شـايـف بـرميـها علـي الأرض٢ نقطة!
, عُـدي بـدهشة أكبـر :-
, _أيـوة عـارف بـس بتـرميـها ليـه٢ نقطة؟!
, علـياء بنـفس البـرود :-
, _مـزاجـي كـده٢ نقطة!
, عُـدي ببـلاهـة :-
, _مـزاجـك كـده ٣ علامة التعجب ،، طـيب أودي هـدومـي فـين طـيب٢ نقطة؟!
, علـياء بنبـرة مُـستفزة :-
, _دي بقـي حـاجـة تـخصك إنـتَ لأنـي مـش عـايـزة أي حـاجـة تخـصك فـي أُوضـتي٢ نقطة!
, جـز علـي أسنـانـه بغـيظ و أمسـك بـذراعـها وأردف قـائـلًا :-
, _الـظاهـر إن حمـلك هيـجي علـي دمـاغـي ،،، إهـدي يـا حبيـبتي و سيـبي الهـدوم فـي حـالهـا٢ نقطة!
, عليـاء بـإنفـعال مُـفاجـأ :-
, _متـقوليـش حبيـبتي انـا مـش حبيـبة حـد ،،، وإتفـضل إطـلع بـرااا٢ نقطة!
, حـاوط ظهـرهـا مـن الخـلف وأردف قـائـلًا مُـحاولًا تهـدئتـها :-
, _طـيب إهـدي طيـب٢ نقطة!
, علـياء بـإنفـعال :-
, _مـش طيـقاك أخـرج بـرااا بقـي٢ نقطة!
, عُـدي بتـفهم :-
, _حـاضـر هـخرج بـس لـما تهـدي الأول٢ نقطة!
, صمـتت ولم تعقِـب ٢ نقطة حملـها هـو بـين ذراعـيه و تـوجـه بـها نـاحـية الفـراش ونظـر إليهـا وأردف قـائـلًا :-
, _إرتـاحـي دلـوقـتي وانـا هـروح أنـام مـع سيـلين مـش هضـايقـك تـانـي٢ نقطة!
, إنتـهي مـن حـديـثه و سـار نـاحيـة البـاب و خـرج بـهدوء٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٧ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفـي صـباح يـوم جـديـد٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي شـركـة علـياء بـ روما٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي مكتب علـياء٢ نقطة!
, كـانـت "علـياء" تطـلع إلـي بعـض الأوراق أمـامـها بتـركيـزٍ شـديـد ٢ نقطة شعـرت أنـها علـي وشـك التقـيأ فـنهضت عـن مقـعدهـا و سـارت نـاحـية المـرحـاض ولـكن فـجأه شـعرت بـدوار فـوضـعت يـدهـا علـي رأسـها وتمـسكت بـإحدي المـقاعـد وفـي نفس الـوقـت دلـف مـالـك إلـي المـكتب و ركـض إليـها سـريعًا عـندمـا وجـد حـالتـها بهـذا الشـكل ٢ نقطة أمسـك ذراعـيها وأردف قـائـلًا :-
, مـالـك بقـلق :-
, _إنـتي كـويسـة يـا علـياء٢ نقطة؟!
, عليـاء بـتعب :-
, _أيـوة كـ كـويـسة٢ نقطة!
, مـالـك بعـدم إقتـناع :-
, _بـس شـكلك بيـقول غيـر كـده٢ نقطة!
, عليـاء بضـيق خفـيف :-
, _صـدقـني انـا كـويسـة ،، مفـيش داعـي للـقلـق ده كـله٢ نقطة!
, مـالـك بشـك :-
, _مُـتأكـدة٢ نقطة؟!
, _مـاهـي قـالتـلك كـويسـة ،،لازمـتها إيـه الأسـئلة دي كلـها٢ نقطة!
, أردف عُـدي بتِـلك الكلـمات الحـاده ،،، نظـر إليـه بحـاجـب مـرفـوع وأردف قـائـلًا :-
, _نعـم ٢ علامة التعجب ،، حضـرتـك ميـن٢ نقطة؟!
, إقتـرب منـهم وأسـند زوجـته بعـد أن أزاح يـد الأخيـر بعـيدًا عنـها وأردف قـائـلًا :-
, _حضـرتـي يبـقي جـوزهـا ،، ولا إنـتَ متـعرفـش٢ نقطة!
, مـالـك بغطـرسـة :-
, _أهـا أعـرف ،، أهـلًا ٢ نقطة بـيك٢ نقطة!
, رمـقه بنـظره مُـغتاظـة و نـاريـة وحـاوط خصـرهـا أكثـر وكـأنـه يُـثبت لـه ملـكيته لهـا وأردف قـائـلًا :-
, عُـدي بتحـدٍ :-
, _طـيب عـن إذنـك بقـي علـشان المـدام تـرتـاح لأنـها حـامـل ولازم تبـقي صحـتها زي الفُـل علشـان إبـني يتـولـد بخـير٢ نقطة!, خارج القائمة
 
١٢


_٢ نقطةفـي ڤيـلا عليـاء بـ رومـا٢ نقطة!
, _بجـد ٣ علامة التعجب ،،، عُـدي قـالـه كـده فعـلًا٢ نقطة؟!
, أردفـت همـس بتِـلك الكـلمات فـي دهشـة ،،، هـزت رأسـها بتـأكيـد و إبتـسامـة مُنـتصرة تعـلو شفـتيها مُـردفـة :-
, _أهـا و طبـعًا القـصد مـن ده إنـه يغـيظه مـش أكتـر٢ نقطة!
, همـس بـإعجـاب :-
, _مطـلعتيش سـهلة يـا لـولـو ،، بـس إنتـي واثـقة إن اللـعبة دي هتنـتهي مـن غيـر أي مشـاكـل٢ نقطة؟!
, علـياء بهـدوء :-
, _متخـافيـش مـش هيـحصل حـاجـة وكمـان هتنـتهي قُـريـب جـدًا٢ نقطة!
, همـس بـراحـة :-
, _تمـام ،، ثـم تـابعـت بتـسأول مـاكـر :- بـس إنتـي مـش واخـدة بـالـك عُـدي متـغير كتـير عـن الأول٢ نقطة؟!
, إبتـسمت بتـفهم لـصيغة سـؤالـها وأردفـت قـائـله :-
, _انـا فـاهمـة إنتـي عـايـزة تـوصـلي لإيـه و هـدفـك هيتـحقق قُـريـب أو إعتـبريـه إتحـقق٢ نقطة!
, همـس بسـعادة حقـيقية :-
, _أيـووة بقـي و أخيـرًا الحـياة هتضـحك ليـكوا مـن تـانـي٢ نقطة!
, علـياء بـإبتـسامـة :-
, _أيـوة ،، المـهم إنتـي حمـلك لحـد دلـوقـتـي كـويـس صـح٢ نقطة؟!
, همـس بـإيـجاب :-
, _أيـوة انـا لسـه فـي الشـهور الأولـي ولـحد الأن كـويـسة٢ نقطة!
, علـياء بهـدوء و دعـاء :-
, _ربنـا يكـملنا علـي خيـر انـا و إنتـي يـارب٢ نقطة!
, همـس بتـأمـين :-
, _أميـن٢ نقطة!
, سـاد الصـمت لـدقـائـق حتـي نهـضت فجأه وأردفـت قـائـله :-
, _انـا هقـوم ارتـاح فـي الأوضـة شـويـة٢ نقطة!
, علـياء بتـفهم :-
, _تمـام يـا قلـبي٢ نقطة!
, إبتـسمت لـها بخـفة و سـارت ببـطء نـاحيـة غُـرفتـها ولكـن أثـناء سيـرهـا وقفـت فجـأه و وضـعت كـف يـدهـا علـي بطـنها و أغمـضت عينـيها لـشعـورهـا ببـعض الالآم أسفـل معـدتـها ٢ نقطة إشتـد الألـم ولـم تعُـد تقـدر علـي الإحتـمال فـ وقعـت علـي الأرضـية فـاقـدة الـوعـي مـن شـدة ألمـها٢ نقطة
, إتسـعت حـدقـتا عينـيها بصـدمـه و قـلق و سـارت نـاحيتـها بسـرعـة ٢ نقطة وضعـت رأسهـا علـي قـدميـها وأخـذت تضـرب علـي وجنتـيها بخـفة فـي مُـحاولـة لإفـاقتـها ولكـنها فشـلت فـي ذلـك و نـادت الـخادمـة فـي حـده وأردفـت قـائـله :-
, _روحـي نـادي البـاشـوات مـن تحـت بسـرعـة ،، يـالااا إتحـركـي٢ نقطة!
, الخـادمـة بتـوتـر :-
, _حـ ٢ نقطة حـاضـر مـدام علـياء٢ نقطة!
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفـي نفـس الـوقـت٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي المكـتب٢ نقطة!
, _يـا إبنـي إهـدي شـويـة مـش كـده٢ نقطة!
, أردف عـاصـم بتِـلك الكلـمات،، نظـر إليـه بغيـظ وأردف قـائـلًا :-
, _طبـعًا مـا إنـتَ إيـدك فـي المـية الـبارده ،، لكـن انـا اللـي متـبهدل مـن كُـل نـاحيـة٢ نقطة!
, عـاصـم بنـبره مُـستفزة :-
, _أحسـن تسـتاهـل إنـتَ اللـي جبـته لنفـسك٢ نقطة!
, عُـدي بحنـق :-
, _بـارد و مُـستفز٢ نقطة!
, عـاصـم ببـرود :-
, _شُـكرًا يـا مُـحترم٢ نقطة!
, عُـدي بتـهكم :-
, _العـفو يـا أخـويـا٢ نقطة!
, قـطع حـديثـهم السخـيف دخـول تِـلك الخـادمـة بخـطوات سـريعـة مـتوتـرة و مـلامـح قلـقة ،،، نظـر إليـها عـاصـم بـدهشـة وأردف قَائـلًا :-
, _خيـر يـا مـاريـا ٢ علامة التعجب ،،، إيـه اللـي حصـل؟ و بتـجري كـده ليـه٢ نقطة؟!
, فـركـت أصـابعـها بتـوتـر وأردفـت قـائـله :-
, _مـدام حضـرتـك ٢ نقطة آآآ فـ ٢ نقطة فقـدت وعيـها ومـش بتـفوق٢ نقطة!
, إنتـفض واقـفًا بهـلع و ركـض سـريعـًا إلـي الخارج يلـيه عُـدي ٢ نقطة صعـدوا إلـي الأعلـي حيـث "علـياء ، همـس" ،،،، دلـف إلـي الغُـرفـة وجـدهـا علـي الأرضـية فـاقـدة للـوعـي تمـامـًا و علـياء جـالسـة جـوارهـا تُـحاول إفـاقتـها ركـض إليـها بلهـفة و جثـي علـي رُكبـتيه وأخـذ يضـرب علـي وجهـها بخفـة ولكـنه فشـل فـي إفـاقتـها ٢ نقطة حمـلها بيـن ذراعـيه و سـار بهـا نـاحيـة الفـراش وهـو يُـردف قـائـلًا :-
, _هـاتـي إزازة بـرفـان بسـرعـة٢ نقطة!
, علـياء بتـوتـر :-
, _حـ ٢ نقطة حـاضـر٢ نقطة!
, أسـرعـت "علـياء" بجـلب إحـدي زجـاجـات العطـور الفـاخـرة ،، قـربـها مـن أنفـها كـي تستـطيع إستنـشاقـها مـرت ثـوانـي ومـازالـت علـي حـالتـها حتـي بـدأت بفـتح عينـيها ببـطء و٢ نقطة
, همـس بضـعف :-
, _أهـاااااااا٢ نقطة!
, إنتـبه لهـا الجمـيع و إلتـفت هـو لهـا وأردف قـائـلًا :-
, عـاصـم بلـهفة :-
, _حبيـبتي إنتـي كـويـسة٢ نقطة؟!
, همـس بتـعب :-
, _آآآ ٢ نقطة أيـوة٢ نقطة!
, علـياء بـإرتيـاح :-
, _قلقـتينا علـيكي يـا حبيـبتي ،،حمـداللّٰـه علـي سـلامـتك٢ نقطة!
, عُـدي بـإبتـسامـة هـادئـه :-
, _حمـداللّٰـه علـي سـلامـتك يـا قمـري٢ نقطة!
, همـس بهـدوء :-
, _اللّٰـه يسلمـكم٢ نقطة!
, ظـل مُـحتضـنًا إيـاهـا مـن الخـلف بصـمت بيـنما إنسـحب عُـدي بـرفقة زوجـته تـاركيـن إيـاهـم علـي راحتـهم٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفـي غُـرفـة علـياء٢ نقطة!
, دلفـوا إلـي الغُـرفـة بصـمت تـام،،، سـارت نـاحـية الفـراش وهـي تـزفـر بضـيق شـديـد نظـر إليـها بـإستـغراب وإقتـرب منـها وأردف قـائـلًا :-
, _إنتـي كـويسـة يـا علـياء٢ نقطة؟!
, مـدت يـدهـا نـاحـية عُنـقها تفـركـه بهـدوء مُـردفـة :-
, _أيـوة كـويسـة٢ نقطة!
, عُـدي بتـسأول :-
, _طيـب حـاسـة بـوجـع٢ نقطة؟!
, علـياء بنـفي :-
, _لا مـش حـاسـة بـوجـع ،، لازمـتها إيـه الأسئـلة دي كُـلها٢ نقطة؟!
, قطـب جبيـنه بـإستـغراب مـن نبـره حـديثـها وأردف قـائـلًا :-
, عُـدي بتـبرير :-
, _يعـني ٢ نقطة علـشان اللـي حصـل لـهمـس و٢ نقطة
, علـياء مُقـاطـعة بسُـخريـة :-
, _ده علـي أسـاس إنـه فـارق معـاك أسـاسـًا٢ نقطة!
, عُـدي بعـدم فهـم :-
, _مـش فـاهـم ٢ علامة التعجب ،، قصـدك إيـه٢ نقطة؟!
, علـياء بسُـخريـة :-
, _البيـبي طبـعًا ،،، مـاهـو إهتـمامـك كـان زيـادة أوووي فـي الـمرتـين اللـي فـاتـوا٢ نقطة!
, زفـر بضـيق وأشـاح بـوجـهه للجـهة الأخـري وأردف قـائـلًا :-
, _ممـكن تنـسي اللـي فـات ،، خلـينا نفـتح صفـحة جـديـدة٢ نقطة!
, علـياء بـإبتـسامـة سـاخـرة :-
, _صفـحة جـديـدة ٣ علامة التعجب ،، لا واللّٰـه٢ علامة التعجب ٢ نقطة ده أنـهي منـطق ده؟ ،، إنـتَ فـاكـر إنـي ممـكن أفتـح معـاك صفـحة جـديـدة و أنسـي اللـي فـات ٢ علامة التعجب ،،، ليـه ريـموت كنـترول انـا ٢ نقطة أنسـي فـي الـوقـت اللـي يعـجبك و أفتـكر فـي الـوقـت اللـي يعـجبك بـرضـوه ٣ علامة التعجب ،،،، أنسـي إنـك إتهمـتني بـالإهمـال أول مـرة ٢ نقطة أنسـي إنـك طلقـتني تـانـي مـرة فـي أكتـر وقـت انـا كُـنت محتـجاك فيـه ،، أنسـي إيـه ولا إيـه ولا إيـه ،،، بـلاش نفـتح فـي جـروح قـديمة مكـانهـا لسـه دايـم ، بـلاش يـا عُـدي ٢ نقطة تصـبح علـي خيـر٢ نقطة!
, إنتـهت مـن حـديثـها الصـريـح و تـوجهـت نـاحيـة الفـراش و تـدثـرت جيـدًا مُغـمضة عينـيها فـي مُحـاولـة فـاشـلة للـنوم ،،بيـنما زفـر هـو بضـيق و عُـمق و تـوجـه خـارج الغُـرفـة تـاركـًا إيـاهـا وحـدهـا٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفـي صبـاح يـوم جـديـد٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي غُـرفـة عـاصـم٢ نقطة!
, إستـيقظت هـي بـاكـرًا علـي غيـر عـادتـها ٢ نقطة إستنـدت علـي وسـادتـها بيـدهـا تطـلع إلـيه بنـظرة حـانيـة ٢ نقطة مـدت يـدهـا تتـلمس وجهـه بـدايـة مـن جبيـنه ٢ نقطة عينـيه ٢ نقطة وجنتـيه الخشـنة ٢ نقطة خُـصلاتـه البُنـية الممـزوجـة بـاللـون الأسـود ،،،،وفجـأة أحسـت بيـده تمـسك بيـدهـا المـوضـوعـة علـي وجهـه فـشهـقت بفـزع وأردفـت قـائـله :-
, _خضتـني علـي فكـرة٢ نقطة!
, عـاصـم بمُـشاكسـة :-
, _سـلامتـك مـن الخـضة يـا بيـبي٢ نقطة!
, إبتـسمت بخـجل و دفـنت وجهـها بيـن ثنـايـا صـدره وأردفـت قـائـله :-
, _بـس بقـي بطّـل تكسـفني٢ نقطة!
, عـاصـم بضـحك :-
, _ههههههههه ،،، حـاضـر هبـطّـل أكسـفك٢ نقطة!
, صمـتوا لثـوانٍ حتـي قطـعه هـو وأردف قـائـلًا :-
, عـاصـم بمُـشاكسـة :-
, _بـس إيـه الجمـال ده ،، أول مـرة أعـرف إن الحمـل بيحـلي كـده٢ نقطة!
, رفعـت رأسهـا ونظـرت إليـه بغـضب طفـولـي وأردفـت قـائـله :-
, _يعـني انـا كُـنت وحشـة قـبل كـده٢ نقطة؟!
, عـاصـم بنفـي :-
, _لا خـالـص ،، بـس دلـوقـتي إحلـويـتي أكتـر٢ نقطة!
, إبتـسمت بخجـل ممـزوج بحُـب وأردفـت قـائـله :-
, _بحبـك علـي فكـرة٢ نقطة!
, عـاصـم بعـشق :-
, _و انـا بعشـق أُمـك يـا روح قلـبي٢ نقطة!
, ٢٧ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعـد مـرور عِـده سـاعـات٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي الصـالـون٢ نقطة!
, _ألـف مبـروك يـا بنـات ،،، تقـومـوا بـالسـلامـة يـارب٢ نقطة!
, أردفـت نيـره بتِـلك الكلـمات السعـيدة ،،،،،،،،،
, _اللّٰـه يبـارك فيـكي يـا نيـروو٢ نقطة!
, _اللّٰـه يبـارك فيـكي يـا نـاروو٢ نقطة!
, ريّـان بمـرح :-
, _عيـني علـيكوا يـا حبـايبـي ،،،ربنـا معـاكـوا يـارب ٢ نقطة قلـبي عنـدكـوا٢ نقطة!
, عـاصـم بضـحك :-
, _ههههههههههه ،، يـا إبنـي إسكـت بـدل مـا يقـومـوا علـيك٢ نقطة!
, ريّـان بصـرامـة مُصـطنعة :-
, _محـدش يقـدر يعمـلي حـاجـة ،،، ده انـا ريّـان بـرضـوه٢ نقطة!
, نيـره بحـده مُصـطنعة :-
, _بتـقول حـاجـة يـا ريّـان٢ نقطة؟!
, ريّـان بخـوف مُصـطنع :-
, _لا يـا حبيـبتي مفـيش حـاجـة٢ نقطة!
, عُـدي بسُـخريـة :-
, _لا حمـش يـاض٢ نقطة!
, ريّـان بجـديـة مُصـطنعة :-
, _مـع الكُـل أهـا لكـن مـع نيـره و ستـوووب٢ نقطة!
, نظـروا لبعـضهم لـدقـائـق ثـم إنفـجروا جميـعًا ضـاحكـين٢ نقطة
, ~~~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةفـي حـديقـة الڤيـلا٢ نقطة!
, كـان يقـف بعيـدًا عنـهم بمـسافـة ليـست بـالكـبيرة يتـطلع إليـهم بـإبتـسامـة طفـوليـة حتـي وجـد الأخيـر يقـترب منـه وهـو ينـظُر إليـه شـرزًا مُـردفـًا :-
, _خلـيك هنـا ،، إستنـانـي لحـد مـا أرجـع٢ نقطة!
, قـالهـا بشـئ مـن الغـيرة الطفـولـية فـأومـأ لـه الأخيـر بـإيـجاب ،،،، دلـف "سلـيم" إلـي الـداخـل لإحضـار بعـض الألعـاب ٢ نقطة بيـنما وقـف "آسـر" يُـراقـب "سيـلين" مـن بعـيد ،،،ولكـن فجـأة إتسـعت عينـيه بصـدمـه وهـو يجـدهـا تجـثو علـي رُكبتـيها أمـام حمـام السبـاحـة تُـحضر شيـئًا مـا وفـي أقـل مـن دقـيقة تـأرجـحت قـدمـها و خـانتـها فـوقـعت داخـل حمـام السبـاحـة بعـد أن إصطـدمت رأسهـا بـإحـدي درجـاتـه٢ نقطة٢ علامة التعجب
 
١٣


مسـاءً ٢ نقطة كـانـت تجـلس علـي الفـراش جـوار صغـيرتهـا الغـافـية بهـدوء ٢ نقطة مـدت يـدهـا و مسـدت علـي خُصـلاتهـا بحـنان وهـي تتـذكـر مـا حـدث فـي الصـباح٢ نقطة
,
كود:
~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةFlash Back٢ نقطة!
, ركـض للـداخـل فـور رؤيـته لهـا وهـي تقـع بحـمام السبـاحـة و دمـائهـا تمـلئ ميـاهـه٢ نقطة
, _إلحقـوا سيلـين وقعـت فـي البيـسين٢ نقطة!
, إنتـفض الجمـيع فـور نطـقه لتِـلك الكلـمات تليـها شهـقات السيـدات ،،،، ركـض كُـلًا مـن "عُـدي و علـياء" إلـي الخـارج يلـيهم البـاقيـة و الصغـيران "سلـيم و آسـر"٢ نقطة
, _٢ نقطةفـي الخـارج٢ نقطة!
, قفـز عُـدي داخـل حمـام السبـاحـة فـور رؤيـته لإبنـته داخـله والـدمـاء تسـيل مـن رأسهـا ،،،،، حمـلها بيـن ذراعـيه و خـرج بهـا لهـم ،، ركضـت إليـهم علـياء كـالملـسوعـة وأمسـكت بـرأس إبنـتها ضـاغطـة علـي جـرحهـا مُـردفـة :-
, _بنـتي حصـلها إيـه؟! ،، وإيـه الـدم ده كلـه٢ نقطة؟!
, عُـدي بقـلق :-
, _أكيـد إتخـبطت ٢ نقطة انـا هـاخـدهـا المُسـتشفي أطـمن علـيها٢ نقطة!
, عـاصـم بسـرعـة :-
, _انـا جـاي معـاك٢ نقطة!
, علـياء ببـكاء و قـلق :-
, _وانـا كمـان جـايـة معـاكـوا٢ نقطة!
, عُـدي بصـرامـة :-
, _لا ،، خلـيكي هنـا وهبـقي أطمـنك بـالمـوبـايـل ٢ نقطة يـالااا يـا عـاصـم٢ نقطة!
, ~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةبعـد مـرور سـاعـة٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي ڤيـلا علـياء٢ نقطة!
, عـاد كُـلًا مـن " عُـدي و عـاصـم" مـن المشـفي فـوجـد الجمـيع بـإنتـظارهـم ٢ نقطة وفـور رؤيتـها لهـم ركضـت سـريـعًا و سـألتـه قـائـله :-
, _هااا ؟! ،، الـدكتـور قـالكـوا إيـه٢ نقطة؟!
, عُـدي بـإيـجاب :-
, _إتخـبطت فـي راسـها فـ إتخـيطت غُـرزتـين وهـي حـالـيًا تحـت تـأثـير المُـخدر و يُفـضل تعمـللها كمـادات لأنـها هتـبدي تسـخن مـن تـأثيـر الـوقعـة و المـايـة٢ نقطة!
, علـياء بـراحـة :-
, _مـ ٢ نقطة مـاشـي٢ نقطة!
,
كود:
~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةعـودة للـوقـت الحـاضـر٢ نقطة!
, أفـاقـت مـن شـرودهـا علـي وضعـه ليـده علـي كتـفها مُـردفـًا :-
, _بطلـي قـلق هـي كـويـسة وهتـخف علـشان إنتـي جمبـها٢ نقطة!
, علـياء بحـزن :-
, _هـي هتبـقي كـويسـة بجـد٢ نقطة؟!
, عُـدي بهـدوء :-
, _أيـوة ،، نـاميـلك شـويـة بقـي علـشان متتـعبيش أكتـر٢ نقطة!
, علـياء بـإعتـراض :-
, _لا ،، نـام إنـتَ وانـا هفـضل جمـب بنـتي٢ نقطة!
, عُـدي بقـلة حيـلة :-
, _بـراحتـك ،،، انـا مـش هضـغط علـيكي أكتـر مـن كـده٢ نقطة!
, إكتـفت بـإبتـسامـة هـادئـه و أعـادت أنظـارهـا لطفـلتها الصغـيرة ،،، بيـنما نهـض هـو و تـوجـه نـاحيـة الآريكـه وتمـدد علـيها غـافـيًا بسـلام٢ نقطة
, ٢٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعـد مـرور عِـده سـاعـات٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي غُـرفـة علـياء٢ نقطة!
, فتـح بـاب الغُـرفـة ببـطء و صمـت حتـي لا يلـفت الإنتـباه إليـه ٢ نقطة إقتـرب مـن فـراشـها وجـدهـا تغـفُـو علـيه بهـدوء و قطـعة القـماش الأبـيض المبـللة علـي جبيـنها فـصعد علـي الفـراش بهـدوء وأمسـك بقـطعة القـماش و بـللها بالمـياه مـرة أخـري ثـم وضعـها علـي جبيـنها الصغـير وأخـذ يُمـسد علـي خُصـلاتهـا بحـنان و لطـف ،، وهمـس لهـا قـائـلًا :-
, _هبـقي جمـبك وقـت حـزنـك قبـل فـرحـك ٢ نقطة هحـبك لأخـر العـمر يـا سيـلا٢ نقطة!
, وضـع رأسـه جـوار رأسـها وغفـا بعـدمـا إهتـم بقـياس حـرارتـها كُـل دقـيقة٢ نقطة
, ~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةفـي الصـباح٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي غُـرفـة علـياء٢ نقطة!
, إستيـقظت مـن نـومهـا بكـسل ٢ نقطة إعتـدلـت فـي نـومتـها ونظـرت لإبنـتها للإطمئـنان عليـها فـوجـدت "سلـيم" غـافـي جـوارهـم فـإبتـسمت بحـنان ومـدت يـدهـا ممـسدة علـي خُصـلاتـه النـاعمـة ومـن ثـم إنتـقلت لإبنـتها و طبـعت قُبـلة حنـونـة علـي جبيـنها ،،، نهـضت بتثـاقـل مـن علـي الفـراش وتـوجهـت نـاحيـة الآريـكه و هـزتـه بهـدوء كـي يستـيقظ فـ فتـح عيـنيه بفـزع وأردف قـائـلًا :-
, _إيـه فـي إيـه ؟٢ علامة التعجب ،، سيـلين حصـلها حـاجـة تـانـي٢ نقطة؟!
, علـياء بهـدوء :-
, _لا الحمـدللّٰه مفـيش حـاجـة٢ نقطة!
, عُـدي بتـسأول :-
, _طيـب حـرارتـها إنخـفضت ولا لسـه زي مـا هـي٢ نقطة؟!
, علـياء بـإيجـاب :-
, _لا ،، بقـت أحسـن مـن الأول٢ نقطة!
, أومـأ لهـا بـرأسـه ونهـض عـن الآريـكه وتـوجـه نـاحيـة إبنـته ومـد يـده يتحـسس جبيـنها فـوجـد "سلـيم" غـافـي جـوارهـا فـنظر لـزوجـته بـدهـشة وأردف قـائـلًا :-
, _إيـه ده ٢ علامة التعجب ،، هـو سلـيم هنـا مـن إمتـي٢ نقطة؟!
, علـياء بتـخمين :-
, _تقـريـبًا جـيه هنـا مـن إمبـارح بلـيل و قـعد يعـمل كمـادات لـسيـلا و نـام جمبـها٢ نقطة!
, عُـدي بتفـهم :-
, _طيـب انـا هـوديـه أوضـته وإنتـي حميـها علشـان الحرارة٢ نقطة!
, علـياء بهـدوء :-
, _مـاشـي٢ نقطة!
, ٢٧ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعـد مـرور سـاعتـين٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي الأسفـل٢ نقطة!
, مُلـتفين حـول مـائـدة الطـعام يتـناولـون طعـام الإفطـار٢ نقطة
, _هـو سلـيم فيـن٢ نقطة؟!
, أردف عـاصـم بتِـلك الكلـمات ،،نظـرت إليـه بهـدوء وأردفـت قـائـله :-
, علـياء بـإيجـاب :-
, _فـوق مـع سيـلين ،، مسبـهاش مـن إمبـارح بليـل٢ نقطة!
, عـاصـم بمـكر :-
, _ده الـواد واقـع يـا بيـه ولا إيـه رأيـك٢ نقطة؟!
, عُـدي بسُـخريـة :-
, _إنسـي يـا حبيـبي٢ نقطة!
, عـاصـم بتـهكم :-
, _وإنـتَ تطـول أصـلًا٢ نقطة!
, عُـدي ببـرود :-
, _ولا يهمـني يـا حبيـبي٢ نقطة!
, ~~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةفـي نفـس الـوقـت٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي غُـرفـة علـياء٢ نقطة!
, _يـا سيـلا كُـلي علـشان خـاطـري٢ نقطة!
, أردف سلـيم بتِـلك الكلـمات ،، هـزت رأسهـا بنـفور وأردفـت قـائـله :-
, _لا لا مـش عـايـزة مـش بحبـه٢ نقطة!
, سلـيم بـإصـرار :-
, _يـالااا كُـلي علـشان مـزعلـش منـك ،، كُـلي علـشان تخـفي بسـرعـة ونلعـب سـوي٢ نقطة!
, زمـت شفتـيها بـإنـزعـاج واضـح وأجـابتـه قـائلـه :-
, سيـلين بضـيق :-
, _طيـب هـات أكُـل٢ نقطة!
, إبتـسم لهـا بفـرحـة ومـد يـده وأخـذ يُطـعمهـا وهـي تبـتسم لـه بهـدوء طفـولـي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٢٧ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفـي المـساء٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي غُـرفـة علـياء٢ نقطة!
, دلفـت إلـي غُـرفتـها بعـد أن نقـلت صغيـرتهـا إلـي غُـرفتها وإطمـأنـت علـيها ٢ نقطة وجـدت الأرضـية مليئة بمُـختلف أنـواع و ألـوان الـورود و الـبواليـن ،،، إتسـعت عينـيها بصـدمـة ممـزوجـة بـفرحـة حقيـقية ٢ نقطة شعـرت بيـديـه تُـحاوط خصـرهـا وأنفـاسـه تُـحاصـر عُـنقها الأبيـض فـأغمضـت عينـيها تستـمتع بـذلـك القُـرب المُـحبب لقـلبها ،،، شعـرت بهـمسه بـالقُـرب مـن أُذنـها قـائـلًا :-
, _بحبـك و هفـضل أحبـك لحـد أخـر نفـس ٢ نقطة إغفـري عنـي بقـَي٢ نقطة!
, إلتفـتت إليـه ونظـرت إلـيه بعـشق يكـاد يُقتـلع خـارج عينـيها ٢ نقطة مـدت يـدهـا نـاحيـة وجـهه و تلمـسته بحُـب و شغـف و بـأقـل مـن دقيـقة كـانـت تُـحاوط عنقـه وتحتضـنه بـإشتـياق هـامسـة بكـلمة أذابـته :-
, علـياء بـإشتـياق :-
, _وحشـتني أووووي ٢ نقطة بجـد٢ نقطة!
, و كـانـت كلـمتها تِلـك هـي تصـريـح الـدخول لعـرينـها ٢ نقطة لـحصاره الخـاص ٢ نقطة و سكـتت شهـرذاد عـن المبـاح٢ نقطة٢ علامة التعجب, خارج القائمة
 
١٤


_٢ نقطةفـي ڤيـلا علـياء بـ رومـا٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي غُـرفـة علـياء٢ نقطة!
, إستيـقظت مـن نـومتـها علـي صـوت رنيـن المُنـبه فـ نظـرت إليـه بـإنـزعـاج و مـدت يـدهـا وأطفـأتـه وعـادت بنـظرهـا لـذاك الغـافـي جـوارهـا فـإبتـسمت لـه بحُـب ومـدت يـدهـا وأخـذت تُـمسد علـي خُصـلاتـه بلـطف ٢ نقطة وبيـدهـا الأخـري أخـذت تُـداعـب وجهـه بـأصـابعـها ٢ نقطة تملـمل فـي نـومتـه بـإنـزعـاج وفتـح عينـيه وبحـركـة مُفـاجـأه سحبـها مـن ذراعـها حتـي إنقلـبت الأوضـاع وأصبـحت هـي أسفـله وهـو فـوقهـا فـنظرت إليـه بخجـل وأشـاحـت بـوجهـها بعـيدًا عنـه ٢ نقطة فمـد يـده وأمسـك بطـرف ذقنـها وأردف قـائـلًا :-
, _بُصـيلي يـا لـوليـتا قلـبي٢ نقطة!
, ظهـر شبـح إبتـسامتـها علـي شفتـيها فمُـنذ أكثـر مـن سنتـين لـم تسـمع تـدليـله لإسمـها بهـذه الطـريقـة والأن فقـط سمعـتها وستـظل تسمـعها للأبـد ،،،،، نظـر إليـها بـإبتـسامـة عـاشـق وأردف قـائـلًا :-
, _مـالـك ؟! ،، بتبـصيلي كـده ليـه٢ نقطة؟!
, علـياء بـإبـتسـامـة غيـر مُصـدقـه مـا يحـدث :-
, _بقـالـي كتـير مسـمعتش الإسـم ده منـك٢ نقطة!
, إبتـسم لهـا إبتـسامـة عـاشـق مُشـتاق و تمـدد علـي الفـراش مـرة أخـري مُحـتضنًا إيـاهـا بيـن ذراعـيه،، وأردف قـائـلًا :-
, _ومـش هبطـل أقـولهـا طـول مـا إنتـي جمـبي و معـايـا٢ نقطة!
, شـددت قبـضتها حـول خصـره دافنـة رأسـها بـالقـرب مـن قلـبه مُـردفـة :-
, _إوعـدنـي إنـك عُمـرك مـا هتتـخلي عنـي و تحبـني دايـمًا بـس قبـل الـوعـد ده إوعـدنـي إنـك هتـوفـي بيـه٢ نقطة!
, عُـدي بنـبره صـادقـة :-
, _أوعـدك إنـي هـوفـي بـأي وعـد وعـدتـك بيـه ٢ نقطة ومـن النهـاردة مفـيش لا كـدب ولا خـداع بيـنا٢ نقطة!
, علـياء بـإبتـسامـة صـافـية :-
, _وانـا واثـقة إنـك هتـعمل كـده ٢ نقطة علـشان انـا بحـبك٢ نقطة!
, ٣٧ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعـد مـرور إسبـوع٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي مطـار رومـا الـدولـي٢ نقطة!
, _بجـد الكـلام ده ؟٢ علامة التعجب ،، طيـب هتتـجوزوا إمتـي٢ نقطة؟!
, أردفـت علـياء بتِـلك الكلـمات ،، إبتـسم لهـا بخفـة وأردف قـائـلًا :-
, _بعـد يـوميـن إن شـاء اللّٰـه٢ نقطة!
, علـياء بتـسأول جـاد :-
, _حبيـتها إمتـي يـا مـالـك ؟٢ علامة التعجب ،،وإوعـي تقـولـي إنهـا مُجـرد سـد خـانـة فـي حيـاتـك٢ نقطة؟!
, مـالـك بتنـهيدة قـويـة :-
, _مـش هكـدب علـيكي وأقـولـك حبيـتها لأنـي متعـودتـش علـي كـده ٢ نقطة ميـرال مـش مُجـرد سـد خـانـة فـي حيـاتـي زي مـا بتقـولـي ،، هـي جـت فـي وقـت انـا كُنـت محـتاج للـحُب فـي حيـاتـي ٢ نقطة إنجـذبـت ليـها وعـلاقتـي بيهـا حـالـيًا إعجـاب لكـن مـوصلـتش لـدرجـة الحُـب بـس مـع الـوقـت هحـبها أكيـد٢ نقطة!
, علـياء بتـحذيـر :-
, _مـالـك إوعـي تظـلمها معـاك هـي ملـهاش دخـل بـأي مشـاعـر كُـنت مخـزنـها إتجـاهـي ٢ نقطةمتظـلمهاش معـاك أرجـوك٢ نقطة!
, مـالـك بهـدوء :-
, _متـخافيـش علـيها وهـي معـايـا ،،، خـالـي بـالـك مـن نفـسك ومـن بيـتك والغـبي جـوزك٢ نقطة!
, علـياء بضـحكة خفـيفة :-
, _هههههههههه ٢ نقطة حـاضـر٢ نقطة!
, ومـا إن إنتـهت مـن حـديثـها شعـرت بيـديـه تُحـاوط كتفـيها فـنظـرت إليـه ولاحظـت نظـراتـه النـاريـة إتجـاه "مـالـك" فـأردفـت قـائـله :-
, _فـي حـاجـة يـا حبيـبي٢ نقطة؟!
, عُـدي بضيـق :-
, _أيـووة ٢ نقطة يـالااا علـشان معـاد الطـيـارة٢ نقطة!
, علـياء بـإبتـسامـة بـريـئه :-
, _مـاشـي ،، بـس الأول بـارك لمـالـك أصـله هيـتجوز كمـان يـوميـن٢ نقطة!
, عُـدي بـإبتـسامـة جـانبـية :-
, _بجـد ٣ علامة التعجب ،، ألـف مبـروك يـا ٢ نقطة أُسـتاذ مـالـك٢ نقطة!
, وضـع يـديـه داخـل جيـبي بنـطالـه وأردف قـائـلًا :-
, _اللّٰـه يبـارك فيـك ،، يـالااا سـلام يـا علـياء٢ نقطة!
, علـياء بـإبتـسامـة هـادئـه :-
, _مـع السـلامـة٢ نقطة!
, جـز علـي أسنـانـه بغـيظ مـن ذاك التـواصـل بيـنهما وأردف قـائـلًا :-
, _مـش يـالااا بقـي ٢ نقطة مـش هنقـف كتيـر إحنـا٢ نقطة!
, علـياء بجـديـة مُصـطنعة :-
, _يـالااا يـا روحـي٢ نقطة!
, ٣٨ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعـد مـرور عِـده شهـور٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي قصـر الألفـي٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي حـديـقة القـصر٢ نقطة!
, كانت "همس" تجـلس بـرفقة صغـيرها "سلـيم" علـي أرضـية الحـديـقة الخـضراء٢ نقطة كان يتمسك بإحـدي ألـعابـه يـلهو بـها مَسـلط تركيـزه بـها٢ نقطةوهـي تنـظُر إلـيه بشـغف و إستمـتاع٢ نقطة مـلامـحه تـُشبه مـلامـح أبـيه وبـشده ولكـن فـقط لـون عينـيه نفـس لـون عينـيها (زرقـاء صافـية) ٢ نقطة مـدت يـدها مُمسدة علي خُصـلاتـه البُنـيه ،،_ مـرت دقيقة ٢ نقطة إثنتان ٢ نقطة ثلاث ،،أصبحت الجلسة مملة لحـدٍ كبيـر ٢ نقطة ف‍ـ تـآفآت بضجر وأردفت قائله :-
, _مـش كفـايـة لـعب بقـي ،،انـا زهـقت مـن القـاعـدة دي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, نظـر إليـها بنـصف عـين وأردف قائلًا :-
,
, _زهـقتي بـرضوه ولا عـايزة تطلـعي تـنامي إنـتي والكُـورة دي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, قـالـها وهـو يُشـير لـ بطـنها المُنتفـخة ،،زمـت شفتـيها بغـيظ شـديـد ممـا يتـفوه بـه صغـيرهـا ،،وأردفت قائله :-
, هـمس بغـيظ و تحـذيـر :-
, _ولـد ٢ نقطة إلـزم حـدودك أحـسن لـك ٢ نقطة ومتتكلـمش علـي إخـواتك كـده ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, تـجاهـل حـديثـها ونـهض عـن الأرضـية وأردف قائلًا :-
, _انـا رايـح ألعـب مـع سيـلا ٢ نقطة و روحـي إنتـي نـامـي بـراحـتك يـا ٢ نقطة يـا مـامـي يـا أُم الكُـورة ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, قـال جُملـته الأخـيرة بشـئ مـن المـرح و ركـض للـداخل مُصـطحبًا مـعه ضحكـاته الـرنـانـة ٢ نقطة_ نظـرت لآثـره بغـيظ شـديد ولكـن لانـت مـلامحـها فـور مُـلامسـتها لـ بطنـها المُـنتفخة وبـدأت بـالـحـديـث مـع صغـارها التـؤام كـعادتـها٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٣٣ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفـي المسـاء٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي غُـرفـة عُـدي٢ نقطة!
, كـانـت "علـياء" تجـلس علـي الفـراش تتـأفـآف بضـيق ٢ نقطة جـالـت بـأنظـارهـا أنحـاء الغُـرفـة بمـلل ،،، نظـرت إليـه وهـو نـائـم بسـلام غيـر مبـالـي لشـئ فـإلتـوي ثُغـرهـا بـإبتـسامـة خبـيثه ٢ نقطة مـالـت بـرأسهـا نـاحيـة وأخـذت تـزفـر أمـامـه فـتملمـل فـي نـومتـه بـإنـزعـاج وفتـح عينـيه بضـيق وأردف قـائـلًا :-
, _فـي إيـه يـا عليـاء علـي المسـا٢ نقطة؟!
, علـياء بضـيق :-
, _زهقـانـة و مخـنوقـة٢ نقطة!
, عُـدي ببـرود :-
, _أهـااا جنـان الحمـل إشتـغل ٢ نقطة بـس سـوري يـا روحـي انـا عـايـز أنـام مـش فـاضـي٢ نقطة!
, علـياء بـدهشـة :-
, _بقـي انـا مجنـونـة يـا عُـدي ٣ علامة التعجب ،،، طيـب إطلـع بـرااا مـش عـايـزة أشـوفـك أُدامـي٢ نقطة!
, إتسعـت عينـيه بـدهشـة وأردف قـائـلًا :-
, عُـدي ببـلاهـة :-
, _نعـم يـا حبيـبتي قـولتـي إيـه٢ نقطة؟!
, علـياء ببـراءه :-
, _إنـتَ بتـقول علـيا مجنـونـة وانـا بقـولـك إطلـع بـرااا ٢ نقطة فـي حـاجـة مـش مفـهومـة فـي كـلامـي٢ نقطة؟!
, عُـدي بسـخافـة :-
, _لا خـالـص ،، أقـولـك علـي حـاجـة تعـالـي أقـولـك كلـمة سـر٢ نقطة!
, ٣٦ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفـي صبـاح يـوم جـديـد٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي شـركـة الألفـي٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي مكـتب عـاصـم٢ نقطة!
, _يبـقي إتفـقنا يـا عـاصـم بـاشـا ،، كُـل حـاجـة هتـبقي جـاهـزة فـي الميـعاد٢ نقطة!
, أردفـت "نيـهاد" بتِـلك الكلـمات الجـادة ،، أومـأ لهـا بـرأسـه وأردف قـائـلًا :-
, _تمـام يـا مـدام نيـهاد إتفـقنا٢ نقطة!
, إبتـسمت لـه بخـفة ونهضـت مـن علـي مقـعدهـا وصـافحـته بهـدوء و سـارت نـاحيـة البـاب ولكـن أثـناء سيـرهـا تعـثرت قـدميـها بسـبب حـذائـها وكـادت أن تقـع إلا أنـه كـان الأسـرع فـي الإمسـاك بهـا قبـل وقـوعـها ٢ نقطة ولسـوء حظـه فُتـح البـاب فجـأة و دلفـت همـس إليـهم و ياليـتها لـم تفـعل ،، إتسعـت عينـيها بصـدمـة ممـا رأتـه حيـث كـان مُتـمسك بـ"نيـهاد" مـن خصـرهـا ٢ نقطة تـلاشـت صـدمتـها وحـل محـلها إبتـسامـة سـاخـره وأردفـت قـائـله :-
, _اوووووه شكـلي دخلـت فـي وقـت غلـط ٢ نقطة أسفـة جـدًا٢ نقطة!
, سحـب يـده سـريـعًا و تنحـنح بخشـونـة بيـنما عـدلـت "نيـهاد" وضعـيتها وإتجهـت سـريـعًا خـارج المـكتب تحـت نظـرات همـس النـاريـة لهـا ٢ نقطة نظـرت إليـه وإبتـسامـة بـارده علـي شفتـيها مُـردفـة :-
, _مـش كُنـت تقـول إن عنـدك ضيـوف علـي الأقـل كُنـت إتـأخرت شـويـة و سيبـتكوا علـي راحتـكوا٢ نقطة!
, عـاصـم بعـدم فهـم :-
, _قصـدك إيـه ؟٢ علامة التعجب ،، و راحـة إيـه اللـي بتـقولـي عليـها ؟٢ علامة التعجب ،، كـانـت هتـقع وانـا مسكـتها بـس٢ نقطة؟!
, عقـدت ذراعـيها أمـام صـدرهـا ورفعـت حـاجبـيها بسُخـريـة وأردفـت قـائـله :-
, _لا واللّٰـه ٢ علامة التعجب كـانـت هتـقع و لحقـتها ٢ نقطة ميـن دي أصـلًا علـشان تمـسكها بـالطـريـقة دي٢ نقطة؟!
, عـاصـم بـإيجـاب :-
, _دي واحـدة مـن العُمـلا تبـع الشـركـة٢ نقطة!
, همـس بسُـخريـة :-
, _لا واللّٰـه واحـدة مـن العُمـلا ٣ علامة التعجب ،، ثـم تـابعـت بحـده :- وإنـتَ مـن إمتـي بتـقابـل العُمـلا فـي مكـتبك مـن غيـر عُـدي٢ نقطة؟!
, عـاصـم بحـده ممـاثـلة :-
, _صـوتـك العـالـي ده بطـليه ٢ نقطة وبعـديـن انـا مـش هبـررلـك حـاجـة لأنـك هتفـهمي اللـي عـايـزة تفـهميه وبـس٢ نقطة!
, همـس بعصـبية :-
, _أعلـيّ صـوتـي بـراحتـي ٢ نقطة وإنـتَ مطـلوب منـك التبـريـر و ده لأن الإهمـال كـان جـزء مـن حيـاتـنا الفتـرة اللـي فـاتـت وبسـببك إنـتَ٢ نقطة!
, وكـان رده علـيها صفعـة قـويـة علـي وجنـتيها فـي لحظـة غبـاء و تسـرع و فـي لحـظة سيـطر علـيه النـدم مـن فعـلته تِـلك ٢ نقطة إحمـرت وجنتـيها بشـده مـن آثـر صفـعته لهـا ونظـراتـها لـه أصبـحت أكثـر عِتـاب ٢ نقطة غضـب ٢ نقطة تحـسر ٢ نقطة_ تجـمعت الـدمـوع داخـل عينـيها ولكـنها أبـت النـزول ،، لملـمت شِتـات ألامـها و كـرامتـها و رفـعت وجهـها حتـي أصبـحت بمـواجهـته وأردفـت قـائـله :-
, همـس بتحـدٍ :-
, _صـدقنـي لـو جـاتلـي الفـرصـة إنـي أطلـق منـك و أبعـد عنـك عُمـري مـا هضيـعها عُمـري٢ نقطة!
, إنتـهت مـن وضـع النقـاط فـوق الحـروف مـوضحـة نيـتها إتجـاه فعـلته وسـارت نـاحيـة البـاب ولكـنها تـوقفـت فجـأه عِـند شعـورهـا بـركـلات أسفـل بطـنها و سـائـل بـارد بيـن قـدميـها وفـي أقـل مـن دقيـقة وقـعت علـي الأرض فـاقـدة لـوعيـها سـامحـة لبـعض الـدمـاء بـالتـجول حـولـها٢ نقطة٢ علامة التعجب, خارج القائمة
 
١٥
الاخير


أفـاقـت مـن غيبـوبتـها المـؤقتـة علـي صـوت مـألـوف بـالنسـبة إليـها ٢ نقطة حـاولـت تحـريـك يـدهـا و بصـعوبـة رفـعتها نـاحـية الإبـره الطبـية وشـدتـها بعُـنف بعـيدًا عـن يـدهـا و نهـضت ببـطء عـن الفـراش الطبـي ،،، إنتـبهت لهـا "علـياء" الجـالسـة جـوارهـا فـأغلـقت "المصـحف" علـي وجـه السـرعـة و نهـضت عـن المقـعد الجـلدي وأمسـكت بـذراع الأخيـرة مُـردفـة :-
, _همـس إنتـي رايـحة فـين٢ نقطة؟!
, حـاولـت إزاحـة يـدهـا بعيـدًا وهـي تُـردف :-
, همـس بـوهـن :-
, _عـايـزة أشـوف ولادي ٢ نقطة سبـ ٢ نقطة سبـيني٢ نقطة!
, علـياء بـرزانـه :-
, _طيـب أقعـدي و انـا هخـلي عُـدي يجـبهم ٢ نقطة علـشان خـاطـري بقـي٢ نقطة!
, وبـأقـل مـن دقيـقة حضـرت الممـرضـة وعلـقت المـحلول الطبـي مـرة أخـري وبنـفس الـوقـت دلـف عُـدي إلـي الغُـرفـة فـستأذنـت الممـرضـة وخـرجـت ٢ نقطة نـظر عُـدي إلـي شقيـقته وإقتـرب منـها مُقـبلًا جبيـنها بلـطف مُـردفـًا :-
, _حمـداللّٰـه علـي سـلامتـك يـا حبيـبتي٢ نقطة!
, نظـرت إلـيه بتـوسـل وأردفـت قـائـله :-
, _عـايـزة أشـوف ولادي ٢ نقطة عـ ٢ نقطة عـايـزاهـم يـا عُـدي٢ نقطة!
, عُـدي بهـدوء :-
, _حـاضـر هـروح أجيـبهم٢ نقطة!
, علـياء مُحـاولـة تلـطيف الأجـواء :-
, _مـش عـايـزة تعـرفـي ببـاهـم سمـاهـم إيـه ٢ نقطة آدم و عشـق٢ نقطة!
, همـس مُتـجاهلـة حـديـثها :-
, _عـايـزة ولادي يـا عُـدي٢ نقطة!
, عُـدي بتفـهم لحـالتهـا :-
, _حـاضـر ،، يـالااا يـا علـياء٢ نقطة!
, علـياء بهـدوء :-
, _مـاشـي يـالااا٢ نقطة!
, إنصـرفـوا مـن الغُـرفـة تـاركـين إيـاهـا تبـكي بصـمت٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٣٧ العلامة النجمية
, _٢ نقطةأمـام حضـانـة الأطـفال بـالمـشفي٢ نقطة!
, كـان "عـاصـم" يحـمل الصغـيرة "عشـق"بيـن ذراعـيه يُـهدهـدهـا بـإبتـسامـة لطـيفة و شقيـقته تحمـل الصغـير " آدم" تُـلاعبـه بلـطف ٢ نقطة لمـحت "عُـدي و علـياء" قـادميـن نحـوهـم فـأردفـت قـائـله :-
, _عُـدي و علـياء جـايين أهـووو ٢ نقطة أكـيد همـس فـاقـت٢ نقطة!
, رفـع رأسـه ونظـر نحـوهـم بتـرقـب حتـي وصـلوا إلـيهم فـأردف عُـدي قـائـلًا :-
, _همـس فـاقـت و عـايـزة تشـوف الـولاد٢ نقطة!
, حيـاه بـإبتـسامـة هـادئـه :-
, _أكيـد طبـعًا ٢ نقطة يـالااا نـدخلـها٢ نقطة!
, أخـذت علـياء "عشـق" مـن بيـن ذراعـيه وسـارت بـرفـقة والـدتـها نـاحيـة غُـرفـة همـس ،،، كـان علـي وشـك اللحـاق بهـم ولـكن الأخـير أمسـك بـذراعه مُـردفـًا :-
, _إستنـي ،، انـا عـايـز أتكـلم معـاك٢ نقطة!
, عـاصـم بعـدم فهـم مُصـطنع :-
, _نتـكلم فـي إيـه٢ نقطة؟!
, عُـدي بجـديـة :-
, _إنـتَ عـارف كـويـس هنتـكلم فـي إيـه ٢ نقطة خليـنا نتكـلم تحـت أحسـن٢ نقطة!
, عـاصـم بـإيجـاز :-
, _مـاشـي٢ نقطة!

.
, _٢ نقطةفـي الكـاڤيـتريـا٢ نقطة!
, _فهمـني بقـي إيـه اللـي حصـل خـلاهـا تـولـد بـدري عـن معـادهـا٢ نقطة؟!
, أردف عُـدي بتِـلك الكلـمات ،، تنـهد بعمـق قبـل أن يبـدأ بسـرد مـا حـدث قـبل عِـده سـاعـات٢ نقطة

.
, _٢ نقطةFlash Back٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي شـركـة الألـفي٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي مكـتب عـاصـم٢ نقطة!
, بعـد شجـارهـم الحـاد و رؤيـته لهـا فـاقـدة لـوعيـها و دمـاءهـا حـولهـا ٢ نقطة ركـض إليـها مُسـرعـًا و حملـها بيـن ذراعـيه و تـوجـه سـريـعًا للخـارج فـقابلـه "عُـدي" مُـردفـًا :-
, عُـدي بقـلق :-
, _إيـه ده ؟! ،، إيـه اللـي حصـل٢ نقطة؟!
, عـاصـم بتـوتـر :-
, _مـش وقتـه يـا عُـدي ٢ نقطة خلـيني أوديـها المُسـتشفي بسـرعـة٢ نقطة!
, عُـدي بسـرعـة :-
, _و انـا جـاي معـاك٢ نقطة!
, وبـالفـعل أسـرعـوا بنقـلها إلـي المـشفي نُظـرًا لحـالتـها الحـرجـة و ضـرورة تـوليـدهـا٢ نقطة
, ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
, _٢ نقطةعـودة للـوقـت الحـاضـر٢ نقطة!
, إنتـهي مـن ذِكـر مـا حـدث قبـل فقـدانهـا للـوعـي و بعـده ،،، فنـظر إليـه بتفـهم وأردف قـائـلًا :-
, _طبيـعي إنـها تعـمل كـده لمـا تـلاقيـك مـاسـك واحـدة سـت غيـرهـا حتـي ولـو مـن غيـر قصـد ٢ نقطة الغيـرة زي الـدم بيـمشي فـي عـروقهـم ٢ نقطة بـس إنـتَ بـرضـوه غلـطان لمـا ضـربتـها وهـي فـي حـالتـها دي ٢ نقطةكـان المفـروض تفهـمها بهـدوء مـش تتعـامـل بـالبـرود ده ،،، وبعـديـن يـا سيـدي مـا كُنـت تسيـب التـانيـة دي تقـع حبكـت حـركـة الجـدعنـة دي فـي الـوقـت ده بـالـذات٢ نقطة!
, عـاصـم بتلـقائـية :-
, _يعـني انـا كُنـت عـارف إنهـا جـايـة مثـلًا٢ نقطة!
, عُـدي بسُخـريـة :-
, _مـاشـي يـا أخـويـا ٢ نقطة نـاوي تصـالحـها إزاي بقـي٢ نقطة؟!
, عـاصـم بشـرود :-
, _مـش عـارف٢ نقطة!
, عُـدي بجـديـة :-
, _انـا بقـول تقـوم تتـكلم معـاهـا و تحـاول تـراضيـها مـع إنـي مظـنش إنهـا هتسـامحك بسـهولـة ٢ نقطة إسـأل مجـرب٢ نقطة!
, نهـض فجـأة عـن المقـعد وأردف قـائـلًا :-
, _مـاشـي ،، يـالا نطـلع٢ نقطة!
,
, عُـدي بمـوافقـة :-
, _مـاشـي يـالا٢ نقطة!
, ٣٦ العلامة النجمية
, _٢ نقطةفـي غُـرفـة همـس بـالمشـفي٢ نقطة!
, دلفـوا إلـي الغُـرفـة بهـدوء وجـد شقيـقته تحمـل الصغـيرة و زوجتـه الحبيـبة تحمـل الصغـير فـأشـار لهـم بـالخـروج و تـركهـم بمفـردهـم فلـبوا طلـبه و تـوجهـوا جميـعًا للخـارج بعـد أن أخـذ صغـيرتـه مـن حيـاة٢ نقطة_ إقتـرب منـها وطبـع قُبـلة هـادئـه مُـردفـًا :-
, _حمـداللّٰـه علـي سـلامتـك٢ نقطة!
, أبعـدتـه عنـها بهـدوء و نظـرت لصغـيرهـا مـرة أخـري مُتـجاهلـة إيـاه ٢ نقطة تنـهد هـو بعمـق وأبـيّ الإستسـلام فـأردف قـائـلًا :-
, _طيـب مـش عـايـزة تعـرفـي سمـيت البـنت إيـه ٢ نقطة سميـتها عشـق٢ نقطة!
, نظـرت لإبنتـها بطـرف عينـيها نظـرات حـانيـة ٢ نقطة ضعيـفة ولـم تعقِـب ،،، نظـر إليـها بحنـين و مـال بجـسده قلـيـلًا واضـعًا الطفـلة بيـن ذراعيـها جـوار أخيـها وأردف قـائـلًا :-
, _خليـها فـي حُضـنك و انـا هـروح أشـوف الـدكتـور و هـرجعـلك تـانـي٢ نقطة!
, و غـادر الغُـرفـة سـريـعًا ،،، نظـرت هـي إلـي صغـارهـا بحنـان و مـالـت بـرأسهـا قليـلًا و طبعـت قُبـلة علـي جبيـن كُـلًا منـهم و همسـت لهـم قـائـله :-
, _إنتـوا و أخـوكـوا الحـاجـة الحـلوة فـي حيـاتنـا ٢ نقطة مهـما حصـل بيـنا هتفـضلوا إنتـوا النقـطة البيـضة فـي حيـاتنـا٢ نقطة!
, ٣٦ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعـد مـرور يـوميـن٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي قصـر الألفـي٢ نقطة!
, عـادوا إلـي القصـر بعـد غيـاب دام ليـوميـن بـالمـشفـي ٢ نقطة صعـدت إلـي غُـرفـة صغـارهـا للإطمـئنان عليـهم تـاركـة إيـاه فـي الغُـرفـة وحيـدًا ،،، نظـرت إليـهم نظـرات حـانيـة و مـدت يـدهـا تتحـسس خُصـلات طفلـتها بينـما يتحـسس "سلـيم" وجـه شقـيقه بـإبتـسامـة سعـيدة ٢ نقطة نظـر لـوالـدتـه وأردف قـائـلًا :-
, سلـيم ببـراءة :-
, _مـامـي هـو انـا هلـعب معـاهـم إمتـي٢ نقطة؟!
, مـدت يـدهـا و داعـبت خُصـلاته بحنـو وأردفـت قـائـله :-
, _لمـا يكبـروا شـويـة يـا حبيـبي ٢ نقطة علـشان همـا لـسه صغـيريـن علـي اللعـب٢ نقطة!
, سلـيم بتسـأول :-
, _هـو انـا كُنـت زيهـم كـده و انـا صغـير٢ نقطة؟!
, همـس بحـنو :-
, _أكيـد طبـعًا يـا حبـيبي٢ نقطة!
, سلـيم بلـطف :-
, _هتحـبيهم أكتـر منـي٢ نقطة؟!
, هبـطت لمسـتواه و حـاوطت وجـهه بيـن كفيـها وأردفـت قـائـله :-
, _انـا بحبـكم إنتـم التـلاتـة زي بعـض ٢ نقطة بـس حُـبي ليـك أضعـاف إنـتَ أول فـرحتـي يـا سـولـي ،، إوعـدنـي إنـك هتحـبهم و تحمـيهم أكتـر مـن أي حـد٢ نقطة!
, سلـيم بـإبتـسامـة بـريئـة :-
, _بـوعـدك يـا مـامـي٢ نقطة!
, ثـم رفـع يـديـه وحـاوط خصـرهـا مُحـتضنًا إيـاهـا هـامسـًا :-
, _انـا بحبـك أوووي يـا مـامـي٢ نقطة!
, ٣٦ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعـد مـرور إسبـوع٢ نقطة!
, مـرت الأيـام علـي نفـس الـوتـيرة ٢ نقطة تنـتظر مجيـئه و تُغـادر لغُـرفـة صغـارهـا و تغفـو بهـا ٢ نقطة أصبـح الـوضـع لا يُحـتمل بـالنسـبة إليـه فـ قـرر وضـع حـد لخصـامهم و إنهـاء ذلـك الأمـر ،،،،و ذات يـوم٢ نقطة
, كـانـت "همـس" تقـف أمـام نـافـذة الغُـرفـة تنـظُر إلـي اللاشـئ بشـرود كعـادتـها مـؤخـرًا ٢ نقطة تنـتظر مجـيئه ومـن بعـدهـا تغـفو علـي الفـور ٢ نقطة شعـرت بيـديـه تُحـاوط خصـرهـا مـن الخلـف فـشهقـت بفـزع ولكـنها سكـنت علـي صـوت هـدهـدتـه لهـا فـأراحـت رأسـها علـي صـدره بصـمت ،،، إستـند هـو بـرأسـه علـي كتـفها وأردف قـائـلًا :-
, _بقـالـي كتـير مسمـعتش صـوتـك ٢ نقطة مـش نـاويـة تحـني علـيا بقـي٢ نقطة؟!
, لـم يـأتيـه سـوي الصـمت فـأبـي الإستـسلام وأردف قـائـلًا :-
, _إتكـلمي ٢ نقطة عـاتبـيني ٢ نقطة إصـرخـي ٢ نقطة لكـن متسـكُتـيش ،، سكـوتـك بيقـتلني بـالـبطئ٢ نقطة!
, تجـمعت دمـوعهـا وهبـطت واحـدة منـهم علـي وجنـتيها وهـي تبـتلع ريقـها بتـوتـر ،،، شعـر بـأنيـنها و بكـاءهـا فـأدارهـا إلـيه وإحتضـنها ضـاغـطًا علـي ضـلوعـها بقـوة مُـردفـًا :-
, _انـا أسـف ٢ نقطة أسـف علـي ضـربـي ليـكي ٢ نقطة أسـف علـي إهمـالـي ليـكي الفتـرة اللـي فـاتـت ٢ نقطةأسـف علـي حـاجـات كتـير أوووي٢ نقطة!
, مـدت يـدهـا وإحتضـنته بقـوة هـامسـة :-
, _متعـاملـنيش بـالطـريقـة دي تـانـي ٢ نقطة إوعـدنـي بـده٢ نقطة!
, عـاصـم بسـعادة حقـيقـية :-
, _بـوعـدك بـده ٢ نقطة بـوعـدك يـا عُمـري اللـي راح واللـي جـاي٢ نقطة!
, كـاد أن يلـتهم كـرزتيـها لشـده إشتـياقـه لهـا ٢ نقطة ولكـن إقتـحم "سلـيم" الغُـرفـة بـدون سـابـق إنـذار صـارخـًا :-
, _إلحقـوا إلحـقوا ٢ نقطة علـياء بتـصرخ جـامـد و خـالـو شـالهـا و نـازل بيهـا نـاحيـة عـربـيته٢ نقطة!
, إنتفـضوا فـي وقفـتهم و ركضـوا سـريـعًا للخـارج ،،، وإتجـهوا جميـعًا للمشـفي لـولادة علـياء٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٣٤ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعـد مـرور عِـده سـاعـات٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي المشـفي٢ نقطة!
, كـانـت "علـياء" تحـمل صغـيرهـا و إبتـسامـة حـانـية تُحـاوط شفتـيها ،،، نظـرت همـس إليـهم بـإبتـسامـة صـافـيه وأردفـت قـائـله :-
, _هتسـموه إيـه بقـي٢ نقطة؟!
, نظـر لصغـيره بـحنو وتلـمس جبيـنه بنعـومـة وأردف قـائـلًا :-
, _هسمـيه جـاسـر ٢ نقطة جـاسـر عُـدي النـجدي٢ نقطة!
, حيـاه بحـنو :-
, _ربنـا يحمـيهولكـوا يـارب٢ نقطة!
, عُـدي / علـياء :-
, _آميـن٢ نقطة!
, عـاصـم بمـرح :-
, _إوعـي يطـلع شبهـك فـي طبـاعـك و غبـاءك إحنـا مـش نـاقصـين كفـايـة واحـد ٢ نقطة ولا إيـه٢ نقطة؟!
, جـز علـي أسنـانـه بغـيظ و نظـرة أكثـر إغتيـاظ وأردف قـائـلًا :-
, _ملـكش فيـه خلـيك فـي ولادك ٢ نقطة إبنـي يطـلع زي مـا يلـطع٢ نقطة!
, وبـأقـل مـن إنفـجر الجمـيع مـن الضحـك علـي حـديثـهم الطفـولـي٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٣٤ العلامة النجمية
, _٢ نقطةبعـد مـرور ثـلاثـة سنـوات٢ نقطة!
, _٢ نقطةفـي الأسكـندريـة٢ نقطة!
, شـايـف البحـر شـو كبـير
, كبـر البـحر بحـبك
, شـايـف السمـا شـو بعـيدي
, بعـد السمـا بحـبك
, كبـر البحـر و بعـد السمـا
, بحبـك يـا حبيـبي بحـبك
, نطـرتـك انـا ٢ نقطة نـدهتـك انـا
, رسمـتك علـي المشـاويـر
, يـا هـم العمـر ٢ نقطة يـا دمـع الـزهـر
, يـا مـواسـم العـصافـير
, تعـالـيّ صـوت كلـمات فيـروز علـي هيـئة أُغنـية مـن إحـدي الهـواتـف ،،، كـانـت "علـياء" تـركـض ورائهـم بـأعيـن مُغـمضة ٢ نقطة وضحـكات الصغـار تتعـالـي بمـرح وهـي تمـد يـدهـا فـي مُحـاولـة للإمسـاك بهـم ٢ نقطة_ إقتـرب منـهم وأشـار لهـم بـالصمـت و مـد يـده وبـدأ بـدغـدغتـها وهـي تضـحك بتلـقائيـة فـأردفـت مـن بيـن ضحكـاتهـا قـائـله :-
, _هههههههههههه ،، بـس بقـي سيبـني ٢ نقطةههههه ،، بـس بقـي يـا عُـدي٢ نقطة!
, حضـر ريّـان و عـائلـته الصغـيرة ٢ نقطة فـركـض آسـر للعـب معـهم بيـنما إتجـه هـو و زوجتـه نـاحيـة الأخـريـن٢ نقطة
, كـانـت "همـس" تقـف أمـام ميـاه البحـر تنـظُر إلـي غـروب الشـمس وهـي تضـع يـديـها علـي بطـنها المُنتـفخة ٢ نقطة شـعرت بـه يُحـاوط خصـرهـا مـن الخلـف و يستـند بـرأسـه علـي كتفـها هـامسـًا :-
, _بحبـك ولـو بعـد سنيـن هفـضل أحبـك٢ نقطة!
, همـس بنبـره عـاشقـة :-
, _و انـا هفـضل أسـامـح و أعشـق فيـك ولـو بعـد سنيـن٢ نقطة!
, إبتـسم لهـا ولامـس بطـنها المُنـتفخة بنعـومـة وأردف قـائـلًا :-
, _تعـالـي أقعـدي شـويـة علـشان متتـعبيش٢ نقطة!
, همـس بـرفـض :-
, _لأ لأ ،، انـا بحـب أتفـرج علـي منـظر الغـروب مـش عـايـزة أقـعد٢ نقطة!
, عـاصـم بشـغف :-
, _إمتـي بقـي تشـرفـنا الـ Princess دي ،، انـا متشـوقلـها٢ نقطة!
, _مستـعجل أوووي يـا أخـويـا٢ نقطة!
, قـالهـا "عُـدي" بتهـكم وهـو يسـير إتجـاههـم ،، وقـف أمـامهـم وأردف قـائـلًا :-
, _إيـه مـش كفـايـة العصـابـة دي ٢ نقطة متسـتعجلش أووي يعـني٢ نقطة!
, و بمُـجرد سمـاعهـم لكـلمة "عصـابـة" قفـزوا جميـعًا دفـعة واحـدة فـوقـه حتـي لامـس جسـدهـم ميـاه البحـر فـ إنفـجر البـاقـية ضـاحكـين علـي عُـدي و الصغـار نُظـرًا لمنـظرهـم المُثـير للضـحك٢ نقطة٢ علامة التعجب
, ٣٨ العلامة النجمية
, ٢ قوس أيسرتمـت بحـمداللّٰـه٢ قوس أيمن, خارج القائمة
 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%