NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة منقول أسير عينيها (للعشق قيوده الخاصة) (للكاتبة هاجر محمد) | السلسلة العاشرة | ـ خمسة وعشرون جزء 10/10/2023

ناقد بناء

مشرف قسم التعارف
طاقم الإدارة
مشرف
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
إنضم
17 ديسمبر 2021
المشاركات
8,828
مستوى التفاعل
2,833
الإقامة
بلاد واسعة
نقاط
14,796
الجنس
ذكر
الدولة
كندا
توجه جنسي
أنجذب للإناث
➤السابقة






الجزء الحادي والخمسون



ما إن نطقت تلك الجملة ساد صمت قاتل من ناحية معاذ ٣ نقطة لدرجة انها ابعدت الهاتف عن اذنها ظنته أغلق الخط ٣ نقطة كادت أن تسأله لما ذلك الصمت ليبادر هو قائلا في قلق :
, - بلاش يا لينا ٣ نقطة بلاش تعدني معاه ٣ نقطة أنا خايف عليكي صدقيني
,
, قطبت جبينها توسعت عينيها متفاجاءة مما يقول ٤ نقطة لحظات تحاول إستيعاب ما يقول أول ما طرق عقلها أن زيدان اختطفه مرة أخري اشتعلت أنفاسها غضبا لتصيح محتدة :
, - هو جنبك مش كدا ٣ نقطة خطفك تاني
,
, قاطعها معاذ حين ضحك بخفة يردف مطمئنا إياها :
, - أنا في البيت و**** علي السرير ما تخافيش ما حدش خطفني ٤ نقطة
,
, صمت للحظات ليستعيد نبرته الحانية تنهد يقول قلقا :
, - أنا بس خايف عليكي ٣ نقطة زيدان دا شكله مجنون لو رفعتي عليه قضية خلع هيعند اكتر ٣ نقطة لازم نشوفلها حل تاني غير دا
,
, هبت واقفة من فوق فراشها اتجهت صوب مرآة زينتها تفك عقدة شعرها تغرز أظافرها فيه غصت نبرتها تصيح بقهر :
, - حل ايه يا معاذ دا بيقولي هطلبك في بيت الطاعة أنت متخيل جبروته بعد كل اللي عمله فيا ٤ نقطة بيقولي هطلبك في بيت الطاعة
,
, حاول الأخير التخفيف عنها قليلا ليردف بنبرة هادئة مترفقة :
, - مش هيعمل كدة يا لينا ٣ نقطة عشان والدك مش عشانك ٣ نقطة أنا واثق أنه مش هيعمل ٣ نقطة هو بس عايز يخوفك عشان ترجعيله اهدي انتي بس وكل حاجة هتبقي تمام
,
, رفعت وجهها تنظر لانعكاس صورتها في المرآه لتختفي صورتها ويظهر مشهد عرض بطئ مخيف لما فعل هو بها رغما عنها انسابت دموعها تغرق وجهها ٣ نقطة انهارت علي ركبتيها أرضا تتمسك بالهاتف بعنف تعالت شهقاتها ٣ نقطة لتسمعه يصيح مذعورا :
, - لينا أنتي بتعيطي ٤ نقطة لينا عشان خاطري وحياة اغلي حاجة عندك بطلي عياط
,
, ضاع صوتها بين شهقاتها العنيفة ٣ نقطة كورت قبضتها تضرب موضع قلبها تصيح بنبرة ذبيحة ممزقة :
, - أنا بكرهه يا معاذ بكرهه أوي ٣ نقطة كنت لعبة في أيديهم لعبوا بيا وبمشاعري ٣ نقطة عشانه هو .. ما كفهوش أنه فضل يضحك عليا المدة دي كلها ٣ نقطة دبحني ودلوقتي بيهددني ٣ نقطة ياااارب اموت واخلص منه ومن حياتي كلها
,
, اشفق معاذ علي حالتها المتدنية صوتها الذبيح ٣ نقطة بكائها المعذب ٣ نقطة ولكن ما في يده سوي التخفيف عنها ببعض الكلمات اللطيفة :
, - لينا ٣ نقطة صدقيني ما يستاهلش دموعك دي كلها ٣ نقطة مهما كان اللي عمله فيكي حاولي تنسيه لحد ما نتجمع أنا وأنتي وأنا اوعدك اني عمري ما هخليكي تفتكري حاجة من الماضي ٤ نقطة اهدي يا حبيبتي
,
, اغمضت عينيها تشد علي قبضتها تنساب دموعها في صمت لما تشعر أنها خائنة ٤ نقطة الا يكفي ما فعل بها والآن أيضا تلوم نفسها ٣ نقطة قلبها يصرخ جسدها يحترق ٣ نقطة عقلها ثائر مشتت حائر ٤ نقطة بلعت لعابها الجاف تهمس بخفوت حزين :
, - اقفل يا معاذ ٣ نقطة هكلمك تاني
,
, أغلقت معه الخط تلقي الهاتف بعيدا ٣ نقطة اخفت وجهها بين كفيه لا تبكي فقط تفكر تتنفس بعنف تحاول تجميع شتات روحها الحائرة ٣ نقطة اجفلت علي صوت بابها يُفتح لتقطب جبينها متعجبه ألم توصده من الداخل وتلقي بالمفتاح من النافذة في لحظة ثائرة ٣ نقطة لحظة ووجدت والدتها تدخل من باب الغرفة في يدها نسخة اخري من المفتاح ٤ نقطة تقدمت لينا تنظر حولها الغرفة بأكملها مهشمة لا شئ في مكانه لا قطعة واحدة سليمة ٤ نقطة وهناك جوار مرآه الزينة ارضا تجثو ابنتها علي ركبتيها الدموع تغرق وجهها عينيها حمراء كالدماء ٤ نقطة اقتربت منها لتجلس أمامها دون كلمة واحدة جذبتها تعانقها ٣ نقطة تجمدت الاخيرة للحظات قبل أن تنفجر باكية بين احضان والدتها ٣ نقطة تغرز وجهها بين ذراعيها تنتفض من عنف شهاتقها ٤ نقطة في صمت نزلت دموع لينا تمسح بيدها علي شعر ابنتها ٤ نقطة مرت دقائق طويلة حاولت لينا فيهم أن تستعيد ثباتها لتردف بهمس خافت بين ذراعي والدتها :
, - هما ليه عملوا فيا كدة ٤ نقطة ليه
,
, خرجت ضحكة صغيرة حزينة من بين شفتئ لينا لتبعد ابنتها عنها مدت يدها تسمح وجهها تردف في سخرية مريرة :
, - أنتي عارفة أنا سألت نفسي قبلك السؤال دا كام مرة ٣ نقطة هو ليه بيعمل فيا كدة ٣ نقطة كل الحب اللي المفروض بيحبهولي ٤ نقطة انتي عارفة ابوكي يعتبر اسوء وأحسن حاجة حصلتلي في حياتي معادلة مش مفهومة ٣ نقطة لما بدأتي تكبري وتفهمي كان هو اتعالج ٣ نقطة انما لما كنتي صغيرة ٣ نقطة أنا قضيت معاه أيام كانت بتقضي عليا ٣ نقطة حالته كل يوم كانت بتبقي اسوء عن اليوم اللي قابله ٣ نقطة وصلت لمرحلة اني بترعب بس من صوته
,
, توسعت ابتسامتها المريرة لتجلس علي الارض تضع رأس ابنتها علي كتفها تردف في همس مؤلم :
, - كان بيكسر كل حتة فيا ويرجع يعتذر يقولي أنا آسف ندمان سامحيني أنا بحبك مجنون بيكي ٣ نقطة وانا كنت بسامحه ٣ نقطة انتي عارفة لو حكيت حكايتي دي لأي حد هيقول اني انسانة معدومة الكرامة ٤ نقطة ازاي ارضي علي نفسي كل اللي بيعمله وارجعله تاني ٣ نقطة ازاي ما بتصعبش
, عليا نفسي ٤ نقطة
,
, انهمرت الدموع بعنف من عيني لينا اختنقت نبرة صوتها تكمل بهمس ضعيف :
, - أنا مش كدة و**** ٣ نقطة أنا بس فتحت عيني في الدنيا علي وش ابوكي ٣ نقطةجدك اللي هو ابويا ما كنتش بشوفه ٣ نقطة كنت بحس بالحرمان وأنا شايفة البنات أصحابي ابهاتم بيجيوا ياخدوهم من المدرسة وأنا لاء ٣ نقطة ما كنش بيجي خالد اللي كان بيجي ٤ نقطة عودت نفسي من وأنا صغيرة خلاص أن دا بابا ٣ نقطةخالد كان كل حاجة في حياتي ٣ نقطة أنا كنت بشوف بابا مرتين في السنة ٤ نقطة أنا لما نطقت كلمة بابا اول مرة قولتلها ليه هو ٤ نقطة ولما بدأت أكبر ومشاعري ناحيته تتغير ٣ نقطة خلاص بقينا أنا وهو كيان واحد ٤ نقطة زي نبات صغير جوا تربته مربوط فيها بجذور ٣ نقطة جه فجاءة بابا قرر ياخد النبته دي بقمة القسوة اللي في الدنيا ٣ نقطة شوفت منه قسوة كتير لطفلة صغيرة ٣ نقطة فبقي بالنسبة ليا الامان هو خالد ٤ نقطة عايزة ارجعله بأي شكل ٣ نقطة لما سافرت برة عشان أدرس ٣ نقطة قولت خلاص هعتمد علي نفسي ٤ نقطة خصوصا بعد ما عرفت أن خالد اتجوز ٣ نقطة وأنا كمان اتخطبت ٣ نقطة بس زي ما بيقولوا القدر كان ليه رأي تاني ٣ نقطة خطيبي حاول يغتصبني ٤ نقطة وأنا بقومه وبحاول ابعده عني ٣ نقطة كانت صورة ابوكي اللي أنا مش فاكرة ملامحها كاملة قدامي بتشجعني اني ما استسلمش ٣ نقطة بعد اللي حصل دا مات جوايا اي إحساس بالأمان بعيد عنه ٤ نقطة وبعد عناء رجعت النبتة الصغيرة لتربتها القديمة ٤ نقطة بس التربة ما كنتش هي كانت قاسية جافة بترويها دموع النبتة ٤ نقطة كل ما تحاول تبعد عنها تفتكر اللي حصلها وهي بعيدة فتخاف وترجع تستخبي فيها تاني ٤ نقطة عارفة انا حتي بعد ما كبرت واتخرجت وبقيت الدكتورة لينا ورجعت تاني عند جدك ٤ نقطة كنت بخاف منه كل لحظة ليضربني او يحبسني في اوضتي في الضلمة زي زمان ٤ نقطة أنا استحملت عشان كنت خايفة من اي حل تاني ٣ نقطة أنتِ لاء ٣ نقطة
,
, قالتها لتعتدل في جلستها لتجلس لينا أمام والدتها تنظر لها بشفقة دموعها تهبط بلا توقف حزنا عليها ٣ نقطة كانت تظن انها لاقت قسوة ما في الدنيا لتكتشف أنها لم تعرف حتي ما هي القسوة ٣ نقطة مدت لينا يديها تسمح دموعها بعنف تنظر لابنتها في حزم لتردف :
,
, - أنتِ لاء يا لينا ٤ نقطة اوعي تبقي نسخة مني ابدااا ٤ نقطة والدتي كانت سلبية جدا في حقي ودا اللي عمل فيا كدة ٤ نقطة وأنا مش هسمح لنفسي ابقي سلبية في حقك تاني ٤ نقطة زيدان غلط اللي حصل في الفندق كان غصب عنه صحيح ٣ نقطة لكن غلطه أكبر أنه لعب اللعبة دي هو وابوكي من الأول ٤ نقطة خالد مش هيتغير ٣ نقطة شايف الصح اللي هو شايفه بس صح والغلط اللي هو شايفه غلط ٤ نقطة شوفي انتي عايزة ايه ٤ نقطة فاهمة ٤ نقطة ما تبقيش سلبية ٣ نقطة ما تخليش حد يخطط حياتك اللي هتعيشيها فهماني
,
, ارتسمت ابتسامة باهتة علي شفتي لينا تحرك رأسها إيجابا لترتمي بين أحضان والدتها ابتسمت تهمس ممتنة :
, - حاضر يا ماما
,
, ابتسمت لينا تقبل جبين ابنتها تعاود ضمها من جديد
,
, علي صعيد آخر في مكتب خالد السويسي ٤ نقطةيجلس علي سطح مقعده الوثير أمامه مجموعة ضخمة من الأوراق ينظر لها شاردا حزينا ٤ نقطة لما تتعقد الامور بتلك الطريقة هو فقط يريد الصالح لابنته كيف يؤذيها وهو لم يحب أحد في حياته بقدرها ٣ نقطة فقط لو تعلم ذلك .. يعلم انها في حالة صدمة حزينة مقهورة مما حدث ٣ نقطةومما عرفت ٤ نقطة ولكن ماذا يفعل يترك شاب لعوب نظراته كفيلة بأن يري فيه ذئب وضيع يتنكر في ثياب حمل برئ ٤ نقطة تنهد متعبا ليعود بجسده للخلف يستند بظهره الي ظهر المقعد اغمض عينيه يتنفس بعمق يحاول فقط أن يطفئ نيران جسده ٣ نقطة من يفعل ذلك وما صالحه لا أثر لا دليل ٣ نقطة من ولماذا ٤ نقطة اجفل من شروده علي صوت دقات علي باب غرفته دقات سريعة متلهفة فتح عينيه يردف:
, - ادخل
,
, ما إن نطق بها هرول يوسف لداخل الغرفة وقف أمام مكتب خالد يقول سريعا بتلهف :
,
, - خالد شوفلك حل في زيدان الواد ضرب خالص ٤ نقطة بيتحرك بعكاز ومع ذلك مصر يلعب بوكس وزمايله خايفين عليه ومنه بصراحة الواد بيضرب بغباوة طلع واحد يلاعبه رقدة علي الأرض من كتر الضرب
,
, ابتسم خالد يآسا يحرك رأسه إيجابا اشار بيده ليوسف ليغادر الأخير ٣ نقطة لحظات وقام هو ما أن تحرك خطوة واحدة شعر بدوار حاد اختل توازنه ليرتمي بجسده علي المقعد من جديد يلتقط أنفاسه ٣ نقطة وضع يده علي صدره يشعر لأول مرة بنغز حاد في قلبه ٣ نقطة لحظات واختفي ٣ نقطة ليبتسم هو ساخرا ٣ نقطة قام من جديد متجها لأسفل ٣ نقطة يسمع صوت زيدان الساخر :
, - ايه يا شباب خايفين ليه دا أنا حتي رجلي مكسورة
,
, ابتسم خالد متوعدا توجه الي غرفة الملابس يردد :
, - ماشي يا ابو رجل مكسورة أما كسرتلك دماغك
,
, دقايق وخرج من غرفة الملابس يرتدي ( تيشرت ) اسود بحملات عريضة وسروال من القطن الاسود التقط تلك الاربطة البيضاء يلفها حول قبضتيه ٣ نقطة ليتوجه ناحية حلبة المصارعة ٤ نقطة توسعت أعين الجميع في ذهول وهم يرون خالد يشق طريقه بينهم ليصعد بخفة الي حلبة المصارعة ليقفز الي هناك بخفة ٣ نقطة بينما ارتفع حاجبي زيدان لاعلي يتمتم ساخرا :
, - بتهزر صح ٣ نقطة عشان عارف اني مش هقدر اضربك ما أنت خالي بقي
,
, لم تتغير تعابير وجه خالد الحادة الباردة فقط ابتسامة خفيفة طفت فوق شفتيه يتمتم ساخرا :
, - ما فيش خالي في الشغل يا حضرة الظابط ٣ نقطة أنت مش طالع تتدرب ٣ نقطة واللوا بنفسه قرر يلاعبك ٤ نقطة اما نشوف التلميذ حفظ الدرس ولا هيطلع فاشل
,
, وقبل أن يبدأ اللعب التفت خالد لذلك الجمع الواقف يردف في حدة :
, - كل واحد علي شغله يلا
, بدأ الجميع في الإنسحاب ٣ نقطة واحدا تلو الآخر اغلق الأخير الباب خلفه لينظر خالد لزيدان يردف ساخرا :
, - مش عايز حد يشوفك وأنت بتتضرب
, احتقن وجه زيدان غضبا قبل أن يصدح صوت الجرس الخاص ببدأ الجولة ٣ نقطة اقترب خالد من زيدان سدد لكمة له تفادها زيدان بخفة حين انحني برأسه لأسفل سريعا ٤ نقطة تحرك بصعوبة بسبب ساقه المكدومة ٣ نقطة ينظر لخالد يبتسم بانتصار :
, - التلميذ مذاكر الدرس كويس ٣ نقطة اااه
,
, تأوه بها متألما حين باغته لكمة عنيفة من خالد ارتد علي اثرها للخلف ليردف خالد ساخرا :
, - الدرس رقم 6 ٣ نقطة ما تفرحش بفوزك قبل نهاية المباراة
,
, التفت زيدان بوجه يمسح بعنف الدماء السائلة من فمه ينظر لخالد غاضبا انقض عليه يرغب في لكمة ليتفاده خالد بسهولة يصدم زيدان بمرفقه بعنف بعنف من ظهره يردف متهكما :
, - الدرس رقم 2 خليك هادي ٣ نقطة الغضب بيفقدك التركيز
,
, التف زيدان لخالد يتنفس بعنف ملامحه منكشمة من الألم ٤ نقطةلترتسم ابتسامة ساخرة علي شفتي خالد يردف متهكما :
, - غبي وهتفضل طول عمرك غبي ٤ نقطة بدل ما تصلح اللي هببته تقولها هطلبك في بيت الطاعة يا حمار
,
, فلتت ضحكة متهكمة من بين شفتي زيدان يردف ساخرا :
, - خلاص ما بقاش فيه مجال لأي كلام ٣ نقطة معاذ بيه رجع تاني وبيلف دماغها عشان ترجعله بس دا بعده دا أنا اقتله وادهن بدمه الحيطان
,
, في اللحظة التالية كان يفترش زيدان الأرض حين سقط علي ظهره بعنف بفعل ساق خالد الذي عرقتله انحني خالد ناحيته يقبض علي تلابيب ملابسه يتمتم متهكما :
, - مع احترامي لروح دراكولا اللي جواك ٣ نقطة بس أنت قدامك شهر لو ما صلحتش علاقتك بلينا ٣ نقطة هتطلقها بمزاجك كان او غصب عنك ٣ نقطة سلام يا حبيب خالك
,
, قالها خالد لينزل من الحلبة يغادر الغرفة بأكملها بينما ظل زيدان ينظر لسقف الغرفة يعجز حتي عن التفكير
,
, خرج من غرفة التدريبات ٣ نقطة بدل ملابسه يرحل من المكان بأكمله متوجها إلي بيته متعب يرغب فقط في النوم عل أن يصبح كل ما حدث لم يحدث من الأساس يتمني فقط لو يكن ما حدث أحد كوابيسه المفزعة وسيصحو منه قريبا ٣ نقطة ساعة واكثر حتي وصل الي منزله ٤ نقطة توجه مباشرة الي غرفة ابنته ٣ نقطة دق الباب لا مجيب ٤ نقطة انتفض قلبه قلقا ليدخل الي الغرفة ٣ نقطة قطب جبينه حين رأي ما حل في الغرفة وجد ابنته هناك جالسة علي فراشها تضع سماعات في أذنيها تغمض عينيها ٣ نقطة اقترب منها يجذب بخفة السماعات من اذنيها يهتف في هدوء :
, - أنا بقالي ساعة بخبط علي الباب
,
, اغلقت هي ما كانت تسمع لترفع وجهها تنظر لوالدها في برود رسمت ابتسامة صفراء علي شفتيها تغمغم في براءة خبيثة :
, - سوري ما سمعتش حضرتك ٤ نقطة خير حضرتك
,
, اخفي ضحكاته اليآسة علي ما تفعل ليجلس علي الفراش أمامها تنهد تنهيدة طوووويلة يردف في هدوء :
, - لينا أنا عارف أنك زعلانة من اللي عرفتيه بس و**** يا بنتي أنا ٤ نقطة
,
, قاطعته هي تبتسم في اتساع ابتسامة زائفة عرفها جيدا لتقول بعدها في تهكم :
, - زعلانة ٣ علامة التعجب ٣ نقطة عشان كنتوا بتلعبوا بيا وعاملين مشاعري كورة بتحدفوها لبعض لاء خالص ٣ نقطة وأنا هزعل ليه يعني ٣ نقطة أنا زي الفل
,
, تنهد خالد غاضبا ٣ نقطة لم يرد أن يتحدث أكثر يعرف انها لن تتقبل اي حديث في حالتها تلك تحرك ليغادر ما أن اقترب من باب الغرفة سمعها تتمتم في حيرة عرف انها تتصنعها :
, - صحيح يا بابا ٣ نقطة اصل أنا الأيام اللي فاتت كنت مصدومة اللي حصل بردوا مش قليل الا لو حضرتك شايف عكس كدا ٤ نقطة هو حسام أخويا ازاي ٣ نقطة أنا ما انكرش انه امور ودكتور وحنين ٣ نقطة لاء حبيته ٣ نقطة
,
, ادمعت عينيها رغما عنها تهمس بسخرية تتألم :
, - دا حتي هو اللي عالجني وخدني في حضنه في لحظة كنت بتمني فيها بس وجودك عشان اترمي في حضنك ٣ نقطة
,
, التفت خالد لابنته لينهار ثباته الزائف عاد ذلك الشعور بالألم يغزو قلبه بجهد شاق استقام فئ وقفته تحرك ناحيتها لتمسح هي ما سقط من دموعها تضحك في تهكم :
, - اخويا ازاي بقي
,
, ارتسمت ابتسامة باهتة علي شفتي خالد ليرفع كف يده يربت علي وجنتها يحاول بمشقة ان يزن نبرته :
, - أنا كنت متجوز قبل لينا ٣ نقطة وهي عارفة ٣ نقطة مراتي اللي كنت متجوزها كانت حامل وما عرفتش اني عندي ابن منها غير من قريب ٣ نقطة بس مامتك ما تعرفش حاجة ٣ نقطة ومش لازم تعرف دلوقتي لحد ما امهدلها الموضوع
,
, ارتسمت ابتسامة متسلية علي شفتي لينا تهتف في براءة :
, - من عيوني حاضر ٣ نقطة بس أنت عارف بردوا ساعات الواحد بينسي وممكن لسانه يقع من غير ما يحس
,
, شد خالد علي أسنانه بعنف يشعر بالالم يزداد حدة كور قبضته يشد عليها تسارعت أنفاسه يردف متهكما :
, - أنتِ بتهدديني يا بنت خالد
,
, توسعت ابتسامتها تردف في ثقة لمعت فئ عينيه التي ورثتها منه :
, - اديك قولتها بنت خالد باشا السويسي ٣ نقطة فهد الدخلية ٣ نقطة لازم تبقي شاربة منه ولا ايه يا بابا
,
, لم يعد له القدرة علي الصمود اكثر رماها بنظرة حادة يلتقط أنفاسه بصعوبة بالغة ليتركها يتحرك لخارج الغرفة ما أن أغلق باب غرفتها استند على الحائط جواره ينزع رابطة عنقه وضع يده علي فمه يصرخ من الالم يكتم صوته قدر الإمكان ٣ نقطة لهث بعنف يتوجه الي غرفته ٣ نقطة يملك مسكن ربما سيريحه قليلا دخل الي الغرفة ليجد لينا تجلس قرب النافذة تمسك كتاب فئ يدها وقفت سريعا ما أن رأته تهدر في حدة :
, - كويس انك جيت ٤ نقطة ممكن افهم بقي ايه اللي حصل دا ٤ نقطة ازاي تعمل كدة
,
, تركها يتجه صوب المرحاض لم تعد له القدرة علي اي جدال ٤ نقطة فتح صنبور المياة يضع رأسه اسفلها لحظات طويلة قبل أن يرفع رأسه ينظر لانعاكس صورته المجهدة ٣ نقطة التقط منشفة صغيرة يجفف خصلات شعره ٣ نقطة فتح صيدلية الادوية الصغيرة الموجودة في مرحاضه ليلتقط زجاجة صغيرة بها مصل شفاف ٤ نقطة مد يده يلتقط ( سرنجة ) مغلفة ٣ نقطة أخذهم وخرج من الغرفة ليري لينا تقف أمام المرحاض من الخارج هتفت حانقة ما أن رأته :
, - خالد علي فكرة أنا بكلمك بطل تتجاهلني بالشكل دا ٣ نقطة بطل تهمشني في حياتك وحياة بنتي ٤ نقطة دي بنتي زي ما هي بنتك ٣ نقطة ما ترد عليا يا خالد
,
, التفت لها لتري عينيه الزائغة ملامحه المجهدة خرج صوته ثقيلا :
, - اسكتي ٣ نقطة مش قادر اتكلم
,
, توجه بعدها الي الفراش يرتمي بجسده عليه ٣ نقطة
, لتهرع خلفه سريعا تسأله فزعة :
, - خالد مالك يا خالد ٣ نقطة هطلبلك دكتور
,
, تحركت لتغادر لتشعر به يقبض علي رسغ يدها التفت له سريعا ليمد لها ما في يده الأخري حرك شفتيه ليخرج صوته ضعيفا متعبا :
, - مالوش لزوم الدكتور ٤ نقطة خدي
,
, التقطت سريعا ما في يده تملئ تلك السرنجة بذلك المصل ٤ نقطة ليعتدل هو في جلسته خلع سترة حلته يزيح كم قميصه استند برأسه الي الوسادة خلفه يغمض عينيه ليشعر بوغزة ذلك السن في ذراعه ليبتسم ساخرا ألمه الطفيف لا يغدو ولو جزء صغير من ألم ما يحدث ٣ نقطة لحظات وشعر بها تضع رأسها علي صدره ابتسم يمسح بيده علي شعرها برفق يسمعها تهمس قلقة :
, - عشان خاطري قوم نروح لدكتور ٤ نقطة أنا آسفة ما كنتش اعرف أنك تعبان
,
, لم يرد عليها لم يرغب في جعلها تسمع صوته بذلك الضغف من جديد حتي فقط لا تخف ٣ نقطة .مضي وقت ليس بقصير الي ان بدأ يشعر بذلك الألم يقل تدريجيا ٣ نقطة بات يقدر علي تحمله فتح عينيه وابتسم حين رآها تنظر لصدره وهو يتنفس كأنها طفلة صغيرة تتطمأن أن والدها حي من حركة أنفاسه قرص وجنتها برفق يردف بصوت هادئ :
, - أنا كويس ٣ نقطة كنت بلعب ملاكمة وعضلاتي شدت عليا شوية ما تخافيش يا حبيبتي
,
, اعتدلت في جلستها تحرك رأسها إيجابا تسمح دموعها المتساقطة تتمتم بصوت خفيض :
, - ابقئ خلي بالك المرة الجاية
,
, قالتها لتوليه ظهرها تتسطح جواره علي الفراش تنساب دموعها في صمت مذعورة عليه مما حدث قبل قليل كاد قلبها أن يتوقف خوفا ٤ نقطة تخاف أن تفقده حين أخبرت ابنتها انها لم تترك والدها لانها خافت أن تجرب اي حلا آخر ٤ نقطة نسيت أن تخبرها بأن قلبها رفض رفضا قاطعا حتي الابتعاد عنه ولو قليلا ٣ نقطة إن جذور قلبها ظلت متمسكة بتربته القاسية رغم كل ما حدث ٣ نقطة لحظات وسمعته يهمس في عبث :
, - طبعا ادتيني ضهرك عشان تعيطي ٣ نقطة صح
,
, حركت رأسها نفيا تمسح دموعها بعنف قبل أن يراها حمحمت تجلي صوتها تردف في هدوء :
, - مش بعيط أنا كويسة ٣ نقطة عايز حاجة
,
, عايزك تبصيلي ٣ نقطة همس بها بصوت شغوف عاشق ٣ نقطة لينصاع قلبها له كأنه فقط مغيب ٣ نقطة التفتت له تنظر لعينيه لحظتين فقط قبل أن تنفجر باكية تصيح بقهر من بين دموعها :
, - ليه يا خالد ٣ نقطة ليه تعيد مأساتي معاك تاني مع بنتنا ٤ نقطة ضحكت عليها ٣ نقطة زي ما ضحكت علي بابا زمان ٤ نقطةليه تعمل كدا ٣ نقطة مين قالك أن معاذ وحش ٤ نقطة كفاية خطط بقي يا خالد كان نفسي اوي نعيش حياة طبيعية
,
, ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتيه ليجذب راسها يضعها علي ذراعه يردف في ثقة :
, - أنا مش عيل صغير يا لينا واعرف كويس اوي أقيم اللي قدامي واللي اسمه معاذ دا بداية قصيدته معانا كفر ٣ نقطة دا خلاها تعرفه من ورانا أنا شوفته وواثق أنه عيل زبالة لا بيحبها ولا نيلة
,
, تنهدت يآسه منه لتعتدل في جلستها عقدت ذراعيها امام صدرها تردف حانقة :
, - أنت شايفه كدة عشان كنت عاوز زيدان للينا ٤ نقطة وبعدين حتي لو هو كدا ٣ نقطة كنت سيبها تكتشف دا بنفسها ٣ نقطة خليها تعرف أنك علي حق مش تضحك عليها وتعمل فيلم إنت وزيدان وتجرحوها بالشكل دا
,
, جذبها ناحيته من جديد ليعاود رأسها يسكن فوق ذراعه قرص ذقنها بخفة ابتسم يتمتم في ثقة :
, - طالما كدة هتتجرح وكدة هتتجرح أنا قولت نلم الجرح بدري عشان يبقي سطحي ويتعالج بسرعة ٤ نقطة بدل ما تتعلق بيه اكتر وهيطلع زبالة زي ما أنا قولت ساعتها الجرح هيبقي في العرق وممكن يموتها ولا ايه يا دكتورة
,
, انا عارفة أن المناقشة معاك مالهاش لازمة عشان في الآخر هتعمل اللي أنت عاوزه ٤ نقطة تقدر تقولي بقي هتعمل ايه دلوقتي ٤ نقطة هتفت بها بنزق ٤ نقطة ليرفع كتفيه يبتسم في خبث :
, - هعمل ايه يعني ٣ نقطة هنشوف بنتك هتقرر ايه ٤ نقطة المهم قوليلي دلوقتي اخبار البسبوسة ايه
,
, ضيقيت عينيها تنظر له حانقة لتصدمه علي صدره بعنف تصيح في غيظ :
, - اتحرقت من عمايلك ٣ نقطة هتشلني نبقي بنتكلم في موضوع تروح قالب علي قلة أدب في ثانية
,
, تعالت ضحكاته الخبيثة ليمد يده ناحية الانارة يردف في غبث :
, - سمعوني واحدة سكتت شهرزاد عن الكلام المباح
,
, قالها ليطفئ إنارة الغرفة عند ذلك الحد أدرك شهرزاد الصباح فسكتت عن الكلام المباح
,
, في منزل عمر ٤ نقطة تحديدا في غرفة سارة وسارين ٣ نقطة دخلت تالا تحمل صينية كبيرة عليها الكثير من الشطائر وكوبي حليب ٤ نقطة ارتسمت علي شفتيها ابتسامة حانية على شفتيها تنظر لابنتيها كل واحدة منهن تنكب علي الكتاب امامها تذاكر بجد ٣ نقطة تبقي فقط مادة واحدة وينتهيا ٣ نقطة نظرت ناحية سارين لتبلع لعابها قلقة تبقي فقط مادة واحدة وماذا بعد هل ستتزوج ابنتها بعد ذلك ٤ نقطة تنهدت قلقة لترسم ابتسامة زائفة علي شفتيها تتقدم ناحية ابنتيها جلست علي فراش سارين نظرت لهم تسألهم قلقة :
, - بجد حليتوا كويس في إمتحان النهاردة
,
, نظرت سارة لوالدتها في دهشة لتضحك بخفة تردف :
, - يا ماما دي تاسع مرة تسئيلنا نفس السؤال ٣ نقطة ونجاوب نفس الإجابة آه و**** حلينا كويس الأحياء كان سهل تافة جدااااا
,
, اعترضت سارين تقول في ضيق :
, - لاء علي فكرة كان فيه كام سؤال رخمين جدا أنا مش عارفة أنا حليتهم صح ولا غلط
,
, ابتسمت سارة في انتصار لتقف علي ركبتيها علي الفراش كتفت ذراعيها أمام صدرها تهتف في حدة :
, - أنا قولتلك ذاكري معايا من الملخص اللي معايا قعدتي تقوليلي لاء ٤ نقطة ومين االي عمله ومش عارفة ايه ٤ نقطة
,
, التفتت تالا لابنتها ابتسمت تسألها في فضول :
, - صحيح يا سارة مين عامل الملخص دا
,
, اصفر وجه سارة للحظات جف لعابها لا تعرف ما تقول ٤ نقطة ذلك الطبيب الذي كان يظهر دائما في حياتي وفجاءة اختفي حمحمت تردف متلعثمة :
, - هااا ٣ نقطة مدرس تاني بيدي صاحبتي ٣ نقطة هي بعتتهملي يعني
,
, ابتسمت تالا تربت علي شعر ابنتها ٤ نقطة اقتربت من سارين الي ان جلست جوارها لتهمس لها بصوت خفيض :
, - عثمان لسه بيتصل بيكي
,
, رفعت وجهها تنظر لوالدتها في توتر للحظات لتحرك رأسها ايجابا تهمس باضطراب :
, - ايوة بيتصل بيا بعد كل امتحان يطمن عملت ايه ٣ نقطة ما بيكلمنيش اكتر من دقيقة ٤ نقطة ااا أنا آخر مرة كلمني رديت عليه وحش
,
, قطبت تالا جبينها متعجبة ٤ نقطة لتجذب يد ابنتها توجهت بها الي الشرفة الملحقة بغرفتهم حتي لا تزعج الاخري وقفت امامها تسألها باهتمام :
, - يعني ايه رديتي عليه وحش مش فاهمة
,
, ادمعت عيني سارين تتذكر ما حدث قبل ساعات فقط
, Flash back
, ما إن عادت من امتحانها القت بجسدها علي الفراش تشعر بالضيق عكس سارة تماما التي ظلت تمدح في مدي سهولة أسئلة الامتحان ٤ نقطة تنهدت تغمض عينيها كلمات والدتها تدق في اذنيها لما الآن تحديدا ٣ نقطة بقي فقط مادة واحدة وسيجتمعان ٤ نقطة ستتزوجه كانت سعيدة تكاد تطير من الفرح ولكن بعد كلمات والدتها تتمني الا تنتهي تلك الأيام ٣ نقطة خائفة قلقة كلمات والدتها كرياح صلصال قوية زعرعت ثبات قلبها
, « هيبقي شكلك حلو وهو قاعد جنبك علي الكوشة بالكرسي ابو عجل ٣ نقطة حبيبتي **** يشفيه بس دا عاجز يا سارين ٣ نقطة هيعرف ياخدك وتتفسحوا في شهر العسل مثلا دا ابسط مثال ٣ نقطة يا سارين صدقيني في ألف شاب أحسن من عثمان ألف مرة ٣ نقطة عثمان ما ينفعكيش يا سارين الناس هتتريق عليكي يا بنتي »
,
, ادمعت عينيها يصور لها عقلها مشهد لها وهي تجلس جواره في زفافهم والناس تتضاحك عليها ٤ نقطة اجفلت علي صوت هاتفها يدق برقمه كان بها من الضيق والحيرة والغضب ٤ نقطة ما جعلها ترد عليه بنبرة جافية :
, - ايوة يا عثمان كويسة وحليت كويس في الإمتحان في اي سؤال تاني
,
, سمعت صوته يسألها متعجبا :
, - مالك يا سارين في اي ٣ نقطة أنتي متضايقة من حاجة
,
, تأففت بصوت عالي تهتف في نزق :
, - أنا كويسة يا عثمان ٣ نقطة لسه جاية من الإمتحان تعبانة ٤ نقطة اي أسئلة تانية
,
, تهدلت نبرته لليأس ليردف بعدها في هدوء حزين :
, - لاء يا سارين ما فيش ٣ نقطة سلام
,
, قالها ليغلق الخط لتلقي هي بهاتفها علي الفراش اخفت وجهها بين كفيها تبكي ٣ نقطة وتتعالي شهقاتها ٣ نقطة قلبها يؤلمها نبرته صوته ذبحتها ٤ نقطة وعقلها يعصف بكلمات والدتها وهي بين هذا وذاك لا تعرف ما تفعل
,
, «Back»
, نظرت لوالدتها تدمع عينيها لترتسم ابتسامة حائرة علي شفتي تالا تنهدت تربت علي رأس ابنتها ٣ نقطة تهمس لها بحنو :
, - حبيبتي ركزي في إمتحانك دلوقتي اهم حاجة
,
, قالتها لترحل من الغرفة متوجهة الي غرفة نومها التي تتشاركها مع عمر تفكر قلقة هل اخطأت ٣ نقطة هل بما قالت دمرت سعادة ابنتها ٣ نقطة هي فقط .. أم ٣ نقطة ام خائفة علي ابنتها من ذلك الشاب ٣ نقطة تنهدت حائرة تدير مقبض الباب تدخل الي غرفتها ٤ نقطة لتبصر عمر يجلس خلف مكتب صغير في غرفتهم أمامه الكثير من الأوراق يطالعهم باهتمام يضع علي عينيه نظارة طبية عداساتها شفافة ٤ نقطة رفع وجهه عن الاوراق ما أن سمع صوت الباب ليسألها مبتسما :
, - البنات بيذاكروا
,
, فقك حركت رأسها إيجابا دون أن تعيره انتباها لتتوجه ناحية فراشها تسطحت عليه تجذب كتاب قديم تقرأ فيه قليلا ٣ نقطة ليقم عمر من مكانه حرك رقبته يمينا ويسارا يحرك عظام رقبته المتيبسة ٣ نقطة يشعر بعموده الفقري يكاج يصرخ من الالم ينكب علي تلك الأوراق منذ ساعات ٤ نقطة يرغب فقط فئ أن يتسطح علي الفراش ٣ نقطة وينام ٤ نقطة ولكن تالا ترفض تماما النوم جواره ٣ نقطة لم يعد يقدر علي النوم علي الأريكة ٤ نقطة نظر لتلك الأريكة ليعاود النظر لتالا يهمس متألما :
, - تالا أنا حرفيا جسمي مكسر ومش هقدر أنام علي الكنبة النهاردة ٤ نقطة استحميلني بس النهاردة علي السرير
,
, رفعت وجهها تنظر له تعاتبه بنظراتها الصامتة ٤ نقطة لتتحرك قامت من الفراش تردف في برود :
, - طبعا دا سريرك اولا واخرا ٣ نقطة وأنا هنام علي الكنبة
,
, تحركت تتجه ناحية الأريكة ٣ نقطة ليعترض طريقها وقف امامها ينظر لها حانقا ليهمس بصوت خفيض غاضب :
, - لاء طبعا مش هتنامي علي الكنبة ٣ نقطة يا تالا من ساعة ما رجعتي البيت ٣ نقطة وانتي رافضة تتكلمي معايا ٣ نقطة حتي النوم مرمي علي الكنبة بقالي اسبوعين وزيادة عشان مش عايزة تنامي جنبي ٣ نقطة تالا
,
, همس بها بصوت خفيض خجول نادم ليمد يده سريعا يمسك كفي يدها ٣ نقطة حاولت سحب يدها من يده ليشدد عليها ٣ نقطةرفعت عينيها تنظر لها غاضبة ٣ نقطة لتتلاقي مقلتيها بعينيه يصرخ بندمه في عينيه ليهمس بصوت خفيض نادم :
, - تالا أنا عارف اني غلطت ٤ نقطة واتعلمت ٣ نقطة أنا آسف ٣ نقطة اطلبي مني اي حاجة اكفر بيها عن غلطتي في حقك وأنا مستعد اعملها ٤ نقطة انا آسف ٣ نقطة آسف
,
, نزعت يديها من يده بعنف لتعود للخلف تنظر له غاضبة قلبها يصرخ ألما علي ما هو آسف علي شجارتهم التي لا تنتهي علي إهماله لها٣ نقطة علي كلمة طالق التي نطقها بكل برود دون أن يضع اي حساب لعشرتهم ٣ نقطة حبهم ٤ نقطة الأطفال ٣ نقطة رابط الزواج المقدس بينهم ٣ نقطة ادمعت عينيها تصيح بصوت خفيض خوفا من أن تسمعها الفتيات :
, - آسف ٣ نقطة آسف علي ايه ٣ نقطة آسف علي خناقتنا اللي ما بتخلصش ٣ نقطة آسف علي إهمالك ليا ٣ نقطة آسف علي كونك ما بتجيش البيت غير علي النوم ٣ نقطة آسف علي كلمة طالق اللي قولتلهالي بكل برود ولا كأن في بينا عشرة سنين قولي آسف علي إيه يا عمر
,
, اقترب خطوتين منها لتدمع عينيه وتتسارع أنفاسه حرك رأسه نفيا بعنف يهمس منفعلا نادما :
, - أنا مش غلطان لوحدي يا تالا ٣ نقطة أنتي كمان غلطتي ٣ نقطة شاركتيني في الغلط دا ٣ نقطة من زمان وانتي بتبعديني عن البنات عيزاني بعيد عنهم بأي شكل ٤ نقطة وحاطة اهتمامك كله للبنات ٣ نقطة طب أنا ٣ نقطة أنا فين ٣ نقطة ليه بعدتيني عنهم وعنك ٣ نقطة انتي اللي طردتيني من الأول وجاية دلوقتي تلوميني ٤ نقطة انتي عارفة إحساس أنك غريب فئ بيتك ٣ نقطة انا كنت برتبك واتوتر لو حضنت بنت من البنات من كتر ما هم بعاد عني ٣ نقطة انا عارف اني غلطت وندمان اعمل ايه طيب عشان تسامحيني ٤ نقطة سامحيني يا تالا ٣ نقطة أنا اتعذبت كتير وأنا بعيد عنكوا ما صدقت اتدفيت بيكوا
,
, قال ما قال ولم يعطيها فرصة للرد اندفع يجذبها لاحضانه يعانقها بعنف يرغب في إدخالها داخل صدره ٣ نقطة جوار قلبه ليعد ضلعه الأعوج لمكانه من جديد ٥ نقطة لحظات ليشعر بها تنفجر في البكاء بينما يهمس هو لها بكلمات إعتذاره وندمه علي ما فعل ٤ نقطة ليسكن بكلماته خروج قلبها ٣ نقطة هي لن تنسي ولكن ربما تتناسئ ما فعل تتناسي جرحه لها وتعش وتمضي من جديد ٣ نقطة اسنتدت رأسها الي صدره لينجرف بها الي عاطفته المحبة العاشقة اشتاق لها بقدر شوقها له واكثر ٤ نقطة التحمت روحها الهشة التي تدعي القوة بعنفوان روحه النادمة المحبة ٣ نقطة مضت وقت لم يحسبه العقل ٤ نقطة بل انتظره القلب ٤ نقطة قبل أن يصدح صوت هاتفه مرة تليها اخري واخري كأنه يلح أن يجيب التقطه عمر يهتف غاضبا :
, - ايوة مين ٣ نقطة في اي يا علي اهدا اهدا ماله عثمان ٣ نقطة أنا جاي حالا ..
,
, أغلق الخط مع شقيقه ليلتقط ثيابه سريعا يرتديها علي عجل ٣ نقطة ليسمع تالا تهتف قلقة :
, - في أي يا عمر
,
, اكمل سريعا ارتداء ثيابه يغمغم بتلهف :
, - مش عارف علي مش مجمع كلمة عمال يقول عثمان ويعيط ٣ نقطة أنا رايحله حالا
,
, قالها ليخرح من غرفته راكضا ليجد سارين تقف عند باب غرفتها. يظهر الخوف جليا علي قسمات وجهها لتسأله في ذعر :
, - بابا في اي أنا سمعتك بتزعق باسم عثمان ماله عثمان
,
, ابتسم لها يربط علي وجهها يحاول طمئنتها ليردف سريعا :
, - خير يا حبيبتي بإذن **** هروح بسرعة اشوف في اي وجاي
,
, حركت رأسها نفيا سريعا لتتعلق بكف يده تتوسله باكية :
, - خدني معاك عشان خاطري يا بابا .. عشان خاطري
,
, تنهد عمر يآسا خاصة حين رآها تبكي وتتعالي شهقاتها ليحرك رأسه إيجابا علي مضض لتهرول سارين سريعا تبدل ثيابها ترحل بصحبة والدها
,
, بينما في غرفة تالا جلست علي فراشها ترتسم علي شفتيها شبح ابتسامة صغيرة متوترة سامحته ربما قلبها لم يغفر ولكن عقلها يقبل أن يعطيه فرصة أخري ٣ نقطةعمر بالفعل يبدو نادما ٣ نقطة اعتدلت جالسة ترتب خصلات شعرها الثائرة تبتسم يآسه من حالها ٤ نقطة ليصدح صوت هاتفها برسالة التقطته سريعا ظنته عمر لتقطب جبينها حين رأت رسالة من رقم غريب ٣ نقطة فتحت لتجد فيديو ٣ نقطة فتحته لتتوسع عينيها في صدمة عمر زوجها في أحضان أخري ٤ نقطة توقف نابضها لا تصدق ما تري ٣ نقطة عمر في فراش أخري ٤ نقطة صرخ قلبها ألما ٣ نقطة لتصل رسالة اخري وأخري ٤ نقطة صورة لدبلة عمر داخل راحة يد امراءة ٣ نقطة وتحتها كتب
, « ابقي قولئ لموري انه نسي دبلته عندي في الأوضة »

الجزء الثاني والخمسين


في منزل علي ٣ نقطة تحديدا في غرفة عثمان ٣ نقطةيجلس علي مقعده المتحرك جوار شرفة غرفته تتساقط الدموع من عينيه بلا توقف ٣ نقطة ادمي شفتيه من ضغطه عليها باسنانه فقط ليردع صرخاته يمنعها من الخروج ٤ نقطة يحاول بعنف أن يجذب جسده ليتحرك مرة تليها اخري واخري فما كان الا أن سقط أرضا علي وجهه يشهق في بكاء مرير ٣ نقطة روحه تصرخ قلبه يأن من الألم زحف يشد قدميه الساكنة الرافضة لأي حركة بعنف جسيم ٣ نقطة ارتمي بجسده علي الحائط خلفه ينظر للسماء من خلال شرفة غرفته الكبيرة ٤ نقطة وجه انظاره لساقيه ليعاود النظر للسماء تكاثرت دموعه يصيح بحرقة :
, - ياااااااااارب ، غلطت أنا عارف اني غلطت كتير اووووي ٤ نقطةودا عقابك ٣ نقطة عقاب صعب اوي يا رب ٤ نقطة اوووووووي ٤ نقطة خسرت كل حاجة ٣ نقطة الصياد خسر وبقي فريسة للكل ينهش فيها ٣ نقطة حتي هي ٣ نقطة كانت الأمل الوحيد ٣ نقطة اللي كنت متمسك بيه ٣ نقطة حقها ٣ نقطة حقها تتجوز واحد نضيف سليم ٣ نقطة بس هي اللي عشمتني ادتني الأمل من الأول ٤ نقطة أنا خلاص بقيت عاجز متكتف مش عارف حتي اقوم من مكاني ٤ نقطة مش عارف اجيب حقي من اللي عملت فيا كدة ٤ نقطة أنا تعبت و**** يا رب تعبت
, وفي الخارج الطرقات لم تتوقف علي وليني يحاولان بإستماتة جعلته حتي يفتح لهما الباب ٣ نقطة لبني تبكي تصيح باسمه تترجاه أن يدخلها وعلي لا يقدر حتي علي إيقاف دموعه يحاول محايلته كأنه فقط *** صغير ليفتح لهم الباب ٤ نقطة نظرت لبني لعلي لتهتف سريعا بتلهف :
, - صحيح هو مش في باب بين أوضة المكتب بتاعك واوضة عثمان
, توسعت عيني علي في دهشة يصدم جبينه براحة يده كيف نسي ذلك الباب ٣ نقطةحرك رأسه إيجابا سريعا يتمتم قلقا :
, - يا رب ما يكونش قفله
, اندفعت لبني سريعا تركض تجاه مكتب علي ٣ نقطة كاد علي أن يتحرك خلفها حين تسارعت الدقات علي باب منزلهم تنهد يتحرك ناحية الباب فتحه ليدخل عمر بصحبة سارين ٤ نقطة اندفع عمر يسأل علي قلقا :
, - في اي يا عمر ٣ نقطة عثمان حصله ايه
,
, نظر علي لسارين لحظات يعاتبها بنظراته ليعاود النظر لعمر ربت علي ذراعه يردف سريعا :
, - هشوفه وجايلك ٣ نقطة اقعد علي ما اجيلك
,
, قالها ليتركهم كما هما يقفان عند الباب ليندفع يهرول الي الداخل ٣ نقطة بينما نظر عمر الي سارين يضرب كفا فوق آخر يغمغم متعجبا :
, - هو في اي أنا مش فاهم حاجة ٣ نقطة تعالي يا بنتي نقعد
,
, امسك يد سارين يجذبها خلفه وصلا الي غرفة الضيوف ليجلس جوارها ٤ نقطة هو يجلس صامت حائر لا يفهم ما يحدث بينما سارين بالكاد تحبس دموعها تبحث بعينيها عنه هنا وهناك ٣ نقطة قلبها ينفطر ٣ نقطة أهي من فعلت به ذلك ٣ نقطة طريقتها الجافة تأففها من كلامه ٣ نقطة تري ماذا حدث له ٤ نقطة دقائق طويلة قبل أن يدخل علي الي الغرفة من جديد ٣ نقطةتوجه الي المقعد المقابل لوالدها ليجلس عليه ٣ نقطة رفعت عينيها تختطف النظرات له ٣ نقطة لتري وجهه المجهد عينيه الحمراء الغائرة ٤ نقطة حمحم عمر يكسر حاجز الصمت ذاك يسأل علي قلقا :
, - خير يا علي قلقتني ٣ نقطة عثمان كويس
,
, حرك علي رأسه نفيا لا يجد ما يقوله ظل ينظر لعمر للحظات صامتا حزينا به من الهم ما به .. لحظات قبل أن يحرك رأسه ينظر لسارين ٣ نقطة قام من مكانه ليجلس جوارها يخبرها بترفق :
,
, - سارين ٣ نقطة أنا كنت ولازالت رافض موضوع جوازكوا ٤ نقطة أنتي لسه صغيرة يا سارين ومشاعرك مش مستقرة وممكن تكون مشاعرك ناحية عثمان حب مراهقة مش أكتر ٣ نقطة بس أنا وابوكي لما لاقينا كل واحد فيكوا محتاج للتاني ٤ نقطة قولنا يمكن احنا بنفكر غلط ٣ نقطة وفعلا اثبتوا اننا بنفكر غلط عثمان بدأت حالته النفسية تتحسن بشكل كبير ٣ نقطة والدكتور بعد ما كان بدأ معاه جلسة واحدة في العلاج الطبيعي ٣ نقطة رفض يكمل لحد ما الكدمات اللي في جسمه تخف ٣ نقطة وفعلا كان المفروض النهاردة ميعاد الجلسة التانية وعثمان كان مستنيها ٣ نقطة ايه اللي حصل يا سارين ٣ نقطة أنا آخر مرة دخلت عليه الأوضة ابلغه أن الدكتور قرب يوصل .. قالي هكلم سارين اطمن عملت ايه في الإمتحان وهبقي جاهز
,
, انهي علي كلامه ليغمض عينيه متألما يتذكر تلك الحالة التي وجد فيها ابنه فجاءة
, Flash back
, دخل علي الي غرفة عثمان ليجده كالعادة يجلس بمقعده المتحرك جوار شرفة غرفته ينظر للشارع ٣ نقطة الزحام ٣ نقطة المارة ٣ نقطة اقترب علي منه يضع يده علي كتفه ليلتفت عثمان برأسه له أعطاه شبح ابتسامة باهتة ليدني علي يقبل جبين ابنه كأنه فقط *** صغير يحادثه برفق :
, - عثمان ٤ نقطة الدكتور بتاع العلاج الطبيعي جاي بعد شوية ٣ نقطة جسمك خلاص الحمد لله خف من الكدمات اللي فيه ويقدر نرجع تاني للجلسات ٣ نقطة ولا ايه يا صياد
,
, ارتسمت ابتسامة حزينة علي شفتي عثمان يردد كلمة صياد في نفسه بسخرية مريرة ٣ نقطة ليحرك رأسه إيجابا تحرك بمقعده ليقترب من الشرفة أكثر يتمتم بهدوء :
, - حاضر يا بابا هكلم سارين اشوفها عملت ايه في الإمتحان وهبقي جاهز
,
, ابتسم علي يحرك رأسه إيجابا ليلتفت ويغادر الغرفة بينما ابتسم عثمان حين التقط هاتفه حديثه القصير مع سارين تعطيه دفعة قوية تجدد أمل شفائه داخله ٤ نقطة انتظرها بتلهف لتجيب ليبتسم ما ان فتحت الخط فتح فمه يود أن يتحدث لتندثر ابتسامته يشعر بشعور جاف مؤلم يضرب قلبه حين سمعها تهتف بتلك النبرة الجافية :
, - ايوة يا عثمان كويسة وحليت كويس في الإمتحان في اي سؤال تاني
,
, انقبض قلبه انطفئت شعلة الأمل التي تأججها فقط كلماتها الحانية اللطيفة ٤ نقطة تري ماذا حدث لما تغيرت ليست نبرة سارين التي يعرفها ٣ نقطة هل زهدته لم تعد تحبه ٣ نقطة رأته كما يراه الناس شبح رجل عاجز ملقي علي مقعد متحرك لا حول له ولا قوه بلع لعابه الجاف يسألها متعجبا :
, - مالك يا سارين في اي ٣ نقطة أنتي متضايقة من حاجة
,
, تأففت بصوت عالي تهتف في نزق تجيبه :
, - أنا كويسة يا عثمان ٣ نقطة لسه جاية من الإمتحان تعبانة ٤ نقطة اي أسئلة تانية
,
, في تلك اللحظة تحديدا ادرك انها بالفعل لم تعد سارين التي يعرفها ٣ نقطة لم تعد تلك الفتاة البريئة التي يحلم بها كل ليلة تجذب يده ليقم يعد من جديد ٤ نقطة انطفئ فؤاده ٣ نقطة تهدلت نبرته لليأس ليردف بعدها في هدوء حزين :
, - لاء يا سارين ما فيش ٣ نقطة سلام
,
, اغلق الخط ليقبض علي الهاتف يعتصره داخل قبضته يبكي وتتعالي شهقاته ٣ نقطة صدم الهاتف في الحائط بعنف ليتهشم الي فتات ٣ نقطة الأمل الوحيد الذي كان يشعره بوجوده تخلي عنه ٣ نقطة يعرف من نبرة صوتها انها زهدته ٣ علامة التعجب ٣ نقطة في تلك اللحظات دق باب غرفة عثمان ليدخل الطبيب يقول مبتسما :
, - اهلا يا صياد أخبارك ايه ٣ نقطة جاهز ٣ نقطة عايز اشوف حماس المرة اللي فاتت تاني
,
, رفع عثمان عينيه الباكية لذلك الطبيب ليصرخ فيه بحرقة قلبه الملتاع :
, - امشي اطلع بررررة ٣ نقطة بررررة ٣ نقطة مش هعمل جلسات ٤ نقطة أنا هفضل عاجز هعيش واموت علي الكرسي دا ٤ نقطة بررررة
,
, دخل علي بصحبة لبني لغرفة ابنهم يهرولان مع صوت صرخاه الذي علا فجاءة ٣ نقطة هرولت لبني تعانق طفلها ليدفعها بعيدا عنه بعنف ارتدت للخلف تنظر له في ألم علي حاله ليصرخ فيها :
, - امشوا اطلعوا برة كلكوا ٣ نقطة برة مش عايز اشوف حد اطلعوا برة
,
, تهدجت نبرته بالبكاء ٣ نقطة ليعتذر علي للطبيب يطلب منه الرحيل ٤ نقطة حرك الأخير رأسه إيجابا ينظر لعثمان مشفقا علي حاله ٣ نقطة رحل ليقترب علي من ابنه يسأله قلقا :
, - عثمان مالك يا ابني ٣ نقطة حصل ايه ٣ نقطة مش دا عثمان اللي سايبه من عشر دقايق
,
, توجه عثمان بانظاره الي والده تنهمر دموعه بلا توقف يبكي وتتعالي شهقاته كأنه فقط صغير ليصيح بحرقة قلبه الملتاع :
, - مش عيزاني سمعتها من غير ما تقولها ٣ نقطة طب ليه ٣ نقطة ليه يا بابا ٣ نقطة ليه ادتني الأمل ٣ نقطة بتردلي اللي عملته زمان ٣ نقطة أنا كنت بصدها ببعدها عني عشان خايف عليها ٣ نقطة مش عايز اوسخ برائتها مع واحد زيي عارف انها تستاهل حد احسن .. هي تستاهل حد نضيف ٣ نقطة بس هي اللي عشتمني ادتني أمل ٣ نقطة وأنا اتغيرت عشان نفسي وعشانها ٤ نقطةبس هي، هي غيرت معاملتها معايا ليه .. دي كانت بتحبني وأنا مش مديها حتي وش وأنا عثمان الصايع اللي كل ليلة في حضن واحدة ٣ نقطة زهدتني دلوقتي بعد ما اتغيرت بعد ما بقيت انسان تاني ٣ نقطة
,
, و لا .. ولا عشان .. عشان بقيت عاجز فاكره اني مش هقدر اسعدها ٣ نقطة فاكرة أن الناس هتضحك عليها بسببي ٤ نقطة بس لاء الصياد مش عاجز و لا عمره هيكون
,
, قالها ليحاول أن يقف يدفع بجسده من علي كرسيه المتحرك اندفع علي ولبني يحاولان الامساك به قبل أن يسقط من فوق مقعده ليصرخ فيهم :
, - ابعدووا عنننني سيبني يا بابا أقوم ٣ نقطة أنا هعرف امشي ٣ نقطة هثبتلها اني مش عاجز ٣ نقطة امشوا اطلعوا برة ٣ نقطةبررررررة
,
, قالها ليبدأ بدفعهم بعنف الي خارج الغرفة يوصد الباب عليه بالمفتاح ٣ نقطة يبكي يحطم كل ما تطوله يديه
, Back
, انهي علي حديثه الذي صاحبه دموعه لينظر لسارين رآها تبكي تتسابق دموعها في الهبوط علي خديها ٣ نقطة بينما ادمعت عيني عمر علي ما سمع ٣ نقطة مسكين عثمان ٣ نقطة من الصعب علي شاب مثله أن تتحول حياته بهذا الشكل ٣ نقطة نظر لابنتع متعجبا يود أن يسألها ماذا حدث ماذا قالت ٣ نقطة ليبادر علي قائلا في هدوء حزين :
, - سارين لو مش حابة تكملي مع عثمان دا حقك يا بنتي ٣ نقطة بس قوليلي عشان اعرف اتصرف
,
, حركت رأسها نفيا سريعا تمسح دموعها بعنف قلبها يطرق بعنف كأنه يعنفها عما فعلت همست سريعا بصوتها الباكي المتحشرج :
, - لالالا يا عمي .. أنا مش هسيب عثمان ٣ نقطة أنا كنت متلخبطة ٤ نقطة واذيته من غير ما أحس ٤ نقطة ممكن اشوفه ٣ نقطة ارجوك يا عمي
,
, حرك علي رأسه إيجابا لتنظر سارين لوالدها تترجاه أن يوافق تنهد عمر يحرك رأسه إيجابا يتمتم مع نفسه حانقا :
, - ما نكتب الكتاب بقي يا ولاد الجزمة وابقي عيشي عندهم ٣ نقطة
,
, قامت سارين تتحرك خلف علي ٣ نقطة يدخلا من باب الغرفة المفتوح علي مصرعيه ٣ نقطة بحثت حولها لتجد عثمان هناك يجلس علي فراشه يوج انظاره للشرفة ولبني تجلس أمامه تبكي في صمت ٣ نقطة حمحم هو يجذب انتباههم ٣ نقطة لم يعرهم عثمان انتباها بينما نظرت لبني لسارين في شراسة كادت أن تصيح فيها ليسيطر علي الموقف سريعا توجه ناحيتها يمسك بيدها يجذبها لخارج الغرفة ٣ نقطة وجهت لبني لسارين نظرة غاضبة حارقة قبل أن تخرج بصحبة علي ٣ نقطة بينما هناك جوار باب الغرفة من الداخل وقفت سارين تنظر لعثمان لتهبط دموعها فجاءة دون سابق إنذار ٣ نقطة تحركت قدميها بخطي بطيئة ثقيلة تتجه ناحية فراشه ٣ نقطة جلست بالقرب منه علي حافة الفراش تنظر له بينما هو ينظر بعيدا لم يوجه لها نظرة واحدة حمحمت هي في توتر لتمد يدها تضعها علي كف يده تسأله قلقة :
, - ااا ٣ نقطة أنت كويس
,
, مد يده الأخير يزيح كف يدها يحرك رأسه إيجابا يردف في هدوء تام :
, - أنا تمام ٣ نقطة كويس جداا ٣ نقطة عايزة حاجة
,
, تنهدت في ألم تحرك رأسها نفيا عاودت النظر له تهمس بتلعثم متوترة :
, - عثمان .. ااا أنا ما كنتش اقصد ٣ نقطة مممممم
,
, التفت لها برأسه ينظر لها للحظات ملامحه خاوية من اي تعبير يذكر ابتسم متهكما يردف في هدوء حزين :
, - ولا تقصدي يا سارين ٣ نقطة عادي يعني ٣ نقطة امشي يا سارين خلاص الموضوع انتهي
,
, توسعت عينيها في صدمة تنظر ناحيته في دهشة ماذا يقول هذا ٣ نقطة ترحل ٣ نقطة انتهت حكايتهم قبل أن تبدأ من الأساس ٣ نقطة هي من انهتها كلمات والدتها لعبت لحن خاطئ دمر حياتها ٤ نقطة ابتلعت لعابها الجاف تهمس بصوت خفيض متألم :
, - انتهي ٣ علامة التعجب ٣ نقطة أنت عايزني امشي يا عثمان
,
, حرك رأسه إيجابا دون تردد لينهي تلك الحلقة الآن قبل أن تقديهم للأبد وتندم هي فيما بعد ٣ نقطة توسعت عينيه في دهشة حين سمعها تهمس محتدة :
, - وأنا مش هشمي يا عثمان ٣ نقطة مش هسيبك واللي بينا مش هينتهي ٤ نقطة أنا عارفة اني كلمتك بطريقة سخيفة غبية ٣ نقطة حسستك اني خلاص مش عيزاك ٣ نقطة أنا بس كنت متلغبطة دا غير ضغط الامتحانات ما كنتش عارفة أنا بقول ايه ٤ نقطة وما تقوليش انتي تستاهلي حد احسن إنت الأحسن في نظري يا عثمان ٣ نقطة
,
, ارتسمت ابتسامة باهتة علي شفتيه يتحرك برأسه ينظر لها يتمتم ساخرا :
, - كنت الصياد دلوقتي أنا
,
, وضعت يدها سريعا علي فمه تقاطعه قبل أن يردف بحرف آخر :
, - وهتفضل الصياد ٣ نقطة اللي ما بيقبلش بالهزيمة ابداا ٣ نقطة وهيرجع تاني يقف علي رجليه ٤ نقطة يثبت للكل أن الصياد ما بيقعش بسهولة
,
, كلماتها ااااه منها كأسير حياة تندفع في اوردته تجدد فيه شعلة الأمل التي انطفئت ٣ نقطة تنهد يحرك رأسه ينظر لها يبتسم في شحوب لتتنهد هي تهمس بندم :
, - كنت غبية يا عثمان بفكر بسطحية ٤ نقطة
,
, سارين همس باسمها لتتقابل مقلتيها مع مقلتيه ابتسم شبح ابتسامة ليمسك بكفيها يردف في هدوء :
, - أنا مش الزوج المثالي ٣ نقطة هتقعدي جنبي علي الكوشة وأنا بكرسي بعجل هتتقبلي نظرات الناس ليكي ٣ نقطة مش هعرف افسحك في شهر العسل ٤ نقطة مش هنعرف نخرج
,
, ابتسمت في هدوء بحركة جريئة غير محسوبة رفعت ذراعيها تطوق عنقه تهمس في حماس :
, - مين قال كدة ٣ نقطة أنت فاكر أنك هتبلط علي الكرسي دا كتير ٣ نقطة لاء يا عثعث مش هيحصل ٤ نقطة اول ما تقوم علي رجليك هطلع عينيك خروج وفسح لما تقول حقي برقبتي
,
, رفع حاجبه الأيسر يبتسم فئ دهشة ينظر لذراعيها التي تحاوط عنقه ليهمس لها في خبث :
, - هو كلام جميل بس لو ما شلتيش ايديكي من علي رقبتي ٣ نقطة ابوكي هيجيب المأذون يستر علينا .. او هيغسل عاره أيهما أقرب
,
, توسعت عينيها لتشهق خجلة مما فعلت كانت تود التخفيف عنه فاندمجت كثيرا ولم تحسب ما تفعل ٣ نقطة توردت وجنتيها خجلا لتقم سريعا ابتعدت عن فراشه تنظر ارضا تفرك يديها متوترة تهمس بصوت خفيض مبحوح خجل :
, - ااا .. أنا ما كنش قصدي ٣ نقطة أنا همشي بقي سلام ٣ نقطة خلي بالك من نفسك
,
, قالتها لتفر سريعا من غرفته تخرج الي حيث والدها وعمها ولبني ٣ نقطة التي تركتهم سريعا تعود الي غرفة عثمان ٣ نقطة لتطمئن عليه بينما حمحمت سارين تهمس مرتبكة :
, - كان سوء تفاهم يا عمي ٣ نقطة وأنا شرحته لعثمان ٤ نقطة وهو دلوقتي كويس
,
, خرجت لبني في تلك اللحظات من غرفة عثمان يعلو شفتيها ابتسامة كبيرة واسعة توجهت ناحية سارين تعانقها بقوة تهتف في سعادة :
,
, - حبيبتي يا سيرو ٣ نقطة عثمان الضحكة هتاكل وشه ٣ نقطة **** يفرحك زي فرحتيه
,
, ابتسمت سارين في توتر تحرك رأسها إيجابا لترحل هي وعمر بعدما اصلحت ما افسدت ٣ نقطة استقلت السيارة جوار والدها ليلتفت عمر لها يهتف في غيظ:
, - بقولك يا سارين لما نيجي نخرج المرة الجاية ابقي اختريلي قرون تمشي مع القميص ٥ نقطة أنا كان هاين عليا ابعت اجيب المأذون واسيبك عندهم واروح ٤ نقطة ربع ساعة بحالها بترغوا في ايييييه ٤ نقطة وعلي قاعد ماسكني عشان ما اخشش اجيبكوا من شعوركوا ٤ نقطة يقولي يا ابني دا تعبان ما تخافش علي البنت ٣ نقطة أنا كان هاين عليا اقوله أنا خايف علي ابنك من بنتي ٣ نقطة
,
, وضعت سارين يدها علي فمها تكبح ضحكاتها ٣ نقطة ليهتف عمر مغتاظا :
, - اضحكي يا اختي اضحكي ٣ نقطة
,
, اخفت سارين ضحكاتها تنظر لوالدها لتفلت منها ضحكة قصيرة متقطعة تردف :
, - في اي يا بابا دا عثمان
,
, نظر عمر بجانب عينيه الي ابنته يرفع حاجبه الأيسر مستهجنا يردف ساخرا :
, - ايه يا بابا أنت اتجننت ولا ايه دا هاني !!
,
, انفجرت سارين ضاحكة علي ما يقول والدها ظلت تضحك الي أن ادمعت عينيها ٤ نقطة ليدير عمر محرك السيارة عائدا الي منزلهم ٣ نقطة مضت ساعة تقريبا حتي وصلا ٣ نقطة صعدت سارين سريعا تسبق والدها ٣ نقطة دخلت سريعا الي غرفتها لتكمل مراجعة المادة الأخيرة قبل الامتحان الأخير ٤ نقطة بينما توجه عمر الي غرفته أدار المقبض ودخل ٣ نقطة قطب جبينه يبحث عن تالا ليراها تقف هناك في شرفة غرفتهم ٣ نقطة ابتسم يقترب منها صار بالقرب منها ليغمغم في مرح :
, - ااااه يا اني اتهديت كانت ليلة ٤ نقطة بنتك دي لازم نستر عليها قبل ما تفضحنا ٤ نقطة دي فاضلها شوية وهتتحرش بعثمان
,
, قطب جبينه متعجبا حين ظلت مكانها هناك تقف كالتمثال توليه ظهرها مد يده يضعها علي ذراعها يردف :
, - ايه يا تالا واقفة كدة ليه
,
, في اللحظة التي التفتت له دوي صوت صفعة قوية شق سكون الليل ٣ نقطة صفعة نزلت من يدها علي وجهه ٤ نقطة توسعت عينيه في صدمة شلت عقله عن التفكير ٤ نقطة وقفت تالا امامه تنظر له بكراهية ، احتقار ، بغض ٣ نقطة دموعها تتسابق في التساقط ٣ نقطة بينما يضع هو يده علي وجنته عينيه متسعتين في صدمة لا يصدقها عقله .. تالا تصفعه ٣ نقطة أفاق عقله من خدر تلك الصدمة ليقترب منها يقبض علي رسغ يدها يصيح فيها :
, - أنتي اتجننتي .. لاء دا انتي لسعتي بتضربيني بالقلم يا هانم
,
, نزعت يدها من يده بشراسة ٣ نقطة لتفتح هاتفها التي تقبض عليه بعنف تريه ما أرسل لها من احدي عاهراته ٣ نقطة توسعت عينيه فزعا ينظر لذلك العرض ٣ نقطة لتتضارب دقات قلبه جف ريقه ٤ نقطة تشوش عقله ٤ نقطة ناردين عادت تنتقم ٣ نقطة اخفض رأسه يشعر بالخزي والعار من نفسه حمحم يهمس في ندم :
, - تالا أنا هشرحلك ٣ نقطة الست دي
,
, قاطعته تهمس بشراسة أنثي جُرحت كرامتها بسكين بارد :
, - ما تتكلمش ما تبررش ٣ نقطة اي حاجة هتقولهت هتخليني اقرف منك اكتر ما أنا قرفانة ٣ نقطة ما فيش حاجة تقدر تبرر بيها ابدا ٣ نقطة أنك خونتني ٣ نقطة رميت نفسك في حضن واحدة تانية ٤ نقطة اييييه الرمرمة في دمك ٥ نقطة عمر بيه دنجوان الجامعة بيرجع أمجاد زمان ٤ نقطة مش كدة
,
, حرك رأسه نفيا سريعا ليرفع وجهه لتري عينيه الدامعة تقدم ناحيتها يهتف سريعا متلهفا :
,
, - تالا اسمعيني ٣ نقطة ااا ٣ نقطة أنا كنت شارب ومش حاسس أنا بعمل ايه ٣ نقطة صدقيني أنا قرفت من نفسي جداا لما فوقت وعرفت أنا عملت ايه ٣ نقطة
,
, رمته بنظرة احتقار واشمئزاز ٣ نقطة لتتحدث متقززة منه :
, - حياتك كلها قرف في قرف ٤ نقطة شربت دا عذرك علي القرف اللي عملته ٣ نقطة أنا بكرهك يا عمر وبكره نفسي عشان سامحتك وسلمتلك نفسي من تاني ٣ نقطة صدقت أن عمر اتغير ٣ نقطة فاضل مادة وقبل ما البنات ترجع من الإمتحان تكون مطلقني ٣ نقطة
,
, قالتها لتندفع الي خارج الغرفة ٤ نقطة توجهت الي غرفة الضيوف دخلتها توصد بابها بالمفتاح جلست خلف الباب المغلق تضم ركبتيها لصدرها تبكي ٤ نقطة بينما وقف هو مكانه حرك رأسه نفيا بعنف يشد علي قبضته يهمس مع نفسه :
, - مش هطلقك يا تالا .. وانتي يا ناردين الكلب ورحمة ابويا لهقتلك المرة دي
,
, مضي الليل طويلا وحين حل صباح اليوم التالي ٣ نقطة في فيلا خالد السويسي تحديدا في غرفته هو شخصيا ٣ نقطة قطب جبينه منزعجا من صوت المنبة العالي الذي يخترق عقله قبل أذنيه ٣ نقطة فتح عينيه متأففا ليجد لينا تميل عليه تمسك بالمنبه تضعه جوار أذنه ٤ نقطة قطب جبينه مغتاظا ليمسك بذلك المنبه المزعج القاه علي الحائط بعنف ليتهشم الاخير ٣ نقطة قطبت لينا جبينها في غيظ لتربع ذراعيها فوق صدره تهمس حانقة :
, - علي فكرة بقي ٣ نقطة انت نومك اتقل من الفيل
,
, ابتسم باصفرار يحرك رأسه إيجابا ليدفعها برفق بعيدا عنه يجذب الغطاء يخفي رأسه تحته يتمتم ناعسا :
, - وانتي تقيلة تقل الفيل ٣ نقطة ابعدي عن صدري وسيبني أنام ٣ نقطة لسه بدري
,
, قامت تجلس علي ركبتيها لتجذب الغطاء عنه بعنف تفرص وجنتيه بخفة تهمس في حزم:
, - ما فيش نوم يا حبيب قلبي ٣ نقطة قوم يلا عشان هنروح نكشف
,
, فتح جزء صغير من عينيه يرفع حاجبيه مستهجنا يردف ساخرا :
, - حاضر يا ماما لما اصحي نبقي نروح نكشف ٣ نقطة بس وعد تخلي الدكتور يكتب لي علاج بالمانجا ٣ نقطة وما تخليهوش يديني حقن عشان بخاف منها جامد وبتوجعني
,
, قالها ليجذب الغطاء يختفي تحته من جديد لتضيق عينيها تنظر له بغيظ فتلك كانت جملتها التي تقولها دائما وهي صغيرة حين تمرض ويأخذونها للطبيب ٤ نقطة عادت تجذب الغطاء عنه بعنف تهتف حانقة :
, - قووووم يا خالد و**** ما أنت نايم وهنروح نكشف يا حبيب مامي
,
, ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتيه ليدفعها بعيدا عنه ٣ نقطة قام من مكانه يحرك عظام جسده المتيبسة من اثر النوم يتمتم حانقا :
, - اديني قومت لما نشوف آخرتها
,
, قامت سريعا تجذب يده ٤ نقطة ناحية المرحاض تتمتم مبتسمة :
, - أنا حضرتلك الحمام .. وهدومك ٣ نقطة ويلا بسرعة عشان معانا بعد ساعة ميعاد مع دكتور أحمد كمال ٣ نقطة دا دكتور قلب شاطر جدااا
,
, عقد ذراعيه أمام صدره يتوقف عن الحركة يتمتم متهكما :
, - ولازمتها ايه الدكاترة ما انتي موجودة
,
, زمت شفتيها تقلب عينيها يآسه اقتربت منه تلف ذراعيها حول عنقه تتمتم مبتسمة :
, - يا حبيب قلبي أنا دكتورة جراحة ما ينفعش نخلط كله علي بعضه ٤ نقطة إنت مكان كنت ماسك صدرك من ناحية قلبك ٣ نقطة يعني محتاجين دكتور قلب متخصص ولا ايه
,
, اعطاها ابتسامة متهكمة ليفك ذراعيها من حول عنقه يتمتم في جفاء وهو يرحل :
, - خايفة عليا اوي
,
, قالها ليدخل الي المرحاض يغلق بابه خلفه لتقطب هي جبينها متعجبة من تصرفاته تتمتم متعجبة :
, - ماله دا النهاردة
,
, تنهدت حائرة لتأخذ طريقها الي غرفة ابنتها ..دقت الباب لتدخل ٣ نقطة رأت ابنتها تقف أمام مرآه زينتها تمشط شعرها ترتدي ثيابها تستعد للخروج اقتربت منها تمسح علي شعرها تستاهل مبتسمة :
, - أنتِ خارجة يا حبيبتي
,
, التفت لينا للوالدتها تبتسم لها تحرك رأسها إيجابا تردف في هدوء :
, - ايوة يا ماما رايحة الكلية ٣ نقطةفي حاجة مهمة لازم اعملها هناك
,
, حركت لينا رأسها إيجابا تربت علي وجنته ابنتها تهمس لها بحنو :
, - خلي بالك من نفسك يا حبيبتي و٤ نقطة
,
, قطعت جملتها حين صدح صوت خالد من الغرفة يهتف متأففا :
, - يا لينا فين الشرابات
,
, ضحكت لينا بيأس لتهتف سريعا قبل أن تغادر :
, - هروح اشوف ابوكي ٣ نقطة ما تتأخريش
,
, ابتسمت الصغيرة لوالدتها تحرك رأسها إيجابا لتلتفت تكمل ارتداء ثيابها ٣ نقطة تنظر لانعاكس صورتها في المرآه لتبتسم تشجع نفسها ٣ نقطة اليوم ستخطو اولي خطواتها ٣ نقطة ستثبت لهم انها قادرة علي اختيار ما تريد بنفسها ٣ نقطة ستسحب اوراقها من كلية الطب ٤ نقطة وتقدمهم في كلية إدارة الأعمال ٣ نقطة معاذ سيساعدها وهي حقا تمتن له لذلك
,
, علي صعيد قريب استقل خالد سيارته جواره زوجته ترشده الي طريق العيادة المتوجهين إليها ٣ نقطة التفت لها يسألها :
, - طب ما نروح عندك المستشفي ايه لزمتها الشخططة دي المكان بعيد اوي
,
, احمر وجهها غيظا لتعقد ذراعيها أمام صدرها تهتف محتدة :
, - لاء طبعا ٣ نقطة الورديات الصبح في المستشفي بيبقي معظمها ستات وبنات صغيرين فلاء يعني لاء
,
, خرجت من بين شفتيه ضحكة ساخرة ولم يعقب ساد صمت غريب لم تعهده منه قبلا طوال الطريق إلي أن وصلا ٣ نقطة فتحت الباب المجاور لها ليفعل المثل ٣ نقطة اقتربت منه ليقفا أمام تلك العمارة السكنية الكبيرة في تلك المنطقة الراقية ٣ نقطة قطبت جبينها تنظر له متعجبة خالد لم يمسك بيدها كما يفعل دائما .. أمسكت هي بيده تأخذه الطريق معه للمصعد الطابق الثالث تحديدا ٣ نقطة خرجا من المصعد الي تلك العيادة الكبيرة ٣ نقطة تركته لينا تحادث تلك الفتاة الجالسة هناك علي المكتب :
, - لو سمحتي في حجز باسم خالد السويسي
,
, وجهت الفتاة انظارها الي شاشة جهاز الكمبيوتر المحمول ( اللاب توب ) أمامها تضغط بعض الازرار بخفة لتحرك رأسها بخفة تدفع تلك المكينة الصغيرة التي توضع بها كروت الإئتمان تتمتم بلباقة :
, - ايوة يا افندم موجود 1000 جنية
, نظرت لينا لخالد ليخرج حافظته يعطيها بطاقته الائتمانية يتمتم ساخرا :
, - لاب توب ومكنة atm دي مش عيادة دا بنك ٣ نقطة و 1000 جنية يا كفرة هو أنا لاقي الفلوس دي في الشارع
,
, تم سحب النقود للكشف لتنظر لهم تبتسم في هدوء تشير الي باب كبير مغلق تردف برسمية :
, - اتفضلوا حضراتكوا من الباب دا عشر دقايق والدكتور هيبقي هنا
,
, ابتسمت لينا تمسك بيد خالد توجها الي ذلك الباب ليدخلا الي غرفة الكشف ٣ نقطة نقل خالد انظاره في ارجاء تلك الغرفة الكبيرة المكتظة بالأجهزة الطبية ليتمتم ساخرا :
, - طبعا ما الكشف 1000 جنية ٣ نقطة لازم تبقي مستشفي جوا العيادة ٣ نقطة تصدقي ب**** أنا لو ما خدتش العلاج بالألف جنية اللي دفعتهم دول هقفلوا العيادة
,
, ضحكت لينا يآسه علي ما يقول مرت ربع ساعة تحديدا قبل أن يُفتح باب الغرفة وتظهر من خلفه فتاة جميلة في الثلاثينات تقريبا ملامحها جميلة هادئة ترتدي مئزر طبي أبيض ٣ نقطة ما إن دخلت الي الغرفة هبت لينا واقفة قطبت جبينها غاضبة تهتف في حدة :
, - انتي مين ٣ نقطة وفين دكتور أحمد
,
, ابتسمت الطبيبة في هدوء تردف بعملية :
, - دكتور أحمد عنده عملية طارئة ما عرفش يجي ٣ نقطة ما تقلقيش أنا دكتور صفية كمال اخته دكتوراة في أمراض القلب والاوعية الدموية ٣ نقطة
,
, شدت لينا علي أسنانها في غيظ تحرك ساقها اليسري في توتر لتهتف سريعا :
, - أنا رأيي اننا نروح المستشفي عندي ٣ نقطة مضمونة اكتر
,
, ابتسم خالد في خبث ليخلع سترة حلته يلقيها علي المقعد يتمتم في هدوء ماكر :
, - لاء بقي أنا عجباني العيادة دي ٣ نقطة اتفضلي اكشفي يا دكتورة عشان مستعجل
,
, ابتسمت له الطبيبة تشير له للفراش الخاص بالفحص لتشتعل عيني لينا غضبا رغبت بشدة في أن تنقض عليها تمزق تلك الابتسامة من فوق شفتيها ٣ نقطة بينما تسطح خالد علي فراش الفحص ٣ نقطة اسرعت لينا تقف أمامه حاجزا بينه وبين الطبيبة لتهتف في غيظ لم تستطع إخفاءه :
, - أنت نايم علي الشط ٣ نقطة ما تقعد عدل
,
, حمحمت الطبيبة الواقفى خلف لينا لتهتف سريعا بعملية :
, - لو سمحتي ما ينفعش كدة في كشوفات كتير أوي ٣ نقطة كدة هنعطل الناس
,
, شدت لينا علي أسنانها تبتعد علي مضض وقفت جوار الطبيبة تنظر لخالد شرزا لتضع الطبيبة السماعات الطبيبة في أذنيها والجزء الآخر منها علي صدر خالد لتشتعل عيني لينا غضبا التفتت للطبيبة تهمس في حدة :
, - خلي ايدك فوق ماسكة السماعة مش حطاها عليه
,
, نظرت لها الطبيبة في دهشة مما تقول بينما توسعت ابتسامته ينظر لها متسليا ٤ نقطة انتهي ذلك الفحص بعد أن كادت هي تشتعل غيظا منه ومن مزاحه مع تلك الطبيبة ٤ نقطة ما ان انتهوا من الفحص تقدمت سريعا تغلق ازرار قميصه تلقي عليه السترة تهمس في غيظ :
, - البس هدومك
, اقتربت من الطبيبة تسألها حانقة :
, - خير يا دكتورة ٤ نقطة جوزي ها جوزي عنده ايه
,
, قطبت الطبيبة جبينها متعجبة من طريقة كلام لينا ابتسمت تقول في هدوء :
, - ما عندوش حاجة خالص ٣ نقطة جوز حضرتك صحته زي الفل ٣ نقطة بس الأفضل أنه يبعد عن اي زعل ٤ نقطة اوقات كتير بيبقي الزعل مضر للإنسان اكتر من الأمراض نفسها
,
, خطت بعض الادوية علي الورقة امامها تعطيها لينا تتمتم مبتسمة :
, - دي فيتامينات كويسة ٣ نقطة مكتوب في الورقة مواعيدها بالظبط
,
, حرفيا انتزعت لينا منها الورقة بعنف تنظر لها تبتسم باصفرار لتجذب يد خالد الي خارج الغرفة تتمتم حانقة :
, - دكتور لزجة يا اباي ٣ نقطة بقي أنا ما ارضاش اخده عندي في المستشفى عشان الاقي ام قويق دي هنا
,
, بينما كان يبتسم هو مستمتعا بغيظها ٣ نقطة ما إن خرج من الغرفة تلاشت ابتسامته تماما توسعت عينيه في صدمة ارجفت كيانه ٣ نقطة هناك تقف هناك ٣ نقطة شهد بصحبة حسام ٤ نقطة تنظر لهما في غيظ ٤ نقطة ليعرف أن الآتي اسوء بكثير مما ظن ٤ علامة التعجب

الجزء الثالث والخمسون


تسمر مكانه ينظر لتلك الواقفة هناك ٣ نقطة صفعته الصدمة بلا رحمة توسعت عينيها تسارعت ضربات قلبه جف لعابه ٣ نقطة والقادم اسوء بالطبع شهد ستخبر لينا بزواجه منها ٣ نقطة لينا بالطبع ستتركه ٣ نقطة سيطر بجهد شاق علي حالة الصدمة التي اصابته يدعو في نفسه أن يمر ذلك الموقف ٣ نقطة خاصة حين رأي لينا تلوح لحسام تبتسم له ٣ نقطة التفت له تردف مبتسمة :
, - حسام أهو ٣ نقطة هو بيعمل ايه هنا ٣ نقطة
,
, رسم ابتسامة كاذبة علي شفتيه ليقبض علي كف يدها يرغب في جذبها للخارج يتمتم سريعا :
, - ما يعمل اللي يعمله احنا مالنا ٤ نقطة يلا ورايا شغل ومستعجل كفاية العطلة دي
,
, نزعت كفها من يده تعقد ذراعيها أمام صدرها تردف ساخرة :
, - وهي العطلة مني عشان عايزة اطمن عليك ولا من البيه اللي قعد ساعة يرغي مع الدكتورة ٣ نقطة ولا كأنه متجوز نجفة
,
, زفر حانقا يرغب في حملها فوق كتفها والنزول بها لتصمت ٣ نقطة بينما كادت عيني شهد أن تشتعل غيظا ٣ نقطة وهي تري غريمتها التي لم تحبها يوما هناك جواره ٣ نقطة نظرت لحسام الجالس جوارها يبدو متوترا هو الآخر ٣ نقطة لتميل علي أذنه تهمس مغتاظة :
, - مش تقوم تسلم علي ابوك يا حسام
,
, ابتلع حسام لعابه الجاف ليميل ناحية والدته يهمس لها راجيا :
, - ماما عشان خاطري وحياتي عندك عديها
, في تلك اللحظة نظرت الممرضة ناحية حسام وشهد تردف في هدوء :
, - اتفضلوا حضرتك دورك
,
, ابتسمت شهد في غيظ ٣ نقطة لما لم تنطق تلك الممرضة اسمها كان من الممكن أن تسمعه لينا وتعرف من هي ٣ نقطة قام حسام يمسك بيد والدته متجهين الي غرفة الكشف التي يقف خالد ومعه لينا بالقرب منها ٤ نقطة يتأفف حانقا من عنادها :
, - يا لينا قولتلك ورايا شغل هتمشي ولا امشي واسيبك
,
, شدت لينا علي أسنانها في غيظ لتتركه وتغادر اصطدمت في كتف شهد في طريقها لتبتسم لها تردف معتذرة :
, - سوري ما خدتش بالي
,
, ابتسمت شهد في اصفرار تحرك رأسها إيجابا تنظر للينا بكراهية لتقطب الأخيرة جبينها من تلك النظرات التي ترميها بها تولي حسام مهمة الرد ابتسم يردف في مرح :
, - ازيك يا دكتورة معقولة دكتورة لينا الشريف صاحبة مستشفي الحياة رايحة تكشف عند المنافسين
,
, ضحكت لينا بخفة تردف مبتسمة :
, - طب ما أنت كمان عند المنافسين أهو ٣ نقطة إنت بتعمل ايه هنا
,
, ابتسم حسام يلف ذراعه حول كتف والدته يردف في هدوء :
, - والدتي بس تعبانة شوية قولت اطمن عليها
,
, وجهت لينا عينيها تنظر لوجه تلك السيدة لتلاحظ أن عينيها تنظر هناك ٣ نقطة مكان ما يقف خالد ٣ نقطة التفت لخالد سريعا قادما ناحيتها ٣ نقطة عاودت النظر لهم تقول مبتسمة :
, - ألف سلامة عليكي ٣ نقطة علي فكرة لو كنت جبت ماما المستشفي يا حسام ما كناش هناخد منك حق الكشف
,
, يلا يا لينا ٣ نقطة عندي اجتماع مهم في الإدارة ولازم امشي ٤ نقطة اردف بها بنزق يحاول إخفاء توتره من الموقف برمته يتجنب قدر الإمكان أن ينظر ناحية شهد لتحرك لينا رأسها إيجابا تقدمته للخارج وقبل أن يتقدم هو خطوة واحدة شعر بيد شهد تمسك بكف يده ٣ نقطة وجه لها نظرة سريعة ليري في عينيها عتاب صامت ٣ نقطة تشعر بالإهانة مما حدث فالينا الزوجة التي يخاف الجميع علي شعورها اما هي زوجة السر التي يجب أن تبقي في الخفاء ٣ نقطة أليست هي من وافقت في البداية ٣ نقطة جذب حسام يد والدته متجهين الي غرفة الكشف ٤ نقطة ليتنهد هو يغمض عينيه متحسرا ٤ نقطة نزل الي سيارته ليجد لينا هناك ٣ نقطة التفتت له تسأله متعجبة :
, - اتأخرت ليه يا خالد مش عمال تقولي متأخر متأخر
, استقل مقعد القائد يخرج هاتفه من جيب حلته يضعه في الشاحن الخاص به في السيارة يغمغم في رتابة :
, - كنت بدور علي الموبايل
, أدار محرك السيارة لتنطلق بهم ٣ نقطة اخذ هو دقائق طويلة ليهدئ مما حدث لا يصدق أن ما حدث مر هكذا دون أن تحدث كارثة ٣ نقطة اجفل علي صوت لينا تسأله متعجبة :
, - الست والدة حسام كانت بتبصلك وكأنها تعرفك ٣ نقطة ولا يمكن عشان أنت وحسام فيكوا شبه غريب من بعض
,
, التفت برأسها يلقي عليها نظرة خاطفة ليرتفع جانب فمه بابتسامة صغيرة ساخرة يردد متهكما :
, - او يمكن الست ما كنتش بتبص عليا خالص ٣ نقطة وانتي بس اللي بتجيبي اي مشكلة من الهوا عشان نتخانق
,
, توسعت عينيها في دهشة تشير الي نفسها تصيح ذاهلة :
, - أنا بعمل اي مشكلة عشان نتخانق يا خالد ٣ نقطةإنت بتتكلم بجد ٣ نقطة مالك يا خالد فيك ايه النهاردة
,
, وقبل أن يجيب علقت السيارة في زحام السير حادث علي الطريق اوقف حركة المرور ٣ نقطة ترك المقود يلتفت لها ليرتسم علي ثغره ابتسامة شاحبة فجائها بقوله :
, - لينا هو انتي حبتيني زي ما حبيتك
,
, قطبت جبينها تنظر له متعجبة ما باله اليوم ولما ذلك السؤال الغريب بعد سنوات طوال ٤ نقطة التفتت بجسدها اليه تهتف في دهشة :
, - حبيتك ٣ علامة التعجب ٣ نقطة ايه السؤال الغريب دا يا خالد بعد السنين دي كلها ٣ نقطة إنت اكتر واحد عارف أنا بحبك قد ايه ٣ نقطةاستغنيت
,
, كانت ترغب في أن تقول انها استغنت به عن الدنيا بأكملها ليقاطعها هو حين اردف في سخرية حادة :
, - استغنيتي عن كرامتك عشان عيشتي مع واحد مريض ضربك واغتصبك ٣ نقطة بس اللي نا تعرفيهوش أن المريض دا كان بيتعذب اضعاف عذابك ٣ نقطة كان بيصارع نفسه ٣ نقطة بيموت ألف مرة ٣ نقطة لما يهزمه مرضه ويأذيكي ٤ نقطة التربة القاسية دي انتي السبب فيها
,
, توسعت عينيها في ذهول تنظر لها مصدومة هل استمع الي حديثها مع ابنتها رمشت بعينيها عدة مرات ٤ نقطة الجمت الصدمة لسانها تسارعت دقات قلبها قلقا من نظرة عينيه الحزينة المعذبة اللي رأتها تصرخ في حدقتيه ٣ نقطة اسبلت اهدابها تنظر له دون كلام ليردف هو ضحك في سخرية يردف بنبرة بائسة تتألم :
, - ما تقلقيش أنا ما كنتش بتجسس عليكوا ٣ نقطة دي كانت صدفة ٣ نقطة لما دخلتي اوضة لينا نسيتي الباب مفتوح ٣ نقطة والكاميرا اللي جنب الباب لقطت صوت من غير صورة تعرفي أن أنا بقالي شهور طويلة ما فتحتش الكاميرا .. فتحتها بس عشان اطمن علي البنت ٣ نقطة وسمعت ٣ نقطة
,
, التفت بوجهه لها ينظر لحدقتيها عينيها سحره الابدي لعنة حياته ٣ نقطة رفع إصبعه السبابة أمام وجهها يردف بقهر :
, - ما افتكرتيلش ولا حاجة واحدة حلوة ٣ نقطة سنين وسنين ما عملتش فيهم ولا موقف واحد كويس ٣ نقطة تفتكريه ٤ نقطة جبت كل السيئات اللي عملتها وأنا شخص غير سوي شخص مريض ٣ نقطة طب بعد كدة ٣ نقطة بعد ما اتعالجت لا عمري رفعت ايدي عليكي ولا نيمتك ليلة زعلانة ٣ نقطة كنت بحاول علي قد ما اقدر اعوضك عن اللي شوفتيه وصبرتي عليه ٣ نقطة كنت شايل جميلك جوا قلبي ٣ نقطة اي واحدة تانية ما كنتش هتقدر تستحمل ٣ نقطة انتي صبرتي عليا فضلتي جنبي ٣ نقطة دا مش ضعف ولا قلة كرامة زي ما كنتي بتقولي ٣ نقطة انتي في عز ضعفك اقوي في عينيا مما تتخيلي ٤ نقطة عارفة شعوري ايه وانتي بتقولي للينا ٣ نقطة أنا استحملت عشان كنت خايفة من اي حل تاني ٣ نقطة زي اللي بني قصر كبير ٣ نقطة قصر بيهرب من الدنيا كلها فيه قصر بيلاقي فيه الأمان والراحة والحب ٤ نقطة وفجاءة اتهد ٣ نقطة بكلامك دا قدرتي تهدي جبل ما قدرتش تهده مصايب سنين ٣ نقطة أنتِ قهرتيني يا لينا ٣ علامة التعجب
,
, قال ما قال ليبتعد بوجهه عنها يمسح دموعه التي تمردت رغما عنه تغزو وجنتيه ٣ نقطة بينما هي ساكنة مكانها تنظر له في فزع فقط تحرك رأسها نفيا انتفضت كمن لدغها عقرب ارتمت بجسدها عليه تعانقه تجذب وجهه إليه تصيح من بين شهقاتها العنيفة :
,
, - لاء يا خالد اوعي تقول كدة أنا بحبك ٤ نقطة بحبك اوي وأنت عارف كدا كويس ٣ نقطةاوعي تفكر ولو لحظة انك ما حبتكش او اني بطلت أحبك ٤ نقطة انت في دمي وروحي ٣ نقطة إنت فهمت كلامي غلط خالص و****
,
, ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتيه يحرك رأسه إيجابا يسخر من حاله قبل كلامها ٤ نقطة لتنتفض جالسة أمسكت ذراعيه تنظر له في حدة تصيح بحرقة صاحبتها دموعها :
, - ما تضحكش الضحكة دي ٣ نقطة أنا بحبك ٣ نقطة انا بس كنت خايفة ٣ نقطة خايفة لبنتي تطلع مستسلمة سلبية زيي ٣ نقطة عاطفتها بس اللي هتسيطر عليها وتبقي نسخة ضعيفة مني ٣ نقطة
,
, نزع يديه من يديها ينظر لها نظرات خاوية من اي مشاعر يشير لنفسه يتمتم متهكما :
, - بنتك عمرها ما هتبقي زيك ٣ نقطة لانها مني واخدة دمي ٣ نقطة جيناتي يا دكتورة ٣ نقطة ما تقلقيش عليها ٣ نقطة اقلقي منها ٣ نقطة دي بنت السويسي
,
, حركت رأسها نفيا بعنف تمسك بكفي يده تهتف سريعا بتلهف :
, - بردوا بنتي ومن حقي أخاف عليها ٣ نقطة وخصوصا وأنا شايفاك بتهمش دوري في حياتها ٣ نقطة لينا محتجاني زي ما هي محتجاك
,
, قبل أن يتكلم سمع صوت زامور السيارة الواقفة خلفه ليدرك أن السيارات بدأت بالتحرك وهو لا يزال يقف جذب كفي يده يعيد تشعيل محرك السيارة ينطلق بها الي وجهتهم ٣ نقطة من الجيد أن زجاج سيارتهم لا يعكس ما يحدث بالداخل والا كانت مشحانتهم ملئت جميع صفحات التواصل الاجتماعي ٣ نقطة وجه انظاره للطريق امامه يتمتم في خواء :
, - وأنا مش عايز حد يحتجاني بعد كدة ٣ نقطة اعملوا اللي انتوا عايزينه ٣ نقطة أنا غلطان لأني دايما خايف عليكوا ٣ نقطة دايما حاطط خطط عشان بس احميكوا ٣ نقطة اعملوا اللي يعجبكوا
,
, وصمت لم يردف بحرف آخر ٣ نقطة وهي لم تنطق بحرف فقط تنساب دموعها في صمت ٤ نقطة وقف بالسيارة امام المستشفي الخاصة بها اشاح بوجهه بعيدا عنها يتمتم في هدوء :
, - انزلي يلا
,
, ابتلعت لعابها مدت يدها ناحية مقبض الباب فتحته لتعاود إغلاقه من جديد التفتت له تهمس مرتبكة :
, - أنا عايزة اروح البيت
,
, رأت يديه وهي تشدد وثاقها علي المقود لم يلتفت بوجهه حتي جل ما حدث أنه تمتم في برود وكأن الأمر بأكمله لا يعنيه :
, - انزلي خدي عربيتك وروحي لو عايزة تروحي
,
, توسعت عينيها في دهشة خاصة أنه مد يده يفتح الباب المجاور لها ظلت تنظر له في ذهول لا تصدق أنه يفعل ذلك ٣ نقطة ليمر أمام عينيها ذلك العرض القصير الذي حدث بينهما مئات المرات
, ( - هوصلك البيت وأرجع شغلي يا لينا
, - يا خالد فرقت ايه يعني أنا هروح بعربيتي وبعدين جايلي مخصوص من شغلك عشان تروحني ٣ نقطة كدة هتتعب يا حبيبي وأنت اصلا بتتعب من السواقة
, - كلامك فيه إتهام صريح إني عجزت ودا لن ارضي بيه ابداا ٣ نقطة وبعدين اي تعب عشانك راحة ليا ٣ نقطة يلا اركبي بقي عشان ما اتأخرش )
,
, كان يدعوها للدخول والآن يطلب منها الخروج بمعني آخر يطردها خارج سيارته ٤ نقطة نظرت له للحظات لتمد يدها تصفع باب السيارة بعنف التفت له تهتف محتدة :
, - مش هنزل يا خالد ارميني برة العربية لو عايز بس أنا مش هنزل
,
, لم ينطق بحرف واحد فقط ادار محرك السيارة وانطلق الي وجهته
,
, علي صعيد آخر ٤ نقطة في كلية الطب ٣ نقطة كانت تجلس علي مقعد صغير في مقهي الجامعة ( كافيتريا ) تنتظره ٣ نقطة أخبرها أن لديه قريب يعمل في شؤون الطلاب وسيساعدهم في استخراج الملف دون جهد يُذكر ٤ نقطة وبالفعل لم تمر سوي ربع ساعة علي الأكثر لتجده يقترب من طاولتها يمسك في يده مجلد به اوراقها وضعه امامها علي الطاولة يردف مبتسما :
, - اهو يا ستي الملف بتاعك ٣ نقطة
,
, ابتسمت في حماس تلتقط ذلك المجلد تحتضنه بقوة ٤ نقطة لتندثر ابتسامته قليلا تنهد يسألها قلقا :
, - أنتي متأكدة يا لينا أنك عايزة تسحبي الملف بتاعك ٣ نقطة فكري تاني احنا ممكن نرجعه ٣ نقطة
,
, تنهد تأخذ نفسا قويا تحرك رأسها إيجابا تردد في اصرار :
, - أيوة يا معاذ ٣ نقطة أنا عمري ما حبيت الكلية دي ٣ نقطة حتي الامتحانات كانوا تقريبا بينجحوني عشان خايفين من بابا ٣ نقطة أنا نفسي أدرس إدارة أعمال ٤ نقطة كفاية بقي أنا مش هخليهم يتحكموا في حياتي تاني
,
, تنهد قلقا عليها ابتسم يحاول تشجعيها لتندثر ابتسامته فجاءة نظر الجميع في لحظات ناحية تلك السيارة التي وقفت في فناء الجامعة ٣ نقطة فُتح باب السائق لينزل زيدان بحلته السوداء قميصه الذي يماثلها سوادا ٣ نقطة يضع نظارة شمس كبيرة فوق عينيه ٣ نقطة يستند علي كعاز طبي في يده اليسري ٤ نقطة ابتلع معاذ لعابه خائفا ما أن رآه وكيف ينسي ما فعله به ٣ نقطة حاول بإستماته رسم الشجاعة علي قسماته ٣ نقطة تقدم زيدان ناحية طاولتها لتتحرك من كرسيها وقفت تنظر تريد المغادرة ما كادت تتحرك خطوة واحدة شعرت بيه تقبض علي رسغ يدها ٣ نقطة يجذبها لتعود للخلف التفت له نزعت يدها من يده بعنف تنظر له بشراسة لتهمس بصوت خفيض غاضب من بين أسنانه المشدودة :
,
, - أنت ايه اللي جابك هنا ٣ نقطة أنا مش قولتلك اطلع من حياتي مش عايزة اشوفك ٣ نقطة
,
, تدخل معاذ سريعا هب واقفا اتجه يقف بالقرب منهم يهتف سريعا يحاول تهدئة الوضع قبل أن يزداد سوءا :
, - لينا اهدي بس ٣ نقطة احنا في الجامعة وسط الناس
, توجه بانظاره لزيدان في حركة شجاعة غير محسوبة وقف امام لينا حاجزا بينها وبين زيدان نظر لزيدان يتحداه بنظراته ليردف :
, - اعتقد بعد لعبة البيه مالكش الحق أنك تجبرها ترجع تعيش معاك تاني ٣ نقطة لينا بتحبني أنا وأنا كمان بحبها ٣ نقطة
,
, لم يكد ينهي كلامه سقط أرضا علي ظهره حين دفعه زيدان بقدمه السليمة في صدره بعنف ليسقط أرضا يتأوه من الألم ٣ نقطة صرخت لينا باسمه هرعت إليه ليقبض زيدان علي رسغ يدها يمنعها من التحرك ٤ نقطة تقدم هو ناحيته يدني من جسده الملقي أرضا يبتسم ساخرا :
, - أنا قولتلها حد يسيب الأسد ويبص للمعز ٣ نقطة الكللابب عمرها ما تعوي علي السباع ٣ نقطة يا معزة بيه
,
, قالها ليجذب يدها خلفه يتجه بها الي سيارته بينما هي تصرخ فيه أن يتركها تشتمه بكل ما تعرف من سباب ٣ نقطة ليلتفت لها يصيح فيها محتدا :
, - قسما بعزة جلاله **** ٤ نقطة لو ما مشيتي علي العربية لهرجع افرلغك مسدسي كله في دماغي ٣ نقطة ضربوا الاعور علي عينيه قال خسرانة خسرانة ٤ نقطة أنا ما عنديش حاجة اخسرها ٣ نقطة مستعد اقتله والبس البدلة الحمرا عادي جدا
,
, حسنا يبدو أن زيدان اصابه مسا من الجنون ٣ نقطة خافت حرفيا من أن ينفذ تهديده ويقتل معاذ ٣ نقطة تحركت معه في هدوء مشتعل ٣ نقطة تحركت ترغب في أن تجلس علي المقعد الخلفي ليعترض طريقها يفتح الباب الأمامي ٣ نقطةتوسعت عينيها تنظر له حانقة ذلك المجنون دفعها حرفيا لتجلس علي المقعد رغما عنها ٣ نقطة اغلق الباب عليها ليستقل المقعد المجاور لها ٣ نقطة ينطلق خارج الجامعة ما أن اطمئنت انهم ابتعدوا بالقدر الكافي حتي لا يعد ويقتل معاذ كما هدد التفتت له تصرخ فيه :
, - نزللللني افتححح الزفت دا ونزلني
,
, وحين لم يعيرها انتباهها من الأساس صرخت غاصبة تحاول بقبضتيها جذب مقبض الباب بعنف عله يُفتح ٣ نقطة لهثت بعنف جراءا تلك الجذبات العنيفة ومن شدة غضبها ايضا التفتت له تصرخ فيه :
, - يا مريض ٣ نقطة إنت اكيد مش طبيعي بتهددني بيه عشان اجي معاك ٤ نقطة افتح الزفت دا ونزلني أنت ٣ نقطة بدل ما هصوت وألم عليك الناس
,
, انعطف بالسيارة فجاءة ليدخل الي الصحراء توسعت عينيها هلعا وهي تراه يدخل بها الي فيافي الصحراء النائية ٤ نقطة لا منقذ لها من براثنه إن سولت له نفسه بإيذائها ٣ نقطة توقفت السيارة في منتصف الصحراء ٤ نقطة لتسيطر بصعوبة علي خوفها لن تدعه ينتصر مرة أخري التفتت له رسمت ابتسامة ساخرة علي شفتيها تردد :
, - طبعا جايبني هنا ٣ نقطة عشان تعرف تعمل فيا اللي أنت عايزه ٣ نقطة وانا مستنية ايه من واحد زيك ٣ نقطة مريض ٣ نقطة شيطان
,
, في تلك اللحظات كان هو يصارع نفسه بشراسة الا ينقض عليها ويخنقها حتي الموت ٣ نقطة ابيضت مفاصل يده من عنف عصره للمقود تحتها ٣ نقطة وقد طفح به الكيل صدح صوته عاليا غاضبا يتألم :
, - كفاية بقي كفاية ٣ نقطة اخرسي مش عايز اسمع صوتك ٣ نقطة أنتي ايه يا شيخة ما عندكيش ددمم ما بتحسيش ٣ نقطة قلبك دا حجر ٣ نقطةأنا عمري ما اذيتك ٤ نقطة طول عمري واقف جنبك وفي ضهرك ٤ نقطة كانت غلطة وغلطة غصب عني ٣ نقطة
,
, جذب الأوراق القابعة امامه يلقيها علي وجهها يردف صائحا :
, - الورق أهو ٤ نقطة واسالي اخوكي ٤ نقطة كان محطوطلي حبوب هلوسة ٣ نقطةمعاذ بيه بتاعك لو كان بيحبك بجد كان اتمسك بيكي مهما حصل دا باعك من اول قلم ٣ نقطة سنين وأنا رافض افتح قلبي لاي واحدة غيرك ٣ نقطة سنين وأنا عايش بس عشان أحبك ٤ نقطة لكن انتي ما بتحبيش غير نفسك ٣ نقطة مبروك يا لينا عرفتي ازاي تكرهيني فيكي ٣ نقطة بس غدر بغدر بقي ٣ نقطة مش هطلقك هسيبك متعلقة كدا لا طايلة سما ولا أرض ولو شوفت الكلب اللي اسمه معاذ دا جنبك تاني هقتله واقتلك ٣ نقطة
,
, في أسيوط تحديدا في منزل رشيد الشريف ٣ نقطةفي غرفة رشيد ٣ نقطة تحسنت حالته قليلا بات يقدر علي الاتكاء قليلا ٣ نقطة ابتسم حين سمع دقات علي باب الغرفة يأذن للطارق بالدخول لتدخل سهيلة تبتسم متوترة ٣ نقطة تنظر أرضا حمحمت تهمس بصوت خفيض :
, - ماما شروق قالتلي أن حضرتك عاوزني
,
, ابتسم في حنو يحرك رأسه إيجابا ربط علي الفراش جواره يهمس لها برفق:
, - تعالي اقعدي يا سهيلة ٣ نقطة عايز اتكلم معاكي كلمتين
,
, تقدمت تجلس علي طرف الفراش جواره ليمد يده السليمة يربط بها علي رأسها تنهد خرجت من بين شفتيه تنهيدة حارة مثقلة بالهموم ليردف نادما :
, - أنا اذيت يا جاسر من زمان ٣ نقطة كنت دايما بفرض عليه كل اللي يعمله كنت برفض وهو عيل صغير يلعب مع أصحابه ٣ نقطة كنت عايزه راجل من صغره ٣ نقطة كنت عايزه سند يشيل حمل العيلة من بعدي زي ما انا شيلته من بعد ابويا **** يرحمه ٣ نقطة لما خلص ثانوية عامة ٣ نقطة لقيته بيقولي أنا عايز ادخل كلية سياحة وفنادق عايز ابقي طباخ ٣ نقطة اتصدمت دا هيشيل حمل العيلة ٣ نقطة دا كبيره يشيل الحلة من علي النار
,
, ضحكت سهيلة بخفوت علي ما يقول الآن عرفت من أين آتي جاسر بخفة دمه هذه ٣ نقطة حمحم رشيد يكمل نادما :
, - أصر أنه يدخل الكلية اللي هو عايزها وزعق في وشي دي حياتي وأنا حر فيها ٣ نقطة في لحظة غضب لطشته بالقلم مش هنسي نظرة عينيه ابدا ٣ نقطة لكن مصلحة العيلة عندي كانت اهم من رغبات مراهق مش عارف مصلحته من وجهه نظري ٣ نقطة خدت ورقه وقدمت في كلية الهندسة الزراعية ٣ نقطة في القاهرة ٣ نقطة الاربع سنين بتوع الكلية ما نزلش فيهم ولا مرة ما كنش عايز يشوفني كان بيرد علي مامته وأخته ويتحججلهم أنه مش هيقدر ينزل ٣ نقطة كنت بعرف اخباره اول بأول من خالد جوز عمته .. واتخرج ومسك أرض العيلة .. بس فضل حلمه جواه ٣ نقطة تصدقي أنا فرحت اوووي لما عرفت أنه فتح المطعم اللي نفسه فيه ٣ نقطة كل حاجة كانت في حياة جاسر كانت بالاجبار يا سهيلة حتي جوازه منك ٣ نقطة أنا اجبرته عشان الصلح بين العيلتين ٣ نقطة بس هو بيحبك
,
, رفعت وجهها تنظر لوالده سريعا عينيها دامعة حزينة حركت رأسها نفيا تنفي ما يقول ليبتسم لها يردف في مرح :
, - انتي بتكذبيني يا بنت ٣ نقطة صدقيني أنا عارفه كويس بيحبك ٣ نقطة وبيحبك اوي كمان ٣ نقطة شروق قالتلي أن بقالي اسبوع وزيادة في أوضتك ما بتخرجيش خالص ٣ نقطة وجاسر نايم في أوضة الضيوف ٣ نقطة لو ما بيحبكيش كان راح نام عند مش فاكر اسمها ايه دي ٣ نقطة صدقيني يا بنتي جاسر بيحبك ٣ نقطة
,
, تنهدت سهيلة حائرة لتضطرب حدقتيها منذ أن رأت تلك الحية تقبله في غرفته وهي ترفض حتي الخروج من غرفتها لم تتحدث معه بأي شكل كان ٤ نقطة قلبها ينزف ألما ٣ نقطة شعرت انها كانت فقط لعبة يلهو بها ٣ نقطة بين أحضانها قبل ساعات والآن تراه بعينيها بين أحضان اخري ٣ نقطة
, اجفلت من شرودها علي صوت الباب يفتح ونبرته المميزة تصدح فئ مرح :
, - لا لا لا سهيلة وبابا دا ايه العشق الممنوع دا
,
, توسعت عينيها في دهشة مما يقول ٣ نقطة نظرت له في غيظ لتتوه عينيها في قسمات وجهه اشتاقت له ٣ نقطة اشتاق قلبها فقط للنظر إليه ٣ نقطة بينما صدحت ضحكات رشيد يحادث ابنه زاجرا إياه :
, - اتحشم يا واد
,
, لاعب جاسر حاجبيه مشاكسا ليجذب سهيلة من يدها بغتة لف ذراعه حول كتفيها يردف في مرح :
, - أهو قلب علي ذئاب الجبل
,
, اخفت ضحكاتها بصعوبة تتلوي بين يديه عله يتركها ليميل علي أذنيها يهمس لها في خبث :
, - اتوحشتك جوي جوي يا جلجاسة
,
, لم تعرف اتضحك أم تخجل توردت وجنتيها تخرج منها ضحكة خفيفة ليتمتم رشيد حانقا :
, - يا عصافير ٣ نقطة لاء عصافير ايه يا عصفورة وغراب الحب ٣ نقطة روحوا حبوا في اوضتكوا ٤ نقطة
,
, تعالت ضحكات جاسر المتلذذة بخجلها لتخفي هي وجهها بين كفيها خجلة من كلام والده ٣ نقطة لتهشق فجاءة حين شعرت به يحملها بين ذراعيه أمام ابيه ٩ علامة التعجب ٦ نقطة صاحت فيه أن ينزلها بينما نظر هو لوالده الذي تمتم ضاحكا :
, - رايح فين يا خضر
,
, رسم ابتسامة خبيثة علي شفتيه يتمتم ضاحكا :
, - لا يا ابا أنت عارف اني مش جبان بس اني اعزل ٣ نقطة لافيني سلاح وعد الجثث يا ابا
,
, امسك رشيد الوسادة المجاورة له يلقيها عليه بيده السليمة يردف ضاحكا :
, - امشي يا اهبل من هنا ٣ نقطة مش كنت خلفت دكر بط كان نفعني عنك
,
, توقف جاسر يعقد جبينه يفكر بعمق لا يتناسب تماما مع الموقف :
, - تصدق صح دكر البط مع حلة ورق عنب وملوخية بالطشة ٣ نقطة يا رتني كنت دكر بط يا جدع كان هيبقي طعمي حلو اوي
,
, انفجرت سهيلة ورشيد في الضحك علي ما يقول ليأخذ جاسر سهيلة ويغادر الي غرفتها ٣ نقطة انزلها ارضا توجه ناحية الباب يوصده بالمفتاح عليهم من الداخل نظر لها في شر يتوعدها لتضطرب حدقتيها قلقا من نظراته الغير معتادة بالنسبة لها ٤ نقطة ليرفع هو كفي جلبابه الصعيدي الأسود يتمتم متوعدا :
, - اسبوع يا سوسو ٣ نقطة اسبوع قافلة عليكي الباب ٤ نقطة واقعد اتحايل عليكي تفتحيه ما ترضيش ابدااا ٣ نقطة فاكرة لما قولتلك يوم فرحنا
, تخيلي كدة كان طلع العريس عتريس في نفسه ٣ نقطة اللي هو بتاع عتريس محكم رأسه وحالف ما اخرج تاني من الدار دا ٤ نقطة أنا بقي هوريكي دماغ عتريس لما تتربس
,
, تقدم ناحيتها لتتوسع عينيها في هلع ٣ نقطة يتقدم هو للامام لتعود هي للخلف تنظر له متوجسة من اي فعل مفاجئ منه ٤ نقطة وكالعادة وكما يحدث في مثل تلك الحالات دائما ٣ نقطة ارتطم ظهرها بالحائط خلفها ٣ نقطة ابتلعت لعابها الجاف لتهمس بصوت متوتر خائف :
, - اااوعي تكون فاكر أنك كدا بتخوفني ٤ نقطة او اني هنسي واسامحك علي اللي شوفته ٣ نقطة كانت في حضنك بتبوسها يا جاسر ٣ نقطة كل كلامك عن حبك ليا كان كذب مش كداا
,
, لانت تعابير وجهه كان يرغب فقط في مشاكستها كما يفعل دائما ٤ نقطة تنهد حزينا ليقترب منها امسك كفي يدها ٣ نقطة يشدد علي احتضانهما دمج مقلتيه بعينيها يهمس بصوت خفيض عاشق :
, - و**** يا سهيلة هي اللي اترمت في حضني ٣ نقطة قبل ما انتي تيجي كنت بحاول ابعدها عني ٣ نقطة أنا مش خاين يا سهيلة ٣ نقطة ولا بلعب بمشاعر بنات الناس ٣ نقطة عشان أنا عندي أخت اخاف عليها ٣ نقطة صدقيني يا سهيلة أنا بحبك وما بلعبش بمشاعرك .. وهي اللي اترمت في حضني تقريبا شافتك جاية قالت تغيظك ٣ نقطة وانتي بتديها الفرصة كاملة بحبستك هنا ٣ نقطة شاهيناز ما بتحبنيش يا سهيلة هي بس عايزة تغيظك وتقولك أنا خدته منك ٣ نقطة أنا بحبك أنتي
,
, ادمعت عينيها لتنكمش قسمات وجهها ارتمت في صدره تنفجر باكية تشد بيديها علي تلابيب ملابسه تصيح من بين شهقاتها العالية :
, - طلقها يا جاسر ٣ نقطة مش هقدر استحمل تشاركني فيك ٣ نقطة طلقها عشان خاطري
,
, ابتسم لها يحرك رأسه إيجابا دون كلام يسمح علي شعرها برفق ٤ نقطة ابعدها عنه يلثم جبينها بقبلة طويلة عاشقة ابعدها عنه يمسح دموعها يردف في هدوء :
, - سهيلة ايه رايك في ال**** ٣ نقطة أنا عايزك تتحجبي
,
, قطبت جبينها متعجبة من طلبه رفعت كتفيها تغمغم في توتر :
, - مممش عارفة ٣ نقطة بابا دايما كان بيقولي براحتك ٣ نقطة
,
, صدم جبينه بجبينها برفق يغمغم في هدوء مرح :
, - بابا حر يقول براحتك ٣ نقطة انما أنا بغير علي حرمة بيتي ٣ نقطة شعرك القمر دا من حقي أنا بس اشوفه ٣ نقطةوبعدين مش انتي بتصلي
,
, حركت رأسها ايجابا ٣ نقطة ليكمل مبتسما :
, - ينفع تقفي تصلي من غير ****
,
, حركت رأسها نفيا سريعا ليمسح علي شعرها بكف يده يردف بهدوء رزين :
, - **** سبحانه وتعالي قال في كتابه العزيز
, «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى ****ِ جَمِيعًا أَيُّهَ المُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» [النور: 31].
,
, توسعت عينيها في دهشة تنظر لجاسر في ذهول لم تكن تعرف ابدا أن جاسر صوته عذب هكذا وهو يقرأ القرآن ٣ نقطة اخرجها من صدمتها حين اردف هو بنفس النبرة الرزينة :
, وليضربن بخمرهن على جيوبهن أمر إلهي من **** للنساء المؤمنات بضرب الخُمُر على الجيوب، والخُمُر يا ستي جمع خِمَار
, وخمار المرأة لغة العرب هو مَا يُغطِّي رَأْسها ٣ نقطة دا ببساطة ٣ نقطة ها إيه رأيك
,
, هو في قول بعد قولك يا سي خضر ٣ نقطة اردفت بها بابتسامة صغيرة مرحة لتتوسع ابتسامته يضمها إليه يشعر بارتياح وسعادة يغزوان كيانه ٤ نقطة ابعدها عنه يتمتم بتلهف سعيدا :
, - صبا عندها طرح كتير تقدري تاخدي منها اللي تحبيه علي ما نروح أنا وانتي نشتري كل اللي تحبيه ٣ نقطة
,
, ارتسمت ابتسامة حانية علي شفتيها تحرك رأسها إيجابا
, بينما في الخارج وقفت تحت ظل شجرة كبيرة تحميها من أشعة الشمس اللاهبة وقت الظهيرة في حديقة منزلهم الخلفية ٤ نقطة تتلفت حولها هنا وهناك لتتوسع عينيها في تلهف حين رأتها قادمة هناك تمشي نحوها بخطي سريعة متلهفة ٣ نقطة وقفت امامها تتلفت حولها هي الاخري تتأكد أن لا أحد يراهم لتخرج من تحت طيات ملابسها ورقة صغيرة اقتربت منها تهمس بصوت خفيض :
, - اهو يا ست شاهيناز ٣ نقطة الشيخة مرجانة بتقولك تحطوله في اي وكل او شرب وهو هيبجي كيف الخاتم في صباعك ما هيرفضلكيش طلب واصل
,
, ابتسمت شاهيناز تلتقط الورقة سريعة من الخادمة تقبض عليها بخفة لتضع في كف الخادمة مبلغ كبير من المال تهمس له بسعادة :
, - خدي دول حلاوتك ولو طلعت صادقة هديكي قدهم عشر مرات
,
, توسعت ابتسامة الخادمة تدعو بتلهف أن يصيب السحر هدفه ٤ نقطة التفتت تغادر سريعا بينما وقفت شاهيناز تنظر للكيس في يدها تبتسم في خبث تتمتم متوعدة :
, - صبرك عليا يا جاسر إنت وست بتاعة بتاعتك ٣ نقطة إن ما خليتك خاتم في صباعي ما ابقاش أنا

الجزء الرابع والخمسون


وقفت شاهيناز تنظر للكيس في يدها تبتسم في خبث تتمتم متوعدة :
, - صبرك عليا يا جاسر إنت وست بتاعة بتاعتك ٣ نقطة إن ما خليتك خاتم في صباعي ما ابقاش أنا
,
, شهقة مرتعدة صحبتها دقات قلبها التي انفجرت خوفا حين شعرت بيد تحط علي كتفها ٣ نقطة ابتلعت لعابها الجاف وفي رأسها أسوء الاحتمالات ٣ نقطة تنهدت ترفز أنفاسها بارتياح حين سمعت صوته يسألها متعجبا :
, - ايه يا شاهيناز بتعملي ايه !!
,
, التفتت له تضع يدها موضع قلبها تتنفس بعمق وراحة زفرت نفسا حارة كاد يقتل قلبها خوفا ٣ نقطة نظرت لمراد الواقف أمامها يعقد ذراعيه أمام صدره يعقد جبينه متعجبا من حالة الذعر التي تملكتها ٤ نقطة بينما غمغمت هي في نزق :
, - هو أنت يا مراد حرام عليك خضتني يا أخي
,
, رفع حاجبه الأيسر في تهكم ينظر لذلك الكيس الشفاف الذي تشد عليه قبضة يدها وكأنها تمسك بكنز ثمين ارتفع جانب فمه بابتسامة سخيفة يتمتم متهكما :
, - سلامتك من الخضة يا قلبي ٣ نقطة واقفة هنا بتتلفتي حوالين نفسك زي الحرامية ٣ نقطة وايه اللي في ايدك
,
, ارتسمت ابتسامة انتصار شامتة علي شفتي شاهيناز تلوح بما في يدها امام وجه مراد تردف في خبث :
, - دا عمل ٣ نقطة هيخلي جاسر زي الخاتم في صباعي ٣ نقطة هخليه يمضي علي الورق ونخلع
,
, خرجت ضحكة ساخرة من بين شفتي مراد ٣ نقطة التقط ما في يدها ينظر لمحتوايات الكيس الشفاف بإزدراء يردف ساخرا :
, - شوية التراب دول هيخلوا جاسر زي الخاتم في صباعك ٣ نقطة خلاص يا شوشو خدعك كلها خلصت ٣ نقطة روحتي لبتوع الدجل والشغوذة وكتكوت دول نصابين يا قلبي
,
, احتدت عيني شاهيناز في غيظ تشد علي أسنانها لتمتم حاقدة :
, - اعمل إيه بس ٣ نقطة البيه ما بينفعش معاه اي إغراء لوح تلج ٣ نقطة دا حتي لما اتخانق مع الزفتة سهيلة ٣ نقطة قولت هيجيلي ولا عبرني ٣ نقطة لولا بس إن فاكر أن اللي في بطني ابنه كان طلقني ٣ نقطة
,
, التفتت لمراد تأخذ منه ذلك الكيس تنظر لما داخله بانتصار :
, - وبعدين البت انتصار الشغالة قالتلي انها كانت بتحب واحد متجوز وهتموت وتتجوزه راحت للست اللي اسمها مرجانة وعملتله عمل ٣ نقطة ساب مراته واتجوزها هي ٣ نقطة وبقي زي الخاتم في صباعها ٣ نقطة المهم انت .. عملت ايه مع البت صبا
,
, دس مراد يديه في جيبي سرواله الجينز يعلو ثغره ابتسامة خبيثة ماكرة يتمتم في مكر افعي سامة :
, - بالهداوة عشان ما تخافش ٣ نقطة صبا كتكوت صغير زي ما قولتلك ما يتاخدش قفش ٣ نقطةكله بالحنية بيجي
,
, ارتسمت ابتسامة خبيثة ماكرة علي شفتي شاهيناز لتمد يدها تطوق عنق مراد تغمغم في خبث :
, - يا حنين أنت يا ميرو ٣ نقطة بقولك ايه اوعي تحبها ٣ نقطة تلعب عليها ماشي ٣ نقطة تحبها لاء ٣ نقطة إنت بتاعي أنا لوحدي
,
, خرجت ضحكة خبيثة ماكرة من بين شفتي مراد ليمد يده يفك ذراعيها من حول عنقه يتشدق ساخرا :
, - طب شيلي ايدك لحد يشوفنا ٣ نقطة وبطلي شغل الرقصات دا ٣ نقطة سلام مؤقت يا قلبي
,
, قالها ليلتفت يغادر المكان بأكمله ٣ نقطة توجه لخارج البيت بأكمله يتمشي بين طرقات البلد يفكر ٣ نقطة شاهيناز البلهاء لولا أنه يحتاجها لتنفيذ الجزء الأخير من خطته لكان القاها بعيدا منذ البداية ٤ نقطة جاسر كم يكرهه جاسر يملك كل شئ عكسه ٣ نقطة يملك المال والأهل يحقق ما يحلم به ٣ نقطة اما هو ٣ نقطة فشاب فقير تربي في منزل جدته والدته والده بعد أن انفصل والديه لم ينعم بدفئ وجوده بين أسرة يوما ٣ نقطة شريد دائما كطير طريد لا يرغب احد في أن يراه ٣ نقطةومن هنا لهنا يسير شاردا الي أن لمحت عينيه علي مرمي بصره هناك صبا الصغيرة في طريقها تعود للمنزل تتحرك بخفة كطائر صغير نقي برئ ٣ نقطة يرغب هو في سفك دماء براءته ٣ نقطة
, ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتي مراد ٣ نقطة يتذكر انه سمع من جدته يوما أن والدته انجبت فتاة ٣ نقطة لديه هو الآخر شقيقه ولكنه لم يراها يوما ٣ نقطة ابتسمت صبا خجلة ما أن وقعت عينيها علي مراد ٣ نقطة تقدم هو ناحيتها وقف بالقرب منها بعيدا عنها قليلا اخفضت هي رأسها ارضا ليتمتم هو برفق زائف :
, - كنتي فين يا صبا
,
, حمحمت في خجل تهمس بصوت خفيض متوتر :
, - مراد ما ينفعش نقف نتكلم في الشارع ٣ نقطة احنا في البلد مش في القاهرة ٣ نقطة عن إذنك
,
, قالتها لتتخطاه بخطواتها السريعة تعود سريعا الي منزلها ٣ نقطة ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتيه ليركل أحدي الحجارة بقدمه يتمتم متهكما :
, - ماشي يا صبا ٣ نقطة اتكي علي الصبر
,
, وقفت سيارة خالد فجاءة دون سابق إنذار امام مبني الإدارة الذي يعمل فيها ٤ نقطة ليفتح الباب المجاور له ٣ نقطة نزل وتركها تجلس في السيارة ٣ نقطة توسعت عينيها في دهشة تنظر لمقعده الفارغ في السيارة ٣ نقطة ترمش باهدابها بعجب ٣ نقطة خالد تركها في السيارة ونزل ٣ نقطة نزلت سريعا من السيارة تحاول اللحاق به ٣ نقطة لتراه يمشي هناك في نهاية ٣ نقطة يمشي في هيبة جعلت قشعريرة عنيفة ترجف جسدها ٣ نقطة تقدمت تمشي بخطي سريعة ناحيته ٣ نقطة دخل مكتبه تقدمت لتدخل خلفه لتجد العسكري الواقف أمام غرفة مكتبه يعترض طريقها :
, - رايحة فين حضرتك ٤ نقطة دا مكتب سيادة اللواء لو عايزة تعملي محضر ٣ نقطة اتفضلي من هنا
,
, اشار لها الي ممر آخر لتعقد جبينها في ضيق ٣ نقطة سيادة اللواء عليها أن تأخذ الاذن لتدخل اولا لمكتب زوجها انتفخت غيظا مما حدث ما أن فتحت فمها لتتحدث رأته يفتح باب غرفته من الداخل ليشير للرجل الواقف :
, - سيبها تدخل
,
, أدي له الواقف التحية ليفسح لها المجال لتدخل ٣ نقطة توجهت لداخل الغرفة تغلق الباب عليهم ٣ نقطة وقفت بالقرب من مكتبه تعقد ذراعيها أمام صدرها تنظر له في غيظ للحظات لتجلس علي المقعد المجاور لمكتبه ٤ نقطة هو يجلس ينظر في الأوراق أمامه لا يعيرها انتباها من الأساس ٣ نقطة تحركت برأسها تنظر لإجراء غرفته لترتسم ابتسامة حانية علي شفتيها تتذكر ما حدث قديما
, Flash back
, حين اخذها معه لعمله لأول وآخر مرة ٣ نقطة اشارت الي مكتبه الاسود تهتف منبهرة :
, -هو دا مكتبك
,
, هز رأسه إيجابا بابتسامة صغيرة : عجبك
,
, هزت رأسها إيجابا بابتسامة واسعة لتشير الي كرسي مكتبه : ممكن اقعد علي الكرسي دا
,
, خالد ضاحكا؛ انتي تقعدي في المكان الي انتي عايزاه
, اتجهت سريعا ناحية كرسي مكتبه تجلس عليه بشموخ
, لينا بحزم : احم احم ، إنت يا ابني قول للعسكري يعملي شاي بلبن
,
, سقطت علي ركبتيه ارضا من شدة الضحك ظل يضحك حتي ادمعت عينيه
, هتف من بين ضحكاته : شاي بلبن دا ايه الظابط النيتي دا
,
, نفخت خديها يغيظ من ضحكاته لتهتف بحزم مصطنع : أنت يا متهم بطل ضحك
, وقف امامها يهز رأسه إيجابا يقبض علي شفتيه حتي لا ينفجر ضاحكا
, Back
, كانت ذكري سعيدة رغم كل ما مر بهم في تلك الفترة الا أنا كانت ذكري سعيدة أما الآن فهو يجلس امامها واجما ٣ نقطة غاضبا لا ينظر ناحيتها حتي ٣ نقطة ابتسمت تتحرك من مكانها توجهت ناحية مقعده وقفت جواره تهمس في نعومة :
, - هو أنا ممكن اقعد علي الكرسي دا
,
, رفع وجهه عن الأوراق أمامه يرميها بنظرة فارغة خالية من اي مشاعر ٣ نقطة عاد بظهره للخلف يستند بظهره الي ظهره مقعده الوثير ليرتفع جانب فمه بابتسامة ساخرة :
, - وأنتي برة ٣ نقطة العسكري قالك ايه
,
, قطبت جبينها متعجبة ما يقول ليعلو ثغرها ابتسامة ساخرة تردف متهكمة :
, - ما ينفعش تدخلئ دا مكتب سيادة اللوا خالد السويسي
,
, حرك رأسه إيجابا يبتسم باصفرار يردف في برود :
, - اديكي قولتيها ٣ نقطة مكتب سيادة اللوا خالد السويسي ٣ نقطة انتي بقي سيادة اللوا
,
, شدت علي أسنانها لتعلو أنفاسها الغاضبة تنظر له حانقة لتبعد الاوراق امامه بحدة جلست علي سطح المكتب امامه تنظر لعينيه مباشرة تردف في ثقة :
, - ايوة أنا سيادة اللوا ٣ نقطة عارف ليه عشان أنا وسيادة اللوا كيان واحد ٣ نقطة روح واحدة زي ما هو دايما بيقول ٤ نقطة يا لينا انتي روحي وحياتي وعمري كله فاكر يا سيادة اللوا
,
, حرك رأسه نفيا في هدوء تاام عقد ذراعيه أمام صدره يغمغم متهكما :
, - لاء مش فاكر ٣ نقطة زي ما انتي بردوا ما افتكرتيش ٣ نقطةواتفضلي انزلي ارجعي كرسيكي والافضل تروحي ٣ نقطة
,
, هي حقا تكره وجه خالد حين يكون غاضب تنهدت غاضبة ٣ نقطة لتنزل تتحرك عادت لمقعدها ٣ نقطة لحظات ودق باب مكتبه ليدخل زيدان وخلفه لينا ابنه خالد ٣ نقطة توسعت عيني لينا الشريف في دهشة ما أن رأت ابنتها تدخل بصحبة زيدان ٣ نقطة ولكن الدهشة لم تستمر كثيرا
, حين اندفعت لينا ناحية مكتب والدها تصيح بشراسة غاضبة :
, - بابا ٣ نقطة قول للبيه خليفة حضرتك في الملاعب يبعد عني خالص ٣ نقطة مالوش دعوة بيا ٣ نقطة دا جالي الجامعة وشدني بمنتهي الهجمية ٣ نقطة وبيقولي مش هطلقك ٣ نقطة هسيبك متعلقة لا طايلة سما ولا أرض ٤ نقطة قوله يطلقني بالذوق بدل ما و**** هرفع عليه خلع وهخلي سيرته علي كل لسان
,
, رفع خالد وجهه ينظر لابنته للحظات ليعاود النظر لزيدان ٣ نقطة التقط الأوراق الموجودة أمامه يغمغم في لامبلاة :
, - اولعوا في بعض ٣ نقطة أنا ماليش دعوة اللي عايز حاجة يعملها ٣ نقطة تسحبي ورقك من طب تبطلي دراسة خالص ٣ نقطة تتطلقوا .. تموتوا بعض ٣ نقطة أنا ماليش دعوة ٣ نقطة مش انتوا متضايقين أن اننا بخطط حياتكوا ٤ نقطة خططوها انتوا
,
, ضغط علي زر صغير في مكتبه ليدخل حارسه الشخصي ٣ نقطة نظر خالد له يتمتم في هدوء :
, - حسن ٣ نقطة خد الهوانم روحهم
,
, نظرت لينا الشريف لزوجها للحظات نظرة طويلة بها مزيج من العتاب والغضب ٤ نقطة قامت تلتقط حقيبة يدها بعنف أمسكت بيد ابنتها ٣ نقطة تحركتا لخارج الغرفة لتصفع لينا الباب خلفها بعنف ٣ نقطة ليبتسم خالد ساخرا ٣ نقطة ارتمي زيدان بجسده علي المقعد يحرك ساقه المصابة للأمام وللخلف يتأوه بصوت خفيض ليغمغم خالد ساخرا :
, - ايه يا حبيبي سلامتك اتكسرت ولا لسه
,
, التفت زيدان برأسه ناحية خالد ٣ نقطة تجهم وجهه ينظ لخالد في غيظ ٣ نقطة زفر أنفاسه الحادة يتمتم حانقا :
, - بنتك رجعت تقابل الزفت اللي اسمه معاذ دا ٣ نقطة بس المرة دي وهي مراتي علي ذمتي ٣ نقطة شكلي حلو بالقرون مش كدة ٣ نقطة لاء دا أنا اقتله ولا أنه ياخدها مني تاني
,
, ابتسم خالد ساخرا ينظر لزيدان في تهكم يردف :
, - حلو اقتله ٣ نقطة وأنا بإيدي هرميك في السجن .. وتلبس البدلة الحمرا وعشماوي مستنيك
,
, اعتدل خالد يستند بمرفقيه علي سطح المكتب تنهد حائرا ألن تنتهي مشاكل تلك العائلة ابدا :
,
, - ما تبقاش غشيم ٣ نقطة بطل الغباوة اللي عندك دي ٣ نقطة فين روح سوما العاشق يا عم العاشق ٣ نقطة أنت عامل عملة سودا حتي لو ما كنتش في وعيك ٣ نقطة دا مش هيغير اللي حصل ٣ نقطة وجه معاذ بيه طينيها زيادة ٣ نقطة الواد دا يا أما فعلا بيحبها وبياخد حقه من اللي عملناه فيه ٣ نقطةيا مزقوق علينا من حد وساعتها ورحمة ابويا لهدفنه حي ٤ نقطة شوف هتعمل ايه بالعقل أنا مش هتدخل في الموضوع دا خالص ٣ نقطة واتفضل يلا علي مكتبك
,
, زفر زيدان أنفاسه حانقا ليلتقط عكاز يده تحرك لخارج الغرفة ٣ نقطة بينما التقط خالد هاتفه يطلب رقم ما يغمغم بجملة واحدة :
, - عايزاك تجبلي كل المعلومات عن معاذ ناصف الحسيني
,
, علي صعيد آخر في منزل شهد ٣ نقطة دلفت الي المنزل بصحبة حسام ليتوجه معها سريعا يجلسها علي أحد المقاعد جلس أمامها علي ركبتيه ٣ نقطة قبل كف يدها يهمس بارتياح :
, - الحمد لله يا ست الكل الدكتورة طمنتنا عليكي ٣ نقطة دا أنا كنت هموت من الخوف عليكي لما تعبتي
,
, ابتسمت شهد ابتسامة شاحبة لتمد يدها تربط علي رأس حسام بحنو ٣ نقطة عينيها شاردة حزينة شعور القهر مؤلم ظنت انها اعتادت عليه ولكن ما شعرت به اليوم اشد ألما مما تصورت ٣ نقطة رأته بصحبتها ٣ نقطة كان يضحك معها ٣ نقطة يلف ذراعه حول كتفيها يحتويها في صدره .. وهي تقف هناك لا يحق لها حتي الدفاع عن حقها فيه ٣ نقطة اجفلت علي صوت حسام يقول في مرح :
, - أنا عايز افهم انتي ليه ما رضتيش تخليني ادخل معاكي الكشف بتتكسفي مني يا بيضة
,
, خرجت ضحكة خفيفة من بين شفتي شهد ٣ نقطة لتقرص وجنته بخفة تهتد في حدة زائفة :
, - بس يا ولد يا قليل الادب إنت ٣ نقطة قوم يلا غير هدومك علي ما احضرلك الغدا .. عملالك ملوخية بالارانب هتاكل صوابعك وراها
,
, ابتسم حسام باتساع ليهب سريعا يردف في مرح :
, - عشر دقايق وهو في الملوخية قصدي علي السفرة
,
, ضحكت شهد علي أفعال ابنها ٣ نقطة اخذت طريقها لمطخبها الصغير يتردد في اذنيها حديث الطبيبة :
, - يا مدام شهد انتي سيبتي حالة القلب تتدهور ٣ نقطة بشكل ما ينفعش معاه علاج ٣ نقطة لازم عملية ٣ نقطة ونسبة نجاحها كمان مش مضمونة
,
, ادمعت عينيها تمسح عبراتها المتساقطة بكف يدها تهمس مع نفسها بصوت خفيض حاني تتلمس صورة حسام :
, - هتوحشني اوي يا ابني ٣ نقطة **** عوضني بيك عن كل اللي شوفته في حياتي ٣ نقطة ضحكتك بس بتحسسني اني ما خسرتش حاجة بالعكس كسبت الدنيا وما فيها
,
, بينما في غرفة حسام ٣ نقطة تهاوي بجسده علي فراشه يتنهد حزينا علي حال والدته ٣ نقطة ولكن ماذا في يده ٣ نقطة هي من حكمت علي نفسها بتلك التعاسة ٣ نقطة ادمعت عينيه يتذكر نظرة الألم التي رآها في عيني والدته ليلتقط هاتفه سريعا يطلب رقم والده لحظات وسمع صوت خالد يردف قلقا :
, - أنت كويس يا حسام والدتك حصلها حاجة
,
, حرك رأسه نفيا تلقائيا وكأن والده سيراه هكذا ٣ نقطة تنهد يغمغم في خفوت حزين :
, - احنا كويسين يا بابا ٣ نقطة أنا بس عايز اطلب من حضرتك طلب
,
, رد خالد سريعا دون تردد :
, - طبعا اللي أنت عايزه كله
,
, ارتسمت ابتسامة صغيرة باهتة علي شفتي حسام حمحم في حرج يهمس متوترا :
, - ممكن حضرتك تكلم ماما تطمن عليها ٣ نقطةبعد موقف النهاردة ..ااا
,
, لم يجد ما يقوله أيخبره أنها حزينة مقهورة تتألم ٣ نقطة اغمض عينيه يضعط بإصباعيه السبابة والابهام علي جانبي عينيه المغلقة ليسمع صوت والده يقول :
, - حاضر يا حسام أنا كدة كدة كنت هكلمها عشان اعرف انتوا ليه كنتوا عند الدكتور
,
, ابتسم حسام في سعادة يشكر والده ليغلق معه الخط ٣ نقطة يشرع في تبديل ملابسه ..
,
, بالقرب من غرفته في غرفة المطبخ تحديدا دق هاتف شهد الخاص ٣ نقطة لتمسك منشفة المطبخ الصغيرة تجفف بها يديها مدت يدها تلتقط هاتفها لتتسع عينيها في دهشة تبتسم ساخرة منذ متي وهو من يتصل ٣ نقطة انتظرت للحظات تستعيد ثباتها ٣ نقطة لتمسك هاتفها تفتح الخط وضعته علي أذنها تهمس بصوت خفيض :
, - السلام عليكم
, لحظات وسمعت صوته الهادئ ببحته الخاصة يردف :
, - وعليكم السلام ورحمة **** وبركاته ٣ نقطة انتي كويسة طمنيني عليكي
,
, توسعت عينيها في دهشة هل حقا اتصل ليطمئن عليها ٣ نقطة ارتفع جانب فمها بابتسامة متهكمة تردف ساخرة :
, - طمني أنت علي المدام ٣ نقطة كنت خارج معاها من اوضة الكشف خير مالها
,
, حمحم يتنهد في حنق يرغب في أن يهرب بعيدا عن تلك المشاكل .. هدنة قصيرة فقط يرتاح ولو قليلا ويعود إليهم من جديد زفر انفاسه يغمغم في هدوء :
, - أنا اللي تعبان يا شهد مش هي ٣ نقطة أنا كنت متصل اطمن عليكي ٣ نقطة الدكتورة قالتلك ايه
,
, خبت ثورتها قليلا حين علمت أنه هو المريض تنهدت تهمس بخفوت متوتر :
, - أنا كويسة ٣ نقطة حسام بس هو اللي بيقلق زيادة عن اللزوم ٣ نقطة هو أنت مش ناوي تيجي قريب
,
, لاء جاي في اقرب وقت بإذن **** ٣ نقطة خلي بالك من نفسك ٣ نقطة ولو عوزتي حاجة كلميني ٣ نقطة غمغم بها في هدوء زائف ٣ نقطة هو حقا يرغب في أن يقف في منتصف الشارع ويصرخ بأعلى صوته ٣ نقطة ما يحدث حقا أجهد أعصابه ٣ نقطة اغلق معها الخط لتجلس هي علي المقعد الصغير أمام الموقد رغما عنها ابتسمت ليدخل حسام في تلك الاثناء يغمغم في ضيق كطفل صغير جائع :
, - يا ماما أنا جعان وانتي بتحبي انتي والحج في التيلفون ٣ نقطة جعااان يا نااااس اكلوني لهفضحكوا
,
, تعالت ضحكات شهد تلقي عليه أحد فردتي خفها المنزلي ليتفادها بسهولة يغمغم ضاحكا وهو يراقص حاجبيه :
, - ما جتش فيا ما جتش فيا
,
, انفجرت شهد ضاحكة علي أفعال ابنها التي لا تتناسب مع سنوات عمره التي تزيد عن الثلاثين لتسمعه يغمغم في حدة مضحكة :
, - خمس دقايق لو ما لقتش الاكل قدامي هنزل اتغدي عند طنط ندي اللي في الدور التاني
,
, نظرت شهد له متعجبة لتقرر مجاراتها تسأله مستفهمة :
, - طب ايه اللي هينزلك تحت اوي كدة ٣ نقطةما تروح تتغدي عند طنطك منال تحتينا علي طول
,
, ابتسم حسام في اتساع حرك رأسه إيجابا يغمغم في ولة :
, - اصل انتي مش فاهمة ٣ نقطة طنط منال بنتها حلوة ٣ نقطة انما طنط ندي بنتها مزة ، صاروخ
,
, توسعت عيني شهد في دهشة لتلتقط خفها الآخر تلقيه عليه تصيح فيه بغيظ :
, - امشي يا سافل يا ناقصة رباية ٣ نقطة و**** لاقول ابوك يا حسام ٣ نقطة
,
, ضحك حسام بضحب يفر من أمام والدته متجها الي طاولة الطعام لترتسم علي شفتيه ابتسامة راضية ٣ نقطة فهو علي اقل تقدير استطاع رسم الضحكة علي شفتي والدته بعد ما حدث
,
, علي صعيد آخر ساعات قضاها في عمله ٣ نقطة يهرب من مشاكل البيت في مشاكل العمل ٣ نقطة قبل الغروب بقليل خرج من عمله الي سيارته الي المقابر ٣ نقطة وقفت بسيارته خارجا ليتجه علي قدميه الي الداخل ٣ نقطة الي قبر والده وقف أمامه ثابتا للحظات يقرأ الفاتحة يدعو به بالرحمة ٤ نقطة لحظة اثنتان ثلاثة وأنهار ثباته جلس علي ركبتيه أمام قبر والده لتنساب دموعه دون أن يشعر يحادثه كطفل صغير خائف :
, - الحمل تقل اوي يا حج ٣ نقطة ما بقتش قادر أشيل ٣ نقطة بتتهد من كل حتة ٣ نقطة بنتي واللي حصلها. .. ولا لينا إنت اكتر واحد عارف أنا بحبها قد ايه ٣ نقطة حاسس بخنجر مولع في قلبي من كلامها ٤ نقطة عمر اتصل يشكيلي من أن مراته طالبة الطلاق وعايزني اشوفله حل ٣ نقطة حتي حمزة ، حمزة بيلعب لعبة يا خوفي لتيجي علي دماغه هو وبنته في الآخر ٣ نقطة ولا شهد حاسس بالذني هيموتني من ناحيتها ٣ نقطة لما شافتني النهاردة في العيادة شوفت في عينيها نظرة قهر ٣ نقطة كنت بتحل مشاكل العيلة كلها بكلمتين ٤ نقطة أنا مش عارف ٣ نقطة مش قادر ٣ نقطة حاسس اني ضعيف ٣ نقطة بيمثل دور القوي
,
, لحظات طويلة ينظر لقبر والده يبكي في صمت ٤ نقطة ليتحرك بعد قليل نفض الغبار عن ملابسه ٤ نقطة يتحرك لقبر قريب من قبر والده ينظر للاسم المكتوب علي سطحه ليرفع يديه يقرأ له الفاتحة ارتسمت ابتسامة صغيرة علي شفتيه يردف :
, - ايوة يا عم شهيد في الجنة وسايبنا هنا نتوحل في الأرض ٤ نقطة ابنك مش طالعلك ليه يا زيدان ٤ نقطة واخد غباوتي ما شاء **** عليه ٤ نقطة آه صحيح أنا كسرتله رجله ٣ نقطة و**** كان هاين عليا اكسرله دماغه ٣ نقطة بس إكراما ليك بس ما عملتش كدة ٣ نقطة فاكر لما قولتلي أنا هسميه خالد عشان يطلع رخم زيك ٣ نقطة أهو طلع كربونة ٣ نقطة مبسوط كدة يا سيدي ٣ نقطة وحشتني أوي يا صاحبي مصيرنا في يوم نتقابل
,
, رفع يده يؤدي له التحية انزلقت دمعة من عينيه اختنقت نبرته وهو يقول :
, - سلام يا صاحبي
, خرج من المقابر ٣ نقطة الي سيارته هو حتي لا يعرف إلي أين سيذهب
,
, علي صعيد آخر بعيد للغاية ٤ نقطة تحديدا في منزل حمزة السويسي ٣ نقطة يقف أدهم متأنقا كعريس في ليلة زفافه شعره مصفف بعناية رائحة عطره تفوح تملئ المكان ٤ نقطة دس يديه في جيبي سرواله يعلو ثغره ابتسامة خبيثة ماكرة اليوم ٣ نقطة يوم الحساب ٤ نقطة اليوم سيدفع حمزة الثمن غاليا ٤ نقطة ومن افضل من مايا صغيرة والدها المدللة ليترجع حمزة بها مرارة ما فعل ٤ نقطة منذ آخر محادثة بينهم ومايا المسكينة حبيسة غرفتها ترفض الخروج منها بعد أن ٤ نقطة flash back
,
, في ذلك اليوم الذي ربح فيه حمزة الجولة الأولي حين تمت الصفقة لصحاله ٣ نقطة كان هو في غرفة مايا يحاول استمالتها قام أدهم يتجه ناحيتها ليسمعا معا صوت حمزة يصدح من الاسفل ينادي عليهم ٤ نقطة نظرت مايا له نظرة طويلة حزينة لتلتفت وتغادر ٣ نقطة بينما وقف أدهم مكانه يتوعد له :
, - وربي لاحسرك عليها يا حمزة يا سويسي زي ما حسرتني علي ابويا
,
, قالها ليصدم صدره موقع قلبه بعنف يردد بصوت حاد غاضب :
, - وأنت أخرس بقي ٣ نقطة فرحان أنه كسب الصفقة يا مهزق ٣ نقطة لاء يعني لاء هاخد حقي يعني هاخده !!
, زفر أنفاسه الحارة يلحق بها الي أسفل ليجدها تجلس علي المقعد المجاور لمكتب والدها جلس أمامها ينظر لحمزة يرسم ابتسامة صغيرة علي شفتيه :
, - خير يا بابا حصل إيه
,
, حمحم حمزة في ارتباك لا يعرف من أين يبدأ كلامه حقيقة ٣ نقطةزفر أنفاسه يردف في هدوء رزين :
, - بصوا يا ولاد انتوا خلاص كبرتوا وأنا كمان كبرت ٤ نقطة كل واحد فيكوا بكرة يتجوز ويبقي ليه بيت وحياة خاصة بيه ٣ نقطة دي سنة الحياة ٣ نقطة وما ينفعش أنا ابقي دخيل علي حياتكوا بعد كدة ٣ نقطة ومش هقدر أعيش لوحدي ٣ نقطة ممكن تشوفوها أنانية مني ٣ نقطة بس هو احتياج ٣ نقطة احتياج لحد يشاركني الباقي من عمري ٣ نقطة عشان كدة أنا قررت اتجوز
,
, شهقة عالية خرجت من بين شفتي مايا لتهب واقفة توسعت عينيها تنظر لوالدها ذاهلة ٣ نقطة يتزوج والدها يتزوج بإمراءة أخري بعد وفاة والدتها ٣ نقطة حركت رأسها نفيا في عنف تصرخ باكية :
, - لاء طبعا أنا مش موافقة ٣ نقطة تتجوز يعني ايه تتجوز ٣ نقطة أنت عايز تتجوز بعد ماما لا طبعا مش هيحصل ٣ نقطة
,
, هب حمزة واقفا ينظر لابنته في حدة ليصفع سطح المكتب بكفيه بعنف يصدح صوته غاضبا :
, - انتي اتجننتي يا بنت ازاي تتكلمي معايا بالطريقة دي ٣ نقطة ويكون في علمك منك ليها أنا بس ببلغكوا ٣ نقطة أنا مش عيل صغير وعارف كويس أنا بعمل إيه
,
, نظرت مايا لوالدها للحظات تبكي في صمت تعاتبه بنظراتها ٤ نقطة لتركض الي غرفتها تصفع بابها عليها ٤ نقطة هنا تحديدا ارتسمت ابتسامة خبيثة علي شفتي أدهم يرسم تحديدا ما سيفعله
, Back
, اجفل أدهم من شروده الخبيث حين شعر بحركتها خلفه ٣ نقطة التفت لها وابتسم اقترب منها خطوتين وكان امامها كوب وجهها بين كفيه يتمتم في مرح :
, - 3 إيام بقنع في البرنسيسة مايا انها تخرج من اوضتها ٤ نقطة يلا يا بيبي محضرلك ليلة مش هتنسيها ابدااا
,
, ارتسمت ابتسامة حزينة علي شفتيها تنظر له في عشق ٣ نقطة امسك ذراعها يلفه حول ذراعه من الجيد أن حمزة لازال في الشركة ٣ نقطة اخذها في سيارته متجها بها الي ملهي ليلي شهير ٣ نقطة التفت له ترفع حاجبيها متعجبة تسأله :
, - هنروح ديسكو بجد ٣ نقطة أنت عمرك ما وافقت اني أروح هناك
,
, ابتسم ابتسامة شيطانية علت ثغره ٤ نقطة ليمد يده يمسك كف يدها يرفعه الي فمه يقبله ٤ نقطة يغمغم في نعومة سامة :
, - طبعا أخاف عليكي تروحي لوحدك انما أنا دلوقتي معاكي ٣ نقطة أنا عايزك تسيبلي نفسك الليلة خالص ٤ نقطة هعيش ليلة ولا في الاحلام
,
, ارتسمت ابتسامة واسعة عاشقة علي شفتيها تحرك رأسها إيجابا سريعا ٤ نقطة دقائق ووصل بها أمام الملهي ٣ نقطة نزل من السيارة التف حولها يفتح لها الباب لتنزل هي وضعت يدها في يده تتجه بصحبته الي الداخل ٤ نقطة اصطحبها الي أحدي الطاولات ٣ نقطة لتتوسع عينيها بانبهار تشاهد ما يحدث ٣ نقطة بينما ينظر هو لها يبتسم في شر ٤ نقطة بحث بعينيه عن ذلك الشاب ليجده هنا ٣ نقطة غمز له بطرف عينيه ليفهم الشاب اشارته يحرك رأسه إيجابا ٤ نقطة عاد هو بظهره للخلف يغمض عينيه يعلو ثغره ابتسامة خبيثة ٤ نقطة لحظات واتي النادل يضع امامها كوب عصير فراولة ٣ نقطة وامامه كوب عصير برتقال ٤ نقطة اعتدل حمزة جالسا يمد يده لها بالكوب لتبتسم له في براءة التقطت الكوب منه ترتشف منه وهو يراقبها دقائق مرت أن تبدأ هي تشعر بدوار حاد يعصف برأسها مالت بجسدها للخلف تنظر له بالكاد تفتح مقلتيها تهمس بصوت خفيض متعب :
, - ااادهم أنا دايخة اوي ٤ نقطة تعالا نر
,
, ولم تكمل اغمضت عينيها رغما عنها تسقط نائمة خرجت من بين شفتيه ضحكة خبيثة يتحسس بكفه وجهها لتسود عينيه حقدا ٣ نقطة مال يحملها بين ذراعيها يخرج بها من المكان الي سيارته ٤ نقطة غرفة الفندق المجاورة التي حجزها قبلا ٣ نقطة دخل بها الي الغرفة يضعها برفق علي الفراش لتتوسع ابتسامته يعلو ثغره ابتسامة شيطانية يشرع في خلع ثيابه ٤ نقطة مشهد يحدث ويتكرر ٣ نقطة باختلاف التفاصيل هنا الشيطان انتصر ٤ نقطة ربح جولته وانتصر في حربه ٤ نقطة ابتعد أدهم عن مايا يلهث بعنف ينظر لبقعة الدماء الحمراء التي غزت الفراش ٣ نقطة ليلتقط هاتفه يلتقط عدة صور له بصحبة مايا يرسلها لحمزة بعدها جملة
, « ددمم بنتك قصاد ددمم ابويا اللي أنت قتلته ٣ نقطة حقك ما تسيبهوش ابدا ٣ نقطة دا كلامك وأنا خدت حقي »
,
, ارسل الرسالة لحمزة ليعاود النظر لتلك النائمة ٣ نقطة لا تدري ببشاعة ما حدث ٣ نقطة امسك زجاجة مياة جوارها يرش منها القليل علي وجهها لتبدأ شيئا فشئ فتح عينيها ٤ نقطة ابتسمت في وهن ما أن وقع عينيها علي وجهها ٣ نقطة حاولت أن تتحرك لتصرخ فزعة حين رأت جسدها العاري شدت الغطاء تخبئ جسدها به تتلفت حولها في فزع وقعت عينيها علي بقعة الدماء لتتوسع عينيها في فزع ٣ نقطة التفت برأسها ناحية ادهم تحرك رأسها نفيا بعنف عقلها ينفي مجرد الفكرة انهمرت دموعها تصرخ باكية :
, - لالالا ٣ نقطة دا كابوس اكيد كابوس إنت ما تعملش كدة يا أدهم ٣ نقطة صح صح أنت ما تأذنيش كدة ٣ نقطة ما ترد عليا ٤ نقطة أنت ساااااااكت لييييييه
,
, لا لا لاء أنا مش خاين ٣ نقطة انا ما آذيهاش ٣ نقطةفتح عينيه سريعا بعد أن كون المشهد كامل في عقله ٣ نقطة شعر بحقارة ما كاد يفعل ٤ نقطة انتفض يعتدل في جلسته ليجد النادل يضع أمامها كوب عصير الفراولة كادت مايا أن تلتقطه ليدفعه أدهم من يدها بعنف سقط ارضا يتهشم الي فتات لتلتف له توسعت عينيها في دهشة :
, - في ايه يا أدهم ٣ علامة التعجب
,
, دون كلمة قام سريعا يجذب يدها خلفه ٤ نقطة يتوجه بها الي سيارته يردف محتدا :
, - يلا هنمشي دا مش مكانك ٣ نقطة ولا مكاني ٣ نقطة يلااااا
,
, فتح باب سيارته يدفعها داخلها بعنف ليقفز خلف المقود يقود بجنون تلك المشاهد التي نسجها عقله تتراقص امام عينيه شيطان يغويه لأن يكمل خطته الدنيئة ٤ نقطة هي تحاول فقط أن تفهم ما يحدث :
, - في ايييه يا أدهم ٣ نقطة شوية هنخرج وشوية تشدني وهنروح ٣ نقطة ودا مش مكانك ٣ نقطة في ايه ما تفهمني
,
, حرك رأسه نفيا بعنف يتنفس بحدة يصيح غاضبا :
, - مش خاين أنا مش خاين ٣ نقطة هو قتله لكن أنا ما اقدرش اقتلك
,
, قطب جبينه تنظر له متفجاءة ماذا يقصد أدهم ٣ نقطة هل حقا كان يريد قتلها .. ما إن وصلا الي المنزل ٣ نقطة دخل فقط يريد أن يهرب الي غرفته يختبئ تحت غطاء فراشه يبكي ٣ نقطة ما إن فتح باب المنزل ٤ نقطة رأي حمزة يجلس علي مقعد في منتصف الصالة يضع قدما فوق أخري ينظر له بحدة يكاد يحرقه بنظراته ٤ نقطة هب واقفا تقدم ناحيتهم يجذب مايا بعيدا عن أدهم ليهوي بكفه بعنفه علي وجه الاخير صفعة قاسية ٣ نقطة شهقت مايا مرتعدة مما حدث ٣ نقطة بينما اخفض أدهم رأسه ارضا خاصة حين صدح صوت حمزة الغاضب :
, - ايييه ما كملتش خطتك ليه ٤ نقطة رميت من ايديها الكوباية ليه ٤ نقطة اطلع برة بيتي ٣ نقطة أنا ربيت تعبان ٣ نقطة لما فكر يلدغ ٣ نقطة لدغ أبوه اللي رباه ٣ نقطة برررة اطلع برررة
,
, رفع أدهم وجهه له عينيه حمراء دموعه تهبط بلا توقف نظر لحظات ليتفجر صائحا :
, - أنت قتلت أبويا ٤ نقطة أنت اللي قتلته ٣ نقطة أنا بس كنت عايز أخد حقي بس ما قدرتش ٣ نقطة ما قدرتش ااذيها ٤ نقطة أنا بحبها
,
, صدمة عصفت بعقل تلك المسكينة والدها من قتل والده ٣ نقطة نظرت لوالدها فزعة ليترك حمزة يدها توجه ناحيته وقف أمامه مباشرة يعقد ذراعيه أمام صدره يتشدق ساخرا :
, - غبي وهتفضل غبي ٤ نقطة أنا عرفت انك بتدور ورا أهلك ٣ نقطة أنا اللي بعتلك الواد يقولك أن أنا السبب في موت أبوك
,
, توسعت عيني أدهم في صدمة ليحرك حمزة رأسه إيجابا ٤ نقطة يردف ساخرا :
, - ابوك هو السبب في موته يا بشمهندس ٤ نقطة ابوك كان شغال عامل بنا في الشركة ٣ نقطة كان بيشارك في بني الشركة ٣ نقطة في يوم جالي تقرير من الصيانة أن الحبال اللي بيستخدموها العمال عشان يطلعوه للادوار العالية محتاجة تتغير وما حدش يستخدمها ٣ نقطة جريت علي الشركة والحمد لله كان لسه ما حدش بدأ شغل ٣ نقطة والكل يشهد حذرتهم بدل المرة عشرة ما حدش يستخدم الحبال ٣ نقطة اشتغلوا في الدور الأرضي بس ٤ نقطة وكل العمال شهدوا علي كلامي ٣ نقطة ابوك بقي **** يرحمه قرر يعمل فيها شجيع السيما ٣ نقطة ويطلع بالحبال ٣ نقطة العمال حذروه بس هو ما سمعش الكلام ٤ نقطة الحبال اتقطعت بيه ووقع ميت ٤ نقطة لان في شهود اني بلغت العمال ٣ نقطة وشهادة العمال اللي حذروا أبوك ٣ نقطة ما كنش فيه قضية اصلا ٣ نقطةومع ذلك كان الذنب هيموتني ٣ نقطة لما عرفت أن عنده ابن صغير 3 سنين وودوه الملجئ ٣ نقطة كنت بدفع فلوس كتير اوي لمديرة الملجئ عشان يعملوك أحسن معاملة ٣ نقطة لما مايا ماتت قولت عمري مش مضمون أنا لازم اتبني *** يكون سند لأخته لو حصلي حاجة ٣ نقطة ساعتها إنت اول واحد جه في بالي ما اترددتش لحظة جريت جري علي الملجئ واتبينتك ٣ نقطة كنت عاوز اعوضك بكل الطرق عن موت أبوك ٣ نقطة ودا كان جزاتي ٣ نقطة لما عرفت انك بتدور علي اهلك .. بعتلك طرف الخيط ٣ نقطة وقولت ابني هيدور ويعرف الحقيقة كلها ٤ نقطة ابني كان عايز يدمر أبوه ٣ نقطة يغتصب بنتي ٣ نقطة
,
, سقط أدهم علي ركبتيه أرضا يهجش في البكاء كطفل صغير مذنب ٤ نقطة رفع وجهه ينظر لحمزة يهمس من بين شهقاتها العنيفة :
, - سامحني يا بابا ٣ نقطة سامحني شيطاني كان عاميني ٤ نقطة أنا آسف ٣ نقطة سامحني
,
, ابتعد حمزة للخلف ينظر لادهم في حدة قلبه يكاد يتفتت من الألم ارتدي قناع من الجليد علي قسمات وجهه يردف في برود :
, - أدهم وحيد سليمان ٣ نقطة دا اسمك الحقيقي اللي كنت عايز تعرفه ٣ نقطة اطلع برة بيتي ٣ نقطة تقديرا بس أنك ما اذتش مايا ٣ نقطة هوديك بنفسي لجدتك في مصر
,
, هب أدهم واقفا سريعا يحرك رأسه نفيا توجه ناحيته يردف راجيا :
, - بابا سامحني أنا آسف
,
, اشار له حمزة بيده أن يتوقف ٣ نقطةاشار بسبابته لباب منزلهم يصيح غاضبا :
, - قولتلك أنا مش أبوك ٣ نقطة امشي اطلع برة يلا بررررررررة ٤ نقطة

الجزء الخامس والخمسون


دوامة عنيفة قاسية ألقوها داخلها ٤ نقطة كلمات مبعثرة تتطاير في جسدها كالزجاج ٣ نقطة تشل عقلها حتي عن التفكير جمل كثيرة تتصارع في رأسها « أدهم يبحث عن والده ٣ نقطة أدهم يظن أن والدها قتل والده ٣ نقطة والد أدهم قتل نفسه ٣ نقطة أدهم كان يود إيذائها .. اغتصابها ٣ نقطة ولكنه تراجع لم يفعل ٣ نقطة الآن فقط فهمت لما جذبها بتلك الطريقة يهرب بها من الملهي ٣ نقطة كان يهرب من شيطان يوسوس له بالجحيم ٣ نقطة كلماته التي ظل يرددها طوال الطريق ٣ نقطة ليس بخائن ٤ نقطة وضعت يديها تمسك رأسها تشعر بعقلها سينفجر ٣ نقطة انتفضت فزعة كمن لدغها عقرب حين صدحت جملة والدها :
, - قولتلك أنا مش أبوك ٣ نقطة امشي اطلع برة يلا بررررررررة ٤ نقطة
, انتفضت سريعا تمسك بيد والدها انفجرت دموعها تتوسله راجية :
, - لا يا بابا عشان خاطري ٣ نقطة عشان خاطري أدهم ما اذنيش ٣ نقطة هو بيحبني وأنا كمان بحبه ٣ نقطة بحبه اووووي ٣ نقطة
,
, توسعت عيني حمزة ٣ نقطة صدمة زلزلت كيانه ابنته تحبه ٣ علامة التعجب ٣ نقطة تذكر جملة أخيه حين حذره
, « النار اللي عندك مش نيران صديقة يا حمزة »
, كان أعمي لم يري ما رآه حتي أخيه ٣ نقطة ابنته تحب أخيها كما فرضه هو أن يكن أخيها ٣ نقطة جف لعابه ينظر لها فزعا لتحرك رأسها إيجابا بتلهف :
, - أنا عارفة أنه مش اخويا سمعتك وأنت بتتكلم مع عمي كنت أنا في ثانوي ٣ نقطة وساعتها كنت فاكرة نفسي مريضة ٣ نقطة أنا حاسة بمشاعر حب ناحية اخويا ٣ نقطة كان دايما في حاجة جوايا بتحسسني اننا مش اخوات ٣ نقطة أدهم عمره ما خان ثقتك ٣ نقطة بيخاف عليا حتي من نفسه ٣ نقطة سامحه يا بابا عشان خاطري ٣ نقطة
,
, في تلك اللحظات التي لا يحسد حمزة عليها ٣ نقطة يشعر بأنه كان اكبر مغفل في العالم ٣ نقطة جمع تحت سقف واحد عاشقين برباط محرم فرضه هو ٣ نقطة يعذب به الجميع ٣ نقطة لم تقدر قدميه علي الوقوف اكثر تهاوي علي المقعد خلفه ٣ نقطة عينيه متسعه علي آخرها ينظر لنقطة ثابتة في الفراغ عقله يصرخ متألما :
, - بيحبوا بعض ٤ نقطة يعني ايه ٣ نقطة خالد كان عنده حق ٣ نقطة وأنا اللي بقوله أنا واخد بالي كويس ٣ نقطة طلعت مغفل حمار ٤ نقطة
,
, في تلك اللحظات التفت أدهم ليغادر لتتوسع عيني مايا فزعا ٣ نقطة هرولت ناحيته تعترض طريقه تصيح وهي تبكي :
, - لا يا أدهم ما تمشيش عشان خاطري ٣ نقطة هو بابا بس زعلان منك وهيصالحك تاني ٣ نقطة فاكر لما كنت بقولك أنا بغير منك ٣ نقطة بابا بيحبك اكتر مني ٣ نقطة هو بيحبك و**** ٣ نقطة ما تمشيش يا أدهم وحياتي عندك
,
, أخفض رأسه ارضا تنهمر دموعه يشعر بالاشمئزاز من نفسه ٣ نقطة تمر سنوات عمره امامه كشريط سريع متتالي ٣ نقطة منذ أن كان طفلا الي أن بات ما هو عليه اليوم رجل ناجح ٣ نقطة خائن !! وحين قرر الخيانة خان من أعطاه الحياة الكرامة ٤ نقطة رفع وجهه ينظر لتلك الواقفة امامه ليخرج صوته ضعيفا ممزقا :
, - سامحيني يا مايا شيطاني حاول يغلبني ٣ نقطة بس الحمد لله اني ما اذتكيش ٣ نقطة ساعتها ما كنتش هسامح نفسي ابدا ٤ نقطة صدقيني انتي تستاهلي حد انضف ٤ نقطة واحد ما يخونش ٣ نقطة واحد مش غبي ما يقعش نفس وقعتي دي ٣ نقطة ما يعضش الايد اللي طول عمرها بتطبطب عليه
,
, حركت رأسها نفيا دموعها المختنقة قيدت لسانها عن النطق بحرف واحد ٤ نقطة تحرك هو يتجاوزها ليغادر ليسمع صوت حمزة يصدح من خلفه في حدة :
, - استني عندك يا بيه
,
, تصنم وقف مكانه كأنه فقط صنم من حجارة ٣ نقطة التفت ناحية حمزة يخفض رأسه أرضا لا يجرؤ حتي علي النظر في وجه ابيه بعد ما فعل ٣ نقطة توجه حمزة ناحية مايا يمسك بكف يدها يبعدها عن أدهم وقف ينظر لكل منهما في غيظ نظر لمايا يصيح فيها غاضبا :
, - اطلعي علي أوضتك حضري شنطتك ٣ نقطة يلااا
,
, حاولت أن تقل شيئا لينظر لها غاضبا تحتد نبرته أكثر :
, - أنا مش قولت يلااا ٣ نقطة يلااا
,
, هرولت سريعا تجر ساقيها المخدرة الي أعلي تدعو فقط أن لا يطرد أبيها أدهم من حياتها ٣ نقطة وقف حمزة أمام أدهم يعقد ذراعيه أمام صدره دمائه تشتغل غاضب كلمة قليلة عن ذلك الشعور البشع الذي يفتت خلايا جسده ٤ نقطة زفر أنفاسه المشتعلة يغمغم بكلمات مقتضبة للغاية :
, - علي أوضتك ٣ نقطة توضب شنطتك عشان هننزل مصر في اول طيارة ٤ نقطة آخر محطة ليك معايا اني هوديك لحد جدتك في مصر ٣ نقطة غير كدة ما فيش
,
, اقترب منه خطوتين يقبض علي تلابيب ملابسه يشهر سبابته أمام وجهه يزمجر غاضبا :
, - واياك تقرب من مايا ٣ نقطة فاهمني طبعا
,
, دون أن يرفع وجهه حرك رأسه إيجابا كطفل صغير مذنب ٣ نقطة ليلفظه حمزة بعيدا عنه ٣ نقطة توجه أدهم الي غرفته بينما ٣ نقطة وقف هو بالكاد يمنع نفسه من أن يعود في قراره ويبقي طفله معه لآخر انفاسه ٤ نقطة تنفس بعنف يلتقط هاتفه يحجز تذاكر لرحلة بعد ساعتين علي الأكثر متجهه الي مصر ٤ نقطة اغلق الخط ٣ نقطة ليتصل برقم أخيه دون أن يعطيه فرصة للرد غمغم بصوت حزين بائس :
, - جهز ورق أدهم هنبقي عندك الصبح ٤ نقطة أنا كويس يا خالد ٣ نقطة سلام
,
, أغلق الخط ليتوجه الي غرفة مكتبه صفع الباب خلفه ليرتمي مع اول مقعد قابله اخفي وجهه بين كفيه يبكي ٣ نقطة تنساب دموعه تغرق وجهه ٤ نقطة ألم قاسي يعتصر قلبه ٣ نقطة
,
, ظل يتجول بسيارته بلا هدف الي أن انتصف الليل ٣ نقطة وقف بسيارته اخيرا في حديقة منزله ٣ نقطة تنهد يحاول أن يسكت عقله ولو قليلا ٣ نقطة اغمض عينيه يحاول الاسترخاء ليفاجئه رنين هاتفه ٣ نقطة لينا اتصلت به اكثر من ألف مرة ولكن تلك المرة كان أخيه التقط الهاتف سريعا يفتح الخط يدعو فقط ان يكن الأمر مر علي خير ٣ نقطة قبل أن ينطق بحرف سمع صوت أخيه المتألم :
, - جهز ورق أدهم هنبقي عندك الصبح
,
, انتفض يعتدل في جلسته تري ماذا حدث ٣ نقطة خطة حمزة الغربية علي ما اثمرت في النهاية ارتعد قلبه من صوت أخيه ليسأله متلهفا :
, - أنت كويس يا حمزة صوتك ماله حصل ايه يا ابني طمني
,
, جملة واحدة هي ما سمعها من اخيه وبعدها اغلق الخط ٤ نقطةليبعد هو الهاتف عن أذنه تنهد يلتقط أنفاسه المنهكة لينزل من سيارته توجه لداخل منزله يفتح الباب بمفتاحه ٤ نقطة كان يظن انهم ناموا جميعا ٣ نقطة وجد ابنته تجلس علي الأريكة تنتظره ٣ نقطة وقفت سريعا ما أن رأته تبتسم متوترة اقترب هو يتوجه مباشرة الي غرفته لتعترض طريقه ابتسمت تغمغم في ارتباك :
, - مساء الخير يا بابا ٣ نقطة هو أنا ممكن اطلب من حضرتك طلب
,
, ابتسم ساخرا ٣ نقطة يعرفها جيدا لا تصبح بذلك الكم من التهذيب الا حين ترغب في شئ ٣ نقطة حرك رأسه نفيا بهدوء تام ٤ نقطة لتقطب جبينها مغتاظة ٣ نقطة تجاهلت رفضه لتبتسم ابتسامة واسعة تردف سريعا :
, - حضرتك اكيد عارف إني سحبت ورقي من كلية طب ٣ نقطة أنا كنت عايزة اقدم في كلية إدارة أعمال اللي هي كلية (٥ نقطة) الخاصة ٣ نقطة كلمت الشؤون بتاعتهم في فون يعني فقلولي ما ينفعش اقدم دلوقتي عشان الترم الأول قرب يخلص ولازم استني للسنة الجاية ٣ نقطة بس اكيد يعني الوضع هيختلف لو حضرتك اتدخلت في الموضوع
,
, ظل ينظر لها للحظات نظرات فارغة زجاج عينيه لا يعكس روحه المتعبة ٣ نقطة مد يده يربط علي وجهها برفق لتبتسم في أمل ٣ نقطة سرعان ما اندثرت ابتسامتها حين سمعته يردف في هدوء تام :
, - خلي اللي سحبلك ملفك من الكلية الأولي يقدمه في الكلية التانية ٣ نقطة تصبحي علي خير
,
, توسعت عينيها في دهشة الجمت لسانها ٣ نقطة تحرك والدها يغادر متوجها الي غرفته ٤ نقطة لتشد علي اسنانها في غيظ ٣ نقطة تفكر كيف ستحل تلك المعضلة ٤ نقطة بينما توجه خالد بخطي بطيئة الي غرفته ٤ نقطة فتح بابها الي الداخل توجه يغلق الباب خلفه ٣ نقطة في لحظة وجد لينا تندفع ناحيته تتعلثم من شدة قلقة :
, - كنت فين يا خالد قلقتني عليك اتصلت بيك مليون مرة ٣ نقطة ومحمد قالي أنك مشيت من الشغل من بدري ٣ نقطة وعلي قالي أنك مش في الشركة ٣ نقطة أنا حتي اتصلت عند مامتك بس الممرضة قالتلي أنك ما جتش أصلا ٤ نقطة أنت كويس كنت هموت من الخوف عليك
,
, تجاوزها وهي تتحدث يتوجه الي دولاب ملابسه أخذ بعض الملابس ليتوجه الي المرحاض يغلق الباب خلفه ٣ نقطة توسعت عينيها تفغر فاهها تردف في حنق :
, - ولا كأني بتكلم ٣ نقطة اوووف بقي ٣ نقطة قلبته وحشة ورخمة
,
, وقفت تنتظره إلي أن خرج من المرحاض يتوجه الي مرآه الزينة يمشط شعره ٣ نقطة رسمت ابتسامة صغيرة علي شفتيها تحركت ناحيته .. جذبت المقعد الصغير تقف فوقه تلتقط فرشاة الشعر من يده تمشط بها خصلات شعره بينما وقف هو صامتا في جمود .. حاولت تفتيت ذلك الجليد لتبتسم تردف متدللة :
, - تعرف أن شكلك كدا احلي بشعرك الأبيض في اسود دا ٤ نقطة بص أنا شعري لسه زي ما هو ٣ نقطة فاكر لما كنت بقولك ان تيتا **** يرحمها كانت بتقولي أن شعري عامل الشمس ٣ نقطة في ألوان الشمس من الشروق للغروب
,
, كانت فقط ترغب أن تراه يبتسم ولو ابتسامة صغيرة ٣ نقطة ولكن علي العكس بقيت تعابيره جامده تماما تنهدت حزينة لتمد يديها تكوب وجهه بين كفيها تبتسم له في حنان تهمس :
,
, - خالد ٣ نقطة أنا عارفة أنك زعلان ٣ نقطة بس أنا ما حسبتهاش كدا صدقني ٣ نقطة أنا بس كنت خايفة علي بنتي ٣ نقطة دا حقي يا خالد ٣ نقطة دي بنتي الوحيدة يا خالد ٤ نقطة
,
, لم يعطيها الفرصة لتكمل ابعد كفيها عن وجهه يتوجه الي فراشه تمدد عليه يجذب الغطاء لينام ٣ نقطة تنهدت مغتاظة من تجاهله٣ نقطة لتقترب من فراشه جذبت الغطاء عنه بحدة تهتف حانقة :
, - ماشي ما تكلمنيش ٣ نقطة بس قوم كل ٣ نقطة أنت ما كلتش حاجة من الصبح
,
, جذب الغطاء يوليها ظهره يتمتم بجملة واحدة :
, - كلامك شبعني !!
,
, وقفت للحظات تحرك ساقها اليسري في عصبية لترتسم علي شفتيها ابتسامة ماكرة ستتدلل كما كانت تفعل وهي صغيرة .. توجهت للجانب الآخر من الفراش .. لتندث سريعا بين ذراعيه تسند رأسها علي صدره حاول إبعاده عنه لتتشبث بملابسه تحرك رأسها نفيا بعنف :
, - ابدا ابدا مش هتبعد ابدا
,
, تنهدا ضجرا منها ينظر لها .. نظرة معاتبة فارغة ٣ نقطة ليغمض عينيه يتصنع النوم .. لتمد هي يديها تقرص خديه بخفة امسكت وجنتيه ترفعهما لاعلي لترسم ابتسامة علي وجهه الصامت ٣ نقطة ابتسمت تضحك بخفة لتفتح فمه برفق تنظر لاسنانه لتهمس بخفوت وهي تضحك :
, - عندك أنياب هو أنت اصلا vampire
, تجهمت ملامحها في غيظ حين سمعته يتمتم ساخرا :
, - اعقلي ونامي لهسيبلك الأوضة واروح أنام في أوضة تانية
,
, ظل تتمتم حانقة منه تصدم رأسها بصدره في غيظ لحظات وبدأت تشعر بالنعاس يداهمها تمتمت بصوت خفيض قبل أن تغلق عينيها :
, - ما تزعلش مني٣ نقطة أنت عارف اني بحبك اوي
,
, لحظات وغطت في نوم عميق ٣ نقطة ليفتح هو عينيه ارتسمت ابتسامة صغيرة علي شفتيه يريح رأسها جيدا علي صدره يقبل جبينها ٤ نقطة جذب الغطاء يدثرها به ليغمض عينيه يستسلم للنوم ٣ نقطة لترتسم ابتسامة صغيرة ماكرة علي شفتيها تغمر وجهها في صدره
,
, تعلن شركة مصر للطيران عن وصول الرحلة رقم 854 القادمة من مطار دبي الدولي ٤ نقطة كانت لا تزال الساعة السابعة صباحا حين وصلت الطائرة مشهد تكرر من قبل ٣ نقطة ولكن باختلاف كبير ٣ نقطة فثلاثهم والصمت رابعهم ٣ نقطة لا أحد يتحدث او حتي ينطق بحرف واحد ٣ نقطة حمزة يمسك بيد مايا يسير في المقدمة ٣ نقطة وادهم يسير خلفهم ٣ نقطة مايا تلتفت برأسها للخلف كل لحظة واخري لتتأكد فقط أن يسير معهم حتي لو في الخلف ٣ نقطة أنه لم يتركهم ٣ نقطة سيارة بها سائق بعثها عمها لتكن في انتظارهم ٣ نقطة جلست مايا جوار والدها في الخلف وجلس أدهم في الأمام جوار السائق .. ولا يزال الصمت كطير جارح يحذرهم من النطق بحرف واحد ولكن الصمت الظاهر يخفي خلفه ملحمة تصرخ في قلب وعقل كل منهم ٣ نقطة أدهم يفكر حياته انقلبت رأسا علي عقب بسبب غبائه هو حقا لا يهتم لا بالمال لا بالسيارة لا بالمركز ٣ نقطة هو خسر والده وحبيبته ٣ نقطة يفكر حقا في الانتحار لينهي ذلك العذاب ٣ نقطة
,
, حمزة قلبه يصرخ يرفض إبعاد طفله عنه ٣ نقطة يحارب قرار عقله الثائر ٤ نقطة كيف سيقصيه بعد كل تلك السنوات التي شب فيها منذ أن كان طفلا الي أن صار ذلك الرجل اليافع الذي يجلس في المقعد أمامه
,
, مايا ٣ نقطة بالكاد تمنع دموعها ٤ نقطة خائفة تري ما سيفعل والدها ٣ نقطة من الجيد أنه لم يبعد أدهم ٣ نقطة ترتعد من القادم ٣ نقطة
,
, ما إن اقتربوا من منزل عمها اخرج حمزة هاتفه يطلب رقم أخيه
,
,
, في فيلا خالد السويسي
, تملمت لينا منزعجة بين احضان خالد وصوت هاتفه يتكرر بشكل مزعج ٣ نقطة فتحت عينيها متأففة تحرك جسد خالد تهمس بصوت ناعس متحشرج :
, - خالد يا خالد ٣ نقطة خالد موبايلك بيرن سكته
,
, بالكاد فتح عينيه مد يده علي الطاولة الصغيرة خلفه يبحث عن الهاتف التقطه يرفعه أمام عينيه ينظر لاسم المتصل في ذلك الوقت المبكر ٤ نقطة اعتدل في جلسته يفتح الخط سريعا حين ابصر رقم أخيه ليهتف سريعا متلهفا :
, - خير يا حمزة انتوا كويسين
,
, قامت لينا تجلس جواره تفرك عينيها ناعسة تنظر له تقطب جبينها متعجبة ما به حمزة ٣ نقطة ولما خالد قلق عليه لتلك الدرجة ٣ نقطة بدأت بيديها تلملم خصلات شعرها المبعثرة من أثر النوم لتسمعه يهتف بتلهف :
, - أنت تحت يعني طب أنا نازلك
,
, قالها ليهب من فراشه سريعا ارتدي خفه المنزلي يتحرك لخارج الغرفة لتتثأب هي ناعسة ٣ نقطة تحركت من الفراش متجهه الي شرفة غرفتهم لتري البوابة الكبيرة تُفتح وسيارة حمزة تدخل للبيت ٣ نقطة تري ما سر تلك الزيارة الباكرة
,
, في الأسفل وقفت سيارة حمزة في الحديقة ليلتفت برأسه إلي ابنته يحادثها باقتضاب :
, - يلا يا مايا انزلي
,
, اضربت حدقتيها تنظر لوالدها تارة ولادهم تارة أخري ٣ نقطة ازدردت ريقها تحرك رأسها نفيا تهمس متوترة خائفة :
, - طب وأنت وأدهم مش هتنزلوا معايا
,
, حرك حمزة رأسه نفيا نظر لابنته في حدة ليردف في حزم قاطع :
, - أدهم هيرجع لأهله ٤ نقطة يلا انزلي
,
, توسعت عينيها فزعا لتأخذ دموعها اشارة البدا انهمرت كفضيان طال حبسه فقط تحرك رأسها نفيا تنفي ما يقول والدها ٣ نقطة يريد إبعاده عنها ٣ نقطة إبعاد روحها العاشقة عن قلبها النابض بعشقه لا وألف لا لن تسمح بذلك .. امسكت يد والدها تتوسله باكية :
, - لا يا بابا عشان خاطري ٣ نقطة أنا عارفه أنه غلط بس كلنا بنلغط ٣ نقطة احنا بني آدمين ٣ نقطة دا ابنك ٣ نقطة دا أنا كنت بغير منه وأنا صغيرة ٣ نقطة ليه دلوقتي عايز تبعده ٣ نقطة حرام عليك
,
, قبض حمزة علي ذراعي مايا يصيح فيها غاضبا :
, - ابني مش هيحب بنتي حب من النوع دا ٣ نقطةوأنا مش بقرون عشان اسيبكوا عايشين تحت سقف واحد وكل واحد بيحب التاني ٤ نقطة دا غير غلطة البيه ٣ نقطةاللي مالهاش اي غفران عندي ٤ نقطة اتفضلي انزلي يلااااا يا مايا
,
, حركت رأسها نفيا بعنف ترفض التحرك ليفتح حمزة الباب المجاور له نزل من السيارة يجذبها من الخارج ٣ نقطة وجد اخيه يقف خارجا ينتظرهم ليدفع مايا ناحية خالد يهتف فيه محتدا :
, - خلي بالك منها علي ما اجي
,
, انفطر قلب خالد علي تلك الباكية تحاول التخلص من ذراعيه تصيح باسم أدهم :
, - ااادهم ٤ نقطة لا يا باااابااا عشان خاطري ما تبعهدوش ٣ نقطة اااادهم ٣ نقطة
,
, توجه حمزة الي مقعد السائق يدير محرك السيارة ينطلق بها للخارج آخر ما رأته ابتسامة أدهم الباهتة التي ودعها بها للأبد ٤ نقطة
,
, التفت لعمها تقبض علي تلابيب ملابسه تصرخ بنبرة ذبيحة معذبة :
, - لييييه ما سبتنيش اروحله .هيبعده عني مش هشوفه تاااااني ٤ نقطة لييييه
,
, ابتسم خالد في هدوء يكوب وجهه مايا بين كفيه يمسح دموعها بسبابتيه يهمس لها في هدوء ماكر :
, - أدهم حمزة السويسي ٣ نقطة مايا حمزة السويسي ٣ نقطة تفتكري دول ينفعوا يتجوزوا ٣ نقطة نروح للمأذون نقوله عايزين نجوز الإتنين دول ٤ نقطة هيقيم علينا الحج ونبقي نستاهل ٣ نقطة ابوكي رجع أدهم لاسمه وحياته الحقيقة ٣ نقطة وما تقلقيش هتفضل عيني عليه ٣ نقطة وشوية وابوكي هيصفاله ٤ نقطة وساعتها لما يجي يتقدم المأذون هيقول بارك **** لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير وأنا اللي هشهد علي الجوازة دي
,
, ارتمت بين أحضان عمها تبكي بعنف تهمس من بين شهقاتها القاسية :
, - مش هقدر اعيش من غيره ٣ نقطة هيوحشني اوي أوي ٣ نقطة أنا بحبه أوي
,
, ضحك خالد يصدم مايا علي رأسها بخفة يغمغم في مرح باهت :
, - يا بت أنا عمك مش صاحبتك يخربيت جنانك ٣ نقطة العار والتار ٤ نقطة تعالي يا حبيبتي النهاردة بس هسيبك تنامي في حضن انطي لينا ٤ نقطة بعد كدة هعلقك لو لقيتك نايمة في حضنها
,
, لم تقدر شفتيها حتي علي الابتسام فقط تحركت بقلب مكدوم روح معذبة تنزف بصحبة عمها الي أعلي تنظر خلفها بين ثانية وأخري عل والدها يعد في قراره ٣ نقطة اخذها خالد الي غرفته فتح بابها يبحث عن لينا ٤ نقطة خرجت لتوها من المرحاض لتتوسع عينيها فزعا حين رأي مايا تبكي بتلك الشكل ٣ نقطة هرولت ناحيتها تضم لصدرها تسألها فزعة :
, - مالك يا حبيبتي ٣ نقطة حصل ايه يا خالد مايا بتعيط كدة ليه
,
, حرك رأسه نفيا في خفة ينظر للفتاة مشفقا علي حالها تنهد يهمس بصوت خفيض متعب :
, - نيميها في حضنك وخليكي جنبها
,
, ربت برفق علي رأس إبنه أخيه ليتركهم ويخرج من الغرفة ٣ نقطة يدور فكره في محور فكرة واحدة حمزة الآن بالطبع يتعذب مما حدث
,
, بدأت السيارة تخرج من تلك المنطقة الراقية شوارع كثيرة تخوضها السيارة وسط صمت أدهم وحمزة ٤ نقطة وخاصة ذلك الأخير الذي يتفتت قلبه ٣ نقطة يعتصر المقود بين كفيه ٣ نقطة أدهم فقط ينظر من النافذة جواره تدمع عينيه ٣ نقطة يتذكر قديما حين كان يخطئ كان يعاقبه حمزة بحرمانه بإرساله إلي غرفته .. ولكن الآن خطأه اكبر بكثر فلم يرسله فقط الي غرفته بل اقصاه من حياته بأكملها ٤ نقطة دخلت الي سيارة الي حي شعبي كبير ٣ نقطة أمام عمارة سكنية مكونة من ثلاثة طوابق ومحل صغير اسفلها وقفت سيارة حمزة ٣ نقطة التفت أدهم برأسه في المكان ٤ نقطة لتقع عينيه علي سيدة مسنة تقف في ذلك المحل ٣ نقطة قسمات وجهها ضاحكة تلف حول رأسها **** أبيض كبير ترتدي جلباب أسود ٣ نقطة شعر ناحيتها بألفة لم يفهم سببها ٣ نقطة أجفل علي جملة حمزة التي نطقها في برود :
, - جدتك هناك اهي ٣ نقطة اسمها منيرة ٣ نقطة اتفضل خد شنطتك وأنزل
,
, التفت أدهم برأسه ينظر لوالده في رجاء صامت يشعر بأنه *** صغير في يومه الدراسي الأول ٣ نقطة حرك رأسه إيجابا يفتح باب السيارة ٣ نقطة يتوجه لصندوق السيارة يخرج حقائبه منها ٤ نقطة اغمض حمزة عينيه يطلق العنان لدموع عينيه ٣ نقطة يمسحها سريعا ٣ نقطة تحرك ينزل من السيارة يتوجه لذلك الدكان ٣ نقطة خطي لداخله حمحم يهتف بصوت هادئ :
, - السلام عليكم ٣ نقطة ازيك يا ست منيرة
,
, قطبت تلك السيدة المسنة جبينها تنظر للواقف امامها متعجبة حمحمت ترد تحيته :
, - وعليكم السلام ورحمة **** وبركاته ٣ نقطة خير يا بيه
,
, التفت حمزة برأسه ناحية أدهم يشير له بعينيه أن يتقدم ناحيتهم ٤ نقطة عاود النظر لمنيرة رسم ابتسامة خفيفة علي شفتيه يردف :
, - ابنك وحيد **** يرحمه كان سافر من سنين بلد عربي يشتغل فيها مش كدا ٣ نقطة
,
, اتسعت عيني السيدة في دهشة من ذلك الرجل وكيف علم حركت رأسها ايجابا تنظر له في حذر تردف :
, - ايوة يا بيه ٤ نقطة **** يرحمه ٣ نقطة مات وسابني في الدنيا لوحدي ٤ نقطة بس ربك ما بينساش حد ٥ نقطة المدير بتاعه **** يكرمه اشترالي البيت والمحل دا ٣ نقطة استرزق منه ٣ نقطة أنت مين يا بيه
,
, حرك حمزة رأسه نفيا بخفة يردف في هدوء :
, - ما سبكيش في الدنيا لوحدك ولا حاجة ٣ نقطة وحيد **** يرحمه كان عنده *** عمره 3 سنين لما مات اسمه أدهم
,
, ادمعت عيني السيدة تلقائيا لتكتسي الحسرة قسمات وجهها حركت رأسها ايجابا سريعا تهمس بنبرة متحشرجة باكية :
, - ايوة كان قالي أنه خلف وبعتلي صور ابنه وهو صغير بس لما مات انقطعت اخباره وما عرفتش اوصل لابنه حاجة من ريحته تعوضني عن فراقه
,
, حرك حمزة رأسه إيجابا ليتمزق قلبه حين امسك بيد أدهم يدفعه ناحية جدته يردف في هدوء زائف يحمل طيات من الألم تصرخ :
, - أدهم ابن ابنك وحيد يا ست منيرة ٣ نقطة أدهم وحيد سليمان
,
, شهقة عنيفة خرجت من بين شفتي منيرة تنظر للشاب الواقف أمامها في دهشة ٣ نقطة لهفة ٣ نقطة حذر ٣ نقطة شك ٤ نقطة أيمكن فقط أن تكن لعبة منهم ٣ نقطة ولكن لما ٣ نقطة السيارة التي يملكها ذلك الرجل بأموال لا تحصي ٣ نقطة أدهم حفيدها بعد كل تلك السنوات ٣ نقطة يقف أمامها ٤ نقطة مدت يدها تريد أن تتلمس وجهه لتبعدها سريعا قلبها يحثها لاختطافه بين أحضانها وعقلها لا يزال يشعر بالشك ٤ نقطة في تلك اللحظات وضع حمزة ظرف كبير علي الطاولة الصغيرة في المحل ٣ نقطة فتحته السيدة منيرة بحذر ٣ نقطة لتجد فيه شهادة ميلاد أدهم ٣ نقطةبطاقة وحيد ٣ نقطة وبعض متعلقاته كان منهم صورتها هي ووالده التي كان يحتفظ بها وحيد دائما في محفظته نظرت لحمزة في حذر ليردف الأخير :
, - أنا مدير وحيد **** يرحمه في الشغل ٣ نقطة أدهم السنين اللي فاتت كان تحت رعايتي ٣ نقطة وأهو كبر وبقي مهندس ٣ نقطة وعايز يرجع لأهله ٣ نقطة أنا كدة وصلت الأمانة عند إذنك يا ست منيرة
,
, التفت ليغادر لينتفض أدهم سريعا يهتف باسمه :
, - بابا !!
, وقف حمزة يشد علي يده بعنف يحاول تهدئة دقات قلبه الثائرة ٣ نقطة التفت ناحية أدهم يرسم ابتسامة باهتة علي شفتيه :
, - بابا ايه بقي خليك مع جدتك ٣ نقطة سلام يا أدهم
,
, قالها ليتقدم بخطي سريعة متلهفة الي سيارته يغادر المكان سريعا ٣ نقطة وقف أدهم ينظر في أثره يكاد يبكي كطفل صغير فقد والده للتو ٣ نقطة قبل أن يعي بمغادرة والده وجد تلك السيدة تندفع ناحيته تجذبه الي أحضانها تعانقها بعنف تهمس من بين شهقاتها المتقطعة :
, - الحمد لله يا رب الحمد لله ٣ نقطة حققت دعايا ٣ نقطة وشوفتك يا ابني قبل أموت ٣ نقطة واحش ستك يا قلب ستك ٣ نقطة دا أنت اللي باقيلي من ريحة الغالي ٤ نقطة اخوك من زمان هاجج وما بيجيش غير بطلوع الروح
,
, صدمة تليها اخري لديه شقيق أيضا ٣ نقطة ابعدته تلك السيدة عن أحضانها تتحسس قسمات وجهه برفق تنظر له بحنان ينهمر من مقلتيها ٣ نقطة أمسكت ذراعه تتحرك به لخارج المحل تردف متلهفة :
, - تعالا ٣ نقطة تعالا اطلع استريح ٣ نقطة أنا هعملك كل الأكل اللي تحبه قولي إنت تحب إيه وأنا هعملهولك ٣ نقطة وتحكيلي كل اللي حصل ٣ نقطة ونكلم اخوك الكبير يمكن يرضي يجي المرة دي ٣ نقطة **** يهديك يا مراد يا ابن وحيد ٣ نقطة و**** يا ابني هو طيب ٣ نقطة بس شيطان ركبه كدة ٣ نقطة اقوله يا ابني عيش عيشة أهلك يقولي واللي عايشين في قصور احسن مننا في ايه ٣ نقطة عايز ياخد بالشبشب علي وشه
,
, ارتسمت ابتسامة باهتة علي شفتيه ينظر لتلك السيدة ٤ نقطة جدته وطريقتها العفوية فئ الكلام ٣ نقطة ليجدها تصيح باسم احد الصبيان التي تلعب الكرة امامهم :
, - واد يا حمادة اقف في المحل علي ما اجي ٣ نقطة وأنا هديك كيس شيبسي كبير لما انزل
,
, ابتسم الفتي في سعادة يحرك رأسه إيجابا سريعا يندفع يقف في المحل ٣ نقطة أخذته توحيد تصعد الي الطابق الأول لا تتوقف عن الحديث :
, - البيت دا بتاعنا الدور الارضي عملاه مخزن للمحل ٣ نقطة والدور الاول عايشة فيه ٣ نقطة التاني والتالت بقي مأجراهم بردوا يجيبوا قرشين ٣ نقطة فوق السطوح بقي مربية فراخ وحمام وبط ٣ نقطة هدبحهم كلهم عشانك ٣ نقطة توقفت امام باب منزل ٣ نقطة باب رآه فقط فئ الأفلام القديمة ٣ نقطة لتفتحه بالمفتاح ٣ نقطة ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتيه يتذكر مفتاحه الإلكتروني الذي كان يفتح الباب ما أن يلامس سطح الشاشة المشفرة في برجهم الفاخر ٤ نقطة دخلت السيدة تتقدمه تجذب يده الي الداخل ٣ نقطة تتمتم فرحة :
, - خش يا أدهم ما تتكسفش يا ابني
,
, خطي لداخل المنزل ينظر لارجاءه ٣ نقطة منزل يختلف كل الاختلاف عن حياته في منزل والده ٣ نقطة ربما سيعتاد ٣ نقطة ربما ٣ نقطة لم يمر سوي القليل ويكاد شوقه لهم يفتت فؤاده المثقل ٣ نقطة التفت برأسه ناحية جدته يهمس بصوت ثقيل متعب :
, - أنا تعبان وعايز أنام
,
, ابتسمت الجدة في حنان تربت علي ذراعه برفق تجذبه خلفها الي ممر قصير فتحت باب غرفة لتدخل وهو خلفها ٣ نقطة تردف مبتسمة :
, - دي اعتبرها اوضتك يا سيدي نضيفة وزي الفل ٣ نقطة ريح ساعتين علي ما اعملك الأكل ..
,
, حرك رأسه إيجابا بالكاد ابتسم ٣ نقطة لتعاود هي النظر له بتلهف عاودت احتضانه في شوق تربت علي رأسه بحنو :
, - الحمد لله يا رب ٣ نقطة أنا مش مصدقة اني شوفتك بعد السنين دي كلها ٣ نقطة
,
, ابتعدت عنه تمسح دموعها نظرت له تبتسم لتخرج من الغرفة تغلق الباب خلفها ٤ نقطة وقف هو ينظر لتلك الغرفة للحظات ليرتمي بجسده علي الفراش يخفي وجهه في تلك الوسادة يسمح لدموعه بالانهمار
,
, في غرفتها ٤ نقطة كانت تغط في نوم عميق بعد ليلة من الأرق تفكر فيها لحل مشكلة الجامعة دون أن تصل لإجابة ٣ نقطة زفرت غاضبة من صوت رنين هاتفها التقطته تفتح الخط تتمتم حانقة :
, - ايوة مين علي الصبح
,
, حمحم الموظف بحرج من طريقة الفتاة الفظة ليهتف في رتابة :
, - احم ٣ نقطة حضرتك مدام لينا السويسي معاكي جماعة (٦ نقطة) الخاصة ٣ نقطة تقدري حضرتك تكوني عندنا بعد ساعة عشان تقدمي الورق
,
, توسعت عينيها في دهشة لتهب تقف علي ركبتيها علي الفراش تغمغم في ذهول :
, - اقدم الورق هو ينفع
,
, اجاب الموظف بنبرة هادئة رتيبة :
, - ايوة يا افندم ينفع ٣ نقطة يا ريت حضرتك ما تتأخريش قبل ما العميد يمشي
,
, قفزت من فراشها تصيح في الرجل متلهفة :
, - دقايق وهبقي عندكوا
, اغلقت الخط تبتسم في سعادة تقفز في حماس بالطبع والدها من تدخل ٣ نقطة توقفت عن القفز حين شعرت بألم بدأ ينخر امعائها بعنف إثر تلك الحركة العنيفة وقفت تنحي للإمام قليلا تنكمش قسماتها ألما ٣ نقطةتتعجب في نفسها لم تصاب بذلك الألم من قبل ٣ نقطة لحظات وبدأ يختفي لتتوجه سريعا الي المرحاض بدلت ثيابها لتهرع الي أسفل وجدت والدها يجلس على الأريكة في غرفة استقبال الضيوف ٣ نقطة هرعت ناحيته تقبل وجنته تهمس في سعادة :
, - شكرا يا بابا شكرا بجد ٣ نقطة أنا هروح الجامعة مش هتآخر
,
, قالتلها لتهرول للخارج ليقطب هو جبينه متعجبا ٣ نقطة لما تشكره من الأساس ٣ نقطة رفع كتفيه لأعلي يبتسم ساخرا ٣ نقطة يعش وسط حقبة من المجانين ٤ نقطة توجه خالد الي غرفة مكتبه ليري ابنته تستقل احدي السيارات والسائق في الأمام اشار الي أحد سيارات حراسته أن تتبعها ٥ نقطة وقف ينظر الي أن رحلت ابنته ٣ نقطة لتدخل سيارة حمزة في تلك اللحظة ٣ نقطة نزل أخيه منها ٤ نقطة رأي الألم يصرخ في حدقتيه تنهد حزينا متحسرا علي حال أخيه ٣ نقطة اشار له أنه ينتظره في غرفة المكتب ٣ نقطة فتح الباب ينتظر اخيه ٣ نقطة دخل حمزة الي الغرفة دون سابق كلام ارتمي بين أحضان أخيه يبكي علي فراق قطعه من قلبه ٣ نقطة ربت خالد علي رأسه برفق يحاول التخفيف عنه :
, - روح هاته يا حمزة .. كلنا بنغلط يا اخويا ٣ نقطة قولتلك من الاول بلاش خطتك الغريبة دي
,
, حرك حمزة رأسه نفيا بعنف ليبتعد عن أخيه يمسح ما سقط من عينيه بحدة :
, - لاء يا خالد ٣ نقطة اللي عمله سهل اسامحه عليه بسهولة كدة ٤ نقطة دا غير أن البيه والهانم طلعوا بيحبوا بعض ٣ نقطة كنت شايف وحذرتني ٣ نقطة بس أنا كنت اعمي وعامل نفسي مفتح
,
, ابتسم خالد يآسا من عناد أخيه ٣ نقطة ليأخذ حمزة مقعده ويجلس خالد أمامه يتحاوران :
, - طب وهتعمل ايه ٣ نقطة خلاص يا حبيبي قضي الأمر ٣ نقطة بنتك كانت هتموت من العياط لما خدته ومشيت
,
, حرك حمزة رأسه بعيدا عن أخيه تنهد يقول حائرا :
, - ما اعرفش صدقني ما اعرفش ٣ نقطة محتاج ارتاح وافكر ٣ نقطة حاسس أن مخي هيتشل ٣ نقطة أنا مش قادر اصدق لحد دلوقتي انهم بيحبوا بعض
,
, ربت خالد علي ساق أخيه يحادثه بحزم :
, - أنت اللي عملت كده يا حمزة أنا قولتلك من الأول ما تتبناش ٣ نقطة واحد وواحدة عايشين تحت سقف واحد وهما الاتنين عارفين انهم مش أخوات ٤ نقطة مستني ايه ٤ نقطةدا أنت تحمد **** ان أدهم حافظ جميلك ٣ نقطة وحبها ما استغلهاش
,
, تنهد حمزة حانقا ينظر لخالد غاضبا هب واقفا يصيح في أخيه :
, - ما خلاص يا خالد بطل تقطيم فيا ٤ نقطة أنا جايلك عشان تقطمني ٣ نقطة اخد بنتي وامشي
,
, ابتسم خالد ساخرا ينظر لأخيه في تهكم :
, - خدوهم بالصوت مش كدا ٣ نقطة اترزعق اقعد نشوف هنتصرف ازاي
,
, تنهد حمزة حائرا عقله لا يتوقف عن التفكير في أدهم ٣ نقطة التفت حمزة لأخيه يغمغم في هدوء :
, - المهم دلوقتي مايا ٣ نقطة أدهم تحت عنينا هبلغك اخباره أول بأول ٣ نقطة وأنت تخلي بالك من مايا ٤ نقطة وفي أسرع وقت هيتبدل اسم أدهم في الأوراق الرسمية كلها لاسمه الحقيقي ٣ نقطة أدهم مهندس شاطر ٤ نقطة وأنا اقدر اشغله في شركة الكترونيات كبيرة ٣ نقطة ونشوف الدنيا هتاخدنا علي فين
,
, حرك حمزة رأسه إيجابا بالكاد يمنع نفسه من العودة لهناك وإعادة ولده لاحضانه من جديد
,
, علي صعيد آخر وصلت سيارة لينا الي الجامعة دلها الموظف الي مكتب عميد الجامعة دقت الباب لتدخل .. قطبت جبينها متعجبة حين رأت شاب تقريبا في الثلاثينات يجلس علي مكتب العميد ٣ نقطة تقدمت ناحيته حمحمت تبتسم متوترة :
, - احم حضرتك استاذ شهاب عميد الكلية
,
, ابتسم الشاب يحرك رأسه إيجابا لترفع كتفيها متعجبة ٤ نقطة ربما هو صاحب تلك الجامعة ٤ نقطة ابتسمت تمد يدها تصافحه :
, - أنا لينا خالد السويسي ٣ نقطة الموظف بتاع الشؤون
, لم يعطيها الفرصة لتكمل سرعان ما ارتسمت ابتسامة واسعة علي شفتيه يهتف سريعا بتلهف :
, - اهلا وسهلا مدام لينا اتفضلي اقعدي واقفة ليه ٣ نقطة انتي ما تعرفنيش ٣ نقطة أنا وزيدان جوزك كنا زمايل في الثانوي ٣ نقطة ولما عرف أنك مقدمة عندنا كلمني وأنا طبعا اتشرف بوجودك عندنا
,
, توسعت عينيها في دهشة زيدان هو من تدخل كانت تظن أن والدها هو من فعل ٣ نقطة ولكن لما يفعل زيدان ذلك ٣ نقطة آخر حديث دار بينهما كان علي وشك خنقها ٣ نقطة لم تدم مقابلتها مع العميد سوي دقائق ٣ نقطة قدمت اوراقها واخبرها ان محاضراتها ستبدأ من الغد ٣ نقطة خرجت من مكتبه شاردة تفكر لما إنت يا زيدان ٣ نقطة نزلت لأسفل تبحث عن سيارات والدها لا أحد قطبت جبينها متعجبة أين ذهبوا وتركوها ٣ نقطة أخرجت هاتفها تود الاتصال بالسائق لتجد أحدهم يجذب الهاتف من يدها بخفة ٣ نقطة رفعت وجهها تنظر للفاعل في حدة لتجده هو يقف أمامها يمسك بباقة من المفترض أن الباقة يكن فيها أزهار ٣ نقطة أما الباقة التي يمسكها كان بها شطائر وقطع شوكولاتة مغلفة ابتسم في وجهها يردف :
, - العربيات مشيت ٣ نقطة باباكي اتصل وعايزهم ٣ نقطة ينفع أنا اوصلك
,
, رمشت بعينيها في ذهول هل الواقف أمامها زيدان حقا ٣ نقطة كاد احد الطلاب ان يصطدم بها أثناء رحيله ليجذبهل زيدان ناحيته التصقت انفاها بسترة حلته لتنكمش ملامحها في اشمئزاز ما أن اخترق رائحة عطره الباهظ انفها ٣ نقطة دفعته بعنف بعيدا عنها تشعر بألم غريب يعصف بامعائها وقفت جوار احدي الاشجار تخرج كل ما في جوفها ليهرع هو اليها خائفا فزعا ٤ نقطة

الجزء السادس والخمسون



القي الباقة جواره ارضا يهرع إليها حاوط جسدها بذراعيه يحاول أحكام السيطرة علي جسدها كانت تتقئ بعنف مرعب ٣ نقطة جسدها يميل تلقائيا للأمام ٣ نقطة فيحكم هو ذراعيه حولها حتي لا تسقط أرضا ٤ نقطة التفت حوله ينظر لأحد حراسه الواقف بعيدا يصيح فيه غاضبا :
, - هاتلي ازازة ماية بسرعة
, عاد ينظر إليها متلهفا قلبه ينتفض ذعرا لم يهتم بنظرات الاشمئزاز التي يلقيها الطلاب في طريقهم عليهم ٣ نقطة فقط ما يهمه تلك التي تكاد تختنق حرك يديه يمسح علي شعرها برفق يحادثها قلقا :
, - اهدي ٣ نقطة اهدي خلاص ٤ نقطة حاولئ تاخدي نفسك هتتخنقئ ٣ نقطة
,
, تقدم الحارس منه يركض يعطيه زجاجة المياة ٣ نقطة لينزعها غطائها بعنف يلقيه بعيدا اسندها بأحد ذراعيه يملئ كفه يمسح علي وجهها برفق يرفع وجهها لاعلي يسندها علي كتفه ٤ نقطة امسك الزجاجة يقربها من فمها يهمس لها قلقا :
, - اشربي حاجة بسيطة
,
, ارتشفت جرعة صغيرة للغاية ليعاود إسناد رأسها لكتفه ينظر لها قلقا وجهها الشاحب عينيها الغائرة ٥ نقطة بالكاد تلتقط أنفاسها بجهد شاق ٤ نقطة برفق حملها بين ذراعيه لتحرك رأسها نفيا بعنف ما أن التصقت أنفها بسترته ٣ نقطة قطب جبينه متعجبا ما تفعل ٣ نقطة تشجنت ملامحها في اشمئزاز ٣ نقطة لينزلها أرضا التقطت نفسا قويا تبعد به رائحته عن أنفها ٤ نقطةخلع سترة حلته يلقيها علي ذراعه الاخر يتحرك بها لف ذراعه حول كتفيها يحاول أن يكن بعيدا عنها الي الآن لم يفهم ما بها ٣ نقطة تحركت معه بوهن شديد فتح باب السيارة يجلسها فيها ٤ نقطة التف سريعا ما أن جلس وجد الحارس يعطيه الباقة اخذها منه يلقيها علي الاريكة الخلفية ٤ نقطة أدار سريعا محرك السيارة يغمغم متلهفا :
, - احنا هنطلع علي اقرب مستشفي ٣ نقطةنطمن عليكي ولو
,
, لم تدعه يكمل ما يقول حركت رأسها نفيا بوهن تنظر له بحدة رغم انطفئ بريق عينيها من التعب :
, - مش هروح معاك في حتة ٣ نقطة اوعي تكون فاكر عشان أنت اللي اتوسطت في موضوع الكلية اني خلاص هسامحك ٣ نقطة أنا عندي افضل في كليتي القديمة ٣ نقطة ولا أن يكون ليك جيميل عليا
,
, تنفس بعنف يحاول تهدئة نفسه من وقع كلامها السام اغمض عينيه يشد علي قبضته لحظات فتح عينيه وابتسم شبح ابتسامة باهتة :
, - ماشي يا لينا اعملي اللي تحبيه بس بردوا هنروح المستشفى نطمن عليكي ٣ نقطة كان نفسك هيروح من دقايق لولا ستر ****
,
, احتدت عينيها تنظر له في غيظ ممتزج بمقت شديد ٣ نقطة اخذت نفسا قويا لتندفع تصيح فيه :
, - أنت عارف أنا تعبت ليه عشان ريحتك ٣ نقطة ريحتك اللي فكرتني بالقرف اللي عملته فيا ٣ نقطة ريحتك اللي رجعتني لعذاب ليلة عمري ما هنساها ٥ نقطة أنا كويسة ٤ نقطة كويسة اوي ٣ نقطة بس أنت أبعد عني أخرج من حياتي ٤ نقطة
,
, ضغط علي مكابح السيارة بقوة لتقف علي جانب الطريق ٣ نقطة شد علي المقود بين قبضتيه يكبح نفسه بصعوبة من إلقائها خارج السيارة ٣ نقطة تدق كلمات خالد بعنف في رأسه تتصارع في قلبه
, « قدامك شهر لو ما صلحتش علاقتك بلينا ٣ نقطة هتطلقها بمزاجك كان او غصب عنك
, - الواد دا يا أما فعلا بيحبها وبياخد حقه من اللي عملناه فيه ٣ نقطةيا مزقوق علينا من حد »
,
, لن يتركها له هو من يحبها ٦ نقطة هو من صارع كل تلك السنوات لأجلها ٤ نقطة جرح ما فعله بها حتي لو رغما عنه لن يندمل بتلك السهولة ٣ نقطة هي تحتاج إليه لاحتوائه لها ٣ نقطة لن يتخلي عن قضية عمر قضاه ليربحها ٤ نقطة تنهد يهدئ نفسه عاود النظر لها يبتسم ليقول في هدوء :
, - مبروك عليكي بقيتي طالبة رسمي في الكلية ٣ نقطة علي فكرة أنا معايا كورسات كتير في إدارة الأعمال ٤ نقطة الفترة اللي خالي كان فيها في عملية وطولت وكان عاملي توكيل بإدارة الشركة ما كنش ينفع ابوظ الدنيا ٣ نقطة فكنت باخد كورسات واطبقها علي الشغل والحمد لله عدت ٣ نقطة
,
, لم تتغير قسمات وجهها فقط اشاحت بوجهها بعيدا عنه تنظر للطريق من النافذة المجاورة لها للطريق والمارة كطفلة صغيرة تنظر من نافذة غرفتها العالية ٤ نقطة طفلة منحتها الحياة السعادة لتنتزعها منها بمنتهي القسوة والعنف ٣ نقطة ادمعت عينيها رغما عينيها لما كتب عليها التعاسة ٣ نقطة لو ما حدث لم يحدث لكانت تقضي الايام أسعد أيامها في أحضان زوجها المحب .. ولكن حتي زوجها خدعها لعب بمشاعرها ٣ نقطة تثبت لها الحياة يوما بعد يوم انها لم تكن سوي لعبة بلهاء ٣ نقطة لا حول لها ولا قوة ٣ نقطة وهي ليست تلك المستكينة الضعيفة ٣ نقطة ربما هي دماء والدها الثائرة من ترفض الاستسلام لطوفان عشق ذلك الجالس جوارها بعد ما فعله بعد أن خدعها ٣ نقطة وصلت السيارة الي فيلا والدها قبل أن ينطق بحرف نزلت من سيارته سريعا تصفع الباب خلفها تندفع للداخل ٣ نقطة ليتنهد هو يآسا مسح وجهه بكف يده ليدير محرك السيارة يعود الي عمله ٤ نقطة
,
, حين دخلت هي الي المنزل بدأ ذلك الألم يشتد شيئا فشئ ٣ نقطة توجهت سريعا لغرفتها ٣ نقطة لتقابلها والدتها في طريقها ابتسمت لينا ما أن رأت ابنتها :
, - ايه يا لوليتا كنت فين الصبح بدري كدة
,
, بجهد مؤلم سيطرت علي قسمات وجهها حتي لا تصرخ من الألم ٣ نقطة ارتسمت علي شفتيها شبح ابتسامة باهتة تغمغم سريعا :
, - كنت بقدم في الجامعة ٣ نقطةوهبدأ محاضرات من بكرة ٣ نقطة
,
, قطبت لينا جبينها تنظر لابنتها قلقة لتبسط راحة يدها علي جبين ابنتها تتحسس حرارتها لتغمغم قلقة :
, - جسمك متلج ليه كدة ٣ نقطة
,
, حركت رأسها نفيا بخفة تحاول الابتسام :
, - لاء ابدا الجو بس برد اوي برة الشتا السنة دي شكله صعب أوي وكان تكييف العربية كان عالي ٤ نقطة أنا هطلع أنام
,
, تجاوزت والدتها الي اعلي سريعا قبل أن تسألها ٣ نقطة اي سؤال آخر توجهت الي غرفتها توصد الباب خلفها سطحت جسدها علي الفراش تمسد علي بطنها ٤ نقطة بخفة لا تفهم حتي لما هي تتألم ٣ نقطة لحظات فقط ٣ نقطة فتحت عينيها علي آخرها انتصفت جالسة تشهق فزعة تغمغم مع نفسها :
, - نهار أسود إن شاء **** لاء ٤ نقطة طب اعرف إزاي ٣ نقطةاقول لماما ٣ نقطة لالا لتقول لزيدان وكدة مش هعرف اخلص منه ٤ نقطة طب اعمل إيه ٣ نقطة مش يمكن بيتهيئلي مش اكتر ٣ نقطة بس
,
, قاطع سيل أفكارها المضطربة ٣ نقطة صوت دقات علي باب غرفتها حمحمت تسمح للطارق بالدخول لتدخل مايا ابن عمها ٣ نقطة ابتسمت لينا تنظر لمايا متعجبة خاصة حين رأت وجهها الاحمر القاني عينيها الدامعة ٣ نقطة وقفت من فراشها تتجه صوبها امسكت بيدها تجذبها لتجلس أمامها اسألها قلقة :
, - مالك يا مايا
,
, وكانت كلمة كليلة سوداء لم يسطع شمسها ارتمت مايا بين أحضان لينا تبكي ٣ نقطة تشهق في بكاء عنيف ٣ نقطة تغمغم بكلمات كثيرة مبعثرة لم تفهم لينا سوي كلمة أدهم
,
, في الأسفل وقفت لينا أمام مكتب خالد تشجع نفسها للدخول منذ ساعات وهو يغلق المكتب بصحبة أخيه ٣ نقطة تنهدت بقوة تدق الباب وقبل أن تسمع رده أدارت مقبض الباب ودخلت ٣ نقطة رأت خالد يجلس علي مقعد أمام حمزة يتحدثان ابتسمت توجه انظارها لطفلها الكبير الغاضب تردف :
, - مش كفاية كلام بقي احضرلكوا الفطار اكيد جوعتوا ولا ايه
,
, قطب حمزة جبينه متعجبا من نبرة لينا الغريبة ٣ نقطة بينما ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتي خالد نظر لها يتمتم ببرود :
, - اولا أنا ما قولتلكيش ادخلي فعيب اوي لما تدخلي هجم كدة ٣ نقطة وشكرا يا ستي مش جعانين ٣ نقطة ولو عوزنا حاجة في بدل الخدامة عشرة هطلب منها اللي أنا عاوزه ٣ نقطة اتفضلي بقي
,
, توسعت عيني لينا غضبا من كلامه المحرج لها وخاصة أمام أخيه ٣ نقطة رمته بنظرة حانقة لتستدير وتغادر المكان بأكمله تصفع الباب خلفها ٤ نقطة التفت حمزة لاخيه يرفع حاجبه الأيسر متهكما :
, - لا ما تقولش أن قيس قافش علي ليلي
,
, ضحك خالد ساخرا يتمتم متهكما :
, - لا وانت الصادق ليلي هتتجنن قيس ٣ نقطة هتضرب البرج الفاضل عنده
,
, قام حمزة امسك بعلبة محارم ورقية صغيرة يلقيها علي أخيه يغمغم ساخرا :
, - لا يا حبيبي أنت مجنون من زمان ٣ نقطة صالح ياض مراتك لأن أكيد أنت اللي غلطان من غير ما اعرف ايه اللي حصل ٣ نقطة أنا هطلع أنام
,
, قالها ليستدير ويغادر الغرفة متوجها إلي غرفته ٣ نقطة لتدخل لينا بعده تحمل حقيبة يدها الصغيرة رفعت رأسها قليلا بغرور تردف :
, - علي فكرة أنا رايحة المستشفي وأنا مش باخد إذنك أنا بس بقولك ٣ نقطة عشان حتي لو رفضت أنا رايحة ٣ نقطة سلام
,
, استدارت لتغادر لتشهق بقوة حين شعرت به يجذب يدها لترتد للخلف دفعها بحركة عنيفة ناحية الاريكة السوداء في جانب الغرفة ليتوجه الي الباب يوصده بالمفتاح من الداخل ٣ نقطة هبت بخفة تقف أمامه تنظر به حانقة لتصيح فيه :
, - هتفضل طول عمرك همجي ٣ نقطة آه يا ضهري
,
, ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتيه وقف بالقرب منها يكتف ذراعيه أمام صدره يغمغم متهكما :
, - العضمة كبرت بقي يا لوليتا
,
, احتقنت عينيها غيظا لتلقي الحقيبة من يدها اندفعت ناحيته تقف امامه مباشرة تشهر سبابتها أمام وجهه اندفعت شرارات غضبها تصيح فيه :
, - عضمة مين يا بابا اللي كبرت ٣ نقطة دول لما بيشوفونا مع بعض بيفتكروني بنتك ٣ نقطة
,
, التحمت مقلتيها بمقلتيه للحظات طويلة خارج حدود الزمان والمكان هدأت شرارتها الغاضبة هدئ رعد سمائها الغاضبة ٣ نقطة لتلمع مقلتيه بعشقها يكاد ينير ٣ نقطة همس بصوت رخيم اجش :
, - وهي أنتي مش كدة فعلا ٣ نقطة لما نطقتي كلمة بابا قولتيها ليا أنا ٣ نقطة لما بدأتي تمشي ٣ نقطة كنتي بتيجي ليا أنا ٣ نقطة لما بدأتي تمسكي القلم تكتبي أول حرف كان كف ايدك جوا كفي أنا ٤ نقطة يعني لما يفتكروكي بنتي عشان أنا شعري أبيض ٣ نقطة دا مش هيغير حقيقة أنك بنتي ٣ نقطة من أيام ما كنت عيل عنده عشر سنين
,
, ادمعت عينيها تحرك رأسها إيجابا سريعا انزلت سبابة يدها لتندفع ناحيته تلف ذراعيها حول عنقه تعانقه ٣ نقطة ساعدها كعب حذائها الطويل الرفيع أن تصل لطوله مع قامتها القصيرة ٣ نقطة يديها تتحرك برفق علي خصلات شعره تهمس من بين شهقاتها الضعيفة :
, - عشان خاطري ما تزعلش مني ٣ نقطة إنت عارف أنا بحبك قد إيه
,
, عانقها يشدد علي احتضانها يسند رأسه لكتفها يهمس بصوت خفيض متعب :
, - حاسس أن الجبل بيتهد فوق رأسي ٣ نقطة لما كانت الهموم بتزيد عليا ٣ نقطة كنت برجع آخر الليل ارمي نفسي في حضني ٣ نقطةاشكيلك عشان ايدك تطبطب عليا واسمع منك اللي يخليني اقف علي رجلي من تاني ٣ نقطة إكسير حياة بيرد الروح فيا تاني ٣ نقطة ما تاخديش انتي روحي يا لينا ٣ نقطة
, شددت علي عناقه تحرك رأسها إيجابا دون توقف تغمغم متلهفة :
, - أنا آسفة ٣ نقطة آسفة
,
, ابعدها عنه قليلا يمسح دموعها المتساقطة كعادته ابتسم يحرك رأسه إيجابا يقرص وجنتها بخفة يغمغم في مرح باهت :
, - ماشي يا لينا أنا عارف أنك هبلة وما بتعرفيش انتي بتقولي إيه
,
, ابتسمت ببلاهة أول الأمر ٣ نقطة لم يمر لحظات قطبت جبينها تنظر له محتدة ابتعد هو عنها يتوجه ناحية مكتبه لتصيح فيه غاضبة :
, - هي مين دي اللي هبلة ٣ نقطة مش كفاية احرجتني قدام اخوك ودلوقتي بتقول عليا هبلة ٣ نقطة و**** لوريك يا خالد
,
, التفت لها يعقد ذراعيه أمام صدره رفع حاجبه الأيسر متهكما ٤ نقطة ابتسم يتمتم في ثقة :
, - وريني
,
, حركت عينيها في كل الاتجاهات تتمتم مع نفسها مغتاظة :
, - يعني كان لازم اسخن اوي كدة ٣ نقطة
,
, عادت تنظر له لتبتعد عنه خطوة واحدة تشهر سبابتها امام وجهه من بعيد تتمتم في إيباء زائف :
, - لعلمك بقي انا مش هوريك ٣ نقطة عارف ليه عشان الغفران من شيم الأقوياء ٣ نقطة مش بالعضلات علي فكرة يا اما ناس عندها عضلات وبتفتري علي الاضعف منها ٣ نقطة والكيكة في الفرن عن إذنك
,
, قالتها لتفر من الغرفة لتصدح ضحكاته العالية ينظر في أثرها يبتسم شاردا زوجته المجنونة لن تكبر ابداا
,
, علي صعيد آخر بعيد للغاية عن تلك الاحياء الراقية في منزل جدة أدهم لم يزر النوم جفنيه ولو دقائق ٣ نقطة تحرك من فراشه يتوجه صوب الشرفة الصغيرة في غرفته فتحها ليدخل الهواء المحمل بغبار الشارع الي غرفته تنهد يجلس علي مقعد صغير جوار الشرفة يستند برأسه الي حافة الشرفة الصغيرة ينظر لذلك الطريق نظرات خاوية فارغة ٣ نقطة تدمع عينيه كأنه فقط *** صغير ٣ نقطة كم يرغب في تلك اللحظات في العودة إلي أحضان ابيه وتقبيل يديه حتي يسامحه علي ما اقترف وكاد يقترف من حماقات ٣ نقطة ساعات وهو يجلس علي وضعه ذاك الي أن فُتح باب الغرفة التفت برأسه للفاعل ليجد تلك السيدة تدخل الي الغرفة شهقت فزعة أول الأمر حين رأت فراشه فارغ ٣ نقطة لتجول بعينيها سريعا في الغرفة تنهدت تزفر أنفاسها حين رأته يجلس هناك تنفست تردف بارتياح :
, - هو أنت هنا يا أدهم حرام عليك يا ابني وقعت قلبي ٣ نقطة افتكرتك مشيت
,
, توجهت تلك السيدة اليه تجذب مقعد آخر جلست أمامه ربطت علي يده تسأله بحنان :
, - مالك يا أدهم ٣ نقطة إنت مش مبسوط أنك رجعت لأهلك ٣ نقطة إنت عارف أنا لما جه الراجل اللي كان معاك دا وقالي انك كنت عنده كان هاين عليا اطبق في زمارة رقبته ٣ نقطة ازاي يبعدك عني سنين ٣ نقطة بس لما شوفتك بيه زيه طول بعرض ٣ نقطة وعرفت أنك ما شاء **** مهندس قد الدنيا ٣ نقطة قلبي برد ٣ نقطة أنا ما كنتش اقدر اديك ربع اللي هو ادهولك ٣ نقطة لما انتفضت تنادي عليه وهو ماشي ٣ نقطة اتأكدت فعلا من كلامي ٣ نقطة رغم اني ما صدقت اشوفك بعد السنين دي كلها ٣ نقطة بس حالك مش عاجبني حزين ٣ نقطة مطفي ٣ نقطة لو عايز ترجعله يا ابني ارجعله ٣ نقطة بس ابقي زورني من وقت للتاني ما تسبنيش زي اخوك يا أدهم
,
, عند ذلك الحد انفجر أدهم في البكاء جذبته منيرة الي احضانه ليتعلق بها كطفل صغير يردد من بين شهقاته العنيفة :
, - حتي لو عوزت ارجع خلاص ما بقاش ليا مكان ٣ نقطة أنا اذيته ٣ نقطة اذيته اووووي ٣ نقطة هو اداني كل حاجة وأنا اديته الخيانة ٤ نقطةأنا بس عايزه يسامحني ٣ نقطة مش عايز اي حاجة غير أنه يسامحني ٣ نقطة وما يبعدنيش عنها أنا بحبها اوووي
,
, ادمعت عيني منيرة تربت علي ظهر حفيدها بحنو لتهمس له بترفق كأنه *** صغير :
, - طب إيه رأيك أروح أنا استسمحه ٣ نقطة لو زعلان منك يسامحك ٣ نقطة إن شاء **** حتي ابوس علي ايده
,
, انتفض أدهم من بين أحضان جدته يحرك رأسه نفيا بعنف قطب جبينه ينظر لها في حدة ليردف سريعا :
, - لاء طبعا ٣ نقطة أنا صحيح ما اعرفكيش غير النهاردة ٤ نقطة بس انتي جدتي ٣ نقطة مستحيل اخليكي تذلي نفسك لحد ٣ نقطة اوعي تقولي كدة تاني
,
, ارتسمت ابتسامة باهتة علي شفتي منيرة تربت علي يده بحنو لتقم تجذبه خلفها للخارج تردف مبتهجة :
, - حاضر يا أستاذ أدهم ٣ نقطة تعالا يلا عشان تاكل ٣ نقطة عملالك دكر بط ٣ نقطة هتاكل صوابعك وراه
,
, ارتسمت ابتسامة صغيرة علي شفتيه حين جذبته جوارها تطعمه كأنه فقط *** صغير وحين يحاول اخباره بأن معدته علي وشك الانفجار ترد متهكمة :
, - فين دي يا واد اللي هتنفجر هو إنت باينلك بطن أساسا ٣ نقطة إنت ما كنتش بتاكل ولا ايه ٣ نقطة ولا تكون فرحان بالكام عضلة اللي عندك هيفسوا يا اهبل لو ما اتغذتش كويس
,
, سمع صوت دقات هاتف ليس بهاتفه بحث بعينيه ليري ضوء هاتف صغير يأتي من فوق التلفاز أمامه ليسمع جدته تحادثه :
, - معلش يا ابني قوم هات الموبايل من فوق التليفزيون
,
, حرك رأسه إيجابا بخفة توجه الي التلفاز التفط الهاتف عاد يعطيه لها لترتسم ابتسامة واسعة علي شفتيها تتمتم بسعادة :
, - دا مراد أخوك ٣ نقطة
,
, فتحت الخط سريعا تضع الهاتف علي اذنها تتمتم سريعا بتلهف :
, - ايوة يا مراد عامل ايه يا ابني
,
, لحظات وسمعت صوته يقول برتابة :
, - أنا بخير الحمد لله يا منيرة ٣ نقطة انتي اخبارك ايه ٣ نقطة متصل اهو اطمن عليكي
,
, ضحكت منيرة بخفة تزجره :
, - يا واد قولتلك بطل تقولي يا منيرة حاف كدة ٣ نقطة المهم إنت لازم تيجي ضروري في حاجة مهمة لازم تشوفها
,
, قلب الأخير عينيه يتمتم ساخرا :
, - حاجة ايه يا منيرة فتحتي فرع جديد للجبن عندك في المحل ٣ نقطة مش فاضي دلوقتي أجي
,
, اخوك هنا يا مراد ٤ نقطة تمتمت بها منيرة فجاءة بحزم ٤ نقطة ليسود الصمت للحظات طويلة من جهة الأخيرة يحاول عقله استيعاب تلك الصدمة التي سمعها للتو ٤ نقطة فما كان منه الا انفجر غاضبا :
, - والبيه كان فين كل السنين دي وراجع ليه دلوقتي ٣ نقطة بقولك ايه يا منيرة الواد دا اكيد نصاب ٣ نقطة ارميه برة لهاجي اقتله
,
, احتدت عيني منيرة غضبا لتصيح في ذلك الوقح محتدة :
, - أرمي مين برة هو بيتك ولا بيتي يا ابن وحيد ٣ نقطة علي العموم أنا قولتلك اللي عندي عايز تيجي إنت حر مش عايز إنت بردوا حر ٣ نقطة سلام
,
, أغلقت منيرة الخط تنظر لأدهم الذي ينظر للفراغ شاردا لتربت علي وجهه تبتسم :
, - بقولك ايه قوم اغسل ايديك وغير هدومك وتعالي ننزل أنا وأنت المحل
,
, حرك رأسه إيجابا يتحرك بخواء تثقل خطواته هموم قلبه ٣ نقطةراقبته منيرة الي أن اختفت من أمام عينيه لتتنهد حزينة ترفع وجهها للسماء تدعو من خلجات قلبها :
, - **** يهديك يا مراد ٣ نقطة ويريح قلبك يا أدهم
,
,
,
, علي صعيد آخر في منزل عمر السويسي في غرفة الفتاتين ٤ نقطة وقفت سارة بصحبة سارين يبحثان بين ملابسهم الجديدة عما سترتديه كل منهن بعد غد في حفل عقد قران سارين ٣ نقطة انقضت سارة علي سارين تعانقها بقوة تصيح سعيدة :
, - أنا مش مصدقة اخيرا خلصنا امتحانات ٣ نقطة وبعد بكرة كتب كتابك علي عثمان ٣ نقطة دي هتبقي حفلة تحفة ٣ نقطة
,
, ابتسمت سارين متوترة تحرك رأسها إيجابا تبلع لعابها الجاف تفكر تري ما سيكون رد فعلها حين يعلم أنها ٣ نقطة قاطع سيل تفكيرها صوت والدها يصدح من الخارج :
, - سارين تعالي هنا
,
, يبقي عرف ٣ نقطة تمتمت بها في نفسها لتلتفت الي الخارج تحاول السيطرة علي دقات قلبها الهادرة ٣ نقطة وجدت والدها يقف في منتصف الصالة يمسك هاتفه بالطبع كان يحادث عثمان ٣ نقطة يبدو علي وشك الانفجار من الغضب ٣ نقطة حاولت رسم ابتسامة باهتة علي شفتيها تغمغم ببلاهة وكأنها لا تعرف شيئا :
, - خير يا بابا حصل حاجة
,
, رفع عمر حاجبيه ينظر لها ساخرا يتمتم متهكما :
, - لا يا بريئة ما حصلش حاجة خالص ٣ نقطة الهانم بس اتفقت مع عثمان بيه ٣ نقطة انهم ما يعملوش فرح ٣ نقطة وانا رجل كرسي مش كدة ٣ نقطة من غير ما تاخدوا رأيي ولا تعرفوني ٣ نقطة الاقي عثمان بيكلمني ٣ نقطة عمي أنا وسارين مش عاوزين نعمل فرح ٣ نقطة يا فرحتي بيك إنت وسارين
,
, حمحمت متوترة تحاول تهدئة والدها ٣ نقطة توجهت تجلس علي المقعد جواره ٣ نقطة ابتسمت تربت علي ذراعه تردف بخفوت :
, - يا بابا يا حبيبي ٣ نقطة احنا مش صغيرين وبصراحة فكرة الفرح وخصوصا في وضع عثمان دا ٣ نقطة هيبقي مؤلم لنفسيته جدا وخصوصا نظرات الناس اللي ما بترحمش ٣ نقطة وبعدين احنا ممكن نفرح بعد كدة عادي لما يخف ويقوم علي رجليه
,
, حرك عمر رأسه نفيا بعنف نظر لابنته بحدة ليردف بلهجة حادة قاطعة :
, - لا يا سارين أنا وافقت علي كل الجنان اللي انتي عايزة تعمليه ٣ نقطة انما الفرح دا حقي أنا ٣ نقطة حقي اشوف بنتي عروسة لابسة فستانها الأبيض ٣ نقطة ما فيش فرح ٣ نقطة ما فيش جواز ودا آخر اللي عندي
,
, قالها ليتركها متوجها الي غرفته تنهدت هي حائرة تخفي وجهها بين كفيها لا تعرف ما العمل ٤ نقطة
,
, بينما في الداخل دخل عمر الي الغرفة تالا كالعادة لم تكن في الغرفة ٤ نقطة هو حرفيا يأسرها في المنزل ٣ نقطة يرفض رفضا قاطعا بأن ينفصلا ٣ نقطة لتتحول حياته لجحيم تالا تركت له الغرفة وتحججت للفتيات انها مريضة تخاف أن تعديه ٤ نقطة لا توجه له ولو نظرة واحدة ٣ نقطة خرج من غرفته متوجها الي غرفتها ٣ نقطة فتح الباب ودخل ليجدها تجلس جوار النافذة تضم ركبتيها لصدرها تنظر للخارج ٤ نقطة التفتت له سريعا تنظر له باحتقار ما أن رأته ليبتسم هو يردف في مرح باهت :
, - ايه دا انتي مش المفروض تعبانة ٣ نقطةفي تعبانة تقعد جنب الشباك المفتوح عشان تتعب أكتر
,
, نظرت له من أعلي لأسفل باشمئزاز لتعاود النظر من النافذة من جديد ٣ نقطة لحظات وسمع تقولها :
, - خلي عندك ددمم وطلقني أنا ما بقتش طايقة حتي اشوفك ٤ نقطة بقرف منك ومن نفسي ٣ نقطة
,
, كتف ذراعيه أمام صدره ينظر لها في هدوء مخيف يردف :
, - مش هطلقك يا تالا ٣ نقطة اللي حصل دا كان في فترة واحنا متخانقين ٣ نقطة صدقيني كانت غلطة وما اتكررتش تاني سامحيني أنا آسف
,
, التفتت برأسها بحدة اشتعلت النيران تحرق عينيها لتنزل من مكانها متجهه اليه تصرخ بقهر :
, - أنت مش بني آدم فاهم ٣ نقطة إنت حيوان ٣ نقطةعايزني اسامحك لو كان جااك فيديو زي دا ليا ٤ نقطة كنت هتقبل مني سامحني أنا آسفة ٣ نقطة كنت هتقبل معلش يا حبيبي أصله في فترة ما احنا متخانقين ٣ نقطة إنت طول عمرك رمرام من أيام الجامعة .. عمرك ما هتتغير ٣ نقطة طلقني ٣ نقطة لهبلغ عنك واقول أنك خاطفني واوديك في ستين داهية
,
, ارتسمت ابتسامة باهتة علي شفتيه حرك رأسه نفيا بخفة يردف ساخرا :
, - ما فيش واحد بيخطف مراته يا استاذة ٤ نقطة وجودك في البيت دا اساسي أنا مش هسمح للبيت دا يتهد تاني ٣ نقطة
,
, اشتعلت انفاسها غضبا تنظر له بحقد نظرت حولها سريعا لتجد مزهرية كبيرة امسكتها تلقيها عليه تصرخ بقهر :
, - هقتلك يا عمر ٣ نقطة هموتك
,
, القت المزهرية عليه لتصدم برأسه بعنف لتصرخ فزعة حين رأت الدماء تغرق وجهه في لحظات ٣ نقطة زاغت عينيه ليسقط أرضا أمامها لا حول له ولا قوة

السابع والخمسون


توسعت عينيها حتي كادت تخرج من مكانها حين رأته يتهاوي ارضا أمامها للحظات قليلة شلت الصدمة جسدها عجزت عن الحركة او حتي النطق ٣ نقطة ما هي الا لحظات وصوت دقات الباب بطرقات سريعة قلقة تلاها صوت ابنتيها يصيحان خوفا :
, - ماما .. بابا .. في ايه يا ماما ٣ نقطة افتحي الباب
,
, عند ذلك الحد انتفضت ٤ نقطة فاق عقلها من تلك الصدمة لتهرع إليه سقطت علي ركبتيها امامه تصرخ فزعة تحرك جسده بهستريا :
, - عمر ٣ نقطة عمر ٣ نقطة عمر ٣ نقطة رد عليا يا عمر ..
,
, نظرت لكفي يدها التي تملئها الدماء لتتوسع عينيها فزعا تنهار الدموع من مقلتيها بعنف ٣ نقطة هل قتله ٣ نقطة قتلت عمر ٣ علامة التعجب ٣ نقطة صرخة فزعة من بين شفتيها لتهرع الي باب الغرفة فتحت الباب بعنف ما أن طالعت وجه ابنتيها القلقتان ٣ نقطة صرخت تصيح بجنون :
, - عمر .. عمر مات ٣ نقطة ابوكوا مات ٣ نقطة أنا موته ٣ نقطة قتلته
,
, صرخت الفتاتين في ذعر يركضان لداخل الغرفة سارة انهارت تماما تبكي بلا توقف ٣ نقطة استجمعت سارين بعض من تماسكها الواهي امسكت رسغ يد والدها لتتنهد براحة تصيح فيهم :
, - بابا عايش أنا حاسة بنبضه ٤ نقطة
,
, تركتهم سريعا تركض ناحية اقرب هاتف وجدته تطلب رقم عمها
,
, في تلك الاثناء في منزل خالد السويسي ٣ نقطة تحديدا في غرفة لينا السويسي ٤ نقطة نظرت لينا بشفقة لتلك النائمة علي فراشها آثار دموعها لا تزال تغرق وجهها ٣ نقطة بعد جهد شاق استطاعت أن تفهم ما حل بها ٣ نقطة يبدو أنها ليست التعيسة الوحيدة هنا ٣ نقطة مايا وقصة حبها الغربية لأدهم ٣ نقطة قعدت ساقيها علي الفراش جذبت الغطاء تدثر به تلك النائمة جوارها ٣ نقطة مسحت علي شعرها بخفة ٣ نقطة مسكينة مايا لم تخطي بحنان والدتها يوما واليوم تذق من كأس عذاب الحب ٣ نقطة مدت لينا يدها تبسطها علي بطنها هي ٣ نقطة تفكر قلقة تري أهي بالفعل تحمل طفلا منه ٣ نقطة شعورها بالألم وذلك الغثيان وكرهها لرائحة عطره حتي ٣ نقطة أيمكن أن تكن علامات علي صغير ينمو بين احشائها ٤ نقطة تنهدت حائرة تفكر كيف ستعرف ٤ نقطة وإن صدق حدسها ماذا ستفعل ٣ نقطة العودة لزيدان بعد ما فعل وعرفت ليست ضمن مخططاتها الحالية ولا القادمة ٣ نقطة للحظة فقط للحظة ارتسمت علي شفتيها شبح ابتسامة حزينة ٣ نقطة تتذكر لمحة سعيدة من أيام أحلامها التي قضتها بصحبته ٣ نقطة سرعان ما اندثرت تلك الابتسامة جذبها قاع الحزن بعيدا ٤ نقطة تنهيدة حارة خرجت من بين شفتيها اجفلت منها علي صوت دقات علي باب غرفتها حمحمت تسمح بالدخول ٣ نقطة لتظهر والدتها من خلف الباب المغلق اقتربت من فراشها تحمل صينية كبيرة عليها قطع كعك وكوباي عصير ٣ نقطة نظرت لمايا النائمة بحنو لتضع الصينية علي الطاولة الصغيرة جوار فراش ابنتها تهمس لها بصوت خفيض خوفا من إيقاظ تلك الصغيرة :
, - اخيرا نامت صعبانة عليا أوي ٣ نقطة
,
, نظرت لينا لمايا تشفق علي حالها لتعاود النظر لوالدتها تنهدت تهمس بخفوت حذر :
, - عمو حمزة السبب ٣ نقطة هما الاتنين عارفين انهم مش أخوات ٣ نقطة وخلاص حبوا بعض ٣ نقطة بدل ما يقربهم ويتجوزوا ٤ نقطة بعدهم عن بعض بمنتهي القسوة
,
, تنهدت لينا حزينة تحرك رأسها إيجابا تؤيد كلام ابنتها ٣ نقطة تردف بصوت خفيض هامس :
, - ابوكي بيقول هيتصرف في الموضوع دا ٣ نقطة لأن الظاهر أن أدهم عمل غلطة كبيرة وعمك حمزة غضبان عليه ٣ نقطة
,
, ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتي لينا تتمتم مع نفسها متهكمة :
, - بابا دايما بيتصرف في كل المواضيع
,
, عادت تنظر لوالدتها بلعت لعابها متوترة تفكر قلقة أتخبرها أم لا ٤ نقطة حمحمت تهمس متوترة :
, - ماما أنا عايزة اقولك حاجة بس توعديني ما تقوليش لبابا ولا لزيدان ٣ نقطة أرجوكي
,
, حركت لينا رأسها إيجابا سريعا تنظر لابنتها في حيرة تري ماذا تخبئ ٣ نقطة مدت لينا يدها تمسد علي بطنها بخفة تهمس متوترة :
, - أنا حاسة إني حامل
,
, شهقة قوية خرجت من بين شفتي لينا توسعت ابتسامتها تهتف فرحة :
, - بجد
,
, امسكت لينا بيدي والدتها سريعا تهمس بتلهف :
, - هشش ٣ نقطة بس يا ماما بقولك حاسة مش متأكدة ٣ نقطة مش عارفة اعمل ايه ٣ نقطة اهم حاجة مش عايزة زيدان تحديدا يعرف ولا بابا
,
, ابتعدت لينا برأسها للخلف قليلا تنظر لابنتها في حذر مدت يدها تمسك كف يد ابنتها تهمس لها في شك :
, - اوعي تكوني ناوية تنزلي الجنين
,
, حركت الابنة رأسها نفيا سريعا ترفض الفكرة رفض قاطع تنهدت تهمس بخمول :
, - لاء طبعا يا ماما ٣ نقطة أنا صحيح مش طايقة زيدان ومش عايزة اشوف وشه لآخر يوم في عمري ٣ نقطة بس دا روح ٣ نقطة *** مالوش ذنب ٣ نقطة أنا مستحيل آذيه ٣ نقطة دا ابني بردوا
,
, تنهدت لينا بارتياح ترتسم علي شفتيها ابتسامة سعيدة واسعة اقتربت من ابنتها تعانقها بحنو ابعدتها عنها تلثم رأسها بقبلة حانية تتمتم برفق :
, - يمكن الطفل دا ٣ نقطة هو اللي يقربكوا من بعض بعد اللي حصل ٣ نقطة مش متخيلة رد فعل ابوكي لما يعرف أنك حامل احتمال يقتل زيدان ٣ نقطة المهم دلوقتي اشربي العصير وارتاحي وأنا بكرة وأنا جاية من المستشفي هجبلك اختبار ٤ نقطة **** يرحمها دادة رحمة ٣ نقطة كانت الوحيدة اللي ابوكي بيثق فيها وعمره ما سألها ابدا .. هي خرجت من القصر تجيب ايه ٣ نقطة باقي الخدم بيفتحلهم تحقيق ٣ نقطة مش هنعرف نتأكد دلوقتي
,
, حركت لينا رأسها ايجابا لتعطيها والدتها كوب العصير وطبق الكعك ٣ نقطة ربتت علي وجنتها تهمس لها بحنو :
, - ما تروحيش بكرة الجامعة لحد ما نتأكد ٣ نقطة هروح اشوف الاكل عشان لازم تاكلي كويس .. مش هتأخر عليكي
,
, خرجت لينا من غرفة ابنتها يعلو ثغرها ابتسامة كبيرة سعيدة ٤ نقطة تتمني فقط لو يصدق حدس ابنتها ٣ نقطة ذلك الطفل سيحضر معه فرحة كبيرة ستقضي علي كل تلك الاوجاع التي عاشها الجميع ٤ نقطة ضحكت بخفة تتخيل رد فعل خالد الغيور علي ابنته ٣ نقطة في شرودها اصطدمت في ذلك الحائط البشري ٣ نقطة رفعت وجهها تنظر له تبتسم عقدت جبينها تقول مستفهمة :
, - خالد هو ليه دايما لما البطلة تخبط في البطل ٣ نقطة بيكتبوا اصطدمت في ذلك الحائط البشري ٣ نقطة
,
, ضحك تعالت ضحكاته الصاخبة يصدمها علي جبينها براحة يده برفق يردف متهكما :
, - عشان انتي هبلة يا حبيبتي ٣ نقطة لسه لحد دلوقتي بتقري روايات ٣ نقطة
,
, عقدت ذراعيها أمام صدرها تنظر له حانقة تردف بإيباء :
, - اهاا ٣ نقطة واتفضل بقي اوعي من طريقي عشان اروح اشوف الأكل
,
, تحركت خطوة لليمين ليعترض طريقها ٣ نقطة تحركت لليسار ليفعل المثل وقفت تنظر له في غيظ ليميل برأسه ناحية اذنيها يهمس لها بعبث :
, - آه يا روحي بتقري روايات محترمة اوي أوي
,
, توسعت عينيها حرجا نظرت له غاضبة لتهمس من بين اسنانها في غيظ :
, - علي فكرة بقي الرواية كانت ماشية محترمة جدااا ٣ نقطة مش فاهمة أنت لما خدت اللاب ايه اللي حصل
,
, توسعت ابتسامته ينظر لها متهكما ليحتقنت وجهها غيظا تتذكر ذلك الموقف الذي حدث قبل فترة ليست بقصيرة كانت تقرأ رواية إنجليزية مترجمة ٣ نقطة لم يكن بها ولا مشهد واحد منحرف ٣ نقطة ما جعلها تندمج للغاية مع أحداث الرواية ٣ نقطة جاء هو كالعادة يشاكسها في اللحظة التي جذب فيها جهاز الكمبيوتر المحمول ( اللاب توب ) يري ما تفعل ٣ نقطة كانت البطلة بين أحضان البطل في مشهد لا يمت للاحترام بصلة ٣ نقطة كادت تبكي من الإحراج وهي تحاول إقناعه بأن مثل تلك المشاهد لم تأتي قبلا ولكن خالد لم يكن ليترك تلك الفرصة ليضايقها كل حين وآخر ٣ نقطة اجفلت من شرودها علي يده تلتف حول عنقها يجذبها لصدره يغمغم ضاحكا :
, - يا بت ما أنا عارف أنا بس بحب اغيظك ٣ نقطة البسوبسة بتبقي احلي لما وشها بيحمر
,
, ضحكت لينا بخفة خجلة تضربه علي صدره برفق ٤ نقطة لتندمج ضحكاته بضحكاتها لحظات وصدح صوت هاتفه ٣ نقطة مد يده الحرة يلتقط هاتفه ٣ نقطةفتح الخط يضع الهاتف علي أذنه ليسمع صوت سارين تصرخ فزعة :
, - الحقنا يا عمو بابا بيموت
,
, انتفض خالد فزعا يبعد لينا عنه يصرخ مذعورا علي أخيه :
, - أنا جاي حالا ٣ نقطة دقايق وهكون عندكوا
,
, التقط مفاتيح سيارته يركض بملابس البيت تجاه سيارته خلفه لينا تهرول خلفه تصيح فزعة :
, - خالد في ايه يا خالد ٣ نقطة يا خالد طمني ٣ نقطة
,
, ولا حياة لمن تنادي لحظات وكانت السيارة تشق الطريق بعنف تأكل الرصيف أسفلها الي منزل عمر ٣ نقطة شقيقه الصغير ٣ نقطة لا مبالغة في كلمة ابنه ٣ نقطة في الطريق اتصل بأحد الأطباء الذي يعرفهم يمليه العنوان سريعا ما كاد يغلق الخط وجد هاتفه يدق من جديد تلك المرة برقم حسام لم يكن لديه حتي الوقت ليرد ولكن قلقه أن يكون أصابه هو الآخر مكروه فتح الخط سريعا ليسمع صوت حسام يهتف مرحا :
, - بوب يا بوب يا بوب ٣ نقطة واحشني يا عمنا ٣ نقطة إنت ليه محسسني أن أنت مش ضناك ٣ نقطة
,
, علت أنفاس خالد الغاضبة ليشتم ذلك الابله ابنه يصيح فيه :
, - حسام مش وقتك هزارك ٣ نقطة عندك حاجة قولها ما عندكش غور في داهية ٣ نقطة في مصيبة وأنا مش فاضيلك
,
, في لحظة تبدلت نبرة حسام المرحة الي اخري حادة جادة غمغم سريعا قلقا :
, - مصيبة ايه يا بابا حصل ايه ٣ نقطة لينا كويسة ..
,
, قاطعه خالد يصيح متلهفا احتل الخوف نبرة صوته المرتجفة :
, - مش عارف يا حسام ٤ نقطةعمك عمر ٣ نقطة مصيبة ٣ نقطة اقفل يا حسام ٣ نقطة اقفل
,
, اغلق خالد الخط يدعس المكابح بقسوة تحت قدميه ٤ نقطة ليدرك في تلك اللحظة أنه خرج من منزله حافي القدمين ٤ نقطة
,
, علي صعيد آخر ما أن اغلق حسام الخط انتفض سريعا يبدل ملابسه ٣ نقطة خرج من غرفته يتوجه سريعا الي الخارج لتستوقفه والدته تسأله متعجبة :
, - رايح فين يا حسام أنت مش لسه جاي من الشغل
,
, التفت برأسه لها يغمغم سريعا قبل أن ينزل :
, - حالة مستعجلة يا ماما ٣ نقطة اتغدي أنتي سلام
,
, قالها ليهرع الي الخارج يغلق الباب خلفه توجه الي سيارته ٣ نقطة منزل عمه ٣ نقطة منزل عمر اقرب الي منزله كثيرا من والده ربما سيصل قبله حتي ٣ نقطة تصارعت الافكار السوداء في رأسه .. تري أي مصيبة عند شقيق والده ٣ نقطة عند الفتاة التي يحب .. هل من الممكن أن يكن أحدهم تعرض لها مرة أخري ٣ نقطة وتلك المرة سبق السيف العزل ٣ نقطة تسارعت دقاته عند تلك الفكرة .. مكابح سيارته الحديثة تكاد تصرخ من شدة ضغطه عليها ٣ نقطة شقت السيارة الطريق تتنافس مع دقاته الصاخبة اي منهما أسرع ٤ نقطة عند تقاطع الاشارة المقابلة لمنزل عمر ٣ نقطة تقابلت السيارتين نظر خالد لحسام في دهشة كيف وصل بتلك السرعة ٤ نقطة لم يعطِ الأمر أهمية أكثر ٣ نقطة اوقف السيارة سريعا أسفل منزل شقيقه ليلحقه حسام ٣ نقطة يركض خلفه لأعلي ٣ نقطة وصل خالد لمنزل شقيقه ليهرع الي الباب يضربه بقبضتيه بعنف ٣ نقطة لهفة ٣ نقطة خوف ٣ نقطة لحظات وانفتح الباب ليبصر خالد وجه سارة الباكي .. لم ينتظر لحظة اندفع يركض الي غرفة شقيقه توسعت عينيه فزعا حين رأي بقعة دماء كبيرة علي أرض الحجرة جال بعينيه في الغرفة سريعا ليجد عمر علي فراشه ٣ نقطة سارين جواره تمسك قطعة كبيرة من القطن تضعها فوق رأسه علها تسكت سيل الدماء المندفع ٣ نقطة تالا تجلس علي ركبتيها جوار الفراش تنظر ليديها الملطخة بالدماء في ذعر ٣ نقطة اندفع ناحية شقيقه يصيح باسمه فزعا :
, - عمر ٣ نقطة عمر ٣ نقطة رد عليا يا عمر ٣ نقطة في ايه يا سارين ٣ نقطة مين عمل فيه كدة
,
, في تلك اللحظات تقدم حسام سريعا من فراش عمر امسك رسغ يد عمه ليتنهد يزفر بارتياح :
, - الحمد لله عايش
,
, وجه انظاره ناحية سارين يغمغم سريعا :
, - عندكوا صندوق إسعافات
,
, حركت رأسها ايجابا سريعا لتهرول تحضر له ما يريد بدأ حسام يحاول إسعاف الأمر بكل ما يعرف الي أن يأتي الطبيب المختص ٤ نقطة وسارة وسارين تقفان بالخلف يدعوان في صمت ٣ نقطة الذعر يأكل قلب كل منهن ٣ نقطة صوت رنين جرس الباب هرعت سارين تفتح لتعد بعد لحظات بصحبتها الطبيب ٤ نقطة ما إن دخل الطبيب نظر لذلك العدد الغفير يردد في هدوء :
, - ممكن تتفضلوا كلكوا برة ٣ نقطة بعد اذنكوا
,
, أمسكت سارين بيد شقيقتها تخرجها من الغرفة ليصيح خالد غاضبا :
, - لاء طبعا أنا مش هسيب أخويا ٣ نقطة
,
, توجه حسام إليه سريعا يحاول إقناعه بالعدول عن رأيه :
, - بابا ارجوك ٣ نقطة أنا هفضل مع عمي ٣ نقطة خد مرات عمي واتفضل ٣ نقطة عشان خاطره هو
,
, زفر خالد يأسا ينظر لأخيه قلقا ليحرك رأسه إيجابا علي مضض ٣ نقطة تحرك ناحية تالا يجذب يدها وقفت كأنها مخدرة من أثر تلك الصدمة جذبها لخارج الغرفة ٣ نقطة بقي حسام مع الطبيب بعدما أعلمه أنه الآخر طبيب ٤ نقطة وقف خالد يكاد يصرخ من القلق ٣ نقطة دقات قلبه تتسارع ٣ نقطة توجه ناحية ابنتي اخيه يغمغم قلقا :
, - حصل ايه .. مين عمل فيه كدة ٣ نقطة ما تنطقوا
,
, حرك سارة رأسها نفيا فزعا يخنقها بكائها لا تقدر علي النطق بحرف ٣ نقطة بينما نظرت سارين ناحية والدتها ولم تجب ٣ نقطة نظرة حادة غاضبة ٣ نقطة نظرة لاحظها خالد جيدا ٤ نقطة ليتوجه ناحية زوجة اخيه قبض علي رسغ يدها بعنف يصيح محتدا :
, - عمر حصله ايه ٣ نقطة انطططقي
,
, حركت رأسها نفيا بعنف تبكي بهلع تنساب دموعها دون نظرت له تصيح بهستريا :
, - أنا ما كنتش اعرف انها هتيجي فيه ٤ نقطةهو .. هو خاني ٣ نقطة مش عايز يطلقني ٣ نقطة كنت عايزة اخد حقي ما كنتش اعرف انها هتيجي فيه ٣ نقطة و**** ما كنت أعرف
,
, اشتعلت عيني خالد غضبا تنصل عقله من اي عقل ، تفكير ، منطق ٤ نقطة شد علي اسنانه بعنف ليقبض علي ذراعي تلك الواقفة يصيح فيها غاضبا:
, - قسما بعزة جلالة **** لو أخويا جراله حاجة ٣ نقطة لهدفعك ددمم أهلك كلهم ٣ نقطة قصاد ددمم أخويا ٣ نقطة
,
, لفظها من بين يديه بعنف لترتطم في الحائط خلفها بقسوة وقف هو يكاد دمه يفور قلقا علي شقيقه ٣ نقطة دقائق طويلة ثقيلة مفزعة ٣ نقطة وخرج حسام نظر ناحية ابيه حمحم يهمس مرتبكا :
, - احم ٣ نقطة با ٤ نقطة قصدي حضرتك تعالا لو سمحت
,
, اندفع خالد لداخل الغرفة ليغلق حسام الباب خلفه ٣ نقطة بينما وقفت تالا هناك تضم كفيها تنساب دموعها دون توقف تشعر بالضياع .. الخوف ٣ نقطة احتضنت نفسها بذراعيها تغمغم مع نفسها :
, - ما تموتش يا عمر ٣ نقطة ما تموتش عشان خاطري ٣ نقطة أنا ما كنش قصدي ٣ نقطة أنت دبحتني بخيانتك ليا ٤ نقطة كان في نار مولعة في قلبي ٣ نقطة ما كنش قصدي ٣ نقطة
,
, مرت نصف ساعة تقريبا منذ أن دخل خالد الي الغرفة ٣ نقطة ليخرج بعدها خالد وحسام والطبيب ٣ نقطة حمحم الطبيب بهدوء يحادث الجميع :
, - واضح أن الخبطة اللي جات علي رأس أستاذ عمر كانت قوية بشكل كبير ٣ نقطة أثرت علي مراكز حساسة في مخه ٣ نقطة ونحمد **** انها ما عملتلوش فقدان ذاكرة كامل ٣ نقطة اللي حصل أن أستاذ عمر نسي آخر 5 سنين في حياته ٣ نقطة هو فاكر أنه متجوز وفاكر أن عنده ***** ٣ نقطة بس بيقول أن بناته لسه صغيرين في ابتدائي ٣ نقطة المهم احنا لازم نمهدله الموضوع واحدة واحدة ٤ نقطة وخدوا بالكوا كويس صحته النفسية مهمة جدااا ٣ نقطة اي زعل اي ضغط حالته هتتدهور وهيحصله انتكاسة ممكن توصل لغبيبوبة ٣ نقطة أنا ديت ورقة الادوية لدكتور حسام ٣ نقطة وهعدي عليه بعد يومين اتطمن عليه عن اذنكوا
,
, توجه حسام بصحبة الطبيب للخارج ٣ نقطة بينما وقف خالد ينظر لتالا في حدة ٣ نقطة اقترب منها يشهر سبابته أمام وجهها يهتف من بين أسنانه محتدا :
, - سمعتي الدكتور قال ايه ٣ نقطة عمر فقد خمس سنين من حياته ٤ نقطة اللي حصل كله هو مش هيفتكر منه حاجة خالص ٣ نقطة اي زعل هيدخل في غيبوبة ٣ نقطة وأنا مش مستعد واحد فئ المية اني اجازف بخسارة اخويا ٣ نقطة عمر لو حصله حاجة يا تالا هدفعك التمن غالي ٣ نقطة
,
, توجه ناحية غرفة اخيه لتتبعه الفتايات وتالا ٣ نقطة كان هناك علي فراشه يجلس عمر يلتف علي رأسه ضمادة بيضاء كبيرة ينظر للفراغ ٤ نقطة دخل خالد يجلس أمامه علي الفراش ليتوجه عمر إليه سريعا يسأله بوهن :
, - يا خالد أنا مش فاهم حاجة ٣ نقطة يعني ايه فقدت جزء من الذاكرة أنا فاكر كل حاجة ٣ نقطة انت اخويا خالد ٣ نقطة متجوز وعندك بنت ٣ نقطة صح وتالا مراتي ٣ نقطة اهي ٣ نقطة مين البنتين دول
,
, ضيق عمر عينيه ينظر للفتاتين يتفحصهم بنظراته ليغمغم متعجبا :
, - شبه سارة وسارين بس اكبر ٣ نقطة
,
, عاود النظر لأخيه يسأله متوسلا :
, - فهمني يا خالد
,
, تنهد خالد حزينا علي حال شقيقه ٣ نقطة مد يده يربت علي يد شقيقه برفق يغمغم بحنو :
, اهدي يا عمر وأنا هفهمك ٣ نقطة أنت عملت حادثة بالعربية وأنت راجع من الشغل ٣ نقطة الدكتور بيقول أنك فقدت جزء من ذاكرتك آخر خمس سنين في حياتك مش فاكرهم ٣ نقطة سارة وسارين في ثانوية عامة السنة دي ٣ نقطة عندهم 18 سنة مش 13
,
, توسعت عيني عمر في ذهول ينظر لابنتيه وزوجته بدهشة ليعاود النظر لأخيه يغمغم في هلع :
, - طب وأنا هفضل علي طول كدة مش فاكر اللي حصل السنين اللي فاتت
,
, حرك خالد رأسه نفيا يحادث عمر كأنه فقط *** صغير :
, - لا يا حبيبي الدكتور قال ٣ نقطة ان حالتك هتتحسن إن شاء **** وهتفتكر كل حاجة ٣ نقطة دي فترة مؤقتة ٣ نقطة والحمد لله أنك فاكر إنت مين وفاكر بيتك ومراتك وبناتك ٣ نقطة
,
, ارتسمت ابتسامة صغيرة قلقة علي شفتي عمر حرك رأسه إيجابا بخفة ليتأوه متألما من رأسه ٣ نقطةاقترب خالد يعدل الوسادة أسفل رأس شقيقه ٤ نقطة يحادثه برفق :
, - ارتاح ٣ نقطة احنا جنبك ما تهجدش نفسك ٣ نقطة
,
, توجه عمر بانظاره ناحية ابنتيه ٣ نقطة ينظر لهم يبتسم سعيدا طفلتيه كبرا ٣ نقطةحثهما بنظراته أن يقتربا منه لتقترب الفتيات منه بحذر ابتعد خالد يفسح لهم ليرتميا بين أحضان عمر عانقها عمر بوهن للحظات طويلة ابتسم يغمغم في مرح باهت :
, - كبرتوا أوي ٣ نقطة اوعوا تكونوا اتجوزتوا كمان وأنا مش فاكر
,
, ضحك خالد بخفة دس يديه في جيبي سرواله يردف ضاحكا :
, - لا يا سيدي بس سارين كتب كتابها بعد بكرة ٣ نقطة بس شكلنا هنأجل بعد اللي حصل دا
,
, قطب عمر جبينه في دهشة ينظر لابنته ولشقيقه مذهولا ليغمغم متعجبا :
, - كتب كتابها علي مين ٣ نقطة قصدي مين العريس
,
, عثمان ابن علي ٤ نقطة غمغم بها خالد بهدوء ٣ نقطة ليدخل حسام في تلك اللحظات يغمغم في ثقة هو الآخر :
, - وأنا وسارة مقري فتحتنا
,
, توجهت انظار الجميع ناحية حسام رماه خالد بنظرة حادة غاضبة ليبتسم حسام في براءة يكمل حديثه في سماعة الاذن الخاصة بهاتفه :
, - يعني أنت متجوز بنت خالتك أنا قارئ فتحتي علي بنت عمي اسمها سارة ٣ نقطة طب يا شريف هكمل كلامنا بعدين
,
, اغلق الخط يضع السماعة الصغيرة في جيبه نظر له يبتسم قطب جبينه متعجبا ينظر للجميع مستفهما حين رأي الجميع ينظر ناحيته :
, - في ايه يا جماعة بتبصولي كدا ليه ٣ نقطة أنا آسف إني دخلت وأنا بتكلم في الموبايل بس كان معايا مكالمة مهمة
,
, ظنه الجميع مجرد سوء فهم الا خالد ٤ نقطة نظر لابنه يتوعده .. ذلك الصغير يتلاعب بالكلمات جيدا ٣ نقطة سيريه أنه هو من وضه ذلك القاموس قبلا
,
, علي صعيد آخر ٤ نقطة في غرفة حمزة لم يزر النوم جفنيه ٣ نقطة وقف في شرفة غرفته ينظر للحديقة المظلمة ٣ نقطة يأكل القلق قلبه ٣ نقطة تري كيف حاله ٣ نقطة خائف عليه كأنه فقط *** صغير ٣ نقطة تنهد بحرارة قلقا ٣ نقطةالتقط هاتفه يطلب ذلك الرجل لحظات وسمع الطرف الآخر يجيب سريعا :
, - حمزة باشا ٣ نقطة اوامرك يا باشا
,
, مسح حمزة كفه بكف يده تنهد تعبا يردف بخواء :
, - اخباره ايه
,
, سمع صوت الطرف الآخر يردف سريعا :
, - قدامي اهو يا باشا ٣ نقطة قاعد في المحل بتاع جدته ..
,
, حرك حمزة رأسه إيجابا ليردف في وعيد حاد :
, - خلي بالك منه ما تخليش حد يتعرضله ٣ نقطة لو حصله حاجة أنت المسؤول قدامي ٣ نقطة فاهمني طبعا ٣ نقطة سلام
,
, أغلق الخط يدس الهاتف في جيب سرواله ٣ نقطة سمع صوت همهمات لطفل ٣ نقطة صوت *** يتلهف للحصول علي شئ ٣ نقطة نظر جواره سريعا ليجد بدور تحمل سيلا الصغيرة تقف في الشرفة المجاورة له ٣ نقطة الصغيرة بجسدها كأنها تحارب ذراعي والدتها للوصول إليها ٤ نقطة ارتسمت ابتسامة حانية علي شفتيه ينظر للصغيرة ٣ نقطة لتتحرك عينيه تلقائيا ناحية بدور ٣ نقطة خفق قلبه دقات اخري ضعيفة شاركت دقات قلبه ٣ نقطة بدور بعد كل تلك المدة ها هي أمام عينيه ٣ نقطة عاد ذلك الشعور الغريب يربت علي قلبه ٣ نقطة يهدئ قليلا من نيرانه المحترقة ..حمحم يهمس بصوت خفيض متوتر :
, - ممكن اتكلم معاكي كلمتين تحت في الجنينة
,
, بلعت لعابها الجاف اضطربت حدقتيها لتحرك رأسها إيجابا ٣ نقطة دخلت الي الغرفة وقفت أمام مرآتها تضبط حجابها جيدا ٣ نقطة نظرت لانعكاس صورتها في المرآه ليعلو ثغرها بشبح ابتسامة صغيرة متوترة تنهدت تهدئ نفسها فتحت باب الغرفة لتراه يقف بالقرب منه شبت الصغيرة ناحيته سريعا فلم يعترض بالعكس تماما فتح ذراعيه يلتقطها بين احضانه وقفت بالقرب منه تراه يحتضن ابنتها بحنو يغمض عينيه قطبت جبينها متعجبة حين رأت قطرات دموع تتساقط من مقلتيه ٣ نقطة لم تعرف ما العمل للحظات وقفت هكذا تنظر له دون كلام ٣ نقطة قبل أن تحمحم بصوت خفيض :
, - أنت كويس
,
, فتح عينيه يمسح دموعه المتساقطة رسم ابتسامة كاذبة علي شفتيه يحرك رأسه إيجابا توجه الي أسفل لتتبعه ٣ نقطة الي احدي الطاولات الصغيرة في الحديقة توجها ٣ نقطة جلس أمامها صامتا للحظات ٣ نقطة يداعب الصغيرة الجالسة علي قدميه ٣ نقطة وهي تنظر لهم تبتسم شاردة ٣ نقطة رفع وجهه لها تنهد يردف :
, - عاملة ايه ٣ نقطة
,
, اخفضت رأسها تحركها إيجابا تهمس متوترة :
, - الحمد لله كلنا كويسين
,
, مسح وجهه بكف يده يبعد الاجهاد عن قسماته اقترب قليلا من الطاولة بجسده يغمغم في هدوء :
, - بدور أنا قدامك اهو ٣ نقطة صدقيني لو انتي رافضة الموضوع او حاسة بأي حساسية ما فيهاش اي مشكلة ارفضي دا جواز يا بدور ٣ نقطة
,
, كانت علي وشك أن تجيب حين صدح صوت غاضب يأتي من خلفها يصيح بشراسة :
, - و**** عال يا ست بدور وكمان هتتجوزي ويا تري بقي هتستني لما العدة تخلص ٣ نقطة ولا أخوه الباشا هيظبطله الورق
,
, شهقة فزعة خرجت من بين شفتي بدور التفت خلفها سريعا لتبصر أسامة زوجها السابق يقف هناك بالقرب منها عينيه تقدح شررا ٣ نقطة ابتلعت لعابها مذعورة ليردف أسامة يصيح غاضبا :
, - وقاعدة تقوليلي بابا بابا ٣ نقطة واخو بابا عايز يتجوزك ليه ٣ نقطة أنا كنت عارف انهم ناس (٥ نقطة)
, يكون في علمك لو اتجوزتيه ٤ نقطة أنا هاخد العيال ٣ نقطة المحكمة هتحكملي بيهم
,
, هب حمزة واقفا اعطي الصغيرة لوالدتها ليندفع
, ناحية ذلك الارعن قبض علي تلابيب ملابسه يصيح فيه :
, - ما تتكلم عدل يا حيوان أنت .. ما تخلنيش ادفنك مكانك
,
, في اللحظة التالية قبضة اخري تجاور قبضته نظر للفاعل ليجد زيدان ٤ نقطة ابتسم زيدان ينظر لحمزة في هدوء :
, - توسخ ايدك ليه يا خالي ما أنا موجود
,
, لكمة تلاها اخري وسقط أسامة أرضا تحت قدمي زيدان ٣ نقطة مال زيدان ناحيته يقبض علي تلابيب ملابسه يبتسم ساخرا :
, - هو أنا مش قولتلك مش عاوز اشوف خلقتك تاني ٣ نقطة أنت غاوي تضرب صح ٤ نقطة
,
, ابتعد زيدان عنه يصيح باسم أحد الحراس ليخرج أسامة من البيت ٣ نقطة ليتوجه زيدان الي للداخل ٣ نقطة نظر حمزة لبدور لتحتضن الأخيرة صغيرتها احتضنت صغيرتها تهرول للداخل سريعا ٣ نقطة ليزفر حمزة يصدق علي جملة أن المشاكل لا تأتي فردا ٤ نقطة
,
, علي صعيد آخر ٣ نقطة كانت لينا في غرفة ابنتها ظلت جوارها حتي تأكدت من انها تناولت طعامها بأكمله ٣ نقطة عقلها شارد في تلك المكالمة التي أتت الي خالد .. تري من وماذا حدث ليهرع هو بملابس البيت فزعا بتلك الطريقة ٣ نقطة جلست تتحاور مع ابنتها الي أن سمعوا اصوات شجار عنيفة تأتي من الحديقة ٣ نقطة وقفت لينا أمام ابنتها تهمس لها محتدة :
, - ما تتحركيش من مكانك طالما بطنك وجعاكي كل شوية يمكن يكون الجنين مش ثابت
,
, زفرت لينا السويسي يآسه ليتها لم تقل لوالدتها ٣ نقطة بينما توجهت لينا الشريف الي الشرفة تشاهد ما يحدث ٣ نقطة توسعت عينيها في دهشة وهي تسمع صوت صياح أسامة ٣ نقطة حمزة يريد الزواج ببدور ٣ نقطة وها هو زيدان جاء ٣ نقطة من الجيد أن لينا لم تخرج لتري زيدان وهو يبرح الرجل ضربا لكانت كرهته اكثر ٣ نقطة وقفت تنظر للحديقة لدقائق قبل أن تسمع دقات علي باب الغرفة ٣ نقطة توجهت تفتحه لتجد زيدان يقف خارجا يحمل علبة حلوي كبيرة ٣ نقطة مد يده سريعا يمسك كف يدها يقبله ابتسم يغمغم :
, - مساء الورد علي احلي وردة
,
, ضحكت لينا بخفة تقرص وجنته بخفة ٣ نقطة ليتحرك هو برأسه يبحث بعينيه داخل الغرفة يقول قلقا :
, - هي لينا صاحية ولا نايمة كانت تعبانة الصبح وأنا عايز اطمن عليها
,
, ابتسم لينا مرتبكة تفسح له المجال ليدخل ٣ نقطة
,
, اقترب من فراش زوجته لتتوسع عيني لينا غضبا ما أن رأته بينما مال هو يضع علبة الحلوي علي قدميها ابتسم يقول :
, - الشوكولاتة اللي بتحبيها ٤ نقطة عاملة ايه دلوقتي لسه تعبانة
,
, اشاحت بوجهها بعيدا عنه أمسكت علبة الحلوي تلقيها علي الطاولة المجاورة تنهد هو يبتسم يآسا نظر للينا زوجة خاله يقول مبتسما :
, - ماما معلش ممكن فنجان قهوة
,
, حسنا هي ليست بغبية لتفهم أنه يريد أن يحادث زوجته بمفردهم ٣ نقطة كيف ومايا من الأساس تنام في الغرفة ابتسمت له تحرك رأسها إيجابا لتأخذ طريقها للخارج ٣ نقطة بينما اقترب هو منها جلس علي الفراش امامها ٣ نقطة لاحظ انكماشها ليقول ضاحكا :
, - اكيد مش هعمل حاجة ومايا بنت عمك نايمة جنبك ٤ نقطة دي صوتها مسلسع وممكن تفضحنا
,
, ارتسمت ابتسامة صغيرة للغاية علي شفتي لينا سرعان ما اخفتها ولكن سريعا التقطتها عينيه ليردف سريعا :
, - ضحكتي اهو ٣ نقطةضحكتي شوفتك ما تخبيهاش
,
, زفرت في غيظ لتلتفت بوجهها له عقدت ذراعيها امام صدرها تغمغم حانقة :
, - أنت عايز ايه دلوقتي يا زيدان ٣ نقطة جاي ليه ٣ نقطة هو أنا مش قولتلك مش عايزة اشوفك تاني مد يده يبعد تلك الخصلة الثائرة عن وجهها يعيدها خلف أذنيها تنهد يهمس لها بعشق :
, - جاي اطمن عليكي ٣ نقطة حتي لو انتي مش عايزة تشوفيني ٤ نقطة ما قدرتش امنع قلبي انه يجي يشوفك ٣ نقطة انتي كويسة دلوقتي
,
, حركت رأسها ايجابا تحاول حبس أنفاسها لما يضع الكثير من ذلك العطر المقزز ٣ نقطة اغلقت شفتيها تحاول منع نفسها من التقئ مرة أخري امامه ولكن كثرة الطعام التي أكلتها لم تسعفها تماما انتفضت من مكانها تهرول تجاه المرحاض وقفت أمام الحوض تتقي بعنف ٣ نقطة ليهرع إليها وقف جوارها في المرحاض يصيح قلقا :
, - لا كدة الموضوع ما يتسكتش عليه ٣ نقطة كدة في مشكلة
,
, صمت للحظات يرتب عقله ما يحدث لتتوسع عينيه في دهشة اقترب منها يقبض علي ذراعيها برفق ينظر لها مذهولا :
, - أنتي حامل مش كدة ٣ علامة التعجب
,
, علي صعيد آخر بالأسفل ٣ نقطة توجهت لينا الي المطبخ تصنع لزيدان القهوة ٤ نقطة تحاول الاتصال بخالد اخيرا اجاب ٣ نقطةفتح الخط لتبادر سريعا بقلق :
, - أنت فين يا خالد ٣ نقطةطمني ايه اللي حصل ٤ نقطة الو ٤ نقطة الو ٣ نقطة خالد
,
, لحظات طويلة من الصمت قبل أن تسمع صوت انثوي لا تعرفه تماما يرد في توتر ظاهر :
, - خالد بيتعشي ٣ علامة التعجب

الثامن والخمسون


في منزل عمر السويسي ٣ نقطة تحديدا في غرفته
, خالد يجلس امام اخيه علي الفراش يربع ساقيه يتحدثان في ذكريات قديمة يتضاحكان ٣ نقطة سارة تجلس علي يمين عمر بالقرب من باب الغرفة وسارين تجلس علي يساره ٣ نقطة أما تالا تجلس علي الأريكة بالقرب من فراشهم ٣ نقطةتنظر لعمر قلبها يحترق من خيانته لها ٣ نقطة خيانته التي لن يتذكرها ٣ نقطة نيران تلهب قلبها تحرق اوصالها ٣ نقطة كيف استطاع بتلك البساطة أن يلقي سنوات قضوها معا ويلقي بنفسه بين أحضان أخري والآن هي المجرمة في حقه ٣ نقطة هو حتي لن يتذكر ما فعل ٣ نقطة تمنت في تلك اللحظة لو كانت صدمت تلك المزهرية برأسها هي لكانت نست ما فعله والافضل من ذلك نسته هو تماما ٣ نقطة حسام يجلس بالخارج ٣ نقطة بعد أن قال ما قال اقترب منه خالد يهمس له بصوت خفيض يتوعده :
, - اطلع استناني في الصالة يا بيه وعلي **** تمشي هنفخك اكتر ما هنفخك
,
, التفت عمر برأسه ناحية سارة ابنته يقول مبتسما بخفة :
, - ايه يا سوسو عمو عندنا بقاله اكتر من ساعة ما قدمتلهوش كوباية ماية حتي ٣ نقطة
,
, حركت سارة رأسها إيجابا سريعا تحركت من جوار ابيها تقول مبتسمة بحماس :
, - أنا عاملة عصير جديد تحفة ٣ نقطةثواني اجبلك يا عمو
,
, ضحك خالد بخفة يصدم أخيه علي كتفه يتمتم متهكما :
, - دا علي اساس أن أنا ضيف ٣ نقطة يا جدع دا أنا جيلك بالترنج وحافي ٤ نقطة
,
, اعتدل عمر في جلسته بصعوبة يشير الي دولاب الملابس يتمتم بصوت خفيض مجهد :
, - الدولاب قدامك اهو ٣ نقطة أنت مش غريب يا خالد
,
, ضحك خالد بخفة قبل أن يقم من مكانه يردق مبتسما :
, - يا حاتم يا طائي ٣ نقطة أنا اطول واعرض منك هدومك مش هتخش فيا ٤ نقطة هبقي زي مسعودي في المتزوجون ٤ نقطة
,
, ضحك عمر بخفة يتمتم من بين ضحكاته الخفيضة :
, - وأنت كدة كدة متجوز لينا ٣ نقطة بدل ما أنت لودي تبقي مسعودي
,
, ضحك خالد يشارك شقيقه للحظات في الضحك ٤ نقطة لتغيم عيني خالد قلقا سحابة خائفة استوطنت مقلتيه وفكرة أنه كاد يفقد شقيقه تعتصر قلبه ٣ نقطة يكره وبشدة كلمة الموت اخذت منه كل غالي وعزيز ٣ نقطة خرجت تنهيدة طويلة من شفتي خالد ليقترب من أخيه يعانقه برفق يتمتم بصوت خفيض حاني :
, - ما تقلقنيش عليك كدة تاني ٣ نقطة أنا خلاص اتطمنت عليك هقوم امشي أنا بقي
,
, ابعد أخيه عنه يحتضن وجهه بين كفيه يتمتم مبتسما :
, - خلي بالك من نفسك ولو احتجتني في اي وقت كلمني ٣ نقطة وما تروحش الشركة لحد ما ترتاح خالص .. علي موجود ما تقلقش
,
, ادمعت عيني عمر يحرك رأسه كأنه فقط *** صغير يعانق أخيه سنده بعد والده كم كان أحمق حين ظن أن شقيقه يتعامل معه كأنه فقط *** صغير ٣ نقطة نظر لشقيقه بامتنان وفخر ٣ نقطة يراه كجبل شامخ يحمل الجميع فوق اكتفاه ٣ نقطة تحرك خالد من جوار شقيقه ليجد سارة تدخل الي الغرفة وجهها باهت عينيها متسعتين ٣ نقطة ملابسها ملطخة ببقعة عصير كبيرة ٣ نقطة تحمل أكواب عصير فراولة ٣ نقطة مدت يدها ناحية عمها بأحد الأكواب ليبتسم لها يسألها برفق :
, - ايه اللي واقع علي هدومك دا يا سارة
,
, أصفر وجهها تنظر خلفها نظرة خاطفة لتعاود النظر لعمها ابتسمت متوترة تقول في ارتباك :
, - هاا ٣ نقطة لا لا ابدا أنا كنت بفرغ العصير وقع علي هدومي ٣ نقطة اتفضل حضرتك
,
, ابتسم لها يشد علي أسنانه حانقا بالطبع ابنه الأحمق من فعل ذلك ربت علي خصلات شعرها برفق ٣ نقطةيردف مبتسما :
, - مرة تانية يا حبيبتي ٤ نقطة
,
, تركها وغادر لم يجد حسام في الصالة ووجد كوب عصير فارغ علي الطاولة مكان ما كان يجلس هو ليتوعد له غاضبا ٣ نقطة خرج من منزل أخيه ليجد حسام يقف بالأسفل جوار السيارة ابتسم باتساع ما أن رآه ليقول :
, - ايه يا عمنا أنا افتكرتك هتبات فوق ٣ نقطة عايزني في حاجة ولا أخلع أنا عندي مستشفي الصبح
,
, نظر خالد لحسام من اعلي لأسفل نظرات حادة ثاقبة ٣ نقطة توقفت عينيه عند حذائه ليغمغم في برود :
, - اقلع الجزمة
,
, قطب حسام جبينه متعجبا يتمتم مع نفسه قلقا :
, - هو هيمدني ولا ايه
, لم يدم تعجبه كثيرا حين نظر لقدمي والده ليجدهما عاريتين لا حذاء ولا حتي جوارب ٣ نقطة سريعا كان يخلع حذائه ٣ نقطةيضعه أمام قدمي والده وقف جواره ليستند خالد بيسراه علي كتف حسام حين مال يرتدي حذائه ٣ نقطة رغم سعادته شعوره بقلبه تتدافق دقاته من الفرح رفع رأسه ينظر لحسام يقول باشمئزاز :
, - ذوقك مقرف شبهك
,
, ابتسم حسام في اتساع تحولت ابتسامته لضحكة خفيفة ٣ نقطة توجه خالد لسيارته ما أن استقلها وجد حسام يجلس جواره ٤ نقطة تمهد الأخيرة يقول في هدوء :
, - بابا بعد إذنك ٣ نقطة أنا كنت ولازالت رافض موضوع جوازك أنت وماما ٣ نقطة بس خلاص انتوا اتجوزتوا ٣ نقطة ممكن حضرتك تيجي تشوفها ولو عشر دقايق وتمشي ٣ نقطة
,
, تنهد خالد تعبا شعوره بالذنب ناحية تلك الفتاة لم ينفص بل يزيد ٣ نقطة حرك رأسه إيجابا ليبتسم حسام تحرك ليغادر ليجد خالد يقبض علي ذراعه يقول :
, - سيبك عربيتك وسوق أنت ٤ نقطة وابقي تعالا بكرة خد عربيتك
,
, حرك حسام رأسه إيجابا يتبادل هو وأبيه الأماكن ٤ نقطةادار حسام محرك السيارة متوجها الي منزله يدق باصابعه علي أطراف المقود يدندن لحن قديم ٣ نقطة بينما خالد شارد ينظر للأمام ارتفع جانب بابتسامة صغيرة ماكرة يتمتم مع نفسه ساخرا :
, - دا احنا عيلة عايزة الحرق بجاز
, Flash back
, دخل خالد الي غرفة عمر بصحبة حسام ليجد الطبيب يلف شاش طبي حول رأس عمر اقترب سريعا من الطبيب يسأله قلقا :
, - طمني يا دكتور
,
, ابتسم الطبيب بهدوء يضع لاصق طبي عند طرفي الشاشة ليحكم إلصاقه ٣ نقطة أردف في هدوء :
, - ما تقلقش الفازة كانت خفيفة والخبطة ما كنتش قوية لدرجة انها تأذيه
,
, نظر خالد الي أخيه الذي ينظر للفراغ يبدو متوترا قلقا ٣ نقطة ليعاود النظر لحسام يردف بهدوء :
, - معلش يا دكتور ٣ نقطة محتاج اتكلم مع عمر دقيقتين ٣ نقطة في بلكونة في الاوضة تقدر حضرتك تستناني فيها دقايق
,
, قطب الطبيب جبينه متعجبا من طلب ذلك الرجل ولكن ماذا يفعل ٣ نقطة ما يعرفه عنه أنه رجل ذو نفوذ كبير ٣ نقطة حرك رأسه إيجابا يتحرك بصحبة حسام الي الشرفة في غرفة عمر ٣ نقطة ليجلس خالد أمام أخيه الذي بلع لعابه مرتبكا ٣ نقطة قبض خالد علي تلابيب ملابس عمر يهمس لها محتدا :
, - أنا اللي هفتحلك دماغك ٣ نقطة لو ما نطقتش وقولتلي ايه اللي خلي تالا تعمل كدة ٣ نقطة قالتلي كلام ما فهمتوش فيديو وخاني ومش عايز يطلقني ٣ نقطة فهمني
,
, حرك عمر رأسه إيجابا يخفض رأسه لأسفل بخزي يقص علي أخيه ما حدث طوال الفترة الماضية ٣ نقطة ادمعت عينيه ما أن انهي كلامه يردف بخزي :
, - أنا ليلتلها كنت مخنوق ٣ نقطة من كتر الخناق ٣ نقطة سمعت كلام شيطاني وروحت للزفتة ناردين وشربت و٥ نقطة
, لم يقدر علي نطقها فقط سالت دموعه في صمت ٣ نقطة رفع خالد وجه اخيه بقبضة يده وفي لحظة هوي كفه علي وجه أخيه ٣ نقطة صفعه قوية شعر عمر بأن نصف وجهه الايسر تهشم من يد أخيه وضع يده موضع صفعه اخيه ليقبض خالد علي ملابس أخيه شد علي أسنانه يهمس بصوت غاضب :
, - وزنيت يا بيه ٣ نقطة كاتك الأرف ٣ نقطة أنا قولت عمؤ كبر وعقل وعرف غلطته ٣ نقطة القرف لسه بيجري في دمك ٣ نقطة و**** تالا معاها حق أنها تفتح دماغك ٣ نقطة
,
, أخفض عمر عينيه يحرك رأسه نفيا ليهمس بخفوت مخزي :
, - حقك تصربني ٣ نقطة حقك تموتني كمان .. بس و**** يا خالد أنا ندمت ٣ نقطة ومن ساعة ما عرفت حقيقة الزفتة دي ٣ نقطة وأنا بعدت عن كل القرف دا ٣ نقطة وبحاول أصلح علاقتي بتالا ٣ نقطة أنا بحبها اوي يا خالد ٣ نقطة بس السكينة كانت سرقاني ٣ نقطة المشكلة دلوقتي أن تالا مصممة علي الطلاق ٣ نقطة مش هقدر اطلقلها ٣ نقطة وحياة لينا عندك يا خالد ساعدني ٤ نقطة ورحمة ابوك ما تسبني ٣ نقطة أنا مش هقدر اطلقها
,
, تنهد خالد تعبا يمسح وجهه بكفي يده يفكر جيدا بأن يتبري من تلك العائلة ويهرب بعيدا عن الجميع ٤ نقطة جلس للحظات يفكر لتطرق في رأسه تلك الفكرة الخبيثة حرك رأسه إيجابا يعقد خطوطها داخل عقله لتكتمل الحلقة أمام عينيه تنهد ينظر لأخيه يردف حانقا :
, - ماشي يا عمر هساعدك ٣ نقطة بس دي آخر مرة ٣ نقطة قسما ب**** لو عرفت أنك عملت اي حاجة تاني ٣ نقطة هطلقها منك ورجلك فوق رقبتك ٣ نقطة وهاخد البنات ومش هتشوفهم تاني ٣ نقطة لاء ومش بس كدة هتجوزها ٣ نقطة واسيبك تتعذب وأنت عارف إن مراتك بقت في حضن أخوك
,
, تنهد عمر حانقا ينظر في حقد يود لو ينقض علي رقبته يخنقه علي ما قال ٣ نقطة تنهد يكتم غضبه يحرك رأسه إيجابا علي مضض ليبتسم خالد ساخرا ٣ نقطة ينظر لأخيه متهكما كم من السهل إغضاب ذلك الأحمق ٣ نقطة اقترب من عمر يهمس له في خبث :
, - اسمع يا سيدي ٣ نقطة أحنا هنتفق مع الدكتور يقول إن الخبطة عملتلك فقدان جزء من الذاكرة ٣ نقطة أنك مثلا نسيت آخر خمس سنين في حياتك ٣ نقطة وإن حالتك خطر وإن الزعل غلط عليك ٣ نقطة طبعا تالا هتحس بالذنب وخصوصا أنك المفروض مش فاكر عملتك السودا ٣ نقطة في الفترة دي بقي إنت تحاول تصلح النيلة اللي نيلتها ٣ نقطة
,
, ابتسم عمر في حماس يحرك رأسه إيجابا بخفة وقد كان ما خطط له خالد بالتحديد
, Back
, عاد من شروده لترتفع شفتيه بابتسامة ساخرة يردد مع نفسه :
, - بس علي **** البيه يعرف يمثل وتالا ما تقفشوش من اول ما يفتح بوقه ٤ نقطة
,
, التفت عاد برأسه لذلك الجالس جواره يسوق بتهمل شديد ترتسم علي شفتيه ابتسامة حالمية واسعة ٣ نقطة ليضيق عينيه ينظر له متوعدا ليمد يده دون سابق إنذار يصفعه علي رقبته من الخلف انتفض حسام في جلسته قطب جبينه يتمتم حانقا :
, - ليه الغدر دا يا حج
,
, ابتسم خالد ساخرا ليعاود صفعه من جديد يتمتم متهكما :
, - يا برئ ٣ نقطة خاطب سارة بنت عمك ها ٣ نقطة وعامل من بنها ٣ نقطة قمة البراءة اللي في الدنيا
,
, مسد حسام رقبته برفق التوي جانب فمه بابتسامة صغيرة واثقة التفت برأسه ينظر لوالده للحظات عاود النظر للطريق يردف في هدوء واثق :
, - بص يا بابا اي واحد مكاني كان حرفيا وأنا آسف في الكلمة هيرفض يعترف بأبوبتك بعد كل اللي عرفه لكن أنا لاء .. أنا اصلا كنت ولازالت معجب جدا بشخصية حضرتك من كلام زيدان عنك ٣ نقطة ولما قابتلك الهيبة بردوا يا باشا ٣ نقطة انبهرت أكتر بشخصيتك وحبك لمراتك وبنتك ٤ نقطة لما عرفت أنك أبويا ، اتصدمت من أن حياتي كلها كانت كذبة ٣ نقطةكنت بقاوح الشعور اللي جوايا إني جزء منك ٣ نقطة بحاول أبعد عن حياتك بأي شكل ٣ نقطة يوم ما جبتني القسم كانت القشة لما ايدك اتجرحت وبدأت تنزف ٣ نقطة كنت هموت من الخوف ليحصلك حاجة ٣ نقطة ما قدرتش اقاوح أكتر ٣ نقطة أنت أبويا لو طلبت مني ارمي نفسي في النار هعملها ٣ نقطة مستعد انفذ كل اللي تطبله .. الا إني أبعد عن سارة ٣ نقطة أنا أولي بيها من جميع النواحي ٣ نقطة أنا آسف مش هبعد عنها ٣ نقطة الا لو هي رفضت وجودي في حياتها وطلبت مني أبعد ساعتها هبعد ٣ نقطة غير كدة لاء
,
, حين انهي كلامه كانت السيارة قد وصلت الي منزل شهد ٣ نقطة نظر خالد لحسام يتمتم ساخرا قبل أن ينزل :
, - ابقي شوف مين هيجوزهالك
, نزل خالد ليتبعه حسام يتمتم ساخرا :
, - المأذون طبعا ..
,
, توجه خالد لأعلي بصحبة حسام ٣ نقطة تقدم حسام يفتح الباب لتتقدم شهد سريعا تغمغم بتلهف :
, - كدة يا حسام كل دا تأخير ..
,
, وصمتت وقعت عينيها علي الذي دخل توا خلف حسام لتصمت فقط ارتسمت علي شفتيها شبح ابتسامة مريرة باهتة ٣ نقطة كانت تظن أنها بزواجها منه تنتقم لنفسها منه ولكن مؤخرا ادركت انها تنتقم من نفسها فقط ٣ نقطة ابتعدت قليلا عن الباب رفعت وجهها تنظر له تتمتم متهكمة :
, - طب الحمد لله انك لسه فاكرنا ٣ نقطة
,
, حمحم حسام يحاول كسر حدة التوتر السائدة اردف سريعا بمرح :
, - ايه يا ست الكل ما فيش عشا ولا ايه ٣ نقطة عصافير بطني بتصوصو ولا انزل اتعشي عند طنط ندي
,
, ابتسمت شهد بخفة تحرك رأسها إيجابا توجهت ناحية المطبخ ليقبض خالد علي تلابيب حسام يقربه منه يهمس له محتدا :
, - مين طنطك ندي دي ياض
,
, ابتسم حسام بزهو يعدل من تلابيب ملابسه يهمس بولة مرح :
, - آه علي طنط ندي وطبيخ طنط ندي وبنت طنط ندي
,
, رفع خالد حاجبيه متهكما ينظر لابنه ساخرا ليتمتم قائلا :
, - وعاملي فيها سوما العاشق ٣ نقطة يا ابو عين زايغة ٣ نقطة خد ياض
,
, دس يده في جيب بنطاله يبحث عن حافظته الجلدية ولكن عذرا لا شئ ٣ نقطة تنهد يردف حانقا :
, - وكمان مش معايا المحفظة ٣ نقطة قلب نفسك كدة يا حبيب ابوك وانزل هاتلي قميص وبنطلون وعلي **** يا حسام تختار الألوان العرة اللي بتلبسها
,
, ابتعد حسام عن أبيه ابتسم مغترا بحاله يقول في إباء زائف :
, - وكمان هصرف عليكوا ٣ نقطة يلا اهو الواحد بيزكي ٣ نقطة يا نهار اسوح
,
, قالها ليفر راكضا من أمام أبيه فتح باب المنزل يتوجه لأسفل ٣ نقطة تنهد خالد تعبا وجوده هنا حقا يشعره بالاختناق ٣ نقطة أخرج الهاتف من جيبه يضعه علي الطاولة متوجها الي المرحاض ٣ نقطة مر في طريقه علي المطبخ حيث تقف شهد رآها توقف للحظات ليراها تمسك شريط أقراص قطب جبينه متعجبا حين رآها تضع قرصين في كوب العصير ٣ نقطة لمح بعينيه طرف شريط الاقراص ليبتسم ساخرا منوم كانت تستخدمه لينا قديما ٣ نقطة شهد تخطط لجعله يبيت هنا الليلة ٤ نقطة حمحم بخفوت لتنتفض علي صوته تخفي الشريط تبتسم متوترة تردف :
, - فففي حاجة يا خالد
,
, ابتسم لها بهدوء يحرك رأسه نفيا ليأخذ طريقه للمرحاض أغلق الباب خلفه لتطل برأسها من المطبخ تنهدت تهمس مع نفسها حائرة :
, - يا تري شافني ٣ نقطة كان سألني لو شافني ٣ نقطة
,
, توجهت الي المطبخ تنظر للكوب للحظات لتمسكه تسكب ما فيه في الحوض القت الكوب تأخذ طريقها للخارج ٣ نقطة رأت هاتفه هناك علي الطاولة ٣ نقطة فضول هو فقط فضول انثي أمسكته تفتحه لتري صورة للينا وهي تضحك شدت علي الهاتف بعنف ترغب في كسره حاولت فتح الرقم السري ليفتح ٣ نقطة كتبت اسمه هو أولا فلم يفتح ٣ نقطة بلعت لعابها تكتب اسمها .. لتنفتح الشاشة علي صورة أخري لها وهي بين احضانه ٣ نقطة الضحكات تعلو وجه كل منهما ٤ نقطة تحركت تفتش في الصور الخاصة به ٣ نقطة لتشتعل نيران قلبها وهي تري مئات لا مبالغة في كلمة آلاف الصور لها .. ولها وله ولهما معا مع ابنتهما ٣ نقطة وذلك الشاب زيدان ٣ نقطة كان قلبها يحترق بالكاد منعت دموعها من الانهمار ٣ نقطة لتنتفض حين شعرت بهاتفه يرن ٣ نقطة لتظهر صورة أخري لها واسم لوليتا يضئ أمامها ٤ نقطة لحظات تنظر للهاتف نظرت حولها هنا وهناك خالد لا يزال في المرحاض ارتفجت يديها وهي تفتح الخط تضع الهاتف علي اذنيها فسمعت صوت لينا تهتف قلقة :
, - أنت فين يا خالد ٣ نقطةطمني ايه اللي حصل ٣ نقطة الو ٤ نقطة الو ٣ نقطة خالد
,
, لحظات طويلة من الصمت تستمع فيها الي صوت غريمتها ٣ نقطة نيران تلتهب في اوصالها بصعوبة فتحت فمها لترد بتوتر ظاهر :
, - خالد بيتعشي
, عقدت الصدمة لسان لينا وهي تسمع صوت امراءة غريبة تجيب علي هاتف زوجها ٣ نقطة استجمعت شتات نفسها لتصيح غاضبة فيها :
, - وأنتي مين وازاي تردي علي موبايل جوزي ٣ نقطة الو ما تنطقي ٣ نقطة أنتي مين
,
, بلغ الغضب بشهد مبلغه كادت أن تصيح فيها وتخبرها أنها زوجته حين شعرت بالهاتف يُجذب من يدها بعنف ٣ نقطة رفعت وجهها للفاعل ليصفر وجهها حين رأت خالد يقف أمامها يرميها بنظرات حادة غاضبة ٤ نقطة اغلق الخط يضع الهاتف في جيب سرواله ٣ نقطة ليقبض علي رسغ يدها جذبها تقف امامه شد علي أسنانه يصيح غاضبا :
, - اديني سبب واحد يخليكي تردي علي موبايلي ٣ نقطة وخصوصا وأنتي شايفة اسم لينا
,
, نزعت يدها من يده بعنف عادت خطوة للخلف تنظر له حاقدة لتصيح بقهر :
, - أنا مراتك زيي زيها ٤ نقطة ااا
,
, قاطعها قبل أن تكمل بسط يده أمام وجهها يحرك رأسه نفيا بخفة اقترب منها تلك الخطوة التي ابتعدتها ليصبح امامها مباشرة مال برأسه ناحيتها يحركها نفيا بخفة سلط عينيه علي عينيها يهمس لها بهدوء حذر :
, - فاكرة ٣ نقطةأكيد لسه فاكرة ٣ نقطة قولتلك هحققلك اي حاجة تتمنيها ٣ نقطة كل اللي نفسك فيه ٣ نقطة أنا مستعد أعلمه ٣ نقطة اعتبريني مصباح علاء الدين ٣ نقطة بس انتي سيبتي كل دا واصيتري اني اتجوزك وكان شرطي واضح ٣ نقطة هنتجوز في السر من غير ما لينا تعرف صح ولا لاء ٤ نقطة انتي اللي اختارتي يا شهد ٣ نقطة وأنا لسه عند كلمتي ٣ نقطة لو حابة نتطلق واعتبريني بردوا مصباح علاء الدين وهحققلك كل اللي نفسك فيه .. فكري يا شهد
,
, تركها التفت ليغادر ما كاد يتحرك خطوتين يفكر في حل لتلك المصيبة سمعها تهتف من خلفه :
, - أنا مريضة قلب
,
, توسعت عينيه في دهشة التف لها سريعا ليجدها تتحرك ناحية التلفاز رفعت المفرش لتخرج ظرف لتحاليل طبية ٣ نقطة اقتربت منه تضع الظرف في يده مسحت دموعها المتساقطة رغما عنها لتقف أمامه ابتسمت تردف متهكمة :
, - أنا مريضة قلب .. وحالة القلب ما عدش ينفع معاها علاج لازم عملية ونسبة نجاحها مش مضمونة فما تقلقش أنت هتخلص مني قريب ٣ نقطة قريب اوي كمان
,
, اقترب منها يمسك ذراعها يسألها سريعا :
, - وليه ما قولتليش ٣ نقطة ليه سايبة نفسك تموتي ٣ نقطة عشان حسام حتي مش عشان اي حد في الدنيا ٣ نقطة حسام بيحبك ٣ نقطة حسام روحه فيكي ٣ نقطة ما فكرتيش فيه وانتي بتنهي حياتك ٣ نقطة
,
, ادمعت عينيها ليهطل سيل دموعها تغرق وجهها حركت رأسها نفيا بخفة تهمس بصوت خفيض ضائع :
, - **** وحدة أعلم إني ما بفكرش غير فيه ٣ نقطة خايفة من الموت بس عشانه عرفاه مش هيستحمل بعدي عنه ٤ نقطة حسام كل حياتي عمرك ما هتلاقي في طيبته ولا في حنيته ٣ نقطة خليك جنبه لما أنا أمشي ٣ نقطة مش عايزاه يتكسر ببعدي عنه
,
, تنهد بحرقة يشعر بالشفقة عليها وعلي طفله وعلي نفسه وكأنه في دوامة مغلقة من المشاكل تأتي له من كل حدب وصوب ٣ نقطة زفر أنفاسه يردف بهدوء :
, - ما تقوليش كدة يا شهد ٣ نقطة هتعملي العملية وبإذن **** هتخفي وتعيشي ٣ نقطة عشان حسام وعشان نفسك
,
, ابتسم لها ابتسامة أخيرة يربت علي وجهها برفق قبل أن يغادر ويأخذ معه الأوراق الخاصة بحالتها ٣ نقطة عائدا الي منزله
,
, في منزل خالد السويسي ٤ نقطة في غرفة لينا السويسي
,
, وقعت كلماته عليها وقع الصدمة ٣ نقطة صدمة الجمت لسانها توسعت عينيها تنظر له مذهولة كيف عرف ٣ نقطةهل اخبرته والدتها ولكن متي ٣ نقطة ربما تواصلت معه قبل أن يأتي وأخبرته ٤ نقطة أهذا هو السر الذي طلبت منها حفظه ٣ نقطة رفعت وجهها تنظر له حانقة تردف محتدة :
, - حامل ايه ٣ نقطة ايه الهبل دا ٣ نقطة لاء طبعا ٣ نقطة
,
, التفتت تعطيه ظهرها متوجهه ناحية الحوض ليمسك بذراعيها يلفها إليه ابتسم يقول ساخرا :
, - لاء مش هبل ٣ نقطة أنا مصاحب اخوكي بقالي سنين وفي السنين دي كان معظم الستات اللي بتتصل عندها نفس أعراضك دي بتبقي حامل ٣ نقطة
,
, اشتعلت أنفاسها غضبا تشتم حسام في نفسها ٣ نقطة رفعت وجهها لذلك المسمي زوجها لتدفعه بعيدا عنها تصيح فيه غاضبة :
, - قولتلك مش حامل مش زفت ٣ نقطة وابعد عني بقي ٣ نقطة وامشي اطلع برة
,
, رفع حاجبه الأيسر مستهجنا غضبها الزائد كتف ذراعيه أمام صدره يتمتم ساخرا :
, - وانتي متعصبة كدة ليه ولا دي عصبية الحمل
,
, شدت علي اسنانها تغرز اظافرها في كف يدها تود لو تنقض عليه وتغرز اظافرها في رقبته ولكنها حقا تخشي الاقتراب من رائحته من جديد ٣ نقطةلن تتحمل موجة تقئ أخري جسدها لم يعد به شئ ٤ نقطة ابتعدت عنه تخرج من المرحاض تحاول استعادة هدوئها حتي لا يشك بها ٤ نقطة قطبت جبينها متعجبة حين خرجت ولم تجد مايا نائمة ٣ نقطة ربما استقيظت علي صوتها وهي تصرخ مما يفعل وخرجت من الغرفة ٣ نقطة وقفت في منتصف الغرفة تحاول تهدئة دقات قلبها المتسارعة ٣ نقطة هي وهو في غرفة واحدة آخر موقف جمعهم في ذلك الوضع كانت مأساة حقا ٣ نقطة التفتت له تشير الي باب الغرفة تهتف بهدوء تام :
, - لو سمحت اطلع برة ٣ نقطة أنا تعبانة وعايزة أنام
,
, ابتسم في خبث لتراه يقترب منها هو للأمام وهي للخلف تبتعد عنه تتسارع دقات قلبها خوفا منه ٣ نقطةخلع قميصه يلقيه بعيدا لتتوسع عينيها هلعا ٣ نقطة خاصة حين اقترب وقف علي بعد خطوتين منها ابتسم يردف ببراءة :
, - علي فكرة أنا قلعت القميص عشان ريحته ما تخنقيش وما تخنقش الجنين ٣ نقطة مش عشان قلة الأدب اللي في دماغك
,
, توسعت عينيها في غيظ قطبت جبينها تنظر له غاضبة اشهرت سبابتها أمام وجهه تصيح فيه بشراسة :
, - قولتلك أنا مش حامل ٣ نقطة وأنت اللي دماغك قليلة الادب مش أنا ٣ نقطة واتفضل اطلع برة أنا تعبانة وعايزة أنام
,
, ابتسم في خبث ليرتمي بجسده علي الفراش يفتح لها ذراعيها يغمغم مبتسما :
, - ايوة فعلا هما الحوامل بيحبوا يناموا كتير تعالي يا حبيبتي يلا نامي
,
, اسبلت عينيها تنظر له في دهشة ٣ نقطة ذلك الرجل مختل عقليا بكل ما تعنيه الكلمة من معني ٤ نقطة التقطت الوسادة المجاورة له تلقيها عليه بعنف تصرخ فيه :
, - امشي اطلع برة ٣ نقطة أنا قولتلك أنا مش حامل ٣ نقطة مش حامل ٣ نقطةهو بالعافية ٣ نقطة عايزني انام في حضنك ٣ نقطة دا أنا أنام في حضن عقرب ولا أنام في حضنك
,
, رفع حاجبه الأيسر مستهجنا ما تتفوه به جلس علي الفراش يربع ساقيه تجاهل كل ما يقول ابتسم يقول ببرود تام :
, - ما تتعصبيش يا حبيبتي العصبية غلط علي اللي في بطنك ٣ نقطة مش بتتوحمي علي حاجة غريبة مانجة موز .. رنجة ٣ نقطة انتي عارفة حسام قالي كدة أن واحدة جاتله كانت بتتوحم علي اسمنت هتموت وتاكل اسمنت ٣ نقطة اجبلك جبس
,
, أحمر وجهها يكاد ينفجر من شدة غضبها وهو يجلس بارتياح علي فراشها يستفزها ببروده ٣ نقطة قاطع تلك اللحظة صوت رنين هاتفها الملقي جواره علي الفراش التقطه ينظر للاسم ليتجهم وجهه المبتسم ٣ نقطة غضب قاسي احتل قسماته حين أبصر اسم معاذ يضئ علي شاشة هاتفها ٤ نقطة فتح الخط يضع الهاتف علي أذنه ليسمع صوت معاذ يقول :
, - مساء الخير يا لينا اخيرا رديتي بتصل بيكي من الصبح ما بترديش ٣ نقطة عاملة ايه طمنيني عليكي ٣ نقطة
,
, شد زيدان قبضته علي الهاتف يكاد يعتصره بين أصابعه رسم ابتسامة ساخرة علي شفتيه يردف متهكما :
, - لينا في حضن جوزها يا حبيب قلب بابا وماما ٤ نقطة واحسنلك تبعد عنها ٣ نقطة عشان المرة الجاية اللي هلمحك فيها هسفرك رحلة مجاني للآخرة ٤ نقطة
,
, واغلق الخط في وجهه يلقي الهاتف بعيدا رفع وجهه للينا ليجدها تنظر في دهشة فمها مفتوح يكاد يلامس الأرض ما هي الا لحظات وانفجرت تصرخ فيه :
, - أنت ايه يا أخي ٣ نقطة مين اللي اداك الحق ترد علي موبايلي ٣ نقطة وكمان بتهدده مش كفاية اللي عملته فيه ٣ نقطة إنت ايه لا ددمم ولا إحساس
,
, قام من فراشها متهجا إليها قبض علي ذراعيها بكفيه يقربها منه ابتسم يقول بهدوء :
, - مش قولتلك ما تتعصبيش العصبية غلط علي اللي في بطنك ٣ نقطة علي ما نكشف ونتآكد انتي حامل ولا لاء ٣ نقطة اما بقي بالنسبة لمعاذ فأنا مش مركب قرون قدامك عشان اسيب راجل غريب بيكلم مراتي ٤ نقطةعيزاني اعمل ايه اديكي الموبايل واقولك لينا خدي يا حبيبتي معاذ عايز يطمن عليكي ٤ نقطة أنا جوزك شرعا وقانونا ٣ نقطة ليا الحق اخدك البيت دلوقتي حالا ٣ نقطة انا بس سيبك لحد ما نفسيتك تهدي ٤ نقطة اللي حصل رغم اني ما كنتش في وعي الا أنه صعب ٤ نقطة وأنا مديكي كامل الحق لزعلك ومستحمل كلامك اللي زي السم لحد ما تهدي وتروقي وتصفي وبعدين هنرجع زي الأول
,
, اقترب يقبل جبينها يمسد علي خصلات شعرها برفق لتدفعه بعيدا عنها انسابت دموعها تشعر بكل كلمة قالها حقيقة تقيدها بقيد من حديد ساخن ٣ نقطة حركت رأسها نفيا بعنف تصيح من بين دموعها :
, - احنا عمرنا ما هنرجع زي الأول ٣ نقطة
,
, ابتسم يلتقط قطعة شوكولاتة يدسها في فمها برفق لثم وجنتها بقبلة خاطفة يغمغم بحنو :
, - فعلا احنا هنرجع أحسن من الأول كمان ٣ نقطة أنا وانتي وابننا او بنتنا
,
, رفعت وجهها تنظر له بحقد ليقطع تلك اللحظات صوت حمزة يصرخ باسم زيدان من أسفل خرج زيدان يركض وخلفه لينا توجها لمصدر الصوت شهقت لينا فزعا حين رأت والدتها أرضا فاقدة للوعي ٤ نقطة صرخ زيدان باسمها فزعا ليتوجه إليها يحملها بين ذراعيه يركض لأعلي الي غرفتهم ٣ نقطة دخل إليها لتساعده لينا علي وضعها علي الفراش تفك حجابها برفق تخلع حذائها ٣ نقطة توجه زيدان يجلب زجاجة عطر خاصة بخاله يرش علي يده اما لينا التقطت زجاجة المياة تمسح علي وجه والدتها برفق تهمس لها خائفة مذعورة :
, - ماما فوقي يا ماما ٣ نقطة ماما ردي عليا ٣ نقطة
, اقترب زيدان منها رش بعض العطر علي كف يده يضعها بالقرب من أنفها ٤ نقطة لينا تكاد تبكي من الخوف تمسك يد والدتها تشد عليها ٤ نقطة
,
, لحق بهم حمزة يصيح قلقا :
, - أنا هتصل بالدكتور ٣ نقطة هو خالد فين ٣ نقطة دا وقت يختفي فيه
,
, بتفوق اهي استني يا خالي ٣ نقطة هتف بها زيدان متلهفا حين بدأت لينا تحرك عينيها ببطئ شيئا فشئ تفتحهما ببطئ شديد ٣ نقطة تتأوه بصوت خفيض هرعت لينا تجلس جوارها تصيح متلهفة قلقة :
, - ماما انتي كويسة ٣ نقطة حصل ايه ٣ نقطة
,
, ارتسمت ابتسامة شاحبة علي شفتي لينا تحرك رأسها إيجابا تحاول طمئنه ابنتها ٣ نقطة اقترب زيدان منها يمسك كف يدها يلثمه بقبلة طويلة خائفة ٣ نقطة كاد قلبه أن يتوقف قلقا حين رآها بذلك الشكل ٣ نقطة تنهد يهمس بارتياح :
, - الحمد لله أنك بخير ٣ نقطة كدة تخضينا عليكي
,
, ابتسمت في ارهاق تمد يدها تربت علي رأس زيدان تهمس بإجهاد :
, - ما تخفش يا زيزو أنا كويسة ٣ نقطة أنا بس دوخت ٣ نقطة حسيت بهبوط ودوخت
,
, انتفضت لينا عند ذلك الحد تنظر لوالدتها تعاتبها لتهتف سريعا :
, - عشان ما كلتيش قعدتي تأكلي فيا وما كلتيش ٣ نقطة أنا هنزل اجبلك عصير واكل
,
, وقبل أن تعطيها فرصة للرد تحركت تنزل لأسفل ٣ نقطة حمحم حمزة حرجا ينظر أرضا :
, - حمد لله علي سلامتك يا لينا ٣ نقطة أنا هروح اتصل بخالد اشوفه فين
,
, رحل هو الآخر ليبقي زيدان جوارها جلس علي ركبتيه جوار فراشها يمسك بكف يدها يقبله ٣ نقطة رفع وجهه ينظر لعينيها الشاردة ملامحها المجهدة الحزينة ادمعت عينيه كأنه فقط *** صغير يهمس لها مرتبكا خائفا :
, - خلي بالك من نفسك عشان خاطري ٤ نقطة مش هستحمل يحصلك حاجة ٣ نقطة فاكرة لما قولتيلي وأنا صغير اعمل لنفسك ذكريات عشان تفتكرها وتضحك لما تكبر
,
, ابتسمت تحرك رأسها إيجابا لتتساقط دموع خفيفة من عينيه ابتسم يردف من بين دموعه :
, - ما عرفتش اعملها لوحدي ٣ نقطة كنتي دايما جنبي بتحاولي تخلي حاجة ذكري سعيدة عشان افتكرها ٣ نقطة فاكرة لما اتأخرت بليل وانتي قولتي لخالي دا راح يجيبلي سكر
,
, خرجت ضحكات ضعيفة من بين شفتيها تردف :
, - وخالك فتح دولاب المطبخ لقي يجي خمسين كيس سكر ٣ نقطة ولما رجعت بيسألك فين السكر قولتله رميته في البسين عشان تبقي ميته مسكرة ٣ نقطة خالك يومها كان هيغرقني أنا وأنت في البسين
,
, كانت دموعها تتسابق مع ضحكاته ينظر لها يحرك رأسه كأنه *** صغير ٣ نقطة مدت يدها تسمح دموعه المتساقطة ليردف بعدها قائلا بامتنان :
, - فاكرة أيام ما كنت في ثانوية عامة ٣ نقطة وكنتي بتفضلي سهرانة معايا طول الليل ٣ نقطة لما كنت بتعب وبتبقي دايما سهرانة جنبي ٣ نقطة لما كنت بتأخر مع أصحابي وخالي يتعصب وخلاص هيضربني ٣ نقطةوتجري تقفي قدامي تحوشيه عني ٣ نقطةماما عشان خاطري أنا هموت لو حصلك حاجة
,
, اسندت كفيها علي الفراش لتنتصف جالسة ٣ نقطة جذبته تحضتن رأسه تمسد علي خصلات شعره بحنو تهمس له برفق :
, - أنا كويسة يا حبيبي و**** كويسة ٣ نقطة ما تعيطش بقي خلاص
,
, أبعد رأسه عنها يمسح دموعه بكفي يده يحرك رأسه إيجابا كأنه فقط *** صغير ٣ نقطة في تلك اللحظة دخل خالد مندفعا الي الغرفة هرول إليها يخفيها بين ذراعيها يصيح فزعا :
, -مالك يا لينا ٣ نقطة حمزة بيقولي اغمي عليكي ٣ نقطة انتي كويسة يا حبيبتي ٤ نقطة حصل ايه ٤ نقطةحصل ايه يا زيدان وازاي ما اتصلتوش بالدكتور ٣ نقطة وأنت قاعد هنا بتنيل ايه ٣ نقطة
,
, ابتعدت لينا عن صدر خالد تنظر له بجفاء نظرات فارغة من اي مشاعر ليحمحم زيدان ٣ نقطة خرج من الغرفة يغلق الباب خلفه
, ليحتضن خالد وجه لينا يسألها فزعا :
, - مالك يا لينا ٣ نقطة فيكي ايه يا حبيبتي ٣ نقطة أنا هكلم دكتورة
,
, التقط هاتفه يرغب في الاتصال بأحد الأطباء لتجذب لينا منه الهاتف رفعت وجهها تنظر له نظرات خاوية تردف :
, - أنا كويسة ما فيش داعي تكلم حد
,
, ابتسم لها قلقا يعاود عناقها من جديد يشدد علي ضمها لصدره توسعت عينيه يبلع لعابه حين سمعها تردف فجاءة :
, - مين اللي ردت علي موبايلك يا خالد
,
, ابعدها عنه يرسم ابتسامة صغيرة علي شفتيه فتح فمه ليتحدث لتبادر هي تقول راجية :
, - من غير كذب ٣ نقطة عشان أنت الفترة اللي فاتت بقيت بتكذب عليا كتير
,
, اختفت الابتسامة من فوق شفتيه ينظر لعينيها مباشرة ليري فيها صراخات صامتة نظرات مزيج من الألم والعذاب ٣ نقطة ليعاود الابتسام من جديد يقول في هدوء :
, - دي والدة تالا ٣ نقطةعمر عمل حادثة بالعربية وكان هيدخل في غيبوبة وفقد جزء من الذاكرة ٣ نقطة بس الحمد لله فاق بس الجو هناك كان بشع الكل خايف متوتر ٣ نقطة عمر كان فاق بقاله مدة بس بسبب الحادثة وذاكرته اللي ضاعت دي حالته النفسية كانت زفت جدا ٣ نقطة والدكتور قال لازم يتغذي ٣ نقطة فقعدت معاه ااكله لما موبايلي رن ما كنتش عارف أمسكه واللي كانت جنبي والدة تالا .. لأن تالا كانت منهارة حرفيا ٤ نقطة ردت عليكي وبتقولك خالد بيتعشي روحتي داخلة فيها شمال الست اتخضت ٣ نقطة راحا قافلة السكة وقالتلي خد كلمها إنت ٣ نقطة دي بتزعقلي
,
, قصة محكمة بها كم كبير من المعلومات المفزعة ٣ نقطة توسعت عينيها فزعا عمر ، حادث ، فقد ذاكرته ٣ نقطة والدة تالا ٣ نقطة ستطلب تالا تتأكد منها مما يقول ٣ نقطة اجفلت من شرودها علي يده تتحرك أمام وجهها يردف بعدها :
, - علي فكرة احتمال سارين وعثمان نعمل فرحهم هنا ٤ نقطة بس لسه مش متأكد
,
, حركت رأسها ايجابا عادت لشرودها عقلها يرفض تصديق ما قال ٣ نقطةولكن قلبها يرفض وبشدة خالد يفعل شيئا سئ ٣ نقطة خالد يخفي شيئا ٣ نقطةقلبها يعرف هو ليس فقط شعور ٣ نقطة أما هو كان في عالم آخر ٣ نقطة يفكر شهد سيساعدها تجري الجراحة وتصير علي خير ما يرام وسيطلقها وينتهي الكابوس للأبد او هكذا خطط وظن ٣ علامة التعجب
,
, علي صعيد قريب في غرفة بدور تجلس علي فراشها تبكي تنهار دموعها بلا توقف لما عاد ٣ نقطة بعد ما فعل لن تنسي ٣ نقطة صحفت كثيرا ٣ نقطة لأجله لأجل أطفالها لأجل منزلها أن يستمر يبقي تستمر الحياة ٣ نقطة عشرات المرات رأت فيها رسائل ومحادثات له مع سيدات ٣ نقطة كلمات مقززة تقرئها تطعن قلبها تبعثر أنوثتها وتصمت ٤ نقطة كم مرة أهان حبها كلماته الجارحة مزقت انوثتها الحزينة ٣ نقطة كان يعاملها بأنه حيوان لا يشعر يأخذ حقه منها بقسوة ووحشية والآن عاد ٣ نقطة تبقي فقط أيام وتنتهي العدة ٤ نقطة أيام وتصبح حرة ٣ نقطة حمزة رجل جيد يحترم آدميتها يحبه ******* ماذا ستريد أكثر اجفلت من شرودها علي صوت رنين هاتفها رقم غريب لا تعرفه ترددت كثيرا ولكنها في النهاية اجابت توقف نابضها حين سمعت صوته البغيض :
, - اهلا اهلا ببنت الباشا اللي رايحة تتجوز أخوه ٣ نقطة بصي بقي يا بدور هانم جواز من غيري مش هيحصل ويكون في علمك بقي انا هردك انتي لسه في عدتي ٣ نقطة ٥ علامة التعجب

التاسع والخمسون


في فيلا خالد السويسي ٤ نقطة تحديدا في غرفة بدور
,
, كلماته افزعتها زعزعت ثباتها المزعزع من الأساس كشجرة صغيرة في مهب ريح صلصال عاتية لا تقدر علي مجابهتها ٣ نقطة جف لعابها تسارعت أنفاسها وضعت يدها علي فمها تكتم صوت بكائها ٣ نقطة فكرة العودة إليه هي أسوء ما يمكن أن يحدث ٣ نقطة تكرهه تمقته بعد كل ما فعل بها يريد أن يعيدها ليكمل حلقة تعذيبه لها ٥ نقطة ارتجف نابضها خاصة حين سمعت صوته البغيض :
, - شيلي من دماغك فكرة أنك تتجوزي واحد غيري ٤ نقطة ماشي يا بيدو
,
, في تلك اللحظات شعر بدمائها تفور تغلي من الغضب ٤ نقطة مر امام عينيها شريط طويل سريع لحياة بائسة خاوية حتي من المودة ٣ نقطة الحب ٣ نقطة تهدجت أنفاسها تشد أسنانها تهمس بشراسة :
, - أنت ايه يا أخي شيطان عايز مني ايه تاني ٣ نقطة ما كفش اللي عملته فيا سنين وجاي دلوقتي تهددني ٥ نقطة أنا عندي اموت نفسي ولا ارجع علي ذمتك تاني
,
, تعالت ضحكاته الساخرة ٤ نقطة شعرت بأنه يستخف بكلامها يلقيه بعيدا في القمامة ٤ نقطة ضحكاته كانت كسوط مشتغل يجلد روحها المنطفئة ٤ نقطة لحظات وسمعته يهمس متلذذا :
, - **** ٤ نقطة دا احنا كبيرنا وصوتنا بقي بيعلي وبنهدد ٣ نقطة اسمعي بقي يا بيدو ٤ نقطة لو اتجوزتي هاخد عيالي حقي ٤ نقطة المحكمة هتحكملي بيهم ٤ نقطة وساعتها مش هخليكي تشوفيهم تاني لآخر يوم في عمرك
,
, توسعت عينيها ذعرا تسارعت دقات قلبها تشعر بجسدها تجمد من الخوف من مجرد فكرة أن يبتعد عنها الأطفال صمت هو للحظات قصيرة ليعاود همسه الخبيث :
, - بس لو عوزاني ما اخدهمش وما اردكيش لعصمتي ٤ نقطة انا عايز فلوس ٣ نقطة خالد باشا ما خلاش حيلتي حاجة ٣ نقطة مش باقي غير اني اشحت في الشوارع ٤ نقطة فشخللي جيوب الباشا وهاتلي 250 ألف جنية ٣ نقطة دول يعتبر فكة عنده ٤ نقطة معاكي أسبوع قبل ما العدة تخلص لو الفلوس ما جتش هردك يا بدور واطلبك في بيت الطاعة ٤ نقطة وهاخد العيال واحرمك منهم صدقيني أنا اقدر ااذيكي بأبشع الطرق فخلينا حلوين ٣ نقطة وهاتي الفلوس أحسن ٤ نقطة سلام يا يبدو
,
, اغلق معها الخط لتتهاوي جالسة علي الفراش تنظر امامها فزعة مرتعدة ٣ نقطة من أين ستحضر له كل تلك الأموال ٣ نقطة تعود إليه يأخذ طفليها .. لالا لن يحدث ٤ نقطة خالد هل تطلب منه تلك الأموال بأي سبب ستبرر له أنها تريد ذلك المبلغ الضخم ٤ نقطة انسابت دموعها ترثي حالها ٣ نقطة تشعر بأنفاسها تختنق ٤ نقطة توجهت الي شرفة غرفتها عل هواء الليل العليل يسكن تلك النيران ٤ نقطة لحظات وبدأت تسمع صوت بكاء خفيض قطبت جبينها متعجبة التفتت حولها لتري تلك الفتاة ابنه حمزة مايا ٤ نقطة تجلس علي أرض الشرفة المجاورة تنظر للحديقة تحديدا الي باب المنزل المغلق ٣ نقطة نظراتها متلهفة حزينة معذبة كأنها بانتظار أحد ما ٤ نقطة وقفت تنظر لها تشعر بالشفقة قلبها يؤلمها ٣ نقطة لما تبكي تلك الفتاة ٣ نقطة حمحمت بصوت خفيض تجذب انتباهها ٣ نقطة التفتت مايا برأسها تنظر لبدور للحظات لتتحرك من مكانها تدخل الي غرفتها دون أن تنطق حرف واحد ٣ نقطة وقفت بدور في حيرة من أمرها ٤ نقطة أتتغاضي عن الأمر فقط وكأنها لم تري شيئا فيكفي ما بها علي أي حال ٤ نقطة أم ربما تلك هي عاطفة الأمومة التي جعلتها تخرج من غرفتها متوجه الي غرفة مايا ٤ نقطة وقفت أمام باب غرفتها حائرة مترددة تنهدت ٤ نقطة رفعت يدها تدق الباب عدة دقات خفيفة متتالية لم تحصل علي اجابة ٣ نقطة لينخر القلق قلبها من أن يكن أصاب الفتاة مكروها ٤ نقطة حركت مقبض الباب برفق أطلت برأسها لتراها هناك تجلس علي الفراش تضم ركبتيها لصدرها تبكي ٤ نقطة دخلت بدور الي الغرفة تغلق الباب خلفها بهدوء ٤ نقطة العجيب لم تنظر ناحيتها حتي ٣ نقطة توجهت بدور ناحية فراش مايا ٣ نقطة وقفت جوار فراشها للحظات بلعت لعابها تسألها :
, - مايا أنتِ كويسة
,
, لم تجد اي استجابة من تلك الجالسة لتتنهد تسخر من حالها ومن ذلك السؤال الأحمق التي سألته توا ٤ نقطة الفتاة تبكي بحرقة كأنها فقدت عزيزا للتو وهي تسألها هل هي بخير ٤ نقطة جلست جوارها علي طرف الفراش ٣ نقطة لتمد يدها تمسد بحنو علي خصلات شعرها ٣ نقطةتسألها قلقة :
, - مالك يا مايا ٣ نقطة بتعيطي ليه طيب ٣ نقطة قوليلي يمكن اقدر أساعدك
,
, بحركة بطيئة آلية حركت مايا رأسها نفيا تسابقت شهقاتها تسبق دموع عينيها ارتجف جسدها من عنف بكائها تتمتم بحرقة :
, - تساعديني ٤ نقطة مش هتقدري ٤ نقطة هو بس اللي كان بيساعدني ٣ نقطة هو كان دايما جنبي ٤ نقطة بيحبني ٣ نقطة زي ما انا بحبه ٣ نقطة بس دلوقتي خلاص مشي ٣ نقطة بابا مشاه بعيد ٣ نقطة بيقولي عمره ما هيسامحه ٤ نقطة طب ليه ٣ نقطة ليه دخله حياتي من الأول ٤ نقطة ليه علق قلبي بيه ٣ نقطة أنا بحبه أوي ٣ نقطة حاسة اني هموت من غيره
,
, انفطر قلب بدور علي تلك الصغيرة الباكية كلامها التي تصرخ به بحرقة اوجع قلبها عليها ٣ نقطة لم تشعر سوي وهي تجذبها الي أحضانها تعانقها تسمح علي رأسها لتنفجر مايا تبكي وتتعالي شهقاتها تمسكت بأحضان بدور تصيح بحرقة :
, -أنا عايزة ماما ٣ نقطة اشمعني أنا ٤ نقطة كانت هتقوله ما تبعدوش ٣ نقطة كانت هتخدني في حضنها وتبطبطب عليا ٣ نقطة اشمعني لينا وسارة وسارين وكلهم ٤ نقطة وأنا لاء ٣ نقطة أنا عايزة أدهم خليه يرجعلي أدهم
,
, انهمرت دموع بدور تشدد علي احتضان مايا تربت علي رأسها كأنها طفلة صغيرة ٣ نقطة لدقائق طويلة الي أن بدأ يخبو بكاء تلك الصغيرة ٣ نقطة تشعر بأنفاسها تهدئ ابعدتها عنها برفق لتجدها تغط فئ نوم عميق تنهدت حزينة علي حالها ٤ نقطة حانت منها التفاتة سريعة ناحية باب الغرفة لتجد حمزة يقف هناك يراقب ما يحدث في صمت ٣ نقطة للحظات تقابلت عينيها مع عينيه رأت في مقلتيه الكثير ٣ نقطة صمت لسانه وصرخت عيناه ٤ نقطة تنهدت حزينة علي حاله وحالها وحال تلك الفتاة الصغيرة ٣ نقطة بلعت لعابها مرتبكة حاولت أن تمدد جسد مايا علي الفراش لتشعر بها تشد بيديها علي عناقها ترفض تركها ٣ نقطة سمعت صوت الرخيم يهمس في تلك اللحظة :
, - معلش خليكي حولها النهاردة وأنا هاخد خالد وسيلا يناموا في أوضتي
,
, حركت رأسها إيجابا تنظر له متوترة ليعطيها شبح ابتسامة متعبة خرج يجذب الباب خلفه .. لتحتضن تلك الصغيرة تربت علي رأسها برفق
,
, في الأسفل خرجت لينا من المطبخ تحمل صينية طعام عليها الكثير من الطعام تحركت لتصعد بها إلي أعلي لتسمع صوته يهتف من خلفها :
, - استني عندك
,
, شدت علي أسنانها تتنفس بعنف ٣ نقطة التفتت له لتسبل عينيها في دهشة ذلك الوقح لما لم يرتدي قميصه إلي الآن رأته يقترب منها التقط الصينية من يدها يرسم ابتسامة واسعة بريئة علي شفتيه يتمتم في حزم :
, - ازاي تشيلي حاجة تقيلة وانتي حامل ٣ نقطة مش خايفة علي اللي بطنك
,
, اخذ منها صينية الطعام ليحمر وجهها غضبا انفجرت تصيح فيه :
, - أنت يا ابني ما بتفهمش قولتلك مش حامل مش حامل ٣ نقطة اسجلهالك ٤ نقطة يا رب اتسخط قرد لو كنت حامل
,
, تعالت ضحكاته تشق المكان ٣ نقطة تحرك خطوتين متجها الي أعلي التفت لها توسعت عينيه في دهشة يتمتم سريعا في عجب :
, - الحقي يا لينا طلعلك ديل
,
, توسعت عينيها فزعا ذيل ٣ علامة التعجب نظرت بهلع لملابسها ليحتقن وجها غيظا الأحمق كان يخدعها التفتت تنظر له في حقد خاصة حين بدأت ضحكاته تعلو أكثر فأكثر وهو يأخذ طريقه الي غرفة والديها ٤ نقطة توجهت هي الي غرفتها .. بينما اخذ هو الطريق المعاكس لغرفة خاله ترتسم علي شفتيه ابتسامة حالمية صغيرة ٣ نقطة هل يعقل أن تكن فعلا تحمل بطفله مجرد الفكرة تجعل أجراس الفرح تدق في قلبه تغزو كيانه كله ٣ نقطة رجفة لذيذة تعصف بجسده وقف أمام غرفة خاله ليمسك الصينية بيد واحدة مد يده الأخري يدق الباب بهدوء ٤ نقطة لحظات وفتح خالد الباب ابتسم زيدان ببراءة يردف :
, - الأكل يا خالي
,
, توسعت عيني خالد ينظر للواقف أمامه في دهشة ٤ نقطة قبض علي يده يصيح فيه محتدا :
, - كاك خوت في دماغك إنت يا حيوان فين قميصك ماشي كدة ازاي
,
, توسعت ابتسامة زيدان ينظر لخالد بهدوء مستفز ٣ نقطة قطب جبينه يحاول تذكر أين نسي القميص :
, - هو القميص فين صحيح ٤ نقطة آه في أوضة لينا
,
, في أوضة مين يا حبيب ابوك ٣ نقطة أنت ايه اللي وداك اوضتها يلا ٤ نقطة صاح بها خالد غاضبا ٤ نقطة عروق يديه ورقبته نفرت غضبا ٣ نقطة مما جعل زيدان يدفع الصينية لخالد يعود خطوتين للخلف وقف علي بعد منه يردف مبتسما :
, - **** يا خالي ما هي مراتي ٣ نقطة أنا بقولك ايه اللي بيوديك أوضتك
,
, احمرت عيني خالد غضبا يرغب في الانقضاض علي ذلك الأحمق وخنقه حتي الموت ٣ نقطة كاد أن يلقي صينية الطعام أرضا في تلك اللحظة خرجت لينا من الغرفة تنظر لخالد وزيدان متعجبة :
, - في ايه بتزعقوا ليه
,
, دفع خالد لها الصينية شمر عن ساعديه يتمتم متوعدا :
, - خدي دي ٣ نقطة وحياة أمك لاخليك تحصل ابوك
,
, فر زيدان يركض ليتبعه خالد يصيح فيه بأن سيقتله ليهتف زيدان ضاحكا وهو يركض بعيدا :
, - الحق عليا يعني اني عايز اخليك جدو
, هرع زيدان الي غرفة لينا دخل يغلق الباب خلفه بالمفتاح وقف خلف الباب يلهث بعنف بينما خالد خلفه يطرق علي الباب بعنف يصيح فيه :
, - افتح يا حيوان ٣ نقطة و**** لاطلع روحك في ايدي
,
, خرجت لينا من المرحاض في تلك اللحظة وقفت تنظر لزيدان ترفع حاجبها الأيسر مستهجنة ما يفعل وصوت والدها يعلو ٣ نقطة ارتسمت ابتسامة خبيثة علي شفتيها ٤ نقطة اقتربت من الباب الي أن صارت قريبة منه لتصرخ بصوت عالي كأنها مذعورة فزعة :
, - الحقني يا باااااابااااااا ٤ نقطة لا لا يا حيوان ابعد عني ٤ نقطة
,
, توسعت عيني زيدان مصدوما مما تفعل لتكمل هي تمثليتها المتقن :
, - لا يا زيدان لا لا لا ٤ نقطة حرام عليك أنت مش بني آدم
,
, صمتت حين تناهي الي اسماعها صوت والدها يقول ساخرا :
, - ما تنسيش بقي تبقي تقطعي هدومك عشان لما اكسر الباب اصدق أنه اغتصبك ورا باب الاوضة
,
, انفجر زيدان ضاحكا ليصفر هي وجهها حرجا ٣ نقطة لما يجب أن يكون والدها ذكيا .. لما لم تنطلي عليه خدعتها ببساطة ٤ نقطة
,
, ابتعد هو عن الباب يلتقط قميصه اقترب منها الي أن صار أمامها مباشرة غامت عينيه بسحابة سوداء حزينة متكدرة يهمس :
, - انتي ما كنتش بتمثلي انتي كنتي بتفتكري نفس الكلام اللي قولتيه في نفس الليلة ٣ نقطة يا رتني ما سمعت كلامك ونزلت ٤ نقطة كان يكفيني اشوف في عينيكِ كلمة بحبك ٤ نقطة لو اللي حصل دا ما كنش حصل كان زمنا أسعد زوجين في الدنيا
,
, رفعت مقلتيها تقابل عينيه للحظات طويلة ليري الدموع تتجمع بسرعة وعنف تغزو مقلتيها ٣ نقطة تنساب علي وجهها مد يده يمسح دموعها يهمس لها بصوت خفيض حنون :
, - قوليلي طيب أنا أعمل عشان تسامحيني وأنا مستعد أعلمه مهما كان ٤ نقطة يا لينا و**** العظيم كانت لعبة من حد عايز يآذيكي ويأذيني ٤ نقطة تعالي ننسي اللي حصل نقفله خالص ما نفتكروش ٤ نقطة ونبدأ أنا وانتي صفحة جديدة من أول السطر ٣ نقطة قولتي إيه
,
, طال صمتها حتي بني قلبه الأمل انها قد تسامح تغفر تنسي ذنب ليس له فيه ذنب ٣ نقطة رفعت يدها تبعد كفه عن وجهها اولته ظهرها تهمس بهدوء قاسي :
, - امشي يا زيدان ٣ نقطة أنا لا عمري هنسي ولا هسامح ٣ نقطةولا هعرف أبدا صفحة جديدة ٣ نقطة احنا حكيتنا خلصت لحد كدة ٤ نقطة أنا لولا أن بابا واقف علي بعد باب بينا كان زمان قلبي وقف من الرعب أنا وأنت في أوضة واحدة ٤ نقطة صدقني أنت عمرك ما هتتخيل العذاب اللي أنا حاسة بيه
,
, اغمض عينيه يشد عليهما بعنف قلبه يصرخ ألما ٣ نقطة توجه الي نافذة غرفتها يقفز للخارج ٣ نقطة راقبته وهو يتوجه إلي سيارته لتدمع عينيها حين التقطت بمقلتيه قبل ان يرحل لتهمس بصوت خفيض متالم :
, - صعب و**** صعب مش هقدر انسي
,
, توجهت إلي باب الغرفة تفتحه لتجد والدها يقف امامه رأي خالد عينيها الدامعة وجهها الشاحب ٣ نقطة فلم يعارض قلبه حين جذبها يحتضنها برفق بقيت صامتة جامدة لم تنطق بحرف ليتنهد هو يربت علي رأسها برفق تنهد يهمس لها بحنو :
, - لينا ٣ نقطة زيدان بيحبك هو بس٦ نقطة
,
, صمت حين خرجت من بين احضانه وقفت أمامه تنظر لعينيه تسارعت أنفاسها بقهر لتردف محتدة :
, - أنا مش ماما يا بابا ٣ نقطة مش هسامح عشان بس هو بيحبني ٣ نقطة ما حدش فيكوا حاسس بيا ٣ نقطة أنا بموت بدل المرة ألف وما حدش حاسس ولا شايف ٣ نقطة كلكوا شايفين أن زيدان بيحبني وأنه غلط غصب عنه وأن سامحيه يا لينا خلاص ٣ نقطة طب وأنا ٣ نقطةأنا الضحية هنا ٣ نقطة أنا اللي اتعذبت واتقهرت ٣ نقطة حسوا بيا بقي
,
, قالتها لتندفع الي غرفتها تصفع الباب خلفها سمع صوت نشيجها الحار من خلف الباب المغلق ٤ نقطة ليشعر بيد توضع علي كتفه نظر خلفه ليجد حمزة يقف جواره ٤ نقطة ابتسم الأخير له يشجعه ليرد خالد له الابتسامة تنهد يحرك رأسه إيجابا يهمس مع نفسه :
, - كل حاجة هتبقي كويسة .. فترة وهتعدي زي غيرها
,
, في منزل عمر السويسي ٤ نقطة توجهت سارة وسارين الي غرفتهم بعدها اطمئنوا علي والدهم ٤ نقطة ليعتدل عمر في جلسته ينظر لتلك الجالسة علي تلك الأريكة بعيدا عنه ابتسم لها يردف بشوق :
, - قاعدة بعيد ليه يا تالا ٣ نقطة تعالي هنا ٣ نقطة انتي وحشاني اوي حاسس اني ما شوفتكيش بقالي كتير
,
, رفعت وجهها تنظر له يريدها أن تقترب ٣ نقطة لا عقلها ولا قلبها ولا جسدها يرغب في التواجد في نفس المكان الذي هو فيه بعدما رأت ٣ نقطةولكنه لن يتذكر ٣ نقطة والطبيب حذرهم من اي ضغط ٣ نقطة بصعوبة شاقة جرت ساقيها تتحرك ناحية فراشهم جلست جواره لتتوسع عينيها في دهشة حين شعرت به يعانقها ٣ نقطة يضمها إليه يشدد علي احتضانها ٣ نقطة لتسمعه يردف بصوت خفيض راجي :
, - أنتي وحشاني يا تالا وحشاني اوي حاسس إني بقالي سنين ما شوفتكيش ٣ نقطة عشان خاطري يا تالا ما تبعدنيش عنك وعن البنات ٣ نقطة بحس إن أنا غريب بينكوا ٣ نقطة دايما مركزة معاهم وسيباني خالص ٣ نقطة أنا بحبك اوي وبحبهم اوي اوي ٤ نقطة
,
, كلماته كخناجر تنغرز في قلبها هي المذنبة الآن هي من فعلت ذلك حين ابعدته عن حياتهم فعلت به وبهم هذا ٤ نقطة أغرقت الدموع وجهها شعورها بالذنب علي حاله يقتلها ٣ نقطة وشعورها بقلبها يتمزق من خيانته التي لا يتذكرها يحرقها حية ٤ نقطة ابتعدت عنه تمسح دموع عينيها ترسم شبح ابتسامة مزيفة علي شفتيها تردف :
, - أنا هروح اجبلك تاكل اكيد جوعت
,
, تحركت تخرج من الغرفة لتراه يبتسم لها كطفل صغير ٤ نقطة تحركت للخارج متوجهه الي المطبخ لتصادف سارين فئ طريقها تحمل قنينة مياة من المطبخ ٤ نقطة وقفت سارين تنظر لوالدتها للحظات نظرات حادة غاضبة لا مبالغة في كلمة كارهة ٣ نقطة كادت والدتها أن تقتل والدها ٤ نقطة تحركت سارين الي غرفتها لتسمع تالا تهمس باسمها تناديها ٣ نقطة التفتت سارين لوالدتها تهمس لها بصوت خفيض غاضب :
,
, - ممكن ما تتكلميش معايا خالص ٣ نقطة كنتي عايزة تموتيه ٤ نقطة عاجبك اللي حصله دا ٣ نقطة بابا مش دايما هو الغلطان بس حضرتك اتعودتي ترمي الغلط عليه وهو يسكت وما يعترضش ٤ نقطة بابا لو كان حصله حاجة كنت هكرهك وعمري ما هسامحك لآخر يوم في عمري
,
, القت ما القت لتتوجه الي غرفتها تصفع الباب خلفها وقفت تالا في حالة صدمة لا تصدق ما قالته ابنتها توا استندت بيديها علي حافة طاولة المطبخ خلفها لتنحني برأسها قليلا للأمام تبكي في صمت ٤ نقطة هي ليست المذنبة ٣ نقطة لما يتهمها الجميع ٤ نقطة وقفت تسمح دموعها توجهت تعد طعاما سريعا له اخذته تعود لغرفتهم ٤ نقطة وضعته أمام عمر علي الفراش حمحمت تجلي صوتها من بحة البكاء التي سيطرت علي نبرتها لتهمس بخفوت :
, - الأكل
,
, كهرباء نافرة ضربت جسدها حين شعرت بيده تمتد يرفع وجهها لتقابل مقلتيها عينيه ٣ نقطة ليمد يده الأخير يمسح بقايا الدموع من فوق وجهها يسألها قلقا :
, - أنتِ كنتي بتعيطي ليه
,
, حركت رأسها ايجابا بخفة تبتعد برأسها للخلف تسمح دموعها بعنف حمحمت تردف بخفوت :
, - لا أبدأ ما فيش ٣ نقطة الأكل اهو يلا كل
,
, ابتسم كطفل صغير يتدلل ٣ نقطة ربع ذراعيه أمام صدره اتسعت ابتسامته يردف ببراءة :
, - اكليني
,
, رفعت حاجبيها تسخر مما يقول لتردف متهكمة :
, - ما تاكل أنت هو إنت اتشليت
,
, امتعضت ملامحه ينظر لها باشمئزاز ضرب كفا فوق آخر يردف متحسرا :
, - مش هتتغيري يا روحي طول عمرك رومانسية فاكرة لما كنا مخطوبين حاولت ابقي رومانسي واقولك هتأكليني بأيدك امتي يا حبيبتي ٣ نقطة فاكرة قولتيلي ايه لما ايدك تتشل ابقي اكلك بأيدي
,
, خرجت ضحكة خفيفة من بين شفتيها رغما عنها تتذكر ذلك الموقف الذي حدث في فترة خطبتهم ٣ نقطة ليت الحياة لم تنجرف بهم الي ما هم عليه اليوم ٤ نقطة اجفلت من شرودها علي صوته يتمتم مصمما :
, - بس بردوا انتي اللي هتأكليني
,
, ربعت ذراعيها أمام صدرها تنظر له ساخرة لتردف مستهجنة :
, - وإن ما اكلتش
,
, توسعت ابتسامته يتذكر ذلك المشهد من الفيلم ليبتسم يقول بإجهاد أجاد تصنعه :
, - حيث كدة بقي أنا كدة عندي دوخة وزغللة وكرشة نفس وعايز اكلم مدير الأمن ٣ نقطة مش الظابط كان اسمه خالد بردوا
,
, توسعت عينيها تنظر له في دهشة لتخرج ضحكاتها رغما عنها ٣ نقطة شخصية عمر المرحة كانت اهم الأسباب التي اوقعتها في عشقه وها هي تعود من جديد وهي حقا تخشي سقوطها من جديد
,
, في غرفة الفتيات القريبة منهم تجلس سارة علي فراشها تنظر امامها مغتاظة تكاد تنفجر من الغضب مما فعل ذلك الأحمق
, Flash back
, خرجت من غرفة والدها متجهه الي المطبخ لتضع لهم ذلك العصير المميز الذي صنعته اليوم الفراولة والتوت الأحمر والحليب والعسل ٣ نقطة مرت في طريقها علي غرفة استقبال الضيوف ( الصالون ) لتجده يجلس هناك ابتسم لها ٣ نقطة ابتسامة واسعة بلهاء ما أن رآها لم تعره انتباها فقط رفعت رأسها قليلا للاعلي بإباء تحركت ناحية المطبخ ليضيق عينيه ينظر في أثرها مغتاظا ٣ نقطة تلك الصغيرة تتجاهله هو الذي قضي ساعات طويلة ليعد لها ملخص سهل للمذاكرة وهي الآن تتجاهله ٣ نقطة نظرت حوله هنا وهناك الجميع في غرفة عمه علت شفتيه ابتسامة ذئب مفترس ٣ نقطة تحرك من مكانه بخفة متجها الي المطبخ رآها تقف هناك تمسك دورق كبير به عصير أحمر اللون هتف فجاءة دون مقدمات :
, - حليتي كويس في امتحان الاحياء
,
, اجفلت تشهق فزعة من صوته الذي جاء فجاءة دون اي مقدمات ٣ نقطة قبضت بيدها علي الابريق في يدها بعنف كاد يسقط منها بسببه نظرت له بحدة ابتسمت تردف باستفزاز :
, - أنت مالك أنت حليت كويس ولا مش كويس هو إنت من بقيت عيلتنا ٤ نقطة وبعدين التلخيص بتاعك زفت ويقرف أنا ما بصتش فيه اصلا ٣ نقطة ولو سمحت يا دكتور ما تتدخلش في اللي ما يخصكش والا و**** هقول لعمي ..
,
, قالت ما قالت لتعود تكمل صب العصير في الاكواب امسكت بالصينية لتتقدم ناحيته وقفت أمامه تمد له صينية الصغير بينم وقف ينظر لها في غيظ وهي تقف أمامه ترفع رأسها لأعلي في غرور تنظر له وكأنه شئ لا يذكر ٣ نقطة مد يده يأخذ كوب عصير الفراولة من علي سطح الصينية الممسكة بها ليميل برأسه ناحيته قليلا يهمس باستمتاع :
,
, - ماشي يا سارة بس افتكري كويس العين بالعين والسن بالسن والبادي الاسود عليكي تحفة ، تحفة اقسم ب****
,
, توسعت عينيها في ذهول مما يقول لتوجه انظارها سريعا لما ترتدي للحظات احمرت وجنتيها ضحكت بخفة علي كلامه الغريب لتراه يبتسم في خبث يعاود الحديث من جديد :
, - وهيبقي احلي بقي لو فيه تاتش احمر
,
, قالها ليلقي ما في الكوب علي ملابسها لتشهق في ذعر تتوسع عينيها علي آخرهما تنظر له في دهشة مما فعل بينما ابتسم هو باتساع يلوح لها وداعا قبل أن يغادر ٤ نقطة نظرت لملابسها فزعة لتصيح مذهولة :
, - دا مجنون
,
, سمعت صوته من الخارج يغني بصوت شبه منخفض سئ للغاية :
, - فكرته مجنون ما توقعته يكون حبيبي ونصي التاني اللي راح حبه بجنون
,
, Back
, عادت من شرودها لتخرج ضحكة خفيفة من بين شفتيها ٣ نقطة لا تصدق أن ذلك الرجل طبيب في الثلاثينات من عمره ٤ نقطة اختفت ابتسامتها يحلها محلها نظرات متوعدة برد الصاع صاعين علي ما فعل
,
, بينما علي الفراش المجاور لها كانت سارين تجلس تنظر امامها مباشرة عينيها حمراء تشعر بغضب عارم يجتاح جسدها ٤ نقطة والدها كان جوارها منذ بداية انهيارها الي ان بدأت تقف علي قدميها ٣ نقطة تحملها تفهمها احتواها في لحظات كانت فيها علي وشك الانهيار .. والآن تأتي والدتها تريد قتله !!
,
, عند ذلك الحد انفجرت دمائها لو لم تكن والدتها لا تعرف ماذا كانت ستفعل بها علي أقل تقدير كانت قتلتها ٤ نقطة ما حدث سبب شرخ كبير بين تالا شرخ لن يتادوي قريبا !!
,
, في صباح اليوم التالي في منزل رشيد الشريف في أسيوط ٣ نقطة في باحة المنزل الكبيرة امام التلفاز تجلس شروق زوجة رشيد تقطع بعض الخضراوات تشاهد أحدي برامج الطبخ التي لن تعد مما يقولون شيئا ولكنها فقط ستشاهد بإندماج وتركيز شديد غير مبرر ٤ نقطة خرجت شاهيناز من غرفتها ٣ نقطة توجهت الي غرفة جاسر لا أحد الغرفة فارغة توجهت الي غرفة سهيلة لتجد بابها مفتوح والغرفة أيضا فارغة ٣ نقطة أين ذهبا ٤ نقطة توجهت تنزل الي أسفل لتلمح شروق والدة تجلس هناك ابتسمت في خبث لتضع يدها خلف ظهرها تكمل طريقها ببطئ وملامح مجهدة ٣ نقطة توجهت ناحية شروق لتجلس بجهد شاق جوارها ٣ نقطة التفتت شروق تنظر لشاهيناز ابتسمت تنظر لبطنها المنتفخ لتمد يدها تربت عليه برفق تسألها بحنو :
, - عاملة ايه يا بنتي ٣ نقطة
,
, وكانت فرصة ذهبية لشاهيناز التي ادمعت عينيها نكست رأسها لأسفل تهمس بصوت خفيض مختنق :
, - مش فارقة يا ماما ٣ نقطة لا أنا ولا اللي في بطني نفرق مع حد ..
,
, نظرت شروق لشاهيناز بشفقة لتترك ما في يدها اعتدلت في جلستها تربت علي كتفها تنهدت تردف برفق :
, - ليه بتقولي كدة يا بنتي ٣ نقطة لاء طبعا انتي واللي في بطنك تفرقي معانا كلنا
,
, حركت رأسها نفيا بخفة لتنهمر دموع التماسيح رفعت وجهها تنظر لوالدة زوجها تبكي بحرقة تردف بقهر :
, - لا يا ماما أنا ما افرقش مع حد حتي جاسر ما افرقش معاه ٤ نقطة بيحاسبني علي ذنب ماليش ذنب فيه ٣ نقطة أنا ما قولتوش اتجوزني هو السبب ٣ نقطة أنا كنت مروحة من شغلي زي كل يوم فجاءة لقيت حد بيحط ايدي علي بؤي ورش علي وشي حاجة اغمي عليا لما فوقت الصبح شوفت الكارثة واحد ما اعرفوش اغتصبني ٣ نقطةعارفة يعني ايه اغتصبني ٤ نقطة لو رجعت لاهلي هيدبحوني ٣ نقطةكان اهون عليا اموت نفسي والا اني ارجع لأهلي بعد اللي حصل ٣ نقطة جاسر قالي هتجوزك ٣ نقطة وافقت ما كتش قدامي حل تاني ٣ نقطة وعيشت معاه شهور زوجة في السر ما بشوفش غير كل كام شهر مرة ٤ نقطة وكنت ساكتة وراضية ٣ نقطة وبعدين جه فجاءة قالي أنا هطلقك عشان هتجوز ٣ نقطة اتقهرت بس بردوا سكت ورضيت ٣ نقطة في نفس اليوم اغتصبني تاني وحملت منه ٣ نقطة أنا عارفة أنه مش طايقني وأنه مخليني علي ذمته بس عشان خاطر اللي في بطني ٣ نقطة بس أنا ذنبي إيه ٣ نقطة قوليلي انتي أنا ذنبي ايه ٣ نقطة ليه كلكوا بتكرهوني
,
, ادمعت عيني شروق حزنا وقهرا علي ما لاقت تلك الفتاة المسكينة ٤ علامة التعجب ٤ نقطة لتجذبها اليها تحتضنها بحنو تربت علي رأسها برفق تحادثها :
, - بس يا حبيبتي ما تقهريش نفسك عشان خاطر اللي في بطنك وأن كان علي جاسر ٣ نقطة أنا هشوفلي صرفة معاه علي اللي هو بيعمله دا
,
, توسعت ابتسامة شاهيناز الخبيثة لتخفيها سريعا تعاود البكاء بحرقة من جديد
,
, علي مقربة منهم في تلك الحظيرة الصغيرة التي تضم الابقار وحيوانات الجاموس ٤ نقطة كانت سهيلة تحاول إحضار بعض الحليب من احداهم ليقترب جاسر منها نظر لها بولة يتنهد بحرارة :
, - اكتر جاموسة بحبها
,
, رفعت سهيلة عينيها تنظر له بشراسة ليربط بيده علي ظهر الجاموسة المجاورة له :
, - الجاموسة دي اكتر جاموسة بحبها هنا
,
, ما كاد ينهي جملته شعر بألم قوي حين صفعته الجاموسة بذليها بعنف نظر للجاموسة بغيظ ليصيح فيها :
, - هي حصلت تضربيني كمان ٣ نقطة طب انتي طالق
,
, اصدرت الجاموسة صوتا عاليا ليرفع حاجبيه مدهوشا يردد حانقا :
, - ومش هامك كمان ٣ نقطةطبعا ما دي غلطتي أنا اللي سايبلك الحبل
,
, صمت للحظات لتتوسع عينيه فزعا يصيح مذعورا قبل أن يركض :
, - يا نهار اسود دا حبلها سايب فعلا اجري يا سهيلة
,
, تحرك يركض فارا بنفسه بسرعة مدهشة كأنه احدي فائزي مسابقي الركض العالمية توسعت عينيها فزعا لتترك ما في يدها تركض خلفه ٤ نقطة دخلت من باب المنزل الداخلي المطل علي المطبخ لتجده يقف هناك يلتقط أنفاسه ٣ نقطة اقتربت منه تصدمه علي صدره بعنف تصيح فيه :
, - بتسبني وتجري
,
, تأوه متألما وضع يده مكان لكمتها يشعر بها تؤلمه بعنف ليتمتم مع نفسه بصوت خفيض حانق :
, - دي بتنطح أكتر من الجاموسة
,
, نظر لها يبتسم باتساع برئ تحرك ناحية الثلاجة يخرج ما فيها يتمتم متحمسا :
, - ايه رأيك اعملك صينية مكرونة بالسي فود
,
, حركت رأسها نفيا لتنكمش قسمات وجهها تردف بإستياء :
, - لا يا عم أنا حاسة انئ تخنت خالص ٤ نقطة من كتر الاكل
,
, توسعت ابتسامته ليلتقط السكين يقشر حبات البصل يتمتم ضاحكا :
, - مين دي اللي تخنت انتي زي الفل ٤ نقطة اقعدي كلئ طبق البطاطس دا علي ما اخلص المكرونة
,
, توسعت ابتسامتها لتجلس على المقعد تلتقط طبق البطاطا المقلية تأكل باستمتاع تصيح فيه :
, - ابقي زود البشاميل علي المكرونة
,
, ضحك باستمتاع يحرك رأسه إيجابا ليلمح بطرف عينيه شاهيناز تجلس مع والدته بالخارج لتسود حدقتيه غضبا ٤ نقطة يرميها بنظرات نارية مشتعلة
,
, علي صعيد آخر علي سطح المنزل بعيدا عن الاصوات والزحام ٣ نقطة مكتب ومقعد تجلس صبا تذاكر دروسها تنهدت شاردة شعورها تجاه مراد هو خاطئ بكل المقاييس ولكن ماذا تفعل ٣ نقطة تشعر بقلبها يدق دقات غريبة سريعة جسدها يرتجف ما أن تراه ٤ نقطة تنهدت مشتتة لتجفل علي صوت دقات هاتفها نظرت لاسم المتصل لتجد غيث ابن عمها فارس ٣ نقطة تنهدت تزفر أنفاسها حانقة غيث المتسلط يتصل ٣ نقطة عمها فارس رجل عاقل عقلانئ متفاهم اما هو فرأسه يابس كالصخر مغرور يشعرها بأنه أكثر شخصية هامة في العالم ٣ نقطة هي حتي لا تعرف لما يتصل بها الآن حتي ٣ نقطة ظلت تنظر لهاتفها دون أن ترد ٤ نقطة ليعاود الاتصال من جديد نفخت ضجرة تفتح الخط :
, - خير يا غيث بيه ٣ نقطة اقدر اعرف سر مكالمة حضرتك الغالية ايه
,
, سمعت ضحكات الخشنة تأتي من الطرف الآخر لتسمع صوته يردف مغترا بحاله :
, - طبعا مكلمتي غالية ٣ نقطة أنا مش اي حد بردوا٣ نقطة دا أنا غيث الشريف ٤ نقطة المهم عشان وقتي الثمين ما يضعش ٣ نقطة بتصل بجاسر ما بيردش وأنا عايزه ضروري هو فين
,
, تنهدت تلجم لسانها بصعوبة من أن تمطره بوابل من السباب تنهدت تكبح غيظها :
, - دور عليه وما تتصلش بيا تاني
, أغلقت الخط في وجهه تنظر للهاتف حانقة كان ينقصها بجوار الفيزياء المعقدة غيث أيضا ٣ نقطة اجفلت تشهق فزعة حين سمعت صوته :
, - كنتي بتكلمي مين
,
, رفعت وجهها سريعا تنظر لمراد الواقف أمامها لتعود تلك الدقات الغريبة تقتحم قلبها تلعثمت تحاول تجميع جملة مفيدة :
, - هااا .. ددا ابن عمي ٣ نقطة كان بيتصل بجاسر بس موبايله ما بيردش
,
, حرك رأسه إيجابا ليجذب مقعد يضعه بالقرب منها ظل صامتا بضع لحظات تنهد يقول في حزن :
, - أنا مسافر بكرة
,
, توسعت عينيها فزعا تنظر ناحيته سريعا تردف متلعثمة :
, - هتساااافر ٣ نقطة هتسافر ليه .. مش هترجع تاني يعني
,
, ارتسمت ابتسامة خبيثة علي شفتيه اخفاها سريعا تنهد يهمس بحيرة :
, - مش عارفة يا صبا هرجع أمتي ٣ نقطة وهرجع لمين اصلا ٣ نقطة أنا كنت جاي لجاسر عشان مشكلة في الشغل ٣ نقطة واهي خلاص اتحلت ٣ نقطة ماليش مكان هنا ٣ نقطة أنا ضيف تقيل يا صبا
,
, قال ما قال بحزن دفين عميق تحرك ليغادر لتقف سريعا تهرول ناحيته وقفت أمامه لا تعرف حتي ماذا تفعل او تقول تفرك يديها المتعرقة متوترة خائفة بلعت لعابها الجاف تهمس متلهفة :
, - ما تقولش كدة يا مراد ٣ نقطة أنت مش ضيف تقيل ابدا ٣ نقطة ما ينفعش تسافر وتسيبنا ٣ نقطة صدقني جاسر هيزعل ٣ نقطة وماما وبابا
,
, توسعت ابتسامته ليمد يده يود ملامسة وجهها لتبتعد للخلف حمحم يهمس لها بشغف كاذب :
, - وانتي من الناس اللي هتزعل
,
, اشتعلت وجنتيها خجلا لتخفض رأسها ارضا تحرك رأسها إيجابا ليبتسم ابتسامة واسعة اظهرت أنيابه التي تشبه أنياب ذئب مفترس يتنكر علي هيئة حمل برئ لافتراس تلك الصغيرة ٣ نقطة حتي إذا ما وجدوا دماء علي فرائه الأبيض دافع عن نفسه قائلا هل للحمل أنياب ليسفك بها الدماء ٣ نقطة
,
, تركها وغادر يستعد ليكمل الجزء الثاني من خطته لتقف هي مكانها تتنهد في حالمية ٤ نقطة لحظات وسمعت صوت دقات هاتفها تنهدت حانقة عادت لطاولتها لتزفر بغيظ غيث من جديد ٣ نقطة فتحت الخط ترد بامتعاض :
, - نعم في ايه تاني خير
,
, لحظات صمت طووووويلة قبل أن تسمع ما جعل قلبها يتوقف من الفزع :
, - مين مراد ٥ علامة التعجب

الستون


في منزل رشيد الشريف ٣ نقطة عند الصغيرة صبا
,
, عصفت الصدمة بكيانها توسعت عينيها تدلي فكها يكاد يلامس الأرض تسارعت دقات قلبها ٣ نقطة تعرقت يديها تسب هاتفها الأحمق ٣ نقطة وازراره العالقة ٣ نقطة والدها وعدها بأن يحضر لها آخر ولكن ذلك الحادث الذي حدث لوالدها جعلها تشعر بالحرج في وضعه انها ترغب في تبديل هاتفها القديم بآخر حديث ويا ليتها اخبرته ابتلعت لعابها الجاف تحاول استجماع شجاعتها الغير موجودة من الأساس تردف مرتبكة :
, - ممراد مين
, طال الصمت من جهته حتي شعرت به قد اغلق الخط من الأساس ٣ نقطة ابتلعت لعابها تشعر بدقات قلبها علي وشك الانفجار لتسمعه يغمغم في سخرية :
, - دا علي أساس أنك عايشة في المريخ مش معاهم في نفس البيت ٣ نقطة أنا كنت بكلم جاسر وفي وسط الكلام لقيته بيقول استني يا مراد عايزك ٤ نقطة مين مراد
,
, وكان نفسا طويلا عميقا الذي زفرته تنهدت تشعر بالراحة كانت تظن أنه سمع محادثتها مع مراد ولكنه فقط يسأل ولكن لما يسأل ٣ نقطة حقا شخص فضولي يريد أن يعرف كل شئ عن الجميع ٤ نقطة قطبت جبينها محتدة ستدفعه ثمن تلك اللحظات التي كاد قلبها يسقط فيها فزعا تسارعت أنفاسها حين بدأت تصيح فيه :
, - وأنت مالك أنت هو مين ٣ نقطة شخص حشري فضولي عايز يعرف كل حاجة عن كل الناس .. ما تتصلش بيا تاني خالص .. ومن غير سلام
,
, تلك المرة اغلقت الهاتف كله حتي تضمن أنه لن يتصل من جديد جلست تلتقط أنفاسها وضعت يدها موضع قلبها تتنفس بعمق تردف بارتياح :
, - كاتك الأرف وقعت قلبي منك لله يا شيخ
,
,
, علي صعيد آخر بعيد للغاية في احدي مستشفيات لندن ٣ نقطة يقف ذلك الشاب طويل القامة بشعره الأشقر القاتم عينيه البنية التي اخذها من والدته ٤ نقطة بشرة قمحية أنف شامخ لأعلي ٣ نقطة غمازات محفورة في وجنتيه اخذها من والده ٥ نقطة وقف ينظر لهاتفه ٣ نقطة الصغيرة اغلقت الخط في وجهه ٤ نقطةرفع حاجبه الأيسر يتوعدها ٣ نقطة تظنه أحمق ٣ نقطة سيريها من هو غيث الشريف ٤ نقطة التفت برأسه حين سمع صوت الباب خلفه ليخرج الطبيب من الغرفة توجه غيث الي الطبيب ابتسم يسأله بلباقة :
, - كيف حاله ؟
,
, بادله الطبيب في هدوء يفتح الملف في يده ٣ نقطة يتفحصه جيدا قبل أن يرفع رأسه لذلك الشاب الواقف أمامه يحادثه :
, - بخير سيد جاسم صحته علي أتم ما يرام ٣ نقطة فصحه الشهري ممتاز ٣ نقطة يا راجل عجبا حقا أكاد احسده صحة الرجل ممتازة بالرغم من سنوات عمره
,
, ضحك غيث بخفة يصدم الطبيب علي ذراعه ليردف ساخرا :
, - مارك أنه جدي من تكاد تقتله بغيرتك ٣ نقطة توقف قبل أن يقاضيك وأنت تعرفه جيدا
,
, توسعت عيني الطبيب فزعا ليرفع يديه سريعا يردف مذعورا :
, - يا رجل أقسم اني أمزح لا تخبره أرجوك
,
, تعالت ضحكات غيث ليصدم صديقه علي رأسه بخفة في تلك اللحظات فُتح باب الغرفة من الداخل ليخطو خارج الغرفة رجل اكل الشيب رأسه ٤ نقطة ملامحه حفر عليها الزمن سنوات وسنوات ٣ نقطة يرتدي حلة كلاسيك فاخرة وحذاء طبي خفيف يساعده علي الحركة بخفة دون الحاجة لاستخدام عكاز ٤ نقطة تحرك بخطواته ناحية حفيده او بمعني أصح حفيد شقيقه الاكبر ٣ نقطة غيث ابن فارس وياسمين شقيقة خالد زوج ابنته ٤ نقطة توجه غيث يقابل جده وقف بالقرب منه ليدني يقبل رأسه يردف مبتسما :
, - الدكتور كان بيحسدك يا جدي بيقول صحتك زي الفل ٤ نقطة اروح الحق أنا كشف العظام احسن مفاصلي مش قادر
,
, فقط ضحكة خفيفة خرجت من بين شفتي جاسم ليمد يده يتأبط ذراع غيث يتحركان لخارج تلك المستشفى الفخمة التي يجري فيها جاسم فحص شامل كل شهر تقريبا ٣ نقطة في الخارج كانت سيارة سوداء في انتظارهم تقدم غيث يفتح الباب ليدخل جاسم الي السيارة ٣ نقطة التف غيث يجلس جواره لينطلق السائق بهم ٣ نقطة في الطريق تركزت عيني غيث علي الطريق جواره يفكر ٤ نقطة في ذلك الرجل مراد نبرة صوته الخبيثة ٣ نقطة تري ما علاقته بالصغيرة صبا ٤ نقطة تنهد حائرا القلق ينهش قلبه ٤ نقطة التفت جواره حين سمع صوت جاسم يردف :
, - ايه شاغل بالك
,
, ارتسمت ابتسامة صغيرة علي شفتي غيث ليحرك رأسه إيجابا تنهد يردف حائرا :
, - هحكيلك يا جدي
, قص علي جاسم ما سمعه حين ظنت صبا أنها اغلقت الخط ٣ نقطة بينما ظل جاسر يتابعه باهتمام الي أن انتهي غيث ليغمغم حائرا :
, - اقول لعمي او لجاسر ٣ نقطة أنا سمعت أنه هيسافر بكرة يعني كدة هيبقي بعيد عن صبا
,
, ارتسمت ابتسامة صغيرة علي شفتي جاسم حرك رأسه نفيا بهدوء تنهد يردف برزانة :
, - عمك من بعد موت أبوه ودماغه قفلت علي أنه كبير العيلة ٣ نقطة يعني لو عرف حاجة زي دي ٣ نقطة رد فعله هيبقي عنيف جدا وصبا هتتأذي حتي جاسر مش هيتفاهم ٣ نقطة جاسر نسخة من رشيد بس هو مش واخد باله ٣ نقطة شوفلها حل تاني يا حضرة المحامي ٣ نقطة سنين وأنت بتتدرب علي ايدي من قبل حتي ما تدخل الكلية وأنت معايا في المكتب بتشوف القضايا قبلي ٣ نقطة مهمتك تلاقي حل تاني ٣ نقطة مش عيل زي دا يحور علي عيلة الشريف واحنا اللي بنحور علي القانون نفسه
,
, حرك غيث رأسه إيجابا ينظر للفراغ يفكر فيما عليه أن يفعل ٣ نقطة التفت لجاسم قطب جبينه يردف حانقا :
, - ايوة بس أنا كدة هضطر اسافر وأنا لسه عندي امتحانات ٣ نقطة ومش هينفع طبعا اسيبك واسافر
,
, ابتسم جاسر ينظر لغيث حقا هو يشعر بالفخر فقط من النظر لذلك الشاب يذكره به في شبابه ٣ نقطة نفس الذكاء الحماس حتي لمعة عينيه التي تضئ حين يصل لحل لقضية او معضلة ما تذكره بنفسه ٤ نقطة ابتعد جاسم بعينيه يطالع الطريق امامه يردف في رتابة :
, - سافر وابقي ارجع ساعة الامتحانات او تواصل مع الجامعة وامتحن اون لاين وانت هناك ٣ نقطة أنا كمان عايز يسافر لينا وحشتني اوي وعايز اشوفها ٣ نقطة وكمان لوليتا آخر اللي عرفته انها اتجوزت زيدان ٣ نقطة طبعا خالد كان الراعي الرسمي للجوازة دي ٣ نقطة
,
, ضحك غيث ساخرا جده لن يتغير سيظل يشعر بالغيرة ناحية خاله منذ القدم والي الأزل ٣ نقطةلحظات واختفت ضحكاته قطبت جبينه يسأله متعجبا :
, - بس يا جدي أنت من ساعة وفاة مرات حضرتك يعني وأنت قافل البيت وبتقول مش هدخله طالما هي مش فيه ٣ نقطة ومالكش في جو الصعيد أنا عارف هتقعد فين
,
, سحابة سوداء من الحزن عكرت عيني جاسم زوجته ٣ نقطةنبض قلبه توقف حين فارقت الدنيا وماتت ٣ نقطة لازال ذلك الألم ينخر في قلبه كأنها ماتت فقط بالأمس وكأن السنوات لم تمر جرحه الحي لم يندمل بعض ٤ نقطة رسم ابتسامة باهتة علي شفتيه يغمغم متهكما :
, - أنا جاسم الشريف .. مش صعب عليا اشتري بيت واتنين وعشرة ٣ نقطة حدد إنت ميعاد مناسب ليك ٣ نقطة وقولي عشان نرجع
,
, كاد غيث أن يصفع نفسه لم يكن يقصد حقا أحزان جده بكلماته تنهد يؤيد ما يقوله ٣ نقطة سيرتب أموره في أسرع وقت ممكن ليعود
,
, في فيلا خالد السويسي
, قرابة العاشرة صباحا كان جميع من في البيت قد استيقظ ٣ نقطة حين استيقظ خالد مد يده يبحث عنه كالعادة قبل أن يفتح عينيه تعجب حين لمس فراغ بارد جواره فتح عينيه يبحث عنها قطب جبينه قلقا أين ذهبت ٣ نقطة لحظات ورانا تخرج من المرحاض تجفف خصلات شعرها بمنشفة صغيرة جلست علي المقعد أمام مرآه زينتها تمشط خصلات شعرها ٣ نقطة ليتحرك من مكانها دني بجزعه ناحيته ممسكا بكتفيها طبع قبلة صغيرة علي وجنتها ابتسم يردف متغزلا :
, - صباحك فل ٤ نقطة عاملة ايه دلوقتي ٣ نقطة لسه حاسة أنك تعبانة
,
, رسمت ابتسامة صغيرة علي شفتيها تحرك رأسها نفيا نفر جسدها من لمسة يدها لتقف من مكانها تلتقط حجابها رسمت ابتسامة باهتة علي شفتيها تردف بهدوء :
, - أنا كويسة ٤ نقطة هروح اشوف مايا ٣ نقطةوأحضر الفطار ٣ نقطة عن إذنك
,
, قالتها لتبتعد عن مرمي يديه تلفها حجابهت سريعا علي عجل ما كادت تصل لباب الغرفة ٣ نقطة فتحته ترغب في الخروج الفرار ٣ نقطة تشعر باختناق لا تعرف له سبب ولكنه فقط شعور مؤلم يجتاح قلبها ٤ نقطة ما إن فتحت باب الغرفة شعرت به يغلقه مرة أخري اغمضت عينيها تشد عليها التفتت له لتراها يخترزها بنظراته وقف امامها مباشرة تكاد لا تفصلهم فاصلة قطب جبينه يسألها قلقا :
, - مالك يا لينا فيكي ايه
,
, حركت رأسها نفيا بخفة تتفادي النظر لعينيه بلعت لعابها تهمس بخفوت :
, - ما فيش أنا بس تعبانة شوية ٣ نقطة ممكن تسيبني
,
, مد يده يمسك بذقنها برفق يجبرها علي النظر لعينيه ظل ينظر لمقلتيها طويلا قبل ان يهمس بصوت خفيض معاتب :
, - أنت ِ لسه قايلة انك كويسة ودلوقتي بتقوليلي أنك تعبانة ٣ نقطة لينا انتي ما بتعرفيش تكذبي في اييه يا حبيبتي
,
, ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتيها رفعت عينيها له تلك المرة اصطدمت بمقلتيه لتتشدق متهكمة :
, - أنا ما بعرفش اكذب لكن أنت بتعرف ٣ نقطة
,
, ودون أن تعطيه فرصة ليتعجب حتي مما قالت اندفعت لخارج الغرفة ٣ نقطة وقف هو ينظر في اثرها متعجبا شعور قلق بدأ يتسرب لقلبه تري ماذا عرفت ٤ نقطة تنهد متعبا ليتوجه الي مرحاضه اغتسل وبدل ثيابه وقف يمشط خصلات شعره حين سمع دقات علي باب الغرفة سمح للطارق بالدخول ليقطب جبينه متعجبا حين رأي حمزة يدخل من باب الغرفة التفت له يسأله قلقا :
, - خير يا حمزة حصل ايه
,
, ارتسمت ابتسامة صغيرة خبيثة علي شفتي حمزة نظر لأخيه يتمتم ساخرا :
, - بفكر ارجع أمجاد زمان ٤ نقطة أنا طالب منك خدمة
,
, رفع خالد حاجبيه متعجبا ينظر لأخيه حقا لا يفهم ما يجري فقط حرك رأسه إيجابا يستمع بدهشة الي ما يقول أخيه
,
, توجهت لينا الي غرفة مايا ٤ نقطة منذ الأمس وهي لم تلتقِ بتلك الصغيرة ٤ نقطة قلقة عليها بشكل كبير ٣ نقطة طرقت الباب تدخل الي الغرفة لتجد بدور تجلس علي الفراش تفرك عينيها يبدو انها استيقظت توا ٣ نقطة قطبت ما بين حاجبيها اسألها متعجبة :
, - بدور أنتي بتعملي ايه هنا ..
, نظرت بدور جوارها فلم تجد مايا عادت تنظر للينا تقص عليها بإيجاز ما حدث بالأمس دون أن تقص عليها بالطبع مكالمة أسامة كسي الحزن قسمات وجه لينا ٣ نقطة تنهدت تحادث بدور متحسرة علي حال الصغيرة :
, - صعبانة اوي البنت دي ٣ نقطة مايا حساسة وأدهم كان جزء كبير من حياتها ٤ نقطة روحي انتي يا حبيبتي شوفي خالد وسيلا وأنا هشوف مايا
,
, ابتسمت بدور متوترة تحرك رأسها إيجابا خرجت من الغرفة لتتوجه لينا ناحية باب المرحاض المغلق دقته عدة مرات لا رد فقط تسمع صوت شهقات وبكاء ضعيف يأتي من الداخل أصابها الذعر من أن تكن اذت الفتاة نفسها ٤ نقطة فتحت الباب لتدخل رأت مايا تجلس علي الأرض جوار المغطس الكبير تضم ركبيتها لصدرها تبكي بحرقة ٤ نقطة هرعت لينا إليها جلست جوارها تجذبها لأحضانها تحاول التخفيف عنها :
, - يا مايا اللي انتي بتعمليه دا غلط يا حبيبتي انتي بتموتي نفسك يا بنتي مش كدة .. طب اقولك عمك خالد لسه قايلي امبارح أنه خلص ورق أدهم عشان يرجع باسمه الحقيقي وكلها كام يوم وهيروح يجيبه ويصالحوا باباكي وكل حاجة هترجع زي ما كانت وأحسن
,
, نظرت مايا لها بتلهف لتبتسم لينا تحرك رأسها إيجابا كأنها تؤكد لها ما تقول ٣ نقطة ابعدتها عنها تمسح دموع عينيها تحادثها كأنها طفلة صغيرة :
, - بس لو فضلتي بحالتك دي ٣ نقطةأنا اللي هقول لخالد يقطع ورق أدهم ٣ نقطة وما يجيبهوش هنا تاني
,
, انتفضت مايا سريعا تمسح ما بقي من دموعها بعنف ترسم ابتسامة واسعة علي شفتيها تغمغم سريعا بتلهف :
, - لا خلاص خلاص أنا كويسة اهو
,
, تنهدت لينا حزنا علي حالها ٣ نقطة مايا تذكرها بنفسها حين كانت صغيرة ٣ نقطة تعلقها بأدهم يشبه كثيرا تعلقها هي بخالد ٣ نقطة تمنت حقا في تلك اللحظة الا تتشابة حكايتهم والا ستتألم تلك الصغيرة كثيرا ٤ نقطة وقفت هي الاخري تربت علي وجه مايا تحادثها بحنو :
, - يلا يا حبيبتي خدي شاور وانزلي عشان نفطر
,
, حركت مايا رأسها إيجابا سريعا لتلتفت لينا وتغادر غرفتها اخذت طريقها لغرفة ابنتها لتسمع صوت خالد يزمجر غاضبا :
, - دا علي جثتي إنت اتجننت يا حمزة ولا ايه
,
, وقفت مكانها متعجبة ترهف السمع ليتناهي الي أسماعها تلك المشاهدة الحامية بين خالد وأخيه سمعت صوت حمزة يرد غاضبا هو الآخر :
, - وفيها ايه يا خالد دا حقي علي فكرة
, - حق مين يا ابو العيال ٣ نقطة فوق يا حمزة واضح أنك لسعت ٤ نقطة
, - أنا فايق كويس اوي وعارف كويس أنا بقولك ايه ٤ نقطة
, - دا عند أمك يا حبيب أمك ٣ نقطة اللي بتهلفط بيه دا مش هيحصل طول ما أنا عايش
,
, ولم تقف لتسمع المزيد توجهت الي غرفة ابنتها ٣ نقطة أدارت مقبض الباب لتدخل توسعت عينيها فئ دهشة حين رأت علبة الشكولاتة الكبيرة التي أحضرها زيدان شبة فارغة ولينا تأكل الباقي بشراهة مفزعة اقترب لينا من ابنتها تصيح فيها مذهولة :
, - ايه يا لينا دا
,
, ابتلعت لينا ما في فمها تنظر لوالدتها م
, متعجبة لتضع ما في يدها جميعا في فمها تغمغم بصوت مختنق من كثر ما في فمها :
, - جعانة يا ماما ٣ نقطة صاحية من النوم هموت من الجوع ٣ نقطة وعايزة اكل حاجة فيها سكر مالقتش قدامي غير علبة الشكولاتة دي
,
, توسعت عيني لينا في دهشة لحظات وبدأت تضحك بخفة توجهت ناحية ابنتها تجذب تلك العلبة بعيدا عنها تغمعم ضاحكة :
, - لا أنتي كدة حامل رسمي ٣ نقطة قومي نضفي اللي انتي عملاه دا ايديكي ووشك كلهم شوكولاتة وحصليني يلا علي تحت
,
, بعد قليل كان الجميع يلتف حول طاولة الطعام الصمت يسود المكان ٣ نقطة مايا تجلس جوار لينا زوجة خالد ٤ نقطة تنظر لوالدها تعاتبه بنظراتها ٤ نقطة حمزة يجلس صامتا ينظر لأخيه في حدة غاضبا بين حين وآخر ٤ نقطة كل في عالمه ٣ نقطة نزلت لينا آخرهم حمحمت تهمس بصوت خفيض :
, - صباح الخير
, رد عليها البعض والتزم الآخر بصمته جذبت مقعد بعيد تجلس عليه ٣ نقطة تشعر بجوع غريب ينهش امعائها بدأت تأكل في صمت هي الأخري ٣ نقطة قبل أن تسمع جملة والدها الساخرة :
, - هي مش الاستاذة عندها محاضرات ولا أنا بيتهيئلي ٤ نقطة مش شهاب عميد الكلية قالك محاضراتك هتبدأ من بكرة ٣ نقطة فين النشاط والحماس الكلية اللي اخترتيها مش اللي بابا الشرير فرضها عليكي
,
, تبادل الجميع النظرات عقب انتهاء جملة خالد لتلقط لينا كوب الماء المجاور لها ارتشفت منه القليل تقول في هدوء ساخر :
, - كسلت أروح ٣ نقطة وبعدين إدارة أعمال أسهل كتير من طب ٣ نقطة أنا بجد مش فاهمة الناس اللي بتتخرج من طب بتستحمل مرمطتها ازاي ٣ نقطة حقيقي **** يكون في عونهم ٣ نقطة بيصعبوا عليا ٣ نقطة زي ماما ودكتور حسام ٣ علامة التعجب
,
, قالت كلمتها الأخيرة وهي تنظر لعيني خالد مباشرة ٤ نقطة احتقنت عيني الأخير ينظر لابنته غاضبا يسبها في نفسه :
, - يا بنت السويسي
,
, امسك خالد معلقته ليمسك بالكأس الزجاج جواره طرق الكأس بطرف المعلقة يرسم ابتسامة صغيرة علي شفتيه مردفا :
, - بدل الصمت دا تعالوا نلعب لعبة أنا هسأل سؤال واللي هيجاوب هديله 250 ألف جنية ٣ نقطة السؤال بيقول كم عدد الأهرامات الموجودة في مصر ٣ نقطة
, رد حمزة ساخرا :
, - ايه السؤال التافة دا 3 طبعا
, حرك خالد رأسه نفيا بهدوء يرد متهكما :
, - غلط أنا بقول في مصر مش عدد أهرامات الجيزة
, قطبت لينا زوجته جبينها تفكر لترد هي :
, - خمسة مثلا
,
, نظر ناحيتها يرسم ابتسامة عاشقة علي شفتيه يحرك رأسه نفيا يغمغم بولة :
, - حبيبي أنتي ليكي الفلوس كلها ٣ نقطة بس هي غلط
, التفت برأسه ناحية مايا ابتسم يسألها برفق :
, - ايه يا ميوش مش هتشاركي معانا
,
, حركت رأسها نفيا دون أن ترفع عينيها عن طبقها ٤ نقطة ابتسمت لينا السويسي ساخرة كادت أن تجاوب ليرفع خالد سبابته أمام وجهه يردف متهكما :
, - أنتِ لاء ٣ نقطة
,
, قلبت عينيها بملل تعاود أكل طعامها من جديد لتحمحم بدور بخفوت تهمس بصوت خفيض :
, - 138 هرم
,
, نظر خالد لبدور يبتسم متفاخرا يردف سعيدا :
, - شاطرة يا بدور
,
, دون كلمة اخري اخرج دفتر الشيكات البنكية الصغير من جيب حلته فتحه يخط علي ورقة منه مبلغ ربع مليون جنية مصري ٤ نقطة وقع بإمضائه الخاص ليقطع الورقة من الدفتر يعطيها لها يردف مبتسما :
, - مبروك عليكي يا حبيبتي
,
, نظرت لينا لوالدها في غيظ هي كانت تعرف ولكنها منعها من المشاركة ٣ نقطة عاد كل يكمل طعامه ٣ نقطة بينما بدور تقبض علي الورقة في يدها لا تصدق أن المشكلة حُلت بتلك البساطة ستعطي النقود لأسامة وتنتهي منه للأبد ٤ نقطة بينما تبادل حمزة وخالد نظرات لن يفهمها سواهم
,
, في منزل عمر السويسي ٤ نقطة كان عثمان في غرفة عمر بصحبة علي يطمأنان عليه ٤ نقطة وحاول عمر أن يمثل ببراعة أنه فاقد للذاكرة ٣ نقطة نظر لمقعد عثمان المتحرك لتتوسع عينيه في دهشة يتمتم فزعا :
, - يا نهار اسوح ايه حصلك يا عثمان ٣ نقطة ازاي بقيت كدة
,
, ابتسم عثمان في مكر يرفع حاجبه الأيسر متهكما من رد فعل عمر المبالغ فيه :
, - ابدا يا عمي حادثة بسيطة
,
, تنهد عمر بارتياح يحرك رأسه إيجابا يتمتم متعجبا :
, - الحمد لله ٣ نقطةبس ازاي هتتجوز إنت وسارين مش تستني لما تقف علي رجيلك ٤ نقطة اللي فيك دا أكيد من الخيل ٣ نقطة صح ولا أنا غلطان
,
, تنهد علي حزينا يحرك رأسه إيجابا بينما توسعت ابتسامة عثمان الخبيثة نظر التفت برأسه لابيه يحادثه :
, - بابا صحيح ماما كانت قالتلي اقولك تكلمها ضروري عشان عيزاك
,
, نظر علي لابنه متعجبا ليعتذر منهم وقف في شرفة الغرفة ليتصل بلبني ٤ نقطة بينما حرك عثمان العجلات الخاصة بمقعده ليتوجه الي مقدمة الفراش ٤ نقطة اقترب برأسه ناحية عمر يهمس له في خبث :
, - من خمس سنين ما كنتش بركب خيل يا عمي ابقي خد بقي
,
, توسعت عيني عمر في دهشة ينظر لعثمان التي ارتسمت علي شفتيه ابتسامة كبيرة ساخرة ٣ نقطة ازدرد لعابه الجاف ليقترب عثمان مرة أخري برأسه من عمر :
, - أنا مش عارف أنت عامل فاقد للذاكرة ليه بس أنا عاوز اتجوز سارين وكان المفروض نكتب الكتاب النهاردة بس عمي عمر عمل حادثة وفقد الذاكرة ٣ نقطة زي ما بيقول ٣ نقطة
,
, نظر عمر لعثمان مغتاظا ٣ نقطة ذلك الفتي يشبه في شبابه لحد جعله يخاف علي ابنته منه مد عمر يده يقبض علي تلابيب ملابس عثمان يهمس له غاضبا :
, - علي **** تقول لحد ٣ نقطة
,
, أبعد عثمان يد عمر عنه يعدل من تلابيب ملابسه ابتسم يقول في خبث :
, - عيب يا عمي دا أنت حمايا بردوا ٤ نقطة بس أنت عارف الحياة فرص وفرصتي جاتلي ٣ نقطة عمي خالد اقترح اننا نعمل حفلة جواز في فيلته واعتقد أن دا حل وسط ٣ نقطة أنا بقولك نتصل بيه ونقوله الفرح الخميس الجاي بعد 3 أيام
,
, حرك عمر رأسه نفيا بعنف عقد ذراعيه أمام صدره يهمس له حانقا :
, - لاء طبعا أنا أب ومن حقي أشوف بنتي لابسة فستانها الأبيض في فرح كبير ٣ نقطة اللي أنت بتطلبه دا مستحيل اوافق عليه
,
, حرك عثمان رأسه إيجابا يتنهد حزينا يآسا كاد أن يفتح فمه ليرد لتدخل سارين في تلك اللحظات تحمل صينية عليها كاسات العصير مدتها لعثمان ليبتسم لها يلتقط إحداهم ٣ نقطةاحمرت وجنتيها خجلا تنظر ارضا ٣ نقطة ليرفع عمر حاجبيه ساخرا يردف متهكما :
, - جري ايه يا حبيبي أنت وهي ٣ نقطة امشي أنا طيب
, وضعت سارين صينية العصير علي الطاولة جوار الفراش لتصعد تجلس جوار والدها علي الفراش تترجاه :
, - يا بابا وافق بقي عشان خاطري ٣ نقطة
, تدخل عثمان في تلك اللحظة يردف سريعا :
, - وأنا توعد حضرتك إني هعمل لسارين فرح كبير أول ما اقدر اقف علي رجليا
,
, تنهد عمر حائرا ينظر لابنته وعثمان ٣ نقطة لتقتحم رأسه في تلك اللحظة جملة خالد التي قالها له موبخا من قبل
, « ادي آخرة جواز العيال »
, للحظات دق قلبه قلقا ٤ نقطة خائف من أن يكن عثمان نسخة منه ٤ نقطة وسارين تصبح نسخة من تالا ٤ نقطة الحب بينهما سيموت ٣ نقطة كما كاد يحدث في حالته ٣ نقطة ها هو الآن يمثل بأنه مريض فاقد لذاكرته ليحاول استرداد حب تالا وغفرانها علي ما اقترف ٤ نقطة اشاح بوجهه بعيدا عنهم يتمتم باقتضاب :
, - هفكر
,
, نظرت سارين لعثمان حزينة ليرفع الأخير كتفيه بمعني أنه ليس في يده حيلة ٣ نقطة
,
, بعد قليل كان عثمان يرحل بصحبة أبيه ٣ نقطةنظرت سارين لوالدها حزينة قبل أن تخرج هي الاخري من غرفته ٣ نقطة زفر عمر حانقا ٣ نقطة هو فقط خائف علي ابنته لما لا تتفهمه ٣ نقطة تشابكت الافكار في عقله لم يجد حلا أمامه سوي أنه التقط هاتفه يطلب رقم أخيه ٤ نقطة شقيقه بارع في حل المشكلات بالطبع سيحل معضلته ٤ نقطة انتظر قليلا الي ان أجاب يقول ساخرا :
, - ما تقوليش اتقفشت ٣ نقطة أنا كنت عارف أنك خايب وهتفضحنا اول ما تفضح بوقك
,
, فقط ضحكة صغيرة صدرت من فم عمر تنهد يحرك رأسه نفيا يتمتم قلقا:
, - لا يا سيدي ما تقلقش أنا عايزك في موضوع مهم
, وبدأ يقص عليه مخاوفه من زيجة عثمان وسارين
,
, في غرفة مكتبه يجلس فوق مقعده الأسود الوثير ٤ نقطة امامه حمزة أخيه ٣ نقطة يضع الهاتف علي أذنه يحادث عمر شقيقه الآخر يسمع ما يقول اخيه يرتب عقله جيدا تلك الكلمات المبعثرة القلقة التي تخرج من بين شفتي اخيه يحاول قدر المستطاع يشرح لأخيه قلقه الي ان انتهي وظل خالد صامتا لم ينطق بحرف واحد لحظات طويلة لينطق اخيرا :
, - يعني أنت رافض تجوز بنتك من غير فرح ولا خايف لعثمان يبقي زيك
,
, تنهد عمر تنهيدة طويلة حارة مثقلة حرك رأسه نفيا يهمس حائرا :
, - مش عارف يا خالد مش عارف ٣ نقطة أنا مش عارف كان عقلي فين وأنا بوافق علي الجوازة دي ٣ نقطة كنت عايز اكفر عن ذنبي في حق سارين ٣ نقطة بس أنا دلوقتي مرعوب من اني اجوزها لعثمان ٣ نقطة أنت فاهمني
,
, التفت خالد بمقعده ليصبح وجهه مقابلا للحديقة ينظر لابنته وهي تجلس بصحبة زوجته هناك علي أحد المقاعد ٣ نقطة رفع حاجبيه متعجبا لما تأكل ابنته بتلك الشراهة منذ الصباح ٤ نقطة ابتسم في خمول همهم يردف :
, - أنا اكتر من فاهمك يا عمر ٤ نقطة عشان أنا كنت جوا حيرتك دي وأنا بجوز لينا ٣ نقطة كنت مرعوب ليطلع زيدان نسخة مني ٣ نقطة بس اكتشفت أنها بتبقي مجرد وساوس ٣ نقطة من خوفي علي البنت وأنها هتبعد وفي الأغلب دي نفس الوساوس اللي عندك ٣ نقطة عثمان مش زيك ٣ نقطة عثمان إهمال علي ولبني ليه هما اللي عملوا فيه كدة ٣ نقطة إنما دلوقتي الموضوع اختلف هو فاق واتعلم درسه كويس ٣ نقطةأما بالنسبة لموضوع فكفاية الفرح وسط العيلة يا عمر ٣ نقطة عشان نفسيته ونفسية سارين قبله ٤ نقطة كدة الموضوع هيبقي مريح أكتر للكل ٣ نقطةتوكل علي **** وأنا هجهز الفيلا علي يوم الخميس وهتفق علي كل حاجة
,
, صمت عمر يفكر يقنع عقله بكلام أخيه ٣ نقطة كان بحاجة يخبره بأن ما في عقله ليست سوي هلاوس وإن كل شئ علي ما يرام ٥ نقطة تنهد قلقا يهمهم موافقا :
, - ماشي يا خالد ٣ نقطة **** يستر وتطلع فعلا وساوس
, اغلق الخط مع أخيه ليلتفت بمقعده ليري حمزة يمسك بشاشة هاتفه ينظر لها بتركيز شديد قام من مكانه التف يجلس علي المقعد جوار أخيه ربت علي كتفه ٣ نقطة ينظر لشاشة الهاتف ابتسم يقول يآسا :
, - عيب العيلة دي من كبيرها لصغيرها أن قلبها قلب خصاية ٤ نقطة ما الواد زي الفل اهو يا إبني
,
, مسح حمزة تلك الدمعات التي سقطت من عيني حمزة اغلق هاتفه يضعه ينظر لأخيه ابتسم يهمس بنبرة حزينة ممزقة :
, - واحشني اوي ما اتعودتش يبقئ بعيد عني كدة ٣ نقطة ومايا ٣ نقطة مايا مش راضية تتكلم معايا خالص ٣ نقطة قد ايه كنت مغفل عشان مالاحظش انه بيبحبوا بعض أوي كدة ٣ نقطة يا ريتني سمعت كلامك زمان وما اتبنتوش
,
, ابتسم خالد يربط علي كتف اخيه تحرك يلتقط ظرف الأوراق من فوق سطح مكتبه التفت لأخيه يقول مبتسما :
, - كل حاجة هترجع لمسارها الطبيعي ٣ نقطة ورق أدهم أهو ٣ نقطة اتغير باسمه الحقيقي ٣ نقطة المهم دلوقتي لو أدهم جه يتجوز مايا هتوافق ولا فرق الطبقة بينه وبينها
,
, حرك حمزة رأسه نفيا بعنف هب يقف أمام أخيه ادمعت عينيه يصيح فيه بحرقة :
, - دا ابني حتي لو مش دمي ٣ نقطةفلوس ايه أنا مستعد اتنازله عن حياتي ٣ نقطة أنا اللي كبرته وربيته وعلمته ٣ نقطة أنا اللي كنت بترعب لو تعب ٣ نقطة أنا بس مش قادر اتقبل فكرة أن ابني يتجوز بنتي ٣ نقطة مش متخيلها حتي
,
, ابتسم خالد يتحرك لخارج الغرفة التفت قبل أن يخرج من الغرفة يقول ساخرا :
, - تخيلها بقي علي ما اخلص مشواري واجي ٣ نقطة عشان تقولي هنعمل ايه مع كلب الصحرا اللي اسمه أسامة ٣ نقطة سلام يا دون
,
, لوح لأخيه ليتحرك للخارج بينما وقف حمزة مكانه يحاول تخيل أدهم ومايا زوجين فكرةلم تروق له تماما
,
, خرج خالد ناحية سيارته ليجد لينا تتحرك ناحية سيارتها ٤ نقطة توجه إليها وقف امامها يهتف فجاءة :
, - ما عندكيش حالات طارئة النهاردة رايحة فين
,
, شهقت مذعورة حين آتي لها صوته من العدم وضعت يدها علي صدرها قلبها كان علي وشك أن يتوقف من المفاجاءة ٤ نقطة التفتت له سريعا تقطب جبينه غاضبة :
, - حد يخض حد كدة حرام عليك قلبي كان هيقف
,
, رفع حاجبه الأيسر يبتسم ساخرا ٣ نقطة عقد ذراعيه أمام صدره يردف بهدوء مستفز :
, - رايحة فين ومن امتي وانتي بتخرجي من غير ما تقوليلي
,
, تنهدت حانقة ٤ نقطة كانت فقط تريد الذهاب للصدلية مشوار سريع لن يستغرق دقائق ٣ نقطة لولا فريق الأمن الذي يضعه خارجا لكانت اتصلت بأي صيدلية وطلبت ما أرادت لو ضمنت أنه ما سيأتي سيمر مرور الكرام دون أن يعرف به خالد ٣ نقطة ربعت ذراعيها أمام صدرها هي الأخير ابتسمت تقول ساخرة :
, - هروح اجيب حاجة بسرعة من الصيدلية واجي
,
, رسم ابتسامة واسعة علي شفتيه ليميل برأسه ناحيتها يتمتم فئ خبث :
, - حاجة ايه ..
,
, سم هجيب سم اموت بيه نفسي واخلص منكوا ٤ نقطة : صاحت بها مغتاظة من طريقته الاستفزازية في الحديث ٤ نقطة ليبتسم هو ببراءة يقرص وجنتها بخفة :
, - من عيوني يا حبيبتي هجيبهولك وأنا جاي .. خشي بقي جوا ما فيش خروج
,
, القت حقيبة يدها بعنف عليه لتتحرك بغيظ تعود الي المنزل ٤ نقطة بينما ابتسم هو ساخرا يمسك بالحقيبة وضعها فوق سطح سيارتها ليتوجه الي سيارته يتوجه إلي حيث أدهم ٣ نقطةمن شارع لآخر خرج بسيارته الي أن وصل الي تلك المنطقة الشعبية أوقف السيارة بعيدا ٣ نقطة نزل يكمل الطريق الي حيث وجهته ينظر حوله ارتسمت ابتسامة صغيرة علي شفتيه يتذكر قضي جزء من حياته في منطقة مشابهة .. عمل ميكانيكي سيارات ٣ نقطة ذلك الرجل الذي يمشي الآن بهيبة ترجف الأبدان كان يتسطح أسفل السيارات ٣ نقطة هو من اقام مسابقة علي مبلغ ربع مليون جنية ٣ نقطة كان قليلا يعمل ليل نهار لأجل بعض قروش ٣ نقطة يعود ليلا ملابسه لا تحمل عطره الباهظ بل تحمل روائح الشحم والبنزين ٣ نقطة خرجت من بين شفتيه ضحكة خفيفة حين تذكر السيدة سعاد وجملتها المعتادة
, « منه لله اللي كان السبب »
, وصل الي الدكان التي تمتلكه جده أدهم ٣ نقطة نظر حوله قبل أن يدخل ليجد رجل يجلس علي مقهي شعبي امام الدكان عينيه مرتكزتين علي الدكان ابتسم ساخرا جاسوس أخيه ٣ نقطة خطي لداخل الدكان يحمحم بخشونة مردفا :
, - السلام عليكم
,
, كان أدهم يجلس كعادته يراقب الشارع بذهن شارد عقله ليس هنا بل هناك عند مايا تري ما حالها الآن بخير تتألم مثله ٣ نقطة حمزة أبيه هل تري سيسامحه يوما ٣ نقطة تنهد يمسح وجهه بكفيه بعنف حين سمع ذلك الصوت يعرفه ٣ نقطة رفع وجهه سريعا ينظر لعمه او كما كان ٣ نقطة ارتسمت ابتسامة مرتعشة علي شفتيه ٣ نقطة هب سريعا يقف أمامه بينما قطبت منيرة جبينها متعجبة من ذلك الرجل ٣ نقطة ابتسم خالد لأدهم الذي يقف امامه متوترا يخفض رأسه أرضا كطفل مذنب .. ابتسم يردف برفق :
, - ازيك يا أدهم
,
, حرك رأسه إيجابا دون أن يرفعها ليواجهه همس بصوت خفيض متوتر :
, - الحمد لله يا عمي ٣ نقطة
,
, رفع وجهه ينظر لوجه خالد لتدمع عينيه يهمس بصوت خفيض مختنق :
, - قصدي يا باشا ٣ نقطة أنا آسف
,
, حرك خالد رأسه نفيا يبتسم يآسا ليفتح ذراعيه قليلا يردف مبتسما :
, - تعالي ياض في حضن عمك
,
, اندفع أدهم ناحيته يعانقه يختبئ داخل أحضانه عله يجد رائحة أبيه هنا ٣ نقطة رائحة تعوضه عن فقدانه ابتسم خالد حزينا يربت علي رأس أدهم برفق يتمتم في مرح :
, - درامي أنت اوي يا أدهم ٣ نقطة
,
, أبعده خالد عنه يربت علي وجهه ليمسح أدهم ما سقط من دموعه بعنف ابتعد عن خالد وقف بالقرب من جدته يعرفهم :
, - جدتي ٣ نقطة دا عمي خالد
,
, ابتسمت منيرة ببشاشة تقول سريعا :
, - يا أهلا وسهلا يا باشا ٣ نقطة اتفضل استريح ٣ نقطة أنا هطلع اعملكوا كوبيتين شاي .
,
, خرجت منيرة من الدكان ليجذب خالد مقعد خشب يجلس عليه وجلس أدهم أمامه ٣ نقطة مد خالد يده له بالظرف يغمغم في جد :
, - دا ورقك يا أدهم شهاداتك الدراسية كلها باسمك الحقيقي وبطاقتك ٣ نقطة
,
, ابتسم أدهم ابتسامة باهتة التقط منه الظرف يشكره بصوت خفيض لحظات من الصمت يلجم لسانه بصعوبة عن السؤال عنهم يريد فقط الاطمئنان عليها ٣ نقطة اجفل علي جملة خالد :
, - عايز تسأل علي حمزة ومايا صح
,
, رفع وجهه ينظر لخالد متلهفا يحرك رأسه إيجابا سريعا ابتسم خالد يردف بهدوء :
, - ما تقلقش هما بخير ٣ نقطة
, دس يده في جيب حلته يخرج بطاقته الخاصة وبطاقة أخري لشركة كبيرة أعطاهم لادهم يردف مبتسما :
, - عندك interview بكرة في الشركة دي ٣ نقطة قوله بس أنك من طرف خالد السويسي واحتمال يخليك المدير ويستقيل هو
,
, ارتسمت ابتسامة باهتة علي شفتي أدهم ٣ نقطة وقف خالد ليغادر ليمسك أدهم بذراعه سريعا التف خالد برأسه لينظر أدهم له راجيا بصوت خفيض متألم :
, - أنا عارف أنه زعلان مني اوووي ٣ نقطة قوله يسامحني علي غبائي ٣ نقطة و**** أنا عمري ما فكرت اخون ثقته بس الشيطان عمى عينيا ٣ نقطة
,
, نظر خالد له مشفقا علي حاله حرك رأسه إيجابا ليلتفت بجسده إليه وقف امامه امسك بذراعيه يقول مشجعا :
, - هستناك يا أدهم تيجي تشرب معايا القهوة وأنت بتطلب العروسة وساعتها يمكن أوافق
,
, قال كلمته الأخيرة بمرح باهت ليرسم ابتسامة صغيرة علي شفتي ذلك الواقف أمامه ٣ نقطة استدار يخرج من الدكان ليري جاسوس اخيه يجلس مكانه يمسك هاتفه كأنه منشغل في أمر ما ولكنه يعرف ما يفعل يصور لأخيه ما يحدث ٣ نقطة فما كان من خالد الا أن رفع يده يلوح لأخيه يبتسم ساخرا ٤ نقطة حرك رأسه يآسا من تلك العائلة ليتوجه الي سيارته ومن ثم إلي بيته
,
, في منزل زيدان الحديدي ذلك المنزل الضحم الذي يتوسط الصحراء ٥ نقطة في غرفة صغيرة شبة مظلمة يتسطح علي فراشه ينظر لسقف الحجرة عينيه ثابتة علي نقطة في الفراغ .. خواء يشعر بروحه فارغة خاوية ٣ نقطة قلبه ما عاد ينبض هو لا ينبض الا لها وهي رحلت أخبرته أنه من الصعب أن تسامحه ٣ نقطة ومعها كل الحق ٣ نقطة كيف ستسامح من اغتصبها٣ نقطة ذبح براءة روحها قبل جسدها ٣ نقطة لن يشفع له انه كان مغيب فهي كانت واعية بكل شئ ٣ نقطة هي من صرخت توسلت ٣ نقطة هي من ذبحتها رجولته وهو غائب العقل ٣ نقطة ادمعت عينيها حين مر أمامه صورتها ليهمس لها بصوت خفيض معذب :
, - سامحيني يا لينا ٣ نقطة و**** كان غصب عني ٣ نقطة
,
, في لحظات تبدلت صورتها من أمام عينيه ليمر مكانها صور *** صغير ٣ نقطة *** يفترش الأرض في الليالي الباردة ٤ نقطة *** يبكي الجوع ٣ نقطة تبدلت الصور بأخري *** صغير ينام علي فراش مهترئ في تلك الغرفة القديمة ٤ نقطة *** فتح عينيه فجاءة علي صوت باب الغرفة يصدر صرير ينبئ علي أن أحدهم يدخل الي الغرفة رفع وجهه قليلا ينظر للفاعل ٤ نقطة لتتوسع عينيه فزعا حين رأي ذلك المشرف المخيف يقترب من فراشه اغلق عينيه سريعا يدعي النوم ٤ نقطة ليشعر به يجلس جواره يزيح الغطاء عنه ٤ نقطة يمد يده علي جسدها يحاول تجريده من ثيابه ٤ نقطة فتح عينيه سريعا ينظر للمشرف في فزع ٣ نقطة كاد ان يصرخ ليكمم الرجل فمه سريعا اقترب بوجهه منه يهمس له بصوت خفيض خبيث :
, - أهدأ يا صغير لا نريد أن يسمعنا أحد ٤ نقطة
,
, تلوي الطفل بجسده بعنف يحاول الفرار ببراءته خاصة وهو يشعر بذلك الرجل يجرده من ثيابه ٣ نقطة قضم باسنانه يد الرجل التي تكمم فمه ليبتعد الرجل عنه يشتمه انتهز الطفل الفرصة وامسك زجاجة الماء المجاورة له يصدمها بعنف برأس الرجل ويركض من الغرفة ومن المكان بأكمله في الشوارع ليلا يبكي
,
, اجفل من شرود ذكراه البشعة علي صوت صديقه يغني بصوت مزعج كعادته :
, - بتمشي في الزمن محشي طاقة وعندي امل ٣ نقطة عبقري ومثير للجدل ٣ نقطة مش حافظ الباقي
,
, التفت زيدان برأسه ليجد صديقه يقف عند باب الغرفة اعتدل في جلسته يمسح دموعه التي تمردت وسقطت رغما عنه ٣ نقطة لينظر له حسام قلقا توجه ناحيته سريعا يسأله قلقا :
, - مالك يا زيدان انت كويس
,
, حرك رأسه إيجابا اشاح بوجهه يمسح بوجهه بكفي يده حمحم يجلي صوته يردف بخواء :
, - ابدا يا حسام أنا كويس ٤ نقطة خير في ايه
,
, تنهد حسام حزينا علي حال صديقه يشعر به يتألم ٤ نقطة ربما هو من يستطيع ان يلين قلب لينا ولو قليلا ٣ نقطة رسم ابتسامة صغيرة علي شفتيه يردف مبتسما :
, - أنا عايز اشوف البت لينا وحشتني ٤ نقطة تعالي معايا وابقي رايح بصفتي صاحبك ٣ نقطة بدل ما دكتورة لينا تشرحنا كلنا
,
, ارتسمت ابتسامة باهتة علي شفتي زيدان ٣ نقطة عقله يرفض رفض قاطع الذهاب لهناك وقلبه مشتاق لها ومنذ متي وهو يستمع لعقله ٣ نقطة ربما فيما بعد سيفعل ٤ نقطة حرك رأسه إيجابا ليتحرك من مكانه يبدل ثيابه ٤ نقطة توجه كل بسيارته الي منزل خالد ٤ نقطة في تلك الاثناء كانت وصلت سيارة خالد الي منزله نزل منها متوجها الي منزله فتح بابه لتتوسع عينيه بدهشة حين رأي ابنته تجلس امامه علي احدي الارائك تأكل بشراهة مخيفة ٣ نقطةتوسعت عينيه فزعا ليتحرك متجها ناحيتها يتمتم متعجبا :
, - في ايه يا لينا أنا من ساعة ما شوفتك الصبح وانتي بتاكلي انتي كويسة يا حبيبتي ٣ نقطة مش منطقي كمية الاكل دي كلها
,
, ابتلعت لينا ما في فمها تنظر لوالدها حانقة لتخرج لينا من المطبخ في تلك اللحظات تعاتبه بضيق :
, - في ايه يا خالد ٣ نقطة عادي يعني الفترة اللي فاتت هي ما كنتش بتاكل خالص ٣ نقطة كويس أنها بدأت تأكل
,
, ضرب كف فوق آخر ينظر للاثنتين يردف مدهوشا :
, - يا ستي بالهنا والشفا ٣ نقطة أنا بس خايف عليها ٣ نقطة انما انتوا حريين ٣ نقطة أنا غلطان اني اتدخلت
,
, دق جرس الباب ليتوجه خالد إليه فتح الباب ليبتسم ساخرا يردف متهكما :
, - اتلم المتعوس علي خايب الرجا ٣ نقطة خش يا اخويا أنت وهو
,
, نظر حسام لزيدان ابتسم يتمتم بخفوت مضحك :
, - أنا المتعوس وأنت خايب الرجا علي فكرة
,
, ضحك زيدان رغما عنه دخل بصحبة حسام يبحث عنها بعينيه لتقع عليها هناك تجلس تأكل ابتسم رغما عنه منظرها بشع حرفيا ٣ نقطة بينما توسعت عيني حسام مدهوشا ينظر لاصناف الطعام المتراصة أمامها ٣ نقطة لا علاقة بين كل نوع وآخر وهو بخبرته بدأ يستشف ولكنه لم يظهر فقط اقترب من زيدان يهمس بذعر :
, - ايه دا ٣ نقطة أنا غلطان اني قولتلك وحشاني ٣ نقطة قوم بينا نجري
,
, جذبه زيدان ليتقدم للداخل ٣ نقطة ما بين كل روائح العطور المنتشرة في الغرفة التقطت أنفها رائحة عطره وعاد ذلك الشعور البشع يعصف بأمعائها من جديد ٤ نقطة أرادت الفرار سريعا من أمامه تحركت من مكانها بسرعة ولكن ما كادت تخطو خطوتين عاد الدوار بأبشع ما يكون آخر مراته عينيه التي تنظر لها في ذعر ثم سقطت في بئر الظلام

الحادي والستون


في فيلا خالد السويسي.
,
, حين التقطت أنفها رائحة عطره وعاد ذلك الشعور البشع يعصف بأمعائها من جديد ٤ نقطة أرادت الفرار سريعا من أمامه تحركت من مكانها بسرعة ولكن ما كادت تخطو خطوتين عاد الدوار بأبشع ما يكون آخر ما رأته عينيه التي تنظر لها في ذعر ثم سقطت في بئر الظلام ٤ نقطة بئر لم تسمع فيه أصواتهم جميعا وهم يصرخون بأسمها فزعين مرتعدين خوفا عليها ٤ نقطة ركض زيدان ناحيتها جلس علي ركبتيه أرضا جوارها يرفع جسدها قليلا بين احضانه يربت بخفة علي وجهها يصيح متلفها قلقا :
, - لينا ٣ نقطة لينا فوقي يا حبيبتي ٤ نقطة لينا فوقي يا حبيبتي فوقي
,
, لم ينتظر لحظة أخري رفعها بين ذراعيه مسرعا بها الي أعلي يلحقه خالد ولينا ٣ نقطة بينما وقف حسام ينظر في اثرهم لحظات وابتسم يغمغم ضاحكا :
, - حظك يا بنت المحظوظة معايا الشنطة ٣ نقطة و**** شكلك هتبقي بابا يا زيزو
,
, توجه سريعا إلي سيارة زيدان يلتقط حقيبته الطبية توجه لأعلي من حيث تأتي أصواتهم القلقة المتداخلة ٤ نقطة اخذ طريقه الي غرفتها يتبع الاصوات ليجد الجميع جوارها علي الفراش خالد يمزج زجاجة مياة يرش منها علي وجهها برفق ٣ نقطة لينا تحرك زجاجة عطر أمام أنفها ٤ نقطة زيدان يحتضن جسدها يرتب علي وجهها برفق عليها ٣ نقطة وقف هو للحظات ينظر لهم مستنكرا ذلك الكم الهائل من المبالغة في مشاعر القلق ٤ نقطة ليردف ساخرا رغما عنه :
, - طول عمري نفسي اعرف ليه لما حد يغمي عليه تلاقي حواليه خمسين واحد بيزعقوا ابعدوا يا جماعة عشان الهوا ٤ نقطة طب ما تبعدوا انتوا الأول
,
, جملة حمقاء قالها في مكان ليس في محله تماما ٤ نقطة نظر الجميع له مستهجنين ما قال ٣ نقطة ليرفع حقيبته الطبيبة قليلا توسعت ابتسامته يردف في براءة :
,
, ممكن الدكتور يكشف
,
, تحرك زيدان من جوارها اقترب من صديقه قبل أن يخرج نظر له قلقا ليطمأنه حسام بنظراته .. تحرك لخارج الغرفة ٤ نقطة ليتحرك خالد بنفس الهدوء القي نظرة قلقة علي ابنته ليتحرك للخارج ٣ نقطة بينما وقفت هي تنظر لهما في ذهول عينيها متسعتين من الدهشة ٤ نقطة خالد وزيدان تحركا في هدوء تاااام دون أن يعترضا أن من سيفحص ابنة خالد وزوجة زيدان رجل ؟!! ٤ نقطة تعرف خالد وغيرته الكبيرة وزيدان لا يختلف عنه كثيرا في الغيرة ٤ نقطة تحركت بنظراتها ناحية ابنتها القلق ينهش قلبها ٣ نقطة بينما ابتسم حسام في هدوء .. اقترب من فراش لينا يفتح حقيبته يباشر عمله
,
, في الخارج وقف خالد جوار باب الغرفة المغلق يستند بظهره الي الحائط علي وشك أن يصدم رأسه بعنف في الحائط خلفه لا سبب يدعو أن تسقط هكذا فاقدة للوعي ٣ نقطة هي ليست مريضة ٣ نقطة تناولت طعامها جيدا ٣ نقطة لا تشكو من شئ ٣ نقطة هو حتي لم ولن يجبرها علي العودة لزيدان إن كانت لا ترغب إذا لما ٤ نقطة ما السبب لما سقطت هكذا وسقط قلبه معها ٤ نقطة بينما زيدان يقف شبه هادئ يتمني فقط أن يكن ما يجول في خاطره صحيح ٣ نقطة كان فقط يضايقها ولكن إن كانت حقا تحمل بطفله ٤ نقطة الفكرة نفسها ترجف قلبه ٤ نقطة سعادة لم يحظي بها قبلا ٥ نقطة مر بعض الوقت إلي أن خرج حسام من غرفة لينا في يده زجاجة صغيرة رفيعة لا يتعدي طولها سبابته ٣ نقطة تمتلئ حتي نصفها تقريبا بالدماء ٤ نقطة قطب جبينه قلقا ليتوجه إليه وقبل أن يفتح فمه ليقل اي شئ كان خالد يقبض علي تلابيب ملابس حسام يصيح فيه قلقا :
, - في ايه مالها لينا وايه الدم دا ٣ نقطة
,
, تنهد حسام يآسا ليرفع الزجاجة أمامها قليلا ٣ نقطة ابتسم يغمغم في هدوء :
, - اهدي يا باشا بنت حضرتك بخير ٣ نقطة أنا شاكك في حاجة ٣ نقطة بس عشان نتأكد ساعة وأقل وراجع ٤ نقطة عن اذنك
,
, ابعد يدي خالد ٣ نقطة توجه ناحية زيدان يبتسم له ابتسامة صغيرة تحمل الكثير من المعاني ٣ نقطة لينزل علي سلم البيت بخفة ٤ نقطةتوجه زيدان الي غرفة زوجته ٣ نقطة كاد خالد أن يلحقه حين خرجت لينا وقفت أمامه ترميه بنظرات شك حذرة ٣ نقطة كتفت ذراعيها أمام صدرها تنظر له لحظات صمت طويلة ٤ نقطة تعجب هو مما تفعل قطب جبينه يسألها :
, - في ايه يا لينا ٣ نقطة هي البنت كويسة
,
, حركت رأسها إيجابا ببطء عينيها لم تنازح عن مقلتيه ٣ نقطة فقط رسمت ابتسامة متهكمة علي شفتيها تغمغم ساخرة :
, - غريبة اوي ٣ نقطة خالد باشا ٣ نقطةرمز الغيرة ٣ نقطة خلي راجل هو اللي يكشف علي بنته مش غريبة دي شوية ٤ نقطة دا حتي زيدان ما اعترضش ٣ نقطة مجرد ما قالكوا أخرجوا انسحبتوا في هدوء ٣ نقطة دا لو أخوها مش هتتعاملوا عادي كدة
,
, توسعت عيني خالد فزعا للحظات جف لعابه تسارعت دقات قلبه ينظر لها يحاول رسم ابتسامة علي شفتيه .. اقترب منها خطوة واحدة يمسك ذراعيها بكفيه يغمغم في هدوء حزين صادق :
, - أنتي عارفة أنا بترعب علي لينا قد ايه لما تتعب ٤ نقطة خصوصا لما تقع قدامي بالمنظر دا بفتكر أختها ٤ نقطة بترعب لتبعد زيها ٣ نقطة ساعتها ما ببيقاش شايف اي حد قدامي غيرها ٣ نقطة بس تفوق تاني ٣ نقطة حتي زيدان لينا تعتبر كل عيلته ٤ نقطة ما حدش فينا كان مركز في اي حاجة غير انها تبقي كويسة يا لينا ..
,
, اخفضت عينيها ارضا تشعر بالذنب ٣ نقطة هم قلقانين للغاية علي ابنتها وهي فقط تقوم بدور المحقق لما ليست قلقة مثلهم ٤ نقطة من الممكن أنها تعرف السبب ٤ نقطة تنهدت حزينة تحرك رأسها إيجابا تبلع لعابها ٣ نقطة حسام سيأتي بعد قليل بنتائج التحاليل وذلك السر ٣ نقطة سيفُضح لا محالة ٤ نقطة
, بينما في الداخل جلس زيدان جوار فراش لينا امسك بكف يدها يخفيه داخل كفه ينظر لها قلقا ٣ نقطة تحركت عينيه لبطنها المسطح يتخيله وهو منتفخ ينمو داخله طفلهم او طفلتهم الصغيرة ٤ نقطة ابتسامة واسعة غزت شفتيه يتمني حقا أن يحدث هذا ٣ نقطة مر بعض الوقت الجميع داخل غرفة لينا ٣ نقطة خالد وزوجته وزيدان ٣ نقطة بدور كعادتها لا تخرج من غرفتها حتي لا تشعر بأنها عبئ عليهم ٤ نقطة مايا تشعر باكتئاب حاد تختبء خلف باب غرفتها ٣ نقطة وحمزة ليس في البيت بأكمله ولا أحد يعرف أين هو ٤ نقطة مرت دقائق حين بدأت تلك الراقدة علي الفراش تحرك رأسها للجانبين تتآوه من ألم رأسها حين سقطت بعنف علي الأرض ٣ نقطة شئ فشئ بدأت تفتح عينيها ٣ نقطة قطبت جبينها تنظر لهم مستفهمة لما الجميع هنا ماذا حدث ٣ نقطة لحظات تحاول تذكر آخر ما حدث ٣ نقطة كانت تجلس علي الأريكة تشعر بالجوع كعادتها في الفترة الأخيرة حين دخل زيدان وبدأ عطره يصارع امعائها ٣ نقطة قامت من مكانها تهرب بعيدا ٤ نقطة لفت رأسها بعيدا عن زيدان تتوجه بعينيها ناحية والديها تسألهم بصوت خفيض متعب :
, - هو ايه اللي حصل
,
, مسحت لينا برفق علي خصلات شعر ابنتها ابتسمت تحادثها :
, - اغمي عليكي ٣ نقطة حاسة بإيه
,
, بسطت كفيها علي الفراش تحاول الاستناد علي يديها لتنتصف جالسة اقترب زيدان ليساعدها لينكمش جسدها علي حاله عله يبتعد عنها ٣ نقطةاغمضت عينيها تشيح برأسها بعيدا عنه ٣ نقطة تحرك من مكانه يستند بركبتيه علي الفراش يساعدها علي الجلوس رغم نفورها منه ٤ نقطة ما إن جلست جلس أمامها يحافظ علي مسافة أمان لها ٣ نقطة ابتسم لها شبح ابتسامة باهتة ٣ نقطة يهمس لها برفق:
, - حمد لله علي سلامتك ٣ نقطة
,
, وقف خالد بعيدا عنهم قليلا ينظر لهما حزينا علي ما وصلوا إليه ٣ نقطة صوت سيارة تقف بالخارج كانت الجاذب لانتباه زيدان وخالد معا ليهتفا معا بتلهف :
, - حسام جه
,
, تحركا سريعا لخارج الغرفة بينما نظرت لينا لوالدتها متعجبة من تلهفهم ماذا حدث وهي غائبة عن الوعي ٤ نقطة نزل زيدان بصحبة خالد لأسفل يقابلان حسام الذي دخل توا للمنزل ليتقدم خالد منه يسأله سريعا :
, - ها يا حسام طمني لينا كويسة مش كدا
,
, توسعت ابتسامة حسام ينظر لزيدان ليعاود النظر لوالده يحرك رأسه إيجابا يغمغم سعيدا :
, - لينا كويسة ٣ نقطة كويسة جدا ٣ نقطة هي بس فيها حاجة بسيطة خالص
,
, توسعت خالد ذعرا وعقله يرسم اسوء الاحتمالات التي يمكن أن تكون ٤ نقطة ليقبض علي ذراعي حسام يهزه بعنف يصيح فيه :
, - حاجة ايييييه انطق البنت فيها ايييه
,
, انكمشت ملامح حسام من الألم يشعر بأصابع خالد علي وشك أن تنخر لحم ذراعيه ٣ نقطة ورغم ذلك ابتسم ٣ نقطة نظر لابيه في استفزاز ليقول مبتسما باتساع :
, - عارف دكتور ربيع لما كان بيقوله يا كبير أمك حامل ٣ نقطة اسمحي لي اقولك يا باشا بنتك حامل
,
, توسعت عيني خالد دهشة الجمت جسده عن الإتيان بأي حركة كانت فقط عينيه متسعة يفغر فاهه ٣ نقطة ترك ذراعي حسام ليغلق عينيه ويفتحهما عدة مرات ينظر لحسام مدهوشا يتمتم :
, - حامل ٣ نقطة هي مين دي اللي حامل ٣ علامة التعجب
,
, توجه حسام ناحية زيدان الذي يقف هناك يعلو ابتسامة واسعة يشعر بقلبه قد طار فرحا ٣ نقطة أقترب حسام منه يشير ناحية زيدان بسبابته يغمغم ضاحكا :
, - بنتك اللي هي تبقي مرات الواد دا ٣ نقطة مبروك يا زيزو هتبقي بابا
,
, قالها ليعانق زيدان ليشدد الأخير علي عناق صديقه يكاد يبكي من الفرح ٣ نقطة لينا حامل تحمل بطفله ٤ نقطة سيصبح لدية ابن او ابنة سيدلله يهتم به ٣ نقطة لن يدع اي من مكان يؤذيه لن يدعه يلاقي ما لاقي هو ٣ نقطة سيعش فقط ليجعله سعيدا هو ووالدته ٣ نقطة أسرة صغيرة سعيدة رسمها خياله ٣ نقطة هو ولينا وطفل صغير اخذ ملامحه كلها منها ٤ نقطة فاق من حلمه السعيد علي صوت خالد يصدح غاضبا :
, - بتقرطسني يا تربية زبالة ٤ نقطة وعاملين زعلانين من بعض وانتوا بتستغفلوني ٣ نقطة دا أنا هطلع عينك
,
, اراد حسام أن يتكلم ويخبره أن الطفل عمره أكبر من ذلك ٤ نقطة ولكن خالد لم يدع له الفرصة حين اندفع ناحيتهم يود الإمساك برقبة زيدان ليدفع حسام زيدان بعيدا ناحية السلم يصيح فيه فزعا :
, - اجري أنت ٣ نقطة أهرب يا ياسين قصدي يا زيدان
,
, تحرك زيدان يهرب من بطش خاله حاول حسام الوقوف حاجزا بينهما ليسقط أرضا يتأوه متألما يشعر بفكه تحطم من تلك اللكمة العنيفة ٣ نقطة حرك عضلات فكه يتأوه متألما :
, - بوقي راح ٣ نقطة الرجل الحديدي
,
, نظر حسام سريعا حوله يبحث عنهم ليجد زيدان يقف عند الطرف الآخر من طاولة الطعام ٤ نقطة وخالد يقف عند الباب ٣ نقطة حاول خالد الإمساك بزيدان ليتلف حول الطاولة يبتعد عنه سريعا يصيح قلقا :
, - يا خالي افهمني و**** إنت فاهم غلط ٣ نقطة اديني فرصة اشرحلك ٣ نقطة أنت يا زفت يا حسام ٣ نقطة تعالي **** يحرقك ٣ نقطة الواد هيتولد يتيم
,
, التف خالد يحاول الامساك بزيدان ينظر له محتدا ليصيح فيه غاضبا :
, - اقف ياض ما هو أنا هقتلك يعني هقتلك أنا اتقرطس ٤ نقطة تركبلي قرون ٣ نقطة دا أنا هخليهم يجمعوا أعضائك بعد اللي هعمله فيك
,
, استند حسام بكفيه هب واقفا ليهرول ناحيتهم سريعا وقف سريعا أمام ابيه يصيح فيه :
, - يا عمنا اسمعني الواد هيروح في ابو بلاش ٣ نقطة لينا حامل في شهر وزيادة تقريبا ٤ نقطة يعني أنت ما اتقرطتش ولا حاجة
,
, اقترب خالد من حسام يقبض بيسراه علي تلابيب ملابسه يجذبه ناحيته بعنف نظر له عينيه حمراء غاضبة مشتعلة ليزدرد حسام لعابه خائفا شد خالد علي اسنانه يهمس له متوعدا :
, - ولا الكلام دا صح ولا بتداري عليه ٣ نقطة ما أنت تربية زبالة أنت كمان ٣ نقطة
,
, نظر حسام له ببراءة كطفل صغير يكاد يبكي ليردف بنبرة متوسلة راجية شبة باكية :
, - و**** يا باشا و**** ما بنضحك عليك ٣ نقطة دا الواد زيدان دا يتيم وغلبان وأنا ساقط قيد ويتيم ٣ نقطة **** يخربيتي يتيم ايه ٣ نقطة قصدي غلبان يا باشا و**** ٣ نقطة ما نقدرش نضحك عليك
, لأحسن تكهربنا وتعذبنا وتسيب علينا كلاب ويلف وتعدي علينا تريلة كانت محملة رز باين
,
, انفجر زيدان في الضحك حتي أنه سقط علي ركبتيه ارضا تدمع عينيه من الضحك بينما ارتسمت ابتسامة سوادء علي شفتي خالد يهمس لحسام متوعدا :
, - أنت عارف أنت عايز ايه يا دكتور يا سكر أنت
,
, اشار حسام لنفسه ابتسم في براءة يردف مبتسما باتساع :
, - أنا عايز 350 جنية حق الكشف واروح أنا
,
, رفع خالد يربت علي علي وجه حسام ابتسم يقول بنبرة تقطر شرا :
, - لا يا حبيب أبوك ٣ نقطة عايز تطلع معسكر زي اللي كان بيطلعهم صاحبك وهو صغير ٣ نقطةهتتبسط أوي
,
, توجست عيني حسام من نبرة خالد ليلتفت برأسه ناحية زيدان يهمس له بصوت خفيض خائف :
, - بس بس ٣ نقطة زيدان هي ايه المعسكرات ٣ نقطة كنت بتعمل فيها إيه
,
, حرك زيدان كفه علامة السكين يشير بها ناحية عنقه كأنه يذبحه ليهمس له بصوت خفيض :
, - هتتنفخ ٣ نقطة هتتمني أنك تكون شجرة ولا أنك تكون بني آدم في معسكر تحت ايد خالد السويسي
,
, توسعت عيني حسام فزعا يصور له رأسه مشاهد بشعة استمدها من الأفلام القديمة ليصيح فزعا حين شعر بخالد يقبض علي تلابيب ملابسه يجذبه خلفه ليبدأ بالصراخ :
, - لاء نفخ لاء أنا شجرة ٣ نقطة شجرة و**** شجرة
,
, ضحك خالد يآسا يلقي حسام علي أحد المقاعد ليجلس أمامه ٣ نقطة ابتلع حسام لعابه خائفا ليميل خالد ناحيته قليلا يهمس له بضوت خفيض متعجب :
, - فهمني ازاي حامل ٤ نقطة بعد اللي حصل من زيدان ٤ نقطة
,
, تنفس حسام الصعداء كاد قلبه أن يتوقف خوفا قبل لحظات ٣ نقطة تنهد يأخذ نفسا قويا ليردف بعملية :
, - بتحصل صدقني ٤ نقطة حصلت قدامي اكتر من مرة ٣ نقطة يعني الجنين ليه عمر ومتمسك بالحياة رغم اللي حصل
,
, أكمل في نفسه قلقا :
, - بس اغلب الحالات كان الجنين بيموت او بيتولد بإعاقات ٣ نقطة **** يستر
,
, تنهد خالد قلقا ٣ نقطة حين قرأ القلق في عيني ابنه ٣ نقطةحسام يخفي عنه شيئا ولكنه حقا لا يريد أن يعرف ما هو ٤ نقطة يحاول أن ينظر للجانب المشرق من الموضوع طفلته سيصبح لديها طفلا ٣ نقطة ارتسمت ابتسامة صغيرة علي شفتيه ٣ نقطة لتختفي سريعا يحل محلها الغيرة نظر لزيدان الواقف عند باب الغرفة ليتحرك من مكانه وضع يده علي كتفه يربت عليه يقول بهدوء :
, - مبروك يا زيدان ٤ نقطة
,
, تركه ليتوجه الي غرفة ابنته ٤ نقطة وقف زيدان يبتسم في توسع كالابله قلبه يرقص فرحا وحسام يجلس هناك عينيه شاردة في الفراغ يتمني فقط أن لا يحدث ما اعتاد علي حدوثه في مثل تلك الحالات ٣ نقطة
,
, في الأعلي ٣ نقطة سمعت لينا منذ البداية صياح حسام بأنه حامل ٣ نقطة لتنظر لوالدتها تكاد تبكي من الغيظ ٣ نقطة حسام أخبر والدها وزيدان ٤ نقطة لما فعل ٤ نقطة شردت عينيها في الفراغ تفكر ٤ نقطة هل تجري سيجبرها ووالدها وزيدان علي العودة لزيدان من جديد بعد ما عرفوا ٣ نقطة وذلك الطفل الكامن في احشائها هل ستتقبله بعد ما فعله زيدان ٣ نقطة خافت فئ تلك اللحظات أن تكره طفلها لتمد يدها سريعا تربت علي بطنها برفق كأنها تربت علي الطفل تهمس داخل نفسها بنبرة حزينة باكية :
, - لاء ما تخافش أنا عمري ما هكرهك ٣ نقطة بس سامحني مش هقدر نبقي أنا وهو مع بعض تاني ٤ نقطة مش هقدر صدقني ٣ نقطة هتبقي أنت وماما مع بعض وجدو وتيتا
,
, اجفلت من شرودها علي يد لينا تتحرك أمام وجهها تسألها قلقة :
, - مالك يا لينا سرحانة في اي
,
, شعرت برغبة ملحة في البكاء لترتمي بين أحضان والدتها تنهار باكية تصيح من بين شهقاتها العنيفة المتقطعة :
, - عرفوا اني حامل يا ماما ٣ نقطة مش عايزة ارجعله تاني ٣ نقطة ما تخليش بابا يرجعني أعيش معاه
, شهقت فزعة حين شعرت بيد تجذبها برفق من بين أحضان والدتها لتصطدم برأس والدها الذي ظل يمسح علي شعرها برفق قبل قمة رأسها يهمس لها بصوت خفيض حاني :
, - ما تخافيش مش هرجعك لزيدان غير لما أنتي تطلبي غير كدة لاء ٤ نقطة
,
, رفعت وجهها عن صدر والدها تنظر لوجهه قلقة ليبتسم لها يحرك رأسه إيجابا مد يده يمسح دموعها يتمتم في سعادة :
, - مبروك يا حبيبتي ٣ نقطة الف مبروك ٣ نقطة أنا ما كنتش مصدق أنك كبرتي واتجوزتي ٣ نقطة دلوقتي بقيتي حامل وهتجبيلنا عيل رخم كدة شبهك ٣ نقطة يقولي يا جدو ٣ نقطة هتكبروني يا جزم ٣ نقطة لاء أنا شيخ الشباب وهفضل شيخ الشباب ولا ايه يا لوليتا
,
, نظر ناحية زوجته التي تنظر لهم ٤ نقطة نظراتها بها حزن عميق رغم أنها تبتسم ٣ نقطة حركت رأسها إيجابا كأنها تؤيد ما يقول ٤ نقطة في تلك اللحظات ظهرت حمحمة خفيفة عند باب الغرفة تلاها دخول زيدان الذي لم تنزح عينيه عن لينا ولو للحظات ٤ نقطة نظراته كانت تصرخ من السعادة ٥ نقطة ابتسمت لينا الشريف لتتوجه ناحيته تردف :
, - مبروك يا زيزو
,
, تحركت عيني زيدان ليتوجه بانظاره الي والدته ابتسم ليجذب يدها يقبلها يتمتم سعيدا :
, - **** يبارك فيكي يا ماما ٣ نقطة
,
, رأت لينا في عيني زيدان ما جعلها تنظر لخالد تشير له بعينيها أن يخرجا قليلا يفسحا لهما المجال ٤ نقطة نظر خالد ناحية زيدان في غيظ ليحرك رأسه إيجابا على مضض ترك ابنته يتوجه للخارج لتلحق به زوجته ٣ نقطة بينما ابتسمت لينا ساخرة والديها تركا المكان عمدا لما ؟! ٤ نقطة تقدم هو من الفراش يجلس بعيدا عنها قليلا ابتسم يقول فرحا :
, - مبروك ٤ نقطة أنا بجد مش مصدق ٣ نقطة إن هزاري هيطلع بجد وانتي حامل ٤ نقطة حاسس أن قلبي هيقف ٥ نقطة فرحان ، متلغبظ ، عايز اقف في وسط الشارع واصرخ من فرحتي ٣ نقطة
,
, رفعت وجهها تنظر له ٤ نقطة تشعر بالغضب يفور في اوردتها لما هو بهذه السعادة بينما هي قلقة حائرة خائفة ابتسمت ساخرة تذكرت هي من تعرضت للاغتصاب وليس هو ٣ نقطة ابتسمت ساخرة تعقد ذراعيها أمام صدرها :
, - خلصت أحلام اليقظة بتاعتك ٣ نقطة لو فاكر أن الجنين دا هيرجعنا تاني لبعض تبقي بتحلم ٣ نقطة إنت هتطلقني وابني أنا هربيه ٣ نقطة لوحدي ٣ نقطة وليه لوحدي لما اتجوز أنا ومعاذ ٣ نقطة معاذ هيبقي اب كويس جدا ليه
,
, في تلك اللحظة مر امامه مشهد قديم لوالدته حين اخبرته وهي تبتسم ( زيدان يا حبيبي أنا وعمو معتز اتجوزنا ٣ نقطة عمو معتز هيبقي بدل بابا) وبعدها بدأت معاناته ٣ نقطة عذابه ٣ نقطة انفجرت الدماء في اوردته يتخيل طفله بدلا منه ٤ نقطة انتفض واقفا يصيح غاضبا :
, - أنا ابني مش هيريبه جوز أم ٤ نقطة ابني مش هيشوف الذل والعذاب اللي أنا شوفته ٥ نقطة انتي فااهمة ٤ نقطة وطلاق مش هطلق ٣ نقطة اعرفي دا كويس
,
, اشتعلت عينيها غضبا لتتحرك وقفت علي ركبتيها علي الفراش تنظر له في غيظ لتصرخ بشراسة :
, - اوعي تكون فاكرني خايفة منك ٤ نقطة أنتي هتطلقني بمزاجك او هرفع عليك قضية خلع ٣ نقطة واللي في بطني دا ابني أنا ٣ نقطة مالكش اي حق فيه ٣ نقطة أنا عندي اسقطه ولا أنك تاخده مني ولا اني ارجعلك بسببه
,
, توحشت نظرات عينيه ينظر له نظراته مزيج من الغضب والذهول لما ذلك الكره ماذا يفعل حتي يستخرجه من قلبها اقترب منها حتي بات أمامها مباشرة اهتزت نبرته حين أردف :
,
, - اوعي لينا تعملي كدة ٣ نقطة اوعي تموتيه ٤ نقطة ما تكسريش روحك وروحي معاها ٤ نقطة اللي في بطنك دا حياتي كلها ٤ نقطة عوض عن عذاب شوفته سنين اوعي تأذيه ٣ نقطة
,
, قالها ليغادر الغرفة والمنزل بأكمله لم يلتفت لصيحات خالد وحسام باسمه فقط غادر كأنه يهرب من المكان كله ٣ نقطة لتتوجه لينا الي باب غرفتها توصده عليها من الداخل بالمفتاح ٣ نقطة لا تعبئ بدقات من في الخارج لتصرخ فيهم بصوت مختنق باكي :
, - مش عايزة اشوف حد ٤ نقطة امشوا من هنا
,
, في غرفة بدور ٤ نقطة التقطت هاتفها تقبض عؤي الورقة في يدها لحظات وسمعت صوته البغيض يقول متلذذا :
, - ايه يا بيدو لحقت اوحشك
,
, امتعضت ملامحها مشمئزة حتي من صوته ٣ نقطة اردفت تهمس له بقرف :
, - وحشتك حية تلف حواليك تجيب اجلك
,
, تؤتؤتؤ كدة يا بيدو في واحدة تدعي علي جوزها حبيبها ٤ نقطة غمغم بها بحزن يسخر منها
,
, لتشتعل أنفاسها غضبا تشد بقبضتها علي الهاتف تهمس له محتدة :
, - عارف يا أسامة ٤ نقطة أنا بندم كل يوم ميت مرة اني حبيت حيوان زيك ٥ نقطة قد ايه كنت غبية وساذجة ٤ نقطة انا جبتلك شيك بالفلوس تاخدهم ومش عايزة اشوف خلقتك تاني ٣ نقطة
,
, توسعت ابتسامته الخبيثة ليغمغم بنبرة متهكمة :
, - ومالوا ٣ نقطة بس انتي اللي هتروحي تصرفي الشيك لحسن يطلع مقلب ولا حاجة وتقابليني في ( ٥ نقطة ) بكرة الساعة 3 ٣ نقطة سلام يا بيدو
,
, أغلق الخط دون أن يسمع ردها لتبعد الهاتف عن اذنيها تنظر لشاشته باحتقار ٤ نقطة تنهدت حانقة تنظر للورقة في يدها ستعطيه ما يريد ليخرج من حياتها للأبد ٣ نقطة وتنتهي من تلك المشكلة
,
, علي صعيد قريب الغرفة المجاورة لها ٣ نقطة جلست مايا علي فراشها تفتح حاسوبها المحمول ( اللاب توب ) ٤ نقطة تنهدت تتصفح تلك الصفحات في احد الكتب الخاصة بالجامعة ٣ نقطة تنظر للاسطر عينيها شاردة حائرة حزينة ٤ نقطة تري أسمه بدلا من أحرف الكتاب ٣ نقطة لا يحدث في الخارج لا يعنيها بشئ ٣ نقطة أحيانا كثيرا تحقد علي لينا ٣ نقطة لديها ما لا تملكه هي ٣ نقطة يكفي إن والدتها حية ٤ نقطة وتملك زوجا عاشق يحب ٣ نقطة اما حبيبها هي ابعدوه عنها بقسوة ٣ نقطة لم يهتموا بقلبها الذي تحطم ولكنهم حقا يهتمون بقلب لينا جيدا ٣ نقطة هكذا كانت تظن ٣ نقطة اجفلت علي صوت دقات علي باب غرفتها لم تنطق بحرف .. ففتح الطارق الباب ٣ نقطة نظرت بطرف عينيها للفاعل لم يكن سوي والدها ٣ نقطة ها هو قد عاد ٣ نقطة اشاحت بوجهها بعيدا عنه لا ترغب حقا في رؤيته ٤ نقطة تنهد حمزة تحرك ناحيتها جلس جوارها علي الفراش ٤ نقطة لحظات من الصمت لا يجد ما يقوله تنهد يقول اخيرا :
, - باركتي للينا بنت عمك ٥ نقطة حامل
,
, ارتسمت ابتسامة باهتة علي شفتيها تتمتم بنبرة فارغة خاوية :
, - بجد مبروك !
,
, وعاد الصمت مرة أخري ٤ نقطة عاد صمت قاسي يحلق فوق رؤوسهم ٤ نقطة قرر هو اخيرا كسره تنهد يقول في هدوء :
, - وبعدين معاكي يا مايا ٣ نقطة هتفضلي كدة ٣ نقطة أنتي شايفاني أنا بس اللي غلطان ٣ نقطة وادهم ٤ نقطة أدهم ما غلطش ٣ نقطة طب لو كان اغتصبك ٣ نقطة كنتي هتسامحيه ٤ نقطة كنتي هتشوفيه بردوا ما غلطش ٣ نقطة أنا عارف إن الشيطان كان عامي عينيه بس بردوا غلط ٣ نقطة غلط وغلطه كبير ٣ نقطة أنتي عارفة أدهم خدك النايت كلاب ليه مش كدة
,
, ابتلعت لعابها الجاف كلمات والدها تخبرها بالحقيقة التي لا تريد الاعتراف بها ٣ نقطة أدهم أخطأ ٣ نقطة حركت رأسها نفيا تردف بنبرة باهتة متوترة :
, - بببس هو فاق ما عمليش حاجة ٣ نقطة ما اذنيش
,
, شهقت متألمة حين وجدت والدها يقبض علي ذراعيها بقوة ينظر لها محتدا يصيح فيها :
, - وإن كان عمل ٣ نقطة ولو ما كنش فاق ٣ نقطة كنتي هتدوريله بردوا علي مبررات ٤ نقطة ايه السلبية اللي انتي فيها دي ٣ نقطة أنا ما غلطتش يا مايا ٣ نقطة لما اعرف أن ابني اللي ربيته كان عايز يدمر أكبر صفقة في الشركة لاء ومش بس كدة كان عايز يغتصب بنتي ٣ نقطة مستنية مني اخده في حضني واقوله ليه يا حبيبي فوقت ٤ نقطة لا ما ينفعش ٤ نقطة خدها اغتصبها
,
, انحدرت دموعها وكلمات والدها كصفعات تخرجها من دوامة حزنها ٣ نقطة دوامة قهرها علي حبيب لم تعرف غيره ٣ نقطة أدهم كان كل حياتها كانت كنجمة صغيرة تدور حول مداره هو فقط ٣ نقطة تتلقي منه كل شئ دون اعتراض ٣ نقطة حتي غضبه ٣ نقطة كلماته ٤ نقطة توسعت عينيها فزعة كيف سمحت لمشاعرها أن تسلب هكذا ٣ نقطة ربما لصغر سنها ٣ نقطةلقلة خبرتها ٣ نقطة لتعلقها بأدهم قلبا وقالبا ٣ نقطة أدهم أخطأ ووالده لديه كامل الحق فيما يفعل ٣ نقطة وهي الحمقاء الوحيدة هنا ٤ علامة التعجب
,
, بعد أن انتصف الليل بعدة ساعات كانت نائمة في غرفتها تحلم بكابوس مزعج ٤ نقطة لتبدأ تشعر بأن جسدها مقيد فمها مكمم ٣ نقطة فتحت عينيها لتتوسع في ذعر جسدها بالكامل مقيد فمها مكمم بقطعة قماش ٤ نقطة يديها وقدميها في غرفة غريبة لا تعرفها ٤ نقطة حاولت الصراخ دون فائدة ادمعت عينيها تحاول جذب تلك الاصفاد بعنف علها تفك قيد يديها ولكن دون فائدة ٤ نقطة لحظات ووجدت باب الغرفة يفتح ودخل رجل غريب ٣ نقطة رجل لا تعرفه يغطي وجهه بقناع اسود ٣ نقطة تقدم ناحية فراشها يبتسم في خبث مرعب ٤ نقطة جلس جوارها علي الفراش يتحسس وجهها يسير بأنامله علي وجنتها اقترب من أذنيها يهمس متلذذا :
, - صغيرة ٤ نقطة حلوة ٣ نقطة حلوة اوي ٣ نقطة ما تعرفيش أنا دفعت قد ايه عشان اخدك ٤ نقطة هو كان عايزك ليه ٣ نقطة بس ما كنش ينفعش اسيبك ٣ نقطة دخلتي دماغي من اول مرة شوفتك فيها ٣ نقطة دفعت كتير اااه ٤ نقطة بس انتي تستاهلي ٣ نقطة سمعيني صوتك ٣ نقطة اااه أنا آسف
,
, مد يده يزيح قطعة القماش التي تكمم فمها لتسأله بصوت مرتجف مذعور :
, - ااانت ممميين
,
, تعالت ضحكاته ٣ نقطة ضحكات بشعة عالية ٣ نقطة ضحكات شرسة تبنئ عن سوء نية صاحبها وقف أمامها ينظر لوجهها مد يده يزيح قناع وجهه يتمتم متوعدا :
, - أنا ٦ علامة التعجب

الثاني والستون


ضحكات بشعة عالية ٣ نقطة ضحكات شرسة تبنئ عن سوء نية صاحبها وقف ذلك الرجل امامها ينظر لوجهها مد يده يزيح قناع وجهه يتمتم متوعدا :
, - أنا
, ولم تري من هو استيقظت من ذلك الكابوس البشع تصرخ ٣ نقطةتمتزج صرخاتها ببكاء حار عنيف ٤ نقطة تنظر حولها في ذعر وهي لا تتوقف عن الصراخ ٤ نقطة عينيها متسعتين دموعها تهبط انهارا ٤ نقطة لحظات وبدأت تعي أنه فقط كابوس وانها هنا في غرفتها وصوت والدها يصدح من الخارج يصرخ فزعا باسمها ٣ نقطة ووالدتها تبكي تترجاها أن تفتح الباب ٤ نقطة ساقيها كالهلام لم تقدر حتي علي الحركة ٣ نقطة لتصرخ مرة أخري حين سمعت صوت طلق ناري ٣ نقطة وبعدها انكسر قفل الباب ٣ نقطة واندفع والديها الي الغرفة ٣ نقطة انتلشتها والدتها سريعا تخفيها بين ذراعيها تربت علي ظهرها تسألها فزعة ٣ نقطة بينما تحرك والدها في أنحاء الغرفة يمسك بسلاحه يبحث عن ذلك الخطر الذي جعلها تصرخ بذلك الشكل المروع ٤ نقطة لحظات من الهرج تسمع أصوات كتيرة متداخلة من هنا وهناك ٣ نقطة ابتعدت عن أحضان والدتها ٣ نقطة مدت لينا يدها تمسح وجهه ابنتها برفق تسألها بلوعة :
, - مالك يا حبيبتي حصل إيه
,
, وقبل أن تفتح فمها رأت والدها يقف أمامها يصيح :
, - حد كان هنا ٣ نقطة دخل اوضتك حاول يأذيكي .. ما تخافيش قوليلي ٤ نقطة حتي لو زيدان هطلع روحه في ايدي
,
, اخفضت رأسها أرضا تحركها نفيا بخفة خرج صوتها ضعيفا خائفا :
, - كان كابوس وحش أوي ٣ نقطة أوي
,
, تنهد خالد بارتياح ٣ نقطة ليجلس جوارها لتختبئ بين أحضانه ترتجف بعنف يمر أمامها مشاهد مما رأت في ذلك الحلم البشع ٤ نقطة الرجل السوط في يده ٣ نقطة يديها المقيدة ٣ نقطة ابتسامته الخبيثة المرعبة ٤ نقطة لتقبض بيديها علي ملابس والدها تغمض عينيها تشد عليها بعنف ٤ نقطة مد خالد يده يمسح علي شعرها برفق يهمس لها يحاول تهدئتها قليلا :
, - خلاص يا حبيبتي اهدي دا كابوس ٣ نقطة هتلاقيكي بس عشان تقلتي في الاكل ٣ نقطة وغير خبر حملك ٣ نقطة دا ملغبطك ٣ نقطة اهدي خلاص ما حدش هيقدر يأذيكي ٣ نقطة طول ما أنا علي وش الدنيا
,
, بدأت تهدئ شيئا فشئ ٣ نقطة ابتعدت عن والدها تحرك رأسها إيجابا تمسح دموعها ٣ نقطة هناك عند باب الغرفة تقف مايا ٣ نقطة تنظر لها تشعر بالشفقة عليها ٣ نقطة لا تعرف لما هي أحيانا يحرق قلبها الغيرة منها ٣ نقطة ولكنها حقا تحبها تشفق عليها الآن ٤ نقطة رسمت ابتسامة مرحة علي شفتيها لتتقدم لداخل الغرفة تقول مبتسمة :
, - أنا هنام جنب لينا عشان ما يجيلهاش كوابيس تاني
,
, نظر خالد لابنة أخيه يبتسم لها بخمول ٣ نقطةليتحرك من مكانه وقف أمامها يقرص خديها المنتفخين برفق يقول ضاحكا :
, - دا صوتك المسرسع لوحده دا يجيب كوابيس ٣ نقطة
,
, ضيقت عينيها تنظر لعمها كأنها طفلة صغيرة مغتاظة ٣ نقطة لتربع ذراعيها أمام صدرها تردف بإباء :
, - ايوة أنا هجيب كوابيس ٣ نقطة واتفضلوا امشوا بقي عشان عاوزين ننام
,
, رفع خالد حاجبه الأيسر مستهجنا ليمسكها من تلابيب ملابسها من الخلف يرفعها عن الأرض قليلا يهتف لها ساخرا :
, - انتي بتطرديني يا شبر ونص ٤ نقطة هقول ايه ما انتي تربية حمزة السويسي
,
, وماله حمزة السويسي يا خالد يا سويسي ٣ نقطة اردف بها حمزة ساخرا ٣ نقطة ليتوجه بخالد بعينيه الي أخيه ينظر لشقيقه نظرات ساخرة متهكمة كأنه يقول له حقا الا تعرف ٣ نقطة ابتسم خالد لحمزة متهكما ليتوجه ناحية زوجته امسك يدها يجذبها من فراش ابنتها يقول ساخرا :
, - مالوش يا سيدي أنا هاخد مراتي واروح أنام ٣ نقطة روح أنت كمان نام ٣ نقطة يلا يا يبدو روحي نامي يا حبيبتي
,
, وجه كلمته الأخيرة لبدور التي تقف بعيدا عند باب الغرفة تراقب ما يحدث صامتة ٤ نقطة تحرك خالد يجذب لينا ليخرجا من الغرفة ٣ نقطة ليتحرك بعده حمزة امامه بدور ٣ نقطة اغلقت مايا الباب عليهم من الداخل ٣ نقطة
,
, في الخارج التفتت بدور لحمزة ابتسمت مرتبكة كانت تود أن تلقي عليه التحية فقط الا أنها تجاوزها في برود تام وكأنها شبح غير مرئية من الأساس ٣ نقطة اسبلت عينيها تنظر له مدهوشة لما تجاهلها من الأساس ٣ نقطة بلعت لعابها مرتبكة تزفر باختناق غدا سينتهي كل ذلك القلق الي الأبد ٤ نقطة
,
, بينما في غرفة لينا ٤ نقطة توجهت مايا تأخذ الجانب الأيسر من الفراش ٣ نقطة تنظر بطرف عينيها لتلك الجالسة جوارها عينيها شاردة حزينة حائرة ٣ نقطة تبسط كف يدها علي بطنها كأنها تستشعر ذلك الصغير بين احشائها ٣ نقطة تنهدت مايا حائرة تشعر بالشفقة علي حالها ٣ نقطة اعتدلت جالسة تمد يدها تربت علي ذراعها حمحمت تهمس خفيض متلعثم :
, - ااانتي ٣ نقطة كويسة
,
, فقط اماءة صغيرة بالايجاب هي من صدرت عن لينا ٤ نقطة لتتنهد مايا مرة أخري قامت من مكانها تجلس أمام لينا تربع ساقيها تحاول الابتسام حمحمت تردف مبتسمة :
, - مبروك ٣ نقطة هتبقي مامي
,
, رفعت لينا وجهها لمايا تزيح خصلات التي تغطي وجهها ارتسمت علي شفتيها شبح ابتسامة باهتة ٣ نقطة تحرك رأسها إيجابا تهمس بصوت خفيض مختنق :
, - **** يبارك فيكي ٣ نقطة عقبال ما تبقي مامي أنتي كمان ٣ نقطة بس مش زيي
,
, قطبت مايا جبينها متعجبة من جملتها الاخيرة ٣ نقطة لتري لينا تتسطح علي الفراش تجذب الغطاء تتدثر به ٤ نقطة تسطحت مايا بعيدا عنها قليلا ٣ نقطة دقائق قليلة كل منهن في عالمها ٣ نقطة لينا تفكر في حلمها المزعج ٣ نقطة تري ما سيحدث بعد ذلك ٣ نقطة علاقتها بزيدان ٣ نقطة
,
, مايا تفكر في أدهم ٤ نقطة كلمات والدها كشفت جانب كانت تتعمد عدم رؤيته ٤ نقطة تنهدت لتردف شاردة بصوت مسموع :
, - رغم أن أدهم واحشني أوي ٣ نقطة بس بابا عنده حق هو غلط أوي ٣ نقطة أنا ازاي ما كنتش شايفه غلطه قبل كدة
,
, لحظات صمت طويلة قبل أن تسمع صوت لينا تردف في هدوء حزين :
, - مراية الحب عامية ٣ نقطة ما بتشوفش غير الحلو بس ٣ نقطة حتي لو الوحش أكتر من الحلو ٣ نقطة بس نصيحة مني ٣ نقطة ما تسامحيش بسهولة ٣ نقطة عشان لو هو غلط وانتي سامحتي علي طول ٣ نقطة هيكرر غلطه مرة واتنين وعشرة ٣ نقطة
,
, ارتجفت حدقتي مايا قلقا بعد كلمات لينا لتنتصف جالسة علي الفراش بينما ظلت لينا علي حالها تنام علي جانبها الايمن توليها ظهرها ٤ نقطة تنهدت مايا في ألم تهمس :
, - أنا بحبه اوي يا لينا ٣ نقطة أدهم كل حياتي من زمان
,
, ومرة اخري سمعت صوت لينا المختنق حتي شعرت أنها تبكي :
, - طب ما أنا بحب زيدان ٣ نقطة زيدان هو اللي رجعني أعيش الحياة من تاني ٣ نقطة بدل ما كنت حابسة نفسي جوا سجن خوفي من الدنيا والناس ٤ نقطة بس مش قادرة اسامحه علي اللي حصل ٣ نقطة
,
, قطبت مايا ما بين حاجبيها ماذا فعل زيدان ولما لينا حزينة منه لتلك الدرجة بلعت لعابها تفتح فمها كانت تود قول شيئا ما لتسمع لينا تردف من جديد :
, - ما توقفيش حياتك علي أدهم يا مايا ٣ نقطة دراستك شغلك حياتك ما ينفعش كل دا يقف فجاءة كدة عشان انتي شايفة أن حياتك من غير أدهم ما تنفعش تتعاش ٤ نقطة انتي مش في كلية هندسة ديكور بردوا رايحة سنة تالتة تقريبا ٣ نقطة في شركات كتير هنا بتشغل الطلبة تحت التدريب ٣ نقطة بعلاقات بابا وعمو يقدروا يشغلوكي في اكبر شركة في البلد
,
, قالت ما قالت وصمتت تماما بعد ذلك تاركة مايا تفكر في كل كلمة قيلت الآن
,
, ها هو الليل قد انتصف منذ عدة ساعات ٣ نقطة في منطقة راقية فخمة ٤ نقطة عمارة سكنية حديثة الطراز ٤ نقطة وقفت سيارته العالية امامها ينظر بأعين حمراء كالجمر لشرفة الطابق الثالث ٣ نقطة ذلك الطابق الذي يوجد فيه غريمه ٣ نقطة توحشت قسماته ٣ نقطة خيله الجامح تهدده بالزواج منه ٣ نقطةوهو يحاول ويحاول تقدير حالتها النفسية المتأزمة لا يريد أن يضغط عليها بأي شكل من الأشكال يكفي انها الآن تحمل بطفله ٣ نقطة لا يريد إيذائها او إيذائه ٣ نقطة ولكن سيذبح بدم بارد هذا الماعز الذي يظنه نفسه رجلا ويريد مناطحته أيضا. ٣ نقطةنزل من سيارته يأخذ طريقه الي داخل العمارة ٣ نقطة ليوقفه حارس الأمن :
, - مين حضرتك وطالع عند مين
,
, ابتسم زيدان في شراسة ليمد يده في جيب سرواله يخرج ورقة من فئة ال200 يضعها في جيب قميص الحارس الذي عاد يجلس مكانه وكأنه لم يري شيئا ٣ نقطة اخذ زيدان طريقه الي المصعد توقف عند الطابق الثالث ٤ نقطةخرج من المصعد لتلك الشقة التي تحمل رقم 6 ٤ نقطة دق الباب بهدوء تااام ٤ نقطة هدوء مخيف يسبق الهدوء الذي تأتي بعده عاصفة هوجاء تنزع القلب خوفا ٥ نقطة لحظات طويلة قبل أن يسمع صوت ناعس يأتي من الداخل :
, - ايوة حاضر جاي ٣ نقطة دا مين دا اللي جاي دلوقتي
,
, صوت الباب يُفتح ليطل معاذ من خلف الباب المغلق يفرك عينيه ناعسا ٤ نقطة رفع وجهه ينظر للطارق لتتوسع عينيه فزعا بلع لعابه يتمتم بصوت خفيض متلعثم :
, - ززززيدان
,
, توسعت ابتسامة زيدان ليدفع الباب بكفه بعنف ارتد معاذ للخلف ليدخل زيدان الي الداخل يصفع الباب خلفه ٣ نقطة وقبل أن تمر ثانية كان معاذ ملقي أرضا تحت قدمي زيدان إثر تلك اللكمة العنيفة التي تلقاها رفع معاذ وجهه عن الأرض يمسح الدماء التي سالت من جانب فمه ابتسم يردف ساخرا :
, - وماله ٤ نقطة بس مش خايف بقي لاروح اقولها أن زيدان باشا ٣ نقطة اتهجم عليا باليل ٣ نقطة صدقني هتكرهك اكتر ما هي كرهاك
,
, وكانت قنبلة اشعل هو فتيلها ليتحمل إذا انفجارها اندفع زيدان ناحيته يقبض علي عنقه يرفعه ليقف أمامه احمرت عينيه نفرت عروقه يزمجر فيه :
, - أنت فاكرني عيل ٤ العلامة النجمية زيك ٤ نقطة أبعد عن لينا ٣ نقطة اخرج من حياتها بدل ما أخرجك من الدنيا كلها ٤ نقطة
,
, بالكاد يلتقط معاذ أنفاسه تحت وطأة قبضتي زيدان العنيفة ٣ نقطة رغم ذعره منه ليقتله الا انه ابتسم ارتسمت ابتسامة واسعة بالكاد خرج صوته بنبرة مستفزة ساخرة :
, - مش هبعد يا زيدان ٣ نقطة لينا حقي أنا قبلك ٣ نقطة أنا اللي حبيتها ولولا لعبتك القذرة كان زمانها مراتي أنا ٣ نقطة ما تحلمش أنها ترجعلك تاني ٣ نقطة خلاص خلصت
,
, دون كلمة اخري كان معاذ ارضا وزيدان فوقه يكيل له باللكمات العنيفة القاسية يصيح كوحش ضاري :
, - دا أنا اقتلك قبل ما تفكر تاخدها مني ٣ نقطة لينا مراتي غصب عن عين اهلك ٣ نقطة ولو لمحتك جنبها هقتلك ٣ نقطة
,
, توقف وقف يلتقط أنفاسه ينظر لذلك الملقي أرضا الدماء تسيل من كل شبر في وجهه بالكاد يتنفس انحني يقبض علي تلابيب ملابسه ابتسم متوعدا ابتسامة سوداء غاضبة يهمس له محتدا :
, - صدقني لو شوفتك تاني هدفنك حي قدام عينيها ٣ نقطة خاف مني يا زوز ماشي يا حبيبي
,
, نفضه زيدان من يده ليرتطم رأسه بعنف بالأرض المسقولة ٣ نقطة رماه زيدان بنظرة غاضبة مشمئزة ليعدل من تلابيب ملابسه بصق عليه ليتحرك لخارج المنزل ٣ نقطة بينما تكور معاذ يضم جسده المكدوم ٣ نقطةيتأوه من شدة ما يعصف به من ألم يكاد يفتك بعظامه ٣ نقطة استند علي أقرب مقعد يحاول الوقوف شئ فشئ الي أن نحج وقف بصعوبة ينظر لمكان ما كان واقفا يتمتم متوعدا :
, - مش هسيبها يا زيدان ٣ نقطة لينا ليا ٣ نقطة حقي وهيرجعلي
,
, في صباح اليوم التالي ٣ نقطة باكرا استيقظت مايا تشعر بنشاط كبير ٣ نقطة نظرت للينا لتراها تغط في نوم عميق ٣ نقطة تحركت من جوارها بخفة حتي لا تزعجها الي الخارج توجهت ٣ نقطة الي غرفتها دخلت مرحاضها اغتسلت وبدلت ثيابها الي ملابس عملية مختلفة عن ملابسها الطفولية التي اعتادت عليها ٣ نقطة قميص بأكمام أبيض اللون ٣ نقطة تعلوه سترة نسائية سماوية اللون وسروال ازرق غامق ٣ نقطة حذاء ذو كعب صغير ٣ نقطة انتقت حقيبة تناسب ما ترتدي ٣ نقطةلتتوجه الي أسفل حيث مكتب عمها ٣ نقطةدقت الباب طرقات خفيفة ٣ نقطة لتسمع صوته يأذن بالدخول ٣ نقطة ابتسمت بخفة تتوجه الي الداخل ٣ نقطة رأت والدها يجلس أمام عمها يبدو أنهما يتحدثان في أمر هام ٣ نقطة التفت الاثنين لها ما أن دخلت ليطلق خالد صفير طويل يقول مازحا :
, - دا الجمال عدي الكلام جدا يعني ٣ نقطة
,
, ضحكت مايا لتقترب من والدها جلست علي المقعد المجاور له تردف مبتسمة :
, - احم احم بما اني في فترة الإجازة ٣ نقطة وبما اني strong independent woman فأنا عايزة اشتغل
,
, ابتسم خالد في مرح باهت يردف ممازحا :
, - جماعة ال strong independent اللي مليين البلد اليومين دول ٣ نقطة تلاقي البنت من دول تقولك لاء أنا اللي قادرة علي التحدي والمواجهة٣ نقطة لازم يكون ليا كيان وكرير ٣ نقطة هما أسبوعين شغل تحت ضغط وتقولك أنا عايزة اقعد في بيتنا واخلف كمال وكريم
,
, انفجر حمزة ضاحكا ينظر لابنته متسليا ٣ نقطة لتضيق مايا عينيها تنظر لهما في غيظ ٣ نقطة عقدت ساعديها أمام صدرها تشيح بوجهها بعيدا عنهم ٣ نقطة لتهدئ ضحكات حمزة قليلا لف ذراعه حول كتفي ابنته يقول مبتسما :
, - طب يا ستي ما تتقمصيش كدة ٣ نقطة عايزة تشتغلي ايه ٣ نقطة وبعدين يا بنتي انتي مش لسه بتدرسي ٣ نقطة أنا شوفتك امبارح بتذاكري
,
, ابتسمت مايا تقول متحمسة :
, - لاء دا كتاب من سنة تالتة أنا بحب اقرا كتب الترم قبل ما ندخله عشان ابقي هندرس ايه
,
, نظر خالد لها في حنق كأنه *** صغير ليتمتم مغتاظا :
, - يهود الدفعة في بيتي
,
, ضحكت مايا رغما عنها لتلتفت لعمها تردف في خبث :
, - صحيح يا عمو إنت كنت من الدحيحة ولا من الفشلة
,
, لاااا هتف بها خالد بكبرياء ٣ نقطة حمحم يعدل من تلابيب قميصه يردف مبتسما بغرور :
, - أنا كنت احسن واحد يبرشم ٣ نقطة ولا مرة اتقفشت ٣ نقطة أنا مرة برشمت علي ياقة قميص الواد محمد عشان دايما كان بيقعد قدامي ٣ نقطة ومرة تانية علي البنطلون الجينز اللي كنت لابسه وابقي دبسلي البنطلون في الورقة بقي
,
, عند ذلك الحد انفجر حمزة تشاركه مايا في الضحك ٣ نقطة ادمعت عيني حمزة ينظر لأخيه يردف ساخرا من بين ضحكاته :
, - **** يخربيت ماضيك المشرف ٣ نقطة في عم يقول كدة لبنت أخوه ٣ نقطة بدل ما يقولها ذاكري ٣ نقطةتقولها كنت ببرشم ٣ نقطة ونعم العمام و****
,
, ابتسم خالد مغترا بحاله ينظر لأخيه بإستيعلاء
, ليعاود النظر لمايا يقول مبتسما :
, - لو مصرة تشتغلي ٣ نقطة تعالي يا ستي اشتغلي عندي في الشركة ٣ نقطة انتي مش هندسة ديكور واحنا شركة مقاولات ٣ نقطة بناخد اي مشروع نسلمه بالمفتاح ٣ نقطة جاهز من كله ٣ نقطة ايه رأيك
,
, حركت رأسها نفيا ترفض الفكرة رفضا قاطعا ٣ نقطة تعجب هو من رفضها ٣ نقطة لتردف هي :
, - لاء يا عمو ٣ نقطة هشتغل في شركة حضرتك يعني هتعامل علي إني بنت أخو مدير الشركة ٣ نقطة
,
, همهم خالد متفهما ما تقول ليتوجه بانظاره الي حمزة يسأله :
, - أنت إيه رأيك في الكلام دا يا حمزة
,
, ابتسم حمزة في هدوء يربت علي رأس ابنته يقول مبتهجا :
, - و**** لو دا هيخليها مبسوطة وتخرج من الإكتئاب اللي هي فيه ما فيش مانع
,
, ابتسمت مايا في سعادة تعانق والدها ٣ نقطة لتلوح ابتسامة ماكرة علي شفتي خالد ٣ نقطة يخطط لشئ ما ٣ نقطة تحرك من مكانه يلتقط هاتقه قرب النافذة وقف يتحدث مع أحدهم مكالمة لم تتعدي الدقيقتين ٣ نقطة وعاد لهم وهو يبتسم التقط قلمه وورقة صغيرة من فوق سطح المكتب يخط عليها عنوان أحدي الشركات مد يده لها بالورقة يقول مبتسما :
, - اتفضلي يا ستي دا عنوان شركة واحد صاحبي ٣ نقطة أنا فهمته الموضوع بإيجاز وهو وافق أنك تشتغلي تحت التدريب في شركته ٣ نقطة ما تتأخريش عشان هو مستنيكي بعد ساعة
,
, التقطت منه الورقة تعانقه بقوة تقول في سعادة :
, - ميرسي يا عمو
,
, قبلت خد والدها لتسرع الي الخارج وخلفها صوت خالد يصدح عاليا :
, - في عربية بسواق برة ما تركبيش تاكسي
,
, حركت مايا رأسها إيجابا لتسرع للخارج اصطدمت في طريقها للخارج بلينا زوجة عمها لتعانقه بقوة تصيح في سعادة :
, - هتوحشيني يا انطي باااي
,
, قالتها لتهرول للخارج وقفت لينا تنظر في أثرها متعجبة تقطب جبينها لا تفهم ما يحدث .. تحركت للداخل ابتسمت تسألهم متعجبة :
, - هي مايا بتجري كدة رايحة فين
,
, ضحك خالد بخفة ليتقدم منها يلف ذراعه حول كتفيها حرك حاجبيه مشاكسا ليقول ضاحكا :
, - قررت تبقي اللي قادرة علي التحدي والمواجهة زيك وتروح تشتغل ٣ نقطة 24 ساعة وهتقولك زهرة شبابي بقت جرير وهتقعد من الشغل أنا عارف
,
, كورت قبضتها تصدمه علي صدره بخفة ابتسمت تقول واثقة :
, - علي فكرة بقي مايا شاطرة وأنا واثقة انها هتكمل في شغلها ٣ نقطة يلا عشان نفطر
,
, تحرك خالد معها يتبعهم حمزة .. خرجوا جميعا من غرفة المكتب ٣ نقطةالي غرفة الطعام المجاورة لهم ليصادفوا في طريقهم لينا وهي تنزل بخفة من فوق سلم البيت الضخم تحمل حقيبة يد ودفتر محاضرات كبير ٣ نقطة ابتعد خالد عن زوجته متوجها ناحية ابنته ٣ نقطةوقف أمامه ابتسم يقطب جبينه يسألها متعجبا :
, - رايحة فين يا لينا
,
, رسمت ابتسامة صغيرة علي شفتيها تنظر لساعة يدها نظرة خاطفة تتمتم علي عجل :
, - رايحة الكلية عندي محاضرات ٣ نقطة عن إذن حضرتك عشان اتأخرت
,
, تحركت خطوة واحدة ليمسك بيدها يعيدها مكان ما كانت تقف ٣ نقطة قطب ما بين حاجبيه يسألها متجهما :
, - كلية ايه يا لينا انتي مش حامل يا بنتي ٣ نقطة أجلي السنة دي لحد ما تقومي بالسلامة
,
, قطبت جبينها مستنكرة ما يقول والدها حركت رأسها نفيا تردف سريعا :
, - لاء طبعا أنا مش هقعد محبوسة في البيت 9 ولا 8 شهور ٣ نقطة
,
, ارتسمت ابتسامة صغيرة علي شفتيه يكتف ذراعيه أمام صدره يحادثها مازحا :
, - أنا قعدت أمك 9 شهور علي السرير ٣ نقطة كنت شغال عندها شيال ٣ نقطة من هنا لهنا رايح جاي شايلها ٤ نقطة
,
, تجهم وجه لينا ابنته تنظر لأبيها نظرات خاوية لتصيح فجاءة محتدة :
, - أنا مش ماما يا بابا وبطل تعاملني علي اني نسخة منها .. أنا مش استسلامية ضعيفة بترضي بكلمتك عشان إنت بس قولتلها
,
, قطمت شفتيها تنظر لوالدتها نادمة علي ما قالت ٣ نقطة تشعر بغضب مفاجئ اشتغل بدمائها ٣ نقطة نظرت لوالدتها تعتذر لها بنظراتها عما قالت بينما اشتعلت عيني خالد غضبا عما قالت تلك الفتاة ٣ نقطة قبل أن ينطق بحرف ٣ نقطة اقتربت لينا من ابنتها تربت علي كتفها برفق تقول باسمة :
, - روحي يا حبيبتي وخلي بالك من نفسك ٣ نقطة وبلاش تنطيط عشان انتي لسه في اول الحمل
,
, أنا آسفة ٤ نقطة همست بها لينا بصوت ضعيف حزين لتتحرك تغادر المكان ٣ نقطة بينما وقفت هي تراقب ابنتها الي أن غادرت ٤ نقطة تحافظ علي ابتسامة لطيفة علي شفتيها ٣ نقطة صحيح أن قلبها تفتت مما قالت ولكنها لم تقل سوي الحقيقة ٣ نقطة فقط الحقيقة ..اجفلت علي يد خالد توضع علي كتفها لتبتسم له ابتسامة باهتة تربت علي يده تقول بترفق :
, - ما تزعلش منها يا خالد .. أنت عارف عصبية الحمل ٣ نقطة ما أنا يا اما وريتك أيام زرقا ٣ نقطة فاكر اوعي تكون نسيت
,
, ضمها بين ذراعيه يخفي رأسها داخل صدره ينظر للفراغ شاردا ٣ نقطة ابنته باتت قاسية القلب مثله تماما ٣ نقطة هو كان فقط خائفا عليها يمازحها لم يقل شيئا لتنفجر هكذا ٣ نقطة تنهد تعبا يبعد لينا عنه يرسم ابتسامة واسعة علي شفتيه ٣ نقطة يلثم جبينها بقبلة طويلة ممتنة عاشقة يهمس لها بحنو :
, - بحبك يا اغلي من عمري وهفضل احبك لحد ما يخلص عمري
,
, ابتسمت تحرك رأسها إيجابا تقبل كلماته كمسكن قوي يداوي جروحها
,
, علي صعيد آخر وقفت سيارة الاجري أمام مقر تلك الشركة ٣ نقطة نزل منها يعطي السائق نقوده ٣ نقطة وقف امام تلك الشركة الكبيرة ابتسم يتنهد يحاول تشجيع حاله ٣ نقطة لديه مقابلة لدي مدير الشركة حسب ما أخبره عمه سابقا ٤ نقطة ارتسمت ابتسامة صغيرة علي شفتيه حين تذكر كم الدعوات التي ظلت تمطره بها جدته العجوز الي أن غادر ٣ نقطة حين وصل الي بداية شارعهم رآها لا تزال تقف في شرفة منزلهم تلوح له وداعا تبتسم له ببشاشتها المعتادة ٣ نقطة التقط أنفاسها يشجع نفسه ليدخل مباشرة الي الشركة ٤ نقطة أخبر الاستقبال في الأسفل أن لديه مقابلة عمل ٣ نقطة لترشده لمكتب صاحب الشركة شخصيا ٣ نقطة وقف أمام المصعد يطلبه يعدل من تلابيب حلته ٣ نقطة دخل إليه ما أن وصل يطلب الطابق الأخير حسب ما أخبره مكتب الاستقبال ٤ نقطة توجه الي مكتب صاحب الشركة وقف امام السكرتير حمحم يردف بهدوء :
, - أنا عندي ميعاد مع جاسر بيه
,
, نظر له السكرتير إلي الحاسب أمامه لحظات وتحدث بعملية :
, - حضرتك أدهم وحيد مختار
,
, حرك أدهم رأسه إيجابا سريعا ليشير له الرجل الي ذلك الباب الضخم المغلق ٣ نقطة حرك أدهم رأسه إيجابا يتنهد ساخرا ٣ نقطة هو من كانت تطلب الناس مقابلته ٣ نقطة كان مدير الشركة والآن ماذا مجرد موظف يسعي لوظيفة يتمني الحصول عليها ٣ نقطة تقدم من الباب يدقه ٤ نقطة سمع الاذن بالدخول ٣ نقطة ليدير المقبض ويدخل ٤ نقطة الي داخل الحجرة .. توسعت عينيه في دهشة حين رأي ذلك الرجل هو نفسه جاسر صاحب الشركة ٣ نقطة والد رعد ٣ نقطة الفتي الذي كان يريد اختطاف حبيبته منه ٣ نقطة فاق من حالة الدهشة التي تملكته علي صوت جاسر وهو يقول مبتسما :
, - إيه يا أدهم هتفضل واقف عندك كدة ٣ نقطة تعالا يا ابني اقعد
,
, حمحم يشعر بالحرج ليتحرك من مكانه متجها الي المقعد المقابل لمكتبه وضع الملف الخاص به علي المكتب ابتسم متوترا يردف بهدوء :
, - أنا كنت جاي عشان ال
,
, قاطعه جاسر قبل أن ينطق بحرف آخر .. قام من مكانه يلتف حول مكتبه وقف جوار أدهم يربت علي كتفه ٣ نقطة يقول مبتسما :
, - أنا عارف انت جاي عشان ايه ٣ نقطة خالد شرحلي كل حاجة ٣ نقطة وعارف أنك مهندس ممتاز ٣ نقطة وهتساعدنا كتير في شغلنا ٣ نقطةيعني أنت عارف احنا بتوع سياحة ٣ نقطة شيلهات ..قري ٣ نقطة فنادق ٣ نقطة وبنتحتاج مهندسين شاطرين زيك عشان يظبطولنا الدنيا ٣ نقطة أمن ، كاميرات ٣ نقطة برمجة حسابات العملا ٣ نقطة ومن دا كتير إنت فاهم طبعا
,
, ابتسم ادهم يحرك رأسه إيجابا سريعا ٣ نقطة ليبتسم جاسر يربت علي كتفه من جديد كان علي وشك قول شئ ٣ نقطة حين قاطعه رنين هاتفه ٣ نقطة اعتذر من أدهم يجيب لحظات صمت قبل أن يجيب :
, - خليها تدخل طبعا
,
, لحظات وسمعا صوت دقات علي باب الغرفة سمح جاسر للطارق بالدخول ٣ نقطة لينفتح الباب دخلت تلك الفتاة تبتسم متوترة ٣ نقطة سرعان ما تجمدت الابتسامة علي شفتيها تنظر لذلك الجالس جوار المكتب ٣ نقطة صدمة توسعت علي أثرها حدقتيها بعنف ٣ نقطة فتحت عينيها واغلقتها عدة مرات علها فقط تحلم او يهيئ لها ولكنه للأسف كان واقع ٣ نقطة وها هو أدهم يجلس أمامها ٤ نقطة والآخر لم تكن حالته أفضل تماما٣ نقطة اشتقاها حد الموت ٣ نقطة لا يصدق أن يراها ها هي هناك تقف ٣ نقطة بالكاد منع نفسه من أن يركض إليها يعتصرها بين أحضانه يخبرها كم اشتاق إليها ٤ نقطة يخبرها أنه نادم ٣ نقطة آسف يعشقها ٣ نقطة لحظات وتبدلت نظراتها الي أخري بادرة خاوية ٣ نقطة أصابته بالدهشة حمحمت تهمس بهدوء :
, - أنا آسفة ما كنتش اعرف أن حضرتك عندك حد ٤ نقطة
,
, ابتسم جاسر لها تقدم ناحيتها يقول باسما :
, - تعالي يا مايا ٣ نقطة احنا خلصنا خلاص
,
, حمحم يعلو بصوته قليلا :
, - كررريم
,
, لحظات وجاء ذلك الشاب الجالس في مكتب السكرتير ٣ نقطة اشار جاسر الي أدهم يحادث ذلك الشاب :
, - باشمهندس أدهم هيشتغل معانا من النهاردة في قسم مهندسين الكمبيوتر والبرمجة ٣ نقطة يا ريت تعرفه المكان
,
, حرك كريم رأسه إيجابا سريعا ٣ نقطة ليقم أدهم من مكانه اقترب منها يريد أن يحادثها حتي لو تم فصله ٣ نقطة ابتسم ما أن بات أمامها ٣ نقطة فتح فمه ليتحدث ليصفر وجهه في صدمة حين رآها تشيح بوجهها بعيدا عنه لا ترغب في أن تراه ٣ علامة التعجب ٣ نقطة كور قبضته يشد عليها بعنف ليتحرك للخارج ٣ نقطة بينما وقفت هي مكانها بالكاد تمنع سيل دموعها ٣ نقطة أدهم هنا ٤ نقطةأرادت أن تهرب من اشتياقها لطيفه بانغماسها في العمل ٣ نقطة لتجده هو نفسه في العمل
, حمحمت تحاول ان تهدئ التقطت نفسا يليه آخر وآخر لتنظر لجاسر تحاول الابتسام تردف بنبرة خافتة مختنقة :
, - احم ازاي حضرتك يا انكل
,
, ضحك جاسر بخفة يتوجه عائدا الي مقعده يقول مازحا :
, - هنا لا في انكل ولا عمو ٣ نقطة أنا جاسر باشا صاحب الشركة ٣ نقطة وانتي الانسة مايا المهندسة الجديدة ٣ نقطة اتفضلي اقعدي يا باشمهندسة عشان نبدأ ال interview
, ابتسمت مايا ابتسامة صغيرة لتتوجه جالسة مكان ما كان يجلس أدهم ٣ نقطة ليخترق انفها رائحة عطره التي تعرفها جيدا والتي اشتاقتها في كل لحظة ٣ نقطة نظرت لجاسر تحاول الإجابة بثبات زائف عن كل تلك الاسئلة التي يسألها بجدية ٣ نقطة الي أن جاء ذلك السؤال :
, - شايفة نفسك فين كمان خمس سنين
, ارتسمت ابتسامة صغيرة واثقة ترد :
, - مكان حضرتك
,
, توسعت عيني جاسر في دهشة للحظات لينفجر في الضحك وقع علي عقد عملها في الشركة أعطاها الأوراق يردف ضاحكا :
, - ماشي يا ستي ٣ نقطة اتفضلي علي مكاتب المهندسين ٣ نقطة كريم هيوصلك
, وقبل أن يضغط زر الجرس الملتصق بمكتبه ٣ نقطة سمع دقات علي باب المكتب تلاها دخول رعد ابنه ٣ نقطةالذي اصابه حالة من الذهول حين رأي مايا تجلس في مكتب أبيه .. نظر مدهوشا ليتمتم متعجبا :
, - مايا انتي بتعملي ايه هنا
,
, حمحم جاسر محتدا يرمي رعد بنظرة نارية ليتنهد الأخير حانقا ماذا فعل ليغضب والده الآن ٣ نقطة نظر لوالده ابتسم في لباقة يردف بهدوء :
, - صباح الخير يا باشا ٣ نقطة السكرتير قالي أن حضرتك عايزني
,
, نظر جاسر لرعد للحظات في برود ليخرج صوته حادا :
, - أنت متأخر ربع ساعة بحالها ٤ نقطة ودخلت من غير ما اقولك ٣ نقطة اتفضل روح وصل آنسة مايا لمكتب مهندسين قسم الديكور ٣ نقطةوترجعلي
,
, حرك رأسه إيجابا في هدوء تام ٤ نقطة ليصطحب مايا لخارج الغرفة ٣ نقطة ابتسمت هي ما أن خرجوا من المكتب تنظر لرعد :
, - ازيك يا رعد عامل ايه
,
, التفت لها برأسه ابتسم يحرك رأسه إيجابا يسألها متعجبا :
, - الحمد لله كويس ٣ نقطة بس انتي بتعملي ايه هنا وفين أدهم
, احتل الحزن مقلتيها تنهدت حزينة تهمس له متألمة :
, - هحكيلك بس مش دلوقتي ابتسم لها في هدوء يحرك رأسه إيجابا ليردف برفق :
, - علي العموم أنا موجود فئ أي وقت حبيتي تحكي او احتاجتي اي مساعدة ٣ نقطة
,
, ابتسمت له ممتنة ابتسامة واسعة تحرك رأسها إيجابا تردف :
, - ميرسي اوي يا رعد
,
, ابتسامة رآها ذلك الواقف هناك ٣ نقطة ابتسامة فتت قلبه ٣ نقطة نهشت روحه ٣ نقطة وهو يقف هناك ينظر لها عاجزا عن حتي الذهاب إليها
,
, تحججت بأنها ذاهبة لشراء بعض الأشياء الخاصة واخذت طريقها الي أحد البنوك تصرف منه ذلك الشيك ٣ نقطة اعطته الشيك الصغير للموظف وقفت مكانها جسدها بالمكات يرتجف تحاول ان تطمئن قلبها ٣ نقطة ستعطيه النقود وينتهي كل شئ الي الأبد ٣ نقطة دقائق فقط واحضر لها الموظف النقود وضعتهم في الحديقة التي جلبتها معها ٣ نقطة لتخرج من البنك ٣ نقطة أخرجت هاتفها تتصل برقمه لحظات وأجاب لتردف فجاءة :
, - أنا جبتلك الفلوس إنت فين خلينا نخلص بقي
,
, اخبرها بأن تخرج من الشارع هو ينتظرها عند نهايته ٣ نقطة اغلقت الخط تأخذ طريقها إلى نهاية الشارع رأته يجلس في سيارته وقفت بجاورها ليخرج هو من السيارة نظرت له نظرات طويلة مشمئزة كارهة لتردف :
, - فلوسك اهي ومش عايزة اشوف وشك تاني ٣ نقطة فين ورقة التنازل احنا اتفقنا اديك فلوس تتنازلي عن حضانة الأولاد
,
, توسعت ابتسامته الخبيثة نظر لحقيبة النقود في يدها لمعت عينيه ليعاود النظر لها يقول في هدوء خبيث :
, - طب اركبي الورقة لسه عند المحامي ٣ نقطة نروح ناخدها
,
, نظرت له في حذر تشك فيه لا يمكنها أن تثق فيه بعد الآن اردفت تسأله بحذر :
, - وأنا اضمنك ازاي
,
, ضرب كف فوق آخر ضحك ساخرا يقول متهكما :
, - هخطفك يعني يا بنتي الفلوس معاكي .. بقولك تعالي نجيب الورقة من عند المحامي ٣ نقطة مش عايزة خلاص انتي حرة
,
, نظرت له في حذر للحظات لتفتح باب السيارة تجلس فيه ٣ نقطة ربما هو حكم العادة فتحت الباب الامامي ليبتسم هو في خبث شرير ٣ نقطة استقل السيارة جوارها يغلق النوافذ العازلة للرؤية نظر لها يقول مبتسما :
, - عشان التراب انتي عارفة احنا في الخريف
,
, اشاحت بوجهها دون ان تنطق بحرف تحتضن حقيبة النقود بقوة ٣ نقطة لتتوسع عينيها في فزع حين شعرت به يضع منديل فوق انفها وفمها حاولت مقاومته والصراخ ولكن يبدو أن وضع الكثير من المخدر عل ذلك المنديل لحظات وبدأ جسدها يرتخي ٣ نقطة حتي فقدت الوعي تماما التقط حقيبة النقود من يدها ٤ نقطة يلقيها علي الأريكة الخلفية نظر لجسدها في خبث يهمس متوعدا :
, - سوري يا بيدو بس أنا لسه ما خدتش حقي منك ولا من خالد باشا ابوكي ٣ علامة التعجب

الثالث والستون


حين بدأت تفتح عينيها من جديد شيئا فشئ ببطئ شديد يشعر بألم بشع يحطم عظام جسدها تعجز عن تحريك إصبع واحد من أصابعها جسدها وكأنه مقيد بحبال من السراب ٣ نقطة بدأت تحرك رأسها ببطئ شديد يمينا ويسارا ٣ نقطة أين هي في غرفة لا تعرفها يديها غير مقيدة جوارها ولكنها تعجز حتي عن رفعها ٣ نقطة شيئا فشئ بدأت تتذكر ما حدث توسعت عينيها فزعة مرتعدة ٣ نقطة جالت بعينيها علي ثيابها لتشعر بالقليل من الراحة حين رأت ثيابها كما هي ٣ نقطة ولكن لما تعجز عن الحركة بالكاد يمكنها تحريك رأسها ٣ نقطة شهقة فزعة ضعيفة خرجت من بين شفتيها حين رأته يدخل الي الغرفة ٣ نقطة يبتسم ابتسامة مخيفة مرعبة ٣ نقطة توسعت ابتسامته حين رآها مستيقظة ٣ نقطة توجه ناحية الفراش يتكأ علي ساعده جواره ٣ نقطة مد يده الاخري يتحسس بها خصلات شعرها ببطئ مقزز ٣ نقطة يهمس باستمتاع متلذذا بخوفها :
, - صباح الفل يا بيدو ٣ نقطة تعرفي أنك وحشتيني اوي ٤ نقطة لاء حقيقي وحشتيني ٣ نقطة
,
, حاولت بجهد مستميت أن تحرك جسدها لتبتعد عنه دون فائدة جسدها لا يستجيب لأوامر عقلها الخائف ٣ نقطة تسارعت أنفاسها ذعرا حين سمعت ضحكاته المجلجلة الساخرة يردف في خبث :
, - ايه يا حبيبتي مش عارفة تتحركي ٣ نقطة ومش هتعرفي عشان أنا حقنتك وانتي نايمة بمهدئ بيعمل ارتخااء في كل عضلات الجسم ٣ نقطة واحد صاحبي بيشتغل صيدلي هو اللي قالي عليه
,
, حركت رأسها ناحيته تنظر له هلعة مزعورة انسابت دموعها يصور عقلها أبشع ما يمكن أن يفعله بها بالكاد خرج صوتها ضعيفا شاحبا من الخوف :
, - لييه ٣ نقطة لييه ٣ نقطة أنا جبتلك اللي أنت عاوزه ٣ نقطة ليه تعمل كدة
,
, لاحت ابتسامة شيطانية خبيثة علي شفتيه ينظر لها من أعلي لأسفل حرك يده بلين خبيث علي طول وجهها يتمتم متوعدا :
, - باخد حقي يا قلبي ٤ نقطة ما كنتي عايشة وراضية وحاطة لسانك جوا بوقك ٣ نقطة لازم بقي نروح نشتكي للباشا ٣ نقطة لا بقي معايا مليم ولا عارف الاقي شغل مش باقي غير اني اشحت في الشوارع بسبب الباشا الكبير ٣ نقطة
,
, توحشت نظراته ٣ نقطة اتسعت ابتسامته يمسك خصلة كبيرة من شعرها يلفها حول يده يكمل ساخرا :
, - كان لازم اخد حقي ٣ نقطة وانا عارفك كويس يا بيدو احنا عشرة بردوا ٣ نقطة بتبقي اغبي خلق **** لو الموضوع ليه علاقة بوالدك ٣ نقطة فعشان كدة قررت اضغط عليكي بيهم ٣ نقطة عشان اخد جزء بسيط من حقي
,
, نظرت له كارهة نافرة لا تصدق أن ذلك الشيطان الجالس جوارها الآن أنها أحبته يوما ٣ نقطة أصرت علي الزواج منه ٣ نقطة رغم معارضة خالد الشديدة ليتها استمعت إليه وقتها ٤ نقطة بصقت علي وجهه مشمئزة كارهة تردف بشراسة :
, - واديني اديتك الفلوس اللي طلبتها عايز مني ايه تاني
,
, تعالت ضحكاته مد يده يمسح وجهه ٣ نقطة ليشير الي ثرية معلقة في السقف امامها مباشرة ٣ نقطة نظرت الي ما يشير تقطب جبينها للحظات لتشخص عينيها فزعا حين رأت كاميرا صغيرة معلقة علي الثرية ٣ نقطة سمعته يردف في تلك اللحظة بخبث مخيف :
, - شايفة الكاميرا دي يا روحي .. واحد صاحبي بردوا عنده محل اجهزة ٣ نقطة استلفتها منه ٣ نقطة الكاميرا الحلوة دي هتصور لحظتنا الجميلة مع بعض ٣ نقطة عرفتي ليه بقي أنا اديتك مهدئ عشان ما حدش يقول اني بغتصبك لا خالص ٤ نقطة والفيديو الجميل ينزل علي كل المواقع هتبقي ترند يا روحي
,
, توسعت عينيها فزعا تنساب دموعها قهرا تحرك رأسها نفيا بعنف تعالت شهقاتها تتوسله راجية :
, - لا والنبي يا أسامة ما تعملش فيا كدة دا أنا أم ولادك ٣ نقطة أنت ازاي كدة ٣ نقطة شيطان مش بني آدم
,
, تعالت ضحكاته الخبيثة ليعتدل واقفا امامها يردف متهكما :
, - مراية الحب عامية يا روحي ٣ نقطة وزي ما ابوكي الباشا بهدلني عشان خاطر عيون السنيورة ٣ نقطة أنا هحط رأسه في التراب ٤ نقطةمش هخليه يعرف رأسه بعد كدة
,
, انهي كلامه لينزع عنه قميصه توسعت عينيها فزعا تحرك رأسها نفيا ٤ نقطة تحاول تحريك جسدها دون فائدة ٣ نقطة أغمضت عينيها تهمس داخل قلبها :
, - يارب ٣ نقطة يارب ٤ نقطة يا رب
,
, فتحت عينيها فجاءة علي صوت تصفيق بطئ نظرا معا للفاعل ٣ نقطة ليصفر وجه أسامة خوفا بينما توسعت ابتسامة بدور تنساب دموعها في ارتياح ٤ نقطة عند باب الغرفة يقف حمزة يبتسم ابتسامة واسعة مخيفة يرتدي قفازات من الجلد الأسود يحمل في يده مسدس مزود بكاتم صوت ٤ نقطة تحرك ناحيتهم ببطئ خطوات يسمع صداها وقف بالقرب من أسامة ابتسم يردف في هدوء تام :
, - لاء حقيقي حوار هايل ٤ نقطة لاء اتأثرت جامد ٣ نقطة هيبقي ليك مستقبل هايل في التمثيل ٣ نقطة دا لو عشت
,
, توسعت عيني أسامة فزعا صدمة الجمت حركة جسده يقف كالصنم يعجز حتي عن النطق ٣ نقطةليحرك حمزة المسدس في يده بخفة اردف مبتسما :
, - قولي بقي يا أس انهي أيد اللي كانت بتحسس علي وشها ٣ نقطة
,
, نظر ناحية يده اليسري لتتوسع ابتسامته قطب جبينه كأنه يفكر :
, - بيتهيئلي دي مش كدة
,
, انهي كلامه بصرخة قوية من اسامة التي اخترق يساره رصاصة من مسدس حمزة ليسقط علي ركبتيه ارضا يصرخ من الألم ٣ نقطة لتخرج صرخة فزعة من بين شفتي بدور أثر ما حدث ٣ نقطة نظر حمزة ناحيته يرفع سبابته يضعها امام شفتيه يهمس بهدوء :
, - هششش ٤ نقطة درة وبعدين اتفزعي بهدوء لو سمحتي ٣ نقطة أنا مصدع ولسه ما شربتش قهوتي
,
, توجه ناحية أسامة يقبض علي فكه بعنف يرفع وجهه لأعلي ارتسمت ابتسامة سوداء مخيفة علي شفتي حمزة يغرز أصابعه بقسوة في وجه أسامة ٤ نقطة خرجت ضحكة خفيفة ساخرة من بين شفتي حمزة يتمتم متهكما :
, - الصياعة ليها ناسها ومش كل نسناس هب ودب هيفتكر نفسه ناصح ٤ نقطة وهيعمل صايع ٣ نقطة أنا ممكن ادفنك هنا وما حدش يدري بيك ٣ نقطة زيك زي كلب من كلاب الشوارع ٤ نقطة مالوش دية
,
, دفع جسد أسامة بعنف ليسقط أرضا يتأوه من ألم تلك الرصاصة المستقرة تنهش في ذراعه الأيسر كأنها وحش ضاري ٤ نقطة ليصيح من الألم حين لكمه حمزة بحذائه بعنف في بطنه تكور حول نفسه يبكي من الألم ٣ نقطة ليرفع حمزة سلاحه سحب أجزائه بعنف يبتسم ساخرا:
, - يمكن لو كنت شربت فنجان قهوتي الصبح ما كنتش نهيت معاك بدري كدة ٣ نقطة رصاصة واحدة وهتترمي في حفرة مش هنسمع سيرتك تاني
,
, توسعت عيني أسامة ذعرا يحرك رأسه نفيا بهلع ٣ نقطةوجه مسدسه لرأس أسامة كاد أن يطلق الرصاصة حين سمعها تصرخ مذعورة :
, - لا ٣ نقطة لا ما تموتوش ٣ نقطة أرجوك لاء
,
, رفع حمزة وجهه ينظر لها مدهوشا نظرته كانت مزيج من الذهول والسخرية كأنه يقول حقا بعد كل ما فعل ٤ نقطة انهمرت دموعها تشق وجنتيها فقط تحرك رأسها نفيا ارتجفت نبرتها تصيح بقهر :
, - ما تبصليش كدة ٣ نقطة أنا بكرهه وهفضل أكرهه لحد ما اموت ٤ نقطة بس ما تموتوش ٣ نقطة مش هقدر أعيش معاك بعد كدة بعد ما شوفتك بتموت واحد قدام عينيا ٣ نقطة مش عايزة ابقي السبب في موت ابو أولادي ٤ نقطة عشان خاطري يا حمزة ما تموتوش
,
, لأول مرة يسمع اسمه مجردا منها رغم ما هم فيه الا أنه ابتسم حين سمع اسمه يخرج من بين شفتيها دون ألقاب ٤ نقطة توسعت ابتسامته ينقل انظاره وبين ذلك الملقي أرضا ٣ نقطة أعاد سلاحه لغمده يتمتم مبتسما :
, - هو كلام يحترم وأنا للأسف مضطر احترمه عارفة ليه مش عشان الكلب دا صعب عليا ٣ نقطة ولا علي عشان ازاي هتعيشي مع واحد قتل قدام عينيكي ٣ نقطة عشان أنتي قولتيلي يا حمزة بس
,
, وجه حمزة انظاره لذلك الملقي أرضا يشعر بغضب عارم تسيطر علي دمائه ما أن ينظر لوجهه فقط ٣ نقطة لم يشعر بنفسه سوي وهو يركل وجهه اسامة بقدمه بعنف ٣ نقطة لكمة عنيفة جعلت الأخير يصرخ من الألم ٣ نقطة ليصدح صوت حمزة العالي :
, - حسسسسسن
,
, دخل ذلك الحارس الضخم اقترب من حمزة يهمس بصوت خفيض قلق :
, - حمزة باشا ٣ نقطة خالد باشا علي آخره وبيقول لحضرتك لو ما جتش دلوقتي حالا هيجي يهد الدنيا أنا آسف يعني علي دماغ حضرتك ٣ نقطة
,
, خرجت ضحكة خفيفة ساخرة من بين شفتي حمزة .. ليتوجه ناحية فراش بدور حملها بين ذراعيه يتوجه لخارج الغرفة التفت حمزة لحسن يقول مبتسما في شر :
, - حسن هاتله دكتور يا حبيبي ٣ نقطة وشوف خالد بيخزن الحبابيب فين وحطه معاهم
,
, قال ما قال ليأخذ بدور متجها الي الخارج نظر لها قبل أن يخرج يقول مبتسما :
, - قولي يا حمزة كدة تاني
,
, لم ترد فقط أغمضت عينيها تستلم لتلك الاغماءة ٤ نقطة ماحدث لم تتخيل حتي في أبشع كوابيسها أن تمر به ٤ نقطة نظر لها حمزة مشفقا يتذكر ٣ نقطة كان هو نفسه الدنئ الشرير قديما ٣ نقطة اختطف لينا كان يود إيذائها كان عليه أن يتذوق من نفس الكأس ٣ نقطة يشعر بنفس الذعر فتح باب السيارة المجاور له يضعها علي المقعد برفق ٣ نقطة يعقد حزام الامان حول جسدها برفق ٣ نقطة استقل مقعد السيارة عائدا بها إلي بيت أخيه
,
, أنهت محاضراتها الأولي بذهن شارد لم تكن حاضرة ٣ نقطة تقريبا لم تستمع لأي ما قال الاستاذ المحاضر ذهنها هناك سافر وتركها تشعر بالندم علي ما قالت لوالدتها ولكنها حقا تشعر بالاختناق من معاملة والدها أنها نسخة من والدتها لما يريدها نسخة منها ٣ نقطة دمائه التي ورثتها منه ترفض الاستسلام الخضوع ٣ نقطة تكره تجبر اي من كان عليها ٣ نقطة انتهت المحاضرة اخيرا ٣ نقطة لتتحرك تلتقط كتابها خرجت الي مقهي الجامعة الكبير ٣ نقطة الي أحدي الطاولات الفارغة اتجهت تشعر بأن هناك من يراقبها ٣ نقطة وربما فقط تتوهم ٣ نقطة ارتمت بجسدها علي المقعد تفكر ٣ نقطة هل زيدان حقا يستحق مسامحتها بتلك البساطة ٣ نقطة فكرة عودتها إليه من جديد تثير داخلها فزع تذكرها بتلك الليلة البشعة التي اغتالها فيها دون ادني رحمة ٣ نقطة حتي لو رغما عنه كيف تنسي بتلك السهولة ٤ نقطة اخفت وجهها بين كفيها تفكر ٣ نقطة لتشعر بأحدهم يجلس جوارها رفعت وجهها تنظر للفاعل لتتوسع عينيه فزعا تغمغم متلهفة :
, - معاذ ٤ نقطة ايه اللي عمل فيك كدا
,
, ارتسمت ابتسامة مجهدة صغيرة علي شفتي ذلك الشاب الجالس جوارها يتمتم في هدوء :
, - ما تخافيش حادثة بالعربية ٤ نقطة الحمد لله قدر ولطف ٤ نقطة أنا كنت جاي اشوفك واطمن عليكي .. عاملة إيه دلوقتي
,
, تنهدت حائرة تحرك رأسها نفيا بخفة ٣ نقطة تشعر باختناق حاد يجثم فوق قلبها مسحت وجهها بكفي يدها تتمتم شاردة :
, - مش عارفة يا معاذ ٣ نقطة مش عارفة حتي أنا كويسة ولا لاء ٣ نقطة حاسة اني في دوامة مش عارفة اخرج منها
,
, حاول أن يهدئ من حيرتها قليلا فهمس بصوت خفيض هادئ :
, - يا لينا اللي انتي فيه دا طبيعي انتي خلاص قررتي وبدأتي تتخلصي من قيود والدك واللي اسمه زيدان دا ٣ نقطة كل اللي حواليكي هيحسسوكي أنك غلط ٣ نقطة انتي صح وهما غلط
,
, ابتسمت له ممتنة ليبادلها الابتسامة بأخري هادئة حانية ٣ نقطة مد يده كان يود أن يربت علي كف يدها لتهب عاصفة هوجاء غبار أسود قاتل هب فجاءة كالريح العاصفة ٤ نقطة قبض علي كف يده قبل أن يصل ليدها يحطم أصابعه في قبضته ليطلق معاذ صرخة قوية متألمة وتصرخ لينا فزعة مما حدث ٤ نقطة قبض زيدان علي تلابيب ملابس معاذ يجذبه ليقف أمامه يصيح فيه :
, - مش أنا قولتلك لو شوفتك جنبها هدفنك مكانك ٣ نقطة ايه الضرب ما بيقحوش فيك ٣ نقطة دا لسه معلم علي خلقتك
,
, شهقت لينا في صدمة تنظر لزيدان بشراسة هو من فعل به ذلك ٣ نقطة اندفعت ناحيتهم تصرخ بشراسة تدفع زيدان في صدره بعنف بعيدا عن معاذ تصيح فيه :
, - أنت اللي فيه عملت كدة ٣ نقطةإنت إيه يا أخي حيوان ٣ نقطة أنا مش قولتلك تبعد عنه
,
, رماها زيدان بنظرة حادة مشتعلة غاضبة ليترك معاذ يقبض علي ذراعيها يصيح فيها طفح كيله نفذ صبره الي هنا وكفي :
, - انتي عايزة ايييه بالظبط عايييزة ايييه ٣ نقطة يا شيخة حرام عليكي ٣ نقطة ذالل نفسي بقالي سنين عشان بس تحسي بحبي ليكي ٣ نقطة كانت غلطة و**** ما كنت في وعيي ٣ نقطة اعتذرلتلك بدل المرة ألف ٣ نقطة وكنت مستعد اعتذر تاني وتالت واعمل اي حاجة في الدنيا عشان اعوضك عن اللي حصل ٣ نقطة بس انتي قاسية يا لينا ٣ نقطة قاسية أوي ٣ نقطة شايله قلبك خااالص ٤ نقطة أنا هطلقك مش دا اللي انتي عيزاه .. هطلقك .. بشرط تتنازليلي عن ابني اللي انتي حامل فيه ٣ نقطة يا أما كدة يا ما فيش طلاق
,
, رماها بنظرة باردة نظرة خاوية تماما من عاطفة زيدان التي تعرفها ليبعدها عنها تركها ورحل يشعر بالاشمئزاز منها ومن نفسه ٣ نقطة غادر كما جاء فجاءة غادر فجاءة ٤ نقطة تهاوت هي علي مقعدها مرة أخري ٤ نقطة قاسية هي القاسية بعد كل ما حدث هي القاسية ٣ نقطة انحدرت دموعها تغرق وجهها أخفت وجهها بين كفيها تشهق في بكاء عنيف ٣ نقطة اندفع معاذ ناحيتها جلس جوارها يحاول تهدئتها بشتي الطرق الممكنة :
, - لينا اهدي يا لينا ٣ نقطة لينا عشان خاطري ما تعمليش كدة .. طب عشان خاطر اللي في بطنك ٤ نقطة انتي حامل واللي انتي بتعمليه دا غلط
,
, رفعت وجهها عن كفيها تحتضن بطنها بذراعيها تشهق في البكاء تتمتم من بين بكائها العنيف :
, - عايز ياخده مني يا معاذ ٣ نقطةبعد كل اللي عمله لسه عايز يأذيني تاني ٣ نقطة أنا مستحيل اسبله ابني ابدااا
,
, حرك رأسه إيجابا سريعا يردف سريعا متلهفا :
, - مش هياخده و**** مش هياخده ٣ نقطة اهدي أنتي بس هقوم اجيبلك كوباية عصير
,
, تركها وغادر بينما جلست هي مكانها ترتجف بعنف تتذكره صياحه مرة تليها أخري تنساب دموعها دون توقف ٣ نقطة استسلم هو لم يعد يريدها ٣ نقطة كيف يتركها هو من حطمها ٣ نقطة هو من يجب أن يتحمل نتيجة ما فعل ٣ نقطة يأس منها بتلك السرعة ٤ نقطة مر الكثير من الوقت حتي شعرت أن معاذ غادر من الأساس ٤ نقطة التفتت حولها لتجده عائدا من هناك يحمل كوب عصير في يدها توجه ناحيتها يضع الكوب امامها يتمتم معتذرا :
, - معلش الكافتريا زحمة اشربي العصير عشان تهدي شوية
,
, رفعت وجهها المجهد إليه تنظر له بعينيها الغائرة الحزينة الشاردة ٣ نقطة حركت رأسها إيجابا تلتقط كوب العصير ترتشف منه علي مهل الي أن شربت ثلثيه تقريبا ٣ نقطة قامت تستند علي الطاولة لتقف معتدلة التقطت حقيبة يدها تتمتم في شحوب :
, - معاذ أنا تعبانة وعايزة اروح
,
, هب يقف سريعا يبادر قائلا بتلهف :
, - تحبي اوصلك
,
, حركت رأسها نفيا بخفة تبتسم في إجهاد واضح تهمس بخفوت :
, - لا يا معاذ أنا معايا العربية والسواق ٣ نقطة هبقي اكلمك
,
, تركته وغادرت بينما وقف هو ينظر في اثرها حزينا علي حالها ٣ نقطة ذلك الأحمق الذي تزوجها يؤذيها بشكل بشع ٣ نقطة ظل يتابعها الي أن اختفت من أمام عينيه ليتهاوي جالسا علي مقعدها ينظر لكوب العصير الخاص بها ٣ نقطة شبه فارغ الا من ربعه الأخير مد يده يلتقط الكوب يبحث عن ذلك الموضع الذي لامسته شفتيها ليرتشف ما بقي من الكوب ٤ نقطة
,
, علي صعيد آخر في منزل عمر السويسي ٣ نقطة
, خرج من مرحاض غرفته ٣ نقطة يجفف خصلات شعره ٣ نقطة الساعة الآن قرب الخامسة ٣ نقطة تالا في المطبخ تعد الغداء ٣ نقطة خرج من الغرفة يأخذ طريقه الي المطبخ ٣ نقطة سيعوضها سيفعل أي شئ لتسامحه ٣ نقطة ما فعل في حقها كان بشعا ٣ نقطة دخل الي المطبخ بخفة يبحث عنها ليجدها هناك تقف أمام المقود تحرك شيئا ما بملعقة خشب كبيرة ٣ نقطةارتسمت إبتسامة عابثة علي شفتيه يريد حقا أن يجرب ذلك المشهد الذي يراه في الأفلام الإنجليزية ٣ نقطةاتجه ناحيتها بخفة يمشي علي أطراف أصابعه الي أن وقف خلفها احتضن جسدها فجاءة لتشهق الأخيرة فجاءة دفعته بعنف بعيدا عنها ليسقط علي ظهره أرضا ينظر لها مصدوما تنكمش ملامحه من الالم تأوه بصوت عالي يصيح بنزق :
, - ايه يا تالا يا حبيبتي انتي بتلعبي كارتية يا روحي ٣ نقطة دي زقة دي ٣ نقطة غضروفي راح
,
, عقدت تالا ذراعيها أمام صدرها تنظر له نافرة عذره الوحيد أنه لا يتذكر ما حدث والا لكانت وضعت تلك الملعقة داخل حلقه وقتلته ابتسمت في اصفرار تردف في براءة :
, - ما أنت خضتني يا عمر ٣ نقطة حد يعمل كدة
,
, مسد عظام ظهره برفق انكمشت قسماته يردف متألما :
, - كنت عايز ابقي رومانسي ٣ نقطة اعمل زي ما بيعملوا في الأفلام الاجنبي ٣ نقطة عمودي الفقري مش حاسس بيه منك لله يا شيخة ٣ نقطة انتي واقفة تضحكي تعالي قوميني
,
, تعالت ضحكاتها المتشفية علي ما حدث له ٣ نقطة توجهت ناحيته تمسك بذراعه تحاول جذبه تتشدق ساخرة :
, - قوم يا اخويا قوم
,
, اخوكي ٣ نقطة نطقها باشمئزاز ينظر لها مغتاظا لتجذبه من ذراعه بعنف وقف علي ساقيه اثرها ينظر لها مدهوشا لف ذراعه حول رقبتها يتحركان لخارج المطبخ ليتمتم متألما :
, - بعد الشدة دي قوليلي قوم يا اختي ٣ نقطة متجوز لاعب كمال أجسام
,
, ضحكت تالا تسخر مما يقول ليتحرك بصحبتها إلي غرفة النوم دفعته الي الفراش ليتأوه متألما يصيح فيها :
, - براحة يا تالا اعتبريني زي عيالك
,
, لم تتغير تعابير تالا الساخرة فقط اقتربت منه جلست جوار رأسه تربت خصلات شعره تتمتم ساخرة :
, - طب يا حبيب ماما نام علي ما اخلص الاكل ٣ نقطة مش كل شوية تدخل تلعب في المطبخ وتبهدلي الدنيا
,
, رفع حاجبيه مندهشا مما تقول لما تحادثه كأنه *** صغير في الخامسة من عمره لاحت ابتسامة خبيثة علي شفتيه يتمتم في عبث :
, - حاضر يا ماما ٣ نقطة بس احكيلي حدوتة الأول ولا اقولك ٣ نقطة اعملي لي رز بلبن فرن
,
, نظرت له متهكمة ساخرة لتمسك خديه كأنه فقط *** صغير تتشدق متهكمة :
, - طب يا حبيب ماما بكرة هعملك اللي أنت عاوزه
,
, ضيق عينيه ينظر لها مغتاظا ٣ نقطة لتتبدد نظراته الي أخري حانية مشرقة عاشقة مد يده يبسطها علي وجهها برفق ابتسم يتمتم بشغف :
, - طب قوليلي بحبك
,
, شحب وجهها إثر جملته ٣ نقطة توسعت عينيها تنظر له متوترة ٣ نقطة قلبها يطرق بعنف ٣ نقطة عقلها يصيح غاضبا ٣ نقطة لسانها يعجز عن النطق بحرف ٣ نقطة كيف تنطقها بعد ما رأت ٣ نقطة بعد أن عرفت خيانته لها ٣ نقطة لا والف لا قلبها يرفض قولها ٤ نقطة حمحمت تردف مرتبكة :
, - أنا هقوم اعملك رز بلبن
,
, تحركت تغادر ليقبض علي رسغ يدها يمنعها من الفرار من جواره سلط مقلتيه علي عينيها يهمس لها بعشق فائض :
, - أنا مش عايز رز بلبن يا تالا ٣ نقطة أنا عايز اسمعك كلمة بحبك ٣ نقطة ليه كل ما نبقي مع بعض بتهربي مني ٤ نقطة أنا عملت حاجة زعلتك قبل الحادثة ٣ نقطة قوليلي
,
, حركت رأسها نفيا بعنف لتنهمر دموعها تحاول دفعه بعيدا عنها تهمس له راجية :
, - أرجوك يا عمر ابعد عني ٣ نقطة مش هقدر صدقني مش هقدر حتي انطقها
,
, توسعت عينيه فزعا ليهب معتدلا أمسك ذراعيها برفق يسألها متلهفا قلقا :
, - ليه يا تالا أنا عملت ايه طيب ٣ نقطة أنا بحبك و**** بحبك ٣ نقطة دا أنا صحيت خالد يوم صباحيته الساعة 6 الصبح عشان اقوله أنا بحب تالا يا خالد واداني حتة قلم ساعتها ٣ نقطة بس ما فرقش معايا ٣ نقطة ما يفرقش معايا غيرك انتي والبنات ٣ نقطة انتي دايما عيزاني بعيد عنهم ٣ نقطة بتحسسيني اني مكروهة وسطكوا يا تالا ٣ نقطة عشان خاطري أنا آسف علي اللي عملته ومش فاكره بس ما تكرهنيش يا تالا أنا بحبك ٣ نقطة بحبك اووووي
,
, انخرطت في بكاء عنيف ليسرع بضمها بين أحضانه يخفي جسدها بين ذراعيه يقبل رأسه بين حين وآخر يتمتم نادما :
, - عشان خاطري أنا آسف سامحيني
,
, هي فقط تحرك رأسها نفيا تحاول الابتعاد عنه وهو يرفض ويشدد علي عناقها ٣ نقطة قاطع تلك اللحظات دقات علي باب الغرفة ابتعدت تالا عنه سريعا تمسح دموعها ليزفر هو حانقا يرغب في قتل نفسه حرفيا تنهد يسمح للطارق بالدخول ٣ نقطة دخلت سارين في تلك اللحظات تبتسم بتوسع التفت حول الفراش لتتجه ناحية والدها من الاتجاه الآخر قبلت وجنته تردف مبتسمة :
, - بابا حبيبي عامل ايه دلوقتي
,
, ضحك عمر عاليا يقرص وجنتها بخفة يتمتم ساخرا :
, - يا بنت عمر بتسألي علي صحتي بردوا ٣ نقطة ما تقلقيش يا ستي ٣ نقطة حجزنا الفرح يبقي عائلي في فيلا عمك خالد آخر الأسبوع الجاي
,
, قطبت سارين جبينها متفاجئة كانت تظن أن زفافها نهاية ذلك الأسبوع فتحت فمها لتسأله لما ٣ نقطة ليبادر هو يتمتم ساخرا :
, - يا ست المدلوقة ٣ نقطة شقة عثمان لسه هتتنضف ونبعت هدومك ٣ نقطة والعمال اللي عمك خالد بيتعامل بيعملوا صيانة ٣ نقطة فأقرب ميعاد آخر الأسبوع الجاي
,
, تنهدت سارين حانقة تهمس بصوت ظنته خفيض :
, - لسه آخر الأسبوع الجاي دا ايه الفرح النحس دا ٣ نقطة أنا هتجوز امتي وأنا طالعة علي المعاش
,
, توسعت عيني عمر في دهشة ينظر لتلك الصغيرة ليمسك احدي أذنيها يتمتم حانقا :
, - يا بنت الجزمة يا مدلوقة دا أنا خايف علي الواد منك ٣ نقطة اطلعي يا بت برة لهلغي الفرح خالص
,
, ابتسمت سارين ببلاهة لتفر للخارج بينما ينظر هو في أثرها مدهوشا يتمتم متحسرا :
, - أنا عرفت ليه عمر ما كنش عايز يخلف بنات في فيلم عمر وسلمي ٣ نقطة علي رأي المثل دقة بدقة ولو زدت لزاد السقا ٣ نقطة الحمد لله اني ما كنتش بتجوز عرفي
, صمت للحظات ليصيح فزعا مذعورا :
, - يا نهار اسود دا أنا عملت انيل ٣ نقطة سارين خدي هنا يا بت ما فيش خروج من البيت تاني ٣ علامة التعجب
,
, في شركة آل مهران جروب للسياحة
, كان ذلك الوقت هو المحدد لاستراحة موظفي الشركة ٣ نقطة خرجت من مكتبها تمشي خلف البقية ابتسامة بلهاء تعلو ثغرها تتذكر مديح مديرها المباشر .. وإعجابه بتصميمتها ٣ نقطة مما أعطاها دفعة وحافز قوي للاستمرار في العمل ٣ نقطة اكتشفت وهي تجلس علي مكتبها الخاص بين الكثير من الناس أنها كانت تعش حياة مغلقة تافهة لا يشغل بالها سوي توافه الامور ٣ نقطة الهدايا ، السهرات ، الفساتين الباهظة التي يكتظ دولاب ملابسها بها ٣ نقطة اعتادت علي أن تطلب فقط وكل شئ يأتي تحت امرتها ٣ نقطة أما الآن تشعر بحماس غريب وكأنها فتاة أخري ٣ نقطة قناة جديدة من انقاض تلك القديمة كعنقاء احترقت لتعد من جديد برونق آخر ٣ نقطة طلبت طعامها لتأخذه متجهه الي تلك الطاولة البعيدة عن الجميع تجلس عليها تنظر لذلك الجمع حولها ٤ نقطة ربما يوما ستندمج معهم ٣ نقطة تنهدت تبتسم سعيدة رفعت وجهها حين شعرت بحركة قريبة منها لتتجمد الابتسامة فوق شفتيها توسعت عينيها في صدمة حين رأته جذب مقعد ويجلس أمامها يبتسم ٣ نقطة جالت بعينيها علي قسمات وجهه بتلهف ٣ نقطة لم تكن تعرف أنها اشتاقته بذلك القدر إلا الآن ٣ نقطة ترغب حقا في تلك اللحظة بأن ترمي بنفسها بين ذراعيه تعانقه تخبره بأنها اشتاقته في كل لحظة مضت .. ازدردت لعابها تحاول الا تنظر ناحيته ٣ نقطة لينتفض جسدها حين شعرت بيده امتدت تمسك بكف يدها يسألها متلهفا مشتاقا :
, - ازيك يا مايا عاملة ايه وحشاني اوي ٣ نقطةانتي كويسة
,
, سحبت يدها من يده بحركة عنيفة جعلته ينظر لها مندهشا اخفضت رأسها تتجنب النظر إليه تتمتم بصوت خفيض مختنق :
, - الحمد لله كويسة
,
, طال الصمت من ناحيته لترفع وجهها تنظر له لمحة خاطفة لتراه ينظر ناحيتها يبتسم باشتياق اشاحت بوجهها بعيدا عنه تهمس بخفوت بارد :
, - ممكن بعد إذنك تتفضل تمشي
,
, جملتها افزعته توسعت عينيه في فزع ينظر لها مصدوما ليهدر متعجبا فزعا :
, - امشي ٣ علامة التعجب ٣ نقطة أنتي عيزاني امشي يا مايا .. مايا أنا أدهم
,
, رفعت وجهها إليه لتدمع عينيها رغما عنها سيطرت غصة عنيفة علي نبرة صوتها :
, - أدهم مين ٣ نقطة أدهم اللي حبيته سنين وفي الآخر كان بس بيستغلني عشان يحقق انتقامه من بابا ٣ نقطة اللي عمره ما أذاه ٣ نقطة أنا ما اعرفكش عن إذنك
,
, قالت ما قالت وتركته تحت تأثير تلك الصاعقة التي خرجت من شفتيها لتغادر الطاولة تسرع خطاها الي أين لا تعرف هي فقط تشعر بالاختناق تود أن تنفرد بحالها فئ مكان مغلق لتنفجر في البكاء ٣ نقطة اصطدمت في طريقها بأحدهم لتتمتم :
, - أدهم ٣ نقطةقصدي رعد أنا آسفة
,
, نظر رعد لها قلقا من حالتها ليسألها متلهفا :
, - مالك يا مايا
,
, حركت رأسها نفيا بعنف تشعر بدموعها تتساقط لتهرول من أمامه الي المرحاض الخاص بالموظفات ٣ نقطة بينما وقف رعد ينظر في أثرها متعجبا لمح بعينيه أدهم يجلس بعيدا رأي دموعه المتحجرة ليتنهد حزينا علي حالهما معا لما يجب أن يكون العشق مؤلم لتلك الدرجة ٣ نقطة ابتسم ساخرا يسخر من حاله من الجيد إذا أنه لم يعشق ٤ نقطة عاود النظر ناحية أدهم ليأخذ طريقه إليه ربما يمكنه مساعدتهم مرة أخري
, حين بدأ عقلها يستجيب للدنيا من جديد أصوات كثيرة متتداخلة تأتي من كل مكان حولها اقربهم صوت سيدة صوت مألوف تعرفه يتمتم باراتياح :
, - أهي بدأت تفوق أهي ٣ نقطة بدور أنتي سمعاني
,
, شيئا فشئ بدأت تفتح عينيها من جديد لتبصر وجه ثلاثة لينا وخالد وحمزة ٣ نقطة لينا تجلس جوارها والرجلين يقفين أمام الفراش زاغت عينيها للحظات لتغمضها متحسرة علي حالها حين تذكرت آخر ما حدث معها ٣ نقطة لولا مجئ حمزة لكانت عانت الأمرين ٣ نقطة نظرت ناحية لينا حين شعرت بها تمسح علي شعرها تهمس لها بحنو :
, - انتي كويسة يا حبيبتي
,
, ابتسمت في وهن تحرك رأسها إيجابا ببطئ لتنتفض فزعة علي صوت خالد يزمجر غاضبا :
, - زي القرد أهي ٣ نقطة أنا عايز أعرف بقي إيه اللي خلي الهانم تخبي عليا ٣ نقطة مستنية ايه لما يغتصبك ويصورك يا غبية ٤ نقطة خايفة منه بعد كل اللي عملته فيه لسه بتخافي منه
,
, نظرت بدور له فزعة تنساب دموعها رغما عنها لتصيح لينا تحاول ردعه عما يقول :
, - خالد مش كدة إنت مش شايف حالتها
,
, فجاءة وبدون سابق إنذار انفجر خالد كبركان غاضب عنيف :
, - حالة ايه وزفت إيه ٣ نقطة وانتي عارفة حالتها كانت هتبقي ايه لو حمزة ما عرفش بأن الحيوان دا كان بيهددها ٣ نقطة أنتي عارفة حالتي أنا كانت ايه وأنا عارف انها رايحاله ٣ نقطة وحمزة رافض إني اتدخل ٣ نقطة مش عارف هيلحقها ولا مش هيلحقها الكلب دا هيعمل فيها ايه ٣ نقطة ليييه لأن بدور هانم ما بتفكرش ٣ نقطة بدور هانم شايلة مخها وحاطة مكانه طبق لوبيا ٣ نقطة كل اللي هي فالحة فييييه ٣ نقطة أنا مش عايزة اتقل عليك يا بابا
,
, خالد كفاااية ٣ نقطة صاح بها حمزة عله يوقف سيل السباب الذي يخرج من فم أخيه ولكن خالد لم يتوقف بل اندفع ناحية أخيه يقبض علي تلابيب ملابسه يصيح فيه :
, - وأنت مالك ٣ نقطة بنتي وبربيها ٣ نقطة إن شاء **** حتي أكسر دماغها مالكش فيه
,
, هنا غضب حمزة بلغ به الغضب منه ليمسك بملابس أخيه يصيح غاضبا :
, - هي لا بنتك ولا أنا هسمحلك تمد إيدك عليها ٣ نقطة
,
, قبض خالد علي كفي حمزة يبعد قبضتيه عن ملابسه يدفعه بعيدا عنه نظر له حانقا ليتركهم ويخرج من الغرفة ٣ نقطة جلست لينا جوار بدور تحاول التخفيف عنها قليلا .. ووقف حمزة بعيدا ينظر لها مشفقا علي حالها ٣ نقطة اقترب يجلس علي مقعد جوار فراشها ينظر لزوجة أخيه يتمتم في هدوء :
, - معلش يا لينا عايز اتكلم مع بدور كلمتين
,
, نظرت له تحرك رأسها إيجابا لتتركهم متوجهه الي الخارج ٤ نقطة ظل هو صامتا للحظات فتح فمه يود سؤالها عن حالها لتبادر هي تهمس مرتبكة :
, - ااانت عرفت منين
,
, زفر أنفاسه المختنقة يحرك رأسه إيجابا يخبرها ما حدث :
, - فاكرة الليلة ٣ نقطة اللي روحتي نمتي فيها جنب مايا وأنا روحت ابات عند خالد وسيلا
,
, حركت رأسها إيجابا ليكمل هو :
, - موبايلك رن مرة واتنين وتلاتة ٣ نقطة أنا تجاهلته لأنها خصوصياتك مش من حقي اشوفها ٣ نقطة بس لما الموضوع زاد قولت يمكن حاجة مهمة .. لما فتحت الموبايل كان اللي بيرن فصل ٣ نقطة وجت بعدها رسالة من البيه ٣ نقطة كان فاكرك بتتهربي منه عشان ما بترديش علي اتصالاته وبيهددك انك تجيبله 250 الف جنية ٣ نقطة استنيتك تحكيلي او تحكي لخالد ما فيش .. فقولت أنا لخالد وعملنا لعبة ال 250 ألف جنية ٣ نقطة وركبت شريحة تتبع في موبايلك وكنت وراكي خطوة بخطوة ٣ نقطة وكويس أوي أني عرفت صدفة ٤ نقطة أنا بقي دلوقتي اللي عايز اسألك يا بدور ليه خبيتي ليه ما قولتيش ليا أو لخالد
,
, انسابت دموعها في صمت تعنف نفسها حمقاء غبية كما قال هو تماما ٤ نقطة الآن فقط عرفت سر لهجة خالد الغريبة صباحا
, Flash back
, استيقظ ظهرا اغتسلت وبدلت ثيايها تردد في نفسها كلمة واحدة علها تشجعها ستعطيه النقود وينتهي كل شيء ٣ نقطة خرجت من غرفتها بهدوء تاركة الصغار نائمين ٤ نقطة متوجهه الي أسفل الي باب المنزل اتجهت ما كادت تفتحه سمعت صوت خالد يهتف من خلفها محتدا :
, - رايحة فين يا بدور
,
, ابتلعت لعابها الجاف تسارعت دقات قلبها خوفا لما صوته غاضبا لتلك الدرجة التفتت تحاول رسم ابتسامة علي شفتيها تتلعثم متوترة :
, - هااا ٣ نقطة لالا ابدا أنا رايحة اشتري شوية حاجات وهرجع علي طول
,
, رماها بنظرة حادة نظرة غاضبة لم تفهم سببها حتي رأته يشد علي قبضته ليهمس لها من بين أسنانه :
, - مشوار !! ٣ نقطة متأكدة انك مش عايزة تقوليلي حاجة
,
, حركت رأسها نفيا سريعا تحاول التقاط أنفاسها المبعثرة التفتت تود الفرار تتمتم سريعا :
, - عن إذنك عشان ما اتأخرش
,
, Back
, عادت من ذكراها لتبتسم ساخرة علي حالها ٣ نقطة ما حدث اشبه بفيلم اكشن قديم وهي كالعادة كانت الطعم الأحمق ٣ نقطة اجفلت علي جملة حمزة :
, - آخر الأسبوع الجاي هيبقي كتب كتابنا موافقة ولا محتاجة وقت أكتر
,
, توسعت عينيها في دهشة التفتت برأسها ناحيته ٣ نقطة رمشت بعينيها عدة مرات تسأله متوترة :
, - بس بابا
,
, قاطعه قبل أن تنطق حرفا آخر :
, - مالكيش دعوة بخالد .. انتي موافقة
,
, اضطربت حدقتيها في حيرة مرة أخري لم يعد هناك مجال لأي حيرة تنهدت متعبة تحرك رأسها إيجابا لترتسم ابتسامة صغيرة علي شفتيه يتمتم بهدوء :
, - مبروك يا درة
,
, في الأسفل ٣ نقطة جلس خالد علي احد المقاعد في الصالة يشعر بألم يزداد شيئا فشئ ينهش قلبه ٣ نقطة مد يده في جيب سرواله يبحث عن ذلك المسكن التقطه يبتلع أحد الأقراص ٣ نقطة حين رن هاتفه برقم شاهين طبيب القلب الذي تواصل معه مؤخرا لأجل حالة شهد ٣ نقطة التقط هاتفه يرد سريعا :
, - ها يا شاهين طمني ٣ نقطة عملت ايه في الصور والاشعة والتحاليل اللي ادتهملك
,
, رد شاهين مبتهجا :
, - اطمن يا باشا ٣ نقطة اتواصلت مع مستشفي كبيرة في لندن وبعتلهم صور الاشعة والتحاليل ٣ نقطة وهما تواصلوا معايا من دقايق يبلغوني إن عندهم قلب فصيلة دمه تتطابق التحاليل بس لازم السفر يبقي في أسرع وقت ٣ نقطة
,
, ارتسمت ابتسامة واسعة علي شفتيه يشعر بسعادة تغمره ٣ نقطة اخيرا وجد ما سيكفر به عن ذنبه تجاه شهد وبعدها سيطلقها وينتهي كل شئ ٣ نقطة رد سريعا :
, - ماشي يا شاهين ٣ نقطة ظبط إجراءات السفر وأنا هبعتلك الباسبور ٣ نقطة وكل حاجة في اقرب وقت
,
, انهي مكالمته مع الطبيب ٣ نقطة في لحظة دخول ابنته الي المنزل قطب جبينه ينظر لها قلقا من ملامح وجهها الشاحبة ٣ نقطة دق هاتفه في تلك اللحظة مرة أخري ٣ نقطة برقم زيدان فتح الخط يردف بهدوء :
, - ايوة يا زيدان
,
, سمع صوت رجل غريب لا يعرفه يقول سريعا :
, - حضرتك تعرف صاحب الموبايل دا ٣ نقطة
,
, انتفض خالد خوفا حين سمع تلك الجملة هب واقفا يصيح خائفا :
, - ايوة اعرفه دا ابني
,
, رد الرجل مرة أخري في حزن :
, - أنا آسف حضرتك ٣ نقطة صاحب الموبايل عمل حادثة العربية اتقلبت بيه ووده مستشفي ال ٤ نقطة ٤ علامة التعجب

الرابع والستون


صاحب الموبايل عمل حادثة العربية اتقلبت بيه
, كلمات تر ت بسرعة البرق في قلبه قبل أذنيه ٣ نقطة وقف صامتا عاجزا عن الإتيان بأي حركة شلت صدمة ما سمع جسده بات كالتمثال أصم لا حياة فيه ٣ نقطة وعقله يستعيد مشهد حزين مخيف ٣ نقطة زيدان صديق عمره وهو يلتقط أنفاسه الأخيرة ٣ نقطة يرحل بلا عودة ٣ نقطة والآن زيدان الصغير ابنه الذي تولي رعايته قلبا وقالبا ٤ نقطة قلبه تمزق من مجرد فكرة أنه تأذي ٣ نقطة أو أصابه مكروه ٣ نقطة لحظات وبدأ يستعيد جزء من ثباته الزائف ٣ نقطة تدلت يده جواره يقبض علي الهاتف ٣ نقطةالتقت عينيه بعيني ابنته التي تقف هناك ليري في عينيها نظرة ذعر ٣ نقطة قسماته وجهها الخائفة تصرخ تسأله عما حدث ٣ نقطة اندفع يركض للخارج حين مر جوارها شعر بها تقبض علي ذراعه التفت له للحظة رأي دموعها تتمرد تنهمر علي وجهها تسأله جزعة خائفة :
, - زيدان ماله يا بابا ٣ نقطةهو كويس
,
, شبح ابتسامة رسمها علي شفتيه ربت برفق علي وجنتها يحاول طمئنتها :
, - هيبقي كويس
,
, توسعت عينيها فزعة من جملة والدها وقبل أن تنطق بحرف آخر ٣ نقطة خرج والدها يركض إلي سيارته ٣ نقطة تهاوت هي أرضا علي ركبتيها تشعر بجسدها بأكمله يرتجف من الذعر ٣ نقطة خائفة من أن تفقده ٣ علامة التعجب
,
, علي صعيد فزع مرتعد خائف يدهس خالد مكابح سيارته بعنف قلبه يسابق الرياح ليصل إليه يطمئن فقط أنه بخير ٣ نقطة تفادي الاصطدام عدة مرات بأعجوبة ٤ نقطة لم يقف الا أمام تلك المستشفي التي أخبره الرجل بأسمها ٣ نقطة ليندفع من السيارة يركض الي داخل المستشفى ٣ نقطة وقف أمام مكتب الإستقبال يصيح في الموظف :
, - زيدان الحديدي ٣ نقطة في حد كلمني وقالي أنه جه هنا في حادثة
,
, حرك الموظف رأسه يبحث بين الأوراق امامه ليصل لتلك الصفحة التي تحمل البيانات اللي اخذها من بطاقة التعريف الشخصية ليهتف سريعا :
, - خالد زيدان الحديدي ٤ نقطة ايوة يا افندم جه من ساعتين في حادثة ٣ نقطة في الأوضة رقم 349 في الدور الثالث
,
, يهرول هنا وهناك ينظر لأرقام الغرف يبحث عن الرقم الذي أخبره به الموظف ٣ نقطة إلي أن وصل إلى الرقم .. فتح الباب بسرعة قلبه الخائف ٣ نقطة لتتسارع أنفاسه تباطأت دقاته .. هناك زيدان مسطح علي الفراش العديد من الأجهزة متصلة به شاش أبيض طبي يلتف حول رأسه قناع الأكسجين يغطي فمه وأنفه ٣ نقطة اقترب بخطي ثقيلة يجر قدميه يقترب من فراشه
,
, في مكان آخر ٣ نقطة مكان فارغ يقف هو في المنتصف ينظر حوله يشعر بما حوله يلتف بسرعة كبيرة ٤ نقطة غرفة بيضاء فارغة لا شئ لا أحد ضوء ساطع يسطع من جميع الجهات ..وهو ينظر حوله هنا وهناك كطفل صغير ضائع خائف بدأ يصيح بصوت عالي :
, - أنا فين ٤ نقطة حد هنا ٣ نقطة حد سااامعني ٣ نقطة
,
, زيدان ٤ نقطة زيدان ٤ نقطة صوت يتردد من جميع أرجاء الغرفة مع كل مرة ينطق فيها الصوت يتلفت فيها حوله ينظر هنا وهناك يصيح محتدا :
, - ميين ٣ نقطة ميين بينادي
,
, زيدان ٣ نقطة تلك المرة آتي الصوت من خلفه مباشرة التفت خلفه سريعا ليتجمد عن الحركة حين رآه ذلك الرجل يعرفه عينيه الزرقاء شعره الأصفر الغامق المائل للون البني ٣ نقطة ملامح وجهه التي أخذ معظمها منه ٣ نقطة التهمت عينيه ملامح وجه الرجل يروي عطش سنوات فراق ٣ نقطة انهمرت دموعه يهمس بصوت خفيض مختنق :
, - بابا ٣ نقطة
,
, قالها ليندفع إليه يركض ناحيته القي بنفسه بين أحضانه يبكي كأنه فقط *** صغير ٤ نقطة يغرق وجهه في صدر والده ارتفعت شهقاته يصيح من بينها بنشيج حار :
, - سبتني ليه ٣ نقطة ليه ٣ نقطة الدنيا اذتني أوي ٤ نقطة حتي هي ٣ نقطة هي مش عايزة تسامحني ٣ نقطة كان غصب عني ٣ نقطة أنا تعبت اوي يا بابا خدني معاك عشان خاطري
,
, شعر بيد والده تربت علي رأسه برفق ليبعده عنه بعد لحظات قصيرة مد يده يمسح دموعه ليبتسم زيدان ينظر لوالدته مشتاقا بينما ابتسم والده يهمس له بحنو :
, - بس أنت قوي يا خالد عديت وهتعدي اللي جاي ٣ نقطة أنا واثق فيك يا إبني
,
, ارتسمت ابتسامة باهتة علي شفتي زيدان ينظر لوالده للحظات طويلة يتمتم مبتسما :
, - خالد ٣ نقطة أنا كنت نسيت اسمي ٣ نقطة زي ما نسيت كل حاجة حلوة في حياتي ٣ نقطة بقيت متأكد ان الفرحة مش ليا
,
, مرة أخري عاد زيدان يربت علي وجه ابنه يمسح بيده علي شعره بينما ينظر زيدان لأسفل .. رفع وجهه ينظر لوالده لتتوسع عينيه في دهشة حين رآها يحمل لفافة بيضاء كبيرة يصدر منها صوت رضيع يبكي ٣ نقطة انقبض قلبه خوفا حين سمع بكاء الطفل ٣ نقطة التفت لوالده يسأله قلقا :
, - مين دا يا بابا
,
, تحرك زيدان عدة خطوات وهو يحمل الرضيع بعيدا عن ابنه ٣ نقطة التفت يغادر لينظر له قبلا يقول مبتسما :
, - دا حفيدي ٣ نقطة مش عايزك تزعل **** هيعوضك ٤ نقطة خليك قوي يا إبني ٣ نقطة خلي بالك من نفسك
,
, قالها ليختفي من أمام عينيه ليركض هو تجاه ما ذهب والده يصيح باسمه ٤ نقطة ليقاطع صرخاته صوت ٣ نقطة صوت يعرف صاحبه صوت يترجاه أن يستيقظ :
, - زيدان ٣ نقطة زيدان ٣ نقطة قوم يا ابني ٣ نقطة قوم يا حبيبي ما تحرقش قلبي عليك ٤ نقطة
,
, بدأت الصورة تتلاشي من أمام عينيه وصورة أخري تحتل المشهد ٣ نقطة شعر وكأن روحه كانت تطفو عاليا وارتطمت فجاءة بجسده ٣ نقطة عاد للحياة من جديد ٤ نقطة وبدأ يفتح عينيه شيئا فشيء ببطئ شديد ٣ نقطة كان أول ما وقعت عينيه عليه ٣ نقطة خاله يجلس جوار فراشه يمسك بيده ٣ نقطة رأي عينيي خالد تدمع وابتسامة واسعة تشق شفتيه ٣ نقطة اقترب منه سريعا يقبل جبينه يغمغم متلهفا :
, - الحمد لله يا رب اللهم لك الحمد ٣ نقطة زيدان أنت كويس يا إبني ٣ نقطة
,
, ارتسمت ابتسامة شاحبة مجهدة علي شفتي زيدان يحرك رأسه إيجابا ببطئ شديد فقط إماءة صغيرة ٣ نقطة دخل في تلك اللحظات الطبيب ومعه ممرضة شابة ٣ نقطة اقترب الطبيب من فراش زيدان يبتسم في هدوء ٣ نقطة امسك رسغ يده يقيس نبضاته يردف في هدوء مبتسما :
, - حمد لله علي سلامتك يا زيدان باشا ٣ نقطة ٣ نقطة كنا متوقعين بصراحة أنك تخش في غيبوبة ٣ نقطة بس الحمد لله **** قدر ولطف ٣ نقطة
,
, في تلك اللحظات التفت خالد للطبيب يبادر بتلهف قلق :
, - يعني بجد هو كويس ٣ نقطة يعني مش محتاج يسافر برة ٣ نقطة أنا مستعد٤ نقطة
,
, قاطعه الطبيب يقول مبتسما :
, - مش محتاج و**** ٣ نقطة هي صحيح الحادثة كانت جامدة ٣ نقطة بس نطره جسمه برة العربية قبل ما تتقلب ٣ نقطة أنقذه ٣ نقطة هي ردود وكدمات ٣ نقطة احنا كنا بس خايفين ليدخل في غيبوبة من صدمة دماغه القوية بس الحمد لله زيدان باشا قوي ٣ نقطة وفاق اهو حمد لله علي سلامته
, فحص الطبيب زيدان ليتأكد من سير مؤشراته الحيوية وأنها تسير بشكل طبيعي بلا أي معوقات ٣ نقطة ومرة أخري طمأنهم الطبيب علي حالته ليتركه ويخرج بصحبة الممرضة ٣ نقطة
, تنهد خالد بارتياح ليتهاوي علي المقعد يتمتم قلقا :
, - وقعت قلبي ٣ نقطة
, توجه بعينيه ناحية زيدان ليتحرك من مكانه جلس جواره علي طرف الفراش ٣ نقطة ينظر لملامح زيدان المجهدة الحزينة ٣ نقطة عينيه شاردة تائهة ٣ نقطة طرقع بأصبعيه أمام وجه زيدان عله يجذب انتباهه ٣ نقطة ولكن بقي الأخير كما هو عينيه ثابتة تنظر للفراغ يتذكر ما مر به قبل أن يستيقظ ٣ نقطة أبيه يحمل *** صغير ٣ نقطة هل هو حقا ابنه أم أنها فقط هلاوس اثر الحادث ٣ نقطة ربما هو فقط قلق خائف من أن يفقد طفله ٣ نقطة لذلك تجسدت له تلك الهلوسات لتخيفه ٣ نقطة تؤرق مضجعه ٣ نقطة اجفل من شروده علي يد خالد تربت علي وجهه ببعض العنف يصيح قلقا :
, - زيدان ٣ نقطة زيدان ٣ نقطة إنت سامعني .. أنت كويس
,
, حرك رأسه إيجابا بوهن يلتفت برأسه ناحية خاله رسم ابتسامة شاحبة علي شفتيه يهمس بخفوت مُتعب :
, - أنا كويس يا خالي .. ما تخافش
,
, تنهد خالد بارتياح ينظر لزيدان للحظات طويلة حزينا علي حال طفله الصغير ٣ نقطة ود أن يخبره أنه كاد يوما خوفا عليه ٣ نقطة أنه اغلي عنده مما يمكن أن يتخيل ٣ نقطة فتح فمه واغلقه عدة مرات يود قول الكثير ٤ نقطة ولكن لسانه عجز عن النطق بحرف ٣ نقطة نظر زيدان ناحيته يبتسم ليمد يده المغروز فيه سن إبرة المحلول الوريدي ٣ نقطة امسك بكف يده يضغط عليه كأنه يخبره أنا اعرف لا عليك ٤ نقطة ابتسم يحرك رأسه إيجابا بهدوء يطمئنه ٤ نقطة في تلك اللحظات فُتح باب الغرفة فجاءة بعنف دخل حسام الي الغرفة ومعه صوته الخائف الفزع :
, - زيدان أنت كويس ٣ نقطة يعني إيه اتصل بيك ترد عليا المستشفى تقولي أنك عملت حادثة
,
, اندفع حسام ناحية يعانقه بقوة ابتسم زيدان مرهقا يصدم كتف صديقه من الخلف يغمغم بصوت خفيض تعب :
, - يا إبني حرام عليك ٣ نقطة ما موتش من الحادثة هموت مخنوق بسببك
,
, ابتعد حسام عن زيدان سريعا يردف خائفا :
, - أنا آسف و**** ما خدتش بالي
,
, تحرك حسام من جوار زيدان متجها الي نهاية الفراش يلتقط تلك الأوراق المعلقة عند نهاية الفراش التي يخط فيها الطبيب آخر مستجدات الحالة ٣ نقطة التقطه يقرأ الأوراق بقلق شديد ارتخت قسماته يتنهد بارتياح يهمس متمتا :
, - الحمد لله يا رب
, اخذت الأوراق ليتوجه الي خارج الغرفة فتح الباب وخرج سريعا ٣ نقطة لينظر خالد في أثره يتمتم غاضبا :
, - شوف ابن الكلب ولا أكني قاعد
, دق هاتف خالد برقم زوجته ليلتقطه ما أن فتح الخط سمع وابل من الصياح الخائف :
, - خالد أنت فين ٣ نقطة لينا منهارة وعمالة تعيط وبتقولي زيدان ٣ نقطة ماله زيدان يا خالد طمني عليه .. حصله ايه ٣ نقطة ابني جراله ايه ٣ نقطة ما ترد عليا أنت ساكت ليييه
,
, باااااااس ٤ نقطة صاح بها بنزق لتصمت تلك الخائفة علي الجانب الآخر تنهد هو يردف في ضيق :
, - اديني فرصة ارد عليكي ٣ نقطة زيدان كويس كانت حادثة بسيطة وهو الحمد لله بخير
,
, سمع شهقتها الفزعة لتغمغم بعدها متلهفة قلقة :
, - طب أنا عايزة اشوفه يا خالد ٣ نقطةعشان خاطري عايزة اطمن عليه
,
, تنهد حائرا يعرف أنها قلقة خائفة يكفي أنها تعتبر زيدان ابنها الذي لم تلده لترتعد ذعرا حين تعرف أن أصابه مكروه ٣ نقطة القي نظرة خاطفة علي زيدان ليحرك رأسه إيجابا يتمتم :
, - ماشي يا لينا ٣ نقطة احنا في مستشفي (٥ نقطة) تيجي مع السواق يا لينا ما تسوقيش أنتي
,
, أغلق معها الخط ٣ نقطة ليدخل حسام في تلك اللحظات إلي الغرفة يبتسم في توسع يغمغم ضاحكا :
, صاحبي الجدع اللي ما يغلبوش وجع ٣ نقطة حمد لله علي سلامتك يا زميلي ٣ نقطة الدكتور طمني وقالي أنك زي الفل ٣ نقطة
,
, اندثرت ابتسامة حسام شيئا فشئ هو ينظر لعيني زيدان الشاردة ملامح وجهه منقبضة وكأنه يتألم حزين خائف ٤ نقطة ابتلع لعابه قلقا ينظر ناحية خالد يسأله بنظراته عما به ليرفع خالد كتفيه لأعلي كأنه يخبره أنه لا يعرف ٣ نقطة ابتسم حسام يحاول الحفاظ علي روحه المرحة ٣ نقطة اقترب منه جلس جواره علي الفراش من الاتجاه الآخر ٣ نقطة مال يقرص خدي زيدان يردف ضاحكا :
, - ايه يا زيزو مين اللي واخد عقلك ٤ نقطة بتفكر في حد غيري اخس عليك يا سونا يا خاين ٣ نقطة دا احنا بينا عيش وملح وبطيخ
,
, التفت زيدان برأسه ناحية حسام يبتسم ابتسامة صغيرة مرهقة ٣ نقطة لتعود عينيه للشرود من جديد ٤ نقطة يتذكر الحادث كيف نجي من الموت بأعجوبة ذلك الحلم الغريب ٣ نقطة الطفل الصغير الذي كان يحمله أبيه
, Flash back
, رماها بنظرة اخيرة نظرة غاضبة مقلتيه تحترق ألما٤ نقطة غضبا ٣ نقطة عشقا ٤ نقطة تركها بعد أن قال ما قال واندفع الي سيارته يديرها رحل يسابق الريح ٣ نقطة يشعر بتيار هواء عنيف يصدم جسده ٣ نقطة يزيد نيرانه اشتعالا ٣ نقطة عينيه كالجمر حمراء ملتهبة ٣ نقطة عروقه تصيح غاضبة ٤ نقطة مشاهد واحد فقط أمام عينيه ٣ نقطة زوجته تجلس جوار ذلك الفتي تبتسم له ٣ نقطة يمد يده يود الإمساك بيديها ٤ نقطة كيف يسمح يرضي ويوافق ٣ نقطة إن كان يتغاضي عن كثير من تصرفاتها فهو يقدر يعذرها ٣ نقطة ولكنه يبقي أولا وأخيرا رجل شرقي دمائه كالجمر سريعة الاشتعال ٣ نقطة إن يسمح لرجل أن يقترب من زوجته هذا لم ولن يكون ابدااا
, توسعت عينيه حين رأي شاحنة ضخمة في طريقها إليه مباشرة يبدو أن سائقها فقد سيطرته وهو يعجز عن إبطاء سرعة سيارته لم يجد حلا آخر ٣ نقطة فتح باب السيارة يدفع بجسده خارجها ألم مبرح كسر عظامه إثر تلك الدفعة العنيفة كان أبشع ألم رأسه التي اصطدمت بصخرة كبيرة ثقلت عينيه يري الظلام يزحف سريعا يحتل المكان حوله ٣ نقطة آخر ما رأي كان سيارته التي طارت بعيدا إثر اصطدام الشاحنة بها لتنقلب بعيدا وبعدها لم يري شيئا ٤ نقطة
, Back
, ساد صمت طويل كل منهم لديه مئات الجمل ليقلها وكل منهم يعجز حتي عن النطق بحرف واحد ٤ نقطة
,
, اجفل الجميع علي فتح باب الغرفة لتدخل لينا زوجة خالد إليهم ٣ نقطةشهقت فزعة تنظر لحالة زيدان المزرية وضعت يدها تنساب دموعها تغرق وجهها ٣ نقطة اقتر خالد منهم يحاول تهدئتها :
, - لينا اهدي زيدان كويس ٣ نقطة حادثة بسيطة بالعربية والدكاترة الحمد لله طمنوني عليه
,
, نظر لعيني خالد للحظات تبحث عن الحقيقة ٣ نقطة تعرفه بات يكذب كثيرا الفترة الأخيرة ولكنها لم تجد هنا الا الحقيقة ٤ نقطة تجاوزته متجهة ناحية فراش زيدان ودون سابق إنذار بدأت تصيح فيه وهي تبكي وترتجف :
, - أنا قولتلك ميت مرة ما تسوقش بسرعة ٣ نقطة أنت مش في سبق هيحصلك حاجة ٣ نقطة لكن طبعا كلامي ما بيتسمعش ٣ نقطة افرض كان جرالك حاجة ٤ نقطة عاجبك اللي أنت فيه دا يا رب يكون عجبك
,
, نظر حسام لها مندهشا من هجومها الغير مناسب للموقف تماما بينما ابتسم زيدان بخفة جذب كف يدها يقبله يهمس بخفوت :
, - حقك عليا يا ست الكل
,
, فاضت دموعها لتجذب رأسه برفق تحتضنه تجهش في البكاء تهمس من بين شهقاتها :
, - ما تحرقش قلبي كدا تاني ٣ نقطة أنا كنت هموت من الخوف لما عرفت انك في المستشفي
,
, ابعدته عنها برفق تضع رأسه بخفة علي الوسادة خوفا من أن يتأذي كأنه فقط *** صغير ٣ نقطة ليمد هو يده يمسح دموعها المتساقطة فما كان من خالد الا أن حمحم يردف مغتاظا :
, - يا عم النحنوح أبعد ايدك ياض
,
, نظر لينا لزوجها مغتاظة للحظات لتلتفت حولها هنا وهناك توسعت عينيها قلقا هبت تردف خائفة :
, - اومال لينا فين كانت لسه معايا قبل ما ادخل الأوضة
,
, هرولت للخارج تلتف برأسها هنا وهناك لتجد ابنتها تجلس علي أحد المقاعد جوار الغرفة تنظر لأسفل ٣ نقطةهمست باسمها :
, - لينا
,
, رفعت تلك الجالسة وجهها لتري والدتها وجهها الشاحب قلقا ٤ نقطة عينيها الخائفة نظرت لوالدتها للحظات لتعاود النظر أرضا حمحمت تحاول إخفاء اللهفة من نبرة صوتها :
, - هو كويس
, ابتسمت لينا حزينة علي حال ابنتها ٣ نقطة لتتوجه تجلس علي المقعد المجاور لها مدت يدها تربت علي كتف ابنتها بحنو تحاول تخلصيها من ذلك الصراع الذي يحتدم الآن داخلها :
, - ادخلي شوفيه يا لينا ٣ نقطة أنا ما بقولكيش سامحيه دلوقتي ٣ نقطة بس انتي عايزة تشوفيه ٣ نقطة
,
, اغمضت عينيها تشد عليهما لتحرك رأسها نفيا بقوة ٣ نقطة لن تذهب لن تضعف قلبها يرتجف خوفا عليه ٣ نقطة كلمات مثل مشفي ، حادث ، كفيلة بعصر روحها خوفا ولكن عقلها يرفض كبريائها يقف لقلبها بالمرصاد يمنعه يكفي ما قاله لها قبل الحادث لن تفعل ٣ نقطة فتحت عينيها فجاءة حين شعرت بيد والدتها تجذبها بغتة الي غرفته قبل أن تأخذ اي رد فعل كانت داخل الغرفة .. نظرت لوالدتها غاضبة مما فعلت ٣ نقطة بينما ابتسم حسام سعيدا لرؤيتها منذ مدة لم يراها ٣ نقطة يكفي أنها هنا وجودها محفز جيد لشفاء زيدان ٣ نقطةنظرت لينا لخالد تخبره بعينيها أن ينسحب ٣ نقطة تنهد خالد قلقا ٣ نقطة كل مرة يتركهما معا يتنهي الأمر بمشاجرة حادة بينهما ٣ نقطة توجهت لينا ناحية خالد تجذبه لخارج الغرفة ٤ نقطة وقفت لينا مكانها متجمدة تحاول اختلاس النظرات تود أن تطمن عليها دون أن يراها ٣ نقطة تنهدت مرتبكة حائرة تفرك يديها بعنف ٤ نقطة تحركت بخطوات بطيئة متجهه ناحية فراشه وقفت جوار فراشه للحظات طويلة تنظر أرضا صامتة لا تنطق بحرف ٣ نقطة لتسمعه يهمس بخواء :
, - اقعدي عشان اللي في بطنك
,
, زفرت أنفاسها المختنقة لتجلس علي طرف الفراش بعيدا عنه ٣ نقطة تشجعت اخيرا ورفعت عينيها لتمتزج في تلك اللحظة بمقلتيه التي تناظرها بشغف عاشق ٣ نقطة للحظات طويلة تجسدت الكثير من المشاعر عزف الألم ، العشق ، المعاناة .. ألحان طويلة علي اوتار قلب كل منهم ٤ نقطة رأي في عينيها حيرتها ، ألمها ٣ نقطة خوفها ٤ نقطة ونور ضعيف لعشقه مختبئ خلفهم ٤ نقطة ورأت في عينيه العذاب المختبئ خلف شمس عشقه المنطفئة ٣ نقطة كل منهم قال الكثير ولم ينطق لسانه بحرف واحد ٣ نقطة اجفلا معا علي صوت تنهيدة حااارة طويلة تلاها صوت حسام يقول متحسرا :
, - هيييح شكلكوا حلو اوي ٤ نقطة أبا أنا عايز ادوز
,
, اشاحت لينا بوجهها بعيدا عنهم تكتم ضحكاتها رغما عنها ٣ نقطة بينما نظر زيدان لحسام مغتاظا يشد علي أسنانه ٤ نقطة ابتسم يردف بخفوت :
, - بقولك ايه يا حسام أنا عطشان روح هاتلي ماية
,
, هب حسام واقفا رفع حاجبه الأيسر ينظر لهما مستهجنا ليردف ساخرا :
, - اااه دا فيلم هوينا في سينما طرقنا ماشي يا زيزو ٣ نقطة بس افتكر أنا اللي هشيل خشبتك يا صاحبي
,
, التقط زيدان علبة المحارم الصغيرة الموضوعة جواره يليها علي حسام لتصتدم بوجهه التقطها حسام يقول مبتسما :
, - معطرة دي ٣ نقطة يلا اللي يجي منك أحسن منك ٣ نقطة
,
, قالها لتتعالي ضحكاته تركهم وخرج من الغرفة يغلق الباب خلفه ٤ نقطة وغرقت الغرفة في الصمت من جديد ٣ نقطة صمت قطعته حين قررت أن تنطق اخيرا بنبرة خافتة مرتبكة :
, - اا ٣ نقطة أنت كويس
,
, حرك رأسه إيجابا بإمائه صغيرة لتتنهد هي متوترة ٣ نقطة رفعت وجهها له تردف مرة أخري :
, - حمد لله علي سلامتك
,
, كان يضع رأسه علي الوسادة ينظر للجانب الأخير بعيدا عنها تمتم بنبرة هادئة خاوية :
, - شكرا ٣ نقطة معلش بقي ما عرفتش احقق امنيتك في موتي ٣ نقطة يمكن المرة الجاية
,
, نظرت له حانقة ماذا يقول هذا ٣ نقطة أكانت السقطة عنيفة علي رأسه لتلك الدرجة ظلت تنظر له للحظات قبل أن يدير رأسه وجه انظاره لبطنها التي لم تبرز بعد بلع لعابه الجاف وصوت الرضيع وهو يبكي لم يغب عن أذنيه تمتم حزينا خاويا :
, - خدي بالك منه ٣ نقطة أنا مستعد استغني عن عمري اللي راح ويفضلي عمره اللي جاي ٣ نقطة
,
, مد يده يبسطها علي بطنها انتفض جسدها إثر ما فعل تغمض عينيها تحاول السيطرة علي ارتجافتها الخائفة ٣ نقطة يبنما أغمض هو عينيه يهمس في نفسه راجيا :
, - هتكبر وهتعيش وهاخدك في حضني ٣ نقطة هحققلك كل اللي تتمناه بس أنت أوصل بالسلامة
,
, في الخارج ٣ نقطة توجه حسام لمكتب الطبيب ما أن خرج من الغرفة وذهبت لينا لمطعم المشفي الصغير ( كافتيريا ) ٣ نقطة تحضر بعض المشروبات ٣ نقطة بينما توجه خالد يرد علي هاتفه كان حمزة يطمئن علي زيدان ٣ نقطة وقف ينهي مكالمته مع أخيه ٣ نقطة حين لمح حسام يأتي من بعيد ٣ نقطة أغلق الخط يقف بعيدا ما أن اقترب حسام منه جذبه بعيدا عن غرفة زيدان حتي لا تراهم لينا ٣ نقطة توسعت عيني حسام فزعا يتمتم خائفا :
, - ايه يا حج شغل عصابات المافيا دا ٣ نقطة
,
, وضع خالد اصبعه أمام شفتيه يهمس من بين أسنانه غاضبا :
, - هششش ٣ نقطة ما تعليش صوتك يا حيوان ٣ نقطة طمني هو فعلا زيدان كويس ولا الدكتور دا متخلف ما بيفهمش
,
, ابتسم حسام يحرك رأسه إيجابا يقول مؤكدا :
, - كويس الحمد لله أنا شوفت الاشعة والتحاليل وصورتها حتي بموبايلي وبعتها لواحد صاحبي دكتور مخ واعصاب ٣ نقطة طمني الحمد لله أن ما فيش اي تجمعات دموية ولا نزيف داخلي ٣ نقطة
,
, تنهد خالد بارتياح يشعر بأن سطل من الماء البارد القي علي جسده المشتعل قلقا زفر أنفاسه يتمتم بصوت خفيض :
, - الحمد لله يا رب
,
, عاد ينظر لذلك الواقف حين ابتسم يغمغم ببلاهة :
, - يا حج إنت زانقني في الحيطة ٤ نقطة لو حد عدي شافنا هيرجمنا ويبقي حقه
,
, رفع خالد حاجبه الأيسر يغمغم مستهجنا :
, - ايه هيفتكرني ببوسك
,
, شهقة مصدومة جاءت من جواره مباشرة نظرت خالد جواره سريعا ليري لينا التي أتت توا يبدو أنها استعمت اللي الكلمة الأخيرة فقط ٤ نقطة قطبت جبينها تنظر لهما باشمئزاز متقززة ٤ نقطة لينتفض خالد بعيدا عن حسام توجه ناحيتها يتمتم سريعا :
, - أنتي فهمتي ايه ٣ نقطة أنا كنت بسأله عن حالة زيدان
,
, نظرت له بشك تكاد تتقئ ٣ نقطة بينما تحرك حسام يغادر مر من جوار لينا يهمس لها بصوت خفيض مسموع :
, - علي فكرة كان بيقولي هات بوسة
,
, توسعت عينيها فزعا بينما نظر خالد لحسام يتوعده بأن يفتت عظام وجهه ابتسم حسام في خبث يلوح لأبيه وداعا ليتوجه الي غرفة صديقه ٤ نقطةبينما نظرت لينا لخالد متقززة فصاح فيها :
, - ايييه يا بنتي انتي هبلة ٣ نقطة صدقتي الأهبل دا ٣ نقطة أنا خالد السويسي مش عيل سيكي ميكي
,
,
, انهي دوامه في العمل ٣ نقطة ليخرج من الشركة وقف خارجها يبحث عنها يريد فقط أن يراها قبل أن تغادر حتي ولو من بعيد ٣ نقطة رآها تخرج تحمل الكثير من أوراق التصميمات الكبيرة تحتضنهم تبتسم سعيدة كأنها تحمل أحدي الدمي التي كان يبتاعها لها ٣ نقطة توجهت إلي سيارتها مباشرة ليفتح لها السائق الباب دخلت السيارة لتمر من أمامه رآها داخل السيارة وهي تغادر ٤ نقطة ليكوي قلبه شعور مؤلم ٣ نقطة دون كلمة أخري توجه يبحث عن سيارة اجري كبيرة ( ميكروباص ) ٤ نقطة وجد واحدا بعد عناء ليأخذ طريقه عائدا الي منزل جدته البسيط ٤ نقطة تنهد حزينا يستند برأسه الي الزجاج المغلق جواره ٣ نقطة يمر شريط حياته بسرعة كبيرة مخيفة أمام عينيه ٣ نقطة اخذته أفكاره الي ذكريات كثيرة قضاها سعيدا يملك كل شئ أما الآن فهو يملك اللاشئ حتي حب مايا له خسره ٤ نقطة اجفل علي صوت السائق يصدح عاليا أنهم وصلوا الي محطته الأخيرة ٣ نقطة نزل يعبر الإشارة يتوجه إلي منزله ٤ نقطة توجه ناحية الدكان الصغير ليري ذلك الفتئ الصغير حمادة يقف فيه فعرف أن جدته في الأعلي ٣ نقطة صعد الي اعلي يضع مفتاحه في قفل الباب دخل يبحث عن جدته ليسمع صوتها يأتي من المرحاض :
, - أنا في الحمام يا أدهم بتوضي
,
, ابتسم يتوجه إلي غرفته ٣ نقطة فتح بابها ليقطب جبينه مندهشا حين رأي شاب يكبره تقريبا ببضع أعوام يقف عند نافذة غرفته يدخن أحد سجائر التبغ بنهم ٣ نقطة قطب جبينه يصيح فيه محتدا :
, - أنت مين ودخلت هنا ازاي
,
, التفت ذلك الشاب له لينثنء جانب فمه بابتسامة ساخرة ابعد السيجارة عن فمه يزفر دخانها الملوث يملئ الغرفة يتمتم ساخرا :
, - أنت بقي أدهم
,
, نظر أدهم له غاضبا ٣ نقطة خلع سترة حلته يلقيها علي الفراش ليشمر عن ساعديه يردف غاضبا :
, - ايوة أنا أدهم ٣ نقطة لو ما نطقتش ايه اللي جابك هنا هخرجك علي ضهرك
,
, تعالت ضحكات مراد الساخرة ليلقي بالسيجارة ارضا يدعسها بحذائه يردف متهكما :
, - تصدق خفت يا شبح ٣ نقطة هقولك أنا مين ٣ نقطة أنا سيدي مراد ٤ نقطة مراد وحيد مختار أخوك الكبير
,
, اتسعت حدقتيه في دهشة أخيه ٣ نقطة هذا هو أخيه إذا الذي حادثته عنه جدته ٣ نقطة عجبا لا يتشابها في أي ملامح علي الاطلاق ٤ نقطة توجه أدهم ناحية الفراش جلس يخلع حذائه يتمتم ساخرا :
, - طب يا أستاذ مراد يا اخويا بتعمل ايه في أوضتي
,
, ضحك مراد متهكما لم يتوقع أن يكن رد فعله بسيطا لتلك الدرجة كان يتوقع أن يُصدم بشكل أكبر من ذلك بكثير ٤ نقطة خلع مراد حذائه يتهاوي بجسده يتسطح علي الفراش يغمغم ساخرا :
, - أوضة مين يا أبو أوضة دي اوضتي وبيتي وأنت ضيف غريب غير مرغوب فيك ٣ نقطة فخد بعضك كدة زي الشاطر وانفد بعمرك احسنلك
,
, ضحك أدهم عاليا هل يظن ذلك المراد أنه حقا سيخاف من تهديداته ليكمل مراد محتدا :
, - أنت بتضحك ٣ نقطة بضحك أنا اوي كدة ٣ نقطة اسمعيني بقي يا أمور يا حليوة أنت تاخد بعضك وترجع قصرك العاجي ٤ نقطة أنت مالكش مكان هنا
,
, حل أدهم رابطة عنقه يجذبها ليخلع جواربه نظر للجالس علي الفراش ليبتسم ساخرا توجه ناحية دولاب ملابسه يلتقط بعض الثياب يتمتم متهكما :
, - كان نفسي و**** بس أنا مطرود من كل حتة ٣ نقطة ماليش مكان غير دا ٣ نقطة فأنت مضطر تستحمل وجودي ٣ نقطة زي ما أنت مضطر تخرج من أوضتي حالا ٣ نقطة
,
, انتفخت اوداج مراد غضبا ليهب واقفا توجه ناحية ادهم يقبض علي تلابيب ملابسه يصيح فيه غاضبا :
, - بقولك ايه يا حلو يا متدلع أنت ٣ نقطة اوعي تكون فاكرني زيك مولود وفي بوقي معلقة دهب ٤ نقطة أنا عيشت علي أرصفة الشوارع ٣ نقطة فما تستفزنيش عشان ما اشرحش وشك الحليوة دا
,
, ما إن انهي مراد كلامه فجاءه أدهم بلكمة عنيفة جعلته يترنح للخلف توسعت عيني مراد احمرت غضبا ليصيح عاليا يسبه بلفظ بذئ اندفع ناحيته يسدد له لكمة عنيفة في بطنه ٤ نقطة لينحني أدهم يمسك ببطنه متألما في تلك اللحظة دخلت منيرة تصيح فيهم :
, - بس أنت وهو ٣ نقطة هتموتوا بعض ٣ نقطة
,
, دفع مراد أدهم بعيدا بعنف لتشهق منيرة خائفة علي حال حفيدها ٤ نقطة نظرت ناحية مراد تصيح فيه :
, - مراد أدهم مش هيخرج من هنا غير علي جثتي ٤ نقطة دا أخوك يا حيوان
,
, ابتسم مراد ساخرا ينظر لأدهم توجه لخارج الغرفة يتمتم متهكما :
, - اشبعي بيه يا منيرة علي الأقل تلاقئ حد يقعد جنبك في أواخر أيامك ٣ نقطة أنا نازل اقعد علي القهوة ساعة وطالع ٤ نقطة الاقي البيه رامي كركيبه برة أوضتي ٣ نقطة مش ناقصة قرف هي
,
, قالها ليتركهم ويغادر صافعا الباب خلفه بعنف توجهت منيرة ناحية ادهم تربت على ذراعه تحادثه برفق :
, معلش يا حبيبي هو مراد طبعه كدة ٣ نقطة بس هو كان طيب جدا و**** مش عارفة ايه اللي صابه ٣ نقطة غير يلا يا حبيبي هدومك علي ما احطلك الأكل
,
, هز رأسه بالإيجاب ٤ نقطة خرجت منيرة ليتوجه هو الي شرفة غرفته فتحها علي مصرعيها لتقع عينيه علي مراد الجالس على ذلك المقهي الصغير يشرب الارجيلة ٤ نقطة وقعت عيني مراد علي أدهم ليبتسم له ساخرا يبصق علي الأرض نظر أدهم له مشمئزا ليصفع زجاج الشرفة في وجهه يتمتم متقززا :
, - تربية شوارع صحيح .. كاتك الارف
,
, يعني ايه يا زيدان هتقعد في بيتك لوحدك وأنت بحالتك دي أنت اتجننت ٥ نقطة صاح بها خالد غاضبا حين أخبره أنه يود أن يخرج من المستشفي ويعود لمنزله وحيدا
,
, في تلك اللحظات كان زيدان يجلس علي الفراش يستند برأسه علي وسادة كبيرة موضوعه خلف ظهره نظر لخاله يردف في هدوء :
, - يعني أنا هخرج من هنا وهرجع بيتي مش هقعد عندك أنا مش عيل صغير ٣ نقطة هعرف اخد بالي من نفسي كويس
,
, الكلام اللي أنت بتقوله دا تخاريف بنج اكيد ٣ نقطة أنت هترجع معانا البيت ٣ نقطة تلك المرة لينا هي من صاحت تحاول إثناء أبنها ذو الرأس الصلب عن رأيه
,
, حرك زيدان رأسه نفيا ينهي ذلك الأمر :
, - ماما ارجوكي أنا كدة هبقي مرتاح اكتر ٣ نقطة مش عايزة ابقي مصدر إزعاج أو خوف
,
, قال جملته الأخيرة وهو يسلط عينيه علي تلك الجالسة في الزاوية علي أحد المقاعد ٣ نقطة لتبلع لعابها متوترة تحاول الا تنظر له ٤ نقطة صدح صوت خالد يخرس كل ما قيل :
, - كل الهبل اللي اتقال دا ترمي في الزبالة ٣ نقطة أنت هتيجي تقعد معانا في بيتك ورجلك فوق راقبتك مش بمزاجك أصله ٤ نقطةما بخدش رأيك اجبلك ايه معايا علي الغدا ٤ نقطة
,
, ابتسمت لينا في انتصار تنظر لزيدان الذي أحمر وجهه غضبا صحيح أنها تكره تسلط خالد وتحكمه في بعض ٤ نقطة ولكنها تعشقه في مثل الأوقات ٥ نقطة فهي علي الأقل ستضمن ان زيدان سيبقي تحت رعايتها ٣ نقطة
,
, وقد كان مع اصرار زيدان ان يخرج من المستشفي اليوم تم تجهيز سيارة إسعاف لنقله الي منزل خالد ٤ نقطة مع نزول الليل كان زيدان يتسطح علي فراشه في غرفته ٣ نقطة يغمض عينيه نائما
,
, في صباح اليوم التالي باكرا للغاية ٣ نقطة سارين في منزل علي بعد أن اخذت إذن عمر أو بمعني آخر ظلت تترجاه وتصيح أنها تريد أن تنتقي فستان زفافها بصحبة زوجها الي أن صرخ فيها :
, - روووووحي .. عيشي عندهم أنا مش عايزك
,
, لتبتسم منتصرة ٣ نقطة بدلت ثيابها سريعا تذهب الي منزل علي ٤ نقطة وقفت أمام الباب تدق الجرس لتفتح لبني لها تبتسم سعيدة جذبتها تحتضنها تتمتم سعيدة :
, - كويس أنك جيتي علي طول يا سيرو ٣ نقطة تعالي ادخلي
,
, توجهت ناحية لبني إلي داخل المطبخ ٣ نقطة يجلسان علي الطاولة المستديرة فيه تنهدت لبني تتمتم يآسه :
, - الدكتور بيقول أن عثمان لازم يخرج من العزلة اللي فيها دي ٣ نقطة هيحسن حالته النفسية ويساعده في العلاج بس عثمان رافض رفض تام أنه يخرج من البيت ٤ نقطة عشان كدة اتصلت بيكي يمكن تقدري تقنعيه
,
, ابتسمت سارين في حماس تحرك رأسها إيجابا توجهت الي غرفة عثمان تدق بابها سمعته يأذن بالدخول دخلت تبحث عنه لتجده يجلس قرب النافذة كعادته يتطلع للخارج ابتسمت تتمتم في حماس :
, - صباح الخير
,
, صوتها هي .. التفت بمقعده لها يبتسم للحظة فقط لحظة واختفت ابتسامته ينظر لها غاضبا وكأن نيرانا تتأجج في مقلتيه :
, - انتي خرجتي ومشيتي بالبلوزة دي في الشارع يا سارين
,
, اخفضت رأسها تنظر لما ترتدي لتعقد جبينها متعجبة ما بها ملابسها عادت ترفع وجهها له تقول متعجبة :
, - ايوة يا عثمان مالها البلوزة
,
, ضيقة وقصيرة ولونها فاقع ٣ نقطة صاح بتلك الجملة مرة واحدة لتتسع عينيها مندهشة منذ متي وعثمان يعقب علي الملابس ٣ نقطة رفعت كتفيها تبتسم متعجبة :
, - في ايه يا عثمان من امتي يعني وأنت بتعقب علي اللبس
,
, تحرك بمقعده ليصل أمامها مباشرة يقطب جبينه محتدا :
, - من دلوقتي يا سارين ٣ نقطة عثمان بتاع زمان ٣ نقطة مش هو اللي قاعد قدامك دلوقتي ٣ نقطة البلوزة دي ما تتلبسش تاني ٣ نقطة
, قالها ليستدير يوليها ظهره لتنظر له حانقة
, حقا اغضبتها نبرته الساخرة لتقطب ما بين حاجبيها تصيح مغتاظة :
, - يا سلام اشمعني أنا ٣ نقطة ما ليلا كانت بتلبس من غير هدوم وأنت ما كنتش بتعترض
,
, التفت لها فجاءة بعنف ليصدم ساقها بمقعده صرخت متألمة تسقط أرضا تبكي من الألم ٣ نقطة لم يتردد وهو يدفع بجسده ويسقط من فوق المقعد بصعوبة شاقة زحف بجسده يقترب منها يحاول امساك ساقها المكدومة يغمغم سريعا متلهفا :
, - سارين أنا آسف ٣ نقطة آسف و**** ما كنش قصدي اخبطك ٣ نقطة
,
, مسحت دموعها بكفي يدها الصدمة لم تكن عنيفة كما يتصور هو همست بصوت خفيض حزين ! :
, - عايزني اسامحك
,
, حرك رأسه إيجابا لتبتسم هي تردف في حماس :
, - نخرج !

الخامس والستون


في منزل علي محفوظ ٤ نقطة في غرفة عثمان تحديدا ٤ نقطة لفت سارين ذراع عثمان حول رقبتها تسند جسده يحاول هو مساعدتها قدر استطاعته ليعود لمقعده المتحرك .. إلي أن نجحت بعد جهد شاق ٣ نقطةحرك عجلات مقعده يبتعد عنها انطفئت نظراته ارتسمت ابتسامة ساخرة علي ثغره ليتمتم متهكما :
, - عايزاني اخرج بمنظري دا !! ٣ نقطة عايزة الناس تضحك عليا
,
, توسعت عينيها في حزن ازدردت لعابها الجاف تحاول تشجيع نفسها قبل تشجيعه ٣ نقطة اقتربت منه عدة خطوات لتقف أمامه مباشرة ربعت ذراعيها أمام صدرها ابتسمت تردف مترفقة تحاول إقناعه :
, - ليه بس يا عثمان ما زهقتش من القعدة في البيت ٣ نقطة لازم تخرج تغير جو ٣ نقطة تشوف الدنيا ٣ نقطة ما وحشكش حصانك ٣ نقطة برق
,
, أخفض رأسه حزنا هو حقا أشتاق لخيله صديقه
, رفيق دربه منذ 3 سنوات ٤ نقطة اغمض عينيه يحرك رأسه نفيا لن يسمح له كبريائه ٣ نقطة كرامته أن يري نظرات الشفقة لدي البعض والشماتة والسعادة لدي الأكثر ٤ نقطة التفت يتوجه ناحية النافذة ينظر للطريق من خلف زجاج غرفته المغلق ٥ نقطة للشارع ، الطريق ، الأشخاص ٣ نقطة السيارات جسده يشتاق بشده للانطلاق كخيل عجوز مريض يحلم بالعدو من جديد ٣ نقطة ولكن الخيل سقط وسقطت معه كل شئ الحلم ٣ نقطة الكبرياء ٣ نقطة هامته التي لم تنحي ولو للحظات انغمرت في التراب ٥ نقطة تنهيدة حارة حزينة خرجت من بين شفتيه لتسمعه يتمتم بعدها بألم :
, - وتفتكري أنا مش نفسي اخرج وأرجع للحياة اللي بقيت اراقبها من ورا الشباك ٤ نقطة بس مش هقدر يا سارين صدقيني مش هستحمل اشوف نظرة شفقة في عينين حد
,
, حركت رأسها نفيا لتتوجه ناحيته وقفت جواره تضع يدها علي مقبضي مقعده تدفعه بتروي لإمام دفعته باب الشرفة لتخرج به الي الخارج ليضرب تيار هواء بارد جسده ٣ نقطة اغمض عينيه مرارة الحسرة تغص قلبه فتح عينيه حين سمعها تقول :
, - مش صح يا عثمان أنت كنت ولازلت الصياد ٤ نقطة الصياد اللي ما حدش يشمت فيه ابداا ٤ نقطة الصياد اللي عمره ما كان جبان هروبك من الناس هيخليهم يفتكروا أن الصياد خايف يواجه ٣ نقطة إن الصياد بقي ضعيف ٣ نقطة خيل اتصاب ومش هيرجع للسبق تاني ٣ نقطة اثبتلهم أنهم غلط ٣ نقطة وأنت الصياد اللي ما فيش حاجة تقدر تغلبك ٤ نقطة الصياد اللي مهما وقع هيرجع يقوم اقوي واشرس من الأول
,
, كلماتها لمست وتين قلبه تحفز تدفعه للإمام ليواجه لا ليهرب ٤ نقطة حرك رأسه نفيا يخفض رأسه أرضا يتمتم بصعوبة :
, - مش هقدر يا سارين صدقيني مش هقدر
,
, توجهت تجلس علي ركبتيها أمامها تمسك بكف يده التي يضعها فوق ساقه تشبكه بكف يدها تشد عليه رفع وجهه لها يناظرها عينيه مليئة بالحسرة والألم بينما ابتسمت هي باتساع تحاول تشجعيه :
, - هبقي معاك مهما حصل أنا جنبك ٣ نقطة أنت عمرك ما كنت ضعيف يا عثمان ومش هتبقي دلوقتي ٤ نقطة وريهم أن الصياد ما فيش حاجة تقدر تغلبه
,
, اثلجت كلماتها نيران قلبه المستعرة تنهد يحرك حائرا ليحرك رأسه إيجابا ٣ نقطة لتتبدل ابتسامتها بأخري متحمسة تكاد تقفز من الفرح وقفت تصفق في سعادة تغمغم بتلهف :
, - **** عليك ٤ نقطة احلي عثعث في الدنيا
,
, ضحك رغما عنه ليتركها يستدير عائدا الي غرفته لتستوقفه تهتف متعجبة :
, - رايح فين
,
, التفت له قليلا برأسه يرفع حاجبه الأيسر ساخرا ليردف مستهجنا :
, - هغير هدومي ولا هنروح بالترنج ٤ نقطة وانتي روحي خدي بلوزة واسعة شوية من عند ماما
,
, تقدمت تقف امامها اشارت الي بلوزتها لتعقد ذراعيها قطبت جبينها تردف بإيباء :
, - مالها بس يا عثمان ما هي حلوة اوي اهي
,
, رفع حاجبيه يتهكم مما تقول ليرفع سبابته أمام وجهها يردف بنبرة حازمة ترفض النقاش :
, - كلمة مالهاش تاني ٤ نقطة عايزة نخرج تروحي تغيري البتاعة دي ٣ نقطة
,
, ضربت الأرض بساقيها تتمتم بصوت خفيض حانق :
, - ليه الناس بتتدخل في حياة الناس بطريقة تضايق كل الناس دي
,
, ضحك هو ساخرا علي ما تقول ليشير لها لباب الغرفة لتخرج توسعت عينيها في دهشة تصيح مغتاظة :
, - أنت كمان بتطردني
,
, ارتفع جانب فمه بابتسامة لئيمة رماها بنظرة ماكرة ليردف ببراءة ذئب :
, - لاء خالص ٣ نقطة أنا بس هغير هدومي ٤ نقطة عايزة تفضلي براحتك
,
, أنت منحرف ٣ نقطة صاحت بها فجاءة بعلو صوتها لتهرول من الغرفة تصفع باب غرفته ٣ نقطة تسمع ضحكاته تلاحقها لتستند بظهرها علي الباب المعلق تبتسم بحالمية سعيدة وستسعده هو الآخر
,
, علي صعيد آخر في منزل خالد السويسي ٣ نقطة في غرفة لينا ابنته ٥ نقطة تجلس علي فراشها الكبير تهز ساقها اليسري بعصبية مفرطة ٣ نقطة الساعة الي الان لم تتجاوز السابعة صباحا وهي لم تنم منذ الأمس الا أقل القليل ٤ نقطة وجهها شاحب عينيها حمراء هالات سوداء زحفت أسفل عينيها ٣ نقطة مدت كف يدها تشبك خصلات شعرها تشد عليه بعنف ٤ نقطة قلقة عليه رغم أن الطبيب قال أنه علي اتم ما يرام وأخيها أكد ذلك إذا لما ذلك الذعر الذي استوطن قلبها الليل بطوله ٥ نقطة مدت يدها تبسطها علي بطنها تتحسسها برفق تتذكر توسله لها أن تحافظ علي طفلهما ٤ نقطة اغمضت عينيها تشد عليها تهز ساقيها بعنف ٣ نقطة ذلك الصغير يطيح بثبابتها ٤ نقطة ذلك الصغير يتلاعب بمشاعرها ٤ نقطة قبل يومين فقط كانت تشمئز من رائحة زيدان حد الموت ٤ نقطة أما الآن لا ترغب سوي أن تضع زجاجة عطره في أنفها ٣ نقطة حاولت إلهاء نفسها بعطرها هي ولكن الأمر لم يفلح تماما ٤ نقطة توجهت الي المرحاض تمسك قطع الصابون ٣ نقطة غسولها الفاخر ٤ نقطة مرطب شعرها ٣ نقطة كل ما له رائحة تريد فقط ما يليها عن ذلك الشعور ٣ نقطة ولكن الأمر كان يزداد سواءا ٣ نقطة بدأت تشعر بوخزات في بطنها إثر ما تفعل ٤ نقطة هبت تقف فجاءة تتمتم مع نفسها بصوت خفيض مختنق :
, - هو اكيد نايم لسه بدري ٤ نقطة هجيب ازازة البرفن بتاعته واخرج علي طول ٤ نقطة
,
, خرجت من غرفتها بخفة تنظر هنا وهناك تبحث عن اي من كان خوفا من ان يراها احد تنهدت في ارتياح تتحرك لغرفة زيدان ادارت المقبض ببطئ شديد تفتح الباب بحذر اطلت برأسها أولا تنظر ناحية فراشه لتجده يغط في نوما عميق ٤ نقطة تنهدت بارتياح تركت الجزء الصغير التي دخلت منه من الباب مفتوح ٤ نقطة تسللت علي أطراف أصابعها الي داخل الغرفة ٣ نقطة زيدان دوما ما يحتفظ بزجاجات عطره في الرف الأول من دولابه الخاص ٣ نقطة عليها أن تمر علي فراشه أولا ٤ نقطة وتلف من جواره لتصل للدولاب الذي يرتكز علي الحائط المجاور للفراش ٣ نقطة بخطي خفيفة مشت بحذر شديد ٤ نقطة وصلت لفراشه ٣ نقطة باتت قريبة منه للغاية ٣ نقطة وقفت للحظات تنظر لقسمات وجهه وهو نائم ٣ نقطة مستكين كطفل صغير ٣ نقطة رأسه الملتف بالضماد أوجع قلبها حزنا علي حاله ٣ نقطة تاهت عينيها اللحظات بدأت دقائق ونظراتها الحزينة تبدلت بأخري معاتبة ممزقة تعاتبه فقط داخل قلبها :
, - ما ينفعش تتعب وتبقئ نايم كدة وتوجع قلبي عليك ٣ نقطة الشرير ما بيبتعبش ٣ نقطة أنت في الشرير في حكايتي يا زيدان ٣ نقطة أنت اذتني اوووي ٤ نقطة حتي لو كان غصب عنك ٣ نقطةما كنش عنك وأنت بتضحك عليا بتخدعني ٣ نقطة انا موجوعة منك أوي ٤ نقطة
,
, انسابت دموعها في صمت وضعت يدها علي فمها تمنع شهقاتها ٣ نقطة مسحت ما تساقط من عينيها ٤ نقطة لتتوجه ناحية دولابه فتحته بحذر تلتقط أحدي زجاجات عطره التي جميعها متماثلة من الأساس ٣ نقطة اغلقت الرف بحذر شديد ٤ نقطة تقبض علي الزجاجة في يدها لتتحرك لخارج الغرفة التفت حول فراشه ما كادت تتجاوزه سمعته يتمتم ناعسا :
, - بتسرقيني وأنا نايم
,
, في منزل أدهم في الحارة ٣ نقطة استيقظ من نومه متأففا ينظر للنائم جواره يأخذ مساحة الفراش كله بنومته العجيبة تلك ٤ نقطة لم يستطع النوم ساعتين منذ أن جاء ذلك المدعو أخيه ليلا يرتمي بجسده علي الفراش نائما كجثة هامدة ٣ نقطة لا مكان ينام فيه سوي هنا ٣ نقطة فراش جدته صغير لن يسعه معها ٣ نقطة بجهد شاق ازاح تلك الجثة بعيدا ليأخذ جانب صغير بالكاد احتوي نصف جسده يحاول النوم ٣ نقطة قام يحرك عظامه المتيبسة من إثر نومه ٤ نقطة ليتوجه الي مفتاح الإضاءة في الغرفة اشعله .. ليسمع صوت مراد يتمتم حانقا وهو نائم :
, - اطفي الزفت يا زفت ما بعرفش أنام فئ النور
,
, لم يعره أدهم انتباها فقط ابتسم ساخرا توجه يلتقط ثيابه ليخرج إلي مرحاض منزلهم بالخارج يغتسل يبدل ثيابه بأخري تليق بالعمل ٤ نقطة عادت لغرفته من جديد لتحتقن عينيه بالدماء حين رأي مراد يمسك هاتفه ينظر لصورة مايا التي تعلو صورة قفل الشاشة بملعة خبيثة شد علي أسنانه يطحنها غاضبا ليتوجه إليه كعاصفة هوجاء جذب الهاتف من يده يصيح فيه غاضبا :
, - أنت ازاي تتجرء وتمد ايدك علي حاجتي ٣ نقطة إياك تكررها تاني
,
, تجاهل مراد ما قال أدهم٣ نقطة فقط ابتسم ابتسامة سوداء خبيثة ٤ نقطة لمعت عينيه وهو يغمغم في مكر :
, - سيبك من الهبل اللي بتقوله دا ٣ نقطة قولي مين المزة دي ٣ نقطة دي حاجة جامدة اوووي
,
, احتقنت الدماء في وجه أدهم حتي بات كالجمر ملتهب حارق ٣ نقطة مال يقبض علي تلابيب ملابس مراد يزمجر غاضبا :
, - ايااااك يا مراد ٤ نقطة الا دي ٤ نقطة اقتلك فيها ٣ نقطة أنت فاهم
,
, ولم يحدث سوي أن ابتسم مراد مرة أخري يبعد يدي أدهم عن ملابسه تحرك من الفراش متوجها للخارج يتهكم ساخرا :
, - خلاص يا عم هتاكلني عشانها ٣ نقطة اشبع بيها
, تركه وغادر الغرفة يبتسم ساخرا علي ما فعل أخيه منذ لحظات توجه إلي المرحاض لتستوقفه صوت جدته تقول:
, - أنت صحيت يا مراد ٤ نقطة كويس خد البطاقة هاتلنا عيش قبل الفرن ما يتزحم
,
, التفت برأسه لجدته سريعا ليجدها تضع بطاقة صغيرة علي الطاولة جوار الباب ومن ثم نزلت تفتح دكانها الصغير تأفف حانقا يشد أسنانه ٣ نقطة توجه الي المرحاض يصفع وجهه بالماء يتمتم حانقا :
, - طبعا ما البيه ابن البهوات ما بيقفش في فرن انما مراد يقف ويطلع عينه ٥ نقطة اقول فيكي ايه بس يا منيرة ٤ نقطة جفف وجهه بعنف ليلقي المنشفة ارضا ٣ نقطة مشط خصلات شعره بعشوائية ٣ نقطة ليتوجه التقط البطاقة بعنف ينزل إلي أسفل ٤ نقطة الي متجر الخبز الصغير الذي يتقدمه كشك بحجم علبة تقريبا ٤ نقطة علي مرمي بصره استطاع أن يري أن المكان لم يزدحم بعد ٣ نقطة أسرع في خطواته ليجد سيدة تقف توليه ظهرها ٤ نقطة وقف خلفها يعقد ذراعيه ينتظر دوره ٥ نقطة ليجد تلك السيدة تلتفت له نظرت له حانقة لتردف محتدة :
, - دا طابور الستات يا جدع أنت ٤ نقطة أنت واقف هنا ليه
,
, رماها مراد بنظرة شاملة خبيثة ليرفع حاجبيه مستهجنا ما تقول ابتسم يغمغم متهكما :
, - هما فين الستات دول ٣ نقطة دا انتي فيكي رجولة عني
,
, كان يتوقع أن يصفر وجهها حرجا مما قال ولكن حدث العكس تماما ٤ نقطةابتسمت تغمغم باستيعلاء :
, - طب كويس علي الاقل حد فينا راجل
,
, هو من أصفر وجهه ٤ نقطة احمرت عينيه شد قبضته ينظر لها ٣ نقطة يرميها بنظرات حادة كالسهام المشتعلة ٤ نقطة اخترزت عينيه قسمات وجهها ملامحه هادئة ليست بفاتنة ولكن لها ما لها من جمال خاص هادئ ٣ نقطة عينيها سوداء واسعة ٤ نقطة ابتسم في خبث يتمتم متهكما :
, - وماله ٣ نقطة
,
, كلمة واحدة نطقها ليخرج من الصف ويتجه الي الصف المجاور له والذي من حسن حظه كان فارغا تماما ٤ نقطة اشتري ما أرادت جدته ليعد الي منزله سيعطيها ما أرادت ويعد للنوم من جديد ٤ نقطة رأي تلك الفتاة تسير أمامه بخطي سريعة تهرول تكاد تركض قطب ما بين حاجبيه متعجبا مما تفعل ٣ نقطةليرفع كتفيه لا يبالي وما دخله هو ٤ نقطة تناهت إلي اسماعه صوت حديث من رجلين يسيران بالقرب منه يتحدثان عنها ٣ نقطة ركز حواسه يسمع ما يقولان :
, - مش دي البت روحية أخت الواد سيد الزفت اللي كان بيبع حشيش
,
, - ايوة هي ٣ نقطة يا عيني غلبانة اللي حصل فيها مش قليل بردوا
,
, - أخوها هو السبب هو اللي خلاهم يعملوا فيها كدة ٤ نقطة **** يجحمه مطرح ما راح
,
, - بس البت ذنبها من ساعة اللي حصل فيها وما فيش راجل عايز يتقدملها ٤ نقطة و**** بتصعب عليا
,
, - ما عندهم حق بردوا أنا نفسي ما اتجوزش واحدة اتلمست ابداا ٣ نقطة حتي لو غصب عنها وأنا ليه احاسب علي مشاريب واحد تاني
,
, - **** يستر علي ولايانا يا عم
,
, كان ذلك آخر ما سمعه قبل أن يغادر الرجلين عند مفترق الطريق ٣ نقطة قطب جبينه يحاول ترتيب ما قالوا ٣ نقطة وفهم ما حدث ٣ نقطة بينما هو عائدا إلي منزله وصل الي دكان جدته ليعطيها الخبز ٤ نقطة جلس علي المقعد أمام المحل يشرد في الفراغ تلك الفتاة ما السر ورائها وماذا حل بها ٤ نقطة أفكار كثيرة تصارعت في رأسه أفكار انتشله منها ٤ نقطة هي نفسها روحية قادمة ناحية دكانهم الصغير تمد خطواتها كالعادة ٤ نقطة ابتسم في خبث ما أن رآها ٤ نقطة بينما لم تعره هي انتباها ٣ نقطة دخلت الي المحل .. التف برأسه يشاهد ما تفعل ٤ نقطةلتتوسع عينيه مندهشا حين رأي جدته تعانقها بحرارة تسألها عن حالها بتلهف كأنها ابنتها :
, - روحية يا حبيبتي ٣ نقطة عاملة ايه يا بنتي ٣ نقطة اخبارك ايه
,
, ابتسمت الفتاة ابتسامة باهتة تهز رأسه إيجاب يتنافس تماما مع انطفاء عينيها الظاهر ٤ نقطة همست بصوت خفيض مختنق :
, - الحمد لله علي كل حال يا ست منيرة ٣ نقطة معلش أنا كنت عايزة علبة جبنة وباكو شاي
,
, حركت منيرة رأسها تنظر لها مشفقة علي حالها تدعو في نفسها بالويلات لمن اذي تلك الفتاة المسكينة ٤ نقطة امسكت حقيبة كبيرة تضع من كل شئ في المحل تقريبا الي أن امتلئت ٣ نقطة التفتت تعطيها للفتاة لتتوسع عيني الفتاة في دهشة تردف سريعا :
, - ايه يا ست منيرة دا أنا مش هاخد غير الشاي والجبنة لو سمحتي رجعي باقي الحاجة
,
, تحولت نظرات منيرة إلي اخري حازمة لتمسك يد الفتاة تجعلها تقبض علي الحقيبة رغما عنها تتمتم بصرامة :
, - بت يا روحية مش عايزة كلمة كمان ٣ نقطة تسمعي كلام جدتك منيرة ٤ نقطة خدي الحاجة يلا وروحي
,
, ادمعت عيني الفتاة تنظر للسيدة متحسرة لتشفق منيرة عليها مسحت علي رأسها تحادثها بحنو :
, - ما تقهريش نفسك يا بنتي انتي مالكيش ذنب في حاجة ٣ نقطة بكرة **** هيبعتلك ابن الحلال اللي يعوضك
,
, ابتسمت الفتاة ساخرة كأنها تقول حقا لن يحدث ابدااا ٣ نقطة التفت وغادرت اصطدمت عينيها بعيني مراد الذي يجلسها يرميها بنظرات غير بريئة بالمرة نظرات رئتها من قبل ٤ نقطة نظرات جعلت جسدها يرتجف خوفا ٤ نقطة هرولت تعد إلي منزلها ٤ نقطة ليتحرك مراد الي داخل المحل وقف خلف جدته مباشرة يهتف فجاءة :
, - منيرة ايه حكاية البت دي ٣ نقطة أنا سمعت الناس بتتكلم عنها في الشارع كلام غريب واخوها وحشيش وغصب عنها في ايه
,
, زفرت منيرة حانقة ألن يتوقف هؤلاء الناس عن تمزيق لحم الفتاة في أفواههم ٤ نقطة جلست عؤي مقعد صغير في المحل تنهدت تردف متحسرة :
, - من سنة تقريبا جه يسكن في الحارة روحية ومعاها اخوها سيد ٣ نقطةأخوها الكبير ٣ نقطة عرفنا أن أبوها وأمها ماتوا ٣ نقطة وهما عزلوا لهنا ٤ نقطة والشهادة لله البنت أدب وأخلاق واحترام ما فيش بعد كدة ٥ نقطة بس اخوها منه لله **** يجحمه وما يرحمه ابدااا ٤ نقطة كان بيشرب ويتاجر في الحشيش والبت يا يعيني صغيرة عندها 19 سنة ٤ نقطة اللي عرفته منها يا قلب أمها ٣ نقطة اخوها اشتري المدعوق اللي اسمه الحشيش دا من واحد ٤ نقطة وما سددلوش الفلوس ٤ نقطة الراجل جه يطالبه بالفلوس والمخفي أخوها كان ساعتها مسطول مش واعي بالدنيا ٣ نقطة قال للراجل ما عنديش فلوس خد اختي مكان فلوسك ٥ نقطة البت يا عيني صرخت وحاولت تجري وتهرب من البيت بس الحيوان التاني لحقها اغتصبها واخوها غايب عن الدنيا وسابها جثة ٤ نقطة واخوها واضح أنه كان مزود في العيار مات ٣ نقطة اللهي يتحرق فئ نار جهنم والبت يا عيني من ساعتها وهي مكسورة ميتة ٣ نقطة وألسنة الناس ما بترحمش ٣ نقطة البت بقت بتخاف تطلع من بيتها ٤ نقطة كل فين وفين وترجع جري ٤ نقطة غلبانة ما عندهاش غير معاش أبوها ٣ نقطة
,
, الآن فقط وضحت الصورة ٤ نقطة لا ينكر أنه شعر بالشفقة علي تلك الفتاة ولكن تلك الشفقة لم تدم سوي لحظات وذهب تفكيره بعيدااا ٣ نقطة بعيداااا عن اي فكرة بريئة نظيفة
,
, سعيدة فرحة تكاد تصرخ من الفرح ها هي الآن تجلس جوار عثمان في سيارته التي يقودها السائق متجهين إلي النادي مشاعرهما معا كانت خليط ما بين القلق والحماس والخوف من المواجهة ٣ نقطة تنهدت سارين تحاول تشجيع نفسها ستكون جواره لن تخذله ابدا ٤ نقطة خاصة في تلك اللحظات ٣ نقطة تسارعت دقات قلب عثمان يشعر بجسده بارد من الخوف ٣ نقطة الخوف من المواجهة ٤ نقطة ابتسمت سارين تحاول تشجيعه ٣ نقطة وقفت السيارة داخل النادي ٣ نقطة فئ المرآب ٣ نقطة نزلت ونزل السائق أخرجت مقعده من حقيبة السيارة ٤ نقطة ساعدته هي والسائق في الجلوس علي مقعده ٤ نقطة اخبرهم السائق أنه سينتظر في السيارة بينما ابتسمت هي تمسك بمقبضئ مقعده ٣ نقطة تدفعه للأمام قبل أن يخرجا من المرآب التفتت له تقول مبتسمة :
, - جاهز
,
, حرك رأسه نفيا لتضحك بخفة ٤ نقطة إلي الخارج دفعته ٤ نقطة المكان حوله شبه فارغ تقريبا ينظر هنا وهناك أين هم رواد النادي ٤ نقطة لا يفهم ما يحدث وسارين تستمر في دفعه متجهه ناحية غرفة تدريباته ٤ نقطة نظر للمكان متحسرا علي حاله ٣ نقطة ليعاود النظر لساقيه الساكنة ٤ نقطة ليبتسم متهكما يسخر من حاله ٤ نقطة استمرت سارين في دفعه الي أن دخلا الي الغرفة ورأي ما جعل عينيه تتوسع في دهشة لا يصدق ما يري ٣ نقطة علي الحوائط حوله هنا وهناك جمل عدة
, - حمد لله علي سلامتك يا صياد
, - اهلا برجوع الصياد
, - الصياد رقم واحد
,
, المكان أشبه بأحتفال صغير زينة تملئه ٣ نقطة طاولات طعام ومشروبات وهؤلاء زملائه في التدريبات والسباقات لا تربطه به علاقة سوي الزمالة فقط ٣ نقطة اقترب مدير النادي منه ٤ نقطة يضع يده علي كتفه يبتسم في سعادة صادقة :
, - حمد لله علي سلامتك يا صياد ٣ نقطة لما آنسة سارين بلغتني أنك جاي وعايز تشوف الخيل بتاعك ٣ نقطة قولنا نعملك حاجة بسيطة ٤ نقطة مكانك موجود ما حدش غيرك يعرف يبقي الصياد يا صياد
,
, لا يصدق ما يري حقا أليسوا فرحين فيه ٤ نقطة الجميع يعانقه ٣ نقطة يدعو له بصدق أن يتم شفائه يحفزونه بكلماته أن لا يستسلم ٤ نقطة وسارين تقف جواره فقط تبتسم سعيدة هي الاخري ٤ نقطة
, بعد كثير من الترحيب انحسب يتوجه الي خيله يشتاق لرؤيته ٤ نقطة تحركت تدفعه سارين ليقف أمام غرفة خيله المربعة الصغيرة ٣ نقطة ادمعت عينيه بينما صهل الجواد عاليا يقق علي قامتيه الخلفتين .. ابتسم عثمان يمد يده يفتح الحاجز الفاصل بينهما ليندفع الجواد ناحية عثمان يمسح وجهه يدفعه برأسه الي أن اسقطه من فوق مقعده شهقت سارين مذعورة بينما تعالت ضحكات عثمان علي رأس جواده يغمغم ضاحكا :
, - عجبك كدة يا استاذ برق اديك وقعتي مين هيقومني بقي
,
, صهل الجواد عاليا ظل عثمان يمسح علي شعره ورأسه وحين رأي الحصان أن صديقه لم يقف جلس هو أرضا احني قامتيه كأنه يجلس جواره ليربت عثمان علي جسده يداعبه كما يفعل ٤ نقطة الجواد سعيد يصهل ٣ نقطة وسارين تراقبهم مبتسمة سعيدة ٣ نقطة قاطع تلك اللحظات الصافية صوت بغيض يتمتم ساخرا :
, - تؤتؤتؤ عجبت لك يا زمن بقي الصياد مرمي علي الأرض مش عارف يقف علي رجليه مش قادر يركب خيله
,
, نظر عثمان وسارين للقائل لتحتد عيني عثمان غضبا ينظر اليه ذلك الشاب ماذا كان اسمه ٤ نقطة عمار غريمه الذي يسعي جاهدا لزهيمته في اي مباراة ولكن دون فائدة فدائما يفوز الصياد ٣ نقطة احترق قلب عثمان إثر ما سمع بينما ذلك الشاب الواقف بشماتة ينظر لعثمان منتصرا سعيدا :
, - شوفت الحال اتقلب في ثانية ازاي وبقيت عاجز زيك زي خيل الحكومة لما يعجز بيضربوه بالنار ٤ نقطة وعمار بقي هو اللي علي الساحة وهيفضل فيها ٣ نقطة زمنك انتهي يا صياد
,
, اشتعلت عيني سارين غضبا تنظر لذلك الرجل ما به لما ذلك الكره والشر ٤ نقطة فتحت فمها تصيح فيه محتدة :
, - أنت مريض وعندك عقدة نقص ٥ نقطة
,
, قطمت ما بقي من كلامها حين هتف عثمان محتدا :
, - سارين وبعدين
, رماها بنظرة حادثة واثقة ليعاود النظر لذلك العمار يبتسم في ثقة يربت علي رقبة جواده يتمتم في سخرية لاذعة :
, - عمار ما غلطش ٤ نقطة أنا فعلا عاجز حتي اني ارجع الكرسي بتاعي ٤ نقطة بس عارفة ايه الغريب أن العاجز دا مخلي الأستاذ السليم اللي واقف علي رجليه ٣ نقطة بيتحرق من غله منه ٥ نقطة اسمعني يا عمار كويس ..عثمان العاجز اللي قاعد قدامك خد جوايز بعدد شعر راسك ٣ نقطة لما كنت إنت بتقع من علي العجلة أنا كنت بكسب بطولة العالم ٤ نقطة عثمان الصياد اسم يعرفه الصغير قبل الكبير بيتعمله ألف حساب في كل بطولة ٤ نقطة وقع آه ٣ نقطة لكل جواد كبوة زي ما بيقولوا ٣ نقطة فأنا بقي يا حبيبي عايز تستمتع حلو اوووي ٣ نقطة بدور بطل الساحة عشان لما ارجع مش هتشوفه ٣ نقطة وحاجة كمان أنا عارف أنك عمال تتواصل مع الاندية وتبلغهم أن الصياد اتشل ٣ نقطة اللي ما تعرفوش إن أصحاب الاندية دول اتصلوا كلهم بيا يقولولي احنا في انتظارك ٣ نقطة فيا حبيبي لما تيجي تحفرلي حفرة احفرها كويس عشان لو طلعت منها هدفنك حي فيها
,
, قال ما جعل ذلك الواقف يكاد ينفجر غضبا يرميه ينظرات حانقة كارهة ودون كلمة اخري التفت وغادر ليسمع صوت عثمان يصحيح من خلفه ساخرا :
, - اتقمصت ليه يا ميرو دا احنا لسه هنحمرلك بطاطس ونقرمشها
,
, ابتسمت سارين فرحة من رد فعل عثمان كانت مرتعدة من أن تسوء حالته بسبب ما قال ذلك المريض المعقد ولكنه اثبت العكس تماما ٣ نقطة ها هو عثمان التي تعرفه اقتربت منه تجلس جواره تغمغم مبتسمة :
, - تعرف أن انا فخورة بيك اوي بجد مش قادرة اقولك أنا فرحت قد ايه باللي قولته للحيوان المريض دا
,
, ابتسم عثمان في ارتياح يشعر براحة نفسية رهيبة بعد أن حطم كرامة ذلك المختل ٣ نقطة التفت برأسه ناحيتها ابتسم يتمتم في خبث مضحك :
, - ما تجيبي بوسة كدة بسرعة وبرق مش واخد باله
,
, صدمته علي كتفه بعنف تنظر له مغتاظة لتتمتم حانقة :
, - اتلم يا عثمان وبطل قلة أدب
,
, انكمشت قسمات وجهه غيظا كالطفل الصغير ينظر لها في ضيق ٣ نقطة لحظات و عاد يبتسم من جديد يغمغم بمرح باهت :
, - عارفة يا سارين انك أول واحدة اجيبها هنا ٣ نقطة
,
, ابتسمت سارين ساخرة تنظر له مستهجنة لتصيح متهكمة :
, - يا اسطوانتك يا صياد ٣ نقطة دا لو الحصان اللي جنبك دا حيوان ناطق كان شتمك ٣ نقطة
,
, تعالت ضحكات عثمان لحظات لتشاركه هي الأخري في الضحك بينما برق يصهل عاليا
,
, في منزل خالد السويسي في غرفة زيدان
,
, تصمنت لينا مكانها تخبي الزجاجة خلف ظهرها سريعا ما أن سمعت صوته التفت تحاول الا تنظر لعينيه حمحمت تهمس مرتبكة :
, - ععلي فكرة أنا كنت ٤ نقطةحاطة حاجة في الدولاب ونسيتها ٣ نقطة ما سرقتش منك حاجة
,
, - لاء سرقتي ومن زمان سرقتي حاجة ومش عايزة ترجعهالي : نطق جملته بسخرية ممتزجة بألم شديد لتواجه عينيه بملئ ارادتها ابتسمت ساخرة وقد نسيت تماما انها تمسك بيدها الزجاجة ربعت ذراعيها أمام صدرها تغمغم متهكمة :
, - وسرقت منك ايه بقي
,
, رفع يده يصدم صدره بيده التحمت عينيها ببحر عينيه الهائج تسمعه صدي موجه العنيف في نبرته القوية :
, - سرقتي طفولتي اللي عيشتها كلها وأنا بلف وراكي ٤ نقطة سرقتي شبابي ٣ نقطة شاب مراهق من حقه يحب بدل المرة ألف ٤ نقطة كنت بشوفك في الألف ٤ نقطة سرقتي عمري ٣ نقطةاللي فاتت ٤ نقطة سرقتي قلبي اللي مع دقة فيه بقيت بتوجع أضعاف ٣ نقطة وعايزة تسرقي روحي اللي في بطنك ٤ نقطة وازازة البرفان اللي في ايدك بتاعتي بردوا
,
, توسعت عينيها مندهشة تنظر لما في يدها ٤ نقطة اشاحت بوجهها بعيدا عنه لا تجد ما تقوله مشاعرها تتخبط في أمواجه ٤ نقطة كل شئ بات مبعثر وهي فقط تبحث عن الساحل لتنجو من الغرق في طوفان حيرتها
,
, نزلت سارة بصحبة والدتها من المنزل متجهين لشراء فستان جديد لها لزفاف شقيقتها ٣ نقطة وهذا هو الظاهر ٤ نقطة أما الباطن عمر من طلب من سارة أن تأخذ والدتها لخارج البيت عدة ساعات لأنه يود مفاجئتها وعمل شئ مميز ٣ نقطة مشت سارة جوار والدتها تتحدث بانطلاق :
, - بجد فرح عثمان وسارين هيبقي واو ٣ نقطة أنا مش مصدقة ٣ نقطة سارين هتتجوز عثمان ٣ نقطة أنا عايزة اجيب فستان كاشمير ولا سيلفر ٣ نقطة لاء الكاشمير أحلي ٣ نقطة ماما ماما انتي ما بترديش عليا ليه
,
, التفتت تنظر جوارها لتري والدتها تسير شاردة عينيها تائهة كأنها في عالم آخر منفصل عن الدنيا ٣ نقطة التفت تالا ناحية سارة تتمتم قلقة :
, - تفتكري سارين هتبقي مبسوطة مع عثمان
,
, ابتسمت سارة في حماس تحرك رأسها إيجابا سريعا تغمغم سريعا بتلهف :
, - آه و**** يا ماما انتي مش عارفة سارين بتحب عثمان قد ايه ٤ نقطة عشان خاطري يا ماما ما تبينيش قدامها انك متضايقة من جوازتها عشان سارين ما تزعلش
,
, ابتسمت تالا ابتسامة شاردة تحرك رأسها بالإيجاب ٤ نقطة قلبها يحترق قلقا خائفة أن تكرر ابنتها مأساتها مع عمر ٤ نقطة اجفلت علي جملة سارة التي قالتها بحماس :
, - بصي يا ماما الفستان دا ٤ نقطة
,
, نظرت تالا لما تشير ابنتها ليعلو وجهه نظرة إعجاب إعجبها حقا الفستان ٣ نقطة تحركت سارة متحمسة ناحية المحل فلم تنتبه لذلك الحجر الذي اصدمت فيه وسقطت ارضا بعنف مؤلم علي رسغ يدها صاحت صيحة قوية من الألم تمسك رسغ يدها ٣ نقطة لتصرخ تالا فزعة توجهت إليها تصيح في المارة :
, - تاكسي حد يوقف تاكسي بسرعة
,
, اوقف أحد الرجال سيارة اجري لتسند تالا سارة ادخلتها السيارة لتجلس جوارها تصيح في السائق فزعة :
, - اطلع علي اقرب مستشفي بسرعة
,
, ادار السائق محرك السيارة بينما احتنضت تالا سارة التي تنتفض من عنف شهقاتها ٣ نقطة تشعر بعظام رسغها الأيسر تهشمت تماما ٤ نقطة ألم بشع لا يُحتمل ٤ نقطة دقائق ووقفت السيارة أمام مستشفي كبيرة ٣ نقطة للمصادفة الغير مقصودة بالمرة ٣ نقطة كانت مستشفي تعرفها تالا والجميع ٣ علامة التعجب ٤ نقطة نزلت تالا سريعا تسند ابنتها حاسبت السائق لتهرول بها سريعا الي المستشفى ٣ نقطة ما كادت تدخل من الباب رأت ذلك الطبيب يهرول إليهم ٣ نقطة ذلك الطبيب تعرفه أليس هو ذلك الشاب ٣ نقطة حسام ٣ علامة التعجب
,
, اخيرا انتهي من حالة ولادة متعسرة ورغم ما مر به من صعوبات في إجراءات تلك الجراحة للمحافظة علي حياة الأم و الجنين ولكن حقا مر من صعوبات وألم وخوف من فشل تلك الجراحة تلاشي تماما حين حمل حياة خرجت للحياة بين يديه ٣ نقطة *** صغيرة روح نقية برئية ٣ نقطة دائما ما ينظر لكل *** رضيع يخرج الي الدنيا يتسأل في نفسه كيف يمكن أن تلوث الحياة تلك الهالة النقية البريئة كيف يمكن لرضيع كهذا أن يصبح في يوم قاتل ٣ نقطة مجرم ٣ نقطة سارق ٣ نقطة لما لا يحتفظ الإنسان بسجيته البريئة ٤ نقطة لما تصفعنا الحياة بآلوانها ٣ نقطة لما لا يبقي اللون الأبيض كما كان ٤ نقطة انهي جراحته ليتوجه إلي غرفة مكتبه الخاصة جذب المقعد يجلس جوار النافذة يستند برأسه علي ظهر مقعده ٣ نقطة يمسك كوب كبير من الشاي في يده يوجه انظاره للحديقة الكبيرة ينظر هنا وهناك ٣ نقطة المشاهد حوله مكررة أناس تدخل وتخرج ٤ نقطة سيارات فاخرة في كل مكان ٤ نقطة فهي مستشفي خاصة أولا واخرا ٣ نقطة إلي أن وقعت عينيه علي مشهد جعله يعتدل في جلسته يوجه انظاره لسيارة الاجري التي تدخل مسرعة إلي المشفي ٤ نقطة نظرات تملئها الفضول سرعان ما توسعت عينيه في فزع حين رأي تالا تخرج من السيارة تمسك بيد فتاة تخرجها تلك الفتاة هي سارة !! ٤ نقطة لم ينتظر لحظة وضع الكوب من يده ليهرول للخارج عقله يصور أبشع المشاهد الممكنة لما تبكي ماذا حدث ٤ نقطة هل عاد ذلك الشاب لحياتها من جديد ٤ نقطةيري نظرات الدهشة في أعين الجميع خاصة وهو يركض هكذا لأسفل ٤ نقطة وصل سريعا كانوا هم في منتصف غرفة الاستقبال حين تقدم إليهم بخطوات واسعة وقف للحظات ينظر لهما قلقا ليردف جزعا بقلق لم يستطع إخفاءه :
, - خير في ايه مالها أنسة سارة
, قطبت تالا جبينها متعجبة من نبرة القلق الهائجة في صوته ٣ نقطة نظرات عينيه التي لا تحد عن ابنتها حمحمت تلفت انتباهه :
, - وقعت علي ايدها في الشارع ٤ نقطة قسم العظام فين لو سمحت
,
, تطوع سريعا لإرشادهم لغرفة طبيب العظام ٤ نقطة دخل معهم الي داخل الغرفة نفسها ٣ نقطة تقدم من مكتب الطبيب مال ناحيته يهمس بصوت خفيض :
, - عمدة زي ما خليتك تخلع اول إمبارح عشان تقابل خطيبتك ٤ نقطة تخلع دلوقتي وتسيبلي الكشف دا
,
, توسعت عيني الطبيب « عماد » ينظر للواقف أمامه ليغمز له بطرف عينيه يغمغم بخفوت ماكر :
, - من عيوني يا ابو الصحاب ٣ نقطة بس ما تنساش تعزمنا علي الفرح
,
, رد حسام له الابتسامة ٣ نقطة التفت لهم لتختفي الإبتسامة من علي وجهه حمحم يوجه انظاره لتالا يردف في هدوء :
, - دكتور عماد من أفضل دكاترة العظام هنا ٣ نقطة **** يطمنك عليها ٣ نقطة عن اذنكوا ٣ نقطة ما تنساش يا عمدة دول العالم معرفة تتوصي بيهم
,
, قالها ليغادر تعلقت عيني تالا به وسارة به وهو يرحل ٣ نقطة خرج يغلق الباب ٣ نقطة ليتحرك الطبيب من مكانه متوجها ناحية تالا التي تجلس جوار والدتها ما كاد يتحرك خطوتين سمع هاتفه يرن
, اعتذر لهم بلباقة امسك الهاتف يفتح الخط لحظات وتوسعت عينيه فزعا يتمتم خائفا :
, - يا نهار أبيض حصل امتي دا ٣ نقطة أنا جاي حالا
,
, اغلق الخط ليخلع مئزره الابيض يتمتم سريعا بتلهف وهو يغادر :
, - معلش يا جماعة أنا آسف حصلت مشكلة عندي في البيت .. خليكوا زي ما انتوا هيجي دكتور تاني حالا
,
, قالها ليهرع الي خارج الغرفة ٣ نقطة حيث كان حسام في انتظاره ٣ نقطة ابتسمت الأخير في خبث يعدل من وضع تلابيب مئزره الأبيض ٣ نقطة يأخذ خطاه إلي غرفة الكشف ٣ نقطة دق الباب ودخل في لحظة دخوله سمع تالا تقول بحنو تواسي ابنتها :
, - هيجي دكتور حالا يا سارة
,
, الدكتور جه اهو ٣ نقطة قالها بابتسامة واسعة مرحة لتنظر تالا له مستنكرة تغمغم في استياء :
, - هو أنت مش دكتور نسا وتوليد
,
, لم يعر كلام تالا انتباهها تقدم ناحية تلك الجالسة علي فراش الكشف جذب مقعد يجلس أمامها ما كاد يمد يده يمسك بيد سارة المكدومة سمع صوت تالا تهتف فيه غاضبة :
, - هو أنا مش بكلمك ٣ نقطة أنت ازاي هتعرف حالتها وأنت دكتور نسا وتوليد
,
, وعظام ٤ نقطة قلبت عظام النهاردة الصبح عند حضرتك مانع :
, - زفر حانقا يصيح بها بعد أن نفذ صبره ليعود برأسه ناحية سارة مد يده يمسك يد سارة يحاول ألا يفقد ثباته أمام نظراته الناعسة الباكية ٤ نقطة من خبرته الغير قليلة في مجال العظام وبعد الاشعة تأكد من أنها لا تعاني من ايه كسور في يدها فقط كدمة عنيفة بعض الشئ ٤ نقطة امسك ورقة الاشعة في يده تنهد هو يردف بارتياح :
, - الحمد لله ما فيش كسور ٣ نقطة كدمة بس أثر الوقعة ..
,
, تنهدت تالا تقبل جبين ابنتها التي تجلس صامتة منذ أن رأته ٣ نقطة ذلك الطبيب حقا غريب به شئ غير مفهوم يجذبها إليه ٤ نقطة رأت نظرات اللهفة والخوف في عينيه ٤ نقطة تري نفسها دائما داخل حدقتيه كأنه يأسرها فيها ٣ نقطة يديه التي كانت تمسك يدها كانت تحتوي كفها أكثر منها تفحصه ٤ نقطة اجفلت حين عاد مرة أخري يجلس أمامها يمسك يدها يلفها بشاش طبي بخفة ٣ نقطة رفع رأسه لتتلاقي عينيها مع مقلتيه للحظات ٣ نقطة لتشعر بدقات قلبها علي وشك أن تنفجر ٣ نقطة بينما ابتسم هو في حالمية كأنه مراهق عاشق ٣ نقطة حمحمة غاضبة صدرت من تالا جعلت كل منهما يجفل من تلك الدوامة التي جذبتهم للحظات ٣ نقطة نظرت سارة لوالدتها لتراها تنظر لها غاضبة متضايقة مما حدث ٣ نقطة بينما أكمل حسام لف الرباط علي يدها الي انتهي ابتسم ابتسامة باردة ينظر لتالا باستفزاز تلك السيدة تشك فيه ٣ نقطة قام من مكانه متوجها الي المكتب يخط بعض الأدوية علي ورقة الكشف يغمغم في عملية :
, - دي ادوية ومراهم ومسكنات للألم ٤ نقطة
, رفع وجهه يقطع الورقة من الدفتر يعطيها لتالا يقول مبتسما :
, - علي ضهر الروشتة رقم تليفوني لو احتجتوني في اي وقت أنا في الخدمة
,
, أخذت تالا الورقة من حسام تنظر له متشككة ٣ نقطة لتعاود النظر لابنتها تقول بحزم :
, - استنيني برة يا سارة عايزة اسأل الدكتور علي حاجة
,
, حمحمت سارة متوترة تحرك رأسها إيجابا ٣ نقطة تحركت سارة للخارج لتتعلق عيني حسام بها الي أن غادرت وهو صدق حدس تالا وهي تري عيني حسام لا تنزاح عن ابنتها ٣ نقطة الا يكفيها زواج ابنتها الاخري من عثمان ذلك المنحرف والآن ابنتها ذلك الطبيب الذي يكبرها بأعوام وأعوام يلف شباكهه حول ابنتها الاخري ٤ نقطة اشتعلت عينيها غضبا لتقترب من مكتبه استندت بكفيها علي سطح المكتب تهمس له بشراسة :
, - أنا واثقة أنك اتفقت مع الدكتور عشان يخرج وتيجي إنت ٤ نقطة مالكش دعوة بسارة خالص ٣ نقطة فاهم ٣ نقطة والا و**** هقول لوالدها وعمها وانت ما تعرفش هما يقدروا يعملوا ايه
,
, نظر حسام لها للحظات مستهجنا ما تقول سرعان ما انفجر في الضحك اعتدل جالسا يقترب بجذعه العلوي من المكتب يردف ساخرا :
, - تؤتؤ ليه ظن السوء دا يا مدام تالا .. دا أنا حتي من العيلة ٣ نقطة قصدي صديق العائلة ٣ نقطة قولي لوالدها وعمها ٣ نقطة إن دكتور حسام عايز يتجوز البنت ٤ نقطة صدقيني أنا عريس لقطة من نفس الدم بس انتي مش واخدة بالك
,
, توسعت عينيها في دهشة من جراءته الغير متوقعة ابدااا ٣ نقطة فتحت فمها لتوبخه ليوقفها هو حين بادر يبتسم في ثقة :
, - كان نفسي نكمل حوارنا مع بعض بس للأسف عندي حالة ولادة مستعجلة ٤ نقطة بإذن لما المرة الجاية لما نتقابل تكوني حماتي عن إذنك يا مدام تالا
,
, قالها ليخرج من الغرفة رأي سارة تقف هناك بالقرب من الغرفة توجه ناحيتها يبتسم في اتساع وقف امامها للحظات التقط شئ من جيب مئزره يضعه في يدها ليغادر سريعا نظرت هي بدهشة لما وضع فئ يدها لتجدها قطعة حلوي صغيرة ابتسمت رغم عنها تقبض عليها حين رأت والدتها قادمة تبدو غاضبة جداا امسكتها من رسغ يدها السليمة تجذبها بتروي خلفها تردف حانقة :
, - أنا غلطانة اننا جينا هنا اصلا ٣ نقطة قليل الأدب والذوق منحرف ٣ نقطة علي جثتي لو وافقت علي الهبل اللي قاله دا
,
, وسارة فقط تسرع في خطواتها تنظر لوالدتها مندهشة لما تبدو غاضبة لتلك الدرجة ٣ نقطة توجهت معها الي سيارة الاجري التي تنتظرهم بالخارج ٤ نقطة قبل أن تركبها وقعت عينيها عليه يقف هناك أمامها يبتسم فئ هدوء واثق لتسحب تالا ابنتها لداخل السيارة ٤ نقطة وغادرا المكان ٤ نقطة نظرت تالا خلفها لتجد حسام لازال يقف هناك يلوح لها يبتسم باصفرار ٤ نقطةلحظات واختفي من أمامها ٣ نقطة التفتت تالا للسائق تتمتم معتذرة :
, - معلش يا اسطا أنا عارفة اننا عطلناك ٣ نقطة بس اللي تطلبه ه٥ نقطة
,
, قاطعها السائق حين قال يبتسم سعيدا :
, - لا يا هانم ما تقوليش كدا ٣ نقطة وبعدين خلاص أنا خدت اجرتي
,
, قطبت ما بين حاجبيها تنظر للسائق متعجبة تسأله مستنكرة :
, - خدت اجرتك ٣ نقطة خدت اجرتك ازاي ومين اللي ادهالك
,
, نظر السائق لها من خلال مرأه السيارة الامامية ٣ نقطة يقول بابتسامة راضية :
, - في دكتور خرج من المستشفى قبل ما حضرتك تخرجي وقالي أنه قريبكوا واداني اجرتي وزيادة شويتين ٣ نقطة هو مش قريبكوا ولا ايه
,
, تنفست تالا حانقة ٣ نقطة تعقد النية انها ستخبر خالد أليس هو من عرفهم عليه ٣ نقطة عليه اذا أن يبعده عنهم حركت رأسها ايجابا تتمتم حانقة :
, - لاء قريبنا ٣ نقطة قريبنا
,
, قال ما قال وطال الصمت في الغرفة تنظر له وهو لا يحيد بعينيه عنها ٤ نقطة امواج مشاعرهم الثائرة تغرق المكان تسحبهم لأسفل تخنق الجميع تلف حبال الحيرة حول رقابهم ٣ نقطة قبضت بأظافرها علي زجاجة العطر في يدها تنظر له بشراسة لتصيح فيه غاضبة :
, - بلاش تعيش في دور الضحية يا زيدان ٣ نقطة أنت كدبت عليا خدعتني ٣ نقطة كدبك كان غصب عنك بردوا ٤ نقطة هتبرر كدبك وغشك بإيه ٣ نقطة اتفضل اخترع كدبة جديدة
,
, استند هو بكفيه علي سطح الفراش يعتدل في جلسته يستند بظهره علي الوسادة خلفه ابتسم مرهقا ملامحه مجهدة متألمة الا انه ابتسم يتمتم في هدوء :
, - أنا مش مضطر اخترع كدبة جديدة ٣ نقطة في الحب والحرب كل الأسلحة متاحة ٤ نقطة كنتي عيزاني أعمل إيه ٣ نقطة اروح اجبلك فستان فرحك علي البيه ٣ نقطة اسيبك تضيعي من ايدي .. بعد كل دا اسيب حد تاني يخطفك مني ٣ نقطة أنا لو كنت عملت كدة كنت هبقي فعلا ما حبتكيش ٣ نقطة أنا فضلت أحارب عشانك لآخر لحظة ٤ نقطة حتي أنتي ٥ نقطة أنتي ما حبيتيش معاذ لينا ٣ نقطة لو كنتي حبيتيه ما كنتيش حبيتيني ٣ نقطة كانوا بيغنوا زمان دا القلب يحب مرة ما يحبش مرتين ٣ نقطة وقلبك دق ليا أنا
,
, شدت علي أسنانها تنظر له غاضبة عينيها تكاد تنفجر تتنفس بسرعة وعنف ٤ نقطة أكثر ما ازعجها فيما قال انها حقا أحبته ٤ نقطة وهو يعرف ٤ نقطةضربت عارضة الفراش القريبة منها بقبضة يدها تصرخ بشراسة :
, - أنا حبيتك إنت ٤ نقطة أنت واهم بتحلم ٣ نقطة أنا بكرهك وهفضل أكرهك طول عمري
,
, جل ما حدث أن ارتسمت ابتسامة صغيرة علي شفتيه مد يده يلتقط حافظته الجلدية فتحها يبحث بين أوراقه ليخرج ورقة مطوية بدأ يفتحها وهو ينظر لعينيها مباشرة ابعد عينيه عن عينيها ينظر لما خط علي الورقة ليقرأه بصوت مسموع
, « من لوليا لزيدان ٣ نقطة تعرف اني حبيت الدلع دا
, منك اوي ٤ نقطة شكرا لكل حاجة حلوة عملتها عشاني ٣ نقطة شكرا عشان رجعتني انسانة تعيش من جديد ٣ نقطة شكرا عشان استحملت مني اللي ما حدش يستحمله بصراحة وكنت صابر عليا ٣ نقطة لو فضلت اقولك شكرا مش هتكفي من هنا لسنة جاية ٤ نقطة زيدان أنا بحبك ٣ نقطة بحبك أوي
, لوليا »
,
, انهي قراءة ما كتبته هي ليرفع وجهه إليها مرة أخري رأي دموعها تنساب في صمت ٣ نقطة صمت يقتل قلبه ٣ نقطة يمزق جوا روحه العاشقة ٣ نقطة تغمض عينيها تشد عليهما بعنف تحرك رأسها نفيا بعنف كأنها تنفي كل كلمة يقولها وكل كلمة كتبتها هي ٤ نقطة حمحم هو يردف بترفق :
, - أنتِ بتحبيني يا لينا ٤ نقطة زي ما عارفة وواثقة أن أنا بحبك ٣ نقطة أدي لحياتنا فرصة تكمل ٣ نقطة فرصة نرجع تاني ٣ نقطة أنت ِ محتاجة تروحي لدكتور نفسي ٣ نقطة تخرجي من قلبك كل اللي مش عارفة تقوليه أنا عارف أنك بتعاني حاسس بيكي ٤ نقطة هو هيساعدك ٣ نقطة وأنا هبقي جنبك ٣ نقطة وترجع حياتنا تاني ٣ نقطة أنا وأنتي واببنا او بنتنا
,
, تجمدت للحظات لم تقدم علي اي فعل ٣ نقطة فقط صامتة كالتمثال فتحت عينيها كجمر نار ملتهب التهبت حدقتيها تنظر له كارهة القت زجاجة العطر من يدها بعنف لتتهشم مئات القطع أشارت الى زجاجة العطر المهشمة تصرخ يائسة :
, - رجعها زي ما كانت خلي الدكتور النفسي بتاعك يرجعها زي ما كانت ويرجع روحها جواها بعد ما اتقتلت ٣ نقطة أنا وأنت مش هنرجع تاني يا زيدان ٤ نقطة
,
, ليه ٣ نقطة نطقها بهدوء لتلتفت برأسها لها تناظره بنظرات معذبة تصرخ ألما ٣ نقطة زفر هو أنفاسه يردف في هدوء :
, - ليه مش هنرجع ٣ نقطة ليه مش عايزة ادي حياتنا فرصة ٤ نقطة اشمعني انا دايما بديكي فرص وبلاقي مبررات واعذرا لكلامك وعمايلك بدل المرة ألف ٣ نقطة وانتي فرصة واحدة رافضة تحاولي فيها ٤ نقطة عشان ننهي الموضوع يا لينا قدامك حل من اتنين يا تدي لحياتنا فرصة وهبقي في انتظارك نبدأ تاني من جديد ٣ نقطة يا ترفضي وساعتها لو عايزاني اطلقك تتنازلي عن ابني ٣ نقطة أنا مش هسمح أن ابني يشوف اللي أنا شوفته ٣ نقطة اختاري أنت
,
, من شدة ما تشعر به من غضب ثقلت أنفاسها وبدأ الدوار يهاجم رأسها استندت بكفيها علي عارضة الفراش تنظر له نظراتها ضائعة زائغة ٣ نقطة تشعر برغبة ملحة في النوم .. في أن تهرب من كل شئ وتنام علها لا تستيقظ مجددا ٣ نقطة ستنتهي حينها حيرتها للأبد ٣ نقطة شعر هو باضطرابها تحامل يتحرك من فراشه بخطي بطيئة يشعر برأسه يلتف هو الآخر ٣ نقطةوقف أمامها يسألها قلقا :
, - انتي كويسة
,
, حركت رأسها تنفي ما يقول ٣ نقطة وما هي الا لحظات وكادت ان تسقط أرضا ٣ نقطة التقطها بين أحضانه يشدد علي احتضانها وهي ساكنة ٣ نقطة كطفلة بريئة انهكها اللعب فسقطت نائمة دون سابق إنذار ٣ نقطة رغم كدمات جسده المؤلمة حقا الا أنه انحني بجذعه يحملها بين ذراعيه يخرج تحرك خطوة اثنتين وهو يحملها ناحية باب الغرفة ليشعر برأسه تصرخ من الألم وبدأ يشعر بدوار عاصف هو الآخر ٣ نقطة فما كان منه الا أنه عاد بها إلي فراشه ٤ نقطةرؤيته مشوشة ضبابية الا أنه استطاع وضعها علي الفراش ليتسطح بجسده جوارها ٣ نقطة بما تبقي له من طاقة اخذها لاحضانه يشدد علي عناقها ٣ نقطة يتنفس عبيرها لحظات وغاب عن الدنيا وهو يحتضن قلبه بين ذراعيه
,
, في الأسفل ٤ نقطة قبض خالد علي تلابيب ملابس أخيه ٣ نقطة حين أخبره بكل هدوء أنه قرر عقد قرانه علي بدور ٣ نقطة في نفس يوم زواج عثمان وسارين ٤ نقطة فما كان من خالد الا أن هب من مكانه يقبض علي تلابيب ملابسه يزمجر غاضبا :
, - دا عند أمك يلا ٣ نقطة عارف أمك تاخد بعضك وتروح عندها ٤ نقطة أنت اتجننت ضربت خلاص ٣ نقطةدي قد بنتك يا متخلف
,
, قلب حمزة عينيه ينظر لأخيه مستهجنا ما يقول ٤ نقطة ليقبض علي قبضتي أخيه يحاول إبعاده عنه زفر يقول ساخرا :
, - ايوة أنا متخلف ٣ نقطة قولت ايه يا أبو العروسة ٣ نقطة
,
, دفعه خالد بعيدا عنه يناظره ٣ نقطة نظرات حادة مشتعلة جلس علي اقرب مقعد يحرك ساقه اليسري في حركة سريعة عصبية ليتمتم ساخرا :
, - قولت مش موافق ٣ نقطة يا راجل عيب علي شعرك الأبيض دا أنت قدي ٣ نقطة قد أبوها يا شايب ٣ نقطة ياللي بتبص لواحدة من دور بناتك ٣ نقطة فكرتني برشدي كان نفس العينة دي ٣ نقطة يتجوز عيلة صغيرة عشان ترجعلوا شبابه من أول وجديد
,
, نظر حمزة لأخيه غاضبا كلماته كسهام حادة تخترق هدفها بسهولة مفرطة ٣ نقطة تمزق رجولته ٣ نقطة كبريائه ٣ نقطة كرامته ٣ نقطة اشتعلت أنفاسه غضبا ولكنه لم يكن ليظهر غضبه ابدااا بتلك السهولة ٤ نقطة ابتسم في خبث ليجلس علي المقعد المقابل لأخيه يضع ساقا فوق اخري يتمتم في هدوء خبيث :
, - و**** أنا والعروسة متفقين علي كل حاجة ٣ نقطة لو مش مصدقني اندهلها اسألها ٤ نقطة مش أنا اللي أغصب واحدة علي الجواز ٣ نقطة
,
, هب خالد واقفا اقترب من سلم البيت يصدح بعلو صوته نبرة حادة غاضبة :
, - بدوووور يا بدوووور انزلي هنا حالا
,
, تنفس بعنف يلتفت لأخيه الذي يجلس مسترخيا في هدوء تام يبتسم بثقة ٣ نقطة لحظات وسمع خطواتها تنزل رفع وجهها إليها يرميها بنظرات حادة ٣ نقطة انتظر الي أن نزلت إلي أسفل وقفت أمامه تخفض رأسها أرضا تتمتم بصوت خفيض مرتعش :
, - خخخير يا بابا
,
, ابتسم خالد في سخرية مريرة ليقبض علي رسغ يدها يجذبها خلفه الي غرفة مكتبه يصفع الباب خلفه يوصده من الداخل بالمفتاح ٤ نقطة دفعها لتجلس علي أقرب مقعد رفعت وجهها تنظر له هلعة دقات قلبها تتقافز من الفزع بينما تحرك هو امامها ذهابا وايابا يرميها بنظرات قاتلة كلما نظر لوجهها وقف ينظر له غاضبا ليصيح فيها :
, - قاعدة طول النهار في أوضتك مع سيلا وأنا اقول معلش مصدومة نفسيتها وحشة ٣ نقطة اهو خالد الصغير بيلعب حواليا ٣ نقطة كل كلمة جنبها مش عايزة اتقل عليك يا بابا وأنا اقول معلش اصلها حساسة شويتين ٣ نقطة كنتي رايحة للحيوان اللي أسامة برجليكي ٣ نقطةلييييه عشان خايفة تعرفي بابا ٤ نقطة كل دا عديته بمزاجي ٣ نقطة لكن أعرف أنك عايزة تتجوزي واحد قد ابوكي لاء أنتي كدة اتجننتي رسمي ٣ نقطة حمزة قدي في السن ٣ نقطة اديني سبب واحد يخليكي موافقة علي الجوازة دي
,
, انسابت دموع عينيها جسدها يرتجف من عنف شهقاتها لا تعرف ما تقول ٣ نقطة أتخبره بأنها انجذبت لشخصية حمزة ٤ نقطة احترامه لها معاملته الجيدة حب أطفالها له جعلها تنجذب له رغما عنها ٤ نقطة مدت يدها تمسح دموعها تهمس بخفوت متوتر :
, - بابا ٤ نقطة ااا انا مموافقة ٤ نقطة ما حدش ضاغط عليا ومش بقول كدة عشان ما ابقاش عبئ علي حضرتك ٣ نقطة أنا محتاجة يكون ليا حياة وبيت ٣ نقطة محتاجة أعيش حياة سوية ٣ نقطة مش اللي عيشتها مع أسامة
,
, ما أنتي ممكن تعيشي كل اللي بتقولي عليه دا مع واحد قريب منك في السن ٤ نقطة اشمعني وافقتي علي حمزة : صاح بها بعد أن نفذ صبره من تلك الفتاة التي ستصيبه بجلطة دماغية في اي لحظة
,
, لترفع وجهها إليه اغمضت عينيها تأخذ نفسا عميقا تستعد لإخراج ما يجيش ما بصدرها :
, - عشان ما اضمنش ما ممكن يبقي زي أسامة ٣ نقطة او يعامل الولاد وحش من ورايا حتي ٤ نقطة او يجبرني اني اتخلي عنهم ٤ نقطة انما حمزة لاء ٣ نقطة بيحبهم أوي ٣ نقطة وبيحترمني ويعاملني علي اني بني آدمه ليها مشاعر وبتحس ٤ نقطة وبعدين الفرق بينا مش كبير كدا زي ما حضرتك شايف ٤ نقطة
,
, ما جبتيش سيرة الحب ٣ نقطة نطقها بإلتواء وهو يوجه انظاره الي وجهها خاصة عينيها عله يستشف ردة فعلها ٣ نقطة ليري ابتسامة باهتة تعلو جانب ثغرها ومن ثم سمعها تتمتم متهكمة :
, - حب ٣ نقطة صدقني يا بابا أنا اتأكدت أن أهم حاجة في الجواز الاحترام مش الحب ٣ نقطة ما أنا حبيت مرة خدت ايه ٤ نقطة في حاجات كتير اوي ما اقدرش حتي احيكهالك من اللي أسامة كان بيعملها ٣ نقطة قد ايه كان بيهني وأنا كنت بحبه ٣ نقطة كنت غبية ماشية ورا الحب ٤ نقطة عشان كدة أنا موافقة علي جوازي من حمزة ٣ نقطة أخو حضرتك
,
, عقد ذراعيه خلف ظهره يناظرها بنظرات حادة ثاقبة حرك رأسه إيجابا يسألها للمرة الأخيرة :
, - دا آخر كلام عندك
,
, صمتت للحظات لتحرك رأسها إيجابا مرة بعد أخري كأنها تؤكد له ما قالت وما يسألها عنه لتراه يتحرك وقف أمامها يرميها بنظرات مستائة ساخرة :
, - مبروك ٦ نقطة يا مرات أخويا
,
, قالها ليستدير ويغادر الغرفة بينما وقفت هي تنظر في أثره عينيها متسعتين علي آخرهما يحتلهما الفزع تفكر في محور فكرة واحدة ٣ نقطة هل خسرت حق انتمائها لأبيها الروحي الآن ٣ علامة التعجب
,
, خرج هو من غرفة مكتبه ٣ نقطة نظر ناحية أخيه بضع لحظات ٤ نقطة يرميه بنظرة حزينة ليصعد الي غرفته مباشرة تتصارع الأفكار في عقله الكثير من المشاكل فوق رأسه ٣ نقطة شهد عليه أن يتواصل معها في أقرب فرصة كما حدد له الطبيب ٥ نقطة ابنته وحالها المتقلب ٣ نقطة زيدان وما حل به ٤ نقطة وذلك الشخص الذي يود إيذائهم وهو لا زال يبحث عنه ٣ نقطة وحسام كم يرغب في أن يعلن للجميع أنه ابنه لما ظل صامتا الي الان ٣ نقطة معاذ ذلك الحية الذي يلتف حول ابنته هو علي اثم الثقة أن ذاك الفتي خلفه لغز كبير رغم كل ما جاءه من تقراير تؤكد العكس ٣ نقطة والآن حمزة وبدور ٤ نقطة ها هو قد خسر ابنته الاخري بعد أن صارت زوجة أخيه او ستصير ٣ نقطة وما ينقصه حقا تعامل لينا البارد معه في الفترة الأخيرة ٤ نقطة يعرف أنها تشك فيه ٤ نقطة الكثير وهو بمفرده من يتحمل ٤ نقطة
,
, دفع باب غرفته لتشهق لينا فزعة ٣ نقطة قامت من مقعدها المجاور للشرفة تنظر له متعجبة من نظرة عينيه الزائغة ٣ نقطة لتجده تحرك ناحيتها يلقي بثقله بين أحضانها تنهد يزفر أنفاسه
, المثقلة بين ذراعيها يهمس لها بصوت خفيض متعب :
, - أنا عايز أنام يا لينا ٣ نقطة تعبان أوي وعايز أنام ٤ نقطة خديني في حضنك وانسي اي زعل منك ساعتين زمن بس ٣ نقطة عشان أعرف اقف علي رجلي تاني
,
, تفتت قلبها حزنا علي نبرة صوته المتعبة حركت رأسها إيجابا تصطبحه الي الفراش تعانقه كأنه طفلها الصغير تمسح علي رأسه إلي أن شعرت بانفاسه تنتظم ويغط في نوم عميق بين ذراعيها
,
, يجلس في مكتبه منذ ساعة تقريبا ٣ نقطة يعمل بخفة علي الحاسوب أمامه يعيد برمجة قاعدة بيانات أحدي المنتجعات السياحية ٤ نقطة حانت منه التفاتة سريعة ناحية ساعة الحائط ٣ نقطة من المفترض أن تصل إلي الشركة الآن ٣ نقطة عرف من قاعدة البيانات للشركة أمامه أن مهندسي الديكور ٤ نقطة ميعاد عملهم يبدأ بعدهم بساعة واحدة تقريبا ٤ نقطة حاول إبعادها عن رأسه قدر المستطاع ٣ نقطة ليعد إلي ما كان يفعل لم تمر أكثر من عشر دقائق وسمع من الخارج اصوات ناس تصيح وصوت جاسر صاحب الشركة يصرخ فيهم ٣ نقطة هب من مكانه سريعا هو وزملائه في الغرفة متوجهين الي الخارج ٤ نقطة ما إن اقترب منهم سمع صوت جاسر يصيح غاضبا :
, - يعني ايه الأسانسير يعطل وفيه حد ٣ نقطة اتصرفوا لازم يشتغل حالا ٣ نقطة رعد بيه فين .. اتصلولي بشركة الصيانة يلااا
,
, انقبض قلبه خوفا من فكرة أن تكن هي من بالداخل ٤ نقطة خاصة وأنها تعاني من فوبيا الاماكن المغلقة ٤ نقطة اقترب أكثر يحاول أن يسأل أحد الموظفين عن العالق في الداخل ٣ نقطة ليسمع موظفة تحادث زميلتها :
, - دي المهندسة الجديدة اللي جت امبارح يا عيني عيلة صغيرة
,
, توسعت عينيه فزعا وقد تحقق ما كان يخشاه ٣ نقطة هرع الي جاسر صاحب الشركة يصرخ فيه فزعا :
, - هي مايا اللي جوا الأسانسير
,
, حاول جاسر تهدئته قليلا أمسك بكتفيه يردف سريعا :
, - اهدي يا أدهم عمال شركة الصيانة علي وصول
,
, اهدي ايه وزفت ايه ٣ نقطة مايا عندها فوبيا من الاماكن المغلقة ٤ نقطة دي ممكن تموت :
, صرخ بها بعد أن تنصل عقله عن كل ما له علاقة بالعقل وفكرة أنها هي من بالداخل تقتله
,
, اندفع ناحية أحد العمال يقبض علي تلابيب ملابسه يصرخ فيه غاضبا :
, - أنا مش لسه هستني ٣ نقطة شوفلي حل لهقتلك حالا
,
, توسعت عيني الرجل ذعرا من هيئة ذلك الضخم المخيف وهو يصرخ ليردف بنبرة مرتجفة :
, - هو حل متخلف ٣ نقطة تطلع علي السطح وتنزل من الفتحة اللي فوق ٣ نقطة فوق سطح الأسانسير ٣ نقطة في مقبض كبير شده ناحية الشمال ٣ نقطة وارفعه هيتفتح جزء كبير ٣ نقطة تقدر تنزل منه ليها بس مش عارف هتطلعها ازاي
,
, دون كلمة اخري أخذ طريقه يركض لأعلي خلفه جاسر الذي يصرخ فيه أن يتوقف ٣ نقطة يتوقف وقلبه هناك محبوس علي وشك أن يقف من الخوف ٣ نقطة بعد طول صعود وهو يركض كأنه يسابق العمر وصل للسطح وقف يلهث بعنف ينظر حوله هنا وهناك الي ان وجد ذلك الفتحة التي أخبره بها العامل ٤ نقطة خلع سترة حلته يلقيها ارضا تلاها رابطة عنقه ٣ نقطةتوجه ناحية الفتحة من الجيد أن المصعد في طابق علوي قريب اخذ نفسا قويا ليقف عند الحافة ويقفز ٤ نقطة انكمشت ملامحه ألما حين اصطدمت قدميه بعنف في سطح المصعد وبدأ يسيل منها الدماء ٤ نقطة ها هو المقبض امامه جذبه بعنف ناحية اليسار ٣ نقطة حركة قوية الي أن سمع صوت وكأن قفل يُفتح ٣ نقطة رفع ذلل الجزء لأعلي انفتح جزء من المصعد يسع جسده لينزل بداخله ٣ نقطة ليهبط إليها ٣ نقطةرآها تجلس تضم ركبتيها لصدرها ترتجف من الخوف همس باسمها بلوعة :
, - مايا
, رفعت وجهها سريعا تنظر له وجهها شاحب عينيها منتفخة تبكي بلا توقف ٣ نقطة اندفع ناحيتها يجذبها بين أحضانه يحاول تهدئتها لتتشبث بقميصه تغرز وجهها في صدره ترتجف باكية
,
, مرت ثلاثة ساعات منذ أن تركته نائما ٤ نقطة تشعر بالحزن والشفقة عليه ٣ نقطة تعرف أن مشاكل الجميع فوق كتفيه هو ٣ نقطة لن تكن حملا زائدا معهم ٣ نقطة هي تلك اليد التي تحنو عليه في أصعب اوقاته تدفعه لينهض ٣ نقطة لما الجفاء لمن كان يملك الفؤاد ٣ نقطة اعدت له الطعام الذي يحب ٣ نقطة حقا ما يجعلها سعيدة ٣ نقطة حين ذهبت لتطمئن علي زيدان ٣ نقطة رأت لينا تنام بين أحضانه ٣ نقطة ربما تصالحا اخيراا ٤ نقطة أخذت الطعام واتجهت الي غرفتها ٣ نقطة وضعته علي الفراش بعيدا عنه ٤ نقطة لتقترب من وجهه تمسد علي خصلات شعره ٤ نقطة تهمس له بصوت خفيض حاني :
, - خالد ٣ نقطة خالد ٣ نقطة اصحي يا حبيبي ٣ نقطة قوم يلا كفاية نوووم
,
, قطبت جبينها قلقة حين لم يبدي اي رد فعل اعتدلت في جلستها تهز جسده برفق تغمغم متلهفة :
, - خالد ٣ نقطة خالد اصحي يا خالد
,
, لا استجابة أمسكت ذراعه تهزه بعنف تصرخ فزعة :
, - اصحي يا خالد ٤ نقطة خاااااالد ٣ علامة التعجب

السادس والستون


في شركة جاسر مهران ٣ نقطة في المصعد ٣ نقطة اختبئت مايا بين أحضان أدهم ترتجف بعنف تكاد تختنق من عنف شهاتقها المتتابعة وهو فقط يحاول تهدئتها بشتئ الطرق :
, - مايا اهدي ٣ نقطة اهدي يا حبيبتي ٤ نقطة الاسانسير هيشتغل حالا ٣ نقطة انتي بس اهدي ٤ نقطة حاولي تاخدي نفسك ٤ نقطة
,
, ابعدها عنه برفق مد يده أسفل ذقنها يرفع وجهها لأعلي قليلا يحاول جعلها تلتقط أنفاسها مرت دقائق قبل أن يشعر بها تهدئ قليلا ٣ نقطة ارتمي بجسده علي احد جوانب المصعد جوارها ٤ نقطة ينظر لسرواله الاسود من الجيد أنه اسود حتي لا تظهر بقع الدماء فيه ٣ نقطة ولكن تلك الاجزاء الممزقة منه إثر قفزته المتهورة يظهر أسفلها جروح غائرة ٣ نقطة تنزف بلا توقف ٣ نقطة نظر لها بطرف عينيه نظرة سريعة ليجدها تستند جواره تلتقط أنفاسها بصعوبة يشعر بخوفها يري شحوب وجهها الظاهر ٣ نقطة يسمع أنفاسها الثقيلة المتقطعة ٣ نقطةدون أن يتردد امسك رأسها يضعها علي كتفه يحرك يده الاخري علي خصلات شعرها برفق يهمس برفق :
, - اهدي يا مايا ٣ نقطةدقايق وهنخرج من هنا ٣ نقطة بصي فوق في فتحة كبيرة اهي ٣ نقطة المكان مش مقفول ٣ نقطة
,
, رفعت وجهها لأعلي تنظر لتلك الفتحة التي قفز منها لتقطب جبينها متعجبة كيف فعل ذلك ٣ نقطة بدأت تهدي شيئا فشئ من حالة الذعر التي تملكتها ٣ نقطة التفتت تنظر له ممتنة خاطر بحياته لأجلها ٤ نقطة لأنه يعرف أنها تعاني رهاب بشع من من الأماكن المغلقة ٣ نقطة لمحت عينيها سائل أحمر يلطخ الأرض جواره لتقطب جبينها قلقة ٣ نقطة تنظر لملابسه بهلع لتلمح عينيها ذلك الجزء الممزق من سرواله مدت يدها تزيح ذلك الجزء الممزق أسفل ركبته لتشهق فزعة جرح طويل عميق ينزف بغزارة كأنه يحارب في معركة الاستنزاف ٣ نقطة بحثت حولها بتلهف تنساب دموعها ذعرا عليه امسكت وشاح أسود اللون يلتف حول أحد حلقات حقيبتها لتنزعه سريعا تلفه حول جرح ساقه هي تبكي وهو يبتسم ابتسامة واسعة عرفت طريقها لثغره وهو يراها خائفة عليه تهرع لمساعدته ٤ نقطة تحبه ، لازالت تحبه ٤ نقطة يكاد قلبه ينفجر من السعادة ٣ نقطة اول شعاع يضئ من جديد في حياته بعد أن ظن أن شمسه لن تسطع أبدا ٣ نقطة
, انهت هي لف جرح ساقه ٣ نقطة تمسح دموعها براحتي يدها حمحمت مرتبكة ليتناهي إلي اسماعها صوت جاسر مدير الشركة يصيح في أحد العمال :
, - ساعة عشان تيجوا ٣ نقطة انتوا عارفين الأسانسير واقف بقاله قد ايه ٣ نقطة أنا ليا تصرف تاني مع البيه صاحب الشركة ٣ نقطة اتفضلوا دقايق والاقيه شغال في ناس محبوسة فيه
,
, تنهدت بارتياح ٣ نقطة دقايق وسيعمل المصعد ٣ نقطة بالإضافة الي وجود أدهم معها جعلها تتناسي حالة الذعر التي تقتلها ٣ نقطة رهاب الإمكان المغلقة مرض يقتلها منذ أن حُبست وهي صغيرة في أحد المصاعد وباتت تخشي الأماكن المغلقة حد الذعر ٤ نقطة
, اقترب قليلا بجذعه العلوي منها يبتسم لها مرهقا ٣ نقطة يشعر بدوار طفيف يغزو رأسه يبدو أنه نزف الكثير من الدماء ٣ نقطة امسك بكف يدها يخبئه داخل كفه ابتسم يهمس لها بشغف :
, - وحشتيني بجد وحشتيني اوي ٤ نقطة
,
, ترقرقت الدموع في عينيها اشاحت بوجهها بعيدا عنه ٤ نقطة قلبها ينتفض كطير جريح عاشق ذبحته سكين الخيانة حاولت نزع كفها من يده لتشعر بأصابعه تشدد وثاقها حول أصابعها ترفض رفض قاطع أن تبتعد عنه ليسمع قلبها قبل أذنيها صوته وهو يهمس لها بعشق يجرف قلبها رغما عنها الي شط عشقه الآمن :
, - أنا عارف أنك مجروحة من اللي عملته ٤ نقطة وكنت عايز اعمله ٣ نقطة وأنا مش هبرر اللي حصل عشان عارف اني مهما قولت مش هبرر غلطتي ٣ نقطة وأنا مش هطلب منك تسامحيني علي الأقل دلوقتي ٣ نقطة أنا بس مش عايزك تكرهيني ٤ نقطة
,
, التفتت تنظر لوجهه لتري عينيه الذابلة المتعبة تناظرها بنظرات عاشقة نادمة ٥ نقطة نظرات تحتوي تطمئن ٣ نقطة ترجو ٥ نقطة ابتلعت لعابها الجاف كانت علي وشك أن ترتمي بين أحضانها تخبره أنها أيضا اشتاقت له حد الموت حياتها لم تكن سوي جحيما بدونه ولكن حركت المصعد المفاجئة ازالت بقسوة تلك الفقاعة الناعمة التي كان يلفها فيها ٤ نقطة ابعدت يدها عن يده ٣ نقطة تجلس بعيدا عنه ٤ نقطة ما هي الا لحظات ونزل المصعد الي الطابق السفلي وانفتح الباب ليهرع حمزة إليها ينتشلها لأحضانه يغرزها داخل صدره يتمتم مذعورا :
, - الحمد لله يا رب الحمد لله كنت هموت من الرعب لما جاسر اتصل بيا وقالي انك محبوسة في الاسانسير أنا عارف عندك فوبيا ٣ نقطة انتي كويسة يا حبيبتي كويسة
,
, حركت رأسها إيجابا تنظر لأدهم الذي يستند علي زملائه وهو يخرج من المصعد أعطاها نظرة أخيرة نادمة ٤ نقطة ساقه اليسري بها ألم لن يستطع وصف بشاعته ابدااا ٣ نقطة في الخارج كان الجميع ينظر إليهم نظرات شك وريبة يحاول الجميع معرفة العلاقة الخفية بينهما حتي ينتفض أدهم فزعا عليها بتلك الطريقة ٣ نقطةبينما صاح جاسر محتدا :
, - حد يجيب دكتور الشركة بسرعة
, حالة من الهرج والمرج الجميع يتحرك بشكل عشوائي سريع وهو يجلس يراقب عينيه فقط تبحث عنها جاء الطبيب وعالج جرحه وتركوه يجلس في أحدي الغرف إلي أن يهدئ قليلا ومن ثم سيقوم سائق الشركة بإيصاله الي منزله ٤ نقطة دخل جاسر الي تلك الغرفة يبتسم ابتسامة هادئة رزينة جذب مقعد يجلس جواره ربت علي ذراعه يردف مبتسما :
, - حمد لله علي سلامتك يا أدهم ٤ نقطة الدكتور بيقول ما ينفعش تدوس علي رجلك علي الأقل أسبوع ٣ نقطة اعتبر نفسك في اجازة لحد ما رجلك تخف وما تقلقش يا سيدي مش هخصم من مرتبك
,
, ابتسم أدهم ابتسامة باهتة عينيه لا تنزاح عن باب الغرفة لا يرغب في أن يراها ٣ نقطة في تلك اللحظة تحديدا يرغب بشدة في أن يري حمزة يعانقه يبكي بين ذراعيه كطفل صغير خائف ينشد الأمان ٤ نقطة لاحظ جاسر نظرات عينيه المعلقة بالباب ليتنهد حزينا ٤ نقطة خالد أخبره بإيجاز ما حدث مع أدهم وحمزة وهو حقا حزين علي ما حل بهم ٤ نقطة ربت مرة أخري علي كتف أدهم يردف معاتبا :
, - اللي أنت عملته دا كان قمة الشجاعة ٣ نقطة بس باللي عملته بردوا هتخلي كل موظفين الشركة مش هيبقي ليهم غير أدهم واللي عمله ويا تري ايه علاقته بمايا وازاي عرف أن عندها فوبيا ٣ نقطة وليه اترعب عليها كدة ٣ نقطةما حسبتش إنت عملت ايه يا أدهم ٤ نقطة أنا عارف أنه غصب عنك ٣ نقطة بس اللي أنت عملته هيضرها جداا ..
,
, ما إن انهي ما يقول التفت أدهم ينظر اليهم متوترا هو لم يفكر في كل ذلك قلبه اندفع خوفا حين شعر بأن مكروها سيصيبها ٤ نقطة استأذن جاسر وغادر بعد أن أخبره أن السائق سيكون هنا بعد قليل ٣ نقطة بينما جلس هو يصارع امواج أفكاره العاتية هل حقا اذاها بدلا من أن يحميها ٣ نقطة هل ستكرهه بسبب ما فعل هو فقط كان يرغب في إنقاذها ٤ نقطة أنتشله فجاءة من تلك الموجة العنيفة رائحة ٣ نقطةرائحة يعرف صاحبها جيدا ٣ نقطة رفع وجهها سريعا ليجد حمزة أبيه ٤ نقطةيقف هناك عند باب الغرفة نظر له متلهفا كأنه فقط *** صغير رأي ابيه بعد طول غياب ٣ نقطة اقترب حمزة من أدهم يسير بخطي بطيئة ٤ نقطة جلس على المقعد الذي جذبه جاسر قبل قليل ٣ نقطة ينظر بعيدا بينما أدهم لا ينظر إلا له ٥ نقطة يبتسم بتوسع ٣ نقطة حمحم حمزة يلتف برأسه ناحيته يردف :
, - أنا متشكر جداا علي مساعدتك لمايا وبعتذر علي اللي حصل لرجلك ٣ نقطة انا مستعد ادفعلك أي مبلغ تطلبه ٣ نقطة اعتبرها تعويض او مكفاءة علي اللي مساعدتك لبنتي
,
, اختفت الابتسامة من فوق شفتي أدهم ينظر للجالس هناك بالقرب منه يكاد يبكي ٣ نقطة كيف يقول له أباه مثل ذلك الكلام ٤ نقطة يعرف انه غاضب منه علي ما فعل ولكنه لم يتصور حتي في اسوء كوابيسه أن يقول له حمزة مثل تلك الكلمات ابتلع غصته الخانقة اشاح بوجهه بعيدا يغمغم باختناق :
, - متشكر أنا لا عايز عوض ولا عايز مكفاءة أنا كنت برد جزء من جميل قديم في رقبتي ٣ نقطة
,
, القي حمزة نظرة طويلة ناحية ادهم كم رغب في أن يجذبه يطوقه بين أحضانه يستعيد طفله الصغير ٣ نقطة ولكنه لم يفعل جل ما فعل انه تحرك قام ٣ نقطة وقف دس يديه في جيبي سرواله يغمغم في برود ظاهر تحته مرجل يغلي حزنا :
, - براحتك أنا عرضت ولسه عرضي قائم ٣ نقطة في اي عايز مكفئتك قولي ٣ نقطة عن إذنك
,
, تحرك حمزة الي خارج الغرفة وقف بالقرب من الباب ليلفت برأسه ناحية ادهم نظرة طويلة تبادلها ٣ نقطة نظرة بها من الحنين والألم والعتاب والشوق ما بها ٤ نقطة تنهد حمزة يكبح مشاعره الابوية الثائرة ليخرج من الغرفة سريعا يغلق الباب خلفه ٣ نقطة
,
, اعتدلت في جلستها تهز جسده برفق تغمغم متلهفة :
, - خالد ٣ نقطة خالد اصحي يا خالد
,
, لا استجابة أمسكت ذراعه تهزه بعنف تصرخ فزعة :
, - اصحي يا خالد ٤ نقطة خاااااالد ٤ نقطة يا خااااااالد
,
, ايييييييه في اييييييه حد يصحي حد كدة : انتفض في جلسته مفزوعا حين سمعها تصرخ باسمه بتلك الطريقة وكأن كارثة قد حلت عليها ٤ نقطة لم يكد يستوعب ما يحدث وجدها تندفع ناحيته تختبئ في صدره تشهق في بكاء عنيف جسدها يرتجف كأن كهرباء صعقتها ..طوقها بذراعيه يزرعها داخل صدره يحاول تهدئتها يشعر بكفيها تتشبث بملابسه مسح علي شعرها برفق يحاول تهدئتها من تلك الغريبة التي تملكتها ٤ نقطة يهدهد قلبها الخائف :
, - مالك يا لينا ايه اللي حصل
, ابتعدت عنه تتحسس وجهه بكفيها ٣ نقطة تنساب دموعها بغزارة بلا توقف علا نشيجها تهمس من بين شهقاتها العنيفة المتتالية :
, - - حرام عليك ٣ نقطة رعبتني عليك ٣ نقطة كنت عمالة اصحيك وأنت ما بتصحاش ٣ نقطة
,
, ارتسمت شبح ابتسامة صغيرة باهتة علي شفتيه ليمد يده يمسح ما سقط من دموعها يغمغم ساخرا :
, - ايه افتكرتي اني أنا مو٣ نقطة
, وقبل أن يكمل ما يقول شعر بها تضع كف يدها سريعا فوق فمه تمنعه من إكمال ما يقول ٣ نقطةحركت رأسها نفيا بعنف تردف فزعة :
, -لاء ما تقولش كدة ٣ نقطة ما تجبش سيرة الموت ٣ نقطة أنت مش هتسبني أنت فاهم
,
, تنهد يآسا يحرك رأسه إيجابا مد يده يزيح كف يدها برفق كتف ذراعيه امام صدره رفع حاجبه الأيسر يتمتم مستهجنا :
, - ليه هو انتي مش زعلانة مني وشاكة فيا ٣ نقطة وانا خلاص ما بقتش بحبك وبكذب وبخبي عليكي
,
, انهمرت دموعها إضعافا تحرك رأسها بالإيجاب هي علي أتم ثقة من أنه يخفي شيئا هاما عليها رفعت كفيها تمسح دموعها ٣ نقطة حمحمت تحاول إجلاء نبرة صوتها من تلك الغصة الباكية :
, - أيوة أنا زعلانة منك وواثقة انك عامل حاجة ومخبيها عليا ٤ نقطة ولو طلعت حاجة تأذيني يا خالد بأي شكل من الأشكال صدقني هسيبك ٤ نقطة بس أنت افضل عايش ٣ نقطة حتي لو بعدت عنك ٣ نقطة أفضل بس عايش وكويس ..
,
, لا ينكر أن دقات قلبه تسارعت خوفا وهو فقط يتخيل أن لينا علمت بموضوع شهد وتركته دون رجعه ٣ نقطة ازدرد لعابه الجاف ليوجه لها ابتسامة باهتة يمسح ما سقط من عينيها يضمها بين ذراعيه يغمغم واثقا :
, - ومين قالك اني بعمل حاجة غلط او اني هسيبك تبعدي عني ٣ نقطة دا لما تشوفي قفاكي يا قلبي
,
, ضيقت عينيها تنظر له مغتاظة غاضبة لتكور قبضتها تصدمها علي صدره بعنف تتمتم حانقة :
, - بقي كدة طب يا رب تموت
,
, توسعت عينيها فزعا في اللحظة التالية لتصيح سريعا بهلع :
, - لالالا بعد الشر عنك بعد الشر ٣ نقطة
,
, ضحك هو عاليا ينظر لها يلاعب حاجبيع مشاكسا يشاكسهل عبثا :
, - مجنونة يا بسبوسة
, علت ضحكاتها هي الأخرى لتضع رأسها علي صدره بعد لحظات تطوق ظهره بذراعيها تهمس له بشغف :
, - ما تخوفنيش عليك كدة تاني ٣ نقطةأنت كل حاجة ليا في الدنيا
, صمتت للحظات لتخرج من بين شفتيها تنهيدة طويلة تعبر عن استكانة دقات قلبه المتسارعة خوفا علا ثغرها ابتسامة صغيرة تتمتم فرحة :
, - تعرف لينا وزيدان شكلهم اتصالحوا
,
, قطب جبينه متعجبا ليسمعها تكمل :
, - أنا روحت اشوف لينا ما لقيتهاش في أوضتها ٣ نقطة روحت اوضة زيدان لقيتهم نايمين في سابع نومة ما رضتش اصحيهم ٣ نقطة يا رب يكونوا اتصالحوا
,
, يشك في ذلك ابنته عنيدة للغاية رأسه صلب تماما مثله لن تلين بتلك السهولة ٣ نقطة شئ ما حدث ٣ نقطة تغيرت ملامحه في لحظة من التعجب والتفكير إلي الغيظ والغضب حين سمعها تردف :
, - تعرف بابا واحشني اوي بقالي كتير ما شوفتوش
,
, قلب عينيه متهكما ذلك الرجل العجوز كلما كبر في العمر زاد جبروته أكثر ٤ نقطة تذكر شجارهم الأخير بسبب أن جاسم يريد أن تسافر لينا ومعها ابنته له كل شهرين يفضوا معه عدة أيام هناك وانتهي الأمر برفضه القاطع :
, - لاء يعني لاء يا جاسم ٤ نقطة عايز تقعد معانا هنا هشيلك علي راسي إنت في مقام والدي **** يرحمه ٣ نقطة إنما مراتي وبنتي مش هيسافروا بعيد عني ولو ساعة واحدة
,
, وانتهي الأمر بحل وسط من قبل زوجته أن يسافرا في الإجازات كل عام إلي والدها وأيامه في تلك الأوقات تصبح جحيما بسبب أفعال جاسم ٤ نقطة يكفي أنه يبيت كل ليلة وحيدا لأن جاسم لا يرغب في ترك ابنته ٣ نقطة تنهد يزفر أنفاسه الغاضبة المشتعلة يكاد يتميز من الغيظ ٣ نقطة كلما يتذكر ما يحدث له بسبب جاسم في كل زيارة ٤ نقطة
,
, تنهدت متعبة اخيرااا عادت للمنزل بصحبة والدتها بعد أن أصرت الأخيرة اصرار قاطعا لا يقبل النقاش إن يذهبا إلي طبيب عظام آخر وبالفعل أوصلهم السائق ٣ نقطة إلي عيادة طبيب عظام متخصص في مجاله واجري لسارة نفس الفحوصات التي اجراها حسام تقريبا ٣ نقطة وارته تالا صورة الأشعة وتقرير حسام عن الحالة وما كتبه من أدوية فما كان من الطبيب إلا أنه قطب جبينه متعجبا ينظر للسيدة الواقفة أمامه :
, - معلش يعني هو حضرتك بتكشفي تاني ليه ٣ نقطة الأشعة والتقرير والعلاج اللي مع حضرتك مظبوطين مية في المية وأنا ما اقدرش اغيرلك نوع علاج واحد من اللي مكتوب ٣ نقطة
,
, والدتها كادت تتميز من الغيظ ٣ نقطة حين علمت أن تقارير حسام كلها سليمة واخيرا عادا إلي البيت هرع عمر إليهم يسألهم فزعا :
, - كل دا يا تالا وسارة مالها دراعها ملفوف ليه أنا اتصلت بيكوا بدل المرة ألف كان ناقص انزل ادور عليكوا في الشوارع ٣ نقطة كنتوا فين
,
, سردت سارة بإيجاز ما حدث لينظر عمر لذراع سارة الذي يلتف حوله الضمادات ٣ نقطة اطمأن علي ابنته وتركها تتجه الي غرفتها حيث توجد شقيقتها ٤ نقطة اقترب هو من تالا التي تجلس علي أحد المقاعد تسمك أصابع قدميها المنتفخة من إثر ذلك الحذاء ذو الكعب العالي ٤ نقطة ابتسم هو يقترب من زوجته اخرج من جيبه قماشة سوداء رفيعة ليتحرك وقف خلفها يعصب عينيها فجاءة بقطعة القماش ٣ نقطة لتشهق هي متفاجئة مما فعل ٣ نقطة مال هو ناحية اذنيها يهمس لها بشغف :
, - ما تخافيش ٣ نقطة قومي معايا
,
, ابتلعت لعابها مرتبكة ٣ نقطة تري ماذا فعل هي حقا لن تتقبل منه أي شئ مهما كان تنهدت حائرة لتتحرك معه الي الداخل يمسك يديها بجذبها برفق دفع باب الغرفة ليتوجها معا الي الداخل يوصد الباب عليهما ٣ نقطة ابتعد عنها يقف في منتصف الغرفة يهمس لها :
, - فتحي عينيكِ
,
, ازاحت ما فوق عينيها ٣ نقطة تفتح مقلتيها تنظر للغرفة حولها ورود وبالونات مختلفة الالوان تغطي الأرض شموع في كل مكان مشهد تقليدي رومانسي يأتي كثيرا ٣ نقطة ولكن المختلف شاشة التلفاز المضاءة علي فيلم يبدو أنه وقف عند لقطة معينة ٤ نقطة وقبل أن تسأله بادر هو حين اقترب يأخذ جهاز التحكم من فوق الطاولة الصغيرة ضغط علي أحد الأزرار ليبدأ الفيلم في العمل من جديد فيلم مختلف من نوعه ٤ نقطة حديث الطراز ٣ نقطة رأت تلك السيدة التي رأتها معه في ذلك المقطع القصير ٣ نقطة تجلس أرضا في غرفة شبه مظلمة يديها وقدميها مقيدتان بحبال سميكة تنساب دموعها ذعرا ٥ نقطة ليصدح صوت رجل ما يهدر بصوت حاد عالي كالرعد :
, - ما تنطقي يا بت
,
, حركت رأسها إيجابا عدة مرات سريعة متتالية ترتجف ذعرا ٤ نقطة تردف بنبرة كارهة حاقدة رغم ما بها من ذعر :
, - هقول و**** هقول اللي حصل ٥ نقطة نظرت ناحية شاشة الكاميرا تردف متلعثمة من الذعر :
, - تالا انتي مش فكراني بس ٣ نقطة أنا عارفة أنك اكيد مش هتفتكريني أنا نادرين ٣ نقطة كنت معاكي في نفس الكلية علي فكرة ٤ نقطة كنت بكرهك اوي يا تالا حب المعيدين والدكاترة الدفعة كلها كانت بتحبك وتحترمك وأنا كنت بكرهك وبغير منك ٣ نقطة حتي عمر دنجوان الجامعة حبك واتجوزك ٤ نقطة عدت سنين وأنا كرهي ليكي بيزيد ما بيقلش ٣ نقطة وكانت فرصتي لما عرفت اني هشتغل وسيط بين شركة السياحة وشركة جوزك ٤ نقطة كنتي طالبة ممتازة وناجحة بس زوجة فاشلة يا تالا ٣ نقطة عمر كان محتاج يحس أنه ما لا كبر ولا عجز محتاج يجدد شبابه اللي بتحاولي تقتليه انتي اللي بعديته بايدك وما كنش ينفع اسيب الفرصة دي تضيع من ايدي ٤ نقطة يوم ما جالي البيت وشرب وسكر وما بقاش شايف قدامه ٣ نقطةقولت خلاص هحقق انتقامي منك كااااامل ٣ نقطة بس هو ما قربليش مجرد ما دخلنا الأوضة وخدني في حضنه فجاءة لقيته عمال يبكي زي الطفل الصغير ٤ نقطة بيكلمك ويعاتبك انك بعدتيه عنك وعن البنات وأنه لسه بيحبك كنت هتجنن من الغيظ فحاولت أمثل قدام الكاميرا انه فايق ٣ نقطة وبيخونك ٤ نقطة أنا بكرهك يا تالا ولسه لحد بكرهك وهفضل أكرهك ٣ نقطة أنا ما بقولش كدة عشان ابرئ عمر بيه بتاعك ٣ نقطة بس في مسدس 9 ملي قدام دماغي ٣ نقطة وفي حقنة غريبة ادهولي الكلام بيخرج من لساني غصب عني ٣ نقطة أنا حقيقي بكرهك يا تالا وبتمني ليكي الموت
,
, وانتهي مقطع الفيديو عند ذلك الحد وهي تقف متجمدة عينيها متسعة بشكل مخيف تكاد تسقط خارج وجهها ٣ نقطة دقات قلبها تتصارع بشكل بشع ٤ نقطة ناردين تذكرتها زميلة الدراسة ٣ نقطة ناردين صديقتها قديما هي من فعلت بها ذلك ٤ نقطة لما كل ذلك الكره ماذا فعلت هي لتكرهها لتلك الدرجة ٣ نقطة لتحاول هدم بيتها ٣ نقطة اجفلت من شرودها الحزين علي جملة عمر :
, - أنا غلطت وغلطت جامد اوووي ما بنفيش الغلط عني ٤ نقطة بس فوقت يا تالا ٣ نقطة صدقيني أنا بحبك ٣ نقطة وما خنتكيش
,
, ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتيها لتجلس علي حافة الفراش تخلع **** رأسها تلقيه بعيدا تشبك أصابعها في خصلات شعرها تتمتم متهكمة :
, - ما خونتيش بجسمك بس خونتي بمشاعرك ٣ نقطة روحت بمشاعرك ليها ٣ نقطة فكرت فيها ٣ نقطة حبيتها ٤ نقطة دي خيانة بردوا يا عمر
,
, اقترب منها يجلس على ركبتيه امام الفراش يمسك ذراعيها يضغط عليهما برفق يصيح متألما :
, - كنتي عيزاني اعمل ايه وأنا حاسس اني مكروه منبوذ منك دا حتي البنات ٤ نقطة علاقتي بيهم كانت ضعيفة جدااا ٤ نقطة سنين وأنا عايش حاسس اني غريب في بيتي ٣ نقطة
,
, توسعت ابتسامتها الساخرة تنفض يديه بعيدا عن ذراعيها قامت تقف بعيدا عنه عقدت ذراعيها أمام صدرها تتشدق ساخرة :
, - يعني أنا السبب أنا اللي خليتك تخوني عشان ما كنتش عايزة اشيلك مسؤوليات زيادة واقول كفاية عليه تعب الشغل وبلاش اشغله بمشاكل البيت التافهة
,
, وقف أمامها مباشرة يردف منفعلا :
, - مشاكل البيت التفاهة دي هي اللي بتخلي للحياة طعم ٣ نقطة سارة خربشت سارين .. سارة وسارين نحجوا ٣ نقطة شوف جبنا لبس ايه ٣ نقطة تيجي معانا واحنا بنشتري هدوم للبنات ٣ نقطة جمل كان نفسي اسمعها ٤ نقطة نفسي احس اني عايش وسطكوا ٤ نقطة انما أنا كنت مهمش ٤ نقطة تالا أنا كنت بتوتر لو حضنت من البنات من كتر ما انتي بعداهم عني ٤ نقطة
, وبدأ الصياح يعلو في الغرفة من كلا الطرفين
, - أنا مش غلطانة أنا بس ما كنتش عايزة ازعجك ٣ نقطة كنت بقول لنفسي دايما اني اقدر أشيل المسؤولية لوحدي
,
, - وأنا ما طلبتش منك تشيليها لوحدك كام مرة عرضت عليكي وكنتي بتردي عليا بجملة واحدة ( وأنت هتفهم ايه يا عمر في تربية البنات خليك يا حبيبي في شغلك )
,
, - يعني برضوا بتجيب الغلط عليا ٣ نقطة أنت مش شايف نفسك غلطان خالص ٣ نقطة وأنت من امتي شوفت نفسك غلطان أساسا
,
, - أنا ما قولتش اني مش غلطان بس انتي بردوا مشاركني في جزء كبير من الغلط دا فما تجيش اللوم في الآخر كله عليا ٣ نقطة تالا مع كل اهمالك ليا عشان خاطر البنات كنت بتتعاملي مع البنات بمنتهي الرسمية كل اللي يفرق معاكي أنهم يبقوا متفوقين فئ الدراسة والتدريبات وبس ٣ نقطة واديكي شوفتي اللي حصل لسارة وسارين بسببنا
,
, - بردوا بترمي الغلط عليا علي الأقل أنا فوقت واشتريت بناتي مش البيه اللي باع عشرة سنين في لحظة نطقها أنتي طالق يا تالا
,
, - وأنا ما بقولش اني مش غلطان ٤ نقطة أنا لما بعدت فوقت وعرفت قد ايه كنت غلطان وحاولت أصلح عشان الحياة ترجع ليه مش عايزة تديني فرصة ٣ نقطة فرصة يا تالا ..صدقيني الفيديو دا قديم واديكي سمعتي ما حصلش بينا حاجة ٣ نقطة خلينا نرمي كل اللي فات بقي يا تالا ونفتح صفحة جديدة ٤ نقطة
,
, انتهت أصوات الصياح من الغرفة وبقيت أصوات انفاسهم العالية تالا تقف عند الباب وعمر يقف عند الفراش ٤ نقطة ينظر لها راجيا أن تسامح وتمضي معه وهي تنظر له نظرات طويلة بها من القهر والألم ما بها ٤ نقطة مدت يدها تفتح باب الغرفة لتخرج من الغرفة اتجهت الي الغرفة الاخري ٣ نقطة تغلقها عليها من الداخل ليتهاوي هو جالسا علي الفراش يخفي وجهه بين كفيه يتمني فقط لو يعود الزمن للوراء
,
, مرت عدة أيام أحوالها متشابهة علي الجميع ٣ نقطة عداها هي كانت تجلس في غرفتها اعلي فراشها تمسك بورقة صغيرة في يدها كتب عليها جملة واحدة ( فكري كويس )
, تلك الورقة وجدتها في يدها حين استيقظت من قيلولتها الطويلة علي فراشه بحثت عنه لتعرف من والدتها أنه أصر علي المغادرة ٣ نقطة تركها تفكر أي طريق تختار ٤ نقطة تعود او ترحل وتتخلي عن طفلها ٣ نقطة احتضنت بطنها بذراعيها تحرك رأسها نفيا لن تترك له طفلها ابداا ٤ نقطة تنهدت تخرج من بحر افكارها علي صوت رنين هاتفها برقم معاذ تجاهلته كثيرا في الأيام الماضية ولكنها تشعر بحاجة ملحة للتحدث مع اي من كان ٤ نقطة ربما زيدان محق وهي تحتاج لعلاج نفسي .. ابتسمت ساخرة تلتقط هاتفها فتحت الخط وقبل أن تنقط بحرف سمعته يبادر قلقا :
, - ايه يا لينا بقالي كذا يوم بتصل بيكي وما بترديش وروحت ليكي الكلية ما بتبجيش انتي كويسة طمنيني عليكي
,
, شردت تبتسم ساخرة وجملته تتردد في أذنيها بوقع سريع مخيف ( انتي ما حبتيش معاذ يا لينا ) ٤ نقطة زفرت انفاسها الثائرة غضبا مما قال لتحادث ذلك المنتظر علي الخطط دون كلل :
, - أنا كويسة يا معاذ ٣ نقطة الحمل تاعبني بس شوية ومعظم المحاضرات اون لاين وكمان فرح بنت عمي بكرة عندنا في الفيلا فمالهاش لازمة اني انزل دلوقتي
,
, سمعته يضحك بخفة ليردف مشاكسا :
, - ايه دا فرح أنا نقطي ضعفي الأفراح ٣ نقطة اسمحيلي بقي أنا عازم نفسي عندكوا بكرة عشان البوفية اولا وعشان اشوف عشان حقيقي وحشتيني ثاني ٣ نقطة
,
, ظلت هي صامتة للحظات عينيها متوسعين مدهوشة مما يقول مجئ معاذ قد يستفز والدها وفي الاغلب سيفعل ٣ نقطة أرادت أن ثنيه عن المجئ ولكن قبل أن تنطق بحرف سمعته يغمغم بمرح :
, - أنا عارف اني ضيف شرف يا بنتي من غير ما تقولي ٣ نقطة هشوفك بكرة بقي ٣ نقطة سلام يا لوليا
,
, قالها ليغلق الخط ٣ نقطة جلست هي صامتة بضع لحظات لتقطب جبينها متعجبة تتسأل مع نفسها كيف علم معاذ بذلك الاسم ؟٥ علامة التعجب
,
, في الحارة عند جدة أدهم ٤ نقطة ينتصف أدهم جالسا علي فراشه يمد ساقه المكدومة بينما جدته تجلس جواره تطعمه الي أن انتفخت معدته ليهمس مستاءا :
, - كفاية يا جدتي بطني هتنفجر
,
, اقتطعت قطع لحم من الدجاجة الكبيرة امامها تدسها في فمه رغما عنه تردف بصرامة :
, - مش عايزة اسمع صوتك تاكل وانت ساكت مش كفاية متعور ومش قادر تدوس علي رجلك
,
, أصله عيل خرع أنا كنت عارف انه مش هيكمل يومين في شغلانة ٤ نقطة : تشدق بها مراد ساخرا وهو يدخل من باب الغرفة ليرميه أدهم بنظرة نارية حانقة ٣ نقطة رفعت منيرة وجهها تنظر لمراد تردف ساخرة :
, - وأنت لابس كدة ورايح فين في انصاص الليالي يا ابن وحيد
,
, نظر مراد لجدته ساخرا ليتوجه لباب الغرفة يردف متهكما قبل أن يغادر :
, - خليكي في حالك يا منيرة ٣ نقطة زغطي انتي في ننوس عينك
,
, اشتعلت أنفاس أدهم غضبا بينما قامت منيرة من جوار ادهم تلف شالها الصوف حول شعرها تتمتم سريعا :
, - أدهم أنا نسيت حاجة في المحل هنزل اجيبها بسرعة وجاية
,
, وقبل أن تعطيه فرصة حتي للرد ٤ نقطة كانت قد غادرت الغرفة ٣ نقطة ليضرب هو كف فوق آخر حقا لا يفهم ما يحدث
,
, دقات عالية متتالية علي باب منزله ٣ نقطة دقات جعلته يتوعد للطارق بأنه سيدق عنقه ما أن يراه ٤ نقطة فتح باب المنزل بعنف قسمات وجهه تصرخ غضبا لتتوسع عينيه علي آخرهما حين رأي ذلك الرجل جاسم يقف امامه ينظر له بتلك النظرة الماكرة التي يكرهها ٤ نقطة اجفل علي صوت صيحة سعيدة تأتي من خلفه لتندفع لينا تعانق والدها ليضمها جاسم إليه يربت علي رأسها برفق :
, - وحشتيني يا حبيبتي ٣ نقطة وحشتيني أوي ٣ نقطة حاجات كتير حصلت في غيابي وأنا جاي اشوف خالد باشا كان بيعمل ايه ٣ علامة التعجب

السابع والستون


جلس علي الأريكة المجاورة لهم ٤ نقطة يكاد وجهه ينفجر من الغيظ ٣ نقطة يكور قبضته يشد عليها ٤ نقطة يصور له خياله مشهد سعيد للغاية وهو يلكم جاسم في وجهه توسعت ابتسامته يتخيل المشهد مرارا وتكرارا ٣ نقطة ولكنه في النهاية يبقي خيال والواقع أن جاسم ذلك العجوز المتسلط يجلس علي الاريكة المجاورة يحتضن زوجته يتحدثان يضحكان وهو يجلس كقطعة ديكور قديمة لا فائدة منها فقط يراقب وهو يغلي غضبا ٤ نقطة ذلك العجوز الماكر كم يكره ٣ نقطة مد يده يلتقط هاتفه يبعث برسالة نصية الي رقم زيدان كتب فيها
, ( زيدان تعالي هنا حالا قبل ما ارتكب جريمة واقتل الراجل اللي قاعد ادامي دا )
,
, لحظات وبعث له زيدان وجه يضحك وبعدها رسالة
, ( هو جدي جاسم جه ولا ايه )
, امتعضت ملامح خالد غيظا يشتم زيدان في نفسه ليبعث له
, ( اخلص عشان أنا علي اخري ٣ نقطة خمس دقايق والاقيك قدامي )
,
, رفع وجهه عن الهاتف ينظر لجاسم نظرات حانقة قاتلة حين هتف الأخير ساخرا :
, - ايه يا أبو الخلد ٣ نقطة مركز مع مين كدا ٣ نقطة اوعي تكون بتكلم بنات
,
, ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتي خالد ينظر لجاسم نظرات متهكمة سخيفة ليتشدق ساخرا :
, - اه طبعا بكلم بنات علي الفيس اللي الباسورد بتاعه مع بنتك
,
, لم تتغير نظرات جاسم الماكرة فقط لف ذراعه حول كتف ابنته واتسعت ابتسامته الخبيثة ليردف بعدها متهكما :
, - ومين عارف مش يمكن تكون عامل إيميل تاني وعايش حياتك .. ما أنت ما تتضمنش
,
, توسعت عيني لينا في دهشة إثر كلمات والدها هي تعرف أن خالد لا يفعل ذلك ابداا ٣ نقطةوتعرف ايضا أنه سيغضب للغاية علي ما قال ٤ نقطة نظرت ناحية خالد متوترة لتري ابتسامته تزداد اتساعا
, ابتسامة باردة صفراء تخفي خلفها غضب تراه جيدا ٣ نقطة لتسمعه يضحك ضحكة ساخرة صفراء :
, - إنت أدري يا جاسم ٣ نقطة ما الحرامي بيبقي فاكر الناس كلهم حرامية
,
, نظرت لينا لخالد غاضبة من لسانه السليط ٣ نقطة بينما تعالت ضحكات جاسم :
, - ومين يعرف يغلبك في الكلام يا جوز بنتي ٣ نقطة دا أنت كلامنجي قديم
,
, صوت المفتاح وضع في الباب ٣ نقطة انفتح الباب ليدخل زيدان يتمتم مبتسما :
, - حمد لله علي سلامتك يا جدي
, اقترب زيدان منهم ليتحرك جاسم من جوار ابنته قام واقفا يعانق زيدان يربت علي ظهره برفق يقول مبتسما :
, - اهلا اهلا بالغالي واحشني و**** يا زيدان
,
, باحترام مد زيدان يده امسك كف جاسم يقبل يده ليربت جاسم علي رأسه يردف متفاخرا :
, - تعرف يا زيدان ٣ نقطة أنت أحسن واحد في العيلة بنت المجانين دي ٣ نقطة
,
, نظر لخالد في غيظ يردف ساخرا :
, - فيك بس عيب واحد ٣ نقطة إنه خالك وأنت شارب منه
,
, أحمر وجه خالد غضبا ليهب واقفا فجاءة يقترب من جاسم ليقف زيدان حائلا بينهما ليصيح خالد غاضبا :
, - وماله خاله يا جاسم ٣ نقطة أنت تغيب تغيب وجاي تعمل الحفلة عليا
,
, قديما ربما كان جاسم سيغضب وربما ينفجر في خالد ولكن الآن لاء ٤ نقطة كبر كثيرا لدرجة أن اعصابه لم تعد تثار بسهولة ابدااا ٣ نقطة عاد يجلس جوار ابنته يضع ساقا فوق اخري يتشدق ساخرا :
, - هو مش أنت اللي قايلي ٤ نقطة عايز تقعد معانا هنا هشيلك علي راسي إنت في مقام والدي **** يرحمه ٤ نقطة ولا أنت بتاع كلام وبس ٣ نقطة كلامنجي زي ما قولت
,
, تهدجت أنفاس خالد غضبا ليته لم يقل تلك الكلمات ٤ نقطة انسحبت لينا سريعا تحضر المشروبات ٣ نقطة وجلس هو وجاسم وزيدان معا في غرفة واحدة ٤ نقطة نظر جاسم حوله يردف متعجبا :
, - اومال لينا الصغيرة فين مش شايفها
,
, نايمة تعبانة أصلها حامل ٤ نقطة نطقها خالد بغيظ من بين أسنانه ينظر لجاسم حانقا ٣ نقطة ليمد الأخير يده يربت علي كتف زيدان يقول مبتسما :
, - مبروك يا زيدان
,
, رد له زيدان الإبتسامة يحرك رأسه إيجابا بخفة ابتسم ٣ نقطة ابتسامة باهتة يردف بخفوت :
, - **** يبارك فيك يا جدي اومال غيث فين صحيح
,
, عاد جاسم بظهره إلي ظهر الأريكة يجلس مسترخيا للغاية ينظر لخالد يغظيه بنظراته الساخرة ٤ نقطة يحادث زيدان مبتسما :
, - غيث راح يشوف والده ووالدته وهيجي بكرة بإذن **** ٤ نقطة الا قولي يا خالد ٣ نقطة هي لينا وافقت علي الجواز ازاي ٣ نقطة يعني آخر مرة كنت هنا كان في مشاكل جامدة بينها وبينك يا زيدان
,
, ضحك خالد ساخرا يشد علي قبضته ٣ نقطة كم يرغب في تحطيم وجه جاسم في تلك اللحظة تحديدا ٤ نقطة رسم ابتسامة باردة علي شفتيه يقول باستفزاز :
, - غيرت رأيها ٣ نقطة حبته فجاءة ٣ نقطة أنا عارف أنت بترمي علي ايه يا جاسم ٤ نقطة مش أنا اللي اجوز بنتي غصب عنها
,
, لم تتغير ابتسامة جاسم فقط رفع حاجبيه مستهجنا ما يقول ليستفزه بقوله :
, - متوقعها منك ٣ نقطة ما أنت اتجوزت أمها غصب عنها
,
, عند ذلك الحد لم يستطع خالد تمالك أعصابه أكثر هب واقفا لتقف معه عروقه النافرة تصرخ معه حين هدوء صوته عالي كالرعد :
, - لمها يا جاسم ٣ نقطة أم مين اللي اتجوزتها غصب عنها ٣ نقطة بلاش تفتح في القديم ٣ نقطة عشان دفترك اول دفتر هيتفتح ٣ نقطة حاسب أحسن أجنحتك هتخبط في وشي ٣ نقطة
,
, اندفعت لينا تضع صينية الأكواب بعنف علي الطاولة أمامها تصيح فيهم بنزق :
, - وبعدين معاكوا بقي ما فيش مرة تتقابلوا الا لما تقلب خناقة ٣ نقطة في ايه يا خالد اهدي مش كدة إنت بتزعق لبابا ٤ نقطة بابا خالد ما جوزش لينا غصب عنها هي اللي اختارت زيدان بإرادتها ٤ نقطة وزيدان قدامك أهو يشهد
,
, نظر خالد وجاسم كل منهما للآخر نظرات حانقة غاضبة ليلتفت الجميع علي حركة خفيفة تأتي من ناحية السلم ٣ نقطة نظروا جميعا ليجدوا لينا تنزل بهدوء ٤ نقطة تعلقت عيني زيدان بها تحديدا ببطنها التي لم تنتقخ بعد ليبلع لعابه مرتبكا خائفا وذلك الحلم يمر أمامه سريعا ٤ نقطة ارتسمت ابتسامة خلابة علي شفتيها جعلت قلبه يبتسم دقاته تنفجر ومقاومته تضعف ٣ نقطة اشاح بوجهه بعيدا هو لم يكن يرغب في القدوم أراد تركها لتحسم أمرها نهائيا ٣ نقطة ولكن لأجل خاله فقط هو هنا ٣ نقطة اقتربت لينا منهم لتتسارع دقات قلبه كل خطوة تخطوها تجاهه تفجر دقاته ٣ نقطة كشاب مراهق يري محبوبته خلسة ٤ نقطة جلست لينا جوار جاسم ٣ نقطة ليمسح جاسم علي شعرها برفق يضمها لصدره يغمغم مبتسما :
, - وحشتيني يا حبيبة جدو ٣ نقطة ايه يا بنتي الحلاوة دي هي الحوامل بيبقوا حلوين اوي كدة
,
, ارتسمت ابتسامة باهتة علي شفتيها ٣ نقطة تختلس النظر لزيدان الجالس جواره جدها من الناحية الأخري ٣ نقطة لاحظ جاسم تلك النظرات المختلسة بينهما ليتمتم مبتسما :
, - انتوا متخانقين ولا ايه ٣ نقطة دا انتوا مالحقتوش تتجوزوا عشان تتخانقوا
,
, زاغت عينيها لم تعرف بما تجيب ٣ نقطة ليتولي هو مهمة الرد بلباقة بدلا عنها :
, - ابدأ ٣ نقطة لينا بس الحمل تاعبها ومش مستحملة ريحتي اليومين دول ٣ نقطة فقولت أبعد عنها عشان ما تتعبش أكتر
,
, تبدلت إبتسامة جاسم بأخري رزينة خبيرة يحرك رأسه إيجابا يتمتم متهكما :
, - هو رد منطقي ويُعقل بس أنت كداب ٣ نقطة اتعملت الكدب من خالك يا زيزو
,
, زفر خالد حانقا ينظر لجاسم بأعين حمراء كالجمر ٣ نقطة تكاد تخرج منها النيران تحرقه حيا ٣ نقطةقام جاسر واقفا ينظر لخالد متحديا يبتسم في توسع :
, - علي العموم أنا هعرف كل حاجة ٣ نقطة لينا بنتي حبيبتي وحشتني هتنام جنبي ٣ نقطة يلا يا حبيبتي
,
, شد خالد علي أسنانه غاضبا مغتاظا يقبض علي رسغ لينا الجالسة جواره يطالعها بنظرات حانقة يحذرها من التحرك ٣ نقطة لتبادله نظرات ناعسة تترجاه أن يترك يدها ٣ نقطة مرة وأخري سحبت يدها من يده بنعومة توجهت ناحية والدها ليعقد يدها في يده ٤ نقطة يبتسم متشفيا ٣ نقطة تحرك جاسم بصحبة لينا الي أعلي ليهب خالد واقفا نظر لابنته وزيدان غاضبا يصيح يخرج غيظه فيهم :
, - ما تطلعوا تناموا انتوا صاحيين ليه ٣ نقطة دي عيشة تقصر العمر
,
, قالها ليصعد الي أعلي بخطوات حانقة تكاد تحترق الأرض تحت قدميه من الغيظ ٣ نقطة ابتسمت لينا يآسه من أفعال والدها ٣ نقطة لتسمع صوت ضحكة خفيفة تأتي منه ٣ نقطة اختلست نظرة سريعة له لتصدم عينيها بمقلتيه ٣ نقطة حمحمت مرتبكة لتتحرك من مكانها سريعا ٣ نقطة تأخذ طريقها الي أعلي ٣ نقطة من تلبكها تعثرت في طرف البساط المفترش ارضا شهقت حين كادت تسقط أرضا ٤ نقطة لتشعر بيده تطوقها سريعا انتشلها قبل أن تسقط أرضا ٣ نقطة التحمت مقلتيها بعينيه تتنفس بعنف تستند بكفيها علي صدره تشعر بدقات قلبه تتصارع أسفل كفها ٣ نقطة اسبلت اهدابها متوترة ٤ نقطة لحظات قليلة قبل أن تعي ما يحدث لتنسل من بين ذراعيه وهو فقط تركها ٤ نقطة تصعد الي أعلي بخطي سريعة مرتبكة ٣ نقطة دقات تتصارع خوفا و ٤ نقطة ، لترتسم ابتسامة باهتة علي شفتيه ٣ نقطة يأخذ طريقه الي غرفته مباشرة ٤ نقطة
,
, توجه خالد الي غرفته مد يده يحاول فتح المقبض ليقطب جبينه غاضبا لما الباب مغلق حاول مرة وأخري بعنف حتي كاد ينكسر المقبض في يده ٣ نقطة لحظات وسمع المفتاح يتحرك من الداخل وانفتح الباب ليظهر جاسم علي وجهه ابتسامة سخيفة باردة :
, - نعم ٣ نقطة خير يا جوز بنتي ٤ نقطة بترزع في الباب ليه ٣ نقطة مش عارف أنام
,
, دي أوضتي أنا ٤ نقطة صاح بها خالد منفعلا عروق رقبته نفسها علي وشك أن تخرج وتلكم جاسر
, ٣ نقطة بينما عقد الأخير ذراعيه أمام صدره يتمتم ساخرا :
, - واوضة بنتي برضوا ٤ نقطة عن إذنك بقي عشان عايزين ننام
,
, وقبل أن يعي خالد ما يحدث كان باب الغرفة يصفع في وجهه توسعت عينيها في دهشة ينظر لباب الغرفة المغلق ٤ نقطة يشد علي قبضة يده لو لم يكن الرجل في عمر والده لكان اذاقه العذاب كأسا ٤ نقطة بخطي حانقة توجه ناحية غرفة أخيه فتحها دون سابق إنذار ليجد حمزة يجلس جوار الشرفة يتطلع الي الحديقة ٣ نقطة دخل خالد الي الغرفة يصفع الباب خلفه ليرتمي علي فراش أخيه يتميز من الغيظ ٣ نقطة جسده يغلي غضبا ٣ نقطة نظر بطرف عينيه ناحية أخيه ليراه يمسح وجهه كأنه كان يبكي ومسح دموعخ سريعا حتي لا يراها وتأكد من ذلك حين التف حمزة له ورأي عينيه الحمراء ٣ نقطة ليقطب جبينه يسأله متعجبا :
, - أنت كنت بتعيط ولا إيه
,
, رسم حمزة ابتسامة باهتة علي شفتيه يحرك رأسه نفيا بخفة حمحم يجلي نبرة صوته من تلك الغصة الباكية المختنقة :
, - لا ابدا ما كنتش بعيط ولا حاجة ٣ نقطة إنت مالك شكلك علي اخرك ٣ نقطة جاسم مش كدة
,
, قام من مكانه بخفة توجه يجذب مقعد ليجلس امام أخيه يقطب جبينه قلقا عليه يسأله متلهفا :
, - سيبك من جاسم دلوقتي ٣ نقطة مالك كنت بتعيط ليه وما تقوليش ما كنتش بعيط
,
, نظر حمزة لخالد من خلف ستار أبيض شفاف يغشي حدقتيه شيئا فشئ بدأ يزداد الي أن انهمر يغرق وجهه ارتمي بجسده بين أحضان أخيه يبكي وتتعالي شهقاته :
, - أدهم يا خالد ٣ نقطة أدهم أنا اذيته اوي قولتله كلام صعب ٣ نقطة صعب أوي ٣ نقطة مش ناسي بصته ليا ٣ نقطة كان عايز يعيط ٣ نقطة ابني وأنا عارفه ٣ نقطة
, تنهد خالد حزينا علي حال أخيه صحيح أنه يود صفعه علي وجهه لأنه يرغب في الزواج من بدور ولكنه الآن حزينا علي حاله ٣ نقطة يعرف أن حمزة كان مرتبط بأدهم بقيد لن ينكسر بتلك السهولة ربت علي كتفه يسأله قلقا :
, - ايه اللي حصل يا ابني احكيلي
,
, تنهد حمزة حزينا يزفر أنفاسه البائسة ٤ نقطة ليمسح ما سقط من دموعه بعنف قاسي ٣ نقطة خرج صوته حزينا متألما يتمزق :
, - جاسر مهران اتصل بيا وقالي أن مايا محبوسة في الأسانسير جريت جري ٣ نقطة مايا عندها فوبيا من ساعة ما اتحسبت في الأسانسير وهي صغيرة ٣ نقطة لما روحت قلبي وقف من الخوف ٣ نقطة لما عرفت ان أدهم متشعلق بين السما والأرض عشان يوصلها كنت خايف عليها ومرعوب عليه ٣ نقطة لما الأسانسير فتح جريت خدت مايا في حضني وعينيا بتحضنه هو كمان بتطمن عليه ٤ نقطة كنت هموت واجري عليه لما لقيت رجله بتنزف بشكل بشع ٣ نقطة بس ما قدرتش يا خالد ٣ نقطة لما جابلوا الدكتور ٣ نقطة دخلت كلامه بشكل سخيف عرضت عليه فلوس تمن مساعدته لمايا وتعويض عن اللي حصل لرجله ٤ نقطة لو تشوف بصته لما سمع كلامي كان بيعتذر وبيلومني علي جرحي ليه بكلامي ٣ نقطة انا خايف عليه اوي يا خالد ٣ نقطة خايف يكون حصله حاجة وأنا مش حمل يحصله حاجة
,
, لم يكن يدري أنه يبكي الا حين رأي قطرات الدموع تسقط علي كفيه ليرفع يده سريعا يسمح دموعه ٤ نقطة بينما ابتسم خالد يآسا كل فرد من هذه العائلة به ما يكفي من المشاكل ويزيد ٤ نقطة ابتسم يحادث أخيه برفق :
, - روح شوفه يا حمزة ٣ نقطة هو علي الأقل أنقذ مايا وواجبك أنك تروح تشكره بشكل أحسن من كدة ٣ نقطة خد معاك 2 كيلو برتقال وروح زوره
,
, خرجت ضحكة حزينة من بين شفتي حمزة ٣ نقطة يفكر في كلمات أخيه ٣ نقطة يزوره ولما لا ٤ نقطة زيارة سريعة لن تضر في شئ ٤ نقطة يطفئ بها قلقه علي حال ابنه ٤ نقطة عاد ينظر لأخيه يحرك رأسه إيجابا يتمتم مبتسما :
, - قولي بقي جاسم عمل ايه ٣ نقطة الراجل دا مش سهل خد بالك كويس
,
, زفر خالد حانقا ليتوجه الي فراش أخيه يلقي بثقله عليه ٤ نقطة تسطح يعقد ذراعيه خلف رأسه يتمتم حانقا :
, - يا رب يمشي بكرة دا راجل سم ٤ نقطة طول ما هو هنا بيبقي واقفلي زي اللقمة في الزور ٣ نقطة أنا ما بعرفش اتكلم مع لينا كلمتين علي بعض وبليل يقولك بنتي وحشاني عشان ما يخليهاش تنام جنبي ٤ نقطة يا أما نفسي اولع فيه
,
, خرجت ضحكات حمزة العالية من غيظ أخيه من أفعال جاسم ٤ نقطة قام من مكانه يتسطح جوار أخيه يعقد ذراعيه خلف رأسه هو الآخر يتمتم مبتسما بسخرية :
, - الايام دي غريبة اوي يا خالد ٣ نقطة بتعدي بسرعة البرق ٣ نقطة مين يصدق أن أنا زمان كنت عايز اقتلك
,
, ضحك خالد متهكما ينظر لأخيه باشمئزاز :
, - عشان أنت تربية زبالة ٣ نقطة ولحد دلوقتي ما اتغيرتش وعايز تتجوز بدور اللي قد بنتك
,
, نظر حمزة له بطرف عينيه مستهجنا يطالعه بنظرات ساخرة بضع لحظات ليرد متهكما:
, - دي ناقرة ودي ناقرة يا أبو الخلد ٣ نقطة أنا وبدور متفاهمين جدا وعارفين احنا بنعمل ايه ٣ نقطة بدور مش طفلة يا خالد ٣ نقطة
,
, زفر خالد حانقا ها هو متحذلق آخر سيصيبه بجلطة ٣ نقطة دفعه في كتفه بعنف يوليه ظهره يتمتم غاضبا :
, - طب اتخمد بقي وبطل رغي عيلة تعل كاتكوا الارف كلكوا
,
, علي صعيد قريب في غرفة لينا أبنه خالد كانت تجلس علي فراشها مشهد مكرر يحدث كثيرا تفكر ٣ نقطة ترغب حقا في إعطائه تلك الفرصة لتنتهي من ذلك الصراع للأبد ٣ نقطة شعرت بالاختناق لتتوجه ناحية شرفتها وقفت امام تيار الهواء تفتح ذراعيها تمدهما جوارها ٣ نقطة اغمضت عينيها تتنفس بعنف تصطدم دفعات الهواء بها كأنها تؤازرها تشاركها حيرتها ٤ نقطة فتحت عينيها بعد قليل ٣ نقطة لتلتفت برأسها ناحية شرفة غرفته المجاورة ٣ نقطة كانت تظنه نائم لم تكن تتوقع أنه يقف هناك يستند بجسده علي سور الشرفة رأسه متلف ناحيتها يضع التبغ بين شفتيه يسحقه بعنف ٣ نقطة ابتلعت لعابها لتتضارب دقات قلبها ٤ نقطة هي تعرف أن الحمل يغير في الهرمونات ٣ نقطة يجعل الكثيرات يطلبن الكثير من الطلبات الغريبة .. وطلبها هي كان اغربهم ٣ نقطة ترغب بشدة في أن تنفس سيجار تبغ ٣ نقطة لم تنفر من رائحتها ٣ نقطة بل إرادتها ، أرادت أن تجربها ٣ نقطة زفرت أنفاسها الثائرة تنظر لتلك الشعلة الصغيرة التي تضئ مقدمة السيجار نظرات متلهفة ترغب فيها ٣ نقطة بينما رفع هو حاجبه الأيسر متعجبا وهو يري نظراته مسلطة علي شفتيه ٣ علامة التعجب ٣ نقطة ليذهب عقله لفكرة أخري تماما ٤ نقطة ابتسم ساخرا علي افكاره المراهقة ٤ نقطة رغم الألم الذي يزال يطحن عظامه يحثه للعودة لفراشه ٣ نقطة ولكن رؤيتها كانت المسكن الوحيد له هنا ٣ نقطة قالت جملة بصوت خفيض ٣ نقطةرغم خفوت نبرتها الا أن أذنيه التقطتها كردار حساس يلتقط منها أدق الهمسات ٣ نقطة قالت مرتبكة :
, - أنا بتوحم
,
, للحظات نسي كل ما بينهما من خلاف وشجار وعلا ثغره ابتسامة سعيدة متلهفة أبعد التبغ عن شفتيه يمسكه بين اصبعيه السبابة والوسطي ليردف بعدها سريعا :
, - بتتوحمي علي ايه وأنا اجيبهولك دلوقتي حالا
,
, توترت قمساتها ليقطب جبينه متعجبا لما توترت لتلك الدرجة لاحظ أن عينيها مرتكزين علي أصابع يده اليسري تحديدا علي السيجارة في يده ٣ نقطة لتتسع عينيه مندهشا مما يري ٣ نقطة هدر فجاءة مذهولا :
, - لاء ما تقوليليش ٣ نقطة بتتوحمي علي سجاير .. ليه حامل في هجام
,
, اخفض رأسها أرضا تحركها إيجابا ليزفر حانقا القي تلك اللعينة التي في يده ارضا يدهسها بحذائه ٣ نقطة يشد علي أسنانه مغتاظا لما لا تطلب طلب غريب كاللتي تطلبه جميع السيدات ٣ نقطةلما السجائر تحديدا ٥ علامة التعجب
, زفر أنفاسه الحانقة ليمد يده في جيب سرواله يلتقط هاتفه سريعا كان يطلب رقم حسام ٣ نقطة لحظات واتاه الرد من صديقه ليبارد هو قائلا بنزق :
, - بقولك يا حسام من غير رغي .. اختك بتتوحم علي سجاير ٣ نقطة اعمل إيه أنا بقي اجيبلها حشيش افيد لشعر البيبي
,
, تعالت ضحكات حسام المتشفية ٣ نقطة كم وجدها فرصة ذهبية ليضايق صديقه ليتشدق ساخرا :
, - ما هو ابن زيدان عايزاها تتوحم علي ايه يعني ٣ نقطة ميكس فراولة باللبن ٣ نقطة اوعي تشربها سجاير ياض ٣ نقطة شممها الريحة من بعيد ٣ نقطة والأفضل تجيب السجاير الطبية اللي هي بالأعشاب دي وبردوا تشممها الريحة بس ٣ نقطة اوعي تخليها تشرب سجاير يا زيدان
,
, دون حتي أن يشكره أغلق الخط في وجهه ٣ نقطة ينظر للينا يآسا سجائر نفذ كل الخيارات أمام ابنه الأحمق ليرغي في السجائر ٤ نقطة التفت يريد المغادرة ليقول قبلا :
, - حسام بيقول ما ينفعش تشربي سجاير ٣ نقطة وانك بس تشمي الريحة من بعيد واعتقد أنك شميتي بما فيه الكفاية النهاردة ٣ نقطة تصبحي علي خير
,
, ودون كلمة أخري استدار وغادر ٣ نقطة بينما هي لوضعها تغمض عينيها تفكر والهواء يصفع جسدها وهو يراقب من داخل الغرفة دون كلل أو ملل
,
, علي صعيد بعيد للغاية في أسيوط تحديدا في منزل رشيد الشريف ٤ نقطة في غرفة شاهيناز
, تجلس علي فراشها الواسع الوثير جوارها طبق كبير به الكثير من الفاكهة بعثته شروق لها ٤ نقطة التقطت تفاحة حمراء اللون تقطم منها بغيظ شديد ٣ نقطة تكاد تنفجر غضبا منذ أن سافر مراد وحياتها لا تتعدي خارج أسوار تلك الغرفة ٣ نقطة جاسر لا يراها من الأساس ٣ نقطة
, Flash back
, التقت به في حديقة المنزل الخلفية بعيدا عن الأعين خوفا من أن يراهم أحد ٣ نقطة اقترب منها يعقد ذراعيه أمام صدره يهمس بصوت خفيض ساخر :
, - كنت فاكر أنك أنصح من كدة يا شاهيناز ٣ نقطة واضح أن القعدة والبط والحمام عجبوكي ٣ نقطةانا ما ينفعش اقعد اكتر من كدة ٣ نقطة جاسر وش هيشك فيا ٣ نقطة أنا مسافر ومش رايح إسكندرية ٣ نقطة جاسر مقعدني ضيف شرف في المطعم ماليش لازمة هناك ٤ نقطة أنا رايح مش هرجع غير لما تقوليلي أنك مضتيه علي الورق ٣ نقطة
,
, زفرت أنفاسها الحانقة ستفعل أي شئ فقط لتحصل علي أموال جاسر الذي بات يعاملها وكأنها أقل من جرد حقير لا قيمة له لوت شفتيها تتمتم ساخرة :
, - طب والكتكوت الصغير ٣ نقطة صبا هانم ٣ نقطة حبيبة أخوها ٣ نقطة هتعمل معاها ايه
,
, لمعت عينيه بنظرة خبيثة شيطانية دس يديه في جيبي سرواله يهمس متلذذا :
, - سيبي الكتكوت عليا أنا أعرف كويس هعمل معاها ايه ٤ نقطة المهم تركزي أنتي ٣ نقطة قبل ما تولدي ٤ نقطة ونغني حلقاتك برجالاتك
, Back
, اجفلت من شرودها تغرز اظافرها بعنف في التفاحة في يدها تمزقها من جميع الاتجاهات تجز علي أسنانها حانقة ٤ نقطة تفكر كيف ستنفذ خطتها الدنيئة
,
, علي بعد غرفتين منها في نهاية الرواق في الغرفة في الواجهة يتسطح جاسر علي الفراش يداعب بيده خصلات شعر سهيلة التي تستند برأسها علي صدره تعانق جذعه بذراعيها ابتسم هو يدني برأسه يقبل قمة رأسها يتمتم بابتسامة حالمة :
, - ما كنتش أعرف اني هحبك اوي كدة يا قلقاسة
,
, خرجت منها ضحكة خفيفة تزيد التصاقها بها ٣ نقطة رفعت وجهها تنظر لعينيه نظرات ناعسة ناعمة تهمس بخفوت خجول :
, - أنا بقي بحبك ٣ نقطةمن زمان اوي ٣ نقطة من وأنا عيلة صغيرة
,
, ضحك عاليا يقرص وجنتها برفق يغمغم مشاكسا :
, - يا بت يخربيتك واقعة واقعة يعني
,
, كورت قبضتها تصدمه علي صدره بخفة عقدت جبينها تتمتم متدللة :
, - بقي كدة يا جاسر ٤ نقطة قوم بقي ما تنامش جنبي ٣ نقطة زعلانة منك
,
, عاد يضحك مرة أخري ينظر لها نظرات ماكرة ليغمغم في خبث :
, - خلاص هروح أنام عند شاهيناز
,
, توسعت عينيه مندهشا حين رآها تنتفض في جلستها تقبض علي تلابيب ملابسه بعنف اخافه هو نفسه ٣ نقطة نظر لها ليجدها تنظر له بشراسة شعرها المفرود يهبط علي وجهها ليعطيها مظهر مخيف شرس ٣ نقطة لتهتف فيه محتدة غاضبة :
, - طب ابقي فكر بس تروح كدة يا جاسر وأنا اعملك وجبة تتقدم في مطعمك ٣ نقطة الليلة دي ليلتي أنا ٤ نقطة أنا مستحملة بالعافية انها تشاركني فيك ٤ نقطة ولولا اني واثقة فيك وعارفة أنك ما بتلمسهاش ٣ نقطة أنا كنت مشيت وسيبتك ٣ نقطة
,
, تبددت دهشته بعد لحظات الي ابتسامة واسعة سعيدة تلك المجنونة اكتشف أنه يحبها منذ سنوات ولا يعرف ٣ نقطة مد يده يزيح خصلاتها التي تدلت تخفي وجهها يضعها خلف أذنيها يغمغم مبتسما بشغف :
, - بيخبوا عني القمر
,
, انفجرت حمرة قانية تزحف الي وجهها بأكمله كأنها حبة طماطم طازجة ٣ نقطة ضحك هو بخفة يشاكسها مازحا :
, - اللي أعرفه أن البنات لما بتتكسف خدودها بتحمر ٣ نقطة انتي وشك كله بيحمر ليه ٣ نقطة بتبقي شبه الطماطم
,
, طماطم ٤ نقطة نطقتها باشمئزاز ترفع حاجبيها متهكمة لوت شفتيها تردف ساخرة :
, - اللي أعرفه بردوا لما واحد يحب يغازل واحدة يقولها بتبقي شبه الفراولة ٣ نقطة التفاح .. مش الطماطم يا شيف
,
, اعتدل جالسا هو الآخر يحاوط كتفيها بذراعه يلاعب حاجبيه عابثا :
, - أحلي تفاح امريكاوي في الكفر كلياته يا جمر أنتي
,
, ضحكت عاليا تستند برأسها علي صدره تنهدت تردف قلقة :
, - لينا وحشتني اوي ٣ نقطة بقالها مدة كل ما اكلمها أحس أن في حاجة مخبياها عني ٣ نقطة يا رب تبقي كويسة
,
, ابتلع لعابه الذي جف فجاءة شعوره بالذنب ناحيتها يقتله ٣ نقطة يعرف أنه أهملها كثيرا الفترة الماضية ٣ نقطة خرجت تنهيدة حارة مثقلة من بين شفتيه يخرج ما يجيش بعقله :
, - هي اكيد زعلانة مني ٣ نقطة قصرت في حقها أوي الفترة اللي فاتت ٣ نقطة بابا دا جبل مش عارف حقيقي كان شايل الحمل دا كله ازاي ٤ نقطة بيجي عليا وقت من التعب ببقي عايز علي الأرض واعيط بجد
,
, حركت رأسها نفيا بخفة رفعت وجهها له تنظر له مبتسمة تحاول طمئنته :
, - لينا بتحبك يا جاسر ما تخافش مش هتزعل منك ٣ نقطة أنا كنت دايما بقولها قد ايه أنت تعبان ومشغول بسبب حادثة والدك ٣ نقطة ما تقلقش مش هتزعل منك ٣ نقطة بس عارف أنا مبسوطة أوي أن الخلفات اللي كانت بينك وبين والدك راحت
,
, ابتسم يحرك رأسه إيجابا ٣ نقطة والده كم كان مخطئا في أفكاره عنه ٣ نقطة حين عاصر بدلا عنه في مرضه اكتشف أن لولا توجيهات والده ما كان سيصمد يوم واحد ٣ نقطة حرك يده علي شعر سهيلة يغمغم بارتياح :
, - الحمد لله **** يخليه ويبارك في عمره ٣ نقطة اهو بدأ يتحرك وسطينا تاني ٣ نقطة بكرة الصبح بدري هنسافر علي القاهرة عشان نحضر فرح عثمان وسارين ٣ نقطة مجهزة الشنط
,
, حركت رأسها إيجابا سريعا تبتسم سعيدة غدا سيكون من أسعد إيام حياتها ٣ نقطة ستسافر هي وجاسر ستري والدها ٣ نقطة ولينا كم اشتاقت لصديقتها ٣ نقطة تركت جاسر تتسطح علي الفراش تغمض عينيها ترغب في النوم لتستيقظ باكرة للسفر ٣ نقطة ليقطب هو جبينه يسألها متعجبا :
, - انتي هتعملي ايه
,
, نظرت له كأنه كائن فضائي بثلاثة رؤوس تتمتم ساخرة :
, - هنام
,
, تعالت ضحكاته الخبيثة يتمتم مشاكسا :
, - يعني بعد الصرف والدبايح دي كلها تقوليلي هتنامي يا سعدية واقول ايه للرجالة اللي تحت
,
, عند ذلك الحد أدرك شهرزاد الصباح فسكتت عن الكلام المباح ٤ نقطة مولااااااااي
,
,
, في صباح اليوم التالي باكرا ٣ نقطة استيقظت شاهيناز في تمام السابعة صباحا ٣ نقطة تعرف أن جاسر سيأخذ زوجته العزيزة ويسافر اليوم الي القاهرة ٣ نقطةبعض التعاطف معها ربما تجعله يشرب الكوب وما فيه ٤ نقطة سمعت اصواتهم بالخارج فعرفت أنهم علي وشك الرحيل ٣ نقطة اسرعت تمسك كوب به مياة سوداء التي وضعت فيه ذلك السحر ٤ نقطة اليوم هو أنسب يوم ليمر علي ذلك العمل ٣ نقطة لأنها ليلة قمرية ٣ نقطة القمر سيكون مكتمل ٣ نقطة كما اخبرتها الخادمة ٤ نقطة خرجت من غرفتها لتراه يتجه ناحية غرفته يصيح بصوت عالي :
, - يا سهيلة بطلي زن هشوف الموبايل شكلي نسيته في الأوضة وجاي
,
, التفت ليجدها أمامه تبكي كطفلة صغيرة فقدت حلواها ٣ نقطة كان قبلا ربما ينخدع في تلك الدموع أما الآن ما يسكته عنها ذلك الصغير الذي بين احشائها إلي الآن لم يتأكد شكه بأنه ليس طفله ٣ نقطة والا لكان ألقاها بعيدا منذ زمن ٣ نقطة وقف امامها مباشرة يرميها بنظرات باردة ساخرة :
, - خير يا شاهيناز بتعيطي ليه
, انفجرت في البكاء تشهق في نوبة عنيفة تنظر له نظرات ضعيفة مستكينة خائفة لتهمس من بين شهقاتها :
, - هو أنا عملت إيه يا جاسر ٣ نقطة عملت إيه عشان تكرهني اوي كدة
,
, ضحك داخله ساخرا كم هي بارعة في التمثيل ٣ نقطة دس يديه في جيبي سرواله يتمتم متهكما :
, - بسببك .. بسببك أنتي اتجوزت عرفي ٣ نقطة انتي اللي طلعتي في طريقي ٣ نقطة خليتني غلطت ٣ نقطة أنتي السبب في أن والدي غضب عليا ٣ نقطة لولا اللي في بطنك أنا كنت طلقتك
,
, توسعت عينيها في صدمة مما قال بصعوبة منعت نفسها في ان تصيح في وجهه تنعه بأفظع الشتائم ٣ نقطة ليرميها هو بنظرة ساخرة متهكمة ٣ نقطةتوجه الي غرفته التقط هاتفه ليغادر من جوارها مر من جوارها متجها لأسفل بينما تقف هي تبكي في صمت تنكس رأسها لأسفل ٣ نقطة رفعت وجهها ما أن غادر لتتوسع ابتسامتها الخبيثة تنظر للكوب الفارغ في يدها ٣ نقطة جاسر مر علي السحر ولم يلحظ ٣ نقطة الآن فقط عليها الإنتظار ٣ نقطة الي أن يبدأ السحر في سحره
,
, في ناحية أخري تماما ٣ نقطة الاستعدادات في بيت خالد السويسي علي قدم وساق منذ الصباح والعمال ينتشرون في الحديقة كأنهم خلية نحل تعمل بنظام شديد ٣ نقطة كل منهم لديه دور يؤديه بسلاسة شديدة .. قرابة الظهيرة خرجت لينا من غرفة نومها ما أن فتحت الباب شهقت مذعورة ما أن رأت خالد يقف أمامها مباشرة يعقد ذراعيه أمام صدره اجفلت تشهق خائفة :
, - حرام عليك يا خالد خضتني
,
, انثني جانب فمه بابتسامة ساخرة سخيفة يتمتم متهكما:
, - سلامتك من الخضة يا قلب خالد كل دا نوم ايه نموسيتك حكلي ٤ نقطة جاسم باشا خلص تحقيق معاكي الفجر
,
, تنهدت متعبة منهم جميعا لما لا تعيش حياة طبيعية هادئة ولو لبضع ساعات ٣ نقطة حاولت رسم ابتسامة علي شفتيها تقول برتابة :
, - أنت عارف بابا يا خالد ٣ نقطة
,
, قاطعها حين خرجت من بين شفتيه ضحكة متهكمة يتشدق ساخرا :
, - انتي هتقوليلي علي ابوكي ٣ نقطة بيحب يعرف الصغيرة قبل الكبيرة ٣ نقطة دا عشرة عمر .
,
, تنهدت يآساة تعرف جيدا أن خالد في تلك اللحظاا تحديدا لا ينفع معه الجدال ٤ نقطة بل ينفع الدلال ٤ نقطة اقتربت تضع رأسها علي صدره تلف ذراعيها حول جذعه شبت علي أطراف أصابعها تقبل وجنته تتمتم مبتسمة بنعومة :
, - خلاص بقي يا لودي عشان خاطري ما تزعلش ٣ نقطة وأنا هصالحك النهاردة بعد فرح سارين
,
, توسعت ابتسامته تشق وجهه ليشدد علي عناقها مال يهمس جوار أذنيها متوعدا :
, - عارفة لو ابوكي صمم تنامي جنبه زي امبارح هحبسهولك ٣ نقطة
,
, ضحكت عاليا تحرك رأسها نفيا يآست من أفعال ذلك الرجل التي لا تتغير مع مرور السنوات ٣ نقطة شهقت فجاءة حين شعرت بيده تقبض علي رسغ يدها يجذبها لحجرة مكتبه الصغيرة في الطابق العلوي ٤ نقطة حاسرها بين الباب المغلق وهو أمامها مباشرة يلاعب حاجبيه بحركات غريبة مضحكة مال جوار أذنيها يهمس لها بصوت خفيض خبيث :
, - في مقولة عظيمة بتتكتب في نهاية كل ورقة نتيجة ٣ نقطة بتقولك لا تؤجل عمل اليوم إلي الغد ٤ نقطة أنا بقول بقي ما نأجلش الصلح لبليل ٣ نقطة لحسن ابوكي يطب زي القضئ المستعجل فجاءة
,
, بابا ٣ نقطة همست بها بصوت خفيض مرتجف عينيها متسعتين علي المهنا ينظران خلفه ٣ نقطة ليبتسم هو ساخرا يتمتم باستياء :
, - ايوة يا ستي ابوكي ٣ نقطة ما قالكيش أنه ناوي يسافر امتي ٣ نقطة لو مش لاقي تذاكر أنا حبايبي كتير في المطار اجبله تذكرة علي الطيارة اللي طالعه بعد ساعة و business class كمان
,
, بابا .. بابا ٣ نقطة همست بها تنظر لخالد عينيها تتحركان تنظر له وخلفه في آن لتتوسع ابتسامته الخبيثة يقترب منها أكثر يهمس عبثا :
, - أنا بابا وأنا ماما وأنا حبيبك ٣ نقطة انتي متنحة كدة ليه يا بنتي
,
, ابتعد عنها قليلا ينظر لوجهها ليلاحظ عينيها التي تنظران خلفه قطب جبينه متعجبا ليلتفت برأسه ينظر خلفه توسعت عينيه مصدوما حين وجد جاسم يجلس علي مقعد مكتبه يضع ساقا فوق اخري ينظر لخالد نظرات سوداء قاتلة بينما أصفر وجه لينا حرجا من موقفهم المحرج ذلك ٤ نقطة ابتسم جاسم حانقا يردف علي مضض :
, - ما تكمل الفيلم الهابط بتاعك ها أنت بابا وماما وحبيبها وايه تاني ٣ نقطة عيب علي شعرك الأبيض خليت ايه للعيال المراهقين ولا كبرت واتهبلت
,
, احتقن وجه خالد غضبا من كلام جاسم المهين ٣ نقطة ولكنه يعرف جيدا جاسم يسعي فقط لجعله يفقد أعصابه حتي يثبت للينا أنه لم يتغير ٣ نقطة رسم ابتسامة ساخرة علي شفتيه ينظر لجاسم ساخرا يردف متهكما :
, - اتهبلت !! ٤ نقطة آه اتهبلت عشان بدلع مراتي ٣ نقطة ما تتعبش نفسك يا جاسم مش هتوصل للي إنت عايزه
,
, اشتعلت أنفاس الأخير غضبا بينما خالد يبتسم في استفزاز ٤ نقطة قاطع تلك اللحظات المتوترة صوت زامور سيارة يأتي من الخارج ٣ نقطة توجه خالد ناحية الشرفة ينظر للقادم ليبتسم يحادث لينا :
, - جاسر وسهيلة جم
,
, ابتسمت لينا سعيدة لتهبط الي أسفل تبعها خالد يلقي نظرة ساخرة ناحية جاسم قبل أن يغادر ٤ نقطة لينظر الأخير في أثره غاضبا متوعدا ٣ نقطةنزل خالد الي أسفل ليجد جاسر يعانق لينا اختفت الإبتسامة من فوق شفتيه اقترب من جاسر يصفعه علي رقبته من الخلف بعنف ليتأوه الأخير متألما يبتعد عن لينا سريعا ينظر لخالد بغيظ كطفل صغير يتمتم حانقا :
, - ملك العالم واخد الرقم القياسي في الضرب علي القفا ٣ نقطة ايه يا عمنا دي عمتي و****
,
, ضحك خالد ساخرا يفتح ذراعيه يقول مبتسما :
, - أنا قايلك ممنوع اللمس ٤ نقطة تعالا يا جينيس العيلة في حضن عمك
,
, ضحك الجميع ليندفع جاسر يعانق خالد ليربت الأخير علي كتفه يقول مبتسما :
, - واحشني ياض ٣ نقطة رشيد بيقولي أنك سادد مكانه جامد
,
, ابتعد جاسر عن خالد يعدل من وضع تلابيب ملابسه يبتسم مغترا :
, - دي أقل حاجة عندي ٤ نقطة
,
, نظر حوله هنا وهناك متلهفا يبحث عنها في كل مكان نظر للينا يسألها سريعا بنبرى متلهفة خائفة :
, - اومال لينا فين وحشاني أوي
,
, توجهت لينا ناحية سهيلة تمسك بيدها تجذبها معها لأعلي :
, - لسه نايمة الحمل تاعبها اوي تعالوا اطلعوا ليها
,
, توسعت عيني جاسر فرحا يصيح مندهشا :
, - لينا حامل بجد ٣ نقطة أنا هبقي خالو ٣ نقطة
,
, تركهم وصعد يركض لأعلي متجها لغرفتها بينما ضحكت لينا علي افعاله تركت سهيلة تلحق به ٣ نقطة لتصعد هي الي غرفة زيدان دقت باب الغرفة لتسمع صوته يأذن بالدخول ٣ نقطة فتحت الباب تتطل بوجهها المبتسم تقول بحنو :
, - صباح الخير يا زيزو
,
, ابتسمت زيدان ينتصف جالسا علي فراشه لتدخل لينا الي الغرفة توجهت ناحية فراش زيدان جلست علي حافته ليلتقط كف يدها يقبله يتمتم مبتسما :
, - صباح الخير يا ماما
,
, ابتسمت لينا تربت علي وجنته بخفة تردف بحنو :
, - صباح الفل يا حبيبي ٣ نقطة مش من عادتك يعني تصحي متأخر ٤ نقطة
,
, رفع كتفيه لأعلي لترتسم ابتسامة باهتة علي شفتيه تنهد يقول ساخرا :
, - ابدا جسمي بس لسه واجعني من الحادثة وأنا كمان في اجازة بسببها ٣ نقطة فهصحي بدري أعمل ايه أندب حظي عشان بنتك رافضة بكل الأشكال تديني فرصة ٣ نقطة فرصة واحدة ٣ نقطة علي فكرة أنا بفكر أسافر
,
, توسعت عيني لينا هلعا لتقترب منه سريعا تقطب جبينها خائفة تصيح متلعثمة :
, - تسافر ٤ نقطة تسافر ليه وفين ٣ نقطة وهترجع امتي
,
, لاحت ابتسامة صغيرة علي شفتيه كم يمتن لقلقها عليه .. يمتن لها بكل لحظة من لحظات حياته ٣ نقطةما فعلته لأجله ليس بالقليل إطلاقا ٣ نقطة
,
, في الآن ذاته توجه خالد إلي غرفة مايا ابنه حمزة يحمل في يده حقيبة سوداء كبيرة دق الباب عدة دقات سمع صوت خافت ضعيف يسمح له بالدخول أدار المقبض ودخل ليجد مايا جالسة علي فراشها تنظر للفراغ نظرات عينيها حزينة ذابلة ٤ نقطة اقترب يجلس جوارها لتلتفت برأسها ناحيته رأي الحزن يحفر خطوطه علي قسمات وجهها ٣ نقطة ابتسم لها يداعب خصلات شعرها برفق :
, - ايه القمر بتاعنا مكشر ليه
,
, حركت رأسها نفيا تشيح بوجهها بعيدا تحتبس دموعها رغما عنها ٣ نقطة لتشعر بعمها يمسك برأسها يضعها علي صدره يقول برفق :
, - أنتي زعلانة عشان بابا هيتجوز
,
, حركت رأسها نفيا في نفس اللحظة التي نطق فيها خالد الجملة ٣ نقطة صمتت بضع لحظات تبلع لعابها الجاف ٣ نقطة تهمس بصوت خفيض مرتعش :
, - لا ابدا ٣ نقطة هو حقه أنه يتجوز ٣ نقطة كفاية أنه عاش سنين لوحده بعد موت ماما ٣ نقطة
,
, نظر لها مندهشا يرفع حاجبيه متعجبا مما تقول تلك ليست مايا التي يعرفها رأت نظراته المتعجبة لتضحك ضحكة خفيفة حزينة تردف :
, - حضرتك مستغرب صح
,
, حرك رأسه إيجابا لتتنهد ابتسمت تردف بنبرة هادئة :
, - أنا نفسي مستغربة نفسي ٣ نقطة في حاجات كتير فيا اتغيرت حتي نظرتي للحياة نفسها اتغيرت .. اللون البمبي اللي كان مالي حياتي راح ٣ نقطة حاسة إني بعيش الحياة لأول مرة
,
, ربت علي رأسها بكف يده برفق يسألها مبتسما :
, - أدهم وحشك صح ٣ نقطة انتي لسه بتحبيه مش كدة
,
, ابتعدت عن صدر عمها ٣ نقطة ابتسمت في هدوء تذكره بما قال قبلا :
, - حضرتك قولتلي قبل كدة أنا عمك مش صاحبتك ٣ نقطة يعني ما ينفعش اتكلم مع حضرتك في المواضيع دي خالص
,
, ضحك عاليا يقرص وجنتها بخفة امسك بالحقيبة يعطيها إليها يغمغم من بين ضحكاته :
, - بتغلبيني في الكلام يا بنت حمزة ٣ نقطة ماشي يا ستي هعديهالك ٤ نقطة خدي فستانك أهو يا رب يعجبك دا ذوق لينا ٣ نقطة
,
, تركها وغادر يغلق الباب خلفه لتنظر هي لحقيبة الفستان المغلقة مدت يدها تفتح الحساب لنتذكر في تلك اللحظة تحديدا جملتها التي كانت تضايق بها أدهم ٣ نقطة مع كل فستان جديد تشتريه كانت تذهب إلي غرفته تلتف حول نفسها كالعروس تقول جملتها المعتادة :
, - أدهم ايه رأيك في الفستان
,
, نطقتها بصوت هامس لتدمع عينيها تحتضن حقيبة الفستان المغلقة تبكي في صمت ٣ نقطة
,
, في تلك الأثناء تحديدا ٣ نقطة علا صوت صرخات لينا ٣ نقطة كانت تصرخ بعنف ٣ نقطة صراخ شديد وكأنها رأت شبحا هرع كل من في المنزل إليها ٣ نقطة ليجدها تدفع جاسر لخارج غرفتها تصرخ فيه وهي تبكي تتسابق دموعها في الهطول :
, - امشي اطلع برة مش عايزة اشوفك ٣ نقطة أنا مش مسمحاك ومش عايزة اشوفك ٣ نقطة أنت خلاص نستني واتجوزت وعيشت حياتك ٣ نقطة امشي برة
,
, وقف الجميع مذهولا ينظرون للينا في دهشة الجميع يعرف علاقة لينا وجاسر القوية ٣ نقطة ماذا حدث لتطرد لينا اخاها من غرفتها ٣ نقطة حاول جاسر أن يتحدث سريعا :
, - يا لينا اسمعيني
,
, لم تدعه يكمل حرف آخر صرخت فيه بقهر :
, - مش عايزة اسمع حاجة ٣ نقطة
, نظرت ناحية سهيلة تتنفس بعنف تحادثها :
, - عايزة تدخلي ٣ نقطة ادخلي لوحدك ٣ نقطة يا أما تخليكي معاه
,
, توجهت ناحية غرفتها تصفع الباب في وجوه الجميع ٣ نقطة ليقف جاسر مدهوشا يقبض علي كف يده عينيه تغشاهما الدموع يتذكر صياحها ما أن رأته تلومه أنه نسيها لم يعد يهتم بها ٣ نقطة جملة واحدة لازالت تدق في أذنيه بعنف
, « كنت فين وهو بيدبحني وكلهم شايفينه مظلوم »
,
, توجه بانظاره ناحية زيدان ليندفع ناحيته يقبض علي تلابيب ملابسه يصيح فيه :
, - أنت عملت فيها اييييه ٣ نقطة بتقولي ما كنتش جنبي لما دبحني وكلهم شايفينه مظلوم ٣ نقطة انطق عملت فيها ايييه ٣ نقطة
,
, تنهد زيدان حانقا ليبعد يدي جاسر عن ملابسه يجذبه خلفه الي غرفته بشكل سريع موجز قص عليه ما حدث ٣ نقطة لتنهمر الدموع من عيني جاسر تهاوي جالسا علي فراش زيدان يخفي وجهه بين كفيه يهمس متألما :
, - كل دا حصل فيها ٣ نقطة ليها حق ما تقبلش تبص في وشي ٣ نقطة وانتوا ما عرفتوش مين اللي كان السبب ٣ نقطة مين اللي حطلك الحبوب في العصير
,
, تنهد زيدان متعبا يحرك رأسه نفيا ٣ نقطة ليتحرك جاسر من مكانه خرج من غرفة زيدان يتجه الي غرفة لينا فتح بابها بهدوء يطل للداخل ليري لينا تبكي بين أحضان سهيلة ٣ نقطةاقترب من فراش لينا ٣ نقطة شعرت لينا به لترفع وجهها إليه ترميه بنظرات نارية معاتبة ٣ نقطة نظر لسهيلة فابتعدت عنها ليجلس هو أمامها مباشرة لم يعطيها اي فرصة للنطق بحرف واحد اسرع يختطفها رغما عنها يضمها لأحضانه بدأت تصرخ بشراسة تحاول ضربه ليبتعد عنها ليشدد هو علي عناقها أكثر فأكثر يغرزها داخل صدره ٣ نقطةإلي أن خارت قواها وتمسكت هي بقميصه تبكي وتنوح بصوت عالي ليشاركها في بكاء صامت يهمس لها نادما حزينا متألما :
, - حقك عليا يا حبيبتي ٣ نقطة أنا آسف ٣ نقطة عارف انك زعلانة اوي ٣ نقطة ما كنتش موجود طول الفترة اللي فاتت ٣ نقطة مريتي بكل دا لوحدك ٣ نقطة مش هتكرر تاني حقك عليا و**** ٣ نقطة اوعدك مش هتتكرر تاني ابداا ٣ نقطة
,
, ظل يعانقها يهدأها يعتذر لها بكلماته المهدئة الحانية الي أن بدأت تهدئ قليلا ابعدها عنه قليلا يقبل جبينها يمسح علي رأسها برفق يبتسم لها ٣ نقطة لتعطيه شبح ابتسامة باهتة ٣ نقطة لحظات وتبدلت نظراتها إلي أخري هلعة حين رأت عينيه تزوغ وكأنه سيفقد الوعي ٣ نقطة ليميل بجسده فجاءة ناحية الأرض يتقيأ بعنف ٣ نقطة مادة سوداء قاتمة ٣ نقطة شهقت سهيلة مذعورة علي حاله ٣ نقطة لينا تمسك بذراعه حتي لا يسقط أرضا من عنف حركة جسده وهو يتقيأ ٤ نقطة اندفعت سهيلة ناحيته ما أن شعر بها تقترب منه دفعها بيده الأخري بعيدا عنه بعنف مسح فمه بكف يده يتنفس بعنف نظر لسهيلة يقول من بين أنفاسه اللاهثة :
, - ابعدي !!

الثامن والستون


- ابعدي !! ٤ نقطة كلمة واحدة نطقها من بين أنفاسه المتعبة اللاهثة .. لتتوسع عيني سهيلة في صدمة ٣ نقطة دفعها !! لا يريدها أن تقترب منه ٣ نقطة قلقها عليه كان أكبر من أن تأخذ ما فعل بعين الإعتبار ٣ نقطة اندفعت ناحيته من جديد تلتقط زجاجة مياة من الطاولة المجاورة صبت القليل علي يدها تمسح بها وجهه ليشعر بنيران تحرق وجهه مع ملمس يديها علي قسمات وجهها ينظر له غاضبا كارها ٣ نقطة هي فقط خائفة تسأله مرارا وتكرارا بلا توقف :
, - مالك يا جاسر إنت كويس يا حبيبي .. بسم **** الرحمن الرحيم ايه اللي جرالك بس
,
, لحظات وبدأت تلك النيران التي اندلعت في جسده تهدأ قليلا ليتنفس بعمق أشار الي الأرض أمامه ليعاود النظر لسهيلة يبتسم مجهدا :
, - ابعدي احسن هدومك تتوسخ
,
, تنفست الصعداء بعد أن فهمت موقفه يبدو أنها فقط كانت تتوهم .. تظلمه ٣ نقطة جلست جواره تردف قلقة :
, - مش مهم هدومي دلوقتي المهم أنت ٣ نقطة انت كويس ايه اللي حصلك
,
, أعطاها شبح ابتسامة صغيرة يحرك رأسه إيجابا يحاول طمئنتها لتمسك هي برأسه تضعه علي كتفها تمسح علي خصلات شعرها لتسمعه يتمتم بخفوت ناعس :
, - أنا كويس ٣ نقطة أنا بس تعبان شوية من الطريق ٣ نقطة عايز أنام
,
, تعالا يا جاسر نام هنا شكلك تعبان بجد ٤ نقطة قالتها لينا بتلهف ٤ نقطة ابتعدت عن الفراش ليميل جاسر بجسده يتسطح علي الفراش يشعر برغبة ملحة في النوم وثقل رهيب فوق عينيه ورأسه ٣ نقطةوضع رأسه علي وسادة شقيقته لترتسم ابتسامة صغيرة علي شفتيه اشار للينا أن تقترب منه ٣ نقطة فعلت ما طلب ليهمس لها بصوت خفيض ناعس :
, - ريحة البرفان بتاعت زيدان مغرقة المخدة
,
, توسعت عينيها حرجا نظرت له مغتاظة ليقابلها بشبح ابتسامة عابثة وبعدها اغمض عينيه ونام بشكل مفاجئ ٤ نقطة اقتربت لينا من سهيلة تمسك بيدها تجذبها لخارج الغرفة ٣ نقطة ذهبت سهيلة لتطمئن علي والدها ٣ نقطة بينما جلست اعلي درجات السلم تنظر هنا وهناك الممرات فارغة الجميع منشغل بالأسفل يستعدون لحفل زفاف سارين ٣ نقطة ارتسم علي شفتيها شبح ابتسامة ساخرة ٤ نقطة وكأن ليلة زفافها تعاد من جديد ٣ نقطة كل شئ يعاد أمام عينيها للحظة سألت نفسها سؤال لم يرد علي خاطرها ٣ نقطة لو أن زيدان لم يقم بتلك اللعبة هو ووالدها هل كانت لتصبح زوجة معاذ الآن ٣ نقطة هل أحبت معاذ لدرجة أن يصبح زوجها ٤ نقطة حاول عقلها تصوير صورة خيالية لها بصحبة معاذ تقف جواره ترتدي فستان زفاف أبيض ٣ نقطة باءت كل محاولاتها بالفشل عقلها لا يأتي سوي بصورة زيدان يقف جوارها بحلته السوداء ابتسامته الهادئة عينيها الزرقاء كالموج يهدئ حين يصفو ويثور حين يغضب ٤ نقطة تنهدت تبتسم ساخرة علي حالها تشعر أنها حقا باتت مثيرة للشفقة ٣ نقطة اجفلت علي حركة جوارها لتراه هو يأخذ طريقه لأسفل دون أن يلقي نظرة واحدة عليها ٣ نقطة ولما تهتم ٣ نقطة ربما لأن رائحة السجائر تعلق بثيابه وهي حقا ترغب فيها ٣ نقطة استندت علي راحة يدها تراقب من الأعلي ما يحدث لتراه يقف أمام عامل توصيل طلبات ٣ نقطة يأخذ منه طرد صغير ويعطيه النقود ٣ نقطة طرد !! ٣ نقطة تري ماذا اشتري ٣ نقطة فضول هو فقط فضول أنثي ٣ نقطة ترغب في أن تعرف ماذا يوجد داخل تلك العلبة المغلقة ٤ نقطة التفت يأخذ طريقه عائدا .. لتشيح بوجهها سريعا تنظر بعيدا وكأن الأمر بأكمله لا يعينها ٤ نقطة ابتسم هو ساخرا يعرف اكثر مما تظن أنها تعرف حالها ٣ نقطة صعد درجات السلم ليصل إليها جلس علي الدرجة التي تجلس عليها جوارها مباشرة ليبدأ في فتح الطرد ٣ نقطة وهي تختلس النظرات من جانب عينيها تكاد تتحرق شوقا لمعرفة ما في الداخل وهو يزيل غطاء الطرد ببطئ مرهق للأعصاب ٣ نقطة لحظات ووجدته يلتقط علبة غريبة الشكل ٣ نقطة فتحها يخرج سيجارة غريبة من المعدن عليها نقش لاسم شركة لم تستطع رؤيته جيدا ٤ نقطة اشغل تلك السيجارة يضعها في فمه ينفس منها دخان كثيف ٣ نقطة رائحته غريبة تشبة رائحة النعناع ٣ نقطة رائحة مشبعة ترضي ذلك الصغير الكامن في احشائها ٤ نقطة الآن فقط عرفت ما في الطرد ٣ نقطةالطرد لها وليس له ٣ نقطة ارتسمت ابتسامة خفيفة علي شفتيها ٣ نقطة تحتضن جسدها بذراعيها تشعر ببروده لا تناسب حرارة الجو تتسرب لجسدها ٤ نقطة ليتحرك هو تلقائيا يلصق جسده بجسدها انتفضت في جلستها تنظر له خائفة ٣ نقطة لينفث هو دخان كثيف في وجهها ٣ نقطة دخان كان كحاجز بين وجهه و وجهها ٣ نقطة لحظات غريبة تمر عليهم ٥ نقطةمزيج من مشاعر الحيرة والغضب والخوف والنفور تمتزج تقيدهم بأساور من نار تحرق القلوب ٤ نقطة قيود خاصة للعشق ٤ نقطة قاطع تلك اللحظات صوت خالد الذي صدح فجاءة يعبر عن غضبه الشديد مما يري :
, - و**** عال ٣ نقطة ايه يا حبابيي المنظر دا ٣ نقطة قاعدين لازقين في بعض علي السلم والبيه بيشرب سجاير ما تشيش أحسن ما هي غرزة
,
, ابتسم زيدان ساخرا ٣ نقطة هب واقفا ينظر لخاله يبتسم ٣ نقطة في خواء مال ناحيته يهمس ساخرا :
, - بنتك بتتوحم علي دخان السجاير
,
, قالها وغادر الي أعلي بينما وقف خالد متسمرا مكانه ينظر لابنته مدهوشا لحظات طويلة قبل أن يصيح مذهولا :
, - سجاير ٣ نقطة سجاير ٤ نقطة ليه حامل في مسجل خطر ٤ نقطة أنا عملت إيه يا ربي في دنيتي عشان ترزقني بالعيلة الهبلة دي ٣ نقطة هتجلطوني يا ولاد الكلب
, تركها ونزل إلي أسفل لتبتسم هي ساخرة قامت تنفض الغبار عن ملابسها تأخذ طريقها لغرفة جاسر الفارغة تود أن تستريح قليلا ٤ نقطة
,
, حل المساء سريعا ٣ نقطةتسابقت عقارب الساعة في الركض لتصل للساعة الثامنة مساءا ٤ نقطة كل في غرفته يستعد لزفاف عثمان وسارين ٣ نقطة وقفت لينا أمام مرآة الزينة تلف حجابها ابتسمت تلتقط أحدي أدوات مستحضرات التجميل التي تملكها ما كادت تقترب بها من وجهها شعرت بها تُأخذ من يدها وصوت يأتي من خلفها مباشرة :
, - القمر مش محتاج لمعان فوق لمعانه
,
, ارتسمت ابتسامة واسعة علي شفتيها كلماته أشعبت الانثي داخلها ٣ نقطة التفت له لتراه يقف هناك ارتدي حلته كاملة عادا رابطة العنق ٣ نقطة تعرف أنه يستطيع عقدها ولكنه دائما ما يتددلل حتي تعقدها هي ٣ نقطة استندت بكفيها علي صدره تبتسم له ابتسامة حانية سعيدة ٣ نقطة التحمت مقلتيها بعينيه في حديث طويل وكأن سماء عينيها اشتاقت أشد الشوق لتلتحم بصخوره الصلبة ٣ نقطة هو عاشق مجنون عشقها بها انطلق لعنان السماء ٣ نقطة وهي تعشق العاشق بكل عقده وجنونه ٣ نقطة قيد من حرير يلفها بالكامل ٣ نقطة اغمضت عينيها لحظات من الجنون العاشق تلفهم مستسلمة لطوفان عشقه الذي مهما تعلمته تبقي تلميذة لا تفقه شيئا ٣ نقطة اجفلت تنتفض علي صوت دقات علي باب الغرفة حاولت الابتعاد عنه وكأنه سيتم ضبطهم بالجرم المشهود ٣ نقطة حاولت الابتعاد ليلف ذراعه حول كتفيها يضمها لصدره التقط أنفاسه المسلوبة ٣ نقطة يصيح بصوت عالي لاهث :
, - ايوة مين
,
, سمع صوت أخيه يهتف متذمرا من الخارج :
, - يا عم روميو سيب جوليت شوية وتعالا عايزك
, سمعته يسب أخيه بصوت عالي لتتدرج وجنتيها حرجا مما قال ٣ نقطة ابتعدت عنه تنظر له غاضبة صدمته علي صدره تتمتم حانقة :
, - قولتلك ما تشتمش
,
, انثني جانب فمه بابتسامة ماكرة خبيثة يقرص وجنتها بخفة مال جوار أذنيها يهمس عابثا :
, - طب البسي حجابك وحصليني
,
, قالها ليبتعد خرج من الغرفة يغلق الباب خلفه لتقطب جبينها متعجبة مما يقول ٣ نقطة مدت يدها تتلمس **** رأسها لتتوسع عينيها في دهشة أين ذهب حجابها ألم تكن ترتديه توا ٣ نقطة حركت رأسها يآسه من حالها قبل حاله ٣ نقطة التقطت **** رأسها تشرع في ارتدائه مرة أخري ..
,
, في غرفة جاسر حيث توجد لينا ٣ نقطة تحركت من الفراش تتلمس فستانها الأسود المخملي ٣ نقطة ينساب بنعومة مريحة ٣ نقطة هادئ لا يعكر صفوه الأسود اي لون آخر ٣ نقطة التقطت فستانها تتوجه الي المرحاض ٣ نقطةاغتسلت وارتدته خرجت من الغرفة تقف أمام مرآة الزينة تمشط خصلات شعرها تطلق له العنان ٤ نقطة ليثور مع مشاعرها الثائرة ٣ نقطة اجفلت تلتفت خلفها فجاءة حين انفتح الباب دون سابق إنذار وظهر صوته يقول متعجلا :
, - جاسر ال٤ نقطة
, وصمت حين سقطت مقلتيه عليها ٤ نقطة لؤلؤة سوداء تخطف الأنظار كيف جعلت الأسود يضئ هكذا فقط لأنها ارتدته ٣ نقطة سلبت أنفاسه حتي شعر برئتيه يصرخان يطالبان بالهواء ٣ نقطة قلبه علي وشك أن يتوقف من عنف نبضاته المتسارعة يصيح فيه أن يذهب ويعانقها والا سيكسر قفصه الصدري ويذهب هو ويعانقها ٣ نقطة خصلات شعرها التي تتطاير بفعل نسمات الهواء ٣ نقطة شرارات نار تحرق جسده تلهب قلبه ٣ نقطة كيف يمكنها أن تكون فاتنة اكتر وهي في الأساس فتنة ٣ نقطة فتنة تاه فيها ليصل لطريق التوبة ٤ نقطة كان يعلم أن جاسر ليس في الغرفة وانها هي من في الداخل ٣ نقطة رغب فقط في الاطمئنان عليها ٣ نقطة وليته لم يفعل ٣ نقطة تحركت قدميه يسير كالمسحور متوجها إليها يسير في درب لا نهاية له كل خطوة يحطوها ناحيتها للأمام يشعر بالطريق والأرض تمتد بها للخلف وكأن القدر يرفض اجتماعهم من جديد ٣ نقطة وقفت هي متجمدة مكانها أن كان قلبه يدق بعنف ٣ نقطة فقلبها تعب من الدق ٣ نقطة سلبت طلته أنفاسها للحظات ربما هي هرمونات تتقلب بسبب حملها الغريب ٤ نقطة حلته السوداء تتمزج مع قميصه الأبيض كما امتزج فستانها مع بشرتها البيضاء كالحليب نقية ٤ نقطة عينيه الزرقاء التي تلمع في شغف تشعر بها تضئ ٤ نقطة رائحة عطره التي لفتها بالكامل ما أن دخل ٣ نقطة والطريق بينهم يقصر وهو يسرع في خطواته ٣ نقطة الي أن وصل إليها وقف أمامها ٣ نقطة يبعده عنها خطوتين ٣ نقطة يعجز لسانه عن النطق يشعر به ثقيل ٣ نقطة لا يرغب سوي في شئ واحد فقط أن يضمها لأحضانه يغرزها في قلبه ٣ نقطة يحاوطها بأضلاعه قلبه يردد جملة واحدة
, « يا ضلعي الأعوج عد إلي فأنا الميت الحي »
, دون أن يعد التفكير من جديد سحق المسافة بينهم يعانقها يغرزها بين أحضانه ٣ نقطة يتنفس بعنف لم ينطق بحرف ٤ نقطة وهو يشعر بها ترتجف كطير صغير خائف ٣ نقطة طير يظن أنه سقط بين شباك الصياد ٣ نقطة ولكنه لا يعلم أن الصياد لا يريد له سوي الحرية ٣ نقطة يريده أن يراه وهو يحلق بعيدا ٣ نقطة ابتعد عنها بعد لحظات قليلة ٣ نقطة كانت أكثر من كافية ليشحذ قلبه المثقل من جديد ٣ نقطة مال يلتقط تلك السترة المخملية السوداء التي تغطي الذراعين يضعه علي ذراعيها يغلق أزراره
, ليخرج من جيب حلته شئ وضعه في كف يدها
, ومن ثم رحل ٤ نقطة فتحت كف يدها تنظر لما فيها لتجد قلادة صغيرة تتوسطها شكل نبضات قلب ٣ نقطة قربت مجسم النبضات الذهبي من عينيها لتري نقش صغير منحوت عليها جملة قصيرة
, ( أنتِ والنبض سيان كلاكما يبقيني حيا )
,
, قبضت بيدها علي القلادة لا تعرف أترتديها أم لاء ٣ نقطة
,
, علي صعيد آخر قريب منهم ٤ نقطة في غرفة لينا .. خرجت سهيلة من المرحاض بعد أن بدلت ثيابها ٣ نقطة لفستان فضي اللون مطرز بفصوص لامعة ٣ نقطة خرجت من الغرفة تنظر للفراش حين من المفترض أن جاسر نائما عليه ٣ نقطة قطبت جبينها متعجبة أين ذهب ٣ نقطة لم تدم دهشتها طويلا حين رأته يدخل من باب الغرفة ٣ نقطة يجفف شعره بمنشفه صغيرة ٣ نقطة بدل ثيابه لقميص رمادي اللون وسروال أسود ٣ نقطة ابتسمت ما أن رأته وعلي العكس تماما لم يرتسم حتي شبح ابتسامة علي شفتيه رماها بنظرات باردة ليتوجه لمرآة الزينة يمشط خصلات شعره ٣ نقطة زادت دهشتها بما فعل ٤ نقطةلتقترب منه وقفت خلفه تبتسم تردف مستفهمة :
, - كنت فين يا جاسر أنا دخلت الأوضة لقيتك نايم ٣ نقطةقولت هلبس واصحيك ٣ نقطةإنت كويس دلوقتي
,
, نظر لها من خلال سطح المرآة ٣ نقطة نظرات غريبة اخفاتها ٣ نقطة نظرات فارغة لم تفهمها ابتسم هو في برود يردف متهكما :
, - بقالك ساعة في الحمام ٣ نقطة قولت اخد هدومي واروح ألبس في أوضة زيدان
,
, حسنا جاسر به شيئا غريب هي ليست غبية لكي لا تلاحظ ذلك ٣ نقطة اقتربت منه خطوتين تمسك بذراعه تسأله متعجبة :
, - مالك يا جاسر فيك ايه وبعدين بتكملني كدة ليه هو أنا عملتلك حاجة ضايقتك
,
, التفت لها مد يده يبعد يدها عن ذراعه يبتسم ابتسامة باردة سخيفة يتمتم ساخرا :
, - وعايزاني أكلم ست الحسن والجمال ازاي بقي اضربلك تعظيم سلام مع كل كلمة ٣ نقطة روحي يا سهيلة كملي لبسك ٣ نقطة
,
, قالها وغادر لتقف هي تنظر في أثره مدهوشة حقا لا تعرف ما حل به
,
, في منزل عمر السويسي ٣ نقطة يقف في صالة منزله يتحرك متوترا يذهب ويأتي قلبه ينتفض بين أضلاعه ابنته الصغيرة ستتزوج بعد قليل ٣ نقطةستتركه سترحل ٣ نقطة كيف ستعيش ٣ نقطة تري كيف سيعاملها عثمان ٣ نقطة أليست صغيرة علي الزواج .. لما وافق اذا ٣ نقطة كان فقط يريد أن يراها سعيدة ٣ نقطة والآن فقط يريد رؤيتها أمامه دائما ٣ نقطة لا يريدها أن ترحل ابدااا ٤ نقطة اجفل علي صوت رنين هاتفه ليلتقطه من جيب سروال رأي رقم عثمان يضئ الشاشة ليزفر حانقا يشعر برغبة حارقة في قتل ذلك الفتي الآن فتح الخط يضع الهاتف علي أذنه يغمغم متضايقا :
, - ايوة يا عثمان ٤ نقطة لاء خلاص روح إنت ٤ نقطة يا ابني ما هي كدة كدة مش هتجيبها من كوافير هي بتخلص البتاع اللي بيحطوه علي وشهم دا هنا ٤ نقطة اه روح واحنا هنحصلك ٣ نقطة سلام
,
, اغلق الخط ليرفع يده يمسد جبينه براحته يشعر بجبينه يتفصد عرقا ٣ نقطة اجفل علي صوت باب غرفة ابنته يُفتح ليرفع وجهه سريعا وقعت ابصاره علي تالا ٣ نقطة كم كانت جميلة ملامحها فستانها **** رأسها ٣ نقطة جميلة كعروس في ليلة زفافها ٣ نقطة عدل من وضع حلته السوداء ٤ نقطة ليتوجه ناحيتها يبتسم في شغف ٣ نقطة وقف جوارها مباشرة ليظهرا معا في المرأة الكبيرة التي تتوسط الحائط أمامها توسعت ابتسامته ينظر لانعاكسهما معا ليغمغم مبتهجا :
, - ولا كأننا احنا العرسان ٣ نقطة أم ما كانوش شوية الشعر الأبيض اللي مضيعين شباب الواحد
,
, تعجب حين ابتسمت منذ آخر محادثة لهما معا لم تحادثه مرة أخري ٣ نقطة انشعلت كثيرا بتجهيزات زفاف ابنتها ٤ نقطة كانت تتهرب منه وهو يعلم تركها تفكر تقرر مصير حياتهم القادم ٤ نقطةتنهد حائرا سيسألها الآن مهما كان قرارها سيتقبله ٣ نقطة التفت ما كاد يفتح فمه يود التكلم بادرت هي تقول في هدوء :
, - أنا عارفة أنت عايز تقول ايه يا عمر بيبان علي وشك .. بعد فرح سارين هقولك قراري الاخير
, صمتت للحظات لتبتسم في هدوء تردف :
, - مش هتدخل تشوف سارين
,
, ابتسم متوترا يحرك رأسه إيجابا ٣ نقطة تحرك ناحية غرفة ابنته يدق الباب سمع صوت سارة تصيح في الطارق إن يدخل ٣ نقطة ادار المقبض يفتح الباب ٣ نقطة توترت قسمات حين وقعت عينيه عليها تلك العروس الجالسة هناك هي ابنته ٤ نقطة طفلته الصغيرة التي كانت تحبو قبل أيام ترتدي فستان زفافها الآن ٤ نقطة تاج كبير مرصع يستقر فوق رأسها كأميرة وهي بالفعل أميرته ٤ نقطة تسمرت قدميه ينظر لها فقط يحاول بشتي الطرق ردع دموعه ٤ نقطة تقدم لداخل الغرفة ٣ نقطة لتجذب سارة تلك الفتاة التي جاءت لتضع لهما مستحضرات التجميل ٣ نقطة تعتذر لها بلباقة ٣ نقطة اقترب عمر يجذب مقعد يجلس أمام مقعد ابنته يبتسم مرتبكا ٣ نقطة ينظر لها لتدمع عينيه رغم محاولته المستميتة لردع دموعه ٣ نقطة ابتسم يردف متوترا :
, - ااا ٤ نقطة أنا مش عارف المفروض اقول ايه ٣ نقطة بس صدقيني شعور بشع اوي أنك تكون أب وبنتك خلاص هتتجوز وتسيب البيت ٣ نقطة مش هتشوفها كل شوية مش هتسمع ضحكتها وقلبك يفرح بس لفرحتها ٣ نقطة سارين أن السبب الوحيد اللي خلاني أوافق علي جوازك من عثمان اني بس عايز اشوفك مبسوطة وسعيدة ٤ نقطة لو في يوم عثمان زعلك ولو بكلمة اوعي تخبي عليا صدقيني هتلاقيني دايما في ضهرك ٣ نقطة يمكن ما كنتش عارف ابقي في ضهرك زمان بس هبقي موجود دلوقتي ٣ نقطة صدقيني يا بنتي أنا ما عنديش في حياتي أغلي منك انتي وسارة وتالا ٤ نقطة انتوا حياتي كلها ٣ نقطة
,
, انهمرت دموع سارين تغرق وجهها لتندفع ناحية عمر تطوق عنقه بذراعيها ٣ نقطة ضمها هو لصدره يشدد علي عناقها ٣ نقطة يشبع قلبه منها قبل أن ترحل ٤ نقطة لحظات طويلة قبل أن يبعدها عنه يسمح دموعها بكفيه برفق ٣ نقطة قبل جبينها يتمتم مبتسما :
, - يلا يا حبيبتي عثمان مستنينا من بدري في بيت عمك
,
, جذبها برفق ليعقد ذراعها في يده ٤ نقطة يخرج معها من الغرفة ٤ نقطة لتطلق تالا زغرودة عالية منذ عدة أيام وهي تتدرب عليها ٣ نقطة لتنجح اخيرا في إطلاق سيمفونية صوتية مزعجة للغاية
,
, توقفت سيارة عمر في منتصف فيلا حديقة فيلا خالد قرابة الساعة التاسعة والنصف تماما ٣ نقطة يجلس عمر بالمقدمة جواره تالا وسارة وسارين في الخلف ٤ نقطة نزل عمر اولا يفتح الباب لتالا اقترب يفتح الباب المجاور لابنته ليجد عثمان يقترب منهم ٣ نقطة بحلته السوداء ٣ نقطةعلي وجهه ابتسامة واسعة ولكنها متوترة ٣ نقطة رأي عمر توتره جيدا فقط من ابتسامته ليترك له المجال ٣ نقطة مد عثمان يده يفتح باب السيارة المجاور لسارين لتتوسع ابتسامتها ما أن رأته بينما اختطفت هي أنفاسه ما أن وقعت عينيه عليها ٣ نقطة تبادلا ابتسامة عذبة عرفت طريقها للقلب قبل الشفاه مد يده يجذبها برفق من داخل السيارة جذبها لتنحني ناحيته فقبل هو جبينها ٤ نقطة ومن ثم الي الداخل توجها ٤ نقطة
,
, في غرفة الصالون الكبيرة في فيلا خالد السويسي ٤ نقطة الجميع مجتمع خالد يقف جوار لينا يلف ذراعه حول خصرها ٣ نقطة رجل وقور بجبة وقطفان يجلس في المنتصف بين عمر وعثمان ٣ نقطة والكثير من المقاعد تجلس تالا جوار ابنتها ومن الناحية الأخري تجلس سارة ٣ نقطة علي ولبني يجلسان متجاوران علي المقعد المجاور للاريكة التي يجلس عليها عثمان ابتسامة واسعة تغطي ثغرهم كل منهم ٤ نقطة اما زيدان فيقف بعيدا يستند بكتفه الي عمود من كبير من الجرانيت يراقب ما يحدث ينظر لذلك المشهد امامه ليبتسم متألما ذكري قريبة كانت سعيدة وكالعادة تحطمت سعادته ٤ نقطة نظر حوله يبحث عنها ٣ نقطة أين هي ٣ نقطة رأي الجميع حتي سهيلة التي تجلس جوار العروس مباشرة والجاسر الواقف هناك يحتسي كوب عصير ٣ نقطة الجميع حاضر الا هي ٣ نقطة الجميع يهتم بما يحدث وهو لا يهتم الا بها ٣ نقطةنظر لسلم البيت ينظر له متلهفا قلقا ٣ نقطةلحظات قليلة ورآها تنزل بخطي بطيئة متهملة ٤ نقطة راقبها قلقا عليها من أن تتعثر ٣ نقطة رفع عينيه سريعا ينظر لجيدها يبحث عن القلادة ليبتسم ساخرا بالطبع لم ترتديها ٣ نقطة وقفت جوار السلم تراقب ما يحدث بابتسامة ذابلة ليستغل هو تلك الفرصة ليتقرب منها ٤ نقطة اقترب يتجه ناحيتها ٣ نقطة ليخرج السيجارة يضعها في فمه ينفث منها ببطي وقف جوارها يحاول أن يقترب منها بحذر ٣ نقطة الي أن بات يفصلهم فاصل صغير بالكاد يمر منه الهواء ٤ نقطة تنهدت ساخرة تعرف ما يفعل ولكنها لم تعد تقدر حتي علي الكلام ٣ نقطة
,
, عند لينا اقتربت من خالد قطبت جبينها تهمس له قلقة :
, - خالد زيدان بيشرب جنب لينا ٣ نقطة دا غلط عليها
,
, ابتسم خالد ساخرا ليلتف برأسه ينظر لابنته وزيدان ليعاود النظر لزوجته لف ذراعه حول جسدها يقربها منه أكثر بتمتم متهكما :
, - انتي مش عارفة بنتك بتتوحم علي السجاير
,
, توسعت عينيها مدهوشة مما يقول ليضحك عاليا بسخرية يردف :
, - الحمل اتغير عن زمان يا لينا
,
, حل الصمت حين حمحم المأذون بهدوء ليصغي له الجميع يوجهون أنظارهم ناحية الأريكة ومن يجلس عليها ٤ نقطة كان الجميع يبتسم عداها هي ٣ نقطة كلمات المأذون وهو يعقد القران إعادتها لذكري زفافها ٣ نقطة أكانت ذكري سعيدة ٣ نقطة هي حتي لا تتذكر ٣ نقطة ربما وقتها لم تكن تكره زيدان كانت مخدوعة بوجهه البرئ الناعس ٣ نقطةاعطته نفسها قلبا وروحا ليدمر كل شئ وينتهي الحال باكتشافها لخدعته ٣ نقطةاجفلت مع جملة عثمان الأخيرة ( قبلت زواج موكلتك سارين عمر محمود السويسي ) ٤ نقطة ليبتدل المشهد بالكامل رأت زيدان يجلس مكان عثمان وعلي الجانب الآخر كان يجلس والدها وزيدان يردد نفس الجملة
, ( قبلت زواج موكلتك لينا خالد محمود السويسي )
, لتصرخ بأعلي صوتها ترفض ما يحدث :
, - لاااا لااااا ٤ نقطة ما توافقش ٤ نقطة أنا مش موافقة ٣ نقطة هيأذيها زي ما اذاني
,
, صمت مخيف طغي علي المكان لتتوجه نظرات الشك والاتهام ناحية عثمان ٤ علامة التعجب ٣ نقطة الذي أصفر وجهه بأي مصيبة تلقيه لينا في ليلة زفافه ٣ نقطة حمحم زيدان حرجا من الموقف بأكمله يحاول أن يقل شيئا يمرئ به ما فعلت ٣ نقطة ابتسم يقول في هدوء :
, - معلش يا جماعة لينا والحمل ٣ نقطة أعصابها تعبانة بس شوية ٣ نقطة تعالي يا حبيبتي
,
, امسك رسغ يدها يجذبها خلفه إلي المطبخ وهي
, لم تعترض فقط مستسلمة لتيار الحيرة الذي يجرفها رغما عنها ٣ نقطة لم تكن هي الوحيدة التي يهجامها شعور الحيرة ٣ نقطة التخبط ٣ نقطة القلق ٣ نقطة ففي الغرفة بالأعلي ٣ نقطة وقفت بدور أمام مرآة زينتها تنظر لانعاكسها قلبها علي وشك ان يتوقف من عنف نبضاته ٤ نقطة بعد لحظات ستصبح زوجة حمزة ٣ نقطة هل هي حقا سعيدة راضية ترغب في تلك الزيجة ٣ نقطة وهل تسأل نفسها الآن ٤ نقطة هي راضية وهذا يكفي ويزيد لتمضي قدما ٣ نقطة ما يعصر قلبها ألما حقا خالد والدها ٣ نقطة ليست ابنته حقا ولكن ما قدمه لها طوال تلك السنوات أكثر بكثير من رابط ددمم لا جدوي منه عند الكثيرين في هذه الأيام ٤ نقطة نظرت للفراش خلفها خالد الصغير يرتدي حلته يقفز فرحا علي الفراش ٣ نقطة والصغيرة سيلا بفستانها الأبيض الجميل كالفراشة تركل بساقيها في الهواء ٣ نقطة ابتسمت تنظر لطفليها حمزة سيكون أب جيد لهما ٣ نقطةاجفلت من شرودها علي صوت دقات علي باب الغرفة تلاه صوته المميز :
, - درة خلصتي المأذون تحت بقاله شوية ٤ نقطة
,
, تسارعت أنفاسها ٤ نقطة ارتجف جسدها برودة قارصة تسري بأوصالها ٤ نقطة تشعر بأنها زيجتها الأولي حمحمت تحاول إيجاد صوتها حين عاد يتحدث من جديد :
, - درة ممكن ادخل
,
, حركت رأسها إيجابا وكأنه سيراها لتردف بصوت ضعيف متوتر لا تعرف حتي كيف التقطتته أذنيه:
, - ايوة خلصت ٤ نقطة
,
, لم ينتظر أدار المقبض يفتح الباب ٣ نقطة كان تتوقع أن تري نظرة اندهاش وانبهار علي وجهه ٣ نقطة لكن جل ما حدث أن رأت خضراء عينيه تلمع للحظات ليعطيها ابتسامة هادئة ٣ نقطة توجه ناحية الفراش يحمل الصغيرة سيلا من فوقه ٣ نقطة انزل خالد الصغير بخفة ليمسك بكف يده عاد ينظر لها يقول مبتسما :
, - يلا بينا
,
, التقطت أنفاسها تحرك رأسها إيجابا ٣ نقطة ليتقدمها يحمل سيلا علي أحد ذراعيه ويمسك خالد بيده الاخري ٤ نقطة نزلا في الوقت المناسب ها هي سارين تخط توقيعها علي عقد قرانها ٤ نقطة الكثير من أصوات الزغاريد تملئ المكان ٣ نقطة بينما أغلق المأذون دفتره قام ليغادر يقول مبتسما :
, - زواج مبارك إن شاء **** ٣ نقطة عن اذنكوا
,
, استني يا شيخنا لسه في جوازة تانية : قالها حمزة بهدوء تام لينظر خالد له غاضبا ٣ نقطة يرمي بدور بنظرة حارقة لتخفض رأسها أرضا تبلع لعابها الجاف خائفة ٣ نقطة التفت المأذون لحمزة يقول مبتسما :
, - وماله يا إبني بس بسرعة ارجوكوا عشان عندي فرح تاني في 6 أكتوبر
,
, قام عمر من مكانه ليجلس حمزة بدلا منه بينما ابتعد عثمان بمقعده عن الجمع يجلس جوار مقعد سارين يمسك بيدها يشبك أصابعه بخاصتها رفع كف يدها يقبله يبتسم سعيدا ٣ نقطة بينما كان يقف عمر هناك عاي صفيح ساخن يشعر بالغيرة تحرق اوصاله ٤ نقطة عاد المأذون لمكانه ينظر لحمزة يقول متعجبا :
, - فين وكيل العروسة
,
, هي وكيلة نفسها ٤ نقطة نطقها حمزة بهدوء ينظر لبدور يشير لها أن تجلس ٤ نقطة وقفت متجمدة للحظات لتحرك رأسها نفيا تنظر لخالد تكاد تبكي ليشيح بوجهه بعيدا غاضبا مما يحدث ٣ نقطة اقتربت منه تهمس ؤصوت خفيض مختنق :
, - بابا عشان خاطري
,
, لم ينظر ناحيتها ظل ينظر بعيدا ملامح وجهه متشنجة غضبا ٣ نقطة يرغب في صفعها بقوة ٣ نقطة يرغب فئ أن يضمها ويبكي ٤ نقطة ابتلع غصته الخانقة يغمغم ساخرا :
, - لاء يا بدور ٣ نقطة أنا مجرد ما احط ايدي في ايده واجوزك ليه ٣ نقطة مش هينفع ابقي بابا تاني ٣ نقطة هبقئ خسرت بنتي تاني ٣ نقطة
,
, امسكت بيده تحرك رأسها نفيا تنساب دموعها لتهمس بصوت خفيض باكي :
,
, - لاء يا بابا ما تقولش كدة ٣ نقطة أنت هتفضل طول عمري بابا اللي رباني وكان جنبي وفي ضهري من وأنا عيلة صغيرة ٣ نقطة بيمنع عني كل اذي ٣ نقطة بيحميني ويحافظ عليا ٣ نقطة ما تقولش كدة ابداا .. لا أنت ابويا بالدم ولا اسمك ورا اسمي في البطاقة ٤ نقطة أنت أكبر من كدا وهتفضل في حياتي لآخر يوم في عمري
,
, ابتسم متألما يحاول إخفاء دموعه لن يبكي وسط جموع الناس ابدا ٣ نقطة التفت لها يمد يده يمسح دموعها المتساقطة يردف بنبرة مرح باهتة :
, - أنا لما قولتلك يروح قرد يجي زين الرجال ما كنش قصدي علي الراجل دا ٤ نقطة
, ضحكت بدور حزينة تنظر له ممتنة ليتنهد يآسا ماذا يفعل ٣ نقطة أمسكت بكف يده تجذبه معها ليجلس علي الجانب الآخر من المأذون ٣ نقطةمد حمزة يده تردد للحظات قبل ان يمد يده يضعها في يد أخيه يردد بأحرف ثقيلة خلف المأذون إلي انتهوا بجملة المأذون المعتادة
, ( بارك **** لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير )
, وقف حمزة يعانق اخيه يبتسم سعيدا ليشدد خالد علي عناقه يربت علي ظهره بخفة يوصيه علي طفلته :
, - خلي بالك منها ٣ نقطة ورحمة أبوك يا حمزة ما تزعلها ٣ نقطة كفاية اللي شافته من الحيوان أسامة
,
, ابتعد حمزة عن أخيه يبتسم له مطمئنا يحرك رأسه إيجابا ٤ نقطة ليخطو خطاه ناحيتها وقف أمامها يبتسم في هدوء ليميل يقبل جبينها ٣ نقطة
, شعر بارتجافتها ليبتسم سعيدا ٣ نقطة بينما يقف خالد يراقبهم يعلو ثغره ابتسامة حزينة يتمني فقط ٣ نقطة إن يكن حمزة هو العوض لها ٤ نقطة
,
, دقائق وخرج الجميع الي الحديقة المزينة ٤ نقطة عثمان يجلس جوار سارين في ( الكوشة ) المزينة لهما ٤ نقطة عدة طاولات لباقي أفراد العائلة ٣ نقطة زفاف عائلي لم يكن به الكثير ٣ نقطة اقتربت الكاميرا من عثمان الذي مال ناحية إذن سارين يردف مبتسما :
, - مبسوطة
,
, حركت رأسها إيجابا سريعا تبتسم بتوسع تردف متحمسة :
, - اوي اوي ٣ نقطة بجد الفرح جميل ٣ نقطة بس غريب اوي اللي لينا عملته
,
, تنهد حائرا يحرك رأسه إيجابا هو الآخر تعجب مما فعلت عاد ينظر لها يهمس مبتسما :
, - فعلا ٣ نقطة بس زيدان بيقول أعصابها من الحمل ٣ نقطة عقبال لما أعصابك تتعب زيها
,
, غمزها بطرف عينيه لتحمر وجنتيها خجلا تصدمه علي كتفه تتمتم غاضبة :
, - علي فكرة إنت قليل الادي وأنا مش هتجوز واحد قليل الأدب اتفضل طلقني حالا
,
, تعالت ضحكاته تشق المكان ٣ نقطة لتبتسم لبني تلقائيا وهي تستمع لضحكات طفلها ٣ نقطة بينما اقترب هو برأسه منها تنهد يردف حذرا :
, - اكيد نفسك ترقصي مش كدة
,
, نظرت له تبتسم في رفق لتحرك رأسها نفيا ٣ نقطة صحيح أن في تلك اللحظة تحديدا مر امام عينيها مشهده وهو يراقص تلك الحية ليلا ٣ نقطة ليشتعل قلبها حزنا الا أنها حركت رأسها نفيا تقول ببساطة مبتسمة :
, - أنا اصلا ما بعرفش ارقص وما بحبش الرقص ٣ نقطة
,
, ابتسم من جديد ليميل يقبل جبينها يتحدثات معا في حياتهما القادمة
,
, انهت كوب العصير الثاني الذي جلبه لها منذ أن دخلا الي المطبخ وهي تجلس علي الطاولة ترتجف بعنف مخيف ٣ نقطة خاف من أن يقترب منها فتزداد حالتها سوءا ٤ نقطة ليجلب لها كوب عصير أناناس يعرف أنها تحبه ٣ نقطة وهل هناك شئ تحبه او تكرهه وهو لا يعرفه .. امسكت الكوب بايدي مرتعشة ترتشف منه بشراهة وكأنها كانت تركض فئ صحراء لا نهاية لها ٣ نقطة ليعاود ملئه من جديد ٣ نقطة لترتشفه من جديد ٤ نقطة تنهد حزينا علي حالها ليجلس علي ركبتيه أمامها ابتسم يقول مترفقا :
, - انتي اللي بتعذبي نفسك ٣ نقطة صدقيني الفرصة دي هتفيدك هتخلصك من الحيرة والعذاب اللي عايشة فيهم ٣ نقطة حبنا ما يستاهلش فرصة تانية ٣ نقطة حياتنا ٣ نقطة اللي في بطنك ما يستاهلش أنه يعيش حياة طبيعية بين أب وأم بيحبوا بعض ٤ نقطة صدقيني يا لينا ٣ نقطةأنتي محتاجة الفرصة دي
, لم تجبه فقط نظرت له ناقمة غاضبة ٣ نقطة ليقم هو من مكانه ينفض الغبار عن ملابسه ٣ نقطة
,
, علي صعيد آخر ٣ نقطة سارة تجلس علي طاولة قريبة من ( كوشة )العروسين تنظر لهما تبتسم سعيدة ٣ نقطة تتخيل نفسها هي الاخري ترتدي فستان زفاف أبيض ولكن تري من هو العريس ٥ نقطة اجفلت عند تلك الفكرة تحديدا حين شعرت بأحدهم يجلس جوارها وصوته الذي تعرفه جيدا يقول :
, - هيييح وتينة غصة الافنان باسقة ٣ نقطة قالت لأترابها والصيف يحتضرُ ٣ نقطة
,
, نظرت جوارها سريعا مدهوشة لتراه ذلك الطبيب المجنون حسام يتأنق بحلة باهظة الثمن يجلس علي مقعد مجاور لها متي اتي وكيف لا أحد يعلم ٣ نقطة ومنذ متي وهي تعلم ٣ نقطة دائما ما يظهر في حياتها فجاءة اجفلت من شرودها للمرة الثانية حين مد يريد مصافحتها يقول مبتسما فئ اتساع :
, - بخيت مهيطل رجل أعمال ٣ نقطة
, طريقته وهو يقولها جعلتها تنفجر في الضحك وضعت يدها علي فمها تكبح ضحكاتها ٣ نقطة بينما توسعت ابتسامته يشعر بقلبه يطرب فرحا لضحكاتها ٤ نقطة مال ناحيتها قليلا يغمزها بطرف عينيه اليسري يغمغم في مرح يحمل خلفه الكثير :
, - أنتي مش عايزة تطلي بالأبيض بقي يا زهرة نيسان
,
, تخضبت وجنتيها خجلا ٤ نقطة خرجت منها ضحكة خفيفة لتحرك رأسها نفيا تقول بامتعاض :
, - لاء
,
, استفزه ردها كثيرا ومع ذلك لم يغضب هو ليس بالشخصية سريعة الغضب ٣ نقطة مهنته كطبيب عملته جيدا كيف يضع أعصابه في ثلاجة باردة ٣ نقطة مال ناحيتها من جديد يغمغم ساخرا :
, - طب طلي بالأسود يا زهرة البنتجان
,
, كانت طرفة سخيفة ولكنها انفجرت في الضحك ٤ نقطة ضحكات عالية تردد صداها ٣ نقطة ليلتف عمر برأسه ينظر لها غاضبا ٣ نقطة اخفت ضحكاتها سريعا تضع يدها علي فمها تنظر لوالدها متوترة ٣ نقطة ترك عمر الجمع الصغير الذي يقف فيه ليقترب ناحيتها يرميها بنظرات غاضبة حانقة ما كاد يقترب ناحيتها وقف حسام سريعا يقف حاجزا بينهما مال ناحية عمه يغمغم بصوت خفيض مرح :
, - بنتك ضحكتها عايزة كاتم للصوت فأنا رأيي أن تقتلها قبل ما تفضحكوا ٣ نقطة او تجوزهالي قبل ما افضحكوا أنا
,
, توسعت عيني عمر في دهشة ينظر للواقف أمامه في صدمة الجمت لسانه عن الكلام ٣ نقطة لحظات وجذب يده بعيدا عن ابنته قبض علي ذراعه يهمس له غاضبا :
, - اسمع ياض يا ابن خالد ٣ نقطةأنا صحيح لسه مش عارف أنت ابنه ازاي ٣ نقطة بس حركات ابوك دي مش عليا ٣ نقطة أنا لسه مجوز سارين النهاردة وأنت جاي عايز تتجوز سارة إنت كمان النهاردة
,
, ابتسم حسام في توسع يغمغم ببساطة :
, - بكرة طيب اجيلك بكرة ولو يومك النهاردة مزحوم
,
, أحمر وجه عمر غضبا ينظر للواقف أمامه حانقا :
, - نفس حركات ابوك المستفزة ٣ نقطة لا النهاردة ولا بكرة ولا السنة الجاية ٣ نقطة ما عنديش بنات للجواز
,
, وهنا فقط هنا تخلي طبيب المحترم واطلق العنان لذلك الشرس بداخله امتعضت ملامحه غضبا ليهمس بصوا غاضب محترق :
, - ليه يا عمي ٤ نقطة يعني ترفضني أنا وتقبل عيل من العيال التوتو ٣ نقطة دا أنا حتي ابن عمها والدم عمره ما يبقي ماية ٣ نقطة دا حجا اولي بلحم طوره يا جدع
,
, نظر عمر مشمئزا ليتمتم بقرف :
, - طوره وجدع ٣ نقطة لاء لاسع فعلا واخد أبوك كربونة
,
, بابا تعالا يلا عشان نتصور أنا وأنت وماما ٤ نقطة جاء صوت ابنته العالي من عند ( الكوشة ) ليلتفت لها يبتسم في اتساع يحرك رأسه إيجابا عاود النظر لحسام ليقبض علي تلابيب ملابسه يهمس له محتدا :
, - ولا علي **** اشوفك جنب سارة تاني هقول لابوك يعلقك ٣ نقطة عيال تقرف
,
, قالها ليغادر سريعا متجها لابنته ٣ نقطة ليبتسم حسام في اتساع يدس يديه في جيب سرواله يتمتم ساخرا :
, - مشي من غير ما يقولي الفرح امتي
,
, اخذ طريقه عائدا الي طاولة سارة ليعاود الجلوس عليها من جديد تنهد بحرارة يردف :
, - هيييح وتينة غصة الافنان باسقة ٣ نقطة قالت لأترابها والصيف يحتضرُ ٣ نقطة قولتيلي بقي مش عايزة تطلي بالأبيض ليه يا زهرة نيسان
,
, التفت تنظر ناحيته غاضبة لتبتسم ببلاهة وتتسع ابتسامته اكثر ٣ نقطة رفع حاجبه الايسر مستهجنا ما فعلت ليلاحظ أنها تنظر خلفه مباشرة ٣ نقطة التفت خلفه ليري شاب يبدو في العشرينات لا ينكر أنه وسيم طويل القامة التفت ينظر لها حانقا حين سمع تنهيدتها الحارة ٤ نقطة بسط راحته أسفل ذقنه يتمتم ساخرا :
, - ودا مين دا بقي يا حبيبتي توم كروز
,
, عادت تتنهد من جديد تبتسم بحالمية ٣ نقطة نست او ربما تناست الجالس بجانبها لتطلق العنان للسانها تخرج ما يجيش بقلبها :
, - هيييح دا غيث ابن عمتو ياسمين وعمو فارس ٣ نقطة كان مسافر لندن ولسه جاي امبارح ٣ نقطة بس ايه مز اوي طويل كدة وعنده عضلات وشعره بني ٣ نقطة وتنك تناكة ما بيتكلمش اكتر من كلمتين و٧ نقطة
,
, صمتت تماما تفغر فاهها علي آخره حين ادركت مع من تتحدث هي نظرت لها وجهها اصفر من الصدمة لترتسم ابتسامة ساخرة علي شفتيه يردف مستهجنا :
, - ما تكملي وقفتي ليه ما انتي بتكلمي سوسن صاحبتك ٤ نقطة أما ربيتك يا سارة
,
, القي وعيده الأخير ٣ نقطة ليتركها ويغادر يبدأ التجول بين أنحاء الحفل ٣ نقطة بينما هناك كالصقر أعين تراقب في هدوء كل ما يحدث ٤ نقطة جميع من في الزفاف هو يعرفهم الا ذلك الشاب ٣ نقطة ذلك الفتي به شبه ملحوظ من زوج ابنتها ٤ نقطة يتعامل باريحيه شديدة في المكان ٣ نقطة وكأنه مالكه ٤ نقطةمحادثته السرية مع عمر بعيدا ٣ نقطة حركات وتعابير وجهه وهو يتحدث مع سارة تشبه حركات خالد لحد كبير ٤ نقطة غيث هنا ذراعه الأيمن جاء ٣ نقطة اشار جاسم له ليقترب غيث منه يميل برأسه ناحيته يهمس له بخفوت :
, - خير يا جدي
,
, اشار جاسم الي حسام الذي يتحرك هنا وهناك ٣ نقطة ليعاود النظر لغيث يأمره في حدة :
, - شايف الواد دا ٣ نقطة عايز في أسرع وقت كل المعلومات عنه قصة حياته ٣ نقطة الحاجات اللي هو نفسه ما يعرفهاش عن نفسه ٣ نقطة ودي مش حاجة صعبة عليك اعتقد
,
, حرك غيث رأسه إيجابا سريعا يعاود النظر للرجل ٤ نقطة
,
, في تلك اللحظات خرجت لينا وزيدان يمسك بيدها ٤ نقطة ابتسمت والدتها سعيدة تدعو في نفسها أن يكونا تصالحا ٣ نقطة بينما ارتاب خالد يشعر بأمر خاطئ ٣ نقطة هل حقا سامحت ابنته !!
,
, دون حديث توجه زيدان بصحبة لينا إلي منتصف ساحة الرقص ٣ نقطة جعلها تلف ذراعيها حول عنقه ليطوق خصرها بذراعيها يتحرك معها علي أنعام الموسيقي الهادئة تغمض عينيها راحة قصيرة من صراعها الدائم ٣ نقطة الجميع ينظر لهم يبتسم حتي العروسان ٣ نقطة غصة عصفت بقلب عثمان وهو يتخيل نفسه مكان زيدان وسارين مكان لينا ٤ نقطة يراقصها
, جذب خالد زوجته الي ساحة الرقص ٣ نقطة ليكن قريبا من ابنته ٤ نقطة نظر لزيدان قلقا ليقابله الأخير بنظرة هادئة يطمئنه ٣ نقطة
,
, اسندت لينا رأسها علي كتف زيدان كأنها تلقي ما بها من خوف عليه ٣ نقطةوهو لن يعترض ٣ نقطة تفكر ٣ نقطة هي لم تخبره أنها وافقت علي إعطائه فرصة أخري جل ما قالته جملة غريبة ليست مناسبة بأي حال من الأحوال :
, - أنا عايزة ارقص
,
, بالرغم من أنها جملة غريبة الا أنه تنهد يآسا يحرك رأسه إيجابا ٣ نقطةليصطحبها للخارج ٥ نقطة كان غارق في عالمه معها يُمني نفسه بأنها خطوة جيدة في طريق مسامحتها له ٤ نقطة فتح عينيه مصادفة ينظر لباب المنزل ليقف متجمدا مكانه ينظر لذلك الذي دخل للتو علي وجهه ابتسامة واسعة مستفزة ٤ نقطة تعالت دقاته الغاضبة ٤ نقطة لتبتعد هي عنه متعجبة مما فعل ٣ نقطة لاحظت غضبه لتنظر الي ما ينظر ٣ نقطة معاذ جاء كيف نست أنه سيأتي ٤ نقطة زيدان لن يدع الأمر بخير ابدا ٣ نقطة التفت هو لها في تلك اللحظة يرميها بنظرات نارية حارقة شد علي أسنانه يسألها محتدا :
, - مين اللي عزمه ٣ نقطة ايه اللي جابه
,
, صمتت للحظات لا تعرف بما تجيب التقطت أنفاسها تخفض رأسها أرضا بلعت لعابها الجاف تهمس بكلمة واحدة :
, - أنا
,
, طعنة من خنجر مسموم أصابت قلبه نيران التحمت بأوصاله هي من فعلت ٣ نقطة قبض علي ذراعيها يصرخ بكل ما يعتري قلبه من غضب :
, - أنتي ٤ نقطة لييييييييه ٥ نقطة ليييبيييه ٥ نقطة عايزة ايه تاني ٣ نقطة اعملك ايييييييييه ٤ نقطة كل مرة بقول همشي وبرجع ٣ نقطة همشي وبرجع ٣ نقطة عشان
,
, أنا بحبك ما قدرتش في حياتي غير اني أحبك بكل ذرة في روحي ٥ نقطة ليييييه ٣ نقطة هفضل اتعذب لحد أمتي ٤ نقطة
,
, اندفع خالد يجذب زيدان بعنف بعيدا عنها يصرخ فيه غاضبا :
, - أنت اتجننت يا زيدان أبعد عنها
,
, وهنا بلغ الغضب بزيدان مبلغه ٤ نقطة شعر برأسه تفور من الغضب وكأن حمم تشتعل بها ليصرخ بأعلي صوته :
, - أنا فعلا هبعد ٣ نقطة هبعد خالص ٤ نقطة انتي طالق يا لينا

التاسع والستون


أنتِ طالق يا لينا ٤ نقطة
, كلمة تردد صداها في أرجاء المكان ٣ نقطة كلمة كانت كصاعقة حل بها صمت مخيف طغي علي الجميع ٥ نقطة الجميع صامت مذهول وكأن علي رؤوسهم الطير ٤ نقطة تتوجه أنظارهم جميعا ناحية ساحة الرقص ينظرون لما يحدث بدهشة عقدت ألسنة الجميع عن النطق بحرف ٣ نقطة زيدان طلق لينا ٤ نقطة الجميع يعرف أنه العاشق لزوجته ٣ نقطة زواجهم لم يكمل عدة أشهر ٣ نقطة كانت ترقص بين أحضانه قبل لحظات والآن طلقها ٤ نقطة كيف يحدث ذلك ٣ نقطة جحظت عيني لينا للحظات طويلة يملئها الذهول ٣ نقطة الصدمة ٣ نقطة لا تصدق أنه نطقها ٤ نقطة طلقها ٤ نقطة أخذت حريتها التي إرادتها ولكن لا تعرف لما في تلك اللحظات رغبت وبشدة في أن تعد لقيد عشقه الخاص ٣ نقطة قيد من حرير يلف قلبها ٣ نقطة قيد لا يؤذي بل يحمي ٣ نقطة حين رفعت وجهها تلاقت عينيها بعيني ذلك الواقف ٣ نقطة استطاعت أن تري حدقتيه تصرخ ألما بينما كانت ملامحه جامدة فارغة ٥ نقطة صدره يعلو ويهبط بسرعة يبدو أنها يحاول بإستماتة كبح جماح غضبه ٣ نقطة يكور قبضته يشد عليها ٤ نقطة لحظات ورأته يرفع سبابته يشهرها أمام وجهه وسمعت نبرة صوته الحادة المعذبة :
, - من أول نفس لآخر نفس في علاقتنا وأنا دايما بدي وما كنتش مستني إني أخد مقابل كان يرضيني ويسعدني ضحكتك بس ضحكتك ٤ نقطة أنا دايما مستعد أتنازل عن كل حاجة عشان خاطرك ٣ نقطة انما انتي ما اتنازلتيش حتي عن فرصة تانية٤ نقطة فرصة واحدة ٣ نقطة استكرتيها عليها ٣ نقطة وما استكرتش عليكي عمري كله ٤ نقطة من اللحظة دي انتي برة حياتي لو هموت مش هتدخليها تاني ٣ نقطة كفاية اوي كدة ٤ نقطة عن إذنك ٣ نقطة يا بنت خالي
,
, قالها ليوليها ظهره ويلتفت يغادر المكان بأكمله صاح حسام باسمه قلقا ليلحق به ٣ نقطة وقف الجميع ينظرون لها باسي مسكينة لينا ٤ نقطة يبدو أن شرخا حادا حدث في علاقتها بزيدان ٣ نقطة ولكن يا تري ما حدث ٤ نقطة هرولت لينا ناحية ابنتها تعانقها لتقف الأخيرة متجمدة بين ذراعي والدتها لم تزرف دمعة واحدة ٣ نقطة فقط جامدة كتمثال من حجر ٤ نقطة ليظهر علي مرمي بصرها معاذ وهو يرحل هو الآخر ٣ نقطة نظر لها حزينا مشفقا علي حالها ليغادر بعدها ٣ نقطة الوقت ليس بملائم علي اي حال ليطلب ما يريد ٣ نقطة نقلت انظارها هنا وهنا وهناك تنظر لجموع الناس التي تنظر لها مشفقة حزينة ٣ نقطة نظرت لجاسر تستجديه بنظراتها أن يقترب منها ٣ نقطة ليفهم هو حالها اقترب منها لتبتعد عن أحضان والدتها تلجئ لصدره تتشبث بقميصه كأن طوق نجلتها الوحيد في الدنيا ٣ نقطة دفنت وجهها في صدره بأحرف ضعيفة مبعثرة خرجت من بين شفتيها :
, - أنا عايزة أنام يا جاسر ٣ نقطة عايزة أنام
,
, دون كلمة اخري رفعها بين ذراعيه يتجه بها لداخل المنزل تلحقه سهيلة ولينا يهرولان خلفه ٣ نقطة وقف خالد مكانه يتحايل علي نفسه أنه صامد وهو علي شفي الانهيار ٤ نقطةليس من الهين عليه ما يحدث ٣ نقطة وكأن الدنيا بأكملها تعانده ٤ نقطة رفع وجهه يبحث عن عون عن يد أحدهم تشد من ازره تواسيه ٤ نقطة أين محمد في تلك اللحظات ٤ نقطة من سيشد من ازره الآن ويخبره بجملته المعتادة ( اجمد يا خالد ) ٤ نقطة اجفل علي يد توضع علي كتفه نظر جواره سريعا متلهفا ليبتسم كطفل صغير رأي ابيه حين وجد صديقه يقف جواره يشد علي كتفه بقبضته يهمس له بصوت خفيض حتي لا يسمعهم أحد ( اجمد يا صاحبي أنت اجمد من أنك تقع دلوقتي )
, اغمض عينيه يحرك رأسه إيجابا ٣ نقطة ارتسمت علي شفتيه شبح ابتسامة شاحبة ٤ نقطة ما حدث في الزفاف جعلهم ينهوا الأمر سريعا استقلت سارين سيارة والدها جوارها عثمان وفي الإمام والديها ٣ نقطة وسارة ذهبت مع علي ولبني ٣ نقطة ما إن بدأ الجميع في الرحيل توجه هو الي غرفة مكتبه يغلق الباب عليه من الداخل تهاوي علي اريكة كبيرة في الغرفة يخفي وجهه بين كفيه لم يستطع السيطرة علي دموعه فانسابت بعنف تغرق وجهه لحظات وبدأت تعلو شهقاته ٣ نقطة وضع يده علي فمه يمنع صوت بكائه ٣ نقطة قلبه يتفتت لما يجب أن تلاقي ابنته كل ذلك العذاب ٤ نقطة لما لا ينتهي الأمر فقط بسلام وتعد لزوجها وتستقر بينهما الحياة ٣ نقطة لما عليها أن تلاقي العذاب ٣ نقطة وزيدان هو علي اتم ثقة الآن أن قلبه يتجرع العذاب كأسا ٣ نقطةيعرف كم يحبها ٣ نقطة الحياة لا تتوقف عن تلقينه دروسا كل منهم أشد قسوة من الآخر ٣ نقطة قام من مكانه متوجها ناحية مكتبه يخرج من درجه الاول دفتر صور كبير اخذه وعاد للأريكة ٤ نقطة يفتحه يتصفح أوراقه ينظر للصور فيه توقف عند صورة ما للينا وهي تحمل الصغيرة ٣ نقطة كلتاهما يضحكان ٤ نقطة الكثير من الصور لهما ٣ نقطة بين صفحات المجلد ٣ نقطة ارتسمت ابتسامة شاحبة معذبة على شفتيه من يصدق أن تلك الصغيرة صاحبة الابتسامة البريئة ستلاقي كل تلك المعاناة ٣ نقطة اجفل علي صوت الباب حين انفتح ودخل محمد ٣ نقطة توجه يجلس جواره يتنهد حزينا علي حال صديقه ٣ نقطة مد يده يربت علي كتفه يقول مبتسما :
, - أنا ظبطت الدنيا برة ما تقلقش ٣ نقطة ياسمين كانت عايزة تدخل تشوفك بس أنا قولتلها انك تعبان دلوقتي ٣ نقطة ما فضلش غير جاسم وغيث برة ٣ نقطة
,
, حرك رأسه إيجابا ومحمد يتحدث يخبره ما حدث بالخارج وهو في عالم آخر شارد تماما ٣ نقطة يحرك رأسه بآلية مخيفة وكأن عقله انفصل عن جسده وفر هاربا ٣ نقطة لم يخرجه من بحر معاناته سوي يد صديقه الذي جذبه يعانقه ليتمسك به يبكي وينتحب كطفل صغير خائف تتعالي شهقاته :
, - أنا ما كنتش عايز يحصل فيها كدة ٤ نقطة لو اعرف انها هتتعذب كدة ما كنتش جوزتهم ٣ نقطة و**** ما كنت جوزتهم ٤ نقطة أنا حاسس اني هموت يا محمد ما بقتش مستحمل المشاكل اللي نازلة علي دماغي من كل حتة ٣ نقطة تعبت هو أنا مش مكتبولي ارتاح ٣ نقطة
,
, ابعده صديقه عنه يمسك بذراعيه بعنف يشد عليه يحادثه محتدا :
, - مالك يا خالد من امتي وأنت ضعيف كدة ٣ نقطة ولا كبرت وعجزت ٣ نقطة كان بيقع علي دماغك اكتر من كدة ألف مرة ٣ نقطة فاكر مرة عربيتك اتسرقت واتحولت للتحقيق بسبب أنك غبت شهر وما حدش عارف عنك حاجة والحاجة زينب كانت مقطاعك ٤ نقطة ومش لاقي لينا ٤ نقطة وأبوك كان طاردك من البيت حرفيا ٣ نقطة فاكر لما اتقابلنا قولتلي ايه
,
, خرجت ضحكة خفيفة من شفتي خالد رغما عنه حين تذكر ذلك الموقف ليتمتم من بين ضحكاته :
, - عايز اكل رز وبطاطس
,
, ما إن نطقها انفجر محمد في الضحك يتذكر ذلك الموقف القديم لحظات ووجد خالد نفسه ينخرط هو الآخر في الضحك ٣ نقطة حين تذكر تعابير صديقه في ذلك الموقف القديم حين أخبره صارخا
, (رز وبطاطس ياللي ما عندكش ريحة الدم ٤ نقطة دا أنت مطرود من كل حتة وتقولي رز وبطاطس من غير ما تطلب معاهم كفتة )
,
, ادمعت عينيه من كثرة الضحك ليمد يده يمسح ما سقط من دموعه يا لها من ذكريات مشرفة في حياته ٤ نقطة تنهد تعبا يمسح وجهه بكف يده يغمغم تعبا :
, - يا ريتنا ما كبرنا يا أخي ٣ نقطة طول ما هي المشاكل علي دماغي بتحصلي أنا ٤ نقطة كنت بعديها ٣ نقطة إنما لما تبقي عند مراتي وبنتي بحس ان ضهري بيتكسر عشان ما عرفتش احميهم ٣ نقطة ما عرفتش ابعد عنهم المشاكل ٤ نقطة
,
, اعتدل محمد في جلسته يربت علي ساق صديقه يردف في هدوء :
, - ما حدش ما عندوش مشاكل يا صاحبي أنت ما تقدرش تمنع عنهم المشاكل مهما عملت ٣ نقطة صدقني هي بتبقي فترة الخيوط كلها بتتعقد وبعدين بتلاقي كل حاجة بتتحل لوحدها ٣ نقطة صحيح عملت ايه مع شهد
,
, التفت برأسه لصديقه زفر أنفاسه يحرك رأسه إيجابا يردف تعبا مهموما :
, - عرضت التحاليل بتاعتها علي مستشفي كبيرة في لندن ٣ نقطة وخليت حسام يجبلي الباسور بتاعها علي اساس اني هاخدها ونسافر نتفسح ٣ نقطة واديني اهو بتواصل مع المستشفى عشان يحددولنا ميعاد للسفر ٣ نقطة أنا ناوي اطلقها بعد ما تعمل العملية علي الأقل ابقي كفرت جزء من غلطتي في حقها
,
, ابتسم محمد بهدوء يشجعه ليعتدل سريعا في جلسته يحاول تحفيزه :
, - طب كويس جدا اهو ٣ نقطة وبعدين زيدان ولينا شباب وطايشين ٣ نقطة وانت سيد العارفين يومين تلاتة وحالهم هيتصلح ويرجعوا لبعض ٣ نقطة ما تكبرش المواضيع يا صاحبي ٣ نقطة حاول تاخدها ببساطة ٣ نقطة بقولك ايه تعالا ناكل رز وبطاطس
,
, ابتسم خالد ساخرا لا يعرف أيسخر من حديث صديقه أم من نفسه علي ما يحدث له
,
, في الخارج جلس غيث جوار جاسم في صمت تام اقترب غيث من جاسم يهمس له متعجبا :
, - ايه اللي حصل دا يا جدي
,
, احتدت عيني جاسم ينظر للفراغ غاضبا ليتمتم محتدا :
, - أنا واثق أن في كارثة حصلت بين لينا وزيدان ٣ نقطة والا ما كنش طلقها كدة وسط الناس ٤ نقطة أكيد في حاجة كبيرة حصلت ٣ نقطة والاكيد بردوا أن رفعت ليه ايد في اللي حصل
,
, توسعت عيني غيث في دهشة يتمتم مذهولا :
, - رفعت ٣ علامة التعجب ٣ نقطة لا يا جدي ما افتكرش ابداا ٣ نقطة زيدان حفيده هو أكيد مش هيأذي حفيده
,
, ابتسم جاسم ساخرا ٤ نقطة لا أحد يعلم الي مدي يمكن أن تصل حقارة رفعت سواه هو ٤ نقطة التفت برأسه لغيث يتمتم آمرا :
, - سيبلي موضوع رفعت دا أنا هعرفه ٣ نقطة أنت بكرة مسافر مع جاسر ٣ نقطة عايزك تاخد بالك كويس من صبا احسن الواد دا يرجع يلف عليها تاني ٣ نقطة وتجبلي المعلومات اللي طلبتها منك عن اللي اسمه حسام دا
,
, ابتسم غيث في ثقة يحرك رأسه إيجابا ٣ نقطة
, صعودا الي أعلي ٤ نقطة في غرفة لينا السويسي ٣ نقطة وضع جاسر لينا علي فراشها لتحضتن جسدها بذراعيها تضم ركبتيها لصدرها ترتجف ٣ نقطة جسدها يهتز بعنف رغم ذلك لم يسقط من عينيها دمعة واحدة حتي أن جاسر صرخ فيها خائفا عليها :
, - لينا عيطي ما تعمليش كدة في نفسك هيجرالك حاجة
,
, حركت رأسها نفيا بعنف ترتجف تتنفس بعنف ٣ نقطة اقترب والدتها منها تأخذها بين أحضانها تتساقط دموعها هي تحادثها بهمس حزين :
, - اهدي يا لوليتا ٣ نقطة خلاص ٣ نقطة الموضوع من الأول كان غلط ٣ نقطة وخلاص خلص ما تعمليش في نفسك كدة عشان اللي في بطنك حتي أنتي كدة بتأذيه ٣ نقطةوبتأذي نفسك
,
, ابعدت نفسها عن أحضان والدتها تعود بجسدها للخلف لترتمي علي وسادتها من جديد ٣ نقطة اغمضت عينيها تهمس بصوت خفيض مبحوح :
, - اخرجوا برة
,
, حركت لينا رأسها نفيا ٤ نقطة ترفض حتي فكرة الابتعاد عن ابنتها وهي في تلك الحالة لتفتح لينا عيناها ارتفع صوتها قليلا تهتف محتدة :
, - اخرجي برة .. كلكوا برة ٣ نقطة مش عايزة اشوف حد ٤ نقطةبرة
,
, حركت لينا رأسها نفيا حاولت احتضان ابنتها من جديد لتدفعها لينا بعيدا عنها تنظر لها محتدة غاضبة ٣ نقطةلتشعر بيد جاسر تقبض علي يدها يجذبها للخارج وصوته يقول :
, - تعالي يا عمتي ٣ نقطة معلش سيبيها لوحدها دلوقتي
,
, تعلقت عينيها بابنتها الي أن خرجت من الغرفة ليغلق جاسر الباب من الخارج ٣ نقطة في تلك اللحظات تحديدا سمحت لفضيان دموعها بالانهمار ٣ نقطة تبكي بلا توقف تدفن وجهها في الوسادة ٤ نقطة كانت تظن انها ما أن تحصل علي ما أرادت أنها ستكون سعيدة اذا لما تشعر بسهم من نار يخترق قلبها يحرق اوصالها تشنج جسدها تعالت شهقاتها تغرق وجهها في الوسادة لن يفهموا ابدا ما تشعر به ٣ نقطة تريد مسامحته قربه ٣ نقطة ولكن تبقي تلك الذكري البشعة عائقا ٣ نقطة كسد من نار يمنعها من الاقتراب خطوة واحدة تذكرت وكيف تنسي مر المشهد أمامها سريعا
,
, Flash back
, كانت في غرفتها تمشط خصلات شعرها تقف أمام المرآه يعلو ثغرها ابتسامة سعيدة واسعة لا تصدق انها تعيش تلك اللحظات السعيدة ٣ نقطة يكفئ أن زيدان كسر حاجز خوفها من الناس يمكنها الآن أن تعيش حياتها دون رهبة ٤ نقطة بعد أن كتبت رسالتها ٣ نقطة اليوم ستعترف له بحبها اجفلت تسقط من غيمتها الوردية حين سمعت صوته يصدح كالرعد من الخارج
, - لولياااااااااااا ٤ نقطة لولياااااااا
,
, خرجت فزعة علي صوته الغاضب كانت تشمط خصلات شعرها تركت المشط من يدها تهرول الخارج قطبت جبينها قلقة ما أن راته بلعت لعابها تسأله بحذر :
, - زيدان أنت طلعت ليه أنا لسه ما اتصلتش بيك ٤ نقطة زيدان مالك يا زيدان أنت كويس
,
, انتفض قلبها خوفا تعود للخلف بحذر حين رأته ينظر لها بتلك الطريقة كأنه حيوان مفترس وجد فريسته للتو ٤ نقطةتأكدت في تلك اللحظة أن به شئ خاطي هرولت الي الغرفة تحاول إغلاق بابها لتصرخ فزعة حين دفع الباب من الخارج بعنف ٣ نقطة دخل الي الغرفة يقف حائلا بينها وبين الباب ابتسم في توسع إبتسامة شيطانية يردف بتلذذ :
, - لوليا ٥ نقطة بحبك
,
, ابتلعت لعابها تضاربت دقات قلبها تنظر له مذعورة تحركت تبتعد عنه تعود للخلف تهمس متلجلجة فزعة :
, - زيدان مالك يا زيدان ٣ نقطة زيدان ما تبصليش كدة إنت بتخوفني
,
, شهقت فزعة تعود بخطواتها للخلف وهو يقترب للأمام يترنح بخطواته ٣ نقطةيبتسم في خبث مخيف ٣ نقطة شهقت مذعورة حين ارتطم جسدها بالحائط خلفه وباتت بين المطرقة والسندان ٤ نقطة انسابت دموعها تحرك رأسها نفيا هي حتي لا تفهم ما به لما يفعل ذلك ٤ نقطة خاصة وأنه ظل يقترب الي أن احتجزتها بجسدها يمنعها من الفرار مد يده يلف خصلة من شعرها حول يده بقربها من أنفه اشتمها ابتسم في اتساع يتمتم في خبث مخيف :
, - ريحة شعرك حلوة أوي ٣ نقطة زي الياسمين ٣ نقطة أنتي عارفة أن الياسمين لونه ابيض جميل بس حرام بيدبل علي طول
,
, جذب شعرها بعنف لتطلق صرخة متألمة ٣ نقطة بينما تعالت ضحكاته هو يقبض بكفه علي رقبتها توسعت عينيها تهمس بصوت مختنق بالكاد يسمع
, « زيدان لا يا زيدان ٤ نقطة ارحمني أنا لينا ٣ نقطة لينا حبيبتك
, صفعة قوية نزلت علي وجهها من كف يدها ٣ نقطة ليقبض علي خصلات شعرها يضحك كالمجانين :
, - حبيبتي تؤتؤتؤ انتي جارية عندي ٣ نقطة عشان مزاجي ٣ نقطة اعمل فيكي اللي أنا عاوزه ٤ نقطة صرخي زي ما تحبي ٤ نقطة ما حدش هياخدك من ايدي ابدا »
, Back
, وبعدها كان اسوء ما عاشته يوما ٣ نقطة كيف يريد منها السماح لما يلومها الجميع ٤ نقطة لم يتعذب أحد بقدرها ٣ نقطة هي تعرف أنه لم يكن يعي بما يفعل ولكنها كانت ٣ نقطة هل ذنبها أنها كانت واعية ٣ نقطة انتفضت فجاءة تجلس علي فراشها تلمع عينيها بالدموع وسط ظلام الغرفة تنظر للفراغ تتمتم متوعدة :
, - يا أنا يا أنت يا زيدان زي ما دبحتني وعشت في دور المظلوم البرئ جه دوري أنا كمان اعيش في دور المظلومة البريئة وأخد حقي منك ٤ نقطة
,
, في الخارج في غرفة مايا ٤ نقطة جلست جوار نافذة غرفتها تنظر للحديقة العمال يتحركون هنا وهناك سريعا ٣ نقطة يضبون معداتهم ليرحلوا بينما جلست هي تراقب بأعين خاوية من الحياة ٣ نقطة قبل قليل كانت تجلس وحيدة علي أحد المقاعد البعيدة في الحفلة تنظر للجمع حولها بنظرات فارغة خاوية من الحياة والدها أين هو ٣ نقطة ها هو هناك يقف بين اعمامها يتحدثون ٤ نقطةأين عروس والدها اذا ٣ نقطة ها هي تجلس جوار لينا زوجة عمها كل منهن تحمل *** علي قدميها ٣ نقطة هي الوحيدة المنبوذة بين الجميع مر أمام عينيها في تلك اللحظات مشاهد عدة كثيرة لادهم في حياتها
, ( تسمحلي اختي حبيبتي بالرقصة دي
, لحد ما الحفلة تخلص والناس تمشي لا أنا ولا انتي هنتحرك من هنا ٣ نقطة عشان تبقي تلبسي فستان عريان تاني
, يا بنتي كفاية هدوم بقي انتي حاطة هدومك في دولابك ودولابي )
, انسابت دموعها تتذكره دائما كان يملئ حياتها مع كل نفس تتنفسه كان تتشارك معه فيه ٣ نقطة مدت يدها تمسك بهاتفها بأصابع مرتعشة طلبت رقمه تضع الهاتف علي اذنها لا تعرف حتي لما تفعل ذلك ٣ نقطة كادت أن تغلق الخط ٣ نقطة حين سمعت صوته المتلهف يأتي من الجانب الآخر :
, - الو ٣ نقطة ايوة يا مايا ٣ نقطة انتي كويسة حصل حاجة ٣ نقطة بابا كويس طمنيني عليكوا ٣ نقطة الو مايا انتي سمعاني ٤ نقطة الو
,
, انسابت دموعها تقبض علي الهاتف في يدها بعنف لتغلق الخط فجاءة ٤ نقطة اسندت رأسها الي حافة شرفة غرفتها تنساب دموعها تفكر في حياتها القادمة ٤ نقطة والدها وها هو تزوج ٣ نقطةهل سيهملها بعد ذلك ٣ نقطة سينشغل بعروسه عنها ٤ نقطة لتبقي هي وحيدة منبوذة كما كانت دائما لولا وجوده في حياتها لظنت أن الجميع يكرهها ٤ نقطة اجفلت من شرودها علي صوت دقات هاتفها بنغمة رسالة ٤ نقطة فتحت الرسالة لتجدها منه كتب فيها
, ( مايا انتي كويسة طمنيني عليكوا أن شاء **** بجملة واحدة ٤ نقطة ما تسنبيش كدة ٣ نقطة هموت من القلق ٣ نقطة ارجوكي يا مايا )
,
, تسارعت دقات قلبها وهي تحرك أصابعها علي لوحة الاحرف في هاتفها ٣ نقطة لتبعث له
, ( بابا اتجوز النهاردة )
,
, لحظات واتاها الرد منه ابتسمت ساخرة حين قرأت ما بعث لها
, ( .. مبروك عقبال البكاري )
,
, ضحكت ساخرة علي ما كتب لترد عليه برسالة ساخرة تقطر ألما
, ( ما أنت البكاري ولا نسيت )
,
, تأخر في الرد بضع دقائق لتبتسم ساخرة ٣ نقطة لحظات واختفت ابتسامتها حين وصلها رده
, ( أنا أدهم وحيد سليمان ٣ نقطة يا آنسة مايا حمزة السويسي ٤ نقطة أدهم اللي والدك عرض عليه تمن مساعدته لبنتك ٣ نقطة نسيه لدرجة أنه عامله علي أنه راجل غريب وعايز يديله فلوس ..تمن مساعدته )
,
, توسعت عينيها في دهشة تنظر لما كتب في الرسالة ٣ نقطة هل فعل والدها ذلك حقا ٣ نقطة لم تكن تعرف أن والدها بتلك القسوة قبلا
,
, في غرفة جاسر وسهيلة ٤ نقطة دخل جاسر الي غرفته لتدخل سهيلة خلفه تنظر له متعجبة مدهوشة ماذا حل به ماذا فعلت له ليعاملها بتلك الطريقة ٤ نقطة حين دخلت الي الغرفة رماها بنظرة ساخرة نافرة توجه الي المرحاض لتعترض طريقه قطبت جبينها متعجبة تسأله مذهولة :
, - في ايه يا جاسر ايه اللي حصل أنت بتعاملني كدا لييه ٣ نقطة هو أنا عملت إيه ٤ نقطة فجاءة بقيت بتكرهني ٤ نقطة مش طايقني ٤ نقطة أنا عايزة اعرف أنا عملت ايييه عشان تكرهني فجاءة كدة
,
, ابتسم ساخرا ليكتف ذراعيه امام صدره يرميها بنظرات كارهة ساخرة يتمتم متهكما :
, - طب كويس أنك فهمتي أن أنا مش طايقك ٣ نقطة كنت فاكرك اغبي من كدة بصراحة ٣ نقطة اوعي بقي من وشي خليني ادخل الحمام
,
, توسعت عينيها علي آخرهما صدمة تعجز عن فمهما كانت بين احضانه بالأمس يلقي عليها قصائد عشقه والآن ماذا يقول ٣ نقطة ما تلك الكلمات السامة التي تخرج من بين شفتيه حركت رأسها نفيا تمتم مصعوقة :
, - جاسر إنت بتهزر صح ٣ نقطة بتهزر ٣ نقطة جاسر احنا لحد ما جينا الصبح كنت كويس جداا ٣ نقطة حصلك ايه فجاءة ٣ نقطة دا مقلب جديد من مقالبك مش كدة
,
, اتسعت ابتسامته الساخرة ليتجوازها كاد أن يغادر ٣ نقطة امسكت هي بذراعه سريعا ليلتفت لها في لحظة عينيه حمراء كالدم قسمات وجهه غاضبة مرعبة دفعها بعيدا عنه بعنف يصرخ فيها محتدا :
, - قولتلك ما تلمسنيش ٣ نقطة انتي فاهمة ٣ نقطة آخر مرة ايدك تقرب ناحيتي ٣ نقطة والا صدقيني تصرفي مش هيعجبك ابداا
,
, من صدمة لصدمة اخري يصفعها جاسر جن بالطبع جن ماذا فعلت له ليفعل ذلك ٣ نقطة ماذا حل به ٣ نقطة تهاوت جالسة علي فراشها تخفي وجهها بين كفيها تفكر يآسه في سر ما حدث له ٣ نقطة لحظات وسمعت صوت الباب يغلق بالمفتاح رفعت وجهها سريعا لتراه يوصد باب الحجرة من الداخل بالمفتاح ومن ثم نزعه يضعه في جيب سرواله قطبت جبينها تنظر لما فعل مدهوشة ليتمتم هو ساخرا :
, - اصل أنا ما اضمنش بصراحة تخرجي تعملي ايه وأنا نايم !!
,
, شهقت مصدومة مما قال لتهب واقفة سريعا توجهت ناحيته تنظر له كارهة لتصرخ بقهر :
, - لا أنت اكيد اتجننت ٣ نقطة دا مش هزار دا جنان ٣ نقطة أنت مش طبيعي ٣ نقطة ااااه
,
, صرخت بقوة حين هوي كفه بعنف علي صفحة وجهها ليقبض علي خصلات شعرها يتمتم ساخرا :
, - ايوووة بالظبط أنا مجنون ومش طبيعي ٣ نقطة وهتعيشي معيا غصب عنك مش بمزاجك هو ٣ نقطة زي الشاطرة كدة تاخدي مخدة وتترمي تنامي علي الأرض ولا الكنبة عشان أنتي مش هتنامي جنبي تاني ٣ نقطة أنا بتقرف ٣ علامة التعجب
,
, قال ما قال ليربت علي وجهها بحدة ويتركها ويتوجه الي الفراش ٣ نقطة وهي بين صاعقة وأخري تشعر بأن عقلها علي وشك أن يفر من رأسها ٤ نقطة شئ ما خاطئ يحدث وهي حتي لا تعرف ما هو ٣ نقطة توجهت سريعا الي باب الغرفة تحاول فتحه بعنف ٣ نقطةوحين عجزت عن ذلك كورت قبضتها عازمة علي دقه بعنف ليسمعها أحد لتسمع صوته في تلك اللحظات يتمتم متوعدا :
, - لو صرختي او خبطتي علي الباب هقوم اقطع لسانك واكسر ايديكي ٣ نقطة
,
, ظلت واقفة للحظات متجمدة من اثر صدمة نا يقول لتتهاوي ارضا جوار الباب المغلق تضم ركبتيها لصدرها تتحرك للأمام وللخلف تبكي في صمت خائفة ٣ نقطة لا تفهم ماذا حدث له ليفعل بها ذلك
,
,
, في غرفة بدور وضعت سيلا في فراشها الصغير ٣ نقطة لتتوجه الي فراشها تجذب الغطاء تدثر خالد الصغير جيدا ٣ نقطة توجهت الي مرآه زينتها تنزع **** رأسها برفق ليتسرسل خصلات شعرها السوداء الطويلة المموجة ٣ نقطة وقف أمام المرآه تشعر بذلك النابض يكاد ينفجر من عنف نبضاته ٣ نقطة تزوجت حمزة ٣ نقطة تزوجت شقيق والدها الروحي ٤ نقطة زواجها منه لم يكن سوي احتياج ٣ نقطة تحتاج أن تشعر بالاحترام بالمودة بالرحمة ٣ نقطة اطفالها يحتاجون إليه ٣ نقطة يحبونه كما هو يحبهم وماذا ستريد أكثر ٣ نقطة جربت مذاق الحب مرة وكان مر كالعلقم ٣ نقطة تنهدت حائرة ٤ نقطة تشعر بالتخبط من تلك الخطوة التي فعلتها توا ٣ نقطة ربما لأن الوضع الآن جديد عليها ٣ نقطة اجفلت من شرودها علي صوت دقات علي باب الغرفة ٣ نقطة حمحمت تهمس بصوت خفيض مرتبك :
, - اادخل
,
, ادار المقبض ودخل ليطل من خلف الباب حمزة ٤ نقطة يرتدي قميص أبيض وسروال أسود ٣ نقطة يبدو أنه تخلص من سترة حلته ورابطة عنقه ٣ نقطة دخل الي الغرفة يبتسم بهدوء يحمل في يده علبة سوداء مخملية اللون ٣ نقطة تقدم بخطواته الي داخل الغرفة يغلق الباب لتتسارع دقات قلبها تفكر في اسوء الاحتمالات ٤ نقطة وقف امامها مباشرة يخرج سوار من الذهب الأبيض مرصع بفصوص صغيرة من الألماس خلعه من علبته امسك يدها لينتفض قلبها وتغزو برودة قارصة جسدها وهي تشعر به يلف السوار حول معصمها ٣ نقطة ذلك السوار الذي نفش عليه
, ( درة حمزة السويسي )
, توسعت عينيها مدهوشة تنظر للسوار في يدها لا تنكر أن شكله جذاب من الذهب مرصع بالألماس بالطبع يخطف الأنظار ٤ نقطةولكن لما نقش عليه تلك الجملة هل يوشمها بصك ملكيته لها والأهم من ذلك لما يسميها درة ٣ نقطة حين حاولت اختلاس النظر له تجمد جسدها لأنه هو الآخر كان ينظر ناحيتها مباشرة ٣ نقطة فرت الدماء من عروقها خوفا في تلك اللحظات ٣ نقطة حين لمحت في عينيه نظرة غريبة ليست مخيفة وليست مطمئنة هي فقك نظرة غريبة ٤ نقطة ابتلعت لعابها مرتبكة حين سمعته يهمس لها بصوت اجش خفيض:
, - تسمحيلي
,
, قطبت جبينها متعجبة علي ما تسمح ٣ نقطة توترت قسماتها لا تفهم لتتوسع عينيها مدهوشة حين رأته يقترب منها ٤ نقطة يلحم طوفان مشاعره الحبيسة ٤ نقطة بصحرائها القاحلة المتعطشة لقطرة واحدة لترويها ٤ نقطة توسعت عينيها مدهوشة تنظر له مذهولة لا تصدق أن حمزة يقبلها ٣ علامة التعجب ٣ نقطة وهي تقف كتمثال من حجر ٣ نقطة صامتة مستسلمة ٤ نقطة ابتعد عنها ينظر لها يبتسم في اتساع يلهث بأنفاسه الثائرة ٣ نقطة بينما تقف هي متجمدة مكانها لتسمعه يغمغم ببساطة :
, - لما اقولك تسمحيلي ٣ نقطة ارفضي او وافقي ٣ نقطة عشان ما كنش بعمل حاجة ضد رغبتك .. تصبحي علي خير
,
, مال يقبل جبينها لتغمض هي عينيها ٤ نقطة سمعت صوت الباب يغلق علامة انه غادر ٣ نقطة ولكنها بقيت مغمضة العينين ٣ نقطة انسابت دموعها تغطي وجهها ٤ نقطة تقارن بين معاملة أسامة لها سابقا وما فعله حمزة قبل قليل
,
, وقفت سيارة عمر وخلفها سيارة علي امام عمارة سكنية فاخرة في احدي الأحياء الجديدة ٤ نقطة ساعد علي وعمر عثمان ليضعوه علي مقعده ٣ نقطة ليصعدوا جميعا الي شقة العروسين بالأعلي ٣ نقطة فتح علي باب شفة ابنه لتطلق لبني وتالا الزغاريد العالية ٣ نقطة مال عمر ناحية علي يهمس ساخرا :
, - دول بيصوتوا مش بيزغرطوا
,
, ضحك علي يوافقه في الرأي ٤ نقطة في صالة المنزل بدأت عيني سارين تجوب المكان حولها ٣ نقطة رفضت والدتها رفض قاطع أن تأتي لهنا قبل الزفاف لما لا تعرف ٣ نقطة تسارعت دقات قلبها تنظر حولها سعيدة تخطط لحياتها القادمة بكل تفاصيلها ٤ نقطة اقتربت سارة من سارين تعانقها بقوة لتبادلهغ سارين العناق .. همست سارة بنبرة خافتة باكية :
, - هتوحشيني أوي ٣ نقطة علي قد ما أنا فرحانة عشانك عشان اتجوزتي اللي بتحبيه ٣ نقطة علي قد ما أنا زعلانة عشان خلاص هتسبيني لوحدي
,
, ادمعت عيني سارين هي الاخري لتعانق شقيقتها بقوة تهمس لها سريعا :
, - أنا عمري ما هبعد عنك ابدا يا سارة في اي وقت تحتاجيني فيه أنا موجودة يا حبيبتي
,
, وقف عمر ينظر لابنته سعيدا لتدمع عينيه رغما عنه ها هي ابنته ترحل ٣ نقطة تقدم ينتزع سارين يحتضنها بقوة يقبل رأسها عدة مرات يشدد علي عناقها يهمس لها متلهفا :
, - ما تنسيش اللي قولتلك عليه يا سيرو في اي وقت تحتاجيني فيه ٣ نقطة هتلاقيني في ضهرك ٣ نقطة وأنا هكلمك كل يوم كل ساعة كمان ٣ نقطة خلي بالك من نفسك يا حبيبتي
,
, بعد الكثير والكثير من العناقات قرروا ترك العروسين ٣ نقطة والرحيل ٣ نقطة الي ان جذب علي باب المنزل ليغلقه ظلت عيني عمر معلقة بابنته
, حتي اختفت من أمامه تماما وحجبها عنه ذلك الباب ٤ نقطة تنهدت تنهيدة طويلة مثقلة ٤ نقطة ليتحرك لأسفل بصحبة عائلته عدا سارين ٤ نقطة في الأسفل ودع عمر علي ولبني ٣ نقطة ليتوجه الي
, سيارته ٤ نقطةهو بالإمام وجواره تالا وسارة بالخلف عائدين الي منزلهم
,
, بينما في الأعلي ٣ نقطة حملت سارين طيات فستان زفافها تتجول في ارجاء منزلها ٣ نقطة يعلو ثغرها ابتسامة واسعة سعيدة تتحرك هنا وهناك تنظر الي محتويات جميع الغرف ٣ نقطة لتعود في النهاية الي عثمان الذي يجلس علي مقعده ينتظرها أن تنتهي ٣ نقطة عادت للغرفة حيث يجلس عثمان لتجلس علي المقعد المقابل له تغمغم مبتسمة :
, - الشقة جميلة اوي وذوقها تحفة بجد ٤ نقطة
,
, حرك عجلات مقعده ليصل بالقرب منها مد يده يمسك كف يدها رفعه إلي فمه ٣ نقطة يقبله يتمتم مبتسما :
, - مبسوط جدا انها عجبتك ٣ نقطة هتعبك تزقيني لحد أوضة النوم عايز اغير هدومي
,
, ابتسمت تحرك رأسها إيجابا لتقوم التفت تمسك بمقبضي مقعده المتحرك تتحرك معه الي غرفة نومهم فتحت الباب ليدخل وهي تدفعه وينغلق الباب عليهم
,
, علي شط النيل يجلس الدنيا بأكملها لا تهمه فقد خسرها قبل قليل ٣ نقطة انتهي كل شئ ٣ نقطة يحمل في قبضته مجموعة كبيرة من الحصي يقذفها في مياة النيل واحدة تلو اخري ٣ نقطة ويليها اخري مع كل واحدة يقذفها مع كل حصي يلقيها ٣ نقطةيلقيه عقله في احدي ذكرياته ٣ نقطة منذ أن كان طفلا الي الآن حياته تمر مع حصي تسقط في المياه ٣ نقطة وقف فجاءة ينظر لسطح المياه ليشعر برغبة ملحة يريد أن يكون هو الحصي يلقي نفسه بنفسه الي العمق يذهب بملئ ارادته ورغما عنه معا ٤ نقطة تسارعت أنفاسه احمرت عينيه يتذكر كم مرة أخبرها بحبه وهي ماذا ردت بالمقابل جلبت حبيبها الي الحفل ٤ نقطة لتلك الدرجة تراه شخص معدوم النخوة والكرامة ٣ نقطة يكاد ينفجر ٤ نقطة من غيظه وغضبه ٣ نقطة ما كاد يخلع قميصه ليلقي بنفسه في الماء شعر بيد تقبض علي ملابسه بعنف يجذبه بعنف للخلف وصوت حسام يصدح غاضبا:
, - أنت اتجننت يا زيدان عايز ترمي نفسك في الماية دلوقتي ٣ نقطة مش كفاية الهباب اللي هببته كمان عايز تموت
,
, التفت ناحية صديقه عينيه حمراء عروقه نافرة شعره مبعثر صدره يعلو ويهبط بجنون ليدفعه في صدره بعنف يصرخ :
, - ما أنا ميت ٣ نقطة هو أنت فاكر أن أنا كدة عايش .. أنا ميت .. ميت من زمان ٣ نقطة أنا بعافر ليه وعشان مين فاضلي ايه في الدنيا عشان اعيش عشانه
,
, فاضلك ابنك ومراتك ٣ نقطة مين هيوديه الحضانة المدرسة يمسك ايده يعلمه المشي الكلام يطبطب عليه يحميه ٤ نقطة عايز تيتمه زيك ٣ نقطة
, نطقها حسام بثقة شديدة ينظر لعيني صديقه مباشرة ليري نظراته الغاضبة الثائرة تتراجع ٤ نقطة
, ليتهاوء جالسا أرضا يخفي وجهه بين كفيه ٣ نقطة ليتهاوي حسام جالسا جواره يستند بمرفقيه الي فخذيه لحظات صمت طويلة قبل أن يتمتم حسام ساخرا :
, - كنت فاكرك اجمد من كدة يا صاحبي طلعت خرع ٣ نقطة اللي حصل للينا مش سهل تنساه بين يوم وليلة ولا حتي شهر ولا اتنين ٣ نقطة كان المفروض نفسك يبقي اطول
,
, قابل الصمت من ناحية زيدان ٤ نقطة لدقائق طويلة قبل أن يرفع الأخير رأسه يمسح وجهه بكف يده يتمتم ساخرا :
, - نفس خلاص اتقطع يا دكتور ابقي ركبلي جهاز تنفس
,
, ضحك حسام ساخرا ليصدم كتفه بكتف صديقه غمزه بطرف عينيه يلاعب حاجبيه عابثا يتمتم متهكما :
, - لاء ازاي أنا هعملك تنفس طبيعي يا قلبي
,
, نظر زيدان لحسام باشمئزاز ليسمعا معا صوت يهتف من خلفهما معا :
, - اهم يا رب هما العيال دول سبب الكورونا ٣ نقطة منكوا لله حسبي **** ونعم الوكيل فيكوا كتكوا الارف
,
, نظر حسام وزيدان معا لذلك الصوت ليجدا رجل عجوز ظل يسبهما الي أن اختفي لينظر الاثنان الي بعضهما البعض وينفجرا في الضحك ٣ نقطة ضحك زائف يحاولا به تخفيف ما حدث
,
, في صباح اليوم التالي قرابة السابعة صباحا يجلس خالد علي الأريكة في غرفة المعيشة أمام 3 أكواب فارغة من القهوة لم يستطع النوم أكثر من ساعتين ٣ نقطة يشعر بصداع بشع يكاد يفتت رأسه ٤ نقطة يضع سيجارة بين شفتيه يمتصها بعنف يفكر في القادم ٤ نقطة اجفل علي حركة قادمة من ناحية السلم رفع وجهه ينظر للفاعل لتتوسع عينيه حين رأي لينا ابنته تنزل درجات السلم بخفة تحمل دفتر كبير في يدها وحقيبة يدها .. يغطي وجهها المجهد طبقة كبيرة من مستحضرات التجميل ٣ نقطة قام من مكانه يتوجه إليها يسألها متعجبا :
, - رايحة فين يا لينا
,
, ابتسمت ببساطة ترفع كتفيها تغمغم باريحية :
, - هكون رايحة فين يعني الجامعة
,
, قطب جبينه مندهشا من حالتها ٣ نقطة تلك ليست الحالة التي توقعها تماما ٣ نقطة ابتسم برفق يتمتم بهدوء :
, - حبيبتي بلاش النهاردة ٣ نقطة انتي اكيد تعبانة بعد اللي حصل و٦ نقطة
,
, قاطعته قبل ان يكمل كلماته لتضحك بخفة تقول بسلاسة :
, - حصل هو إيه اللي حصل ٣ نقطة ااه قصدك عشان زيدان طلقنئ .. لالا عادي .. أنا اصلا اللي كنت عايزة اتطلق ٣ نقطة
,
, نظرت لساعة يدها لتتوسع عينيها تتمتم فزعة :
, - يا نهار أبيض هتأخر علي المحاضرة سلام يا بابا
,
, قالتها لتفر من أمامه سريعا قبل أن يفاجئها بسؤال آخر لينظر هو في اثرها يبتسم ساخرا من تخدع تلك الصغيرة ٤ نقطة تنهد يمسح وجهه بكف ليأخذ طريقه الي غرفته
,
, في الحارة حيث منزل جدة أدهم ٣ نقطة يجلس كعادته منذ الصباح الباكر جوار شرفة غرفته الصغيرة يستند برأسه الي حافة الشرفة يبتسم حالما يتذكر حديثه الطويل مع مايا ٤ نقطة نقطة جيدة لصالحه ٣ نقطة من يعلم ربما تغفر قريبا ٣ نقطة تنهد يوجه انظاره للشارع حيث شقيقه المزعج مراد يجلس علي المقهي الشعبي المقابل لمنزلهم يدخن كعادته ٣ نقطة لتمتعض ملامحه مشمئزا من منظره المقزز ٣ نقطة لا يعرف كيف يكون ذلك المتسول شقيقه
,
, في الأسفل جلس مراد علي مقعد خشبي أمام المقهي البلدي عينيه تجوب الشارع ٣ نقطة يبحث عنها عليها أن تنزل منذ أيام وهي مختفية تماما ٤ نقطة لحظات وتوسعت ابتسامته وغزا قلبه سعادة سوداء وهو يراها تخرج من باب عمارتهم السكنية ٤ نقطة ما إن خرجت لم تكد تبتعد بضع خطوات لتجد مجموعة من الشباب يقتربون منها ويحاولون التحرش بها لفظيا بكلماتهم النابية البذئية
, - اوووبا مش دي اخت الواد سيد المغتصبة
, - ايوة يا عم هي بس ايه صاروخ
, - من ناحية صاروخ فهي عظمة جداا ..
, - جري ايه يا روحية اومال لو كنتي عروسة بنت بنوت كنتي عملتي ايه
, - أنتي افتحي شقتك بليل هتكسبي دهب
,
, انسابت دموعها تستمع الي كلامهم الجارح المخزي لتسرع في خطاها تحاول الابتعاد عنهم ٣ نقطة شهقت فجاءة تقف حين كادت تصطدم بذلك الواقف أمامها لتسمع صوت عالي غاضب يصيح فيهم :
, - جري ايه ياض أنت وهو ما تتلموا قبل ما احفرلكوا قبر يلمكوا ٣ نقطة مالكوش دعوة بيها خالص
,
, سمعت صوت احد الشباب يقول سريعا :
, - احنا اسفين و**** يا عم مراد ٣ نقطة مش هنتعرضلها خالص
,
, ابتسم مراد ساخرا ليفر الثلاثة كأنهم خائفين منه ٣ نقطة ليبتسم هو منتصرا وكأنه ليس هو من استأجرهم ليقولوا ذلك الكلام ؟٣ علامة التعجب ٤ نقطة رفعت وجهها تنظر له بعينيها الواسعة التي تغشيها الدموع تتمتم بصوت مختنق باكي:
, - ششكرا
,
, غمزها بطرف عينيه يكتف ذراعيه أمام صدره يتمتم ساخرا :
, - علي ايه دي حاجة بسيطة ٣ نقطة احنا في الخدمة دايما يا ٣ نقطة يا ٣ نقطة يا آنسة
,
, أصفر وجهها حرجا من تلميحه لتسرع فئ خطاها عائدة الي منزلها أهون عندها تموت جوعا ولا تسمتع الي ما يقولون فئ حقها
,
, ما إن دخلت الي الجامعة توجهت الي المقهي يتبقي نصف ساعة علي موعد المحاضرة ٣ نقطةوجدت رسالة تُرسل لجروب الطلاب من المحاضر يعتذر فيها عن المحاضرة زفرت أنفاسها المختنقة لتلقي حقيبتها علي المقعد المجاور لها تحرك ساقها اليسري بعصبية تكاد تنفجر غضبا ٤ نقطة لحظات وشعرت بالمقعد المجاور لها يجذب وجلس هو عليه يبتسم ابتسامة مرتبكة يتمتم معتذرا :
, - لينا أنا آسف ٣ نقطة أنا لو عارف اني مجيي الحفلة هيعمل كل المشاكل دي و**** ما كنت جيت
,
, لم تتوقف لحظة عن تحريك ساقها اليسري بحركة عصبية مفرطة ٥ نقطةالتفتت برأسها له تعطيه شبح ابتسامة صفراء :
, - خلاص يا معاذ اللي حصل حصل ٣ نقطة الغلط مش عندك اصلا ٣ نقطة الغلط عند اللي اتلكك وما صدق ٣ نقطة ممكن تجبلي عصير عطشانة اوي
,
, هب سريعا من مكانه يتمتم متلهفا :
, - آه اوي اوي ٣ نقطة ثواني ويكون عندك
,
, تركها ورحل لتجلس هي مكانها تقبض علي كفها تقضم اظافرها تهز ساقها تشعر بغضب حارق يحرق أوصالها تود الانتقام بأي شكل كان ٤ نقطة عليه أن يدفع ثمن ما فعله ٤ نقطة اجفلت من شرودها علي مجئ معاذ حين وضع الكوب أمامه يتمتم مبتسما :
, - اتفضلي يا ستي احلي عصير أناناس لأحلي ناس
,
, اعطته ابتسامته صغيرة لتلتقط الكوب ترتشف منه علي مهل انهت ثلاثة ارباعه تقريبا حين سمعته يتمتم قلقا:
, - لينا هتعملي ايه أنا قلقان عليكي اوي ٣ نقطة حالتك مش كويسة أنا حاسس بيكي
,
, رسمت ابتسامة واسعة علي شفتيها تتمتم ببساطة :
, - هستني لما العدة تخلص وبعدين هبقي اقرر هعمل ايه ٣ نقطة
,
, ابتسم في حنو ليمد يده يمسك بكف يدها يشد عليه يردف محزفا اياها :
, - وأنا هبقي معاكي في اي خطوة ٣ نقطة في اي وقت تحتاجيني
,
, حركت رأسها إيجابا ٤ نقطةجلست معه قليلا لتلتقط حقيبتها وقفت تبتسم تتمتم معتذرة :
, - معلش يا معاذ المحاضرة كدة كدة اتلغت ٣ نقطةفهمشي أنا بقي ٣ نقطة لو احتجت حاجة هكلمك
,
, سار جوارها الي أن اوصلها لسيارتها جلست ليغلق خلفها الباب مال ينظر لها من نافذة السيارة يتمتم مبتسما :
, - لو احتاجتي اي حاجة فئ اي وقت كلميني علي طول ٣ نقطة أنا هبقي جنبك دايما
,
, ابتسمت له تحرك رأسها إيجابا ليودعها حين غادرت عاد هو إلي الطاولة يلتقط كوب العصير الخاص بها يبحث عن موضع شفتيها ليرتشف ما بقي في الكوب كما فعل سابقا ٥ نقطة
,
, مضي بعض الوقت وقبل أن تصل الي منزلها بدأت تشعر بألم خفيف يزداد شيئا فشئ يغزو بطنها تشنجت ملامحها الما تشعر ببروده مفاجئة تغزو اوصالها ما أن وقفت السيارة في حديقة منزلها نزلت منها سريعا ٣ نقطة تتحامل علي نفسها لازال الوقت باكرا في الأغلب الجميع نائم الآن ٣ نقطة الوجع يزداد شراسة ٣ نقطة شدت علي أسنانها ٣ نقطة تتحرك لغرفتها ما أن صعدت أولي درجات السلم سمعت صوت والدها يتمتم متعجبا :
, - انتي لحقتي روحتي وجيتي
,
, لم تلتفت له حتي لا يري وجهها المجهد فقط تتمتمت بنبرة حاولت جعلها متوازنة :
, - المحاضرة اتلغت ٣ نقطة هروح أنام أنا بقي
,
, صعدت الي أعلي لترتمي بجسدها علي الفراش تغمض عينيها تكاد تصرخ والوجع يزداد شراسة وجسدها يزداد برودة جل ما فعلته أنها جذبت الغطاء واغمضت عينيها
,
, في الأسفل وقف خالد أسفل السلم يشعر بأن هناك خطب ما في ابنته ٣ نقطة عودتها سريعا نبرتها التي احس فيها بالألم رغم محاولاتها لإخفاءه الأمر غريب ٣ نقطة اخذ طريقه الي أعلي الي أن وصل الي غرفتها ٤ نقطة دق باب غرفة ابنته عدة مرات لا مجيب ..رائها تصعد قبل قليل هل غطت في النوم بتلك السرعة حرك مقبض الباب ليدخل ٣ نقطة علي ثغره ابتسامة حزينة يتطلع الي ملامحها المرهقة الشاحبة ٣ نقطة اقترب يقبل جبينها ٣ نقطة ليقطب جبينه قلقا حين رأي قسمات وجهها تتشنج من الألم جبينها يتفصد عرقا بغزارة ٣ نقطة بسطت راحة يده علي جبينها كان يظن انها تعاني من الحمة ولكن جسدها كان بارد كلوح ثليج ٣ نقطة جلس جوارها يربط علي وجهها بقلق يصيح فيها فزعا :
, - لينا اصحي يا لينا .. لينا
,
, لم ترد فقط تتلوي ألما يعصف بخلجاتها لم ينتظر اكثر نزع الغطاء عنها بعنف ليحملها متجها الي الطبيب ٣ نقطة ليتجمد مكانه٣ نقطة اتسعا عينيه فزعا حين رأي ابنته تغرق في بحر من الدماء

السبعون


اتسعا عينيه فزعا حين رأي ابنته تغرق في بحر من الدماء .. صدمة جمدت جسده للحظات طويلة عجز عن الإتيان بأي حركة وهو يري ذلك السيل المتدفق من الدماء يأكل الفراش كوحش ضاري يبتلع ابنته ٣ نقطة ارتعد جسده فجاءة يخرج بعنف من تلك الحالة التي أصابته ليهرع إليها يحتضن جسدها يصرخ باسمها فزعا :
, - ليينااااااا ٣ نقطة
,
, صرخته الفزعة ايقظت الجميع بينما كان هو في لحظة يحمل ابنته يركض بها للخارج خلفه صرخات زوجته باسم ابنتها ٤ نقطة وصل لباب المنزل ليجد لينا تهرول خلفه التفت لها يصيح فيها :
, - رايحة فين بقميص النوم ٣ نقطة
,
, هل يظن حقا انها تهتم بما ترتدي في تلك اللحظة وهي تري ابنتها الصغيرة غارقة في دمائها ٣ نقطة التفت حولها سريعا تبحث عن شئ يغطي جسدها لتلحق به ٣ نقطةلتشعر بيد تجذبها نظرت خلفها سريعا لتجد بدور تمسك بيدها ٣ نقطةبعدها كل شئ كان ضبابي يلتف بسرعة البرق ٣ نقطة لا تعرف ما ارتدت جل ما تعرفه أنها في سيارة حمزة التي يقودها بسرعة البرق يحاول اللحاق بسيارة خالد التي تشق الطريق بسرعة كالبرق تخطف القلوب قبل الإبصار ٤ نقطة نزل خالد من سيارته ليهرول سريعا يحمل ابنته بين ذراعيه يهرول بها الي الداخل وقف في منتصف ساحة الاستقبال يصرخ بصوته كله :
, - دكتور بسررررعة
, جملة تردد صداها في أنحاء المستشفى عدة مرات بسرعة وقوة وعنف ٣ نقطة الدنيا تلتف من حوله يشعر بالممرضات يأخذن ابنته من بين ذراعيه ٣ نقطة الظلام يكسو جميع الجهات ٣ نقطة وسط تلك الظلمة الكالحة رأي نقطة نور بعيدة حسام الذي يركض هنا يأخذ شقيقته من أيدي الممرضات يركض بها إلي غرفة العمليات ٣ نقطة حسام سيساعده .. هو يثق في ولده أتم الثقة ٣ نقطة حسام طبيب ماهر كما يعرف عنه ٣ نقطة تهاوي جالسا علي المقعد المجاور لغرفة العمليات ينظر لكفيه الغارقان بالدماء .. قلبه علي وشك أن يتوقف من الذعر بالكاد يحبس دموعه ٤ نقطة جسده بارد عينيه زائغة ٤ نقطة أنفاسه ثقيلة متهالكة ٣ نقطة لا يعرف حتي ما حل بها فجاءة دون سابق إنذار ٤ نقطة تمني في تلك اللحظة لو أنها بقيت طفلة صغيرة لا يؤذيها من الدنيا سوي أنه نسي جلب حلواها ٤ نقطةنظر لتلك الخطوات التي تهرول جواره ليري حمزة يركض متجها إليه ومعه لينا ٣ نقطة اندفعت لينا إليه وقف أمامه تركض فزعة تتصارع دموعها في الهطول :
, - بنتي فين يا خالد ٣ نقطة لينا حصلها ايه ٣ نقطة بنتي طمني عليها ابوس ايدك
,
, مد يده يجذبها يجلسها علي المقعد المجاور له عينيه لا تنزحان عن باب غرفة العمليات المغلقة ٣ نقطة تحرك لسانه يتمتم بصوت ثقيل مختنق :
, - في أوضة العمليات ٤ نقطة هتبقي كويسة ٣ نقطة بنتي هتبقي كويسة ٣ نقطة
,
, تركت لينا خالد تهرول ناحية غرفة العمليات لتدفع باب غرفة الجراحة وتختفي خلفه ٣ نقطة بينما جلس حمزة جوار أخيه مد يده يشد علي أخيه يحاول التخفيف عنه :
, - هتبقي كويسة يا خالد ٣ نقطةصدقني هتبقي بخير
, حرك رأسه إيجابا ينظر بأعين خاوية تنضب فيها الحياة ٣ نقطة خطوات سريعة تركض تأتي من جواره ٣ نقطة التفت ليجد زيدان يركض منظره مروع عينيه حمراء ملامحه شاحبة شعره مبعثرة ملابسه مبعثرة ٤ نقطة توجه ناحية حمزة مباشرة يصرخ فزعا :
, - مالها لينا يا خالي ٣ نقطة كلمتني تقولي لينا تعبانة في المستشفى ليناااا فيييين
,
, رفع خالد يده يشير لغرفة الجراحة المغلقة دون أن ينطق بحرف ٤ نقطة توجه زيدان ناحية الغرفة يقف امامها ينظر للباب المغلق عاجزا توجه للحائط المجاور لباب الغرفة يستند بظهره إليه يصدم رأسه بالحائط يكاد قلبه ينفجر قلقا خوفا عليها وعلي طفله الذي لم تره عينيه بعد ٣ نقطة خائف من أن يتحقق حلمه الآن ٣ نقطة لحظات وانتفض جسده حين شعر بالباب يفتح ٣ نقطة انتفض الجميع واقفا ينظر بترقب لمن سيخرج ٣ نقطة كانت لينا زوجة خالد دموعها تغرق وجهها جسدها يرتجف بعنف ٣ نقطة يديها عليها آثار الدماء ؟!! ٤ نقطة اندفعت ناحية زوجها ترتمي بين ذراعيه تشهق في بكاء عنيف مخيف تمسكت بملابسه تغرز وجهها في صدره ٤ نقطة مسح علي رأسها ٣ نقطة لتتجمد يديه حين سمع نبرة صوتها المرتعشة :
, - مات يا خالد ٣ نقطة مات ٤ نقطة شوفت راسه الصغيرة وايده الصغيرة مسكتها بإيدي ٣ نقطة
, بروده قارصة عصفت بجسده قلبه يتهاوي من الألم يوجه انظاره ناحية زيدان ينظر له متألما مشفقا ٣ نقطة سالت دموعه يشدد علي احتضان زوجته لحظات أخري وانفتح الباب وخرج حسام وقف صامتا وكأن علي رأسه الطير ٣ نقطة كم كره نفسه في تلك اللحظات شعر بمدي فشله ذلك الطبيب الماهر الذي انقد حياة المئات لم يقدر علي إنقاذ حياة *** شقيقته .. أكثر ما يمزق قلبه زيدان .. يعرف أن الخبر سيدمره ٣ نقطة اجفل علي يد تنغرز في ذراعيه يهزه بعنف وصوت زيدان يصرخ مذعورا :
, - أنت واقف ساكت كدة ليييه لينا مالها .. طمني عليها يا حسام
,
, نطق جملته الأخيرة بنبرة ضعيفة متوسلة ٣ نقطة ليوجه حسام انظاره ناحية صديقه لا يعرف كيف سيطر علي دموعه .. رفع يده يربت علي كتف صديقه يهمس له حزينا :
, - **** يعوضك يا صاحبي
, حرك رأسه نفيا مرة تليها أخري وأخري ينظر لصديقه يترجاه بنظراته أن يكن فقط يمزح .. ابعد يديه يتحرك خطوتين للخلف ٤ نقطة دقات قلبه تتصارع ألم بشع يشعر به داخل قلبه .. ومشهد والده وهو يحمل *** صغير بين ذراعيه ٣ نقطة أبنه مات ٥ نقطة قديمه كالهلام علي وشك أن تأخذه وتسقط ٣ نقطة يتحرك للخلف رغما عنه حركات جسده لا يتحكم بها وكأن عقله انفصل عن جسده من شدة الألم ٤ نقطة في لحظة أغرقت الدموع وجهه كطفل صغير فقد والده ليس إبنه ٣ نقطة جلس أرضا تنهمر دموعه يخفي وجهه بين كفيه ينخرط في البكاء ٣ نقطة بينما اندفع خالد ناحية حسام يسأله فزعا :
, - لينا ٣ نقطة لينا يا حسام هي كويسة ٣ نقطة
,
, حرك رأسه إيجابا ربما تلك هي نقطة النور الوحيدة فيما حدث ٣ نقطة إن لينا بخير لم تتضرر ..الرحم برغم أن إجهاض الجنين كان عنيفا إلا أنه لم يتضرر ٣ نقطة زفر أنفاسه المختنقة يغمغم بترفق :
, - الحمد لله لينا بخير ٣ نقطة قدر ولطف ٣ نقطة الممرضات ودوها اوضة رقم 13 من الباب التاني
,
, سريعا توجهوا جميعا الي غرفة لينا عدا زيدان الذي ظل جالسا مكانه ينظر أرضا جلس حسام جواره أرضا صامتا للحظات طويلة ٣ نقطة زفر أنفاسه المختنقة يهمس له بخفوت حزين :
, - زيدان أنا عارف إن كلامي في اللحظة دي مالوش اي ستين لازمة ٣ نقطة بس مين عارف الخير فين ٣ نقطة مش يمكن لو كان الحمل كمل كان الولد اتولد بإعاقة ٣ نقطةاااا ٣ نقطة صدقني يا زيدان دا الخير ٤ نقطة أنا عارف أنك موجوع يا صاحبي ٣ نقطة بس **** هيعوضك صدقني ٣ نقطة صدقني الطفل دا كان هيبقي نقطة سودا في حياتكوا كنتوا هتفتكروا الحادثة اللي حصلت غصب عنك ٣ نقطة مش يمكن دا حصل عشان ترجعوا تتجمعوا تاني .. من غير ما يكون فيه اي إثر للماضي ٣ نقطة
,
, رفع زيدان وجهه ينظر لصديقه يبتسم ابتسامة باهتة معذبة ٣ نقطة حرك رأسه إيجابا يسخر من حاله .. لما انتظر السعادة وهو يعلم جيدا أنها لم تخلق له ٤ نقطة في تلك الأثناء جاءت احدي الممرضات تحمل بيدها مجموعة من الأوراق وقف أمام حسام حمحمت تتمتم :
, - دكتور حسام دا نتيجة تحليل ددمم الحالة اللي إجهضت من شوية ٣ نقطة
,
, مد حسام يده يأخذ منها الأوراق ينظر لما خط فيها ليعقد جبينه متعجبا قلقا ٤ نقطة ارتفعت سيولة الدم فجاءة مما أدي لانفصال المشيمة عن الرحم ولكن السبب مجهول ٣ نقطة لا إثر طبي لما حدث ٤ نقطة ليس هناك عقار طبي معروف سبب ذلك ٣ نقطة نظر جواره ليجد زيدان يرحل بعيدا عند نهاية الممر استطاع ان يلمح طيفه يغادر
, علي صعيد آخر قريب ٤ نقطة دوامة من الألم لفتها بالكامل تشعر بأن روحها تنتزع منها بعنف جزء يأخذ من كل بمنتهي الوحشية والقسوة ٣ نقطة صفعات من ألم تنهال علي جسدها بلا رحمة ٣ نقطة لم يستطع عقلها التحمل أكثر فغاب تماما ٣ نقطة وها هو يعود من جديد إشارات خفيفة يصدرها عقلها يحثها علي الاستيقاظ يخبرها أن تفتح عينيها ويرفض جسدها الانصياع ٤ نقطة شئ فشئ بدأت تحرك اهدابها ٤ نقطة شئ فشئ بدأ جفنيها يستجيبان ٤ نقطة فتحت عينيها تطل علي الدنيا ٣ نقطة العديد من الوجوه تقابلها ٣ نقطة والديها وعمها ٤ نقطة لفت رأسها تنظر حولها ٤ نقطة غرفة في مستشفي ٣ علامة التعجب ٥ نقطة عند تلك النقطة توسعت عينيها فزعة مدت يدها تبسط كفها تتلمس بطنها تنظر لوالديها مذعورة ٤ نقطةنظرة الألم التي رأتها في عيني والدها اخبرتها بما عجز لسانه عن نطقه ٥ نقطة بينما اندفعت والدتها تخبئها داخل أحضانها ٣ نقطة هي أكتر من يعرف ألمها في تلك اللحظة ٣ نقطة ألم ذكرها بذكري قديمة جاهدت لتنساها والآن عادت تتذكرها بكل تفاصيلها من جديد ٣ نقطة شدت علي احتضان ابنتها تغزرها بين أحضانها لتختبئ لينا بين ذراعي والدتها تتلمس منه ما يسكن ذلك الفراغ البشع الذي تشعر به داخلها ٣ نقطة صمت مخيف لا يقطع سوي شهقات لينا العالية وهي تخبئ ابنتها بين أحضانها ٣ نقطة الجميع واجم وكأن علي رؤوسهم الطير ٥ نقطة وهي الصدمة نزعت لسانها حني بكائها صامت ٣ نقطة
, صوت الباب يفتح ٤ نقطةوخطوات تعرفها تقترب جعلتها ترفع رأسها قليلا عن أحضان والدتها تنظر له ٤ نقطة تقابلت مقلتيها بعينيه في حديث صامت طويل معاتب كل منهم يرمي اللوم علي الآخر ٣ نقطة ابتعدت عن والدتها تنظر له كارهة والجملة الوحيدة التي خرجت تشق دموعها :
, - أنت السبب !!
,
, ارتسمت ابتسامة مريرة علي شفتيه يحرك رأسه إيجابا استند بكفيه علي حافة الفراش المعدن القريبة منه يقترب منها يتمتم ساخرا :
, - ايوة فعلا أنا السبب !!
,
, علي صعيد آخر بعيد للغاية في منزل عثمان وسارين ٤ نقطة حل الصباح باكرا منذ ساعات طويلة فتحت هي عينيها فجاءة شعرت وكأنها في مكان غريب لا تعرفه ٣ نقطة فتحت عينيها لتبصر وجهه النائم المقابل لها للحظة كادت شهقة فزعة تخرج من بين شفتيها لتتذكر انها تزوجت بالأمس والدها يعلم انها تنام في منزل رجل غريب ٤ نقطة ذلك الرجل هو زوجها ٣ علامة التعجب ٣ نقطة ارتسمت ابتسامة واسعة علي شفتيها تنظر لوجهه وهو نائم تتنهد حالمة عثمان بات زوجها عادت بها ذاكرتها لما حدث بالأمس
, Flash back
, ما ان دخلا معا إلي الغرفة التف هو بمقعده من خلال ذراع صغير جوار يده ناحية الباب ليدفعه وينغلق ٣ نقطة وقفت هي تنظر له متعجبة تعقد ذراعيه لتسأله :
, - سؤال رغم معلش ٣ نقطة طالما الكرسي بتاعك حديث ليه بتقولي زقيني
,
, ارتسمت ابتسامة صغيرة علي شفتيه ليقترب بمقعده منها سلط مقلتيه علي مقلتيها يهمس لها بشغف :
, - بحب احس بيكي قريبة مني
,
, حقا هي ليست معتادة علي كلمات الغزل وخاصة منه هو ٣ نقطة تقف الآن في أشد حالاتها خجلا ٣ نقطة تنظر ارضا تفرك يديها لا تملك الجراءة لرفع وجهها ٤ نقطة انتفضت حين شعرت به يمسك يدها لتصرخ فجاءة :
, - لاء
, توسعت عينيه ينظر لها مدهوشا مما فعلت لتخرج منه ضحكة عالية ينظر لها مشفقا ٣ نقطة سيطر علي سيل ضحكاته بصعوبة يلتقط أنفاسه ليغمغم في خبث :
, - هو ايه لاء يا سارين أنا بشد ايدك عشان تقعدي ٣ نقطة عايز اتكلم معاكي كلمتين ولا انتي دماغك راحت فين
,
, تخضبت وجنتيها بالدماء ذلك الخبيث يستغل خجلها اسوء استغلال ٣ نقطة استسلمت ليده التي جذبتها لأقرب مقعد لتجلس عليه تحرك هو بمقعده ليصبح أمامها مباشرة ٣ نقطة يفصلهم مسافة صغيرة ٤ نقطة ظل صامتا للحظات طويلة قبل أن تخرج من بين شفتيه تنهيدة مختنقة تلاها صوته الهادئ :
, - بصيلي يا سارين
, رفعت وجهها ليقابل وجهه ابتسامته الهادئة نظرة عينيه الحائرة الشاردة ٣ نقطة تنهد حارة طويلة خرجت من بين شفتيه يسألها :
, - انتي قلقانة من ايه ؟!
,
, قطبت جبينها متعجبة من ذلك السؤال الغريب الغير متوقع منه ٣ نقطة قلقة ٣ نقطة هل قلقة من الكثير ولكن لما يسألها ذلك السؤال الآن حمحمت تسأله متعجبة :
, - مش فاهمة سؤالك
,
, ارتسمت ابتسامة خفيفة علي شفتيه ينظر لها مبتسما حرك رأسه إيجابا يردف :
, - لاء أنتي فاهمة يا سارين وعارفة أنا بتكلم عن ايه كويس ٣ نقطة أنا عايز اسمعها منك
,
, نظرت له عاجزة قلقة تقبض علي راحة يدها تتنفس بعنف تهربت من مقلتيه تهمس متوترة حائرة :
, - اااا ٣ نقطة بصراحة أنا خايفة تكون ما بتحبنيش يا عثمان ووجودي معاك مجرد احتياج لحد جنبك ٤ نقطة ولما تخف يا رب تخف ٣ نقطة هترجع زي ما كنت ٣ نقطة فاهمني
,
, ابتسم في اتساع يحرك رأسه إيجابا ليقطع المسافة الفاصلة بينهما ٤ نقطة يجذبها ناحيته يقبل جبينها لتقطب هي ما بين حاجبيها متعجبة لما تصرفاته غريبة اليوم ٣ نقطة امسك يديها بخفة يخبئها بين كفيه تقلصت ابتسامته قليلا يهمس لها بخفوت :
, - أنا عارف أنتي قلقانة من ايه بس كنت عايز اسمعها منك ٤ نقطة ممكن أنا احكيلك حاجة
, حركت رأسها إيجابا تنظر له بفضول تريد أن تعرف ما سيقول ليبتسم هو تنهد يخبرها بكل ما يجيش بصدره :
, - عايز احكيلك حكاية قديمة من سنين ٣ نقطة حكاية *** صغير ما كانش بيشوف أبوه وأمه غير ساعة ولا اتنين كل يوم ٤ نقطة كان بيبقي نفسه زيه زي اي *** يحكيلهم عن اللي كان بيحصل في يومه ٣ نقطة بس كان دايما بيسمع حبيبي ماما عندها شغل مش فاضية ٤ نقطة عثمان أنا مش فاضي للعب العيال بتاعك ٣ نقطة أنا ورايا شغل كتير ٣ نقطة روح العب في أوضتك ٣ نقطة وعشان يعوضوه كان بيجيبلوه لعب وهدايا كتيرر ٣ نقطة كانوا فاكرين أنه لما يقولهم أنا عايز دا ويجيبوه ٣ نقطة أنهم كدة بيعوضوه عن غيابهم ٣ نقطة اتعود أن اي حاجة عايزها يشاور بس عليها ٣ نقطة فبابا وماما يجيبوها ٣ نقطةوهو كمان اتعود علي كدة لما كبر كمل حياته زي ما هما رسموها اللي يعوزه يلاقيه ٣ نقطة لو هما ما جبهوش هو يجيبه فبقي الصياد ٣ نقطة شباكه تشاور وتصطاد ٣ نقطة جوايز ٣ نقطة مركز .. بنات ٣ نقطة ما حدش يقولي أنت بتعمل ايه وما بتعملش ايه ٣ نقطةلو بابا زعق وقالي لاء ٤ نقطة ماما تقوله سيبه يعيش شبابه إنت بتكبت الواد ٤ نقطةعارفة ساعات كتير كنت بقرف من نفسي أوي ٣ نقطة خصوصا لما كنت بشوف في عينيكي نظرة انبهار وحب أنا ما استهلهاش ٣ نقطة لما خطبت ليلا كان الموضوع بالنسبة لي تسلية مش أكتر ٣ نقطة كنت بتحدي نفسي اني اقدر اوقع صيد جديد ٣ نقطة بس زي ما انتي شايفة كدة الصياد بقي فريسة ووقع في شر أعماله ٣ نقطة تعرفي علي قد ما كنت زعلان هموت حاسس أن الدنيا خلاص اتهدت من حوليا أتي انتهيت علي قد دلوقتي ما أنا مبسوط وراضي ٣ نقطة اصل بصراحة واحد زيي نهاية الطريق اللي كنت ماشي فيه الحرق ٣ نقطة أنا مش غبي يا سارين عشان اضيع فرصة اني ابقي شخص نضيف من ايدي ٣ نقطة وما بستغلش أنك بتحبيني عشان تبقي موجودة جنبي لحد ما اقوم علي رجليا تاني ٣ نقطة بالعكس تماما أنا عايزة اتقوي بيكي ٤ نقطة انتي عارفة لو حكينا لحد ظروف جوازنا هيقول اللي بيحصل دا جنان دا واحد عاجز بتاع ستات مستني اول ما يخف يرجع للي كان فيه ٣ نقطة ودي عيلة صغيرة ساذجة ما تعرفش حاجة في الدنيا اللي بيعملوه دا جنان احنا بقي عايزين نثبت للكل أن الجنان هو أعقل حاجة حصلت في الدنيا
,
, ارتسمت ابتسامة واسعة علي شفتيها وكلماته كلحن عذب يعزفه هو بمهارة علي أوتار قلبها لتراه يمسك راحة يدها يبسط كفها امسك اصبعها الخنصر اولا يقول مبتسما :
, - أول وأهم قرار في حياتنا ٤ نقطة اننا نتعلم من اخطاء أهالينا وما نكررهاش ٣ نقطة طبعا فهماني
,
, توسعت ابتسامتها الواسعة من الأساس تحرك رأسها إيجابا سريعا بالطبع تفهمه ما حدث لها بسبب والديها لن تسمح ابداا أن يحدث لأطفالها ابداا ٤ نقطة ترك خنصرها ليمسك اصبعها البنصر يكمل ما يقول :
, - تاني أهم قرار في حياتنا ٣ نقطة الصراحة ما حدش يخبي اي حاجة عن التاني
,
, حركت رأسها مرة أخري تؤيد ما يقول ليردف هو :
, - نشارك بعض في اي قرار هناخده
, - لما نخلف بإذن **** الاولاد هيبقوا من اولي الأولويات في حياتنا
, - لو حبيتي تشتغلي بعد ما تخلصي دراسة أنا مش همنعك طبعا ٣ نقطة بس الشغل ما يجيش علي حق الاولاد
, - لو لقيتني مقصر في حقهم نبهيني والعكس هيحصل
, - والقرار الاخير والأهم في الفترة دي تحديدا ٣ نقطة إن جوازنا هيفضل علي ورق لحد ما اقوم علي رجلي واثبتلك حسن نيتي وإني مش بستغلك
,
, لم تعرف ما تقول هي حقا تؤيد كل ما تقول وتحترمه ٤ نقطة من كان يظن أن عثمان اللعوب زير النساء يملك كل ذلك القدر من الرزانة ورجاحة العقل ٣ نقطة حتي قراره الأخير وإن بدا غريبا ولكنه يدل حقا علي سلامة نيته تجاهها ٤ نقطة ابتسمت له تحرك رأسها إيجابا تعطيه موافقة صامتة منها علي كل ما قال ٣ نقطة شردت قليلا تفكر في حياتها القادمة تري كيف سيكون شكلها ٤ نقطة لتجفل علي جملته يقول مبتسما :
, - صحيح هي نتيجة الثانوية العامة هتظهر امتي
,
, رفعت كتفيها لأعلي دليل علي جهلها ادارت وجهها له تتمتم :
, - مش عارفة و**** هما بيعلنوا قبلها بكام يوم
,
, ابتسم باتساع يشد علي يدها يقول متحمسا :
, - عارفة لو جبتي مجموع كبير هجيبلك هدية حلوة أوي
,
, ارتسمت شبح ابتسامة شاحبة علي شفتيها ٣ نقطة سؤال ملح يطرق عقلها بلا توقف تريد أن تسأله وتخشي ذلك حقا ٣ نقطة لم تستمع امساك لسانها أكثر لتهتف فجاءة :
, - ليلا السبب في اللي حصلك مش كدة
, Back
, اجفلت تخرج من شرودها الغير مكتمل فجاءة حين سمع صوته فجاءة يهمس جوار أذنيها عبثا :
, - هو أنا امور وحليوة آه بس انتي حرفيا متنحة في وشي
,
, توسعت عينيها تخضبت وجنتيها بالدماء هل تقسم له أنها فقط كانت شاردة لم تقصد أن تطيل النظر لوجهه كما يظن ارتبكت لتنتفض جالسة تعيد ترتيب خصلاتها المبعثرة من أثر النوم ليستند هو بكفيه علي الفراش يشد جسده ليجلس جوارها يتمتم مبتسما :
, لو الواحد عارف أنه هيشوف القمر قدام عينيه ما كناش نام
,
, تلعثمت خجلة لا تجد ما تقوله هرولت من الفراش متوجهه ناحية باب المرحاض دخلت تغلقه خلفها تستند بظهرها علي الباب المغلق تضع يدها علي قلبها تستشعر دقات قلبها المتسارعة أنفاسها المتباطئة ٤ نقطة غزا احمرار قاني وجنتيها تتذكر بالأمس
, Flash back
, بعد أن انهوا حديثهم الهام سويا ذهبت وبدلت ثيابها حين خرجت من المرحاض رأته هو الآخر انتهي من تبديل ثيابه ٣ نقطة يتوجه بمقعده المتحرك ناحية الفراش المنخفض ليسهل عليه دفع جسده عليه ٣ نقطة توجهت ناحيته تحاول مساعدته خجلة إلي أن جلس علي الفراش رأت في عينيه نظرة عذاب وهو ينظر لساقيه الواقفة عن الحركة لتحمحم تجذب انتباهه ابتسمت حين نظر لها تسأله :
, - مش هتاكل
,
, ابتسم ابتسامة باهتة يحرك رأسه نفيا ٣ نقطة لتتنهد هي حزينة علي حاله تسطحت علي الفراش جواره بعيده عنه بقدر كافي ٣ نقطة نظرت له تبتسم مرتبكة تهمس بصوت خفيض متوتر :
, - تصبح علي خير ٣ نقطة
, أغمضت عينيها توليه ظهرها تحاول النوم في مكان جديد غريب عليها جوار زوجها ٣ نقطة لا تنكر أنها تحبه ولكن يبقي حاجز الخوف الفطري من انه رجل تتعامل معه من مساحة قريبة للغاية ٣ نقطة عن المعتاد ٤ نقطة فتحت عينيها فجاءة حين شعرت بيده تمسك ذراعها يجذبها برفق لتستقر فجاءة داخل أحضانه ٤ نقطة اغمضت عينيها متوترة خائفة تتسارع أنفاسها ٣ نقطة لحظات طويلة قبل أن يهدئ روعها وتفتح عينيها تنظر له مرتبكة لتراه يبتسم في توسع يهمس لها بشغف :
, - تعرفي أن شكلك حلو اوي وانتي مكسوفة وخدودك حمرا ٣ نقطة زي التوت ٣ نقطة أنا عارف أنك بتحبي التوت سارة قالتلي
,
, اختفت أنفاسها انعقد لسانها ترمش بأهدابها عدة مرات سريعة متتالية ليرفع هو رأسها قليلا يضعها علي صدره ٤ نقطة يمسد علي شعرها بخفة
, حقا هي الآن علي وشك أن تفقد مما يحدث ٣ نقطة لحظات وسمعته يغمغم ساخرا :
, - عجبت لك يا زمن ٣ نقطة
,
, قطبت جبينها متعجبة علي ما يتعجب هو رفعت وجهها قليلا تسأله بخفوت :
, - بتتعجب ليه
, حرك رأسه نفيا بخفة هل يخبره أنه كان يتذكر امجاده القديمة بصحبة صديقاته الكثيرات لا ربما لا يجب أن تعلم ٤ نقطة
, Back
, خرجت من شرودها علي صوت دقات علي باب المرحاض وصوته يقول عبثا :
, - سارين حبيبي لو هتجري علي الحمام مع كل كلمة حلوة بقولهالك يبقي هتقضي عمرك كله جواه
,
, ضحكت بخفة تضع يدها علي فمها تكبح صوت ضحكاتها هي حقا سعيدة لانها تزوجت من نجح بجدارة في اصطياد قلبها
,
, علي صعيد آخر عودة لمستشفي الحياة في غرفة لينا تحديدا يقف زيدان أمام الفراش لازال ينظر إليها يبتسم ٣ نقطة ابتسامة معذبة بعد جملته الغريبة التي نطقها فجاءة :
, - ايوة فعلا أنا السبب !!
,
, نظر الجميع إليه في عجب مما قال حتي هي تعجبت من استسلامه بتلك البساطة ٣ نقطة صمت مخيف لم يبدده سوي صوت ضحكة عالية خرجت من بين شفتيه ضحكة معذبة تصرخ ألما ٣ نقطة ادمعت عينيه رغما عنه توقف عن الضحك ينظر لها يفتح ذراعيه بحركة درامية ساخرة يغمغم متألما :
, - أنا السبب ٤ نقطة أنا عملت كل حاجة وحشة في الدنيا واستاهل كل حاجة وحشة في الدنيا ٤ نقطة استاهل اتيتم وأنا *** عنده 5 سنين ٣ نقطة استاهل اتعذب في كل مرحلة في حياتي ٣ نقطة أنا السبب في العذاب اللي أنا وأنتي فيه ٤ نقطة انتي عارفة أنا نفسي يرجع بيا الزمن عشان ما احبكيش ٣ نقطة عشان لا آذيكي ولا ااذي نفسي ٣ نقطة
, أنا آسف اني اذيتك ما فيش في ايدي حاجة تانية غير الأسف وآسف اني عشمت نفسي بفرحة اللي في بطنك ٤ نقطة يا ريتني ما جيت عيشت معاكوا ٤ نقطة صدقيني العذاب اللي عيشته في حياتي ما يجيش شظية وجع من العذاب اللي أنا عايشه دلوقتي ٣ نقطة بقيتي حرة يا لينا ٣ نقطة ما بقتش في حاجة تربطنا ٣ نقطة عيشي حياتك وانسيني ٣ نقطة عشان انا مش هقدر انسي عن اذنكوا
,
, التفت ليغادر يخطو خطاه لخارج الغرفة ٣ نقطة بينما كان يقف هو بعيدا يراقب ما يحدث نبرة الألم في عيني زيدان نظرة العذاب في عيني ابنته ٣ نقطة خسارة تلتها أخري وأخري في حياتهم وبالطبع هو السبب كما يلوم نفسه دائما ٣ نقطة للحظات شعر بثقل يزداد فوق رأسه جسده يلتف بعنف لم يعد لديه القدرة علي الصمود ٤ نقطة أسلم مقاليد كل شئ حين سمح لجسده أن يترنح ويهوي أرضا آخر ما سمعه كان صرخات الجميع باسمه
,
, خاااااالد ٣ نقطة صرخة معذبة مذعورة خرجت من لينا زوجته لتترك ابنتها وتندفع إليه سقطت علي ركبتيها علي الأرض جواره تحاول أن تجعله يستيقظ بأي شكل كان ٣ نقطة اندفع زيدان ناحيته ومعه حمزة يتعاونان علي حمل جسده ولينا تهرول أمامهم تصرخ في الممرضات والأطباء ٤ نقطة بينما هي جسدها ثقيل متعب ٣ نقطة ألم بشع يفتك بها ٣ نقطة انسابت دموعها تهمس باسم والدها بضعف شديد ٣ نقطة بوهن تحركت نن فراشها تستند علي الحائط تمشي بخطوات ضعيفة تجر ساقيها جرا ٣ نقطة الألم يزداد بشاعة مع كل حركة تتبع الصوت لتجدهم هناك والدها يستلقي علي سرير صغير يندفع ناحية احدي الغرف والدها ساكن بشكل مخيف لم تعهده يوما ٤ نقطة ووالدتها تبكي منهارة وزيدان يحاول تهدئتها قليلا ٣ نقطة رأت الدموع في عيني عمها ٣ نقطة الجميع يقف مذعور ٣ نقطة حسام جاء يركض ملامح الذعر تكسو وجهه اندفع كالسهم للغرفة التي فيها والدها ٣ نقطة جذبت جسدها تحركه رغما عنه لتصل للنافذة الكبيرة للغرفة ارتمت بجسدها عليها تبسط كفيها علي سطح الزجاج ٤ نقطة تنهمر دموعها وهي تنظر لما يحدث في الداخل ٣ نقطة شق الطبيب بمقص صغير ال ( تي شيرت ) الذي كان يرتديه والدها ٣ نقطة الكثير من الأجهزة يوصلونها به قناع أكسجين غطي وجهه ٤ نقطةتعلقت عينيها بجهاز ضربات القلب لتري دقات قلب والدها الغير منتظمة تارة سريعة وتارة بطيئة علي وشك أن تتوقف ٤ نقطة لم تكن تتخيل في أسوء كوابيسها أن تري والدها في هذه الحالة ٣ نقطة إن ينهار هكذا أليس هو عمود الخيمة الذي يقيم العائلة يحمل هموم فوق عاتقه كيف ينهار ٣ نقطةليس من الممكن أن يحدث ذلك ٣ نقطة ابدااا ٤ نقطةالتفت جوارها لتجد والدتها تنظر لجسد ابيها المسطح مذعورة تنهمر دموعها كشالالات بلا توقف جسدها يرتجف بعنف تحدث بصوت متوسل راجي بالكاد يخرج من بين شفتيها :
, - ياااارب ٣ نقطة يااااارب احفظه يا رب ٣ نقطة يارب يبقي كويس يا رب ٣ نقطة أنا ماليش غيره .. يا رب ما تحرمنيش منه يااااارب
,
, نظرت لوالدتها حزينة مشفقة تبكي علي حالها وعلي ما يحدث لوالدها وعلي ما حدث ٣ نقطة تتسأل حقا كيف تمكنت والدتها من مسامحة والدها وعشقه لتلك الدرجة بكل كل ما فعل في حقها قديما ٤ نقطة ولما هي لم تتمكن من مسامحة زيدان علي خطاءه أليست ابنتها ؟!!
,
, علي صعيد آخر بعيد منذ الصباح الباكر والسيارة في الطريق متوجهه الي اسيوط ٣ نقطة جاسر يجلس جوار غيث في الامام وهي تجلس بالخلف ٣ نقطة طوال الطريق يتحدث هو وغيث ٣ نقطة يضحكان يمزحان ٣ نقطة يتحدثان في أمور شتي وهي أن سألته سؤالا واحد اما أن يتجاهلها او يرد ٣ نقطة رد مقتضب غاضب ٤ نقطةماذا حل به بين ليلة وضحاها كيف تغير حاله بذلك الشكل البشع لمن تشتكي له منه ٣ نقطة لا تملك سوي والدها وهو مريض بالقلب تخشي عليه أن يصيبه مكروه ٤ نقطةوصلت السيارة بعد ساعات طويلة إلي المنزل ٣ نقطة لينزل الجميع فتح هو صندوق السيارة نزل يلتقط الحقيبة يتقدم بصحبة غيث للداخل ٣ نقطة في الداخل كان الجميع في الصالة الكبيرة والديه وصبا وشاهيناز ٣ نقطة التي توسعت ابتسامته ما أن رآها القي الحقيبة أرضا ليندفع إليها يعانقه يشدد علي عناقها يغرزها داخل صدره يغمغم مشتاقا :
, - وحشتيني يا شاهي وحشتيني اوي اوي ٣ نقطة عاملة ايه يا حبيبتي ٤ نقطة بتاكلي كويس واللي في بطنك كويس ٣ نقطة
,
, توسعت عيني شاهيناز بدهشة لا تصدق أن العمل اتي ثماره اخيراا ٣ نقطة بات جاسر كالخاتم في إصبعها ٣ نقطة توسعت ابتسامتها تلف ذراعيها حول عنقه تتمتم بلوعة زائفة :
, - وأنت كمان وحشتني اوي يا جاسر ووحشت ابنك اوي اوي يا جاسر
,
, نظر رشيد وشروق مدهوشين لما يحدث بينما تفتت قلب تلك الواقفة تناظرها بنظرات جزعة محطمة كيف يفعل بها ذلك كيف يؤذيها بتلك الطريقة البشعة ٣ نقطة انهمرت دموعها لتركض الي غرفتها بالأعلي تختبئ خلف بابها المغلق ٣ نقطة نظر رشيد في أثرها مشفقا علي حالها ٣ نقطة بينما تعجبت شروق كثيرا مما حدث لولدها ٣ نقطة اما صبا كانت في عالم آخر كل ما يشغل بالها الآن هو ذلك المتطفل الذي يقف هناك يبتسم في توسع يعقد ذراعيه أمام صدره يخبرها أنه قد جاء ٣ نقطة
,
, في منزل عمر السويسي ٥ نقطة وقف عمر في صالة المنزل ينظر لساعة يده بين حين وآخر ليصيح بصوت عالي :
, - يا سارة يا تالا يلا بقي انتي وهي اتأخرنا
,
, خرجت تالا من غرفتها بعد لحظات تمسك **** رأسها بين يديها ضحكت بخفة تتمتم متعجبة :
, - مالك يا عمر مش علي بعضك ليه ٥ نقطة
,
, زفر أنفاسه الحانقة ينظر لساعة يده ليتمتم كطفل صغير حانق :
, - الساعة بقت سبعة وانتي قولتي هنروح الساعة 5 يلا تالا ٣ نقطة البت سارين وحشتني بجد عايز اشوفها ٣ نقطة
,
, ابتسمت تالا بحنو تحرك رأسها إيجابا تشير لما في يدها كأنها تخبره انها سترتديه اولا ٤ نقطة دخلت الي غرفتها تقف أمام مرآة الزينة تنهدت تنظر لانعاكسها في المرآه بابتسامة صغيرة تتذكر ما حدث بالأمس
, Flash back
, أوصلت ابنتها لمنزل زوجها صحيح انها من اشد المعارضين لزواج ابنتها في هذه السن الصغير ولكن ما البيد حيلة ٣ نقطة ماذا تفعل الفتاة تحبه ستكون سعيدة بصحبته وهي حقا لا يهمها سوي سعادة ابنتها .. استقلت السيارة جوار عمر وسارة بالخلف ٣ نقطة بعد قليل ستخبره بما حسمت من قرارها الأخير والنهائي ٤ نقطة وقفت سيارة عمر أسفل منزلهم ليهبطوا منها جميعا ٣ نقطة سبقتهم سارة تتوجه الي غرفتها مباشرة ٣ نقطة توجهت تالا الي غرفتها ليلحق بها عمر دخل الي الغرفة يوصد الباب خلفه ليرآها تقف أمام مرآة زينتها تقك حجابها ليسترسل شعرها الحريري يغطي ظهرها ٥ نقطة تنهد يشعر بدقاته تتصارع قلقا الآن ستحسم قرارها الأخير يشعر بأنها النتيجة النهائية للمسابقة ٤ نقطة هي مسابقة حياته التي خسر كل جوالتها وانتظر الفوز في النهاية ٤ نقطةحمحم يهمس بصوت خفيض مرتبك :
, - تتالا
, التفت هي له في تلك اللحظة تبتسم ابتسامة عذبة صغيرة ٤ نقطة ابتسامة البداية او النهاية ربما ٣ نقطة أمسكت بكف يده تجذبه ليجلس جوارها علي الفراش تنهدت تنهيدة طويلة متعبة لتبتسم تردف بخفوت :
, - بص يا عمر أنا عارفه إني غلطت ٣ نقطة يمكن ما كنش قصدي يحصل دا ٣ نقطة مش قصدي ابعدك او اهمشك زي ما أنت فهمت وافتكرت ٤ نقطةما كنش دا اللي في نيتي ٣ نقطة بس و**** أنا كانت نيتي خير ما كنتش عايزة اشغلك بمشاكلنا ٣ نقطة بس حصل العكس ٣ نقطة واللي حصل حصل ٣ نقطة يمكن أنا ارتحت شوية لما عرفت انك مالمستش البتاعة دي ٣ نقطة اللي كانت في يوم صاحبتي ٣ نقطة بس مش هقدر انكر النار اللي بتحرق في قلبي لما بعرف أنك روحتلها بمشاعرك يا عمر ٤ نقطة ليه ما جتش تقولي اللي مضايقك ٤ نقطة ليه اخترت أسهل الطرق ٣ نقطة ليه ما نبهتنيش علي غلطي ٣ نقطة
,
, نظر لها عاجزا جزعا لا يعرف حتي بما سيرد ٤ نقطةظهر الندم جليا علي قسمات وجهه لترتسم ابتسامة شاحبة علي شفتيها تردف بخفوت حزينة :
, - بس ما انكرش اني شريكتك في الغلط .. يمكن احنا محتاجين نفتح صفحة جديدة ٣ نقطة نتعلم فيها من أخطائنا اللي عملناها كفاية اننا كنا السبب في أن نفسية البنات اتدمرت بالشكل البشع دا ٤ نقطة أنا موافقة يا عمر اننا نفتح صفحة جديدة ٣ نقطة بس دي آخر صفحة في الدفتر يا عمر لو قطعتها هيخلص كل اللي بينا متفقين يا عمر
,
, ابتسم كطفل صغير فرح يحرك رأسه إيجابا سريعا بتلهف ليسرع لعانقها يخفيها داخل أحضانه ٤ نقطة يشدد علي عناقها يهمس لها بشغف عاشق :
, - متفقين يا قلب عمر اوعدك اني عمري لا هزعلك ولا هجرحك تاني ابداا ٤ نقطة يااااه يا تالا أنا مش مصدق ٣ نقطة حاسس اني بحلم حلم جميل و يا رب ما اصحي منه
,
, رفعت هي الاخري يديها تبادله العناق تبتسم له سعيدة ٣ نقطة ربما عليها أن تتجاوز تمضي ٤ نقطة تفتح صفحتها الأخيرة في الدفتر ٣ نقطة ابتعدت عنه ليقبل جبينها يتمتم مبتسما :
, - **** يخليكي ليا يا حبيبتي وما يحرمني منك ابدااا ٤ نقطة
,
, Back
, عادت من شرودها علي صوت عمر يصيح مم الخارج حانقا :
, - يا تالا يلا يا تالا و**** العظيم هروح لوحدي أنا اصلا مش مطمن للواد عثمان دا ٣ نقطة دا زير نسا قديم ٣ نقطة وانتي يا ست سارة ما تخلصي أنتي كمان ٣ نقطة قال جايلك عريس أنتي كمان ٣ نقطة اصل أنا ناقص تترسبوا من قدامي كدة
,
, توسعت عيني تالا مدهوشة مما يقول عمر لتهرول للخارج وقفت امامه تسأله متلهفة متعجبة :
, - عريس مين يا عمر اللي اتقدم لسارة حد نعرفه
,
, رفع عمر حاجبه الأيسر ينظر لها يبتسم في هدوء قلق ٥ نقطة كتف ذراعيه أمام صدره يتمتم بصوت خفيض :
, - دكتور حسام عرفاه ٣ نقطة طبعا سارة مش هتوافق عليه ٣ نقطة كفاية الموقف الزفت اللي حصل بينهم بسببي ٣ نقطة وكمان كبير عليها دا في التلاتينات تقريبا والبت لسه صغيرة
,
, ابتسمت تالا منتصرة هي حقا لم تحب ذلك الطبيب الوقح والآن عمر يوافقها في الرأي ٣ نقطة بينما قريبا منهم كانت تقف سارة ٣ نقطة استمعت الي حوار والدها ليطرق قلبها بعنف حين عرفت ان حسام طلبها للزواج ٣ نقطة لا تعرف أهو خوف ام خجل ام شعور جديد لم تعهده قبلا ٣ علامة التعجب
,
, علي صعيد آخر عودة لمستشفي الحياة أمام غرفة خالد جلست ابنته بعد أن اضناها التعب تنظر لباب الغرفة المحتجز فيها والدها بفزع ٣ نقطة جسدها بالكامل يرتجف شفتيها زرقاء وجهها شاحب ٣ نقطة تشعر ببروده قارصة تعصف بجسدها ٣ نقطة ضمت ذراعيها تحتضن جسدها ترفض رفضا تاما أن تتحرك من مكانها ٤ نقطة كان يقف هو القلق ينهش قلبه علي أبيه هو من رباه هو أبيه حتي لو لم تكن دمائهم واحدة تري ما حاله يدعوا من خلجات قلبه أن يكن بخير ٤ نقطة عليه ان يبدو صلبا أمامهم وهو في الحقيقة يرغب فئ الارتماء بين أحضانه والبكاء بلا توقف ٣ نقطةيشفق حقا علي حسام تري ما حاله الآن ٤ نقطة القي عليها نظرة خاطفة لم يستطع منع عينيه من فعل ذلك ليراها ترتجف بتلك الطريقة ٣ نقطة شتم نفسه ينهرها بعنف لما يقلق لأجلها الآن انتهي كل شئ عليه أن يذكر نفسه دائما إن كل شئ قد انتهي للأبد .. خط النور الوحيد الذي كان يربطهم انطفئ وانتهي كل شئ ٣ نقطة لمح بطرف عينيه الغرفة القريبة منهم مفتوحة وفارغة ٣ نقطة القي نظرة عليها ليجد غطاء عند نهاية الفراش المرتب تنهد يمنع قدميه من الذهاب ٤ نقطة فذهب قلبه وجد نفسه يتحرك تلقائيا دخل الي الغرفة يجذب الغطاء توجه اليها يمد يده لها بالغطاء رفعت وجهها له لتراه يشيح بوجهه بعيدا ٣ نقطة عقله يرفض الانصياع لاوامر قلبه ٣ نقطة وضع الغطاء أمامها دون أن ينظر ليتوجه ناحية زوجة خاله التي تجلس تبكي بلا توقف تتحرك للأمام وللخلف تدعو تبكي ٣ نقطة بلا توقف ٣ نقطة جلس علي المقعد جوارها ٤ نقطة لف ذراعه حول كتفيها يربت علي رأسها لتضع رأسها علي صدره تتمسك به تهمس من بين شهقاتها المتتابعة :
, - ادعي يبقي كويس يا زيدان ٣ نقطة يا رب أنا ماليش في الدنيا غيره ٣ نقطة هو كل حاجة في حياتي ٣ نقطة بابا واخويا وحبيبي وجوزي ٣ نقطة هو كل دنيتي ٣ نقطة لو حصله حاجة لا لا يا لاء ٣ نقطة مش هستحمل ٣ نقطةو**** ما هستحمل
,
, انهمرت دموع زيدان يحتضن والدته يربت علي رأسها يحاول تهدئتها ولو قليلا ٣ نقطة انتفضوا جميعا علي صوت الباب يُفتح ليخرج الطبيب بعد ساعات هرعت لينا تسأله صارخة :
, - خالد كويس صح طمني عليه .. ارجوك
,
, كسى الحزن وجه الطبيب الشاب لمح زيدان حسام وهو يجلس جوار الفراش يمسك بيد خالد الموصلة بالمحاليل الطبية ليجفلا علي جملة الطبيب التي نطقها بوجوم حزين مشفقا علي حالهم :
, - جلطة ٩ علامة التعجب

الحادي والسبعون


ما إن خرجت تلك الكلمات من فم الطبيب تلاها لحظة صمت طويلة ٣ نقطة فزع سيطر علي الجميع ٣ نقطة الجم ألسنتهم جمد الدماء في عروقهم ٣ نقطة لم يكمل الطبيب جملته اوقفه صوت صرخة قوية صدرت من لينا باسم زوجها تبعها صوت ارتطام قوي ٣ نقطة نظر الجميع فزعا لما سقط ٣ نقطة ليصرخ زيدان باسم لينا هرع يحملها بين ذراعيه صاح حمزة في الطبيب .. هرولوا جميعا الي أحدي الغرف الفارغة زيدان يحمل لينا ومعه حمزة ٤ نقطة وبقيت هي ٤ نقطة قدميها لم تعد لها القدرة علي تحمل ما يحدث جسدها ينتفض وكأن كهربا ضربته ٣ نقطة والدها اولا والآن والدتها ٣ نقطةجسدها وكأنه التصق في المقعد تبكي فقط تبكي تتسابق دموعها في الانهمار ٣ نقطة تنظر لغرفة والدها ٥ نقطة بجهد شاق رفعت جسدها من فوق المقعد تجر ساقيها إلي غرفته ٣ نقطةوقفت جوار الباب الغرفة الشبة مغلق فقط شق صغير رأت من خلاله حسام أخيه يجلس ارضا علي ركبتيه جوار فراش والدها يبكي يمسك بيد والده يقبلها بين حين وآخر سمعت صوته الضعيف احست نبرته الخائفة المرتعشة :
, - كدة يا حج ٣ نقطة كدة توقع قلبي عليك ٤ نقطة تتعب وتخوفني ٤ نقطة مين هيشتمني ويقولي يا حيوان ٣ نقطة وهما 200 جنية ما فيش غيرهم ٣ نقطة عارف لو تعبت تاني هتجوز البت سارة غصب عنها ٣ نقطة هخطفها واتجوزها
,
, لحظات ورأت دموعه تتسابق ليميل براسه يضع رأسه علي الفراش يحتضن ذراع ابيه يبكي بعنف يجهش في البكاء :
, - أنا آسف لو في يوم زعلتك ٣ نقطة قوم أنت بس بالسلامة وأنا مش هزعلك تاني ٣ نقطة أنا بحبك اوي يا بابا ٣ نقطة و**** إنت اغلي حاجة عندي في الدنيا
,
, وقفت تنظر لحالة أخيها تبكي علي حاله وحال والدها ٣ نقطة تحركت عينيها تتوجه الي جسد أبيها المسطح علي الفراش يتصل به كل الكثير من الأجهزة الطبية ٣ نقطة يغلق عينيه جسده ساكن يستسلم لحالة سكون مخيفة لم تعهدها منه قبلا ٤ نقطة حركت ساقيها تدخل إلي الغرفة ليرفع حسام وجهه ينظر لمن أتي لا يهمه أن رآها أحد هكذا لا يهم إن عرفوا من يكون كل ما يهمه الآن هو ذلك الساكن علي الفراش بلا حول ولا قوة ٣ نقطة كسي الحزن عينيه ينظر لشقيقته متألما
, ينظر لخطواتها البطيئة تجر جسدها ناحية فراش والدهم اقتربت من الفراش لتميل بجسدها تسند رأسها الي كتفه اغمضت عينيها تهمس له بصوت خفيض مختنق خائف :
, - بابا ٣ نقطة أنا عارفة انك سامعني ٣ نقطة أنا آسفة .. آسفة لو في يوم زعلتك ٣ نقطة و**** ما كنش بيبقي قصدي أنا بس ٣ نقطة كنت مقهورة اوي لما عرفت أن اللي عملتوه كان لعبة ٣ نقطة قلبي اتوجع من اللي هو عمله ومن اللي عرفت انكوا عملتوه ٣ نقطة ما تزعلش مني ٣ نقطة وقوم عشان خاطري أنا عمري ما اتخيلت ابداا اني اشوفك كدا ٥ نقطة
,
, في مكان آخر ٣ نقطة مكان استراح فيه جسده وتوقف عقله قليلا عن التفكير في كل مشاغل العائلة ٤ نقطة مشهد من عقله الباطن ربما ٤ نقطة يجلس هو علي أرض خضراء اعشابها كثيفة يستند بظهره الي جزع شجرة كبيرة يغمض عينيه يستريح ٣ نقطة يتنفس هواء بارد يغزو كيانه يربت علي روحه الملتاعة ٤ نقطة صوت بكاء صغير جعله يفتح عينيه ينظر حوله متعجبا ليجد *** رضيع يبكي موضوع جواره أرضا علي العشب ٣ نقطة رفعه بين ذراعيه ينظر له مبتسما .. لينتفض علي يد وضعت علي كتفه نظر جواره سريعا ليجد زيدان صديقه يجلس جواره يحمل هو الآخر *** صغير بين ذراعيه توسعت عينيه مدهوشا ينظر لصديقه الجالس جواره يبتسم في هدوء ٣ نقطة ليمد زيدان يده له بالطفل الآخر فحمل الطفلين كل منهما علي ذراع ابتسم له يقول بهدوء :
, - ولاد خالد
,
, قطب خالد جبينه متعجبا ينظر للطفلين مدهوشا ليعاود النظر لصديقه يتمتم مذهولا :
, - ولادي أنا ؟!!
,
, ضحك زيدان ضحكة عالية يحرك رأسه نفيا نظر لصديقه يقول مبتسما :
, - أنت نسيت ولا ايه ٣ نقطة فاكر لما قولتلك أنا هسميه خالد عشان يطلع رخم زيك
,
, انتفض قلب خالد للحظات هل يقصد زيدان أن هذين الطفلين أحفاده أولاد زيدان ٣ نقطة ضمهما لصدره برفق ليعاود النظر لصديقه تنهد يقول تعبا :
, - أنا تعبت أوي يا زيدان .. تعبت اوي يا صاحبي ٣ نقطة الدنيا كلها بتتهد من حوليا
,
, ابتسم زيدان في هدوء يربت علي كتف صديقه يشد من ازره يردف مبتسما :
, - بطل تحاول تعاند القدر يا خالد ٣ نقطة المكتوب هيحصل هيحصل مش بإيدك توقفه ٣ نقطة مش لازم تلوم نفسك أنك دايما السبب ٣ نقطة شيل مناخيرك من كل المشاكل عشان ترتاح ٣ نقطة وخد بالك حماك مش ناويلك علي خير ٣ نقطة خلي بالك من نفسك يا صاحبي ومن الواد خالد ٣ نقطة سلام يا صاحبي ٤ نقطة
,
, قالها ليتلاشي كسراب يبتسم بينما جلس هو ينظر للطفلين الصغيرين وضحكاتهم البريئة يبتسم يشعر براحة تملئ كيانه ٣ نقطة يسمع صوت ابنته يأتي من بعيد يسمع كلماتها وهي تعتذر ٣ نقطة يخترق حلمه كل كلمة تقولها ولكنه لم يهتم حقا لم يهتم لم يرغب في أن يرحل هو والطفلين هنا يجلس يستريح يسمع ضحكاتهم البريئة سلوي قلبه مما لاقي
,
, عودة للغرفة ٣ نقطة رفعت لينا رأسها قليلا تنظر لحسام تسأله بصوت خفيض متحشرج :
, - هو بابا كويس يا حسام
,
, نظر لها للحظات صامتا مشفقا ليحرك رأسه إيجابا وقف يمسح وجهه يبعد ما نزل من دموعه حمحم يحاول إجلاء تلك الغصة القاسية التي خنقته يحادثها بترفق :
, - الحمد لله جت سليمة ٣ نقطة جلطة خفيفة قدرنا نتعامل معاها بالأدوية ٣ نقطة سيبيه دلوقتي يستريح وارجعي اوضتك انتي كمان محتاجة ترتاحي ٣ نقطة تعالي
,
, انهي جملته يمد يده لها ٣ نقطة ترددت للحظات تنظر لوالدها خائفة عليه ٣ نقطة مالت تقبل جبينه لتتحرك ببطئ تشعر بألم بشع يمزق احشائها ٣ نقطة تقدمت تمسك بيده ليبتسم لها متعبا حزينا شاحبا ٣ نقطة لف ذراعه حول كتفيها يتحرك بها للخارج ٣ نقطة لتلقي ناحية فراش أبيها نظرة أخيرة ٣ نقطة قبل أن يخرج بها من الغرفة يغلق الباب علي والدهم ٤ نقطة
, اصطحبها الي أقرب غرفة من غرفة والدهم يمشي معها برفق ٣ نقطة دخل معها الي الغرفة يغلق الباب عليهم يجذب الستار ليحجب رؤية من في الخارج ٣ نقطة اقترب منها يطوقها بذراعيه يشدد علي احتضانها ٣ نقطة أدمعت عينيه ٥ نقطة بينما انهمرت دموعها ٣ نقطة تعالت شهقاتها تتمسك بملابسه تخفي وجهها بين ثنايا صدره ٣ نقطة تتلعثم من بين شهقاتها :
, - هو أنا وحشة اوي كدة يا حسام ٣ نقطة أنا عملت ايه وحش في حياتي عشان يحصلي كل دا ٣ نقطة أنا مش عايزة زيدان ٣ نقطة بس عايزة ابني ٣ نقطة ابني اللي راح مني ٣ نقطة روحي اللي كنت حاسة بيها بتكبر جوايا يوم ورا يوم ٣ نقطة قلبي بيوجعني اوي يا حسام ٣ نقطة وبابا ٣ نقطة أنا عمري ما تخيلت أنه ممكن يقع كدة ٣ نقطة بابا رغم كل المشاكل والمصايب اللي بتحصل كان دايما بيبقي موجود ٣ نقطة أنا خايفة عليه اوي ٣ نقطة وماما مش هتستحمل أنت ما بتعرفش هي بتحبه قد ايه ٣ نقطة حياتنا كلها بتنهار يا حسام
,
, تركها تخرج كل ما يجثم فوق قلبه للحظات طويلة وهو صامت لا يتفوه بكلمة ٣ نقطة قلبها يحترق حزنا علي الجميع ٣ نقطة يتمني فقط لو في يده شئ ليقدمه ٣ نقطة يساعد ولكن ما باليد حيلة كما يقال ٣ نقطة دقائق طويلة وابعدها عنه يمسح دموعها المتساقطة يحاول رسم ابتسامة مطمئنة علي شفتيه :
, - بابا هيبقي كويس صدقيني ٣ نقطة خالد باشا السويسي ما يقعش بسهولة ٣ نقطة هو بس بيريح من همكوا شوية ٣ نقطة أما انتي فأنا عايزك تعرفي وتتأكدي أن نزول الجنين في مصلحتك انتي وزيدان ٣ نقطة انتوا محتاجين فرصة تبعدوا عن بعض ما يبقاش فيه اي حاجة ربطاكوا ٣ نقطة تراجعوا مشاعركوا من الصفر ٣ نقطة أنا عارف إن الموضوع صعب ويمكن اكتر من عليكي ٣ نقطة بس صدقيني دا أفضل ليكي وليه
,
, صمت للحظات ليعطيها ابتسامة مرحة زائفة دني بجزعه قليلا يحملها بين ذراعيه يتوجه بها الي فراشها يردف مبتسما :
, - أما الأستاذة بقي فمحتاجة ترتاح لأنها تعبانة واحنا في غني عن أن يحصل اي مضاعفات
,
, وضعها علي الفراش لتنتصف جالسة ٣ نقطة بينما جلس هو أمامها اضطربت مقلتيها في الفراغ حولها ليمد هو كف يده يربت علي وجنتها يتمتم :
, - أنا هروح اشوف اخبار الدكتورة لينا إيه ٣ نقطة نامي شوية
,
, نظرت لشقيقها تبتسم ممتنة ٣ نقطة هي حقا تغبط نفسها في تلك اللحظات علي وجوده في حياتهم ٤ نقطة ارتمت بين ذراعيه تعانقه تتلمس دفئ وأمان والدها بين ذراعيه ليبتسم لها ابعدها عنه قليلا فقط يقبل جبينها مبتسما ليمسعا في تلك اللحظة صوت شهقة مذهولة تأتي من عند باب الغرفة التفت حسام سريعا ليري أحدي الممرضات تقف جوار باب الغرفة تنظر له وهو يعانق لينا ويقبل جبينها ٣ نقطة مذهولة عينيها متسعة في دهشة ٣ نقطة بينما احتدت عيني حسام غضبا يصيح فيها :
, - انتي واقفة عندك متنحة كدة ليه وازاي تدخلي اي اوضة اصلا من غير ما تخبطي بابها اتفضلي يا أستاذة حسابك مع شؤون العاملين
,
, أصفر وجه الممرضة فزعا لتخرج من الغرفة سريعا تغلق الباب خلفها ٣ نقطة وقف حسام يجذب الغطاء يدثر شقيقته وقف أمامها يردف مبتسما :
, - نامي وما تفكريش في حاجة ٣ نقطة لما تصحي هتلاقي كل حاجة كويسة
,
, ابتسمت له ابتسامة شاحبة تحرك رأسها بالإيجاب تحرك هو يحضر محلول وريدي علقه علي الحامل الخاص به ليغرز سنه برفق في كف يدها ٣ نقطة امسك رسغها يقيس نبضات قلبها ٣ نقطة تنهدا مرتحا يضع يدها جوارها برفق توجه ناحية المحلول يغرز به مصل مهدئ ٣ نقطة نظر لشقيقته يبتسم حزينا للحظات ليتركها ويخرج من الغرفة يجذب الباب يغلقه عليها ٥ نقطة لترفع هي رأسها لأعلي تنظر للسقف أمامها رغما عنها انسابت دموعها حين مدت يدها تتحسس بطنها التي باتت الآن فارغة ٣ نقطة تكالبت دموعها بغزارة تحادثها طفلها الغائب :
, - سامحني يا حبيبي إني ما عرفتش أحافظ عليك ٣ نقطة كان نفسي تعيش واشيلك علي ايدي واخدك في حضني ٣ نقطة أنا السبب مش زيدان أنا اللي ضيعتك مني ٣ نقطة أنا اللي اذيتك واذيت نفسي
,
, شيئا فشئ وبدأت تشعر بجفنيها يثقلان وجسدها يرتخي ٣ نقطة لم يتبقي سوي دموع صامتة تكوي قلبها حزنا ٣ نقطة إلي أن غابت تماما عن الواقع المؤلم
,
,
, علي صعيد آخر توجه حسام ناحية قسم الطوارئ ٤ نقطة ما إن أقترب من القسم سمع صوت صياح صديقه الغاضب ٣ نقطة أسرع خطواته ليجد زيدان يقبض علي عنق هاشم ٣ نقطة الطبيب المسؤول عن حالة خالد يصرخ فيه غاضبا :
, - يا راجل يا ٣ العلامة النجمية يا متخلف ٣ نقطة خارج تقولنا جلطة ٤ نقطة اهي وقعت وعندها انهيار عصبي ٤ نقطة
, الدكتور اللي كان معاك قلنا جلطة خفيفة ودوبوها بالأدوية ٣ نقطة أنت فاكر نفسك في مسلسل ولما تقول جلطة هينزل وراك الموسيقي ونقفل الكدر عليك
,
, شحب وجه الطبيب ذعرا واختناقا يحاول التوسل بعينيه لحمزة الجالس علي المقعد ينظر للطبيب باشمئزاز بشماتة ٣ نقطة بينما اندفع حسام سريعا يخلص هاشم من زيدان ابعده عنه بعنف يصيح فيه محتدا :
, - ايه يا زيدان إنت ضربت ولا ايه .. بتتهجم علي الدكتور
,
, وقف زيدان بالكاد تحمله ساقيه وجهه مشتعل عروقه بالكامل نافرة ٤ نقطة وجهه مجهد عينيه حمراء ٣ نقطة شعره اشعث ٣ نقطة قميصه ازراره معظمها مفتوحه بشكل مذري ٣ نقطة وقف حسام حائلا بينه وبين الطبيب المسكين الذي وقف خلف حسام يحتمي به من ذلك المجنون الغاضب ٣ نقطة بينما صدح صوت زيدان الغاضب :
, - ابعد يا حسام أنا هطلع روحه في ايدي ٣ نقطة جلطة خارج متأثر اوي وجلطة ٣ نقطة دا دكتور بهايم لو قولنا أنه دكتور اصلا ٣ نقطة ورحمة ابويا الغالي لهسسفك التراب يا دكتور علي ما تفرج أنت ٤ نقطة
,
, دفع حسام هاشم بعيدا يحادثه بصوت خفيض هامس :
, - معلش يا هاشم امشي أنت دلوقتي ٣ نقطة الراجل معذور ابنه راح وبعدين خاله تعب وبعدين والدته تتعب ٣ نقطة الموضوع صعب عليه .
,
, نظر هاشم لزيدان مشفقا ليحرك رأسه إيجابا يرحل سريعا بينما توجه حسام ناحية صديقه حرك رأسه نفيا يأس من صديقه وأفعاله التي لا يحسبها عقل تنهد يسأله قلقا :
, - الدكتورة لينا كويسة !!
,
, تهاوي زيدان جالسا علي المقعد المجاور لحمزة تنهد بحرارة تكوي جوا قلبه ارتفع جانب فمه بابتسامة صغيرة ساخرة متألمة يسخر من حاله قبل الجميع :
, - كويسة ؟!! ما حدش فينا كويس يا حسام ٣ نقطة عندها انهيار عصبي الدكاترة ادولها مهدئتات كتير **** يستر عليها ٣ نقطة
,
, رفع وجهه لصديقه يسأله متلفها قلقا :
, المهم طمني خالي ٣ نقطة خالي عامل ايه ٣ نقطة
,
, ابتسم حسام في هدوء يحاول طمئنة صديقه جلس علي المقعد المجاور له يربت علي ساقه يردف في هدوء :
, - الحمد لله عدت بخير ٣ نقطة هو بس مجهد ومحتاج يرتاح
,
, شردت عيني زيدان في الآخر ابتسم متعبا ينظر لصديقه وكأنه يخبره مجهد فقط صدقا هو مستنزف ونحن جميعا ما استنزفنا قواه حتي سقط
,
, في هدوء تحرك حمزة من جوارهم يأخذ طريقه لغرفة أخيه ٣ نقطة يسرع بخطواته يشعر بدموع ساخنة تغزو مقلتيه ٣ نقطة قلبه ينتفض دقاته تتصارع وكأن روحه تتمزق بلا رحمة ٣ نقطة شطر من روحه يتألم خامل منطفئ ٤ نقطة أسرع خطاه ليصل إلي غرفة أخيه ٣ نقطة فتح الباب سريعا يدخل إلي الغرفة وقف أمام الباب المغلق ينظر لأخيه متحسرا حزينا عينيه تسكب الدمع كأسا يشربه قلبه ٣ نقطة تحرك بخطي بطيئة ناحية فراش أخيه ٣ نقطة مع كل خطوة يخطوها يتذكر احدي مواقفهم معا
, - جاهز ومستنيك يا دون
, - النار اللي عندك مش نيران صديقة يا حمزة
, - يا جدع أنت اخويا يا اهبل
, - دوس يا عم وما يهمكش أنا في ضهرك
,
, عند تلك الجملة الاخيرة كان يقف جوار فراش انهار علي ركبتيه يبكي كطفل صغير يمسك سد أخيه يتوسله من بين شهقاته :
, - ما تكسرش ضهري يا خالد دا أنا من غيرك ابقي زي العيل الصغير ٣ نقطة قوم يا خالد وحياة لينا عندك ٣ نقطة ما ينفعش أنت تقع ٣ نقطة أنا عارف أنك زعلان مني عشان اتجوزت بدور لو عايزني اطلقها هطلقها ٣ نقطة بس أنت قوم ٣ نقطة
,
, علقت الكلمات في فمه فجاءة حين شعر بحركة أصابع يد أخيه تتحرك حركة خفيفة داخل كف يده ٣ نقطة رفع وجهه سريعا ينظر لوجه اخيه متلهفا ليراه يحرك مقلتيه أسفل جفنيه المغلقين شئ فشئ بدأ يعود للدنيا من جديد ٣ نقطة فتح جفنيه ينظر حوله هنا وهناك ٣ نقطة اول ما لاحظه قناع التنفس الذي يغطي وجهه مد يده بصعوبة يحاول أزاحته من علي وجهه ليهتف حمزة متلهفا :
, - ما تشيلوش يا خالد ٤ نقطة
,
, تحرك بعينيه ناحية عينيه يعيطيه شبح ابتسامو صغيرة شاحبة أزاح القناع من فوق وجهه فتح فمه يهمس بنبرة ضعيفة متهالكة :
, - زيدان فين
,
, تحرك حمزة سريعا يكبس الزر المسؤول عن استدعاء الطبيب الخاص بالحالة عاد لأخيه يتمتم سريعا متلهفا :
, - زيدان برة يا خالد كلنا هنا حواليك ٣ نقطة استريح أنت بس
,
, ابتسم خالد ساخرا من تلهف أخيه المبالغ فيه الذي ذكره بأحد الممثلين في فيلم عربي قديم لا يتذكر اسمه الآن ٤ نقطة لحظات وامتلئت الغرفة طبيب وآخر وحسام ابنه ٣ نقطة وعدة ممرضات اخرجوا حمزة وشرعوا في فحص حالته ٤ نقطة لم يكن قلقا هو حقا لم يهتم بما أصابه ٣ نقطةبالعكس بل أحبه ساعات طويلة ارتاح فيها جسده من المشاكل ٣ نقطة يكفي أنه رأي زيدان ٣ نقطة والطفلين ابتسامة صغيرة نمت علي شفتيه ينظر لحسام لا يحيد بعينيه عنه ٣ نقطة كم يشعر بالفخر فقط ما أن ينظر إليه ٣ نقطة وقف هاشم جوار فراش خالد يتمتم مبتسما :
, - الحمد لله عدت علي خير ٣ نقطة هتفضل معانا تحت الملاحظة لحد ما نطمن عليك ٣ نقطة حمد لله علي سلامتك
,
, قطب جبينه قلقا ينظر للطبيب يقول بصوت خفيض مجهد قلق :
, - لينا فين ٣ نقطة مراتي وبنتي فين
,
, هنا جاء دور حسام نظر لوالده يطمأنه بنظراته يتمتم في هدوء :
, - ما تقلقش حضرتك ٣ نقطة هما بخير وكويسين
,
, نظر خالد لحسام في حذر يشك حقا فيما يقول ٣ نقطة أين لينا وماذا حدث لابنته وأين زيدان ٣ نقطةهو متأكد علي اتم ثقة أنهم ليسوا بخير كما يحاول أن يخبره حسام بعينيه ٣ نقطة ما كان عليه سوي أن ينتظر الي أن خلت الغرفة وخرج الأطباء ولم يبقي سوي حسام .. مد خالد يده يقبض علي رسغ ولده التفت له ليتمتم خالد بصوت خفيض متعب حانق :
, - حسام ٤ نقطة أنا مش عيل صغير هتضحك عليا ٣ نقطة لينا واختك فين ٣ نقطة ما تقولش ما تقلقش هما كويسين ٣ نقطة هما فين
,
, تنهد حسام يآسا من رأس أبيه الصلب ٣ نقطة تحرك من مكانه يقف جوار حافة الفراش امسك كف أبيه يقبله يتمتم مبتسما :
, - يا بابا ما تقلقش و**** هما كويسين ٣ نقطة لينا نايمة في الأوضة اللي جنبك علي طول ٣ نقطة ودكتورة لينا في قسم الطوارئ عندها انهيار عصبي وواخدة مهدئات
,
, توسعت عيني خالد زعرا ليقبض علي يد ولده يتمتم مذعورا :
, - أنت بتقول ايه ٣ نقطة لينا عندها انهيار عصبي ٣ نقطة اوعي أنا رايحلها
,
, قبض حسام علي ذراعي والده يمنعه من النهوض من مكانه ٣ نقطة نظر خالد لحسام محتدا غاضبا خرجت صوته غاضبا رغم نبرته الضعيفة :
, - انتي بتمسكني يا حسام أنت اتجننت ٣ نقطة سيب ايدي يا حيوان
,
, حرك رأسه نفيا بعنف يجلس أمام والده يحجزه بجسده من أن يتحرك ابعد ذراعيه امام صدره يتمتم في صرامة :
, - بص يا حج مع كامل احترامي ليك ولعصبيتك اللي أنا حافظها بس أنت مش هتتحرك من هنا ٣ نقطة دكتورة لينا زي الفل أنا لسه كنت عندها واطمنت عليها ٣ نقطة وأنت محتاج ترتاح ٣ نقطة فبالود كدة يا حج خليك مرتاح ٣ نقطة
,
, نظر خالد لحسام حانقا يتوعد له ما أن يتعافي في تلك اللحظات دق الباب ودخل حمزة ومعه زيدان إلي الغرفة ٣ نقطة استند خالد علي ذراع حسام ينتصف جالسا وجه انظاره لهما يغمغم تعبا :
, - لينا كويسة طمنوني عليها
,
, حرك زيدان رأسه إيجابا ليبادر حمزة قائلا سريعا بتلهف :
, - و**** يا خالد بخير ارتاح أنت وهي لما تفوق وتعرف انك كويس هتجيلك ٣ نقطة في ممرضة معاها في الأوضة مش سيباها
,
, حرك رأسه إيجابا يحاول إقناع قلبه المحتضر خوفا عليها أنها بخير كما يقولون ٤ نقطة التفت برأسه ناحية زيدان الذي يجلس علي المقعد المجاور لفراشه يغمغم معاتبا :
, - استسلمت خلاص أنت تعرف أن كدة لينا عدتها سقطت ٣ نقطة وتقدر تتجوز معاذ الزفت دا من بكرة لو حبت ٣ نقطة أنا مش هفرض عليها حاجة تاني ٣ نقطة كان المفروض تحارب أنت أكتر من كدة
,
, ابتسم زيدان متألما يحرك رأسه نفيا مسح وجهه بكفي يده رفع وجهه ينظر لخاله نظرات ضعيفة يغشاها الدموع يغمغم متعبا ممزقا :
, - أنا تعبت يا خالي ٣ نقطة هفضل أحارب لحد أمتي ٣ نقطة من صغري بحارب ٤ نقطة هي رافضة تماما اي فرصة ٣ نقطة حتي الخيط الوحيد اللي كان بينا اتقطع ٣ نقطة
,
, اطال خالد النظر لزيدان بلع لعابه الجاف يلتقط أنفاسه المتعبة يغمغم :
, - الخيط اللي بينكوا ما اتقطعش يا زيدان ٣ نقطة لأن الخيط اللي بينكوا ما كنش الطفل ٣ نقطة الخيط اللي بينكوا قلبكوا اللي حبت ٤ نقطة قلبها هي اتجرح بسببك ٣ نقطةكان المفروض تداوي الجرح دا حتي لو خد أيام شهور ما تستلمش ٣ نقطة ايه قلبك تعب بالسرعة دي دا أنت لسه شباب حتي ٣ نقطة
,
, حرك زيدان رأسه نفيا بعنف يتمتم متألما :
, - أنت بتقول كدة من وجهه نظرك أنت ٣ نقطة من تجربتك مع ماما ٣ نقطة بس ماما حبيتك قدرت تسامحك كانت بتطبطب عليك في عز وجعك تطمنك ٣ نقطة بنتك لاء ٣ نقطة بنتك ما حبتنيش ٣ نقطة أنا كنت أناني عشان قررت طالما أنا حبيتها يبقي لازم هي كمان تحبني ٤ نقطة اذيتها من غير قصدي ٣ نقطة وخلاص يا خالي أنا هسيبها يمكن تلاقئ السعادة لما ابعد أنا ٣ نقطة
,
, أراد خالد أن يضرب وتره الحساس ليحفزه أن يتحرك ابتسم يهمس بالتواء :
, - يعني هتبقي مبسوط لما تبقي مع راجل غيرك
,
, كلمة كانت كشرار نار الهب قلبه هب واقفا احمرت عينيه نفرت عروقه حرك رأسه نفيا يصيح بحرقة :
, - لاء وأنت عارف أنه لاء ٣ نقطة بس أنا قربي منها بيعذبها أكتر ما بيعذبني ٣ نقطة أنا عندي أبعد واتعذب لوحدي ولا اني افضل جنبها وتتعذب بسببي ٣ نقطة
,
, نظر حسام وحمزة لزيدان مشفقين بينما ادمعت عيني خالد ينظر لزيدان مشفقا علي حاله ٤ نقطة مد يده يربت علي الفراش جواره ليتقدم زيدان يجلس جواره مال خالد برأسه ناحية زيدان يهمس له بخفوت حزين :
, - تعرف اني حلمت بأبوك
,
, توسعت عيني زيدان في دهشة يوجه رأسه ناحية خاله ينظر له متلهفا ليبتسم خالد مجهدا يحرك رأسه إيجابا يتمتم في راحة :
, - مش عارف دا حلم ولا تخاريف بس حقيقي كان واحشني اوي ٣ نقطة تعرف اداني طفلين وقالي انهم ولادك ٣ نقطة وقالي كمان خلي بالك جاسم مش ناويلي علي خير
,
, قطب زيدان جبينه متعجبا مدهوشا ٣ نقطة حين اصطدمت سيارته في ذلك الحادث رأي هو الآخر أبيه ولكن في المرة السابقة أخذ طفله وغادر والآن خاله يخبره أنه رأي أبيه وتلك المرة أعطاه طفلين ٣ نقطة طفلين هل حقا سيرزق بطفلين أم أنها فقط مشاهد شكلها عقل خاله إثر صدمة ما حدث ٣ نقطة صدمة هو نفسه لن يتعافي منها قريبا ٤ نقطة قاطع شروده صوت حمزة يغمغم متعجبا بنبرة غاضبة :
, - يعني ايه جاسم مش ناوليك علي خير هو بيفكر يأذيك تاني ولا تالت دا أنا ادفنه حي قبل ما يمس شعرة منك
,
, ابتسم خالد ينظر لأخيه ضحك بخفوت يغمغم :
, - هدي اعضائك يا دون ٣ نقطة جاسم كبيره يعكنن عليا طول ما هو هنا غير كدة ما يقدرش .. جاسم كبر بردوا و٤ نقطة
,
, قاطعه حمزة يغمغم في اصرار :
, - ولو بردوا لازم ناخد احتياطتنا جاسم دا تعبان ما يضمنش ٣ نقطة سيب الموضوع دا أنا هخلصه ٤ نقطة
,
, في منزل عثمان وسارين ٤ نقطة تركته في الغرفة وتوجهت الي المطبخ تشعر حقا بالجوع لم تأكل شيئا منذ الأمس تقريبا ٣ نقطة دخلت الي المطبخ الواسع تتوجه الي البراد فتحته لتتوسع عينيها في دهشة لما كل تلك الكميات الكبيرة من الطعام ٣ نقطة أخرجت بعض الأشياء تضعها علي الطاولة امسكت بضع حبات بيض وطبق به شرائح اللحم المجفف ( البسطرمة ) وقفت امام الموقد تطهو تلك الوجبة الخفيفة التي تحب ٣ نقطة تشعر حقا بشهية مفتوحة تسع لأكل الكثير ٣ نقطة يكفي سعادتها التي بدأت تشعر بها بالأمس ٤ نقطة تحبه ولا تخجل من قولها يكفي ما قاله لها بالأمس ٣ نقطةتنهدت تشرد عينيها تتمني حقا أن تبني معه أسرة قوية يتعلمان فيها من أخطاء عائلتهم ٣ نقطة انتفضت حين سمعت صوت صوته يقول من خلفها :
, - البسطرمة هتتحرق ..
,
, توسعت عينيها فزعا تنظر لقطع اللحم لتسرع بازاحتها من فوق الموقد ٣ نقطة وضعت يدها علي قلبها تحاول التقاط أنفاسها التفتت له تهتف معاتبة :
, - حرام عليك يا عثمان خضتني
,
, ضحك بخفة يغمزها بطرف يغمغم ضاحكا :
, - اللي واخد عقلك كنتي بتفكري فيا صح
,
, ارتسمت إبتسامة ناعمة علي شفتيها لتنحي قليلا تطوق عنقه بذراعيه تتمتم متدللة :
, - إنت واخد قلبي مش عقلي بس يا صياد
,
, تاهت عينيه في تفاصيل وجهها الناعمة تتقافز دقاته بعنف ما قالت ازدرد لعابه الذي تصحر فجاءة يغمغم بولة :
, - الوعد اللي وعدتهولك مقوي قلبك ٣ نقطة لاء خدي بالك أنا لحم ودم وكرسي بعجل ٣ نقطةالكرسي ابو عجل لو جاب آخره أنا مش مسؤول ٣ نقطة
,
, تعالت ضحكاتها لتبتعد عنه التفتت للمقود تكمل ما كانت تعمل بينما هو يجلس خلفها يشاهد ما تفعل مبتسما ٣ نقطة ابتسامة واسعة تشق شفتيه يراها تتحرك من هنا لهناك ٣ نقطة بخفة
, تضع الطعام علي الطاولة ٣ نقطة رضت الكثير من أصناف الطعام علي طاولة المطبخ ٤ نقطة وقفت امامه تغمغم مبتسمة :
, - يلا عشان نفطر
,
, توسعت هو الآخر ابتسامته مد يده يجذبها برفق لتسقط علي ساقيه توسعت عينيها في دهشة ٤ نقطة شهقة فزعة خرجت من بين شفتيها ٣ نقطة ليلاعب هو حاجبيه مشاكسا يغمغم في خبث :
, - ايه يا سيرو بوصلك يا قلبي
,
, غزا وجهها حمرة قانية ليتحرك هو بمقعده متجها صوب طاولة الطعام ٣ نقطة انتفضت سريعا تجلس علي مقعدها ٤ نقطة تحاول إخفاء وجهها داخل طبقها تكاد تنصهر من الخجل ٣ نقطة بينما يبتسم هو في اتساع يشعر بالسعادة رغم كل ما حدث ٣ نقطة بات يشعر الآن بالسعادة ٣ نقطة سعادة اخذها من الرضي ٣ نقطة من أنه يستحق ما حدث ٣ نقطة بأن تلك هي فرصته الجديدة ليحي حياة نظيفة ٣ نقطة ما يقلقه حقا جلست العلاج الطبيعي كم هي شاقة عليه ٤ نقطة في بعض الأحيان يبكي بعد أن تنتهي جلسته ٣ نقطة هو لا يريد أن تراه بمثل ذلك الضعف المخزي ٣ نقطة اخرجه من شروده صوتها وهي تحمحم تهمس مرتبكة :
, - صحيح ٣ نقطة جلسات علاجك هتبدأ أمتي
,
, تنهد مقهورا يغمغم بخفوت متوتر :
, - بعد اسبوع هترجع تاني
,
, شعرت هي بتخبطه ٣ نقطة لبني والدته اخبرتها كم يعاني ٣ نقطة مدت يدها تمسك بكف يده ليرفع وجهه لها رأي ابتسامة جميلة تزين شفتيها يسمعها تغمغم في حنان :
, - أنا معاك و جنبك ٣ نقطة لحد النهاية
,
, ابتسم لها سعيدا كأنه *** صغير وجد يد تحنو عليه ٣ نقطة في تلك اللحظات دق جرس الباب عدة مرات سريعة متتالية تلاه صوت عمر الذي يصيح حانقا :
, - يا عثماااااااان ٣ نقطة إنت يالا افتح الباب بوليس ٣ نقطة قصدي حماك
,
, تعالت ضحكاتهم لتتحرك سارين سريعا وهو خلفها توجهت تفتح الباب ليندفع عمر يعانق ابنته متلهفا عليها طوقها بذراعيه يضمها يغمغم
, :
, - حبيبة بابا من جوا ٣ نقطة مضلمة الدنيا يا سيرو ٣ نقطة شكلك خاسس .. ليه كدة ٣ نقطة الواد دا ما بيأكلكيش ٤ نقطة
,
, ضحكت سارين بخفة عاليه لتشب قليلا تقبل وجنته ابيها تغمغم ضاحكة :
, - يا بابا لحقت اخس في اقل من 24 ساعة
,
, ضيق عمر عينيه ينظر لعثمان في شك يتمتم بثقة كأنه محقق ماهر :
, - أنا اتوقع اي حاجة من الواد دا ٣ نقطة أنا شاكك اصلا انه بيمشي وبيشتغلنا ٣ نقطة
,
, ضحكت تالا يآسه من أفعال زوجها التي لا تتغير ٣ نقطة أمسكت بيد ابنتها تجذبها للداخل بينما جلس عمر مع عثمان وسارة في غرفة الصالون ٤ نقطة ضحك عثمان رغما عنه مع نظرات عمر المتشككة نحوه ليردف من بين ضحكاته :
, - في ايه يا عمي بتبصلي كدا ليه
,
, رفع عمر حاجبه الأيسر مغتاظا زفر أنفاسه يتمتم حانقا :
, - مش عارف عندي رغبة ملحة ٣ نقطة اني عايز اقوم الطشك بالقلم بنتي اللي عمرها ما اتأخرت ساعة برة البيت ٣ نقطة بايتة معاك في نفس الشقة وعادي يا بابا دا عثمان جوزها ٤ نقطة لاء هموت واقوم اضربك
,
, ضحك عثمان عاليا يتخيل نفسه مكان عمر وحقا اراد فعلا أن يضرب نفسه الآن
,
, في الحارة كان الوقت قبل غروب الشمس بقليل في منزل جدة أدهم يجلس علي فراشه يمد ساقيه يضع جهاز الكمبيوتر المحمول أمامه
, يعمل عليه بخفة ٤ نقطة رفع وجهه بعد لحظات عن شاشة حاسبه ينظر للفراغ ترتسم ابتسامة صغيرة علي شفتيه ٤ نقطةمنذ أيام وهو يباشر عمله عن طريق حاسبه إلي جانب عمله الآخر يقوم بتصميم البرامج والألعاب وبيعها ٣ نقطة وما فعله حقا ويندم عليه تقريبا ٣ نقطة هو الوحيد الذي كان يعرف رمز الأمان الخاص بتشفير الكاميرات في فيلا خالد السويسي ٥ نقطة كان في أشد حالته شوقا لأن يراها ٥ نقطة تغلب عليه شيطان عشقه وباتت كاميرات المنزل جميعا تحت سيطرته هو الآخر ٣ نقطة الكاميرات في كل مكان عدا غرف النوم ٤ نقطة بات يبحث عنها في أرجاء المكان يحاول أن يملح طيفها وهي تتحرك ٣ نقطة أسعد لحظاته حين تخرج من غرفتها وتجلس في الحديقة او في غرفة الصالون ٣ نقطة يظل يراقبها بشغف لن ينتهي ابداا ٣ نقطة
, تحرك بأصابعه بخفة يفتح برنامج المحادثات بينهما ٣ نقطة ليظهر له حوارهما الأخير يوم زواج بدور وحمزة ٤ نقطة اخذ نفسا عميقا يتشجع يرسل لها :
, - مايا
,
, تحركت عينيه سريعا ناحية شاشة المراقبة ليراها تخرج من غرفتها تمشي في الممرات .. متوجهة إلي غرفة المعيشة جلست تفتح هاتفها ليصلها رسالته ارتسمت ابتسامة صغيرة علي شفتيها رآها هو جيدا ٤ نقطة ليدق قلبه لها لحظات واتاه الرد منها :
, - نعم
,
, حرك أصابعه علي لوح المفاتيح سريعا يرسل لها :
, - أنتي كويسة أنا بس كنت حابب اطمن عليكي وعلي والدك
,
, راقب رد فعلها من خلال شاشة المراقبة التي يقرب وجهها منه ليشبع شوقه منها ليري دمعات بسيطة تنزل من عينيها كور قبضته يشد عليها كم تمني في تلك اللحظات أن يكن هناك جوارها ٤ نقطة رآها تحرك أصابعها علي لوح المفاتيح انتظر بتلهف ما سترسل ليجدها ترسل له :
, - آه كويسة كلنا كويسين شكرا لسؤالك
,
, تلك المرة قلبه من كتب تلك الجملة التي لم يحسبها عقله ولو لثانية قبل أن يرسلها :
, - اومال بتعيطي ليه
, راقب عينيها التي توسعت في دهشة ما أن قرأت رسالته لترفع رأسها عن شاشة هاتفها تبحث حولها سريعا كيف يراها ٣ نقطةتلف رأسها هنا وهناك وقعت عينيها علي كاميرا المراقبة الصغيرة المثبتة علي أحدي الأسطح ٤ نقطة لتثبت عينيها عليها ٤ نقطة تنظر له مباشرة وهو لا يحيد بعينيه عنها ٣ نقطة لحظات طويلة وكأنهما التقيا كل منهما ينظر للآخر دون أن يراه حقا ٤ نقطة تسارعت أنفاسه حين وقعت عينيه علي مقلتيها ٣ نقطة التي تنظر لسطح الكاميرا ٣ نقطة رأي من شاشة المراقبة تلك السيدة يتذكر أن اسمها بدور تقرييا تقترب من مايا تضع يدها علي كتفها تسارعت قلقة :
, - مالك يا مايا انتي كويسة يا حبيبتي
,
, نظرت مايا لها عدة لحظات قبل أن تشيح بوجهها تغمغم بنبرة باهتة :
, - ايوة كويسة ٥ نقطةعاوزة حاجة
,
, ابتلعت بدور لعابها مرتبكة من معاملة مايا الجافة لها تنهدت حزينة تهمس لها بخفوت متوترة :
, - انتي زعلانة مني ٣ نقطة عشان أنا وباباكي اتجوزنا
,
, توسعت عيني أدهم في دهشة تلك السيدة هي عروس ابيه ٣ نقطة بينما ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتي مايا تتمتم متهكمة :
, - لا ابداا مبروك ٣ نقطة وانا هزعل ليه يعني ٣ نقطة دا حقكوا
,
, ابتسمت بدور حزينة لتمد يدها تمسح علي شعر مايا برفق تردف مبتسمة بحنو :
, - تعرفي أن شعرك حلو أوي ٣ نقطة ماشاء **** لتقولي بحسد
,
, لم تبتسم مايا حتي ظلت توجه انظارها لهاتفه وجهت لها نظرة خاطفة تتمتم بإستياء :
, - thanks
,
, جلست بدور صامتة بضع لحظات تنظر لأسفل تحرك ساقها اليسري بحركة سريعة تعبر عن توترها ٣ نقطة رفعت وجهها فجاءة حين باغتها سؤال مايا :
, - هو انتي ليه وافقتي تتجوزي بابا مع أنه أكبر منك بكتير ٣ نقطة انتي لسه صغيرة
,
, انتظر أدهم بفضول أن يعرف اجابة السؤال ولكن قبل أن تنطق بدور بحرف واحد اسودت الشاشة امامه وبعث له حاسبه رسالة ان الكاميرا جميعها مغلقة ٣ نقطة قطب جبينه متعجبا ما يحدث ٣ نقطة حاول أن يعيد فتح الكاميرات بالاكواد التي معه ٣ نقطة ولكن باءت كل محاولاته بالفشل ٣ نقطة في تلك اللحظات وصل رسالة لهاتفه من رقم حمزة جملة واحدة
, « لو حاولت تفتح الكاميرات تاني حسابك هيبقي معايا اسوء مما تتخيل »
,
, تنهد أدهم متضايقا ٣ نقطة حمزة سيكرهه أكثر الآن ٣ نقطة بالطبع مايا من أخبرته ٣ نقطة كيف يخبره أنه فقط كان يشتاق إليها ٤ نقطة تنهد يزفر أنفاسه الحانقة ٣ نقطة حمزة لن يثق به ابدا بعد ما فعل ٣ نقطة هل سيصدق أن نيته لم تكن دنيئة ابداا ٣ نقطة صدق من قال أن للطريق للشر محفوف بالنوايا الطيبة
,
, بينما علي قرب منه في الشارع أمام الدكان يجلس مراد كعادته لا شئ يفعله ٣ نقطة سوي الجلوس هناك يراقب الشارع ٣ نقطة المارة عامة والسيدات خاصة ٣ نقطة ينتظر بفارغ الصبر رسالة شاهيناز التي ستخبره فيها أنها نفذت ما طلب .. ليبدء هو بتنفيذ جزئه الخاص ٣ نقطة توسعت ابتسامته حين تذكر الرسالة التي بعثتها له بالأمس تخبره بأن العمل أتي ثماره الفاسدة وإن جاسر الآن بات رهن إشارة منها
,
, اجفل من شروده علي حركة جواره ليجد جدته تخرج من المحل تحمل في يديها حقيبتان من البلاستك الاسود منتفخان حتي آخرهما وقف مراد أمامها ينظر للحقائب في يدها يغمغم ساخرا :
, - ايه يا منيرة انتي قررتي خلاص تبيعي الدكان الخردة بتاعك دا وبتصفي البضاعة
,
, تنهدت منيرة متحسرة علي حال حفيدها ٤ نقطة امتضعت ملامحها تنظر له حانقة تتمتم بإستياء :
, - لاء يا مراد ريح نفسك مش هبيعه ٣ نقطة أنا رايحة للغلبانة روحية ٣ نقطة بقالها مدة طويلة ما خرجتش من بيتها وهتلاقي ما عندهاش لقمة ٣ نقطة منهم لله أهل الحارة لو البت دي جري ليها حاجة ذنبها في رقبتهم
,
, لمعت مقلتيه ببريق أسود مخيف ٣ نقطةلما لا يلعب قليلا يمضي وقته الي أن تتم شاهيناز المطلوب ٣ نقطة مع لعبة صغيرة مثلها لن تجرؤ علي النطق بحرف ٤ نقطة توجه ناحية جدته سريعا يحمل عنها الحقائب يغمغم سريعا :
, - عنك يا منيرة الشنط تقيلة عليكي وانتي عضمة كبيرة ضهرك يتقطم
,
, نظرت منيرة له غاضبة كورت قبضتها تصدمه علي كتفه بعنف تتمتم حانقة :
, - هو أنت لو قعدت محترم ساعة هتموت ٣ نقطة اتعلم من أدهم أخوك ٣ نقطة وبعدين ايه يا منيرة يا منيرة دي ٣ نقطة أنا بعديهالك بمزاجي ما تقولي يا ستي ولا يا جدتي حتي زي ما أدهم بيقول
,
, قلب مراد عينيه ساخرا ارتفع جانب فمه بابتسامة لئيمة يتمتم مستهجنا :
, - خلاص يا ستي ارتاحتي كدة يا ستي مبسوطة كدة يا ستي ٣ نقطة يلا يا منيرة ٣ نقطة الشنط تقيلة في ايدي انتي حاطة فيها ايه
,
, تنهدت منيرة يآسه ألن ينصلح حاله ابدا ٣ نقطة سارت جواره متجهين الي المنزل في نهاية الشارع الطويل ٤ نقطة التفت منيرة برأسها ناحية مراد تحادثه برفق عله يستمع منها ولو مرة واحدة :
, - مراد يا ابني ٤ نقطة أغني اغنياء الدنيا كلها لما يموت مش هيتدفن معاه جنية واحد من فلوسه ٣ نقطة صدقيني يا إبني ميزان الدنيا عادل ما خدش بياخد اقل من حقه ٤ نقطة اللي تشوفه معاه مال وجاه وتنبهر بيه ٣ نقطة بيبقي ناقص منه صحة راحة بال عُمر ٣ نقطة ما حدش بياخد كل حاجة في الدنيا ٣ نقطة صدقني يا ابني ارضي باللي في ايدك **** يزيدك ٣ نقطة ما تخليش الشيطان يحركك كأنك لعبة تنفذ شره ٣ نقطة عشان نفسك الأمارة بالسوء ٣ نقطة لو عملت حاجة او حاجات وحشة توب يا ابني واستغفر ربك ٣ نقطة مراد أنا بشوفك في أحلامي بأشكال وحشة أوي والعياذ ب**** ٣ نقطة
,
, تمنت حقا لو يلمس كلامها ولو وتر واحد في قلبه فيحسه علي التوبة ٣ نقطة ولكن قلب مراد الأسود كان كحائط سد يصد ما يحاول التسلل إليه انتظر الي أن انهي جدته كلامها كاملا ليلتفت لها برأسه ابتسم يتمتم مستهجنا :
, - ايوة يعني اعمل ايه أنا دلوقتي ٣ نقطة اعيط واخدك بالحضن ٤ نقطة خليكي في حالك يا منيرة انتي مش هتيجي تتحاسبي مكاني ٣ نقطة
,
, غامت عيني منيرة حزنا علي حاله لتتقدمه الي أحدي البيوت القديمة العتيقة صعد خلفها علي سلم البيت القديم المهتري ٤ نقطة الطابق الثالث الشقة المقابلة للسلم حفظ في ذهنه تلك المعلومات جيدا لأنه سيحتاج إليها قريبا ٣ نقطة قريبا جدااا ٣ نقطة دقت منيرة باب الشقة ليسمع صوت ضعيف مرتعش يهمس من خلف الباب :
, - مممين ٣ نقطة مممين
,
, هتفت منيرة سريعا تتلهف علي حال المسكينة :
, - أنا ستك منيرة يا روحية افتحي يا بنتي
,
, سمع صوت طرقات المفتاح واحدة تليها أخري وأخري وأخري ٣ نقطة لينتفح جزء صغير من الباب تقدمت جدته لتدخل وهو خلفها ٣ نقطة رآها ما أن دخل كان ترتدي جلباب بيتي قديم تخفي شعرها ب**** كبير جسدها هزيل للغاية عينيها غائرة ٣ نقطة وجهها شاحب ٣ نقطة يبدو أنها لم تأكل منذ أيام ٣ نقطة شهقت منيرة مذعورة علي حال الفتاة تغمغم قلقة :
, - ايه يا بنتي اللي انتي فيه دا هتموتي يا روحية ٣ نقطة مراد هات علبة عصير من عندك بسرعة
,
, وضع الحقائب من يده ينتشل علبة عصير من احدي الحقائب يعطيها لجدته التي اسرعت في إسناد الفتاة لأقرب اريكة ترغمها علي شرب العصير بينما ظل هو يقف جوار الباب ٣ نقطة حانت منه التفاتة خاطفة ناحية الباب لتتوسع ابتسامته الخبيثة باب قديم ليس به مزلاج فقط مفتاح يتدلي في قفله ٣ نقطة مد يده سريعا ينتشل المفتاح يدسه في جيب سرواله ٣ نقطة ليعاود حمل الحقائب توجه للداخل يجلس علي الأريكة المقابلة لهم تتفرسها عينيه في صمت مخيف ٤ نقطة تلك الفتاة رغم كل ما سمعه عنها بها شئ نقي استطاع رؤيته جيدا ٣ نقطة شئ لن يدم طويلا فهو الآن يملك المفتاح ٣ علامة التعجب ٣ نقطة ربما فقط عليه تركها بضع أيام الي أن تتحسن صحتها وتأكل ما جلب هو بيديه ٣ نقطة قبل أن يزورها قريبا !!
,
, وقفت تراقب أشعة الشمس وهي تغرب فوق سطح منزلهم الكبير تضع حبوب الغلال لطيور الحمام التي تعود لمسكنها ٣ نقطة تحتمي به من وحشة الليل ٣ نقطة تخاف من وحشه كما تفعل هي ٣ نقطة لا تعرف كيف يحب الناس الليل هو موحش مخيف مظلم ٣ نقطة اغمضت عينيها تشعر بالهواء لا تتنفسه ٤ نقطة كأنها تعلو تحلق كطير الحمام ٤ نقطة بلا قيد العادات ٤ نقطة حواجز التقليد ٣ نقطة الي خارج القطيع ترغب في الفرار ولكن كيف وهي لا تزال تلك الطفلة صاحبة الخامسة عشر ٣ نقطة كيف ستخبر أخيها انها أحبت وحين أحبت ٤ نقطة أحبت صديقه ٣ نقطة بالطبع سيغضب ٣ نقطة مراد كم اشتاقت له ٤ نقطة اخرجها فجاءة من شرودها الغير مكتمل ٤ نقطة صوت بغيض تكرهه يتمتم ساخرا :
, - الإنسان طائر لا يطير زيه زي النعامة يعني لو فردتي دراعتك هتنزلي علي دماغك
,
, كلامه كان يحمل الكثير من المعاني الباطنة التي لم تستشفها بعد ٣ نقطة التفتت برأسها له ٣ نقطةتنظر لذلك الوسيم البغيض ٤ نقطةابن عمها تكرهه أكثر مما يظن أنها تفعل ٤ نقطة كتفت ذراعيها أمام صدرها تتمتم ساخرة :
, - و**** أنا حرة أنت مالك ومالي شاغل بالك بيا ٣ نقطة اطير اقع ٣ نقطة أنا حرة ٣ نقطة
,
, أعطاها ابتسامة كبيرة باردة امسك احدي طيور الحمام يرفعها بين يديه امام وجهها يتمتم ساخرا :
, - يعني احنا مثلا لو رمينا الحمامة دي لفوق كدة هطير
,
, دفع الحمامة برفق ناحية السماء لتفرد جناحيها تحلق في الفضاء ٤ نقطة عاد ينظر إليها يبتسم في خبث يتمتم ساخرا :
, - تخيلي بقي لو رمانكي انتي كدة
,
, اقتربت يمسك ذراعيها لتتوسع عينيها في صدمة دفعته بعيدا غاضبة تتمتم محتدة :
, - أنت قليل الأدب
, رفعت يدها تود صفعه ليمسك يدها سريعا قبل أن تصل لوجهه قبض علي كف يدها يرفض تركه وهي تحاول سحبه بعنف بعيدا عنه لترتسم ابتسامة لئيمة علي شفتيه يتمتم في ساخرا :
, - خديها مني نصيحة اياكي ترفعي ايدك علي محامي وخصوصا لو خبير ٣ نقطة بدل ما تقضي باقي عمرك في المحاكم ٣ نقطة
,
, ترك كفها يعطيها ابتسامة واسعة ليتركها ويغادر بينما وقفت هي تنظر في أثره حانقة تكاد تتميز من الغيظ
,
, عودة لمستشفي الحياة ٤ نقطة في احدي غرف الممرضات ٣ نقطة التفت إحداهن لزميلتها تتمتم قلقة :
, - بس يا ستي أنا سمعت في الأوضة وأنا عارفة انها فاضية ٣ نقطة فتحت الباب اشوف في ايه ٣ نقطة لقيت دكتور حسام حاضن بنت الدكتورة لينا علي السرير وكان بيبوسها ولولا اني دخلت يا عالم كانوا هيعملوا ايه تاني
,
, توسعت عيني الممرضة الأخري في دهشة مصت شفتيها تتمتم حانقة :
, - شوفي يا اختي البت البجحة دي لسه مسقطة ٣ نقطة تقوم تخون جوزها بعدها كدة علي طول ٣ نقطة بقي دي بنت الدكتورة لينا ٣ نقطة طب وحصل ايه
,
, تنهد الممرضة قلقة تتمتم متلعثمة :
, - دكتور حسام زعقلي وطردني من الأوضة وقالي حسابك مع شؤون العاملين ٣ نقطة أنا خايفة اني اتطرد ولا يتخصملي
,
, اقتربت الممرضة الاخري من زميلتها تهمس جوار اذنيها بصوت خفيض :
, - أنا لو منك اروح اقول للدكتورة لينا ٣ نقطة اهو منها تعرف عمايل المحروسة بنتها ٤ نقطة ودكتور حسام مش هيبقي ليه عين ٣ نقطة دي اكيد هتطرده ٣ نقطة او هيتحبس دا جوزها رتبة كبيرة اوي في الداخلية
,
, ابتلعت الممرضة ريهام لعابها قلقة هل تستمع لكلام صديقتها وتذهب لأخبار لينا ٣ نقطة ام تصمت وتنتظر جزائها ٤ نقطة ولما هي من تنتظر الجزاء ليست هي من أخطأت علي كل حال ٣ نقطة حركت رأسها إيجابا وقفت تنظر لصديقتها تتمتم سريعا :
, - عندك حق ٣ نقطة أنا هروح اقول للدكتورة لينا واهو بردوا ابقئ خليت ذمتي قدام **** ٣ نقطة
,
, قالت ما قالت ٣ نقطة لتغادر غرفة الممرضات تبحث عن لينا ٤ نقطة
,
, بينما في غرفة لينا السويسي ٤ نقطة كانت بين الوعي واللاوعي تحرك رأسها للجانبين تشعر برأسها يلتف بعنف رأت ظل طويل يقف أمامها عينيها مشوشة لا تري ملامحه جل ما رأته أنه يمسك في يده حبل كبير ٣ علامة التعجب

الثاني والسبعون



جلطة ٣ نقطة جلطة ٤ نقطة جلطة ٤ نقطة جلطة ٤ نقطة كلمة ترددت بسرعة وعنف داخل ثنايا عقلها ٣ نقطة كصفعات عنيفة تهبط علي وجهها توقظها من ثباتها رغما عنها ٣ نقطة فتحت عينيها فجاءة تشهق بعنف كأنها غريق طفي فوق سطح الماء بعد طول عذاب ٣ نقطة التفتت تنظر حولها للحظات عقلها يعجز عن ترجمة اي إشارات أين هي ماذا يحدث ٣ نقطة ما حدث ٤ نقطة لحظات معدودة قبل أن يبدأ عقلها في ترجمة في كل شئ ٣ نقطة مات جنين ابنتها ٤ نقطة زيدان في الغرفة ٤ نقطة خالد سقط أرضا ٣ نقطة جلطة ٣ نقطة توسعت عينيها ذعرا عند الكلمة الاخيرة ٣ نقطة تزامنا مع اقتراب احدي الممرضات منها تسألها مبتسمة :
, - حمد لله علي سلامتك يا دكتورة حضرتك كويسة ٣ نقطة تحبي اندهلك الدكتور
,
, استندت بكفيها علي الفراش تجذب جسدها تنزع سن إبرة المحلول من يدها ٣ نقطة تحركت من الفراش قامت بصعوبة تشعر بدوار يغزو ثناياها بالكامل ٣ نقطةهرعت الممرضة إليها تسألها فزعة :
, - رايحة فين يا دكتورة ٣ نقطة حضرتك تعبانة
,
, نظرت لينا لها بألم تحرك رأسها نفيا انسابت دموعها تهمس باكية :
, - أنا كويسة ٤ نقطة أنا عايزة اشوف جوزي ٣ نقطة ساعديني أروح اوضته
,
, نظرت الممرضة لها بشفقة ٣ نقطة لتهرع إليها تمسك بيديها تحاول اسنادها ٣ نقطة نظرت له تقول مبتسمة تحاول طمئنتها :
, - علي فكرة جوز حضرتك بخير ٣ نقطة دكتور حسام بيقول جلطة خفيفة ودوبوها بالأدوية وهو دلوقتي كويس جدا
,
, توسعت عيني لينا تنظر لها بتلهف ٤ نقطة تترجاها بنظراتها أن يكن ما تقوله صدقا ٣ نقطة لتحرك الفتاة رأسها بالإيجاب تؤكد لها ما تقول ٣ نقطة لتشق ابتسامة واسعة شفتي لينا ٣ نقطةاستندت علي يدي الممرضة تتحرك معها بخطي متلهفة تحاول الإسراع في خطواتها تتسارع دقاتها تلهفا لرؤيته ٣ نقطة كل خطوة تسرع بها تتذكر يمر أمامها مشاهد كثيرة من حياتهم قديما والآن ٣ نقطة
, حياتها بأكملها فيلم قصير يمر سريعا هو البطل منذ كلمة البداية ٣ نقطة وقفت أمام باب غرفته لتهرع سريعا تفتح مقبض الباب ٣ نقطة انحدرت دموعها وابتسامة كبيرة شقت ثغرها حين رأته يجلس علي فراشه يتحدث مع أخيه وزيدان ٤ نقطة التفت برأسها لها سريعا ما أن رأها نظر لها حزينا يفتح ذراعيه لها ٣ نقطة تقدمت ناحيته مسلوبة الإرادة تهرول في خطاها ٤ نقطة ارتمت بين ذراعيه ليطبق يديه عليها يخبئها بين أحضانه ٣ نقطة نظر حمزة لزيدان ٣ نقطة ليخرج كلاهما من الغرفة يغلقان الباب عليهما ٤ نقطة
,
, في الداخل كان نص يلتقي بالآخر يجبر كل منهما شرخ الآخر ٣ نقطة هي تختبئ بين أحضانه ترمي بروحها الملتاعة ذعرا عليه بين امواج قلبه العاتية لتغرق لوعتها للأبد ٣ نقطة وهو يدفن روحه قبل رأسه بين حنايا عبيرها الشذي ينعش به صحراء قلبه الملتاعة شوقا لها ٣ نقطة انتحبت وزادت دموعها تشد بكفيها علي ملابسه تختبئ بين طيات قلبه ٣ نقطة رفع يده يمسح علي حجابها يتمتم بترفق :
, - اهدي يا لينا ٣ نقطة اهدي يا حبيبتي ٣ نقطة أنا كويس و**** كويس
,
, حركت رأسها نفيا تقبض علي ملابسه بعنف بين كفيها كأنه سيهرب سيتركها ويرحل ٤ نقطة ارتجفت نبرتها تتمتم بحرقة :
, - ما ينفعش تقع ٤ نقطة أنت ما ينفعش تقع ٤ نقطة ما تعملش كدة تاني عشان خاطري ٤ نقطة أنا مش هستحمل ٣ نقطة
,
, جذبها ناحيته يريح رأسها علي صدره يمسح علي حجابها ٣ نقطة قبل قمة رأسها يتمتم مبتسما :
, - حاضر يا حبيبتي ٣ نقطة اهدي بقي ٣ نقطة كفاية عياط ٣ نقطة طب علي فكرة بقي شكلك بيبقي وحش لما بتعيطي
,
, رفعت وجهها إليه ليري وجهها الشاحب عينيها تكاد تنفجر من البكاء ٣ نقطة يشعر بأنفاسها المتسارعة ٣ نقطة مد يده يزيل برفق سيل دموعها المنهمر ٣ نقطة قرص قمة انفها يتمتم مبتسما في مرح :
, - أنا كويس يا بسبوسة ٣ نقطة ما تعيطيش بقي يا قلبي ٤ نقطة يا ستي أنا قولت اريح من مشاكلوا شوية ٣ نقطةبتبصيلي كدة ليه
,
, اردف بها متعجبا ٤ نقطة حين رأي نظراتها المعاتبة ٣ نقطة ابتعدت عنه تجلس علي الفراش تمسح هي ما سقط من دموعها ٤ نقطة ازدردت لعابها الجاف اخفضت رأسها قليلا تنظر أمامها مباشرة تتمتم متألمة :
, - ما ينفعش ٣ نقطة ما ينفعش تقع وتوقعنا كلنا معاك ٤ نقطة انت ما ينفعش حتي تبقي ضعيف ٤ نقطة ما ينفعش تحرق قلبي تموت روحي ٣ نقطة تكسر ضهر حمزة وعمر ٣ نقطة تقهر لينا وزيدان ٤ نقطة احنا كلنا بنتحامي فيك ٣ نقطة عارفين أنك السد اللي دايما واقف حامينا ٣ نقطة لما انت تقع ٤ نقطة يبقي بتدمر الكل يا خالد
,
, ارتسمت ابتسامة خفيفة علي شفتيه ينظر لها كلماتها ٣ نقطة وااه منها اكسير حياة جدد نشاط قلبه ٣ نقطة أشبع جوا روحه ٤ نقطة أشعل بركان شبابه الذي بدأ يخبوا ٤ نقطة لف ذراعه حو كتفيها يقرب رأسها منه يقبل جبينها ٣ نقطة يتمتم مبتسما :
, - حقك عليا ٣ نقطة آخر مرة ما تعطيش بقي ٣ نقطة وحياتي عندك ٣ نقطة طب فاكرة لما كنا في أسوان وبنتمشي مع بعض وكلت الايس كريم بتاعك
,
, خرجت من بين شفتيها ضحكة خافتة تتذكر ذلك الموقف البعيد ٣ نقطة رفعت وجهها له تقطب ما بين حاجبيها تتمتم حانقة :
, - عشان إنت طماع تاكل بتاعك وبتاعي وبتاع لوليتا
,
, خرجت منه ضحكة عالية يردف ضاحكا :
, - **** ما أنا اشتريت ليكوا غيره ٤ نقطة بس و**** كان طعمه حلو ..
,
, ضحكت ضحكة صغيرة لتصدمه بكفها برفق علي صدره تتمتم ساخرة :
, - تقوم قايل للراجل عندك آيس كريم بالبسوسبة ٣ نقطة يا مفتري
,
, ارتفعت ضحكاته حتي أدمعت عينيه يشدد من ضمها لصدره رفع يده الأخري يمسح ما سقط من عينيه من شدة الضحك ليتمتم مشاكسا :
, - طب و**** اختراع عظمة ٣ نقطة مش خليتك تجربيه ٣ نقطة انكري بقي أنك حبيته
,
, توجه برأسه لها ليراها تستند بيسراها علي صدره تنظر له تبتسم ٤ نقطة ابتسامة صغيرة عاشقة يعرفها جيدا ٣ نقطة تتحرك مقلتيها بسرعة تحفر ملامح وجهه وهو يضحك في قلبها ٤ نقطة توقف عن الضحك ينظر لها يبتسم ينظر لمقلتيها دون كلام لحظات طويلة قبل أن ترتفع برأسها قليلا تقبل وجنته تتمتم بخفوت عاشق :
, - أنا بحبك أنت ٣ نقطة من أول نفس في عمري لحد ما يخلص عمري
,
, تنهد بولة يشدد علي احتضانها للحظات طويلة ٣ نقطة ابعدها عنه يمسح وجهها بكفه برفق يتمتم مبتسما :
, - قومي اغسلي وشك وفكي حجابك ما حدش هيدخل تاني ٤ نقطة
,
, ابتسمت تحرك رأسها إيجابا تحركت خطوة من الفراش لتتوسع عينيها فزعا ٣ نقطة لينا !! ٣ نقطة نسيت ابنتها في موجة لهفتها وعشقهم التفتت له سريعا تتمتم فزعة :
, - لينا ٣ نقطة لينا فين واخبارها إيه
,
, حين خرج حمزة وزيدان من غرفة خالد ٣ نقطة التفت حمزة يربت علي كتف زيدان يسمح وجهه بيده الاخري يتمتم مرهقا تعبا :
, - أنا هنزل اشرب فنجان قهوة في الكافتريا ٣ نقطة تعالا معايا اشرب حاجة
,
, حرك زيدان رأسه نفيا دون أن ينطق بحرف واحد ٣ نقطة ليتنهد حمزة حزينا علي حاله هو الآخر ٣ نقطة تركه وغادر يشعر بحاجة ملحة لكوب قهوة ٣ نقطة ليستطيع المواصلة ٤ نقطة بينما وقف زيدان مكانه ينظر لغرفة لينا زوجته ٣ نقطة او كما كانت ٣ نقطة يزدرد لعابه بين حين وآخر يصارع رغبة ملحة تدفعه للدخول للاطمئنان عليها ٣ نقطة خاصة بعد ما حدث لخاله ٤ نقطة تري كيف سيكون حالها ٣ نقطة تحرك خطوة للأمام ليعودها مرة أخري ٤ نقطة عقله يصرخ فيه أن يتوقف ٣ نقطة إلي أن ويكفي كل ما بينهما انتهي ٣ نقطة وقلبه يصرخ فيه أن يتقدم يرجو عقله أن يتركه يذهب ٣ نقطة اغمض عينيه يشد علي قبضته بعنف الصراع داخله مؤلم ٣ نقطة ورؤيتها أشد ألما ٣ نقطة دون كلمة اخري أسرع في خطواته إلي غرفتها ٣ نقطة ادار المقبض ودخل يتدلي من يده الغطاء الذي كان بالخارج جلبه ربما كانت في حاجة إليه ٤ نقطة تقدم هو منها وقف جوار فراشها ينظر ناحيتها والعديد من المشاعر المبعثرة تضرب كيانه ٣ نقطة بينما كانت هي في حالة بين الوعي واللاوعي تحرك رأسها للجانبين تشعر برأسها يلتف بعنف رأت ظل طويل يقف أمامها عينيها مشوشة لا تري ملامحه جل ما رأته أنه يمسك في يده حبل كبير ٤ نقطة رأت الغطاء في يده حبل كيف لا تعرف ٣ نقطة لحظات وبدأت تتضح الرؤية أمامها بالكامل ٣ نقطة زيدان هو من يقف رأته بنظرة مشوشة ولكن لما زيدان يمسك في يده حبل ٣ نقطة طرف الغطاء الطويل ما كانت تري ٣ نقطة لحظات وبدأت تشعر برأسها يثقل من جديد ٣ نقطة جسدها مرتخي عينيها مغمضتان ولكنها تشعر بما يحدث ٣ نقطة تسمع كل ما سيقوله ٣ نقطة اقترب هو أكثر يضع الغطاء في يده فوق غطائها ٣ نقطة تنهد يبتسم ساخرا يشعر بالشفقة علي حالها ٣ نقطة علي طرف الفراش جوارها جلس ٣ نقطة مد يده مترددا يبسطها علي بطنها الفارغ ٤ نقطة لتدمع عينيه رغما عنه ٣ نقطة دمعة حزينة هربت من إثر مقلتيه تركض علي صفحة وجهه ٣ نقطة حين همست شفتيه :
, - كان نفسي تعيش ٤ نقطة كنت مستعد اتنازلك حتي عن عمري ٣ نقطة بس أنت تيجي للدنيا ٣ نقطة اشيلك علي ايدي ٣ نقطة انا اتعذبت اوي في حياتي ٣ نقطة انت وهي نقطة النور الوحيدة اللي فيها ٣ نقطة حتي النقطة دي انطفت
,
, لحظات وسحب يده من فوق بطنها .. لتشعر به يحطها فوق رأسها يمسد علي خصلات شعرها المنسدلة ٤ نقطة تسمع نبرة صوته الحزينة الممزقة :
, - أنا همشي ٣ نقطة مش هعذبك ولا هعذب نفسي اكتر من كدا ٣ نقطة أنتي اكتر واحدة عارفة أنا قد ايه بحبك ٣ نقطة كان نفسي بس في فرصة تانية ٣ نقطة اعوضك بيها عن اللي حصل ٣ نقطة بس حتي الفرصة دي استكترتيها عليا ٣ نقطة مع اني ما استكرتش عمري كله ليكي ٣ نقطة يمكن انتي ما حبتنيش وأنا كنت بوهم نفسي ٣ نقطة بس أنا حبيتك وهفضل طول عمري أحبك ٣ نقطة سلام يا لينا !!
,
, قالها لتشعر بفراغ بارد جوارها وصوت خطواته يبتعد ٣ نقطة صوت الباب يفتح ٣ نقطة ليظهر في تلك اللحظة صوت والدتها تغمغم متلهفة :
, - زيدان هي لينا كويسة ٣ نقطة طمني عليها
,
, سمعته يطمأن والدتها عليها ٣ نقطة ليختفي صوته للحظات ٣ نقطة لحظات تسارعت فيها دقات قلبها ٣ نقطة قبل أن تهدئ حين سمعت والدتها تحادثه :
, - أنت رايح فين يا زيدان
,
, والصمت عاد من جديد صمت طويل ٣ نقطة قبل أن تسمع نبرة صوته التي لن تنساها ابدا :
, - ماشي ٤ علامة التعجب
, كلمة واحدة عرفت بها قصده هو ذاهب دون عودة ٤ نقطة يبدو انه ملّ خسر رهان الحب ٤ نقطة نزلت دمعة حزينة من عينيها تستمع لخطواته ترحل بعيدا وتقترب خطوات والدتها ٣ نقطة اقتربت لينا من فراش ابنتها جلست جوارها تمسد علي خصلات شعرها بحنو مالت تطبع قبلة حانية علي رأسها تهمس لها حزينة :
, - **** يشفيكي يا حبيبتي ٣ نقطة وتقومي بالسلامة ٣ نقطة بإذن **** **** هيعوضكوا ٣ نقطة أنا عارفة شعورك كويس أوي يا لينا ٣ نقطة بس الحمد ما حصلكيش زي ما حصلي ٤ نقطة هسيبك ترتاحي ٤ نقطة
, مالت مرة اخري تقبل جبين ابنتها لتجذب الغطاء المبعثر تدثرها جيدا مسحت علي شعرها برفق ٣ نقطة قبل أن تغادر هي الأخري ويتركونها وحيدة ٣ نقطة ظنون أنها نائمة وهي كانت تتمني حقا أن تكون كذلك ٣ نقطة علي حالها كما هي فقط انسابت دموعها الصامتة من خلف جفنيها المغلقين يصرخان وجعا والصمت يقتل الجميع
,
, خرجت لينا من غرفة ابنتها توصد الباب عليها ٣ نقطة لتلمح حسام يخرج من أحدي الغرف هرعت إليه سريعا تسأله متلهفة :
, - حسام طمني علي لينا هي كويسة ٣ نقطة
,
, ابتسم حسام في هدوء يعطي الأوراق في يده للطبيب الواقف جواره ليستأدن الأخير ويغادر ٣ نقطة بينما كتف هو ذراعيه أمام صدره يتمتم مبتسما :
, - حمد لله علي سلامتك الأول يا دكتورة وسلامة خالد باشا ٣ نقطة مش عايزة حضرتك تقلقي بنت حضرتك صحتها زي الفل ٣ نقطة الحمد لله الرحم ما اتضررش من السقط ٣ نقطة هي بس محتاجة راحة ٤ نقطة وهتبقي أحسن من الأول
,
, ابتسمت لينا متوترة ٤ نقطة شردت عينيها تحرك رأسها إيجابا ٣ نقطة تحركت متجهه إلي غرفة خالد ٣ نقطة دخلت الغرفة توصد الباب خلفها ٣ نقطة رفعت وجهها إليه لتراه يناظرها مبتسما ٣ نقطة اردف يسألها قلقا :
, - لينا كويسة
,
, ابتسم تحركت رأسها إيجابا لتأخذ طريقها إلي مرحاض الغرفة دخلت تغلق الباب عليها من الداخل ٣ نقطة يحلس هو يراقب حزينا ٣ نقطة لحظات وسمع صوت دقات علي باب الغرفة .. سمح للطارق بالدخول لتدخل تلك الممرضة ريهام قطب جبينه ينظر لها مستفقا بينما حمحمت الفتاة تردف بخفوت :
, - أنا آسفة للازعاج ٣ نقطة هي دكتورة لينا مش موجودة قالولي انها هنا ٣ نقطة انا كنت عيزاها في حاجة مهمة
,
, نظر لباب المرحاض المغلق ٣ نقطة لا يعرف لما ولكنه حقا يشعر بشعور سئ خلف ما تريد تلك الفتاة اخبار لينا به ٣ نقطة عاد ينظر للفتاة ليحمحم بخشونة :
, - دكتورة لينا في الحمام عايزة تبلغيها بإيه وأنا اقوله ليها
,
, توسعت عيني الفتاة بهلع ذلك هو زوج الدكتورة لينا علي ما تتذكر ٣ نقطة ذلك الرجل هو من أخبرتها عنه صديقتها أنه ذو رتبة كبيرة في الشرطة ٣ نقطة ابتلعت لعابها مرتبكة حركت رأسها نفيا تهمس متلعثمة :
, - ها لا ابدا ٣ نقطة عن إذن حضرتك
,
, التفتت لتغادر ليصدق حدسه تلك الفتاة ستخبر لينا شيئا هاما وخطيرا وعليه أن يعرفه هو اولا والآن ٣ نقطة همس بصوت خفيض غاضب :
, - استني عندك
,
, انتفض قلب الفتاة خوفا ازدردت لعابها الجاف لتلتفت ناحية ذلك الجالس علي فراشه يرميها بنظرات نارية تكاد تخترقها ٣ نقطة يسبر اغوارها ليعرف ما يدور بخلدها ٣ نقطة اشار بيده أن تقترب قليلا ٣ نقطة جفت الدماء خوفا في عروقها تفكر في اسوء الاحتمالات ٣ نقطة وقفت بالقرب منه تتنفس بسرعة تشعر بالذعر ٣ نقطة بينما كتف خالد ذراعيه يسألها في هدوء :
, - حاجة ايه ٣ نقطة ومن غير كذب
,
, قبضت يديها متوترة حمحمت مرتجفة تردف بنبرة خائفة متلعثمة :
, - اااا ٣ نقطة اصل بصراحة ٤ نقطة
, قصت عليه ما أخبرت صديقتها به ٣ نقطةسريعا بتلعثم شديد ٣ نقطة صمتت ما أن انتهت تلتقط أنفاسها الهاربة من الخوف بلعت لعابها الجاف تكمل :
, - و**** يا باشا دا اللي شوفته ٣ نقطة أنا قولت احذر الدكتورة لينا ٣ نقطة انا نيتي خير ٣ نقطة مش قصدي حاجة
,
, رفعت وجهها تنظر له بحذر لتري عينيه شاردة في الفراغ ٣ نقطة ملامح وجهه مقطبة غاضبة قاسية ٣ نقطة من حسام وتلك الفتاة التي فسرت الوضع بأكمله بشكل خاطئ وكانت علي وشك أن تهدم كل شئ أن أخبرت لينا بما أخبرته به الآن ٣ نقطة وذلك الأرعن هو من وضع نفسه وشقيقته في موضع شبهه ٣ نقطة سريعا نظر للفتاة قبل أن تخرج لينا من المرحاض حرك رأسه إيجابا يتمتم في هدوء :
, - تمام أنا هتصرف ٣ نقطة بس حسك عينك اللي قولتيه دا ٣ نقطة تفتحتي بوقك ليه لأي حد ٣ نقطة حتي الدكتورة لينا ٣ نقطة وما تقلقيش ما فيش تحقيق ٤ نقطة مفهوم
,
, حركت الفتاة رأسها إيجابا سريعا ٣ نقطة صحيح أنها تعجبت من هدوء الرجل بعد ما قالت ٣ نقطة أخبرته أنها رأت ابنته بين أحضان الطبيب وهو لم يثور حتي ما تلك العائلة الغريبة ٣ نقطة حمحمت الفتاة تردف سريعا :
, - حاضر حاضر ٤ نقطة مفهوم ٣ نقطة عن إذن حضرتك
,
, قالتها لتفر سريعا من الغرفة بينما جلست هو مكانه ينتهد بارتياح ٣ نقطة حمدا لله أن أصر أن يعرف من الممرضة ماذا حدث ٣ نقطة تخيل لو كانت لينا هي من سمعت تلك الكلمات ٣ نقطة التف برأسه ناحية باب المرحاض قطب جبينه متعجبا ٣ نقطة لما تأخرت بالداخل ٣ نقطة ما الذي حدث لها لكل ذلك التأخير ٣ نقطة علا بصوته ينادي باسمها ٤ نقطة لحظة وراها تخرج من خلف باب المرحاض عينيها متنفخة حمراء للغاية ٣ نقطة عرف أنها كانت تبكي ٣ نقطة الان فقط فهم لما تأخرت ٤ نقطة تحرك من فراشه وقف أمامها ينظر لعينيها المنتفخة ٤ نقطة تنهد يهمس متضايقا :
, - كنتي بتعيطي صح ٤ نقطة يلا يا لينا عشان هنمشي ٤ نقطة
,
, توسعت عينيها مدهوشة فتحت فمها لتعترض تخبره بأنه بحاجة للراحة أكثر من ذلك ليرفع سبابته أمام وجهها يردف مقاطعا إياها :
, - قولا واحدا هنرجع البيت دلوقتي ٣ نقطة هتصل بحمزة يجهز العربية ٣ نقطة هروح اشوف لينا علي ما تلبسي حجابك ٤ نقطة
,
, نظرت له محتدة غاضبة ٣ نقطة ليتحرك هو يتصل بأخيه يخبره بأن ينتظرهم في السيارة ٣ نقطة ليتركها ويخرج من الغرفة ٤ نقطة إلي غرفة ابنتهم ٣ نقطة بعد دقائق قليلة كانوا جميعا في سيارة حمزة ٤ نقطة لينا تجلس جوار ابنتها النائمة علي الاريكة الخلفية ٣ نقطة حمزة خلف مقعد السائق ٤ نقطة هو يقف بالخارج أمام حسام ٣ نقطة ذلك الطبيب الذي بات يحتل نصيب الأسد من حياتهم ٤ نقطة قطبت جبينها مستفهمة تنظر للقميص الذي يرتديه خالد ٣ نقطة خالد كان يرتدي صباحا « تيشرت أسود » قد قصه الاطباء ٤ نقطة قميص من هذا !! ٣ نقطة ذلك القميص رأته من قبل ٣ نقطة ليس أحد قمصان خالد ٣ نقطة خالد يرتدي ألوان محددة للغاية وذلك القميص ذو الخطوط الكثيرة ليس منهم ابداا ٤ نقطة قميص من إذا ٣ نقطة
,
, وقف خالد بالخارج وحسام أمامه يهمس له بصوت خفيض غاضب :
, - يا باشا ٣ نقطة اللي أنت بتعمله دا ما ينفعش ٣ نقطة المفروض تفضل هنا تحت الملاحظة مش هخرج يعني هخرج ٣ نقطة طب لينا وحالتها مستقرة إنما أنت ٣ نقطة
,
, ابتسم خالد ساخرا ينظر لولده باستهجان دس يديه في جيبي سرواله يتمتم متهكما :
, - قميصك ذوقه عرة شبهك ٣ نقطة أنا خالد السويسي يا دكتور يا حليوة إنت ٣ نقطة فين أدوية لينا ٣ نقطة او ورشتة العلاج بتاعتها
,
, تنهدت حسام مغتاظا ليعطيه حقيبة صغيرة بها علب دواء وورقة بها اسماء كل نوع وموعده تنهد يهمس حانقا :
, - دي الأدوية بتاعتها ٣ نقطة هتلاقي ورقة فيها اسم كل دوا ويتاخد كل قد ايه ٣ نقطة وغذوها كويس الفترة الجاية ٣ نقطة مهمة صحتها النفسية عشان تتجاوز اللي حصل ٣ نقطة
,
, اخذ خالد الحقيبة منه يعطيها لحمزة ٣ نقطة التفت ليستقل السيارة ليجد حسام يمسك بذراعه قبل أن يركب التف خالد بوجه له ليتنهد حسام يتمتم مبتسما في اصفرار :
, - الدوا بتاع حضرتك .. ما سألتش عنه ٣ نقطة اتفضل ٣ نقطة دكتور هاشم كاتب المواعيد جنب كل نوع ٣ نقطة
,
, التقط خالد الحقيبة الاخري يلقيها في السيارة بإهمال ٣ نقطة اعطي حسام شبح ابتسامة صغيرة ليستقل السيارة جوار أخيه ٤ نقطة انطلق حمزة بهم ٣ نقطة تركزت عينيه علي مرآه السيارة الامامية ينظر الي حسام الذي يقف بعيدا ٤ نقطة بينما تنظر عيني له تري جيدا ما يفعل ٣ نقطة والشك داخل قلبها يزيد ٣ نقطة حسام وخالد بينهما شئ ٣ نقطة رابط تشعر به جيدا ٣ نقطة تتمني فقط لو يكن حدسها كاذبا ٤ نقطة ان يكون فقط مصادفة ٣ نقطة إن يكن خالد يعامله كزيدان وهي فقط تتوهم ٤ نقطة أسندت رأس ابنتها لها تحتضنها بحنو ٣ نقطة بينما همس غاضبا يعاتب أخيه :
, - اللي في دماغك في دماغك مش هتتغير ابداا ٣ نقطة يا ابني اقعد حتي النهاردة ترتاح ٣ نقطة لا يعني لاء ٣ نقطة يا اخي حسبي **** ونعم الوكيل فيك ٣ نقطة وفي دماغك ٣ نقطة هتنقطني
,
, ضحك خالد ساخرا ينظر لأخيه في ثقة مبالغ فيها كثيرا
,
, بعد اقل من ساعة وصلت السيارة إلي المنزل ٣ نقطة نزل حمزة اولا يفتح باب السيارة المجاور لابنة أخيه انحني بجسده يحملها بين ذراعيه خرج بها من السيارة نظر لأخيه يتمتم سريعا :
, - أنا هطلع لينا اوضتها وجايلك علي طول
,
, تحرك للداخل سريعا يصعد لأعلي لتنزل لينا من السيارة ٣ نقطة تحركت تفتح باب سيارته تجذب يده ابتسم يخرج معها من السيارة لتلف ذراعه حول رقبته تتمتم سريعا :
, - اسند عليا ٣ نقطة يلا عشان عايزة اطلع اشوف لينا
, وقف جوار السيارة يبتعد عنها نظر لها يتمتم مبتسما :
, - اطلعي انتي للينا ٣ نقطةأنا هعرف اطلع لوحدي أنا لسه واقف علي رجليا يا لينا
,
, وقفت أمامه للحظات أرادت حقا أن تسأله عن العلاقة بينه وبين حسام ولكن لم تجد الوقت مناسبا حتي لذلك ٤ نقطة رأت حمزة ينزل من أعلي لتتركه وتهرول للداخل بخطي سريعة تصعد لغرفة ابنتها ٤ نقطة رأت بدور ومعها مايا في غرفة لينا ٣ نقطة بدور تخلع حذاء لينا ومايا تدثرها بالغطاء ٣ نقطة التفتا معا ناحية لينا ما أن دخلت لتبادر مايا تسأل متلهفة :
, - مالها لينا يا طنط بابا حطها علي السرير ونزل علي طول هي كويسة
,
, نظرت لينا لابنتها النائمة مشفقة علي حالها ٣ نقطة تتمني فقط لو تستطيع أن تتجاوز صدمة ما حدث سريعا ٣ نقطة ما يحدث لها كثير ٣ نقطة أكتر مما يحتمل ٣ نقطة ادمعت عينيها تنظر لمايا تهمس مختنقة :
, - لينا سقطت ٣ نقطة
,
, شهقة فزعة خرجت من مايا لتلتف برأسها ناحية لينا ٤ نقطة كم كانت حمقاء حين شعرت بالغيرة منها ٣ نقطة لينا تلاقي الكثير من المصائب البارحة فقط طلقها زيدان واليوم فقدت جنينها ٤ نقطة انهمرت دموعها لتتوجه ناحية فراش لينا جلست عليه تهمس لها بصوت خفيض مختنق :
, - يا حبيبتي يا لينا ٣ نقطة كانت فرحانة بالبيبي أوي ٣ نقطة وزيدان الحيوان هو السبب ٣ نقطة اكيد لما طلقها نفسيتها باظت اكتر ما هي بايظة ٣ نقطة عشان كدة الجنين سقط ٣ نقطة كان عندها حق لما ما رضتيش تسامحه ٣ نقطة بس هي قالتلي أنها بتحبه ٣ نقطة يكون دا جزاتها في الآخر يطلقها ٣ نقطة والطفل يموت ٣ نقطة
,
, مسكينة لينا همست بها بدور في نفسها تنظر لابنه شقيق زوجها ٣ نقطة التي من المفترض أنها كانت والدتها ٣ نقطة حال لينا ذكرها بحالها قديما مع زوجها السابق ٣ نقطة في احدي شجاراتها مع أسامة دفعها بعيدا وهي تحمل في الشهر الثامن تقريبا لتسقط علي ظهرها ٣ نقطة صرخت صرخة مدوية إثر ما حدث بينما خرج هو من المنزل دون أن يعيرها انتباها .. لولا أنها استطاعت الاتصال بخالد ربما كانت لتموت وقتها ٣ نقطة ولكن لسوء حظها مات الجنين ٣ نقطة مات وهو علي بعد أيام من أن تراه ٣ نقطة لم تكن تدري انها تبكي بعنف الا حين شعرت بيد لينا تربت علي كتفها تسألها قلقة :
, - بتعيطي ليه يا بدور مالك يا حبيبتي
,
, نظرت بدور للينا المسطحة علي الفراش مشفقة عليها لتخرج من الغرفة سريعا ٣ نقطة قابلت في طريقها خالد وهو يستند بجسده علي حمزة متوجهين الي غرفته يتحرك بخطئ بطيئة متعبة ملامحه مجهدة بكل ما تعينه الكلمة من معني شهقت بعنف تهرول ناحيتهم تسأله مذعورة :
, - بابا أنت كويس ٣ نقطة في ايه حصل إيه
,
, أعطاها شبح ابتسامة شاحبة ليمد يده يربت علي خدها يردف مبتسما :
, - ما تقلقيش يا حبيبتي أنا كويس
,
, حمحمة غاضبة خرجت من حمزة ينظر لبدور في حدة ٣ نقطة لكنها حقا تجاهلت كل ما فعل اندفعت تسند أبيها كما يعرف قلبها ٣ نقطة الي غرفته لم تبالي بتلك النظرات الغاضبة التي يرميها حمزة بها ٤ نقطة توجهت معه الي غرفة خالد ٤ نقطة تركهم الاخير ليتوجه الي فراشه جلس علي الفراش يستند بظهره الي ظهر الفراش الوثير ابتسم يتمتم بارتياح :
, - ايوة كدة سريري حبيبي ٣ نقطة مش سرير المستشفى اللي يدوب واخد جسمي بالعافية ٣ نقطة يلا يا حبيبي إنت وهي اطلعوا برة عشان عاوز أنام
,
, اقتربت بدور منه سريعا وقفت جوار الفراش تسأله قلقة :
, - أنا مش همشي قبل ما اطمن علي حضرتك ٣ نقطة ايه اللي حصل يا بابا ٣ نقطة أنت كويس
,
, ابتسم خالد يوجه انظاره ناحية حمزة ليربت علي طرف الفراش جواره لم تتردد هي لحظة واحدة جلست بالقرب ظهرها ناحية حمزة وجهها مقابل خالد ٣ نقطة ابتسم الاخير ينظر لابنته تنهيدة طويلة متعبة خرجت من بين طيات قلبه نظر لها يتمتم مرهقا :
, - بصي يا بدور ومن انتي عيلة عندك 8 سنين يوم ما شوفتك وانتي عيلة بتلعبي علي السلم ٣ نقطةشوفت فيكي سما **** يرحمها ٣ نقطة حبيتك كأنك بنتي من صلبي ٣ نقطة أنا **** ما رزقنيش غير بلينا ٣ نقطة بس عوضني بيكي وبزيدان وبالواد جاسر ٣ نقطة **** يعلم أنا بعتبركوا ككلوا ولادي ٣ نقطة يمكن زيدان وجاسر اهم رجالة زيي زيهم ٣ نقطة الموضوع بسيط ٣ نقطة انما أنتي ٣ نقطة أنا كنت وهفضل معتبرك زي لينا بنتي بالظبط ٣ نقطة بس الموضوع عندك مختلف ٣ نقطة بدور الصغيرة كبرت وبقت عروسة ٣ نقطة والعروسة دي بقت مرات اخويا ٣ نقطة انتي هتفضلي بنتي طول عمري ٣ نقطة بس بردوا لازم نراعي الراجل الواقف وراكي دا ٣ نقطة كلامي مفهوم يا بدور
,
, اخفضت رأسها ٣ نقطة لتدمع عينيها ٣ نقطة في تلك اللحظة تحديدا شعرت بالندم علي موافقتها علي الزواج من حمزة ٤ نقطة حركت رأسها إيجابا بخفة لترفع وجهها مدت يدها تمسح دموعها براحة يدها تتمتم بخفوت حزين :
, - حاضر يا بابا ٤ نقطة حضرتك مش عايز مني حاجة
,
, حرك رأسه نفيا يبتسم لها برفق :
, - لاء يا ستي أنا هنام ٣ نقطة يلا خدي جوزك وامشوا ٣ نقطة تصبحي علي خير
,
, وقفت بدور من جوار خالد توجهت ناحية حمزة مرة من جواره لتشعر بحرارة غضبه تلسع جسدها ٣ نقطة لم تتوقف جواره سوي ثانية لتكمل طريقها لباب الغرفة وحمزة يتابعها بعينيه ٣ نقطة اجفل علي جملة نطقها خالد ساخرا :
, - يا عم الغيور ٣ نقطة خلاص هتاكلها ٣ نقطة علي **** تزعلها يا حمزة ٣ نقطة ما تحبش تعرف أنا لما كنت بعمل في أسامة إيه
,
, توجه حمزة بعينيه ينظر لأخيه مستهجنا ما يقول كتف ذراعيه أمام صدره ابتسم ساخرا يتمتم في حدة معتدا بذاته :
, - حمزة السويسي ما بيتهددش ٣ نقطة حمد لله علي سلامتك يا كبير ٣ نقطة تصبح علي خير
,
, ابتسم خالد ساخرا ٣ نقطة ها هو مختل آخر من عائلته ٣ نقطة وضع رأسه علي الوسادة يريح جسده علي الفراش ٣ نقطة قطب جبينه متضايقا قميص حسام ضيق يشعره باختناق ٣ نقطة مد يده يفتح أحد أزرار القميص ليشعر بشئ في جيب القميص ٣ نقطة مد يده يلتقطه ليجد ورقة بيضاء عليها بضع كلمات٣ نقطة لفها ينظر لها من الناحية الاخري ليجدها صورة ٣ نقطة صورة لسارة في قميص حسام ٣ نقطة قطب جبينه غاضبا يتمتم متوعدا :
, - آه يا ابن ال٤ نقطة بتقرطسني ٣ نقطة وايه اللي كاتبة علي الضهر دا ٣ نقطة
, بضحكاتك احيا ٣ نقطة بآنفاسك أعيش ٣ نقطة بشذي عطرك ينبض قلبي بين خلجاتي ٣ نقطة فأنتي الروح والنبض ٣ نقطة أنتي اكسير حياتي
,
, يا حبيب أبوك وكمان عملي فيها شاعر ٣ نقطة دا أنا هنفخ أمك ٣ نقطة بس لما اشوفك يا حيوان ٣ نقطة بس حلو الشعر دا ابقي اقوله للينا كأني أنا اللي مألفة
, ابتسم في خبث ليضع الصورة مرة أخري في جيب القميص ٣ نقطة يغمض عينيه
,
, علي صعيد آخر ٣ نقطة خرج حمزة من غرفة خالد يبحث عن بدور ليجدها هناك علي وشك الدخول لغرفتها ٤ نقطة تقدم ناحيتها سريعا بخطي واسعة امسك بيدها قبل أن تدخل ٣ نقطة شهقت مما حدث قبل أن تعي اي شئ شعرت بحمزة يجذبها إلي غرفته ٣ نقطة ادخلها ليترك يدها يوصد الباب عليهم من الداخل نظرت هي له فزعة خائفة مذعورة ٣ نقطةتفكر في اسوء الاسوء تري ما سيفعل ٣ نقطة يضربها كما كان يفعل أسامة او ربما اسوء ٣ نقطة لا يمكنها حتي تخيل ما يمكن أن يفعل ادمعت عينيها خوفا شهقت مذعورة حين رأته يقترب منها لتتمتم سريعا بهلع :
, - ما تضربنيش ٣ نقطة أنا ما عملتش حاجة
,
, نظر حمزة لها حزينا ٣ نقطة ليرسم ابتسامة خفيفة علي شفتيه وقف بالقرب منها يتمتم في هدوء :
, - ما تخافيش مني ابدا يا بدور ٣ نقطة مش أنا اللي امد ايدي علي واحدة ست ٣ نقطة يمكن زمان أيام ما كنت اياد ٣ نقطة كنت ممكن اعمل فيكي اسوء مما تخيلي انما دلوقتي لاء ٣ نقطة أنا عمري ما تترفع عليكي ابدا .. عشان كدة مش عايزك تخافي مني
,
, نظرت له في شك أحقا هو صادق فيما يقول .. ومن إياد هذا الذي قال اسمه للتو ٤ نقطة ابتلعت لعابها متوترة حين اقترب منها وقف أمامها يمسك برسغ يدها برفق يجذبها الي أقرب مقعد ٣ نقطة جلست وجلس أمامها جذب مقعده ليصبح أمامها مباشرة لا يفصلهم فاصلة ٤ نقطة ليرتجف جسدها ٣ نقطة تسارعت دقاتها تسابق أنفاسها ٣ نقطة برودة قارصة عصفت بجسدها ٣ نقطة تشعر بجسدها بارد كالثلج ٣ نقطة بينما مد هو يده امسك كف يدها يخفيه بين راحتيه يشعر بيديها المرتجفة ابتسم يقول مازحا :
, - ايه يا بنتي بتترعشي كدة ليه ٣ نقطة هو الجو عندك برد اوي كدة ٣ نقطة ما تخافيش مني يا درة ٣ نقطة ممكن
,
, رفعت وجهها تنظر له متوترة ابتلعت لعابها المتصحر تحرك رأسها إيجابا ليتنهد هو اخذ نفسا قويا يظفره بهدوء اردف يعاتبها بلين :
, - بصي يا بدور أنا عارف إن علاقتك قوية أوي بخالد ٣ نقطة بس دلوقتي الوضع اختلف ٣ نقطة دلوقتي خالد اخو جوزك ٣ نقطة ومش عايز اقولك علي عرق الغيرة في عيلة السويسي حاجة زبالة ٤ نقطة تخيلي كدة أنا مرة نسيت وكنت رايح أسلم علي لينا ٤ نقطة الحيوان اللي اسمه أخويا كان هيكسر ايدي ٣ نقطة فياريت بس تراعي دا لحد ما نسافر
,
, نسافر ٣ نقطة تمتمت بها بهلع تنظر له عينيها متسعتين من هول ما سمعت ٣ نقطة بينما احتفظ هو بابتسامته حرك رأسه إيجابا يردف مبتسما :
, - ايوة ٣ نقطة دبي المكان هناك هيعجبك جداا ٣ نقطة أنا شغلي وحياتي وشركتي كله هناك ٣ نقطة أنا هنا لفترة مؤقتة وقريب هنرجع .. أنا وانتي ومايا وأ ٣ نقطة قصدي وخالد وسيلا
,
, توترت حدقتيها عن أي سفر يتحدث ولما لم يخبرها من قبل ٣ نقطة لتنهر نفسها كم هي حمقاء ٣ نقطة هي من الأساس تعلم أنه لا يعيش هنا فقط يأتي زيارات سريعة ٣ نقطة ولكنها لم تكن تعرف أنه ينوي أن يأخذها معه حين يسافر ٣ نقطة رفعت وجهها له تهمس مرتبكة :
, - طب ما تخيلني أنا هنا ٣ نقطة وسافر أنت وتعالا
,
, اختفت الإبتسامة من علي وجهه في لحظة ليطرق قلبها خوفا مما حدث ٣ نقطة مد هو احدي يديه يربت علي وجنتها بخفة يردف في هدوء :
, - ليه يا درة .. أحنا متجوزين عشان تفضلي هنا وأنا اسافر ٣ نقطة مكانك جنبي معايا يا درة ٣ نقطة ما تشليش هم حاجة صدقينئ المكان هناك هيعجبك جداا ٣ نقطةوهيعجب خالد وسيلا جدااا ٤ نقطة
,
, ابتلعت لعابها متوترة ٤ نقطةلم يكن السفر ضمن مخططاتها القادمة ابداا ٣ نقطة اجفلت يرتعش جسدها حين شعرت به يقترب منها ليميل هو يطبع قبلة صغيرة علي جبينها ٤ نقطة أغمضت عينيه تستشعر معاملته الحانية لها ٣ نقطة والمقارنات في عقلها لا تتوقف ابدا
,
, في صباح اليوم التالي استيقظت باكرا للغاية ٣ نقطة الشمس قد سطعت قبل ساعات معدودة ٣ نقطة فتحت عينيها فجاءة تنظر حولها ٣ نقطة لتجد مايا تنام جوارها ٣ نقطة كيف ومتي عادت للبيت ألم تكن في المستشفي ٣ نقطة سحبت جسدها تتحرك من الفراش بخطئ بطيئة تتحرك ناحية المرحاض تتذكر حديثه الأخير معها وصلت للمرحاض دخلت تغلق الباب عليها من الداخل ٣ نقطة تجذب قدميها الي الحوض وقفت تنظر لانعكاس صورتها في المرآة لحظة اثنتين ثلاثة ٤ نقطة تتفرس عينيها قسمات وجهها الميتة ٣ نقطة جثة بلا حياة تتحرك بلا روح ٣ نقطة لتهبط دموعها فجاءة دون سابق إنذار فتحت صنوبر المياة فجاءة لتنهمر المياة بعنف ملئت كفيها تصفعه وجهها بدفعات مياة قوية عنيفة امتزجت دموعها الحارة بقطرات المياة الباردة لتزيدها حرارة ٣ نقطة انتهي كل شئ خسرت كل شئ ٣ نقطة أهي النهاية ٣ نقطة إم فقط كلمة البداية ٣ نقطة تقف علي أطلال الماضي تبكي ما أنهار ٣ نقطة أم تدفع بجسدها للأمام تكتب بداية قصتها من جديد جلست علي حافة المغطس تمسك منشفة كبيرة تجفف بها وجهها بعنف ٤ نقطة تتصارع الأفكار في عقلها بشكل مخيف ٣ نقطة القت المنشفة من يدها أرضا بقوة ضعيفة تحركت للخارج متجهه الي شرفة غرفتها التقطت هاتفها قبلا متوجه إليها فتح بابيها دخلت تغلقهم عليها ٣ نقطة وقفت تستند بجسدها الي سور الشرفة ٣ نقطة اغمضت عينيها للحظات ٣ نقطة في تلك اللحظات مر أمامها آخر مشهد جمعهما هنا في الشرفة .. ابتسمت ساخرة كانت ترغب في السجائر ٣ نقطة انسابت دمعة حزينة تحرق وجهها ٤ نقطة لما تكرهها الحياة لتلك الدرجة ما الخطأ الذي ارتكبته ٣ نقطة لما يحدث لها ذلك ٣ نقطة اجفلت علي صوت دقات هاتفها نظرت له متعجبة لتجد ما يفوق ال300 مكالمة من معاذ والآن هو يتصل من جديد ٣ نقطة لما كل ذلك القدر ٣ نقطة تنهدت ساخرة تفتح الخط ولم يعطيها الأخير فرصة حتي للنطق بكلمة واحدة سمعته يهتف سريعا متلهفا متلعثما :
, - انتي فين يا لينا ٣ نقطة انتي كويسة ٣ نقطة أنا هتجنن من القلق عليكي ٣ نقطة من امبارح بتصل بيكي وما بترديش ٣ نقطة طمنيني عليكي انتي بخير ٤ نقطة كنتي تعبانة اوي لما كنتي معايا ٣ نقطة انتي كويسة ٣ نقطة ساكتة ليه
,
, التفت برأسها تنظر لشرفة زيدان الفارغة حقا كان سيغضب لو كان هنا الآن ابتسمت معذبة لما تفكر فيه اصلا ٣ نقطة لما لا يتوقف قلبها عن السؤال عنه ٣ نقطة انتبهت من شرودها تجيب ذلك المتلهف بنبرة ثقيلة حزينة :
, - أنا مش عارفة أنا كويسة ولا لاء يا معاذ ٣ نقطة حاسة اني ضايعة ٤ نقطة محتاجة حد يدور عليا ٣ نقطة أنا عايشة في غربة جوا نفسي ٣ نقطة أنا اجهضت يا معاذ الجنين مات ٣ نقطة الحاجة الوحيدة اللي كانت كويسة في حياتي راحت
,
, تبدلت نبرته الي أخري حزينة مترفقة :
, - أنا آسف ما كنتش أعرف ٣ نقطة بس مش يمكن دا أحسن ليكي عشان ما يفضلش زيدان ضاغط عليكي بالطفل ٣ نقطة وبعدين كان في حاجة كنت عايز اقولها ليكي بس ما رضتش أقولك عشان ما اقلقكيش ٣ نقطة انتي حكتيلي عن اللي زيدان عمله ٣ نقطة يعني في الأغلب الطفل ما كنش هيعيش يا لينا ٣ نقطة ولو كان اتولد ٣ نقطة احتمال كبير أنه يكون عنده إعاقات ٣ نقطة بس بما انه خلاص حصل ٣ نقطة فدا الأفضل ليكي عشان تبدأي حياتك من نقطة البداية من جديد ٣ نقطة من غير اي خيوط للماضي
,
, معاذ دائما يشعرها بأنها تحادث طبيب نفسي ماهر يعرف جيدا كيف يسكن اوجاعها ٣ نقطة اغمضت عينيها لتمد يدها الأخري تقبض علي بطنها الفارغ ليتجلي الألم علي ملامحها ٣ نقطة ينخر قسماتها ٣ نقطة محق هو محق هي فقط تتألم ٣ نقطة وقريبا سيزول الألم نهائيا ٤ نقطة انتهي كل شئ رحل الماضي بكل ما فيه من عذاب ٣ نقطة كان يجب أن يأخذ جزءا منها قبل أن يغلق أبوابه ٤ نقطة فتحت عينيها فجاءة حين سمعته يكمل مترددا :
, - بصي يا لينا أنا عارف أنه مش وقته ٣ نقطة بس أنا كنت ولازالت بحبك ٣ نقطة بحبك أوي ٣ نقطة ولولا خوفي عليكي زمان من تهديد زيدان ٣ نقطة كان زمانا أنا وانتي أسعد زوجين ٣ نقطة كل اللي حصل لك دا ما يقللش حبك في قلبي ولو درجة واحدة ٣ نقطة بالعكس دا يخليني متمسك بيكي اكتر ٣ نقطة عشان اعوضك عن كل اللي فات نفتح سوا صفحة جديدة ٣ نقطة لينا أنا بحبك اوي وعايز اتجوزك ٣ نقطة قولتي ايه
,
, عقدت صدمة ما قال لسانها ظلت واقفة مكانها للحظات طويلة تعجز بالقيام بأي فعل ٣ نقطة معاذ يريد الزواج منها ٣ نقطة ولما التعجب ألم تكن تحبه ٣ نقطة ألم تكن تنتظر تلك اللحظة قديما بفارغ الصبر ٣ نقطة ألم تكن تطير فرحا حين تحادثه ولو للحظات قليلة ٣ نقطة وماذا حدث لها حين قررت أن تسكت صوت قلبها الذي كان يدق بحبه وتذهب لزيدان ٣ نقطة تقف الآن شبح انثي تبكي الأطلال لم لا تعيد كل شئ كما كان عليه وتعد هي كما كانت ٣ نقطة تعطي الفرصة لمعاذ كما أعطتها لزيدان من قبل ٣ نقطة ولكنها أحبت معاذ اولا ٣ نقطة وها هو معاذ هنا بعد كل ما حدث له بسببها مازال جوارها يحتويها يساندها يخفف عنها وقع ما تلاقي ٣ نقطة أما زيدان ففر هاربا من الجولة الأولي ٤ نقطة تنهدت تأخذ نفسا قويا تردد بنبرة هادئة واثقة :
, - وأنا موافقة يا معاذ
,
, في اللحظة التالية سمعت صوت صيحته الفرحة ٤ نقطة لتسمعه بعدها يردد سريعا متلهفا :
, - موافقة بجد موافقة أنا مش مصدق نفسي ٤ نقطة لا بجد حاسس اني بحلم ٣ نقطة انتي بجد وافقتي ٣ نقطة يا رب ما يكونش حلم ٣ نقطة يعني انتي موافقة إن أنا وانتي نتجوز ٣ نقطة أنا هاجي اطلب ايدك دلوقتي حالا
,
, ارتسمت ابتسامة حزينة ساخرة حين تذكرت ما فعله زيدان حين وافقت علي زواجهم
,
, « ليناااااا وااااااافقت ٣ نقطة ليناااااا وافقتتت اخيرااااااااااااا
,
, ضحكت بقوة تتعلق برقبته لينزلها برفق ينظر لها بسعادة تشع من مقلتيه يتعلثم من شدة سعادته :
, - أنا مش مصدق نفسي يا لينا ٣ نقطة لقد هرمنا من أجل هذه اللحظة زي ما بيقولوا
, أسند جبينه الي جبينها ينظر لمقلتيها يهمس بشغف :
, - بس حتي لو كنت استنيت العمر كله قصاد السعادة اللي أنا حاسس بيها دلوقتي مش كتير ٣ نقطة بحبك ، لآخر نفس فيا هفضل أحبك »
,
, خرجت من ذكراها فجاءة علي صوت معاذ يقول متلهفا :
, - ها اجي ٣ نقطة قولي اه اه هتلاقيني عندكوا حالا
,
, حركت رأسه نفيا كأنه سيراها تتمتم بخفوت مثقل :
, - هبلغ بابا يا معاذ واقولك
,
, سريعا كان يرد فرحا متلهفا :
, - وأنا هفضل جنب التليفون الأربعة وعشرين ساعة مش هسيبه ثانية ٣ نقطة باباكي بس يحدد الميعاد وهتلاقيني عندكوا قبلها بست ساعات ٣ نقطة انتي بس قوليلي ٣ نقطة رني عليا .. إن شاء **** حتي تبعتيلي كلمني شكرا
,
, ضحكت ساخرة علي ما يقول ٣ نقطة لتغلق معه الخط بوعد باتصال قريب ٤ نقطة
,
, مرت عدة ساعات وهي تقف مكانها تنظر للحديقة الهادئة ربما تنتظره ٣ نقطة وربما تنتظر حالها تبحث هنا وهناك عن ذاتها الضائعة ٣ نقطة اجفلت علي دخول سيارتين الي الفيلا ٣ نقطة أحدي نزل منها عمها عمر ٣ نقطة الذي دخل يركض الي الداخل والاخري نزل منها عمها محمد صديق والدها منذ القدم وشقيقه في الرضاعة كما تعرف ٣ نقطة وهو لم يأتي ٤ نقطة دقائق مرت قبل أن تسمع صوت والدتها تنادي باسمها قلقة ٣ نقطة دخلت إلي غرفتها لتجد والدتها تبحث عنها ٣ نقطة هرولت لها سريعا ما أن رأتها تسألها قلقة :
, - لينا انتي ايه اللي مخرجك البلكونة يا حبيبتي انتي لسه تعبانة تعالي ارتاحي ٣ نقطة أنا جبتلك الفطار ٣ نقطة تعالي كلي عشان تاخدي علاجك
,
, تحركت لينا متوجهه الي فراشها ٣ نقطة لتحمل لينا صينية الطعام وضعتها أمامها علي الفراش تسمح علي شعرها برفق تحادثها بحنو :
, - كلي يا حبيبتي ٣ نقطة اللي عدي خلاص ٣ نقطة انسيه ما تفتكريش اي وحش حصل
,
, شردت عينيها في الفراغ لتحرك رأسها إيجابا تغمغم بشرود :
, - عندك حق أنا مش لازم افتكر اي وحش حصل ٣ نقطة هو كمان عنده حق
,
, في غرفة خالد استيقظ فجاءة علي أحدهم يعانقه بعنف فتح عينيه مفزوعا ليجد محمد يعانقه ليدفعه خالد بعيدا عنه يصيح فيه غاضبا :
, - يا اخي حرام عليك قطعتلي الخلف ٣ نقطة بتعيط ليه قالولك اني مت
,
, وقف محمد أمامه ينظر له غاضبا اقترب منه يقبض علي ذراعيه بعنف يصرخ في وجهه :
, - حرام عليك يا اخي ٣ نقطة عايز تعمل فيا ايه تاني ٣ نقطة كل يوم والتاني موقع قلبي عليك ٣ نقطة دا أنا شعري أبيض بسببك هتعمل فيا ايه تاني ٣ نقطة جلطة يا خالد ٤ نقطة هتفضل تحرق في نفسك لحد ما تقع ميت
,
, نظر خالد لصديقه متوترا مدهوشا ٣ نقطة لينظر لشقيقه الواقف في الخلف .. ليخفض عمر رأسه ارضا يشعر بالخزي من نفسه لولا اتصال محمد به ما كان ليعرف أن شقيقه مريض ٣ نقطة في اللحظة التالية كان محمد يجذب خالد يعانقه بقوة يتمتم له راجيا :
, - ما تحرقش قلبي عليك كدة تاني ورحمة أبوك يا خالد ما هستحمل يجرالك حاجة ٣ نقطة
,
, ابتسم خالد يعانق صديقه ٣ نقطة ليقترب عمر منه يخفض رأسه في خزي يتمتم بصوت خفيض نادم :
, - أنا آسف يا أخويا ٣ نقطة سامحني ٣ نقطة أنت طول عمرك شايل همي وأنا ما اعرفش أنك تعبان غير من محمد ٣ نقطة أنا آسف يا خالد ٣ نقطة
,
, ابتعد محمد عنه يدفع عمر ليقترب من شقيقه ٣ نقطة ليرتمي عمر بين ذراعي خالد ينوح باكيا :
, - سامحني يا خالد ٣ نقطة دا أنت أخويا وابويا وكل حاجة ليا في الدنيا ٣ نقطة شايل همي وبتحل مشاكلي من وأنا عيل صغير لحد ما بقيت شحط متجوز ومخلف ٣ نقطة دايما بتفكر فيا قبل نفسك ٣ نقطة انما أنا ٣ نقطة أنا أناني حيوان ما بفكرش غير في نفسي
,
, ضحك خالد بخفة يبعد عمر عنه يصفع وجهه بخفة يردف ضاحكا :
, - من ناحية إنت حيوان فأنت حيوان فعلا ٣ نقطة المهم يا حيوان طمني عملت ايه مع تالا اتصالحتوا ولا اجيب المأذون واتجوزها
,
, حرك عمر رأسها إيجابا ينظر له غاضبا كطفل صغير حانق ٣ نقطة جلس ثلاثتهم يتحدثون بعض الوقت ٤ نقطة قاطع محمد كلامهم حين نظر لخالد تنهد يردف بحذر :
, - علي فكرة يا خالد زيدان طلب نقل ٣ نقطة من القاهرة للغردقة ٣ نقطة والطلب اتوفق عليه ٤ علامة التعجب

الثالث والسبعون


احتدت عيني خالد غضبا ما أن سمع تلك الكلمات تخرج من فم صديقه ٣ نقطة كور قبضته يسحق عروقه الغاضبة ٣ نقطة الأحمق يهرب ٣ نقطة يظن أن حله الأمثل هو الهروب بلا رجعة ٤ نقطة استسلم بتلك السرعة ٤ نقطةشرد للحظات ليعاود النظر لصديقه نظرات حادة مشتعلة ٣ نقطة شد علي اسنانه يهمس بصوت غاضب :
, - والنقل اتوافق عليه وأنا آخر من يعلم ٣ نقطة طلب النقل مش هيتوافق عليه غير لما محمد بيه بنفسه يوافق ٤ نقطة ولا إيه ٣ نقطة وبعدين امضتي عليه ٤ نقطة
,
, تنهد محمد ياسا يتحاشي بكل السبل النظر ناحية صديقه تنهد يغمغم باستياء :
, - خالد أنت عارف إن زيدان واخد مني موقف من زمان من ساعة ما لوجين خدته وسافرت وأنت رجعته ٣ نقطة وهو قاطع كلام معايا ٣ نقطة سنين وأنا بحاول أصلح علاقتي بيه وهو رافض ٣ نقطة وأنت كمان رافض تقولي ايه اللي حصله أنا ما صدقت اتكلم معايا يا خالد
,
, ارتسمت ابتسامة تهكمية سخيفة علي شفتي خالد ينظر لصديقه في سخرية كتف ذراعيه أمام صدره يتشدق متهكما :
, - فتروح موافقله علي طلب النقل لا حقيقي أحسنت يا ابني و**** ٣ نقطة دماغك دي الماظات
,
, تنهد محمد حانقا من سخرية صديقه اللاذعة سلط عينيه علي عيني خالد يتمتم محتدا :
, - خالد من غير تريقتك دي ٣ نقطة بس فعلا زيدان محتاج يبعد بعد كل اللي حصل ٣ نقطة زيدان بيتعذب يا خالد شوفتها في عينيه ٣ نقطة سيبه يبعد يا خالد يمكن يرتاح ٣ نقطة مش عشان اسمه علي اسمك واسم بنتك علي اسم مراتك ٣ نقطة عايزهم يعيدوا قصة حبك تاني بالعافية يا خالد ٣ نقطة بنتك ما حبتش زيدان ٣ نقطة كفاية عليه أوي كدة
,
, قال ما قال ليهب واقفا ينظر لخالد محتدا ينتفس بعنف ٣ نقطة يشعر بالذنب يلاحقه في كل لحظات حياته حين أهمل زيدان .. ابن صديق عمره قبل أن يكن ابن شقيقته ٣ نقطةبينما كست نظرات حزينة محبطة نظرات خالد ٣ نقطة ربما صديقه محق هو فقط من يري قصة حب خيالية نسجها من خياله لتظل قصة حبه هو حية ابد الدهر ٣ نقطة تبدلت نظرات محمد الغاضبة إلي اخري حزينة مسبقة حين رأي نظرات صديقه المحبطة تنهدا يآسا ليقترب جلس جوار خالد مد يده يربت علي كتفه يحادثه بترفق :
, خالد أنا عارف أنت بتحب زيدان وبتعزه قد ايه ٣ نقطةمش مجرد ابن صاحبك اللي وصاك عليه ٣ نقطة أنت بتعتبره ابنك واغلي كمان ٤ نقطة بس المرة هو فعلا محتاج يبعد ٣ نقطة كفاية عليه عذاب حب من طرف واحد
,
, التفت خالد برأسه ناحية زيدان يناظره بنظرات حزينة تتألم ٣ نقطة يبعد زيدان عنه سنوات وهو يشب امام عينيه من مجرد *** صغير الي رجل شاب ترتفع له الهامات فخرا ٤ نقطة ازدرد لعابه الجاف ٣ نقطة تنهد يخرج أنفاسه الحزينة المحترقة ٤ نقطة مد يده يلتقط هاتفه الموضوع جواره علي الوسادة يطلب رقم زيدان ٣ نقطة لحظات وجرس الهاتف يدق ٣ نقطة الي ان اختفت وظهر صوت زيدان يغمغم في هدوء حزين :
, - خير يا خالي
,
, تسارعت دقات قلب خالد تتطارق بعنف خلف قفصه الصدري ٣ نقطةشد علي أسنانه تخرج الكلمات من بين شفتيه بصعوبة مؤلمة وكأنها تُسلخ :
, - هات ورق النقل بتاعك وتعالا الفيلا ٣ نقطة
,
, دون أن ينطق بكلمة أخري أبعد الهاتف عن اذنه يغلق الخط ٤ نقطة ليشد محمد بيده علي كتف صديقه يشجعه بابتسامة صغيرة ذات معاني كثيرة
,
, في غرفة لينا السويسي
,
, رفعت لينا رأسها عن صينية الطعام التي لم تُمس الا بأقل القليل ٣ نقطة تنظر لوالدتها نظراتها حائرة ضائعة مشتتة تنهدت تزفر أنفاس حارة حزينة تشتعل ألما قبل أن تهمس فجاءة دون اي مقدمات :
, - معاذ كلمني وقالي أنه عايز يجي يطلب ايدي
,
, جحظت عيني لينا الشريف في صدمة جمدت عقلها للحظات ٣ نقطة عقلها لا يعي ما تقول ابنتها عن أي زواج تتحدث ومِنْ مَنْ ذلك الشاب معاذ ٤ نقطة لحظة لحظة ابنتها التي فقدت جنينها البارحة وانفصلت عن زوجها قبلها مباشرة ترغب في الزواج الآن ارتسمت ابتسامة مذهولة علي شفتي لينا تتمتم مدهوشة :
, - أنتِ بتهزري يا لينا صح
,
, وضعت المعلقة الصغيرة من يدها تنظر لوالدتها لحظات قليلة لتحرك رأسها نفيا بحركة بطيئة تتمتم شاردة :
, - ههزر ليه يا ماما ٣ نقطة خلاص كل اللي بيني أنا وزيدان خلص ٣ نقطة من حقي أعيش حياتي
,
, كلمات قالتها نطق بها لسانها ولم يعترف بها قلبها ابدا ٣ نقطة هي حقا تريد ان تحيي من جديد ولكنه وكيف تكون معه وقد هدما معا بايديهم كل شئ ٣ نقطة توسعت عينيها قليلا حين هبت والدتها وقفت أمامها تصرخ غاضبة :
, - لا دا انتي اتجننتي رسمي ٣ نقطة أنا معاكي ومسنداكي في كل اللي عملتيه ٣ نقطة عشان عيزاكي انتي اللي تحددي طريقك بايدك ٣ نقطة حتي لما اتطلقتوا انتي وزيدان والجنين نزل ٣ نقطة قولت خير .. يمكن لما يرجعوا لنقطة الصفر تاني ترجع مشاعرهم تاني من اول وجديد ٣ نقطة قولت لينا اكيد هتركز في حياتها ٣ نقطة هتراجع مشاعرها ٣ نقطة هتبني نفسها من تاني .. إنما جاية تقوليلي البتاع بتاعك عايز يتجوزك وانتي اكيد موافقة مش كدة
,
, ارتسمت ابتسامة شاحبة علي شفتي لينا حركت رأسها للجانب لتري مايا انتفضت من نومها مذعورة تنظر لزوجة عمها وهي تصرخ بتلك الطريقة لا تفهم ما يحدث ٣ نقطة عادت لينا تنظر لوالدتها لحظات معدودة للغاية نظرات فارغة قبل أن تحرك رلسها إيجابا بهدوء تام ٣ نقطة تزامن مع تصاعد دقات خالد القلقة علي باب الغرفة ٤ نقطة فتح الباب دخل يحاول قدر استطاعته أن يسرع في خطواته ٣ نقطة وقف أمام زوجته يسألها قلقا :
, - في ايه يا لينا بتصرخي ليه ٣ نقطة
,
, نظر ناحية ابنته يصيح فيه خائفا من أن يكن اصابها مكروه :
, - انتي كويسة في حاجة وجعاكي ٣ نقطة اتصل بالدكتور
,
, نظرت لينا لابنتها حانقة لتتوجه تمسك بيد خالد تحاول جذبه من الغرفة ٣ نقطة رسمت ابتسامة مصطنعة علي شفتيها تتمتم بخفة :
, - ما فيش يا خالد أنا كنت بزعقلها عشان مش راضية تاكل ٣ نقطة بقالي ساعة بتحايل عليها ٣ نقطة روح يا حبيبي إنت ارتاح ٣ نقطة أنت لسه تعبان
,
, وقف للحظات ينظر لهما مترددا قلقا لتمسك لينا بكفه ابتسمت له بحنو تجذبه معها للخارج ٣ نقطة رمت ابنتها بنظرة اخيرة معاتبة لتأخذ زوجها وتغادر ٤ نقطة
,
, جلست لينا مكانها تفكر في كلمات والدتها هل حقا اخطئت حين وافقت علي الزواج من معاذ بتلك السرعة ٣ نقطة ام انها تحتاج إليه ٣ نقطة تحتاج أن تشعر بيد تمسك بيدها تجذبها .. يد لم تمل منها وتتركها كما فعل هو ٣ نقطة وربما هي محقة معاذ شخص جيد .. ساعدها وسيظل يفعل ٣ نقطة التفتت حين شعرت بيد مايا توضع علي كتفها ٣ نقطة رأت الاخيرة تبتسم لها ابتسامة شاحبة حزينة فتحت فمها تحادثها برفق :
, - لينا ما تاخديش اي قرار في حالتك دي ٣ نقطة أنا فهمت من كلام مامتك أن معاذ عايز يتجوزك وانتي موافقة تقريبا ٣ نقطة لينا انتي لسه جرحك بينزف ما تحوليش تخيطيه بأي حاجة عشان بعد كدة انتي اللي هتتعبي ٣ نقطة
,
, وجهت انظارها لها تبتسم ساخرة مايا الصغيرة باتت أكثر حكمة من الجميع الآن ٣ نقطة تحركت بعينيها تنظر لنقطة في الفراغ تخطط في نفسها أمرا
,
, علي صعيد آخر في منزل حسام ٣ نقطة لم يذق للنوم طعما منذ الأمس تقريبا ساعة تقريبا يقف في شرفة غرفته ينظر للشارع الشبه فارغ يشاهد جموع الناس وهم يتحركون هنا وهناك ٣ نقطة دائما ما كان عنده فضول غريب لمعرفة تلك الدوائر التي تربط بين الجميع ٣ نقطة خلف كل شخص يتحرك قصة ٣ نقطة علاقات ٣ نقطة حياة ٣ نقطة واخري واخري واخري والدوائر تتشابك ٣ نقطة تتنافر ٣ نقطة تتصارع من اجل البقاء ٣ نقطة وهو يقف عند الهامش ينظر للجميع ٣ نقطة بابتسامة صغيرة غير مبالية بما يحدث تماما ٣ نقطة
, لا يهتم بكل تلك الصراعات التي تحدث حوله ٣ نقطة يعيش في دائرته الخاصة ٣ نقطة تتشابك مع غيرها لتساعد ثم تنفصل من جديد ويعد وحيدا ٣ نقطة يراقب من جديد ٣ نقطة علي درب هو فقط من يراه يسير ٣ نقطة ارتسمت ابتسامة صغيرة علي شفتيها ٣ نقطة حين مر اسمها في باله تذكر أنه اعطي والده قميصه الذي يحمل صورتها فيه ليضحك بخفة ساخرا ٣ نقطة والده حقا سيغضب حين يري الصورة ٣ نقطة يتمني فقط الا تراها زوجته ٣ نقطة حتي لا يضع والده في موقف غريب حقا ٣ نقطة اختفت الإبتسامة من علي شفتيه ٣ نقطة زيدان يصر علي السفر ٣ نقطة فشلت كل محاولاته معه في العدول عن رأيه يتمني فقط أن ينصلح الحال بينه وبين شقيقته ٣ نقطة كلاهما بحاجة لبداية جديدة ٣ نقطة سفر زيدان يعني خسارة صديق عمر سنوات وهما معا يتشاركان السئ قبل الجيد والآن يغادر ٣ نقطة اجفل من شروده علي يد يعرف صاحبتها جيدا تربت علي ذراعه برفق التفت لها ليجدها تمد يدها له بكوب شاي كبير ٣ نقطة ابتسم لها ابتسامة صغيرة يأخذ منها الكوب يضعه علي سور الشرفة جواره يتمتم مبتسما :
, - تسلم ايديكِ يا ماما
,
, ابتسمت شهد لحسام ابتسامة واسعة حانية وقفت تستند بجسدها علي سور الشرفة جواره تتمتم مبتسمة :
, - تسلم من كل سوء يا رب ٣ نقطة قولي بقي مالك حالك متشقلب بقالك كام يوم ٣ نقطة وامبارح راجع متأخر أوي وصاحي بدري اوي ٣ نقطة أنت لحقت نمت
,
, مد يده يربت علي كف يدها بحنو تنهد يأخذ نفسا قويا ليحرك رأسه نفيا يتمتم :
, - لا ابدا ٣ نقطة تعبان بس من ضغط الشغل ٣ نقطة الواحد كبر بردوا أنا عديت التلاتين
,
, توسعت عيني شهد في دهشة اعتدلت في وقفتها تتمتم سريعا بنبرة متلهفة قلقة :
, - كبرت ايه يا ابني و30 ايه اللي عديته دا أنت لسه في عز شبابك يا حسام ٣ نقطة مش عايزة اسمع منك الكلام الاهبل دا تاني و**** أزعل منك
,
, ابتسم لها يحرك رأسه إيجابا يرتشف رشفة كبيرة من كوب الشاي ٤ نقطة كاد أن يختنق بها حين سألته فجاءة :
, - صحيح بتشوف أبوك ٤ نقطة البيه بقاله كتير ما بيجيش .. وقبل كدة ساعة واحدة ويجري
,
, ابتلع ما في فمه يضع الكوب جواره من جديد التفت لها يعقد ذراعيه أمام صدره حان وقت سؤاله الذي اجله كثيرا والآن وتحديدا الآن يريد أن يعرف له اجابة لم يتردد وهو يسألها مباشرة :
, - أنا اللي عندي سؤال ليكي يا ماما ٣ نقطة انتي ليه اصريتي اوي كدة أنك ترجعي لبابا ٣ نقطة استفدتي ايه ٣ نقطة سوري يعني مع كامل احترامي ليكي ٣ نقطة بس انتي قبلتي علي نفسك تبقي زوجة تانية في السر ٣ نقطة انتي اللي قبلتي أنك تشوفيه ساعة واحدة كل فين وفين ٣ نقطة ليه ٣ نقطةالسؤال اللي هيجنني ليه ٣ نقطة انتي مستفيدة إيه من دا
,
, غامت عيني شهد تكدر صفوها اخفضت رأسها أرضا أمام نظرات طفلها القاسية المتسألة ٣ نقطة ابتلعت لعابها ٣ نقطة ابتسمت تنهدت ٤ نقطة لحظات ورفعت وجهها تنظر لذلك الصغير الذي شب وصار رجلا ويسأل وله الحق في أن يحصل علي إجابة الآن وحالا توجهت برأسها الي الشارع الفارغ ابتسمت تردف متهكمة :
, - باخد حقي ٣ نقطة من غير ما اخد حقي ٤ نقطة اسوء حاجة ممكن تحصل لابوك ٤ نقطة إن مراته لينا هانم تبعد عنه ٤ نقطة جوازي منه هيخيله علي طول مرعوب خايف قلقان في لحظة في حياته خايف لتسيبه ٣ نقطة خايف أنا اروح اقولها ٤ نقطة خايف تعرف بأي شكل من الأشكال ٣ نقطة أنا عيشت معاه وشوفت حالته بتبقي عاملة ازاي من غيرها ٤ نقطة صدقني اللي ابوك عايش فيه دلوقتي هو أكبر عقاب علي اللي عمله فيا
,
, انهت كلامها لتزفر نفس حاد جثم بعنف علي صدرها التفتت جوارها لتري حسام يناظرها بنظرات حزينة معاتبة ٣ نقطة رأت دمعة حبيسة تحجرت في عينيه سمعت صوته يغمغم حزينا :
, - ليه القسوة دي يا ماما ٣ نقطة طول عمرك أحن أم وزوجة في الدنيا
,
, قسوة ٤ علامة التعجب ٥ نقطة رددتها شهد مدهوشة تناظر ابنها نظرات مذهولة ٣ نقطة وقفت قباله تشير لنفسها تتمتم بحرقة :
, - واللي أبوك عمله فيا ما كنش قمة القسوة يا حسام ٣ نقطة أنا شوفت كتير اوي في حياتي بسببه
,
, رفع حسام كف يده يمسح وجهه يمحي سريعا تلك الدمعة التي حاولت الهروب خاارج مقلتيه انحني برأسه لأسفل قليلا يبتسم معاتبا :
, - كان مريض نفسي ٤ نقطة صدقيني المرضي النفسيين بيتعذبوا أضعاف المرضي العاديين ٤ نقطة
,
, رفع وجهه ينظر لوالدته يتمتم مبتسما في سخرية مريرة :
, - علي فكرة بابا جاله جلطة ٣ نقطة واتحجز امبارح في المستشفي ٣ نقطة الحمد لله **** لطف بيه وبقي كويس ٤ نقطة عن إذن حضرتك هروح ألبس عشان عندي شغل
,
, تركها ودخل الي غرفته بعد أن قال ما قال بينما وقفت شهد متجمدة مكانها عينيها متستعين عاي آخرهما انفاسها تختفي دقات قلبها تتصارع أغمضت عينيها تشد علي كفيها بعنف ليشق وجنتيها خطي دموع سوداء امتزجت بكحل عينيها الحالك ٣ نقطة فتحت عينيها تتمتم لنفسها بصوت خفيض متألم :
, - يا ريتني ما حبيتك يا خالد ٣ نقطة
,
, مر سبعة أيام بعد ذلك اليوم اسبوع كان الجميع في حاجة إليه في حاجة الي هدنة من كل شئ ٣ نقطة الجميع في حاجة إن يعيد ترتيب حساباته المبعثرة من جديد ٣ نقطة أولهم كانت مايا ٤ نقطة التي خرجت من مرحاض غرفتها بعد أن ابدلت ثيابها لاخري تناسب العمل وقفت أمام مرآه زينتها تنظر لانعاكسها في المرآه تبتسم ساخرة اختلفت كثيرا عن السابق لم تعد تلك المدللة التي تهوي شراء الثياب ٣ نقطة وليتها ظلت ٤ نقطة وقفت تمشط خصلات شعرها تعقده في شكل حلقة كبيرة في نهاية رأسها تضع القليل من مستحضرات التجميل تظهر بها طلتها الساحرة ٤ نقطة التقطت حقيبة يدها تنزل لأسفل ٤ نقطة وجهت انظارها لغرفة لينا المغلقة منذ أسبوع وهي ترفض الحديث مع اي من مكان تخبر الجميع انها بحاجة لتعيد حساباتها القديمة والقادمة بمفردها ٣ نقطةنزلت الي أسفل فتحت باب المنزل الكبير لتتطالع والدها يجلس في الحديقة أمامه علي طاولة صغيرة بدور زوجة ابيها ٣ نقطة يحتسيان القهوة ٣ نقطة ابتسامة والدها المشرقة ٣ نقطة جعلت ابتسامة صغيرة تتسرب لشفتيها ٣ نقطة اقتربت في خطواتها تتجه ناحيتهم وقفت بالقرب منهم تتمتم مبتسمة بتكلف :
, - صباح الخير
,
, قام حمزة سريعا يحاوط كتفيها بذراعه يقبل جبينها يتمتم مبتسما :
, - صباح الفل يا حبيبة بابا .. علي فين العزم بدري كدة
,
, اعادت خصلة ثائرة من شعرها خلف أذنيها تتمتم بخفوت :
, - رايحة شغلي
,
, ضحك حمزة بخفة يقرص وجنت ابنته برفق يتمتم مبتسما :
, - بقيتي اللي قادرة علي التحدي والمواجهة رسمي خلاص ٣ نقطة مالوش لزوم لشغلك يا ميوش يا حبيبتي احنا خلاص راجعين دبي
,
, توسعت عيني مايا في دهشة لتبتعد عن والدها ترميه بنظرات مصدومة حركت رأسها نفيا بعنف تصيح محتدة :
, - راجعين دبي ٣ نقطةامتي وازاي ٣ نقطة وازاي حضرتك اصلا ما تاخدش رأيي في حاجة زي دي ٣ نقطة أنا مش هرجع دبي ومش هسيب الشغل ٣ نقطة
,
, انتفخت اوداج حمزة غضبا سجنه خلف قبضان سيطرته العالية علي التحكم بمشاعره ٣ نقطة دس يديه في جيبي سرواله ارتسمت ابتسامة صفراء مستهجنا ما تقول :
, - طيب يا مايا روحي شغلك ولما ترجعي لينا كلام تاني مع بعض .. خلي بالك من نفسك يا حبيبي
,
, وقفت مايا للحظات ٣ نقطة ترميه هو وبدور بنظرات غاضبة حانقة لتتحرك بعنف الي أحدي السيارات تصفع بابها خلفها بعنف لحظات وتحرك بها السائق ليتنهد حمزة يآسا جلس أمام بدور لحظات قبل أن يسمعها تتمتم بنبرة خافتة متوترة :
, - علي فكرة هي عندها حق ٣ نقطة كان لازم تقولها قبلها بفترة كبيرة ٤ نقطة بس اللي عملته أنك بتفرض عليها أمر واقع ٤ نقطة
,
, زفر أنفاسه يخلل أصابعه في خصلات شعره ربما بدور محقة كان عليه اخبارها قبلا ٤ نقطة قبل ان يبدأ تجهيز ترتيبات السفر ٣ نقطة عاد ينظر لبدور يتمتم متسألا :
, - طب وانتي اتضايقتي بردوا لما عرفتي اننا هنسافر
, تحاشت النظر ناحيته بكل السبل الممكنة ٣ نقطة حركت رأسها إيجابا تتمتم بصوت خفيض :
, - بصراحة آه ٣ نقطة أنا قضيت حياتي كلها هنا ٣ نقطة طفولتي وشبابي هنا ٤ نقطة هيبقي صعب عليا يعني اني ابعد عن دا كله فاهمني
,
, رفعت وجهها إليه ما أن أنهت كلامها لتزدرد لعابها قلقة حين رأته يقف من مكانه .. تسارعت أنفاسها خوفا ماذا ينوي أن يفعل بها ٣ نقطة رأته يجذب مقعده بخفة يضعه جوارها جلس بجانبها يلف ذراعه حول كتفيها ٣ نقطة ارتعشت وارتجف جسدها إثر لمسته بينما ابتسم هو يتمتم برفق :
, - هحاول اعمل كل اللي اقدر عليه .. عشان لا ازعلك لا انتي ولا الهبلة اللي مشيت مكشرة دي
,
, لم تفهم حقا ما يعني الا أنها ابتسمت متوترة تومأ برأسها إيجابا
,
, علي صعيد قريب كان هناك من يقف في شرفة غرفته يدس احدي سجائره بين شفتيه ينظر لذلك المشهد بابتسامة تهكمية ساخرة يتمتم :
, - مراهق اوي ٣ نقطة المرة الجاية هياخدها في كازينو
,
, علي صعيد بعيد بعد دقائق قليلة وصلت مايا لشركة آل مهران جروب للسياحة ٣ نقطة نزلت من سيارتها تخطو خطواتها للداخل ٤ نقطة دون أن تتحدث بكلمة واحدة ٣ نقطة لم تكن بالشخصية الاجتماعية التي تحب الاختلاط .. ولكنها حقا لاحظت تلك النظرات الغريبة التي يرميها بها الجميع خاصة الموظفات ٣ نقطة منذ الحادث وهي في اجازة مرضية ٣ نقطة لما ينظر لها الجميع هكذا ٣ نقطةنظرت لملابسها جيدا علها تجد الخطأ ولكن لا شئ ٣ نقطة هي حقا لا تفهم ما يحدث ٣ نقطة توجهت إلي غرفة المكتب التي تتشاركها مع زملائها يبدو أنها اول الحضور فالغرفة فارغة ٣ نقطةتوجهت الي مقعد مكتبها الصغير ٣ نقطة جلست تنظر لتصاميمها الأخيرة الموضوعة علي سطح المكتب ملتفة كما هي برباطها ٤ نقطة فتحت إحداها تنظر لتصميمها الغير مكتمل لتلتقط قلم رصاص تكمل ما بدأت مرت لحظات قبل أن تسمع صوت فتاة تتمتم ساخرة بنبرة لعوب :
, - هو انتي بقي مايا ٣ نقطة اللي المهندس ادهم نط من فوق السطح علي الأسانسير عشان ينقذها
,
, قطبت جبينها متعجبة من نبرة الفتاة الغريبة وطريقتها السخيفة ٣ نقطة بينما عقدت تلك الفتاة ذراعيها أمام صدرها تتشدق ساخرة :
, - دا الحب ولع في الدرة جامد اوي يعني ٣ نقطة بس السؤال هنا بقي ايه اللي بينك وبين المهندس اللي لسه جاي من أيام ٤ نقطة شكلك مش سهلة خالص ٣ نقطة يعني وقعتي أدهم في يومين ٤ نقطة يومين كمان وتوقعي رعد بيه ٣ نقطة ومين عارف اسبوع كمان وتكوني وقعتي جاسر باشا بجلاله قدره
,
, اشتعلت عيني مايا غضبا هبت واقفة توجه نظرات نارية مشتعلة ناحيتة تلك الفتاة اشارت بسبابتها ناحية باب الغرفة تصيح فيها غاضبة :
, - امشي اطلعي برة انتي فكراني زبالة زيك ٣ نقطة أنا مش هنزل من مستوايا لامثالك ٣ نقطة يلا برة ٣ نقطة أنتي ما تعرفيش أنا اقدر اعمل فيكي إيه ٣ نقطة اطلعي برة
,
, نظرت تلك الفتاة لمايا نظرات حانقة كارهة مغتاظة لتتحرك لخارج الغرفة تتوعد لها بالانتقام ٣ نقطة بينما تهاوت مايا علي مقعدها من جديد .. لحظات ووقفت من مكانها تهرب الي اقرب مرحاض منها دخلته توصد الباب خلفها بالمفتاح وضعت يدها علي فمها تكبح صوت بكائها تهبط دموعها في صمت
, بينما توجهت تلك الفتاة تدخل إلي غرفة مكتبها القت الحقيبة بغل علي سطح مكتبها تشد علي اسنانها مغتاظة تلك الوقحة تقسم أنها ستعمل علي جعل سيرتها علكة يمضغها الجميع في أفواههم بلا رحمة ٣ نقطة باب الغرفة الإلكتروني انغلق من جراء نفسه ٣ نقطة قطبت جبينها تنظر للباب متعجبة كيف ومن اغلقه من الأساس ٣ نقطة خرجت من بحر افكارها تشهق بعنف الي سيل ماء اندفع من جهاز إنذار الحريق المثبت في سقف الغرفة ٣ نقطة اغرقها هي والغرفة والاوراق جميعا شهقت بعنف تلطم خديها :
, - يا ليلة مش فايتة دا ورق الشغل بتاع جاسر باشا ٣ نقطة هينفخني ٣ نقطة
,
, اخذت الأوراق سريعا توجهت لباب الغرفة تحاول فتح الباب ولكنه مغلق موصد ٣ نقطة لديها كارت مبرمج علي فتح مثل تلك الاشياء ٣ نقطة هرعت سريعا تجلبه حاولت فتح الباب مرة اخري ليعطيها رسالة أن الكارت لا يعمل
, وقفت جوار الباب تدق عليه بعنف تصرخ فزعة مذعورة :
, - الحقوني ٤ نقطة حد يلحقني ٣ نقطة افتحولي الباب ٣ نقطة
,
, دقائق مرت وهي تصرخ قبل أن يفتح الباب من تلقاء نفسه كما فعل سابقا لتهرع الي الخارج بمنظرها ذاك ملابسها المبللة مستحضرات التجميل لطخت وجهها بشكل بشع ٣ نقطة البعض لم يستطع رؤية المشهد وانفجروا ضاحكين ٣ نقطة والبعض الآخر كانوا يضحكون ولكن في الخفاء
, ووقفت مايا بعيدا عنهم جميعا تنظر لها بابتسامة واسعة متشفية ٣ نقطة هي حقا سعيدة علي ما حدث لها بعد ما قالته لها دون شفقة ٣ نقطة
, رفعت وجهها لأعلي هي علي اتم ثقة أن تلك افعال أدهم لمحت احدي كاميرات المراقبة تتحرك بشكل عشوائي لتثبت عليها ما أن نظرت لها ٤ نقطة لحظات وارتسمت علي شفتيها ابتسامة صغيرة تشكره بها
,
, ارتسمت إبتسامة واسعة متشفية سعيدة علي شفتيه تلك الفتاة حقا ظنت أنها تستطيع إيذاء وتين قلبه ولو حتي ببضع كلمات سامة خرجت من فم افعي ٤ نقطة بتر أنيابها حتي لا تبث سمها من جديد ٣ نقطة تسارعت دقات قلبه بعنف تكاد تقفز من قفصه الصدري ترقص فرحا ٣ نقطة ابتسامة بلهاء واسعة تغزو شفتيه ٣ نقطة ليسمع في اللحظات التالية صوت رسالة وصلت لهاتفه فتحها بتلهف لتتوسع عينيه في فرحة عارمة حين قرأ تلك الجملة التي بعثتها
, ( شكرا يا أدهم ?? )
,
, تسارعت أنفاسه يقرأ احرف الجملة مرة تليها اخري وأخري وأخري ابتسامة بلهاء تزداد اتساعا تغزو ثغره بالكامل هب من فراشه يتحرك بشكب عشوائي مضحك يصيح بفرحة وهو يضحك :
, - شكرا ويا أدهم وقلب ازرق ٣ نقطة شكرا ويا أدهم وقلب ازرق ٤ نقطة شكرا ويا أدهم وقلب ازرق ٣ نقطة دا أنا هقابله بكرة وبعد بكرة وبعد بعده هقابله بكرة
,
, ظل يتحرك بعشوائية سعيدة يلتف في انحاء الغرفة وحول نفسه يستند علي ساقه السليمة ليلمح بطرف عينيه شخص يقف عند باب الغرفة التفت للواقف ليري مراد شقيقه المتسول ذاك يقف يرميه بنظرات تهكم ساخرة للغاية :
, - أنا قولت من الاول انك عيل لمؤخذة واقف تترقص زي الحريم ٤ نقطة كاتك خيبة
,
, قالها ليلتفت ليغادر بينما وقف ادهم ينظر في أثره غاضبا للحظات ليعاود ما كان يفعل ٤ نقطة
, اخذ مراد طريقه الي أسفل حيث دكان جدته ٤ نقطة توجه إليه مباشرة يجلس علي المقعد أمامه ينظر لبداية الشارع ينتظرها أن تهل يتمني أن تفعل ٣ نقطة إن لم تفعل هي سيفعل هو ٣ نقطة خطوة واحدة تفصله عن الوصول لوجبته القادمة ٤ نقطة توسعت ابتسامته حين رآها خرجت من أفكاره لتتجسد امامه ها هي تأتي من بعيد تتشح بجلبابها الاسود ووشاح رأس يماثله في اللون تسرع في خطاها كما تفعل دائما ٣ نقطة ارتسمت ابتسامة شيطانية خبيثة يتفحصها جيدا بنظرات ٣ نقطة لا يزال جسدها هزيلا ٣ نقطة كآخر مرة رآها ٣ نقطة ولكن الفرق واضح وجهها تظهر حمرة خديه الفطرية ٣ نقطة تتحرك بسرعة إذا هي في أفضل حال ٣ نقطة وها هي تقترب ناحيته الي الدكان مباشرة دخلت دون أن تعره انتباها ٤ نقطة توجهت الي جدته مباشرة التفت برأسه يتابع المشهد المعتاد ٣ نقطة جدته تعانق الفتاة بمحبة وكأنها من دمها ٣ نقطة تسألها عن حالها بتلهف لتهمس تلك الأخيرة بصوت خفيض :
, - أنا الحمد لله يا ست منيرة ٣ نقطة مش عارفة اشكرك ازاي بجد ٣ نقطة **** يكرمك يا رب ٣ نقطة اتفصلي يا ست منيرة
,
, ختمت كلامها لتمد يدها بلفة نقود صغيرة حمحمت تردف في حرج :
, - أنا عارفة طبعا انه دا ما يجيش ربع تمن الحاجات اللي حضرتك جبتيها ٣ نقطة بس بإذن **** اول ما اخد معاش ابويا هجيبلك الباقي
,
, نظرت منيرة نظرات حازمة غاضبة اخذت النقود تضعها في يد الفتاة من جديد تطبق كفها عليها تتمتم بصوت حازم غاضب :
, - بت يا روحية تاخدي فلوسك في ايدك وتطلعي علي شقتك يلا ٣ نقطة قبل ما حد من الحوش اللي هنا يضايقك ٣ نقطة مش عايزة اسمع منك الهبل دا تاني مفهوم
,
, اخفضت الفتاة رأسها أرضا تحركها إيجابا ابتلعت لعابها تهمس بصوت خفيض هامس :
, - حاضر يا ست منيرة ٣ نقطة أنا كنت نازلة اشوف عم عبده بتاع المفاتيح والترابيس ٤ نقطة مفتاح الشقة ضايع مش لاقياه والباب قديم ما فيهوش ترباس
,
, شهقت منيرة قلقة علي الفتاة لتضرب صدرها بكف يدها تتمتم متلهفة :
, - ضاع ازاي دا ٣ نقطة عمك عبده تعبان قافل النهاردة ٣ نقطة بكرة الصبح من النجمة اجيبهولك يركب ترباش متين للباب وتربسي علي نفسك كويس
,
, رفعت روحية وجهها تنظر لمنيرة ممتنة ..تشكرها بصوت هامس ٣ نقطة ودعت الفتاة جدته ورحلت تهرول كما تفعل دائما لتتوسع ابتسامته الخبيثة ٤ نقطة لديه الليلة اذا لينفذ ما يريد
,
, عودة لفيلا خالد السويسي ٤ نقطة في حديقة المنزل توقفت السيارة نزل منها يخلع نظرات الشمس الخاصة به لتظهر زرقاء عينيه الغائمة حزنا ٣ نقطة ملابسه سوداء وكأنه ينعي روحه علي ما حدث لها ٤ نقطة التقط ملف به عدة أوراق ليتوجه الي الداخل خطي ٣ نقطة رفع يده يطرق باب المنزل لحظات وفتحت له الخادمة التي تعجبت من عدم دخوله ٣ نقطة الجميع يعرف ان زيدان يملك عدة نسخ لمفاتيح المنزل ٣ نقطة خطي للداخل وقف أمام الخادمة يتمتم في هدوء خاوي من الحياة :
, - بلغي خالد باشا اني مستنيه في مكتبه
,
, قالها ليتركها متوجها ناحية مكتب خالد مباشرة لتقف الخادمة تنظر في أثره مدهوشة ٣ نقطة قبل أيام فقط كان زيدان يتحرك في البيت بدون قميص واليوم يتعامل علي أنه ضيف غريب ٣ نقطة هرعت سريعا الي غرفة خالد لتبلغه ٤ نقطة بينما توجه زيدان الي غرفة مكتب خالد مر في طريقه علي المطبخ ٣ نقطة ما إن تجاوزه سمع صوتها المميز يصيح باسمه ٣ نقطة لحظات وقف متجمدا مكانه دون ان يستدير لتتقدم هي منه وقفت أمامه تلحم زرقاء عينيها بامواج عينيه ٣ نقطة تنظر مشفقة حزينة لقسمات وجهه المجهدة المنطفئة ٣ نقطةرفعت يدها تود أن تضعها علي وجهه كما تفعل دائما ٣ نقطة لتجده يعد خطوة للخلف كأنه يرفض أن تفعل ذلك ٣ نقطة نظرت له مدهوشة ٣ نقطة ليقابل بشبح ابتسامة طفت علي ثغره ٣ نقطة تجاوزها يكمل طريقه لغرفة مكتب خالد ٤ نقطة جلس علي أحد المقاعد يضع الاوراق علي سطح المكتب ٣ نقطة هو فقط يحتاج لامضائه وسيرحل سريعا ٣ نقطة حتي ملابسه التي هنا لا يريدها ٣ نقطة جلس علي أحد المقاعد الملاصقة للمكتب ٣ نقطة ينظر ارضا ابتسامة ساخرة تعلو شفتيه ٣ نقطة شريط حياته يمر سريعا أمام عينيه ٣ نقطة ربما كان عليه الرحيل منذ زمن وتأخر كثيرا في تلك الخطوة ٤ نقطة هو حقا يشتاق إليها ولكنه لا يرغب في رؤيتها بعد الآن ٤ نقطة قلبه يتألم ٣ نقطة يصرخ ٣ نقطة يختنق ٣ نقطة وهو يعرف أنها بالقرب ٣ نقطة يريد الفرار من هنا بأي شكل كان ٤ نقطة دقائق قبل أن يسمع صوت باب المكتب يُفتح وطل خاله ٣ نقطة رفع وجهه ينظر له سريعا نظرات قليلة يرغب في الاطمئنان عليه بأي شكل ممكن ٣ نقطة ابتسم خالد ابتسامة حزينة ينظر للواقف أمامه ٣ نقطة تقدم ناحيته بضع خطوات ٣ نقطة ليصبح بالقرب منه قريبا كثيرا ٤ نقطة للحظات كل منهما ينظر للآخر نظرات بها ما بها من العتاب والاسف ٣ نقطة والأسرع كان خالد جذب ابنه الذي لم يولد من صلبه يعانقه بقوة أغمض زيدان عينيه يبتسم حزينا ٤ نقطة ابتعد عن خالد ليمد يده الي الأوراق امسكها يتمتم بخفوت :
, - ممكن امضة حضرتك
,
, نظر خالد للاوراق ليزدرد لعابه تتسارع دقاته ألما ٣ نقطة قبض علي الأوراق بعنف ينظر لزيدان يتمتم :
, - بردوا مصمم تمشي
,
, حرك زيدان رأسه إيجابا عدة مرات سريعة متتالية يؤكد له مع كل اماءة أنه فقط لا يرغب سوي في الرحيل ٤ نقطة سمع صوت خالد يتمتم بخفوت حزين :
, - أنت بتهرب يا زيدان ٣ نقطة مش قادر تكمل معركتك لنهايتها
,
, ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتي زيدان يحرك رأسه إيجابا يتمتم متهكما :
, - ايوة فعلا أنا جبان وبهرب ٣ نقطة حربي خلصت خلاص يا سيادة اللوا ممكن حضرتك تمضيلي علي الورق عشان امشي
,
, زفر خالد أنفاسه المختنقة يقبض علي الاوراق في يده تحرك يتجه الي مقعد مكتبه تهاوي بجسده عليه ينظر للواقف أمامه يحاول إثناءه عن رأيه :
, - يا زيدان ٥ نقطة
,
, في الاعلي ٣ نقطةتحديدا في غرفتها سبعة ايام كانت أكثر من كافية لتختلي فيها بذاتها المهمشة تعيد تجميع قطع روحها تلصقها من جديد ٣ نقطة وقد قررت جيدا ما ستفعل ٤ نقطة عودتها لزيدان ٣ نقطة ستبقيها في تلك الحلقة المفرغة من المشاعر المضطربة الخائفة ٣ نقطة بينهم الكثير من الحواجز وهي لم تعد لها طاقة حتي للسير ٣ نقطة ربما هي لم تحب زيدان كما يجب أن يكون ٣ نقطة لكي تغفر له خطاءه او أخطائه ٥ نقطة الحب الأبسط والامثل في تلك اللحظات هو معاذ ٣ نقطةمعاذ يحبها وهي كانت تفعل ومن يعلم ربما تعود تلك المشاعر من جديد ٤ نقطة توجهت الي مرحاض غرفتها اغتسلت تنفض عنها غبار امراءة بائسة ٣ نقطة لتخرج من المرحاض بدلت ثيابها مشطت خصلات شعرها ٣ نقطة تتوجه الي أسفل ٣ نقطة قابلت والدتها في طريقها لتشيح لينا بوجهها غاضبة من تصرفات ابنتها الرعناء بينما ابتسمت الصغيرة ساخرة ٣ نقطة أخذت طريقها لغرفة مكتب والدها ٣ نقطة الباب لم يكن مغلقا رأته يجلس هناك جوار مكتب والدها الذي يصيح فيه :
, - يعني بردوا اللي في دماغك في دماغك ٣ نقطة طب ايه رأيك بقي مش ماضي علي الورق
,
, وقف زيدان ينظر لوالدها يبتسم في هدوء تام يغمغم بلامبلاة :
, - براحتك طبعا يا باشا ٣ نقطة بس أنا ساعتها هصعد طلب النقل للي أعلي من حضرتك ٣ نقطة
,
, إنت بتهددني يا حيوان ٣ نقطة صاح بها والدها محتدا ٣ نقطة دخلت هي الي الغرفة في تلك اللحظة ليضرب جسد ذلك الواقف صاعقة كهرباء عنيفة ترجفه بعنف مخيف ٣ نقطة اشاح بوجهه بعيدا سريعا لا يرغب حتي في أن يلمح طيفها ٣ نقطة تقدمت هي للداخل ٣ نقطة ليصدح صوت خالد الساخر :
, - اهلا اهلا اهلا لينا هانم .. اخيرا نجمة الشباك الأولي قررت تخرج من عزلتها الفنية وتنورنا بطلتها البهية
,
, تنهدت حانقة ألن يتوقف والدها عن السخرية ٣ نقطة وذلك الواقف هناك بعيدا عنها ماله ينظر بعيدا لتلك الدرجة لا يريد حتي أن يراها ٣ نقطة ابتلعت لعابها توجه انظارها ناحية والدها تنهدت تستعد لتفجير القنبلة في وجوده :
, - بابا معاذ عايز يجي يتقدملي .. أبلغه يجي أمتي
,
, وقعت الجملة علي خالد وقع الصاعقة توسعت عينيه علي اتساعهما ينظر لذلك الواقف هناك قلبه يكاد ينفجر قلقا عليه بعد ما قالت ٤ نقطة رأي عروق فكه ورقبته النافرة يكور قبضته يغرزها في المقعد أمامه ٤ نقطة وقلبه يكوي وهو حي ٤ نقطة
, روحه تصرخ تتعذب ٤ نقطة وهي تتحدث ببساطة بأن غيره يريد الزواج منها ٣ نقطة حاول ازدارد ريقه ليشعر بسيخ نار يقف في حلقه اغمض عينيه متألما يشد علي جفنيه ٣ نقطة في تلك اللحظات ٣ نقطة فتح خالد قلمه يخط إمضاءه علي الأوراق أمامه يمدها لزيدان يتمتم بنبرة حانية حزينة :
, - خلي بالك من نفسك كويس ٣ نقطة
,
, حرك الأخير رأسه إيجابا سريعا التفت وياليته لم يفعل كان وجهها اول ما وقع عليه تقف هناك بعيدة بقدر قربها منه ٣ نقطة فقط خطوتين تفصلهم
, تجرع مرارة الحسرة ارتجفت حدقتيه تنازع ألم ينهش جنبات قلبه بلا رحمة ٣ نقطةنجحت وبشدة في إحراق روحه يشعر بقبضة من نيران تعتصر قلبه ٣ نقطة ردت له الدين الذي ارتكبه خطأ ليتها فقط تصدق أنه خطأ ٤ نقطة بصعوبة تحركت قدميه ناحيتها ٣ نقطة الي أن صار أمامها مد يده ناحيتها يبتسم ٤ نقطة ابتسامة مريرة تخفي خلفها دموع من نار قلب يغلي كمرجل متقد همس اخيرا بصوته الاجش عينيه لا تنزاحان عن وجهها :
, - مبروك يا بنت خالي !!
,
, كلمة خرجت بشق الأنفس نطقتها شفيته ولم ينطق بها قلبه ٣ نقطة ذلك النابض الذي يصرخ ألما وهو يسمع ما تقول ٣ نقطةتريد الزواج بتلك السرعة لتلك الدرجة ليس لوجوده اي أهمية في حياتها ٣ نقطة منذ أسبوع فقط فقدوا طفلهم الذي لم يري النور بعد وها هي الآن تريد الزواج ٣ نقطة رأي ابتسامة صغيرة للغاية تطفو فوق ثغرها تتمتم :
, - شكرا يا زيدان
,
, مد يدها لتصافحه فما كان منه إلا أنه نظر لكفها الممدود للحظات ليخطو خطواته للخارج دون أن يعيرها انتباها ٤ نقطة
,
, ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتيها يبدو أن كل شئ قد انتهي حقا ٣ نقطة خاصة بعدما قالت في وجوده ٣ نقطة واي أوراق تلك التي كان يريد من والدها أن يوقع عليها وهو رفض في البداية والآن وافق ٣ نقطة اجفلت فجاءة من شرودها علي صوت والدها :
, - معاذ دا ايه بقي اللي عايز يتقدملك ٣ نقطة
,
, أخذت نفسا قويا تنظر لوالدها في هدوء وثقة كتفت ذراعيها أمام صدرها تتمتم ساخرة :
, - معاذ الحسيني يا بابا اعتقد أن حضرتك جايب معلومات الدنيا كلها عنه ٤ نقطة معاذ اللي حضرتك لعبت مع زيدان عشان تبعدوه عني ٣ نقطة عشان حضرتك شايفه مش مناسب ٣ نقطة انما أنا شايفة ايه لاء مش مهم ٣ نقطة معاذ مش لعبي ولا بيتسلي بعد كل الي عملتوه لسه بيحبني وعايز يتقدملي وأنا موافقة
,
, عاد خالد يجلس علي مقعده يحرك سبابته وابهامه أسفل ذقنه رسم ابتسامة صفراء علي شفتيه يتمتم متهكما :
, - وأنا مش موافق ٣ نقطة ومش هقابله يا بنت خالد .. ايه رأيك بقي
,
, كلماته البسيطة كانت قبس نار اشغل الحريق أحمرت عينيها تسارعت أنفاسها تقبض علي كف يدها تصرخ بحرقة قلبها :
, - لييييه ٣ نقطة لييييه دايما مش عايز سعادتي عايزني دايما انفذ اللي انت عايزه وبس ٣ نقطة امشي كدة يا اما ٣ نقطةتقولي ماليش دعوة اتصرفي انتي ٣ نقطةأنا مش موافق ٣ نقطة عايزني نسخة تانية من ماما تفرض عليها كل حاجة من غير ما تقول لاء ٣ نقطة أنا بحب معاذ وهتجوزه برضاك او غصب عنك
,
, صمتت تتنفس بحرقة تتسارع أنفاسها الحارة في الخروج تعزف إيقاعا عنيفا تشاركها دقات قلبها الهادرة وذلك الجالس لم تتغير تعابير وجهه لم يغضب لم يثور ٤ نقطة جل ما فعله أنه قام من مكانه ٣ نقطة تحرك ناحيتها وقف للحظات عينيه لا تنزحان عن وجهها ينظر لها نظرات حادة كسهام تخترقها ٣ نقطة في لحظة وقبل أن تعي أي شئ كان كفه يهوي علي وجهها ٣ نقطة ألم بشع شعرت به يحرق قلبها قبل وجنتها ٤ نقطةالتف وجهها بعنف إثر صفعته ٣ نقطة شخصت مقلتيها تضع يدها علي خدها ٣ نقطة لفت رأسها ناحيته ترميه بنظرات مصدومة عينيها متسعتين تنظر له في ذهول ٣ نقطة بينما وقف هو للحظاا يقبض علي كفه الذي صفعتها ٣ نقطة تلك الصغيرة كما يجري تجاوزت كل الخطوط ٣ نقطة رسم ابتسامة صفراء علي شفتيه يتمتم متهكما :
, - قوليله اني مستنيه النهاردة الساعة 7 لو أتأخر دقيقة واحدة ما يجيش احسن له
,
, ورحل قال ما قال ورحل في هدوء تام وكأن شئ لم يكن وكأنه لم يصفعها للتو ٤ نقطة كورت قبضتها شدت علي أسنانها بعنف نظرت أمامها مباشرة بأعين حمراء غاضبة تحبس فيها سيل من الدموع ٤ نقطة ابتسمت غاضبة تتمتم في نفسها باصرار :
, - هخرجك من سجنك هبعد وبكرة تشوف يا خالد يا سويسي ٣ نقطة ومعاذ أول خطواتها للخروج اندفعت من الغرفة تركض لغرفتها صفعت الباب عليها توصده بالمفتاح تحركت في انحاء الغرفة تحرق أنفاسها تتحرك بعنف هنا وهناك ٣ نقطة صرخت صرخة ذبيحة لتمسك أحد التحف في غرفتها تلقيها بعنف علي زجاج مرآتها بعنف تصرخ بحرقة قلبها ٤ نقطة سقطت علي ركبتيها تجهش في البكاء تبكي وتتسابق شهقاتها ٣ نقطة تسمع أصوات طرقات عنيفة علي باب الغرفة من الخارج وأصوات متداخلة تطلب منها فتح الباب لتصرخ فيهم وهي تبكي :
, - ابعدوا عن هنا مش عايزة اشوف حد فيكوا ٣ نقطةامشوووا كلكوووووا
,
, جلست علي ركبتيها أرضا تضم كفيها لصدرها تصرخ بصوت مكتوم تغمض عينيها تشد علي جفنيها بعنف ٣ نقطة بقيت لحظات علي تلك الحال قبل أن تفتح مقلتيها ٣ نقطة عينيها الحمراء الباكية ككأس دماء فاض عن حدة فسقطت منه الدماء تنهمر بغزارة ٣ نقطة التقطت هاتفها الملقي هناك جوارها ٣ نقطة تبحث عن رقمه بتلهف ٤ نقطة تتصل به لم تمر لحظة واحدة مع اول دقة كان تسمع صوته يجيب متلهفا :
, - ايوة يا لينا أنا مش مصدق أنك اتصلتي أخيرا ٤ نقطة بقالي اسبوع بحاول اكلمك قولتي لوالدك ٤ نقطة
,
, صمتت للحظات تزدرد لعابها المحترق من صحراء قلبها المشتعلة تحت نيران روحها المستعرة ٤ نقطة خرجت الكلمات من فمها بشق الأنفس :
, - ايوة قولتله وهو مستنيك الساعة 7 ما تتأخرش
,
, سمعته يصيح فرحا كأنه *** صغير حصل علي جائزته الكبيرة لتسمعه يغمغم متلهفا سعيدا :
, - بجد ٣ نقطة بجد و**** أنا مش مصدق نفسي من 6 بالظبط هكون قدام الباب ٣ نقطة أنا هجري ألبس مش هتأخر عليكي سلام يا حبيبتي
,
, واغلق الخط ليصدر بعدها صوت صفير طويل لم تسمع منه سوي كلمة حبيبتي التي قالها في
, النهاية ٣ نقطة ونفر منها قلبها ٣ نقطة لم تحبها ابدا ٣ نقطة ألم تكن تحبه قبل قليل ؟٣ علامة التعجب
,
, علي صعيد قريب للغاية في غرفته التي يتسخدمها للتدريب في الأسفل ٣ نقطة دخل الي الغرفة يجلس علي أحد المقاعد من الجلد يخفي وجهه بين كفيه يتنهد بحرقة بين حين وآخر ٣ نقطة صفعها وتلك المرة لم يكن نادما ٣ نقطة قاسية القلب تماما مثله ٣ نقطة لما لم تكن مثل زوجته حنونة طيبة ٣ نقطة نسخة أخري منه لا تقبل السماح بسهولة ٣ نقطة شعر وكأن ذلك الكف يصفعه لنفسه ٣ نقطة انعاكسه يقف أمامه ٤ نقطة تريد الزواج من ذلك الشاب لتفعل ما تريد ٣ نقطة ربما هو المخطئ ٣ نقطة حسابته أخطأت في حقها ٣ نقطة ربما هي أدري منه بصالحها ٣ نقطة ما يمزق قلبه حقا زيدان ٣ نقطة نظرة عينيه حين التفت وراءها وهي تنطق بتلك الكلمات كان ابشع ما رأي يوما ٣ نقطة جذب هاتفه من جيب سرواله ٣ نقطة يبعث رسالة لرقم حسام كتب فيها
, ( حسام ٣ نقطة زيدان تعبان اوي ٣ نقطة دور عليه ٣ نقطة خليك جنبه ٣ نقطة سيب كل اللي في ايدك وشوفه فين ما تسيبهوش ٣ نقطة وأنا هتصل بيك بعد شوية )
, بعثها لرقم ولده ليعيد هاتفه لجيب سرواله يمسح وجهه بكفيه يشعر بالعجز يشل تفكيره لا يعرف ما عليه أن يفعل
,
, علي صعيد بعيد للغاية في جنوب مصر في اسيوط تحديدا ٣ نقطة منزل رشيد الشريف تحديدا ٤ نقطة في صالة المنزل الواسعة علي احدي الارائك ٣ نقطة يجلس جاسر جوار شاهيناز ٣ نقطة يبسط يده برفق علي بطنها المنتفخ يضع علي قدمه طبق به قطع تفاح مقطعة شرائح رفيعة التقط احدي الشرائح من الطبق يقربها من فمها توسعت ابتسامته يغمغم بنبرة حانية للغاية :
, - حبيبتي افتحي بؤك ٣ نقطة أنا عرفت أن التفاح مفيد جدا ليكي وللجنين
,
, ارتسمت ابتسامة ناعمة لعوب علي شفتي شاهيناز لتفتح فمها بدلال قليلا قطمت قطعة صغيرة برقة متناهية لا مثيل لها ٤ نقطة تمضغها بنعومة تنهدت تهمس بخفوت ناعم :
, - حبيبي تسلمي لي يا جاسر أنا بحبك اوي اوي يا جاسر
,
, امسك كف يدها يلثمه بقبلة طويلة شغوفة ٣ نقطة مال يقبل جبينها أيضا ابتعد عنها قليلا يبتسم ابتسامة واسعة مشرقة :
, - وانتي اغلي حاجة عندي يا قلب جاسر **** يخليكي ليا وما يحرمنيش منك ابدا لا انتي ولا اللي في بطنك
,
, في تلك اللحظات خرجت شروق من المطبخ تمسك في يديها منشفة صغيرة تجفف يديها ٣ نقطة توسعت عينيها في دهشة تنظر لذلك المشهد الغريب أمامها صحيح أنها كانت تريد أن يعامل زوجتيه بالعدل .. ولكن ما يحدث منذ أن عاد مع سهيلة قبل أيام هو العجب بعينه .. جاسر لم يطأ غرفة سهيلة ٣ نقطة والاخيرة لم تخرج من غرفتها ٣ نقطة علاقة جاسر وشاهيناز تغيرت بشكل غريب مفاجئ ٣ نقطة بات يعاملها كأنه يعشقها منذ صغره ٤ نقطة الأمر برمته لا يعجبها القت المنشفة من يدها تتوجه ناحيتهم بخطي سريعة وقفت بالقرب منهم حمحمت بحدة ليلتفا لها معا ٣ نقطة ليغمغم جاسر مبتسما :
, - خير يا أمي
,
, تنهدت شروق بامعتاض علي حاله الغريب كتفت ذراعيها أمام صدرها تنظر لشاهيناز تغمغم بحزم :
, - شاهيناز اطلعي اوضتك عايزة اتكلم مع جاسر كلمتين
,
, ابتسمت شاهيناز ببراءة قطة صغيرة لتستند علي ذراع وقفت تبسط كف يدها الأيسر خلف ظهرها نظرت لشروق تبتسم في دلال :
, - من عيوني يا ماما
,
, لتعاود النظر لجاسر تغمزه بطرف عينيها تهمس له :
, - مستنياك في اوضتنا يا جاسر ما تتأخرش ..
,
, تحركت شاهيناز تصعد الي أعلي تراقبها عيني جاسر بقلق شديد ٣ نقطة وكأن حياته بأكملها معتمدة عليها .. اجفل علي يد والدته تقبض علي رسغ يده تجذبه خلفها ٣ نقطة الي المطبخ وقف امامها ينظر لها متعجبا لتبادر هي تهتف فيه محتدة :
, - مالك يا جاسر حالك متشقلب ليه كدة من ساعة ما جيت من السفر ٣ نقطة أربعة وعشرين ساعة لازق جنب مراتك ٣ نقطة لا بتروح تشوف الأرض ولا بتخرج من باب البيت حتي ٣ نقطة حتي سهيلة ما روحتش تتطمن عليها .. أنا صحيح كنت عيزاك تعدل بينهم بس أنت دلوقتي رامي سهيلة خالص ٣ نقطة ذنبها ايه البنت عملتلك ايه يعني عشان تقهرها بالشكل دا
,
, تنهد جاسر بملل يقلب عينيه مستاءا ٣ نقطة مجرد ذكر اسمها يشعره بالغضب بات ينفر حتي من سماع اسمها ٤ نقطة عقد ساعديه أمام صدره العريض يغمغم حانقا :
, - بقولك ايه يا ماما أنا مش عايز اسمع سيرة الزفتة دي خالص هي ايه اللي مقعدها ما تغور في داهية ٣ نقطة أنا مش عايزها اصلا
,
, أصفر وجه شروق عينيها مرتكزة لتلك الواقفة خلف جاسر تمسك بيد شقيقته ٤ نقطة يبدو آت صبا نجحت اخيرا في إخراجها في وقت غير مناسب تماما ٤ نقطة فجاءة من العدم اندفعت من خلفه عاصفة هوجاء وقفت سهيلة امام جاسر ترميه بنظرات كارهة مقهورة حزينة بشراسة بدأت تصرخ فيه :
, - أنت ايه يا اخي ٤ نقطة حرام عليك ٣ نقطة تلعب بقلبي ومشاعري تطلعني لسابع سما وترجع ترميني في سابع أرض ٣ نقطة إنت بتلعب بيا ٣ نقطة شوية بحبك وشوية غوري في ستين داهية ٣ نقطة إنت مش بني آدم ٣ نقطة دا حتي الحيوان ما تستاهلش اني اشبهك بيه ٣ نقطة أنا بكرهك يا جاسر ٤ نقطة منك لله يا اخي ٣ نقطة حسبي **** ونعم الوكيل فيك ٣ نقطة **** يجيبلي حقي منك
,
, ما إن نطقت كلماتها الأخيرة احمرت عينيه نفرت عروقه٣ نقطة يصرخ فيها بصوت حاد عالي جهوري :
, - اسكتي ٣ نقطة اخرسي ٣ نقطةمش عايز اسمع صوتك
,
, اقترب يريد ضربها لتهرع شروق تقف بينهما دفعته في صدره بعيدا بعنف ٣ نقطة تصرخ فيه :
, - أنت اتجننت يا جاسر عايز تضرب مراتك ..
,
, ارتدت للخلف خطوتين ينظر لتلك التي تقف بالخلف تختبئ خلف والدته نظرات قاتلة ليشعر بألم بشع فجاءة دون سابق إنذار ٣ نقطة مال يتقئ مادة سوداء قاتمة ٤ نقطة هرعت شروق إليه فزعة ٤ نقطة بينما وقفت سهيلة تنظر له كارهة مشفقة علي حاله ٣ نقطة حزينة ٣ نقطة تركته تخرج من المطبخ ٣ نقطة لتصطدم برشيد يقف أمامها ٣ نقطة نظراته مصوبة علي جاسر ٣ نقطة يعقد ما بين حاجبيه ٣ نقطة ينظر لولده بريبة يدبر في نفسه أمرا
,
, وقف ينظر للشمس وهي تغرب قرص أحمر دامي يختفي بين جنبات السماء ٤ نقطة قرص تسيل منه دماء قلبه ٣ نقطة يختفي شيئا فشيئا ويحل الظلام في لحظات يكسي المكان يغطي روحه المجهدة بغطاء أسود ٣ نقطة عند شط بعيد يقف وحيدا ينظر لقرص الشمس الذي رحل ورحل معه الأمل من قلبه ٣ نقطة أحبها ولم تحبه ٣ نقطة أخطأ دون قصد فلم تسامحه ٣ نقطة اخلص لها فأحبت غيره ٣ نقطة طلب العفو كثيرا فذلت كرامته أكثر ٣ نقطة كور قبضتيه يشد عليهما لما ٣ نقطة فيما أخطأ ليحدث له ذلك كله تباعا ٣ نقطة لم يكد يجد السعادة ٣ نقطة لتهرب من بين يديه تقسم علي عدم العودة له من جديد ٣ نقطة سيرحل يبدأ من نقطة الصفر ٣ نقطة يبني ما حطمته هي ٤ نقطة التفت برأسه بحركة آلية للغاية حين شعر بحركة جواره وسمع صوت صديقه يردف بصوت متعب لاهث :
, - أنت هنا يا اخي بقالي أربع ساعات بدور عليك ٣ نقطة
,
, وقف حسام للحظات يلتقط أنفاسه ليتقدم من صديقه وقف جواره ابتسم يقول في مرح عله يخفف عنه ولو قليلااا :
, -هيييح وتينة غصة الافنان باسقة ٣ نقطة قالت لأترابها والصيف يحتضرُ
,
, قالها لينظر لصديقه عله يجد ولو شبح ابتسامة صغيرة تعلو ثغره ولكنه بقي كجلمود صخر لم تهتز منه شعره ٣ نقطة تنهد حزينا علي حاله ليمد يده يربت علي كتفه يقول مترفقا :
, - هون علي نفسك يا صاحبي
,
, ارتسمت ابتسامة مريرة ساخرة علي شفتي زيدان ٤ نقطة تلاها ضحكة عالية ٣ نقطة ضحكة تنزف ألما ٣ نقطة توقف عن الضحك ليلتفت لصديقه يصيح ساخرا :
, - أهون علي نفسي أنت بتتكلم بجد ٣ نقطة اهون علي نفسي ايه ولا ايه ٣ نقطة اهون عليها ان فرحتي بمراتي اللي عيشتي عمري كله اتمناها ما كملتش ٣ نقطةاني طلقتها ٣ نقطةانها بتحب غيري وعايزة تتجوزه ٤ نقطة إن ابني حلمي ٣ نقطة كنت بحلم بيه كل ليلة بتخيله وأنا شايله علي ايدي بيضحكلي ٤ نقطة بيكبر قدام عينيا بحققله كل حلم نفسه فيه ٤ نقطة هعيش بس عشان اشوفه بيضحك ٣ نقطة بس حتي الحلم دا مات ٤ نقطة هو أنا مش مسمحولي حتي أحلم ٣ نقطة لدرجة دي أنا شخص وحش ٣ نقطة
,
, حرك حسام رأسه نفيا سريعا ٣ نقطة ليري دموع قاسية فرت من أسر عيني زيدان ضرب قلبه بقبضة يده يصيح بحرقة :
, - اختك قهرتني ٣ نقطة داست علي قلبي وكرامتي ورجولتي ٣ نقطة ما رضتيش حتي تديني فرصة تانية ٣ نقطة ودلوقتي هتتجوز ٣ نقطة بمنتهي البساطة
, قلبي بيتحرق نار بتحرق روحي قبل جسمي ٣ نقطة
,
, ادمعت عيني حسام حزنا علي حال صديقه ٣ نقطة ليقترب يود معانقته ٣ نقطة بادله زيدان العناق الأخير يشد علي جسد صديقه ٣ نقطة ابتعد عنه يرسم ابتسامة زائفة علي شفتيه يتمتم :
, - أنا ماشي يا حسام ٣ نقطة خلاص شنطي في العربية ٣ نقطة كنت هتصل بيك اودعك بس اديك جيت خلي بالك من نفسك يا صاحبي ٣ نقطة
,
, ادمعت عيني حسام حزنا ليندفع يعانق زيدان من جديد يتمتم بحرقة :
, - أنا مش عايزك تمشي ٣ نقطة مش عايز اخسر صاحب عمري بس أنا أكتر واحد عارف أنت محتاج تبعد قد إيه ٣ نقطة
,
, ابتسم زيدان يبعد حسام عنه مد يده يصافحه بقوة يتمتم مبتسما :
, - سلام يا صاحبي !!
,
, أنها السابعة مساءا الموعد المنتظر ٤ نقطة خالد في غرفته يتصفح هاتفه يحاول الاتصال بزيدان أو حسام ٣ نقطة بينما لينا تقف أمام فراشه تنظر له حانقة تتمتم متعجبة :
, - خالد أنت هتجنني صح ٣ نقطة شوية تقول موافق علي معاذ ٣ نقطة ودلوقتي قاعد بتلعب علي الموبايل والواد تحت بقاله فوق النص ساعة
,
, رفع خالد وجهه عن هاتفه لوي ثغره بابتسامة ساخرة يتمتم ببرود :
, - أنا قايل أن الميعاد سبعة هو اللي جاي بدري ٣ نقطة يبقي يترمي لحد ما انزله
,
, تنهدت لينا حانقة من أفعالهم جميعا يأست من البيت كله بمن فيه اقتربت تجلس امامه علي الفراش تسأله متعجبة :
, - أنت بجد موافق علي جواز لينا ومعاذ
,
, اغلق الهاتف يضعه في جيب سرواله ابتسم يعقد ذراعيه أمام صدره يتمتم متهكما :
, - بنتك اللي عايزة ٣ نقطة تعمل اللي هي عايزاه ٣ نقطة عايزة تتجوزه اوي أوي تتفضل ٣ نقطة بدل ما انا بقيت شرير الرواية اللي بيغصبها تعمل حاجات هي مش عايزاها
,
, نظر لساعة الحائط أمامه ليتحرك من مكانه متجها لباب الغرفة فتحه كاد أن يخرج ٣ نقطة حين استوقفته لينا تسأله متعجبة :
, - أنت هتنزل كدة
,
, نظر لما يرتدي لترتسم ابتسامة ساخرة علي شفتيه يردف ساخرا :
, - عندك حق فعلا الترنج دا أنضف من اني انزله بيه بس للأسف مكسل أغير
,
, تركها ونزل لتضرب كف فوق آخر ٣ نقطة اغمضت عينيها تحاول استيعاب ما يحدث حولها ٣ نقطة زيدان ومعاملته النافرة منها ٣ نقطة ابنتها وموافقتها السريعة علي الزواج بتلك السرعة ٣ نقطة حمزة وبدور وعلاقتهم الأكثر من غريبة ٣ نقطة والآن خالد الذي حقا لا تفهم ما يدور بخلده ابدا ٣ نقطة تحركت لتنزل .. سمعت صوت رسالة تصل لهاتف خالد الآخر ٣ نقطة التقطته تفتحه تنظر لما أرسل له ؟٣ علامة التعجب
,
, علي صعيد آخر في غرفة لينا السويسي ٣ نقطة وقفت أمام مرآة زينتها الشبه مهشمة تنظر لتلك الانثي التي لا تقل عنها شيئا هي الأخري شبه مهشمة وربما مهشمة بالكامل ٣ نقطة تنهدت تأخذ نفسا قويا تشجع نفسها ٣ نقطة ترتدي فستان اسود لامع يغطي ذراعيها يصل لكحليها تعقد شعرها كجديلة طويلة ٣ نقطة ارتدت حذاء ذو كعب رفيع ٣ نقطة مستحضرات التجميل الباهظة التي تمتلكها اكثر من جيدة لاخفاء ملامحها المجهدة النازفة ٣ نقطة ورسم ملامح انثي رائعة الجمال ٣ نقطة وقفت للحظات ترفع رأسها لأعلي تنظر لصورتها تعتد بحالها ٣ نقطة لن تنكسر مهما فعلوا .. امراءة غير قابلة للكسر ٣ نقطة تحركت تنزل لأسفل لتجد والدها هناك عند نهاية السلم ٣ نقطة احتدت عينيها تنظر له حانقة ملابس البيت ما يرتدي ٣ نقطة لم يبدل حتي ثيابه ٣ نقطة نزلت لأسفل خلفه ٣ نقطة لتجده يتوجه ناحية معاذ الذي يجلس متأنقا بحلة فاخرة يبتسم ابتسامة واسعة بلهاء لا معني لها ٣ نقطة هب سريعا ما أن رأي خالد يمد يده يريد مصافحته يتمتم متلهفا :
, - خالد باشا اهلا وسهلا يا افندم أنا بجد سعيد اتي قابلت حضرتك ٣ نقطة حضرتك
,
, قاطعه خالد يبسط كفه امام وجه ذلك الاخير قلب عينيه يردف ساخرا :
, - خلاص أنت هتعملي فرح ٣ نقطة اقعد
,
, حمحم معاذ حرجا يعود الجلس مكانه ليجلس خالد أمامه يضع ساقا فوق أخري ٣ نقطة ينظر له للحظات طويلة يقيمه بنظراته دون أن ينطق بحرف واحد ٣ نقطة ارتبك معاذ من نظرات خالد الحادة ابتسم يهمش مرتبكا :
, - هو في حاجة حضرتك
,
, حرك خالد رأسه نفيا ببطئ رسم ابتسامة صفراء سخيفة صفراء علي شفتيه يتمتم مستهجنا :
, - أنا قاعد مستني البيه ينطق ٣ نقطة أنت مش جاي تتقدم ولا جاي تشرب شاي ونعشيك وتروح
,
, ابتلع معاذ لعابه يتنفس بسرعة من شدة توتره ابتسم مرتبكا يحرك رأسه إيجابا سريعا يتمتم بلهفة متلعثما :
, - ايوة طبعا يا باشا جاي اتقدم ٣ نقطة حضرتك أنا اسمي معاذ الحسيني عندي 27 سنة ٣ نقطة خلصت كلية طب من شهر تقريبا وعندي شقة تمليك باسمي ٣ نقطةوالدي متوفي من زمان ووالدتي عايشة عن خيلاني برة مصر ٣ نقطة وبشتغل في مستشفي خاصة وبقبض منها كويس جدا يعني ٣ نقطة أنا تحت أمر حضرتك في اي طلب تطلبه
,
, صمت خالد للحظات يرسم ملامح الاقتناع علي وجهه حرك رأسه يتمتم متهكما :
, - كلام جميل ٣ نقطة كلام معقول ٣ نقطة ما اقدرش اقول حاجة عنه ٣ نقطة بس قولي الأول انت قاعد فين دلوقتي
,
, قطب معاذ جبينه متعجبا من ذلك السؤال الغريب حمحم ابتسم يردف :
, - علي الكنبة
,
, خرجت ضحكة عالية ساخرة من بين شفتي خالد ينظر لمعاذ نظرات استهجان باردة توقف عن الضحك لتتجهم ملامحه في لحظة يتمتم محتدا :
, - طب يا لذيذ ٣ نقطة أنت قاعد دلوقتي في بيت خالد باشا السويسي عارف مين هو خالد باشا السويسي
,
, حرك معاذ رأسه إيجابا سريعا ٣ نقطة دني خالد بجذعه العلوي يستند بمرفقيه علي فخذيه ليعود معاذ تلقائيا للخلف ٣ نقطة ابتسم خالد ساخرا يردف في قسوة :
, - لاء مش عارف ٣ نقطة خالد السويسي يقدر ينفسك بإشارة واحدة من صباعه وهو قاعد ٣ نقطة فلو جاي تلعب تستظرف ٣ نقطة انفد بعمرك ٣ نقطة العمر مش بقذعة يا معاذ ولا ايه
,
, ابتلع الأخير لعابه الجاف نظر لخالد يردف مرتبكا :
, - هو في ايه حضرتك أنا جاي اتقدم و**** ومش فاهم حضرتك بتتكلم عن ايه ٣ نقطة ومش فاهم بردوا حضرتك موافق ولا لاء
,
, تنهد خالد غاضبا يرمي معاذ بنظرات نارية حارقة كاللهب نظر للاشياء الموضوعة علي الطاولة يردف متهكما :
, - اومال أنت قرفنا من الساعة 6 وجايب معاك شوكولاتة وورد عشان نقعد نتساير مثلا .. صحاب احنا ٣ نقطة للاسف هي شايفة انها بتحبك وأنا شايف أنها ما بتشوفش اصلا ٣ نقطة لازم اوديها لدكتور نظر
,
, نظر معاذ لخالد مدهوشا ذلك الرجل مختل بكل ما تعنيه الكلمة من معني ٣ نقطة توسعت عينيه فزعا حين رآه يقبض فجاءة علي تلابيب ملابسه يهمس له بهسيس مستعر :
, - أنا لو وافقت عليك وطلعت بتلعب هدفنك حي ٣ نقطة أنت لسه مش عارف أنت بتتعامل مع مين
,
, لفظه خالد من يده بعنف ليرتد الاخير للخلف ينظر لخالد مذعورا ٤ نقطة حرك رأسه بالإيجاب سريعا عدة مرات يتمتم بصوت خفيض متوتر للغاية :
, - ااا ٣ نقطة ااااا ٤ نقطة اااا ٣ نقطة اكيد .. صدقني هكون عند حسن ظن حضرتك ٣ نقطة نقرا الفاتحة بقي ٣ علامة التعجب
,
, علي صعيد آخر أعد عدته جيدا ٣ نقطة الليلة بعد الثانية عشر ٤ نقطة الشارع يصبح فارغا تماما لا أحد فيه ٣ نقطة ليس أمامه سوي الليلة ٣ نقطة انتظر بفارغ الصبر ٣ نقطة في تلك القهوة امام منزله الي أن بدأت الأقدام تختفي عن الشارع ٣ نقطة أعمدة الإنارة اشتعلت تنير الشارع الغارق في الظلام ٣ نقطة قام يتحرك بخفة متوجها الي عمارتها
, التي يعرفها جيدا ٣ نقطة خطوة اثنتين ثلاثة ينظر حوله هنا وهناك الي أن وصل ارتسمت ابتسامة ثعلبية خبيثة علي شفتيه يخرج المفتاح من جيب سرواله وضعه في القفل يديره بخفة وبطئ شديد إلي أن انفتح الباب ٣ نقطة دخل علي أطراف أصابعه ٣ نقطة يرد الباب ببطي لينغلق دون صوت ٤ نقطة نظر للصالة الصغيرة يلتف برأسه يبحث عنها لا أحد ٣ نقطة لا يجدها في اي مكان ٣ نقطة تحرك يمشي علي اطراف أصابعه الي أقرب غرفة ادار مقبضها يفتح بابها ٣ نقطة لترتسم ابتسامة واسعة أظهرت انيابه المدنسة ٣ نقطة خطي داخل الغرفة بخطي بطيئة يتحرك بخفة إلي فراشها التي تتسطح عليه اتجه ٣ نقطة اليه يجلس جواره ٣ نقطة مد يده يتحسس خصلات شعرها برفق ٣ نقطة رفع بعض من خصلاتها جوار أنفه يشتمها لتجفل هي من تلك الحركة فتحت عينيها فجاءة لتشخص بذعر حين رأته في غرفتها كادت أن تصرخ حين كمم فمها بيمناه ورفع سبابته الاخري امام فمه يهمس لها بصوت خفيض خبيث :
, - هششششش ٤ علامة التعجب

الرابع والسبعون


في غرفتها تجلس علي فراشها تكاد تتميز من الغيظ تغرز أظافرها في قماش فستانها ترغب في تمزيقه من شدة غيظها ٣ نقطة أنفاسها تتسارع في الخروج ٣ نقطة تشد علي أسنانها بعنف تتذكر ما حدث قبل ساعات مرات وتكرارا
, Flash back
, نزلت خلف والده وقفت بعيدا تراقب ما يحدث في الغرفة بأعين حمراء تشتعل غضبا والدها تفتت بكل الطرق في إهانة معاذ ٣ نقطة بالطبع سيفعل هو لا يريد لها زوجا سوي ابن صديقه التي تكاد تجزم أنه يحب زيدان اضعاف ما يحبها هي ٣ نقطة أليست هي ابنته من دمه ٣ نقطة لما لا يريد سعادتها .. لما فقط يريد أن ينفذ ما يرغب فيه هو فقط ٣ نقطة والبقية ينساقون خلف كلامه دون أدني اعتراض وكأنه حكيم القرية الذي يعرف صالح الجميع ٣ نقطة شدت قبضتها علي قماش الستارة جوارها ٣ نقطة وهي تري والدها يقبض علي تلابيب ملابس معاذ يهدده قائلا :
, - أنا لو وافقت عليك وطلعت بتلعب هدفنك حي ٣ نقطة أنت لسه مش عارف أنت بتتعامل مع مين
,
, كادت في تلك اللحظة أن تندفع لداخل الغرفة تصرخ في والدها أن ما يفعله لا يصح إطلاقا ٣ نقطة وأنه يجب عليه أن يحترم معاذ كما يحترمه الأخير ولكن اوقفتها جملة معاذ :
, - نقرا الفاتحة بقي
,
, نظرت ناحية والدها تنتظر ردة فعله بفارغ الصبر لتجده يضع ساقا فوق أخري يضحك ضحكة عالية ساخرة يتمتم متوعدا :
, - اقرا يا حبيبي إنت دخلت برجليك عش الدبابير ٣ نقطة استحمل بقي
,
, اشتغلت أنفاسها تنظر لوالدها ناقمة لتراه ينظر ناحيتها مباشرة نظرات ساخرة مستهجنة ٣ نقطة بينما رفع معاذ كفيه يقرأ الفاتحة ولم يفعل خالد ٣ نقطة ركزت هي عينيها علي عيني والدها ترفع كفيها أمامه تعرف أن يراها تقرأ الفاتحة ٤ نقطة انتهي معاذ من القراءة ٣ نقطة ليعاود النظر لخالد يبتسم متوترا يردف :
, - احم طب حضرتك تفضل نعمل خطوبة ولا كتب كتاب وفرح علي طول ٣ نقطة أنا من رأيي
,
, قاطعه خالد رفع كفه يقبضه أمام وجه نعاذ يتمتم ساخرا :
, - أنت كمان هتقول رأيك دي هزلت ؟!
,
, عند تلك النقطة لم تحتمل ما يفعل والدها ٣ نقطة معاذ يجلس كمن تنهمر عليه الأعاصير في ليالي الصيف الحارة ٤ نقطة اندفعت تدخل الي الغرفة وقفت بالقرب من والدها تقف بشموخ تعقد ذراعيها أمام صدرها تردف محتدة :
, - وفيها ايه يا بابا لما يقول رأيه مش هو العريس بردوا ولا ايه ٣ نقطة
,
, نظر معاذ للينا يعاتبها بنظراتها علي ما تفعل بينما تجهم وجه خالد غضبا تحرك من مكانه يقف أمامها مباشرة يدس يديه في جيبي سرواله ينظر لها غاضبا لترتسم ابتسامة ساخرة واسعة علي شفتيها تتمتم متهكمة :
, - ايه هتضربني تاني ٣ نقطة اتفضل
,
, شد خالد علي أسنانه يحاول أن يكبح زمام غضبه لا يرغب في أن يؤذيها أولا ٣ نقطة ولن يرفع يده عليها أمام ذلك الشاب ثانيا ٣ نقطة ابتسم ابتسامة سوداء غاضبة يتمتم متوعدا :
, - لميها يا بنت خالد ٤ نقطة مش هنتخانق قدام الأستاذ
,
, خرجت ضحكة خافتة ساخرة من بين شفتي لينا لتقترب برأسها من والدها تبتسم تتمتم ببساطة :
, - ليه ما نتخانق ٣ نقطة معاذ مش غريب ٣ نقطة كلها كام يوم ويبقي جوزي ٣ نقطة يعني من العيلة
,
, اشتعلت أنفاس خالد غضبا ٤ نقطة يقبض علي يده بعنف حتي لا يصفعها ٣ نقطة تسارعت أنفاسه ينظر له متوعدا أن تصمت وتغادر ولكنها بقيت تقف امامه تبتسم ابتسامة واسعة بريئة للغاية ٣ نقطة توجهت ناحية أحد المقاعد تجلس عليه تتمتم ببساطة :
, - انا مش عايزة خطوبة ٣ نقطة ممكن نعمل كتب كتاب في حفلة بسيطة ٤ نقطة seriously ذكرياتي مع الأفراح مش لذيذة
,
, حمحم معاذ متوترا ٣ نقطة نظر ناحية لينا يبتسم ابتسامة صغيرة دافئة ٣ نقطة ليعاود النظر لخالد الذي يقف يرميهم بنظرات نارية قاتلة ٣ نقطة حمحم مرة اخري يبتلع لعابه الجاف يتمتم مرتبكا :
, - اللي خالد باشا يشوفه ٣ نقطة ايه رأي حضرتك يا باشا
,
, نظر خالد لابنته تلك الصغيرة تحتاج لإعادة تأذيب وصدقا هو لن يفعل ذلك ٣ نقطة سيترك الأيام هي من تأدبها جيدا ٤ نقطة رغم ما تفعل هي ابنته اولا واخرا ٤ نقطة جميع المعلومات التي جمعها تثبت أن ذلك الشخص الجالس أمامه ذو صفحة بيضاء نقية ٣ نقطة صادق في كل حرف قاله عن حياته ٣ نقطة
, مر أمامه في تلك اللحظة صورة زيدان ٣ نقطة زواج لينا سيكون الضربة القاضية له ٣ نقطة وبقائه جواره لم يكن سوي عذاب له ٤ نقطة وتلك الصغيرة لو فقط أعطت لحياتهم فرصة لما كانوا هنا الآن ٣ نقطة يعرف أن جل ما تفعل ينبع من شعورها البشع بالألم .. تبحث عن اي مسكن كان ليسكت صوت الألم داخله ٤ نقطة ولكنه يخشي عليها أن يكن للمسكن أضرار قادمة ستؤذيها أكثر مما تظن
,
, عاود النظر لذلك الشاب الجالس أمامه ليشير الي باب المنزل ابتسم ابتسامة باردة يتمتم :
, - نورتنا يا دكتور ٣ نقطة ردي هيوصلك قريب ٣ نقطة
,
, أصفر وجه معاذ حرجا ٤ نقطة بينما اشتعل وجه لينا غضبا ٣ نقطة والدها يطرد معاذ بطريقة مهينة قام معاذ من مكانه يبتسم متوترا حرك رأسه إيجابا سريعا التفت ناحيتها برأسه يتمتم مبتسما :
, - سلام يا لينا
,
, عاود النظر لخالد ليتمتم بصوت خفيض محرج :
, - في انتظارك رد حضرتك
,
, تحرك لباب المنزل بخطي سريعة خرج يفر بذاته يغلق الباب خلفه في تلك اللحظة انطلقت عاصفة هوجاء اندفعت لينا ناحية والدها تصيح غاضبة :
, - ايه اللي حضرتك عملته مع معاذ دا ٣ نقطة نازل بالترنج ٣ نقطة وبتكلمه بمنتهي الغطرسة وكل كلمة فيها ألف تهديد وتهديد ٤ نقطة وطردته بمنتهي الإهانة ٣ نقطة دا لو زيدان كان زمانك شيلته من فوق الأرض فراشناله الأرض ورد عشان خاطر عيون زيدان باشا مش كدة ٣ نقطة
,
, ارتسمت ابتسامة جافة علي شفتي خالد دس يديه في جيبي سرواله يتمتم ساخرا :
, - كل واحد ومقامه بقي ومعاذ بتاعك دا مالوش مقام عندي
,
, قال ما قال وتركها تقف مكانها تشتعل غضبا ٣ نقطة توجه هو الي منزل البيت الضحم قبل أن يضع قدمه علي اولي الدرجات وجدها تندفع وقفت أمامه تنظر له للحظات تتنفس بعنف لتصرخ بشراسة :
, - مالوش مقام عندك ٣ نقطة بس ليه عندي ٣ نقطة كفاية بعد كل اللي عملتوه فيه ٣ نقطة لسه واقف جنبي بيساندني ٤ نقطةعايزني بس سعيدة انما انتوا لاء ٣ نقطة انتوا عايزني مبسوطة من وجهه نظركوا انتوا ٣ نقطة انتي شايف اني المفروض هكون سعيدة مع زيدان ٣ نقطة انما أنا فعلا سعيدة ولا لاء مش مهم ٣ نقطة بتعذب ولا لاء ٤ نقطة المهم أن هو هيبقي سعيد ٣ نقطة مرتاح ٣ نقطة وبنتك تتعذب تموت تولع مش فارقة معاك
,
, أخرجت كل ما في جعبتها لتقف أمامه تتنفس بعنف تغشي عينيها الدموع ٣ نقطة حمرة قانية تلهب وجهها الغاضب ٤ نقطة ونظراته هو لم تتغير فقط رفع كف يده يربت علي وجهها برفق يتمتم بخفوت حزين :
, - كل دا كنتي تقدري بإيدك تغيريه لو اديتي لحياتك فرصة تانية ٣ نقطة بس انتي اخترتي أصعب طريق عليكي قبل ما يكون عليه ٣ نقطة **** يعينك علي نفسك ٣ نقطة تصبحي علي خير
,
, قالها ليتحرك ويتوجه الي أعلي ٣ نقطة وقفت هي تنظر في أثره لحظات وبدأت دموعها تنهمر رغما عنها ٣ نقطة امسكت طرفي فستانها تهرع سريعا إلي غرفتها .. تلوذ بها كما اعتادت
,
, Back
, اجفلت من شرودها الطويل الحزين علي صوت رنين هاتفها نظرت للهاتف الملقي لتجد رقم معاذ يضئ الشاشة ٣ نقطة مدت يدها الي الهاتف اغلقته ٣ نقطة تلقيه بعيدا ٣ نقطة وضعت رأسها علي الوسادة تغمض عينيها رغما عنها في تلك اللحظة لا ترغب سوي في النوم
,
, علي صعيد آخر في غرفة خالد ولينا ٤ نقطة يجلس علي فراشه يعقد ذراعيه خلف صدره ينظر لها وهي نائمة قلقا عليها ٣ نقطة حين صعد إلي غرفتها رآها نائمة تضم ركبيتها لصدرها آثار دموه تغرق وجهها .. تري ما حدث لتصبح بتلك الحالة ٣ نقطة
, تنهد قلقا خائفا عليها ٣ نقطة ليجذبها لصدره يحاوطها بذراعه ٣ نقطة يمسح علي شعرها بخفة ٣ نقطة لحظات وتوسعت عينيه فزعا حين وجد جسدها يرتجف بعنف تدفن رأسها في صدره تصرخ بعنف ٤ نقطة صرخات ذبيحة مقهورة مكتومة داخل صدره ٣ نقطة جسدها يرتجف يتشنج بشكل مخيف ٣ نقطةانتفض يحتضن جسدها يصيح فزعة مذعورا :
, - لينا مالك يا لينا ٣ نقطة لينا فوقي يا حبيبتي ٣ نقطة فوقي يا لينا
,
, فتحت عينيها فجاءة تنظر له عينيها حمراء دموعها تنهمر بلا توقف ٣ نقطة نظراتها ذبيحة معذبة ٣ نقطة لا يعرف ما بها ولكن قلبه ينخلع خوفا علي حالها ٤ نقطة ضمها لصدره سريعا يخبئها بين أحضانه يسألها مذعورا :
, - في ايه يا حبيبتي مالك ٣ نقطة لينا ما توجعيش قلبي عليكي ٣ نقطة مالك يا حبيبتي ٣ نقطة
,
, كابوس ٤ نقطة همست بها بصوت مرتجف بالكاد خرج من بين شفتيها ليبعدها عنه قليلا مسح علي رأسها تنهد يتمتم :
, - حرام عليكي وقعتي قلبي ٣ نقطة خدي طيب اشربي
,
, مد يده يجذب كوب الماء المجاور لهم يضعه أمام فمها التفت بعينيها ناحيته نظرة خاطفة معذبة لتشعر بالمياه تبلل شفتيها ارتشفت القليل فقط القليل لتبعد الكوب عن فمها ٣ نقطة تنظر في نقطة بعيدة في الفراغ ٣ نقطة سماء عينيها تكدرت حزنا ٣ نقطة بالكاد تمنع دموعها من الا تهبط .. اجفلت علي يده حين امتدت أسفل ذقنها يحرك رأسها ناحيته يبتسم قلقا :
, - مالك يا لينا ٣ نقطة أنا قلقان عليكي ٣ نقطة فيكي ايه يا حبيبتي
,
, حركت رأسها بالنفي رفعت يديها تمسح وجهها بعنف خاصة عينيها تمحي منها إثر الدموع .. حمحم تجلي صوتها المختنق تهمس بخفوت شارد :
, - ما فيش ٣ نقطة عملت ايه مع معاذ
,
, تنهد يآسا يقص عليها سريعا ما حدث وما فعلت ابنتهم ٣ نقطة فكان ردها آخر رد توقع أن يسمعه ٣ نقطة حين اخفضت رأسها تشيحها بعيدا عنه تغمغم مختنقة :
, - سيبها تعمل اللي هي عايزاه ٣ نقطة مش دايما الحب بجنون بيبقي هو الصح ٣ نقطة ما تعذبهاش زيي
,
, توسعت عينيها في فزع مما قالت انتفض يمسك بذراعيها يسألها جزعا :
, - تتعذب زيك ؟!! ٣ نقطة أنا بعذبك يا لينا ٣ نقطة في ايه يا لينا ٣ نقطة مالك ٣ نقطة طلعت لقيتك نايمة وكان شكلك بتعيطي ٣ نقطة وصاحية بتصرخي ٣ نقطة ودلوقتي بتقولي ما تعذبيهاش زيي ٣ نقطة أنا زعلتك في حاجة
,
, رفعت وجهها تنظر لقسمات وجهه المتوترة القلقة ٤ نقطة لترتسم ابتسامة معذبة علي شفتيها حركت رأسها نفيا تتمتم بخفوت :
, - فاكر زمان مامتك كانت بتتخانق معاك قد إيه عشان تتجوز ٣ نقطة وتخلف ولد يشيل اسمك
,
, عقد جبينه متعجبا ماذا بها الليلة حرك رأسه إيجابا يسألها متعجبا :
, - ايوة فاكر ٣ نقطة وأنتي عارفة اني رفضت وانها مقطعاني ورافضة تيجي تعيش معايا بسبب الموضوع دا ٤ نقطة بس انتي ايه اللي فكرك دلوقتي
,
, رسمت ابتسامة صغيرة علي شفتيها تسأله ببساطة :
, - ليه رفضت تتجوز ٣ نقطة تخلف ولد يشيل اسمك ٣ نقطة يقولك يا بابا
,
, حسنا لينا جُنت ٣ نقطة او ربما حدث شيئا هو لا يعرفه وهو حقا قلق من ذلك تنهد يزفر أنفاسه القلقة يتمتم متعجبا :
, - اتجوز !! .. اخلف !! انتي بتتكلمي مالك يا لينا ٣ نقطة انتي فاكرة أنه يفرق معايا انه يكون عندي ولد يشيل اسمك ولا لاء ٣ نقطة طالما أنه مش منك ٣ نقطة وبعدين ما لينا شايلة اسمي ٣ نقطة هي صحيح بنت كلب مطلعة عين أهلي بس كفاية أنها بنتك ٣ نقطة يخليني ابلعلها الزلط ٣ نقطة الموضوع مش موضوع *** يشيل اسمي ٣ نقطة دي روح ترفض حتي انها تبعد عنك
,
, انهمرت دموعها تنظر له ٤ نقطة نظرات تملئها الحسرة والألم ٤ نقطة يد من نار تعتصر قلبها ٣ نقطة اقترب مرة اخري يخبئها في صدره يسألها جزعا :
, - مالك يا حبيبتي ٣ نقطة لينا ما تعمليش فيا كدة ٣ نقطة
, حالتك دي بتقتلني ٣ نقطة اتكلمي ٣ نقطة اصرخي ٣ نقطة قوليلي أنا مزعلك في إيه ٣ نقطة عشان خاطري ما تعمليش كدة
,
, اغمضت عينيها للحظات تحاول إستعادة رباطة جأشها الممزقة ٣ نقطة بصوت خفيض مختنق همست له :
, - أنا حلمت أنك اتجوزت عليا تالا مرات عمر عشان كدة كنت اتفزعت
,
, ابعدها عنه برفق يضحك عاليا مد يده يمسح دموعها يغمغم في مرح :
, - صحيح من حفر حفرة لأخيه وقع فيها ٣ نقطة يعني أنا اقول كدة عشان اغيظ عمر ٣ نقطة اقع أنا فيها في الآخر ٣ نقطة تالا زيها زي ياسمين يا لينا عمري في يوم ما بصلتها بصة وحشة ولا عمري هعمل كدة دي مرات اخويا ٤ نقطة شرفي زي ما هي شرفه
,
, رسمت ابتسامة زائفة باهتة علي شفتيها تحرك رأسها إيجابا ٤ نقطة رفعت وجهها تنظر لعينيه ٣ نقطة ملك الخداع ٣ نقطة دايما ما يخدعها وهي دائما نا تنخدع ببساطة ٣ نقطة رسمت الجدية علي قسماته تسأله :
, - هتعمل ايه مع لينا ومعاذ
,
, اتكئ علي الفراش يجذبها لتتوسد صدره شعر بجسدها يرتجف رجفة غريبة لم يعهدها ٣ نقطة وضع رأسها علي صدره يمسح علي خصلات شعرها تنهد يهمس لها :
, - انتي عيزاني اعمل إيه ٣ نقطة وأنا اعمله
,
, ابتسمت ساخرة حقا يسألها منذ متي وهو لا ينفذ ما في رأسه هو دون أن يستشير اي من كان ٣ نقطة كهرباء مؤلمة ترجف جسدها ٣ نقطة ترغب في دفعه بعيدا ٤ نقطة تمتمت بصوت خفيض مختنق :
, - شوف لينا عايزة ايه ٣ نقطة خد رأيها المرة دي ٣ نقطة مش يمكن هي صح ٣ نقطة أنا صحيح بحب زيدان دا ابني أنا اللي مربياه ٣ نقطة بس وجودهم جنب بعض بيعذبهم هما الإتنين ٣ نقطة عشان كدة بقولك شوفها هي عايزة ايه
,
, تنهد حائرا يحرك رأسه إيجابا ٣ نقطة ربما لينا محقة ٣ نقطة وابنته ايضا محقة وهو المخطئ الوحيد هنا
,
, توسعت عينيها في هلع تنظر له مذعورة جسدها يرتجف كأن كهرباء عنيفة ضربته ٣ نقطة ابتسامته المخيفة قربه الزائد عن اي حد ٣ نقطة يده التي تكمم فمها تنذرها بالاسوء بمشهد لم تنساه يوما ٣ نقطة يوم اغتال ذئب مشابه برائتها بلا رحمة ٣ نقطة تركها جثة هامدة تعاني العذاب الوانا ٣ نقطة عذاب نبذ المجتمع لفتاة مغتصبة ٤ نقطة عذاب كلمات الناس السامة التي تنهشها بلا رحمة ٣ نقطة عذاب الخوف من القادم ٣ نقطة عذاب الوحدة ٣ نقطة جلد الذات ٣ نقطة الاشمئزاز من ذاتها لذنب لا ذنب لها فيه ٣ نقطة تلوت بجسدها بعنف لن تسمح لجريمة اخري أن تحدث في حقها يكفي ما لاقت ٣ نقطة بينما ذلك الدنئ لم يكن سوي يبتسم ابتسامة واسعة شيطانية مخيفة يده اليسري تكمم فمها ٣ نقطة ويده اليمني تضم رسغيها في قبضته تمنعها من الحركة ٣ نقطة مال ناحيتها برأسه يهمس جوار اذنها بخبث :
, - أنتي ليه محسساني أن أنا جاي اغتصبك يا روحية ٣ نقطة انتي مش عذراء يا ماما ٣ نقطة عشان تخافي علي نفسك اوي كدة ٣ نقطة اوعدك اني ما اقولش لحد ٣ نقطةلا من شاف ولا من دري يا رورو
,
, حركت رأسها نفيا بعنف تغرق دموعها كف يده تتلوس بجسدها بقوة تترجاه بنظراتها أن يبتعد عنها ٤ نقطة ترك رسغيها وبدا يحاول بيمناه تمزيق ثيابها وهي تحاول بإستماته دفعه بعيدا عنها ٣ نقطة رفع وجهه ينظر لها غاضبا ليهوي بكفه علي وجهها بعنف يهمس لها محتدا :
, - ما تهمدي بقي ٣ نقطة انت هتعمليلي فيها شريفة ٣ نقطة
,
, في تلك اللحظة تحديدا انطلق صوت صراخ عالي ٣ نقطة صوت يعرف صاحبته جيدا ٣ نقطة جدته ؟!! صوتها يصدح كناقوس خطر يدق في جوف الليل يوقظ الجميع :
, - يالهوووووووي يالهوووووي يالهووووووي الحقوني يا نااااااس يا أهل الحارة يا رجالة الحتة ٤ نقطة ابن ابني اللي اويته في بيتي جاي يعتدي علي البت الغلبانة ٣ نقطة ضربني ٣ نقطة ودخل عايز يغتصبها
,
, توسعت عيني مراد في صدمة وهو يري جدته تقف داخل شقة روحية التي اغلق بابها بالمفتاح ترتدي جلباب منزلي ٣ نقطة تفتح باب الشقة علي مصرعيه تصرخ بصوت عالي جهوري ٣ نقطة انتفض هو بعيدا عن روحية ينظر لجدته بذعر ٣ نقطة ما هي الا لحظات واندفع رجال المنطقة لداخل شقة روحية ٣ نقطة لتصيح جدته ما أن رأتهم :
, - الحقوني يا رجالة ٣ نقطة أنا كنت بايتة مع البت الغلبانة ٣ نقطة يا عيني كانت تعبانة وبتفرفى من السخونية ٣ نقطة لقيت البيه جاي ضربني وطردني من الأوضة وعايز يعتدي عليها ٣ نقطة صوت هو صحيح ابن ابني بس البت غلبانة ومكسورة الجناح
,
, انهت كلامها لتهرول الي غرفة روحية توجهت الي فراشها جذبتها تخبئها في أحضانها تربت علي رأسها برفق تنظر لمراد نظرات متوعدة متشفية :
, - بس يا قلب أمك بس ٣ نقطة أنتي تعبانة اصلا ٣ نقطة منه لله ابن الحرام
,
, ومراد يقف كثمثال منحوت من صخر ٣ نقطة ينظر لجدته مذهولا في تلك اللحظة اندفع ثلاثة رجال ضخام الجثة ناحيته يجذبونه من الغرفة ٣ نقطة يتناوبون علي ضربه كل منهم يسبه بأبشع الألفاظ :
, - بقي يا كلب ٣ نقطة يا ٤ نقطة يا ٣ نقطة يا ٣ نقطة جاي تعتدي علي البت الغلبانة
,
, بات الرؤية أمامه مشوشة حرفيا ايدي الرجال التي تتكالب علي جسده بالضرب لم تعطيه حتي فرصة الدفاع عن نفسه ٣ نقطةفي الصالة ملقي أرضا ٣ نقطة يشعر بجسده مهشم من عنف ما يلاقي ٣ نقطة يلمح ببصره المشوش جدته وهي تنظر له مشفقة للحظات لتعاود نظراتها إلي الجمود والحزم لحظات اخري ٣ نقطة
,
, دفعه أحد الرجال بقدمه بعنف في بطنه ليشعر بسيل دماء يندفع من فمه ٣ نقطة تكور حول نفسه يكاد يبكي من الألم ٣ نقطة في تلك اللحظة صدح صوت جدته تصيح فيهم :
, - خلاص كفاية هو خد جزاءه
,
, رفع وجهه قليلا فقط ينظر لجدته نظرات ضعيفة مشوشة يعاتبها بنظراته التي تصرخ ألما ٣ نقطة صدح صوت أحد الرجال :
, - لا يا ست منيرة ما خدش جزاءه ٣ نقطة احنا هنوديه القسم وهما هناك هيعرفوا شغلهم معاه ٣ نقطة هو آه حفيدك .. بس البت الغلبانة دي مالهاش غيرنا يجيبلها حقها
,
, صدح شهقة قوية من منيرة لتضرب بيدها علي صدرها تصيح سريعا بفزع :
, - ونتشحطط البنت الغلبانة في الأقسام ٣ نقطة نفضحها بين الظباط والمخبرين مش كفاية اللي هي فيه ٣ نقطة لاء يا عم عبده لاء ٣ نقطة اللي غلط لازم يتحاسب آه ٣ نقطة بس مش كدة
,
, صدح صوت ذلك الرجل الضخم صاحب البطن الممتلئ والشعر الخفيف صاحب محل الاقفال والمفاتيح :
, - خلاص يبقي يتجوزها يا ست منيرة
,
, ارتسمت ابتسامة منتصرة علي شفتي منيرة سرعان ما اخفتها سريعا توسعت عينيها تتمتم مدهوشة :
, - يتجوزها ٣ نقطة وماله ما يتجوزهاش ليه ٣ نقطة هي روحية تتعايب دي ست البنات كلهم
,
, توسعت عيني مراد المكدومة في فزع .. يتزوج من ٣ نقطة جاهد في إخراج صوته يصيح معترضا :
, - لاء طبعا ٣ نقطة اتجوز مين ٣ نقطة اااه
, صرخ من الألم حين دفعه ذلك الرجل الضخم بقدمه في ظهره بعنف بصق عليه يصيح فيه بغلظة :
, - أخرس ياض ٣ نقطة دا أنت تحمد **** ٣ نقطة دا عشان خاطر عيون الست منيرة بس
,
, ابتسمت منيرة ابتسامة صغيرة تتمتم ممتنة :
, - تعيش يا عم عبدة و**** ٣ نقطة أنا هفضل مع روحية ٤ نقطةاهديها يا عيني البت مفتورة من العياط
,
, انحني عبده يقبض علي ملابس مراد يرفعه من الأرض يتمتم بغلظة :
, - وأنا هاخد البيه ارميه ٣ نقطة هيفضل عندي الليلة ٣ نقطة والصبح يا يتجوزها ٣ نقطة يا يتزف في الحارة ويترمي في السجن
,
, نظرت روحية لمراد بتعاطف زائف تخفي خلفه ابتسامة واسعة سعيدة ٤ نقطة علي ذلك الأحمق الذي يحركه الشيطان كلعبة أن يتعلم الدرس .. عادت تنظر لعبده تقول بنبرة خافتة حزينة :
, - حقك يا اخويا
,
, نظر عبدة للرجال معه يهتف بصوته الاجش الغليظ :
, - يلا يا رجالة ٣ نقطة فضيناها خلاص ٣ نقطة ما ينفعش الوقفة دي في انصاص الليالي ٣ نقطة عن إذنك يا ست منيرة
,
, تحرك الرجال للرجال وعبده يجر مراد خلفه الذي ينظر لجدته يتوسلها بنظراته ٣ نقطة اغلقت منيرة الباب خلفهم توصده بالمفتاح ٣ نقطة وقفت خلف الباب المغلق ابتسمت تتمتم ساخرة:
, - فاكر نفسه ناصح ابن وحيد ٣ نقطة اهو خد علقة ما خدهاش حرامي في مولد .. بس و**** صعب عليا ٣ نقطةبس احسن يستاهل عيل قذر
,
, تنهدت حزينة حين تناهي الي اسماعها صوت بكاء عنيف لتلك المسكينة من داخل الغرفة لتتوجه إليها سريعا ٣ نقطة تحاول إقناعها بما خططت
,
, مع شروق شمس اليوم التالي كان يقف بسيارته امام عمارة سكنية ليست بكبيرة ٤ نقطةاستأجر فيها شقة صغيرة في الطابق الثالث ٣ نقطة نصحه أحد زملائه بها ٣ نقطة المكان هناك هادئ ٣ نقطة ٣ نقطة بها
, نزل من سيارته يحمل حقيبته من صندوق السيارة توجه ناحية العمارة ٣ نقطة اوقفه الحارس ليريه بطاقته الشخصية ٣ نقطة ليفسح له دخل ٣ نقطةشقته في الطابق الثالث .. الطابق الثالث يحتوي علي شقتين ٣ نقطة واحدة كبيرة لا يعرف من يسكنها ٣ نقطةواخري صغيرة تكفي لأعذب مثله ٣ نقطة صعد الي الطابق الثالث ٣ نقطة توجه إلي الشقة الاقرب جذب مفتاحه يضعه في قفل الباب ٣ نقطة يحاول فتحه .. لم يُفتح ٣ نقطة ربما تلك ليست شقته جذب المفتاح من قفل الباب في نفس اللحظة التي انفتح فيها الباب فجاءة بعنف ورأي فوهة مسدس تتوجه الي رأسه مباشرة ٤ نقطة نظرات خاوية نظر بها الي من يحمل المسدس ٣ نقطة ليجده شاب تقريبا في أواخر العشرينات يقبض علي المسدس ينظر له غاضبا نظرات حادة قاتلة .. ليهتف فيه :
, - أنت مين وبتحاول تفتح شقتي ليه
,
, ابتعد زيدان للخلف يرميه بنظرات خاوية تنهد يتمتم في خواء :
, - أنا اتغلبطت في الشقة عن إذنك ٣ نقطة
,
, قالها ليتحرك متوجها الي الباب الآخر وضع المفتاح في قفل الباب ٣ نقطة انفتح في لحظات ٣ نقطة ما كاد يدخل وجد يد تقبض علي كتفه وصوت ذلك الشاب الأسمر يهتف محتدا :
, - استني هنا أنت رايح فين
,
, تنهد زيدان غاضبا هو حقا به ما يكفي ويزيد في اللحظة التالية كان يجذب سلاحه من غمده يشهره أمام وجه الشاب يصيح فيه غاضبا :
, - بقولك ايه أنا روحي في مناخيري اصلا ٣ نقطة أنا المقدم زيدان الحديدي ٣ نقطة أبعد بقي وارمي اللعبة اللي في ايدك دي لتعورك
,
, جل ما حدث أن ذلك الشاب ابتسم واخفض سلاحه مد يده يصافح زيدان يتمتم باحترام :
, - زيدان باشا معاك الرائد باسل مهاب نور الدين ٣ نقطة نورت الغردقة يا افندم
,
, تنهد زيدان متعبا يعيد سلاحه لمكانه ابتسم شبح ابتسامة مجهدة يحرك رأسه إيجابا يتمتم :
, - اهلا وسهلا ٣ نقطة منورة بأهلها ٤ نقطة عن إذنك
,
, أراد سحب يده من يد ذلك الشاب الواقف امامه ٤ نقطة ليشدد باسل علي يده ضحك يقول محرجا :
, - اتمني أن حضرتك ما تكونش زعلت من الموقف اللي حصل ٣ نقطة بردوا يعني إنت لو مكاني كنت هتعمل كدة ولا ايه
,
, زفر زيدان أنفاسه المجهدة يرغب في بعض النوم ٣ نقطة رسم ابتسامة مجاملة علي شفتيه يتمتم :
, - لا ابدا ما فيش حاجة حصلت عن إذنك
,
, حاول جذب يده مرة أخري ليترك باسل كفه يمسك برسغ يده يتمتم مبتسما في إصرار :
, - إذنك ايه بس ٣ نقطة أنت أكيد جاي من سفر طويل ٣ نقطة و**** لازم تفطر معانا ٣ نقطة
,
, شد زيدان علي أسنانه غاضبا كم يرغب في لكم ذلك الفتي والفرار الي شقته التي لم يراها بعد ٣ نقطة دخل خلف باسل الي شقة الأخير ٣ نقطة كان يظنه هو الآخر مثله ولكن المنزل المرتب ذو الرائحة العطرة ٣ نقطة خاصة رائحة الطعام التي تبعث أعملته أنه بالطبع يوجد سيدة بالبيت ٤ نقطة اصطحبه باسل الي احد المقاعد في غرفة الصالون يجلس أمامه يقول مبتسما :
, - نورتنا و**** يا زيدان يا باشا
,
, علا بصوته قليلا :
, - مني حضري الفطار
,
, عاد ينظر لزيدان يتمتم مبتسما :
, - ممكن أوراق النقل بتاعت حضرتك
,
, رفع زيدان حاجبه الأيسر مستهجنا ما يقول ٣ نقطة ليحمحم باسل بحرج يردف :
, - أنا قصدي يعني عشان اعرف حضرتك اتنقلت انهي اقسم ٣ نقطة اقول لحضرتك علي مكانه بدل ما تفضل تدور
,
, تنهد زيدان متعبا يخرج الاوراق من جيب سترته يعطيها لباسل الذي فتحها سريعا .. ارتسمت ابتسامة واسعة علي شفتي الأخير رفع وجهه لزيدان يردف :
, - يا محاسن الصدف ٣ نقطة حضرتك في نفس القسم اللي أنا فيه ٣ نقطة يعني احنا بقينا زملا ٣ نقطة وجيران في نفس الوقت
,
, ابتسم زيدان بإرهاق يحرك رأسه إيجابا أخذ منه الأوراق ليهب واقفا يتمتم بخمول ناعس :
, - بما اننا بقينا زملا وجيران يبقي أكيد هنتقابل كتير فمالوش داعي للفطار دلوقتي ٣ نقطة ٣ نقطة أنا تعبان ومحتاج أنام ٣ نقطة عن إذنك
,
, قالها ليغادر منزل باسل يجذب الباب خلفه ٣ نقطة في تلك اللحظات خرجت فتاة شابة في منتصف العشرينات ٣ نقطة ملامحها هادئة نقية .. تلف حجابها ترتدي جلباب بيتي واسع .. قطبت جبينها متعجبة حين رأت باسل يجلس بمفرده لتسأله :
, - أنت مش كنت بتكلم حد دلوقتي وقولتلي حضريلي الفطار
,
, ابتسم باسل مشاكسا ٤ نقطةليتحرك ناحيتها وقف أمامها يتمتم مبتسما :
, - معلش يا ستي خليها غدا عشان ضيفنا تعبان وعايز ينام دلوقتي ٣ نقطة
,
, مدت يدها تفك **** رأسها تنفض شعرها الاسود القصير تتمتم مبتسمة :
, - طب كويس أنا كدة كدة كنت هظبط غدا النهاردة عشان انجيليكا جاية تزورني ٣ نقطة بس صحيح مين ضيفنا دا
,
, طوقها بذراعيه يلاعب حاجبيه مشاكسا يقول مبتسما :
, - المقدم زيدان الحديدي زميلي في الشغل وجارنا ٣ نقطةبس الصاروخ الاوربي جايلنا النهاردة ٣ نقطة
,
, احتقنت عيني مني غضبا لتكور قبضتها تصدمه علي صدره بعنف تتمتم حانقة :
, - اتلم يا باسل والا و**** هقول لزميلك الجديد وجارنا علي الصدف المقصودة ؟٣ علامة التعجب
,
, في منزل عثمان الصياد ٣ نقطة فتح عينيه صباحا يبحث عنها ٣ نقطة ليجد الفراش جواره فارغ قطب جبينه متعجبا أين ذهبت منذ الصباح الباكر ٣ نقطة شد جسده ينتصف في جلسته بصعوبة يصيح باسمها :
, سارين ٣ نقطة سارين ٤ نقطة انتي فين يا سارين
,
, قطب جبينه متألما لا يعلم لما ولكنه يشعر بصداع يشع يكاد يفتت رأسه ٣ نقطة وضع يده علي جبهته يمسدها برفق يتأوه بقوة يصدح بصوته ينادي عليها :
, - ساااااارين
,
, فتح عينيها ينظر حوله ليلمح بطرف عينيه شيئا لم تره عينيه في البداية ورقة صغيرة مطوية ٣ نقطة موضوعة علي وسادة سارين ؟٣ علامة التعجب
,
, فتح عينيه يمسد جبهته ينظر حوله باحثا عنها ليلمح بطرف عينيه شيئا لم تره عينيه في البداية ورقة صغيرة مطوية ٣ نقطة موضوعة علي وسادة سارين ٣ نقطة أكل القلق قلبه من أن يكن هناك من اختطفها ٣ نقطة التقط الورقة سريعا يفتحها متلهفا حتي أن جزء منها تمزق وهو يفعل ذلك ٣ نقطة ليقرأ ما خُط علي سطحها
,
, « عثمان أنا نزلت اجيب حاجات من السوبر ماركت ٣ نقطة مش هتأخر يا حبيبي ٤ نقطة آه صحيح صباح الفل »
, احتدت عينيه غضبا ليكمش الورقة في يده يشد عليها بعنف تسارعت أنفاسه الغاضبة ٣ نقطة تحرك بنصف جسده العلوي تحديدا يلقي بنفسه فوق مقعده المتحرك ٤ نقطة شعرك بألم بشع إثر ارتطام جسده بعنف بالمقعد ولكنه لم يهتم تحرك للخارج يحرك مقعده بعنف ٣ نقطة فتح باب غرفته خرج منها إلي صالة منزلهم الكبيرة يجلس مقابلا لباب المنزل المغلق ينظر له بأعين غاضبة تقدح شررا لحظات ربما ٣ نقطة وسمع صوت مفتاح يدخل الي قفل الباب فعرف أنها أتت ٣ نقطة لم تمر سوي ثواني قليلة وكانت تدخل من باب المنزل ٣ نقطة ترتدي سروال جينز واسع وفوقه قميص أسود تجمع شعرها في جديلة طويلة ٣ نقطة ارتسمت ابتسامة رقيقة علي شفتيها ما أن رأته لتقترب منه بخفة لثمت وجنته بقبلة صغيرة تتمتم مبتسمة :
, - صباح الفل يا عثعث صحيت امتي ٣ نقطة أنا قولت هطلع الاقيك نايم ٤ نقطة اااه
,
, تأوهت بصوت عالي حين شعرت بكف يده يقبض علي معصمها بعنف مخيف ٣ نقطة نظرت له بدهشة ممتزجة بألم معصمها لتجده يشد علي يدها وجهه أحمر ٣ نقطة عرق ينفر بعنف جوار صدغه ٤ نقطة لتسمع صوته الحاد :
, - انتي ازاي تخرجي من غير ما تقوليلي يا هانم
,
, جذبت معصمها من كفه بحدة احتلت الصدمة نبرتها المتألمة :
, - في ايه يا عثمان ٣ نقطة أنت اتجننت ٣ نقطة وبعدين أنت كنت نايم ٣ نقطة وأنا روحت فين يعني ٣ نقطة دا السوبر ماركت اللي في الشارع
,
, مش من حقك ٤ نقطة صاح بها بصوت جهوري عالي غاضب لتنتفض في وقفتها تعد للخلف بينما اقترب هو بمقعده الي أن صار بالقرب منها ٣ نقطةشد بقبضتيه علي أطراف مقعده الحديدي يصيح غاضبا :
, - مش من حقك تنزلي كدة وتسيبلي حتة ورقة تقوليلي عثمان أنا نزلت بس من غير ما تقوليلي ولا تاخدي رأيي ٣ نقطة مش من حقك حتي تفتحي باب الشقة من غير تعرفيني انا راجل البيت يا هانم ٣ نقطة ولا عشان أنا عاجز
,
, شخصت عينيها في ذهول تنظر له متعجبة مصدومة لا تصدق تلك الخرافات التي يقولها قاطعته تتمتم مذهولة :
, - عاجز ٣ نقطة ومش من حقك ٣ نقطة ايه الكلام الغريب اللي أنت بتقوله ده يا عثمان ٣ نقطة هو حصل ايه لكل دا ٣ نقطة نزلت السوبر ماركت وأنت نايم دي شايفها جريمة لا تغتفر
,
, احتدت نبرته أكثر لم يهدئ غضبه بل ازداد اشتعالا وهو يصيح فيها :
, - ايوة جريمة لما تتعاملي معايا علي اني هوا ٣ نقطة شخص مالوش اي ستين لازمة سيبالي حتة ورقة بتفرضي بيها أمر واقع انتي نفذيته خلاص ٣ نقطة تبقي جريمة ولا لاء
,
, حركت رأسها نفيا في هدوء تاام التقطت ما مشترياتها بيدها اليسري لتفك عقدة شعرها بيمناها رسمت ابتسامة باهتة علي شفتيها تتمتم بخواء :
, - طالما أنت شوفتها جريمة يبقي أنا آسفة ٤ نقطة عن إذنك
,
, قالتها لتتحرك إلي غرفة المطبخ وضعت المشتريات علي طاولة المطبخ لتتوجه الي غرفة نومهم لتبدل ثيابها ٣ نقطة ظل هو بتابعها بعينيه الي أن اختفت من أمامه ليزفر أنفاسه الملتهبة لا يعرف حتي لما غضب لتلك الدرجة ٣ نقطة ربما شعوره بالعجز الذي اشعره أنها لا تري لرأيه قيمة ٣ نقطة او ربما هو خوفه من أن يكن أصابها مكروها ٣ نقطة وهو لن يقدر علي إنقاذها وكيف سيفعل وهو قعيد ذلك المقعد المتحرك لا حول له ولا قوة ٣ نقطة تنهد يلتقط أنفاسه يحاول أن يهدئ نفسه مرة تليها اخري وأخري ٣ نقطة تحرك بمقعده إلي غرفة النوم وقف أمام بابها المغلق يرهف السمع ليصل إليه صوت بكاء منخفض ٤ نقطة شعر بمدي حقارة نفسه وافكاره العاجزة وهو يسمع صوت بكائها الحار ٣ نقطة تنهد حانقا من حاله ليدق الباب ويدخل بعدها بلحظة رآها تجلس عند نهاية الفراش تمسح دموعها المتساقطة بكفي يدها بعنف تشيح بوجهها بعيدا عنه ٣ نقطة اقترب هو أكثر بمقعده ٤ نقطة وصل امامها مباشرة حمحم في حرج ليردف بصوت خفيض متوتر:
, - سسارين ٣ نقطة ما تزعليش ٣ نقطة أنا ما كنش قصدي ازعقلك كدا
,
, تنهد ٣ نقطة تنهيدة طويلة حارة حزينة :
, - أنا آسف يا سارين
,
, في تلك اللحظة التفتت له برأسها ليري في عينيها نظرات لوم قاسية مسحت عينيها بعنف لتهتف بجمود قاسي :
, - لازم تكون آسف يا عثمان عارف ليه لأنك كسرت كل الوعود اللي وعدتني بيها يوم جوازنا ٣ نقطةو علي فكرة أنا لا غلطت ولا عملت جريمة عشان نزلت السوبر ماركت وأنت نايم
,
, وقفت أمامه تعقد ذراعيها أمان صدرها تتمتم بخواء فارغ :
, - وكلمة آسف مش كفاية بعد كل اللي قولته يا عثمان عن إذنك
,
, قالتها لتتجاوزه وتغادر الغرفة بينما كور هو قبضته يدق بها علي يد مقعده بعنف يشعر حقا بالاشمئزاز من حاله ٣ نقطة تحرك خلفها .. شعر بالقلق في تلك اللحظات من أن ترحل وتتركه بعد أن اجتمع بها أخيرا ٣ نقطة تحرك إلي خارج الغرفة يبحث عنها ليسمع صوت الموقد الاواني ٣ نقطة رائحة الطعام الشهية ٣ نقطة تحرك لغرفة المطبخ رآها تتحرك هنا وهناك تخرج الطعام من البراد تعده علي الموقد تتعامل مع الاواني بعنف كأنها تصرخ فيها ٣ نقطة تنهد حزينا علي حالها مما قال هو ٣ نقطة سمعها تهتف بخواء وهو تستدير له تحمل صحنين في يديها :
, - الفطار ٣ نقطة كل كويس عشان دكتور العلاج الطبيعي قرب يجي
,
, وضعت الطعام أمامه علي الطاولة تحركت لتغادر ليسرع بإمساك رسغ يدها يتمتم بتلهف نادما :
, - سارين أنا اس
,
, قبل أن يكمل جمتله جذبت يدها من يده تتحرك للخارج دون أن تعيره انتباها ٣ نقطة تنهد حزينا يخفض رأسه ارضا أحمق ٣ نقطة رفع وجهه لتلمح عينيه كيس المشتريات التي احضرتها ..وتلك الحقيبة الصغيرة المتدلية منه ٣ نقطة تحرك ناحيتها التقطها يخرجها من مكانها ليكسو عينيه نظرة حزينة نادمة ٣ نقطة دوائه قد نفذ بالأمس ٤ نقطة وهي أحضرت غيره ٣ نقطة بدأ يبحث بين الأغراض ليجد أن جميعها له ٣ نقطة الحليب والخضراوات ٣ نقطة جميع الاطعمة التي اوصي بها الطبيب له ٣ نقطة شد علي قبضته يسب نفسه ٤ نقطة في تلك اللحظات دق جرس الباب ٣ نقطة جاءت سارين وقفت عند باب المطبخ تتمتم بخواء :
, - جرس الباب بيرن وأنت عارف انه مش من حقي طبعا اني افتح الباب ٣ نقطة يا ريت ما تخليش الدكتور واقف برة كتير ٣ نقطة
,
, تنهد يحرك رأسه إيجابا لتسبقه هي الي الخارج ٣ نقطة تبعها يحرك مقعده إلي باب منزلهم ٣ نقطة فتح الباب ليطالعه وجه الطبيب الاربعيني البشوش ابتسامته الهادئة كلماته المرحة العفوية التي نطقتها ما أن رأي عثمان :
, - اهلا اهلا بالعريس .. ايوة كدة يا راجل ٣ نقطة عيش حياتك مش عاملي فيها عم العميق المكتئب
,
, ضحك عثمان بخفوت يفسح المجال ليدخل الطبيب يغلق الباب خلفه اقتربت سارين منهم تصافح الطبيب بابتسامة صغيرة ليردف الأخير مبتمسا :
, - انتي العروسة ٣ نقطةما شاء **** ايه القمر دا ٣ نقطة لاء عرف يختار الصياد
,
, حمحم عثمان بحدة يتمتم مغتاظا :
, - ما خلاص يا دكتور أنا خيَّال مش قرني
,
, ضحك الطبيب ضحكة عالية مجلجلة ليمسك بمقبضي المقعد الخاص بعثمان يتمتم ببشاشة :
, - خلاص يا عم دا أنت غيور جداا ٣ نقطة يا ابني دا أنا قد أبوها ٣ نقطة
,
, ابتسمت سارين في رقة تنظر للطبيب تتمتم بلباقة :
, - تحب حضرتك تشرب ايه يا دكتور سامي
,
, حرك الطبيب نظارته الطبية يعدل من وضعها علي عينيه ليدفع عثمان امامه نظر لسارين يتمتم :
, - كوكتيل فراولة وموز ومانجا ٤ نقطة واعمليه علي أقل من مهلك ٣ نقطةعلي ما أخلص مع الأستاذ اللي بيتدلع دا الجلسة
,
, للحظات رأت نظرة قلقة تضطرب في حدقتي عثمان قبل أن يغادر بصحبة الطبيب ٣ نقطة تحركت للمطبخ تقف تعد ما أراد ذلك الطبيب ٣ نقطة تسمع صوت ذلك الطبيب وهو يشجع عثمان بكلمات تحفيزية مشجعة ألا يستسلم ابدااا ٤ نقطة بينما عثمان يصيح ياسا :
, - كفاية أنا تعبت كل يوم ورا التاني بتأكد اني عمري ما هرجع امشي علي رجليا تاني
,
, ادمعت عينيها مشفقة علي حاله ٣ نقطة لتسمع صوت الطبيب يصيح فيه :
, - أنت ضعيف يا صياد .. ما سمحتش لاي متسابق أنه يغلبك ٣ نقطة وسيبت نفسك هي اللي تغلبك أنت اللي عايز تفضل كدة
,
, ادمعت عينيها مرة أخري علي حاله خاصة حين سمعت صوت صياحه العاجز :
, - لحد امتي لحد أمتي هفضل كدة .. لحد أمتي هتقولي قاوم حارب اصبر ٤ نقطة قولي أنت لحد أمتي
,
, لحظات طويلة ساد بعدها الصمت قبا ان تسمع صوت الطبيب بتمتم في رزانة :
, - لحد ما تلاقي نفسك ماسك كاس بطولة العالم اللي كسبتها
,
, حركت رأسها إيجابا تؤيد كلمات الطبيب داخل قلبها مرت ساعة تقرييا ٤ نقطة قبل أن تسمع صوت باب غرفة عثمان يفتح هرعت سريعا من داخل المطبخ ٣ نقطة وقفت سريعا تسأل الطبيب بصوت هامس متلهف :
, - دكتور سامي لو سمحت طمني عليه ٣ نقطة هو كويس وحالته في بجد أمل انه يرجع يمشي تاني
,
, ابتسم الطبيب في هدوء ورزانة يحرك رأسه إيجابا يطمئنها قائلا :
, - طبعا في امل وفي عمر كمان ٣ نقطة حالة عثمان من الحالات السهلة ٣ نقطة ما تقلقيش في اقرب وقت هتشوفيه واقف علي رجليه .. عن إذنك
,
, رحل سريعا لالتزامه بموعد آخر عند حالة طريقها بعيد ٣ نقطة بينما وقفت هي تنظر لباب الغرفة المغلق ٣ نقطة تصارع قلبها وعقلها في الذهاب إليه ٣ نقطة حالته المجهدة صوته اليأس المتعب ٣ نقطة جعلها تتحرك ناحية باب الغرفة ٣ نقطة مدت يدها تفتح المقبض لتراه يتكأ علي فراشه يتنفس بعنف جسده متعرق يبدو مجهدا لأبعد حد ٣ نقطة ارتسمت ابتسامة صغيرة مجهدة علي شفتيه بحثها بعينيه أن تقترب منه ٣ نقطة لا يرغب في تلك اللحظة سوي أن يلفي بنفسه بين ذراعيها يبكي بلا توقف ٣ نقطة تحركت ناحية الفراش ما أن اقتربت منه القي بنفسه بين أحضانها يشدد علي عناقها يتمتم بخفوت مجهد نبرة شبه باكية :
, - سامحيني يا سارين ٤ نقطة أنا كنت خايف ٣ نقطة خايف لأحسن يكون حد اذاكي وأنا مش هقدر ادافع عنك ابداا ٣ نقطة أنا عاجز يا سارين .. مشلول ٣ نقطة مهما حاولتوا تخفوا الصورة دي من عينيكوا ٣ نقطة بشوفها في كل مراية ٣ نقطة بشوف عجزي كل ما ابص لرجليا بحس اني ناقص عاجز ٣ نقطة أنا عارف اني زعلتك اوي بكلامي وأنا آسف اوي يا سارين ٣ نقطة
,
, ضمته بين أحضانها تمسح علي شعره بحنو كأنه طفلها الصغير ٣ نقطة ابعدته عنها قليلا ترسم ابتسامة لطيفة علي شفتيها تتمتم برقة :
, - خلاص يا عثمان مش زعلانة منك ٣ نقطة بس ارجوك بلاش توصل للحالة دي من اليأس أنا واثقة انك هترجع زي الأول وأحسن ٣ نقطة
,
, ارتسمت ابتسامة مطمئنة صغيرة علي شفتيه يحرك رأسه إيجابا ببطئ ليجذب رأسها يطبع قبلة حانية علي قمة رأسها
,
, في الحارة ٣ نقطة في منزل روحية ٣ نقطة تحديدا في غرفتها ٤ نقطة تجلس علي فراشها ترتدي جلباب أسود و**** من نفس اللون الاسود القاتم تضم ركبتيها لصدرها تذرف دموعا بلا توقف ٣ نقطة لا تصدق أن بعد قليل ستلم زمام أمرها لذلك الذئب الذي حاول إغتصاب برائتها لولا مجئ تلك السيدة لكان أكمل فعلته الشنيعة في حقها ليجعلها تتجرع بمرارة ٣ نقطة علقم الاغتصاب للمرة الثانية ٤ نقطة ولكن ما باليد حيلة ٣ نقطة ماذا تفعل وقد وضعوها بين المطرقة والسندان ٣ نقطة مسحت دموعها بكفي يدها بعنف تتذكر ما حدث بالأمس
, Flash back
, لم تكد تصدق أنها نجت من بين براثن ذلك الشيطان وأنه لن يؤذيها لتسمع أحد الرجال يصيح أن عليه أن يتزوجها انكمشت في غرفتها تحتضن جسدها تبكي تحرك رأسها نفيا بعنف ترفض ما وافقوا عليه جميعا ٣ نقطة لحظات واختفت أصوات الرجال من منزلها ٣ نقطة لتجد السيدة ٣ نقطة تدخل إلي الغرفة تجلس جوارها علي الفراش ٣ نقطة تعانقها بحنان افتقدته منذ أن توفيت والدتها ارتمت بين أحضانها تصرخ بحرقة :
, - انتوا ازاي توافقوا علي كدة ٣ نقطة أنا مش عايزة اتجوزه ٣ نقطة كان عايز بغتصبني ٣ نقطة كان عايز يدبحني زيه ٣ نقطة حرام عليكوا ما كنش بإيدي اللي حصلي عشان ترموني كدة ٣ نقطة
,
, ادمعت عيني منيرة تشدد من احتضان روحية تزرعها بين فؤادها تمسح علي شعرها تهمس لها بحنان :
, - بس يا حبيبتي اهدي يا قلب أمك ٣ نقطة أنا عارفة يا بنتي إن اللي حصلك مش بإيدك ٣ نقطة واللي كان عايز يعمله مراد فيكي ٣ نقطة الكلب كان عايز يستغل ضعفك وخوفك ٣ نقطة بدل ما يستغلك هو ٣ نقطة استغليه انتي
,
, قطبت روحية جبينها متعجبة تبتعد عن منيرة تنظر له مستفهمة ٣ نقطة لتبتسم منيرة في هدوء ماكر تتمتم :
, - اسمعيني يا روحية رغم أن اللي حصلك كان غصب عنك ٣ نقطة بس الناس هتجيب الغلط كله عليكي ما حدش هيرحمك ٤ نقطة الناس بقي منزوع من قلوبهم الرحمة ٣ نقطة لما تتجوزي مراد وتتطلقي منه هيبقي معاكي ورقة طلاق يقول أنك كنتي متجوزة ٣ نقطة رجالة اليومين دول ممكن يقبل بواحدة مطلقة ٣ نقطة بس ما يرضاش بواحدة مغتصبة .. رغم أن اللي حصل دا كان غصب عنها ٣ نقطة استغلي انتي مراد يتجوزك ٣ نقطة ويطلقك ويبقي معاكي ورقة طلاق ٣ نقطة وسيبي الحتة كلها وامشي وأنا هساعدك وادويكي تشتغلي عند ناس معرفة وتبدأي من أول وجديد وبإذن **** **** هيبعتلك ابن الحلال اللي يعوضك عن كل اللي حصل
,
, كلام مرتب منطقي مقنع للغاية لفتاة بائسة مثلها ٤ نقطة اضطربت حدقتيها ذعرا رغم اقتناعها بما قالت منيرة كاملا نظرت لمنيرة خائفة تهمس بارتجاف :
, - وافرضي وافقت واللي ما عملوش فيا دلوقتي ٣ نقطةعملوا بعد الجواز ٤ نقطة ما حدش هيقدر يتكلم ولا يفتح بوقه ٣ نقطة كله هيقول مراته
,
, احتدت ملامح منيرة بصرامة لتمسك خفها في يدها تصيح متوعدة :
, - مين دا طب يبقي يفكر يأذيكي ابن وحيد وأنا اديله بشبشي علي خلقته ٣ نقطةفكري يا بنتي صدقيني انتي محتاجة الفرصة دي
,
, Back
, وافقت وهل كان لها حل آخر غير الموافقة ٣ نقطة إن لم تفعل ستبقي الفتاة المنبوذة التي يحتقرها الجميع ٣ نقطة ربما هي فرصة جيدة لها كما اخبرتها منيرة ٣ نقطة اجفلت من شرودها علي صوت دقات علي باب غرفتها لترتعش في جلستها ٣ نقطة دخلت منيرة تنظر لها تبتسم ابتسامة واسعة ٣ نقطة اطلقت زغرودة عالية تحادثها بفرحة :
, - يلا يا عروسة المأذون برة
,
, حركت رأسها إيجابا تبتلع لعابها الجاف ٣ نقطة جسدها ملتصق بالفراش يرفض الحراك ٣ نقطة توجهت منيرة إلي فراش روحية ٣ نقطة تجذب يدها ليتوجها معا إلي الخارج في صالة المنزل كان ذلك الرجل المدعو عبده يجلس جوار مراد يرميه بنظرات نارية نافرة ٣ نقطة بينما يجلس المأذون ومعه شاهدين ٣ نقطة ارتجف جسد منيرة ذعرا ما أن رأت مراد بينما ٣ نقطة ارتسمت ابتسامة متوعدة سوداء علي وجه مراد الذي لا يظهر من الأساس من عنف ما به من لكمات تخفي ملامحه ٥ نقطة حمحم عبده بخشونة يكسر الصمت يتمتم :
, - مش نكتب بقي ولا ايه المأذون قاعد بقاله كتير
,
, طبعا يا اخويا نكتب ٣ نقطة نطقتها منيرة سريعا لتجذب يد روحية تجلس جوارها علي أريكة بالقرب منها ٣ نقطةلحظات وسمعت صوت المأذون يسألها :
, - موافقة يا بنتي علي الجوازة دي
,
, قبل أن تبدي اي ردة فعل صدح صوت عبده يتمتم بغلظة :
, - ما تخلص يا شيخ أحمد ٣ نقطة ما هي أكيد موافقة
,
, بدأت إجراءات عقد القران وتطوع عبده أن يكن وكيلا للعروس ٣ نقطة دوامة من الخوف اغرقتها بالكامل هي بعد لحظات من أن تصبح زوجته دوامة لم تفق منها الا حين وضعوا القلم في يدها وقربوا منها الدفتر لتخط توقيعها علي وثيقة إعدام فرضها المجتمع والناس ٣ نقطة التقاليد التي لا تعرف سوي لوم الضعيف وضع الضحية موضع القاتل ٣ نقطة والقاتل ما هو الا برئ حمل وديع لن يحاسبوه مهما كان وهل للحمل أنياب ليحاسبوه بها علي سفك الدماء ٣ نقطة بأصابع مرتجفة كتبت أسمها وبصمت بإصبعها علي سطح الورقة ٣ نقطة ليرحل المأذون والشهود بقي عبده ومنيرة ومراد وروحية ٣ نقطة اقترب عبده من مراد يقبض علي تلابيب ملابسه يتوعده :
, - بص يا جدع أنت البت الغلبانة دي كانت في رقبتي أنا والست منيرة ٣ نقطة لو فاكر انك بعد ما تتجوزها هتيجي عليها عشان مالهاش حد ٣ نقطة لاااا ٣ نقطة لو فكرت بس تدوسلها علي طرف هسحلك في الحارة ٣ نقطة هزفك قدام العيال ٣ نقطة ماشي يا بيه
,
, اشاح مراد بوجهه بعيدا يتأفف حانقا ليلفظه عبده بعيدا بعنف ٣ نقطة استأذن منهم وغادر لتبقي منيرة مع روحية ومراد ٤ نقطة وقفت منيرة تمسك بيد روحية تنظر لمراد بإستيعلاء :
, - هات شنط مراتك من اوضتها وحصلنا علي البيت يا بيه ٣ نقطة
,
, قالت ما قالت لتمسك بيد روحية تخرج من المنزل بأكمله ٣ نقطة بينما وقفت مراد ينظر في أثرهم ناقما غاضبا يكاد ينفجر ٣ نقطة جدته العزيزة هي السبب في كل ما حدث له ٣ نقطة أقسم علي الإنتقام ٤ نقطة بخطي غاضبة دخل الي الغرفة ليجد عدة حقائب ٣ نقطة حملها جميعا لينزل الي أسفل يتبعهم الي منزلهم في بداية الحارة ٣ نقطة دخل ليجد روحية تجلس علي أريكة في الصالة بمفردها وجدته ليست هنا ٣ نقطة رآها فرصة ذهبية لبث الرعب في قلبها ٣ نقطة القي الحقائب من يده ٣ نقطة ليجرع في خطواته إليها وقف أمامها مباشرة يرميها بنظرات مشتعلة حاقدة يهمس ناقما متوعدا :
, - أنا في الآخر أخد البقايا بردوا ٣ نقطة ماشي يا روحية اتكي علي الصبر ٣ نقطة بقيتي مراتي يا حلوة ٣ نقطة وربي لاسود عيشتك ٣ نقطة اصبري بس عليا ٣ نقطة اما خليتك تقولي حقي برقبتي

الخامس والسبعون


الساعة تجاوزت الواحدة ظهرا ٣ نقطة يلقي بجسده علي فراش صغير بالكاد يسع جسده في صراع طويل مع كوابيسه البشعة التي لا تنتهي محيط اسود يغرق فيه رغما عنه ٣ نقطة لم يلتقط أنفاسه الا علي صوت رنين باب المنزل ٣ نقطة الذي بدأ ولم ينتهي ٣ نقطة انتفض فجاءة يشهق بعنف جسده يغرق في بحر من العرق الغزير ٣ نقطة مسح وجهه ورقبته بكف يده ٣ نقطة ينتفس بعنف ٣ نقطة انتفض من فراشه يصيح بصوت عالي غاضب :
, - ايوة طيب ٤ نقطة ايه القرف دا علي الصبح
,
, توجه ناحية الباب يفتحه ليجد ذلك الشاب ماذا كان اسمه ٣ نقطة باسل ٣ نقطة يقف يحمل صينية طعام صغيرة يرتدي حلته الرسمية يقف أمام الباب يبتسم في اتساع ٣ نقطة اتجه الي الداخل ما فتح زيدان الباب يغمغم ضاحكا :
, - ايه يا عم زيدان ساعة ونص برن الجرس دا أنا قولت موت ٣ نقطة صحصح كدة وتعالا كل لقمة المدام بتعمل فطار عظمة ٥ نقطة تعالا تعالا واقف ليه
,
, زفر زيدان حانقا من ذلك المتطفل الذي يقتحم حياته دون إذن منه تماما ٤ نقطة كتف ذراعيه أمام صدره يتمتم ساخرا :
, - مش ملاحظ أنك خدت عليا جامد أنا لسه عارفك النهاردة الصبح ٣ نقطة وبعدين ايه عم زيدان دي ٣ نقطة أنا اعلي منك رتبة علي فكرة
,
, التقط باسل لقمة صغيرة من فوق سطح الصينية أكلها يبتسم في ببشاشة يتمتم :
, - يا عم دا هناك لما نروح الشغل ٣ نقطة انما احنا هنا جيران ٣ نقطة زيدان يا جاري يا واحشنا من زمان دايما غامض ومقفل البييان
,
, ارتسمت ابتسامة صغيرة يائسة علي شفتي زيدان ٣ نقطة ذلك الأحمق يذكره بحسام صديق عمره الذي يشتاق منذ الآن ٣ نقطة حرك رأسه يآسا يتمتم ساخرا :
, - أنا هروح اغير هدومي ٣ نقطة
,
, توجه الي غرفته بالداخل يخرج ثيابه من حقيبته يشرع في تبديل ثيابه عقله يذهب إليها في كل لحظة ٣ نقطة تنهد يآسا يحرك رأسه نفيا بعنف عله يخرج صورتها من خياله ٣ نقطة بداية جديدة ٣ نقطة مكان جديد ٣ نقطة وقلب كما هو يعشق الماضي المؤلم ٣ نقطة شرع في تبديل ثيابه سريعا ليخرج لذلك الجالس بالخارج ٣ نقطة توسعت عينيه في دهشة حين رأي صينية الطعام الشبه فارغة كتف ذراعيه أمام صدره يتمتم ساخرا :
, - أنت جايب فطارك وجاي تاكل عندي يعني
,
, ارتسمت ابتسامة واسعة علي شفتي باسل ٣ نقطة لينفض يديه يتمتم ضاحكا :
, - ما انت إتأخرت وأنا جوعت ٣ نقطة يلا يا عم نعرفك علي القسم
,
, جذب باسل ذراع زيدان ٣ نقطة ليخرجا من المنزل ٣ نقطة ومن العمارة السكنية بأكملها ٣ نقطة متوجهين إلي القسم ٣ نقطة وباسل لا يتوقف عن الكلام ولو لحظة :
, - سيبك بقي يا عم من اللي يقولك ٣ نقطة انتقلت الغردقة يبقي مش هتشتغل ٣ نقطة إنت عينك لازم تبقي في وسط رأسك ٣ نقطة عشان السياحة وسمعة البلد ٣ نقطة
,
, تحرك زيدان جواره بعقل شارد ٣ نقطة لمح بعينيه الموج الهائج يلاطم بعضه بعضا ٣ نقطة وقف رفضت قدميه الحراك أمواج الهواء تصفع وجهه بعنف تعيده لذكري قديمة سعيدة تمني لو استمرت
, Flash back
, - انتي مش ملاحظة أن الشط مش عليه حد ..
,
, لفت رأسها تنظر حولها لتقطب جبينها تنظر للفراغ حولها ٤ نقطة تعجب لم يدم طويلا فمعظم من كانوا حولهم اتجهوا الي تلك الباخرة السياحية الضخمة لرحلة سياحية في الماء ٤ نقطة عاودت النظر له لتتوسع عينيها حين حملها بين ذراعيها متجها بها ناحية الماء لتتعلق برقبته تصيح فيه متوترة :
, - أنت بتعمل ايه يا مجنون
,
, تعالت ضحكاته الصاخبة ليدخل بها الي الماء نظر لها يلاعب حاجبيه بعبث يردف مشاكسا :
, - بعملك وجبة لل Hungary fish
, قالها ليلقيها بخفة الي الماء ٣ نقطة هو يعرف أنها تعرف السباحة جيدا نظرت له مغتاظة مما فعل لتقذفه بالماء تخرج له لسانها ٤ نقطة عقد جبينه يضيق عينيه ينظر له بغيظ اجاد تصنعه ليقفز بخفة في بقعة فارغة جوارها ٤ نقطة رفع وجهه ينفض الماء عن شعره ينظر لها يبتسم في خبث ٤ نقطة ليقذفها هو الآخر بالماء
,
, Back
, اجفل فجاءة من شروده ٣ نقطة علي يد باسل وضعت علي كتفه يصيح فيه متعجبا :
, - هييي زيدان روحت فين يا عمنا
,
, أغمض عينيه متألما يحرك رأسه نفيا ٤ نقطة يتحرك بصحبة باسل في طريقهم
,
, في الإدارة في مكتب خالد السويسي ٣ نقطة يجلس خالد خلف سطح مكتبه شارد قلق ٣ نقطة يدق بسن قلمه علي سطح المكتب دقات منتظمة قلقة متسارعة ٣ نقطة تنهد يخرج أنفاسه المثقلة ٤ نقطة حين سمع صوت دقات علي باب الغرفة لحظات ودخل محمد يغمغم مبتسما :
, - صباح الفل يا باشا
,
, ارتسمت ابتسامة باهتة علي شفتي خالد يشير لصديقه أن يقترب .. جلس محمد علي المقعد المجاور للمكتب يغمغم مبتسما :
, - خد امضي ٤ نقطة
,
, حرك خالد رأسه إيجابا بعملية تامة يخط توقيعه علي سطح الورقة اغلق الملف يعطيه لمحمد ٣ نقطة أخذه الأخير منه يسأله قلقا :
, - مالك يا إبني شكلك مش عاجبني
,
, تنهد خالد قلقا ٣ نقطة يمكنه أن يخفي ما يريد علي الجميع الا صديقه يقف أمامه وتخرج الكلمات من بين شفتيه رغما عنه تنهيدة حارة مثقلة خرجت من بين شفتيه يتمتم متعبا :
, - الدنيا بتبوظ تاني يا محمد زيدان سافر ٣ نقطة أنا صحيح مظبط الدنيا هناك ٣ نقطة واحد من تلاميذي اسمه باسل ٤ نقطة هيبقي معاه دايما ٣ نقطة بس لينا مصصمة تتجوز اللي اسمه معاذ دا ٣ نقطة ولا لينا مش عارف مالها من إمبارح .. نايمة بشكل مخيف ٣ نقطة من إمبارح وهي نايمة والاقيها بتعيط وهي نايمة أحاول اصحيها تقوم مصرخة في وشي سيبني أنام ٣ نقطة أنا عايزة أنام ٣ نقطة مش عارف أعمل إيه
,
, حرك محمد رأسه إيجابا يتمتم في هدوء يحاول تنظيم تلك البعثرة :
, - طيب زيدان ومشكلته اتحلت ٣ نقطة إنت عارف أنه محتاج يبعد ووجود باسل جنبه كويس
, أما لينا بقي فيمكن بس بتعند معاك عشان شيفاك رافض الموضوع ٣ نقطة يمكن لو وافقت وحسستها انه عادي يعني ٣ نقطة تسيبه ٣ نقطة جرب
,
, صمت للحظات ينظر لصديقه بحذر ليسأله فجاءة :
, - أنت طلقت شهد ولا لسه صحيح
,
, حرك خالد رأسه نفيا يزفر حانقا ٣ نقطة ليبلع محمد لعابه يهمس مترددا :
, - ما يمكن لينا يعني ٣ نقطة عرررفت
,
, توسعت عيني خالد في فزع وعقله يعيد ترتيب ما حدث ٣ نقطة هاتفه الآخر ٣ نقطة الرسالة ٣ نقطة لينا ٣ نقطةصرخاها ضرب جبهته بكف يده يتمتم مذعورا :
, - يا نهار أسود
,
, علي صعيد آخر مرت ساعتين تعرف فيهم زيدان علي مكتب عمله الجديد ٣ نقطة لم يجد نا يفعله في يومه الأول لم يستلم عمله رسميا بعد فقرر المغادرة ٣ نقطة يتمشي علي الشاطئ الرملي ٣ نقطةيركل حبات الحصي يدس يديه في جيبي سرواله يبتسم ساخرا يشفق علي حاله ٣ نقطة سافر بعيدا ليهرب من عشقها فتبعه طيفها يؤرق ليله يعذب نهاره ٣ نقطة الهواء البارد الذي يلف جسده بالكامل لم يزيد نيرانه سوي اشتعالا ٣ نقطة ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتي زيدان وقف مقابلا للبحر يغمض عينيه يتسمع الي تلاطم أمواجه ٣ نقطة سمفونية حادة الإيقاع تطرب قلبه ٤ نقطة يتخللها صوت صرخات مستغيثة فتح عينيه سريعا ليجد فتاة في المياة تكاد تغرق ٣ نقطة لم يتردد لحظة حين خلع حذائه يركض للداخل قفز بجسده للماء يصارع الأمواج إلي أن وصل إليها أمسكها جيدا يسبح بها الي الماء ٣ نقطة الموج العنيف يعيده للداخل وهو يصارع للخروج بعد جهد شاق ارتمي بجسده علي الشاطئ يسعل بعنف يشعر بأنه شرب نصف مياة البحر ٣ نقطة ينظر لتلك الممدة جواره من الجيد انها تتنفس ٣ نقطة استند بكفيه علي الرمال ينتصف في جلسته يسألها برسمية :
, - أنتي كويسة ٣ نقطةare you ok
,
, ابتمست الفتاة ابتسامة صغيرة تحرك رأسها إيجابا مدت كف يدها له ليمسك بيدها يجذبها تجلس هي الاخري سعلت عدة مرات تتنفس بعنف تحاول الاسترخاء بعد أن كادت تغرق في لحظات ٤ نقطة لولا مساعدته نفضت شعرها الأشقر الطويل تبتسم له تتمتم بلغة عربية مكسرة :
, - ششكراا
,
, ارتسمت ابتسامة ساخرة علي شفتيه وهو يستمع إلي لكنتها وقف ينفض الرمال عن ملابسه يتمتم :
, - العفو ٣ نقطة عن إذنك
,
, قالها ليلتفت ويغادر ما كاد يتحرك خطوتين سمعها تصيح بصوت عالي :
, - أنت استني ٣ نقطة استني ٣ نقطة أنا آيز ٣ نقطة اشكر أنت
,
, خرجت من بين شفتيه ضحكة ساخرة ليجدها تهرع إليه وقفت أمامه تمد يده تود مصافحته تتمتم بابتسامة ساحرة :
, - انجيلكا
,
, نطقتها بصوت ناعم وابتسامة ساحرة لم تحرك فيه شعرة واحدة رغم أن من تقف امامه أنثي لا تستطع العين الا أن تنظر لها تذوب في سحر جمالها الأوربي الخاطف للأنفاس، يكفي شعرها الأشقر الداكن الطويل المائل للبني ملامحها الفاتنة عينيها الزرقاء الغامقة، ذلك النمش الصغير الذي يغطي انفها واعلي وجنتيها
, أما هو فقط ابتسامة صغيرة مجاملة لا حياة فيها ارتسمت علي شفتيه حرك رأسه إيجابا بخفة يردف بنبرة لبقة رسمية:.
,
, - زيدان، ما فيش داعي للشكر دا واجبي
, ارتسمت ابتسامة ساحرة على شفتيها لتمسك بكف يده بيديها تصافحه بحماس تردف مبتهجة:
, No, you do not understand. I must thank you. I almost drowned and you saved my life in the last moments، I really thank you for your courage
, - لا أنت لا تفهم يجب علي أن اشكرك كدت أن أموت غرقا وأنت أنقذت حياتي في اللحظات الاخيرة، أنا حقا أشكرك علي شجاعتك.
,
, رسم ابتسامة صغيرة علي شفتيه يتمتم بلباقة:
, - Be careful، I have to go، Goodbye
, قالها ليلتفت ويغادر القي سترة حلته علي كتفه يرحل بعيدا ينفض الماء عن شعره المبتل، تقف هي بالخلف تراقب ذلك الوسيم الشرقي الشجاع بابتسامة إعجاب واسعة لم تستطع إخفائها، نفضت المياه عن شعرها الطويل تهمس لنفسها بولة:
, - A handsome, daring, brave man، he stole my heart at first sight.
,
, رأته يبتعد عند نهاية الطريق نظرت لثيابها المبتلة بهلع لتعاود النظر له تصيح سريعا بتلهف:
, - wait، wait
, توقف هو حين سمع صياحها لتهرول هي خلفه اقتربت منه سريعا وقفت امامه تنحني قليلا تلتقط أنفاسها رفعت وجهها له تتمتم مبتسمة:
, - أنت ممكن ساآد أنا، أروح اوتيل.
,
, خرجت من بين شفتيه ضحكة لم يستطع إخفائها طريقتها المضحكة في الكلام تذكره بها حين بدأت تتحدث وهي طفلة صغيرة بكلمات مبعثرة، غزا الشوق مقلتيه ليتنهد يآسا من نفسه ألن يتوقف عن التفكير فيها أبدا، عاود النظر لتلك الواقفة أمامه حرك رأسه إيجابا يتمتم في هدوء:
, -Speak English and I will understand what you are saying
, ( تحدثي بالإنجليزية وأنا سأفهم ما تقولين ).
,
, ارتسمت ابتسامة واسعة علي شفتيها وهي تستمتع للكنته الانجليزية الممتازة حركت رأسها نفيا بخفة تتمتم بأحرف متكسرو.
, - نو، أنا بهب الاربي كتير، هو صأب، بس أنا بهبه، بهب اتكلم أربي
, لا يعرف حتي لما انفجر ضاحكا بتلك الطريقة، كان حقا في حاجة ماسة لتلك الضحكات لتخرج هموم قلبه رفع يده يمسح دموعه التي تساقطت من شدة الضحك، حين وجه انظاره اليها رآها تنظر له كطفلة صغيرة غاضبة تعقد ذراعيها أمام صدرها تتمتم حانقة:.
,
, - أنت تضحك آلي أنا
, قطم شفتيه يحرك رأسه نفيا حمحم يستعيد ثباته ليردف بلباقة:
, - تعالي هوصلك.
,
, ابتسمت لتقترب سريعا تسير جواره أمسكت بكف يده ليقطب جبينه غاضبا التفت برأسه ناحيتها يرميها بنظرة حادة ينزع كفه من يدها، أوقف سيارة أجري ليفتح لها باب المقعد الخلفي دخلت ليغلق الباب عليها، ليجلس هو جوار السائق، لتخبره باسم الفندق، تحركت السيارة، بعد لحظات لاحظ زيدان أن السائق يحرك المراءة الأمامية كل لحظة وأخري، التفت برأسه تلقائيا ينظر خلفه هو لم يلاحظ ولم يكن ليلاحظ فعينيه لم ولن تفتن بامراءة، ولكن حقا غضب بشدة حين عرف الي ما ينظر السائق ملابس كانت تلتصق بها كجلد ثانئ، من الجيد أن سترته غير مبتلة، مد يده لها بها يغمغم في حدة:.
,
, - البسيها
, نظرت له متعجبة من غضبه حركت رأسها إيجابا ترتديها، عاد زيدان ينظر للسائق قبض علي تلابيب ملابسه بعنف يغمغم بحدة غاضبا:
, - ما هي مش راكبة مع خروف عشان تبصلها كدة، عينك لو اترفعت عليها هخلعهالك
, توسعت عيني السائق هلعا يحرك رأسه إيجابا سريعا يتمتم بصوت خفيض مرتعش:
, - اااا، أنا آسف يا بيه، آسف.
,
, لفظه زيدان بعنف ليرتد في مقعده، ليزفر هو حانقا يخلل أصابعه في خصلات شعره الرطبة بعنف، تلك الفتاة حقا لا تعنيه ولكنها بالفعل إهانة لرجولته أن ينظر لها أحد بتلك الطريقة الفجة وهي بصحبته، تجلس هي بالخلف تنظر له بإعجاب لم تستطع إخفائه، إلي أن حد ما فهمت لما هو غاضب وزادت به إعجابا، مرت دقائق قليلة قبل أن يصلوا الي الفندق، فتحت أنجيلكا الباب تنزل توجهت ناحية الباب المجاور لزيدان كادت أن تخلع سترته ليحرك رأسه نفيا، نزل يقف أمامها يتمتم:.
,
, - خليكي لبساه عشان هدومك مبلولة ما ينفعش تمشي بيها كدة، عن إذنك
, عاد لمقعده جوار السائق، وقفت هي تنظر في أثره بابتسامة حالمة تغزو شفتيها، توجهت لداخل الفندق، اخذت مفتاح غرفتها من الاستقبال لتتوجه سريعا إليها، فتحت باب غرفتها لتخلع سترته تنظر لها مبتسمة برقة تكرر اسمه:
, - زيدان، زيدان، زيدان، زيداني!
,
, علي صعيد آخر سريعا كان يقود سيارته متجها.
,
, الي منزله عقله يصور له أبشع ما يمكن أن يحدث لينا عرفت بزواجه من شهد، ستنهار، بالطبع ستطلب الانفصال، الانفصال!، توسعت عينيه فزعا عند تلك النقطة لن يتحمل ابداا، تبتعد يموت قبل أن تفعل، هي روحه التي لن يتخلي عنها ابدا، وكيف يعيش بدون روحه بدونها هي، أوقف سيارته في حديقة المنزل، ليفتح بابها سريعا توجه الي الداخل يدس مفتاحه في قفل الباب، دخل يهرول إلي الداخل لتستوقفه ابنته:
, - بابا أنا كنت عاوزة حضرتك.
,
, تركها يهرول لأعلي سريعا يتمتم متلهفا قلقا:
, - بعدين يا لينا مش وقته
, قطبت جبينها متعجبة ما به والدها يركض وكأن كارثة قد حدثت، بينما اكمل هو طريقه لأعلي ما كاد يصل لنهاية الربع الأخير من السلم رآها تنزل درجات السلم، متأنقة للغاية، حلة نسائية زرقاء قميص أبيض، **** به اللونين ملامحها كالعادة صافية لم تمسها مستحضرات التجميل، حقيبة بيضاء صغيرة تمسكها في يدها٣ نقطة
,
, ارتسمت ابتسامة واسعة رقيقة علي شفتيها ما أن رأته تردف بخفوت ناعس:
, - صباح الخير يا حبيبي ايه اللي رجعك بدري كدة أنت كويس
, توقف عقله عن العمل للحظات يقف يناظرها بنظرات مدهوشة قلقة متعجبة، لا يفهم حقا لا يفهم ما يحدث لها، ابتلع لعابه يسألها حذرا:
, - أنا كنت جاي اطمن عليكي، كنتي تعبانة إمبارح والصبح، بس دلوقتي الموضوع مختلف تماما، ماشاء **** عليكي، تقولي للقمر قوم وأنا أقعد مكانك.
,
, خرجت من بين شفتيها ضحكة عالية لتنزل الدرجتين الفاصلتين بينهما وقفت أمامه تطوق عنقه بذراعيها تهمس له بصوت خفيض ناعم:
, - دي هرمونات يا حبيبي المفروض تكون اتعودت بقي، ولا نسيت، أنت بقيت بتنسي حاجات كتير اوي اليومين دول، معقول عجزت يا لودي، جري ايه يا شيخ الشباب.
,
, نبرتها الناعمة الغريبة لم تعجبه، لينا بها شئ غريب مختلف شئ هو نفسه لا يفهمه او ربما يفهمه ولا يريد أن يعترف به لنفسه، او ربما هو فقط يتوهم ولينا ليس بها اي شئ كم يتمني ذلك حقا، رسم ابتسامة واسعة قلقة علي شفتيه مد يده يمسح علي وجنتها برفق يغمغم مبتسما:
, - قلقتيني عليكي، الحمد لله انك بخير٣ نقطة
,
, أنا كويسة، كويسة أوي يا حبيبي، : نطقتها بنبرة غريبة لم تعجبه إطلاقا تنظر لعينيه مباشرة بينما يحاول هو التهرب بمقلتيه بعيداا، ابتلع يحاول الابتسام لتتجاوزه هي قبلت وجنته تهمس بنعومة:
, - أنا رايحة شغلي يا حبيبي مش هتأخر، خلي بالك من نفسك، بااي.
,
, قالتها لتتحرك تجاوزته لتنزل درجات السلم، تتحرك بخفة الي الخارج توجهت، وقف هو مكانه مقطب الجبين دقاته تتسارع بشكل مخيف، لينا بها شئ خاطئ، هو اكتر من واثق من ذلك، لم يصعد للأعلي، عاد ينزل لأسفل ارتمي بجسده علي الأريكة يمسح وجهه بكفي يده، ااتت لينا ابنته في تلك اللحظات جلست جواره حمحمت تردف في هدوء:
, - بابا أنا كنت عاوزة اتكلم مع حضرتك
, حرك رأسه إيجابا ببطئ تنهد يتمتم متعبا:
, - ثواني هعمل مكالمة واسمعك.
,
, اخرج هاتفه من جيب سترته يبحث عن رقم زيدان كاد أن يتصل به فقط مكالمة صوتية يطمأن عليه، ليرسم عقله فكرة سريعة لينا تجلس جواره ربما أن رأته وهو رأئها يشعر كل منهما بالشوق للآخر، لتكن إذا مكالمة فيديو بالصوت والصورة، لحظات وظهرت في الكاميرا غرفة فندق، جعلت خالد يقطب جبينه مستفهما، زيدان يسكن في شقة هو يعرفها جيداا، هو من استأجرها له، لحظات وتوسعت عينيه في دهشة حين ظهرت أمامه فتاة شابة تبدو أجنبية تبتسم باتساع تردف في حماس:.
,
, - Hi
, نبرة الفتاة وصوتها جذبت انتباه لينا الجالسة جوار والدها نظرت خلسة لشاشة الهاتف، لتتوسع عينيها في ذهول، والدها يتصل بزيدان إذا من تلك الفتاة، في غرفة فندق، هاتف زيدان، أليست تلك سترة زيدان جوارها، لم يقل خالد عنها دهشة حمحم يسألها:
, - who are you، where is zedan
, ابتسمت الفتاة في توسع ما أن سمعت اسمه لتغمغم سريعا:.
,
, - Are you Zidane s father، He s not here، He forgot his phone in his jacket that he gave me
, ( هل أنت والد زيدان، هو ليس هنا، لقد نسي هاتفه في سترته التي أعطاها لي)
, عند تلك النقطة احمرت عيني لينا غضبا شعر بدمائها تغلي تكاد تنفجر من الغيظ دقاتها تتسابق، أنفاسها كمرجل نار متقد لم تستطع كبح زمام نفسها وهي تنظر لتلك الفاتنة، الجميلة حد إغواء الراهب، لتهتف غاضبة:
, -Why did Zidane give you his jacket.
,
, ( لما اعطاكي زيدان سترته )
, توجهت عيني أنجيلكا لمن تحدثت توا تشعر سمعتها نبرتها الغاضبة رأت الغيظ يتأجج في مقلتيها التي لا تنزاح عن سترة زيدان القابعة جوارها، فابتسمت، رسمت ابتسامة ناعسة علي شفتيها تردف برقة:
, - oh zedan، He saved my life from drowning and gave me his jacket because my clothes were wet
, ( لقد انقذ حياتي من الغرق واعطاني سترته لأن ملابسي كان مبتلة ).
,
, شدت لينا علي قبضتها تجز علي أسنانها بعنف ترميها بنظرات قاتلة غاضبة بينما ابتسمت انجليكا في رقة تسبل عينيها ببراءة توجهت بأنظارها ناحية خالد تحادثه:
, - Please tell Zidane that his phone and wallet are in the jacket، he knows the hotel address and I am waiting for him any time he likes to take them.
,
, (من فضلك أخبر زيدان أن هاتفه ومحفظته في السترة، هو يعرف عنوان الفندق وأنا في انتظاره في أي وقت يحبه ليأخذهم)
, حرك خالد رأسه إيجابا، في هدوء تام، عليه ان يعرف كل شئ عن تلك الفتاة التي ظهرت فجاءة، رسم ابتسامة مقتضبة علي شفتيه يتمتم بخفة:
, - I ll tell him، Thank you، bye.
,
, لوحت له الفتاة وهي تبتسم باتساع ليغلق الخط يبتسم ساخرا، حين لمحت عينيه ابنته التي تكاد تنفجر غضبا، وجهها أحمر مشتعل، عروق رقبتها وصدغها تنفر من الغيظ، تقبض كفها تشد بأظافرها علي كف يدها، تكبح جماح صراخاتها الغاضبة بصعوبة، حمحم يحاول جذب انتباهها يتمتم في هدوء:
, - خير يا لينا كنتي عوزاني في إيه.
,
, اخذت نفسا قويا طويلا تحاول إطفاء تلك النيران التي اشتعلت فجاءة بين خلجات قلبها، مرة تليها أخري وأخري قبل أن تنظر لوالدها تتمتم:
, - بابا، معاذ، قاطعها حين بسط كف يده أمام وجهها حرك رأسه إيجابا بخفة يتمتم في هدوء حزين:.
,
, أنا موافق علي جوازك علي معاذ يا لينا، انتي صح، أنا مش هفرض عليكي حاجة تاني، عيشي حياتك زي ما تحبي تعيشيها، اللي أنا كنت بعمله دا من خوفي عليكي، مش تحكم زي ما انتي فاكرة، علي العموم مالوش لازمة الكلام دا دلوقتي، أنا موافق علي جوازك من معاذ، بس بجد اتمني أنك ما تندميش بعد كدة.
,
, جحظت عينيها في صدمة امسكت لسانها، والدها يوافق بتلك البساطة، لم يكن ذلك ضمن مخططاتها ابدااا، هل حقا والدها استسلم لرغبتها أما أنها خطة جديدة من خططه التي يفاجئها بها دائما، فقط يخدعها كعادته، تحولت نظرات الدهشة الي أخري حذرة بها من الشك ما بها لترتسم ابتسامة صغيرة علي شفتي خالد يتمتم في هدوء:.
,
, - ما تقلقيش دي مش خطة جديدة أنا تعبت من الخطط يا لينا وبعدين مش يمكن انتي صح وأنا غلط، يمكن فعلا معاذ بيحبك ويستاهلك، حددي الميعاد اللي انتي عيزاه وأنا موافق عليه.
,
, حسنا صدمة أخري لم تطن تتوقعها تماما، ما ذلك الاستسلام، هل نجحت حقا في فرض رأيها وأنها صاحبة قرار بعد طول صراع، تنهدت حائرة، تشعر بأنها تعود لتلك الدوامة من الحيرة والقلق من جديد، ولكن دوامتها تلك المرة غاضبة مشتعلة، أنجيلكا من تلك الفتاة وما علاقتها بزيدان وكيف يعرف عنوان الفندق التي تقطن فيه، تكاد تموت كمدا وهي تتذكر ابتسامتها الساخرة نبرتها اللعوب، طردت تلك الفكرة عن راسها مؤقتا تنظر لوالدها:.
,
, - أنا كنت عايزة حضرتك في حاجة تانية، لو ينفع يعني اتدرب في شركة حضرتك، لو ما ينفعش خلاص هشوف اي شركة تانية
, رفعت حاجبيها مندهشة حين وقف والدها يلتقط هاتفه ومفاتيح سيارته ابتسم لها يغمغم في ترفق:
, - غيري هدومك وحصليني علي العربية
, توسعت عينيها في دهشة، لتهب سريعا تركض إلي غرفتها تنزع ثيابها لترتديها علي عجل، سمعت صوته في تلك الأثناء يأتي من الفراغ يتمتم بحنو:
, - براحة يا لينا عشان اللي في بطنك.
,
, التفت حولها سريعا تضع يدها علي بطنها تلقائيا، لتسمع صوته مرة اخري يأتي من اتجاه آخر بنفس النبرة الحانية:
, - تفتكري هيبقي ولد ولا بنت
, ظلت تتلفت حول نفسها وصوته يأتي من كل اتجاه تقريبا
, - بداية جديدة أنا وأنتي واببنا او بنتنا
, - خلي بالك منه دا حياتي كلها
, - هما الحوامل بيحبوا يناموا كتير
, - تعالي يا حبيبي في حضني
, وضعت يديها علي اذنيها سقطت علي ركبتيها ارضا ن تنهمر دموعها تصرخ بحرقة تحرك رأسها نفيا بعنف:.
,
, - بس بس اسكت، اسكت، خلاص هو راح وأنت خلاص روحت ما بقاش ليك مكان في حياتي، أخرج من دماغي زي ما خرجت من حياتي.
,
, أبعدت يديها عن أذنيها ببطئ تتنفس بعنف لا أحد فقط صوت مخيف يصدر من عقلها، جزء صغير لا زال يتمسك به يرفض إخراجه من جوا روحها، قامت تبدل ثيابها سريعا تركض من غرفتها تهرب من فوهة بركان نار من الذكريات يحرقها، نزلت إلي أسفل تهرول الي سيارة والدها استقلت المقعد المجاور له تضع نظاراتها الشمسية الكبيرة فوق عينيها، لتسمع والدها يسألها قلقا:
, - أنتي كويسة يا حبيبتي.
,
, رسمت شبح ابتسامة علي شفتيها تحرك رأسها إيجابا، أدار خالد السيارة يتوجه الي شركته عقله لا يتوقف عن التفكير في كل شئ تقريبا.
,
, مرت حوالي عشرون دقيقة قبل أن تتوقف سيارة خالد أمام شركته، فتح الباب المجاور له ينزل لتلحق به سريعا نزلت تتحرك جواره إلي الداخل، ابتسمت لنفسها مشفقة تلك المرة الأولي التي تري فيها شركة والدها، لولا مساعدة زيدان ما كانت لتراها يوما، تنهدت مستاءة لما يصر علي اقتحام عقلها كل لحظة وأخري، سمعت في طريقها أحدي الموظفات تتهامس مع صديقتها:.
,
, - شايفة يا بنتي الفخامة، خالد باشا السويسي ما بيكبرش ابدا، دا أنا أكاد من فرط الجمال أذوب
, ضحكت لينا ساخرة داخل نفسها آه لو سمعت والدتها مثل هذه الكلمات لأقامت الدنيا فوق رأسهم جميعا، والدتها لا تزال علي والدها بجنون، دخلت معه إلي المصعد الي الطابق الأخير توجها، تحركت خلفه لتجد سيدة تقريبا في منتصف الأربعينات ترتدي ثياب محتشمة فستان واسع **** طويل، وقفت السيدة ما أن رأته تبتسم في هدوء:.
,
, - حمد لله علي سلامتك يا باشا، الشركة نورت
, ابتسم لها في جدية يؤمأ برأسه إيجابا مردفا:
, - متشكر يا مدام أشرقت٣ نقطة
, التفت إليها يمسك بيدها لتقف جواره ابتسم لتلك السيدة يردف:
, - دي لينا بنتي، عايزة تتدرب معانا في الشركة، أنا متأكد أنك أنسب واحدة تعلميها أسس الشغل لكفائتك وخبرتك معانا من سنين.
,
, ابتسمت أشرقت ابتسامة مشرقة تحرك رأسها إيجابا ليدفع خالد ابنته برفق ناحية أشرقت ويتوجه هو إلي مكتبه، دخل يلقي بسترته علي أقرب مقعد، لحظات وسمع دقات علي باب الغرفة إذن للطارق لتدخل لينا ملامح وجهه منكشمة غاضبة حانقة وقفت أمام مكتب أبيها مباشرة تعقد ذراعيها أمام صدرها تغمغم متضايقة:
, - بابا أنا قولت لحضرتك اني عايزة اتدرب في شركة حضرتك، بس ما كنش قصدي خالص، أنا ابقي السكرتيرة.
,
, اراح ظهره الي ظهر مقعده الاسود الفخم الوثير ليرفع قدميه الي سطح المكتب ابتسم يغمغم في ثقة:
, - عشان تقعدي علي المكتب اللي أنا قاعد عليه دا لازم تبدأي من عند مدام أشرقت من برة، تعرفي كل حاجة الصغيرة قبل الكبيرة، مدام أشرقت تعرف أدق التفاصيل عن شغل المقاولات عموما، وعن شعلنا علي وجه الخصوص هتساعدك جداا
, انزل ساقيه من فوق سطح المكتب ليتحرك بخفة وقف جوار ابنته يضع يده علي كتفها يتمتم مبتسما:.
,
, - هسيبك معاها عايزك تتعلمي منها كل حرف هتقوله ليكي، لأنها هتمشي قريب، جوزك جاله عقد عمل وهيسافروا برة مصر، وانتي اللي هتبقي مكانها، سلام
, قالها ليلتقط سترته تركها وغادر، الي مكتب عمر توجه ليطمأن علي أخيه، اقترب من المكتب ليجد تالا، هو يعلم أنها لم تترك الوظيفة ولكن لا ضرر من بعض المشاكسة، تقدم يجلس علي المقعد المجاور لمكتبها يتمتم في مرح:
, - وأنا أقول الشركة منورة ليه.
,
, ضحكت تالا بخفة تضع يدها أمام فمها بحركة تلقائية، عادت تنظر له تتمتم مبتسمة:
, - إزيك يا خالد أخبارك ايه، ولينا ولوليتا
, تنهد متعبا هل يخبرها الحقيقة لااا ابتسم يحرك رأسه إيجابا يتمتم تعبا:
, - الحمد لله كلنا بخير، عمر جوا
, حركت رأسها إيجابا سريعا تحرك هو يرغب في التوجه لغرفة أخيه لتستوقفه تالا سريعا ابتسمت تهمس له ممتنة:.
,
, - استني يا خالد، أنا حقيقي عايزة اشكرك علي كل اللي عملته عشاني أنا والبنات، بجد كنت ولازالت ضهر لينا كلنا في أصعب الأوقات دايما بتكون موجود، شكرا بجد شكرا ليك
, اعطاها ابتسامة صغيرة هادئة ليتوجه إلي مكتب أخيه دق الباب ليدخل بعدها مباشرة، ابتسم عمر ما ان رآه ليتحرك من مكانه قام يعانقه يتمتم سعيدا:
, - واحشني و**** يا كبير، أنت كويس دلوقتي.
,
, حرك رأسه إيجابا دون كلام توجه ليجلس علي المقعد المجاور لمكتب عمر ليصيح عمر معترضا:
, - و**** ابداا، أنت تقعد علي كرسي المكتب، دي ما فيهاش نقاش
, ابتسم ساخرا علي أفعال أخيه الطفولية، ليتحرك إلي المقعد خلف المكتب جلس عليه، ليجلس عمر علي المقعد المجاور لمكتبه يتحدثان في أمور شتي في العمل إلا أن قطع عمر ذلك الحديث بسؤال مباشر:.
,
, - خالد أنت قولتلي قبل كدة أن الدكتور اللي اسمه حسام يبقي ابنك، ممكن تقولي بقي ابنك ازاي
, شهد ما سقطتش الجنين، نطقتها دون مقدمات لم يعد لديه الطاقة لشرح اي شئ مهما كان بسيطا او معقدا رأي عيني أخيه تتوسع في دهشة ليتمتم مذهولا:
, - معقولة، دا ولا الافلام الهندي٣ نقطة
, ابتسم خالد متهكما ليحمحم عمر مرتبكا جملة حمقاء قالها دون قصد، حمحم مرة أخري ليردف مبتسما:.
,
, - و**** أنا فرحانلك عشان هيبقي ليك وريث وسند يكمل اسم خالد السويسي، بجد مبروك يا اخويا
, لحظات واختفت ابتسامة عمر تنهد يردف متضايقا:.
,
, - بس ابعد حسام عن سارة يا خالد، ابنك اتقدم لسارة وكل يوم يكلمني او يبعتلي رسالة أنه عايز يتجوزها، هو ابن اخويا ودكتور محترم أنا سألت عنه، بس كبير سنا عليها، وكفاية الموقف الزفت اللي أنا حطيتهم فيه، البنت مستحيل تتقبله نفسيا تبدلت نظرات خالد إلي اخري حازمة جادة ليتمتم في حزم:.
,
, - حسام مش كبير للدرجة دي، لو سارة وافقت عليه، يبقي حسام أولي واحد بيها، دي بنت عمه، من لحمه، دورها في مخك لأن موافقة سارة هي الفيصل الوحيد بالنسبة للجوازة دي
, تنهد عمر غاضبا ينظر لأخيه حانقا ها هو خالد المتحكم المتسلط يعود من جديد لا عجب فإن إبنه نسخة عنه، وهو حقا يخاف علي ابنته، صولات خالد القديمة لا تُنسي وإن كان إبنه نسخة عنه، ستتعذب ابنته كثيرا وسارة حساسة للغاية ليست كسارين.
,
, اما خالد انسحب وغادر، القي التحية علي تالا في طريقه للخارج، استقل سيارته تلك المرة توجه إلي مستشفي الحياة حيث لينا، يفكر لينا لو عرفت بأمر زواجه لم تكن لتسكت ابداا، لما تخطط هي، او ربما هي لم تعرف وهو فقط يتوهم، لا طريقتها في الكلام تثبت له العكس، هو يعرفها أكثر مما يعرف ذاته بالطبع بها شئ غريب مختلف، وقف بالسيارة في حديقة المستشفي توجه لمكتبها مباشرة فتح بابه مباشرة بتلهف يبحث عنها بعينيه ليقطب جبينه متعجبا المكتب فارغ، حتي حقيبتها ليست هنا، وقف للحظات يحاول عقله ترجمه أين قد تكون ذهبت، لتمر ممرضة من جواره اوقفها يسألها سريعا:.
,
, - هي دكتورة لينا فين
, ابتسمت الفتاة ابتسامة صغيرة تتمتم بلباقة:
, - دكتورة لينا ما جتش النهاردة يا افندم خالص
, شخصت عينيه في دهشة لينا لم تأتي، أخبرته أنها ذاهبة للمشفي والآن هي ليست هنا ولم تأتي من الأساس اجفل علي جملة الممرضة:
, - في حاجة يا افندم.
,
, حرك رأسه نفيا لترحل الفتاة وقف هو مكانه لينتزع هاتفه سريعا من جيب سترته يبحث عن اسمها سريعا كان يطلب رقمها وضع الهاتف علي أذنيه يتسمع الي صوت دقات الهاتف كل دقة تتصارع معها دقات قلبه عرق غزير يغرق جسده، شهد كانت محقة أكبر عقاب ممكن أن يحصل عليه هو شعوره بالخوف من فقدانها، أخيرا أجابت سمع نبرتها الهادئة:
, - ايوة يا حبيبي.
,
, أنت فين يا لينا، صرخ بها بلوعة قلقا، ليلاقي الصمت من ناحيتها للحظات لتتحدث بعدها بهدوء تام:
, - مالك يا حبيبي متعصب ليه
, نفذ صبره واستبد القلق بقلبه تحرك لخارج المستشفي وقف في ركن بعيد في الحديقة يصيح فيها:
, - بلا متعصب بلا زفت، انتي مش قولتيلي رايحة المستشفى، اجي المستشفى يقولولي أنك ما جتيش اصلا، انتي فين يا لينا، انتي كويسة
, سمع صوت زفرتها المختنقة لتردف بعدها بنزق:.
,
, - ايوة يا خالد كويسة أنا عند بابا، اتصل بيا قبل ما اوصل المستشفى وقالي تعاليلي فروحت اشوفه، اي أسئلة تانية
, وما قولتليش ليه، ازاي تروحي من غير ما تقوليلي من أمتي يا لينا، : صاح بها يشعر بدمائه تشتعل، شعور مخيف يقتب قلبه مزيج مرعب من الغضب والخوف
, سمع تهتف محتدة هي الاخري:.
,
, - في ايه يا خالد لو أنت عايز تتخانق فأنا بقي مش عايزة، أنا عند بابا ما عملتش جريمة يعني، وبعدين أنا مش عيلة صغيرة عشان تزعقلي بالشكل دا، سلام يا خالد
, قالتها وأغلقت الخط ليزفر أنفاسه قلقا غاضبا مسح وجهه بكف يده بعنف يقرر في نفسه الذهاب إليها، أخذ طريقه للخارج ليسمع صوت يعرفه جيدا ينادي باسمه:
, - خالد باشا، باشا، بااااشا، بااااشا.
,
, خرجت منه ضحكة ساخرة التفت ينظر لنسخته المصغرة، وقف حسام أمامه يبتسم كعادته يغمغم في مرح:
, - ايه يا باشا ماشي كدة لا سلام ولا كلام دا احنا بينا رز وكوارع يا راجل
, نظر خالد لحسام مستهجنا ليكتف ذراعيه أمام صدره تبدلت نظراته الي أخري حادة اقترب منه قليلا برأسه يهمس له في حدة:
, - عمك عمر قالي أن البيه طلب منه ايد سارة، من غير ما تقولي يا حيوان، أنا ما رضتش اصغرك قدامه، بس لما تشوف حلمة ودنك ابقي اتجوزها.
,
, توسعت ابتسامة حسام ليخرج هاتفه سريعا يفتح كاميرا هاتفه الامامية ليقطب خالد جبينه متعجبا ماذا يفعل إبنه الابلة التقط حسام صورة لنفسه بالكاميرا الامامية ( سلفي ) حفظها سريعا في هاتفه ليستخدم القلم في هاتفه يحيط شحمة أذنه بدائرة كبيرة أدار هاتفه سريعا ناحية والده يغمغم متلهفا:
, - اهي حلمة ودني شوفتها، جوزهالي بقي.
,
, نظر خالد لابنه مندهشا لا يعرف حقا أيضحك أم يتحسر علي بكره الأحمق، ضرب كف فوق آخر يتمتم متحسرا:
, - عوض عليا عوض الصابرين في خلفتي الهطلة٣ نقطة
, رمي إبنه بنظرة اشمئزاز ليتركه ويغادر ليتجهم وجه حسام مغتاظا يتمتم مع نفسه حانقا:
, - ابهات مفترية، و**** لاتجوزها٣ نقطة
,
, علي صعيد آخر في شقة زيدان الحديدي في الغردقة، كان يتسطح علي فراشه عقله مخدر في حالة بين النوم واليقظة، حين رآها تدخل من باب غرفته تجلس جواره علي الفراش تبتسم له ابتسامة واسعة ليبتسم لها يغمغم ملتاعا:
, - لوليا وحشتيني اوي، ما تبعديش عني تاني
, اقتربت منه تضع رأسها علي صدره تغمغم بصوت ناعم:
, - أنا بحبك اوي يا زيدان
, طوقها سريعا بذراعيه قبل أن تهرب يهمس لها بشغف عاشق لن تنطفئ شعله عشقه أبدا:.
,
, - وأنا بموت فيكي يا قلب زيدان
, انتفض من حلمه السعيد علي صوت جرس الباب يقرع بعنف، لتتلاشي من أمام عينيه كأنها سراب يتبخر بعيدا، فتح عينيه سريعا يبحث عنها، هنا وهناك، حلم كالعادة هي حلم صعب المنال، انتفض علي صوت الباب يدق بعنف من جديد، ليزفر حانقا ذلك الأحمق باسل، بالطبع من غيره، قام من مكانخ يفتح الباب بعنف ليقابله وجه باسل المبتسم، غمغم بمرح ما أن رآه:.
,
, - أنت شخص عاشق للنوم مش كدة، ايه يا عم، دا لو قام زلزال مش هتحس بيه، المهم غير هدومك بسرعة المدام عزامك علي الغدا، أنا مش عارف هو غدا ولا عشا و**** الساعة عدت خمسة المهم أنت معزوم عندنا، يلا غير هدومك وحصلني
, زفر زيدان حانقا يحاول التهرب من تلك العزيمة ليهتف باسل سريعا بإصرار:
, - لا طبعا لازم تيجي، ما فيهاش أعذار دي، يلا يا عم، دا أنت معمولك اكل عظمة صدقني هتدعيلي.
,
, تنهد يآسا يحرك رأسه توجه الي الداخل يبدل ثيابه بأخري ما أن خرج وجد باسل في انتظاره، تحرك بصحبته الي الشقة المقابلة، ينعي زيدان في نفسه تلك اللحظة التي أخطأ فيها وتوجه فيها إلي شقة باسل، دخل زيدان إلي شقة باسل ليسمع الأخير يغمغم ضاحكا:
, - خش يا عم ما تتكسفش البيت بيتك٣ نقطة
,
, تقدم يجلس علي الأريكة المقابلة لباسل، ليتحرك باسل يجلس جواره يفتح التلفاز علي أحدي مبارايات كرة القدم الأوروبية التفت باسل لزيدان يسأله مبتمسا:
, - قولي بقي أنت بتشجع فريق ايه
, تحرك زيدان بعينيه عن سطح الشاشة المسطحة أمامه ينظر لباسل يتمتم باقتضاب:
, - ما بحبش الكورة٣ نقطة
, توسعت عيني باسل في دهشة يتمتم متعجبا:
, - هو في راجل ما بيحبش الكورة يا جدع، دي زي الماية والهوا.
,
, ابتسم زيدان باصفرار يؤمأ برأسه إيجابا يتمتم ساخرا:
, - أنا
, صدم باسل كتفه بكتف زيدان نظر الأخير له حانقا ليبتسم باسل في توسع يغمغم في مرح:
, - ما تفك كدة يا عم زيدان، مالك مهموم وشايل طاجن ستك ليه كدة، الحياة أبسط من كدة، اليوم اللي بنعيشه مش هيرجع تاني، مش مستاهلة نعيشها في نكد وغم..
,
, في تلك اللحظة تغيرت نظرة زيدان تجاه باسل كان يظنه فقط رجل مزعج ثرثار كثير المزاح، الا أنه اكتشف الآن أنه شخص عقلاني يفهم الحياة كما يجب أن تكون، ما مضي لن يعود، الحياة تسير سواء كنت تبتسم او تحزن، غاضب حزين تعيس سعيد، عيشها بابتسامة سعيدة لأنها ستمر رغم أنفك، رسم زيدان شبح ابتسامة علي شفتيه يحرك رأسه إيجابا، في تلك اللحظات دق جرس الباب، ليسمع صوت سيدة من المطبخ تصيح بصوت عالي:.
,
, - باسل افتح الباب اكيد جوجو جت
, قطب زيدان جبينه متعجبا من تلك الجوجو ليسمع باسل يتمتم بصوت خفيض ضاحك وهو يتحرك:
, - الصاروخ الأوربي جه
, نظر زيدان بفضول ناحية باب المنزل في البداية كان جسد باسل الطويل يحجب الرؤية ولكنه سمع صوت مميز لم يمضِ الكثير من الوقت لينساه:
, - باسل أنت آمل إيه، فين موني
, ضحك باسل يفسح لها المجال يغمغم في مرح:
, - أنا آمل امايل مش ايز اقولك، موني في المطبخ، مننني انجليكا جت.
,
, افسح باسل لها المجال لتخطو الي الداخل في تلك اللحظات خرجت فتاة تقريبا في منتصف العشرينات من المطبخ ترتدي جلباب تلف رأسها ب****، هرعت انجليكا ناحيتها تعانقها بقوة تصيح سعيدة:
, - موني، أنتي وحشتي أنا كتتتتتييير اوي
, غمغمت الفتاة بضحكة خفيفة:
, - وانتي كمان يا جوجو وحشتيني أوي، العربي بتاعك بيتحسن أهو.
,
, ابتسمت انجليكا في سعادة تصفق بيديها فرحة علي ما أنجزت، ليتقدم باسل منهم يشير لزيدان الجالس بعيدا يغمغم مبتسما:
, - دا يا ستي صاحبي اسمه٣ نقطة
, زيداااان، صرخة فرحة خرجت من انجليكا ما أن وقعت عينيها علي زيدان الجالس هناك هرولت ناحيته سريعا تصافحه بحرارة تغمغم في تلهف سعيدة:
, - زيداان، أنا مبسوطة كتير، آشان شوفتك تاااني، إنت نسيت your phone في jacket، بابا أنت اتصل وأنا كلمته، he s very handsome like you.
,
, قطب جبينه متعجبا والده؟!، والده إتصل عاد ينظر لها يسألها:
, - والدي أنا، اسمه ايه
, هالد، نطقتها ابتسامة واسعة، ليبتسم زيدان من نطقها الغريب لاسم خاله، جاء باسل في تلك اللحظات يتمتم متعجبا:
, - لاء ثواني كدة معلش انتوا تعرفوا بعض
, حركت انجليكا رأسها إيجابا سريعا تقص عليهم ما حدث صباحا حين انقذها زيدان من الغرق، ليقترب باسل من زيدان صدمه بمرفقه في ذراعه يتمتم ضاحكا:
, - أنقذت السياحة يا معلم٣ نقطة
,
, بعد قليل كانوا يلتفوا جميعا حول مائدة الطعام التي تحوي ما لذ وطاب من أصناف عدة، الطعام كان بالفعل لذيذا، ابتسم زيدان يتذكر طعام لينا والدته، كم اشتاق إليها، معاملته الجافة لها في آخر مرة اجتمعا تقتله هي الوحيدة التي لم تؤذيه يوما، تنهد حزينا ليسمع صوت باسل يغمغم:
, - ايه يا عم باسل ما بتاكلش ليه، الأكل مش عاجبك ولا ايه
, رفع وجهه يبتسم شبح ابتسامة مجاملة نظر لمني زوجة باسل يتمتم بلباقة:.
,
, - لاء بالعكس الأكل جميل جداا، تسلم ايدك يا مدام مني
, هنا تحديدا قاطعت انجليكا الحديث تصيح متحمسة:
, - موني بتأمل اكل هلو كتير، هي good cooker
, وجه زيدان انظاره ناحية انجيلكا، فضول هو فقط فضول يدفعه لمعرفة ما العلاقة التي تربط بينها وبين زوجة باسل، ليسألها مباشرة:
, - انجليكا انتي بتعملي ايه، يعني ايه سبب زيارتك لمصر
, كادت أن تجيب هي لتبادر مني ترد بدلا عن صديقتها بابتسامة صفراء مقتضبة:.
,
, - أنا فاهمة حضرتك قصدك إيه، أنا خريجة كلية آثار، بعد التخرج سافرت روسيا سياحة وهناك اتعرفت علي انجليكا وبقينا أصحاب بقالنا اكتر من 3 سنين، وهي بتيجي كل سنة مصر سياحة، عرفت سبب زيارتها حضرتك
, حرك زيدان رأسه الجالس يبتسم في هدوء ينظر لتلك الفتاة شعلة حيوية تتوهج تذكره بها بطيفها السعيد، بذكريات جميلة جمعتهم يوما.




 
  • عجبني
التفاعلات: ☠️ B̷A̷D̷ M̷A̷N̷ ☠️
تمت الأضافة
 
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%