NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة منقول أسري القلب ـ ثلاثة وعشرون جزء 2/11/2023

ناقد بناء

مشرف قسم التعارف
طاقم الإدارة
مشرف
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
إنضم
17 ديسمبر 2021
المشاركات
8,828
مستوى التفاعل
2,862
الإقامة
بلاد واسعة
نقاط
15,838
الجنس
ذكر
الدولة
كندا
توجه جنسي
أنجذب للإناث
١

الشخصيات
,
, يونس : 25 سنه،عيون سوداء و شعر اسود قصير طويل وعريض واسمر قمحي، شاب صعيدي الاصل يعيش في القاهره مع والده و والدته ومتمدن مع تمسكه بالاصول وعاداتهم وتقاليدهم ، مهندس له مركزه في كبري الشركات بالقاهره يعمل بالرغم من اموال عائلته الكثيرة لكسب الخبرة قبل انشاء شركته الخاصه ٨ نقطة
, بدر البدور : 20 سنه عيون عسليه و شعر بني طويل بيضاء بشرتها لم تمسها شمس يوما ،قصيرة نسبيا مقارنه بيونس ..جسدها مرسوم كالساعه الرمليه ..شخصيه طموحه تعشق الدراسه وتتمني ان تكون مهندسه كعمها الحبيب ولكن رجعيه والدها عقبه في حياتها٣ نقطة
, علي : 30 سنه ..اسمر وطويل ..عيون بنيه وشعر اسود وريث عائله الهواريه وله مركز كبير في مركز المنشاة بسوهاج بالرغم من صغر سنه يتمتع بمال ونفوذ كبيره وحلم تمنته معظم فتيات بلدته يحب زوجته ولكنه مغمور بعادات خاطئه وعدم تقبل حب المرأه او دورها فالرجل رجل والمرأه مرأه ٤ نقطة
, ليلي : 22 سنه ٣ نقطةسمراء وصغيرة الحجم من كونها الاخت الاكبر لبدور غير محبه للتعليم كأختها ٣ نقطةوكان اولي امنياتها التي تحققت في يوم وليله هي الزواج من علي و التمتع بحياة زوجيه هنيئه وان يحبها ..شخصيه عفويه ولكن عنيده ٣ نقطةلديها طفلين ماهر سنتين و فاطمه سنه واحده ٤ نقطة
, الحاج ابراهيم الشرقاوي : 53 سنه والد بدور و ليل توفت زوجته عقب ولاده بدور مباشرا ،له مركز كبير في بلدته يوازي العمده..يملك الكثير من الاراضي الزراعيه ويهتم بجمع المال ويتصف برجعيته وعم تقبله للتغير والتطور٣ نقطةيوافق علي تعيلم بدور لإرضاء اخيه ولكنه لايؤمن بدور النساء سواء بانها تابعه للزوج ٣ نقطة روحيه هي حب حياته ولكنه اختار توحيده والده بدور لمركز عائلتها٣ نقطة
, توفيق الشرقاوي : 50 سنه والد يونس له شركته الخاصه ومتمدن قابل زوجته إيمان في الجامعه وتزوجها علي الفور ..يعشق بدور كأبنته ٣ نقطةتمني لو يونس يعمل معه لكنه يحترم رغبته ،يحرص علي الذهب الي البيت في ميعااد انتهاء عمل والدته ويونس وجابر للحفاظ علي رابطهم الأسري..
, إيمان : زوجه توفيق ووالده يونس تعمل مديرة مدرسه و تحب بدور وليلى وتشعر بشفقه لوفاة والدتهم وقسوة والدهم وتمنت بدور لابنها لكنه يرفض فكرة الزواج الان وينزعج من معامله عمه وعدم قدرته علي رؤيه بناته بدون خمار وكأنه لا يثق به٣ نقطة
, جابر : 24 سنه طويل وابيض وعيونه خضراء ..هو ابن صديق توفيق الحميم ولكنه تيتم في سن صغير فتبناه توفيق وعامله كأبنه يونس تماما٣ نقطةويسعي دائما لاثبات نفسه من العائله التي اعطته كل مايتمناه من حب في الحياه ٤ نقطةوهو صديق يونس المقرب..
, روحيه : 42 سنه أحبت ابراهيم ولازالت تحبه وكانت صديقه توحيده المقربه .. وعدت صديقتها علي فراش الموت بالاعتناء ببناتها حتي ولو قست علي نفسها بالعيش تحت سقف واحد كخادمه لحبيبها الذي كسر قلبها الي فتات ومستمر في إلامها بجفاءه ناحيه بناته٤ نقطة
, دي الشخصيات لحد دلوقتي وباقي الشخصيات هتظهر في القصه ٣ نقطة
,
, الفصل الأول
,
, توفيق بتعب : يخربيتك عيل معفن كنت هتموتني طول الطريق بسبب عينك الزايغه٣ نقطة
, جابر بإحراج من صديق والده الذي رباه بعد وفاته واعتربه بمثابه ابنه ويناديه جابر بابي : و**** ابدااا ده بس الخضرة عندكم تشد ٣ نقطة
, توفيق بلؤم : الخضرة هي اللي بتشد!! ياولااه ده انا الي مربيك بس استني اما ارجع مصر ٣ نقطة
, جابر : هههههههه خلاص سماح٣ نقطة
, توفيق بابتسامه : طيب يلا اركن و اقعد علي المصطبه واوووعي تدخل البيت ،ابراهيم اخويا ممكن يقتلك انت فاهم ٣ علامة التعجب
, جابر بحنق : فاهم فاهم انا مش عارف انتو اخوات ازاي!!
, توفيق : ولا انا يابني و**** ٣ نقطةيلا وهخليهم يبعتولك غدا وادعيلي متأخرش ونمشي في نفس اليوم..
, دق توفيق علي باب المبني المكون من طابقين كأغلب بيوت الصعيد ٣ نقطةفتحت احدي الخدم الباب وهي تغطي وجهها ٣ نقطة
, روحيه : استاذ توفيق يا ميه الف اهلا وسهلا حمدلله علي سلامتك ثواني وهقول للحاج انك رجعت بالسلامه٣ نقطة
, ضحك توفيق علي حماستها واقفل الباب خلفه بينما انطلقت هي كالقطار لاخبار اخيه بوصوله..جلس علي احدي المقاعد ينتظر ويتذكر مكالمه ابنه اخيه الغير معتاده له مساءا٤ نقطة
, ١١ علامة المربّع
, فلاش باك امس٥ نقطة
, توفيق : الو مين معايا ؟؟
, ابنه اخيه : الو ياعمي الحجني٣ نقطة
, -ايه يابنتي مالك في ايه ؟؟ ابوكي جراله حاجه ؟؟
, -لاه بعيد الشر ..بس مصيبه تانيه نازله علي دماغي اني..
, توفيق بخوف : اهدي كده واحكيلي في ايه..
, -اخوك عايز يجوزني ويجعدني من العلام ببجول كفايه الثانويه العامه مالوش لزوم تكملي ٣ نقطة و**** اموت نفسي ده عايز يجوزني لواحد شيخ من سنه عشان معاه فلوس٣ نقطة
, -يا نهار ابوه اسود ده متفق معايا تكملي ووعدني ٣ نقطةبصي يابنتي متقوليش ولا تعملي حاجه وانا من بكرة هكون عندكم متقلقيش٣ نقطة
, انتهي الفلاش باك٤ نقطة
, ١٠ علامة المربّع
, عاد الي الواقع علي صوت اخيه المرحب له ، تعانق الاخوين في محبه فهم يعشقان بعضهم البعض بالرغم من اختلافهم في الطباع ٤ نقطة
, ابراهيم بسعاده : اهلا ياولد ابوي نورتنا و**** ٣ نقطةمجولتش ليه انك راجع كنت بعت الولد يستقبلك٣ نقطة
, نوفيق : مالوش لزوم يا ابراهيم انا جيت مع جابر هو قاعد برا خلي حد يبقي يبعتلوا غدا وياخده وسط الرجاله ٣ نقطة انا ان شاء **** جاي صد رد وراجع مصر علطول٣ نقطة
, ابراهيم باستغراب : باااه يونس و مرت اخوي مش براا ٣ علامة التعجب في حاجه ولا إيييه ؟؟!
, - لا انا جاي في موضوع ولو انت عاقل كده نخلصه بسرعه٤ نقطة
, - اجعد طيب٤ نقطة
, ثم اردف ابراهيم بصوت امر اعتاد عليه ٣ نقطة
, - ياروحيه اعملوا شاي وجهزوا الغدا لتوفيق وطلعوا للي معاه وجولي لمحمد ما يفارجهوش ويجوم وياه بالواجب٣ نقطة
, خبط ابراهيم علي ساق اخيه كأشارة ترحيب : نورت بيتك ياخوي ، بس اعرف في ايه بالظبط الا اني اتوغوشت جوي ؟!!
, توفيق بحزم : انا جاي وناوي اخد بدور معايا ٣ نقطة
, -بدور بنتي ٣ علامة التعجب تاخدها كيف يعني مش فاهم عليك ؟!!
, توفيق : احم مش هي خلصت الثانويه !! وانا اتفقت معاك اني هاخدها تدرس عندي وانت قلت ان شاء **** هنشوف وادي وقته جه اهوه ..انا قدمت ورقها في التنسيق وهيطلع الاسبوع الجاي فقلت اجي اخذها من دلوقتي٣ نقطة
, ابراهيم بغضب : كلام ايه ده ياخوي انت اتجنيت ولا إييه واحنا من ميتا بنودي بناتنا تتعلم بعيد ولا تتعلم اساسا الحورمه ملهاش غير بيت جوزها وانا اخترتهولها ٤ نقطة
, قاطعه توفيق بنفس الغضب : جوزها اللي قد ابوها مش كده ..مش مكسوف من نفسك ياجدع انت وانت بترمي بتك لواحد قدك ٣ علامة التعجب
, -الراجل مايعيبوش سن او شكل المهم اللي يملكه يا خوي ولا انت المدينه غيرتك٣ نقطة
, -انت اللي جشعك غيرك ياخويا وبعدين كلام الصعيدي الصح مبيرجعش فيه ولا ايه..
, ابراهيم بضيق وهو يشعر بضعف حجته : اني موعدنس اني جلت **** يسهل والبت جالها عدلها اجوله لااااه !!
, توفيق بتفكير : طيب احنا نتفق انا عارف انك همك الفلوس وانا همي تعليمها واحنا مش هنخسر بعض عشان واحد صح ولا ايه ياخويا !!
, ابراهيم بتأفف : جول اللي في دماغك انا عارفك زين ٥ نقطة
, لمعت عين توفيق بانتصار واستمر في حديثه : انا عايز بنتك لابني يونس ٣ نقطة
, ظهرت اسارير الفرح علي وجهه وقال بسعاده : مجولتش ليه من الصبح فالح بس تنكد عليا بكلامك الماسخ٣ نقطة
, توفيق يقاطعه : اسمعني للاخر وعشان يونس مهندس وليه مركزه لازم بدور تكمل تعليمها٣ نقطة
, بدت علامات الغضب علي وجهه إبراهيم : يعني ايه !! ابنك بيشترط عليا مش عجباه بنتي ولا ايه٣ نقطة
, توفيق بحده : ماتهدي كده يا جدع انت !! الواد ماتكلمش لكن بدور لما تكمل تعلمها انت كده بتحقق رغبتهم هما الاتنين فان هي تكمل تعليمها وحقه انه يتجوز وحده في مستوي تعليمه وساعتها بقااا الفدادين والشعل بتاعنا مش هيتقسم وهيتوحد زي مانت كنت عايز٣ نقطة
, ابراهيم وهو يحاول ان يحرك افكاره برأسه : طيب والموضوع ده هيتم كيف ؟؟ هيتجوزها وهتكمل تعليم عندكم ٤ نقطة
, توفيق بتوتر : لا طبعا هو لسه بادئ شغله اديلوا فرصه سنتين علي الاقل وكمان تكون بدور فاضلها نص المشوار٤ نقطة
, ابراهيم بحنق : يعني لساتني هستحملها سنتين دراسه وتوجع دماغي بالكتب ليل نهار..وبعدين ايه يكون نفسه ديه هو ناسي ان علي جلبك فلوس قد إكده ٣ علامة التعجب
, توفيق ببراءة : وهتستحملها ليه انا هخدها معايا ٤ نقطةانا اللي الفلوس علي قلبي قد كده شوف نفسك ٤ نقطة
, -ليه ان شاء **** ماتتعلم إهنه ٣ علامة التعجب
, -لا اصل هي ناويه علي هندسه بأذن **** يعني انا اللي هفيدها ٣ نقطة
, ابراهيم وهو يكاد يشد علي شعره : ماتتنيل تدرس لوحدها كيف الخلق يأما تجعد خالص في البيت ، وبعدين كيف يعني ادهالك وابنك رايدها !! إييه هنغالط في الاصول من الاول٥ نقطة
, توفيق بهدوء و ابتسامه صفراء : اخلص يا إبراهيم انا هاخدها يعني هاخدها وبالنسبه ليونس فهو مستقل اصلا في شقه تانيه٤ نقطة
, ابراهيم بعند : لااااه مش موافق بردك٣ نقطة
, توفيق و قد وجد ما سوف يجذب أخيه الذي لا يري سوا المال والمصلحه : احم مش انت مش شهرين كنت عايز تدخل المشروع اياه ده وتاخد إيراد المحاصيل لوحدك وانا اخدها السنه الجايه بدالك٤ نقطةانا مستعد اتنازلك عن نصيبي في المحاصيل السنه دي و مش عايز اخذها بدالك السنه الجايه ٣ نقطة
, لمعت عين إبراهيم وبدأ يلعب بشنبه كأشارة تفكير : اممممممم وانت هتستفاد إييه ؟؟!
, توفيق بضيق : هستفاد راحت ابني وبنتك اللي مش عارف مستحملاك ازاي ٣ نقطةفكر فيها شويه مش كده يا ابراهيم انسي الفلوس حبه وبص لمصلحتها٤ نقطة
, -هترجع لحديثك الماسخ تاني هاجوم وما هعاوشد اتحدث معاك ٤ نقطة
, توفيق : خلاص خلاص قوم يلاا قول لبدر البدور تجهز عشان لازم ارجع مصر انهارده عندي شغل مهم بكرة..
, ابراهيم بسخريه : وانت إيش ضمنك اني راح اوافج اصلا٣ نقطة
, ضحك توفيق : وتضيع الفلوس دي كلها يا راجل قول كلام غير ده ٤ نقطة
, ابتسم ابراهيم ابتسامه تؤكد علي كلام أخيه ..و فكر في طريقه لاعطاءه بدور ثم استرجاعها مرة اخري دون ان يخسر فرصه اخذ المحاصيل كاملة٣ نقطة
, ابراهيم بموافقه : ماشي ياولد ابوي ..بس لو غلطه واحده وصلني خبر بيها هترجع بيت ابوها تاني ٤ نقطةويبجي اتفاجنا لاغي ٤ نقطة
, ابتسم توفيق فهو يثق بأبنه اخيه و بأخلاقها : تمام يا خويا ٣ نقطة
, ٢٦ نقطة
, في غرفه بدور٤ نقطة
, بعد ان اخبرت روحيه الحاج إبراهيم بوصول اخيه العزيز هرعت الي غرفه بدور واخبارها بالخبر السعيد ٣ نقطة
, روحيه بفرحه : يا بدور استاذ توفيق ايجا تحت اهاه٣ نقطة
, بدور التي كانت مستلقيه علي سريرها وتفكر في مستقبلها المظلم اذا لم ينجح عمها في إنقاذها ٣ نقطة وقفت سريعه بابتسامه مرسومه علي كامل وجهها٣ نقطةورفعت يدها الي السماء٣ نقطة
, -الحمد والشكر ليك يارب ٤ نقطةومسمعتيش اتحدثوا في إييه ٣ نقطة
, روحيه بفرحه : لاااااه مشيت طوالي عشان اخبرك بس وانا بطلع الغدا للي معاه سمعتهم بيتحدثوا عن الجامعه اللي عايزة تروحي فيها وتبجي حاجه كااابيرة ٤ نقطة
, ابتسمت بدورعلي بساطتها: طيب روحي انتي وحاولي تسمعيهم تاني٣ نقطة
, ما أن اكملت حديثها حتي فتح والدها الباب ودخل بوجهه الخالي من المشاعر كعادته ٤ نقطة
, ابراهيم بحده : عمك جاي ياخدك عشان تكملي علامك اهناك حسك عينك يابنت توحيده تعملي غلطه ولا تنزلي براسي ساعتها هعمل المستحيل وارجعك اهنيه تاني٣ نقطة انا مش راضي عن اللي بيحصل ديه بس مش راح زعل عمك مني٤ نقطة ويمين ب**** لو وصلني اي حاجه عنك لاكون جاي بنفسي كاسر راسك انتي فاهمه ٣ علامة التعجب٤ نقطة
, هزت بدور رأسها سريعا وهي تحاول اخفاء ابتسامتها وتهدئة قلبها الذي يطير فرحا ٥ نقطة
, -حاضر يا بوي اللي تشوفه و**** مهعملش ايتوها حاجه الا اني ادرس وبس٣ نقطة
, نظر لها بعيون صقر ثاقبه واستمر قائلا : اجهزي ساعه وتكوني تحت بخلقاتك و كل شئ هتحتاجيه معاكي٣ نقطة
, خرج واخذ الباب معه بعد ان رمق روحيه نظرة ذات معني ٣ نقطة
, فلم تشعر بدور بنفسها الا وهي تقفز وكأنها تطير داخل الغرفه و ابتسامتها لا تفارق وجهها ٣ نقطة احتضنت روحيه التي تعشقها فهي من اهتمت بها وأختها بعد وفاة والدتها التي توفت وهي تنجبها وتعرف هيئتها من الصورة التي تحتفظ بها اختها الاكبر ليلي ٣ نقطة
, اختفت ابتسامتها قليلا لدي تذكرها لاختها التي تزوجت منذ سنتين ل علي هو شاب وسيم وفتيات المركز يتوقون للوصول اليه ولكنه رجعي كوالدها تمام ٣ نقطةكانت بدور تظن انها سعيدة فعندما رأته أختها اول مرة خطف روحها معه حتي انها كادت تموت فرحا في اليوم التالي عندنا تقدم لطلب يدها و كلما ذهبت لاختها وجدتها تنظر اليه بحب واذا نظر اليها ابعدت نظرها بسرعه وكأنه سيعاقبها ان رأها٤ نقطة ولكن لماذا التغير عندما تحدثت معها امس ٣ علامة التعجب
, ١١ علامة المربّع
, فلاش باك لليوم السابق٦ نقطة
, ليلي بغضب وحسرة : يعني ايه تتجوزي هو لعب عيال ولا إيييه ..عمي متفج معاه من زمن انك تكملي وتخدي الشهادة ٣ نقطةهو هيفضل يرمينا إكده واحده ورا التانيه٣ نقطة طيب انا اتجوزت واحد جريب من سني لكن الي جايبه ليكي ده انتي جد عياله ٤ نقطة
, بدور بتعجب : يرمينا كيف يعني ؟؟؟ انتي مش بتحبي علي ولا إيييه ؟؟!!
, جلست ليلي ترمي بثقل هموها علي السرير : بحبه ياختي بس يارتني محبيته بتعذب كل يوم معاه مش لاجيه نفسي وياااه واصب٣ نقطة
, بدور بخضه : هو بيعملك وحش او بيمد يده عليكي ؟؟!!
, ليلي بسرعه : لاااااه يضربني كيف يعني انتي اتجنيتي ده انا كنت سيبتله الدوار و معودتهوش تاني ده انا ليلي انتي متعرفنش ولا إيييه ٣ علامة التعجب
, ضربت بدور كف علي كف : امال بيعذبك ازاي يعني متجننيش عاد ٣ علامة التعجب
, ليلي بحسرة : مش عارفه اجولك ايه ساعات احسه بيحبني وابقي كيف الملكة بين يده ، يطلع عليه الصبح يتحول ويبقي بيلف حوالين نفسه في مصالحه ولو بيحكي لحد مشكل علي التلافون وانا اجوله حل يوجفني ويجولب مالكيش صالح انتي روحي لعيالك ٣ نقطةكأني عبده عنديه من غير عجل٣ نقطة
, بدور تمط شفتاها لليسار : سبق واتحدثنا الحديث ديه وجلتلك ده زي ابوي مصدجتنيش وجلتي بحبه تستاهلي اللي يجرالك ٣ نقطة
, ليلي بقهر و غضب : 3 سنين وعندنا دلوقتي ماهر و فاطمه ٣ نقطةومفيش مرة جالي بحبك٣ نقطة
, بدور بتفكير : جربتي تكلميه ؟!!
, -لا مجربتش ومش عايزة ، انا عارفه هعمل ايه معاه ويانا ياهوو ٤ نقطة
, انتهي الفلاش باك٣ نقطة
, ١١ علامة المربّع
, بدور بتنهيده : **** يستر عليكي٣ نقطة
, روحيه بضحك : بتحدثي روحك ..الفرحه لحستك يابدر البدور٤ نقطة
, شهقت بدور من الخضه : يالهوووي علي سنيني يلا بسرعه ساعديني اجهز جبل ابوي مايغير رأيه تاني٤ نقطة
, كانت بدور تشعر بسعاده غارمه وتحلم بما ستفعله عند الذهاب للقاهره والاماكن التي ستزورها مع زوجه عمها ٦ نقطة والتحدث بلهجه اهل المدينه فهي متقنه لها وتجبر عمها دائما علي التحدث معها وتعليمها الفرق بين الكلمات ٦ نقطة
, جهزت بدور وبعد مرور عدة ساعتين ارتدت بدور خمارها الذي لا يظهر سوا عيناها الجذابة المكحله ورافقت عمها توفيق الي السيارة مع جابر الذي سيقود بهم حتي يصل الي القاهرة المعز ٤ نقطة
, انطلقوا بعد توديع إبراهيم وروحيه لهم ٣ نقطة
, ابراهيم بضيق بعد ان انطلقت السيارة : اما نشوف اخرتها معاكي يابنت توحيدة٤ نقطة
, سمعت روحيه كلامه ورمقته بنظرة غاضبه فهي تعلم تمام ما بداخل حب طفولتها و حياتها التي لن تحصل عليه ابدا !! فقد وعدت نفسها بأن تحافظ علي نفسها وابنائه منه ، هو من فضل توحيدة عليها لمكانة عائلتها وكسر بقلبها ٣ نقطةتوحيدة صديقتها العزيزة الملائكيه الطبع ٣ نقطةالتي وعدتها قبل ان تفارق الحياة بأن تحمي بناتها وتهتم بهم كأمهم وستفعل ذلك حتي لو اقتضي الامر الوقوف في وجه والدهم ٤ علامة التعجب
, رأي إبراهيم نظرتها له فأقترب منها وهو يحفظ ملامحها في قلبه ، الذي يجبره علي السكوت والخمود كلما رأها ..فهي من رفضت الزواج منه بعد وفاة توحيده وفضلت العمل كخادمه لرعايتهم ولن يهين نفسه مرة اخري ٣ نقطة
, ابراهيم لنفسه : عايزة تبجي خدامه يبجي تتعاملي كيفها ..
, كاد ان ينطق بكلام جارح كعادته ولكنها سبقته بكلامها٤ نقطة
, روحيه بلا مبالاه : الدوار خلا من البنات ٣ نقطة وبكده اني دوري انتهي ..انا هرجع علي دواري ولما حد منيهم يعاود ابقي شيعلي ارجع تاني ياحاج٤ نقطة
, وقف في صدمه من موقفها السريع و لم يستطع النطق وهو يراها تغادر حتي اختفت عن انظاره٤ نقطة
, ١٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في القاهرة ٨ نقطة
, يونس بغضب : انتي بتقولي ايه يا ماما بابا قال كده ؟٣ علامة التعجب
, ايمان تحاول تهدئته : يابني افهم بس دول كام شهر بس لحد البت ما تاخد علينا ٣ نقطة
, - انا أيه دخلي انا تاخد ولا تتحرق ٣ نقطةوبعدين احنا ناقضين ابوها ده٣ نقطة انتي عارفه عمي مش بيطقني ومستحملني بس عشان مصالحنا معاه ٣ نقطةشايف اني بتفلسف وهو بس اللي صح وانا بكره النوعيه دي جدا٤ نقطة
, -يابني والبنت مالها ومال ابوها دي طيبه اوي وعندها طموح يرضيك يعني بنت عمك بتحارب الدنيا كلها وانت مش عايز تساعدها..
, اغمض عينيه فهو يعلم بصحه كلام والدته ومهما كان ف الصعيدي بداخله يحفظ الاصول عن ظهر قلب ٣ نقطة
, -خلاص يا امي اللي يريحك انا هروح ابات مع جابر في الشقه اللي قدمنا واديها اوضتي بس عايز انقل كتبي ومشاريعي الاول٣ نقطة
, إيمان بسعاده من رد ابنها : حبيبي **** يخليك ليا ٤ نقطة اصلا مش هتحس بيها معانا دي نسمه وزي العسل ٤ نقطة
, يونس بتنهيده : يارب يا امي يارب ..
, سرح يونس يفكر في عيون عسلي حالمه يراها من تحت خمار صاحبتها دائما ٣ نقطةعيون كانت سببا في منعه عن النوم ليالا طويله وارهقت تفكيره ٤ نقطة
, يونس بغضب لنفسه : ماتحاولش تفكر فيها انت مشفتش منها غير عنيها وبس وبعدين دي بنت عمك يعني مينفعش تفكر فيها كده هي دي الرجوله ٥ نقطة
, 3 سنوات ٤ علامة التعجب 3 سنوات طويله منذ اخر زيارة له لبلدته خوفا من ان يراها مرة اخري وتذهب عقله تماما٣ نقطة
, يونس بهمس وكأنه يجرب الاسم علي لسانه : بدر البدور ٤ نقطة
 
  • عجبني
التفاعلات: pop44, Medo said, wagih و 2 آخرين
٢


يونس بهمس وكأنه يجرب الاسم علي لسانه : بدر البدور ٤ نقطة
, إيمان : بتقول حاجه يا حبيبي ٣ نقطة
, يونس بتوهان : نعم ؟! لا لا انا بس كنت بفكر ٤ نقطة
, -طيب يلا ساعدني اشيل الهم التقيل ده ٣ نقطة انا حاسه انك هتتجوز كتبك ومشاريع دي ف الاخر ٤ نقطةمش ناوي تفرحنا بقا ولا ايه ٥ نقطة
, كلام والدته اعادته الي تلك العيون العسليه فرد بهدوء وابتسامه ٥ نقطة
, - ان شاء **** يا ماما كله في وقته ماتستعجلنيش٤ نقطة
, بدأ كلاهما ينقلان اشيائه من غرفته الي الشقه المقابله ٣ نقطةفهم يعيشون في بناء مكون من طابقين و كل طابق به شقتان ٣ نقطةالطابق السفلي مجهز للضيوف اما الطابق العلوي فشقه لعائلتهم وشقه لجابر الذي عاش معهم منذ وفاة أبيه ٣ نقطة وهو نادرا ما يبقي فيها الا للنوم وكل حياته وطعامه معهم فهو مثل يونس تماما بالنسبه اليهم٤ نقطة
, في هذه الاثناء وصل توفيق وبدور وجابر الذي ارهقهما من الضحك طوال الطريق ٤ نقطة
, جابر بمرح : لا و**** ابدا انا اللي هشيل الشنط هو انا كيس جوافه٣ نقطة
, ضحكت بدور و كادت ان تزيل الخمار للتحدث معه ولكنها لا تريد ان تغضب عمها ولا تعلم كيف سيكون الامر بينهم فهو لم يذكر شئ عن خلعها له٣ نقطة
, بدور بعيون مبتسمه : شكرا هتعبك..
, توفيق بضحك : و**** ما انا مزعلك وفي صناديق ف العربيه ابقي طلعهم معاك ٣ نقطة
, تأفف جابر في سره : كان لازم اعمل فيها ابو زيد الهلالي ..اشرب بقااا وشيل٤ نقطة
, امسك توفيق يد بدور يربت عليها و قال : يلااا بينا دي مرات عمك مستنياكي علي نار ٤ نقطة
, صعد توفيق وكان يشعر بتوتر بسيط من موقف ابنه تجاهها٣ نقطة
, توفيق لنفسه : اومال لو عرف بقي اني دبسته في جوازه هيعمل ايه !! يعمل اللي يعمله بقا هو هيلاقي احسن من بنت اخويا فين٣ نقطةصحيح هو رمه بس البنت مفيش زيها ما شاء **** عليها٣ نقطة
, وجد باب الشقتين علي وسعهم فعلم انهم مازالوا ينقلون الاغراض دخل هو وبدور فوجد يونس يخرج من غرفته ومعه ملابس بعلاقاتها٤ نقطة
, تسمر يونس في مكانه عندما رأي بدور امامه مع والده و كل شئ اسود حولها وكأنها ترتدي خيمه وليس شال ٣ نقطةعيونها العسليه التي تشع ضوء نظرت له مباشرا٤ نقطةالتقت عيناهما لحظه توقف فيها الزمن من حولهم ٣ نقطةلحظه لن يشعر بها سواهم ٤ نقطةلحظه فاق منها يونس اولا وهو يحاول السيطره علي دقات قلبه٣ نقطة
, يونس : حمد **** علي السلامه..
, توفيق بابتسامه ورضا : **** يسلمك يابني روح شيل اللي في ايدك ده وتعالي عشان تسلم علي بدور٣ نقطة ولو تعرف تجيب الحاجه مع جابر من تحت يكون كتر خيرك٣ نقطة
, رمقها يونس بنظرة اخري فوجدها تنظر له وكالعاده نظرت للجهه الاخري بسرعه وكأن شئ لم يكن٣ نقطة
, -حاضر يا بابا ٤ نقطة
, ابتعدوا عن الباب قليلا حتي يمر بينهم فلفحه عطرها بقوة ،اغمض عينيه علي امل ان يحتفظ بها في انفه طوال العمر و ذهب بسرعه ٣ نقطة
, يونس لنفسه بضيق : هي حاطه كل الكحل ده ف عينها ليه اساسا ٣ علامة التعجب اكيد كل اللي شافها هيتجن من عينها دي ..
, سكت لحظه ثم قال لنفسه : انت مالك انت !! خليك في حالك مش عايزين مشاكل ٣ نقطة
, اما بدور فشعرت بوجهها احمر كالورود من لقاءها لعينيه ورائحته الرجوليه الجذابه وحمدت **** علي ارتداءها للشال الذي اخفاها عن انظار الجميع٣ نقطة
, بدور لنفسها : في ايه اعقلي مالك ٣ علامة التعجب عمرك ما شفتي رجاله قبل كده وبعدين ده ابن عمك وفي مقام اخوكي ٣ نقطة انتي مش ناقصه مصايب ابوكي حاطك في دماغه خليكي ورا حلمك احسن٤ نقطة
, خرجت إيمان عندما سمعت اصواتهم : حبيببببببتي حمدلله علي السلامه ياقلبي وحشتيني اوي يا بدور ٣ نقطة
, بدور بسعادة : وانتي اكتر يا مرات عمي وحشتيني اوي اوي اوي ٣ نقطة
, -يابت قوليلي يا ماما انتي فاكرة نفسك كبرتي عليا ولا ايه ٤ نقطة بس حقيقي مش مصدقه ان ابوكي رضي اخيرا يخليكي تيجي عندنا ..
, -هههههههههه احلي ام في الدنيا ٣ نقطةاسكتي خلي كلامنا خفيف عليه٣ نقطة
, توفيق بضحك : تعالي ياسوسه اقعدي ارتاحي روحي يا ام يونس هاتلها عصير ولا حاجه..
, بدور برفض : لا يا ماما متتعبيش نفسك ونبي..
, إيمان بسعاده : بس يا بت روحي اقعدي جنب عمك ثواني ورجعالكم ٤ نقطة
, عاد يونس اليهم ..ووجهه يظهر عليه علامات الضيق٣ نقطة
, توفيق بتحذير : احم اقعد يا يونس عايزين نتكلم في شويه حاجات مهمه بس بدور ترتاح شويه ..
, بدور بسرعه : انا اكتر من مرتاحه و**** ياعمي ٣ نقطةقول اللي عايزة٣ نقطة
, استغرب يونس من لهجتها التي لا اثر للهجه الصعيدي بها ٣ نقطة
, يونس بشئ من السخريه : انتي بتتكلمي عادي ولا كأنك من الصعيد يعني هو عمي اتمدن امتي ؟!
, شعرت بدور بحرج واحست بدموع في عينيها ٣ نقطةو ما ان خرجت الكلمات من فمه حتي ندم بشده واراد لو يسترجعها٣ نقطة
, توفيق بحده : يونس انت اتجنيت !! اتكلم عن عمك كويس٣ نقطة
, اغمض يونس عينيه ولم يرد علي والده و حاول ان يلتقي بعيناها ولكنها ابت النظر اليه مرة اخري ٣ نقطة
, توفيق : احم اقلعي يابنتي اللي علي وشك ده انا عارف ايه اللي ابوكي بيلبسهولك ده ٣ علامة التعجب
, ارادت بدور الرفض فهي تريد الاختفاء عن انظار يونس في هذه اللحظه ولكنها استسلمت لرغبه عمها٣ نقطة
, نظر لها يونس بترقب وشعر بدقاق قلبه في سائر جسده٣ نقطة
, رفعت بدور شالها لتظهر ملامحها الفاتنه وبشرتها البيضاء التي لم تمسها الشمس وعينيها البارزة والتي تحرص علي اظهار جمالها بكحلها الاسود وكأنها تتمرد علي هذا الشال التي تجبر علي ارتداءه ٤ نقطة
, نظر لها يونس بذهول ودقات قلبه متسارعه ،خطفت انفاسه بجمالها الشرقي الاصيل وبساطتها في هذه اللحظه٤ نقطة
, دخل جابر وضع الصناديق وبدأ يمط ظهره من الالم نظر اليهم وجد بدور بجمالها الباهر امامه٣ نقطة
, جابر بذهول : يخربيتك ايه الحلاوة دي ٤ علامة التعجب ليه حق ابوكي يلبسك الشال ده ٣ نقطةانتي لولا انك قريبتي كنت خطفتك والنعمه ٤ نقطة
, احمرت وجنتيها من حديث جابر بينما تحدث توفيق٣ نقطة
, -يابني اتلم بدل ما احبسك برااا ٣ نقطة مالكش دعوه ببنت اخويا..
, ايمان بثقه وهي تنظر الي يونس وتتمني : معلش معذور هيلاقي فين جمال زي ده هنا٤ نقطة
, خجلت بدور من حديثهم وابتسمت وهي تنظر ليداها امامها ٣ نقطة
, انشغل الجميع لساعات في حديثهم وضحكاتهم ٣ نقطة ما عدا يونس الذي كان يغلي من الغضب من اندماج جابر وبدور ..فعيناها لا تهربان منه كما تفعلان معه وتضحك علي ما يقول وما يفعل كأنه الوحيد في الغرفه..اتتجاهله عمدا حسنا هو افضل من هذه التراهات ٣ علامة التعجب
, استأذنت إيمان وتوفيق لغرفتهم حتي يجهزوا للنوم واخبروهم بأنهم سيعودوا مرة اخري.. مما ازعج يونس بشده من تصرفات ابيه الذي لم يتخلي ابدا عن عاداته فلما الان يتركها مع جابر ومعه ٣ علامة التعجب
, لم يعلم ان والدته ووالده لاحظا اهتمامه ونظراته الدائمه نحو بدور فرغبوا ان يثيرا فيه اي مشاعر تجاهها٣ نقطة
, قضب يونس جبينه وحاجبيه ونظر بغضب لبدور وقال بحده : قومي ادخلي يلااا ٣ نقطة
, نظرت له بدور بتعجب من لهجته وقالت في نفسها ٣ نقطة
, -ماله ده هو هيتنطط عليا من اولها عشان عندهم٣ نقطة
, كادت ان تهينه بردها فاوقفها صوت جابر٣ نقطة
, -ايه يا جدع البجاحه دي ماتسبها براحتها٣ نقطة
, يونس : الدنيا اتأخرت تدخل تنام و زي ما سمعت بابا من بكرة هتجهز لجامعتها٣ نقطة
, نظرت بدور لجابر متجاهله يونس : انا متعوده علي السهر ومهما حصل هقوم اصلي الفجر واصحي ٤ نقطة
, ابتسم لها جابر بحب وقال بدلال وهو يضع يده علي خده ٣ نقطة
, - هيييييح وايه كمان ؟!!
, انفجرت بدور ضاحكه علي افعاله و ضحك جابر الذي اراد ان يخرجها من قوقعتها ويجعلها تعتاد علي الناس من حولها كما اخبره توفيق٤ نقطة
, اغتاظ يونس من تجاهلها فانفجر بها ووقف من مكانه..
, -ايه قله الادب دي انتي ازاي تضحكي بصوت عالي كده !! مش معني انك سيبتي ابوكي وجيتي هنا اننا هنسيبولك السايب في السايب اتعدلي انتي قاعده وسط رجاله !!
, جابر بفزع : ايه يا جدع انت اللي بتقوله ده٤ نقطة
, لم تستطع بدور ان تمسك دموعها هذه المرة فبكت بغضب ونظرت له بحده علي اهانته وقالت بحده متناسيه رغبتها في الحديث بلهجتهم ٤ نقطة
, -انا مش جليله الادب ياابن عمي .. بس واضح ان بعادك عن بلدك نساك الاصول مع اهلك وناسك ٣ نقطةعن اذنكم٣ نقطة
, ذهبت بدور كالاعصار للذهاب للداخل فوقفت عند باب غرفتين لا تعلم اين تذهب ٣ نقطة ليساعدها صوت جابر الذي اصبح بمثابه صديقها الان ٣ نقطة
, -الاوضه اللي علي اليمين يا عسل٣ نقطة
, هزت رأسها وكأنها تشكره ودخلت سريعا واغلقت الباب خلفها٤ نقطة
, رمي يونس بجسده علي كرسيه بعنف وهو يحاول ان يسيطر علي اعصابه ٣ نقطةبينما ينظر له جابر بغضب غير مصدق افعال اخيه الغير شقيق٤ نقطة
, جابر : في ايه يا يونس ٣ نقطةليه قله الذوق دي كلها مع بنت عمك ٣ علامة التعجب ده انت بتحترم الغريب يا راجل !!
, يونس بحده : لو سمحت ماتتدخلش وياريت تفتكر انها بنت عمي يعني المسخره اللي كنتوا عملينها دي متمشيش معايا٤ نقطة
, جابر بضيق : مسخره !! لا ده انت اتلحست بقااا٣ نقطةانا هروح اتخمد ٣ نقطة
, وهو ذاهب رأي شال بدور واقع علي الارض٤ نقطة
, جابر لنفسه : اكيد وقع لما اتعصبت ومحستش بيه ٣ نقطة
, اخذه من الارض ونفضه مره فنظر نحوه يونس يري ما يفعله ٣ نقطةوجد جابر يقرب الشال من انفه٣ نقطةاشتعل غضبه مرة اخري٣ نقطة
, اتجه نحوه بسرعه البرق وسحب الخمار بسرعه قبل ان يقربه من وجهه ٣ نقطة
, جابر بتوتر : في ايه ياجدع انت انهارده ؟! خضتني !!
, يونس بنظرة ثاقبه : انت اللي في ايه ! ماسك الشال ليه !!
, -لقيته في الارض وبشيله عشان اديه لبدور ٣ نقطةغلط ولا حاجه..
, -لا متشكرين افضالك انا هدهولها٣ نقطة
, ضحك جابر وذهب من امامه وقال : علي اساس انها بتطيقك اصلا ٥ نقطة
, كانت لهذه الكلمات اثرها علي يونس وتوعد لبدور٤ نقطةفكيف تتجاهله وهو من يشغل افكار النساء من حوله وتزعزع ثقته بنفسه ٤ نقطة
, يونس لنفسه : ماشي يا بدور انا هوريكي مبقاش انا يونس الشرقاوي لو مربيتك ٣ نقطة
, خرج توفيق الي الحمام فوجد يونس ممسك بشال بدور ويتحدث لنفسه ابتسم لنفسه ٣ نقطة
, توفيق بمكر : مالك يابني..
, اخفي يونس الشال ورا ظهره بسرعه وكأن والده قبض عليه يسرق وقال بعيون واسعه ٣ نقطة
, -احم ولا حاجه يا بابا انا داخل انام عايز حاجه ؟!
, -**** !! هي بدور و جابر راحوا يناموا..
, -اه ..
, -طيب عدي عليا بكرة بعد الشغل عايزك ضروري٣ نقطة
, -حاضر يا بابا ٣ نقطة
, رمق باب غرفته سابقا وغرفة بدور حاليا نظرة سريعه واتجه نحو باب الشقه ليعود الي شقه جابر٣ نقطة
, ٢٩ نقطة
, في غرفه بدور مسحت دموعها بعنف ٣ نقطة
, -هبله بتعيطي ليه كنتي خبطي كف ومهمكيش حد ٥ نقطة
, ضحكت علي ما تقوله وتخيلت نفسها هي صاحبه ال 5 اقدام وهي تحاول الوصول لوجه يونس ٣ نقطة
, قالت لنفسها : طويل ليه كده ده ٣ نقطةكتوا القرف ..ده انا هوري الويل هندمه علي اللي عمله معايا..
, غيرت ملابسها و اتجهت لتنام ..اخذت الوساده في احضانها واغمضت عينها٣ نقطة
, فتحت عينيها فجأه واستنشقت الوساده بيدها ٤ نقطة
, بدور بصدمه : ايه ده هي المخده دي ريحتها زي٦ نقطة!! معقوله !!
, نظرت حولها وجدت صور يونس وشهاداته معلقه علي الحائط ..انتفضت بسرعه واحمر وجهها ..هل تنام علي فراش نام هو عليه ومازال يعبق برائحته الرجوليه الرائعه ؟!!٤ نقطة
, بدور بغضب علي نفسها : قصدك ريحه معفنه هو مش بيستحمي ده ولا ايه ٣ علامة التعجب
, نظرت الي الفراش مره اخري وتنهدت وعادت لتنام ولكن دون ان تحتضن الوسادة يكفي انها تشعر برائحته التي تحيط بها وكانها نائمه في احضانه ٤ نقطة
, خجلت علي هذه الافكار وابعدتها سريعاا ٣ نقطة
, بدور لنفسها : اه انا هقلب علي ليلي شكلي !!صحيح ليلي لازم اكلمها !!٣ نقطة
, ارتدت شال فوق ملابسها الطويله وخرجت تبحث عن هاتف ٣ نقطةوجدت عمها خارج من المطبخ ومعه ابريق الماء ٤ نقطة
, بدور : عمي الحمد **** انك صاحي٤ نقطةمعلش هو ممكن اخد تلفونك اكلم ليلي انا مشيت معاك بسرعه ملحقتش حتي اسلم عليها خفت ابويا يتلكك٣ نقطة
, توفيق : طبعا يابنتي خدي تلفوني وبكرة ان شاء **** هخلي يونس يجبلك واحد..
, اخرج توفيق الهاتف من بجامته واعطاه لها ٤ نقطةبينما هي لعنت يونس الف مره في عقلها٤ نقطة
, بدور بابتسامه : شكرا ياعمي انا مش عارفه اشكرك ازاي علي كل حاجه عملتهالي انت بجد انقذتني٣ نقطة
, قبلت يده بحب فهو يعوضها دائما عن الحنان الذي لم تعرفه من ابيها٤ نقطة
, توفيق بحب : امشي يابت جوا يلا كلمي اختك ونامي متسهريش..
, -حاضر ياعمي٣ نقطةفريرة ههههههههههه
, -ههههههههههههههه اروبه ..
, -تصبح علي خير٣ نقطة
, -وانتي من اهل الخير٣ نقطة
, دحلت الغرفه بسعاده واتصلت علي اختها٣ نقطة
, -ااالوووووه٣ نقطة
, -الو يا ليلي ..انا بدور..
, ليلي بقلق : اخس عليكي اكده بردك تمشي من غير ما تجوليلي ٣ نقطةمنك لله يا شيخه جلبي كان وجعني عليكي طول اليوم٤ نقطة
, بدور بضحك : طيب افهم ايه انتي إكده بتحبيني و لا بتكرهيني٣ نقطة
, ضحكت ليلي وقالت بحب : طمنيني عليكي يا حبيبت جلبي انتي منيحه ٣ نقطة انا فرحانه جوي ان عمي جدر ياخدك من ابوي٣ نقطة
, - منيحه دي ولا حاجه جمب اللي انا حساه دلوك ٣ نقطةربنا بيحبني جوي جوي ٣ نقطةعمي جال اني هستني التنسيق ومتأكد اني هدخل هندسه وابقي زييه٤ نقطة
, ليلي وهي تشعر بسعاده لاختها وبعيون دامعه : هتبجي اجمل واحلي واشطر مهندسه في الدنيا دي كلاتها ٤ نقطة
, شعرت بدور بها فقررت تخفيف الجو قليلا : الولا ماهر العفريت فين ههههههههههه جتل البت فاطمه ولا لسه إياك٤ نقطة
, -هههههههههههههههههه لااه مع ابوه راح هو وفاطمه يناموا مع جدتهم ٤ نقطة
, بدور بخبث : اممممممممم قولتيلي٥ نقطةوابوهم هيبيت عند امه راخر ٣ نقطة
, فهمت ليلي قصدها : امشي يا جليله الحيااا ههههههههههههههه ٣ نقطة
, بدور :ههههههههه يا فهماني انتي٣ نقطة
, استلقت ليلي علي سريرها وقالت بحب وسعاده ..
, - روحي انتي وجلبي وكل ما ليا في الدنيا٥ نقطة
, علي بصوت اجش : بتكلمي مين ؟٤ علامة التعجب
, سقط الهاتف من يدها بخضه : اااااااااه خضتني ٣ علامة التعجب
, علي بغضب توجه نحو الهاتف ووضع السماعه علي اذنه ٣ نقطةسمع بدور وهي تتساءل عن ما حدث لاختها ٣ نقطةاخذ نفس عميق ومد يده بالهاتف نحو ليلي٣ نقطة
, التي نظرت له بحزن وغضب وعاودت محادثه بدور ٣ نقطة
, - روحي يا بدور ..علي اجا ، هبجي اتحدث إمعاكي بعدين٤ نقطة
, اغلقت الهاتف ونظرت له بغضب وهو يخلع ملابسه ويعطيها ظهره ٣ نقطة
, ليلي لنفسها : يعني كومان بتشك فيااا ٤ علامة التعجب
, ليلي وهي تحاول تتجاهله بعينيها : انا راجعه دوار امي الحاجه تاني٣ نقطة
, علي بلا مبالاه : لاااه٣ نقطة
, -لاااه كيف يعني ؟؟انا زهجانه جوي اهنيه ٣ نقطة
, شعر علي بضيق وغضب فهو انتقل الي هذا البيت الجديد علها تقترب منه ففي خلال سنوات زواجهم الماضيه كان يشعر وانها تفلت من بين اصابعه ، لقد احبها منذ ان وقعت عيناه عليها في احد الافراح وهي تخلع شالها ومن وقتها وانقلب كيانه ولم يهدأ له بال حتي تقدم لطلب يدها في اليوم التالي٣ نقطةولكنها أرهقته اصبح لا يعرف ان كانت تحبه ام لا ٤ نقطةنساء كثيرة اخبرته رغم قيودهم انهم احبوه الا حبيبته لم تنطقها٤ نقطة
, علي لنفسه بغيظ : ان شاء **** عنها ما نطجت يعني كومان مش عاجبها اني جبتها دوار لحالها و لا اننا هنفضل مع بعض اكتر ٣ نقطةلاااه مش طايجه تجعد معاي حتي٣ نقطة
, -في إيييه يا ليلي اتمسي ونامي يلا انا جلت لااه يبجي لاااه٣ نقطة
, ليلي بغيظ ايوة صوح انت جولت لاااه ٣ نقطة يبقي اخرس اني ومتكلمش واصل ٤ نقطة
, اتجهت نحو فراشها بغضب لتنام٤ نقطةنفخ علي ودعك عيناه بعنف واتجه ورائها٤ نقطة
, علي لنفسه : حاول تكلمها انت يابن الحلال فالح بس تشخط وتنطر في رجاله بشنبات وحتت حرمه مش جادر عليها٣ نقطة
, -احم انتي اتعشيتي٤ نقطة
, ظنت انه جائعه فانتفضت بسرعه فالحب حب حتي في اشد لحظات الخناق٣ نقطة
, -ثواني و اجبلك الواكل ٤ نقطة
, -استني عندك اني مش جعان ٣ نقطةانا بسألك انتي٣ نقطة
, رفعت حاجب بتعجب من سؤاله الغريب واحست بفرحه صغيرة تنفتح داخل قلبها فهو يهتم اخيرااا ٤ نقطةهي لاتتذكر اخر مرة سأل فيها عنها غير ماذا تريدين او خذي واشتري ما تريدي ؟؟
, كان التوتر يتأكل علي ويشعر بالسخف الان ستظن انه مجنون ٣ نقطةاي رجل سخيف يسأل عن الطعام ٤ نقطة
, ابتسمت ليلي بالرغم من غضبها ابتسامه صغيرة٤ نقطةفنسي كل أفكاره ووجد نفسه يوازي ابتسامتها٣ نقطة
, علي لنفسه : يابوووووي الضحكه دي بجالي كتير مشفتااش ..ده انا كل يوم هسأل عن الوكل لو هيخليها تضحك إكده٣ نقطة
, -احم ايوة الحمد**** ٤ نقطة
, نظرت له بحب ولكنها نظرت بعيدا بسرعه فقد سمعت دائما اراءه عن المرأه التي تحب ٣ نقطة يحط من مكانة المرأه ان احبت بداعي انها قليله الحياء٣ نقطةالمرأة تتزوج و تنجب وتطيع زوجها هذا كلامه لماهر و رجاله دائما٣ نقطة
, شعر للحظه بنظره حب تجاهه ولكنها ابعدتها وكأن شئ لم يكن ٣ نقطة
, -طيب تصبح علي خير..
, -وانتي من اهل الخير يا ليلي٣ نقطة
, نام الاثنان كلا علي جانب ٣ نقطةيفكران في بعضهم البعض هو يخشي ان يبوح بحبه فتظن انه اقل رجوله و هي تخشي ان تظهر بحبها فيظن انها إمرأه سيئه ٥ علامة التعجب
 
  • عجبني
التفاعلات: wagih
٣

في القاهرة٥ نقطة
, استيقظ يونس في الصباح الباكر واستعد للذهاب لعمله ولكنه قرر الاعتذار لبدور اولا بعد التفكير طوال الليل٣ نقطة
, فتح باب غرفه جابر وجده نائم كالميت وفمه مفتوح ٣ نقطةابتسم لنفسه وقرر ايقاظه ٣ نقطة
, اقترب منه يونس ببطئ : يا سلاام حيوان نايم ..
, اخرج هاتفه والتقط له بعد الصور وهو يضحك ويفكر كيف سيستغلها٤ نقطة
, بعد ان انتهي ٣ نقطة اقترب من راسه وقال بصوت عالي :جااااااااااابر ٣ نقطة
, انتفض جابر بخصه : اااه ااااه ٣ نقطة
, -انت لسه نايم الدنيا خربانه برا وانت نايم٣ نقطة
, جابر ولم يفق تماما من نومه وقف علي ركبته ينظر بتوهان ليونس :انا مش فاهم هو حصل ايه ٤ نقطة
, امسك يونس بكتفيه وقال بجديه و حده : انت ناسي انك وزير دلوقتي يعني مينفعش تسيب مصالح البلد وتنام..
, -هااااااه انا وزير٣ نقطةهو انا لسه نايم ولا ايه ٣ علامة التعجب
, لم يستطع كبح نفسه وضحك يونس بشده علي صديقه الابله ٤ نقطةنظر له جابر بعيون ضيقه واراد ان يلكمه ولكنه وقع من السرير مما زاد من ضحكات يونس ٣ نقطة
, تأوه جابر علي الارض: اااه ضهري و**** ما هسيبك يا يونس٣ نقطة
, -تستاهل عشان تنام متأخر وتسيب شغلك يا معفن يلا ورايا بسرعه نلحق نفطر قبل ماما ماتروح المدرسه وبابا ياكل الاكل كله ٣ نقطة
, تركه واتجه الي شقتهم اراد ان يفتح بالمفتاح ولكن قرر عكس ذلك و دق الباب حتي لا يحرج بدور اكثر٣ نقطة
, هي ثواني معدوده وفتحت له والدته الباب..
, -صباح الفل يا ست الكل٣ نقطة
, -صباح الورد يا حبيبي..
, قبل رأسها ونظر حولها عله يراها لكن بدا انها مازالت نائمه ٣ نقطةشعر بخيبه امل ونظر لأمه وهي تنظر له بتتسائل ؟!
, -احم بابا فين ؟؟ معقول نايم كل ده ٥ نقطة
, -لا نزل يجيب عيش اصل المحروسين عيالي نسوا يجيبوا بليل٣ نقطة
, ضحك يونس بخجل : اسف يا ماما دماغي كانت مشغوله امبارح..بس انا باخد الزباله متنكريش هاااه٣ نقطة
, دخل جابر عليه: كداب يا ماما بيسبهالي تحت ارميها ٤ نقطة
, -اه صح زي ما كنت بخليك تعملي الواجب واحنا صغيرين صح !!
, -ههههههههههههه قلبك اسود اوي يا زميلي انت لسه فاكر..
, -زميلي!!ده اسلوب محامي ده ..ارتقي شويه ..
, ايمان بضحك : هتفضلوا ناقر ونقير لحد ماتعجزوا صح ٣ نقطةربنا يخليكم ليا٣ نقطة
, -وانا يا ماما ؟؟؟؟
, جاءهم صوت بدور من الخلف مرتديه عباءه استقبال غايه في الجمال وطرحه بسيطه عليها ٣ نقطة
, -انتي ؟! انتي قبلهم طبعا يا قلبي من جوا ٣ علامة التعجب
, جابر بضحك : ايوة يا عم المدلع .. بس ايه الحلاوة دي ع الصبح ..اوي مرة احب الصبح كده ..
, -ههههههههههه انت مش طبيعي زي ما عمي حكي عنك بالظبط٣ نقطة
, نظر يونس لجمالها الرقيق و كحلها الذي لا تزيله ابدا و يزين عينها ويبرز اهدابها البنيه الطويله٥ نقطة
, -احم صباح الخير..
, رفعت انفها وقالت بلا مبالاه : صباح النور ..
, نظرت الي إيمان بينما انزعج هو من قله اهتمامها به٣ نقطةمن تظن نفسها ٣ علامة التعجب
, يونس لنفسه :يا سلااااام ايه التناكه دي هي فكره نفسها بنت بارم ديلو ؟؟؟؟٤ علامة التعجب وانا اللي فكرت اعتذر ده لما تشوف حلمه ودنها ٣ نقطة
, بدور بابتسامه : اساعدك يا ماما ٣ نقطة
, ايمان تبادلها نفس الابتسامه : لا ياقلبي انا خلصت بس ممكن تفرشي المفرش ع السفره عقبال مااجي ٣ نقطةاه جابر تعالي اقفلي الانبوبه الا ايدي بتوجعني انهارده والزفته معصلجه٣ نقطة
, استغل يونس انشغالهم وذهب نحو بدور والتي كانت في نظره تتمايل كالعصفور بين كراسي منزلهم وطاولتهم ٣ نقطة
, يونس بتوتر خفيف : اساعدك
, وقفت للحظه ونظرت خلفها نحوه وقالت بتهكم ٣ نقطة
, - لا يا ابن عمي..
, -يونس..
, نظرت له بتساؤل : نعم !!٣ نقطة
, -اسمي يونس ٣ نقطة هنا مفيش داعي لابن عمي وابن خالتي بنادي الاسامي زي الناس الطبيعيه !!
, خجلت محرجة تعلم انه من الطبيعي مناداه احدهم باسمه ولكن عادات والدها في الصعيد واجباره لها بان لا تنطق اسم رجل قد طبع عليها ٣ نقطة
, بدور بضيق : و **** انا حره اقول اللي اقوله ولا انتم هنا بتجبروا الناس !!
, احمر وجهه من الخجل والغضب ، يشعر بها بريئه وفي نفس الوقت قويه جدا ٣ نقطةولكن ما قوتها بجانب قوته هو يونس الشرقاوي !!
, عادت إيمان بالاطباق ومعها جابر٤ نقطة
, - امسك يا يونس مش عارفه ايدي اليمين دي مالها..
, يونس بقلق : طيب اكشفي يا ماما ٣ نقطةتحبي نعدي علي اي مستشفي دلوقتي٣ نقطة
, -لا لا مفيش داعي ٣ نقطةانا هعدي عليه بعد الشغل متقلقش٣ نقطة
, بدور : خليكي انتي يا ماما انا هجيب الاطباق مع جابر..
, اسرع يونس فقال بتعال
, -اقعدي هي تجبهم من جوا ٤ نقطة
, أيمان : عيب دي ضيفه !!
, -لا مش ضيفه لازم اللي يعيش هنا يتعود يخدم نفسه !!
, نكزته إيمان لتخرسه بينما نظرت له بدور بغضب واتجهت بسرعه نحو المطبخ٣ نقطة
, احضر جابر و بدور الاطباق بينما جلس يونس يقرأ الاخبار واضعا ساق علي الاخري وجلس الجميع في انتظار توفيق الذي وصل بعد 10 دقائق٣ نقطة
, إيمان : ايه التأخير ده كله بس؟؟
, -كنت بتفسح معلش٤ نقطة
, ضحك الجميع ونظر يونس الي ضحكه بدور الرائعه والتي كانت تجلس بجانبه ٤ نقطةلم يشعر ينفسه الا ويده تمسك بيداها تحت الطاوله ٣ نقطة
, اتسعت عينا بدور بخضه وعلت انفاسها فهي ابدا لم تتوقع ان يلمسها ٣ نقطةما الذي يفعله هذا المغرور..ما الذي يحاول إثباته ؟؟؟
, نظرت له بطرف عينيها حتي يبعد يده عن يدها ولكنه كان يأكل ولا يعطيها اي اهتمام٣ نقطة
, بدور لنفسها : اتجن ٤ نقطةاكيد اتجن ٤ علامة التعجب ازاي يمسك ايدي كده ٣ نقطةيالهوي يافضحتي لو حد شافه ٣ نقطةهو فاكرني قليله الادب فعلا بقاااا٣ نقطة
, شحب وجهها وتعرقت يداها من شده الخجل نظرت الي الجميع ولا تعرف ما سر هذا التصرف ؟!!
, يونس لنفسه : اهلا الجنان اشتغل !! ايهاللي انا هببته ده بس ؛ انا حاسس اني اتشليت مش قادر اسيب ايدها !! وبعديين مفيش رجوع خلاص اتنيل ٣ نقطة
, ظل يوبخ نفسه ولكنه اقنع داخله بانه يفعل ذلك لإثارة غضبها وليس بدافع الحب٤ نقطةنعم هو اقوي من تأثيرها !!
, وقف توفيق بعد ان انتهي طعامه ٤ نقطةفترك يونس يدها بسرعه٣ نقطةتنفست بدور الصعداء٣ نقطة
, توفيق : الحمد**** ٣ نقطة
, ايمان : انا كمان اكلت ٣ نقطةخدني علي سكتك اصل انا هتأخر علي الشغل٣ نقطة
, توفيق بضحك : طيب يا ستي اغسل ايدي الاول٣ نقطة
, وقفت بدور وهي تنظر للاطباق بوجهه احمر وتحاول تجنب عيون يونس وجابر ٣ نقطة
, رن هاتف جابر : الحمد**** ٤ نقطةهستناك تحت يا يونس عشان المكالمه دي مهمه مع عميل٣ نقطة
, يونس : تمام هنزل علطول ٣ نقطة
, وقف هو الاخر يساعد بدور فأسرعت بخطواتها الي المطبخ تضع الاطباق ولكنه اسرع وراءها ٣ نقطة
, نظرت له بغضب عندما وقف في طريقها ..فاشارت له باصبعها ٤ نقطة
, بدور بحده : بجولك ايه يابن الحلال لو جربتلي تاني هجطع يدك بيدي دي أنت فاهم ٣ نقطة
, يونس وهو يحاول السيطرة علي اعصابه وحتي وان اخطأ لن يسمح لاحد خصوصا هي بالتطاول عليه ..
, -هششششش مش عايز اسمع صوت !!
, بدور بحده وغيظ : انت فاكرني مش مترابيه.. لاااه انا صعيديه و دمي حامي و بميه راااجل ..ولو انت نسيت انك صعيدي هزروفك كف يوعيك إياك ٣ نقطة
, يونس بابتسامه وقد اعجب بشجاعتها ولكنه ليس بالقليل هو الاخر ٣ نقطة
, -اقترب منها وامسك باصبعها بتحدي ٤ نقطة ارادت مقاومته وسحب يدها ولكنه اغلق بكفه عليها وقال ٤ نقطة
, -بعيدا عن ان عمرك ما هتقدري تمدي ايدك عليا او اني فاكرك قليله الادب !! لانك لو كنتي كنت موتك بأيدي بما اني هفتكر بقا اني صعيدي و كده ؛ بس انتي حلوة اوي اوي وانتي متعصبه !!
, بدور وهي تعجز عن الكلاام : انت مجنون ٣ علامة التعجب مجنون اكيد مجنون ٣ علامة التعجب
, ضحك يونس بسخريه : ماشي يا عقله يااااه ٣ نقطةاسمك ايه صحيح اصله غريب اوي !!
, قضبت حاجبيها واحكمت قبضه يدها : أنا اسمي بدر البدور ٥ نقطة
, ابتسم ابتسامه جانبيه مستفزة : فهمينك غلط انتي كان لازم يسموكي مسعده٣ نقطة
, بدور بغضب : انت كان لازم يسموك البارد٣ نقطة
, يونس بابتسامه ظهرت بها اسنانه وغمزاته ،خطفت انفاسها ٣ نقطة
, -عارف علي فكرة ٣ نقطة
, خبط باصبعه علي انفها وخرج فوجد توفيق وايمان واقفان علي باب الشقه ويتهامسان فيما بينهم ٤ نقطة
, يونس بحرج بسيط: انا نازل معاكم ٣ نقطة
, توفيق بمكر : ايه ده احنا بنحسبك نزلت ..انت كنت مع بدور جوا؟!
, -هاه لا اقصد اه اصل كنت بشيل الاطباق معاها عشان بردو ضيفه و كده ٣ نقطة
, ايمان بضحك :ايوة صح واجب بردو يا ضنايا٣ نقطة
, خرجت بدور عندما سمعتهم فاحمر وجهها ٣ نقطة
, ايمان بابتسامه : خدي بالك من نفسك يا حبيبتي انا علي الساعه 3 بالدقيقه هكون عندك اوعي تفتحي الباب لحد٣ نقطة
, توفيق : هرجعلك انهارده انا ويونس وهنتفق هنعمل ايه لحد التنسيق ما يطلع بيقولوا الاسبوع ده هيطلع٣ نقطةعندك الاكل و كل حاجه جوا والمكتبه في اوضه المكتب لو عايزة تتسلي لحد مانرجع٤ نقطة
, بدور بخجل : حاضر يا عمي ٣ نقطةتيجوا بالسلامه ٣ نقطة
, خرج الجميع ليتجهوا الي اعمالهم ووقفت بدور تودعهم علي الباب..
, التفت لها يونس علي السلم وغمز لها٣ نقطةدخلت بسرعه واغلقت الباب في وجهه لتلعن اللحظه التي رأته فيها !!
, بدور لنفسها : هتعب معاك قوي يا ابن عمي بس بموتي مش انا اللي انهزم !!..
, ٢٥ نقطة
, في سوهاج ٦ نقطة
, استيقظ علي ووجد ليلي تنام علي صدره ٣ نقطة استسلم لها قلبه فورا واعلن تمرده واشتياقه بدقاته العاليه ..حتي انه خشي ان تستيقظ من قوة ضرباته ٤ نقطة
, احتضنها اليه وقبل وجهها برفق ..اقتربت بوجهها من صدره وكأنه ازعجها بقبلاته الرقيقه٣ نقطة
, علي بصوت اجش من النوم : ياخرابي علي المرار الطافح اللي اني فيه ديه ٣ علامة التعجب خبرها بحبك !! سهله واصل جول بحبك يا ليلي ..خايف من إيييه بس ٣ علامة التعجب
, رمشت ليلي وبدأت في الاستيقاظ فأغلق عينيه سريعا و اصطنع النوم٤ نقطة
, وجدت ليلي نفسها بين احضان زوجها فأقتربت منه اكثر و رفعت يداها بخفه تلمس وجهه النائم برقه حتي لا يستيقظ وظلت تنظر اليه قليلا.. حتي ازالت يده من حولها و ذهبت للاستحمام..عندما اغلقت باب الحمام فتح هو عينيه بتنهيده ووضع يده علي وجهه حيث لمسته هي ٣ نقطة
, علي لنفسه : اومال لو مش مرتك حلالك كنت هببت ايه ؟؟! جحش صحيح كيف ما يجولوا٥ نقطة
, بعد فترة خرجت وهي تلف نفسها بالمنشفه٣ نقطةاعتدل هو بجلسته ونظر لها بشوق ورغبه أشعرتها بخجل واسرعت الي خزانتها لتخرج ملابسها٣ نقطة
, وقف من مكانه واقترب منها وهو يأكلها بعينيه بينما تسارعت انفاسها ،جاهدت لارتداء ملابسها فقد قررت بينها وبين نفسها الا تستسلم له حتي يعترف بوجودها و كيانها ٤ نقطة
, فوضع يده علي ما يظهر من ظهرها فارتعشت يين يديه ٣ نقطةمال برأسه وقبل رأسها واذنها واحتضنها ٣ نقطة
, علي بحب : بسم **** ماشاء **** عليكي ٣ نقطةآيه في جمالك يا مرتي٣ نقطةوكلاته ملكي انا٣ نقطة
, ليلي لنفسها : ملكه ٣ علامة التعجب طبعا ملكه اومال إيه هيجول بحبك يعني٤ نقطة
, ازالت يده بشئ من الحده واستمرت في ارتداء ملابسها ٣ نقطة
, علي بغضب : انتي اتجنيتي ولا إيه !! بتبعدي عني !!اني مش بتحدث وياكي٣ نقطة
, ليلي بلا مبالاه : حديثك ده اني عارفه اخرته إيه واني مستعجله امي الحاجه معاها العيال من امبارح واكيد جنوها٣ نقطة
, امسك يدها بغضب : فوجي لنفسك يا ليلي انتي مش عجباني اليومين دول مش انتي الراجل ومش انتي اللي هتجرري اتحدث ولا اعمل ايه وياكي ٣ نقطةانا اعمل اللي بدي اياه فالوقت اللي بريده ٣ نقطة
, هزها مره وقال: كلامي واضح ٣ نقطة
, ابعدت يده عنها وقالت : أيوة انت الراجل واني ٤ نقطة
, سكتت واتجهت نحو الباب فتحته وقالت قبل ان تخرج ٥ نقطة
, -أني العبدة ٣ نقطةعن إذنك ياابو العيال٤ نقطة
, ذهبت واغلقت الباب خلفها ٣ نقطةفامسك بأول شئ امامه يرميه بعنف٤ نقطة
, ماذا يفعل مع هذه العنيده المتمرده كسائر عائلتها ؟! لقد حذرة الجميع انهم عائله متعلمه و بناتها تميل للتمرد وتنسي مكانتها٣ نقطةولكنه اصر علي الزواج من حبيبته حتي ولو لم يخبرها يوما بذلك الحب٤ نقطة
, ٢٥ نقطة
, في القاهرة ١١ نقطة
, شعرت بدور بملل رهيب وهي لحالها بالبيت فقررت القيام بالاعمال المنزليه وبعد ان انتهت انهت الغداء وهي تغني وتدندن وتشعر بالسعاده٥ نقطة
, جلست علي سريرها بعد ان انتهت واستعارت كتاب من مكتبه عمها وبدأت تقرأ او حاولت تقرأها فكلما قرأت سطر غزا يونس افكاره هو ولمسته٣ نقطة
, بدور بتأفف : اوووف بقا انسي الكائن ده !!
, وقفت تدور في الشقه فلفت انتباها الفراندا ٣ نقطةابتسمت لنفسها ولمعت عيناها فمن ضمن قائمه امنياتها انا تقف فيها وتقرأ كتاب٤ نقطة
, فتحتها بدور علي مصرعيها واخذت نفس عميق واقتربت من السور تشاهد الشارع والناس مشغول بنفسها وكلا يحمل همومه فها هو رجل في 90 من العمر يمشي ببطء ويسبح ٤ نقطةوامرأه تحمل ابنتها ويظهر التعب علي ملامحها٤ نقطةورجل تكاد الهموم تخرج من عينيه٣ نقطة
, بدور لنفسها : ياحول **** يارب٣ نقطةربنا يفتح طريق كل واحد فيكم ويكرم البلد دي٤ نقطة
, سرحت تفكر في والدها ٣ نقطة
, -ياتري بتفكر في ايه يا ابي دلوقتي ٣ نقطةب**** عليك ماتعمل حاجه تحسرني تاني٣ نقطة
, وصل يونس بعربته هو وجابر اولا ٤ نقطةكانا يتحدثان وهما في طريقهم الي المنزل فوجد رجلان ينظرات لاعلي لمنزلهم٣ نقطةرفع نظره فوجد بدور تقف وتائهه في احلامها ٣ نقطة
, اتجه للرجلان وقال بغضب : في حاجه ؟! انتو واقفين ليه هنا !!
, رد احد الرجلان : عادي يعني انا واقف في ملك الحكومه ..انت مالك انت٣ نقطة
, لم يشعر بنفسه ولكمه بقوة علي فمه هرب الرجل الاخر بينما امسك جابر بيونس بقوة فاستغل الرجل الاخر الفرصه فلكم يونس..
, جابر بغضب : لا ده انت قليل الادب بقا ويستاهل اللي يجرالك ٣ نقطة
, قفز عليه جابر وانهال يونس وهو علي الرجل ضربا حتي استطاع الهرب والركض من بين ايديهم٣ نقطة
, فزعت بدور مما حدث وركضت الي الاسفل عندما لكم الرجل يونس٣ نقطةكادت تقع مرتين علي السلالم من لهفتها ؛ فتحت باب المبني..فوجدت يونس يفتحه بغضب قبلها ومعه جابر..
, بدور بخوف عندما وجدت جزء من وجهه احمر ٣ نقطة
, -جرالك حاجه؟!!حصل ايه؟! الراجل ده مالوا ومالكم ؟!!
, جابر وهو يحاول تهدئتها : اهدي يابنتي محصلش حاجه ده واحد كان عايز يتربي٣ نقطة
, استمر يونس بنظرته الغاضبه وكأنه يقتلها بعينيه ٣ نقطةفتوترت بدور اكثر ،نظرت الي يونس مرة ثم الي جابر الذي حاول تهدئة الوضع ..
, جابر : اطلعي يابدور مفيش حاجه ٤ نقطة
, يونس بغضب : لا في وفي كتير كمان !! انتي ازاي تطلعي البلكونه ومحدش في البيت ؟!
, بدور : عادي يعني كنت زهقانه وطلعت اشم نفسي ..
, جابر : ياجدعان احنا هنتكلم في الشارع اطلعوا فوق طيب..
, بدور بغضب : لا فوق ولا تحت انا محدش ليه حاجه عندي٣ نقطة
, يونس بغضب اكبر: ليه فاكرة نفسك جايه تتسرمحي عندنا ولا ايه يا بت انتي٣ نقطة**** يرحم الخمار اللي مكنش بيتقلع في بيتكم٣ نقطة
, -لم نفسك يا محترم انت وخليك في حالك ..انت مش وصي عليا.. وملكش حاجه عندي٣ نقطة
, -لا ليا انا ابن عمك وممكن اقطم رقبتك علي ردك ده كمان ٣ نقطةايه البجاحه دي ليكي عين تردي !!
, -و ما اردش ليه ان شاء **** انا واقفه بادبي واحترامي ولابسه عبايتي وطرحتي ..
, -لا ياختي من هنا ورايح وانتي نازله او داخله البلكونه تلبسي الخمار علي وشك ده !!
, جابر بعصبيه : ماتبس بقا منك ليها صدعتوني ..خلاص يا يونس حصل خير هي مغلطتش٣ نقطة
, يونس بغضب : متقولش مغلطتش ياجابر متجننيش انت كمان٣ نقطة
, بدور : ايوة مغلطش واللي يقول غير كده احط صباعي في حبابي عنيه الاتنين ٣ نقطة
, يونس وهو يتقدم منها : طيب انا بقول غلطي بقا شوفي هتعمليلي ايه يا بت عمي !!
, وقف جابر في وجهه : ايه الجنان هيشتغل ماتهدي يايونس في ايه !! دي ضيفتك مش كده٣ نقطة
, -لا مش ضيفه دي من دمي وزي ما قلتي الصبح انا صعيدي و طبعي كده بقا وتقعدي في البيت ده حسب قوانينه هي مش سايبه٣ نقطة
, -انا مش قاعده في بيتك٣ نقطةده بيت عمي ولاخر مرة مالكش دعوه بيه يايونس ٣ نقطة
, يونس بغضب : بت انتي٨ نقطة٤ علامة التعجب
 
  • عجبني
التفاعلات: pop44 و wagih
٤

قاطعهم وصول توفيق وإيمان ٤ نقطةاللذان سمعا اصواتهم من الخارج٣ نقطة
, توفيق بحده : في ايه ياولاد صوتكم جايب لاخر الشارع ليه ؟!!
, أيمان : مالك يابدور وشك احمر ليه كده ٣ نقطةيالهوووي مالك يايونس حد ضربك؟!!
, يونس : ده موضوع كده ومتقوليش ضربني انا فرمته ٣ نقطة
, بدور :ههههههههه بأمارة مارزعك بونيه ايه ٣ علامة التعجب معتبره٤ نقطة
, يونس بغضب : ومشفتيش البونيه اللي خدها مني ولا اتعميتي ساعتها ٣ علامة التعجبده انا نفخته ٥ نقطة
, ايمان : في ايه ياولاد ما تهدوا كده ٣ نقطة
, توفيق : ممكن اعرف ايه اللي حصل ولا انا عيل مابينكم !!
, جابر :لا لا سمح **** يا بابا ده واحد كده مش محترم كان واقف بيبص علي بدور بس خد نصيبه ٤ نقطة
, يونس : مش غلطته الغلط علي اللي واقفه في البلكونه والشباب رايحه جايه تبص عليها٣ نقطة
, توفيق بغضب : يونس !! اتأسف لبنت عمك ٣ نقطة
, نظرت له بدور بتحدي ٤ نقطةفبادلها نفس النظره٣ نقطة
, يونس بحده : انا اسف يا بابا مبتأسفش لحد عن اذنك٣ نقطة
, صعد يونس بغضب وهو يفكر في ما سيفعله في هذه البدور المتعبه والعنيده٣ نقطة
, صعد الجميع من بعده وجدت ايمان البيت يبرق من النظافه !!
, إيمان : ايه ده يا بدور تعبتي نفسك يابنتي ٣ نقطةانا كنت هعمل كل حاجه اول مااجي ٣ نقطة
, بدور بحب : ايه يا ماما كنت زهقانه قلت اعمل حاجه ..بس يارب الاكل يعجبكم ..
, توفيق : ههههههههه هيعجبنا وهناكل صوابعنا كمان٤ نقطة
, ضحكت بدور و تذكرت يونس الغاضب ٣ نقطة
, بدور لنفسها : هيفضل مقموص بقا و هو اللي غلطان وبعدين مايتحرق انا مالي٣ نقطة
, ظلت تتذكر مظهره وهو يتشاجر مع الرجل فقط لانه ينظر اليها ٣ نقطةضحكت بداخلها فالمهندس المتمدن البارد مازال محتفظ بحماوه الصعايده.. كل ما يسعدها انه ازال هذا القناع البارد ويظهر امامها أمالا بهزيمته قريبااا ٣ علامة التعجب .
, إيمان : روح يا جابر نادي اخوك لحد ما نجهز الغدا٣ نقطة
, جابر : احم حاضر٣ نقطة
, توفيق : بعد الغدا هخلي يونس يقعد معاكي يفهمك الاحوال ازاي هنا..
, بدور : اممممم ان شاء الله٣ نقطة
, جهز الطعام وانتظر الجميع جابر ويونس اللذان جاءا بعد مده طويله..
, توفيق بضيق : لسه بدري..
, جابر: معلش يا بابا كان بيستحمي٣ نقطة
, لم ينظر يونس الي احد او ينطق بكلمه ولكنه جلس بجوار بدور ..
, شعرت بدور بالغضب يشع منه كموجات نحوها..نظرت له بطرف عينها لتجد جانب وجهه الاحمر بسببها..شعرت بالخجل قليلا بانه تشاجر من اجلها ولكنها كانت قاسيه معه ..ثم تذكرت تعنيفه لهاا وفظاظته ؛ يستحق ما قالته له هذا المغرور!!
, توفيق : يونس بعد ماتتغدي انا هنزل اقابل واحد صاحبي عايزك تخليك مع بدور وتفهمها اللي اتفقنا عليه ٣ نقطة
, هز يونس رأسه بالموافقه واستمر في تناول طعامه٣ نقطة
, جابر : **** **** **** تسلم ايدك يا دودو يا عسل انت الاكل يجنن..
, نظر يونس الس جابر بغضب اخرسه ثم عاد بنظره الي الطعام بعد ان علم ان بدور من طهته ٤ نقطة ترك الملعقه و ذهب لغسيل يديه نظرت بدور الي جابر نظره (هل يعجبك ويرضيك افعال صديقك!!)٣ نقطة
, ابتسم لها جابر وحرك حاجببه بمعني (انه طيب وان تتجاهل غضبه )٣ نقطة
, ارادت ايمان التحدث فاوقفتها نظرة توفيق الغاضب من تصرفات ابنه ٣ نقطة
, جابر : ايه الملوخيه دي يا بت انتي ٣ علامة التعجب تتجوزيني ؟!
, بدور : هههههههههههههه ايه ده انت فاجأتني الصراحه..اديني فرصه افكر٣ نقطة
, خرج يونس وهو يغلي منها٣ نقطة
, يونس لنفسه : في ايه مالك ؟! انت زعلان ليه ما يتنيلوا ولا يتهببوا وبعدين دي مش من مستواك ..انا احسن مهندس في مصر كلها!! اكيد طبعا ميهمنيش !! انا بس متغاظ من قله الادب اللي عيني عينك دي !! ده مش حب انت مش بتحبها !!
, جلس علي الصالون ينظر للجميع وهم يتناولوا الطعام ويتسامرون فيما بينهم وضحكات ومرح جابر وبدور ٣ نقطة
, توفيق : الحمد**** ٣ نقطةخلصي يا إيمان وتعالي عايزك تجهزيلي بدله عندي مناسبه انهارده..
, إيمان : حاضر انا اكلت اهوه الحمدلله٣ نقطةلموا الصحون وعشر دقايق ورجعالكم..
,
, انصرفوا تاركين الثلاثي بالخارج٣ نقطة
, ما ان انهي جابر وبدور طعامهم أزالوا الصحون واتجهوا للجلوس مع يونس الغاضب٣ نقطةارادت بدور ان تفتح معه كلام فهي تشعر انها قست عليه قليلا٣ نقطة
, جابر : انا عايز اقوم اكل صوابعك انتي من حلاوة الاكل ياعسل..
, بدور : هههههههههه مالكش دعوة بصوابعي انا بحذرك٣ نقطة
, نظر لها يونس بغضب ٣ نقطة
, بدور : احم تشرب شاي يا يونس؟؟
, يونس : لا..
, جابر : لا ايه انت مش بتقدر تعيش من غيره.. انا هولع علي البراد يلا يا دودو..
, وقفت بدور للحاق به فوقف يونس امامها بسرعه وامسك معصمها واخذها الي خارج الشقه٣ نقطة
, بدور بحده : اييه اللي بتعملوا ده ؟؟ سيب لو سمحت؟!
, الصقها بالحائط بجوار الباب وامسك بكتفيها وهو يقترب منها وقال بغضب ٤ نقطة
, -مش ملاحظه انك زودتيها اوي مع جابر ٣ علامة التعجب مش كفايه اللي حصل منك الصبح ؟!
, -حصل مني ايه انا معملتش حاجه!!
, -بردو هتقولي معملتش انتي ايه دماغك دي جزمه !!
, دفعته بدور ولكنه لم يتزحزح : طيب اوعي كده بلاش قله ادب انا مش عايزة اتكلم معاك !!
, يونس كالبركان الغاضب : بس عادي تتكلمي مع جابر و تضحكي وتتمايعي وانا لا ٣ علامة التعجب
, ارادت ان تصفعه علي وجهه فامسك بيدها ولوي ذراعها للخلف بشده ..تأوهت بدور بألم وتجمعت الدموع في عيناها ولكنها ابت ان تضعف امامه ..
, يونس بصوت هادئ وحاد ٣ نقطة
, -لولا انك في بيتي وبنت عمي كنت كسرتهالك ٣ نقطةحسك عينك تعمليها تاني يابنت عمي٣ نقطةانتي فاهمه٣ علامة التعجب
, لم تجيبه بدور وهي تتألم من عنفه معها ٣ نقطةهزها بعنف مرة فنزلت دموعها ٣ نقطة
, بدور بصوت باكي : سيبني انت مالك ومالي ..ملكش كلمه عليا ٣ علامة التعجب
, أفاقه صوتها الباكي كجردل من الماء البارد المثلج ٣ نقطةتركها ببطئ بعد ان شعر انه كاد ان يخلع ذراعها في غضبه وشعر بالحرج من تصرفاته معها..
, امسكت بدور بكتفها بألم وعضت علي شفتيها حتي لا تصدر صوت نظرت له بعتاب وغضب مرة وارادت ابعاده والدخول الي البيت فجاءهم صوت جابر المنادي٣ نقطة
, جابر بتعجب: انت يابني ؟؟ يا حاجة بدور روحتوا فين ؟؟؟
, فتح باب الشقه عندما وجده غير مغلق بإحكام ٣ نقطةوجد بدور تبكي وتحتضن نفسها ويونس ينظر لذراعها بغضب ..
, جابر بحده : في ايه يا يونس ؟؟ مالك ومالها !!
, يونس بحده قاتله : وانت مالك انت كنت الوصي بتاعها متدخلش بينا ٣ علامة التعجب
, جابر بحنق علي صديقه تجاهله ومد يده ليربت علي رأسها ٥ نقطة
, نظر يونس لبدور بغضب : ما تدخلي جوا ولا مستنياه يطبطب الاول..
, نظرت له بعدم تصديق وركضت لغرفتها ٤ نقطة
, اغمض يونس عينه بشده فدفعه جابر ..
, جابر : انت ايه يا جدع دبش!! ايه كميه قله الادب والذوق دي !!انت مش طبيعي علي فكرة متخلنيش اقول لبابا ؟؟؟
, امسكه يونس من ياقته : بقولك ايه يا جابر عشان نبقي فهمين بعض .. اللي اعمله مع بدور انا حر فيه متدخلش بينا !! واتقي شري يا ابن الناس ٣ علامة التعجب
, جرح جابر بكلامه فهو بمثابه اخيه ٣ نقطةهل من السهل ان يؤذيه يونس او يهدده ؟!
, نظر له بحزن وابعد يداه عن ياقته ودخل الي الشقه الاخري دون ان يتكلم معه٣ نقطة
, جز يونس علي اسنانه وهو يشعر بالتيه فمنذ قدوم بدور وهو لا يستطيع التفكير او التحدث جيدا ،ها هو يخسر صديق عمره واخوه بسبب افعاله ٣ نقطة
, سند برأسه علي الحائط و أخذ يفكر في طريقه للسيطرة علي غضبه بل وعلي بدور ايضا٤ نقطة
,
, ابتعد عن الحائط واتجه الي غرفه بدور٣ نقطةفتح الباب فوجدها نائمه تبكي علي سريره او سريرها حاليا٣ نقطة
, انتفضت بدور التي خلعت حجابها وكانت تبكي علي سريرها وقفت تنظر له ببلاهه ٣ نقطةحدق يونس وكأنه يري امرأه للمرة الاولي وشعرها البني الغجري يتمرد حولها كصاحبته..
, حاول الاقتراب منها ولكنها ركضت نحو الباب في خوف ٤ نقطة
, بدور : و**** لو مديت ايدك عليه هصوت واقول لعمي ..انا بحذرك٣ نقطة
, شعر بوخزه ندم داخله من خوفها منه..
, - مكنتش اقصد اوجعك..
, وضعت يدها علي كتفها وقالت بعيون ترقرقت بها الدموع ٣ نقطة
, -ايوة واضح اوي ..انا من ساعه ما رجلي دبت هنا وانت مش بتطقني٣ نقطة
, يونس بخجل : مين قال كده بالعكس انا بحترم اصرارك انك تكملي تعليمك ٣ نقطة
, بدور بعيون واسعه ولسان معقود من كلماته ٤ نقطة
, اقترب منها واكمل حديثه بنبرة يشوبها القليل من الغيرة والغضب..
, -بس مش معنا انك جيتي هنا تنسي اللي اتربيتي عليه !
, بدور لنفسها : اه رجعنا للهم تاني..
, بدور بحده : انا معملتش حاجه قولي غلطه واحده عملتها!!
, -و**** وهزارك مع جابر ده تسمي ايه ؟!
, -احنا اصحاب ..
, -شوف ازاي وانتي لما كنتي في سوهاج كان عندك صحاب شباب و كده٣ نقطة
, بدور وهي تحاول ان تبرر افعالها ولو بالكذب : ايوة طبعا٣ نقطة
, -بقولك ايه متجننيش عليكي !! شباب مين دول اللي كنتي بتكلميهم ٣ نقطة
, بدور بعناد : وانت مالك٣ نقطة
, امسك بذراعها وقربها اليه : انتي بتستفزيني صح بتحبي تضايقيني لابعد حد مش كده!!
, بدور : اوعي ايدي كده ومتقربش مني ايه نسيت عاداتك وتقاليدك ولا ايه ولا التربيه دي ليا وليك انت بلح ٣ نقطة
, -بلح ٤ علامة التعجب يانهار اسود يابت اعقلي متخلنيش اتغابي عليكي٣ نقطة
, -تتغابي علي مين ماتتكلم علي قدك !!
, لم يعرف يونس ايضربها علي فمها او يعتصره بين شفتيه ليؤدب هذه العنيده ٣ نقطة نظر لها وهي تزم شفتاها بعند وتنظر له بتحدي ضحك دون قصد منه ولم يتستطع التوقف ٣ نقطةهذه الفتاة ستفقده عقله لا محال !!
, ابتعدت عنه ووضعت يدها علي خصرها : بتضحك علي ايه هاااه انتي شايفني هبله قدامك ٣ نقطة
, زاد كلامها ضحكاته التي سمعتها إيمان والدته بوضوح فقد وقفت تسترق السمع عليهم منذ فترة طويله ٣ نقطة ذهبت بسرعه مع الحرص علي هدوء خطواتها نحو غرفه زوجها الذي يبدل ملابسه..
, إيمان بحماسه : توفيق الحق الحق يونس في اوضه بدور وبيشدوا مع بعض تاني٣ نقطة
, توفيق : بجد طيب امشي بسرعه اعملي حس براا وانا هطلع وراكي يارب اللي في بالنا يحصل ويحبها..
, إيمان بضحكه شقيه :ههههههه والنعمه ابنك واقع بس بيقاوح٣ نقطة
, توفيق :هههههههههه طيب يلا احسن ده جلنف ،الا البت تفرفس في ايده٣ نقطة
, إيمان : ونبي مش بيفكرك بحد كده ٣ نقطة
, توفيق : امشي ياوليه من هنا ده انا كنت ملاك ٤ نقطة
, إيمان : هههههههههههههه انت هتقولي اوعي كده وسع اما الحقهم٣ نقطة
,
, في غرفه بدور ٦ نقطة
,
, -طيب اتفضل من غير مطرود بقا قبل ما حد يشوفك وابقي قليله الادب بجد !!
, وقف امام الباب : دي اوضتي علي فكرة !!
, بدور : ده كان زمان دلوقتي بقت اوضتي ملكيتي انا ٣ نقطة
, ابتسم بمكر: وماله الاوضه دي ملكك طبعا زي ما كل اللي في الاوضه دي ملكي بردو !!
, فهمت قصده فتوترت ونظرت له بتلخبط وقالت بتلعثم ٣ نقطة
, -انا انا ٤ نقطة
, -انتي ايه ٣ نقطة
, نظر الي عيناها المكحلتان و امسك بخصله من شعرها يقربها من انفه ٣ نقطة في لحظه من اللحظات القليلة المنسجمة فيما بينهم..
, في الخارج جلست ايمان علي ركبتيها وأصدرت ضجه لتجتذب انتباههم واطلقت ااه خفيفه ترك يونس بدور والتفت بسرعه نحو الباب يفتحه ليطمئن علي والدته ٣ علامة التعجب
, يونس بقلق : في حاجه يا ماما انتي كويسه ؟!
, بدور بخضه : يالهوي حضرتك وقعتي ولا ايه ؟!!
, إيمان : اه يابنتي كنت هقع بس الكرسي لحقني ..اه ياركبي ياني يا امي ٣ نقطة
, يونس وهو يساعدها علي الوقوف : طيب قومي يا ماما سلامتك ..
, توفيق باصطناع يركض بخضه : في ايه ياولاد ؟
, بدور : مفيش يا بابا دي ماما كانت هتتكعبل بس **** ستر..
, توفيق : ياحول **** مش تاخدي بالك يا ام العيال٣ نقطة
, غمز لها فضحكت ايمان : متقلقش انا بس كنت بخصكوا شويه عشان يبقي فيه ساسبينس كده ٣ نقطة
, يونس : يا ساسبينس انت يا مدلع ٣ نقطة
, توفيق : هههههههه انا نازل اقعدوا بقي انت وبدور اتكلموا عن الحياة هنا لحد ماارجع والواد جابر فين صحيح ؟؟
, يونس وقد تذكر مشادته معه : دخل ينام شويه٤ نقطة
, نظرت له بدور بشك ، انصرف توفيق وجلست ايمان و يونس يرسمون الحياة في القاهرة لبدور..
, ١٠ نقطة
, في سوهاج ٤ نقطة
,
, كان الحاج ابراهيم مشتعل غضبا و قد طغا عليه مراره الوحده بعد ذهاب ابناءه وروحيه بعدهم ٣ نقطة
, ابراهيم لنفسه : بنت الفرطوس دي فاكره نفسها مين عاد .. هموت واتجوزها يعني لاااه البلد فيها كتيييرجووي يتمنوا اشاره مني انا لسه شباب وزين ، اني هتجوز ست ستها و هندمك ياروحيه ، وانتي كومان يابت توحيده استني عليا دورك جااااي ٣ نقطة
, تذكر تحذيرات روحيه له دائما بان البنات يريدون الهرب من طوعه بسبب قساوته وعنفه معهم٤ نقطة
, استمر وهو ينهر نفسه علي تذكر حديثها : و**** عال جوي انا ميهمنيش مخلوج ، هما الحريم ليهم رأي وبيتسمع كومان ولا إييه!!
, ٣١ نقطة
, في دوار علي وليلي٤ نقطة
, ليلي بتوبيخ : بس يا ولد انت ماتضربشي اختك لهاجوم اجصجص صوابعك٣ نقطة
, علي بذهول : **** براحه عليه لسه صغير مالك وماله من الصبح وانتي عتمرمتي فيه ؟؟
, ليلي بعناد: ولدي واني حره فيه .. ولا عشان ولد تنظلم البنيه عشانه !! ٣ نقطة
, علي : بتخرفي تجولي ايه !! انتي وعيه للحديث اللي بتجولي ديه !! ده عيل اصغير مابيعرفش يتحدث لسه ٣ علامة التعجب
, نظرت له و كأنها تطعنه بعيناها فنظر لها بنفس الاصرار فلم تهزه ابشع نظرات الرجال ولن تهزه امراه الان٤ نقطة
, دق الباب فاتجهت لتفتح ..
, علي بحده : انتي اتخبلتي يا وليه ادخلي غطي راسك اللاول ٣ علامة التعجب
, سمعت صوت والدته علي الباب فلم تستمع له وفتحت الباب ٣ نقطةغضب علي عليها كثيرا واتجه نحوها٣ نقطة سحبها بقوة وكاأنها اشعلت بركان بداخله بفعلتها.
, -يمين ب**** يا ليلي ما هعدهالك المرة دي ..
, سماح والده علي : جبر يلمك يا واد انت ٣ نقطة مالك ومالها سيب البنيه من يدك هي دي مجبلتك لامك عاد !!
, علي ولم ينظر لها : العيال جوا خديهم يا ام علي وهملينا دلوك ٣ نقطة
, -لاااااه ليلي هتيجي امعايا..
, -**** يرضي عليكي يا امي انا العفاريت ابتتنطط افوشي متجننيش انتي وياها ٣ نقطةخدي العيال دلوك وهجيلك الصبح اخدهم ٤ نقطة
, استسلمت له والدته واخذت الاولاد ولكنها نادت علي ليلي تحدثها في اذنها ٣ نقطة
, -إعملتي اييه **** يهدك !! هتفضلي تعاندي إكده و هيبعتك طوالي علي بيت ابوكي فالاخر انا حذرتك اهوه ، لمي الدور يا بت الناس وراضي زوجك !!
, تركتهم وانصرفت الي دوارها ٤ نقطة اقترب علي من ليلي بسرعه ما ان اغلق الباب فاتسعت عيناها ورفعت ردائها لتركض سريعا نحو غرفتهم ..
, علي لنفسه وهو يلحق بها : اجتلها ولا اتصرف كيف معاها دي ؟٣ علامة التعجب
, علي: استني مكانك بجولك ٤ نقطة
, دخلت الحمام بغرفتهم واغلقت الباب٣ نقطةاستمر علي بالدق علي الباب بشده تكاد تخلع الباب من مفاصله٤ نقطة
, علي: افتحي بالتي هي احسن ياما هكسر الباب و دماغك إمعاه ٣ نقطة
, ليلي بعناد : لااااه انت عاوز تضروبني ٣ نقطة
, علي بحده: اضروبك !! طيب افتحي الباب يا بت الحلال ٣ نقطة
, ليلي : طيب احلف ما هتضربنيش ٣ نقطة
, علي بغضب : لاااه مش هحلف لأني هكسر ضلوعك لو مافتحتي في الثانيه دي٣ نقطة
, فتحت ليلي الباب فدفعه علي بعنف وامسك بيدها يجرها للخارج ٣ نقطة
, وضعت يدها علي وجهها وكأنها تحتمي منه مما زاد من غضبه ٣ نقطة
, -انتي بتعصي كلمتي و تفتحي وانتي بالحال ديه ..
, -دي امي الحاجه هي حد غريب٣ نقطة
, -غريب ولا جريب .. اني رجاله بشنبات بتنحني ولا تعصاش كلمه ليا٣ نقطةلكن انتي يا حرمه بتجفي جصاد كلامي عيني عينك اكده ٣ نقطةشوري عليا جولي اعمل فيكي إيه تعبتيني وياكي جوي جوي ٣ نقطة
, ليلي بخوف : **** يرضي عليك يا علي أنت اللي مش طايجني ولا طايجلي كلمه ٣ نقطة
 
  • عجبني
التفاعلات: wagih
٥

علي بغضب : لاااه مش هحلف لأني هكسر ضلوعك لو مافتحتي في الثانيه دي٣ نقطة
, فتحت ليلي الباب فدفعه علي بعنف وامسك بيدها يجرها للخارج ٣ نقطة
, وضعت يدها علي وجهها وكأنها تحتمي منه مما زاد من غضبه ٣ نقطة
, -انتي بتعصي كلمتي و تفتحي وانتي بالحال ديه ..
, -دي امي الحاجه هي حد غريب٣ نقطة
, -غريب ولا جريب .. اني رجاله بشنبات بتنحني ولا تعصاش كلمه ليا ٣ نقطةلكن انتي يا حرمه بتجفي جصاد كلامي عيني عينك اكده ٣ نقطةشوري عليا جولي اعمل فيكي إيه تعبتيني وياكي جوي جوي ٣ نقطة
, ليلي بخوف : **** يرضي عليك يا علي أنت اللي مش طايجني ولا طايجلي كلمه ٣ نقطة
, علي : ما هو من عمايلك السوده هطج منيكي !! ردي اعمل فيكي ايه جوليلي ؟!!
, نظرت الي الاسفل بخوف وهي تفكر في كيفيه الهروب منه ٣ نقطة
, استمر علي في كلامه الغاضب : ايه يا مرتي ماتنطجي ولا بلعتي لسانك دلوك !! فالحه بس تعصيني وتعصبيني ٤ نقطة
, ليلي وهي تبكي : خلاص يا علي اومال!! اموتلك نفسي عشان ترتاح خالص واهملك في حالك ٣ علامة التعجب
, وضع يده علي فمها يخرس حديثها حتي لا ينهال عليها ضربا لتعقل كما يفعل باقي الرجال ، ولكنها لم تعطه فرصه فاطبقت علي يده باسنانها لتحاول الهرب منه !!
, ركضت من امامه فلحق بها وحملها فوق كتفه ٣ نقطة
, علي : انتي اللي جبتي لنفسك يامرتي المصونه٣ نقطة
, رمي بها علي السرير وخلع قفطانه وشرع يبحث عن شئ يعاقبها به ٣ نقطةحاولت ليلي ترجيه ليتركها فهي تعلم انها زادت في عنادها هذه المرة !!
, ليلي : خلاص هملني بجا مهعملش أكده تاني ٣ نقطة
, علي : ومفكرتيش ليه بعجلك اللي متل عجل السمكه ديه جبل ما تعصبيني ٣ نقطة
, وجد طرحه فاقترب من اقدامها ليربطها ويوقف حركتها، وهي تقاومه ،امسكت بيده تقبلها ٣ نقطة
, -احب علي يدك خلاص ..اني مرتك وام عيالك !!
, تركت يده ولفت ذراعيها حول عنقه تميله فوقها ليختل توازنه ويصبح في احضانها ،نظرت له نظرة استحضرت فيها كامل انوثتها وقمه محاولاتها لاغراءه وهي تنظر الي شفتيه بعشق مره ثم الي عينيه بخجل مره اخري ٣ نقطة
, علي وهو يزفر بعنف و استسلام : موتي هيكون علي يدك ، **** يسامحك !!
, لم يستطع المقاومه وانقض علي ثغرها الصغير يلتهم من رحيقه ويداه تمر علي جميع نواحي جسدها المرسوم الذي يعرفه جيدا ويعشقه ، وضعت يد خلف راسه واخري علي كتفه الايسر تستمع لدقات قلبه وهو يغوص بها في بحر امواجه عاتيه٣ نقطة
, ٢٩ نقطة
, مر الاسبوع و العناد والعاب القط والفأر مستمرة بين يونس وبدور ، وتم قبول بدور بكليه الهندسه وفرحه الجميع بها ماعدا والدها الذي يخطط لاعادتها مرة اخري ٣ نقطة
, بدور وهي تتحدث مع ليلي : **** يبارك فيكي ياحبيبتي ٣ نقطة
, ليلي بفرحه : ايوة يا باشمهندزه ابنتكلم زي المصاروة خلاص ٣ نقطة
, -ههههههههههه اي خدمه يابنتي انا عديت خلاص احذروا مني٣ نقطة
, -ههههههههههه المهم تبجي احسن حد في الدنيا كلاتها ويخليكي ليا يا عيون اختك٣ نقطة
, بدور بتنهيده : اخبارك ايه مع علي يا ليلي ٤ نقطة
, -زين الحمد**** كيف ما سيبتينا ٣ نقطة
, -وحياة امك اومال ايه سيبهولي وهتصرف معاه ويانا يا هو ٣ نقطةبصي بقاا واسمعيني كويس ..انا اللي هخطط وانتي تنفذي تمام ، مش حته راجل هيقف قصادنا٣ نقطة
, جاءها صوت جابر من الخلف ٤ نقطة
, -احيه علي راي الاسكندرانيه٣ نقطة ان كيدهن عظيم ..
, ضحكت بدور : بس انت دلوقتي..
, ليلي بفضول : مين ده يا به !!يونس؟!
, -لا ده جابر يابنتي٣ نقطة
, -باااه وانتو قاعدين سوا عادي..
, -لا طبعا يا بنتي شقته هو ويونس قصادي بس بيجوا شويه ٣ نقطة
, -هتبجي ليله طين لو ابوكي عرف ٣ نقطة
, جابر : بتتودودوا علي ايه هاااه هاااه !!
, بدوربضحك : بس يا بني خليني اخلص المكالمه٣ نقطة
, جابر : طيب لو حلوة هاتي اسلم عليها ونبي ونبي٣ نقطة
, بدور بذهول منه : يا بني اتلم بقا دي متجوزه ٣ نقطة
, ليلي : يالهوي يالهوي انا هجقل قبل علي مايسمع ٣ نقطة
, ليأتيها صوت علي من الخلف وهو يخطف الهاتف من يدها ليستمع ٤ نقطة
, -اسمع ايه ان شاء **** ؟؟
, بدور بخضه : علي !!احم ازيك عامل ايه !!
, نكزت جابر وهو منسجم في هاتفه حتي لا يصدر صوت ففهم عليها وهو يحاول ان يقترب برأسه يستمع لحديثهم٣ نقطة
, -اني تومام الحمد**** .. وانتي اكويسه ؟ انتي فين وعمك فين اومال ؟
, -انا في اوضتي وكنت بكلم ليلي ..اطلع ادهولك تسلم عليه ؟؟
, اراد جابر الضحك علي تعابير وجهها فوضعت يدها علي فمه٣ نقطة
, دخل يونس بعد ان انهي مشروعه ليبحث عنهم فهو لم يراها طوال اليوم ..فأخيرا استطاع ان يسيطر علي مشاعره قليلا امامها فقط قلبه يعلن الحرب عليه بدقاته ..لماذا تسيطر علي تفكيره ؟؟ لقد عرف الاجمل منها فلماذا عيناها الان ؟!
, يونس لنفسه : انت مش عارف انت عايز ايه بس الاحسن تبعد عنها كفايه ابوها انت مش بتطيقه وبعدين انت طول عمرك ضد جواز القرايب ! جواز ايه ! لا لا طبعا انت مالك و مالها انت بتستغلسها اساسا ..فوق لنفسك يا يونس ٣ نقطة ليبدأ صراع قلبه الذي يدافع بشده عنها و عن عيناها وعقله الذي يكره رؤيتها ٣ نقطةليرد قلبه تكره رؤيتها لانها لا تراك وتتعمد تجاهلك اعترف بذلك ٣ نقطةليرد عقله اتجرح كبرياء رجولتك من اجلها وتعترف بما لاتشعر به امجنون انت ٤ نقطة
, وقف للحظه وقد تغلب عليه الغضب و الحيرة قبضت جبينه وقد نسي وجهته !!
, وصل الي الشرفه فوجد جابر ملتصق بزاويه وبدور تقف امامه مباشرا تتحدث علي الهاتف وجزء من وجهها الظاهر له شاحب الي حد الاصفرار ولكن ما اشعل داخله بشعور ارتعب هو منه هو يدها الموجوده علي فم جابر ٣ نقطة
, يونس : بدووورر٣ نقطة
, اوقعت بدور الهاتف من يدها مستلمه لقدرها هذه المرة ف زوج اختها و لو لم يسمع جابر منذ قليل فقد سمع هتاف يونس الغاضب لا محاله ٣ نقطة
, نظر علي بغضب لليلي واغلق الهاتف ٤ نقطة
, -هي اختك مع مين بالظبط ؟؟
, -مع عمي اكيد ..
, -وعمك صوته بجا كله شباب إكده٤ نقطة
, ليلي وهي تحاول ان تظهر بانها غير مهتمه وان ماحدث شئ عادي ٣ نقطة
, -ديه اكيد يونس ابن عمي٣ نقطة
, -و**** عال هو مش عمك خبر ابوكي انه مش عايش إهناك٣ نقطة
, ليلي بصوت مرجوج : إتلاجي بيزورهم ولا حاجه ..
, علي بنظرة يقين انها تكذب ..اراد ان يجبرها علي الكلام ..
, علي بخبث : طيب انا رايح لابوكي دلوك هبجي اخليه إيسلم علي عمك ويونس ٣ نقطة
, ليلي بخضه : لااااااه اوعاك تخبره **** يرضي عليك .. ده لما يصدج هيشيع يجبها طوالي٣ نقطة
, علي بحده : يعني بتكذبي علياا يا ليلي وهو لساته عايش إهناك٣ نقطة
, ليلي بحده مماثله : احنا مالناش دخل بيناتهم وانت كومان اوعاك يا علي تخبر ابوي اي شئ الا وقسما بالله٥ نقطة٣ علامة التعجب
, علي بتهكم وحده : اجفلي خاشمك ومتكملهاش اني مبتهددش واصل ٣ نقطةسمعاني زين ..واني اجول اللي اجوله انتي ملكيش صالح باللي بيني وبين ابوكي ده حديث رجاله ٤ نقطة
, هم بالذهاب فمنعته ليلي بالوقوف امامه وعيناها تخبره بعاصفه في الطريق من متمردته ٣ نقطة
, ليلي بهدوء : بدور هتبجي مهندزه ووافجوا بيها إهناك ٣ نقطة باجي علي حلمها ايام ، اسمعني انت زين يا علي لو عملت ايتوها حاجه تخرب عليها في شئ هيبجي باللي بيني وبينك ٣ نقطة
, شعر بحزن وغضب بداخله ، دائما في اخر خاناتها وهو الذي يضعها نصب عيناه ويسعي لتحقيق امنياتها حتي قبل ان تطلبها٣ نقطةابتسم نص ابتسامه وهز رأسه ولم يجيبها ، وضع عمامته وازاحها من امامه ليخرج وهو يشعر بان عاصفتها انتقلت من داخلها اليه ٣ علامة التعجب ٣ نقطة
, ٢٨ نقطة
, اما عند بدور فهناك عاصفه اخري علي وشك الهبوب٣ نقطة
, القت بدور الهاتف ووضعت يديها علي رأسها ، تبادل يونس وجابر النظرات الغاضبه فكلاهما منزعج لاسبابه الخاصه فالاول عاشق يتحدي قلبه والثاني يسعي لفرض واثبات نفسه من العائله وليس بالغريب ..
, بدور بعصبيه : ممكن افهم ليه علي طول بتزعق وتنطر اهو سمعك اهوه وهيسود عيشتي ٣ نقطة
, يونس بغيره ارهبته وتعجب لها : هو مين ده اللي يسمعني ؟!!
, بدور : علي !!
, -يانهارك اسود مين علي ده ان شاء **** وبتبجحي كمان ومش عايزاه يسمع ؟! ده انا هخلي ليلتك وليلته سوده ٣ علامة التعجب
, جابر بنفخ : انت غبي يابني ده جوز اختها ده انت نيلت الدنيا خالص٣ نقطة
, نظر له نظره حادة كالسكين يريده لو يختفي من امامه ، نظر الي بدور واستكمل ٣ نقطة
, -فين المشكله يعني مش فاهم ؟؟!!
, بدور وهي تكاد تصفعه : و**** !! لا مفيش مشكله خالص غير انك هنا ياذكي وعمي مفهم ابويا انك مش ساكن معانا ..كده ممكن يجي ياخدني!!
, يونس وقد فهم الامر ولكنه اصر علي لا مبالاته : يا سلام هما هيتحكموا فيا في بيتي ولا ايه ؟؟ ما اللي يعرف يعرف واللي يحصل يحصل واللي يجي يجي انا مالي !! ٤ نقطة
, حزنت بدور من حديثه الهذه الدرجه لا يستلطفها ولا يخشي عليها وعلي ضياع حلمها ٣ علامة التعجب وما الجديد فهو بارد كالثلج لا يهتم سوا بنفسه ولا يعترف بحلمها ربما هو متمدن ولكن داخله يري المرأة بمنظور الرجعيين ٤ نقطة
, لتردف بعناد : مالك !! يبقي متدخلش من الاساس والافضل لو لقتني بتكلم او بعمل حاجه متدخلش لا لا هعيد دي تاني الافضل انك متتكلمش معايا اصلا.
, يونس : اتعدلي يابت وانتي بتتكلمي ٣ نقطةوالمفروض اني هموت واكلمك ٣ نقطةانا مستحملك بالعافيه ٣ علامة التعجب
, جابر بقله صبر : يونس مش كده !!
, يونس بغضب : اسكت انت ياجابر هي فكره نفسها مين عايزاني اشوفها بتتكلم مع حد والبس طرحه واقعد جنبها لااا ياهانم اعملي حسابك كل خطوة محسوبه عليكي هنا كانك عند ابوكي بالظبط ٣ علامة التعجب
, بدور وهي تكاد تبكي ولاول مرة تشعر بالغربه وكأنها اهانت نفسها بخروجها من دارها ٥ نقطة
, -انت انسان مش طبيعي !! انا محترمه جدا علي فكرة الدور والباقي علي اللي ناسي نفسه ٣ نقطة
, اراد جابر التدخل ولكن يونس صاح به ٣ نقطة
, -اطلع برا يا جابر ومتدخلش٣ نقطة
, نفخ جابر بضيق وانسحب خارجا ٤ نقطة
, جابر بضيق : اهوه غاير في داهيه اتخمد مبسوط كده..
, يونس : اه اتفضل بقا٣ نقطة
, خرج جابرمتعجب من احوال يونس الصبور!! فلماذا الغضب الدائم تجاه بدور؟؟!..صحيح هو كالوحش في غضبه الا انه يتحكم بنفسه حتي اخر وقت . .
, تبعته بدور هي الاخري وعقلها منشغل تريد تخطيه بشتي الطرق فبرغم من عنادها الا ان عصبيته تخيفها وتجعل روحها ترتجف فربما كانت قساوة نظراته او ملامحه الغاضبه لكنها تخترق روحها في لحظه٤ نقطة
, امسكها يونس وهي تخرج ونظر لعيناها الجذابه ، اراد معاقبتها لكن نظره الخوف بهما هدأت من روعه فابتسم ابتسامته الجانبيه الساحرة٣ نقطة
, - ايه ده بدر البدو بتخاف ؟٣ علامة التعجب
, بدور بغضب وهي تنفض يداها : اوعي انا محبش انك تلمسني٣ نقطة
, اغضبه قولها رغما عن محاولاته بالبقاء هادئا ليمسكها مسكات متتاليه ثم تستقر يده خلف رأسها ممسكا بحجابها ،رافعا عيناها اليه ويردف بغضب اعماه ٤ نقطة
, -**** وانا ما المسكيش ليه هو مش حجا اولي بلحم طوره ٤ علامة التعجب
, بدور بابتسامه ووجه احمر من الغضب: انت اسفل انسان شفته في حياتي٣ نقطة
, وبقوه صدمتها لكمته في معدته ضربه اخرجت الانفاس منه فافلتها علي اثر صدمته ٣ نقطة فهذه الصغيرة تبرع في تخطي كل ظنونه٣ نقطة
, ركضت سريعا الي غرفتها مغلقه الباب بقوة بعدها ٤ نقطة
, وقف متسمرا مكانه ممسكا بمكان لكمتها ارتسمت ابتسامه علي وجهه فهو لم يتخيل ولو في احلامه ان تلكمه !! اخذته اقدامه الي شقته وهو يفكر كيف يكبح لجامها ، ذهبت الي غرفتها لتفرغ كل غضبها في البكاء٤ نقطة
, بدور لنفسها : ممكن اعرف بتستسلمي ليه قدامه ..انتي اقوي من كده ماتسمحيش انه يحطمك ٤ نقطةيتحرق شايفك محترمه ولا غيره مالوش دعوه بيا٣ نقطة
, نامت بدور بعد صراع وهي تلعن يونس بكل نفس تأخذه فينتظرها في الغد يوما شاقا وبدايه مشرقه لحياتها كأنثي تتحلي بالمسئوليه والشجاعه وتتوج بالعلم ٥ نقطة
, ١٣ نقطة
, في اليوم التالي استيقظ الجميع وكانت بدور تشعر برعشه خفيفه في قلبها وسعاده تنبثق من داخلها وهي تري امنيه وحلم باتت تعيش له منذ الصغر علي وشك التحقق ..ارتدت عباءتها وجحابها بعد ان تحممت و ادت **** الصباح ٤ نقطة
, فتحت ايمان باب غرفتها بابتسامه ام حنونه ،تقدمت منها تحيطها بحنانها بين ذراعيها..
, -صباح الفل علي احلي وردة في الدنيا..
, قبلت بدور كتفها واراحت رأسها عليها وهي تقول..
, -صباح الورد علي احن ام في الدنيا..
, -هاه جهزتي خلاص ..
, -ايوة خلاص كله تمام٣ نقطة
, -طيب يلا عشان تفطري ويونس وجابر هيوصلوكي علي سكتهم٤ نقطة
, بدور و قد دق قلبها الذي يخفق كلما سمع اسمه!!
, بدور لنفسها : ايه بقي هتفضلي تتكعبلي كده كل ما تسمعي اسمه ؟! طبعا عشان مخنوقه منه ومش طايقه تشوفيه ملهاش مبرر ..اكيد مش هموت علي عنيه او غمزاته او دايبه ف دباديبه ده كفايه طوله وهو اهبل كده ٤ نقطة
, امسكتها ايمان من ذراعها متجهين لطاوله الطعام ٣ نقطة
, جابر : صباح الخير يا قمر ..ايوة يا عم ، هنفضل بقا المهندسه راحت المهندسه جت هههههه..
, -هههههههههههههه انت مشكله بس ماااثي ماثي٣ نقطة
, لفت انتباهها فراغ كرسي يونس فبدأت تجول بعينيها حول المكان لتلمحه ولكن لا اثر له ألمها عدم اهتمامه وكأنه يستهين بها او حلمها تريد لو تمحي هذا الشعور الغريب المستقر بداخلها لماذا يؤثر بها هكذا !!
, توفيق : صباخ الخير يا ولاد ٣ نقطة حبيبة عمها جهزت..
, بدور وقد اتجهت نحوه تحتضنه وتقبل يده ٣ نقطة
, -كله تمام يا روح حبيبة عمها..
, ايمان بضحكه : شوف البت هتاخد الراجل مني ..
, جابر : ههههههههه انتي لسه فاكره دي خدت كله..
, اخرجت له بدور لسانها : حقودي ٤ نقطة
, وصل عطر يونس الي بدور قبل ان تحتضنه عيناها ، نظرت له بشوق اقلق روحها وهي من بقت ساهره تلعنه طوال الليل ٤ علامة التعجب
, ، ووجدت عيناها تحادث عيناه ما ان التقيا٣ نقطة
, ابتسم يونس لبدور تلقائيا وهو يري عيناها اللامعه كالبلور و المكحله ٣ نقطةوشعر بحب يطغي عليه ويسري في فقرات ظهره ،حتي قشعر بدنه وهو من ظن انه سيكمل مسيرته باهمالها كما خطط لكن ويل لقلب لا يلتزم بقواعد عقل ٣ نقطة
, غمزت ايمان لتوفيق بفهم بينما شعر جابر بفرحه وقرب نجاح خطتهم٣ نقطة
, يونس : احم صباح الخير..
, رد الجميع الصباح ، وانشغلوا بالفطور ٣ نقطة بينما تبادل يونس وبدور النظرات المحيرة لهم اكثر واكثر ..وهم في الطريق الي الاسفل اوقفها يونس ٤ نقطة
, -استني يا بدور نسيت اديكي حاجه ..
, عاد الي شقته سريعا وخرج يحمل مجموعه من الادوات الهندسيه الخشبيه٣ نقطةلمعت عينا بدور وارتسمت ابتسامتها البريئه علي وجهها ..
, يونس يتظاهر بالابتسام و كأنه امر عادي : انا قلت اديكي ال عده بتاعتي..
, مرت لحظه بينهم وهي تشكره بنظراتها فشعرت برغبه غريبه في البكاء ولكنها لن تفسد هذه اللحظه النادرة التي يظهر فيها مشاعر غير الجمود ناحيتها !! .لا تعلم لماذا ولكنها تذكرت قسوة والدها لتتحول من شابه الي طفله ضعيفه امام اي ملامح للحب او الحنان ٣ نقطة
, مدت يدها وهي تحبس دموعها وتبل شفتاها فرفع ذقنها بحيره واختفت ابتسامته ٣ نقطة
, -معلش انا مقصدتش ازعلك !! انا عارف انهم بتوعي وقدام بس هجبلك جديد و**** !!
, بدور وهي تمسح دموعها وتستشعر لمسته الحنونه وكأنها مصنوعه من زجاج ٣ نقطةحنان تعجبت له من هذا القاسي المتعجرف..
, -انا مش عارفه اشكرك ازاي دي احسن هديه جاتلي ٣ نقطة
, -اومال بتعيطي ليه !!
, بابتسامه حزينه : مش عارفه بس انا فرحانه بجد٣ نقطة
, قاطعهم جابر المتكأ علي السلالم وينظر لهم واضعا يده علي خده ٣ نقطة
, -لازم تعيط مش بتقولها عده انت فاكرها سمكري يا سطا انت !!
, ضحكت بدور وتأفف يونس ٣ نقطة
, -اطلع منها يابني انت٣ نقطة يلا يا بدور٣ نقطة
, وصل يونس وجابر ببدور وارادوا ان ينزلوا معها ولكنها اصرت علي اخذ هذه الخطوة بنفسها..
, يونس: بدور خدي بالك من نفسك ..واي عيل يكلمك مترديش عليه وقوليلي وانا هتصرف٣ نقطة
, جابر وهو يجر شكلوه ضرب كف علي كف : يا نهار اسود اومال هتتخطب ازاي!! روحي يا بنتي وركزي مع الشباب هاه خصوصا اللي معاهم عربيات جيب انا بحب العربيات الجيب..
, اتته لكمه من حيث لا يدري تخرسه من يونس ..ونظر بحده لبدور ٣ نقطة
, -بنات بس يابدور ٣ نقطةانا مش بحب اللي يعصاني٣ نقطة
, بدور : اووف خلاص خلاص مش عشان ابن عمي بقاا واصلا يعني انا مش بكلم شباب انا من الصعيد هاه مش انجلترا..
, يونس بجرأه صدمته هو شخصيا : لا مش ابن عمك وبس انا اكتر من كده واول ما تخلصي كلميني ولو اتصلت بيكي ف اي وقت تردي تمام !!
, بدور وقد ألجم كلامه لسانها ..ماذا يقصد باكثر من ابن عمي ؟؟
, -احممم ممكن امشي بقا٣ نقطة
, هز رأسه بالموافقه : لا اله الا الله٣ نقطة
, ابتسمت بدور : محمدا رسول **** ٤ نقطة
, جابر : مع السلامه يا بيبوو ركزي هااه وغمز لها ..
, انطلق يونس بالسيارة قبل ان يقتل صديقه ٤ نقطةوالتفت بدور الي باب مقصدها التي سعت له كثيرا٣ نقطة
 
٦

وضع علي قدمه على الاريكه التي يجلس عليها وسط الرجال ووضع يده علي ركبته يسندها وكل عقله في زوجته العنيده ليلي الذي يعيد اسمها بداخله دون توقف ،اغمض عينيه ووقف فجأه منهي لجلستهم ٤ نقطة
, رفاعي : باااه جنابك عتروح دلوك ٣ نقطة
, نظر له علي بلا مبالاه وهو يعدل عمامته : إييوه ماليش مزاج اجعد تاني ٣ نقطة
, سار رفاعي معه ، ذراعه اليمين او بمعني اخر تابعه اينما ذهب كخياله ٤ نقطة
, كان علي يعيد ما حدث بينه وبينها في عقله عندما اصطدمت به احدي غوازي المقهي ليبعدها عنه بتقزز وهي تضحك ضحكتها الخليعه وتتعجب من تغيره !!
, هل هذا علي الذي كان يبيت بين احضانهم الغازيه تلو الاخري ٣ نقطةعجباا هل يفعل الزواج ذلك بمحبوب النساء ؟!
, وصل علي الي البيت في ساعه متأخره علي غير عادته ،ركضت ليلي تفترش علي السرير مصطنعه النوم وهي تغلي بداخلها من تأخره فقد تأكدت انه أجل موعده مع اباها من الخادمه التي بعثت بها كمرشد لها ٣ نقطة
, شعرت بعيناه تمر عليها ما ان دخل الغرفه،جلس علي الاريكه في مواجهه السرير ينظر لحبيبته النائمه !! نعم حبيبته ٣ نقطةاسند رأسه للوراء واغمض عينيه وارتسمت ابتسامه ساخره علي شفتيه المغريتان وقال بصوت ضعيف٣ نقطة
, -حبيبتي٣ نقطة
, لا يعلم كيف ومتي ولكنها تغلغلت تحت جلده وسار يستنشق رائحتها في أنفه اينما ذهب كمدمن يحتاج جرعته٣ نقطة
, نفخ واستغفر **** و دخل الي الحمام يأخذ حماما باردا حتي يهدأ قليلا ٣ نقطة
, علي لنفسه : حبيبتك واعره جوي يا علي ، يارب جدرني عليها٤ نقطة
, سمعت ليلي همسته الخفيفه ،هل قال حبيبتي ام انها تتخيل ؟! واذا قال فعلا فمن هي هذه الحبيبه ؟؟ شعرت بغيرة تتأكل احشائها وقلبها وكأنها مرض ينتشر بسرعه البرق داخلها٣ نقطة
, ليلي لنفسها : استر يارب و**** ياعلي اصور جتيل لو حبيت حدا غيري ٣ نقطة اتصرفي يا خيبه راجلك بيضيع منيكي !!.
, مطت شفتيها بخوف وتوتر وكادت تبكي وقلبها يدق بشده !! لمعت عيناها فجأه بفكره !! حركت يدها علي جانبي شعرها المنسدل تنفضه بخفه تعطيه شكل غير مرتب جذاب بطبيعته ، نظرت الي رداء البيت التي تنام به ففتحت اول زرين واوقعت كتفه ،نظرت الي طول فستانها بحنق وكأنه اجبرها علي ارتدائه من الاساس ،رفعت فستانها الي اعلي فخدها ونامت علي جانبها ٤ نقطة
, خرج وهو يرتدي سرواله فقط ويبعد قطرات الماء من شعره بالمنشفه اعطاها ظهره وهو يحاول اخراج ملابسه ٣ نقطة
, بدأت ليلي تصدر تأوهات وانين خفيف ،ألتفت لها وجدها في منظر قشعر له بدنه وهو يري جسدها الذي يشتهيه يتلوي امامه وردائها مرفوع الي اعلي ساقيها ٣ نقطة
, تقلبت ليلي علي ظهرها وهي تفقد الامل في ان يتقدم منها فخطرت لها فكرة جنونيه او شيطانيه ..
, ليلي بهمهمه : بس ياراجل٣ نقطة
, كادت عيناه ان تخرج من مقلتيها وتسمر مكانه !! هل تحلم زوجته به ؟!! كيف وهي لا ترغب به 3 سنوات لم تتقدم له ابدا دائما هو الذي يطلبها ويكون كالطفل الصغير يسعي وراءها ودائما لديها عزر يجرح كبرياء رجولته ٣ نقطة لا يعلم ما بداخلها هي تقول لا وجسدها يصرخ نعم ٣ نقطة
, علي لنفسه : **** يهد الحريم اللي في الدنيا لاااه **** يحرجهم كلاتهم ٣ نقطة
, عادت تتلوي امامه فأقترب منها كالمنوم مغناطيسيا وعيناه تبتلعها من فوقها لتحتها ..فاوقفه تفكير جمد الدم في عروقه..
, اتحلم به ام برجل اخر ؟! و**** لو حدث ذلك ليقتلها ويقتله معها ٣ نقطةاقترب منها بعنف وامسك ذراعها بقوه ليعدلها في موضع جلوس ،صرخت ليلي بخضه فهي ولو تصطنع النوم لم تتوقع ان يسحبها بشده هكذا ..
, رمشت بعينها اكثر من مره وهي تستوعب ما يحدث وجدته ينظر لها بملامح غاضبه وقاسيه ٣ نقطة
, ليلي : حصل ايه يا علي ؟؟
, لم يهتم واردف قائلا : كنتي إبتحلمي بمين ؟؟
, رفعت حاجب مصطنعه عدم الفهم : هاااه احلم بمين كيف يعني ؟!
, اطبق علي ذراعها بشده المتها ..
, -ااااه يدي يا علي٣ نقطة
, اقترب من وجهها وقال بحده وقله صبر و هو يصك علي اسنانه : كنتي بتحلمي بمين مش هكرر كلامي مرة تانيه ٣ نقطة
, -انت اتجنيت عاد !! انا محلمتش بمخلوج٤ نقطة
, شد علي علي شعرها بشئ من القسوةو قال ٣ نقطة
, -اني سامعك بوداني وانتي بتكلمي راجل في نومتك وبتتلوي زي الحيه علي فرشتي كومان ٣ نقطةيمين ب**** لو مانطجتي ماهيكفيني فيكي عمرك كلاته يابنت الشرجاوي ٤ نقطة
, وضعت يدها فوق يده الممسكه بشعرها : و**** العظيم محلمت بحدا واصل ٣ نقطة
, رفع يده الاخري وصفعها علي ساقها العاريه كعقاب علي عدم كلامها ..
, ليلي ببكاء ردت سريعا : انت!! ..كنت بحلم بيك انت !!
, -و**** بيا اني ليه ان شاء **** سلامتك تعبانه ولا حاجه ؟!!
, رفعت كفها المرتعش ووضعتها علي وجهه وهي تنظر له بعيون دامعه تستدعي حبه وشفقته ٣ نقطة
, -اتوحشتك جوي ٣ نقطة
, ابتلع ريقه وهو ينظر لوجهها الباكي واغمض عينه في محاوله ليتمالك نفسه ويصدقها ٣ نقطة
, ما ان خفت قبضته من شعرها حتي اقتربت منه ببطئ لتطبع قبله علي رقبته ثم ابتعدت تري ملامحه فقد اغمض عينه بشده اكثر فاعادت الكرة ولكن بجرأه اكبر ورغما عنه رفع ذراع يحيط خصرها ويقربها اليه فأوقفت قبلاتها لتزرع رأسها بين رقبته ووجهه وتحيطه في عناق تخرج فيه كل مخاوفها ٣ نقطة
, فتح عيناه وجدها تحتضنه وتبكي ٣ نقطة
, علي وهو يزفر: خلاص ما تبكيش اني كنت متعصب إشويه من جبل ما اجي اهنه٣ نقطة
, فتحت عيناها الحمراء والمنتفخه من بكائها وقالت : هو اني عمري عملت حاجه غلط عشان تجولي راجل مين يا علي ٣ نقطة طيب حتي لو اني مش كويسه انت بتهملني لحالي اخرج لوحدي لدوار امي الحاجه او ابوي عشان اعرف غيرك حتي ! ياعلي ده انا نسيت الدنيا بره شكلها كيف !! انا ف جفص ياعلي وساكته عشان اني٤ نقطة
, سكتت لم تكمل تعبيرها عن حبها له فقد وعدت نفسها الا تنطقها قبله وتتحدي عشقها له٤ نقطة
, علي بعيون واسعه وقلبه يدق قال بصوت اجش : انتي إييه ؟!٣ نقطة
, نظرت الي اليمين والشمال بتوتر ..
, -عشان اني ..ااا ..ااصل اني احم مش ٣ نقطةاااااه
, اتسعت عيناه بخضه : مالك جرالك إيه ؟٤ علامة التعجب
, -جنبي ياعلي موجوعه جوي جوي إهنه..
, امسكت بيده تضعها علي جنبها موضع الالم فبدأ يدلكه لها بخوف٤ نقطة
, -طيب نامي علي ضهرك وارتاحي ٣ نقطة
, -امممم لا انا مرتاحه إكده وانت يدك عليا ٣ نقطة
, رفع نظره اليها وهو يشعر بعروق جسده تبرز وهو يحاول السيطرة علي مشاعره حتي لا يأذيها في مرضها ولكنها صدمته عندما نامت علي السرير ساحبه له فوقها وهو جالس واغمضت عينها رافعه ذقنها بشفتيها له باستسلام٣ نقطة
, استسلام لا يعرف معناه الا معها هي حبيبته و زوجته التي تفقده عقله بالكامل وتربطه داخل دوامه من المشاعر٣ نقطة
, كانت قبلته لها عنيفه و سريعه و كأنه اراد ان يصك ملكيته علي شفتاها ليغيب الاثنان معا في ليله ولا الف ليله وليله بالنسبه لهم وكلاهما يحاول إثبات حبه للاخر دون كلمات٤ نقطة
, ١٦ نقطة
, استيقظت ليلي بين احضانه علي دق باب البيت ٣ نقطة حاولت نزع ذراعه من حولها وهو يتمتم ويقربها منه٤ نقطة
, -اوعاك إكده يا علي ده صوت ابوي برااااه ٤ نقطة يالهووي يالهوي٣ نقطة
, فتح علي عينه بصعوبه وهو يلعن اباها في سره٣ نقطة
, ونظر لها وهي ترتدي ملابسها وتخبط علي وجهها٣ نقطة
, نفخ بضيق : في إيه يا ولييه انتي مرتي !! هو انا مجضي الليله وياكي..ما ابوكي ديه اللي مسلمك ليا بيده !!
, نظرت له بغضب : مش وجت كلام فارغ دلوك جوم بسرعه عشان نفتح الباب ..
, نزلت بسرعه لتفتح لوادها الباب ..
, ابراهيم : السلام عليكم ..ايه النوم ده كلاته ؟؟!!
, -هااه معلش يا ابي اصل الواد تعبني طول الليل ٣ نقطة
, -امممم ماشي ياختي ..جوزك إهنه ولا مشي ٣ نقطة
, اتاه صوت علي وهو ينزل الدرج : اهني يا عمي ..اهلا ومرحبا بيك نورتنا ٣ نقطة
, -بنورك يا علي ..كيفك و كيف البت دي وياك؟؟
, نظر لها بخبث واردف قائلا : زينه الحمد**** كله تمام..
, -طيب الحمد**** لو عملت اي حاجه مش علي هواك اجطم رجبتها ٣ نقطة
, لوت ليلي فمها : متشكرة يا ابوي٣ نقطة
, ضحك علي قائلا : خير يا عمي ياتري الزيارة دي وراها حاجه مهمه ولا اتوحشت ليلي..
, نظرت ليلي علي امل ان يظهر اي مشاعر تجاهها٣ نقطة
, ابراهيم بلا اهتمام : ايوة عايز اخبرك موضوع امهم يخصني ..اني نويت اتجوز وجلت لازم اخبركم اللاول ٣ نقطة
, خبطت ليلي بخضه علي صدرها فنظر لها علي بتحذير ولكنها لم تهتم ٣ نقطة
, ليلي: كيف يعني تتجوز ده انت معملهتاش طول السنين دي كلاتها ؟؟؟
, علي بحده : ميخصكيش يا ليلي واتحدثي بأدب مع ابوكي ..
, ليلي بغضب : كيف ميخصنيش ده اني ٣ نقطة
, علي بغضب مماثل وصوت عال : ده اني اللي هكسر راسك لو ما حطيتي لسانك جوا خشمك ولميتي الدور لاحسن اطجك كف ينسيكي الحديث ،مشي من إهنه ٣ علامة التعجب
, نظرت له بوجه احمر غاضب وشعرت بمهانته ولكنها كتمت داخلها واتجهت الي غرفتها بعد ان رمقته بنظرة تعلمه عن استعدادها لتندمه علي الحديث معها هكذا واهانتها ٥ نقطة
, نظر الي لامبالاه ابراهيم الذي يبتسم نصف ابتسامه بسخريه : البت تكسرلها ضلع يطلعلها 24 يا ولدي ٣ نقطةهاااه اجوم اني بقي واعمل حسابك هتيجي معايا بكرة لاهل العزايزة انا هتجوز بنت كبيرهم..
, علي وهو لايريد ان يظهر تعجبه من قسوته علي ابنته بل و اصراره علي تحميل علي عليها ٣ نقطة
, -تومام هجيلك من الصبح ..مبروك مجدما ياعمي ٣ نقطة
, هز رأسه بالموافقه وهم للرحيل..
, وقف علي يتابعه وهو يرحل وعاد بتفكيره الي ليلي فكلما اخذ خطوه للامام عاد عشرة للخلف معها٣ نقطة
, علي لنفسه : مجري علينا عده ياسين يابنت الحلال ٣ نقطة
, صعد خلفها سريعا ولكنه هدأ من خطواته ليتظاهر بعدم المبالاه فوجدها تجلس علي فراشهم تضم ركبتيها لصدرها ودموعها تتساقط بحريه ٣ نقطة
, زفر وتوجه الي خزانته يرتدي قفطانه ليهرب بعيدا فاكثر ما يزعجه ويمزق قلبه هي دموعها ٣ نقطة
, نظر لانعكاسها في المرآه و هي تبكي فحمحم بضيق : اااااحم بيكفي يا مرا ٣ نقطةايه حوصل لكل ديه ..ابوكي راجل ولسه بجوته يتزوج ولا ميتزوجش احنا مالنا وماله٣ نقطة
, ليلي بغضب : ايووة ياخويا ما هو راجل زيك تعملوا اللي بتريدوه حتي لو بتجرحوا اجرب الناس ليكم..
, -بااااه انتي محسساني انه هيتخطف منيكي ٣ نقطة ريداني اعدلك ابوكي جاه يشوفك او سأل عليكي كام مرة في ال3 سنين اللي فاتوا دولاااا٣ نقطة
, حزنت ليلي من حديثه الذي يرش الملح علي جروحها ونظرت له بعتاب فهي تعلم جيدا عدم اهتمام والدهم بهم لانهم من جنس حواء و كأنه خطأهم وليست اراده **** انه لم يعطيه ولد يحمل اسمه .. لقد تأقلمت علي هذا الوضع ولكن قول علي لما يؤرقها جهوريا ألمها بشده ٣ نقطة
, وضعت يدها علي فمها لتخفي شهقاتها وركضت الي غرفه اطفالها الفارغه تاركه علي ورائها بحيرته ٣ نقطةخبط بكفه علي رأسه ونهر نفسه ..
, -غبببببي هتفضل كيف الدبش لمماتك يا ابن الهواري٤ نقطة
, خرج من غرفته واغلق الباب بعنف هز جدران البيت وهو ينزل كالخيل الجامح لايري امامه من غضبه وتفكيره ٤ نقطة
, اما ليلي فقد كان بكائها جزء كبير منه علي روحيه المسكينه !! التي تعلم انها ضحت بحياتها ورفضت الزواج للاهتمام بهم لحبها لابيها الذي بلا مشاعر ولايستحق حبها ولا تضحيتها وصارت تلعنه في سرها٣ نقطة
, ليلي بغضب : استغفر **** العظيم سامحني يارب ٣ نقطةيارب صبرني واهديني للطريجه اللي امنع بيها المصيبه دي٣ نقطة
, امسكت هاتفها لتخبر بدور فتذكرت انه اول يوم لها في الجامعه ولا تريد ان تجعله ذكري سيئه في حياتها ٥ نقطة
, فأتصلت بروحيه للاطمئنان عليها واخبارها بانها تريدها ضروري اليوم ..و اتفق الاثنان علي المقابله بعد ساعه ٣ نقطة
, ٣٣ نقطة
, في القاهره٤ نقطة
, دخلت بدور بكل ثقه تتأمل حولها وجدت مجموعه من الفتيات ينظرون اليها ويتهامسون بضحك بينهم ٣ نقطة لم تهتم لهم واتجهت تسأل عن المحاضرات واماكنها في شئون الطلبه ٤ نقطة
, صعدت الي مبني كليتها وسط انبهارها بادق تفاصيلها وشعرت بفخر داخلها بأنها هي الفتاة من الصعيد نجحت في الوصول الي هنا في مواجهه عقليه ابيها المتزمتة ٣ نقطةتحول تفكيرها الي يونس فسرحت بعد ان جلست في مدرج اولي محاضراتها في عينيه السوداء برموشها الطويله ونظرته لها !!
, وضعت يدها علي فمها لتخفي ابتسامتها ٣ نقطةغير عابئه بالعيون التي تطالعها من حولها منها نظرات سخريه ومنها تعجب ولكن اهمها هي نظرات اعجاب ٤ نقطة
, اقترب مازن بثقه يجلس بجوارها نظف حلقه ليلفت انتباهها ،طالعته بدور بنظره مازالت حالمه بيونس ولكنها فاقت منها ونظرت الي الجهه الاخري متجاهله إياه ..
, ابتسم نصف ابتسامه لنفسه واردف ٣ نقطة
, -انا مازن اول سنه هنا في هندسه معاكي وانتي ؟؟
, مد يده يصافحها فنظرت لها ثم اليه وقالت ..
, -اسفه مش بسلم علي شباب عن اذنك ..
, ابتعدت الي صف اخر عله يتركها في حال سبيلها٣ نقطةاقتربت احدي الفتيات التي رأت مازن يحوم حولها وارادت ان تحط من شأنها ٣ نقطة
, سمر بسخريه : ههههههههه ايه ده انتي جايه بالجاموسه مستنيه برا٣ نقطة
, قضبت بدور حاجبها بدون فهم : نعم حضرتك بتكلميني انا ؟؟
, -اوبا ده انتي بتتكلمي حلو اهوه امال ايه جو الفلاحين ده ٣ نقطةايه القرف ده يابنتي اللي لبساه مش مكسوفه من نفسك انا عرفت انك من القريه من الشال الغريب ده٣ نقطة
, نظرت لها بصدمه واردفت قائله : انتي مجنونه يا بنت انتي ازاي تكلميني كده ، انتي تعرفيني ؟؟
, -لا الحمد**** معرفش الاشكال دي ٣ نقطة
, ضحكت الفتيات من جروبها وبعض الطلاب ٣ نقطة
, اخذت بدور ادواتها و وقفت بحده نظرت لها من فوق لاسفل تتفحصها وابتسمت بتهكم ٣ نقطة
, - الحمد**** جايه القريه مش جايه من كباريه ، وبس هنقول ايه لتخلف بني ادمين ..واحده تافهه شبهك مش هضيع وقتي معاها٤ نقطةوالفلاحين دول انضف ناس وبرقبتك ،الحمد**** اني مكنتش من الغوازي!!
, خرجت بدور مسرعه وهي لاتري امامها من دموعها المتجمعه بعينها ..فهربت الي احدي الحمامات واغلقت الباب علي نفسها٥ نقطة
, كان يونس في هذه الاثناء باجتماع مع مدير الشركه التي يعمل بها ٤ نقطةحينما وردته رساله من جابر يخبره بان بدور قد نست اموالها ٥ نقطة
, شعر بانه الملام لانه من اوصلها ونسي ان يطمئن عليها نظر الي زملاءه الملتفون حول الطاوله ٣ نقطةاستأذن ليخرج مما اغضب مديره ولكنه لم يأبه علي عمله لاول مرة بحياته ٣ نقطة
, بحث في هاتفه عن اسمها الذي سجله والده له وضغط اتصال ..لم تجيب اول مرة لكنه عاود الاتصال بها وقد بدأ القلق ينبش في قلبه ٤ نقطةلقد أكد لها بان تجيب وقتما اتصل ٣ نقطةاتعانده ام ان مكروه قد حصل لها بالفعل ؟؟!
, ردت بدور بعد ثالث محاوله ليهجم بغضب ٣ نقطة
, -انتي مش بتىردي ليه ؟!!
, بدور بحسرة وصوت باكي : الوو..
, يونس وقد تغيرت ملامح الغضب الي قلق وتوتر فجأه : الو مالك ؟؟ انتي بتعيطي يا بدور ؟!!
, بكت بشده وقد فقدت السيطرة نهائيا ويونس معها علي الهاتف يكاد يجن ٣ نقطة
, اخذ مفاتيح سيارته من مكتبه واسرع الي الاسفل وهو يحاول اقناعها بالحديث٣ نقطة
, محمد زميله في العمل : انت يابني رايح فين وسايب الاجتماع انا جبت الاوراق ؟؟؟؟
, -مش هينفع دلوقتي اتصرف يا محمد ٣ نقطة
, ركب سيارته وهو يحاول تهدئتها٣ نقطة
, -بدور اقسم ب**** هعمل حادثه لو مبطلتي تعيطي وتفهميني حصل ايه ٣ نقطةفي اي واحد ضايقك او عاكسك ؟؟
, بدور وهي تحاول السيطرة علي شهقاتها قالت بصوت متقطع : لااا انت مش في الشغل ليه ؟؟ خد بالك وانت سايق ؟؟
, -فكك مني دلوقتي خالص ممكن تفهميني العياط ده كله ليه ؟؟
, سردت عليه ما حدث وكلام تلك الفتاة عليها وعلي ملابسها وهو يصك علي اسنانه ويرغب لو يدخل يقتل هذه الفتاه التي سخرت منها ،اذهلته مشاعره فهو يعيش ويتنفس عنادهم و تحدياتهم ولكنها فقط من يسمح له بمضايقتها واي مخلوق اخر سيواجه غضبه المرير٤ نقطة
, قال بهدوء وهو يسعي لشغل عقلها : بدور انتي عارفه ٣ علامة التعجب انا بحب عنيكي من سنين !!
, توقفت بدور فجأه عن الحديث وظنت انها اخطأت في سماعه : انت بتكلمني ؟؟
, اطلق ضحكه خفيفه واستمر : هو انا بكلم مين دلوقتي٣ نقطة
, بدور وهي تجفف دموعها : بتكلمني انا؟؟!!.
, اردف يونس وهو يشعر بان روحه تتحرر رغما عنه ليعلن عن حديث يخشي ترديده بينه وبين نفسه : اه بكلمك انتي !! علطول حتي في خيالي وانتي مش قدامي ٣ نقطة
, بدور بخجل وتعجب: انا مش فاهمه حاجه علي فكرة ..
, ابتسم يونس لنفسه : يا شيخه يجد و**** مش فاهمه طيب كويس هبقي افهمك بطريقتي٤ نقطة
, ثم ضحك بصوت جذاب رن بأذنها : ولا اقولك بلاش طريقتي ٤ نقطة
, بدور وهي تعض علي شفتها السفلي : يونس اتلم ٣ نقطة
, -يا نهار اسود يونس واتلم في نفس الجمله مينفعش خالص ..يخربيتك انا اسمي احلو مرة واحده كده ليه؟!!
, شعرت بدور بضحكه محبوسه تنتقل بين ضلوعها ٣ نقطةلتشعر بجنون مشاعرها ٣ نقطةاليس هذا يونس الحقير !! لما كل هذه السعاده من كلماته ٣ نقطةمن جن منهم هي ام هو ام الاثنان معا !!
, -هههههههه انت مش طبيعي علي فكرة واتلم انا بكسف من الكلام الغريب ده ٣ نقطة
, -بحب كسوفك وبموت في عنيكي ٥ نقطةبدور انتي فاهمه حاجه انا حاسس ان الفلتر متشال انا بقولك حاجات مش عارف بتطلع ازاي وانتي الوحيده اللي بتعملي فيه كده..انا اكتر حد ممكن تلاقي عنده كنترول في الدنيا ٣ علامة التعجب٣ نقطة
, -يونس اسكت يخربيتك ٣ نقطةانا دماغي بدأت تلف انت متأكد انك بتكلمني ٣ علامة التعجب
, شعرت بان رأسها يدور ، لم تعتاد علي هذا المديح من الجنس الاخر ..
, -يخربيتك انتي اسكتي متقوليش اسمي وانا مش معاكي ٣ نقطةاقولك متقوليش اسمي وانا قدامك والنعمه هاكلك٣ نقطة
, اغلقت بدور الهاتف بسرعه وانفاسها مضطربه وقلبها يثور كالبركان داخلها..اللعنه علي هذا اليونس الذي يدخل ليقلب كيانها كالاعصار…..
 
٧

رن هاتفها مرة اخري مرتين قبل ان ترد عليه ٥ نقطة
,
, يونس بهدوء حاد : لو قفلتي السكه تاني وانا بكلمك هتندمي !!
,
, لوت شفتها ها هو يعود لطبيعته البارده والمتعجرفه..
,
, -انت اللي اجبرتني..
,
, -بدور انتي فعلا مش فاهمه!! لو حصل وقفلتي السكه في وشي تاني هتندمي وانا مبهددش !!
,
, شعرت بشئ من التوتر و الخوف ٣ نقطة
,
, -احم خلاص بطل تكسفني ومش هقفل ٣ نقطة
,
, -لا مش هبطل وحسك عينك تتكرر تاني ..انتي فاهمه ؟؟++
,
, بدور بضيق : فاهمه ٣ نقطة
,
, اردف يونس بنبرة مختلفه تماما عن سابقتها تملئها المرح و كأن شخص ما قد ضغط علي ازراره٣ نقطة
,
, -كنت بقول ايه انا بقي، اه افتكرت هو انا قلتلك علي رنت خلخالك !!
,
, - رنت خلخالي ؟! انت عرفت منين ٣ نقطة
,
, -انتي عبيطه يابنتي مانا بقول رنت خلخالك يعني اكيد سمعته ..
,
, -امممم ماله ٣ نقطة
,
, -امممم مالوش بس بحبه اووي بيخليني اعد خطواتك٣ نقطةبدور انتي فين ؟!
,
, بدور وهي ترقع حاجب : انا لسه في الحمام ..ليه ؟؟
,
, يونس بمكر : استني بس..انهي اللي في الدور ولا اللي تحت ؟؟؟
,
, بدور باستغراب : اللي في الدور٣ نقطة
,
, مرت دقائق حتي سمعت دق علي باب الحمام ونفس الدق عاد لها من جهه الهاتف الاخري ..
,
, بدور بصدمه : يونس انت فين بالظبط ؟؟؟
,
, انقطع الهاتف ليأتيها صوته من الخارج : افتحي ٣ علامة التعجب
,
, اسرعت بدور تفتح الباب وتخرج له وهي في صدمه من حضوره ٣ نقطة
,
, -انت بتعمل ايه هنا؟؟
,
, ابتسم لها : جاي عشان اشوف عيون الجميل ٣ نقطة
,
, لمس طرف انفها واردف ٣ نقطة
,
, - ورايا علي العربيه ٣ نقطة
,
, تبعته بدور وهي مازالت في صدمه من حضوره اليها.. كانت المحاضره قد انتهت ٣ نقطةفرأت سمر بدور مع يونس ومطت شفتها بينما جن جنون الفتيات علي وسامته ٣ نقطةنظر بطرف عينيه لبدور التي نظرت نظره قاتله الي فتاه لاتظهر ملامحها من المكياج فعلم بانها المقصوده ٣ نقطة
,
, وقف علي بدايه السلم فالتفت بالجنب وهو يبتسم يظهر غمازتيه مستعملا كامل جاذبيته وهو ينحني بخفه ليشير للدرج بذراعه وكأنه يقول (من بعدك مولاتي !!)٤ نقطة
,
, اغتاظت سمر بشده من هذا الشاب الفائق الجمال برجولته الذي يعامل هذه القرويه بكل هذا الحب ٣ علامة التعجب
,
, لتردد افكارها احد الفتيات مضيفه : يالهوي دي اللي بتألسي عليها ٣ نقطةدي وقعا وقفا ياااااامي٤ نقطةابقي خلي مازن ينفعك بعد الموز ده !! اكيد مازن مش في دماغها !!
,
, اخذت سمر حقيبها بغضب واتجهت الي خارج الجامعه ٥ نقطة
,
, صعد الاثنان الي السيارة وبدأ يجول يونس بها في شوارع القاهره ٣ نقطةنظر لها بطرف عينيه ومد يده يمسك يدها ..انتفضت بخضه وارادت سحبها ٣ نقطة
,
, بدور بخجل : ممكن تبطل بقي ٣ نقطة
,
, يونس بخبث : ابطل ايه ؟؟
,
, بدور بضيق : قله ادب !!
,
, اوقف يونس سيارته ونظر لها بإبتسامته الجانبيه المغريه التي تظهر غمزاته ٤ نقطة
,
, -انهي قله ادب ؟! انا لسه مقلتش ادبي !!
,
, بدور : يانهار اسود كل ده مقلتش !!
,
, رد يونس مدافع عن نفسه : انا قليت ادبي ازاي هو انا بوستك مثلا!! ٣ نقطة
,
, شهقت بخضه : يونننننننننس ٣ علامة التعجب
,
,
, عض علي قبضته وهو يلتفت اليها وقال بحده ..
,
, - يخربيت يونس يابت ابوسك دلوقتي ٣ نقطةمتقوليش اسمي٣ نقطة
,
, بدور بخوف وهي ترفع اصابعها في وجهه ٣ نقطة
,
, -انا بحذرك لو قربت مني و**** العظيم هصوت وافضحك ياقليل الادب ٣ نقطة
,
, ضحك يونس بشده علي رد فعلها حتي كادت الدموع تنزل من عينيه ٣ نقطة
,
, بدور بحنق تبرطم : بارد وغتت ٣ نقطة
,
, -متبرطميش سامعك علي فكرة ..
,
, -يا سم مش مشكله ممكن نمشي بقااا وبعدين فين جابر؟؟
,
, اختفت ابتسامته وبدأ يعد في رأسه حتي لا يثور عليها٣ نقطة
,
, -انتي مالك وماله ايه وحشك ؟؟
,
, -ايوة طبعا وحشني٣ نقطة
,
, مد يده يقرصها من ذراعها لتصرخ بمفاجأه غير مصدقه افعاله !!
,
, يونس بضيق : وحش اما يلهفك انتي وهو ٣ نقطة انا غلطان اني جتلك اساسا ٣ نقطة
,
, انطلق بالسيارة مرة اخري سريعا هذه المرة بينما كتمت هي ضحكاتها فهي تعلم كيف تشعله ٣ نقطة
,
,
, توجه الي احد المولات وقال بمزاج عكر ..
,
, -انزلي ٣ نقطة
,
, نزلت بدور فسار بها الي احد المحلات في الداخل وبدأ ينتقل بين الملابس ، اختار مجموعه من الملابس واعطاها لها تجربهاا.
,
, - ايه الهدوم دي ؟! انا مش عايزة اشتري حاجه٣ نقطة
,
, - هششششش اسمعي الكلام ..
,
, بدور بضيق : علي فكرة كده غلط..
,
, امسك ذراعها بلا مبالاه وادخلها غرفه تبديل الملابس واغلق الستار..
,
, نفخت من تصرفاته ..
,
, -استغفر **** العظيم منك يا شيخ..
,
, بدأت في ارتداء الملابس وهي عبارة عن فساتين غايه في الجمال ،طويله الاكمام ٣ نقطة
,
, ظلت تنظر الي انعكاسها وابتسامتها مرسومه علي ثغرها وهي تلتفت يمينا ويسارا تتفحص جمال الفستان النبيتي الداكن ..
,
, بدور لنفسها : ههههههه بيفهم ابن اللظينه٣ نقطة
,
, ليأتيها صوته من الخارج : انتي نمتي ولا حاجه ؟؟ ماتطلعي عايز اتفرج..
,
, فتحت الستار دون ان تخرج ، نظر لها بانبهار واشار لها بيده لتلتف ، وضعت يدها في جانبيها ونظرت له بحده٣ نقطة
,
, -لاااا مش هلف الفستان اهوه..
,
, نظر لها بغضب وحاجبين مقتضبين ليعيد نفس الحركه بيده امرا لها بالالتفاف بملامح حاده جامده..
,
, توترت قليلا لتلتف بخفه وبسرعه ونظرت له بغضب ..
,
, ابتسم لها واردف : انا محتار اشتريه ولا لا٤ نقطة
,
, -هو حلو انا عجبني ٤ نقطة
,
, -المشكله انه حلو و اكتر من عجبني عليكي ٣ نقطة
,
, بدور باستغراب : انت بتقول ايه يابني ؟؟ انا مش فهماك علي فكرة انت محير..
,
, ضحك بقهقهه خفيفه واخبرها بقياس جميع الملابس فاختارت 3 فساتين رائعه وجيبه وسطها عند اسفل الصدر بقليل وتحتها شيميز ابيض٣ نقطة
,
,
, تغير مزاج يونس بعد ان اشترا لها الملابس ،عاد بتفكيره الي ما حدث لها في الصباح و من جفاء و لا مبالاه بعد الناس ٣ نقطةوصل الاثنان الي المنزل دون اي كلمه وكانت بدور تخطف نظرات له بطرف عينها لتجد ملامحه غاضبه كما هي ٣ نقطة
,
, بدور لنفسها : الواد ده في حاجه غلط !! انا كلمته قالب بوزوا ليه بس !!فكري هببتي ايه ، يمكن عشان لبست فستان من الجداد ؟!
,
, وهي شارده فتح باب السيارة بجوارها ،رمشت بخضه وجدت يونس ممسك بالباب لها ..توترت فجأه وشعرت برغبه في البكاء ..نزلت من السياره متجهه الي البيت٣ نقطةفتح لها باب المبني واردف قائلا : شويه وهرجع ٣ نقطة
,
, كان يعلم ان البيت فارغ وليس من الملائم ان يصعد معها فقد رأي التوتر بادي علي وجهها ٣ نقطة
,
, وقفت تلعب باصابعها بتوتر علي الدرج وهي تهز له رأسها بالموافقه ٣ نقطة
,
, سمعوا صوت جابر من اعلي ..
,
, -انتو جيتوا ؟!!ولا يا يونس انت سبتني ليه ؟!..
,
, ابتسمت بدور بشده عند سماعها صوته وانفتحت اساريرها وهي ترفع فستانها لتصعد له وقبل ان تخطو خطوة كان يونس المنزعج بجانبها اوقفها واخبرها٣ نقطة
,
, -متوقفيش تتكلمي ادخلي علي الشقه جوا وانا وجابر هنروح الشقه التانيه ٣ نقطة
,
, ابتعد عنها قليلا عند وصول جابر ..الذي تسمر مكانه ما ان رأي بدر ..دعك في عينيه وقال بانبهار ٣ نقطة
,
, -اوووووووبا اش اش اش يا ابن المحظوظه يا فوزي اتاريك اختفيت انهارده !! ايه يا بيبو الحلاوة دي٣ نقطة
,
, ابتسمت بخجل ليرد عليه يونس بضيق : سيبها يا جابر في حالها واتفضل قدامي علي فوق٣ نقطة
,
, جابر بحنق : يابني هو انا مولود فوق راسك ماتسبني اتنفس شويه ..
,
, -اتنفس فوق يا حيلتها بعيد ٣ نقطة
,
, لفه بيده ودفعه لاعلي بينما صعدت بدور الضاحكه ورائهم فهي قد اعتادت علي العاب القط والفأر بينهم و كانت تتعمد اغاظته في البدايه بتعاملها مع جابر اما الان فعلاقتها بجابر سلسله وتشعر بانه اخيها بالفعل٣ نقطة
,
, دخلت بدور تبدل ملابسها لتساعد في البيت منتظرة وصول عمها وزوجته٤ نقطةوصلوا فوجدت ايمان بدور تحضر الطعام٣ نقطة
,
, ايمان بسعاده : لا انا هتعود علي الدلع ده يا هندسه ٣ نقطة
,
, توفيق بسخريه : ابوس ايدك يابنتي متعمليش في عمك كده دلع ايه اكتر من اللي هي بتعمله فينا !!
,
,
, -ههههههههه سامحني يا عمي بس مش خسارة في القمر دي٣ نقطة
,
,
, -ااااخ اتحالفوا عليه ..طيب اروح الم هدومي وانام مع العيال بقي..
,
, ايمان و كأنها تذكرت : صحيح عملتي ايه النهاردة ؟؟!
,
, قصت لهم ما حدث معها تمام ومغادرتها مع يونس دون اخبارهم بمكالمتهم الطويله و ما حدث بينهم بالطبع وشراءة لها مجموعه من الفساتين الجميله٣ نقطة
,
, توفيق و ايمان بوقت واحد : يونس ٣ علامة التعجب
,
, ليأتيهم صوته من الخلف : ماله يونس ؟؟
,
, إيمان بابتسامه خبيثه : لا اصل بدور بتحكيلي علي الفساتين يا حبيبي وقالتلي انك بتحب الشوبينج اوي وانك سيبت شغلك !! اللي عمرك ما سيبته ورحتلها..
,
, شعر يونس بحرج وضيق فنظر بحده لبدور وكأنه يلعنها علي اخبارهم فتظاهرت هي بالبراءة ٣ نقطة
,
, -ايه بنت عمي في محنه استني وقت شغلي يخلص عشان اروح ..رجاله ايه دي بقاا؟!
,
, تدخل جابر بسرعه : شفتوا بدور كانت لابسه ايه ؟! ده طلع ذوقه عالي ومكنش بيوافق يجي معاكي يا ماما انا لو منك اشيل منه ..انا بهدي النفوس بس٣ نقطة
,
, نظر له يونس شزرا : في حاجه يا جماعه انا حاسس اني في تحقيق عادي جدا حتي لو مش قربتي واحده في محنه هروح اساعدها٣ نقطة
,
, اختفت ابتسامه بدور ها هي تقع من برجها العالي بامالها السابقه لاوانها ٣ نقطةبالطبع هو لا يحبها ؟!اذا ما مبرر افعاله و لمسه ليدها دائما وحديثه عن نطقها لاسمه اكان يخدعها٤ نقطة
,
, ونبرات الحنان ونظراته الغريبه اليوم لقد شعرت لوهله بانه يمكن ان يكن بعض المشاعر ناحيتها !!
,
,
, نظرت له بدور شزرا تعجب له يونس ما بها الان فهي من اوقعته بينهم والان هي المنزعجه ؟! تبا لعقليه النساء ٣ علامة التعجب
,
, بدور بلا مبالاه : انا هروح احضر الغدا ٣ نقطة
,
, جابر وقف بسرعه : انا جي اساعدك ٣ نقطة
,
, ليرد يونس بسرعه : تساعدها ليه وهي اتشلت انت مالك ومال شعل الستات ٣ علامة التعجب
,
, بدور بحده : كتر الف خيره بيساعد واضح انها وراثه عندكم كلكم بتحبوا تساعدوا كل الناس واي حد خصوصا لو بنات٣ نقطة
,
, ابتسم لنفسه فقد فهم انها غارت من كلماته ..ايعقل ان تبادله مشاعره ٤ نقطةفاردف قائلا٣ نقطة
,
, -ايوة خصوصا لو البنات دي حلوة ٣ نقطة
,
, نظرت ايمان لتوفيق بمكر وضحكوا وهم ينتقلون بنظراتهم بين يونس و بدور٣ نقطة
,
, تركته بدور وهي تغلي واخذت تخبط في الحلل و غطيانها بغل٣ نقطة
,
, جابر وهو يرفع حاجبه : في حله هناك لسه مخبطيهاش !! في ايه انتي هبله سيباه يلعب بيكي !!
,
, بدور بتوتر : هو مين ده ؟انت تقصد ايه ؟؟
,
, جابر بضحك : يااابيبو يا بيبو انتي فكراني اهبل ما كله واضح انكم هتموتوا علي بعض ٣ نقطة
,
, يدور بحده : اموت علي مين بس وحد **** خليه لستاته الحلوة ٣ نقطة
,
, -هههههههههههه اسمعي مني بس انا فاهمه هو بيغيظك مانتي عارفه اسلوبه الزفت !! وبعدين بنقولك عمره ما اشتري مع امه اللي خلفته حاجه وانتي نزل يشتريلك تشكيله وساب شغله اللي عمره ما عملها٣ نقطة
,
, بدور بضحكه تهكم : لا اله الا **** انتو مسمعتوش قال ايه هو راجل محترم مش اكتر .. وبعدين احنا مالنا اصلا هو حر٣ نقطة
,
, جابر :اممممممم طيب عينك في عيني كده ٣ نقطة
,
, -ونبي يا جابر انت فايق اوي ده زي اخويا٣ نقطة
,
, -ههههههههههههه اوعي اوعي وحيااااااه ابوكي يا شيخه لو بجد بتعزيني تعيدي الجمله دي قدامه اشطاااا ؟؟!!
,
, بدور بعناد : هقوله هو انا هخاف ٣ علامة التعجب
,
, دخل يونس عليهم وتحجج بانه يشرب الماء ٣ نقطة
,
, جابر بلؤم : ايوة طبعا كلنا اخواتك انا ويونس..
,
, بدور وقد فهمت عليه : ايووة انتو اخواتي ٣ نقطة
,
, تطاير الماء من فمه ونظر لها بحده ٣ نقطة
,
, -انا مش اخو حد ٣ علامة التعجب جابر هو اللي اخوكي بس٣ نقطة
,
, جابر بابتسامه : الحمد**** انك عارف !!
,
, يونس بتعجب : قصدك ايه ؟!
,
, جابر : عشان تبطل كل ما اكلم حبيبه القلب تغير وتهري في نفسك كده والمصحف اختي اجدع !!
,
, بدور بحده : جابر انت مجنون !! انا زي اخته٣ نقطة
,
,
, نظر لها يونس بغضب : انتي هتستعبطي يا بت انتي ولا ايه !! خوت لما يخوتك فوقي لنفسك !!..
,
, يدور بكل برود : **** وانت مضايق نفسك اوي ليه كده هو انت تطول ٣ نقطة
,
, اعطته ظهرها وبدأت تغرف الطعام ويونس يقتلها بعينيه ويتمني لو يصفعها حتي تعود لرشدها ٣ نقطة
,
, مال جابر علي اذنه وقال : اهدي يا برنس حقها بردو انت زودتها ٤ نقطة
,
, خرج جابر يغمز الي ايمان وتوفيق ويبشرهم بنجاح خطتهم لتقريب يونس و بدور ٤ نقطة
,
, عقد يونس ذراعيه و قال بحده : افهم ايه من الكلام الفارغ ده !!
,
, بدور بلا مبالاه : انهي كلام بالظبط ؟!
,
, -بدور استعباطك ده بينرفزني متلفيش وتدوري واشمعنا قدام جابر بس ٣ علامة التعجب
,
, -مالك و مال جابر !! اولا هو فعلا زي اخويا و اكتر ،انت ايه مشكلتك ، تتنرفز و لا لا انت مش ابويا !!٣ نقطة
,
, لفها اليه بشده آلمتها وقال بهدوء مرعب ..
,
, - ابوكي ذات نفسه مش هيبقي ليه كلمه عليكي انتي خلاص بقيتي هنا ٣ نقطة
,
, واشار الي رأسه٣ نقطةنفضت ذراعها بعنف واردفت بحده مماثله ٣ نقطة
,
, -ااااه هي بلطجه بقي ..انت سامع نفسك يا باش مهندس انت بتلومني علي حاجه غريبه جدا ..هو احنا في بينا حاجه لا سمح **** ٣ نقطة
,
, لوا يونس ذراعها للخلف وابتسم بشر وهو يمسك بخصله لشعرها وهي تأبي الخضوع له ٤ نقطة
,
, -لو سمحت عيب كده افرض حد دخل دلوقتي٣ نقطة
,
, رفع حاجبيه بتعجب : **** هو مش احنا اخوات ولا ايه ؟؟! انتي حيرتيني معاكي !!
,
, رن جرس باب المبني فنزل جابر يفتح الباب ويري من يزورهم بدون سابق انذار٣ نقطة
,
, فوجئ بوالد بدور امامه الذي ما ان رأه حتي اشتعلت النار في عينيه منذرا بمنحني جديد لن يسروا به٣ نقطة
 
٨

لفها اليه بشده آلمتها وقال بهدوء مرعب ..
, - ابوكي ذات نفسه مش هيبقي ليه كلمه عليكي انتي خلاص بقيتي هنا ٣ نقطة
, واشار الي رأسه٣ نقطةنفضت ذراعها بعنف واردفت بحده مماثله ٣ نقطة
, -ااااه هي بلطجه بقي ..انت سامع نفسك يا باش مهندس انت بتلومني علي حاجه غريبه جدا ..هو احنا في بينا حاجه لا سمح **** ٣ نقطة
, لوا يونس ذراعها للخلف وابتسم بشر وهو يمسك بخصله لشعرها وهي تأبي الخضوع له ٤ نقطة
, -لو سمحت عيب كده افرض حد دخل دلوقتي٣ نقطة
, رفع حاجبيه بتعجب : **** هو مش احنا اخوات ولا ايه ؟؟! انتي حيرتيني معاكي !!
, رن جرس باب المبني فنزل جابر يفتح الباب ويري من يزورهم بدون سابق انذار٣ نقطة
, فوجئ بوالد بدور امامه الذي ما ان رأه حتي اشتعلت النار في عينيه منذرا بمنحني لن يسروا به٣ نقطة
, جابر بتوتر و صوت متقطع : حاج ابراهيم حمدلله علي السلامه ..انت جاي ليه ؟! اقصد حضرتك جاي من غير معاد في حاجه و لا ايه ؟؟!
, نظر له ابراهيم بغضب : **** اللي جابني لاجل ما اشوف الخيبه اللي بجينا فيها بنتي فوج وياكم ؟؟؟بعد من وشي ٣ نقطة
, دفعه الي الجانب وصعد الي اعلي ويتبعه جابر بوجه اصفر شاحب وابراهيم يتوعد لاخيه وابنته و يخطط لما سيفعله بهم ٣ نقطة
, فتح الباب وجد توفيق وايمان يشاهدون التلفاز وقف الاثنان بسرعه وتقدم منه توفيق ٣ نقطة
, -ابراهيم ٣ علامة التعجب حمدلله علي السلامه ،انت جيت امتي ؟!
, ابتسم ابتسامه جانبيه وهو يهزر رأسه بخيبه امل ٣ نقطة
, -هو ده كان اتفجنا يا ولد ابوي ابتضحك عليا و تجولي جابر ويونس مش عايشين إهنه ..خلاص بنتي بجت رخيصه اوي عنديكم ٣ نقطة
, سمع يونس و بدور صوت والدها فكادت ان تخونها ركبتيها وتقع علي وجهها ولكن يونس وازنها بسرعه وخرج سريعا الي الخارج ٤ نقطة
, يونس بجرأه : احنا معندناش بنات رخيصه يا عمي !!
, ابراهيم بحده : متتحدث والكبار بيتحدثوا يا ولدي ٣ نقطة
, عاد بنظره الي توفيق : بنتي فين يا توفيق ،احنا راجعين الصعيد دلوك مالهاش مكان وسطيكم٣ نقطة
, شعر يونس بالارض تنهز نحت اقدامه فاردف بغضب : ايه الكلام ده ٤ نقطة!
, توفيق : استني يا يونس ، ايه يا ابراهيم انت ناسي اتفقنا ولا ايه وبعدين بدور بدأت كليتها زي ما قلتلك !! ده انت حتي مباركتلهاش يا راجل دلوقتي محموق وعايز بنتك !!
, -مالكش صالح بالي بيناتنا ..بدووور يا بدوور..
, خرجت بدور التي اختبأت بالداخل وهي تستمع له وتبكي !! نظر والدها بغضب و حنق وقال ٣ نقطة
, -ادخلي لمي خلجاتك ومش عايز اسمع ولا كلمه من اي حدا فيكم والا يمين تلاته افرغ الفرد كلاته في دماغها ٣ نقطة
, اراد يونس التدخل فامسك به والده ليسكته ٣ نقطة بينما هرعت بدور لارتداء ملابسها وخمارها وهي مغيبه وتسمع صفاره ف اذنها كأنذار ارتفاع الضغط٣ نقطة
, ايمان بهدوء : اهدي بس يا ابو ليلي ٤ نقطة محصلش حاجه لكل ده وبعدين انت عارف ان يونس لبدور وبدور ليونس..
, ابراهيم بحده : الكلام ديه تخبري لجوزك اللي سمح بوجودهم في بيت واحد مش اني ..واني معنديش بنات للجواز خلاص ٣ نقطة
, توفيق بغضب : هو لعب عيال ولا ايه يا ابراهيم ٣ نقطة
, يونس وهو مصدوم من حديثهم استجمع نفسه سريعا واردف قائلا٣ نقطة
, -بدور دي امانه في رقبتي يا عمي وانا بخاف عليها من نفسي قبل اي حد تاني ..
, -بس يا ولدي مش عايز اسمع حديث ليك واصل امعاياه ٣ نقطة
, توفيق : انت خرفت فعلااا انت عايز ايه غير انه يتجوزها ويحافظ عليها ..
, خرجت بدور وهي تشعر بالتيه عن اي زواج يتحدثون ؟!!هي لن تتزوج ابدا قبل ان تأخذ شهادتها الجامعيه!! هل سيعاقبها والدها بانهاء حلمها بهذه الطريقه ؟؟! هل تزول منه كل مشاعر الابوة الي هذه المرحله٣ نقطة
, استجمعت شجاعتها وهي تبكي : انا مش هتجوز حد يا بوي ٣ نقطة
, لينقض عليها ابراهيم صافعا لها صفعه مدويه كادت ان تخلع رأسها ليتقدم منه يونس ويدفعها بعيدا عنها قبل ان يعيد ضربها ٣ نقطةو يمسك يده في الهوا ٣ نقطة
, ابراهيم وهو يتنفس بشده : بعد يا يونس !!
, توجهت ايمان الي بدور تحتضنها بينما دفع توفيق يونس ووقف امام اخيه ٣ نقطة
, توفيق بغضب : ممكن تهدي شويه ونتكلم بالعقل ٣ نقطةوتفهمني انت جي ليه اصلا ..اكيد مش جاي تتخانق وتمشي٣ نقطة
, -لاااه كنت جاي اخبرك اني هتجوز واجيبكم وياااياه ٣ نقطة
, صدم الجميع واولهم بدور الذي ذهب عقلها مباشرا الي امها الروحيه التي ربتها وضحت بنفسها !! زاد بكائها علي حياتهم التي تدمر بسبب انانيه والدها ٤ نقطة
, توفيق : انت بتتكلم جد ؟! ومين العروسه بقي ؟؟؟
, ابراهيم : بنت العزايزة ٤ نقطة
, توفيق بغضب : انت جرا لعقلك حاجه هتجوز عيله قد بناتك ٣ علامة التعجب
, ابراهيم بغضب : وانت ايه دخلك انت !! انا حر ف نفسي تكنش هتصرف عليا ولا حاجه ٣ نقطة
, التفت الي بدور ليمسك بذراعها ٣ نقطة
, -جدامي يالي جيبالي العار٤ نقطة
, كان توفيق يمسك بيونس حتي لا يقوم بشئ يندم عليه فيما بعد ٤ نقطة
, قال بغضب : انت ماسكني انا ليه ؟؟ انت هتسيبه يخدها ؟!!
, لم يلتفت له ونزل هو وبدور للرحيل الي الصعيد ٣ نقطة
, توفيق بقله حيله : هعمله ايه يعني دي بنته اهدي انت بس وانا هتصرف ٣ نقطة
, جابر بغضب : يهدا ايه احنا لازم نروح وراهم ونرجعهوها من الراجل ده !! ده ممكن يجوزها اول ما يوصلوا ٣ علامة التعجب
, يونس وقد اسودت الدنيا في عينيه شعر وكأن روحه تخطف من جسده ٣ نقطة
, -انا مش هستني انا هنزل وراهم ٣ نقطة انت مش متفق معاه ان بدور هتتجوزني بيبقي لازم يلتزم بكلمته هو لعب عيال ٣ علامة التعجب
, جابر بإصرار : وانا هاجي معاك يلا بينا ٣ نقطة
,
, توفيق بضيق وفي نفس الوقت يشعر بالراحه من رد فعل يونس علي زواجه من بدور فمن الظاهر انه سيشكر والده فيما بعد علي هذا القرار..
, - استنوا ياولاد استنوااا متخبلوش عقلي انا هغير انا وامكم وهنروح سوا ٣ نقطة
, ٢٣ نقطة
, اما في منزل ليلي٦ نقطة
, روحيه و شفتيها ترتعش من الرغبه في البكاء ..
, ليلي بحزن : **** يرضي عليكي لو بكيتي دلوك هبكي وياكي انا ماسكه نفسي بالعافيه ٣ نقطة
, روحيه بألم : لاااه مش راح أبكي٣ نقطةاللي يتزوج يتزوج واللي يغور إيغور ٣ نقطة
, ليلي : إهدي إكده عشان انفكر هنمنع المصيبه ديه كيف !!
, -خلاص معدش فارج هو اختار يا بنيتي٤ نقطة
, ليلي بضيق : **** يرضي عليكي يا امي متجننيش إنتي كومان ٣ نقطةسيبيلي انا الموضوع ديه وانا هتصرف !!
, ١٤ نقطة
, في ساعات الصباح الباكره لليوم التالي وصل الحاج ابراهيم وبدور الي منزلهم في سوهاج٣ نقطة
,
, ابراهيم بحده : اطلعي لفوج ومتنزليش جصادي واصل٣ نقطة
, صعدت بدور وهي تبكي علي حياتها و حلمها الذي انتهي قبل ان يبدأ ! شعرت بوحده رهيبه وجال تفكيرها الي يونس ورده فعله هل يحبها بحق ؟!
, وتهديد ابيها بتزويجها هل سينفذه بالفعل والاهم هل سيتزوج ابيها ويهدم ما تبقي من حياه و قلب روحيه ،هي من اهتمت بكل صغيرة وكبيره في البيت و كانت سبب اساسي في تحملهم لحياة البؤس مع هذا الاب الذي يري ان اظهار المشاعر هو ضعف للرجل ولايعلم ان قوته في حبهم له ٣ علامة التعجب
, غلب النعاس والتعب من السفر طوال الليل عليها وهي تبكي وتندب ضياع كل شئ في حياتها بسبب ابيها ليثبت باصرار ان هذا النهار اتعس نهار في حياتها ٥ نقطة
, ٢١ نقطة
, اما عند ليلي و علي٥ نقطة
, علي بحده : بس ياض انته ٣ نقطةمتمدش يدك علي اختك إصغيرة ٣ نقطة
, ليلي ببرود : احط الواكل دلوك ؟؟!
, نظر لها يدرس مزاجها ليحمحم بحلقه ٣ نقطة
, -انتي كلتي ؟؟!
, -ايوة اكلت مع روحيه لما جات إهنه ٣ نقطة
, رفع حاجبه وابتسم بتهكم : هي لحجت تيجي وتروح ٣ نقطةوياتري بتحربوا علي إيه !!
,
, ليلي بغضب : نحرب !! مالكش صالح بيه يا علي !!
, همت بالرحيل وهي تحمل ابنهم ولكنه امسك ذراعها بعنف ٣ نقطة
, علي بهدوء حاد : لما اتحدث وياكي ..تفوجي لنفسك وتعرفي ابتتحثي مع مين يا حرمه انا ليا صالح بكل حاجه فيكي ٣ نقطةانتي فاهمه !!
, فاق علي ببكاء ابنه الذي ما ان رأي دموع امه من قوة قبضه ابيه؛ حتي انفجر باكيا يخبئ رأسه في رقبتها وهو يلوح بقبضته علها تمس يد ابيه الممسكه بها٣ نقطة
, ابعد علي يده سريعا ولعن تسرعه الدائم وسوء تصرفه فيما يخص زوجته..
, اخذ الطفل من يدها باعجوبه بينما ركضت هي بعيدا الي غرفتهم ٣ نقطة
, هدأ الطفل وبدأ يلاعبه بحركات و كلمات غير مفهومه فأخر ما يرغب به هو ان يخشاه اولاده ويظنون به القسوة تماما كوالد ليلي٣ نقطةعاد به قلبه للتفكير في ما قاله لها اخر مرة وشعر بالصغر و الحزن علي حبيبته ٤ نقطة
, سمع بكاء صغيرته الاخري وغناء زوجته لها لتأخذها في نوم عميق بصوتها الملائكي ،الذي يتقطع ويتخلله بكاءها بينما تعافر هي نفسها من اجل طفلتها ٣ نقطةبدأ يجول بماهر علي كتفه ويهزه الي نومه وهو غارق في صوتها الحزين الذي يتغلغل الي أعماقه ويمزق داخله ٤ نقطة
, سرحت ليلي وهي تهدأ ابنتها ..الحب ٣ نقطةكلمه تريد عيشها ولكنها حرمت منها ٣ نقطة كم انت محير يا حبيبي استحبني يوما ام اقبل بنصيبي في الحياة وجفاءك تجاهي ؟؟ ٣ نقطةأألتفت لابنائي علهم يتوصوا بي خيرا ٣ نقطة وأعيش كباقي النساء وأقبل بان أعيش مع حبيبي ليتعود علي قربي دون ان احرك مشاعره !!
, هل خدعت في ما رأيته في عينيه وتوسمي بالامل بأن تكون نصيري في هذه الحياة المريرة ؟!!
, تساقطت الافكار عليها وهي تدندن باغنيتها لرضيعتها غير آبهه بدموعها المنهاله علي وجهها٣ نقطة
,
, ١٦ نقطة
, وصل يونس و العائله الي بيت عمه وهو يكاد يجن من صراعه الداخلي و ماحدث من تغيرات بسرعه البرق ويلعن رغبه قلبه في الزواج بها و عدم تحمله لفكرة زواجها بأخر ..ولكن ما أذي مشاعره واغضبه الي حد الجنون هو رفض بدور للزواج منه !!
, لكنه لن يتركها وشأنها ابدا وسيعاقبها علي هذا القرار ، فهي له وحده !!..
,
, فتحت الخادمه الباب ورحبت بهم واستدعت ابراهيم الي الاسفل ٣ نقطة
, ابراهيم بضيق ليرد بدون سلام ..
, -ب**** عليك اني ما فاضي يا توفيق للي بيحصول ديه ٣ نقطةبت يا سكينه جهزتوا الزيارة والفطير اني إكده هتأخر جبر يلمكم كلكم ٤ نقطة
, هرعت اليه هي ورجاله بالاقفاص الممتلئه بخيراته ٣ نقطة
, توفيق بتهكم : ههههههههه ايه ياعريس ان كنت هتروح الزيارة لاهل العروسه من غير اخوك ولا ايه ٤ نقطة
, ابراهيم بحنق : و**** مكنتش تعبت نفسي يابن الاصول وجيت لحد عنديكم بس اللي شفته غيرلي مزاجي ٣ نقطة
, توفيق وكأنه لم يستمع له : يلا بينا كلنا هنروح لمرات اخويا الجديدة طبعا ده واجب علينا٣ نقطة
, تأفف ابراهيم وصاح بأعلي صوته : يلااااااا يا بدووووووووور ٤ نقطة
, هرعت بدور الي اسفل وهي ترتدي خمارها ، استوقف يونس خلو عيناها من كحلها وزينتها وكأن روحها قد ذبلت بانتهاء اليوم السابق٤ نقطة
, وقفت فجاه وانتقلت بعينها بينهم لتستقر علي يونس ذو الملامح الجامدة كقناع لا يظهر مشاعره او ما يفكر به ٣ نقطةنظرت الي الاسفل عندما نظر والدها لها بحده ولم تتجرأ علي الاقتراب منهم ، قابلهم ليلي وعلي بعد مرورهم بوالدته لاعطائها اطفالهم ليدخلوا معا الي عائله النسب القادمه في وسط صدمه ليلي من وجود بدور و عمها وعينان اختها الباكيه اعلمتها انها لن تسمع ما يعجبها٥ نقطة
, لاقوا ترحيبا كبير من قبل العزايزة وبدء الرجال المجتمعين الاتفاق علي مراسم الزواج بينما اتجهت بدور وليلي لمقابله العروس في جناح أخر من البيت ٤ نقطة
, صدم الاثنان ما ان وقعت عيناهم علي العروس التي لاتتجاوز من العمر ال 20 عام ٣ علامة التعجب
, مرت نظرة حزن بينهم عندما رأوا ملامح الحسرة والحزن عليها ٣ نقطةبالطبع فأي فتاة في هذا السن ستتمني رجل قد تخطي ال 50 من عمره كزوج ؟!
, رفعوا الوشاح من علي وجوههم واقتربوا منها يحاولون وصل المحبه بينهم ولو لمجرد تهدئتها ، ملاحظون نظرات التحذير من والدتها تاره و عمتها تاره اخري ٤ نقطة
, والده العروس : ياااالف مرحبااا نورتونا و**** يا زينه بنات الصعيد ٤ نقطة
, ليلي بابتسامه بسيطه : ابنوركم يا خاله ٣ نقطةانتوا و زينة العرايس ..اسمك إيه يا عروسه٣ نقطة
, صكت علي اسنانها وهي تستجمع قواها : اسمي وداد٣ نقطة
, بدور يتوتر : عاشت الاسامي يا حبيبتي ٤ نقطةاني بدور و دي اختي ليلى ٣ نقطة
, نكزتها والدتها فردت وداد بسماجه : اهلا بيكم ٣ نقطة
, وعادت الي سكوتها مرة اخري ٣ نقطة
, انشغل الجميع في الحديث فسحبت وداد نفسها لتختلي بنفسها دقائق معدوده حتي لا تنفجر في البكاء امامهم فيعاقبها اهلها٣ نقطة
, خرجت من الباب الخلفي واستقرت وراء احد الاشجار وبدأت تبكي بقهره علي مصيرها الاسود ٣ نقطة
, وداد لنفسها : ليه ياابي تعمل فيه إكده **** يسامحك ويسامحكم كلاتكم علي عذابي ديه٤ نقطة
, رفعت كمها لمسح وجهها لتجد قطعه من القماش امامها شهقت ونظرت الي صاحب اليد الممتده لتري رجلاا هو اجمل رجل رأته في حياتها بعيونه الخضراء الواسعه وابتسامته البريئه ٤ نقطة
, قفزت بخوف من ان يراهم احد وصاحت به : انت مين ؟؟؟! وعايز إيه مني ؟؟؟
, جابر بخضه : بسسسس بسسس في ايه انا هعوز منك ايه يعني!! انا بس لقيتك بتعيطي قلت اديكي المنديل عشان العيون الحلوة دي حرام تعيط ٤ نقطة
, نظرت له بغيط وقد لاحظت اختلاف لهجته : مالكش صالح أبكي ولا ماابكيش ..ديه إيه ده بعد عني؟؟؟
,
, رفعت ردائها وهرعت بسرعه الي الداخل قبل ان يراها احد معه٣ نقطة
, تنهد جابر وابتسم لظهرها وهي تسرع الي الداخل٤ نقطة
, جابر لنفسه : يا خرابي علي حلاوة امك ٣ علامة التعجب لسانك مبرد بس يهون قدام عنيكي ٣ نقطةواضح ان البيت ده مش هياخد الحاج ابراهيم بس ٣ نقطةاستر ياااارب٥ نقطة
 
٩

انتهي اليوم باالاتفاق علي إتمام الزواج وعقد قران ابراهيم و وداد بعد اسبوع ٦ نقطة
, دخل ابراهيم الي غرفته مباشرا دون الالتفات اليهم حال دخولهم المنزل ،حاولت ايمان الكلام مع بدور لتهدئتها وتبريد قلبها ..
, إيمان وهي تأخذها في احضانها ٣ نقطة
, -متخفيش يا حبيبتي عمك هيتصرف وهتتعلمي وهتبقي زي الفل٣ نقطة
, بدور بحزن : خلاص معاتش يفرق٤ نقطة
, نظر لها يونس نظرة غاضبه رأتها بدور بوضوع فابعد نظرة ليتجه الي غرفته متجاهلا لها وجابر ورائه في عالمه الخاص يفكر بجميلته حاميه الطباع٤ نقطة
, أستأذنت بدور واتجهت الي غرفتها..
, بدور لنفسها : هو بيتجاهلني وبيبصلي كده ليه !! شفتي بقا انتي اللي عبيطه وكنتي بتقنعي نفسك انه بيحبك واهوه عادي جدا بالعكس ده قرفان انه جه ..طيب جه معاهم ليه ؟! اكيد عمي اجبره يجي يقنع ابويا . .
, مسحت دموعها بعنف وهي تفكر ٣ نقطة
, -بلاش هبل بقي متعيطيش عليه ده ميستهلش احمدي **** ان الموضوع خلص قبل ما يبتدي ٤ نقطة
, اخذت حماما وغيرت ملابسها لتبدا رحلتها لاقناع نفسها بالنوم ، بعد مكالمتها مع ليلي وبكاء الاثنان سويا علي خيبه امالهم في الحياة٥ نقطة
, ٢٩ نقطة
, جلست ليلي علي الارض مربعه ساقيها وململمه ردائها في المنتصف كاشفه عنهم حتي اعلي فخديها وسانده لظهرها علي الاريكه٣ نقطةممسكه بالهاتف بعد انتهاء مكالمتها مع بدور ورأسها للاسفل وشعرها منسدل يخفي وجهها وعيونها الباكيه ٣ نقطةكانت انفاسها مخنوقه من اثر بكائها القوي مع اختها..
, خرج علي من حمامه فقد تعمد ان يأخر نفسه حتي تنتهي من مكالمتها ٣ نقطةلكن مشهد حبيبته العنيده بهذا الشكل المنكسر اشعل الغضب داخله علي نفسه لماذا لا يحميها مما يحدث لها ؟!!
, لماذا يحارب نفسه في التقرب منها ودائما ما يفشل !! اقترب منها ببطئ وترك منشفته علي الاريكه وقف امامها مباشرا و مد يده ليلمس شعرها ويربت عليها في محاوله لتخفيف آلامها ٣ نقطة
, غلبت عليها مشاعرها فقربت الهاتف الي صدرها وهي تمسكه بقبضه من حديد وكأنها لو تركته ستهرب منها دموعها لتسيل حتي الصباح ..بدأت انفاسها تعلو فنزل الي مستواها يبعد خصلات شعرها وينظر الي وجهها بحنان ٤ نقطة
, سقطت اولي دمعاتها معلنه الخضوع لتلحقها الثانيه فالثالثه !! وتنهمر كالشلال دون توقف ٣ نقطة قرب رأسها من صدره وقال بخفوت٣ نقطة
, -خلااص ياعمري متبكيش إكفايه٤ نقطة
, دق قلبها تلقائيا من كلماته الحانيه فدفنت رأسها في صدره تحاول الاختفاء عن العالم٣ نقطة
, فتركها واعتدل وعاد يحملها بين ذراعيه وينام بها في فراشهم ٣ نقطة
, كان اول تفكير في عقل ليلي إنه يريدها لذلك نطق بكلام الحب لاول مرة ٣ نقطةوشعرت بأسي٣ نقطة
, ولكنه خالف توقعاتها عندما شد الغطاء عليهم ساحبا لها بين ذراعيه ،قبل رأسها بحب ومسح بيده وجهها واردف قائلا٤ نقطة
, -نامي وانسي الدنيا كلاتها ٣ نقطةاني معاكي ومش هسيبك واصل٤ نقطة
, رفعت يدها تلف خصره وتقربه منها اكثر لتستشعر الامان الذي يحيطها به دائما٣ نقطةهاربا بها من الواقع الي النوم وعالم الاحلام ٦ نقطة
, ٣٥ نقطة
, وضع يونس رأسه علي الحائط يخبطها بخفه ويتمني لو يمكنه ان يضربها بأقوى ما عنده حتي ينتهي من هذا الاعصار داخله و يهرب منه ٥ نقطة
, يونس لنفسه : ماشي يا بدور انا هوريكي النجوم في عز الضهر٣ نقطة انا ترفضيني انا ،كنتي بتلعبي بيا ٣ نقطةانتو صنف الحريم كده نمرود ٣ نقطةبس علي مين انتي ملكي يعني ملكي برضاكي غصبا عن اهلك ملكي انا ٤ علامة التعجب
, جابر وهو يصفق : هااااايل يا فنان نعيد المشهد بقاا ولا ندخل علي مشهد العلاج بالكهربا ؟٣ علامة التعجب انت اتجنيت يا يونس بتكلم نفسك؟٣ علامة التعجب
, يونس بضيق : ايوة اتجنيت شفت اللي حصلي ٣ علامة التعجب انا اصلا مكنش الجواز في دماغي ..تحمد **** اني بصتلها اساسا!!
, ليدق قلبه مدافعا عن حبيبته فهي اللي سحرته بعنيها !!
, ليتتبع يونس بعنف : اكيد عملالي عمل يخليني افكر فيها ليل و نهار بس انا مش قهرني وغايظني غير رفضها ليا ؟٣ علامة التعجب هي تطول اساسا ده انا هخلي عيشتها طين ٥ نقطة
, جابر بضحك : يابني اسمع بس البت كانت متوترة وقالت اي ٦ نقطة!!
, قاطعه يونس بنظره حاده : بس ياجابر متبررش انت خالص ٣ نقطة
, سكت للحظه واتجه نحو الباب ٤ نقطة
, جابر باستغراب : علي فين ؟؟؟
, يونس وهو يضع اصبعه علي فمه لإسكاته خرج واقفل الباب خلفه ٤ نقطة
, جابر لنفسه وهو يخبط كف علي كف : جنيتي الواد يا بدور ٣ نقطةياحول **** يارب ٤ نقطة
, عزم يونس علي رؤيتها ومعرفه ما بداخلها الان فهو لايستطيع الانتظار اكثر من ذلك ،سيطلب سبب رفضها ثم سيقنعها بزواجها منه رغم انفها حتي لو وصلت الي خطفها من ابيها ٣ علامة التعجب
, اقترب بهدوء من غرفتها ونظر شمالا يمينا قبل الدخول اليها واغلاق الباب بهدوء حاد٤ نقطة
, جال بنظره في ارجاء الغرفه ليقع بصره علي جسدها النائم علي فراشها ٤ نقطة
, تصلبت الدماء في عروقه هذه اللحظه ..ربما عليه الرحيل والتحدث معها باكرا ٣ نقطة
, في هذه الاثناء تقلبت بدور وفتحت عيناها لتجد يونس وقد غطا الظلام جزء من ملامحه يقف علي باب غرفتها وممسك بالمقبض ٣ نقطةشهقت بخضه واعتدلت وهي تخبئ نفسها بالغطاء ٤ نقطة
, بدور بخوف : انت ايه اللي جابك هنا انت اتجنيت؟؟؟؟؟؟
, فاق علي صوتها فتغيرت ملامح الحيرة الي القسوة وهو يقترب منها ٣ نقطة
, -تشكري يا ست العرايس ٣ نقطةبس اتجنيت دي كلمه قليله علي اللي انا فيه٤ نقطة
, بدور بحده : يونس اطلع برااا قبل ما حد يدخل انت فاكرني ايه ؟؟!!
, ضحك يونس بتهكم : اختي طبعا ٣ علامة التعجب
, نظرا بدور له بغل واردفت : اطلع برا يا يونس٤ نقطة
, نزلت من فراشها وهي تحاول الابتعاد قدر الامكان عنه ٤ نقطةلماذا الحيرة يا هذا الان تريد الحديث بعد ان تجاهلتني كم انت غريب وعجيب !!
, ضيق عينيه فلم يعجبه ابدا اصرارها علي الابتعاد عنه ٣ نقطةأتفتنيني طوال سنوات والان تلعبين دور البريئه !! أتقلبين كياني و تخضعين قلبي لتعتصريه بين يداكي ٣ علامة التعجب
, يونس بحده وهو مستمتع بخوفها !! نعم اي مشاعر تجاهه افضل من لاشئ وإن كان خوف ورعب فلا يهم طالما انها له وتسيطر عليها ٣ علامة التعجب
, -مالك في حاجه ؟!!
, نظرت الي لا مبالاته وهي تعود للوراء وقالت بحده : انت جاي ليه بالظبط ٣ نقطةانت بتعمل ليه كده كفايه بقي ٤ علامة التعجب
, ضحك يونس وطقطق بفمه : تؤ تؤ تؤ لا ماليش حق بجد ..انا بعمل ليه كده ؟! أنا ؟٣ علامة التعجب أنا يا بدور !! انا افتكرت ان كلامي كان واضح بس الظاهر انك غبيه ٣ علامة التعجب
, التصقت بالحائط ولم تجد مفر وهو يقترب علي بعد خطوة منها وتشع منه مشاعر الغضب فتسلل الخوف والتوتر الي قلبها٥ نقطة
, نظرت الي اليمين في محاوله لتخطيه ولكنها بائت بالفشل حين امسك بذراعها واعادها الي مكانها مرة اخري !!
, يونس بضيق وتهكم : علي فين يا شابه ؟!!
, بدور بخوف وضعت يدها علي قلبها المتسارع من الخوف ومن قربه لها : يونس انت عايز ايه بالظبط !! ممكن تبعد شويه انا مش عارفه اتنفس ٣ علامة التعجب
, بدور وهي تشعر بعيونها تترقرق بالدموع معلنه عن استعدادها للبكاء ..تمالكت نفسها لتظهر قويه امامه٣ نقطة
, بدور بهدوء مصطنع : انا مش عايزة ارفع صوتي عشان انت ابن عمي بردوا متفتكرش انك ممكن تعملي حاجه في بيتنا !! شوف لو رايد تقولي حاجه قولها وخلينا نخلص من لعب العيال ده !!
, امسك بيدها وقربها منه فاصطدمت بصدره بينما نظرت هي له برعب ٤ نقطةواصابعها تغرز في صدره بطريقه مؤلمه لم يأبه لها ٤ نقطة
, يونس : سبق وقلتلك متعصبنيش هتندمي ٣ علامة التعجب لعب العيال ده انا سيبهولك انتي و اللي حواليكي ٣ نقطةلكن خدي كلمه راجل مني دلوقتي هتتجوزيني يا بدور بالذوق بالعافيه هتتجوزيني مش حته عيله زيك علي اخر الزمن هتلعب بيا ..كان غيرك اشطر يا ماما!! ..
, يتزوجها !! لما هذه الرغبه المفاجأه في ان يتزوج هل يطمع في دمج اموال العائله من خلالها ٣ نقطةالهذا احضره عمها ؟! ليجبره علي الزواج منها بدلا من احدي حبيباته ٤ نقطةام هل يعاندها لانها اخبرته بانه اخاها ٣ نقطةمعقول يصل به عناده المرضي الي الانتقام منها الي هذا الحد ..يتزوجها ويمنعها من جامعتها بغرض الانتقام ٣ نقطةهزت رأسها لتنتبه له ٤ نقطة
, بدور بحده وغيره ممزوجه بغضب : والجواز هيبقي مصلحه ولا انتقام ؟!!
, يونس بعدم فهم : نعم !!
, بدور وهي تضحك : لا ممثل شاطر اكيد بتحبني ووقعت في غرامي من اول ما شفتني ولا عشقت عنيه !! مش ده كلامك ليا بردو ٣ علامة التعجب
, نظر بغضب وهي تسخر من كلماته وشعر بانها تضربه بسكين في صدره ٥ نقطة
, - حب ايه ؟!! احبك انتي !! ده كلام كنت بتسلي بيه بس٣ نقطة انتي مديه نفسك حجم اكبر من حجمك ٣ علامة التعجب
, دوت صوت صفعتها له في ارجاء الغرفه لتنزاح رأسه الي الشمال من شده ضربتها ٤ نقطة
, بدور بعيون حمراء باكيه رفعت اصبعها في وجهه ٤ نقطة
, -حسك عينك تجيب سيرة جوازي منك دي تاني ٤ نقطةانا عمري ما هتجوزك ولو حصل هسم نفسي او هسمك انت انسان قذر واناني ٣ علامة التعجب
, التفت بنظراته الجنونيه لها لتلصق بالحائط اكثر من الخوف ٤ نقطة
, ابتسم هذه الابتسامه المريضه التي تحمل كل معاني الغضب والتهديد وتبث الخوف داخلها ٤ نقطةامسك بفكيها بقوة وقربها من وجهه ليضع جبينه علي جبينها ارادت الابتعاد فالصق سائر جسده بجسدها ليشل حركتها واصبحت كلماته مسموعه داخل شفتاها المفتوحه من الصدمه و الالم من ضغط يده علي فكها ٣ علامة التعجب ٣ نقطة
, رأي يونس دموعها تهبط وتصطدم باصابعه ليمرر انفه علي خدها صعودا الي عينيها …
, قبل خدها وهي تبكي وجسدها يرتجف من انفاسه المضطربة ٣ نقطة
, ونظر الي عينيها بحب لا يقدرعلي السيطره عليه ثم انتقل بلمح البصر لنظرته البارده ..
, -هتجوزك يا بدور وحياة عنيكي اللي مش هتشوف غيري هتجوزك وحياة شفايفك اللي مش هتنادي غيري هتجوزك !! هتجوزك و مش هسيبك !! هعلمك ازاي تمدي ايدك عليا وتحيريني السنين دي كلها!!٣ نقطة
, رفعت يدها لتبعده من كتفيه فامسك بكلتاهما وطبع قبله علي معصميها وعندما ارادت ازاحتها احكم قبضته حتي تألمت ٤ نقطةواعادها الي فمه مرة اخري لتستسلم هذه المرة لقبلاته ليداها٣ نقطة
, تركها من يده واعاد خصله وراء اذنها وهي ممسكها بمعصمها الذي يؤلمها ٣ نقطةولم يستطع مقاومته فنزل بشفتيه يقبل هذه الخصله مع أذنها ٣ نقطة
, ليرتعش سائر جسدها بخضه من هذه اللمسه التي حركت مشاعر غريبه عنها ليتدخل خوفها ولكن ليس قبل ان تنكشف امام يونس الذي ابتسم نص ابتسامته الجانبيه التي تظهر غمازته ..ليغادر ويتركها في دوامه من المشاعر المضطربه !!
, لماذا يا يونس تمزق قلبي هكذا وانت الحبيب الاول ..اخطأت انا عندما تسرعت بحبك ٣ نقطةاللعنه عليك يا ابي لقد جعلت قلبي ضعيفا امام الشعور بالحب والامان ٣ نقطةفمن ظننته دو قلب كبير انقلب ليكشر عن انيابه كذئب جائع ولكن الحيرة في اي جوع هذا الذي يشتهيه ؟!
, حملتها اقدامها الي فراشها لتنام وتفرد جسدها الذي تشعر وكأن قطار قد دهسه ٣ علامة التعجب ليأخذها النوم بعد ساعات طويله من الارق الداخلي ٥ نقطة
, ٢٨ نقطة
, اما يونس فقد كان الغضب يعميه وهو يعيد كلماتها له وتوعدها بعدم الزواج منه ؟! الا ان ما يقلقه اكثر هو رفض ابيه من الاساس وانه سيستغل رفضها له ٦ نقطة
, ليمضي اسوء ايام حياتها وهو يعيد نظرات حزنها وبكائها و كلماتها القاسيه ٣ نقطة
, يونس اخذ نفس عميق وقال لنفسه : هتروحي مني فين ٣ علامة التعجب
, اغمض عينيه عل النوم يأتي ويخطفه ويريح عقله و قلبه المنشغل الذي لا ينطق سوي اسمها ليلا ونهارا ٣ نقطة
, ٢٧ نقطة
, في اليوم التالي ….
, كانت بدور وليلي وروحيه و معهم إيمان مجتمعين سويا في محاوله لافشال زواج ابراهيم٣ نقطةوإقناعه بعوده بدور لجامعتها٤ نقطة
, إيمان بحنق : يعني ايه الراجل ده هيعصي علي 4 ستات و**** عيب في حقنا ٣ نقطة
, ضحكت بدور : معلش يا ماما استحملينا شويه٣ نقطة
, روحيه تتظاهر بالملل : انتوا تعبين روحكم علي الفاضي الراجل مش بيحبني ده كان زمان و الحب ديه راح لحاله ٣ نقطة
, ليلي : بس اني لجيت الحل!! ٣ نقطة
, نظرت لها روحيه بعيون لامعه مليئه بالامل ٤ نقطة
, ايمان بفرحه : قولي بسررررعه٧ نقطة
, ابتسمت بمكر : اني هشرحلكم ٤ نقطة
, بعد ان انتهت وقفت روحيه ووجها احمر كالدم٤ نقطة
, -بااااااه انتي اتجنيتي يا ليلي ولا إيه اني يستحيل اعمل إكده واصل ٤ نقطة
, - يا امي افهميني بس ٣ نقطةاحنا كلاتنا هنبجي جريبين منيكي ومش هيجدر يعملك حاجه ٤ نقطة
, -بس يابت اختشي عاد ٣ نقطةانا بميت راااجل ٣ نقطة
, ضحكت إيمان : طيب اومال ليه متردده ..انا عن نفسي شايفه ان فكرة البت الشيطانه دي هتنفع ومن هنا هتتاكدي ان كان لسه بيحبك ولا لا !!
, بدأت الثلاث نسوه يضغطون عليها لتنفيذ خطتهم حتي استسلمت لهم ٤ نقطة
, احضرت بدور رداء لها من خزانتها مبهج بالوانه الرائعه بالرغم من هيئته التراثي الانيق الملائم لجسدها ذو ال45 عاما لتؤكد علي إكتمال انوثه المرأه في ذلك السن ٤ نقطةانتهت من ارتداءه واتجهت لارتداء شالها ٣ نقطةلتختطفه إيمان من يدها
, إيمان بقرفه : هاتي البتاع ده بقا انا اتخنقت منه ومنك ..بنقولك اغراء تلفيلي الفستان بالبتاع اللي زي الملايه اللف دي ٣ نقطة
, روحيه باستغراب : إييييه باستور نفسي !!
, صكت آيمان اسنانها من شده الغيظ : لا معلش متستوريش نفسك دلوقتي !!
, ليلي : مفيش وجت ب**** عليكي قبل ما ينزل وساعتها ماهيعاودش جبل المسا٤ نقطة
, روحيه بتوتر : طيب طيب رايحه اهه٣ نقطة
, اتجهت نحو غرفته ودقات قلبها متسارعه..اخذت نفس عميق ويداها مرتجفه لتدق علي باب غرفته ٥ نقطةاوقفها صوت بدور فجأه ٣ نقطة
, بدور بصوت خافت قدر الامكان وحاسم في نفس الوقت ٤ نقطة
, -استننننننننني ٣ نقطةحطي الحمرا دي بسرعه٣ نقطة
, تلون وجهه روحيه واخذت احمر الشفاه من يدها تمرره علي فمها٣ نقطةلتأتي ليلي وتقرص خدودها لتحمر اكثر ٣ نقطةوضعت إيمان يدها علي فمها لتمنع ضحكاتها المهدده بالانطلاق٤ نقطة
, دفعت روحيه الفتاتان بغضب ممزوج بخجل ليختبأوا في الغرفه المجاورة٣ نقطة
, عدلت ملابسها ورخت جسدها للحظه ثم مدت يدها تدق علي الباب٣ نقطةفأتاها صوته المنفعل بالغضب دائما ٤ نقطة
, -اددددخل !!
 
١٠

دخلت روحيه بكامل انوثتها بمشيتها المبختره ونظرتها اللامباليه٣ نقطة
, -صباح الخير ياحج كنت رايده اتحدث وياك جبل ماتنزل لمصالحك ٤ نقطة
, اعتدل في جلسته وهو يتفحص زينتها المفاجئه !! أجنت ام ماذا لترتدي هكذا وتضع كل هذا الاحمر في وجهها ؟!! كما لفت انتباهه اختفاء شالها الذي لاتخلعه امامه ابدا كأنه ساتر تأمل في ان يحميها من عيونه المترقبه !!
, -في حاجه يا روحيه ؟!
, ابتسمت بدلع واردفت قائله٤ نقطة
, -لاااه متجلجش خير ان شاء **** ده كلام كلااته فرحه..
, ليبتسم بتهكم : وماله ياختي فرحيني ٤ نقطة
, نظرت في عينيه بخبث وقالت : اصلي هتزوج عجبال بنتك من بعد فرحتك ٣ علامة التعجب
, وقف من مكانه بصدمه وكأن دلو من الثلج قد انسكب في وجهه٣ نقطةلينطق بغضب ٥ نقطة
, -تتزوجي كيف يعني ؟!! انتي اتجنيتي ياوليه ٤ نقطة
, روحيه تصطنع الصدمه : باااااه اتزوج كيف ازاي يعني !! هتزوج زي الخلج كلاتهم ٤ نقطة
, -انتي جري لعجلك حاجه يا ولييه٣ نقطةعجلك فوت إياك٣ نقطةمش واعيه لسنك بجا جد ايه ٤ نقطة
, لتطلق ضحكتها الرنانه الانثاويه وتضع يدها علي جنبها المائل ٥ نقطة
, -جرالك ايه ياحج سن إيه اللي بتتحدث عنيه !! اني اصغر من جنابك ولا انت ناسي وبعدين ده زواج هو اني بعمل حاجه غلط استغفر **** !!
, كان يحاول السيطرة علي اعصابه فمن اين اتت هذه المصيبه الان ..فقد اعتاد دوما علي تضحيتها وعدم رغبتها في الزواج !! ما سر هذا الاقبال الجديد علي الزواج ٣ نقطةهل احبت غيره !!من هذا الذي غير رأيها ؟!!
, -بجولك ايه يا روحيه انا العفاريت كلاتها إبتطنطط ابوشي !! **** يرضي عليكي لو ما عجلتي اكده لهطوجك كف يفوجك دلوك٣ نقطة
, نظرت له بغضب : باااه انت بتكلمني إكده ليه !!٣ نقطةانا مش باخد الاذن انا بجولك علي اللي هيوحصل ٣ نقطة سلااام ياحج٣ نقطة
, هبت للرحيل وفتحت باب الغرفه والفتيات مترقبات في زاويه منتظرين خروجها ولكنها لم تدب قدمها للخارج فقد امسك باسفل ذراعها يجذبها للداخل ليغلق الباب بعنف مره اخري ٣ نقطة
, ابراهيم بغضب وعيون حمراء ٣ نقطة
, - انا ساكت عليكي من زمن يابنت الاصول متفكريش اني سايبك آكده عشان تعملي اللي عايزاه ٣ نقطةانا حاطك هنا لاجل ما تكوني تحت طوعي وقسما عظما لو جبتي سيرة الزواج مرة تانيه لكون جاطع لسانك ديه وجبل مااجطعه عايز اعرف مين ابن الهرمه اللي رايد يتزوزج ؟؟!!.
, قبل ان تنطق بردها كانت ليلي تدق علي باب غرفه والدها ،فقد انطلقت انذارات الخطر وقتما رأت والدها يسحب روحيه للداخل وقررت التدخل ٤ نقطة
, ترك ابراهيم ذراع روحيه وابتعد قليلا وهو يتنفس بشده وقال بعزم صوته ٤ نقطة
, -ادخل٤ نقطة
, -دخلت ليلي بتوتر : ااابي انيكنت ٣ نقطة
, توقفت واصطنعت المفاجأه ٦ نقطةثم اردفت٣ نقطة
, -ايه ديه انتي إهنه !! ده احنا جلبنا الدوار عليكي عشان نبركولك ٣ نقطة
, نظر لها ابراهيم بغضب : تباركولها علي ايه امشي يابت بلاش جلت حيا ٤ نقطة
, ليلي بمكر : مالك يا ابي انت متعكنن عليا اني ليه بدل ما تفرج انك هتبجا عريس في ظرف يومين ودلوك روحيه هتبجي عروسه جبلك ٤ نقطة
, صرخ بهم ابراهيم بغضب : اخرجي انتي وهي مش رايد اشوف خلجت حدا واصل٤ نقطة
, هرعت كلتاهما هاربتان من غضبه واغلقوا الباب خلفهم ٣ نقطةتاركين ابراهيم يفكر في حل لهذه المصيبه التي لم تكن في الحسبان !!
, ١٧ نقطة
, خرج يونس من غرفته عاقدا للعزم علي مواجهه ابراهيم ومعرفه سبب رفضه لزواجه من بدور٤ نقطةفاستوقفه مشهد امه الراكضه وخلفها كلا من روحيه و ليلي وبدور الرافعه لردائها علي امل الاسراع الي الداخل وكأنهم ***** يسعون للاختباء قبل ان يكتشف الاهل امرهم ٣ نقطة
, وقف في الوسط وهم يتجاوزونه بسرعه البرق قبل ان يرمش بعينيه .. اغلقت ايمان الباب بعد ان دخل الجميع غرفه بدور ٣ نقطةووقف هو وحيد يحاول استواعب ما حدث للتو ٣ نقطةضرب كف علي كف وقال بذهول٥ نقطة
, -ايه ده ؟!! ايه الناس دي ؟! انا مش هلوم نفسي لما احس اني بتجن بقي ؟! دي وراثه عندنا في ام العيله الملحوسه دي ٤ نقطة
, سكت ونظر الي اليمين عندما سمع باب يغلق بحده وخطوات عمه المسموعه من علي بعد امتار ليراه وهو يرتدي عباءته علي كتفه ٣ نقطةليتخطي يونس الواقف ايضا وهو لايري امامه سوي غضبه ونار قلبه تحرقه من الداخل٣ نقطة
, هرع يونس خلفه مناديا له ٤ نقطة
, يونس : عمي استني انا عايزك ٤ نقطة
, ابراهيم بضيق : مش وجته يا يونس اني مش فايج ٤ نقطة
, يونس بعناد : مش وقته ازاي يعني يا عمي ..انا سايب حالي وشغلي وقاعد هنا بقالي يومين ومش عارف راسي من رجلي معاك وعايز اعرف انت زعلان مني ليه ؟!
, تأفف ابراهيم : ولدي بجولك مش وجته اني نفوخي هيطج مني٣ نقطة
, جز يونس علي اسنانه : خير ياعمي حصل حاجه ؟!
, -لاااه بس اني مش فاضي ورايح لعلي ..
, اسرع يونس بخطواته وراء عمه المتجه الي مكان علي ٣ نقطة وقال باصرار ٤ نقطة
, -طيب كويس انا جي معاك بالمره اشوف علي٣ نقطة
, لوح ابراهيم بيده بقله حيله ورغب لو يخبط يونس بحجر في رأسه حتي يتخلص منه ٤ نقطة
, كان علي مجتمع بمحاسبه ورجاله حين القي ابراهيم السلام عليهم ومعه يونس٤ نقطة
, علي بتعجب : وعليكم السلام ورحمه **** وبركاته٣ نقطةخير ياعمي ؟!
, جلس ابراهيم وظل يونس واقفا لا يريد التدخل اكثر من ذلك ٤ نقطة
, علي : اجعد يا يونس واجف ليه ده مطرحك ٣ نقطة
, يونس بابتسامه وهو يجلس: تشكر يا علي ٣ نقطة
, قاطعهم ابراهيم بحنق : رايدك ضروري لوحدنا يا علي ٣ نقطة
, نظر علي الي رجاله وهز رأسه كاشاره لانسحابهم ٤ نقطة
, علي : واد يارفاعي الشاي بسرعه ٤ نقطة
, التفت الي ابراهيم وانتقل بنظره بينه وبين يونس ٣ نقطةونظف حلقه٣ نقطة
, -احممم اؤمرني يا عمي ٣ نقطة
, نظر ابراهيم بضيق الي يونس العنيد وقد تأكد له انه لن يتركه وشأنه ٤ نقطةثم تحدث مع علي ٤ نقطة
, -بص يابني انا حاسس اني اتسرعت في موضوع الجواز ديه ولازم الاجي حل الغيه ومش لاجي قصادي ايتوها حل٣ نقطة
, علي باستغراب : بتغير رأيك دلوك بعد ما جعدنا واتفجنا مع الناس دول يكلونا يا عمي ٣ نقطةهما صغار هنلعب بيهم ..
, تحكم يونس في صدمته من كلام عمه وبدأ يفكر في سبب هذا التغير !! ليسمع افكاره علي لسان على ٣ نقطة
, علي بتسأل : بس ايه اللي يخليك تغير رايك دلوك ياعمي٣ نقطة
, تنحنح ابراهيم وقال : هااااه لا مفيش اصل جلت اجوز بدور الاول عشان محدش يحكي ويجول الراجل اتجوز جبل بنيته٤ نقطة
, ليغلي الدم في عروق يونس ليقول بغضب ٣ نقطة
, -ما عريسها موجود ياعمي بس انت اللي معطل الجوازه معرفش ليه ؟!
, نظر له ابراهيم بغضب وقال : الحديث ديه مش وجته يا يونس ..الحديث ده مع ابوك٤ نقطة
, يونس باصرار : ليه هو حضرتك قاعد مع عيل ؟! انا لما ابويا كلم حضرتك فده بناء علي رغبتي انا٤ نقطة
, ابراهيم بغل : ممكن افهم انت رايد بنتي دلوك ليه مش انت بردك اللي كنت عاوزها تتعلم الاول جبل ما تتجوز ٣ نقطة
, يونس وهو يحاول تبرير كذبه والده ٣ نقطة
, - معلش كنت مستني اتأقلم في شغلي بس لقيت فعلا عندكم حق عشان كده انا جهزت مخطط ابدأ بيه شركتي الخاصه وفي نفس الوقت همسك الشركه مع بابا٤ نقطة
, بدأت عين ابراهيم تلمع من الحديث عن المال والمصالح ٤ نقطة
, -امممم والشركه دي هتلزمها كام إكده ٣ نقطة
, فهم يونس مغزاه ليقول بلا مبالاه ٣ نقطة
, -مش اقل من مليون جنيه بس طبعا ده مبلغ تافه انا ممكن اكون مهندس وبشتغل في شركه بس بعرف اتاجر واعمل مصالح كتير تكسبني فلوس محدش يحلم بيها ولعلمك المليون دول ملهمش علاقه ب بابا اطلاقا٤ نقطة
, ابتسم على لمكر يونس وتعجب من رغبته في الزواج من بدور فزوجته لم تخبره الا بالشيخ المتقدم لطلب بدور للزواج ٥ نقطةفقرر مساعده فقط لانقاذ بدور من هذه التعاسه الابديه !! فيونس بشبابه افضل بكثير من هذا الشيخ وامواله٣ نقطة
, -باااااه ده انت طلعت حويط جوي ..فعلا هذا الشبل من ذاك الاسد طالع لابوك وعمك٣ نقطة
, ثم اتجه بحديثه الي ابراهيم٤ نقطة
, -ما المشكل اتحل اهاه ياعمي والعريس جاهز يبقي عنأخر ليه ؟!
, حمحم بحلقه وقال بحرج : بردك مش راضي بالجوازه دي اصل البنيه إصغيرة جوي واني مستنجص نفسي بيني وبينكم٤ نقطة
, يونس بتفكير وهو يفكر بكسب ود عمه ..
, -سيبلي انا وعلي الموضوع ده ياعمي وهنتصرف ٣ نقطةالمهم انت موافق علي جوازي من بدور٣ نقطة
, ليتدخل علي سريعا : و**** اني شايف ياعمي طالما تجهيزات الفرح مستمره نعمل فرح يونس وبدور واهو نفرح بردك٤ نقطة
, نظر له ابراهيم بغل : خلاص ياعلي بجا صك علي الحديث ديه دلوك ٤ نقطة
, نفخ يونس وحاول تمالك اعصابه فهو من الصباح يرافقه كظله حتي يرضي به ومن كان يظن انه سيمر بهذا الموقف وان يترجي عمه الذي لا يطيق اسلوبه للزواج من ابنته العنيده تلك !! صاحبه اجمل عيون رأها في حياته ؟!! وبخ نفسه علي تفكيره الاخير ٤ نقطةونظر الي علي فقد رأي فيه حليف دون اي مصلحه٤ نقطة
, علي بحنق : خلاص يا عمي اللي تشوفه ..واني ويونس هنلاجي طريقه بإذن **** متجلجش واصل٤ نقطة
, هز ابراهيم رأسه وكأنه يحاول التغلب علي كبرياءه ليشكرهم٤ نقطة
, ٣٨ نقطة
, في بيت ابراهيم ٥ نقطة
, إيمان وهو تضع يدها علي فهمه وتضحك : احنا كان شكلنا وحش اوي هههههههههههه٣ نقطة
, ليلي : ههههههههههه الحمد**** عدت علي خير اني كنت مرعوووبه عليكي يااامي ٤ نقطة
, لترد روحيه بلا مبالاه : مرعوبه عليه اني !! ليه انا لحمي مر يا ليلي٣ نقطة
, لتدوي ضحكات النسوة٥ نقطة
, بدور : ايوه واضح بأمارة ما خدتي ف وشك وقلتي يا فكيك ٦ نقطة
, ضحكت روحيه معم ثم سألت٤ نقطة
, -طيب ودلوك هيوحصل إيه ؟!
, لترد إيمان بسرعه : لازم نلاقي عريس بسرعه ٥ نقطة
, روحيه بحنق : وده هجيبه كيف يعني ؟!!
, ليلي بخبث : العريس عندي !!
, روحيه باستغراب : مين ؟!!
, -عبد **** المحامي بتاع ابوي بيعشجك من زمن يعني لو رميتي كلمتين جدامه ممكن يغمي عليه من الفرحه ٦ نقطة
, روحيه بخوف : وافرضي يا نبيهه مرضيش !! احرج دمي علي الفاضي ٤ نقطة
, ليلي : اسمعيني بس **** يرضي عليكي للاخر ٤ نقطةهو هيجي بكرة اني هشغل ابوي ٣ نقطة!!
, لتقاطعها بدور : يا سلام ياختي وانتي ايش ضمنك ان علي هيجيبك اهنيه بكرة ٤ نقطة
, ليلي بتأفف : هتصرف مالكيش صالح !
, إيمان لبدور : بت متتكلميش صعيدي انتي كمان انا حاسه اني هبله وسطكم خليهم براحتهم وانتي زيي ٣ نقطة
, بدور : ههههههههههههه حاضر يا ماما نسيت معلش ٥ نقطة
, ليلي بقله صبر : المهم نركز إشوي جبل العيال ما تصحي٣ نقطة انا هشغل ابوي وانتي يا روحيه هتروحي تتحدثي ويا عبد**** وتجوليلوا ان جايلك عريس وانك رايده تخلعيه بانك تجولي للعريس ديه ان عبد**** جاري فتحتك وان اي حد يسأله يجول ايوة انه هيتجوزك كتمثليه يعني وهو ما هيصدق يساعد ٣ نقطةفهمتي !!
, إيمان بفخر : و**** يابت انتي عقلك يتلف بحرير شابوه ليكي٣ نقطة
, ليلي وهي تعدل ياقه ملابسها : احم تسلمي ياعمتي ٤ نقطة
, بدور بضحك : عايزة انام بقي ٣ نقطةيلا مفيش راجل يلمك فين علي ؟!!
, ليلي بتهكم : زمانه جاي ياختي متجلجيش ٤ نقطة
, ٢٨ نقطة
, نزلت بدور تحضر الماء فقد جف حلقها من كثرة المؤامرات علي والدها العزيز ٤ نقطةفقد تعب كلا من روحيه و آيمان واتجهوا الي النوم بعد رحيل ليلي مع علي٤ نقطة
, كانت متوتره تلتفت يمينا ويسارا خوفا من ان تلتقي به بعد ما حدث امس بينهم ٣ نقطةفالان وبعد ذهاب الجميع فرغ عقلها لمشكلاتها التي لا تحل ٣ نقطة
, جابر : ايه يا حاجه جو سلاحف النينجا ده ؟٣ علامة التعجب
, شهقت بخضه وضمت الابريق الي صدرها ٤ نقطة
, -يخربيت سنينك خضتني يابني انت ؟!!
, -هههههههههههه معلش انا كنت رايح اشرب لقيتك بتتسحبي زي الحراميه ٣ نقطةقلت مالها دي ؟؟؟
, -لا ابدا انا كمان كنت بجيب مايه واوعي بقا قبل ابويا ما ينزل و يشوفنا ويخرب عيشتنا احمد **** انه مبيتنا تحت سقف واحد ٤ نقطة
, جابر بثقه : لا متقلقيش بابا ماسك ودنه من ساعة ما جه عشان موضوعك ٣ نقطة
, بدور بأمل : بجد يا جابر ..تفتكر فعلا هيوافق٣ نقطة
, -يابنتي ومش هيوافق ليه يعني هو يونس حد قليل٣ نقطة
, نظرت له بدور بصدمه فقد ظنت انه يتحدث عن جامعتها ٤ نقطة
, -يونس ؟! انت بتقول ايه هو بجد عايز يتجوزني٣ نقطة
, جابر بتعجب : ومالك مصدومه كده ..انتو مش بتحبوا بعض ؟!
, بدور بكبرياء وانكار : انا احب الانسان ده مستحيل طبعا٣ نقطة
, ليأتيها صوت يونس بحده : ومين بيتجوز عن حب دلوقتي !! روحي يا شاطرة اوضتك فوق لحد الرجاله ما تقرر هتعمل ايه٣ نقطة
, اتسعت عينان جابر بشده من قوله !! ونظر الي رد فعل بدور التي تستشيط غضبا٤ نقطةفتدخل سريعا٣ نقطة
, -ايه يا يونس اللي بتقوله ده ؟ انت عارف انك بتحب بدور٣ نقطة
, يونس بغضب : انا مبحبش حد يا جابر وخليك في نفسك ٣ نقطة
, بدور بحده : لا انا اللي بموت فيك ٣ نقطةده ايه البلاوي دي عن اذنكم٣ نقطة
, اشعل حديثها غضبه وعزم علي معاقبتها فقد استطاع ان يميل عقل والدها من هي لتقف كعقبه امامه٤ نقطة
, كان جابر في حاله من الذهول من تصرفات يونس ٤ نقطة
, -انت مجنون يابني هو ايه اللي الرجاله تتفق ٣ نقطةانت بتعاملها ليه كده ٣ نقطةانا متأكد انك بتحبها والا مكنتش جيت هنا وسيبت شغلك واستقلت منه عشان محدش يتحكم فيك ٣ نقطةمالك يا يونس اللي بتعمله غلط ..انت بتكرهها فيك ليه ؟!!
, يونس بقله صبر : يووووووه خليك في حالك بقا ياجابر ماتجننيش انت كمان٤ نقطة
, تركه يونس واتجه الي غرفته يفكر في طريقه لاخضاعها ٤ نقطة
 
  • عجبني
التفاعلات: wagih
١١

علي بمكر : مش تجولي ان يونس رايد بدور ٣ نقطةبدل مااعرف منيه !!
, ليلي باستغراب : يونس ٣ علامة التعجب كيف يعني رايدها ؟؟!
, علي بقله صبر : عيتصور معاها ويرجعهالكم تاني ..
, ليلي بغيظ : علي اني مش ناجسه عكننه ع اخر الليل ٤ نقطة
, علي بضيق : وانا اللي بعكنن عليكي ٣ نقطةخلاص يابت الناس انا هتخمد اهااه٣ نقطة
, اعطاها ظهره ونام واضعا الوساده علي رأسه..
, عضت علي اظافرها والفضول يقتلها بينما يعد هو الثواني ، يعلم طبع زوجته جيدا وانها لن تنهي هذه المحادثه قبل ان تعلم كل صغيرة وكبيرة ٥ نقطة
, استلقت بجانبه وهزته بخفه وهي تسند رأسها بيدها ٤ نقطة
, -علي انت نمت ؟! اني مجصدتش ازعلك و**** ٣ نقطة
, ابتسم علي من تحت وسادته ٤ نقطة
, -امممممممم إيوه نمت ٤ نقطة
, لتعاود هزه مرة اخري وهي تبعد الوساده من علي رأسه٣ نقطة
, -يا علي جوم ب**** عليك ٣ نقطةكمل الاول يونس بدوا بدور بحج وحجيجي ٣ نقطة
, اعتدل الي جانبه الاخر ليواجهها ويضع رأسه علي يده مثلها تماما٣ نقطة
, -جولتيلي ٣ نقطةيعني مش زعلي اللي مجلج منامك ٣ نقطةفضولك ديه مش هيريحك واصل يامرتي٣ نقطة
, ابتسمت بخجل وزمت شفتيها ٤ نقطةانتقلت عيناه علي وجهها تحفر ملامحها وتعابيرها بحب كبير٣ نقطة
, -يوووووه يا علي ٣ نقطةما انت عارفني بجا ..بتجنني ليه عاد ٣ نقطةاحكيلي يلاااا٣ نقطة
, ابتسم ابتسامته الخلابه التي تظهر اسنانه البيضاء واردف قائلا٣ نقطة
, -إيووة اني عارفك ٤ نقطة
, سرد لها علي ما حدث وهو مستمتع باهتمامها المنصب بالكامل عليه وعلي فمه ٣ نقطة
, كانت ليلي تهز نفسها كل 3 دقائق حتي تنتبه الي كلامه فحركه شفتاه تعمل كمسكر لعقلها ٥ نقطة
, ابتسمت علي هذا التفكير وهزت رأسها كي يستكمل حديثه ٣ نقطة
,
, علي بتنهيده : بس إكده و ان شاء **** لو ضغطنا عليه اني و يونس هيرضي والفرح يتم بدل فرح ابوكي اكيد ٤ نقطة
, اعتدلت لتربع ساقيها ونظرت امامها بفرحه وفمها مفتوح من صدمه ما سمعته !! فهذا يعني نجاح خطتهم ولكن كيف ينهوا هذه الزيجه قبل ان تبدأ ٤ نقطةوبدور ويونس !! رب العباد يحب شقيقتها وبعث لها بنجده من عنده ليعوضها عن كل شئ٣ نقطة
, استقام علي قليلا وسند يده بجوارها وهو يجلس ويلتصق بها كتف الي كتف ٤ نقطة
, رفع حاجبيه من انشغالها وتركيزها الرهيب في التفكير وفمها المفتوح ٣ نقطة
, لمس بيده ذقنها ليضغط عليه لاعلي حتي يقفل فمها ..رمشت ليلي بتوهان ونظرت الي علي المتعجب منها بابتسامته التي تعشقها لتحمر خجلا من سخافتها وقربه منها ٣ نقطة
, تنحنحت : احم احم ٣ نقطةانت هتنام ٣ علامة التعجب
, نظر الي عيناها ووجهها وهو يمسك خصله من شعرها يقربها من انفه ٤ نقطة
, -لااااه ٣ نقطة
, ليميل عليها مجبرا جسدها الي الخلف ليغيبا معا في عالمهم الخاص ٥ نقطة
, (متركزوش متركزوش خلينا ف حالنا يا موهيي😂)
,
, ٢٨ نقطة
, مر يومان ليتبقي ثلاث ايام علي موعد الزفاف و كل يوم يتقابل علي ويونس في محاوله لافشال زيجتهم مع العزايزة٤ نقطة
,
, يونس بحنق : خلاص الدنيا ضاقت بينا ..مش عارفين نخلص من ام الموضوع ده٣ نقطة
, علي بضيق : وحد **** يا يونس هنلاجي حل٣ نقطة استهدي ب**** بس٣ نقطة
, -خلاص انا ماشي..عايز حاجه مني؟؟
, -لاااه اني هرجع الدوار بدور إهناك مع ليلي وكان بدها ياني ارجعها دوارهم دلوك..
, لمعت عين يونس وقال بسرعه ٤ نقطة
, -انا كمان مروح بص ركز انت ف شغلك وانا هروح اروحها٣ نقطة
, ابتسم علي بمكر ثم اردف : عمي هيزعل يا ابن الناس٣ نقطة
, ضحك ييونس: مش هيعرف وبعدين دي هتبقي مراتي وفوق ده كله انا ابن عمها ٣ نقطة
,
, هز رأسه بالموافقه : يلا بينااا٣ نقطة
, وصل الاثنان فوجدوا بدور واضعه ماهر علي رأسها وتركض به ممسكا بساقيه وهو يطلق ضحكاته الطفوليه البريئه ٣ نقطة
, ابتسم يونس لعلي علي سخافتها ٣ نقطة
, توقفت بدور عن اللعب مع ابن اختها الحبيب ونظرت الي يونس فأختفت ابتسامتها ونظرت الي الجهه الاخري ،اتعطي اختها الطفل ولفت شالها لتخفي وجهها٤ نقطة
, ليلي : معلش يا علي اصل بدور مش عايزه تتأخر عليهم عشان ابوي ٤ نقطة
, ليقاطعها يونس: مفيش مشكله انا مروح وهاخدها معايا٣ نقطة
, بدور بغضب : لااا مش هروح معاك٣ نقطة
, يونس بغضب: هو انا بعزم عليكي!! يلا قدامي ..
, نكزتها ليلي حتي تخرس وتستمع لكلامه، فاتجهت الي غرفه الضيوف كأعلان عن تمردها ولكن يونس لحق بها بغضب و وضع قدمه قبل ان تغلق الباب، دفعه مجبرا ايها للرجوع خطوتين الي الخلف ليدخل هو ويغلق الباب خلفهم وسط ذهول علي وليلي٣ نقطة
, ليلي بذهول :ايه ديييه ؟؟انت هتسيبه يدخولها ٣ علامة التعجب
, علي بقله حيله : انتم عيله ما يعلم بيها الا **** ٣ نقطةهي اختك رايده إيييه ٣ علامة التعجب عجبها الكركوبه اللي ابوكي رايد يجوزهولها يعني !!
,
, دبت ليلي بقدمها من شده غيظها منه واتجه الي الباب لتتمكن من سماع ما يحدث بالداخل ٥ نقطة
,
, ففي داخل الغرفه كان هناك بركان علي وشك الانفجار ٧ نقطة
, يونس : بقولك لمي الدور انا مش عايز اتغابي عليكي !!
, بدور بلا مبالاه : اتكلم علي قدك يا بابا تتغابي علي مين ؟!
, مد يده يجذبها له فامسك الشال بدلا منها ٤ نقطة
, بدور بصدمه : انت قليل الادب ٣ نقطةهات الشال بتاعي٣ نقطة
, ابتسم ببرود وقال : لاا ٤ نقطة
, -ياسلام علي برودك يا شيخ !!
, يونس بغضب وابتسامه لاتعكس داخله ٥ نقطة
, - فرحان جدا بيكي ..استمري ٣ نقطة
, اقتربت لشد شالها فابعد يده بسرعه ٣ نقطةحاولت مرة اخري فضحك ضحكه تشعل داخلها و ابعدها اكثر ٣ نقطةنظرت له بدور بغضب واقتربت منه في محاوله لخطف الشال من يده فرفعه هذه المره اعلي رأسه ليصبح فارق الطول بينهم يقف كعائق في طريقها ٥ نقطة
, شعرت بدور بخجل و حرج فكيف ستأخذه منه الان ٣ نقطةوضعت يد علي صدره وقفزت علها تصل اليه٤ نقطةحاولت مره والاخري لتنتقل الي عينيه الضاحكه و تصب كامل غضبها في نظرتها ٤ نقطة
, ابتسم يونس بمكر فانزل الشال حتي تمسك به ويحيط هو خصرها بكلتا ذراعيه٤ نقطة
, شهقت بدور وحاولت افلات يده٤ نقطة
, -ابعد عني !! انت مجنون ٣ علامة التعجب
, يونس وهو يرفع حاجب : انتي عصبيه ليه هاه ؟! ماتهدي كده !!
, كانت ترجع بخطواتها وترمي بثقل جسدها للخلف لتجبره علي تركها ولكنه احكم قبضته وبدأت يخطو للخلف معها ٤ نقطة
, بدور بحده : بص لو ضربتك دلوقتي متزعلش ..انا ماسكه نفسي بالعافيييييييه ؟!
, ضحك بشده : اضربيني !!
, امسك قبضتها الملوحه امامه بتهديد ووضع قبله عليها وهي تقاومه بخجل ، اخذ بيدها واضعا اياها علي قلبه ليردف بصوت خافت٤ نقطة
, -اضربيني هنا ٣ نقطة
, احمر وجهها وتعالت انفاسها من الخجل فسحبت يدها سريعا٣ نقطة
, -يالهوي يونس خلاص سيبني وهروح معاك!!..
, -دلوقتي خلاص !!..انا مبسوط و**** اضربيني اضربيني !!
, عاود ليمسك يدها وهي تكاد تبكي من الخجل ..
, -خلاص يايونس انا اسفه !!
,
, نظر الي خجلها الذي يعشقه وابتسم لنفسه ٤ نقطةابتعد عنها وقال ٤ نقطة
, -ماااشي بس افتكري بقي قبل ما تضايقيني تاني ٣ نقطةعشان فعلا فعلا انا هبقي مبسوط وانتي بتضايقيني ٣ نقطة
, رغبت لو تلكمه علي فمه ولكنها التفت الي الباب وهي ترتدي شالها لفتحه سريعا٣ نقطة
,
, كان علي يحاول شد ليلي بعيدا عن الباب ولكنها رفضت بشده ، كانوا يتجادلون عندما فتح الباب ووقفت بدور ويونس الذي رفع حاجبه في تساءل !!
, علي :احم الحمد**** انكم خرجتم احنا كنا لساتنا هنخبط عليكم اصل إبدور هتتأخر ٣ نقطة
, يونس وهو لم يقتنع بحجتهم ويعلم انهم كانوا يتنصتون عليهم ٣ نقطة
, -اممممم ولا يهمك ٣ نقطةيلااا يابدور
,
, قبلت بدور اختها وذهبت وراء يونس ٤ نقطة
, وضع يونس يده بجيبه وتطلع علي مناظر الطرق والاطفال تجري وتلعب امام بيوتهم ومنظر الخضرة الرائعه ٤ نقطة
, نظر بطرف عينيه الي بدور وجدها تتابع شاب بنظرتها٣ نقطةشعر بغيرة تجتاحه٣ نقطة
, يونس بصوت غاضب : بوصي قدامك وانتي ماشيه!!
, شعر يونس بصدره يضيق وبالدنيا تسود من حوله ٣ نقطةفقد رأي بدور تلتفت اكثر من مره لماذا هذا الشاب ؟؟ اهناك علاقه بينهم ؟! الهذا رفضته ؟!..اراد لو يضربها حتي تكف عن النظر له !! فهو يريد نظراته له هو فقط ..
, لفت انتباه بدور شقاء الشاب الذي يعمل وشعرت بشفقه نحوه وهي تري طفله يجلس يراقبه بقله حيله !!
, مع وصولهم الي البيت كان يونس لايري امامه ٣ نقطة ما ان فتح الباب حتي دفعها بشده كادت توقعها الي الداخل٣ نقطة
, نظرت له بذهول وقالت : مش تحاسب !!
, يونس بنظره جنونيه وغضب ..
, - علي فوق لحد ما شوف هتصرف معاكي ازاي !!
, -نعم !! تتصرف معايا علي ايه !!
, -متفتكريش اني اهبل انا شفت الواد المعفن اللي كنتي بتبصيلوا وهتموتي ويبصلك٣ نقطةهو ده بقي حبيب القلب اللي رفضتيني عشانه ؟!!
, إيمان بقلق : ايه صوتكم عالي؟؟ انتو اتجنيتوا !!
, اقتربت منها بدور تحتمي بها : ماما انا مش فاهمه ابنك عايز ايه مني ؟! وكل شويه يقول كلام متخلف !!
, يونس بغل : متخلف ؟!! اااه عشان عرفتك علي حقيقتك بقيت متخلف٣ نقطةقوللها يا هانم كنتي مركزه مع راجل تاني ليه !!
, دخل جابر وتوفيق علي صوت يونس ٤ نقطة
, جابر : هو انتو علطول خناق ؟!!
, توفيق بغضب : هو ده اللي اتفقنا عليه يا يونس؟؟
, نزل ابراهيم ليري ما يحدث٤ نقطة
, -جرا ايه يا ولاد صوتكم عالي ليه !!
, بدور بحده وصوت عالي نسبيا وقد نست نفسها ..
, - اسأاله انا مشفتش بني ادم كده هو بيتحكم فيه ليه !!
, ابراهيم بغضب : اخرسي بلاش جله ادب انتي اتجنيتي بتعلي صوتك علي ابن عمك ٣ نقطة
, بدور بصوت مخنوق : يا بابا انت مش شايف بيزعقلي ازاي ؟؟
, -يعمل اللي يعملوا هو الراجل و فاهم ابيعمل ايه ويجطم رجبتك كومان لو غلطي !!
, تعجب يونس من تصرفات عمه فقد ظن انه يكرهه٣ علامة التعجب
, يونس مستغلا للامر : لو سمحت يا عمي انا هتجوز بدور يوم فرحك !! انا مصالحي كلها وقفت وكده هخسر فلوس كتيرة ٤ نقطة
, غضب ابراهيم من تذكره لفرحه الذي لا يعلم كيف يوقفه كاد ان يرفض ولكن بدور سبقته بالرد.
, بدور : لاااا مش هتجوزك ولو اخر راجل في الدنيا٤ نقطة
, ابراهيم و قد جن جنونه : لااااااه ده انتي مش مترابيه وانا هكسر راسك إبيدي ٣ نقطة
, امسكه يونس يهدءه قبل ان يصل الي بدور الباكيه ف حضن ايمان٦ نقطة
, فاردف بغضب : طيب يمين ب**** لاني موافج يا يونس وفرحك الخميس الجااي انت وبدور ..سواء فرحي تم ولا لاااااه ٤ نقطةاتبسطي إكده يا يااااا مهندزه ٣ نقطةاما نشوف اخرت العلام اللي خرف نفوخك ديه !! ياني يانتي٥ نقطة
, شعرت بدور بالانكسار من تحقير والدها لها والحزن بانه يربط اهم قرار في حياتها بعناده ونظرت الي الارض ودموعها تتساقط..
, شعر يونس بوخزة في قلبه من اجلها ولكن عقله يهنئه فقد استطاع اخضاعها لرغبته هي ووالدها لكن لماذا لا يسعده هذا الانتصار ويشعر بالالم لا بالسعاده ؟؟؟٣ علامة التعجب
, يونس بهدوء : خلاص يا عمي حصل خير٣ نقطة
, صعد ابراهيم وهو يلعن حياته بينما نظر توفيق المقتضب بغضب الي ابنه قبل ان يغادر الي غرفته ٤ نقطةاخذت ايمان بدور الي اعلي بعد ان رمقت ابنها بنظرة خيبه الامل٦ نقطة
, جابر بحيرة : برافو عليك ٣ نقطةكده صح شفت فرحه عينيها بجوازكم لا بجد برافو ابهرتني٣ نقطة
, خرج جابر يستنشق الهواء ويمشي في القريه لينسي ما حدث للتو او عيون شرسه لفتاة خطفت قلبه من اول نظرة!! ٣ نقطة
 
  • عجبني
التفاعلات: wagih
١٢

إيمان وهي تربت علي رأس بدور ٥ نقطة
, -بطلي يابت عبط بقا وبعدين انا زعلانه منك ؟؟
, رفعت بدور رأسها من علي حجرها ونظرت لها بتساؤل ٤ نقطة
, -زعلانه مني انا ؟؟! ليه يا ماما ؟؟!
, -ماما ايه بقا ما انتي مش عايزة ٣ نقطةهي دي معزتي عندك٤ نقطة
, -و**** يا ماما ما فاهمه حاجه عشان خاطري انا فيه اللي مكفيني اتكلمي من غير الغاز٣ نقطة
, إيمان مصطنعه الحزن :لا الغاز ولا حاجه ٣ نقطةبس افتكرتك هتبقي نفسك تعيشي معايا و تكوني بنتي بجد !!
, -ما انا بنتك بجد !!
, -طيب ليه رافضه جوازك من يونس ؟؟؟
, بدور بحزن : عشان مش عايزة اتجوز بالطريقه دي ؟!
, إيمان بفهم : بصي يا بنتي انتي عارفه انا بحبك اد ايه وطبعا عارفه ان لو يونس ابني وحش مكنتش هتمناه ليكي ، بس انتي حاولي تفهمي ده طيب جدا جدا بس عصبي حبتين وعيندي اوي ٤ نقطة
, -يعني يا ماما يتجوزني عشان يعاند فيه ده ينفع ؟؟؟٣ علامة التعجب
, -يابنتي افهمي بقي انا بتحايل عليه يتجوز من زمان وهو رافض لو يونس مش حاسس بمشاعر نحيتك مش هيبقي عايز يتجوزك٤ نقطة
, بدور بقله حيله : هو بيراضيكم يا امي انا متأكده اصلا ان عمي متفق معاه علي كده عشان يحقق حلمي ٣ نقطةبس اللي متأكده منه اكتر ان اللي عنده عناد كده ممكن يوصل لدرجه انه يحرمني من الحلم ده عشان ينتصر عليااا ٤ علامة التعجب
, ايمان بنرفزة : مفيش الجو ده خالص !! انتي ليه مقتنعه انه عيند بس ٣ علامة التعجب
, بدور بثبات وثقه : انا عارفه صدقيني يا ماما٣ نقطة
, إيمان بقله صبر : يوووووه انتي حره بقا ..انتي دماغك ناشفه زي عيلتك كلها متستغربيش عناده انتي اعند منه ٣ علامة التعجب
, ١٣ نقطة
, كان ابراهيم يحفر الارض ذهابا وإيابا من شده الغيظ ٤ نقطةوالهم المندلق علي رأسه من كل جانب ٤ نقطة
, -مااااااشي يا روحيه انا هوريكي ابراهيم الشرجاوي هيسوي ايه فيكي ٣ علامة التعجب
, ١٤ علامة المربّع
, فلاش باك من الصباح ١٠ نقطة
, عبد**** بهدوء : تمام كده يا حج بس انت لازم تكلم متولي عشان الحسابات كده متلغبطه ومش عايزين نقع في مشاكل مع الشريك مره تانيه ٣ علامة التعجب
, ابراهيم بموافقه : إيوة اني مش ناجص ٤ نقطة
, دخلت روحيه بكامل اناقتها البسيطه في نفس الوقت وهي تتغنج و تتدلل في خطواتها حامله صينيه الحلوي والشاي ٥ نقطة
, -اتفضل يا حج ٤ نقطة
, اخذها منها وهو يرمقها بنظره غاضبه يكره جمالها المنبثق للجميع من حوله ٤ نقطةلتفاجأه بنظرتها الخجله لمحاميه وهي تعطيه الحلوي ٤ نقطة
, روحيه وهي ترمش بعينيها وتنظر للاسفل : اتفضل يا عبودي ٣ نقطة
, ليخبط ابراهيم بكفه علي الطاوله ٤ نقطة ليبعث الرعب في قلبهم٤ نقطة
, -انتي اتخبلتي يا وليه ٣ علامة التعجب
, عبد**** بخوف : مالك بس يا حج هي عملت ايه ؟؟
, روحيه بخوف مصطنع : وحياتك انت معملت ايتوها حاجه ٤ نقطة
, ابراهيم وقد كاد يصفعها : انتي داخله تتغنجي وساكتلك من الصبح ٣ علامة التعجب
, روحيه بخبث : **** مش هيبقي جوزي٣ نقطة
, صعق ابراهيم وتعقد لسانه وهو يتنفس بشده كالطور الهائج ليصيح بعبد**** ٥ نقطة
, -انت يا عبد **** ٣ علامة التعجب ازاي تعمل اكده من غير ما تخبرني..الجوازه دي لا يمكن تتم ٤ نقطة
, عبد**** بتوتر وهو ينظر الي روحيه : وفيها ايه يا حج انا قلت عادي وانت الخير والبركه بردو و كنت جاي اقولك٤ نقطة
, روحيه بتحدي : ونستأذن ليه ده جوازي اني وياك ٣ نقطة
, صفعها ابراهيم هذه المرة دون وعي منه!!
, وضعت يدها علي وجهها بصدمه وهي تبكي من شده الالم و ركضت سريعا الي الداخل وقلبها يتمزق منه ٥ نقطةفهو ينجح في صدمها بزياده درجه قساوته يوما بعد يوم ٥ نقطة
, نظر ابراهيم بصدمه الي يده الذي ضربها بها في وسط ذهول عبد**** الذي اراد الهرب من امام غضبه ٣ نقطةكاد ان ينجح وهو يخطو بهدوء الي الخلف ناحية الباب ٣ نقطةلكن استوقفه صوت ابراهيم المرعب٤ نقطة
, ابراهيم بتهديد :عبد**** مفيش زواج عيتم !! روحيه تنساها واصل والا يمين ب**** لانسي المعرفة اللي بيناتنا واخفيك من علي وش الارض ٣ نقطة
, عبد**** بخوف : اللي تشوفه يا فندم انا اصلا راجع مصر ومش هرجع قبل شهر او لو حضرتك طلبتني طبعا ٣ علامة التعجب
, هز ابراهيم رأسه اذنا له بالرحيل ٤ نقطةثم عاد بنظرة الي كفه مرة اخري٤ نقطة
, ليست اول مرة يضرب امرأه فيها فلماذا هذا الاسي هي إمراه في حاجه الي التأديب ولكن علي ماذا ٣ علامة التعجب هو من يحتاج المعاقبه هو من تركها في شبابه ورضي بها كخادمه لديه ولم يعاود المحاوله لاسترجاعها بعد ان منعه كبرياءه والان يذهب للزواج من طفله في عمر اولاده ٤ علامة التعجب
, ما المشكله ان ترغب في الزواج !! وان تعيش بسعاده ولو مره في عمرها نعم يؤلمه انها لن تتزوج به وغيرته تنهش بداخله لكن انانيته منعته من رؤيه كل ذلك هو يريدها وسيعمل علي تحقيق هذه الغايه تحت اي ظرف ٤ علامة التعجب ٧ نقطة
, ابراهيم لنفسه : مبجتش عارف بتسوي إيييه عجلك كبر خلااااص ٤ نقطةهتعمل ايه دلوك عشان تراضيها يا ابن الشرجاوي ؟!!
, انتهي الفلاش باااااااك٨ نقطة
, ١٢ علامة المربّع
, وضع يده علي رأسه علي امل ان ينسي ما حدث دون جدوي فها هو الليل يبزغ دون اي تغيير لايعلم رأسه من قدمه حتي الان٤ نقطة
, ارتدي ابراهيم عمامته بتأفف واخذ عباءته وعزم علي الذهاب الي زوج ابنته "علي" حتي يضع نهايه لهذا الزواج تحت اي ظرف ٦ نقطة
, ٢٠ نقطة
, كان جابر يتجول في القريه ليلاا عندما التقي برفاعي غفير الخاص بعلي فأخبره بتجمعهم في القهوه معه ٤ نقطةقرر جابر الذهاب لتغير مزاجه قليلا٤ نقطة
, جابر : السلام عليكم
, علي : وعليكم السلام يا مرحب بيك ٣ نقطةنورتنا والله٣ نقطة
, جابر وهو يضع يده علي صدره كاشاره احترام وسعاده ٤ نقطة
, -**** يخليك ده نورك٣ نقطة
, -بس ايه مش عوايدك تخرج بليل إكده ٣ نقطةفي حاجه ولا ايه ؟؟؟
, -هااه لا كنت زهقان بس٣ نقطةالحمدلله لقتكم ، قلت استغلكم شويه هههههههه٦ نقطة
, علي بضحك : هههههههه انت تؤمر ٤ نقطة
, جابر باستغراب : بس ايه انت مش في بيتك ليه لحد دلوقتي ؟؟!
, -مفيش كنت لامم الرجاله بجالهم فترة مدروخين مني جلت اصحصحهم إشويه٤ نقطة
, -ههههههههههههههههه واضح الصحصحه٤ نقطةشيشه دي ياعلي !!
, -واد يا رفاعي هاات دخانه لجابر باشا إهنه٤ نقطة
, جابر بابتسامه مرح: **** يخليك مش عارف اودي جمايلك دي فين !!
, -ههههههههههههه انت تؤمر وإحنا ننفذ !! ٤ نقطة
, ٣٥ نقطة
, في مكان اخر٦ نقطة
, اذنها علي الباب تحاول سماع اي صوت صادر من ايا كان ، دق قلبها استعداد لهذه اللحظه الحاسمه في حياتها ٣ نقطة
, امسكت حقيبتها الصغيرة وانطلقت علي اطراف اصابعها وهي تتخطي أروقه وغرف تخشي من بداخلها !!٣ نقطة
, وداد بخوف : يارب استر يارب٣ نقطة
, هرعت سريعا الي الباب الخلفي واغلقته وراءها في هدوء واطلقت العنان لقدماها ٣ نقطة وكل ما ببالها هو ان تبتعد قدر الامكان عن بيت ضم كل مخاوفها ٤ نقطة
, وجدت ضوء ساطع امامها وصوت الرجال يعلوه شعرت بارتجاف في قلبها وحاولت التخفي قدر الامكان لتبتعد وتغير طريقها الي بيت خالتها في الجهه الاخري من البلده حتي تهربها الي قنا وتزوجها لابن سلفها الشاب هناك٣ نقطة
, شكرت **** علي وجود خالتها في حياتها فهي الوحيده التي تهتم بمصلحتها فعلاا٣ نقطةفلولا انها اتفقت معها علي الهروب لم تكن لتفكر فيه من الاساس ٧ نقطة
, ١٦ نقطة
, دخل إبراهيم وسط الرجال يبحث عن علي بعينيه ٥ نقطة
, ابراهيم :السلام عليكم !!
, رد الجميع : وعليكم السلام٤ نقطة
, قام علي بسرعه يرحب به ..امسك ابراهيم بذراعه وسحبه الي ركن بعيد عن مسامع الرجال٣ نقطة
, ابراهيم بقله صبر : اتصرف يا علي ؟؟؟ الجوازة دي مش لازم تتم اني جربت اتخنج٣ علامة التعجب
, علي بهدوء : إهدي إكده يا عمي !! وان شاء **** كل حاجه هتبجي تومام٤ نقطة
, هز ابراهيم رأسه واتجه ليجلس علي احد الكراسي الفارغه فرأي جابر وهو مندمج وسط الرجال٣ نقطة
, ابراهيم مناديا : جاااابر ٤ نقطة
, وقف جابر بسرعه واتجه نحوه : نعم يا حاج٣ نقطة
, -كفايه إكده يا ولدي انت مش جد الدخان اللي إهنه ٣ نقطةبيكفي عليك وارجع احسن للدار ٣ نقطةاني رايدك إمعايا من الصبح وعايزك فايج ..
, -احم حاضر يا حاج متقلقش عليا٣ نقطة
, ضحك علي : لاااه متجلجش عليه ده ابن بلد ابصاحيح ٤ نقطة
, جابر : هههههههه تشكر يا ذوق ٤ نقطةبس انا هروح فعلا كفايه كده ٤ نقطةعن اذنكم يا رجاله٥ نقطة
, القي السلام ورحل في طريقه ليتجه عقله الي عيون لم ينساها منذ ان خطا بقدماه مركز المنشاه٤ نقطة
, جابر : انا كان مالي ومال ام السفريه دي ٣ علامة التعجب
, لمح خيال يجري وسط الحقول تعجب له !! لم يعره انتباه وقرر المضي في طريقه فاستوقفه سقوطه المفاجأه وصرخة انثي٥ نقطة
, تحرك سريعا نحوها وهو يتساءل ماذا حدث لها او ما الذي اخرجها من دارها بهذا الوقت ؟؟؟!
, جابر بخوف : انتي كويسه !! حصلك حاجه ؟!
, وداد بألم : رجلي مش جادره ارفعها من عل الارض ٤ نقطة
, جابر بحيرة : هو في حد بيجري في الضلمه كده انتي مجنونه !!هاتي ايدك كده قومي٣ نقطة
, وداد : اني مش ناجصاك انته كومان ٣ نقطة
, جابر بضيق : كمان لمضه !! هاتي ايدك ياختي هاتي٤ نقطة
, اوقفها جابر مسندا لها لكن الم قدمها باغتها ٤ نقطة
, وداد بألم : لاااه مش جادره واصل هموووت٣ نقطة
, جابر : اهدي بس وتعالي اقعدي هنا وريني رجليكي٤ نقطة
, خرج رفاعي يتحدث في هاتفه فرأي جابر يسند احدا ما ويجلسه علي صخره عاليه ٥ نقطة
, هرع اليهم : في حاجه يا جابر بيه ؟!!
, تسمر مكانه عندما رأي وداد وهي تحاول اخفاء وجهها بالوشاح لكن بعد فوات الاوان٤ نقطة
, جابر : مفيش دي واحده وقعت شكل رجليها اتكسرت مفيش مستشفي قريبه هنا ؟!!
, -لاااه في مستوصف بس زمان الدكتور نايم ٤ نقطةهنادي علي بيه يتصرف!! ٤ نقطة
, ركض الي علي ليخبره بما رأه ٤ نقطةنزل الي مستواه وهو جالس ليهمس له بهدوء ..وقف علي مسرعا واتجه الي جابر ليتأكد بعينيه ٤ نقطة
 
  • عجبني
التفاعلات: wagih
١٣

علي : براحه يا جابر عاد اجولك شيلها و دخلها العربيه إهناك رفاعي مستني٣ نقطة
, جابر بحنق : اشيلك و لا هتعصبيني ٣ علامة التعجب
, وداد وهي تغطي وجهها : لاااه اني هروح لوحدي..
, تأفف من عنادها وحملها رغما عنها متجها الي السياره ٤ نقطة
, وضعها في السيارة وسط مقاومتها و جلس بجوارها٣ نقطة
, اغلق علي الباب ومال علي السائق يخبره بالذهاب الي منزل الطبيب الطبيب بالقرب من المستوصف٣ نقطة
, التفت جابر الي الفتاه التي لايتوقف لسانها عن توبيخه ليخرسها ولكن لسانه انعقد ما ان رأي وجهها التي نسيت من هول فعلته ان تخفيه عنه ٣ نقطة
, جابر بصدمه :انتي ٣ علامة التعجب
, وداد بتوتر : هاااه إني ازاي يعني ٤ نقطة
, اعادت وضع وشاحها ولكنه منعها واستكمل قائلا٣ نقطة
, جابر بحنق : بتخبي ايه انتي كمان انا عرفتك خلاص !!
, وداد بخوف : **** يرضي عليك ما تخبر حدا من اهلي او الحاج ابراهيم ٣ علامة التعجب
, جابر باستغراب : ليه ؟! هو في إيه بالظبط ؟!!
, وداد بغضب : وانت مالك إنته ده إيه ديه ٣ علامة التعجب
, جابر بغضب مماثل : تصدقي انا غلطان ان تاعب نفسي معاكي ومضيع وقتي علي عيله زيك !!
, -عيله !! ده اني ست البنات وإيوه غلطان !!إني مطلبتش منك حاجه وااااصل ٤ نقطة
, -اااه٤ نقطةفعلا مش عيله انتي قطه تاكلي وتنكري ٤ نقطة
, وداد وهي علي اتم الاستعداد لقلب حياته رأس علي عقب بلسانها (تفرش الملايه يعني 😂😂)٣ نقطة
, - لاااااااه حوش حوش الجمايل و الخير اللي بيجع منيك !!
, - بس بس اقفلي البلاعه دي **** يهدك ٣ علامة التعجب
, نظرت له بغضب والتفت تنظر من نافذه السياره متجاهله إياه٣ نقطة
, جابر لنفسه : ياساتر ايه البت دي ٣ علامة التعجب من بولاق دي مش من سوهاج كتها القرف٦ نقطة وقال انا اللي هموت عليها ومش سايبه تفكيري طول الايام دي اوووف عشان تحرم ٤ نقطة
, وداد لنفسها : راجل سمج وانتي اللي كنتي هتموتي عليه موته تلهفوه البعيد ٣ نقطة
, اما علي فقد وقف يطالع السياره وهي تختفي امام عينيه ٣ نقطةوهو يشكر **** علي ما حدث٣ نقطة
, نظر الي رفاعي بابتسامه مكر وانتصار ٥ نقطة
, -رفاعي خد اتنين من الغفر و عايز البلد كلاتها جبل الشمس ما تشروج تعرف ان وداد بنت العزايزة كانت مع ابن الشراجوه في البلد بعد نص الليل ٥ نقطة
, رفاعي بفهم : تومام يا علي بييه ٥ نقطة
, هرع لتنفيذ كلام سيده ٤ نقطةامسك علي الهاتف وشرع في الاتصال بيونس الذي غاب النوم عنه ٣ نقطة
, يونس بتعجب : الو يا علي ٤ نقطة
, علي بابتسامه : الوووه يونس رايدك تسيب أيتها حاجه في ايدك وتجيب عمي وتجولي طووالي٣ نقطة
, يونس: الساعه 4 الفجر ٤ علامة التعجب
, علي : همل يا يونس واني هحكيلكم كل حاجه ٤ نقطة
, يونس بقله حيله : طيب طيب هصحيه واجي علطول٣ نقطةفي القهوه صح ٣ نقطة
, -إيوووة ٣ نقطةمتعوجوش٤ نقطة
, -حاضر سلام٣ نقطة
, -مع السلامه٣ نقطة
, اغلق علي الهاتف وجلس في انتظار يونس و ابراهيم٣ نقطة
,
, ٢١ نقطة
, اما ليلي فأخذت تجول البيت ذهابا وإيابا وتلعن زوجها علي تأخره وتركها تموت قلقا ٣ نقطة
, ليلي لنفسها : طيب اتحدث معاه ع التلافون ولا هيزعجلي ٣ علامة التعجبييييييه طيب هتعملي ايه يا ليلي فكري اومال ٤ نقطةاتأخر ليه ديه كومان ؟؟؟اكيد لايفه عليه واحده من الغوازي ٣ نقطة**** يحرق دي جهوه بيجعدوا عليها ٣ علامة التعجب
, ظلت تمشي و عقلها في صراع هل من الممكن ان يخونها زوجها ؟؟؟ ام تثق في عبارته لها بانه وان ارد لن يخشاها و سيتزوج عليها ؟!
,
, ٨ نقطة
, في بيت ابراهيم ٥ نقطة
,
, وقفت بدور بشرفتها وجلست تشم الهواء الطلق وتشكي للسماء همومها ٣ نقطةفرأها يونس المنتظر والدها في الاسفل..التقت عيناهم بنظره لوم وعتاب منها ونظره ندم وشوق منه ٤ نقطةدون وعي منها بدأت عيناها في البكاء و دخلت سريعا تختفي من عيونه بالداخل٣ نقطةاراد يونس ان يصعد ويواسيها وينسي كل القيود حولهم وهو يعلم انه من ابكي تلك العيون٤ نقطة
, خرج والد بدور ليونس وهو في عجله من امره فما لبث ان وصل الي غرفته للنوم حتي باغته يونس واخبره برغبة علي بملاقاتهم٤ نقطة
, نظر له يونس بحنق تعجب له ابراهيم لكنه لم يرغب في التحدث معه الان٤ نقطةانطلق الاثنان لمقابله علي ٥ نقطة
, ٢٣ نقطة
, جابر بألم : ااااه بس بقا يا بت المجنونه انتي انا بنزلك ٥ نقطة
, وداد بغضب : جن لما يلخبطك يا بعيد اتأدب يا جدع انت اني بجولك اهاه ٣ علامة التعجب
, -مانتي لو حطيتي ايدك جنبك وممدتهاش مش هقل ادبي٤ نقطة
, -مش انت اللي رايد تحط يدك عليا ٤ علامة التعجب
, -هو انا هغتصبك !! انا هدخلك للدكتور بدل ما رجلك تتكسر اكتر ٣ نقطة
, -احترم نفسك **** ٣ علامة التعجب انته متجدرش تعملي ايتها حاجه واصل٤ نقطة
, ضحك جابر رغما عنه وهو يكاد يجن منها ٤ نقطة
, -انتي بتنكشيني عشان اغتصبك يا بنتي هو ايه اللي مقدرش ٣ علامة التعجب طيب اقولك ايه ٣ علامة التعجب
, -وسسسع إكده اني نزلت خلاص٤ نقطة
, كانت اشعه الشمس تبدأ في الوميض مبشره باقتراب الصباح٤ نقطةومعها الحديث عنهم الذي طغا واصبح الصغير قبل الكبير يتحدث عن مقابله و داد لجابر بعد منتصف الليل ٣ علامة التعجب
, وصل علي و يونس بعد ان اتفقا سويا مع ابراهيم علي حبك الاحداث التي تفنن فيها علي ٥ نقطة
, علي : طمنا يا دكتور ٤ نقطة
, -ماتقلقوش يا جماعه ده التواء مش كسر اسبوع وهتبقي زي الفل !!
, ثم نظر بقلق الي علي واقترب منه يسأل عن سبب وجودها مع جابر من الاساس وهو يخشي ان يتدخل بامر لايعنيهاو تلومه عائلتها ٣ نقطة
, -ممكن كلمه يا علي بيه ؟!!
, -إيووه طبعا ٣ نقطةهاااه جول اني سامعك٣ نقطة
, -هي مش دي بردو بنت العزايزة اللي هتتجوز انا فاكر اني عالجتها من الانفلونزا السنه اللي فاتت !!
, علي بمكر : إيوه بس استر عليها يا دكتور اصلها هربت من عند اهليها مع ابن اخو الحاج ابراهيم شكلهم كانوا بيحبوا بعض من جبل ما الحاج يتفج علي الجوازة ٣ علامة التعجبوزي مانت عارف لازم نلم الدور جبل ما الدم يبجي للركب !!
, -يا نهار اسود ٣ نقطةانا هلم حاجتي وانزل القاهره لحد الحكايه ما تهدي ٥ نقطة
, دخل مسرعا ليجهز للسفر٣ نقطةابتسم علي و خرج ليونس ..
, علي بهمس : خليك إهنه وياهم وزي ما اتفجنا انا هروح لاهلها دلوك ٣ نقطة
, يونس بقلق : بس انا خايف علي جابر٣ نقطةانت متأكد محدش هيعملوا حاجه !!
, -تاني يا يونس و**** محدش هيجدر يرمشله دلوك هما محجوجين لينا مش العكس٣ نقطة
, -ماشي ماشي روح٣ نقطة
, ١٩ نقطة
, وصل الحاج ابراهيم لدار العزايزة ودخل بغضب ٣ نقطة
, -إيه الكلام اللي وصلي ديه !! صحيح بنتكم هربت !!
, حكيم والد وداد : ايه اللي بتجولوا دييه يا ابراهيم انت اتجننت ٣ علامة التعجب
, وكأن احد صبيانه منتظر الاشاره دخل بسرعه يهمس ما سمعه من السنه اهالي البلد الي سيده ٤ نقطة
, اتسعت عين حكيم بصدمه وصاح بصوت عالي ٣ نقطة
, - عماااااار ٤ نقطةنااااصر٣ نقطة
, ليجيب ناصر بسرعه : إيوة يا بوي٣ نقطة
, -اطلع بص علي اختك فوج ٣ نقطة
, عمار يدخل ونظرات الغضب علي وجهه : مش فوج يا بوي النهارده اخر يوم ليها انا هلاجيها واجتلها بيدي٣ نقطة
, ابراهيم بغضب : لا تجتل ولا تنيل لما هي مغصوبه علي الجوازه مجلتوش ليه ٣ علامة التعجب
, حكيم بحنق :واحنا من ميتا عندنت بنات بتجرر انا اللي اجول وانا اللي اجرر..
,
, شعر ابراهيم بوخزه خفيفه وهو يتذكر موافقته علي زواج بدور رغما عنها حتي وان كان يونس الافضل والانسب لها من كل جانب٤ نقطة
, ابراهيم وهو يعود لتمثيله : يعني الناس هتجول ايه دلوك ٤ نقطة
, وصل علي ليرد عليه هو٤ نقطة
, -الحل واحد يا حاج ملوش تاني٣ نقطة
, عمار بغضب : العار عارنا واحنا هنغسوا بيدنا ليأتي صوت بكاؤ والدتها من خلف الباب٤ نقطة
, حكيم بغضب : بس يا حرمه انتي وهي !! بنتكم ماتت ٤ نقطة
, علي : لااااه يا حاج حكيم انت آكده بتثبت وصمه العار عليكم وبتدفن كل بناتكم وياها ٣ نقطةانا عندي حل يغنينا عن ديه كلاته٣ نقطة
, نظر له حكيم بالم وخبره السنين تؤكد كلام علي له ٤ نقطةفأردف بقله حيله ٤ نقطة
, -اني سامعك ٣ علامة التعجب
, ابتسم علي وهو يشعر باقتراب النصر ٤ نقطة
, -النسب هيتم بينات الشراجوه والعزايزة٣ نقطة
, ابراهيم بغضب مصطنع : ايه الكلام ديه انا يستحيل اتجوزها بعد اللي حوصول !!
, علي : اسمعني بس يا عمي ٣ نقطةوداد هتتجوز جابر !!
, ناصر بغضب : يعني إيه !! تتجوز اللي هربت وياه الفاجره ٣ علامة التعجب
, علي بحده : ومين جال إكده يا ناصر فكر بعجلك وهما شافوا بعض فين !! جابر لجي بنتكم وهي بتهروب واحنا هنخليه يتجوزها عشان اسم العيلتين مينزلش في الحضيض٣ نقطة
,
, حكيم بنبره امره : اسكت انت يا ناصر ..علي ابيتكلم صوح ٣ نقطة
, اتفق الجميع فيما بينهم واخذهم علي متجهين الي بين الطبيب المغادر لاراضيهم مع اول قطار٤ نقطة
, ١٧ نقطة
, يونس بمكر : بس ايه اللي عملته ده يا جابر٣ نقطة
, جابر وهو يفرك كتفه بعد ان عضته هذه المتوحشه٣ نقطة
, -انت مشفتش عملت ايه دي عضتني !!
, يونس وهو يجبر نفسه علي عدم الضحك ٤ نقطة
, -ما انت بردو كنت مصر تشلها ٣ نقطة
, -يووووه مش الزفت الدكتور هو اللي قال متمشيش علي رجليها ٤ نقطة
, -احم اه .. بس انتو هربتوا ليه؟!
, تسمر جابر مكانه بصدمه والتفت الي يونس٣ نقطة
, -هو مين دول اللي هربوا!!
, يونس بخبث : انت و وداد اشمعني دي ماانت عارف انها مش ليك!!
, ضيق جابر عينه لا ارادي لسماعه انها ملك غيره ولكنه استنكر بشده قوله٣ نقطة
, -انت اتجنيت يابني انت وانا ههرب ليه من مين اساسا٣ نقطة
, -من اهلها والحاج ابراهيم طبعا ٣ علامة التعجب
, جابر باستغراب وهو يقضب حاجبيه و: حاج ابراهيم ؟! انا مش فاهم حاجه ٣ علامة التعجب
, يونس بقله صبر : وداد يابني تبقي الزوجه المستقبليه لعمك الحاج ابراهيم٣ نقطة
, -نعععععععم ٣ علامة التعجب
, وصلت عائله وداد ومعهم علي وابراهيم تأهب يونس ونظر الي جابر بجديه ٣ نقطة
, -احنا في الصعيد ومفيش هزار اي كلام يطلع من علي او الحاج ابراهيم يتنفذ انت فاهم ٣ علامة التعجب
, جابر بضيق : لا مش فاهم بس امري لله٤ نقطة
, وقف يونس امام جابر قليلا وكأنه سيحميه منهم٣ نقطة
, ناصر بغضب : هي فين ؟؟!
, اسرع علي بالحديث : جوا مع الدكتور ، نعجل شويه يابن العزايزه ..اني جلت هتتحل و جابر هيتزوجها ٣ نقطة
, جابر : جابر مين ؟؟؟؟
, نكزه يونس بغضب ليخرسه فوقف حكيم امامه..
, -انت اللي لاجيتها ؟؟ كانت فين ٣ نقطة
, نظر له جابر بشك : مش فاكر قريب من القهوه باين٣ نقطة
, عمار : اني مش راضي علي بيحصول ديه اني اجتلها واغسل بعارنا اشرفلي ٣ علامة التعجب
, نظر له جابر بحده وقلق هل يتحدث عن وداد !!كل ذرة نخوه و حب داخله تجمعت لحمايتها بطريقه الجمت تفكيره دون تفسير٣ نقطةنظر الي يونس الذي ينظر بثقب الصقر الي عمار المواجه لجابر وكأنه يرغب في اكله حي٣ نقطة
, كان قلبه يرغب لو يدخل الي وداد الواصل صوت بكاءها الي الخارج ويخطفها بعيدا عن الجميع ٣ نقطة
, يونس بحده : خلاص احنا مش قولنا الفرح بعد بكره هيتم و مفيش حاجه هتحصل لكن اللي انا شايفه انكم ناوين علي الشر !!
, كاد ان يرد عليه عمار لكن حكيم اوقفه ليردف ٣ نقطة
, -لااااه الفرح هيتم الليله ٣ علامة التعجب
, جابر : تمام يعني انا هبقي عريس الليله بس اللي شايفه اني لو سبت وداد تروح معاكم هبقي ارمل قبل ما اتجوز !! عشان كده شايف انها تفضل معانا لبليل٤ نقطة
, ناصر بغضب : جسما ب**** اجتلها واجتلك دلوك مش كفايه اللي حوصل !!
, ابراهيم وهو يحاول تهدئه الموقف٤ نقطة
, -اني هبعت ستاتنا وغفرهم إمعاها وبكده هنحافظ علي الاتفاق ولا إيه يا حج حكيم ٤ نقطة
, -اني موافق يا حاج ابراهيم ٣ نقطةكفايه انك راضي بعد اللي حوصول انا مش رايد يبجي في طار مفتوح بيناتنا وهعمل المستحيل لجل الكابوس ديه ما يتنهي ٤ نقطةوبنتي ماتت لينا ومش رايد اشوفها لمماتي٣ نقطة
, ذاد هذا من بكاء وداد بالداخل بينما نظر لهم جابر بإشمئزاز هم من اخطأوا من البدايه ، كيف يزوجون طفله الي رجل كبير بالسن ويتوقعوا ان تعيش بسعاده ؟!!
 
  • عجبني
التفاعلات: wagih
١٤

دخل علي وجدها نائمه فنام بجوارها يريح جسده الذي لم ينل نوما طوال الليل ٤ نقطة
, استيقظت ليلي وهو يحتضنها ويقربها إليه٣ نقطةفنزعت يده بعنف واستقامت ونظرت له شزرا٣ نقطة
, علي وهو ينام علي ظهره من الخضه وضع يده علي رأسه ٤ نقطةواردف قائلا٣ نقطة
, -يا صباح النكد ٤ نقطة
, -صباح نكد ليه جصدك صبحيه إمباركه يا عريس !!
, -انتي اتخبلتي ولا إيييه ٣ علامة التعجب ..روحي يا ليلي اني نفوخي هيطق وجسمي كلاته مدشدش ، **** يرضي عليكي مش ناجص٣ نقطة
, ليلي بتهكم : طبعا تلاجي الغزيه كانت شديده إشويه !!
, انتفض علي من مكانه عندما فهم مقصدها٤ نقطة
, -فوجي يا بت الناس واوعي لحديثك زين بدل يمين ب**** اجوم اديكي كفين واخلص من الحديث اللي مالوش معني غير في دماغك اللي جد السمكه ديه ٣ علامة التعجب
, ليلي وعيونها تترقرق بدموع الغضب ٣ نقطة
, -اني محدش يجدر يمد يده عليا انا بنت ابراهيم الشرقاوي ياابن الهواريه والحرمه عندينا بميه راجل ..اني مش هجعد في البيت ديه دجيجه واحده ٤ علامة التعجب
, نهضت مستهدفه خزانة ملابسها ليهب علي سريعا وراءها، وقف امامها بغضب ٣ نقطة
, - يمين ب**** لجطع رجلك دي لو خطيتي برات الدار !! مش اني اللي مرته تتحكم فيه وتلوي دراعه٤ نقطة
, ليلي بغضب : اني حره٤ نقطة
, قاطعها علي وهو يمسك بشعرها بشده ٥ نقطة
, -حره دي هناك عند ابوكي مش عندي، انتي هنا مرتي اني وكلامي اني اللي يمشي٤ نقطة
, صفعت ليلي يده وهي تحاول مقاومته فهي لن ترضي ابدا ان يعاقبها كالاطفال ٤ نقطة
, ليلي بعنف : اني عايزة اروح دار ابوي ٤ نقطة
, نظر لها علي بجمود وهو يشعر بصغر قيمته عندها ٥ نقطة
, -يعني انتي رايده ترجعي لدار ابوكي !!
, ليلي والقلق يدب بقلبها هل يتخلي عنها بسهوله ٤ نقطةردت بصوت مذبذب٣ نقطة
, -ايوه٣ نقطة
, دون سابق انذار سحبها من ذراعها متجها الي غرفه ابناءهم النائمين ليدفعها للداخل بعنف و يقول بهدوء يسبق العاصفه٣ نقطة
, -تجعدي مع عيالك اهنه هنام ساعتين وراجعلك ولو عايزة حاجه تنادي علي ام صلاح.. واسمعيني يا ليلي كويس لو عملتي اي حاجه وعصيتيني هخليكي تندمي اشد الندم ٣ علامة التعجب
, اغلق الباب بشده بالمفتاح وتركها تبكي وتغلي منه ليرتاح قليلا حتي يستطيع التعامل معها !!
, ليلي بحنق : اني هوريك يا علي !!
, ٣٦ نقطة
, وصل جابر و ابراهيم ويونس الي المنزل وجلسوا مع توفيق ليخبروه بما حدث٣ نقطة
, توفيق بغضب : ياسلام وانا طرطور اخر من يعلم !!وبعدين جابر مش مجبر انه يتجوز حد !!
, جابر بتوتر : عادي يا بابا الخير احسن..
, رفع توفيق حاجه بتعجب من رد فعله٣ نقطة
, -يعني انت موافق انك تتجوزها ..انت اتجنيت يا جابر؟!!
, يونس : في ايه يا بابا هو جابر صغير هو فاهم وبعدين هو هيلاقي احسن منها فين وفي جمالها٤ نقطة
, إيمان بتساؤل وهي تدخل مع بدور٤ نقطة
, -هي مين دي ؟؟؟
, توفيق بتوتر : احم وداد٣ نقطة
, مطت بدور شفتيها وهي تريد الصراخ علي والدها من افعاله ورغبته في الزواج من هذه المسكينه٤ نقطة
, استكمل توفيق وهو ينظر لبدور ويحاول الحكم علي رد فعلها ٣ نقطة
, -الفرح احم احم الفرح هيتعمل الليله !!
, اتسعت عين ايمان : انهارده !! الحاج ابراهيم فرحه انهارده٣ نقطة
, رد ابراهيم بسعاده يحاول اخفاءها : لااااه ده فرح جابر علي وداد و يونس علي بدور ٤ نقطة
, نظرت بدور بغضب الي يونس وركضت الي غرفتها تفكر في طريقه للتخلص منه٣ نقطة
, تركهم يونس يخططوا فيما بينهم وسط ذهول ايمان التي تحاول فهم الامر٤ نقطةوصعد الي بدور وهم منشغلون٨ نقطة
, دخلت بدور غرفتها وخلعت حجابها بغضب ٣ نقطةواخذ عقلها يدور حول ما ينوى له يونس٤ نقطة
, بدور لنفسها : خلاص مفيش طريقه تانيه كله انتهي ٣ نقطةانتي اتكسرتي خلاص ٣ نقطةظل قلبها يقنعها بان يونس افضل من غيره ولكن عنادها يأبي الخضوع ٦ نقطةذهب تفكيرها الي مواقفهم معا في القاهره فابتسمت قليلا،وبخت نفسها علي سخافه تفكيرها ..امسكت اقرب زجاجه تقذفها لتباغتها يد يونس من الخلف ويمسك بالزجاجه٣ نقطةشهقت والتفت بسرعه٣ نقطة
, -انت ٣ علامة التعجب
, ابتسم وهو ينظر في عينيها ٣ نقطة
, -وحشتيني !!.
, بدور بذهول : نعم ٥ علامة التعجب
, اقترب منها قليلا بشكل اخجلها ٣ نقطة
, -ايه اللي في بقك ده ٣ نقطة
, وضعت يداها بخوف علي فمها وقالت ٣ نقطة
, -مفيش حاجه ٣ نقطة
, -اااه قولتيلي بقا..
, نظرت له بغضب : قلتلك ايه !! انت
, مجنون٣ نقطة
, ابتسم ابتسامته التي تظهر غمزاته الساحره وقال٤ نقطة
, -انتي حاطه روج عشاني !!
, -انت بتقول ايه !!لا طبعا مش حاطه واحط ليه عشانك !!
, -بس بس متحاوليش وانا اللي كنت فاكر مش عايزة تتجوزيني واتاريكي بتجهزي وهتموتي عليا !!
, بدور بشلل ووجه احمر:انت عايز تنقطني هموت عليك !! انا مش طايقه ابص في وشك البشع ده ٣ نقطة
, يونس بغتاته : خلاص بقا كله باان انا فهمتك خلاص ٣ نقطة
, امسك يدها وطبع قبله خفيفه ٣ نقطة
, -علي العموم مبروك يا عروسه ده انتي هتتشلوحي انهارده٤ نقطة
, بدور بخجل وغيظ : لا انت مريض و**** انسان مريض واوعي تفتكر انك بجوازك مني هتمتلكني ٤ نقطة
, قاطعها وقربها بين احضانه واحاط بخصرها واخبرها ببرود لا يعكس العاصفه الهوجاء بداخله٣ نقطة
, -بدور انا امتلكتك خلاص ٤ نقطةمن وقت ما عيني جت عليكي وانتي بقيتي ملكي !!
, بدور بحنق وهي تشعر بقرب هزيمتها٤ نقطةوضعت يدها علي صدره بابتسامه مليئه بمكر امرأه تعلم ماذا تفعل جيدا ٣ علامة التعجب
, اقتربت منه بشكل صدمه واقلقه قليلا وهمست باذنه ٤ نقطة
, -انا ممكن اكون مراتك لكن اللي هيملكني هنا مش هنا ٤ نقطة
, اشارت علي قلبها ثم اصبع الزواج الذي سيحمل دبلته قريبا٥ نقطة
, جن جنون يونس فامسك بها بعنف٤ نقطة
, -انتي قصدك ايه ٣ علامة التعجب
, -هههههههههههههههههه قصدي اللي اقصده بقا٣ نقطة
, امسك برقبتها ووضع قبله علي جبينها توعد بالكثير٣ نقطةليضاهي مكرها٣ نقطة
, -العين بالعين والسن بالسن والبادئ اظلم يابت عمي !!
, دق قلبها فلايقلقها شئ اكثر من تلك الابتسامه المريضه ٥ نقطة
, دفعته بعيدا : احترم نفسك انا لسه مش مراتك٣ نقطةواعمل حسابك لو جيت نحيتي قبل او بعد جواز انا هموت نفسي !!
, يونس : هنشوف ٥ نقطة
, خرج يونس وهو يغلي من كلامها ٣ نقطة
, يونس لنفسه : بتلعبي بالنار ومش هتحرق غيرك يا بدور٣ نقطة
, ٢٨ نقطة
, بعد ان اخرجها علي واخبرها بان تجهز لفرح بدور ويونس وجابر ووداد في وسط ذهولها من الاحداث السريعه٣ نقطة
, ارتدت اجمل عباءه لديها ومشطت شعرها ووضعت زينتها التي ابرزت جمالها الخلاب ٤ نقطةدقت علي باب الحمام لتستعجل علي وهي لاتزال غاضبه منه٣ نقطة
, ليلي: ماتعوجش بجا ده فرح اختي ولازم اكون امعاها احنا العصر يا علي ٤ نقطة
, خرج وهو يجفف شعره ولكنه توقف ليملي عيناه من جمالها الذي سرق قلبه من اول يوم٤ نقطة
, اقترب منها وهو يسحرها بنظراته ٤ نقطةكم يريد ان يغمرها بكلمات حبه ولكن هذا العائق الخفي يغرق وجدانه ٤ نقطةكالمغيبه وجدت نفسها تحتضنه بقلبها قبل جسدها٣ نقطةياله من الم تخشاه ولا تستطيع العيش بدونه !! استحبني يوما ام ماذا٣ نقطةاابقي معذبتك ام تحملني بين طيات قلبك ولمساتك ٣ علامة التعجب
, دار بين قلبهما كلام يخشي كلاهم اعلانه ٣ نقطةالحب وما ادراك ما الحب وعصيانه ٣ علامة التعجب
, قبل علي شفتاها بكل ما يحمله قلبه من شغف ،ليعيش ويعيش فقط بين يداها في لحظات تبقي معه ليلا ونهارا٤ نقطةبادلته ليلي قبلاته رغما عنها فهيهات لقلب لا يسمع سوي لمحبه !!
, ظل يربت علي رأسها و ظهرها بخفه وهو يقبلها وكأنه يراضيها عما فعله بالصباح ويطلب العفو ٤ نقطة عفو اعلنته هي منذ ان وطأت قدمه داخل غرفتها بنظرات عاشق يعيش لارضاء حبيبته ٤ نقطة
, غابوا معا في عالم لا يعترف بعادات او تقاليد !!
, ١٦ نقطة
, في المساء بدأ الزفاف كباقي عادات اهل الصعيد بضرب عيارات ناريه ورقص وزمامير ٥ نقطةوقدوم اكبر العائلات ٥ نقطة
, وعند الجانب المخصص السيدات ٣ نقطة
, _لوولولولولولولوولولولولولوولولولولوولولولولولوييييييي٤ نقطة
, -واهوووو جالك اهووووه رييييييح بالك اهوووووووه٦ نقطة
, كل هذه الاصوات لم تبعد بدور عن تفكيرها بمستقبلها المنهار امام عيناها٣ نقطةهل سيجعلها تكمل علامها ؟! والسؤال الاهم هل سيجبرها يونس علي الزواج منه بالفعل !! ضحكت بسخريه بداخلها حتي ولو اراد فعاداتهم ستجبره علي تقديم الدليل !!
, ظلت الفتيات والسيدات يتراقصن علي الحان افراحهم الرائعه ٤ نقطةويباركون للعروستان الجالستان بانتظار ازواجهم ٣ نقطة
, جلست وداد بجوار بدور في الكوشه المزدوجه تفكر في ما سيحدث لها !! هي لا تعلم شئ عن زوجها هذا ؟! اسيعاملها جيدا !! ام سيعايرها وتعيش في ذل طوال الحياة ،وفي مهانه دائمه ؟! هل ستقدر علي مقاومته وكم ستدوم تلك المقاومه ؟!
, كان نفس القلق يساور جابر الجالس وسط الرجال ويشعر بالتيه هل ستتقبله وداد كزوج لها ..ايمكنه العيش بهذه الطريقه ٣ نقطةويبقي السؤال الاهم استحبه يوما وبالرغم من كل ما يساوره كان يشعر بسعاده خفيفه ٣ نقطة
, جابر لنفسه : شكلك كنت محروم وهتفضحنا ٣ نقطةانت قلقان اومال الهبله التانيه زمنها عامله ايه ؟؟! يانهار اسود ايه الناس اللي وقعنا فيها دي ؟٣ علامة التعجب
, نظر الي يونس وجده يزفر بشده ٣ نقطةوغارق في افكاره ٣ نقطةواكثر ما يقلقه هو كره بدور له هل تمادي معها ؟!! ام انها تستحق لملاعبتها له بهذه الطريقه وهي اول من اقتحم كيانه من النساء ٤ نقطة
, يونس لنفسه : يا تري اخرتها ايه ؟!! تعبت اووي مبقتش عارف اعمل ايه ؟؟ عقلي وقف بسببها هي !!
, جابر بقلق : يونس !!
, -نعم يا جابر٣ نقطة
, -انت اخويا ..
, نظر له بنصف ابتسامه : انت اكتر من اخويا يا جابر٣ نقطة
, - يبقي تسمع كلامي عشان خاطري ٣ نقطةبدور بتحبك بلاش تخسرها بطريقتك دي!!
, اطلق يونس ضحكه خفيفه : بتحبني اااه فعلا عشان كده وافقت هواا علي جوازنا٣ نقطة
, - ياابني انت حمار !! مهندس ايه الغبي ده يا ناس ؟؟
, -عايز ايه يا جابر انا مش فايق !!
, جابر بقله صبر : يابني اكيد في حاجه غلط ٣ نقطةجربت تكلمها مثلا زي الناس الطبيعيه ؟! حاولت تفهم وجهت نظرها ؟؟
, نظر له يونس بتفكير وكانه يري الامور بهذا المنظور لاول مره ٤ نقطة
, جابر : احييييه ٣ علامة التعجب
, يونس بحنق : ماتركز في اللي انت فيه ..انت حالك مش احسن مني اتنيل علي خيبتك ٣ علامة التعجب
, دخل المأذون واجتمع الرجال معا لعقد القران ٤ نقطةعلت الزغاريط ارجاء المكان مع تساقط دموع وداد وبدور ٥ نقطة
, جلس يونس بجوار بدور وهو ينظر الي فستان زفافها ويتمني لو يرفع طرحتها حتي يري جمالها !! شعورها بعد ان اصبح زوجها علي سنه **** ورسوله٤ نقطةشعر بسعاده داخليه غريبه الشكل لم يسبق ان شعر بها وكأنه امتلك العالم اجمعه ٤ نقطة
, وصل صوت بكاءها الي اذانه فنظر لها مطولا ،ضغط بيداه علي مسند مقعده بشده ٣ نقطةالهذا الحد تكرهه ؟؟!!
, سرح في ظلال ملامحها المختفيه تحت طرحتها ٣ نقطةاراد لو يعاقبها علي هدم فرحته التي لم تدم طويلا٤ نقطة
, اما جابر فجلس مع وداد وحاول فتح حديث معها ٣ نقطة
, -احم ازي رجلك دلوقتي ؟؟
, هزت رأسها بمعني الحمد**** ٣ نقطة
, -امممم وانتي عامله ايه ؟؟
, هزت رأسها مره اخري ٣ نقطة
, تأفف جابر من قله تفاعلها معه ونظر الي الجهه الاخري ٣ نقطة
, وضع يد علي خده ونظر الي يونس المحدق ببدور وكأنه يقتلها بعيناه فضرب كف علي كف ٣ نقطة
, ليأتيهم صراخ من الداخل اوقف مرح وغناء السيدات بخضه وهرع الجميع واولهم يونس و جابر الي الداخل بعد ان علا صوت توفيق مناديا لزوجته إيمان ٣ علامة التعجب
, توفيق بخضه : حد يجيب كبايه ماااايه ٣ علامة التعجب
, يونس : امي مالك ٣ علامة التعجب في ايه يا بابا ؟؟
, - مش عارف يابني اغمي عليها مره واحده ٣ نقطة
, جابر بخوف :حد يجيب دكتور بسرعه٣ نقطة
, حملها يونس و وراءه توفيق و جابر الي غرفتها وبدأت تستفيق بعد محاولات عديده٣ نقطة
, ايمان بدوخه : ااااه انا فين !!
, يونس بحنان : متقلقيش يا ماما احنا معاكي٣ نقطة
, جابر بحب : سلامتك يا امي جرالك ايه ؟؟؟
, بدور ببكاء : كده تخضيني عليكي يا ماما ٤ نقطة
, ايمان بتوتر : اصل شكلي كده جالي السكر ..
, جابر بخضه : شكلك ؟! وانتي ايش عرفك ؟؟
, يونس وهو يحاول ان يتمالك اعصابه : ب**** عليكي ياامي ايه الكلام ده بس !!
, نظرت الي اسفل : انا شكيت من يومين بس مكنتش عايزه اقلقكم٣ نقطة
, توفيق بغضب : تقلقينا ايه بس انتي ممكن تدخلي في غيبوبه سكر بالاهمال ده ٣ نقطةانتي لازم تروحي لدكتور شاطر حالا٣ نقطة
, رد يونس سريعا : احنا هننزل القاهره دلوقتي وهنوديكي اكبر مستشفي تحللي فيها وتكشفي !!
, ايمان بخجل : والفرح يابني٣ نقطة
, توفيق : فرح ايه وهباب ايه ماهو خلص اهوه خلاص ٣ نقطة
, جابر : ايه اللي بتقولي ده يا ماما ٣ نقطةيلا يا يونس روح اجهز انت وعروستك نص ساعه وكله يجهز٣ نقطة
, بدور : خمس دقايق وهبقي جاهرة وهاخد وداد تجهز عندي في الاوضه ٤ نقطة
, جلس توفيق يمسك بيد زوجته بينما خرج الجميع ..نظرت له ايمان وابتسمت بخبث بادله توفيق لها٤ نقطة
, بينما انشغل ابراهيم مع اهل وداد الغاضبين علي عدم اتمام عاداتهم هنا !!
 
  • عجبني
التفاعلات: wagih
١٥

فلاش باك٥ نقطة
, دخلت ايمان و روحيه بيت وداد والجميع في حاله من التعاسه كأنهم يستقبلون ميتم ٣ نقطة
, فتحت والده وداد بوجه متجهم باب غرفه وداد التي تبكي وتضع يدها علي وجهها٣ نقطةاقتربت منها ايمان ونظرت الي روحيه !!
, ايمان بحنان وضعت يدها علي شعرها ٣ نقطة
, - عروسه ابني بتعيط ليه ؟!!
, ازالت يدها ونظرت الي السيده المبتسمه امامها باستغراب ٤ نقطة
, ايمان بخضه وصوت عالي: ايه اللي في وشك ده ؟؟؟
, نكزتها روحيه لتلتزم الصمت ..فاخفضت صوتها قليلا ووجهها احمر من الغضب ٣ نقطةكيف تفعل اسره هذا بفتاتهم ٣ نقطةلمست خدها المتورم المائل الي الازرقاق ٣ نقطةوقالت٣ نقطة
, -ازيك يا عروسه ابني ؟!
, نظرت لها وداد بشك وهي تستغرب كل هذا الود !! ٣ نقطة
, -الحمد**** ٣ نقطة
, -حبيبتي انتي جميله اوي و رقيقه باين عليك انا مبسوطه ان القدر وقع جابر فيكي ٣ نقطة
, بكت وداد من كلامها الحاني فاحتضنتها ايمان ولاول مرة تشعر بحنان وامان حقيقي منذ هروبها ..تثبتت بها وداد تخرج كل ما بداخلها ٣ نقطة
, وداد بخوف وصراحه : اني خايفه جوي ٣ نقطة
, ردت روحيه : ييييوه انتي اتخبلتي خايفه منينا ولا ايه !! ههههههه يا عبيطه ده انتي هتروحي المدينه وهتعيشي إهناك مع خالتك إيمان دي طيبه جوي حوي٣ نقطة
, ابتسمت وداد وسط دموعها قليلا وحاولت ان تتمالك نفسها٣ نقطة
, - انتي طيبه جوي يا خالتي ٣ نقطةيارب ابنك يبجي اكده بردك..
, فهمت ايمان عليها فضغطت علي يدها قليلا٣ نقطة
, -انا حاسه بيكي وصدقيني جابر من اطيب الناس اللي هتعرفيهم ٣ نقطةبس انتي ادي نفسك فرصه !!
, في اخر الليل وصلت ايمان الي بيت ابراهيم وجلست تخبر زوجها بمخاوفها ..
, ايمان بحيره : اتصرف يا توفيق مش دول اهلك ٣ نقطة
, توفيق : هي دي فيها اهلي واهلك مش بمزاجي يا ايمان هي العادات كده٣ نقطة
, ايمان بغضب : ياخويا عادات ايه و زفت ايه انت مش شايف جابر و البت مشفوش بعض غير يوم و جوازه تدبيسه من الاخر نروح نخربها عليهم اكتر !! ولا المحروس ابنك والمصايب اللي مهببها قولي بس دول يتجوزوا ازاي ؟!!
, توفيق بحنق : اموت نفسي يعني عشان ترتاحوا مش ابنك هو اللي متسرع وعنيد ٣ نقطة
, تأففت ايمان ووضعت يدها علي خدها تفكر في وسيله للهروب من هنا ٣ نقطةوانقاذ ما يمكن انقاذه بين يونس و بدور وجابر ووداد٣ نقطة
, -فكر معايا ب**** عليك٣ نقطةاول مره افرح اننا اتجوزنا هناك مش هنا..
, -عشان كده ياختي محدش وقفلنا علي حاجه لكن هنا احنا في عقر دارهم ٣ نقطةده كفايه العزايزة هيبقوا عايزين شرف بنتهم قبلنا بعد اللي حصل ٣ علامة التعجب
, ايمان بضيق : توفيق متضايقنيش و ركز معايا شويه٤ نقطة
, سكت الاثنان وغرقوا في افكارهم ٣ نقطةحتي علا صوت ايمان فجأه ٣ نقطة
, -لقتها ٣ علامة التعجب
, توفيق بقله صبر : قولي ساكته ليه ٣ نقطة
, - ما تسكت يا راجل اديني فرصه انطق !!
, -اهوه ٣ نقطة
, سردت عليه تفاصيل فكرتها التي من خلالها يمكنهم التحجج والرجوع الي القاهره قبل اتمام الزواج ٤ نقطة(التمثيلية اللي حصلت من شويه 😂 )
,
, انتهي الفلاش بالك
,
, ١٣ علامة المربّع
,
, ليلي وهي تبكي : هتوحشيني يا بدور ابجي طمنيني علي خالتي اول ما توصلوا اوعاكي تنسيني !!
, احتضنتها بدور لاخر مره وطنئنتها ٣ نقطة
, -متقلقيش وان شاء **** ماما هتبقي تمام٣ نقطة
, ضحكت ليلي بخفوت : مش جلجانه كل مااسمعك بتتكلمي كيف اهل البندر بطمن عليكي يا بت ابوي ٣ نقطة
,
, -هههههههه **** يخليكي ليا ٣ نقطةويسعدك انتي وعلي حافظي عليه يا ليلي ، علي بيحبك انا بشوف حبه ليكي !!..
, - ونبي اتلهي وركزي مع يونس وكفايه عناد !! يونس واد عمي منيح وطيب !!
, ضحكت بدور بآسي : يونس ابن عمك هيجنني ..يلا ادعيلي٣ نقطة
,
, روحيه وابراهيم وقفوا يودعوهم !! اكدوا عليهم الاتصال بهم عند الوصول للاطمئنان علي إيمان وصحتها ٤ نقطة
, ركب جابر و وداد مع توفيق وايمان واخذ يونس سيارة عمه مع بدور التي وعدت نفسها ان تتجاهله طوال الطريق٣ نقطة
, لوحت لهم روحيه حتي اختفوا عن انظارها واستأذن علي و ليلي ٣ نقطةكان ابراهيم يأمل ان يستفرد ب روحيه فهو منذ ان صفعها وهي تتجنبه ولكن امله انهار عندما عرض علي توصيلها الي منزلها ٤ نقطة
, ابراهيم لنفسه : ارحمني انت كومان ؛ هلاحجها منين ولا منين !!
, دخل الي داره واغلق الباب واخذ يخطط كيف يوقع روحيه في شباكه و اقناعها بالزواج منه !!
, ١٩ نقطة
, علا صوت ورده باغنتيها الشهيره "حرمت احبك" داخل سياره يونس و بدور ٥ نقطةكان يونس ينظر اليها بطرف عنيه وهو يفكر في ما قاله جابر له ؟!
, يونس بتوتر : ممكن تنامي شويه لحد ما نوصل السكه طويله ٣ نقطة
, بدور ببرود : شكرا انا لما ابقي عايزة انام
,
, يونس ببرطمه : اللهم طولك ياروح ٣ نقطة
, بدور بتناكه : بتقول حاجه ؟!
, يونس ببرود : لا خليكي في حالك !!
, -اما امرك عجيب فعلا ..انا غلطانه اني رديت عليك٣ نقطة
, عقدت ذراعيها ونظرت من النافذه ، نفخ يونس وتضايق من تسارعه و عنادهم الدائم ٣ نقطةكلما اراد فتح صفحه جديده تجبره علي التثبت برأيه !!
, بدأت الحان الاغنيه الرائعه تلامس كلاهما وأت بدور تدندن بخفه معها ٤ نقطةكانت هذه الدندنه كالناي واجمل من الموسيقى نفسها لدي يونس ..
, ياا **** كيف عشقها اقتحم قلبه دون سابق انذار !! لاول مره يعترف لنفسه بذلك ؟! لماذا هي بالذات وما كل هذا التأثير ، فنظره من عينيها المكحله تنسيه الدنيا و مافيها و مجرد صوت تعبر به عن سعادتها يصيبه برعشه في داخله !! حبها لعنه تملكته وتركه يهوى دون ملاذ يقصده٣ نقطةكيف يجعلها تحبه !
, كان يتذكر نظراتها له ومواقفهم معا في البداية ٣ نقطةاين هذا الامل والاعجاب الذي رأه يوما في عينيها ٣ نقطةوكان يمني نفسه به !!
, تفحص يداها وهي تدبدب علي الكرسي بجوارها ولم يستطع المقاومه فهي ملكه الان ولا سبب لكبح نفسه !!
, امسك يدها وشبك اصابعهم سويا ٣ نقطةبدور بدهشه توقفت عن الغناء٣ نقطة
, -سيب !!
, يونس بلا مبالاه : ركزي في اللي انتي فيه !!
, بدور وبروده يذهلها اكثر ٤ نقطة
, -انت يا بني ادم يا بارد انت سيب ايدي ٣ نقطة
, ضغط علي يدها بشئ من القوة المتها قليلا٤ نقطة
, -تؤ تؤ عيب كلمي جوزك عدل٤ نقطة
, عضت علي لسانها حتي لا تخبره بأن يذهب الي الجحيم ٣ نقطةفمع يونس هو دائما المنتصر !! لا تعلم ما العمل اتقتله ام تقتل نفسها لعدم سيطرتها علي قلبها الخائن الذي يأبي ان يتوقف عن دقاته المناديه لاسمه ؟؟
, بدور لنفسها : ايه القط مش بيحب الا خناقه بجد بقا !!
, ابتسمت قليلا والتفتت للجهه الاخري حتي لا يراها ٣ نقطةظل عقلها يعيدها الي اول يوم في كليتها و معاملته الاستثنائية لها في هذا اليوم ٣ نقطةسرحت في مواقفهم وتناست يده الممسكة لها وبدون وعي بدأ ابهامها يتحرك علي يده ٣ نقطة
, نظر يونس الي اصابعها التي تلامس يده ذهابا وايابا٣ نقطةهي حركه تكاد تكون غير ملحوظه ولكنها خطفت انفاسه حرفيا واصبحت دقات قلبه تتلاحق كدقات الخيل في السباق ٣ نقطة اخذ نفسا عميقا ليسيطر علي مشاعره٣ نقطةففي احلامه لم يتخيل ان تتجرأ وتلامسه او تداعبه هكذا ٣ نقطة
, بدأت اصابعه تلقائيا تبادلها الحركات وتعتصر اصابعها ..قرب يدها من فمه وطبع قبلات شغوفه علي كل اصبع، توقفت فجأه عندما شعرت بملمس شفتاه علي يدها ..اغمضت عيناها وكأنها تهرب منه ومن هذا الشعور الذي يجبره داخلها حاولت ان تغلق قبضتها ولكن ما كان منها الا ان احكمت قبضتها علي اصابعه ٣ نقطة
, نظر لها يونس يتفحص رد فعلها ونور القمر يعكس وجهها في النافذه وعيونها المغلقه استسلاما له ٣ نقطةلم يتحمل كل هذه المشاعر فتوقف بجانب الطريق وشدها اليه ، ابتلع شهقتها داخل فمه المتشوق للمسها منذ سنين..لينسي بلمسه واحده كل غضبه وعناده ..حاولت بدور التملص منه فدفعت يداها صدره بضعف وهو يخطفها الي اعالي السحاب ..دار بها رأسها من شده المشاعر المنبثقه منه اليها ٣ نقطة
, ابتعد عنها يونس بعد مده و وضع كفيه علي جانبي وجهها ، مرر اصابعه بخفه علي خديها المحمران وتفحص ملامحها وعيونها المغلقه ..تعالت انفاسه اكثر عندما وقع نظره علي شفتيها المنتفخه قليلا من قبلاته ..فطبع قبله اخيره عليها واردف بصوت اجش٣ نقطة
, -انهارده كنتي احلي عروسه شفتها في حياتي٣ نقطة
, فتحت عينيها فجأه غير متوقعه هذا الاطراء وخجلت عندما رأت قربه منها ونظراته الحانيه ..
, ازالت يده بهدوء ونظرت الي اسفل بخجل ابتسم له يونس.. التفتت في كرسيها واراحت رأسها الذي مازال غير متزن ، بشكل فهمه يونس جيدا ٣ نقطة
, ابتسم لنفسه وشعر بانه يحطم اسوارها وقريبا ستصبح ملكه دون قيود وبإرادتها ٣ نقطة
, اعاد تدوير سيارته وهو يشعر ان السعاده قريبه منهم والهدف اقترب ..لم يكتفي يونس بل امسك يدها مره اخري ووضعها علي ساقه وهي مستسلمه له ولافعاله ٣ نقطة متقبله انتصاره اليوم فهي متعبه ومنهكه جسديا وعاطفيا٣ نقطة
, ٣٦ نقطة
, في الصباح الباكر وصلوا الي منزلهم بالقاهره ٣ نقطة
, جابر بهدوء وهو يهز وداد : وداد اصحي احنا وصلنا..
, فاقت وهي مفزوعه قليلا وتأكدت ان وشاحها مازال علي وجهها ونزلت من السياره لتلاحق توفيق وايمان ٤ نقطة
, وقفت وسط الحوش تشاهدهم يصعدون الدرج لا تعلم اين ملجأها او اين تذهب !! فقد سمعت توفيق يخبر ايمان بان تصعد معه الي شقتهم لترتاح وترك الاولاد يتعاملون ..فهي لا تريد ان تكون عبأ عليهم اكثر من ذلك٣ نقطة
, وداد لنفسها بحزن: اترميتي يا وداد واللي كان كان ، حتي امك مودعتكيش وكأن الحج علي مش عليهم ٣ نقطةربنا يستر م اللي جاي ويجدرني ع اللي اني فيه !!
,
, دخل جابر وهو يتثاءب لايرغب بشئ اكثر من حماما دافئا وسريره ليرتاح..رأها تقف بحيره عند مدخل الدرج فتوجه اليها٣ نقطة
, جابر بهدوء : انتي وقفه ليه كده ؟ تعالي اطلعي ، ماما زمانها دخلت ٣ نقطة
, اسرعت وداد : ايوووه سمعت الحاج بيجول انها هتريح إشويه ٣ نقطة
, توقف بعد ان اشار لها بان تتبعه ونظر لها بتفكير٣ نقطة
, -طيب تعالي ورايا٣ نقطة
, صعد الي الاعلي فوجد باب شقتهم مغلق ٣ نقطةفتوقع ان والدته بالمحبه قررت ان ترتاح قليلا قبل رؤيه الطبيب ٣ نقطةفتح باب شقته المتواضعه التي يتشاركها مع يونس منذ ان جاءت بدور العيش معهم ٣ نقطة
, جابر بتوتر : اتفضلي ٣ نقطة
, دخلت وداد وقلبها يدق من الخوف والقلق ولكنها اجبرت نفسها علي الحركه لاطاعته٣ نقطة
, فرك اسفل رقبته بتوتر وهو ينظر الي منزله الغير مرتب قليلا والذي يليق بشاب اعزب يرفض ان تخدمه والدته تماما٣ نقطةنظر الي وداد الواقفه في مكانها كالتمثال فقط نظراتها تتنقل في المكان٣ نقطة
, استجمع شجاعته قليلا فيجب عليهم التعامل فهي زوجته الان سواء شاءت ام ابت !!
, -تعالي ننام شويه ونرتاح من الطريق احنا كمان٣ نقطةدي شقتي يعني شقتك دلوقتي ٣ نقطةاحم اقصد اقول يعني خدي رحتك وشيلي الخمار اللي علي وشك ده يابنتي انا اتحريتلك !!
, هزت رأسها بالموافقه فشعر بخيبه الامل ..يبدو ان المشوار طويل امامهم ٣ نقطة
, -احم طيب ده الحمام تقدري تدخلي تاخدي شور وتغيري هدومك واقلعي اللي علي وشك ده ٣ نقطةوانا هدخل الحمام بتاع الاوضه هغير و كده لما اطلع هنظبط سوا تمام٣ نقطة
, هزت رأسها مره اخري٣ نقطة
, جابر بضيق : ايه ؟؟ ما تتكلمي انا بكره الحركات دي !!
, وداد بخوف منه ومن غربتها تلك : حاضر اللي تشوفه ٣ نقطة
, جابر لم يتوقع كل هذه الطاعه وشعر بخوفها ..قرر ان يبتعد ويعطيها مساحه لتستجمع نفسها !!
, -طيب عن اذنك ٣ نقطة
, دخل جابر واغلق باب غرفته خلقه فتنفست هي الصعداء وهرعت الي حقيبتها التي وضعها جابر بجوار الباب تخرج رداء نومها الطويل وانطلقت بسرعه الي الحمام قبل ان يغير رأيه !!
, بعد ان انتهي جابر خرج وهو يرتدي بجامته التي لا يرتديها ابدا لكنه لا يريد إخافتها اكثر من اللازم٣ نقطة
, جابر بحنق : علي **** يطمر بس ومتجننيش ..
, نظر الي شقته الغير مرتبه ودعا علي يونس في سره فهو من جعله كسول وكان الاثنان يلتهيان في السهر والحديث حتي يغلبهم النوم٣ نقطةحاول ان يرتب قليلا قبل ان تخرج وداد التي تأخرت قليلا ولكنه قرر اعطاءها عشر دقائق اخري قبل ان يطرق بابها ٦ نقطة
, جمع جميع الثياب المنتشره في ارجاء الردهه و غرفته ..فقد قرر اعطاءها غرفته للنوم فيها بينما ينام هو بغرفه يونس مؤقتا حتي يجدا حل سويا٣ نقطة
, توجه جابر بعد انتهاء العشر دقائق ليطرق باب الحمام ولكنها سبقته وفتحته وهو يرفع يده ٣ نقطةارتعبت وداد وعادت خطوه الي الوراء وهي تضع يد علي صدرها ٣ نقطة
, -فجعتني ٣ علامة التعجب
, ابتسم جابر وهو يري شعرها المبلل متشابك علي وجهها ٣ نقطة
, -معلش اصل كنت عايز اطمن بس ..
, -احم اني كويسه ٣ نقطة
, ازالت شعرها المتلاصق علي وجهها فظهر له احمرار و انتفاخ وجهها قليلا بجانب عينها وكأن احدا ما قد صفها او لكمها بشده ..اقترب منها بلا وعي وخضه ووضع يده علي ذقنها ، رفع رأسها قليلا وازاح باقي شعرها ليتفحص هذا الضرر٣ نقطة
, جابر بغضب : ايه اللي في وشك ده ؟؟ مين عمل كده !!
, وداد بحزن : مفيش حاجه !!
,
, -مفيش حاجه !! انتي ازاي متقوليش ان حد جه نحيتك ؟! انتي مراتي دلوقتي ومحدش في الدنيا يحقله يمد ايده عليكي ٣ علامة التعجب
, وداد وهي تمسك دموعها : **** يرضي عليك مش رايده اتحدث ٣ نقطة
, جابر وهي يجز علي اسنانه ابتعد عنها وهو يضرب كف علي كف فانتفضت بفزع مما اغضبه اكثر٣ نقطةوضع يده علي رأسه واعطاها ظهره ٣ نقطة
, جابر بحده : عمار اللي ضربك مش كده ؟؟
, وداد باستسلام وهي تشعر بالغضب منبثق منه ولكن لماذا ؟!٣ نقطة
, -إيووه ..
, نفخ الهواء من فمه ببطء ثم استدار ليحادثها ٤ نقطة
, -ماشي انا هبقي اتصرف في الموضوع ده بس من هنا ورايح اي حد يعملك حاجه او يلمسك تقوليلي ٣ نقطةماشي؟؟!
, وداد بعدم فهم : حاضر..
, -يلا ادخلي الاوضه دي وارتاحي شويه انهارده يوم طويل !! ولو عايزه حاجه انا في الاوضه دي خبطي عليا انا نومي خفيف٣ نقطة
, نظرت له ببلاهه هل سيتركها لحالها ولا يطالبها بشئ ؟؟ لم تتوقع هذا وشعرت بحمل ثقيل يزال من علي اكتافها ..لم تعطه فرصه اعاده كلامه ..هزت رأسها وهرعت الي داخل الغرفه وهي تشعر بجسدها يترنح من التعب فاعصابها المشدوده منذ الامس قد ارتخت !!
, وداد لنفسها : الحمد والشكر ليك يارب ٣ نقطةيارب اني غلبانه لو خير جربهولي ولو شر بعدوا عني ..اني مش فهماك يا جابر !!
, نامت وداد وهي تفكر في جابر وتحاول تفسير افعاله ٣ علامة التعجب
 
  • عجبني
التفاعلات: wagih
١٦

يونس بغضب : افتحي يا بدور متستفزنيش ٣ علامة التعجب
, استمر في الدق علي باب الحمام ٣ نقطةلتخرج بدور بعد امضاء ساعه تستحم وتضيع الوقت فقط لتغضبه وتمحي ضحكه الانتصار تلك من علي وجهه ٣ نقطة
, بدور ببرود : ايه في ايه ؟!! الدنيا اتهدت !!
, اردف بغضب وغيظ : انتي عارفه كويس اوي اني كنت هدخل استحمي الاول انا طول الطريق سايق وهلكان ٣ نقطة
, -و**** مش ذنبي قلتلك اتفضل نطلع فوق عند ماما إيمان انت اللي اصريت نقعد في شقه الضيوف ٣ علامة التعجب
, يونس وهو يمسح علي وجهه حتي لايصفعها !!
, -مانتي سمعاني وانا بكلم جابر ..قال ماما هترتاح ومش عايز ازعجهم !!
, -خلاص خلاص ادخل بلاش تضيع وقت٣ نقطة
, اتجهت الي السرير تجهزه وتفرش ملاءه جديده فمر وقت طويل منذ ان جاء ضيف لهم وتم تنضيف البيت له ٤ نقطةانتهي يونس ليجدها تضع وساده علي الاريكه ..فتصنع عدم فهم مقصدها وتوجه الي السرير يرمي بثقله عليه ٣ نقطة
, بدور بغيظ : حيلك حيلك بتعمل ايه ٣ نقطةانا اللي هنام علي السرير!!
, يونس بمكر : طيب ٣ نقطة
, -طيب ايه ؟!!
, -طيب نامي هو انا ماسكك !!
, بدور بعدم تصديق : قوم يا يونس انا مش بهزر انت هتنام علي الكنبه !!
, يونس بمرح : ولا انا بهزر ٣ نقطةتصبحي علي خير..
, عدل الوساده تحت رأسه وشرع في النوم٣ نقطةدبت قدميها بغضب طفولي ٣ نقطة
, -خليك اشبع بيه انا هنام ع الكنبه ٣ نقطة
, اقتربت منها وظنت انه سيتوقف عن تصرفاته تلك ويترك لها الفراش ٣ نقطةلكنه تقلب مما اشعل النار بداخلها٤ نقطة
, بدور بغل : **** يرحمك يا رجوله !!
, يونس بابتسامه الذئاب استقام قليلا ونظر لها ٣ نقطة
, -طيب تراهني ٣ علامة التعجب
, قررت هي اصطناع عدم الفهم هذه المره وقالت بغضب ممزوج بخجل ٣ نقطة
, -اقولك اشبع بيه ٣ نقطةانا طالعه انام في اوضتي !!
, اخذت خطوات سريعه وواثقه نحو الباب تاركه يونس يضحك علي طفولتها ٤ نقطة صعدت علي الدرجه الاولي ٣ نقطةالثانيه ٤ نقطةالثالثه ٣ نقطةفوجدت نفسها ترفع الي اعلي وتهبط علي كتف يونس ..
, بدور بخوف احاطت خصره من الخلف ورأسها عند نصف ظهره ٥ نقطة
, -انت مجنون ٣ نقطةنزلني ٣ علامة التعجب
, يونس ببرود : لا٣ نقطة
, دخل واغلق الباب بقدمه وتوجه نحو غرفتهم وهي ترفص بقدميها علها تصيبه باذي ٣ نقطةانزلق ردائها قليلا ..فاراد يونس ملاعبتها٣ نقطة
, -اوبااا ايه الرجلين الحلوة دي رفصه تاني بقا عشان الرؤيه توضح !!٣ نقطة
, توقفت بدور عن الحركه نهائيا وشعرت بخجل يسري في سائر جسدها ..وارتخت تماما علي كتفه٣ نقطة
, قهقه يونس علي رده فعلها مما اغضبها اكثر، وضعها علي الفراش فحاولت التملص منه ولكنه كان اسرع منها نام بجوارها وسحبها الي احضانه،فتحت بدور فمها لتعترض فوضع يده عليه ونظر الي عينها بجديه ٣ نقطة
, يونس بهدوء ونص ابتسامته التي تظر احدي غمزاته ٣ نقطة
, - بدور لو منمتيش دلوقتي حالا هغير رأيي عن النوم تماما واصحي للصبح وتبقي صبحيه مباركه يا عروسه ،اختيارك ؟!
, قبل ان ينهي جملته كانت بدور مغلقه عيناها معلنه اختيارها للنوم٣ نقطةتركها يونس واتجه لاغلاق النور ،استلقي هذه المره وبحث عنها في الضوء الخافت بيده ليستدرجها من اخر السرير الي احضانه٣ نقطةعلت انفاسها من الخوف وانكمشت علي نفسها قليلا ، قبلها علي رأسها ووضع رأسه علي جانب رقبتها ورأسها ليغوص في نوم عميق ساحبا اياها معه في عالم من الاحلام الجميله٤ نقطة
, ٢٤ نقطة
, استيقظ يونس بعد ساعات عندما شعر بقدم بدور تحيطه وهي نائمه ٣ نقطة
, يونس لنفسه : اه انا اللي جبته لنفسي !!
, حاول يونس ان يبعد نفسه عنها قليلا ولكنها تشبثت به كالخفاش ٣ نقطةشعر يونس بالحراره وبانفاسه تتقطع من قربها..هذه الفتاة ستكون السبب في مماته ٣ علامة التعجب
, وضع يده علي كتفها ليهزها بخفه ٣ نقطة
, يونس بصوته النائم قليلا : بدور اصحي ٣ نقطة
, اصدرت صوتا كاد يفقده صوابه تماما واقتربت من صدره اكثر٣ نقطة
, يونس بتعجل وقلق من نفسه : بدور يا بدور اصحي ٣ نقطة
, استيقظت قليلا من اجمل نوم نامته في حياتها ..ردت عليه وهي تظن نفسها مازالت في احلامها ٣ نقطة
, بدور بصوت خافت : بس يا يونس٣ نقطة
, تسارعت دقات قلبه ولم يتحمل ..امسك رقبتها ورفع رأسها ليخطف ثغرها في قبله الهبت كيانه ..استيقظت بدور علي قبله كالاعصار الاهوج لا تعلم اين رأسها من قدمها ؛ كانت كالذي يغرق انفاسها مخطوفه و يداها تبحثان عن ملاذ للتمسك بالحياة، استقرت يداها علي كتفيه تمسك بملابسه بشده خوفا من ان تضيع وسط عاصفته ٣ نقطة
, شعرت بيداه تجول جسدها بحريه وتقربها منه باشتياق اخافها ، فانطلقت صافره الانذار بعقلها .. دفعته بيدها ، فتوقف باعجوبه هو نفسه لم يستطع تصديق قدرته علي التوقف!! ففي هذه اللحظه كان عالمه كله يتمحور حولها وقلبه يريدها هي فقط !!
, ابتعد عن شفتيها و استلقي علي ظهره واضعا رأسها بين ذقنه و صدره يربط عليها بحنان٣ نقطة
, كانت هذه الحركه البسيطه كفيله بان يرتعش سائر جسدها .. ضمها اليه اكثر ثم رفع رأسها لتنظر اليه ٣ نقطة
, يونس بحب : صباح الورد !!
, بدور بخجل و غضب من نفسها علي ضعفها معه ٣ نقطة
, -صباح الخير ..ممكن اقوم بعد اذنك !!
, شعر يونس برجوعها الي عنادها فتنهد تنهيده كبيره وتركها ٣ نقطة
, -اتفضلي واجهزي بسرعه عشان نطلع لماما ٣ نقطة
, -حاضر٣ نقطة
, دخلت الي الحمام ووضعت يدها علي قلبها المتسارع ٣ نقطة
, بدور لنفسها : انتي غبيه وضعيفه بجد !! اوعي تفتكري انه بيحبك !!متنسيش اللي قاله وانتي في بيت ابوكي ٣ نقطةهو كان بيتسلي بس و دلوقتي انتي مدياله الفرصه انه يلعب بيكي برافو عليكي فعلا اوهمي نفسك بالحب اكتر و مفيش حاجه بالاسم ده ، انتي لو مكنتيش قويه من دلوقتي حلمك هيتدمر !!
, كلما تذكرت جملته (احبك انتي !! متديش نفسك حجم اكبر من جحمك) تشتعل النار بداخلها وتغضب علي نفسها لاستلامها ٤ نقطة
, خرجت وهي غاضبه ٣ نقطةرفع يونس حاجبه باستغراب ولكنه تركها ودخل هو الاخر حتي يجهز ويصعد الي والدته ٤ نقطة
, ١٥ نقطة
, في شقه جابر ووداد ٤ نقطة
, وقف جابر ينظر الي ثلاجته الفارغه٣ نقطة
, -اوووف ياربي لازم اظبط حاجات كتير، انت راجل مسئول دلوقتي ، ينفع الشقه مفهاش لقمه كدع ، يلا نعدي بس انهارده ومن بكره هظبط ٣ نقطة
, توجه الي غرفتها ليوقظها ٣ نقطة
, -احم وداد اصحي
, جاءه الرد سريعا وكأنها كانت تنتظر حتي يستيقظ ويسمح لها بالخروج ٣ نقطة
, -إيووه اني صاحيه اهاه ٣ نقطة
, فتحت الباب فوجدت جابر امامها ابتسم لها واردف قائلا٣ نقطة
, -صباح الخير٣ نقطة
, خجلت منه وداد فجأه ..
, وداد لنفسها : يالهوووووي ايه العينين الخضره دي !! يالهوي يالهوي !!
, قضب حاجبيه باستغراب : مالك في ايه ؟؟
, -هاه لااااه مفيش ٣ نقطةاحم صباح الخير٣ نقطة
, -اممم طيب يلا تعالي نروح عند ماما ناكل ونشوف هنروح لانهي دكتور ٣ نقطةزمانك جعانه معلش اصل انا متعود اكل هناك فقليل ما بجيب اكل الشقه هنا ومكنتش عامل حسابي ٣ نقطة
, وداد بابتسامه : عادي اني لسه مش جعانه ٣ نقطة
, اتجه الي الخارج ٣ نقطة
, جابر : بصي خبطي وادخلي عقبال ما نادي يونس وبيبو من تحت ٣ نقطة
, وداد باستغراب : بيبو مين ؟؟
, جابر بضحك : بدور اقصد ٣ نقطة
, اراد ان يتواصل معها وان يصادقها فقرر ان يحكي لها عن حياته ومن حوله عند كل موقف يقابله لتندمج اسرع ٤ نقطة
, -هههههههه اصل انا مطلع الاسم ده علي بدور عشان اغيظ يونس بيها ٣ نقطة
, وداد بابتسامه : هو بيحبها جوي إكده ؟!
, -يوووه فوق ماتتصوري بس غبي بعيد عنك مش فاهم لسه ٣ نقطة
, -هههههههه **** يسعدهم !! اني حبيت بدور من ساعه ما شفتها ٣ نقطة
, نظر لها بحب ومرح ٥ نقطة
, -ويقدرني واسعدك !!
, خجلت وداد وظل عقلها يتعجب منه ومن سلاسته و تصرفاته الرائعه نحوها ٣ نقطةيكفي انه قبل الزواج منها فقط لانقاذها ٣ نقطة
, وداد لنفسها : هو ليه طيب بالطريجه دي ؟!!
, ظلت تنظر له وكأنه من عجائب الدنيا السبع بينما اخذ هو يبتسم ويلاعب حاجبيه لمشاكستها علي حملقتها به ٣ نقطة
, قطع لحظتهم صعود بدور و يونس الغاضب من تجاهل بدور له حتي بعد لحظاتهم معا ٤ نقطة
, بدور بابتسامه : صباح الخير..عاملين ايه ؟؟
, توجهت الي وداد لتحتضنها ..كمحاوله لجعلها تتأقلم سريعا وتشعر بالامان بينهم ٥ نقطة
, -صباحو يا بيبو ٤ نقطة
, يونس بتكدر : صباح الخير ..
, جابر بقرف : صباح التكشير يا جدع انت وشك معلق علي النكد علي طول !!
, تجاهله يونس وتوجه ليفتح باب شقه والديه ٣ نقطةوجدوا ايمان وتوفيق يجهزوا الغداء وايمان في افضل حال ٣ نقطة
, جابر بقلق :انتي قومتي ليه يا ماما من السرير مش قولنا ترتاحي لحد ما نروح للدكتور٣ نقطة
, يونس : ليه يا ماما تعبتي نفسك احنا كنا هنظبط الدنيا ٤ نقطة
, توجهت نحوها بدور ساحبه معها وداد واخذت ايمان من يدها ،اجلستها وجلست بدور علي يمينها واشارت لوداد بعينيها ان تجلس الي اليسار ..
, -لا بجد زعلانه منك !! مش انتي عندك بنتين دلوقتي بتعملي ليه حاجه٣ نقطة
, ايمان بضحك: يابت ده انا زي الحصان اهوه ..انتو قلقانين ليه !!
, -حتي لو مش تعبانه ..انتي تقعدي وارتاحي واحنا هنقوم بالواجب وزياده ..
, هزت وداد رأسها بالموافقه واردفت ٣ نقطة
, -سلامتك يا خاله ٣ نقطة
, -قوليلي يا ماما انتي بنتي دلوقتي ولا ايه ٣ نقطة
, ابتسمت بخجل : حاضر يا ماما٣ نقطة
, سعد جابر بالتواصل بينهم فاكثر مخاوفه هي الا تنسجم مع عائلته التي يعشقها ويعيش لها٣ نقطة
, يونس : يلا يا ماما البسي عقبال ما الاكل يتحط ناكل ونروح للدكتور علي طول٣ نقطة
, ايمان بتوتر : احممم طيب ادخلوا انتو يا بنات عشان البوتجاز والع ..
, توفيق وهي يحاول الهروب : طيب انا هنزل ثواني اجيب حاجه من هنا وراجع٣ نقطة
, ضيقت عيناها بتوعد وهو يغادر ويقفل الباب ٣ نقطةنظرت الي عيون يونس و جابر المترقبه ٣ نقطة
, -احم تعالوا معايا الاوضه ٣ نقطة
, في الداخل سردت لهم تفاصيل خطتها هي وتوفيق٣ نقطة
, يونس بغضب : يا سلام توقعي قلبنا بالطريقه دي عشان حاجات غريبه ..كنت هتصرف علي فكره ٣ نقطة
, ايمان بضيق واستخفاف : و **** و كنت هتتصرف ازاي بقا يا شطور ؟!!
, -ماما لو سمحتي !!
, جابر بضحك : ما ترد يا شطور٣ نقطة والنعمه انتي ام عسليه ..ودماغك تتلف في حرير..
, ايمان بقهقهه : ايوة انت اللي مدلعني سيبك من الواد ده معرفش انا طالع نكد لمين !! ابوك كان بيهزر ويضحك علي طول ..
, جابر : انا عارف يا ختي !!
, يونس بحنق : انا قاعد هنا علي فكرة و سامع !!
, ايمان بلا مبالاه : ما تسمع ..انا هخاف منك يا واد ولا ايه ؟؟ لاااا الحركات دي اعملهم علي بدور الغلبانه اللي مطلع عنيها٣ نقطة
, يونس : ايوه صح ..انا اللي مطلع عنيها ..انا ماشي قبل ما تجنوني ٣ نقطة
, تركهم وتوجه الي عنيدته فوجدها تضحك وتتحدث مع وداد ..عاد الي غرفتها وغرفته سابقا ، رأي عدت الهندسه التي اعطاها لها وتذكر هذا اليوم وكيف بكت وانهارت وقضي اليوم معها ٣ نقطةهي رقيقه بداخلها و لكنها عنيده كالاطفال ٣ نقطة
, اشاح برأسه شمالا ويمينا بحيره ٣ نقطةكيف يهدم تلك الأسوار داخلها غهو يعلم جيدا انها تبادله مشاعر فلا يمكن لانثي ان تستسلم ولو قليلا الي رجل الا وان شغل قلبها وتفكيرها ٣ نقطة
, بقي السؤال الاكبر كيف يحثها علي الاعتراف بانها تحبه او جعلها تتقبل فكره زواجهم ؟؟
, ١١ نقطة
 
  • عجبني
التفاعلات: wagih
١٧

تركهم وتوجه الي عنيدته فوجدها تضحك مع وداد ..عاد الي غرفتها وغرفته سابقا ، رأي عدت الهندسه التي اعطاها لها وتذكر هذا اليوم وكيف بكت وانهارت وقضي اليوم معها ٣ نقطةهي رقيقه بداخلها و لكنها عنيده كالاطفال ٣ نقطة
, اشاح برأسه شمالا ويمينا بحيره ٣ نقطةكيف يهدم تلك الأسوار داخلها..هو يعلم جيدا انها تبادله مشاعر ، فلا يمكن لانثي ان تستسلم ولو قليلا الي رجل الا وان شغل قلبها وتفكيرها ٣ نقطة
, بقي السؤال الاكبر كيف يحثها علي الاعتراف بانها تحبه او جعلها تتقبل فكره زواجهم ؟؟
, ١١ نقطة
, بعد تناول الغداء وتبرير توفيق للفتيات ان ايمان قد ذهبت للطبيب وهم نائمين وان كل شئ بخير٣ نقطةاجتمع جابر ويونس معه يتحدثون عن الشركة التي يريد يونس البدء فيها٣ نقطة
, توفيق بتفكير : يابني انت لو تسمع كلامي بس..انت تمسك شركتي الفتره دي واهو بالمره اقلل من وقت شغلي لحد ما شركتك تقف علي رجليها ..
, يونس : انا فكرت في كده يا بابا فعلا ..بس انا هحتاج جابر معايا ..ولا انت شايف ايه يا استاذ جابر هتسيب شغلك وتغامر معايا ولا ايه ؟؟
, جابر :مش محتاجه سؤال طبعا ..انا راشق معاك يابني في اي حاجه !! بس في حاجه ٣ نقطة
, -قول٣ نقطة
, -انا كنت هطلب اجازة 10 ايام عشان زي ما انت شايف كده هحتاج ابقي مع وداد شويه يعني وناخد علي بعض٣ نقطة
, توفيق بفخر : و**** فكره حلوه ..وانت كمان يا يونس انسي الشغل 10 ايام وبعدين ابدأ ..
, يونس برفض : ماشي لكن شركتك هبقي اروحها اشوف هعمل ايه فيها ٣ نقطة
, جابر بضيق : يابني انت عريس !! لم نفسك بقا مش انت اللي كنت هتجن وتتجوز ..استفاد من الوقت ده ٣ نقطة
, يونس: خلاص يا جماعه انا ادرا بحالي !!
, توفيق بتأفف : انت حر !! انا رايح انام ..انا كبرت خلاص وجسمي لسه متفشفش من السفر ٣ نقطة
, جابر بضحك : الف سلامه يا حجيجه ٣ نقطة
, ابتسم يونس عندما نظر توفيق نظره ذو معني حتي يخرسه ٤ نقطة
, التفت جابر بضحك نحو يونس : عنيف اووي ابوك ده ههههههه.
, -هههههههه يابني انت مش بتتعب من بقك المفتوح 24 ساعه ده ٤ نقطة
, جابر بلؤم : مش عاجبك دي بيبو بتقول ده احلي حاجه فيه٣ نقطة
, اختفت ابتسامه ورد عليه بحنق : جابر متستفزنيش٣ نقطة
, -ههههههههههههه يابني انت دماغك دي تعباك و**** ويكون لعلمك انا راجل متجوز دلوقتي ٣ نقطةيعني مش هخطفها منك ولا حاجه..
, يونس بغيظ : جابر اولا انت مش هتقدر ثانيا انت ليه واخد قلم في نفسك ..روح يا بابا حاول تتأقلم مع المصيبه اللي عندك ٣ نقطة
, جابر بضيق : انت حقودي وهادم للملذات٣ نقطة
, وقف يونس : انا هنادي بدور عشان ننزل ننام ٣ نقطة
, وقف جابر هو الاخر ..
, -خدني معاك الا انا فعلا محتاج انام..
, يونس بضحكه سخريه ٣ نقطة
, -بليز حاول تاخد اليومين الجايين دول نوم ٣ نقطة
, ابتسم جابر وقال بلا اهتمام : بعينك علي فكره ٣ نقطةيا وداااااد٤ نقطة
, خرجت وداد سريعا بطريقه تعجب لها جابر ويونس ، نظر له يونس بطرف عينيه في تساءل، وقفت وداد بعيون متسعه و متسائلة امامه..
, وداد بقلق : إيووه انته نديت !!
, جابر بهدوء وابتسامه خفيفه : اه نديت اصل هنروح شقتنا عشان تعبان شويه بس لو تحبي تفضلي شويه برحتك ٣ نقطة
, وداد بسرعه : لاااه اني جايه اهاه٤ نقطة
, توجهت نحو الباب ووقفت وهي تشبك يداها وتلعب باصابعها بتوتر..
, مال يونس علي جابر يهمس بخفوت٣ نقطة
, -ايه يابني براحه ع البت شويه .. انت عملتلها ايه بالظبط ؟!
, رد جابر بنفس الهمس ٥ نقطة
, -و**** ماعملت حاجه بس هشوف مالها يمكن تهيئات مننا ..
, ثم اكمل بصوت عالي٣ نقطة
, -احم طيب تصبحوا علي خير بقا يا جماعه ..
, يونس : وانت من اهله ٣ نقطة
, نظر الي وداد ثم قال بابتسامه ود٣ نقطة
, -تصبحي علي خير يا وداد ٣ نقطة
, نظرت الي جابر اولا وكأنها تأخذ الاذن ثم ردت علي يونس بشئ من التلجلج ٣ نقطة
, -امم وانت ت من ا اهل الخير ..
, نظر لجابر نظره ذو معني وكأنه يخبره أرايت !!
, توجه نحوها جابر وهو يفكر كيف يقنعها انها غير مجبره علي شئ هنا..
, -انتي قولتلهم جوا انك ماشيه طيب ؛ مش عايزة تمسي عليهم ؟
, وداد بقلق : هاااه إيوه انته صح ثواني و هجولهم ..
, هرعت الي باب الغرفه التي تجلس بها ايمان وبدور يتسامرون لتخبرهم بمغادرتها ظننا منها ان هذا قد يغضب جابر ان فعلت شئ يسئ الي عائلته ٣ نقطة
, عقد يونس ذراعيه امام صدره وهو ينظر الي جابر و يهز رأسه علي غباءه ٣ نقطة
, جابر بحنق : ايييييه عملت ايه دلوقتي٣ نقطة
, يونس : جحش اقسم ب**** ٤ نقطة
, -ونبي اتلهي ٣ نقطةشوف نفسك الاول وسيبني ، علي الاقل انا هرجع البيت هسايس اموري ..لكن انت دبش هوب دابل كيك دبش وراه علطول ٣ نقطة
, يونس بضيق : علي الاقل بدور بتقف و ترد مش فاكره انها حمار و ماشي في الساقيه اللي هي لا مؤاخذه حضرتك ٣ نقطة
, قطع خروج الثلاث نساء حديثهم ..
, جابر : قفل قفل ..قولتلك هتصرف٣ نقطة
, إيمان : ايه يا جابر هتروح يا حبيبي …
, جابر بمرح : اه هروح الشقه اللي في وشكم دي فكراها ٣ نقطة
, ايمان بضحك : طيب يلا يا غلباوي ٣ نقطةتصبح علي خير٣ نقطة
, -وانتي من اهله يا ست الكل٣ نقطة
, يونس : يلا يا بدور احنا كمان هننزل ٣ نقطة
, نظرت لها إيمان و غمزت لها ..شعرت بدور بحنق انها لن تنفذ خطتها وتمنت لو لم تحكي لايمان عليها..
, بدور : تصبحي علي خير يا ماما٣ نقطة
, -وانتي من اهله يا حبيبتي٤ نقطة
, ذهب الجميع كلا الي مسكنه ٣ نقطةكان جابر يفكر كيف يفتح وداد اليه و يكسب ثقتها و يشعرها بالامان حولهم وخصوصا حوله هو٣ نقطة
,
, وقفت وداد كما في الامس وسط الردهه تنظر اليه وكأنها في انتظار التعليمات ..رمش جابر وحمحم بحلقه ..
, -احمممم ايه ياوداد ادخلي نامي..
, ندم علي قوله فهو يحفزها علي فهم انها تفعل ما يريد وليس العكس٣ نقطةاوقف تقدمها من غرفتها حديثه مره اخري٣ نقطة
, -استني٣ نقطةانا عايز اتكلم معاكي شويه ممكن ؟؟؟
, نظرت له وداد بعدم تأكد : ماشي..
, -تعالي اقعدي ٣ نقطة
, جلست وهي تنظر له بترقب ..فرك اسفل رقبته بتوتر ٣ نقطة
, -انتي كويسه ؟
, وداد بعدم فهم : اه ٣ نقطة
, -لا مش فهماني معلش ، انا اقصد ان اللي حصل بينا كان صدمه لينا و كده بس انا اتمني يعني اننا نحاول نتأقلم مع بعض ٣ نقطة
, نظر الي عينيها و كأنه يؤكد علي كلامه داخل روحها ..
, -انا جوزك قدام **** والناس كلها .. وانتي دلوقتي ملكيش غيري ..انا مش وحش ولو ادتيني فرصه هثبتلك كده ..ممكن اكون واخد الموضوع ابسط منك لاني راجل و كمان٤ نقطة
, تنحنح بخجل: و كمان انا كنت مستلطفك من البدايه بالرغم انك هرتيني عض و ضرب٣ نقطة
, نظرت الي اسفل بخجل ووجه احمر من اعترافه ولكنه استكمل ٣ نقطة
, -و كمان انتي جميله بشكل خرافي و عنيكي تحفه٣ نقطة
, كاد يغشي عليها من الخجل و من صراحته ٣ نقطةولكنه قرر مواجهتها مره واحده حتي يبني حياتهم علي الصراحه ٣ نقطة
, -ده غير عنادك و لسانك الطويل طبعا اللي وحشني بس مش اوي الحقيقه ههههههههه٣ نقطة
, ضحكت بخفه وهي تظن انها تعيش بحلم..فهي بحياتها لم تقابل رجلا بعفويته فضلا عن وسامته ..
, -ممكن بقا تنسي كل حاجه حصلت ونبدأ صفحه جديده وياريت تتكلمي بلاش جو الصمت ده ٥ نقطة
, -حاضر ٤ نقطة
, دخلت تنام وهي تفكر في هذا الانسان الذي حطم كل توقعاتها هل يمثل عليها حتي يتمكن منها ولكن لماذا هي زوجته لو اراد لاخذ منها ما يريد !!
, ١٦ نقطة
, في سوهاج ٤ نقطة
,
, توجه ابراهيم في الصباح الباكر وهو عاقد النيه علي اقناع روحيه بالزواج منه ، فكم بقي من العمر لتضيعه ٥ نقطة
, دق علي باب منزلها ٣ نقطةوانتظر حتي فتحت له ..قضبت حاجبيها بحيره وتعجب من قدومه ٣ نقطةماذا يريد منها الان ؟!.
, روحيه : حاج ابراهيم ؟! ايه اللي جابك دلوك ؟؟
, فتح الباب برغم من وقوفها خلفه حتي تمنعه من الدخول واغلقه خلفه ..عقدت ذراعيها و لوت فمها ها هو يتعامل و كأنه ملك هذا المكان و الزمان ٣ نقطة
, -افندم تؤمرني بحاجه؟؟
, -تتجوزيني ؟!!
, اتسعت عيناها بصدمه اسمعته جيدا ام ان عقلها يتلاعب بها ٣ نقطة
, ابراهيم باصرار وتقرير : بصي ياروحيه اني وانتي عارفين كويس اني غلط زمان ..
, -هههههههه بعيد الشر انته والغلط ٣ نقطة
, ابراهيم بضيق : اسمعيني بلاش مهزءه اومال..
, روحيه بحزن : واني مش عايزة اسمع !!
, اقترب ووقف امامها مباشرا : اني غلط غلطه فضلت طول عمري بندم عليها ..اليوم اللي اخترت ام البنات عليكي كان اخر يوم في عمري..
, نزلت الدموع رغما عنها واعطته ظهرها ..
, ابراهيم بندم : العمر مش دايم لينا يا بت الناس ٣ نقطةاني رايدك تكوني جنبي !!
, روحيه بأسي : يااااه بعد العمر ده كله افتكرت انك رايدني ٣ نقطةخلاص بجا يا حج احنا كبرنا ع الزواج٤ نقطة
, ابراهيم باصرار : اني طول عمري رايدك يا روحيه بس كنت غبي وجه الوجت اللي افوج فيه ٣ نقطةوبعدين مانتي كنتي رايحه تتجوزي عبد**** يعني بتفكري بالجواز..
, توترت قليلا علي كذبتها ولم ترد٣ نقطة
, ابراهيم وهو يترجاها : خليكي انتي ام جلب ابيض علطول وسامحيني ٣ نقطةالبعد عنيكي خلاني مبجتش نفسي ولا عرفت اعيش زوج لتوحيده ولا اب لبناتي٣ نقطة
, بكت روحيه فاحتضنها اليه وهو يكاد يبكي من انجراف مشاعره وشعر بجسده يضعف بعد ان اعلن ما ارقه كل تلك السنين ٣ نقطة
, ابراهيم بتعب : عشان خاطر كل حاجه بتحبيها وفجي وريحيني ٣ نقطة
, روحيه بدموع وصوت متقطع :اصل٣ نقطة
, -مفيش لا اصل ولا فصل ..وحياة بدور وليلي عنديكي !! مش هجول وحياتي لاني مستهلش غلاوه عنديكي دلوك !!
, اغمضت عيناها بتفكير وقلبها يجبرها علي الموافقه ٣ نقطةبعد ثواني مرت كالسنين بالنسبع له٣ نقطة
, روحيه بدموع : اني موافجه !!
, ابتسم لها ابراهيم ولاول مره منذ سنين يشعر بسعاده وراحه نفسيه٥ نقطة
, وقبل ان ينتهي اليوم كانت روحيه زوجة لابراهيم وعلي شاهدا علي هذا الزواج وهو يضرب كف علي كف ٤ نقطة
, ليلي : لولولوولولولولولولللللللي مبرووووك ياامي ..
, روحيه بضحك : كفايه يا به هو اني صغيره ٣ نقطة
, ليلي بسعاده : ايوة صغيرة و زي الجومر كومان ٤ نقطة
, ابراهيم بضحك : هو كله لامك وابوكي مالوش حاجه٣ نقطة
, نظرت له ورمشت لم تتوقع ان يحادثها اساسا ولكنها شعرت بفرحه شديده انه يمازحها..
, -كيف يعني !! مبروك يا ابوي ٣ نقطةبس اوعاكم تجيبو اعيال وتسبيهم ليا كفايه عليه اولادي ٤ نقطة
, علي بضحك : ده علي اساس اننا بنجعد بيهم دي امي يوميا بتعدي علينا تاخدهم من الصبح لحد المسا ٤ نقطة
, ابراهيم : ههههههه دلوك تجيبوهم عندينا بدل ما تبهدلوا الست امعاكم!!
, ليلي : هههههههههههه أيووه هستغلكم ..
, نظر علي الي ابتسامتها بحب لاحظته روحيه فغمزت الي ليلي ونكزتها ٣ نقطة
, روحيه بهمس: جوزك بيحلم بيكي ههههههه
, نظرت له بطرف عينيها ثم ابتسمت بأمل لروحيه ٤ نقطةخرج علي من اوهامه ٣ نقطةفتنحنح قليلا ثم اردف ٣ نقطة
, -احم طيب يلا نرجع دارنا إحنا ٣ نقطة
, -مااشي ٣ نقطة مع السلامه ٣ نقطة
, روحيه بحب : مع الف سلامه ..
, ليلي : متنسيش تكلمي البت بدور دي هتتجنن من ساعه ما حكيت لها انك هتتجوزي..
, ابراهيم وقد اختفت ابتسامته قليلا ذهب بتفكيره اليها وعناده معها حتي انه اجبرها علي زواجها من يونس حتي وان كان مثاليا لها ٤ نقطة كان يجب اخذ اعتراضها بعين الاعتبار ٣ نقطةضغطت روحيه بخفه علي يده و كأنه تعلم ما يفكر به ٣ نقطة
 
  • عجبني
التفاعلات: wagih
١٨


اخذت تنظف بدور شقتهم الجديده ويونس يغلي مما تفعله٣ نقطة
, يونس : ممكن تقعدي بقا خيلتيني مش عارف انام ٣ نقطة
, بدور بابتسامه صفراء : روح نام برا انا مش هقدر انام في الاوضه وهي زفت كده ٤ نقطة
, -يا سلام ماانتي نمتي الصبح !!
, -ولو بردو هنضفها ٣ نقطة
, اراد ان يتخطاها فلمس كتفها ..التفتت مره واحده بغضب و دفعته ..صدم يونس و نظر لها بذهول و غضب٣ نقطة
, بدور بحده : اوعي تلمسني تاني ..انت فاهم ؟!
, جن جنون يونس فتقدم علي بعد شعره منها وقال ببرود كاد يجمد قلبها٣ نقطة
, -انا لو عايز مش هالمسك بس !! انا هعمل اكتر من كده انتي مراتي وحقي ، الكلام ده لو عايز طبعا !!٣ نقطة
, تركها واقفه كالتمثال وخرج من الغرفه ليبيت علي الاريكه في الردهه وقلبه يعتصر من كلامها ..فكلما ظن بانها تحبه و تحب لمسته تصر علي تحطيم قلبه وكبرياء رجولته !!
, زفرت بدور بقوه حتي لا تبكي ..
, -بتعيطي ليه دلوقتي انتي كمان !! انتي اللي مش عايزاه اساسا..احمدي **** ٣ نقطة
, تركت مابيدها وتوجهت للنوم ٣ نقطةرن هاتفها معلنا عن وصول مكالمه من روحيه٤ نقطة
, تناست حزنها في لحظه وردت بدور بفرحه ٣ نقطة
, - مبروووووك مبرووووك ياحياة قلبي مبرووووك..
, روحيه بضحك : ههههههههههه **** يبارك فيكي ٣ نقطةوحشتيني جوووي..
, -انتي وحشاني اكتر و**** ..المهم عامله ايه ؟؟ انا اطمنت من ليلي من شويه ٣ نقطةكنت قلقانه يكون ابويا قفش عليكي ولا غصبك علي حاجه ؟!
, روحيه بلؤم حتي لا يشعر ابراهيم بحديثها : لاه ابراهيم امنيح و زي الفل٣ نقطة
, -ههههههههه مبروك يا امي انتي بجد تستاهلي السعاده بعد السنين دي كلها واتمني ان بابا يتغير شويه معاكي ٣ نقطة
, -**** يسعدك وافرح بعوضك جريب ٣ نقطة
, يدور بخجل : احم ان شاء الله٣ نقطة
, روحيه وقد ابتعدت قليلا حتي لا يسمعها ابراهيم ٣ نقطة
, -بدور انتي منيحه ؟! المراد حوصل ولا لااااه !
, بدور بخجل وهي تفهمها جيدا ..
, -ايه يا امي الكلام ده ٣ علامة التعجب لا طبعا !!
, روحيه و هي تمط شفتاها يسارا ويمينا ٣ نقطة
, -يا خيبتي ! والخايبه التانيه ؟! .
,
, بدور بتعجب ممزوج بغيظ : انتي بتسألي حاجات غريبه جدا علي فكره انا مالي ..اكيد مش هسأل طبعا ؟!!
, روحيه بحزن : يابنتي كيف يعني مالك ؟؟ البنيه مسكينه وماليها اي حدا غيرك !! جربي منيها **** يرضي عليكي دي وليه بردك !!
, - ياامي افهميني انا و وداد كويسين ، بش يعني الحاجات دي متكلمناش فيها اوي بس اللي استنبطه انه لا بردو٣ نقطة
, -
, - روحيه بغضب : جرااالكم إيه يا بنات ما تعجلوا اكده متجبلناش الحديث والمشاكل ٣ علامة التعجب
, بدور بضيق : خلاص يا امي مش وقته روحي يلا تصبحي علي خير ٣ نقطة
, روحيه بأسي : وانتي من اهل الخير يا بنيتي !!
, نامت بدور وهي تحاول نسيان يونس و كلماته وتذكرت الحديث الذي دار بينها وبين ايمان ووداد ٣ نقطة
, ٩ علامة المربّع
,
, فلاش باك ٥ نقطة
, اغلقت الباب خلفها واقتربت منهم امسكت يد بدور من ناحيه ويد وداد من ناحيه اخري ٣ نقطة
, ايمان بتساؤل وقلق : نمتوا كويس امبارح ؟!
, ردت وداد بعفويه : إيووه الحمد**** ٣ نقطةحضرتك كيف صحتك دلوك ؟؟
, إيمان بابتسامه مصطنعه : زي الفل اهوه يا بطه ..يعني المهم مبسوطه اوعي يكون جابر مزعلك او عملك حاجه ؟!
, -لاااه معمليش ايتوها حاجه وربنا !!
, ايمان بابتسامه مشرقه : الحمد**** ياحبيبتي واوعديني لو زعلك قوليلي وانا هتصرف معاه انا زي امك مش كده !!
, وداد بابتسامه ضيقه : ايوه **** يخليكي يا خاله ..
, -امك امك مش خالتك يعني قوليلي يا ماما او امي برحتك يعني ٣ نقطة
, -تسلمي ياامي ..
, التفت الي بدور : مش عايزه اسأل سبع ولا ضبع الصراحه ، بس اكيد ضبع مش كده ؟!
, بدور بضيق : ايوه ٣ نقطةبس انا قررت اطفشه وهبات هنا مش هنزل تحت ..
, ايمان : عيني عليك يا بني !!
, بدور بغيظ : و**** ٣ علامة التعجب
, -ههههههههههه يابنتي ارحمي نفسك شويه و**** يونس بيحبك بس دماغه مش مريحاه ممكن تديلوا فرصه بجد مش طالبه اكتر من كده٣ نقطة
, بدور باستهزاء: بيحبني اه ٣ نقطةابنك بنفسه قالي انه مش بيحبني ارتاحي بقا ..ده متجوزني انتقام عايز يكسرني بس !!
, ايمان بضيق : انتي هبله صح ؟؟ اسألي اي حد في العيله دي هيقولك يونس بيحبك ؟؟ لو عايز يكسرك في بدل الطريقه الف مش يتجوزك !!
, بدور بغضب وقله حيله : يوووه انا تعبت بقا مش عارفه اعمل ايه ؟؟
, ايمان بهدوء: ياحبيبتي اسمعي كلامي انا بحبك و**** ٣ نقطةانتي بس براحه عليه وخدي بالمسايسه ..انتو خلاص اتجوزتوا مفيش منها مفر يبقي نتأقلم ونعيش بقا ونفهم بعض ٣ علامة التعجب
, بدور : اه وهو متفاهم اوي الصراحه ..نسمه ٣ نقطة
, ضحكت ايمان بشده :ههههههههه عطياكي هديه ٤ نقطةعشان تعرفي غلاوتك بس٣ نقطة
, ضحكت بدور ونظرت لها بطرف عيناها ٣ نقطة
, -لا هديه مصروف عليها الحقيقه ٣ نقطةفي استبدال٣ نقطة
, -ههههههههههه البضاعه المباعه لا ترد ولا تستبدل سورري نظام المحل كده ٤ نقطة
, ضحكت وداد هذه المره ٣ نقطة
, -انتم دمكم خفيف واني حبيتكم زي اهلي بالظبط٣ نقطة
, ابتسمت لها بدور : انتي زي اختي دلوقتي وانا حبيتك من يوم ماشفتك ولو عايزة اي حاجه اسأليني٣ نقطة
, -حاضر٣ نقطة
, انتهي الفلاش باك
, ١٤ علامة المربّع
, غلب عليها النوم بعد تفكير دام لساعات ومثلها تماما يونس الذي اخذ يتقلب حتي اتاه النوم وهو يفكر كيف يخضعها اليه ويغلب عنادها !!
, ٣٠ نقطة
, في الصباح التالي ٤ نقطةايقظ جابر وداد ٣ نقطة وجهز كوبان من الشاي باللبن (بيعمل دماغ للمصريين طبعا 😂😍)وعزم علي اخذها الي الخارج ليعرفها علي القاهره ومعالمها كطريقه للاقتراب منها ٣ نقطة
, جابر بتساؤل : ازاي و**** مايحصل ٣ نقطةانتي قولي نفسك تشوفي ايه ؟؟
, فكرت وداد وقالت بخجل : نفسي اشوف الاهرامات٣ نقطة
, جابر بمرح : ياااه الاهرامات بس دي في الجيزة محافظه تانيه ٣ نقطة
, وداد : و**** ٣ علامة التعجب اني بحسبها اهنه في مصر !!خلاص مش لازم٣ نقطة
, ضحك جابر علي سذاجتها : هههههههه يابنتي بهزر معاكي هوديكي هي فعلا في الجيزة بس زي ماتقولي كده دي محافظه جوا محافظه يعني نص ساعه بالعربيه وهنوصل٣ نقطة
, ضحكت وداد وهي تضع يدها علي فمها..
, -ياخراشي ع الناس اللي بتكسف يا ناس ٣ نقطةانا عايزك فري كده فرفشي انا زي جوزك بردو٣ نقطة
, احمر وجهها وابتسمت قليلا ٣ نقطة
, -طيب يلا ننزل نفطر٣ نقطة
, -والباجين مش هيجوا امعانا ؟!
, ابتسم لها جابر بمغازله : تؤ تؤ واحد وعايز يفسح مراته ، ركزي معايا كده بس وانا هأكلك الشهد !!..
, ضحكت وداد من قلبها ٣ نقطة
, -ايوة بقي !! كانت فين ام الضحكه دي من زمان !!
, وداد بدلع : كانت إهنه بس نايمه شويه ٣ نقطة
, جابر باندماج : طب ب**** عليكي يا شيخه تصحصحيها معايا كده دي يخربيت جمال امك ..
, ضحكت بخجل ونظرت للناحيه الاخري٤ نقطة
, زفر جابر : قومي ياختي قومي قبل ما تذهبي عقلي ٤ نقطة
, قهقهت وخرج الاثنان معا٣ نقطةكان اسعد يوم في حياة وداد وشعرت بقلبها يدق بشده لجابر الذي نجح في اقتحام اسوارها و اخترق قلبها مباشرا دون اي انذار ٣ نقطة
, اشترا الغداء من احد المطاعم وعادا الي شقتهم ..
, وداد بفرحه : اني مبسوطه ، حاسه كأني طايرة٣ نقطة
, ضحك جابر : هههههههههه كل ده من خروجه ده انا هاهريكي خروج لو هتتبسطي كده ..
, -هههههههههههه **** يخليك ليا٣ نقطة
, نطقتها دون وعي فنظر لها جابر بابتسامته الساحره ، خجلت واحمر وجهها ولم تنتبه الا بعد خروج الكلام من فمها ٣ نقطة
, وداد بتوتر :اني هسخن الوكل ٤ نقطة
, شعر جابر بتحسن علاقتهم واستبشر خير فقلبه دق لها بالفعل منذ ان رءاها لاول مره ..
, جابر لنفسه : ااااااخ صبرني يارب عليها ..حبيني بقا ؛ انا بدأت احب علي نفسي ٣ نقطة
, ندت وداد من المطبخ فذهب مسرعا اليها ٣ نقطة
, جابر : ايوه يا وداد في حاجه ؟؟
, -رايده الصينيه اللي فوج دي ومش طايلاها ..
, -طيب ياستي انا هجبها ٣ نقطة
, وقف جابر وراءها مباشرا وهي تحاول الوصول اليها فالتصق صدره بظهرها٣ نقطةشعرت برعشه بسائر جسدها..احس بها جابر فوضع ما ارادته امامها وقد علت انفاسه وملاء عطرها صدره ٣ نقطة
, ارادت وداد الهروب ولكن قدماها تسمرت ، توقف عقل جابر عن التفكير فمال بأنفه نحو شعرها يستنشقه بشوق ..حاولت تخطيه والخروج ولكنه امسك بكتفها وادارها اليه يقربها منه بخفه ، وضع يده علي خدها بحنان ونظر الي عيناها الخجولتان ..طبع قبله علي رأسها جعلت قلبها يدق بسرعه ثم تلاها بقبله خفيفه علي فمها شعرت وقتها بان قلبها قد توقف للحظه ثم عاد للدق ببطء شديد فتسارع رهيب خارج عن المألوف.. ..
, احاطها بذراعيه فامسكت به بشده٤ نقطةوانطلق بها للغرق في مشاعر لم يعرفها كلاهما من قبل٣ نقطة
, انتهت القبله عندما عجز الاثنان عن التنفس ٥ نقطةفضمها الي صدره اكثر حتي يستعيد انفاسه ويسيطر علي دقات قلبه ٣ نقطة
, جابر بحب رفع ذقنها ليتفحصها فوجد عيناها مغلقه ووجهها احمر كالفراوله..توتر قليلا ولعن تسرعه ..
, -انا اسف ..
, -هاااه ..
, ردت وداد وهي مازالت مسحورة ٣ نقطةابتسم لها جابر ..
, -انتي اجمل واحده شفتها في حياتي ..بجد بحمد **** انك نصيبي ..
, قبل يدها برقه دابت هي فيها الف مره ٣ نقطة
, وداد ويدها ترتعش : انت هتاكل٣ نقطة
, جابر بخبث : حسب هاكل ايه ؟!
, -ما انت عارف الوكل !!
, -اه قصدك اكل اكل يعني !! اشطا ماشي هاكل..
, خجلت قليلا وبدأت تجهيز الطعام و حاولت التصرف بطبيعتها والا يغلب الخجل عليها فهي ترغب ان تسعد مع جابر في زواجهم بالفعل ٣ نقطةمنذ ان تزوجها وهو يثبت لها يوما بعد يوم انه رجل ذو جوهر معدني نادر الوجود ٣ نقطةوتشعر بالامتنان له وحنانه خلق بداخلها رغبه رهيبة في اسعاده باي طريقه ٤ نقطة
, فقد عوضها **** به لتكون عائله حقيقيه خاصه بها ٣ نقطة
, ٢٨ نقطة
, استمر يونس في تجاهل بدور بضعه ايام ، اصبحت بدور تشعر بنقصان و حزن بسبب قله اهتمامه فجزء بسيط بداخلها تمني لو احبها وعمل علي كسب حبها..
, بدور لنفسها : انا اللي صدقت ماما ايمان قال بيحبني قال ..ونبي بلاش عبط،خدتي ايه منه اهو لا جواز طايلاه و لا شهاده خدتيها وطبعا مش هشوف الجامعه تاني .. **** يسامحك يا ابي ٣ نقطة
, تنهدت بأسي وهزت رأسها لتبعد افكارها عنه ٣ نقطة
, فتحت التلفاز و قررت مشاهده احد المسلسلات التركي ولكن عقلها لم يكن معها وظل منغمس في تفكيرها٣ نقطةدخل يونس وهو ينهي بعض الاوراق الخاصه بشركته مع جابر فوجدها منسجمه٣ نقطة
, نظر الي الشاشه وجد مشهد للبطل يرتدي مايوه وينام علي البحر ..نظر بغضب الي بدور وجد عيناها لا ترمشان من علي الشاشه حتي ٣ نقطة
, يونس بغضب : ايه القرف اللي بتتفرجي عليه ده ؟! غيري الزفت ده٤ نقطة
, فاقت بدور وعقلها يحاول استوعاب حديثه !!
, -نعم ؟ معلش مسمعتش بتقول حاجه؟ ٣ نقطة
, رفع يونس صوته بغيظ والنار تتأكل داخله٤ نقطة
, - يا سلام للدرجادي سرحانه فيه ومش حاسه باللي حواليكي ٣ نقطةايه قله الادب والبجاحه دي؟؟
, قضبت جبينها بغضب : انت بتكلم مين كده ؟؟ ما تحترم نفسك !!
, -انا اللي احترم نفسي !! ولا انتي ياهانم اللي قاعده تحبيلي في رجاله سيس اساسا..
, -انت ازاي تتجرأ ٥ نقطة
, قاطعها يونس بغضب : انتي ازاي بجحه كده ؟؟
, اشار بيده للتلفاز لتري البطل والبطله في احضان بعضهم ٣ نقطةخجلت قليلا٣ نقطة
, -ايوه يعني انت مالك !!
, -لا و**** السؤال انتي اللي مالك في ايه ؟؟
, بدور بمكر وهي تحاول اغاظته : مالي ياخويا ماانا زي الفل اهووه ..
, يونس وهو يكاد ينفجر غيظا ٤ نقطة
, -بصي يا بدور عشان نبقي وضحين تلفزيون تاني لا !! وحسك عينك اشوفك بتتفرجي علي اي راجل في الدنيا ..
, اكملت بعناد : ومتفرجش ليه مش ست زي بقيت الستات !!
, اقترب منها مره واحده فارتعبت وركضت الي الغرفه ٣ نقطةلحقها يونس ولكنها اسرع منه فاغلقت الباب ولكن بعد ماذا فقد تحول يونس الي طور هائج لا يري سوي اللون الاحمر امامه ٣ نقطة
, دق علي الباب بشده٣ نقطة
, -افتحي !!
, سندت علي الباب وهي تتنفس بصعوبه من الخوف والقلق ٣ نقطةربما زادت في اغاظته هذه المره !!
, -لا مش هفتح !!
, يونس كالرعد وهو يدق الباب بعنف شديد ٣ نقطة
, -بقولك افتحي الباب بدل ما اكسره ، مش هتقدري تستخبي مني !!
, بدور بخوف و بكاء : خلاص بقي مش هفتح بقول ٣ نقطة
, حاول كسر الباب مما زاد من بكاءها خوفا مما سيفعله ان وضع يدها عليها٤ نقطة
, -بقولك افتحي متجننيش ٩ علامة التعجب
, قالها يونس بصوت مرتفع و يداه تدقان الباب بعنف رهيب هز جسدها الضعيف من الداخل والخارج٣ نقطةمدت يدها بخوف نحو المفتاح لتفتح له٣ نقطةدلف يونس بقوه وغضب واغلق الباب خلفه ..اخذ يقترب منها وهي تبتعد حتي سقطت علي الاريكه ..وقف امامها ومال عليها قليلا..
 
  • عجبني
التفاعلات: wagih
١٩

يونس بغضب : قوليلي سبب واحد يخليني اسيبك دلوقتي!!
, بدور بشجاعه مصطنعه : انا حره ولو مش عجبك سيبني في حالي يااخي..
, امسكها من شعرها بقوه : وحياة امك ،اسيبك ايه انتي فاكره نفسك مصحباني ..لا يا شاطره اللي مايعجبنيش اعدله لحد ما يعجبني غصب عنك ٣ نقطة
, امسكت بيده فوق شعرها وحاولت ضربه بقدمها ليتركها، مما استفزه اكتر ..سحبها لتقف ودفعها الي الحائط ليشل حركتها بجسده ٣ نقطة
, -ابعد عني !! ابعد بقي..
, امسك فكها وثبت رأسها ٣ نقطة
, -انتي ليه بتعملي كده معايا ؟؟؟ فهميني ليه !
, بدور بعصبيه : انا اللي بعمل كده ليه !! ولا انت اللي حرااام عليك بقي مش كفايه ضيعت حلم عمري و اجبرتني علي الجوازه دي !!
, يونس بحده وغضب : ضيعته منك ازاي ما انتي رجعتي القاهره تاني وهتقدري تعملي اي دراسه عايزاها ٣ نقطةويكون في علمك انا ما اجبرتكيش علي حاجه ابويا وابوكي متفقين من الاول مكنش هيفرق بقي الجواز دلوقتي ولا بعدين !!
, نظرت له بصدمه : يعني ايه ؟؟ انت هتسبني اكمل تعليمي ؟؟!
, -انا تعبت منك اوي ومش عارف اعمل معاكي ايه بجد..كفايه استفزاز بقي ، انتي ليه عايشه دور الضحيه انا كنت معاكي خطوه بخطوه واعتقد ساعدتك حتي لو حصل سوء تفاهم بينا !! فهميني يمكن انا غبي او مش فاهم تصرفاتك ، انتي حبتيني ولا لا ؟!!
, ردت بدور بضيق : انا اللي المفروض اسأل مش انت ؟! اتجوزتني ليه ؟؟ انت معاك فلوس كتير ومش محتاج فلوس ابويا وطول عمرك بتستتقله !!
, -انا مالي ومال ابوكي هو انا اتجوزته هو !! اكيد مش غبيه يعني وعارفه السبب..
, بدور بصوت عالي وانفاس عاليه: لاااا مش عارفه !!
, يونس بغضب وصراخ : عشان بحبك ٣ علامة التعجببحبك من زمان ارتاحتي ٣ علامة التعجب
, تسمرت مكانها ثم انفجرت باكيه تنحب بصوت خافت، تركها يونس وعاد خطوه الي الوراء لا يعرف كيف يتعامل معها !! اهي حزينه لانه يحبها ..اراد ان يهزها بقوه ويصرخ فيها ولكن قلبه رق لها و رغما عنه اقترب منها وغمرها بين ضلوعه ..تشبثت به بقوه لاول مره تحتضنه بشده ٣ نقطة
, يونس بهدوء : خلاص متعيطيش ..
, اراد ان يرفع رأسها ولكنها ابت وقربت رأسها من صدره اكثر و اكثر٣ نقطة
, زفر بضيق : خلاص قولي عايزه ايه هعمله ؟؟عايزه تطلقي ؟! انا موافق !!
, بكت اكثر و ضربته بيدها علي صدره ..
, يونس بضيق : اعمل ايه مش فاهم ؟! .
, حاول الابتعاد عنها فتركته ثم اقتربت منه تحتضنه ٣ نقطةصدم لوهله واسرع لاحتضان
, ها متجها بها الي الاريكه جلس عليها وتنهد طويلا ٣ نقطةازال يدها من علي وجهها ٣ نقطة
, وقال بحده : بت انتي متجننيش !! بطلي عياط ونتفاهم طيب..
, مطت فمها كالاطفال وهي تصدر شهقات باكيه ..
, مسح دموعها وقال برقه ٣ نقطة
, -عشان خاطري بلاش دموعك اللي بتوجعني دي !!
, بدور بصوت خافت : انت بجد بتحبني ؟!
, يونس بصدق : وبموت فيكي كمان انا عديت مرحله الحب دي من زمان انا كل نفس بتنفسه بينادي باسمك !! انا مش بنام غير عشان احلم بيكي !!
, وضعت يدها علي خده بحنان وابتسامه ٣ نقطة
, -انا كمان حبيتك مش عارفه امتي وازاي !!بس شكلي حبيتك خلاص !!
, ضمها اليه بشده و قبل ثغرها الصغير من سعادته ٣ نقطةاحاطت رقبته بذراعبها وقربته اليها اكثر مستسلمه لرغبه قلبها ..
, ابتعد عنها قليلا فدفعته بجسدها ونزلت علي شفتاه تقبله هي هذه المره ..في قبله اخرجت قلبه من صدره ، ولو خيروه في هذا الوقت بين روحه وهي لهدى روحه قبل ان يفرط بها !! وضع يداه حول خصرها يعتصرها اليه ويلتهم من رحيقها وهو يراها خاضعه بين يديه برغبتها !!
, بدأ يخلع ملابسها ببطئ ويقبل كتفها ورقبتها وهي مازالت تميل فوقه ٣ نقطةعلت انفاسها وتمسكت بملابسه وهو يجردها من نفسها !!
, وفي منتصف لحظتهم العابقة بحبهم ..رن جرس الباب ٣ نقطة
, بدور بخضه نهضت من فوق يونس وبدأت ترتدي ملابسها ..حاول يونس أعادتها اليه ولكنها ابتعدت ٣ نقطة
, بدور : احيييييه الباب الباب ٣ نقطة
, يونس بضيق : مايتحرق الباب تعالي هيمشوا دلوقتي٣ نقطة
, بدور بخجل : لا طبعا قوم افتح ..عايزهم يقولوا ايه ٣ نقطة
, يونس بغيظ : مايقولوا اللي يقولوا ناس باردين فعلا !! واحد ومراته الصراحه يعملوا اللي يعملوه احنا حرين !!
, بدور بحده : قوم افتح يا يونس ..
, زفر يونس بضيق وهو يتوعد لمن ازعجهم اوقفه صوت بدور وهي تقترب منه بخضه..
, -امسح الروج اللي في يوقك ده بسؤعه..
, ابتسم بخبث : **** في روج علي بوقي !! وريني كده !! الحق افتح بقي عشان يعرفوا مراتي بتحبني قد ايه ٣ علامة التعجب
,
, امسكته بدور وهي تكاد تموت خجلا ٣ نقطة
, -بطل بقي ٣ نقطةتعالي هنا !!
, ركضت نحوه واخذت تمسح فمه بيدها و طرف كمها ، ابتسم هو وضحك علي سذاجتها ..
, مسح فمه مره اخيره بعد ان ركضت للداخل وفتح الباب وجد جابر وهو يبتسم ببراءه الذئاب وبجواره وداد٣ نقطة
, جابر بخبث : يوونس حبيبي اتأخرت ليه ٣ علامة التعجباوعي نكون جينا في وقت مش مناسب٣ نقطة
, تخطاه بكل برود ساحبا وداد خلفه ..
, يونس بضيق: اه الصراحه مش وقتك خالص ٣ نقطة
, -ههههههه عسل انت ..تعالي يادودي بيتك ومطرحك ٣ نقطة
, ابتسمت وداد بخجل ونظرت الي جابر بغيظ علي ما يفعله ٣ نقطة
, -مساء الخير يا استاذ يونس٣ نقطة
, جابر دون ان يعطي يونس فرصه للاجابه ٣ نقطة
, -استاذ ايه يابنتي ده اخويا يعني اخوكي قوليلو يونس بس ٣ نقطة
, يونس وهو يدفعه من امامه جلس بجوار وداد..
, -مساء النور٣ نقطةشرفتيني و**** لولاكي ما كنت دخلته من عتبت الباب..
, جابر بضيق : اتكلم علي قدك واحترمني شويه قدام مراتي ،مش اسلوب كده !
, يونس بضحك : مش مصدق صح !!منك لله يا شيخ ٣ نقطة
, خرجت بدور بوجه احمر وابتسامه قلقه من ان يكتشف امرهم ٣ نقطة
, جابر بخبث : كنتي فين يا عروسه ٤ نقطة
, نكزه يونس ورمقه بنظره تهديد..
, -ابو شكلك !! اقصد عامله ايه ٣ نقطة
, -احم الحمد**** ٣ نقطةازيك يا وداد ..ايه الحلاوه دي !!
, وداد بخجل: جابر اشتراه ليا انهارده !!
, بدور بضحك : ايوة بقي..الناس اللي وقعت
, يونس بابتسامه صفراء : علي فكره انا اشتريتلك 5 قبليه !!
, ضحك جابر : ياحقودي سيبني اندمج انا لسه كنت هعيش الدور٣ نقطة
, ضحكت بدور ووداد وابتسم يونس وهو ينظر الي ابتسامتها المشرقه التي تنسيه كل احزانه ٣ نقطة
, سهروا معا يتسامرون ويضحكون علي مواقف جابر ويونس سويا ٣ نقطة
, جابر بحنق : علي فكرة انت نصاب !! انت اللي كنت بتاع بنات مش انا ٣ نقطة
, اختفت ابتسامه يونس المتصبينه ونظر له بغيظ٣ نقطة
, بدور بغيره وابتسامه صفراء : اااه بجد هههههه احكيلي كده..
, جابر بنصف عين : و**** يا بيبو مش عارف اقولك ايه ولا ايه ده نمس ده٣ نقطة
, شعر يونس ان موقفه يسوء امام بدور ٣ نقطة فأخر ما يريده ان يحدث سوء تفاهم اخر بينهم فقد انتظر طويلا حتي يشعر بهذا الاستقرار في علاقتهم٣ نقطةوقف بسرعه٣ نقطة
, يونس : انا هعملكم قهوة تجنن ..قوم يا جابر معايا نعملهم !!
, جابر بتعجب : انا مش بعرف اعمل قهوه !!
, يونس بغيظ : بتعرف انت ايش عرفك انت ..قوم يااخي بقي ٣ نقطة
, نظرت وداد الي بدور و انفجرت ضاحكه٣ نقطة
, وداد بهيام : بيحبك جوي **** يخليكم لبعض٣ نقطة
, ابتسمت لها بدور: **** يخليكي ويسعدك ومتخافيش محدش في الدنيا دي هيسعدك زي جابر ده اطيب انسان ممكن تعرفيه ده اخويا فعلااا ٣ نقطة
, اكملت بخجل وتوتر : انا اسفه لو بطفل هو انتي لسه مش حاسه بحاجه نحيته !!
, -مش عارفه !!
, -ازاي يعني مش عارفه ..ماهو يا في مشاعر يا مفيش..
, -اصل اني عمري ما حبيت بس شكلي كده اه ..
, ابتسمت بدور ولمعت عيناها : شكلك !! اه احكيلي بتحسي بايه وانا اقولك حب ولا انتفاخ ٣ نقطة
, -هههههههه يخرب عجلك ضحكتيني ..
, -اه اومال ايه ٣ نقطةانا مش اي حد في البلد دي يابنتي ٣ نقطة
, -انتي بتتكلمي مصري حلو جوي ..نفسي اتعلم زيكي اكده ٣ نقطة
, بدور بحماس : بس كده !! يا ماما انتي في خلال الشهر ده تراثهمهيطغي عليكي مش هتفتكري كلمه صعيدي !! كفايه رغي جابر قدامك ٣ نقطة
, -ياااارب اصل واني بشتري امعاه الحاجات حسيت الناس بتستغرب اني وياه من الاساس و خايفه يجي يوم ويحس بده هو كومان٤ نقطة
, بدور بفرحه : يعني انتي هتظبطي لهجتك عشان خاطر جابر !! لاااا بقا ده انتي حبتيه خلاص مش حاسه بحاجه ٣ علامة التعجب
, خجلت وداد قليلا : تفتكري ..
, -افتكر ونص !! ومتأكده كمان ان جابر بيحبك ده عينه مش بتنزل من عليكي !!
, ردت وداد بمكر : زي يونس إكده !!
, - بجد يونس كده؟؟
, -اللي مايشوف من الغربال يبجي اعمي !!
, ضحكت الفتاتان وحضر جابر بوجه متكدر مع يونس حاملا فناجين القهوة٤ نقطة
, يونس : القهوة٣ نقطة
, بدور وهي ترفع حاجب : و**** مش عارفه اقول ايه ده واجب علينا بس شكرا٣ نقطة
, يونس بنصف ابتسامته التي تعشقها ٣ نقطة
, -متخافيش هيترد قريب ٣ نقطة
, احمر خدها ونظرت الي الجهه الاخري وخشت ان يفهم احد مغزي حديثه ٣ نقطة
, بعد ساعات استمتع فيها ابطالنا الاربعه ، قرر جابر ووداد الصعود للنوم ٣ نقطة
, يونس بسعاده ملحوظه : لسه بدري و**** ياجماعه ٣ نقطةطيب ابقوا تعالوا تاني شرفتونا بجد !!
, نظرت له بدور بحده وهي تجز علي اسنانها ٤ نقطة
, بدور بابتسامه : تصبحوا علي خير .
, رد الاثنان : وانتي من اهله ٣ نقطة
, جابر : جهز نفسك بكره هنروح الشركه مع بابا..
, يونس : فاكر متقلقش..
, امسك جابر بيد وداد حتي وصل الي شقتهم ثم غرفتها المقابله لغرفته ٣ نقطة
, -احم انتي هتنامي ٣ نقطة
, وداد بخجل : اممممم وانت ؟؟
, -هنام بقي اصل الدنيا اتأخرت يعني و كده !
, وداد بتوتر : ااه فعلا ٣ نقطة
, وقف حائرا لا يعرف ايوافق عقله ويبتعد عنها ام يستسلم لقلبه ولا يتركها الا وهي له ٣ نقطة
, فرك اسفل رقبته بتوتر ، نظر اليها ثم الي باب غرفته ، لعبت وداد باصابعها بتوتر وترقب خافت ان تعترف به لنفسها ٣ نقطة
, -طيب هنام بقي ٣ نقطة
, -وانا كمان٣ نقطة
, نظر لها قليلا يشعر بقليل من التغير .. عقد جبينه بتفكير حتي توصل له..
, -لايق عليكي اللهجه القهراويه تصدقي !!
, ابتسمت بفخر : بجد !! انا بحاول اهاه٤ نقطةعشان محدش يجول انا غريبه٣ نقطة
, -هههههه هي يجول دي هتخليهم يشكو شويه بس طظ فيهم يعني ايش فهمهم هما في حلاوة الصعيده ولا لهجه الصعايده..
, ضحكت فقد اسعدها حديثه وازال جزء من مخاوفها ٣ نقطة
, جابر بهدوء مفاجأ : ايه الضحكه دي !!
, خجلت وشعرت بالحرج فضحتها كانت عاليه نسبيا٣ نقطةنظرت الي اسفل واردفت..
, -اسفه ٣ نقطة
, -اسفه ايه !! انا اللي اسف اني مضحكتكيش قبل كده ٣ نقطةيخربيت جمال ضحتك ٣ نقطةهو في كده٣ نقطة
, -ههههه بتكسفي بقصد٣ نقطة
, وضع يده علي خدها يمرر ابهامه علي احمراره ٣ نقطة
, -بموت في الخدود دي لما بتتكسف..
, زاد حديثه من خجلها واخذ قلبها يدق من لمسته الرقيقه ٣ نقطةقالت بصوت متقطع خافت ٣ نقطة
, -اني هدخل انام اهوه..
, ابتسم واقترب منها ببطئ يقبلها من شفتيها برقه وحب دامت لثواني ، ابتعد عنها ونظر الي عيونها المغلقه ووجهها الاحمر..مرر اصبعه علي شفتها السفليه ثم عاد ليلتهمها في قبله اخرج بها مشاعره المضطربه وهو يحيط خصرها بذاع و الاخر حول رقبتها ..
, ابتعد هذه المره بانفاس مقطوعه وشعر بجسدها ينتفض بين يديه من شده اضطرابها..
, قبل رأسها ووضع يده علي كتفها و دفعها ببطئ داخل غرفتها ..امسك المقبض وقال٣ نقطة
, -تصبحي علي خير ..
, نظرت الي اسفل وهي تلتقط انفاسها ولا تعلم ماذا تفعل وتشعر بقدماها غير قادرتان علي حملها في هذا الوقت ٣ نقطة
, اكمل جابر ليجذب انتباها ليتأكد انه لم يزعجها بقبلته تلك٣ نقطة
, -وداد انتي احلي بنت عيني شافتها !!
, ابتسمت وهي مازالت تنظر للاسفل ٣ نقطةفابتسم هو الاخر ٣ نقطة
, -روحي نامي واقفلي الباب ده بالمفتاح احسن انا مش ضامن نفسي خلاص ..انا بحذرك اهوه اليوم اللي مش هلاقي الباب ده مقفول فيه انا مش مسؤول ابدا عن افعالي٣ نقطة
, توترت و خجلت قليلا وما ان اغلق الباب حتي اغلقت بالمفتاح وهي تتنفس بشده وتوتر..
, وداد لنفسها : اعصابي راحت في داهيه ، ايه اللي بيوحصلي دي ؟!!
, شعر جابر بقليل من خيبه الامل ٣ نقطة
, تنهد بشده وتوجه الي غرفته ..جابر وهو يفكر لنفسه ٣ نقطة
, -تستاهل كان لازم تفتح بوق اهلك ده !! وتعمل فيها توم كروز ماكنت تسيبها تخليه مفتوح يااخي !!
 
  • عجبني
التفاعلات: wagih
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
٢٠




في الصعيد ٤ نقطة
,
, كان علي يلاعب ابنته وابنه الصغير ٣ نقطة
, ضحكت فاطمه وهي تغمغم بكلام غير مفهوم ،سعيده بانتباه اباها٣ نقطة
, علي بتحذير : اوعي توجع يااد ياماهر ٣ نقطة
, وليلي نائمه علي الفراش تراقب لعبهم بسعاده ٣ نقطة
, ماهر ذو السنتين : ههههههه توما مس بتعلف تتكيم٣ نقطة
, علي بضحك : وانته اللي بتعرف تتكلم جوي ياخوي ٣ نقطة
, ركض الي والدته ودبدب بقدمه بطفوليه يشتكي اباه٣ نقطة
, ليلي : متزعلش نفسك يا سيد الرجال ٣ نقطةبكره تجول وتتكلم ومحدش يجدر ينطج جدامك٣ نقطة
,
, نظر لها ببلاهه وهو لايفهم ربع كلامها ..ورفع يده لها لتحمله٣ نقطةوهي تحمله فاجأها الم حاد بجانبها الايمن ٣ نقطةوقعت علي ركبتيها من شدته ..ترك علي طفلته بخضه وركض نحوها !!
, علي بخوف : مالك في ايه ؟!!
, ليلي بالم : مش عارفه جنبي هينفجر مغص غريب اهنه ٣ نقطةاااااااااااه
, علي بقلق ورعب : جومي بسرعه نروح للحكيم !!
, -مش جادره اجف علي حيلي هموت ياعلي !!
, -بعد الشر يا عمري !! ان شاء **** هتبجي زي الفل٣ نقطة
, حملها علي وركض بها الي الاسفل ..نده احدي الخدم للاعتناء بالاطفال و بعث بغفير من غفره يحضر والدته حتي يعود من المستوصف الذي وصل اليه بشكل قياسي٤ نقطة
,
, علي بخوف :طمني يا داكتور ؟!
, -الطبيب بتوتر : عندها الزايده ولازملها عمليه ضروري ولازم تعمل تحاليل!!
, علي بغضب : وواجف جصادي بتهبب إييه !! بسرعه اعملها اي حاجه انت مش سامع بتصرخ كيف ؟!
, -احم اصل التحاليل مش هنا !!دي في المستشفي اللي في وسط المركز ٣ نقطةانا اتصلت بالاسعاف 5 دقايق ويبقوا هنا
,
, حاول علي تمالك اعصابه طوال الطريق حتي لايخيفها ويوترها اكثر٣ نقطةليلي بالم وهي تمسك بيد علي ٤ نقطة
, -هموت يا علي ..خد بالك من العيال٣ نقطة
, علي والدموع تكاد تسقط : ايه اللي بتجوليه ديه يا عمري ..انتي هتبجي منيحه وزي الحصان ..ديه عمليه بسيطه !!
, ليلي وهي تبكي : مش حاسه اني هجوم منيها يا علي ..
, مسح دموعها بيده وقبل يداها بشغف ..
, -بطلي الحديث الماسخ ديه ٣ نقطةده اني اموت لو جرالك حاجه ٣ نقطة
, مسحت علي وجهه بحب وهي تسمع اعترافه ..ولكن الالم باغتها٤ نقطة
, -اااااااااه ااااااه انجدني ياعلي ٤ نقطة
, علي بغضب خبط علي العربه من الداخل ..
, -ماتشهل اشويه يابني ادم انته ٣ علامة التعجب
, ظل ممسكا بيدها ويغمرها بكلمات حب واطمئنان وقلبه يتمزق لالف قطعه مع كل اااه منها ..وصلت الي المستشفي و اتمت التحاليل ٣ نقطةوقف علي بعد ساعات امام غرفه العمليات٥ نقطةوصل ابراهيم و روحيه الممسكه بشالها وتبكي بعنف ٣ نقطة
, ابراهيم بلهفه وخوف : ايه الاخبار ياعلي !!
, علي وهو لا يشعر باعصابه : لسه مطلاعتش ، مستني اهاه.
, سند بكلتا يداه علي الحائط امامه ووضع رأسه يدعو **** بان يرعاها ويحفظها ٣ نقطة
, روحيه ببكاء : عيني عليكي يابتي ٣ علامة التعجب
, ابارهيم بضيق : بس يا روحيه اوعاكي تعيطي اكده ٣ نقطةهي هتبجي تمام !!..
, -يااااارب ياااارب٥ نقطة
, اصبح علي يتصبب عرقا مع تحرك عقارب الساعه ..واخيرا بعد مرور ساعه الا ربع خرج الطبيب ٣ نقطةاسرع اليه علي ليطمئن٣ نقطةفابتسم له الطبيب ..
, -متقلقش يا استاذ مراتك زي الفل وهتبقي تمام٣ نقطةبتفوق من البنج اهيه وهتطلع اوضتها
, تنفس بصعوبه وهو يخشي علي قدماه من خيانته و السقوط ٣ نقطة
, خرجت ليلي و ذهب الجميع وراءها الي غرفتها ٣ نقطة
, الممرضه : ماينفعش لازم واحد بس يدخل ٤ نقطة
, علي : اني جوزها !!
, -اتفضل يافندم بس لوحدك٣ نقطة
, ابراهيم بضيق : يعني اني مش هشوف بنتي !!..
, دلف علي الي الداخل دون ان يهتم بحديثهم٣ نقطةاقترب منها وهو ينظر الي وجهها الشاحب بحزن ٣ نقطةسحب كرسيا وجلس بجوارها ..قبل يدها وامسكها بشده ٣ نقطة
, نظرت اليه بتعب شديد٣ نقطة
, علي بحب : حمد**** علي سلامتك !!
, هزت رأسها بتعب واغمضت عينها ٣ نقطة
, مسح بيده علي وجهها المتعب بحسره علي هيئتها تلك ..واخذ يقبل في يدها مرارا وتكرارا٣ نقطة
, كانت ليلي تشعر به وقلبها ينبض مع كل لمسه ولكن الارهاق والتعب سيطر عليها ٣ نقطةصرخ قلبها بأن تفيق وتطمئنه وهي ترا ذبول عيناه و خوفه امامها لكن دون فائده٤ نقطة
, بعد صراع طويل مع الممرضة والمشفى استطاع علي البقاء في الغرفة مع زوجته ..سهر طوال الليل يدعو لها ويندم علي كل ثانيه فاتت لم يقل لها كم يعشقها ويحبها حتي ولو لم تحبه هو قادر مقتنع بولاءها له واطغاء العشرة علي حياتهم !!
, استيقظت ليلي وجدت علي جالس بالكرسي بجوارها و قد خلع عمامته ويريح رأسه بجوار يدها الذي لا يزال ممسك بها ولم يتركها حتي في نومه ..
, ابتسمت قليلا بتعب وشعرت بظمأ رهيب حاولت ان تحرك يدها الاخري ولكن الاسلاك و الانابيب منعتها٣ نقطةشعر بحركتها فهب بخضه ٣ نقطة
, علي : انتي فوجتي ؟! عامله ايه دلوك ؟؟!
, -اني كويسه الحمد**** متخاافش..
, علي : انا هنادي الداكتور ابسرعه..
, اوقف تقدمه صوت ليلي..
, -علي عايزة اشرب !!
, نظر حوله بسرعه اضحكتها قليلا وشعره مازال مبعثر من نومه وحيرة ******* مرسومه علي وجهه ..وجد كوب ماء علي طاوله بجوار الباب فهرع نحوها واخذها سريعا اليها ليحاول ان يروي ظمأها بهدوء ولعن غباءه فقد ذكرت الممرضه له انها لو طلبت الماء ان تشرب علي جرعات بسيطه..
, علي بحزن : بلي ريجك بس يا عمري ..
, اخذت مقدار قليل وابعدتها عنها لانها شعرت بقليل من الالم ..
, علي : ثواني وجايلك..
, ركض بسرعه ليخبر الممرضه بانها استيقظت لتحضر الطبيب٣ نقطةبعد ان فحصها الطبيب وطمأنهم ٣ نقطةحضر ابراهيم وروحيه للاطمئنان عليها من الخارج فقد بقوا طوال الليل٤ نقطة
, روحيه بحب وابتسامه : سلامتك يابنيتي ، الحمد**** جات سليمه وبجيتي بخيرر٣ نقطة
, جلس ابراهيم الناحيه الاخري وهو يمسك بعصاه امامه وينظر الي ابنته بخوف واسي ٣ نقطةربت علي يدها وقبل جبينها في ظل دهشه ليلي وعلي وابتسامه روحيه التي علمت ان حديثها قد اثر به و بسلوكه خاصه نحو ليلي و بدور فهو الان يوميا يجبرها علي الاتصال ببدور ومعرفه اخر اخبارها وكأنه يخشي الرفض منها ان تتكلم معها ٣ نقطة
, نظر علي لليلي بابتسامه وكأنه يخبرها أرايتي خوف اباكي عليكي !!
, تجمعت الدموع قليلا في عيونها ولكنها ابت ان تستسلم لها وابتسمت قليلا لابيها ٣ نقطة
, ليلي : اوعوا تكونوا خبرتوا بدور بحاجه !!
, اسرعت روحيه : لاااه مخبرتهاش خفت عليها وابوكي جالي استني لما نطمن عليكي٣ نقطة
, ليلي براحه : طيب كويس اصلها مخبوله وممكن تاجي طوالي..
, ابراهيم : هي لازم تعرف اكيد هبجي اكلمها اول ما تروحي دارك..
, علي : ان شاء **** الدكتور قالي بكره او بعده بالكتير هتجدر تروح !!
, في اخر الليل ذهب ابراهيم وروحيه بعد صراع بين روحيه وعلي فهي ارادت البقاء معها وطلبت منه ان يذهب الي ابناءه ويرتاح قليلا ولكنه رفض واصر علي البقاء مع زوجته الحبيبه !!
, تأكد لابراهيم حينها حب علي لابنته وشعر ان اختياره بالنسبه لها كان موفق حتي وان كان ينظر الي المال فقط حينها !!
, ليلي : انا جرفانه جوي من النيله اللي ملبسهولي ديه !!
, علي : معلش يا عمري استحملي اشويه عشان الجرح ميجرالوش حاجه وبكره هتغيري ٣ نقطة
, ليلي بابتسامه وهي ترفع حاجبها ٤ نقطة
, - اني هتعود علي إكده خد بالك !!
, علي ولم يفهم قصدها : علي إيه ؟!
, - علي يا عمري اللي عتجولهالي من يوم الوجع٣ نقطة
, نظر لها علي بحب وعيناه المتعبه٣ نقطة
, -وهفضل اجولهالك طول العمر لحد مماتي ..
, ليلي بتوبيخ : بعيد الشر متجولش إكده !!
, -ياشيخه !! تخيلي بجا كلمه وجلجتك اكده ؛ ده انتي طلعتي البلا الازرج عليا وعلي دماغ اللي خلفوني !! كنت زي اللي روحه هتروح منيه في اي وجت !!انتي عمري يا ليلي فاهمه يعني ايه عمري !!
, شعرت بالدماء تفور في جسدها ولاول مره تشعر بالحر والبرد في ان واحد غير مصدقه لما يقوله زوجها لها الان !!
, خانتها دموعها في هذه اللحظه واعلن جهاز القلب دقاته بدلا من قلبها معلنا عن الاضطرابات التي تحدث لقلبها الذي كاد يتوقف من الفرحه٥ نقطة
, -بجد يا علي !!
, -الا بجد !! انتي لساتك ابتسأليني !! اني بحبك يا ليلي من اول دجيجه شفتك فيها واني بحبك وخلتيني مش شايف غيرك جصادي وجريت علي ابوكي عشان يزوجك ليا !! مسألتيش روحك ايه السرعه ديه لما جيتلكم تاني يوم شفتك فيه ٣ علامة التعجب
, -لااه مسألتش عشان كل دجيجه مرت عليا من بعد ما عيني رأتك كانت سنه !! كنت في كل ثانيه بسأل نفسي وبدعي ربي انك تكون من نصيبي !!
, ابتسم بشده اظهرت اسنانه وعلت انفاسه واصبح قلبه في اضطراب قلبها٣ نقطة
, -يااااااه يا ليلي متعرفيش ريحتي جلبي جد إيه دلوك !!
, اخذت يداه الي فمها تقبلها بحب وضمتها الي صدرها فشعر بدقاتها المتقاربه لدقاته ٤ نقطةوضع يده علي رأسها بحنان وقبل رأسها ثم نزل علي شفتيها يطبع قبله بريئه وخفيفه ٣ نقطة
, -اني بحبك جوي جوي ومش مصدجه نفسي انك بتحبني !!
, -ليه يعني يا ام العيال ده اني بحبهم بس عشان حته منيكي ٤ نقطة
, -ههههههههههه لا ياعلي كفاياك اكده اني هموت منيك وهتغر ٣ نقطة
, -ههههههههه بعد الشر عليكي ياعمري ..اهااه هخرس اهاه ٤ نقطة
, ١٦ نقطة
, في شقه بدور ويونس ٤ نقطة
,
,
, مط يونس شفتيه كالاطفال بتذمر مما لحق ذهاب جابر و وداد بالامس ٣ نقطة
, بدور وهي تكتم ضحكاتها المهدده بالانفجار٤ نقطة
, -يلا بقا ماما مستنيه !!
, يونس وهو ينظر للجهه الاخري بغضب ٣ نقطة
, - لا روحي انتي !!
, بدور بدلع : يرضيك ماما تزعل مننا !!
, -اه !!
, -هههههههههه طيب يرضيك انا ازعل !!
, يونس بابتسامه صفراء : اتفلقي علي فكره !!
, -اخس عليك يا يويو٣ نقطة
, انتفض من مكانه ونظر لها برعب ٣ نقطة
, -يويو مين !! لااااااا مش انا علي فكره اللي يتعمل معايا كده٣ نقطة
, بدور وقد اكتشفت نقطه ضعفه ٣ نقطة
, -ههههههههههه يويو انت يا حبيبي٣ نقطة
, حاول يونس كتم ابتسامته ولكن وجهه وفمه خانه ٣ نقطةاشارت له بدور باصبعها ٣ نقطة
, -اضحك شفت عايز تضحك !!
, هز رأسه منها وضحكا سويا٣ نقطة
, صعد الاثنان ووجدوا الجميع منتظرين علي طاوله الغذاء ٣ نقطة
, جابر بحنق : اهلا بسعاده الباشا كويس انك طلعت ده من كرم اخلاقك و**** مش عارف اشكرك ازاي..
, نظر له من فوق لتحت : العفوو ..
, جابر : يا بارد٣ نقطة
, -اتلم بقا متخلنيش اغلط فيك يا مهزء..
, - انا بردو يا٦ نقطة
, توفيق : ايه !! جو الحضانه اشتغل ماتتلم انت وهو عيب كده ده انتو متجوزين دلوقتي !!
, ضحكت ايمان : ههههههههه سيب العيال تلعب٣ نقطة
, يونس بضيق : ماما لو سمحتي !!
, -ياشيخ اتلهي !!
, ضحكت وداد وبدور هذه المره ..
, وداد : انتي عسل يا امي٣ نقطة
, -اه ده انا اعجبك اوي ههههههههه اصل زي ماتقولي كده انا الست الوحيده في العيله الصغننه دي يعني الدلع كله كان ليا قبل ما انتي والبت السوسه دي تيجوا وتاخدوا الدلع مني٣ نقطة
, جابر : دلع ايه اللي يتاخد منك ده انت البيج بوص يا مدلع انت٣ نقطة
, ايمان بضحك : هههههههه شفتوا !! المهم بقا اعملوا حسابكم هنتعشي برا كلنا انهارده..
, انهارت احلام يونس بالخلو ببدور هذه اللحظه وظهر الغيظ علي ملامح وجهه التي انتبه لها جابر..
, رفع حاجبه وابتسم ليونس وكأنه يخبره اعلم بماذا تفكر٣ نقطةضيق يونس عينه بتحذير ضحك عليه جابر ٣ نقطةنظرت وداد بتساؤل عن سبب ضحك جابر فهز رأسه بالنفي ..
, جلست النساء يتحادثن فيما بينهن و اخذ الرجال يتحدثون عن شركة يونس وجابر المستقبليه وطريقه العمل في شركه توفيق وكيف سيدمجون وقتهم للاعتناء بشركه ابيهم في نفس الوقت حتي يرتاح قليلا٣ نقطة
, ايمان : الساعه 6 يا توفيق سيب العيال تنزل تجهز يلا ٣ نقطة
, توفيق بضحك : حاضر ٣ نقطةيلا ياابني خد مراتك ونص ساعه تبقوا جاهزين هعشيكم في مطعم تحفه ٣ نقطة
, جابر : هههههههه ياخوفي منك يابدران..
, -امشي يا جابر من هنا !!
, ابتسم يونس ودفعه امامه ليلحق ببدور ووداد المنتظرين في الخارج ٣ نقطة
, جهز يونس وترك بدور تجهز في الحمام وهو يبحث عن ساعة يده٣ نقطةخرجت بدور مرتديه احدي الفساتين التي اشتراها لها يونس من قبل ،وتذكرت وهي ترتديه هذا اليوم وكيف تعامل معها بحب وغزل ..ابتسمت لنفسها في المرآه وهي تضع لمسات بسيطه من الميك اب حتي ترتدي حجابها ٤ نقطةوضعت اللون النبيتي الفاتح في فمها كلون فستانها المناسب لجسدها الرشيق٤ نقطة
, دخل يونس فوجد بدور امام المرآه تضع احمر الشفاه ،وقف كالتمثال وشعر بجفاف شديد في حلقه وعلت دقات قلبه ..واصبح كالمنوم مغناطيسيا تأخذه قدماه اليها .. توقف وراءها مباشرا فنظرت له بدور من المرآه وقضيت حاجبيها في تساءل وهي ترفع شعرها في كحكه ، امسك يدها ليمنعها فانسدل شعرها حتي اخر ظهرها مره اخري..
, بدور : ايه يا يونس !! سيبني البس الطرحه هنتأخر ..
, يونس بحده : نتأخر فين و**** ما هنمشي من هنا !!
, -نعم !! مش فاهمه حاجه ؟؟ انت ناسي العشا ولا ايه ؟!
, -بقولك لا عشا ولا بتاع ٣ نقطة
, احتضنها من الخلف وقبل اذنها فاحمر وجهها كحبتين من الفراولة٣ نقطةاكمل حديثه ..
, -انتي مش هتطلعي من الاوضه دي اساسا !!
, بدور بتوتر وخجل : يونس لو سمحت متهزرش!!
, يونس : اهزر ايه الحاجات دي مفهاش هزار !!
, اخرج هاتفه ووضع يده علي فمها ! تعجبت بدور من تصرفه وحاولت ازالتها ولكنه رفض..عقدت ذراعيها امام صدرها وقضبت حاجبيها٣ نقطة
, يونس : الو ..ايوه يا ماما ٣ نقطةلا معلش اصل بدور تعبت شويه ومش هنقدر نيجي٣ نقطةلاالالااااا مش كده ده ارهاق عادي روحوا انتو بس !! دي هي نامت اساسا وانا مش راضي اصحيها هدخل انام انا كمان ! طيب تمام **** يسلمك ..مع السلامه٣ نقطة
, نظرت له بصدمه ..ابتسم لها في المرأه وغمز لها وهو يضحك بمكر٣ نقطة
, بدور بخجل ممزوج بغيظ : يخربيت رخمتك !!
 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%