NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

ولنفترض فلوس هل الفلوس منعت عنهم الفيروس
في اول فتره لالالالالالا
بس كدة بقيت بتمنع بعد ما اكتشفوا علاج

في اول فتره لالالالالالا
بس كدة بقيت بتمنع بعد ما اكتشفوا علاج
العلاج كان مجاني للكل والولاء للاكثر مرض

العلاج كان مجاني للكل والولاء للاكثر مرض
اكيد طبعا رجعنا لنفس الجمله أن الي معاهم فلوس مجلهمش ضرر الي تتضرر اكتر هو باقي الشعب الغلبان

ملناش دعوة داروين كان اي ، ما اينشتاين كان يهودي عادي

بالظبط الديناصورات معرفتش تتكيف وكانت غير صالحة للعيشة فانقرضوا ، والماموث عرف انه يطور نفسه لحد ما وصل لشكله الحالي الفيل ، انما التمساح بقا انا معرفش يقدر يعيش في البرد او لا بس فكرة وجوده ايام الديناصورات دي حقيقة علشان في هياكل عظمية لديناصورات عليها اثار فك تماسيح
العكس الفيل تطور بقي ماموث 👍
انا التمساح مكنش موجود كائن شبهه ومش هو
لا بتختلف من يهومي لملحد فرق شاسع تماما يعني الملحد لو شوفتيه بيقول ان الانسان تطور من القرد بس فعلا الانسان تطور بس مش من القرد كان فس ٣ سلاله قبلنا في منهم كان لنا يتفطم معتش يقدر يشرب لبن بعد كده لي لان حصل طفره عنده منعته من كده ةفي غيره كتير🤷🏻‍♂️

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
العكس الفيل تطور بقي ماموث 👍
انا التمساح مكنش موجود كائن شبهه ومش هو
لا بتختلف من يهومي لملحد فرق شاسع تماما يعني الملحد لو شوفتيه بيقول ان الانسان تطور من القرد بس فعلا الانسان تطور بس مش من القرد كان فس ٣ سلاله قبلنا في منهم كان لنا يتفطم معتش يقدر يشرب لبن بعد كده لي لان حصل طفره عنده منعته من كده ةفي غيره كتير🤷🏻‍♂️
انا متفقة معاك فحاجات كتير
بس للاسف مش عارفة ارد هنا

• عجبني
التفاعلات: T i to
انا متفقة معاك فحاجات كتير
بس للاسف مش عارفة ارد هنا
لي مش عارفه تردي؟
بصي اصل كل دي معلومات انا متأكد منها ١٠٠٪🙂

• عجبني
التفاعلات: T i to
زمااااااان

كان في واحد اسمه داروين كان بيحاول يفهم البشر جم ازاي ويفهم الماىنات الحوليه ازاي وصلت لكده او للشكل واشمعني الشكل دا وهو هو صاحب نظرية التطور الكلنا عارفينها

من ضمن بقا نظريات دارون نظرية اسمها ( البقاء للأصلح ) ودي وسيلة لوصف فكرة الانتقاء الطبيعي وبالبلدي يعني انهي نوع من الكائن دا هو الهيستمر في العيشة وانهي نوع هو الهيموت ، وللتفسير اكتر لو عندنا اسدين اسد افريقي الهو لونه اصفر واسد تاني لونه ابيض والاتنين كانوا في الغابات الافريقية مين فيهم الهيفضل عايش اوتوماتيك الاسد الافريقي هو الهيعيش لانه هيكون بيعرف يصطاد وبيعرف يوقع فرايسه انما الاسد الابيض هيموت من الجوع لانه مش متكيف معىالبيئة ولونه الابيض فاضحه ومش بيخليه يعرف يصطاد فبالتالي هيموت د ولو عجسنا وقولنا ان الاسدين كانوا فالتلج فالاسد الفريقي هو الهيموت لنفس السبب ، ودا معني عبارة البقاء للأصلح ..

طيب وفين المشكلة بقا احنا كلنا دارسين احياء وفاهمين كده

الفكرة بقا ان البقاء للاصلح بالنجليزي يعني ( Survival of the fittest )

طيب ووفين المشكلة برضو

المشكلة ان الناس بقا المعاثروش داروين او مقابلوش داروين شخصيا او مفهموش مقصد داروين او كانوا بعاد عن داروين لما جتلهم الجملة دي ووصلت ليهم قاروها Survival of the fittest نفس الجملة دي بالانجليزي زي ما معناها البقاء للأصلح ليها معني تاني اسمه ( البقاء للأقوي ) ، وهنا المشكلة اننا ترجمنا الكلمة غلط فبالتالي ابتدينا نكون افكار غلط بسبب حاجة واحدة صغيرة كانت غلط بس

هي دي المشكلة بس الفكرة بقا والانا استغربته اننا ازاي ممكن نكون مقتنعين ان البقاء للأقوي معتقدش ان في كائن جيه اقوي من الديناصور ومع ذلك الديناصور انقرض فمستحيل يكون البقاء للاقوي كده ولكن لو جينا نبص علي ابن عم الديناصور اللسه مكمل معانا حتي الان وعلشان مصيره ميكونش زي الديناصور غير اسمه وسما نفسه تمساح هنلاقيه انه من ايام الديناصور موجود وسطينا حتي الان هو الوحيد الكان صالح لااستمرار وفي دراسات بتقول ان لو الكوكب اتدمر الكائن الهيستمر برضو هو التمساح

انا بس حبيت اوضحلكم الفكرة مش اكتر

بس لو علي وجهة نظري الشخصية انا كمريم البقاء لمين فالبقاء للأذكي ليس الا والذكي هو الصالح للأستمرار

وانت بقا اي رايك في الكلتم دا كله وهل فعلا البفاء للأقوي ولا للأصلح ولا للأذكي زي ما انا شايفه
طبعا البقاء للأذكى

• عجبني
التفاعلات: Horny Dragon

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%