NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة منقول فانتازيا وخيال عودة المنبوذ | السلسلة الأولي | ـ تسعة أجزاء 27/2/2023

توجه رين نحو الغابة وكان يسير ببطيء بسبب ارتفاع درجة الحرارة ولكن ملامحه تجمع بين القلق و الالم
كان يستند علي الأشجار لكي تساعده علي المشي حتي وصل الي نفس المكان..
نفس المكان الذي ظهر فيه كورو

شيرو ابتسم وقال : اهلا ، عملت اللي قولتلك عليه ؟

رين بغضب قال بصوت متعب : صحابي فين ، قولتلك ملهمش دعوة سيبهم يمشوا !

كرر شيرو السؤال : خالك فين ؟ صحيته ؟ زي ما قولتلك لو عملت كدا هخلي الرئيس يعاقبة بتهمة تعطيل المهمة !

رين بغضب : انا مصحتهوش ! سيب خالي في حاله ! بطل تحاول توقعه في مشاكل ، صحابي فين ؟

اشار شيرو الي رجالة فأحضروا اصدقاء رين مقيدين
ففزع رين وقال : انتو بخير ؟
شيرو ابتسم وقال : متقلقش معملتش حااجة لسه ، بس هنشوف هعمل ايه ..

كون شيرو سيفا ،وتوجه اثنين من رجاله نحو رين وقامو بإمساكه وجعلوا يده خلف ظهره ومنعاه عن الحراك ، شعر رين بالخوف ولكن اكثر ما يقلقه هو ما يخطط اليه شيرو ..

وصل شيرو قرب جاك فقال لرين : صحابك ضايقوني فقررت خلاص تني هتخلص منهم ..

رين بإنفعال : سيبهم في حاله ، مشكلتك معايا انا !

شيرو ضحك واستدار لينظر نحو رين ثم قال : لا ، هما ضايقوني وعاوز أعلمهم درس ، خليك مع العرض واتمني تستمتع ، انجوي

رين بتوسل : ارجوك سيبهم وهعمل اللى انت عاوزه

شيرو مدعيا البراءة : لا لا ، متفهمنيش غلط ، انا مبعملش كدا بسببك ، ليبدء العرض !

عاد وتوجه نحو جاك ثم قام بطعنه في قلبه ، فجحكت عيناه وتناثرت الدماء من حوله ..
فصرخ ريت والآخرين : جاااااك !!!

شيرو بإبتسامة باهتة : متقلقوش هتحصلوه !

توجه نحو ميشيل فقام بطعنه ايضا ووقع فوق جاك

رين اتسعت عيناه بصدمة ، وتجمعت الدموع في عينه وعقدت الصدمة لسانه..

شيرو نظر نحو رين بنظرة جانبيه وابتسم وتوجه نحو الآخرين وقام بطعنه واحد واحد هكذا..

حتي قتلهم جميعا ، فتبقت لونا توجه نحوها شيرو ورين ينظر الي جثثهم بصدمة غير مصدق ما حدث ! ، توجه شيرو نحو لونا وقطع يدها..

فصرخت من الالم ! وبدأت دموعها بالانهمار ، ثم قام شيرو بقطع رأسها ولحقت بالآخرين ...

رين جثي علي ركبتيه والغضب والصدمة سيطرا عليه ، كان لا يصدق ما رأي ، اصدقاءه ملقون علي الارض والدماء تغطيهم !!

شيرو توجه نحو رين وقال بسخريه : اسف ، تقريبا عديت حدودي !

وصل الي رين وحاول وضع يده علي كتفه ، فشعر بحرقة في يده ، فنظر نحو رين فرإي حلقة من النار تتكون حوله بدأت بحرق ما كان قريبا منه وتوسعت تدريجيا الي حرق كبير في الغابة

شيرو ابتسم بقلق وقال : شكل الخطة نجحت ، بس لازم نوقفه دلوقت قبل ما نتفحم كلنا ، اكاي وقفه !

ابتسم اكاي بثقة وقال : علم !

قفز اكاي خلف رين وتجاوز حلقة النار و وضع يده علي ظهر رين وتوهجت يده بتوقفت النار وخارت قوي رين ، كان يفتح عينيه بصعوبة ، توجه شيرو نحوه وقام بحمله وقال: اسف علي الطريقة دي بس انت وخالك مسبتوش ليا حل ، كنت عاوز اوريك قد اي قوتك خطيرة واي اللى ممكن يحصل بمجرد ما تغضب وتخرج عن السيطرة ، غمض عينيك وارتاح هاخد للمكان اللى بتنتمي ليه ! ..

كان رين متعبا جدا ، لكنه كان غاضبا جدا ايضا وكان لا يفكر سوي في الانتقام وقتل شيرو الذي قتل عائلته ، شعر شيرو بذلك فقام تكاي بإخراج منديل و وضع عليه مادة منومه ، و وضعه على انف رين ، لم تمضي سوي دقائق وفقد رين الوعي وانسدلت يده الى جانبه ..

وصل خال رين فرأي شيرو يحمل رين والحريق من حوله ..


شيرو ضحك وقال : اهلا ، فاكر الاتفاق ؟ لو قوته خرجت عن السيطرة هاخده
الخال بغضب : ياحقير عملت ايه ؟

شيرو ابتسم وقال : ولا حاجة ، انا بس وريته مدي خطورة قوته لو خرجت عن السيطرة ، اوه صحيح متضايقش منه عشان مقالش ليك او صحاك ، انا اللى قولت ليه يعمل كدا ، وقولتله لو عمل هخلى الرئيس يعاقبك ، وهو تقريبا مقالش ليك ، شكله بيحبك فعلا..

ثم اكمل ساخرا وقال : متتصورش انا زعلان قد اي اني هكسر قلبك وقلبه واخده بعيد عنك ، بس متلومنيش ! لوم قوته الكبيرة !

الخال بغضب وجنون : سيبه !! سيبه دلوقت والا !!

شيرو ابتسم بثقة وقال : والا اي ؟ انت خسرت ورين بقي ملكي ، علي حسب اتفاقنا ، لازم يسيطر على قوته ، لغاية ما يقدر يسيطر عليها هيفضل معايا ، اسمحلي شغلي خلص وانا هتصرف ، اكيد رين معايا لو حبيت تزوره تعالي المدرسة..

الخال بغضب ركض نحو شيرو محاولا اخذ رين ولكن رجال شيرو منعوه وقاموا بماحصرته وسمعوا صوت طائره
كانت طائرة مرسلة من المدرسة ، ابتسم شيرو ونظر نحو شيرو بنظرة انتصار..
ثم استدار مغادرا ومعه رين تاركا الخال يشعر بالتحطم ..
.
.
.
.
.
.
.
في مكان آخر

فتح رين عينيه بصعوبة وحاول النهوض
لكنه شعر بتعب فعاود الاستلقاء ، فحاول تذكر ما حدث فإتسعت عينيه وبدا عليه الصدمة وحاول النهوض مجددا ، فسمع صوت رجل يقول : لا تحاول النهوض انت لا تزال تحت تأثير المخدر لذا فقط ارتح قليلا ..

رين بإنفعال : انت مين؟ وانا فين ؟

كان ذلك سايتو وبرفقته شيرو
فقال شيرو بحماس : انت صحيت !

تحولت نظارات رين الى الغضب والحقد وحاول النهوض لقتل شيرو..
سايتو مطمئنا : لا تقلق اصدقائك بخير ، كان ذلك مجرد وهم ، وهي قدرة أحد رجالي ، لقد اردت ان اريك واري خالك انك بحاجة لتدريب لكي تتحكم في قوتك وتستطيع أن تسيطر عليها ، لذا ستنضم الي مدرستي وهناك سيتم تدريبك !

(" سايتو: هو مدير المدرسة ، وهو الرئيس والقائد المسؤول عن ذوي القدرات الخاصة ، يتميز بالذكاء وقدرته هي قراءة الافكار ")

رين بغضب : بجد صحابي كويسين ؟
سايتو ابتسم وقال: اجل اقسم لك بذلك !

رين تنهد وحاول الاعتدال في جلسته فتوجه نحوه سايتو وساعده وقال : ستبدأ الذهاب للمدرسة من الغد وان احتجت الي…

قاطعه رين وقال ببرود : لي صممت علي وجودي هنا ؟

سايتو بود : لأن لديك قوة كبيرة ويمكن ان تنقذ الكثير من الناس

رين بسخرية: ايوة وممكن تستخدمني في قتل اعدائك صح ؟
سايتو ابتسم و وضع يده على رأس رين وقال: لا تقلق لا انوي اذيتك ، اعدك سأفعل كا ما بوسعي لترتاح هنا .

دفع رين يد سايتو وقال: ايا يكن، هفضل قد اي عشان اقدر امشي ؟

سايتو ابتسم وقال: لا تفكر في ذلك الآن ! اعدك انك ستحب هذا المكان ، اذهب لتستحم وارتدى هذه الثياب وسآخذك بجولة في الجزيرة..

رين ببرود : جزيرة ؟

سايتو بإبتسامة : اجل هذه الجزيرة كبيرة جدا تضم اصحاب القوي مثلك ، وانت الآن في منزلي ، هناك جزء من هذه الجزيرة يحتوي علي المنازل الخاصة بذوي القوي ، اما مركز الجزيرة فيحتوي علي مدرسة كبيرة جدا تضم مختلف المراحل العمرية وكذلك كليات مختلفة !

رين بغير مبالاة: ممكن تخرج ؟ عاوز اغير هدومي ..

سايتو ابتسم وقال : بالطبع ، سأرسل الخدم للمساعدة!

رين ببرود: مفيش داعي ،بعرف اغير هدومي بنفسي !

نهض رين من سريره وكانت حرارته قد زالت بالفعل
ذهب ليغير ملابسه في الحمام كان فاخرا جدا ، الا ان رين ما عاد يهتم لشيء اصبح يري كل شيء بلا معني الشيء الوحيد الذي اسعده هو ان رفاقه بخير ، الا ان رؤيتهم يموتون بتلك الطريقة سببت له الالم حتي وان كانت وهما ،

كان يشتاق لهم بشدة ولخاله وجديه ايضا
الا انه كان يفكر : لو فضلت معاهم شيرو وكورو وحتي انا قوتي لو خرجت عن سيطري هتأذيهم ، لازم افضل هنا ، سببت ليهم مشاكل بما فيه الكفاية، حتي لو كنت هفضل وحيد طول عمري بس المهم يكونوا بخير !

بدل رين ثيابه وخرج من الغرفة

فرأي ممرا طويلا وكلن شيرو واقفا ينتظره هناك

شيرو ابتسم وقال لرين : خلصت ؟
رين ببرود دون ان ينظر اليه : شايف ايه ؟

شيرو ضحك وقال : اتغيرت وبقيت لمض جدا زي ابوك كايتو

رين بغضب: الراجل دا مش ابويا ، خالى كيد هو الوحيد اللى كان وهيكون اب ليا !

شيرو ابتسم وقال : زي ما تشوف ، بس انت شبهه في كل حاجة !

رين انصرف ولم يرد علي شيرو وخرج للخارج فوجد سايتو ينتظره وكان معه صبيا آخر في عمر رين تقريبا ، كان ابن المدير واسمه يوكي ، وقد اراده المدير ان يتقرب من رين

(يوكي : هو ابن المدير شعره اسود وعينان بنفسجيتان ، قدرته هي قراءة مشاعر الآخرين من حب ، كره ، انزعاج ، الخ...)

ذهب رين الي جانب سايتو وابنه وشيرو كذلك
وبدئوا بالسير في الجزيرة وعرفه سايتو علي المكان
ثم ثال لرين وتعلو وجهه ابتسامة : بما أن اسرتك ليست معك كنت انوي بوضعك في سكن الكللابب حيث يوجد الطلاب الذين يملكون قدرات علي عكس عائلاتهم فيكون لهم مكان ليسكنوا فيه .. لكن قررت ان ابقيك بمنزلي ، سأرحب بك بكل سرور حتي تعتاد الوضع وبعدها يمكنك الإختيار اين تريد البقاء ، بالطبع انت ذكي كفاية لتعلم انه لا يمكنك الهرب حتي وان حاولت سيكون هناك عقاب قاسي لذلك

رين ابتسم بسخرية وقال : وجودي هنا في حد ذاته عقاب ، عاوز ارجع تعبت

سايتو ابتسم وقال: حسنا سنعود !

عاد رين والباقين الي المنزل

فجاء احد الخدم الي سايتو وانحني بإحترام وقال : سيدي الغرفة جاهزة

سايتو نظر نحو رين وقال : غرفتك صارت جاهزة بالنسبة للملابس فقد احضرت بعضا منها من منزل جديك ، ان احتجت غيرها اخبرني سأشتريها لك ..

رين ببرود : لطفك الزايد دا مخوفني ، لان اكيد ليه ثمن ، علي كل حال مش محتاج حاجة ..

كان يوكي ينظر نحو رين بفضول ، يرغب في معرفة كل شيء عنه ، الاوان بعد ما حدث صار ين باردا بشدة ويصعب التحدث معه ، لذا ظل يوكي ينظر دون اي كلام

رين ببرود نظر نحو يوكي وقال: في حاجة ؟
يوكي بإرتباك : اا…لا ، لا مفيش حاجة .

سايتو ابتسم وقال : لما تقضيان بعض الوقت معا ؟ لتتعارفا بينما يجهز الغداء

رين ببرود: شكرا انا مش هنا عشان اكون صداقات، ومش جعان

سايتو ابتسم وقال : ليس مسموح ترك الطعام والا يتعاقب ايضا

رين بسخرية : شكلك عاوز تعاقبني جدا

سايتو وضع يده علي رأس رين وقال : صحتك مهمة إذا يجب ان تأكل ، سأترك يوكي يشرح لك القوانين حتي يجهز الغداء

انصرف سايتو تاركا يوكي مع رين ، دخل رين الي الغرفة كانت كبيرة وجميلة جدا وجد فيها ملابس بالاصافة الي زيه المدرسي زكتب ، كان السرير ناعما جدا ويحتوي ستائر يوجد بها اريكة بيضاء تحتوي علي سجادة حمراء كبيرة والغرفة تطل علي البحر ..

كان الجو متوترا بسبب صمت رين الطويل
كان بحدق بما حوله ببرود ، واخذ بعد الكتب وبدأ يقلبها ثم تحدث الى يوكي
وقال بغير مبالاة دون ان ينظر اليه: مش متضايق ؟
يوكي بإستغراب: من ايه ؟
رين بنفس الوضع : يعني واحد غريب دخل بيتك وكمان هيعيش فيه ويشاركك مش متضايق من دا كله ؟
يوكي بإبتسامة : لا ابدا بالعكس البيت دايما بيبقي مفيش فيه غير انا والخدم ، وجودك هيسليني بدل ما انا لوحدي .. بس عندي سؤال..
رين : ايه ؟
يوكي: انت بتكرهني ؟
رين ابتسم وقال ببرود : انا معرفكش عشان اكرهك ، انا بكره وجودي هنا

يوكي ابتسم وقال: طيب خلينا نتعرف طالما مش بتكرهني يبقي فيه امل !

ضحك رين وقال : انت بتفكرني بحد من صحابي !

يوكي مستفهما : وهو فين دلوقتي ؟

رين بحزن : في القرية ، كلهم هناك ..

يوكي شعر بحزن رين وحاول ابهاجه فقال : ممكن توصفهالى ؟ انا مخرجتش من الجزيرة دي من ساعة ما اتولدت الا نادرا ومعرفش القرية دي شكلها ايه

رين ابتسم وجلس علي الاريكة وقال: الهوا هناك مقي والرياح لطيفة جدا ، السما صافية والغابة جميلة جدا ، وبردوا الشجر ، واهم حاجة الناس هناك طيبين وبسطاء ..

يوكي ابتسم : شكلها مكان لطيف ، عاوز ازورها !

رين بحزن خفض رأسه وقال : اتمني ارجع ليها تاني !

يوكي مخففا عليه : المكان هنا جميل بردوا ، زي ما انت فاهم حزنك هو اللى مانعك تشوف جماله !

رين نهض وتوجه نحو النافذة وظل ينظر للبحر وقال : الناس هنا عاملين ازاي ؟
يوكي : هتلاقي كل الانواع ، المغرور جدا ، البسيط ، المتسامح ، المتنمر ، ناس بيتم التنمر عليهم ، المنبوذين ، المحبوبين جدا ، الخ...

رين نظر نحو يوكي وقال : وانت اي نوع فيهم ؟
يوكي استغرب وقال : مينفعش تسأل حد بالطريقة دي ، اقصد لو انا وحش مش هقولك اكيد
ثم ابتهج وقال : متقلقش انا النوع المبتهج والمشهور لاني ابن الرئيس
رين : يعني انت مشهور بسبب ابوك
ابتسم يوكي ليخفي حزنه وقال : ايوة ، صعب انك تلاقي صحاب حقيقين

رين ابتسم بحزن هو الآخر وقال : صحابي اللي قي القرية هما عيلتي ، عشان كدا هفضل هنا ، وجودي هيئذيهم ، لما شيرو استعمل الوهم وشوفتهم بيموتوا اتمنيت الموت بجد !
مش عاوز يحصلهم حاجة ف هفضل بعيد عنهم !

يوكي نهض وابتسم وتوجه حيث يقف رين ومد يده وقال : خلينا نكون صحاب ، انا بردوا من ذوي القدرات ووحيد !

رين ابتسم بسخرية وقال : دي مش حاجة تفتخر بيها ، ثم ان انا اضمن منين ان دي مش خطة من ابوك او شيرو !

يوكي بإنفعال : مش كدا صدقني ، جربني ومش هتندم ، مفيش اي خطط ، انا عاوز اكون صاحبك بجد ، مش دا احسن من انك تكون وحيد ؟

رين ابتسم وصمت للحظات ثم قال : طيب هفكر في الموضوع
وتصافح الاثنان

طرق احدهم باب الغرفة فكان الخادم جاء لمناداة رين ويوكي للغداء
فنزل الاثنان لتناول الطعام
رين كان ينظر نحو الطعام دون ان يأكل فنظر يوكي وسايتو نحوه

سايتو شبك يديه : الا يعجبك الطعام ؟
رين انتبه لسايتو وقال : لا ، مفيش مشكلة في الاكل ، كنت بسأل إذا كان ينفع اتصل بخالي او جدي وتيتا اكيد قلقانين

سايتو ابتسم لرين وقال : لا تقلق فهم يعرفون بكل ما حدث ، كما وان خالك يأتي الى هنا من حين لآخر بسبب عمله في الشركة لذا ستلتقيه عاجلا ام آجلا ، الآن تناول طعامك

رين ببرود : مليش نفس اكل ، اسمحلي همشي

سايتو : اخبرتك ان الطعام اجباري ، تناول الحساء علي الاقل ثم افعل ما تريد ،

رين تنهد ثم بدء بتناول الطعام بسرعة ثم غادر المكان

بعد ان غادر رين نظر سايتو نحو ابنه وقال : اذا كيف سارت الامور معه ؟

يوكي بإرتباك : هو لطيف ، بس بيكره المكان فعلا.

سايتو : اذا عليك ان تجعله يحبه ، تقرب منه قدر الامكان ، لا اريده ان يظل منغلقا هكذا !

يوكي بقلق : بابا انت بتخطط لحاجة ؟

سايتو ابتسم وقال بثقة : لا ادري بعد ، يجب ان يتدرب اولا ، ولكن اشعره انه سيكون مفيدا ، ووجوده معك سيكون في صالحك أيضا بعد ان ترث مدرستي

يوكي بحزن: فهمت!

سايتو : هل هناك شيء ؟

يوكي بقلق : لا لا ، شكرا علي الاكل.

غادر يوكي وكان قلقا من ان يكرهه رين ان علم ما يخطط اليه والده.
.
.
.
.
في مكان آخر في الجزيرة
شيرو بإبتسامة : ازيك ياكايتو عامل اي ؟
كايتو ببرود : كنت حلو قبل ما تيجي ، جاي ليه بسبب المكالمة ؟

ضحك شيرو ضحكة مستفزة

فقال كايتو بإنزعاج : انا قولت حاجة تضحك ؟

شيرو محاولا التوقف عن الضحك صمت قليلا ثم قال : ولا حاجة ، في الحقيقة دي كانت احسن مهمة ليا ، بالمناسبة انت فاجئتني ، كنت مفكر انك طيب من جوا بس طلعت غير كدا ، مبلومهوش علي كرهه ليك ، بس انتو فعلا شبه بعض !

كايتو بإنزعاج : بتتكلم عن ايه ؟ معنديش وقت للألغاز

شيرو ضحك وقال : متقلقش ، ملكش علاقة بالموضوع ، او علي الاقل دا اللى الكل عاوزه منك ، خليك برا الصورة وبس ، لو اعتقادي صح كيد هييجي قريب هنا ، هو عكسك بيهتم لأمر الشخص دا اكتر من نفسه ، ودلوقت همشي استمتع مع عيلتك !

كايتو ظل واقفا ينظر بحيرة فهو لم يفهم شيئا من كلام شيرو ..
____________________
في منزل رين

دخل الخال بسرعة الى هناك فوجد اصدقاء رين هناك..

الجده بقلق: حصل اي ؟

الخال بحزن اغمض عينيه بألم وقال : شيرو خد رين ! قوته خرجت عن السيطرة !

الجدة بصدمة وضعت يدها على فمها وعيناها اتسعت وقالت : : مش مصدقة ! حفيدي هيحصل له اي !؟ هيفابل اهله هناك ؟ لالالا مش ممكن ، خايفة يوقعوه في مشاكل ، هنعمل اي !!

جاك بغضب : الكلب !! مكنش لازم نسيب رين يرجع ينقذه !

مينا بدأت بالبكاء وقالت : مش مصدقة! اكيد دي كدبة صح ؟ انا عاوزه رين يرجع ! دا مش عدل !

ميشيل بغضب ضرب الحائط وقال: الزبالة دا ! هنعمل ايه؟ هنسيب رين معاه !

لونا نزلت دموعها دون ان تشعر وقالت بصوت اشبه للصراخ : مش ممكن ! مينفعش نسيب رين وحده!!

كارورا بقلة حيلة : طيب هنعمل ايه !!

الخال بثقة : انا قرىت ايه اللى لازم نعمله

نظر الجميع نحوه بإستغراب

اكمل الخال كلامه ونظر نحو لونا وجاك و ميشيل وقال: انتو التلاتة تقدروا تعملوا حاجة عشانه ، تقبلوا تعملوا اي شيء عشانه ؟

جاك بإنفعال اكيد هعمل اي حاجة !!

لونا بثقة مسحت دموعها وقالت : ايوة!!

ميشيل بغضب : هعمل اي حاجة عشانه وغشان اكسر راس شيرو !!

الخال : اذا عاوز اكلمكم في موضوع ، امي انتي وبابا كمان محتاجين نتناقش في اللى هنعمله ..

الجدة بإستغراب : بتخطط ل اي ؟

الخال نظر الى والدته نظرات غامضة ف فهمت الجدة ما يريد
فتنهدت وقالت : انا بردوا هعمل كدا ، واعتقد ان ابوك مش هيتردد بس لمدة سنة واحدة بس وبعدها ناخد رين ونرجع هنا ..

الخال ابتسم وتوجه نحو والدته وقبل يدها وقال : شكرا ليكي يا امي

الجدة بابتسامة دافئة وضعت يدها على رأس ابنها وقالت : انت بتقول ايه ، انت ناسي ان رين حفيدي قبل ما تكون خاله ! ، يلا نقول لابوك ..

يتبع...
مستنى قوى المواجهة بين رين وعائلته
 
  • نار ياحبيبي نار
التفاعلات: 🧿 R3D
عاش ليك بججد ي بروو
 
  • عجبني
التفاعلات: 🧿 R3D
طب انا مليش دعوة بقي السلسلة دي لما تخلص تتثبت خلصانة 😂❤️
 
طب انا مليش دعوة بقي السلسلة دي لما تخلص تتثبت خلصانة 😂❤️
الجزء الجديد امتاا ي بروو
 
الجزء الجديد امتاا ي بروو
**** اعلم بكرة اكيد ، انا مروح ميت قدامي نص ساعة واوصل ، هنام واصحي على ١٠ ، ١١ بليل كدا هبدء اكتب لو ليا مزاج
 
  • عجبني
التفاعلات: العنتير و الشبح الخفي
توجه رين نحو الغابة وكان يسير ببطيء بسبب ارتفاع درجة الحرارة ولكن ملامحه تجمع بين القلق و الالم
كان يستند علي الأشجار لكي تساعده علي المشي حتي وصل الي نفس المكان..
نفس المكان الذي ظهر فيه كورو

شيرو ابتسم وقال : اهلا ، عملت اللي قولتلك عليه ؟

رين بغضب قال بصوت متعب : صحابي فين ، قولتلك ملهمش دعوة سيبهم يمشوا !

كرر شيرو السؤال : خالك فين ؟ صحيته ؟ زي ما قولتلك لو عملت كدا هخلي الرئيس يعاقبة بتهمة تعطيل المهمة !

رين بغضب : انا مصحتهوش ! سيب خالي في حاله ! بطل تحاول توقعه في مشاكل ، صحابي فين ؟

اشار شيرو الي رجالة فأحضروا اصدقاء رين مقيدين
ففزع رين وقال : انتو بخير ؟
شيرو ابتسم وقال : متقلقش معملتش حااجة لسه ، بس هنشوف هعمل ايه ..

كون شيرو سيفا ،وتوجه اثنين من رجاله نحو رين وقامو بإمساكه وجعلوا يده خلف ظهره ومنعاه عن الحراك ، شعر رين بالخوف ولكن اكثر ما يقلقه هو ما يخطط اليه شيرو ..

وصل شيرو قرب جاك فقال لرين : صحابك ضايقوني فقررت خلاص تني هتخلص منهم ..

رين بإنفعال : سيبهم في حاله ، مشكلتك معايا انا !

شيرو ضحك واستدار لينظر نحو رين ثم قال : لا ، هما ضايقوني وعاوز أعلمهم درس ، خليك مع العرض واتمني تستمتع ، انجوي

رين بتوسل : ارجوك سيبهم وهعمل اللى انت عاوزه

شيرو مدعيا البراءة : لا لا ، متفهمنيش غلط ، انا مبعملش كدا بسببك ، ليبدء العرض !

عاد وتوجه نحو جاك ثم قام بطعنه في قلبه ، فجحكت عيناه وتناثرت الدماء من حوله ..
فصرخ ريت والآخرين : جاااااك !!!

شيرو بإبتسامة باهتة : متقلقوش هتحصلوه !

توجه نحو ميشيل فقام بطعنه ايضا ووقع فوق جاك

رين اتسعت عيناه بصدمة ، وتجمعت الدموع في عينه وعقدت الصدمة لسانه..

شيرو نظر نحو رين بنظرة جانبيه وابتسم وتوجه نحو الآخرين وقام بطعنه واحد واحد هكذا..

حتي قتلهم جميعا ، فتبقت لونا توجه نحوها شيرو ورين ينظر الي جثثهم بصدمة غير مصدق ما حدث ! ، توجه شيرو نحو لونا وقطع يدها..

فصرخت من الالم ! وبدأت دموعها بالانهمار ، ثم قام شيرو بقطع رأسها ولحقت بالآخرين ...

رين جثي علي ركبتيه والغضب والصدمة سيطرا عليه ، كان لا يصدق ما رأي ، اصدقاءه ملقون علي الارض والدماء تغطيهم !!

شيرو توجه نحو رين وقال بسخريه : اسف ، تقريبا عديت حدودي !

وصل الي رين وحاول وضع يده علي كتفه ، فشعر بحرقة في يده ، فنظر نحو رين فرإي حلقة من النار تتكون حوله بدأت بحرق ما كان قريبا منه وتوسعت تدريجيا الي حرق كبير في الغابة

شيرو ابتسم بقلق وقال : شكل الخطة نجحت ، بس لازم نوقفه دلوقت قبل ما نتفحم كلنا ، اكاي وقفه !

ابتسم اكاي بثقة وقال : علم !

قفز اكاي خلف رين وتجاوز حلقة النار و وضع يده علي ظهر رين وتوهجت يده بتوقفت النار وخارت قوي رين ، كان يفتح عينيه بصعوبة ، توجه شيرو نحوه وقام بحمله وقال: اسف علي الطريقة دي بس انت وخالك مسبتوش ليا حل ، كنت عاوز اوريك قد اي قوتك خطيرة واي اللى ممكن يحصل بمجرد ما تغضب وتخرج عن السيطرة ، غمض عينيك وارتاح هاخد للمكان اللى بتنتمي ليه ! ..

كان رين متعبا جدا ، لكنه كان غاضبا جدا ايضا وكان لا يفكر سوي في الانتقام وقتل شيرو الذي قتل عائلته ، شعر شيرو بذلك فقام تكاي بإخراج منديل و وضع عليه مادة منومه ، و وضعه على انف رين ، لم تمضي سوي دقائق وفقد رين الوعي وانسدلت يده الى جانبه ..

وصل خال رين فرأي شيرو يحمل رين والحريق من حوله ..


شيرو ضحك وقال : اهلا ، فاكر الاتفاق ؟ لو قوته خرجت عن السيطرة هاخده
الخال بغضب : ياحقير عملت ايه ؟

شيرو ابتسم وقال : ولا حاجة ، انا بس وريته مدي خطورة قوته لو خرجت عن السيطرة ، اوه صحيح متضايقش منه عشان مقالش ليك او صحاك ، انا اللى قولت ليه يعمل كدا ، وقولتله لو عمل هخلى الرئيس يعاقبك ، وهو تقريبا مقالش ليك ، شكله بيحبك فعلا..

ثم اكمل ساخرا وقال : متتصورش انا زعلان قد اي اني هكسر قلبك وقلبه واخده بعيد عنك ، بس متلومنيش ! لوم قوته الكبيرة !

الخال بغضب وجنون : سيبه !! سيبه دلوقت والا !!

شيرو ابتسم بثقة وقال : والا اي ؟ انت خسرت ورين بقي ملكي ، علي حسب اتفاقنا ، لازم يسيطر على قوته ، لغاية ما يقدر يسيطر عليها هيفضل معايا ، اسمحلي شغلي خلص وانا هتصرف ، اكيد رين معايا لو حبيت تزوره تعالي المدرسة..

الخال بغضب ركض نحو شيرو محاولا اخذ رين ولكن رجال شيرو منعوه وقاموا بماحصرته وسمعوا صوت طائره
كانت طائرة مرسلة من المدرسة ، ابتسم شيرو ونظر نحو شيرو بنظرة انتصار..
ثم استدار مغادرا ومعه رين تاركا الخال يشعر بالتحطم ..
.
.
.
.
.
.
.
في مكان آخر

فتح رين عينيه بصعوبة وحاول النهوض
لكنه شعر بتعب فعاود الاستلقاء ، فحاول تذكر ما حدث فإتسعت عينيه وبدا عليه الصدمة وحاول النهوض مجددا ، فسمع صوت رجل يقول : لا تحاول النهوض انت لا تزال تحت تأثير المخدر لذا فقط ارتح قليلا ..

رين بإنفعال : انت مين؟ وانا فين ؟

كان ذلك سايتو وبرفقته شيرو
فقال شيرو بحماس : انت صحيت !

تحولت نظارات رين الى الغضب والحقد وحاول النهوض لقتل شيرو..
سايتو مطمئنا : لا تقلق اصدقائك بخير ، كان ذلك مجرد وهم ، وهي قدرة أحد رجالي ، لقد اردت ان اريك واري خالك انك بحاجة لتدريب لكي تتحكم في قوتك وتستطيع أن تسيطر عليها ، لذا ستنضم الي مدرستي وهناك سيتم تدريبك !

(" سايتو: هو مدير المدرسة ، وهو الرئيس والقائد المسؤول عن ذوي القدرات الخاصة ، يتميز بالذكاء وقدرته هي قراءة الافكار ")

رين بغضب : بجد صحابي كويسين ؟
سايتو ابتسم وقال: اجل اقسم لك بذلك !

رين تنهد وحاول الاعتدال في جلسته فتوجه نحوه سايتو وساعده وقال : ستبدأ الذهاب للمدرسة من الغد وان احتجت الي…

قاطعه رين وقال ببرود : لي صممت علي وجودي هنا ؟

سايتو بود : لأن لديك قوة كبيرة ويمكن ان تنقذ الكثير من الناس

رين بسخرية: ايوة وممكن تستخدمني في قتل اعدائك صح ؟
سايتو ابتسم و وضع يده على رأس رين وقال: لا تقلق لا انوي اذيتك ، اعدك سأفعل كا ما بوسعي لترتاح هنا .

دفع رين يد سايتو وقال: ايا يكن، هفضل قد اي عشان اقدر امشي ؟

سايتو ابتسم وقال: لا تفكر في ذلك الآن ! اعدك انك ستحب هذا المكان ، اذهب لتستحم وارتدى هذه الثياب وسآخذك بجولة في الجزيرة..

رين ببرود : جزيرة ؟

سايتو بإبتسامة : اجل هذه الجزيرة كبيرة جدا تضم اصحاب القوي مثلك ، وانت الآن في منزلي ، هناك جزء من هذه الجزيرة يحتوي علي المنازل الخاصة بذوي القوي ، اما مركز الجزيرة فيحتوي علي مدرسة كبيرة جدا تضم مختلف المراحل العمرية وكذلك كليات مختلفة !

رين بغير مبالاة: ممكن تخرج ؟ عاوز اغير هدومي ..

سايتو ابتسم وقال : بالطبع ، سأرسل الخدم للمساعدة!

رين ببرود: مفيش داعي ،بعرف اغير هدومي بنفسي !

نهض رين من سريره وكانت حرارته قد زالت بالفعل
ذهب ليغير ملابسه في الحمام كان فاخرا جدا ، الا ان رين ما عاد يهتم لشيء اصبح يري كل شيء بلا معني الشيء الوحيد الذي اسعده هو ان رفاقه بخير ، الا ان رؤيتهم يموتون بتلك الطريقة سببت له الالم حتي وان كانت وهما ،

كان يشتاق لهم بشدة ولخاله وجديه ايضا
الا انه كان يفكر : لو فضلت معاهم شيرو وكورو وحتي انا قوتي لو خرجت عن سيطري هتأذيهم ، لازم افضل هنا ، سببت ليهم مشاكل بما فيه الكفاية، حتي لو كنت هفضل وحيد طول عمري بس المهم يكونوا بخير !

بدل رين ثيابه وخرج من الغرفة

فرأي ممرا طويلا وكلن شيرو واقفا ينتظره هناك

شيرو ابتسم وقال لرين : خلصت ؟
رين ببرود دون ان ينظر اليه : شايف ايه ؟

شيرو ضحك وقال : اتغيرت وبقيت لمض جدا زي ابوك كايتو

رين بغضب: الراجل دا مش ابويا ، خالى كيد هو الوحيد اللى كان وهيكون اب ليا !

شيرو ابتسم وقال : زي ما تشوف ، بس انت شبهه في كل حاجة !

رين انصرف ولم يرد علي شيرو وخرج للخارج فوجد سايتو ينتظره وكان معه صبيا آخر في عمر رين تقريبا ، كان ابن المدير واسمه يوكي ، وقد اراده المدير ان يتقرب من رين

(يوكي : هو ابن المدير شعره اسود وعينان بنفسجيتان ، قدرته هي قراءة مشاعر الآخرين من حب ، كره ، انزعاج ، الخ...)

ذهب رين الي جانب سايتو وابنه وشيرو كذلك
وبدئوا بالسير في الجزيرة وعرفه سايتو علي المكان
ثم ثال لرين وتعلو وجهه ابتسامة : بما أن اسرتك ليست معك كنت انوي بوضعك في سكن الكللابب حيث يوجد الطلاب الذين يملكون قدرات علي عكس عائلاتهم فيكون لهم مكان ليسكنوا فيه .. لكن قررت ان ابقيك بمنزلي ، سأرحب بك بكل سرور حتي تعتاد الوضع وبعدها يمكنك الإختيار اين تريد البقاء ، بالطبع انت ذكي كفاية لتعلم انه لا يمكنك الهرب حتي وان حاولت سيكون هناك عقاب قاسي لذلك

رين ابتسم بسخرية وقال : وجودي هنا في حد ذاته عقاب ، عاوز ارجع تعبت

سايتو ابتسم وقال: حسنا سنعود !

عاد رين والباقين الي المنزل

فجاء احد الخدم الي سايتو وانحني بإحترام وقال : سيدي الغرفة جاهزة

سايتو نظر نحو رين وقال : غرفتك صارت جاهزة بالنسبة للملابس فقد احضرت بعضا منها من منزل جديك ، ان احتجت غيرها اخبرني سأشتريها لك ..

رين ببرود : لطفك الزايد دا مخوفني ، لان اكيد ليه ثمن ، علي كل حال مش محتاج حاجة ..

كان يوكي ينظر نحو رين بفضول ، يرغب في معرفة كل شيء عنه ، الاوان بعد ما حدث صار ين باردا بشدة ويصعب التحدث معه ، لذا ظل يوكي ينظر دون اي كلام

رين ببرود نظر نحو يوكي وقال: في حاجة ؟
يوكي بإرتباك : اا…لا ، لا مفيش حاجة .

سايتو ابتسم وقال : لما تقضيان بعض الوقت معا ؟ لتتعارفا بينما يجهز الغداء

رين ببرود: شكرا انا مش هنا عشان اكون صداقات، ومش جعان

سايتو ابتسم وقال : ليس مسموح ترك الطعام والا يتعاقب ايضا

رين بسخرية : شكلك عاوز تعاقبني جدا

سايتو وضع يده علي رأس رين وقال : صحتك مهمة إذا يجب ان تأكل ، سأترك يوكي يشرح لك القوانين حتي يجهز الغداء

انصرف سايتو تاركا يوكي مع رين ، دخل رين الي الغرفة كانت كبيرة وجميلة جدا وجد فيها ملابس بالاصافة الي زيه المدرسي زكتب ، كان السرير ناعما جدا ويحتوي ستائر يوجد بها اريكة بيضاء تحتوي علي سجادة حمراء كبيرة والغرفة تطل علي البحر ..

كان الجو متوترا بسبب صمت رين الطويل
كان بحدق بما حوله ببرود ، واخذ بعد الكتب وبدأ يقلبها ثم تحدث الى يوكي
وقال بغير مبالاة دون ان ينظر اليه: مش متضايق ؟
يوكي بإستغراب: من ايه ؟
رين بنفس الوضع : يعني واحد غريب دخل بيتك وكمان هيعيش فيه ويشاركك مش متضايق من دا كله ؟
يوكي بإبتسامة : لا ابدا بالعكس البيت دايما بيبقي مفيش فيه غير انا والخدم ، وجودك هيسليني بدل ما انا لوحدي .. بس عندي سؤال..
رين : ايه ؟
يوكي: انت بتكرهني ؟
رين ابتسم وقال ببرود : انا معرفكش عشان اكرهك ، انا بكره وجودي هنا

يوكي ابتسم وقال: طيب خلينا نتعرف طالما مش بتكرهني يبقي فيه امل !

ضحك رين وقال : انت بتفكرني بحد من صحابي !

يوكي مستفهما : وهو فين دلوقتي ؟

رين بحزن : في القرية ، كلهم هناك ..

يوكي شعر بحزن رين وحاول ابهاجه فقال : ممكن توصفهالى ؟ انا مخرجتش من الجزيرة دي من ساعة ما اتولدت الا نادرا ومعرفش القرية دي شكلها ايه

رين ابتسم وجلس علي الاريكة وقال: الهوا هناك مقي والرياح لطيفة جدا ، السما صافية والغابة جميلة جدا ، وبردوا الشجر ، واهم حاجة الناس هناك طيبين وبسطاء ..

يوكي ابتسم : شكلها مكان لطيف ، عاوز ازورها !

رين بحزن خفض رأسه وقال : اتمني ارجع ليها تاني !

يوكي مخففا عليه : المكان هنا جميل بردوا ، زي ما انت فاهم حزنك هو اللى مانعك تشوف جماله !

رين نهض وتوجه نحو النافذة وظل ينظر للبحر وقال : الناس هنا عاملين ازاي ؟
يوكي : هتلاقي كل الانواع ، المغرور جدا ، البسيط ، المتسامح ، المتنمر ، ناس بيتم التنمر عليهم ، المنبوذين ، المحبوبين جدا ، الخ...

رين نظر نحو يوكي وقال : وانت اي نوع فيهم ؟
يوكي استغرب وقال : مينفعش تسأل حد بالطريقة دي ، اقصد لو انا وحش مش هقولك اكيد
ثم ابتهج وقال : متقلقش انا النوع المبتهج والمشهور لاني ابن الرئيس
رين : يعني انت مشهور بسبب ابوك
ابتسم يوكي ليخفي حزنه وقال : ايوة ، صعب انك تلاقي صحاب حقيقين

رين ابتسم بحزن هو الآخر وقال : صحابي اللي قي القرية هما عيلتي ، عشان كدا هفضل هنا ، وجودي هيئذيهم ، لما شيرو استعمل الوهم وشوفتهم بيموتوا اتمنيت الموت بجد !
مش عاوز يحصلهم حاجة ف هفضل بعيد عنهم !

يوكي نهض وابتسم وتوجه حيث يقف رين ومد يده وقال : خلينا نكون صحاب ، انا بردوا من ذوي القدرات ووحيد !

رين ابتسم بسخرية وقال : دي مش حاجة تفتخر بيها ، ثم ان انا اضمن منين ان دي مش خطة من ابوك او شيرو !

يوكي بإنفعال : مش كدا صدقني ، جربني ومش هتندم ، مفيش اي خطط ، انا عاوز اكون صاحبك بجد ، مش دا احسن من انك تكون وحيد ؟

رين ابتسم وصمت للحظات ثم قال : طيب هفكر في الموضوع
وتصافح الاثنان

طرق احدهم باب الغرفة فكان الخادم جاء لمناداة رين ويوكي للغداء
فنزل الاثنان لتناول الطعام
رين كان ينظر نحو الطعام دون ان يأكل فنظر يوكي وسايتو نحوه

سايتو شبك يديه : الا يعجبك الطعام ؟
رين انتبه لسايتو وقال : لا ، مفيش مشكلة في الاكل ، كنت بسأل إذا كان ينفع اتصل بخالي او جدي وتيتا اكيد قلقانين

سايتو ابتسم لرين وقال : لا تقلق فهم يعرفون بكل ما حدث ، كما وان خالك يأتي الى هنا من حين لآخر بسبب عمله في الشركة لذا ستلتقيه عاجلا ام آجلا ، الآن تناول طعامك

رين ببرود : مليش نفس اكل ، اسمحلي همشي

سايتو : اخبرتك ان الطعام اجباري ، تناول الحساء علي الاقل ثم افعل ما تريد ،

رين تنهد ثم بدء بتناول الطعام بسرعة ثم غادر المكان

بعد ان غادر رين نظر سايتو نحو ابنه وقال : اذا كيف سارت الامور معه ؟

يوكي بإرتباك : هو لطيف ، بس بيكره المكان فعلا.

سايتو : اذا عليك ان تجعله يحبه ، تقرب منه قدر الامكان ، لا اريده ان يظل منغلقا هكذا !

يوكي بقلق : بابا انت بتخطط لحاجة ؟

سايتو ابتسم وقال بثقة : لا ادري بعد ، يجب ان يتدرب اولا ، ولكن اشعره انه سيكون مفيدا ، ووجوده معك سيكون في صالحك أيضا بعد ان ترث مدرستي

يوكي بحزن: فهمت!

سايتو : هل هناك شيء ؟

يوكي بقلق : لا لا ، شكرا علي الاكل.

غادر يوكي وكان قلقا من ان يكرهه رين ان علم ما يخطط اليه والده.
.
.
.
.
في مكان آخر في الجزيرة
شيرو بإبتسامة : ازيك ياكايتو عامل اي ؟
كايتو ببرود : كنت حلو قبل ما تيجي ، جاي ليه بسبب المكالمة ؟

ضحك شيرو ضحكة مستفزة

فقال كايتو بإنزعاج : انا قولت حاجة تضحك ؟

شيرو محاولا التوقف عن الضحك صمت قليلا ثم قال : ولا حاجة ، في الحقيقة دي كانت احسن مهمة ليا ، بالمناسبة انت فاجئتني ، كنت مفكر انك طيب من جوا بس طلعت غير كدا ، مبلومهوش علي كرهه ليك ، بس انتو فعلا شبه بعض !

كايتو بإنزعاج : بتتكلم عن ايه ؟ معنديش وقت للألغاز

شيرو ضحك وقال : متقلقش ، ملكش علاقة بالموضوع ، او علي الاقل دا اللى الكل عاوزه منك ، خليك برا الصورة وبس ، لو اعتقادي صح كيد هييجي قريب هنا ، هو عكسك بيهتم لأمر الشخص دا اكتر من نفسه ، ودلوقت همشي استمتع مع عيلتك !

كايتو ظل واقفا ينظر بحيرة فهو لم يفهم شيئا من كلام شيرو ..
____________________
في منزل رين

دخل الخال بسرعة الى هناك فوجد اصدقاء رين هناك..

الجده بقلق: حصل اي ؟

الخال بحزن اغمض عينيه بألم وقال : شيرو خد رين ! قوته خرجت عن السيطرة !

الجدة بصدمة وضعت يدها على فمها وعيناها اتسعت وقالت : : مش مصدقة ! حفيدي هيحصل له اي !؟ هيفابل اهله هناك ؟ لالالا مش ممكن ، خايفة يوقعوه في مشاكل ، هنعمل اي !!

جاك بغضب : الكلب !! مكنش لازم نسيب رين يرجع ينقذه !

مينا بدأت بالبكاء وقالت : مش مصدقة! اكيد دي كدبة صح ؟ انا عاوزه رين يرجع ! دا مش عدل !

ميشيل بغضب ضرب الحائط وقال: الزبالة دا ! هنعمل ايه؟ هنسيب رين معاه !

لونا نزلت دموعها دون ان تشعر وقالت بصوت اشبه للصراخ : مش ممكن ! مينفعش نسيب رين وحده!!

كارورا بقلة حيلة : طيب هنعمل ايه !!

الخال بثقة : انا قرىت ايه اللى لازم نعمله

نظر الجميع نحوه بإستغراب

اكمل الخال كلامه ونظر نحو لونا وجاك و ميشيل وقال: انتو التلاتة تقدروا تعملوا حاجة عشانه ، تقبلوا تعملوا اي شيء عشانه ؟

جاك بإنفعال اكيد هعمل اي حاجة !!

لونا بثقة مسحت دموعها وقالت : ايوة!!

ميشيل بغضب : هعمل اي حاجة عشانه وغشان اكسر راس شيرو !!

الخال : اذا عاوز اكلمكم في موضوع ، امي انتي وبابا كمان محتاجين نتناقش في اللى هنعمله ..

الجدة بإستغراب : بتخطط ل اي ؟

الخال نظر الى والدته نظرات غامضة ف فهمت الجدة ما يريد
فتنهدت وقالت : انا بردوا هعمل كدا ، واعتقد ان ابوك مش هيتردد بس لمدة سنة واحدة بس وبعدها ناخد رين ونرجع هنا ..

الخال ابتسم وتوجه نحو والدته وقبل يدها وقال : شكرا ليكي يا امي

الجدة بابتسامة دافئة وضعت يدها على رأس ابنها وقالت : انت بتقول ايه ، انت ناسي ان رين حفيدي قبل ما تكون خاله ! ، يلا نقول لابوك ..

يتبع...
جزء صغير .. ممتع جدا .. وبصراحه كل جزء لما تيجي نهايته ريقي بنشف من كتر ما ببلع ريقي من التشوق للحدث اللي بعده ... مبدع للامانه
 
  • حبيته
التفاعلات: 🧿 R3D
**** اعلم بكرة اكيد ، انا مروح ميت قدامي نص ساعة واوصل ، هنام واصحي على ١٠ ، ١١ بليل كدا هبدء اكتب لو ليا مزاج
**** معاك يابا ويقويك وانشاء **** برضو تكتب الجزء عشان القصه جمدا جدا 🙂
 
  • حبيته
التفاعلات: 🧿 R3D
عااااش منتظر الجديد علي نااار
 
  • حبيته
التفاعلات: 🧿 R3D
جزء صغير .. ممتع جدا .. وبصراحه كل جزء لما تيجي نهايته ريقي بنشف من كتر ما ببلع ريقي من التشوق للحدث اللي بعده ... مبدع للامانه
حبيبي ، دا شرف ليا
 
توجه رين نحو الغابة وكان يسير ببطيء بسبب ارتفاع درجة الحرارة ولكن ملامحه تجمع بين القلق و الالم
كان يستند علي الأشجار لكي تساعده علي المشي حتي وصل الي نفس المكان..
نفس المكان الذي ظهر فيه كورو

شيرو ابتسم وقال : اهلا ، عملت اللي قولتلك عليه ؟

رين بغضب قال بصوت متعب : صحابي فين ، قولتلك ملهمش دعوة سيبهم يمشوا !

كرر شيرو السؤال : خالك فين ؟ صحيته ؟ زي ما قولتلك لو عملت كدا هخلي الرئيس يعاقبة بتهمة تعطيل المهمة !

رين بغضب : انا مصحتهوش ! سيب خالي في حاله ! بطل تحاول توقعه في مشاكل ، صحابي فين ؟

اشار شيرو الي رجالة فأحضروا اصدقاء رين مقيدين
ففزع رين وقال : انتو بخير ؟
شيرو ابتسم وقال : متقلقش معملتش حااجة لسه ، بس هنشوف هعمل ايه ..

كون شيرو سيفا ،وتوجه اثنين من رجاله نحو رين وقامو بإمساكه وجعلوا يده خلف ظهره ومنعاه عن الحراك ، شعر رين بالخوف ولكن اكثر ما يقلقه هو ما يخطط اليه شيرو ..

وصل شيرو قرب جاك فقال لرين : صحابك ضايقوني فقررت خلاص تني هتخلص منهم ..

رين بإنفعال : سيبهم في حاله ، مشكلتك معايا انا !

شيرو ضحك واستدار لينظر نحو رين ثم قال : لا ، هما ضايقوني وعاوز أعلمهم درس ، خليك مع العرض واتمني تستمتع ، انجوي

رين بتوسل : ارجوك سيبهم وهعمل اللى انت عاوزه

شيرو مدعيا البراءة : لا لا ، متفهمنيش غلط ، انا مبعملش كدا بسببك ، ليبدء العرض !

عاد وتوجه نحو جاك ثم قام بطعنه في قلبه ، فجحكت عيناه وتناثرت الدماء من حوله ..
فصرخ ريت والآخرين : جاااااك !!!

شيرو بإبتسامة باهتة : متقلقوش هتحصلوه !

توجه نحو ميشيل فقام بطعنه ايضا ووقع فوق جاك

رين اتسعت عيناه بصدمة ، وتجمعت الدموع في عينه وعقدت الصدمة لسانه..

شيرو نظر نحو رين بنظرة جانبيه وابتسم وتوجه نحو الآخرين وقام بطعنه واحد واحد هكذا..

حتي قتلهم جميعا ، فتبقت لونا توجه نحوها شيرو ورين ينظر الي جثثهم بصدمة غير مصدق ما حدث ! ، توجه شيرو نحو لونا وقطع يدها..

فصرخت من الالم ! وبدأت دموعها بالانهمار ، ثم قام شيرو بقطع رأسها ولحقت بالآخرين ...

رين جثي علي ركبتيه والغضب والصدمة سيطرا عليه ، كان لا يصدق ما رأي ، اصدقاءه ملقون علي الارض والدماء تغطيهم !!

شيرو توجه نحو رين وقال بسخريه : اسف ، تقريبا عديت حدودي !

وصل الي رين وحاول وضع يده علي كتفه ، فشعر بحرقة في يده ، فنظر نحو رين فرإي حلقة من النار تتكون حوله بدأت بحرق ما كان قريبا منه وتوسعت تدريجيا الي حرق كبير في الغابة

شيرو ابتسم بقلق وقال : شكل الخطة نجحت ، بس لازم نوقفه دلوقت قبل ما نتفحم كلنا ، اكاي وقفه !

ابتسم اكاي بثقة وقال : علم !

قفز اكاي خلف رين وتجاوز حلقة النار و وضع يده علي ظهر رين وتوهجت يده بتوقفت النار وخارت قوي رين ، كان يفتح عينيه بصعوبة ، توجه شيرو نحوه وقام بحمله وقال: اسف علي الطريقة دي بس انت وخالك مسبتوش ليا حل ، كنت عاوز اوريك قد اي قوتك خطيرة واي اللى ممكن يحصل بمجرد ما تغضب وتخرج عن السيطرة ، غمض عينيك وارتاح هاخد للمكان اللى بتنتمي ليه ! ..

كان رين متعبا جدا ، لكنه كان غاضبا جدا ايضا وكان لا يفكر سوي في الانتقام وقتل شيرو الذي قتل عائلته ، شعر شيرو بذلك فقام تكاي بإخراج منديل و وضع عليه مادة منومه ، و وضعه على انف رين ، لم تمضي سوي دقائق وفقد رين الوعي وانسدلت يده الى جانبه ..

وصل خال رين فرأي شيرو يحمل رين والحريق من حوله ..


شيرو ضحك وقال : اهلا ، فاكر الاتفاق ؟ لو قوته خرجت عن السيطرة هاخده
الخال بغضب : ياحقير عملت ايه ؟

شيرو ابتسم وقال : ولا حاجة ، انا بس وريته مدي خطورة قوته لو خرجت عن السيطرة ، اوه صحيح متضايقش منه عشان مقالش ليك او صحاك ، انا اللى قولت ليه يعمل كدا ، وقولتله لو عمل هخلى الرئيس يعاقبك ، وهو تقريبا مقالش ليك ، شكله بيحبك فعلا..

ثم اكمل ساخرا وقال : متتصورش انا زعلان قد اي اني هكسر قلبك وقلبه واخده بعيد عنك ، بس متلومنيش ! لوم قوته الكبيرة !

الخال بغضب وجنون : سيبه !! سيبه دلوقت والا !!

شيرو ابتسم بثقة وقال : والا اي ؟ انت خسرت ورين بقي ملكي ، علي حسب اتفاقنا ، لازم يسيطر على قوته ، لغاية ما يقدر يسيطر عليها هيفضل معايا ، اسمحلي شغلي خلص وانا هتصرف ، اكيد رين معايا لو حبيت تزوره تعالي المدرسة..

الخال بغضب ركض نحو شيرو محاولا اخذ رين ولكن رجال شيرو منعوه وقاموا بماحصرته وسمعوا صوت طائره
كانت طائرة مرسلة من المدرسة ، ابتسم شيرو ونظر نحو شيرو بنظرة انتصار..
ثم استدار مغادرا ومعه رين تاركا الخال يشعر بالتحطم ..
.
.
.
.
.
.
.
في مكان آخر

فتح رين عينيه بصعوبة وحاول النهوض
لكنه شعر بتعب فعاود الاستلقاء ، فحاول تذكر ما حدث فإتسعت عينيه وبدا عليه الصدمة وحاول النهوض مجددا ، فسمع صوت رجل يقول : لا تحاول النهوض انت لا تزال تحت تأثير المخدر لذا فقط ارتح قليلا ..

رين بإنفعال : انت مين؟ وانا فين ؟

كان ذلك سايتو وبرفقته شيرو
فقال شيرو بحماس : انت صحيت !

تحولت نظارات رين الى الغضب والحقد وحاول النهوض لقتل شيرو..
سايتو مطمئنا : لا تقلق اصدقائك بخير ، كان ذلك مجرد وهم ، وهي قدرة أحد رجالي ، لقد اردت ان اريك واري خالك انك بحاجة لتدريب لكي تتحكم في قوتك وتستطيع أن تسيطر عليها ، لذا ستنضم الي مدرستي وهناك سيتم تدريبك !

(" سايتو: هو مدير المدرسة ، وهو الرئيس والقائد المسؤول عن ذوي القدرات الخاصة ، يتميز بالذكاء وقدرته هي قراءة الافكار ")

رين بغضب : بجد صحابي كويسين ؟
سايتو ابتسم وقال: اجل اقسم لك بذلك !

رين تنهد وحاول الاعتدال في جلسته فتوجه نحوه سايتو وساعده وقال : ستبدأ الذهاب للمدرسة من الغد وان احتجت الي…

قاطعه رين وقال ببرود : لي صممت علي وجودي هنا ؟

سايتو بود : لأن لديك قوة كبيرة ويمكن ان تنقذ الكثير من الناس

رين بسخرية: ايوة وممكن تستخدمني في قتل اعدائك صح ؟
سايتو ابتسم و وضع يده على رأس رين وقال: لا تقلق لا انوي اذيتك ، اعدك سأفعل كا ما بوسعي لترتاح هنا .

دفع رين يد سايتو وقال: ايا يكن، هفضل قد اي عشان اقدر امشي ؟

سايتو ابتسم وقال: لا تفكر في ذلك الآن ! اعدك انك ستحب هذا المكان ، اذهب لتستحم وارتدى هذه الثياب وسآخذك بجولة في الجزيرة..

رين ببرود : جزيرة ؟

سايتو بإبتسامة : اجل هذه الجزيرة كبيرة جدا تضم اصحاب القوي مثلك ، وانت الآن في منزلي ، هناك جزء من هذه الجزيرة يحتوي علي المنازل الخاصة بذوي القوي ، اما مركز الجزيرة فيحتوي علي مدرسة كبيرة جدا تضم مختلف المراحل العمرية وكذلك كليات مختلفة !

رين بغير مبالاة: ممكن تخرج ؟ عاوز اغير هدومي ..

سايتو ابتسم وقال : بالطبع ، سأرسل الخدم للمساعدة!

رين ببرود: مفيش داعي ،بعرف اغير هدومي بنفسي !

نهض رين من سريره وكانت حرارته قد زالت بالفعل
ذهب ليغير ملابسه في الحمام كان فاخرا جدا ، الا ان رين ما عاد يهتم لشيء اصبح يري كل شيء بلا معني الشيء الوحيد الذي اسعده هو ان رفاقه بخير ، الا ان رؤيتهم يموتون بتلك الطريقة سببت له الالم حتي وان كانت وهما ،

كان يشتاق لهم بشدة ولخاله وجديه ايضا
الا انه كان يفكر : لو فضلت معاهم شيرو وكورو وحتي انا قوتي لو خرجت عن سيطري هتأذيهم ، لازم افضل هنا ، سببت ليهم مشاكل بما فيه الكفاية، حتي لو كنت هفضل وحيد طول عمري بس المهم يكونوا بخير !

بدل رين ثيابه وخرج من الغرفة

فرأي ممرا طويلا وكلن شيرو واقفا ينتظره هناك

شيرو ابتسم وقال لرين : خلصت ؟
رين ببرود دون ان ينظر اليه : شايف ايه ؟

شيرو ضحك وقال : اتغيرت وبقيت لمض جدا زي ابوك كايتو

رين بغضب: الراجل دا مش ابويا ، خالى كيد هو الوحيد اللى كان وهيكون اب ليا !

شيرو ابتسم وقال : زي ما تشوف ، بس انت شبهه في كل حاجة !

رين انصرف ولم يرد علي شيرو وخرج للخارج فوجد سايتو ينتظره وكان معه صبيا آخر في عمر رين تقريبا ، كان ابن المدير واسمه يوكي ، وقد اراده المدير ان يتقرب من رين

(يوكي : هو ابن المدير شعره اسود وعينان بنفسجيتان ، قدرته هي قراءة مشاعر الآخرين من حب ، كره ، انزعاج ، الخ...)

ذهب رين الي جانب سايتو وابنه وشيرو كذلك
وبدئوا بالسير في الجزيرة وعرفه سايتو علي المكان
ثم ثال لرين وتعلو وجهه ابتسامة : بما أن اسرتك ليست معك كنت انوي بوضعك في سكن الكللابب حيث يوجد الطلاب الذين يملكون قدرات علي عكس عائلاتهم فيكون لهم مكان ليسكنوا فيه .. لكن قررت ان ابقيك بمنزلي ، سأرحب بك بكل سرور حتي تعتاد الوضع وبعدها يمكنك الإختيار اين تريد البقاء ، بالطبع انت ذكي كفاية لتعلم انه لا يمكنك الهرب حتي وان حاولت سيكون هناك عقاب قاسي لذلك

رين ابتسم بسخرية وقال : وجودي هنا في حد ذاته عقاب ، عاوز ارجع تعبت

سايتو ابتسم وقال: حسنا سنعود !

عاد رين والباقين الي المنزل

فجاء احد الخدم الي سايتو وانحني بإحترام وقال : سيدي الغرفة جاهزة

سايتو نظر نحو رين وقال : غرفتك صارت جاهزة بالنسبة للملابس فقد احضرت بعضا منها من منزل جديك ، ان احتجت غيرها اخبرني سأشتريها لك ..

رين ببرود : لطفك الزايد دا مخوفني ، لان اكيد ليه ثمن ، علي كل حال مش محتاج حاجة ..

كان يوكي ينظر نحو رين بفضول ، يرغب في معرفة كل شيء عنه ، الاوان بعد ما حدث صار ين باردا بشدة ويصعب التحدث معه ، لذا ظل يوكي ينظر دون اي كلام

رين ببرود نظر نحو يوكي وقال: في حاجة ؟
يوكي بإرتباك : اا…لا ، لا مفيش حاجة .

سايتو ابتسم وقال : لما تقضيان بعض الوقت معا ؟ لتتعارفا بينما يجهز الغداء

رين ببرود: شكرا انا مش هنا عشان اكون صداقات، ومش جعان

سايتو ابتسم وقال : ليس مسموح ترك الطعام والا يتعاقب ايضا

رين بسخرية : شكلك عاوز تعاقبني جدا

سايتو وضع يده علي رأس رين وقال : صحتك مهمة إذا يجب ان تأكل ، سأترك يوكي يشرح لك القوانين حتي يجهز الغداء

انصرف سايتو تاركا يوكي مع رين ، دخل رين الي الغرفة كانت كبيرة وجميلة جدا وجد فيها ملابس بالاصافة الي زيه المدرسي زكتب ، كان السرير ناعما جدا ويحتوي ستائر يوجد بها اريكة بيضاء تحتوي علي سجادة حمراء كبيرة والغرفة تطل علي البحر ..

كان الجو متوترا بسبب صمت رين الطويل
كان بحدق بما حوله ببرود ، واخذ بعد الكتب وبدأ يقلبها ثم تحدث الى يوكي
وقال بغير مبالاة دون ان ينظر اليه: مش متضايق ؟
يوكي بإستغراب: من ايه ؟
رين بنفس الوضع : يعني واحد غريب دخل بيتك وكمان هيعيش فيه ويشاركك مش متضايق من دا كله ؟
يوكي بإبتسامة : لا ابدا بالعكس البيت دايما بيبقي مفيش فيه غير انا والخدم ، وجودك هيسليني بدل ما انا لوحدي .. بس عندي سؤال..
رين : ايه ؟
يوكي: انت بتكرهني ؟
رين ابتسم وقال ببرود : انا معرفكش عشان اكرهك ، انا بكره وجودي هنا

يوكي ابتسم وقال: طيب خلينا نتعرف طالما مش بتكرهني يبقي فيه امل !

ضحك رين وقال : انت بتفكرني بحد من صحابي !

يوكي مستفهما : وهو فين دلوقتي ؟

رين بحزن : في القرية ، كلهم هناك ..

يوكي شعر بحزن رين وحاول ابهاجه فقال : ممكن توصفهالى ؟ انا مخرجتش من الجزيرة دي من ساعة ما اتولدت الا نادرا ومعرفش القرية دي شكلها ايه

رين ابتسم وجلس علي الاريكة وقال: الهوا هناك مقي والرياح لطيفة جدا ، السما صافية والغابة جميلة جدا ، وبردوا الشجر ، واهم حاجة الناس هناك طيبين وبسطاء ..

يوكي ابتسم : شكلها مكان لطيف ، عاوز ازورها !

رين بحزن خفض رأسه وقال : اتمني ارجع ليها تاني !

يوكي مخففا عليه : المكان هنا جميل بردوا ، زي ما انت فاهم حزنك هو اللى مانعك تشوف جماله !

رين نهض وتوجه نحو النافذة وظل ينظر للبحر وقال : الناس هنا عاملين ازاي ؟
يوكي : هتلاقي كل الانواع ، المغرور جدا ، البسيط ، المتسامح ، المتنمر ، ناس بيتم التنمر عليهم ، المنبوذين ، المحبوبين جدا ، الخ...

رين نظر نحو يوكي وقال : وانت اي نوع فيهم ؟
يوكي استغرب وقال : مينفعش تسأل حد بالطريقة دي ، اقصد لو انا وحش مش هقولك اكيد
ثم ابتهج وقال : متقلقش انا النوع المبتهج والمشهور لاني ابن الرئيس
رين : يعني انت مشهور بسبب ابوك
ابتسم يوكي ليخفي حزنه وقال : ايوة ، صعب انك تلاقي صحاب حقيقين

رين ابتسم بحزن هو الآخر وقال : صحابي اللي قي القرية هما عيلتي ، عشان كدا هفضل هنا ، وجودي هيئذيهم ، لما شيرو استعمل الوهم وشوفتهم بيموتوا اتمنيت الموت بجد !
مش عاوز يحصلهم حاجة ف هفضل بعيد عنهم !

يوكي نهض وابتسم وتوجه حيث يقف رين ومد يده وقال : خلينا نكون صحاب ، انا بردوا من ذوي القدرات ووحيد !

رين ابتسم بسخرية وقال : دي مش حاجة تفتخر بيها ، ثم ان انا اضمن منين ان دي مش خطة من ابوك او شيرو !

يوكي بإنفعال : مش كدا صدقني ، جربني ومش هتندم ، مفيش اي خطط ، انا عاوز اكون صاحبك بجد ، مش دا احسن من انك تكون وحيد ؟

رين ابتسم وصمت للحظات ثم قال : طيب هفكر في الموضوع
وتصافح الاثنان

طرق احدهم باب الغرفة فكان الخادم جاء لمناداة رين ويوكي للغداء
فنزل الاثنان لتناول الطعام
رين كان ينظر نحو الطعام دون ان يأكل فنظر يوكي وسايتو نحوه

سايتو شبك يديه : الا يعجبك الطعام ؟
رين انتبه لسايتو وقال : لا ، مفيش مشكلة في الاكل ، كنت بسأل إذا كان ينفع اتصل بخالي او جدي وتيتا اكيد قلقانين

سايتو ابتسم لرين وقال : لا تقلق فهم يعرفون بكل ما حدث ، كما وان خالك يأتي الى هنا من حين لآخر بسبب عمله في الشركة لذا ستلتقيه عاجلا ام آجلا ، الآن تناول طعامك

رين ببرود : مليش نفس اكل ، اسمحلي همشي

سايتو : اخبرتك ان الطعام اجباري ، تناول الحساء علي الاقل ثم افعل ما تريد ،

رين تنهد ثم بدء بتناول الطعام بسرعة ثم غادر المكان

بعد ان غادر رين نظر سايتو نحو ابنه وقال : اذا كيف سارت الامور معه ؟

يوكي بإرتباك : هو لطيف ، بس بيكره المكان فعلا.

سايتو : اذا عليك ان تجعله يحبه ، تقرب منه قدر الامكان ، لا اريده ان يظل منغلقا هكذا !

يوكي بقلق : بابا انت بتخطط لحاجة ؟

سايتو ابتسم وقال بثقة : لا ادري بعد ، يجب ان يتدرب اولا ، ولكن اشعره انه سيكون مفيدا ، ووجوده معك سيكون في صالحك أيضا بعد ان ترث مدرستي

يوكي بحزن: فهمت!

سايتو : هل هناك شيء ؟

يوكي بقلق : لا لا ، شكرا علي الاكل.

غادر يوكي وكان قلقا من ان يكرهه رين ان علم ما يخطط اليه والده.
.
.
.
.
في مكان آخر في الجزيرة
شيرو بإبتسامة : ازيك ياكايتو عامل اي ؟
كايتو ببرود : كنت حلو قبل ما تيجي ، جاي ليه بسبب المكالمة ؟

ضحك شيرو ضحكة مستفزة

فقال كايتو بإنزعاج : انا قولت حاجة تضحك ؟

شيرو محاولا التوقف عن الضحك صمت قليلا ثم قال : ولا حاجة ، في الحقيقة دي كانت احسن مهمة ليا ، بالمناسبة انت فاجئتني ، كنت مفكر انك طيب من جوا بس طلعت غير كدا ، مبلومهوش علي كرهه ليك ، بس انتو فعلا شبه بعض !

كايتو بإنزعاج : بتتكلم عن ايه ؟ معنديش وقت للألغاز

شيرو ضحك وقال : متقلقش ، ملكش علاقة بالموضوع ، او علي الاقل دا اللى الكل عاوزه منك ، خليك برا الصورة وبس ، لو اعتقادي صح كيد هييجي قريب هنا ، هو عكسك بيهتم لأمر الشخص دا اكتر من نفسه ، ودلوقت همشي استمتع مع عيلتك !

كايتو ظل واقفا ينظر بحيرة فهو لم يفهم شيئا من كلام شيرو ..
____________________
في منزل رين

دخل الخال بسرعة الى هناك فوجد اصدقاء رين هناك..

الجده بقلق: حصل اي ؟

الخال بحزن اغمض عينيه بألم وقال : شيرو خد رين ! قوته خرجت عن السيطرة !

الجدة بصدمة وضعت يدها على فمها وعيناها اتسعت وقالت : : مش مصدقة ! حفيدي هيحصل له اي !؟ هيفابل اهله هناك ؟ لالالا مش ممكن ، خايفة يوقعوه في مشاكل ، هنعمل اي !!

جاك بغضب : الكلب !! مكنش لازم نسيب رين يرجع ينقذه !

مينا بدأت بالبكاء وقالت : مش مصدقة! اكيد دي كدبة صح ؟ انا عاوزه رين يرجع ! دا مش عدل !

ميشيل بغضب ضرب الحائط وقال: الزبالة دا ! هنعمل ايه؟ هنسيب رين معاه !

لونا نزلت دموعها دون ان تشعر وقالت بصوت اشبه للصراخ : مش ممكن ! مينفعش نسيب رين وحده!!

كارورا بقلة حيلة : طيب هنعمل ايه !!

الخال بثقة : انا قرىت ايه اللى لازم نعمله

نظر الجميع نحوه بإستغراب

اكمل الخال كلامه ونظر نحو لونا وجاك و ميشيل وقال: انتو التلاتة تقدروا تعملوا حاجة عشانه ، تقبلوا تعملوا اي شيء عشانه ؟

جاك بإنفعال اكيد هعمل اي حاجة !!

لونا بثقة مسحت دموعها وقالت : ايوة!!

ميشيل بغضب : هعمل اي حاجة عشانه وغشان اكسر راس شيرو !!

الخال : اذا عاوز اكلمكم في موضوع ، امي انتي وبابا كمان محتاجين نتناقش في اللى هنعمله ..

الجدة بإستغراب : بتخطط ل اي ؟

الخال نظر الى والدته نظرات غامضة ف فهمت الجدة ما يريد
فتنهدت وقالت : انا بردوا هعمل كدا ، واعتقد ان ابوك مش هيتردد بس لمدة سنة واحدة بس وبعدها ناخد رين ونرجع هنا ..

الخال ابتسم وتوجه نحو والدته وقبل يدها وقال : شكرا ليكي يا امي

الجدة بابتسامة دافئة وضعت يدها على رأس ابنها وقالت : انت بتقول ايه ، انت ناسي ان رين حفيدي قبل ما تكون خاله ! ، يلا نقول لابوك ..

يتبع...
اوبااااااااااااااااااااااااااا
الاسد وصااااااااال
متتاخرش في الجزء الجديد ❤️😂
 
  • حبيته
التفاعلات: 🧿 R3D
جزء صغير .. ممتع جدا .. وبصراحه كل جزء لما تيجي نهايته ريقي بنشف من كتر ما ببلع ريقي من التشوق للحدث اللي بعده ... مبدع للامانه
دا مش جزء يصحبي دا تكملة الجزء السابع ❤️
 
  • حبيته
التفاعلات: موجب جاد المنصوره
طب يعنى انتا خافى ملفك الواحد يدور على مواضيعك في المنتدى ازاى
انتا بتتكسف ولا ايه
 
سوبر لايك يا طيب ..
تكملة الجزء السابع تحفة ..
ع المظبوط ..
بالتوفيق فى القادم
 
  • حبيته
التفاعلات: 🧿 R3D
طب يعنى انتا خافى ملفك الواحد يدور على مواضيعك في المنتدى ازاى
انتا بتتكسف ولا ايه
اي اللى مزعلك قولي بس
 
  • عجبني
التفاعلات: mor2010
بص بعد الي حصل ده انت تنزل بالجزء التامن ع طول لأن الأحداث بقت مشيقه جدا💛💚
 
الجزء الجديد امتي ياخويا💛💚
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
الجزء الجديد امتي ياخويا💛💚
النهاردة بس معلش بقي هقسم الجزء على مرتين زي الجزء اللى فات ❤️
 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%