NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة منقول أجبرتني على عشقها | السلسلة الأولى | ـ ثلاثون جزء 12/10/2023

ناقد بناء

مشرف قسم التعارف
طاقم الإدارة
مشرف
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
إنضم
17 ديسمبر 2021
المشاركات
8,828
مستوى التفاعل
2,834
العمر
42
الإقامة
بلاد واسعة
نقاط
15,002
الجنس
ذكر
الدولة
كندا
توجه جنسي
أنجذب للإناث
الجزء الأول


تبداء الاحداث في فيلا جميله وانيقه للغايه ذات حديقه واسعه تتكون من طابقين الاول عباره عن صالون كبير وواسع توجد في آخر ردهته مائده طعام طويله ومطبخ وغرفة مكتب والاثاث بالوان زاهيه ومن افضل الانواع والطابق الثاني به غرف نوم واسعه وبكل واحده حمام خاص وشرفه تتطل علي حديقه القصر.
, دلفت ندي الي غرفه آسر
, ندي: آسر يا آسر اصحي يا آسر يووووه طيب انا عارفه
, انا هصحيك ازاي
, ذهبت ندي لاحضار كوب من الماء وسكبته علي وجه آسر
, آسر شهق والقي عليها الوساده قالا: في حد بيصحي حد كدا ياغبيه
, ندي: اعملك ايه يعني ماانت عامل زي ما تكون منمتش من سنه و**** انا غلطانه اني جيت اصحيك اصلا
, آسر :طب يلا روحي صحي اخوكي
, ندي : يووووه هو انا المصحياتي بتاع العيله دي
, آسر :يلا يازفته
, ٥٤ شرطة
, وفي غرفه مالك الذي كان يقف في الشرفه
, ندي: مالك ايه دا انتي اول مره تصحي بدري البيت دا في حاجه غريبه انهردا
, مالك: ازاي يالمضه
, ندي : يعني انتي صاحي بدري وانت اصلا خم نوم واخوك النشيط بتاع العيله صاحي متاخر ومعملش رياضه الصبح الي قرفنا بيها دي
, مالك ضربها علي جبتها وقال : كفايه كلام احنا لسه علي الصبح يلا ننزل عشان زمنهم مستنين
, ٥٤ شرطة
, وعلى مائده الافطار
, مالك: صباح الخير ياماما
, أمينه : صباح الخير ياحبيبي
, آسر :هتعوزي حاجه ياماما انا هروح الشغل
, أمينه : لا يا حبيبي بس تعالي بدري عشان جيلنا ضيوف انهردا
, آسر :بنظره تعجب ضيوف مين ياماما
, أمينه: لا خليها مفاجه
, آسر :ايو بس انا عندي اجتماع ومضمنش الظروف بس هاحول متاخرش يلا يامالك بقاء ولا ايه
, مالك: لا يابرنس روح انتي وانا وراي مشوار هخلص واجي
, آسر بنظره غضب: مشوار ايه انت مش وراك شغل وفي اجتماع انهردا
, مالك رفع حاجبيه وقال: في ايه يا آسر هخلص واجي قبل الاجتماع محصلش حاجه يعني لكل دا
, آسر وهو غاضب: انا ماشي ياماما واغلق بابا الفيلا بكل غضب
, مالك :هو انتي ياماما مقلتولوش ليه ان مرات عمو هي الي جايه من امريكا هي والبنات
, أمينه :خليها مفاجه احسن ملك طلبت كدا
, مالك :طيب انا هروح اجيبهم من المطار بس هروح مشوار في الاول كدا يعني
, أمينه: طيب ياحبيبي وابقي خد ملك وروح الشركه عشان تفهمها طبيعه الشغل هناك
, مالك: يعني يماما تبقي لسه جايه من السفر اخدها علي الشركه
, أمينه:هي الي طلبت كدا
, ندي: ياعم انتي متفهم شويه مش يمكن نفسها تشوف حد مشفوتش من زمان وعملاها مفاجأة
, مالك: بس يا زفته لمي نفسك طب ياماما ومرات عمو ومكه هيروحم فين
, أمينه :ممكن تيجبهم هنا الاول وبعدين تروح
, مالك: طيب ياماما الي تشوفيه
, ٤٤ شرطة
, وفي الشركه يصل آسر الي مكتبه دخلت خلفه مديره مكتبه كما طلب منها والتي لم تكن بماثبه مديره لمكتبه ف رنا كانت صديقته وخزينه لجميع اسراره
, آسر: هو الاجتماع الساعه كام يا رنا
, رنا :الاجتماع الساعه ١٠ يا آسر بس مالك فيك ايه انهارده
, آسر: مصدع اوي الشغل امبارح كان كتير اوي ممكن تقولي للكافيه يجبو كوبايه قهوه
, رنا: مفيش مشكله بس انت مخنوق شويه ممكن تحكيلي مالك فكانت رنا فتاه جميله ذات شعر اصفر وعيون بنيه وكانت ذكيه وسريعه الملاحظه
, آسر بعدين يارنا عشان ورايا شغل كتير اوي
, رنا :اوكي تمام زي ماتحب
, ٤٢ شرطة٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
, وفي المطار ذهب مالك لملاقات زوجه عمه وبناتها وبينما ينتظر سمع عن وصول الطياره القادمه من امريكا سمع صوت احد يقول مالك يا مالك بعدما نظر خلفه وجد زوجه عمه ومعاها ملك بنت جميله ذات شعر بني وعينان خضر ومكه شعرها اصفر وعيناها زرقاء
, مالك :ازيك ياماما انتي عمله ايه
, فاديه :انا كويسه الحمد لله انت عامل ايه
, مالك؛ انا تمام
, فاديه :سلمو يابنات علي مالك
, ملك: ازيك يامالك
, مالك: انا تمام
, ويقف مالك ليسلم علي مكه قائل ازيك يامكه ايه الجمال دا انتي وقعه في برطمان عسل قبل ماتيجي ولا ايه
, مكه بنظره تعجب مخطلطه بخجل تركته واقف ولم تسلم عليه
, مالك: ايه البت دي انتي ويجري خلفاها يابنتي انتي وبعدما لحقها وهو يلهث من كثره الجري يخربيتك قطعتي نفس من اول مره اومال بعد كدا هتعملي فيا ايه
, مكه: اسكت بقا دا انتي أرار
, مالك :ايه دا هو انتي جايه من امريكا ولا من بولاق
, وهو يفتح باب سيارته اتفضلي ياماما عشان نروح الفيلا وهو ينظر الي مكه وهناك نتحاسب بقا ويغمز لها بكل وقاحه
, ٦٢ شرطة
, وفي شركه آسر التي ورثها عن والده
, التي ورثها عن والده شركه لتصنيع الادويه والذي اطر للعمل بها رغم كره ذالك
, آسر: في الاجتماع ممكن افهم منك الدواء دا تركيبه ايه
, عند مالك في السياره
, فاديه :هنوصل امته يا مالك
, مالك: يعني قربنا
, ملك :هو احنا مش هنروح الشركه
, مالك :هنوصلهم بعدين نروح
, فاديه: انا مش عارفه انتي مستعجله ليه يابنتي ما الايام جايه كتير
, مكه: سبيها ياماما وهي توكزها في ذراعها وتبتسم انا عارفه هي مستعجله ليه
, ملك: بغضب مكه اخرسي
, مكه : انا غلطانه اني مقولتلهمش انتو عارفين هي عايزه تروح ليه وضعت ملك يدها علي فم مكه قائله لا انتي زوتيها اوي
, فاديه: بس يابنات
, مالك: اتفضلي ياماما احنا وصلنا
, فاديه :طيب ياحبيبي
, مالك نزل من سيارته وقال : يا عبدالرحمن خد الشنط دخلها نظر الي ملك وقال: معلش يا ملك هدخل معاه الشنط واجي نروح الشركه
, ملك هزت راسها بنعم وقالت: تمام
, ٤٤ شرطة
, في الشركه في غرفه الاجتماعات
, آسر سلم علي رجل قائلا:OK, Mr. Sawiris, I was honored to meet you I am poorly clauses to the contract And talk to you as we go through the contracts
, الترجمه
, (اوكي مستر سويرس اتشرفه بمقبلتك وهقرأ بنود العقد واكلمك عشان نمضيه)
, رنا :كدا خلصنا يا آسر ومفيش حاجه تاني
, آسر :طيب انا هروح لاني مرهق هي الساعه كام دلوقتي
, رنا :الساعه ١ ممكن نتكلم شويه
, آسر :انا تعبان معلش بكره يارنا هو الزفت مالك مجاش
, رنا: لا لسه مجاش
, آسر :طب تقدري تتفضلي انا هروح المكتب هخلص حاجه وامشي
, ٣٦ شرطة
, وفي السياره
, مالك :اتفضلي ياملك احنا وصلنا بس ممكن اسالك سوائل
, ملك: اتفضل يا مالك
, مالك: انتي ليه مصره تيجي الشركه وقولتي محدش يقول لآسر ان انتو جاين عشان هتبقا مفاجئه ليه كدا يعني
, ملك: السوائل الاول حبيت اطمن علي الي في الشركه اما التاني ممكن اجوابك بس في البيت
, مالك: اوكي بس مش مقتنع باجابتك علي السوائل الاول اصلا لانك كان ممكن تساليني او تسالي آسر ولا عشان مبتكلمهوش من فتره كبيره يعني
, ملك: مالك ممكن نخلص ولوسمحت تاجل الاسئله في البيت
, مالك :طب اتفضلي هنقول ايه ملك سلمان دماغها انشف من الحجر
, ٢٨ شرطة
, وفي الفيلا
, فاديه :امينه وحشاني انتي عمله ايه
, امينه: انا تمام ايه اخبارك انتي
, فاديه: انا كويسه ازيك ياندي ياحبيبتي
, ندي :انا كويسه ياماما انتي عامله ايه
, فاديه: كويسه الحمد لله
, مكه: ازيك ياماما امينه انتي عمله ايه
, امينه :كويسه ياحبيبتي انتي ايه اخبارك
, ندي: مكه وحشتيني اوي اخبارك ايه
, مكه: تمام في حجات هموت واحكيلك عليها
, امينه :ندي خدي مكه ومرات عمك وريهم اوضهم يلا ياجماعه ريحو شويه وهنصحيكو علي الغداء
, ٥٧ شرطة
, وفي الشركه
, آسر يخرج من غرفه الاجتماعات بالدور الثاني متجها الي المصعد للذهاب الي مكتبه ضغط آسر علي زر المصعد ويدلف ليجد فتاه ذات شعر اصفر وعيناها خضراء
, آسر :في نفسه ياه هو في جمال بالشكل دا
, آسر: احم احم هو انتي شغاله معانا هنا في الشركه
, ملك: لا انا٥ نقطة
, آسر: انا قلت كدا بردو لاني مشفتكيش هنا قبل كدا ويقول في نفسه لاني لو شوفتك مكنتش هسيبك احم اكيد انتي جايه عشان الوظيفه الجديده
, ملك :هو انت مين انت عمال تسالني باي حق
, آسر: بعدين تعرفي ياقمر هو انتي قولتي اسمك ايه
, ملك بخجل وغضب: انا مقلتش حاجه عن ازنك بقا
, آسر: هيييييح يخربيت عيونك بس للاسف انا مرتبط
, ذهب آسر ليري استاذ احمد واعطاه ملف الادويه لشركه سويراس بعدها خرج بينما دلفت ملك الي مكتب آسر ولم تجده واثناء خروجها ترتطم ب رنا
, رنا :هو انتي مين
, ملك: انا ملك بنت عم مالك وآسر
, رنا :اه استاذه ملك اخبار حضرتك
, ملك: بتشتغلي ايه هنا في الشركه
, رنا: انا مديره مكتب آسر بيه وزي ماتقولي كدا صحبته الانتيم ومعظم اسراره معايا
, ملك: هو مش هنا في المكتب هو مجاش انهردا
, رنا: لا هو لسه ماشي بس هو حضرتك رجعتي من السفر امته
, ملك: انهردا هي الساعه كام
, رنا: تقريبا ٢
, ملك :ميرسي انا هامشي عن ازنك ومبسوطه اني اتعرفت عليكي
, ٤٤ شرطة
, وفي الفيلا
, ينزل آسر من السياره ويدلف الي غرفته وبعد نصف ساعه تقريبا تعود ملك الي الفيلا ماما امينه ازيك
, أمينه :ايه دا ملك انتي احلوتي اوي ياحبيبتي
, ملك: بخجل ميرسي
, امينه : قابلتي اسر ولا لا
, ملك:لا هو مكنش بيرد علي مكلماتي ليه
, امينه:ههههههه معرفش و**** لما تتقابلو اساليه
, ملك : هي ماما فين
, أمينه: مامتك في اوضتها ومكه كمان استني ندي عشان تسلم عليكي يا ندي ندي
, ندي: ايوا ياماما
, امينه: تعالي يحبيبتي ملك جات
, ندي :ملك حبيبتي وحشتيني اوي
, امينه: خدي ملك اوضتها عشان ترتاح شويه
, ملك: هو آسر فين ياماما
, أمينه: هو نام لانه كان سهران انبارح ومنمشي كان في شغل كتير اوي وكان بيخلصه
, ٥٥ شرطة
, وفي الشركه
, مالك: ازيك يا رنا
, رنا :مالك خلصت الملف وكنت فين آسر سال عليك
, مالك: انا كنت تحت في عربيتي وبعدين طلعت مكتبي وبالنسبه للملف يعني تقريبا بس في حجات محتجين نراجعها مع آسر هو انتي هنا لسه ليه المفروض ان انهردا تروحوا بدري
, رنا: كنت بخلص شويه حجات وهروح دلوقت انتي مروح
, مالك :كان معايا ملك هيا مجتش هنا
, رنا:اه ملك مشت من شويه كده
, مالك: اوك سلام تحبي اوصلك
, رنا :لا معايه عربيتي سلام
, ٣٩ شرطة
, وفي الفيلا
, وصول مالك البيت دلف الي غرفته لياخذ شور يريح له اعصابه وكان يفكر في مكه التي شغلت باله وكانت اول فتاه يفكر بها بهذه الطريقه وتشغل حيز من تفكيره
, وخاصه انه كان معجب بها منذ الصغر ولاكن بعد سفرها بفتره حاول ان ينساها بفتيات آخري
, ٦٩ شرطة
, وفي غرفه مكه ذهبت ندي لايقاظها مكه
, يا مكه اصحي بقا
, مكه :في ايه عايزه انام شويه
, ندي :انتي مش كنتي عايزه تقوليلي حاجه قومي ملك جات هنروح اوضتها نفسي اتكلم معاكو من زمان وحشني كلمكوا من اخر مره قبل ماتسافروا
, مكه: احنا مش كنا بنتكلم عل المسنجر
, ملك: لا كلام المسنجر دا ملوش طعم مكنتش بعرف اهكيلك علي كل حاجه بالتفصيل
, مكه: يووووه انتي بلعه راديو مبتفصليش يخربيت زنك القت عليها الوساده وقالت: اومي يلا ياختي نروح
, ٤٤ شرطة
, وفي غرفه آسر
, استقظ ووضع قطرات من الماء علي وجهه وينزل لتناول الغداء بينما كانت الفتيات يجتمعن ندهت أمينه علي الخادمه أمينه : خلصتي الغداء
, سناء :ايو ياهانم
, أمينه :طب اطلعي اندهي علي البنات
, ٤٨ شرطة
, وفي نفس الوقت غرفه ملك
, سناء: ندي
, ندي :اتفضل
, سناء :يابنات يلا عشان الغداء جهز
, ندي: طيب يادادا هننزل حالا نزلت الفتايات عدا ملك كانت تغير ثيابها
, ملك تنظر في ساعتها امام غرفت ملك ونزلت الدرج وفجأة تعثرت قدمها علي الدرج وترتطم ب آسر

الثاني



ملاحظه لمنع الخطأ
, آسر سليمان شاب رياضي ٢٨ سنه درس في كليه حاسبات ومعلومات يعمل بشركه ورثها عن ابه سليمان وعمه سلمان
, مالك سليمان ٢٤ سنه درس بكليه طب ويعمل مع اخوه بالشركه
, ندي سليمان٢٢سنه تدرس في كليه طب صيدله
, امينه: ٤٦ سنه والده آسر
, ملك سلمان ٢٤ سنه درسه بكليه الالسن شخصيتها تبان قويه بس هي ضعيفه بعد وفاه والدها بسبب حبها الكبير له
, مكه سلمان ٢١سنه تدرس بكليه الاعلام وتمتاز بالشخصيه القويه وتاثرها علي اختها الاكبر رغم صغرها وشخصيتها مرحه واحيانا تتصرف بدون عقل
, فاديه ٥٠ سنه ولم تنجب بعد زواجها مباشره وحملت ب ملك بعد زوجها ب ٦سنين وثلاثه اشهر
, ٦٩ شرطة
, في الفيلا
, بعد ارتطام ملك بآسر ساعدها آسر ودقق في ملامح وجهها وهي كذالك دققت في ملامحه وقالا في وقت واحد هو انتي هو انت
, أمينه :هو انتم اتقبلتم
, آسر بغضب: اتقبلنا مين دي ياماما
, فاديه :ازيك يا آسر
, آسر: ماما فاديه انتي جيتي امته
, فاديه: انا جيت انا والبنات انهردا سلمي دا آسر ياملك
, آسر: ترك ملك ولم يسلم عليها وتوجه الي مكه قائلا ازيك يامكه وحشتيني بس انا زعلان منك عشان
, مقلتليش انكو نزلين انهردا
, مكه: انا كويسه وانت زعلان ليه انتي مبتتصلش اصلا وبعدين ملك هي٤ نقطة
, ملك مسرعه غمزت لاختها لتصمت سكتت مكه وجلس الجميع وعلي مائده الطعام والساعه تقرب علي الخامسه
, آسر :ماما فاديه مقلتليش ليه انكم هتيجو انهردا كنت جيت خدتكو بالعربيه
, فاديه: ياحبيبي اخوك جالنا وبعدين ملك هي الي طلبت عشان نعملك مفاجئه
, آسر اممم وهمس لمالك وقال: هو انت كنت عارف انهم جاين
, مالك :انا عبد المامور هما قالو وانا كان عليه التنفيد
, أمينه: مقاطعه مقلتليش ياملك اتقبلتو فين انتي وآسر
, ملك: في اصنصير الشركه بينما كان آسر يشرب المياه وقولتو حاجه بقا علي كدا آسر ترك المياه وقال: ماما مش وقت كلام احنا علي الآكل
, ملك :ممكن يا آسر تبقا آسر مقاطعا ممكن بعد الاكل نتكلم مبحبش الكلام علي الاكل
, مكه بهمس ندي هو اخوكي ماله كدا في ايه
, ندي: هو كدا طول عمره **** يكون في عون الي هتتجوزه
, مكه ههههههههههه بس هو مز
, ندي: بس عصبي وخلقه مأولكيش هههههه
, ٣٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, ومرت ايام وآسر يحاول الهروب من ملك بالتاخر في العمل والاستيقاظ الباكر وعمل الرياضه وبعد فتره عاد آسر في يوم مبكرا من العمل
, في مساء ذلك اليوم دق جرز الباب
, ذهبت الخادمه لتفتح وجده شاب طويل القامه شعره اسود ودقن خفيفه وعيون رصاصي
, سناء :مين حضرتك
, الشاب: هو آسر بيه هنا
, سناء : موجود اتفضل اقعد في الصالون ثواني
, دلفت سناء الي مكتب آسر وقالت :آسر بيه في واحد عاوز حضرتك
, آسر :طيب انا هقوم اشوفه دلوقتي روحي انتي وذهب آسر لمقابله الشاب آسر مين حضرتك
, آسر: اهلاً مين حضرتك
, الشاب: انا محمد سلمان ابن عمك
, آسر بوجه تعجب مصحوب بغضب ابن عمي مين
, نزلت ملك من غرفتها وقفت بجوار آسر
, آسر :روحي انتي لو سمحتي
, الشاب: فين ملك ومكه انا حابب اشوفهم
, ملك رفعت حاجبيها وقالت: انا ملك انت مين
, الشاب: انا محمد اخوكي ياملك وعندي ٢٦سنه
, ملك: انت انت يتقول ايه
, آسر : بغضب ملك امشى دلوقت وهقولك كل حاجه بعدين
, ملك: وهي تنظر لمحمد انتي قولت انك اخوي فين الدليل
, محمد :دي شهاده ميلادي وبطاقتي
, ملك:ههههههه هو دا دليل اي حد يجي يقول انا اخوكي هصدق عشان بطاقه وشهاده ميلاد مضروبة
, محمد :هو آسر ممكن يقولك
, ملك نظرت لأسر وقالت تقولي ايه
, آسر: مقاطع ملك لو سمحتي امشي ولم يكمل حتي وقعت مغشي عليها وطلب آسر صديق له ليراها بعدما حملها الي غرفتها ودثرها جيدا في الفراش
, ٣٢ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الحديقه
, خرج آسر الي حديقه الفيلا ومعه محمد فبعد حديث طويل طلب آسر منه المغادره والعوده بعد يومين حتي ينهد له الطريق وبعد ذهاب محمد جلس آسر علي الاريكه متذكرا
, ﴿فلاش باك ﴾
, عندما كان آسر يبلغ ١٦ سنه كان عمه في المشفي مصاب طلب سلمان من الممرضه لقاء سليمان اخيه قبل عمل العمليه وكان آسر ينظر له من الخارج واستمع الي حدثهم بعدما دلف سليمان الي غرفه اخيه قائلا: سلمان مالك في ايه
, سلمان: سليمان انا عايز اوصيك وصيه خلي بالك من ملك ومكه وفي سر لازم تعرفه عشان لوحصلي حاجه سليمان في ايه
, سلمان :انا كنت متجوز قبل كدا لما فاديه مخلفتش اتجوزت بعد جوازنا ب٣سنين وعندي ابن اسمه محمد لو جالك بعد اما اموت هيكون معاه ورقه هتعرفك انو ابني
, سليمان:بعد الشرعليك ان شاء**** هتقوم بالسلامه وتحكي لفاديه علي كل حاجه
, ﴿عوده الي ارض الواقع﴾
, سمع اسر صوت امه تناديه ليطمن علي ملك ليفيق من تفكيره ويذهب اليها
, ٦١ شرطة
, في غرفت ملك كشف الطبيب علي ملك واعطاها حقنه وقال لا سر انها ستفيق في الصباح
, في الصباح ذهب آسر الي غرفه ملك وطرق الباب
, ملك: اتفضل ولم تكن تعلم انه آسر فدلف آسر
, آسر: ملك انتي كويسه دلوقتي
, ملك: اسر هو انتي عملت ايه امبارح مع محمد هو٣ نقطة آسر: مقاطع ممكن ننزل نفطر وتحت هقولكم كل حاجه
, ملك: لا انا مش حبه مكه تعرف
, آسر: بس هي لازم تعرف هي ومامتك كمان
, ملك ارجوك يا آسر بلاش ماما عندها السكر والضغط وممكن تروح فيها بلاش ارجوك وهي تبكي ليحتضنها آسر هششششش خلاص هننزل نفطر وبعدين نروح الشركه نخلص شويه حجات وبعدين نخرج نتكلم بره
, ٦٧ شرطة
, وعلي مائده الافطار
, آسر: مكه هو انتي بتدرسي ايه مكه اعلام آسر طيب مالك: ابقي خد مكه قدملها الورق في الجامعه
, مالك: من عيني احلا حاجه قولتها و**** يا آسر
, مكه: لندي ايه دا لا انا مش عايزه الواد الرخم دا
, ابتسمت ملك ووكزت اختها في يدها وقالت: ماشي يختي بس مفيش غيره هنا
, وفي الشركه
, رنا: ازيك يا استاذه ملك
, آسر: ايه دا انتم تعرفوا بعض
, ملك: اتقبلنا امبارح في الشركه
, آسر: طيب يا رنا خدي ملك وديها مكتبها صحيح ياملك انتي درستي ايه
, ملك: ألسن ودرست ٤ لغات غير تخصص الكليه
, آسر: ٤ لغات امته عملتي كل دا
, ملك:في الدراسه كنت بحاول اوفر وقت واتعلم فيه لغات تانيه
, آسر: كويس جدا انتي المسوله عن ترجمت الايميلات وطبعا منستش انك انتي شريكه هنا
, ملك: فاهمه قصدك يا آسر
, آسر: هايل ودلف آسر الي مكتبه ذهبت ملك مع رنا الي مكتب يجاور مكتب آسر
, رنا: اتفضلي يااستاذه ملك
, في مكتب آسر جلس علي المقعد وفتح الاب توب وقال في نفسه مع الرغم من انا مش طايقها الا اني مطر اساعدها في موضوع محمد وتنهد تنهيده قويه وهاتف محمد
, آسر: ازيك يامحمد ممكن تيجيلي الشركه الساعه ٢
, محمد: تمام مفيش مشكله
, ٣٥ شرطة
, وفي الفيلا
, مالك :مكه ممكن تخلصي بقا انا عندي شغل
, مكه: اسكت بقا و**** مش نقصه رخامه علي الصبح
, مالك: انا رخم ماشي انا هوريكي الرخامه عامله ازاي
, ويذهب مالك مع مكه وانهي كل شي خاص بالجامعه ويذهبان معا الي مطعم لتناول الغداء
, عند آسر في الشركه ذهب محمد لملاقات آسر تدلف
, رنا: قائله آسر في واحد اسمه محمد طالب يقابلك وبيقول انو واخد معاد
, آسر: اه دخليه ونادي لملك لو سمحتي
, رنا: اتفضل يا استاذ
, محمد: ميرسي
, آسر: اتفضل يامحمد ثواني ملك هتيجي دلوقي
, محمد مقاطعا ليه: هو في حاجه
, آسر: لا هي كانت حبه تعرف الي حصل هي متعرفش انك جاي اصلا انا الي حبيت انكم تتقابلو تشرب ايه
, محمد: قهوه ساده
, ٥١ شرطة
, وفي المطعم
, مالك: مكه تحبي تتغدي ايه مكه مكه انتي يابنتي سرحانه في ايه
, مكه: هه لا مفيش حاجه ممكن نروح البيت
, مالك :طب نتغدي الاول مكه معلش انا حبه اروح البيت
, مالك: ليه بس انا دايقتك في حاجه طيب
, مكه :لا بس انا تعبانه شويه
, مالك :طيب اتفضلي وفي نفسه في ايه مالها البت دي
, وسحب الكرسي وذهب خلفاها بعد ان وضع النقود علي الطاوله
, ٦٧ شرطة
, وفي الشركه تطرق ملك الباب وتدلف الي المكتب لتتفاجي باخيها غير الشقيق
, ملك :آسر هو انت٤ نقطة
, آسر: مقاطعا اقعدي ياملك رنا متدخليش حد لو سمحتي
, رنا: اوكي يا آسر
, آسر: تمام بصي ياملك بابكي اتجوز بعد جوازه من مامتك بثلاث سنين ماما كان عندها شويه مشاكل في الحمل وهو خاف انو ميخلفش
, ملك :مقاطعه آسر انتي بتقول ايه
, آسر :للاسف دي الحقيقه فعلا ومينفعش نخبيها اكتر من كدا
, ملك وضعت يدها علي جبهتها وشعرت ان الارض تدور من حولها : طب ممكن متقولوش لماما ولا ملك الفتره دي لحد ما افكر هقولهم ازاي
, محمد :انا معنديش مانع بس انا هكلم آسر واطمن عليكم لحد متقوليلي اجي اشوف مكه ودا الكارت بتاعي لو احتجتي حاجه كلميني
, آسر :تمام جبت الورق الي سالتك عليه
, ملك : بنظره تعجب هو انتي كنت تعرف
, آسر :بعدين ياملك
, محمد :مقاطع هجيبهولك بكره ان شاء **** او ممكن يوم التلات علي حسب شغلي
, آسر :اه صحيح انتي بتشتغل ايه
, محمد: انا محامي
, آسر: تمام هستنا الورق
, محمد :طب استاذن انا عشان ولدتي لوحدها في البيت
, آسر: استني نتغدي سوا
, محمد: لا معلش عشان اديها الدوا
, ٦٥ شرطة
, وفي الفيلا بعد عودت مالك ومكه تدلف مكه الي غرفتها مسرعه فاذهب مالك الي غرفتها
, مالك: في ايه يامكه
, مكه: مفيش لو سمحت اخرج بره
, مالك: انتي بتعيطي ليه ياملك
, ويحتضنها مالك مسرعا هشششششش خلاص في ايه ياحبيبتي انا زعلتك طيب
, مكه: لا لا مفيش وتحول الابتعاد عنه
, مالك: بسسسس طب في ايه
, مكه :افتقكرت بابا بس
, مالك:انا مش مقتنع بكلامك بس هسيبك تهدي وبعدين نتكلم
, دلف الي غرفته قائلا هييح يوه دا انا مكنتش متخيل اني هتنقدل كدا وانا مفيش وحده من الي عرفتهم اثرت معايه ابدا
, ٣٣ شرطة
, وفي الشركه
, ملك: ارجوك قولي بقا
, آسر :ملك بعدبن نتكلم قولتلك
, ملك: طيب علي الاقل قولي ابه الورق الي كنت بتتكلم عنه
, آسر:يوووه هو انتي فاضيه انا مش فاضي لعب العيال ده
, ملك انا اسفه اني عطلتك وشغلتك في موضوع ملكش فيه زنب
, آسر: معلشي يا ملك اتعصبت عليكي من ضغط الشغل وانتي هبله اوي لما تقولي ان ميخصنيش انتم مسولين مني يعني اومركم كلها تهمني تعالي هنكما كلام في العربيه
, في السياره
, آسر :ملك انا معرفتش الموضوع دا الا من ٨ سنين من وقت مكنا مبنتكلمش والموضوع دا كان قبل وفاءه بابا هو الي قالي علي كل حاجه واني فيه
, ملك :مقاطعه مقلتش ليه لما جينا من السفر
, آسر :مجاش وقت مناسب وتقريبا كدا كنت نسيت الموضوع
, ملك: تضحك بسخريه نسيت الموضوع وورق ايه بقا الي مع محمد
, آسر :و**** دي بقا معرفش عنها حاجه
, ملك: ازاي وانتي الي طالبها مش مصدقاك
, آسر: و**** ما اعرف واوعدك اني هقولك لما اعرف
, ٦٢ شرطة
, وفي الفيلا
, امينه: هو ايه الهبل الي احنا عايشين في دا دا حتي آسر طول الوقت يا في اوضته يا في الشركه والبقين كل واحد في اوضته ومبنتقابلش الا علي السفره
, فاديه :و**** معاكي حق ومالك الي مختفي خالص دا
, امينه: بس انا حسه انو بنتك مكه بتحب مالك وهو كمان وهنفرح بيهم قريب
, فاديه: ياريت يا أمينه ياريت وآسر وملك وابقا ارتحت من الحمل دا بقا
, امينه :اه و**** معاكي حق
, وبعد وصول ملك وآسر للفيلا ملك آسر هو انا هقولهم غلطت بابا ازاي
, آسر :من وجهت نظري هو مغلطش وانتي لازم
, ملك: مقاطعه بحزن وصوت مرتفع مغلطش٤ نقطة مغلطش ازاي يعني وحده تستامنك علي حبها تروح تتجوز وتخلف من ورها
, آسر :علي فكره من حق اي راجل يتجوز اتنين **** قال مثنا وثلاث ورباع
, ملك: هو حقه بس كان المفروض يقولها ويديها الحق ياتكمل يا تقول لا ودا حقها بردو الي **** قال عليه
, آسر: خلاص اهدي هما لازم يعرفوا لان سواء دلوقت او بعدين هيعرفم
, ملك :بحزن وصوت مصحوب ببكاء بس هقول كدا ازاي هقول لماما للاسف اخترتي راجل غلط معرفش يحتوكي وقت احتياجك ليه راح يتجوز عشان يخلف اقولها مكنش بيحبك وكنتي بالنسباله مجرد وحده اتجوزها عشان تجيب ولي العهد اقولها مستحملكيش اقولها ايه ها قولي اقولها ايه
, آسر : مش عارف بس بيتهيقلي ممتك مش هتزعل
, ملك: انتي بتقول ايه
, آسر: قصدي انها هتقدر ان باباكي كان من حقه انو يتجوز
, ملك: مفيش حد من حقه يتجوز من وراء مراته وانت بتدافع عنه ليه ها
, آسر: مش بدافع انا بقول من وجهة نظري
, ملك: طبعا لازم تدافع عنه ماانتي راجل زيه وممكن تعمل كدا
, آسر: ملك اهدي وانا هقولهم بس اهدي عشان محدش يلاحظ حاجه خلاص
, ملك: خلاص يا آسر تقدر تدخل
, آسر :طب يلا
, ٤١ شرطة
, داخل الفيلا
, فاديه :ملك حبيبتي مالك عيونك حمر كدا ليه وتختضن ملك امها وتبكي وتشهق بصوت عالي
, فاديه: مالك يابنتي
, ملك: مفيش ياماما حاجه دخلتي في عيني وبتهرقني اوي ياماما
, امينه :طب ياحبيبتي اطلعي غيري عشان نتغداء واغسلي عينيكي
, ملك: لا انا هنام
, آسر: ملك ممكن تطلعي ترتاحي عشان لما تصحي نتكلم
, ملك: انا هطلع ياماما عن ازنكم
, ٣٩ شرطة
, وفي شرفت غرفه آسر يرن هاتفه
, آسر: الو ازيك ياحبيبتي وحشتيني اوي عامله ايه

الثالث


آسر:الو ازيك يا حبيبتي وحشتيني اوي عامله ايه
, سحر:انا كويسه هشوفك امته
, آسر: انهردا باليل ان شاء ****
, سحر: هستني تليفونك عشان نحدد هنتقابل امته
, آسر :خلاص تمام ياحبيبتي
, سحر: هي ماما امينه عامله ايه
, آسر :تمام الحمد لله انتي يا بيبي انتي عامله ايه في الجامعه
, سحر: تمام ماشي الحال هموت واتخرج عشان نشتغل سواء و اختك الرخمه دي بقالها يومين مبتجيش الجامعه ليه
, آسر مقاطعا و**** انا مشفتهاش بردو في الفيلا بس تلاقي عشان ولاد عمي هنا تلاقيها مع مكه طول الوقت
, وبينما كان يتحدث طرق الباب
, دلف بعد ان سمح له آسر بالدخول
, آسر: ثواني ياحبيبتي هكلمك تاني
, ملك: هو انت بتكلم مين
, آسر: ايه السؤال دا بيتهيقلي دي خصوصيه
, ملك :مقاطعه انتي بتكلم واحده
, آسر :عادي يعني فيها حاجه
, ملك: عن ازنك
, قالت في نفسها طلع بيحب واحده تانيه وانا مستنياه يكلمني بقاله ٨ سنين انا مش مصدقه ممكن اكون ظلماه بس انا سمعته بيقولها حبيبتي
, عند آسر
, آسر :هي مالها دي هتتدخل في حياتي كمان قال بتكلم مين قال ناقص تيجي تحقق معايا
, ٢٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, وفي المساء ذهب آسر لملاقات سحر
, وفي غرفه مكه توجد هي وندي تدلف ملك الي الغرف قائله ندي انا عايزاكي في حاجه
, ندي: طب اقعدي ايه دا انتي بتعيطي
, ملك :هو آسر مرتبط يعني آسر خاطب
, ندي: اه عشان كدا هقولك ياستي
, مكه مقاطعه: وانتي مهتمه ليه انتي وقعتي ياقمر انتي ولا ايه
, ندي :شكلها كدا الي احنا كنا بندعيلها
, مكه :ليه يابنتي دا حتي جنتل كدا ومز يعني
, ندي: انتي مش فهمه دا آسر دا داهيه
, ملك وقفت ونظرت الي الفتيات وقالت : ايه الرخامه دي انا غلطانه اني جيت اتكلم معاكوا
, ندي: ماشي يا اختي يعني مش عايزه تعرفي هو مرتبط ولا لا
, ملك جلست علي طرف الفراش وقالت :ايه
, ندي: لا دا البت واقعه بجد بقا
, مكه: من واحنا صغيرين وحياتك
, ملك :مكه اخرسي بقا
, ندي :اسكتي ماهي متنيله هي كمان بس مع مالك بقا
, ملك ابتسمت وقالت: طب مانتي بتعرفي تحبي اهو عامله فيها المراءه الحديديه ليه
, مكه: خلاص بقا
, ملك: قولي
, ندي: هقولك بس بكره الصبح لاني الموضوع طويل وانا هنام
, ملك :غوري يارخمه
, مكه: الي يشوفك دلوقت ميشوفكيش وانتي داخله وعينيكي ورما وابتسمت
, ملك :بت روحي نامي انتي وهيه
, ٢٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, عاد آسر في مساء اليوم ويري ملك تجلس علي الاريكه في حديقه الفيلا وتبكي
, آسر: ملك مالك في ايه
, ملك :مفيش لو سمحت سيبني دلوقتي
, آسر :طب افهم مالك الاول
, ملك: بصوت غاضب مصحوب ببكاء مفيش مفيش وهبت واقفه ودلفت الي غرفتها
, آسر: في نفسه ممكن تكون زعلانه من عمي بس هو انا هوصلهم الكلام دا ازاي انا وعدتها يووووه ودلف الي غرفت امينه
, اما في غرفه امينه تجلس هي ومالك ليدلف آسر
, آسر اشار في وجه اخيه وقال :مالك كويس انك هنا في موضوع كنت حابب نتكلم فيه
, أمينه: خير ياحبيبي اقعد
, آسر :الموضوع يخص عمي سلمان هو موضوع قديم بس اتفح في وقت مش مناسب وحكي لهم كل شي
, أمينه: ايه انتي عرفت ازاي
, آسر ومالك في صوت واحد انتي كنتي عارفه ياماما
, أمينه: باباك قالي علي كل حاجه من اول ما عمك قاله
, مالك: انتي ازاي تخبي حاجه زي دي احنا هنعمل ايه دلوقتي
, آسر بغضب: بيتهيقلي لو كنتي قلتي من زمان لمرات عمي مكنش كل دا حصل انا مش عارف انتي ازاي مقلتيش حاجه زي دي لو مكانها هتقبلي وضع زي دا انا بحاول اهدي ملك بس انا عارف ان عمي غلط لاكن واضح انو مش لوحده
, أمينه :انا مكنتش اعرف انو٥ نقطة
, آسر بغضب وهب واقف وكور قبضته وقال مقاطعا: مكنتيش تعرفي ايه ها انتي فكرتي ازاي موضوع زي دا مكنش ينفع تتعملو معاه علي انه سر
, مالك :اهدي يا آسر عشان نشوف حل للي احنا في دا
, آسر :المشكله دلوقتي يامالك ان مرات عمك لوعرفت ممكن تروح فيها
, مالك: ماما ممكن تتكلم معاها بس انا خايف من رد فعلهم
, آسر: انا رايح اوضتي مالك بكره الصبح تستناني في مكتبي فاهم
, مالك :تمام وانا كمان هامشي
, أمينه: طب انتي كنت عاوز ايه يامالك
, مالك: ميتهقليش ان دا وقت مناسب بعدين بقا
, أمينه: طيب بس ياحبيبي و**** انا مكنت متوقعه ان الامور توصل لكدا
, مالك :خلاص ياماما الي حصل حصل تصبحي علي خير
, ٤٣ شرطة
, وفي غرفه ملك يطرق آسر الباب
, ملك: مين
, آسر :انا آسر
, ملك: لو سمحت سيبني
, آسر: بس انا كنت حابب اتكلم ضروري
, ملك: في نفسها يوووه انا مش هعرف اخلص منه اقوله الحقيه ولا اكدب اه انا هقوله اني بفكر في الي حصل معانا وتنظر لتجد آسر يقف امامها
, ملك بخوف انتي٤ نقطة
, آسر: مقاطع ملك اهدي انا بس كنت حابب اقولك اني قلت لماما ومالك عشان نقدر نتصرف بس
, ملك :ازاي تعمل كدا
, آسر: انا كنت بساعدك
, ملك: انا مش محتاجه مساعده من حد
, آسر: ملك انتي زي اختي ومش هسيبك لوحدك يعني اكيد لو اختي مكانك مكنتش هسبها كدا
, ملك: بس انا مش اختك ومطلبتش مساعده
, آسر: بغضب ملك انا مبحبش شغل العيال دا انتي فهمه
, ويخرج غاضب من الغرفه واغلق الباب لتصرع ملك ويسمع صوت بكاء وشهقات مرتفعه
, وظلت ملك تبكي حتي استقرت في نومها
, ٥٢ شرطة
, وفي الصباح
, استيقظ آسر وارتداء حله سوداء وحذاء اسود صفف شعره ووضع البرفان المخصص
, علي مائده الافطار يجلس الجميع عدا ملك
, آسر: هي ملك فين
, فاديه :ممكن تكون لسه نايمه مكه روحي شوفي اختك
, مكه :حاضر ياماما
, وصعدت ملك لتنادي اختها
, مكه: ملك ملك اصحي
, ملك :في ايه انا عايزه انام قولي لاسر اني مش هاجي الشركه تمام
, مكه :طب انزلي افطري
, ملك: انزلي بقا
, نزلت مكه قائله في نفسها هي مالها وانبارح كانت بتسائل علي آسر معقول يكونو متخنقين وبعدما جلست
, آسر :خليها تنجز عشان وراي شغل
, مكه: لا هي بتقول انها مش هتيجي
, آسر: و**** تمام يلا يابني
, مالك: طيب جاي اهوه وهو ينظر لملك سلام ياماما هتوحشيني اوي ويغمز لها بوقاحه
, ٤٢ شرطة
, وفي السياره
, آسر: في موضوع تاني
, مالك: ايه استر يارب
, آسر: عمك كان سايب ورق مع محمد وهو قالي انو هيجيبو انهردا او علي حسب شغله
, مالك :يتري ورق ايه بقا الي عمك هيسيبه
, آسر: مش عارف انا هكلمه لو هيجيب الورق خده انت وابقا هاته وانا هاحضر الاجتماع
, مالك: تمام بس انت واثق فيه ومصدقه
, آسر:بصراحه لا بس انا الي مخلين حاسس انو مبيكدبش لما سمعت عمك وهو بيحكي لابوك علي كل حاجه وقتها مفهمتش بالظبط لان صوتهم كان واطي اوي بس لما بابا قالي اتاكدت من شكي
, مالك:احتمال بردو ليه لا المهم خلي بالك من بنود العقد الي هتتناقش فيهم ياريت تراجعهم قبل الاجتماع انا عملك جنبهم علامه كدا يعني
, آسر: طيب يا استاذ متنساش تجيلي تشوف هتقابل محمد فين
, مالك: طيب ما انا هبقا بوسطجي العيله
, آسر: اخرس خالص
, مالك: طب يعم براحه بس هي ملك مالها
, آسر :معرفش بس ممكن عشان موضوع محمد
, مالك: انا لومكانها كنت هزعل بردو ابويا يعمل حاجه زي دي ومن ورانا دي تبقا كارثه **** يعنها
, آسر: ممكن تبطل كلام
, مالك :طيب سكتنا
, ٣٥ شرطة
, في الشركه تحديدا في مكتب آسر جلس علي المقعد ووضع حقيبته علي المكتب رن هاتفه فتحه الحقيبه واخرج الهاتف
, آسر: الو ايو يامحمد كويس انك كلمتيني انا كنت لسه هكلمك
, محمد :انا تمام تحب اجيب الاوراق دلوقت ولا هتيجي تاخدهم انت
, آسر: لا مالك اخويا هيجيلك تتقابلم تحب تتقابلم فين
, محمد: الساعه١ في كافيه٦ العلامة النجمية
, آسر: طب دا رقمه وقال له الرقم ابقي كلمه واتفقوا سوا بقا
, محمد :طيب تمام هتعوز حاجه
, آسر: سلامتك
, آسر :في نفسه يتري بقاء الورق دا فيه ايه مخبي ايه يا عمي تاني
, طرق الباب دلفت رنا بعد ان اذن لها آسر: آسر انت نسيت الاجتماع ولا ايه
, ٣٦ شرطة
, وفي الفيلاء
, مكه وندي يذهبان لملك
, مكه :ملك كويس انك صاحيه ندي كانت جيالك
, ملك: ايه ياندي
, ندي: كنت جايه عشان نكمل كلام امبارح ياختي ولا نسيتي
, ملك :لا مش حبه اعرف حاجه عنه خلاص
, مكه: ليه بس هو انتو اتخنقتم
, ملك: لا بس مش حبه اعرف حاجه عنه لو عرفت او معرفتش مفيش حاجه هتتغير
, ندي :انتي حره يلا يامكه تعالي احكيلك في اوضتك
, ملك: ايه طب متخليكم هنا
, ندي :هههههه مش انتي مش حبه تعرفي وعماله تقولي حكم لسه زي مانتي بتحاولي تبيني انك قويه
, ملك: لا خلاص عادي ممكن نتكلم وخلاص مش شرط عليه يعني
, ندي: لا بقا انا عاوزه افتن
, ملك :طب خلاص احكي ياختي
, ندي: بصو في وحده معايا في كليه الطب اسمها سحر هما اتقبلم لما كان بيوصلني لاول وآخر مره في حياته آسر بيكلمها وبيتقبلم وتقريبا بيحبها بس الي متاكده منه ان هي بتعشقه
, ملك :انتي عرفتي منين
, ندي :بصي هي بتحكيلي وهو كان بيسلني عنها كتير لانه كانوا قرين فاتحه وكدا بس لما انتو جيتو معتش بيسائل ولا بيحكي ولا بيعمل رياضه
, مكه: يعني ممكن يكون مبيحبهاش
, ملك :بقولكم ايه انا هنام
, مكه :انتي خدتي الي عوزاه وبطردينا
, ندي: يلا تعالي سبيها تنام وخلينا احنا نكمل نميمه
, مكه: ههههههههههه يخربيتك يا ندي اراره
, ٥١ شرطة
, في مكتب مالك
, مالك: الو مين معايا
, محمد: انا محمد بن عمك يا مالك
, مالك رفع حاجبيه وقال : محمد بن عمي اه تمام ازيك يا محمد
, محمد: الحمد لله تعالي خد الورق
, مالك: اجي فين
, محمد: الكافيه الي جنب النادي
, مالك :تمام هجيلك علي الساعه ٢ كدا
, محمد :خليها ١ عشان مش فاضي
, مالك :تمام مفيش مشكله انا جايلك اهو سلام
, عند ملك جلست علي طرف الفراش و ظلت تفكر في كلام ندي وقلبها يكاد يقف من كثره الحزن قالت لنفسها وعيناها تمتلئ بالدموع: انا ازاي حبيت اكتر انسان كان بيجرحني واحنا صغيرين وليه حبيته اصلا مكنش المفروض احب واحد عمره ما حس بيه ولا حتي عامليني علي اني اخته زي ما بيقول
, ظلت تبكي لساعات حتي كادت تقع مغشي عليها
, دلفت لتاخذ شور وحاولت النسيان ولاكن لم تستطع وغلبتها افكارها
, ٢٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الكافيه
, يجلس محمد علي طاوله منتظر قدوم مالك ولاكنه لا يعرف ومحمد كذالك لايعرفه
, وبعدفتره دخل مالك ليمسك هاتفه ويتصل بمحمد ليعرفه من بين الجالسين ثم توجه حيث مصدر الصوت ليجد شاب
, مالك:انتي محمد سلمان
, محمد :ايو اكيد انتي مالك اتفضل
, مالك:اه انا فين الورق
, محمد: مستعجل ليه تشرب ايه
, مالك :قهوه مظبوط
, عند آسر في الشركه تحديدا في غرفة الاجتماعات
, بعد انتهاء الاجتماع
, آسر: رنا تعالي المكتب لو سمحتي
, رنا: في ايه انت هتمشي
, آسر:لا هو مالك فين
, رنا :هو راح مشوار وقالي اقولك تستناه
, آسر:ماشي ممكن تخلي الكافتريا يجبو قهوه وتعالي عشان عايز اتكلم معاكي
, رنا:اكيد طبعا
, ٣١ شرطة
, في نفس الوقت في الكافيه
, محمد:دا الورق يامالك بس وصيه بابا محدش يفتح الملف دا غير آسر ياريت تديهولو
, مالك:تمام بس اشمعنا آسر
, محمد :معرفش هي تقريبا وصيه لان هو باباك لما جالي قالي كدا
, مالك :اما بابا جالك مجبكش ليه تعيش معانا
, محمد:هو طلب بس انا رفضت لان امي كان عندها كنسر ومكنش ينفع اسبها
, مالك:**** يشفيها وطبع مش محتاج اقولك لو احتجت حاجه كلمني
, محمد:ان شاء ****
, مالك : طب معلش بقا انا مطر امشي لان آسر مستنيني سلام
, محمد : سلام وسلم علي آسر
, مالك : يوصل يا حبيبي في رعايه ****
, ٥١ شرطة
, وفي الشركه
, رنا :ازاي عمك يعمل كدا طب انتي هتتصرف ازاي
, آسر:مش عارف
, رنا : انا عندي فكره
, آسر : ايه
, رنا: مكه عادي ممكن تعرف بس مش شرط المدام تعرف دلوقتي يعني
, آسر : مش هينفع نخبي
, يدلف مالك بعد سماع حديثهم
, مالك :آسر انا عوزك لو سمحت.
, آسر:طب يارنا روحي انتي ونكمل كلامنا بعدين
, مالك :انت ازاي تقول لرنا يا آسر هي كل حاجه لازم تعرفها دي سكرترتك
, آسر:مالك رنا مش مجرد سكرتيره انتي عارف انها صديقتي من زمان واسراري معاها
, مالك: بس دي حاجه تخص ملك ومكه وهما المسؤلين عنها
, آسر :كل الي في الشركه هيعرفو لانه هيجي يدير نصيبه دا شريك يا بابايعني من الاونر
, مالك :كانت عرفت زي الناس لاكن بالتفصيل
, آسر:خلاص يامالك انا قلت رنا ممكن تفيد في حاجه يعني المهم جبت الورق
, مالك: اه بس ابقي روح قولها الي في اواديها تقراء هالك
, آسر:مالك متنساش اني اخوك الكبير
, مالك: انا مش ناسي بس ياريت انت الي متنساش انك كبير وعلي فكره محمد قال ان محدش يفتحه غيرك وان عمك هو الي طلب من بابا كدا
, آسر:ايه يعني الورق كان مع بابا
, مالك :دا كمان راحله وطلب منه يجي يعيش معانا ولما رفض ادالو الورق
, آسر :ورفض ليه
, مالك: مامته عندها كنسر
, آسر:لاحول ولا قوه الاب****
, مالك:**** يعنه انا هروح البيت
, آسر:استني انا هاجي معاك
, ٣٧ شرطة
, وفي الفيلاء تجلس ملك في شرفه منزلها لتسمع صوت والدتها لتنزل لتناول الطعام وعلي مائده الطعام يجلس الجميع ويدق الباب ليدلف آسر ومالك
, أمينه :اي ياحبيبي انتو اتخرتو كدا ليه
, آسر:معلش ياماما كان عندنا شغل كتير
, فاديه:**** يعنكم ياحبيبي
, مالك : وهو ينظر لمكه ياااه وحشتني اوي ياماما
, ملك: وقد نست وجود امها واختها آسر هو دا الورق الي محمد ادهولك
, آسر : لا ياملك
, مكه:محمد مين
, ملك:دااا ٥ نقطة
, آسر مقاطعا: واحد في الشغل يامكه
, ٤٧ شرطة
, وفي غرفه آسر تدلف ملك بينما كان آسر يتحدث
, آسر:طب نتكلم بعدين
, سحر: اوكي ياحبيبي
, ملك :آسر
, آسر:في ايه
, ملك: انا متاكده ان دا الورق
, آسر :بس انا قلت ان مش دا الورق وتقدري تكلمي محمد وتساليه
, آسر : يبقا خلاص انا مش فاضي للتفهات دي
, ملك : بنظره تعجب وهي تلوح بيدها معاك حق انتي فاضي لسحر وبس وقبل ان تكمل لتجد صفعه قويه علي وجهاها غضب آسر انساه وصيه عمه له لتخرج ملك مسرعه وتدلف الي غرفتها
, آسر القي جسدها علي السرير والقي الاوراق بجواره ووضع يديه علي جبهته وتنهد تنهيد هقويه قال في نفسه: انا ازاي عملت كدا ازاي ازاي انا غبي بس هي عرفت منين سحر ويتري لو اعتذرت هتقبل ولا اشوف الدوسيه وبعدين اوديه لو مفيش حاجه مهمه وبكدا ليا حجه واعتذر
, ٤٣ شرطة
, وفي غرفه ملك ظلت تبكي وتبكي وتقول في نفسها حيوان اه حيوان محسش بيكي ولا بحبك وكمان بيضربك انا لازم انساه واشوف هعمل ايه في غلطط بابا دي تدلف مكه الي الغرفه لتجد ملك تبكي
, مكه:ملك في ايه
, ملك : وبدون تفكير تقول في نفسها انا لازم اقولها مكه انا عايزه اقولك حاجه ضروري
, مكه : قولي ياحبيبتي

الرابع


ملك: عايزه اقولك بس توعديني تسمعي كلامي ومتقوليش حاجه لماما
, مكه:قلقتيني يابنتي
, ملك: بابا كان٦ نقطة سردت لها القصه كلها
, مكه : انتي ازاي تقولي حاجه زي كدا ازاي بابا لايمكن يعمل كدا لايمكن ولم تكمل حتي وقعت مغشي عليها
, ملك:مكه مكه ذهبت ملك مسرعه الي غرفه مالك وندهت عليه دلف مالك ليري ملك
, مالك حملها مسرعا ووضعها علي الفراش نظر الي ملك وقال :ايه الي حصل
, ملك: وتسرد عليه ماحدث
, مالك : بغضب انتي ازاي تقوليلها من غير ماتعرفيني
, ملك : انا مكنش قدامي غير كدا
, مالك :انا الي اسف مكنش ينفع اعلي صوتي عليكي
, سمع آسر صوتهم خرج من غرفته ودلف آسر وقال: في ايه صوتكم عالي وقعت عينه علي مكه
, مالك: انا طلبت الدكتور
, أمينه: اتفضل يادكتور
, فاديه كانت تجلس علي الفراش تحتضن مكه وملك تجلس علي طرف الفراش
, الدكتور: معلشي ياجماعه بس ممكن تخرجم عشان اعرف اكشف على المريضه
, مالك : انا مش هخرج
, اسر: معلش ياجماعه ممكن نخرج ونسيب الدكتور برحته
, وخرج الجميع من الغرفه عدا مالك والجميع يقف خارج الغرفه
, آسر: ايه الي حصل
, ملك: بغضب مفيش وتتذكر صفعه آسر
, وآسر لم يرغب في الرد فهو يعلم خطائه اخذ نفس عميق ودلف الي غرفته وملك تضم شفتها السفلي وتبكي جففت دموعها ووقفت بجانب أمينه
, أمينه :ايه الي حصل ياملك
, ملك: بعدين ياماما امينه عشان ماما
, أمينه : اه طيب ياحبيبتي
, وقفت ملك بجانب فاديه ووضعت رأسها علي كتف امها احتضنتها فاديه وجففت دموعها
, ٤٨ شرطة
, وفي الغرفه
, مالك : ها يا دكتور هي هتقوم امته
, الدكتور : لا متقلقش هي هتفوق كمان ساعتين بالكتير اوي انا هستاذن انا
, مالك: طب ميرسي يادكتور تعبناك معانا
, الدكتور : مالك يريت تسبوها ترتاح شويه
, مالك: حاضر يادكتور اتفضل
, ويفتح مالك الباب ويخرج مع الطبيب ويوصله حتي باب الفيلاء ويعود سريعا جلس بجانب مكه وقبل جبهتها وقال انا عارف ان موقفك صعب اوي بس اوعدك اني مش هسيبك لوحدك
, ٤٢ شرطة
, وفي شرفه غرفه آسر يجلس وقرر ان يقراء الاوراق ابني العزيز آسر ارجو منك انت تفهم كلامي واريد منك ان تتزوج من ملك ومكه يتزوجها مالك وتحرصا عليهم وعلي اموالهم فاني اخشي بعد مماتي ان يتزوجن من اشخاص يطمعن بهم واتمني ان تحقق وصيتي وارجو ان تفهم مدي قلقي علي بناتي واعطيها لاخيك بعد قراتها
, تذكر وصيتي لك بالمشفي اما الملف الاخر فارجو ان تعطيه لملك ومكه ٨ تعداد نقطي
, وبعد قراته الورقه تذكر المشفي عندما كان يبلغ ١٦عاما
, ﴿فلاش باك ﴾
, سلمان : سيلمان اخرج ونادي آسر
, سيلمان: آسر انت واقف هنا ليه
, آسر: مفيش يابا انا بس قلقان علي عمي
, سلمان: طب ادخل عمك عايزك ونكمل كلامنا بعدين
, وضع آسر يده علي المقبض وفتح الباب اغلق الباب خلفه واقترب من عمه
, آسر : في ايه يعمي
, سلمان: بحزن خلي بالك من البنات ومتزعلهمش ابدا ولما تقراء الورقه الي هسبهالك تنفذ الي فيها توعدني
, آسر : اوعدك اوعدك يا عمي بس مش فاهم حاجه
, سلمان: لم تكبر هتفهم كل حاجه
, ﴿عوده الي ارض الواقع﴾
, آسر : هي دي الوصيه الي كلمتني عنها معقول طب
, ازاي ازي مفكرش اني ممكن محبهاش اوهي متحبنيش ازاي فكر بالشكل دا هو لسه في ناس بتفكر بالطريقه دي هتعمل ايه دلوقتي يا آسر هتتجوزها انت وعدته بس سحر مستحيل تقبل تبقي زوجه تانيه وكمان ملك
, ٥٥ شرطة
, وفي غرفه ملك
, مالك: انا هخدها تنام في اوضتها
, ملك : لا سيبها انا هخلي بالي منها روح نام انت
, مالك: ماشي بس يريت متتكلموش في حاجه
, ملك : انا ممكن اروح اوضتها بس هفضل معاها لحد ماتصحي
, مالك : وانا هبقي اجي اطمن عليها
, ملك هزت رأسها بنعم
, دلفت ملك بعد خروج مالك الي شرفت غرفتها وظلت تبكي وتبكي وراءت آسر وهو جالس في شرفته فدلفت مسرعه حتي لايراها ذهبت الي غرفه اختها لتستريح قليلا واثناء خروجها تجد زوجه عمها
, امينه : ايه الي حصل ياملك
, ملك ارتمت باحضانها وتبكي ودلفا معا الي غرفه مكه
, امينه: خلاص ياحبيبتي اهدي
, ملك: وسردت لها ماحدث
, أمينه : خلاص ياحبيبتي بتعيطي ليه الموضوع
, ملك: هو انا ممكن اقولك علي سر
, أمينه : طبعا ياحبيبتي
, ملك: آسر آسر
, امينه: ماله آسر زعلك في ايه
, ملك : آسر ضربني بالقلم عشان سحر
, أمينه: سحر انتي عرفتي منين
, ملك: وسردت لها كل شي
, أمينه : لا دا زودها طب اهدي ياحبيبتي وانا هجيبلك حقك
, ملك : لا والنبي ياماما متقوليلو حاجه
, أمينه : متخفيش انا هع٤ نقطة
, ملك مقاطعه: عشان خاطري ياماما
, أمينه: طب نامي دلوقتي ياحبيبتي
, وخرجت أمينه واستقرت ملك في نومها
, ٤٩ شرطة
, وفي الصباح
, آسر استيقظ مبكر وذهب للنادي ليودي رياضه الصباح عاد والجميع علي مائده الافطار فسلم عليهم وصعد ليلقي علي نفسه المياه وارتدي حله باللون الكحلي الغامق ووضع العطر نزل لم يجد اخيه وملك
, آسر : ايه هما راحو الشغل ياماما
, أمينه: اه يا آسر انا عوزاك
, آسر : معلش ياماما بعدين
, ندي : مش هتفطر
, آسر: لا مليش نفس
, أمينه: انتي مش هتمشي الا لما نتكلم الاول
, آسر: بس انا متاخر عن ازنك
, أمينه: لا يا ندي اخوكي بقا قليل الادب وبيتصرف من غير ميفكر اوي مكنش بيعمل كدا في ايه
, ندي: ماما تلقيه مدايق من حاجه بس وشغله باله
, أمينه: بس اما يجي وانا ليه صرفه معاه
, ٥١ شرطة
, وفي الشركه
, دلف آسر الي مكتبه وطلب من رنا ان تخبر ملك انه يريدها ذهبت رنا
, في مكتب ملك
, رنا طرقت الباب ودلفت بعد ان ازنت لها ملك وقالت:
, استاذه ملك آسر عايزك
, ملك: قوليلو مش فاضيه
, خرجت رنا من المكتب واتجهت الي مكتب آسر
, رنا: بتقول مش فاضيه
, آسر : يوووه لعب عيال خلاص يارنا شكرا
, رنا:مالك في ايه
, آسر: اه صحيح اقعدي انا عايزك في موضوع
, رنا : قول في ايه
, آسر:وسرد لها ماحدث
, رنا: ايه دا ازاي عمك يفكر كدا دا الكبير يعني
, آسر: مش عارف
, رنا : للاسف مقدمكش غير حلين
, آسر: ايه هما
, رنا: اولا يا تكمل مع سحر وتصالح ملك وتخلي اخوك يتجوز مكه وتخلي بالك منهم
, الحل التاني :تسيب سحر وتصالح ملك بردو وتتجوزها واخوك يتجوز مكه يعني تنفذ الوصيه
, آسر: بس انا مبحبهاش وهسيب سحر ازاي ملهاش زنب في حاجه زي دي
, رنا:و**** بوكي ورد يحل مشكلتك مع ملك
, آسر : طيب روحي انتي كملي شغلك
, لفت رنا: تمام ابقي كلمني وطمني عملت ايه واستدارت امام باب المكتب وقالت له :علي فكره محدش يقدر يقرر غيرك وبس انتي الي هتختار وانتي الي هتتحاسب علي اختيارك
, آسر: عارف طبعل بس القرار صعب طيب روحي انتي يارنا ولوسمحتي
, رنا:مقاطعه كوبايه قهوه عرفه طلبك
, آسر:الوحيده الي بتفهمني قبل ما اتكلم
, واتجه آسر الي مكتب ملك
, ٢٢ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في عماره ما يوجد منزل تبدو عليه البساطه يتكون من غرفتين ومطبخ والاساس عباره عن صالون
, محمد: ماما انا مش عارف هو غلط لما رحتلهم
, خلود: لا يابني مغلطش دول اخواتك ومسولين منك وانت بقالك كتير مستني تشوفهم
, محمد: حاسس ان الوقت مكنش مناسب
, خلود: يا حبيبي انت مغلطش ابوك وانا الي غلطنا في حقك انت وهما
, محمد: ماما انا مش بتكلم معاكي عشان تحملي نفسك فوق طاقتها انتي ملكيش زنب في اي حاجه
, خلود: انت هتعمل ايه دلوقتي
, محمد: مستني آسر يكلمني عشان نشوف هنعمل ايه
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, دلف آسر الي مكتب ملك رفع يده وقال:
, انا طلبتك ومجتيش قلت اجي انا
, ملك بلامبلاه وهي ترفع حاجبيها: و**** طب عايز حاجه
, آسر ضرب المكتب : ملك لما اتكلم معاكي تكلميني عدل والاء مش هيحصل كويس
, ملك تفرق يدها وقالت : انااااا٣ نقطة
, علم آسر مدي خوفها ويجزبها من يدها ويجلسان علي الاريكه
, ملك: ببكاء متضربنيش اروجوك
, آسر: ايه بتعيطي ليه شايفنا دراكولا وهموتك اوعدك مش هزعلك تاني ابدا وعلي فكره جبتلك الورق
, ملك: بجد ميرسي يا آسر
, آسر: علي ايه ياحبيبتي
, ملك : في نفسها حبيبتك اكيد قالها بالغلط
, آسر: ملك سرحتي في ايه..
, ملك: بفكر هيكون فيه ايه
, آسر :ماشي تويهي برحتك عموما دا الورق بس وصيت باباكي انك تفتحيها انتي واختك
, ملك: بنظره تعجب عرفت منين يا آسر
, آسر:محمد قال كدا
, ملك:طيب يا آسر هصدقك لان مقدميش غير كدا
, آسر :لا هتصدقيني عشان انتي واثقه فيا هقول لرنا توصلك البيت بس ياريت متكلميش مكه دلوقتي اكيد لسه تعبانه
, ٤٧ شرطة
, وفي مكتب مالك دلف آسر
, آسر: اتفضل
, مالك: بتعجب ايه دا
, آسر : دا وصيه من عمك **** يرحمه
, مالك:وصيه ايه هات ياسيدي لما نشوف
, قراء مالك الوصيه تبدلت ملامح وجهه ونظر الي آسر ورفع حاجبيه وقال: انت بتهزر صح
, آسر نظر له وهز رأسه ب لا
, مالك : انا عن نفسي موافك انا بحب مكه وكدا كدا كنت هطلب ايديها بس انت٣ نقطة
, آسر:انا ايه
, مالك: انت بتحب سحر ولولا انهم جم كان زمنها خطبتك
, آسر: انسي سحر كانت نزوه عاديه
, مالك: آسر انا فهمك كويس
, آسر: مالك خلاص انا عارف انا بعمل ايه
, مالك: بس انتي مبتحبهاش
, آسر: خالاص يامالك انا مش ناقص
, مالك:تمام بس انت كدا هتعذبها وتعذب نفسك هي فين دلوقتي
, آسر : راحت الفيلاء متنساش تبقاء تجيب لمكه عربيه وملك هي كمان
, مالك: تمام بس هي روحت ليه
, آسر: اديتها الورق وراحت عشان تشوفو هي ومكه
, مالك: يتري الورق دا فيه ايه
, آسر:مش عارف بس اكيد حاجه متعلقه ب محمد
, مالك: او موضوع الجواز
, ٦٢ شرطة
, وفي سياره رنا
, رنا:مالك قلقانه كد ليه
, ملك: مفيش وصلنا
, رنا:اه اتفضلي
, ملك:ميرسي بجد تعبتك معايا
, رنا: لاتعب ولاحاجه تحت امرك ياهانم
, ملك:هانم ايه انا ملك بس علي فكره احنا اصحاب معرفش حد هنا غيرك انتي واصحابي بس هما مسافرين
, رنا:اكيد طبعا بس ليكي صحاب هنا
, ملك:اه اتنين هما في شرم بيصيفو باي
, رنا: باي
, عند آسر في المكتب جلس علي المقعد واخرج هاتفه وفتحه وضغط علي رقم
, آسر: سحر انتي فاضيه انهردا
, سحر: ايوا في ايه
, آسر: طب ممكن نتقابل الساعه٨ في اخر كافيه كنا فيه
, سحر: اكيد طبعا هستناك
, آسر: باي ياسحر
, انتهي من المكالمه واغلق الهاتف والقاه علي المكتب واخذ نفس عميق وزفره بقوه واسند ظهره علي المقعد
, يفكر في ما سيقوله لسحر
, ٦٧ شرطة
, وفي الفيلاء دلفت ملك الي غرفت اختها ولم تجدها دلفت الي غرفتها متذكره انا اختها كانت بها امس
, ملك: اصحي يامكه مكه
, مكه:في ايه
, ملك:محمد جاب الورق وبيقول ان بابا قال نفتحها سواء
, مكه:انا مش عايزه اشوف حاجه
, ملك: حبيبتي لازم تشوفي عشان نفهم
, مكه:بقولك لا انا مش عايزه اشوف
, ملك:وانا و**** خايفه من صدمه جديده بس هنعمل ايه لازم نعرف عشان علي الاقل لو فيه حاجه نعرف نتصرف وربتت علي قدمها واردفت معلشي يا حبيبتي مطرين
, مكه: طيب افتحيها
, وفجاءه تدلف ندي ايه يابنات بتعملوا ايه
, ملك:ندي انتي مستاذنتيش
, ندي:انا اسفه بس انا كنت جايه اصحي مكه
, ملك: خلاص خلاص معلشي بس ممكن تسيبينا شويه
, ندي: اكيد وانا اسفه
, مكه : علي فكره ممكن متخرجش ما كلو هيعرف خليكي ياندي لو سمحتي
, قراءت الفتيات للورق
, مكه: علي فكره الكلام دا كله عرفنا في حاجه تانيه مهمه ولا لا
, ملك: احنا هنقول لماما كدا ازاي
, ندي: ايه الكلام دا يا بنات
, ٤١ شرطة
, وعلي مائده الطعام
, آسر : هي البنات فين
, فاديه : في اوضه ملك
, أمينه: ثواني هخلي سناء تطلعلهم
, آسر : لاخليها انا هروح اشفهم
, أمينه: علي فكره انا عايزاك يا آسر
, آسر:بعد الغداء يا حبيبتي هعملك الي تطلبيه
, وصعد آسر لغرفه ملك وطرق الباب قائلا ممكن ادخل
, ملك : اتفضل يا آسر
, آسر: انزلو عشان الغداء
, مكه : نزلين اهو
, آسر : ملك ممكن نتكلم شويه
, ملك: مفيش مشكله
, نزلت مكه وندى ودلف آسر وملك الي شرفت ملك
, آسر: هو الورق كان فيه ايه
, ملك: مفيش بابا بيكد ان محمد اخونا بس مش اكتر وبردو مش عارفه هوصل لماما كدا ازاي
, آسر: خلي الموضوع دا عليا
, ملك: هتعمل ايه
, آسر: بنظره مبتسمه خلاص بقا وعلي فكره انا قلت لمالك يشتري عربيتين واحده ليكي ووحده لمكه
, ملك: بس احنا منعرفش حاجه هنا بقالنا فتره في امريكا
, آسر وهو يمسك يدها : انا معاكي ومش عايزك تخافي من حاجه متيجي ننزل بقا عشان الغداء ولا انتي مش جعانه
, ملك تعجبت من طريقته التي تبدلت فجأة وهزت رأسها بنعم
, ٤٠ شرطة
, وبعد تناول الغداء
, آسر : ها ياماما كنتي عايزه ايه
, أمينه: تعالي فوق
, آسر: ماشي اتفضلي
, وفي الغرفه
, أمينه: اقعد يا آسر انتي ازاي تمد ايدك علي ملك.
, آسر هوووه : هي قلتلك شغل عيال
, أمينه : متردش علي سوالي بسوائل ياآسر وبعدين ايه شغل العيال في كده هتقول لمين الغلبانه يعني
, آسر: ماما اناخلاص صلحتها والموضوع انتهي
, أمينه: انتهي ازاي يعني
, آسر : انا هتجوز ملك ياماما
, أمينه: و**** هو كدا بالنسبالك انتهي مش تتاكد الاول انها مسمحاك وبعدين انت متكلم مع اهل سحر
, آسر: ماما هو انا ضربتها بالنار
, أمينه: عارف ياآسر لو ايدك اتمدت علي البنت دي تاني اوي زعلتها
, آسر: اوعدك اني مش هزعلهم تاني

الخامس


خرج آسر من الغرفه بل من الفيلا باكملها وصعد سيارته وقال: هتقولها ايه ي آسر ضرب بيده مقود السيار وقاد سيارته في الكافيه دلف آسر وجلس مع سحر
, آسر بتوتر شديد : سحر احنا٥ نقطة احنا اتسرعنا
, سحر :قصدك ايه ي آسر
, آسر: احنا لازم ننهي علاقتنا لانها من الاساس كانت غلط
, سحر : انت اكتشفت كدا بعد سنتين وجاي تقول الكلام دا ببساطه كدا
, آسر: انا اسف ي سحر
, ذهب آسر سريعا وتركها تبكي في الكافيه
, في السياره يقول في نفسه انا عارف ان كلامي جرحك وانك ملكيش زنب في مشكلتي بس انا انجرحت اكتر منك و بكتير ي سحر ودا احسن ليا و ليكي وقاد سيارته بطريقه جنونيه
, ٤٦ شرطة
, في الفيلاء في غرفه مكه يدلف مالك
, مالك: مكه ممكن نتكلم شويه
, مكه : انا عارف ان الوقت مش الي هو يعني بس في مفجائه هتهديكي شويه ممكن ننزل
, وبعد نزولهم مكه اي دا بس انا معرفش حاجه هنا اولا وثانيا مبعرفش اسوق ملك بس الي بتعرف
, مالك: وانا هنا بقا لزمتي ايه ان شاء ****
, مكه: عادي يعني
, مالك: و****
, مكه: مش قصدي بس ميرسي علي الهديه الحلوه دي
, مالك: تيجي نجرب
, مكه: تمام يلا
, وصعدا السياره
, عند سحر
, في منزل سحر
, سحر في نفسها ازاي يعمل كدا مش عارف انا بحبه قد ايه اكيد في وحده خدتو مني بس لا مش آسر الي يعمل كدا وظلت تبكي وتحدث نفسها حتي استقرت في نومها
, ٣٣ شرطة
, في صباح اليوم التالي في الشركه تحديداً في مكتب آسر
, ملك: آسر ي آسر
, آسر : في ايه
, ملك: ايه انت نمت هنا ليه
, آسر: عادى مفيش حاجه
, ملك: طب دا الايميل انا ترجمته
, آسر: ملك اديه لمالك
, ملك: مالك في المصنع مع دكتور شوقي والي اعرفه انك المسول عن العقد بتاع الدواء الجديد
, آسر: ماش ياستي ممكن كوبايه قهوه
, ملك: لا انت مفطرتش
, آسر : بس انا مليش نفس يا ملك ومتعود اشرب قهوه الصبح
, ملك: عشان خطري
, آسر: طب ياستي لما نشوف اخرتها معاكي
, ٥٣ شرطة
, وفي الفيلاء
, ندي :ماما انا عوزاكي ضروري
, أمينه: خير ياندي
, ندي: اصل عمي سلمان
, أمينه: ندي انا عارفه انتي عايزه تقولي ايه
, ندي : عارفه
, أمينه: ممكن متتكلميش هنا في الموضوع دا عشان مرات عمك اخوكي قال انها تعبانه ولو عرفت هتروح فيها فمش حبين نقولها
, ندي: طيب يا ماما انا هروح لمكه
, ٤٤ شرطة
, في منزل محمد
, محمد: ماما مالك يماما
, خلود: مفيش ياحبيبي انا بس مخدتش الدواء
, محمد: انا قلتك يا ما ما متنسيش الدواء
, خلود: الدواء خلص يا محمد
, محمد: هروح اجيبوه واجي
, وخرج محمد من الباب ليشتري لامه الدواء وبعدما احضر الدواء طلب منها ان تنام وقال لها انه سيذهب ليري اخوته
, خلود كانت متجوزا وهي عندها ١٨ سنه وجالها كنسر وهي عندها٣٥ سنه وابنها كان عمره ١٦ سنه لانها خلفت بعد جوازها بسنه واحده ولما جالها كنسر كان جوزها في المستشفي ومحمد معرفش يتصرف حتي رفض انو يروح مع عمه عشان يفضل معاها وسليمان ساعده في مصاريف الدواء
, ٥٦ شرطة
, في الشركه
, آسر:ملك روحي ردي علي الايميل زي ماقلتلك
, رنا تدلف: آسر في واحد بره عايز يقابلك
, آسر:خليه يدخل
, رنا : اتفضل
, محمد:ميرسي
, ملك:محمد ازيك
, محمد: تمام
, آسر: ازيك يا محمد
, محمد: تمام انا كنت حابب اقابل مكه بقا نفس اشوفها
, آسر: و****.
, ملك مقاطعه تقدر تقابلها طبعا بس انا هكلمها الاول واكلمك عشان تتقابلو
, محمد:ماشي تمام
, آسر: محمد انت لازم تيجي الشركه عشان انت شريك فيها ولازم تاخد حقك
, محمد: فهمتني غلط انا جاي عشان اخواتي وبس
, آسر: لا مش قصدي كدا انت ليك حق هنا غصب عني او عن اي حد لان الشركه دي هي والفيلاء بتوع جدي وبابا وعمي ورثوهم واحنا ورثناهم يعني ليك حق هنا وفي الفيلاء كمان مش هنا وبس
, ملك:آسر بيتكلم صح يا محمد ولا انت مش عايز تخلي بالك علي اخواتك
, محمد:اكيد عايز آخد بالي منكم
, آسر:يبقا خلاص تيجي بكره ونشوفك كل يوم في مكتبك
, ٤٣ شرطة
, وفي غرفه مكه
, ندي: ايوا بس احنا ازاي هنعمل كدا ملك مش هتوافق ابدا
, مكه: هاحول اقنعها ولو مقتنعتش هعمل كدا انا وامري لله
, ندي: او ممكن آسر يفهمها اكتر
, مكه: نسائل ملك ونشوف لما تيجي نص ساعه وتلقيها هنا
, ندي: ماشي ياختي انا هروح اوضتي وابقاء اجيلك
, مكه: اوكى
, عند آسر في الشركه ذهب محمد امسك آسر الهاتف واتصل علي مازن محامي العائله
, آسر: الو انت فين
, مازن: انا في البيت في حاجه ولا ايه
, آسر: عايز اشوفك ضروري خلص الي في ايدك ونتقابل باليل في الكافيه
, مازن: تمام ي آسر
, في الفيلاء
, وبعد العوده من الشركه تدلف ملك الي غرفتها وآسر يقف مع أمه هو وأخيه
, أمينه : حبيبي اطلع غير عشان نتغداء
, مالك: اوكي
, آسر: انا هخلص حاجه بسرعه واجي
, فاديه: متتاخرش انت مفطرتش
, مالك: ماهو دا آسر لما يبقي مدايق مبيكلش حد
, أمينه: في ايه يا آسر
, آسر: مفيش حاجه يا ماما وفطرت يا ستي البركه في ملك بقا
, ابتسمت أمينه هي لاتريد سوء زواج آسر و ملك
, ٦١ شرطة
, وفي غرفت ملك تدلف ندي ومكه مسرعتان
, مكه: ملك انا عايزاكي ضروري
, ملك: ايه مينفعش نتغداء الاول انا هموت من الجوع
, مكه:يابنتي الموضوع ميستناش اكتر من كدا
, ملك: مش وقتوه بقاء انزلي انزلي
, ندي: طب يلي يا اختي اختك همها علي بطنها
, مكه: شكل همها علي حاجه تانيه
, ندي : ممكن ههههههههههه
, ملك: طب يلي يا اختي انتي وهيه ولما نطلع انا عوزاكي يامكه في حاجه ضروري نتكلم فيها
, نزلت الفتيات تقف مكه امام الدرج وخلفها البنات جلس مالك علي ركبته وبيده علبه بها خاتم انيق
, مالك: مكه تتجوزيني
, مكه هزت راسها بالموافقه
, ملك: ندي اخوكي جراي اوي
, ندي: ورومانسي اوي
, ملك: اوي يخربيتك يامالك
, ابتسم آسر والجميع
, فاديه: مبروك يا حبيبي
, وجلس الجميع علي مائده الطعام وتناولو الغداء
, ٦١ شرطة
, وفي غرفه مكه دلفت ملك
, ملك : مبروك ياقلبي
, مكه: **** يبارك فيكي
, ملك : محمد عايز يشوفك
, مكه: امته
, ملك: دا رقمه كلميه وحددو سواء
, مكه: انتي مش هتيجي
, ملك: لا انا وراي ايميلات وشغل كتير
, مكه: لا انا مش هروح لوحدي هتيجي معايا
, ملك: طيب بس يارب آسر ميزعقش
, ٤٥ شرطة
, في غرفه مالك
, آسر : انا هقولها تتجوزيني
, مالك: يا عم انتي لازم تقولها لا انا ولاغيري بص هقولك هات بوكيه ورد وخاتم وباليل قولها انك بتحبها انت محتار ليه
, آسر: فكره حلوه بس
, مالك: بس ايه اسمع الكلام بس
, آسر: ماشي لما نشوف اخرتها
, مالك: ان شاء **** بس في حاجه آسر ملك تستاهل تتحب متعزبهاش
, آسر: ايه يا عم هو انا دراكولا مش هاكولها يعني
, مالك: بجد حاول تحبها
, ٢٩ شرطة
, في المطعم
, ملك : هي دي مكه يا محمد
, محمد : حبيبتي انتي عمله ايه
, مكه : تمام الحمد لله
, محمد: انتي في كليه ايه
, مكه : اعلام
, محمد: وانتي ياملك
, ملك: ألسن
, محمد: اه كويس جدا
, مكه: هو انت هتيجي تعيش معانا
, محمد: لا مش هينفع
, ملك: ليه بس
, محمد: مش هينفع اسيب امي ومش هينفع تيجي معايا
, مكه: ليه يعني
, ٢٠ شرطة
, وفي منزل سحر
, سحر في نفسها انا لازم اروح الشركه واعرفه ايه الحكايه واكلم آسر وافهم هو قائل كدا ليه بس هتروحي ازاي انتي هتتحيلي عليه عشان يحبك ماشي ي آسر هيجي يوم واعرف كل حاجه
, في الكافيه يجلس آسر ومعه مازن
, مازن: في ايه يا بني قلقتني
, آسر: في محامي اسمه محمد٣ نقطةمحمد سلمان النجار عايز اعرف كل حاجه عنه
, مازن: استنا بس كدا مين دا اصلا وعرفته منين
, آسر: حكي له ما حدث منذ ان اتي محمد الي الفيلا حتي زيارته اليه اليوم
, مازن: تمام هجيبلك الي انت عايزه وبالتفصيل زي ما بتحب
, آسر وقف وسلم علي مازن وقال: انا همشي عندي مشوار كدا ذهب آسر ونزل من سيارته اماما احد اماكن المخصصه لبيع الورود اشتري بوكيه وذهب ليشتري خاتم وبعدما انتهاء وصعد سيارته وقاد سيارته متجه الي الفيلا
, ٣٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, محمد: عشان مامتك يا حبيبتي هي لسه متعرفش فطبيعي الموضوع هيزعجها في الاول
, ملك: محمد عنده حق احنا نسينا اهم حاجه في الموضوع
, طلب لهم محمد العشاء واكلم سويا وتحدثو كثيراً وبعد
, الانتهاء ذهبت البنات وكذالك محمد في تمام الساعه العاشره مساء
, وبعد عودت ملك الي غرفتها تجد آسر يجلس على سريرها وبجواره بوكيه ورد
, ملك: آسر انت بتعمل ايه هنا
, آسر : ملك وهو يعطيها بوكيه الورد ملك تتجوزيني
, ملك بخجل: موافقه وتاخذ بوكيه الورد
, آسر ويلبسها الخاتم قائلا انتي مسمحاني
, ملك: مسمحاك
, فيقترب منها آسر ويطبع قبل خفيفه علي خدها فجائيه تدلف مكه وندي فتخجل ملك ويتركهم آسر مسرعا ودلف الي غرفته
, ندي: انتي مش لوحدك الي واقعه دا آسر كمان
, ملك : اسكوتي
, مكه:استني يا ندي لما نفهم ايه الحكايه
, ندي : صح ايه الي حصل يا ملك
, ملك: بخجل تحكي لهم ما حدث
, ٢٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, بينما في غرفه آسر
, انا ازاي عملت كدا
, مالك: انت كدا عملت الصح
, آسر:بس غريب ازاي وفقت بالسرعه دي
, مالك: مش يمكن كانت بتحبك
, آسر. :ممكن بس دا احنا مكناش بندخل في حوار الا لما نتخانق
, مالك : بص انا هقولك ملك كانت بتحبك من واحنا صغيرين وانت عمرك ما حسيت بيها
, آسر: عشان عمري متخليتها زوجه ليا انا٤ نقطة وانت عرفت منين
, مالك: هي كانت بتحكيلي
, آسر:اه يعني كلكو عاملين عليا عصابه
, مالك:ادي لنفسك ولملك فرصه يا آسر
, آسر: انا حاسس اني هظلمها مش قادر احبها وفي نفس الوقت مش قادر ابعد عنها
, مالك: انا حاسس بيك وبسحر في النهايه هي ملهاش زنب لا كن كمان ملك ملهاش زنب
, آسر:انا فاهم كل دا يلا روح نام في شغل كتير بكره
, وانا هموت وانام
, خرج مالك وجلس آسر يتذكر احمرار وجهه ملك ورعشت جسدها وابتسم
, ضرب نفسه علي جبهته وقال فوق يا آسر انت هتضعف ولا ايه مش عارف ايه الاحساس دا ممكن عشان انا بشوفها كتير وحاول السيطره علي تفكيره القي جسده علي الفراش واسغرق في النوم
, ابلا فهو لا يعرف انه قد وقع في شباك الحب وان حبها قد تسلل الي قلبه دون أن يشعر به ولا جدوه من الهرب
, من مشاعره

السادس


في غرفه ملك
, ندي: دا آسر طلع رومانسي وعامل محترم ومش بتاع حب
, مكه :هههههه عندك حق البيت كله واقع
, ندي :اوعدني يارب
, ملك:بس يابنات بقا عيب كدا بطلوا كلام في المواضيع دي
, ندي: الي يشوفك دلوقتي ميشفكيش لما آسر كان حضنك
, ملك:ندي
, مكه مقاطعه : قومي يابنتي ننام دي هتاكلنا
, ٣٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الصباح علي مائدة الطعام
, امينه : ايه الي في ايدك دا يا ملك
, ملك تخجل كثيرا
, آسر:مقاطعا خطبنا انبارح ياماما
, فاديه : و**** مبروك يا حبيبي
, امينه: عايزين نعملهم خطوبه كدا
, آسر: ملوش لزوم ياماما
, مالك: انا رايح الشركه هتعوزي حاجه ياحبيتي
, مكه تهز راسها بالرفض
, آسر: استني هنيجي معاك
, في الشركه يقف محمد امام الشركه دلف الي الشركه وضغط علي زر المصعد الكهربي ووصل للطابق الاخير حيث مكتب آسر رحبت رنا به ودلف الي مكتب آسر
, رنا:تحب تشرب ايه
, محمد: شكرا
, في غرفه مكه
, ندي : هي ملك مش هتقول لممتك علي موضوع محمد ولا ايه
, مكه: مش عارفه بفكر اقولها انا
, ندي : بس احنا ممكن نخلي آسر يتكلم معاها انتي عارفه انها بتحبه جدا وبتسمع كلامه بهدوء
, مكه: بيتهيقلي ان مفيش هدوء في موضوع زي ده
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في نفس الوقت في الشركه
, آسر: اهلا محمد وحشتينا
, محمد:يبتسم وانتي ياآسر
, ملك:تحتضن اخيها ازيك يا حبيبي وحشتيني
, محمد: انا بخير طول ما انتي بخير يا جميل
, آسر: مالك خد محمد لمكتبه وهو من النهارده المحامي بتاع الشركه وشريك فيها زينا بالظبط
, محمد:انا كفاي عليا المحامي ومش هتدخل في اي حاجه تانيه
, مالك:ازاي بس تعالي وبعدين نتكلم في الموضوع دا
, آسر:ملك خلصي شغلك بس وانتي خارجه اطلبلي قهوه
, ملك:حاضر يا حبيبي
, آسر في نفسه: ياه اخر وحده قالت الكلمه دي هي سحر وحشتنيي
, بقولك ايه يعم آسر انت رحت فين سحر مش ليك دلوقتي خليك مع ملك الي فكرتك بتحبها قال انا حبها الطفولي قال
, حزن ولاجلها ستتعذب معه كثيرا وحزن ولاجل سحر وعلي تركها بهذه الطريقه وحزن ايضا علي نفسه
, في حديقه الفيلا تجلس فاديه وامينه يتبادلان
, الحديث
, امينه:و**** يا فاديه عندك حق العيال ضحكوا علينا وخطبو من ورانا زي منكون مش موجودين في حياتهم اصلا احنا معلمنهمش العدات والتقاليد
, فاديه: معتش في عدات ولا تقاليد عند الجيل دا ولا مالك مصيبه بيفكرني بعمه **** يرحمه ويغفر له كان رومانسي يلا **** يوفقهم الي احنا كنا عايزنه انهم يتجوزوا واهم خطبم
, أمينه:ان شاء **** هنفرح بيهم قريب
, ٢٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه
, رنا وهي تاها في افكارها :هو امتي هيحس بيكي وطالع يحكيلك ويقول خطبها انا لازم اشوف طريقه اقرب بها اكتر منه واخاليه يتجوزني بس الاول لازم اشوف طريقه ابعد ملك وسحر عنه بيها وافضل انا الوحيده الي في حياته
, لتفيق من افكارها على صوت آسر
, آسر:في ايه يابنتي بقالي كتير بنادي عليكي وبكلمك وانتي مش هنا اصلا
, رنا: معلش يا آسر ماما تعبانه شويه وكنت بفكر فيها ممكن تعيد تاني الي كنت عاوزه
, آسر:الف سلامة عليها ممكن كنتي تكلميني وتاخدي اجازه انهردا
, رنا:لا ملوش لزوم هاا كنت عايز ايه
, آسر:كنت بقولك تاجيلي موعيد بكره لاني مسافر وتحجزي تذكره على باريس عندي مؤتمر هناك
, رنا:اوكي
, آسر:اطلبي مالك يجيلي مكتبي
, رنا:حاضر
, ١٢ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في نفس الوقت في غرفه مكه
, ندي:يخربيت دماغك انتي ازاي فكرتي كده
, مكه:مهو انا مش هبله مش لمجرد واحد قال انو اخويا يبقي اصدقه زي الهبله ملك
, ندي:بس الورق وخط باباكي
, مكه: يعني انا هفتكر خط بابا مش ممكن يكون هو الي كاتب الورقه او مزوره عادي يعني سهله
, ندي:طب هتعملي كدا ازاي
, مكه:هنتصرف و نشوف
, ندي :اتفقنا وابتسمت
, مكه: بس مش هنخلي ملك تقول لماما دلوقتي ومش هنقول لحد علي الي هنعمل انا وانتي بس
, ندي:طبعا مش لازم حد يعرف لان آسر مش هيرضي
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في نفس الوقت في الشركه
, آسر:انا هسافر انهردا علي الساعه ٦ عشان الموتمر والعقد الجديد
, مالك: تمام وانا جاهز
, آسر: لا انت مش هتيجي ولا هاخد حد معايا تتابعم الشغل وانت تخلي بالك من العيله
, مالك :طب مش تاخد ملك او محمد معاك
, آسر:محدش يعرف حاجه فيهم عن العقد والتوقيع الجديد وبعدين دكتور شوقي هيكون هناك سافر امبارح
, مالك: طب علي الاقل ملك عرفت الموضوع وكانت شغاله عليه
, آسر:مالك متعصبنيش تسمع الي بقوله وتنفذ وخلاص
, انا هروح اقول لملك اني مسافر
, خرج من الغرفه واتجهه الي مكتب ملك وهو يقول هو انا ناقص يعني انا عايز اهرب منها هنا اخدها معايا هناك
, ٢٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل سحر مامت سحر وهي يجلسان في الصالون
, مامت سحر:هو آسر مش هيجي تقدم ولا ايه يا سحر باباكي كل يوم يسألني
, سحر:بغضب لا مش هيجي ياماما اختلافنا وسبنا بعض وتترك أمها وتذهب الي غرفتها واغلقت الباب بعنف وجلست علي فراشها وظلت تبكي قالت انا لازم اتصرف و**** ي آسر لهندمك علي كل دمعه نزللت من عيني وجففت دموعها
, مامت سحر في زهول من حاله ومن كلامها وتفكر فيما حدث وكيف يحدث وآسر كان في بيتهم من شهر
, هو ووالدته واخواته
, ﴿فلاش باك﴾
, في منزل سحر تحديدا في الصالون يجلس آسر ومالك
, و عثمان والد سحر وامينه وملك وسعاد والدت سحر
, وامامهم الشربات وتعالت اصوات الزغريط والبهجه علي وجهه الجميع عدا أمينه فرحانه بابنها ولاكن تتمني لو كانت ملك هي العروس بدلا من سحر
, ٣٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في نفس الوقت في مكتب ملك
, ملك:مسافر فجأة كده طب انا ممكن اجي معاك
, آسر:لا انا مسافر ولوحدي
, ملك:بس انا شريكه هنا ودا حقي
, آسر: يعني ايه انتي مش وثقه فيا ولا ايه
, ملك:انا مش قصدي
, آسر مقاطعا: ملك بغضب انا مبحبش لعب العيال دا انا مش فاضيلك
, ملك: كل دا عشان قلت عايزه اسافر معاك
, وخرج آسر من المكتب قائلا: انتي تسمعي كلامي وانتي ساكته انا مبحبش النقاش
, ذهبت ملك خلفه وتنتظر حتي يدخل مكتبه وتتجه لرنا
, ملك:رنا ممكن تحجيزيلي علي نفس الطيارة
, رنا:آسر مقليش
, ملك:رنا انا عايزه دا يكون سر ممكن تحجزيلي بقا
, رنا:اوكي بس متقوليش لاسر اني ساعدتك اناي عارفه عصبيته
, وضعت يدها علي المقبض وزفرت فتحت ملك باب مكتب آسر
, آسر:انتي ازاي تدخلي من غير استئذان
, ملك:انا كنت حبه٤ نقطة
, آسر اشار لها بسبابته:مقاطعا تاني مره متدخليش بدون استئذان
, ملك: وتجمعت الدموع في عينها من حدته معها وقالت انا اسفه اتجهت للباب ليمسك آسر يدها فهو اسرع منها ويضع يده على الباب
, آسر :تعالي تعالي انا كل ما هكلمك هطعيتيلي زي العيال الصغيره ولا ايه
, ملك وببكاء هيستيري ممكن متقولش: عيله صغيره وتبعده عنها وتفتح الباب وجففت دموعها حتي لا يراها احد وذهبت واوصدت الباب استدار آسر وجلس علي مقعده وابتسم علي طريقتها الطفوليه
, رنا: ملك انا حجزتلك علي طياره الساعه ١١ وفي نفس الفندق
, ملك: ميرسي جدا يا رنا
, وتتجه ملك الي مكتب مالك
, ٣٩ شرطة
, في مكتب مالك
, ملك: مالك ممكن اطلب منك طلب
, مالك: طبعا انتي تومري
, ملك: وصلني البيت
, مالك: ايوا بس لسه بدري وبعدين فين عربيتك
, ملك: انا جيت مع آسر انا تعبانه هتروحني ولا اخد تاكس
, في نفس الوقت في مكتب آسر
, آسر في نفسه: ههههههه البت دي عيله قال تسافر قال اسيب شغلي واقعد اخلي بالي منها ابتسم واردف مجنونه يا ملك يخربيت جنانك وتذكر دمعتها الهاربه من عينيه فشعر ان قلبه يعتصر ولاكن برر ذلك لانه لا يحب ان يبكي احد ويكون هو السبب في ذالك
, ولاكنه لا يلحظ انه سبب بكاء ملك منذ طفولتها وحتي الان
, ٢٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا دلفا مالك وملك
, مالك:مش هتقولي ايه الي مزعلك
, ملك:مفيش حاجة
, مالك:انا عارف انتي مدايقه عشان آسر هيسا٤ تعداد نقطي
, ملك مقاطعه : لا مش زعلانه من حاجه
, واتجهت مسرعه الي غرفتها دلفت الي الغرفه والقت حقيبتها دلفت لتأخذ شور
, في الاسفل يقف مالك
, مالك بصوت منخفض : هي البنات مجانين كلهم شبه بعض بيزودها اوي علي اتفه الاسباب واتجه هو الاخر الي غرفته
, بعد فتره دقائق في غرفه ملك
, انتهت ملك من الشور احضرت الشنطه قائله لما نشوف انا ولا انتي يا سي آسر وفتحت خزانتها واخذت الملابس ووضعتها في شنطه السفر
, وبعدها نزل الجميع لتناول الغداء
, في نفس الوقت في الشركه
, آسر: كدا خلاص يارنا مفيش حاجه متاخره
, رنا: لا سافر وانت مطمئن
, آسر:طيب تحبي اوصلك ولا معاكي عربيتك
, رنا:لا معايا العربيه روح انت عشان تلحق
, آسر:اوكي سلام
, ٢٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, علي مائده الطعام يجلس الجميع
, ملك: هو آسر لسه مجاش
, امينه :لا مش عارفه اتاخر ليه
, وفجاه يدلف آسر ويجلس جوار ملك
, امينه: اي يا حبيبي اتاخرت ليه
, آسر: كان في شغل لازم اخلصه لاني مسافر الساعه ٦
, أمينه:مسافر ومقلتش ليه
, ملك تركت المعلقه الخشبيه وانلت يدها وقالت بسخريه: تلاقيه نسي بينسي حجات كتير اصله
, آسر: لا و****
, امسك يدها وطغط عليها ومال اليها وهمس قائلا دا عقابك لو قلتي ادبك عليا تاني متخلنيش اوريك وش محبش انك تشوفيه
, ملك:آسر سيب ايدي بتوجعني
, ترك آسر يدها قائلا انا طالع اجهز الشنطه فاضل ساعه علي الطياره تلحق ملك به
, ٢٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه آسر يدق الباب
, ملك: انا ملك ي آسر
, آسر:ادخلي يا ملك
, ملك: بتوتر انا جيت اساعدك لانك قلت ان فاضل ساعه علي الطياره
, آسر:ملك ممكن تحضري الشنطه وانا هاخد شور
, ملك: اكيد
, ذهب آسر لياخد شور وبعدها خرج وهو يرتدي ملابس كجول قميص ابيض وبنطال اسود وجاليه اسود اللون وجذمه بيضاء
, ملك نظرت له وقالت :انا خلصت هروح انا بقاء تيجي بالسلامه يا حبيبي
, آسر:**** يسلمك يا حبيبتي بس انتي ايه العقل الي نزل عليكي فجاءه ده
, ملك: قصدك ايه انا متخلفة
, آسر وهو يقترب منها وهي تتراجع للخلف حتي التصقت بالباب : لا انا مقصدش كده ومقدرش اقول كدا علي حبيبتي
, ملك بخجل:آسر ممكن تبعد شويه
, آسر: انا كدا بعيد بالنسبالي انا هقولك حاجه صغيره تعرفيها وهسيبك عشان متاخرش علي طيارتي
, ملك بتوتر: موافقه من قبل ماتقول
, آسر: هههه مش تعرفي الاول أنا مبحبش العند
, ملك: هي دي الحاجه خلاص ابعد بقا
, آسر: لا مش هتتحكي عليا
, ملك: ابعد وهعملك الي انتي عايزه
, آسر جذبها من يده واحتضنها واستنشق راحه الياسمين الفواحه من شعرها شعر بشعور غريب وكان نار حبها تجبره على الحب فتركها سريعا واخذ شنطه السفر وتركها مصدومه من تصرفاته فهو يشبه الموج أحياناً يكون هادا وجميل واحيانا مميت ومرعب
, نزل آسر ليقيي التحيه علي علي عائلته ولاكن لم يجد سوا أمينه
, آسر: تحبي اجيب لك حاجه وانا جاي ي ماما
, أمينه :لا ياحبيبي
, آسر:طب انا هامشي عشان متأخر
, أمينه: مش هتسلم علي اخواتك ومرات عمك
, آسر:انا متأخر وكنت فاكر ان كله هنا بس انا لازم امشي
, ٣٥ شرطة
, في سياره آسر
, آسر:خالد اطلع على المطار يلا
, الشوفير خالد: تمام يا آسر بيه
, وبعد فتره من اتجاه آسر للمطار يصل ويركب الطائره المتجها الي باريس
, في في الفيلا وكانت الساعه ٩ ونصف
, في غرفه ملك تدخل ملك لاخذ شور وتستعد للسفر و
, لما قربت الساعه علي ١٠ خرجت ملك للاتجاه الي المطار ولم تخبر احد علي سفرها سواء رنا التي حجزت التذاكر
, ملك:لو سمحت ممكن توصلني المطار
, الشوفير خالد:معنديش أوامر ياهانم
, ملك:أوامر من مين انا الي بقولك وصلني يعني توصلني والا تعتبر نفسك مرفوض
, الشوفير خالد:بس ياهانم آسر بيه قال محدش يخرج من البيت في وقت زي دا ومدانيش خبر بسفرك
, ملك:انتي هتحاسبني وبعدين آسر بيه يديك أمر ميديش دا ميخصنيش
, الشوفير خالد: خلاص ياهانم اتفضلي وانا هوصلك حضرتك وربنا يسطر لما آسر بيه يعرف
, ملك:متقلقش هقولو خدت تاكسي
, الشوفير خالد:شكرا يا هانم
, ٢١ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, وفي الطرف الآخر يصل آسر الي باريس الساعه ١١ ونصف ويتجه للفندق ويصعد الغرفه ليستريح
, وفي تمام الساعه ٤ والنصف تصل ملك الي الفندق

السابع


في الصباح في الفيلا
, تمام الساعه ٧ تقريبا تدلف مكه الي غرفه ملك لتطلب منها النزول لتناول الافطار وانصدمت مكه من عدم وجود ملك في الغرفه نزلت بسرعه الي الاسفل فليس من عادت ملك النزول مبكرا للعمل
, مكه:ماما هي ملك نزلت بدري راحت الشغل
, فاديه:لا ياحبيتي انا مشفتهاش
, أمينه: لا اختك منزلتش اصلا
, مالك:ياجماعه يمكن نزلت ومحدش شافها انا هروح الشركه اشوفها ولو ملقتهاش نرن عليها
, فاديه:طب ياحبيبي بس لو لقتها كلمني عشان اطمئن عليها
, مالك: ان شاء **** هلاقيها هناك
, ٢٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في نفس الوقت في فندق بينينسيولا باريس
, يستيقظ آسر لتناول الإفطار
, وبعد تناول الطعام اتجه الي غرفته
, وفي تمام الساعة ٩ استيقظت ملك وتأخذ شور وبعدها خرجت من الفندق للتجول في باريس قبل المؤتمر
, ٢٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه مالك يتصل ب فاديه
, مالك: مش في الشركه ياماما وتليفونها مقفول
, فاديه: ازاي طب هتكون فين دلوقت
, مالك: ياماما متقلقيش تلقيها بتجيب شويه حجات محتجاها انا هفضل وراها لحد مترد على الموبايل
, فاديه:اوكي يا حبيبي خليك وراها وانا هخلي مكه تشوفها هي كمان
, وبعد انها المكالمة يأتي محمد
, محمد:في ايه يا مالك انت بعتلي
, مالك: ملك الصبح مكنتش في البيت ودلوقتي مش موجوده الشركه
, محمد:طب متسال رنا ممكن تكون شافتها
, مالك:رنا واخده اجازه مامتها تعبانه شويه
, محمد:طب هي ممكن تكون خرجت تجيب حاجه
, مالك:آسر لو عرف هيعمل مشكله
, محمد:طب كلم رنا ممكن تكون ملك راحت تشوف مامت رنا
, مالك: ازاي مجتش في دماغي عندك حق انا هكلمها بس هكلم مكه الاول اخليها ترن علي اختها يمكن تفتح تليفونها
, ١٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا في غرفه مكه
, مكه: يووووه ردي بقا يا ملك
, ندي:هي لسه مبتردش
, مكه :ماما قلقانه انا خايفه ضغطها يعلي
, ندي: **** يسطر
, وبعد مرور ٤ ساعات
, ندي: الو ملك اخيرا ردتي علي الموبايل
, ملك: معليشي كان فاصل
, ندي:طب انتي فين يا هانم
, ملك: انا مسافره يومين كدا واجي
, ندي : سافرتي من غير متقولي لحد وماما هتموت من خوفها عليكي
, ملك فكرت قليلا ثم اردفت : اصل السفر جه فجأة ماكنتش عامله حسابي هكلم ماما وهطمنها
, ندي: طب انتي فين بالظبط
, ملك: سلام عشان اكلم ماما
, ندي: بتهربي من سؤالي ليه
, ملك: مسافره وخلاص برفه عن نفسي شويه
, ندي: اوكي ابقي طمنينا عليكي باي وذهبت للغرفه امها اخبرتها
, ٢٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل رنا التي كانت مع امها المريضة
, رنا:متقلقيش ياماما انا هعملك العمله مهما تتكلف وان شاء **** تقومي بالسلامه
, مامت رنا: هتجيبي الفلوس منين يا رنا
, رنا: هتصرف ياماما متقلقيش
, رنا في نفسها: انا ممكن اطلب من آسر يكمل علي الفلوس ويبقوا سلف لاكن هستنا لما يرجع من السفر
, لا بس مش هينفع اجرح كرمتي كدا واطلب فلوس منه
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفندق
, ملك:الو يا ماما انتي بخير يا قلبي
, فاديه بغضب:ازاي يا ملك تسافري من غير استاذان انا ربيتك علي كده وكمان قفله الموبايل وتقلقيني عليكي كدا
, ملك:ياماما انا اسفه الموضوع يعني مش مستاهل كل دا
, فاديه :مش مستاهل لا دا انتي متحاجه تتربي من اول وجديد يا ملك انتي عمرك ما عملتيها ورحتي مشوار من غير استئذان
, ملك:خلاص يا ماما انا اسفه ولما اجي نتكلم وهقولك كل حاجه
, فاديه بغضب تغلق الهاتف في وجه ملك قائله:ماشي ياملك لما ترجعي بس انا هعملك الأدب
, ملك ضربت بيدها جبهتها وقالت : غابيه ياملك غابيه كنتي قلتلهم قالت بطريقه طفوليه بس مكنوش هيرضو اني أسافر ياربي هعمل ايه دلوقتي
, ٣٢ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الطرف الآخر في غرفه آسر يرتدي ملابسه بدله سينيه سوداء وجزمه سوداء وساعة يد كان جميل بشكل يلفت الانظار وانيق للغايه نزل لحضور الموتمر
, وبعد ساعه من نزول آسر
, في غرفه ملك تدخل ملك لاخذ شور وتستعد للنزول وترتدي فستان قصير يصل الي قبل الرقبه احمر اللون وتضع احمر الشفاه والبرفان خاصتها وارتدت حذاء كعب باللون الابيض(stilettos وهو نوع من الانواع المشهوره للاحذيه) كانت تشبه الحوريه جمليه بكل ماتعنيه الكلمه
, نزلت الي الحفل وجدت آسر يقف مع مجموعه بنات وترتفع ضحكاتهم اشتعلت نار الغيره في قلبها
, ظلت واقفه تنظر لهم والغيره تكاد تحرق قلبها
, ذهبت ملك اليه وصفعته صفعه قويه
, شعرت ملك بيد علي كتفها مما قطع حبل افكارها استدارت ملك
, شاب فرنسي: Bonjour chère vous pouvez nous rejoindre (اهلا،يا عزيزتي يمكنك الانضمام الينا)
, ذهبت معه ملك وقفت مع بعض الشباب لتستفذ آسر وبعد فتره آسر يري بنت لم يتحقق من ملامحه جيدا تشبه ملك قال لنفسه:لا اكيد مش هيا هي هتيجي هنا تعمل ايه وازاي ترك البنات واتجه اليها يريد التحقق منها اقترب منها علي مسافه ليست بالبعيد تحقق منها اتجه اليها مسرعا وجذبها من يديها
, آسر بغضب:ملك انتي هنا بتعملي ايه
, ملك:بحضر المؤتمر
, آسر:ليه محدش طلب منك٣ نقطة
, ملك:انا شريكه في الشركه ودا من حقي
, آسر بغضب:ووقفه تضحكي مع الشباب عادي كدا مفيش احترام لوجودي
, ملك وترفع حاجبيها :ولا انت عملت احترام لوجودي اوعدمه يا آسر
, آسر:ملك متعصبنيش وتطلعيني من هدومي
, ملك:انا مقلتش حاجه غلط انت جاي تعاكس بنات مش تحضر موتمر عشان كدا مكنتش عايزني اجي
, آسر رفع سبابته في وجهها وقال: ملك متعصبنيش وبعدين دول بنات شغلين مع الشركه يعني عملاء
, ملك ابتسمت بمكر ونظرت للشباب وقالت :خلاص ودول عملاء هما كمان
, آسر:بصفتك ايه تقفي مع عملاء
, ملك:انا مترجمه شطره وشريكه في الشركه
, وتتركه ملك وجلست على كرسي بالصف الاول ليمسح آسر حجبه باصبعه قائلا:هووووه ماشي يا ملك لما نطلع ويتجه ويجلس بجوارها
, ٢٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه مكه
, مالك:احنا هنفضل كتير نتكلم عن ملك حبيبتي ممكن نخلينا في نفسنا شويه مبصدق نقعد مع بعض
, مكه:حبيبي انت شايف ان الوقت مناسب
, مالك:ممكن منكبرش الموضوع وحده وسافرت تغير جو فيها حاجه وبعدين لولا انك كلمتيني كان زمان رنا قالت لاسر وكانت هتبقا مشكله
, مكه: مين رنا دي ورنا دي علاقتها ايه بالموضوع
, مالك: سكرتيره آسر ياحبيبتي و قالت متعرفش هيا فين وكانت هتكلم آسر تقوله انها مش موجوده فى البيت
, مكه:بس
, قاطعها مالك قائلا:يا حبيبتي كفايه كلام في الموضوع دا انتي وحشتيني اوي اوي علي فكره
, مكه بخجل : وانت كمان ياقلب مكه
, مالك: يا قلبي ايه الكلام الجميل ده ويقترب منها وقبل يدها قائلا وانتي قلبي مالك وروح مالك
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفندق بعد انتهاء المؤتمر تصعد ملك الي غرفتها لحقها آسر مسرعا ولاكنها دلفت الي المصعد صعد آسر علي الدرج طرق آسر الباب ودلف بعد ان اذنت له
, آسر بغضب وهو يلتقط انفاسه :ايه٣ نقطة اللبس.. القصير ده٣ نقطة اخذ نفسي واردف بحده: انا لوشفتك بيه تاني ياملك او وقفه تضحكي مع شاب هوراكي وش مش حابب انك تشوفيه
, ملك:آسر انت ملكش الحق انك تعلق علي لبسي او تقول اقف مع مين او اعمل ايه
, آسر بغضب وهو يقترب منها وهي تتراجع للخلف حتي التصقت بالحائط : مليش الحق انا خطيبك ياهانم ملك لاخر مره بحظرك بلاش تخليني اوريكي وش محبش انك تشوفيه
, ملك:آسر انا ٣ نقطة
, آسر مقاطعا :انا لسه مخلصتش عشان تتكلمي غير انك لابسه لبس قصير ووقفه تتضحكي مع دا وتكلمي دا جايه المؤتمر وسافرتي وانا قلت مفيش سفر فاكره انك كدا بتلوي دراعي وانا مش هحاسبك
, ملك رفعت يدها في وجهه وضعت التانيه علي خصرها وقالت: اولا لبسي عاجبني وثانيا انت كنت واقف مع دي وبتكلم دي واقوي مني وثالثا انا حره اجي برحتي لاني مش مهتما بكلامك وانا شريكه في الشركه ودا من حقي اني اعرف كل حاجه فيها
, وضعت يدها علي ثغرها بعدما تحققت مما قالت
, آسر بغضب ويبتعد عنها فجأة قصدك ايه لا وكمان لبسك فوق الرقبه نص جسمك كله باين وامسك الفستان بيده واردف ممكن افهم ايه دا
, ملك: فستان سهره هو كدا قصير
, آسر:لما دا فستان قميص النوم شكله ايه
, ملك: طب ما الحلوين الي كانو معاك لبسين اقوي منه
, آسر كور قبضته وحاول ان يهداء: انا مالي بيهم انا بتكلم عليكي انتي٣ نقطة انتي الي تخصيني وبعدين انا قلت انهم عملاء وكل ما اكلمك تقوليلي انا شريكه في الشركه ودا من حقي هو انا هسرقك انتي مش واثقه فيا وكمان كلام مش مهم بالنسبالك يبقا انا كمان مش مهم بالنسبالك لما تقفي تتضحكي مع دا وتكلمي دا وجايه هنا من ورايا يبقا انا مش همك يا هانم
, ملك:مش قصدي انك٥ نقطة
, ١٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفت فاديه دلفت أمينه وجلست بجوارها علي الاريكه الموجوده بالغرفه قالت
, حبيبتي ملك كبرت مش صغيره وممكن تكون قالت لاسر انها هتخرج اوممكن تكون معاه في باريس
,
, فاديه: لو هتروح معاه كانت قالت او راحو سوء
, أمينه: ممكن تكون عملتله مفجائه او لما كانت معاه في الاوضه قالتله وهو هجز لها في الطياره الي بعده
, أمينه تعلم ان ملك لم تقول شي لاسر لانها لو اخبرته كان سيخبرها بذلك ولاكنها تحاول تهديت الامر علي
, فاديه
, لكل ام ابنه اوابن اقرب الي قلبه وملك ومكه هم
, شريان حياه فاديه لاتسطيع العيش بدونهم وهما كذلك لايستطيعون
, فاديه: يارب تكون مع آسر علي اباقل اكون مطمنه عليها وهي معاه
, ٢٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفة ملك
, آسر بغضب:مش قصدك طب قصدك ايه فهميني ويضرب بيده ويكسر الاشياء الموجوده على التسريحة
, ها فهميني ولا اقولك انتي كدا نهيتي الموضوع من قبل ما يبتدى ولما ننزل مصر فلوسك ونصيبك في الشركه انتي حره فيهم وخطوبطنا هتنتهي وانت من انهردا بنت عمي وبس خرج آسر واغلق الباب بغضب
, وتوجه الي غرفته
, عند ملك جلست علي طرف الفراش شعرت بان قلبها تحطم وتردد في اذنها كلمات آسر << انتي كدا نهيتي الموضوع قبل ما يبداء لم ننزل مصر هتنتهي خطوبتنا انتي من النهردا بنت عمي>>
, وضعت يديها علي وجهها واسندتهم الي قدمها وظلت ملك تبكي وتقول لنفسها :انا اسفه انا غابيه ضيعت حب عمري من ايدي منتهزتش الفرصه وشطره اوي عماله تعندي فيه وتقولي شركتي شركتي عنده حق يعمل كدا واكتر وظلت تبكي حتي استغرقت في النوم
, عند آسر وهو يفتح باب الغرفه يرن هاتفه وضع يدها في حلته واخرج الهاتف وضغت علي زر الايجاب
, آسر:الو في حاجه يا مازن
, مازن:اه يا آسر انا اتاكدتلك من موضوع محمد
, آسر:طب طمني عملت ايه
, مازن: هو فعلا اخوهم عمك كان متجوز عرفي ولما عرف ان مراته حامل كتب عليها رسمي
, آسر: طيب يا مازن انا هرجع من السفر بكره باليل نبقا نتكلم في الموضوع دا وتحكيلي بالتفصيل
, مازن: تيجي بالسلامه يا صحبي وبعد ذلك يدلف آسر الي غرفته
, ١٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الصباح في الفيلا يستيقظ مالك علي صوت هاتفه
, مالك:الو يا آسر ب ترن بدري كدا ليه
, آسر: انا هاجي انهردا باليل
, مالك:تجي بالسلامه
, آسر:ايه اخبار الشغل عندك
, مالك:كل حاجه تمام الحمد لله زي مانت عاوز بالظبط
, وبعد المكالمه يتجه مالك مسرعا الي غرفت مكه وطرق الباب
, مكه:مين
, مالك:انا يا مكه. البس وانزلي عاوزك ضروري
, مكه:حاضر يا حبيبي ثواني وأنزل
, وبعد نزول مكه
, مكه: في ايه يا مالك
, مالك:آسر جاي باليل ولو عرف ان اختك مش في البيت وسافرت هيطلع عيني
, مكه:هكلهما واشوف هتيجي امته
, ٢٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه ملك تجهز شنطه. وجواز السفر لتعود الي المنزل
, في نفس الوقت في غرفه آسر خرج من المرحاض ارتداء بنطال جينز كحلي وقميص ابيض وحله كحليه ووضع منديل احمر منقوش باللون الاسود صفف شعره للخلف ووضع البرفان ووضع الزجاج علي التسريحه رن الهاتف اخذه من امامه وضغط علي الزر
, آسر:الو ازيك ياماما فاديه عامل ايه
, فاديه:انا كويسه يابني الحمد لله
, آسر:كان في حاجه يا ماما
, أمينه:هي ملك قالتلك ان هي مسافره فين
, آسر:ملك هي مقلتش ليكم ولا ايه
, أمينه:لا هي خرجت من غير مانشوفها ولما كلمناها
, قالت انها مسافره يومين كدا ومقلتش مسافره فين
, آسر:يعني خرجت من البيت من غير ما حد يعرف اطمني يا حبيبتي هي معايا في باريس
, أمينه:طيب يا حبيبي خلي بالك منها ومن نفسك باي باي
, آسر:سلام يا حبيبتي
, آسر في نفسه:لا دا انتي زودتيها يا ملك ويتجه لغرفت ملك
, ٢٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل محمد استيقظ واخذ شور وارتداء حله كحليه ووضع البرفان وصفف شعره واستعد للذهب الي الشركه
, خلود: اي يا حبيبي انت نازل
, محمد: ايوا يا ماما عايزه حاجه اجبها وانا جاي
, خلود: لا يا حبيبي
, محمد قبل جبهت والدته وقال: طيب يا حبيبتي ادخلي استريحي ومتعمليش حاجه الخدامه زمنها جايه
, خلود: تعبت نفسك ليه يا حبيبي انت هتقدر علي كل المصاريف دي
, محمد: يا حبيبتي انتي بس خدي بالك من نفسك كدا ومش ليكي دعوه بالمصاريف الحمد لله آسر صدقني وهيديني حقنا في الميراث
, خلود: **** يعينك ويقويك يا بني
, سندها محمد حتي وضعها في الفراش وخرج من البيت وصعد سيارته واتجه الي مقر الشركه
, ٣٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه ملك وضعت شنطه السفر بجوارها بينها وبين المرأة مسافه قصيره نظرت الي نفسها وتذكرت آسر وحديثه بالأمس عن انفصالهم نظرت حولها وجدت زجاجه امسكت بيدها زجاجه برفان كانت ملقاه بجوارها علي الارض في الخارج يصل آسر ووقف اماما الغرفه متردد في الدخول خوفا ان يضعف امامها فهو يشعر امامها بالضعف ويتلعثم في حديثه معاها
, عند ملك بالغرفه القت زجاجه البرفان بكلم ما تملكه من قوه في المرأه انكسرت المرأه وتبعثر الزجاج منها انجرحت يد ملك( حيث منطقه الشراين )

الثامن




في غرفه ملك وضعت شنطه السفر بجوارها بينها وبين المرأة مسافه قصيره نظرت الي نفسها وتذكرت آسر وحديثه بالأمس عن انفصالهم نظرت حولها وجدت زجاجه امسكت بيدها زجاجه برفان كانت ملقاه بجوارها علي الارض في الخارج يصل آسر ووقف اماما الغرفه متردد في الدخول خوفا ان يضعف امامها فهو يشعر امامها بالضعف ويتلعثم في حديثه معاها
, عند ملك بالغرفه القت زجاجه البرفان بكلم ما تملكه من قوه في المرأه انكسرت المرأه وتبعثر الزجاج منها انجرحت يد ملك( منطقه الشراين )
, سمع آسر صوت زجاج تكسر وضع يده علي المقبض واخذ نفس عميق وجد ملك علي الارض يدها مجروحه
, وحولها الدماء شعر آسر بانقباض قلبه وفتح آسر عينيه وفمه من الصدمه واسرع اليها جلس بجوارها ووضع يد اسفل رأسها والاخري علي وجهه
, قال والدموع في عينيه: ملك.. ملك ملك حبيبتي قومي عشان خاطري ملك متسبنيش يا حبيبتي
, وتلفت حوله يمين ويسار يبحث عن شي ليوقف به النزيف لم يجد شي اخرج منديله الذي وضعه في الحله وكتم النزيف وحملها مسرعا ونزل بها صعد سيارته بعد ان وضع ملك في الكرسي الخلفي في السياره وقاد بسرعه جنونيه
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا تحديدا في غرفه فاديه تجلس فاديه وتفكر في ملك وتصرفاتها الطفوليه دلفت أمينه وجلست بجوار فاديه علي طرف الفراش
, أمينه: طبعا منمتيش من امبارح صح
, فاديه هزت رأسها بنعم
, أمينه: متقلقيش انا كلمت آسر وقالي ان ملك معاه زي مقلتلك
, فاديه رفعت يدها( كما في الدعاء) قالت: الحمد لله انا كدا اطمنت عليها
, أمينه: طيب يا حبيبتي قومي بقا افطري انتي مش كلتي حاجه من امبارح وانا هقيس لك الضغط
, فاديه: حاضر **** يخليكي ليا
, ٢٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المستشفى
, دلف آسر وهو يحمل ملك علي يديه وقال: Docteur Docteur
, حملها الاطباء سريعا علي النقال ودلفا الي الغرفه
, خارج الغرفه يقف آسر ضرب يده في الحائط وقال انا السبب انا الي خلتها تعمل كدا
, ظل آسر يلوم نفسه لبضع دقائق حتي خرج الطبيب من غرفه العمليات
, آسر:Rassurez-la, docteur
, (طمني عليها يا دكتور)
, الطبيب:Elle est bien maintenant mais ce qui est arrivé avec elle
, (هي كويسه دلوقتي لاكن ايه اللي حصل معاها)
, آسر: Je suis Jet et je l'ai rencontrée sur le sol
, ( انا جيت لقيتها واقعه علي الارض)
, الطبيب:D'accord (اوكي )
, دلف آسر الي ملك جلس علي طرف الفراش امسك يدها وظل بجوارها
, ٢٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل سحر تخطط للنيل من آسر ولاكن قبل ذلك معرفه من هي البنت التي تركها بسبها امسكت هاتفها واتصلت باحد ما
, سحر: الو يا منال انا عايزه منك خدمه ضروري
, منال:في ايه يا بنتي
, سحر: انتي فين دلوقتي
, منال: انا في البيت
, سحر: خلاص تمام انا هجيلك باليل
, منال:تمام يا حبيبتي هستناكي
, اغلقت سحر هاتفها وابتسمت ابتسامه ماكره تبين انا ما وراء الهدوء العاصفه الكبري سمعت صوت امها تناديها لتناول الغداء خرجت من غرفتها وجلست علي مائده الطعام وظلت تفكر في آسر
, ٢٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه دلف مالك مكتبه وجلس علي مقعده وفتح زر حلته واخرج الهاتف وضغط علي زر الاتصال
, مالك: الو يا برنس اخبارك ايه طمني عليك قاعد انت في الغردقه مروق بقا وايه مزز وسهر وحجات حلوه
, عمار: بس بس يا عم انت متقرش
, مالك: ههههه ماشي يا بن المحظوظه
, عمار: انت الي غلطان حد يسيب الحجات الحلوه دي ويروح شركه بقا وموعيد ثابته ونوم بدري وحاجه اخر زهق
, مالك: انا خطبت علي فكره
, عمار: مين الي وقعتك ياحلو
, مالك: مكه انا كلمتك عنها قبل كده
, عمار: اه مش دي الي انت بتحبها بقالك ٥ سنين انا عمري ما شفت حد زيك من فيديو كول اتعلقت بالبت
, مالك: انا قولتلك اني كنت بحبها قبل كدا بس هنعمل ايه بقا الواحد كان نسي بس لما كلمتها تاني وشفتها حسيت زي اول مره اتولدت فيها
, عمار: طول عمرك شقي حبيت البنت لما اتولدت يخربيتك
, مالك ابتسم ههههه: انت يلا غور بقا انا عندي شغل مش فاضي زيك
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المساء في المستشفى آسر يضم ملك بين زراعيه وهو نائم استيقظت ملك فتحت عينيها ببطء نظرت له وابتسمت منظره يشبه الملائكه وهو نائم ونظرت الي يده التي تحاوط خصرها وضعت يدها علي وجهه وتاملته وعلي وجهه ابتسامه متلاشيه حالتها الصحيه لا تفكر الا فيما حدث وكان **** اراد لهم ان لا يفترقان أبداً استيقظ آسر اغمضت عينيها مسرعه نظر اليها وقال انا عارف انك صحيتي حسيت بايدك
, اغمضت عينيها وهربت دمعه منها وقالت: انا اسفه يا حبيبي اوعدك اني٥ نقطة
, وضع سبابته علي ثغرها وقال: الموضوع دا انتهي انا هنساه وانتي كمان انسيه
, ملك ابتسمت وفرح قلبها وهزت رأسها موافقه علي كلامه وقالت: نسيته
, آسر:اكيد جعانه مش اكلتي حاجه من الصبح هروح اجيب اكل وارجعلك
, ملك هزت رأسها بالموافقه وقالت: متتاخرش عليا
, ابتسم آسر وخرج من الغرفه واوصد الباب وقال عمري ما اقد اتأخر عليكي ياقلبي
, ٢٢ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل تبدو عليه البساطه طرق الباب ذهبت فتاه لتفتح
, منال بإبتسامه : سحر اتفضلي
, دلفت سحر بعد ان صافحت منال ودلفا سوياً لغرفه منال جلست الفتيات علي السرير منال توسطت الفراش وضمت قدميها وسحر جلست علي طرف الفراش
, منال: ها يستي قوليلي بقا كنت عايزه ايه
, سحر: مش انتي كنتي قلتيلي انك عندك ابن عم فوتوغراف
, منال: ايوا بس هو مسافر عنده معرض
, سحر: طيب هيجي امته
, منال: مش عارفه بس تقريبا اخر الاسبوع
, سحر: طيب انا عايزه رقمه ضروري
, منال: حاضر بس ليه يعني
, سحر:محتاجه في شغل هيعملي شويه صور كدا
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المستشفى دلف آسر الي الغرفه ووضع الطعام علي الطاوله
, وقال: اتاخرت عليكي يا قلبي
, ملك:لا يا حبيبي
, آسر:طب يلا بقا كلي عشان ان شاء**** هنخرج بكره
, فتح آسر الطعام ووزعه علي الطاول ساعد ملك علي النهوض و بداء يطعمها بيده وبعد دقائق
, قال :يلا يا قلبي دي آخر واحده عشان خاطري
, ملك:و**** شبعت
, آسر:كدا هتكسفي ايدي عشان خاطري دي آخر واحده و****
, ملك رفعت كتفها ورفعت حاجبيها وقالت:ماشي بس آخر واحده
, ابتسم علي طريقتهل الطفوليه وهز رأسه بنعم
,
, انتهت ملك من الطعام حمل آسر الطاول وابعدها جلس علي الفراش بجوارها وضم يده اليه وقبلها
, وقال: حمد لله علي سلامتك يا روح قلبي
, ملك احمرت وجنتيها وارتسمت ابتسامه خفيفه علي شفتيها قالت: **** يسلمك يا حبيبي
, آسر:يلا يا حبيبتي ارتاحي شويه بقا
, ملك: لا مش عوزه
, ابتسم آسر علي طريقتها الطفوليه وقف ونام بجانبها في الفراش اسند وجهه علي كتفها واحتضنها وقال: تصبحي على خير يا قلب آسر
, ابتسمت ملك وشعرت ان قلبها سيقف من كثره سعادتها وضعت يدها علي راس آسر ولعبت في خصلات شعره
, ضربها آسر علي يدها قال: بطلي انا عايز انام
, ملك:آاااه
, قلق آسر ونهض مسرعا امسك يدها وقال: انتي كويسه يا حبيبتي
, ملك ابتسمت عندما وجدت في عينيه نظرت خوف عليها هزت رأسها بنعم قالت:كويسه يا حبيبي متقلقش
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في صباح يوم جديد استيقظ مالك فتح عينيه فرق عينيه ووضع يده علي الكومود وتناول كوب مياء دلف الي المرحاض لينعم ب شور مريح للاعصاب بعد مرور دقائق خرج واضع منشفه حول خصره وبيده منشفه آخري جفف بها شعره ارتداء ملابسه ووضع البرفان
, نزل وجلس بجوار أمينه
, أمينه: صاحي متأخر انهردا ليه
, مالك وضع يده علي جبهته وحركها وقال: نمت متأخر وعندي صداع فظيع
, أمينه: الف سلامة عليك آسر لسه موصلش لا هو ولا ملك
, مالك: طب وايه علاقت آسر بملك
, أمينه: يا بني ما ملك مع آسر في باريس
, مالك: لا استني عليا كدا عشان انا لسه صاحي ومش مركز ملك فين يا ماما
, أمينه: مع آسر يا بني فيه ايه
, مالك: انتي متاكده
, أمينه وضعت يدها علي جبهته وقالت: مش سخن ولا حاجه امال في ايه بس
, مالك: ماشي يابن المحظوظه مظبط نفسه في باريس بقا هو وملك وسايبني انا انطحن شغل
, لا وانتي بتسألي هيجم ولا لا طبعا مش هيجم هو في حد يسيب باريس ويجي البيت الخنيق دا ههههههه
, أمينه: اتلم يا ولد روح يلا علي شغلك وابقا كلم اخوك
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المستشفى استيقظ آسر تململت ملك ووضعت يدها علي بطنه حاول النهوض من الفراش ببطء حتي لاتقلق ملك لم يستطيع نفخ آسر في شعره هاربه من شعرها ازلت يدها ووضعتها علي جبهتها استغل هو الفرصه وقام مسرعا خرج من الغرفه وقف امام المصعد تاخر المصعد نزل علي الدرج لاكمال اجراءت الخروج
, علي الدرج رن هاتف آسر مد يده في حلته واخرج هاتفه وكبس علي زر الايجاب
, آسر: الو يا زفت عايز ايه دلوقتي
, مالك: ياعم براحه علي نفسك وقول صباح الخير الاول كدا ولا اسالني عامل ايه
, آسر بحده:مبقولش عايز ايه اخلص انا مش فاضيلك
, مالك بتريقه:طيب يا عم اسال انا انت اخبارك ايه وانت وملك ماشيه معاك
, آسر بحده: انت يلا في حاجه مهمه ولا انت عايز تصدعني وخلاص
, مالك: مجتش ليه غيرت رايك ولا ايه
, آسر: يومين كدا وهنزل
, اغلق آسر الهاتف في وجه مالك واكمل طريقه لانهاء اجراءات الخروج من المستشفى
, ٢٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا تحديدا في غرفه مكه تجلس هي وندي ويتبادلان الحديث
, ندي: طب ازاي واحنا منعرفش شكله اصلا
, مكه: بت مش انا قلتلك اني قبلته
, ندي: اه صح دا انا نسيت هههههه
, مكه: يخربيتك دا انتي عليكي حجات غريبه
, ندي: طيب يلا زمنهم في الشركه دلوقتي
, مكه: ماشي هروح اغير هدومي واجي
, ندي: متتاخريش
, عند آسر في المستشفى انتهي من الاجراءت وصعد علي الدرج وبعد دقائق وضع يده علي المقبض ودلف الي الغرفه
, آسر: الدكتور كان مصر انك تفضلي بس انا قلتله انك كويسه دلوقتي
, ملك:هو احنا هنرجع البيت انهردا
, آسر:لا هنبات في الاوتيل انهردا او يومين كده علي ما اجهز ورق السفر انا هخرج استناكي بره وانتي غيري هدومك
, ملك حاضر
, ١٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في تمام الساعه ٢ في الشركه دلف مازن الي مكتب مالك وجلس امامه ووضع مفاتيحه والهاتف
, مازن: هو آسر منزلش ولا ايه
, مالك:لا بيقول اجل سفره كمان يومين في حاجه ولا ايه
, مازن: لا مفيش كنت جاي اسلم عليه وملقتوش
, مالك ابتسم وقال بتريقه: اااه٣ نقطة دا علي اساس انكم مبتتقبلوش
, مازن:عادي يا بني يعني صحبي ومسافر وحشني يا اخي اله
, مالك:ماشي يا عم **** يخليكم لبعض
, مازن: تصدق يلا انت ارخم دكتور شوفته في حياتي
, مالك:ماشي يعم الروش هتحفل عليا انا بقا
, مازن: لا يعم انا انا همشي اه من الحق شفت عمار
, مالك:لا انا كلمته بس انت شفته
, مازن:اه رحت له يومين كدا الغردقه وكانت سهره من الاخر يعني
, مالك بترقيه اغلق الورق الذي امامه وقال : ماشي يا سيدي ناس لها بخت وناس مطحونين في الشركه
, دا انا من كتر الشغل الي عندي مشفتش خطبتي بقالي يومين
, مازن: ههههه **** يعينك
, في المستشفى خرجت ملك من الغرفه ذهب اليها آسر واسندها حتي وصلا الي المصعد الكهربي ضغط آسر علي الزر
, فتح المصعد دلفت ملك وبعدها آسر امسك آسر مقبض
, الباب وساعد ملك علي الصعود الي السياره وصعد هو الاخر وقاد سيارته للفندق

التاسع


في الاوتيل يصل آسر وملك نزل آسر من سيارته واسرع وفتح الباب لملك ووضع يده ليساعدها نزلت ملك من السياره ودلفا سوياً الي غرفه ملك جلست ملك علي طرف الفراش وجلس هو بجوارها
, ملك:حبيبي ممكن متقولش لحد الي حصل عشان ماما متقلقش عليا
, آسر:طبعا يا قلب آسر انتي طلباتك اومر
, ابتسمت ملك وعانقت آسر من فرحتها فهي لم تتخيل ان ياتي يوم وتشعر حقاً ان آسر يحبها وينفذ رغبتها
, ضمها آسر هو الاخر وشعر ان قلبه كاد يطير من الفرحه
, لانه ادخل السرور علي قلبها
, قال في نفسه: هو انت بتعمل كل دا عشان حبتها بجد ولا دا قناع عشان الوصيه وبس
, اغمض عينيه وحاول طرد هذه الفكره من عقله وبعد دقايق ابتعد عن ملك ونظر اليها فقد نامت المسكينه بين احضانه دثرها جيدا في الفراش وخرج من الغرفه بل الاوتيل باكمله صعد سيارته وابتسم ابتسامه خفيفه عندما تذكر حبيبته التي غلبها النعاس بين احضانه وضع يده علي مقود السياره رن هاتفه اخرج الهاتف من حلته نظر في الهاتف رفع حاجبيه بعدما راء اسم المتصل
, كبس آسر علي زر الايجاب
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, امام الشركه تقف سياره بها بنتين عندما نزل محمد من الشركه وصعد سيارته اختباء الاثنين حتي لا يراهم قاد
, محمد سيارته
, ندي:امشي وراه بس خليكي بعيده عنه بمسافه عشان ميشوفناش
, مكه: تمام
, وصل محمد الي منزله نزل من سيارته وصعد الي المنزل
, ندي: هو احنا هنفضل مستنين
, مكه:ايوا لحد ما ينزل
, ندي:يابنتي ماما هتقلق كدا محدش يعرف اننا بره
, مكه:يعني هنعمل ايه نروح البيت طب لو هو خرج هنشوفه ازاي بقا
, ندي: احنا نشوف حد يراقبه وخلاص
, مكه:مين يا اذكاء اخواتك احنا نعرف حد
, ندي: يوووه معرفش بقا
, مكه:خلينا مستنين يمكن ينزل
, دلف محمد الي غرفه خلود وجدها نائمه جلس جوارها وظل ينظر لها وكانه خاف ان تتركه وترحل وارد ان ينظر لها النظره الاخير وبعد دقائق فتحت عينيها ببطء قالت.
, ايه يا حبيبي احضرلك الغداء
, محمد:لا يا ماما انا كنت مستنيكي عشان ناكل سوء انا هغير هدومي خليكي مرتاحه اوعي تتحركي انا الي هجهز الاكل
, ٢٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في سيارت آسر
, آسر:الو عايزه ايه يا سحر
, سحر ابتسمت بمكر وقالت:وحشتني قلت اطمن عليك
, آسر وضع يده علي جبهته وحرك اصابعه كانه يفكر وقال
, سحر انا مش فاضي دلوقتي معلش
, سحر: معاك حق ما هي باريس تجنن وتاخد العقل
, رفع آسر حاجبيه قال
, انتي عرفتي منين اني انا في باريس
, سحر: الي بيحب حد بيعرف عنه كل حاجه مش دا كلامك ولا انا غلطانه
, آسر:عرفتي منين يا سحر
, اغلقت سحر الهاتف وابتسمت بمكر وقالت هوريك يا آسر مش سحر الي تسيبها بالشكل دا
, اما آسر انزل هاتفه وضرب مقود السياره عدت مرات ونزل من سيارته اغلق الهاتف واسند ظهره علي سيارته لبرهه من الوقت وهو يفكر كيف استطاعت ان تعلم انه في باريس وهل علمت ان ملك معه ايضا ام لا ظلت الاسئله تجول في ذهنه كور قبضته وضرب جبهته
, هل هي تراقبه او ماذا يتري؟؟؟؟
, صعد آسر ودلف الي غرفته القي جسده علي الفراش
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا عاد مالك دلف الي غرفه مكه بعد ان طرق الباب عدت مرات ولم يجبه احد بحث عنها وقال مكه
, يا مكه انتي فين يا حبيبي
, لم يسمع اي رد طرق باب المرحاض ولاكن لم يسمع شيء ايضا فدلف الي المرحاض لم يجدها خرج وجلس علي طرف الفراش وحرك اصابعه علي جبهته
, اخرج هاتفه وفتحه واتصل بها
, عند محمد تجلس الفتيات في السياره سمعت مكه صوت هاتفه كبست زر الرفض
, ندي:مين يابنتي
, مكه:مالك بيرن مش عارف ارد عليه اقوله ايه
, ندي:مش هيبطل يرن ردي عليه وقوليله انك معايا بنشتري شويه حجات
, رن الهاتف فأجبته
, مالك:انتي فين دلوقتي
, مكه:اناااا٤ نقطة هزت لها ندي رأسها وغمزت لها بعينيه
, مكه اردفت : انا مع ندي بنشتري شويه حجات كدا
, مالك:هتيجم امته يعني؟
, مكه:هنخلص ونيجي يا حبيبي يعني علي حسب
, مالك: طب بس متتاخروش
,
, اغلقت مكه هاتفه وانزلته وتنفست الصعداء كاد قلبها يقف
, ندي:ايه يا بت مالك
, مكه:كنت هموت من الرعب واخوكي بيكلمني
, ندي: ما انتي السبب يا فلحه
, نزل محمد امامهم راءته ندي قالت لها: انتي يا بنتي نزل اهو
, ٣٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه آسر قام من علي الفراش ودلف الي المرحاض فتح الدوش ووضع يده بين خصلات شعره وظل يحركها وهو يفكر في نواي سحر وما سيحدث
, اسند يده علي الحائط واتته له فكره ليصالح بها ملك اخذ الشور وخرج مسرعا وارتداء ملابسه قميص ازرق وحله بيضاء وصفف شعره ووضع البرفان ونزل مسرعا وصعد سيارته قادها الي مطعم ٥ العلامة النجمية
, خرج آسر من المطعم وامسك هاتفه وضغط علي زر الاتصال فتح باب سيارته
, آسر:الو ازيك يا رنا عامله ايه
, رنا: انا كويسه الحمد لله انت رجعت ولا لسه
, آسر:لا انا فاكر انك عارفه
, رنا:انا مرحتش الشركه معلش يا آسر ماما تعبانه شويه
, آسر:الف سلامة عليها طيب محتاجه اي حاجه
, رنا:ميرسي متتعبش نفسك كان في حاجه ولا ايه
, اسر: انا بكلم مازن مبيردش اوصليله وخليه يكلمني
, رنا:حاضر يا آسر
, اغلق آسر الهاتف وقاد سيارته للفندق وصل آسر نزل من السياره وصعد الي غرفته
, ٢٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, عند محمد صعد محمد سيارته وقادها تحركت مكه خلفه تاركه بينهم مسافه ليست كبيره نظر محمد خلفه وجد السياره ذاتها التي كانت تتحرك خلفه منذ خروجه من الشركه وصل محمد الي الصيدلية
, نزل من سيارته ونظر بطرف عينه الي السياره راء بنتين ولاكن ملامحها ليست ظاهره بالكامل
, دلف الي الصيدلية
, ندي: يادي النيله هنقف تاني نستنا
, مكه: هههههه بخربيتك دا هيجيب دواء ويخرج خمس دقايق يعني مش مستاهله
, خرج محمد ونظر مره آخري وجد السياره ولاكن لم يجد احد هذه المره صعد سيارته وقادها الي مكتب
, محامي مكتوب عليه اسمه
, دلف الي العماره وفتح مكتبه دلف معه رجل يرتدي جلباب ويضع عمه <<حارس العماره>>
, ندي:بصي بقا شكلنا مش هنوضل لحاجه انهردا احنا نروح بقا الساعه بقت ٧
, مكه:طيب ماشي
, ٢١ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا جلس مالك في الحديقه واضع قدميه فوق بعضهما ويحمل علي قدميه لاب توب وامامه اوراق متبعثره علي الطاوله مندمج في العمل دلفت مكه بسيارتها ومعها ندي نظر مالك لهما اغلق الاب توب ووضعه هو والاوراق في حقيبته الجلديه وذهب اليهم
, مالك : ساعتين ونص شوبنج ليه يعني بتشترم المحل كله وفين الحاجه اللي اشترتوها؟
, ندي: و**** ملقناش حاجه مناسبه
, مالك رفع حاجبيه قال: لا و**** اكتر من ساعتين ونص وملقتوش حاجه مناسبه؟؟!
, مكه: اصل٣ نقطة اصل يا حبيبي احن٥ نقطة
, مالك نظر لها ورفع سبابته وقال: انتي تسكتي خالص لنا كلام تانى بس بعدين
, نظر الي ندي وقال: كنتم فين يا هانم!!
, ندي: عاادي يعني رحنا عند سحر وبعدين عملنا شوبنج وملقناش حاجه عادي يعني محصلش حاجه لكل دا
, مالك: والمفروض بقا ان انا سذج وعبيط واصدق الكلام دا صح؟!
, ندي: يعني احنا هنكدب عليك ليه٣ علامة التعجب
, مكه: و**** بقا دا الي حصل عايز تصدق صدق مش عايز برحتك
, تركته وذهبت مما أثار غضبه اكثر ذهب خلفها وامسكه من يدها وادارها اليه وقال
, لما اكون بكلمك متسبنيش وتمشي انتي فاهمه
, مكه هزت رأسها بخوف وتاوهت: آااااه لو سمحت ممكن تسيب ايدي بتوجعني
, مالك: و**** بتوجعك طب وكدا وضغط علي يدها اكثر
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفته آسر بدل ثيابه وارتداء حله سوداء غايه في الاناقه ووضع البرفان واتجه الي غرفت ملك
, طرق الباب عدت مرات ولم يجبه احد دلف الي غرفه وجد حبيبته مستغرقه في نومها وضع لها صندوق اعلي التسريحه امامها به هديه وفي اعلاه ورقه واقترب منها وظل ينظر لها وكانه يراها لاول مره بعينين يملاهما الحب والشغف لمس جبهتها بأطراف اصابعه وحركها علي وجهها تململت في الفراش فتركها ونزل مسرعا وصعد سيارته
, عند محمد
, محمد:شوف يا عمي سليم بكره ان شاء**** تجيبلي الناس اللي قلتلك عليهم
, سليم:ايه الحديت ده يا ولدي يعني هتفوتنا
, محمد:معلش ياعم سليم بقا لقيت شغل تاني الحمد لله و واخد كل طاقتي مش هبقي فاضي للمكتب
, سليم:الي يريحك يا ولدي وبكره الرجاله هيبجم عنديك
, محمد:انا هعتمد عليك ياراجل ياطيب خليهم ينقلم الحاجه والراجل الي هياجر المكتب هيكلمك بكره ان شاء****
, نزل محمد ونظر لم يجد السياره رفع حاجبيه وهذ كتفه وصعد سيارته وعاد للمنزل
, ٢٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, عند مالك
, مكه تحاول الافلات منه ولاكن لم تستطع قالت حرام عليك ايدي بتوجعني
, ندي:انت يابني سيبها انا الي خدتها معايا
, نظر لها مالك وقال بحده:ادخلي جوه انتي وانا ليا كلام معاكي ياهانم ادخلي
, مالك ترك يدها وقال : نفس احساس قلبي وانا خايف عليكي بالظبط كان بيوجعني بردو وانتي بكل برود اتاخرتي اكتر من ساعتين ولا كمان بتسبيني وبتمشي
, مكه هربت الدموع من عينيها وانتابها الخوف شعر بها مالك فتركها وخرج من الفيلا صعد سيارته وقادها بسرعه جنونيه
, جلست مكه علي الارض وضعت رأسها بين يديها واسندتها علي قدمها وظلت تبكي عادت اليها ندي مسرعه ندي ضمتها وربتت علي كتفها وقالت
, خلاص ي حبيبتي اهدي انا عارفه انك زعلتي بس و**** مالك بيحبك وخايف عليكي
, مكه هزت رأسها بنعم وقالت ببكي :عارفه بس انا اول مره اشوفه كدا
, ندي:عشان خايف عليكي وخوفه هو الي بيحركه
, وساعدتها علي النهوض ودلفا سوياً الي غرفت مكه
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الاوتيل تحديداً في غرفه ملك استيقظت ملك وفتحت عينيها ببطء نظرت امامها وجدت علبه قامت مسرعه لتعلم ما بها سمعت صوت هاتفها يرن ذهبت ومدت يدها علي الكومد ظنت انه آسر ولاكن وجدتها فاديه ابتلعت ريقها وخشيت ان تكون امها قد علمت اي شي كبست زر
, ملك: الو يا حبيبتي وحشتيني
, فاديه: و**** لما كلمتك مقولتليش ليه انك مع آسر
, ملك:هاااا.. اصل
, فاديه:اصلك كنتي خايفه ان آسر يعرف انك مقلتليش
, ملك:لا يا حبيبتي انا بس نسيت اقولك بس انتي عرفتي ازاي
, فاديه:كلمت آسر وقلتله هو قال انك معاه هو مقلكيش اني كلمته
, ملك: لا يا حبيبتي مقليش حاجه
, فاديه:طيب طمنيني عليكي انتي عامله
, ملك: انا كويسه جدا الحمد**** انتي بتخدي الدواء في مواعيده
, فاديه:ايوا يا حبيبتي انتم هتيجم امته
, ملك:آسر يا حبيبتي هيخلص شغله وننزل علي طول ان شاء****
, فاديه:طيب ابقي طمنيني عليكي واغلقت الهاتف
, ١٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه فاديه
, أمينه:ها قلتلك هينزلم من السفر امته
, فاديه: بتقول آسر هيخلص شغله وهيجم
, أمينه:طب المهم هما كويسين
, فاديه:ايو كويسين
,
, في سيارت مالك غضب من نفسه حينمآ تذكر مكه وهي تتالم ولاكن ما بايده حيله فالخوف أحياناً يدفع الانسان للقسوه علي اقرب الناس لقلبه
, ضرب مقود السياره عدت مرات وتوقف بسيارته امام الماء نزل من سيارته وجلس علي مقعد امام النيل
, رن هاتفه نفخ بغضب ولم يرد كرر المتصل اتصاله عدت مرات متتاليه اخرج مالك هاتفه من حلته نظر في الهاتف وجد اسم عمار كبس الزر
, عمار:ايه يا بني مبتردش ليه
, مالك بحده:عايز ايه يا زفت عمال تزن لما صدعتني
, عمار:باين عليك متدايق يا صاحبي
, مالك:يعني شويه كدا انت كنت عايز ايه مني يا بني
, عمار:قولي الاول بس مين اللي مزعلك يا بني
, مالك:اخلص يلا كنت عايز ايه
, عمار:انا كنت بكلمك عشان اقولك اني في مصر اليومين دول كدا
, مالك:ايه الي حدفك علينا
, عمار:بص تعالى البيت بتاعي بيتهيقلي انك فاكر هو فين
, مالك: ايوا فاكره
, عمار:تمام انا مستنيك وهقولك لما تيجي سلام ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, عند ملك وضعت الهاتف وزفرت وقفت وتذكرت الهديه ذهبت مره اخري ونظرت اليها وجدت ورقه سحبتها وشرعت في قراءتها
, ٣ علامة أقل منانا كنت متاكد اني هلقيكي نايمه عشان كده كتبتلك الورقه دي افتحي الصندوق وبعدين كملي ٣ علامة أكبر من
, فتحت ملك الصندوق وجدت فستان طويل مدت يدها واخرجته فستان لونه وردي ذات حمالة نحيفه وحذاء
, من نفس لون الفستان عادت الي الورقه مره أخري
, ٣ علامة أقل مناتمني يكون ذوقي عجبك البسي الفستان دا واجهزي في شوفير هيجيلك الساعه ٩ بيتهيقلي وقت كافي عشان تجهزي فيه وبعدها سيبي الباقي عليه مستنيكي يا قلبي ٣ علامة أكبر من
,
, وضعت ملك الورقه وابتسمت ونظرت مره آخري للفستان واحتضنته دلفت ملك الي المرحاض اخذت شور وارتدت الفستان وفردت شعرها ووضعت البرفان خاصتها وبالفعل انتهت في تمام الثامنه سمعت طرقات الباب ذهبت ملك وفتحته وجدت الشوفير واخبرها انه جاهز واخبرته بانها ستاتي نزل الشوفير وانتظرها في السياره ارتدت ملك حذاها ونظرت لنفسها مره أخري في المرأه كانت تشبه الحوريه عروس تقف امام المرأه نظرت الي يدها المجروحه ومربوطه بالشاش الابيض وابتسمت
, قالت وهي ترفع يدها للدعاء الحمد لله كان زمان آسر سايبني دلوقتي
, نزلت مسرعه وجدت الشوفير يقف امام السيار فتح لها الباب الخلفي صعدت ملك وصعد الشوفير وقاد سيارته

العاشر


قالت وهي ترفع يدها للدعاء الحمد لله كان زمان آسر سايبني دلوقتي
, نزلت مسرعه وجدت الشوفير يقف امام السياره فتح لها الباب الخلفي صعدت ملك وصعد الشوفير وقاد سيارته
, وصل الشوفير نزل مسرعا وفتح لها الباب نزلت ملك اوصد الشوفير الباب دلفت ملك الي المطعم وتلفتت حولها وجدت الانوار في كل مكان اكملت طريقها ودلفت للداخل وجدت آسر يقف امام باب المطعم في انتظارها مد لها يده امسكت بها ودلفا سوياً الي المطعم
, ملك: معقول انت عامل كل دا علشاني
, ابتسم آسر وقال: طبعا يا قلبي عشانك وقبل يدها
, و قفت ملك تفاجئت عندما وجدت طاوله تتوسط المطعم عليها عشاء ساخن وكوبين من العصير وشموع ولا يوجد غيرها في المكان علمت انها وحدهم
, آسر:ايه وقفتي ليه
, ملك رفعت حاجبيها وقالت: هو احنا هنا لوحدنا
, آسر هز رأسه بنعم واردف: ايوا انا حابب اننا نكون لوحدنا عشان نبقا براحتنا
, اكملا طريقهم سحب آسر المقعد لملك جلست ملك وكذالك آسر سحب المقعد وجلس هو الاخر
, ٣٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في سيارت مالك يصل امام عماره غايه في الاناقه نزل
, وعلي وجهه علامات الغضب ويتمني لو ذهب الي حبيبته ويحتضنها ليخفف عنها
, صعد مالك العماره ودلف الي منزل عمار احتضنه عمار وصافحا بعضهم البعض
, عمار و مالك اصدقاء منذ الثانويه العامه انتقل عمار وعاش مع والده في الغردقه منذ ٦ اعوام ونقل الجامعه الخاصه به هناك كان مالك يسهر ويذهب للغردقه أبان الجامعه وبعدما انتهت دراسة مالك
, لم يهتم بالعمل قط كانت اهتماته في الحياه الخروج ولقاء الفتيات والذهب للغردقه والسهرات المحرمه مع عمار لذلك كان الاسر هو المسول عن الشركه مع اختلاف مواهله الدراسي وبعد مده عرف مالك مازن علي عمار وكانوا يسهرون مع بعضهم كل يوم سواء كان في مصر او الغردقه
, عمار:ايه يا بني مالك فيك ايه
, مالك: يلا انت جايبني هنا تنكد عليا ولا ايه سيبك مني وقولي ايه الي هدفك علينا
, عمار:جيت ياسيدي اخلص شغل للوالد بيقولي هتشيل المسوليه امته يا فاشل بذمتك انا فاشل
, ابتسم مالك وقال:ضحكتني **** يخربيتك ياخي طبعا فاشل وبتاع بنات كمان هي دي جديده هههههه
, عمار:ماشي يعم المحترم الي يشوفك دلوقتي ميقولش انك مالك الي مقط٦ نقطة
, مالك هب واقفاً وقال بحده:عمار انا قلتلك مبحبش الكلام في الموضوع دا
, عمار:خلاص يا بني اقعد بس انت رايح فين
, ٣٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المطعم مد آسر يده لملك وابتسم امسكت يدها ورقص سويا وضع آسر يديه علي خصرها ووضعت يدها علي كتفه وشرعا بالرقص نظر آسر ليدها المجروحه وكان قلبه قد تحطم عندما راءها فهمت ملك نظارته انها عتاب
, ملك:انا اسف٥ نقطة
, وضع سبابته علي ثغرها وقال:هششش انا مش عايز كلام في الموضوع دا انا قولت انسي يبقا تنسي
, هزت رأسها بنعم وابتسمت ضمها آسر
, واكملا سهرتهم كعشاق لعب القدر لعبته وجمع بينهما ٠٠٠٠٠ ليقضيان اجمل الايام سوياً
, وضعت ملك راسها علي كتفه وظلت ترقص معه وقلبها
, لا يصدق كل مامرت به من حب لاتهتم بما سيحدث لاتهتم الا باللحظه التي تعيشها
, رفعت ملك رأسها
, آسر:عارفه انك زي القمر
, احمرت وجنتيها من الخجل وقالت بتلعثم
, مي٣ نقطةميرسي يا حبيبي
, ابتسم علي خجلها وضمها مره اخري
, ٢٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل سحر تحاول الاتصال بمازن حتي رد عليها اخيرا
, رنا: انت فين آسر عمال يسأل عليك
, مازن: انا كنت بشتغل وقافل موبايلي عادي يعني
, رنا:طب ابقي كلم آسر بكره الصبح بقا لانه عايزك ضروري
, مازن:حاضر هكلمه
, اغلقت رنا الهاتف وخرجت من غرفتها ودلفت غرفه والدتها وجلست بجوارها تطمأنها بانها سطستيع جمع اموال العمليه
, رنا:ايه يا حبيبتي مش هترتاحي بقا
, مامت رنا: هنام يابنتي بس انتي هتجيبي الفلوس دي منين بس يابنتي
, رنا:هاخد سلفه من الشغل وتتخصم من المرتب وخلاص
, قامت رنا وقبلت جبهت امها واغلقت النور وخرجت من الغرفه وجلست تفكر كيف ستجمع المال فهي تعلم ان آسر لن يتأخر عليها ان طلبت منه هذا المبلغ ولاكنها تعتبر ذلك اهانه لكرمتها حتي لوكانت سلفه من العمل فكرت في بيع سيارتها ولاكن لن تحضر سوء تذكره الطائره ظلت تفكر حتي استغرقت في النوم
, ٣٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المطعم تذكرت ملك حديثها مع امها عندما اخبرتها انها قالت لاسر وتسالت هل اخفاء عليها الامر كي لايفتح الموضوع مره أخر فهل نسي الموضوع حقا
, ام فعل ذلك لانه يشفق عليها سحبت يدها وحركت اصابعها علي جبهتها ظن آسر انه قد أصابها مكروه
, آسر: مالك يا قلبي دوختي ولا ايه
, ملك:شويه كدا
, آسر:طب تحبي نروح الاوتيل
, ملك:لا انا هبقا كويسه
, آسر: طيب تعالي نقعد عشان ترتاحي شويه
, ملك هزت رأسها بالموافقه
, حملها آسر ونزلها علي المقعد وجلس علي مقعده امامها وقال
, حبيبتي لو حاسه انك تعبانه اكلملك الدكتور
, ملك:متقلقش يا حبيبي هبقا كويسه
,
, وبعد عدت دقائق خرج آسر ومعه ملك تمسك يده وتبتسم وهو كذلك كان في غايه السعاده هل ابتسمت له الحياه وجعلته يفطقع في العذق ام هذه نقطه في بحر من الحب والحزن والاسرار؟؟!
, قاد آسر سيارته الي الاوتيل
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, مع شروق شمس اليوم التالي
, استيقظ مالك نزل من منزل عمار وصعد سيارته وقادها الي الشركه وصل الي الشركه ودلف الي المصعد بعد دقائق قليله دلف الي مكتبه وجلس علي مقعده اخد نفس طويل واخرجه فتح الاب توب وبداء عمله مثل كل يوم ولاكن تجول الافكار في ذهنه كل مره يتذكر مكه وهي خايفه منه ضرب المكتب بيده فرجع مقعده للخلف اخرج زفير طويل وحاول السيطره علي افكاره اخذ جهاز الاب توب وذهب الي احدي الكافيهات ومارس عامله من هناك
,
, عند آسر استيقظ دلف الي المرحاض اخذ شور وارتداء ملابسه ووضع البرفان وحمل المفاتيح من علي الكومدون وذهب الي غرفت ملك طرق آسر الباب ودلف الي الغرفه بعد ان اذنت له ملك جلس علي طرف الفراش رن هاتفه اخرجه هاتفه وكبس الزر
, آسر:الو ازيك يا مازن فينك يا بني برن عليك من امبارح
, مازن: انا تمام يا برنس بس كان عندي شغل وانت عارف بقفل التليفون قولي هتنزل امتي
, آسر:طيب تمام دا الي كنت عايز اقولك عليه هنزل كمان يومين كدا معلش بقا معادنا اتاجل
, مازن:ماشي يا صاحبي تيجي بالسلامه
, آسر:كان في موضوع مهم تذكر انها بجواره نظر لملك وقال بس مش هعرف اكلمك فيه دلوقتي لما انزل هقولك بقا
, مازن:تمام انا كدا كدا مستنيك يا بني
, اغلق آسر الهاتف ونظر لملك وابتسم
, ملك:كنت عايز تقوله ايه يا حبيبي ومقلتش عشان انا جمبك
, ارتبك آسر وقال : لا يا حبيبتي مفيش حاجه٩ نقطةقصدي٥ نقطة دي مجرد مشكله في الشغل٤ نقطة متشغليش بالك انتي
, ملك: بحاول اصدقك
, قبل آسر يدها وقال : طيب يلا البسي وحضري شنطتك
, ملك:ليه؟؟!هنخرج
, آسر:لا هننزل مصر
, ملك:ايوا بس انت قلت كمان يومين
, آسر: محضرلك مفاجئة في مصر ومش عايز حد يبقي معانا
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا تحديداً في غرفه مكه تقف في شرفتها وتنظر الي مكان وقفهم هي ومالك وتذكرت الموقف منذ دخولهم الفيلا حتي خروج مالك وتجمعت الدموع في عينيها وهربت منها دلفت ندي الي غرفتها وجدتها تبكي جففت دموعها واحتضنتها وقالت بتريقه
, انتي هتفضل تعيطي زي العيال الصغيره ولا ايه
, ابتسمت مكه علي طريقتها الطفوليه وقالت بتريقه: لا معندناش عيال بتعيط وعلت ضحكتهم لكزتها ندي في كتفها وقالت:يلا ورانا شغل كتير انهارده بس نفطر الاول انا هموت من الجوع
, ابتسمت مكه ونزلا سويا
, فاديه:صح النوم يا هوانم احنا فطرنا من بدري
, أمينه: انا مش عارفه ايه بنات اليومين دول بصيحم الساعه ١١ وضربت ندي علي رأسها
, مكه: ياماما في ناس بتنام للعصر محصلش حاجه يعني وبعدين احنا كنا فوق في الاوضه
, ندي قبلت راس امها وقالت : معلشي بقا يا ست الكل قلبك ابيض عايزين نفطر هموت من الجوع و****
, أمينه: ماشي يا زنانه اقعدم علي السفره وهخلي سناء تحضر الفطار
, فاديه: مالك يا مكه ساكته كدا ليه
, مكه: مفيش يا حبيبتي
, ندي: لا تلاقيها بس منمتش كويس
, أمينه: ههههه مين اللي واخد عقلك
, ندي:هو فيه غيره ياماما ههههه
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في تمام الساعه الحاديه عشر من صباح اليوم في باريس خرج آسر ومعه ملك من الاوتيل واعطي للرجل مفاتيح السياره التي أجرها من الاوتيل وصعدا الي سياره اجره <<تاكسي >>
, وطلب منه آسر ان يوصله للمطار وبعد دقايق وصل وصعدا طارته الخاصه
, في الطائره
, ملك: مش هتقولي عاملي ايه في مصر
, آسر: لو قلتلك مش هتبقي مفجئه كلها سعات ونبقي في مصر وتشوفي بعينك يا قلب آسر
, هزت ملك رأسها وابتسمت وقالت: حاضر يا حبيبي
, آسر:انا هنام شويه
, اسند آسر جسده علي المقعد ووضع قدمه علي الطاوله امامه واغمض عينيه وملك ظلت تنظر الي آسر وتبتسم
, وهي تتأمل وسامه حبيبها بعد دقائق
, قال آسر: ممكن متبصليش كدا عشان اعرف انام
, ابتسمت ملك وقالت: عرفت اني ببص عليك ازاي
, فتح عينيه وانزل قدمه واعتدل في جلسته ونظر لها ومسك يدها وقال
, انا بحس بيكي كل حاجه بتعمليها او بتفكري فيها بحس بيها ووضع قبله خفيفه علي يدها ابتسمت ملك
, ووضعت يدها علي يده وقالت اوعدني انك مش هتسبني ابدا ولا حتى هتفكر انك تسيبني انا مش هعرف اعيش من غيرك
, آسر رفع حاجبيه وقال:ليه بتفكري اني ممكن اسيبك انا كمان مش هقدر اعيش بعيد عنك ولا ثانيه ممكن متقوليش حاجه زي كده تاني
, ملك:حاضر يا حبيبي
, عند مالك في الشركه تحديدا امام الشركه تقف ندي بسيارتها ومعها مكه ينتظرن خروج محمد ليتبعن سيره
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل سحر تحديدا في غرفتها تتحرك ذهابا وإيابا تضع التليفون علي اذنها تحاول الاتصال بشخصي مجهول ولاكن لا احد يجيب كررت اتصالها لم يجيب ايضا اتصلت بمنال
, سحر: الو يا منال
, منال:الو يا سحر ها كلمتيه
, سحر:لا مبيردش هو لسه منزلش من السفر
, منال:مش عارفه لو نزل او لا بس هو مبيردش علي مكلمات في الشغل حاولي تاني ممكن يرد لما يخلص شغله
, سحر:ماشي هحاول تاني بس اول ما ينزل من السفر كلميني ضروري لاني معنديش وقت
, منال:حاضر يا ستى هكلمك وهشوف بردو لو فتح تليفونه هقوله علي الشغل الي انتي عايزه واخليه يكلمك
, اغلقت الهاتف وابتسمت بمكر وقالت:كدا البدايه اوعدك يا آسر هتتعذب من بعدي زي ما انا اتعذبت واكتر اوعدك اني مش هخليك اي حاجه حلوه في حياتك هاخد منك كل حاجه وابتسمت بمكر مره آخري والقت جسدها علي الفراش وهي في غايه السعادة
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه نزل مالك ومعه محمد هبطط الفتيات حتي لايرهم احد وهمست مكه لندي
, مكه: هنعمل ايه مالك واقف معاه
, ندي: متقلقيش اكيد مالك هيروح البيت ويسبه دلوقتي
, عند مالك بس يارب محمد ميخدش باله ان في حد بيرقبه
, مكه: لا مش هياخد باله اومال انا قولتلك ناخد عربيتك انتي ليه٣ نقطة عشان ميعرفش ان نفس العربيه ماشيه وراه من امبارح
, ندي: هههههه دا انتي سهونه يخربيتك يا شيخه
, مكه:اسكتي بقا هتفضحينا
, عند مالك يقف مالك ومحمد امام الشركه قال مالك: خلاص يا محمد اتفقنا يا سيدي
, محمد: خلاص هكلمك وابقي تعالا انت والبنات نتغداء سوء
, مالك: هكلم آسر واشوف هينزل امته وهنيجي
, وصافح بعض وذهب مالك صعد الي سيارته وقادها الي منزل عمار صعد محمد سيارته وقادها الي مكتبه ليري ماذا فعل سليم في المكتب تحركت الفتيات خلفه
, وتركت ندي مسافه بينهم كي لا يلاحظ
, ٣٢ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في نفس الوقت في تمام الساع الرابعه هبطط طائره باريس تعلن عن وصلها الي ارض الوطن نزل آسر ومعه ملك واخذ سياره اجره <<تاكسي>> وطلب منه الذهاب لعنوان غير عنوان الفيلا وقفت سيارت الاجره امام فيلا صغيره نظرت ملك لاسر ورفعت حاجبيها وابتسمت وكادت ان تتكلم
, قال آسر: هفمك كل حاجه لما ندخل البيت

الحادي عشر


في نفس الوقت في تمام الساعه الرابعه عه هبطت طائره باريس تعلن عن وصلها الي ارض الوطن نزل آسر ومعه ملك واخذ تاكسي وطلب منه الذهاب لعنوان غير عنوان الفيلا وقفت سيارت الاجره امام فيلا صغيره نظرت ملك لاسر ورفعت حاجبيها وابتسمت وكادت ان تتكلم
, قال آسر: هفمك كل حاجه لما ندخل البيت
, وامسك يدها ونزل من التاكسي وهي خلفه اعطاء السائق الاجره ودلفا سوياً الي الفيلا
, فيلا انيقه وغايه في الجمال تتكون من حديقه بها حمام سباحه طويل ويوجد في حديقتها طاوله وكنبه وبعض المقاعد وطاوله في المنتصف مستطيله وحولها عدت مقاعد أيضاً تشبه السفره وتتكون الفيلا من الداخل من طابقين العلوي به الغرف وكل غرفه تتكون من حجرتين واحده بها مرحاض خاص وصالون والثانيه بها فراش وفي الطابق الاول يوجد تلفاز كبير ومطبخ وصالون الوانه غايه في الجمال والتناسق
, في الفيلا دلفت ملك وتلفتت حولها وقالت: آسر هو انت جبت البيت دا امته وعملت كل دا ازاي
, آسر:هشش بصي انا تعبان ومعرفتش انام بسببك احنا
, نطلع نرتاح شويه وبعدين نتعشاء سوء وهقولك علي كل حاجه واحنا بناكل
, ملك:تمام بس علي شرط انا الي هعمل العشاء بايدي
, آسر: وانا موافق بس هتصل بالاسعاف يمكن نحتاجه
, هههههههه
, ملك رفعت حاجبيها وقالت : هااا دا علي اساس اني مبعرفش اعمل اكل
, آسر:لا ياحبيبي انا بهزر معاكي مفيش احلا ولا اجمل من اكلك وقبل يدها واردف تعالي اوريكي اوضتك
, ابتسمت ملك واحمرت وجنتيها من الخجل وهزت رأسها بنعم وصعدت مع آسر راءت غرفتها وجدتها غايه في الجمال جلست علي طرف الفراش ابتسم آسر و تركها ودلف الي غرفته بدل ثيابه والقي جسده لينال قسطا من الراحه
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في سيارة محمد نظر في المراه وجد سياره تتحرك في نفس خط سيره لم يهتم بالامر وصل الي مكتبه ونزل من سيارته وقف مع سليم
, محمد:ازيك يا عمي سليم اخبارك
, سليم:زين يا ولدي الحمد لله الرجاله جم وخدو الحجات ودوها عنديك البيت زي ما جولتلي
, محمد:تشكر يا عمي انا هطلع استنا الراجل الي هياجر المكتب
, في منزل عمار دلف مالك
, عمار:حمدلله على السلامة
, مالك: انت ياض مش قلت انك جاي في شغل مبتخلصش ليه
, عمار:ماهو كل ما الشغل اتاخر كل مابقا عندي فرصه اتفسح في مصر
, مالك:**** يخربيت دماغك يلا طب مفكرتش في شغل ابوك ممكن يتأثر بي الي انت بتعمله ده
, عمار:ياعم سيبك شغل ايه هو في احلي من مصر ولا بنات مصر
, مالك:متلم نفسك يلا
, عمار:مالك يا عمنا قلبت علي ابويا فجأة كدا ليه انا اخلص منه تجيلي انت
, ضربه مالك بالوساده وقال:انا فاقد الامل فيك
, عمار: **** يرحم امل
, مالك بتريقه : لا و**** طب البقيه في حياتك بقا نيجي ناخد العزاء امته
, عند محمد خرج من المكتب بعد ما استاجره احد زملائه صعد سيارته وقادها الي منزله بعد دقائق وقف بسيارته ودلف الي مكان ما وقفت ندي بالسياره علي مسافه منه خرج محمد واعاد النظر مره آخري للسيره ولاكن لم يعرف من يتبع سيره صعد سيارته وقادها لمنزله وقد وصل غضبه الي اخره
, وقف بسيارته وعادت الفتيات للمنزل
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا تحديدا في الصالون تجلس فاديه وامينه
, تفكر با ابنتها وتصرفاتها الحمقاء وابنتها الثانيه العنيده
, وأمينه يشغل بالها حال آسر وطلبه السريع للزواج من ملك ومالك الذي لم تراه منذ البارحه وندي التي تخرج كل يوم في الصباح هي ومكه في نفس الوقت تقريبا
, وظلت تتسال كيف تخبر فاديه بفعلت سلمان فا أمينه وفاديه اخوات وليس مجرد كنات لعائلة واحده
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المساء استيقظ آسر دلف للمرحاض واخذ شور ارتداء قميص اسود وبنطال جينز بني وجاكت بدله من نفس لون البنطال
, في الاسفل نزل آسر سمع صوت يصدر من المطبخ دلف الي المطبخ وجد ملك تحضر العشاء اقترب منها واحتضنها شهقت ملك واستدارت وجدته امامها ولايفصل بينهم سوء مسافه قصيره جدا احمر وجهها خجلا ونظرت في الارض خشيت ان تلتقي عينيها بعين هذا الوسيم صاحب العيون الرماديه رفع آسر راسها بطرف اصابعه التقت أعينهم شعر آسر بنار حب اجتازت قلبه وحطمت قيود قلبه الذي يظن انه يفعل ذلك لاجلها فقط فهل شعر اخيرا انه احب هذه العنيده؟؟ هربت خصله من شعرها اعادها آسر واقترب منها اكثر و استنشق آسر رائحه العطر منه شعرت ملك بالخجل اكثر واكثر احمرت وجنتيها وبعدته عنها قاله
, ممكن تبعد بقا عشان احضر الاكل
, ابتسم آسر وعلم انها خجلت عندما نظر لها وراء وجهها الاحمر اذي يشبه حبه الفراوله قال تحبي اساعدك
, ابتسمت ملك وقف آسر بجوارها ينظر لها مره ويبتسم ويخفض راسه وهي كذالك تنظر له مره وتبتسم
, عند مالك صفف شعره للخلف ونزل من منزل عمار صعد سيارته وقادها الي الفيلا ليضم معشقوته اليه احضر لها الورود التي تحبها
, وصل بسيارته نظر لها وجدها تقف في الشرفه واضعت يدها اعلي سورها نظر لها بحب وتذكر ما حدث بغضب
, غضب من نفسه ومن هذه الحمقاء التي لاتعلم وجهه الثاني حقا اثنا الغضب زفر بقوه ودلف الي الفيلا وصعد الدرج وقف امام غرفتها واضع يده علي المقبض ودلف وجدها دثرت نفسها بالفراش جيدا ووضعته علي وجهها علم انها خائفه منه تكلم بهدوء عكس ما بداخله من غضب قال
, انا عارف انك صاحيه شفتك وانتي واقفه
, لم تجبه قال:قومي احسن ليكي والا هخليكي تقومي بطرقتي هبت وجلست وازالت الفراش عنها وقع علي وجهه انزل الفراش وعلم حقا انها خائفه منه ضمها اليه
, قال:انا اسف يا حبيبتي ووضع بجوارها بوكيه الورد واردف: عارف انك اكيد زعلانه ومدايقه مني بس اوعدك اني مش هعمل كدا تاني بس بشرط انتي كمان متخرجيش من غير ماتعرفيني
, حاولت الصمود امامه واخفت ابتسامتها وتظاهرت بالقوه
, قالت: وانا مش مسمحاك ولو سمحت بقا اخرج من اوضتي حالا
, مالك: اتكلمي عدل قلتلك قبل كدا محبش اني مراتي تعلي صوتها عليا انتي فاهمه
, مكه صغيره بالسن حقا ولاكنها قويه الشخصيه وعنيده
, ولاكنها لاتعلم انها تتكلم مع هذا الاسد الذي لن يسمح لها بالتحدي امامه او حتي مجرد التظاهر بالقوه
, فهو تعرف علي بنات بعدد شعره رأسها
, فهو ليس آسر طيب قلب والحنون الذي لم ينل من الحنان شي ولاكن فاض به علي الجميع وهو اكثر الناس احتياجا له
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, عند آسر رتب السفره انتهي منها ودلف الي المطبخ اخرج الطعام مع ملك ووضعه علي السفره الموجوده بالحديقه سحب الكرسي لملك جلست وجلس هو الاخر ظل ينظر لها كانه لايريد ان تمر عليه اللحظه التي لا يراها بها فكانت حقا جميله تشبه الحوريات في فستانها الوردي والقليل من الميكب وشعرها الذي ينسدل علي كتفها مد يده ليرتشف كوب ماء خجلت عندما لمست يدها يده سحبت يدها بسرعه نظر لها وضحك وصب لها كوب ماء اخذته وقالت:ش٣ نقطة شكرا
, ضحك عليها مره اخري وعلي تلعثمهت في الكلم هكذا ووجنتها باللون الاحمر ضحكت هي الاخري قطع لها آسر قطعه من اللحم واكلها ايها وهو ينظر لها بعشق
,
, في الناحيه الاخري عند مالك ومكه
, ارتعبت مكه منه وتمنت لو انتهت هذه الايام البائسة
, نظر لها مالك راء الرعب يسود عينيها احتضنها مره
, آخري وقال بهدوء: انا كنت خايف عليكي انا مستحيل ازيكي ابدا
, قام بوضع يده علي خصرها وبدأ بمداعبتها ودجبهتها قالا حد يبقا عنده الصحفيه القمر دي ويزعلها دي ممكن تفضحه في الجرايد
, ضحكت مكه وشعرت بالامان قليلا ولاكنها لم تنسي ما حدث معها
, مالك بتريقه وطريقه طفوليه:اوعي تفضحيني يابنتي انا دكتور وتهمني سمعتي ههههههه
, ضحكت مكه اكثر وفي هذه اللحظة شعرت شعور مخطلت خوف وامان فرح وحزن مشاعر متضاده
, بعد دقائق
, مالك:ها حبيبي لسه زعلان ولا انام وانا مطمن
, مكه ظلت صامته لاتعرف حقا هي مازلت غاضبه منه ام عاشقه وقعت في حبه تريد ان ترتمي بين احضانه ليكون لها الامان والسند
, مالك:مكه يا مكه
, مكه:هاا بتقول حاجه
, مالك:و**** لا مفيش وغضب وخرج من الغرفه واغلق الباب بغضب وقوه فزعت مكه ولاكنها علمت انه قد فهم انها لم تسامحه للذالك خرج وهو غاضب
, فرحت قليلا انها قد نالت منه ولاكنها لا تعلم ما يخفي ذلك الاسد؟!
, ٢٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه ندي جلست علي طرف الفراش رن هاتفها
, ندي:الو ازيك عامله ايه
, سحر بمكر ودموع مزيفه :انا مش كويسه خالص بعد ما آسر سابني وانا بموت
, ندي:انا حاسه بيكي يا سحر بس انا م٤ نقطة
, سحر:عارفه انك ملكيش علاقه بالموضوع الي عمله آسر بس انا كنت عايزه اسالك سؤال
, ندي:طبعا اتفضلي
, سحر:هو في واحده تانيه في حياته
, صمتت ندي فتاكدت الحيه من شكوكها وقالت:انا كدا عرفت
, ارادت ندي ان تخفي الامر عليها خوفا منها ان تحزن اكثر فهذه الفتاه الطيبه لاتعلم نواي هذه الحيه الحرباء التي يتغير لونها في اي وقت
, قالت ندي:حبيبتي مس معني مش رديت يبقا في واحده تانيه تمام
, سحر:ندي متخبيش عليا سوء دلوقتي او بعدين هعرف
, ندي:صدقيني يا سحر مفيش حد في حيات آسر
, سلام عشان ماما عايزاني
, اغلقت سحر الهاتف وابتسمت فقد نجحت اولا مخططاتها اما ندي زفرت بقوه وشعرت بالذنب تجاهه هذه البنت ولاتعرف ماتنوي الحرباء علي فعله باخيها
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, عند آسر علي مائده الطعام
, ملك:ها قولي بقا جيبتني هنا ليه ولحقت تعمل كل دا امته
, آسر ابتسم وقال:انتي لسه فاكره مش سهله انتي
, ملك:لا بجد انا عايزه اعرف
, آسر بثقه:اولا انتي المفروض متساليش سؤال زي دا لانك هتبقي مرات آسر النجار
, وثانيا بقا فا انا هاجوب علي سؤالك
, ابتسمت ملك هزت رأسها له حتي يكمل
, آسر:دي ياستي الفيلا بتاعي كنت عايش فيها بس رجعت البيت بعد وفاه بابا٣ نقطةصمت قليلا واردف روحت اعيش معاهم٣ نقطة ودا بيتنا الي هنتجوز فيه ابتسم آسر احمر وجهه ملك خجلا
, دلفا سويا الي الفيلا وجلست علي الاريكه بجوار آسر
, آسر وضع راسه علي قدم ملك شعر بجسدها يرتعش من الخجل نظرت له ملك ولم تتحدث واستدارت بوجهها نظر لها وتاملها وضع يدهه علي وجهها واداره اليها وقال:انا عايز اشوف عيونك الحلوين
, ابتسمت واحمرت وجنتيها وظلا ينظران لبعضها البعض دون التفوه باي كلمه بعد دقائق حاولت ملك التهرب من نظراته لها التي تفرح قلبها وتخجل منها كثير رفعت رأسه عنها وقالت انا هطلع انام وتحركت للداخل وجدت يد تمسك بها وادارها اليه وقال القمر مبينمش باليل
, ابتسمت ملك قالت : قلت ايه؟!
, ضرب آسر رأسها وقال:بقولك مفيش قمر بينام باليل وانت القمر الي نور حياتي كلها
, احتضنها وجلسا سويا يتبادلان الحديث والابتسامات
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, سطعت شمس اليوم التالي
, في الفيلا تحديدا في غرفه مالك الذي لم يدق طعم النوم البارحه يقف في شرفته وهو يفكر في مكه وما فعلت به فلم تاتي بعد الفتاه التي تتحدا هذا الاسد دلف الي غرفته وبدل ثيابه خرج من الغرفه وصعد سيارته وتوجه الي امبراطورية النجار
, ٢٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة.
, في غرفه ندي استيقظت وفكرت ان تتصل ب آسر ولاكنها ترددت قليلا
, قالت ندي لنفسها:لا لا مش هكلمه اكيد هيزعل وممكن يتخانق مع ملك لوعرفت وماما لو عرفت مش هتعديهالي بالساهل انا احسن حاجه اخليه سر كانها مش كلمتني اصلا
, ارتدت ملابسها ودلفت الي غرفه مكه وجدتها نائمه
, ندي : انتي يا بت انتي يا زفته قومي
, مكه بنوم:ها.. عايزه٤ نقطةايه
, ندي:انتي نمتي ونسيتي اننا ورانا مهمه ولا ايه
, قامت مسرعه وقالت وحركت اصابعها علي جبهتها قائلة مهمه ايه يا بنتي هو احنا بنحارب
, ندي ضحكت وقالت:و**** اقوي يا ختي هنعمل ايه انهردا ياسيت المحقق كونان
, ابتسمت ندي وحركت اصابعها علي جبهتها لبرهه وقالت:هقولك شوفي ياستي
, ندي ربعت قدمها وقالت:ها قولي
, ضحكت مكه علي طريقتها الطفوليه:انتي طالعه رحله فرحانه كدا ليه
, ندي:صدقي انا غلطانه اني بساعدك
, مكه:خلاص ياستي متزعليش شوفي بقا احنا هناخد عربيه ملك ونراقبه بيها انهردا
, ندي:هي الفكره حلوه بس هنجيب مفاتيح عربيتها منين ياذكيه
, مكه اخرجت المفتاح وامسكته بيدها وقالت:معايا اهو الهبله نسته قبل ما تسافر
, ندي:ههههه ومسقلتش عليه خالص آسر كل عقل البت خالص
, ٣٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزلها تتطيار الشراره من عينيها والحقد الذي جعلها تضع الخطط للنيل ممن احبت ومحبوبته التي لما تعرفها بعد و فضلها آسر عليها امسكت هاتفها وحاولت الاتصال بنفس الشخص المجهول مره آخري لم يجيب كررت اتصالها عدت مرات لم يجيب ايضا القت الهاتف علي الفراش وقالت بغضب:مهما حصل فا انت ليا انا وبس يا آسر
, فاي خطه وضعت ولما لهذا الشخص لجاءت ماذا ستفعل تلك الحيه وهل سيكون لها شركاء؟؟؟!!.
, ٣٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل آسر استيقظت ملك وضعت يدها علي الكومد اخذت هاتفها نظرت في هاتفها علي الساعه وجدتها التاسعه من صباح اليوم رن هاتفها
, ملك:الو ياماما عامله ايه يا حبيبتي
, فاديه:انا كويسه يا بنتي طمنيني انتي عليكي
, ملك:بخير يا حبيبتي فين البت مكه دي وحشتيني
, فاديه:و**** يابنتي انا حسه ان اختك مخبيه حاجه هي وندي كل يوم يطلعم في نفس المعاد ويرجعم في نفس المعاد
, ملك دخل بقلبه الشك ان تكون امها قد علمت هذا السر وارادت ان تستدرجها ولاكنها نفت هذه الفكره كيف ستعرف؟ ومن سيخبرها بتلك الحقيقه؟!
, فاديه:ايه يا ملك سكته ليه انتي عارفه هي بتروح فين
, ملك:هاا.. هي.. مين٣ نقطة لا ياماما اكيد معرفش
, فاديه:ماشي يا ملك
, ملك:طيب يا حبيبتي متتعبيش نفسك انتي وانا هكلهم
, عند فاديه دخل الشك قلبها اكثر ولاكنها لاتعلم ماتخفيه ابنتيها خرجت فاديه من الغرفه ونزلت للدور السفلي
, عند ملك في غرفتها
, اغلقت الهاتف ووضعته علي الكومود اعتدلت وجلست علي طرف الفراش وضعت اصابعها في شعرها للخلف وحركته للخلف بيدها دلفت للمرحاض وضعت المياء عليها وخرجت وارتدت ملابسها اخذت تبحث عن الخاتم الخاص بها فتحت خزانه الملابس لم تجده جلست علي طرف الفراش وفتحت درج الكومود لتبحث عنه لم تجد شي و كادت تغلق الكومود ولاكن جذب انتبهاها صوره امسكتها بيدها وجدت صوره فتاه ذات شعر بني وعينين سوداء تسألت من هذه الفتاه ولماذا توجد صورتها هنا

الثاني عشر


عند ملك في غرفتها
, اغلقت الهاتف ووضعته علي الكومود اعتدلت وجلست علي طرف الفراش وضعت اصابعها في شعرها وحركته للخلف بيدها دلفت للمرحاض وضعت المياء عليها وخرجت وارتدت ملابسها اخذت تبحث عن الخاتم الخاص بها فتحت خزانه الملابس لم تجده جلست علي طرف الفراش وفتحت درج الكومود لتبحث عنه لم تجد شي واغلقت الكومود ولاكن جذب انتبهاها صوره امسكتها بيدها وجدت صورت فتاه ذات شعر بني وعينين سوداء تسألت من هذه الفتاه ولماذا توجد صورتها هنا؟؟!
, خطر على ذهنها انها من الموكد ان تكون لسحر
, وضعت الصوره بجوارها اسندت جسدها علي الفراش وظلت جالسه لبرهه وهي تفكر هل تسأله عنها ام تخفي الامر وكنها لم تراها خطر في ذهنها انه مزال يحب سحر لذالك صورتها ولاكن سرعا ما نفت تلك الفكره وعلمت انه من الموكد ان هذه الغرفه لها خصيصا او لاسر وان ذلك المنزل اشتراه لكي يتزوج سحر ويعشان هنا سويا اعتصر قلبها من الحزن وتمنت الموت حقا حتي لاتعيش هذ الالم قررت في هذه اللحظة اخفاء الامر علي آسر وكانها لم تعلم شي فهي تدرك في النهايه ان سحر ماضي.
, هل معها الحق في اخفاء الامر؟
, في غرفه آسر دلف الي شرفته يتسأل مره آخري كيف استطاعت سحر معرفه امر سفره الي باريس هل تراقبه؟؟! ام اخبرها احد بذلك!!
, رن هاتفه
, مازن: ايه يا برنس قررت تنزل ولا لسه
, آسر بحده: مش وقتك دلوقتي
, واردف بحده : اسمعني يا مازن انا هاجي بكره باليل هستناك في المطعم فاهم
, مازن: مالك يا آسر انت في حد مزعلك
, آسر بثقه : هو في حد يقدر يزعل آسر النجار
, مازن: لا يعم محدش يقدر قولي بس ايه الي مدايقك يمكن اعرف اسعدك
, آسر: الموضوع مهم مش هينفع علي التلفون
, ٣٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه دلف مالك الي مكتبه جلس علي مقعده وطلب من السكرتيره عدم دخول احد وظل يفكر في مكه قال في نفسه
, بتتحديني يا مكه انا هوريكي من هو مالك عشان تتعلمي تتعاملي معايا كويس اعتصر قلبه حينا تذكرها وهي تتاوه ولاكن التظاهر بالقوه ليس الحل وهو لايدرك ذلك وضع يده علي جبهته وزفر بقوه وبعد قليل وقف ينظر من زجاج مكتبه
, في الفيلا خرجت مكه وندي وصعدا سياره ملك وقادتها مكه الي الشركه تنتظر نزول محمد لتتبعه مثل كل يوم
, ٢٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه آسر نظر من الشرفه وجد ملك تحضر الطعام
, نزل للاسفل مسرعا
, في الاسفل
, نزل آسر من علي الدرچ ارتطم بملك حاوط خصرها وامسك بها تلاقت عينيها ب عينيه وكان الزمن قد توقف عند هذه اللحظة ظلا ينظران بعشق لبرهه من الوقت اسندها آسر وقفت امامه لا يوجد بينهم سوء مسافه لاتحتسب حاولت ملك ان تتلاشى نظراته فهي رأت بعينيه غموض وسر كبير لاول مره تركته وتحركت للمطبخ امسك بيدها وادارها اليها ارتطمت به احتضنها آسر واستنشق رائحة العطر الفواحه من خصلات شعرها
, بعد دقائق تركها ودلفا سويا الي المطبخ ساعدها في وضع الطعام علي السفره وجلس آسر امام ملك
, في الحامكه استغرب من صمتها ارتشف بعض الماء
, وقال مالك يا حبيبتي في حاجه مزعلاكي يا حبيبي
, لم تجيب ملك
, آسر:ملك.. يا حبيبتي.. يا ملك
, ملك ابتسمت وقالت:هاا.. بتقول حاجه
, آسر:انتي في حاجه زعلانه منها؟!
, ملك هزت رأسها بالنفي
, امسك آسر يدها وقال:لو انا زعلتك فى حاجه قوليها
, ملك:لا يا حبيبي مش زعلانه انا بس ماما وحشتني
, آسر:معلش يا قلبي انا كنت حابب نبقا لوحدنا عشان نقرب امك كلها بكره ونروح البيت مع بعض
, ابتسمت ملك وصمتت مره آخري
, ٣٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه خرج مالك من الشركه مسرعا صعد سيارته وقادها للمنزل بسرعه
, دلف الي غرفته القي جسده علي الفراش واغمض عينيه واستغرق في النوم
, في سيارة ملك
, ندي:**** يخربيتك انتي بتتحدي مالك يا بنتي هو آسر عشان تعملي كدا
, مكه:مش فاهمه قصدك
, ندي:آسر طيب وممكن يعدي حاجات كتير اما مالك مش هعدهالك كدا
, مكه:يووه متخوفنيش بقا يعمل الي عايز يعمله انا مبخفش
, ندي:هههههه انتي حره
, في الشركه دلف محمد لمكتب مالك لم يجده سأل السكرتيره واخبرته انه ذهب للمنزل نزل محمد وصعد سيارته وقادها لمنزله اخرج هاتفه واتصل بملك تحدث معها قليلا وبعدها انزل هاتفه ونظر وجد سياره تتبعه نزل من السياره وصعد للمنزل
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المساء
, دلف مالك الي غرفه مكه بغد ان اذنت له
, مالك بحده:كنتي فين؟؟
, مكه:انا..كنت مع ندى
, مالك:بتعملي شوبنج بردوا!!
, مكه:لا كنا في الجامعه وبعدها اتقابلنا وخرجنا سوء شويه
, مالك:مكه انتي بتكدبي ليه انتم الاتنين مخبين حاجه وهعرفها ياهانم فقوليها انتي،احسن ليكي
, صمتت مكه
, مالك بحده:و**** طيب انتي حره
, تركها وخرج من الغرفه وملامحه لاتدل الا علي الغضب
, ولاكنه لا يستطيع اذاء تلك الحمقاء مره اخري
, في فيلا آسر دلف آسر الي غرفه ملك بعد ماطرق الباب عدت مرات ولم تجيب
, جلس علي طرف الفراش وجد صوره علي الكومود اعلاها اسفلها <<مقلوبه >> امسك الصوره وجدها صورت سحر علم سر حزن ملك وصمتها منذ الصباح
, خرجت ملك من الغرفه المجاوره لغرفتها وجدت آسر تفجاءت تقدمت ووقفت امامه تاركه مسافه كبيره بينهم
, آسر:مش هتقولي ايه اللي مزعلك!!
, ملك:مفيش حاجه
, آسر اقترب منها اكثر حتي تلاقت انفاسهم واردف متاكده
, هزت رأسها بالموافقه
, امسك الصوره من جانبه علي الفراش ووقطعها وألقاه
, قائلا : دا الي مزعلك صح
, ظلت صامته
, اردف آسرمسقلتنيش عن الصوره دي ليه؟
, ملك:عادي يعني..المفرض انكم انفصلتم هي الماضي وانا الحاضر
, آسر اقترب ووضع يده علي كتفيها قائلاً: انتي الحاضر والمستقبل وكل حاجه فى حياتى انت قلبي وروحي
, خجلت ملك احتضنها اسر
, ٣١ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في صباح اليوم التالي في تمام الساعه ٦ خرج هو وملك من الفيلا وطلب آسر سياره اجره وطلب من الشوفير ان يوصلهم الي الفيلا
, في الفيلا وصل آسر وملك حمل آسر الحقائب ودلفا سوياً للداخل لم يجدو احد صعد آسر لغرفته وكذلك ملك
,
, في تمام التاسعه
, في منزل محمد استيقظ ونزل صعد سيارته وقادها يفكر في السياره التي تتبع سيره كل يوم والطريقه الذكيه التي يفكر بها هذا الشخص الراغب في معرفه امره ودهائه في تغير السياره في اليوم التالي وصل للشركه نزل من سيارته وصعد الي المصعد الكهربي دلف الي مكتبه جلس علي مقعده ووضع رأسه بين يديه يفكر
, دلف مالك الي مكتبه جلس امامه وقال
, مالك يابني فيه ايه
, محمد:مش عارف٣ نقطة ازاي كل يوم بتتغير كدا وعايزين ايه
, مالك:ايه دي الي بتتغير؟؟!مالك يا محمد؟
, محمد رفع رأسه ونظر له قائلا:بتقول حاجه يامالك
, مالك:لا دا انت مش معايا اصلا٣ نقطة
, محمد:معلش في حاجه بس شغلاني شويه
, مالك:طيب هوايه؟!
, محمد:سيبك انت بس٣ نقطة قولي انت كنت عايز حاجه
, مالك:لا خلاص مش دلوقتي بقا
, وتركه مالك ودلف مكتبه
, ٢٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في تمام الساعه الرابعه علي مائده الطعام يجلس الجميع عدا آسر و ملك وبعد فتره ينزل آسر
, فاديه:مكه روحي شوفي اختك شكلها نايمه
, مكه:حاضر يا ماما
, أمينه:جيت امته يا حبيبي
, آسر:الصبح بدري كنتم نايمين محبتش ا صحيكم
, مالك :ايه يا مكه مش هتنزل
, مكه:لا وبتقول مش هتيجي الشركه
, فاديه:ليه بس
, آسر:تلاقيها تعبانه شويه وحبه ترتاح سيبوها على راحتها يلا يا مالك عشان مازن جاي الشركه
, مالك:تمام يلا
, ١٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه يصل شاب ذات شعر اسود وعين بنيه يرتدي حله سينيه زرقاء وجذمه سمراء
, رنا:ازيك يا مازن عامل ايه
, مازن :انا كويس يارنا
, مازن هو صديق آسر ولاكن ليس صديقه المقرب فهو محامي العائله وسنه ثلاثين عاما كان والده محامي العائله في الفتره الماضيه وكان يعلم كل شي عن سليمان وسلمان
, ١٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في نفس الوقت في سياره آسر
, مالك:انا مش فاهم انتي مطلعتش تشوف خاطبتك ليه
, آسر: يابني اكيد عايزه ترتاح احنا منماش كويس
, مالك:ممكن
, آسر: طيب يلا يا اذكي اخواتك ركز في الطريق الي قدامك بقا
, مالك:حاضر من عيوني
, وبعدها يصل آسر ومالك الي الشركه ويدخل المكتب
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه ندي
, مكه: و**** انا عندي أحساس ان ملك وآسر متخنقين
, ندي: انتي هبله هما كانو اتقابلو عشان يتخنقو هو كان مسافر في مكان وهي في مكان تاني خالص
, مكه:طب تعالي نروح نشوفها ونسالها مالها
, ندي:اوكي تعالي
, في نفس الوقت في غرفه ملك
, ملك:الو يا همس انتي وحشتيني اوي ومريم كمان وحشتني
, همس : وانتي كمان وحشتيني ومريم معايا سمعتك
, ملك:ازيك يا مريوم عامله ايه
, مريم:انا تمام الحمد لله يا حبيبتي انا عندي ليكي مفاجئه
, ملك:اي هيا
, همس:كدا مش هتبقا مفاجئه
, مريم:بكره روحي العنوان دا وانتي تعرفي
, همس ومريم صديقات ملك منذ المرحله الابتدائيه وهم اعز أصدقاء ها في لا تعرف غيرهم وبعد سفر ملك لم يستطعن التواصل حتي تواصلت ملك معهم عن طريق الفيس بوك من فتره قبل نزولها الي مصر
, طرق باب غرفه ملك
, ملك:ثواني يابنات
, انزلت الهاتف قاله: اتفضل
, مكه وندي في صوت واحد :ملك انتي هتحكيلنا الي حصل
, ملك:سلام يا همس انتي ومريم هكلمك بعدين
, ملك:احكي ايه
, ندي:هو انتي كنتي مع آسر
, وبعدها تجلس الفتيات في غرفه ملك يتبادلان الحديث
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه في مكتب آسر
, آسر:شكرا يا مازن
, مالك:بس انت ازاي قدرت توصل للكلام دا
, مازن : وانا بدور في الموضوع بالصدفه بابا عرف وقالي علي كل حاجه لانه كان شاهد علي عقد الجواز
, مالك: واضح ان لسه في أسرار كتير احنا منعرفش عنها حاجه
, آسر:مش بعيد يكون بابا هو كمان أسراره لا نهايه لها
, مالك: بس ياآسر انت ليه شكيت في موضوع محمد
, آسر: مكنش ينفع لما يجيلي واحد يقول انا ابن عمك ويجيب ورق اصدق زي الهبل كان لازم اتأكد عشان بنات عمك متنضرش
, مالك : انت اه منك يا آسر
, آسر: المهم دلوقت يا مازن انا عايزك تجهز الورق عشان محمد ياخد كل حقوقه
, مازن: تمام وانا جاهز بكره ان شاء **** اجيلك ونعمل اجتماع ونظبط كل حاجه
, آسر: وانا هستناك في المكتب
, ٢٢ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه ملك
, مكه: يعني انتي كنتي مع آسر
, ملك:ايوا بس استني هنا ماما بتقول انكم كل يوم انتم الاتنين بتخرجو في نفس المواعيد وترجعم ٧ باليل بتروحى فين انتي وهي
, ندي: اصل٣ نقطةاصل
, ملك:متنطقي، انتي وهي
, مكه:يابنتي كنا بنرفه عن نفسنا عادي يعني
, ملك:لا و**** كل يوم ترفيه
, مكه: ايوا بصي انا مش هقدر اقولك دلوقتي بس اوعدك اني هقولك قريب
, ملك:ماما حاسه انك مخبيه عليها حاجه
, ندي: هقولك بس علي شرط توعديني متقوليش لاسر
, قصت عليها كل شي
, ملك بحده : انتي ازاي تفكري كدا وازاي تعملو حاجه زي دي من غير آسر ما يعرف
, مكه: وضعت يدها علي ثغره اختها وقالت:بس هدي صوتك عشان ماما
, ملك:و**** العظيم الموضوع دا لو اتكرر مش هيحصل كويس انتم فاهمين؟؟! هاا ردم
, مكه:حاضر مش هنعمل كدا تاني بس مش هتقولي لحد صح
, ملك: اطلعي انتي وهي وسيبوني لوحدي يلا
, خرجت البنات من الغرفه ووقفت امام الباب قالت
, مكه: موضوع محمد دا احنا عملين نراقبه كل يوم يروح نفس الاماكن
, ندي:بيتهيقلي ان ملهاش لازمه نرقبه بعد كدا خلينا ملك مش هتسيبنا نعمل كدا ولو عرفت هتقول لاسر ومالك واحنا مش ناقصين
, ندي:مقبتليش عملتي ايه مع مالك امبارح
, مكه قالت لها كل ماحدث بالامس
, ندي:**** يخربيتك هنروح في دهيه من وراء أفكارك ههههههه

الثالث عشر


في المساء علي مائده الطعام يجلس آسر بجوار مالك و ملك امامه مكه وبجوارها ندي وامينه وجوارها فاديه مالك ينظر لمكه بطرف عينيه وهي تبتسم وتتحدث مع ندي و كان شي لم يكن وحين تلتقي اعينهم تخجل وتتجاهله غضب مالك وصعد الي غرفته قبل ان يرتكب جريمه ويقتل تلك الحمقاء لاحظ آسر فعلم ان هناك مشكله بينهم ذهب آسر خلفه ودلف الي الغرفه وجلس جواره
, آسر: في ايه؟! يابني مالك
, لم يجيبه
, آسر:مالك..مالك
, مالك زفر بقوه واخبره ماحدث منذ ان تحدثت معه في الهاتف حتي امس
, عنفه آسر واخبره ما عليه فعله
, في منزل سحر تتحدث مع نفسها
, قائله:و**** يا آسر هدفعك التمن غالي واتصلت بأحدهم
, شخص مجهول : الو مين
, سحر: انا سحر
, شخص مجهول: اه سحر منال كلمتني وقالت انك عايزاني اعلملك شغل
, سحر:ايوا ممكن نتقابل عشان تفهم طبعيت الشغل بالظبط
, الشخص المجهول:ايوا طبعا بس فين
, اخبرته سحر بالمعاد والعنوان ما نيه هذه الحيه؟!
, ٣٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, نزل آسر وخرج من الفيلا وجد ملك تجلس علي الاريكه بالحديقه اقترب منها ببط وقبل خدها قائلاً:الجميل قاعد هنا ليه شهقت ملك قائله:اسر خضتني
, جلس بجوارها وزفر بقوه اسند ظهره و وضع يديه اسفل رأسه وابتسم نظرت له وابتسمت هي الاخري
, ملك:مفيش كنت مخنوقه شويه طلعت
, آسر ابتسم واعتدل في جلسته امسك يدها قائلاً: كدا بردو الجميل مخنوق وانا هنا طب دا ينفع
, ابتسمت قائله: لا مينفعش آسر عايزه اسالك سؤال
, آسر:طبعا ياروح آسر يا قلب آسر انتي تسالي مليون سوال
, ملك:انت واثق في محمد؟!
, آسر:ازاي يعني انتي شكه انه نصاب
, ملك:مش عارفه بس٣ نقطة
, آسر وضع سبابته علي ثغرها قائلاً:انا عايز افمك حاجه٣ نقطة انا لو مش واثق فيه مستحيل ادخله حياتكم انا واثق ومتاكد انه اخوكي طول ما انا جنبك مش عايزك تقلقي من اي حاجه
, ملك هزت رأسها بالموافقه وابتسمت فهي تشعر ان آسر هو السند لها وهو بالفعل كذالك وليس لها فقت فهو سند العائله بأكملها وهو العقل والقوه أيضاً فعند الغضب يتحول لثور مفترس يفتك اي شخص يقف أمامه
, آسر وضع رأسه علي قدمها واغمض عينيه وجلس سوياً لبرهه من الوقت يتبادلون الحديث ويضحكون وبعدها صعد كلا منهما الي غرفته
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, عند مالك في الغرفه دلف الي المرحاض اخذ شور وخرج وظل يفكر في مكه حتي شروق الشمس
, في اليوم التالي تلبس ملك توب كحلي وبنطال ابيض واتجهت للشركه بسيارتها وصلت الي الشركه
, وفي الشركه يطلب آسر من رنا ان تطلب له كوب من القهوه
, رنا: ملك ممكن تاخدي القهوه ل آسر لاني في حجات مهمه لازم ابعتها
, ملك: طبعا مفيش مشكله
, وتدلف ملك الي مكتب آسر
, ملك: اتفضل القهوه وابتسمت ووضعتها أمامه
, آسر ابتسم واخذ منها الكوب وارتشف منه القليل وابتسم قائلا تسلمي يا قلب اسر
, ملك ابتسمت واردفت:آسر انت مش اكلت حاجه الصبح يعني قهوه الصبح كدا !!؟
, آسر ابتسم قائلاً:انا بحب اشرب قهوة الصبح تمام علي شغلك يا قمر واشار لها بيده وابتسم ليبدو اكثر وسامه
, ملك خرجت من المكتب وهي تفكر ف آسر ظلت تفكر به وتبتسم ارتطمت بشاب في الثلاثين من عمره
, ملك: انا اسفه مخدتش بالي
, مازن:علي ايه محصلش حاجه
, وبعد ذهاب ملك مازن ظل ينظر لها حتي اختفت من امامه ابتسم وقال في نفسه: دا الحلوين كتروو في الشركه دي
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في مكتب آسر دلف مازن وجلس أمامه وزفر
, آسر:عملت ايه؟
, مازن:عامل الامن هو الي قالها انك مسافر بس معرفش بقا عرفت انك مسافر باريس تحديدا ازاي ممكن سالت حد في الجوزات!!
, آسر هز رأسه بالموافقه واردف:سيبك من الموضوع سحر دلوقتى انا هتصرف خلينا في محمد
, مازن:تمام
, اسر: ثواني هرن علي مالك ومحمد
, آسر هاتف اخيه وطلب منه الحضور الي المكتب هو ومحمد وبعد فتره يدلف مالك ومحمد
, آسر:طيب تمام يلا نبداء
, محمد:نبدأ ايه؟؟!
, آسر: شوف يامحمد دا مازن المحامي بتاع العيله وهو هنا عشان يديك حقوقك في الميراث والورق دا فيه كل ممتلكات عمي سلمان
, محمد: وملك ومكه عارفين كدا؟؟يعني اني هاخد الميراث
, مالك: لا يا محمد بس دا حقك الشرعي
, آسر: دا حقك وانت من انهردا زيك زينا في الشركه بس انا هطلب منك طلب بسط
, محمد: اتفضل
, آسر: ياريت متجيش الفيلا الا لما نمهد الموضوع لماما فاديه ونا هحاول علي قد ما اقدر ماخرش الموضوع اكتر من كدا
, محمد : طبعا مفيش مشكله
, آسر: ان شاء **** بكره تقعد مع ملك ومكه واتفقوا ومازن هيبقي معاكم
, محمد : ان شاء ****
, ١٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في مكتب ملك ذهبت ملك الي المصعد الكهربي في نفس الوقت يخرج مازن من مكتب آسر ويجلس مع رنا
, مازن:هي القمر دي مين
, رنا: دي ملك٤ نقطة
, مازن: هي دي اخت محمد ابن عم آسر
, رنا: ايوا ومرات آسر المستقبليه
, مازن:ايه مخطوبه؟! اسر عملها امته دا انا معاه بقالي يومين ومقلش حاجه زي دي
, رنا هزت رأسها بنعم واردفت:انت عارف اسر بيقول الي عايزك تعرفه وبس
, في الكافيه تجلس وتنتظر لتنفذ مخططها دلف شخص مجهول وجلس بعد ان وجد الطاوله التي وصفتها له علي الهاتف
, سحر أخرجت صوره وقالت نتكلم في الشغل
, هز الشخص المجهول راسه بنعم وقال: مين دا وعايزه ايه بالظبط
, سحر: هقولك هتعمل ايه ٣٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, وبعد عودت ملك الي المنزل اخذت شور وبعدها في تمام الساعه ٨ خرجت ملك وصعدت سيارتها وقادتها
, في عماره انيقه وجميله أدوارها العلوية بها شرف من الزجاج تاخذ ملك المصعد الكهربي وبعد وصولها للدور العلوي طرقت باب منزل لتفتح لها فتاه شعرها اسواد وعيونها زرقاء
, ملك: مريم وحشاني واحتضنتها احتضنتها مريم وشددت من احتضانها فلقاهم بعد كل هذه السنوات لايكفيه حضن كبير لان همس ومريم بمثابه الاخوات لملك
, مريم :وانتي يا قلبي حشاني جدا يلا ادخلي همس هنا هي كمان
, همس:ملك ازيك وحشتيني موت
, ملك: وانتي كمان ياقلبي وحشاني اوي
, جلست الفتايات وملك تسرد لهم ما حدث معها وآسر وكيف كان غاضب منها واصبح عاشق لها الان
, مريم:اسر حبك دي معجزه هههه فاكره لما كان عندنا ٦ سنين وكنا اول يوم مدرسه
, همس:هههه يومها اسر وقعها من علي السلم وايديها اتكسرت بس هي مش سكتت خالص
, ﴿فلاش باك﴾
, في الفيلا منذ كان آسر بالعاشره من عمره كان يقف امام البسين في الفيلا القديمه اتت ملك وهي تبكي وذراعها مكسور راءها آسر وضحك وتعالت ضحكاته
, اقتربت منه وفي عينيها نظرت غضب
, آسر:هههه محدش صدقك
, ملك:رفعت العنيده المجنونه سبابتها وقالت بطريقه طفوليه:فعلا محدش صدقني لما قلت انك وقعتني من علي السلم ودفشته بيدها اليمني وقع في البسين ابتسمت وقالت كمان محدش هيصدقك ي آسر وتركته وذهبت وهي تضحك خرج من البسين وهو غاضب
, ﴿عوده لارض الواقع ﴾
, ملك:هههههه آسر يومها برد وتعب خالص
, مريم:ما انتي مفتريه حد يوقع حد في البسين في عز البرد ههههه
, همس:هو الي غلطان حد قاله يوقعها الاول وكدب علي العيله كمان وقال هي الي وقعت لوحدها يستاهل ههههه
, ٣٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في تمام الساعه ١٠ في الفيلا دلفت فاديه لغرفه أمينه
, وجلست بجوار امينه وتبادلا الحديث لفتره طويله وبعدها ذهبت لغرفه ملك لم تجدها اخذت الهاتف واتصلت بها فسمعت صوت هاتفها علي الكومود نزلت غاضبه وانتظرتها في الاسفل هي وامينه نزلت معها بعدما ذهبت اليها فاديه
, في الاسفل حاولت أمينه ان تهدء الامر عليها
, عند مكه دلف مالك وطلب منها ان ترتدي ملابسها وتجهز في خلال نصف ساعة دلفت مكه الي المرحاض اخذت شور وارتدت فستان باللون الازرق واطلقت العنان لشعرها ونزلت مع مالك الي احدي المطاعم
, بعد دقائق وصل مالك ومكه دلفا سويا جلست مكه بعد ان سحب لها كرسي وجلس هو الاخر
, مالك:عارف انك زعلانه مني انا اسف وإعطائها خاتم وقبل يدها ونظر لها بعشق
, اخذته واحمرت وجنتيها خجلا ولاكنها لم تنسي ما فعله بعد
, لينعمان بليله جميله كعشاق سنحت لهم الفرصه ان يقتربان اكثر وبعد ساعات من الحديث والضحكات عادا الي المنزل
, في غرفه آسر ارتدي ملابسه وخرج من الفيلا وصعد سيارته وقادها الي مطعم وصل آسر الي المطعم ونزل من سيارته ودلف للداخل جلس علي مقعد ونظر في الساعه وكانه ينتظر احدهم وبعد دقائق دلفت ظلت واقفه لبرهه جلست امامه بعد ان اذن لها
, آسر :انتي عايزه ايه بالظبط؟؟
, سحر_:انت الي طلبت تقابلني مش انا٣ علامة التعجب
, آسر:انا عايز افهم انتي ناويه علي ايه بيتهيقلي كدا فهمتي؟
, ٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة ظلت صامته
, آسر:انا فاهم انك مجروحه بس انفصالنا احسن ليا وليكي انا مش هينفع ابقا معاكي لا انتي ولا غيرك
, عن ازنك وقام وتحرك للسياره استدار لها واردف
, بيتهيقلي فهمتي ياريت بقا تبعدي عني وانت عارفه اسر النجار ممكن يعمل ايه لو حس انك بتخططي لحاجه تركها وصعد سيارته
, ظلت جالسه مصدوه منه قليلا والدموع الحارقه تهبط علي خديها ولاكن ماذا ستفعل؟؟!
, ٢٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا يصل آسر صعد الي غرفته دلف والقي جسده علي الفراش بعد قليل دلف الي الشرفه ووقف واسند يده علي حفتها
, آسر في نفسه: مالك ي آسر بتفكر في ملك علي طول ليه كدا ابتسم شكلك حبتها متنكرش انك ضحكت من قلبك وانت معاها ومش بقيت تحس بالذنب تجهاها ولا هي ولا سحر تذكر سحر حينمآ كان يجلس معها وراء في عينيها نظرت شر وحقد شعر بالقلق علي محبوبته نعم محبوبته اخيرا تمكن الحب من قلب هذا العنيد بينما كان يقف في الشرفه تنزل من سيارتها نظر في ساعته وجدها الواحده بعد منتصف الليل غضب جدا من تلك الحمقاء كيف تعود في مثل ذلك الوقت
, دلفت ملك الي الفيلا لتجد الجميع بانتظارها
, فاديه بغضب :ملك من الواضح اني دلعتك زياده تفضلي بره وراجعه والوقت متاخر بالشكل دا
, ملك:ياماما محصلش حاجه انا كنت مع همس ومريم واتاخرنا وهما قالو مينفعش اروح باليل بس مكنش ينفع ابات معاهم
, أمينه: بس يابنتي علي الاقل كنتي قلتي او رنيت على ماما دي قلقانه عليكي
, ملك: و**** نسيت تليفوني ومخدتش بالي غير وانا جايه
, نزل آسر مسرعا وقال بهدوء عكس ما بداخله: استأذنت مني يا امي قبل ما خرجت وانا وافقت
, فاديه بتعجب وهي تنظر لأسر : اي يا آسر حتي لو كلمتك بس راجعه متأخر
, آسر وهو يرفع حاجبيه : و**** يا ماما الي انتو قلتوه كفايه ممكن بقا نتكلم لوحدنا اتفضلي وأشار لها بيده
, صعد الي غرفه ملك وخلفه ملك دلف الي الغرفه وحاول السيطره علي اعصابه
, ملك:انت قولتلم ليه اني كلمتك
, آسر: اولا لان محدش يقدر يمنعك من انك تخرجي وثانيا عشان انا مش حابب حد يتكلم في الموضوع دا غيري انا وبس
, ملك رفعت حاجبيها وكادت تتكلم حتي امسكها آسر وجذبها اليه بقوه وقال بغضب: انتي ازاي ترجعي في وقت متأخر زي دا
, ملك:انا اسفه و**** بس اصحابي بقلنا ١٢سنه مش شفناء بعض ومصدقنا اتقابلنا
, آسر بغضب:ملك٣ نقطة انا واحد من اصل صعيدي محبش اني مراتي ترجع البيت الساعه واحده بعد نص اليل الموعيد بتاع امريكا دي مش هنا انتي فاهمه وألقاها علي الفراش
, خرج من الغرفه دون ان يسمح لها بالكلام ظلت بالغرفه تبكي بحرقه لهذا العنيد الغريب الذي يتحول بهذه السرعه من الحنيه والطيبه الي القسوه والشده معها ولاكنها تري في عينيه الغموض وكأنه يخفي شي ما؟؟!
,
, ماذا سيفعل الاسر مع ملك؟ وماذا يخفي لهم القدر؟!
, ماهو رد فعل سحر وما هو مخططها وكيف ستنفذه؟!
, هناك عاشقين اعطاهم القدر فرصه آخري ولاكن هل تناست مكه ومالك ام هناك شيء آخر؟
, متي ستعلم فاديه السر الخطير وماهو رد فعلها فهل سيرتاح قلبها ام هناك ظلام داكن في حياتها؟

الرابع عشر


الأمس الذي مر علي الجميع كأنه اعوام ف أحدهم بالحب (مالك ومكه)والاخر بالتعاسه والحزن(آسر وملك )
, خرج من الغرفه دون ان يسمح لها بالكلام ظلت بالغرفه تبكي بحرقه لهذا العنيد الغريب الذي يتحول بهذه السرعه من الحنيه والطيبه الي القسوه والشده معها ولاكنها تري في عينيه الغموض وكأنه يخفي شي ما؟؟! ظلت تبكي في الغرفه وهي تمدد جسدها علي الفراش تتردد في اذنيها كلماته وتري نظرت غضبه وتتسال هل هي من عاشق يخاف عليها ام هو غاضب منها ولم يحبها حتي الان؟!
, اما اسر يقف في الشرفه قلبه يعتصر علي محبوبته لا يعلم ان كان قد تصرف بطريقه صحيحه ام خطأ لايعرف شي سوء الخوف علي محبوبته التي لاتعلم عادت وتقاليد المجتمع الشرقي وصلته رساله من مجهول من هو وماذا تخفي رسالته ؟؟
, في الجانب الاخر عند مالك يجلس علي الفراش يفكر في مكه وكلما تذكر ابتسامتها يبتسم فهي تبدو كالحريه جميله بكل ما تعنيه الكلمه
, عند مكه دلفت الي غرفتها وهي غاضبه من تصرفات أختها ولاكنها ابتسمت حين تذكرت وقوف آسر بجانب أختها تاكدت ان هذه المجنونه الضعيفه وجدت بالفعل من يكون لها العون والسند دلفت الي شرفتها وهي تتذكر محبوبها وكلامه المعسول لها وعزمت علي مسامحه هذا المالك الذي امتلك قلبها وامتلكت قلبه
, وفي غرفه فاديه تجلس وتفكر في ابنتها ملك وتصرفاتها الحمقاء
, مر اليل علي الجميع ولم يغفل اي منهم
, ٣٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الصباح تمام الساعه الخامسه في غرفه آسر يقوم آسر بخلع الدبله من يده اليمنى ويدخل الي الحمام ياخذ شور ويرتدي ملابس رياضيه وكوتشي رياضي ويذهب للنادي ويعود ليأخذ حمام مره أخري ويرتدي بدله غايه في الاناقه ويذهب للعمل باكرا قبل استيقاظ الجميع لما اقتلع الدبله من يده هل هي مجرد طريقه لعقاب ملك؟؟ ام هناك شي يخفيه!؟
, في غرفه ملك في تمام الساعه الثامنه ترتدي بنطال رصاصي وقميص ابيض وجراف وصففت شعرها ونزلت للاسفل
,
, وعلي مائده الطعام يجلس الجميع عدا آسر
, أمينه: اي يا حبيبتي مش هتفطري
, ملك بصوت مبحوح:لا ياماما أمينه مليش نفس تحركت نحو الباب قاطعها مالك
, مالك:طيب استني هاجي معاكي
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه في غرفه الاجتماعات حيث تجهز الشركه صفقه كبيره مع شركه المانيه وكانت ملك مسئوله الترجمه رغم معرفه آسر للغه الالمانية
, آسر: قوليلهم ان احنا هنساهم بخمسين في الميه من أسهم الشركة ودا يدينا الحق في الاداره الكامله زيهم لو هما موافقين
, ملك: وتقوم بالترجمة للغه الالمانيه وتسمع كلامهم وترد على آسر حتي انتهاء الاجتماع الأول مع الشركه الالمانيه بالاتفاق على مراسلات بين الشركتين عن طريق الإيميل وتبادل الادويه بين شركتين بعد تفكيرهم في عرض الاسر وكانت هذه اهم صفقه لاسر تدل حقا علي زكاه وحسن استغلال الفرص فهو من امهر رجال الاعمال فبعد وفاة والده وعمه كبرت الشركه واصبحت من اهم الشركات في مصر بفضل **** ومجهوده
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, وبعد مرور ايام قليله من معاملت آسر لملك بجفاء وحزنها من هذه الطريقه وتحاول معرفه السبب وعلاقة مالك ومكه تقوي كل يوم عن سابقها وفاديه التي لا يشغل بالها ملك وتصرفاتها الجنونية في هذه الفتره
, ماسبب غضب آسر هل هناك شي آخر وراء تلك الرساله
, في صباح يوم من الايام كان في غرفه الاجتماعات تدور في راسه تلك الحرباء غاضب للغايه ويحاول التهرب من شعوره تجاه ملك مره اخري فهل سيسطتيع ازعاجها مره اخري ام سيعلم حقا انه لا يستطيع العيش دونها؟؟!في غرفه الاجتماعات
, آسر بغضب وبصوت مرتفع : فين يا ملك الايميلات وليه مترجمتش لحد دلوقتي
, ملك : انا نسيت وكمان
, آسر مقاطعا وهو يضرب علي المكتب : نسيتي ممكن تشوفي شغلك زي الناس العقله وتسيبك من شغل العيال دا
, ملك: حاضر وتترك الجميع وعينها مليئه بالدموع
, خرجت ملك من غرفه الاجتماعات وذهبت للمنزل دلفت الي غرفت شقيقتها
, مكه:مالك يا ملك
, ندي: انتي في حاجه زعلانه منها
, ملك: لا مش زعلانه انا جايه عشان اقعد معاكم بس
, مكه: في ايه يا حبيبتي قومي اغسلي وشك وتعالي نكمل كلامنا غسلت ملك وجها
, لكنها لم تكن تريد ان تتحدث في شي وكانت تريد ان تجلس معهم لتنسي ما حدث ولكنها لا تعلم لما كل هذا الجفاء من معشوقها وهي لم تفعل شي سوء العوده متاخره لا تستحق هذا العقاب وبهذه الطريقه ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه
, رنا: لا يا آسر مكنش ينفع تقولها كده وتزعق قدم الموجودين وبعدين السبب تافه جدا
, آسر بغضب: سبب تافهه يارنا احنا في شركه مش بنلعب هي غلطانه مخلصتش شغلها وكل يوم عند صاحبتها
, رنا: لا يا آسر انتي متعصبتش عشان هي مخلصتش شغلها انت بتحبها وبعدين انت بتعرف الماني يعني مش محتاج حد يترجملك
, آسر: ايه الي انتي بتقوليه دا يا رنا
, رنا: صدقني انت بتحب ملك ومش بتزعق لها انت بتزعق لنفسك
, آسر وهو يتذكر ملك وجمالها ظل هائم في افكاره فهو يعلم انه يعشق تلك المجنونه حتي استيقظ على صوت رنا
, رنا: يا آسر٣ نقطة آسر
, آسر: نعم
, رنا: بقالي ساعه بنادي وانت ولا انت هنا سرحت في ايه؟!
, آسر: لا مفيش يلا انا هروح المكتب سلام
, ٣٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه مكه
, مكه:ها انتي يابنتي كنت عايزه تقولي ايه؟!
, ملك: ها.. اااا٣ نقطةمفيش حاجه
, مكه:علي فكره انا فهمه
, ملك:فاهمه ايه؟.
, مكه:انتي بتحاولي ترسمي البسمه يا ملك وانا فاهمه انك زعلانه من اسر
, ارتمت ملك باحضانها وظلت تبكي ومكه تربت علي كتفيها بعد دقائق حاولت مكه معرفت ماحدث مع اختها وبعد عدت محاولت اخبرتها بما حدث احتضنتها مكه وشددت من احتضانها وظلا يتحدثن وبعدها خرجت مكه وتركه ملك وحدها
, قالت ملك لنفسها واضح ان آسر بيه المغرور هيفضل متضايق منك يا ابله ملك وكأنك قاتلتيله قتيل وظلت في غرفتها والحزن جليسها
, ٣٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في تمام الساعه الرابعه على مائده الطعام يجلس الجميع ليدلف آسر ومالك
, مالك: اي يا حبيبتي مش تستنيني ناكل سواء
, احمر وجه مكه من كثره الخجل ونظرات الجميع
, مكه: انا اسفه بس فكرت انك هتتاخر
, آسر: ههههه شكلكم حلو ليقين علي بعض ويتجه للجلوس بجانب ملك
, ملك: ممكن نتكلم في المكتب شويه بعد الأكل
, آسر: لا انا خارج
, ملك تشعر بالضيق من رفض آسر الكلام معاها وتقليله الدائم من شأنها ومعاملاته الخشنه معها فهو عاد معاها كما كان من قبل وهم صغار ولا كن عاد أسوأ وأسوأ
, وبعد فتره لاحظت يد آسر اليمني ولا يوجد بها دبله الخطوبة لتقوم وتتركهم وتتجه الي غرفتها القت جسدها علي السرير وظلت غارقه في دموعها لا تعلم ما سر كل هذاء الجفاء
, ٣٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المساء ينزل آسر مرتدي بدله غايه في الاناقه وكاد يذهب وجد يد تجذبه من يده
, ملك:ممكن نتكلم شويه
, آسر ابتلع ريقه واردف: انا قلتلك اني رايح مشور
, ملك: مش هعطلك انا كنت عايزه اسالك سؤال
, آسر: نعم
, ملك وهي تمسك يده اليمنى ورفعته امامه وقالت والدموع في عينيها: فين الدبله يا آسر
, آسر بتوتر : ملك انا قلت.. اني مش فاضي
, ملك: فين الدبله
, آسر:بووه قلتلك الي بينا انتهي و تركها وقلبه يعتصر
, ملك بغضب وهي تجذبه حتي اصطدمت به: اسر استني هنا انا بكلمك
,
, نظر لها آسر وهو يتأمل عينها ووجهها وشفتيها وكل اربه ويشعر بحرارة الحب في جسده تركها وذهب
, ملك وهي تنظر بحب ولوم: مش قادره غير اني احبك ملك دخلت الي غرفتها هائمه في اعين حبيبها وحزينه علي هذا الحب الذي دائماً مصيره الانتهاء قبل البدايه ولاكن هذه المره هي لاتعرف السبب ولم تخطئ هذا من وجهه نظرها اما الاسر له راي اخر!!
, ٢٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في سياره آسر
, آسر:ايه الاحساس الغريب ده وكأني واقف معاها لسه هو معقول يكون دا حب زي ما رنا قالت.
, لا لا اعقل يا آسر ملك تعمل فيك كل دا انت اقوي من كدا وبعدين انت نسيت الي عملته ولا ايه وتذكر عندما كان يقف في الشرفه وينظر في الهاتف بغضب لايصدق ماتراه عينيه فهو قد بداء يشعر بحبها ولاكن للقدر راي اخر في عشقهم
, ١٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, بعد مرور عده أيام وآسر يظل يفكر فى ملك وتشغل حيز كبير من تفكيره يوثر علي تركيزه في العمل قرر حثم قراره ومواجهة فاديه نزل وجدها تجلس وحدها في الصالون
, آسر: ماما فاديه انا عايز اكلمك في حاجه مهمه جدا
, فاديه: اي يا حبيبي
, آسر زفر بقوه ونظر لها بحزن ولاكن حاول التماسك والتحدث بهدوء حتي قوي علي الكلام واخبرها بما فعله سلمان
, فاديه بتعجب وترفع حاجبيها: ايه الكلام دا ي آسر انت اتجننت
, آسر: يا ماما اهدي هو دا الي حصل
, فاديه بغضب : ازاي يا استاذ تقول علي عمك الي رباك كدا
, آسر: انا عارف ان الموضوع صعب عليكي بس دي الحقيقه
, فاديه:انت اتجننت اكيد مش معقول لاااا سلمان مستحيل يعمل كدا
, ارتفعت اصواتهم فنزل الجميع علي اصواتهم
, فاديه بصوت مرتفع وغاضب : ملك يا ملك
, ملك: نعم ياماما
, فاديه: وتحكي ما قاله آسر
, ملك بتوتر: ياماما انا٣ نقطة
, آسر مقاطعا: يا حبيبتي انا فاهم قد ايه الموضوع صعب بس انا مستحيل اكدب عليكي
, فاديه: انتي ساكته ليه ياملك انتي اكتر واحده عارفه اني باباكي مستحيل يعمل كده
, ملك: ياماما اهدي عشان صحتك
, فاديه بصوت مرتفع: ردي باباكي عمل كده
, ملك اسرعت الي غرفتها وعادت مسرعه واعطتها حزمه من الاوراق قائلة دا خط بابا انت عارفه خطه كويس اخذتها فاديه وقرأتها وقعت مغشيا عليها
, اخذها آسر الي المشفي ومعه ملك
, آسر: ها يا دكتور طمني
, الدكتور : متقلقش يا آسر هي بس اتعرضت لصدمه ودخلت في غيبوبة بس هنعمل شويه اشاعات عشان لو في نزيف داخلي هي وقعت على الأرض؟!
, اسر: اه وقعت بس بيتيقلي متاثرتش اوي
, الدكتور:عموما احنا لازم نعمل الاشاعه وهطمنك
, ملك تسمع هذا الكلام وضعت يدها علي فمها وتبدأ بالبكاء ليحتضنها آسر ويربت علي كتفها فهل سيخضع للحب ويسامحها
, آسر: خلاص يا ملك اهدي
, آسر:يا دكتور طيب لوفي اي حاجه قولي وانا ممكن اسفرها بره
, الدكتور : ملوش لزوم يا آسر ان شاء **** كله خير
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في نفس الوقت في الفيلا يخرج الجميع للذهاب إلى المستشفي
, مالك: اهدي يا حبيبتي
, امينه: يلا يا مالك بسرعه يابني انت وخاطبتك
, مالك: خلاص ياماما نزلت اهيه
, وذهب الجميع الي المشفي
, ندي وربتت على كتف ملك : خلاص يا حبيبتي تعالي واتجهت الي المقعد وجلست ملك وهب بجوارها قائله : ان شاء **** خير يا قلبي
, ملك: انا خايفه عليها اوي انا مليش غيرها يا ندي
, جلست امينه بجوارها واحتضنتها قائله: وانا رحت فين
, يابنتي و ان شاء**** **** هيقومها بالسلامه
, وبعدها يخرج الطبيب من الغرفه
, آسر: هايا دكتور طمني
, الدكتور: الحمد لله مفيش اي نزيف هي بس الغيبوبة ممكن تطول
, ملك: ايه٣ علامة التعجب يعني قد ايه يا دكتور
, الدكتور:**** اعلم
, مكه وهي ايضا تبكي : انا عايزه اشوفها يا دكتور
, الدكتور: الحقيقه دلوقت مش هينفع ووجودكم هنا دلوقتي ملوش لازمه
, آسر اشار لمالك قائلا: مالك لوسمحت خدهم روحهم البيت انا هفضل هنا انا
, ملك: انا مش همشي الا لما طمن على ماما
, آسر: ملك اسمعي الكلام يلا يا مالك روحهم البيت
, مالك: طيب ابقي طمني عليك
, ذهب الجميع وجلس آسر وقلبه يتمزق علي معشوقته وكيف تبكي وكيف يهدي من حزنها على امها
, ولاكن ما راه في هاتفه ليس هين بالنسبة له؟! فما هذا السر؟!
, ماهو سر غضب آسر ؟وماذا سيفعل الاسر هل سامح ملك بالفعل؟؟! ام لم ينتهي ذلك الامر بعد؟
, ماذا سيحدث مع فاديه؟!
, وملك كيف ستقوي في مثل هذه الظروف والحزن رفيقها في هذه الايام؟؟

الخامس عشر


في الشركه يصل آسر بعد ان اتت ملك الي المشفي هي ومكه وندي في مكتب آسر يدلف آسر ويجلس علي المكتب وبعد قليل تدلف رنا
, رنا: آسر انهردا باليل في Business dinner
, (عشاء عمل)
, آسر: مينفعش المعاد دا يتاجل
, رنا: لا يا آسر مينفعش الشريك الالماني بيحب الالتزام في المواعيد مبيحبش التأجيل
, آسر: خلاص تمام
, رنا: مالك يا آسر عمرك ماطلبت تأجل معاد شغل
, آسر:مفيش يارنا مخنوق شويه ممكن تلغي المواعيد انهردا انا راجع البيت
, رنا: حاضر يا آسر
, ١٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المستشفي ياتي مالك ومحمد في تمام الساعه الرابعه
, محمد: حبيبتي ماما عامله ايه دلوقتي
, ملك : الحمد لله
, مكه: محمد جيت ليه
, ملك: عيب كدا يا مكه محمد جاي يطمن على ماما
, مكه: ماما لو فاقت وشافته هتبقي مصيبه ومش
, بعيد تروح فيها
, مالك : مكه اسكتي
, محمد: يا جماعه انا اسف انا بس حبيت اطمن عليها خرج من المستشفي ويعود للمنزل
, مالك: ليه كدا ياحبيبتي بس
, مكه: مكنش قصدي انا بس خفت ماما تفوق وتشوفوا
, ملك: خلاص ياجماعه انا هعتزر لمحمد
, مالك: طيب يا بنات روحو انتم البيت وانا هقعد هنا شويه وبعدين اجي البيت
, ملك: اوكي باي
, ١٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في شرفه آسر يري ملك والبنات أثناء رجوعهم الفيلا ليتذكر محبوبته
, ﴿فلاش باك ﴾
, في المستشفي
, تدلف ملك ومكه وندي وآسر يجلس خارج الغرفه علي المقعد
, ملك: آسر انت نايم كدا ليه يا حبيبي
, آسر اطال النظر دون الرد عليها وقف حتي اصبح علي : مقربه منها وقال مفيش انا تعبت شويه بس
, ملك: آسر انا عارفه انك زعلان مني بس
, ليضع يده علي ثغرها قائلا : خلاص معدتش في زعل من انهردا
, ملك بتوتر : انا.. انا٣ نقطة اسفه
, آسر: ياحبيبي قلتلك اني مش زعلان واعتبري ان مفيش حاجه حصلت خالص احنا هنبداء من جديد
, ملك بابتسامة خفيفه علي ثغرها وتهز رأسها بالموافقة
, ملك: حبيبي فين دبلتك
, آسر ابتسم واخرجها من جيب البنطال: اتفضلي
, تلبسه ملك الدبله قائلا : مش هتقلعها تاني
, آسر: حاضر يا قلب آسر
, ٢٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه آسر دلفت ندي
, ندي : آسر انت لازم تتصرف وتخرج البنات بره الحاله دي
, آسر: ايه رايك لو نسافر الساحل شويه
, ندي: فكره تحفه
, آسر: يبقا بكره لان انهردا باليل عندي شغل
, وهاتف مالك ليقول له علي العشاء وطلب من ندي ان تخبر ملك لتحضر نفسها
, ٣٢ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المساء في مطعم فخم توجد طاوله كبيره جدا ويجلس آسر ومالك وملك ومكه ورنا ومحمد واثنين من الشركاء الألمان ومساعديهم يتناقشون ويتناولون العشاء وبعد ذهابهم يبقي مكه وملك وآسر ومالك ورنا
, ومحمد
, مكه: انا اسفه يا محمد
, محمد: علي ايه يا حبيبتي مفيش حاجه حصلت
, مالك: تحبي ترقصي يا قلبي
, مكه: وتهز رأسها بالموافقة
, آسر: هههههه ماشي يا عم ماشيه معاك وينظر الي معشوقته نظرت حب وعشق
, آسر: تحبي ترقصي يا حبيبتي
, ملك وتهز رأسها بالموافقة
, ويمسك يدها وعيون حاقده حاسده تنظر لملك التي سرقت قلب حبيبها
, آسر يضع يده على خسر حبيبته وينظر لها بعشق وملك تضع يدها علي كتفيها ويتحدثان ولاكن ملك يشغل بالها حال اسر الذي يتغير مثل تيار الهواء من دافي الي بارد والعكس وفي الجهه الاخري مالك ومكه العاشقين ايضا
, وعلي النمضده
, محمد الذي يفكر فى القمر الذي راءه اليوم في المستشفي فسهر جمال ندي احاطه وتملك من قلبه العاشق المتيم
, ورنا تنظر لملك التي سرقت حبيبها وتقضي علي مخططها في الحصول على هذا الحب
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في نفس الوقت في الفيلا
, أمينه: انا هروح المستشفي يا حبيبتي
, ندي: طيب يا ماما استني وانا هاجي اوصلك عشان اطمن عليكي
, أمينه: لا يا ندي انا هخلي السواق يوصلني
, ندي: ياماما السواق مع آسر ومالك
, أمينه: طيب يا ندي البسي وانا مستنياكي تحت
, ارتدت ندي ملابسها وتوجهت الي المستشفي وجلست مع امها فتره وعادت الي المنزل
, في اليوم التالي في الفيلا
, يجلس الجميع علي مائده الطعام
, آسر: علي فكره احنا هنسافر الساحل انهردا
, ملك: وماما يا آسر
, أمينه: متقلقيش يا حبيبتي انا هبقي معاها
, مكه: طيب مينفعش المعاد دا يتاجل
, آسر: انهردا الساعه اربعه تكونوا جاهزين انا مبحبش النقاش
, مكه بضيق: امرك يا استاذ آسر
, آسر: وعلي فكرة محمد هيجي معانا
, ملك: اوكي
, في تمام الساعه ٧ تصل السياره الي الساحل
, ملك: جميله اوي الفيلا
, مكه: انا عايزه اغطس حالا
, ندي:هههه مش كنتي مش عايزه تيجي سبحان مغير الاحوال
, مكه رفعت كتفيها بطريقه طفوليه :مش جيت يبقي لازم اغطس
, آسر: طيب يا بنات ريحم شوية وانا عاملكم برنامج تحفه
, ذهب كل منهم الي غرفته محمد دلف الي غرفته ويفكر في تلك الحوريه التي احبها من اول نظره
, ومالك يفكر في حبيبته ومكه استغرقت في النوم فليله الامس كانت بمثابه اجمل ليله لها لان مالك وافق ان يصطحبها معه للعمل
, وملك لايشغل بالها سوء اسر ولام تذق طعم النوم
, واسر ابتسم حين تذكر وهو يجلس مع ذلك الشخص حين تاكد من شكوكه وعرف ان هناك احد يريد ان يوقع بينه وبين حبيبته
, ٢٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا خرجت أمينه من الفيلا وطلبت من الشوفير ان يوصلها الي المستشفى وصلت وجلست في الخارج وهي تفكر في فاديه وحاله اختها التي تواجه الموت نزلت الدموع من عينيها ورفعت يدها للدعاء
, ( اللهمّ إنّي أسألك من عظيم لطفك وكرمك وسترك الجميل أن تشفيها وتمدّها بالصحّة والعافية.)
, وظلت تردد الادعية والدموع تهرب من عينيها
, في مساء اليوم في الساحل نزل الجميع جلسو بجوار اسر وقف اسر امام الجميع واشار لهم بيده وقال
, شوفو بقا في الاول في مسابقه في الطبخ وهنعمل ثلث فرق كل فرقه من والد وبنت هيتنافسو والفريق الي يكسب هما الي هيحددم هنعمل ايه بكره
, اول فريق مالك ومكه والتاني انا وملك والتالت محمد وندي
, مكه: لا انا مبعرفش اطبخ يا آسر
, مالك: ههههه اول وحده طلعت و**** وفرتي عليا
, مكه: لا طيب ايه رايك اني هشترك هااا
, مالك : اتفضلي وريني شاطرتك
, محمد : وانتي يا ندي بتعرفي تطبخي
, ندي : طبعا
, في المطبخ يقف اسر وينظر الي محبوبته
, آسر: اي يا حبيبتي الشطاره دي كلها ريحت الاكل تجنن
, ملك : انا كنت بعمل الاكل مع ماما وبعدين انت اكلت قبل كدا من ايدي
, آسر: ايوا بس واضح انك شطره في جميع انواع الاكل وبعدين ماما فاديه الي علمتك يعني **** يسطر
, مالك: هههه انتي ياماما كنتي طلعتي احسن ليكي بدل ما تضحكيهم علينا
, مكه: لا و**** هكمل بالعند فيك
, محمد: انا واثق اني كسبان في المسابقه دي
, ندي: و**** وريني شطارتك يا استاذ
, محمد: هههه هوريكي وبعدين احنا سوء في فريق واحد
, ندي:مهو علشان كدا **** يسطر هههه
, سحرته بنظراتها التي تجلها اكثر جمال فظل ينظر لها وهو يبتسم
, ملك: ياحبيبي هو الي هيكسب هيعمل ايه
, آسر: هيعمل برنامج للكل يعني ويحدد هنخرج فين وهناكل ايه وهكذا
, ملك: هههههه دي مش جايزه
, اسر:كسيبينا انتي بس وانا هعملك احلا جايزه
, وبعد انتهاء الجميع فاز اسر وملك بالسابقه وحدد اسرر برنامج
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المستشفى تجلس رنا وتنتظر خروج الدكتور ليخبرها بحاله والدتها خرج الطبيب من الغرفه قامت رنا مسرعه
, وقالت ببكاء ماما عامله ايه يادكتور
, الدكتور:انا قلتلك لازم العمليه تتعمل في اسرع وقت ممكن
, رنا هزت رأسها بنعم وقالت: ان شاء**** يا دكتور بس انا ينفع ادخلها اطمن عليها
, الدكتور: ينفع بس ياريت متتعبهاش عشان حالتها الصحيه
, هزت رأسها بنعم ودلفت مسرعه للغرفه تنظر الي والدتها وتبكي
, ٢٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المساء يرتدي آسر قميص ابيض وجراف وبنطال اسود و يذهب الى غرفه ملك طرف الباب و دلف بعد ان اذنت له
, آسر: ممكن تلبيسي عشان نتعشاء بره
, ملك بصوت مبحوح: آسر طيب ممكن تطلع لحد ما البس
, آسر ويقترب منها حتي جلس بجوارها على السرير :
, لا مش ممكن البسي جوه واشار للمرحاض واردف وانا مستنيكي هنا
, ملك اتجهت الي خزانت الملابس وأخذت الملابس وتلبسها داخل الحمام وتخرج بعد فتره مرتدية فستان سهره أحمر قصير يصل طوله فوق الرقبه عاري الكتفين وتضع أحمر الشفاه
, آسر يقف مسرعا واتجه اليها
, آسر: ايه الي انتي لابساه دا
, ملك: حلو
, آسر رفع سبابته وقال بنظره تحذير: ملك غيري الفستان دا
, ملك: ليه يا قلبي
, آسر: قصير اوي انا قلتلك قبل كدا متلبسيش البس دا
, ملك: لا مش قصير
, آسر اقترب منها وقال: انا قلت ايه
, ملك حاولت الابتعاد وقالت بخجل: خلاص هغيره
, آسر: يلا غيري بسرعه ولا اقولك ثواني انا الي هختاره
, تحرك ناهيه الخزانه فتحها واخرج فستان باللون الدهبي وتقدم اليها واعطاها الفستان وقال:دا حلو البسيه
, ملك اتجهت مسرعه الي المرحاض لتغير فستانها
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل سحر تفكر فيما فعلت قاطعها صوت رنين هاتفها
, سحر: الو ها في حاجه جديده
, الشخص المجهول: تقريباً رجعلها ومصدقش
, سحر: ايه ازاي يحصل كدا
, عادل: انا قولتلك يا سحر انه ممكن ميصدقش، لاكن عموماً انا هقابلك بكرا لو تحبي نتفق علي حاجه جديده
, سحر: لا خليك وراهم في الساحل وتقولي علي كل تحركتهم.
, عادل: زي ما تحبي بس..
, سحر: عارفه الحساب هيختلف هديك الي عايزه كله
, اغلقت الهاتف وهي غاضبه من فشل مخططها ولاكن تحاول ان تسبب مشكله اخري ظلت تفكر كيف توقع بينهم مره اخري
, ٢٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المطعم وصل اسر وملك ومالك ومكه وكل واحد يمسك يد محبوبته اما ندي فهي بجوار اسر ومحمد يحاول انتهاز اي فرصه للاقترب منها
, دلف الجميع وجلسوا علي الطاوله وبعد فتر من جلوسهم دلف الجرسون ومعه تورته من ثلاثه ادوار وغايه في الجمال
, مالك : كل سنه وانتي طيبه يا قلبي
, مكه ابتسمت ابتسامه خفيفه علي ثغرها : وانت طيب يا حبيبي
, ملك: كل سنه وانتي طيبه يا حبيبتي
, ويهناها الجميع بمناسبة عيد ميلادها
, مكه: بجد دا احلا واجمل يوم في حياتي
, مالك: طيب يلا يا روحي نطفي الشمع
, طفت مكه الشموع حملها مالك وإعطائها هديه غايه في الجمال ابتسمت مكه محمد خرج واتصل بوالدته
, بكت ملك متذكره أمها وحاولت اخفاء دموعها ولاكن اسر راءها احتضنها وهناء مكه واخدها وخرج صعد سيارته وقادها الي المنزل
, في الخارج محمد: الو يا ست الكل عامله ايه
, خلود: كويسه يا حبيبي انت عامل ايه
, محمد:انا هبقا كويس طول ما انتي كويسه بتخدي الدواء في المواعيد
, خلود: ايوا يا حبيبي
, محمد: طب الممرضه الي معاكي روحت ولا هتبات
, خلود: هتفضل يابني زي ما انت طلبت
, محمد: طيب يا حبيبتي بس خلي بالك من نفسك تصبحي على خير يا غاليه
, خلود: وانت من اهله يابني لا اله الا****
, محمد:محمد رسول ****
, اغلق الهاتف ودلف للداخل مره اخري
, هل سياتي اليوم وتعلم ملك ماسبب حزن اسر في الفتره الماضيه؟! وكيف سيحدث ذلك؟!
, ماذا سيفعل محمد ليمتلك قلب ندي؟ وماذا يخفي له الغد؟

السادس عشر


في سياره اسر نظر لملك وقال: مالك يا حبيبتي
, ملك: قلقانه علي ماما اوي
, اسر:يا حبيبتي ان شاء**** هتقوم بالسلامه هكلملك ماما عشان تطمني
, في المستشفي كانت جالسه سمعت صوت هاتفها اخرجته من الحقيبه وجففت دموعها
, اسر:الو يا حبيبتي اخبارك ايه
, امينه: الحمد لله
, آسر:وماما فاديه فاقت ولا لسه
, امينه لا ياحبيبي هي لسه مفقتش
, آسر: طيب ياماما اول ما تفوق كلميني علي طول
, امينه:حاضر يا حبيبي خلي بالك من نفسك واخواتك
, آسر: متقلقيش يا ست الكل
, في السياره نظر لها وقال
, آسر: لسه مفقتش متقلقيش يا قلبي **** هيقومها بالسلامة
, ملك: ان شاء****
, آسر ابتسم وقال في نفسه:انت بتهديها ومحتاج الي يهديك ابتسم لها مره اخري وبعدها نظر لطريقه حتي
, وصل اسر وملك صعدت الي غرفتها واسر جلس علي الاريكه في الحديقه وبعد قليل نزلت ملك
, عاد الجميع امس وجدو اسر وملك يجلسون في الحديقه
, ملك: آسر هنروح فين بقا
, آسر: مش عارف بفكر في يخت كدا قولي انتي
, ملك:ممكن
, آسر: طيب يا ستي
, محمد: ها هنروح فين يا برنس
, آسر: و**** انا بقول نطلع باليخت شويه
, ندي: فكره حلوه يا آسر
, مالك: طيب ونصتاد سمك والبنات تشويه
, ملك: و**** فكره انا بعمل سمك تحفه
, آسر: **** يسطر هههه
, ندي: انا هعمل معاها يا آسر متخافش
, محمد: انتو بنات فاشله
, ندي وترفع حاجبيها وتبتسم ابتسامه خفيفه علي ثغرها: الي يشوفك كدا يقول انك الي كسبت
, محمد : علي الاقل مش زي ناس بتعيط من اقل حاجه
, ملك: هنطلع امته علي اليخت يا آسر
, آسر: بكره بدري ان شاء****
, ٢٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل سحر اتصلت ب عادل
, سحر: الو عايزاك تحاول مره تانيه
, عادل:زي ما تحبي
, سحر:مفيش اخبار جديده
, عادل:لا هما في البيت الي في الساحل
, سحر:تمام عايزاك تجهز بس متبعتش حاجه الا لما اكد عليك
, عادل:مستني مكلمتك وانا جاهز سلام
, سحر:سلام
, ابتسمت والقت جسدها علي الفراش
, ٢٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الصباح نزل الجميع حسب موعد اسر وصعد الجمؤع علي اليخت اصتاد الشباب الطعام وجلسوا يتبادلون الحديث بعد دقائق من المرح علي اليخت
, آسر: ها يا بنات خلصتو
, ملك: خلاص يا حبيبي
, آسر: اعملو حسابكم في غطس بعد الاكل بنص ساعه
, مكه: انا موافقه
, ملك وندي: واحنا كمان
, وبعد انتهاء الجميع من تناول الغداء نزل آسر الي المياه وبعد نزول الجميع يقترب آسر من ملك
, آسر: حد بينزل الميه كدا واشار علي ملابس الخروج الخاصه بها
, ملك احمر وجهها : عادي انا عايزه كدا
, آسر ويقترب منها واحتضنها : بس عجباني في كل حلاتك قمر يا قلبي
, خجلت ملك دفشته في المياه
, راءها مالك القي علي مكه الماء وفعل الجميع ذلك وظلو في المياه وبعدها عادوا للفيلا
, وفي المساء
, يرن الهاتف في غرفه محمد
, محمد: الو ايو مين
, جارهم في السكن: الو يا أستاذ محمد انا عماد جاركم
, محمد: خير يا استاذ عماد
, عماد: البقاء لله والدتك توفت
, محمد يقع من يده الهاتف وبعدها ينزل الجميع من السفر
, ١٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في صوان كبير تجلس مجموعة من الناس ويقف محمد ليتقبل عذاء امه وآسر ومالك بجواره وفي صوان بجانبه للسيدات وبعد انتهاء العذاء صعد الجميع الي شقه محمد لتأتي ندي وملك ومكه ووالده آسر
, ندي وتمسك بيده وترتب علي كتفيه : البقيه في حياتك يا محمد هي راحت مكان احسن من هنا
, محمد: حياتك البقيه
, امينه: تعالي يا ابني عيش معانا في البيت مش هينفع تفضل لوحدم
, محمد: شكرا انا مرتاح في بيتي
, آسر: لا يا محمد انتي هتيجي معانا
, محمد: هتجبرني تاني
, آسر: ايه الكلام دا يا محمد
,
, في شقه محمد يتذكر محمد يوم السفر
, ﴿فلاش باك في شقه محمد﴾
, آسر: يلا يا بني دا هما يومين ونرجع
, محمد : مش هينفع اسافر واسيب امي
, ام محمد: روح انت يا حبيبي ومتقلقش هبقي كويسه واطمن علي بالتلفون
, محمد: لا يا ماما انا هفضل معاكي
, آسر: يابني طيب هجيب حد ياخد باله منها
, محمد: روح انت يا آسر
, ام محمد: و**** يا محمد لو كسفت ابن عمك هزعل منك طول عمري الي باقيلي دا جاي لحد عندك يابني
, آسر: **** يطول بعمرك يا امي نظر لمحمد واردف::
, ومتقلقش يا سيدي هما يومين ونرجع
, محمد: عشان خاطرك بس يا ماما انا هروح بس هجيب حد ياخد باله منك
, وجيت معاك وجبني الفاشله الي معرفتش توديها المستشفي
, امينه: عمرها كدا يا بني
, محمد: كان ممكن ألحقها لو مسافرتش
, آسر ويحكي ما قاله عماد في الصون حين أخبرهم انها توفت عندما ذهب الممرضه لإحضارالدواء وعندما عاد وجدتها مغشي عليها ف ندهت علي عماد حملها الي المشفي ولاكن عمرها انتهي
, ندي : خلاص يا جماعه انتم هتتخانقو عمرها انتهي دي حاجه بايد **** يا محمد
, أمينه: يلا يا بني اسمع الكلام وتعالي معانا
, محمد: معلش يا آسر خليني هنا انهردا
, آسر: خلاص يا ماما روحو انتم وانا هفضل هنا مع محمد
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, نزلت ندي من علي الدرج وخلفها الجميع رن هاتفها اخرجته وابتعدت عن الجميع وردت
, ندي: الو يا قلبي وحشتني
, ماجد: وانتي كمان وحشتيني انا اسف يا حبيبي انا معرفتش اكلمك الفتره دي كنت مشغول جدا مع بابا
, ندي: ولا يهمك يا قلبي المهم اني اطمنت عليك
, ماجد: تسلمي يا حبيبت ماجد
, ندي:انت رجعت من السفر ولا لسه
, ماجد:اه رجعت واول موصلت كلمتك
, ندي:حمد لله على سلامتك هروح البيت واكلمك لما ادخل اوضتي
, ماجد:مستنيكي يا قلبي بس متتاخريش عليا عشان صوتك بيوحشني
, ابتسمت ندي واغلقت الهاتف وذهبت لتقف بجوار امها
, صعد الجميع السياره بعدما احضرها مالك وقاد مالك السياره الي الفيلا
, عند محمد دلف الي غرفه والدته امسك صورتها وظل يبكي: سبتيني لوحدي ليه يا امي دا انا مليش غيرك كنت جاي اقولك اني خلاص هسفرك بره وتتعالجي وتبقي كويسه كان اسر يستمع اليه بحزن علي حاله صديقه
, جلس امامه ووضع يده علي قدمه وربت عليها قائلاً
, وحد **** يا محمد **** بيحبها وهي دلوقتي عند الي احسن من الكل
, محمد:لا اله الا****
, جلس اسر بجواره واحتضنه
, ٢٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في صباح اليوم التالي في الفيلا
, ملك: صباح الخير يا ماما
, امينه : صباح النور يا حبيبتي انتي رايحه الشغل بدري كدا ليه
, ملك: لا انا هروح لماما الاول مش هروح الشغل انهارده
, امينه: ومكه هتيجي معاكي
, ملك: ايوا بتلبس ونازله
, امينه: طيب يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
, نزلت مكه وخرجت هي وملك صعدت سيارتها وقادتها
, في الشركه
, آسر: لا محمد واخد اجازه اسبوعين كلمي مازن خليه يجي بدل محمد اليومين دول عشان يتابع شغل الشركه الالمانية
, رنا: حاضر يا آسر
, آسر: طيب تمام
, وظل آسر ومالك بالعمل لفتره كبيره بسبب تراكم العمل في الفتره الماضيه
, في نفس الوقت في الفيلا تنزل ندي وذهبت الي الجامعه
, ماجد احتضنها قائلاً: حبيبتي
, ندي: وحشتني اوي
, ماجد: انا عازمك علي الغداء انهردا
, ندي: لا مش هينفع انهردا
, ماجد: انا قلت ايه يا حبيبتي انا مش فاضي غير انهردا
, ندي: خلاص هحاول بس مش اكيد باي
, ماجد:استني انتي رايحه فين
, ندي:عندنا محاضره نسيت ولا ايه وابتسمت ودلفت متحركه للجامعه
, ٢٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل رنا عادت هي وامها من المستشفى دثرتها جيدا في الفراش وقبلت جبينها ودلفت للمطبخ حضرت الغداء وبعدها تناولوا الغداء ونزلت رنا الي معرض لبيع السيارات وباعت سيارتها اخذت الاموال
, وصعدت بسياره اجره وذهبت لمنزلها
, في المساء يعود آسر ومالك منهمكان من العمل وبعد فتره يعرف ان ملك لم تعود بعد من المشفي هي ومكه ذهب الي المستشفي
, آسر: اي يا حبيبتي اتأخرتي ليه
, ملك: مش قادره اسيب ماما خايفه عليها جلس اسر امامها وامسك يدها وقبلها : حبيبتي انا حاسس بيكي بس احنا قلنا الكلام ده وعارفين انها هتنصدم في باباكي المهم ان احنا نبقي جنبها وان شاء**** هتقوم بالسلامه
, ملك هزت راسها بالموافقه وابتسمت
, نزل اسر وملك ومكه من المستشفى وبعد فتره وصل اسر الي المنزل نزل من السياره دلف معهم للداخل وبعدها خرج وصعد سيارته وقادها الي منزل محمد
, في منزل محمد ظل جالس في غرفه امه وصورتها مازلت بيده والحزن ريفقه فهي اقرب الاشخاص الي قلبه
, طرق اسر الباب ودلف للداخل جلس بجوار محمد وحاول ان يهدي من حال محمد ولاكن لم يستطيع فمحمد فقد اغلي ما يملك ويتمني من الدنيا ان تعطيه تلك الحوريه التي يري فيها امه
,
, هل الدنيا ستبتسم لمحمد ام الفرح لا يعرف طريقا لقلبه؟!
, ماذا سيحدث مع رنا؟!
, ماذا سيحدث مع ملك واسر؟!

السابع عشر


في منزل محمد خرج اسر وصعد سيارته وقادها الي الشركه وصل آسر الي مكتبه وجد مازن ينتظره
, وجالس مع رنا تحدث مالك مع مازن واخبره له انه سيبقي مؤقتا في الشركه حتي يتابعه بدلا من محمد
, في مكتب ملك ذهب مازن الي مكتبها دلف مازن اليها بعد ان اذنت له
, قال: ايه يا استاذه ملك مش حبه تتعرفي عليا ولا ايه
, قالت:لا يا استاذ مازن
, قال مقاطعا: انا مازن بس من غير استاذ
, ملك:خلاص وانا ملك بس من غير استاذه
, مازن:وانا موافق ممكن نبقي اصحاب
, ملك: طبعا مفيش مشكله
, مازن: خلاص اتفقنا من انهردا مفيش بنا أسرار
, ملك ابتسمت ابتسامه خفيفه علي ثغرها وتهز رأسها بالموافقه دلف آسر الذي بدأ على وجهه الغضب
, ذهب مازن وتركهم
, آسر بغضب ورفع سبابته و حاجبيه قائلا: المنظر دا ميتكررش تاني
, ملك: منظر ايه؟!
, آسر: امم .. منظر ايه.. اقترب منها وامسك يدها وزفر بقوه واردف: متقعديش مع حد غيري وتتضحكي دا اولا ثانيا بقا متفرديش شعرك قدام حد غيري
, ملك:ايوا بس ليه
, اسر:مفيش حاجه اسمها ليه انا قلت مبحبش النقاش
, فهمه.
, ملك ابتسمت حينما شعرت بانه يغير عليها فاستسلمت لطلبه وهزت رأسها بنعم و قالت:
, انت غيران ياحبيبي
, اسر ايه الكلام الفارغ دا وتركها وذهب متجه الي مكتبه
, قالت في نفسها انا متاكده انها غيره وابتسمت ابتسامه خفيفه علي ثغرها
, ٢٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في تمام الساعه ٤ عاد اسر ومالك وملك الي الفيلا دلف اسر لغرفته وبدل ثيابه ووضع هاتفه علي الكومود ونزل مسرعا
, وعند ملك جلست بجوار مكه وندي في الاسفل ومالك جلس معهم
, جلس الجميع علي مائده الطعام نزل آسر جلس علي مقعده
, أمينه: ايه يا آسر ياحبيبي مش ناوي يابني تروح تجيب محمد
, آسر: حاضر يا امي
, نظر اسر الي مالك وقال:خلص وابقي روح لابن عمك
, مالك:تمام تمام ونظر الي مكه بعشق خجلت مكه ووزعت نظراتها بينه وبين الجميع
, اسر: يووه نسيت تليفوني فوق وقام حتي يحضره وقفت ملك وقالت:خليك يا حبيبي انا هجيبه
, ابتسم اسر وجلس
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل سحر امسكت هاتفها بعد عودتها من الحامعه واتصلت ب عادل
, عادل: الو يا سحر
, سحر: انت جاهز
, عادل:من بدري اوي
, سحر:ابعتها حالا
, عادل:ايوا بس بيتهيقلي هو كدا هيتاكد ان في حد عايز يوقعه بينهم
, سحر:انا عارفه انا بعمل ايه انت تنفذ وخلاص
, في غرفه اسر دلفت ملك وامسكت الهاتف سمعت صوت رساله نصيه نظرت في الهاتف لايظهر منها الا القليل فتحت الرساله << واضح انك مش مصدق عموما دي صوره تانيه يمكن تتاكد بنفسك من الكلام دا >> ومع هذه الرساله صورتها هي وشاب قالت: زياد
, بحثت في هاتفه وجدت صوره قديمه ورساله بنفس تاريخ يوم عوده مريم وهمس فهمت ماذا كان يخفي وما سر كل هذا الجفاء في الفتره السابقه حزنت وجلست علي طرف الفراش وتبكي بحرقه ليس لانها تحبه ولاكن لانه لا يثق فيها
, في الاسفل
, مالك:انا هروح يا اسر عايزه حاجه يا امي
, امينه:لا يا حبيبي **** يحفظك
, اسر:متتغطش عليه يا مالك
, مالك:تمام
, وخرج مالك وصعد سيارته وقادها الي منزل محمد
, اسر:ملك اتأخرت انا هطلع اشوفها
, أمينه:طيب يا حبيبي
, صعد اسر الي غرفته دلف الغرفه وجد ملك تبكي اسرع اليها وجلس امامها ووضع يديه علي كتفيها قائلاً:مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه
, دفشته ملك بعيد عنها وظلت تبكي
, رفع اسر حاجبيه وكرر سؤاله: مالك يا ملك
, ملك بغضب:يعني انت مش عارف
, اسر: هعرف منين يعني
, ملك وقفت واردفت بحده: انت قبل ما ماما تدخل المستشفى كنت بتعاملني كدا ليه
, اسر:مفيش كنت متدايق منك عشان رجعتي متاخر
, ملك:بطل تكدب بقا يا اسر انا عارفه كل حاجه
, اسر: انا مش بكدب يا ملك انت اللي٤ نقطة
, ملك:اسر المسدج دي جاتلك حالا وكان في واحده قبلها في نفس الوقت اللي انت قلتلي فيه ان علاقتنا انتهت
, اسر اخذ الهاتف ونظر لها واردف: انا واثق فيكي جدا والصوره متعنليش حاجه
, ملك:لو انت بتثق فيا مكنتش هتعمل كدا يا اسر علي الاقل كنت واجهتني
, اسر:انا اتأكدت انه ابن خالك في اليوم اللي كنت مستعجل فيه ومكنش في داعي اني اسألك وازعلك بعد ما عرفت الحقيقه
, ملك بحده وبكاء:بس قبل ماتعرف الحقيقه شكيت يا اسر ودا ميغيرش حاجه
, اسر صمت قليلا ثم اردف:ملك انا غلطت في حقك بس المهم اني انا رجعتلك
, ملك:وانا: ومش عايزه ارجعلك مش عايزه ارجع لواحد شك فيا من مجرد رساله
, ٢٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل محمد خرج ومعه حقيبته بعد ان جمع فيها جميع اغراضه واغرض والدته ونزل وصعد سيارته وذهب خلف مالك وبعد دقائق في الفيلا يدلف مالك ومعه محمد لترحب بمحمد ويصعد مع مالك الي غرفته
, مالك: دي أوضتك ولو احتاجت اي حاجه قولي وانا تحت أمرك
, محمد: شكرا يا مالك
, مالك: اسيبك ترتاح شويه
, محمد: طيب
, في منزل مازن تحديدا في غرفه مكتبه يجلس علي مقعده يفكر في ملك تشغل حيز كبير من تفكيره
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه اسر جففت ملك دموعها بعد ان اقنعها اسر انه يغير عليها ويحبها لذلك كان غاضب منها ويعاملها بجفاء نزلت معه صعد اسر سيارته وقادها الي المستشفى
, في المستشفي وصل اسر وملك وصعدا الي مكتب الدكتور
, آسر: يعني هي هتفوق امته يا دكتور
, الطبيب: في اي وقت **** اعلم يا آسر بيه
, ملك: ميرسي يا دكتور بس انا كنت حبه استفسر عن حاجه
, الدكتور: اتفضلي يا ملك
, ملك: هي بعد ما تفوق هتبقي زي الاول
, الدكتور: اه فهمت قصدك في الحقيقه هيبقي في شويه مشاكل لو فضلت في غيبوبه اكتر من تلت اسابيع بس مش هنقدر نحدد الا لما تفوق
, ملك: يعني ازاي مش فاهمة
, الدكتور: يعني ممكن يحصل مشاكل في الذاكره او التركيز او علي النطق او علي الحركه و ممكن ميحصلش حاجه خالص من الي قلت عليه
, تتضع ملك يدها على ثغرها فيحتضنها آسر وقال وهو يرتب علي كتفيها
, اسر:طب ينفع ندخل نشوفها
, الدكتور:ياريت مطولش يا اسر بيه
, اسر اسند ملك ودلفا سوياً الي غرفه فاديه نظرت لها ملك وهي تبكي واسر يربت علي كتفيها واحتضنها
, ٣٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه محمد ظل يبكي و صورتها لاتفارفه ويحدث الصوره وحشتيني اوي اوي يا امي من غيرك حياتي ملهاش طعم مش عارف اعيش من بعدك **** يرحمك يا غاليه وقبل صورتها ووضعها بين احضانه واسند جسده علي الفراش
, في اليوم التالي ذهب آسر الي الشركه ويدخل المكتب وبعد ساعه تقريبا تاتي مكه الي الشركه وتتجه لمكتب مالك لتجد مالك والسكرتيرة يضحكان
, مكه: احم حم٦ نقطة تركتهم السكرتيرة بعدما أشار إليها مالك
, قالت مكه بحده :ايه ده يا استاذ
, مالك: ايه يا حبيبتي كنا بنتنقاش في الشغل
, مكه: و**** والضحك ده بردو في الشغل المفروض اني اصدقك
, مالك: انتي جيتي ليه دلوقتي اصلا
, مكه بغضب: متغيرشي الموضوع يا مالك
, مالك : طيب ممكن تهدي دي السكرتيرة
, مكه: يعني انا مش عارفه انها السكرتيرة لما هيا سكرتيره بتتضحك معاها ليه
, مالك: يووه طب اهدي عشان نعرف نتكلم هتلمي الشركه علينا وجذبها من يدها واتجها الي المنزل
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا تذهب أمينه الي المستشفي وفي نفس الوقت ياتي مالك ومكه في يده ويطلع دون الحديث مع امه ويصعد الي غرفه مكه
, قال :في ايه بقا عماله تزعقي ليه مش عارف اشرحلك
, مكه بغضب: انت جايبني وراك و ماتكلمتش ولا كلمه
, وتمسك يده اليمنى وتشاور علي الدبله قالت دي يعني انك ملكي ومينفعش تقعد وتضحك مع السكرتيرة وتقولي شغل شغل ايه ده
, ضحك مالك وسحب يده ووضع يده علي كتفها وربت عليها قال يعني انا ملكك ماشي وانتي كمان ملكي قبل خدها تركها لتصمت مكه وتجلس علي السرير
, مالك: شايفك ساكته يعني خلاص عرفت نقطه ضعفك ههههه
, مكه بخجل : لو سمحت متعملشي كدا تاني
, مالك: هههههههه ويغمز لها هنشوف يا قمر
, مكه بعد ذهاب مالك تضرب الوسادة بيدها وقالت غليظ ماشي يا مالك عرفت تتهرب من الموضوع بس و**** ما هسيبك الا لما اعرف انت بتعمل ايه من ورايا
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا عاد اسر وملك الي الفيلا
, اسر:شكلك لسه زعلانه
, ملك وفتحت بابا السياره:لا مفيش
, تحركت للنزول امسكها اسر واوصد باب السياره
, ملك:بتقفل ليه يا اسر
, اسر: مش هتنزلي الا لما افهم انتي شكلك بيول انك زعلانه انا بحس بيكي من غير ماتتكلم
, ملك:بس انا قولت اني مش زعلانه ممكن انزل بقا
, اسر:لا وانا لسه مخلصتش كلامي وقاد سيارته وخرج من الفيلا

الثامن عشر


في المساء عاد اسر وملك الي الفيلا
, اسر:شكلك لسه زعلانه
, ملك فتحت بابا السياره قائله:لا مفيش
, تحركت للنزول امسكها اسر واوصد باب السياره
, ملك:بتقفل ليه يا اسر
, اسر: مش هتنزلي الا لما افهم انتي شكلك بيقول انك زعلانه انا بحس بيكي من غير ماتتكلمي
, ملك:بس انا قولت اني مش زعلانه ممكن انزل بقا
, اسر:لا وانا لسه مخلصتش كلامي وقاد سيارته وخرج من الفيلا
, ملك: احنا هنروح فين
, اسر:مكان هادي نعرف نتكلم فيه
, في غرفه ندي
, ندي:الو يا حبيبي.
, ماجد: وحشني صوتك اوي
, ندي: وانت كمان هتيجي بكره الجامعه
, ماجد:ايوا عشان اشوفك ياقمر
, ندي ابتسمت وظلت صامته
, دلفت مكه الي غرفه ندي توترت ندي وقالت لماجد:طيب يا سحر هكلمك بعدين واغلقت الهاتف مسرعه ونظرت لمكه وقالت: انتي عايزه ايه ودخلتي عليا فجأة كدا ليه؟!
, مكه: هقولك يا رخمه واخبراتها بما حدث معها هي ومالك
, ندي : هههههه انتي مش طبيعية اتخنقتي معاه عشان بيتكلم مع السكرتيرة
, مكه: ايوا يابارده اي حد كان هيفهم غلط انتي مشفتيش يابنتي كانو بيضحكو مع بعض ازاي ودا الي نرفذني
, ندي: بس مالك بحيبك ومستحيل يفكر في السكرتيره مالك في شغله حاجه وبره حاجه مش٣ نقطة
, مكه: ندي يعني انا مش عرفه اخوكي يعني ما كل بلاويه عندي
, ندي: لا صدقيني مالك من يوم ما خطبك وهو متغير
, مكه: لا يا حبيبتي متبقيش سزجه و٥ نقطة
, ندي: انتي الي متبقيش هبله وتضعيه من ايدك مالك عنيد وعصبي
, مكه:طب انا عايزه اتأكد
, ندي: اممم٥ نقطة وهبت مسرعه واعتدلت في جلسته واردفت: هقولك تعملي ايه
, ٢٢ شَرْطَة سُفْلِيَّة.
, في مكان هادي يطل علي النهر وقف اسر بسيارته ونظر لملك وقال: ملك انتي عارفه اني بخاف عليكي لانك٤ نقطة
, قاطعهم رنين هاتف ملك نظرت في هاتها وجدت اسم
, خالها ويدعي عبد****
, ملك:الو يا خالو وحشتني
, عبد****:وانتي كمان بنت اختي بس انا زعلان منك
, ملك: ليه يا خالو انا عملت حاجه
, عبد****:بقا ينفع ماما تبقا تعبانه وفي المستشفى ومتقوليش
, ملك:ماما ٣ علامة التعجب انت عرفت منين يا خالو؟!
, عبد****:الربكه في اسر هو الي قال لزياد
, ملك رفعت حاجبيها وقالت:اسر٣ علامة التعجب نظر لها اسر ورفع حاجبيه
, عبد****:احنا هننزل مصر كمان يومين
, ملك:متتعبش نفسك يا خالو هي ان شاء**** هتبقي كويسه
, عبد****:ايه الكلام دا يا ملك دي اختي الكبيره الي مليش غيرها
, اغلقت ملك الهاتف بعد انها المكالمه نظر لها اسر وابتسم قائلا: كنتي بتكلمي خالك عبد**** يا حبيبتي
, ملك: ايوا انت كلمت زياد؟
, اسر:ايوا
, ملك: ليه وعرفت رقمه منين؟!
, اسر: انتي لسه لحد الان مش عارفه انتي هتبقي مرات مين ولا ايه ٣ علامة التعجب٥ نقطةشوفي يا حبيبتي انا كلمت اللواء شوقي وسالته علي صاحب الصوره وهو عرف اسمه وكلمني في التليفون وبعدها طلبت منه يجيب كل المعلومات عنه واليوم الي كلمتيني فيه كنت رايح اقابله واخد منه الملف واتاكد بنفسي
, ملك:يعني انت مش وثق٤ نقطة
, اسر:لسه مخلصتش كلامي كلمت زياد وقولتله علي مرض مرات عمي وقالو انهم هينزلم من السفر وانا وطلبت منه انهم يشرفوني في الفيلا عشان تتاكدي اني واثق فيكي جدا
, ملك ابتسمت وقالت:**** يخليك ليا
, اسر:يعني مش زعلانه خلاص
, ملك هزت رأسها بالنفي
, قاد اسر سيارته للفيلا ووصل للفيلا وابتسامته لاتفارقه فهو تأكد من انه الوحيد الذي امتلك قلبها
, صعدت ملك لغرفتها واتبعها اسر ودلف لغرفه مالك وبعدها خرجا الاثنين معا ودلفا الي غرفه محمد
, في غرفه محمد يدلف آسر ومالك
, آسر: ايه يا بني انت هتفضل قاعد كدا
, محمد : اعمل ايه يعني
, مالك: لا متعملش احنا الي هنعمل
, آسر: قوم تعالي يلا
, محمد: هنروح فين
, مالك: قوم البس وخلاص وهناك هتعرف
, ٢٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل رنا دلفت غرفتها بعد نوم والدتها جلست علي فراشها تفكر كيف تجمع باقي المال وامسكت هاتفها وطلبت مازن
, رنا:الو يا مازن
, مازن:ازيك يا رنا في حاجه ولا ايه
, رنا:انا كويسه الحمد**** ينفع نتقابل بكره
, مازن:اكيد طبعا
, رنا خلاص هشوفك بكره في مطعم٣ العلامة النجمية بعد الشغل
, في احدي صلات البلياردو يقف آسر مطبقا يديه ومالك ومحمد كل منهم في احدي جهات الطاوله ويمسك كل منهم عصي البلياردو في يده وبعد فتره
, مالك: يووووه ايه يا محمد انت مولود علي طاوله بلياردو يا اخي
, محمد: طبعا يابني اجهز بقا علشان تخرج ونظر لاسر وغمز قائلاً: وآسر يشرف مكانك
, مالك: هههه اسر مبيخصرش علي فكره يعني بلاش تتعشم ههه
, محمد نظر لاسر وقال:هنشوف
, آسر بعد وقوفه مكان مالك ويمسك بيده عصي البلياردو : انا مبتهزمش بسهوله على فكره
, محمد: طب يلا ابدا
, بعد دقائق من اللعب استطاع اسر اخراج محمد من الحاله التي كان عليها وأخيراً ارتسمت ضحكه خفيفه علي وجهه
, آسر:ها عايز تلعب دور تاني وتعوض الخسارة ولا كفايه عليك كدا هههه
, محمد: ههههه لا يا سيدي وعلي ايه الطيب احسن.
, جلسو جميعاً لفتره يتحدثون ويضحكون وبعدها عادوا الي المنزل
, في اليوم التالي في جامعة ندي يقف وينتظر ندي
, ماجد: ايه يا حبيبتي اتاخرتي ليه
, ندي: كنت سهرانه مع مكه وصحيت متأخر
, ماجد: اه مش انا قلتلك منسهرش عشان صحتنا
, ندي: حصل
, ماجد: هههه ومبتسمعيش الكلام ليه يا هانم وبعدين مين مكه
, ندي: مش هتفرق من يوم يعني ومكه تبقا بنت عمي
, ماجد:اه بنت عمك
, ندي: يلا ندخل المحاضرة عشان متاخرين
, ماجد: لا روحي انتي وانا هقعد في الكافتريا مع علاء بس لازم اشوفك قبل ما تمشي عشان بتوحشيني
, ابتسمت ندي ودلفت للجامعة ظل ماجد ينظر لها وبعينيه نظره مزيج بين الحب والغموض
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه في مكتب مازن يدلف آسر ويجلس وبيده كوب به شي ساخن ارتشف منه القليل وقال: محمد هينزل شغله بكره ان شاء ****
, مازن: تمام
, آسر: انا محتاجك معانا انا طلبت منهم يجهزولك مكتب
, مازن : ازاي مش فاهم ا٤ نقطة
, آسر: هو حضرتك محامي ولا انا بيتهيقلي
, مازن: مش قصدي اصل انا محامي العيله
, آسر: طيب و محامي العيله في كل حاجه يبقي مكانه في الشركه
, مازن: ومحمد
, آسر: محمد موجود طبعا متشغلش بالك بالموضوع دا لانه شريك من انهارده مش محامي
, مازن: اه تمام زي ما تحب
,
, في منزل مريم
, مريم وتبتسم وتحتضن ملك: ملك اخرين افتكرتي أصحابك ملك جات يا همس
, همس وتأتي مسرعه من غرفتها : ايه يا بنتي مش بتسقلي ليه
, ملك: و**** يا بنات انا حصل معايا حجات غريبه الفتره الي فاتت تنسي الواحد اسمه اصلا
, مريم: هو انتي كمان
, ملك وترفع حاجبيها: ليه انتو حصل معاكوا حاجه
, مريم: مش بالظبط كدا المهم انتي حصل معاكي ايه؟!
, ملك حكت لهم ما حدث من دخول أمها المشفي و وفاه ام محمد وعشقها لاسر ومعملته التي تغيرت معها وغيرها من الامور
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه في مكتب آسر يدلف مالك وقال
, انت هتفضل هنا ولا ايه
, آسر: لا في شويه ملفات هخلصها اه من الحق انا هتغدي بره مع دكتور حسن
, مالك: هو خلص التركيبه
, آسر: لا لسه بنعمل تجارب بس كنت حابب اتكلم معاه بره الشغل شويه
, مالك: اممم٦ نقطة تمام انا همشي انا بقا
, آسر: طيب قول لماما عشان متقلقش
, مالك هز راسه بالموافقه قائلاً:تمام
, في نفس الوقت في منزل مريم
, مريم: ياحبيبتي حصل كل ده
, همس: طيب مامتك عمله ايه دلوقتي
, ملك: مفيش جديد انتو بقا في ايه
, مريم: بابا همس اتخانق معاها
, ملك وترفع حاجبيها: تاني ليه
, همس: عايزني اتجوز ابن واحد صحبه عشان الفلوس الكتير الي عنده
, ملك: ايه
, ﴿فلاش باك﴾
, في منزل همس
, همس بغضب: انا مش هعمل الي بتقول عليه ده
, كمال بصوت مرتفع: مش انتي الي تقرري دا انسان محترم ومعاه فلوس هتعيشي سعيده معاه
, همس: السعاده مش بالفلوس انا مش بيعه هتبعها لليدفع اكتر
, كمال صفعها على وجهها : انا معرفتش اربيكي ازاي تعلي صوتك عليا
, ذهبت همس من امامه وصعدت الدرج متجهه الي غرفتها قالت: برده مش هتجوزه والي يحصل يحصل ودلفت الي غرفتها واوصدت الباب بغضب وحضرت حقيبتها
, ﴿عوده لارض الواقع ﴾
, ملك احتضنها وربتت على كتفيها قائله:خلاص يا حبيبتي اهدي احتضنتهم مريم حتي هدأت همس
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المطعم
, آسر: يعني يا دكتور استني اسبوعين على النتائج
, حسن: و**** يا آسر دي مده محدده بس
, آسر: ازاي
, حسن: يعني ممكن التركيبه متنجحش ونعملها تاني
, آسر: اه طبعا عارف بس كل ده يبقي بسرعه شويه لان انت عارف ان لو الالمان وافقم علي الثفقه هنبداء الدواء التاني ودا عندي اهم
, حسن: اطمن يا آسر بيه ان شاء**** هنخلص بدري
, آسر ويشير الى الطعام : اتفضل
, تنولو الغداء وبعدها ذهب اسر الي الفيلا بعد ان وصل الدكتور الي منزله
, ٢٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, علي مائده الطعام يجلس الجميع يتناولون العشاء نزل آسر القي عليهم التحيه وصعد سيارته وقادها
, في السياره
, آسر: الو يا حبيبتي انت فين
, ملك: انا عند همس ومريم
, آسر: طيب خليكي عندك و ابعتيلي العنوان
, ملك ابتلعت ريقه : ليه خليك انا هاجي حالا
, آسر: هههه مالك اتخضتي كدا ليه انا هجيلك ونروح نتعشي سواء مفيش حاجه يعني
, ملك وتنفست الصعداء : طيب يا حبيبي مستنياك
, همس : اممم٣ نقطة ماشي يا ستي عزومة عشاء وكدا
, مريم: احلا ما في الموضوع ان احنا هنشوف روميو بعد ما كبر
, ملك: **** كفايه يا بنات وذهبت الي غرفتها
, بعد مرور نصف ساعة وصل آسر ودلف الي المصعد
, آسر: يلا يا ملك
, همس: ازيك يا أستاذ آسر
, آسر: ههههه أستاذ لا انا مش أستاذ اسمي آسر
, مريم: طيب اتفضل انا مريم
, همس: وانا همس
, آسر ابتسم قائلاً : اتشرفت بيتهيقلي كنتوا معانا ف المدرسة واحنا صغيرين
, مريم:ايوا
, ملك خرجت من الغرفه قائله: انا خلصت
, نظر لها اسر بعشق خجلت ملك ووزعت نظراتها بين اسر والبنات بعد فتره نزل اسر وملك وصعدا السياره وقادها اسر الي مطعم
, دلف آسر وملك الي المطعم فيسحب آسر لملك مقعد ابتسمت له وجلست وجلس هو الآخر
, آسر: ها يا حبيبي تحبي تاكلي ايه
, ملك: اختار انت
, آسر: اممم٣ نقطة لا انا حابب اتعشاء علي ذوقك عشان تبقي اخر حاجه كلتها وانا مع القمر وسط الشموع والعيون الي شبه اللؤلؤ دول
, ملك ابتسمت واحمرت وجنتيها من الخجل هزت راسها بالموافقه وامسكت المنيو ونظرت فيه هروبا من نظرات اسر التي تخجلها
, ٢٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه محمد يدلف مالك
, مالك: بقولك ما تجي نطلع شويه
, محمد: مش قادر انهردا
, مالك بصوت حريمي: ليه يا بيبي انت زعلان عشان اتغلبت دا بلياردو يعني
, محمد: هههه لا انا بس حاسس اني تعبان شويه
, مالك بصوت حريمي : مالك في ايه يا بيبي
, محمد : مخنوق شويه بس
, مالك بصوت حريمي: يالهوي مخنوق ليه وانا موجوده هههه
, انهال عليه محمد بالضربات وقال: اتلم ياض انت
, مالك:ظل يضحك ويضرب محمد ويتبادلان الضربات
, محمد: خلاص كفاية انا معتش قادر **** يخربيتك مالك: طيب خلاص نلعب شطرنج
, محمد ابتسم و هز راسه بالموافقه
, في المطعم
, آسر: تحبي ترقصي معايا
, ملك هزت راسها بالموافقه
, آسر وضع يديه علي خسرها وملك تضع يديها علي كتفيه وآسر يقربها منه ويهمس في اذنها قال: انتي حطيتي مكياج ليه انا مش قلتلك متحطيش مكياج ابدا وبعدين موقفاني نص ساعة عشان الميكب
, ملك: اسفه
, آسر: انا عدتها المره دي عشان صحباتك بس لو اتكررت اوعدك هشيله بايدي و هتشوفي وش محبش انك تشوفيه
, ملك هزت راسها بالموافقه وابتسمت وقالت: اوعدك انها آخر مره
, آسر: بس انت زي القمر انهردا لا انت احلا القمر يقولك اتفضلي مكاني
, ملك بخجل: بحبك
, آسر ابتلع ريقه وانزل يده وحك جبهته
, لقد عاد يشعر بالذنب تجهاها مره اخري فهو احبها بالفعل ولاكن ليس متاكد من صدق مشاعره ويخشي ان يعذبها معه فيفقد تلك العنيده التي اصبحت جزاء كبير من حياته
, ملك وتنظر له وترفع حاجبيها: مالك في ايه
, آسر بتوتر وابتلع ريقه: لا انا بس دايخ شويه ممكن نقعد
, ماذا يخفي القدر لاسر وملك؟!
, وماذا يخفي لمحمد وندي؟!

التاسع عشر


في غرفه ندي تتحدث مع ماجد
, نداي:ازيك يا قلبي
, ماجد:انا بخير طول انتي بخير يا عمري
, ندي ابتسمت وقالت:انت فين دلوقتي
, ماجد:انا مع علاء في حاجه ولا ايه
, ندى:لا مفيش حاجه بطمن عليك يا قلبي
, ماجد: **** يخليكي ليا
, ندي:ويخليك ليا يا حبيبي ماجد كنت هنسي
, تتحدث مع ماجد وفجائه تدلف مكه
, مكه: ماجد مين ها
, ندي وتبتلع ريقه : دا زميلي في الجامعه
, مكه:و زميلك بيكلمك بتقوليله يا قلبي
, ندي:مكه ان٣ نقطة
, مكه: متخبيش عليا دا حبيبك صح
, ندي: يووه اه هو
, مكه: طب احكي
, انصتت لها مكه وأشارت لها بيدها كي تكمل زفرت ندي واردفت:لما كنا في الجامعه تقريباً من سنه كنت رايحه
, متاخر جدا ومستعجله عشان المحاضره وانا داخله خبطت فيه
, ﴿فلاش باك في الجامعه﴾
, وندي نزلت من سيارتها ودلفت الي الجامعه وبعد فتره من تقدمها تصتدم ب ماجد
, ندي: انا اسفه مش قصدي
, ماجد: علي ايه حصل خير انا ماجد
, ندي: وانا ندي
, ماجد: تشرفت بمعرفتك
, ندي: وانا كمان ميرسي
, وتركته وذهبت
, ﴿ عوده لارض الواقع ﴾
, رفعت مكه حاجبيها وندي ابتسمت وصمتت لبرهه
, في المطعم
, آسر في نفسه: معقول اكون بدأت احبك يا ملك مش عارف ليه وانا جنبك شعوري بيبقى مختلف او ممكن اكون وانا بحاول اقرب منك حبيتك او هي مجرد نزوه لا بس لو نزوه كان هيبقي شعوري هو نفسه الي كان مع سحر طب ممكن يكون عشان بقيتي موجوده في حياتي اكتر من الاول!!؟
, ملك: آسر٣ نقطةيا آسر٣ نقطة يا حبيبي
, آسر: هاا في حاجه يا قلبي!!؟
, ملك: بقالي ساعه بنادي وانت ولا انت هنا سرحان في ايه يا قلبي
, آسر: مفيش ياحبيبتي انا بس كان عندي شغل كتير ممكن يكون ضغط شغل
, ملك: طيب لو تحب نروح البيت مع٦ نقطة
, آسر: لا انا هطلب فنجان قهوة وهبقي كويس
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في نفس الوقت في غرفه ندي
, مكه: هاا متكملي
, ندي: بس يا ستي وبعدها بقيت بشوفه في كل مكانه كأنه بيراقبني٤ نقطةابتسمت في يوم قالي ممكن نبقي اصحاب وانا رفضت وبعد عدت محاولات وافقه وبعد كام يوم بقينا تقريباً بنخرج كل يوم حسيت ان اخويا وصاحبي وحبيبي في الوقت اللي كان كل واحد من اخواتي مهتم بالشغل وبس ماجد بقا كل حاجه بنسبالي
, مكه: يسلام من غير ما تعرفي عنه اي حاجه
, ندي: لا ما انا بعد كده عرفت عنه كل حاجه
, مكه: طيب قولي
, ندي: لا كفايه كدا انهردا انا هنام تعبت
, مكه: اوكي بكره نكمل
, ندي: هههههه يخربيت فضولك
, امام الفيلا ء نزل آسر مسرعا من السياره وفتح لملك باب السياره ومد لها يده وقال اتفضلي يا سمو الأميره
, ملك ابتسمت ابتسامه خفيفه علي ثغرها و احمر وجهها
, وقاله بخجل : بلاش الاسلوب دا لحسن اتعود عليه
, آسر مسك يدها : **** طب ما تتعودي براحتك يا قلبي طول ما انا موجود تعملي كل الي نفسك فيه انا هنا لتنفيذ اومرك وتحقيق احلامك يا مولاتي
, ملك: ههههه
, آسر: يلا يا بيبي اطلعي نامي عشان تصحي بدري ورانا شغل
, ملك: اومرك يا سمو الأمير آسر
, آسر: ههههه خدتي علي الجو بسرعه برافو
, ٣٢ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في نفس الوقت في غرفه محمد
, محمد : لا يا مالك و**** انت بتغش
, مالك : ههههه هي كوتشينه دا شطرنج يا بابا انت الي مبتعرفش تلعب دا تالت دور وانت بتخسر شكلك ملكش فيها
, محمد: بصراحه مبعرفش العب اوي اصلها مش لعبتي المفضله
, مالك: وايه هي لعبتك المفضله؟
, محمد: الطاوله
, مالك: الطاوله٣ علامة التعجب
, محمد: كنت بلعبها مع امي هي الي علمتني٣ نقطة احيانا كنا بنفضل سهرانين طول اليل ونام بعد **** الفجر مكنتش بحس بالوقت وانا معاها دلوقتي الدقيقه بتعدي كانها سنين
, مالك: **** يرحمها بس انا مش هسيبك غير لما تعلمني
, محمد و يهز راسه بالموافقه : ان شاء ****
, ٣١ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في اليوم التالي عاد مالك وآسر من العمل ودلف مالك الي غرفته بينما جلس آسر ليتحدث مع والدته في الصالون
, في غرفه مالك دلف الي الحمام اخذ شور وارتداء بنطال ترينج وخرج بيده منشفه صغيره يمسح جسده بها واثناء خروجه وجد مكه
, مالك: انتي بتعملي ايه هنا٣ علامة التعجب؟
, مكه وضعت يدها على وجهها من الخجل وقالت بتوتر: مفيش٤ نقطة مفيش انا..
, مالك: انتي بتدوري على ايه في تليفوني
, مكه : مبدورش انا انا٤ نقطة
, مالك بغضب: انت ايه وشيلي ايدك من علي وشك وكلميني زي الناس
, مكه بخجل:طيب البس حاجه
, مالك اتجه الي الخذانه واخذ منها قميص وذهب اليها وانزل يدها قائلاً : انتي بتعملي ايه هنا ها؟!
, مكه: كنت برن على ملك تليفوني فصل شحن
, مالك رفع حاجبيه: و**** طيب علي فكره ملك في اوضتها معرفتيش تكدبي
, مكه: اصل ٤ نقطة
, مالك: انتي كنتي بتشوفي الارقام برن على مين وكدا صح مش واثقه فيا
, في نفس الوقت في الصالون
, آسر: و**** يا ماما زي ما بقولك الدكتور قال كدا
, أمينه: **** يسطر يابني وتقوم بالسلامه
, آسر: يارب يا امي انتي هتروحي تشوفيها امته
, أمينه: بعد الغداء ان شاء****
, آسر : كويس انا طالع اخد شور واغير
, أمينه: ماشي يا حبيبي
, ١٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه مالك
, مالك بغضب : انتي مش واثقه فيا ردي القطه كلت لسانك دلوقتي
, ظلت صامته
, ٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة: متردي
, مكه: و**** لا مش قصدي كدا
, مالك بغضب: طيب بتعملي كدا ليه
, آسر طرق الباب ودلف قال في ايه يا جماعه صوتكم نازل تحت
, مالك: الهانم بتفتش في تليفوني
, آسر: طب اهداء طيب
, مكه: و**** يا آسر انا٣ نقطة
, آسر: ياحبيبتي لو هو عايز يخون اسهل حاجه عليه يمسح سجل المكالمات
, مكه: مش ق٣ نقطة
, آسر: مخلصتش كلامي لسه ومش هيديكي. فرصه تعرفي عنه حاجه انا كنت فاكر انك اعقل من ملك وبتعرفي تتصرفي
, مالك اشار لاسر قائلاً: قولها
, مكه: انا اسفه يا مالك وخرجت مسرعه وهي تلعن ندي وفكرتها الغبيه وتلعن حظها وتحركت الي غرفتها
, آسر: اهدي يا بني اكيد حد قالها تعمل كدا من زماليها مكه دماغها متجبش الحجات الخيبه دي بس هي ليه هتفكر انك بتخونها او كدا
, مالك اخبره عن موضوع السكرتيره
, اسر:هي عندها حق انها تزعل اي واحده مكانها هتفهم غلط
, تركه آسر جلس علي الفراش وزفر بغضب وظل يفكر في مكه وما فعلت
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في مطعم ٣ العلامة النجمية دلف مازن وجد رنا تجلس علي طاوله اقترب منها وجلس
, قائلاً:ازيك يا رنا
, رنا:انا كويسه الحمد****
, مازن:مجتيش انهارده الشركه ليه؟!
, رنا: ماما تعبانه شويه
, مازن:الف سلامة عليها
, رنا:**** يسلمك
, مازن:خير كنت عايزه ايه
, رنا: انا عايزه اسالك سؤال وترد بصراحه
, مازن رفع حاجبيه قائلاً:اتفضلي
, رنا: انت بتحب ملك وعايز تتجوزها
, مازن:ايه الكلام دا انت اتهبلتي
, ووقف مسرعا كاد ان يمشي امسكت يده وقالت:لو عايز ملك تبقي ليك انا عندي الحل مستنيه مكلمتك
, تركها مازن وصعد سيارته وقادها الي منزله واخذت هي سياره اجري وذهبت الي منزلها
, في غرفه مكه
, وضعت الوساده علي وجهها وظلت تبكي حتي استغرقت في النوم
, في نفس الوقت يجلس الجميع علي مائده الطعام عدا مالك ومكه
, آسر: انتي مجتيش الشركه ليه يا حبيبتي
, ملك: صحيت متأخر
, آسر: اه وانت يامحمد دا انا قلت ل مازن انك هتيجي انهردا
, محمد: معلش يا آسر مليش مزاج الفتره دي
, آسر هز راسه بالموافقه ويبتسم ابتسامه خفيفه واردف: زي ما تحب
, في المساء تجلس ندي في حديقه الفيلا
, محمد: ممكن اقعد
, ندي: طبعا اتفضل انت عامل ايه دلوقتي
, محمد: تمام الحمد لله بخير وانتي
, ندي: الحمد لله
, رن هاتف ندي عده مرات في كل مره تنظر في الهاتف تجد اسم ماجد
, محمد: متردي يا بنتي
, ندي وتحرك يدها بالنفي واردفت: دا رقم غريب معرفوش
, محمد: طيب هاتي وانا ارد
, ندي: لا٤ نقطةقصدي هو بطل يرن قفل خلاص
, محمد: زي ماتحبي
, ندي: طيب عن ازنك انا هطلع لاني دايخه شويه
, آسر: طيب تحبي اساعدك
, ندي: ميرسي جدا يا محمد
, ٢٢ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في نفس الوقت في غرفه مالك يقف في الشرفه دلفت مكه وعينيه متورمتان من البكاء قالت: انا اسفه
, مالك: مش بالسهولة دي
, مكه: قصدك ايه
, مالك : الموضوع مش هينتهي بالسهولة الي انتي فكراها دي انتي مش واثقه فيا وبكدا مستحيل نكون سعداء مع بعض
, مكه: اوعدك انها آخر مره
, مالك: يعني لو انا الي فتشت في تليفونك واعتذرت كنتي هتصالحيني بالبساطة دي
, مكه: انا اسفه ولو .. لو شايف ان احنا مش هينفع نكمل مع بعض وعايز تنهي خطوبتنا انا مش هزعل منك لاني عارفه اني غلطانه
, و تحركت في اتجاه الباب ليجذبها من يدها لترتطم بصدره
, وقال: انهي الخطوبه وقدرتي تقوليها
, مكه: انت الي قلت مش بالسهولة الي انتي فكراها
, مالك: طيب ودي معناها بالنسبالك اني انهي الخطوبه انتي مش عارفه اني من غيرك اموت
, مكه: وانا كمان من غيرك اموت انا اسفه
, مالك : يبقي متقوليش كدا تاني
, مكه: حاضر اوعدك انها آخر مره
, ارتمت بين احضانه وشدد مالك من احتضانها وقبل شعرها وظل يشم رائحة الورد الفواحه منه
, ٣٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, صعدت ندي الي غرفتها ومحمد ينظر لها حتي اختفت جلس محمد علي الاريكه وهو يفكر في تلك الحوريه
, وعندما اخبر امه عن شعوره تجهاها بعد عودته من المستشفى
,
, ﴿فلاش باك﴾
, في المساء قبل الاجتماع كان في غرفته وارتداء حله زرقاء دلفت خلود وربتت علي كتفه قائله: قمر يا حبيبي و**** عريس يابني
, محمد نظر لها قائلاً:مستعجله علي ايه يا ست الكل
, خلود:نفسي افرح بيك يابني قبل ما اموت
, محمد قبل يدها وقال:بعد الشر عليكي يا امي و **** كنت عايز اكلمك في الموضوع دا انا خلاص شوفت العروسه
, خلود بلهفه:مين ياحبيبي؟!
, محمد: ندي بنت عمي انا شوفتها انهارده وحاسس اني شوفتها قبل كدا وانها هتكون ام ولادي
, خلود: دا احلا خبر سمعته وانا مستعده اطلبلك اديها بنفسي
, محمد:**** يخليكي ليا يا اجمل ام انا همشي بقا عشان الشغل عايزه حاجه
, خلود: لا يا حبيبي **** يخليك ليا
, ﴿عوده لارض الواقع ﴾
, جفف دموعه ودلف لغرفته في نفس الوقت في غرفه ندي
, ندي: الو يا حبيبي
, ماجد: مبترديش على تلفونك ليه بقالي ساعه برن
, ندي: سوري ابن عمي كان قاعد معايا معرفتش ارد
, ماجد : وابن عمك يقعد معاكي ليه ان شاء ****
, ندي:عادي يعني ماجد انت عارف اني مبحبش التحكمات لو بسمع كلامك دا عشان بحبك
, ماجد: دي مش تحكمات انا بحبك والي بيحب حد يحب انه يكون الوحيد اللي في حياته
, ندي: هو انا قلت اني بحبه عشان تعمل كل دا
, ماجد:بغير عليكي
, ندي ابتسمت وقالت: عارفه ي ماجد طب انت كنت بترن ليه
, ماجد: كنت عايز نتقابل ضروري بعد الجامعه لاني مش هاجي بكره
, ندي: اوكي بس فين
, ماجد: في المطعم الي اتقابلنا فيه اول مره
, ندي: اوكي يا قلبي اشوفك بكره تصبح على خير
, ماجد: وانت من اهل الخير يا روحي
, ٢٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل مازن تحديدا في غرفته يتجول في الغرفة ذهابا وايابا يفكر في كلام رنا قال لنفسه: اكيد اسر باعتها عشان يتاكد٣ نقطة لا بس اسر هيعمل كده ليه وهو لو شاكك في حاجه كان ممكن يخلص عليا بنفسه٤ نقطة توقف بجانب الشرفه وفتح الستار وقال: بس ممكن يكون عايز يتاكد قبل ما ياخد موقف وضع يده على جبهته وحرك انامله على جبهته زفر بقوه وجلس علي مقعده وظل يفكر طيله ليليته سؤال يطرح سؤال ولم يجد جواب لتلك الاسئله
, ما رَأه محمد ليس بهين فامه هي الدنيا بالنسبه له ولاكن ما سيحدث بعد اقوي من سابقه٣ علامة التعجب
, هل ملك امتلكت قلب آسر بعد ام لا؟!!

العشرون


مع شروق شمس اليوم التالي استيقظ اسر وضع يديه أسفل رأسه وظل يفكر في اميرته ابتسم حين تذكر كلامها وهي تخبره بأنها تحبه نظر في ساعته وجدها ال٦ من صباح اليوم وقف وارتداء ترينج بالون الرصاص وساعته والكوتشي وصفف شعره ووضع البرفان نزل للأسفل وصعدا سيارته وقادها للنادي بينما كانت تقف هي في الشرفه تنظر له بعشق دلفت بعدما اختفاء من امامها فتحت هاتفها وقبلت صورته واحتضنتها وبعد دقائق بدلت ثيابها حيث ارتدت ترينج بينك ونزلت للاسفل وجلست علي الاريكه في الحديقه عاد اسر في تمام السابعه والنصف وجد ملك تجلس علي الاريكه تتصفح احد الكتب نزل من سيارته ونظر لها بعشق وهي مندمجه في كتابها اقترب منها وجلس بجوارها واخذ الكتاب ووضعه بجواره اخضت ملك ونظرت له
, قائلاً:بتقرأي ايه
, ملك:اشارت له علي الكتاب قائله: كتاب
, اسر:هههههه يعني انا مش عارف ان دا كتاب قصدي عن ايه يعني حمل الكتاب و قرأ اسمه ﴿The Emperor's children﴾ نظر لها واعطاها الكتاب
, اسر : بتتكلم عن ايه دي
, ملك:عن ٣ اشخاص كل واحد فيهم متعلم كويس بس الظرف خلت كل واحد يكافح عشان يحقق حلمه
, اسر نظر لها بتعجب واردف: ممم٤ نقطة كويس حاجه مفيده انا هقوم اغير عشان الشغل انتي مش هتيجي ولا ايه
, ملك:لا هروح عند ماما انا ومكه
, اسر قبل جبهتها :تمام يا قلبي هتعوزي حاجه
, هزت رأسها بالنفي دلف اسر الي الدخل وجلست هي مره اخرى وفتحت كتابها وشرعت ب القرأه
, في غرفه ندي ارتدت ملابسها ونزلت لتناول الافطار
, خرجت من غرفتها وجدت اسر امامها
, اسر:ازيك يا ندوش
, ندي:هههه الحمد لله انك مقلتش يا زفته
, اسر:هههه انتي نازله
, ندي:ايوا هفطر لحسن هموت من الجوع وبعدها هطلع علي الجامعه
, اسر:تمام اقترب وضربها علي رأسها برفق قائلاً:خلي بالك من نفسك
, ندي ابتسمت ووضعت يدها علي رأسها واستطنعت البكاء ابتسم اسر فهو يعرف اخته جيداً ويفهمها اكثر من نفسها اقترب منها قائلا: ً وجعتك تحبي اصالحك بطرقتي
, ندي ابتعدت عنه مسرعه قائله: علي ايه يعم الطيب احسن سلام عليكم و جريت من امامه
, نظر لها اسر وظل يضحك على طريقتها الطفوليه واستدار امسك المقبض ودلف الي غرفته
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, علي مائده الطعام تجلس أمينه ومكه وندي ومحمد ومالك
, أمينه: لا يا ندي مش كل يوم خروج بعد الجامعه كدا كتير
, مالك:ايوا كدا كتير انتي زوتيها اوي
, ندي:ليه بس هو حرام اني ارفه عن نفسى او اعمل شوبنج ولا ايه
, قاطع حديثهم صوت هاتف مالك: مالك الو يا عمار
, عمار:مالك تعالا حالا
, مالك:اجي فين يا بني
, عمار: يابني في حاجه مهمه مش هينفع علي التليفون بص قدامك نص ساعه تكون قدامي في المستشفي ٣ العلامة النجمية الي في مصر
, مالك:طب اقفل وانا جاي حالا
, اغلق مالك الهاتف وسحب المقعد وأشار لندي قائلاً: انا خارج وهرجع بدري عايز ارجع القيكي في البيت والا انت عارفه ايه اللي هيحصلك
, نزل اسر وقال:في ايه يا ماما
, ندي:انا قلتلهم هخرج اعمل شوبنج بعد الجامعه وهما مش راضين
, اسر:ليه يا ماما ماتسيبيها علي راحتها روحي يا حبيبتي بس متتاخريش
, ندي ابتسمت وهبت مسرعه وارتمت باحضانه قائله: **** يخليك ليا يا اسر
, اسر:نظر الي مالك وقال: انت رايح الشغل
, مالك:لا انا رايح عند عمار
, اسر:تاني عمار يا مالك
, مكه وضعت الشوكه من يدها وتكمن الشك من قلبها نظرت له
, مالك:لا مش الي في بالك هو في المستشفى
, مكه:مين عمار؟!
, مالك: واحد صاحبي لما اجي نبقي نتكلم
, اشار له اسر بمعني اذهب خرج مالك قبل اسر جبين امه وخرج هو ومحمد صعد محمد الي السياره وجلس علي القعد المجاور لاسر بينما ذهب اسر الي معشوقته المندمجه في كتابها
, اسر:القمر هيفضل كدا ولا ايه
, ملك:لا مستنيه مكه تخرج عشان نروح عند ماما
, اسر اشار علي الترينج ورفع حاجبيه قائلاً:بلبسك دا٤ علامة التعجب
, ملك:فيها ايه!!؟
, اسر:ضيق اوي
, ملك:حاضر هغيره
, اسر واشار بسبابته للداخل قائلاً:طيب يلا اطلعي غيره حالا
, دلفت ملك الي الفيلا وصعد اسر سيارته وقادها للشركة
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في مستشفى ** دلف مالك وجلس بجواره قائلاً:في ايه يابني
, عمار: بابا تعب جدا واصر ان احنا نرجع مصر
, مالك:ليه يعني٣ علامة التعجب من قله المستشفيات الي في الغردقه عمار: يا مالك هو كان متابع مع دكتور هنا
, مالك:طيب هو عامل ايه دلوقتي؟
, عمار نظر في ساعته قائلاً:في غرفه العمليات بقاله ساعه
, مالك:متقلقش ان شاء**** هيبقي كويس
, عمار:ان شاء****
, احتضنه مالك وظل معه
, ٢٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه يقف مازن مع اسر ورنا تنظر لهم وتخشي ان يخبره مازن بحديثهم في الكافيه قالت في نفسه
, :لا يا رنا مستحيل يقوله حاجه زي دي اهدي
, ذهبت لاسر وأعطته الايميل وحاولت ان تبعده عن مازن ومازن ينظر لها بحيره فتأكد من خوفها ان تقول لاسر فعلم انه لم يرسلها اليه تركهم مازن بحجه ان لديه عمل كثير
, رنا:الشركه الالمانيه معترضه علي نسبه ٥٠ ٪ بيقولو ان كدا كتير وانهم هيوافقم علي ٣٠ ٪ ودا كويس اوي
, اسر:طب خلاص انا هحاول اقابل جاكوب واشوف الموضوع دا روحي انتي يارنا
, في المستشفى
, عمار نظر في ساعته
, مالك:اهدي يابني ان شاء**** خير
, عمار:اتأخر اوي 3 ساعات في العمليات
, مالك:متقلقش دا عادي علي حسب العمليه
, مالك :انت مقولتش عنده ايه
, عمار: هو قالي امبارح بالليل ان عايز ينزل مصر جبته
, وجيت قالي علي عنوان المستشفى ودخل للدكتور وبعدها عرفت ان عايز يعمل عمليه وانه كان متابع مع دكتور هنا نزلت دمعه من عينيه واردف:كان بيجي من فتره هنا يعمل تحاليل وفوحصات وانا عشان عايش حياتي بالطول والعرض معرفش حاجه عنه ولا حتي كنت بهتم اني اعرف حتي معرفش اسم العمليه دي ايه ولا اعرف اي تفاصيل
, مالك:مسقلتش تحت في الاستعلام او اي دكتور
, هز رأسه بالنفي وظل يبكي احتضنه مالك وحاول ان يهدي من روعهِ
, انها حكمت الخالق فان **** يختار الوقت المناسب للعباد الذين يريد لهم الهدايه وقد ان الاوان لذلك الشاب ان يتقرب لربه ولوالده ويترك هذا الطريق المحرم الذي كان غارقا فيه
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا عادت ملك ومكه وجلست ملك بجوار أمينه وصعدت مكه لغرفتها طرق الباب ذهبت سناء لتفتح
, أمينه:لسه مقمتش، بالسلامه
, ملك:لا يا ماما بابا هو السبب في الي احنا فيه دا
, أمينه:خلاص يا حبيبتي الي حصل حصل بلاش نتكلم في الموضوع ده تاني
, علي الباب يقف شاب في أواخر العقد الثاني من عمره ومعه رجل كبير في السن
, سناء: اتفضل يا بيه الهانم موجوده في الصالون
, تحركت سناء للداخل وهم خلفها نظرت ملك وجدتهم هبت مسرعه وارتمت باحضان عبد****
, عبد****:ازيك يا ملك عامله ايه
, ملك:الحمد**** يا خالو
, اقتربت من زياد وقالت: زيااااد وحشتني
, زياد احتضنها قائلاً: لو انا وحشتك بجد كنتي كلمتيني يا هانم
, ملك بتريقه: لا والله٣ نقطة انت تليفونك تقريباً مقفول ٢٤ ساعه في اليوم
, زياد:والله٣ نقطة ونظر في هاتفه وقال: تصدقي فعلاً هههههه
, عبد****: انا عبد**** يا امنيه هانم
, أمينه:ايواا طبعا عارفه حضرتك
, عبد****:حضرتك ههههه احنا قرايب يعني مفيش تكاليف مبناء
, أمينه:خلاص يبقا انت كمان تقول لنفسك ولابيه ولا هانم نظرت لملك قائله: ملك وريهم اوضهم يابنتي عشان يرتاحوا
, صعدت ملك وخلفها عبد**** وزياد يحمل الشنط وأمينه دلفت للمطبخ لتحضير الغداء مع سناء
, ٣٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المستشفى في تمام الساعه ٣ خرج الطبيب هب عمار مسرعا وكذالك مالك
, عمار:ها يا دكتور عامل ايه دلوقتي
, الدكتور:متقلقش الحمد**** العمليه نجحت
, مالك:طب هو كان بيعمل عمليه ايه
, الدكتور:قلب مفتوح
, مالك:اه كدا انا فهمت طيب شكرا يا دكتور
, عمار:فهمت ايه ايوا صح انت جراح بس ارجوك يا مالك فهمني ومتخبيش عني حاجه
, مالك: متقلقش هو عشان كدا اتاخر في العمليات هو هيفضل في العنايه المركزه هنا اول يوم وبعدين هيتقنل غرفه عاديه بس هيفضل اسبوع في المستشفى عشان كدا انت لازم ترجع البيت وجودنا هنا ملوش اي لازمه
, عمار:لا انا هفضل هنا
, مالك:عمار انت لازم تروح البيت عشان ترتاح وانا بكره هجيلك ونيجي سوء يلا
, وجذبه من زراعه وذهباء سوياً الي منزل عمار نزل عمار وقاد مالك سيارته الي الفيلا
, ٣١ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المطعم دلفت ندي وجدت عمار جلست امامه قائله: مجتش ليه؟!
, ماجد:عندنا مشاكل كتير في الشغل
, ندي:مشاكل ايه؟!!
, ماجد:متشغليش بالك انتي
, ندي بحزن:زي ما تحب **** يعينك
, ماجد: الهم ان بابا عايز ينهي شغله هنا ونسافر امريكا
, ندي رفعت حاجبيها قائله:انت عايز تقول ايه بالظبط
, ماجد:ايه رأيك لو نتجوز
, ندي ابتسمت وهزت رأسها بالموافقة وقاله: خلاص هحددلكم معاد مع اسر
, ماجد زفر واردف: في مشكله بابا لما كلمته في الموضوع قال ان في مشاكل بينه وبين اخوكي وانه مش موافق
, ندي: ازاي و شغلهم مختلف مش انت قلت ان باباك عنده شركه استيراد وتصدير
, ماجد: مش مشاكل في الشغل مشكله شخصيه بينهم
, ندي:ماجد انت حيرتني معاك لما تحدد موقفك وتعرف عايز تقولي ايه ابقا كلمني
, ماجد: طب ايه رايك لو نتجوز عرفي و متقلقيش هيبقي سوري وبكدا نكون ضغطنا عليهم ونقدر نتجوز
, نزلت الكلمات عليها كالصاعقه
, ندي والدموع في عينها : مستحيل انت اتجننت انت شايف اني ممكن اعمل كدا ماجد قدامك حل من اتنين يا تتقدم رسمي يا تنساني وانا هنساك وتركته وذهبت
, والدموع بعينيها فهي ان كانت قد احبته هذا لايعني ان تنسي عادات وتقاليد اهلها ودينها قبل كل شي.
, عند ماجد ضرب بيده الطاوله ودفع الحساب وذهب الي منزله وهو يلعن حظه وفشله في اول جوله
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, عاد اسر ومحمد الي الفيلا
, محمد:انا هطلع انام شويه لاني تعبان منك لله اول يوم شغل تعمل فيا كل دا
, اسر:هههه انت لسه شوفت حاجه
, محمد:بس انت غريب اوي يا اسر ازاي خريج كليه حاسبات وبتشتغل في شركه أدوية وقدرت تعمل النجاح دا كله
, اسر:هههه اولا بطل قر ثانيا معاك حق حاجه غريبه بس دا موضوع طويل اوي اطلع نام وباليل نبقي نتكلم
, نزلا من السياره ودلفا سوياً للداخل وجدوا الجميع علي مائده الطعام عدا ملك وزياد صعد محمد لغرفته بعد ان القي التحيه عليهم وجلس اسر بجوار عبد****
, بعد دقائق قام اسر من علي مقعده نزلت ملك وزياد وهم يضحكون نظر لها اسر وابتسم قائلاً:ازيك ياقلبي
, نظر له زياد قالت له ملك:دا اسر
, اقترب زياد وصافح اسر وجلس اسر وملك بجواره وزياد والجميع دلفت ندي وهي تداري وجهها وصعدت مسرعه الي غرفتها صعدت ندي خلفها
, عبد****:هتودينا المستشفى امته يا اسر
, اسر: في اي وقت تحبه
, أمينه:مستعجلين ليه ياجماعه ارتاحوا شويه وبكره نروح المستشفى
, زياد: انا معاكي في رايك دا
, عبد****:معلش يا اسر هنتعبك معانا
, اسر: ايه الكلام الي انت بتقوله دا يا عمي. تعبك راحه
, عبد****:**** يبارك فيك يابني
, ابتسم اسر وطلب من سناء ان تحضر للجميع العصير
, وتبادلو الحديث لفتره وبعدها صعدا كلا منهم الي غرفته لينال قسطا من الراحه
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه ندي دلفت والقت جسدها علي السرير دلفت مكه خلفها
, مكه: ايه يا حبيبتي مالك في ايه؟!
, ندي ارتمت باحضانها وظلت تبكي
, مكه: ندي انتي اتخنقتي مع ماجد ولا ايه
, ندي بكت اكثر قائله لها ماحدث معها اليوم
, احتضنها مكه وقالت: علي فكره انتي صح ومعاكي حق كان المفروض تضربيه بالقلم دا انسان معندوش ذره احترام لان٣ نقطة واثناء حديثها رن هاتف ندي نظرت في الهاتف وجدت اسم ماجد
, مكه: هو الي بيرن
, ندي هزت رأسها بنعم
, مكه : مترديش عليه
, ندي: عندك حق خليه كدا شويه عشان
, في المساء في غرفه محمد دلف مالك وقال: بقولك ايه البس وانزل أسر مستني تحت في العربيه
, محمد: عشر دقائق وابقي جاهز
, مالك: تمام متتاخرش انا هنزل انا سلام
, محمد: تمام ثواني واحصلك
, عند مازن فكر قليلاً في كلام رنا وخاصة بعدما راء في عينيها نظرت خوف من ان يحكي لاسر وشعر بالاطمنان من هذه الجهه وتأكد ان اسر لم يرسلها للتاكد من شعوره تجاه ملك امسك هاتفه وفتحه فكر ان يتصل بها ولاكن اغلق الهاتف مره اخري
, نعم لقد تأكد من شكوكه ووجد رد علي كل الاسئله التي تجول في ذهنه ولاكن ماذا سيفعل مازن؟!
, هدوء سحر مفاجأة ولاكن هل هذا هدوء ما يسبق العاصفه؟!!

الحادي والعشرون


عند مازن فكر قليلاً في كلام رنا وخاصة بعدما راء في عينيها نظرت خوف من ان يحكي لاسر شي وشعر بالاطمنان من هذه الجهه وتأكد ان اسر لم يرسلها للتاكد من شعوره تجاه ملك امسك هاتفه وفتحه فكر ان يتصل بها ولاكن اغلق الهاتف مره اخري وخرج من مكتبه وصعد لغرفته وهو يحاول السيطره علي افكاره
, في نفس الوقت في كافيه ٣ العلامة النجمية يجلس ماجد ومعه صديقه علاء
, علاء : طبيعي انها متردش عليك بعد العمله السوده دي ولاتفكر فيك اصلا
, ماجد اغلق الهاتف ووضعه امامه: هو انا عملت ايه يعني عايز اتجوزها
, علاء بغضب: يابني انت متخلف واحد يقول لوحده بتحبه نتجوز عرفي ومتقلقيش هيبقي سوري انت اهبل مفيش راجل يقبل بوضع زي دا وبعدين انت عارف ندي مين وبنت مين كويس
, ماجد: ليه يعني ما في ناس كتير عملتها ومتفكرش فيا ليه يعني
, علاء:مستحيل تثق فيك بعد الكلام دا
, ماجد غمز بعينه قائلا: تؤ دا من وجهة نظرك اما هي عارفه اني بحبها
, علاء: ايوا ومتعرفش انك رمقه بنظره غاضبه صمت قلبلا وقال: انت تقبل علي اختك كدا
, ماجد: في ايه يا علاء انت المحامي بتاعها
, علاء: تصدق يلا انت حيوان وانا ماشي
, ماجد ملوحا بيده : في ستين داهيه
, ذهب علاء وبقي ماجد وعيونه تتطاير منها الشراره لاتدل علي الخير ابدا ظل يفكر و يتحدث مع نفسه:
, مبقاش غيرك وينصحني ماشي يابنت النجار لما اشوف اخرتها معاكي
, ٣٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في سيارة اسر يجلس هو ومالك ينتظران محمد نزل محمد وصعد للمقعد الخلفي في السياره
, آسر:اتأخرت ليه يابني
, نظر محمد في ساعته قائلاً: متاخرتش ولا حاجه دول يدوب ١٠ دقائق
, قائد اسر سيارته واستدار بها للخروج من الفيلا
, في غرفه ندي تجلس في وسط فراشها وتبكي بحرقه ليس علي ماجد ولاكن لان كلامه سهم اصاب قلبها فهي تربت علي يد والدها الذي علمها دينها ومكارم الأخلاق ولاكن في الوقت ذاته يعتصر قلبها خاشيه من ان تفقد ماجد الذي لم تشعر بالامان الا بجواره ولاكن هل الحب اعمي؟٥ علامة التعجب
, قالت ندي لنفسها:انت فاهم اني ممكن أسي لعيلتي عشان اضغط عليهم بحبك تبقي غلطان فهمتني غلط يا ماجد٥ نقطة تنهدت بقوه وقالت للأسف بحبك ودي حقيقه مش هقدر أنكرها لاكن دا مش معناها اني اخون ثقت بابا **** يرحمه واسر
, قالت كلماتها وهي تحدث صورته بحزن وقلب حائرا بين العشق والغضب متمنيه الانتهاء من هذه المشكله
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه ملك امسكت هاتفها وفتحته نظرت في صوره اسر التي تزين شاشت هاتفها ابتسمت بعشق وقبلت صورته حمالت هاتفها ونزلت للاسفل
, غريب هذا الحب يشبه البحر في جماله فكما فيه حوريات واسماك تبهر من يراها فهو مرعب و هناك اسرار بداخله نعم هو حسن المنظر لاكن هناك اعصار 🌪 ورياح وامواج تهلك من يقع به
, في سياره اسر
, محمد: هاااا يا اسر مش هتحكي ولا ايه
, رفع حاجبيها قائلا: هحكيلك بس علي اية
, محمد: مش عيب عليك بردو تبقي اسر النجار وتنسى
, علي العموم هقولك٣ نقطة لما كنا في العربيه وسالتك عن
, اسر قاطعه قائلاً:اه اه خلاص افتكرت
, محمد: بركاتك يا شيخ محمد هههههه
, مالك نظر لهم باستغراب:انا مش فاهم حاجه بركاتك ايه وبتاع ايه انتو بتحضرو عفاريت
, اسر اوقف سيارته قائلاً: انزل وهفهمك جوه
, دلفا الي الكافيه ووقفا اما طاوله البلياردو
, آسر: ها مين هيلعب الاول
, محمد: انا
, ووقف كل منهم أمام الطاوله وبيده عصا البلياردو وضع اسر الطباشير عليها و انحي ضارب ضربته الاولي
, اسر: شوف يابن عمي انا لما اصريت ادخل كليه حاسبات كان عندي حلم كبير نفسي احققه اني اسافر امريكا وابقي مبرمج عالمي بس طبعا الوالد كان معترض وعايزني ابقا دكتور صيدلي وادير شركته٤ نقطة زفر بقوه
, وضرب الكوره الثانيه واردف: دخلت علم رياضه و الكليه زي ما انا عايز وجيت في سنه ٢ مات والدي ووالد رنا هو الي كمل معاي ومسكت الشركه وفهمت كل حاجه فيها وبعد وفاة والد رنا كملت انا لحد مابقت الشركه زي ما انت شايف
, محمد: يااه قصه غريبه فعلاا بس كويس انك قدرت تحقق النجاح دا
, مالك: انتو قلبتوها غم ليه احنا جايين نفرفش
, اسر:بس يا فاشل دا الي انت فالح فيه
, مالك:لسه هيقولي فاشل ما احنا ماشين عدل بقالنا ٤ سنين مش كفايه كدا
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في حديقه الفيلا تجلس ملك خرج زياد من الفيلا واقترب منها وجلس بجوارها
, ملك: انتي لسه صاحي
, زياد: انا منمتش اصلا مش عارف انام
, رن هاتفه فتحه ورد علي المكامله
, زياد: و**** وحشنى وكنت لسه هكلم ملك عنك حالا
, ملك:جدو
, اشار لها زياد بمعني نعم وفتح الاسبيكر
, الجد بصوت متقطع: ماشي يا اخرت صبري يلي مش ناوي تفرحنا بيك
, زياد: ههههه عليك حجات غريبه ياصابر
, صابر: ليه انا قلت حاجه غلط دا ابوك متجوز وهو ٢٣ سنه
, زياد: ياربي سمعتني الجمله دي ياصابر مليون مره دا انا حفظتها اكتر من اسمي وبعدين ابويا مصدق اتجوز الي بيحبها سفلقه من معاك اما انا انت عارف لازم اكون نفسي بايدي هههه
, صابر:ماشي يابن عبد**** لما نشوف اخرتها معاك والبت الي خللت دي
, زياد:ايوا كدا خليك صابر يا صابر ههههه وبعدين سيب البت فحالها عجباني كدا
, ملك: هههه ازيك يا جدو عامل ايه من غيري
, صابر : وحيد من بعدك يا بنت فاديه
, ملك: متهونش عليا يا صبورتي لما ماما تقوم بالسلامه هجيبها ونجيلك
, صابر: **** يقومها بالسلامه يابنتي يلا تصبحي على خير انتي والفاشل الي جنبك دا
, زياد: سمعتك علي فكره هههه
, صابر: اقفل يا اخرت صبري اقفل
, اغلق زياد هاتفه وهو يضحك بصوت عالي وملك تضحك
, زياد:و**** جدك هيشلني
, ملك:معاك حق ولا باباك ههه اكبر من امي ب ١٠ دقائق ولما كان بيكلمني في التليفون يقولك اختي الكبيره ههههه
, زياد: هو قالك كدا يبقا معاكي حق في دي اومال لو مكنوش تؤم كانوا عملوا ايه هههه
, ظلا هكذا يتبادلون الحديث ويضحكون
, ٣٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الكافيه انتها اسر من العب مع محمد وطلب من مالك ان يكمل بدلا منه وخرج من الكافيه ووقف في الحديقه بالخارج وقف يفكر في حوريته ويبتسم اخرج هاتفه من جاكته الازرق واتصل بمعشوقته
, عند ملك رن هاتفها امسكته وقالت بلهفة: اسر
, قامت مسرعه وابتعدت عن زياد وردت علي هاتفها وزياد ينظر لها ويبتسم علي طريقتها الطفوليه
, اسر: انت عارفه انك وحشتيني اوي اوي.
, ملك ابتسمت وصمتت لتسمع صوته الذي اشتاقت اليه من الصباح وكلامه العذب
, آسر: لسه صاحيه ولا صحيتك من النوم
, ملك : لا انا لسه صاحيه مستنياك. عشان انت كمان وحشتني
, آسر ابتسم وقال بغرور: مممم٣ نقطة علي كدا انا شاغل بالك اه طبعاً ما انا عارف اصل انا واد حليوه ومز وكل البنات بتتخانق عليا
, ملك بغضب وغيره : اتلم يا اسر
, آسر ابتسم ماكر واردف: **** مش دي الحقيقه بس متقلقش مفيش غيرك الي شغله بالي
, ملك ابتسمت وقالت بمكر:ايول كدا اتعدل احسن لك والا هقتلك
, اسر التوت شفتيه ورفع حاجبيه وقال بغرور:مش هتعرفي تعملي كده
, ملك:ليه يعني؟! دا مفيش اسهل من كدا
, اسر ضحك بصوت مرتفع وقال بثقه:لا مش سهله زي ما انتي فكره مش هتعرفي تعيشي من غيري
, ملك ابتسمت واحمرت وجنتيها وقالت بجدية :متنساش اني كمان فيا عرق صعيدي زيك يا اسر يعني لوفكرت في واحده غيري هخلص عليك وعليها بايدي
, اسر ضحك قائلاً:يا ساتر يارب متقلقش يا قلبي مفيش واحده هتحتل قلبي من بعدك انتي الاخيره ياروح قلبي
, ملك ابتسمت وقالت بغرور: طبعا يا بني انا متاكده من كدا دا انا ملك النجار بردو ههههههه
, آسر: هههههههه ماشي يا قلبي
, ملك: اسر متتاخرش عشان خاطري
, اسر: حاضر يا قلب اسر
, اغلق اسر الهاتف وابتسم وزفر بقوه قائلاً بحبك ودلف للداخل
, عند ملك ابتسمت وتقدمت للأمام وجلست بجوار زياد
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة.
, في منزل مازن استيقظ بعدما غلبه النوم من شده التعب والاجهاد فهو لم يذق طعم النوم منذ ليله امس
, ظل يفكر في حالة والده الصحيه والدموع تنهمر علي خديه اخذ صوره والده وقال كلمات متقطعه ممزوجه بالبكاء كانه يحدثها :
, انا اسف٣ نقطةعارف ان اسفي مش هيفيد٣ نقطةوان الوقت متأخر اوي٤ نقطةكان نفسي تبقا معايا دلوقتيي عشان اوعدك٣ نقطةاني هبقي دراعك اليمين في الشغل زي ما انت عايز٣ نقطة وهنسي الطريق الى كنت ماشي فيه٣ نقطةوهبقي البشمهندس الي انت بتحلم تشوفه من وانا صغير..بس عشان خاطري اوعدني انت كمان٣ نقطةانك مش هتسبني ارجوك
, ظل يتحدث مع صورته و يبكي والحزن جليسه
, عند محمد ومالك
, محمد:يعني انت دخلت طب عشان عمي
, هز مالك راسه بنعم واردف:لما كنت صغير عندي ١٦ قبل وفاته بأسبوع واحد دخل اوضتي وقعد جنبي وقالي انا عايزك تبقي دكتور شاطر وتمسك الشركه من بعدي قلت لا وقتها قلته من حقي اختار كياني بنفسي زيك وزي اسر عشان ابقا ناجح بجد
, محمد:وبعدين ايه اللي حصل
, مالك:قالي يعني لا انت واخوك طب هيمسك شغلنا من بعدي قلتله مليش دعوه انا مش حابب الطب
, قال علي الاقل انت تدخل طب عشان تعرف تكمل الي انا وعمك بدأناه وقتها مفهمتش كلامه وايه اللي ابتداه فكرته قصده الشركه لما هو مات دخلت طب عشانه واخترت الجراحه عشان نفسي يعني نص ليه ونص ليا ولما فهمت الي كان عايزه ندمت بعدها
, محمد رفع حاجبيه قائلا:وهو كان عايز
, تنحنح اسر الذي كان يستمع لحديثهم ووقف بجوارهم ونظر لمالك فهم مالك ما يعنيه اسر فقال
, مالك:بقولك ايه يلا انت نكدت عليا وبعدين انت عمال تسأل واحنا نحكي وانت مقلتش حاجه عن نفسك
, آسر:بعدين نكمل يا شباب احنا لازم نروح حالا
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا عاد اسر وجد ملك تجلس مع زياد وتضحك
, شعر بالغير والغضب ولاكن هحاول ان يهدي اعصابه فهو وعدها ويريد ان يثبت لها ثقته فيها نزل اسر ومحمد ومالك تدني اسر منهم يرسم الابتسامه علي وجهه وتحدث بهدوء عكس ما بداخله من غيره
, اسر اقترب وصافح زياد قائلا:ازيك يا زياد
, زياد:كويس الحمد لله اسيبكم انا بقا هطلع انام
, ابتسم اسر وتحولت ملامحه للغضب وكور قبضته
, ملك اقتربت منه قائله:مالك يا حبيبي
, اسر بهدوء وفك قبضت يده قائلا : مفيش
, ملك:حاسه انك متغير مش زي ما كلمتني في التليفون
, امسك يدها قائلا:حبيبتي ممكن منتكلمش دلوقتي عشان انا تعبان في مليون حاجه في دماغي ومش حابب اطلغ خلقي فيكي و تزعلي مني
, ملك:طيب ممكن تحكيلي يمكن نعرف نتصرف مع بعض
, اسر بتافف: يا **** انا قلت ايه ممكن تطلعي تنامي وانا هطلع اتنيل لاني تعبان
, ملك بحزن:زي ما تحب عن اذنك
, تركته ملك وتحركت للداخل زفر اسر قائلا:ييييه نيلتها اكتر يا فالح وتقدم نهوها مسرعا وجذبها من يدها وهي علي اول درجات درج القصر
, اسر يلتقط انفاسه قائلا:زعلتي مني
, ملك ادارت وجهها تجاه الباب قائله: لا مش زعلانه ممكن تسيبني اطلع
, احتضنها اسر قائلا:مش هسيبك ابدا ولا عايزك تسيبني يا عمري
, شددت ملك من احتضانه قائله:انا مش قادره افهمك
, آسر:ليه بس كدا؟٤ علامة التعجب
, ملك: انت كل شويه بحاله مختلفه عن التانيه
, ابتعد عنها اسر وامسك يديها قائلا: ازي يعني كملي متخفيش
, ملك: يعني تبقي هادي كدا بتكون اسر الحنين الطيب الي بعشقه وفجأة تقلب مره واحده وتبقي شخص غامض مش مفهوم
, اسر ابتسم قائلا:طيب يا ستي انا قدامك اهوو عايزه تفهمي فياا ايه
, ملك:مش عارفه حاسه انك وراك اسرار المحيط كلها هههههه
, اسر:هههه يخربيت كدا شكلك بيبقا حلو اوي وانتي بتضحكي
, خجلت ملك ووضعت يدها في يد اسر ودلفا سوياً احتضنها اسر امام غرفتهاودلفت الي غرفتها واوصدت الباب واستندته ظهرها عليه وهي تضع يدها علي قلبها من لهيب عشق هذا الاسر فبمجرد ان تنظر بعينيه تنسي كل الالم وتشعر ان العالم كله اصبح ملكا لها
, عند اسر دلف الي غرفته وهو يبتسم ولاكن ابتلع ريقه حين تذكر كلامها عن السر الذي يخفيه ودخل الشك قلبه٩ علامة التعجب

الثاني والعشرون


عند اسر دلف الي غرفته وهو يبتسم ولاكن ابتلع ريقه حين تذكر كلامها عن السر الذي يخفيه ودخل الشك قلبه٩ علامة التعجب ظل مستيقظ ولم يغفل له جفن ينتابه القلق والخوف من فقدان تلك الاميره التي تربعت علي عرش قلبه واحتلت عقله وأفكاره
, في صباح اليوم التالي في الفيلا تحديداً في غرفه ندي تجلس علي الفراش تبكي بحرقه نعم مازالت تبكي لانها تشعر ان بقلبها جرح كبير وعقلها وقلبها يتحديان في ساحه قتال الحب بقوه كبيره فمن سينتصر القلب ام العقل٤ علامة التعجب؟؟.
, قالت في نفسها جواز عرفي ومتقلقيش هيبقي سوري معقول شايفني كدا حتي لو في مشاكل لازم يحاول
, تذكرت اول لقاء لهم بعد محاولاته العديده للتقرب منها
,
, ﴿فلاش باك ﴾
, في الكافيها كان جالس ينتظرها كاد يرحل ولاكنه جلس مره اخرى حينما رآها
, ندي جلست امامه قائله:كنت ماشي
, ماجد: بصراحه اه انتي اتاخرتي اوي ٣ سعات عن معادنا كتير اوي عليا
, ندي بتوتر وتفرق في يديها: اااا انت٣ نقطة
, ماجد:لو كنت اعرف انك هتتوتري كدا مكنتش قابلتك بس مقدرش امنع نفسي اني اشوفك
, ندى بجديه:لو سمحت افهمني انا حاسه اني بعمل حاجه غلط وبخون ثقت بابا **** يرحمه
, ماجد:ليييه بس!! ما احنا قاعدين في مكان عام والناس كلها حولينا اهيه
, ندي:حتي لو مكان عام انت انسان متربطنيش بيه اي صله لا انت خطيبي ولا قريبي يعني انااا.
, ماجد:مش واثقة فيا!!
, ندي:انااا..معرفكش عشان اثق فيك عن ازنك ولو سمحت متكلمنيش ولا تمشي ورايا تاني
, قامت مسرعه وكادت تذهب ولاكنه كان اسرع منها امسكها من معصمها فنظرت له وليده الملتفه حول معصمها ظلت موجهة نظرها بغضب لاحظ ذلك فتركها
, قائلا:طيب ممكن تديني فرصه اعرفك وتعرفيني يمكن نرتاح لبعض
, تركته وذهبت متجاهلة كلامه قاله:لانفسها انتي ايه اللي خلاكي تيجي زفرت بقوه وصعدت سيارته
, قطع تفكيرها صوت رنين هاتفها
, ندي بتافف قررت ان تجيب امسكت هاتفها
, وقالت بتافف: نعم عايز ايه دلوقتي
, ماجد بمكر: انا اسف يا حبيبتي
, ندي: انت جرحتني لو عايز فعلا تصالحني تثب انك بتحبني و تيجي تتطلب ايدي من آسر
, ماجد ابتسم ماكر وفكر قليل ثم اردف: اه طبعا ما انا بكلمك عشان كدا انا اتفقت مع بابا وهاجي اخطبك أخر السنه
, ندي فرحت وتحولت الدموع التي تحرق خديها لابتسامه تزينه اردفت : بجد يا ماجد
, ماجد: بجد يا روح ماجد انا من امته بهزر معاكي
, ندي: بتحبني
, ماجد:طبعا مش لازم اقول يعني وعشان انا بحبك كلمتك ميهونش عليا اسيبك زعلانه مني
, ندي ابتسمت بخجل
, غريب هذا الحب يجعلنا كالاطفال اقل الاشياء تٌحزننا وأقلها تٌفرحنا وتجعلنا ننسي ما حدث وكانه لم ياتي او يمر أمام عيوننا من قبل ٤ علامة التعجب
, اغلق ماجد الهاتف وابتسم ابتسامه خفيفه قائلا بمكر: الخطه البديله لما نشوف يا ندي يانجار هتعرفي تتحدي الحب دا كله لامته
, عند ندي تأكد تطير من شده الفرحه لاتعلم ماذا ينتظرها خلف ستائر الحقيقه٣ علامة التعجب؟
, ٢٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه مالك استيقظ نظر في هاتفه دلف للمرحاض غسل وجهه وارتداء ملابسه وصفف شعره نزل مسرعا وصعد سيارته وقادها لمنزل عمار
, في غرفه ملك استيقظت وارتدت ملابسها جيب وردي وقميص ابيض واطلقت العنان لشعرها لتبدو كالحريات ونزلت للاسفل
, عند اسر صعد سيارته امسك مقود السياره وكاد يذهب رآها خارجه من الفيلا نزل من سيارته ووقف أمامها واسند ظهره علي مقدمتها اقتربت ملك ووقفت أمامه التقت عينه بعيبنيها التي تشبه اللؤلؤ
, اسر:ايه القمر دا
, ملك خجلت وصمتت اقترب اسر قائلا:في غلطه هي صغيره اوي بس متدايق منها
, ملك رفعت حاجبيها ولوت شفتيها رفعت يدها قائله بتريقه :استر يارب هيتحول اهو ههههه
, اسر بجديه : ملك انا بتكلم بجد مش وقت هزار
, ملك بتافف: قول يا اسر
, اقترب منها بحنان وجمع شعرها وخصلاته الهاربه قائلا : الحلوين دول مصرين يعندوني انا قلت قبل كده مش عايز حد يشوف دا غيري انا وبس
, ملك بخجل: اسر
, وابعتدت عنه ببطء وهربت مسرعه الي السياره
, ضحك اسر بصوت مرتفع وضرب كف علي كف وصعد سيارته وقادها للشركه
, ٢١ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل سحر امسكت هاتفها وفتحته واتصلت بعادل
, سحر: كل دا ومش عارف توصل لحاجه تاني
, عادل: انا حذرتك قبل كده وانتي الي مسمعتيش الكلام وعملتي الي في دماغك
, سحر: انا مش بديك فلوس كتير عشان تقولي اعمل ايه ومعملش ايه انت تنفذ وخلاص فاهم
, عادل: ماشي سلام و لما اوصل لحاجه تاني هكلمك
, اغلقت هاتفها وقالت: غبي فاكر اني طلبت منه يعرفلي كل حاجه عنها عشان حتت صوره نبعد اسر بيها. ايتسمت قائله: ماشي يا ست ملك لما نشوف انا ولا انتي الي هنكسب في الاخر
, عند اسر وصل هو وملك الي مقر امبراطورية النجار
, نزلت ملك محاوله الهروب منه
, اسر اسرع اليها وسار بجوارها حتي دلف الي الشركه وقف اسر امام المصعظ فتحه لها اسر دلفت بعدها دلف اسر ضغط الزر ظل ينظر لها وضحك بصوت عالي مما اثار غضبها
, ملك بغضب: مالك في ايه تانى
, اسر ضحك اكثر قائلا: لا انا بس افتكرت اول يوم شفتك فيه في الاصنصير ههههه
, ملك: لا و**** انت قاصد تموت بدري يا بن الناس
, اسر: هههه ومين هيموتنا
, ملك نظرت له بغضب واردفت:انا يا اسر
, اسر:انت زعلتي
, ملك: لا بتفكرني انك ماشي تعاكس في مخاليق **** و عايزني افرح
, اسر نظر لها بعشق وامسك يديها قائلا: هتصدقيني لو قلتلك اني عمري ما عملت كدا و لما شوفتك حاجه غريبه شدتني ليكي مش عارف ايه بس و**** هو ده اللي حصل
, ملك ابتسمت بخجل وقالت: بصراحه وانا كمان اتشديت ليك مع اني كنت عايزه اضربك بالقلم بس معرفتش
, اسر: طب احمدي **** انك معملتيش كدا
, ملك: ليه هتعمل ايه يعني
, اسر: كنت هوريكي النجوم في عز الضهر ياملك وبيتهيقلي انك شوفتي شويه واحنا صغيرين
, ملك بتحدي وصوت غير مسموع: ماشي يا اسر انا بقا الي هوريك النجوم في عز الضهر
, آسر رفع حاجبيه : بتقولي حاجه يا ملك
, ملك: لا مبقولش
,
, وصل المصعد خرج اسر ومعه ملك دلفت الي مكتبها وهو كذالك دلف الي مكتبه وجلس بأريحية تامه
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المستشفى وصلت سياره مالك نزل هو وعمار اسرع عمار ودلف الي غرفت والده لم يجده بالغرفه
, حزن جدا ودلف الشك قلبه
, مالك رفع حاجبيه وأشار اليه قائلا:انت بتعمل ايه عندك يابني
, عمار بحزن:مش في الاوضه
, مالك لكزه بقره في كتفه قائلا:انت غبي يلا انا مش قايلك ان ابوك هيتنقل غرفه عاديه تاني يوم ولا انت متخلف
, عمار ضرب جبهته قائلا: اه نسيت و****
, مالك:طب يلا يا فالح انا سألت في الاستعلام وهما قالولي علي رقم اوضته
, ذهب عمار مع مالك الي الغرفه دلف عمار الي الغرفه ظل ينظر لوالده التي توجد اقترب منه قائلا
, عمار: حمدلله على سلامتك يا بابا
, طاهر بمرض:**** يسلمك يابني
, اتكاء عمار علي قدميه وقبل يده والده قائلا باسف وحزن:انا اسف وواعدك هفتح صافحه جديده في حياتي وتكون زي ما انت عايز
, اكتفي طاهر بإبتسامة خفيفه علي وجهه وجلس مالك وعمار في الغرفه مع طاهر
, ٣٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه كان يجلس علي مقعده ينظر في الاوراق التي امامه دلفت رنا الي المكتب ترك الاوراق ووجه نظره اليها قائلا
, اسر: في حاجه يا رنا
, رنا:كنت جايه اديك الملف الي انت طلبته
, اسر اخذ الملف قائلا:طيب خلي ملك تكلم جاكوب عشان انا مش فاضي
, رنا:ايوا بس هتقو٣ نقطة
, اسر رفع حاجبيه: ايه يارنا انتي مش مركزه الفتره دي خالص خليها تقوله ٤٠٪ نسبه ترضيني وترضيكوا وتبقا تعرفني وصلت لايه
, رنا:حاضر يا اسر
, تحركت للخارج توقفت علي صوته
, اسر:كلمي الدكتور حسن خليه يجي عايزه
, رنا:حاضر
, وخرجت مسرعه وملامحها عليها غموض وكأنها تخفي شي ما٣ علامة التعجب؟؟
, في منزل مازن يجلس في غرفه لا يري امامه من كثرت الدخان كان يمسك سجار بيده اخذ منها نفس طويل ليحرق النار المشتعله بداخله.
, فنيران تريد الوصول اليها ونيران تخشي ان يكون فخ قد نصب له دلف والده قائلا
, انت رجعت تشرب سجاير تاني مش كان **** تاب عليك
, مازن اطفاها مسرعا ولم يُرِدْ علي والده أكتفي بالصمت
, فريد: مالك يابني انا اول مره اشوفك كدا
, مازن: مفيش حاجه
, فريد:طب مرحتش شغلك بقالك يومين ليه!!؟ اتخنقت مع اسر ولا ايه
, مازن تحولت ملامحه حين سمع اسم اسر قال:لا سيبني شويه عايز انام
, فريد:ماشي يابني
, خرج فريد من الغرفه ووقف بالخارج قال:**** يهديك يا مازن ويطمني عليك
, عند مازن وقف ينظر من خلف ستائر غرفته ويفكر مره اخري
, قال لنفسه: في ايه يا مازن وانت من امته بيهمك اسر المهم توصل للي عايزه وخلاص باي طريقه مهما كانت المهم ملك تبقي ليك
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المستشفى
, عمار: منك لله يا مالك يعني انا كنت هموت واشوفه امبارح وانت نصبت عليا
, مالك: عشان انا عارف ومتاكد انك غبي ومتهور وانا بحب عمي وخايف علي صحته ولا ايه يا عمي
, طاهر بمرض:معاك حق يابني و**** الواد دا غبي وكان ممكن يحضني ويكسر عضمي وانا مش ناقص
, عمار بصدمه ومكر:كدا يابابا هتتفقوا عليا ولا ايه
, مالك:المهم يعمي ساعدني بقا كدا وقوم عشان تقعد علي الكرسي دا ونتمشي شويه
, طاهر:مش عارف يابني هقدر ولا لا انت مشفتش الاسلاك الي كانوا مركبنها عضمي متكسر
, مالك:عارف و**** وفاهم حضرتك اهم حاجه لو حسيت بوجع تاني قولهم عشان يدوك مسكن
, نظر لعمار وغمز له فهم ما يعنيه اقترب الاثنين من طاهر وحملاه وضعوه علي الكرسي المتحرك
, طاهر بوجع وتريقه:ادي اخرت الي يروح يعمل عمليه ويأخذ معاه شويه عيال
, عمار رفع حاجبيه قائلا:ماشي يا عم طاهر ادلعلك يومين من حقك برضو
, مالك:هههههه يخربيت لسانك طويل طول عمره
, خرج عمار هو ووالده الجالس علي الكرسي المتحرك و مالك بجواره
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه ينظر اسر في الملف دلف الدكتور حسن بعد ان اذن له اسر
, اسر اشار له علي المقعد الموجود امامه قائلا :اتفضل يا دكتور
, حسن :خير يا اسر بيه
, آسر:كل دا في تركيبه الدواء وموصلتش لحاجه
, حسن:انت عارف ان٤ نقطة
, اسر:الي اعرفه ان الشغل يخلص تمام لما نشوف هنعمل ايه مع الشركه الالمانيه
, حسن:لييه هما لسه مش موافقين
, اسر:لا في مشاكل علي النسبه لسه المهم خليك في الدواء انا عايز اخلص عشان نبقا جاهزين لما هما يردو علينا
, حسن:تمام
, اشار له اسر بالخروج خرج حسن وبعد قليل خرج من مكتبه متوجها الي مكتب ملك دلف مكتب ملك وجلس علي الاريكه وزفر بقوه انتبهت ملك لما يبدو عليه من غضب اقتربت منه وجلست بجواره فعت حاجبيه قائله
, مالك يا حبيبي٣ علامة التعجب؟
, اسر:كلمتي جاكوب
, ملك:ايوا اول ما رنا قالتلي كلمته علي طول
, اسر:قالك ايه؟!
, ملك:جاكوب هينزل مصر قريب عشان يتكلم معاك وتتفقوا
, اسر بضيق:كويس
, هب واقف تحرك للخروج من المكتب امسكت ملك يده قائله
, ملك بحزن:مالك يا اسر
, اسر باسف:مفيش يا قلبي هم الشغل بس متشغليش بالك
, استدار اليها ووضع يده علي يدها الملتفه حول يده وابتسم التقت اعينهم التزموا الصمت واكتفي بالنظر وكان الزمن قد توقف في هذه اللحظة
, ما الامر الذي يخطط له ماجد٣ علامة التعجب؟
, ماذا تخفي ستائر الحقيق لندي؟٣ علامة التعجب
, ما نيت سحر وخططتها الجديد وهل سيخدهما القدر للقضاء علي عشق اسر لملك ام لا ؟٥ علامة التعجب

الثالث والعشرون


-للعشق لامسات خاصه ولمعه العين عند رؤية من تحب هو الحب غير المنطوق المرسل من الطرفين رساله من القلب للقلب تحمل كلام ومشاعر نعجز عن وصفه او حتى التكلم عنه - -
, في الفيلا نزل زياد للاسفل وجلس علي الاريكه في الصالون رن هاتفه اخذه من امامه كبس زر الايجاب قائلا
, زياد ابتسم قائلا: الو يا حبيبتي
, لمار بعتاب : مكلمتنيش ليه اول ماوصلت
, زياد: تليفوني فصل و**** ومعرفتش اشحنه كنت قاعد معاهم
, لمار بتريقه: هههه كالمعتاد يا قلبي طول عمره يامقفول يا فاصل
, زياد ابتسم واردف:خلي قلبك ابيض بقا وعديها وحشتيني
, لمار بتريقه:اضحك عليا وكل بعقلي حلاوه ههههه
, زياد:وحشتنى لمضتك وطولت لسانك دي
, لمار:خالتو عامله ايه دلوقتي
, زياد بحزن: لسه مفقتش
, لمار:**** يشفيها ويقومها بالسلامه ويارب جدو يسبني اجي اشوفها بقا
, زياد:معلشي يا حبيبتي انت لازم تبقي معاه عشان ميبقاش لوحده وانا ان شاء**** هطمن عليها واجيلك
, لمار:طمني علي بابا عبد****
, زياد:كويس الحمد****
, لمار: باي يا حبيبي و هبقي اكلمك باليل عشان ملك وحشتني
,
, اغلق هاتفه ووضعه علي الطاوله بينما نزل عبد**** من غرفته وجلس بجوار زياد
, ٣٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في مكتب ملك خرج اسر وجلست هي علي مقعدها قائله:
, مش عارفه حاسه انك متغير يا اسر مش مجرد شغل
, في المستشفى دلف عمار ومالك الي غرفه حسن ووضعوه في الفراش بعد ما تناول طعامه
, مالك: بقولك ايه تعال نطلع ونسيبه ينام شويه
, عمار: هتعوز حاجه يابابا
, حسن:لا يا حبيبي انا هنام
, عمار: انا بره لو عزت حاجه ناديني
, هز حسن رأسه
, خرج مالك وعمار من الغرفه وجلسا بالخارج في كافيه المستشفى يتبادلان الحديث
, عاد اسر وملك ومحمد للفيلا وصعد كل منهم الي غرفته
, عند ملك دلفت الغرفه وضعت حقيبتها علي الفراش وصلتها رساله صوتيه أخرجت هاتفها وكبست الزر لتستمع للرساله
, مريم:ازيك يا ندله وحشتيني
, ملك ارسلت لها رساله نصيه:انا الي ندله ولا انتي والهبله الي جنبك
, مريم:مش ناويه تشرفينا بالزيارة الكريمة
, ملك:انتي لسه ملقتيش شغل بتتسلي عليا
, مريم ارسلت رساله صوتيه قالت:هههه لا ياختي مش لاقيه شغل وهمس مش جنبي علي فكره رجعت من الشغل دخلت تنام
, ملك:طيب سلمي عليها وانا هجيلك باليل
, مريم:تمام مستنياكي يا ملوكه
, اغلقت ملك هاتفها وبدلت ثيابها ونزلت للاسفل
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفه محمد سرعان ما انتهاء من تبديل ثيابه صفف شعره للخلف ونزل لتناول الطعام مع العائله
,
, في الاسفل نزل محمد وجدها تجلس علي الاريكه وتمسك هاتفها وكانها تتحدث مع أحد ما علي الواتس جلس بجوارها اغلقت هاتفها مسرعه وابتسمت
, محمد: ازيك يا ندى
, ندى:كويسه الحمد**** انت عامل ايه
, محمد:بخير الحمد****
, حاول أن يتكلم معها في اي موضوع ولاكنه لم يجد موضوع لتناقش فيه
, استأذنته للذهاب للمطبخ لتساعد أمينه ابتسم محمد دلفت ندي ونست هاتفها علي الطاوله امامه وصلتها رساله نصيه حركه الفضول بعدما وقعت عينه علي اسم المرسل -ماجد- سحب الرساله دون فتحها
, <وحشتيني معلش مردتش عليكي كنت مشغول هستناكي بكره في الجامعه >
, غضب محمد ووضع الهاتف من يده
, علي مائدة الطعام يجلس الجميع صف من الشباب كل واحد يجلس امام معشوقته ظل اسر ينظر لملك وهي تخجل ووتجاهل نظارته ومالك ومكه تتبادله بالنظرات
, ام محمد فالنار قد اشتعلت بقلبه وآثاره الفضول لمعرفة من هذا الشاب
, وضعت أمينه -الملعقه- :احم احم٣ نقطة انتبه لها الجميع
, قالت:مش بتاكل ليه يا محمد
, محمد:٨ شَرْطَة سُفْلِيَّةظل صامت
, أمينه:مالك يا محمد
, انتبه لها قال:لا مفيش حاجه يا امي
, إنتهاء الجميع من تناول الطعام طلب عبد**** من اسر ان يصطحبهم للمستشفى فخرج الجميع عدا أمينه
, ٣٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل عمار خرج من الغرفه ونزل صعد سيارته وقادها الي مكان هادي يريح له اعصابه
, بعد دقائق من القيلده توقف بسيارته واسند ظهره بأريحية تامه وظل يفكر في عرض رنا الذي سيحقق له
, مايريد ولاكنه يعلم ان لكل شي ثمن
, بعد تفكير طويل اخذ قراره النهائي مهما كان الثمن المقابل له
, امام المستشفى نزل الجميع ودلفا سوياً وبعدها دلفا الي غرفه فاديه وتحدثا معها ولاكن هي غارقه في غيبوبتها لاتسمع احد
, عبد**** : هو ايه اللي حصل يا ملك
, ازدرت ريقاها ولم تجد ما تقوله قال اسر
, تعبت شويه وضغطها علي
, عبد****:يعني مفيش حاجه مديقاها يابني
, اسر:اه مفيش
, ظل الجميع جالس عدا اسر وملك خرجت معه بعد ان طلب منها ذالك
, في الكافتيريا جلس اسر
, قال: هنقعد شويه وبعدين نروح نشوف شادي
, اكتفت بإبتسامة وهزت رأسها بنعم
, بعد دقائق طلب اسر كوب قهوه ولملك كوب عصير
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل رنا دلفت الي غرفتها ويبدو عليها الغضب جلست علي طرف الفراش رن هاتفها
, رنا : الو يا دكتور في حاجه ولا ايه
, الدكتور: انا كنت بكلمك علشان اقولك ان في متبرع مستعد يسافر معاكوا
, رنا بحزن : معلش يا دكتور هناجل السفر شويه
, الدكتور: انتي مش كنتي قولتي انك جمعتي المبلغ
, رنا باسف:حصل ظروف كدا
, الدكتور بتحزير:انا نبهتك قبلها بفتره كبيره لاكن كل ما بنتاخر فيه خطوره عليها
, اغلقت رنا الهاتف وهي تلعن حظها الذي اوقعها في هذا الحقير بعدما استطاعت جمع المال
,
, ﴿فلاش باك ﴾
, عادت رنا بعدما باعت سيارتها دلفت الي غرفتها اتصلت ب اسر
,
, رنا:الو يا اسر
, اسر:ازيك يا رنا
, رنا:الحمد لله كنت عايزه اطلب منك مساعده
, آسر:طبعا يا رنا اتفضلي
, رنا:انا محتاجه فلوس علشان ماما تعبانه جدا ولازم اعملها عمليه.
, اسر:الف سلامة عليها وان شاء**** هتلاقي المبلغ في حسابك في البنك
, رنا:شكرا يا اسر بجد مش عارفه اشكرك ازاي وان شاء**** هسد المبلغ من مرتبي
, اسر:انتي اتجننتي يا رنا مبلغ ايه اللي تسديه اقفلي يا هبله ولو احتجتي حاجه كلميني
, شكرته مره ثانيه واغلقت الهاتف وبعد دقائق رن هاتفها
,
, ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ عوده للواقع؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
, قطع تفكيرها صوت امها فخرجت الي أمها مسرعه
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المستشفى تحديدا في مكتب شادي دلف اسر وملك
, شادي:ازيك يا اسر
, اسر:الحمد**** انا عايز اطمن عليها
, شادي:و**** يا اسر انا حاسس بيكم بس واضح انها اتعرضت لصدمه كبيره وصعبه عليها
, ملك بحزن:يعني ايه يا دكتور في خطوره عليها
, شادي:مش قصدي كدا الخطوره بتكون بعد كدا يعني علي حسب تأثير الغيبوبه
, قاطعه اسر خشيت علي محبوبته فهو يعلم مدي تعلقها بامها
, قال:خلاص يا ملك تعالي معايا بس وجذبها من يدها برفق استسلمت لر غبته وخرجت معه
, في الخارج امام الغرفه
, في ايه يا اسر مش عايزني اسمع كلام الدكتور ليه
, اسر:مفيش حاجه انا بس..
, ملك رفعت حاجبيه قائله: اسر انت عارف ايه ومخبيه عني
, اسر:مش عارف حاجه يا ملك انا طلبت منك كدا عشان شايف ان حالتك مش كويسه وخايف عليكي
, ملك امسكت يديه ونظرت له قائله برجاء: عشان خاطري لو عارف حاجه قولي
, اسر:مستحيل اخبي عنك حاجه اوعدك هنيجي للدكتور تاني بس لما احس انك بقيتي كويسه
, ابتسمت وهزت رأسها بنعم وذهبت معه وهي تشعر بالأمان فهي حقاً كانت متوتره وخايفه
, عاد اسر والجميع للفيلا دلف كلا منهم غرفته عدا ملك صعدت سيارتها وقادتها لمنزل مريم.
, عند ندي فتحت هاتفها ونظرت في الرسايل وارسلت لماجد رساله نصيه تخبره انها ستاتي غداً وطلبت منه ان ينتظرها امام الجامعه
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, امام منزل مريم نزلت من سيارتها وصعدت للأعلى
, كبست الجرز فتحت همس الباب احتضنتها قائله:
, ملوكه وحشتيني اوي
, ملك:وانتي كمان
, دلفت للداخل واحتضنت مريم
, ملك:مريم علي فكره انتي ممكن تيجي تشتغلي معانا في الشركه وانا هكلم اسر
, مريم: عندي انترفيو في شركه بكره لما اخلص هكلمك
, ملك:تمام
, همس نظرت لها بحماس وابتسمت امسكت يدها قائله : ها احكيلي بقا عامله ايه مع روميو
, ملك: ههههه ضحكتيني وانا مليش نفس اضحك
, نظرا لها بحزن مطت همس شفتيها ونظرت لمريم قالت مريم: مالك يا قلبي
, ملك: اسر متغير شويه حاسه ان سحر عملت حاجه
, مريم بحزن:تاني سحر.
, همس:انتي حاسه كدا ليه٥ علامة التعجب٤ نقطة يعني ايه اللي حصل
, ملك زفرت وقصت عليهم ما حدث
, مريم: حبيبتي انتي بتقولي في مشاكل في الشركه مع الشركه الالمانيه دي صفقه عمره يعني ممكن يكون متدايق من كدا مش اكتر
, ملك: فكرت في كدا بس انا عارفه اسر كويس طول عمره بيعرف يفصل بين حياته العمليه وحياته الشخصيه
, همس اشارة وقالت باشمئزاز: علي فكره سحر دي حربايه ممكن تعمل اي حاجه متتوقعهاش
, ملك هههه معاكي حق و**** بس مش هي اللي ابتدت تستحمل بقا وانا وانتي والزمن طويل يا ست سحر
, مريم: شكلك ناويلها علي نيه سوده ههههه
, ٣٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المساء عادت ملك نزلت من سيارتها وأقتربت من زياد قام زياد عندما راها صافحها شعر بما تحمله من حزن بداخلها وضع يده علي وجهها وحركها قائلا
, مالك يا حبيبي شكلك زعلانه
, ملك:مفيش حاجه
, زياد:اوعي يكون اسر مزعلك قوليلي وانا اتكلم معاه
, ملك هزت رأسها بالنفي احتضنها زياد وبت علي ظهرها
, بينما هو كان يقف في شرفته يشتعل من الغيره وعروقه بارزه من كثرة الغضب نزلا مسرعا وخرج وقف امامهم وقفت ملك وزياد من علي الاريكه
, اسر بحده وهو يوجه نظره لزياد:ممكن نتكلم لوحدنا
, تركهم زياد ورحل اما هي انتابها الخوف من ان تكون سحر دبرت لهم مكيده ثانيه
, قالت بخوف:في حاجه يا حبيبي
, اسر اقترب منها اكثر قاطع حدود المسافات بينهم وهي ينتابها الخوف اكثر واكثر ابتلعت ريقاها
, قال اسر: انتي ازاي تخليه يحضنك ويحط ايده عليكي يا ست هانم
, ملك توترت قالت:ااا.. عا..عادي يا اسر زياد اخويا ومتربين سوء
, اسر ضغط علي يدها بقوه قائلا:ملك
, ملك اسرعت قائله:اسفه اسفه
, اسر ترك يدها قائلا بحده:كل مره بتغلطي نفس الغلطه وتقولي اسفه قسما ب**** لو اتكررت تاني هوريكي وش عمرك مشفتيه لازمان ولا دلوقتي
, ملك بحزن : مش هتتكرر تاني عند اذنك وتحركت من امامه
, اما هو فكانها حطمت قلبه اربا اربا امسكها مسرعا واحتضنها دفثت رأسها فيه باكيه بحرقه
, اسر وضع يده علي شعرها وضمها اكثر قائلا:هشششش خلاص بقا يا قلبي
, قبل رأسها برفق انا بحبك يا ملك بغير عليكي من نفسي ابتسمت
, في غرفه محمد يجلس علي طرف الفراش يفكر في طريقه لمعرفة هذا الشا ب خطرت علي باله فكره حين تذكر نص الرساله
, في غرفه مكه تجلس هي ومالك
, مالك:ياااه امته نتجوز بقا
, مكه:انت مستعجل ليه كلها كام شهر وانا امتحن واخلص
, مالك:ههههه ليييه٣ علامة التعجب بحبك دا سبب مقنع
, مكه ضيقت عينيها قائله وأشارت بيدها يعني مش اوي
, مالك بمكر : و**** تصدقي انا غلطان انا بقا مش هتجوز
, وقف مسرعا فهمت مكه مايريد فتعاملت معه بنفس الطريقه قائله:و**** تصدق دا احلا خبر سمعته ارتحت من وجع الدماغ
, توقف وقعت عليه الكلمات كالصاعقه قال في سره
, يابنت ال٣ العلامة النجمية استدار اليها وتوقف امامها
, قال بتحدي
, طب بالعند فيكي هنتجوز اول ما ماما فاديه تخرج من المستشفى ومش مستني امتحانات
, مكه بمكر :يادي النيله وقعتي نفسك يا فالحه البسي بقا
, ظل يضحك على طريقتها الطفوليه
, ٣٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الصباح في منزل رنا تحديدا في غرفتها استيقظت علي صوت الهاتف مدت يدها علي الكومود واخذته ردت وهي تفرق في عينيها قائله
, الو مين؟٤ علامة التعجب
, ٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة: ضحك ضحكه شريره ههههه معقول نسيتي صوتي
, سمعت صوته كأنها تعرف صاحب الصوت جيداً هبت بجسدها بصدمه وشهقت بصوت عالي:هاااااا
, ما هي خطت محمد وماذا سيفعل ليتأكد من شكوكه؟؟٦ علامة التعجب
, ما المجهول المنتظر لمحمد؟٤ علامة التعجب
, من الشخص المجهول الذي تحدث مع رنا وماذا يريد؟؟٥ علامة التعجب

الرابع والعشرون


في الصباح في منزل رنا تحديدا في غرفتها استيقظت علي صوت الهاتف مدت يدها علي الكومود واخذته ردت وهي تفرق في عينيها قائله
, الو مين؟٤ علامة التعجب
, ٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة: ضحك ضحكه شريره ههههه معقول نسيتي صوتي
, سمعت صوته كأنها تعرف صاحب الصوت جيداً هبت بجسدها بصدمه وشهقت بصوت عالي:هااااااا
, ٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة:ايه اتخضيتي يا نوغه هههه
, رنا:اتلم انت عايز ايه دلوقتي
, ٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة:لا اتلمي انتي كدا وشوفي بتكلمي مين وبعدين يا بت انا اتكلم في اي وقت بمزاجي
, رنا بتافف:عايز ايه والا اقسم ب**** هقفل
, قال بحده:انتي واخده حبوب شجاعه انهردا اتلمي ومتنسيش ان رقبتك في ايدي
, رنا فهمت ما يعنيه ابتلعت ريقاها ولم تسطيع اخراج الكلمات من فوهها
, ٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة:سكتي ولمتي نفسك خليكي كدا بقا عشان مزعلش لاحسن زعلي وحش
, رنا:طيب ممكن تقولي عايز ايه
, ٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة:انا حبيت اطمن بس لاني لسه مشفتش حاجه حصلت لحد دلوقتي
, رنا توترت: انت٣ نقطة انت ادتني مده محددة لما تخلصي ابقي اتكلم
, ٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة: اخرك معاي يومين بعدا كدا متسقلينيش علي الي هيحصل سلام يا بنت شاكر
, اغلقت رنا الهاتف تذكرت يوم البؤس الذي تحدث فيه هذا الحقير بعد ما استطاعت جمع الاموال
,
, ( فلاش ياك )
, شكرته مره ثانيه واغلقت الهاتف وبعد دقائق رن هاتفها
, فتحته بديق قائله:الو عايز ايه
, ٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة:تعالي وهاتي معاكي الفلوس انا مش هستني اكتر من كدا
, رنا بتافف قاله بصمت حتي لايسمعها:ياربي يعني هو مفتكرش الدين دا الي ما جمعت فلوس العمليه
, ٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة:انتي نمتي ولا ايه قدامك نص ساعه مستنيكي في الشركه يا قطه
, اغلقت رنا الهاتف ونزلت مسرعه اشارة بيدها لسياراه
, اجره واخبرته ان ينتقل بها الي شركه٣ العلامة النجمية قاد السائق وبعد دقائق وصل -التاكسي- نزلت مسرعه وصعدت ومعها الحقيبه وقفت امام مكتبه زفرت بقوه ودلفت بعد ان اذن لها جلست علي المقعد امامه فرقت يدها
, ٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة:انا عايز فلوسي كامله
, رنا توترت قائله:ااا٣ نقطة انت عارف اني معيش مبلغ زي دا
, ٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة: اتفضل دول وانا هجيبلك فلوس كمان يومين ممكن اخد الشيك بقا
, ٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة:ههههه ماشي بس كدا يبقا فاضلك عندي شيك ب ٥ مليون وبعدها تجيبي الفلوس وتخديه
, رنا رفعت حاجبيها وقالت بصدمه:اييييه غير دا
, ٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة:اه يا قطه نسيتي ولا ايه
, رنا: لا بس انا كنت فكره اني هيفضل فتره علي وقت سداد الشيك التاني
, ٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة:تؤ تؤ كدا ازعلك منك أنا اخد فلوسي في الوقت اللي احبه مش هستأذنك
, رنا :وانا هجيب مبلغ زي دا منين
, قال بمكر: مليش فيه اتصرفي استلفي ان شاء اللة تسرقيهم مليش دعوه المهم فلوسي تجي
, رنا وضعت رأسها بين يديها من ثقل هذا الحمل الذي القاه والدها المتوفى علي عاتقها
, قام والتف حولها وادار الكرسي اليه ومال علي اذنها هامس بصوت كفحيح الافاعي:عندي حل ليكي٥ نقطة
, صمت قليل اراد ان يلعب بمشاعرها فاردف: تؤ تؤ انتي مش هتوفقي انسي انسي
, قامت مسرعه وقالت بحزن:عايز ايه وانا موافقه
, ٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة:من غير ما تعرفي
, رنا:ارجوك قول
, قال بمكر : اممممم٤ نقطةخلاص صعبتي عليا وهقولك
, استمعت له باهتمام ونظرت له برجاء كي يكمل
, قال: عايز اشوف اسر وهو بيتدمر قدامي وامبراطوريه النجار دي ميبقاش لها وجود نهائي وفي المقابل مامتك هتعمل العمليه وهديكي الشيك
, فتحت ثغرها من هول ما سمعت ونظرت له بغضب وامسكت لياقته بقوه قائله:انت اتجننت انا مستحيل اعمل كدا
, انزل يدها بعنف قائلا: ايدك طولت وصوتك علي اتلمي يا بنت شاكر واعملي اللي انا عايزه برضاكي احسن متعمليه غصب عنك
, رنا:نجوم السماء اقربلك
, ٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة:هههههه بيتهيقلك هتعمليها والا بقا تكوني بكره مشرفه في السجن والسجن مش حلو عشانك فيه مجرمين وحياه صعبه انتي متقدريش عليها
, رنا رفعت سببتها قائله: انت سافل وحيوان
, امسك يدها بقوه قائلا:انا سكتلك بما فيه الكفايه بعد كدا مش عارف ممكن اعمل فيكي ايه
, رنا:وانا مش هعمل الي بتقول عليه وال يحصل يحصل
, امسكها من شعرها بقوه قائلا بصوت يشبه فحيح الافاعي: هتعمليه لاني هخلص علي امك لو معملتيش كدا وهدخلك السجن وقبلها هقتل حبيب القلب قدامك عشان تعيش بذنبهم طول عمرك
, رنا شعرت بغصه <<الم شديد وهم >> وجلست علي المقعد مصدوه
, ٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة: قدامك اسبوع واسمع خبر وحش عن اسر ٤ نقطةاه وطبعا مش محتاج اعرفك هعمل ايه لو قولتيله حاجه يا قطه
,
, (عوده لارض الواقع)
, رفهت يدها للدعاء قائله:يارب انا مليش غيرك انت اللي عارف حالي٧ نقطة زفرت قائله: هتعملي ايه يارنا في الورطه دي وسي مازن مردش والزفت دا مش هيسكت٥ نقطة منك لله
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, (يقال ان في الحب كثيراً من التلصص والتجسس والأسئلة والفضول لايزيدك إلا تورطا عشقيا وهنا تكمن مصيبة العشاق)
, ( منقوله 🖕🖕)
, في غرفه محمد خرج في نفس معاد خروج ندي التقي بها في الاسفل قال
, محمد ابتسم قائلا: ازيك يا ندي
, ندي:كويسه الحمد****
, محمد بمكر:انتي رايحه الجامعه
, ندي توترت وقالت: لا٣ نقطةاه رايحه الجامعه
, محمد بمكر: انا رايح الشغل وممكن اوصلك في طريقي
, ندي ابتسمت واردفت: ميرسي مش عايزه اتعبك معايا
, محمد: لا تعب ولا حاجه اتفضلي
, وفتح لها باب السياره فابتسمت ابتسامه خفيفه و استبغ خديها باللون الوردي مما اثار اعجاب محمد ولاكن النيران بداخله لم تنطفي بعد فهو فعل ذالك قاصد كي يعلم من هذا الشاب
, وبعد فتره وصلت السياره نزلت ندي وابتسم لها وقال مع السلامه وظل ينظر لها محاولا اجاد ذلك الشخص
, ندي ابتسمت له وقالت: **** يسلمك باي
, راءها محمد تقف معه اخيرا فظل واقف بسيارته لياتي علاء وقال حضرتك اخو الانسه ملك
, محمد: لا انا ابن عمها انت مين
, علاء: انا علاء زميل ندي
, محمد: تشرفنا.. قال كي يتاكد: هو مين الي معاها دا
, علاء: دا واحد زميلنا اسمه ماجد انا كنت عايز اقولك علي حاجه
, محمد: اه هو دا ماجد
, علاء:هو حضرتك تعرفه
, محمد:لا بس عايز اعرفه انا دلوقتي ورايا شغل دا الكارت بتاعي كلمني وهنتظر اتصالك
, قاد سيارته فهو تهرب من علاء خشيت ان يسمع كلام لايحب سماعه في هذه اللحظة لان نار الغضب تكاد تحرقه من الدخل وصل للعمل ونزل من سيارته واغلق بابها بغضب
, ٢٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في مكتب اسر دلفت ملك ومعها طعام وقهوه وضعتهم أعلي المكتب قائله
, الفطار يا اسر
, اسر نظر للطعام دون ان ينطق
, ملك:اسر الفطار مش عجبك
, اسر نظؤ لها وابتسم قائلا:اول مره فطار يدخل المكتب
, ملك ابتسمت قائله: ومش هتبقي آخر مره
, اسر:انتي مجنونه و**** هههههه
, ملك ابتسمت واردفت بمكر:مجنونه بيك يا حبيبي من يوم ما حبيتك وانا مثال في الهبل
, اسر اقترب منها وامسك يدها قائلا: ههههه من الناحيه دي اطمني ما انا شفت كتير
, اسر اقترب منها اكثر قائلا:مش كان زمنا متجوزين دلوقتي منك لله يا مكه
, ملك لكزته في كتفه قائله: اتلم يا اسر ويلا افطر
, اسر: هههههه ماشي يا ستي وأخذ -ساندوتش- اكل قطعه وارتشف القليل من كوب القهوة واردف
, اممممم٥ نقطة حلو اوي تسلم ايديكي
, ملك فرحت واردفت:بجد
, حاول كتم ضحكته ولاكن لم يستطع فهي تتصرف كالاطفال
, قاطعهم صوت هاتفه نظر في شاشته وجد اسم - جاكوب- جلست ملك
, جاكوب الماني يتحدث اللغه العربيه الفصيحه وهو صديق اسر
, اسر:جاكوب ازيك
, جاكوب: انا بخير يا اسر كيف حالك؟!!
, اسر:انا كويس الحمدلله٤ نقطة هتيجي امته عشان نشوف العقود دي
, جاكوب:قريبا يا صديقي ولاكني لا أعلم متي!!حين انتهي من عملي ساتي لزيارتك
, اسر: تمام بس حاول متتاخرش
,
, انهاء اسر اتصاله اغلق الهاتف ووضعه علي المكتب بجواره
, ملك: هيجي امته
, اسر بحزن:محددش يوم
, ملك رفعت حاجبيها وقالت: اسر انت مستعجل ليه في الموضوع دا
, اسر نظر لها قائلا :بعدينيا ملك هقولك علي كل حاجه بس دلوقتي مش هينفع
, ملك بحزن:زي ما تحب وحملت الطعام وخرجت من المكتب وظل اسر جالس يفكر في عرض يقدمه لجاكوب
, عند محمد يجلس علي مقعده ينظر في الاوراق التي أمامه بحزن يريد ان ينساها فقلبها متعلق بغيره لم يستطع كل ما حاول طردها من قلبه وعقله لايعرف ان من يسكن الروح القلب لاينساه٣ نقطة
, اغلق -اللاب توب - وخرج من الشركه صعد سيارته وقادها للمنزل بسرعه شديده ويبدو عليها الغضب
, ٣٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في مكتب مالك كان يتحدث مع السكرتيره
, مالك:الغي كل حاجه انهارده انا هروح لدكتور حسن اشوف وصل لايه
, السكرتيره:حاضر يا فندم
, دلفت مكه المكتب خرجت السكرتيره جلست مكه
, قائله:مالك
, مالك:نعم يا قلب مالك وروح مالك
, مكه بحزن:هطلب منك طلب
, مالك نظر لها ورفع حاجبيه قائلا:ماشي يا ستي قولي
, مكه:مشي البنت ةلي بره دي وشوف سكرتيره تانيه
, مالك:لييه بقا٤ علامة التعجب
, مكه:انا مش مرتاحهلها
, مالك علم انها تغير منها ابتسم وقال بمكر :ايوا بس انا مقدرش استغني عنها
, مكه بحده:لييه بقا ان شاء**** و**** العظيم لو البنت دي ما مشت انا الي هسيبك
, مالك :طب اهدي يا مجنونه
, مكه:هتمشيها
, مالك فكر قليلا ثم اردف :لا مقدرش اقطع عيشها
, تحولت ملامحها للغضب
, اردف مالك: بس كدا كدا محمد كان هيشوف سكرتيره هخليها تؤوح تشتغل معاه
, ابتسمت قائله:ميرسي يا قلبي ويلا بقا عشان نروح المستشفى
, مالك: هههههه انا كنت لسه هروح لدكتور حسن بس يلا
, قام وخرجا سويا من الشركه وصعد سيارته وقادها للمستشفى
, ٢٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل مازن امسك هاتفه وفر في الاسماء واتصل برنا
, مازن:الو انا فكرت وقررت
, رنا بحزن:تمام كنت عارفه انك ذكي وهتحسبها صح
, مازن:هنتقابل فين؟!!
, رنا :انا في الشركه دلوقتي هنتقابل انهارده في نفس المعاد والمكان
, مازن:تمام
, اغلق الهاتف وألقاه علي الفراش وزفر بقوه قائلا:فيها ايه انت لا محتاج شغل عند اسر ولا محتاجه هو شخصيا لاكن ملك دي بتعتك لوحدك
, في المستشفى تحديدا في غرفه حسن كان يجلس مع والده وخرج من الغرفن عندما استغرق والده في النوم
, وصل مالك ونزل من سيارته ومعه مكه ودلفا للداخل
, مالك احتضنه قائلا: عامل ايه دلوقتي؟!!
, عمار : انا كويس وهمس في اذنه قائلا مين دي ؟!!
, مالك : مكه
, مكه: الف سلامة علي والدك يا استاذ عمار
, عمار : هههه استاذ ايه اسمي عمار
, ذهبوا سويا للجلوس في الكافيه بالمشفي وتبادلوا الحديث
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, عند سحر سرعان ما انهت اتصالها القت الهاتف بغضب وزفرت بقوه جلست على طرف فراشها يبدو عليها الغضب لفشل خطة ما٤ علامة التعجب
, قاله لنفسها : مهما حصل انت وفلوسك يا اسر لازم تبقوا ملكي انا وبس .
, اقتربت الساعه من الرابعه عاد اسر وملك ودلفا الفيلا سويا
, آسر: اعملي حسابك هنخرج باليل
, ملك هزت رأسها بالموافقة وصعدت الدرج مسرعه
, عند اسر ظل ينظر لها بعشق حتي اختفت تماما من أمامه
, في الكافيه كانت تنظر حولها بحثا عنه حتي وجدته خطت ببط وأرادت ان تعود الي منزلها ولاكن ليس زمام الأمور بيدها ٧ نقطة
, جلست علي مقعد مقابل له قال
, بقالي كتير مستني
, رنا :كنت في الشركه
, مازن : هاااا هنعمل إيه
, رنا اخذت نفس عميق وابتلعت ريقها ثم اردفت : في حاجه لو ملك عرفتها هتسيب اسر
, مازن رفع حاجبيه : ايه دا لغز متكملي
, رنا : اسر مش بيحبها وهيتجوزها عشان عمه سلمان طلب منه كدا قبل وفاته
, مازن:هههههه وأسهل حاجه علي اسر يقولها محصلش كدا وهيتجوزها عادي هههه
, رنا :في دليل علي كدا
, مازن:ايييه ٥ علامة التعجب
, رنا :ورق في ظرف موجود في خزنة اسر الي في الشركه
, مازن أسند ظهره وفكر قليلا ثم اردف :هتعرفي تجيبي الورق دا
, رنا :هعرف بس في كاميرات مراقبة
, مازن:لا متقلقيش دي عليا انا أهم حاجه منظهرش في الصوره نهائيا
, رنا :سحر ٤ علامة التعجب
, مازن :اييييه ٦ نقطة٤ علامة التعجب
, من المؤسف حقا أن يكون الحقد أعمي القلوب لتتحول مشاعرنا من الحب لمقت (حقد)
, من المقولات الشهيره ل أجاثا كريستي
, (ان لكل جريمه دافعا لها قد يكون الدافع الحقد ،الإنتقام ، الحسد ،الخوف، أو المال )

الخامس والعشرون


( احذر جيداً من الناس التي تحيط بك لان هناك نوعان من البشر شخص يهتم بتفاصيل حياتك لانه يحبك والاخر يهتم بتفاصيل حياتك لانه يكرهك ويحقد عليك )
, في الكافيه تجلس مجبوره علي إيذاء حبيبها الاول والاخير
, مازن: سحر٤ علامة التعجب قصدك ايه ياريت توضحي اكتر
, رنا: سحر هي اللي هنبعتها لملك بالورق بحيث أن اسر لو عرف اللي حصل احنا نبقا بعيد عن الموضوع تماما
, مازن: فكره حلوه بس انتي هتكلميها
, رنا: لا طبعا انت هتكلمها
, مازن فكر قليلا قال لنفسه: انت هتخسر حاجه متكلمها المهم ملك تبقي ليك
, نظر لها واردف : تمام انا هامشي وهجزلك كل حاجه عشان تجيبي الورق بكره
, رنا: تمام
, ذهب مازن هو في غاية السعاده أخيراً ستصبح له هذه الحوريه التي امتلكت قلبه منذ البرهه الاولى
, اما هي حزينه وفي غاية الاسف علي حالها وما سيحدث لاسر وللأسف
, لها يد في ذلك عقدت يديها و أسندتها علي الطاوله ووضعت رأسها عليها وظلت هكذا لبرهة من الوقت
, في غرفه ملك دلفت والقت جسدها علي الفراش ووجهها الذي يشبه البلوره تزينه ابتسامه ظلت تفكر في هذا الاسر الذي اسر قلبها منذ ١٢ عاما والان جمعهم القدر لم تفكر في شئ سواءه
, قاطع تفكيرها صوت هاتفها فتحته قائلة:الو ازيك يا لمار
, لمار:وانتي كمان لوكه وحشتيني اوي
, ملك: اخبارك ايه يا حبيبتي
, لمار:الحمد**** يا حبيبتي
, تحدثا لفتره سالتها عن امها وحالتها الصحية وعن مكه واشياء اخري
, في الاسفل نزلا مالك ومكه من السياره دلفا للداخل سوياً ومالك يمسك يدها كأنه يخشي ان تتركه
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المساء خرج من المرحاض وارتداء حله باللون الاسمر صفف شعره ووضع البرفان الخاص به خرج من غرفته وتوجه لغرفتها طرق الباب اذنت له بالدخول
, رفع حابيه وجلس علي الفراش قائلا: انتي لسه ملبستيش
, ملك: هاا ثواني واجهز
, اسر وقف قائلا:هنزل استناكي تحت في العربيه
, ابتسمت وهزت رأسها بالموافقه
,
, نزل اسر وصعد سيارته ظل ينتظر حوريته حتي تنتهي
, عند ملك ارتدت فستان سهره طويل ومحتشم باللون السمني
, واطلقت العنان لشعرها لتبدو كالحريه حقاً جميله بكل ما تعنيه الكلمه
, صعدت السياره نظر لها بعشق ولجمالها الذي اجبره علي عشقها خجلت من نظراته وادارت وجهها قائله
, هتفضل تبصلي كتير ولا ايه
, اسر ابتسم قائلا: بصراحه مش قادر مش معقول اشوف القمر دا ومبصش يعنى
, ملك اصطبغت وجنتيها باللون الاحمر مما جعلها اكثر جمال وجاذبية
, رجع بسيارته للخلف واستدار بها وخرج من الفيلا
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفة محمد كان في شرفته رن هاتفه فتحه قائلا
, محمد: الو مين معايا؟٣ علامة التعجب
, علاء: انا علاء يا استاذ محمد..
, محمد: اه فاكرك في حاجه ولا ايه
, علاء: كنت عايز اقولك على حاجه مهمه بس مش هينفع في التليفون
, محمد: خلاص بكره ممكن تستناني الساعه ٣ في مطعم ٣ العلامة النجمية عارفه
, علاء: ايوا عارفه مستنيك يا استاذ محمد مع السلامه
, وصلت سياره اسر نزل من سيارته وفتح الباب لملك ومد يده أمسكت بها بقوه وتبادلا النظر بعشق دلفا سوياً للمطعم سحب لها المقعد جلست وجلس هو الآخر
, اشار لها برأسه لترقص معه هزت رأسها بالنفي في أول مره فكرر طلبه فوافقت قام وامسك يدها
, اسر : عارف ان عيونك الحلوين دول هما اللي وقعوا اسر
, خجلت منه بشده وقلبها كان يدق بشده من كهرباء حبه التي امتلكت قلبها
, ملك: وانا كمان بحبك
, اسر:عارف انك بتحبيني من زمان ومش قادر افهم ازاى محستش الحب دا من زمان
, ملك وضعت يدها علي ثغره - فمه- قائله وانا ميهمنيش غير الي جاي معاك وبس
, ابتسم ووضعت رأسها علي كتفه واغمضت عينيها وظلا هكذا كلا منهم لايريد شيء سوء التنعم بالعشق
, لقد كانت تخفي العشق باعماقها ولاكن **** أردا لها العوض .
, يجلس في غرفته حيث كان يدبر اول مكيده بدهاء وزكاء بالغ امسك هاتفه واتصل بالرقم الذي اعطته له رنا
, في منزل سحر رن الهاتف
, سحر: الو ايو مين
, مازن : انا حد هيرجعلك حب عمرك
, سحر: حب عمري ايه انت٤ نقطة
, مازن مقاطعه: لو يهمك تعرفي قابليني بكره الساعه خامسه في مطعم ٣ العلامة النجمية
, سرعان ما اغلق الهاتف دون انتظار ردها
, عند سحر أغلقت الهاتف جلست تفكر في حديثه قالت: انتي مش هتخسري حاجه روحي وشوفي يمكن حاجه تفيدك
, عند مازن: هتيجي وانا واثق من كدا اسند ظهره علي المقعد بأريحية وظلت صوره ملك أمامه لا تغيب عنه
, انتهاء اليوم ولايوجد شيء جديد قلوب اذبلها العشق فما الحب من طرف واحد الا عذاب للنفس (محمد)
, وقلوب عاشقه(اسر وملك)(مالك ومكه)
, وعقول وقلوب تحارب بعضها في ساحه واحده(ندي)
, وأشخاص الحزن جليس لها( رنا)
, ٣٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, سطعت شمس يوم جديد
, في غرفه مالك استيقظ ونظر في شاشه هاتفه وجد رساله من محبوبته <<صباح الخير انا روحت الجامعه
, 😍😍>> ارتسمت ابتسامه علي وجهه ووضع هاتفه علي طرف الكومود وقف امام خزانه وارتداء بنطال ابيض وقميص من نفس اللون وجاكت باللون الاسمر وصفف شعره ونزل مسرعا
, علي مائده الطعام يجلس الجميع عدا مكه وندي كلا منهم في الجامعه ومحمد يجلس في غرفته
, اسر:انت بتشتغل ايه يا زياد
, زياد ترك المعلقه واردف: في شركه في امريكا
, ملك همست لاسر قائله:بيشتغل في الشركه بتاعت بابا مريم
, اسر همس قائلا:مريم صحبتك
, هزت رأسها بنعم
, إنتهاء الجميع من الطعام ذهب الجميع للعمل عدا زياد وعبد**** وامينه ذهبوا للمستشفى
, في منزل رنا قالت لنفسها بحزن: بتعملي ايه يا رنا عماله تبرري موقفك من ايه بس منك لله يا اخي انت السبب في اللي انا فيه قالت ذلك عندما كانت تتصفح الاسماء في هاتفها ووضعت سببتها علي اسم ما تركت الهاتف ونزلت اشارت لسيارات اجره واتجه السائق للشركه
, ٢٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه دلف اسر لمكتبه جلس علي مقعده بأريحية نظر في شاشه الحاسوب أمامه وبداء يتابع عمله كعادته
, دلفت رنا وغلي وجهها علامات الأرق فهي لم تذق طعم النوم منذ البارحه تفكر في ما فعلت وما ستفعل وقلبها حزين جدا علي حالها وعلي اسر الذي يحقد عليه الجميع نظر لها ولاحظ ما تبدو عليه من ارهاق وتعب بالغ
, اسر رفع حاجبيه واقترب منها قائلا: مالك يا رنا
, رنا بحزن وهي تنظر له:مفيش
, شعرت بان قلبها يعتصر حين رأت عينيه
, قال اسر: متاكده انا عارفك اكتر من نفسك في مشاكل في عمليه ماما ولا ايه
, رنا هربت من نظراته وخوفه عليها الذي يشعرها بالذنب تجاهه قاله:مفيش حاجه انا بس منمتش كويس.
, اسر:ليييه بس يا رنا وبعدين انتي مش كان المفروض هتاخدي اجازه وتسفري مع ماما
, رنا شياء ما بداخلها اخبرها ان تحكي له ما حدث وتنجد نفسها وتنجده ولاكن كلماته ترددت علي اذنها قبل ان تنطق << هتعمله لاني هخلص علي امك لو معملتيش كدا وهدخلك السجن وقبلها هقتل حبيب القلب قدامك عشان تعيش بذنبهم طول عمرك >>
, صمتت
, اسر رفع حاجبيه قائلا: رنا يا رنا مبترديش ليه
, رنا: هااا٣ نقطة ااا.. اصل الدكتور لسه ملقاش متبرع
, اسر: تمام بس انتي شكلك تعبانه اوي روحي انتي
, دلفت ملك شعرت بالغيره ولاكنها تحكمت باعصبها عندما رأت حزن رنا فعلمت ان حبيبها صاحب القلب الحنون يريد مساعدتها ليس اكثر اقتربت من رنا قائله مالك يا رنا
, نظرت لها بحزن وقلبها اعتصر اكثر فملك طيبه واعتبرتها صديقه واسر يعاملها كا اخت له كيف لها ان تفعل ذلك بهم قالت بحزن مفيش حاجه يا حبيبتي انا تعبانه شويه وهروح البيت
, ملك: تحبي اوصلك
, رنا نظرت لها بشفقه عليها وعليهم جميعاً واردفت:لا يا حبيبتي خليكي انا هبقا كويسه
, تركتهم وذهبت وبقلبها بركان من الحزن يكاد ينفجر فكيف لها ان ترد طيبتهم معها ب خيانه وطعنات بالظهر وكانهم تجمعوا عليها اليوم ليعذبوها اكثر
, في المكتب جلس اسر علي مقعده وجلست ملك أمامه
, قالت:مالها رنا
, اسر هز كتفيه وزفر قائلا:مش عارف رنا بقالها كام يوم كدا مش عجباني حالتها
, ملك فكرت قليلا ثم اردفت: ممكن تكون زعلانه عشان مامتها
, اسر حرك انامله علي جبهته قائلا:ممكن٤ نقطة ابتسم قائلا وحشتيني
, احمرت وجنتيها وخرجت مسرعه
, اسر: ههههه و**** هبله بس بحبك
, ٢٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في مكتب مالك يتحدث مع مكه علي الوتس
, مالك ارسل رساله: خلصتي ولا لسه
, مكه:انا في الكافتريا
, مالك: مش هتيجي عشان تخطاري السكرتيره ههههه
, مكه ضحكت: و**** دمك خفيف اوي ههه
, مالك:مهو انا مش مستعد امش حد تاني عشان حضرتك فا بقول تختاريها انتي بنفسك احسن
, مكه ضحكت بشده وكتبت له: عندي فكره احسن خليها سكرتير احسن
, مالك: لا و**** خلاص اختار انا ومش مسول بعد كدا
, مكه:متهزرش واتلم احسن ليك
, مالك :ماشي لما اشوفك يا بنت سلمان هوريكي الهزار اللي بحد
, اغلق الهاتف وابتسم علي جنون حوريته قال: منه لله الخب دا بيخلي الواحد اهبل علي اخر الزمن ومش عارف يسيطر
, ٣٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, كان في غرفته لايطيق الانتظار كل دقيقة تمر عليه مانها أعواما عديدة يريد ان يقابل علاء ويخبره انها لاتحبه كي يرتاح قلبه
, في منزل سحر استيقظت وابتسمت بمكر قائله لما نشوف٥ نقطة و**** ولوقيت حاجه اعرف انتقم منك بيها يا اسر بس هو الشخص دا هيكون عايز ايه وايه مصلحته
, ٦ نقطة كلها سعات وتعرفي يا سحر
, خرجت رنا من الشركه وأشارت لسيارات اجره وذهبت لمنزلها بعد دقائق وصلت دلقت الي غرفتها القت جسدها علي الفراش وتفجرت باكيه لاتعرف ماذ تفعل؟!!
, ما أقساه من شعور عندما تعجز عن التفكير ويكون كلا الخيارين براكين من العذاب وتحمل انت كل الذنب في امر لم يكن لك فيه يد وتظل تتألم ويصبح لون الحياه باهت جدا امام عينيك٤ نقطةفهل هناك وجع اكثر من ان تصبح الكلمات في فمك وبين حنجرتك ان اخرجته ندمت وان أبقيته تألمت.
, اقتربت الساعه من ال ٣ ارتداء محمد ملابسه ونزل بديق التقي بندي نظر لها قليلا محاولا السيطر علي اعصابه رسم ابتسامه مزيفه علي وجهه عكس ما بداخله من غضب ابتسمت له ندي فسحرته اكثر ولاكنه تركها وغادر مسرعا نظرت له وهزت كتفيها قائله: ماله دا
, صعدت الدرج ودلفت غرفتها بينما هو كان يقف في الخارج فتح باب سيارته وقلبه مشتعل بنار حبها وعقله يرفض ذالك بقوه صعد سيارته وقادها للمطعم
, بسرعه بالغه
, في الشركه خرج اسر ومعه معشوقته يمسك يدها صعدا السياره وتوجها للمنزل
, ٣١ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل علاء ارتداء ملابسه وقف امام المرأة يفكر قليلا قال لنفسه:انت بتعمل الصح يا علاء انت نصحته قبل كدا وهو عاند وندي زي اختك اكيد متقبلش ان واحد يستغلها وينصب عليها
,
, ( فلاش باك )
,
, في منزل ماجد دلف علاء وجلس بجواره قال
, علاء : انت لسه عايز تعمل ال في دماغك برضو
, ماجد ضحك قائلاً: لا كنت بعمل كل دا عشان اتفرج عليها انت اهبل طبعا هعمله بس اسيبها تستوي شويه
, علاء حاول اخافته فقال : آسر اخوها لو عرف حاجه هخلص عليك وانت مش قد الناس دي
, ماجد ضحك: اخوها مش هيعرف يعمل حاجه٤ نقطة اردف بمكر: انا هخليه يجري ورايا عشان اتجوزها
, علاء: انت ايه يا اخي ضميرك مات يا ٣ نقطة
, ماجد: انا غلطان اني قلت لواحد زيك علي الي في دماغي شوف يا حبيبي لو ضميرك وجعك اديه منوم او اقولك حل عن دماغي وسبني في حالي
, علاء نظر له نظره استحقار وذهب من المنزل
, ( عوده للواقع )
, خرج علاء من منزله مسرعا وقاد سيارته للمطعم بعد قليل وصل علاء الي المكان المنشود نزل من سيارته وبحث عن محمد حتي وجده جلس أمامه
, محمد: تشرب ايه؟!!
, علاء: قهوه مظبوط
, طلب له محمد القهوه وقال:هااا عايز ايه؟!!
, علاء: في الحقيقه انا كنت عايز اقولك ان الشاب الي انت شفته مع ندي الصبح هي بتحبه لتقع هذه الكلمات عليه كالصاعقه وققف قالا من امته
, علاء:من سنه تقريبا
, محمد: وانت جاي تخطبهالو مني وازال الكرسي بيده و ذهب
, علاء وقف قائلا: لو يهمك امرها الواد ده نصاب وبيستغلها
, تراجع محمد الي الخلف وقال: ازاي يعني
, ٣٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل مازن نزل مسرعا وتوجه للمطعم بفرح شديد
, عند رنا متوتره للغاية لاتعرف ماذ تفعل ارتدت ملابسها ونزلت وهي تتحرك ببطء شديد وصلتها رساله نصيه من شخص
, ٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة: ايه يا قطه المهلة عدت ولسه مشفتش حاجه لو تحبي ممكن ابداء بحبيب القلب وادخله المستشفى
, اعتصر قلبها بشده وانتابها الخوف تحركت اسرع حتي رأت -تاكسي- اشاره اليه بعد دقائق وصلت جلست امام مازن تفكر في اسر وتخشي ان يصيبه مكروه
, مازن:مالك يا رنا
, رنا:مفيش حاجه
, مازن:طب جبتي الورقه
, رنا:لا لسه بكره
, مازن بضيق:مقولتليش ليييه بس طب والواد الي عطل الكاميرات دا
, رنا بضيق:يوووه اسر كان في المكتب طول الوقت هعمل ايه
, بعد قليل وصلت سحر رأتها رنا فاخبرت مازن فنداها
, مازن: اتفضلي
, سحر رفعت حاجبيها قائله: رنا انت الي كلمتيني
, مازن اشار لها قائلا: خليكي معايا انا
, سحر: نعم عايزين ايه؟٣ علامة التعجب
, مازن: انتي هتنفذي الي هقولك عليه بالحرف الواحد انتي هتكلمي ملك وتقوليلها ان خاطبها مبيحبهاش وان دي لعبه عليها ولو عايزه الدليل تقابلك في المكان ده
, سحر رفعت حاجبيها قائله: وانا ايه الي يجبرني علي كده
, مازن : ههههه احنا متاكدين انك عايزه تتجوزي آسر
, سحر: بس مش عايزه ابان في الصوره
, مازن : متقلقيش يا سحر انتي مش هتقابليها لوحدك في حد هيكون معاكي
, سحر: طيب ما انتو تقدرو تعملوا كده من غيري انا لزمتي ايه
, مازن: انتي هتفضلي تسالي كتير هي تعرفنا احنا لاكن. انتي لا
, سحر بمكر:طب ما انتوا تقدرو تجيبوا حد متعرفوش ياخد فلوس ويعمل كدا
, مازن بضيق: انتي اسالتك كتير اوي وخنيقه لو مش عايزه انتي حره انتي الخسرانه يا ماما
, سحر بمكر: وانتو هتطلعو بايه من دا كله
, مازن : انا عايز ملك تبقي مراتي وبطلي اسائله بقا
, سحر بمكر: اه تمام كدا نبقا اتفقنا
, ٢٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المطعم جلس علاء وأشار له علي المقعد قائلا: اتفضل اقعد وانا هقول لحضرتك كل حاجه
, محمد: احكيلي كل حاجه بالتفصيل
, علاء: من سنه تقريبا كنت انا وماجد داخلين الجامعه وهو كان لسه منقول عندنا وانا وهو اصحاب من واحنا صغيرين شاف ندي وعرف انها غانيه وكدا
, محمد: وبعدين ايه اللي حصل
, علاء استند علي الطاوله : قرر انه يراقبها لحد ماتتعلق بيه وفعلا حصل كدا وفهمها ان والده غني وهو في الحقيقه عايش هو اخته بالعافية وطلب منها قريب انهم يتجوزو عرفي عشان بعد كده آسر يوافق بس هي رفضت وفي الحقيقه هو عمل كدا عشان يعرف يضغط علي آسر ٦ نقطة اخذ نفس ثم اردف وياخد منه فلوس عشان يطلقها ولسه بيعمل خطط عشان الفلوس الحقها انت
, محمد: وانت مقلتلهاش الكلام دا ليه سبتها تغرق
, علاء: انا كنت عارف انها مش هتصدق قلت اقول لحد من اهلها احسن
, محمد:شكرا يا علاء انا مش عارف اشكرك ازاي
, علاء: انا معملتش حاجه دا واجب
, وذهب محمد وهو غاضب متجه الي المنزل
, ما عرفه محمد ليس بهين ولا قليل ماذا سيفعل؟٣ علامة التعجب
, رنا محتاره بين نارين مش عارفه ايه الاختيار الصح من الغلط٥ علامة التعجب
, سحر ومازن اتت لهم الفرصه علي طبق من ذهب فكيف سيسغتلوها اكثر؟٤ علامة التعجب

السادس والعشرون


دلف محمد الي غرفته جلس علي فراشه بضيق فكر في ما قاله علاء وقال في نفسه: يعني البنت الوحيده اللي حبيتها تطلع بتحب واحد تاني بس لا انا مش هسيبها تغرق حتي لو مش هتكون ليا في النهاية مستحيل اخلي النصاب دا يضحك عليها مهما كان دي بنت عمي وظل شارد في افكاره يفكر في طريقه لحل الموضوع
, عادت رنا الي منزلها فكرت ان تتصل ب اسر لتطمن عليه ولاكن سرعان ما طردت الفكره من ذهنها ولاكنها ظلت تفكر في طريقه سريعه لحل هذه الورطه
, في منزل سحر القت جسدها علي الفراش وابتسمت اخرجت هاتفها واتصلت ب عادل
, عادل:الو انا لسه موصلتش لحاجه قلتلك هبقا اكلمك
, سحر:لا لا سيبك من الموضوع دا عايزاك في شغل جديد خالص
, عادل:تمام ايه الشغل وامته؟!!
, سحر: هكلمك بكره افهمك كل حاجه بالظبط انا بس حبيت اقولك متكملش
, عادل:افهم من كدا انك مش عايزه تقتلي ملك خلاص
, سحر بمكر:لا هقتلها بطريقه تانيه حيه اعذبها اكتر
, عادل رفع حاجبيه قائلا: انا مش فاهم حاجه
, سحر:هفهمك بعدين
, اغلقت الهاتف وابتسمت بمكر: انا هخليك تتعذب من بعدي يا اسر
, ٣٢ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل مريم دلفت الي غرفة همس قائله
, مريم: انت ي كنتي بتكلمي مين
, همس بحزن: بابا
, مريم جلست بجوارها ووضعت يدها علي كتفيها قائله: قالك ايه
, همس: عايزني اروح وبيقول هيصرف نظر عن موضوع الجواز ده
, مريم بفرح : كويس
, همس: كويس ايه انت مش عارفه بابا ممكن يرجع في كلامه في اي لحظه
, مريم: طيب سيبي الموضوع دا دلوقتي وتعالي نروح نشوف ملك
, همس: اوكي هروح البس واجي
, خرجت مريم حزينه علي صديقتها تفكر في طريقه لحل مشكلتها بحكمه
, في الفيلا يجلس اسر مع عبد**** وزياد في الصالون
, عبد**** : شكرا يا اسر علي اللي عملته معانا
, اسر: علي ايه انا معملتش حاجه دا واجب
, عبد**** ابتسم واردف: عموماً يا بني احنا هنمشي احنا بقا
, اسر رفع حاجبيه: هتروحوا امريكا
, زياد: لا هنروح الفيلا القديمه لحد ما خلتو تقوم بالسلامه ونطمن عليها
, اسر: ليه بس ما انتوا معانا هنا اهو حد دايقكوا
, عبد****: لا يا بني محدش دايقنا ولا حاجه بس علشان الجماعه يبقوا علي راحتهم
, اسر هز رأسه قائلا: طب لو احتجت حاجه انا موجود
, عبد****: تسلم يا بني
, صافحوا اسر وصعد كلا منهم لغرفته اعد حقيبته
, في الاسفل رن الجرز فتح اسر وجد مريم وهمس ابتسم ورحب بهم وطلب من سناء ان تصتحبهم لغرفه ملك
, في غرفه ملك كانت تجلس علي الفراش دلفت همس ومريم قامت مسرعه واحتضنتهما بفرحه جلست الفتيات وهمس يبدو عليها الحزن ملك نظرت لمريم ولهمس لاحظت ما تحاول ان تخفيه
, ملك: مالك يا همس
, همس والدموع بعينها: قلقانه من تفكير بابا اوي بيفكر في الفلوس وبس مش مهم انا المهم الفلوس وخلاص باي طريقه
, انهمرت الدموع من عينيها احتضنتها ملك ومريم
, همس ببكاء: مش عارفه ممكن يكون بيخطط لايه بالظبط
, نزل عبد**** وزياد وذهب اسر معهم للفيلا
, ٣٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المساء عاد مازن الي منزله دلف الي غرفته هاتف رنا واخبرها ان تحضر الورقه غداً اغلق الهاتف واستغرق في النوم
, عند ملك استطاعت احتواء همس وتخفيف ألمها سألت مريم
, ملك:هاا يا بنتي لقيتي شغل ولا لا
, مريم:و**** حاليا لا بس في انترفيو في شركه كدا لسه هشوفه
, ملك:يابنتي ارحمي نفسك وتعالي اشتغلي معانا في الشركه
, همس بتعب وحزن : مش نروح بقا
, مريم:هههه لا ياختي هنروح يلا قومي
, ملك:علي فين يا ماما انتي زهي نتعشاء سوء الاول
, مريم: تسلمي يا لوكه احنا لازم نروح عشان الوقت اتاخر
, نزلت الفتيات بينما كان يجلس الجميع علي مائده الطعام
, أمينه:رايحين فين يا بنات
, مريم نظرت لها قائله: هنروح ي طنط
, أمينه:لا مش هينفع هتاكلو الاول
, همس: معلش ياطنط خليها مره ثانيه ان شاء****
, دلف اسر وتحدث معهم واجبرهم علي البقاء
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, شرقت شمس اليوم التالي ذهب اسر الي الشركه
, دلف مكتبه وبعد قليل دلف مالك
, اسر:ها دكتور حسن وصل لايه
, مالك: كله تمام قريب جدا هنكون خلصنا
, اسر: كويس
, دلف محمد وعلي وجهه ملامح الغضب وجلس بجوارهم وتنهد تنهيده قويه
, آسر نظر له قائلا: مالك في ايه
, محمد بضيق: في حاجه مهمه عرفتها بالصدفة
, آسر رفع حاجبيه: ايه يابني قلقتني
, محمد: قص عليهم ماقاله علاء
, آسر: ايه الكلام اللي انت بتقوله ده
, محمد: انا كان لازم اقولك الي عرفته انت اخوها وهتعرف تتصرف
, مالك: انا هكسر دماغها لازم تتربا من اول وجديد
, محمد: الموضوع مش هيتحل بالطريقه دي
, آسر: اسمه ايه الواد دا
, محمد: ماجد
, مالك:ماجد ايه يعني
, محمد: معرفش انصدمت ونسيت اسأل علي التفاصيل
, آسر زفر قائلا: هات رقمه وانا هتصرف وانتو الاتنين كل واحد علي شغله
, خرج كلا منهم واتصل اسر ب علاء
, علاء: الو مين
, آسر: انا آسر اخو ملك
, علاء: اهلا بحضرتك في حاجه ولا ايه
, آسر: ينفع اقبلك دلوقتى في مطعم ٤ العلامة النجمية
, علاء: تمام يا آسر بيه نص ساعه وابقا هناك
, اغلق اسر الهاتف وخرج من مكتبه صعد سيارته وقادها للمطعم
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه دلفت رنا لمكتب اسر بتوتر جلست علي المقعد وادارته في إتجاه الخزنه وفتحتها بحثت عن الورقه وجدتها وفتحتها قراءة ما بها تراجعت في قرارها ووضعت الورقه مره اخري في الظرف وضع يده على كتفها شهقت بصوت مرتفع قائله:اسر
, نظرت خلفها وجدت مازن
, مازن: ايه اتخضيتي كل دا بتجيبي دي واخذ الورقه من الخزنه
, رنا وضعت يدها علي جبهتها وقالت:سيب الورقه دي
, مازن ضحك: هههه انتي اتجننتي بعد مالقيتها اسيبها يلا سلام هبقا اكلمك
, غمز لها ورحل اسندت رأسها علي المكتب وظلت تبكي
, وصل اسر الي المطعم ورن علي علاء فهو لا يعرفه ولم يراه من قبل وبعدها جلس
,
, قائلا: انا حابب نتكلم شويه
, علاء: انا عارف حضرتك جاي عشان ايه يا آسر بيه
, آسر: طيب كويس وفرت عليا انا عايز اسم ماجد دا بالكامل وعنوان بيته
, علاء: اسمه ماجد عبدالحميد عط**** وساكن في شقه ايجار صغيره هو واخته
, آسر: يعني ساكن فين بالظبط
, علاء: في حي ٤ العلامة النجمية
, آسر: متشكر جدا يا علاء وفرصه سعيده وطبعا مش محتاج اقولك لو احتجت اي حاجه تكلمني
, علاء: العفو يا آسر بيه
, وحمل آسر مفاتيحه وهاتفه ودلف الي سيارته وقادها للمنزل
, في السياره اتصل ب مازن عند مازن في الشركه دلف الشك قلبه وانتابه القلق ان يكون اسر علم ما ينوي فعله
, آسر:الو يا مازن
, مازن بتوتر : الو يا آسر٤ نقطة في حاجه ولا ايه
, آسر: اه عايزك تجيبلي معلومات عن واحد اسمه ماجد عبدالحميد عط**** وساكن في حي ٦ العلامة النجمية
, مازن: ايوا بس ليه
, آسر بحده : في ايه يا مازن انتي من امته بتسأل الاسئله دي تجيبلي كل حاجه عنه من يوم ما اتولد لحد اللحظة دي فاهم
, واغلق الهاتف
, مازن زفر بقوه : هو زعل ليه٦ نقطة ماشي نجيب المعلومات
, ٢٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه خرج مالك وصعد سيارته وقادها للفيلا بعد دقائق وصل مالك للمنزل نزل من سيارته وهو غاضب في دلف مالك الي غرفه ندي وعلي وجهه ملامح الغضب
, مالك بضيق: انتي يا هانم ايه حكاية الزفت اللي اسمه ماجد ده
, ندي ظهر علي وجهها الارتباك وقالت: ماجد مين انا٤ نقطةاااا٥ نقطة معرفش حد بالاسم ده
, لتجد صفعه علي وجهها مالك بغضب: وكمان هتكدبي
, ندي ارتمت علي السرير وظلت تبكي
, مالك غضب خرج من الغرفه واتجه لغرفه مكه
, مالك دلف وجلس بجوار مكه علي الفراش قائلا: ممكن نتكلم شويه
, مكه: اه طبعا يا حبيبي
, مالك:انتي تعرفي حاجه عن موضوع ماجد وندي
, مكه توترت: انا٥ نقطةبصراحه يعني ايوا هي قلتلي قريب
, مالك نظر لها بغضب والشراره تتطاير من عينه: ومقلتليلش ليه
, مكه: هقولك حاجه زي دي ازاي انا مالي اتنين بيحبو بعض احنا نتدخل ليه
, مالك بغضب: يعني اسيبه ينصب عليها ولا ايه
, مكه: ينصب عليها٤ علامة التعجب قصدك ايه
, مالك قص لها ماحدث
, مكه: تضع يدها علي فمها رهبه مما سمعته: مالك انا و**** ماكنت اعرف حاجه زي دي واكيد لو اعرف مش هخبي عليك
, مالك: المهم دلوقتي انا اتعصبت عليها وضربتها ومعرفتش اقولها حاجه زي دي
, مكه ربتت علي كتفه قائله: انا هقولها
, مالك: لا متقوليش حاجه
, ٢٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفة ندي كانت تبكي رن هاتفها اخذت الهاتف وجدت اسم ماجد هنفجرت باكيه وبعد تكراره الاتصال اكثر من مره جففت دموعها وردت علي الهاتف
, ماجد:ايه يا قلبي مبترديش ليه
, التزمت الصمت واكتفت بسماع صوته
, ماجد: يا ندي٤ نقطةندي مبترديش ليه
, ندي:مفيش٤ نقطة مفيش حاجه
, ماجد:طيب ينفع اشوفك انهردا
, ندي فرحت وشعرت انه جاء في الوقت المناسب ليخفف آلمها قالت:ياريت
, ماجد:مش عارف صوتك قلقني اكتر طب تحبي نتقابل باليل
, ندي: تمام جدا
,
, في الشركه عاد آسر دلف لمكتبه وجلس علي مقعده اسند يده علي الطاوله ووضع رأسه علي يديه يفكر في هذه الكارثه دلفت مكه لمكتب اسر وجلست أمامه تنظر له ولاتعرف ماذا أصابه قالت
, مالك يا اسر في ايه؟!!
, اسر رفع رأسه قائلا:مفيش حاجه
, ملك بحزن:هتفضل لحد امته تخبي عليا يا اسر
, اسر رفع حاجبيه وانتابه القلق قال: اخبي..اخبي ايه؟٣ علامة التعجب
, ملك: الي مزعلك ومخليك متغير كدا
, اسر تنهد وكان جبل قد أوزيل من علي قلبه قال: يا حبيبتي انا مش عايز اشيلك هم اي حاجه
, ملك اقتربت منه قائله: انا هبقا مراتك يا اسر يعني شركتك في كل حاجه حتي الحزن
, اسر: **** يخليكي ليا يارب
, ملك: ها قولي بقا ايه الي مزعلك
, اسر قال لها ماحدث
, ملك:حبيبي بيتهيقلي انك لازم تروح لشخص دا وتتكلم معاه
, اسر:ايوا ما انا هعمل كدا بس بعد ما مازن يجيب المعلومات عنه
, ٢٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا عاد محمد و اتخذ قرار في موضوع ندي امسك صورت والدته وقبلها قائلا:وحشتيني يا ست الكل وحشتيني اوي يا امي
, انتهاء اسر من عمله وعاد هو وملك للمنزل ودلف كلا منهم لغرفته يفكر في ندي
, في المساء في غرفه ندي دلفت لتأخذ شور وارتدت قميص ابيض وبنطال جينز ازرق واستعدت لتذهب لمقابلة ماجد وفي الشرفه يقف محمد ينتظر نزول ندي وبعدما راءها نزل مسرعا وركب سيارته وتحرك خلفها وبعد وصلها كان محمد في الخلف حتي لا تشعر به نزلت من السياره وجلست امام ماجد
, ماجد رفع حاجبيه: في ايه يا حبيبتي مالك تعبانه كده ليه
, ندي بحزن: في مشكله كدا٤ نقطة وحكت انفها
, ماجد بقلق: في ايه يا بابا قلقتيني
, ندي: مالك اخويا عرف ان انا بحبك ومش عارفه اعمل ايه
, ماجد ابتسم قائلا: طيب وايه الي فيها لما نكون بنحب بعض
, ندي: مش عارفه
, ماجد: طب انتي متكلمتيش معاه وفهمتي
, طيب ممكن افهمك انا ولا عندك مانع
, قالها محمد وهو واقف امامه ويضع يديه في جيب البنطال
, ندي نظرت له وقالت: محمد انا اااا٣ نقطة
, محمد: طبعا مش لاقيه حاجه تقوليها قومي معايا بدل ما يحصل مشاكل
, ماجد وقف قائلا: وانت مالك٣ نقطة انت مين اصلا؟!!
, محمد انزل يد ماجد بقوه وقال: بس يالا انت تسكت خالص وانتي قومي معايا وجذب ندي من يدها
, اليس صعبا ان تحب شخصا وهو لا يشعر بحبك٣ علامة التعجب

السابع والعشرون



<<لما دائماً نختار الخطأ؟٣ علامة التعجب٤ نقطة إقتباس :
, "يقولون إنَّ الحب أعمىَ، وهذا خطأ، بل إن الحُب مُبصر، ولكنه يرىَ بعين الجمال، فيرىَ كل شيء جميل . " ❤👌>>
, ــ ميخائيل نعيمة
, محمد انزل يد ماجد بقوه وقال: بس يالا انت تسكت خالص وانتي قومي معايا وجذب ندي من يدها
, أمسك ماجد يده استدار محمد اليه وكور قبضته وضربه ضربه قويه جعلته يسقط حاولت ندي الإفلات من يده لتطمن علي ماجد ضعغط علي معصمها بقوه وجذبها وذهب فتح باب سيارته بغضب وادخلها واغلق الباب وذهب للجلوس علي مقعده قائد سيارته للفيلا
, ندي نظرت له بغضب واردفت: انت ازاي عملت كدا
, محمد نظر لها بغضب والشراره تتطاير من عينيه قال: انتي تسكتي خالص ومسمعش صوتك فاهمه
, ندي بحده: انت اتجننت انت ملكش حق تتدخل في حياتي
, صمت محمد محاولا التحكم بالعاصفه التي بقلبه نظر في طريقه وأزاد من سرعه سيارته
, في منزل مازن اتصل ب سحر وطلب منها ان تأتي غدا للمطعم لتأخذ الورقه اغلق الهاتف وابتسم ثم نزل مسرعا لليفعل ما طلبه اسر
, عند ندي كانت تبكي رن هاتفها نظرت في شاشته وجدت اسم ماجد ردت مسرعه لتطمن عليه
, ندي بحزن ولهفه : ماجد انت كويس
, ماجد وضع كيس الثلج علي وجهه قائلا:ايوا بس الواد دا ايده تقيله اوي
, ندي بحزن:انا اسفه يا حبيبي
, ماجد بمكر:لا عادى محصلش حاجه دا احلا خدمه عملهالي عشان اكلمك ولاقي حجه اشوفك ولا مش عايزاني اشوفك بكره
, ندى ابتسمت: طبعا اكيد عايزه اشوفك٣ نقطةانتبهت لما قالت فاردفت..عشان اطمن عليك يعني
, ماجد:ههههه فاهم يا قلبي فاهم
, اغلقت ندى الهاتف وابتسمت بعد دقائق استغرقت في النوم عند ماجد ابتسم بمكر وقال:إخواتها عرفوا ازاي٤ نقطةمش مهم يا ماجد المهم تنفذ بسرعه قبل ما امرك يتكشف
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا وصلت سيارة محمد نزلت ندي مسرعه فاسرع محمد وامسك يدها وادارها اليه بقوه قائلا:استني لما اكون بكلمك متمشيش وتسيبيني
, قالت ندي بحده واندفاع: انت مجنون انت بتتعامل معايا كدا ليه انت مين اصلا عشان تحاسبني
, محمد نظر لها قائلا بحده:انا..انا ابن عمك واخوكي الكبير
, ندي انهمرت باكيه: لا لا انت ولا مالك اخواتي٤ نقطة مفيش حد عوضني عن بابا غير اسر بحنيته٣ نقطة واردفت بحزن واسف٤ نقطة بس للأسف الشغل خدو مني ال ٢ الي فاتوا وملقتش حد عوضني عن غيابه غير ماجد
, محمد تجمد مكانه من الصدمه فهو لم يقصد ان يقسي عليها انما الخوف حركه لذلك تركته ندي وذهبت مسرعه دلفت الي غرفتها والقت جسدها علي الفراش وانفجرت باكيه.
, صعد محمد سيارته وقادها بغضب بعد دقائق وقف بسيارته في الطريق ضرب مقود السياره عدت مرات بغضب وكلامها يتردد في اذنيها شعر بالاسف والشفقه علي حالها فهي لم تقع بالحب لرغبتها به أنما بدافع الملل والوحده.
, في منزل رنا كانت تجلس بجوار والدتها المريضه وبعدما استغرقت أمها في النوم قبلت جبهتها وخرجت من الغرفه واوصدت الباب ببطء دلفت الي غرفتها قلبها يحمل جبال من الحزن والالم فبعدما رجعت في قرارها دلف مازن وأكمل خططهم اللعينه ضربة جبهتها ولعنه حظها.
, رن هاتفها نظرت في شاشته وجدت اسم مازن زفرت بقوه قائله:مش وقتك خالص
, كرر اتصاله عدت مرات لم تجيب رن مره اخري امسكت هاتفها وردت قالت:نعم يا مازن بترن ليه؟٣ علامة التعجب
, قال:هههههه انا مش مازن يا قطه
, رنا جزت علي أسنانها قائله في نفسها:يارب انا عملت ايه فى دنيتي عشان اقع في الاشكال دي
, قال: مبتتكلميش يعني..طب اتكلم انا بقا
, رنا بضيق: عايز ايه؟٣ علامة التعجب
, قال: واضح انك مش هتعملي حاجه الا لما تروحي تزوري اسر في المستشفى
, رنا بصدمه ورجاء:ارجوك لا وانا هعمل كل اللي انت عايزه
, قال بمكر:انا مشفتش حاجه لحد دلوقتي اهو
, رنا:سيبلي مهله يومين كمان
, قال:اخر مهله يا قطه لو مسمعتش الخبر الحلو هخليكي تتحسري علي حبيب القلب
, اغلقت رنا الهاتف بحزن ووضعته علي طرف الكومود ظلت تفكر ولم تغفل حتي صباح اليوم التالي
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في صباح يوم جديد استيقظت ملك وارتدت ملابسها ونزلت للاسفل صعدت سيارتها وقادتها للمستشفى بعد دقائق وصلت ملك نزلت من السياره وصعدت لغرفه فاديه وقفت امام بابا الغرفه وضعت يدها علي المقبض رن هاتفها ابتعدت عن الغرفه وردت علي الهاتف
, ملك: الو ازيك يا مريومه
, مريم: الحمد لله انتي فين
, ملك: انا في المستشفى عند ماما
, مريم: خلاص انا وهمس هنجيلك باي
, ملك: باي
,
, اغلقت ملك الهاتف ودلفت للغرفه جلست علي المقعد المجاور لفراش والدتها وتحدثت معها قليلا
, عاد محمد للفيلا نزل من سيارته دلف غرفته وجلس علي الاريكه قال:انت لازم تتصرف بعقل كدا عشان ندي متبعدش عنكم اكتر وتفضل متعلقه بالحيوان دا
, ظل يفكر في خطه ذكيه ولم يجد امامه سوء حل واحد
,
, دلف اسر مكتبه جلس علي مقعده واتصل ب مازن
, اسر : انت فين؟!!
, مازن: نص ساعه واكون في الشركه
, اسر بحده: اللي طلبته منك جاهز
, مازن: لسه مش كا٥ نقطة
, اسر بحده: متجيش الشركه الا وانت معاك اللي طلبته فاهم دلوقتي تنزل تكمل اللي كنت بتعمله
, اغلق اسر الهاتف وزفر بقوه
, دلفت رنا قائله
, رنا: آسر يا آسر
, آسر ازال يده واعتدل في جلسته وقال ها يا رنا في حاجه
, رنا: الدكتور حسن بره وعايز يقابلك
, آسر: اه طبعا خليه يتفضل بسرعه
, دلف الطبيب وأشار له اسر ليجلس
, اسر: وصلت لايه يا دكتور
, الدكتور حسن : الحمد لله يا اسر بيه وصلنا للتركيبه النهائية وهنبداء تصنيع الدواء
, اسر هز راسه قائلا: كويس جدا مالك هيكون معاك خطوه بخطوه
, حسن : تمام يا اسر بيه هنبداء بكره ان شاء **** بستاذنك هروح اطمن علي الاولاد والمدام
, اسر : اه طبعا اتفضل بس اهم حاجه تكون هنا علي بكرا
, خرج الدكتور من المكتب بينما اسر فتح الحاسوب الخاص به وبدأ عمله كعادته
, ٢٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الفيلا دلف مالك لغرفه ندي بعد ان اذنت له وجلس بجوارها ازدرات ريقها وانتابها الخوف شعر مالك بما ينتابها من خوف احتضنها وقبل راسها قال
, انا اسف يا حبيبتي بس انتي عصبتيني لما كدبتي عليا وانتي عارفه اني مش بحب الكدب
, ندي انهمرت الدموع من عينيها شدد مالك من احتضانها هشششش خلاص بقا متخليش قلبك اسود كدا لكزته في كتفه قائله: انا قلبي اسود طب اطلع بره
, ضحك مالك وضحكت هي الاخرى وتعجبت مما فعل مالك فليست من عادته االطيب والتحث معها بهدوء خاصه ان كانت أخطأت من وجهة نظره قبل مالك جبهتها قائلا:خلاص مش زعلانه مني امشي بقا
, ندى:لا زعلانه
, مالك:يادي النيله يا بنتي اخلصي بدل ما اتاخر علي الشغل و اخوكي يخلص عليا انا
, ندى:ههههه لا لا متهونش عليا روح
, خرج مالك من الغرفه ونزل للاسفل صعد سيارته وقادها للشركه بينما في غرفه ندي ظلت مصدومه من تغيير مالك المفاجأ
, عند محمد دلف للمرحاض اخذ شور وارتدا ملابسه ونزل وذهب هو الاخر للشركه
, ٣٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المستشفى دلفت مريم وهمس لغرفه فاديه وجلسا قليلا ثم خرجوا أبان خروجهم وجدو الدكتور شادي راء همس نظر لها قليلا وطلب من مريم ان يتحدث معها قليلا
,
, الدكتور شادي : ممكن طلب بس متفهمنيش غلط
, مريم رفعت حاجبيها قائله: اتفضل
, شادي: دا الكارت بتاعي ممكن تديه ل الانسة دي
, مريم حاولت كتم ضحكتها ولاكنها لم تستطع قالت: همس
, خرجت ملك من الغرفه بعد ما قبلت جبين والدتها وقفت بجوار همس وقالت:هي مريم بتعمل ايه
, هزت همس كتفها ولوت شفتها السفلي قائله:مش عارفه
, شادي: **** وكمان اسمها همس
, مريم: ايوا بس انت ممكن تديهولها بنفسك
, شادي : بصراحه انا اول مره اعمل كده بس حاسس اني اعرفها من زمان فا دا شجعني لكدا
, ضحكت مريم قائله: حاضر هدلها الكارت عن ازنك بقا
, تركته مريم ودنت من الفتيات وهي تضحك ليس علي طريقته بل ما ينتظر هذا الشاب توقفت بجوار الفتيات
, ملك بمكر:كنتي بتعملي ايه ها؟!!
, همس:بتعلق الدكتور هههههه
, لكزتها مريم في كتفها وقالت:تعالي يا ختي انتي وهه وانا هقولكم كنت بعمل ايه
, ملك بحزن:ايوا بس انا كنت عايزه اسال الدكتور علي حاله ماما
, مريم:بعدين يا لوكه تعالي بس عشان لو معرفتيش هيفوتك نص عمرك ونظرت لهمس وضحكت مره اخري مما اثار غضب همس
, غادرت الفتيات المستشفى وصعدا سيارة ملك وقادتها ملك لاقرب كافيه
, في الوقت ذاته في الشركه دلف مالك مكتبه وجلس علي مقعده وبعد دقائق دلف محمد وجلس أمامه زفر بقوه قائلا
, محمد: انا مش عارف مازن كل ده بيجمع معلومات عن الذفت دا
, مالك: ايه يا بني هو لحق دا عشان يجيب الي آسر عايزه محتاح يومين بالكتير اصل انت لسه متعرفش آسر آسر لما بيحب يعرف حاجه لازم تكون بالتفصيل الممل عشان كدا هو بيحب مازن لانه بيجيب المعلومات بالتفصيل
, محمد بتريقه: اه يعني هنفضل مستنين كتير لحد ما الواد دا يضحك عليها
, مالك بحده:هو انت فاكر انها هتخرج من البيت تاني بس لما ترجع من الجامعه انا هتصرف بس اهم حاجه اني بحاول اكسبها
, محمد: طيب متكلم مكه خليها تروح معاها بعد المحاضره عشان متروحش تشوف الواد ده
, مالك هز راسه قائلا : حاضر يا سيدي
, ٣٨ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الكافيه جلست الفتيات وطلبوا شاي
, همس بضيق: من ساعت ما كنا في المستشفى وانتي بتضحكي في ايه انطقي حاوله مريم السيطرة علي ضحكتها واردفت: بصي هو عايز يتعرف عليكي٦ نقطة وأخرجت الكارت لهمس واردفت: اتفضلي
, همس نظرت لها بغضب وقالت: انتي هتهزي معايا
, مريم: و**** دا اللي حصل ونظرت لملك وانفجر الاثنين ضاحكين
, ملك: **** يعينك يا دكتور شادي جيت لقدرك برجليك ههههه
, مريم: بقولك ايه يا ملك مش كنتي عايزه تتطمني علي مامتك بقول تروحي تكلمي شادي قبل ما يروح التٌرب
, همس بحده: اتلمي انتي وهيه والا هتسبقو الدكتور
, حاولا كتم ضحكتهم ولاكن لم يستطيعوا
, في فيلا عبد**** خرج هو وزياد وذهبا الي المستشفى
, في سيارة زياد رن الهاتف
, زياد:الو يا جدو وحشني
, صابر:ههههه انا مش لمار عشان تثبتني بكلمتين يا اخرت صبري
, زياد انفجر ضاحكا:هههه ماشي يا سيدي عامل ايه
, صابر:كويس الحمد لله خلتك فاقت ولا لسه
, زياد بحزن:لا يا جدو انا وبابا رايحين نشوفها
, صابر بحزن:انا هنزل انا ولمار عشان نشوفها واطمن عليها
, زياد:تيجي بالسلامه يا جدو
, صابر بمكر: ايوا ياض اضحك عليا وانت فرحان عشان حبيبت القلب جايه
, زياد:هههههه قافشني دايما يا صبوره هههه
, اغلق الهاتف وبعد قليل وصلوا للمستشفى
,
, عند مازن كان في سيارته ارسل رساله نصيه ل رنا واخبرها ان تأتي اليوم للمكعم في نفس التوقيت فتحت الهاتف ونظرت في الرساله قرأتها وزفرت بقوه قائله:هتعملي ايه يا رنا
, في مكتب مالك خرج هو ومحمد وتوجها لمكتب اسر
, دلفا بعد ان أذن لهم وجلس كلا منهم علي مقعد مقابل لاسر
, محمد: انت اتكلمت مع ندي ولا لسه
, اسر: لا لسه هكلمها انهارده باليل
, مالك: ليه هو مازن هيجيب الحاجه باليل
, اسر حرك انامله علي جبينه قائلا: مش عارف بس انا هكلمها في تلك الحالتين اولا عشان اشوف لسه بتقابل الولد دا ولا لا
, ابتلع محمد ريقه قال مالك: انا اتكلمت معاها وقال لهم ماحدث
, نهره اسر قائلا: انت غبي متمدش ايدك عليها تاني
, مالك: طب ايه رايك لو اراقبه
, اسر زفر بقوه قائلا: انا مش عايزه يحس بحاجه او يعرف ان احنا عرفنا وبنراقبه عايزه يتصرف بطبعته
, محمد: ايوا بس هو عرف ندي قابلته امبارح وقالتله ان مالك عرف
, اسر نظر لمالك قائلا: ادي اخرت افعالك يا سي مالك
, وانت عرفت ازاي يا محمد
, محمد توتر واردف: كنت مراقبها٤ نقطةو.. وعرفت انها قابلته جوه دخلت وسمعت كلامهم وخدتها وضربته وروحنا
, اسر: لا بجد مشاء**** عليكم انتم الاتنين مشفتش أذكاء من كدا بجد
, مالك اشار لاسر قائلا: مهو اصل انا اديقت منها بس قدرت الصبح اصالحها و٤ نقطة
, اسر: كفايه عليكم كدا ممكن تسيبوني اتصرف انا معاها بقا ومع الواد دا
, محمد اخبره بما كان ينوي فعله
, اسر: متقلقش كنت هعمل كدا بس اتفضل انت وهو علي شغلكم
, خرج كلا منهم وتوجه علي مكتبه زفر اسر بقوه قائلا: اغبيه٤ نقطة ماشي لما نشوف الاستاذ مازن وصل لايه
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الكافيه خرجت الفتيات وصعدا سيارة ملك وقادتها ملك لمنزل مريم بعد دقائق وصلت الفتيات نزلت مريم وهمس وأشار لملك وصعدا للمنزل وعادت ملك للفيلا
, في منزل سحر ارتدت ملابسها ونزلت مسرعه صعدت سيارتها وقادتها للمطعم بعد دقائق وصلت ونزلت دلفت للمطعم وجلست أمام مازن
, سحر: هي رنا لسه مجتش
, مازن: لا زمانها في الطريق
, بعد قليل دلفت رنا ودنت منهم ببطء وجلست بجوار مازن
, سحر:اتأخرتي ليه
, رنا نظرت بحزن وقالت:معلش كنت في الشغل
, في نفس الوقت دلفت رنا للمرحاض اخذت شور وبعد قليل خرجت وارتدت ملابسها وتاهبت للذهب هاتفت ماجد واخبرته كي ينتظرها نزلت للاسفل و صعدت سيارتها وقادتها للمطعم
, في المطعم
, مازن اخرج الورقه من جيب بنطاله وإعطائها لسحر قائلا:اتفضلي
, سحر ابتسمت بمكر قائله:تمام اوي كدا
, في المطعم تجلس ندي وماجد وبعد انتهاءهم من الغداء والحديث نظرت ندي في ساعتها وحضرت نفسها للرحيل وفجائه رأت رنا وسحر ومازن يجلسان على مائده طلبت من ماجد ان يخرج بعدها عندما رأيت رنا واتجهت اليهم لتعرف سبب تجمعهم رغم انهم لا يعرفون بعضهم البعض
, ندي دنت منهم ووقفت أمامهم:ايه ده بتعملو ايه مع بعض
, سحر: انا قابلتهم هنا بالصدفه
, ندي بمكر: و**** وتعرفوا بعض منين
, رنا توترت واردفت: هي كانت خطيبة آسر واتعرفت عليها لما جات معاه الشركه قبل كدا
, ندي رفعت حاجبيها قائله: و**** طيب فرصه سعيده
, وذهبت مع ماجد بسيارتها وفي السياره
, ماجد رفع حاجبيه قائلا: في ايه يا حبيبتي مالك
, ندي بحزن: مفيش
, ماجد بتعجب:حبيبتي وشك قلب لما شفناهم
, ندي بضيق : ممكن منتكلمش في الموضوع دا
, <<أمر طبيعي أن يطعنك أحدهم في ظهرك إن كنت في المقدّمة، لكن الصدمة أن تلتفت فتجده أقرب الناس إليك.>>💔

الثامن والعشرون


صمت ماجد ونظر في طريقه بينما ظلت ندي تفكر فيما تفعل وما رأت اسندت رأسها علي المقعد وقالت لنفسها
, مازن ورنا عادي الاتنين في الشركه وعارفين بعض لاكن سحر عمرها ما شافت مازن ولا رنا٥ نقطة
, مستحيل تكون صدفه اكيد في حاجه انا لازم اقول لاسر
, في منزل زياد عاد هو ووالده وجلسا علي الاريكه نظر زياد لوالده وجده حزين
, زياد رفع حاجبيه قائلا: مالك يا بابا
, عبد**** بحزن: مفيش حاجه يا حبيبي٥ نقطة هو جدك كان بقولك ايه
, زياد: ما انا قولتلك انه هينزل هو ولمار انت نسيت ولا ايه؟٣ علامة التعجب
, عبد****: هاا انا هطلع انام
, صعد عبد**** الي غرفته وزياد قلق بشأنه فهو لأول مرة يراه هكذا.
, في المطعم جلست سحر بقلق قائله
, سحر بخوف: ليه قولتيلها اني جيت الشركه مع اسر انا عمري ما جيت الشركه اصلا كدا هتشك فينا
, رنا رفعت حاجبيها قائله: ايييه انتي بتقولي ايه وهي هتعرف حاجه زي دي منين
, سحر بضيق:للأسف ندى عارفه كل حاجه عن علاقتي ب اسر
, مازن بضيق: كدا اسر لو عرف هنروح في داهيه
, رنا فكرة في خدعه لتأجيل هذه الخطه حتي تجد حل وتتصرف دون الحاق الضرر باسر فقالت بمكر: انا عندي حل منتقابلش الفتره دى وناجل الموضوع
, فكر مازن قليلاً وأردف: لا احنا فعلا مش هنتقابل تانى بس دا بعد ما ننفذ الخطه وبأسرع وقت فهماني يا سحر
, حاولت رنا خداعهم أكثر من ذالك ولاكنها تذكرت تحديد ذالك الشخص فصمتت
, أصعب ما نمر به هي الحيرة بين أمرين كلاهما خطأ وكلاهما ضار لنا ولمن نحب
, ٣٣ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, وصلت بسيارت ماجد نزلت ندي ونزل ماجد وقف معها قليلا وبعدها صعد سيارته وقادها لمنزله بينما كان محمد يقف في شرفته غاضب منها ومشفق عليها دلف مسرعا لغرفته وجلس علي طرف الفراش
, دلفت ندي الي غرفتها ودلفت لشرفتها تنتظر قدوم اسر
, لتخبره بما رأت بعد ساعات قليله وصل اسر وأسرع الي غرفة ندي دلف بعد ان اذنت له
, في منزل سحر تفكر بالاتصال علي آسر امسكت الهاتف وفتحته وضعت أناملها علي رقم آسر وكل مره تتردد في الاتصال به وبعد عده محاولات اغلقت الهاتف والقته علي الفراش
, عند آسر
, ندي دنت منه بسرعه قائله: اسر عايزه اقولك حاجه مهمه
, اسر:انا اللي عايز اقولك حاجه مهمه مين ماجد
, ندي توترت: دا٣ نقطة ااا
, اسر امسكها من يديها برفق وجلس علي الفراش قائلا: متخفيش مش هزعق وامد ايدي زي مالك
, ندي: عارفه يا اسر انك مش هتعمل كدا
, اسر ابتسم: تمام يبقي نتكلم مع بعض بصراحه
, ندى هزت راسها بنعم
, اسر: تمام قولي بقا كل حاجه من أول ما شوفتي الواد دا
, ندي قالت له كل ما حدث رن هاتفه وجدها سحر زفر بقوه وتجاهلها
, اسر بهدوء عكس ما بداخله:انا عارف اني قصرت في حقك بس دا مش معناه انك تثقي في اي حد بسهوله كدا ممكن يكون نصاب وبيستغلك صح
, ندي: صدقني يا اسر لو قابلته هترتاحله ٥ نقطة
, اسر:صدقيني يا ندي انتي عارفه انتي بالنسبالي مش اختي وبس انتي بنتي وصحبتي وانا بوعدك اني لو لقيته شخص مناسب ليكي انا اول واحد هيقف في صفك يابت دا انا مستني اليوم اللي افرح بيكي فيه
, قاطعه صوت الهاتف مره أخرى فلم يعطي له بال
, ندي ابتسمت وهزت رأسها وارتمت في احضانه
, لقد إستطاع ان يهتويها فهو لا يلوم اخته علي ما حدث بل لأم نفسه لانه ترك لمثل هذا الشاب انتهاز فرصه غيابه واستغلال اخته
, ندي:اسر عايزه اقولك حاجه
, رن الهاتف مره أخرى قال آسر: معلش انا مطر ارد وهنكمل كلامنا
, خرج من الغرفه اغلق الهاتف مره اخري فكررت اتصتلها نزل الي الحديقه ووقف بجوار سيارته أسند جسده علي بابها رد عليها قائلا
, آسر بضيق:الو يا سحر عايزه ايه
, سحر بمكر: نفسي اشوفك يا آسر وحشتيني اوي
, آسر اخذ نفس قائلا: انا مش فاضي اليومين دوول
, سحر بمكر: ليه يا آسر هنتغداء مع بعض بس و****
, آسر بضيق: قلتلك مش فاضي عماله ترني ترني ايه مبتزهقيش
, سحر: انت اتغيرت اوي
, آسر بضيق: بصي انا مش فاضيلك وقولتلك قبل كدا يا بنت الناس انا مش ليكي
, واغلق الهاتف في وجهها وتنهد تنهيد هقويه وركب سيارته
, ٢٤ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل سحر اغلقت الهاتف وابتسمت واتصلت ب مازن
, سحر:الو
, مازن:هاا عملتي ايه؟!!
, سحر:هو تقريبا معرفش لسه بس منضمنش حاجه انت عارف آسر مش بيثول حاجه
, مازن بضيق:عارف بس المهم ميلحقش يعرف حاجه
, سحر بمكر:متقلقش انا هنفذ علي طول
, اغلقت الهاتف قائله:عذابك ابتداء من انهارده علي ايدي يا ست ملك لما نشوف هتعملي ايه
, في غرفة ندي ابتسمت بعدمغ تركها اسر وأسندت جسدها علي الفراش لاكن ملامحها تبدلت حين تذكرت مازن ورنا وسحر ظنت ان هناك امر ما يدبر لاخيها فانتابها الخوف والقلق وقالت لنفسها انه من المستحيل ان تضر رنا أخيها لانهاء تقريباً تربت معه وكانوا سوياً معظم الوقت وما يخيفها في الموضوع وجد سحر
, في غرفة مكه اشتاقت لمالك خرجت من غرفتها وتوجهت لغرفته طرقت الباب أذن لها بالدخول دلفت ووقفت أمامه قائله: ايه يا حبيبي مشغول في ايه
, اغلق الاوراق التي أمامه ووقف دني منها قائلا بشتغل زي ما انتي شايفه
, مكه: طيب هتيجي معايا باليل نشوف ماما
, مالك: انا رايح ل عمار عشان اطمن عليهم بس مفيش مانع اوصلك في طريقي واطمن علي ماما وبعدين اروح واما اخلص هاجيلك ونروح سوء
, مكه ابتسمت قائله:تمام هروح اجهز
, مالك ابتسم وهز رأسه بنعم
, خرجت مكه وتركته يفكر فيما سيفعل مع ماجد بعد قليل دلف للمرحاض لينعم بشور يريح له جسده
, في سيارة اسر وقف بسيارته واخرج الهاتف واتصل ب مازن
, اسر:الو يا مازن
, مازن توتر خاصه بعدما شعر من لهجة اسر مدي غضبه
, قال مازن:الو يا اسر في حاجه ولا ايه
, اسر بضيق:عرفت ايه عن ماجد
, مازن اخرج نفسه وقال بهدوء:بكره الصبح هيكون عندك كل المعلومات الي تخص ماجد في cv
, اسر:تمام
, واغلق الهاتف نزل من سيارته. ودلف الشركه دلف المصعد الكهرباء واتصل ب اللواء شوقي وطلب منه فيش وتشبيه الخاص ب ماجد عبدالحميد عط**** وبعدها اغلق الهاتف ودلف مكتبه جلس علي مقعده بضيق وفتح الحاسوب الخاص به واكمل عمله رغم تأخر الوقت عن ال ٧ ولاكنه يريد ان ينشغل في العمل .
, ٣٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في منزل مازن دلف لغرفت مكتبه الموجود في الاسفل وجلس علي مقعده وضع الملف علي المكتب وقرأه إنتهاء منه اغلقه وابتسم حين تذكر ملك قال:كلها يومين بالكتير اوي وتبقي ليا يا ملك ووقتها بس هكون انا المتحكم الاول والاخير فيكي
, خرج مالك من غرفته وتوجه لغرفه مكه طرق الباب فتحت مكه وخرجت وهي ترتدي فستان غايه في الاناقه والجمل مطلقه العنان لشعرها لتبدو كالحوريه نظر لها بعشق وابتلع ريقه ونزلا سوياً للاسفل صعدت السياره بعد ما ساعدها مالك وصعد هو الاخر ظل يوزع نظراته بينها وبين الطريق مما جعلها تخجل اكثر
, بعد دقائق وقف مالك ونزل من سيارته ودلف مع مكه صعدا للأعلى جلس معها قليلا وبعدها نزل وصعد سيارته وقادها للمستشفى عند عمار بعد دقائق نزل من سيارته ودلف لغرفه والد عمار
, وقف عمار وصافحه قائلا:عاش من شافك يا سيدي
, مالك ضحك قائلا: معلش ووسع كدا علشان اطمن علي عمي حسن
, عمار ابتعد قائلا:ماشي ماشي بقيتو حبايب وانا العزول الي بينكم
, مالك:هههه يخربيتك بجد مفكش غير لسان اه ياخوي بقينا حبايب وملكش فيه انت ولا٤ نقطة
, عمار:هههه ماشي يا كبير براحتك
, حسن:عيال مبتجيش غير بالعين الحمره هههههه
, في غرفه فاديه كانت مكه تجلس بجوار أمها امسكت يدها برفق وقبلتها قالت:غيابك طال يا ماما وحشتيني ووحشني صوتك وخنقاتك مع ملك الي مكنتش بتخلص وخوفك علينا امتحاناتي قربت فاكره لما كنتى بتسهري معانا عشان تعملي قهوه وسندوتشاتك واكلك الجميل الي عمري مزهقت منه ولا عمري سفت زيه
, ظلت تتحدث معها وهي في غيبوبتها لا تشعر باي شيء
, عاد اسر من الشركه في تمام ال 10 نزل من سيارته وصعد لغرفت ملك طرق الباب فتحت له وابتسمت قائله بمكر:عايز ايه الوقت اتاخر
, اسر حرك أنامله علي جبهته قائلا:اممممم٤ نقطةعايز ايه يا اسر عايز ايه؟!!
, ملك:هههه انت لسه هتفكر ابقي تعال الصبح بقا تصبح على خير وكادت تغلق الباب منعتها يده فتح الباب وابعدها دلف وجلس علي طرف الفراش وضع قدمه اعلي الاخري وفتح زر حلته اقتربت منه ملك قائله:اسر انت بتهزر انا عايزه انام
, اسر:هششس انا هنزل اعمل قهوه اعملك
, ملك:لا بس هات تليفونك ارن علي مكه عشان تليفوني فصل
, اسر ابتسم وإعطائها الهاتف اخذته ملك ودلفت لشرفتها نزل اسر ودلف للمطبخ
, سناء:تحب اعملك عشاء يا اسر بيه
, اسر هز راسه بالنفي قائلا:لا انا هعمل قهوه ادخلي انتي
, أنهت ملك اتصالها مع مكه رن هاتف اسر احمرت عينيها وفتحت ثغرها من الصدمه عندما وجدت المتصل - سحر- أغلقت الهاتفه ونظرت في سجل المكلمات وتأكدت من شكوكها حقاً وضعتها في قائمة الحظر بعدما كتبت الرقم في هاتفها وزفرت بقوه قائله:ماشي يا اسر بتكلم سحر لسه
, دلف اسر وهو يدندن ويحمل كوب قهوه بيده دلف للشرفه ووقف بجوار ملك قائلا:خلصتي بالفون يا لوكه
, نظرت له وابتسمت قائله بمكر:ليه يا حبيبي مستني حد يكلمك
, اسر: لا بسأل بس مش اكتر
, ملك:اه بتسأل طب اتفضل خلصت ولو سمحت بقا يا اسر سيبني عشان انام
, اسر:حاضر تصبحي على خير يا قلب اسر
, ملك: وانت من اهل الخير
, ٣٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, خرج اسر من الغرفه وتركها غارقه في بحر احزانها لاتعلم لما لم تسأله ولم صمتت ولا كن ما تعلمه انها لن تسكت علي وضع كهذا ولاكنها تعلمت من اسر ان تتاكد اولا فقررت معاملته بنفس الطريقه ولاكن دون ان تجعله يشعر باي شيء .
, في المستشفى عند عمار صافحه مالك وأستاذنهم للرحيل خرج من المستشفى وصعد سيارته وقادها للمستشفى بعد دقائق وصل نزل من سيارته وصعد لغرفه فاديه نزل هو ومكه وصعدا السياره
, في السياره نظر لها مالك بحيره قائلا:مالك يا مكه
, مكه:مفيش حاجه يا حبيبي
, مالك:لا انتي متغيره شويه
, مكه نظرت له قائله:زعلانه اوي من بابا كل ما بشوف ماما كدا بزعل اوي عليها وعلي معناتها احساس الخيانه صعب اوي
, اوقف مالك سيارته قائلا:فاهم شعورك بس الحياه كدا كلها اختبارات ودا اختبار ليها من عند ****
, هزت مكه رأسها قائله:**** يقومها بالسلامه ويصبرها
, ابتسم وقاد سيارته مره اخري قائلا:يارب يا حبيبتي
, بعد دقائق وصل للفيلا نزل من سيارته هو ومكه وصعدا كلا منهم لغرفته
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, إنتهاء اليوم علي العشاق أحدهم يشعر بلهيب الحب ﴿مالك،، واسر،،ومكه ﴾
, وعشاق أحرقتهم الغيره ﴿ملك،،ومحمد﴾
, وعشاق حائره ﴿رنا،،وندي ﴾
, وعشاق لا تعرف الحب الحقيقي ﴿سحر،،ومازن﴾
, أشرقت شمس يوم جديد استيقظ الجميع وتناولو الكعام وذهب كل شخص أحدهم لعمله مالك واسر ومحمد واحدهم للجامعه ندي ومكه وظلت ملك في غرفتها
, في الشركه دلف اسر لمكتبه جلس علي مقعده رن هاتفه أخرجه
, اسر:الو
, اللواء شوقي:انا ملقتش علي الشخص دا اي حاجه بس انت كنت عايزني اعمل فيش وتشبيه ليه؟!
, اسر:الشاب دا كان عايز يشتغل عندي وانت عارف لازم الفيش والتشبيه
, انهاء اسر اتصاله واغلق الهاتف كبس جرز المكتب دلفت رنا طلب منها اسر ترأي مازن وتخبره انه يريده ضروري
, بينما ذهب محمد ومالك للمصنع مع الدكتور حسن
, في غرفة ملك ارتدت ملابسها ونزلت للاسفل صعدت سيارتها وقادتها بسرعه لمنزل مريم لاتعرف ماذا تفعل وهل هذا صواب ام لابد من المواجهه؟٣ علامة التعجب
, بعد دقائق وصلت ملك ونزلت مسرعه صعدت لمنزب مريم دلفت للداخل وارتمت في حضنها وانفجرت باكيه
, همس رفعت حاجبيها: مالك يا ملك؟
, مريم بخوف:في ايه يا حبيبتي مالك؟!!
, ملك قالت لهم ما حدث
, مريم:لا هي ممكن تكون هي اللي بتكلمه
, همس:ازاي يا بنتي وهي شافت سجل المكلمات ومده المكالمه
, مريم نظرت لها بحده ووجهت كلامها لملك قالت:حبيبتي اسر هي الي رنت عليه في كل المكلمات اللي موجوده يعني دا لو دل علي شيء يدل علي انها بتطارده مش اكتر
, ملك جففت دموعها قائله:انا فعلاً فكرت في كدا عشان كدا معملتش مشكله غير لما اتاكد وأعرف اذا كانت هي اللي بتكلمه ولا هو لسه بيشوفها ويتكلم معاها
, مريم رفعت حاجبيها وقالت هي وهمس في نفس اللحظه:ناويه علي ايه يا ملك
, ملك: هقولكم
, ٣٧ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الشركه دلف مازن وجلس علي المقعد المقابل لاسر
, اغلق اسر الحاسوب ووجهه نظره لمازن قائلا
, آسر: جبت المعلومات الي طلبتها
, مازن:ايوا بس لسه في شويه حجات هكتبها فيcv
, آسر بضيق: يعني هتخلص امته
, مازن: علي باليل ان شاء****
, آسر: انا مش مكلمك امبارح وقايلك الشغل مبيخلصش ليه قدامك نص ساعه يكون فيها ال cv دا علي مكتبي انت فاهم
, مازن:حاضر يا اسر
, آسر اشار للباب قائلا : اتفضل يا بيه روح خلص اللي انا طلبته
, خرج مازن وهو ينظر لاسر بغضب وحقد توجه لمكتبه متوعدا له.
, عاد محمد ومالك من المصنع ودلفا مكتب اسر
, اسر:هاا ايه الاخبار
, مالك:كله تمام وقريبا جدا كل شي هيكون جاهز
, اسر:تمام
, مالك: المهم دلوقتي انت عملت ايه مع مازن؟!!
, اسر نظر في ساعته وقال:نص ساعه وهيجيب الورق
, محمد:طيب هتعمل ايه بعدها؟!!
, اسر:لما يجيب الحاجه واشوف اللي فيها هتصرف خلاص كفايه اساله وكل واحد على شغله
, خرج محمد ومالك ووقفا في الخارج
, محمد نظر لمكتب اسر وقال: هو اسر ماله بقا عصبي كدا ليه؟!!
, مالك ضحك قائلا: انت متعرفش ندي بالنسبه لاسر ايه ندي بنته يابني وضربه علي كتفه الايسر واردف لما بابا مات **** يرحمه كان عندها ١٤ سنه واسر هو اللى خلي باله منها وكمل اللي بابا إبتدأه في كل حاجه
, ملك ذكيه فماذا ستفعل ملك للحفاظ على حبها الوحيد؟!!
, محمد عاشق احترق قلبه من الحب والخوف؟!!

التاسع والعشرون


قد ينبت الحقد وتزداد الكراهية في القلوب المحيطه بنا ف للنجاح اعداء ولكل ناجح عداء ﴿عداوه شديده وخصومه) فآمن جيداً غدر الاصدقاء فهم العن الاعداء
, دلف مازن لمكتبه وجلس علي مقعده بضيق غضب جدا ليس من معاملة اسر ولاكن فشل موامراته قال لنفسه : معرفتش تعطله يا مازن وتشغله بالأوراق بس ممكن لما ياخدها يفكر فيها اكتر ويبعد عنكم يومين تكون سحر قدرت تديها الورقه ضحك واخرج الملف من مكتبه
, في منزل سحر استيقظت واتصلت ب عادل وأخبرته ان ينتظرها في المطعم في تمام الرابعه
, عند مريم ضحكت كثيراً علي ذكاء ملك فهي لم تتوقع منها يوماً التفكير بهذه الطريقه ولاكن الحب يصنع المعجزات وللحفاظ علي من تحب يمكن لملك ان تغيير شخصيتها من الطفله الضعيفة لحوريه احبه وستدافع عن حبها باي طريقه.
, ملك:مالك يا بنتي دي حاجه عاديه وسهله اوي
, مريم ضحكت قائله:بصراحه متوقعتش منك كدا
, همس بلوم:طيب هتعملي كدا أمته؟!!٤ نقطة كنت عملتي كده امبارح والتليفون في ايدك
, ملك: ملحقتش يا همس انا كتبت الرقم والتليفون بيشحن بعدها سمعت صوت اسر وهو طالع علي السلم فدخلت بسرعه
, مريم نظرت لها بحزن قائله:طيب هتعملي ايه يا بنتي
, ملك: انا هروح علي الشركه واخد التليفون
, همس ضحكت قائله:بالبساطة دي
, ملك بمكر:مش لازم اسر يعرف اني عايزه التليفون
, مريم ضحكت قائله بتريقه:ملك انا بدأت اخاف منك مبقتيش سهله خالص
, ملك بهيمان ﴿بحب شديد ﴾ : حب اسر هو اللي قواني يا مريم وعشان الحب دا اعمل المستحيل
, همس: هههه البت بقت بتقول شعر
, لكزتها ملك في كتفها ف تأوهت بشده قائله: ايديكي تقيله منك لله
, لم تستطع مريم كتم ضحكتها فضحكت ملك وكذالك همس.
, خرج مازن من مكتبه متوجها لمكتب اسر دلفت رنا واخبرته واذن له بالدخول دلف مازن وجلس اشار له اسر كي يعطيه ال cv اخذه اسر وأشار ل مازن فخرج وتركه قرأه اسر بدأ علي وجهه الغضب.
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, خرجت مكه وندي من الجامعه وصافحا بعضهم اليعض وصعدا السياره سويا
, مكه نظرت لها وقالت : اسر معاه حق لازم تكوني عارفه كويس ممكن يكون نصاب وبيستغلك
, ندي: انا اتخنقت ولو مقلتليش ليه كلكم بتقولو ان ماجد نصاب وبيستغلني هكلمه حالا في التليفون
, مكه بصدمه: انتي هابله يا بت اخوكي قالي ان آسر هيكلمك
, ندي بضيق: ايوا هابله ما انتم الازم تفهموني واسر مش هيكلمني في حاجه
, مكه: طيب لو مقلش انهرده اوعدك اني هقولك
, ندي: ماشي لما نشوف اخرتها ايه
, خرج اسر من مكتبه بل الشركه بأكملها صعد سيارته وقادها للفيلا بعد دقائق وصل اسر وجد ندي تنزل منسيارتها هي ومكه اشار لها اقترب منها قائلًا: ممكن نتكلم فوق
, هزت رأسها بنعم وتحركت خلفه
, في الشركه تحديدا في مكتب اسر دلفت ملك لم تجده خرجت وجدت رنا قادمه فاتجهت نحوها وسالتها اخبرتها رنا ان اسر ذهب للفيلا ضربت الارض بقدمها وتاففت نزلت من الشركه وهي تندب حظها صعدت سيارتها وقادتها لمنزل عبد****
, في غرفه ندي دلف اسر ومعه ندي نظر لها اسر وأشار لها لتجلس علي الفراش بجواره فجلست ندي قال
, آسر: نكمل كلامنا في موضوع ماجد بقا
, ندي بفرحه:اتاكدت خلاص
, اسر نظر لها ورفع حاجبيه قائلاً: ايوا ولازم تبعدى عنه لان مينفعكيش
, ندي:اسر مستحيل ابعد عنه
, اسر كور قبضته وحاول تملك اعصابه قال بهدوء:انا لو شايف انه مناسب وهيحافظ عليكي مستحيل كنت اطلب منك تبعدي عنه٧ نقطة وضع يديه علي كتفيها واردف: انتي اختي يعني اهم حاجه في حياتي ويهمني اطمن عليكي
, ندي:عارفه يا اسر بس انا بحبه
, اسر نظر لها قائلاً: طب ممكن تسمعيني هو اسمه ماجد عبدالحميد عط**** وعنده اخت توأم ودا cv في عنوانه وكل حاجه عنه من يوم ما اتولد ناويه علي ايه بقا
, ندى بحزن:مش عارفه؟٣ علامة التعجب
, اسر هز راسه وابتسم قائلاً بهدوء: احنا اتفقنا ان احنا صحاب يعني هتقوليلي قبل ما تعملي اي حاجه
, ندي هزت رأسها بنعم خرج اسر من الغرفه وتركها نزل مسرعا وصعد سيارته
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, بأحد الاحياء دق آسر جرز فتح له ماجد نظر له وفع حاجبيه قائلاً
, ماجد: مين حضرتك وعايز مين
, آسر: انا آسر النجار اخو ندي انت ماجد
, ماجد ابتلع ريقه وانتابه الخوف حين راء نظرت الغضب بعينيه
, آسر رفع حاجبيه قائلاً بتريقه: ايه معقول مش عارفها ولا انصدمت
, ماجد توتر قائلاً: لا خالص انا بس يعن٣ نقطة
, آسر: هنتكلم علي الباب كتير
, ماجد اشار لها قائلاً: لا طبعا اتفضل
, جلس ماجد واسر بجواره قال اسر بتكبر وهدو مما دل علي قوه شخصيته
, آسر : طبعا انت عايز تعرف انا جاي ليه؟٣ علامة التعجب
, ماجد هز رأسه بنعم وقال: اكيد
, آسر بمكر: انتي زكي واكيد عارف
, ماجد : حتي لو عارف اكيد مش بالتفصيل
, آسر: بص بقا متفكرش اني بيه والكلام الفاضي دا٤ نقطة انا اعرف اتعامل مع الأشكال الي زيك كويس اوي
, ماجد: انا م٤ نقطة
, آسر بحده : مبحبش حد يقاطعني وانا بتكلم يلا
, انا عارف انك من اسكندريه ولسه ناقل كليتك هنا بعد ما سقط سنتين عشت مع امك بعد ما هي وابوك انفصلو وبعد ما امك توفت جيت مصر انت واختك
, ماجد رفع حاجبيه لاعلي وقال: وانت بقا جيت تعرفني انك عارف عني كل حاجه بالتفصيل٤ نقطةبقولك ايه بلاش لف ودوران وادخل في الموضوع
, آسر نظر له بغضب قائلاً: كويس انك فهمت اني اعرف عنك كل حاجه واقدر اعرف الي انا عايز اعرفه في اي وقت بص يلا مش عيل نصاب زيك الي يجي ينصب علي اخت آسر النجار ويفكر ان الموضوع هينتهي علي كدا لا فوق وشوف انت بتتكلم مع مين ابعد عنها احسن ليك والا انا مش عارف وقتها هعمل فيك ايه لاني من كتر اللي هعمله مش هفتكر
,
, في الفيلا تحديداً في غرفه ندى دلفت مكه وجلست بجوارها علي الفراش أغلقت ندي الملف بحزن وهربت دمعه من عينيها فكل ما قاله لها من قبل كان كذبا
, مكه نظرت لها بحزن قائله:مالك يا ندي٤ نقطة
, لم تجيب ندي
, قالت مكه:آسر ادالك الورق٤ نقطة ندي يا ندي
, ندي هزت رأسها بحزن احتضنتها مكه وربتت علي ظهرها قالت ندي:انا عايزه اتاكد
, مكه رفعت حاجبيها قائله:ازاي
, عند ماجد
, ماجد : يعني بتهددني
, آسر بثقه : اعتبرها زي ما تحب ابعد عنها احسن ليك
, ولاختك فهمني طبعا يا ماجد بيه
, ماجد ابتلع ريقه وقال بتوتر ً: يعني انت عا٤ نقطة
, سمع ماجد صوت دقات الباب قام ليفتح بضيق وغضب واسر ينظر له وارتسمت ابتسامه خفيفة علي وجهه فتح ماجد الباب وجد ندي تقف امامه ومعها مكه
, ندي رفعت حاجبيها قائله: ايه استغربت صح متوقعتش انك تقع قبل ما تطلعلك بقرشين
, ماجد توتر قائلاً: ااااا..اصل..
, ندي رفعت يدها امام وجهه قائله : متتكلمش انت لسه هتكدب
, راءها آسر اقترب منهم قائلاً: انتي ايه الي جابك هنا
, ندي بتوتر:عشان٣ نقطة
, آسر بحده: انزلي تحت
, خرج من الباب نظر مره أخرى الي ماجد وقال بثقه: انت فهمت الي قلته متتحداش حد انت مش قده.. نزل علي اول الدرج واستدار له قائلاً:اه مش عايز اشوفك تاني عشان لو شفتك مش هيحصلك كويس ونزل مسرعا
, اوصد ماجد الباب وقال بمكر:صعب اوي يا اسر بيه انا مش هبعد وهكمل اللي بدأته حتي لو خسرت اول جوله ابتسم بمكر ودلف الي غرفته
, ٣٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في فيلا عبد**** تجلس ملك بجوار زياد قالت
, ملك:يعني جدو هيجي هو ولمار و**** كدا احسن
, قال زياد بحزن: انا خايف علي بابا اوي اول مره اشوفه كدا يا ملك
, ملك ربتت علي كتفه قائله:انا هطلع اشوفه واجيلك كمل انت شغلك لحد ما انزل
, زياد ابتسم قائلاً:ماشي يا ستي
, صعدت ملك لغرفة عبد**** جلست بجواره قائله:ازيك يا عبودي وحشتني
, عبد****:هههههه **** يخربيتك يا ملك وحشتني الكلمه دي
, ملك:براحتك يا عبودي بس والنبى بلاش يخربيتك دي انا لسه بقول يا هادي ههههه
, في السياره نظر لها بضيق قائلا
, آسر بحده: ازاي تيجي مكان زي ده من غير ما تقوليلي
, ظلت ندي صامته
, قالت مكه: محصلش حاجه يعني هي بس حبة تعرفه انها عرفت مومرته عليها
, آسر: ما تردي يا ست هانم قسم ب**** لو قابلتي الواد دا مش هي٤ نقطة
, قالت مقاطعه بصوت مصحوب بالبكاء: مش هقابله مش هقابله٤ نقطة انا مش عايزه اتكلم في الموضوع دا تاني
, مكه:خلاص يا آسر اتكلم معاها بعدين تكون هدت شويه وانت كمان هديت
, نظر اسر في طريقه وضغط علي مقود السياره وقاد سيارته بسرعه
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, محمد دلف غرفته وظل يتحرك ذهابا وإيابا لايريد سوء الاطمئنان علي معشوقته سمع صوت سيارة اسر وقف في شرفته مسرعا ليراها ظل ينظر لها وقلبه اعتصر حين راء دمعه تخدش وجنتيها ظل ينظر لها حتي دلفت للداخل
, في الداخل جذبها اسر واحتضنها ليهدء من حالتها النفسيه فهي حقاً تحتاج إلى من يحتويها احيانا تكون الصدمه قويه جدا ولاكن يجب ان نشكرها لأنها ايقظتنا من اوهامنا.
, اسر وضع يده علي رأسها وضمها بقوه قائلاً: خلاص يا حبيبي بقا انا اسف
, ظلت تحضنه وتبكي
, قال اسر:طب نطلع فوق عشان ماما لو نزلت
, ندى هزت رأسها بنعم صعدت مع اسر ومازلت تحتضنه
, في غرفه امينه كانت تقبل صورة فاديه فهي لم تراء انقا واطيب من قلبها ارتدت ملابسها ونزلت للاسفل طلبت من السائق ان يوصلها الي المشفي.
, بعد دقائق وصلت نزلت من السياره وصعدت للأعلى دلفت الي غرفه فاديه بحزن قائله:هتقوم امته بقا يا فاديه حياتى ملهاش طعم من غيرك٣ نقطةانا مصدقت رجعتي من امريكا.
, ظلت بجوارها علي المقعد تنظر لها بحزن وشفقه حدثتها عن مكه وملك.
, بمكتب مالك يجلس علب مقعده اتصل ب مكه عدت مرات
, عند مكه دلفت لغرفتها كبست الزر قائله: الو يا مالك
, مالك : ها اسر عمل ايه
, تنهدت مكه وأردفت: قالها كل حاجه وادلها الورق وكمان روحنا نتاكد
, مالك رفع حاجبيه قائلاً: روحتو تتأكدوا روحتو فين؟
, مكه اخبرته كل ما حدث
, مالك : يعني اسر معاها دلوقتي ماشي يا حبيبي خلي بالك منها وانا هخلص الي اسر طلبه واجي باي
, مكه: باي
, أغلقت مكه الهاتف وخرجت من الغرفه وتوجهت لغرفة ندي وجدتها نائمه واسر يدثرها جيداً في الفراش اشار لها وخرجوا الإثنين تاركين ندي نائمه غارقه في احزانها
, اسر: الحمد لله قدرت اهديها ونامت
, مكه: طيب انا هخلي بالي منها روح انت
, اسر هز راسه وابتسم قائلاً: ماشي
, نزل مسرعا صعد سيارته وقادها للشركه
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, وصل اسر للشركه دلف المصعد الكهرباء وبعد قليل خرج ووقف مع رنا
, رنا هبت واقفه وانتابها الخوف وظنت ان ندي اخبرته بما حدث قالت:رجعت ليه يا اسر؟٣ علامة التعجب
, آسر جلس علي المقعد قائلاً: ايه يا رنا هو حرام اجي الشركه ولا ايه هههه
, رنا: لا مش قصدي انت يعني كنت مع ندي وكدا قولت اكيد مش هتيجي تاني
, آسر: تمام يا رنا
, رنا:عايز حاجه مني
, آسر:انا هدخل المكتب نص ساعه كدا وابعتي الدكتور حسن يجي المكتب هو ومالك
, رنا: حاضر
, دلف اسر تنفست الصعداء وقالت: الحمدلله٥ نقطةمش عارفه يا اسر هتسامحني علي اللي عملته لما تعرف ولا لا٤ نقطةبس هتسامح ازاي وانا اصلا مش مسامحه نفسي
, ظلت شارده في أفكارها حزينه..
, بينما في مكتب اسر جلس علي مقعده وفتح بعض الأوراق واندمج في عمله.
, عادت ملك للمنزل ودلفت غرفتها وضعت حقيبتها وفتحت الخزانه أخرجت ملابسها ودلفت للمرحاض
, بعد قليل انتهت وخرجت وجدت مكه جالسه بانتظارها
, ملك:خضيتني يا شيخه حرام عليكي
, مكه قامت مسرعه وقالت:كنتى فين
, ملك جففت شعرها بالمنشفه الصغيره وقالت:عند خالو عبد****
, مكه:اه طيب يا فلحه انا رايحه عند ندى ابقي خلصي وتعالي اقعدي معاها شويه
, ملك رفعت حاجبيها قائله:ليه ملها ندي
, مكه وضعت يدها علي جبين ملك وقالت:مش سخنه اكيد لسعتي صح
, ملك لكزتها في كتفها قائله: بت متهزريش واخلصي
, مكه قالت لها ما حدث
, ملك بحزن:يا حبيبتي يا ندي
, مكه: سلام يا ماما دا انتي فضلك حبه وتنسي نفسك
, ضربتها ملك خرجت مكه وقالت ملك:منك لله يا سحر
, نستيني نفسي
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في مكتب اسر كان يجلس علي مقعده دلف مالك ومعه الدكتور حسن اغلق اسر الأورآق قائلاً
, آسر: ها يا دكتور خلصتم صناعه الدفعه الاولي ولا لسه
, دكتور شوقي: ايو يا آسر بيه علي بكره تكون الكميه كلها جاهزه
, اردف مالك: وهنبداء بعدها في التوزيع
, آسر ابتسم قائلاً: تمام كويس كدا بس متننساش يا مالك السعر مخفض زي ما قولتلك
, مالك: متقلقش وبعدين الاسعار كلها مخفضه
, اسر:تمام متنساش تبقي تقولى قبل التوزيع
, مالك:تمام اسيبك انا بقا عشان عندي شغل يلا يا دكتور عشان نكمل
, خرجوا من المكتب وأكمل اسر دراسة الأوراق الموضوعه أمامه
, بينما عادت رنا الي منزلها دلفت لغرفتها وجلست علي الفراش بحزن صورت اسر وملك تحاوطها رن هاتفها
, أغلقته بعدما نظرت في شاشته بغضب.
, عند ندى دلفت ملك وجلست بجوارهم احتضنت ندي وظلت جالسه معهم تحدثت في مواضيع مختلفه وكثيره محاوله إخراجها من حالتها وبعد قليل نزلا سوياً للاسفل .
, في تمام الرابعه عاد اسر ومالك من العمل كذالك عادت امينه من المستشفى جلس الجميع بالاسفل بينما صعد اسر للاعلى دلف اسر لغرفته فتح الخزانه واخرج ملابسه ودلف للمرحاض لينعم بشور يريح اعصابه.
, في الاسفل وضعت سناء وملك الطعام علي المائدة وجلس الجميع عدا اسر
, أمينه:انا هطلع اشوف اسر
, قامت ملك مسرعه وقالت:خليكي يا ماما انا هطلع اشوفه
, هزت أمينه رأسها وابتسمت بينما لم يستطع الجميع كتم ضحكته وانفجرت ندي مكه ضاحكه مما أثار اعجاب محمد
, عند اسر دلفت ملك للغرفه وسرعان ما امسكت هاتفه الموضوع علي الكومود وعبثت به أوشكت علي الإنتهاء
, ابتسمت لانها اقتربت علي تحقيق مرادها بالفعل فتح اسر الباب ببطء ودنا منها ببطء وضربها علي كتفها برفق.

الثلاثون والأخير


عند اسر دلفت ملك للغرفه وسرعان ما امسكت هاتفه الموضوع علي الكومود وعبثت به أوشكت علي الإنتهاء
, ابتسمت لانها اقتربت علي تحقيق مرادها بالفعل فتح اسر الباب ببطء ودنا منها ببطء وضربها علي كتفها برفق شهقت ملك وتركت الهاتف من يدها واستدارت
, اسر نظر لها بعشق قائلاً: بتعملي ايه؟!!
, ملك تلعثمت قائله: اااا٥ نقطة اناااا..
, اسر رفع حاجبيه قائلاً: انتي ايه؟!
, ملك ابتلعت ريقه وقالت: كنت جايه ابتلعت ريقه وأردفت: كنت جايه اقولك ان الغداء جاهز
, اسر ابتسم قائلاً: اممم٤ نقطة
, امسك خصله من شعرها ودنا منها أكثر قاطع حدود المسافات احمرت وجنتيها خجلا دفشته بعيدا ونزلت مسرعه انفجر اسر ضاحكا نظر لهاتفه وفهم ما كانت تفعله فضرب هاتفه في يده عدت مرات قائلاً: ماشي يا ملك هعديها بمزاجي ابتسم وصفف شعره
, علي الدرج نزلت ملك وهي تقول في نفسها: ياربي دا انا كان فاضلي خطوه واحده جلست علي المائدة شارده بعد قليل نزل اسر وجلس بجوارها وامسك يدها همس لها قائلاً: متتكررش تانى
, هزت ملك رأسها وسحبت يدها واعتدلت في جلسته
, ابتسم اسر ونظر أمامه
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المطعم كانت سحر جالسه دلف عادل وجلس أمامها قائلاً: اهلاً
, سحر: اهلا المره دي انا عايزاك تركز واعطته الظرف
, نظر لها رافعا حاجبيه وقال:دا ايه
, سحر:دا ظرف ودا رقم واعطته ورقه بها رقم ملك
, عادل رفع حاجبيه قائلاً: رقم ايه انا مش فاهم حاجه
, سحر: هفهمك دا رقم ملك هتكلمها وتقابلها وتديها الورقه دي
, عادل: هكلمها اقولها ايه وليه كل دا
, سحر بضيق: بص انت هتكلمها. ٥ نقطة
, وقالت له ما سيخبرها به وافق عادل واعطته المال وذهب ابتسمت سحر واتصلت بمازن
, مازن: ها عملتي ايه
, سحر: كل حاجه تمام بكرا الموضوع يكون انتهي
, مازن ابتسم قائلاً: كويس اوي سلام
, اغلقت سحر الهاتف ودفعت الحساب وخرجت من المطعم متوجها لمنزلها
, في المساء في منزل رنا اسيقظت علي صوت هاتفها امسكت الهاتف من علي الكومود وجدت رساله من مازن اخبرها ان الأمور ستنتهي غداً اغلقت الهاتف و قامت من علي فراشها وفرقت في عينيها دلفت المطبخ واعدت الطعام رصت المائدة و ذهبت لغرفة والدتها ايقظتها لتناول الطعام وجلسوا علي المائدة ظلت رنا شارده ووالدتها تنظر لها متحيره من أمرها قالت
, مالك يا رنا سرحانه في ايه
, رنا:مفيش يا ماما
, رن هاتفها استأذنت من امها ودلفت للغرفه امسكت هاتفها بضيق واغلقته وصلتها رساله نصيه <<هندمك لو مردتيش عليا >> ورن مره اخري اطرت رنا ان تجيب
, قالت بضيق:نعم فى ايه
, قال:انتي فاكره اني بهزر يا بت انتي تردي براحتك ومترديش براحتك
, لم تحيب فقال:انا اديتك فرصه بما فيه الكفايه لاكن اكتر من كدا انا هزعل وهزعل اوي وانا مبحبش ازعل لوحدي
, رنا:بكرا باليل هتسمع الخبر اللي انت عايزه
, في المساء دلف اسر لغرفة ندي وجلس بجوارها قائلاً
, عامله ايه يا ندوش
, ندي:كويسه يا حبيبي متقلقش
, اسر:انا فاهم كويس اللي انتي حاسه بيه لما بننصدم في حد بنحنبه او كنا فاكرين ان احنا بنحنبه بننجرح اوي بس..
, ندي قاطعته قائله:انت قولت كنا فاكرين ان احنا بنحنبه وانا أقوي من اني إنكسر بعد واحد زي ماجد دا خلاص انا هديت وهنسا
, قالت هذه الكلمات وهي تكذب كي يطمن اسر تذكرت ما رأيت في المطعم قالت: في حاجه مهمه لازم تعرفه
, آسر هز لها رأسه كي تكمل
, ندي: انا كنت في مطعم مع٣ نقطةمع ماجد وانا خارجه شفت رنا وسحر ومازن قاعدين مع بعض ولما سألتهم اتقابلو ازاي قالو صدفه ولما سألت عرفوا بعض امته وفين رنا قالت في الشركه لما سحر جات معاك
, آسر: بس هي مجتش معايا قبل كدا خالص
, ندي: مانا عارفه بس سبتهم ومسالتش عشان كنت عارفه انهم هيكدبو عليا اكيد
, آسر بحزن: طيب يا ندي خلاص نامي انتي وانا هشوف الموضوع دا
, ندي هزت راسها بالموافقه وذهب اسر لغرفته
, ٣٦ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في غرفة ملك رن هاتفها ردت قائله: الو يا مريم
, مريم: هاا يا بنتي عملتي ايه
, ملك بحزن قائله:كنت خلاص يا بنات فاضل خطوه واحده بس اسر طلع في وشي وكنت هروح في داهيه
, همس:يعني عرف
, ملك:ايوا بس عدت علي خير ومتخنقناش
, مريم:طب الحمد**** بس هتعملي ايه دلوقتي
, ملك وضعت يدها علي جبينها وحركة اناملها قائله:مش عارفه اسر قالي متتكررش ولو عملت كدا تاني مش عارفه اسر ممكن يعمل ايه
, همس: امممم٤ نقطة مش عارفه انا كمان
, مريم: نصحتي يا لوكا انسي الموضوع دا احسن اسر مش من النوع اللي بيخون
, في شرفه آسر يقف ويفكر قال طيب وسحر ورنا ومازن متجمعين ليه وبيخططو عشان ايه ممكن تكون صدفه٣ نقطة بس عرفو سحر منين وجود رنا مطمني بس في نفس الوقت قلقان من توترها الفتره اللي فاتت دي٥ نقطة ناوين علي ايه.
, ظل اسر شارد في أفكاره ومكه حزينه من اجل ندي ومحمد غارق في أحزانه فما اصعب الحب من طرف واحد وندي جرحها لم يضمد بعد ورنا لم يغفل لها جفن تتمني لو بإمكانها الاتصال ب اسر وتخبره ما سيحدث غداً
, ٤٠ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في الصباح ارتدت ملك ملابسها و ذهبت الي الشركه
, مع اسر وكذالك مالك ومحمد ذهبا سوياً للمصنع
, في سياره آسر
, آسر نظر لملك قائلاً: مالك يا قلبي في ايه؟٣ علامة التعجب
, ملك هزت رأسها بالنفي وأردفت: مفيش حاسه اني دايخه شويه
, آسر : تحبي نروح المستشفي
, ملك : لا انا هبقي كويسه
, آسر : طيب لو تعبانه ممكن ارجعك البيت
, ملك:لا انا كويسه و**** متقلقش
, اسر ابتسم قائلاً:طب متنسيش الاجتماع انهردا
, ملك ابتسمت ونظرت له قائله : اه طبعا ياحبيبي
, وصل اسر للشركه نزل هو وملك دلفا كلا منهم لمكتبه
, وفي مكتب ملك جلست علي مقعدها رن هاتفها
, ملك: الو مين
, عادل بصوت أجش : مش مهم مين المهم اني في حاجه مهمه لازم تعرفيها
, ملك رفعت حاجبيها قائله: حاجه حاجة ايه؟!!
, عادل بمكر: حاجه تخص حد عزيز عليكي اوي لو يهمك تعرفي قابليني انهردا الساعه ٨ في مطعم٣ العلامة النجمية
, اغلق الهاتف عند ملك ظلت تفكر حتي قطع تفكيرها صوت الباب
, دلف آسر قائلاً : ايه يا حبيبتي انتي سرحانه في ايه
, ملك ابتسمت قائله: لا يا حبيبي انا بس كنت بحضر الاوراق بتاع الاجتماع
, قال آسر باسف : انا كنت جاي اقولك ان الاجتماع هيبقي انهردا الساعه ٨ في مطعم ٣ العلامة النجمية
, ملك بصدمه : ايه يا آسر مين الي اجله
, آسر: الشركه الالمانيه جاكوب اتصل وقالي انو مش هيقدر يجي وهيبعت اتنين من الشركه وبالمناسبة انا كنت حابب اقولك ان انا مش هاجي معاكي هتروحي انتي ومالك ومحمد
, ملك هزت راسها بالموافقه وابتسمت ابتسامه خفيفه علي ثغرها خرج اسر من المكتب وتركها شارده في أفكارها تفكر من ذالك الشخص؟! وماذا يريد؟!
, في مكتب اسر جلس علي مقعده يشغل عقله ما يخطط له مازن وسحر غضب اكثر حين تذكر ان تكون رنا لها يد في هذا الامر
, في مكتب مازن دلفت رنا وجلست على الكرسي امام مازن قائله
, رنا: في حاجه غريبه آسر متكلمشي معايا في اي حاجه معقول تكون ندي مقلتلوش
, مازن نظر لها قائلاً: رنا بلاش كلام في المواضيع دي هنا
, رنا بتوتر: انا قلقانه وانت قاعد هنا ولا كائن اي حاجه حصلت
, مازن اشار لها قائلاً: طيب لو انا عملت زيك وفضلت متعصب في حاجه هتتغير فكري بعقل بدل مانروح في دهيه
, رنا بقلق: انا نفسي الموضوع دا يخلص بقا
, مازن: متقلقيش اعتبريه خلص
, رنا نظرت له بحزن وقالت في نفسها:دا بالنسبالك انت خلص بالنسبالي ابتداء
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في تمام الرابعه عاد الجميع للفيلا جلسوا علي مائده الطعام
, اسر نظر لملك قائلاً:مبتكليش ليه؟!!
, ملك:مفيش انا هطلع اغير هدومي واروح اشوف ماما
, اسر:طب يلا بسرعه وانا هاجي معاكي
, صعدت ملك لغرفتها بينما انتظرها اسر في الصالون
, دلفت لغرفتها وجلست علي الفراش بضيق اخرجت هاتفها وحاولت الاتصال بهذا الشخص ولاكن تجد الهاتف مغلق في كل مره فعلمت انه رقم تم الاتصال منه وألقوا الشريحة بعد انها المكالمه دلفت للمرحاض غسلت وجهها وبعد قليل خرجت من غرفتها نزلت للاسفل نظر لها بعشق وخرجوا سوياً فتح لها باب السياره ودصعد هو الاخر قاد سيارته للمستشفى
,
, في غرفه مكه دلف مالك وجلس علي الفراش بضيق وزفر بقوه قائلاً: وحشتيني
, مكه:وانت كمان
, مالك ابتسم قائلاً:جهزي نفسك علي الساعه ٩ باليل هاجي اخدك ونخرج
, مكه رفعت حاجبيها قائله:ليه انت رايح فين
, مالك:عندي اجتماع الساعه ٨
, مكه ابتسمت قائله:**** معاك يا حبيبي
, مالك:يارب يا قلبي
, وصل اسر ونزل مسرعا فتح الباب لملك قائلاً:اتفضلي يا قلبي
, ابتسمت ملك ونزلت من السياره دلفا سوياً للمستشفى امام غرفة فاديه قال اسر:حبيبتي معلش انا نسيت تليفوني في العربيه هنزل اجيبه
, هزت ملك رأسها ودلفت للغرفه بينما توجه اسر لمكتب شادي دلف اسر وجلس أمام شادي قائلاً:ازيك يا شادي
, شادي:تمام يا اسر انت عامل ايه
, اسر:انا كويس الحمدللهكنت عايز اطلب منك طلب بسيط
, شادي ابتسم قائلاً:طبعا يا اسر اتفضل
, اسر:متقولش لملك اي حاجه عن حاله امها سوءا دلوقتي او بعدين وياريت محدش يعرف حاجه غيري انا
, شادي هز راسه قائلاً:ماشي يا اسر زي ما تحب
, شكره اسر وخرج من مكتبه وتوجه لغرفه فاديه كانت ملك تحتضنها وتبكي جلس اسر بجواراها وضمها اليه بقوه محاولا السيطره عليها بعد ساعه عاد اسر وملك
, للفيلا
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المساء في الفيلا تحديداً في غرفه ملك دلفت ملك لاخذ شور واستعدت للذهاب في نفس الوقت في غرفه محمد ارتداء ملابسه ونزل وكذالك مالك ونزلت ملك وجدت مالك ومحمد في انتظرها
, مالك: يلا
, ملك توترت وقالت: اممم٤ نقطةلا يا مالك معلش روح انت وانا هاجي بعدك في حاجه مهمه لازم اعملها
, مالك فكر قليلا واردف: زي ماتحبي بس متتاخريش فاضل نص ساعة والناس توصل
, ملك نظرت له قائله : طبعا مش هتاخر
, مالك: طيب يلا احنا يا محمد
, محمد:ماشي سلام يا ملك
, صعد مالك ومحمد السيارة وقادها مالك للمطعم بعد قليل خرجت ملك وصعدت سيارتها وقادتها للمكان المنشود بعد قليل وصلت ملك نزلت من السياره ودلفت المطعم
, في سياره مالك
, مالك نظر له قائلاً:مالك يا بني فيك ايه
, محمد:مفيش حاجه
, مالك ضحك قائلاً:عليا انا برضو
, محمد:بتضحك علي ايه يلا
, مالك بمكر وغرور:بص يا بابا انا بفهمه وهي طايره انت بتحب ندي
, محمد صمت ونظر أمامه
, مالك بمكر:انا غلطان دا انا كنت هساعدك بس انت حر بقا انا مالي
, محمد بضيق:بص في الطريق يلا وبطل رغي
, في المطعم تجلس ملك نظرت في ساعتها وزفرت بضيق وفجأة ياتي شخص مجهول قال: ملك
, ملك: ايوا انا
, الشخص المجهول سحب الكرسي وجلس وقال: وانا الي كلمتك
, ملك بضيق: عارفه عايز ايه؟!!
, عادل بمكر: آسر مبيحبكيش ولسه بيحب سحر
, ملك: انت كداب وقامت لتذهب
, عادل :اهدي بس واسمعي للآخر انا معايا الدليل
, ملك: دليل ايه
, عادل : آسر مجبور علي الجوازه دي و مبحبكيش و والدك هو الي قاله يعمل كدا عشان يحافظ عليكي وعلي الميراث
, في نفس الوقت في غرفه آسر رن هاتفه
, آسر: الو يا محمد
, محمد : ملك مجتش الاجتماع والناس بقالها ربع ساعة مستنيه الغي الاجتماع ولا ايه
, آسر بغضب: لا انا هبعتلك مترجم حالا حاول تتصرف على ماهو يجي
, واغلق الهاتف وقال في نفسه ياتري انتي فين يا ملك ومرحتيش ليه؟!
, ٣٩ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, في المطعم
, ملك: انت كداب بابا لا يمكن يعمل كدا ولا آسر كمان
, عادل اخرج الاوراق من جيب البنطال قائلاً: انا هثبتلك اتفضلي ياستي
, ملك رفعت حاجبيها: ايه دا؟!!
, عادل أشار علي الاوراق قائلاً: دا ورق بيثبت كل كلمه قولتها حالا وبيتهيقلي عارفه خط والدك كويس عن اذنك
, تركها وذهب فتحت ملك الظرف واخرجت ورقتين قرأت ما بها حتي انهمرت الدموع من عينها وقامت مسرعه خرجت من المطعم وصعدت سيارتها
, بينما في المطعم استاذن مالك من عملاء الشركه وخرج من المطعم وقف بالخارج واخرج هاتفه اتصل ب مكه
, مالك:الو يا حبيبتي
, مكه:الو في حاجه ولا ايه
, مالك بحزن:معلش بس انا مش هقدر أخرجك انهارده شكلنا كدا هنتاخر
, مكه:لا خلاص عادي مفيش مشكله هروح عند ندي
, مالك:ماشي يا قلبي سلام
, في سياره ملك ظلت تبكي وقالت لنفسها:مستحيل اسر يعمل كدا٤ نقطةبس مستحيل ليه مش معقول هيحبك بعد يومين يا ملك٤ نقطةولسه بيتكلم مع سحر اسر عمره ما حبك ليه يا بابا ليه تعمل فيا كدا خليتني قليله في عين نفسي وفي عينه بعد قليل وصلت امان الفيلا ونزلت من سيارتها وصعدت لغرفتها
, في غرفه ملك تدلف ملك لتجد آسر يجلس على السرير
, آسر:كنتي فين و مرحتيش الاجتماع ليه يا هانم
, ملك بغضب : انا حره
, آسر: متعصبنيش
, ملك: انت بتحبني
, آسر: ايه لزمت السؤال دا دلوقتي
, ملك: رد عليا بتحبني
, آسر بغضب: اه بحبك
, ملك: حبتني امته ها
, آسر: هو ايه الي حبيتك امته
, ملك: انا مكملتش يومين هنا وجيت قولتلي بحبك و تتتجوزيني وانا زي الهبله صدقتك
, آسر: ايه الكلام التافه دا مسمع٤ نقطة
, ملك: متقوليش حب من اول نظره انت عملت كدا عشان بابا انت اصلا عمرك ما حبتني من واحنا صغيرين كنت بتعاملني كأني عبد عندك
, آسر: عشان باباكي ايه الي انتي بتقوليه دا انا٦ نقطة
, ملك واعطت له الاوراق وقالت ودا ايه فهمني
, امسك آسر الاوراق وقال وهو يتمتم : انتي انتي جبتي الورق دا منين
, ظلت ملك صامته والدموع تنهمر من يعينيها
, آسر بغضب: ها جبتي الورق دا منين
, ملك رفعت حاجبيها وقالت بغضب : هو دا الي فارق معاك منين جبت الورق انا مش فارق معاك
, آسر بضيق: يوووه عرفتي من مين يا ملك
, ملك ببكاء: حد كلمني وقال ان في حاجه تخص حد يهمني واداني الورق دا عشان كدا مرحتش الاجتماع انت بقا قولي الكلام دا صح٥ نقطة ولا انتي هتقول ايه اه اكيد مش هتقول انه حقيقي وانك كداب
, آسر حاول الاقتراب منها : انت مش فاهمه حاجه
, ملك ابتعدت عنه قائله: فهمني
, آسر : بيتهيقلي انت عارفه اني بحبك يبقي احسن لو تنسي الموضوع دا
, ملك بغضب: ازاي ها ازاي انتي مش فاهم احساسي ايه انت ضربتني بسكينه في قلبي انا لايمكن اسامحك ابدا
, آسر بغضب ويضرب علي الطاوله : علي ايه كل دا انتي ٣ نقطةملك انا بقول نتكلم في وقت تاني علي ما
, تكوني هديتي واستدار وكاد يخرج من الباب امسكت ملك زجاجه كانت موضوعه امامها وقالت:بصلي وانا بكلمك متسبنيش وتمشي احنا هننهي الموضوع دا حالا
, آسر نظر لها بغضب: عندك حق احنا هننهي الموضوع دا حالا اقترب منها وخلع الدبله من يده والقيها امامها علي المنضدة وتركها وذهب لتنهمر الدموع من عينها وجلست وتنظر الي الدبله وقالت مبيحبنيش لو بيحبني كأن حاول يبرر موقفه وظلت تبكي
,
, هناك اشياء بانتظار كل عاشق ومعشوقته فما هي؟!!
, هل يلعب القدر لعبته معنا ويعطينا ما نحب حتي يضرب ضربته القوية ويأخذه بعد ان نتعلق به ام يختبر مشاعرنا بطرقه بارده ليحريقها باختلاف ونوع جديد من العزاب!!؟؟فكيف سيلعب القدر لعبته مع هولاء؟!!
, ٢٥ علامة العطف
, نهاية الجزء الاول





 
  • عجبني
التفاعلات: ☠️ B̷A̷D̷ M̷A̷N̷ ☠️
مازالو جزءين وأنا كابس على علوني النوم بشكل رهيب بنرقد ونرجع لكم
 
تم إضافة الأجزاء الأخيرة
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
هذا رابط السلسلة التالية



 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%