NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة منقول أجبرتني على عشقها (انتقام الآسر) | السلسلة الرابعة | ـ 28 جزءا 13/10/2023

ناقد بناء

مشرف قسم التعارف
طاقم الإدارة
مشرف
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
إنضم
17 ديسمبر 2021
المشاركات
8,828
مستوى التفاعل
2,833
الإقامة
بلاد واسعة
نقاط
14,833
الجنس
ذكر
الدولة
كندا
توجه جنسي
أنجذب للإناث
➤السابقة



الثالث عشر


في الشركه في مكتب محمد كان يعمل علي أحد الملفات في يده ويتنقل بينه وبين حاسوبه في تركيز دلف مدير الحسابات فنظر له محمد وقال:اتفضل أقعد
, جلس علي القعد فقال محمد:بص بقا النظام الجديد للشركه ٣ نقطةالحسبات هتتراجع آخر كل اسبوع مش كل شهر ٣ نقطةكل الحسابات ضرائب مصاريف البيت كل شيء يكون قدامي علي المكتب او عند مالك بيه وأي غلطه في الحسابات أنت المسئول الأول والأخير قدامي
, هز رأسه إيجابا وأردف :تمام
, أبتسم محمد وأشار له لينصرف فخرج الشاب من المكتب وعاد محمد لعمله نظر في الساعه فوجدها الثالثه قال :الواحد محسش بالوقت من كتر الشغل ٣ نقطة نظر لصورة ندي وقال :وحشتيني يا ندي ووحشني صوتك
, بعد مرور قليل من الوقت
, دلف مالك وهو يمسك هاتفه و يقول :الحق يا محمد
, وقف محمد مفزوع وقال:في إيه يا أبني أنت
, أعطاه مالك الهاتف وقال :أمسك كدا شوف البوست دا
, أخذ محمد الهاتف وهو يقول:هات يا سيدي
, وجد صورة آسر واعلاها يكتب << وفاة رجل الأعمال الشاب المصري آسر سليمان النجار إثر حادث سير باحدي الدول العربيه تحطمت السياره وهو بداخلها >>
, محمد:إيه الكلام الفارغ دا
, مالك: الخبر لو أكيد رنا هتنزل مصر
, محمد:طب افرض رنا كانت معاه في العربيه
, جلس مالك علي المقعد وقال:أنا مش مصدق الكلام الفارغ دا أصلا
, ظلوا صامتين قليلاً بعدها قال محمد :إحنا لازم نرجع البيت ونمنع الخبر دا أنه يوصلهم
, مالك:معاك حق
, خرجوا من المكتب ونزلوا بسرعه
, في المنزل دلف محمد ومالك فوجدوا الجميع جالسين بالأسفل ويبدؤ أن الخبر كان أسرع إليهم
, فكانت أمينه تبكي والجميع يبكي بحرقه قال محمد لمالك بصوت منخفض : شكلهم عرفوا هنعمل إيه دلوقتي
, مالك:مفيش قدامنا غير أننا نستنا لو الخبر حقيقي أكيد حد هيكلمنا
, محمد:تقصد يعني الجثمان
, مالك:ايوا ..وانا مستحيل هصدق إلا لما أشوف بعيني
, محمد:هتتصرف مع المُنهارين دول إزاي
, هز مالك رأسه بخيبه امل لايعرف ماذا يفعل مع أسرته أمينه اغمي عليها وكذلك ملك أسرعوا إليهم واتصل مالك بشادي لياتي
, بعد قليل اتي شادي ومعه همس ومريم
, خرج شادي من غرفة ملك ثم دلف لغرفة أمينه وقال لمالك :متقلقش فاقوا دلوقتي
, ثم قال :البقاء لله
, قال مالك بضيق :معندناش حد اتوفي يا دكتور شادي
, نظروا له بصدمه ولكنه لم يعبء بهم و قال:شكرا يا دكتور علي وقتك
, ٣ العلامة النجمية
, في لبنان جلست رنا بجوار آسر وقالت :انت شفت الي منشور علي النت
, آسر:اه ٤ نقطةانا ناشره من اكونت فيك
, رفعت رنا حاجبيها متعجبه وقالت:إزاي تعمل في أهلك كدا
, آسر :باليل حد هيكلمهم عشان الجثه وهتتبعت اه وأنتي كمان٤ نقطةمن أنهارده إحنا الاتنين في عداد الموته
, وقفت رنا في حالة زهول وقالت:إيه الكلام دا وليه تعمل كد اصلا ؟!
, آسر:اقعدي يا رنا وانا هفهمك
, أخرج بطاقتين جدد وباسبورين وقال:دول بتوعك اسم جديد ألماني وهتنسي رنا دا لفتره للأسف طويله عشان دي الطريقه الوحيده الي هتخليهم ميخافوش ويهربوا تاني وكدا أعرف اجيب حقي ٤ نقطةهما دولقتي أكيد قلقانين عشان أنا اختفيت لكم لما يعرفوا إني لما يعرفوا إني أسألك لما يعرفوا إني مُت هيطمنوا
, وكمان لما يعرفوا إنك موتي محدش هيفكر يأزيكي تاني
, رنا:يعني أنت عملت دا كله وسافرنا عشان كدا
, آسر :ايوا انا فكرت في خطه أحسن ووصلت لكدا
, وضعت رنا رأسها بين يديها في حيره وقالت:انا حاسه أنها حرب
, آسر :مظبوط هي حرب٣ نقطةوالحرب خدعه ٣ نقطةوانا قررت أواجه ومش ناوي اتخدع تاني نهائي
, رنا:**** يستر
, ابتسم آسر وأمسك يدها قائلا :أن شاء **** هيسترها معانا إحنا مظلمنهمش وطول ما إنتي جنبي هكون مطمن
, رنا:أنا الي طول ما أنا جنبك بطمن ٣ نقطةبس أرجوك بلاش تعمل حاجه تاني من غير ما نتشاور فيها سوء
, آسر :حاضر
, رنا :بس أنت إزاي رتبتت كل دا
, آسر:عايزه الصراحه
, هزت رأسها إيجابا وأردفت :أكيد
, آسر:انا رتبت كل حاجه لما اختفيت في ألمانيا..هناك قابلت واحد من لبنان واتكلمت معاه جاب البيت وحجزت التذاكر وظبطت كل حاجه
, وكنت منتظر موافقتك علي جوزانا
, رنا:وليه مقولتليش ٣ نقطةمكنتش واثق فيا
, هز رأسه نافيا وقال :لو مش واثق فيكي مكنتش اخترتك تبقي مراتي وأم ولادي في المستقبل
,
, كل ما في الموضوع إني مكنتش حابب أقولك غير لما اخلص كل حاجه
, ٣ العلامة النجمية
, في المساء عند مازن ظل يتحرك ذهابا وأيابا ثم أمسك هاتفه واتصل بعلي قال له بحده:أنت عرفت الي حصل
, علي:ايه الي حصل ؟!
, قال مازن بحده: ركز معايا ٤ نقطة إزاي تنزل خبر زي ده
, علي :خبر ايه يا أبني أنت اهبل وأنا هنزل حاجه زي دي ليه
, مازن:أنت مش قولت عندك خطه
, علي :ايوا بس مش دي ٤ نقطةعموما أنسي٣ نقطةهنتقابل بكرا وماجد هيخرج من المستشفي
, جلس مازن علي الأريكة وقال :ماشي يا علي ٣ نقطةسلام
, أغلق الهاتف وقال :يعني إيه٤ نقطةمعقول مات بجد؟!
, ظل حائر يفكر في هذا الخبر السعيد له فتح أمامه باب جديد ومحاوله أخري لملك ولاكنه يخشيء أن تكون مجرد اشاعه وينتظر شمس الصباح تؤكد له الخبر
, في منزل مالك يجلس هو ومحمد في المكتب قال مالك مش قولتلك مجرد اشاعه اهي الساعه بقت ٩ ومفيش حاجه
, محمد:معاك حق اطلع بقا قولهم عشان يهدؤ
, مالك :حاضر
, وقف مالك وكاد يخرج ولكن هاتف محمد رن فنظر له مالك وقال :مين؟!
, رفع محمد كتفه وقال:معرفش
, رد محمد قائلا:الو
, قال شخص:أستاذ محمد معي
, محمد:اه أنا ٤ نقطةأنت مصري
, الشخص :لا من لبنان ٤ نقطةلكن أتحدث عربي لانو إذا حكيت لبناني لن تفهم ما أقول
, محمد:اه أهلا
, قال الشخص:البقاء لله ٣ نقطةجثمان آسر بيك ورنا هانم رح يوصل بكرا علي مصر أن شاء ****
, أغلق محمد الهاتف ونظر لمالك فقال مالك: في ايه ياعم مين دا
, قال محمد بحزن :واحد من لبنان ٤ نقطةآسر اتوفي بجد هو ورنا ٣ نقطةمش مؤمره جديده
, جلس مالك علي المقعد فقدمه لاتقوي علي حمله قال بغضب :أنت اتجننت ٣ نقطةايه الكلام الفارغ دا
, محمد:مالك٤ نقطةبكرا الصبح لازم نروح المطار
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة أمينه تبكي علي أبنها الذي فارق الحياه وفاديه بجوراها تحتضنها وتبكي معها دلف مالك وجلس علي الفراش وقال:أهدي يا أمي أرجوكي
, قبل جبهتها وقال:أنا مش قادر أشوفك كدا يا ست الكل
, لم ترد فخرج مالك لا يعرف ماذا يفعل في حياتهم التي تنهار دلف غرفته فوجد ندي ومكه يبكيان أيضا فهز رأسه في يأس قال :ندي اهدؤ بقا ٤ نقطةانا مش عارف أعمل إيه معاكم
, مالك:ياربي ٤ نقطةطب ممكن أنتو الاتنين تروحوا لملك متسبوهاش لوحدها
, قالت ندي:ملك قافله علي نفسها من ساعت ما الدكتور خرج من عندها
, في غرفة ملك كانت تبكي بحرقه وتحتضن صورة آسر قالت:كدا خسرتك للأبد٤ نقطةمستحيل قلبي بيقول أن دا كدب ٣ نقطةلا أنا مش مصدقه ومش هصدق ٤ نقطةانت عايش صح
, ألم ٣ نقطةخسارة حين يموت من تحب تاتي مرحلة النكران ٣ نقطةننكر أننا فقدنا من نحب للأبد ولاكن الأصعب في الأمر أن نظل في مرحلة النكران حتي نموت
, وضعت صورة آسر علي الكومود ثم فتحت الدرج وأخرجت كتاب The Emperor's children
, الذي كانت تقرأه علي الأريكة في حديقة البيت ونزل هو وجلس بجوارها تذكرت ما حدث
, حين عاد اسر في تمام السابعه والنصف ووجدها تجلس علي الاريكه تتصفح احد الكتب فنزل من سيارته ونظر لها بعشق وهي مندمجه في كتابها اقترب منها وجلس بجوارها واخذ الكتاب ووضعه بجواره خضت ملك ونظرت له
, قال:بتقرأي ايه
, ملك:اشارت له علي الكتاب قائله: كتاب
, اسر:هههههه يعني انا مش عارف ان دا كتاب قصدي عن ايه يعني حمل الكتاب و قرأ اسمه ﴿The Emperor's children﴾ نظر لها واعطاها الكتاب
, اسر : بتتكلم عن ايه دي
, ملك:عن ٣ اشخاص كل واحد فيهم متعلم كويس بس الظرف خلت كل واحد يكافح عشان يحقق حلمه
, اسر نظر لها بتعجب واردف: ممم٤ نقطة كويس حاجه مفيده انا هقوم اغير عشان الشغل انتي مش هتيجي ولا ايه
, ملك:لا هروح عند ماما انا ومكه
, فقبل جبهتها :تمام يا قلبي هتعوزي حاجه
, احتضنت الكتاب ونزلت دمعه منها عليه فقالت:عيزاك جنبي ٣ نقطةعيزاك وبس مش عايزه حاجه تانيه من الدنيا
, ٣ العلامة النجمية
, وقف آسر في الشرفه ينظر للظلام الذي أمامه ويفكر في ملك قال لنفسه: يتري يا ملك زعلتي عليا ولا مازن نساكي آسر ٣ نقطةانا آسف٤ نقطةعارف أنها مش هتصلح حاجه ٣ نقطةاو زي ما انتي كنتي بتقولي مش كفايه بعد إلي سببتهولك من ألم٣ نقطةآسف يا ملك بجد آسف
, وقفت رنا بجواره وقالت:قلقان
, آسر :لا بفكر بس هكمل إزاي
, رنا:زي ما بدأت يا آسر
, آسر :مش قصدي كدا ٣ نقطةهكون في مصر إزاي وانا هنا
, رنا:فهمت ٣ نقطةبس الخطوه دي لسه بدري عليها لازم تستني شويه لحد ما كله يقتنع بكدا
, آسر:شكلها فعلاً هتبقي كدا
, رنا:أنا هدخل أنام هتعوز حاجه ؟!
, آسر:لا شكراً
, دلفت رنا وتركته غريق في ظلام أفكاره حائر فيها حزين من نفسه ومن ملك غاضب من مازن وعلي وسحر وغاضب من نفسه لأنه تركهم طوال تلك الفتره ٣ نقطةترك تلك الثعابين تبخ سمها بينهم
, ٣ العلامة النجمية
, في الصباح في مكتب علي دلف ماجد وبعده بقليل دلفت سحر قال علي:كويس أنكم جيتوا
, سحر:فين مازن ؟!
, علي:في مكتبه رفع علي سماعة الهاتف واتصل بمازن قائلا:تعال المكتب
, وضع السماعه ودلف مازن فجلس علي الأريكة قال ماجد:في ايه جايبني ليه؟!
, علي:آسر النجار اتوفي
, أبتسم ماجد بفرح وقال:ريح واستريح ٣ نقطةكدا كدا كان اجله هيجي علي أيدي
, صمت الباقين فقال ماجد:هو أنتو مالكم دا كدا الدنيا كلها اتحلت قدامنا
, نظر لمازن واردف :هتقدر تتجوز ملك ونظر لعلي وقال :أنت وأبوك هنقدرو تعلوا بشركتكم تاني
, وأنا:حق ابويا جالي
, علي :أنت مخدتوش بايدك ودي تفرق
, ماجد:عادي لسه في اتنين من عيلة النجار علي رجليهم ٣ نقطةلو حبيت انتقم هي رصاصه وخلص الموضوع
, علي :وأنت يا مازن رأيك إيه
, مازن:لازم اتأكد قبل نا أفرح
, نظر له ماجد وقال :وهو إيه الي هياكدلك
, مازن:الجثه عيلته ٣ نقطةلازم نراقبهم عشان نتاكد
, علي:اعتبره حصل
, نظر لسحر وقال :مالك يا سحر ساكته ليه؟!
, سحر:مفيش يا علي مصدومه بس من الي بيحصل
, علي :المهم دلوقتي إحنا لازم نختفي فتره لحد ما نتأكد أن آسر فعلاً مات
, رفع مازن حاجبيه وقال:ودي هنعملها إزاي
, علي:مفيش حد يعرف مكان سكنك الجديد خليك في البيت ومتطلعش منه نهائي
, نظر علي لماجد وقال:وأنت كذلك
, كل واحد يخليه في البيت ومش هنتقابل واعي حد يخرج
, مازن:إحنا هنحبس نفسنا عشان البيه هو هيقرفنا حي وميت
, ضحك الجميع فقال علي :إحنا مش هنتحبس عشانه ٣ نقطةعشان نفسنا ٣ نقطةعشان نكمل مخططنا على مزجنا إحنا سوء مات أو عايش
, وقف مازن وقال :ماشي يا علي لما نشوف آخرتها
, علي :أكيد مش زي أولها يا مازن
, خرج ماجد أيضا وترك علي وسحر فقال علي
, اوعي تكوني زعلانه علي آسر
, سحر:هزعل ليه؟! ٣ نقطةانا لازم أمشي عشان أنا خرجت بالعافيه
, علي:ماشي يا سحر ٣ نقطةبس الحج طول في التفكير
, وقفت سحر وقالت :متقلقش أن شاء **** خير
, علي:أن شاء ****
, ٣ العلامة النجمية
, في المطار وضع مالك جثمان آسر في سياره ورنا في الآخري وصعد هو مع آسر ومحمد جلس بجوار السائق بكي مالك بجوار أخيه وقال كأنه يحدثه: إزاي٣ نقطةازاي يا آسر هتسيبنا دلوقتي ٤ نقطةانا حاسس أن الزمن بيعيد نفسه من تاني ٣ نقطةلازم اتأكد أنها مش جريمة قتل ٣ نقطةبس قسما ب**** لو هي كدا لهخلص عليهم بأيدي مش هغلط نفس غلطتك ومش هسيبها يفلتو من أيدي
, ظل يبكي بجواره بعدما حاول التعرف علي أخيه ولاكن وجهه كأن غير ظاهر كثيراً ليتعرف عليه واخبروه أن الجثث فهمت لأن السياره قلبت بيهم ولاكنه أصر علي عمل تحليل DNA قبل الدفن
, رغم أن ذلك صعب ولاكنن أصر عليه
, جلس في الفيلا ينتظر نتيجة التحليل وبالفعل أتي إليه محمد وهو يحمل التحليل قال:تحليل الDNA الي اتعمل متوافق ٤ نقطةيعني آسر فعلاً الي في الصندوق
, وقفت أمينه وقالت:أنا هطلع اوضتي
, بينما مالك قال بأسي وحزن :جهز يا محمد كل حاجه العزاء انهارده
, ربت محمد علي كتف مالك وقال:حاضر
, بينما ملك كانت في غرفتها ولكنها خرجت حين اتي محمد ووقفت تستمع لحديثهم من بعيد لتكن كلماته كخنجر اجتاح قلبها
, فدلفت لغرفتها وهي تقول :مستحيل ٣ نقطةلا ٣ نقطةلا آسر أنا عارفه إنك بتختبر حبي صح ..بحبك و****
, ونسيت كل الي حصل بس أرجع أرجوك
, ظلت تبكي وتكلم صورته
, ٣ العلامة النجمية
, في الشرفه كان آسر ينتظر تلك المكالمه بفارغ الصبر حتي رن هاتفه فرد قائلا:ها عملت إيه ؟!
, قال:تمام ٤ نقطةبس مالك كان مصر فعلاً علي التحليل زي ما انت توقعت وقدرنا ننهي المشكله دي وهما دلوقتي زمانهم بيدفنوا
, آسر:شكرا ٤ نقطةعرفتلي إلي طلبته منك
, قال:للأسف يا بيه معرفتش أوصل لحاجه
, آسر:تمام
, أغلق الهاتف وقال:ماشي ٣ نقطةهعرف قريب أوي
, دلفت رنا ووضعت الفطار علي الطاوله فقال آسر:هنعيش في البلكونه ولا ايه
, رنا:معلشي بقا أنا حابه افطر وأشوف المنظر الجميل دا
, آسر:ماشي يا ستي
, جلس آسر وكذلك رنا ليتناولوا الطعام ولكنه كان يأكل قطعه صغيره بين الحين والآخر
, مر أسبوعين علي هذا الحال ٣ نقطةملك في غرفتها وفاديه في غرفتها ومالك ومكه في غرفتهم ومحمد في غرفته وندي كذلك
, والحزن يخيم علي الجميع ودموعهم لاتفارقهم واللون الأسود يملاء منزلهم
, اما آسر يفكر في طريقه يكمل بيها باقي خطتطه
, ومازن وعلي وسحر وماجد نفذوا فكرتهم واختفوا بالفعل عن الأنظار حتي يتأكدوا من موت آسر
, وفي مساء اليوم الرابع عشر في الأسفل كان آسر يجلس مع رنا يتناولون العشاء قام آسر قائلا:تفتكري دا الوقت المناسب
, رنا:مش عارفه بس انت هتقولوا ايه؟!
, آسر:هقوله الي حصل ٣ نقطةبس مالك غبي وممكن يقول لامي ولملك ويبهدل الدنيا
, رنا:كلم محمد أحسن
, هز آسررأسه إيجابا وأردف:ماشي الصبح هكلمه ورينا يسطر
, وقفت رنا وقالت :وليه مش دلوقتي؟!
, نظر لها آسر وقال :لا الصبح أحسن اكيد هيكون في مكتبه لوحده
, رنا:ماشي يا آسر **** معاك
, ٣ العلامة النجمية
, في الصباح أستيقظت ملك ونظرت للصوره التي أمامها طرق الباب ففتحت كانت تعلم أنها ستجد مريم وهمس فهم يأتون كل يوم لأجلها قالت همس وهي تجلس علي الفراش :لوكه ادخلي كدا اغسلي وشك عشان مريم هتفك الكيس وتعزمنا انهارده علي الغداء
, ملك:مش قادره يا بنات
, وقفت مريم واحتضنتها قائله :عشان خاطري يا ملك
, هزت ملك رأسها إيجابا ودلفت للمرحاض لتغسل وجهها خرجت للفتيات فقالت همس:هنروح نشوف البنات ونجيبهم علي ما تلبسي
, ملك:حاضر
, خرجت مريم وهمس وذهبت مريم لمكه وهمس لندي
, أما في شركة النجار كان محمد في مكتبه يعمل كعادته رن هاتفه فرد قائلا:ألو مين معايا؟!
, لم يرد أحد فقال محمد:مين ؟!
, أبعد الهاتف ونظر في الرقم وقال :مفتاح لبنان
, سمع صوت فوصع الهاتف وقال:مين حضرتك ؟!
, كأن يأمل حين علم أنه من لبنان أن يجيبه أحد ويعتذر ويخبره أن آسر مازال حي
, رد آسر قائلا:أنا آسر يا محمد ٣ نقطةارجوك اسمعني للاخر واتمني مالك ميعرفش دلوقتي
, قال محمد بصدمه وهو يرفع حاجبيه :إزاي ؟! أنت آسر بجد ٣ نقطةانت عايش أنا مش مصدق نفسي
, آسر:اه و**** أنا آسر٣ نقطةبص أنا عملت التمسليه دي عشان اخدع علي ومازن وسحر وماجد
, وأقدر اخد حقي وهما مقتنعين أن آسر النجار مات فمكنش قدامي حل غير إني أعمل كدا بس أنا محتاج مساعدتك أنت ومالك عشان تبقوا عيوني في مصر ونخلص من الأوباش دي
, محمد:بس ليه تخدع أمك والعيله ٣ نقطةبيموتوا من ساعتها يا آسر٣ نقطةحرام عليك
, آسر:عارف يا محمد ٣ نقطةوزعلان جداً بس مقداميش غير كدا ٣ نقطةوهما هيعرفوا الحقيقه قريب جداً بس بعد ما نقدر نكشف ألعاب التعابين دي عشان نخلص منهم
, محمد:طب وإحنا هنعمل كدا إزاي يعني٣ نقطةما نخلص منهم مره واحده الحكايه مش محتاجه تخطيط أصلا
, آسر:أنا بقول عليك عاقل وزكي يا محمد ٣ نقطةلازم عشان نخلص منهم نفكر بطريقتهم ونضرب إحنا ضربتنا أنا مش عايز جثث بس أنا عايز اموتهم بالحي الأول يا محمد
, محمد:تمام يا آسر ٣ نقطةفهمني بقا إيه إلي مطلوب منب أنا ومالك
, آسر:حاضر٣ نقطةبس الأول عايز اسألك علي حاجه كدا ٣ علامة التعجب
, دلف مالك مكتب محمد فالقي الهاتف علي المكتب أمسك مالك الهاتف وسمع ليتأكد أنه سمع إسم آسر بالفعل
, قال آسر:محمد ٣ علامة التعجبمحمد انت قفلت؟!
, قال مالك:ليه تعمل فينا كدا ؟!
, آسر:مالك!!
, قال مالك بحزن:اه مالك ٣ نقطةمالك الي لعبتوا عليه اللعبه صح
, آسر:انت فاهم غلط يا مالك ٣ نقطةاهدا وانا هفهمك
, قال مالك بحده وغضب شديد:مفيش تفاهم٣ نقطةفي ناس بتموت بالحي عشان فاكره أن سيتك مت ميعرفوش انها خدعه من البشوات ٣ نقطةلعبه آسر بيه عملها علينا
, آسر:يا مالك اهدأ أرجوك اسمعني ومتقولش لحد
, مالك:انا مش هخدع امي يا آسر٤ نقطةامك الي ربتنا يا آسر لو فاكرها يعني

الرابع عشر


أغلق مالك الهاتف وهو غاضب من آسر ونظر لمحمد بحده ووضع الهاتف علي المكتب وقال:شكرا ٣ نقطةشكرا يا محمد
, استدار مالك وكاد يذهب فقال محمد:مالك ٣ نقطةانت فاهم غلط
, لم ينظر له ومضي في طريقه فأسرع إليه محمد وجزبه من يده وقال بحده :أدخل المكتب عشان نتكلم٤ نقطةانا مش هسيبك تبوظ كل حاجه باندفعاك
, ثم نظر للسكرتيره وقال بحده:كل الي في الشركه يمشي بقيت اليوم فري
, رحلت الفتاه فقال مالك:قصدك مش هتسبني ابوظ مخططتكم
, محمد:أي الي في دماغك ٤ نقطة ادخل عشان نتكلم وأنا هفهمك كل حاجه
, أنزل مالك يد محمد وقال:أنا مش عايز أفهم
, ثم تركه ومضي فقال محمد:لو حد عرف الحقيقه أخوك هيكون في خطر بجد
, توقف مالك مكانه ونظر لمحمد قائلا:قصدك إيه ؟!
, محمد:تعال نتكلم في المكتب أحسن
, دلف مالك معه للداخل فأوصد محمد الباب وجلس أمامه علي المقعد
, فقال محمد:ممكن تهدأ وتبطل تخبط برجلك علي الأرض
, مالك:أولا لازم تفهم اني لو مقتنعتش بكلامك دا ٣ نقطةهنفذ الي في دماغي واقولهم
, محمد:ماشي يا سيدي ٣ نقطةبس انت كمان لازم تفهم إني لسه عارف زيك
, نظر له مالك بعدم تصديق فقال محمد:اه يا مالك آسر لسه مكلمني حالاً
, صمت مالك ليستمع لكلام محمد فأردف محمد: آسر قال أنو عمل كدا عشان يكشف مازن وسحر وعلي وماجد ويقدر يتعامل من غير ما هما يضللوه
, مالك:مش فاهمك ٤ نقطةازاي يكشفهم ؟!
, محمد:هو كان هيفهمني هيعمل ايه ودورنا ايه بالظبط بس انت دخلت فجأه وطبعا معرفتش
, هز مالك رأسه إيجابا وأردف :تمام ٣ نقطةبس لسه مقتنعتش حياته في خطر فين ٤ نقطةايه الخطر إلي يخليه يخدع عيلته
, محمد:كان لازم كل شيء يبان طبيعي عشان هما ميشكوش في موت آسر
, مالك :طب كلمه تاني عشان نفهم أكتر
, ٣ العلامة النجمية
, في الوقت ذاته حين أغلق مالك الهاتف وهو غاضب في وجه آسر قال آسر لنفسه:غبي هيبوظ كل حاجه رتبتلها
, جلس علي الأريكة فقالت رنا :أيه الي حصل ؟!
, آسر:مالك دخل وأنا بكلم محمد ٣ نقطةوطبعا الي كنت متوقعه هو الي حصل
, رنا:يعني كل إلي عملته هيروح على الفاضي
, آسر:شكلها كدا ٣ نقطةبس لو محمد لحقه ممكن يقنعه
, رنا: أن شاء **** هيلحقه
, آسر :أن شاء ****
, ظل جالس ينتظر إتصال محمد يخبره هل أقنعه أم مالك أصر علي موقفه كأن يثق أن محمد سيتصل به في كل الأحوال
, أتاه إتصال فرد قائلا:محمد
, مالك:لا أنا مالك
, آسر:مالك ممكن تفهم الأول وبعدين تقرر هتعمل إيه
, مالك: محمد قالي بس طبعاً باقي الحكايه عندك أنت
, آسر :وأنا هقولك كل الي مطلوب منكم
, مالك:تمام
, آسر :أنت ومحمد مهمتكم توصلوا لعلي وإلي معاه عايز أعرف تحركتهم خطوه بخطوه بيقابلوا مين بيعملوا ايه كل حاجه يا مالك دي أول خطوه والباقي هتعرفه أول بأول٣ نقطةلكن أهم شيء دلوقتي محدش يعرف عشان نبقي بنتحرك براحتنا
, مالك:تمام
, أغلق آسر الهاتف وهو حزين لأنه لم يسأل عن ملك لأن رنا تجلس بجواره قال لنفسه:واضح أنك مينفعش تطمن عليها حتي الظروف مش مساعداك تطمن عليها من بعيد ٤ نقطةهما ممكن يكونوا ميعرفوش عنها حاجه ما مالك قال أنها قاطعت العيله كلها عشان تعمل كدا٣ نقطةدماغي هتقف من كتير التفكير ٤ نقطةانت أصلا مش من حقك تفكر في ملك وأنت مع رنا عشان أنت مش قد الندم وجرح حد تاني
, قالت رنا:آسر ٣ نقطةآسر
, نظر لها آسر وقال:نعم
, رنا:سكتت فحبيت اطمن أنك بخير
, ابتسم آسر وقال:أنا كويس متقلقيش
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك دلفت أمينه وجلست بجوار ملك علي الفراش فقالت ملك: إزيك يا ماما
, أمينه:أنا بقيت كويسه لأن قلبي بيقولي أن أبني عايش ٣ نقطةبس المهم إنتي
, ملك:أنا كمان حاسه أن آسر عايش
, جففت أمينه دموع ملك التي جرت علي صدغها وقالت:يبقا مشوفش دموعك دي تاني
, ملك:أنا بعيط عشان وحشني يا ماما
, احتضنتها أمينه وقالت:و**** يابنتي وحشني أنا كمان ٣ نقطةبس لازم نصبر لحد ما يرجع
, ملك:خايفه يا ماما ٤ نقطةخايفه اوي
, أمينه:متخافيش قومي بقا معايا عشان ننزل لفاديه
, ملك:حاضر
, نزلوا للأسفل كانت فاديه تجلس في الحديقه فخرجوا إليها فوقفت فاديه واحتضنت ملك قائله:أخيرا خرجتي من أوضتك يا ملك٤ نقطة ينفع كدا يبنتي تحبسي نفسك أسبوعين
, ملك :معلشي يا حبيبتي٣ نقطة عارفه إني قلقتك بس أنا دلوقتي كويسه الحمد لله
, جلست ملك بجوار فاديه وأمينه يحاولوا الخروج من تلك الحاله قليلاً
,
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل مازن أخرج هاتفه ليتصل بعلي هاتفه قائلا:الو يا علي٣ نقطةهنفضل في الحجر الصحي دا كتير
, علي:لا شكله مات بجد٣ نقطة بس بفكر اخد احتياطي بما أن ابو سحر وافق بفكر اتجوزها بسرعه ونختفي كلنا فتره أطول بس المره دي هنكون سوء كلنا وفي مكان بعيد جدا
, مازن:انا مش فاهم اي لزمت دا
, علي:هنختبر صبر آسر
, قال مازن وهو يرفع حاجبيه:قصدك ايه؟!
, علي :لو آسر فعلاً عمل الحكايه دي عشان دا جزء من خطتطه يبقي مش خير خالص ٣ نقطةفاحنا لما نختفي فتره هيمل ويفقد الأمل ودا ممكن يخليه يظهر وكدا إحنا الي كسبنين لأننا هنخطط كويس وفي نفس الوقت هنكون في أمان
, قال مازن بضيق :ماشي يا علي لما نشوف نهاية اللعبه دي
, أغلق هاتفه وجلس علي الأريكة اشعل سيجار وظل يفكر في ملك اتصل بها من هاتف آخري ولكنها لا تجيب يبدؤ أنها فهمت ما يفعله
, وضع الهاتف بجوراه وضغطت السجار بغضب وقال :ماشي يا ملك ..بس أوعدك إنك مش هتكوني لحد غيري ٤ نقطةانا وبس
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل مريم كانت تجلس هي وهمس قالت مريم:ملك تعبت كتير أوي
, همس :فعلاً **** يعينها موت آسر حطمها أكتر وفي الوقت اللي هي قررت فيه تسامح
, مريم:تيجي نروح نطمن عليها٣ نقطةبس فكري في أي حاجه نخرجها بيها من الحزن دا
, نظرت همس لمريم وقالت وهي ترفع كتفيها للاعلي :مش عارفه ٣ نقطةيا مريم بصي إحنا نروح ونتكلم في اي حاجه والكلام هيجيب بعضه
, مريم:تمام ٣ نقطةقومي بقا البسي عشان نروحلها
, بعد دقائق خرجت الفتيات من المنزل وصعدوا سيارة همس وقادتها لفيلا النجار
, توقفوا بالسياره فقالت مريم: معقول ملك تحت
, نزلوا مسرعين وقالوا في نفس واحد:لوكه
, نظرت لهم ملك وقالت لفاديه وأمينه:عن أزنكم بقا هنطلع فوق
, همس و مريم:عن ازنكم
, صعدوا للأعلي ودلفوا غرفة ملك جلسن علي الفراش وجلست ملك في المنتصف نظرت لهمس وقالت:مش ناويه تفرحينا بيكي انتي وشادي ولا إيه
, نظرت لها الفتيات بتعجب وهن يرفعن حواجبهم للاعلي قالت همس وهي تضع يدها علي جبين ملك :مش سخنه
, أنزلت ملك يدها وقالت:بتكلم بجد
, همس:شويه كده يا حبيبتي
, ملك:بس متطوليش مش معقول نفضل إحنا التلاته كدا
, مريم:ملك إنتي كويسه
, وقفت ملك وقالت بحده:اه كويسه مالكم
, همس:مفيش يا حبيبتي إحنا بس مستغربينك
, ملك:وأنا مش عايزاكم تاجلوا فرحكم عشان آسر
, ٤ نقطةآسر عايش يا مريم و**** يا همس انا قلبي حاسس صدقوني يا بنات
, احتضنتها الفتيات بقوه واستمر حضنهم لدقائق امتلأت تلك اللحظات بالدموع وكأن الدموع تحتضنها أيضا دلفت مكه وندي
, قالت مكه:عرفنا أنكم هنا قولنا نيجي نرخم
, نظرت لملك وقالت:إيه دا أنتو بتعيطوا
, ضمتها ندي وقالت:أهدي يا حبيبتي **** يصبرنا كلنا
, ٣ العلامة النجمية
, في لبنان جلس آسر بجوار رنا قائلا:بتسعمي إيه
, نظرت له رنا وقالت:بسلي نفسي وخلاص
, تنهد بقوه وكأنه يخرج همومه مع الأكسجين وقال بحزن:انا تعبت يا رنا
, أمسكت رنا يده وقالت:إحنا لسه بنقول يا هادي المشوار طويل أوي
, آسر:نفسي أعرف عملتلهم إيه عشان الشر والكره دا كله ٤ نقطةعشان يدمرو عيلتي ويفرقونا بالشكل دا
, قالت رنا بأسي :الشر والشيطان لما بيحكموا الإنسان بيدمر عائلات ٣ نقطةوبيتسبب في حروب وبيخرب الدنيا ٣ نقطةالخير والشر موجودين من بداية الخليقه يا آسر ٣ نقطةالاتنين في حرب مستمره طول ما البشر علي الأرض هيفضل فيه قابيل وهابيل
, آسر :معاكي حق ٣ نقطةالخير والشر ٣ نقطةهابيل وقابيل
, ربتت رنا علي كتفه فقال آسر :بس مش دايما الخير بينتصر
, والدليل أن قابيل هو الي قتل هابيل الخير قتله الشر
, رنا:فعلاً٣ نقطةبس قابيل خسر دنيا وآخره
, هابيل مكانه في الجنه لو حسبه دنيويه الشر الي
, انتضر لكن في الاخره الخير الي أنتصر
, ابتسم آسر وقال :أنا بحمد **** إنك جانبي دايما
, ابتسمت رنا وقالت:وأنا بحمد **** أنك لسه جانبي
, خيم الصمت عليهم ظل هو يفكر هل سيصبح قابيل أم سيختار دور هابيل ؟!
, هل الشر سيتحكم في مصيره أم لن يسمح له بذلك ؟!
, تذكر حين خرجت ملك من غرفت والدتها ووقعت مغشي عليها وأسرع إليها مازن وتذكر نظراته لها كور قبضته بغضب شديد وقال لنفسه :أنت غبي عشان محستش من الأول أن الحيوان دا بيخطط عشان ياخدها منك
, ٣ العلامة النجمية
, في الفيلا نزل مالك سريعاً حين علم أن عمار اتي بالأسفل لزيارته جلس في الليفنج معه وقال وهو يحتضنه :عمار
, قال عمار :الصديق الندل الي ماتصلش ولا حتي عزمني علي فرحه
, مالك:معلشي ياعم كان فرح في السريع كدا وااله الواحد اتلخم من الخبر أصلا
, عمار:ماشي٣ نقطة بس يا ندل عمال ارن عليك مبتردش ؟!
, مالك:التليفون ضاع وجبت واحد جديد
, عمار :طول عمرك فقري
, ضحك مالك وقال :واضح إني وحشك جداً
, عمار :جدا ..جدا يعني لدرجه متتوصفش و****
, مالك:طب قولي إيه أخبار الحج والتجاره وهكذا
, عمار:ماهو بعتني في شغل يا سيدي قولت أجي اطمن عليك واشوف أخبارك
, مالك:أمال عرفت منين إني أتجوزت
, عمار:هي في حاجه بتستخبي في الزمن دا ٣ نقطةالبقياء لله أنا كنت هاجي لما عرفت بس ولدي تعب شويه فمقدرتش أجي
, مالك :ونعم ب**** ٣ نقطةألف سلامه علي والدك
, عمار:**** يسلمك ٣ نقطة بس و**** الواحد مش مصدق الخبر من الصدمه
, مالك:معاك حق يا عمار٤ نقطةاحنا لحد الآن في البيت مفيش حد مصدق حتي امي غيرت الأسود أنهارده وقالت معندناش حد مات عشان نلبس عليه أسود
, عمار :**** يعينكم ويصبركم ٤ نقطةآسر كأن محترم جداً وإنسان طموح **** يرحمه
, قال مالك بحزن:**** يرحمه
, في غرفة ملك وقفت الفتيات وقالت مريم:هنمشي إحنا بقا يا حبيبتي
, هزت ملك رأسها إيجابا وقالت:هوصلكم يا بنات
, نزلت الفتيات للأسفل فوقف مالك وسلم عليهم وعمار لم تنزل عينه من علي مريم حتي أنها لاحظت ذلك فقالت لمالك:هنمشي إحنا بقا
, مالك:طب مش هترجعي ايه مكتبك موحشكيش
, مريم:قريب جدا أن شاء ****
, مالك:تمام
, خرجت الفتيات من المنزل فزفرت مريم بقوه قالت همس:إيه يا بنتي مالك؟!
, مريم:مفيش يلا نروح بقا عشان باباكي
, قالت همس وهي تتبعها:تمام يلا
, في الوقت ذاته بالداخل قال عمار لمالك :هي مين دي؟!
, مالك:ايه الصناره غمزت ٣ نقطةملكش دعوه بيها خالص
, عمار:بتكلم جد و****
, مالك: وانا كمان بتكلم جد ملكشي دعوه بيها
, عمار:ليه بس؟!
, أبتسم مالك وقال :دي تختلف عن اي وحده انت عرفتها..يعني من الآخر مش شبه البنات الي انت تعرفهم
, عمار:أنت واخد عني فكره غلط خالص
, رفع مالك حاجبيه وقال:أنت٤ نقطةدا انا حافظك أكتر من نفسك
, ٣ العلامة النجمية
, في المساء في منزل علي اتصل بوالد سحر وقال :الو إزيك يا عمي
, قال والد سحر:أهلا يا بني ٣ نقطةعامل ايه؟!
, علي:أنا كويس الحمد لله حضرتك عامل ايه؟!
, قال :انا بخير الحمد لله
, علي:يارب دايما يا عمي ٣ نقطةكنت بكلم حضرتك عشان الفرح هنعمل حاجه سريعه كدا عشان لازم اسافر انا وسحر عندي شغل برا مصر
, قال والدها بعد قليل من الصمت:اه ٤ نقطةطيب يابني
, والجامعه الي عل الأبواب دي
, علي :متقلقش حضرتك أنا مرتب كل شيء
, قال :تمام طب هتسافر أمته ان شاء ****
, علي:قدامي حوالي ثلاث أيام وياريت لو الفرح يكون بكرا باليل هجيب المازون وولدي واتنين شهود واجي لحضرتك
, قال :من غير فرح كدا
, علي:كان نفسي و**** ياعمي بس الظروف جات فجأه ومكنتش عامل حسابي
, قال والد سحر:خلاص يا بني الي ريحيكم
, علي :شكرا جدا لحضرتك وان شاء **** نزوركم بكرا
, أغلق الهاتف وقال:كدا تمام أوي ٣ نقطةاللعبه احلوت يا آسر والشاطر الي يضحك في الآخر
, نزل للأسفل وجلس بجوار والده قائلا:إحم
, نظر له والده وقال:عايز تقول ايه؟!
, علي :ان شاء **** يا حج بكرا هكتب كتابي علي سحر في البيت عندهم
, قال أسامه بحد:بكرا ٤ نقطةبقيت بتاخد قرارت من دماغك ولا يتري الهانم الي قالتلك تعمل كدا
, علي:مالها هي بس دلوقتي ٤ نقطةيا حج أنا عندي شغل برا وقولت يعني اتحوزها قبل ما أسافر وتيجي معايا
, يعني منه شغل ومنه شهر عسل
, أسامه: وحيات أمك شغل إيه ياخوي ميكنش البيه فتحله مصنع لوحده وأنا معرفش
, علي:إيه يا حج في إيه ؟! دا شغل تبع موضوع آسر
, قال أسامه وهو ينظر لعلي :يابني فهمني الي في دماغك ٣ نقطةبتخطط لايه
, قبل علي يده وقال:أول ما اخلص هتعرف كل حاجه خليها مفجأه
, وقف والده وقال بحده وهو يرفع سببته في وجهه كأنه يهزره:خليك فاهم إني مش هسمحلك تضيع نفسك عشان طار بينا وبين عيلت النجار ٣ نقطةفاهم مش هسمحلك تضيع نفسك
, وصعد أسامه وترك علي قال :مش أنا الي هضيع ٤ نقطةصدقني مش ههدأ غير لما اجيب لك أجل عيلت النجار كلها ٣ نقطةمش هرتاح غير لما أمشي في جنازتهم واحد واحد
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل سحر دلف والدها غرفتها وأخبرها ما طلبه علي فقالت وهي ترفع حاجبيها:إزاي ميقوليش على حاجه زي دي
, قال والدها:يعني إنتي مش موافقه ؟!
, سحر: لا يا بابا مش قصدي كدا أنا بس استغربت أنو معرفنيش هكلمه دلوقتي وأعرف منه
, قال: ماشي يا سحر
, خرج والدها وأخذت هي الهاتف بسرعه واتصلت بعلي قائله:الو يا علي..جواز ايه وسفر ايه ؟!
, أخبرها علي ما أتفق عليه مع مازن فقالت سحر :يعني هروب
, قال علي بحده:هروب إيه إنتي رخره دا إسمه حماية نفس
, سحر: ايه لزمته يا علي ما آسر مات وفات أسبوعين ومفيش جديد
, زفر علي وقال :ما يمكن دي الخطه يا بنتي أنو يختفي فعلاً عشان إحنا نطمن أنه مات
, سحر:ماشي يا علي ٤ نقطةسلام
, علي:سلام
, ظلت جالسه علي فراشها تعبث في هاتفها
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة مكه قالت لمالك بعدما أسندت ظهرها علي السرير وووجهت نظرها تجاهه:أنت نمت
, قال مالك بصوت مرهق:لا بس هنام
, مكه:طب ينفع نتكلم شويه
, مالك:ايه هتتخانقي تاني ؟!
, مكه:يوووه ..خلاص يا مالك نام
, اعتدل مالك ونظر لها قائلا:ارغي يا مكه
, مكه:لا خلاص نام
, مالك:قولي يا مكه
, مكه:ملك هتتعب جداً ولازم نعمل حاجه أنا مش عارفه أتصرف
, مالك:خديها وخدي ندي و روحوا اسكندرية او اي مكان يا مكه خليها تغير جو
, قالت مكه وهي تفرق جبهتها (تفكر):تفتكر دا حل
, مالك:اه يا مكه محاوله ٣ نقطةانام بقا
, قالت مكه بضيق :نام يا مالك ٣ نقطةنام
, أستيقظت مكه فجراً فلم تجد مالك بجوارها أنزلت الفراش من عليها ونهضت طرقت باب المرحاض وندت عليه قائله:مالك ظلت تكرر النداء لم يرد
, في الوقت ذاته بالأسفل دلف مالك المكتب وأشعل الابجوره إتصل بي آسر بعد قليل آتاه رد قال :آسر عندي ليك خبر وحش
, آسر:إيه يا مالك؟!
, مالك:من ساعة من انت طلبت ندور عليهم وإحنا مش لاقينهم الغريب في الموضوع أن كله اختفي في وقت واحد ٣ نقطةبس سحر إلي في بيتها أكيد
, وعنوان علي لسه موصلنلوش
, آسر:لسه بدري بس فعلاً غريبه أنهم اختفوا كلهم في وقت واحد إلا بقا
, مالك:إلا ايه يا آسر؟!
, آسر:لو لسه مش مصدقين إني مت
, مالك:طب ودي حلها إزاي٣ نقطة ولو مصدقوش
, آسر:إيه يعني مش هيصدقوا بعد اختفا أسبوعين شهرين ٣ نقطةسنه
, لكن لو الغياب طول سنتين تلاته هيصدقوا غصب عنهم
, نزلت مكه من علي الدرج متوجها للأسفل بعدما لم تجد مالك بالاعلي
, في الوقت ذاته قال مالك لاسر:مش كفايه كدا حرام عليك يا آسر مفيش حد مصدق إنك مت لا قريب ولا غريب و**** يا اخويا فراقك بيموتنا من الحزن
, دلفت مكه المكتب وهي تقول :آسر٣ علامة التعجب

الخامس عشر


أستيقظت مكه فجراً فلم تجد مالك بجوارها أنزلت الفراش من عليها ونهضت طرقت باب المرحاض وندت عليه قائله:مالك ظلت تكرر النداء لم يرد
, في الوقت ذاته بالأسفل دلف مالك المكتب وأشعل الابجوره إتصل بي آسر بعد قليل آتاه رد قال :آسر عندي ليك خبر وحش
, آسر:إيه يا مالك؟!
, مالك:من ساعت من انت طلبت ندور عليهم وإحنا مش لاقينهم الغريب في الموضوع أن كله اختفي في وقت واحد ٣ نقطةبس سحر إلي في بيتها أكيد
, وعنوان علي لسه موصلنلوش
, آسر:لسه بدري بس فعلاً غريبه أنهم اختفوا كلهم في وقت واحد إلا بقا
, مالك:إلا ايه يا آسر؟!
, آسر:لو لسه مش مصدقين إني متت
, مالك:طب ودي حلها إزاي ولو مصدقوش
, آسر:إيه يعني مش هيصدقوا بعد اختفا أسبوعين شهرين ٣ نقطةسنه
, لكن لو الغياب طول سنتين تلاته هيصدقوا غصب عنهم
, نزلت مكه من علي الدرج متوجها للأسفل بعدما لم تجد مالك بالاعلي
, في الوقت ذاته قال مالك لاسر:مش كفايه كدا حرام عليك يا آسر مفيش حد مصدق إنك مت لا قريب ولا غريب و**** يا اخويا فراقك بيموتنا من الحزن
, دلفت مكه المكتب وهي تقول :آسر٣ علامة التعجب
, وقف مالك فقالت مكه:أنت بتكلم مين انا سمعتك بتقول :حرام عليك يا آسر
, قال مالك بحزن وهو يحاول خداع مكه كي لا تعرف:اه يا حبيبتي بتكلم مع صورته أصله وحشني أوي
, مكه:هو وحشنا كلنا **** يرحمه
, مالك:يارب٤ نقطةتعالي بقا نطلع عشان ألبس وامشي
, مكه:لسه بدري
, مالك:اه ما انا هروح مشوار كدا الأول
, صعد معها للاعلي وهو حزين لأنه يخبي عليهم سر كهذا وخاصة والدته هل سيسامحه أحد حين يكشف هذا السر ويعود آسر
, غير ثيابه وطرق باب غرفة محمد فخرج محمد قائلا:إيه يا بني في ايه؟!
, مالك:الساعه سته البس هدومك ويلا عشان نروح للظابط حسام
, ضرب محمد جبينه وقال :اه صح نسيت ٣ نقطةخمس دقائق وأنزلك
, مالك:تمام هستناك في العربيه
, نزل مالك وترك محمد ليغير ملابسه صعد سيارته وأخرج هاتفه اتصل بآسر قال :الو
, آسر:عرفت تتصرف
, مالك:ايوا ومسحت السجل عشان متدورش في الموبايل انا عارفها ممكن متقتنعش
, آسر:طب كويس أوي
, مالك:إحنا دلوقتي هنطلع علي حسام وهنخليه يجيب عنوان علي
, آسر:تمام يا مالك لو معرفتش عليك بسحر أكيد هيتقابلوا وكدا هنوصلهم كلهم وابقا عرفني وصلت لايه
, مالك:حاضر ٣ نقطةسلام
, صعد محمد السياره وقال:كنت بتكلم آسر
, هز مالك رأسه بنعم وقال:مكه كانت هتعرف انهارده
, رفع محمد حاجبيه وقال :أزاي ؟!
, أخبره مالك ما حدث فقال محمد:بلاش تكلمه تاني في البيت ابقي خد بالك
, مالك:انا قولت كلهم نايمين استغل الفرصه
, محمد:طب اطلع بقا ولا هنفضل وقفين كتير
, مالك:حاضر
, ٣ العلامة النجمية
, عند آسر سمع صوت شيء يقع علي الأرض ويتفتت فنزل سريعا للأسفل وجد رنا بالمطبخ فقال:في ايه؟!
, نظر للأرض فوجد أكواب وقعت علي الأرض وقدم رنا مجروحه نزلت لتلملم تلك الأشياء فمنعها آسر وقال:خليكي تعالي بس اشوفلك الجرح دا وانا هنضفهم
, رفضت رنا في البدايه ولكنها وافقت بعد أصرار وضغط كبير منه
, سعادها لتجلس علي الأريكة ورفع قدمها علي الطاوله وذهب ليحضر الاشياء للعلاج والتطهير
, اتي وجلس أمامها وطهر الجرح واسعفها
, قال مازح:أي خدمه ولا افخم مستشفي في لبنان
, نظرت لقدمها وضحكت وقالت:تسلم يا حبيبي
, أبتسم آسر وحاول ان يظهر عكس ما بداخله
, قال :ثواني وارجعلك
, دلف المطبخ ونظفه وأعد بعض السندويتشات وكوبين لبن ثم ذهب وجلس بجوارها أعطاها سندوتش فأخذته وهي تبتسم وقالت:ميرسي
, أبتسم آسر وقال:أي خدمه عدي الجمايل دي بقا
, ضحكت رنا ثم تناولت قطعه من السندويتش
, بينما أشعل هو التلفاز وقال:يارب نلاقي حاجه عدله بقا
, ضحكت رنا وظلت تتامله وهو يقلب قنوات التلفاز
, قال آسر:هتفضلي تبصيلي كتير بتكسف
, ضحكت رنا واكلت قطعه من السندوتش ووجهة نظرها لشاشه التلفاز واسندت رأسها علي صدره و
, ظلوا يشاهدون فيلم في صمت ولاكن كانوا ينظرون لبعض بين الحين والآخر
, ٣ العلامة النجمية
, في مكتب حسام جلس مالك ومحمد وطلب لهم حسام قهوه قال مالك:هتعبك معايا يا حسام بيه بس آسر **** يرحمه كان بيثق فيك جداً
,
, حسام:**** يرحمه
, اكمل مالك قائلا: وأنا عارف أن آسر نظرته مبتخيبش وأن مفيش حد غيرك هيقبل يساعدني
, قال محمد:إحنا عايزين عنوان واحد إسمه علي أسامه
, نظر له حسام وقال:لازم الإسم الثلاثي
, فقال مالك:علي أسامه منصور المهدي الرباعي يا سيدي كمان لو تحب
, أبتسم حسام وقال :حاضر هحاول اعرفلك عنوانه
, بس هو أزاكم في حاجه
, محمد:لا خالص هو معملش حاجه
, حسام :ماشي
, مالك:طب تقدر توصل للعنوان في قد إيه
, حسام:و**** علي الأقل يومين أتنين
, محمد:ياااه
, حسام:بالكتير يومين ممكن أقل من كدا بكتير
, وقف مالك قائلا:تمام ٣ نقطةشكراً جداً يا حسام بيه
, صافحه وكذلك فعل محمد ثم خرجوا من القسم صعدوا السياره فقال محمد:الحمد لله٣ نقطةشكلنا قربنا نرتاح منهم
, قال مالك بضيق :علي رأيك مفضلش غير الثلاثه دول نخلص من وشهم ونرتاح
, ضحك محمد وقال :أنت زهقان منهم جداً يابني
, مالك:ما انت شايف عاملين فينا إيه ؟! مفرقين العيله وخلونا نكدب علي العيله ونخطط وكأننا في حرب اهليه
, ضحك محمد وقال:طب اهدأ عشان نعرف نفكر ونخطط ليهم
, هز مالك رأسه وقاد السياره متوجه للشركه
, ٣ العلامة النجمية
, في الفيلا نزلت ملك للأسفل وجلست مع فاديه وامينه قالت فاديه:صباح الخير
, ملك:صباح النور والورد عليك يا جميل
, أمينه:يلا يا ملك عشان نفطر
, هزت ملك رأسها إيجابا
, علي مائدة الافطار جلسوا جميعا علي مقاعدهم بينما ملك جلست علي مقعد آسر وأصرت علي ذلك فتركوها كما تريد
, كانوا يتنالوا الافطار وملك تشعر أن في قلبها شوكه لا تعلم لماذا ؟! ولكن تلك النغزه جعلتها تتاوه فنظروا لها قائلين:ملك مالك ؟!
, ملك:مفيش يا ماما مجرد نغزه بسيطه
, نظرت أمينه لفاديه وظلوا صامتين أما ندي ومكه ازداد قلقهم وحيرتهم علي ملك ولا يعرفون ماذا يفعلون ؟!
, وملك متعبه وجدانها يكاد يتفتت من الألم قالت لنفسها: مالك يا ملك قلبي واجعك ليه ؟! خايفه يكون آسر مش عايش٣ نقطةلا لا عايش٣ نقطة طب وتحليل الDNA ..كمان ماما أمينه بتقول أنو عايش وقلب الأم عمر ما إحساسه يخيب٤ نقطةوقلبي مستحيل يكدب عليا وبعدين ياما في تحليل بتطلع غلط
, وضعت يدها علي جبينها في حيره فقالت ندي:مالك يا ملك ٣ نقطةتحبي تطلعي ترتاحي فوق
, هزت ملك رأسها إيجابا وقالت:اه أنا هطلع ارتاح فوق شويه
, وقفت مكه وقالت:طب استني هاجي أساعدك
, أبتسمت ملك وقالت:لا يا حبيبتي خليكي انا كويسه
, صعدت لغرفتها والجميع يتبادلون الانظار في حيره جلست مكه علي مقعدها
, قالت فاديه لامينه بصوت منخفض :هنعمل إيه يا أمينه ؟!
, أمينه:هنتكلم في الاوضه لما البنات تطلع
, كانت ندي ومكه تراقبهن فقالا في همس مكه:شكل كدا في حاجه إحنا منعرفهاش
, مالت ندي عليها أكثر وقالت:المهم نطمن علي ملك
, فقالت مكه:معاكي حق المهم ملك
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل مازن انتهاء من إعداد حقيبته واتصل بعلي قال :انا جهزت كل حاجه
, علي:تمام ٣ نقطةوانا جهزت كل حاجه هنمشي انهارده باليل ان شاء **** أول ما أروح انا وسحر هنجيلك وماجد هيكون عندك قبلها عشان نتحرك كلنا
, مازن:ماشي يا علي بس علي فين الرحال
, علي:هتعرف في المطار
, مازن:ماشي سلام
, اغلق الهاتف وجلس علي الأريكة يفكر في ملك التي لم يعد يفعل شيء سوء التفكير فيها قال لنفسه:تعبتيني معاكي يا ملك٤ نقطةمش عارف ليه أنتي بالذات إلي اتعلقت بيها كدا بس هما قالوا أن مفيش حد ليه الحكم علي قلبه وقلبي اختارك عشان كدا لازم تكوني ليا ٣ نقطةبس الي مستغربه أن قلبك لسه محسش بحبي دا لاكن حتي لو أنتي موفقتيش هرجع من السفر وأنتي هتكوني ليا
, مهما حصل ومهما كلفني الأمر حتي لو كلفني حياتي يا هكون معاكي يا مش هكون ويا تكوني ليا يا مش هتكوني لغيري أبدا
, هل الحب الحقيقي يجتمع مع الأنانية في قلب وأحد أم الحب الحقيقي يكون بحب الخير للحبيب حتي وأن لم يكن معك ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل سحر إنتهت من أخذ الشور ودلفت غرفتها امسكت الفستان الذي اشترته وقالت:يااه معقول هرمي الفقر وراء ضهري انهارده ٣ نقطةلا وكمان هنتقم من آسر لما نكون إحنا مكانه لازم أقنع علي ولازم تبقي شركة النجار شركتي أنا
, رن هاتفها فامسكته وردت قائله:علي !!..مش هتصدق كنت لسه بفكر فيك
, علي:و**** ..وانا كمان بس من بعض انهارده مش هحتاج افكر عشان هتكوني قدام عيني طول الوقت
, سحر:مش هنحتاج نفكر
, علي:طب روحي افتحي الباب
, رفعت سحر حاجبيها وقالت:ليه الجرز مش بيرن
, سمعت صوت الجرز فخرجت مسرعه وفتحت الباب وجدت شخص يحمل فستان فأخذته منه ودلفت قال علي:عجبك
, سحر :لسه هشوفه بس أكيد هيعجبني عشان هو منك
, دلفت غرفتها ووضعت الفستان علي الفراش وفتحته ثم أخرجته وقالت:واووو٣ نقطةتحفه بجد يا علي دا زوقك
, علي:اهاا ..انتي لسه شوفتي حاجه أوعدك معايا هتشوفي الي عمرك ما شفتيه
, سحر :وأنا واثقه يا علي
, ضحك علي وقال:مبلاش علي دي
, ضحكت سحر وقالت:حاضر يا حبيبي
, علي :قولتي ايه ؟!
, سحر:حبيبي
, علي:حلو الكلام إلي يدخل القلب دا
, سحر:طب يلا أقفل بقا عشان أخلص الضهر هياذن
, علي:ماشي سلام
, اغلقت الهاتف وقالت :هه ٣ نقطة شكلي هحبك ولا إيه يا علي ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة فاديه جلست هي وأمينه قالت :إحنا واثقين أن آسر ممتش ٣ نقطةلكن السر يا أمينه
, أمينه :فاديه ب**** عليكي تصوني السر ٣ نقطةعارفه أن ملك بتتعذب بس مش هينفع السر دا يطلع عشان خاطري وأنا متأكده أن آسر هيرجع قريب جدا
, هزت فاديه رأسها إيجابا وقالت:حاضر يا حبيبتي هصون السر
, أمينه:**** يخليكي ليا
, فاديه:بس لما آسر يرجع لازم يعرف يا أمينه
, وقفت امينه وقالت بفزع :لا ٣ نقطةابتلعت غصتها واردفت:آسر مينفعش يعرف ٣ نقطةلا يا فاديه مش هقدر أقوله واخسره
, فاديه :طب أهدي خلاص اعملي الي يريحك
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك جلست علي فراشها ونظرت لصورة آسر الموجوده علي الكومود وقالت:وحشتني ووحشتني ضحكتك وغيرتك إلي كنت بتحاول تداريها كتير وغصب عنك كانت بتبان وحشتني كل تفاصيلك
, ضحكت وهي تنظر لعيونه واحتضنت صورته قائله
, وهي تشير لي قلبها :أنت هنا ومش
, هتخرج من هنا مهما حصل لحد ما روحي تخرج وقتها بس أنت هتخرج من قلبي مع روحي
, طرق الباب فقالت:ياربي علي الفصلان أكيد القراره
, ذهبت لتفتح فوجدتها مكه بالفعل فضحكت وقالت :أنتي متخصصه في الفصلان والقر يا شيخه ..أدخلي
, ضحكت مكه وقالت :لا دخول ايه بعد السم دا
, ضحكت ملك وقالت:أحسن غوري
, مكه:طب أنا هدخل بالعند فيكي
, دلفت مكه وجلست بجوار ملك والصمت جليسهم حتي قطعت مكه هذا الصمت وقالت:ملك ٣ نقطةفيكي إيه يا حبيبتي ؟!
, وضعت ملك رأسها أرضا وصمتت فقالت مكه وهي تضع يدها علي ظهرها واقتربت منها وقالت :ملك أنا أختك وخايفه عليكي احكيلي عشان ترتاحي ومتقلقنيش عليكي أكتر من كدا عشان خاطري
, ارتمت ملك في حضنها وبكت فشددت مكه من احتضانتها وقالت :الحزن الي في قلبك هيخرج لما تتكلمي
, قالت ملك بحزن:نفسي بس مش كل الكلام يتقال
, صمتت مكه قليلاً ثم قالت :طب قولي إلي ينفع يتقال قولي أي حاجه
, اعتدلت ملك وقالت :مش قادره أتكلم دلوقتي يا مكه
, ربتت مكه علي يدها وقالت:حاضر يا حبيبتي زي ما تحبي ٣ نقطةبس أول ما تحبي تحكي أنا موجوده وجنبك طول العمر
, مسحت مكه دموعه ملك فابتسمت ابتسامه صغيره وهزت رأسها إيجابا وقالت:**** يخليكي ليا
, مكه: ويخليكي ليا يا حبيبتي
, ملك :قوليلي بقا عامله إيه مع مالك؟!
, مكه :عادي حياه عاديه شويه خناق علي شويه رومانسيه شويه ملل شويه اهتمام وحنان وهكذا
, ضحكت ملك وقالت:سنة الحياه يا حبيبتي
, مكه:معاكي حق الحياه هتكون ممله لو كلها حب وسعاده
, ملك:اهاا بس أنا مليت من الحزن ٣ نقطةالحمد لله على كل حال
, احتضنتها مكه وقالت :معلشي يا عمري فتره وهتعدي
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل آسر بالتحديد في غرفة بعيده عن رنا أخرج الصور الخاصه بملك ومازن وأخذ واحده ثم أمسك المقص وقص الصوره القي صورة مازن وأمسك صورة ملك وقال:حتي لو مش مكتوب لينا نكون مع بعض صورتك هتفضل في قلبي وصوتك هيفضل في عقلي مع إني زعلان منك لكن زعلان عليكي أكتر عشان أنا الي رميتك في الحفره دي وسيبتك ومشيت
, بس غصب عني لو رجع الزمن عمري ما هعمل كدا بس للأسف الزمن مبيرجعش
, دلوقتي إنتي مع أكتر شخص حقير في العالم كأن نفسي أكون موجود في مصر وقتها كنت هقدر امنعك
, سمع صوت رنا تناديه فوضع الصور مكانها وخرج لها قائلا:في حاجه يا رنا
, رنا:اه حطيت الغداء علي السفره
, آسر:تمام ٣ نقطةرنا ابقي جهزي نفسك عشان هنرجع بكرا
, رنا:حاضر
, نزلوا للأسفل ليتناولوا الغداء وهو حزين صورة ملك لا تفارق مخيلته ورنا أمامه وضعت رنا الطعام أمامه وهو مازال حائر وعقله في عالم آخر
, قالت رنا:آسر مالك؟!
, آسر :مفيش حاجه
, جلست رنا علي مقعدها وقالت:بتفكر في الشغل ولا في مازن وعلي
, آسر:اه بفكر في مازن وعلي وعايز اشغل نفسي عشان مش عايز أفكر فيهم
, رنا:خلاص تعال نطلع نتمشي او نعمل أي حاجه
, آسر:هتقدري تمشي
, ابتسمت رنا وقالت:متقلقش أنا بقيت كويسه الحمد لله
, آسر:ماشي كلي وهنكلم جاك نشوف الشغل وبعدين نخرج
, هزت رنا رأسها إيجابا وبدأت في تناول الطعام بينما هو يفكر ويأكل بين الحين والآخر وهو هائم في أفكاره
, ٣ العلامة النجمية
, في الفيلا عاد مالك ومحمد قالت أمينه :حمد لله علي سلامتكم
, مالك:**** يسلمك
, محمد:**** يسلمك
, أمينه :ثواني والغداء يكون جاهز
, ابتسم مالك وقال:ماشي يا حبيبتي هطلع اغير هدومي
, صعد مالك ومحمد كل منهم لغرفته دلف مالك غرفته وجد مكه ويبدؤ أنها تعمل
, اما محمد فسمع ندي تناديه شعر بما شعر به مالك أن هناك مشنقه علي رقبته من هذا السر توقف واستدار نظر لها وقال:ايوا يا ندي عامله إيه
, ندي: انا كويسه الحمد لله
, قال محمد ليتهرب منها:هدخل اغير هدومي عشان ننزل ماما أمينه عيزانا
, ندي:تمام بس ياريت نخرج باليل عشان عايزه أتكلم معاك
, محمد:حاضر
, دلف سريعا لغرفته وهي كذلك دلفت لغرفتها
, قال محمد:لا دا سر صعب جدا
, في غرفة مالك جلس علي الفراش بعدما غير ثيابه نظرت له مكه وقالت:عملت إيه في شغلك ؟!
, مالك:تمام جدا الشغل ماشي كويس
, مكه:طب الحمد لله بس أكيد الشركه ملهاش طعم من غير آسر
, مالك :اه ..اه فعلاً **** يرحمه
, أغلقت مكه اللاب توب ووضعته علي الكومود صم قالت : **** يرحمه ..بس مش عارفه ليه ماما أمينه وملك دايما بيقولوا أن آسر ممتش انت رأيك إيه في الكلام دا؟!
, ابتلع مالك غصته ووقف قائلا:تحليل الDNA غلط يعني٤ نقطةهما في مرحلة النكران مش أكتر
, مكه:اها مرحلة النكران٣ نقطةمش هما بس الي في المرحله دي
, قال مالك:انا هنزل عشان اتغداء
, نزل مالك وتركها بحثت عن هاتفه لم تجده قالت :ماشي يا مالك بس انا واثقه أنك مخبي حاجه
, نزلت للأسفل وجلست بجواره علي مائدة الطعام وكان الجميع بالأسفل وكل شخص يجلس على مقعده
, ٣ العلامة النجمية
, في المساء خرج محمد وندي ذهبوا للمطعم الذي يطل علي البحر ويفضله محمد وجلسوا غلي طاوله في الخارج ظلوا صامتين قليلاً ويتبادلون الأنظار
, قال محمد:ها يا ندي كنتي عايزه تقولي حاجه
, ندي:فعلا كنت عايزه اقول حاجه ٤ نقطةبس عيونك بتقول أنك مخبي حاجه يا محمد ؟!
, محمد:أنا لا خالص مفيش حاجه٤ نقطةهخبي إيه يعني
, في الوقت ذاته ذهب علي مع والده ليتمم زواجه من سحر كانوا يجلسون في منزلها ينتظرون المأذون قال والد سحر:انت يا بني كلمة المأذون ولا لا
, علي: اه طبعا كلمته ٣ نقطة هرن عليه
, أخرج هاتفه ليتصل به سمعوا صوت الجرز فذهب والد سحر ليفتح وهو يقول :استنا يا علي شكله جه
, فتح الباب فوجده المأذون دلف وكتبوا الكتاب وتمت الزيجه ثم رحل المأذون وجلس علي مع سحر وعائلتها قليلاً ثم نزلا ليذهبا لمنزل مازن
, في غرفة مالك رن هاتفه رد قائلا:الو في جديد
, آتاه رد فقال :طب خليك وراهم وبعدين لما توقفوا قولي
, أغلق الهاتف قالت مكه:وراء مين ؟! بتكلم مين يا مالك
, مالك:شغل يا مكه شغل
, في سيارة علي كأن يقود نظر في المرأه وقال:العربيه دي ماشيه ورانا من ساعة ما طلعنا من البيت
, نظرت سحر للخلف وقالت:مفيش حاجه
, علي :طيب استنا عليا
, دلف في شارع مظلم واختباء في مكان بحيث يكون بعيد عن نظره وانتظر قليلاً ثم عاد لطريقه مره أخري
, وقال:كدا تمام
, وصلوا لمنزل مازن وصعدوا للاعلي رن الجرز ففتح ماجد قال:مبروك يا علي
, علي:**** يبارك فيك ..يلا يا جماعه عشان نسافر
, مازن:انا مش هتحرك من هنا غير لما أعرف إحنا هنروح فين؟!
, قال علي بضيق:لبنان يا مازن
, قال مازن وهو يرفع حاجبيه:لبنان٣ علامة التعجب

السادس عشر


في سيارة علي كان يقود نظر في المرأه وقال:العربيه دي ماشيه ورانا من ساعة ما طلعنا من البيت
, نظرت سحر للخلف وقالت:مفيش حاجه
, علي :طيب استنا عليا
, دلف في شارع مظلم واختباء في مكان بحيث يكون بعيد عن نظره وانتظر قليلاً ثم عاد لطريقه مره أخري
, وقال:كدا تمام
, وصلوا لمنزل مازن وصعدوا للاعلي رن الجرز
, فتح ماجد قال:مبروك يا علي
, علي:**** يبارك فيك ..يلا يا جماعه عشان نسافر
, مازن:انا مش هتحرك من هنا غير لما أعرف إحنا هنروح فين؟!
, قال علي بضيق:لبنان يا مازن
, قال مازن وهو يرفع حاجبيه:لبنان٣ علامة التعجب
, علي:اه لبنان ٣ نقطةمالها لبنان؟!
, مازن:مفيش يا علي
, نظر علي في الساعه وقال :طب يلا بقا عشان قدامنا ساعه
, نزلوا من منزل مازن متوجهين للمطار علي وسحر ومازن وماجد وشيماء التي لا تفهم ما يحدث حولها وما يفعله أخوها ماجد
, ٣ العلامة النجمية
, في الوقت ذاته عاد محمد وندي بعدما رفضت الحديث معه لأنها شعرت أنه يخفي شيء ما ولم يريد أن يخبرها به
, صعدت ندي لغرفتها وهي غاضبه من محمد ودلف هو الآخر لغرفته في الوقت ذاته
, في غرفة مالك رن هاتفه رد قائلا:هاا وقفوا فين
, قال :زاغوا مني يا بيه
, قال مالك بحده وغضب :زاغوا منك ٣ نقطةانت غبي إزاي حاجه زي دي تحصل
, قال:أنا آسف يا باشا بس هو شكله عرف إني مراقبه
, مالك:واسفك دا اصرفه من أنهي نصيبه ٤ نقطةطبيعي يعرف أنك مراقبه عشان انت غبي ٣ نقطةبص يالا أنت تخليك عندك وأول ما يرجعوا تكلمني
, أغلق الهاتف والقاه علي الفراش ومكه لا تفهم مع من يتحدث ولماذا ؟ وإلي أي شيء يخطط
, وقف مالك ليخرج من الغرفه فقالت مكه:رايح فين؟!
, قال مالك بضيق :ملكيش فيه ثم خرج من الغرفه وتركها طرق باب غرفة محمد فتح له الباب فدلف للداخل قال محمد:مالك شكلك متضايق
, مالك:كان قدمنا فرصه نعرف علي رايح فين وبيعمل إيه ٦ نقطةبس الغبي الي بيراقبهم ضيعها
, قال محمد وهو يجلس بجوار مالك:مش فاهم كأن قدامك فرصة إيه ؟! وبعدين أصلا وصلت لعلي إزاي وإحنا منعرفلوش عنوان ؟!
, مالك:كان في بيت سحر
, رفع محمد حاجبيه وقال :طب وعلي هيعمل إيه عند سحر ولوحده
, صمت مالك قليلاً كان يفكر ثم قال:معرفش
, محمد:طب احكيلي بس بهدؤ كدا وبالتفصيل
, أخبره ما قاله له الشخص الذي كان يراقب منزل سحر وأرسل له صوره فعرف منها أن علي معها
, قال محمد :إيه إلي يخلي علي يروح لسحر وياخدها معاه في عربيته أصلا ؟!
, مالك:إلي أعرفه عن والد سحر إنو شديد شويه ومستحيل يسبها تخرج مع علي إلا لو كان خاطبها علي الأقل
, محمد:قصدك إنو ممكن يكون ميعرفش
, مالك:أو يعرف ٣ نقطةوعلي متقدم لسحر رسمي
, محمد:طب هيروحوا فين دلوقتي؟! لو افترضنا أنهم أتنين مخطوبين وخارجين سوء
, مالك:الحيوان دا هيفضل مستني ولما يرجعوا هيكلمني
, محمد:تمام ٣ نقطةبس دي فرصه كويسه برضوا ممكن نخليه يراقب علي وهو راجع بيته بس يارب ميزغش منه المره دي كمان
, مالك:أعتقد أنها فكره مش كويسه ٣ نقطةانا هبعتله واحد تاني بعربيه تانيه عشان لو علي كان خد باله منه
, محمد:أحسن برضوا ٣ نقطةبس ابعت حد خبير عشان علي دا شكله مركز أوي وزكي
, وقف مالك وقال :حاضر ٣ نقطةتصبح على خير أشوفك الصبح
, محمد:وانت من اهله
, ٣ العلامة النجمية
, في الصباح في منزل آسر دلف الغرفه وقال لرنا :خلصتي الشنط
, هزت رأسها إيجابا وقالت:ايوا
, آسر:طب يلا عشان نسافر
, رنا:هنروح ألمانيا
, هز رأسه إيجابا وأردف:جاك بيحاول يعمل التركيبه بس لسه موصلش للعنصر
, رنا:ان شاء **** هيعرفوه هنا الإمكانيات متطوره أكتر من مصر بس الموضوع محتاج شويه وقت مش اكتر
, آسر:ان شاء الله٣ نقطةيلا بقا عشان نلحق الطياره
, حمل الحقائب وانزلها وضعها في سيارة الأجرة نزلت رنا وجلسوا سويا في المقعد الخلفي وطلب من السائق أن يذهب للمطار
, في الوقت ذاته كان علي وسحر ومازن وماجد وشماء في الفندق وكان كل منهم في غرفته حين وصلوا في وقت متأخر بالأمس
, في غرفه علي أستيقظ ونظر لسحر ثم قال:أحلا صباح في الدنيا لما تصحي وتلاقي جنبك الي بتحبه
, ابتسمت سحر وقالت:صباح الخير
, علي:صباح الورد والياسمين
, سحر:ممكن أفهم هنعمل ايه هنا؟!
, علي:سببين او ثلاثه عشان مكنش بكدب
, صمتت لتسمعه فاكمل قائلا:الاول عشان ابقي جنب الناس الي هيشوفوا آسر هنا ولا لا
, ثانيا دا المكان الوحيد الي آسر عمره ما هيدور علينا فيه لأنه هيفتكر أننا مستحيل نيجي هنا طول ما هو موجود
, والتالت والاهم فيهم عشان اقضي أحلا واجمل شهر عسل في الدنيا وأنا جنبك وكمان نكون في بلد الجمال والطبيعه
, سحر :تفكير منطقي
, ابتسم علي وقال بثقه:عيب عليكي دا انا علي
, ضحكت سحر فقال علي:طب مش هننزل عشان نفطر ونشوف إلي ورانا
, سحر :تمام
, علي:أحلا حاجه أنك مش زعلانه أنهم معانا
, سحر:هزعل ليه ٣ نقطةطلما أنك بتحترم حقوقي يبقا مش هزعل منك أبدا
, علي:اهاا تمام فهمت قصدك
, نزلوا للأسفل وجلسوا علي طاوله كبيره بإنتظار الجميع لينزلوا
, بعد دقائق من الانتظار نزلوا وشاركوهم الطعام
, قال مازن:هنعمل إيه..قصدي إيه الخطوه الجايه
, قال علي بنبره تحذير:مبحبش أتكلم في الشغل علي الأكل بحب كل حاجه تاخد وقتها مظبوط
, صمت مازن وتناول طعامه وكذلك علي واستمر صمتهم حتي انتهوا من تناول الطعام فهمس علي لسحر قائلا:خدي شيماء واعملوا أي حاجه علي ما نخلص
, ابتسمت سحر ووقفت وطلبت من شيماء أن تأتي معها وصعدوا للاعلي وتركوهم بمفردهم
, قال علي:دا وقت الشغل بقا اتفصلوا
, مازن:علي فين؟!
, علي:هنروح أي مكان هادي نتكلم فيه وافهمكم هنعمل ايه
, ٣ العلامة النجمية
, في سيارة مالك قال لمحمد:مرجعوش من إمبارح
, محمد:إزاي٣ نقطةاكيد رجعوا بس هو الي مخدش باله منهم
, مالك:لا ٣ نقطةمحدش رجع
, محمد:في حاجه خطر بتحصل إحنا مش فاهمنها ٣ نقطةانت قولت لاسر الي حصل
, هز مالك راسه نافيا وقال:مردتش أقوله غير لما نوصل لنتيجه علي الأقل
, محمد:طب متنساش ترن عليه
, مالك:لما نوصل هكلمه
, رن هاتف مالك فامسكه محمد وقال :حسام بيه
, مالك :طب رد عليه
, رد محمد عليه قائلا:الو يا حسام بيه
, حسام:أنا عرفتلك العنوان٣ نقطةهبعتهولك في رساله
, محمد:الحمد لله ٤ نقطةشكرا جدا يا حسام بيه
, حسام:الشكر لله ٣ نقطةلو احتجتم حاجه تاني أنا تحت أمركم
, محمد:**** يخليك
, اغلق الهاتف واتته الرساله كما أخبره حسام ففتحها وقال لمالك :بعت العنوان
, مالك:طب كويس لما نوصل نشوف الدنيا دي
, أكمل القياده وهو مطمن ولاكنه مازال يفكر الي أين ذهب علي وسحر؟! وماذا بينهم ؟! ولماذا لم يعودوا منذ الأمس ؟!
, ومحمد صمت وكان يفكر في نفس الأشياء ولاكنه أيضا كان يفكر في ندي ماذا سيفعل معها ؟!
, كان يفكر في شيء او أكذوبة ليخدعها بها ولاكنه لم يكن يريد أن يفعل ذلك لانه يعلم انها حين تعلم الحقيقه سيكن غضبها منه أكثر
, ازدادت حيرته لا يعرف هل يخدعها ؟! أم يتركها هكذا دون أن يقول شيء؟! أم يخبرها الحقيقه ولا يفي بوعده لاسر ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, عند علي قال مازن وهو يسحب المقعد ليجلس عليه:هاا يا سيدي فهمني بقا
, جلس علي وقال:في واحد هنا هيتاكد أن آسر النجار دخل لبنان أصلا أو لا وكمان هيعرف حقيقة الحدثه دي دا غير أن في ناس قلبه الدنيا عليه وأول ما حد هيشوفه هيبلغني
, ماجد:كل دا عشان نتاكد هو عايش ولا لا وبعدها يا مازن هنبدا نفكر في خطه جديده علي حسب الي هنعرفه
, مازن:تمام ٣ نقطةبس انا شايف أن دا كله كان ممكن يحصل وإحنا في مصر
, ضحك علي وقال:اه عشان كان يوصلنا قبل ما إحنا نوصله أو نعرف الحقيقه
, قال ماجد:أحنا هنا في أمان لأنه آخر مكان ممكن يدور علينا فيه ولو هو كان عامل التمثليه دي كلها عشان يلاقينا فاحنا هنا في أمان
, مازن:تمام
, علي:متقلقش يا مازن لو آسر خد الف خطوه إحنا هنقدر نحمي نفسنا منه لأننا فهمين تفكيره كويسه
, مازن:**** يسترها
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك بدلت ثيابها وأخذت حقييتها ونزلت للأسفل وجدت والدتها وامينه مازلوا جالسين علي الأريكة لكنهم صمتوا حين رأوها
, قالت فاديه:رايحه فين يا ملك
, ملك:عند مريم يا ماما
, فاديه:ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
, خرجت ملك من الفيلا وصعدت سيارتها متوجهه لمنزل مريم
, في الوقت ذاته كانت همس تتناول الافطار مع شادي في مطعم وطلب كوبين قهوه قال شادي:ملك عامله إيه دلوقتي ؟!
, همس:تعبانه اوي ٣ نقطةمش عايزه تصدق أن آسر مات **** يرحمه
, شادي:**** يرحمه ٣ نقطةمتقلقيش دي مرحله طبيعيه جدا هتاخد وقتها وأن شاء **** هتروح وملك هتبقي أحسن
, همس: ان شاء ****
, اتت القهوه فقالت همس:بسرعه بقا القهوه ظي عشان البنات زمانهم مستنيني في بيت مريم
, شادي:حاضر يا ستي ٣ نقطةبس أشوفك بكرا
, همس:ان شاء ****
, أمسكت كوب القهوه وارتشفت منه القليل
, وصلت ملك وصعدت للاعلي طرقت الباب ففتحت لها مريم احتضنتها قائلا:حبيبتي عامله ايه انهارده
, ملك:كويسه الحمد لله
, مريم:الحمد لله
, دلفت للداخل وجلست علي الأريكة وقالت:امال فين همس
, مريم:زمنها جايه في الطريق
, ٣ العلامة النجمية
, في مكتب مالك دلف هو ومحمد خلفه فتح مالك الهاتف وقال وهو ينظر لمحمد رافع حاجبيه في تعجب :دا العنوان إلي حسام بعته
, هز محمد رأسه وقال :اه يابني في إيه ؟!
, مالك :ده العنوان القديم بتاعهم ٣ نقطةاكيد دا مش نفس العنوان الي هما ساكنين فيه
, محمد:طب ما إحنا ممكن نتاكد
, مالك:طب خلص شغلك بسرعه وبعدين نروح العنوان دا نتأكد
, محمد:طب ما يلا دلوقتي الشغل مش هيطير
, مالك:لو آسر كان هنا كان هيعمل نفس الي بقولك عليه ٤ نقطةكان هيكمل شغله الأول عشان دي فلوس اخواته البنات ودي أمانه في رقبته
, محمد:تمام يا مالك
, رحل محمد وترك مالك حائر في أفكاره لا يجد جواب لاسئلته فهل سيترك حولها علامات الاستفهام أم سيجد لها جواب ؟!
, فتح حاسوبه وهو يقول :يااارب
, انشغل في عمله لمدة ساعه حتي اتي اليه محمد واخبره أنه انتهاء من عمله فنزلوا سويا وصعدا في سيارة مالك وقادها للعنوان الذي أعطاه لهم الضابط حسام
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل مريم قالت همس وهي تجلس علي الاريكه :بننيتي حبيبي
, ملك:الغزاله رايقه انهارده
, هزت همس رأسها إيجابا وقالت وهي تبتسم :اهاا رايقه جدا جدا
, قالت مريم:يتري إيه السبب يا همس ؟! أكيد شادي
, ضحكت همس وقالت :اه وعايزه أخرج
, ملك:إنتي لسه جايه من بره يابنتي
, قالت همس بطريقه طفوليه وضيق في آن واحد :بلا بلا بلا ٥ نقطةهتفصلوني يا ربييي منكم
, انفرطت ملك ومريم ضاحكين فضربتهم همس بالوساده وقالت :يباي عليكم ٣ نقطةبس بقا
, صمتت الفتيات بصعوبه وملك تكتم ضحكتها وعندما نظرت لمريم انفرطت كل منهم ضاحكه من جديد فضحكت همس هي الاخري
, بعد قليل من الضحك قامت همس وقالت :يلا
, ملك:إنتي هابله
, همس :اه هي بقا جات في دماغي كاد ٣ نقطةقوموا مريم:طب هغير ونمشي
, ملك:تمام
, دلفت مريم لغرفتها وخرجت بعد قليل فنزلت الفتيات في سيارة ملك أخذتهم للمكان الذي كانت تجلس فيه مع آسر وجلسوا علي نفس
, الطاوله وجلست هي علي مقعده وظلت تنظر للبحر أمامها وكأنها تحاول أن تري المكان لأول مره بعيني آسر لاحظت الفتيات ذلك فتركوها وظلوا صامتين .
, اما ملك تنهدت وهي تنظر للمياه أمامها وقالت لنفسها: هو الفراق انكتب علينا ولا دا مجرد عقاب لينا عشان نعرف قيمة بعض ٥ نقطةقلبي بيقولي أنها فتره وهتعدي وأن الي جاي أحلا ومفيش حاجه تانيه هتفرقنا
, ٣ العلامة النجمية
, توقف مالك بسيارته أمام منزل قديم ويبدؤ أنه مهجور وعليه التراب نظر لمحمد وقال :أكيد مفيش حد هنا
, محمد:طب كلم حسام وخليه يشوف لو فيه عنوان تاني
, مالك:تمام
, عاد وسند علي سيارته أخرج هاتفه واتصل بي حسام بعد قليل آتاه رد
, قال مالك :الو يا حسام بيه٣ نقطةمعلشي هتعبك معايا مفيش عنوان تاني
, حسام:لا هو أنا ملقتش غير دا يا مالك ٣ نقطةبس عموما هدور كدا تاني وأقولك
, مالك:تمام ٣ نقطةشكرا جدا يا حسام
, أغلق الهاتف وقال لمحمد الذي كأن يقف أمامه :يلا مفيش فايده صعدوا السياره فقال محمد:شكلنا هنفضل في الدوامه دي كتير
, قال مالك بحزن وهو يدير السياره:**** يسهل ٤ نقطةان شاء **** في حل
, محمد:ان شاء ****
, قاد مالك السياره ليعود للفيلا ومازالت نفس الأفكار تشغل حيز كبير من عقلهم
, بعد قليل قال محمد لمالك:ندي أختك حاسه أن في حاجه مخبيها
, قال مالك:ومكه كمان
, محمد:خلي بالك يا مالك إحنا لازم نتعامل بطبيعتنا ومنبينش حاجه ٣ نقطةلازم نتحكم في القلق والخوف دا وإلا كلهم هياخدوا بالهم وكدا كل شيء هيبوظ
, مالك:تمام٤ نقطةبس انهارده ونعرفهم أنها كانت مشكله مع حد من المنافسين وخلاص إنتهت عشان ننهي القلق دا
, محمد:معاك حق٣ نقطةمتنساش تمسح سجل المكلمات
, مالك:متقلقش مسحته
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ندي خرجت من غرفتها بضيق وتوجهت لغرفة مكه التي لم تذهب لعملها اليوم و تفكر هي الاخري في مالك وما يخفيه عنها طرقت ندي الباب دلفت للداخل ولم تقول اي كلمه حين فتحت لها مكه جلست علي الفراش فجلست مكه هي الاخري بجوارها تلاحظ ما بها من ضيق وندي كذلك قال الاثنين في وقت واحد:مالك؟!
, ندي:قولي انتي الأول
, مكه:لا إنتي الأول٣ نقطة انتي الي جايه يعني أكيد حاجه مهمه
, ندي:محمد ٣ نقطةحاسه إنو مخبي حاجه عني دايما بيتهرب ومش عايز يشوفني ولا يتكلم
, قالت مكه بحزن:ومالك كمان
, ندي:معقول يكون في حاجه في الشغل ومش عارفين يتصرفوا٤ نقطة ولا في حاجه اكبر من كدا
, مكه:مش عارفه بس مالك إمبارح كان بيعمل مكالمات كتير وكأن متضايق ولما سألته قال شغل ..مكنش طبيعي إمبارح
, قالت ندي بحزن ويأس :هنعمل إيه ؟!
, مكه: عندي فكره
, قالت ندي بفرحه :قولي
, مكه:ممكن نعمل أننا رايحين نطمن عليهم بكرا في الشركه او كنا رايحبن مشوار وقولنا نعدي عليهم اي حاجه من دي يعني ٣ نقطةونسال حد في الشركه بو في حاجه حصلت
, ندي:معتقدش أن دا حل بس بكرا نتفق لو موصلناش لحاجه انهارده
, مكه:تمام
, ندي:هسيبك بقا عشان مالك زمانه جاي
, خرجت ندي من غرفة مكه وهي مقتنعه قليلاً بفكرتها ولاكنها غير واثقه من نجاحها دلفت غرفتها وهي تفكر في تلك الخطه وأيضا تحاول التفكير في نقاش مع محمد يجعله يخبرها بكل شيء اليوم
, ٣ العلامة النجمية
, في المساء انتهزت مكه فرصة انشغال مالك في عمله وأخذت هاتفه ودلفت للمرحاض ظلت تبحث فيه فلم تجد شيء قالت:غريبه مفيش حاجه ٣ نقطةاكيد مسح السجل عشان معرفش كان بيخطط لايه إمبارح ٤ نقطةكدا قلقت اكتر يتري مخبي ايه يا مالك
, سمعت صوته ينادي عليها فخرجت بعدكا خبئت الهاتف في ثيابها
, قال مالك وهو ينظر حوله :ملقتيش تليفوني
, اصتنعت أنها تبحث عنه وحاولت الاختفاء عن نظره ثم أخرجت الهاتف وقالت:اهوه لقيته
, أخذه مالك وقال:تسلمي يا حبيبتي
, قالت مكه في سرها :الحمد لله
, ثم قالت لمالك:حبيبي مش ناوي تقولي إيه الي مغيرك وشاغل عقلك علي طو
, أمسك يدها وخطي عدت خطوات حتي توقف أمام الفراش فجلس و جعلها تجلس هي الاخري ثم قال:يا حبيبتي دي شوية مشاكل مع المنافسين مش اكتر متشغليش إنتي بالك ٣ نقطةوقوليلي عملتي ايه في شغلك انهارده
, رفعت حاجبيه في تعجب وقالت:يوم عادي زي اي يوم
, ابتسم مالك وقال :طب ٤ نقطةانا هخرج شويه انا ومحمد عندنا شغل مهم
, هزت رأسها موافقه وهي تبتسم عكس الحيره والشك بداخلها
, خرج مالك وتركها ذهب لمحمد طرق الباب وقال:تعال معايا
, محمد:فين؟!
, مالك:مش هخطفك تعالا
, صعدوا السياره فقال مالك:هنبعد عن البيت عشان نكلم آسر وكان لازم اخدك معايا عشان الحجه الي بتبص من البلكونه دي تطمن أنك معايا
, ضحك محمد وقال:انت حافظها بقا
, مالك:جدا٣ نقطةكنت واثق انها هتحاول تاخد الموبايل وفعلا خدته ودخلت الحمام ٣ نقطةعملت نفسي بدور عليه ضحك ثم اكمل طلعته عملت نفسي عبيط ودخلت عليا
, ضحك محمد وقال :**** يكون في عونك
, ضحك مالك قائلا:وفي عونك يا خويا الستات كلها عينه وحده
, ٣ العلامة النجمية
, في ألمانيا دلف آسر هو ورنا للداخل وودعهم جاك وأخبرهم أنه سياتي غدا دلفت رنا لتضع الثياب في الخزانه فاخبرها آسر أنه سيعد طعام الغداء حتي تنتهي هي من الثياب وضع لها الخقائب علي الفراش ثم دلف للمطبخ
, انتهاء من إعداد الطعام ورصه علي المائده قال لرنا:يلا يا رنا الغداء جاهز
, سمع صوت هاتفه فامسكه قال :مالك
, سمع رنا تقول :لحقت
, قال آسر وهو ينظر لها:مكرونه بالخضار حلوو اوي انهارده كدا
, ضحكت رنا وقالت:تسلم يا حبيبي
, قال :طب كلي إنتي وانا هطلع ارن علي مالك عشان كلمني عشر مرات
, رنا:هستناك متتاخرش
, ابتسم آسر وهز رأسه إيجابا ثم فتح الباب و خرج للحديقه ليتصل بمالك ولاكن مكالمة مالك كانت آسرع منه فرد قائلا:ازيك يا مالك
, مالك:ما بتردش ليه يا آسر؟!
, آسر :معلشي لسه واصلين المانيا انهارده و كنا عند جاك
, مالك:انت سافرت
, آسر :ايوا في شغل كتير هنا وانا زهقت من القعده دي
, مالك :تمام ٣ نقطةفي أخبار مش كويسه للأسف
, قال آسر بحزن: ايه تاني ؟!
, مالك: معرفتش اوصل لعنوان علي ٣ نقطةحسام جاب العنوان القديم
, وكمان علي إمبارح كان في بيت سحر باليل وخدها معاه في العربيه وزوغ من الواد الي كأن بيرقبهم
, قال آسر بحزن وهو يحرك يده في خصلات شعره:أكيد علي طلع برا مصر عشان يبعد عن عيونا وأكيد اتجوز سحر لأن ابوها مستحيل يسبها تطلع معاه إلا وهي مراته
, مالك:ايوا بس اكيد مسافرش لوحده يعني
, آسر :اكيد ماجد ومازن معاه
, قال مالك بنبره متعجبه :مازن ٣ علامة التعجب

السابع عشر


قلوب ملأها العشق كفنها الحزن وفتتها الألم
, في ألمانيا دلف آسر هو ورنا للداخل وودعهم جاك وأخبرهم أنه سياتي غدا دلفت رنا لتضع الثياب في الخزانه فاخبرها آسر أنه سيعد طعام الغداء حتي تنتهي هي من الثياب وضع لها الخقائب علي الفراش ثم دلف للمطبخ
, انتهاء من إعداد الطعام ورصه علي المائده قال لرنا:يلا يا رنا الغداء جاهز
, سمع صوت هاتفه فامسكه قال :مالك
, سمع رنا تقول :لحقت
, قال آسر وهو ينظر لها:مكرونه بالخضار حلوو اوي انهارده كدا
, ضحكت رنا وقالت:تسلم يا حبيبي
, قال :طب كلي إنتي وانا هطلع ارن علي مالك عشان كلمني عشر مرات
, رنا:هستناك متتاخرش
, ابتسم آسر وهز رأسه إيجابا ثم فتح الباب و خرج للحديقه ليتصل بمالك ولاكن مكالمة مالك كانت آسرع منه فرد قائلا:ازيك يا مالك
, مالك:ما بتردش ليه يا آسر؟!
, آسر :معلشي لسه واصلين المانيا انهارده و كنا عند جاك
, مالك:انت سافرت
, آسر :ايوا في شغل كتير هنا وانا زهقت من القعده دي
, مالك :تمام ٣ نقطةفي أخبار مش كويسه للأسف
, قال آسر بحزن: ايه تاني ؟!
, مالك: معرفتش اوصل لعنوان علي ٣ نقطةحسام جاب العنوان القديم
, وكمان علي إمبارح كان في بيت سحر باليل وخدها معاه في العربيه وزوغ من الواد الي كان بيرقبهم
, قال آسر بحزن وهو يحرك يده في خصلات شعره:أكيد علي طلع برا مصر عشان يبعد عن عيونا وأكيد اتجوز سحر لأن ابوها مستحيل يسبها تطلع معاه إلا وهي مراته
, مالك:ايوا بس اكيد مسافرش لوحده يعني
, آسر :اكيد ماجد ومازن معاه
, قال مالك بنبره متعجبه :مازن ٣ علامة التعجب
, آسر:اه يا مالك في ايه ؟!
, مالك:مازن ميت يا آسر أنت نسيت ولا إيه ؟!
, شعر آسر أن الأرض تدور من حوله ماهذا ايعقل ذلك ؟! قال لمالك وقد بدأ يدرك الحقيقه :أنت متعرفش انو طلع عايش
, مالك:إيه الهبل دا يا آسر طلع عايش مين محدش شافه ولا ظهر من يوم الحريق
, اغلق آسر الهاتف في وجه مالك وشعر أن هناك خنجر في قلبه ونغزه قويه خدعه مازن ولكن مازال هناك سؤال عالق في ذهنه كيف أُرسلت الرساله من رقم مالك لهاتف رنا ؟!
, قال لنفسه :احتمال كبير قوي يكون تليفونه انسرق زي ما خدو تليفونك ٣ نقطةاه أكيد عشان كدا كان مغلق طول الوقت وكمان مالك أشتري تليفون جديد
, قطع تفكيره وحزنه والمه إحساسه بيد رنا وهي تضع يدها علي كتفه وتقول :آسر اتأخرت ليه ؟!
, نظر لها ورسم ابتسامه مزيفه علي وجهه وقال:لسه قافل حالا مع مالك
, رنا:طب يلا الأكل هيبرد
, دلف معها للداخل وجلسوا علي السفره ومازال عقله مشغول بملك ومخطط مازن
, ٣ العلامة النجمية
, اما عند مالك فنظر لمحمد في تعجب فقال له محمد:في ايه يا بني ؟!
, أخبره مالك الحوار الذي دار بينه وبين آسر
, قال محمد متعجبا هو الآخر:ازاي ؟!
, مالك:مش عارف ومش عارف ليه آسر قال أن مازن عايش
, محمد:طب كلمه تاني
, مالك:تمام
, كرر مالك اتصاله بآسر ولكنه كان يغلق الهاتف فقال مالك:مش هيرد عمال يقفل
, محمد:طب سيبه يمكن يكون بيفكر في حاجه شغلاه
, مالك :تمام
, قاد مالك السياره وظل كل منهم يفكر
, ولاكن ازدادت أفكارهم تعقيدا قال لنفسه:لا الحكايه بوخت أوي ولازم تلاقي حل بسرعه يا مالك ٣ نقطةيارب ساعدنا يارب
, ٣ العلامة النجمية
, ظل آسر يتقلب في فراشه لا يستطيع النوم نظر لرنا الممده بجواره علي الفراش ونهض من فراشه ببطء كي لا يزعجها خرج من الغرفه علي أطراف أصابعه وجلس علي الأريكة أسند رأسه عليها ووضع يده علي وجهه في حزن قال لنفسه:مستحيل ملك هتسامحك بعد الي عملته دا
, زفر بضيق وقال:ضيعتها من إيدك دلوقتي لو متجوزتش مازن لو عرفت الحقيقه هتتجوزه عند فيك وعشان تردلك الي عملته فيها
, زي ما أنت فكرت لما عرفت أنها اتجوزت مازن ٤ نقطةضحك بسخريه وقال :قصدك لما خدعوك يا آسر٤ نقطةلازم تردلهم الضربه أضعاف أضعاف ٥ نقطةبس هيفيد ما ملك مش هتكون معاك روحك هتسيبك للأبد بس المره دي أنت السبب تاني
, كور قبضته بقوه وقال :ماشي يا مازن الايام بينا
, وهعرفك مين آسر النجار وقف ليدلف للداخل
, وجد رنا تقف وتضع يدها علي خصرها قالت:آسر مالك قالك إيه ؟!
, قال آسر وهو يرفع حاجبيه :رنا !! أنتي صحيتي أمته ؟!
, رنا:من ساعت ما قمت من جنبي وطلعت علي الكنبه شكلك متدايق فيك ايه؟!
, قال آسر بحزن :حسيت إني ضعيف وسهل انخدع أوي
, اقتربت رنا منه وقالت:أنت طيب في زمن غلط ٣ نقطةمش ضعيف
, آسر :لو مش ضعيف كان زماني رجعت حقي وحق أبويا وعمي
, قالت رنا :حقهم ضاع غصب عنك لما كل الأدلة اختفت فجأه زي ما ظهرت فجأه
, آسر :وتفتكري من إلي خفاء الأدلة٣ نقطةمش أسامه المهدي
, رنا:آسر متحملش نفسك فوق طاقتها
, نظر لها آسر وقال : دي الحقيقه يا رنا أنا السبب في كل حاجه بتحصل دلوقتي
, صمتت رنا لا تعرف ماذا تقول وكيف تهون عليه الأمور فقال آسر بنبرته الحزينه :أنا أسف
, قالها لرنا وتخيل أنه يقولها لملك فاحتضنته رنا وربتت علي ظهره فبكي في حضنها كالطفل الذي فقد أمه
, ٣ العلامة النجمية
, اقتربت منه ووضعت يدها علي جبهته وتأملته قالت:وحشتني أوي٤ نقطةكنت واثقه أنك عايش وأن دي مجرد كذبه جديده
, ابتسمت وقالت:وانت دلوقتي جنبي يعني مفيش فراق تاني
, فجأه تبخر كالأوراق المتناثرة استيقظت فزعه ووضعت يدها علي رقبتها وهي تشهق أخذت دورق المياه وارتشفت منه القليل ثم قالت وهي تضعه :الحمد لله
, نهضت من فراشها ودلفت المرحاض غشلت وجهها ونظرت في المرآه رفعت شعرها للاعلي ونظرت لوجهها الشاحب وعينيها الشاحبتين
, ثم تحسست رأسها التي تكاد تتفتت من ألم الصداع الفظيع الذي يجتاحه خرجت من المرحاض وفتحت الخزانه نظرت للفستان الذي كانت ترتديه في مؤتمر باريس مع آسر
, ابتسمت وتذكرت ما حدث حين شاط غيرة عليها ثم جذبها من وسط الشباب ونهرها تذكرت بداية إحساسه بحبها فنزلت دمعه دافئه علي خدودها
, أخرجت ملابس وارتدتها ثم وقفت أمام المرآه وربطت شعرها برباط كما كأن يخبرها حين يغار
, بعدما إنتهت نزلت للأسفل لتتناول الافطار معهم ولاتعبء بهذا الحلم تحاول جاهده أن تنساه ولا تفكر فيه فتسطتع مره وتهزمها نفسها مره وتفكر في هذا الحلم الغريب
, ٣ العلامة النجمية
, في الشركه بالتحديد في مكتب آسر جلس مالك علي المقعد وفتح الحاسوب أتاه اتصال من آسر رد قائلا:الو يا آسر أنت قفلت ليه؟!
, آسر:سيبك من الكلام دا وركز معايا كويس إحنا دلوقتي مش عايزين عنوان علي ٣ نقطةانا عايز حاجه اهم حاول توصل لأي أكونت ليه أو لرقم تليفونه
, مالك:حاضر يا آسر هعمل كدا ٤ نقطةبس لازم تفهمني ايه حكاية مازن دي عشان ابقي معاك خجوه بخطوه
, أخبره آسر كل ما حدث وضربه لمازن وكل شيء ما عدا زواجه من رنا الذي أصبح يخشي أن يعرفه أحد وخاصة ملك قال مالك:معقوله٤ نقطةكدا أنا فهمت إزاي تليفوني اختفي وليه أنت كنت متوتر الفتره إلي فاتت ودايما تليفونك مقفول ٣ نقطةبس دا معناه أننا للزم نتصرف وفي أسرع وقت
, آسر:اه طبعا في أسرع وقت بس متعملش أي حاجه من غير ما تقولي
, وحاول برضوا تعرف هما سافروا فين ؟!
, مالك:حاضر ٣ نقطةربنا يسهل
, اغلق هاتفه ودار بالمقعد نظر للحائط وقال:ياااه كل دا حصل وانت ولا هنا ولا حد في البيت فاهم الي بيحصل ٣ نقطةو**** ما بقا عارف من اكتر واحد اتظلم آسر ولا ملك ٣ نقطةاكيد الإتنين كفايه بس أنهم مش مع بعض دلوقتي
, دلف محمد للمكتب وقال:مالك !
, استدار مالك بالمقعد ونظر لمحمد وقال :نعم يا محمد
, قال محمد وهو يجلس علي المقعد : أنت لسه بتفكر في ال حصل إمبارح
, قال مالك بحزن : لا ٣ نقطةاكتر من الي حصل امبارح آسر كلمني وقالي كلام مهم أوي
, أخبره مالك ما قاله آسر وما طلبه منه أيضا ليجلس كلاهما في حزن وحيره اكثر من ذي قبل
, ٣ العلامة النجمية
, في الفيلا إنتهو من تناول الطعام فقامت ملك لتجلس بجوار أمينه وقالت وهي تهمس بصوت منخفض:ماما ممكن نتكلم شويه ؟!
, أمينه:آه يا حبيبتي ليه لا
, قالت ملك :لا مش هنا لوحدنا عشان محدش يسمعنا
, أمينه:طب تعالي نطلع اوضتي
, صعدوا للأعلي ودلفوا الغرفه فاوصدت أمينه الباب قالت ملك:عايزه احكيلك حاجه خايفه منها
, أمينه:قولي يا ملك قلقتيني يا بنتي
, حكت لها ملك ما رأته في حلمها فقالت أمينه بحنو :يا حبيبتي دا حلم عادي جدا٣ نقطةعشان بس بتفكري في الموضوع كتير وخايفه
, ملك:تفتكري
, أمينه:اه طبعا يا حبيبتي ٣ نقطةقالت بحزن :أنا أم يا ملك وقلب الأم بيحس يا بنتي وأنا قلبي بيقولي أن أبني عايش
, قالت ملك :يا ماما أنا كمان عندي نفس الإحساس بس خايفه يكون آسر في محنه صعبه وخايفه عليه
, ابتسمت أمينه واحتضنت ملك وقالت :متخافيش أن شاء **** هيكون بخير
, هزت ملك رأسها إيجابا وظلت في حضنها تنزل دموعها علي خديها ولاكنها تحاول أن تمنع نفسها من البكاء أمام أمينه ولاكنها تفجات بدموع أمينه وصدرها الذي يعلو ويهبط من البكاء فنهضت مسرعه وقالت :ماما مالك؟!
, أمينه:مفيش يا حبيبتي بس هو وحشني أوي
, قالت ملك بقلة حيله :وأنا كمان وحشني أوي
, احتضنت أمينه وشددت أمينه من احتضانها هي الآخري وظل الحزن يخيم عليهم والشوق ضيفين لا يرحلان
, ٣ العلامة النجمية
, عند آسر خرج من المنزل ليبعد عن أعين رنا قليلا يريد أن ينفرد بنفسه ليفكر عله يصل لحل
, جلس على مقعد في حديقة المنزل وتنهد بقوه أخرج هاتفه وعبث قي الهاتف فتح الفيس الخاص بمالك وظل يفر وينظر للصور العائليه عله يجد صورة ملك لم يجد سوء صوره تجمع العائله باكملها فنظر في الصورة وكبرها علي أمه وقال:أسف عارف أنك هتزعلي ومش هتسامحيني بس مطر يا أمي ٣ نقطةملك كمان مش هتسامحني بس أنا غلطت في حقها هي أكتر ومن حقها تعمل فيا الي هيريحها وقتها
, بس الي هيتعبنا أكتر أننا منكنش سوء ٤ نقطةمش عارف اوصل لحل حاسس إني خلاص بقيت مقيد ومش عارف اعمل حاجه عقل وقف وقلبي وكل حاجه يا أمي٣ نقطةبس الي مستغربه أنا عايش ليه بقا بعد ما دا كله مات جوايا ثم حرك الصوره قليلا ونظر لملك وقال:أنتي فعلا كلمة أسف قليله علي الي عملته معاكي ٣ نقطةصوتك وحشني ابتسم
, وقال :وعندك الحاجه الوحيده الي بكرهها في أي بنت وحبيتها فيكي أنتي
, أردف آسر بحزن :بس أنا جرحتك أوي ٣ نقطةوجيت عليكي كتير أوي
, نزلت دمعه علي صورتها فمسح دموعه وأعاد هاتفه لسترته وقال :هجيبلك حقك وحقي
, أوعدك يا ملك إني مش هسيبهم يفلتو بعملتهم دي
, ظل جالس يفكر كيف ينتقم منهم ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في مكتب مالك بعدما اتصل بي حسام وطلب منه أن يساعده في معرفة رقم علي جلس هو ومحمد يبحثون عن أي حساب لعلي علي مواقع التواصل الإجتماعي
, قال مالك باندفاع دون أن يراعي وجود محمد:ندي!!
, محمد:مالها ندي
, مالك:لا لا مفيش متخدش في بالك ٣ نقطةلقيت حاجه؟!
, قال محمد بضيق: لا ٤ نقطةملها ندي يا مالك؟!
, مالك:بص يا محمد أنا في فكره جات في دماغي هتقرب المسافات دي كلها بس لازم اكلم آسر عشان أعرف هو هيعمل ايه بالظبط وبعد كدا هقولك لو فعلا نفس الي جه في دماغي
, صمت محمد ونظر في الحاسوب وقال :تمام
, أخرج مالك هاتفه واتصل بآسر
, رد عليه آسر قائلا:ايه معقول عرفت الرقم بالسرعه دي
, مالك:لا٥ نقطة انا عايزك في حاجه تانيه
, آسر :في إيه ؟!
, مالك:أنت هتعمل( Hacking ) هكر
, آسر :اه هعمل كدا عشان أقدر اكون معاهم اول بأول
, مالك:طب ينفع رقم ماجد
, آسر:اه
, مالك:تمام اعتبره وصلك انهارده باليل هيكون عندك
, اغلق هاتفه فنظر له محمد بغضب فهو بمجرد ما سمع إسم ماجد فهم ما دار في عقل مالك
, قال مالك:اهدأ مش هفهمها حاجه ولا هفتح في مواضيع قديمه انا هاخد الرقم من غير ما هي تعرف
, محمد:أكيد مسحته مفيش داعي
, مالك:انا عارف أختي اكتر منك٤ نقطةعملت حظر وومسحتش الرقم
, قال محمد بحده:انسا يا مالك مش هيحصل انا مصدقت ندي نست
, مالك:يعني أنا الي عايز افكرها يا محمد دي اختي قال محمد بالغه يشوبها التهديد والتحذير :مالك
, عملت كدا انا هقولها كل حاجه وهقولها أن آسر عايش فاهمني
, صمت مالك وعاد الي حاسوبه
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة مكه دلفت ندي وقالت:ملبستيش ليه ؟! مش هنروح الشركه
, مكه:لا مالك قالي كل حاجه
, ندي:قالك ايه؟!
, أخبرتها مكه ما قاله مالك حول مشكلة العمل والمنافس وما فعلته كمحاوله لأخذ هاتفه والعبث به
, فقالت ندي بتعجب:وانتي يخيل عليكي الكلام دا
, مكه:لا ٣ نقطةبس أنا كدا فهمت واتاكدت أن المشكله ملهاش علاقه بالشغل لأن لو ليها علاقه مالك عمره ما كان هيمسح المكالمات الموضوع اكبر من كدا وبالعكس كمان لو روحنا الشركه كدا هياخدو احتيطاتهم أكثر من الأول
, ندي:فعلا معاكي حق بس هنعمل إيه ؟!
, مكه:هفكر وأقولك هنعمل إيه
, ندي:أوك
, في سيارة مالك قال لمحمد وهو ينظر له:محمد أرجوك سيبنا أعمل إلي في دماغي أنا مصدقت أننا قربنا ولقينا خيط يوصلنا ٤ نقطةصدقني دا هيساعدنا أكتر وندي مش هتحس بحاجه
, نظر للطريق واكمل :وكمان دا مش هيخلينا مطرين نخبي كتير
, نظر له محمد وقال: ماشي يا مالك بس من غير ما ندي تعرف
, مالك:متقلقش مش هتاخد بالها من حاجه
, ٣ العلامة النجمية
, في لبنان جلسوا ليتناولوا الغداء آتا لعلي إتصال فخرج ليرد عليه عاد لهم بعد قليل وجلس مكانه وبدأ علي وجهه الغضب والحزن قال مازن:في إيه ؟!
, علي:آسر فعلا كان في لبنان هو ورنا وخرجوا من هنا جثتين
, مازن:يعني موتهم حقيقه
, علي:أنا حاسس أنهم عايشين وخرجوا من هنا بأسماء غير أسماءهم
, قالت سحر:احتمال كبير جدا
, قال مازن بحده :احتمال إيه وبطيخ إيه أنا مش هقعد هنا دقيقه كمان كفايه لحد كدا
, ماجد:أنت اتجننت
, مازن:لا عقلت ٣ نقطةوملهاش اي لازمه التمسليه الهندي دي
, قال علي:صوتك إحنا في مكان عام
, وقف مازن وقال :أنا نازل مصر
, علي:تبقي غبي لو عملت كدا
, مازن:انا هكون فعلاً غبي لو قعدت هنا أنا مش فارق معايا كل دا كل الي انا عايزه ملك وملك في مصر وآسر بعيد عنها وأنا مش مستعد أضيع فرصه زي دي
, ماجد:اه آسر بره أو مات لكن مالك ومحمد موجدين
, ومش هيسمحوا بحاجه زي دي أنها تحصل حتي لو ملك وافقت
, ضحك علي وقال ساخراً :سيبه سيبه هي اصلا مش هتعبره ٣ نقطةويبقي يقابلني لو اتجوزتوا أو ردت عليه حتي
, أشعلت تلك الكلمات لهيبه فخرج مسرعا من الفندق وهو يحاول الإتصال بها ومشغول بهاتفه
, لا يركز في طريقه أبتعد عن الاوتيل كثيراً ونظر أمامه وقرر العبور للناحيه الآخري ولاكنه أيضا كأن مشغول باتصاله بملك غاضب ينظر في شاشة هاتفه فصدمته سياره
, ٣ العلامة النجمية
, إنتهو من الغداء ولكن ملك لم تشاركهم الطعام وكذلك أمينه كانت في غرفتها وفاديه تجلس معها
, اما مالك يفكر كيف سيأخذ هاتف ندي دون أن تلاحظ خطرت في ذهنه فكره فطلب من محمد :أن يأتي معه للحديقه
, استاذنو منهم وخرجوا قال مالك:محمد أنا محتاج مساعدتك عشان ندي متخدش بالها
, محمد:إزاي٣ نقطةمش فاهم إيه إلي مطلوب مني بالظبط
, مالك:بص ندي تحت وتليفونها فوق في الاوضه خليك هنا معاهم والهيهم في اي موضوعه وهكذا عما أنا اطلع وأنزل عشام متملش من القعده
, محمد:تمام
, دلف محمد للداخل وجلس معهم بينما صعد مالك للاعلي كما قال لمحمد
, نظرت ندي لمكه فقالت مكه:طب أنا هطلع أشوف مالك
, قال محمد:لا٣ نقطةاممم قصدي مالك طالع يجيبلي تليفوني عشان نسيته ونازل تاني اقعدي اقعدي
, جلست مكه والشكه بدأ يكثر أكثر وأكثر قالت ندي:أي أخبار المشكله الي في الشركه
, محمد:اه بتاع المنافسين ٤ نقطةكله تمام يعني بنسيطر علي الأمور
, مكه:اهاا بتسيطروا علي الأمور
, شعر محمد أنه في مأزق كبير ليته كان صعد هو للاعلي وترك مالك هنا علي الأقل كان سيطيع الرد علي أسئلتهم ويصدهم في الوقت ذاته
, حاول السيطره علي نفسه وقال:ندي اعمللنا شاي
, ندي:اه طبعا من عيوني
, قامت ندي ودلفت للمطبخ طلبت من سناء عمل الشاي ونظرت للسلم مشت ببطء لتصعد للأعلي فقال محمد:قولت اعملي شاي مش اطلعي فوق
, نزلت من علي الدرج بخيبة امل ودلفت للمطبخ ثانيا نزل مالك لينهي هذا الأمر فابتسم محمد وقال:يلا بينا
, مكه:هتروحوا فين ٣ نقطةوالشاي ؟!
, محمد:هنروح نسيطر علي الأمور
, ابتسمت مكه ابتسامه صفراء -كما تسمونها- وخرج مالك ومحمد من الفيلا
, وخرجت ندي أيضا من المطبخ اقتربت من ندي وقالت :إيه راحوا فين؟!
, رفعت مكه كتفيها وقالت:مش عارفه
, في الخارج قال مالك:كله تمام
, صعدوا السياره وقادها محمد ابتعدوا قليلا عن الفيلا ثم أرسل الرقم لاسر وأنتظر اتصل به آسر فرد قائلا
, الو يا آسر
, آسر:اتاكدت ان الرقم دا شغال
, مالك:لا
, تنهد آسر وقال:طب يا مالك أنا هشوف سلام
, ٣ العلامة النجمية
, عند آسر اخذ الحاسوب الخاص به وخرج من المنزل جلس بالحديقه ووضع الحاسوب أمامه علي الطاوله رن علي الرقم عدت مرات ولاكنه مغلق ظل يبحث في مواقع التواصل عن حساب بالرقم لم يجد فبحث مره أخري لم يجد
, بحث عنه بدون الرقم خرجت رنا وهي تحمل فنجني ووضعتهم علي الطاوله قالت:نسكافيه
, آسر:تسلمي يا رنا
, أكمل البحث وهو يتناول النسكافيه بعدا انتهاء وضع الكوب فحملتهم رنا ودلفت للداخل ولم تخرج مره ثانيه وهو مازال يبحث استمر بحثه لمدة ساعه حتي المه ظهره فاغلق الحاسوب ووقف دلف للداخل وقال لرنا :رنا اتا هروح مشوار وارجع بسرعه
, رنا:ماشي خلي بالك من نفسك
, ابتسم آسر ورحل
, ٣ العلامة النجمية
, اما في غرفة ملك أتاها إتصال فنظرت في شاسة الهاتف وقالت :رقم من لبنان ٤ نقطةآسر ٤ علامة التعجب

الثامن عشر



اما في غرفة ملك أتاها إتصال فنظرت في شاسة الهاتف وقالت :رقم من لبنان ٤ نقطةآسر ٤ علامة التعجب
, لم تصدق نفسها حين ظنت أنه آسر وسرعان ما ردت وقالت:الو ٥ نقطةمين معايا
, لم يأتيها رد فكررت كلامها:مين معايا
, صمتت قليلا حين لم يأتيها رد للمره الثانيه ثم قالت:لو مقولتش مين هقفل ٣ نقطةالو
, سمعت صوت اغلاق الهاتف فنظرت في الشاشه وقالت:ايه ده٣ نقطةفي ايه ؟!
, في الطرف الآخر ألمانيا أغلق آسر هاتفه بعدما استمع لصوتها الذي أشتاق إليه كثيراً وأنفاسها التي دلفت قلبه لتهدأ من موجته كم كان يريد أن يتكلم معها ويبكي ولكنه خشيء أن يؤثر ذلك علي خطته وخشيء أكتر أن تعلم انه تزوج من غيرها جلس علي المقعد الموضوع في الطريق وتنهد بقوه وظل ينظر لصورتها في هاتفه
, اما هي فظلت تفكر وهي تتحرك في غرفتها ف قلبها يشعر أنه آسر وعقلها ينفي ذلك جلست علي الفراش وقالت لنفسها:أكيد آسر٤ نقطةقلبي حاسس أنو آسر
, خرجت من غرفتها ذهبت لامينه فوجدت فاديه معها جلست معهم و ترددت في البدايه هل تتكلم في وجود والدتها أم لا كي لا تزيد ألمها
, ولاكن فاديه و أمينه كانوا ينظرون لها وقرأو في عينيها أنها تريد شيء ما
, قالت أمينه:مالك يا ملك ٣ نقطةفي حاجه عايزه تقوليها
, ملك:اه بس مش عارفه اقول ولا لا
, فاديه :قولي يا حبيبتي متقلقيناش عليكي
, تنهدت ملك وقالت:في حد رن عليا رديت بس محدش رد والرقم كان من لبنان
, انتفضت أمينه حين سمعت أنه من لبنان فاكملت ملك:أنا حاسه أنو آسر
, قالت أمينه بفرح وهي تنظر لفاديه:أكيد آسر هو أكيد في لبنان دلوقتي ٤ نقطةبس هيعمل كدا ليه؟!
, قالت بحزن :ليه يخبي أنو عايش ويبعد بالطريقه دي؟! هونت عليه
, احتضنتها فاديه وكذلك ملك وقالت ملك لتهدأ من ضخامة الأمر :معلشي يا ماما هو أكيد في حاجه اطرته يعمل كل دا وان شاء **** هيرجع وهنفهم منه كل حاجه
, ٣ العلامة النجمية
, في لبنان في احدي مستشفياتها أستيقظ مازن فتح عينيه ببطء وجد نفسه في فراش وغرفه تملائها رائحه المرض نظر حوله وللأسلاك المعلقه في يده ومحلول الدم فتذكر ما حدث شعر أن قدمه تؤلمه قليلا وشعر بحرارة شديده بها
, بعد قليل دلف الطبيب وقال :حمد لله علي سلامتك يا أستاذ مازن
, مازن: **** يسلمك هو أنا ايه الي حصلي
, قال الطبيب :أنت من مصر صح أنا كمان من مصر ٣ نقطةبص يا سيدي هو أنت في عربيه خبطتك وإحنا هنتاكد بس أن مفيش ارتجاج في المخ أو حاجه خطر لا قدر ****
, وكمان حضرتك هتنورنا شويه هنا في المستشفي لحد ما حلتك تتحسن وكمان في كسر في رجلك
, مازن:اه حسيت بيها ٤ نقطةطب أنا هخرج امته ؟!
, قال الطبيب:أن شاء **** أول ما تخف تماما هتخرج انا هسيبك دلوقتي ترتاح بعد ما اطمنت عليك الحمد لله وهبقي ارجعلك تاني كل فتره اطمن أنك بخير
, خرج الطبيب وترك مازن قال لنفسه: يعني أنا بقيت متعلق هنا كدا مش هعرف أرجع مصر
, نظر حوله بصعوبه يحاول البحث عن هاتفه لم يجده علي الكومود قال :هو تليفوني فين؟!
, تذكر ما حدث فقال :أكيد وقع مني وقت الحدثه
, حاول رفع جسده علي الفراش لكنه تألم بشده واغمض عينيه من كثرة الألم
, فكر كيف يجعل ملك ملكه وكيف يتزوج منها ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في المساء في غرفة ندي خرجت للشرفه وقفت واسندت يدها عليها فكرت فيما يخفيه محمد ومالك وتصرفاتهم المريبه في تلك الفتره رأت محمد يجلس في الأسفل علي الاريكه فجرت مسرعه لتتحدث معه ولكنها توقفت عند الباب تفكر ماذا ستقول لمحمد وكيف سيكون النقاش بينهم
, طردت الفكره من عقلها واكملت طريقها للأسفل
, نزلت من علي الدرج وجلست بجوار محمد علي الأريكة وهي تاخذ أنفاسها بسرعه فقال محمد مداعب وهو يضحك :ايه يا بنتي ٣ نقطةفي حد بيجري وراكي ما براحه علي نفسك
, ندي :لا في حد ملففني حولين نفسي لدرجة إني معتش فاهمه حاجه ٤ نقطةمحمد أنا مبحبش حد يخدعني أو يكدب عليا وحاسه أنك مخبي حاجه ٣ نقطةوحاجه كبيره جدا
, محمد:إحم٣ نقطةاحم٣ نقطةيا ندي متكبريش الموضوع أنا عارف انك متوتره وخايفه بس صدقيني لو في حاجه هقولك عليها
, ندي:محمد انت مبتعرفش تكدب ٣ نقطةوكلامك مش منطقي خالص نظر في الأرض فتاكدت من شكوكها وقفت ندي واكملت بإصرار:محمد لو عايز نكمل قدامك مهله لحد بكرا في نفس الوقت دا يا تيجي تقولي ٣ نقطةيا تنسا أن كأن بينا حاجه في يوم من الأيام
, ذهبت ندي وتركته وهي حزينه لأنها اطرت أن تقول ذلك الكلام بينما هو وقف وظل ينظر لها في حيره وحزن حتي اختفت من أمامه فجلس علي الأريكة مصدوم من كلامها قال لنفسه:هتعمل إيه بقا في الورطه دي ؟!
, ظل يجلس في حيرته تلك وينظر لشرفتها بين الحين والآخر ويينظر لمكانها تاره
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة مالك اقتربت منه مكه وقالت وهي تهمس في أذنيه:أنا حامل
, وقف مالك وهو يغلق الحاسوب وأمسك يدها بفرح وقال وهو يبتسم :بجد يا مكه
, هزت مكه رأسها إيجابا وقالت :بجد يا قلب مكه ٣ نقطةوضعت يدها علي بطنها واردفت : هنبقا تلاته
, وضع مالك رأسه علي بطنها فقالت مكه بحزن:لو ولد هسميه آسر
, نظر لها مالك وقال:أن شاء **** يا حبيبتي ٤ نقطةتعالي بقا ماما هتفرح أوي
, دلف مالك لغرفة أمينه ومازالت هي وفاديه وملك قال :الحلوين الي هيكبرو بدري بدري
, ضحكوا فقال مالك :عندي ليكي مفجاه يا ست الكل
, نظرت له أمينه وقالت:إيه ؟!
, قال مالك بفرحه شديده :مكه حامل
, ارتسمت الفرحه علي وجوههم جميعاً وقالت أمينه لمكه :مبروك يا حبيبتي
, فاديه:مبروك
, مكه:**** يبارك فيكم
, اما ملك احتضنتها وقالت :مبروك ٣ نقطةخلاص كبرتي وهتبقي أم
, ضحكت مكه وقالت:اه تصدقي بقا هبقا أم
, أمينه:**** يقومك بالسلامه
, قال مالك:عن ازنكم بقا ٤ نقطةهروح اعشيها برا واعشي المفعوس الصغير دا
, ضحكوا جميعا وخرج مالك ومعه مكه ليذهبوا للمطعم
, قالت مكه وهي تجلس علي مقعدها :الحمد لله٤ نقطةهتبقي جده يا دودوو
, ضحكت فاديه وقالت:**** هو أنا لوحدي ما أمينه كمان هتبقي جده
, فقالت أمينه:مهي رخره هتبقي عمه
, ضحكت ملك وقالت :البت دي كبرتني بدري ولا إيه ٣ نقطة ضحكوا جميعا فقالت ملك :**** يقومها بالسلامه يارب
, فاديه وامينه في وقت واحد:يااارب
, ملك :انا هروح انام بقا
, فاديه:وانا كمان هروح اوضتي
, تركوا أمينه حالها تحول من حال الي حال من الحزن والقلق علي أبنها للفرح بحفيدها الأول وحفيد عائلة النجار ابتسمت ثم نامت من كثرة التعب والإرهاق
, ٣ العلامة النجمية
, في الاوتيل في لبنان قال ماجد لعلي: إيه مبيردش
, علي:لا ٤ نقطةالواد دا بقا غبي وشكله نزل مصر تليفونه مقفول
, ماجد:مش هيلحق ٣ نقطةلو هيسافر فعلا ٣ نقطةيبقي أكيد طيارته بكرا
, علي:ممكن بس تليفونه مقفول ليه ؟! رد بقا
, قالها وهر يكرر اتصاله بمازن
, قال ماجد:ممكن يكون قفله عشان مخنوق سيبه وهيرجع ٣ نقطةهو بس محتاج يفكر مع نفسه شويه
, اغلق علي الهاتف ووضعه علي الطاوله أمامهم وقال :طب نفرض مرجعش
, ماجد:يبقي أي تصرف غبي منه ممكن يساعدنا
, وممكن يوقعنا كلنا
, علي:وانا مبحبش المخاطره
, ماجد:طب اهدأ ولو مظهرش لبكرا ٤ نقطةنبقي نتصرف
, قال علي بضيق :ماشي ٣ نقطة ثم أبتسم واردف: البنات جت اسكت بقا
, صمتوا حين جلست الفتيات قال علي :تحبوا نتعشاء إيه ؟!
, سحر:كان هيبقي أحسن لو اتعشينا برا
, علي:حاضر بكرا أن شاء الله٤ نقطةها تحبوا تطلبوا ايه دلوقتي
, ٣ العلامة النجمية
, في المطعم سحب مالك مقعده ليجلس بعدما سحب المقعد لمكه
, قال وهو يجلس:مش هتصدقي أنا فرحان قد إيه
, مكه:انا كمان فرحانه أوي٣ نقطةمصدقتش نفسي لما عرفت إني حامل
, ابتسم مالك وقال :ها يا حبيبتي تحبي تاكلي إيه ؟!
, فكرت مكه وقالت: انا هطلب لينا كلنا زي بعض
, مالك:ماشي بس انا شكلي كدا هغير من الواد الي جاي دا
, ضحكت مكه وقالت:متقلقش إحنا حكومه عادله جداً
, ضحك مالك وطلب النادل طلب منه الطعام الذي اخترته مكه ثم اغلق المينو وأعطاه له
, قالت مكه:حبيبي
, مالك :نعم
, ارتشفت مكه قليلا من الماء ثم قالت وهي تضع كوب الماء علي المنضده :أنت متأكد أن مشكلة الشغل دي إنتهت
, نظر لها وقال:اه يا مكه خلصت ٣ نقطةالمهم بقا أنتي طبعا مش هتروحي الشغل تاني
, مكه:ليه هتحبسني في البيت ؟!
, مالك: لا يا حبيبتي بس انا خايف عليكي ٣ نقطةوخايف علي البيبي كمان أكيد مش هينفع تشتغلي وأنتي المفروض ترتاحي
, مكه:ماشي يا مالك هاخد أجازه موقته
, ابتسم مالك وقال:طب كلي بقا عشان بعد ما نخلص هنروح لدكتوره عشان نطمن عليكي وعلي البيبي
, ابتسمت مكه وقالت :حاضر
, فبادلها مالك الابتسامة وأخذ السكين والشوكه ليتناول طعامه
, ٣ العلامة النجمية
, في ألمانيا في منزل آسر دلف للمنزل فخرجت رنا من الغرفه حين سمعت صوت الباب واستندت علي الباب وقالت:آسر اتأخرت ليه يا حبيبي ؟!
, قال آسر بصوت يبدؤ مرهق:حبيت اتمشا شويه
, رنا:كنت بتفكر هتعمل إيه مع علي ومازن ؟!
, هز رأسه إيجابا فقالت رنا:ثواني والعشاء يكون جاهز
, قال آسر وهو يخلع سترته:لا لا متعمليش حاجه
, اقتربت منه رنا وقالت :شكلك تعبان ومرهق ادخل أرتاح شويه
, هز آسر رأسه إيجابا وقال:فعلا انا محتاج أستريح شويه
, ترك رنا ودلف للغرفه ليستريح القاء جسده علي الفراش وبعد دقائق من النظر لسقف الغرفه غلبه النوم
, بينما رنا جلست علي الأريكة وهي تشعر أن هناك شيء غريب يحدث فظلت تفكر وعقلها مشغول بآسر
, قالت:مش عارفه مخبي إيه يا آسر؟! ولا أنت قلقان من الي بيحصل حوليك أكيد ما الي بيحصل مش قليل
, نهضت ودلفت للمرحاض تتوضأ ثم صلت ركعتين لربها وظلت تدعوه ان يحفظ آسر ويعينه
, ٣ العلامة النجمية
, أما عند مالك انتهو من الطعام وقال لها:يلا
, هزت رأسها إيجابا
, خرجوا من المطعم فتح لها باب السياره وهو يقول :اتفضلي يا أم عمر
, صعد هو الآخر السياره فقالت مكه:انا قولت هنسمي آسر
, ضحك مالك وقال :اهاا بس كدا من عيوني بس لو جه ولد
, مكه:اه صحيح انت نفسك في ولد ولا بنت
, مالك:الي يجيبه **** كويس
, مكه:اكيد يا حبيبي بس يعني مجرد سؤال
, مالك:اه يا حبيبتي عارف هو فعلا مش فارق معايا لأن سوء ولد او بنت هيكون أحلا حاجه في الدنيا عشان منك
, ابتسمت مكه فقال مالك مداعب :حتي لو جبتيلي قرد يطنطط في الشقه
, ضحكت مكه وقالت لتغيظه :اه شكله هيجي قرد هيطلع لباباه
, فقال مالك:اه ما انا عارف بس الطيور علي أشكالها تقع
, ضربته مكه علي كتفه وقالت :ماشي يا مالك ..اطلع بقا ومسمعش صوتك
, ضحك مالك قائلا:حاضر يا أم العيال
, فضحكت مكه هي الآخري وقالت:في ثواني بقيت أم العيال
, مالك:لو مش عجباكي ام العيال ٣ نقطةخليها أم القرود
, ضحكت مكه وقالت:لا انا اسفه٣ نقطة أم العيال حلوه أوي
, ٣ العلامة النجمية
, في صباح اليوم التالي ومع شروق الشمس أستيقظ آسر من نومه العميق خرج من غرفته وهو يضحك قال لرنا:أنتي نمتي إزاي
, رنا:في الاوضه التانيه أنت كنت محتل السرير إمبارح
, ضحك آسر:أسف يا رنا معلشي
, رنا:ولا يهمك انا عارفه أنك كنت تعبان إمبارح ومرهق
, أشارت للطاوله وقالت:اقعد افطر بقا وبعدين روح الشركه
, آسر :حاضر
, سمع صوت أحد ما يطرق الباب فتح الباب وجده جاكوب قال :جاك ٣ نقطة اتفضل
, دلف جاك ومعه زوجته وابنه قال آسر:إسلام٤ نقطةوحشتني
, احتضن الطفل آسر وقال:انكل آسر ..انت كمان وحشتني
, وقفت رنا في حالة زهول فقال جاك :زوجتي نور وطفلنا الصغير إسلام احضرتهم ليجلسوا معاكي اليوم أعلم أن المكوث في المنزل شيء ممل
, رنا:شكرا جدا ٣ نقطةمكنتش اعرف أن حضرتك متجوز وكمان عندك *** مشاء **** عليه
, سلمت علي نور وقالت:أكيد من مصر
, نور:اه من مصر
, رنا:ياريت نكون اصدقاء
, نور:اكيد يا حبيبتي
, نزلت علي ركبتيها وابتسمت لاسلام وقالت: بتحب تلعب إيه
, إسلام:cheese شطرنج
, رنا:wow cheese
, هز رأسه إيجابا وقال :لعبتي المفضله
, رنا:اهاا أكيد بابا إلي عملهالك
, هز رأسه نافيا وأشار بيده تجاه آسر وقال:آسر الي
, علمني بس هو وحش رجع مصر وسبني العب لوحدي
, ضحك آسر :انا أسف و**** كان غصب عني ..وهلعبك بس لما ارجع من الشغل
, إسلام:ماشي بس متتاخرش عشان مزعلش منك
, ضحك آسر وقال:حاضر
, قالت رنا :طب مينفعش أنا العب معاك
, إسلام:مش هتعرفي آسر أحسن واحد بيلعب cheese
, ضحكت رنا فقالت نور:إسلام كدا عيب يا حبيبي
, رنا :سبيه انا حبيته أوي ٤ نقطةطب اتفضلوا نفطر سوء
, نور:تسلمي حبيبتي بالهناء والشفاء علي قلبك
, أخذ آسر الجاكت وقال:وانا همشي عشان أرجع بدري ٣ نقطةتمام يا إسلام باشا
, هز إسلام رأسه إيجابا وقال:تمام يا آسر انصراف
, ضحك الجميع ودعهم آسر وجاك وخرجوا من الفيلا
, قال جاك لاسر وهو يخرج بطاقة هويه من جيبه:لقد فعلت كما أخبرتني يا صديقي
, أمسك البطاقه وقال:ايوا كدا يعقوب أحلا من جاك
, ضحك جاك وقال: إذن ناديني به طوال الوقت كي تعتاد أذني علي سماعه
, ضحك آسر وقال:حاضر
, في الداخل قالت رنا لنور:بس غريبه أوي ؟!
, نور:ايه يعني ارتباطي بجاك ٤ نقطةجاك انسان جميل أوي٤ نقطةتخيلي لما واحد يتعلم اللغه العربيه بس عشان يقرب منك ولما يحبك يغير ديناته ويعتنق الإسلام عشان تقبليه
, رنا:الحب يصنع المعجزات
, نور :فعلا٣ نقطةانا بحب جاك جدا
, رنا:احلا شيء في الدنيا الحب الصادق ٣ نقطةالحب الي يخلي الواحد يتغير عشانه
, نور:فضلت طول الفتر الي فاتت بحاول اقنعه يغير الإسم بس هو مكنش راضي لحد ما آسر أقنعه وغيره انهارده ليعقوب
, رنا:**** يخليكوا لبعض
, نظرت لإسلام وقالت وهي تمسكه وتدغده في معدته:أنت بقا مش هتفلت من أيدي انهارده
, ظل يضحك ثم دلفت رنا واحضرت الشطرنج من الداخل وقالت:يلا يا إسلام نلعب
, إسلام:eek:kay وماما هتشجع
, ضحكت نور وقالت:ماشي يا سيدي
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة مالك اتدأ الجراف الخاصه به وقال مداعب لمكه:**** علي الشياكه يا واد يا مالك
, مكه:أنت بتغظني ٣ نقطةعلي فكره ممكن اخليك مترحش الشركه
, مالك:ليه أن شاء ****
, مكه:عادي بحجت إني حامل وهحتاج حد يخدمني
, ضحك مالك وقال:اه ٣ نقطةلا ما هي سناء هنا مش في أجازه
, مكه:تصدق مخدتش بالي ٣ نقطةيلا أمشي
, مالك :ما أنا ماشي فعلا قبل جبهتها وقبل معدته وقال:وله خليي بالك من أمك دي أمانه عندنا لحسن ستك تولع فينا
, ضحكت مكه وضربته بالوساد فقال بحده:يا بت هتبوظي التسريحه بتاع شعري
, مكه:مش لازم تطلع من البيت علي سنجة عشره يعني
, مالك:شفت امك عايزه تعمل فيا ايه علي آخر الزمن ٣ نقطةياظلمه ٣ نقطةيا مفتريه
, ضحت مكه فقال:يلا سلام هتعوزي حاجه
, هزت رأسها إيجابا وقالت:سلمتك
, ابتسم مالك ونزل للأسفل وجد محمد بإنتظاره في السياره
, قال محمد:أول مره تنزل متاخر يعني
, ضحك مالك وقال:وانت اول مره تنزل بدري
, محمد:طب يلا
, مالك:مكه حامل وهتبقي عمو يا عمو
, محمد:مبروك يا مالك يتربي في عزك يا حبيبي
, شعر مالك أن محمد له شيء غريب فقال وهو يرجع بالسياره للخلف:مالك يا محمد؟!
, محمد:مفيش
, مالك :لا في ٣ نقطةفي إيه يا محمد..حد زعلك
, هز رأسه نافيا وقال:محدش زعلني ٥ نقطةاخبره ما حدث معه هو وندي بالأمس وما أخبرته إياه
, فقال مالك:وانت قررت إيه
, محمد:انا منمتش من إمبارح عمال أفكر٣ نقطةبس في النهايه وصلت لأني انا مش هكون ناقض للوعد يا مالك مش هخون آسر حتي لو هخسر ندي
, مالك:طب ممكن تسيبني انا أتصرف
, محمد:هتعمل إيه ؟!
, مالك:متقلقش كل حاجه هتكون تمام ان شاء ****
, محمد:ان شاء ****
, قاد مالك السياره للشركه وظلوا صامتين مالك يفكر فيما سيفعله ومحمد حائر لا يعرف هل يترك مالك يتصرف هو أم هذا سيجعل الأمور أكثر سوء؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في الشركه بألمانيا وصل آسر وجاك ودلف كل منهم مكتبه بعد مرور القليل من الوقت ذهب جاك لآسر دلف للداخل وجلس علي المقعد قال :أتيت بأخبار مبهجة
, آسر :إيه في إيه ؟!
, يعقوب :أخيرا توصلنا للتركيبه الصحيحه والدواء صار جاهز
, ابتسم آسر وقال:الحمد لله يعني هنبداء التصنيع أمته
, يعقوب:أنت تعلم أنه يجب تجربة الدواء بشكل عملي وهذا سيأخذ الكثير من الوقت لذلك سنصنع القليل منه في البداية
, آسر:اه علي قد الحلات الي هنجرب عليها يعني
, يعقوب:أجل يا آسر وأن شاء **** سنبدأ اليوم في كافة الإجراءات
, آسر:تمام يا يعقوب
, ٣ العلامة النجمية
, هل الحب بين محمد وندي كافي وجدرانه أقوي من جدران حب ملك وآسر أم سيحطم هذا الجدار مع البدايات مثلهم ؟! وماذا سيفعل مالك لينقذ هذا الحب من الدمار علي يد ندي ؟!

التاسع عشر


في غرفة ندي جلست علي فراشها وهي تفكر هل ما فعلته صحيح أم لا ؟! وماذا سيفعل محمد ؟!
, هي تريد أن تعرف الحقيقه ولكنها أيضا لا تريد أن تخسر محمد بعدما وجدت حب صادق كانت تبحث عنه بعدما انقذها من ظلام حب خادع ورأت في عينيه الحب الحقيقي والخوف الصادق عليها ابتلعت غصتها وقالت لنفسها :هتعملي إيه لو محمد قرر يحتفظ بالسر دا أنتي عارفه أنو عمره ما هينقض وعده
, ايوا بس أكيد مش هيضحي بيكي بسهوله كدا ..اكيد هيشوف طريقه أو حاجه تنقذ الموقف دا
, سمعت صوت طرق الباب قالت:مين
, مكه:أنا مكه
, ندي:أدخلي
, دلفت مكه وجلست أمامها تتاملها في صمت
, استمر صمتها لدقائق ثم قالت :ندي انتي كويسه
, هزت رأسها إيجابا وظلت صامته
, فقالت مكه:مش باين عليكي أنك بخير خالص٤ نقطةشكلك مرهق ومنمتيش من إمبارح
, ندي:مبروك علي الحمل٤ نقطةلوكه قالتلي إمبارح
, مكه:**** يبارك فيكي متتهربيش بقا وقولي مالك
, أخبرتها ندي ما فعلته بالأمس وحديثها الحاد مع محمد
, وقفت مكه وقالت وهي متعجبه:ليه يا ندي تعملي كدا ما كان في طريقه تانيه نعرف بيها
, ندي:مقدرتش استنا أنا كنت حاسه أنو هيجي ورايا ويقولي ٣ نقطةبس اتصدم وفضل يفكر ومعرفش قرر إيه ؟!
, بكت ندي فاحتضنتها مكه وربتت علي ظهرها وهي تقول :متقلقيش أنا واثقه أن محمد ذكي٣ نقطةبس المهم انتي بلاش تعندي ٣ نقطةالعند وحش ونتجته أوحش من أي حاجه ممكن تتخيلها
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك أستيقظت ونظرت في ساعتها وجدتها العاشره قالت:ياااه انا نمت كتير اوي
, نهضت من فراشها وغسلت وجهها ثم بدلت ثيابها ونزلت للأسفل وجدت فاديه وامينه كعادتهم يجلسن علي الأريكة ويتهامسن بصوت منخفض ويصمتوا حين يراها بدأ الشك يدلف قلبها وقفت أمامهم وقالت :الحلوين بيتكلموا في إيه ؟!
, أمينه:هنتكلم في إيه يعني يا ملك ٤ نقطةمبسوطين يا بنتي بالنونو وبنفكر في الاسامي
, ملك:اه لو كدا أساعدكم ٣ نقطةقولولي بقا اخترتم أسماء إيه ؟!
, فاديه:لسه محتارين وأنا بقول خليها في وقتها أحسن ولا إيه يا أمينه
, أمينه:اه يا حبيبتي أحسن برضوا نخلي كل حاجه للوقت المناسب ليها
, ملك:تمام أوي كدا عن ازنكم بقا
, أمينه:علي فين يا ملك
, ملك:هفطر عشان واقعه من الجوع
, دلفت ملك للمطبخ وجدت سناء التي تقدي معظم وقتها به قالت مداعبه وهي تضحك:نفسي مره أشوفك بره المطبخ
, ضحكت سناء وقالت:معلشي يا ملك يا بنتي أصل شغل المطبخ دا أهم حاجه عند الست أمينه أنت عارفه
, ملك:اه عارفه طب بصي بقا أنا مخنوقه وزهقان وعايزه أساعدك
, سناء:لا يا ملك مينفعش يا بنتي
, اصرت ملك ووافقت سناء بعد إلحاح كثير من ملك وقفت ملك تعد طعام الغداء وسناء تنظف الأطباق وتغسلها
, ٣ العلامة النجمية
, في الشركه في مكتب محمد ظل يعمل ولكن عقله مشغول بتلك المشكله دلف مدير الحسابات قال:الحسابات يا محمد بيه
, قال محمد ومازال ينظر في الحاسوب:سيب الملفات علي المكتب واتفضل علي مكتبك
, ترك الملفات علي المكتب كما أمره محمد وخرج من المكتب
, أخذها محمد وظل يراجعها وكأنه يريد أن يهرب من التفكير في كلام ندي
, في مكتب مالك أغلق هاتفه بعدما أنها مكالمته مع عمار وذهب لمكتب محمد جلس علي المقعد ثم قال:بتعمل إيه ؟!
, اغلق محمد الملف وقال:كنت براجع الحسابات
, مالك:تمام كمل شغلك ومتقلقش اعتبر أن موضوع ندي دا انتهاء
, قال محمد بفرحه:بجد يا مالك
, قال مالك وهو يقف :اه بجد أنا هسيبك بقا تكمل شغلك وهروح لحسام بيه عشان كلمني وقال أنه عايزني
, محمد:تمام
, خرج مالك وترك محمد والراحه عرفت طريقها إلي قلبه جلس مستريح الأعصاب بعدما أزال ذلك الجبل عن اكتافه وظل يراجع في الحسابات اتصل بالشكرتيره وطلب منها إحضار كوب قهوه
, ٣ العلامة النجمية
, في لبنان خرج علي ومعه ماجد من الاوتيل وصعدا السياره التي طلبها علي من الاستقبال في الاوتيل قال ماجد لعلي:في إيه يا علي
, علي:هنطلع نتكلم برا وهرن علي واحد عشان يبدأ تدور علي مازن
, ماجد:أنا شايف أن مازن مبقاش ليه لازمه معانا وبقا متهور وكدا ممكن يسبب مشاكل
, علي:اه عارف عشان كدا بدور عليه قبل ما يسبب أي مشكله تضيع مجهودنا كله
, بعد مرور القليل من الوقت وصل علي لمكان به القليل من الأشخاص واتصل بشخص ما ظل هو وماجد يتحدثون قليلاً حتي اتي إليهم شخص أعطاه صورة لمازن وطلب منه أن يبحث عن مازن وقال أيضا:أنا عايزك تعرف مكانه انهارده ضروري ومش لوحدك عشان ننجز
,
, هز الشخص رأسه فأخرج علي حزمه من الفلوس وأعطاه إياها وقال:دول مقدم والباقي لو عرفت مكانه
, أخذ الشخص الأموال وذهب بعدما أشار له علي ليذهب قال ماجد:شيماء بدأت تشك في إلي بنعمله٣ نقطةعايز اخلص بقا
, علي:لو كنت وافقت علي جوازها من علاء كنت هتبقا لوحدك ونعرف نشتغل براحتنا
, ماجد:أنا بفكر فعلاً أوافق خصوصا أن الواد شهم وجدع وهيحافظ عليها
, علي:طلما بيحبها هيعمل كل إلي يقدر عليه عشان يرضيها
, ماجد:معاك حق٣ نقطةبس قولي المهم هنعمل إيه في موضوع آسر أنا لسه شاكك برضوا وعايز أخلص بقا
, زفر علي وقال :مش عارف بس لو قدرنا نعرف هو دخل مستشفي إيه أو أي معلومات تأكد إلي حصل هنرتاح ٣ نقطةنخلص بس من موضوع مازن وبعدين نشوف آسر علي رواقه وكدا كدا إحنا هنا في أمان
, ماجد:تمام ٣ نقطةيلا نرجع عشان منسبهمش أكتر من كدا
, علي:ماشي
, ٣ العلامة النجمية
, في ألماني في منزل اسر كانت رنا ترقض خلف إسلام في الحديقه وتلاعبه هي ونور أمسكته رنا ودغدته في معدته وظل يضحك قالت :قول أسف وأنا هسيبك هز رأسه نافيا
, فقالت رنا :طيب أنت الي جبته لنفسك
, ظلت تزغزه وهو يضحك ثم حملت وجلست علي الأريكة بجوار نور قالت نور:أنتو انسجمتم مع بعض أوي
, قالت رنا وهي تحتضن إسلام:فعلاً أنا حبيته أوي
, إسلام:وأنا كمان حبيتك أوي وهطلب إيدك من آسر
, ضحكت رنا وقالت:وأنا موافقه
, ضحكت نور وقالت:ولد جيبت الكلام دا منين ؟!
, إسلام:لوحدي أنا كبير وهتجوز رنا
, نور :طب يلا روح العب
, نزل إسلام وجري في الحديقه وظل يلعب بينما قالت نور لرنا:قوليلي بقا أنتي وآسر بدأتو إزاي سوء
, رنا:لا دي قصه يعجب لها البشر
, نور:أحكي أحكي إحنا ورانا حاجه
, رنا:بصي هو تقريبا كدا اتربينا سوء والدي كان شغال عند بابا آسر وعمه وكنت كتير أوي بروح هناك وبنقعد سوء ولما كبرت شويه وولدي اتوفي
, اشتغلت مع آسر في الشركه وكنت سكرتيرته حب ياتمني علي أسرار شغله وفي نفس الوقت كنا اصدقاء بس أنا طوا عمري بحب آسر وكنت شايفه إني مينفعش أكون زوجه لحد غيره
, هو جه في يوم وقالي أنو هيخطب ٤ نقطةخطب بنت اسمها سحر رغم أن مامته مكنتش موافقه عليها وهو تقريبا مكنش مقتنع بيها بس عمل كدا عشان يفهم مامته أنو مش هيتجوز ملك بنت عمه زي ما هي عايزه
, بعد كدا بقا حصلت حجات غريبه زي الي بتحصل في الأفلام ومشاكل كتير أوي
, أخبرتها كل نا حدث تقريبا واردفت: وكانت نهايتها أننا اتجوزنا وأنا معرفش ايه سبب إصراره علي كدا رغم اني واثقه أنه حب ملك بس وافقت عشان اكون جنبه واساعده في حل المشاكل دي
, نور:ياااه دي فعلاً زي حكايات الف ليله وليله ٣ نقطةبس أنتي بتحبيه أوي عشان توافقي لمجرد أنك تكوني جنبه في المشاكل دي
, بس لو حب يرجع لملك في أي وقت
, رنا:وقتها هنسحب من حياته ببساطه جدا زي ما دخلتها
, نور:انتي كدا ظلمتي نفسك يا رنا
, رنا:صدقيني كل دا مش فارق معايا اهم حاجه اني أشوف آسر مبسوط وبخير
, ابتسمت نور وفجاه وقفت رنا وجرت للداخل فاسرعت نور خلفها لتري ما بها
, ٣ العلامة النجمية
, في مكتب حسام دلف مالك وجلس معه قال حسام:مفيش أي بيت بالاسم دا ولا حتي بإسم أبوه
, وضع مالك يده علي جبهته بحزن وصمت قليلاً ثم قال:طب وموضوع السفر
, حسام:للأسف برضوا مفيش اي تذكرة طيران اتحجزت لأي واحد من الأشخاص الي أنت بعتت أسماءهم٥ نقطةلاكن الغريب في الموضوع أن أصلا
, علي واسامه دول منزلوش مصر
, رفع مالك حاجبيه وقال:إيه ؟!
, حسام:بص انا عملتلك بحث عنهم زي ما أنت طلبت وبالصدفه عرفت أن الشخصين دول في أوربا ومنزلوش مصر من فتره كبيره اوي
, مالك:يبقا بيسافرو ببسبورات مزوره
, حسام:احتمال كبير جدا ٤ نقطةبس المشكله أننا مش هقدر أساعدك توصلوهم لأن مفيش ورقه رسميه بأسمائهم في البلد وكل الي هنا ورق قديم ومعلومات من قبل ما يسافرو
, وأنا لسه بجمع كل دا بس معرفش هيساعدك ولا لا أنا بحاول أعمل أي حاجه ممكن تساعدك
, وقف مالك وقال:شكرا جدا يا حسام بيه
, خرج من المكتب وكلام حسام يتكرر في ذهنه صعد سيارته وهو حزين قال:ازاي كدا ؟!
, ليه علي يعمل كل دا ٤ نقطةاكيد دا تفكير أسامه ٣ نقطةطب أكلم آسر أعرفه ولا بلاش انكد عليه
, لازم أعرفه هو قالك تقوله كل حاجه أول بأول
, قاد السياره وهو حزين يفكر كيف سيخبر آسر بتلك الأخبار السيئة ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في المستشفي كان مازن ينظر للاجهزه التي حوله طرق الباب فقال:اتفضل
, دلفت الممرضه ومعها الطعام علي طاوله صغيره متحركه وضعتها امام مازن وجلست دون أن تتكلم فقال مازن:روحي أنتي أنا هعرف أكل بنفسي
, خرجت من الغرفة وتركته فقربها إليه وتناول الطعام
, بعد قليل دلفت وأخذت الطعام ووضعت أمامه بعض العقاقير ثم خرجت اما الطبيب دلف ليطمئن عليه قال مازن:انا زهقت من المستشفي دي هخرج أمته ؟!
, ضحك الطبيب وقال:انت لحقت يا بطل ٣ نقطةلسه بدري بس الحمد لله الإصابات بسيطه وممكن تشرفنا أسبوعين بس وبالكتير أوي شهر
, مازن:ماشي يا دكتور
, قال :طب نغير علي الجرح الي في دماغك بقا واطمن عليك عشان الممرضه هي إلي هتكمل متابعت حالتك وتعرفني حالتك أول بأول
, مازن:تمام يا دكتور
, ٣ العلامة النجمية
, في سيارة مالك توقف أمام الشركه ونظر في الساعه كانت الساعه الثالثه عصراً ارسل لمحمد رساله لينزل
, انتظر قليلا في السياره حتي نزل محمد صعد السياره وقاد مالك ولكن محمد كان يلاحظ الحزن والضجر الذي يكسو وجهه فقال :هو حسام بيه قالك إيه ؟!
, مالك:لسه عند نقطة الصفر يا محمد موصلناش لحاجه جديده
, محمد:معرفش أي حاجه خالص
, مالك:ايوا وكمان قالي أن أسامه وعلي منزلوش مصر يعني معاهم ورق مضروب ومش هنعرف نوصل لحاجه
, محمد:طب كلمت آسر
, هز مالك رأسه نافيا فقال محمد:طب كلمه قبل ما نرجع البيت والنبي إحنا مش ناقصين يشكو فينا اكتر من كدا
, مالك:معاك حق ٤ نقطةهنقف ونكمله
, توقف مالك بالسياره في وأخرج هاتفه ليتصل بآسر
, رد آسر قائلا بنبره فرحه :الو يا مالك كويس أنك اتصلت عندي ليك أخبار حلوه جدا ٤ نقطةانتهينا من تصنيع الدواء وهنبدأ التجارب عشان نتأكد أن نتائجه فعاله
, مالك:طب الحمد لله
, آسر:في حاجه حصلت ؟!
, مالك:هاا لا يا حبيبي انا كمان كنت جايبلك خبر حلو قولت افرحك شويه ٤ نقطةمكه حامل
, آسر :بجد ٣ نقطةالف مبروك يا مالك ٣ نقطةهتبقا بابا
, مالك :اه شفت بقا ادي آخرتها
, آسر:يلا يا سيدي تعيش ويتربا في عزك
, مالك:هتعوز حاجه ؟!
, آسر:سلامتك كأن نفسي اكون معاكم بس تتعوض أن شاء ****
, مالك:ان شاء ****
, اغلق مالك الهاتف فنظر له محمد وقال:مقولتلوش ليه يا مالك؟!
, نظر له مالك وقال:كأن باين عليه مبسوط أوي أنهم وصلوا للتركيبه بتاع الدواء الجديد محبتش ازعله ٣ نقطةهكلمه بكرا وأقوله
, هز محمد رأسه إيجابا
, قاد مالك السياره ومشاعره متخبطه بين الفرح والحزن
, ٣ العلامة النجمية
, في لبنان في غرفة علي وسحر قالت بضيق :طب ممكن تفهمني إلي بيحصل
, جلس علي بجوارها وأمسك يدها وقال وهو يبتسم:طب ممكن تهدي ٣ نقطةانا هقولك كل حاجه رغم إني عايز ابعدك عن كل دا
, سحر :ليه يعني؟!
, علي:أنا عايز ابعدك عن أي مشاكل
, ابتسمت سحر وقالت: صدقني لو فكرنا سوء هنخلص كل المشاكل عشان نبدأ حياة أحسن وأكتر استقرار من كدا
, أبتسم علي وقال:معاكي حق ٣ نقطةبصي يا ستي انا حاليا بدور علي مازن وأول منلاقيه هخلص من الدوشه دي خالص وتفوق بقا بآسر عشان نخلص منه هو كمان ونرتاح يا حبيبتي
, سحر:أنا بدأت اخاف منك أنت هنقول مازن
, علي:أنا قولت كدا ٤ نقطةانا هسكته بس عشان مش عايزين مشاكل كتير
, سحر:اهااا ماشي يا علي ٤ نقطةرغم إني مش فاهمه
, إيه السبب
, علي:متسيبك بقا من الدوشه دي وخلينا في حياتنا وعشنا الصغير
, ضحكت سحر وقامت قائله:طب انا من حقي
, اتغداء معاك في يوم لوحدنا
, وق علي وقال :طبعاً ٤ نقطة عدل سترته واردف: اتفضلي يا حياتي
, ضحكت سحر وأمسكت يد علي ونزلوا سويا
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل آسر توقف جاك بالسياره ونزل آسر جري إسلام تجاهه وهو يقول: آسر
, اقترب منه آسر ونزل علي ركبته وقال وهو يلعب في شعره :امال فين ماما وطنط رنا
, أشار إسلام للمنزل وقال:جوه
, آسر :طب يلا ندخل
, دلف آسر وجاك معه للداخل وجد رنا ونور تجلسن علي الأريكة قالت رنا:حمد لله علي سلامتكم
, جاك:**** يسلمك
, رنا:ثواني ويكون الغداء علي السفره
, دلفت رنا للمطبخ ودلفت نور معها بينما جلس آسر علي الأريكة هو وجاك قال آسر لاسلام:قولي بقا عملت إيه من غيري؟!
, أشار إسلا لآسر ليخبره في أذنه قال آسر :هو سر
, هز إسلام رأسه إيجابا فابتسم آسر وقال :قول يا سيدي
, قال إسلام وهو يهمس في أذن آسر: خطبت رنا
, ضحك آسر وقال:اهاا من مين يلا
, إسلام:هي وافقت
, نظر آسر لرنا وقال :هي وافقت ماشي يا سيدي مين قدك يا عم
, رنا:الأكل جاهز اتفضلوا
, جلسوا جميعاً ليتناولوا الطعام
, نظر آسر لرنا وأبتسم ولكن شعوره بالذنب كان دائما يحيطه فكان معهم وفي الوقت ذاته وعقله في مصر مع ملك
, حاول كثيراً إظهار ابتسامته والأكل كان يأكل قطع قليله
, انتهوا من تناول الطعام وظلوا سويا حتي المساء ثم رحل جاك وأسرته وودعوهم
, طلب آسر من جاك أن يترك إسلام معهم الليله فوافق بعد أصرار آسر فبقي جاك معهم وظل آسر ورنا يلاعبانه
, ٣ العلامة النجمية
, في مصر في فيلا النجار كان مالك يجلس في مكتبه ومعه مكه ومحمد طلب من سناء أن تصعد للاعلي وتخبر ندي أنه ينتظرها بالمكتب بعد قليل نزلت ندي وهي لا تفهم ما يريد مالك
, قال مالك:اقعدي يا ندي
, جلست ندي علي الاريكه بجوار مكه قال :أنا عارف أن أنتو الإتنين مش مصدقين موضوع المشاكل الي في الشركه دا
, ندي:أااااا٤ نقطة
, قاطعها مالك قائلا:معاكوا حق هو فعلاً الموضوع مش كدا ٣ نقطةنظر لندي وأردف:محمد كأن مطر أنو يخبي لانو شيء يخصني أنا ومينفعش حد يتكلم فيه غيري أنا٤ نقطةالسر يخص عمار وأعتقد أنكم تعرفوا كويس أوي
, محمد :أنا مكنش ينفع أقولك يا ندي بس لما عرفت مالك أنك مصره عشان يسمحلي أقولك٣ نقطةقالي أنو هيكلمك هو
, ابتلعت ندي غصتها وصمتت فقال مالك: عمار كان عنده مشكله في الشغل مع مجموعه من الناس ومعرفش يتصرف كلمني وأنا طلبت من محمد بما أنه محامي وبيفهم في القانون يساعدنا ومحمد مرفضش ٣ نقطةلكن عشان ثقتي فيه وثقة عمار رفض أنو يقولك يا ندي
, ندي:أنا حسيت أن٥ نقطةانا أسفه انا عارفه إني غلطت
, مالك:طب مش ناوين تفرحونا بيكم بقا
, ندي:ايه الكلام دا يا مالك ؟! لسه الاربعين معداش بتاع آسر وعايزني اعمل فرح
, مالك:أنا مقولتش كدا
, دلفت أمينه التي كانت تقف علي الباب وقالت:معندناش حد اتوفي عشان نستنا اربعينه يعدي يا ندي
, مالك :خطوبه علي الضيق تلبسوا الدبل وان شاء **** بعد ثلاث أسابيع نفرح بيكم
, نظرت لمحمد وأبتسمت فابتسم هو الآخر خرجت أمينه من المكتب وطلبت من مالك أن يتبعها
, فقال مالك:حاضر يا ماما عشر دقائق وأكون عندك
, رن هاتف مالك فرد قائلا:الو يا عمار
, فتح الاسبيكر فقال عمار:انا كويس الحمد لله ٣ نقطةكنت بتصل عشان أشكرك أنت ومحمد انهارده وصلنا حقنا الحمد لله بسسبكم بعد ****
, مالك:الحمد لله وبعدين يلا مفيش شكر بنا دا إحنا أخوات
, عمار:اه طبعاً معلشي هقفل بقا عشان أفرح الحج سلام
, مالك:سلام يا حبيبي
, أغلق الهاتف ونظر لمكه وندي وقال :هااا صدقتوني ولا في حاجه تاني
, ندي:لا خلاص
, مالك:اجهزو بقا عشان نفرح بيكم بكرا ٣ نقطةمكه استنيني فوق عايزك
, خرج مالك وبعده مكه خرجت ثم تركت محمد وندي سويا ظلوا صامتين لدقائق فقال محمد:ندي
, ندي:انسا الي حصل ٤ نقطةمش عايزه أتكلم في إلي فات
, هز محمد رأسه إيجابا وقال:زي ما تحبي
, ندي:طب انا هطلع انام بقا تصبح علي خير
, محمد :وأنتي من اهله
, خرجت ندي من الغرفه وتنهدت بقوه وبدأت دقات قلبها تهداء ثم صعدت لغرفتها بسرعه
, ٣ العلامة النجمية
, في الصباح في منزل آسر بألمانيا أستيقظ وخرج من غرفته وجد رنا تضع الطعام علي المائده فقاا :صباح الخير ٥ نقطةامال فين إسلام
, رنا:لسه نايم ٤ نقطةشكله أول مره يسهر
, آسر:لا هو كل ما بيقعد معايا بنسهر سوء
, ابتسمت رنا ثم وقعت مغشي عليها فأسرع آسر إليها وهو يقول :رنااا

العشرون


بعتذر يا جماعه بس النت عندي فاصل وعملت باقه فمش هعرف أرد علي تعليقاتكم كلها
, في الصباح في منزل آسر بألمانيا أستيقظ وخرج من غرفته وجد رنا تضع الطعام علي المائده فقاا :صباح الخير ٥ نقطةأمال فين إسلام
, رنا:لسه نايم ٤ نقطةشكله أول مره يسهر
, آسر:لا هو كل ما بيقعد معايا بنسهر سوء
, ابتسمت رنا ثم وقعت مغشي عليها فأسرع آسر إليها وهو يقول :رنااا
, سرعان ما حملها آسر ووضعها في السياره اتصل بجاك وأخبره ما حدث وطلب منه أن يأتي من أجل إسلام
, في المستشفي وقف آسر في الممر ورنا بالداخل يسعفها الأطباء ظل يتحرك ذهابا وايابا قلق عليها
, بعد قليل اتي إليه جاك ومعه نور وإسلام خرج الطبيب من الغرفه فأسرع آسر إليه
, وقال :
, Was ist damit, Doktor?
, مالها يا دكتور
, قال الطبيب:Okay, Glückwunsch, sie ist schwanger
, بخير ، مبروك ، أنها حامل
, تركهم الطبيب ودلفت لها نور بينما آسر وقعت عليه الكلمات كالصاعقه وقف يعقوب بجواره وقرأ ما تعنيه تعبيرات وجهه من ضيق وضجر
, قال يعقوب :ماذا بك يا آسر٤ نقطةيبدؤ أنك لست سعيد بهذا الخبر
, آسر:لا لا إيه إلي أنت بتقول دا
, يعقوب:إذن أنت قلق من تلك المسئوليه
, هز آسر رأسه إيجابا فقال يعقوب :نعم كنت مثلك حين سمعت خبر حمل نور كنت في غاية القلق وخاصة أن نور حملت سريعاً ولكني لم أظهر ذلك ابدأ ٣ نقطةانت تعلم النساء جمعيهن يحزنن من أقل الاشياء ويفرحن أيضا بأبسط الأشياء ٤ نقطةولكني كنت فرح أيضا أنني سأكون أب لابن من نور
, ابتسم آسر وقال :معاك حق يا يعقوب
, يعقوب:هل ستظل هنا كثيراً ٣ نقطةادخل لزوجتك وبارك لها كي لاتشعر بشيء غريب
, هز آسر رأسه إيجابا ودلف للداخل ومعه يعقوب
, حاول آسر رسم الابتسامة علي وجهه وقبل جبهت رنا وقال:ألف مبروك يا حبيبتي
, قالت رنا بحزن:**** يبارك فيك يا آسر
, يعقوب :مبروك يا رنا..ثم نظر لنور وقال:نور أريد التحدث معك قليلاً
, خرج يعقوب ونور من الغرفه وتركوا آسر ورنا
, قال آسر وهو يجلس بجوار رنا :مالك يا رنا ؟!
, رنا:أنت أكيد مكنتش عايز كدا
, أبتسم آسر وقال:أنتي مجنونه أنتي مراتي والي في بطنك دا أبني أنتو ليكوا حقوق عندي وعمري ما هقصر في حقكم عشان أنتو عيلتي الصغيره
, ٣ نقطةاضحكي بقا عايز اشوف ضحكتك
, ابتسمت رنا رغم أنها تعلم أن آسر يقول ذلك ليهون عليها فقط وهو حقاً حزين كيف لا تشعر به وهي تعلم ما بداخله قبل أن يهمس به
, ران عليهم الصمت لدقائق وهو ينظر لها ويبتسم رغم ما بداخله من ألم ظل يفكر في ملك قال لنفسه:تخيل أنها لو كانت عرفت أنك متجوز هيغمي عليهم لا ودلوقتي كمان رنا حامل يعني قتلتها يا آسر هترجعلها وانت معاك مراتك وابنك
, ياااارب و**** راضي بقضائك بس طالب عونك ورحمتك ٥ نقطةمليش غيرك ينجدني في وسط المشاكل دي كلها
, قالت:آسر هو هنفضل في المستشفي كتير ولا إيه ؟!
, آسر :لا قومي يلا هنرجع البيت
, هزت رأسها إيجابا وساعدها آسر علي النهوض خرجوا وجد نور ويعقوب قال يعقوب :سأذهب للعمل ونور ستأتي معك لتجلس بجوار رنا
, آسر:تمام هروح رنا واجيلك
, هز رأسه إيجابا وغادر متوجه للشركه عاد آسر معهم للمنزل واطمئن علي رنا ثم ودعهم وذهب لعمله هو الآخر
, دائما لأن نفوس البشر ضعيفه ومتسرعين لا يعلمون الخير الذي يأتي لهم من **** عز وجل
, ينسون دائما قوله تعالي :(أن مع العسر يسرا)
, فتسبب لهم أرادت **** ضيق وحين تأتي النهايه يفهم أن **** أختار له الخير فيحمد ****
, ٣ العلامة النجمية
, في الوقت ذاته في غرفة مالك قالت مكه بضيق :مالك اصحي بقا
, لم يرد فذهبت وازالت الفراش وقالت:مالك قوم عشان تنزل شغلك الساعه تسعه يا حبيبي
, مالك:يوووه يمكه سيبيني أنام شويه
, مكه:طب خليك بقا أنا نازله ٤ نقطةانت حر يكش الشغل يولع
, نهض مالك وقال بضيق :علي الصبح كدا يا ساتر يارب
, مكه:هدومك جاهزه ألبس وانزل عشان الفطار
, قال مالك بضيق وهو يضرب علي ظهر كفيه بطريقه مضحكه :حاضر حاجه تانيه علي الصبح
, مكه :اه ابقي هات شوكلت وانت جاي
, مالك:اه ياني ياما هنبدأ نتوحم بقا ٥ نقطة
, اقترب مالك منها وتحدث لمعدتها كانه يكلم إبنه:ماشي كله عشان خاطرك أنت لاكن امك الزنانه دي
, نظرت له مكه وهي ترفع حاجبيه فقال :نجيبلها برضوا هو في منها أتنين
, مكه:ايوا كدا اتعدل
,
, مالك:كانت خربت يابني
, ضربته في كتفه وقالت :اتلم يا مالك
, زقها مالك برفق وقال:يلا يا بت من هنا
, قالت مكه بتوعد وهي تمرر يدها علي ذقنها :ماشي ثم نزلت للأسفل
, اما هو فغير ثيابه ونزل إليهم تناولوا الإفطار وهم يتحدثون عن خطبت محمد وندي قالت ندي لمكه وهي تهمس في أذنيها:أنا مش مقتنعه بالي بيحصل دا
, مكه:الخطوبه يعني ٤ نقطةبصراحه أنا كمان بدأت أحس أن آسر ممتش تصرفات ممتك غريبه
, ندي :فعلاً انا مش مطمنه انا كمان
, مالك:استر يارب بتخططوا لايه أنتو الإتنين
, مكه:مفيش
, مالك:مش مرتحلكم بس ماشي٣ نقطةنظر لمحمد وقال: يلا يا محمد
, وقف محمد وقال:تمام يلا بينا
, ٣ العلامة النجمية
, عند رنا جلست نور بجوارها علي الأريكة وقالت:طب ممكن أفهم مالك دلوقتي ؟!
, رنا:مفيش
, نور:ازاي محستيش أنك حامل كان باين عليكي إمبارح الإجهاد والأعراض كلها
, رنا:أصلي متوقعتش أحمل خالص
, رفعت نور حاجبيها وقالت :ليه يعني؟!
, قالت رنا بحزن وهي تنظر في الأرض : يعني عادي بصي بصراحه انا كنت لسه من يومين اشتريت حبوب ٤ نقطةعشان كنت واثقه أن آسر هيزعل وفعلاً كان باين عليه أوي رغم أنه كان بيحاول يداري كدا ٣ نقطةبس أرادت **** كدا أن الحمل يحصل قبل ما اخد حاجه
, احتضنتها نور وقالت:عشان أول *** بس وبعدين هو تلاقيه كان مستغرب بس عشان الفتره كانت قصيره
, رنا:ممكن يا نور يكون انصدم او اتفاجأ بس برضوا زعلان
, صمتت نور لا تعرف كيف تواسيها في مثل تلك الظروف كم هو صعب عليها الآن
, في الشركه ظل آسر علي مقعده أمامه الأوراق علي المكتب ظل يتحرك بالمقعد بعدما هرب من البقاء مع رنا في المنزل
, فكر في ملك وكيف سيكون رد فعلها لو عرفت الحقيقه؟!
, قال :هتعمل إيه ؟! ولا بقي ينفع تظلم رنا معاك ولا ملك بيتهيقلي كفايه عليها كل العذاب الي شافته معاك دا مش هتستحمل أكتر من كدا ٤ نقطة طب لما تيجي ترجع البيت هتسيب رنا هنا وتنزل ولا هتعمل ايه يا آسر ؟!
, قطع خلوته وتفكيره دخول يعقوب قال لآسر :مازلت تفكر؟!
, آسر:اه ٤ نقطةعايز اعمل حاجه لرنا عشان شكلها زعلانه وحست إني مش مبسوط
, جاك:لقد أخبرتك٤ نقطةلا تعلم كيف تشعر النساء هكذا وكأنهم لديهم حست سادسه عباره عن ردار يكشف أي شيء خطأ
, ضحك آسر وقال:طب خلي بالك بقا لنور تقفش عليك
, يعقوب:نور أجمل شيء حدث لي يا آسر تشبه الهواء بالنسبه لي لا أستطيع العيش بدونها ولو لدقائق
, آسر:الحب يا يعقوب ٣ نقطةوالتعلق أكيد فاهمني
, يعقوب:أجل أنه الحب والتعلق ٤ نقطةولكني اشعر أن بداخلك ألم
, ضحك آسر وقال بسخريه :ليه عندك ردار أنت كمان
, ضحك جاك ثم قال: ألا تنظر في المرأه يا صديقي ؟!
, رفع آسر حاجبيه وقال:ليه باين عليا أوي كدا
, يعقوب :وجهك شاحب قليلاً والسواد أسفل عينيك .
, آسر :لا دا إجهاد عادي مش اكتر
, يعقوب:تمام سأتركك علي راحتك يا صديقي ولكن تذكر انا دايما موجود بجوارك
, ٣ العلامة النجمية
, في مكتب مالك جلس علي مقعده وطلب من السكرتيره كوبين قهوه
, اخرج هاتفه وإتصل بآسر قائلا:أزيك يا آسر
, آسر:كويس الحمد لله أنتو عاملين إيه ؟!
, مالك:بخير ٣ نقطة اردف بتردد :آسر في حاجه كدا حصلت وااا
, آسر:قول يا مالك قول أنا هنجلط قريب
, رفع مالك حاجبيه وقال :في إيه يا آسر شكلك متضايق ؟!
, آسر:لا أنا تمام قول بس في إيه ؟!
, مالك:حسام بيه معرفش هما سافروا فين وكمان مش موجودين علي قوائم السفر أصلا و قالي أنو أسامه وعلي ٤ نقطة مفيش ولا ورقه ليهم في مصر يعني قصدي
, قال آسر بحده:مالك أنجز قصدك إيه ؟!
, مالك:المفروض أنهم في أوربا دي آخر حاجه يعرفها اما بقا نزولهم لمصر دا محصلش
, هما أكيد معاهم ورق مزور
, آسر :خلاص يا مالك انا عرفت هما فين
, مالك:فين؟!
, آسر :لبنان دماغ علي هتوديه لبنان لأنه هيروح عشان يتأكد إني مت فعلاً في لبنان ٣ نقطةكدا احنا ماشيين في طريقين متوازين ومش هنوصل لحاجه ولازم نقف ونغير طريقنا
, مالك:قصدك ايه يا آسر مش فاهم
, آسر:اقفل وهبقا اكلمك تاني
, مالك:تمام
, أغلق هاتفه ونظر لمحمد بتعجب وهو يرفع كتفه للاعلي
, محمد:في إيه ؟!
, مالك:آسر توقع وجودهم في لبنان أكيد هيشوف طريقه يتأكد بيها وبعدين يكلمني
, محمد:احتمال كبير جداً يكونوا هناك
, مالك:يارب يا محمد هيريحونا
, ٣ العلامة النجمية
, عند علي إتصل به ذلك الشخص وأخبره أنه وجد مازن في مستسفي وأعطاه العنوان فنزل علي وماجد ليذهبوا إليه بعد قليل وصلوا وتوقف علي بالسيارة سأل عليه في الإستقبال وسرعان ما دلف المصعد قال ماجد:هتقوله ايه ؟!
, علي:لا الموضوع كدا أختلف٤ نقطةاهي جات من عند **** إحنا هنطمن عليه ونبقي نزوره كل فتره
, ماجد:تمام
, توقف المصعد فخرجوا منه وتوجهوا للغرفه دلف الغرفة التي اخبرهم بها في الإستقبال احضر علي مقعد وجلس عليه وكذلك فعل ماجد قال علي لمازن الذي تعجب من وجودهم وكيف علموا أنه هنا؟!:الف سلامه عليك يا مازن
, ماجد:عامل ايه دلوقتي
, مازن:الحمد لله تمام أوي٣ نقطةبس أنتو عرفتوا مكاني منين ؟!
, ابتسم علي وقال:تفتكر دي حاجه تفوت علي حبيبك
, مازن:اه معاك حق٤ نقطةمعلشي نسيت
, قال علي وهو يبتسم ابتسامه صفراء :لا يا حبيبي ولا يهمك
, ماجد:قولي بقا هتخرج أمته ؟!
, مازن:ان شاء **** قريب
, علي:ان شاء اللة يا مازن
, ظلوا معه قليلاً ثم خرجوا من الغرفه وجد علي الطبيب فقال :دكتور
, ألتفت له الطبيب وقال:نعم
, علي:شكلك مصري
, أبتسم الطبيب وقال :اه أنتو جايين لمازن
, ماجد:اه صديق٤ نقطةهو هيخرج أمته وطمننا علي حالته
, الدكتور:هو كويس بس مش هيخرج غير لما فترة علاجه تنتهي
, علي:طب بالنسبه للحساب يا دكتور
, قال الطبيب :لا الحساب مدفوع الشخص الي خبطه دفع الحساب واستني لحد نا فاق وبعدين مشي
, علي:تمام٣ نقطةشكراً يا دكتور
, ابتسم الطبيب وقال:العفوا عن ازنكم
, رحل الطبيب فقال علي لماجد:كويس أوي يلا
, بينا
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل همس سمعت صوت طرق الباب فذهبت لتفتح وجدت مريم وشادي قالت:إيه دا أنتو جاين مع بعض
, مريم:لا
, همس :طب ادخلو ولا هتفضلوا واقفين برا
, دلفت مريم بينما قال شادي:انا عايزك في حاجه بسرعه وهمشي عشان عندي شغل
, همس:تمام
, وقفت معه فقال :كنت عايز أحدد مع والدك معاد الفرح بس قولت اسالك الأول عشان أعرف رأيك
, همس:تمام مفيش حاجه
, ابتسم شادي وقال:خلاص هجيب الوالد باليل ونيجي نتفق علي كل حاجه
, همس :ماشي خلي بالك من نفسك
, شادي :حاضر ٣ نقطةسلام
, دلفت همس للداخل بعدما ودعها شادي ورحل جلست مع مريم علي الأريكة وقالت:أخبارك
, مريم:أحسن منك يا معفنه يلي مش بتسألي
, ضحكت همس وقالت :طب كنتي اسالي أنتي
, مريم:هو خيالي الي جالك مثلاً
, همس:خلاص يا ستي المهم عامله إيه وملك متعرفيش أخبارها من ساعة آخر مره اتقابلنا
, هزت مريم رأسها نافيه وقالت:مبتردش علي تليفونها
, همس:طب تعالي نروح نطمن عليها
, مريم:تمام
, قالت همس وهي تنهض :هطلع أقول لبابا بسرعه وأنزلك
, مريم:تمام هستناكي في عربيتي
, في الوقت ذاته في مكتب آسر أغلق هاتفه بعدما أنها مكالمته مع الشخص اللبناني الذي طلب منه البحث عن علي ومن معه وأرسل له صورهم ليعرفهم
, نظر في ساعته وجدها الثانيه عشر ظهراً قال :هو الوقت مش هيعدي بقا وقف وحمل مفاتيحه وهاتقه ونزل من الشركه ظل يتجول بسيارته في شوارع ألمانيا وهو يفكر في رنا وحملها الذي سيجعل الأمور تسوء أكثر بينه وبين ملك
, ٣ العلامة النجمية
, في الفيلا دلفت ملك غرفة فاديه لتجدها مع أمينه يتحدثن كعادتهم كل يوم ويصمتن حين تأتي قالت لنفسها:لا كدا كتير أوي انا عدتها بمزاجي بس مش مرتاحه ليكم أنتو الإتنين
, رسمت ابتسامه مزيفه علي وجهه وقالت:بتعملوا إيه ؟!
, فاديه:هنوكون بنعمل ايه يا ملك بنتكلم يا بنتي إحنا فرحانين بمحمد وندي
, ملك:اه معاكي حق أخيرا في حاجه هتفرحنا
, قالت ذلك بطريقه ساخره مازالت لا تقتنع بكلامهن وتشك في أمرهم
, أمينه:ما تقعدي يا ملك
, ملك:لا أنا كنت عايزه استأذن من ماما عشان أطلع برا٤ نقطةبس هروح اقعد مع ندي بقا مفيش داعي
, فاديه:ماشي يا ملك
, خرجت من الغرفة وتعمدت ترك الباب علها تعرف ماذا بينهم
, ولاكن فاديه قامت وظلت تنظر لها حتي دلفت غرفة ندي وأغلقت الباب
, جلست ملك بجوار ندي ومكه وقالت:انا مش مرتاحه لماما وماما أمينه
, مكه:ليه في إيه ؟!
, ملك:لا متخدوش في بالكم خلينا فيكي يا ندوش
, في الأسفل دلفت مريم ومعها همس قالت همس لسناء :هي ملك فين؟!
, سناء:تلاقيها في اوضتها ثواني هنادي عليها
, مريم:ماشي يا دادا
, صعدت سناء لتري ملك لم تجدها فطرقت باب ندي ليأتي صوت ملك قائله:مين ؟!
, سناء:أنا يا ملك سناء البنات تحت عايزينك يا حبيبتي
, ملك: دادا ممكن تخليهم يطلعوا
, سناء:حاضر يا ملك
, نزلت سناء للأسفل واخبرت الفتيات فصعدا لملك
, ودلفوا احتضنوا ملك والفتيات ثم جلسن بجوارهن قالت مريم:بقيتي ندله جداً يعني قمه في النداله
, ضحكت ملك وقالت:أسفه و**** عارفه أنك رنيتي كتير بس مكنتش في المود خالص
, مريم:ولا يهمك المهم طمنيني عليكي
, ضربت همس ملك بالوساده وقالت: أنتي مسامحه أنا لا عشان البت دي بتاع مصلحتها
, ضحكت ملك وقالت:و**** بقا أنا كدا
, همس:جداً و**** يا حبيبتي
, مريم :سيبك منها دي هابله٣ نقطةطمنيني عليكي
, همس:تصدقي أنك عايزه تنضربي ٤ نقطةمعاهم معاهم عليهم عليهم
, اشارت مريم لنفسها وقالت :أنا
, هزت همسرأسها إيجابا وقالت:اه هي كل واحده جايه تنصدملي هنا
, تشاجر كلاهمها بالوسادات ومكه وندي تضحكن عليهم قامت ملك لتفض ذلك النزاع وقالت:بس خلاص كفايه كدا٤ نقطةانتو مولدين فوق رأس بعض
, جلست في المنتصف وابعدتهم عن بعض قالت همس:هي الي رخمه علي فكره
, مريم:تاني يا بت هضربك
, ملك:يلهووي اصوت منكم بس
, همس:طب خلاص عفونا عنكي
, مريم :ونحن أيضا
, ضحك الجميع عليهم فهم حقاً يشبهن الأطفال
, أخبرتهم ملك عن خطبت ندي وطلبوا منهم البقاء فوافقوا
, ٣ العلامة النجمية
, في المساء عاد آسر للمنزل بعدما حاول الهدؤ وأحضر لرنا بوكيه ورد وعلبة شوكولا جلس بجوارها علي الأريكة وأخذهم من خلف ظهره وقال :مبروك يا حبيبتي انا عارف انك بتحبي الاشوكلت دي
, رنا:ميرسي يا آسر
, آسر:أهم حاجه ترتاحي عشان حبيبي ميتضايقش
, رنا:مبسوط يا آسر ولا ..
, آسر :ايه يا رنا الكلام دا اكيد مبسوط
, رنا:امال الصبح كنت م٣ نقطة
, قاطعها قائلا:الصبح كنت مصدوم بس يعني خبر فاجأني أوي
, رنا:أتمني فعلاً تكون فرحان
, آسر :طب اثبتلك كدا ازاي٤ نقطةتحبي نخرج نتعشاء بره
, رنا:لا مش قادره٣ نقطةهدخل أنام ونكمل كلامنا بكرا
, آسر:ماشي يا رنا زي ما تحبي
, دلفت للداخل وتركته بمفرده علي الأريكة يفكر فيما سيفعله؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في خطبت ندي ومحمد البسها الدبله وهو يبتسم وهي كذلك والجميع سعيد عدا ملك كانت تتخيل نفسها هي وبحوارها آسر وهو يبتسم لها وهي تبادله الابتسامة بعد مرور القليل من الوقت إنتهت خطبت محمد وندي ورحلت مريم ومعها همس وصعد كل منهم غرفته في غرفة ندي دلفت للداخل فوجدت فستان أبيض موضوع علي الفراش فامسكته وظلت تنظر له
, اقترب منها محمد وقال:عجبك
, ابتسمت ندي ونظرت لمحمد قائله:جدا دا الفستان الي انا شفته في المول يوم ما كنا بنجيب فستان مكه
, ابتسم محمد وقال:مبسوطه
, هزت رأسها إيجابا وقالت:أكيد هطير من الفرحه
, محمد: ضحكتك دي أهم حاجه في الدنيا كلها
, ابتسمت ندي خجلا

الحادي والعشرون


ألمانيا.
, في صباح اليوم التالي فتح آسر عينيه علي صوت هاتفه نظر حوله ليجد نفسه نائم علي الأريكة لم يتحرك منذ الأمس
, فرك عينيه ثم أمسك هاتفه وجده الشخص اللبناني الذي طلب منه البحث عن علي رد قائلا ومازال صوته ممزوج بالنعاس :الو عملت إيه ؟!
, قال الشخص:موجودين هنا فعلاً
, أبتسم آسر وقال:طب ابدأ تنفيذ الخطه التانيه
, قال :تمام أعتبرها إنتهت واعتبرهم اقتنعوا
, أغلق هاتفه وهو يبتسم ثم نهض من علي الأريكة تذكر رنا وحملها فتحولت معالمه وابتلع غصت حلقه حين اشتبكت تلك الفكره بصورة ملك
, ارتدأ سترته وخرج من الفيلا نظر في ساعته وجدها مازالت السابعه فصعد السياره وقادها متوجه للشركه وفي طريقه للشركه
, ظل يفكر فيما سيفعله وخاصة أن أطر للنزول لمصر ٣ نقطةكيف ستكون صعوبة الأمر علي ملك؟!
, وهل ستتحمل تلك الصدمات ؟! هل إذا عرفت الحقيقه ستغفر له ؟!
, ظلت الاسئله تتردد إلي ذهنه ولكنها ظلت معلقه دون ايجابات للمره الألف لا يجد حل لمشاكله
, مر ثلاثة أسابيع منذ اليوم الذي أرسل فيه آسر عدت أشخاص ليقنعوا علي بأنه توفي وأتفق مع المستشفي التي أخبر الشباب علي عنها لأنه كان يعلم أنه لن يكتفي بهولاء الذين أدعوا أنهم شاهدوا الحادث وسيسالهم عن المستشفي التي أخذوهم إليها ولكن ما كان يشغل ذهن آسر شيء آخر طوال تلك الايام
, لماذا لم يعود علي لمصر بعدما تأكد بالفعل أن آسر توفي هو ورنا ؟!
, وفي تلك الفتره كانت الفجوه تكبر بين آسر ورنا يوم بعد يوم والصمت لا يفارقهم وكل منهم يدعي أنه مشغول أو مجهد حتي لا يتبادلون الأحاديث سويا أو يفتحوا نقاشات يعلمون نهايتها جيداً وخاصة بعدما أشعلت رنا غضبه بمحاولت إجهاض نفسها التي فشلت
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة محمد استيقظ نظر لندي ظل يتاملها قليلاً حتي أستيقظت فقال لها:صباحيه مباركه
, ضحكت ندي وقالت:صباح النور
, محمد:امممم٣ نقطة تعرفي أن شكلك حلو أوي وأنتي نايمه
, ابتسمت ندي وقالت:ميرسي
, ظلوا صامتين ليقطع صمتهم صوت طرقات الباب فنهض محمد ليفتح وجدها أمينه وتحمل معها فطار العُرس
, قالت أمينه لمحمد وندي وهي تبتسم:صباحيه مباركه يا حبايبي
, محمد:يسعد صباحك يا حماتي قالها وهو يأخذ منها صينيه الطعام
, ضحكت أمينه وقالت :ايه حماتي دي قولي يا ماما أمينه زيهم
, ابتسم محمد وقال :حاضر يا ماما أمينه
, احتضنت ندي امها وقالت أمينه لها :صباح الورد يا حبيبتي ٣ نقطةيلا اسيبكم أنا وأنزل عشان احطلهم الفطار علي ما ينزلوا
, ندي:ماشي يا حبيبتي
, نزلت أمينه وتركتهم فقالت ندي :ياااه انا كنت هموت من الجوع أخذت الصينيه من محمد ووضعتها علي الفراش وهو ينظر لها ويضحك قال مداعب :هو أنا اتجوزت فيل ولا إيه براحه علي نفسك يا عم
, لم تضحك علي دعابته وقالت وهي تشاور له بيدها ليأتي :تعالا افطر مليش دعوه لو الاكل خلص
, قال محمد وهو يتوجه اليها :هتاكلي كل دا لوحدك
, هزت ندي رأسها إيجابا فقال محمد:يا ساتر يا رب السيد قشطه بيفطر
, ضحكت ندي وقالت وهي تضم يدها كالأطفال وتدعي الحزن :طب مش واكله هه
, فقال محمد وهو يجلس علي الفراش ويشير للاطباق:بعد ايه بقا ٣ علامة التعجب ما مسحتي الأطباق
, نظرت ندي للاطباق أمامها وهي ترفع حاجبيها وقالت:ماهي سليمه اهيه اللة
, تناول محمد الطعام ثم اطعمها وقال:بالهناء علي قلبك يا أحلا ندوش في الدنيا
, ابتسمت ندي واكلتها ثم قالت :حيرت قلبي معاك
, قال محمد :وأنا بداري واخبي
, ضحك كلاهما وظلوا يدندون الاغنيه وهم يتناولون الطعام
, ٣ العلامة النجمية
, في الشركه في مكتب مالك اتصل بآسر قائلا:أزيك يا آسر
, آسر:تمام يا مالك
, قال مالك وهو يجلس علي المقعد ويفتح ذر سترته :علي لسه منزلش برضوا ؟!
, آسر :لا بس متقلقش هو كدا كدا تحت عينينا ممكن يكون مستني مازن يطلع من المستشفي
, مالك:اه ممكن برضوا في حاجه حصلت كدا من يومين ومعرفتش اكلمك بقا عشان كنت مشغول مع محمد
, آسر :إيه الي حصل ؟!
, فتح مالك الحاسوب وقال:فاكر الظابط إلي إسمه هشام عبدالخالق
, آسر:يااااه ماله دا كمان ؟!
, مالك:جه من يومين أتنين لماما وسألها عنك وقالتله الي حصل فخد رقمي وكلمني
, بعدها كلمته وطلب مني نتقابل بره رحت معاه وقالي أنو كأن عايز يجيلك من زمان وانو ندمان علي الي حصل ٤ نقطةوقالي أنو مستعد يساعدني عشان نفتح القاضيه تاني ونرجع حقنا
, آسر:وبعدين أنت عملت إيه ؟!
, مالك:اااا بص انا بصراحه
, قال آسر بحده: هااا يا ماكل اخلص
,
, مالك :بص انا اديته رقمك وقلتله يكلمك وكمان طلبت منه أنو ميعرفش حد
, زفر آسر وقال : يعني واحد زي دا تفتكر هيحافظ علي السر ٥ نقطةماشي يا ملك سلام
, أغلق مالك الهاتف وهو يقول لنفسه:هو في إيه بقا ما أنا قولت أن آسر هو الي عارف الموضوع
, من أوله وهيعرف يتصرف مع هشام دا
, انشغل بعمله ومراجعة الحسابات التي أمامه ولكنه أيضا كان يفكر في مشكلة علي كان يفكر في الشيء ذاته الذي خطر لذهن آسر هل علي ظل في لبنان من أجل مازن أم هناك مخطط آخر في ذهنه ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, لبنان .
, في غرفة علي ارتدأ ثيابه قالت سحر: علي فين ؟!
, قال علي وهو يجلس علي الفراش ليرتدي حذائه : هروح مشوار وبعدين المستشفي يا حبيبتي
, سحر: تمام يا حبيبي تيجي بالسلامه
, قام علي وقبل جبينها ثم قال :**** يسلمك
, تركها وخرج من الغرفه ليلتقي بماجد في الممر قال وهو يربت علي كتفه :جاهز
, هز ماجد رأسه إيجابا وقال:هو قالك هيستناك فين
, علي :في مطعم ** يلا عشان منتاخرش عليه
, ماجد:تمام
, صعدوا السياره وقاد علي متوجه للمطعم
, ليصل بعد مرور عدت دقائق نزل علي وبعده ماجد ودلفوا للداخل
, جلس علي وعدل ثيابه وهو يقول : إيه الاخبار ؟!
, قال الشخص الذي يساعده منذ وجودهم بلبنان : مفيش جديد
, قال علي بحده وهو يضرب الطاوله :ولما هو مفيش جديد مكلمني ليه ؟! هاا
, قال:لك شو يا زلمي اهدأ
, علي :بطل استفذاذ وكلمني زي ما بكلمك
, ابتسم ليزيد من غضب علي ثم قال : حاضر يا سيدي من الآخر كدا ملوش وجود في ألمانيا أصلا بحثت عن الاسمين إلي انت قولت عليهم في كل حته هناك موصلناش لنتيجه ٤ نقطة
, الجديد بقا أنك أنت لازم تقتنع وتنسي الشكوك الي في دماغك دي وأنا شغلي معاك خلص لحد كدا عن ازنكم يا بهوات معنديش وقت اضيعه اكتر من كدا
, تركهم وخرج وعلي يكاد ينفجر غيظا قال ماجد :أعتقد أنو معاه حق يا علي المده دي كفايه شهر وزياده
, هز علي رأسه إيجابا وطلب من النادل كوبين قهوه
, ٣ العلامة النجمية
, في ألمانيا في منزل آسر كان ينزل من سيارته اتاه إتصال فرد قائلا:الو
, أتاه صوت الشخص يقول :علي وماجد كانوا مع الواظ الي بيساعدهم وخرج من شويه وسابهم
, آسر:طب خليك وراهم وكلمني لو في جديد
, قال:تمام
, أغلق هاتفه ودلف للداخل وجد رنا علي الأريكة لم يعرف بعد ماذا يفعل ؟! ولكنه كلما راء رنا زادت الأفكار في رأسه وعلي ضجيجها وخوفه علي ملك
, جلس بجوارها وقال :هنفضل كدا كتير ؟!
, لم تجيب رنا فقال آسر :أنا عديت بمزاجي إلي كنتي عايزه تعمليه واجلت الكلام كتير أوي٤ نقطةبس إلي كنتي هتعمليه دا مش من حقك أصلا إزاي كنتي عايزه تقتلي ابني الي في بطنك٤ نقطةليه يا رنا ؟!
, قالت رنا وهي تفرك في يدها وتنظر للأرض ندم علي خطأها :أنت السبب يا آسر متلومنيش
, قال آسر بحده : مين الي قالك إني عايز منك كدا ؟! طب حتي لو الي في دماغك صح ٣ نقطةطب **** مفكرتيش فيه ٤ نقطةمكنتش متخيل أنك ممكن أصلا تفكري في حاجه زي دي يا رنا
, رنا:معاك حق أنا غلطت بس مش لوحدي يا آسر
, كور قبضته متحكماً في غضبه ثم قال :رنا حبيبتي أنتي أعقل من كدا بكتير ٤ نقطة أرجوكي بلاش تفكري بالطريقه دي تاني ٣ نقطةبلاش تدي للشيطان فرصه
, بلاش يا حبيبتي
, نزلت دموعها التي كانت تحبسها في مُقلتيها فضمها آسر وقال:هننسا ونعدي الي فات ٤ نقطة صح هننسا
, هزت رنا رأسها إيجابا وهي مازالت تبكي في ضمته
, هو معها ولكن عقله وقلبه مع ملك لم يغادرا مصر معه.
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك جلست علي فراشها والقلق بدأ يتسرب إلي قلبها تحاول جاهده أن تقنع نفسها أنها مجرد شكوك وأن آسر مازال حي ولكن دائما تداهمها فكرت غيابه الذي طال وتداهمها الفكره السوداء أنه مات حقاً
, اراحت جسدها علي الفراش وتنهدت بقوه وهي تنظر لصورته قالت وكأنها تحدثه :هتفضل مختفي كدا كتير ٤ نقطةبقيت خايفه أفقد الامل وأصدق أنك مش هتكون معايا تاني
, نهضت من فراشها بسرعه وقالت:لا أنا مش هسمح بكدا ٤ نقطةهصدق قلبي وبس مهما طال غيابك هستناك ترجعلي تاني وواثقه أن **** هيجبر بخطري وأنك هتكون بخير
, في الأسفل دق الجرز ذهبت أمينه لتفتح وجدت زياد ولمار ابتسمت وقالت :اتفضلوا
, دلفوا للداخل وجلسوا جميعاً علي الأريكة قالت أمينه:نورتوا البيت
, زياد:منور بوجودك يا أمينه هانم
, ابتسمت أمينه وقالت : تسلم يا حبيبي ٤ نقطةرجعتوا من السفر أمته ؟!
, لمار:من يومين
, أمينه :حمد لله علي السلامه
, نزلت فاديه من علي الدرج وهي تقول:زياد ولمار
, نهض كلاهما واسرعوا ليحتضنوها قالت فاديه:جدو كويس
, زياد:اه يا حبيبتي عمل العمليه الحمد لله وهو دلوقتي بخير
, فاديه:الحمد لله ٤ نقطةاتغدوا معانا بقا وبعدين نروح عشان أشوفه وحشني
, لمار :وانتي كمان و**** يا ماما وإحنا هناك مكنش بيبطا كلام عنك ولا عن أيام زمان
, ابتسمت فاديه وقالت:يا سناء
, اتت سناء من المطبخ وقالت :نعم يا هانم
, فاديه:نادي لمكه وملك من فوق
, سناء:حاضر
, جلست فاديه وأولاد أخواتها بجوار أمينه
, في غرفة مكه كانت جالسه علي الحاسوب لتنتهي من المقال وترسله للجريده بعدما أقنعت مالك بأنها ستعمل من المنزل فوافق سمعت صوت طرق الباب فقالت :مين
, سناء:انا سناء انزلي عشان ماما عيزاكي يا حبيبتي
, مكه:حاضر
, أغلقت الحاسوب بضجر وقالت:ياربي مش هعرف أخلص شغلي في البيت دا
, بينما في غرفة ملك وكانت تحتضن صورة آسر وبعد قليل وضعتها علي الكومود
, سمعت صوت طرق الباب فذهبت لتفتح وجدت سناء قالت ملك قبل أن تتفوه سناء بكلمه واحده:حاضر انا أصلا كنت نازله
, ضحكت سناء وقالت :طب يلا تعالي معايا
, مسكت يدها ونزلا سويا للأسفل وهي تبتسم رغم ما بداخلها من ألم
, قالت لسناء وهي علي الدرج :هي الساعه كام دلوقتي
, سناء :العصر هياذن يا ست البنات
, ضحكت ملك وقالت:عليكي تعبيرات
, فضحكت سناء هي الآخري
, ٣ العلامة النجمية
, في الشركه طلب مالك من السكرتيره أن تخبر مدير الحسابات أنه يريده بعد قليل دلف مدير الحسابات فقال له مالك :اتفضل أقعد
, جلس فاكمل مالك كلامه قائلا:انا لحد الآن عجباني طريقة شغلك وخصوصا أن الحسابات بتتقفل بالسنتي ودا المهم عندنا
, قال وهو يبتسم :شكرا يا بيه
, مالك:بكرا بقا تجيب حسابات الشهر كامله عشان نراجعها
, قال:أكيد
, وقف مالك وقال:تمام ومتنساش تيجيلي بكرا بدري علي المصنع عشان برضوا نقفل كل الحسابات مع مساعدك إلي هناك
, قال وهو يقف :تمام
, خرج مدير الحسابات ومن بعده مالك خرج من الشركه بأكملها ليعود للفيلا
, في الفيلا كانوا يجلسون علي مائدة الطعام دلف مالك والقي عليهم التحيه ثم جلس علي المقعد بجوار مكه
, قالت مكه وهي تهمس لمالك :حبيبي
, نظر لها مالك وقال:نعم ٣ نقطةبلاش نتكلم هنا أحسن
, صمتت مكه واكملت أكلها حتي إنتهو من تناول الطعام فقامت ملك لتذهب لغرفتها قالت لها فاديه:ملك مش هتيجي معايا نطمن علي جدك
, ملك:هاجلكم هناك بس باليل يا ماما
, فاديه:ليه يا حبيبتي متيجي معانا
, ملك:هاا٣ نقطة باليل يا ماما
, صعدت للاعلي فقال مالك:خلاص يا حبيبتي سيبيها وانا ومكه هنيجي معاكي
, نظرت له مكه وهي تبتسم فقال وهو يهمس لها كي لا يسمعه أحد : مش أنتي كنتي عايزه كدا
, هزت رأسها إيجابا وقالت:ايوا
, زياد :طب مش يلا عشان منتاخرش علي جدو
, مالك:اه اتفضلوا
, ٣ العلامة النجمية
, في لبنان نزل علي وماجد من السياره بعدما وصلوا للمستشفي دلف للداخل وجد الطبيب يتحدث مع أحدي الممرضات
, فقابله بابتسامه قال :أزيك يا دكتور
, الطبيب :أنا بخير ثم نظر للمرضه وقال :طب روحي انتي ونكمل بعدين هزت رأسها إيجابا وذهبت فاكمل الطبيب كلامه
, قائلا:في خبر مش كويس خالص
, رفع علي حاجبيه وقال:ليه مازن حصله حاجه؟!
, قال الطبيب وهو ينظر في الأرض:مازن اختفاء من الصبح ومش موجود في المستشفي خالص
, قال علي بحده:إزاي يعني ؟!
, ماجد:مستشفي كبيره زي دي مش عارفين تاخدو بالكم من العينين عندكم
, قال الطبيب : يا أستاذ دا مش سجن ومازن مش نزيل عندنا عشان نحبسه وناخد بالنا منه دا مريض حالته اتحسنت ومن حقه يخرج في أي وقت يحبه
, علي:معاك حق ٣ نقطةسلام يا دكتور
, خرج علي ومعه ماجد قال ماجد في الخارج:تفتكر راح فين
, علي :مش عارف٤ نقطةبس المشكله أنو بيقدر يمشي ومعاه العكاز٤ نقطة يعني دا ممكن يخليه ينزل مصر
, ماجد:ممكن ٣ نقطةطب هنعمل إيه
, علي:أعتقد أنها مش فارقه دلوقتي ٣ نقطةتعالا
, صعدوا السياره وقاد علي متوجه للاوتيل وكل منهم صامت يفكر في مازن قال ماجد لنفسه:انت بقا عتعنل ايه دلوقتي ..آسر مات ٣ نقطةهتقتل اخوه وابن عمه ٤ نقطةما انت لسه مخدتش طارك منهم ولازم تاخده
, ٣ العلامة النجمية
, ألمانيا.
, في المساء جلس آسر في شرفة حديقة المنزل وهو يفكر في ملك التي لم ينشغل عقله بسواها من قبل ولم يحتل قلبه ملكة من قبلها ٣ نقطةوكان نصيبها من أسمها أن تملك قلبه وعقله فقط لا هو ٣ علامة التعجب
, زفر بقوه ونظر للسماء وهو يريح رأسه علي الأريكة رن هاتفه وجده رقم مجهول لا يعرفه
, دقق فيه للحظات ثم رد قائلا:الو مين معايا؟!
, أتاه صوت غريب شخص يقول:الو يا آسر أنا هشام عبدالخالق
, تحولت ملامحه وقال بحده:عايز إيه مش كفايه الي حصل بسببك
, هشام:آسر اهدأ ٤ نقطةانا بكلمك عشان أساعدك ترجع حقهم
, آسر :حقهم أنت ضيعته زمان وأنا مش هثق فيك تاني
, هشام: معاك حق٤ نقطة من حقك متثقش فيا تاني بعد ما اتخليت عنك وسيبتك في نص الطريق
, بس كل الي طالبه منك أنك ترجع مصر وتسمعني
, ضحك آسر وقال:أجي مصر ٤ نقطةغريب أوي أنك تظهر في توقيت زي دا
, هشام:غريب٣ علامة التعجب آسر أنا مش هستفيد حاجه من مساعدتك وأعتقد أن إلي بعمله دا لمصلحتك أنت مش أنا
, آسر :نسيت أقولك أننا خدنا العزه والموضوع اندفن مع أصحابه
, هشام:عارف أنك متضايق ودا طبيعي جدا٤ نقطةبس برضوا هديك فرصه تفكر لأني مش هسيب مصر تاني ورقمي معاك لو وافقت كلمني ولو لا فانت حر يا آسر
, أغلق آسر الهاتف وهو يفكر في أبواب الماضي التي تغتح الآن تدريجيا لتصبح علي مصرعيها في وجهه ويواجه كل ما اجله الزمان لتكن دفعات واحده تقتله ببطء
, وكأنهم صدقوا حين قالوا أن المصائب لا تأتي فُرادَ
, ٣ العلامة النجمية
, في فيلا زياد دلف مالك لغرفة صابر ليتحدث مع فاديه قال وهو يميل إليها:مش يلا يا حبيبتي
, فاديه:اللة مش هنستنا ملك
, مالك:يا ماما الساعه بقت عشره وهي مجتش يبقي مش هتيجي
, وقفت فاديه وقالت :طب رن عليها
, مالك :مقفول
, خرجت فاديه من غرفة ابيها وهي تجذب مالك وقفت في الممر
, وقالت:أنت كدا قلقتني يا بني كلم أمينه اسألها عنها
, أخرج هاتفه واتصل بامينه قائلا:الو يا ماما ٤ نقطةملك طلعت من البيت ولا نايمه
, أمينه:هي مجتش٤ نقطةدي خارجه من ساعتين يا بني
, ادعا مالك أنه لا يسمعه وقال:ماما أنا مش سامع حاجه
, أمينه:يا يبني انا مكلماها بنفسي قبل ما تخرج
, مالك:ايه بتقولي إيه
, اغلق الهاتف فقالت فاديه وهي تنظر لمالك:في إيه يا مالك!! أمينه قالت إيه ؟!
, نظر لها مالك ثم نظر للارض وقال في تردد:بقول نرجع البيت
, امسكت يده وقالت :في إيه يا مالك؟!
, مالك:يا حبيبتي لما نرجع البيت هنفهم عشان مش سامع حاجه من التليفون
, فاديه :ماشي يا مالك فين مكه
, مالك:في العربيه
, ٣ العلامة النجمية
, في فيلا آسر قالت فاديه :أنتي متأكده يا أمينه٣ نقطةيعني هتكون راحت فين
, مالك:يا ماما متقلقيش أنا هاخد مكه ونروح لمريم أكيد هي عندها
, خرج مالك ومعه مكه وذهبوا لمنزل مريم فلم يجدوها أيضا قال مالك لمكه في السياره:مكه كلمي ماما وقوليلها أن ملك عند مريم وهتقعد عندها يومين ولو قالتلك خليها تكلمني قوليلها نامت
, مكه:يعني اكدب
, مالك:أحسن ما ماما تتعب وتروح المستشفي
, قاد سيارته ليعودوا للفيلا
, في الصباح أستيقظ مالك قبل شروق الشمس ودلف للمكتب إتصل بآسر وقال :ألو
, آسر :ايه يا بني بتتكلم بدري ليه ؟!
, مالك:كنت عايز اسألك عملت ايه مع هشام
, دلفت أمينه وهي تقول :مالك هتعمل ايه في موضوع ملك
, انزل الهاتف ووضع يده علي السماعه وقال وهو ينظر لأمه:ماما أنتي صاحيه بدري ليه؟!٣ نقطةطب استنيني في أوضتك وانا هخلص المكالمه دي واجيلك
, خرجت أمينه من المكتب فاعاد الهاتف وقال:ألو معلشي يا
, قاطعه آسر قائلا:مالها ملك يا مالك ؟!
, مالك:ااااا
, اتا اليه صوت آسر وهو يقول بحده :مالها؟!

الثاني والعشرون


في الصباح أستيقظ مالك قبل شروق الشمس ودلف للمكتب إتصل بآسر وقال :ألو
, آسر :ايه يا بني بتتكلم بدري ليه ؟!
, مالك:كنت عايز اسألك عملت ايه مع هشام
, دلفت أمينه وهي تقول :مالك هتعمل ايه في موضوع ملك
, انزل الهاتف ووضع يده علي السماعه وقال وهو ينظر لأمه:ماما أنتي صاحيه بدري ليه؟!٣ نقطةطب استنيني في أوضتك وانا هخلص المكالمه دي واجيلك
, خرجت أمينه من المكتب فاعاد الهاتف وقال:ألو معلشي يا
, قاطعه آسر قائلا:مالها ملك يا مالك ؟!
, مالك:ااااا
, اتا اليه صوت آسر وهو يقول بحده :مالها؟!
, مالك:مش في البيت من إمبارح وتليفونها مقفول
, قال آسر بحده وغضب:إزاي يحصل كدا وأنتو فين هاا؟!
, مالك:كنا عند صابر بيه والد مرات عمك والمفروض أنها كانت تيجي علي هناك بس مجتش وماما قالت أنها خرجت الساعه ثمانيه باليل ومنعرفش حاجه عنها من ساعتها
, آسر :طمني عليها ولو مرجعتش انهارده هنزل مصر عشان ادور عليها بنفسي ٤ نقطةاه والمفروض أن أنت ومحمد هتكونوا مش عارفين إني عايش عشان ميحصلش مشاكل فاهمني طبعاً
, مالك:فاهم يا آسر سلام
, أغلق هاتفه وقال في نفسه:حرام عليكي يا ماما
, ميكنش ينفع آسر يعرف الموضوع دا خالص
, خرج من مكتبه وذهب لغرفة أمه
, ٣ العلامة النجمية
, عند آسر كانت رنا تجلس بجواره علي الفراش وتري نظرة الخوف والقلق التي مزجها الغضب نظر لها وابتلع غصته فقد كان ينسي وجودها بجواره قالت رنا:ملك حصلها حاجه؟!
, تعجب من سؤالها وقال :خرجت إمبارح ومرجعتش في الوقت نفسه إلي مازن رجع فيه مصر
, بدأت الخيوط تترابط في ذهنه نهض من علي الفراش وقال :جهزي الشنط عشان هنرجع مصر
, هزت رنا رأسها إيجابا وقالت:حاضر
, خرج من الغرفه وهو قلق من فكرة الرجوع ولكن في الوقت ذاته يغلبه خوفه علي ملك فقرر العوده مهما ستكون النتيجه
, خرج من الفيلا واتصل بيعقوب قال:صباح الخير
, احتمال انزل مصر انهارده ومش هعرف أجي الشركه
, يعقوب :تمام ٣ نقطةلكن هل حدث شيء ما؟!
, آسر:لا هروح اطمن عليهم ٤ نقطةانت عارف إني بعدت عنهم أكتر من اللازم
, يعقوب:تصحبك السلامه في رعاية **** يا صديقي
, أغلق الهاتف واكمل في طريقه
, ٣ العلامة النجمية
, خرج مالك من غرفة أمينه ونزل للأسفل سمع صوت محمد وهو يقول:مالك
, استدار ونظر إليه قائلا:أزيك يا محمد
, محمد:أنا تمام ٣ نقطةبس ملك
, قال مالك مقاطع:تعالا نتكلم تحت
, هز محمد رأسه إيجابا ونزل مع مالك للأسفل جلسوا في الحديقه قال مالك لمحمد ما حدث بالتفصيل منذ الأمس حتي كلامه مع آسر
, محمد:وهنعمل ايه دلوقتي تفت٤ نقطة
, أتاه إتصال من رقم غريب فأشار له مالك ليصمت ووقف ثم رد قائلا:الو مين معايا
, قال :طب قول صباح الخير الاول يا مالك بيه ٣ نقطةاستنيت تصحي كدا وتفوق عشان اكلمك ٣ نقطةولا تلاقيك منمتش من إمبارح يعيني ٤ نقطةمعاك حق انا لو مكانك أكيد مش هنام برضوا
, قال مالك بحده:أنت مين ؟!
, ضحك قائلا:كان لازم افهم انكو عيله غبيه وانت مش هتعرفني زي اخوك ٤ نقطةاكيد برضوا الي يفرت في حب واحده زي ملك يبقي غبي
, مالك:مازن!!
, ضحك مازن وقال :صدق أنك ابهرتني يا مالك ٣ نقطةايه الذكاء دا يا بطه
, قال مالك بحده :ملك فين ؟!
, ضحك مازن وقال :معاي في الحفظ والصون وقريب أوي هتكون معايا وليا للأبد حبيت اطمنك بس عشان قريب هنكون نسايب
, أغلق مازن الهاتف في وجه مالك فزاد في قلبه الغضب والقلق
, نظر له محمد ثم وقف وقال:ملك معاه
, هز رأسه إيجابا وقال:للأسف ايوا خطفها الحيوان
, محمد:هنعمل إيه دلوقتي
, نظر له مالك وقال : مش عارف ٤ نقطةتفتكر إيه المكان إلي ممكن يكون فيه ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل مهجور دلف مازن لغرفه لا يوجد بها غير مقعدين وطاوله صغيره وملك تجلس مربوطه ومغشي عليها علي أحدهم جلس أمامها ووضع بعض قطرات المياه علي وجهها فاستيقظت قال مازن وهو يبتسم:صباح الخير
, نظرت حولها وهي تفتح عينيها ببطء قالت لمازن وهي تنظر له بغضب :أنت٣ علامة التعجب
, ابتسم مازن وهز رأسه موكد ثم قال:أسف طبعاً إني رابطك كدا ٣ نقطةبس مطر عشان مش هسمحلك تخرجي من هنا إلا وأنتي مراتي
, حاولت سحب يديها من أسفل الحبال بغضب كررت محاولتها عدت مرات ولكن الحبال كانت محبكة علي يديها قالت بغضب بعد فشل محاولاتها : فكني يا مازن
, مازن :أسف مش هينفع خالص
, قالت ملك بحده وهي تحاول فك نفسها ثانياً:بقولك فكني
,
, مازن:صدقيني نفسي أنا أكيد مش مبسوط وأنتي بتتعذبي كدا ٤ نقطةبس لازم تهدي وتسمعيني
, ملك:مش هسمع واحد حيوان زيك
, مازن:مش مصدق أن دي نظرتك فيا
, ملك:لا صدق٤ نقطة اكملت بحده :وهقولك تاني يا مازن لو أنت آخر حد في العالم مش هكون ليك
, وقف مازن وقال:هسيبك تهدي ونتكلم تاني ٤ نقطة هسيبك موقتاً يا ملوكتي
, تقدم نحو الباب صم استدار وقال لها وهو يبتسم :هرجعلك تاني
, خرج مازن من الغرفه فاراحت رأسها للخلف ونزلت دمعه من عينيها وقالت بصوت يشبه الهمس :آسر
, ٣ العلامة النجمية
, المانيا .
, توقف آسر بسيارته وشعر بنغزه في قلبه سمع صوتها في عقله وهي تستغيث به فزاد ألمه لا يعرف هل هي تستغيث به حقاً ؟!!
, أم يشعر بذلك من كثرة التفكير فيها ؟!
, جلس علي مقعد خشبي ثم إتصل بمالك ليساله عنها
, بعد تكرار الإتصال مرتين رد عليه قائلا:الو يا آسر
, آسر:رجعت ؟!
, قال مالك بنبره حزينه: للأسف لا ٦ نقطة مازن خطفها يا آسر
, تغيرت تعابير وجه آسر بعدما تأكد من شكوكه صمت فقال مالك :بس لسه معرفتش مكانهم طبعاً ٤ نقطةهحاول أتصرف ولو وصلت لحاجه جديده هكلمك
, آسر:لا٣ نقطةلا ٥ نقطةمتتصلش أنا كنت حاسس أن مازن الي عمل كدا عشان هو نزل امبارح من لبنان ٤ نقطةوانا نازل لأنه زاغ إمبارح عن عيون الناس الي كانت بتراقبه
, مالك:تيجي بالسلامة يا آسر
, أغلق آسر الهاتف ونظر أمامه ثم رفع رأسه للسماء وهو يقول في نفسه:ياااارب
, وظل يفكر فيما سيفعله حين يعود خاصة بعدما صارت المواجهة الآن أمر حاسم وستكن بعد سعات قله مع عائلته بأكملها .
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة فاديه دلفت أمينه ووجدتها راقده علي الفراش مدثره قدمها أسفل الفراش وتجلس نصف جلسه وتسبح علي تلك السبحه التي لا تفارقها كثيراً والحزن والقلق يبدؤ عليها رغم سكونها في رعشة يدها الخفيفه وهي تسبح و التي لا يستطع أحد ملاحظتها الإ عن قرب
, جلست بجوارها علي الفراش ونظرت لها قليلاً ثم قالت وهي تبتسم رغم الألم ولكنها تحاول أن تخفف عبء الأمور علي فاديه وتداعبها كس لا يرتفع ضغطها ويعودوا لنقطة الصفر
, أمينه :مالك يا فاديه هتفضلي في الاوضه طول النهار
, نظرت لها فاديه وتوقفت عن التسبيح بيدها ولاكن قلبها وذهنها يرددوا بذكر **** ولن يكفوا
, قالت :أنا مش عيله يا أمينه وعارفه ومتأكدة أن بنتي مش عند مريم
, نظر أمينه للأسفل فاكملت فاديه:بنتي لو كانت عايزه تروح عند مريم كانت هتقولي قبل ما تخرج عشان هي وعدتني أنها مش هتعمل حاجه تانيه من وراي ٤ نقطةوبنتي طول عمرها قد وعدها
, وكمان قالت مش هتقفل تليفونها تاني
, لم تعرف أمينه كيف تواسيها بعد تلك الكلمات فصمتت ولاكنها قالت بعد مرور ثواني من الصمت المرير :أن شاء **** هتبقي في وسطنا انهارده
, فاديه:ان شاء ****
, اعتدلت أمينه ثم احتضنتها وظلوا صامتين يفكرن في ملك وما قد يكون حدث لها ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في لبنان في المطعم نهض علي من علي المقعد وقال:جهزوا نفسكم واعملوا حسابكم أننا هنرجع مصر بكرا
, وقفت سحر ليصعدا الغرفه فقال علي لماجد :تعالا عايزك
, أخذ ماجد ووقفوا بعيد عن الفتيات قال علي:أنا رأي تكلم علاء وتقابله أول ما ننزل عشان ننتهي من موضوع شيماء ونفوق لشغلنا بقا
, ماجد:كنت هعمل كدا ٤ نقطةبس قولي أنت المفروض هتعمل ايه
, ابتسم علي وقال: موت آسر فتح ليا الطريق عشان أعرف اغرق مجموعة النجار وبعد ما أضعف اقتصادها وسمعتها في السوق أدخل بقا واشتريها بشكل غير مباشر
, ماجد:تمام بس دا مش ممكن يضرك أنت في المستقبل ٣ نقطةيعني هتشتري شركه وقعه بمعني أصح
, علي:لما تقع سعر الأسهم هيقل ٣ نقطةوبعد ما اشتريها
, هضمها للمجموعه بتاعنا ووقتها بقا نرجع تاني السوق بس أقوي من الأول
, ماجد:**** علي الدماغ ٤ نقطةوانا هساعدك بس بشرط شركة النجار هنكون شركاء فيها
, ضحك علي وقال:الطمع وحش ٤ نقطةبس ماشي هتساعدني إزاي
, ماجد:هفتحلك البوابه أكتر واكتر
, رفع علي حاجبيه وقال:إزاي
, ندهت شيماء علي ماجد فقال لعلي :نكمل كلامنا بعدين
, ذهب إليها وابتعدوا عن علي وسحر فقالت:سكتت كتير بس انا مش مرتاحه للي بيحصل دا
, ماجد: تاني ٤ نقطةتاني يا شمياء نا قلتلك شغل
, شيماء:والشغل دا لازم يكون في السر
, قال ماجد بضيق :اه ويلا اطلعي علي أوضتك
, ٣ العلامة النجمية
, في الشركه في مكتب مالك كان يجلس هو ومالك رن هاتفه وجده حسام فرد قائلا:الو حسام بيه أخبارك
, حسام:تمام الحمد لله ٣ نقطةفي حاجه جدت في موضوع علي أسامه
, مالك:إيه عرفت مكان البيت الي عيشين فيه
, حسام:لا إمبارح اتحولت ملكية شركه ومصنع تصنيع أدويه بإسم علي أسامه وعنوانهم هيعتهولك في رساله
, مالك:تمام شكرا جدا يا حسام بيه وأتمني لو حصل حاجه تاني تقولي
, حسام:اكيد يا مالك انا تحت أمرك
, مالك:كأن في طلب تاني ٣ نقطةاو محتاج مساعده بمعني أصح
, حسام:اتفضل يا مالك
, مالك:ملك اتختف وكنت طالب منك تعرفلي مكان تليفونها عشان اعرف هي فين
, حسام:طب أنت عرفت منين أنها اتختفت
, وقف مالك وقال:هي اختفت من إمبارح الساعه ثمانيه وانهارده كلمني مازن وقالي أنها معاه
, حسام: الموضوع شكله معقد انت عارف أن لازم يعدي اربعه وعشرين ساعه علي اختفاء ملك ٣ نقطةدا غير أن مفيش أي حاجه تدين مازن
, مالك:تمام شكرا تعتبك معايا
, حسام:بص يا مالك أنا هحاول أساعدك بشكل غير رسمي رغم أنو صعب بس هحاول مع صديق ليا وأشوف
, مالك:هستنا اتصالك
, حسام:ان شاء **** تلاقيها ونرجعها بالسلامه
, مالك:ان شاء ****
, أغلق هاتفه وجلس علي المقعد قال محمد:هيساعدنا
, هز مالك رأسه إيجابا وقال:ايوا هيحاول بس إحنا كمان لازم نشتغل علي أساس أنو ممكن ميوصلش لحاجه
, محمد:ماشي بس هنعمل إيه يعني ؟!
, مالك:هنحاول نعمل أي حاجه علي ما آسر يرجع بالسلامه
, محمد:إحنا ممكن نوصل عن طريق والد مازن ٣ نقطةاعمل محاوله وروح ذوره علي أساس أنك رايح تطمن عليه
, مالك:طب ودا هيوصلنا لايه؟!
, محمد:علي الأقل ممكن نعرف الأماكن الي مازن بيتردد ليها أو لو ليهم بيت قديم او كدا
, مالك:ماشي بس أحسن لو نستنا لما آسر يرجع وهو أكيد عارف لو فيه بيت تاني او كدا
, محمد:ماشي يا مالك
, ٣ العلامة النجمية
, في فيلا زياد أستيقظت لمار وقالت :مش ناوي تصحي بقا الساعه بقت ١٢ يا حضرت
, زياد:لا هنام شويه
, لمار:طب أنا هقوم اطمن علي جدو
, هز زياد رأسه إيجابا واغمض عينه ثم غطس في نوم عميق بينما ازالت لمار الفراش ونهضت
, دلفت لغرفة صابر وجدته مستيقظ
, قبلت جبينه وقالت: صباح الخير.. صحيت أمته يا جدو
, ثم جلست علي الفراش
, قال صابر:صباح النور ٤ نقطةلسه حالا امال فين عمتك
, ضحكت لمار وقالت:ياااه يا جدو مشو إمبارح..انت نمت وهما مشيو بعدها بحبه كدا
, صابر:ماشي هنفطر ايه بقا يا ست البنات
, لمار:إلي تحب تأكله يا صبوره
, ضحك صابر وقال :طب يلا يا عروستنا جهزي الفطار وأنا هحصلك علي تحت
, ابتسمت لمار ونزلت لتعد الإفطار
, ٣ العلامة النجمية
, بدأت الشمس تغرب دلف مازن لملك وعدل المقعد ثم جلس أمامها وقال:سيبتك تهدي كتير ٣ نقطةنتكلم في الجد بقا
, ملك:أنت معندكش أي نخوه ٤ نقطةحيوان
, وقف مازن وأمسك شعرها وقال بغضب :انا سكتلك كتير يا ملك لاكن لسانك طول أوي
, حاولت تخليص نفسها ولكنها فشلت أنزل مازن يده وقال :شفتي نرفزتيني ٣ نقطةمعلشي انا أسف٣ نقطةبس أنتي برضوا مش راضيه تديني فرصة تاني
, مع إني بحبك وبقدرك أكتر من آسر وهو ولا أنتي في دماغه
, قالت ملك بحده :متجبش سيرته علي لسانك فاهم
, مازن:نسيت اعزيكي واقولك **** يرحمه
, ملك:هيرجع يا مازن وهيخلص عليك ياريت فعلاً كنت موت عشان نرتاح منك
, مازن:شكلك مش ناويه تجيبها لبر
, القي العصا من يده وجلس أمامها ثم قال:صدقيني مفيش فايده من الي بتعمليه دا هنتجوز يعني هنتجوز
, قدامك فرصه تفكري لحد بكرا الصبح بعد كدا مش عارف هعمل إيه ؟! احسنلك اختاري باردتك بدل ما يكون قرار إجباري٤ نقطةاه ونسيت اقولك مبروك لأختك بس **** أعلم هتلحق تجيبه ولا هيحصلوا آسر بيه
, ملك:أنت بتهددني
, مازن:اه يهددك ومش هكتفي باختك وبس يا ملك هجيب عليها واطيها
, تركها وخرج فبصقت علي الأرض وقالت:حيوان
, ثم بكت وكان خوفها أن يكون آسر مات حقاً ولن يأتي لأجلها الآن وضعت رأسها في الأرض وظلت تفكر في آسر مره وفي تهديدات مازن تاره أخري
, بينما في الخارج وقف مازن وأخرج سيجار من علبته ثم اشعلها وظل يفكر في ملك قال:شكلك مش ناويه تعقلي بقا بس أنا وراكي
, ٣ العلامة النجمية
, في فيلا النجار كانت فاديه وأمينه يجلسن بالأسفل مع مالك ومحمد وندي ومكه دلف آسر وهو يجر حقيبته ومعه رنا وقفت أمينه حين رأت أبنها وقالت:آسر
, فوقف الجميع ونظروا إليه واصطنع مالك ومحمد أنهم لا يعرفوا شي كما أخبرهم آسر
, هرولت أمينه واحتضنت أبنها وهي تبكي بشده
, هرول الجميع إليه واحتضنوه وامينه تمسك في مرفقه ولم تتركه ثم قالت معاتبه:كأن قلبي حاسس
, نظر لها آسر وعينيه محمره وتمتليء بالدموع فقالت أمينه:أنت إلي عملت كدا ؟! ليه تخدعنا يا بني بالشكل دا وتوجع قلبي
, آسر:ماما هنتكلم بعدين في الموضيع دي كلها وهقولك كل حاجه و**** بس بلاش دلوقتي
, فاديه:خلاص يا أمينه بلاش تضغطي عليه اطلع يا حبيبي أرتاح
, آسر:ندي مبروك يا حبيبتي
, ندي:كنت مفتقداك ومش مصدقه نفسي أنك قدامي دلوقتي٣ نقطة حاسه إني بحلم
, آسر:أنتي وحشتيني جداً كلكم وحشتوني ٤ نقطةندي خدي رنا طلعيها أوضتك
, ندي:تعالي أخذت من جوار آسر حقيبة رنا وصعدت للاعلي ورنا تبعتها
, بينما قال آسر :محمد٣ نقطةمالك تعالوا ورايا
, نظر لهم وقال :عن ازنكم
, ثم خطي نحو المكتب وتبعه محمد نظر مالم لأمه ورفع كتفه للاعلي ثم تبعهم للداخل
, نظرت فاديه لامينه فجلست أمينه وتهربت من نظراتها قالت لنفسها :سكتي ليه يا أمينه ؟!
, خايفه آسر يحس بحاجه أو يعرف
, ولا نسيتي نفسك لما لاقتيه قدامك ؟!
, ظلت فاديه تنظر لها فقالت مكه:إحم
, نظروا لها فقالت فاديه:انا هطلع أرتاح فوق
, في الوقت ذاته في المكتب قال آسر لمحمد:مبروك يا محمد
, محمد:**** يبارك فيك
, آسر:طب تفتكروا مازن هيخبي ملك فين ؟!
, مالك :ممكن لو ليهم أي بيت قديم أو كدا
, آسر :اه ليهم شقه بس دي كانت إيجار مش تمليك
, مالك:طب تفتكر علي مشترك معاه
, آسر:لا ٣ نقطةلان الوقت إلي خرج فيه مازن نزل علي مصر علي طول وبعدها علي وماجد راحوا المستشفي ٤ نقطة يعني لو مع بعض مستحيل يروحوا المستشفي بعد ما يخرج
, مالك:وهنعرف مكانه منين لو حسام معرفش يوصل ؟!
, آسر:المشكله أنو لاحظ أن في حد مراقبه ودا خلاه يزوغ منهم
, محمد:هي بتتعقد ليه؟!
, آسر :هنلاقي حل هنلاقي حل ٤ نقطةمستحيل اسيب ملك مع الكلب دا أنا راجع تاني
, محمد:طب نيجي معاك
, آسر :لا خليكوا انا همشي لوحدي
, خرج آسر من المكتب وتركهم في حيره لا مثيل لها
, ٣ العلامة النجمية
, صعد آسر سيارته وخرج من الفيلا ظل يتجول بسيارته قليلاً وهو يفكر في ملك وما سيفعله وقف بسيارته أمام النيل ونزل من السياره ظل يمشي ظل مكانه واقف حتي أشرقت الشمس لم يغفل له جفن كأن يأمل مع شروق الشمس أن ينفرج هذا الكرب وظل يدعوا ربه كي يعينه
, فهل سيفرج كرب آسر كما يأمل وهل سيلحق ملك ؟!
, أم ستخضع ملك لابتزاز مازن وتوافق علي ما يريد ؟!
, ما هو السر الذي تخفيه أمينه ولا تريد المخاطره كي لا يعرفه آسر ؟!

الثالث والعشرون


صعد آسر سيارته وخرج من الفيلا ظل يتجول بسيارته قليلاً وهو يفكر في ملك وما سيفعله وقف بسيارته أمام النيل ونزل من السياره ظل يمشي، ثم ظل مكانه واقف حتي أشرقت الشمس لم يغفل له جفن كان يأمل مع شروق الشمس أن ينفرج هذا الكرب وظل يدعوا ربه كي يعينه
, صعد سيارته عاد للفيلا بعدما أضاءت الحياه بنور الشمس بعد هذا الظلام. فهل ستضي حياته التي اظلمت ؟! .
, في الفيلا ظلت أمينه تتحرك في اليفنج ذهابا وايابا ومالك ومحمد يجلسوا علي الأريكة امامها كانت قلقه علي آسر فلم تغفل جفونهت منذ الأمس تخشي أن يذهب ويتاخر في عودته مجدداً قالت لمالك:متأكد أن هو مقلش رايح فين ؟!
, نهض مالك وقال :و**** ما قال يا ماما سألتيني عشرين مره وقولت مقلش
, أمينه:اتأخر أوي
, محمد: يا حبيبتي ممكن يكون وصل لحاجه وشويه وهتلاقيه داخل علينا
, فتح آسر الباب ودلف فأسرعت أمينه اليه وقالت:كنت فين يا آسر ؟!
, آسر :مش وقته يا ماما ٣ نقطةاسف إني قلقتك عليا
, مالك: في جديد ؟!
, هز رأسه نافيا وقال:أنا هطلع اغير هدومي
, تركهم وصعد لغرفته وهم ينظرون لبعض في حيره وصمت
, صعد مالك ومحمد كل منهم لغرفته بينما أمينه جلست علي الأريكة تفكر في أبنها واحواله التي تغيرت ولم يعد يخبرها ما يحدث معها مثل ما كان يفعل من قبل
, ذهبت بعقلها لملك فقالت لنفسها :يتري أنتي فين يا ملك ٣ نقطةهتقلقينا ليه أنتي كمان يا بنتي ؟!
, نزلت فاديه وجلست بجوارها علي الأريكة قالت:منمتيش من إمبارح
, أمينه:هو حد يجيله نوم في الأيام دي
, فاديه:معاكي حق و**** ٤ نقطةانا قلقت علي ملك ومش عايزه اسالهم عشان عارفه أنهم مش هيقولوا حاجه
, ربتت أمينه علي كفها وقالت:**** يرجعها بالسلامة
, صمتوا الإثنين وظلت كل منهم تفكر في همها وحملها الثقيل تدعوا ربها بأن يحفظ أولادها وينجيهم من كربهم
, ٣ العلامة النجمية
, في المنزل المهجور دلف مازن للغرفه التي يحتبس ملك بها و وقف بجوارها وظل ينظر لها وهي نائمه كأنه يراها للمره الأولي أستيقظت ملك وشهقت حين رأته أمامها قال مازن: إيه شفتي عفريت٣ علامة التعجب
, ملك:و**** العفريت أرحم
, مازن:أنتي ليه بتتعاملي معايا كدا ؟! ليه دائما بتصديني؟! رغم أن الحاجز إلي كان بنا مات واندفن
, ملك:مش حبي لآسر وبس هو السبب ٣ نقطةلكن كمان انت السبب طريقتك هي السبب مازن أنت وصلت لأدني مستوي من الانحطاط
, وانا مستحيل أكون مع واحد زيك اكملت بحزن: حتي لو آسر مات بجد مستحيل اقبل بواحد زيك في حياتي بأي شكل من الأشكال
, مازن:يعني دا قرارك النهائي
, ملك:ايوا يا مازن
, وضع صوره علي الطاوله نظرت في الصوره وجدتها صورة لاختها وندي سويا وقال :لو تحبي ابدأ هبدأ حالاً
, ثم صورة لامها وقال:أو ممكن ابدأ بطنط الأول
, صمتت ملك قليلاً فقال مازن وهو يقف أمامها :آخر فرصة هديهالك يا ملك عشان تراجعي نفسك وتعيدي حساباتك وخلي الصور دي قدام عينك يمكن تعقلك وتساعدك
, ذهب من أمامها وظلت هي تنظر للصورتين التان أمامها وتفكر في كلام مازن بعدما تأكدت أنها ليست مجرد كلمات يرعبها بها وإنما هي قرارات اتخذها وجاهز لتنفيذها بالفعل في أي وقت يريد
, تسالات هل تعيش مع واحد حقير كهذا ؟! أم ترفض وتخسر عائلتها نتيجه لجنونه ؟!!
, ٣ العلامة النجمية
, في الفيلا في المكتب جلس مالك ومحمد علي الأريكة وسحب آسر مقعد وجلس عليه أمامهم قال مالك:حسام كلمني وقال أنو موصلش لجديد التليفون مقفول
, محمد:طب وإيه العمل دلوقتي ؟!
, آسر:المشكله أننا بنتعامل مع واحد حويط أوي ومش عارف إزاي خطط لكل دا في المستشفي
, مالك :ما يمكن كلم حد في لبنان وهو ساعده
, آسر :إزاي وهو ميعرفش حد في لبنان وأول مره يسافر هناك
, محمد:احتمال يكون حد ساعده هناك
, آسر:أو خطط لكل حاجه ونزل هنا نفذ لكل حاجه
, مالك:ممكن ٤ نقطةبس طريقته هتفدنا في إيه إحنا بنضيع وقت
, آسر:بالعكس دا ممكن يوصلنا للي مساعدينه ٤ نقطةانا عارف رجالته الي بيشغلهم تحت أيده ودا إلي هنشتغل عليه
, محمد:طب تعالوا نتكلم في الجنينه عشان ماما فاديه متسمعش حاجه
, آسر :قوموا
, خرجوا من الفيلا ووقفوا بجوار سيارة مالك أسند آسر جسده عليها فقال مالك :طب أنت تعرف عناونين حد فيهم أو رقم تليفون أو اي حاجه
, آسر :هو واحد بس الي شفته مع مازن قبل كدا وعارف عنوانه
, مالك:طب يلا نروحله
, آسر :لا مش كلنا هنروح ٣ نقطةانت بس هديك العنوان وتروح وانا ومحمد هنستناك هنا
, محمد:بس ليه؟!
, آسر :عشان احتمال كبير ميقلهوش وعشان منضيعش وقت زي ما مالك بيقول هو هيروح وإحنا هنفكر في خطوه بديله
,
, مالك:ماشي
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل صابر إتصل بفاديه ليطمئن عليها ردت عليه بعد قليل قال :إيه يا حبيبتي لسه صاحيه ولا ايه ؟!
, فاديه:لا يا بابا بس التليفون مكنش جنبي
, صابر:عامله إيه ؟!
, فاديه:كويسه يا حبيبي ..انت الي عامل إيه ؟!
, صابر:الحمد لله يا حبيبتي
, فاديه:معلشي يا بابا عارفه إني مقصره معاك البركه في زياد ولمار بقا
, صابر:ولا يهمك يا بنتي ٣ نقطةلمار جنبي أهي عايزه تكلمك
, أخذت لمار الهاتف وتحدثت مع فاديه واطمئنت عليها دلف زياد وقال:أنتو مقدينها تليفونات ومش هنفطر انهارده
, قالت لمار لفاديه مودعه قبل أن تغلق الهاتف:سلامتك يا ماما
, أغلقت الهاتف فقال صابر لزياد:أنت مقديها نوم وتصحي تقرفنا بقا
, ضحك زياد وقال:ماشي يا عم براحتك
, صابر :ما هو براحتي أمال براحتك أنت
, وقفت لمار وقالت :هنزل احضر الأكل
, زياد:ماشي يا قمر هنحصلك حالا
, صابر :متلم نفسك ولا أنا كيس شفاف
, زياد:معلشي يا جدو بقا عريس جديد استمحلني
, قال صابر وهو يضرب زياد في كتفه برفق فوقع من علي الفراش : يلا قوم عشان ننزل يا فالح
, ٣ العلامة النجمية
, عند مازن كان يقف في صالة المنزل المهجور أتاه اتصال فرد قائلا:الو في حاجه؟!
, قال الشخص :في حاجه غريبه حصلت يا باشا
, مازن:إيه انت فين دلوقتي ؟!
, قال:انا ورا مالك مش عارف رايح علي فين ٣ نقطةبس المهم أني شفت حاجه في فيلت آسر النجار ميصدقهاش العقل هبعتلك صوره حالا
, أرسل الشخص صورة لمازن فراها وجد آسر يقف مع مازن ومحمد قال للشخص :دا أمته ؟!
, قال:من شويه كدا وبعدها مالك طلع بعربيته وانا واره
, مازن:طب خليك وراه واوعا يلاحظ أنك بتراقبه
, قال :عيب يا باشا إحنا مبنلعبش
, أغلق مازن الهاتف ونظر في الصورة مره أخري كبر الصوره لتتضح أمامه صورة آسر نظر في الساعه وجدها العاشره قال :أعتقد كدا كفايه أوي يا ملك
, دلف للداخل وجلس علي المقعد أمامها وقال:بيتهقلي فكرتي كويس صح
, هزت ملك رأسها إيجابا ونظرت للصور مره أخري وكانت عيناه تراقب تصرفاتها
, قالت ملم بعدما ابتلعت غصتها:موافقه بس بشرط
, مازن:ايه هو؟!
, ملك :روح أشوف ماما قبل أي حاجه
, ضحك مازن وقال:أسف مش هينفع اسيبك ٣ نقطةانتي متنضمنيش
, قالت ملك برجاء:طب ممكن اكلمها اطمنها عليا بس
, وضع هاتفها وهاتفه علي الطاوله وزفر ثم رفع كتفيه وقال:ملك أنتي خدتي وقتك وزياده أوي واستنفزتي وقتي
, ملك:مش هقبل إلا لما اطمن عليها
, ضحك مازن بسخريه وقال وهو يطقق باصبعه علي الطاوله:مش أنتي الي بتقرري هنا
, ملك:لا بقرر يا مازن واعتبرني غيرت رأيي ومش موافقه
, وقف مازن وأخذ هاتفه وقال بحده :يبقي جهزي نفسك عشان تمشي في العزاء يا ملك
, خرج وهو غاضب ونسي هاتفها أمامها علي الطاوله فحاولت ملك الاقتراب وأخذ الهاتف اسطاعت بعد جهد وأرسلت موقعها بسرعه لمحمد
, ثم مسحت الرساله من هاتفها كي لا يعرف مازن وأغلقت الهاتف وسرعان ما وضعته علي الطاوله
, اتي مازن ونظر لها وللهاتف ثم أخذه قالت ملك :أنا موافقه يا مازن
, ابتسم مازن وقال :بجد ٣ نقطةساعه والمازون هيكون هنا
, خرج مازن وأبتسمت ملك ابتسامه إنتصار وحمدت ربها لأنه انقذها من هذا الكرب
, ٣ العلامة النجمية
, في الفيلا نظر محمد للرساله وقال لآسر :ملك بعتتلي location
, آسر :أكيد الي هي فيه ٣ نقطةكان قلبي حاسس أنها هتعرف تتصرف
, محمد:طب يلا نروحلها
, آسر:لا انا هروح وانت روح لحسام خليه يجيب قوات معاه وحصلوني علي هناك وحولي الرساله دي عشان أعرف الطريق
, محمد:طب هتروح ازاي ؟!
, آسر:هات مفتاح عربيتك وانت خد عربية ندي او خد تاكسي أتصرف
, أخذ مفاتح سيارة محمد وصعد قاد بسرعه لينقظ ملك شغل جهاز GPS في هاتفه بعدما اتته الرساله من محمد
, بينما محمد صعد للاعلي دلف الغرفه ثم قال لندي:هاخد عربيتك
, ندي :ليه ؟!
, محمد:لاقيني ملك الحمد لله٣ نقطةبعتت رساله علي تليفوني وآسر راح ليها وأنا هطلع علي حسام بيه وراوحله علي هناك
, ندي:هاجي معاك
, محمد:تيجي فين هو انا رايح رحله ٣ نقطةاخذ المفاتيح وقال:خليكي هنا عشان تعرفي ماما وتطمنيهم
, نزل محمد وصعد سيارته قادها متوجه لقسم البوليس الذي يعمل به حسام
, ٣ العلامة النجمية
, توقف آسر أمام المنزل المهجور وصعد السلم بسرعه وجد منزل واحد بالعماره ارحه ذلك من عناء البحث علم أنها كانت تحت التشيد ولم يكمل صاحبها بنائها ولكنه لم يفكر كثيراً
, وسرعان ما دلف للداخل وجد أمامه ثلاث غرف شعر بحركه وصوت قادم من الغرفه التي أمامه مباشرة فدلف بعدما كسر الباب وجد ملك علي المقعد وقدمها مكبله في المقعد ويدها مكبله في بعضها
, نظرت له وظلت أعينهم تلتقي في بعضها ظنت في البدايه أنها تحلم فاغمضت عينيها وفتحتها وجدته مازال أمامها وينظر لها بشوق ووحشه تقدم منها خطوه ووقف لا يعلم لماذا ولاكنه شعر أن هناك قوه تكبل قدمه في الأرض ؟!
, ربما خوفه من معرفة ملك الحقيقه !!
, في الوقت ذاته دلف مازن المنزل تقدم ببطء وخفه في الصاله كي لا يشعر به أحد وحين رأي شخص يقف أمامه أخرج مسدسه ووضعه في رأسه
, شعر آسر بالمسدس الذي يتوسط رأسه من الخلف
, وملك دلف الرعب قلبها وتربع الخوف علي عرشه حين نظرت بطرف عينها ووجدته مازن استدار آسر فصار المسدس في منتصف جبينه
, قال مازن وهو يبتسم بسخريه:آسر ٤ نقطةمصدقتش نفسي لما جاتلي صوره ليك انهاره في الجنينه مع اخواتك ومش مصدق وجودك هنا
, ابتسم آسر ساخر فأردف مازن:بس كويس أنك جيت عشان تكون نهايتك علي أيدي والمره دي بجد بقا ونرتاح منك نظر لملك واردف:وهنا قدام حبيبت القلب
, عدل آسر وجه مازن بيده وقال محذرا:بصلي هنا بدل ما رأسك توحشك
, ضحك مازن وقال:لا ما رأسك أنت ال هتوحشك
, أو اقولك أبعد المسدس عن آسر ووجهه لملك ثم قال:أو أخد روحك أحسن
, نظرت له ملك ورفعت حاجبيها في دهشة بينما آسر أمسك يده ورفعها للاعلي ضغط مازن علي الزنات فانطلقت رصاصه فضربه آسر علي يده عدت مرات وقع من مازن المسدس علي الأرض
, ولكمه آسر في وجهه ثم ضرب المسدس بقدمه فخرج من الغرفه واستقر في الصاله
, لكم مازن آسر بقوه في صدره فاصتدم في الباب شهقت ملك خوفاً عليه وقالت:آسر
, أمسك مازن آسر من كتفه فاوقعه آسر في صالة المنزل ثم انقض عليه ولكمه بقوه اعتدل مازن وصار هو أعلي آسر ولكمه في وجهه ظل النزاع لدقائق قليله
, لاحظ مازن قرب المسدس من يده بعدما صار فوق آسر ثانيا فامسكه بيده بعد جهد ومحاولات من آسر ولاكنه فشل وصار المسدس في يد مازن في النهايه
, وضعه في صدر آسر موضع قلبه وقال:نهايتك علي أيدي يابن النجار
, فاعتدل آسر وأمسك يد مازن ولوها جعل المسدس موجه إليه ضغط مازن علي الزنات فانطلقت رصاصه صرخت ملك بقوه وبكت حين سمعتها
, ٣ العلامة النجمية
, في فيلا أسامه عبدالخالق دلف علي ومعه سحر وكأن أسامه بالأسفل نظر في ساعته وجدها الثالثه أسرع إليه علي واحتضنه قال له:وحشتني أوي يا بابا
, أسامه:لو وحشك بصحيح كنت رفعت تليفونك وسألت عليا
, علي:معلشي بقا يا حج ما انت عارف كنت مشغول
, أسامه:طب اطلع غير هدومك والأكل جاهز
, احرجت سحر حين لم يعرها إهتمام فقالت هي:إزيك يا عمي
, نظر لها أسامه باشمئزاز وسخط وقال وهو ينظر لابنه:بخير
, نظر علي لسحر وقال :طب بقول ايه يا حبيبتي يلا نطلع اتفضلي
, صعدت أمامه فنظر لوالده بلوم وعتاب ثم تبعها سريعاً
, اما في منزل مريم جلست علي الأريكة والقت هاتفها عليها بعدما انهت مكالمتها مع والدتها والتي دوما ما تنتهي بشجار وخلاف كبير ألم يحن الوقت ليشعر بها أحد ؟!
, قالت لنفسها:ياربي امته هيحسوا أن عندهم بنت محتاجهم أكتر من الفلوس أنا تعبت ٣ نقطةفينك يا ملك
, أمسكت الهاتف واتصلت بها لم ترد فكرت في الاتصال بهمس ولاكنها قالت:لا مش هينفع هي دلوقتي في شهر العسل
, نهضت وقالت:طب البس واروح لملك ؟! ولا اعمل ايه؟!
, دلفت لغرفتها سريعاً لتبدل ثيابها وتذهب لملك
, خرجت بعد دقائق من الغرفه بل من المنزل بأكمله وصعدت سيارتها متوجه لفيلا النجار
, ما أشد قسوة الأيام التي نعيشها في الوحده ولاكن الامر من ذلك أن تكون وحيداً وهولك كثير من البشر
, تذكر دائما في وحدتك أن **** معك فهو أقرب إلينا من حبل الوريد
, ٣ العلامة النجمية
, عند آسر نهض بعدما اجتاحت تلك الرصاصه صدر مازن نظر له قليلاً ثم دلف للداخل سريعا وجد ملك تبكي وتضع رأسها أرضا كانت تظن أن الرصاصه اصابته هو
, رفع رأسها لتلتقي عينها المليئه بالدموع في عينه الحائره قالت:انت كويس صح
, هز رأسه إيجابا وهو يبتسم
, ثم نزل علي قدمه وفك يدها المكبله نزع عنها الحبل وقامت هي بفك قدمها
, وقفت واحتضنته كم تشتاق إليه قالت:وحشتني
, وقف حائررفع يده ببطء ثم ابعدها عنه وقال:وأنتي كمان بس مش هينفع نتكلم هنا لازم نمشي
, خرجوا من الغرفه وهي تمسك في يده بقوه نظرت لمازن الملقي علي الأرض سائح في دمائه وملاء الخوف عينها
, دلف حسام هو ومحمد قال محمد وهو يحتضن ملك ويقبل جبهتها :أنتي كويسه يا حبيبتي
, هزت ملك رأسها إيجابا وهي مازالت تنظر لمازن
, اقترب حسام من آسر وقال:ايه الي حصل ؟!
, آسر :كأن عايز يقتلني بس داس علي الزنات غلط والرصاصه جات فيه هو
, قال حسام وهو ينظر لمازن :هنحتاج تيجوا معانا عشان نقفل كل شيء في المكتب
, محمد:بس دا دفاع عن النفس صح
, حسام:اه طبعاً بس انت عارف الإجراءات وآسر كدا كدا هيخرج معلهوش حاجه لأن عملت محضر بغياب ملك
, قال آسر وهو ينظر لملك:محمد خد ملك ورحها أكيد عايزه ترتاح أعصابها تعبت
, حسام:للأسف مش هينفع ملك كمان هتيجي معانا
, ذهب حسام ليكمل باقي إجراءاته القانونيه وترك ملك ومحمد وآسر
, قال آسر :ملك متأكده إنك كويسه
, هزت رأسها إيجابا واسندت رأسها علي صدر آسر ابتلع غصته قال لنفسه:يتري يا ملك هتعملي إيه لما تعرفي الحقيقه ؟! مش هتطيقي تبصي في وشي حتي نظر لمازن وقال:مش عارف أقول **** يرحمك ولا **** يكحمك يا مازن ٤ نقطة**** يرحمك ويسامحك بقا علي الي عملته
, قال محمد:طب يلا بقا
, آسر :يلا
, خرجوا من المنزل وصعدت ملك مع آسر سيارته وصعد محمد سيارة ندي وتبعوا سيارة الشرطه خلف حسام
, ٣ العلامة النجمية
, في الفيلا فرحت فاديه حين أخبرتها ندي أن آسر ومحمد ذهبوا لإحضار ملك جلسوا جميعاً في الليفنج ينتظروا عودتهم قالت فاديه:الساعه كام يا مكه
, مكه:يا ماما متقلقيش و**** زمانهم جاين
, ندي:يا حبيبتي الموضوع كبير وطبيعي انو ياخد وقت
, رنا:طب ما تحاولي كدا يا ندي تكلمي آسر
, ندي :حاضر
, أمسكت ندي هاتفها واتصلت بآسر رد عليها بعد قليل قالت:الو يا آسر عملت إيه ؟!
, آسر:ملك معايا اهي ونص ساعه كدا ونكون في البيت
, ندي:يعني هي معاك
, وقفت فاديه وأمسكت الهاتف من ندي وقالت:طمني عليها يا بني خليني اكلمها
, آسر:حاضر يا ماما
, فاديه:الو يا ملك ٤ نقطةانتي كويسه يا حبيبتي
, ملك:ايوا يا ماما متقلقيش يا حبيبتي أنا نص ساعه وأكون في البيت زي ما آسر قال
, فاديه:ماشي يا حبيبتي تيجي بالسلامة
, اغلقت الهاتف بعدما اطمئنت علي فتاتها وجلس علي المقعد بعدما سكن قلبها وهداء حين سمعت صوت حبيبتها الصغيره
, قالت ندي مداعبه:**** ايه السكون المفاجئ دا
, ضحكت فاديه وقالت:مش سمعت صوت لوكه واطكنت عليها بقا
, قالت مكه:اه ماشي يا ستي ما إحنا ولاظ البطه السوده
, فاديه:كلكو معزه واحده يا مكه
, وقفت مكه وقبلت جبين امها وقالت:ولو مش واحده بحبك برضوا يا دودو ومش هتخلصي مني
, ضحكت أمينه وقالت:**** يجعل أيامكم كلها سعاده وحب يا حبيبتي ويبعد عنكم ولاد الحرام
, ٣ العلامة النجمية
, في سيارة آسر نظرت ملك لاسر بعدما أغلقت الهاتف ووضعته علي الطابلو الخاص بالسياره
, قالت:وحشتني ٤ نقطةالايام كأن ملهاش طعم من غيرك
, نظر لها آسر وقال:من أمته الكلام دا ؟!
, ملك:قصدك ايه يا آسر
, آسر :مفيش يا لوكه
, اعتدلت ملك:أول مره تقول يا لوكه ومتقلش حبيبتي
, ضحك آسر وقال:دي كلمه
, ابتسمت ملك وقالت:هي فعلاً كلمه بس لها تاثير كبير عليا
, قال آسر لنفسه :كان فين الكلام دا من زمان يا ملك ؟! كان فين قبل الي بينا ما يتحول لكدا ؟!
, معقول البعد خلاكي تسامحيني ؟! ولما تعرفي الحقيقه هيكون بينا مسافه زي السماء والأرض
, قالت ملك:روحت فين بكلمك؟!
, آسر:يلا انزلي وصلنا
, نزلوا من السياره ودلفوا للقسم خلف حسام
, جلسوا في مكتبه وكل من محمد وآسر علي مقعد بينما ملك تجلس علي الأريكة
, آتاه إتصال فقال :دا مالك
, محمد:هو كأن لسه موصلش
, آسر:استني هرد عليه نظر لحسام وقال :عن ازنك يا حسام بيه
, رد آسر قائلا:انت فين يا مالك؟!
, مالك:أنا راجع البيت ٤ نقطةكان في واحد ماشي ورايا اطريت اتوهه الأول وبعدين أروح العنوان الي قولتلي عليه
, آسر:طب مش مهم إحنا خلاص لقينا ملك روح علي البيت ونص ساعه ونكون عندك
, مالك:تمام
, أغلق هاتفه ووضعه علي المكتب قال حسام:دلوقتي هناخك أقول ملك ونعرف منها الحادث دا حصل ازاي
, اخذ أقوال ملك والجميع وعرف من آسر ما حدث في المنزل المهجور وغير المكتمل بالتفصيل قال حسام:تمام هو كدا أصلا مفيش أي إتهام لاسر وخصوصا أن البيت الي تم فيه الخطف دا بإسم مازن وشكله كأن هيبنيه كويس بس محدش يعرف عنه حاجه
, محمد:طب كدا إحنا نقدر نمشي ولا لسه في حاجه تاني عشان ملك شكلها مجهد؟!
, حسام:لا تقدرو تتفضلوا طبعاً ولو في جديد هعرفك يا آسر بيه
, وقف آسر وسلم علي حسام وشكره ثم أخذ ملك ومحمد وخرجوا من المكتب صعد محمد سيارة ندي وآسر وملك سويا كما أتو
, اقتربت مواجهة آسر مع العائله فماذا سيخسر من جديد ؟!
, ملك تعشق آسر فهل عشقها سيجعلها تقبل وجود أخري في حياته أم هذا ما سيجعل الأمر أسوأ علي الجميع ؟!
, هل أمينه ستقبل ما فعله آسر دون اذنها أم ستكن هي أيضا من خسارته التي سيخسرها ؟!
, أعودة علي لمصر ستحضر معها رياح من الحزن والشر الجديد !!؟

الرابع والعشرون



في الفيلا دلفت ملك فقامت فاديه والجميع احتضنتها فاديه وبكت وبكت ملك أيضا اخذتها فاديه وجعلتها تجلس علي الأريكة وقالت :أنتي كويسه يا حبيبتي٣ نقطةايه الي حصل طمنيني عليكي
, ملك:مش قادره أتكلم يا ماما هطلع أرتاح فوق
, قامت ملك وصعدت للاعلي كان آسر ينظر لها ومكه تسندها ويتمني لو سندها هو ولكن رنا كانت تنظر إليه
, بكت فاديه قال آسر :في إيه يا ماما بس مبلاش الدموع دي
, فاديه:فهمني يا بني ايه الي حصل دا وهيتكرر تاني ؟!
, امسك آسر يدها وقال:إيه الكلام دا يا ماما متقلقيش مش هيتكرر تاني وعشان كلكم تطمنوا انا هيجيب حراسه ومحدش هيخرج منكم إلا ومعاه حراسه
, ندي:وليه كل دا ؟! إحنا هن٣ نقطة
, قاطعها آسر قائلا:أنا مش فاضي للكلام دا والي قولته هيتنفذ يا ندي
, ندي:طلما إنك واثق أن دا مش هيتكرر ليه تنخنقنا بحراسه
, محمد:يا حبيبتي آسر قصده نفضل متطمنين عليكوا وإحنا في شغلنا
, وقف آسر وقال:انا طالع أنام وإلي قولته هيتسمع عن ازنكم
, صارت السماء مغطاه بستارتها السوداء وتزينها نجومها الصفراء
, وقف آسر في شرفته يفكر حتي اتت إليه فكره فخرج من غرفته كان متوجه لغرفة مالك ولكنه
, وجد رنا قال :أنتي عامله إيه دلوقتي
, رنا:كويسه ٤ نقطةالمهم انت هتعمل إيه مع علي ؟!
, آسر:لسه بفكر ٥ نقطةادخلي أرتاحي في اوضتك
, رنا:حاضر
, دلفت رنا لغرفتها وجلست علي الفراش
, تعرف جيداً أنه لم يخبر عائلته بعد عن زواجهم ولا عن حملها كانت تخشي أن يتاخر ذلك كثيراً ولكنها قررت أن لا تضغط عليه وتساله عن ذلك رغم خوفها الشديد من تأخر الحقيقه
, ظلت تفكر في رد فعل الجميع وخاصة ملك .
, ٣ العلامة النجمية
, في المكتب جلس آسر علي المقعد وكذلك مالك ومحمد قال مالك:قولي بقا هتعمل إيه ؟!
, آسر :هنضرب علي الحديد وهو سخن
, رفع كلاهما حاجبيه وقال محمد:ايوا يعني هتعمل ايه
, آسر:دلوقت مازن بقا برا اللعبه كلها ومفضلش غير علي وماجد
, نهض من علي مقعده و وقف أمامهم وأردف:يعني مفيش غير أننا نوقع بينهم
, مالك:يبقي ماجد لازم يعرف الحقيقه
, ابتسم آسر ونظر لمالك وقال:مظبوط٣ نقطةاخرج آسر هاتفه واردف :دلوقتي كلمه وخد منه معاد هقابله بكرا واعرفه الحقيقه
, محمد:تمام بس هيصدق
, آسر:لازم يصدق وان شاء **** هيصدق
, مالك:أكيد انت عامل حساب كل دا
, هز آسر رأسه إيجابا وقال:يلا بس عشان منضيعش وقت
, كتب مالك الرقم في هاتفه واتصل بماجد قال
, مالك: أستاذ ماجد معايا
, ماجد:ايوا انا ماجد مين معايا
, مالك:فاعل خير ٤ نقطةانا أعرف معلومات عن حاجه تخصك وتهمك
, ماجد:متضيعش وقتي يا حضرت أنا مش فاضيلك
, مالك:مستنيك بكرا الساعه ثمانيه باليل في شارع ** ٣ نقطةسلام
, أغلق هاتفه وصافحه آسر وصافح محمد وقال:كدا تمام
, مالك:تفتكر هيجي
, آسر:هيجي دا لو مكنش قاعد دلوقتي يفكر وارهنك مش هينام لحد ما المعاد يجي
, محمد:ممكن يكلم علي ؟!
, مالك:ماجد زكي ومفتكرش انوا هيعمل كدا
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل ماجد جلس علي المقعد بعدما أغلق هاتفه نظر في الهاتف للرقم الذي طلبه واتصل به ولكنه وجده مغلق فوضع الهاتف علي الطاوله وفكر في تلك المكالمه تكرر في ذهنه :مستنيك بكرا الساعه ثمانيه باليل في شارع **
, قال لنفسه:معلومات ايه الي عايز يقولها ٤ نقطةمعقول حاجه بخصوص شغلي مع علي ٣ نقطةاو حاجه خصوصيه جدا ٤ نقطةلو حاجه خصوصيه مش هينفع تقول لعلي
, رن هاتفه فامسكه ظن أنه الشخص الذي تحدث معه من قليل ولكنه وجده علاء
, رد قائلا:الو يا علاء إزيك
, علاء:انا كويس الحمد لله
, ماجد:الحمد لله في حاجه ولا إيه ؟!
, علاء :انت نسيت ولا ايه مش بعتت رساله وعايز تقابلني في البيت
, ماجد:اه اه نسيت معلشي ٤ نقطةهجيلك بكرا الصبح إن شاء ****
, علاء:لا مش هينفع عندي مشوار هجيلك انا
, ماجد:زي ما تحب
, علاء:ماشي اشوفك بكرا سلام
, أغلق ماجد هاتفه ووضعه علي الطاوله مجدداً وزفر بقوه وقال :شيماء ٧ نقطة كرر ندائه بصوت عالي :شيماء
, اتت إليه مهروله وقالت:في ايه يا ماجد ؟
, قال ماجد وهو يشير لها لتجلس :اقعدي
, جلست شيماء وقالت :قعدت في إيه ؟!
, ماجد:علاء هيجي بكرا تاني وأنا موافق علي جوازكم
, ابتسمت شيماء وقالت:بجد يا علاء
, ماجد:هو أنا من أمته هزرت معاكي
, رفعت شيماء حاجبيها متعجبه وقالت :بس إيه الي خلاك تغير رأيك
, ماجد:فكرت كويس ولقيت إن علاء مناسب ليكي
, وهيحطك في عينه
, شيماء:ماشي يا ماجد هصدق كلامك
, وقف ماجد وقال :انا داخل أنام
, تركها ودلف غرفته وهي تعلم أن ما قاله بعيد كل البعد عن الحقيقه ولاكنها تعرف في النهايه ما حدث وعلاء أخبرها كل ما فعله ماجد
, أما ماجد فظل في غرفته يفكر فيما حدث وهذا الشخص الغامض الذي تكلم معه منذ قليل
, ٣ العلامة النجمية
, في الصباح الباكر قبل أن تشرق الشمس بقليل
, دلف آسر لغرفة رنا وجدها مستيقظه فقال:لسه صاحبه
, رنا:لا كنت نايمه وصحيت من شويه
, آسر:هنروح الفيلا التانيه جهزي شنطك ساعه وهرجع آخدك
, رنا:هتقولهم
, آسر:ايوا طبعاً أنا بس كنت مستني الوقت المناسب
, رنا:متأكد أن دا الوقت المناسب
, آسر :في إيه يا رنا هو انا هخاف منهم؟! أنتي مراتي
, رنا:يا حبيبي أكيد مش قصدي بس مش عايزه يحصل مشاكل بسببي
, جلس آسر بجوارها وقال:كدا كدا هيعرفوا أنتي حامل وهيبان عليكي
, رفعت رنا حاجبيه وقالت:يعني لو مكنتش حامل مكنتش هتقولهم
, آسر:لا
, نظرت له نظرت غضب وتعحب في الوقت ذاته فقال:كنت هقولهم بس مش دلوقتي كنت هاجل شويه
, رنا:اه
, وقف آسر وقال :تصبحي علي خير
, رنا:وانت من أهله
, خرج من الغرفه واوصد الباب ببطء وجد ملك تقف أمامه وتنظر له وهي ترفع حاجبيه متعجبه مما تراه الآن
, نظر لهت قليلا ثم قال:ملك٣ علامة التعجب ٣ نقطةايه الي مصحيكي بدري كدا
, ملك: كنت نازله أشرب..انت الي بتعمل إيه ؟!
, آسر:هاا لا مفيش كنت بتناقش مع رنا في حاجه كدا
, ملك :في الوقت دا
, آسر:وفيها إيه يعني أنا ورنا طول عمرنا كدا
, مش هتنزلي تشربي ولا ايه
, ابتسمت ملك ابتسامه صفراء وقالت:لا هنزل طبعاً عن ازنك
, نزلت ملك وهي تشك أنه يكذب عليها بينما هو تنهد باريحيه ونظر لها حتي اختفت من أمامه
, دلف لغرفته وجلس علي الفراش نظر لحقيبته التي أمامه وقال :هتنزل دلوقتي ملك هتشوفكم
, تفتكر أن صدمتها هتفرق لو عرفت منك أو منهم مش هتفرق يا آسر
, أخرج هاتفه وأرسل رساله لرنا<رنا مش هنمشي دلوقتي خليها باليل عشان في حاجه مهمه هعملها بس جهزي شنطتك عشام تكوني جاهزه في أي وقت >
, اتته رساله منها يعد دقائق <حاضر يا آسر >
, أغلق هاتفه ووضعه علي الفراش وظل يفكر في
, طريقه يمهد بها الموضوع لكل العائله حتي اشرقت الشمس أخيرا فنهض وبدل ثيابه
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل علي جلس علي مقعده وكذلك سحر وكان والده يجلس علي القعد الكبير الخاص به
, ظل ينظر لسحر بطرف عينه رآه علي فقال:إحم إحم
, نظر له والده فقال:بقول إيه يا بابا حضرتك هتروح الشركه
, أسامه :ايوا
, علي:انا هروح المصنع اطمن علي شوية حجات كدا واجيلك علي هناك
, أسامه:ماشي يا علي
, قام علي فقامت سحر هي الاخري قال أسامه وهو ينظر لها:أنتي رايحه معاه ولا إيه
, سحر:لا يا عمي هطلع فوق
, صعدت سحر وهي تنظر لعلي فقال لوالده:همشي أنا بقا
, خرج علي من الفيلا اما والده أكمل تناول طعامه
, في سيارة علي آتاه اتصال من ماجد
, رد قائلا:ازيك يا ماجد
, ماجد:مش وقت الكلام دا
, رفع علي حاجبيه وقال:مالك يا بني في ايه
, قال ماجد:أنت شفت الجرنال انهارده
, علي:لا ٤ نقطةايه الي حصل
, ماجد:مازن مات بس المره دي بجد
, نظر علي من نافذة السياره وجد أحد المحلات التي يباع فيها الجرائد فقال علي للسائق :وقف العربيه ٣ نقطةانزل هات جريده
, ماجد:سلام
, علي:ياريت تيجيلي المكتب انهارده الساعه ثلاثه
, ماجد:لا مش هينفع انهارده خليها بكرا عشان علاء جايلي انهارده
, علي:ماشي
, اغلق ماجد هاتفه واتي إليه السائق وأعطاه الجريده بحث عن الخبر وجده وقراه فرما الجريده وهو غاضب وقال للسائق بغضب:متطلع هنفضل في الشارع كتير
, ٣ العلامة النجمية
, أنتهي اليوم العملي كما هو في المعتاد لدي آسر ومالك ومحمد وأيضا لعلي ووالده
, في منزل آسر جلسوا يتناولون الغداء وملك تنظر لاسر تاره ولرنا تاره أخري
, قال آسر : دادا سناء
, اتت سناء فقال:كوباية قهوه وشوفي مين تاني هيشرب
, نهض آسر وجلس علي الأريكة أمسك الجريده وراء الأخبار
, وجد خبر وفاة مازن فقال:معقول
, قالت أمينه: في إيه يا آسر
, آسر :لا مفيش يا ماما
, قامت ملك وجلست بجوار آسر وأخذت منه الجريدة وقرأت ما بها فقالت:أكيد والده منهار دلوقتي كأن مصدق إنو بخير
, نظر لها آسر وقال :هو الي جابه لنفسه محدش قاله يعمل حاجه هو مش قدها
, وقف آسر فقالت ملك:أتضايقت
, آسر:لا ٥ نقطةخلي سناء تجيب القهوه علي المكتب
, هزت رأسها إيجابا لاحظت ملك نظرات رنا نحوهم فقامت رنا وقالت:عن ازنكم
, ثم صعدت للاعلي
, في المكتب جلس آسر علي المقعد ومازال عقله مشغول لا يعرف كيف يبدأ حديثه مع عائلته وكيف يخبرهم بما فعله كأن يعلم أن والدته ستثور في وجهه وأن ملك ستبتعد عنه
, ولكنه لم يكن يعلم أن ملك لم تتزوج من مازن
, نهض من علي المقعد وظل يتجول في المكتب
, وهو يفكر فيما سيفعله
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل ماجد جلس هو وعلاء في الليفنج ووضعت شيماء العصير ثم خرجت فقال ماجد:علاء أنا فعلاً كنت غلطان لما اتسرعت ورفضت طلبك
, علاء:عادي ولا يهمك
, اعتدل ماجد وقال:انا موافق تتجوزو وهي جاهزه من كل شيء لو انت جاهز يبقي مفيش داعي للتاخير
, علاء:انا جاهز بس ليه نتسرع
, ماجد:معلشي يا علاء أنا عايز اطمن عليها محدش ضامن ايه الي ممكن يحصل بعد كدا
, علاء:خلاص تمام زي ما تحب
, ماجد:شيماء
, اتت شيماء فقال ماجد:مش هناكل بقا ولا ايه ؟!
, شيماء :خمس دقايق والأكل يكون علي السفره
, خرجت شيماء لترص الطعام فقال ماجد لعلاء :الفرح هيبقي يوم الخميس الجاي ان شاء ****
, علاء:تمام وانا جاهز
, وقف ماجد وقال:طب يلا الغداء جاهز
, علاء:بالهنا والشفا
, ماجد:قوم يا بني ولا اجيبلك شيماء
, علاء:لا لا خلاص الطيب أحسن
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل صابر طلب من لمار أن تخبر زياد أنه يريده فخرجت من الغرفه وذهبت لغرفة زياد قالت :جدو جه من برا متضايق وعايزك
, زياد:متعرفيش ليه؟!
, هزت رأسها نافيه وقالت:مقلش حاجه اكتر من نادي لزياد
, وقف زياد وقال:ماشي **** يسطر
, خرج من الغرفه وذهب لجده طرق الباب
, اتاه صوت صابر يقول:أدخل
, دلف زياد وجلس علي المقعد أمام جده ظل ينظر له وزياد يوزع نظراته بينه وبين الأرض لا يعرف ماذا يريد منه جده حتي أزال صابر هذا الصمت حين قال:أنت فاكر ان إلي عملته دا كان هيستخبي كتير
, زياد:مش فاهمك يا جدو
, صابر :انا روحت البنك انهارده وعرفت إنك خدت فلوس ٣ نقطةوطبعاً عرفت أن الفلوس الي في حساب لمار زادت
, دا بعد ما انت حطيت نصيب والدك في الميراث باسمها
, زياد:كنت بعمل كدا عشان اعوضها عن الي هو عمله معاها وهي رفضت في البدايه بس انا اصريت علي كدا
, صابر :وبقيت الفلوس
, زياد:اديتهم لعمتي ودا حقها والباقي موجود في حسابي يعني اديت لكل واحد ميراثه
, صابر:وخدعتني أنا
, زياد:انت عارف إني مستحيل كنت هاخد حاجه مش من حقي
, صابر :تقوم تخدعني يا زياد وتعمل حاجه انا مش عايزها من وراء ضهري
, زياد:انا عملت الي شايفه صح عن ازنك يا جدو نتكلم لما تهدأ وتفكر في الي حصل كويس
, خرج زياد وترك جده وهو مازال غاضب مما حدث ولاكنه ابتسم قال لنفسه:رغم زعلك من إنو عمل كدا من وراك انت فرحان إنو عمره ما هياكل حق حد ٤ نقطةاطمنت علي لمار وعليهم كلهم يعني لو متت في أي وقت هتموت وانت مرتاح ومتطمن عليهم كلهم
, ٣ العلامة النجمية
, صارت الساعه السابعه والنصف في منزل ماجد خرج من غرفته قالت شيماء :مش غريب الحب الي ظهر فجأه لعلاء دا والهزار وكدا
, ماجد:مش صحبي
, شيماء:اهاا ٣ نقطةمتاكد
, قال ماجد وهو يفتح الباب :أنتي رخمه وانا مش فاضيلك سلام
, شيماء:خلي بالك من نفسك
, نزل ماجد واشار لسيارة آجره صعد متوجه للعنوان الذي طلب منه الشخص الذهاب إليه وظل يفكر وهو في سيارة الأجرة حتي وصل وطلب من السائق أن يقف به بعيداً عن السياره الاخري كان الشارع مظلم
, نزل من السياره وتقدم من السياره ببطء نزل شخص لم يتعرف عليه من الظلام حتي وقف أمامه فتحقق من ملامحهه قال:هو انت ٤ نقطةانت عايش
, ابتسم آسر وقال:شفت بقا المفاجاه
, ماجد: اوحش مفجاه في العالم ٤ نقطةعايز ايه ٣ نقطةبس حلوه فكرت المكالمه
, آسر:عجبتك
, ماجد:جدا
, آسر:مالك الي كلمك ٣ نقطةما علينا هتستفيد ايه من موتي يا ماجد مفتكرش إني ازيتك في حاجه
, ماجد:أنت لا بس ابوك وعمك آه
, آسر:مش حقيقه اسامه و علي عرفوا يخدعوك ومش انت بس دا ناس كتير
, ضحك ماجد وقال: انسا إني اصدق واحد زيك مش هتعرف توقع بينا
, آسر:أسامه هو الي قتل أبوك لو فكرت بعقلك هتعرف أبوك كان مخلص جدا لوالدي ومرضاش يسمع كلام أسامه ويأزيه٤ نقطة أسامه اتجنن وحب يخلص من أبوك قبل ما يقول حاجه لابويا وخطط كويس اوي ابوك يموت وابويا يلبس الجريمه وظبط كل حاجه
, صفق ماجد لاسر وقال:لا برافوو ٤ نقطةبرافو آسر بيه
, آسر :مش مصدق صح٤ نقطةمعاك حق برضوا لو مكانك مش هصدق
, ماجد:متوجعش دماغي وتضيع وقتك يابن الناس
, واستدار خطي بعض الخطواط فقال آسر :مستعد اثبتلك أن الي قولته هو الحقيقه
, وقف ماجد ونظر له وقال:إزاي وأمته
, آسر:إزاي دي سيبها عليا ٣ نقطةامته بقا بكرا هثبتلك وهتسمع الحقيقه بنفسك
, ماجد:ماشي بس لو طلعت بتوقع بينا
, آسر:مش هتخسر حاجه وقتها أبقي خد طارك يا سيدي
, ماجد:تمام يا بن سليمان ٤ نقطةسلام
, آسر:هكلمك عشان افهمك بكرا ٤ نقطةسلام
, صعد كل منهم السياره التي اتا فيها أبتسم آسر وهو يمر من أمام ماجد وأشار له مودع
, قال ماجد للسائق:اطلع
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل آسر نزل من سيارته ودلف للداخل كان الجميع بالأسفل عدا رنا صعد للاعلي ودلف لغرفة رنا
, قال لرنا:يلا
, رنا:انا جاهزه ٤ نقطةانت جاهز
, هز آسر رأسه إيجابا وقال:ايوا جاهز هروح اجيب شنطتي
, أخذ حقيبتها وذهب لإحضار حقيبته ونزل وهو يحمل الحقائب وهي تتبعه
, وقف علي الدرج ورنا بجواره وقف الجميع حين رأوه وقالت أمينه:رايحين فين؟!
, آسر :البيت التاني يا ماما
, رفعت أمينه حاجبيها وقالت:أنهي بيت ٤ نقطةبيتك
, هز آسر رأسه إيجابا وقال:ايوا
, فاديه:ليه يا آسر؟!
, آسر:ااا ٣ نقطةعشان ٣ نقطة
, وقعت رنا مغشي عليها فنظر لها آسر ثم جلس علي ركبته قال مالك:
, هفتحلك العربيه وهاتها نوديها المستشفي
, حملها آسر وتبع مالك وضعها في السياره لحقته أمينه وملك ومحمد في سيارته وظلت فاديه مع الفتيات في المنزل
, صعد آسر لسيارة مالك وهو يعلم أن هذه بداية المواجهة
, وصلوا للمستشفي نزل آسر وحملها ومالك طلب من الاطباء إحضار الترولي
, وضعوا رنا عليه وصعدوا بها في المصعد الكهربي وآسر معها بينما صعد الباقي من علي الدرج
, دلفوا بها للغرفه وبعد قليل خرج الطبيب وقال:المدام ضعيفه بس وشكل الحمل تاعبها شويه
, نظرت ملك لآسر وتذكرت كلام مازن وهو يقول
, آسر أتجوز رنا في ألمانيا
, قال الطبيب:متقلقوش أنا كتبتلها علي علاج نظر لمالك وقال:أنت جوزها
, مالك:لا يا دكتور
, قال آسر :أنا جوزها
, نظروا له جميعاً بصدمه مما قال.. ورحل الطبيب

الخامس والعشرون


يقولون لا تبحث عن ما يتعب قلبك ولكن البشر لا يستطيعون تنفيذ هذا القول فالفضول البشري والتسرع يهذم كل ما يقدمه العقل
, وقفت أمينه وهي تنظر لابنها الذي تزوج دون علمها والآن هي بالمستشفي تطمئن علي زوجته وحملها تقدمت وقالت:الكلام الي انت قولته دا حقيقي أنت اتجوزت رنا
, آسر:ماما ممكن نتكلم في البيت مش معقول هنتكلم هنا
, مالك:آسر عنده حق يا ماما
, أمينه: طب اتفضلوا قدامي عشان نرجع البيت
, آسر:ايوا يا ماما بس رنا
, أمينه:أنا قولت أيه يا آسر ٤ نقطةرنا هتفضل في المستشفي وبكرا نبقي نيجي نشوفها يا أستاذ
, آسر:حاضر يا ماما اتفضلي
, تبع آسر والدته وكان ينظر لملك التي ظلت صامته حتي وصلوا للفيلا وكان صمتها الغريب هذا هو أكثر ما يقلق آسر كانت الأجواء في السياره صامته وحزينه وكأنهم أتو الآن من عزاء أحد عزيز عليهم
, قالت ملك لنفسها في السياره وهي تنظر له :ليه يا آسر عملت كدا ؟! ليه دست علي الي بينا بالبساطة دي ودمرتني؟!
, قال آسر لنفسه وهو ينظر لملك :مش أنا وبس الي غلطتت انتي الي وصلتينا لكدا يا ملك وصلتينا لكدا بعندك
, قالت ملك لنفسها:ممكن أكون غلطتت وعاندت شويه بس دا ميدلكش الحق أنك تتجوز واحده تانيه وتدوس علي قلبي بالشكل دا
, نظر لها آسر وهي كذلك نظرت إليه وفي عينها دمعه وهو في عينه حزن دفين وجرح عميق لا يفهمه سواه
, كان الحديث يدور بينهم بلغة العيون يتخاطرون عن بعد وكأن أرواحهم تلتقي في سماء حبهم الواسعه
, وهذا ما جعل الأمر أكثر سوء فدائما ما يكون الجرح والألم بقدر ما يسكن في القلب من الحب
, ٣ العلامة النجمية
, توقف مالك بالسياره ونزلوا جميعا وتوقف محمد أيضا بسيارته نزل وهو غاضب مما فعله آسر في حق أخته ولكنه يعلم أنه لا يستطيع أن يحاسبه علي زاوجه فهذا من حقه أينما شاء ووقتما شاء
, في الداخل قالت أمينه بحده :ممكن أفهم بقا أيه الي انت عملته دا
, آسر:طب أهدي يا ماما عشان نعرف نتكلم
, قالت ملك :عن ازنكم أنا هطلع انام
, صعدت ملك للاعلي فهي لا تتحمل سماع كلمة أخري ويكفيها ما تعرفه وكانت لا تريد تصديقه ولكنها لا تعرف الحقيقه الكامله بعد فهل في معرفته سكون الغفران لاسر علي ما فعله ؟!
, قالت أمينه بصوت علي:لا مش ههدي صوتي مش مكسوف من الي عملته يا أستاذ
, قال آسر بحده:هتكسف من أيه يا ماما واحد اتجوز علي سنة **** ورسوله فيها حاجه دي
, قالت فاديه ومكه وندي في نفس الوقت:اتجوزت يا آسر
, نظرت لهم أمينه وقالت:اه البيه اتحوز الست رنا من غير حتي ما يكون عندي خبر لا وبيسال فيها حاجه دي
, مالك:يا ماما أهدي عشان نفهم أيه الي حصل أكيد في حاجه
, قالت أمينه بحده:محدش يقولي أهدي٤ نقطةنظرت لاسر واردفت :فهمني الي عملته دا ليه ؟!
, رنا هي السبب خدعتك طبعاً وخلتك تتحوزها صح
, آسر:لا طبعاً أنا الي طلبت منها كدا وهي موفقتش في البداية
, أمينه:طبعاً ما هي دي لعبتها تعمل نفسها رافضه عشان تتحايل عليها وتتمسك بيها
, قال آسر بحده:من فضلك يا أمي دي حياتي وأنا حر فيها وافتكر إني مش صغير عشان أعرف مصلحتي
, أمينه:أنت اتجننت
, آسر:اه وكفايه لحد كدا دي حياتي انا وبس ومش عايز تدخل من حد
, انصرف من أمامهم وخرج من الفيلا في الاعلي كانت ملك تقف في الممر كانت ستدخل عرفتها بعدما صعدت للاعلي ولكنها لم تستطيع مقاومة نفسها ووقفة في الممر ازداد حزنها وألم قلبها بعدما سمعت كلامه الذي لم يدل لها إلا علي ماقاله مازن
, دلفت لغرفتها واوصدت الباب وبكت وهي تسند جسدها علي الباب نزلت علي قدمها وظلت تبكي بحرقه وهي مازالت تستند علي الباب
, ٣ العلامة النجمية
, في الحديقه وقف آسر غاضب مما حدث لم يكن يعلم أن الأمور ستصير بهذا السوء والتعقيد نظر للسماء قليلا ثم خطي بقدمه خطوات بطئيه حتي سيارته فتح بابها ونظر لشرفة ملك بحزن ثم وضع رأسه أرضا وصعد السياره قادها متوجه للمستشفي.
, قال لنفسه في السياره وهو ينظر للطريق أمامه ولكنه كان شارد قليلاً: واضح أن دا طريقك إلي انكتب عليك تمشي فيه ومينفعش تحيد عنه يا آسر
, رد علي نفسه قائلاً: بس انت الي أخترت تمشي الطريق دا من أوله يبقي بلاش دور الندم دا دلوقتي
, قال آسر لنفسه:مكنتش أعرف الحقيقه ٣ نقطةمكنتش أعرف
, رد علي نفسه قائلا:بتضحك علي نفسك ولا علي مين مهما كان الي حصل أنت زودت المها وجرحها الي كان المفروض تخففهم من زمان
, وضع يده علي وجهه وحرك أنامله علي جبهته
, لم ينتبه للطريق أمامه وسمع صوت اتي من سياره أمامه فادار المقود بسرعه وتوقف بالسياره أسند رأسه علي مقعد السياره باريحيه بعدما نجي من موت كان محتوم
,
, ظل وقف في الطريق بسيارته قليلاً ثم أكمل طريقه للمستشفي وصل هناك بعد قليل نزل من سيارته وصعد للاعلي وقف أمام غرفة رنا ونظر لها من النافذه الزجاجيه ظل مكانه حتي اتي إليه الكبيب بعد قليل فقال آسر:هي حالتها أيه بالظبط يا دكتور
, قال الطبيب:و**** يا أستاذ آسر مخبيش علي حضرتك هي حالتها في خطر ولازم تفضل معانا هنا في المستشفي كام يوم لحد ما نطمن عليها وعلي الجنين
, آسر :يعني هتكون كويسه
, قال:ان شاء **** هتكون بخير وإحنا هنعمل كل الي نقدر عليه عشان تكون بخير
, آسر:طب هو دكتور شادي فين؟!
, قال الطبيب :هو حضرتك متعرفش إنو في أجازه عشان في شهر العسل مع زوجته
, آسر :لا اصلي كنت مسافر ولسه راجع
, الطبيب:حمد لله على السلامة
, صافح آسر الطبيب وقال:شكرا
, رحل الطبيب فاستدار آسر وظل ينظر لرنا حتي الصباح
, ٣ العلامة النجمية
, في الصباح في غرفة أمينه كانت تجلس علي فراشها نصف جلسه تفكر فيما حدث بالأمس وكلام أبنها آسر سألت نفسها كيف تتطاول عليها هكذا واهانها بتلك السهول ؟!
, ولكن ما فعله أكد لها بطريقه ما أنه غير راضي عن ما فعل ولذلك انفعل ولم يجد أمامه سوء تلك الطريقه ليهرب بها من أمامهم جميعاً
, قالت لنفسها :يتري أيه الي حصل يا آسر وناوي علي ايه يا بني
, في غرفة مالك قالت مكه بحده:يعني انت متأكد أنك مكنتش تعرف
, مالك:هعرف منين يعني ؟! ما هو كان مختفي
, مكه:أنت فاهم قصدي أيه يا مالك
, قال مالك بحده وهو ينهض من علي الفراش :لا يا مكه آسر مقليش حاجه لما رجع وممكن بقا تقفلي علي الموضوع دا٣ نقطة انتي بتحققي معايا من إمبارح
, قالت مكه بحده:يعني أنت عجبك الي عمله كل شويه يحطم ملك اكتر ويجي عليها هي هتفضل تستحمله لحد أمته ؟!
, مالك:مكه قولنا بلاش غلط دا مهما كان أخونا الكبير
, مكه:الكبير كبير بتصرفاته يا مالك والي عمله آسر دا ميدلش غير علي أنه مجنون ومعندوش عقل
, وجدت صفعه قويه علي خدها وقال مالك محذراً:قولتلك قبل كدا متطوليش علي آسر فاهمه وملناش دعوه بأي حاجه تحصل بينهم هما أحرار مع بعض
, مكه:أنت بتدافع عنه عشان أخوك وبس
, قال مالك بضيق وحده :يووووه تاني زي ما أنتي بتدافعي عن اختك يا مكه ولو حصل بينهم مصانع الحداد مش عايز اسمع صوتك فاهمه
, خرج وتركها في الغرفه وهي ماوالت تضع يدها علي خدها وتتحسسه برفق
, آتاه إتصال من آسر فرد قائلا:الو أنت فين ؟!
, آسر:في المستشفي عند رنا بقولك أيه استناني أنت ومحمد في مكتبي
, مالك: حاضر يا آسر
, اغلق هاتفه ووضعه في سترته ثم دلف لغرفة أمه ليطمئن عليها جلس بجوارها علي الفراش وقبل يدها وقال:صباح الخير يا أمي
, لم ترد أمينه فقال مالك:عارف أنك متضايقه بس أكيد في حاجه حصلت خلته يعمل كدا أنتي عارفه آسر مبيعملش حاجه إلا لو هيستفيد منها حاجه تانيه
, أمينه:انا مبقتش عارفه حاجه خالص
, مالك:أوعدك إني هعرف كل حاجه واجي افهمك
, أمينه:طب وملك يا مالك
, صمت مالك لا يعرف كيف يجيب اصبحت علامة استفهام كبيره للجميع
, لا يعرفوا ما هو رد فعل ملك وماذا سيكون مصيرها بعد ما فعله آسر ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل علي أستيقظ وجد سحر ارتدت ملابسها قال:صباح الخير
, سحر:صباح النور ٣ نقطةهاجي معاك الشركه
, علي:ماشي يا حبيبتي دي شركتك وتروحي في أي وقت تحبيه
, ابتسمت سحر وقالت:طب يلا عشان نفطر زمان بابا مستني تحت
, علي:هلبس واحصلك
, هزت رأسها إيجابا وقالت:تمام
, علي مائدة الطعام جلست سحر نظر لها أسامه وقال:فين علي ؟!
, سحر:بيغير هدومه ونازل يا بابا
, رفع حاجبيه للاعلي وقال :بابا٣ علامة التعجب
, قالت سحر :قصدي يا عمي
, أكمل طعامه بينما ابتلعت هي غصت حلقها وقالت لنفسها:شكل البدايه معاك مبشره جداً يا أسامه بيه
, نزل علي وشاركهم الفطور بعدما انتهو وقف علي وقال:يلا يا سحر
, نظر له أسامه وقال:علي فين؟!
, ضحك علي وقال:أيه يا بابا علي الشركه عندي شغل
, قال أسامه وهو يضع المنديل بعدما مسح فمه:طب كويس أنك عارف إنو شغل يعني مش مطعم تاخد مراتك وتعشيها فيه وتقضوا وقت لذيذ سوا
, علي:في أيه يا بابا مالك؟!
, قال أسامه بحده:في أن حضرتك لازم تركز في شغلك ولما ترجع تبقي تقعد مع الهانم الحب مش مقطع بعضه
, قالت سحر:عن ازنكم
, ثم صعدت للاعلي سريعا فقال علي:بابا مش شايف أن حضرتك مزود الموضوع أوي
, أسامه:**** **** وكمان هتحاسبني يا ولد
, علي:لا هو أنا أقدر احاسب حضرتك مينفعش٣ نقطةبس حضرتك كمان لازم تعرف أنك لو فضلت تعامل مراتي بالشكل دا هاخدها ونقعد في بيت لوحدنا
, أسامه:بتهدنني يا ولد
, علي:حشا لله أنا أقدر٤ نقطةعن ازنك عشان عندي شغل
, أسامه:هي البت دي عملتلك أيه ؟!
, نظر له علي وقال:حبيتها
, اسامه :دا مش حب وهتفهم في المستقبل انو مش حب يابن أسامه
, رفع علي كتفه للاعلي وقال: هنشوف سلام يا بابا
, خرج علي وترك والده وهو يكاد ينفجر من الغيظ
, وسحر في غرفتها تشتعل النيران بداخلها
, ٣ العلامة النجمية
, في سيارة آسر كان يقودها متوجه للشركه رن هاتفه فوضع السماعه في أذنه ورد قائلا:الو مين معايا ؟!
, هشام:انا هشام يا آسر
, آسر:اه هو أنت ٣ نقطةعايز ايه؟!
, هشام:لقيتك اتأخرت قولت اكلمك أنا
, آسر:انسا إني أثق فيك وبعدين انا وانت عارفين أن الحكومه مش هتعمل حاجه ولو علي طاري هاخده بأيدي متنساش إني صعيدي
, هشام:غلط يا آسر بيه أنت شخص متعلم و٤ نقطة
, قاطعه آسر قائلا بحده:أنت هتديني درس في الاخلاق بقولك أيهلو كلمتني تاني هخلص عليك أنت كمان فاهم
, ألقي السماعه بضيق فالنيران التي بقلبه الآن ستحرق كل من أذاه ولكن هل ستطول تلك النيران من حوله أيضا ؟! أم سيتحكم بها جيدا ويوجهة لمن أذاه فقط؟!
, توقف بسيارته ونزل منها متوجه لمكتبه بالاعلي
, دلف المكتب ومازال غاضب جلس علي مقعده ومحمد ومالك ينظران له وفي نظراتهم الكثير من اللوم قال محمد:في أيه يا آسر ؟!
, آسر:ايوا موضوع ماجد هيخلص انهادره بس مش عارف لو ماجد يعرف الكافي عن علي ولا لا
, مالك:ازاي
, آسر:في ناس وراء علي خطوه بخطوه
, محمد:اه بس ياريت ميزوغش منهم تاني
, هز رأسه نافيا وقال:المره دي حد محترف جداً وعلي مش هيلاحظ وجوده أصلا أول ما يخرج تاني هنفذ الي في دماغي
, مالك:تمام بس لو ماجد طلع ميعرفش حاجه
, آسر:هنتصرف بطريقه تانيه بس انا واثق أن علي عنده حاجه توديه وراء الشمس
, رفع محمد حاجبيه متعجبا وقال:حاجه زي أيه ؟!
, مالك :سيبكو من الكلام دا خمسه كدا أنا عايز اسال آسر عن حاجه
, قال آسر وهو ينزل يده من علي المكتب :هتسال عن موضوع رنا طبعا
, مالك:أكيد يا آسر أنت عملت حاجه غلط وتحتها ألف علامة استفهام لازم تقول إلي حصل علي الأقل عشان امك المسكينه الي بتعيط دي وعشان ملك إلي جرحتها تاني
, نظر محمد لاسر وقال:أنا عارف إني مقدرش احاسبك أنك اتجوزت بس اختي الي أنت ظلمتها معاك يا آسر أفتكر أن من حقي احاسبك علي الي عملته فيها
, وضع آسر يده علي المكتب مره أخري وقال:من حقك يا محمد بس أنتو محدش فيكم مديني فرصه أدافع عن نفسي بيها
, محمد:عشان إلي حصل ملوش أي مبرر يا آسر
, مفيش مبرر لخيانة حد بتحبه
, قال آسر وهو يرفع حاجبيه تعجب:خيانه!! أنا مخنتش ملك يا آسر ٥ نقطةانا الي عشته في الفتره الي فاتت ودلوقتي لو واحد فيكم مش هيستحمل منه يوم واحد ولا حتي ساعه واحده
, يا محمد
, قال مالك وهو يشير لمحمد بيده ليصمت:استنا يا محمد لو سمحت عشان نفهم من آسر الي حصل
, صمت آسر قليلا ثم قال:مازن السبب
, نظرو له ورفع كل منهم حاجبه فأخبرهم آسر ما حدث منذ البداية وحتي زواجه من رنا ومعرفته بخبر حملها وخبر عدم زواج ملك من مازن الذي استنتجه من حديثه مع مالك ليلتها
, ٣ العلامة النجمية
, في الوقت ذاته في غرفة ملك دلفت أمينه ونظرت لها وهي تجلس علي فراشها وتضم قدمها الي صدرها وتبكي جلست علي الفراش واحتضنتها فبكت بين ذراعيها قليلاً ثم اعتدلت وقالت :كنتي مستغربه ليه أبنك قافل تليفونه طبيعي البيه مش فاضلنا في شهر العسل
, لما هو بيحبها ليه يعلقني بيه يا ماما ؟! ليه يخليني أحبه أكتر ؟! ليه يا ماما ؟! ليه
, ظلت أمينه صامته وتنظر لملك فجففت ملك دموعها وقالت:بكرهه ومش عيزاكي تدافعي عنه
, ضمتها أمينه ثانيا إلي حضنها دلفت مكه وندي وجلسن بجوارهم واحتضنوا ملك أيضا لم تشعر بشيء سوء هذا السهم الثالث الذي قذفه إلي قلبها بلا رحمه
, بكت أمينه أيضا وظل عقلها حائر بين آسر وملك
, تريد أن تنهي ذلك بأي شكل من الأشكال
, تريد أن تعود ملك لاسر فهل ملك ستقبل ذلك؟!
, أم عزة نفسها ستكن المانع بينهم تلك المره ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في مكتب آسر قال مالك:إزاي كل دا يحصل ؟!
, محمد:هما خططو كويس أوي أوي
, آسر:أنا في الأول شكيت أنها لعبه جديده من مازن بس بعد رسالة مالك كل تفكيري أتغير
, مالك:بس ملاحظتش أن تليفوني اتقفل بعدها
, آسر:تليفوني اختفي يا أستاذ ومشترتش واحد غير في لبنان
, محمد:مش وقت كلام في التفاصيل دلوقتي ملك لازم تعرف الحقيقه
, مالك:كلهم لازم يعرفوا الحقيقه
, آسر :لا ملك مش لازم تعرف الحقيقه
, نظروا له متعجبين فاردف آسر وهو يقف وينظر من النافذه التي أمامه:ملك لازم تفضل فاكره إني خنت حبها زي ما أنت بتقول يا محمد ٤ نقطةعشان متتعلقش بيا تاني لأني مش هقدر اظلم رنا وأبني ولا هقدر اظلم ملك بانها تكون زوجه تانيه
, هي تستاهل حد أحسن مني يحبها ويحافظ عليها
, محمد:ايه الي أنت بتقوله دا يا آسر طب ما هي هتتعذب برضوا وهي بعيد عنك
, آسر: بس هيكون موقت وهتكرهني وبعدها هتبدا حياتها
, مالك:وانت بالنسبه ليك دا عادي يعني مش فارق معاك
, نظر له آسر وفي عينه الكثير من الغضب وقال:تفتكر يعني أن دا عادي بالنسبه ليا
, صمت مالك ونظر في الأرض فقال محمد:طب انا مبدئي مبحبش اكدب وكفايه إني كدبت مره ومستفدناش حاجه
, مالك:اه صحيح يا آسر احنا أيه الي استفدناه من قصة موتك المزيف دي غير وجع القلب
, آسر:استفدت كتير أولا قدرت اوصل لماجد من غير ما علي يحس وثانيا في لبنان عرفة أن علي عنده حاجه ممكن توديه وراء الشمس ولو كنا كملنا شويه كان ممكن اعرفها
, محمد:ازاي وهو كأن مقرر ينزل مصر
, آسر:مكنتش هخليه ينزل مصر وسيبكوا بقا من الي فات خلينا في دلوقتي
, مالك:عندك حق
, آسر:انا راجع المستشفي وانتو شوفوا شغلكم ٤ نقطةوياريت يعني لو تيجيبوا شنطتي وتجولي في الفيلا بتاعي
, مالك:انت مش هتيجي البيت
, قال آسر وهو يضع هاتفه في جيبه:لا مش مستعد اشوف ملك دلوقتي سلام
, خرج آسر من مكتبه
, فقال محمد وهو ينظر لمالك:انت موافق علي كلامه أن ملك متعرفش الحقيقه
, هز مالك راسه نافيا وقال:أكيد لا
, ٣ العلامة النجمية
, في شركة علي بالتحديد في مكتبه فتح هاتفه بعدما انتهاء من عمله نظر في الساعه فوجدها الثالثه إتصل بي سحر قال:الو يا حبيبتي بتعملي أيه دلوقتي
, سحر:قاعده في الاوضه
, علي:آسف عشان الي حصل الصبح
, سحر:هو باباك هيعمل كدا كمان بعد ما أتخرج يعني مش هساعدك في الشركه
, علي:لا طبعاً يا حبيبتي هتشتغلي معايا
, سحر:ودا رأي عمي برضوا
, علي:ما تسيبك بقا من بابا وأنا هقنعه متركزيش معاه بس
, سحر:ماشي ٤ نقطةانت بتتكلم عشان تعتذر
, علي:اه وبصراحه في حاجه تانيه وحشتيني
, سحر:وانت كمان .. مش هتيجي علي الغداء ولا أيه
, علي:للأسف لا عندي شغل كتير بس ممكن نطلع نتعشاء برا انهارده
, سحر:وعمي مش هيعترض
, علي:انا قولت ايه بقا يا سحر
, سحر:حاضر يا علي ٤ نقطةهستناك مش هاكل غير معاك
, علي:ماشي يا حبيبتي يلا سلام بقا عشان عندي شغل
, أغلق هاتفه وقال للشخص الذي يقف أمامه:اقعد
, جلس فقال علي :الأدوية جاهزه
, قال :ايوا يا علي بيه جاهزه والكميه الي حضرتك طلبت تروح المخزن ذمانهم في طريقهم دلوقتي
, علي:ومقولتش ليه ؟!
, وقف علي واخذ مفاتيحه وخرج مسرعاً يبدؤ أن ما يخفيه ليس بدواء عادي ليفعل ذلك!!
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل مريم رن هاتفها وجدتها همس ردت عليها قائله:همس وحشتيني جداً عامله أيه ؟!
, همس:كويسه الحمد لله المهم أنتي ولوكه أخباركم أيه ؟!
, مريم:مش عارفه يا همس ملك عامله أيه
, همس:مكلمتهاش ولا روحتلها
, مريم:لا كنت سخنه ورقده في السرير بكلمها مش بترد
, همس:طب أنتي كويسه دلوقتي؟!
, مريم:ابوا الحمد لله الحراره نزلت وكنت هقوم اتغداء
, همس:طب ابقي روحيلها وكلميني من هناك عشان اطمن عليها هنزل بكرا علي فكره
, مريم:خلاص هبقا اجيبها واجيلك
, همس:ماشي يلا سلام موقت علي ماتكلميني
, مريم :سلام
, أغلقت الهاتف وقامت دلفت المطبخ خرجت وهي تحمل الأطباق رصتها علي السفر ثم دلفت وعادت مره أخري وبعدها جلست لتتناول طعامها
, ثم قامت بعدما إنتهت وجهزت نفسها لتذهب لملك
, لاتحزن ولا تخف دائما طلما **** يرسل لك الصديق والرفيق وقت الضيق وقبل الجميع فهو معك
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل آسر عاد وكانت الشمس قد غربت صعد لغرفته وجلس علي الفراش وضع رأسه بين كفيه بعد قليل رن هاتفه فرد قائلا:الو في جديد ؟!
, أتاه رد فقال :طب خليك قدام البيت وأول ما يخرج رنلي وعرفني هو فين ؟!
, أغلق هاتفه وغير ثيابه ثم نزل للأسفل جلس علي مقعده ينتظر إتصال هذا الشخص وهو يفكر في ملك التي لا تغادر صورتها عقله ولا قلبه
, في الوقت ذاته كانت مريم تجلس مع ملك في غرفتها لم تخبرها ملك ما حدث معها بالأمس كانوا يتحدثون عن مريم ومشكلتها مع والدتها ووالدها قالت ملك:مريم صدقيني أحسن حل أنك ترجعي شغلك هو الحاجه الوحيده الي هتشغلك وتنسيك شويه
, مريم:معاكي حق انا فعلاً اليومين الي فاتوا كنت بفكر في كدا
, صمتت ملك مره أخري فقالت مريم:ملك أنتي فيكي حاجه متغيره ومش راضيه تتكلمي من ساعة ما جيت غير أن آسر رجع في أيه ؟!
, ملك:لا مفيش
, مريم:امال في أيه خبر إنو عايش دا المفروض يخليكي تفرحي مش تعملي كدا
, ابتسمت ملك بسخريه وقالت: أتجوز
, رفعت مريم حاجبيه وقالت بصدمه:ايه٣ علامة التعجب اتحوز إزاي ؟! وليه ؟!
, ملك :مش عايزه أتكلم في الموضوع دا
, ضمتها مريم وقالت:حاضر
, في منزل آسر آتاه الإتصال فحمل مفاتيحه وخرج مسرعا من الفيلا صعد سيارته ثم إتصل بذلك الشخص وقال:هما في أي طريق دلوقتي
, رد عليه الشخص فرد عليه آسر قائلا:تمام خليك وراهم وأنا جاي بس خلي بالك
, أغلق الهاتف ثم إتصل بماجد قال:هرن عليك كمان شويه ابقي رد بس متقولش حاجه عشان هسمعك اعتراف علي بلسانه
, ماجد:تمام يا آسر مستني إتصالك
, ٣ العلامة النجمية
, علي الطريق كان آسر يقود بسرعه شديده ليلحق علي راء سيارته فأسرع أكثر حتي سبقه بقليلا ثم توقف بالسياره أمامه واتصل بماجد
, راء علي السياره التي تعترض طريقه فتوقف بسيارته سريعاً نزل آسر من سيارته وفتح باب سيارة علي وقال:إزيك أيه رأيك في المفاجاه دي
, نزل على من السياره وكذلك سحر فقال آسر :اه نسيت أبارك ليكم علي الجواز
, علي:متغاظ أنت هاا
, ضحك آسر وقال:أنت عبيط صح هتغاظ من أيه دا أنتو حتي ليقين علي بعض جدا الخبيثات للخبيثين والخبيثون للخبيثات يا علي
, علي:عايز أيه يابن النجار
, آسر:لا حبيت اعملك مفاجأه تليق بيك يا علي او بمعني أصح تليق بعقلك وذكائك
, أنت نجحت تخدع ماجد اكتر وتفهمه إلي حصل بمزاجك أنت وأبوك بس قولتوا الحقيقه الي أنتو اخترعتوها يا علي أننا السبب في موت أبوه ومعرفش الحقيقه أن ابوك السبب
, على:عجبتك
, آسر:جداً٣ نقطةوخصوصا أنها نجحت وماجد بقا فاهم أن طاره عند عيلت النجار مش عند أسامه عبدالخالق وابنه
, ضحك علي وقال:تعيش وتاخد غيرها يا حبيبي
, وضع آسر يده علي كتفه وقال وهو يهمس في أذنه:هنشوف مين إلي هيضحك في الآخر يا بن أسامه
, اعتدل آسر وأردف:سلام
, وأشار بيده لسحر أيضا ليزيد من غضبهم وغيظهم ذهب من أمامهم وصعد سيارته أخرج هاتفه من جيبه
, وقال:ها سمعت بنفسك أتمني تكون صدقت
, ماجد:ايوا يا آسر شكراً
, آسر:تمام ياريت نتقابل بكرا في مكان بعيد عن عين علي ومتتصرفش غير لما نتفق سوء
, ماجد:تمام هكلمك الصبح بدري ونتفق هنتقابل فين
, أغلق هاتفه واستدار بسيارته نظر للأعلي من النافذه وأبتسم بسخريه
, ٣ العلامة النجمية
, نهاية البارت من رواية اجبرتني علي عشقها بقلم مروه اليماني طولت البارت ومتنسوش رأيكم 😁☟☟
, [١/‏٩ ٤:٣٧ م] مروة يماني كاتبةاجبرتني على عشقها: البارت الثامن عشر [28] الأخير
, رواية انتقام الاسر الجزء الثالث والأخير من اجبرتني علي عشقها
, بقلم مروه اليماني
, كل سنه وأنتم طيبين رمضان كريم عليكم جميعاً
, ٣ العلامة النجمية
, في المساء في غرفة آسر آتاه إتصال من شادي رد قائل:الو يا شادي
, شادي:آسر رنا اختفت من المستفشي
, صار وجهه مكفهر وشعر بالضيق والضجر علي صوته وقال بحده:إزاي يا شادي
, شادي:يا آسر اهدأ
, آسر:اهدأ ازاي انت بتكلمني وتقولي مراتك الي حامل في أبنك اختفت وعايزني اهدأ
, شادي:حاسس بيك بس٤ نقطة
, آسر:انا جايلك يا شادي
, أغلق هاتفه وأسرع للأسفل قاد سيارته بسرعه جنونيه وصل للمشفي ونزل سريعا ثم صعد
, للاعلي علي الدرج لأن المصعد كان بالاعلي وهو لا يطيق الإنتظار
, دلف لغرفة رنا وجد شادي ينتظره فقال بحده:أيه إلي حصل ؟!
, شادي:طلعت اطمن عليها ملقتهاش
, آسر:ازاي تختفي كدا ازاي
, وقف شادي ووضع يده علي كتف آسر ثم قال:انت زعلتها في حاجه ؟!
, ظل صامت فقال شادي:طب اتخانقتوا سوء ؟!
, خرج آسر وهو حزين ووقف شادي مكانه حائر متعجباً ومشفق علي آسر
, خرج من المستشفي وصعد سيارته وضع رأسه علي مقعد السياره يفكر أين يمكن أن تذهب ؟!
, تذكر ما قالته في الصباح
, رن هاتفه فامسكه بسرعه ظنها هي ولاكنه وجده حسام رد قائلا:الو
, آتاه رد من حسام فقال :حاضر جايلك اهو
, قاد سيارته متوجه لحسام والحزن يملأ قلبه عاي زوجته وابنه
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة فاديه كانت ملك بجوارها علي الفراش
, وتحضنها فاديه
, كأن كل ما يشغل عقل ملك كلامها مع ماجد وكلام مازن ربطت ما حدث في عقلها وتأكدت أنه لا يكذب ولم يرسله آسر ولكن ما كان يزيد حيرتها أنها لا تعرف ما تريده الآن وماذا ستفعل ؟!
, قالت فاديه:هتفضلي ساكته كتير
, اعتدلت ملك وقالت :ماما هو أنا ممكن اسألك سؤال ؟!
, فاديه: اسألي يا حبيبتي
, ملك:هو انتي سامحتي بابا
, ابتلعت فاديه ريقها وقالت:ايوا يا ملك هو اينعم أتجوز عليا من ورايا بس فكرت في إنو عمل كدا عشان ميجرحش شعوري ٣ نقطةعشان بحبه وبحب الي بينا اخترعتله عذر أحافظ بيه علي كل دا
, مش بيقولوا أن الي بيحب بيسامح
, عادت لاحضان امها فابتسمت فاديه وضمتها قالت ملك لنفسها:مامتك اخترعت عذر وأنتي عارفه أن آسر اتخدع ٣ نقطةلا بس هو اتسرع
, هو كان عامل زي الي مخبوط علي رأسه يا ملك يعني مش عارف يفكر ولا ياخد قرار
, كأن ممكن يتصرف وينزل أو يعمل أي حاجه يكلمك من تليفون رنا
, ممكن خاف يشوفك مع مازن أو يسمعها منك أنتي
, ظلت هكذا بداخلها صراع ، صراع قوي بين عقلها وقلبها ، قلبها الذي ينبض باسمه ويبحث له عن عذر كما فعلت امها، وعقلها الذي يرفض تلك الفكره ويرفضه هو أيضا.
, النفوس الكبيره وحدها تعرف كيف تسامح ..جواهر لال نهرو
, ٣ العلامة النجمية
, في مكتب حسام جلس آسر علي المقعد نظر لساعته التي يرتديها فتلك التي احضرتها له رنا بعدما عملت معه في الشركه
, قال حسام مقاطع له :كنت حابب أتكلم معاك شويه
, خلع ساعته ووضعها على الطاوله بجوار الهاتف والمفاتيح ثم قال:طب ممكن أغسل وشي ؟
, حسام :اه طبعاً اتفضل
, خرج آسر فأخذ حسام الساعه ووضع بها شيء صغير جدا وغريب
, ثم طلب كوبين قهوه وظل ينتظر آسر
, بعد دقائق عاد آسر قال حسام:اشرب القهوه دي هتساعدك شكلك مرهق
, جلس آسر وارتشف القهوه في صمت حتي قاطع حسام الصمت مره أخري قائلا:أنت عرفت منين أن علي تاجر مخدرات وازاي وصلت للي شغال معاه
, وضع آسر كوب القهوه وقال :ما أنا قولتلك صدفه
, حسام:طب ما تحكيلي عايز أعرف
, آسر :برغم أن كلامك في نبرة شك بس أنا هقولك لاكن بشرط أن الكلام دا يفضل بينا عشان مينفعش علي يعرف الشخص الي بلغني بكدا
, حسام:حاضر ٣ نقطةاتفضل أتكلم
, أخبره آسر ما حدث في المطعم مع ماجد وما حدث بعد ذلك وكأن حسام يستمع لكلامه في صمت ويعقله دون أي تعليق او مقاطعه لحديث آسر
, قال حسام بعدما انتهاء آسر من حديثه :حاجه غريبه فعلاً
, وقف آسر وقال:متنساش وعدك
, حسام :أكيد ٤ نقطةمع السلامه يا آسر
, خرج من المكتب وارتداء ساعته في السياره ثم قادها متوجه لمنزل رنا
, ٣ العلامة النجمية
, في الفيلا خرجت ملك من غرفة فاديه بعدما نامت وجدت مالك يجلس علي الأريكة فجلست بجواره وقالت:أنت كنت عارف أن آسر أتجوز رنا بعد ما مازن قاله أننا اتجوزنا
, اغلق التلفاز وترك الريموت من يده وقال:أنتي عرفتي منين ؟!
, ملك:ماجد
, رفع حاجبيه متعجبا وقال:ماجد ٣ علامة التعجب أنتي قبلتيه فين ؟!
, ملك :انهارده كلمني واتقابلنا وقالي كل حاجه
, مالك:اه طب وناويه علي أيه
, ملك:كنت خايفه تسأل السؤال دا ٣ نقطةعشان أنا مش عارفه ناويه على ايه
, صمتوا قليلاً حتي قالت ملك :إتصل بيه وخليه يجي بكرا
, رفع مالك حاجبيه قائلا:إزاي؟! وليه ؟!
, ملك:قوله اي حاجة تخليه يجي ٣ نقطةقوله ماما تعبانه
, مالك:حاضر يا ملك
, أمسك هاتفه واتصل باسر قال:الو يا آسر إزيك
, آسر:عايز أيه ؟!
, مالك:ماما تعبانه وعايزه تشوفك بكرا
, آسر:خليك معايا ثواني كدا
, عند آسر وضع الهاتف علي المقعد ونزل من السياره ليري ما يوجد أمامه ذهب ليحمل الخشب الموضوع علي الطريق فاتته ضربة علي رأسه قال بصوت علي:آه ووقع على الأرض
, حمله أشخاص ووضعوه في السياره وقادوا به
, في الوقت الذي تاوه فيه قال مالك :الو آسر مالك يا آسر ؟! الو ٥ نقطةالو
, نظر في الهاتف ووقف قالت ملك :في أيه ؟!
, مالك:مش عارف قالي خليك معايا ثواني وبعدين سمعت صوته وهو بيقول اه والتليفون اتقفل بكلمه تاني مبيردش
, قالت ملك بخوف :طب كلمه تاني
, مالك:حاضر
, كرر إتصاله فهز رأسه نافيا بخيبة امل وهو ينظر لملك
, ٣ العلامة النجمية
, في مخزن علي أسامه أمر أسامه شخص بإلقاء الماء علي اسر وسلط عليه ضوء الكشاف فتح آسر عينيه ببطء ونور المصباح يزعجه أطفأه أسامه فنظر له آسر حاول تحريك مقعده فسلط الكشاف علي جانبه الأيمن وقال:اهدأ عشان متتسببش في موتها
, نظر لها بشده وعينه محمره ملئيه بالغضب ثم نظر له وضع أسامه قدم علي الاخري وقال:عرفت أنها حامل نسيت أقولكم مبروك بس يخساره مش
, هتحلقوا تفرحوا وتربوه
, لأني هخلص عليكم أنتو الإتنين حالاً
, آسر:أنت ضعيف ومش هتعمل حاجه زي أبنك بالظبط
, أسامه:إبني إلي انت حبسته وضيعت مستقبله صح
, آسر:معتقدش إني اتبليت عليه هو مجرم ودا عقابه الي يستحقه
, وقف أسامه ووضع المسدس في جانب رأس رنا وقال:ودا عقابك هتعيش بذنبهم طول عمرك
, آسر:لو لمست شعره منها مش هرحمك
, ضحك أسامه وقال:أنت مربوط يا آسر ضعيف لا حول لك ولا قوة
, غضب آسر وحاول تحريك المقعد وفك رباطه مره أخري فقام أسامه بشد أجزاء سلاحهه فهدأ
, آسر قال أسامه:ايوا اعقل كدا وخليك هادي
, ظلت دموعها تنزل وهي تنظر له وكأنها تودعه وهو ينظر لها بخوف وقلة حيله
, في نفس الوقت في غرفه بها الكثير من اجهزة الحاسوب دلف حسام قال شرطي :للأسف يا فندم آسر النجار في خطر
, قال حسام بعدما أعاد له الشرطي التسجيل :اعرفلي المكان دا بسرعه
, خرج سريعاً وطلب من القوات أتباعه حيث مخزن أسامه عبدالخالق
, بينما في المخزن جلس أسامه وأبتسم ثم قال:اه نسيت أقولك أن ابني هيخرج بكرا
, رفع آسر حاجبيه وقال بحده:إزاي
, أسامه:يا بني أنت أضعف مخلوق علي وجه الأرض متعرفش أنت بتنافس مين أنا أسامه عبدالخالق مش هيجي علي آخر الزمن حتة عيل زيك ويتحداني
, آسر:آه أنت عارف أيه مشكلتك أنك دايما شايف نفسك الأقوى ونسيت الي حصل فيك زمان
, أسامه:أنت بتتكلم كتير ودا مش كويس عشانك
, زمان الي عمله ابوك وعمك دفعو تمنه حياتهم وانت كمان هتدفع تمنه دلوقتي لأنك غبي زيهم
, اشتعل غضب الاسر وتهجمت ملامحه وقال:انت الي هتدفع تمن كل حاجه عملتها زمان وبتعملها دلوقتي زمان هربت بابنك عشان ضعيف بس دلوقتي مش هديلك فرصه تهرب تاني
, أسامه:أحلامك كبيره عليك أوي
, وقف مرة أخري وسحب مقعده وجلس بجور رنا وقال : أعتقد هنا أحسن
, آسر:أنت حقك عندي أنا سيبها هي تمشي ملهاش دعوه
, أسامه:تؤ تؤ أنت غلطان أنا حقي عند أبنك الي في بطنها قالها ثم وضع سلاحهه علي معدتها
, قال آسر:هتستفاد أيه لما تقتلهم
, أسامه :هحرق قلبك علي ابنك زي ما حرقت قلبي انهارده الصبح أنت اتغبيت لما ظهرت ووضحتلي إلي حصل بغباءك
, آسر:أنت قولت أن ابنك هيخرج يعني ملوش لازمه قتلهم
, وقف اسامه وقال:دا بالنسبه ليك أنت اما انا فدخوله بس السجن يوم بسببك يخليني اقتل عيلتك كلها مش مراتك وابنك بس
, سمعوا صوت الشرطه فقال أسامه:وقتكم خلص
, ضرب رنا بالنار فاجتاحت الرصاصه صدرها
, قال آسر بغضب: رناااا ٣ نقطةرنااااااا
, رحل أسامه سريعاً وطلب منهم أن يطلقوا النار علي الشرطه وتبعه إثنان منهم ليحموه
, فك آسر رباطه بقوه فنجرحت يداه من الرابطه ثم فك قدمه بسرعه ونزيف قلبه لايجعله يشعر بيده وما بها أسرع إليها وقال:رنا أنتي كويسه
, قالت بصعوبه بالغه وهي تلفظ أنفاسها الأخيره:ملك٣ نقطة يا آسر٣ نقطة عشان خاطري ٣ نقطةرجعها وخليها تسامحني ٤ نقطةملك
, ثم ثقلت رأسها بين يديه ولفظت أنفاسها الأخيره ضمها إليه بقوه وقال بغضب :رناااااااااااا
, دلفت الشرطه بعدما قضوا عليهم وضع حسام يده علي كتف آسر يواسيه
, نهض آسر وجفف دموعه ثم فك رباطها وحملها علي يده وحسام يقف لا يعرف ما يفعله خرج آسر وهو يحملها ووضعها في سيارته
, خرج حسام وقال:استنا يا آسر هكلم الإسعاف
, ولكنه لم يستمع له وقاد سيارته متوجه للمستشفي
, ٣ العلامة النجمية
, خرج آسر بعدما صارت رنا في المشرحه كان يسير علي الأرض ولا يشعر بما يحدث حوله هذا المشهد لا يفارق عينيه ولا يغادر عقله صوت أنفاسها الاخيره مازالت بإذنه رجاءها الأخير
, اتي اليه مالك قال:أول ما عرفت جيتلك علي طول البقاء لله
, لم يرد آسر فقال مالك:تعالا هسوق أنا
, صعد آسر السياره وظل صامت طوال الطريق حتي وصلوا للفيلا
, نزل آسر وصعد غرفته والجميع ينظروا إليه في صمت دلف مالك بعده فقال:آسر حالته صعبه أوي
, أمينه:هو أيه الي حصل يا مالك
, هز كتفه في خيبة وقال:معرفش مقلش حاجه
, في الصباح شيعت الجنازه ودفنت رنا ظل آسر بجوارها وعادوا جميعاً قال :اسف٤ نقطةاسف علي كل حاجه حصلت بسببي علي كل يوم زعلتك فيه مكنتش أعرف أن الحجات الحلوه بتضع من أيدينا بسرعه كدا
, آسف أنك روحتي وانتي زعلانه مني
, ظل بجوارها وقت طويل ولاكنه لم يشعر بالوقت
, لم يمل من الحديث معها حتي بدأت الشمس تغرب فنهض وقال :هجيلك تاني
, ثم رحل صعد سيارته وقادها عائد للفيلا
, ولاكنه لم ولن ينسا دمها
, فحين يأخذوا منك من تحب غدراً وقتها تندفع في دمائك روح الإنتقام لتكون كالجريح الذي لاتنتهي ندوبه من النزيف ولن يَكُفْ قلبه عن الألم .
, ٣ العلامة النجمية
, في الفيلا كان الجميع بالأسفل والحزن يخيم عليهم لأجل آسر ورنا أيضا دلف آسر واوصد الباب لم يلقي التحيه علي أحد وكاد يصعد للاعلي فقالت أمينه:آسر نظر لها ونزل من علي الدرج فقامت وقالت محاوله اخراجه من تلك الحاله :مش هتاكل معانا
, قال آسر بحزن:مليش نفس يا ماما بلهنا والشفا عن ازنكم
, وصعد للاعلي نظرت لهم أمينه في خيبة امل فقالت ملك :انا هطلع أتكلم معاه
, تبعته ملك للاعلي طرقت الباب قال آسر :مش قادر يا ماما لو سمحتي سبيني
, دلفت ملك وقالت :انا ملك يا آسر
, نظر لها فجلست علي قدمها القرفصاء ووضعت يدها علي يده فقال آسر :مسمحاها ماتت وآخر اسم قالته كان أسمك كانت حاسه بالذنب تجاهك
, وكان نفسها تصلح كل الي عملته
, ابتسمت ملك وقالت والدموع في عينها:مسمحاها ونسيت الي حصل
, ابتسم آسر وقال :من قلبك
, هزت رأسها إيجابا قال آسر :شكرا يا ملك
, ملك:هتنزل تاكل معانا بقا
, آسر :صدقيني مليش نفس
, ملك:عشان خاطري
, ابتسم آسر ونهض نزلوا سويا ليتناولوا الطعام جلس معهم وكان يفتعل أنه يأكل فياكل بين الحين والأخر من اجلها.
, ولأن حزنه علي رنا جعله لا يفكر إلا في النيل من أسامه.
, ٣ العلامة النجمية
, في المكتب قال مالك لاسر:فات تلات أيام ومحلصش حاجه جديده حسام معرفش مكانه
, رن هاتف آسر وجده حسام رد بسرعه قائلا:الو يا حسام في جديد
, حسام:لا يا آسر
, آسر:أمال بتكلمني ليه أنت فالح بس تحطلي جهاز تتبع في الساعه
, حسام:لولا الجهاز دا كنت ميت دلوقتي
, آسر:و**** بما أنك كنت سامع كلامنا هو مكنش عايز يقتلني انا ونجح في الي كأن عايز يعمله يعني انت مفدتنيش باي حاجه وكمان مش عارف تلاقيه
, أغلق الهاتف والقاه علي الطاوله فقال محمد:انت انفعلت عليه أوي يا آسر
, نظر له بغضب فقال محمد:انا عارف أنك موجوع بس لازم تهدأ عشان نعرف نفكر ونوصله
, قال مالك :محمد عنده حق لازم نهدأ عشان نفكر صح والشرطه مش هتوصل لحاجه
, آسر:أنا مش هستنا هنا هوصله بنفسي
, خرج من المكتب غاضب فقام محمد وقال:آسر يا آسر
, وقف مالك وقال:سيبه يهدأ وهيرجع
, في الخارج وقفت أمينه ونظرت لاسر وهو يخرج
, ورأت هذا الغضب
, دلفت لمالك وقالت :ايه إلي حصل أخوك رايح فين؟!
, مالك:متدايق أن الشرطه لسه موصلتش لاسامه
, تغيرت ملامحها قالت وهي متعجبه:أسامه مين ؟!
, محمد:أسامه عبدالخالق يا ماما
, مالك:الي كان بينافس بابا في الشغل
, قالت أمينه:واسر بيدور عليه ليه؟!
, مالك:يا ماما ما هو دا الي قتل رنا بعد ما آسر بلغ عن إبنه واتحبس
, خرجت من الغرفه دون حديث وهي خائفه وغاضبه
, صعدت غرفتها وظلت تتحرك فيها ذهابا وايابا قالت لنفسها:هتعملي أيه دلوقتي يا أمينه وكل حاجه بتقرب أكتر واضح أن مفيش سر بيستخبا طول العمر وأن مهما طال الزمن لازم يجي يوم وتتعرف فيه الحقيقه
, جلست علي فراشها وقالت :بس لا لازم كل حاجه تفضل زي ما هي
, لا سر يبقي سر مدي الحياه فمهما طالت الأيام ستكشف الشمس الحقائق التي نخبائها يوم ما
, ٣ العلامة النجمية
, في مساء اليوم الثالث حين اصحبت السماء تهيج باللون الأسود وقف آسر أمامه وقال وهو يضع المسدس علي ذقنه :شفت كنت فاكر نفسك هتفضل هربان ومش هعرف اوصلك
, عدل رأسه بقوه ووجهها نحو المكان الذي قتل فيه رنا وقال بغضب :فاكر المكان دا
, قالها وهو يشير له بالمسدس وأردف:فاكر قتلتها هنا زي دلوقتي
, ضحك أسامه بسخريه وقال :حاسس أنك ندمان
, آسر:دا انا هندمك علي عمرك
, وضع المسدس علي جبينه فرن هاتفه وجده مالك رد قائلا:عايز ايه مبتفصلش
, مالك:انت فين يا بني بكلمك مبتردش
, آسر:انا ٣ نقطةفي المخزن بتاع علي
, مالك:وصلت لاسامه
, آسر:اهااا
, مالك:إزاي ؟!
, آسر:مش وقت الكلام دا يلا سلام
, عند مالك قالت أمينه:اخوك فين ؟!
, مالك:آسر هيقتل اسامه انا لازم الحقه نظر امحمد وقال :كلم حسام خليه يجي بسرعه فاهم
, خرج من الفيلا فتبعته أمينه وملك وقالت:استنا يا مالك هاجي معاك انا الي هعرف أقنعه
, ملك:وانا كمان هاجي معاك
, مالك:ماشي يا ماما
, صعدوا جميعا السياره وقاد ماك بسرعه جنونيه
, عند آسر وضع الهاتف في سترته وقال:هي أخبار علي من الحق مبروك عليه الإعدام
, قال أسامه بغضب :هيطلع ورحمت أبنك هيطلع
, شد اجزاء سلاحه وقال:ورحمت ابني لتحصله ولو أبنك متعدمش هخليه يحصلك
, أسامه:مش هتعرف
, وضع آسر المسدس علي جبين اسامه وقال:تيجي نجرب
, أسامه :انت خاين يا آسر زي ابوك وعمك بالظبط
, لكمه آسر في وجهه وقال:انت فاكر الي حصل زمان انت الي غدرت بيهم وكانت النتيجه أنهم قررو يفضوا البزنسس دا واشتغلوا لوحدهم بعيد عنك وعن طمعك وغدرك بس أنت الغيره والحقد عموك اكتر ما كنت اعمي ومحبتش تخسر وانت شايفهم بينجحوا وبيكبروا بسرعه
, فاكر قتلتهم إزاي واحد في المستشفي والتاني حدثة عربيه حدثتين يبانوا أنهم قضاء وقدر
, أسامه:عشان البقاء للاقوي وانا الاقوي وكان لازم انا الي أفضل واكبر انا وبس
, آسر:وياتري كبرت انت مش شايف انت فين وإحنا فين ٣ نقطةانت انسان مريض وانا هريح دماغي من دوشتك ومرضك الاعمي
, كاد يضربه بالنار ولكن فجأه ظهرت أمنيه وقالت:لا يا آسر
, ذهبت ملك اليه ووضعت يدها علي المسدس وقالت:متضيعش نفسك عشانه
, نظر لها آسر وقال:ابعدي يا ملك لو سمحتي
, ملك:عشان خاطري بلاش
, أمينه :آسر يلا نمشي من هنا
, نظر لها آسر وقال:بتدافعي عن دا ٣ نقطةالي قتل جوزك وانتي مش قتل ابوكي٥ نقطةوكمان مراتي وابني آسف مش هقدر اسيبه
, أمينه:دا ابوك يا آسر
, نظروا لها جميعاً متعجبين فقال آسر :أنتي بتقولي ايه ؟!
, أمينه:ايوا هو ابوك عشان كدا مصدقتش انك مت وخصوصا لما نتيجت التحليل طلعت ايجابيه وقتها اتأكدت أنها لعبه وانك جبت حد تاني مكانك
, رفع آسر حاجبيه لاعلي وقال:انتي بتقولي ايه بتقولي كدا عشان اسيبه صح
, امينه : لا يا آسر أسامه ابوك إحنا كنا متجوزين قبل ما اتجوز سليمان بس مكملناش سوء
, نظر لها أسامه وقال:دا إبني
, آسر :انا مستحيل أكون ابن دا مستحيل
, خرج من المخزن وتركهم اتت الشرطه وأخذوا اسامه قال لامينه قبل ان يخرج: مقولتليش أنك
, حامل وإحنا بننفصل قتلت حفيدي بادي منك لله يا أمينه
, ثم أخذوه
, صعدوا سيارة مالك وظل الجميع صامت ملك تفكر في آسر كانوا جميعهم يفكرون في آسر
, ٣ العلامة النجمية
, في صباح اليوم التالي عاد آسر فقامت امينه وقالت:آسر انا أسفه
, آسر:هو أنتي كسرتي لعبتي فبتقولي أسفه٤ نقطة انتي كسرتيني أنا٣ نقطةمش فاهم ولا قادر استوعب لحد دلوقتي انتي عملتي كدا ازاي٤ نقطة ازاي قدرتي تخدعيني بالشكل دا
, ملك:اهدأ يا آسر ماما أكيد مكنش قصدها كدا اكيد كانت خايفه عليك
, آسر :و**** ملك ملكيش دعوه بالموضوع دا ب**** عليكي
, أمينه:انا فعلاً كنت خايفه عليك مكنتش عايزاك تبقي عارف أنك ابن واحد زي دا واظلمك يا بني
, آسر:ماما انتي خدعتيني وخبتي عليا حاجه مكنش ينفع تستخبي
, أمينه:انا من حقي يكون عندي اسرار زيك يا آسر
, قال آسر بغضب:مش كل سر ينفع يستخبي ..حرام عليكي أنتي مصدقه نفسك
, أمينه:عشان خاطري يا آسر سامحني انا أمك
, آسر:انتي مينفعش تكون أم أصلا انتي واحده خدعت ابنها وجوزها اوهمته إني ابنه
, قالت فاديه:لا يا آسر انت غلطان
, امسكت امينه يدها فقالت فاديه :لا يا أمينه لازم يفهم أنك مخدعتيش سليمان أبوك كان عارف وموافق يا آسر وكمان كانوا متفقين سوء علي كدا واتجوز بعد العده ما خلصت
, آسر:وانتي كمان كنتي عارفه٣ نقطةيعني كلكم كنتو عارفين وأنا الوحيد الي انخدعت
, نظر لملك وقال:وانتي كنتي عارفه
, هزت ملك رأسها نافيه وقالت:لا مكنتش أعرف
, أمينه:آسر صدقني كلنا كنا خايفين عليك عشان بنحبك
, قال آسر بحزن:صدقيني انتي مكنش هيكون في مشاكل لو عرفنا وكنت هفضل معاكي هنا اكيد بس مكنتش هبقا مخدوع وأبويا مكنش قتل مراتي وابني الي ملحقتش اشوفه
, تركها ورحل فجلست علي الأريكة وهي لاتقوي علي حمل نفسها من الألم والحزن بكت فاحتضنتها فاديه اما ملك فتبعته سريعا
, قالت :آسر يا آسر
, وقف آسر واستدار ثم قال:مش قادر اتكلم يا ملك
, صعد سيارته فصعدت معه قال آسر :ياربي يا ملك
, ملك:ما أنا مش هسيبك لوحدك وانت زعلان كدا
, آسر:ههدا وهبقا كويس بس هكون أحسن لو بقيت لوحدي
, ملك :حاضر يا آسر
, كادت تنزل من السياره فقال:ملك
, استدارت وابتسمت فقال آسر وهو يبتسم:قلبي حاسس إنو هيبقي أحسن لو فضلتي جنبي
, ٣ العلامة النجمية
, بعد مرور ست سنوات كانت ملك حامل و أنجبت ملك فتاتين سلمي وسجده وعاشت هي وآسر في فيلته
, واستطاع آسر تحقيق حلمه وفتح شركة برمجيات ونجح كثير في عمله وسامح أمينه عادوا كما كانوا من قبل
, اما ندي فانجبت عمر و روفيده وعاشت هي ومحمد في المانيا واهتموا بالشركه هناك وتكونت صداقه قويه بين محمد ويعقوب صديق آسر
, وكان إسلام يأتي لاسر ويبقي معه بين الحين والأخر
, ومكه انجبت سليمان وسلمان وعاشت أيضا مع مالك حياه هادئه استمر هو في إدارة الشركه بمصر ومكه استمرت في عمل الصحافه وصارت من اهم الصحفيات في مصر وقلة المشاجرات بينهم
, ولمار أنجبت طفلين شيرين وكريم وعاشت مع زياد وشارك زياد آسر في عمله الجديد ٣ نقطةوصابر توفي
, تزوجت مريم من عمار بعد كثير من جهده وبعدما تغير من أجلها
, اما همس انجبت أحمد وعاشت مع شادي
, وشيماء لم تنجب بعد وظلت تلك مشكلتها مع علاء كانت تشعر بالذنب تجاهه دايما
, وماجد لم يجد أحد يحبه بعد
, واعدم علي و أسامه كذلك بعدما ثبتت عليه قضية قتل سليمان وسلمان وقدم هشام الاثبتات التي لديه وكذلك بسبب قتله لرنا
, وعادت سحر لمنزل والديها فالعبد حر إذا قنع والحر عبد إذا طمع
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل آسر عاد وكانت ملك في المطبخ تعد لهم العشاء وضع آسر حقيبته علي الاريكه واحتضنت سجده وقال:وحشتوني يا حبيبي
, خرجت ملك من المطبخ وقالت:هما بس
, وقف آسر وقال:عيب عليكي وسيف كمان
, قبل معدتها فضربته ملك علي كتفه وقالت:صدق أنت رخم
, آسر :أنا دا انا بحبك
, ملك:واضح أول ما دخلت علي سجده وسلمي عدل كنت عارفه إني هتنسا
, قامت سجده واحتضنت آسر وقالت:فين الشوكولاته
, آسر:شفتي نسيتيني الشوكولاته بتاع سجده نظر لها وجلس علي قدمه ثم اخرج الشوكلاته وأعطاها لها وقال مداعب:أي دا ؟!
, اخذتها سجده فقال آسر:فين بوسة بابا
, عادت للاريكه وأشعلت التلفاز فقالت ملك وهي تضحك:تستاهل
, وقف آسر وقال:ينفع كدا تشمتي الاعادي فينا
, ملك:طيب مفيش اكل
, امسكها آسر وقال :خلاص خلاص كله إلا دا ٣ نقطةوحشتيني و**** جداً
, ملك:اكلني الاوطنه
, آسر:لا يا حبيبتي متكليش عشان تاكلي معانا
, ضربته ثانيا وقالت:رخم علي فكره ٣ نقطةقولي يا حبيبي هي ميرهان دي
, آسر:شغل يا لوكه شراكه جديده كدا ادعيلي تتم
, قالت ملك يغيظ وضيق :يارب ما تتم يا آسر
, آسر :اهااا أنتي غيرانه صح
, قالت ملك وهي ترفع حاجبيه باستنكار:لا وهغير من ايه يعني
, ضحك آسر وقال :غيرانه
, ملك:بس بقا
, اخرج آسر هاتفه وقال:ثواني كدا لما اكلم ميرهان اشوف أخبار العقود
, اخذته ملك سريعاً فامسكها آسر وحملها ووضعها علي الاريكه وظل يداعبهم جميعاً
, تمت بحمد **** نهاية الروايه
, ولكن لن تنتهي صراعات الخير والشر بين بني آدم والشيطان ولذا فلن تنتهي العداوات

السادس والعشرون


علي الطريق كان آسر يقود بسرعه شديده ليلحق علي راء سيارته فأسرع أكثر حتي سبقه بقليلا ثم توقف بالسياره أمامه واتصل بماجد
, راء علي السياره التي تعترض طريقه فتوقف بسيارته سريعاً نزل آسر من سيارته وفتح باب سيارة علي وقال:إزيك أيه رأيك في المفاجاه دي
, نزل على من السياره وكذلك سحر فقال آسر :اه نسيت أبارك ليكم علي الجواز
, علي:متغاظ أنت هاا
, ضحك آسر وقال:أنت عبيط صح هتغاظ من أيه دا أنتو حتي لقين علي بعض جدا الخبيثات للخبيثون والخيبثون والخبيثات يا علي
, علي:عايز أيه يابن النجار
, آسر:لا حبيت اعملك مفاجأه تليق بيك يا علي او بمعني أصح تليق بعقلك وذكائك
, أنت نجحت تخدع ماجد اكتر وتفهمه إلي حصل بمزاجك أنت وأبوك بس قولتوا الحقيقه الي أنتو اخترعتوها يا علي أننا السبب في موت أبوه ومعرفش الحقيقه أن ابوك السبب
, على:عجبتك
, آسر:جداً٣ نقطةوخصوصا أنها نجحت وماجد بقا فاهم أن طاره عند عيلت النجار مش عند أسامه عبدالخالق وابنه
, ضحك علي وقال:تعيش وتاخد غيرها يا حبيبي
, وضع آسر يده علي كتفه وقال وهو يهمس في أذنه:هنشوف مين إلي هيضحك في الآخر يا بن أسامه
, اعتدل آسر وأردف:سلام
, وأشار بيده لسحر أيضا ليزيد من غضبهم وغيظهم ذهب من أمامهم وصعد سيارته أخرج هاتفه من جيبه
, وقال:ها سمعت بنفسك أتمني تكون صدقت
, ماجد:ايوا يا آسر شكراً
, آسر:تمام ياريت نتقابل بكرا في مكان بعيد عن عين علي ومتتصرفش غير لما نتفق سوء
, ماجد:تمام هكلمك الصبح بدري ونتفق هنتقابل فين
, أغلق هاتفه واستدار بسيارته نظر لعلي من النافذه وأبتسم بسخريه
, اما علي نظر لسحر وهو غاضب من آسر قال لسحر :اركبي يلا واقفه ليه؟!
, صعدت السياره وهو كذلك قالت لعلي :تفتكر عمل كدا ليه يعني ليه يختفي ويوهمنا إنو مات ؟! وليه يظهر ويعرفنا بالشكل دا ؟!
, علي:آسر النجار عايز يفهمني إنو يقدر يعمل أي حاجه ويقدر يوصلي في أي وقت وأي مكان
, سحر:يعني هو مراقبنا
, هز علي رأسه إيجابا وقاد سيارته قالت سحر :هنرجع البيت
, علي:ايوا مليش نفس لحاجه
, أكمل طريقه وهو يفكر فى آسر وما ينوي فعله قال لنفسه :يتري يا آسر ناوي علي أيه ؟!
, بس مهما تعمل مش هتنجح هتلاقيني دايما في نهاية طريقك
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل ماجد خرج وجلس في الشرفه يفكر فيما فعله علي معه في تلك الخدعه ولكنه الآن علم الحقيقه فماذا سيكون رد فعله ؟!
, دلفت شيماء وهي تحمل كوبين من الشاي وضعتهم علي الطاوله وقالت :سرحان في أيه ؟!
, ماجد:سيبك مني المهم في فلوس جوه بتاع جهازك ابقي اشتري الحاجه الي نقصاكي عشان فرحك يا عروسه يا قمر أنتي
, ضحكت شيماء وقالت:أقعد دلع فيا كتير وأنا هتغر بقا
, ابتسم ماجد وقال:طب ما تتغري ٤ نقطةيلا قومي نامي عشان تصحي بدري تجيب الحاجه الي هتعوزيها
, شيماء:ماشي قالتها وهي تقف لتذهب لغرفتها
, ذهبت وتركته ليعود لأفكاره في علي وأسامه
, قال لنفسه :ماشي يا علي حسابك معايا عثير ٣ نقطةدا أنتو طلعتوا شياطين بس كل الكره دا
, لعيلة النجار عشان دواء مستحيل أكيد في سر تاني يا علي بس ممكن آسر يكون عارفه ٤ نقطةوانا خسران حاجه هساله بكرا
, أخرج هاتفه وأرسل رساله لاسر <نتقابل بكرا الساعه ثمانيه في نفس المكان>
, اتته رساله من آسر <لا خليها عندي في الفيلا التانيه علي ميعرفش عنها حاجه بس خلي بالك وانت جاي دا العنوان**>
, قرأ الرساله وأغلق هاتفه ونظر أمامه للسماء وهو يطبق كلتا يداه علي عضده ويفكر فيما سيفعله ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل آسر توقف بسيارته نزل منها وصعد مسرعاً للاعلي ومشاعره ملغبطه بين فرحه لبداية انتقامه من علي والحصول علي حقه وبين حزنه لجرحه ملك دلف الغرفه وجلس علي الفراش وجد حقيبته ورساله (جيبنا الحاجه بس أنت مكنتش هنا تصبح على خير )
, ألقي الورقه وفتح الحقيبه أخرج منها صورة ملك مع مازن الصوره الأخيره التي كانت معه بعد قص الاثنين الآخرين
, ألقي جسده علي الفراش والصوره بجواره والحقيبه مكانها علي الفراش
, في الصباح أستيقظ آسر ونهض وضع رأسه بين كفيه وحركهما وقعت الحقيبه علي الأرض فنظر لها ثم نظر بجواره وجد الصورة فامسكها و
, وقف وأمسك الحقيبه وضعها علي الفراش وأمسك هاتفه نظر في الساعه وجدها السابعه
, فترك الصوره والحقيبه كما هم وقتح الخزانه أخذ ملابسه ثم دلف للمرحاض ليأخذ شور ويبدل ثيابه قبل أن يأتي ماجد
, خرج من المرحاض ووقف أمام المرآه ارتداء ساعته وجلس علي الفراش ليرتدي حذائه ثم نزل من غرفته بعدما انتهاء وجلس في الليفنج ينتظر ماجد نظر في ساعته فوجدها الثامنه ضرب الأرض بقدمه متوتر ظن أنه سيخلف موعده ولن يأتي سمع صوت الجرز فذهب ليفتح وجده ماجد قال وهو يصافحه :ازيك
,
, ابتسم ماجد وقال :انا كويس الحمد لله
, اشار آسر بيده للداخل وقال:اتفضل
, دلفا وجلس ماجد علي الأريكة بينما جلس آسر علي المقعد المجاور لها قال ماجد:أنا متشكر جداً علي إلي أنت عملته معايا وعرفتني الحقيقه واحد غيرك كأن ممكن يخلص عليا من غير ما يتعب نفسه ويعرفني
, آسر :أولا الشكر لله أنا معلمتش حاجه ثانيا بقا ياريت تنسا إلي حصل وإحنا دلوقتي مصلحتنا واحده
, ماجد :معاك حق إحنا مصلحتنا واحده وانا مستعد أحط أيدي في ايدك عشان ننتقم
, آسر:يبقا هتنفذ كل إلي هطلبه منك بالحرف عشان ننجز في الموضوع دا
, ماجد :أكيد وأنا جاهز اعادي علي
, آسر :طيب إحنا مش هنستفيد حاجه لو أنت عاديت على بالعكس هنخسر كتير لكن لو فضلت معاه هتعرفني هيعمل أيه أول بأول
, ماجد :صح برضوا
, آسر:لما كنتوا في لبنان في اليوم إلي مازن اختفي فيه في واحد قعدتوا معاه بعد ما الواد الي كان بيساعد علي يعرف حقيقة موتي اولا لا
, ماجد:ايوا واحد لبناني بس انا أول مره اشوفه وعلي الي يعرفه
, آسر:اداله شنطت فلوس ليه ومين دا أصلا ؟!
, ماجد:بص إحنا كما قاعدين مستنينه في المطعم
, فلاش باك
, في المطعم في لبنان بعدما خرج ذلك الشاب الذي كأن يساعد علي في الوصول لاسر
, ترك علي وهو غاضب وطلب كوبين قهوة له ولماجد بعد مرور دقائق قليله جداً دلف شخص يبدؤ لبناني ومعه إثنان يبدؤ أنهم الحرس الخاص به صافح علي وكلاهما يبتسم وصافح ماجد ثم سحب مقعد فقال علي وهو يعرفهم علي بعض: ماجد صديقي من مصر وتقدر تقول شريكي المستقبلي
, ثم قال وهو يشير علي الشخص اللبنابي فارس الراسي صديقي من لبنان وفي شغل بينا
, علي:اتشرفت بيك
, ابتسم فارس وقال:أهلين ثم نظر لعلي وأردف:كان فيني ابعتلك المصاري مع حدا من الشباب بس حبيت اجيلك عشان نتفق علي شغل جديد بدي ضعف الكميه السابقه
, علي:من عيني يا فارس وهتكون في المعاد الي اتفقنا عليه
, نظر فارس لأحد حراسه وهز رأسه فاقترب منهم وأعطاه حقيبه وضعه علي الطاوله وقال:مصاريك
, وهلا راح سيبكم ومره تاني نورت لبنان خيي ماجد
, ماجد:منوره بأهلها صافحهم ورحل ومعه حراسه نظر ماجد لعلي متعجباً وقال :شغل أيه دا
, علي:بكرا تفهم يلا عشان نروح نشوف مازن
, عوده للواقع
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ندي استيقظت وحلست علي الفراش نصف جالسه بجوار محمد الذي كان يعمل علي حاسوبه ومنشغل في عمله نظر لها وصمت وهي ظلت صامته استمروا هكذا كثيرا وكانت الدقائق ممله تمر وكأنها أعوام قال محمد وهو يغلق حاسوبه ويضعه علي الكومود :من يوم ما عرفنا أن آسر أتجوز وانتي ساكته ومبتتكلميش سكوتك قلقني
, ندي:زعلانه من آسر بس علي قد ما أنا زعلانه منه زعلانه عليه
, محمد:دا نصيب يا ندي
, نظرت له ندي وقالت:قصدك إختيار مش عارفه ليه آسر يعمل كدا بس أنت أكيد عرفت هو قالك؟!
, صمت محمد فقالت ندي:اه يبقا قالك
, محمد:مش عارف اخوكي بقا بيفكر ازاي معتش فاهمه ولا فاهم تصرفاته
, قالت ندي بحزن:آسر يعيني ملحقش يفرح ولا يتهنا بحاجه حلمه الي كان بيحلم بيه ليل ونهار استغني عنه عشان ينفذ وصيه بابا ويحافظ علي فلوسنا ويحمينا شال مسولية كبيره اوي وهو مكنش قدها بس تعب قوي عشان يعمل الي يقدر عليه ونجح فعلاً في كدا ونفذ وصية بابا وأول ضربه جاتله وحسسته بالعجز لما معرفش يجيب حق بابا وعمي٤ نقطةاعتدلت ثم أكملت ومحمد كان يستمع لها بصمت واهتمام
, وبعد كدا نزلت المشاكل كلها علي دماغه مره واحده في الفتره الي فاتت بعد ما كان خلاص فكر إنو كدا قرب يخلص آخر جزء في الوصيه ويعمل الدواء كل حاجه بدأت تتهد حواليه ٤ نقطةضربتين في الرأس بتوجع يا محمد مبالك كل الضربات دي طبيعي تلغبطه وتخليه مش عارف يفكر ولا يعمل حاجه بس معرفش ليه يختار يبعد عن ملك بايده رغم إنو حبها بجد !!؟
, محمد:انتي عارفه أنا كنت زعلان من آسر بعد الي عمله في ملك رغم إني عارف الحقيقه وانو اطر يعمل كدا بس بعد كلامك دا انا مش زعلان منه صعب عليا جداً وكمان معجب بيه جداً لانه رغم كل دا لسه متماسك موقعش
, ندي:**** يعينه بس مش هتقولي قصدك ايه بب هو أطر يعمل كدل
, محمد:هقولك بس بشرط الكلاك دا متقولهوش لحد وخصوصا ملك لحد ما نتصرف ونشوف ازاي هنرجعهم لبعض
, ندي:حاضر مش هقول لحد خالص
, ٣ العلامة النجمية
, في الوقت ذاته في فيلا آسر لم يصدق ما سمعته أذنيه وتأكد أن هناك أمر خفي حول علي قال ماجد بعدما إنتها من حكاية ما حدث
, ماجد:مفهمتش أيه الشغل الي بينهم يدفع عشانه مبلغ كبير من الدولارات كدا
, آسر:تفتكر شغل غير قانوني
, ماجد:فكرت في كدا بس رجعت قولت لنفسي لو كدا هيتقابلوا بالنهار وفي مكان عام ويديه مبلغ كبير كدا عادي
, آسر :يمكن بيمهد لأنك تساعده في المستقبل
, ماجد:ممكن أو حاجه تانيه
, آسر:بس أيه حكاية الشراكه دي ؟!
, ماجد:ما هو كان ناوي ياخد الشركه بتاعك والمصنع بعد ما يوقعهم وسعر الأسهم يقل وبصراحه أنا كنت هساعده في كدا واخلص من مالك ومحمد عشان افضيله الدنيا واسهلها عليه وفي المقابل كنت هبقا شريكه في الشركه
, آسر:وأنت كنت واثق فيه
, ماجد:بص رغم أن علي شيطان ومحدش يأمن غدره بس عمره ما رجع في وعد ولا إتفاق
, آسر:طب بص يا ماجد أنا عايزك تحكيلي كل حاجه من يوم ما قابلته لحد انهارده عشان دا برضوا هيساعدني أفهمه أكتر
, ماجد:فاهم عايز تقول أيه بس الأول أيه رأيك لو اسأله عن لبنان
, آسر:لا بلاش٣ نقطةعشان ميشكش في حاجه ٣ نقطةاياك تسأله عن حاجه يا ماجد ٤ نقطةولا كأن الموضوع فارق معاك وأنا هتصرف
, ماجد:تمام يا آسر
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفه ملك تجلس كما هي علي فراشها حزينه لا تشعر بالحياه حولها وكأنه الموت قد أخذها وغابت الشمس عن عالمها تبكي وهي تحتضن نفسها وتحضن ذكرياتها وألمها معاً
, اعتدلت فصارت تجلس علي طرف فراشها بجوار الكومود وتضع قدمها علي الأرض ولكنها لا تشعر بجسدها كل ما تشعر به هذا الألم الذي يملأ قلبها والأسهم التي ألقاها بها واحده تلو الآخري
, نظرت بجوارها فوجدت صورته أمامها أمسكتها ونظرت فيها بدقه نزلت دموعها الحاره علي صورته دققت في الصوره ورأت نفسها من زجاجها فجففت دموعها وألقت الصوره بقوه فتحطم زجاجها نظرت للزجاج وهاجت في عقلها الأفكار والذكريات تذكرت حين جرحت نفسها حين كسرت زجاج المرآه في الاوتيل لتبدأ قصتها معه كما كانت تريد قالت لنفسها:ياريته ما كان حبني ولا علقني بيه يمكن الألم كأن بقا أقل وأسهل من كدا
, تذكرت الفيلا الصغيره الخاصه به والتي تمنت أن تبدأ حياتها معه كما بدأت قصتهم وترعرت بها
, وتذكرت ما فكر فيه حين أراد أن يأخذ رنا معه إلي هناك فتوغل الحزن الي أعماق قلبها وقالت لنفسها:للدرجه دي يا آسر٤ نقطة للدرجه دي مش بتحترم حبي ولا إلي كأن بينا أنا مش فارقه معاك بكل البساطه دي٣ نقطة يعني هونت عليك كل دا
, ولا تنتقم عشان قولتلك بكرهك ظلت تناجي نفسها تعاتب نفسها مره وتعاتبه تاره أخري
, صدقوا حين قالوا أن أصعب ما في الحب ألم التعلق فحين يأتي دور الفراق يلعب التعلق لعبته ويجعل الشخص يلفظ أنفاسه الأخيرة
, هل ستظل روح ملك متعلقه بآسر أم أن هناك حبل سيجمع بين روحها وروح آسر في النهاية؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة مالك ظل يراقب مكه في صمت وهي تسطنع أنها تعمل ولا تعبء بوجوده تذكر صفعته لها بالأمس وصمتها المرير والكثير علي غير عادتها ولكن ذهنه كان شارد بالأمس يفكر في آسر وكلامه تسأل كيف يريد أن يبعد عنها ويجعلها تكرهه ؟! فلم يكن في حالة تسمح له بفتح نقاش معها أو يصالحها
, نهض من علي الفراش ووقف أمامها اغلق الحاسوب فنظرت له بغضب وضيق ثم فتحته مره أخري فاغلقه وأخذه منها ثم وضعه علي الفراش وجلس بجواره قالت بضيق:نعم!!
, مسك مالك يدها وقال:عايز ألعب مع ابني شويخ
, رفعت حاجبيه وظلت نظرت الضيق تملاء وجهها فقال مالك:عارف إني غلطت لما اتعصبت عليكي ولما ضربتك بس انا في دماغي مليون حاجه وأنتي نرفزتيني
, وقفت مكه وقالت بحده:برضوا مش زنبي يا مالك كل ما باجي أتكلم علي آسر او اغلطه بتتعصب وكأن أخوك ملاك مبيغلطش وأختي الي بتعمل كل حاجه يعيني
, مالك:حبيبتي انا عارف أن آسر غلط بس انا عارفه كويس لانو أخويا وكنت واثق أن في حاجه حصلت خلته يعمل كدا غصب عنه
, مكه:واتأكدت منه بقا يعيني طلع بينتقم لكرامته
, ولا بينتقم من أمه وبيعرفها أنها مش هي الي هتختارله شريكة حياته
, استمع لكلامها في صمت وهو يتحكم في غضبه ثم قال:هديتي عشان أتكلم ولا اسيبك تهدي وبعدين نتكلم
, مكه:اتفضل يا مالك بيه
, مالك:مكه اتعدلي في الكلام أنا مراعي غضبك وخوفك علي أختك
, مكه:و**** أمال لو مش مراعي كدا كنت قتلتني
, مالك:انا آسف قبل جبينها وقال :آسر أطر لكدا و**** انخدع أنا هفهمك كل الي حصل
, اخذها من يدها وجعلها تجلس علي الفراش وجلس بجوارها وهو مازال يمسك يدها أخبرها ما حدث مع آسر واللخطه التي احبكت للإيقاع به
, ٣ العلامة النجمية
, ٠٠: ٤ م
, في المستشفي بالتحديد في الغرفه التي تقطن بها رنا دلف الطبيب ومن بعده الممرضه وتحمل الغداء من أجلها وضعت الطعام ووقفت بجوار الطبيب قالت رنا:هو آسر فين ؟!
, قال:هو بيجي يطمن عليكي بس أنتي دايما بتكوني نايمه فمبيحبش يقلقك
, رنا:طب هو أنا مش هخرج بقا
, قال الطبيب وهو يبتسم:رغم اننا اتكلمنا إمبارح في الموضوع دا بس ماشي هنتكلم فيه تاني بس بعد نا تخلصي الغداء دا كله
, رنا:دكتور أنا عايزه اخرج مبحبش المستشفيات
, الطيبيب:استاذه رنا حضرتك هنا لأنك مش منتظمه في الاكل ولا بتاكلي كويس وحالتك النفسيه كمان سيئه ودا غلط عليكي وعلي الجنين ومش هتخرجي من هنا إلا لما نتاكد أن صحتك كويسه دي وصية الدكتور شادي وخصوصا أن حضرتك مرات آسر بيه
, رنا:طب هو دكتور شادي فين عايزه أتكلم معاه ؟!
, قال:هيرجع انهارده من السفر وأول ما يجي هيجي يطمن علي حضرتك عن ازنك وهرجع تاني ياريت الاقيكي خلصتي اكلك
, قال ذلك ثم خرج من الغرفه وتركها حائره في ذلك فهي تكره المستشفيات بعدما فقدت والدتها فيها وصارت وحيده حتي آسر الذي أحبته صار معها وليس لها في الوقت ذاته
, ٣ العلامة النجمية
, في شركة علي دلف ماجد وهو يتحكم في غضبه فهو يري من خدعه وقتل والده اباه جلس علي المقعد ونظر له وهو يبتسم قال:أخبارك
, علي:مش كويس خالص آسر طلع عايش
, رسم ماجد علامات تعجب زائفه علي وجهه وقال:ازاي؟! دا إحنا دورنا عليه في لبنان والمانيا ملوش أي أثر
, علي:ظهر إمبارح وهددني بلقتل انت متخيل قال أبعد عنه وعن طريقه وكمان قالي أقولك كدا أننا لو مبعدناش عن طريقه هيخلص علينا إحنا الإتنين لازم نخلص منه بسرعه
, كان ماجد يسمعه وهو في داخله يعلم أنه يكذب قال لنفسه:يابن الشياطين ٣ نقطةألفت حوار في دقيقه إزاي اتخدعت في واحد زيك الإنتقام كان عميني
, قال ماجد لعلي بعدما أنها حديثه:اه طبعاً معاك حق دا اتجرأ خالص
, علي:أنا هموت من كتر الغيظ ياخي ومش هرتاح غير لما أشوفه غرقان في دمه
, قال ماجد لعلي وهو ينظر له نظرت يملأها الشك والامتعاض :قريب ٣ نقطةقريب أوي
, علي:المهم عملت أيه مع علاء ؟!
, ماجد:الفرح بعد بكرا ثم ابتسم وأردف:وانت كمان معزوم اكيد مش محتاج حد يقولك
, علي :اهاا طبعاً دي زي أختي
, ماجد:طب أنا همشي بقا عشان مشغول عايز حلجه تاني
, علي:لا بس متنساش
, ماجد:متقلقش قريب بس اخلص موضوع شيماء وافضاله
, علي:عندي فكره حلوه أوي ياريت تنفذ يوم فرح أختك وكدا مستحيل حد يشك فيك
, ماجد:طب وأنت
, ابتسم علي بثقه وسخريه وقال :يبقا يثبت إني أنا الي عملت كدا
, اشار له ماجد وقال:سلام
, خرج من مكتبه وهو لا يعرف كيف فعل ذلك كيف كأن معه بكل هذا الهدؤ حمد **** لأنه وفقه في ذلك واستطاع إيهام علي ودعاء ربه ليوفقه حتي النهاية
, ٣ العلامة النجمية
, في فيلا آسر رن هاتفه وجدها أمينه فامسك هاتفه بضيق وهو متردد يجيب أم لا في النهاية استقر قراره علي الرد قال :الو يا أمي
, سمع صوت أمينه الحاد:مش ناوي ترحع البيت
, آسر:أنتي عارفه ايجابة السؤال دا
, أمينه:عايزه أتكلم معاك
, آسر :طب ما تيجي أنتي أحسن
, قالت أمينه بحده:انا قولت ايه يا آسر
, آسر:صدقيني أنا مش موهل للنقاش دا دلوقتي
, أمينه:قصدك النقاش برضوا ٥ نقطةمتخفش مش هتشوفها خرجت مع مريم الساعه إثني عشر عشان يرحوا يشوفوا همس وشادي رجعوا من السفر
, آسر:حاضر يا ماما خمس داقائق وأكون عندك
, أمينه:ماشي بس أبقي اتأخر يا آسر متلومنيش علي الي هيحصل وقتها
, قال آسر بضيق:مش هتاخر يا أمي
, أغلق الهاتف وضرب التليفون بيده قال لنفسه:بقيت خايف تشوفها ومش مستعد للمواجهة خايف عينك تيجي في عنيها هتفضل كدا كتير ؟!
, خرج من الفيلا وصعد سيارته ذاهب لي لقاء أمه
, في غرفة أمينه جلس آسر بعد ما طلبت منه ذلك وظلت واقفه أمامه تنظر له قليلاً ثم قالت :مبسوط من الي حصل حياتنا وقفت بسبب عملتك ملك في اوضتها بتعيط ليل نهار وفاديه مخرجتش من يومه واختك ساكته حياتنا بقت كلها ألم وحزن بسببك ليه عملت كدا ؟!
, آسر:أمي صدقيني أنا تعبان بلاش تيجي عليا أنتي كمان أنا فيا الي مكفيني
, جلست أمينه علي ركبتها وقالت:احكيلي أنا أمك وأكتر واحده بتحبك
, وضع آسر يده علي يدها وقال:عارف و**** عارف بس أنا تعبت ومعتش قادر عارفه لما تبقي بتبني برج وتشوفيه وهو بيكبر وفجأة يتهد علي دماغك يموت كل حاجه فيكي
, أمينه:بعد الشر عليك يابني٤ نقطةاحكيلي أنا أمك
, أخبرها آسر ما جعله يتزوج رنا ويتسرع في قراره ليثبت لملك أن حياته لا تقف عليها وأنه تزوج من غيرها كما كان يظن أنها فعلت
, قالت أمينه وعلي وجهها الخوف والقلق علي أبنها:معقول في ناس كدا
, آسر:الحقد بيعمي يا أمي
, أمينه:وكل دا ليه؟! مازن مش محتاج فلوس عشان يعمل كدا
, آسر:يا ماما قولتلك إنو حب ملك
, أمينه:دا مش حب مفيش حب بيجتمع مع الكره والحقد في قلب واحد
, آسر:ماما أنا مش قادر وعايز أمشي
, أمينه:طب يلا هننزل سوء وانا هجيلك بكرا عشان اطمن عليك
, نزلوا سويا للأسفل وكان يلتفت حوله لايريد أن يتكلم مع أحد أو يري أحد وخاصة ملك
, ٣ العلامة النجمية
, وقف آسر واوصد الباب ثم استدار وجدها تقف أمامه والدمع يملأ عينها وقلبها ينزف ألم ظل ينظر لها في صمت وهي كذلك صامته حتي جففت دموعها وقالت وهي تدعلي القوه :نسيت أقولك مبروك٣ نقطةالف مبروك علي الجواز والبيبي كمان
, شعر أن كلماتها رصاص يجتاح قلبه ودموعها نيران تحرقه قال:ملك انااا ٣ نقطةانا حبيتك بجد و****
, قالت ملك بحده وسخريه:و**** صدق فرحت ٣ نقطةالي بيحب مبيجرحش يا آسر مبياذيش مبيخنش ولا قلبه بيقسا ويتحول لحجر وانت مشاء **** عليك عملت كل دا
, آسر:ملك دي مش غلطتي لوحدي انتي الي وصلتيني لكد بعندك وإصرارك أنا عملت كل حاجه عشان اصالحك ونرجع بس أنتي رافضك كأن دائما بيحطمني
, ملك:كنتي مجروحه يا آسر ولو كنت بتحبني كنت هتحس بجرحي ومش هتحاسبني عليه مينفعش تحاسب حد مجروح وقلبه بينزف وللأسف بسببك
, نظر آسر في الأرض لم يقوي علي الحديث وكأن شيء يلجم فمه قالت ملك :بس متقلقش هعرف أنساك لأني بكرهك وكرهت حبي ليك نظر لها وعينيه محمره يحبس دمعه ولكن قسوت كلماتها لم تتكن تحتمل نظرت له نظرتها الأخيره ثم تركته ودلفت للداخل وهي مازالت تدعي القوه والصمود أمامه
, صعدت للاعلي مسرعه حتي لم تحي أمينه ودلفت لغرفته واوصدت الباب بقوه وظلت تبكي انفجرت الدموع من عينيها بمجرد ما ابتعدت عنه وعادت لضعفها وامتلكها الحزن
, أما هو فقسوة كلماتها جعلته لا يقوي علي الصمود وكأنه جبل قد خارت قواه الآن صعد سيارته وهو يتألم وزادت الأمه أضعاف مضعافه بعد كلامها
, كأن يتوقع منها كل شيء ولكن ما راه في عينها من ألم وكره له جعله يبكي ددمم بدل من دموعه
, قاد سيارته للمستشفي ليطمئن علي رنا
, ٣ العلامة النجمية
, وصل للمستشفي وصعد مسرع ودلف لغرفة رنا وجد شادي فصافحه وقال:مبروك يا شادي
, شادي:**** يبارك فيك عقبال الصغنن المستقبلي بتاعنا
, ابتسم ابتسامه مزيفه وقال:عامله أيه دلوقتي يا رنا
, رنا:كويسه الحمد لله
, نظر لشادي وقال:هي مش هتخرج بقا
, شادي:و**** الدكتور لسه قايلها علي كل حاجه
, اسيبكم بقا وهي هتقولك
, آسر:طب هطلع أعمل مكالمه مهمه وأرجع يا رنا
, خرج من الغرفه وهو حزين لا يقوي علي شيء آخر
, أخرج هاتفه واتصل بالشخص البناني الذي يساعده قال:الو أخبارك
, قال:بخير الحمد لله
, آسر:في شخص هسالك عنه لو تعرفه
, قال:ولو معرفوش أعرف ليك مخصوص
, آسر:إسمه فارس الراسي
, قال:انت تعرف الشخص دا منين ؟!
, آسر:دا الشخص إلي كان علي وماجد قاعدين معاه في المطعم وانت معرفتش تشوفه بسبب الناس الي كانت معاه
, قال:معقول وعلي ايه علاقته بشخص زي دا
, آسر:ماله يعني انت قلقتني
, قال:دا تاجر مخدرات يا آسر

السابع والعشرون


وصل للمستشفي وصعد مسرع ودلف لغرفة رنا وجد شادي فصافحه وقال:مبروك يا شادي
, شادي:**** يبارك فيك عقبال الصغنن المستقبلي بتاعنا
, ابتسم ابتسامه مزيفه وقال:عامله أيه دلوقتي يا رنا
, رنا:كويسه الحمد لله
, نظر لشادي وقال:هي مش هتخرج بقا
, شادي:و**** الدكتور لسه قايلها علي كل حاجه
, اسيبكم بقا وهي هتقولك
, آسر:طب هطلع أعمل مكالمه مهمه وأرجع يا رنا
, خرج من الغرفه وهو حزين لا يقوي علي شيء آخر
, أخرج هاتفه واتصل بالشخص البناني الذي يساعده قال:الو أخبارك
, قال:بخير الحمد لله
, آسر:في شخص هسالك عنه لو تعرفه
, قال:ولو معرفوش أعرف ليك مخصوص
, آسر:إسمه فارس الراسي
, قال:انت تعرف الشخص دا منين ؟!
, آسر:دا الشخص إلي كان علي وماجد قاعدين معاه في المطعم وانت معرفتش تشوفه بسبب الناس الي كانت معاه
, قال:معقول وعلي ايه علاقته بشخص زي دا
, آسر:ماله يعني انت قلقتني
, قال:دا تاجر مخدرات يا آسر
, وقف لا يدري هل يفرح أم يحزن أبتسم لأنه سيقضي علي علي دون أن يلطخ يده عاد مطر لغرفة رنا فوجدها نائمه فخرج واوصد الباب بخفه كي لا يزعجها
, في الدخل فتحت رنا عينها بعدما تأكدت أنه ذهب فعلت ذلك لأنها تعلم أنه بالتأكيد لا يريد الحديث معها وأنه حين أتي لزيارتها كان يتمني لو وجدها نائمه في النهايه هي تعلم مكانتها عنده وهو اكدها بما فعل فلو كأن أحبها لكان ظل بجوارها حتي تفيق وهو لم يفعل
, تقبلت ذلك بصمت لأنها لا تريد سوء سعادته
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة آسر دلف وأغلق الباب ظلت كلمات ملك تترد في أذنه وخاصة تلك التي جعلتها يتألم وينزف أكثر ويتمني لو يقتل علي بيده ليتخلص منهم جميعاً
, <<بس متقلقش هعرف أنساك لأني بكرهك وكرهت حبي ليك>>
, ورغم أنه كان يعلم أنها مازالت تحبه ولو لم تكن فما قالت هذا أبدا لأن من يحبك حين يخبرك أنه يكرهك فهو في الحقيقه يحبك بشده
, ولكنه كان يخشي أن يصبح هذا حقيقه مع مرارة الايام القادمه قال لنفسه <أنت الي ضيعتها من إيدك لما صدقت بس مجاش في دماغي أن تليفون مالك يكون اتسرق هو كمان>
, ظل عقله منشغل بها طوال الليل وبالتفكير في كلماتها والمه يزداد وقلبه يكاد يقف
, حين أشرقت الشمس نزل بعدما ارتدا ترنج رياضي وظل يجري ويجري وكأنه يحطم المه دلف للجيم وظل يتريض وكأنه يكسر الحواجز التي بينه وبين ملك حين يضرب تلك الكتله بيده
, اما ملك فهي لم ولن تكرهه قالت ذلك فقط لتولمه كما تتألم حالتها تزداد سوء كما هي علي فراشها تجلس وتبكي لا تعرف هل تبكي علي نفسها أم حب عمرها الذي ضاع للأبد دلفت أمينه وجلست بجوارها وقالت:ملك
, نظرت لها وظلت صامته تبكي لحالها فاردفت أمينه:قلبك وجعك هزت رأسها إيجابا فقالت
, أمينه:سعات كتير بنفكر أن دي النهايات بس بتكون البدايه يا بنتي متعرفيش بكرا مخبي أيه
, قالت ملك وهي تبكي:لا يا ماما دي نهاية قصتي مع آسر
, نظرت أمينه في الأرض لاتعرف هل تخبرها أم تصون وعدها لاسر وهل لو أخبرتها ستغفر أم ما حدث ليس له غفران ؟!
, لم تجد أمامها سوء محاوله أخبره لتخرج ملك وامها من هذا الحزن والانعزال
, قالت:طب فاديه لسه مخرجتش من اوضتها وأنا خايفه عليها ومش هترد علي حد غيرك يا ملك قومي يا بنتي طمنيها
, هزت رأسها إيجابا وازالت الفراش ثم دلفت للمرحاض غسلت وجهها ونزلت ملك معها للأسفل
, طرقت باب والدتها وقالت:ماما أنا ملك
, قامت فاديه وفتحت بسرعه واحتضنتها كانت تشعر بالذنب تجاه ملك فهي لم تكن معها الفتره الماضيه كعادتها
, شعرت أنها قصرت في حقها عليها دلفوا للداخل سويا واوصدت الباب جلست ملك معها علي الفراش وهي تحاول أن تحتبس دموعها لا تريد أن تجعل هم امها اضعاف فهي تعلم أنها حزينه وتقلق علي مستقبل فتاتها
, قالت فاديه:أنتي عامله ايه دلوقتي
, ابتسمت ملك وقالت :كويسه يا حبيبتي
, فاديه :عينك بتقول عكس كدا يا ملك
, ملك:متقلقيش بقا ٣ نقطةبصي أنتي وحشتيني وقومي نخرج سوء وهنام معاكي انهادره كمان
, ابتسمت فاديه وقالت:ماشي بس أنتي الي تحاسبي
, ضحكت ملك وقالت:ماشي بس يلا قومي غيري هدومك
, خرجت من الغرفه ونظرت لأمينه وهي تبتسم لم تريد سوء إخراج والدتها أيضا من تلك الحاله وعلها تنسي قليلاً فيرتاح قلبها ولكن هذا أمر صعب المنال
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة علي كان يجلس علي الفراش يفكر مع نفسه في أمر آسر تسأل سيفعلها ماجد ويخلصه منه أم لا قال لنفسه: لازم أزور ماجد واشعلل غضبه أكتر عشان ينفذ بكرا قبل فوات الأوان أنت برضوا متعرفش آسر ناوي علي أيه ولازم تكون أسرع منه
,
, نهض من علي الفراش وغير ثيابه قالت سحر وهي تعتدل :انت رايح الشغل
, هز رأسه إيجابا وأردف:هتاخر انهارده
, قالت سحر بحزن:تاني يا علي أنت عارف أن انا وباباك مبنتفقش سوء
, علي:هعوضلك الخروجه يا ستي ونتغداء بره
, سحر:ماشي يا علي
, نزل سريعاً وجد والده يجلس علي مائدة الطعام فقال:صباح الخير
, أسامه:صباح النور مش هتفطر
, علي:لا عايز أخلص الشغل بدري عشان عندي مشورين كدا
, أسامه:ماشي
, قال علي وهو يفتح الباب:مش هتيجي
, أسامه:هروح المصنع وبعدين هاجي البيت
, علي:سلام
, خرج من الفيلا وصعد سيارته متوجه للشركه وهو يرتب أفكاره لزياره ماجد
, ٣ العلامة النجمية
, في شركة آسر بالتحديد في مكتبه لم يجد أمامه سوء حل واحد وخاصة بعدما تأكد أن علي لم يرسل تلك الشحنه التي اتفق عليها بعد وبالتأكيد يضعها في مكان حتي يرسلها أخرج هاتفه واتصل بحسام قال:الو يا حسام
, حسام:إزيك يا آسر
, آسر:انا كويس كنت عايز أبلغ عن تاجر مخدرات
, محمد ومالك يجلسوا أمامه لا يفهموا شيئا من ما يحدث
, حسام:ايه الكلام الخطير دا طب قول الإسم وانا هساعدك ليا صديقي في المكافحة
, آسر:علي أسامه عبدالخالق
, حسام:انت متأكد يا آسر الموضوع دا مش سهل
, خالص وموال كبير
, آسر:فاهم انا متأكد عرفت بالصدفه واتاكدت إمبارح قبل ما اكلمك ودلوقتي هو عنده أملاك
, حسام:ماشي يا آسر ومش هجيب سيرتك في الموضوع كان البلاغ من مجهول
, آسر:شكرا وفي واحد كمان هيجي يبلغ من شركة البيه وعارف مكانهم لانو بيساعده بس طبعاً الخوف من السجن يخليه يعترف بالحقيقة
, حسام :كدا كويس اوي في شاهد٤ نقطة سلام
, أغلق هاتفه ونظر لهم وجد علامات الدهشة علي وجوههم فقال محمد:انت اتجننت يا آسر بتلبسه تهمه
, نظر له آسر ورفع حاجبيه ثم قال:هو أنت تعرف عني أن ليا في الحجات دي
, مالك:أمال ايه دا
, أخبرهم آسر ما حدث بالأمس وكلام ماجد ثم أخبرهم ما فعله في الصباح الباكر مع الشاب الذي يعمل لدي علي
, قال محمد:معقول كل دا من غير ما تعرفنا يا آسر
, آسر:معلشي يا محمد كنت مخنوق وملحقتش اكلمكم
, مالك:بس و**** فعلاً فرصه جات علي الجاهز ومتقشره
, أبتسم آسر وضحك محمد وقال:يارب يلاقوهم عشان نخلص منهم بقا
, رن هاتف آسر فصمتوا جميعاً رد قائلا:الو يا رنا
, رنا:صباح الخير يا آسر لو فاضي ياريت تيجي عشان عايزه أتكلم معاك
, آسر:حاضر ثواني واكون عندك
, أغلق هاتفه ووقف فقال محمد:أيه رايح المستشفي
, هز رأسه إيجابا وأردف:ايوا
, مالك:حمد لله على سلامتها يا آسر
, آسر:**** يسلمك عن ازنكم
, خرج من المكتب وتركهم محمد شعر بالغضب من أجل ملك ومالك يشعر بالشفقه علي أخيه
, ٣ العلامة النجمية
, في المطعم جلست ملك وفاديه قالت فاديه:مش كنا فطرنا في البيت أحسن
, ملك:تغير يا ماما وبعدين أنتي وحشتيني
, فاديه:ماشي يا ملك
, طلبت ملك الطعام وكوب قهوه نظرت لها فاديه وقالت:قهوه أنتي مش هتفطري
, ملك:مليش نفس
, رفعت فاديه حاجبيها وقالت:أمال جايباني هنا ليه يا تاكلي معايا أو مش هناكل إحنا الإتنين
, قالت ملك:خلاص يا ماما ثم نظرت للنادل وقالت:خلاص بلاش قهوه
, أبتسم وهز رأسه إيجابا وأردف:تمام يا فندم عن ازنكم
, ذهب شعرت أن ما حدث بالأمس يطاردها صورته وهو يقف أمامها وحين استدار وأصبح وجهه في وجهها رده عليها الذي جعلها تشعر بالضيق والغضب قالت لنفسها:هتعملي أيه يا ملك ؟! هتعيش حياتك عادي
, ردت علي نفسهة بصرامه:ايوا يا ملك أنتي لازم تتعاملي مع نفسك علي أساس أن آسر مبقاش ليكي خلاص صفحه واتقفلت من حياتك
, قالت لنفسها بحزن وقيلة حيله:بس هتعرفي ٣ نقطةهتقدري تنسيه وتعيشي عادي كدا
, قاطعت شرودها وصمتها المرير فاديه:ملك سرحتي في أيه ؟!
, اعتدلت ملك وقالت:مفيش يا ماما يلا نفطر
, المحبه لا تعرف عمقها إلا ساعة الفراق ..جبران خليل جبران
, ٣ العلامة النجمية
, توقف آسر بسيارته أمام المستشفي ونزل منها متوجه لغرفة رنا كأن يفكر ويتساءل لماذا طلبت منه أن يأتي ؟!
, خرج من المصعد بعدما توقف وتوجه لغرفتها
, سحب مقعد وجلس عليه قال :عامله أيه دلوقتي
, رنا:كويسه
, آسر:الحمد لله أن شاء **** هتبقي أحسن
, أغمضت عينيها ثم قالت:آسر إحنا لازم ننفصل
, نظر لها بوجه متهجم وقال :ايه الجنان دا ؟! أنا مش هتخلي عنك ولا عن ابني
, قالت رنا بحزن:آسر أنا عارفه أنك عمرك ما تعمل
, كدا بس جوازنا فعلاً كأن غلطه من الأول ولازم نصلحها
, قال آسر بحده:أنتي واعيه للي بتقوليه رنا اقفلي الموضوع دا لو سمحتي
, رنا:ريحيني يا آسر وأنا لو عليا هقول لملك كل حاجه واصلح غلطي زي ما فرقتكم لازم اجمعكم سوء
, آسر:يوووه يا رنا شكلك مش هتسكتي فعلاً أنا همشي ولما تبقي تعقلي كدا وتهدي نبقا نتكلم
, خرج من الغرفه وهو غاضب لا يعلم لماذا أصرت كلماتها عليه هكذا ؟! قال لنفسه :أتضايقت لما قالت كدا عشان أبنك وعشانها ولا عشان إحساسك بالندم نحيتها أنت ظلمتها لما حطيتها قدام الأمر الواقع ظلمتها في النص بينكم وهي مكنش ليها زنب لازم تعوضها وترضي بقضاء **** هما دلوقتي عيلتك
, صعد المصعد وهو مازال يفكر كيف يعوض رنا عن ما فعله معها واحساسه بالزنب تجاهها وتجاه ملك يزيد
, خرج من المستشفي وصعد سيارته ليعود للمنزله وينتظر خبر القبض علي علي والخلاص منه
, فهل ستنتهي تلك الداومه بعد القبض علي علي أم لا ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, ٠٠: 12 م
, خرج علي من المستشفي واستعد للذهاب لمنزل ماجد ظنن منه أنه سيشعل الحريق حين يتحدث مع ماجد لا يعلم أنه يعرف الحقيقه ولن يخدع تلك المره بكلماته ومكائده
, قاد سيارته حتي وصل لمنزلهم بعدما أحضر جاتو وبعض الحلويات
, نزل من السياره وفتح الباب الخلفي اخذهم وصعد للاعلي
, رن الجرز فتحت له شيماء قالت:اتفضل ماجد هنا
, دلف علي ووضع الاشياء التي معه علي الطاوله قال ماجد:إزيك يا علي منور بيتنا المتواضع
, ابتسم علي وقال:منور بصحابه
, دلفت شيماء للمطبخ لتعد لهم عصير
, قال ماجد بهمس وهو يقترب من علي:بلاش كلام في الشغل هنا عشان شيماء بتضايق من الموضوع دا
, علي:حاضر بس كويس أنك بتخاف علي مشاعر أختك
, ماجد:مليش غيرها يا علي هي أهم حاجه في حياتي
, وضعت شيماء العصير فاعتدلوا قال علي لشيماء:انا جيت مخصوص عشان اباركلك ألف مبروك
, شيماء :**** يبارك فيك
, قال علي بمكر ليستفذ غضبهم:أكيد لو والدك عايش كان يفؤح بيكي أوي
, قالت شيماء وهي بداخلها تعلم ما يريد فعله :**** يرحمه
, نظر له ماجد وهو غاضب منه قال :**** ينتقم من إلي قتله
, علي:يارب ٤ نقطةكان طيب أوي ومخلص أبويا حكالي
, قال ماجد بضيق:اه عندك حق في مخلص دي بذات بس متقدرش **** يرحمه
, دلفت شيماء لغرفتها فقال علي :طب انا هقوم بقا عشان عندي مشوار
, ماجد:تمام وشكرا علي الزياره
, علي:انت اخوي يا ماجد وابقي كلمني عشان نشوف هنعمل ايه
, هز ماجد رأسه إيجابا وأردف:اه طبعاً مع السلامه يا علي
, خرج علي ونزل للأسفل وهو يبتسم ابتسامة إنتصار ظنن منه أنه نجح فيما أراد لا يعلم أنه كان يشعل نيران ماجد ولاكن عليه هو ليس آسر
, صعد سيارته وقادها للمخزن
, ٣ العلامة النجمية
, في الأعلي خرجت شيماء من غرفتها وهي غاضبه قالت لماجد:دا مش جاي عشان يباركلي يا ماجد دا جاي عشان يستفزك ويخليك تقتل آسر
, ماجد:متخافيش يا شيماء أنا مش متأثر بكلامه أصلا مش معقول أصدق واحد كداب
, شيماء:متأكد ولا بتهديني وخلاص
, ماجد:لا متأكد مش هصدق واحد قتل أبويا
, رفعت شيماء حاجببها واعتلتها الدهشه جلست علي المقعد
, وقالت:قصدك أيه مش فاهمه ؟!
, قال ماجد:ايوا يا شيماء ددمم أبونا في رقبت أسامه أبو علي مش أبو آسر النجار
, شيماء:عرفت إزاي الكلام دا ؟!
, ماجد:من آسر
, شيماء:صدقته ٣ نقطةمش ممكن يكوت بيضلك
, ماجد:تؤ أنا سمعت علي ٣ نقطةمتركزيش أنتي في الكلام دا٣ نقطةركزي في فرحتك وبس
, شيماء:عشام خاطري يا ماجد لو ليا خاطر عندك بلاش
, ماجد:متخافيش انا معايا آسر وهو كمان عايز ينتقم
, شيماء:انت كدا بتقلني اكتر خليهم هما مع بعض يقتلوا في بعض هما أحرار كل واحد فيهم عايز يضحي بيك وتكون أنت أداة انتقامه
, ماجد:علي ممكن لكن آسر لا مش عايز اكتر من شوية معلومات في بينه وبين علي اختلاف السماء والأرض
, ظلت صامته وصمت هو الآخر أخرج هاتفه واتصل باسر قال:الو انت في البيت
, آتاه رد فرد ماجد قائلا:كويس أنا هجيلك عشان عايزك ضروري
, ٣ العلامة النجمية
, في فيلا النجار دلفت ملك وفاديه وهن يضحكن شعرت أمينه بالارتياح قليلاً منذ هذه اليله البائسه
, قالت :يلا تعالوا اتغدواء معانا بقا
, ملك:بالهنا يا ماما إحنا اتغدينا
, قالت مكه مداعبه :من غيري ماشي ماشي هعمل نفسي مش واخده بالي
, ضحكت فاديه وقالت:متشكرين يا لمضه
, ملك:أخبار النونو أيه
, مكه:قرفني وحياتك يا ملك
, فاديه: انتي لسه شوفتي حاجه دوقي المرار عشان تتعلمي الأدب
, قالت مكه بطريقه طفوليه :كدا يا ماما
, ملك:معاها حق يعني هيطلع شقي لمين ؟! مشاء **** باباه ومامته لا يعلي عليهم في الجنان
, أمينه:اه يا بنتي و**** دا مالك طلع عيني من صغره
, فاديه:اهي نفس الشيء
, مكه:هو التهفيل عليا ولا أيه
, ندي :مش عاجبك ولا أيه
, نظرت لها مكه وقالت :بكرا نشوف خلفتك يا فلحه
, قالت ندي بغرور وثقه:هيكون هادي لابوه وأمه طبعاً
, ضحكت ملك وقالت :خلاص أنتو مبتصدقوا ثم نظرت لامها وامينه وقالت:هطلع فوق اغير وأنزل
, فاديه:ماشي يا حبيبتي
, صعدت ملك للاعلي وعاد إليها حزنها مازالت تشعر أن هناك شيء ينقصها ولكن ماذا تفعل ولا يوجد بيدها حيله
, ٣ العلامة النجمية
, توقف علي بسيارته أمام المخزن وكانت سيارات الشرطه تملاء المكان نزل سريعاً وغلق الباب ثم دلف للداخل قال له حسام:مين حضرتك
, علي:انا علي أسامه صاحب المجموعه والمخزن
, أبتسم حسام وقال:حضرتك جيت في وقتك إحنا كنا لسه هنجيلك الفيلا
, علي:ليه يا باشا في أيه ؟!
, قال الظابط الآخر الذي كأن مع حسام:جالنا بلاغ أنك بتتاجر في المخدرات
, علي:مين الي قال كدا يا باشا مخدرات ايه أنا كيمياء محترم وملناش في الحجات دي
, وجد والده يخرج من غرفه مع شرطي فقال :بابا هو في أيه ؟!
, اتي إليهم ظابط وقال: تمام يا فندم ٣ نقطةلقينا الحجات دي في الاوضه دي
, نظر لهم حسام وقال:عرفت في أيه ولا لسه يا علي
, أسامه:الحجات دي مش بتاعنا يا باشا
, نظر لهم الظابط صديق حسام وقال:هنشوف اتفضل معانا يا علي بيه أنت مقبوض عليك
, ذهب علي معهم وهو قلق اما أسامه ذهب خلفهم بسيارته
, ٣ العلامة النجمية
, في الوقت ذاته في منزل آسر ذهب ليفتح الباب وقال لماجد:اتفضل
, دلف ماجد وحلس فذهب آسر لاحضار العصير وضعه أمامه فقال ماجد:شكرا
, آسر :انا بلغت البوليس
, ماجد:كنت عارف أنك هتعمل كدا دا أحسن حل بس اتأكدت الأول إن الحاجه موجوده
, آسر:ايوا الصبح رحت للواد الي شغال معاه في الشركه إلي انت قولت عليه دا
, ماجد:اه وبعدين
, آسر:هددته إني عرفت كل حاجه واني هبلغ البوليس وقولتله أن مفيش طريقه يطلع بيها من الفضيه دي غير إنو يبلغ ووقتها هيكون شاهد
, ماجد:**** عليك يا آسر
, آسر:أعتقد إنو راح بلغ
, رن هاتف آسر فبحث عنه لم يجده قال:ببتهيقلي سيبته في الوضه فوق مش لازم
, ماجد:ممكن تكون حاجه مهمه هطلع احيبه وانت دور هنا
, آسر:ماشي في الاوضه الي علي اليمين
, صعد ماجد ليحضر الهاتف وبحث آسر في الأسفل
, في الغرفه دلف ماجد وجد الهاتف علي الفراش ووجد صورة مازن وملك بجواره تذكر ما فعلوه مع آسر
, أخذ الهاتف وخبي الصوره في ثيابه ثم نزل للأسفل قال لاسر :اهو لقيته كأن علي السرير
, اخذه آسر وقال:شكرا يا ماجد شكل وشك حلو دا حسام بيه
, ماجد:طب رن عليه
, آسر:اكيد هيرن تاني
, اتصل بالفعل كما توقع آسر وقال:الو
, آسر :ايه لقيتوا حاجه ؟!
, حسام:ايوا إحنا دلوقتي طالعين علي المدريه
, آسر:تمام
, اغلق هاتفه وقال :حصل
, ابتسم ماجد وقال:الحمد لله
, آسر :يلا هنروح نفسي أشوفه وهو في البوكس
, ماج.:لا مش هينفع اجي معاك هروجع انا البيت ونكمل كلامنا بعدين
, آسر:تمام
, خرجوا سويا وذهب ماجد اما آسر ذهب ليري علي بعينه وهو مكبل
, وصل الى هناك في نفس الوقت الذي وصل فيه علي
, نزل نن سيارته سريعاً واسند يده علي سيارته ونظر لعلي رآه علي ووالده أسامه ظل آسر ينظر له وهو يبتسم وعلي يرمقه بنظراته بغضب عارم
, صعد سيارته مره أخري حين دلفوا للداخل ثم عاد بسيارته وهو فرح أخيرا نال حقه منهم ليعود لحياته ويفيق من تلك الهموم فهل ستدوم سعادته أم مازال هناك أمر ينتظره؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك كانت تجلس علي فراشها بعدما بدلت ثيابها جففت دموعها ووقفت أمام المرآه نظرت لنفسها ثم دلفت المرحاض وغسلت وحهها كي لا يلاحظ أحد دموعها
, نظرت في مرآة المرحاض ثم جففت وجهها بالمنشفه وخرجت رن هاتفها وجدته رقم غريب ظنته آسر قالت:معتقدش إن هو بس برضوا مش هرد
, تكرر الإتصال عدت مرات فردت قائله:الو مين ؟!
, _:فاعل خير ممكن اقابلك عندي حاجه تفيدك
, ملك:لا مش ممكن
, _:حاجه بخصوص آسر لو يهمك مستنيكي دلوقتي في مطعم**
, ملك:لا ميهمنيش
, _:مستنيكي
, أغلقت الهاتف وجلست علي الفراش تتسارع دقات قلبها وتشعر بالقلق نظرت في هاتفها وجدتها الخامسه
, قالت لنفسها: معقول يكون آسر باعته
, هزت رأسها نافيه وقالت:لا هو عارف إني مش هسامحه مهما عمل طب مين دا؟!
, لم تجد نفسها إلا تاخذ هاتفها ومفاتيحها وتنزل للأسفل حركها فضولها نحو معرفة الشخص وما يعرفه عن آسر وحركها خوفها وحبها لاسر أيضا لا تعلم لماذا تبحث له عن عذر بعد كل ما فعله
, وصلت للعنوان ونزلت من سيارتها دلفت للداخل ونظرت حولها كانت تنظر للموجودين وتظن أنها ستجد آسر نفسه وفعل ذلك ليراها ولاكن هذا لم يحدث توقفت مكانها فاتي إليها شخص وقال:انسه ملك
, هزت رأسها إيجابا وقالت:ايوا
, قال:اتفضلي أنا الي كلمتك أنا ماجد بيتهيقلي ممكن تكوني سمعتي إسمي قبل كدا
, ملك:مش فاكره
, ماجد: اتفضلي حضرتك قلقانه ليه ؟!
, هزت رأسها نافيه وقالت:لا خالص مش قلقانه
, جلسوا فقال ماجد:انا في حاجه كنت حابب اعترفلك بيها مازن وسحر وعلي اعتقد عارفه الاسماء دي
, هزت رأسها إيجابا وقالت:ايوا بس انا أيه علاقتي بيهم
, ماجد:هقول لحضرتك
, التلاته دول خططوا كويس عشان يفرقوا بينك وبين آسر ومازن كأن خدعك عشان عايزه يتجوزك وقالك أن آسر اتجوز رنا نفس الشيء دا عمله مع آسر اوهمه أنك اتحوزتيه وكمان بعتله صور
, أخرج الصوره وأعطاها إياها وأردف:وكمان مكتفاش بكدا لانو كان عارف أن آسر ممكن ينزل مصر هدده إنو هيبلغ عنه
, وغير كدا كمان سرقوا تليفون مالك وبعتوله رسايل من تليفون مالك تاكدله أنك اتجوزتي وهو صدق للأسف بعد الرسايل الي فكرها من أخوه وسرقوا كمان تليفون آسر عشان ميعرفش يتواصل معاكم
, كانت تنظر له وتعتليها الدهشه والتهجم قالت:وانت عرفت كل دا منين ؟!
, قال ماجد بحزن وخجل :للأسف أنا كنت معاهم
, نظرت له بغضب وقالت:وليه دلوقتي جاي تقولي ما آسر فعلاً اتجوز رنا
, ماجد:في فرق بين إنو يتجوزها قبل مايعرف وبعد
, ملك:انا بالنسبه ليا الاتنين واحد ليه جيت تقولي ؟!
, ماجد:لسببين محبتش أكون سبب في حاجه زي دي عشان انا اه عرفت بعد ما عملوا كدا بس وافقت علي كدا والثاني عشان آسر نفسه حبيت اردله الجميل بعد ما عرفني مين الي القاتل الحقيقي لابويا
, انا كدا عملت الي عليا عن ازنك بس تأكدي تماما أن آسر اتظلم وبيحبك جداً
, قالها وهو يقف ليذهب
, ذهب وتركها في تلك الدوامه لا تعرف ماذا تفعل الآن ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في المساء في غرفة آسر آتاه إتصال من شادي رد قائل:الو يا شادي
, شادي:آسر رنا اختفت من المستفشي

الثامن والعشرون الاخير


في المساء في غرفة آسر آتاه إتصال من شادي رد قائل:الو يا شادي
, شادي:آسر رنا اختفت من المستفشي
, صار وجهه مكفهر وشعر بالضيق والضجر علي صوته وقال بحده:إزاي يا شادي
, شادي:يا آسر اهدأ
, آسر:اهدأ ازاي انت بتكلمني وتقولي مراتك الي حامل في أبنك اختفت وعايزني اهدأ
, شادي:حاسس بيك بس٤ نقطة
, آسر:انا جايلك يا شادي
, أغلق هاتفه وأسرع للأسفل قاد سيارته بسرعه جنونيه وصل للمشفي ونزل سريعا ثم صعد
, للاعلي علي الدرج لأن المصعد كان بالاعلي وهو لا يطيق الإنتظار
, دلف لغرفة رنا وجد شادي ينتظره فقال بحده:أيه إلي حصل ؟!
, شادي:طلعت اطمن عليها ملقتهاش
, آسر:ازاي تختفي كدا ازاي
, وقف شادي ووضع يده علي كتف آسر ثم قال:انت زعلتها في حاجه ؟!
, ظل صامت فقال شادي:طب اتخانقتوا سوء ؟!
, خرج آسر وهو حزين ووقف شادي مكانه حائر متعجباً ومشفق علي آسر
, خرج من المستشفي وصعد سيارته وضع رأسه علي مقعد السياره يفكر أين يمكن أن تذهب ؟!
, تذكر ما قالته في الصباح
, رن هاتفه فامسكه بسرعه ظنها هي ولاكنه وجده حسام رد قائلا:الو
, آتاه رد من حسام فقال :حاضر جايلك اهو
, قاد سيارته متوجه لحسام والحزن يملأ قلبه عاي زوجته وابنه
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة فاديه كانت ملك بجوارها علي الفراش
, وتحضنها فاديه
, كأن كل ما يشغل عقل ملك كلامها مع ماجد وكلام مازن ربطت ما حدث في عقلها وتأكدت أنه لا يكذب ولم يرسله آسر ولكن ما كان يزيد حيرتها أنها لا تعرف ما تريده الآن وماذا ستفعل ؟!
, قالت فاديه:هتفضلي ساكته كتير
, اعتدلت ملك وقالت :ماما هو أنا ممكن اسألك سؤال ؟!
, فاديه: اسألي يا حبيبتي
, ملك:هو انتي سامحتي بابا
, ابتلعت فاديه ريقها وقالت:ايوا يا ملك هو اينعم أتجوز عليا من ورايا بس فكرت في إنو عمل كدا عشان ميجرحش شعوري ٣ نقطةعشان بحبه وبحب الي بينا اخترعتله عذر أحافظ بيه علي كل دا
, مش بيقولوا أن الي بيحب بيسامح
, عادت لاحضان امها فابتسمت فاديه وضمتها قالت ملك لنفسها:مامتك اخترعت عذر وأنتي عارفه أن آسر اتخدع ٣ نقطةلا بس هو اتسرع
, هو كان عامل زي الي مخبوط علي رأسه يا ملك يعني مش عارف يفكر ولا ياخد قرار
, كأن ممكن يتصرف وينزل أو يعمل أي حاجه يكلمك من تليفون رنا
, ممكن خاف يشوفك مع مازن أو يسمعها منك أنتي
, ظلت هكذا بداخلها صراع ، صراع قوي بين عقلها وقلبها ، قلبها الذي ينبض باسمه ويبحث له عن عذر كما فعلت امها، وعقلها الذي يرفض تلك الفكره ويرفضه هو أيضا.
, النفوس الكبيره وحدها تعرف كيف تسامح ..جواهر لال نهرو
, ٣ العلامة النجمية
, في مكتب حسام جلس آسر علي المقعد نظر لساعته التي يرتديها فتلك التي احضرتها له رنا بعدما عملت معه في الشركه
, قال حسام مقاطع له :كنت حابب أتكلم معاك شويه
, خلع ساعته ووضعها على الطاوله بجوار الهاتف والمفاتيح ثم قال:طب ممكن أغسل وشي ؟
, حسام :اه طبعاً اتفضل
, خرج آسر فأخذ حسام الساعه ووضع بها شيء صغير جدا وغريب
, ثم طلب كوبين قهوه وظل ينتظر آسر
, بعد دقائق عاد آسر قال حسام:اشرب القهوه دي هتساعدك شكلك مرهق
, جلس آسر وارتشف القهوه في صمت حتي قاطع حسام الصمت مره أخري قائلا:أنت عرفت منين أن علي تاجر مخدرات وازاي وصلت للي شغال معاه
, وضع آسر كوب القهوه وقال :ما أنا قولتلك صدفه
, حسام:طب ما تحكيلي عايز أعرف
, آسر :برغم أن كلامك في نبرة شك بس أنا هقولك لاكن بشرط أن الكلام دا يفضل بينا عشان مينفعش علي يعرف الشخص الي بلغني بكدا
, حسام:حاضر ٣ نقطةاتفضل أتكلم
, أخبره آسر ما حدث في المطعم مع ماجد وما حدث بعد ذلك وكأن حسام يستمع لكلامه في صمت ويعقله دون أي تعليق او مقاطعه لحديث آسر
, قال حسام بعدما انتهاء آسر من حديثه :حاجه غريبه فعلاً
, وقف آسر وقال:متنساش وعدك
, حسام :أكيد ٤ نقطةمع السلامه يا آسر
, خرج من المكتب وارتداء ساعته في السياره ثم قادها متوجه لمنزل رنا
, ٣ العلامة النجمية
, في الفيلا خرجت ملك من غرفة فاديه بعدما نامت وجدت مالك يجلس علي الأريكة فجلست بجواره وقالت:أنت كنت عارف أن آسر أتجوز رنا بعد ما مازن قاله أننا اتجوزنا
, اغلق التلفاز وترك الريموت من يده وقال:أنتي عرفتي منين ؟!
, ملك:ماجد
,
, رفع حاجبيه متعجبا وقال:ماجد ٣ علامة التعجب أنتي قبلتيه فين ؟!
, ملك :انهارده كلمني واتقابلنا وقالي كل حاجه
, مالك:اه طب وناويه علي أيه
, ملك:كنت خايفه تسأل السؤال دا ٣ نقطةعشان أنا مش عارفه ناويه على ايه
, صمتوا قليلاً حتي قالت ملك :إتصل بيه وخليه يجي بكرا
, رفع مالك حاجبيه قائلا:إزاي؟! وليه ؟!
, ملك:قوله اي حاجة تخليه يجي ٣ نقطةقوله ماما تعبانه
, مالك:حاضر يا ملك
, أمسك هاتفه واتصل باسر قال:الو يا آسر إزيك
, آسر:عايز أيه ؟!
, مالك:ماما تعبانه وعايزه تشوفك بكرا
, آسر:خليك معايا ثواني كدا
, عند آسر وضع الهاتف علي المقعد ونزل من السياره ليري ما يوجد أمامه ذهب ليحمل الخشب الموضوع علي الطريق فاتته ضربة علي رأسه قال بصوت علي:آه ووقع على الأرض
, حمله أشخاص ووضعوه في السياره وقادوا به
, في الوقت الذي تاوه فيه قال مالك :الو آسر مالك يا آسر ؟! الو ٥ نقطةالو
, نظر في الهاتف ووقف قالت ملك :في أيه ؟!
, مالك:مش عارف قالي خليك معايا ثواني وبعدين سمعت صوته وهو بيقول اه والتليفون اتقفل بكلمه تاني مبيردش
, قالت ملك بخوف :طب كلمه تاني
, مالك:حاضر
, كرر إتصاله فهز رأسه نافيا بخيبة امل وهو ينظر لملك
, ٣ العلامة النجمية
, في مخزن علي أسامه أمر أسامه شخص بإلقاء الماء علي اسر وسلط عليه ضوء الكشاف فتح آسر عينيه ببطء ونور المصباح يزعجه أطفأه أسامه فنظر له آسر حاول تحريك مقعده فسلط الكشاف علي جانبه الأيمن وقال:اهدأ عشان متتسببش في موتها
, نظر لها بشده وعينه محمره ملئيه بالغضب ثم نظر له وضع أسامه قدم علي الاخري وقال:عرفت أنها حامل نسيت أقولكم مبروك بس يخساره مش
, هتحلقوا تفرحوا وتربوه
, لأني هخلص عليكم أنتو الإتنين حالاً
, آسر:أنت ضعيف ومش هتعمل حاجه زي أبنك بالظبط
, أسامه:إبني إلي انت حبسته وضيعت مستقبله صح
, آسر:معتقدش إني اتبليت عليه هو مجرم ودا عقابه الي يستحقه
, وقف أسامه ووضع المسدس في جانب رأس رنا وقال:ودا عقابك هتعيش بذنبهم طول عمرك
, آسر:لو لمست شعره منها مش هرحمك
, ضحك أسامه وقال:أنت مربوط يا آسر ضعيف لا حول لك ولا قوة
, غضب آسر وحاول تحريك المقعد وفك رباطه مره أخري فقام أسامه بشد أجزاء سلاحهه فهدأ
, آسر قال أسامه:ايوا اعقل كدا وخليك هادي
, ظلت دموعها تنزل وهي تنظر له وكأنها تودعه وهو ينظر لها بخوف وقلة حيله
, في نفس الوقت في غرفه بها الكثير من اجهزة الحاسوب دلف حسام قال شرطي :للأسف يا فندم آسر النجار في خطر
, قال حسام بعدما أعاد له الشرطي التسجيل :اعرفلي المكان دا بسرعه
, خرج سريعاً وطلب من القوات أتباعه حيث مخزن أسامه عبدالخالق
, بينما في المخزن جلس أسامه وأبتسم ثم قال:اه نسيت أقولك أن ابني هيخرج بكرا
, رفع آسر حاجبيه وقال بحده:إزاي
, أسامه:يا بني أنت أضعف مخلوق علي وجه الأرض متعرفش أنت بتنافس مين أنا أسامه عبدالخالق مش هيجي علي آخر الزمن حتة عيل زيك ويتحداني
, آسر:آه أنت عارف أيه مشكلتك أنك دايما شايف نفسك الأقوى ونسيت الي حصل فيك زمان
, أسامه:أنت بتتكلم كتير ودا مش كويس عشانك
, زمان الي عمله ابوك وعمك دفعو تمنه حياتهم وانت كمان هتدفع تمنه دلوقتي لأنك غبي زيهم
, اشتعل غضب الاسر وتهجمت ملامحه وقال:انت الي هتدفع تمن كل حاجه عملتها زمان وبتعملها دلوقتي زمان هربت بابنك عشان ضعيف بس دلوقتي مش هديلك فرصه تهرب تاني
, أسامه:أحلامك كبيره عليك أوي
, وقف مرة أخري وسحب مقعده وجلس بجور رنا وقال : أعتقد هنا أحسن
, آسر:أنت حقك عندي أنا سيبها هي تمشي ملهاش دعوه
, أسامه:تؤ تؤ أنت غلطان أنا حقي عند أبنك الي في بطنها قالها ثم وضع سلاحهه علي معدتها
, قال آسر:هتستفاد أيه لما تقتلهم
, أسامه :هحرق قلبك علي ابنك زي ما حرقت قلبي انهارده الصبح أنت اتغبيت لما ظهرت ووضحتلي إلي حصل بغباءك
, آسر:أنت قولت أن ابنك هيخرج يعني ملوش لازمه قتلهم
, وقف اسامه وقال:دا بالنسبه ليك أنت اما انا فدخوله بس السجن يوم بسببك يخليني اقتل عيلتك كلها مش مراتك وابنك بس
, سمعوا صوت الشرطه فقال أسامه:وقتكم خلص
, ضرب رنا بالنار فاجتاحت الرصاصه صدرها
, قال آسر بغضب: رناااا ٣ نقطةرنااااااا
, رحل أسامه سريعاً وطلب منهم أن يطلقوا النار علي الشرطه وتبعه إثنان منهم ليحموه
, فك آسر رباطه بقوه فنجرحت يداه من الرابطه ثم فك قدمه بسرعه ونزيف قلبه لايجعله يشعر بيده وما بها أسرع إليها وقال:رنا أنتي كويسه
, قالت بصعوبه بالغه وهي تلفظ أنفاسها الأخيره:ملك٣ نقطة يا آسر٣ نقطة عشان خاطري ٣ نقطةرجعها وخليها تسامحني ٤ نقطةملك
, ثم ثقلت رأسها بين يديه ولفظت أنفاسها الأخيره ضمها إليه بقوه وقال بغضب :رناااااااااااا
, دلفت الشرطه بعدما قضوا عليهم وضع حسام يده علي كتف آسر يواسيه
, نهض آسر وجفف دموعه ثم فك رباطها وحملها علي يده وحسام يقف لا يعرف ما يفعله خرج آسر وهو يحملها ووضعها في سيارته
, خرج حسام وقال:استنا يا آسر هكلم الإسعاف
, ولكنه لم يستمع له وقاد سيارته متوجه للمستشفي
, ٣ العلامة النجمية
, خرج آسر بعدما صارت رنا في المشرحه كان يسير علي الأرض ولا يشعر بما يحدث حوله هذا المشهد لا يفارق عينيه ولا يغادر عقله صوت أنفاسها الاخيره مازالت بإذنه رجاءها الأخير
, اتي اليه مالك قال:أول ما عرفت جيتلك علي طول البقاء لله
, لم يرد آسر فقال مالك:تعالا هسوق أنا
, صعد آسر السياره وظل صامت طوال الطريق حتي وصلوا للفيلا
, نزل آسر وصعد غرفته والجميع ينظروا إليه في صمت دلف مالك بعده فقال:آسر حالته صعبه أوي
, أمينه:هو أيه الي حصل يا مالك
, هز كتفه في خيبة وقال:معرفش مقلش حاجه
, في الصباح شيعت الجنازه ودفنت رنا ظل آسر بجوارها وعادوا جميعاً قال :اسف٤ نقطةاسف علي كل حاجه حصلت بسببي علي كل يوم زعلتك فيه مكنتش أعرف أن الحجات الحلوه بتضع من أيدينا بسرعه كدا
, آسف أنك روحتي وانتي زعلانه مني
, ظل بجوارها وقت طويل ولاكنه لم يشعر بالوقت
, لم يمل من الحديث معها حتي بدأت الشمس تغرب فنهض وقال :هجيلك تاني
, ثم رحل صعد سيارته وقادها عائد للفيلا
, ولاكنه لم ولن ينسا دمها
, فحين يأخذوا منك من تحب غدراً وقتها تندفع في دمائك روح الإنتقام لتكون كالجريح الذي لاتنتهي ندوبه من النزيف ولن يَكُفْ قلبه عن الألم .
, ٣ العلامة النجمية
, في الفيلا كان الجميع بالأسفل والحزن يخيم عليهم لأجل آسر ورنا أيضا دلف آسر واوصد الباب لم يلقي التحيه علي أحد وكاد يصعد للاعلي فقالت أمينه:آسر نظر لها ونزل من علي الدرج فقامت وقالت محاوله اخراجه من تلك الحاله :مش هتاكل معانا
, قال آسر بحزن:مليش نفس يا ماما بلهنا والشفا عن ازنكم
, وصعد للاعلي نظرت لهم أمينه في خيبة امل فقالت ملك :انا هطلع أتكلم معاه
, تبعته ملك للاعلي طرقت الباب قال آسر :مش قادر يا ماما لو سمحتي سبيني
, دلفت ملك وقالت :انا ملك يا آسر
, نظر لها فجلست علي قدمها القرفصاء ووضعت يدها علي يده فقال آسر :مسمحاها ماتت وآخر اسم قالته كان أسمك كانت حاسه بالذنب تجاهك
, وكان نفسها تصلح كل الي عملته
, ابتسمت ملك وقالت والدموع في عينها:مسمحاها ونسيت الي حصل
, ابتسم آسر وقال :من قلبك
, هزت رأسها إيجابا قال آسر :شكرا يا ملك
, ملك:هتنزل تاكل معانا بقا
, آسر :صدقيني مليش نفس
, ملك:عشان خاطري
, ابتسم آسر ونهض نزلوا سويا ليتناولوا الطعام جلس معهم وكان يفتعل أنه يأكل فياكل بين الحين والأخر من اجلها.
, ولأن حزنه علي رنا جعله لا يفكر إلا في النيل من أسامه.
, ٣ العلامة النجمية
, في المكتب قال مالك لاسر:فات تلات أيام ومحلصش حاجه جديده حسام معرفش مكانه
, رن هاتف آسر وجده حسام رد بسرعه قائلا:الو يا حسام في جديد
, حسام:لا يا آسر
, آسر:أمال بتكلمني ليه أنت فالح بس تحطلي جهاز تتبع في الساعه
, حسام:لولا الجهاز دا كنت ميت دلوقتي
, آسر:و**** بما أنك كنت سامع كلامنا هو مكنش عايز يقتلني انا ونجح في الي كأن عايز يعمله يعني انت مفدتنيش باي حاجه وكمان مش عارف تلاقيه
, أغلق الهاتف والقاه علي الطاوله فقال محمد:انت انفعلت عليه أوي يا آسر
, نظر له بغضب فقال محمد:انا عارف أنك موجوع بس لازم تهدأ عشان نعرف نفكر ونوصله
, قال مالك :محمد عنده حق لازم نهدأ عشان نفكر صح والشرطه مش هتوصل لحاجه
, آسر:أنا مش هستنا هنا هوصله بنفسي
, خرج من المكتب غاضب فقام محمد وقال:آسر يا آسر
, وقف مالك وقال:سيبه يهدأ وهيرجع
, في الخارج وقفت أمينه ونظرت لاسر وهو يخرج
, ورأت هذا الغضب
, دلفت لمالك وقالت :ايه إلي حصل أخوك رايح فين؟!
, مالك:متدايق أن الشرطه لسه موصلتش لاسامه
, تغيرت ملامحها قالت وهي متعجبه:أسامه مين ؟!
, محمد:أسامه عبدالخالق يا ماما
, مالك:الي كان بينافس بابا في الشغل
, قالت أمينه:واسر بيدور عليه ليه؟!
, مالك:يا ماما ما هو دا الي قتل رنا بعد ما آسر بلغ عن إبنه واتحبس
, خرجت من الغرفه دون حديث وهي خائفه وغاضبه
, صعدت غرفتها وظلت تتحرك فيها ذهابا وايابا قالت لنفسها:هتعملي أيه دلوقتي يا أمينه وكل حاجه بتقرب أكتر واضح أن مفيش سر بيستخبا طول العمر وأن مهما طال الزمن لازم يجي يوم وتتعرف فيه الحقيقه
, جلست علي فراشها وقالت :بس لا لازم كل حاجه تفضل زي ما هي
, لا سر يبقي سر مدي الحياه فمهما طالت الأيام ستكشف الشمس الحقائق التي نخبائها يوم ما
, ٣ العلامة النجمية
, في مساء اليوم الثالث حين اصحبت السماء تهيج باللون الأسود وقف آسر أمامه وقال وهو يضع المسدس علي ذقنه :شفت كنت فاكر نفسك هتفضل هربان ومش هعرف اوصلك
, عدل رأسه بقوه ووجهها نحو المكان الذي قتل فيه رنا وقال بغضب :فاكر المكان دا
, قالها وهو يشير له بالمسدس وأردف:فاكر قتلتها هنا زي دلوقتي
, ضحك أسامه بسخريه وقال :حاسس أنك ندمان
, آسر:دا انا هندمك علي عمرك
, وضع المسدس علي جبينه فرن هاتفه وجده مالك رد قائلا:عايز ايه مبتفصلش
, مالك:انت فين يا بني بكلمك مبتردش
, آسر:انا ٣ نقطةفي المخزن بتاع علي
, مالك:وصلت لاسامه
, آسر:اهااا
, مالك:إزاي ؟!
, آسر:مش وقت الكلام دا يلا سلام
, عند مالك قالت أمينه:اخوك فين ؟!
, مالك:آسر هيقتل اسامه انا لازم الحقه نظر امحمد وقال :كلم حسام خليه يجي بسرعه فاهم
, خرج من الفيلا فتبعته أمينه وملك وقالت:استنا يا مالك هاجي معاك انا الي هعرف أقنعه
, ملك:وانا كمان هاجي معاك
, مالك:ماشي يا ماما
, صعدوا جميعا السياره وقاد ماك بسرعه جنونيه
, عند آسر وضع الهاتف في سترته وقال:هي أخبار علي من الحق مبروك عليه الإعدام
, قال أسامه بغضب :هيطلع ورحمت أبنك هيطلع
, شد اجزاء سلاحه وقال:ورحمت ابني لتحصله ولو أبنك متعدمش هخليه يحصلك
, أسامه:مش هتعرف
, وضع آسر المسدس علي جبين اسامه وقال:تيجي نجرب
, أسامه :انت خاين يا آسر زي ابوك وعمك بالظبط
, لكمه آسر في وجهه وقال:انت فاكر الي حصل زمان انت الي غدرت بيهم وكانت النتيجه أنهم قررو يفضوا البزنسس دا واشتغلوا لوحدهم بعيد عنك وعن طمعك وغدرك بس أنت الغيره والحقد عموك اكتر ما كنت اعمي ومحبتش تخسر وانت شايفهم بينجحوا وبيكبروا بسرعه
, فاكر قتلتهم إزاي واحد في المستشفي والتاني حدثة عربيه حدثتين يبانوا أنهم قضاء وقدر
, أسامه:عشان البقاء للاقوي وانا الاقوي وكان لازم انا الي أفضل واكبر انا وبس
, آسر:وياتري كبرت انت مش شايف انت فين وإحنا فين ٣ نقطةانت انسان مريض وانا هريح دماغي من دوشتك ومرضك الاعمي
, كاد يضربه بالنار ولكن فجأه ظهرت أمنيه وقالت:لا يا آسر
, ذهبت ملك اليه ووضعت يدها علي المسدس وقالت:متضيعش نفسك عشانه
, نظر لها آسر وقال:ابعدي يا ملك لو سمحتي
, ملك:عشان خاطري بلاش
, أمينه :آسر يلا نمشي من هنا
, نظر لها آسر وقال:بتدافعي عن دا ٣ نقطةالي قتل جوزك وانتي مش قتل ابوكي٥ نقطةوكمان مراتي وابني آسف مش هقدر اسيبه
, أمينه:دا ابوك يا آسر
, نظروا لها جميعاً متعجبين فقال آسر :أنتي بتقولي ايه ؟!
, أمينه:ايوا هو ابوك عشان كدا مصدقتش انك مت وخصوصا لما نتيجت التحليل طلعت ايجابيه وقتها اتأكدت أنها لعبه وانك جبت حد تاني مكانك
, رفع آسر حاجبيه لاعلي وقال:انتي بتقولي ايه بتقولي كدا عشان اسيبه صح
, امينه : لا يا آسر أسامه ابوك إحنا كنا متجوزين قبل ما اتجوز سليمان بس مكملناش سوء
, نظر لها أسامه وقال:دا إبني
, آسر :انا مستحيل أكون ابن دا مستحيل
, خرج من المخزن وتركهم اتت الشرطه وأخذوا اسامه قال لامينه قبل ان يخرج: مقولتليش أنك
, حامل وإحنا بننفصل قتلت حفيدي بادي منك لله يا أمينه
, ثم أخذوه
, صعدوا سيارة مالك وظل الجميع صامت ملك تفكر في آسر كانوا جميعهم يفكرون في آسر
, ٣ العلامة النجمية
, في صباح اليوم التالي عاد آسر فقامت امينه وقالت:آسر انا أسفه
, آسر:هو أنتي كسرتي لعبتي فبتقولي أسفه٤ نقطة انتي كسرتيني أنا٣ نقطةمش فاهم ولا قادر استوعب لحد دلوقتي انتي عملتي كدا ازاي٤ نقطة ازاي قدرتي تخدعيني بالشكل دا
, ملك:اهدأ يا آسر ماما أكيد مكنش قصدها كدا اكيد كانت خايفه عليك
, آسر :و**** ملك ملكيش دعوه بالموضوع دا ب**** عليكي
, أمينه:انا فعلاً كنت خايفه عليك مكنتش عايزاك تبقي عارف أنك ابن واحد زي دا واظلمك يا بني
, آسر:ماما انتي خدعتيني وخبتي عليا حاجه مكنش ينفع تستخبي
, أمينه:انا من حقي يكون عندي اسرار زيك يا آسر
, قال آسر بغضب:مش كل سر ينفع يستخبي ..حرام عليكي أنتي مصدقه نفسك
, أمينه:عشان خاطري يا آسر سامحني انا أمك
, آسر:انتي مينفعش تكون أم أصلا انتي واحده خدعت ابنها وجوزها اوهمته إني ابنه
, قالت فاديه:لا يا آسر انت غلطان
, امسكت امينه يدها فقالت فاديه :لا يا أمينه لازم يفهم أنك مخدعتيش سليمان أبوك كان عارف وموافق يا آسر وكمان كانوا متفقين سوء علي كدا واتجوز بعد العده ما خلصت
, آسر:وانتي كمان كنتي عارفه٣ نقطةيعني كلكم كنتو عارفين وأنا الوحيد الي انخدعت
, نظر لملك وقال:وانتي كنتي عارفه
, هزت ملك رأسها نافيه وقالت:لا مكنتش أعرف
, أمينه:آسر صدقني كلنا كنا خايفين عليك عشان بنحبك
, قال آسر بحزن:صدقيني انتي مكنش هيكون في مشاكل لو عرفنا وكنت هفضل معاكي هنا اكيد بس مكنتش هبقا مخدوع وأبويا مكنش قتل مراتي وابني الي ملحقتش اشوفه
, تركها ورحل فجلست علي الأريكة وهي لاتقوي علي حمل نفسها من الألم والحزن بكت فاحتضنتها فاديه اما ملك فتبعته سريعا
, قالت :آسر يا آسر
, وقف آسر واستدار ثم قال:مش قادر اتكلم يا ملك
, صعد سيارته فصعدت معه قال آسر :ياربي يا ملك
, ملك:ما أنا مش هسيبك لوحدك وانت زعلان كدا
, آسر:ههدا وهبقا كويس بس هكون أحسن لو بقيت لوحدي
, ملك :حاضر يا آسر
, كادت تنزل من السياره فقال:ملك
, استدارت وابتسمت فقال آسر وهو يبتسم:قلبي حاسس إنو هيبقي أحسن لو فضلتي جنبي
, ٣ العلامة النجمية
, بعد مرور ست سنوات كانت ملك حامل و أنجبت ملك فتاتين سلمي وسجده وعاشت هي وآسر في فيلته
, واستطاع آسر تحقيق حلمه وفتح شركة برمجيات ونجح كثير في عمله وسامح أمينه عادوا كما كانوا من قبل
, اما ندي فانجبت عمر و روفيده وعاشت هي ومحمد في المانيا واهتموا بالشركه هناك وتكونت صداقه قويه بين محمد ويعقوب صديق آسر
, وكان إسلام يأتي لاسر ويبقي معه بين الحين والأخر
, ومكه انجبت سليمان وسلمان وعاشت أيضا مع مالك حياه هادئه استمر هو في إدارة الشركه بمصر ومكه استمرت في عمل الصحافه وصارت من اهم الصحفيات في مصر وقلة المشاجرات بينهم
, ولمار أنجبت طفلين شيرين وكريم وعاشت مع زياد وشارك زياد آسر في عمله الجديد ٣ نقطةوصابر توفي
, تزوجت مريم من عمار بعد كثير من جهده وبعدما تغير من أجلها
, اما همس انجبت أحمد وعاشت مع شادي
, وشيماء لم تنجب بعد وظلت تلك مشكلتها مع علاء كانت تشعر بالذنب تجاهه دايما
, وماجد لم يجد أحد يحبه بعد
, واعدم علي و أسامه كذلك بعدما ثبتت عليه قضية قتل سليمان وسلمان وقدم هشام الاثبتات التي لديه وكذلك بسبب قتله لرنا
, وعادت سحر لمنزل والديها فالعبد حر إذا قنع والحر عبد إذا طمع
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل آسر عاد وكانت ملك في المطبخ تعد لهم العشاء وضع آسر حقيبته علي الاريكه واحتضنت سجده وقال:وحشتوني يا حبيبي
, خرجت ملك من المطبخ وقالت:هما بس
, وقف آسر وقال:عيب عليكي وسيف كمان
, قبل معدتها فضربته ملك علي كتفه وقالت:صدق أنت رخم
, آسر :أنا دا انا بحبك
, ملك:واضح أول ما دخلت علي سجده وسلمي عدل كنت عارفه إني هتنسا
, قامت سجده واحتضنت آسر وقالت:فين الشوكولاته
, آسر:شفتي نسيتيني الشوكولاته بتاع سجده نظر لها وجلس علي قدمه ثم اخرج الشوكلاته وأعطاها لها وقال مداعب:أي دا ؟!
, اخذتها سجده فقال آسر:فين بوسة بابا
, عادت للاريكه وأشعلت التلفاز فقالت ملك وهي تضحك:تستاهل
, وقف آسر وقال:ينفع كدا تشمتي الاعادي فينا
, ملك:طيب مفيش اكل
, امسكها آسر وقال :خلاص خلاص كله إلا دا ٣ نقطةوحشتيني و**** جداً
, ملك:اكلني الاوطنه
, آسر:لا يا حبيبتي متكليش عشان تاكلي معانا
, ضربته ثانيا وقالت:رخم علي فكره ٣ نقطةقولي يا حبيبي هي ميرهان دي
, آسر:شغل يا لوكه شراكه جديده كدا ادعيلي تتم
, قالت ملك يغيظ وضيق :يارب ما تتم يا آسر
, آسر :اهااا أنتي غيرانه صح
, قالت ملك وهي ترفع حاجبيه باستنكار:لا وهغير من ايه يعني
, ضحك آسر وقال :غيرانه
, ملك:بس بقا
, اخرج آسر هاتفه وقال:ثواني كدا لما اكلم ميرهان اشوف أخبار العقود
, اخذته ملك سريعاً فامسكها آسر وحملها ووضعها علي الاريكه وظل يداعبهم جميعاً
, تمت بحمد **** نهاية الروايه
, ولكن لن تنتهي صراعات الخير والشر بين بني آدم والشيطان ولذا فلن تنتهي العداوات
 
هذا رابط السابقة


 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
تم اضافة الاجزاء
 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%