NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

نقاش ترخيص بيوت الدعارة .. مع أم ضد ؟

• بيضحكني
  • يالهوي هي وصلت لكده
التفاعلات: الصقر_الجارح و Moheb sex
في ظل غلاء الأسعار وإرتفاع تكاليف الزواج وأن الجنس إحتياج جسدي مُلّح زي الأكل والشرب ومن الصعب الحصول عليه في مجتمعاتنا إلا بالزواج أو بمهارات وسمات شخصية ليست متوفرة عند كل الشباب والفتيات ، فسؤالي للشباب :

- هل تقبل أو تتمني أن يكون هناك بيوت مرخصة لممارسة الجنس مقابل المال بحيث أنك تقدر بكل سهولة تروح لأي بيت وتختار اللي تمارس معها الجنس بحسب زوقك ؟

- بالنسبة للسيدات أو الفتيات ، هل تقبلي أو تتمني أنه في حالة عدم وجود زوج أو في حال تجاوزك الثلاثين من العمر مثلا دون ممارسة الجنس أن يكون هناك بيوت لممارسة الجنس فيها من الرجال اللي تقدرى تختاري من بينهم اللي تشعرى أنه هيمتعك ويحقق لك رغباتك الجنسية ؟!
امال المنتدي دا موجود ليه

• عجبني
التفاعلات: Moheb sex
لو كانت كده كان الشرع والقانون سمح بيها
القانون سامح بيها في بلاد كتيرة في العالم.
دي سترة للشباب بدال ما هو هايج وبيلف حوالين نفسه في مواقع الجنس اللي زي نسوانجي كدا.

• عجبني
التفاعلات: حنفي الونش
طبعا مينفعش البيوت دي كانت موجودة زمان لظروف خاصة وهي وجود الانجليز في مصر وكانت الجنود بقالها فترة بعيدة عن اسرتها سنة ١٨٩٦ وتم الغاؤها سنة١٩٣٢ وإنشاء شرطة الآداب وسنة ٢٠٠٨ تقدمت المخرجة إيناس الدغيدي بهذا المقترح والطبع تم رفضه من المجتمع نحن مجتمع شرقي متدين من المستحيل ان يسمح بمثل هذا في الماضي عند إلغاء قانون الدعارة تكونت عشرات البيوت السرية البغاء ونحن الان لدينا مئات البيوت السرية للبغاء اما ان تكون في العلن صعب جدا

طبعا مينفعش البيوت دي كانت موجودة زمان لظروف خاصة وهي وجود الانجليز في مصر وكانت الجنود بقالها فترة بعيدة عن اسرتها سنة ١٨٩٦ وتم الغاؤها سنة١٩٣٢ وإنشاء شرطة الآداب وسنة ٢٠٠٨ تقدمت المخرجة إيناس الدغيدي بهذا المقترح والطبع تم رفضه من المجتمع نحن مجتمع شرقي متدين من المستحيل ان يسمح بمثل هذا في الماضي عند إلغاء قانون الدعارة تكونت عشرات البيوت السرية البغاء ونحن الان لدينا مئات البيوت السرية للبغاء اما ان تكون في العلن صعب جدا

مين اللي فهمك كده ؟!

بيوت الدعارة موجوده في مصر من زمان ، وأول من قام بترخيصها وتحصيل ضرائب عن هذا النشاط هم العثمانيين !

مين اللي فهمك كده ؟!

بيوت الدعارة موجوده في مصر من زمان ، وأول من قام بترخيصها وتحصيل ضرائب عن هذا النشاط هم العثمانيين !
فعلا موجودة من ايام الفراعنة بس انا اختصرت لان اغلب الناس تعرف ان بيوت الدعارة موجودة من ايام الانجليز بسبب الأفلام اللي قدمت المعلومة دي زي مثلا فيلم نور الشريف مع مديحة كامل

بعد ما قريت كلامك و معظم التعليقات احب ارد و اشكرك على عرضك للموضوع دا و احترامي لك و اسمحلى ارد عليك كصفتى نموذج شاب كان ناوى يروح بيت دعارة بس تراجعات بسبب الخوف.

أولاً: انا عمري ما كنت هفكر اروح لو كان عندى حد اكلموا و يبقى فى كلام و حب مبينا لأن اصلا سبب انى رايح انى انسان عندى شهوة جامده و الأهم انا مش عارف اتعرف على حد و إنسان خجول و عندى جفاف عاطفي، و من هنا ممكن تحدد مين الى ممكن يروح المكان دا (شباب عندو شهوة - ناس مش عارفة تتعرف و خجولين - ناس عندها مشاكل مادية - ناس عندها جفاف عاطفي - ناس عندها مشاكل) طلع بس الناس الى متجوزة و بتخون بمزاج عشان اخطر فئة هم فئة الشباب الى ممكن تلاقيهم راحين هناك.

ثانياً: انا كشخص معرفش ممكن اعمل ايه بعد شهر ممكن تلاقينى فى بيت من البيوت دى، بس هسئلك سؤال لو انا قريبك او صحبك او حتى ابنك تفتكر هتبقى مبسوط و تشجعني انى اعمل كده ولا هتحاول تحل مشاكلى و تطلعنى بحل بحيث انى اكون ليا حياة جنسية سليمة بعيد عن السكة دى.
انا مش هقلك تقبلها على محرمك (امك - اختك - مراتك - بنتك) عشان دى اتهرست و اتقالت كتير، بس انت مبيصعبش عليك الناس الى بيعملوا كده سواء شباب أو شابات ؟!

ثالثا: انا مليش دعوه مين ناك مين و مين اتناكت من مين، بس لما بسمع نفسى بتصعب عليا انى فى الأخر رايح ادفع فلوس عشان خاطر وحده عايزه قرش و مش فارقه معاها انا مين و بعد عشر دقائق نلبس و نخرج من الأوضة ولا كأن شيئاً لم يكن.

رابعا: انا بصراحه مش فارقه معايا بيت دعارة فتح بيت دعارة قفل، كدا كدا هما موجدين والى عايز يروح يروح و مين يعرف ممكن فيوم أيأس و اروح انا كمان عشان مش عارف اوصل لحاجة بس نفسى مرحش ولو رحت اخرج من هناك بسرعه و مأستمرش على كدا عشان دا اصلا جنس مش صحى لنفسية الواحد بعيد عن الدين.

اخيرا: تقدر تفهم انك ممكن تحل مشاكل الناس بأنك تتقرب اليهم و توعيهم عشان ميشردوش و نبطل طلب طلابات و مواصفات مبالغة فى الجواز، و نحسن من المعيشة الاجتماعية، و كل أسرة تشوف ولادهم و بناتهم مشاكلهم ايه(عندهم جفاف - خجولين - شهوة زيادة) و يقربوا ليهم و ينصحهم لأن فى الأخر هما المفروض الى يرشدوهم فى الحياة، الشباب ممكن يشردوا و يمارسوا ممارسات و يستغل انه محدش مركز معاه فيعمل الى هوا عايزة بسبب التجاهل دا.
الدعارة مش حل جزى دى مجرد مفرغ عشان الناس تنيك و خلاص و كل ما تلاقى المجتمع زاد فيه الدعارة و الناس مش بتبص على الجنس انو حاجة للحب بين اتنين و انو اتقلل لسلعة اعرف اننا ضايعين.
الموضوع مش محتاج للكلام ده كله ، الموضوع بيتلخص في نقطتين ...

الأولي أنك وأنت بتناقش موضوع زى ده متقيسوش علي نفسك واللي يخصك ، أنت مش عايش لوحدك في المجتمع ، وإذا كنت انت متدين ففيه غيرك إبن كلب كافر ، وإذا كنت انت غيور علي اهلك ففيه غيرك ديوث ومعرص ، وأذا كنت أنت قادر تتجوز ففيه غيرك مش لاقي ياكل ، وإذا كنت متربي ومحترم ففيه غيرك تربية شوارع ومشافش ريحة التربية ، وإذا كنت قادر تتحكم في غرائزك وشهواتك ففيه غيرك بيجيبهم علي روحه وهو ماشي ! وأنت مش هتقدر تحمي أهل بيتك من واحد مش متربي وحيحان يتعرض لها بالتحرش في المواصلات العامة أو أي مكان عام لأنه معندوش متنفس أخر !

الأمر التاني هو أن العلاقات الغير شرعية بتتم شئنا أم أبينا وبكثرة ، وبسبب الحالة الإقتصادية الصعبة النسوان بقت تخرج تتناك بالفلوس علشان تعرف تأكل عيالها وبما أنها كده كده بتحصل في السر ومحدش هيقدر يمنعها يبقي تتقنن ونحمي المجتمع من أضرار العلاقات السرية سواء كانت أضرار صحية وذلك بالكشف الدورى علي العاملات بتلك المهنة ، أو الأضرار المجتمعية الناتجة عن زنا المحارم أو أن الجيران ينطوا علي بعض !

في ظل غلاء الأسعار وإرتفاع تكاليف الزواج وأن الجنس إحتياج جسدي مُلّح زي الأكل والشرب ومن الصعب الحصول عليه في مجتمعاتنا إلا بالزواج أو بمهارات وسمات شخصية ليست متوفرة عند كل الشباب والفتيات ، فسؤالي للشباب :

- هل تقبل أو تتمني أن يكون هناك بيوت مرخصة لممارسة الجنس مقابل المال بحيث أنك تقدر بكل سهولة تروح لأي بيت وتختار اللي تمارس معها الجنس بحسب زوقك ؟

- بالنسبة للسيدات أو الفتيات ، هل تقبلي أو تتمني أنه في حالة عدم وجود زوج أو في حال تجاوزك الثلاثين من العمر مثلا دون ممارسة الجنس أن يكون هناك بيوت لممارسة الجنس فيها من الرجال اللي تقدرى تختاري من بينهم اللي تشعرى أنه هيمتعك ويحقق لك رغباتك الجنسية ؟!
تفكير خاطئ، عشان فيه واحتقار للمرأة ويخليها سلعة معروضة للبيع. أفضل إن يناضل الشباب من أجل تبديل الواقع والتشطيب على القوانين إللي تحرمنا من بعض. يجب النضال من أجل توسيع الحريات الفردية، يعني لو اثنين كبار، يحبو بعض ومتفقين، يبقى من حقهم الممارسة مع بعض من غير خوف.. أما بيوت الدعارة فهي نوع من والعبودية ومش إنسانية ومفيهاش احترام

تفكير خاطئ، عشان فيه واحتقار للمرأة ويخليها سلعة معروضة للبيع. أفضل إن يناضل الشباب من أجل تبديل الواقع والتشطيب على القوانين إللي تحرمنا من بعض. يجب النضال من أجل توسيع الحريات الفردية، يعني لو اثنين كبار، يحبو بعض ومتفقين، يبقى من حقهم الممارسة مع بعض من غير خوف.. أما بيوت الدعارة فهي نوع من والعبودية ومش إنسانية ومفيهاش احترام
إحنا مش هنعيد إختراع العجلة !

محدش بيجبر حد علي شيء ضد رغبته ! المرأة اللي بتتناك بالفلوس هي اللي بتنزل الشارع تبحث عن الزبون لأنها محتاجه الفلوس ومبتعرقش تعمل حاجة أو تستغل حاجة غير كده ! والموضوع نفيهوش تسليع ولا حاجة إلا أن تكون هي بتعتبر نفسها سلعه وتبيعها بالسعر اللي هيشايفه إنها تستاهله !

محدش بيجبر حد علي شيء ضد رغبته ! المرأة اللي بتتناك بالفلوس هي اللي بتنزل الشارع تبحث عن الزبون لأنها محتاجه الفلوس ومبتعرقش تعمل حاجة أو تستغل حاجة غير كده ! والموضوع نفيهوش تسليع ولا حاجة إلا أن تكون هي بتعتبر نفسها سلعه وتبيعها بالسعر اللي هيشايفه إنها تستاهله !
متنساش يا حبيبي هنا نحن نتكلم عن مؤسسة بغاء، يعني رخص وقوانين ودولة الخ... أما البنت إللي تمتهن أو تحترف الدعارة، فهي تعمل كده من ورا القوانين، بدليل لو اتمسكت حتروح القسم والمحكمة والسجان.. فاهم ولا لسه؟

إزاي تفكري كده، مافيهاش تسليع استغلال وغيرو، يا ست ده كل البنات إللي تشوفيهم بمحلات دعارة تلاقيهم تحت سيطرة وضغط ناس اقوياء، دي بيع وتجارة وصراع وضرايب وبلطجة واختطافات الخ.. دي قمة الاستغلال باسم القانون.. والدول لما ترخص بوجود دور البغاء تطلب فلوس كثير عشان تحميهم وتفرض عليهم شروط كثيرة، وكل ده تدفعو البنات ال ضحايا يا ست

لا طبعااا

متنساش يا حبيبي هنا نحن نتكلم عن مؤسسة بغاء، يعني رخص وقوانين ودولة الخ... أما البنت إللي تمتهن أو تحترف الدعارة، فهي تعمل كده من ورا القوانين، بدليل لو اتمسكت حتروح القسم والمحكمة والسجان.. فاهم ولا لسه؟
بتعمل كده بمزاجها ولا مُجبرة ؟!

دخلت المجال بمزاجها ولا مجبرة ؟!

لما بنتكلم عن تقنين وترخيص للمهنة دي فإحنا بنتكلم عن حماية لكل أطراف المعادلة ، لأن كل شيء هيبقي تحت عين ورقابة الدولة ، حماية للمومسات نفسهم من البلطجة ومن الأمراض بالكشف الدورى عليهن ، وحماية للزبون من أنه يصاب بمرض جنسي ، وحماية للبيت نفسه من المداهمات الأمنية في مقابل أموال الضرائب والتأمين اللي بتتسدد ، وحماية المجتمع من أنتشار ظواهر التحرش وزنا المحارم وغيره !

بتعمل كده بمزاجها ولا مُجبرة ؟!

دخلت المجال بمزاجها ولا مجبرة ؟!

لما بنتكلم عن تقنين وترخيص للمهنة دي فإحنا بنتكلم عن حماية لكل أطراف المعادلة ، لأن كل شيء هيبقي تحت عين ورقابة الدولة ، حماية للمومسات نفسهم من البلطجة ومن الأمراض بالكشف الدورى عليهن ، وحماية للزبون من أنه يصاب بمرض جنسي ، وحماية للبيت نفسه من المداهمات الأمنية في مقابل أموال الضرائب والتأمين اللي بتتسدد ، وحماية المجتمع من أنتشار ظواهر التحرش وزنا المحارم وغيره !
برده العملية مش لعب. البنت فيها م عندهاش حق اختيار أو أحاسيس ، المهم ترفع رجليها من غير متعة، عمل يعني.. وهي ملزمة تدفع ضرايب وتقسم الدخل مع ناس بتحميها.. والعملية كلها مش حتحل المشاكل.. المرأة إللي مش متجوزة مثلا تعمل إيه عشان تتمتع مع راجل تحبو ومش قادرين يتجوزو؟ ولما نعمل دار بغاء للنساء تحت الطلب، منعملهاش ليه للرجال ونخلي النساء كمان تنيك بدفع مقابل

القانون سامح بيها في بلاد كتيرة في العالم.
دي سترة للشباب بدال ما هو هايج وبيلف حوالين نفسه في مواقع الجنس اللي زي نسوانجي كدا.
كلام غير سليم

بص اعمل الفلط بس متنكرش انه غلط و متساعدش غيرك فيه ..بيوت الدعاره دي حاجه ضد اخلاق المجتمع و ضد الدين انت بترخيصها خليتها زيها زي الكافيهات عادي و دي فكره اصلا مع الوقت هتخلي الناس تتغير ف الفكر بمعني هتلاقي ناس عملت اسلوب المعايشه و الجنس قبل الزواج و هتلاقي الزنا بره بيوت الدعاره هيبقي منتشر اكتر بكتيييير من دلوقتي

• عجبني
التفاعلات: Moheb sex
اكيد ضد الكلام ده
بعيدا عن الجانب الديني اللي مش محتاج نقاش
العمل الجنسي اساسه استغلال الستات و تسليعهم
حتي لو بيتم تجميله في الغرب اخر كام سنة
الجنس في جوهره مشاعر و قبول بين الشريكين و لو طرف بيقدم الجنس عشان الماديات بس هيبقي زيه زي العادة السرية

بيوت الدعارة = امراض جنسية بالكيلو عبي و شيل ... ليلة واحدة كفيلة تدمر حياتك .. الامراض الجنسية في كتير منها بينتقل عن طريق الجلد .. متمارسش الجنس افضل

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%