NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

نقاش ترخيص بيوت الدعارة .. مع أم ضد ؟

• عجبني
  • محزن
التفاعلات: Aymanx123 و بيكهام الاسمر
ماهو علشان كده أنا مع تقنين الدعارة ..

لأنك ممكن تلبس إيدز دلوقتي مع واحدة تسقطها من اي مكان ويكون عندها الإيدز ولا هي تعرف ولا أنت تعرف !

لكن لما يكون مقنن ، وفيه ترخيص .. النسوان اللي شغالة في المهنة هيتكشف عليهم كشف دورى وهتضمن عدم وجود أمراض !
انت متجوز ولا لا؟؟؟

مين قالك أن بيوت الدعاره هتحمي الستات أو البنات من التحرش وال****** والكلام ده بالعكس الموضوع هيبقى اكتر وازا كان الراجل بجح وبيتحرش دلواتي لما بيوت الدعاره تتفتح الموضوع هينتشر اه واكتر وكدا اغلب الرجاله مش هتخاف من حاجه زي كده وهيبقى الموضوع عادي بالنسبة ليهم وانتا فكرك لما بيوت الدعاره تتفتح في رجاله هتدخلها هيدخلوها الي زهقان من مراتو الشباب الصغير الي في ال 20 وفي السن دا تعلموا حاجه يفيد بيها نفسو وبلدو بدل ما تعلموا الجنس
الصراحه ومتزعلش مني دا تفكير متخلف عمرك سمعت أن في دوله غربيه متقدمه عشان فاتحه بيوت للدعارة بس

بالنسبة لسؤالك الأخير ..

في النهاية هم دولة متقدمة .. ليه ؟ لأنهم بيفكروا بشكل مختلف عن تفكيرنا ، وتفكيرهم اللي حولهم لدول متقدمه هداهم لأنهم يقننوا الدعارة ومفيش عندهم كبت جنسي اللي بيشغل نص وقت الشباب في التفكير والإنشغال بالجنس !
لكن بنفس الوقت مجتمعاتهم بتقدس العمل ، بتقدس قيمة الوقت ، بيقدسوا المرأة ويحترموها وبتشغل أعلي المناصب ، بيقدسوا النظام ويحترموا القانون وبيربوا ولادهم صح ويتركوا لهم حرية التصرف !

متقارنش مجتمع مغلق زي مجتمعنا بالمجتمعات الأوروبية .

• عجبني
التفاعلات: Aymanx123
أنا متجوز .. ومعنديش مشكلة مع الجنس ، بالنسبالي الجنس متاح في أي وقت .
سؤال اخير
وعلى اساس اجابتك يا اما نقفل الموضوع يا اما انسحب
بس هو مثال وعاوز اعرف ردك
ترضى حد من محارمك يشتغل ف بيوت الدعاره كشغل وحكومى طالما هترخص
ترضى بنتك تروح بيت من البيوت دى تشتغل او تاخد منك مبلغ وتقولك انا رايحه امارس مع شاب فى بيت دعاره
ترضى؟؟؟
والكلام ينطبق عليا برضه وانا رافض تماما الفكره ومرضاش حد من محارمى يعمل كدا
مستنى ردك

بالنسبة لسؤالك الأخير ..

في النهاية هي دولة متقدمة .. ليه ؟ لأنهم بيفكروا بشكل مختلف عن تفكيرنا ، وتفكيرهم اللي حولهم لدول متقدمه هداهم لأنهم يقننوا الدعارة ومفيش عندهم كبت جنسي اللي بيشتغل نص وقت الشباب في التفكير والإنشغال بالجنس !
لكن بنفس الوقت مجتمعاتهم بتقدس العمل ، بتقدس قيمة الوقت ، بيقدسوا المرأة ويحترموها وبتشغل أعلي المناصب ، وبيربوا ولادهم صح ويتركوا لهم حرية التصرف !

متقارنش مجتمع مغلق زي مجتمعنا بالمجتمعات الأوروبية .
ياحبيبي افهم أحنا دول عربيه بدل ما نحاول نقلد الغرب في الغلط بس ليه منقلدهمش في الصح هما عشان مقننين الدعاره يبقى نقننها احنا كمان مقننين الجواز للشواذ سواء شباب أو بنات نقننها احنا كمان احنا المفروض بدل ما نفكر في الجنس نفكر في نشر ا ل د ي ن بتعنا كويس بدل ما احنا ماشين وراهم زي البهايم وخلاص

سؤال اخير
وعلى اساس اجابتك يا اما نقفل الموضوع يا اما انسحب
بس هو مثال وعاوز اعرف ردك
ترضى حد من محارمك يشتغل ف بيوت الدعاره كشغل وحكومى طالما هترخص
ترضى بنتك تروح بيت من البيوت دى تشتغل او تاخد منك مبلغ وتقولك انا رايحه امارس مع شاب فى بيت دعاره
ترضى؟؟؟
والكلام ينطبق عليا برضه وانا رافض تماما الفكره ومرضاش حد من محارمى يعمل كدا
مستنى ردك

جاوبت ع السؤال ده قبل كده ..

لكل مهنة أصحابها ، وإحنا مش هنعيد إختراع العجلة ، الدعارة كانت مقننة في مصر ومقننة حاليا في أوروبا وفيها دول إسلامية زي تركيا ، ومش معني أن الدعارة كانت مقننة في مصر في الأربعينات أن جدتي وجدتك كانوا شغالين في بيوت الدعارة !

ياريت نرتقي بتفكيرنا شوية !

• عجبني
شوف احنا في منتدى جنسي وشوف كام واحد رافض الموضوع تقريبا مفيش غيرك الي موافق ونفسو الموضوع يتعمل

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
في ظل غلاء الأسعار وإرتفاع تكاليف الزواج وأن الجنس إحتياج جسدي مُلّح زي الأكل والشرب ومن الصعب الحصول عليه في مجتمعاتنا إلا بالزواج أو بمهارات وسمات شخصية ليست متوفرة عند كل الشباب والفتيات ، فسؤالي للشباب :

- هل تقبل أو تتمني أن يكون هناك بيوت مرخصة لممارسة الجنس مقابل المال بحيث أنك تقدر بكل سهولة تروح لأي بيت وتختار اللي تمارس معها الجنس بحسب زوقك ؟

- بالنسبة للسيدات أو الفتيات ، هل تقبلي أو تتمني أنه في حالة عدم وجود زوج أو في حال تجاوزك الثلاثين من العمر مثلا دون ممارسة الجنس أن يكون هناك بيوت لممارسة الجنس فيها من الرجال اللي تقدرى تختاري من بينهم اللي تشعرى أنه هيمتعك ويحقق لك رغباتك الجنسية ؟!
انا ادعم ترخيص بيوت الدعارة مع المراقبة الدورية لها والفحوصات الطبية المستمرة
بالنسبة للنساء انا ادعم انه يصيروا يرتبطوا بدون حدود وبدون اتهام لهن من المجتمع يعني عادي تكون عندها ولاد وترتبط بحد بس عشان السكس

• عجبني
التفاعلات: حنفي الونش
جاوبت ع السؤال ده قبل كده ..

لكل مهنة أصحابها ، وإحنا مش هنعيد إختراع العجلة ، الدعارة كانت مقننة في مصر ومقننة حاليا في أوروبا وفيها دول إسلامية زي تركيا ، ومش معني أن الدعارة كانت مقننة في مصر في الأربعينات أن جدتي وجدتك كانوا شغالين في بيوت الدعارة !

ياريت نرتقي بتفكيرنا شوية !
لا خلاص انا هنسحب
خليك انت فى تفكيرك الراقى وقت الاحتلال
وانا خلينى فى تفكيرى المنغلق وقت الفتح الاسلامى
يا راجل ي ****
بقينا اكتر جرأه واحنا بندافع عن الغلط
عشان متردش ونطول فى الكلام
انا لا شيخ ولا يحزنون انا بغلط زى زيك بس الفرق انى بغير على بنات بلدى ولو شوفت واحده رايحه للطريق واقدر اساعدها تبعد عنه هساعدها مش هوديها لطريق يهلك
اسف لو تدخلت فى رقى تفكير حضرتك

لا خلاص انا هنسحب
خليك انت فى تفكيرك الراقى وقت الاحتلال
وانا خلينى فى تفكيرى المنغلق وقت الفتح الاسلامى
يا راجل ي ****
بقينا اكتر جرأه واحنا بندافع عن الغلط
عشان متردش ونطول فى الكلام
انا لا شيخ ولا يحزنون انا بغلط زى زيك بس الفرق انى بغير على بنات بلدى ولو شوفت واحده رايحه للطريق واقدر اساعدها تبعد عنه هساعدها مش هوديها لطريق يهلك
اسف لو تدخلت فى رقى تفكير حضرتك

معلش .. ما انت متعرفش

لو قريت كتاب ( نواضر الإيك في معرفة النيك ) للإمام جلال الدين السيوطي .. هتغير رأيك في تفكيرك المنغلق وقت الفتح الإسلامي ! 😄

• الموضوع ده يدعو للتفكير
معلش .. ما انت متعرفش

لو قريت كتاب ( نواضر الإيك في معرفة النيك ) للإمام جلال الدين السيوطي .. هتغير رأيك في تفكيرك المنغلق وقت الفتح الإسلامي ! 😄
شكرا مش عاوز اغيره انا مبسوط كدا وربنا هيرزقنى بواحده تقبل تفكيرى المنغلق
شكرا ليك

شوف احنا في منتدى جنسي وشوف كام واحد رافض الموضوع تقريبا مفيش غيرك الي موافق ونفسو الموضوع يتعمل

وأنت مش شايف أنها غريبة إننا نكون في منتدي جنسي والجميع بيبحث عن الجنس وبيننا من مارسه أو مارسته للمتعة مع أغراب دون أي إعتبار للحلال والحرام وفي نفس الوقت رافضين لتقنين الدعارة ؟!

يعني .. إذا كنت أمارس الجنس من خلال علاقات غير شرعية لكن بدون مال علشان ما أسترخصش نفسي وكأني سلعة تباع وتُشترى ، مش المفروض إني أرفضه وأمنعه عمن تريد ممارسته مقابل المال !

أنا بأعتبر نفسي شخص غير متناقض ومتصالح مع نفسي ، لكن ماليش دعوة بغيرى وطريقة تفكيره !

الموضوع ملوش علاقة بالحرام والحلال ...

لأن .. حتي وفي ظل عدم وجود بيوت للدعارة فإحنا برضو بنعمل الحرام ! اللي بيلاغي جارته المتزوجة وبيوقعها وينيكها .. اللي بيعمل علاقة مع زميلته .. اللي مش عارف ومش لاقي فمفيش
انا ضد ترخيص بيوت الدعاره
خففو شروط الزواج والى عايز يتجوز يتجوز على ادو ويبنو حياتهم سوا
انما تسهيل الحرام امر مرفوض
ا
انا ضد ترخيص بيوت الدعاره
خففو شروط الزواج والى عايز يتجوز يتجوز على ادو ويبنو حياتهم سوا
انما تسهيل الحرام امر مرفوض
أدامه غير أخته أو أمه أو مرآة خاله ومرأة عمه .. الست المحرومة اللي بتوقع جارها أو زميلها أو إبن جارتها أو أخو جوزها المسافر !

بيوت الدعارة هتحمي المجتمع من مشاكل كتير ، وبدل الشاب أو الراجل ما ينط علي واحدة من محارمه أو جيرانه أو يفسد علاقات الزمالة في الشغل .. يقدر بكل سهولة يتجه للأماكن دي ويمارس فيها .
انا من سورية ومصدوم منكم يا مصريين كيف تشكون من مصاريف الزواج ! احنا كل المصاريف على العريس ومش زعلانين غير انه عم يخونوا !
اللي يتزوج بمبلغ قليل سهل يطلق زوجته !
الدعارة كانت بزمن العثمانيين وانا اتقن اللغة التركية وقرات انه مدير مركز شرطة بالاناضول طلب من قيادته فتح بيت دعارة بالمنطقة لانه الشباب صار ينيك بالحدائق

• بيضحكني
التفاعلات: حنفي الونش
وأنت مش شايف أنها غريبة إننا نكون في منتدي جنسي والجميع بيبحث عن الجنس وبيننا من مارسه أو مارسته للمتعة مع أغراب دون أي إعتبار للحلال والحرام وفي نفس الوقت رافضين لتقنين الدعارة ؟!

يعني .. إذا كنت أمارس الجنس من خلال علاقات غير شرعية لكن بدون مال علشان ما أسترخصش نفسي وكأني سلعة تباع وتُشترى ، مش المفروض إني أرفضه وأمنعه عمن تريد ممارسته مقابل المال !

أنا بأعتبر نفسي شخص غير متناقض ومتصالح مع نفسي ، لكن ماليش دعوة بغيرى وطريقة تفكيره !
بص أنا هتكلم عن نفسي في نقطه
أنا قبل الجواز اه مارست الجنس ولما اتجوزت حافظت علي نفسي ومراتي ولما طلقت مارست الجنس بس مره او مرتين بعد الانفصال
وحوار أن احنا في منتدى جنسي كلنا عارفين أن احنا غلط ومش صح والكل عارف انو حرام
انتا مارست الجنس بدون مال عشان متحسش انك رخيص اقلب الموضوع وخليه على الست لما تلائيك انتا هتدفع فلوس تخيل بقى هيه هتحس أنها اد ايه رخيصه وبعدين الجنس لو دخل فيه الماده مسموش جنس اسمها تجاره رخيصه وفي بنات وستات ممكن تعمل اي حاجه بس متشوفش أو متحسش أنها رخيصه في نظر الراجل الي معها
واسمحلي في سؤال
انتا طلما متجوز بتضور علي بديل ليه ؟

بص أنا هتكلم عن نفسي في نقطه
أنا قبل الجواز اه مارست الجنس ولما اتجوزت حافظت علي نفسي ومراتي ولما طلقت مارست الجنس بس مره او مرتين بعد الانفصال
وحوار أن احنا في منتدى جنسي كلنا عارفين أن احنا غلط ومش صح والكل عارف انو حرام
انتا مارست الجنس بدون مال عشان متحسش انك رخيص اقلب الموضوع وخليه على الست لما تلائيك انتا هتدفع فلوس تخيل بقى هيه هتحس أنها اد ايه رخيصه وبعدين الجنس لو دخل فيه الماده مسموش جنس اسمها تجاره رخيصه وفي بنات وستات ممكن تعمل اي حاجه بس متشوفش أو متحسش أنها رخيصه في نظر الراجل الي معها
واسمحلي في سؤال
انتا طلما متجوز بتضور علي بديل ليه ؟

الجزئية دي من كلامي أنت فهمتها غلط ...

(إذا كنت أمارس الجنس من خلال علاقات غير شرعية لكن بدون مال علشان ما أسترخصش نفسي وكأني سلعة تباع وتُشترى ، مش المفروض إني أرفضه وأمنعه عمن تريد ممارسته مقابل المال ! )

أنا هنا بأتكلم بشكل عام وليس عن نفسي بشكل خاص ! بأتكلم عن كل واحد أو واحدة هنا في المنتدي ومارس أو مارست الجنس بدون مال ، لكنه / لكنها ترفض تقنين الدعارة !

ثانيا : مين قالك إني بدور علي بديل ؟ أنا بأدخل من أيام نسوانجي القديم وكنت مسجل من 2011 وهنا برضو للنقاش والدردشة والهزار والضحك ، ومفيش مانع نشوف مقطع سكس أو نقرأ قصة تعمل مفعول الفياجرا 😄
لكن ما عمرى ما مارست مع حد من المنتديات أو النت عموما !

اتفق من نحيه
كلا الطرفين يكون راضي
كدا. تبقي كملت

أنا هنا بأتكلم بشكل عام وليس عن نفسي بشكل خاص ! بأتكلم عن كل واحد أو واحدة هنا في المنتدي ومارس أو مارست الجنس بدون مال ، لكنه / لكنها ترفض تقنين الدعارة !
لان هيه شايفه أن الجنس مينفعش يبقى قصادو الماده لان هيه مش رخيصه عشان تعرض جسمها عشان الي يدفع
الجنس متعه للطرفين

لان هيه شايفه أن الجنس مينفعش يبقى قصادو الماده لان هيه مش رخيصه عشان تعرض جسمها عشان الي يدفع
الجنس متعه للطرفين

وده اللي أنا قلته بالظبط .. مختلفناش

لكن فيه اللي مش فارق معاها .. فيه اللي فارق معاها المال لأنها متعرفش شغلانة غيرها ومعندهاش اللي يصرف عليها !

فيه الديوث .. اللي بيجيب واحد زيك ينيك مراته أدامه! وفيه ديوث زيه معندوش شغل وبيأجر مراته في بيته مقابل المال علشان يعرف يعيش !

دع الخلق للخالق .. المهم عندي أن الممارسات دي تكون بعلم الدولة لتحقيق الأمان الصحي وعدم إنتشار الأمراض ، وبنفس الوقت الدولة تحصل ضرائب علي الممارسات دي ، لأن الدولة كيان إعتباري لن تُحاسب دينيا علي تقنينها للدعارة !

وده اللي أنا قلته بالظبط .. مختلفناش

لكن فيه اللي مش فارق معاها .. فيه اللي فارق معاها المال لأنها متعرفش شغلانة غيرها ومعندهاش اللي يصرف عليها !

فيه الديوث .. اللي بيجيب واحد زيك ينيك مراته أدامه! وفيه ديوث زيه معندوش شغل وبيأجر مراته في بيته مقابل المال علشان يعرف يعيش !

دع الخلق للخالق .. المهم عندي أن الممارسات دي تكون بعلم الدولة لتحقيق الأمان الصحي وعدم إنتشار الأمراض ، وبنفس الوقت الدولة تحصل ضرائب علي الممارسات دي ، لأن الدولة كيان إعتباري لن تُحاسب دينيا علي تقنينها للدعارة !
استحالة الدولة تعمل كدا

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%