NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

حنفي الونش

نسوانجى خبرة
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
نسوانجي قديم
توجه جنسي
أنجذب للإناث
سالخير عليكم 🌹

مصر زمان كانت مجتمع زراعي مكتفي ذاتيا ، وكان معظم الشعب المصرى يعيش في الأقاليم (الأرياف ) وكان كل أب بيبني بيت كبير متعدد الغرف ، وكان بيزوج أولاده معه في نفس البيت بحيث أن كل شاب من أولاده بيستقل بغرفة في البيت يتزوج فيها وكان بيساعد والده في زراعة الأرض !

وفي السبعينات وبداية الثمانينات مع بداية أزمة الإسكان وفي العاصمة (القاهرة ) كان الأب بيزوج إبنه معه في غرفه في الشقة بعد سنوات من الخطوبة وعدم القدرة علي توفير شقة للزواج .

السؤال :

لو إنت أب أو إنتي أم ، ومع إرتفاع الأسعار بشكل جنوني وعدم قدرة الشباب علي الزواج ، هل تقبل أو تقبلي إن إبنك أو بنتك يتجوز أو تتجوز معاك في البيت بدون شقة أو جهاز وعفش وخلافه ؟

ولو انت شاب أو شابة .. هل تقبل أن تتزوج في غرفة في شقة حماك أو حماتك لحد ما تُفرج وتقدر تشترى شقة وتعيش حياة مستقلة ؟

السؤال مطروح للنقاش .

• عجبني
التفاعلات: doctor_massage و بتاع كلو
سالخير عليكم 🌹

مصر زمان كانت مجتمع زراعي مكتفي ذاتيا ، وكان معظم الشعب المصرى يعيش في الأقاليم (الأرياف ) وكان كل أب بيبني بيت كبير متعدد الغرف ، وكان بيزوج أولاده معه في نفس البيت بحيث أن كل شاب من أولاده بيستقل بغرفة في البيت يتزوج فيها وكان بيساعد والده في زراعة الأرض !

وفي السبعينات وبداية الثمانينات مع بداية أزمة الإسكان وفي العاصمة (القاهرة ) كان الأب بيزوج إبنه معه في غرفه في الشقة بعد سنوات من الخطوبة وعدم القدرة علي توفير شقة للزواج .

السؤال :

لو إنت أب أو إنتي أم ، ومع إرتفاع الأسعار بشكل جنوني وعدم قدرة الشباب علي الزواج ، هل تقبل أو تقبلي إن إبنك أو بنتك يتجوز أو تتجوز معاك في البيت بدون شقة أو جهاز وعفش وخلافه ؟

ولو انت شاب أو شابة .. هل تقبل أن تتزوج في غرفة في شقة حماك أو حماتك لحد ما تُفرج وتقدر تشترى شقة وتعيش حياة مستقلة ؟

السؤال مطروح للنقاش .
بصراحة لا عشان بالنسبة الي من اهم شروط الزواج هو الاستقلالية الي والها ووجودنا مع اهلي او اهلها رح يعمل مشاكل كثير بينا وما يخلينا نقدر نستقل براحتنا مع بعض

• عجبني
التفاعلات: حنفي الونش
لو فى ود بينى وبين اهل جوزى هقبل

• عجبني
التفاعلات: حنفي الونش
معادش ينفع الكلام دا دلوقتى

• عجبني
التفاعلات: fucker one
هتبقا حاجه بضان فشخ بالنسبالي وممكن مقبلش

الشقه جاهزه ومستنيه العروسه 😂😂
اخوك ارياف

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • حبيته
التفاعلات: صقر الغرام 🧡🧡
  • حبيته
شو بفرق الارياف عن الفلاحين عن الصعايدة عن البدو في مصر عشان انا مش مصري ومش فاهم معلش
هابدا بانفسي انا ارياف يعني عايش في قريه صغيره مش مدينه صاخبه وكده وبرده صعيدي عشان من عيله ولغتي صعيدي وكده
اما البدو في هما ناس ساكنه في الصحره او سيناء ودي اكتر مناطق مشهوره وليهم حياتهم الخاصه وعادات وتقاليد خاصه بس

• حبيته
التفاعلات: ☆ N£S₩ANG¥ $TAR
هابدا بانفسي انا ارياف يعني عايش في قريه صغيره مش مدينه صاخبه وكده وبرده صعيدي عشان من عيله ولغتي صعيدي وكده
اما البدو في هما ناس ساكنه في الصحره او سيناء ودي اكتر مناطق مشهوره وليهم حياتهم الخاصه وعادات وتقاليد خاصه بس
يعني اللي بالمدن مش من عيلة او عشيرة ؟!

• عجبني
يعني اللي بالمدن مش من عيلة او عشيرة ؟!
لا اكيد من عيله وعشيره بس الفكره انهم لوحدهم هناك مش زي الارياف بيبقي قبيله سليمه قاعده هناك وساعات القريه بتسمي باسمهم فاهم
وانا واحد بقعد في الفيوم وانا اصلا من البحيره بس بحب الفيوم وبعتبرها بلدي الاوله وقاعد في المدينه هناك

لا اكيد من عيله وعشيره بس الفكره انهم لوحدهم هناك مش زي الارياف بيبقي قبيله سليمه قاعده هناك وساعات القريه بتسمي باسمهم فاهم
وانا واحد بقعد في الفيوم وانا اصلا من البحيره بس بحب الفيوم وبعتبرها بلدي الاوله وقاعد في المدينه هناك
معناها ما بتفرقو عن الاردنيين بس انه انتو اكثر ما شاء ****

• أتفق
  • حبيته
التفاعلات: ☆ N£S₩ANG¥ $TAR
الفكرة مقبولة مجتمعيا لكن الموضوع صعب فعليا يعنى ده بيكون باب للمشاكل كتير زى مثلا المشاكل بين الام و الزوج او الزوجة و ما اكترها حتى لو بيت عيلة بقا مش شقة واحدة و كمان المشاكل المالية فى مين بيتحمل الجزء الاكبر من المصاريف المشتركة زى الكهرباء و الاكل و الشرب و غيرهم فمعتقدش انه حاليا فيه مساحة لده و محاكم الاسرة مليانة بقواضى الطلاق و مش ناقصة

بصراحة لا عشان بالنسبة الي من اهم شروط الزواج هو الاستقلالية الي والها ووجودنا مع اهلي او اهلها رح يعمل مشاكل كثير بينا وما يخلينا نقدر نستقل براحتنا مع بعض

صحيح .. لكن ما لايُدرك كله لا يُترك كله !

يعني لو أن الأمر كذلك فلازم تستغني عن شيء مقابل شيء ، تستغني عن الإستقلالية في مقابل أن تتزوج وأخر اليوم تلاقي حضن دافيء تلجأ له ويتقفل عليكم باب واحد ولو في غرفة في منزل !

صحيح .. لكن ما لايُدرك كله لا يُترك كله !

يعني لو أن الأمر كذلك فلازم تستغني عن شيء مقابل شيء ، تستغني عن الإستقلالية في مقابل أن تتزوج وأخر اليوم تلاقي حضن دافيء تلجأ له ويتقفل عليكم باب واحد ولو في غرفة في منزل !
كلامك سليم بس لو هي عنجد بتحبني رح تستنى لحد ما اقدر استقل عن اهلي واخذ راحتي معها في بيت كامل بدل غرفة

انا بحكي بشكل عام يعني ، انا شخصيا الحمد لله ابوي عامل حساب انه ممكن افكر هيك وهو نفسه فكر هيك فبنالي بيت خاص بي من وانا صغير وسكنت فيه من لما بلغت 18 بس بحكي انه بشكل عام شو ممكن الناس تفكر

معادش ينفع الكلام دا دلوقتى

الوضع ده اللي كان مخلي مصر دولة قوية وغنية علي المستوي الإقتصادي ! كنا مجتمع منتج قليل الإستهلاك .

دلوقتي بقينا مجتمع مستهلك قليل الإنتاج ، وضمن أهم المنتجات المستهلكة اللي الدولة بتصرف فيها مليارات الدولارات في عمليات الإستيراد هي جهاز العرائس !

أنا شقتي فوق شقه أهلى وكانت طلقتي يوميا لازم تنزل ل امي تساعدها في البيت ومكنتش بخلص من من المشاكل

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%