NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة فانتازيا وخيال عاشقه ملك الجان ـ عشرة أجزاء 23/12/2023

  • بيضحكني
التفاعلات: Vampire Dark
  • بيضحكني
التفاعلات: BABA YAGA
  • بيضحكني
التفاعلات: Vampire Dark
صباح الخير عليكم جميعاً
دي اول مشاركه ليا هنا قصه من تأليفي بتمني تعجبكم
وشكر خاص ل @VARTOLU علي البوستر


IMG-20231204-WA0012


نبدأ بقي

الشےخےصےیے۔آتے۔ :۔
شيار: البطله 19 سنه تانيه كليه صيدله .
يمني: مامه شيار 40 سنه ربه منزل بس متعلمه تعليم عالي،
هادي: ابو شیار 42 سنه بيشتغل محاسب ف شركه كبيره ف السعوديه،،،
ادم و نور و مي: صحاب شيار من ابتدائي للجامعه
أيهم البطل:. هيبان صفاته مع الاحداث
___________________________
يمني: شيار..... شياار يابنتي قومي هتتأخري علي الكليه شياار ياربي نومك بقي تقيل اوي شيااااااار

بتفتح شيار عنيها وتبص لمامتها
شيار: ايه يا ماما في ايه بتصحيني ليه
يمني: بصحيكي ليه !!! يابت انتي مش بتشيعي نوم يلا قومي هتتأخري علي المحاضرة
شيار: هي الساعه كام دلوقتي يمني: الساعه 10
بتقوم شيار تنط من ع السرير
شيار بالهووي بتقولي كام دا فاضل اقل من ساعه ع المحاضره
يمني منتي لو بتصحي بسهوله كان زمانك ف الجامعه يلا اخلصي غيري هدومك وانا هعملك النسكافيه
وبتخرج م الاوضه
***بتفضل شيار تجري ف الاوضه وتلف حوالين نفسها وتغير هدومها وتلم حاجتها بسرعه
شیار: ماما انا نازله عيزه حاجه
يمني: استني مش هتشربي النسكافيه
شيار: لا مفيش وقت هبقي اشرب ف الجامعه يلا باي
يمني: باي يا حبيبتي
بيرن فون يمني
يمني: صباح الفل يا حبيبي
هادي: صباح الورد يا قلبي طمنيني عليكي عامله ايه وشيار عامله ايه
يمني: احنا بخير الحمد**** مش ناقصنا غير وجودك يا حبيبي هترجعلنا امتي
هادي: هانت يا حبيبتي قربت اخد الاجازه وكمان عاملك مفاجاه حلوه اوي
يمني: ايه هي
هادي: لو قلتلك مش هتبقي مفاجاه المهم قوليلي شيار عامله ايه وحشتني اوي
يمني: كويسه الحمد لله اهي مهونه عليا غيابك شويه بشقوتها
هادي: هههههههه هي فين اديهاني اكلمها
يمني: لسه نازله الجامعه لو اتصلت من عشر دقايق كنت لقتها
هادي: معلش تتعوض هبقي اكلمها بليل انا هقفل دلوقتي عشان نازل الشغل خلي بالك من نفسك يا حبيبتي ومن
شیار عاوزه حاجه
يمني: عوزه سلامتك ياحبيبي خلي بالك من نفسك
هادي: حاضر يا حبيبتي باي
يمني: باي
_______________
بتوصل شيار الجامعه
نور: ايه يابنتي اتاخرتي كدا ليه
شیار: راحت علیا نومه طمنيني المحاضره بدات
نور: لا لسه خمسدقايق خدي نفسك
شيار: طب كويس اومال فين ادم ومي
نور: بيجيبو حاجه م الكافتريا زمانهم جايين
** وبتبص قدام.. اهم جم
مي : صباحوو يا مزه
ادم: صباحوو ايه اتاخرتي كدا ليه
شیار: صباحوو فل راحت عليا نومه
ادم: نموسيتك كحلي
شیار :بس یااض مش وقت رخامتك يلا عشان نلحق المحاضره
_______________
**بيدخلوا المدرج ويحضروا المحاضرات واما بيخلصوا كل المحاضرات بيمشي ادم عشان عنده مشوار ونور تستأذن البنات وتروح عشان تساعد مامتها ف حاجات
وبيتمشوا شيار ومي مع بعض
شيار: عامله ايه مع ادم
مي: هيجنني يا اوختي عماله المحله بمشاعري ناحيته وهو جبله بس علي مين هوقعوا هوقعوا
شیار :ههههههه اقولك حاجه بصراحه
مي: هااااا
شيار: انا خايفه ع الواد منك
مي: هاهاها يختي حلوه
شیار ههههههه بهزر متزعليش طب انتو لايقين علي بعض اوي وبتمنالكم السعادة يا قلبي
مي: تسلميلي ي روحي
_______________
****بيدخلوا مول سوا ويتمشوا فيه ويتفرجوا ع المحلات فجاه بتحس شيار بالدنيا بتلف بيها وبتقع يغمي عليها
بتترعب مي وتصرخ: شيار.... شيار فوقي مالك يا شيار .
***بیقرب شاب منهم ويشيل شيار
يحطها ع اقرب كرسي والناس بتتلم عليهم
الشاب يا جماعه حد يجيب ميه
بتخرج بنت من محل وتديله ازازه ميه صغيره بيبل ايده ويمشيها علي وش شيار شويه وبتبدا تفوق وتفتح عنيها
مي: شيار انتي كويسه تحبي اوديكي المستشفي
شیار :انا كويسه اهدي متقلقيش انا دخت بس عشان مكلتش حاجه من الصبح
الشاب: الف سلامه عليكي يا انسه
بتبصله شیار ويبان علي وشها الصدمه
شیار: انت.....!
بيبصلها ويبتسم
شیار: هو انا بحلم ولا ايه
بتفرك شيار عنيها وتبصله تاني تلاقيه شخص تاني بتصدم اكثر
الشاب: في حاجه يا انسه انتي تعرفيني
شیار :هاا.... لا لا انا اسفه اتهيقلي انك حد تاني شكرا ليك معلش تعبتك
الشاب: ولا يهمك المهم بقيتي كويسه عن اذنكم وبيسبهم ويمشي
بتفضل شيار سرحانه ومش فاهمه حصل ايه
مي: في ايه يا شيار شكلك مصدومه كدا ليه ومين دا تعرفيه انا مش فاهمه حاجه
شيار: انا لا معرفوش
مي: اومال شكلك مصدومه كدا ليه انتي كويسه
شیار: اه انا بس هروح محتاجه ارتاح
مي: ماشي يا حبيبتي انا هوصلك لحد البيت عشان ابقي مطمنه عليكي
___________________
****بتوصل مي شيار البيت وبتطلع تسلم علي مامتها وتشطف وتغير هدومها وتقعد تاكل مع مامتها
يمني: حبيبتي انتي كويسه
شیار :اه يا قلبي كويسه متقلقيش عليا
یمنی :طب ادخلی ریحی شويه عشان تبقى فايقه اما بابا يكلمك بليل
شیار: حاضر
________________
*****بتدخل شیار اوضتها وتقعد ع السرير تفكر ف اللي حصلها ف المول ومش فاهمه ازاي شافت الشاب شخص وبعدين طلع شخص تاني ومش قادره تفهم حصل ايه وبتنام من كتر التعب والتفكير شويه بتفتح شيار عنيها تلاقي نفسها ف المكان اللي بدات تتعود عليه بقالها اسبوع تقريبا كل متنام تلاقي نفسها ف المكان دا بتفضل تتمشي ف الجنينة ومبهوره بالاشكال الورد الجميله ورحتهم اللي ماليه المكان وبيلفت نظرها الشاب اللي واقف و را شجره بعیده شويه بتجري عشان توصله وبتروح تقف قدامه
شيار: اخيرا لحقتك كل مره عقبال مبوصل مش بلاقيك والمره اللي فاتت يادوب لحقت المحك انت مين
الشاب: ايهم
شيار: يعني ايه
ايهم: اسمي ايهم
شیار :اسمك غريب اوي
ايهم: علي اساس اسمك انتي اللي مش غريب يعني
شيار: وانت تعرف اسمي
ايهم: انا اعرف كل حاجه عنك يا شيار وبالمناسبه انا كنت معاكي ف المول مكنتيش بتحلمي اكيد مش هسمح لحد غيري يقرب منك ويلمسك
شیار: بدهشه بس ازاي وبعدين لقيتك حد تاني هو انت مين وعايز ايه مني وليه كل مبنام بلاقي نفسي ف المكان دا
ايهم: انا مين قولتلك اسمي ايهم وعايز ايه ف انا عايزك انتي وليه كل مبتنامي بتيجي هنا ف انا اللي مختار المكان دا عشان اقابلك فيه ودا عشان انا عارف حبك للخضره والزهور قد ايه
شیار: انا مش فاهمه حاجه
ايهم :احب اعرفك بنفسي انا ايهم ملك الجن
شیار ههههههه لا حلوه يعني مش بتقول انك جني بس لا كمان انت الملك ههههههه حصلنا الرعب يا حضرت
ههههههه
***بيبصلها ايهم ويغضب من تريقتها عليه
***بتبصله شيار تلاقي قدامها بدل شاب وسيم وحش بشع وف ثانيه بيرجع تاني شاب وسيم بتفضل شيار بصاله
ومصدومه
أيهم :اقتنعتی دلوقتی
شیار: يعني انت جن بجد
***بتترعب شيار وبترجع خطوات لورا وبتمتم بصوت مرعوب بكلام كانه ترانيم
بيقطع كلامها وبيكمل هو باقي الترانيم
بتفضل شيار بصاله اوي وفاتحه عنيها جامد من الصدمه وبتقع يغمي عليها



آلجزء آلثآنيـﮯ

بتتصدم شيار اما تلاقي ايهم كمل بدالها الترانيم وبيغم عليها
ايهم: بخضه شيااار
وبيجري عليها يسندها قبل متقع ويقعد تحت الشجره وياخدها ف حضنه
ايهم شياار... شيااار فوقي شياار وبيطبطب علي وشها براحه شياار
بتبدا شيار تفوق وتفتح عنيها وتتنفض اما تلاقيه قريب منها بشكل دا وتقوم تبعد عنه
شيار: ياربي هو الكابوس دا مش هيخلص وبتبص ل ايهم انت مين سمحلك تحضني كدا
ايهم: انتي كويسه؟! انا اتخضيت عليكي
شيار: انت ازاي كملت الترانيم مكاني
ايهم: فين المشكله؟!
شيار: ازاي فين المشكله مش بتقول انك جني يعني مفروض الترانيم تحرقك
ايهم: انا جني مؤمن يعني الترانيم مش هتحرقني انا حافظها كامله
شیار: يا سلام
ايهم: انتي اول مره تعرفي ان في جن مؤمن؟
شيار: لا عارفه
ايهم: اومال مستغربه كدا ليه!
شیار طب انت عايز ايه مني
ايهم: انا بحبك
بتبرطم شيار بصوت واطي يا* يعني يوم ما الاقي واد مز وزي القمر كدا ويقولي بحبك يكون جن يعني البشريه كلها خلصت واللي يحبني جني دا ايه الحظ المهبب دا بس يا*
ايهم: ههههههه ههههههه
شيار: بتضحك علي ايه ياحضرت
ايهم: علي كلامك
شیار: هو انت سمعتني
ايهم: اه
شیار: بس انا كنت بكلم بصوت واطي!
ايهم: انتي لو مكلمتيش خالص هعرف في ايه ف دماغك
شيار: ليه بتقرا افكاري
ايهم: اه
شيار: ف بالها يعني هو سمع تفكيري اماا قولت انه زي القمر!!!
ايهم: ههههههه تصدقي اه
شیار بصدمه : احيييه
ايهم: انا نفسي لو اقضي كل الوقت معاكي زي زمان بس انتي لازم تصحي دلوقتي
شيار: زي زمان يعني ايه مش فاهمه!!
ايهم: بعدين هفهمك اصحي دلوقتي عشان مامتك بقالها شويه بتحاول تصحيكي عشان باباكي عايز يكلمك
وهيتصل بيكي بعد عشر دقايق
شیار: هااا
_________________
يمني: شيار حرام عليكي اصحي شيااااار
بتفتح شيار عنيها وتبص ل مامتها ب استغراب
يمني: ايه يابنتي دانتي لو واخده بنج مش هتنامي بشكل دا بتفضل شیار مبحلقه ف مامتها وساكته وشويه وتفضل
تضحك
يمني: بتضحكي علي ايه؟!
شیار: ههههههه حلمت حته حلم مسخره دانا شويه كمان وكنت هصدق انه بجد ههههههه
يمني: حلمتي ب ايه
شیار حلمت ب وراحت ساكته وافتكرت كلام ايهم مامتك بتصحيكي عشان باباكي هيكلمك بعد عشر دقايق
يمني: مالك يا شيار سرحتي ف ايه؟!
شيار: ماما انتي كنتي بتصحيني ليه؟
يمني: اه فكرتيني باباكي عايز يكلمك وهيتصل بيكي كمان عشر دقايق
شيار: يعني دا مکنش حلم دا کان بجد!!!
يمني: هو ايه اللي بجد؟!
شیار: ف بالها لالا اكيد صدفه
مفيش حاجه یا ماما انا بس مش مركزه هقوم اغسل وشي عقبال ما بابا يتصل
____________________________
بتقوم شيار تغسل وشها وتخرج تلاقي مامتها قدام اللاب توب وبتكلم باباها صوت وصوره بتقعد شیار جمب مامتها
شيار: مسا... مسا ياحج وحشتني
هادي: وانتي كمان وحشتيني اوي طمنيني عليكي عامله ايه وعامله ايه ف الجامعه؟
شیار: کله تمام مش ناقصني غيرك انت هتنزل امتي بقي؟
هادي: قريب يا حبيبتي ان شاء **** تحبي اجبلك ايه معايا؟
شیار: عوزه عروسه
يمني: عروسه! في شحطه ف الجامعه زيك كدا وتطلب عروسه
شیار: خلاص یا یویو متزعليش نفسك هاتلي عريس 😂يمني: بابت اتلمي وبتخبطها ع دماغها
شيار: اي اي خليك شاهد ياحج بتضربني قدامك يرضيك كدا
هادي: ههههههه مفيش فايده فيكي مش هتعقلي ابداا
يمني: شيار ادخلي اوضتك عشان عاوزه اكلم مع بابا ف موضوع
شیار: موضوع بردو ولا بتطرقيني عشان تحبي ف بابا
يمني: انجري يابت ع جوا وبتحدف المخده عليها
بتجري شيار ع اوضتها وهي بتضحك
شيار: ماشي ي ست ماما بس خليكي فكراها
ويتدخل اوضتها
____________________________
هادي: مالك يا يمني حاسس انك قلقانه في ايه؟!
يمني: شيار يا هادي قلقانه عليها
هادي: ليه في ايه؟
يمني: بقالها اسبوع بتنام كتير واجي اصحيها بحس كأنها جسم من غير روح انا خايفه ليكون اللي حصل زمان رجع اثر عليها تاني
هادي: يمكن ارهاق يا يمني متكبريش الموضوع والحوار دا عدا عليه سنين كتير انسي ومتخوفيش نفسك
يمني: حاضر **** يستر
هادي: بس انتي وحشتيني
يمني: ههههههه
______________________________
بتقعد شيار تذاكر ف اوضتها واما بتخلص مذاكره بتحضر الطقم اللي هتنزل الصبح بيه وتنام شويه وبتلاقي نفسها ف
نفس المكان لوحدها
شيار: هو انا كل مانام هاجي هنا
ايهم........ ايهم انت فين.......... ايهم
بتلاقي صوت من وراها
ايهم: انا هنا
بتتخض شيار وتبص وراها
شيار: خضتني
ايهم: معلش مش قصدي
شيار: هو انا كل مانام هلاقي نفسي هنا
ايهم: لو حابه اي مكان تاني فكري فيه هتلاقي نفسك ف المكان دا
شيار: انت ازاي عرفت ان ماما بتصحيني عشان اكلم بابا؟!
ايهم: منا قولتلك اني اقدر اعرف اي حاجه
شیار: انا مش قادره اصدق اللي بيحصل انا اكيد بهلوس
ايهم: انتي عارفه انك مش بتهلوسي واني موجود بجد ولو انتي مش مصدقه مكنتيش فضلتي تتكلمي معايا كدا
شيار............
ايهم: انتي خايفه مني؟!
شيار: لا
ايهم: حاسه ب ايه ناحيتي؟
شیار: حاسه انك مش غريب عليا وكأني اعرفك من زمان مش فاهمه ازاي
ايهم: ف الوقت المناسب هقولك ازاي
شيار: اممم ماشي هو انت قلت لو فكرت ف اي مكان هلاقي نفسي فيه
ايهم: ايوه
بتغمض شيار عنيها وتتخيل نفسها ع شاطئ بحر فاضي وميه زرقا وصافيه بتفتح عنيها تلاقي نفسها ف المكان اللي اتخيلته وايهم جمبها
شيار: وااوو انا بجد مش مصدقه دي حاجه تحفه ههههههه ايهم: تحبي تنزلي الميه؟
شیار: یاریت بس مش بعرف اعوم
ايهم: هاتي ايدك
بتبصله شیار بتردد
ايهم: متخفيش هاتي ايدك
بتمد شیار اديها وبيمسك ايهم اديها وينط بيها ف الميه ويفضل يعوم بيها وهي علي ضهره شويه وبينزلها من علي
ضهره ويوقفها قدامه ويمسكها من وسطها
شیار: انا مش لامسه الارض
ايهم: متخفيش مش عايزك تخافي من حاجه طول ما انتي معايا انا مش هسمح لحاجه تاذيكي
شيار: ليه؟
ايهم: عشان بحبك
بتبصله شیار مش بتعرف ترد
بيبصلها ايهم ويقربها عليه ويحضنها اوي وبيقرب عشان يبوسها
بتحس شيار بتوتر وجسمها كله بيتنفض كل ميقرب منها وقبل ما شفايفه تلمس شفايفها.......
يـﮯتبع

آلجزء آلثآلث

قبل ما شفايف ايهم تلمس شفایف شیار بیرن المنبه وبتصحي من النوم
بتفضل قاعده شويه سرحانه فلي بيحصل معاها وبتفتكر اما حضنها وكان هيبوسها بتبتسم
وتستغرب وتكلم نفسها: هو ايه اللي بيحصلي دا انا ازاي حاسه ناحيته بكدا وازاي مش خايفه منه؟! بس انا حساه قريب مني اوي واكني اعرفه من سنين قلبي بيقولي انه مش هيأذيني

بتفوق شيار من افكارها وبقوم تغسل وشها وتلبس هدومها وتجهز للكليه
__________________________

شيار: يويو صباح الفل
يمني: صباح الورد يا قمري صحيتي لوحدك يعني
شیار: كنت ظابطه المنبه بدري شويه عشان الدكتور هيوزع المشاريع النهارده لو اتاخرت شويه بعد الجامعه متقلقيش هخرج مع البنات
يمني: ماشي يا حبيبتي بس خلي بالك من نفسك وابقي كلميني طمنيني عليكي
شیار: حاضر یا ماما وبتبوس دماغ مامتها وتنزل تروح الجامعه
------------------------------
في الجامعه بتلاقي صحابها متجمعين وبتروحلهم

شیار: صباحوو یا شباب عاملین ایه؟
مي ونور: صباحوو امزه
شیار: اومال فین ادم؟
نور: بيصور ورق وجاي
بتلاحظ شيار علامات الحزن علي وش مي

شيار: مالك يا مي ؟
مي: سلامتك
شيار:شكلك مضايقه في ايه؟
مي: مفيش و**** مهیسه شويه بس
شيار: ماشي اهوو ادم جه اهوو
ادم: صباحوو
شيار: صباحوو فل يابرنس
نور: اي يبني كل دا بتصور الورق!
ادم: كان في زحمه شويه،انتو لسه واقفين هنا مدخلتوش ليه؟
مي: مستنينك يلا ندخل
ادم: يلا
وبيدخلوا كلهم المحاضره
_______________________________
بعد المحاضرات متخلص
مي: احسن حاجه عملها الدكتور انو خلانا احنا الاربعه سوا ف المشروع دا

ادم: عندك حق بس يمكن عشان عجبه اوي المشروع اللي قدمناه السنه اللي فاتت
شيار: مادا الطبيعي اصلا احنا اجمد شله ف الدفعه
نور: ههههههه طول عمرنا
بيضحكوا جميعا معاا
ادم: طب يلا نخرج سوا انا عازمكم ع ايس كريم
شیار: حلوه الفكره
ادم هخرج ادور العربيه عقبال متيجو
نور: اوك
بتقف شيار فجأه وهما ماشين
مي: وقفتي ليه؟
شیار: مش لايقه موبايلي شكلي نسيته ف المدرج اسبقوني انتو وانا هجيبو واحصلكم
نور: نستناکی؟
شيار: لالا انا هجيبه ع طول واجي
مي ونور معاا: اوك
بيخرجوا مي ونور يركبوا مع ادم العربيه بتكون ع الرصيف التاني
ادم: فین شیار؟
مي: نسيت فونها ف المدرج هتجيبه وتيجي
_______________________
بتدخل شيار المدرج وبتلاقي فونها وتتصل ب مامتها تعرفها انها خلصت محاضرات و خارجه مع صحابها وهي خارجه م الجامعه وبتعدي الطريق عشان تركب العربيه بيكون في عربيه بتجري بسرعه وبتكون هتخبط شیار بس قبل متلمسها بتحس شيار ب حد بيمسك وسطها ويشدها بعيد عن العربيه بتقع ع الرصيف وقلبها هيقف مع الخضه وبتبص ع اللي شدها
شیار بصدمه : ايهم؟!
بيبصلها أيهم ويبتسم وبيختفي ف ثواني
بينزلوا ادم ومي ونور من العربيه ويجروا ع شيار
ادم بخوف وقلق: شیار انتي كويسه حصلك حاجه؟
شيار: لا الحمد *** انا كويسه
مي: نوديكي مستشفي؟
شیار: لا لا انا كويسه مش مستاهله لولا ايهم كان زمان العربيه خبطتني
نور باستغراب: أيهم مين؟!
شيار: اللي شدني وبعدني عن العربيه
ادم: بس مفيش حد شدك يا شيار انتي وقعتي قبل العربيه متلمسك
شیار: هااا !
مي: شكل كان بيتهيقلك لان مفيش حد كان جمبك اصلا
نور: بس مين ايهم اللي اتهيقلك انو انقذك دا؟ بت انتي بتحبي من ورانا؟!!!

ادم: خلاص بقي مش هنفضل واقفين بنكلم كدا المهم انها كويسه ومحصلهاش حاجه
مي: شيار متخوفيناش عليكي هتفضلي متنحه كدا
شيار: لا مفيش حاجه خلاص يلا بينا
بيروحوا يركبوا العربيه
بتسند شیار دماغها ع الشباك وتسرح
شيار لنفسها معقول انا اتهيقلي انه انقذني بس ازاي انا متاكده اني شفته
بتغمض شيار عنيها وتفتح بتلاقي العربيه فاضيه مش بتلاقي صحابها بتبص ع اللي بيسوق تلاقي ايهم
شيار بصدمه: انت ازاي هنا وصحابي فين؟!

ايهم: متفكريش كتير انا اللي انقذتك
شيار: ازاي ومحدش شافك؟
ايهم: محدش هيقدر يشوفني ولا يسمعني غيرك وافتكري اني دايما حواليكي حتي لو انتي مش شيفاني انا شيفك
وعمري ما هسمح لحاجه تاذيكي يا حبيبتي
شيار: انت ليه مبتردش علي اي حاجه من اسئلتي انا عيزه افهم كل حاجه بتحصل دماغي بدأت تتعب من التفكير
ايهم: كل شئ لي اوان ي اميرتي
مي: شيار.... شيار اصحي وصلنا

بتفتح شيار عنيها وتبص ل مي ب استغراب
شيار: انتو كنتو فين؟!
مي: كنا فين ازاي محنا معاكي اهو انتي نمتي قولنا نسيبك شويه لحد منوصل
بتفضل شيار بصالها وساكته
مي: في ايه ياشيار انتي مش علي بعضك النهارده انا بدات اقلق عليكي

شیار: متقلقيش انا كويسه
بينزلوا كلهم من العربيه ويدخلوا محل ياكلوا ايس كريم ويتمشوا شويه ويقعدوا يضحكوا ويهزروا وبيوصل ادم مي ونور
وبيخلي شيار للاخر لان بيت مي ونور قبل بيتها
ادم: انتي كويسه دلوقتي؟

شيار: الحمد *** ادم كنت عايزه اسالك ع حاجه ممكن
ادم: اكيد اسالی
شیار: ايه احساسك ناحيه مي؟
ادم: اشمعنا!
شيار: عادي قول بس
ادم: عادي زي نور وزي احد من صحابي
شيار: يعني مش بتحس ناحيتها بحاجه اكثر من الصحاب؟
ادم: لو حسيت هبقي اقولك بس ليه بتسالي؟
شيار: مفيش بس متقولش لحد اني سالتك السؤال دا ممكن
ادم: عيب عليكي من امتي بقول حاجه بتقوليهالي يعني وصلنا ابقي طمنيني عليكي اوك
شیار: اوك باي
بتنزل شيار تطلع البيت وبيفضل ادم واقف باصص عليها لحد متطلع
ادم لنفسه: ازاي اقولك ان عيني مش بتشوف بنت غيرك من واحنا صغيرين وانتي مش حاسه بيا انا بحبك انتي ياشيار وبتبان نظره اسي علي وشه وبيسوق العربيه ويمشي
___________________________________
بتدخل شيار البيت وتدور علي مامتها
شیار: ماما انا جيت انتي فين؟
يمني: في المطبخ ياروحي
بتدخل شيار المطبخ ل مامتها وتبوس دماغها
شيار: الجميل محضرلنا اكل ايه
يمني: عملالك مكرونه بشاميل وبانيه
شیار: هيييه تسلم ايدك ياست الكل هروح انا اخد دش عقبال الاكل ميخلص
بتبصلها يمني وتبتسم علي براءه بنتها اللي مهما تكبر بتحسها لسه طفله
يمني: ماشي يا حبيبتي
بتدخل شیار اوضتها تطلع لبس ليها
شیار لنفسها: اممم اخد دش واكل وانام مش عشان وحشني خالص يعني وعيزه اشوفو انا بس مرهقه ومحتاجه انام وبتبتسم وتدخل الحمام تاخد دش واما بتخلص بتقف قدام المرايه وتمسح البخار عنها بتبص لانعكاسها ف المرايه وعنيها تبرق من الصدمه بتشوف بنت بعيون حمرا والدم نازل من عنيها وشعرها اسود بسواد الليل ومنكوش بتترعب شيار ومن الخوف مش بتقدر تستوعب المنظر اللي قدامها ومش بتقدر تكلم

البنت : انا مش جايه ائذيكي انا جايه اقولك كلمتين ابعدي عن ايهم احسنلك وخرجيه من حياتك سمعتي الكلام يبقي كويس ليكي مسمعتيش يبقي متلوميش الا نفسك كلامي مفهوم يا انسيه !!
شيار: وصوتها بيقطع من الخوف : ان ت ي مين؟!
البنت : بحيكي علي جرأتك انك قادره تكلمي معايا انا مرات ايهم
شیار بصدمه: مراته؟!
البنت: انا المره دي حظرتك وبس المره الجايه هحول حياتك ل جحيم فاهمه وبيزيد الدخان جامد ف الحمام وتلاقي
شيار الحنفيات كلها اتفتحت وبتنزل ددمم وبتختفي البنت
بتصرخ شيار جامد من الرعب وعقلها مش بيتحمل خوف اكبر وبتقع يغمي عليها
_______________________________
بتسمع يمني صريخ شيار وبتجري ع الحمام بخوف وتخبط علي الباب

يمني: شيار..... شيااار افتحي شياار انتي كويسه؟
مش بتسمع رد بيزيد قلقها و بتفتح الباب وتدخل بتلاقي شيار واقعه ع الارض وفاقدة الوعي بتقعد جمبها وترفع دماغها ع رجلها
يمني: شيار فوقي ياحبيبتي شيار
بعد شويه بتبدا شيار تفتح عنيها وبتحضن مامتها وهي مرعوبه وتعيط ف حضنها
يمني: اهدي يا قلبي انا معاكي قومي نخرج م الحمام تعالي بتقف شيار ويمني بتسندها وتدخلها اوضتها
يمني: اهدي كدا وقوليلي ايه اللي حصل كنتي بتصرخي ليه؟؟
مش بتحب شيار تخوف مامتها وتقولها الحقيقه
شیار: ابدا انا بس رجلي اتزحلقت ف الصابون ف صرخت وشكلي اما وقعت دماغي اتخبطت ف اغمي عليا

يمني: متاكده ان دا اللي حصل شيار لو مخبيه عليا حاجه قوليها
شیار: ابدا يا حبيبتي هخبي ايه يعني صدقيني دا اللي حصل
يمني: ماشي البسي هدومك وتعالي عشان تاكلي

شیار: حاضر
بتخرج يمني وتسيب شيار لوحدها
يمني لنفسها: انا قلبي مش مطمن حاسه ان تغيرك دا بسببه **** يسترها واكون غلطانه ميكنش رجع تاني
وبتدخل المطبخ تكمل الاكل
بتلبس شيار هدومها وتخرج بتاكل لقمتين مع مامتها وتقوم
يمني: حبيبتي مكلتيش ليه؟
شیار کلت مش قادره اکل اکثر انا هقوم اذاكر
يمني: ماشي يا حبيبتي لو احتجتي حاجه اندهيلي
شیار: حاضر
بتدخل شیار اوضتها وتقعد ع مكتبها وتفتح الكتب بس بتسرح وبتحس ان ايهم مسيطر علي تفكيرها

شيار لنفسها: طب اما هو متجوز عايز ايه مني ليه علقني بيه بس دي غلطتي انا اكمنه مؤمن اتعلقت بيه ونسيت انه من عالم وانا من عالم تاني والعالمين مينفعش يتقابلوا ببعض انا لازم مشفهوش تاني هعتبره حلم وصحيت منه خلاص
بتفضل شیار صاحيه مش بتنام خالص وحاسه بحرب جواها بين قلبها وعقلها
قلبها اللي بيحب أيهم وعقلها اللي رافض وجوده واي علاقه تجمعها بي
______________________________
بيطلع النهار وبتجهز شيار نفسها وبتروح الجامعه وتقعد مع مي
مي: شيار انتي كويسه؟
شيار: اه الحمد ***
مي: بس شكلك تعبانه
شيار: مفيش انا بس منمتش من امبارح
مي: اللي شاغل عقلك ياجميل
شيار: بطلي.. اومال فين نور وادم
مي: نور خالتها جت من البلد امبارح وهترجع بكره ف هتقعد معاها مش هتيجي النهارده
شیار: وادم؟
مي: قال مش هيحضر اول محاضره عشان عنده اجتماع مهم ف الشركه وهيجي ع تاني محاضره

شیار: كويس ان ادم قادر يدير الشركه مع باباه ونفس الوقت بينجح بتفوق ف الجامعه بس اكيد بيتعب اوي
مي: كلامك صح بس دا يثبت انه راجل ويعتمد عليه تعرفي يا شيار انا نفسي اوي احس انه بيحبني ربع ما بحبه
شيار: يا قلبي انتي جميله وتتحبي وانا متاكده مش هيلاقي واحده احسن منك يحبها هو محتاج بس نفتحله عيونه
شويه
مي: ههههههه عندك حق طب يلا بينا المحاضره هتبدا وبعدين نبقي نشوف هنفتح عيونه ازاي
شيار: يلا ي قلبي
___________________________________
مش بتقدر شيار تركز ف المحاضرات من قله النوم وبتحس ب ارهاق وصداع بس بتتحامل علي نفسها وف نص
اليوم بينضم ادم ليهم
بعد المحاضرات
ادم: شیار انتي كويسه؟ شكلك تعبانه
شیار: انا تمام مرهقه شويه بس لو شربت نسكافيه اکید هفوق
مي: نسكافيه ايه انتي بحالتك دي محتاجه قهوه دبل
ادم: لالا مش قهوه هي محتاجه تكييف وسرير وتنام

شیار بخضه: لالا انام لا
بيبصوا ادم ومي لبعض ويبصولها باستغراب
مي: اومال مش هتنامي هتفضلي صاحيه ع طول يعني وبعدين انتي خفتي كدا ليه؟

شیار: انتي كبرتي الموضوع كدا ليه انا اقصد ورايا حاجات اعملها ومش هينفع انام الا اما اخلصها
ادم: طب يلا تعالوا اوصلكوا
شيار: لا وصل مي انا ورايا مشوار اعمله بعدين هروح
مي: تحبي اجي معاكي؟
شيار: لالا روحي انتي مع ادم وانا بليل هكلمك اوك
مي: اوك باي

شیار: بای ، باي ي ادم
ادم: بای
بتركب مي مع ادم العربيه وبيمشوا وشيار بتستني شويه بعد ما يمشوا وتركب تاكسي وتروح
هي مكنش وراها مشوار ولا حاجه بس بتحاول تقربهم من بعض
_____________________________
ادم: وصلنا
بتفضل مي قاعده مش بتنزل
ادم: ايه يابنتي انتي نسيتي بتكو ولا ايه
مي: ادم ممكن اسالك سؤال؟

ادم: اكيد من امتي بتستاذني يعني!!
مي: هو انت في حد ف حياتك؟
ادم: تفتكري هيكون في حد ومش هقولكوا يعني بس ليه السؤال دا؟!
مي: ادم انا بحبك
ادم:...............................
_________________________________
بتروح شيار البيت تسلم علي مامتها وتغير هدومها وتكلم نور ف الفون تطمن عليها وتقعد تتغدي مع مامتها وتدخل اوضتها تقعد تذاكر شويه واما بتتعب بتقعد ع سريرها وتلعب ف فونها
شیار: مش هنام... مش هنام هفضل صاحيه مش هنام

شويه وبتلاقي شيار باب اوضتها اتفتح واتقفل بتبص قدامها تلاقي ايهم
شيار: انت ايه اللي جابك هنا؟!
ايهم: مش عايزه تشوفيني؟!!!
شيار: لا مش عايزه اشوفك وياريت تختفي من حياتي متورنيش وشك تاني
ايهم: في ايه انتي بتكلمي كدا ازاي اصلا
شیار: و*** بجد مش عارف بكلم كدا ليه طب روح اسأل مراتك
ايهم: مراتي!! مراتي مين انا مش متجوز
شيار: انت كداب هي طلعتلي ف الحمام وقالت انها مراتك وحذرتني ابعد عنك او هتاذيني
ايهم: انا مبكدبش قولتلك انا مش متجوز ومتغضبنيش عشان مش عايز اخوفك مني
شیار: ايهم خلاص متجوز او لا دي حاجه تخصك انا وانت مينفعش نبقي مع بعض انت جني وانا انسيه انت مخلوق من نار وانا من طين انا وانت اعداء بالفطره عمر الحب ما هيجمعنا سوا
ايهم: الحب ميعرفش التفرقه اللي قولتيها دي ولو انت مش بتحبيني مكنتيش غيرتي عليا بس صدقيني انا مش متجوز اللي ظهرتلك دي بنت عمي واناا هعرف اعاقبها ازاي عليِ عملته معاكي

شيار: ولو هي مش مراتك ليه قالتلي كدا؟
ايهم: بصي قولتلك ان انا الملك فوزت في حرب السلطه وخدت العرش ولازم يكون ليا ملكه وعشيرتي شافوا ان هي المناسبه ليا بذات انها بتحبني من زمان بس انا رفضت اتجوزها
شيار: ليه؟
ايهم: لاني بحبك انتي انا بحبك من زمان اوي وكنت مستني الوقت المناسب عشان اظهرلك انا عندي استعداد احارب الانس والجن كلهم عشان افوز بيكي بس ف حاله واحده بس
شيار: ايه هي؟
ايهم: تقبليني ف حياتك وتبقي عندك ثقه فيا وتحبيني زي ما بحبك
بتبصله شيار وتفضل ساكته
ايهم: بتحبيني يا شيار؟
بتبصله شيار وتبتسم وتجري عليه تحضنه
شيار: بحبك
بيحضنها ايهم ويلف بيها

بتبص شيار ع الارض تلاقيهم طايرين هما الاتنين
شيار: احنا طايرين انا مش مصدقه احنا طایرین بجد ههههههه
ايهم: تعرفي اني بعشقك ضحكتك دي اول حاجه شدتني ليكي هي هضحكتك
شیار: انت مش هتقولي بقي ليه انا حاسه اني اعرفك من زمان
ايهم: هقولك بس مش دلوقتي
شيار: امتي؟
ايهم: حبيبتي انتي لازم تنامي بقالك يومين صاحيه
شیار: بس انا خايفه انام
ايهم: متخفيش نامي وانا هفضل جمبك
شیار: ماشي
بتنام شيار ع السرير وبيقعد ايهم جمبها وبياخدها ف حضنه بتبصله شيار وتفضل ساكته
ايهم: يلا نامي
شيار: تعرف انا مستغربه اوي مفروض اكون خايفه منك بس انا بحس ب الامان معاك
ايهم: عشان انتي من جواكي متاكده اني مش هاذيكي انا بجد بحبك

شيار: وانا بحبك
بيقرب ايهم منها عشان يبوسها واول ما بيقرب منها .............
يـﮯتبع


آلجزء آلرآبع
ادم: مي..... مي
مي: هاا !!
ادم سرحانه ف ايه يابنتي؟!
مي: ولا حاجه
ادم: طب انزلي وصلنا
مي: اه ماشي باي
آدم باستغراب: بای
بتطلع مي بيتها تسلم علي اهلها وتدخل اوضتها وتبص لنفسها في المرايه
مي: الحمد *** اني كنت بتخيل ومكنش بجد بس انا نفسي دا يحصل اوي نفسي ادم يحس بحبي لي ويحبني هو كمان دا حلم حياتي يارب حققهولي
___________________________
بتصدم شیار ان باب اوضتها اتفتح ومامتها دخلت الاوضه بترتبك وتبص ل ايهم
ايهم: خليكي طبيعيه متخفيش هي مش شيفاني
يمني: مالك يا شيار شكلك مصدومه كدا ليه ومنمتيش ليه لحد دلوقتي؟
شيار: مفيش انا افتكرتك نمتي استغربت انك لسه صاحيه يمني: انا كنت راحه الحمام لقيت نور اوضتك مفتوح قولت اجي اطمن عليكي
شیار: انا كويسه يا حبيبتي هنام اهوو
يمني: ماشي يا قلبي تصبحي على خير هقفلك النور
شيار: تلاقي الخير يا حبيبتي متحرمش منك
يمني: ولا اتحرم منك يانور عيني
بتطفي يمني النور وتخرج من الاوضه وشيار بتبص ل ايهم شويه وتبدا ضحك
ايهم: بتضحكي علي ايه؟!
شیار: اصلي افتكرت فيلم الانس والجن بتاع يسرا وعادل امام اما خرج من جمب مامتها وهي مشفتوش ههههههه
ايهم: طب نامي يا غلبويه افندي
شيار: انا غلبويه علي فكره انا عسل ومفيش مني اساسا
ايهم: هتنامي ولا؟
شيار: ولا ايه!
بیقرب ايهم عليها وياخدها ف حضنه ويبوسها
بتفضل شيار بصاله ومتنحه
ايهم: هتنامي ولا؟
شیار: انا نمت خلاص وبتشد الغطا عليها وتغطي وشها
بيضحك ايهم عليها ويفضل جمبها لحد ما تنام ويروح المملكه بتاعته ويدخل قصره
ايهم: سدیم...... سدیم
بتخرج سديم من جناحها وتروحله
سديم: في ايه؟
ايهم: انتي ايه اللي عملتيه دا؟
سدیم: عملت ايه؟!
ايهم: سدیم متعصبنيش ايه اللي خلاكي تظهري ل شيار ومين سمحلك تقولي انك مراتي
سديم: يعني انت عامل كل الدوشه دي عشان الانسيه انا مش هسمح لحد ياخد مكاني انت بتاعي انا يا ايهم ولو هي هتاخدك مني همحيها من الدنيا
ايهم: انا مش ملكك وعمري ما هكون ليكي ولو فكرتي مجرد فكره بس انك تاذيها صدقيني محدش هيندم غيرك
سديم: انت بتهددني انت فاكر نفسك مين؟
ايهم بغضب: انا الملك ومحدش يقدر يعصي اوامري واللي اقوله يتنفذ طول منتي عايشه فمملكتي وقصري اوعي تفكري تتحديني
بتنحني سديم قدامه
سديم: امرك يا مولاي اقدر امشي؟
أيهم: انصرفي
بتمشي سديم وهي غضبانه وتدخل جناحها
سديم بغضب: بقي بيهددني انا عشان الانسيه ماشي يا شيار انا هخليكي تندمي وتتمني الموت ومتطليهوش هخلي حياتك جحيم يا شيار
_______________________________
بتصحي شيار الصبح بتكون فاكره ايهم جمبها بس بتصحي مش بتلقيه
شیار لنفسها: كان نفسي يكون اول حد اشوفو اما اصحي
ايهم: امرك يا مولاتي
بتبص شيار وراها بتلاقيه واقف بتبتسم وتجري عليه تحضنه
ايهم: وحشتك اوي كدا؟
شيار: مش اوي يعني
ايهم: متاكده؟
بتضحك شيار وتطلعله لسانها
ايهم: طفله وبعدين انتي وقت متحبي تشوفيني فكري فيا بس هتلقيني قدامك ويلا البسي هتتاخري علي الجامعه
شيار: انت قولتلي هتقولي اما اصحي ازاي اعرفك من زمان
ايهم: بليل هقولك
شیار: یووه
ايهم: و**** بليل هقولك يلا دلوقتي علي جامعتك واما ترجعي هنقضي كل الليل سوا وهعرفك اي حاجه عيزه تعرفيها
شيار: ماشي امشي بقي
ايهم: ايه دا زهقتي مني بسرعه كدا !!
شيار: لا بس لازم تمشي عشان اغير هدومي
ايهم: منا ممكن افهمك اني مشيت واكون موجود 😅
شیار: انت قليل الادب
ايهم: عارفه لو حد غيرك قالي كدا كنت عفرته
شیار: ههههههه ماشي ياخويا خليك بقي عفريت مؤدب وامشي
ايهم : اخويا !!! تعرفي ان تبع قوانين العالم بتاعي انتي دلوقتي مراتي
شيار: مراتك ازاي يعني؟
ايهم: الحب عندنا ممنوع ولو حبينا من الانس يبقي ل نتجوزه ل ندمر حياته
شيار: يعني لو رفضت اتجوزك هتدمر حياتي؟
ايهم: لا حبي ليكي مش هيخليني اذيكي لو حسيت انك مش عيزاني هختفي من حياتك وكفايه عليا اشوفك من
عالمي من غير ماتشوفيني
شيار: للدرجادي بتحبني؟!
ايهم: انا بحبك لدرجه عندي استعداد اخسر حياتي عشانك
بتجري عليه شيار وتحضنه
شيار: وانا كمان بحبك اوي
وبتلاقي شيار مامتها دخلت عليها الاوضه
بتبص شيار ل ايهم وهو بيبتسملها ويختفي
يمني: صباح الخير يا حبيبتي انا كنت جايه اصحيكي كويس انك صاحيه البسي يلا عقبال مجهز الفطار
شیار: حاضر يا ماما
بتخرج يمني وبتكلم شيار نفسها
شيار: الحمد *** انها مش بتشوفو او كان زماني فخبر كان دلوقتي 😅
بتدخل شيار الحمام وتخرج تلبس وتروح تفطر مع مامتها
شیار: انا نازله يا ماما
يمني: ماشي يا قلبي خلي بالك من نفسك
شیار بابتسامه: حاضر يا حبيبتي بای
يمني: باي
______________________________
بتروح شيار الجامعه وبيعدي يومها عادي بين المحاضرات والضحك والهزار مع صحابها واخر اليوم بتروح وتتغدي مع
مامتها وتدخل اوضتها
بيرن فون يمني يمني: الوو
هادي: عامله ايه يا حبيبتي؟ وحشتيني
يمني: زعلانه منك
هادي: ليه بس؟!
يمني: بقالك كام يوم مش بتكلمني
هادي: حقك عليا كان عندي ضغط شغل كنت مبصدق اروح عشان انام
يمني:**** يعينك ويقويك يا حبيبي
هادي: يا** يا حبيبتي المهم طمنيني انتي عامله ايه وشيار عامله ايه؟
يمني: كويسين الحمد *** استني هندهالك تكلمها شياار..... شيار تعالي
شيار: نعم يا ماما
يمني: خدي كلمي بابا
شیار: مسا مسا ياوالدي عامل ايه؟
هادي: الحمد *** يا حبيبتي انتي عامله ايه؟
شيار: تمام الحمد *** هتيجي امتي بقي انت وحشتني اوي
هادي: هقولك بس خليه سر متقوليش ل ماما عشان عايز اعملهالها مفاجاه
شیار : ماشي ياسطي سرك ف الحفظ والصون
هادي: يابت اتلمي في بنت تقول ل ابوها ياسطي
شیار مش انا قولت كدا يبقي في 😅
هادی: ماشي ياام لسان طويل انا هنزل الشهر الجاي
شیار: بجد یا بابا
هادي: بجد يا روح بابا وجيبلك معايا حاجات كتير متاكد انها هتعجبك
شيار:**** ميحرمني منك خد بقي كلم المزه بتاعتك وانا اروح اشوف ورايا ايه
يمني: يابت اتلمي
هادي: ههههههه
شیار بضوحك معاكي يا يويو متبقيش قفوشه كدا
يمني: ماشي يا غلبويه افندي
شيار: غلبويه عشان بقول عليكي مزه ماشي يا ست ماما انا غلطانه اني برسمك قدام الحج
يمني بضحك: يابت اعقلي بقي هتجنيني
بتضحك شيار وتدخل اوضتها وتسيب باباها ومامتها بيتكلموا
______________________________
شیار : ايهم انت هنا؟ ايهم
مش بتلاقي شيار رد بتفضل قاعده شويه وبتنام
بتلاقي نفسها ف مكان كله زرع وفي شلال قدامها وقرب الشلال وسط الجنينه في كوخ صغير شكله روعه بتنبهر
شيار بجمال المكان وفجاه بتلاقي حد حضنها من ضهرها
بتتخض شيار وتبص وراها
شیار: حرام عليك خضتني
ايهم: ليه يا قلبي؟ محدش يقدر يحضنك كدا غيري
شیار: حلو اوي المكان دا
ايهم: دا مكانا انا وانتي والبيت دا هيكون بتنا ايه رايك تشوفيه من جوا؟
شيار: لا قولي الاول ازاي اعرفك من زمان
ايهم: حاضر بصي هناك
بتبص شيار مكان ما بيشاور ايهم بتحس كأن قدامها شاشه عرض وبتشوف ***** بيلعبوا سوا وبنت تشبها وهي
صغيره وسطهم
شيار: دي انا صح
ايهم ايوه وانتي عمرك 4 سنين
بتبص شيار تاني بتلاقي نفسها بعدت عن ******* ووقفت علي حاجه شبه الجسر بس مش بتتوازن وبتقع ف الميه بتصرخ شيار بس مفيش حد جمبها يلحقها وفجأه بتلاقي شاب شالها وطلعها من الميه وهي بتنتفض من البرد وتعيط
شیار: دا انت
ايهم: ايوه
بترجع تبص شيار تلاقي ايهم شالها وحضنها ونقل الحراره من جسمه لجسمها وفضل يهديها ويطمنها لحد مبطلت عياط وبتلاقي نفسها قدام بيت شكله قديم
شيار الصغيره: شكرا يا عمو
ايهم: خدي بالك متلعبيش عند النهر تاني
شیار: حاضر هو انت ساكن ف البيت دا؟
ايهم: اه دا بيتي
شیار: انا هروح عشان زمان ماما وبابا قلقانين عليا هبقى اجي اشوفك عشان انت حلو وانا حبيتك ماشي
ايهم: ماشي هستناكي
بتمشي شيار وهي بتبصله وتضحك وضحكتها وبراءتها سرقوا قلبه
وتاني يوم بتروح البيت القديم وتفضل قاعده مع ايهم وتلعب معاه وهي فكراه بني ادم زيها لحد يوم باباها ومامتها بيكتشفوا مروحها المستمر للبيت المهجور ولما بيسالوها بتحكلهم عن حادثه النهر والشاب اللي انقذها وانها بتحب تروح تقعد تلعب معاه بيتكشفوا اهل شيار ان البيت دا مهجور بسبب انه مسكون بالجن وان بنتهم بتقضي وقتها مع واحد منهم بيودوها لشيخ بيقرا عليها ** و*** وبياخدوها من البلد وينقلوا للقاهره وبتختفي الشاشه
بتبص شيار ل ايهم
شيار: وعشان انت مؤمن ***** ماثرتش عليك صح؟
ايهم: ايوه ومن الوقت دا وانا دايما حواليكي وبحميكي من اي خطر من غير مظهرلك وكنت مستني الوقت المناسب اللي اظهرلك في واقولك علي حقيقتي فهمتي كدا انتي ليه متعلقه بيا لان حبي جواكي من زمان
شیار: فهمت بس انت ليه انقذتني وانا طفله وقتها مكنتش لسه بتحبني؟
ايهم: انقذتك لان حبك هو قدري يا شيار ومحدش بيهرب من قدره ،، غمضي عنيكي ومتفتحيش الا اما اقولك
شيار: ليه؟
ايهم: غمضي واما تفتحي هتعرفي
بتغمض شيار عنيها واما ايهم بيقولها تفتح بتفتحهم بتلاقي نفسها لابسه فستان فرح وطرحه
شيار:**** حلو اوي
ايهم: تتجوزيني؟
بتهز شیار دماغها بموافقه وهي مبسوطه
بيشلها ايهم ويفضل يلف بيها وف ثانيه بتلاقي شيار نفسها ف اوضه جوا الكوخ مفروشه كلها حرير ف حرير والارض
كلها ورق ورد
بیقرب ايهم منها ويشلها ينيمها ع السرير وينام جمبها و.........
سكتت شهر زاد عن الكلام الغير مباح 🤐
______________________________
بتفضل شيار طول الليل ف حضن ايهم وبتصحي من النوم الصبح علي صوت المنبه بتيجي تقوم بيلفت نظرها بقعه ع
السرير
شیار: دا ددمم بس ازاي لسه بدري علي معاد البيريود بتسرح شيار وتفتكر اللي حصل بنها وبين ايهم ف الحلم
شیار: لالا مستحيل معقول دا ددمم عذريتي !!!
بتفضل شيار باصه ع الدم ومزهوله وتفضل تضرب نفسها ع وشها وتعيط
شیار: یانهار اسود هعمل ايه دلوقتي شرفي راح هقول ايه ل ماما وبابا خسرت شرفي ف حلم مين هيصدقني
بيظهر ايهم قدامها
ايهم: اهدي يا حبيبتي مبحبش اشوفك بتعيطي
شیار: اهدي ازاي؟ انت مش فاهم المصيبه اللي انا فيها
ايهم: انا مش شايف انها مصيبه
شیار: انت هتستهبل؟
ايهم: شیار متخلنيش افقد اعصابي عشان انتي اللي هتندمي انا مش عايز اخوفك مني وبعدين انا مش بستهبل انتي مراتي
شيار: و**** بجد ولما بابا وماما يعرفوا اقولهم ايه انا مجوزه بس محدش يقدر يشوف ولا يسمع جوزي غيري اصلي مجوزه من الجن انا حياتي ادمرت 😭
بيقرب ايهم ويحاول يحضنها بتزق ايده شيار وتبعد عنه
شيار: متلمسنيش كفايه اللي حصلي بسببك
ايهم: طب بس اهدي وخلينا نكلم بالراحه بطلي عياط
شيار: وانا ف ايدي ايه اعمله غير اني اعيط انا مكنتش فاكره هيحصل كدا كنت فاكره انه مجرد حلم بس دي غلطتي انا اللي غبيه مكنش مفروض امشي ورا مشاعري واديني ضيعت شرفي وحياتي ادمرت تقدر تقولي دلوقتي لو اتقدملي عريس هقول ل اهلي سبب رفضي ايه ولو معرفتش ارفض والعريس اكتشف اني مش عذراء وقتها هعمل ايه؟
بيفقد ايهم اعصابه من كلامها لانه مش بيقدر يتخيل حد غيره يلمسها وبصوت كله غضب
أيهم: شياااار
بتبصله شيار وبتترعب من صوته وبتترعب اكثر من الشكل اللي بتشوفو قدامها بتلاقيه اتحول من شاب وسيم ل جسم ملوش ملامح عباره عن مربعات سوده وبيفرق المربعات عن بعضها خطوط النار من اول راسه ل رجله وبيشاور ب ايده عليها بتطير ف الهوا وتترمي ع سريرها واديها ورجلها يتكتفو
ايهم: انا حذرتك من غضبي وانتي مش بتفهمي انتي مراتي انا وملكي انا محدش هيقدر يقرب منك غيري لو فكرتي بس مجرد فكره ان حد غيري ممكن يلمسك هعيشك في جحيم انتي فاهمه
بتغمض شيار عنيها من كتر الخوف من منظره ودموعها نازله زي الشلال
بيبصلها ايهم ويرق قلبه ليها بيرجع شكله ل نفس الشاب الوسيم تاني ويركز عينه عليها بيفكها
بتضم شیار رجليها علي صدرها وتحط وشها بنهم وتعيط وهي لسه مغمضه عنيها
بيقرب ايهم منها ويرفع وشها
ايهم: شیار بصیلی
شیار بصوت متقطع من العياط: لاا ااناا خاايفه منك
بيمسح ايهم دموعها
ايهم: انا اسف مكنش مفروض اعمل كدا بس انتي عصبتيني وانا لما بغضب مش بقدر اتحكم ف غضبي ارجوكي اتجنبي غضبي انا مقدرش اتخيل حد غيري يلمسك عشان خاطري بصيلي بتفتح شيار عنيها وتبصله ودموعها لسه نازله بيمسح ايهم دموعها بحنان
ايهم: طول منا عايش مش هسمح ان دموعك دي تنزل ولا هسمح لحد ياذيكي لا انس ولا جن انا عيزك تفهمي انك مراتي واللي حصل بنا دا طبيعي يحصل بين اي واحد ومراته وانا لو كنت حسيت انك مش عيزاني مكنتش هعمل كدا وانا بوعدك عمرك ما هتتاذي بسببي وعمري ما هخلي راسك تنحني قدام اي مخلوق اوثقي فيا
بتحضنه شيار وتعيط ف حضنه
بيحضنها ايهم ويمشي ايده علي شعرها لحد ماتهدي
ايهم: يلا يا قلبي قومي اجهزي عشان متتاخريش علي جامعتك
شيار: ماشي وبتيجي تقوم بتبص ع بقعه الدم ع السرير
ايهم: مالك وقفتي ليه؟
شيار: ماما اما تشوف اللي ع السرير دا هقولها ايه هي عارفه ان دا مش معاد البيريود بتاعتي
ايهم: بسيطه
بيبص ايهم علي السرير ويركز بعينه بيرجع السرير نضيف
ايهم: في حاجه تاني مضيقاکی یا مولاتي
شیار: مولاتي!!
ايهم: هو انتي متعرفيش انك دلوقتي ملكه ف عالم الجن
شیار: هاا ملكه اللي هو ازاي يعني؟!
ايهم: تنحتي كدا ليه مش انا ملك وانتي مراتي تبقي انتي الملكه
شيار بخوف : يالهووي يعني دلوقتي هيظهرولي
ايهم: ههههههه لا متخفيش محدش يقدر يقرب منك وانا موجود
شيار: انا هروح البس عشان متاخرش
ايهم: ماشي بس متنسيش تاخدي دش هاا
شیار: ع فكره انت قليل الادب
ايهم: ع فكره انا عارف
شیار: ههههههه
ايهم: انا همشي عشان ضحكه كمان وهخليكي تنامي اسبوع
شيار: لالا علي ايه انصرف ياعم انصرف
ایهم: ههههههه امرك يامولاتي وبيختفي من قدامها
بتبتسم شيار وتحاول متفكرش فلي حصل وبتدخل تاخد دش وتلبس
شيار: صباح الفل يا مامتي
يمني: صباح الورد يا وردتي انا كنت لسه هاجي اصحيكي
شيار: لا انا صحيت من بدري انا هنزل بقي عيزه حاجه؟
يمني: مش هتفطري
شيار: هفطر مع صحابي ف الجامعه
يمني: ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
شيار: حاضر يا حبيبتي باي وبتحدف ل مامتها بوسه ف الهوا وبتنزل
بتوصل شيار الجامعه بدري بيكون فاضل نص ساعه علي اول محاضرة بتقعد ف الكافتريا بتاعه الجامعه وبتطلب سندوتش ونسكافيه وبتطلع فونها عشان ترن علي اصحابها قبل مترن بتلاقي ادم قدامها وبيروح يقعد معاها
ادم: صباح الخير
شيار: صباح الفل ازميلي اومال فين البنات؟
ادم: مي تعبانه شويه ونور راحت تقعد معاها النهارده مش هتيجي
شیار: تعبانه مالها في ايه؟
ادم: متخفيش شويه برد بس انتي عارفه مامتها موظفه ومتقدرش تقعد من الشغل لان معندهاش اجازات ف نور راحت تقعد معاها وانا قولتلها اننا هنخلص جامعه ونروح نطمن عليها عشان ننقلهم المحاضرات
شيار: ماشي يلا بينا فاضل خمس دقايق ع المحاضره
ادم: يلا
بيخلصوا كل المحاضرات وبيروحوا يشتروا حاجات وبيروحوا ل مي
شيار: الف سلامه عليكي ياروحي
مي: **** يسلمك ياحبيبتي
ادم: خضتينا عليكي
مي: **** يخليك مكنش لي لزوم تتعبوا نفسكوا كدا
شیار: انتي عبيطه يابت احنا اخوات ازاي تقولي كدا؟
مي: **** ميحرمني منكم
نور: شيار تعالي معايا نعمل قهوه
شیار: تعالي
بیخرجوا نور وشیار بره ويسيبوا ادم ومي لوحدهم
شيار: انتي قاصده تسبيهم يقعدوا لوحدهم
نور: بصراحه اه مي بتحب ادم اوي وانا نفسي يقرب منها هي تستاهل انها تفرح بس في حاجه مخوفاني
شیار: حاجه ايه؟!
نور: شیار انتي مش حاسه ان ادم مشدود ليكي انا حاسه انه بيحبك انتي
شيار: نور انتي بتقولي ايه؟! ادم دا زي اخويا
نور: بالنسبالك انتي بس ياتري انتي بالنسبه لي زي اخته ولا حاجه تانيه؟؟
شيار: نور ادم بيعاملني زي مبيعاملك انتي ومي وانا محسيتش بحاجه ناحيته ولا حتي هو لمحلي بحاجه مش معني انه مش حاسس بحب مي يبقي عشان بيحبني انا وصدقيني انا اكتر واحده نفسي ادم يحب مي واشوفهم متجمعين سوا
نور: انا اسفه يمكن انا غلطت
شيار: ياعبيطه انتي اختي مفيش اسف بنا
بتبتسم نور وتحضن شيار وبيحضروا القهوه ويدخلوا ل مي وادم
ادم: انا هستاذن انا ياجماعه عشان لازم اروح الشركه بس لو احتجتو اي حاجه كلموني هاجي ع طول
مي: شكرا يا ادم
ادم: مفيش شكر بينا خلي بالك من نفسك
مي: حاضر وانت كمان
بيبتسم ادم ويبص ل شيار ونور
ادم: باي يابنات
نور وشيار: باي
وبعد مبينزل ادم
نور: ها بقي يا مزه اكلمتو ف ايه؟
مي: ولا حاجه قالي الف سلامه عليكي وانا هطمن عليكي دايما ومتشليش هم الجامعه وكدا
نور: شكل الصنارة هتغمز اهي 😉
مي: بتمني
شیار: ان شاء ** يا قلبي ** يسعدك ويحققلك اللي بتتمنيه انتي ونور
مي ونور: يا**
بتكلم شيار مامتها وتعتذرلها عن التاخير وتقولها انها عند مي عشان تعبانه وبتفضل معاها هي ونور لحد ما بتيجي مامتها وياكلوها وتاخد الدوا وتنام وبتنزل هي ونور يركبوا تاكسي وكل واحده بتروح علي بيتها
______________________________
شيار: ماما انا جيت
يمني: حمد **** علي سلامتك ياقلبي طمنيني مي عامله ايه؟ شیار: احسن الحمد لله فضلنا معاها لحد خدت الدوا ونامت يمني: شكلك مرهقه خدي دش عقبال محضرلك العشا
شیار: تسلم ايدك يا حبيبتي متحرمش منك
بتدخل شیار اوضتها تحط حاجتها وتطلع لبس وتدخل الحمام
بتلاقي شيار باب الحمام اتقفل لوحده وبتظهر قدامها بنت شكلها مرعب بتحاول شیار تجمع شجاعتها ومتبينش خوفها
شيار: انتي تاني؟!
سديم: انا حذرتك انك تبعدي عن ايهم وانتي عندتي ومسمعتيش الكلام يبقي اتحملي نتيجه فعلك بتلاقي شيار النار ولعت ف كل الحمام وسديم واقفه بتضحك قدامها والنار عماله تزيد بتصرخ شيار وتحاول تخرج من الحمام بس الباب مش بيفتح بتفضل تنادي علي مامتها مش بترد عليها بتتخنق شيار من كتر الدخان والنار قربت عليها ومش قادره تتنفس
شيار: ايهم.....
مش بتقدر تكمل كلام والدنيا بتسود قدام عينيها وبتفقد وعيها....................
يـﮯتبع

الُـِـِِـِِِـِِـِـجـ,ـڒٍء آلُـِـِِـِِِـِِـِـځـٌٌـٌٌآمـْـْْـْڛـ,ـ
بتفضل سديم واقفه تضحك وفرحانه وهي شايفه شيار بتموت وبتشاور ب اديها ع النار عشان تمسك ف شيار
وتحرقها بس قبل متقرب النار منها بيظهر ايهم وبتختفي ابتسامه سديم اول متشوفو وبتختفي
بيطفي ايهم النار ويخفي اي اثر ليها ف الحمام ويرجع كل حاجه طبيعيه تاني ف اقل من ثانيه وبيقعد ع الارض جمب شيار ويرفع دماغها علي رجله
ايهم: شيار.... شيار حبيبتي فوقي متخفيش انا جمبك شياار
بتفتح شيار عنيها وتبص ل ايهم
شيار: ايهم .. وتحضنه وتعيط ف حضنه
ايهم: اهدي يا حبيبتي انا هنا جمبك
شیار بعياط ورعب: كانت هتموتني ولعت النار ف الحمام وحبستني فيه 😭
ايهم: وحياتك هندمها عليِ عملته قومي بس اغسلي وشك واخرجي من الحمام عشان مامتك متقلقش عليكي
شیار: انا خايفه خليك معايا
ايهم: متخفيش انا معاكي مش هسيبك
بتغسل شيار وشها وتبص ل ايهم
شيار: غمض عينك
ايهم باستغراب: ليه؟!
شیار: عشان اغير هدومي
ايهم: متغيري قدامي فيها ايه انتي مراتي ع فكره
شيار: لا مش هينفع غمض عينك
ايهم: خلاص انا همشي عشان اسيبك علي راحتك
بتتعلق شیار ف ايده ودموعها تنزل
شيار: لا عشان خاطري متسبنيش لوحدي
ايهم: حاضر خلاص هغمض عيني بس عشان خاطري متعيطيش مش بحب اشوف دموعك
بتمسح شيار دموعها وتبتسم
بيردلها ايهم الابتسامه ويغمض عنيه
بتغير شيار هدومها وتخرج م الحمام
ايهم : شیار
شيار: نعم
ايهم: انتي بتثقي فيا؟!
شیار: اکید
ايهم: عيزك تقعدي تاكلي مع مامتك وبعدها ع طول تدخلي تنامي
شیار: بس انا مش عاوزه انام دلوقتي
أيهم: شيار ارجوكي اسمعي كلامي
شیار: طب فهمني عيزني انام ليه
ايهم: اما تنامي هتفهمي
بتخرج يمني من المطبخ وف اديها الاطباق وبيختفي ايهم
بتقعد شيار ع السفره مع مامتها وتاكل
شيار: **** تسلم ايدك يا ماما الاكل حلو اوي
يمني: الف هنا يا حبيبتي
بعد ما شيار بتخلص اكل
شيار: انا هقوم اغسل ايدي وانام شويه
يمني: بدري كدا! دي الساعه مجتش 8
شيار: معلش بقي اصلي منمتش كويس امبارح وكان يومي مرهق شويه ف هنام شويه وابقي اصحي تاني اذاكر
يمني: ماشي يا حبيبتي
بتبوس شیار مامتها ف خدها وتغسل اديها و تدخل اوضتها
شيار: ايهم انت هنا؟
بيظهر ايهم قدامها
ايهم: اه يا قلبي انا هنا
شيار قولي بقي عيزني انام ليه
ايهم: عايزك تبقي معايا وحشتيني
شیار: طب منا معاك اهو
ايهم: لا في مكان عايز اوريهولك انا ممكن اخدك من غير متنامي بس عشان مامتك لو دخلت اوضتك وملئتكيش هتقوليلها ايه عشان كدا بقولك تنامي
شیار: اممم حاضر
بتطلع شيار ع السرير وتغمض عنيها وبعد عشر دقايق بتروح ف النوم
بتفتح شيار عنيها بتلاقي نفسها ف اوضتها بتستغرب وتقوم من علي سريرها بتلاقي نفسها واقفه وجسمها لسه نايم
ع السرير
شیار بصدمه وخوف: ايه دا انا موت ولا ايه؟!!!
بيظهر أيهم قدامها
ايهم: لا مموتیش لسه عايشه
شيار: ازاي وانا روحي مش ف جسمي
ايهم: بس شوفي انتي بتتنفسي اهو
بتبص شيار علي جسمها تلاقيه بيتنفس فعلا
شیار بخوف: ايهم انا مش فاهمه حاجه وبدات اخاف
ايهم: انا مش عيزك تخافي
بيقرب ايهم عليها ويحضنها بتلاقي شيار ايهم حاضنها وبينزل بيها تحت الارض السابعه ويبعدها عن حضنه ويمسك اديها ويمشي بيها ف مكان يشبه المدينه
شيار: ايهم احنا فين هو ايه اللي بيحصل؟!!!
ايهم: ف العالم بتاعي
شیار بخوف: وانت جاييني هنا ليه؟!
ايهم: دلوقتي هتعرفي
بيفضل ايهم ماشي بيها وهي بتتفرج علي العالم بتاعه ومبهوره بللي بتشوفو انهار من مايه وانهار تانيه من نار عربيات بتطير ف السما كل حاجه منظمه مفيش فوضي بتشوف الجن والجنيات منهم اللي طولو واصل للسما ومنهم الاقزام منهم الوحوش واللي يشبوهو البني ادمين واللي متشكلين ف اشکال حیوانات واللي بيطير ف السما واي حد منهم بيشوف ايهم بينحني قدامه ويبصوا لشيار باستغراب بيفضلوا ماشين شويه وبيدخلوا قصر كبير رغم شكله المخيف بتحس شيار انها مش قادره تشيل عنيها من عليه بيدخل ايهم بيها القصر
ايهم: بابا.. ماما... سدیم... یولاند ياريت كلكو تحضروا حالا في هيئه بشريه
بيخرج كل واحد منهم من اوضه ويتجمعو حواليه
بتخاف شيار اما بتشوف سديم وتقف ورا ايهم وهي متعلقه ف ايده
سديم: انت جايب الطينيه هنا انت اجننت
ايهم: سديم الزمي حدودك انتي بتتكلمي مع الملك انا جامعكم كلكم عشان اعرفكوا شيار تبقي مراتي ومش هسمح لاي حد ياذيها انا الملك واللي مش هيطعيني هيتعاقب
يوري(ابو ايهم) : انت بتستغل انك الملك وبتدينا اوامر
ايهم: بابا لو سمحت لو مش عايز تخسرني محدش يفكر يقرب من مراتي وانا جمعتكم وجبتها عالمنا عشان سببين
اول سبب عقاب سدیم
یولاند (اخت ايهم): وانت ليه هتعاقب سديم؟!
ايهم: لانها حاولت تقتل مراتي مع اني محذرها انها متقربش منها وعقبها عليِ عملته السجن لمده 100 سنه في زنزانه الجحيم
(زنزانه الجحيم دا مكان بيتحبس في العصاه من الجن وبيتم تعذيبهم فيها والضوء مش بيدخلها نهائي بس الضلمه والألم) سدیم: ايهم انت بتقول ايه؟!!!
پسر ( مامه ايهم): ايهم انت عارف انت بتعمل ايه هتسجن بنت عمك عشان انسيه انت الحب عاميك وشكلك نسيت ان الحب عندنا جريمه
ايهم: لا يا امي منستش بس انا مش بس بحبها انا اتجوزتها يعني هي دلوقتي الملكه ولازم الكل يحترمها لان احترامها من احترامي انا واللي هيحاول ياذيها ب اي شكل سواء حد من عشيرتي او من بره العشيره هيلاقيني دايما ف وشه حتي لو هتلعن وهخسر حياتي قصاد حمايتها
والسبب التاني اني اجبها هنا هتعرفوا كلكم دلوقتي بيمسك ايهم ايد شيار ويتجه لكرسي العرش بتاعه ويقعدها عليه وبيحرك ايده بيظهر فيها تاج من الالماز والاحجار الكريمه وعليه رمز النار من فوق
سديم بغضب شديد: ايهم لا
بيبصلها ايهم باستهزاء ويلبس شيار التاج ويتوجها ملكه علي عالم الجن والكل بينحني ليها ماعدا سديم وشيار مزهوله من كل اللي بيحصل قدامها ومش قادره تعمل اي رد فعل
سديم: التاج دا من حقي انا .. انا اللي مفروض ابقي مراتك انا اللي مفروض ابقي الملكه مش الانسيه دي
بيشاور ايهم ل اتنين من الجن واقفين ع باب قاعه القصر بينحنوا لي ويمسكوا سديم عشان يودوها السجن
سدیم: انا مش هسبکم هنتقم منكم انتو الاتنين هحول حياتكم جحيم انتقامي هیدمركم فاهمين هيدمركم وبتختفي
من قدامهم مع الحراس وبيودوها السجن ف مكان معزول ف عالمهم
يوري : انا مش راضي عن اللي بتعمله بس انا يهمني سعادتك
يسر: وانا كمان احنا معندناش اغلا منك وبدام سعادتك مع الانسيه دي احنا قابلنها لكن مش هنسمحلك تسيب عالمنا
یولاند: اهلا بيكي ف عالمنا
بتكتفي شيار ب ابتسامه ومش بتقدر تنطق لان جواها هي خايفه ومش قادره تستوعب حاجه
بيختفو الجميع وتفضل هي وايهم
ايهم: منوره عرشك يا مولاتي
شيار: انا مش قادره اصدق انت وقفت قدام اهلك عشاني وخلتهم يقبلو وجودي كمان دا غير انك سجنت سديم
ايهم: انا بحبك ولو طلبتي روحي صدقيني مش هتاخر عن اني اديهالك
شيار: بس انت كدا ممكن تتأذي
أيهم: متخفيش عليا انا عارف انا بعمل ايه ومفيش حاجه عندي أهم منك
بتجري شيار عليه وتحضنه
شيار: بحبك اوي
بيشاور ايهم ب ایده بتشتغل مزيكا وبينزل ورد عليهم من السما وزينه وبيتغير لبسه ل بدله ويبص علي لبس شيار يحولو لفستان شبه فستان الاميرات وبيرقصوا سوا ف بهو القصر علي ضوء القمر وبتكون شيار طايره من السعاده
ولما بيخلصوا رقص بيشلها ايهم ويطلع أوضته
ايهم: وحشتيني اوي
شيار: وانت كمان وحشتني اوي
بيقرب ايهم منها يحضنها و................
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
_____________________________
بتفضل شیار نایمه ف حضن أيهم ولما بتصحي بتلاقي نفسها لسه ف القصر وايهم بيكون نايم
شیار: ايهم...ايهم.... حبيبي
بیفتح ايهم عينه ويبصلها
ايهم: صباح الورد يا قلبي
شيار: صباح الفل يا حبيبي، هو انا ليه اما صحيت لقيت نفسي هنا هو انا مش هرجع العالم بتاعي تاني؟!!
ايهم: لا هترجعي بس حبيت اصحي الاقيكي ف سريري وبيقرب منها ويبوسها بتغمض شيار عنيها وتبوسه هي كمان واما بتفتح عنيها بتلاقي نفسها ف اوضتها وجسمها ع السرير
أيهم: نامي علي جسمك
بتنام شيار علي جسمها وبيتمتم أيهم بكلام مش مفهوم وبعد شويه بتفتح شيار عنيها وهي بتشهق وكانها كانت بتغرق واخيرا لقت هوا ومش بتلاقي ايهم جمبها
بتسمع صوت دوشه بره ف الصاله بتقوم تفتح باب اوضتها وتقف مزهوله
___________________________
شیار: بابا
هادي: وحشتيني اوي وبيفتح حضنه ليها
بتجري شيار عليه وتحضنه وتبوسه
شیار: حمد **** على السلامة يا حبيبي طب مقولتش ليه انك جي كنا جينالك المطار
هادي: حبيت اعملهالكو مفاجأة
شيار: دي احلا مفاجأة ف الدنيا
وبتبص ل مامتها ايوه بقي وشك نور اهو حبيب القلب جه يمني: اتلمي يابت بطلي غلبه وبتضربها ع دماغها بهزار
شياار: ااه الحقوني ياناس بتضربني ف دماغي اه عيزه تكسر دماغي وانت واقف ياسي بابا وساييها تضربني هو اكمني طيبه وغلبانه يعني بتيجو عليا قلبي وصوابع رجلي زعلانين منك
هادي: ههههههه ههههههه مش قادر
يمني: ههههههه مجنونه
هادي: انتي مش هتروحي الجامعه
شيار: لا فاكس النهارده هقعد معاك
هادي: لا متفوتيش جامعتك روحي عقبال مرتاح من السفر واما تيجي اوريكي جبتلك ايه معايا
شیار: حاضر يابابا
وبتبوسه وتدخل اوضتها تلبس وتنزل
__________________________
هادي: مالك يا يمني حاسس فيكي حاجه؟
يمني: شيار قلقانه عليها اوي
هادي: من ايه؟!
يمني: بتقعد لوحدها كثير من ساعه مترجع من الجامعه يادوب تاكل وتدخل اوضتها متخرجش منها الا تاني يوم وبتنام كتير اوي امبارح دخلت اطمن عليها لقتها نايمه بشكل تحس ان روحها مش ف جسمها انا خايفه اوي يا هادي ليكون الجني دا رجع حياتها تاني
بياخد هادي يمني ف حضنه ويطبطب عليها
هادي: اهدي يا حبيبتي متقلقيش سبيلي الموضوع دا وانا هتصرف وان شاء **** خير
يمني: يارب يا هادي يارب
هادي: بس تصدقي احلويتي اوي متجيبي بوسه
يمني بكسوف : عيب يا هادي احنا كبرنا ع الكلام دا
هادي: لا ياختي انتي اللي كبرتي انا لسه ف عز شبابي بس انا مبحبش اكلم انا بحب اثبت عملي
يمني: ههههههه
بیقرب هادي عليها و.......
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
نسبهم بقي لوحدهم يا جدعان الراجل راجع من السفر ومراته وحشاه ملناش دعوه احنا بالحاجات دي 😂
________________________
بتوصل شيار الجامعه تلاقي صحابها ف الكافتيريا
شیار: صباحووو یا شباب
ادم: صباح الورد
مي ونور: صباح العسل
نور: اتاخرتي كدا ليه؟! انا فكرتك مش هتيجي
شیار: انا فعلا مكنتش هاجي
ادم بلهفه: ليه انتي كويسه؟
بتبص نور ل مي وتلاحظ الاستغراب ع وشها من لهفه ادم علي شيار
شیار: انا كويسه بس بابا رجع من السفر النهارده
مي: بجد عمو هادي جه
نور: حمد ** علي سلامته و** وحشني اوي
ادم: انا كمان وحشني اوي ونفسي اشوفه
شیار: خلاص تعالو اتعشوا معانا النهارده وسلمو عليه
ادم: لا مينفعش خليه يرتاح النهارده ونخلي فكره العشا دي لبكره ايه رايكو يا بنات
مي ونور: تمام
شيار: خلاص ماشي يلا ندخل المدرج المحاضره هتبدا بعد خمس دقایق
ادم: يلا
بيقوموا كلهم وهما طالعين ع السلم بيكون في واحد نازل بسرعه وبيخبط ف نور بتقع كتبها اثر الخبطه
بيوطي الشاب يلم الكتب ويقوم يديهوملها
الشاب: انا اسف مكنش قصدي
نور: ولا يهمك حصل خير
بيبتسملها الشاب وبيمشي وبتفضل نور واقفه سرحانه شویه
شيار: احم احم الصنارة هتغمز ولا ايه بس دا جو افلام عربي قديمه اوي ياعيني عليكي يابنتي
نور: اتلمي يابت وبتسبها وتمشي
شيار: مسيرك تقعي تحت ايدي اعسل
بیدخلوا نور وشيار المدرج وادم ومي كانوا سبقوهم
مي: مالك يا نور وشك احمر كدا ليه؟
نور: لا ابدا مفيش
شيار: اصلها كانت ف مشهد من فيلم رومانسي
بتبص نور ليها بغضب
نور بتوعد: شیار
شيار: خلاص امزتي تزعليش بكره نشوف اما تحبي هتعملي ايه
نور: انا اللي نفسي اشوفك وانتي بتحبي حد ومتدهوله شيار: مش انا اللي ادهول يا بنتي انا ادهول بس مدهولش
مي: ايوا یا جامد انت
بيضحكوا كلهم
مي: ساكت ليه يا ادم
ادم: مفيش
بيسكتوا كلهم اما بيدخل الدكتور ويركزوا ف محاضرتهم وبعد ميخلصوا محاضرات
شيار: انا هروح بقي عشان اقعد مع بابا شويه
ادم: انا كمان هروح تعالوا اوصلكو ف سكتي بيركبوا البنات معاه وبيوصلهم وبتفضل شيار للاخر
شیار: تشكر يا ذوق ع التوصيله
ادم: اي خدمه يا قمر
شيار: انا هقول ل ماما انك هتيجي انت والبنات بكره وهنعمل حسابكم تتعشوا معانا اوعي تقول اتشغلت ومتجيش بجد هزعل منك
ادم: حتي لو مشغول افضي عشانك
بتبصله شیار باستغراب
ادم: احم اقصد عشان اشوف عمو هادي وحشني
شيار: اوك يلا باي
ادم: باي
بتنزل شيار تطلع البيت وبيمشي ادم
_____________________________
بتدخل شيار البيت بتلاقي مامتها واقفه ف المطبخ
شیار: ماما انا جيت
يمني: نورتي يا قلبي
شيار: سيدي يا سيدي محشي وبط وملوخيه ايوه بقي ما حبيب القلب جه ولازم يتغذي
يمني: يابت اتلمي غلبتيني معاكي
شيار: احبك وانت مكسوف اعسل هو بابا لسه نايم
يمني: لا بيشرب القهوه ف البلكونه
شیار: ماشي هروح اشوفه
يمني: ماشي وبعدين غيري هدومك وتعالي ساعديني
شیار: حاضر
بتدخل شيار البلكونه علي باباها
شیار: بابا
هادي: تعالي يا حبيبتي قوليلي عامله ايه ف الجامعه؟
شيار: تمام الحمد لله تقلقش ع بنتك احج بنتك شاطره هادي: انا عارف طالعه ل ابوها
شیار: هههه طبعا طبعا انا هدخل اغير هدومي واساعد ماما ف المطبخ
هادي: ماشي يا حبيبتي وانا حطتلك الشنطه اللي جبتهالك ف اوضتك
بتبوس شیار دماغ باباها
شيار: **** ميحرمني منك
بیاخدها هادي ف حضنه
هادي: ولا يحرمني منك يا حبيبتي
بتدخل شیار اوضتها تغير هدومها وتشوف شنطه السفر اللي كلها هدايا علي سريرها
بتفتحها وتلاقي هدوم كتير بيتي وخروج وشنطه فيها برفانات وشنطه ميكب وفون جديد وف شنطه تانيه لقت فيها العروسه اللي طلبتها
بتخرج شيار من اوضتها وتجري تحضن باباها
شیار: **** ميحرمني منك ابدا
هادي: انا لو اطول اجبلك حته من السما هجبهالك انتي ومامتك لاني معنديش اغلا منكو ف الدنيا
شیار: انا بحبك اوي يا بابا
هادي: وانا بحبك اكثر يا قلب بابا
بتدخل شيار المطبخ تساعد مامتها ويخلصوا الاكل ويحطوا ع السفره ويتجمعو سوا ويتغدوا
شیار: اه صحيح كنت هنسي بابا انا عزمت صحابي علي العشا بكره عشان عوزين يسلمو عليك
هادي: ينورا يا حبيبتي و**** هما كمان وحشوني اوي
يمني: وانا برده عوزه اشوفهم بقالهم كتير مجوش سلمو عليا يجوا ينورونا
بعد الغدا بتعمل شيار الشاي وبتقعد مع باباها ومامتها شويه
شیار: طب عن اذنكو انا بقي
هادي: ما لسه بدري هتنامي من دلوقتي؟!
شيار: لا يا حبيبي هذاكر شويه وبعدين انام
هادي: ماشي يا حبيبتي
بتقوم شيار وتدخل اوضتها تقعد تذاكر شويه واما بتخلص مذاكره
شيار: ايهم انت فين؟!
بيظهر ايهم قدامها
ايهم: انتي لسه فاكره تدوري عليا
شيار: حقك عليا بابا كان واحشني اوي وكمان كان عندي مذاكره كتير وبعدين انا مش بنساك اصلا عشان افتكرك انا
مقدرش استغني عنك دانت جوزي حبيبي
ايهم: انا ايه؟!
شيار: جوزي حبيبي وروح قلبي
بيقرب ايهم عليها ويحضنها وبعدين يبعد عنها ويركز بعينه ع لبسها بيتغير من ترنج بيتي ل قميص نوم مثير
شيار: **** شكلو حلو اوي
ايهم: عشان عليكي بس بتبتسم شيار وتبص ف الارض
بيقرب ايهم عليها و....................
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»» 🤐
____________________________
بتفضل شيار طول الليل ف حضن ايهم وتاني يوم يومها بيمر عادي وبليل بيتجمعوا مي ونور وادم ويروحوا بيت شیار بيسلموا علي يمني وهادي ويقعدوا يتعشوا سوا وسط ضحك وهزار بنهم لان من صغرهم وهما بيعتبروا يمني وهادي زي باباهم ومامتهم وبعد العشا بيقعدوا كلهم يشربوا الشاي وسط الكلام والضحك والهزار
ادم: عمو هادي
هادي: نعم يا حبيبي
ادم: انا عارف ان دا مش الوقت المناسب بس بصراحه حابب استغل ان كلنا متجمعين وعايز اعترفلك بحاجه
هادي: قول يا ادم في ايه قلقتني
ادم: بصراحه انا بحب شيار وهكون اسعد انسان ف الدنيا لو قبلت تتجوزني وتبقي شريكه حياتي
بتبص مي لادم بصدمه وبصعوبه بتمنع الدموع تنزل من عنيها وحاسه بقلبها بينزف من كثر الوجع
ونور كانت بتبص ل مي وزعلانه عليها مش عارفه تقول ايه
وشيار كانت بتبص ل ادم وعنيها برقت من كتر الصدمه هي طول عمرها بتعتبر ادم اخوها وعمرها ما فكرت انه يكون بيحبها
هادي: و**** يا ابني انا مبدايا معنديش مانع انت متربي ع ادينا وعارف اخلاقك كويس ومش هلاقي احسن منك لبنتي بس ف الاخر الرأي رايها وبيبص ليها هاا قولتي ايه يا شيار
بتفضل شيار مصدومه ومش بتكلم
يمني: شيار انتي كويسه يا حبيبتي مالك متنحه كدا ليه؟ ادم: انا عارف انك اتفجأتي بس صدقيني انا بحبك من زمان وبحلم انك تكوني شريكه حياتي انا عارف كان مفروض اخد رايك الاول بس محبتش اكلم معاكي من ورا اهلك ودلوقتي انا بسألك قدامهم كلهم تقبلي تتجوزيني؟؟؟
شیار بصدمه: ادم انت بتقول ايه انت بتهزر صح؟!!
ادم: انا بحبك دي حاجه مفيهاش هزار
بيقطع النور فجأه والدنيا بتكون ضلمه اوي
هادي: ايه دا اللي حصل للنور؟
بینور ادم كشاف فونه وبعد دقيقه النور بيجي وبتلاقي شيار ايهم واقف جمبها وقبل متكلم
هادي: انت مين ودخلت هنا ازاي؟!
شیار: بابا انت بتكلم مين؟!
هادي: بكلم الشاب اللي واقف جمبك
شيار بدهشه: هو انت شايفه؟!
هادي: في ايه يا شيار اومال مش هشوفه ازاي انتي مصدومه كدا ليه؟!
وبيبص ل ايهم رد عليا قبل مطلب البوليس
ايهم: انا اسمي ايهم ودخلت هنا من الباب لانه كان مفتوح واما بقي انا مين فأنا جوز شيار
بتبص شيار ل ايهم بصدمه ول باباها بخوف و.............
يتـٌـٌٌـبـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌعٌـِـِِـِـ

آلُـِـِِـِِِـِِـِـجـ,ـڒٍء آلُـِـِِـِِِـِِـِـڛـ,ـآڊڛـ,ـ
بتدخل يمني اوضه شيار
يمني: شيار اصحي يلا هتتأخري ع الجامعه شيااااااار
بتفتح شيار عنيها وتقوم وهي مخضوضه
شيار: ماما ايه اللي حصل وفين بابا وادم ومي ونور وايهم هو بابا عمل ايه معاه وانا نمت ازاي؟!!
يمني بتعجب: انا مش فاهمه حاجه ادم ومي ونور جايين بليل ايه اللي هيجبهم من دلوقتي ومين ايهم دا وبعدين هادي هيوافق ع ايه؟!
شيار: يعني صحابي مش جم امبارح وكنا بنتعشي سوا
يمني: لا يا حبيبتي هما لسه هيجو النهارده انتي شكلك عشان بتفكري ف العزومه ف حلمتي بيها بس مين ايهم دا
شیار بلخبطه : ايهم ... ايهم مين انا معرفش حد اسمه ايهم اكيد كنت بخرف م الحلم
يمني: ماشي يلا قومي جهزي نفسك عقبال مخلص الفطار
شیار: حاضر
بتخرج يمني من الاوضه وبتقعد ع السرير وتحط اديها ع دماغها
شيار: يعني دا كان حلم
ايهم: لا
بتبصله شیار تلاقيه قدامها
شیار: انت هنا من امتي؟
ايهم: من لما كانت مامتك بتصحيكي
شیار: طب ازاي مش حلم وهو محصلش مش فاهمه!!
ايهم: هو محصلش بس دا اللي هيحصل بليل
شیار باستغراب: مش فاهمه
ايهم: ادم بليل هيعترف بحبه ليكي ويتقدملك
شیار بدهشه: ادم بيحبني انا !!! مش معقول
ايهم بغضب: يعني دا كل اللي شاغل بالك
شیار: انا مصدومه مش مصدقه بس انت ظهرت ف الحلم وقولت اني مراتك
ايهم: شيار انتي بتحبيني وعيزاني ولا لا؟
شيار: انت بجد بتسأل طبعا بحبك وعيزاك
ايهم: خلاص تعالي عيشي معايا ف العالم بتاعي
شيار: طب منا باجي معاك ف العالم بتاعك
ايهم: لا هاخدك خالص مش هترجعي العالم دا تاني
شیار: مش فاهمه ازاي يعني
ايهم: يعني هاخد جسمك معايا تحت الارض
شیار: ايهم انت بتهزر صح !!!
ايهم: لا بكلم بجد
شیار: طب وبابا وماما وصحابي وجامعتي
ايهم: مش هيبقي ليهم وجود ولا هتشوفيهم تاني
شيار: مستحيل انا مقدرش ابعد عن اهلي بشكل دا
ايهم بغضب: وانا مش هسمحلك تتجوزي ادم
شیار: انا مش هتجوز ادم هو بالنسبالي زي اخويا دا غير ان مي بتحبه ولا حتي هتجوز حد غيره
ايهم: بصي انا هخلي ادم يسكت وميتكلمش قدام اهلك بس قدامك حل من الاتنين ل تيجي تعيشي معايا ل مش هتشوفيني تاني هسيبك يومين تفكري وارجع اعرف قررتي ايه وف اليومين دول مش هتشوفيني
شيار: ايهم استني مينفعش اللي بتقولوا دا وبعدين مين قال ان دا اللي هيحصل الغيب ميعلموش الا ****
ايهم: دا اكيد مفيش اي مخلوق يقدر يعلم الغيب بس انا بقول دا اللي هيحصل لان دا تفكير ادم انا قريت افكاره وهو قرر يعمل كدا وكلامي خلص انا قولت اللي عندي وبيختفي من قدامها
شیار: ايهم.... ايهم استني أيهم
مش بتلاقي شيار رد
بتدخل يمني عليها الاوضه
يمني: شيار انتي لسه مجهزتیش؟!
بتفضل شيار ساكته
يمني: شيار انتي كويسه؟
شیار: اه يا ماما معلش هلبس واجي وراكي
يمني: ماشي يا حبيبتي يلا استعجلي عشان الاكل میبردش
وبتسبها وتخرج م الاوضه
بتقوم شيار تلبس وتخرج تقعد ع السفره
شیار: صباح الخير يا بابا
هادي صباح النور يا حبيبتي مالك؟ شكلك مضايقه!
شيار: لا ابدا انا بس نمت متاخر وكنت لسه عيزه انام
هادي: متاكده؟!
شیار: اه مش مشكله اما اجي ابقي انام انا هنزل عايزين حاجه
يمني: مش هتفطري؟
شيار: لا عشان متاخرش هبقي اكل اي حاجه ف الجامعه يلا سلام... سلام يا بابا
هادي ويمني: سلام يا حبيبتي
بتنزل شیار تروح الجامعه وبتلاقي صحابها ف الكافتيريا
شيار: صباح الخير
ادم: صباح الورد
مي ونور : صباح العسل اجميل اقعدي واقفه كدا ليه؟
شيار: لا ابدا مفيش حاجه وبتقعد
ادم : شیار انتي كويسه؟!
شیار: اه كويسه متنسوش العزومه بليل اوك
مي: متقلقيش مش ناسین
نور: يلا يا جماعه ندخل المحاضره هتبدا
ادم: يلا
بيقوموا كلهم يدخلوا المحاضره وطول اليوم شيار سرحانه ف كلام ايهم ومش مركزه وبعد المحاضرات متخلص بيخرجوا وادم بيوصلهم كل واحده لبيتها وبيتفقوا الساعه 7 يتجمعوا ويروحو لبيت شيار
_____________________________
بتروح شيار تسلم علي باباها ومامتها وبتستاذنهم تدخل اوضتها تريح وبتدخل وتقفل الباب ع نفسها
شیار: ايهم..... ايهم عشان خاطري رد عليا ايهم انا عارفه انك سامعني متعملش كدا ايهم
مش بتلاقي شيار رد بتفكر انها لو نامت اكيد هتشوفوا ف الحلم وبتنام بس مش بتشوفوا وبتصحيها مامتها بليل بيكونوا صحابها قربوا يوصلوا بتقوم وبتحاول تداري حزنها وتغير هدومها شويه وصحابها بيوصلوا ويسلمو علي مامتها وباباها ويقعدوا يتعشوا سوا وادم ومي ونور بيفضلوا يضحكوا ويهزروا مع هادي وشيار طول الوقت قلقانه ل ادم يكلم
وبعد العشا بيقعدوا يشربوا الشاي وسط الكلام والضحك والهزار
ادم لنفسه: انا مش كنت ناوي اكلم مع باباها ليه مش قادر اكلم
بتلاحظ شیار سرحان ادم وبتفتكر كلام ايهم انه مش هيخليه يكلم وبتحس بوجوده
شيار ف سرها: ايهم ارجوك كلمني انا حاسه انك هنا طب اديني اشاره لو انت هنا عشان اطمن حتي لو هتطفي النور وتولعه ثانی ارجوك طمني
بيطفي النور لمده ثانيتين ويرجع تاني
هادي: غريبه ايه اللي حصل للنور؟!
مي: يمكن كانوا هيقطعوا ورجعوا ف كلامهم
بيضحك الكل علي كلام مي
هادي: يمكن
بتبتسم شيار وتطمن ان ايهم جمبها
بتعدي العزومه ع خير وبيمشوا من غير ادم ميكلم
بتدخل شیار اوضتها
شیار: ايهم عشان خاطري رد عليا ايهم عيزه اشوفك
مش بتلاقي رد وبتنام وهي زعلانه
______________________________
بيعدي اليومين ومش بتشوف ايهم فيهم ولا بيكلمها والكل حاسس انها متغيره وزعلانه ومحدش قادر يفهم السبب وهي بس بتقول انها تعبانه مش اكتر وتالت يوم بليل بتكون شيار قاعده ع سريرها وسرحانه
ايهم: سرحانه ف ايه؟
شيار بفرحه : ايهم
بتجري عليه وتحضنه وتعيط ف حضنه
شیار بحزن: هونت عليك تبعد عني كدا انا كنت هموت واشوفك
بيمسح ايهم دموعها ويحضنها
ايهم: انا اسف كنت عايزك تفكري وتاخدي قرارك لوحدك
شیار: انت عارف انت بتخيرني بين ايه وايه انا مقدرش اعيش في العالم بتاعك واختفي من دنيتي بسهوله كدا
مقدرش احرق قلب اهلي عليا مقدرش
ايهم: بس تقدري تبعدي عني صح!!
شيار: لا يا ايهم بس حاول تفهمني
ايهم خلاص یا شیار انتي اخترتي وانا مقدرش الومك احنا م الاول مش مناسبين لبعض
شیار : انت بتقول ايه؟!! ايهم انا بحبك متعملش كدا
ايهم: وانا عشان بحبك هرجعك زي مكنتي بس دي اخر مره هتشوفيني فيها
شیار: ايهم متسبنيش 😢
بيحرك ايهم ب ايده ويبصلها مش بتفهم شيار هو بيعمل ايه
ايهم انا رجعتك بنت تاني ودلوقتي هختفي من حياتك دي اخر مره هتشوفيني فيها قريب هتنسيني وتكملي حياتك اكني مدخلتهاش في يوم من الايام
شيار بعياط : ارجوك لا عشان خاطري متعملش كدا
بیقرب ايهم عليها ويبوس دماغها ويحضنها
بتحضنه شيار اوي وبتعيط ف حضنه وفجاه بتلاقي نفسها حاضنه الهوا وهو اختفي
شيار: لااا متمشيش ايهم.... ايهم متسبنيش بتقعد شيار ع سريرها وتفتكر كل لحظه عاشتها معاه من اول مره شافته فيها بتحس ان روحها هتطلع من جسمها
شيار: لا انا اكيد بحلم اكيد دا كابوس ايهم مش هيسبني مش بعد محبيته هيسبني
وبتفضل تعيط ومش قادره تستوعب انها مش هتشوفه تاني لحد متنام من غير متحس
_____________________________
تاني يوم بتدخل يمني تصحيها
يمني: شيار حبيبتي اصحي شيار
بتفتح شيار عنيها وتفضل باصه ل مامتها وساكته
يمني: يلا يا حبيبتي قومي عشان تلحقي اول محاضره هسيبك تلبسي لحد محضر الفطار وبتيجي تخرج من الاوضه بتمسك شيار اديها وتقوم تحضنها
بتحس يمني ان شیار مش کویسه وبتحضنها هي كمان
يمني: حبيبتي انتي كويسه؟!
بتحبس شيار الدموع ف عنيها
شیار: اه انا كويسه انا بس وحشني حضنك من يوم ما بابا رجع وانتي مش بتاخديني ف حضنك راحت عليا مش كدا يمني باستغراب: لا طبعا ازاي تقولي كدا دانتي بنتي حبيبتي ونور عنيا محدش يقدر ياخدني منك وبعدين انتي غيرانه من بابا ولا ايه
شیار متصنعه المرح: ومغرش ليه حد يبقي معاه مزه زي القمر كدا وميغرش عليها
يمني: يلا يا بكاشه اجهزي عقبال محضر الفطار انتي مكلتيش كويس امبارح
شیار: حاضر
بتخرج يمني من الاوضه وبتنزل دموع شیار مجرد ما باب اوضتها يتقفل
شیار : ايهم انا عارفه انك سامعني، ايهم انا بحبك مش هتحمل اني اخسرك ومشوفكش تاني، هو انت مش بتحبني، ازاي بتحبني وقررت تبعد عني، ازاي هونت عليك، مش انت قولتلي انك مش بتحب تشوف دموعي طب ازاي رضيت تبقي سبب نزولها، عشان خاطري خليني اشوفك وبتعيط بحرقه
بعد شويه بتيأس شيار انه يظهر وبتمسح دموعها وتقوم تلبس وتخرج من اوضتها
__________________________
شیار: صباح الخير يا بابا
هادي: صباح النور يا حبيبتي
وبيبصلها هادي ويحس ان فيها حاجه وبيكمل
انتي كويسه؟!
شيار: اه الحمد لله انا نازله
يمني: مش هنفطري
شيار: لا هاكل ف الجامعه باي
يمني وهادي: باي
بتنزل شيار من البيت وبتبص يمني ل هادي
هادي: مالها شيار؟! شكلها مضايقه
يمني: مش عارفه انا برده حاسه بكدا بس هي بتقول مفيش حاجه
هادي: خلاص اما تيجي هكلم معاها واشوف مالها
بتوصل نور الجامعه اول واحده وبتقعد علي طرابيزتهم ف الكافتيريا وتتصل ب مي
نور: الو مي انتي فين؟!
مي: انا قدامي خمس دقايق وهكون ف الجامعه انتي فين؟
نور: مستنياكو ف الكافتيريا
مي: هو ادم وشيار وصلوا؟
نور: ادم قال لازم يروح الشركه فمش هيقدر يحضر النهارده وشیار بكلمها مش بترد
مي: طب خلاص اقفلي انا داخله الجامعه
نور: اوك باي
شخص ما صباح الخير
نور: صباح النور مين حضرتك؟
مهند: انا مهند اعتقد دي بتاعتك وبيخرج سلسله من جيبه يحطها قدامها
نور: ايوه سلسلتي دانا كنت قالبه عليها الدنيا
مهند: انا شفتها وهي بتقع منك امبارح حاولت الحقك بس مقدرتش
نور: متشکره اوي
مهند: ولا يهمك عن اذنك
نور: اتفضل
بيمشي مهند وبتفضل نور سرحانه
مي: صباحوو ، نور سرحانه ف ايه
نور: هاا لا ابدا
مي: لقيتي السلسلة
نور: حد لقاها ورجعهالي
مي: مين دا؟
نور: شاب اسمه مهند
مي: اممم نور ومهند حلوو اعملو مسلسل سوا بقي 😅
نور: رخمه ،، شيار آهي جت
شيار: صباح الخير
نور ومي: صباح النور
بيلاحظوا هما الاتنين الحزن باين ع شيار
مي: شيار انتي كويسه؟
شیار: اه کویسه
نور: يلا ندخل المحاضره الاولي هتبدا
بتهمس نور ل مي ف ودنها
نور: مي هي شيار مالها مش عويدها تبقي بالهدوء دا
مي: مش عارفه خلينا ندخل المحاضره بعد كدا نشوف مالها
بتفضل شیار سرحانه وساكته طول اليوم ولو مي ونور كلموها ف حاجه بتبتسم وخلاص
_______________________
بعد ميخلصوا محاضرات
مي: شيار ايه رايك نروح ناكل ايس كريم؟
شيار: لا روحوا انتو انا هروح
نور: شیار مالك في حاجه مضيقاكي؟
شیار بعصبيه: یووه كل شويه مالك مالك في ايه شايفني اجننت ولا واقفه بشد ف شعري بطلو تقولولي مالك كل شويه انا ماشيه
وبتسبهم وتمشي
مي: غريبه شيار عمرها ما اتعصبت علينا كدا اكيد في حاجه مزعلاها متزعليش منها يانور
نور: دي اختي انا عمري ما ازعل منها انا بس قلقانه عليها مي: يلا نروح وانا بليل هروحلها البيت اطمن عليها
نور: ماشی وانا هبقي اكلمها برده
_______________________________
بتروح شيار البيت
شیار: سلام علیکم
يمني: عليكم السلام يا حبيبتي يلا غيري هدومك وتعالي عشان تتغدي
شیار: مش جعانه کلت ف الجامعه انا هنام
وبتيجي تدخل اوضتها بيوقفها صوت باباها
هادي: استني يا شيار انا عايزك
شیار نعم يا بابا
هادي: تعالي اقعدي
بتقعد شيار وتبصله
هادي: مالك يا حبيبتي من امبارح وشكلك مضايقه انتي عارفه ان طول عمرنا صحاب وعمرك ما خبيتي عني حاجه
احكيلي مالك
شيار: مفيش يا بابا انا بس مرهقه شويه ومحتاجه انام وارتاح مش اکثر
هادي: ماشي يا حبيبتي مش هضغط عليكي وهسيبك ترتاحي بس لو حسيتي انك مضايقه من حاجه وعيزه تتكلمي هتلاقيني دايما موجود عشان اسمعك اعتقد انك مش محتاجه اقولك كدا
شیار: انا عارفه يا بابا عن اذنك
هادي: اتفضلي يا حبيبتي
بتقوم شيار تدخل اوضتها وتقفل علي نفسها
____________________________
شيار لنفسها: هقولك ايه بس يا بابا ياريت لو اقدر احكيلك
وحشتني اوي يا ايهم قلبي واجعني اوي وكأنك خت روحي معاك ومشيت ياريت لو كنت خدتها بجد هي ملهاش اي قيمه عندي من غيرك ليه علقتني بيك كدا ورجعت سبتني ليه خلتني احلم بحياه حلوه معاك ورجعت مشيت ليه قولت اني ليك لوحدك طول العمر ليه ادتني حب وامان واحلام ورجعت خدتهم تاني بتقول اننا مش مناسبين لبعض طب ليه مقولتش كدا قبل ما حياتي تقف عليك ليه؟؟
بتفضل شيار تعيط لحد ما بيغمي عليها م العياط ومش بتفوق الا بليل ع خبط باب اوضتها
يمني: شيار انتي لسه نايمه
وبتدخل مامتها الاوضه عليها وتفتح النور
بتشد شيار الغطا علي وشها
شیار: سبيني عاوزه انام
يمني: حبيبتي مي صحبتك بره
بتدخل مي الاوضه
مي: سبيها يا طنط انا هعرف اصحيها
يمني: ماشي يا حبيبتي هسبكم لوحدكم واروح اعملك حاجه تشربيها
مي: ملوش لزوم تتعبي نفسك يا طنط
يمني: ولا تعب ولا حاجه يا حبيبتي عن اذنك
مي: اتفضلي
بتخرج يمني وتسبهم لوحدهم
مي: شيار قومي
شيار: لا
مي: انا قلقانه عليكي وجيت اطمن شيار فيكي ايه احكيلي انتي عمرك ما خبيتي حاجه عليا
بتقوم شيار بتقعد وفجاه تحضن مي وتعيط ف حضنها
بتحضنها مي وتطبطب عليها
مي: مالك بس يا قلبي ايه اللي مزعلك كدا؟
شیار: مخنوقه اوي يا مي اوي نفسي افضل نايمه ع طول ومصحاش تاني
مي: بعد الشر عنك يا حبيبتي احنا كلنا بنحبك ومحدش فينا يقدر يستغني عنك
شيار: بس هو قدر هو قدر يسبني قدر يتخلي عني مع اني و**** حبيته اوي اوي يا مي
مي: انا مش فاهمه حاجه مین دا اللي سابك شيار انتي في حد ف حياتك
بتنتبه شیار انها مكنش مفروض تقول كدا لانها مينفعش تحكي عن ايهم لاي حد بتفضل ساكته
مي: شكلك مش عايزه تتكلمي وانا مش هغضط عليكي بس عيزاكي تحطي ف بالك ان اللي انتي زعلانه عليه اوي كدا لو كان بيحبك بجد مكنش وصلك للحاله دي اللي بيحب بجد ياشيار ميقدرش يوجع اللي بيحبه ميقدرش يسيبه لو سابك اعرفي انه محبكيش م الاول واكيد ميستهلش زعلك دا انا مضطره امشي عشان بابا قالي اروح بدري قبل الليل هكلمك اول ما اروح اطمن عليكي ومتقلقيش انا مش زعلانه انك حبيتي من ورانا ومش عرفتينا ومش هعرف حد سرك ف الحفظ والصون يا صديقتي يلا باي
شیار: بای
بتدخل يمني بالعصير تلاقي مي هتنزل
يمني: علي فين انا حضرتلك العصير
مي: معلش يا طنط مضطره امشي مره تانيه يلا سلام
يمني: سلام يابنتي
می: عمو هادی سلام
هادي: سلام يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
يمني: شيار قومي يا حبيبتي كليلك لقمه
شیار: مش جعانه یا ماما انا هقوم اذاكر شويه
يمني: ماشي يا حبيبتي لو احتجتي حاجه ناديلي
شیار: حاضر
بتخرج يمني وبيفضل كلام مي بيرن ف ودن شیار ودموعها بتنزل
شيار: يمكن عندك حق يمكن محبنيش بس انا حبيته اوي ومش هقدر اعيش ف عالم هو مش موجود في
بتاخد شیار موس من درج مكتبها وتقرر تموت نفسها
بتقرب الموس علي شراينها وتغمض عنيها ودموعها نازله
شیار: ايهم يحبك وبتقطع شرايين اديها.......
يتـٌـٌٌـبـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌعٌـِـِِـِـ

آلُـِـِِـِِِـِِـِـجـ,ـڒٍء آلُـِـِِـِِِـِِـِـڛـ,ـآبـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌعٌـِـِِـِـ
بتستغرب شیار انها محستش بوجع وتفتح عنيها بتلاقي بدل الموس ف اديها منديل وايهم واقف قدامها
ايهم بغضب: انتي اتجننتي ايه اللي بتعمليه دا انتي مش عارفه ان اللي بيموت نفسه بیموت کافر
بتنزل دموع شيار وبتفضل بصاله وبتقوم تجري عليه تحضنه وتعيط
شيار: انت هنا بجد انا مش بيتهيألي صح
ايهم: اهدي انا هنا مش هسمحلك تموتي نفسك
بتبعد شيار عن حضنه وتبصله
شیار: ليه يا ايهم؟
ايهم: ليه ايه؟!
شيار: ليه ظهرت ف حياتي ليه علقتني بيك ليه خلتني احبك ليه وعدتني مش هتبعد وليه بعدت عني ليه فهمني فين حبك اللي وهمتني بيه فين وعدك انك مش هتسبني انت مش قولتلي مش هسمح لحاجه تاذيكي ازاي انت اذتني ازاي قررت تبعد من غير متفكر فيا هحس ب ايه وهعيش ازاي ازاي مفكرتش ف وجعي ازاي انت اناني كدا ازاي هونت عليك قولي ازاي؟؟؟
بتقع شيار علي ركبها ع الارض من كتر العياط بيقعد ايهم قصادها ع الارض ويمسك اديها
ايهم: انتي فاكره بعدي عنك سهل كدا انا كنت حاسس ان روحي هتطلع من جسمي بس انا حسيت بعدي هيكون احسن ليكي عشان تعيشي حياتك صدقيني انا ميهمنيش حاجه ف الدنيا دي غير سعادتك انتي حتي لو سعادتك دي علي حساب وجعي انا
شيار: وانت شايف اني كدا مبسوطه ايهم افهمني انا و** العظيم بحبك اوي ومقدرش اعيش من غيرك حياتي لو مش هتبقي معاك فهي متلزمنیش وصدقني مش فاهمه ازاي اتعلقت بيك بسرعه كدا بس انا مقدرش اجي اعيش ف العالم بتاعك تعرف لو مت هيكون احسن لان اهلي هيكونوا عارفين اني ميته انما لو اختفيت ازاي هيتحملو هيعيشوا ازاي من غيري انا مقدرش اكون سبب ف وجعهم تعرف يمكن لو كان ليا اخوات كنت وافقت علي طلبك كنت هقول اختي او اخويا هيعوض غيابي عنهم بس هما ملهمش غيري وانا مقدرش اكون انانيه واختفي من حياتهم بسهوله كدا مش هعرف انبسط واعيش واقرب ناس ليا موجوعين بسببي بس انا برده هموت من غيرك انا بحبك اوي و** 😭
بيحس ايهم قلبه بيتقطع علي حبيبته وهو شايفها موجوعه بشكل دا بياخدها ف حضنه ويحرك ايده علي شعرها
ايهم: انا اسف مكنتش اعرف انك بتحبيني اوي كدا وانا و**** بحبك اوي ومش عايز حاجه ف حياتي غيرك انتي
سامحيني ! انا اسف
شیار: هسامحك بس بشرط
ايهم: شرط! طب انا راضي زمتك عمرك شفتي انسيه بتتشرط علي جني
شیار: ملیش دعوه تنفذ شروطي او مش هسامحك
ايهم: شروطي!! مش كان شرط واحد عموما ياستي قولي شروطك انا سامعك
شیار: اول شرط متبعدش عني تاني مهما حصل
ايهم: حاضر و**** عمري ما هبعد عنك تاني
شيار: وتاني شرط تفضل حاضني طول الليل
بيبصلها ايهم ويبتسم ويقرب عليها يبوسها
ايهم: بحبك
شيار: وانا كمان بحبك اوي
بينام ايهم علي سريرها وهي بتنام جمبه وبياخدها ف حضنه
_______________________
وبعد شويه وقت
ايهم: حبيبتي منمتيش ليه؟
شیار خايفه انام
ايهم: خايفه من ايه؟!
شیار: خايفه اصحي مش الاقيك جمبي
بيحضنها ايهم اوي
ايهم: اوعدك انك هتصحي تلاقيني جمبك ومش بس كدا انا هبقي ف حلمك وانتي نايمه عشان مبعدش عنك ولا لحظه ممكن تنامي بقي لانك لو منمتيش هسمع كلام الشيطان اللي بيوسوسلي دا واعمل حاجات عيب
شیار: ههههههه شیطان بيوسوسلك طب ازاي؟!
بیقرب ايهم عليها اوي
ايهم: تحبي اوريكي
شيار: لا لا الطيب احسن انا اصلا نمت خلاص وبتغمض عنيها
ایهم: ههههههه بحبك يا مجنونه
بتنام شيار ف حضن أيهم وبتشوف نفسها واقفه علي شط بحر وايهم جمبها
ايهم : الليله دي مميزه هنستمتع بكل لحظه فيها هاتي ايدك
بتبصله شيار وتبتسم وتمسك ايده
بيمسك اديها وينط بيها ف الميه
شیار بخوف: ايهم انا بخاف من الميه
ايهم: ازاي تقولي كدا هو في سمكه بتخاف من الميه
شیار: مش فاهمه
ايهم: بصي علي رجليكي كدا
بترفع شيار رجلها بتلاقي عندها زعانف بدل الرجلين
شیار: انا حوريه بحر مش مصدقه
ايهم: مش قولتلك ليله مميزه هخليكي تشوفي احلا حلم ف حياتك بيمسك ايهم اديها ويغطسوا سوا ف اعماق البحر بتنبهر شيار بمناظر الشعب المرجانيه والسمك وبتكون سعيده من قلبها لان وهي صغيره كانت دايما بتتمني تبقي حوريه بحر وفضلت تلعب بزعانفها ف الميه وتطلع ع سطح الميه وتنط وهي بتضحك
شیار: انا بجد مبسوطه اوي احساس تحفه
بيمسك ايهم اديها ويخرجوا من الميه وبمجرد خروجها من الميه بتختفي الزعانف وتظهر رجلها
ايهم: جاهزه للخطوه الثانيه؟
شيار: اللي هي ايه؟!
بيبصلها ايهم ويركز عنيه علي ضهرها بتحس شیار احساس غريب وبتبص علي ضهرها تلاقي عندها جناحين كبار
شیار بصدمه : هو ... هو احنا هنطير؟!!
ايهم: اه مش نفسك تجربي الطيران
شيار: لالا انا خايفه
بيبص ايهم ف عنيها
ايهم: طول منا جمبك مش عايز اسمع منك كلمه خايفه دي ممكن
بتهز شیار دماغها ب موافقه
بيمسك ايهم اديها ويطير بيها بتكون خايفه ف الاول بعدين بتحب الاحساس وتسيب ايده وتطير وتلف بجنحتها وتسبقه وهو يحصلها وصوت ضحكهم مالي السما شويه وبينزلوا ع الارض وترجع شيار ل طبيعتها
ايهم: غمضي عنيكي
بتغمض شيار عنيها وبعد شويه
ايهم: فتحي
بتفتح شيار عنيها تلاقي نفسها ف مركب وسط البحر والقناديل طايره ومنوره حواليها زي فيلم رابونزيل
شيار: **** بجد المنظر تحفه انا مش عارفه اقولك ايه دا بجد احلا حلم حلمت بي
ايهم: انا عيزك دايما مبسوطه
شیار: خليك جمبى وهفضل دايما مبسوطه
بيقرب منها ايهم ويحضنها ويبص ل شفايفها ومش بيقدر يقاوم رغبته وبيبوسها مره واتنين وتلاته ويبعد عنها كل دا
وشيار مغمضه عنيها
بتفتح شيار عنيها تلاقي ايهم بعد عنها بتقرب هي منه وتمسك ايده
شيار: ايهم المسني
ايهم: بس لو لمستك انتي
بتحط شيار اديها علي شفايفه تمنعه من الكلام
شيار: انا بحبك وملكك لوحدك محدش هيقربلي غيرك ولا انا عيزه حد غيرك حبيبي المسني
مش بيقدر أيهم يقاوم اکثر وفجاه بتلاقي شیار نفسها مع ايهم ف الكوخ اللي اتجوزها فيه وبيقرب عليها ويبوسها
ويشلها ينيمها ع السرير وبيبصلها
ايهم: شیار انتي متاكده عيزه كدا؟
مش بترد شيار بس بتقربه عليها وتبوسه
شيار: بحبك
ايهم وانا بعشقك مش بس بحبك وبيقرب عليها و......
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
بتفضل شیار نايمه ف حضنه ف الكوخ واما بتصحي بتلاقي نفسها نايمه ف حضنه علي سريرها
شيار: صباح الخير ياحبيبي
ايهم: صباح الفل يا وردتي ولا اقول صباحيه مباركه يا عروستي
شیار بكسوف: اتلم
ایهم: ههههههه انتي مكسوفه مني شكلك نسيتي طلبك مني ف الحلم وانا لازم افكرك وبيقرب عليها ويبوسها
بتغمض شيار عنيها وبتبوسه هي كمان
ايهم: قومي بقي عشان كدا مش هتروحي الجامعه وهنقضيها قله ادب
شیار: لالا هقوم خلاص
ايهم: ههههههه
بتقوم شيار وقبل متخرج من اوضتها بتلف وتبصله
شیار: ايهم هشوفك اما اجي صح مش هتختفي تاني
ايهم ب ابتسامه: مش هختفي اول متناديني هتلاقيني قدامك
بتجري شيار عليه تحضنه وشويه وتخرج تاخد دش وتلبس وتقعد تقطر مع باباها ومامتها وتضحك وتهزر معاهم وهما بيفرحوا انها اخيرا رجعت تاني لعادتها وبتنزل تروح الجامعه وتفضل تضحك وتهزر مع صحابها طول الوقت
_________________________
بيعدي اسبوع وشيار حياتها زي ما هي بنهار ف الجامعه واما ترجع تقعد مع اهلها وتذاكر وطول الليل مع ايهم ويوم وهي قاعده بتذاكر بيخبط باباها علي اوضتها ويفتح حته صغيره من الباب
هادي: حبيبتي صاحيه؟!
شيار: اه يا بابا اتفضل
هادي: انا كنت عايز اكلم معاكي ف موضوع
شیار بمرح: ايه عايز تطلب ایدی؟!
هادی: يابت بطلی انا بكلم بجد
شیار: اتفضل يا بابا انا سمعاك
هادي: بصي من غير لف ودوران كدا في عريس اتقدملي وطلب ايدك مني
شیار بصدمه: ايه !!!!
هادي: في ايه انتي اتصدمتي كدا ليه هو انتي مش بنت وطبيعي العرسان يتقدمولك
شیار: بس... بس انا مش عايزه اتجوز
هادي بشك: شيار انتي في حد ف حياتك؟!
شيار: انا لا طبعا
هادي: اومال ايه الحكايه؟
شیار: مفيش يا بابا انا مش عاوزه اتجوز انا مركزه ف دراستي وبس
هادي: العريس المره دي ميترفضش ابن ناس ومن عيله كويسه ومستواه المادي والاجتماعي كويس وبعدين يا ستي قابليه ولو مرتحتيلوش خلاص محدش هيغصبك علي حاجه قابليه الاول وبعدين قرري
شیار: بس يا بابا
هادي: مفيش بس انا ادتلو معاد بكره هيجي يتعرف عليكي ولو اتفقتو هيجيب اهله المره الجايه اكيد مش هتكسفيني صح
شيار: اللي تشوفو يا بابا .
بيبتسم هادي ويطبطب علي كتفها ويخرج من الاوضه مبينكرش ان رد فعل شیار بیثیر شکوكه بس بيقول لنفسه انه اکید غلطان ويروح اوضته
يمني: هاا طمني قبلت تشوف العريس
هادي: قبلت بصعوبه شويه بس قبلت
يمني: يارب اشوفها عروسه وقلبي يطمن عليها يارب
بتقعد شيار علي سريرها وتضم اديها ورجلها علي صدرها وتخبي وشها بين رجليها وتعيط وفجاه بتحس ب ايد
بتلمس اديها
بتتخض شيار وجسمها بيتنفض
ايهم: اهدي دا انا في ايه مالك؟
شيار: ايهم وبتترمي ف حضنه وتعيط
بيحضنها ايهم ويحرك ايده علي ضهرها
ايهم: مالك يا حبيبتي في ايه؟!
شیار: بابا
ايهم: ماله؟!
شيار: جايبلي عريس ومصمم اشوفه بكره
ايهم: ودا اللي مزعلك اوي كدا !؟
بتبصله شیار ب استغراب
شيار: انت بتهزر صح
ايهم: الصراحه اه حبيبتي محدش يقدر ياخدك مني عايزه رايي
شیار: اه
ايهم: شوفي العريس
شیار مقاطعه کلامه: انت بتقول ايه؟!
ايهم: بقولك شوفيه عشان باباكي ميزعلش ويشك فيكي ان في حد ف حياتك وانا هكون معاكي وهنطفشه من غير
ما حد يحس
شیار: بجد هتطفشه؟
ايهم: تفتكري هسمح لحد يبعدك عني او ممكن اسيب راجل يقرب منك انتي مراتي يا شيار فاهمه يعني ايه يعني انتي ملكي ! وبس
بتحضنه شيار اوي
شيار: انا بحبك اوي اوعي تسبني
ايهم: عمري ما هسيبك انا مصدقت لقيتك يلا اضحكي مش بحب اشوفك دموعك دي
بتبصله شيار وتبتسم
بيحضنها ايهم ويفضل واخدها ف حضنه لحد ما بتنام
_______________________
بتصحي شيار الصبح تغير هدومها وتخرج من اوضتها
شيار: صباح الخير
هادي: صباح النور يا حبيبتي
يمني: صباح الورد ياقلبي
بتاكل شيار وهي بتتجنب نظرات باباها ومامتها
وبعد شويه
شيار: الحمد لله عايزين حاجه انا نازله
هادي: شيار استني
شیار: نعم يا بابا
هادي: خلصي محاضرات وتعالي علي طول عشان تجهزي نفسك للعريس
شیار: حاضر عن اذنك
يمني: **** معاكي ياحبيبتي
بتروح شيار الجامعه وتقعد مع صحابها ف الكافتيريا وهي سرحانه ومش مركزه وكلهم لاحظو ان فيها حاجه
مي: مالك يا شيار ايه اللي شاغل بالك؟!
شیار: متقدملي عريس
ادم بلهفه: انتي بتتكلمي بجد؟!
بيستغربوا مي ونور من خضه ادم
شيار: هو الحوار دا في هزار يا ادم
نور: طب وفين المشكله ليه زعلانه كدا؟
شيار: لاني مش عاوزه اتجوز وبابا مصمم اشوفه
مي: طب ما تشوفيه يا شيار يمكن يكون حد كويس ولو معجبكيش انا متاكده عمو هادي مش هيجبرك علي حاجه
ادم: انا رايي متعمليش حاجه انتي مش حساها
مي: انت بتقول ايه يا ادم يعني متسمعش كلام باباها
ادم: انا مقولتش كدا اقصد الموضوع دا مفيهوش اجبار
شیار: انا هشوفو عشان مسببش احراج ل بابا بس اکید هرفضه
بتلاحظ مي ان ادم بان الراحه علي ملامحه اما سمع ان شيار هترفض العريس وبتتاكد مي ان ادم جواه مشاعر ل شیار بتحس قلبها كأن اتغرز في سكينه وان دموعها خلاص هتنزل بس بتغمض عنيها وتفتحها وتحاول تبان طبيعيه
ومش تحسس حد بحاجه
نور:يلا یا جماعه اول محاضره خلاص هتبدا
بيقوموا كلهم ونور بتقف قبل ميدخلوا المحاضره
نور: جماعه انا شكلي نسيت فوني ف الكافتيريا هروح اشوفه واجي
شیار: تحبي اجي معاكي؟
نور: لالا ادخلي انتي وانا هجيبه واجي ع طول
بيدخلوا السيكشن ونور بترجع الكافتيريا وتروح ع الترابيزه اللي كانوا قاعدين عليها بس مش بتلاقي فونها
نور: غريبه فوني راح فين؟!
بتسمع صوت من وراها بتدوري علي دا
بتبص نور للشخص بتلاقيه مهند
بتاخد منه الفون وتبتسم
نور: ایوه شكرا
مهند: ولا يهمك ضيعي انتي الحاجه براحتك وانا هلقيهالك
نور: ههههههه
بيبصلها مهند ويحس ان ضحكتها خطفت قلبه ويبتسملها
نور: بجد شكرا ليك
مهند: انتي المره اللي فاتت مقولتليش اسمك ممكن اعرف اسمك لو مش هيضايقك
نور: اسمي نور
مهند: اسمك جميل اوي
نور: شكرا عن اذنك محاضرتي هتبدأ
وبتسيبه وتمشي وهي مبتسمه وحاسه ب احساس غریب جواها
___________________________
بتخلص المحاضرات وتروح شيار البيت وتفضل قاعده ف اوضتها وقلقانه شويه ويمني بتدخل اوضتها
يمني: شيار انتي لسه نايمه قومي اجهزي العريس خلاص علي وصول
شیار: حاضر
بتخرج يمني من الاوضه
شيار: ايهم انت هنا انا خايفه طمني انك جمبي
بيظهر ايهم قدامها
ايهم: حبيبتي انا جمبك متخفيش
شيار: انا بجد مستغربه هدوئك دا اوي
ايهم: انا جني تفتكر هخاف من انسان يعني اللي معروف العكس
بتبصله شيار وتفضل ساكته
بيقعد ايهم ويمسك اديها يقعدها جمبه
ايهم: حبيبتي انتي اتولدتي عشان تكوني ليا مش لحد تاني وطول منا عايش مفيش مخلوق هيفرقني عنك فهماني
بتهز شیار دماغها ب اه
بیشدها ايهم وياخدها ف حضنه
ايهم: يلا يا حبيبتي البسي ومتقلقيش من حاجه انا جمبك
شیار: حاضر
بتقوم شیار تطلع فستان من الدولاب وتلبس وشويه بتخبط مامتها عليها وتبلغها تخرج تقابل العريس
شیار ف بالها: ايهم
بتسمع شيار صوت ايهم ف ودنها
ايهم: انا جمبك متخفيش
بتغمض شيار عنيها وتاخد نفس وتفتح وتخرج تروح اوضه الصالون
بيكون هادي قاعد مع العريس وبيضحكوا
هادي: اهي العروسه جت اهي تعالي يا حبيبتي اقعدي
بتقعد شیار جمب باباها وحاطه وشها ف الارض
هادي: احم طب انا عندي مكالمه مهمه لازم اعملها وهاجي تعالي معايا يا يمني وبيخرجوا ويسبوهم لوحدهم
بتفضل شيار باصه ف الارض ومش بتبص للعريس خالص
شيار:بص بقي من الاخر انا مش موافقه على الجوازه دي واحسنلك يا ابن الناس تقول ل بابا انك مرتحتليش واننا متفقناش ومتكملش الجوازه دي لان ببساطه انا رافضه فكره الجواز ومستحيل اتجوز تمام
العريس: ولا حتي انا
بتصدم شيار من الصوت وتبصله وملامح الدهشه علي وشها
شيار: ايهم دا انت بجد
ايهم: مفاجأة. صح
شيار: انا مش مصدقه عنيه ازاي انت ازاي عملت كدا وليه مقولتليش؟؟
ايهم: مفروض كنتي تدخلي شرطه مش طب ايه كميه الاسئله دي
شیار: انا بجد مش مصدقه هو انا بحلم صح بس انا مش فاكره اني نمت بتخبط شيار علي وشها فوقي يا شيار فوقي
ايهم: حبيبتي انا هنا قدامك مش بتحلمي ومحبتش اقولك عشان اعملهالك مفاجأه
شيار: دي احلا مفاجأة اتفجئت بيها في حياتي بس فهمني ازاي يعني انت بقيت بني ادم
ايهم: مش بظبط بس اقدر اعيش ف العالم بتاعك اللي حصل ان يوم مطلبت منك تعيشي ف العالم بتاعي
ورفضتي وقتها انا
«« فُـ,ـلُـِـِِـِِِـِِـِـآشُـُـُُـُ بـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌآكُـُ »»
ايهم: انا ازاي عملت كدا هي عندها حق مينفعش ابقي اناني واحرمها من اهلها بس انا برده مقدرش اعيش من غيرها لازم يكون في حل ولازم الاقيه ف اقرب وقت
بيروح ايهم ل شخص يعتبر حكيم ف العالم بتاعه بيروحله ويخبط علي بابه
آزاد (الحکیم) : الملك بنفسه عندي اكيد الموضوع مش سهل
ايهم: هو فعلا مش سهل ومحتاج مساعدتك
آزاد اقدر اساعدك ف ايه
ايهم: انا متجوز من
بيقطع آزاد كلامه
آزاد: من انسيه عارف
ايهم: انا بحبها ومش عايز ابعد عنها لحظه وهي متقدرش تعيش معايا هنا ايه اللي ممكن اعمله
آزاد: في قدامك 3 حلول
ايهم: ايه هما؟!
آزاد تبعد عنها وتنساها
ايهم: مستحيل بعدي عنها هو موتي
ازاد: يبقي اخطفها وجبها هنا بالغصب
ايهم: مقدرش اغصبها علي حاجه هي مش عيزاها ايه الحل التالت
آزاد: تتنازل عن عرشك وتعيش ف عالمها بس طبعا لازم تراعي ان محدش يلاحظ عليك حاجه غريبه ولا تدي فرصه
لحد يشك فيك
ايهم: يعني هبقي انسان
ازاد: لا هتبقي جني ف شكل انسان وعايش وسطهم وممنوع حد يعرف حقيقتك لان لو حد اكتشف انك جني هتتعرض للاذي انا كدا قولتلك ع الحلول اللي قدامك وانت اختار اللي يناسبك
«« عٌـِـِِـِـوُڊﮩ مـْـْْـْنـِِـِـ آلُـِـِِـِِِـِِـِـفُـ,ـلُـِـِِـِِِـِِـِـآشُـُـُُـُ بـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌآكُـُ ۔»»
ايهم: بس وانا قررت استعمل اخر حل طظ ف العرش انتي هي مملكتي بتنزل دموع شيار من الفرحه وبتقرب منه وتحضنه
شیار: بحبك يا أيهم بحبك اوي
ايهم: يعني موافقه تتجوزيني وتبقي مراتي قدام الانس زي منتي مراتي قدام الجن
شیار: انت بتسأل طبعا موافقه
بیشلها ايهم ويلف بيها
ايهم: انا اسعد مخلوق ف الدنيا كلها
بيحس ايهم بصوت خطوات قربت ع الصالون
ايهم: شيار اقعدي ومتبينيش انك تعرفيني
بتقعد شیار قصاده و بیدخل باباها ومامتها الاوضه
هادي: ايه رايك يا حبيبتي؟
شيار: اللي تشوفو يا بابا وبتكسف وتبص ف الارض
ايهم: يبقي نقرا ******* وان شاء **** المره الجايه هاجي مع والدي ووالدتي
هادي بفرحه: نقرا *******
بيقروا كلهم ******* وبعد ميخلصو بتزغرط يمني من الفرح وبعد شويه بيمشي ايهم وبتدخل شیار اوضتها
شیار: انا حاسه اني بحلم مش مصدقه نفسي من الفرحه
ايهم: **** يقدرني واسعدك دايما
شیار: انا كدا هجنن انت مش لسه ماشي من الباب ازاي الاقيك ف اوضتي
ایهم: ههههههه اقنعك ازاي اني جني طيب اعمل ايه اكتر من كدا اولع ف بتكم يعني
شیار: ههههههه لالا الطيب احسن
بیقرب ايهم منها اوي
ايهم: مش مصدق امتي هتبقي ملكي ومعايا قدام الناس كلها
شیار: انت صحیح قولت هتجيب باباك ومامتك يقابلو بابا طب ازاي هما مش معترضين علي قرارك
ايهم: هما اعترضوا ف الاول بس قدرت اقنعهم وهيظهروا ل مامتك وباباكي ولما نتجوز مش هيظهروا تاني
شيار: ومين هيحكم مكانك؟
ايهم: اختي اتنازلت عن الحكم ليها
شیار: انا مش مصدقه انك عملت كدا عشاني
ايهم: انا بحبك مش عاوز حاجه غيرك
شيار: وانا بعشقك
بيبوسها ايهم ف شفايفها و...........
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
___________________________
يمني: انا مبسوطه اوي اخيرا بنتي وافقت علي عريس وهشوفها عروسه
هادي:...........
يمني: مالك يا هادي هو انت مش مبسوط
هادي: مش عارف ليه حاسس اني قلقان
يمني: انا شايفه مفيش داعي للقلق وشايفه ان ايهم شخص كويس تلاقيك زعلان بس عشان هياخدها منك
هادي: ههههه
يمني: ايوه كدا اضحك ومتقلقش سلمها ل **** وهو يعمل الصالح ل شيار
هادي: ونعم ****
وبيطفوا النور وينامو
_________________________
تاني يوم ف الجامعه
بتروح شيار لصحابها ف الكافتيريا
شيار: صباح الفل
مي ونور وادم: صباح الورد
نور: شكلك مبسوطه ايه طفشتي العريس ولا ايه
شيار: لا وافقت
مي ونور: انتي بتكلمي بجد ولا بتهزري!!!
شيار: لا بجد لقيته انسان كويس وحسيت اني مرتحاله ف وافقت وقرينا *******
نور ومي بفرحه: الف مبروك يا حبيبتي وبيقوموا يحضنوها ويبوسوها
شيار: **** يبارك فيكم يا بنات عقبالكم يارب
بيبص ادم ل شيار ولسه تحت تاثير الصدمه
ادم: مبروك الف مبروك
شیار: **** يبارك فيك يا ادم
ادم: يلا بينا هنتاخر علي المحاضره
بيدخلوا السيكشن كلهم واخر اليوم بيوصلهم ادم وبعد ما نور ومي بينزلوا بيمشي ادم ب شيار من طريق مختلف
شیار: ادم انت رايح فين دا مش طريق بيتي؟!
ادم: انا عارف هنروح مشوار سوا
شیار: مشوار ايه دا ولیه مقلتليش قبل كدا
ادم: معلش اسف اصبري شويه وهتعرفي هنروح فين بتستغرب شيار بس بتسكت وتستني وبياخدها عنده ف الفيلا
شیار ب استغراب: ادم انت جاييني هنا ليه؟
ادم: عايز اكلم معاكي شويه بعيد عن الدوشه انتي خايفه مني ولا ايه؟!
شيار: هخاف منك ليه انت عبيط يااض هو في واحده تخاف من اخوها
ادم: طب يلا انزلي
شیار: ماشي
وبينزلوا من العربيه ويدخلوا الفيلا ويقعدوا ف الليفنج
شیار: ها بقى ايه الموضوع المهم اللي عايزني فيه
ادم: شیار انا بحبك
شيار بعدم فهم : طب مانا كمان بحبك هو دا الموضوع المهم انا قولت انت عايز تقطع علاقتك بيا
ادم: انا مش دا قصدي انا اقصد كدا وبيقرب منها يبوسها
بتبعده شيار عنها وبتلاقي ايهم واقف قصادها وملامح الغضب مرسومه علي وشه وفجاه بتشهق شيار وتبص ف
الارض وبيكون ايهم دخل ف جسمها واتحكم في
ادم: شیار انتي كويسه؟!
بترفع شيار وشها وتبصله
بيتصدم ادم من نظره عنيها المخيفه وقبل ما ينطق ويقول اي كلمه...............
يتـٌـٌٌـبـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌعٌـِـِِـِـ

آلج ـزء آلثـآمـن
بيبص ادم ل شيار بيتصدم من شكل عنيها بتكون نظرتها حادة جدا ومخيفه وقبل مينطق ب اي كلمه بتضربه شيار بوكس ف بطنه بيقع ع الارض ويجيب ددمم من بقه
ادم: ااااه شيار انتي
بتقطع شیار كلامه ب انها بتمسكه من رقبته ترفعه عن الارض وهي بتبصله بغضب
بيحرك ادم رجله ف الهوا ويحاول يفك اديها من علي رقبته
ادم: شي.. شياار هاا م و ت
بتحدفه شيار علي الحيطه بتتخبط دماغه وبيقع فاقد الوعي بيخرج ايهم من جسم شيار ويقف قدامها
بتبص شيار ل ادم وهي مصدومه
شیار: یانهار اسود انت قتلته
ايهم: لا هو فاقد الوعي بس
شیار : ايهم انت ايه اللي عملته دا دلوقتي هو
بيحط ايهم ايده علي بقها يمنعها من الكلام
ايهم: دا مش وقت کلام دلوقتي
بياخدها ايهم ف حضنه وف لحظه بتلاقي نفسها قدام باب بيتها وايهم اختفي
شيار: ايهم... ايهم
مش بتلاقي رد
بتدخل شيار البيت تسلم علي باباها ومامتها وتتحجج انها تعبانه وبتدخل اوضتها وبتكون حاسه بألم ف جسمها بسبب دخول ايهم فيه
شيار: يارب استر ياتري ادم هيحصله ايه وكدا هيعرف ان ايهم من انسان يارب استر يارب انا خايفه
بعد ما بيوصل ايهم شيار ل بيتها بيرجع عند ادم بيكون لسه فاقد الوعي
بيقف ايهم ويبصله بغضب ويحط ايده علي دماغه بيفتح ادم عينه يلاقي نفسه بيتزحلق علي زحليقه اخرها نار
بيصرخ ادم ويحاول يمنع نفسه من انه يتزحلق مش بيقدر يمنع نفسه واما بيقرب من النار ويحس بحرارتها بيغمض
عينه ويصرخ اوي وفجاه بيفتح عينه
بيلمس ادم جسمه وهو مش مصدق انه لسه عايش ومتحرقش ويلاقي نفسه بيتزحلق تاني وقبل ما يقع ف النار يفوق لحد ما كان هيجنن
وبيفوق لما ايهم بيقرر يفوقه
ادم: انا عايش... انا عايش بيسمع ادم صوت بيقول
لو فكرت تقرب من شيار تاني هخليك تتمني الموت ومتطلوش المره دي قرصت ودنك بس
ادم بخوف: انت مين وليه مش قادر اشوفك؟
ايهم: انا هبقي عملك الاسود لو فكرت تلمس شيار تاني ومتفضلش تلف حوالين نفسك لانك مش هتقدر تشوفني ههههههه وبيختفي صوت ايهم
بيترعب ادم ويخرج جري من البيت وبيركب عربيته ويمشي
___________________________
بتفضل شيار قاعده ف اوضتها ضامه نفسها وبتعيط من الخوف
ايهم: حبيبتي بتعيط ليه؟
بتبصله شيار وترمي نفسها ف حضنه وتعيط
ايهم: اهدي يا روحي متخفيش
شيار: ايهم انت عملت ايه مع ادم؟
ايهم: ولا حاجه خوفته شويه بس عشان يبعد عنك
شیار: ايهم هو كدا هيعرف انك مش انسان انت نسيت كلام الحكيم
ايهم: لا منستش بس انا مش هسمح لحد يلمسك حتي لو فيها موتي انتي بتاعتي انا وبس فاهمه يا شيار بتاعتي
وبيبوسها ف شفايفها و..........
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»
________________________
بعد وقت ليس بلقليل وشيار نايمه ف حضن ايهم وهو بيلعب ف شعرها
شيار: حبيبي
ايهم: اممم
شيار: هو دلوقتي ايه اللي هيحصل مع ادم
ايهم: مش عارف بس اللي واثق منه انه هيجي يسألك
شيار: وبعدين
ايهم: قوليله انك متعرفيش حاجه وانه اما قرب منك انتي ضربتيه بالقلم ومشيتي وان اكيد هو بيتهيقله واقلبي
التربيزه عليه
شيار: وهو هيصدق!!؟
ايهم: حتي لو مصدقش مفيش ف ايده حاجه يقدر يعملها وبعدين انتي ازاي تروحي معاه البيت اصلا
شیار: انا اسفه صدقني متوقعتش هيحصل كدا احنا متربين سوا وانا كنت واثقه فيه يمكن دي غلطتي اني نسيت تحذريك ليا قبل كدا
ايهم: ماشي بس متتكررش تاني
شيار: حاضر مي بتحب ادم اوي هو مفيش طريقه من خلالها تقدر تخليه هو كمان يحبها
ايهم: لا انا مقدرش اتحكم في مشاعر حد مقدرش اخلي حد يحب او يكره حد بس ممكن اعمل حاجه تانيه
شيار: ايه هي؟
ايهم: ممکن اربط روحه ب روحها
شیار: مش فاهمه
ايهم: رابط الروح دا اقوي رابط ف الدنيا كلها ومفيش قوه علي وجه الارض تقدر تفكه ودا هيخليه يقدر يحس بيها بوجعها، حزنها، فرحها يعني اي حاجه هي هتحسها هو هيحسها
شیار: ودا هيخليه يحبها
ايهم: مش عارف ممكن يحبها وممكن يتجاهل احساسه
شیار: وانت تقدر تعمل كدا تربط مي ب ادم
ايهم: اقدر بس رايي بلاش اصبري ونشوف القدر مخبلهم ايه حب ادم ليكي عاميه عن مي بس اما هيتاكد ان مفيش فرصه بينك وبينه ويسلم للامر الواقع وقتها مي ممكن تقدر تاخد قلبه ف اصبري وهنشوف
شیار: حاضر
ايهم: يلا نامي انتي اكيد محتاجه ترتاحي
شیار: هسال سؤال كمان وبعدين انام
ايهم: ماشي اسألي
شیار: قریت قصه مره كانت بتكلم عن جواز الانس من الجن وف القصه من اول مره الجني لمس الانسيه هي حملت منه وانا وانت بقالنا فتره متجوزين ليه محملتش منك
ايهم: انا بختار الوقت اللي اقرب منك فيه ويكون وقت مش هيحصل حمل فيه
شيار: ليه انت مش عاوز تخلف مني؟
ايهم: دا حلم حياتي واكتر حاجه بتمناها بس اما اتجوزك ف العالم بتاعك هيكون افضل وانا مستني الوقت دا وكفايه
كلام ويلا نامي
شیار: حاضر تصبح على خير
بيبوسها ايهم ف دماغها ويحضنها اوي
ايهم: وانتي بخير
__________________________
بتصحي شيار الصبح تلبس وتقعد تفطر مع اهلها
هادي: حبيبتي انتي عندك جامعه بكره
شيار: لا بكره معنديش محاضرات ليه يا بابا في حاجه؟
هادي: ايهم كلمني وبكره هيجيب اهله ويخطبك رسمي
بتبص شيار ف الارض وتبتسم
شیار ف بالها: انت دايما بتفاجئني كدا
هادي: شيار سرحتي ف ايه؟
شیار: هاا بتقول حاجه يا بابا
هادي: بسألك عن رأيك النهائي ف الخطوبه قبل ميحصل اي حاجه رسمي انتي مبسوطه حبيبتي ولا عندك مانع ف
الموضوع دا
شیار: مبسوطه اوي يا بابا ايهم شكله شاب كويس وانا حقيقي ارتحتله
هادي: يبقي علي بركه **** هبلغه اننا منتظرينهم بكره
شيار: اللي حضرتك شايفه يا بابا
بيحضنها هادي ويبوس دماغها
هادي: الف مبروك يا حبيبتي **** يتمملك علي خير يارب
بتحضن شیار ابوها وهي مبسوطه
يمني: طب وانا مليش حضن
شيار: ازاي بقي دانتي الخير والبركه ياست الكل وبتبوس شیار دماغ مامتها وتحضنها
شيار: انا ماشيه بقي عشان متاخرش باي
هادي ويمني معا : في رعايه **** يا حبيبتي
__________________________
بتوصل شيار الجامعه بتلاقي مي ونور ف الكافتيريا
شیار: صباحوو يا بنات
مي ونور معا: صباحوو
بتلاحظ شیار ان نور كل شويه بتبص حواليها
شیار: مالك يا نور بتدوري علي حد ولا ايه؟
نور: اه... لا
شیار: اه ولا لاء
نور: شيار خلاص بطلي
می: هو آدم مش جای؟
بترتبك شيار اما بتسمع اسمه بس بتحاول متبینش
نور: متقلقيش انا كلمته من شويه وهو علي وصول
مي: طب يلا ندخل المحاضره الاولي هتبدا
شیار: طب اسبقوني وانا هروح الحمام واحصلكم
مي ونور معا: اوك
_________________________
بتروح شيار والحمام وبعد متخرج بتلاقي حد شدها من اديها بتتخض شيار وتبص للي شدها
شیار: انت حرام عليك خضتني انت ايه اللي عمل فيك كدا؟!
بتشوف شيار ادم وشه كله كدمات
ادم: مفروض انا اللي اسألك السؤال دا
شیار: سؤال ايه مش فاهمه
ادم: ازاي عملتي كدا؟
شیار: عملت ايه انا معملتش حاجه وبعدين انت اصلا ليك عين تكلمني بعد اللي عملته
ادم: عملت ايه اعترفتلك بمشاعري مش شايف اني غلطت شيار: اللي عايز يعترف بمشاعره لحد يعترف ب ادب مش يعمل زي منتا عملت ولا ايه
ادم: شيار انتي ايه علاقتك بالجن؟
شيار بارتباك: جن... جن ايه!!
ادم: اللي ضربني امبارح مش انتي دا الجني اللي جواكي
شیار: انا مش فاهمه انت بتكلم عن ايه
ادم: لا انتي فاهمه كويس اوي انا بكلم عن ايه ولو مقولتليش دلوقتي ايه الحوار انا هعرف الناس كلها واولهم اهلك ها قولتي ايه
شيار: انت بتهددني؟!!
ادم: احسبيها زي منتي عايزه تحسبيها
شيار: وانا ايه يضمنلي انك لو عرفت الحقيقه مش هتقول لحد
ادم: احنا متربين سوا وانتي عرفاني كويس مش انتي اللي تقوليلي كدا
شيار: ادم انا عيزاك تفهم حاجه انت غالي عندي اوي وانا بحبك اوي بس مش زيك انا بحبك زي اخويا ومش عيزه
اخسرك
ادم: تمام يبقي فهميني وانا اوعدك كأني معرفتش حاجه شيار: اللي عمل فيك كدا مكنش انا دا كان جوزي
ادم: مش فاهم جوزك ازاي يعني!!
شيار: جوزي من الجن
ادم: واللي متقدملك دا يبقي الجني؟!
شیار: ایوه يبقي هو نفسه الجني
ادم: انا كنت متاكد انك هتقولي كدا
شیار: ادم انا وثقت فيك ارجوك...
بيقاطعها ادم
ادم: من غير متكملي يا شيار انا وعدتك متقلقيش يلا بينا احنا اتأخرنا علي المحاضره وانا هقول اني عملت حادثه
امبارح تمام
شیار: تمام وانا بجد اسفه بس....
ادم: شيار انتي بتحبيه؟!
شیار: اوي بحبه اکثر مما تتخيل انا اقدر اعيش من غير هوا بس مقدرش اعيش من غيره
ادم: انا مش عارف اقولك ايه بس **** يسعدك
شيار: ويسعدك يا ادم
________________________
بيدخلوا سوا السيكشن ومي ونور بيتصدمو اما يشوفو ادم
مي بفزع: ادم انت كويس؟!
نور مالك يا ادم ايه اللي حصلك
ادم: متقلقوش انا كويس دي حادثه بسيطه
مي: بسيطه ازاي بس انت مش شايف شكلك عامل ازاي
ادم: مي صدقيني انا كويس
بيسكتوا اما الدكتور بيدخل وتبدأ المحاضره
____________________
بيخلص اليوم وتاني يوم في المعاد المحدد بيظهروا اهل ايهم ابوه وامه واخته وبيروحوا يقابلوا اهل شيار علي انهم بني ادمين وبيتفقوا علي كل حاجه وبيتحدد الفرح بعد شهرين اما تخلص شيار امتحانات وبتكون شيار طايره من الفرح
يمني: بس شهرين قليلين اوي ليه الاستعجال
يوري: يعني بدام العريس جاهز وكل حاجه جاهزه ليه نتأخر؟
يسر: وبعدين خير البر عاجله
یولاند: ایوه وانا بحلم باليوم اللي اشوف فيه اخويا عريس هادي: و**** بدام العروسه موافقه ف انا معنديش مانع بتبتسم شيار وتبص ف الارض
يمني: خلاص انا كمان موافقه
يوري: يبقي النهارده ايهم يلبسها الشبكه عشان تبقي خطوبه رسمي وبعد شهرين نعمل كتب كتاب وفرح ايه رايكم
هادي: تمام مفيش مانع
بيلبس ايهم شيار الشبكه اللي بيتفاجؤ بيها انها الماظ وبيشربوا الشربات ويمشوا
ايهم: بابا ماما يولاند انا بجد مش عارف اشكركم ازاي
يسر: حبيبي احنا يهمنا سعادتك وبدام دا قرارك انك تعيش ف عالم الانس احنا مش هنقف في طريق سعادتك
يولاند: وعيزاك تعرف ان تاجك امانه عندي واي وقت حبيت تسترد امانتك هتستردها
بيحضنها ايهم ويبوس دماغها
بتبتسم يولاند وبتختفوا كلهم
_______________________
يمني: هادي ايه رايك في اهل ايهم؟
هادي: انا شايفهم ناس كويسين جدا وحقيقي اتفجئت من الشبكه واضح ان ايهم بيحب شیار اوي وعينه عليها من
بدري
يمني: وانا بردو حسيت بكدا **** يسعدك يا بنتي يارب
بتقف شيار قدام المرايه وبتبص لشبكتها وهي مبهوره وفجأه بتلاقي ايد بتحضنها من وسطها
شيار: حبيبي
ايهم: عجبتك الشبكه يا قلبي
شیار: تحفه دا اکثر مللي حلمت بيه
بيمسك ايهم اديها يبوسها
ايهم: حبيبتي مفيش حاجه ف الدنيا دي كتير عليكي
شیار: تعرف انا اكيد **** بيحبني عشان كدا انت ظهرت ف حياتي انا حياتي مبقلهاش طعم الا اما انت بقيت فيها
**** يخليك ليا يا حبيبي
ايهم: ويخليكي ليا يا قلبي
وبيفضلوا يكلموا سوا لحد ما شيار بتنام
_____________________________
بیتمشي ادم بليل وهو سرحان وحاسس انه مصدوم وعقله مش قادر يستوعب شيار بتحب جني وهتتجوزه ازاي وليه ازاي شيار حبت الجني دا وليه محبتوش هو زي ما بيحبها ليه بيقعد تحت شجره وبيغلبه النوم
بيحلم ادم انه ماشي ف طريق طويل ضلمه وسامع صوت عياط بيفضل ماشي ورا الصوت لحد مبيوصل لقفص حديد وجواه بنت جميله جدا بس نظره عنيها حادة ومخيفه وبتعيط
ادم: انتي مين وانا جيت هنا ازاي ايه المكان دا؟
البنت: ساعدني اخرج من هنا وانا هجاوبك علي كل اسئلتك
ادم: انتي اسمك ايه؟
البنت: سديم
ادم: وانا ازاي هخرجك من هنا؟
سديم: انت بتحب شيار مش كدا؟
ادم: وانتي تعرفي شيار منين؟!
سديم: انا اتحبست بسببها
ادم: يعني انتي؟!
سدیم: جنيه
ادم: ازاي انحبستي بسببها مش فاهم
سدیم: خرجني من هنا وانا هجاوبك علي كل اسئلتك ومش بس كدا انا هساعدك تخلص من الجني اللي باعد شيار
عنك واخليها تحبك قولت ايه هتساعدني؟
ادم: وانتي هتستفادي ايه من كدا؟!
سديم: حبيبي هيرجعلي ويبقي ملكي وهبقي كدا خلصت من شيار والتاج هيرجعلي
ادم: انا مش هسمح ان شيار تتأذي
سدیم: مش هاذيها بس ساعدني
ادم: ازاي اخرجك من هنا؟
سديم: هقولك
بتعرف سديم ادم يعمل ايه وايه التعويذه اللي هيقولها امتي وفين وبكدا هتتحرر من سجنها او بمعني اصح هتقدر تهرب من السجن
ادم: امتي اعمل كدا؟!
سديم: يوم اكتمال القمر مع اخر دقه للساعه 12
ادم: يوم اكتمال القمر يعني بكره
سدیم: ايوه
ادم: ماشي بس لو شيار اتأذت وقتها انا مش عارف ممكن اعمل ايه
سدیم: مفيش حاجه هتاذيها انا مش هستفاد حاجه من اذيتها انا مشكلتي مع ابن عمي مش معاها تمام اتفقنا
ادم: اتفقنا
سدیم: طب يلا اصحي المكان اللي انت نايم في مش امان
بيفتح ادم عينه وبيقوم يروح البيت وتاني يوم بيعمل كل اللي قالتله عليه سديم وبيحررها من سجنها
سدیم: اخیراا بقيت حره
ادم: انا نفذت كلامي ممكن اعرف انتي ناويه علي ايه؟ سديم: هقولك ............................
____________________________
بيعدي شهرين علي نفس الحال ومحدش بيعرف ان سدیم اتحررت من سجنها وبيجي يوم فرح ايهم وشيار بتكون شيار زي القمر بفستانها الابيض ومكيجها البسيط والكل بيكلم عن جمالها وعن عريسها اللي بيخطف الانظار والوحيد اللي بيكون عارف حقيقته هو ادم وبيحس بقهر وهو شايف الفرحه ف عيون شيار ومن غير ميفكر بيروح ادم
للتربيزه اللي قاعده عليها مي
ادم: مي
مي: نعم يا ادم
ادم: تتجوزيني ؟
مي بدهشه: انت قولت ايه؟!
ادم: تتجوزيني يا مي؟
مي: ادم انت بتتكلم بجد انا مش مصدقه انت بجد عايز تتجوزني نور اقرصيني انا مش بحلم صح
نور: لا يا حبيبتي مش بتحلمي
آدم: هاا قولتي ايه موافقه؟
مي: طبعا طبعا موافقه وبتنزل دموعها من الفرح الحمد لله يارب الحمد لله انك استجبت دعائي
بيستغرب ادم من رد فعل مي بس بيحاول ميهتمش
ادم: ترقصي معايا وبيمدلها ايده
بتمسك مي ایده بفرح وبتقوم ترقص معاه
أيهم: اقولك على مفاجأة
شیار: قول
ايهم: ادم طلب ايد مي
شيار: انت بتهزر صح
ايهم: لا بكلم بجد
شيار: انت عرفت ازاي؟
ايهم: سمعتهم
شيار: ازاي المسافه بنا كبيره
ايهم: حبيبتي انا مش انسان نسيتي ولا ايه؟!
شیار: متفکرنیش
ايهم: ههههههه خايفه مني
شيار: انا بحبك يا ايهم بحبك اوي
ايهم: عارفه نفسي ف ايه دلوقتي؟
شيار: في ايه يا حبيبي؟
ايهم: استني
بيسبها ايهم ويروح للدي جي ويقولوا يشغل اغنيه رومانسيه وبيختار اغنيه عمرو دياب يوم ما اتقابلنا وبيقرب علي شيار ف الكوشه ويمدلها ايده واما بتمسك ايده بيبوس اديها وبيبص ع النور بيخليه يعمل شكل حلو مع الاضاءه البسيطه بيبان المنظر كأنه حلم وبيرقص هو وهي وف اخر الاغنيه بيبوسها ف شفايفها قدام الكل وسط تسقيفهم
بتنزل دموع شيار من الفرح وبتحس بسعاده عمرها ما حستها ف حياتها
شیار: انا بجد مش مصدقه انت كتير عليا اوي
بيحط ايهم ايده علي بق شيار يمنعها من الكلام
ايهم: مش عايز اسمعك بتقولي كدا تاني انتي اللي كتير علي اي حد وانا ** بيحبني عشان كدا رزقني بيكي وانتي احلا رزق ** ادهوني واوعدك اني عمري ما هكون سبب ف نزول دموعك دي بحبك يا شيار
بتحضنه شيار وبيكملو رقص سوا وادم بيرقص مع مي وعقله وقلبه مع شيار وبيحسد ايهم وبيتمني لو كان مكانه ونور بتكون قاعده سرحانه علي الترابيزه وبتلاقي ايد اتمدت قدامها
بتبص تلاقي شخص متعرفوش
الشخص: تسمحيلي بالرقصه دي؟
نور: سوري مش عايزه ارقص
بيمشي الشخص ويسبها وبعد شويه بتلاقي ايد قدامها
شخص ما: تسمحيلي بالرقصه دي؟
نور: یوووه ما قولت مش عايزه ارقص
الشخص: ولا حتي معايا؟!
بتستغرب نور وتبصله
نور بفرحه: مهند
مهند: انا نفسي اوي ارقص معاكي تسمحيلي
نور بابتسامه: اکید
وبتمدله اديها وبتقوم ترقص معاه
مهند: نور عايز اعترفلك بحاجه بس خايف تفهميني غلط
نور: حاجه ايه؟
مهند: من اول مره شوفتك فيها حسيت احساس عمري ما حسيت زيه ف حياتي عارفه اما تكون روحك ضايعه منك وفجأه تلاقيها انا حسيت كدا اما شوفتك ومن وقتها في كلمه نفسي اوي اقولهالك
نور: اي هي؟
مهند: بحبك يا نور
بتبص نور ف الارض ووشها يقلب احمر من الكسوف
مهند: سكتي ليه يا نور قوليلي انتي بتحبيني ولا لا صدقيني لو قلتي لا انا عمري ما هضايقك انا بحبك بجد ويهمني
سعادتك
نور: لو قلتلك اني بحبك من اول مره شفتك فيها هتصدقني انا من اول ما شفتك حسيت اني اعرفك من سنين واتمنيت لو الزمن يقف وافضل جمبك انا كمان بحبك اوي
بيبتسم مهند وبيحس قلبه هيقف من الفرح وبيفضل مع نور لحد الفرح ما يخلص
بيروح كل واحد علي بيته
_____________________________
بتنزل دموع يمني اول ما تدخل البيت
هادي: مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه؟
يمني: البيت هيبقي وحش اوي من غير شيار مش عارفه هعيش ازاي من غير جنانها و دوشتها وهزارها وضحكها هتوحشني اوي
هادي: وهتوحشني انا كمان اوي بس دي سنه الحياه يا حبيبتي والحمد لله اننا اطمنا عليها وبقت ف بيت جوزها وبعدين هي مش بعيد هتجلنا وهنروحلها هي اه اتجوزت بس هتفضل بنتنا وبدام البت راحت نجيب غيرها ولا ايه
يمني: ههههههه ياراجل عيب انت مبتكبرش ابدا
هادي: مبقدرش اقاوم جمالك يا قلبي
يمني: ههههههه
هادي: ايوه كدا اضحكي مش بحب اشوف دموعك ابدا
يمني: **** يخليك ليا يا حبيبي
هادي: طب يلا بقي
يمني: يلا ايه
هادي: نجيب اخت ل شیار اصل افتكرت يوم فرحنا وحابب نعيد الليله تاني
بتضحك يمني وبيدخلوا اوضتهمو .......
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
________________________
بيدخلوا ايهم وشيار البيت وهو شايلها وبينزلها اما بيدخلوا
ايهم: نورتي بيتك يا قلبي
بتكسف شيار وبتبص ف الارض
شیار: انا مش مصدقه حاسه اني بحلم هو احنا بجد اتجوزنا وهتبقي معايا علي طول
ايهم: للابد مفيش حاجه هتفرقنا عن بعض
شیار: بحبك اوي صدقني كلمه بحبك قليله اوي عن مشاعري ناحيتك بس اللي اقدر اقولهولك اني محستش اني بني ادمه وعايشه وعندي قلب الا لما عرفتك وانت ضحيت عشاني وسبت العالم بتاعك واتنازلت عن عرشك وقررت تعيش زي اي انسان عادي عشاني عشان كدا بوعدك اني هخليك اسعد انسان قصدي اسعد جني لا لا اقصد يوووه بص انا هسعدك يااض انت وخلاص
ایهم: ههههههه بحبك يا مجنونه
شيار: وانا بعشقك يا قلب المجنونة بيشلها ايهم ويدخلوا اوضتهم و ............
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
____________________________
بيوصل ادم مي للبيت
مي: تصبح على خير
ادم: وانتي من اهله
بتنزل مي من العربيه وقبل متمشي
ادم: مي
بتبصله مي
مي: نعم
ادم: متنسيش تحدديلي معاد مع باباكي عشان اجي اقابله واطلب ايدك رسمي
مي بكسوف : حاضر
ادم: يلا اطلعي
مي: خلي بالك من نفسك
ادم بابتسامه: حاضر بای
مي: باي
بتطلع مي وبيمشي ادم يروح بيته
_____________________________
بيوصل مهند نور بعربيته لبيتها وبتستغرب نور انه عارف بيتها
نور: انت عرفت مكان بيتي ازاي؟
مهند: اللي بيحب حد بيعرف كل حاجه عنه ياقلبي
بتتكسف نور وتبتسم
نور: تصبحي على خير
مهند: وانتي من اهلي
بتعض نور شفتها من الكسوف ومهند بيطير عقله من الحركه دي
نور: طمني عليك اما تروح وسوق بالراحه عشان خاطري مهند: حاضر ياقلبي يلا اطلعي وانا هقف لحد مترني عليا وتطمنيني انك دخلتي اوضتك
نور: حاضر
بتطلع نور وتكلم مهند واما بيطمن انها طلعت بيمشي
_________________________
بيوصل ادم البيت بيطلع اوضته ويرمي نفسه ع السرير شويه وبيلاقي نور اوضته بيفتح ويقفل كثير
ادم: سديم مش لازم الحركات دي مش بخاف علي فكره سدیم: ههههههه منا عارفه انك مش بتخاف يا حبيبي
ادم: بقالي شهر مشوفتكيش كنتي فين؟
سدیم: كنت برتب شويه حاجات بس انا مش فاهمه انت ليه طلبت ايد مي انت بجد هتتجوزها
ادم: ايوه
سديم: ليه؟ انت مبتحبهاش
ادم: هي بتحبني وبعدين انا حبيت مره خدت ايه يعني
سدیم: بکره هخليها تندم صدقني
ادم: سديم انا عايز اطلب منك طلب
سدیم: اطلب
ادم: هتنفذيه؟
سديم: لو طلبت نجمه من السما هجبهالك
ادم: لا انا مش عايز نجوم انا عايز حاجه تانيه
سديم: عايز ايه؟
ادم: ابعدي عن شيار متاذيهاش متفرقيهاش عن ايهم سبيها تعيش حياتها
بتغضب سديم من كلامه وبيبدأ شكلها يتغير من بنت حميله لهيئتها المخيفه و.............
يتبــع

آلج ـزء آلتآسـع

بتتحول سديم لهيئه مخيفه وتبص ل ادم ب شر
بيبصلها ادم بفزع ويفضل ساكت اكنه فقد القدره علي الكلام من منظرها
بتقرب عليه سديم وتحرك ايدها بتشل جسمه لكنها بتحس بألم لما بتعمل كده
سديم: بص يا ادم انا مش هأذيك بس مش هسمحلك تبوظ خططي أيهم ليا وملكي مش هسمح لحد يبعدني عنه انا مش محتاجه مساعده منك في حاجه انت خلاص دورك خلص لو فضلت ساكت واكنك متعرفش اي حاجه عني شيار هتفضل فامان لكن لو حذرتهم مني شيار اللي هتدفع التمن
بيزيد ألم سديم كل ما ادم يتألم فبتختفي من قدامه
بيفضل ادم ساكت وبياخد نفسه بصعوبه ومش قادر يفكر في حاجه.....
(طبعا انتو مش فاهمين ليه سديم اتالمت لما حاولت تاذي ادم وسابته واختفت اكيد مش طيبه منها يعني نرجع بقي فلاش باك عشان نفهم ايه اللي حصل)
«« فلآشـ بــآك »»»
كانت سديم في الزنزانه وبتصرخ بغضب
سديم: لازم اخرج من هنا مش هفضل 100 سنه
(بالمناسبه السنه في عالم الجن بسبع سنين عندها يعني كدا سديم مده سجنها 700 سنه)
سديم: لازم اخرج هنا بس الطريقه الوحيده ان انسي يستدعيني عشان اقدر اختفي من هنا القاعده بتنص ان لما جني يكون مسجون لو انسي استدعاه في ليله تمام القمر يقدر يهرب من سجنه بسحر القمر بس الانسي ده هيكون الشخص الوحيد اللي مش هقدر اذيه لان لو اذيته هتحرق يعني لازم يكون شخص معندوش اي علم عن عالمي ويكون لي مصلحه اقدر اغويه بيها اكيد ادم انسب شخص لاني هغويه بحبه لشيار وانها هتبقي ملكه واسيبه يفرح بيها شويه لحد ما اكسب ايهم واخذ التاج ووقتها هدفع شيار التمن...
««« عوده مـن آلفلآشـ بــآك »»»
ادم: طب اعمل ايه احذر ايهم بس لو عملت كده شيار هتتاذي يا*** اعمل ايه
وبيحط وشه بين ايديه ويسكت
بيقرر ادم يسكت عشان يحمي شيار من سديم وبيعدي اسبوع بيكون مشغول في الشركه
________________________
في بيت ادم
بيخبط ادم علي باباه في اوضته
ادم: بابا ادخل
مصطفي: ادخل يا ادم
بيدخل ادم ويبص لباباه
ادم: بابا كنت عايز افاتح حضرتك في موضوع
مصطفي: اقعد طيب واقف ليه
بيقعد ادم ويكمل كلامه
ادم: بصراحه يا بابا انا معجب ببنت زميلتي وعايز اتقدملها مي اكيد حضرتك عارفها
مصطفي: يازين مخترت ياحبيبي وانا معنديش مانع خليها تحدد معاد مع اهلها ونروح نقابلهم
ادم: تمام يا بابا عن اذنك
وبيقوم يروح اوضته ويكلم مي وهي بتطير من الفرح وبتبلغه انها فاتحت اهلها في الموضوع ومستنينهم اخر الاسبوع
___________________________
بيروح ادم وباباه يتقدمه ل مي واهلها بيفرحوا جدا لانهم متربين سوا وبيتفقوا الفرح هيكون بعد شهرين ودي كانت رغبه ادم
بتمر الايام وبيجي يوم الفرح وبيحاول ادم يبين انه مبسوط وانه بيحب مي لكن جواه هو عارف ان قلبه مش ليها
بيحضروا شيار وايهم ويمني وهادي الفرح ومهند بياخد نور من البيت ويروحوا سوا وكان الفرح جميل جدا
___________________________
بــعد آلفرح ـ
بيدخلوا ادم ومي بيتهم وبتكون مي مكسوفه وباصه في الارض
ادم: نورتي بيتك
مي: شكرا
ادم: احم طيب انا هسيبك تغيري براحتك
مي: ادم استني حابه اكلم معاك شويه ممكن
ادم: طبعا ممكن اتفضلي
مي: بص يا ادم انا هكلم بصراحه مش هلف وادور
ادم: سامعك يامي
مي: انا عارفه انك مبتحبنيش وانك بتحب شيار
بيتفاجئ ادم من كلامها ويبصلها اوي
ادم: مي انتي بتقولي ايه انا
بتقطع مي كلامه
مي : متنكرش یا آدم انا مش زعلانه علي فكره مفيش حد بيقدر يتحكم ف قلبه ومحدش بيختار يحب حد ولا انت
اخترت تحب شيار ولا انا اخترت احبك دا المكتوب
ادم باستغراب: طب ولما انتي متاكده اني بحب شيار ليه وافقتي تتجوزيني؟!
مي: عشان دا حلم عمري من واحنا صغيرين متخيلتش حد غيرك اكمل حياتي معاه
ادم: انا مش عارف اقولك ايه
مي: ولا حاجه مش محتاج تقولي حاجه ولا انا بقولك عشان حاجه انا بس كان ليا عندك طلب صغير
ادم: ايه هو؟
مي: مش عيزاك تلمسني دلوقتي ممكن
ادم: مش فاهم
مي: بص يا ادم صدقني انا اكثر واحده بتحبك ف الدنيا دي وطلبي مش اقصد بي امنعك من حقك و**** انا عارفه ان دا مش ليا وبتشاور علي قلبه وصدقني انا هعمل كل اللي اقدر عليه عشان ابني لنفسي مكان هنا وحابه اول مره تلمسني فيها تكون بتحبني مش اكتر
ادم: حاضر يا مي اللي انتي عوزاه هعملهولك
مي: مش عوزاك تبقي مضايق يعني لو طلبي دا هيزعلك خلاص اعتبر اني مقولتش حاجه
ادم: لا و**** صدقيني مش مضايق انا مرهق بس من الفرح
مي: طب انا هغير هدومي ونقعد نتعشي سوا اوك
ادم بابتسامه: اوك
بيروح ادم الاوضه التانيه يغير هدومه وبيقعد يفكر ف كلام مي مش بيقدر ينكر اعجابه بالجانب الجديد اللي اكتشفه ف مي هو متعود عليها دايما بتهزر وتضحك ومش بتفكر ف حاجه والنهارده شاف مي العاقله المتفهمه اللي قدرت تفهم مشاعره من غير ميكلم وكمان عذراه عليها وحس انه بدأ يتشد ل مي
بيخلص تغيير هدومه وبتكون مي غيرت وبيقعدوا يتعشوا سوا وسط ضحك وهزار مي المستمر وبعد مبيخلصوا
عشا
مي: انا خلاص فصلت محتاجه اتحط ع الشاحن
ادم بضحك: ليه متجوز تليفون انا
مي: ههههه اقصد يعني عوزه انام انت محتاج حاجه
ادم: لا تصبحي على خير
بتمشي مي وقبل متدخل الاوضه بتلف تبص ع ادم تلاقيه سرحان
مي: ادم سرحان ف ايه؟
ادم: بفكر هنام فين يعني مش عارف مفروض انام جمبك ولا لا
مي بكسوف: احم نام ف المكان اللي يريحك واكيد اني معنديش مشكله تنام جمبي
بيبتسم ادم وبيقوم يدخل معاها الاوضه وبيناموا
___________________________
الصبح بتصحي مي قبل ادم وبتبصله وهو نايم ومش مصدقه انه بجد جمبها وبتدعي **** انه يرزقها مكان في قلبه وبتبوس دماغه وتقوم تحضر فطار وتحطه ف صنيه وتاخدها وتدخل الاوضه
مي: ادم حبيبي يلا اصحي
بيصحي ادم ويبتسملها
ادم: صباح الخير
مي: صباح الورد يلا يا حبيبي حضرتلك الفطار
ادم هفطر ع السرير
مي: وهاكلك ب ايدي كمان
وبتمسك قطعه توست وتاكله
ادم: مش عارف اقولك ايه بس خايف اتعود علي كدا
مي: اتعود يا حبيبي براحتك ايه المشكله
بتفضل مي تاكله وهو كمان بياكلها وهي طايره من الفرح
بعد مبيخلصه اكل
ادم: حضري نفسك ساعه وهننزل
مي: هنروح فين؟
ادم: الغردقه هنقضي شهر العسل هناك
مي بفرحه: بجد
ادم: اه بجد انا هنزل اجیب شويه حاجات لحد متجهزي اوك
مي: اوك
بينزل ادم وشويه ويرجع بتكون مي جهزت نفسها بيشيل الشنط يحطها ف العربيه وينطلقوا للرحله بتاعتهم
_______________________
عند شـيآر وآيهمـ
ايهم: شيار حبيبتي قومي
شیار: حبيبي سبني انام شويه
ايهم: يابنتي انتي مش بتشبعي نوم اصحي بقي
شیار: طب عشر دقایق بس وهقوم
ايهم: ماشي هسيبك لحد ماخذ دش ولو مصحتيش هدلق عليكي ميه
شیار: حاضر وبتشد الغطا علي وشها
بيضحك ايهم عليها وبيدخل ياخد دش
بيخرج من الحمام يلاقي شيار لسه نايمه
ايهم: شياار ..... شياار قومي شيااار بقي كدا ماشي
بيحرك ايهم ايده بتصحي شيار وهي مخضوضه من الميه اللي نازله علي دماغها
شیاار: ااااع هغرق هغرق اااااع
بيفضل ايهم يضحك علي شكلها
بتبصله شيار بغيظ
شيار: بقي كدا ماشي انت اللي جبته لنفسك بتقوم شيار عشان تمسكه وقبل متلمسه بيختفي ويظهر ف اخر الاوضه بتجري شيار عليه بيختفي ويظهر جمب السرير بتجري عليه بيختفي ويظهر ورا باب الاوضه
شیار: يووه خلاص بقي
بيختفي ايهم ويظهر وراها ويحضنها من ضهرها
شيار: اوعي سبني انا زعلانه منك
ايهم: مقدرش علي زعلك يا قلبي وبيبوسها ف رقبتها
وبعد قليل بتعلن شيار استسلامها قدام حبه ورجولته و......«« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»
_______________________
بيعدي شهر وكل يوم ادم بيتشد ل مي ويتعلق بيها اكثر ويوم وهما قاعدين علي البحر
ادم: تحبي تشربي حاجه؟
مي: لا انا عيزه ايس كريم
ادم: حاضر هجيب واجي علي طول
بيروح ادم يجيب الايس كريم وبتمسك مي فونها بتكلم نور وشيار ع الواتس وبيطمنوا علي بعض شويه وبتحس
مي ان ادم اتأخر وبتحس بزهق بتقوم تتمشي ع البحر شويه وفي شخص بيضايقها
شخص ما: الجميل ماشي لوحده ليه في حد يسيب قمر ماشي لوحده كدا
بتضايق مي وبتمشي بسرعه عشان ترجع لمكانها
بيحصلها و بيمسك اديها الشخص دا
شخص ما: خدي هنا راحه فين احنا لحقنا نتعرف
مي: انت اجننت سيب ايدي يا حيوان
بيجي ادم وبيشوف مي والشخص دا ماسكها وهي بتحاول تشد اديها منه
بيجري ادم عليها والشرر بينط من عينه وبيشد ايد مي منه ويوقفها وراه
ادم بغضب: انت مين سمحلك تمسك اديها
الشخص: وانت مالك مزه عجبتني وبتعرف عليها ايه اللي مضايقك
بيبصله آدم بغيظ ويضربه بوكس ف وشه بيقع ع الارض وادم بيفضل يضرب فيه
ادم: دي مراتي يا ابن ال *** وبيفضل يضرب فيه
مي بخوف : كفايه يا ادم والنبي خلينا نمشي من هنا كفايه عشان خاطري
بيتلموا الناس عليه ويفصلوهم عن بعض وبيعتذر الشخص اللي ضايق مي وبيسيب الشاطئ كله ويمشي
بتقعد مي علي كرسيها وتفضل تعيط
بيقرب ادم منها ويمسح دموعها
ادم: اهدي خلاص محصلش حاجه
بیفتکر آدم اما شاف الشخص دا ماسك اديها وبيشدها بيجنن والدم بيغلي ف عروقه وبيحس انه غيران عليها بيقرب منها ويحضنها اوي وكأنه بيطمن نفسه انها ملكه لوحده
بتبتسم مي وبتحس بغيره ادم عليها وبتحس ب امان ف حضنه
____________________________
بــعد يومـين
بيرجعوا ادم ومي القاهرة وبيرجع ادم شغله
بيعدي شهر ويوم ادم بيتاخر ف شغله وهو راجع والعربيه بتعطل منه وبتكون الدنيا بتمطر مش بيلاقي تاكسي وبيمشي كتير ف المطره لحد ميروح بيته بيدخل ادم البيت بتتخض مي من شكله وبتجري عليه
مي: ادم انت كويس؟
مش بيلحق يرد عليها وبيحس بدوخه جامده واكنه هيفقد الوعي وبيكون هيقع
مي بخضه: ادم
بتجري عليه تلاقيه جسمه سخن اوي بتسنده بصعوبه لحد السرير وبتقلعه الهدوم المبلوله وتنشفله جسمه وتلبسه هدوم تانيه بدالها وبتجري ع المطبخ تعمله شربه تدفيه
بتسند دماغه علي كتفها وتشربه الشوربه وهو بين النوم والصحيان بعد مبتخلص الشوربه بتجس حرارته تلاقيه لسه سخن بتجري تجيب ميه ساقعه وتقعد تعمله كمادات وبتديله دوا للبرد وتفضل طول الليل سهرانه جمبه
بعد ساعتين
بتروح الحراره وبتنام مي ع الكرسي وهي قاعده و ماسکه اید ادم
بيصحي ادم الصبح مش بيكون فاكر حصله ايه غير صور مشوشه بس بيعرف ان مي فضلت طول الليل سهرانه جمبه بيبصلها ويبتسم ويحس فيها حنان محسوش من يوم ما مامته ماتت وهو عنده 10 سنين بيمشي ايده علي وشها شويه وبتفتح مي عنيها
مي: حبيبي انت كويس دلوقتي تحب اوديك المستشفى
ادم: اهدي انا بقيت كويس
مي: بجد يعني مفيش حاجه وجعاك
ادم: بجد و**** بقيت كويس متقلقيش
مي: طيب انا هروح احضر لك الحمام تاخد دش عقبال محضرلك الفطار
ادم: ماشي
بيقوم ادم ياخد دش ويقعد يفطر هو ومي بعد مبيخلصوا فطار بتقوم مي وتيجي تشيل الاطباق بيقف ادم قدامها ويمنعها بتبصله مي ب استغراب وقبل متكلم بيبوس ادم شفايفها
ادم: بحبك
مش بتصدق مي اللي سمعته وبتحس قلبها هيقف من الفرحه وبتنزل دموعهاا
مي: انت بتكلم بجد
بيمسح ادم دموعها
ادم: انتي اجمل هديه **** ادهاني وربنا يقدرني واقدر اسعدك بحبك يا مي
بتنط مي ف حضنه وتحضنه اوي
مي: بحبك يا ادم بحبك اوي
بيشلها ادم ويدخلوا اوضتهم و .......
«« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»
واخيرا قدرت مي تفوز بقلب ادم
_________________________
عند شـيآر
شيار بتحس بتعب جامد وبتروح لدكتور وتكتشف انها حامل وايهم بيطير من الفرح اما بيعرف انه هيخلف من حبيبته
بتعدي الشهور والدكتور مستغرب النمو السريع للجنين
وشيار بتكون طايره من الفرح انها هتبقي ام ورغم تعبها الجامد ف شهور الحمل بس كانت سعيده انها هتخلف من حبيبها
ايهم بيكون سعيد بس بيكون حاسس بخوف وقلق
و احساس غریب مش بيقدر يفسره
وبيجي يوم ولاده شيار وايهم بيلبسها خاتم يزود قوتها بيه عشان تقدر تتحمل الولاده ومتموتش لانه بيكون عارف انه نسله منها ممكن ميكنش بشري
بتولد شیار بنت زي القمر بتسميها اماليا وبتكون بشريه مش جنيه والكل بيفرح بيها ويوم السبوع بيتجمعوا كلهم يمني وهادي ومي وادم ونور ف بيت شيار وبيعملوا احتفال اقل وصف لي انه روعه
مي: مبروك ياقلبي تتربي ف عزكم يارب
شيار: تسلميلي حبيبتي عقبالك يارب
نور: جمیل اسم امالیا بس معناه ايه؟
ايهم : اللطيفه والمحبوبه
ادم: هي فعلا تتحب ماشاء **** عليها
بیشلها هادي وعينه تدمع وبيفتكر اول مره شال فيها شيار وهي لسه مولوده
بتبصله يمني وتفهم سبب دموعه بتقرب منه تمسح دموعه وتبتسم وتشيل اماليا وهي قلبها طاير من الفرحه بيها بيخلص اليوم والكل مبسوط وكل شخص بيروح علي بيته
بتشيل شیار اماليا وتبوس اديها
شیار: انا اسعد انسانه ف الدنيا ان **** رزقني بيك وببنوته زي القمر شبهك
ايهم: انا اللي بحسد نفسي عليكم يا حبيبتي وربنا يقدرني واسعدكم وبيبوس دماغها
شیار: حبيبي مالك بقالك فتره حاسه انك قلقان او في حاجه شاغله بالك
ايهم: مش عارف انا بس حاسس بحاجه غریبه مش قادر افسرها
شیار: حاجه ايه؟!
بتسمع شيار صوت ضحكه غريبه وبتلاقي سديم واقفه قدامها
شیار بصدمه: سدیم!!
ايهم بغضب: انتي بتعملي ايه هنا وازاي خرجتي من السجن اصلا؟؟
سدیم: خرجت ازاي فدي حاجه مش مهمه اما بقي بعمل ايه هنا ف انا جايه اخد روحك وف نفس اللحظه بتحدف
سهم عليه مش بيلحق يتفداه وبتقرب منه تاخد جسمه وتختفي
شيار بصدمه: لا ايهم
وبتنزل دموعها
بتسمع شيار صوت سدیم ف ودانها
سديم : عيطي علي قد ما تقدري انا حرقت قلبك وقتلت ايهم ومش بس كدا انا خت روح ابنك وبقت روحه محبوسه
عندي
شيار: ابني مين انا خلفت بنت مش ولد
سدیم: ههههههه لا انتي خلفتي تؤام بنت وولد بس البنت طلعت بشريه اما الولد طلع جني وانا تعبت اوي عشان اخفيه عنكم انتي وايهم من وهو بيتكون جوه بطنك وانا مستخدمه سحري كله عشان اخفي وجوده ودلوقتي هسيبك تموتي بحصرتك علي جوزك وابنك اللي عمرك ما شوفتيه ولا هتشوفيه بس سبتلك بنتك عشان تفضل تفكرك ب ايهم وتموتي من الوجع كل متبصلها وبتضحك ضحكه شريره بتفضل ضحكتها ترن ف ودن شیار
بتصرخ شيار بوجع ف ثانيه حياتها اتحولت ل كابوس وبتعيط بهستريا مش مصدقه ان ايهم مات وليها ابن عمرها ما هتشوفه بتصرخ جامد وبتقع فاقده الوعي.......
_____________________________
ياتري ايهم فعلا مات ولا لا وايه حكايه ابنه وسديم هتعمل ايه بالطفل وايه تاثير الصدمه دي علي شيار وهل ياتري حد هينقذها ولا لا تابعوا الجزء القادم والاخير ...
يتبع

الج ـزء العاشر وآلآخ ـير
بتفوق يمني من النوم وهي مخضوضه
يمني: هادي اصحي
بيفتح هادي عينه
هادي: مالك يا يمني؟!
يمني: انا عيزه اروح ل شيار
هادي: دلوقتي؟! احنا كنا عندها من شويه
يمني بعياط: عشان خاطري ياهادي يلا نروح ل شيار هي مش كويسه صدقني
هادي: اهدي بس يا حبيبتي ايه اللي حصل
يمني: حلمت حلم وحش اوي صدقني بنتي فيها حاجه انا حاسه بيها
هادي: طب اتصلي بيها لو مردتش نقوم نروحلها
بتقوم يمني تتصل بيها ولما مش بترد بيتقلق اكتر وبيتصلوا بأيهم فونه مش بيجمع بيلبسوا وينزلوا يروحوا ليها
___________________________
بتخبط يمني جامد علي الباب
يمني: شيار افتحي شيار
هادي: انا سامع صوت اماليا بتعيط هما ازاي مش حاسين بكل دا
يمني: انا قلبي مش مطمن ياهادي
هادي: اوعي كدا انا هكسر الباب
بيكسر هادي الباب وبيدخلوا يجروا علي اوضه شيار يلقوها فاقده الوعي واماليا بتعيط جامد
بتشلها يمني وهادي بيحاول يفوق شيار ولما مش بيعرف بيكلموا الاسعاف وبتروح المستشفى
بــعد قليل
يمني: طمني يا دكتور بنتي مالها
الدكتور: للاسف المريضه دخلت في غيبوبه
يمني بخضه: غيبوبه يعني ايه انت اكيد بتهزر
هادي: اهدي بس يا يمني دكتور من فضلك فهمني بنتي حصلها ايه
الدكتور: واضح انها اتعرضت لصدمه جامده وعقلها مقدرش يتقبل الصدمه دي فانسحب ودخلت في غيبوبه
يمني بعياط: طب هتفوق امتي يا دكتور؟
الدكتور: **** اعلم يا جماعه ادعولها
وبيسبهم الدكتور ويمشي
يمني: ايه اللي حصل لبنتي ياهادي وأيهم فين ازاي سابها كدا
هادي: ياعالم يايمني ايه اللي حصل احنا سبناهم كويسين ومفيش حاجه اما ايهم يجي هنفهم
بتعيط اماليا جامد فجأه بتحضنها يمني وتطبطب عليها
يمني: متخفيش يا حبيبتي ماما هترجعلك
________________________________
بــعد مـرور آسـبــوع
مي: طمنيني يا طنط مفيش تحسن في حالتها
يمني: لسه يابنتي زي ما هي ادعلها
مي: ياتري ايه اللي حصل وأيهم فين
يمني: علمي علمك مختفي تماما مش عارفين نوصله
نور: ان شاءلله شيار هتفوق وايهم هيجي وكله هيبقي تمام
هادي: يارب يا نور
بيفضل ادم ساكت وسرحان لانه حاسس اللي حصل دا كله بسبب سديم بس مش قادر يكلم
_____________________________
بيفتح أيهم عينه بضعف يلاقي نفسه مربوط بسلاسل حديد في مكان اكنه قلب بركان ومحبوس جوه قفص
سديم: ياااه اخيرا فوقت
أيهم: عملتي كده ليه عيزه توصلي ل ايه يا سديم؟
سديم: هقتل شيار واجبرك تتجوزني عشان ابقي الملكه وبعدها هخلص منك انت كمان ومش هتقدر تعملي اي حاجه لان ابنك ف ايدي ومحدش يعرف طريقه غيري
أيهم: مش هتقدري تقربي من شيار
سديم: هقدر هخليها تنتحر هلعب ف عقلها
سديم: يعني ايه؟
ايهم: يعني اللي عندك اعمليه مش هتقدري تقربي منها وابني هيرجعلي ووقتها مش هرحمك
بتغضب سديم من أيهم وبحرك جمر نار بعينها وترميه عليه
بيتألم أيهم لكن مي بيبن المه
(هتقولولي ازاي جني والنار بتعذبه هقولكم زي محنا مخلوقين من الطين ولو وقعنا ف طين بنتاذي عادي يعني)
____________________________
بتفوق شيار من الغيبوبه لكن بتفضل ساكته واكنها مش حاسه بحاجه حواليها ومهما يكلموها مش بترد علي حد ساكته وبتعيط وكل ما بتشوف اماليا بتفضل تصرخ لحد ما الدكتور بيديها حقنه مهدئه وبتنام ومحدش قادر يعملها اي حاجه
_____________________________
بتستني يولاند اما سديم بتخرج من البركان وبتدخل ل ايهم وبتحاول تحرره
أيهم: يولاند دوري علي ابني
يولاند: اما احررك الاول
ايهم: لا لو انا اتحررت سديم هتاذيه دوري عليه هو فعالم الجن انا حاسس بي
يولاند: بس هعرف طريقه ازاي
ايهم: فكري بدماغ سديم هتوصلي لطريقه يلا روحي
وقبل متخرج يولاند بترجع سديم
سديم: علي فين انتي فاكره هسمحلك تخرجي من هنا
وبتخرج سيفها وتحطه علي رقبه يولاند
بتستعمل يولاند سحرها وبتأيد حركه سديم لوقت قليل
يولاند: أيهم
بيبصلها ايهم بتعب
يولاند: بعلن تنازلي عن الحكم وتسلميه للملك الاصلي
وبتقلع التاج وتحدفه ل أيهم وتختفي
بياخد أيهم التاج ويلبسه وبتزيد قوته بيقدر يحرر نفسه
أيهم بغضب : جاهزه تدفعي التمن
سدیم: انت فاكر اني هخاف يعني عشان رجعت الملك اصلا انت متقدرش تعملي حاجه انت روحك ف ايدي وابنك محدش يعرف طريقه غیری یعنی لو اذتنى عمرك ما هتشوف ابنك وممكن ف ثانيه اقتل شيار واحرق قلبك عليها
ايهم: انتي ايه متعرفيش غير القتل شيار عمرها ما اذتك وانا كنت عايش مبسوط معاها ليه عملتي كدا احنا اذيناكي ف ايه؟!
سدیم: خدت حبيبي مني
ايهم: كدابه انتي عمرك ما حبتيني اللي بيحب حد بيضحي عشان سعاده حبيبه مش بيدمر حياته انتي عمرك ما
حبتيني ولا تعرفي ايه هو الحب انتي الحب الوحيد اللي تعرفيه هو حب الذات والسلطة ورغبتك في التاج عمت على عيونك وخليتك تأذي اقرب الناس ليكي
سديم: انت اللي بتتكلم عن الانانية وحب الذات منت كمان اناني سبت العالم بتاعك عشان بشريه وادتها حقي
ايهم: انتي عوزه ايه دلوقتي؟
سديم: انت عندك حق انا مش بحبك ولا الحب يعنيلي اساسا انا عيزه ابقي الملكه وعشان ابقي الملكه لازم انت
وشيار تموتوا
ايهم: ههههههه انتي مش هتقدري تقربي من شيار اسااسا
سديم: ليه مش هقدر هقتلك انت الاول عشان متقدرش تحميها
ايهم: حتي لو قتلتيني مش هتقدري تلمسي شعره واحده منها
سديم بغضب: ليه؟
ايهم: انا نقلت جزء من قوتي ف الخاتم اللي ف ايد شيار قبل متولد وخاتمي هو اللي مقويها وهو اللي فوقها من الغيبوبه وحتى لو لعبتي ف دماغها عشان تموت نفسها خاتمي هيحميها ومفيش مخلوق يقدر يقلعها الخاتم دا
غیری انا ههههههه شوفتي بقي انك غبيه
بتبصله سديم بغضب والغل والحقد ظهر عليها وبتندفع ناحيته وهي ماسكه سيف من نار
سديم: هقتلك يا ايهم هقتلك
بيظهر سيف ف ايد ايهم وبيبارزها بي بمهارة وبعد شويه وقت بتظهر يولاند وعلي اديها بيبي صغير
يولاند: أيهم لقيته لقيت ابنك
سديم بصدمه: ازاي مستحيل
پولاند: انا كنت متاكده انك هتخفيه في كهف البشر انتي فاكره انك لما تحطيه مع الناس اللي ارواحهم محبوسه عندنا
مش هعرفه يعني وهفتكروا منهم شكلك نسيتي ان دا ابن ملك الجن ههههههه
بنتغاظ سدیم اکثر وتبصلهم بغضب
سدیم: مش هسمحلك تدمري خطتي يا يولاند وبتحدف السيف عليها بتتحرك يولاند عشان ميجيش ع الولد بيعدي
من جمبها وبيعورها في اديها
بيغضب ايهم وبيمسك السيف وبيطير ويقف قدام سديم وبيرفعها من رقبتها عن الارض
بتحاول سديم تفك ايده مش بتقدر وف ثانيه بيغرز ايهم السيف في بطنها بيخرج من ضهرها وهو بيبصلها بغضب
وكرهه وبيرميها جوا البركان ويتفرج عليها وهي بتموت
ايهم: انا حاولت معاكي بس مكنش في طريقه اخلص بيها من شرك وبيبص علي جثتها ب اسف ويجري علي اخته
ويشوف الجرح ف اديها
ايهم: انتي كويسه؟
يولاند: متقلقش عليا انا مش ضعيفه عشان جرح صغير ياثر فيا
أيهم: مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه بجد شكرا
يولاند: حبيبي انت اخويا ومعنديش اغلا منك اكيد مش هشوفك بتتاذي ومش هساعدك
بيبتسم أيهم ويحضنها وبيسمع صوت عياط ابنه
يولاند: امسك وبتديله الولد
بیشیله ايهم ويبتسم والولد بيسكت اول ما يشيله
ايهم: انتي عرفتي ازاي انه ف كهف البشر؟
يولاند: دا المكان اللي سديم هتطمن فيه ان محدش هيوصله لان محدش فينا بيقرب من كهف البشر ولما رحت
لقيته هناك وبعدين صحيح هتسميه ايه؟
بيسرح أيهم ويفتكر اما عرف ان شيار حامل وكانت نايمه ف حضنه
««« فے لاشے ہے اگے۔ »»»
ايهم: قوليلي بقي لو جبنا بنت تحبي تسميها ايه ولو ولد تحبي يبقي اسمه ايه؟
شيار: لو بنت اماليا ولو ولد ايان انت ايه رايك؟
ايهم: اكيد حلوين عشان حبيبتي اللي مختراهم
شیار: بس تعرف ياض انت لو حبيت عيالك اكثر مني هعمل فيك ايه
ايهم: ههههههه حبيبتي انا عمري ما هحب حد اكثر منك اي كان هو مين
««« عے ودھے مے نے۔ الفے لاشے ہے آگے۔ »»»
_________________________
بيفوق ايهم من سرحانه وعلى وشه ابتسامه
ايهم: هسمیه ایان
یولاند: اسمه جميل اوي
ايهم: يلا يا حبيبي احنا اتاخرنا اوي علي ماما
وقبل ميمشي ايهم بيظهر قدامه اتنين حراس من الجن ويمسكوه
احد الحراس: انت مقبوض عليك وهتتعرض للمحاكمة
يولاند: انتو مجانین هتقبضوا على الملك
احد الحراس: الملك ارتكب جريمه قتل والقتل جريمه لا تغتفر ولازم يتقدم للمحاكمة
يولاند: بس هي كانت هتقتلنا كلنا
ايهم: يولاند خلاص دا القانون وانا معنديش مشكله اني اتحاكم خلي بالك من ابني وبيمشي مع الحراس وبيحبسوه في سجن الجن
بعد يومين
بياخدوا الحراس أيهم للمحاكمة قدام عشيرة الجن كلها
القاضي: جلالة الملك انت قتلت بنت عمك وانت عارف ان القانون عندنا بيمنع الجني انو يقتل جني تاني ومع ذلك
ارتكبت الجريمة ايه اقوالك؟
ايهم: انا مش بنفي جريمتي ولا بنكرها انا معترف بجريمتي بس انا كنت مضطر لاني لو مقتلتهاش كان هتقتلني
وتقتل كل عيلتي وبقدرتها على خداع العقل كانت هتستولي على السلطة
القاضي: وايه دليلك على الكلام دا؟
ايهم: انا متجوز انسيه وكنت عايش في عالم البشر و**** الحكم ل اختي حياتي كانت سعيدة مع مراتي وخلفت
منها سديم اللي دمرتلي حياتي خفت ابني عني وخطفته لعالم الجن وحاولت تقتلني وجابتني بلغصب هنا ومراتي
بين الحياة والموت اعتقد حاله مراتي ووجود ابني هو اكبر دليل علي اني كنت مضطر اقتلها
بيسمع القاضي شهادة الشهود والكل بيشهد علي سديم انها هددت بقتلهم والاستيلاء علي العرش وبتقدم يولاند الدليل فيديو مصور وسديم حابسه ايهم في القفص ومحاولة قتله ومحاولتها لقتلها
ايهم: احنا قدمنا لحضرتك كل الادله اللي تثبت ان الغلط كان من سديم وانا راضي ب اي حكم هتحكمه
القاضي: الحكم كالتالي براءة الملك من التهمة المنسوبة اليه ولما انه متجوز من بشريه وقرر العيش في عالم البشر سحب التاج مع احتفاظه بقوته الخاصه ك جني وتسليم السلطة للاميرة يولاند واعلانها ملكه دائمه علي عشيره الجن وبنطلب من جلالة الملك السابق تسليم التاج للملكة الجديدة يولاند
بيبتسم أيهم ويتقدم ناحيه يولاند ويقلع التاج ويجي يحطه علي دماغها مش بيقدر والتاج مش بيثبت علي راسها
ايهم: غريبه ليه التاج مش بيثبت؟
بيطير التاج من ايده لفوق وبيقل حجمه وينزل لوحده علي راس ايان وسط زهول الجميع
یولاند: ایان اتولد جني مش انسان وهو ابن الملك فبالتالي التاج والحكم من حق ايان مش من حقي انا
ايهم: بس ايان لسه بيبي ازاي هيحكم العشيره وانا مقدرش اسيبه ف عالم الجن وامشي
القاضي: الولد لسه صغير ومنضمنش اما يكبر هيميل لاي عالم مهما كان اتولد جني بس هو ابن انسيه والدم البشري بيجري في عروقه تقدر تاخد ابنك معاك عالم البشر بشرط انه يعرف حقيقته كامله اما يكبر وهو ليه حق الاختيار ولحد
الولد ما يوصل سن البلوغ هتكون المملكه في حمايه يولاند رفعت الجلسه بتنتهي المحاكمة والكل بينصرف وبيودع ايهم اهله وبياخذ ابنه ويرجع عالم البشر
___________________________
بيخفي ابنه ويظهر قدام شيار وهي سرحانه و ساکته اكنها مش عايشه
بيحزن ايهم على الحالة اللي حبيبته فيها وبيقرب منها ويحط ايده على شعرها
ايهم: حبيبتي انا هنا جمبك
بتسمع شيار صوته مش بتصدق نفسها وتبصله بلهفه تلاقيه قاعد قدامها بتنزل دموعها وتلمس وشه ومن غير
متكلم بترمي نفسها ف حضنه وتعيط
ايهم: وحشني حضنك اوي
شیار: انا مش مصدقه عنيا انت هنا بجد انت لسه عايش بجد ولا انا بحلم
بيمسح ايهم دموعها ويشدها لحضنه
ايهم: انا عايش ومعاكي وعمري ما هسيبك مفيش قوه ف الارض تقدر تبعدني عنك الا **** ومش انا بس اللي موجود معاكي شوفي مين كمان وبيظهر ابنه علي اديه
شیار بصدمه : دا.... دا
بيقطع ايهم كلامها
ايهم: ايان ابننا
بتنزل دموع شيار وبتشيل ابنها تحضنه اوي وهي بتعيط
شیار: انا كنت فاكره عمري ما هشوفك مقدرتش اسامح نفسي انك كنت جوايا ومحستش بيك انا اسفه وبتحضنه
اوي ودموعها نازله
ايهم: من النهارده هنبقي سوا ومفيش حاجه تاني هتفرقنا عن بعض وبيبوس دماغ شيار ويحضنها هي وابنه
شيار: انا قلبي هيقف من الفرحه حاسه اني بحلم بس لو دا حلم بتمني مصحاش منه ابدا وبتحضن ابنها اوي وتبوس
دماغه
ايهم: يلا بينا نجيب اماليا ونتجمع كلنا سوا وحشتني اوي
شيار: يلا بينا وبتقوم عشان تخرج من باب الاوضه
أيهم: انتي راحه فين؟
شیار: مش هنمشی!
بيقرب أيهم عليها وهو بيضحك
ايهم: مشكلتك يا حبيبتي انك دايما تنسي انك متجوزه جني وبياخدها ف حضنه وف ثانيه تلاقي نفسها قدام بيت
اهلها
بتبتسم شيار وقبل متخبط الباب بترجع اديها ثاني
ايهم: مالك يا حبيبتي مخبطتيش ليه؟
شیار: هنقول ل اهلي ايه هفسر لهم اختفائك والحاله اللي كنت فيها ازاي؟!
ايهم: هنقولهم الحقيقة
شیار: مش فاهمه حقيقه ايه؟!
ايهم: حقيقه انك مرات ملك الجن وام الملك الجاي
شیار بصدمه: ايه؟! ايهم انت بتهزر صح
ايهم: لا يكلم بجد
شیار: هتعرف اهلي حقيقتك؟؛
ايهم: اه
شيار: ازاي مش هينفع ويعني ايه انا ام الملك الجاي مش فاهمه
ايهم: حبيبتي اهدي نطمن علي اماليا وهفهمك علي كل حاجه ممكن متفكريش وتسيبي كل حاجه عليا
شيار: ماشي
بيخبط ايهم على الباب شويه وبتفتح يمني
يمني بصدمه: شيار حبيبتي انتي خرجتي من المستشفى وبتشدها تحضنها ودموعها نازله
شيار: ماما انا كويسه متعيطيش
يمني: انا فرحانه ومش مصدقه انك واقفه قدامي وبتبص ل ايهم بغضب وتوجهله الكلام ممكن اعرف انت كنت
مختفي فين وازاي بنتي وصلت للحاله اللي كانت فيها وبعدين مين الطفل اللي انتي شيلاه دا؟!
أيهم: طب ممكن ندخل الاول وهفهمكوا كل حاجه
يمني: معلش من فرحتي بشيار مرکزتش ادخلوا
شیار: ماما فين اماليا؟
يمني: هدخل اجبهالك واصحي باباكي
شیار: ماشی
بتدخل يمني الاوضه وبيقعد ايهم جمب شيار ويمسك اديها وهي باين عليها الفلق
ايهم: متخفيش كله هيبقي تمام
بتبصله شيار وتبتسم شويه وبتخرج يمني من الاوضه في وهادي وشايله اماليا على اديها
بتسيب شيار ايان على الكنبه وتقوم تشيل اماليا
شیار: وحشتيني اوي يا قلبي حقك عليا سامحيني بس بصي مين موجود معانا بابا وكمان ايان رجعلنا وبتحضنها
اوی
بيبتسم هادي وبيحضن شيار
هادي: انا فرحان اوي انك واقفه قدامي وكويسه انا قلبي كان بيتقطع عليكي
شیار: **** ميحرمني منك يا بابا ولا منك يا ماما وبجد شكرا انكو اهتميتوا ب اماليا وانا تعبانه
يمني: المهم انك قومتلنا بالسلامه
هادي: اعتقد انك لازم تفسرلي اللي حصل لبنتي وانت كنت فين وازاي تسبها كدا وبعدين مين الطفل دا؟!
ايهم: اكيد هوضح لحضرتك كل حاجه وبيشيل ايان ويقرب منه
شیار: دا ایان ابنی تؤام اماليا
هادي: ازاي احنا كنا معاكي في المستشفى مخلفتيش غير اماليا
شیار: ایان كان مخفي عننا واول متولد راح عالم تاني
هادي ويمني بدهشه: عالم ثاني ازاي ويعني ايه كان مخفي؟ شيار انتي فاهمه معني كلامك احنا مش فاهمين حاجه
ايهم: في الحقيقه انا حابب اوريكم حاجه واعتقد بعدها هتقدروا تفهموا
وبيبص بعينه ع الحيطة بيبان قدامهم زي شاشه عرض وعليها شيار وهي طفله صغيره بتلعب واما وقعت في النهر
وانقاذ ايهم ليها وتعلقها ولعبها معاه ف البيت المسكون واكتشافهم للى بيحصل ولما خدوا شيار وراحوا بلد ثانيه
وازاي كان دايما مراقبها من غير ماهي تحس وكان دايما بينقذها من اي اذي وازاي ظهر ف حياتها وحبته واتجوزها وتنازله عن عرشه وعداوته مع سديم وازاي ظهر نفسه ليهم وبعد ما ولدت شيار وراهم اللي حصل بعد ما مشيو من
عندهم ومحاوله سديم قتله وخطفه لعالم الجن وسبب ضعفه وقتها والقوه اللي ف خاتم شيار اللي حمتها ف غيابه
وايه اللي حصله في عالم الجن وازاي قدر يرجع ابنه وازاي ابنه بقي هو الملك الجاي وبعدين بتختفي الشاشه وسط
دهشه يمني وهادي
هادي: يعني انت مش بني آدم زينا؟!
ايهم: ايوه انا جني بس قبل متكلم انا عايز اقولك حاجه انا كنت اقدر اخدع عقلكم واخليكم تنسوا فتره تعب شیار وترجع كل حاجه زي ماكانت بس محبتش اعمل كده وقولتلكم كل حاجه وعيزك تعرف كويس ان مفيش مخلوق ف الدنيا هيحب شيار قدي وانا عمري ما هاذيها واعتقد انكم عرفتوني فتره كويسه ومحدش منكم شاف مني حاجه
وحشه
يمني: بس انت ازاي ظهرت الشيار تاني ومن اللي ورتهولنا واضح انك معاها من صغرها ازاي رؤيه الشيخ مبعدتكش
عنها
ايهم: انا مؤمن مأمن بربنا زيكم بظبط
هادي: انا هسأل سؤال واحد شیار انتي مش بتخافي منه يعني بتبقي مطمنه معاه؟
شيار: انا يبقي عايشه معاه يا بابا من غيره ببقي جثه من غير روح مقدرش اتخيل حياتي لو هو مش فيها
ايهم: وانا عمري ما هبعد عنك ولا هسمح لاي مخلوق ياذيكي انا بحبك
بيبصوا هادي ويمني لبعض ويبتسموا وبيفتح هادي اديه الاتنين ل ايهم
هادي: اهلا بيك معانا
بيبتسموا شيار وأيهم وبيروحوا علي حضن هادي ويمني
ايهم: شكرا على ثقتك فيا واوعدك عمرك ما هتندم
__________________________
بیرن فون هادي بيكون ادم بيتصل
هادي: الوو
ادم: عمو شیار اختفت من المستشفى
هادي: شيار هنا ف البيت ياحبيبي هات مي ونور وتعالوا
ادم: مسافة السكه وهنيجي وبيقفل الفون
مي: طمني يا ادم عمو قالك ايه؟
ادم: و**** منا فاهم حاجه عمو بيقول شيار ف البيت بصي رني على نور تجهز وقوليلها هنعدي ناخذها ونروح عند
شیار
مي: حاضر
وبترن على نور وبيتجمعوا كلهم ويروحوا عند شيار
مي: بسم **** الرحمن الرحيم انت ظهرت تاني مش كنت اختفيت
ادم: بنظره غضب می
بتاخد مي بالها من كلامها وتعض على شفايفها.
هادي: ههههههه واضح ان مش لوحدنا اللي عرفنا حقيقه ايهم
ادم: عمو انتو عرفتو؟!
هادي: ايوه ايهم حكالنا كل حاجه
نور: متفهمونی اجدعان بتتكلموا على ايه
بتحكي مي لنور لان ادم كان حكالها لما كان حاسس بذنب انه سبب تعب شيار وهي بتقف مصدومه مللي بتسمعه وبتحس انها بتتفرج على فيلم
شيار: علي فكره انا عملالكم مفاجاه وبتدخل الاوضه وتخرج وهي شايله اماليا وايان
می: طب دی اماليا مين التاني بقي؟!
نور: هو معقول لحقتي تخلفي تاني؟!
شیار: ههههههه دا ایان ابني تؤام اماليا وهو اتولد جني مش انسان
بتشوف شيار نظره الدهشه في عيونهم بس شويه وبيقبل الكل الامر الواقع وبيقضوا اليوم سوا بضحك وسعاده
نور: طيب بدام كدا اطمنا على شيار اعتقد ملوش لزوم تأجيل خطوبتي وكلكوا معزومين عليها الخميس اللي بعد
الجاي
بیباركلوها كلهم واخر اليوم كل واحد بيروح على بيته
________________________
شيار: يلا نروح انا وحشني البيت اوي
أيهم: يلا يا حبيبتي
هادي: ايهم
ايهم: متقلقش هي ف قلبي قبل عنيا
بيبتسم هادي وبيحضن أيهم شيار وبيختفوا وتلاقي نفسها في بيتها
شیار: تصدق انت هتوفرلنا تمن المواصلات بشكل دا
ايهم: ههههههه لا ياشيخه
بتفضل شيار بصاله وساكته
ايهم بقلق: حبيبتي انتي كويسه؟!
شيار: مش مصدقه لحد دلوقتي انك قدامي انا كنت بموت من غيرك وبتنزل دموعها
بيقرب ايهم منها ويمسح دموعها
ايهم: بعد الشر عنك متجبيش سيره الموت تاني صدقيني انا كمان مقدرش اعيش من غيرك وبعدين كفايه دراما قوليلي تحبي نقضي الليله ازاي او افسحك فين انتي محتاجه تغيري جو بعد اللي حصل
شیار: مش عايزه اروح ف حته مش محتاجه غير ابقي ف حضنك وبس وبتقرب منه وتحضنه اوي
بيبتسم أيهم ويحضنها اوي وبتلاقي شيار نفسها طايره في السما وبيوصلوا قدام القمر وبتسمع صوت مزيكا هاديه
وبيرقصوا سوا ف السما قدام ضوء القمر
ايهم: بحبك
شيار: وانا بحبك اوي
بيبوسها ايهم وف ثانيه بتلاقي نفسها نايمه على سريرها و.......
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
بعد وقت ليس بقليل
بتكون شيار نايمه على صدر أيهم وهو بيلعب ف شعرها
شيار: حبيبي
ايهم: ايه يا قلبي
شیار: لو ايان قرر يعيش في عالم الجن وقتها هنتحرم منه ومش هنشوفو تاني صح
ايهم: لا ليه سهل هو يجلنا واحنا نروحله وهنشوفو دايما بس المهم هو اللي يختار ومينفعش نعترض قراره لان دي
حياته وهو لازم يقرر هيعيشها ازاي
شيار: عندك حق بس بتمني يفضل معانا على طول
ايهم: وانا كمان بتمني كدا
شیار: صحیح انت ليه مقولتليش انك نقلت جزء من قوتك ف الخاتم وليه عملت كدا؟!
ايهم: اما قرب معاد ولادتك كنت حاسس بقلق مش قادر افسر سببه عشان كدا لبستك الخاتم عشان تفضلي ف
امان و محبتش اقولك عشان مخوفكيش وكفايه كلام ونامي انتي لسه تعبانه
شيار: انا بقيت كويسه اما انت رجعتلي
بيحضنها ايهم ويبوس دماغها وشويه وبيناموا وهما حاضنين بعض
____________________________
مي: انت مصدق اللي حصل النهارده دا
ادم: و**** يابنتي الواحد مبقاش يستبعد حاجه ف الدنيا دي
مي: عندك حق بس المهم ان شيار سعیده وبقت كويسه
ادم: عندك حق
می: انت جعان تحب احطلك عشا
ادم: في الحقيقه انا جعان بس مش عايز اكل
مي: اومال عايز ايه؟!
ادم: عايز اكلك انتي
وبيجي يمسكها بتجري مي وهي بتضحك وادم بيجري وراها وبعد شويه بيمسكها وهما بيضحكوا وبيشلها ويدخلوا
اوضتهم
مي: بحبك يا آدم يحبك اوي
ادم: وانا بعشقك يا قلب ادم
و...««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
____________________________
بيعدي الاسبوعين ويتم خطوبه نور وكلهم معاها
وبعد 3 شهور بيجي معاد الفرح وبتكون نور زي القمر وبمجرد ما بيتكتب الكتاب مش بيقدر مهند يمسك نفسه وبيحضن نور قدام الجميع
مهند: تعرفي انا نفسي ف الحضن ده من اول مره شوفتك فيها بس حبيت اخده بالحلال مش بالحرام
نور: **** يباركلي فيك يا حبيبي
مهند: ويباركلي فيكي ياقلبي
بيتم الفرح واول ما بيخرجوا من القاعة بيبص ايهم للسما بيظهر فيها العاب ناريه باشكال بتسحر الجميع
بتبص نور ل أيهم وتبتسم وهو بيردلها الابتسامة
وبيروحوا نور ومهند بيتهم
مهند: نورتي بيتك يا اميرتي
بتكسف نور وتبص ف الارض
مهند: انتي جعانه تحبي تتعشي؟
نور: لا
مهند: طيب ادخلي غيري هدومك واتوضي وتعالى نصلي انا حابب نبدا حياتنا سوا برضا ****
بتبصله نور بسعاده وتبتسم
نور: حاضر
بتدخل نور الحمام تغير هدومها وتتوضي وتلبس اسدالها وبتصلي هي ومهند وبيفضل يشكر **** انه رزقه بحبيته ف
الحلال وبعد مبيخلصوا **** بيبوس دماغها ويقلعها الاسدال وبيبصلها ينبهر بجمالها ويقرب منها و....
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
_____________________________
بتعدي السنين ونور ومي وشيار بيفضلوا اصدقاء
نور و مهند بيخلفوا ولد وبعد 3 سنين بيخلفوا بنت
مي وادم بيخلفوا بنتين تؤام وبعد 5 سنين بيخلفوا ولد
شيار وايهم بيعيشوا بسعاده مع ولادهم وحياتهم بيملاها الحب والدفا
ايان واماليا بيوصلوا لسن 18 سنه وايان من صغره بيحب قوته وبيكون فرحان بيها وكان دايما بيحمي اماليا وبيكون مشدود لعالم الجن علي عكس اماليا اللي فضلت عالم البشر وبعد مبيكمل ايان ال 18 سنه بياخدهم ايهم
كلهم عالم الجن وبيعلن ايان قراره بالرغبه في الحياه بعالم باباه وبيتم تتويجه ملك على عشيرته وعمته يولاند بتسلمه التاج وبيرجع ايهم وشيار واماليا عالم البشر بس ايان بيشوفهم يوميا ومش بيقدر يبعد عنهم ومع الوقت بتقبل اماليا رغبه اخوها لما بتحس بسعادته وهو بيحاول يفضل معاها على قد ما يقدر ومش يحسسها بغيابه واوقات كان
بياخدها عالم الجن معاه ويرجعها تاني ولما وصل لسن 21 سنه حب جنيه وطلبها للجواز وشيار وايهم وأماليا
حضروا الفرح وكانوا مبسوطين لسعاده ايان
وشيار لاحظت ان اماليا بدات تتشد اكثر لعالم الجن بس مزعلتش ف الآخر اماليا عالم الجن ف دمها حتي لو كانت انسانه وبعد فرح ايان بيرجعوا شيار وايهم بيتهم واماليا بتحب تقضي شويه وقت مع عمتها وجدها وجدتها
___________________________
ايهم: حبيبتي نمتي؟
شيار: لا يا حبيبي صاحيه
ايهم: ملاحظه ان انجذاب اماليا لعالم الجن بدا يزيد
شيار: اه خدت بالي
ايهم: وايه تعليقك؟!
شيار: مش مضايقه دا طبيعي العالم دا ف دمها وتؤامها هناك وانت عارف تعلق ايان واماليا ببعض كان قوي ازاي ومازال وهي هناك مع اهلها واكيد هيخلوا بالهم منها
ايهم: تعرفي مش مصدق أن السنين جريت كدا والنهاردة حضرنا فرح ابننا
شيار: وانا كمان ومستغربه ازای رغم آن مر اكثر من 20 سنه شكلي متغيرش وكأني مكبرتش
ايهم: دا بسبب القوه اللي في خاتمك هتحافظي على شكلك في السن دا
شيار: انا بحبك اوى وبجد انا محظوظه انك ظهرت في حياتي
ايهم بابتسامه: تعالي ف حضني
بتحضنه شيار وتهمس في ودنه
شيار: لاخر يوم في عمري هفضل ف حضنك في حضن ملك الجن
ايهم: بس انا مبقتش الملك ايان هو الملك
شیار: انت هتفضل ملك قلبي
بيبتسم أيهم ويبوسها في شفايفها
ايهم: وانتي هتفضلي دايما مولاتي
وبيسند دماغه علي دماغها ويقولوا مع بعض
بحبك
آلنهآيه... 💖
ابداع من اجمل القصص اللي قراءتها هنا
صباح الخير عليكم جميعاً
دي اول مشاركه ليا هنا قصه من تأليفي بتمني تعجبكم
وشكر خاص ل @VARTOLU علي البوستر


IMG-20231204-WA0012


نبدأ بقي

الشےخےصےیے۔آتے۔ :۔
شيار: البطله 19 سنه تانيه كليه صيدله .
يمني: مامه شيار 40 سنه ربه منزل بس متعلمه تعليم عالي،
هادي: ابو شیار 42 سنه بيشتغل محاسب ف شركه كبيره ف السعوديه،،،
ادم و نور و مي: صحاب شيار من ابتدائي للجامعه
أيهم البطل:. هيبان صفاته مع الاحداث
___________________________
يمني: شيار..... شياار يابنتي قومي هتتأخري علي الكليه شياار ياربي نومك بقي تقيل اوي شيااااااار

بتفتح شيار عنيها وتبص لمامتها
شيار: ايه يا ماما في ايه بتصحيني ليه
يمني: بصحيكي ليه !!! يابت انتي مش بتشيعي نوم يلا قومي هتتأخري علي المحاضرة
شيار: هي الساعه كام دلوقتي يمني: الساعه 10
بتقوم شيار تنط من ع السرير
شيار بالهووي بتقولي كام دا فاضل اقل من ساعه ع المحاضره
يمني منتي لو بتصحي بسهوله كان زمانك ف الجامعه يلا اخلصي غيري هدومك وانا هعملك النسكافيه
وبتخرج م الاوضه
***بتفضل شيار تجري ف الاوضه وتلف حوالين نفسها وتغير هدومها وتلم حاجتها بسرعه
شیار: ماما انا نازله عيزه حاجه
يمني: استني مش هتشربي النسكافيه
شيار: لا مفيش وقت هبقي اشرب ف الجامعه يلا باي
يمني: باي يا حبيبتي
بيرن فون يمني
يمني: صباح الفل يا حبيبي
هادي: صباح الورد يا قلبي طمنيني عليكي عامله ايه وشيار عامله ايه
يمني: احنا بخير الحمد**** مش ناقصنا غير وجودك يا حبيبي هترجعلنا امتي
هادي: هانت يا حبيبتي قربت اخد الاجازه وكمان عاملك مفاجاه حلوه اوي
يمني: ايه هي
هادي: لو قلتلك مش هتبقي مفاجاه المهم قوليلي شيار عامله ايه وحشتني اوي
يمني: كويسه الحمد لله اهي مهونه عليا غيابك شويه بشقوتها
هادي: هههههههه هي فين اديهاني اكلمها
يمني: لسه نازله الجامعه لو اتصلت من عشر دقايق كنت لقتها
هادي: معلش تتعوض هبقي اكلمها بليل انا هقفل دلوقتي عشان نازل الشغل خلي بالك من نفسك يا حبيبتي ومن
شیار عاوزه حاجه
يمني: عوزه سلامتك ياحبيبي خلي بالك من نفسك
هادي: حاضر يا حبيبتي باي
يمني: باي
_______________
بتوصل شيار الجامعه
نور: ايه يابنتي اتاخرتي كدا ليه
شیار: راحت علیا نومه طمنيني المحاضره بدات
نور: لا لسه خمسدقايق خدي نفسك
شيار: طب كويس اومال فين ادم ومي
نور: بيجيبو حاجه م الكافتريا زمانهم جايين
** وبتبص قدام.. اهم جم
مي : صباحوو يا مزه
ادم: صباحوو ايه اتاخرتي كدا ليه
شیار: صباحوو فل راحت عليا نومه
ادم: نموسيتك كحلي
شیار :بس یااض مش وقت رخامتك يلا عشان نلحق المحاضره
_______________
**بيدخلوا المدرج ويحضروا المحاضرات واما بيخلصوا كل المحاضرات بيمشي ادم عشان عنده مشوار ونور تستأذن البنات وتروح عشان تساعد مامتها ف حاجات
وبيتمشوا شيار ومي مع بعض
شيار: عامله ايه مع ادم
مي: هيجنني يا اوختي عماله المحله بمشاعري ناحيته وهو جبله بس علي مين هوقعوا هوقعوا
شیار :ههههههه اقولك حاجه بصراحه
مي: هااااا
شيار: انا خايفه ع الواد منك
مي: هاهاها يختي حلوه
شیار ههههههه بهزر متزعليش طب انتو لايقين علي بعض اوي وبتمنالكم السعادة يا قلبي
مي: تسلميلي ي روحي
_______________
****بيدخلوا مول سوا ويتمشوا فيه ويتفرجوا ع المحلات فجاه بتحس شيار بالدنيا بتلف بيها وبتقع يغمي عليها
بتترعب مي وتصرخ: شيار.... شيار فوقي مالك يا شيار .
***بیقرب شاب منهم ويشيل شيار
يحطها ع اقرب كرسي والناس بتتلم عليهم
الشاب يا جماعه حد يجيب ميه
بتخرج بنت من محل وتديله ازازه ميه صغيره بيبل ايده ويمشيها علي وش شيار شويه وبتبدا تفوق وتفتح عنيها
مي: شيار انتي كويسه تحبي اوديكي المستشفي
شیار :انا كويسه اهدي متقلقيش انا دخت بس عشان مكلتش حاجه من الصبح
الشاب: الف سلامه عليكي يا انسه
بتبصله شیار ويبان علي وشها الصدمه
شیار: انت.....!
بيبصلها ويبتسم
شیار: هو انا بحلم ولا ايه
بتفرك شيار عنيها وتبصله تاني تلاقيه شخص تاني بتصدم اكثر
الشاب: في حاجه يا انسه انتي تعرفيني
شیار :هاا.... لا لا انا اسفه اتهيقلي انك حد تاني شكرا ليك معلش تعبتك
الشاب: ولا يهمك المهم بقيتي كويسه عن اذنكم وبيسبهم ويمشي
بتفضل شيار سرحانه ومش فاهمه حصل ايه
مي: في ايه يا شيار شكلك مصدومه كدا ليه ومين دا تعرفيه انا مش فاهمه حاجه
شيار: انا لا معرفوش
مي: اومال شكلك مصدومه كدا ليه انتي كويسه
شیار: اه انا بس هروح محتاجه ارتاح
مي: ماشي يا حبيبتي انا هوصلك لحد البيت عشان ابقي مطمنه عليكي
___________________
****بتوصل مي شيار البيت وبتطلع تسلم علي مامتها وتشطف وتغير هدومها وتقعد تاكل مع مامتها
يمني: حبيبتي انتي كويسه
شیار :اه يا قلبي كويسه متقلقيش عليا
یمنی :طب ادخلی ریحی شويه عشان تبقى فايقه اما بابا يكلمك بليل
شیار: حاضر
________________
*****بتدخل شیار اوضتها وتقعد ع السرير تفكر ف اللي حصلها ف المول ومش فاهمه ازاي شافت الشاب شخص وبعدين طلع شخص تاني ومش قادره تفهم حصل ايه وبتنام من كتر التعب والتفكير شويه بتفتح شيار عنيها تلاقي نفسها ف المكان اللي بدات تتعود عليه بقالها اسبوع تقريبا كل متنام تلاقي نفسها ف المكان دا بتفضل تتمشي ف الجنينة ومبهوره بالاشكال الورد الجميله ورحتهم اللي ماليه المكان وبيلفت نظرها الشاب اللي واقف و را شجره بعیده شويه بتجري عشان توصله وبتروح تقف قدامه
شيار: اخيرا لحقتك كل مره عقبال مبوصل مش بلاقيك والمره اللي فاتت يادوب لحقت المحك انت مين
الشاب: ايهم
شيار: يعني ايه
ايهم: اسمي ايهم
شیار :اسمك غريب اوي
ايهم: علي اساس اسمك انتي اللي مش غريب يعني
شيار: وانت تعرف اسمي
ايهم: انا اعرف كل حاجه عنك يا شيار وبالمناسبه انا كنت معاكي ف المول مكنتيش بتحلمي اكيد مش هسمح لحد غيري يقرب منك ويلمسك
شیار: بدهشه بس ازاي وبعدين لقيتك حد تاني هو انت مين وعايز ايه مني وليه كل مبنام بلاقي نفسي ف المكان دا
ايهم: انا مين قولتلك اسمي ايهم وعايز ايه ف انا عايزك انتي وليه كل مبتنامي بتيجي هنا ف انا اللي مختار المكان دا عشان اقابلك فيه ودا عشان انا عارف حبك للخضره والزهور قد ايه
شیار: انا مش فاهمه حاجه
ايهم :احب اعرفك بنفسي انا ايهم ملك الجن
شیار ههههههه لا حلوه يعني مش بتقول انك جني بس لا كمان انت الملك ههههههه حصلنا الرعب يا حضرت
ههههههه
***بيبصلها ايهم ويغضب من تريقتها عليه
***بتبصله شيار تلاقي قدامها بدل شاب وسيم وحش بشع وف ثانيه بيرجع تاني شاب وسيم بتفضل شيار بصاله
ومصدومه
أيهم :اقتنعتی دلوقتی
شیار: يعني انت جن بجد
***بتترعب شيار وبترجع خطوات لورا وبتمتم بصوت مرعوب بكلام كانه ترانيم
بيقطع كلامها وبيكمل هو باقي الترانيم
بتفضل شيار بصاله اوي وفاتحه عنيها جامد من الصدمه وبتقع يغمي عليها



آلجزء آلثآنيـﮯ

بتتصدم شيار اما تلاقي ايهم كمل بدالها الترانيم وبيغم عليها
ايهم: بخضه شيااار
وبيجري عليها يسندها قبل متقع ويقعد تحت الشجره وياخدها ف حضنه
ايهم شياار... شيااار فوقي شياار وبيطبطب علي وشها براحه شياار
بتبدا شيار تفوق وتفتح عنيها وتتنفض اما تلاقيه قريب منها بشكل دا وتقوم تبعد عنه
شيار: ياربي هو الكابوس دا مش هيخلص وبتبص ل ايهم انت مين سمحلك تحضني كدا
ايهم: انتي كويسه؟! انا اتخضيت عليكي
شيار: انت ازاي كملت الترانيم مكاني
ايهم: فين المشكله؟!
شيار: ازاي فين المشكله مش بتقول انك جني يعني مفروض الترانيم تحرقك
ايهم: انا جني مؤمن يعني الترانيم مش هتحرقني انا حافظها كامله
شیار: يا سلام
ايهم: انتي اول مره تعرفي ان في جن مؤمن؟
شيار: لا عارفه
ايهم: اومال مستغربه كدا ليه!
شیار طب انت عايز ايه مني
ايهم: انا بحبك
بتبرطم شيار بصوت واطي يا* يعني يوم ما الاقي واد مز وزي القمر كدا ويقولي بحبك يكون جن يعني البشريه كلها خلصت واللي يحبني جني دا ايه الحظ المهبب دا بس يا*
ايهم: ههههههه ههههههه
شيار: بتضحك علي ايه ياحضرت
ايهم: علي كلامك
شیار: هو انت سمعتني
ايهم: اه
شیار: بس انا كنت بكلم بصوت واطي!
ايهم: انتي لو مكلمتيش خالص هعرف في ايه ف دماغك
شيار: ليه بتقرا افكاري
ايهم: اه
شيار: ف بالها يعني هو سمع تفكيري اماا قولت انه زي القمر!!!
ايهم: ههههههه تصدقي اه
شیار بصدمه : احيييه
ايهم: انا نفسي لو اقضي كل الوقت معاكي زي زمان بس انتي لازم تصحي دلوقتي
شيار: زي زمان يعني ايه مش فاهمه!!
ايهم: بعدين هفهمك اصحي دلوقتي عشان مامتك بقالها شويه بتحاول تصحيكي عشان باباكي عايز يكلمك
وهيتصل بيكي بعد عشر دقايق
شیار: هااا
_________________
يمني: شيار حرام عليكي اصحي شيااااار
بتفتح شيار عنيها وتبص ل مامتها ب استغراب
يمني: ايه يابنتي دانتي لو واخده بنج مش هتنامي بشكل دا بتفضل شیار مبحلقه ف مامتها وساكته وشويه وتفضل
تضحك
يمني: بتضحكي علي ايه؟!
شیار: ههههههه حلمت حته حلم مسخره دانا شويه كمان وكنت هصدق انه بجد ههههههه
يمني: حلمتي ب ايه
شیار حلمت ب وراحت ساكته وافتكرت كلام ايهم مامتك بتصحيكي عشان باباكي هيكلمك بعد عشر دقايق
يمني: مالك يا شيار سرحتي ف ايه؟!
شيار: ماما انتي كنتي بتصحيني ليه؟
يمني: اه فكرتيني باباكي عايز يكلمك وهيتصل بيكي كمان عشر دقايق
شيار: يعني دا مکنش حلم دا کان بجد!!!
يمني: هو ايه اللي بجد؟!
شیار: ف بالها لالا اكيد صدفه
مفيش حاجه یا ماما انا بس مش مركزه هقوم اغسل وشي عقبال ما بابا يتصل
____________________________
بتقوم شيار تغسل وشها وتخرج تلاقي مامتها قدام اللاب توب وبتكلم باباها صوت وصوره بتقعد شیار جمب مامتها
شيار: مسا... مسا ياحج وحشتني
هادي: وانتي كمان وحشتيني اوي طمنيني عليكي عامله ايه وعامله ايه ف الجامعه؟
شیار: کله تمام مش ناقصني غيرك انت هتنزل امتي بقي؟
هادي: قريب يا حبيبتي ان شاء **** تحبي اجبلك ايه معايا؟
شیار: عوزه عروسه
يمني: عروسه! في شحطه ف الجامعه زيك كدا وتطلب عروسه
شیار: خلاص یا یویو متزعليش نفسك هاتلي عريس 😂يمني: بابت اتلمي وبتخبطها ع دماغها
شيار: اي اي خليك شاهد ياحج بتضربني قدامك يرضيك كدا
هادي: ههههههه مفيش فايده فيكي مش هتعقلي ابداا
يمني: شيار ادخلي اوضتك عشان عاوزه اكلم مع بابا ف موضوع
شیار: موضوع بردو ولا بتطرقيني عشان تحبي ف بابا
يمني: انجري يابت ع جوا وبتحدف المخده عليها
بتجري شيار ع اوضتها وهي بتضحك
شيار: ماشي ي ست ماما بس خليكي فكراها
ويتدخل اوضتها
____________________________
هادي: مالك يا يمني حاسس انك قلقانه في ايه؟!
يمني: شيار يا هادي قلقانه عليها
هادي: ليه في ايه؟
يمني: بقالها اسبوع بتنام كتير واجي اصحيها بحس كأنها جسم من غير روح انا خايفه ليكون اللي حصل زمان رجع اثر عليها تاني
هادي: يمكن ارهاق يا يمني متكبريش الموضوع والحوار دا عدا عليه سنين كتير انسي ومتخوفيش نفسك
يمني: حاضر **** يستر
هادي: بس انتي وحشتيني
يمني: ههههههه
______________________________
بتقعد شيار تذاكر ف اوضتها واما بتخلص مذاكره بتحضر الطقم اللي هتنزل الصبح بيه وتنام شويه وبتلاقي نفسها ف
نفس المكان لوحدها
شيار: هو انا كل مانام هاجي هنا
ايهم........ ايهم انت فين.......... ايهم
بتلاقي صوت من وراها
ايهم: انا هنا
بتتخض شيار وتبص وراها
شيار: خضتني
ايهم: معلش مش قصدي
شيار: هو انا كل مانام هلاقي نفسي هنا
ايهم: لو حابه اي مكان تاني فكري فيه هتلاقي نفسك ف المكان دا
شيار: انت ازاي عرفت ان ماما بتصحيني عشان اكلم بابا؟!
ايهم: منا قولتلك اني اقدر اعرف اي حاجه
شیار: انا مش قادره اصدق اللي بيحصل انا اكيد بهلوس
ايهم: انتي عارفه انك مش بتهلوسي واني موجود بجد ولو انتي مش مصدقه مكنتيش فضلتي تتكلمي معايا كدا
شيار............
ايهم: انتي خايفه مني؟!
شيار: لا
ايهم: حاسه ب ايه ناحيتي؟
شیار: حاسه انك مش غريب عليا وكأني اعرفك من زمان مش فاهمه ازاي
ايهم: ف الوقت المناسب هقولك ازاي
شيار: اممم ماشي هو انت قلت لو فكرت ف اي مكان هلاقي نفسي فيه
ايهم: ايوه
بتغمض شيار عنيها وتتخيل نفسها ع شاطئ بحر فاضي وميه زرقا وصافيه بتفتح عنيها تلاقي نفسها ف المكان اللي اتخيلته وايهم جمبها
شيار: وااوو انا بجد مش مصدقه دي حاجه تحفه ههههههه ايهم: تحبي تنزلي الميه؟
شیار: یاریت بس مش بعرف اعوم
ايهم: هاتي ايدك
بتبصله شیار بتردد
ايهم: متخفيش هاتي ايدك
بتمد شیار اديها وبيمسك ايهم اديها وينط بيها ف الميه ويفضل يعوم بيها وهي علي ضهره شويه وبينزلها من علي
ضهره ويوقفها قدامه ويمسكها من وسطها
شیار: انا مش لامسه الارض
ايهم: متخفيش مش عايزك تخافي من حاجه طول ما انتي معايا انا مش هسمح لحاجه تاذيكي
شيار: ليه؟
ايهم: عشان بحبك
بتبصله شیار مش بتعرف ترد
بيبصلها ايهم ويقربها عليه ويحضنها اوي وبيقرب عشان يبوسها
بتحس شيار بتوتر وجسمها كله بيتنفض كل ميقرب منها وقبل ما شفايفه تلمس شفايفها.......
يـﮯتبع

آلجزء آلثآلث

قبل ما شفايف ايهم تلمس شفایف شیار بیرن المنبه وبتصحي من النوم
بتفضل قاعده شويه سرحانه فلي بيحصل معاها وبتفتكر اما حضنها وكان هيبوسها بتبتسم
وتستغرب وتكلم نفسها: هو ايه اللي بيحصلي دا انا ازاي حاسه ناحيته بكدا وازاي مش خايفه منه؟! بس انا حساه قريب مني اوي واكني اعرفه من سنين قلبي بيقولي انه مش هيأذيني

بتفوق شيار من افكارها وبقوم تغسل وشها وتلبس هدومها وتجهز للكليه
__________________________

شيار: يويو صباح الفل
يمني: صباح الورد يا قمري صحيتي لوحدك يعني
شیار: كنت ظابطه المنبه بدري شويه عشان الدكتور هيوزع المشاريع النهارده لو اتاخرت شويه بعد الجامعه متقلقيش هخرج مع البنات
يمني: ماشي يا حبيبتي بس خلي بالك من نفسك وابقي كلميني طمنيني عليكي
شیار: حاضر یا ماما وبتبوس دماغ مامتها وتنزل تروح الجامعه
------------------------------
في الجامعه بتلاقي صحابها متجمعين وبتروحلهم

شیار: صباحوو یا شباب عاملین ایه؟
مي ونور: صباحوو امزه
شیار: اومال فین ادم؟
نور: بيصور ورق وجاي
بتلاحظ شيار علامات الحزن علي وش مي

شيار: مالك يا مي ؟
مي: سلامتك
شيار:شكلك مضايقه في ايه؟
مي: مفيش و**** مهیسه شويه بس
شيار: ماشي اهوو ادم جه اهوو
ادم: صباحوو
شيار: صباحوو فل يابرنس
نور: اي يبني كل دا بتصور الورق!
ادم: كان في زحمه شويه،انتو لسه واقفين هنا مدخلتوش ليه؟
مي: مستنينك يلا ندخل
ادم: يلا
وبيدخلوا كلهم المحاضره
_______________________________
بعد المحاضرات متخلص
مي: احسن حاجه عملها الدكتور انو خلانا احنا الاربعه سوا ف المشروع دا

ادم: عندك حق بس يمكن عشان عجبه اوي المشروع اللي قدمناه السنه اللي فاتت
شيار: مادا الطبيعي اصلا احنا اجمد شله ف الدفعه
نور: ههههههه طول عمرنا
بيضحكوا جميعا معاا
ادم: طب يلا نخرج سوا انا عازمكم ع ايس كريم
شیار: حلوه الفكره
ادم هخرج ادور العربيه عقبال متيجو
نور: اوك
بتقف شيار فجأه وهما ماشين
مي: وقفتي ليه؟
شیار: مش لايقه موبايلي شكلي نسيته ف المدرج اسبقوني انتو وانا هجيبو واحصلكم
نور: نستناکی؟
شيار: لالا انا هجيبه ع طول واجي
مي ونور معاا: اوك
بيخرجوا مي ونور يركبوا مع ادم العربيه بتكون ع الرصيف التاني
ادم: فین شیار؟
مي: نسيت فونها ف المدرج هتجيبه وتيجي
_______________________
بتدخل شيار المدرج وبتلاقي فونها وتتصل ب مامتها تعرفها انها خلصت محاضرات و خارجه مع صحابها وهي خارجه م الجامعه وبتعدي الطريق عشان تركب العربيه بيكون في عربيه بتجري بسرعه وبتكون هتخبط شیار بس قبل متلمسها بتحس شيار ب حد بيمسك وسطها ويشدها بعيد عن العربيه بتقع ع الرصيف وقلبها هيقف مع الخضه وبتبص ع اللي شدها
شیار بصدمه : ايهم؟!
بيبصلها أيهم ويبتسم وبيختفي ف ثواني
بينزلوا ادم ومي ونور من العربيه ويجروا ع شيار
ادم بخوف وقلق: شیار انتي كويسه حصلك حاجه؟
شيار: لا الحمد *** انا كويسه
مي: نوديكي مستشفي؟
شیار: لا لا انا كويسه مش مستاهله لولا ايهم كان زمان العربيه خبطتني
نور باستغراب: أيهم مين؟!
شيار: اللي شدني وبعدني عن العربيه
ادم: بس مفيش حد شدك يا شيار انتي وقعتي قبل العربيه متلمسك
شیار: هااا !
مي: شكل كان بيتهيقلك لان مفيش حد كان جمبك اصلا
نور: بس مين ايهم اللي اتهيقلك انو انقذك دا؟ بت انتي بتحبي من ورانا؟!!!

ادم: خلاص بقي مش هنفضل واقفين بنكلم كدا المهم انها كويسه ومحصلهاش حاجه
مي: شيار متخوفيناش عليكي هتفضلي متنحه كدا
شيار: لا مفيش حاجه خلاص يلا بينا
بيروحوا يركبوا العربيه
بتسند شیار دماغها ع الشباك وتسرح
شيار لنفسها معقول انا اتهيقلي انه انقذني بس ازاي انا متاكده اني شفته
بتغمض شيار عنيها وتفتح بتلاقي العربيه فاضيه مش بتلاقي صحابها بتبص ع اللي بيسوق تلاقي ايهم
شيار بصدمه: انت ازاي هنا وصحابي فين؟!

ايهم: متفكريش كتير انا اللي انقذتك
شيار: ازاي ومحدش شافك؟
ايهم: محدش هيقدر يشوفني ولا يسمعني غيرك وافتكري اني دايما حواليكي حتي لو انتي مش شيفاني انا شيفك
وعمري ما هسمح لحاجه تاذيكي يا حبيبتي
شيار: انت ليه مبتردش علي اي حاجه من اسئلتي انا عيزه افهم كل حاجه بتحصل دماغي بدأت تتعب من التفكير
ايهم: كل شئ لي اوان ي اميرتي
مي: شيار.... شيار اصحي وصلنا

بتفتح شيار عنيها وتبص ل مي ب استغراب
شيار: انتو كنتو فين؟!
مي: كنا فين ازاي محنا معاكي اهو انتي نمتي قولنا نسيبك شويه لحد منوصل
بتفضل شيار بصالها وساكته
مي: في ايه ياشيار انتي مش علي بعضك النهارده انا بدات اقلق عليكي

شیار: متقلقيش انا كويسه
بينزلوا كلهم من العربيه ويدخلوا محل ياكلوا ايس كريم ويتمشوا شويه ويقعدوا يضحكوا ويهزروا وبيوصل ادم مي ونور
وبيخلي شيار للاخر لان بيت مي ونور قبل بيتها
ادم: انتي كويسه دلوقتي؟

شيار: الحمد *** ادم كنت عايزه اسالك ع حاجه ممكن
ادم: اكيد اسالی
شیار: ايه احساسك ناحيه مي؟
ادم: اشمعنا!
شيار: عادي قول بس
ادم: عادي زي نور وزي احد من صحابي
شيار: يعني مش بتحس ناحيتها بحاجه اكثر من الصحاب؟
ادم: لو حسيت هبقي اقولك بس ليه بتسالي؟
شيار: مفيش بس متقولش لحد اني سالتك السؤال دا ممكن
ادم: عيب عليكي من امتي بقول حاجه بتقوليهالي يعني وصلنا ابقي طمنيني عليكي اوك
شیار: اوك باي
بتنزل شيار تطلع البيت وبيفضل ادم واقف باصص عليها لحد متطلع
ادم لنفسه: ازاي اقولك ان عيني مش بتشوف بنت غيرك من واحنا صغيرين وانتي مش حاسه بيا انا بحبك انتي ياشيار وبتبان نظره اسي علي وشه وبيسوق العربيه ويمشي
___________________________________
بتدخل شيار البيت وتدور علي مامتها
شیار: ماما انا جيت انتي فين؟
يمني: في المطبخ ياروحي
بتدخل شيار المطبخ ل مامتها وتبوس دماغها
شيار: الجميل محضرلنا اكل ايه
يمني: عملالك مكرونه بشاميل وبانيه
شیار: هيييه تسلم ايدك ياست الكل هروح انا اخد دش عقبال الاكل ميخلص
بتبصلها يمني وتبتسم علي براءه بنتها اللي مهما تكبر بتحسها لسه طفله
يمني: ماشي يا حبيبتي
بتدخل شیار اوضتها تطلع لبس ليها
شیار لنفسها: اممم اخد دش واكل وانام مش عشان وحشني خالص يعني وعيزه اشوفو انا بس مرهقه ومحتاجه انام وبتبتسم وتدخل الحمام تاخد دش واما بتخلص بتقف قدام المرايه وتمسح البخار عنها بتبص لانعكاسها ف المرايه وعنيها تبرق من الصدمه بتشوف بنت بعيون حمرا والدم نازل من عنيها وشعرها اسود بسواد الليل ومنكوش بتترعب شيار ومن الخوف مش بتقدر تستوعب المنظر اللي قدامها ومش بتقدر تكلم

البنت : انا مش جايه ائذيكي انا جايه اقولك كلمتين ابعدي عن ايهم احسنلك وخرجيه من حياتك سمعتي الكلام يبقي كويس ليكي مسمعتيش يبقي متلوميش الا نفسك كلامي مفهوم يا انسيه !!
شيار: وصوتها بيقطع من الخوف : ان ت ي مين؟!
البنت : بحيكي علي جرأتك انك قادره تكلمي معايا انا مرات ايهم
شیار بصدمه: مراته؟!
البنت: انا المره دي حظرتك وبس المره الجايه هحول حياتك ل جحيم فاهمه وبيزيد الدخان جامد ف الحمام وتلاقي
شيار الحنفيات كلها اتفتحت وبتنزل ددمم وبتختفي البنت
بتصرخ شيار جامد من الرعب وعقلها مش بيتحمل خوف اكبر وبتقع يغمي عليها
_______________________________
بتسمع يمني صريخ شيار وبتجري ع الحمام بخوف وتخبط علي الباب

يمني: شيار..... شيااار افتحي شياار انتي كويسه؟
مش بتسمع رد بيزيد قلقها و بتفتح الباب وتدخل بتلاقي شيار واقعه ع الارض وفاقدة الوعي بتقعد جمبها وترفع دماغها ع رجلها
يمني: شيار فوقي ياحبيبتي شيار
بعد شويه بتبدا شيار تفتح عنيها وبتحضن مامتها وهي مرعوبه وتعيط ف حضنها
يمني: اهدي يا قلبي انا معاكي قومي نخرج م الحمام تعالي بتقف شيار ويمني بتسندها وتدخلها اوضتها
يمني: اهدي كدا وقوليلي ايه اللي حصل كنتي بتصرخي ليه؟؟
مش بتحب شيار تخوف مامتها وتقولها الحقيقه
شیار: ابدا انا بس رجلي اتزحلقت ف الصابون ف صرخت وشكلي اما وقعت دماغي اتخبطت ف اغمي عليا

يمني: متاكده ان دا اللي حصل شيار لو مخبيه عليا حاجه قوليها
شیار: ابدا يا حبيبتي هخبي ايه يعني صدقيني دا اللي حصل
يمني: ماشي البسي هدومك وتعالي عشان تاكلي

شیار: حاضر
بتخرج يمني وتسيب شيار لوحدها
يمني لنفسها: انا قلبي مش مطمن حاسه ان تغيرك دا بسببه **** يسترها واكون غلطانه ميكنش رجع تاني
وبتدخل المطبخ تكمل الاكل
بتلبس شيار هدومها وتخرج بتاكل لقمتين مع مامتها وتقوم
يمني: حبيبتي مكلتيش ليه؟
شیار کلت مش قادره اکل اکثر انا هقوم اذاكر
يمني: ماشي يا حبيبتي لو احتجتي حاجه اندهيلي
شیار: حاضر
بتدخل شیار اوضتها وتقعد ع مكتبها وتفتح الكتب بس بتسرح وبتحس ان ايهم مسيطر علي تفكيرها

شيار لنفسها: طب اما هو متجوز عايز ايه مني ليه علقني بيه بس دي غلطتي انا اكمنه مؤمن اتعلقت بيه ونسيت انه من عالم وانا من عالم تاني والعالمين مينفعش يتقابلوا ببعض انا لازم مشفهوش تاني هعتبره حلم وصحيت منه خلاص
بتفضل شیار صاحيه مش بتنام خالص وحاسه بحرب جواها بين قلبها وعقلها
قلبها اللي بيحب أيهم وعقلها اللي رافض وجوده واي علاقه تجمعها بي
______________________________
بيطلع النهار وبتجهز شيار نفسها وبتروح الجامعه وتقعد مع مي
مي: شيار انتي كويسه؟
شيار: اه الحمد ***
مي: بس شكلك تعبانه
شيار: مفيش انا بس منمتش من امبارح
مي: اللي شاغل عقلك ياجميل
شيار: بطلي.. اومال فين نور وادم
مي: نور خالتها جت من البلد امبارح وهترجع بكره ف هتقعد معاها مش هتيجي النهارده
شیار: وادم؟
مي: قال مش هيحضر اول محاضره عشان عنده اجتماع مهم ف الشركه وهيجي ع تاني محاضره

شیار: كويس ان ادم قادر يدير الشركه مع باباه ونفس الوقت بينجح بتفوق ف الجامعه بس اكيد بيتعب اوي
مي: كلامك صح بس دا يثبت انه راجل ويعتمد عليه تعرفي يا شيار انا نفسي اوي احس انه بيحبني ربع ما بحبه
شيار: يا قلبي انتي جميله وتتحبي وانا متاكده مش هيلاقي واحده احسن منك يحبها هو محتاج بس نفتحله عيونه
شويه
مي: ههههههه عندك حق طب يلا بينا المحاضره هتبدا وبعدين نبقي نشوف هنفتح عيونه ازاي
شيار: يلا ي قلبي
___________________________________
مش بتقدر شيار تركز ف المحاضرات من قله النوم وبتحس ب ارهاق وصداع بس بتتحامل علي نفسها وف نص
اليوم بينضم ادم ليهم
بعد المحاضرات
ادم: شیار انتي كويسه؟ شكلك تعبانه
شیار: انا تمام مرهقه شويه بس لو شربت نسكافيه اکید هفوق
مي: نسكافيه ايه انتي بحالتك دي محتاجه قهوه دبل
ادم: لالا مش قهوه هي محتاجه تكييف وسرير وتنام

شیار بخضه: لالا انام لا
بيبصوا ادم ومي لبعض ويبصولها باستغراب
مي: اومال مش هتنامي هتفضلي صاحيه ع طول يعني وبعدين انتي خفتي كدا ليه؟

شیار: انتي كبرتي الموضوع كدا ليه انا اقصد ورايا حاجات اعملها ومش هينفع انام الا اما اخلصها
ادم: طب يلا تعالوا اوصلكوا
شيار: لا وصل مي انا ورايا مشوار اعمله بعدين هروح
مي: تحبي اجي معاكي؟
شيار: لالا روحي انتي مع ادم وانا بليل هكلمك اوك
مي: اوك باي

شیار: بای ، باي ي ادم
ادم: بای
بتركب مي مع ادم العربيه وبيمشوا وشيار بتستني شويه بعد ما يمشوا وتركب تاكسي وتروح
هي مكنش وراها مشوار ولا حاجه بس بتحاول تقربهم من بعض
_____________________________
ادم: وصلنا
بتفضل مي قاعده مش بتنزل
ادم: ايه يابنتي انتي نسيتي بتكو ولا ايه
مي: ادم ممكن اسالك سؤال؟

ادم: اكيد من امتي بتستاذني يعني!!
مي: هو انت في حد ف حياتك؟
ادم: تفتكري هيكون في حد ومش هقولكوا يعني بس ليه السؤال دا؟!
مي: ادم انا بحبك
ادم:...............................
_________________________________
بتروح شيار البيت تسلم علي مامتها وتغير هدومها وتكلم نور ف الفون تطمن عليها وتقعد تتغدي مع مامتها وتدخل اوضتها تقعد تذاكر شويه واما بتتعب بتقعد ع سريرها وتلعب ف فونها
شیار: مش هنام... مش هنام هفضل صاحيه مش هنام

شويه وبتلاقي شيار باب اوضتها اتفتح واتقفل بتبص قدامها تلاقي ايهم
شيار: انت ايه اللي جابك هنا؟!
ايهم: مش عايزه تشوفيني؟!!!
شيار: لا مش عايزه اشوفك وياريت تختفي من حياتي متورنيش وشك تاني
ايهم: في ايه انتي بتكلمي كدا ازاي اصلا
شیار: و*** بجد مش عارف بكلم كدا ليه طب روح اسأل مراتك
ايهم: مراتي!! مراتي مين انا مش متجوز
شيار: انت كداب هي طلعتلي ف الحمام وقالت انها مراتك وحذرتني ابعد عنك او هتاذيني
ايهم: انا مبكدبش قولتلك انا مش متجوز ومتغضبنيش عشان مش عايز اخوفك مني
شیار: ايهم خلاص متجوز او لا دي حاجه تخصك انا وانت مينفعش نبقي مع بعض انت جني وانا انسيه انت مخلوق من نار وانا من طين انا وانت اعداء بالفطره عمر الحب ما هيجمعنا سوا
ايهم: الحب ميعرفش التفرقه اللي قولتيها دي ولو انت مش بتحبيني مكنتيش غيرتي عليا بس صدقيني انا مش متجوز اللي ظهرتلك دي بنت عمي واناا هعرف اعاقبها ازاي عليِ عملته معاكي

شيار: ولو هي مش مراتك ليه قالتلي كدا؟
ايهم: بصي قولتلك ان انا الملك فوزت في حرب السلطه وخدت العرش ولازم يكون ليا ملكه وعشيرتي شافوا ان هي المناسبه ليا بذات انها بتحبني من زمان بس انا رفضت اتجوزها
شيار: ليه؟
ايهم: لاني بحبك انتي انا بحبك من زمان اوي وكنت مستني الوقت المناسب عشان اظهرلك انا عندي استعداد احارب الانس والجن كلهم عشان افوز بيكي بس ف حاله واحده بس
شيار: ايه هي؟
ايهم: تقبليني ف حياتك وتبقي عندك ثقه فيا وتحبيني زي ما بحبك
بتبصله شيار وتفضل ساكته
ايهم: بتحبيني يا شيار؟
بتبصله شيار وتبتسم وتجري عليه تحضنه
شيار: بحبك
بيحضنها ايهم ويلف بيها

بتبص شيار ع الارض تلاقيهم طايرين هما الاتنين
شيار: احنا طايرين انا مش مصدقه احنا طایرین بجد ههههههه
ايهم: تعرفي اني بعشقك ضحكتك دي اول حاجه شدتني ليكي هي هضحكتك
شیار: انت مش هتقولي بقي ليه انا حاسه اني اعرفك من زمان
ايهم: هقولك بس مش دلوقتي
شيار: امتي؟
ايهم: حبيبتي انتي لازم تنامي بقالك يومين صاحيه
شیار: بس انا خايفه انام
ايهم: متخفيش نامي وانا هفضل جمبك
شیار: ماشي
بتنام شيار ع السرير وبيقعد ايهم جمبها وبياخدها ف حضنه بتبصله شيار وتفضل ساكته
ايهم: يلا نامي
شيار: تعرف انا مستغربه اوي مفروض اكون خايفه منك بس انا بحس ب الامان معاك
ايهم: عشان انتي من جواكي متاكده اني مش هاذيكي انا بجد بحبك

شيار: وانا بحبك
بيقرب ايهم منها عشان يبوسها واول ما بيقرب منها .............
يـﮯتبع


آلجزء آلرآبع
ادم: مي..... مي
مي: هاا !!
ادم سرحانه ف ايه يابنتي؟!
مي: ولا حاجه
ادم: طب انزلي وصلنا
مي: اه ماشي باي
آدم باستغراب: بای
بتطلع مي بيتها تسلم علي اهلها وتدخل اوضتها وتبص لنفسها في المرايه
مي: الحمد *** اني كنت بتخيل ومكنش بجد بس انا نفسي دا يحصل اوي نفسي ادم يحس بحبي لي ويحبني هو كمان دا حلم حياتي يارب حققهولي
___________________________
بتصدم شیار ان باب اوضتها اتفتح ومامتها دخلت الاوضه بترتبك وتبص ل ايهم
ايهم: خليكي طبيعيه متخفيش هي مش شيفاني
يمني: مالك يا شيار شكلك مصدومه كدا ليه ومنمتيش ليه لحد دلوقتي؟
شيار: مفيش انا افتكرتك نمتي استغربت انك لسه صاحيه يمني: انا كنت راحه الحمام لقيت نور اوضتك مفتوح قولت اجي اطمن عليكي
شیار: انا كويسه يا حبيبتي هنام اهوو
يمني: ماشي يا قلبي تصبحي على خير هقفلك النور
شيار: تلاقي الخير يا حبيبتي متحرمش منك
يمني: ولا اتحرم منك يانور عيني
بتطفي يمني النور وتخرج من الاوضه وشيار بتبص ل ايهم شويه وتبدا ضحك
ايهم: بتضحكي علي ايه؟!
شیار: اصلي افتكرت فيلم الانس والجن بتاع يسرا وعادل امام اما خرج من جمب مامتها وهي مشفتوش ههههههه
ايهم: طب نامي يا غلبويه افندي
شيار: انا غلبويه علي فكره انا عسل ومفيش مني اساسا
ايهم: هتنامي ولا؟
شيار: ولا ايه!
بیقرب ايهم عليها وياخدها ف حضنه ويبوسها
بتفضل شيار بصاله ومتنحه
ايهم: هتنامي ولا؟
شیار: انا نمت خلاص وبتشد الغطا عليها وتغطي وشها
بيضحك ايهم عليها ويفضل جمبها لحد ما تنام ويروح المملكه بتاعته ويدخل قصره
ايهم: سدیم...... سدیم
بتخرج سديم من جناحها وتروحله
سديم: في ايه؟
ايهم: انتي ايه اللي عملتيه دا؟
سدیم: عملت ايه؟!
ايهم: سدیم متعصبنيش ايه اللي خلاكي تظهري ل شيار ومين سمحلك تقولي انك مراتي
سديم: يعني انت عامل كل الدوشه دي عشان الانسيه انا مش هسمح لحد ياخد مكاني انت بتاعي انا يا ايهم ولو هي هتاخدك مني همحيها من الدنيا
ايهم: انا مش ملكك وعمري ما هكون ليكي ولو فكرتي مجرد فكره بس انك تاذيها صدقيني محدش هيندم غيرك
سديم: انت بتهددني انت فاكر نفسك مين؟
ايهم بغضب: انا الملك ومحدش يقدر يعصي اوامري واللي اقوله يتنفذ طول منتي عايشه فمملكتي وقصري اوعي تفكري تتحديني
بتنحني سديم قدامه
سديم: امرك يا مولاي اقدر امشي؟
أيهم: انصرفي
بتمشي سديم وهي غضبانه وتدخل جناحها
سديم بغضب: بقي بيهددني انا عشان الانسيه ماشي يا شيار انا هخليكي تندمي وتتمني الموت ومتطليهوش هخلي حياتك جحيم يا شيار
_______________________________
بتصحي شيار الصبح بتكون فاكره ايهم جمبها بس بتصحي مش بتلقيه
شیار لنفسها: كان نفسي يكون اول حد اشوفو اما اصحي
ايهم: امرك يا مولاتي
بتبص شيار وراها بتلاقيه واقف بتبتسم وتجري عليه تحضنه
ايهم: وحشتك اوي كدا؟
شيار: مش اوي يعني
ايهم: متاكده؟
بتضحك شيار وتطلعله لسانها
ايهم: طفله وبعدين انتي وقت متحبي تشوفيني فكري فيا بس هتلقيني قدامك ويلا البسي هتتاخري علي الجامعه
شيار: انت قولتلي هتقولي اما اصحي ازاي اعرفك من زمان
ايهم: بليل هقولك
شیار: یووه
ايهم: و**** بليل هقولك يلا دلوقتي علي جامعتك واما ترجعي هنقضي كل الليل سوا وهعرفك اي حاجه عيزه تعرفيها
شيار: ماشي امشي بقي
ايهم: ايه دا زهقتي مني بسرعه كدا !!
شيار: لا بس لازم تمشي عشان اغير هدومي
ايهم: منا ممكن افهمك اني مشيت واكون موجود 😅
شیار: انت قليل الادب
ايهم: عارفه لو حد غيرك قالي كدا كنت عفرته
شیار: ههههههه ماشي ياخويا خليك بقي عفريت مؤدب وامشي
ايهم : اخويا !!! تعرفي ان تبع قوانين العالم بتاعي انتي دلوقتي مراتي
شيار: مراتك ازاي يعني؟
ايهم: الحب عندنا ممنوع ولو حبينا من الانس يبقي ل نتجوزه ل ندمر حياته
شيار: يعني لو رفضت اتجوزك هتدمر حياتي؟
ايهم: لا حبي ليكي مش هيخليني اذيكي لو حسيت انك مش عيزاني هختفي من حياتك وكفايه عليا اشوفك من
عالمي من غير ماتشوفيني
شيار: للدرجادي بتحبني؟!
ايهم: انا بحبك لدرجه عندي استعداد اخسر حياتي عشانك
بتجري عليه شيار وتحضنه
شيار: وانا كمان بحبك اوي
وبتلاقي شيار مامتها دخلت عليها الاوضه
بتبص شيار ل ايهم وهو بيبتسملها ويختفي
يمني: صباح الخير يا حبيبتي انا كنت جايه اصحيكي كويس انك صاحيه البسي يلا عقبال مجهز الفطار
شیار: حاضر يا ماما
بتخرج يمني وبتكلم شيار نفسها
شيار: الحمد *** انها مش بتشوفو او كان زماني فخبر كان دلوقتي 😅
بتدخل شيار الحمام وتخرج تلبس وتروح تفطر مع مامتها
شیار: انا نازله يا ماما
يمني: ماشي يا قلبي خلي بالك من نفسك
شیار بابتسامه: حاضر يا حبيبتي بای
يمني: باي
______________________________
بتروح شيار الجامعه وبيعدي يومها عادي بين المحاضرات والضحك والهزار مع صحابها واخر اليوم بتروح وتتغدي مع
مامتها وتدخل اوضتها
بيرن فون يمني يمني: الوو
هادي: عامله ايه يا حبيبتي؟ وحشتيني
يمني: زعلانه منك
هادي: ليه بس؟!
يمني: بقالك كام يوم مش بتكلمني
هادي: حقك عليا كان عندي ضغط شغل كنت مبصدق اروح عشان انام
يمني:**** يعينك ويقويك يا حبيبي
هادي: يا** يا حبيبتي المهم طمنيني انتي عامله ايه وشيار عامله ايه؟
يمني: كويسين الحمد *** استني هندهالك تكلمها شياار..... شيار تعالي
شيار: نعم يا ماما
يمني: خدي كلمي بابا
شیار: مسا مسا ياوالدي عامل ايه؟
هادي: الحمد *** يا حبيبتي انتي عامله ايه؟
شيار: تمام الحمد *** هتيجي امتي بقي انت وحشتني اوي
هادي: هقولك بس خليه سر متقوليش ل ماما عشان عايز اعملهالها مفاجاه
شیار : ماشي ياسطي سرك ف الحفظ والصون
هادي: يابت اتلمي في بنت تقول ل ابوها ياسطي
شیار مش انا قولت كدا يبقي في 😅
هادی: ماشي ياام لسان طويل انا هنزل الشهر الجاي
شیار: بجد یا بابا
هادي: بجد يا روح بابا وجيبلك معايا حاجات كتير متاكد انها هتعجبك
شيار:**** ميحرمني منك خد بقي كلم المزه بتاعتك وانا اروح اشوف ورايا ايه
يمني: يابت اتلمي
هادي: ههههههه
شیار بضوحك معاكي يا يويو متبقيش قفوشه كدا
يمني: ماشي يا غلبويه افندي
شيار: غلبويه عشان بقول عليكي مزه ماشي يا ست ماما انا غلطانه اني برسمك قدام الحج
يمني بضحك: يابت اعقلي بقي هتجنيني
بتضحك شيار وتدخل اوضتها وتسيب باباها ومامتها بيتكلموا
______________________________
شیار : ايهم انت هنا؟ ايهم
مش بتلاقي شيار رد بتفضل قاعده شويه وبتنام
بتلاقي نفسها ف مكان كله زرع وفي شلال قدامها وقرب الشلال وسط الجنينه في كوخ صغير شكله روعه بتنبهر
شيار بجمال المكان وفجاه بتلاقي حد حضنها من ضهرها
بتتخض شيار وتبص وراها
شیار: حرام عليك خضتني
ايهم: ليه يا قلبي؟ محدش يقدر يحضنك كدا غيري
شیار: حلو اوي المكان دا
ايهم: دا مكانا انا وانتي والبيت دا هيكون بتنا ايه رايك تشوفيه من جوا؟
شيار: لا قولي الاول ازاي اعرفك من زمان
ايهم: حاضر بصي هناك
بتبص شيار مكان ما بيشاور ايهم بتحس كأن قدامها شاشه عرض وبتشوف ***** بيلعبوا سوا وبنت تشبها وهي
صغيره وسطهم
شيار: دي انا صح
ايهم ايوه وانتي عمرك 4 سنين
بتبص شيار تاني بتلاقي نفسها بعدت عن ******* ووقفت علي حاجه شبه الجسر بس مش بتتوازن وبتقع ف الميه بتصرخ شيار بس مفيش حد جمبها يلحقها وفجأه بتلاقي شاب شالها وطلعها من الميه وهي بتنتفض من البرد وتعيط
شیار: دا انت
ايهم: ايوه
بترجع تبص شيار تلاقي ايهم شالها وحضنها ونقل الحراره من جسمه لجسمها وفضل يهديها ويطمنها لحد مبطلت عياط وبتلاقي نفسها قدام بيت شكله قديم
شيار الصغيره: شكرا يا عمو
ايهم: خدي بالك متلعبيش عند النهر تاني
شیار: حاضر هو انت ساكن ف البيت دا؟
ايهم: اه دا بيتي
شیار: انا هروح عشان زمان ماما وبابا قلقانين عليا هبقى اجي اشوفك عشان انت حلو وانا حبيتك ماشي
ايهم: ماشي هستناكي
بتمشي شيار وهي بتبصله وتضحك وضحكتها وبراءتها سرقوا قلبه
وتاني يوم بتروح البيت القديم وتفضل قاعده مع ايهم وتلعب معاه وهي فكراه بني ادم زيها لحد يوم باباها ومامتها بيكتشفوا مروحها المستمر للبيت المهجور ولما بيسالوها بتحكلهم عن حادثه النهر والشاب اللي انقذها وانها بتحب تروح تقعد تلعب معاه بيتكشفوا اهل شيار ان البيت دا مهجور بسبب انه مسكون بالجن وان بنتهم بتقضي وقتها مع واحد منهم بيودوها لشيخ بيقرا عليها ** و*** وبياخدوها من البلد وينقلوا للقاهره وبتختفي الشاشه
بتبص شيار ل ايهم
شيار: وعشان انت مؤمن ***** ماثرتش عليك صح؟
ايهم: ايوه ومن الوقت دا وانا دايما حواليكي وبحميكي من اي خطر من غير مظهرلك وكنت مستني الوقت المناسب اللي اظهرلك في واقولك علي حقيقتي فهمتي كدا انتي ليه متعلقه بيا لان حبي جواكي من زمان
شیار: فهمت بس انت ليه انقذتني وانا طفله وقتها مكنتش لسه بتحبني؟
ايهم: انقذتك لان حبك هو قدري يا شيار ومحدش بيهرب من قدره ،، غمضي عنيكي ومتفتحيش الا اما اقولك
شيار: ليه؟
ايهم: غمضي واما تفتحي هتعرفي
بتغمض شيار عنيها واما ايهم بيقولها تفتح بتفتحهم بتلاقي نفسها لابسه فستان فرح وطرحه
شيار:**** حلو اوي
ايهم: تتجوزيني؟
بتهز شیار دماغها بموافقه وهي مبسوطه
بيشلها ايهم ويفضل يلف بيها وف ثانيه بتلاقي شيار نفسها ف اوضه جوا الكوخ مفروشه كلها حرير ف حرير والارض
كلها ورق ورد
بیقرب ايهم منها ويشلها ينيمها ع السرير وينام جمبها و.........
سكتت شهر زاد عن الكلام الغير مباح 🤐
______________________________
بتفضل شيار طول الليل ف حضن ايهم وبتصحي من النوم الصبح علي صوت المنبه بتيجي تقوم بيلفت نظرها بقعه ع
السرير
شیار: دا ددمم بس ازاي لسه بدري علي معاد البيريود بتسرح شيار وتفتكر اللي حصل بنها وبين ايهم ف الحلم
شیار: لالا مستحيل معقول دا ددمم عذريتي !!!
بتفضل شيار باصه ع الدم ومزهوله وتفضل تضرب نفسها ع وشها وتعيط
شیار: یانهار اسود هعمل ايه دلوقتي شرفي راح هقول ايه ل ماما وبابا خسرت شرفي ف حلم مين هيصدقني
بيظهر ايهم قدامها
ايهم: اهدي يا حبيبتي مبحبش اشوفك بتعيطي
شیار: اهدي ازاي؟ انت مش فاهم المصيبه اللي انا فيها
ايهم: انا مش شايف انها مصيبه
شیار: انت هتستهبل؟
ايهم: شیار متخلنيش افقد اعصابي عشان انتي اللي هتندمي انا مش عايز اخوفك مني وبعدين انا مش بستهبل انتي مراتي
شيار: و**** بجد ولما بابا وماما يعرفوا اقولهم ايه انا مجوزه بس محدش يقدر يشوف ولا يسمع جوزي غيري اصلي مجوزه من الجن انا حياتي ادمرت 😭
بيقرب ايهم ويحاول يحضنها بتزق ايده شيار وتبعد عنه
شيار: متلمسنيش كفايه اللي حصلي بسببك
ايهم: طب بس اهدي وخلينا نكلم بالراحه بطلي عياط
شيار: وانا ف ايدي ايه اعمله غير اني اعيط انا مكنتش فاكره هيحصل كدا كنت فاكره انه مجرد حلم بس دي غلطتي انا اللي غبيه مكنش مفروض امشي ورا مشاعري واديني ضيعت شرفي وحياتي ادمرت تقدر تقولي دلوقتي لو اتقدملي عريس هقول ل اهلي سبب رفضي ايه ولو معرفتش ارفض والعريس اكتشف اني مش عذراء وقتها هعمل ايه؟
بيفقد ايهم اعصابه من كلامها لانه مش بيقدر يتخيل حد غيره يلمسها وبصوت كله غضب
أيهم: شياااار
بتبصله شيار وبتترعب من صوته وبتترعب اكثر من الشكل اللي بتشوفو قدامها بتلاقيه اتحول من شاب وسيم ل جسم ملوش ملامح عباره عن مربعات سوده وبيفرق المربعات عن بعضها خطوط النار من اول راسه ل رجله وبيشاور ب ايده عليها بتطير ف الهوا وتترمي ع سريرها واديها ورجلها يتكتفو
ايهم: انا حذرتك من غضبي وانتي مش بتفهمي انتي مراتي انا وملكي انا محدش هيقدر يقرب منك غيري لو فكرتي بس مجرد فكره ان حد غيري ممكن يلمسك هعيشك في جحيم انتي فاهمه
بتغمض شيار عنيها من كتر الخوف من منظره ودموعها نازله زي الشلال
بيبصلها ايهم ويرق قلبه ليها بيرجع شكله ل نفس الشاب الوسيم تاني ويركز عينه عليها بيفكها
بتضم شیار رجليها علي صدرها وتحط وشها بنهم وتعيط وهي لسه مغمضه عنيها
بيقرب ايهم منها ويرفع وشها
ايهم: شیار بصیلی
شیار بصوت متقطع من العياط: لاا ااناا خاايفه منك
بيمسح ايهم دموعها
ايهم: انا اسف مكنش مفروض اعمل كدا بس انتي عصبتيني وانا لما بغضب مش بقدر اتحكم ف غضبي ارجوكي اتجنبي غضبي انا مقدرش اتخيل حد غيري يلمسك عشان خاطري بصيلي بتفتح شيار عنيها وتبصله ودموعها لسه نازله بيمسح ايهم دموعها بحنان
ايهم: طول منا عايش مش هسمح ان دموعك دي تنزل ولا هسمح لحد ياذيكي لا انس ولا جن انا عيزك تفهمي انك مراتي واللي حصل بنا دا طبيعي يحصل بين اي واحد ومراته وانا لو كنت حسيت انك مش عيزاني مكنتش هعمل كدا وانا بوعدك عمرك ما هتتاذي بسببي وعمري ما هخلي راسك تنحني قدام اي مخلوق اوثقي فيا
بتحضنه شيار وتعيط ف حضنه
بيحضنها ايهم ويمشي ايده علي شعرها لحد ماتهدي
ايهم: يلا يا قلبي قومي اجهزي عشان متتاخريش علي جامعتك
شيار: ماشي وبتيجي تقوم بتبص ع بقعه الدم ع السرير
ايهم: مالك وقفتي ليه؟
شيار: ماما اما تشوف اللي ع السرير دا هقولها ايه هي عارفه ان دا مش معاد البيريود بتاعتي
ايهم: بسيطه
بيبص ايهم علي السرير ويركز بعينه بيرجع السرير نضيف
ايهم: في حاجه تاني مضيقاکی یا مولاتي
شیار: مولاتي!!
ايهم: هو انتي متعرفيش انك دلوقتي ملكه ف عالم الجن
شیار: هاا ملكه اللي هو ازاي يعني؟!
ايهم: تنحتي كدا ليه مش انا ملك وانتي مراتي تبقي انتي الملكه
شيار بخوف : يالهووي يعني دلوقتي هيظهرولي
ايهم: ههههههه لا متخفيش محدش يقدر يقرب منك وانا موجود
شيار: انا هروح البس عشان متاخرش
ايهم: ماشي بس متنسيش تاخدي دش هاا
شیار: ع فكره انت قليل الادب
ايهم: ع فكره انا عارف
شیار: ههههههه
ايهم: انا همشي عشان ضحكه كمان وهخليكي تنامي اسبوع
شيار: لالا علي ايه انصرف ياعم انصرف
ایهم: ههههههه امرك يامولاتي وبيختفي من قدامها
بتبتسم شيار وتحاول متفكرش فلي حصل وبتدخل تاخد دش وتلبس
شيار: صباح الفل يا مامتي
يمني: صباح الورد يا وردتي انا كنت لسه هاجي اصحيكي
شيار: لا انا صحيت من بدري انا هنزل بقي عيزه حاجه؟
يمني: مش هتفطري
شيار: هفطر مع صحابي ف الجامعه
يمني: ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
شيار: حاضر يا حبيبتي باي وبتحدف ل مامتها بوسه ف الهوا وبتنزل
بتوصل شيار الجامعه بدري بيكون فاضل نص ساعه علي اول محاضرة بتقعد ف الكافتريا بتاعه الجامعه وبتطلب سندوتش ونسكافيه وبتطلع فونها عشان ترن علي اصحابها قبل مترن بتلاقي ادم قدامها وبيروح يقعد معاها
ادم: صباح الخير
شيار: صباح الفل ازميلي اومال فين البنات؟
ادم: مي تعبانه شويه ونور راحت تقعد معاها النهارده مش هتيجي
شیار: تعبانه مالها في ايه؟
ادم: متخفيش شويه برد بس انتي عارفه مامتها موظفه ومتقدرش تقعد من الشغل لان معندهاش اجازات ف نور راحت تقعد معاها وانا قولتلها اننا هنخلص جامعه ونروح نطمن عليها عشان ننقلهم المحاضرات
شيار: ماشي يلا بينا فاضل خمس دقايق ع المحاضره
ادم: يلا
بيخلصوا كل المحاضرات وبيروحوا يشتروا حاجات وبيروحوا ل مي
شيار: الف سلامه عليكي ياروحي
مي: **** يسلمك ياحبيبتي
ادم: خضتينا عليكي
مي: **** يخليك مكنش لي لزوم تتعبوا نفسكوا كدا
شیار: انتي عبيطه يابت احنا اخوات ازاي تقولي كدا؟
مي: **** ميحرمني منكم
نور: شيار تعالي معايا نعمل قهوه
شیار: تعالي
بیخرجوا نور وشیار بره ويسيبوا ادم ومي لوحدهم
شيار: انتي قاصده تسبيهم يقعدوا لوحدهم
نور: بصراحه اه مي بتحب ادم اوي وانا نفسي يقرب منها هي تستاهل انها تفرح بس في حاجه مخوفاني
شیار: حاجه ايه؟!
نور: شیار انتي مش حاسه ان ادم مشدود ليكي انا حاسه انه بيحبك انتي
شيار: نور انتي بتقولي ايه؟! ادم دا زي اخويا
نور: بالنسبالك انتي بس ياتري انتي بالنسبه لي زي اخته ولا حاجه تانيه؟؟
شيار: نور ادم بيعاملني زي مبيعاملك انتي ومي وانا محسيتش بحاجه ناحيته ولا حتي هو لمحلي بحاجه مش معني انه مش حاسس بحب مي يبقي عشان بيحبني انا وصدقيني انا اكتر واحده نفسي ادم يحب مي واشوفهم متجمعين سوا
نور: انا اسفه يمكن انا غلطت
شيار: ياعبيطه انتي اختي مفيش اسف بنا
بتبتسم نور وتحضن شيار وبيحضروا القهوه ويدخلوا ل مي وادم
ادم: انا هستاذن انا ياجماعه عشان لازم اروح الشركه بس لو احتجتو اي حاجه كلموني هاجي ع طول
مي: شكرا يا ادم
ادم: مفيش شكر بينا خلي بالك من نفسك
مي: حاضر وانت كمان
بيبتسم ادم ويبص ل شيار ونور
ادم: باي يابنات
نور وشيار: باي
وبعد مبينزل ادم
نور: ها بقي يا مزه اكلمتو ف ايه؟
مي: ولا حاجه قالي الف سلامه عليكي وانا هطمن عليكي دايما ومتشليش هم الجامعه وكدا
نور: شكل الصنارة هتغمز اهي 😉
مي: بتمني
شیار: ان شاء ** يا قلبي ** يسعدك ويحققلك اللي بتتمنيه انتي ونور
مي ونور: يا**
بتكلم شيار مامتها وتعتذرلها عن التاخير وتقولها انها عند مي عشان تعبانه وبتفضل معاها هي ونور لحد ما بتيجي مامتها وياكلوها وتاخد الدوا وتنام وبتنزل هي ونور يركبوا تاكسي وكل واحده بتروح علي بيتها
______________________________
شيار: ماما انا جيت
يمني: حمد **** علي سلامتك ياقلبي طمنيني مي عامله ايه؟ شیار: احسن الحمد لله فضلنا معاها لحد خدت الدوا ونامت يمني: شكلك مرهقه خدي دش عقبال محضرلك العشا
شیار: تسلم ايدك يا حبيبتي متحرمش منك
بتدخل شیار اوضتها تحط حاجتها وتطلع لبس وتدخل الحمام
بتلاقي شيار باب الحمام اتقفل لوحده وبتظهر قدامها بنت شكلها مرعب بتحاول شیار تجمع شجاعتها ومتبينش خوفها
شيار: انتي تاني؟!
سديم: انا حذرتك انك تبعدي عن ايهم وانتي عندتي ومسمعتيش الكلام يبقي اتحملي نتيجه فعلك بتلاقي شيار النار ولعت ف كل الحمام وسديم واقفه بتضحك قدامها والنار عماله تزيد بتصرخ شيار وتحاول تخرج من الحمام بس الباب مش بيفتح بتفضل تنادي علي مامتها مش بترد عليها بتتخنق شيار من كتر الدخان والنار قربت عليها ومش قادره تتنفس
شيار: ايهم.....
مش بتقدر تكمل كلام والدنيا بتسود قدام عينيها وبتفقد وعيها....................
يـﮯتبع

الُـِـِِـِِِـِِـِـجـ,ـڒٍء آلُـِـِِـِِِـِِـِـځـٌٌـٌٌآمـْـْْـْڛـ,ـ
بتفضل سديم واقفه تضحك وفرحانه وهي شايفه شيار بتموت وبتشاور ب اديها ع النار عشان تمسك ف شيار
وتحرقها بس قبل متقرب النار منها بيظهر ايهم وبتختفي ابتسامه سديم اول متشوفو وبتختفي
بيطفي ايهم النار ويخفي اي اثر ليها ف الحمام ويرجع كل حاجه طبيعيه تاني ف اقل من ثانيه وبيقعد ع الارض جمب شيار ويرفع دماغها علي رجله
ايهم: شيار.... شيار حبيبتي فوقي متخفيش انا جمبك شياار
بتفتح شيار عنيها وتبص ل ايهم
شيار: ايهم .. وتحضنه وتعيط ف حضنه
ايهم: اهدي يا حبيبتي انا هنا جمبك
شیار بعياط ورعب: كانت هتموتني ولعت النار ف الحمام وحبستني فيه 😭
ايهم: وحياتك هندمها عليِ عملته قومي بس اغسلي وشك واخرجي من الحمام عشان مامتك متقلقش عليكي
شیار: انا خايفه خليك معايا
ايهم: متخفيش انا معاكي مش هسيبك
بتغسل شيار وشها وتبص ل ايهم
شيار: غمض عينك
ايهم باستغراب: ليه؟!
شیار: عشان اغير هدومي
ايهم: متغيري قدامي فيها ايه انتي مراتي ع فكره
شيار: لا مش هينفع غمض عينك
ايهم: خلاص انا همشي عشان اسيبك علي راحتك
بتتعلق شیار ف ايده ودموعها تنزل
شيار: لا عشان خاطري متسبنيش لوحدي
ايهم: حاضر خلاص هغمض عيني بس عشان خاطري متعيطيش مش بحب اشوف دموعك
بتمسح شيار دموعها وتبتسم
بيردلها ايهم الابتسامه ويغمض عنيه
بتغير شيار هدومها وتخرج م الحمام
ايهم : شیار
شيار: نعم
ايهم: انتي بتثقي فيا؟!
شیار: اکید
ايهم: عيزك تقعدي تاكلي مع مامتك وبعدها ع طول تدخلي تنامي
شیار: بس انا مش عاوزه انام دلوقتي
أيهم: شيار ارجوكي اسمعي كلامي
شیار: طب فهمني عيزني انام ليه
ايهم: اما تنامي هتفهمي
بتخرج يمني من المطبخ وف اديها الاطباق وبيختفي ايهم
بتقعد شيار ع السفره مع مامتها وتاكل
شيار: **** تسلم ايدك يا ماما الاكل حلو اوي
يمني: الف هنا يا حبيبتي
بعد ما شيار بتخلص اكل
شيار: انا هقوم اغسل ايدي وانام شويه
يمني: بدري كدا! دي الساعه مجتش 8
شيار: معلش بقي اصلي منمتش كويس امبارح وكان يومي مرهق شويه ف هنام شويه وابقي اصحي تاني اذاكر
يمني: ماشي يا حبيبتي
بتبوس شیار مامتها ف خدها وتغسل اديها و تدخل اوضتها
شيار: ايهم انت هنا؟
بيظهر ايهم قدامها
ايهم: اه يا قلبي انا هنا
شيار قولي بقي عيزني انام ليه
ايهم: عايزك تبقي معايا وحشتيني
شیار: طب منا معاك اهو
ايهم: لا في مكان عايز اوريهولك انا ممكن اخدك من غير متنامي بس عشان مامتك لو دخلت اوضتك وملئتكيش هتقوليلها ايه عشان كدا بقولك تنامي
شیار: اممم حاضر
بتطلع شيار ع السرير وتغمض عنيها وبعد عشر دقايق بتروح ف النوم
بتفتح شيار عنيها بتلاقي نفسها ف اوضتها بتستغرب وتقوم من علي سريرها بتلاقي نفسها واقفه وجسمها لسه نايم
ع السرير
شیار بصدمه وخوف: ايه دا انا موت ولا ايه؟!!!
بيظهر أيهم قدامها
ايهم: لا مموتیش لسه عايشه
شيار: ازاي وانا روحي مش ف جسمي
ايهم: بس شوفي انتي بتتنفسي اهو
بتبص شيار علي جسمها تلاقيه بيتنفس فعلا
شیار بخوف: ايهم انا مش فاهمه حاجه وبدات اخاف
ايهم: انا مش عيزك تخافي
بيقرب ايهم عليها ويحضنها بتلاقي شيار ايهم حاضنها وبينزل بيها تحت الارض السابعه ويبعدها عن حضنه ويمسك اديها ويمشي بيها ف مكان يشبه المدينه
شيار: ايهم احنا فين هو ايه اللي بيحصل؟!!!
ايهم: ف العالم بتاعي
شیار بخوف: وانت جاييني هنا ليه؟!
ايهم: دلوقتي هتعرفي
بيفضل ايهم ماشي بيها وهي بتتفرج علي العالم بتاعه ومبهوره بللي بتشوفو انهار من مايه وانهار تانيه من نار عربيات بتطير ف السما كل حاجه منظمه مفيش فوضي بتشوف الجن والجنيات منهم اللي طولو واصل للسما ومنهم الاقزام منهم الوحوش واللي يشبوهو البني ادمين واللي متشكلين ف اشکال حیوانات واللي بيطير ف السما واي حد منهم بيشوف ايهم بينحني قدامه ويبصوا لشيار باستغراب بيفضلوا ماشين شويه وبيدخلوا قصر كبير رغم شكله المخيف بتحس شيار انها مش قادره تشيل عنيها من عليه بيدخل ايهم بيها القصر
ايهم: بابا.. ماما... سدیم... یولاند ياريت كلكو تحضروا حالا في هيئه بشريه
بيخرج كل واحد منهم من اوضه ويتجمعو حواليه
بتخاف شيار اما بتشوف سديم وتقف ورا ايهم وهي متعلقه ف ايده
سديم: انت جايب الطينيه هنا انت اجننت
ايهم: سديم الزمي حدودك انتي بتتكلمي مع الملك انا جامعكم كلكم عشان اعرفكوا شيار تبقي مراتي ومش هسمح لاي حد ياذيها انا الملك واللي مش هيطعيني هيتعاقب
يوري(ابو ايهم) : انت بتستغل انك الملك وبتدينا اوامر
ايهم: بابا لو سمحت لو مش عايز تخسرني محدش يفكر يقرب من مراتي وانا جمعتكم وجبتها عالمنا عشان سببين
اول سبب عقاب سدیم
یولاند (اخت ايهم): وانت ليه هتعاقب سديم؟!
ايهم: لانها حاولت تقتل مراتي مع اني محذرها انها متقربش منها وعقبها عليِ عملته السجن لمده 100 سنه في زنزانه الجحيم
(زنزانه الجحيم دا مكان بيتحبس في العصاه من الجن وبيتم تعذيبهم فيها والضوء مش بيدخلها نهائي بس الضلمه والألم) سدیم: ايهم انت بتقول ايه؟!!!
پسر ( مامه ايهم): ايهم انت عارف انت بتعمل ايه هتسجن بنت عمك عشان انسيه انت الحب عاميك وشكلك نسيت ان الحب عندنا جريمه
ايهم: لا يا امي منستش بس انا مش بس بحبها انا اتجوزتها يعني هي دلوقتي الملكه ولازم الكل يحترمها لان احترامها من احترامي انا واللي هيحاول ياذيها ب اي شكل سواء حد من عشيرتي او من بره العشيره هيلاقيني دايما ف وشه حتي لو هتلعن وهخسر حياتي قصاد حمايتها
والسبب التاني اني اجبها هنا هتعرفوا كلكم دلوقتي بيمسك ايهم ايد شيار ويتجه لكرسي العرش بتاعه ويقعدها عليه وبيحرك ايده بيظهر فيها تاج من الالماز والاحجار الكريمه وعليه رمز النار من فوق
سديم بغضب شديد: ايهم لا
بيبصلها ايهم باستهزاء ويلبس شيار التاج ويتوجها ملكه علي عالم الجن والكل بينحني ليها ماعدا سديم وشيار مزهوله من كل اللي بيحصل قدامها ومش قادره تعمل اي رد فعل
سديم: التاج دا من حقي انا .. انا اللي مفروض ابقي مراتك انا اللي مفروض ابقي الملكه مش الانسيه دي
بيشاور ايهم ل اتنين من الجن واقفين ع باب قاعه القصر بينحنوا لي ويمسكوا سديم عشان يودوها السجن
سدیم: انا مش هسبکم هنتقم منكم انتو الاتنين هحول حياتكم جحيم انتقامي هیدمركم فاهمين هيدمركم وبتختفي
من قدامهم مع الحراس وبيودوها السجن ف مكان معزول ف عالمهم
يوري : انا مش راضي عن اللي بتعمله بس انا يهمني سعادتك
يسر: وانا كمان احنا معندناش اغلا منك وبدام سعادتك مع الانسيه دي احنا قابلنها لكن مش هنسمحلك تسيب عالمنا
یولاند: اهلا بيكي ف عالمنا
بتكتفي شيار ب ابتسامه ومش بتقدر تنطق لان جواها هي خايفه ومش قادره تستوعب حاجه
بيختفو الجميع وتفضل هي وايهم
ايهم: منوره عرشك يا مولاتي
شيار: انا مش قادره اصدق انت وقفت قدام اهلك عشاني وخلتهم يقبلو وجودي كمان دا غير انك سجنت سديم
ايهم: انا بحبك ولو طلبتي روحي صدقيني مش هتاخر عن اني اديهالك
شيار: بس انت كدا ممكن تتأذي
أيهم: متخفيش عليا انا عارف انا بعمل ايه ومفيش حاجه عندي أهم منك
بتجري شيار عليه وتحضنه
شيار: بحبك اوي
بيشاور ايهم ب ایده بتشتغل مزيكا وبينزل ورد عليهم من السما وزينه وبيتغير لبسه ل بدله ويبص علي لبس شيار يحولو لفستان شبه فستان الاميرات وبيرقصوا سوا ف بهو القصر علي ضوء القمر وبتكون شيار طايره من السعاده
ولما بيخلصوا رقص بيشلها ايهم ويطلع أوضته
ايهم: وحشتيني اوي
شيار: وانت كمان وحشتني اوي
بيقرب ايهم منها يحضنها و................
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
_____________________________
بتفضل شیار نایمه ف حضن أيهم ولما بتصحي بتلاقي نفسها لسه ف القصر وايهم بيكون نايم
شیار: ايهم...ايهم.... حبيبي
بیفتح ايهم عينه ويبصلها
ايهم: صباح الورد يا قلبي
شيار: صباح الفل يا حبيبي، هو انا ليه اما صحيت لقيت نفسي هنا هو انا مش هرجع العالم بتاعي تاني؟!!
ايهم: لا هترجعي بس حبيت اصحي الاقيكي ف سريري وبيقرب منها ويبوسها بتغمض شيار عنيها وتبوسه هي كمان واما بتفتح عنيها بتلاقي نفسها ف اوضتها وجسمها ع السرير
أيهم: نامي علي جسمك
بتنام شيار علي جسمها وبيتمتم أيهم بكلام مش مفهوم وبعد شويه بتفتح شيار عنيها وهي بتشهق وكانها كانت بتغرق واخيرا لقت هوا ومش بتلاقي ايهم جمبها
بتسمع صوت دوشه بره ف الصاله بتقوم تفتح باب اوضتها وتقف مزهوله
___________________________
شیار: بابا
هادي: وحشتيني اوي وبيفتح حضنه ليها
بتجري شيار عليه وتحضنه وتبوسه
شیار: حمد **** على السلامة يا حبيبي طب مقولتش ليه انك جي كنا جينالك المطار
هادي: حبيت اعملهالكو مفاجأة
شيار: دي احلا مفاجأة ف الدنيا
وبتبص ل مامتها ايوه بقي وشك نور اهو حبيب القلب جه يمني: اتلمي يابت بطلي غلبه وبتضربها ع دماغها بهزار
شياار: ااه الحقوني ياناس بتضربني ف دماغي اه عيزه تكسر دماغي وانت واقف ياسي بابا وساييها تضربني هو اكمني طيبه وغلبانه يعني بتيجو عليا قلبي وصوابع رجلي زعلانين منك
هادي: ههههههه ههههههه مش قادر
يمني: ههههههه مجنونه
هادي: انتي مش هتروحي الجامعه
شيار: لا فاكس النهارده هقعد معاك
هادي: لا متفوتيش جامعتك روحي عقبال مرتاح من السفر واما تيجي اوريكي جبتلك ايه معايا
شیار: حاضر يابابا
وبتبوسه وتدخل اوضتها تلبس وتنزل
__________________________
هادي: مالك يا يمني حاسس فيكي حاجه؟
يمني: شيار قلقانه عليها اوي
هادي: من ايه؟!
يمني: بتقعد لوحدها كثير من ساعه مترجع من الجامعه يادوب تاكل وتدخل اوضتها متخرجش منها الا تاني يوم وبتنام كتير اوي امبارح دخلت اطمن عليها لقتها نايمه بشكل تحس ان روحها مش ف جسمها انا خايفه اوي يا هادي ليكون الجني دا رجع حياتها تاني
بياخد هادي يمني ف حضنه ويطبطب عليها
هادي: اهدي يا حبيبتي متقلقيش سبيلي الموضوع دا وانا هتصرف وان شاء **** خير
يمني: يارب يا هادي يارب
هادي: بس تصدقي احلويتي اوي متجيبي بوسه
يمني بكسوف : عيب يا هادي احنا كبرنا ع الكلام دا
هادي: لا ياختي انتي اللي كبرتي انا لسه ف عز شبابي بس انا مبحبش اكلم انا بحب اثبت عملي
يمني: ههههههه
بیقرب هادي عليها و.......
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
نسبهم بقي لوحدهم يا جدعان الراجل راجع من السفر ومراته وحشاه ملناش دعوه احنا بالحاجات دي 😂
________________________
بتوصل شيار الجامعه تلاقي صحابها ف الكافتيريا
شیار: صباحووو یا شباب
ادم: صباح الورد
مي ونور: صباح العسل
نور: اتاخرتي كدا ليه؟! انا فكرتك مش هتيجي
شیار: انا فعلا مكنتش هاجي
ادم بلهفه: ليه انتي كويسه؟
بتبص نور ل مي وتلاحظ الاستغراب ع وشها من لهفه ادم علي شيار
شیار: انا كويسه بس بابا رجع من السفر النهارده
مي: بجد عمو هادي جه
نور: حمد ** علي سلامته و** وحشني اوي
ادم: انا كمان وحشني اوي ونفسي اشوفه
شیار: خلاص تعالو اتعشوا معانا النهارده وسلمو عليه
ادم: لا مينفعش خليه يرتاح النهارده ونخلي فكره العشا دي لبكره ايه رايكو يا بنات
مي ونور: تمام
شيار: خلاص ماشي يلا ندخل المدرج المحاضره هتبدا بعد خمس دقایق
ادم: يلا
بيقوموا كلهم وهما طالعين ع السلم بيكون في واحد نازل بسرعه وبيخبط ف نور بتقع كتبها اثر الخبطه
بيوطي الشاب يلم الكتب ويقوم يديهوملها
الشاب: انا اسف مكنش قصدي
نور: ولا يهمك حصل خير
بيبتسملها الشاب وبيمشي وبتفضل نور واقفه سرحانه شویه
شيار: احم احم الصنارة هتغمز ولا ايه بس دا جو افلام عربي قديمه اوي ياعيني عليكي يابنتي
نور: اتلمي يابت وبتسبها وتمشي
شيار: مسيرك تقعي تحت ايدي اعسل
بیدخلوا نور وشيار المدرج وادم ومي كانوا سبقوهم
مي: مالك يا نور وشك احمر كدا ليه؟
نور: لا ابدا مفيش
شيار: اصلها كانت ف مشهد من فيلم رومانسي
بتبص نور ليها بغضب
نور بتوعد: شیار
شيار: خلاص امزتي تزعليش بكره نشوف اما تحبي هتعملي ايه
نور: انا اللي نفسي اشوفك وانتي بتحبي حد ومتدهوله شيار: مش انا اللي ادهول يا بنتي انا ادهول بس مدهولش
مي: ايوا یا جامد انت
بيضحكوا كلهم
مي: ساكت ليه يا ادم
ادم: مفيش
بيسكتوا كلهم اما بيدخل الدكتور ويركزوا ف محاضرتهم وبعد ميخلصوا محاضرات
شيار: انا هروح بقي عشان اقعد مع بابا شويه
ادم: انا كمان هروح تعالوا اوصلكو ف سكتي بيركبوا البنات معاه وبيوصلهم وبتفضل شيار للاخر
شیار: تشكر يا ذوق ع التوصيله
ادم: اي خدمه يا قمر
شيار: انا هقول ل ماما انك هتيجي انت والبنات بكره وهنعمل حسابكم تتعشوا معانا اوعي تقول اتشغلت ومتجيش بجد هزعل منك
ادم: حتي لو مشغول افضي عشانك
بتبصله شیار باستغراب
ادم: احم اقصد عشان اشوف عمو هادي وحشني
شيار: اوك يلا باي
ادم: باي
بتنزل شيار تطلع البيت وبيمشي ادم
_____________________________
بتدخل شيار البيت بتلاقي مامتها واقفه ف المطبخ
شیار: ماما انا جيت
يمني: نورتي يا قلبي
شيار: سيدي يا سيدي محشي وبط وملوخيه ايوه بقي ما حبيب القلب جه ولازم يتغذي
يمني: يابت اتلمي غلبتيني معاكي
شيار: احبك وانت مكسوف اعسل هو بابا لسه نايم
يمني: لا بيشرب القهوه ف البلكونه
شیار: ماشي هروح اشوفه
يمني: ماشي وبعدين غيري هدومك وتعالي ساعديني
شیار: حاضر
بتدخل شيار البلكونه علي باباها
شیار: بابا
هادي: تعالي يا حبيبتي قوليلي عامله ايه ف الجامعه؟
شيار: تمام الحمد لله تقلقش ع بنتك احج بنتك شاطره هادي: انا عارف طالعه ل ابوها
شیار: هههه طبعا طبعا انا هدخل اغير هدومي واساعد ماما ف المطبخ
هادي: ماشي يا حبيبتي وانا حطتلك الشنطه اللي جبتهالك ف اوضتك
بتبوس شیار دماغ باباها
شيار: **** ميحرمني منك
بیاخدها هادي ف حضنه
هادي: ولا يحرمني منك يا حبيبتي
بتدخل شیار اوضتها تغير هدومها وتشوف شنطه السفر اللي كلها هدايا علي سريرها
بتفتحها وتلاقي هدوم كتير بيتي وخروج وشنطه فيها برفانات وشنطه ميكب وفون جديد وف شنطه تانيه لقت فيها العروسه اللي طلبتها
بتخرج شيار من اوضتها وتجري تحضن باباها
شیار: **** ميحرمني منك ابدا
هادي: انا لو اطول اجبلك حته من السما هجبهالك انتي ومامتك لاني معنديش اغلا منكو ف الدنيا
شیار: انا بحبك اوي يا بابا
هادي: وانا بحبك اكثر يا قلب بابا
بتدخل شيار المطبخ تساعد مامتها ويخلصوا الاكل ويحطوا ع السفره ويتجمعو سوا ويتغدوا
شیار: اه صحيح كنت هنسي بابا انا عزمت صحابي علي العشا بكره عشان عوزين يسلمو عليك
هادي: ينورا يا حبيبتي و**** هما كمان وحشوني اوي
يمني: وانا برده عوزه اشوفهم بقالهم كتير مجوش سلمو عليا يجوا ينورونا
بعد الغدا بتعمل شيار الشاي وبتقعد مع باباها ومامتها شويه
شیار: طب عن اذنكو انا بقي
هادي: ما لسه بدري هتنامي من دلوقتي؟!
شيار: لا يا حبيبي هذاكر شويه وبعدين انام
هادي: ماشي يا حبيبتي
بتقوم شيار وتدخل اوضتها تقعد تذاكر شويه واما بتخلص مذاكره
شيار: ايهم انت فين؟!
بيظهر ايهم قدامها
ايهم: انتي لسه فاكره تدوري عليا
شيار: حقك عليا بابا كان واحشني اوي وكمان كان عندي مذاكره كتير وبعدين انا مش بنساك اصلا عشان افتكرك انا
مقدرش استغني عنك دانت جوزي حبيبي
ايهم: انا ايه؟!
شيار: جوزي حبيبي وروح قلبي
بيقرب ايهم عليها ويحضنها وبعدين يبعد عنها ويركز بعينه ع لبسها بيتغير من ترنج بيتي ل قميص نوم مثير
شيار: **** شكلو حلو اوي
ايهم: عشان عليكي بس بتبتسم شيار وتبص ف الارض
بيقرب ايهم عليها و....................
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»» 🤐
____________________________
بتفضل شيار طول الليل ف حضن ايهم وتاني يوم يومها بيمر عادي وبليل بيتجمعوا مي ونور وادم ويروحوا بيت شیار بيسلموا علي يمني وهادي ويقعدوا يتعشوا سوا وسط ضحك وهزار بنهم لان من صغرهم وهما بيعتبروا يمني وهادي زي باباهم ومامتهم وبعد العشا بيقعدوا كلهم يشربوا الشاي وسط الكلام والضحك والهزار
ادم: عمو هادي
هادي: نعم يا حبيبي
ادم: انا عارف ان دا مش الوقت المناسب بس بصراحه حابب استغل ان كلنا متجمعين وعايز اعترفلك بحاجه
هادي: قول يا ادم في ايه قلقتني
ادم: بصراحه انا بحب شيار وهكون اسعد انسان ف الدنيا لو قبلت تتجوزني وتبقي شريكه حياتي
بتبص مي لادم بصدمه وبصعوبه بتمنع الدموع تنزل من عنيها وحاسه بقلبها بينزف من كثر الوجع
ونور كانت بتبص ل مي وزعلانه عليها مش عارفه تقول ايه
وشيار كانت بتبص ل ادم وعنيها برقت من كتر الصدمه هي طول عمرها بتعتبر ادم اخوها وعمرها ما فكرت انه يكون بيحبها
هادي: و**** يا ابني انا مبدايا معنديش مانع انت متربي ع ادينا وعارف اخلاقك كويس ومش هلاقي احسن منك لبنتي بس ف الاخر الرأي رايها وبيبص ليها هاا قولتي ايه يا شيار
بتفضل شيار مصدومه ومش بتكلم
يمني: شيار انتي كويسه يا حبيبتي مالك متنحه كدا ليه؟ ادم: انا عارف انك اتفجأتي بس صدقيني انا بحبك من زمان وبحلم انك تكوني شريكه حياتي انا عارف كان مفروض اخد رايك الاول بس محبتش اكلم معاكي من ورا اهلك ودلوقتي انا بسألك قدامهم كلهم تقبلي تتجوزيني؟؟؟
شیار بصدمه: ادم انت بتقول ايه انت بتهزر صح؟!!
ادم: انا بحبك دي حاجه مفيهاش هزار
بيقطع النور فجأه والدنيا بتكون ضلمه اوي
هادي: ايه دا اللي حصل للنور؟
بینور ادم كشاف فونه وبعد دقيقه النور بيجي وبتلاقي شيار ايهم واقف جمبها وقبل متكلم
هادي: انت مين ودخلت هنا ازاي؟!
شیار: بابا انت بتكلم مين؟!
هادي: بكلم الشاب اللي واقف جمبك
شيار بدهشه: هو انت شايفه؟!
هادي: في ايه يا شيار اومال مش هشوفه ازاي انتي مصدومه كدا ليه؟!
وبيبص ل ايهم رد عليا قبل مطلب البوليس
ايهم: انا اسمي ايهم ودخلت هنا من الباب لانه كان مفتوح واما بقي انا مين فأنا جوز شيار
بتبص شيار ل ايهم بصدمه ول باباها بخوف و.............
يتـٌـٌٌـبـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌعٌـِـِِـِـ

آلُـِـِِـِِِـِِـِـجـ,ـڒٍء آلُـِـِِـِِِـِِـِـڛـ,ـآڊڛـ,ـ
بتدخل يمني اوضه شيار
يمني: شيار اصحي يلا هتتأخري ع الجامعه شيااااااار
بتفتح شيار عنيها وتقوم وهي مخضوضه
شيار: ماما ايه اللي حصل وفين بابا وادم ومي ونور وايهم هو بابا عمل ايه معاه وانا نمت ازاي؟!!
يمني بتعجب: انا مش فاهمه حاجه ادم ومي ونور جايين بليل ايه اللي هيجبهم من دلوقتي ومين ايهم دا وبعدين هادي هيوافق ع ايه؟!
شيار: يعني صحابي مش جم امبارح وكنا بنتعشي سوا
يمني: لا يا حبيبتي هما لسه هيجو النهارده انتي شكلك عشان بتفكري ف العزومه ف حلمتي بيها بس مين ايهم دا
شیار بلخبطه : ايهم ... ايهم مين انا معرفش حد اسمه ايهم اكيد كنت بخرف م الحلم
يمني: ماشي يلا قومي جهزي نفسك عقبال مخلص الفطار
شیار: حاضر
بتخرج يمني من الاوضه وبتقعد ع السرير وتحط اديها ع دماغها
شيار: يعني دا كان حلم
ايهم: لا
بتبصله شیار تلاقيه قدامها
شیار: انت هنا من امتي؟
ايهم: من لما كانت مامتك بتصحيكي
شیار: طب ازاي مش حلم وهو محصلش مش فاهمه!!
ايهم: هو محصلش بس دا اللي هيحصل بليل
شیار باستغراب: مش فاهمه
ايهم: ادم بليل هيعترف بحبه ليكي ويتقدملك
شیار بدهشه: ادم بيحبني انا !!! مش معقول
ايهم بغضب: يعني دا كل اللي شاغل بالك
شیار: انا مصدومه مش مصدقه بس انت ظهرت ف الحلم وقولت اني مراتك
ايهم: شيار انتي بتحبيني وعيزاني ولا لا؟
شيار: انت بجد بتسأل طبعا بحبك وعيزاك
ايهم: خلاص تعالي عيشي معايا ف العالم بتاعي
شيار: طب منا باجي معاك ف العالم بتاعك
ايهم: لا هاخدك خالص مش هترجعي العالم دا تاني
شیار: مش فاهمه ازاي يعني
ايهم: يعني هاخد جسمك معايا تحت الارض
شیار: ايهم انت بتهزر صح !!!
ايهم: لا بكلم بجد
شیار: طب وبابا وماما وصحابي وجامعتي
ايهم: مش هيبقي ليهم وجود ولا هتشوفيهم تاني
شيار: مستحيل انا مقدرش ابعد عن اهلي بشكل دا
ايهم بغضب: وانا مش هسمحلك تتجوزي ادم
شیار: انا مش هتجوز ادم هو بالنسبالي زي اخويا دا غير ان مي بتحبه ولا حتي هتجوز حد غيره
ايهم: بصي انا هخلي ادم يسكت وميتكلمش قدام اهلك بس قدامك حل من الاتنين ل تيجي تعيشي معايا ل مش هتشوفيني تاني هسيبك يومين تفكري وارجع اعرف قررتي ايه وف اليومين دول مش هتشوفيني
شيار: ايهم استني مينفعش اللي بتقولوا دا وبعدين مين قال ان دا اللي هيحصل الغيب ميعلموش الا ****
ايهم: دا اكيد مفيش اي مخلوق يقدر يعلم الغيب بس انا بقول دا اللي هيحصل لان دا تفكير ادم انا قريت افكاره وهو قرر يعمل كدا وكلامي خلص انا قولت اللي عندي وبيختفي من قدامها
شیار: ايهم.... ايهم استني أيهم
مش بتلاقي شيار رد
بتدخل يمني عليها الاوضه
يمني: شيار انتي لسه مجهزتیش؟!
بتفضل شيار ساكته
يمني: شيار انتي كويسه؟
شیار: اه يا ماما معلش هلبس واجي وراكي
يمني: ماشي يا حبيبتي يلا استعجلي عشان الاكل میبردش
وبتسبها وتخرج م الاوضه
بتقوم شيار تلبس وتخرج تقعد ع السفره
شیار: صباح الخير يا بابا
هادي صباح النور يا حبيبتي مالك؟ شكلك مضايقه!
شيار: لا ابدا انا بس نمت متاخر وكنت لسه عيزه انام
هادي: متاكده؟!
شیار: اه مش مشكله اما اجي ابقي انام انا هنزل عايزين حاجه
يمني: مش هتفطري؟
شيار: لا عشان متاخرش هبقي اكل اي حاجه ف الجامعه يلا سلام... سلام يا بابا
هادي ويمني: سلام يا حبيبتي
بتنزل شیار تروح الجامعه وبتلاقي صحابها ف الكافتيريا
شيار: صباح الخير
ادم: صباح الورد
مي ونور : صباح العسل اجميل اقعدي واقفه كدا ليه؟
شيار: لا ابدا مفيش حاجه وبتقعد
ادم : شیار انتي كويسه؟!
شیار: اه كويسه متنسوش العزومه بليل اوك
مي: متقلقيش مش ناسین
نور: يلا يا جماعه ندخل المحاضره هتبدا
ادم: يلا
بيقوموا كلهم يدخلوا المحاضره وطول اليوم شيار سرحانه ف كلام ايهم ومش مركزه وبعد المحاضرات متخلص بيخرجوا وادم بيوصلهم كل واحده لبيتها وبيتفقوا الساعه 7 يتجمعوا ويروحو لبيت شيار
_____________________________
بتروح شيار تسلم علي باباها ومامتها وبتستاذنهم تدخل اوضتها تريح وبتدخل وتقفل الباب ع نفسها
شیار: ايهم..... ايهم عشان خاطري رد عليا ايهم انا عارفه انك سامعني متعملش كدا ايهم
مش بتلاقي شيار رد بتفكر انها لو نامت اكيد هتشوفوا ف الحلم وبتنام بس مش بتشوفوا وبتصحيها مامتها بليل بيكونوا صحابها قربوا يوصلوا بتقوم وبتحاول تداري حزنها وتغير هدومها شويه وصحابها بيوصلوا ويسلمو علي مامتها وباباها ويقعدوا يتعشوا سوا وادم ومي ونور بيفضلوا يضحكوا ويهزروا مع هادي وشيار طول الوقت قلقانه ل ادم يكلم
وبعد العشا بيقعدوا يشربوا الشاي وسط الكلام والضحك والهزار
ادم لنفسه: انا مش كنت ناوي اكلم مع باباها ليه مش قادر اكلم
بتلاحظ شیار سرحان ادم وبتفتكر كلام ايهم انه مش هيخليه يكلم وبتحس بوجوده
شيار ف سرها: ايهم ارجوك كلمني انا حاسه انك هنا طب اديني اشاره لو انت هنا عشان اطمن حتي لو هتطفي النور وتولعه ثانی ارجوك طمني
بيطفي النور لمده ثانيتين ويرجع تاني
هادي: غريبه ايه اللي حصل للنور؟!
مي: يمكن كانوا هيقطعوا ورجعوا ف كلامهم
بيضحك الكل علي كلام مي
هادي: يمكن
بتبتسم شيار وتطمن ان ايهم جمبها
بتعدي العزومه ع خير وبيمشوا من غير ادم ميكلم
بتدخل شیار اوضتها
شیار: ايهم عشان خاطري رد عليا ايهم عيزه اشوفك
مش بتلاقي رد وبتنام وهي زعلانه
______________________________
بيعدي اليومين ومش بتشوف ايهم فيهم ولا بيكلمها والكل حاسس انها متغيره وزعلانه ومحدش قادر يفهم السبب وهي بس بتقول انها تعبانه مش اكتر وتالت يوم بليل بتكون شيار قاعده ع سريرها وسرحانه
ايهم: سرحانه ف ايه؟
شيار بفرحه : ايهم
بتجري عليه وتحضنه وتعيط ف حضنه
شیار بحزن: هونت عليك تبعد عني كدا انا كنت هموت واشوفك
بيمسح ايهم دموعها ويحضنها
ايهم: انا اسف كنت عايزك تفكري وتاخدي قرارك لوحدك
شیار: انت عارف انت بتخيرني بين ايه وايه انا مقدرش اعيش في العالم بتاعك واختفي من دنيتي بسهوله كدا
مقدرش احرق قلب اهلي عليا مقدرش
ايهم: بس تقدري تبعدي عني صح!!
شيار: لا يا ايهم بس حاول تفهمني
ايهم خلاص یا شیار انتي اخترتي وانا مقدرش الومك احنا م الاول مش مناسبين لبعض
شیار : انت بتقول ايه؟!! ايهم انا بحبك متعملش كدا
ايهم: وانا عشان بحبك هرجعك زي مكنتي بس دي اخر مره هتشوفيني فيها
شیار: ايهم متسبنيش 😢
بيحرك ايهم ب ايده ويبصلها مش بتفهم شيار هو بيعمل ايه
ايهم انا رجعتك بنت تاني ودلوقتي هختفي من حياتك دي اخر مره هتشوفيني فيها قريب هتنسيني وتكملي حياتك اكني مدخلتهاش في يوم من الايام
شيار بعياط : ارجوك لا عشان خاطري متعملش كدا
بیقرب ايهم عليها ويبوس دماغها ويحضنها
بتحضنه شيار اوي وبتعيط ف حضنه وفجاه بتلاقي نفسها حاضنه الهوا وهو اختفي
شيار: لااا متمشيش ايهم.... ايهم متسبنيش بتقعد شيار ع سريرها وتفتكر كل لحظه عاشتها معاه من اول مره شافته فيها بتحس ان روحها هتطلع من جسمها
شيار: لا انا اكيد بحلم اكيد دا كابوس ايهم مش هيسبني مش بعد محبيته هيسبني
وبتفضل تعيط ومش قادره تستوعب انها مش هتشوفه تاني لحد متنام من غير متحس
_____________________________
تاني يوم بتدخل يمني تصحيها
يمني: شيار حبيبتي اصحي شيار
بتفتح شيار عنيها وتفضل باصه ل مامتها وساكته
يمني: يلا يا حبيبتي قومي عشان تلحقي اول محاضره هسيبك تلبسي لحد محضر الفطار وبتيجي تخرج من الاوضه بتمسك شيار اديها وتقوم تحضنها
بتحس يمني ان شیار مش کویسه وبتحضنها هي كمان
يمني: حبيبتي انتي كويسه؟!
بتحبس شيار الدموع ف عنيها
شیار: اه انا كويسه انا بس وحشني حضنك من يوم ما بابا رجع وانتي مش بتاخديني ف حضنك راحت عليا مش كدا يمني باستغراب: لا طبعا ازاي تقولي كدا دانتي بنتي حبيبتي ونور عنيا محدش يقدر ياخدني منك وبعدين انتي غيرانه من بابا ولا ايه
شیار متصنعه المرح: ومغرش ليه حد يبقي معاه مزه زي القمر كدا وميغرش عليها
يمني: يلا يا بكاشه اجهزي عقبال محضر الفطار انتي مكلتيش كويس امبارح
شیار: حاضر
بتخرج يمني من الاوضه وبتنزل دموع شیار مجرد ما باب اوضتها يتقفل
شیار : ايهم انا عارفه انك سامعني، ايهم انا بحبك مش هتحمل اني اخسرك ومشوفكش تاني، هو انت مش بتحبني، ازاي بتحبني وقررت تبعد عني، ازاي هونت عليك، مش انت قولتلي انك مش بتحب تشوف دموعي طب ازاي رضيت تبقي سبب نزولها، عشان خاطري خليني اشوفك وبتعيط بحرقه
بعد شويه بتيأس شيار انه يظهر وبتمسح دموعها وتقوم تلبس وتخرج من اوضتها
__________________________
شیار: صباح الخير يا بابا
هادي: صباح النور يا حبيبتي
وبيبصلها هادي ويحس ان فيها حاجه وبيكمل
انتي كويسه؟!
شيار: اه الحمد لله انا نازله
يمني: مش هنفطري
شيار: لا هاكل ف الجامعه باي
يمني وهادي: باي
بتنزل شيار من البيت وبتبص يمني ل هادي
هادي: مالها شيار؟! شكلها مضايقه
يمني: مش عارفه انا برده حاسه بكدا بس هي بتقول مفيش حاجه
هادي: خلاص اما تيجي هكلم معاها واشوف مالها
بتوصل نور الجامعه اول واحده وبتقعد علي طرابيزتهم ف الكافتيريا وتتصل ب مي
نور: الو مي انتي فين؟!
مي: انا قدامي خمس دقايق وهكون ف الجامعه انتي فين؟
نور: مستنياكو ف الكافتيريا
مي: هو ادم وشيار وصلوا؟
نور: ادم قال لازم يروح الشركه فمش هيقدر يحضر النهارده وشیار بكلمها مش بترد
مي: طب خلاص اقفلي انا داخله الجامعه
نور: اوك باي
شخص ما صباح الخير
نور: صباح النور مين حضرتك؟
مهند: انا مهند اعتقد دي بتاعتك وبيخرج سلسله من جيبه يحطها قدامها
نور: ايوه سلسلتي دانا كنت قالبه عليها الدنيا
مهند: انا شفتها وهي بتقع منك امبارح حاولت الحقك بس مقدرتش
نور: متشکره اوي
مهند: ولا يهمك عن اذنك
نور: اتفضل
بيمشي مهند وبتفضل نور سرحانه
مي: صباحوو ، نور سرحانه ف ايه
نور: هاا لا ابدا
مي: لقيتي السلسلة
نور: حد لقاها ورجعهالي
مي: مين دا؟
نور: شاب اسمه مهند
مي: اممم نور ومهند حلوو اعملو مسلسل سوا بقي 😅
نور: رخمه ،، شيار آهي جت
شيار: صباح الخير
نور ومي: صباح النور
بيلاحظوا هما الاتنين الحزن باين ع شيار
مي: شيار انتي كويسه؟
شیار: اه کویسه
نور: يلا ندخل المحاضره الاولي هتبدا
بتهمس نور ل مي ف ودنها
نور: مي هي شيار مالها مش عويدها تبقي بالهدوء دا
مي: مش عارفه خلينا ندخل المحاضره بعد كدا نشوف مالها
بتفضل شیار سرحانه وساكته طول اليوم ولو مي ونور كلموها ف حاجه بتبتسم وخلاص
_______________________
بعد ميخلصوا محاضرات
مي: شيار ايه رايك نروح ناكل ايس كريم؟
شيار: لا روحوا انتو انا هروح
نور: شیار مالك في حاجه مضيقاكي؟
شیار بعصبيه: یووه كل شويه مالك مالك في ايه شايفني اجننت ولا واقفه بشد ف شعري بطلو تقولولي مالك كل شويه انا ماشيه
وبتسبهم وتمشي
مي: غريبه شيار عمرها ما اتعصبت علينا كدا اكيد في حاجه مزعلاها متزعليش منها يانور
نور: دي اختي انا عمري ما ازعل منها انا بس قلقانه عليها مي: يلا نروح وانا بليل هروحلها البيت اطمن عليها
نور: ماشی وانا هبقي اكلمها برده
_______________________________
بتروح شيار البيت
شیار: سلام علیکم
يمني: عليكم السلام يا حبيبتي يلا غيري هدومك وتعالي عشان تتغدي
شیار: مش جعانه کلت ف الجامعه انا هنام
وبتيجي تدخل اوضتها بيوقفها صوت باباها
هادي: استني يا شيار انا عايزك
شیار نعم يا بابا
هادي: تعالي اقعدي
بتقعد شيار وتبصله
هادي: مالك يا حبيبتي من امبارح وشكلك مضايقه انتي عارفه ان طول عمرنا صحاب وعمرك ما خبيتي عني حاجه
احكيلي مالك
شيار: مفيش يا بابا انا بس مرهقه شويه ومحتاجه انام وارتاح مش اکثر
هادي: ماشي يا حبيبتي مش هضغط عليكي وهسيبك ترتاحي بس لو حسيتي انك مضايقه من حاجه وعيزه تتكلمي هتلاقيني دايما موجود عشان اسمعك اعتقد انك مش محتاجه اقولك كدا
شیار: انا عارفه يا بابا عن اذنك
هادي: اتفضلي يا حبيبتي
بتقوم شيار تدخل اوضتها وتقفل علي نفسها
____________________________
شيار لنفسها: هقولك ايه بس يا بابا ياريت لو اقدر احكيلك
وحشتني اوي يا ايهم قلبي واجعني اوي وكأنك خت روحي معاك ومشيت ياريت لو كنت خدتها بجد هي ملهاش اي قيمه عندي من غيرك ليه علقتني بيك كدا ورجعت سبتني ليه خلتني احلم بحياه حلوه معاك ورجعت مشيت ليه قولت اني ليك لوحدك طول العمر ليه ادتني حب وامان واحلام ورجعت خدتهم تاني بتقول اننا مش مناسبين لبعض طب ليه مقولتش كدا قبل ما حياتي تقف عليك ليه؟؟
بتفضل شيار تعيط لحد ما بيغمي عليها م العياط ومش بتفوق الا بليل ع خبط باب اوضتها
يمني: شيار انتي لسه نايمه
وبتدخل مامتها الاوضه عليها وتفتح النور
بتشد شيار الغطا علي وشها
شیار: سبيني عاوزه انام
يمني: حبيبتي مي صحبتك بره
بتدخل مي الاوضه
مي: سبيها يا طنط انا هعرف اصحيها
يمني: ماشي يا حبيبتي هسبكم لوحدكم واروح اعملك حاجه تشربيها
مي: ملوش لزوم تتعبي نفسك يا طنط
يمني: ولا تعب ولا حاجه يا حبيبتي عن اذنك
مي: اتفضلي
بتخرج يمني وتسبهم لوحدهم
مي: شيار قومي
شيار: لا
مي: انا قلقانه عليكي وجيت اطمن شيار فيكي ايه احكيلي انتي عمرك ما خبيتي حاجه عليا
بتقوم شيار بتقعد وفجاه تحضن مي وتعيط ف حضنها
بتحضنها مي وتطبطب عليها
مي: مالك بس يا قلبي ايه اللي مزعلك كدا؟
شیار: مخنوقه اوي يا مي اوي نفسي افضل نايمه ع طول ومصحاش تاني
مي: بعد الشر عنك يا حبيبتي احنا كلنا بنحبك ومحدش فينا يقدر يستغني عنك
شيار: بس هو قدر هو قدر يسبني قدر يتخلي عني مع اني و**** حبيته اوي اوي يا مي
مي: انا مش فاهمه حاجه مین دا اللي سابك شيار انتي في حد ف حياتك
بتنتبه شیار انها مكنش مفروض تقول كدا لانها مينفعش تحكي عن ايهم لاي حد بتفضل ساكته
مي: شكلك مش عايزه تتكلمي وانا مش هغضط عليكي بس عيزاكي تحطي ف بالك ان اللي انتي زعلانه عليه اوي كدا لو كان بيحبك بجد مكنش وصلك للحاله دي اللي بيحب بجد ياشيار ميقدرش يوجع اللي بيحبه ميقدرش يسيبه لو سابك اعرفي انه محبكيش م الاول واكيد ميستهلش زعلك دا انا مضطره امشي عشان بابا قالي اروح بدري قبل الليل هكلمك اول ما اروح اطمن عليكي ومتقلقيش انا مش زعلانه انك حبيتي من ورانا ومش عرفتينا ومش هعرف حد سرك ف الحفظ والصون يا صديقتي يلا باي
شیار: بای
بتدخل يمني بالعصير تلاقي مي هتنزل
يمني: علي فين انا حضرتلك العصير
مي: معلش يا طنط مضطره امشي مره تانيه يلا سلام
يمني: سلام يابنتي
می: عمو هادی سلام
هادي: سلام يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
يمني: شيار قومي يا حبيبتي كليلك لقمه
شیار: مش جعانه یا ماما انا هقوم اذاكر شويه
يمني: ماشي يا حبيبتي لو احتجتي حاجه ناديلي
شیار: حاضر
بتخرج يمني وبيفضل كلام مي بيرن ف ودن شیار ودموعها بتنزل
شيار: يمكن عندك حق يمكن محبنيش بس انا حبيته اوي ومش هقدر اعيش ف عالم هو مش موجود في
بتاخد شیار موس من درج مكتبها وتقرر تموت نفسها
بتقرب الموس علي شراينها وتغمض عنيها ودموعها نازله
شیار: ايهم يحبك وبتقطع شرايين اديها.......
يتـٌـٌٌـبـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌعٌـِـِِـِـ

آلُـِـِِـِِِـِِـِـجـ,ـڒٍء آلُـِـِِـِِِـِِـِـڛـ,ـآبـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌعٌـِـِِـِـ
بتستغرب شیار انها محستش بوجع وتفتح عنيها بتلاقي بدل الموس ف اديها منديل وايهم واقف قدامها
ايهم بغضب: انتي اتجننتي ايه اللي بتعمليه دا انتي مش عارفه ان اللي بيموت نفسه بیموت کافر
بتنزل دموع شيار وبتفضل بصاله وبتقوم تجري عليه تحضنه وتعيط
شيار: انت هنا بجد انا مش بيتهيألي صح
ايهم: اهدي انا هنا مش هسمحلك تموتي نفسك
بتبعد شيار عن حضنه وتبصله
شیار: ليه يا ايهم؟
ايهم: ليه ايه؟!
شيار: ليه ظهرت ف حياتي ليه علقتني بيك ليه خلتني احبك ليه وعدتني مش هتبعد وليه بعدت عني ليه فهمني فين حبك اللي وهمتني بيه فين وعدك انك مش هتسبني انت مش قولتلي مش هسمح لحاجه تاذيكي ازاي انت اذتني ازاي قررت تبعد من غير متفكر فيا هحس ب ايه وهعيش ازاي ازاي مفكرتش ف وجعي ازاي انت اناني كدا ازاي هونت عليك قولي ازاي؟؟؟
بتقع شيار علي ركبها ع الارض من كتر العياط بيقعد ايهم قصادها ع الارض ويمسك اديها
ايهم: انتي فاكره بعدي عنك سهل كدا انا كنت حاسس ان روحي هتطلع من جسمي بس انا حسيت بعدي هيكون احسن ليكي عشان تعيشي حياتك صدقيني انا ميهمنيش حاجه ف الدنيا دي غير سعادتك انتي حتي لو سعادتك دي علي حساب وجعي انا
شيار: وانت شايف اني كدا مبسوطه ايهم افهمني انا و** العظيم بحبك اوي ومقدرش اعيش من غيرك حياتي لو مش هتبقي معاك فهي متلزمنیش وصدقني مش فاهمه ازاي اتعلقت بيك بسرعه كدا بس انا مقدرش اجي اعيش ف العالم بتاعك تعرف لو مت هيكون احسن لان اهلي هيكونوا عارفين اني ميته انما لو اختفيت ازاي هيتحملو هيعيشوا ازاي من غيري انا مقدرش اكون سبب ف وجعهم تعرف يمكن لو كان ليا اخوات كنت وافقت علي طلبك كنت هقول اختي او اخويا هيعوض غيابي عنهم بس هما ملهمش غيري وانا مقدرش اكون انانيه واختفي من حياتهم بسهوله كدا مش هعرف انبسط واعيش واقرب ناس ليا موجوعين بسببي بس انا برده هموت من غيرك انا بحبك اوي و** 😭
بيحس ايهم قلبه بيتقطع علي حبيبته وهو شايفها موجوعه بشكل دا بياخدها ف حضنه ويحرك ايده علي شعرها
ايهم: انا اسف مكنتش اعرف انك بتحبيني اوي كدا وانا و**** بحبك اوي ومش عايز حاجه ف حياتي غيرك انتي
سامحيني ! انا اسف
شیار: هسامحك بس بشرط
ايهم: شرط! طب انا راضي زمتك عمرك شفتي انسيه بتتشرط علي جني
شیار: ملیش دعوه تنفذ شروطي او مش هسامحك
ايهم: شروطي!! مش كان شرط واحد عموما ياستي قولي شروطك انا سامعك
شیار: اول شرط متبعدش عني تاني مهما حصل
ايهم: حاضر و**** عمري ما هبعد عنك تاني
شيار: وتاني شرط تفضل حاضني طول الليل
بيبصلها ايهم ويبتسم ويقرب عليها يبوسها
ايهم: بحبك
شيار: وانا كمان بحبك اوي
بينام ايهم علي سريرها وهي بتنام جمبه وبياخدها ف حضنه
_______________________
وبعد شويه وقت
ايهم: حبيبتي منمتيش ليه؟
شیار خايفه انام
ايهم: خايفه من ايه؟!
شیار: خايفه اصحي مش الاقيك جمبي
بيحضنها ايهم اوي
ايهم: اوعدك انك هتصحي تلاقيني جمبك ومش بس كدا انا هبقي ف حلمك وانتي نايمه عشان مبعدش عنك ولا لحظه ممكن تنامي بقي لانك لو منمتيش هسمع كلام الشيطان اللي بيوسوسلي دا واعمل حاجات عيب
شیار: ههههههه شیطان بيوسوسلك طب ازاي؟!
بیقرب ايهم عليها اوي
ايهم: تحبي اوريكي
شيار: لا لا الطيب احسن انا اصلا نمت خلاص وبتغمض عنيها
ایهم: ههههههه بحبك يا مجنونه
بتنام شيار ف حضن أيهم وبتشوف نفسها واقفه علي شط بحر وايهم جمبها
ايهم : الليله دي مميزه هنستمتع بكل لحظه فيها هاتي ايدك
بتبصله شيار وتبتسم وتمسك ايده
بيمسك اديها وينط بيها ف الميه
شیار بخوف: ايهم انا بخاف من الميه
ايهم: ازاي تقولي كدا هو في سمكه بتخاف من الميه
شیار: مش فاهمه
ايهم: بصي علي رجليكي كدا
بترفع شيار رجلها بتلاقي عندها زعانف بدل الرجلين
شیار: انا حوريه بحر مش مصدقه
ايهم: مش قولتلك ليله مميزه هخليكي تشوفي احلا حلم ف حياتك بيمسك ايهم اديها ويغطسوا سوا ف اعماق البحر بتنبهر شيار بمناظر الشعب المرجانيه والسمك وبتكون سعيده من قلبها لان وهي صغيره كانت دايما بتتمني تبقي حوريه بحر وفضلت تلعب بزعانفها ف الميه وتطلع ع سطح الميه وتنط وهي بتضحك
شیار: انا بجد مبسوطه اوي احساس تحفه
بيمسك ايهم اديها ويخرجوا من الميه وبمجرد خروجها من الميه بتختفي الزعانف وتظهر رجلها
ايهم: جاهزه للخطوه الثانيه؟
شيار: اللي هي ايه؟!
بيبصلها ايهم ويركز عنيه علي ضهرها بتحس شیار احساس غريب وبتبص علي ضهرها تلاقي عندها جناحين كبار
شیار بصدمه : هو ... هو احنا هنطير؟!!
ايهم: اه مش نفسك تجربي الطيران
شيار: لالا انا خايفه
بيبص ايهم ف عنيها
ايهم: طول منا جمبك مش عايز اسمع منك كلمه خايفه دي ممكن
بتهز شیار دماغها ب موافقه
بيمسك ايهم اديها ويطير بيها بتكون خايفه ف الاول بعدين بتحب الاحساس وتسيب ايده وتطير وتلف بجنحتها وتسبقه وهو يحصلها وصوت ضحكهم مالي السما شويه وبينزلوا ع الارض وترجع شيار ل طبيعتها
ايهم: غمضي عنيكي
بتغمض شيار عنيها وبعد شويه
ايهم: فتحي
بتفتح شيار عنيها تلاقي نفسها ف مركب وسط البحر والقناديل طايره ومنوره حواليها زي فيلم رابونزيل
شيار: **** بجد المنظر تحفه انا مش عارفه اقولك ايه دا بجد احلا حلم حلمت بي
ايهم: انا عيزك دايما مبسوطه
شیار: خليك جمبى وهفضل دايما مبسوطه
بيقرب منها ايهم ويحضنها ويبص ل شفايفها ومش بيقدر يقاوم رغبته وبيبوسها مره واتنين وتلاته ويبعد عنها كل دا
وشيار مغمضه عنيها
بتفتح شيار عنيها تلاقي ايهم بعد عنها بتقرب هي منه وتمسك ايده
شيار: ايهم المسني
ايهم: بس لو لمستك انتي
بتحط شيار اديها علي شفايفه تمنعه من الكلام
شيار: انا بحبك وملكك لوحدك محدش هيقربلي غيرك ولا انا عيزه حد غيرك حبيبي المسني
مش بيقدر أيهم يقاوم اکثر وفجاه بتلاقي شیار نفسها مع ايهم ف الكوخ اللي اتجوزها فيه وبيقرب عليها ويبوسها
ويشلها ينيمها ع السرير وبيبصلها
ايهم: شیار انتي متاكده عيزه كدا؟
مش بترد شيار بس بتقربه عليها وتبوسه
شيار: بحبك
ايهم وانا بعشقك مش بس بحبك وبيقرب عليها و......
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
بتفضل شیار نايمه ف حضنه ف الكوخ واما بتصحي بتلاقي نفسها نايمه ف حضنه علي سريرها
شيار: صباح الخير ياحبيبي
ايهم: صباح الفل يا وردتي ولا اقول صباحيه مباركه يا عروستي
شیار بكسوف: اتلم
ایهم: ههههههه انتي مكسوفه مني شكلك نسيتي طلبك مني ف الحلم وانا لازم افكرك وبيقرب عليها ويبوسها
بتغمض شيار عنيها وبتبوسه هي كمان
ايهم: قومي بقي عشان كدا مش هتروحي الجامعه وهنقضيها قله ادب
شیار: لالا هقوم خلاص
ايهم: ههههههه
بتقوم شيار وقبل متخرج من اوضتها بتلف وتبصله
شیار: ايهم هشوفك اما اجي صح مش هتختفي تاني
ايهم ب ابتسامه: مش هختفي اول متناديني هتلاقيني قدامك
بتجري شيار عليه تحضنه وشويه وتخرج تاخد دش وتلبس وتقعد تقطر مع باباها ومامتها وتضحك وتهزر معاهم وهما بيفرحوا انها اخيرا رجعت تاني لعادتها وبتنزل تروح الجامعه وتفضل تضحك وتهزر مع صحابها طول الوقت
_________________________
بيعدي اسبوع وشيار حياتها زي ما هي بنهار ف الجامعه واما ترجع تقعد مع اهلها وتذاكر وطول الليل مع ايهم ويوم وهي قاعده بتذاكر بيخبط باباها علي اوضتها ويفتح حته صغيره من الباب
هادي: حبيبتي صاحيه؟!
شيار: اه يا بابا اتفضل
هادي: انا كنت عايز اكلم معاكي ف موضوع
شیار بمرح: ايه عايز تطلب ایدی؟!
هادی: يابت بطلی انا بكلم بجد
شیار: اتفضل يا بابا انا سمعاك
هادي: بصي من غير لف ودوران كدا في عريس اتقدملي وطلب ايدك مني
شیار بصدمه: ايه !!!!
هادي: في ايه انتي اتصدمتي كدا ليه هو انتي مش بنت وطبيعي العرسان يتقدمولك
شیار: بس... بس انا مش عايزه اتجوز
هادي بشك: شيار انتي في حد ف حياتك؟!
شيار: انا لا طبعا
هادي: اومال ايه الحكايه؟
شیار: مفيش يا بابا انا مش عاوزه اتجوز انا مركزه ف دراستي وبس
هادي: العريس المره دي ميترفضش ابن ناس ومن عيله كويسه ومستواه المادي والاجتماعي كويس وبعدين يا ستي قابليه ولو مرتحتيلوش خلاص محدش هيغصبك علي حاجه قابليه الاول وبعدين قرري
شیار: بس يا بابا
هادي: مفيش بس انا ادتلو معاد بكره هيجي يتعرف عليكي ولو اتفقتو هيجيب اهله المره الجايه اكيد مش هتكسفيني صح
شيار: اللي تشوفو يا بابا .
بيبتسم هادي ويطبطب علي كتفها ويخرج من الاوضه مبينكرش ان رد فعل شیار بیثیر شکوكه بس بيقول لنفسه انه اکید غلطان ويروح اوضته
يمني: هاا طمني قبلت تشوف العريس
هادي: قبلت بصعوبه شويه بس قبلت
يمني: يارب اشوفها عروسه وقلبي يطمن عليها يارب
بتقعد شيار علي سريرها وتضم اديها ورجلها علي صدرها وتخبي وشها بين رجليها وتعيط وفجاه بتحس ب ايد
بتلمس اديها
بتتخض شيار وجسمها بيتنفض
ايهم: اهدي دا انا في ايه مالك؟
شيار: ايهم وبتترمي ف حضنه وتعيط
بيحضنها ايهم ويحرك ايده علي ضهرها
ايهم: مالك يا حبيبتي في ايه؟!
شیار: بابا
ايهم: ماله؟!
شيار: جايبلي عريس ومصمم اشوفه بكره
ايهم: ودا اللي مزعلك اوي كدا !؟
بتبصله شیار ب استغراب
شيار: انت بتهزر صح
ايهم: الصراحه اه حبيبتي محدش يقدر ياخدك مني عايزه رايي
شیار: اه
ايهم: شوفي العريس
شیار مقاطعه کلامه: انت بتقول ايه؟!
ايهم: بقولك شوفيه عشان باباكي ميزعلش ويشك فيكي ان في حد ف حياتك وانا هكون معاكي وهنطفشه من غير
ما حد يحس
شیار: بجد هتطفشه؟
ايهم: تفتكري هسمح لحد يبعدك عني او ممكن اسيب راجل يقرب منك انتي مراتي يا شيار فاهمه يعني ايه يعني انتي ملكي ! وبس
بتحضنه شيار اوي
شيار: انا بحبك اوي اوعي تسبني
ايهم: عمري ما هسيبك انا مصدقت لقيتك يلا اضحكي مش بحب اشوفك دموعك دي
بتبصله شيار وتبتسم
بيحضنها ايهم ويفضل واخدها ف حضنه لحد ما بتنام
_______________________
بتصحي شيار الصبح تغير هدومها وتخرج من اوضتها
شيار: صباح الخير
هادي: صباح النور يا حبيبتي
يمني: صباح الورد ياقلبي
بتاكل شيار وهي بتتجنب نظرات باباها ومامتها
وبعد شويه
شيار: الحمد لله عايزين حاجه انا نازله
هادي: شيار استني
شیار: نعم يا بابا
هادي: خلصي محاضرات وتعالي علي طول عشان تجهزي نفسك للعريس
شیار: حاضر عن اذنك
يمني: **** معاكي ياحبيبتي
بتروح شيار الجامعه وتقعد مع صحابها ف الكافتيريا وهي سرحانه ومش مركزه وكلهم لاحظو ان فيها حاجه
مي: مالك يا شيار ايه اللي شاغل بالك؟!
شیار: متقدملي عريس
ادم بلهفه: انتي بتتكلمي بجد؟!
بيستغربوا مي ونور من خضه ادم
شيار: هو الحوار دا في هزار يا ادم
نور: طب وفين المشكله ليه زعلانه كدا؟
شيار: لاني مش عاوزه اتجوز وبابا مصمم اشوفه
مي: طب ما تشوفيه يا شيار يمكن يكون حد كويس ولو معجبكيش انا متاكده عمو هادي مش هيجبرك علي حاجه
ادم: انا رايي متعمليش حاجه انتي مش حساها
مي: انت بتقول ايه يا ادم يعني متسمعش كلام باباها
ادم: انا مقولتش كدا اقصد الموضوع دا مفيهوش اجبار
شیار: انا هشوفو عشان مسببش احراج ل بابا بس اکید هرفضه
بتلاحظ مي ان ادم بان الراحه علي ملامحه اما سمع ان شيار هترفض العريس وبتتاكد مي ان ادم جواه مشاعر ل شیار بتحس قلبها كأن اتغرز في سكينه وان دموعها خلاص هتنزل بس بتغمض عنيها وتفتحها وتحاول تبان طبيعيه
ومش تحسس حد بحاجه
نور:يلا یا جماعه اول محاضره خلاص هتبدا
بيقوموا كلهم ونور بتقف قبل ميدخلوا المحاضره
نور: جماعه انا شكلي نسيت فوني ف الكافتيريا هروح اشوفه واجي
شیار: تحبي اجي معاكي؟
نور: لالا ادخلي انتي وانا هجيبه واجي ع طول
بيدخلوا السيكشن ونور بترجع الكافتيريا وتروح ع الترابيزه اللي كانوا قاعدين عليها بس مش بتلاقي فونها
نور: غريبه فوني راح فين؟!
بتسمع صوت من وراها بتدوري علي دا
بتبص نور للشخص بتلاقيه مهند
بتاخد منه الفون وتبتسم
نور: ایوه شكرا
مهند: ولا يهمك ضيعي انتي الحاجه براحتك وانا هلقيهالك
نور: ههههههه
بيبصلها مهند ويحس ان ضحكتها خطفت قلبه ويبتسملها
نور: بجد شكرا ليك
مهند: انتي المره اللي فاتت مقولتليش اسمك ممكن اعرف اسمك لو مش هيضايقك
نور: اسمي نور
مهند: اسمك جميل اوي
نور: شكرا عن اذنك محاضرتي هتبدأ
وبتسيبه وتمشي وهي مبتسمه وحاسه ب احساس غریب جواها
___________________________
بتخلص المحاضرات وتروح شيار البيت وتفضل قاعده ف اوضتها وقلقانه شويه ويمني بتدخل اوضتها
يمني: شيار انتي لسه نايمه قومي اجهزي العريس خلاص علي وصول
شیار: حاضر
بتخرج يمني من الاوضه
شيار: ايهم انت هنا انا خايفه طمني انك جمبي
بيظهر ايهم قدامها
ايهم: حبيبتي انا جمبك متخفيش
شيار: انا بجد مستغربه هدوئك دا اوي
ايهم: انا جني تفتكر هخاف من انسان يعني اللي معروف العكس
بتبصله شيار وتفضل ساكته
بيقعد ايهم ويمسك اديها يقعدها جمبه
ايهم: حبيبتي انتي اتولدتي عشان تكوني ليا مش لحد تاني وطول منا عايش مفيش مخلوق هيفرقني عنك فهماني
بتهز شیار دماغها ب اه
بیشدها ايهم وياخدها ف حضنه
ايهم: يلا يا حبيبتي البسي ومتقلقيش من حاجه انا جمبك
شیار: حاضر
بتقوم شیار تطلع فستان من الدولاب وتلبس وشويه بتخبط مامتها عليها وتبلغها تخرج تقابل العريس
شیار ف بالها: ايهم
بتسمع شيار صوت ايهم ف ودنها
ايهم: انا جمبك متخفيش
بتغمض شيار عنيها وتاخد نفس وتفتح وتخرج تروح اوضه الصالون
بيكون هادي قاعد مع العريس وبيضحكوا
هادي: اهي العروسه جت اهي تعالي يا حبيبتي اقعدي
بتقعد شیار جمب باباها وحاطه وشها ف الارض
هادي: احم طب انا عندي مكالمه مهمه لازم اعملها وهاجي تعالي معايا يا يمني وبيخرجوا ويسبوهم لوحدهم
بتفضل شيار باصه ف الارض ومش بتبص للعريس خالص
شيار:بص بقي من الاخر انا مش موافقه على الجوازه دي واحسنلك يا ابن الناس تقول ل بابا انك مرتحتليش واننا متفقناش ومتكملش الجوازه دي لان ببساطه انا رافضه فكره الجواز ومستحيل اتجوز تمام
العريس: ولا حتي انا
بتصدم شيار من الصوت وتبصله وملامح الدهشه علي وشها
شيار: ايهم دا انت بجد
ايهم: مفاجأة. صح
شيار: انا مش مصدقه عنيه ازاي انت ازاي عملت كدا وليه مقولتليش؟؟
ايهم: مفروض كنتي تدخلي شرطه مش طب ايه كميه الاسئله دي
شیار: انا بجد مش مصدقه هو انا بحلم صح بس انا مش فاكره اني نمت بتخبط شيار علي وشها فوقي يا شيار فوقي
ايهم: حبيبتي انا هنا قدامك مش بتحلمي ومحبتش اقولك عشان اعملهالك مفاجأه
شيار: دي احلا مفاجأة اتفجئت بيها في حياتي بس فهمني ازاي يعني انت بقيت بني ادم
ايهم: مش بظبط بس اقدر اعيش ف العالم بتاعك اللي حصل ان يوم مطلبت منك تعيشي ف العالم بتاعي
ورفضتي وقتها انا
«« فُـ,ـلُـِـِِـِِِـِِـِـآشُـُـُُـُ بـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌآكُـُ »»
ايهم: انا ازاي عملت كدا هي عندها حق مينفعش ابقي اناني واحرمها من اهلها بس انا برده مقدرش اعيش من غيرها لازم يكون في حل ولازم الاقيه ف اقرب وقت
بيروح ايهم ل شخص يعتبر حكيم ف العالم بتاعه بيروحله ويخبط علي بابه
آزاد (الحکیم) : الملك بنفسه عندي اكيد الموضوع مش سهل
ايهم: هو فعلا مش سهل ومحتاج مساعدتك
آزاد اقدر اساعدك ف ايه
ايهم: انا متجوز من
بيقطع آزاد كلامه
آزاد: من انسيه عارف
ايهم: انا بحبها ومش عايز ابعد عنها لحظه وهي متقدرش تعيش معايا هنا ايه اللي ممكن اعمله
آزاد: في قدامك 3 حلول
ايهم: ايه هما؟!
آزاد تبعد عنها وتنساها
ايهم: مستحيل بعدي عنها هو موتي
ازاد: يبقي اخطفها وجبها هنا بالغصب
ايهم: مقدرش اغصبها علي حاجه هي مش عيزاها ايه الحل التالت
آزاد: تتنازل عن عرشك وتعيش ف عالمها بس طبعا لازم تراعي ان محدش يلاحظ عليك حاجه غريبه ولا تدي فرصه
لحد يشك فيك
ايهم: يعني هبقي انسان
ازاد: لا هتبقي جني ف شكل انسان وعايش وسطهم وممنوع حد يعرف حقيقتك لان لو حد اكتشف انك جني هتتعرض للاذي انا كدا قولتلك ع الحلول اللي قدامك وانت اختار اللي يناسبك
«« عٌـِـِِـِـوُڊﮩ مـْـْْـْنـِِـِـ آلُـِـِِـِِِـِِـِـفُـ,ـلُـِـِِـِِِـِِـِـآشُـُـُُـُ بـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌآكُـُ ۔»»
ايهم: بس وانا قررت استعمل اخر حل طظ ف العرش انتي هي مملكتي بتنزل دموع شيار من الفرحه وبتقرب منه وتحضنه
شیار: بحبك يا أيهم بحبك اوي
ايهم: يعني موافقه تتجوزيني وتبقي مراتي قدام الانس زي منتي مراتي قدام الجن
شیار: انت بتسأل طبعا موافقه
بیشلها ايهم ويلف بيها
ايهم: انا اسعد مخلوق ف الدنيا كلها
بيحس ايهم بصوت خطوات قربت ع الصالون
ايهم: شيار اقعدي ومتبينيش انك تعرفيني
بتقعد شیار قصاده و بیدخل باباها ومامتها الاوضه
هادي: ايه رايك يا حبيبتي؟
شيار: اللي تشوفو يا بابا وبتكسف وتبص ف الارض
ايهم: يبقي نقرا ******* وان شاء **** المره الجايه هاجي مع والدي ووالدتي
هادي بفرحه: نقرا *******
بيقروا كلهم ******* وبعد ميخلصو بتزغرط يمني من الفرح وبعد شويه بيمشي ايهم وبتدخل شیار اوضتها
شیار: انا حاسه اني بحلم مش مصدقه نفسي من الفرحه
ايهم: **** يقدرني واسعدك دايما
شیار: انا كدا هجنن انت مش لسه ماشي من الباب ازاي الاقيك ف اوضتي
ایهم: ههههههه اقنعك ازاي اني جني طيب اعمل ايه اكتر من كدا اولع ف بتكم يعني
شیار: ههههههه لالا الطيب احسن
بیقرب ايهم منها اوي
ايهم: مش مصدق امتي هتبقي ملكي ومعايا قدام الناس كلها
شیار: انت صحیح قولت هتجيب باباك ومامتك يقابلو بابا طب ازاي هما مش معترضين علي قرارك
ايهم: هما اعترضوا ف الاول بس قدرت اقنعهم وهيظهروا ل مامتك وباباكي ولما نتجوز مش هيظهروا تاني
شيار: ومين هيحكم مكانك؟
ايهم: اختي اتنازلت عن الحكم ليها
شیار: انا مش مصدقه انك عملت كدا عشاني
ايهم: انا بحبك مش عاوز حاجه غيرك
شيار: وانا بعشقك
بيبوسها ايهم ف شفايفها و...........
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
___________________________
يمني: انا مبسوطه اوي اخيرا بنتي وافقت علي عريس وهشوفها عروسه
هادي:...........
يمني: مالك يا هادي هو انت مش مبسوط
هادي: مش عارف ليه حاسس اني قلقان
يمني: انا شايفه مفيش داعي للقلق وشايفه ان ايهم شخص كويس تلاقيك زعلان بس عشان هياخدها منك
هادي: ههههه
يمني: ايوه كدا اضحك ومتقلقش سلمها ل **** وهو يعمل الصالح ل شيار
هادي: ونعم ****
وبيطفوا النور وينامو
_________________________
تاني يوم ف الجامعه
بتروح شيار لصحابها ف الكافتيريا
شيار: صباح الفل
مي ونور وادم: صباح الورد
نور: شكلك مبسوطه ايه طفشتي العريس ولا ايه
شيار: لا وافقت
مي ونور: انتي بتكلمي بجد ولا بتهزري!!!
شيار: لا بجد لقيته انسان كويس وحسيت اني مرتحاله ف وافقت وقرينا *******
نور ومي بفرحه: الف مبروك يا حبيبتي وبيقوموا يحضنوها ويبوسوها
شيار: **** يبارك فيكم يا بنات عقبالكم يارب
بيبص ادم ل شيار ولسه تحت تاثير الصدمه
ادم: مبروك الف مبروك
شیار: **** يبارك فيك يا ادم
ادم: يلا بينا هنتاخر علي المحاضره
بيدخلوا السيكشن كلهم واخر اليوم بيوصلهم ادم وبعد ما نور ومي بينزلوا بيمشي ادم ب شيار من طريق مختلف
شیار: ادم انت رايح فين دا مش طريق بيتي؟!
ادم: انا عارف هنروح مشوار سوا
شیار: مشوار ايه دا ولیه مقلتليش قبل كدا
ادم: معلش اسف اصبري شويه وهتعرفي هنروح فين بتستغرب شيار بس بتسكت وتستني وبياخدها عنده ف الفيلا
شیار ب استغراب: ادم انت جاييني هنا ليه؟
ادم: عايز اكلم معاكي شويه بعيد عن الدوشه انتي خايفه مني ولا ايه؟!
شيار: هخاف منك ليه انت عبيط يااض هو في واحده تخاف من اخوها
ادم: طب يلا انزلي
شیار: ماشي
وبينزلوا من العربيه ويدخلوا الفيلا ويقعدوا ف الليفنج
شیار: ها بقى ايه الموضوع المهم اللي عايزني فيه
ادم: شیار انا بحبك
شيار بعدم فهم : طب مانا كمان بحبك هو دا الموضوع المهم انا قولت انت عايز تقطع علاقتك بيا
ادم: انا مش دا قصدي انا اقصد كدا وبيقرب منها يبوسها
بتبعده شيار عنها وبتلاقي ايهم واقف قصادها وملامح الغضب مرسومه علي وشه وفجاه بتشهق شيار وتبص ف
الارض وبيكون ايهم دخل ف جسمها واتحكم في
ادم: شیار انتي كويسه؟!
بترفع شيار وشها وتبصله
بيتصدم ادم من نظره عنيها المخيفه وقبل ما ينطق ويقول اي كلمه...............
يتـٌـٌٌـبـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌعٌـِـِِـِـ

آلج ـزء آلثـآمـن
بيبص ادم ل شيار بيتصدم من شكل عنيها بتكون نظرتها حادة جدا ومخيفه وقبل مينطق ب اي كلمه بتضربه شيار بوكس ف بطنه بيقع ع الارض ويجيب ددمم من بقه
ادم: ااااه شيار انتي
بتقطع شیار كلامه ب انها بتمسكه من رقبته ترفعه عن الارض وهي بتبصله بغضب
بيحرك ادم رجله ف الهوا ويحاول يفك اديها من علي رقبته
ادم: شي.. شياار هاا م و ت
بتحدفه شيار علي الحيطه بتتخبط دماغه وبيقع فاقد الوعي بيخرج ايهم من جسم شيار ويقف قدامها
بتبص شيار ل ادم وهي مصدومه
شیار: یانهار اسود انت قتلته
ايهم: لا هو فاقد الوعي بس
شیار : ايهم انت ايه اللي عملته دا دلوقتي هو
بيحط ايهم ايده علي بقها يمنعها من الكلام
ايهم: دا مش وقت کلام دلوقتي
بياخدها ايهم ف حضنه وف لحظه بتلاقي نفسها قدام باب بيتها وايهم اختفي
شيار: ايهم... ايهم
مش بتلاقي رد
بتدخل شيار البيت تسلم علي باباها ومامتها وتتحجج انها تعبانه وبتدخل اوضتها وبتكون حاسه بألم ف جسمها بسبب دخول ايهم فيه
شيار: يارب استر ياتري ادم هيحصله ايه وكدا هيعرف ان ايهم من انسان يارب استر يارب انا خايفه
بعد ما بيوصل ايهم شيار ل بيتها بيرجع عند ادم بيكون لسه فاقد الوعي
بيقف ايهم ويبصله بغضب ويحط ايده علي دماغه بيفتح ادم عينه يلاقي نفسه بيتزحلق علي زحليقه اخرها نار
بيصرخ ادم ويحاول يمنع نفسه من انه يتزحلق مش بيقدر يمنع نفسه واما بيقرب من النار ويحس بحرارتها بيغمض
عينه ويصرخ اوي وفجاه بيفتح عينه
بيلمس ادم جسمه وهو مش مصدق انه لسه عايش ومتحرقش ويلاقي نفسه بيتزحلق تاني وقبل ما يقع ف النار يفوق لحد ما كان هيجنن
وبيفوق لما ايهم بيقرر يفوقه
ادم: انا عايش... انا عايش بيسمع ادم صوت بيقول
لو فكرت تقرب من شيار تاني هخليك تتمني الموت ومتطلوش المره دي قرصت ودنك بس
ادم بخوف: انت مين وليه مش قادر اشوفك؟
ايهم: انا هبقي عملك الاسود لو فكرت تلمس شيار تاني ومتفضلش تلف حوالين نفسك لانك مش هتقدر تشوفني ههههههه وبيختفي صوت ايهم
بيترعب ادم ويخرج جري من البيت وبيركب عربيته ويمشي
___________________________
بتفضل شيار قاعده ف اوضتها ضامه نفسها وبتعيط من الخوف
ايهم: حبيبتي بتعيط ليه؟
بتبصله شيار وترمي نفسها ف حضنه وتعيط
ايهم: اهدي يا روحي متخفيش
شيار: ايهم انت عملت ايه مع ادم؟
ايهم: ولا حاجه خوفته شويه بس عشان يبعد عنك
شیار: ايهم هو كدا هيعرف انك مش انسان انت نسيت كلام الحكيم
ايهم: لا منستش بس انا مش هسمح لحد يلمسك حتي لو فيها موتي انتي بتاعتي انا وبس فاهمه يا شيار بتاعتي
وبيبوسها ف شفايفها و..........
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»
________________________
بعد وقت ليس بلقليل وشيار نايمه ف حضن ايهم وهو بيلعب ف شعرها
شيار: حبيبي
ايهم: اممم
شيار: هو دلوقتي ايه اللي هيحصل مع ادم
ايهم: مش عارف بس اللي واثق منه انه هيجي يسألك
شيار: وبعدين
ايهم: قوليله انك متعرفيش حاجه وانه اما قرب منك انتي ضربتيه بالقلم ومشيتي وان اكيد هو بيتهيقله واقلبي
التربيزه عليه
شيار: وهو هيصدق!!؟
ايهم: حتي لو مصدقش مفيش ف ايده حاجه يقدر يعملها وبعدين انتي ازاي تروحي معاه البيت اصلا
شیار: انا اسفه صدقني متوقعتش هيحصل كدا احنا متربين سوا وانا كنت واثقه فيه يمكن دي غلطتي اني نسيت تحذريك ليا قبل كدا
ايهم: ماشي بس متتكررش تاني
شيار: حاضر مي بتحب ادم اوي هو مفيش طريقه من خلالها تقدر تخليه هو كمان يحبها
ايهم: لا انا مقدرش اتحكم في مشاعر حد مقدرش اخلي حد يحب او يكره حد بس ممكن اعمل حاجه تانيه
شيار: ايه هي؟
ايهم: ممکن اربط روحه ب روحها
شیار: مش فاهمه
ايهم: رابط الروح دا اقوي رابط ف الدنيا كلها ومفيش قوه علي وجه الارض تقدر تفكه ودا هيخليه يقدر يحس بيها بوجعها، حزنها، فرحها يعني اي حاجه هي هتحسها هو هيحسها
شیار: ودا هيخليه يحبها
ايهم: مش عارف ممكن يحبها وممكن يتجاهل احساسه
شیار: وانت تقدر تعمل كدا تربط مي ب ادم
ايهم: اقدر بس رايي بلاش اصبري ونشوف القدر مخبلهم ايه حب ادم ليكي عاميه عن مي بس اما هيتاكد ان مفيش فرصه بينك وبينه ويسلم للامر الواقع وقتها مي ممكن تقدر تاخد قلبه ف اصبري وهنشوف
شیار: حاضر
ايهم: يلا نامي انتي اكيد محتاجه ترتاحي
شیار: هسال سؤال كمان وبعدين انام
ايهم: ماشي اسألي
شیار: قریت قصه مره كانت بتكلم عن جواز الانس من الجن وف القصه من اول مره الجني لمس الانسيه هي حملت منه وانا وانت بقالنا فتره متجوزين ليه محملتش منك
ايهم: انا بختار الوقت اللي اقرب منك فيه ويكون وقت مش هيحصل حمل فيه
شيار: ليه انت مش عاوز تخلف مني؟
ايهم: دا حلم حياتي واكتر حاجه بتمناها بس اما اتجوزك ف العالم بتاعك هيكون افضل وانا مستني الوقت دا وكفايه
كلام ويلا نامي
شیار: حاضر تصبح على خير
بيبوسها ايهم ف دماغها ويحضنها اوي
ايهم: وانتي بخير
__________________________
بتصحي شيار الصبح تلبس وتقعد تفطر مع اهلها
هادي: حبيبتي انتي عندك جامعه بكره
شيار: لا بكره معنديش محاضرات ليه يا بابا في حاجه؟
هادي: ايهم كلمني وبكره هيجيب اهله ويخطبك رسمي
بتبص شيار ف الارض وتبتسم
شیار ف بالها: انت دايما بتفاجئني كدا
هادي: شيار سرحتي ف ايه؟
شیار: هاا بتقول حاجه يا بابا
هادي: بسألك عن رأيك النهائي ف الخطوبه قبل ميحصل اي حاجه رسمي انتي مبسوطه حبيبتي ولا عندك مانع ف
الموضوع دا
شیار: مبسوطه اوي يا بابا ايهم شكله شاب كويس وانا حقيقي ارتحتله
هادي: يبقي علي بركه **** هبلغه اننا منتظرينهم بكره
شيار: اللي حضرتك شايفه يا بابا
بيحضنها هادي ويبوس دماغها
هادي: الف مبروك يا حبيبتي **** يتمملك علي خير يارب
بتحضن شیار ابوها وهي مبسوطه
يمني: طب وانا مليش حضن
شيار: ازاي بقي دانتي الخير والبركه ياست الكل وبتبوس شیار دماغ مامتها وتحضنها
شيار: انا ماشيه بقي عشان متاخرش باي
هادي ويمني معا : في رعايه **** يا حبيبتي
__________________________
بتوصل شيار الجامعه بتلاقي مي ونور ف الكافتيريا
شیار: صباحوو يا بنات
مي ونور معا: صباحوو
بتلاحظ شیار ان نور كل شويه بتبص حواليها
شیار: مالك يا نور بتدوري علي حد ولا ايه؟
نور: اه... لا
شیار: اه ولا لاء
نور: شيار خلاص بطلي
می: هو آدم مش جای؟
بترتبك شيار اما بتسمع اسمه بس بتحاول متبینش
نور: متقلقيش انا كلمته من شويه وهو علي وصول
مي: طب يلا ندخل المحاضره الاولي هتبدا
شیار: طب اسبقوني وانا هروح الحمام واحصلكم
مي ونور معا: اوك
_________________________
بتروح شيار والحمام وبعد متخرج بتلاقي حد شدها من اديها بتتخض شيار وتبص للي شدها
شیار: انت حرام عليك خضتني انت ايه اللي عمل فيك كدا؟!
بتشوف شيار ادم وشه كله كدمات
ادم: مفروض انا اللي اسألك السؤال دا
شیار: سؤال ايه مش فاهمه
ادم: ازاي عملتي كدا؟
شیار: عملت ايه انا معملتش حاجه وبعدين انت اصلا ليك عين تكلمني بعد اللي عملته
ادم: عملت ايه اعترفتلك بمشاعري مش شايف اني غلطت شيار: اللي عايز يعترف بمشاعره لحد يعترف ب ادب مش يعمل زي منتا عملت ولا ايه
ادم: شيار انتي ايه علاقتك بالجن؟
شيار بارتباك: جن... جن ايه!!
ادم: اللي ضربني امبارح مش انتي دا الجني اللي جواكي
شیار: انا مش فاهمه انت بتكلم عن ايه
ادم: لا انتي فاهمه كويس اوي انا بكلم عن ايه ولو مقولتليش دلوقتي ايه الحوار انا هعرف الناس كلها واولهم اهلك ها قولتي ايه
شيار: انت بتهددني؟!!
ادم: احسبيها زي منتي عايزه تحسبيها
شيار: وانا ايه يضمنلي انك لو عرفت الحقيقه مش هتقول لحد
ادم: احنا متربين سوا وانتي عرفاني كويس مش انتي اللي تقوليلي كدا
شيار: ادم انا عيزاك تفهم حاجه انت غالي عندي اوي وانا بحبك اوي بس مش زيك انا بحبك زي اخويا ومش عيزه
اخسرك
ادم: تمام يبقي فهميني وانا اوعدك كأني معرفتش حاجه شيار: اللي عمل فيك كدا مكنش انا دا كان جوزي
ادم: مش فاهم جوزك ازاي يعني!!
شيار: جوزي من الجن
ادم: واللي متقدملك دا يبقي الجني؟!
شیار: ایوه يبقي هو نفسه الجني
ادم: انا كنت متاكد انك هتقولي كدا
شیار: ادم انا وثقت فيك ارجوك...
بيقاطعها ادم
ادم: من غير متكملي يا شيار انا وعدتك متقلقيش يلا بينا احنا اتأخرنا علي المحاضره وانا هقول اني عملت حادثه
امبارح تمام
شیار: تمام وانا بجد اسفه بس....
ادم: شيار انتي بتحبيه؟!
شیار: اوي بحبه اکثر مما تتخيل انا اقدر اعيش من غير هوا بس مقدرش اعيش من غيره
ادم: انا مش عارف اقولك ايه بس **** يسعدك
شيار: ويسعدك يا ادم
________________________
بيدخلوا سوا السيكشن ومي ونور بيتصدمو اما يشوفو ادم
مي بفزع: ادم انت كويس؟!
نور مالك يا ادم ايه اللي حصلك
ادم: متقلقوش انا كويس دي حادثه بسيطه
مي: بسيطه ازاي بس انت مش شايف شكلك عامل ازاي
ادم: مي صدقيني انا كويس
بيسكتوا اما الدكتور بيدخل وتبدأ المحاضره
____________________
بيخلص اليوم وتاني يوم في المعاد المحدد بيظهروا اهل ايهم ابوه وامه واخته وبيروحوا يقابلوا اهل شيار علي انهم بني ادمين وبيتفقوا علي كل حاجه وبيتحدد الفرح بعد شهرين اما تخلص شيار امتحانات وبتكون شيار طايره من الفرح
يمني: بس شهرين قليلين اوي ليه الاستعجال
يوري: يعني بدام العريس جاهز وكل حاجه جاهزه ليه نتأخر؟
يسر: وبعدين خير البر عاجله
یولاند: ایوه وانا بحلم باليوم اللي اشوف فيه اخويا عريس هادي: و**** بدام العروسه موافقه ف انا معنديش مانع بتبتسم شيار وتبص ف الارض
يمني: خلاص انا كمان موافقه
يوري: يبقي النهارده ايهم يلبسها الشبكه عشان تبقي خطوبه رسمي وبعد شهرين نعمل كتب كتاب وفرح ايه رايكم
هادي: تمام مفيش مانع
بيلبس ايهم شيار الشبكه اللي بيتفاجؤ بيها انها الماظ وبيشربوا الشربات ويمشوا
ايهم: بابا ماما يولاند انا بجد مش عارف اشكركم ازاي
يسر: حبيبي احنا يهمنا سعادتك وبدام دا قرارك انك تعيش ف عالم الانس احنا مش هنقف في طريق سعادتك
يولاند: وعيزاك تعرف ان تاجك امانه عندي واي وقت حبيت تسترد امانتك هتستردها
بيحضنها ايهم ويبوس دماغها
بتبتسم يولاند وبتختفوا كلهم
_______________________
يمني: هادي ايه رايك في اهل ايهم؟
هادي: انا شايفهم ناس كويسين جدا وحقيقي اتفجئت من الشبكه واضح ان ايهم بيحب شیار اوي وعينه عليها من
بدري
يمني: وانا بردو حسيت بكدا **** يسعدك يا بنتي يارب
بتقف شيار قدام المرايه وبتبص لشبكتها وهي مبهوره وفجأه بتلاقي ايد بتحضنها من وسطها
شيار: حبيبي
ايهم: عجبتك الشبكه يا قلبي
شیار: تحفه دا اکثر مللي حلمت بيه
بيمسك ايهم اديها يبوسها
ايهم: حبيبتي مفيش حاجه ف الدنيا دي كتير عليكي
شیار: تعرف انا اكيد **** بيحبني عشان كدا انت ظهرت ف حياتي انا حياتي مبقلهاش طعم الا اما انت بقيت فيها
**** يخليك ليا يا حبيبي
ايهم: ويخليكي ليا يا قلبي
وبيفضلوا يكلموا سوا لحد ما شيار بتنام
_____________________________
بیتمشي ادم بليل وهو سرحان وحاسس انه مصدوم وعقله مش قادر يستوعب شيار بتحب جني وهتتجوزه ازاي وليه ازاي شيار حبت الجني دا وليه محبتوش هو زي ما بيحبها ليه بيقعد تحت شجره وبيغلبه النوم
بيحلم ادم انه ماشي ف طريق طويل ضلمه وسامع صوت عياط بيفضل ماشي ورا الصوت لحد مبيوصل لقفص حديد وجواه بنت جميله جدا بس نظره عنيها حادة ومخيفه وبتعيط
ادم: انتي مين وانا جيت هنا ازاي ايه المكان دا؟
البنت: ساعدني اخرج من هنا وانا هجاوبك علي كل اسئلتك
ادم: انتي اسمك ايه؟
البنت: سديم
ادم: وانا ازاي هخرجك من هنا؟
سديم: انت بتحب شيار مش كدا؟
ادم: وانتي تعرفي شيار منين؟!
سديم: انا اتحبست بسببها
ادم: يعني انتي؟!
سدیم: جنيه
ادم: ازاي انحبستي بسببها مش فاهم
سدیم: خرجني من هنا وانا هجاوبك علي كل اسئلتك ومش بس كدا انا هساعدك تخلص من الجني اللي باعد شيار
عنك واخليها تحبك قولت ايه هتساعدني؟
ادم: وانتي هتستفادي ايه من كدا؟!
سديم: حبيبي هيرجعلي ويبقي ملكي وهبقي كدا خلصت من شيار والتاج هيرجعلي
ادم: انا مش هسمح ان شيار تتأذي
سدیم: مش هاذيها بس ساعدني
ادم: ازاي اخرجك من هنا؟
سديم: هقولك
بتعرف سديم ادم يعمل ايه وايه التعويذه اللي هيقولها امتي وفين وبكدا هتتحرر من سجنها او بمعني اصح هتقدر تهرب من السجن
ادم: امتي اعمل كدا؟!
سديم: يوم اكتمال القمر مع اخر دقه للساعه 12
ادم: يوم اكتمال القمر يعني بكره
سدیم: ايوه
ادم: ماشي بس لو شيار اتأذت وقتها انا مش عارف ممكن اعمل ايه
سدیم: مفيش حاجه هتاذيها انا مش هستفاد حاجه من اذيتها انا مشكلتي مع ابن عمي مش معاها تمام اتفقنا
ادم: اتفقنا
سدیم: طب يلا اصحي المكان اللي انت نايم في مش امان
بيفتح ادم عينه وبيقوم يروح البيت وتاني يوم بيعمل كل اللي قالتله عليه سديم وبيحررها من سجنها
سدیم: اخیراا بقيت حره
ادم: انا نفذت كلامي ممكن اعرف انتي ناويه علي ايه؟ سديم: هقولك ............................
____________________________
بيعدي شهرين علي نفس الحال ومحدش بيعرف ان سدیم اتحررت من سجنها وبيجي يوم فرح ايهم وشيار بتكون شيار زي القمر بفستانها الابيض ومكيجها البسيط والكل بيكلم عن جمالها وعن عريسها اللي بيخطف الانظار والوحيد اللي بيكون عارف حقيقته هو ادم وبيحس بقهر وهو شايف الفرحه ف عيون شيار ومن غير ميفكر بيروح ادم
للتربيزه اللي قاعده عليها مي
ادم: مي
مي: نعم يا ادم
ادم: تتجوزيني ؟
مي بدهشه: انت قولت ايه؟!
ادم: تتجوزيني يا مي؟
مي: ادم انت بتتكلم بجد انا مش مصدقه انت بجد عايز تتجوزني نور اقرصيني انا مش بحلم صح
نور: لا يا حبيبتي مش بتحلمي
آدم: هاا قولتي ايه موافقه؟
مي: طبعا طبعا موافقه وبتنزل دموعها من الفرح الحمد لله يارب الحمد لله انك استجبت دعائي
بيستغرب ادم من رد فعل مي بس بيحاول ميهتمش
ادم: ترقصي معايا وبيمدلها ايده
بتمسك مي ایده بفرح وبتقوم ترقص معاه
أيهم: اقولك على مفاجأة
شیار: قول
ايهم: ادم طلب ايد مي
شيار: انت بتهزر صح
ايهم: لا بكلم بجد
شيار: انت عرفت ازاي؟
ايهم: سمعتهم
شيار: ازاي المسافه بنا كبيره
ايهم: حبيبتي انا مش انسان نسيتي ولا ايه؟!
شیار: متفکرنیش
ايهم: ههههههه خايفه مني
شيار: انا بحبك يا ايهم بحبك اوي
ايهم: عارفه نفسي ف ايه دلوقتي؟
شيار: في ايه يا حبيبي؟
ايهم: استني
بيسبها ايهم ويروح للدي جي ويقولوا يشغل اغنيه رومانسيه وبيختار اغنيه عمرو دياب يوم ما اتقابلنا وبيقرب علي شيار ف الكوشه ويمدلها ايده واما بتمسك ايده بيبوس اديها وبيبص ع النور بيخليه يعمل شكل حلو مع الاضاءه البسيطه بيبان المنظر كأنه حلم وبيرقص هو وهي وف اخر الاغنيه بيبوسها ف شفايفها قدام الكل وسط تسقيفهم
بتنزل دموع شيار من الفرح وبتحس بسعاده عمرها ما حستها ف حياتها
شیار: انا بجد مش مصدقه انت كتير عليا اوي
بيحط ايهم ايده علي بق شيار يمنعها من الكلام
ايهم: مش عايز اسمعك بتقولي كدا تاني انتي اللي كتير علي اي حد وانا ** بيحبني عشان كدا رزقني بيكي وانتي احلا رزق ** ادهوني واوعدك اني عمري ما هكون سبب ف نزول دموعك دي بحبك يا شيار
بتحضنه شيار وبيكملو رقص سوا وادم بيرقص مع مي وعقله وقلبه مع شيار وبيحسد ايهم وبيتمني لو كان مكانه ونور بتكون قاعده سرحانه علي الترابيزه وبتلاقي ايد اتمدت قدامها
بتبص تلاقي شخص متعرفوش
الشخص: تسمحيلي بالرقصه دي؟
نور: سوري مش عايزه ارقص
بيمشي الشخص ويسبها وبعد شويه بتلاقي ايد قدامها
شخص ما: تسمحيلي بالرقصه دي؟
نور: یوووه ما قولت مش عايزه ارقص
الشخص: ولا حتي معايا؟!
بتستغرب نور وتبصله
نور بفرحه: مهند
مهند: انا نفسي اوي ارقص معاكي تسمحيلي
نور بابتسامه: اکید
وبتمدله اديها وبتقوم ترقص معاه
مهند: نور عايز اعترفلك بحاجه بس خايف تفهميني غلط
نور: حاجه ايه؟
مهند: من اول مره شوفتك فيها حسيت احساس عمري ما حسيت زيه ف حياتي عارفه اما تكون روحك ضايعه منك وفجأه تلاقيها انا حسيت كدا اما شوفتك ومن وقتها في كلمه نفسي اوي اقولهالك
نور: اي هي؟
مهند: بحبك يا نور
بتبص نور ف الارض ووشها يقلب احمر من الكسوف
مهند: سكتي ليه يا نور قوليلي انتي بتحبيني ولا لا صدقيني لو قلتي لا انا عمري ما هضايقك انا بحبك بجد ويهمني
سعادتك
نور: لو قلتلك اني بحبك من اول مره شفتك فيها هتصدقني انا من اول ما شفتك حسيت اني اعرفك من سنين واتمنيت لو الزمن يقف وافضل جمبك انا كمان بحبك اوي
بيبتسم مهند وبيحس قلبه هيقف من الفرح وبيفضل مع نور لحد الفرح ما يخلص
بيروح كل واحد علي بيته
_____________________________
بتنزل دموع يمني اول ما تدخل البيت
هادي: مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه؟
يمني: البيت هيبقي وحش اوي من غير شيار مش عارفه هعيش ازاي من غير جنانها و دوشتها وهزارها وضحكها هتوحشني اوي
هادي: وهتوحشني انا كمان اوي بس دي سنه الحياه يا حبيبتي والحمد لله اننا اطمنا عليها وبقت ف بيت جوزها وبعدين هي مش بعيد هتجلنا وهنروحلها هي اه اتجوزت بس هتفضل بنتنا وبدام البت راحت نجيب غيرها ولا ايه
يمني: ههههههه ياراجل عيب انت مبتكبرش ابدا
هادي: مبقدرش اقاوم جمالك يا قلبي
يمني: ههههههه
هادي: ايوه كدا اضحكي مش بحب اشوف دموعك ابدا
يمني: **** يخليك ليا يا حبيبي
هادي: طب يلا بقي
يمني: يلا ايه
هادي: نجيب اخت ل شیار اصل افتكرت يوم فرحنا وحابب نعيد الليله تاني
بتضحك يمني وبيدخلوا اوضتهمو .......
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
________________________
بيدخلوا ايهم وشيار البيت وهو شايلها وبينزلها اما بيدخلوا
ايهم: نورتي بيتك يا قلبي
بتكسف شيار وبتبص ف الارض
شیار: انا مش مصدقه حاسه اني بحلم هو احنا بجد اتجوزنا وهتبقي معايا علي طول
ايهم: للابد مفيش حاجه هتفرقنا عن بعض
شیار: بحبك اوي صدقني كلمه بحبك قليله اوي عن مشاعري ناحيتك بس اللي اقدر اقولهولك اني محستش اني بني ادمه وعايشه وعندي قلب الا لما عرفتك وانت ضحيت عشاني وسبت العالم بتاعك واتنازلت عن عرشك وقررت تعيش زي اي انسان عادي عشاني عشان كدا بوعدك اني هخليك اسعد انسان قصدي اسعد جني لا لا اقصد يوووه بص انا هسعدك يااض انت وخلاص
ایهم: ههههههه بحبك يا مجنونه
شيار: وانا بعشقك يا قلب المجنونة بيشلها ايهم ويدخلوا اوضتهم و ............
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
____________________________
بيوصل ادم مي للبيت
مي: تصبح على خير
ادم: وانتي من اهله
بتنزل مي من العربيه وقبل متمشي
ادم: مي
بتبصله مي
مي: نعم
ادم: متنسيش تحدديلي معاد مع باباكي عشان اجي اقابله واطلب ايدك رسمي
مي بكسوف : حاضر
ادم: يلا اطلعي
مي: خلي بالك من نفسك
ادم بابتسامه: حاضر بای
مي: باي
بتطلع مي وبيمشي ادم يروح بيته
_____________________________
بيوصل مهند نور بعربيته لبيتها وبتستغرب نور انه عارف بيتها
نور: انت عرفت مكان بيتي ازاي؟
مهند: اللي بيحب حد بيعرف كل حاجه عنه ياقلبي
بتتكسف نور وتبتسم
نور: تصبحي على خير
مهند: وانتي من اهلي
بتعض نور شفتها من الكسوف ومهند بيطير عقله من الحركه دي
نور: طمني عليك اما تروح وسوق بالراحه عشان خاطري مهند: حاضر ياقلبي يلا اطلعي وانا هقف لحد مترني عليا وتطمنيني انك دخلتي اوضتك
نور: حاضر
بتطلع نور وتكلم مهند واما بيطمن انها طلعت بيمشي
_________________________
بيوصل ادم البيت بيطلع اوضته ويرمي نفسه ع السرير شويه وبيلاقي نور اوضته بيفتح ويقفل كثير
ادم: سديم مش لازم الحركات دي مش بخاف علي فكره سدیم: ههههههه منا عارفه انك مش بتخاف يا حبيبي
ادم: بقالي شهر مشوفتكيش كنتي فين؟
سدیم: كنت برتب شويه حاجات بس انا مش فاهمه انت ليه طلبت ايد مي انت بجد هتتجوزها
ادم: ايوه
سديم: ليه؟ انت مبتحبهاش
ادم: هي بتحبني وبعدين انا حبيت مره خدت ايه يعني
سدیم: بکره هخليها تندم صدقني
ادم: سديم انا عايز اطلب منك طلب
سدیم: اطلب
ادم: هتنفذيه؟
سديم: لو طلبت نجمه من السما هجبهالك
ادم: لا انا مش عايز نجوم انا عايز حاجه تانيه
سديم: عايز ايه؟
ادم: ابعدي عن شيار متاذيهاش متفرقيهاش عن ايهم سبيها تعيش حياتها
بتغضب سديم من كلامه وبيبدأ شكلها يتغير من بنت حميله لهيئتها المخيفه و.............
يتبــع

آلج ـزء آلتآسـع

بتتحول سديم لهيئه مخيفه وتبص ل ادم ب شر
بيبصلها ادم بفزع ويفضل ساكت اكنه فقد القدره علي الكلام من منظرها
بتقرب عليه سديم وتحرك ايدها بتشل جسمه لكنها بتحس بألم لما بتعمل كده
سديم: بص يا ادم انا مش هأذيك بس مش هسمحلك تبوظ خططي أيهم ليا وملكي مش هسمح لحد يبعدني عنه انا مش محتاجه مساعده منك في حاجه انت خلاص دورك خلص لو فضلت ساكت واكنك متعرفش اي حاجه عني شيار هتفضل فامان لكن لو حذرتهم مني شيار اللي هتدفع التمن
بيزيد ألم سديم كل ما ادم يتألم فبتختفي من قدامه
بيفضل ادم ساكت وبياخد نفسه بصعوبه ومش قادر يفكر في حاجه.....
(طبعا انتو مش فاهمين ليه سديم اتالمت لما حاولت تاذي ادم وسابته واختفت اكيد مش طيبه منها يعني نرجع بقي فلاش باك عشان نفهم ايه اللي حصل)
«« فلآشـ بــآك »»»
كانت سديم في الزنزانه وبتصرخ بغضب
سديم: لازم اخرج من هنا مش هفضل 100 سنه
(بالمناسبه السنه في عالم الجن بسبع سنين عندها يعني كدا سديم مده سجنها 700 سنه)
سديم: لازم اخرج هنا بس الطريقه الوحيده ان انسي يستدعيني عشان اقدر اختفي من هنا القاعده بتنص ان لما جني يكون مسجون لو انسي استدعاه في ليله تمام القمر يقدر يهرب من سجنه بسحر القمر بس الانسي ده هيكون الشخص الوحيد اللي مش هقدر اذيه لان لو اذيته هتحرق يعني لازم يكون شخص معندوش اي علم عن عالمي ويكون لي مصلحه اقدر اغويه بيها اكيد ادم انسب شخص لاني هغويه بحبه لشيار وانها هتبقي ملكه واسيبه يفرح بيها شويه لحد ما اكسب ايهم واخذ التاج ووقتها هدفع شيار التمن...
««« عوده مـن آلفلآشـ بــآك »»»
ادم: طب اعمل ايه احذر ايهم بس لو عملت كده شيار هتتاذي يا*** اعمل ايه
وبيحط وشه بين ايديه ويسكت
بيقرر ادم يسكت عشان يحمي شيار من سديم وبيعدي اسبوع بيكون مشغول في الشركه
________________________
في بيت ادم
بيخبط ادم علي باباه في اوضته
ادم: بابا ادخل
مصطفي: ادخل يا ادم
بيدخل ادم ويبص لباباه
ادم: بابا كنت عايز افاتح حضرتك في موضوع
مصطفي: اقعد طيب واقف ليه
بيقعد ادم ويكمل كلامه
ادم: بصراحه يا بابا انا معجب ببنت زميلتي وعايز اتقدملها مي اكيد حضرتك عارفها
مصطفي: يازين مخترت ياحبيبي وانا معنديش مانع خليها تحدد معاد مع اهلها ونروح نقابلهم
ادم: تمام يا بابا عن اذنك
وبيقوم يروح اوضته ويكلم مي وهي بتطير من الفرح وبتبلغه انها فاتحت اهلها في الموضوع ومستنينهم اخر الاسبوع
___________________________
بيروح ادم وباباه يتقدمه ل مي واهلها بيفرحوا جدا لانهم متربين سوا وبيتفقوا الفرح هيكون بعد شهرين ودي كانت رغبه ادم
بتمر الايام وبيجي يوم الفرح وبيحاول ادم يبين انه مبسوط وانه بيحب مي لكن جواه هو عارف ان قلبه مش ليها
بيحضروا شيار وايهم ويمني وهادي الفرح ومهند بياخد نور من البيت ويروحوا سوا وكان الفرح جميل جدا
___________________________
بــعد آلفرح ـ
بيدخلوا ادم ومي بيتهم وبتكون مي مكسوفه وباصه في الارض
ادم: نورتي بيتك
مي: شكرا
ادم: احم طيب انا هسيبك تغيري براحتك
مي: ادم استني حابه اكلم معاك شويه ممكن
ادم: طبعا ممكن اتفضلي
مي: بص يا ادم انا هكلم بصراحه مش هلف وادور
ادم: سامعك يامي
مي: انا عارفه انك مبتحبنيش وانك بتحب شيار
بيتفاجئ ادم من كلامها ويبصلها اوي
ادم: مي انتي بتقولي ايه انا
بتقطع مي كلامه
مي : متنكرش یا آدم انا مش زعلانه علي فكره مفيش حد بيقدر يتحكم ف قلبه ومحدش بيختار يحب حد ولا انت
اخترت تحب شيار ولا انا اخترت احبك دا المكتوب
ادم باستغراب: طب ولما انتي متاكده اني بحب شيار ليه وافقتي تتجوزيني؟!
مي: عشان دا حلم عمري من واحنا صغيرين متخيلتش حد غيرك اكمل حياتي معاه
ادم: انا مش عارف اقولك ايه
مي: ولا حاجه مش محتاج تقولي حاجه ولا انا بقولك عشان حاجه انا بس كان ليا عندك طلب صغير
ادم: ايه هو؟
مي: مش عيزاك تلمسني دلوقتي ممكن
ادم: مش فاهم
مي: بص يا ادم صدقني انا اكثر واحده بتحبك ف الدنيا دي وطلبي مش اقصد بي امنعك من حقك و**** انا عارفه ان دا مش ليا وبتشاور علي قلبه وصدقني انا هعمل كل اللي اقدر عليه عشان ابني لنفسي مكان هنا وحابه اول مره تلمسني فيها تكون بتحبني مش اكتر
ادم: حاضر يا مي اللي انتي عوزاه هعملهولك
مي: مش عوزاك تبقي مضايق يعني لو طلبي دا هيزعلك خلاص اعتبر اني مقولتش حاجه
ادم: لا و**** صدقيني مش مضايق انا مرهق بس من الفرح
مي: طب انا هغير هدومي ونقعد نتعشي سوا اوك
ادم بابتسامه: اوك
بيروح ادم الاوضه التانيه يغير هدومه وبيقعد يفكر ف كلام مي مش بيقدر ينكر اعجابه بالجانب الجديد اللي اكتشفه ف مي هو متعود عليها دايما بتهزر وتضحك ومش بتفكر ف حاجه والنهارده شاف مي العاقله المتفهمه اللي قدرت تفهم مشاعره من غير ميكلم وكمان عذراه عليها وحس انه بدأ يتشد ل مي
بيخلص تغيير هدومه وبتكون مي غيرت وبيقعدوا يتعشوا سوا وسط ضحك وهزار مي المستمر وبعد مبيخلصوا
عشا
مي: انا خلاص فصلت محتاجه اتحط ع الشاحن
ادم بضحك: ليه متجوز تليفون انا
مي: ههههه اقصد يعني عوزه انام انت محتاج حاجه
ادم: لا تصبحي على خير
بتمشي مي وقبل متدخل الاوضه بتلف تبص ع ادم تلاقيه سرحان
مي: ادم سرحان ف ايه؟
ادم: بفكر هنام فين يعني مش عارف مفروض انام جمبك ولا لا
مي بكسوف: احم نام ف المكان اللي يريحك واكيد اني معنديش مشكله تنام جمبي
بيبتسم ادم وبيقوم يدخل معاها الاوضه وبيناموا
___________________________
الصبح بتصحي مي قبل ادم وبتبصله وهو نايم ومش مصدقه انه بجد جمبها وبتدعي **** انه يرزقها مكان في قلبه وبتبوس دماغه وتقوم تحضر فطار وتحطه ف صنيه وتاخدها وتدخل الاوضه
مي: ادم حبيبي يلا اصحي
بيصحي ادم ويبتسملها
ادم: صباح الخير
مي: صباح الورد يلا يا حبيبي حضرتلك الفطار
ادم هفطر ع السرير
مي: وهاكلك ب ايدي كمان
وبتمسك قطعه توست وتاكله
ادم: مش عارف اقولك ايه بس خايف اتعود علي كدا
مي: اتعود يا حبيبي براحتك ايه المشكله
بتفضل مي تاكله وهو كمان بياكلها وهي طايره من الفرح
بعد مبيخلصه اكل
ادم: حضري نفسك ساعه وهننزل
مي: هنروح فين؟
ادم: الغردقه هنقضي شهر العسل هناك
مي بفرحه: بجد
ادم: اه بجد انا هنزل اجیب شويه حاجات لحد متجهزي اوك
مي: اوك
بينزل ادم وشويه ويرجع بتكون مي جهزت نفسها بيشيل الشنط يحطها ف العربيه وينطلقوا للرحله بتاعتهم
_______________________
عند شـيآر وآيهمـ
ايهم: شيار حبيبتي قومي
شیار: حبيبي سبني انام شويه
ايهم: يابنتي انتي مش بتشبعي نوم اصحي بقي
شیار: طب عشر دقایق بس وهقوم
ايهم: ماشي هسيبك لحد ماخذ دش ولو مصحتيش هدلق عليكي ميه
شیار: حاضر وبتشد الغطا علي وشها
بيضحك ايهم عليها وبيدخل ياخد دش
بيخرج من الحمام يلاقي شيار لسه نايمه
ايهم: شياار ..... شياار قومي شيااار بقي كدا ماشي
بيحرك ايهم ايده بتصحي شيار وهي مخضوضه من الميه اللي نازله علي دماغها
شیاار: ااااع هغرق هغرق اااااع
بيفضل ايهم يضحك علي شكلها
بتبصله شيار بغيظ
شيار: بقي كدا ماشي انت اللي جبته لنفسك بتقوم شيار عشان تمسكه وقبل متلمسه بيختفي ويظهر ف اخر الاوضه بتجري شيار عليه بيختفي ويظهر جمب السرير بتجري عليه بيختفي ويظهر ورا باب الاوضه
شیار: يووه خلاص بقي
بيختفي ايهم ويظهر وراها ويحضنها من ضهرها
شيار: اوعي سبني انا زعلانه منك
ايهم: مقدرش علي زعلك يا قلبي وبيبوسها ف رقبتها
وبعد قليل بتعلن شيار استسلامها قدام حبه ورجولته و......«« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»
_______________________
بيعدي شهر وكل يوم ادم بيتشد ل مي ويتعلق بيها اكثر ويوم وهما قاعدين علي البحر
ادم: تحبي تشربي حاجه؟
مي: لا انا عيزه ايس كريم
ادم: حاضر هجيب واجي علي طول
بيروح ادم يجيب الايس كريم وبتمسك مي فونها بتكلم نور وشيار ع الواتس وبيطمنوا علي بعض شويه وبتحس
مي ان ادم اتأخر وبتحس بزهق بتقوم تتمشي ع البحر شويه وفي شخص بيضايقها
شخص ما: الجميل ماشي لوحده ليه في حد يسيب قمر ماشي لوحده كدا
بتضايق مي وبتمشي بسرعه عشان ترجع لمكانها
بيحصلها و بيمسك اديها الشخص دا
شخص ما: خدي هنا راحه فين احنا لحقنا نتعرف
مي: انت اجننت سيب ايدي يا حيوان
بيجي ادم وبيشوف مي والشخص دا ماسكها وهي بتحاول تشد اديها منه
بيجري ادم عليها والشرر بينط من عينه وبيشد ايد مي منه ويوقفها وراه
ادم بغضب: انت مين سمحلك تمسك اديها
الشخص: وانت مالك مزه عجبتني وبتعرف عليها ايه اللي مضايقك
بيبصله آدم بغيظ ويضربه بوكس ف وشه بيقع ع الارض وادم بيفضل يضرب فيه
ادم: دي مراتي يا ابن ال *** وبيفضل يضرب فيه
مي بخوف : كفايه يا ادم والنبي خلينا نمشي من هنا كفايه عشان خاطري
بيتلموا الناس عليه ويفصلوهم عن بعض وبيعتذر الشخص اللي ضايق مي وبيسيب الشاطئ كله ويمشي
بتقعد مي علي كرسيها وتفضل تعيط
بيقرب ادم منها ويمسح دموعها
ادم: اهدي خلاص محصلش حاجه
بیفتکر آدم اما شاف الشخص دا ماسك اديها وبيشدها بيجنن والدم بيغلي ف عروقه وبيحس انه غيران عليها بيقرب منها ويحضنها اوي وكأنه بيطمن نفسه انها ملكه لوحده
بتبتسم مي وبتحس بغيره ادم عليها وبتحس ب امان ف حضنه
____________________________
بــعد يومـين
بيرجعوا ادم ومي القاهرة وبيرجع ادم شغله
بيعدي شهر ويوم ادم بيتاخر ف شغله وهو راجع والعربيه بتعطل منه وبتكون الدنيا بتمطر مش بيلاقي تاكسي وبيمشي كتير ف المطره لحد ميروح بيته بيدخل ادم البيت بتتخض مي من شكله وبتجري عليه
مي: ادم انت كويس؟
مش بيلحق يرد عليها وبيحس بدوخه جامده واكنه هيفقد الوعي وبيكون هيقع
مي بخضه: ادم
بتجري عليه تلاقيه جسمه سخن اوي بتسنده بصعوبه لحد السرير وبتقلعه الهدوم المبلوله وتنشفله جسمه وتلبسه هدوم تانيه بدالها وبتجري ع المطبخ تعمله شربه تدفيه
بتسند دماغه علي كتفها وتشربه الشوربه وهو بين النوم والصحيان بعد مبتخلص الشوربه بتجس حرارته تلاقيه لسه سخن بتجري تجيب ميه ساقعه وتقعد تعمله كمادات وبتديله دوا للبرد وتفضل طول الليل سهرانه جمبه
بعد ساعتين
بتروح الحراره وبتنام مي ع الكرسي وهي قاعده و ماسکه اید ادم
بيصحي ادم الصبح مش بيكون فاكر حصله ايه غير صور مشوشه بس بيعرف ان مي فضلت طول الليل سهرانه جمبه بيبصلها ويبتسم ويحس فيها حنان محسوش من يوم ما مامته ماتت وهو عنده 10 سنين بيمشي ايده علي وشها شويه وبتفتح مي عنيها
مي: حبيبي انت كويس دلوقتي تحب اوديك المستشفى
ادم: اهدي انا بقيت كويس
مي: بجد يعني مفيش حاجه وجعاك
ادم: بجد و**** بقيت كويس متقلقيش
مي: طيب انا هروح احضر لك الحمام تاخد دش عقبال محضرلك الفطار
ادم: ماشي
بيقوم ادم ياخد دش ويقعد يفطر هو ومي بعد مبيخلصوا فطار بتقوم مي وتيجي تشيل الاطباق بيقف ادم قدامها ويمنعها بتبصله مي ب استغراب وقبل متكلم بيبوس ادم شفايفها
ادم: بحبك
مش بتصدق مي اللي سمعته وبتحس قلبها هيقف من الفرحه وبتنزل دموعهاا
مي: انت بتكلم بجد
بيمسح ادم دموعها
ادم: انتي اجمل هديه **** ادهاني وربنا يقدرني واقدر اسعدك بحبك يا مي
بتنط مي ف حضنه وتحضنه اوي
مي: بحبك يا ادم بحبك اوي
بيشلها ادم ويدخلوا اوضتهم و .......
«« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»
واخيرا قدرت مي تفوز بقلب ادم
_________________________
عند شـيآر
شيار بتحس بتعب جامد وبتروح لدكتور وتكتشف انها حامل وايهم بيطير من الفرح اما بيعرف انه هيخلف من حبيبته
بتعدي الشهور والدكتور مستغرب النمو السريع للجنين
وشيار بتكون طايره من الفرح انها هتبقي ام ورغم تعبها الجامد ف شهور الحمل بس كانت سعيده انها هتخلف من حبيبها
ايهم بيكون سعيد بس بيكون حاسس بخوف وقلق
و احساس غریب مش بيقدر يفسره
وبيجي يوم ولاده شيار وايهم بيلبسها خاتم يزود قوتها بيه عشان تقدر تتحمل الولاده ومتموتش لانه بيكون عارف انه نسله منها ممكن ميكنش بشري
بتولد شیار بنت زي القمر بتسميها اماليا وبتكون بشريه مش جنيه والكل بيفرح بيها ويوم السبوع بيتجمعوا كلهم يمني وهادي ومي وادم ونور ف بيت شيار وبيعملوا احتفال اقل وصف لي انه روعه
مي: مبروك ياقلبي تتربي ف عزكم يارب
شيار: تسلميلي حبيبتي عقبالك يارب
نور: جمیل اسم امالیا بس معناه ايه؟
ايهم : اللطيفه والمحبوبه
ادم: هي فعلا تتحب ماشاء **** عليها
بیشلها هادي وعينه تدمع وبيفتكر اول مره شال فيها شيار وهي لسه مولوده
بتبصله يمني وتفهم سبب دموعه بتقرب منه تمسح دموعه وتبتسم وتشيل اماليا وهي قلبها طاير من الفرحه بيها بيخلص اليوم والكل مبسوط وكل شخص بيروح علي بيته
بتشيل شیار اماليا وتبوس اديها
شیار: انا اسعد انسانه ف الدنيا ان **** رزقني بيك وببنوته زي القمر شبهك
ايهم: انا اللي بحسد نفسي عليكم يا حبيبتي وربنا يقدرني واسعدكم وبيبوس دماغها
شیار: حبيبي مالك بقالك فتره حاسه انك قلقان او في حاجه شاغله بالك
ايهم: مش عارف انا بس حاسس بحاجه غریبه مش قادر افسرها
شیار: حاجه ايه؟!
بتسمع شيار صوت ضحكه غريبه وبتلاقي سديم واقفه قدامها
شیار بصدمه: سدیم!!
ايهم بغضب: انتي بتعملي ايه هنا وازاي خرجتي من السجن اصلا؟؟
سدیم: خرجت ازاي فدي حاجه مش مهمه اما بقي بعمل ايه هنا ف انا جايه اخد روحك وف نفس اللحظه بتحدف
سهم عليه مش بيلحق يتفداه وبتقرب منه تاخد جسمه وتختفي
شيار بصدمه: لا ايهم
وبتنزل دموعها
بتسمع شيار صوت سدیم ف ودانها
سديم : عيطي علي قد ما تقدري انا حرقت قلبك وقتلت ايهم ومش بس كدا انا خت روح ابنك وبقت روحه محبوسه
عندي
شيار: ابني مين انا خلفت بنت مش ولد
سدیم: ههههههه لا انتي خلفتي تؤام بنت وولد بس البنت طلعت بشريه اما الولد طلع جني وانا تعبت اوي عشان اخفيه عنكم انتي وايهم من وهو بيتكون جوه بطنك وانا مستخدمه سحري كله عشان اخفي وجوده ودلوقتي هسيبك تموتي بحصرتك علي جوزك وابنك اللي عمرك ما شوفتيه ولا هتشوفيه بس سبتلك بنتك عشان تفضل تفكرك ب ايهم وتموتي من الوجع كل متبصلها وبتضحك ضحكه شريره بتفضل ضحكتها ترن ف ودن شیار
بتصرخ شيار بوجع ف ثانيه حياتها اتحولت ل كابوس وبتعيط بهستريا مش مصدقه ان ايهم مات وليها ابن عمرها ما هتشوفه بتصرخ جامد وبتقع فاقده الوعي.......
_____________________________
ياتري ايهم فعلا مات ولا لا وايه حكايه ابنه وسديم هتعمل ايه بالطفل وايه تاثير الصدمه دي علي شيار وهل ياتري حد هينقذها ولا لا تابعوا الجزء القادم والاخير ...
يتبع

الج ـزء العاشر وآلآخ ـير
بتفوق يمني من النوم وهي مخضوضه
يمني: هادي اصحي
بيفتح هادي عينه
هادي: مالك يا يمني؟!
يمني: انا عيزه اروح ل شيار
هادي: دلوقتي؟! احنا كنا عندها من شويه
يمني بعياط: عشان خاطري ياهادي يلا نروح ل شيار هي مش كويسه صدقني
هادي: اهدي بس يا حبيبتي ايه اللي حصل
يمني: حلمت حلم وحش اوي صدقني بنتي فيها حاجه انا حاسه بيها
هادي: طب اتصلي بيها لو مردتش نقوم نروحلها
بتقوم يمني تتصل بيها ولما مش بترد بيتقلق اكتر وبيتصلوا بأيهم فونه مش بيجمع بيلبسوا وينزلوا يروحوا ليها
___________________________
بتخبط يمني جامد علي الباب
يمني: شيار افتحي شيار
هادي: انا سامع صوت اماليا بتعيط هما ازاي مش حاسين بكل دا
يمني: انا قلبي مش مطمن ياهادي
هادي: اوعي كدا انا هكسر الباب
بيكسر هادي الباب وبيدخلوا يجروا علي اوضه شيار يلقوها فاقده الوعي واماليا بتعيط جامد
بتشلها يمني وهادي بيحاول يفوق شيار ولما مش بيعرف بيكلموا الاسعاف وبتروح المستشفى
بــعد قليل
يمني: طمني يا دكتور بنتي مالها
الدكتور: للاسف المريضه دخلت في غيبوبه
يمني بخضه: غيبوبه يعني ايه انت اكيد بتهزر
هادي: اهدي بس يا يمني دكتور من فضلك فهمني بنتي حصلها ايه
الدكتور: واضح انها اتعرضت لصدمه جامده وعقلها مقدرش يتقبل الصدمه دي فانسحب ودخلت في غيبوبه
يمني بعياط: طب هتفوق امتي يا دكتور؟
الدكتور: **** اعلم يا جماعه ادعولها
وبيسبهم الدكتور ويمشي
يمني: ايه اللي حصل لبنتي ياهادي وأيهم فين ازاي سابها كدا
هادي: ياعالم يايمني ايه اللي حصل احنا سبناهم كويسين ومفيش حاجه اما ايهم يجي هنفهم
بتعيط اماليا جامد فجأه بتحضنها يمني وتطبطب عليها
يمني: متخفيش يا حبيبتي ماما هترجعلك
________________________________
بــعد مـرور آسـبــوع
مي: طمنيني يا طنط مفيش تحسن في حالتها
يمني: لسه يابنتي زي ما هي ادعلها
مي: ياتري ايه اللي حصل وأيهم فين
يمني: علمي علمك مختفي تماما مش عارفين نوصله
نور: ان شاءلله شيار هتفوق وايهم هيجي وكله هيبقي تمام
هادي: يارب يا نور
بيفضل ادم ساكت وسرحان لانه حاسس اللي حصل دا كله بسبب سديم بس مش قادر يكلم
_____________________________
بيفتح أيهم عينه بضعف يلاقي نفسه مربوط بسلاسل حديد في مكان اكنه قلب بركان ومحبوس جوه قفص
سديم: ياااه اخيرا فوقت
أيهم: عملتي كده ليه عيزه توصلي ل ايه يا سديم؟
سديم: هقتل شيار واجبرك تتجوزني عشان ابقي الملكه وبعدها هخلص منك انت كمان ومش هتقدر تعملي اي حاجه لان ابنك ف ايدي ومحدش يعرف طريقه غيري
أيهم: مش هتقدري تقربي من شيار
سديم: هقدر هخليها تنتحر هلعب ف عقلها
سديم: يعني ايه؟
ايهم: يعني اللي عندك اعمليه مش هتقدري تقربي منها وابني هيرجعلي ووقتها مش هرحمك
بتغضب سديم من أيهم وبحرك جمر نار بعينها وترميه عليه
بيتألم أيهم لكن مي بيبن المه
(هتقولولي ازاي جني والنار بتعذبه هقولكم زي محنا مخلوقين من الطين ولو وقعنا ف طين بنتاذي عادي يعني)
____________________________
بتفوق شيار من الغيبوبه لكن بتفضل ساكته واكنها مش حاسه بحاجه حواليها ومهما يكلموها مش بترد علي حد ساكته وبتعيط وكل ما بتشوف اماليا بتفضل تصرخ لحد ما الدكتور بيديها حقنه مهدئه وبتنام ومحدش قادر يعملها اي حاجه
_____________________________
بتستني يولاند اما سديم بتخرج من البركان وبتدخل ل ايهم وبتحاول تحرره
أيهم: يولاند دوري علي ابني
يولاند: اما احررك الاول
ايهم: لا لو انا اتحررت سديم هتاذيه دوري عليه هو فعالم الجن انا حاسس بي
يولاند: بس هعرف طريقه ازاي
ايهم: فكري بدماغ سديم هتوصلي لطريقه يلا روحي
وقبل متخرج يولاند بترجع سديم
سديم: علي فين انتي فاكره هسمحلك تخرجي من هنا
وبتخرج سيفها وتحطه علي رقبه يولاند
بتستعمل يولاند سحرها وبتأيد حركه سديم لوقت قليل
يولاند: أيهم
بيبصلها ايهم بتعب
يولاند: بعلن تنازلي عن الحكم وتسلميه للملك الاصلي
وبتقلع التاج وتحدفه ل أيهم وتختفي
بياخد أيهم التاج ويلبسه وبتزيد قوته بيقدر يحرر نفسه
أيهم بغضب : جاهزه تدفعي التمن
سدیم: انت فاكر اني هخاف يعني عشان رجعت الملك اصلا انت متقدرش تعملي حاجه انت روحك ف ايدي وابنك محدش يعرف طريقه غیری یعنی لو اذتنى عمرك ما هتشوف ابنك وممكن ف ثانيه اقتل شيار واحرق قلبك عليها
ايهم: انتي ايه متعرفيش غير القتل شيار عمرها ما اذتك وانا كنت عايش مبسوط معاها ليه عملتي كدا احنا اذيناكي ف ايه؟!
سدیم: خدت حبيبي مني
ايهم: كدابه انتي عمرك ما حبتيني اللي بيحب حد بيضحي عشان سعاده حبيبه مش بيدمر حياته انتي عمرك ما
حبتيني ولا تعرفي ايه هو الحب انتي الحب الوحيد اللي تعرفيه هو حب الذات والسلطة ورغبتك في التاج عمت على عيونك وخليتك تأذي اقرب الناس ليكي
سديم: انت اللي بتتكلم عن الانانية وحب الذات منت كمان اناني سبت العالم بتاعك عشان بشريه وادتها حقي
ايهم: انتي عوزه ايه دلوقتي؟
سديم: انت عندك حق انا مش بحبك ولا الحب يعنيلي اساسا انا عيزه ابقي الملكه وعشان ابقي الملكه لازم انت
وشيار تموتوا
ايهم: ههههههه انتي مش هتقدري تقربي من شيار اسااسا
سديم: ليه مش هقدر هقتلك انت الاول عشان متقدرش تحميها
ايهم: حتي لو قتلتيني مش هتقدري تلمسي شعره واحده منها
سديم بغضب: ليه؟
ايهم: انا نقلت جزء من قوتي ف الخاتم اللي ف ايد شيار قبل متولد وخاتمي هو اللي مقويها وهو اللي فوقها من الغيبوبه وحتى لو لعبتي ف دماغها عشان تموت نفسها خاتمي هيحميها ومفيش مخلوق يقدر يقلعها الخاتم دا
غیری انا ههههههه شوفتي بقي انك غبيه
بتبصله سديم بغضب والغل والحقد ظهر عليها وبتندفع ناحيته وهي ماسكه سيف من نار
سديم: هقتلك يا ايهم هقتلك
بيظهر سيف ف ايد ايهم وبيبارزها بي بمهارة وبعد شويه وقت بتظهر يولاند وعلي اديها بيبي صغير
يولاند: أيهم لقيته لقيت ابنك
سديم بصدمه: ازاي مستحيل
پولاند: انا كنت متاكده انك هتخفيه في كهف البشر انتي فاكره انك لما تحطيه مع الناس اللي ارواحهم محبوسه عندنا
مش هعرفه يعني وهفتكروا منهم شكلك نسيتي ان دا ابن ملك الجن ههههههه
بنتغاظ سدیم اکثر وتبصلهم بغضب
سدیم: مش هسمحلك تدمري خطتي يا يولاند وبتحدف السيف عليها بتتحرك يولاند عشان ميجيش ع الولد بيعدي
من جمبها وبيعورها في اديها
بيغضب ايهم وبيمسك السيف وبيطير ويقف قدام سديم وبيرفعها من رقبتها عن الارض
بتحاول سديم تفك ايده مش بتقدر وف ثانيه بيغرز ايهم السيف في بطنها بيخرج من ضهرها وهو بيبصلها بغضب
وكرهه وبيرميها جوا البركان ويتفرج عليها وهي بتموت
ايهم: انا حاولت معاكي بس مكنش في طريقه اخلص بيها من شرك وبيبص علي جثتها ب اسف ويجري علي اخته
ويشوف الجرح ف اديها
ايهم: انتي كويسه؟
يولاند: متقلقش عليا انا مش ضعيفه عشان جرح صغير ياثر فيا
أيهم: مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه بجد شكرا
يولاند: حبيبي انت اخويا ومعنديش اغلا منك اكيد مش هشوفك بتتاذي ومش هساعدك
بيبتسم أيهم ويحضنها وبيسمع صوت عياط ابنه
يولاند: امسك وبتديله الولد
بیشیله ايهم ويبتسم والولد بيسكت اول ما يشيله
ايهم: انتي عرفتي ازاي انه ف كهف البشر؟
يولاند: دا المكان اللي سديم هتطمن فيه ان محدش هيوصله لان محدش فينا بيقرب من كهف البشر ولما رحت
لقيته هناك وبعدين صحيح هتسميه ايه؟
بيسرح أيهم ويفتكر اما عرف ان شيار حامل وكانت نايمه ف حضنه
««« فے لاشے ہے اگے۔ »»»
ايهم: قوليلي بقي لو جبنا بنت تحبي تسميها ايه ولو ولد تحبي يبقي اسمه ايه؟
شيار: لو بنت اماليا ولو ولد ايان انت ايه رايك؟
ايهم: اكيد حلوين عشان حبيبتي اللي مختراهم
شیار: بس تعرف ياض انت لو حبيت عيالك اكثر مني هعمل فيك ايه
ايهم: ههههههه حبيبتي انا عمري ما هحب حد اكثر منك اي كان هو مين
««« عے ودھے مے نے۔ الفے لاشے ہے آگے۔ »»»
_________________________
بيفوق ايهم من سرحانه وعلى وشه ابتسامه
ايهم: هسمیه ایان
یولاند: اسمه جميل اوي
ايهم: يلا يا حبيبي احنا اتاخرنا اوي علي ماما
وقبل ميمشي ايهم بيظهر قدامه اتنين حراس من الجن ويمسكوه
احد الحراس: انت مقبوض عليك وهتتعرض للمحاكمة
يولاند: انتو مجانین هتقبضوا على الملك
احد الحراس: الملك ارتكب جريمه قتل والقتل جريمه لا تغتفر ولازم يتقدم للمحاكمة
يولاند: بس هي كانت هتقتلنا كلنا
ايهم: يولاند خلاص دا القانون وانا معنديش مشكله اني اتحاكم خلي بالك من ابني وبيمشي مع الحراس وبيحبسوه في سجن الجن
بعد يومين
بياخدوا الحراس أيهم للمحاكمة قدام عشيرة الجن كلها
القاضي: جلالة الملك انت قتلت بنت عمك وانت عارف ان القانون عندنا بيمنع الجني انو يقتل جني تاني ومع ذلك
ارتكبت الجريمة ايه اقوالك؟
ايهم: انا مش بنفي جريمتي ولا بنكرها انا معترف بجريمتي بس انا كنت مضطر لاني لو مقتلتهاش كان هتقتلني
وتقتل كل عيلتي وبقدرتها على خداع العقل كانت هتستولي على السلطة
القاضي: وايه دليلك على الكلام دا؟
ايهم: انا متجوز انسيه وكنت عايش في عالم البشر و**** الحكم ل اختي حياتي كانت سعيدة مع مراتي وخلفت
منها سديم اللي دمرتلي حياتي خفت ابني عني وخطفته لعالم الجن وحاولت تقتلني وجابتني بلغصب هنا ومراتي
بين الحياة والموت اعتقد حاله مراتي ووجود ابني هو اكبر دليل علي اني كنت مضطر اقتلها
بيسمع القاضي شهادة الشهود والكل بيشهد علي سديم انها هددت بقتلهم والاستيلاء علي العرش وبتقدم يولاند الدليل فيديو مصور وسديم حابسه ايهم في القفص ومحاولة قتله ومحاولتها لقتلها
ايهم: احنا قدمنا لحضرتك كل الادله اللي تثبت ان الغلط كان من سديم وانا راضي ب اي حكم هتحكمه
القاضي: الحكم كالتالي براءة الملك من التهمة المنسوبة اليه ولما انه متجوز من بشريه وقرر العيش في عالم البشر سحب التاج مع احتفاظه بقوته الخاصه ك جني وتسليم السلطة للاميرة يولاند واعلانها ملكه دائمه علي عشيره الجن وبنطلب من جلالة الملك السابق تسليم التاج للملكة الجديدة يولاند
بيبتسم أيهم ويتقدم ناحيه يولاند ويقلع التاج ويجي يحطه علي دماغها مش بيقدر والتاج مش بيثبت علي راسها
ايهم: غريبه ليه التاج مش بيثبت؟
بيطير التاج من ايده لفوق وبيقل حجمه وينزل لوحده علي راس ايان وسط زهول الجميع
یولاند: ایان اتولد جني مش انسان وهو ابن الملك فبالتالي التاج والحكم من حق ايان مش من حقي انا
ايهم: بس ايان لسه بيبي ازاي هيحكم العشيره وانا مقدرش اسيبه ف عالم الجن وامشي
القاضي: الولد لسه صغير ومنضمنش اما يكبر هيميل لاي عالم مهما كان اتولد جني بس هو ابن انسيه والدم البشري بيجري في عروقه تقدر تاخد ابنك معاك عالم البشر بشرط انه يعرف حقيقته كامله اما يكبر وهو ليه حق الاختيار ولحد
الولد ما يوصل سن البلوغ هتكون المملكه في حمايه يولاند رفعت الجلسه بتنتهي المحاكمة والكل بينصرف وبيودع ايهم اهله وبياخذ ابنه ويرجع عالم البشر
___________________________
بيخفي ابنه ويظهر قدام شيار وهي سرحانه و ساکته اكنها مش عايشه
بيحزن ايهم على الحالة اللي حبيبته فيها وبيقرب منها ويحط ايده على شعرها
ايهم: حبيبتي انا هنا جمبك
بتسمع شيار صوته مش بتصدق نفسها وتبصله بلهفه تلاقيه قاعد قدامها بتنزل دموعها وتلمس وشه ومن غير
متكلم بترمي نفسها ف حضنه وتعيط
ايهم: وحشني حضنك اوي
شیار: انا مش مصدقه عنيا انت هنا بجد انت لسه عايش بجد ولا انا بحلم
بيمسح ايهم دموعها ويشدها لحضنه
ايهم: انا عايش ومعاكي وعمري ما هسيبك مفيش قوه ف الارض تقدر تبعدني عنك الا **** ومش انا بس اللي موجود معاكي شوفي مين كمان وبيظهر ابنه علي اديه
شیار بصدمه : دا.... دا
بيقطع ايهم كلامها
ايهم: ايان ابننا
بتنزل دموع شيار وبتشيل ابنها تحضنه اوي وهي بتعيط
شیار: انا كنت فاكره عمري ما هشوفك مقدرتش اسامح نفسي انك كنت جوايا ومحستش بيك انا اسفه وبتحضنه
اوي ودموعها نازله
ايهم: من النهارده هنبقي سوا ومفيش حاجه تاني هتفرقنا عن بعض وبيبوس دماغ شيار ويحضنها هي وابنه
شيار: انا قلبي هيقف من الفرحه حاسه اني بحلم بس لو دا حلم بتمني مصحاش منه ابدا وبتحضن ابنها اوي وتبوس
دماغه
ايهم: يلا بينا نجيب اماليا ونتجمع كلنا سوا وحشتني اوي
شيار: يلا بينا وبتقوم عشان تخرج من باب الاوضه
أيهم: انتي راحه فين؟
شیار: مش هنمشی!
بيقرب أيهم عليها وهو بيضحك
ايهم: مشكلتك يا حبيبتي انك دايما تنسي انك متجوزه جني وبياخدها ف حضنه وف ثانيه تلاقي نفسها قدام بيت
اهلها
بتبتسم شيار وقبل متخبط الباب بترجع اديها ثاني
ايهم: مالك يا حبيبتي مخبطتيش ليه؟
شیار: هنقول ل اهلي ايه هفسر لهم اختفائك والحاله اللي كنت فيها ازاي؟!
ايهم: هنقولهم الحقيقة
شیار: مش فاهمه حقيقه ايه؟!
ايهم: حقيقه انك مرات ملك الجن وام الملك الجاي
شیار بصدمه: ايه؟! ايهم انت بتهزر صح
ايهم: لا يكلم بجد
شیار: هتعرف اهلي حقيقتك؟؛
ايهم: اه
شيار: ازاي مش هينفع ويعني ايه انا ام الملك الجاي مش فاهمه
ايهم: حبيبتي اهدي نطمن علي اماليا وهفهمك علي كل حاجه ممكن متفكريش وتسيبي كل حاجه عليا
شيار: ماشي
بيخبط ايهم على الباب شويه وبتفتح يمني
يمني بصدمه: شيار حبيبتي انتي خرجتي من المستشفى وبتشدها تحضنها ودموعها نازله
شيار: ماما انا كويسه متعيطيش
يمني: انا فرحانه ومش مصدقه انك واقفه قدامي وبتبص ل ايهم بغضب وتوجهله الكلام ممكن اعرف انت كنت
مختفي فين وازاي بنتي وصلت للحاله اللي كانت فيها وبعدين مين الطفل اللي انتي شيلاه دا؟!
أيهم: طب ممكن ندخل الاول وهفهمكوا كل حاجه
يمني: معلش من فرحتي بشيار مرکزتش ادخلوا
شیار: ماما فين اماليا؟
يمني: هدخل اجبهالك واصحي باباكي
شیار: ماشی
بتدخل يمني الاوضه وبيقعد ايهم جمب شيار ويمسك اديها وهي باين عليها الفلق
ايهم: متخفيش كله هيبقي تمام
بتبصله شيار وتبتسم شويه وبتخرج يمني من الاوضه في وهادي وشايله اماليا على اديها
بتسيب شيار ايان على الكنبه وتقوم تشيل اماليا
شیار: وحشتيني اوي يا قلبي حقك عليا سامحيني بس بصي مين موجود معانا بابا وكمان ايان رجعلنا وبتحضنها
اوی
بيبتسم هادي وبيحضن شيار
هادي: انا فرحان اوي انك واقفه قدامي وكويسه انا قلبي كان بيتقطع عليكي
شیار: **** ميحرمني منك يا بابا ولا منك يا ماما وبجد شكرا انكو اهتميتوا ب اماليا وانا تعبانه
يمني: المهم انك قومتلنا بالسلامه
هادي: اعتقد انك لازم تفسرلي اللي حصل لبنتي وانت كنت فين وازاي تسبها كدا وبعدين مين الطفل دا؟!
ايهم: اكيد هوضح لحضرتك كل حاجه وبيشيل ايان ويقرب منه
شیار: دا ایان ابنی تؤام اماليا
هادي: ازاي احنا كنا معاكي في المستشفى مخلفتيش غير اماليا
شیار: ایان كان مخفي عننا واول متولد راح عالم تاني
هادي ويمني بدهشه: عالم ثاني ازاي ويعني ايه كان مخفي؟ شيار انتي فاهمه معني كلامك احنا مش فاهمين حاجه
ايهم: في الحقيقه انا حابب اوريكم حاجه واعتقد بعدها هتقدروا تفهموا
وبيبص بعينه ع الحيطة بيبان قدامهم زي شاشه عرض وعليها شيار وهي طفله صغيره بتلعب واما وقعت في النهر
وانقاذ ايهم ليها وتعلقها ولعبها معاه ف البيت المسكون واكتشافهم للى بيحصل ولما خدوا شيار وراحوا بلد ثانيه
وازاي كان دايما مراقبها من غير ماهي تحس وكان دايما بينقذها من اي اذي وازاي ظهر ف حياتها وحبته واتجوزها وتنازله عن عرشه وعداوته مع سديم وازاي ظهر نفسه ليهم وبعد ما ولدت شيار وراهم اللي حصل بعد ما مشيو من
عندهم ومحاوله سديم قتله وخطفه لعالم الجن وسبب ضعفه وقتها والقوه اللي ف خاتم شيار اللي حمتها ف غيابه
وايه اللي حصله في عالم الجن وازاي قدر يرجع ابنه وازاي ابنه بقي هو الملك الجاي وبعدين بتختفي الشاشه وسط
دهشه يمني وهادي
هادي: يعني انت مش بني آدم زينا؟!
ايهم: ايوه انا جني بس قبل متكلم انا عايز اقولك حاجه انا كنت اقدر اخدع عقلكم واخليكم تنسوا فتره تعب شیار وترجع كل حاجه زي ماكانت بس محبتش اعمل كده وقولتلكم كل حاجه وعيزك تعرف كويس ان مفيش مخلوق ف الدنيا هيحب شيار قدي وانا عمري ما هاذيها واعتقد انكم عرفتوني فتره كويسه ومحدش منكم شاف مني حاجه
وحشه
يمني: بس انت ازاي ظهرت الشيار تاني ومن اللي ورتهولنا واضح انك معاها من صغرها ازاي رؤيه الشيخ مبعدتكش
عنها
ايهم: انا مؤمن مأمن بربنا زيكم بظبط
هادي: انا هسأل سؤال واحد شیار انتي مش بتخافي منه يعني بتبقي مطمنه معاه؟
شيار: انا يبقي عايشه معاه يا بابا من غيره ببقي جثه من غير روح مقدرش اتخيل حياتي لو هو مش فيها
ايهم: وانا عمري ما هبعد عنك ولا هسمح لاي مخلوق ياذيكي انا بحبك
بيبصوا هادي ويمني لبعض ويبتسموا وبيفتح هادي اديه الاتنين ل ايهم
هادي: اهلا بيك معانا
بيبتسموا شيار وأيهم وبيروحوا علي حضن هادي ويمني
ايهم: شكرا على ثقتك فيا واوعدك عمرك ما هتندم
__________________________
بیرن فون هادي بيكون ادم بيتصل
هادي: الوو
ادم: عمو شیار اختفت من المستشفى
هادي: شيار هنا ف البيت ياحبيبي هات مي ونور وتعالوا
ادم: مسافة السكه وهنيجي وبيقفل الفون
مي: طمني يا ادم عمو قالك ايه؟
ادم: و**** منا فاهم حاجه عمو بيقول شيار ف البيت بصي رني على نور تجهز وقوليلها هنعدي ناخذها ونروح عند
شیار
مي: حاضر
وبترن على نور وبيتجمعوا كلهم ويروحوا عند شيار
مي: بسم **** الرحمن الرحيم انت ظهرت تاني مش كنت اختفيت
ادم: بنظره غضب می
بتاخد مي بالها من كلامها وتعض على شفايفها.
هادي: ههههههه واضح ان مش لوحدنا اللي عرفنا حقيقه ايهم
ادم: عمو انتو عرفتو؟!
هادي: ايوه ايهم حكالنا كل حاجه
نور: متفهمونی اجدعان بتتكلموا على ايه
بتحكي مي لنور لان ادم كان حكالها لما كان حاسس بذنب انه سبب تعب شيار وهي بتقف مصدومه مللي بتسمعه وبتحس انها بتتفرج على فيلم
شيار: علي فكره انا عملالكم مفاجاه وبتدخل الاوضه وتخرج وهي شايله اماليا وايان
می: طب دی اماليا مين التاني بقي؟!
نور: هو معقول لحقتي تخلفي تاني؟!
شیار: ههههههه دا ایان ابني تؤام اماليا وهو اتولد جني مش انسان
بتشوف شيار نظره الدهشه في عيونهم بس شويه وبيقبل الكل الامر الواقع وبيقضوا اليوم سوا بضحك وسعاده
نور: طيب بدام كدا اطمنا على شيار اعتقد ملوش لزوم تأجيل خطوبتي وكلكوا معزومين عليها الخميس اللي بعد
الجاي
بیباركلوها كلهم واخر اليوم كل واحد بيروح على بيته
________________________
شيار: يلا نروح انا وحشني البيت اوي
أيهم: يلا يا حبيبتي
هادي: ايهم
ايهم: متقلقش هي ف قلبي قبل عنيا
بيبتسم هادي وبيحضن أيهم شيار وبيختفوا وتلاقي نفسها في بيتها
شیار: تصدق انت هتوفرلنا تمن المواصلات بشكل دا
ايهم: ههههههه لا ياشيخه
بتفضل شيار بصاله وساكته
ايهم بقلق: حبيبتي انتي كويسه؟!
شيار: مش مصدقه لحد دلوقتي انك قدامي انا كنت بموت من غيرك وبتنزل دموعها
بيقرب ايهم منها ويمسح دموعها
ايهم: بعد الشر عنك متجبيش سيره الموت تاني صدقيني انا كمان مقدرش اعيش من غيرك وبعدين كفايه دراما قوليلي تحبي نقضي الليله ازاي او افسحك فين انتي محتاجه تغيري جو بعد اللي حصل
شیار: مش عايزه اروح ف حته مش محتاجه غير ابقي ف حضنك وبس وبتقرب منه وتحضنه اوي
بيبتسم أيهم ويحضنها اوي وبتلاقي شيار نفسها طايره في السما وبيوصلوا قدام القمر وبتسمع صوت مزيكا هاديه
وبيرقصوا سوا ف السما قدام ضوء القمر
ايهم: بحبك
شيار: وانا بحبك اوي
بيبوسها ايهم وف ثانيه بتلاقي نفسها نايمه على سريرها و.......
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
بعد وقت ليس بقليل
بتكون شيار نايمه على صدر أيهم وهو بيلعب ف شعرها
شيار: حبيبي
ايهم: ايه يا قلبي
شیار: لو ايان قرر يعيش في عالم الجن وقتها هنتحرم منه ومش هنشوفو تاني صح
ايهم: لا ليه سهل هو يجلنا واحنا نروحله وهنشوفو دايما بس المهم هو اللي يختار ومينفعش نعترض قراره لان دي
حياته وهو لازم يقرر هيعيشها ازاي
شيار: عندك حق بس بتمني يفضل معانا على طول
ايهم: وانا كمان بتمني كدا
شیار: صحیح انت ليه مقولتليش انك نقلت جزء من قوتك ف الخاتم وليه عملت كدا؟!
ايهم: اما قرب معاد ولادتك كنت حاسس بقلق مش قادر افسر سببه عشان كدا لبستك الخاتم عشان تفضلي ف
امان و محبتش اقولك عشان مخوفكيش وكفايه كلام ونامي انتي لسه تعبانه
شيار: انا بقيت كويسه اما انت رجعتلي
بيحضنها ايهم ويبوس دماغها وشويه وبيناموا وهما حاضنين بعض
____________________________
مي: انت مصدق اللي حصل النهارده دا
ادم: و**** يابنتي الواحد مبقاش يستبعد حاجه ف الدنيا دي
مي: عندك حق بس المهم ان شيار سعیده وبقت كويسه
ادم: عندك حق
می: انت جعان تحب احطلك عشا
ادم: في الحقيقه انا جعان بس مش عايز اكل
مي: اومال عايز ايه؟!
ادم: عايز اكلك انتي
وبيجي يمسكها بتجري مي وهي بتضحك وادم بيجري وراها وبعد شويه بيمسكها وهما بيضحكوا وبيشلها ويدخلوا
اوضتهم
مي: بحبك يا آدم يحبك اوي
ادم: وانا بعشقك يا قلب ادم
و...««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
____________________________
بيعدي الاسبوعين ويتم خطوبه نور وكلهم معاها
وبعد 3 شهور بيجي معاد الفرح وبتكون نور زي القمر وبمجرد ما بيتكتب الكتاب مش بيقدر مهند يمسك نفسه وبيحضن نور قدام الجميع
مهند: تعرفي انا نفسي ف الحضن ده من اول مره شوفتك فيها بس حبيت اخده بالحلال مش بالحرام
نور: **** يباركلي فيك يا حبيبي
مهند: ويباركلي فيكي ياقلبي
بيتم الفرح واول ما بيخرجوا من القاعة بيبص ايهم للسما بيظهر فيها العاب ناريه باشكال بتسحر الجميع
بتبص نور ل أيهم وتبتسم وهو بيردلها الابتسامة
وبيروحوا نور ومهند بيتهم
مهند: نورتي بيتك يا اميرتي
بتكسف نور وتبص ف الارض
مهند: انتي جعانه تحبي تتعشي؟
نور: لا
مهند: طيب ادخلي غيري هدومك واتوضي وتعالى نصلي انا حابب نبدا حياتنا سوا برضا ****
بتبصله نور بسعاده وتبتسم
نور: حاضر
بتدخل نور الحمام تغير هدومها وتتوضي وتلبس اسدالها وبتصلي هي ومهند وبيفضل يشكر **** انه رزقه بحبيته ف
الحلال وبعد مبيخلصوا **** بيبوس دماغها ويقلعها الاسدال وبيبصلها ينبهر بجمالها ويقرب منها و....
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
_____________________________
بتعدي السنين ونور ومي وشيار بيفضلوا اصدقاء
نور و مهند بيخلفوا ولد وبعد 3 سنين بيخلفوا بنت
مي وادم بيخلفوا بنتين تؤام وبعد 5 سنين بيخلفوا ولد
شيار وايهم بيعيشوا بسعاده مع ولادهم وحياتهم بيملاها الحب والدفا
ايان واماليا بيوصلوا لسن 18 سنه وايان من صغره بيحب قوته وبيكون فرحان بيها وكان دايما بيحمي اماليا وبيكون مشدود لعالم الجن علي عكس اماليا اللي فضلت عالم البشر وبعد مبيكمل ايان ال 18 سنه بياخدهم ايهم
كلهم عالم الجن وبيعلن ايان قراره بالرغبه في الحياه بعالم باباه وبيتم تتويجه ملك على عشيرته وعمته يولاند بتسلمه التاج وبيرجع ايهم وشيار واماليا عالم البشر بس ايان بيشوفهم يوميا ومش بيقدر يبعد عنهم ومع الوقت بتقبل اماليا رغبه اخوها لما بتحس بسعادته وهو بيحاول يفضل معاها على قد ما يقدر ومش يحسسها بغيابه واوقات كان
بياخدها عالم الجن معاه ويرجعها تاني ولما وصل لسن 21 سنه حب جنيه وطلبها للجواز وشيار وايهم وأماليا
حضروا الفرح وكانوا مبسوطين لسعاده ايان
وشيار لاحظت ان اماليا بدات تتشد اكثر لعالم الجن بس مزعلتش ف الآخر اماليا عالم الجن ف دمها حتي لو كانت انسانه وبعد فرح ايان بيرجعوا شيار وايهم بيتهم واماليا بتحب تقضي شويه وقت مع عمتها وجدها وجدتها
___________________________
ايهم: حبيبتي نمتي؟
شيار: لا يا حبيبي صاحيه
ايهم: ملاحظه ان انجذاب اماليا لعالم الجن بدا يزيد
شيار: اه خدت بالي
ايهم: وايه تعليقك؟!
شيار: مش مضايقه دا طبيعي العالم دا ف دمها وتؤامها هناك وانت عارف تعلق ايان واماليا ببعض كان قوي ازاي ومازال وهي هناك مع اهلها واكيد هيخلوا بالهم منها
ايهم: تعرفي مش مصدق أن السنين جريت كدا والنهاردة حضرنا فرح ابننا
شيار: وانا كمان ومستغربه ازای رغم آن مر اكثر من 20 سنه شكلي متغيرش وكأني مكبرتش
ايهم: دا بسبب القوه اللي في خاتمك هتحافظي على شكلك في السن دا
شيار: انا بحبك اوى وبجد انا محظوظه انك ظهرت في حياتي
ايهم بابتسامه: تعالي ف حضني
بتحضنه شيار وتهمس في ودنه
شيار: لاخر يوم في عمري هفضل ف حضنك في حضن ملك الجن
ايهم: بس انا مبقتش الملك ايان هو الملك
شیار: انت هتفضل ملك قلبي
بيبتسم أيهم ويبوسها في شفايفها
ايهم: وانتي هتفضلي دايما مولاتي
وبيسند دماغه علي دماغها ويقولوا مع بعض
بحبك
آلنهآيه... 💖
 
  • حبيته
التفاعلات: Vampire Dark
ابداع من اجمل القصص اللي قراءتها هنا
صباح الخير عليكم جميعاً
دي اول مشاركه ليا هنا قصه من تأليفي بتمني تعجبكم
وشكر خاص ل @VARTOLU علي البوستر


IMG-20231204-WA0012


نبدأ بقي

الشےخےصےیے۔آتے۔ :۔
شيار: البطله 19 سنه تانيه كليه صيدله .
يمني: مامه شيار 40 سنه ربه منزل بس متعلمه تعليم عالي،
هادي: ابو شیار 42 سنه بيشتغل محاسب ف شركه كبيره ف السعوديه،،،
ادم و نور و مي: صحاب شيار من ابتدائي للجامعه
أيهم البطل:. هيبان صفاته مع الاحداث
___________________________
يمني: شيار..... شياار يابنتي قومي هتتأخري علي الكليه شياار ياربي نومك بقي تقيل اوي شيااااااار

بتفتح شيار عنيها وتبص لمامتها
شيار: ايه يا ماما في ايه بتصحيني ليه
يمني: بصحيكي ليه !!! يابت انتي مش بتشيعي نوم يلا قومي هتتأخري علي المحاضرة
شيار: هي الساعه كام دلوقتي يمني: الساعه 10
بتقوم شيار تنط من ع السرير
شيار بالهووي بتقولي كام دا فاضل اقل من ساعه ع المحاضره
يمني منتي لو بتصحي بسهوله كان زمانك ف الجامعه يلا اخلصي غيري هدومك وانا هعملك النسكافيه
وبتخرج م الاوضه
***بتفضل شيار تجري ف الاوضه وتلف حوالين نفسها وتغير هدومها وتلم حاجتها بسرعه
شیار: ماما انا نازله عيزه حاجه
يمني: استني مش هتشربي النسكافيه
شيار: لا مفيش وقت هبقي اشرب ف الجامعه يلا باي
يمني: باي يا حبيبتي
بيرن فون يمني
يمني: صباح الفل يا حبيبي
هادي: صباح الورد يا قلبي طمنيني عليكي عامله ايه وشيار عامله ايه
يمني: احنا بخير الحمد**** مش ناقصنا غير وجودك يا حبيبي هترجعلنا امتي
هادي: هانت يا حبيبتي قربت اخد الاجازه وكمان عاملك مفاجاه حلوه اوي
يمني: ايه هي
هادي: لو قلتلك مش هتبقي مفاجاه المهم قوليلي شيار عامله ايه وحشتني اوي
يمني: كويسه الحمد لله اهي مهونه عليا غيابك شويه بشقوتها
هادي: هههههههه هي فين اديهاني اكلمها
يمني: لسه نازله الجامعه لو اتصلت من عشر دقايق كنت لقتها
هادي: معلش تتعوض هبقي اكلمها بليل انا هقفل دلوقتي عشان نازل الشغل خلي بالك من نفسك يا حبيبتي ومن
شیار عاوزه حاجه
يمني: عوزه سلامتك ياحبيبي خلي بالك من نفسك
هادي: حاضر يا حبيبتي باي
يمني: باي
_______________
بتوصل شيار الجامعه
نور: ايه يابنتي اتاخرتي كدا ليه
شیار: راحت علیا نومه طمنيني المحاضره بدات
نور: لا لسه خمسدقايق خدي نفسك
شيار: طب كويس اومال فين ادم ومي
نور: بيجيبو حاجه م الكافتريا زمانهم جايين
** وبتبص قدام.. اهم جم
مي : صباحوو يا مزه
ادم: صباحوو ايه اتاخرتي كدا ليه
شیار: صباحوو فل راحت عليا نومه
ادم: نموسيتك كحلي
شیار :بس یااض مش وقت رخامتك يلا عشان نلحق المحاضره
_______________
**بيدخلوا المدرج ويحضروا المحاضرات واما بيخلصوا كل المحاضرات بيمشي ادم عشان عنده مشوار ونور تستأذن البنات وتروح عشان تساعد مامتها ف حاجات
وبيتمشوا شيار ومي مع بعض
شيار: عامله ايه مع ادم
مي: هيجنني يا اوختي عماله المحله بمشاعري ناحيته وهو جبله بس علي مين هوقعوا هوقعوا
شیار :ههههههه اقولك حاجه بصراحه
مي: هااااا
شيار: انا خايفه ع الواد منك
مي: هاهاها يختي حلوه
شیار ههههههه بهزر متزعليش طب انتو لايقين علي بعض اوي وبتمنالكم السعادة يا قلبي
مي: تسلميلي ي روحي
_______________
****بيدخلوا مول سوا ويتمشوا فيه ويتفرجوا ع المحلات فجاه بتحس شيار بالدنيا بتلف بيها وبتقع يغمي عليها
بتترعب مي وتصرخ: شيار.... شيار فوقي مالك يا شيار .
***بیقرب شاب منهم ويشيل شيار
يحطها ع اقرب كرسي والناس بتتلم عليهم
الشاب يا جماعه حد يجيب ميه
بتخرج بنت من محل وتديله ازازه ميه صغيره بيبل ايده ويمشيها علي وش شيار شويه وبتبدا تفوق وتفتح عنيها
مي: شيار انتي كويسه تحبي اوديكي المستشفي
شیار :انا كويسه اهدي متقلقيش انا دخت بس عشان مكلتش حاجه من الصبح
الشاب: الف سلامه عليكي يا انسه
بتبصله شیار ويبان علي وشها الصدمه
شیار: انت.....!
بيبصلها ويبتسم
شیار: هو انا بحلم ولا ايه
بتفرك شيار عنيها وتبصله تاني تلاقيه شخص تاني بتصدم اكثر
الشاب: في حاجه يا انسه انتي تعرفيني
شیار :هاا.... لا لا انا اسفه اتهيقلي انك حد تاني شكرا ليك معلش تعبتك
الشاب: ولا يهمك المهم بقيتي كويسه عن اذنكم وبيسبهم ويمشي
بتفضل شيار سرحانه ومش فاهمه حصل ايه
مي: في ايه يا شيار شكلك مصدومه كدا ليه ومين دا تعرفيه انا مش فاهمه حاجه
شيار: انا لا معرفوش
مي: اومال شكلك مصدومه كدا ليه انتي كويسه
شیار: اه انا بس هروح محتاجه ارتاح
مي: ماشي يا حبيبتي انا هوصلك لحد البيت عشان ابقي مطمنه عليكي
___________________
****بتوصل مي شيار البيت وبتطلع تسلم علي مامتها وتشطف وتغير هدومها وتقعد تاكل مع مامتها
يمني: حبيبتي انتي كويسه
شیار :اه يا قلبي كويسه متقلقيش عليا
یمنی :طب ادخلی ریحی شويه عشان تبقى فايقه اما بابا يكلمك بليل
شیار: حاضر
________________
*****بتدخل شیار اوضتها وتقعد ع السرير تفكر ف اللي حصلها ف المول ومش فاهمه ازاي شافت الشاب شخص وبعدين طلع شخص تاني ومش قادره تفهم حصل ايه وبتنام من كتر التعب والتفكير شويه بتفتح شيار عنيها تلاقي نفسها ف المكان اللي بدات تتعود عليه بقالها اسبوع تقريبا كل متنام تلاقي نفسها ف المكان دا بتفضل تتمشي ف الجنينة ومبهوره بالاشكال الورد الجميله ورحتهم اللي ماليه المكان وبيلفت نظرها الشاب اللي واقف و را شجره بعیده شويه بتجري عشان توصله وبتروح تقف قدامه
شيار: اخيرا لحقتك كل مره عقبال مبوصل مش بلاقيك والمره اللي فاتت يادوب لحقت المحك انت مين
الشاب: ايهم
شيار: يعني ايه
ايهم: اسمي ايهم
شیار :اسمك غريب اوي
ايهم: علي اساس اسمك انتي اللي مش غريب يعني
شيار: وانت تعرف اسمي
ايهم: انا اعرف كل حاجه عنك يا شيار وبالمناسبه انا كنت معاكي ف المول مكنتيش بتحلمي اكيد مش هسمح لحد غيري يقرب منك ويلمسك
شیار: بدهشه بس ازاي وبعدين لقيتك حد تاني هو انت مين وعايز ايه مني وليه كل مبنام بلاقي نفسي ف المكان دا
ايهم: انا مين قولتلك اسمي ايهم وعايز ايه ف انا عايزك انتي وليه كل مبتنامي بتيجي هنا ف انا اللي مختار المكان دا عشان اقابلك فيه ودا عشان انا عارف حبك للخضره والزهور قد ايه
شیار: انا مش فاهمه حاجه
ايهم :احب اعرفك بنفسي انا ايهم ملك الجن
شیار ههههههه لا حلوه يعني مش بتقول انك جني بس لا كمان انت الملك ههههههه حصلنا الرعب يا حضرت
ههههههه
***بيبصلها ايهم ويغضب من تريقتها عليه
***بتبصله شيار تلاقي قدامها بدل شاب وسيم وحش بشع وف ثانيه بيرجع تاني شاب وسيم بتفضل شيار بصاله
ومصدومه
أيهم :اقتنعتی دلوقتی
شیار: يعني انت جن بجد
***بتترعب شيار وبترجع خطوات لورا وبتمتم بصوت مرعوب بكلام كانه ترانيم
بيقطع كلامها وبيكمل هو باقي الترانيم
بتفضل شيار بصاله اوي وفاتحه عنيها جامد من الصدمه وبتقع يغمي عليها



آلجزء آلثآنيـﮯ

بتتصدم شيار اما تلاقي ايهم كمل بدالها الترانيم وبيغم عليها
ايهم: بخضه شيااار
وبيجري عليها يسندها قبل متقع ويقعد تحت الشجره وياخدها ف حضنه
ايهم شياار... شيااار فوقي شياار وبيطبطب علي وشها براحه شياار
بتبدا شيار تفوق وتفتح عنيها وتتنفض اما تلاقيه قريب منها بشكل دا وتقوم تبعد عنه
شيار: ياربي هو الكابوس دا مش هيخلص وبتبص ل ايهم انت مين سمحلك تحضني كدا
ايهم: انتي كويسه؟! انا اتخضيت عليكي
شيار: انت ازاي كملت الترانيم مكاني
ايهم: فين المشكله؟!
شيار: ازاي فين المشكله مش بتقول انك جني يعني مفروض الترانيم تحرقك
ايهم: انا جني مؤمن يعني الترانيم مش هتحرقني انا حافظها كامله
شیار: يا سلام
ايهم: انتي اول مره تعرفي ان في جن مؤمن؟
شيار: لا عارفه
ايهم: اومال مستغربه كدا ليه!
شیار طب انت عايز ايه مني
ايهم: انا بحبك
بتبرطم شيار بصوت واطي يا* يعني يوم ما الاقي واد مز وزي القمر كدا ويقولي بحبك يكون جن يعني البشريه كلها خلصت واللي يحبني جني دا ايه الحظ المهبب دا بس يا*
ايهم: ههههههه ههههههه
شيار: بتضحك علي ايه ياحضرت
ايهم: علي كلامك
شیار: هو انت سمعتني
ايهم: اه
شیار: بس انا كنت بكلم بصوت واطي!
ايهم: انتي لو مكلمتيش خالص هعرف في ايه ف دماغك
شيار: ليه بتقرا افكاري
ايهم: اه
شيار: ف بالها يعني هو سمع تفكيري اماا قولت انه زي القمر!!!
ايهم: ههههههه تصدقي اه
شیار بصدمه : احيييه
ايهم: انا نفسي لو اقضي كل الوقت معاكي زي زمان بس انتي لازم تصحي دلوقتي
شيار: زي زمان يعني ايه مش فاهمه!!
ايهم: بعدين هفهمك اصحي دلوقتي عشان مامتك بقالها شويه بتحاول تصحيكي عشان باباكي عايز يكلمك
وهيتصل بيكي بعد عشر دقايق
شیار: هااا
_________________
يمني: شيار حرام عليكي اصحي شيااااار
بتفتح شيار عنيها وتبص ل مامتها ب استغراب
يمني: ايه يابنتي دانتي لو واخده بنج مش هتنامي بشكل دا بتفضل شیار مبحلقه ف مامتها وساكته وشويه وتفضل
تضحك
يمني: بتضحكي علي ايه؟!
شیار: ههههههه حلمت حته حلم مسخره دانا شويه كمان وكنت هصدق انه بجد ههههههه
يمني: حلمتي ب ايه
شیار حلمت ب وراحت ساكته وافتكرت كلام ايهم مامتك بتصحيكي عشان باباكي هيكلمك بعد عشر دقايق
يمني: مالك يا شيار سرحتي ف ايه؟!
شيار: ماما انتي كنتي بتصحيني ليه؟
يمني: اه فكرتيني باباكي عايز يكلمك وهيتصل بيكي كمان عشر دقايق
شيار: يعني دا مکنش حلم دا کان بجد!!!
يمني: هو ايه اللي بجد؟!
شیار: ف بالها لالا اكيد صدفه
مفيش حاجه یا ماما انا بس مش مركزه هقوم اغسل وشي عقبال ما بابا يتصل
____________________________
بتقوم شيار تغسل وشها وتخرج تلاقي مامتها قدام اللاب توب وبتكلم باباها صوت وصوره بتقعد شیار جمب مامتها
شيار: مسا... مسا ياحج وحشتني
هادي: وانتي كمان وحشتيني اوي طمنيني عليكي عامله ايه وعامله ايه ف الجامعه؟
شیار: کله تمام مش ناقصني غيرك انت هتنزل امتي بقي؟
هادي: قريب يا حبيبتي ان شاء **** تحبي اجبلك ايه معايا؟
شیار: عوزه عروسه
يمني: عروسه! في شحطه ف الجامعه زيك كدا وتطلب عروسه
شیار: خلاص یا یویو متزعليش نفسك هاتلي عريس 😂يمني: بابت اتلمي وبتخبطها ع دماغها
شيار: اي اي خليك شاهد ياحج بتضربني قدامك يرضيك كدا
هادي: ههههههه مفيش فايده فيكي مش هتعقلي ابداا
يمني: شيار ادخلي اوضتك عشان عاوزه اكلم مع بابا ف موضوع
شیار: موضوع بردو ولا بتطرقيني عشان تحبي ف بابا
يمني: انجري يابت ع جوا وبتحدف المخده عليها
بتجري شيار ع اوضتها وهي بتضحك
شيار: ماشي ي ست ماما بس خليكي فكراها
ويتدخل اوضتها
____________________________
هادي: مالك يا يمني حاسس انك قلقانه في ايه؟!
يمني: شيار يا هادي قلقانه عليها
هادي: ليه في ايه؟
يمني: بقالها اسبوع بتنام كتير واجي اصحيها بحس كأنها جسم من غير روح انا خايفه ليكون اللي حصل زمان رجع اثر عليها تاني
هادي: يمكن ارهاق يا يمني متكبريش الموضوع والحوار دا عدا عليه سنين كتير انسي ومتخوفيش نفسك
يمني: حاضر **** يستر
هادي: بس انتي وحشتيني
يمني: ههههههه
______________________________
بتقعد شيار تذاكر ف اوضتها واما بتخلص مذاكره بتحضر الطقم اللي هتنزل الصبح بيه وتنام شويه وبتلاقي نفسها ف
نفس المكان لوحدها
شيار: هو انا كل مانام هاجي هنا
ايهم........ ايهم انت فين.......... ايهم
بتلاقي صوت من وراها
ايهم: انا هنا
بتتخض شيار وتبص وراها
شيار: خضتني
ايهم: معلش مش قصدي
شيار: هو انا كل مانام هلاقي نفسي هنا
ايهم: لو حابه اي مكان تاني فكري فيه هتلاقي نفسك ف المكان دا
شيار: انت ازاي عرفت ان ماما بتصحيني عشان اكلم بابا؟!
ايهم: منا قولتلك اني اقدر اعرف اي حاجه
شیار: انا مش قادره اصدق اللي بيحصل انا اكيد بهلوس
ايهم: انتي عارفه انك مش بتهلوسي واني موجود بجد ولو انتي مش مصدقه مكنتيش فضلتي تتكلمي معايا كدا
شيار............
ايهم: انتي خايفه مني؟!
شيار: لا
ايهم: حاسه ب ايه ناحيتي؟
شیار: حاسه انك مش غريب عليا وكأني اعرفك من زمان مش فاهمه ازاي
ايهم: ف الوقت المناسب هقولك ازاي
شيار: اممم ماشي هو انت قلت لو فكرت ف اي مكان هلاقي نفسي فيه
ايهم: ايوه
بتغمض شيار عنيها وتتخيل نفسها ع شاطئ بحر فاضي وميه زرقا وصافيه بتفتح عنيها تلاقي نفسها ف المكان اللي اتخيلته وايهم جمبها
شيار: وااوو انا بجد مش مصدقه دي حاجه تحفه ههههههه ايهم: تحبي تنزلي الميه؟
شیار: یاریت بس مش بعرف اعوم
ايهم: هاتي ايدك
بتبصله شیار بتردد
ايهم: متخفيش هاتي ايدك
بتمد شیار اديها وبيمسك ايهم اديها وينط بيها ف الميه ويفضل يعوم بيها وهي علي ضهره شويه وبينزلها من علي
ضهره ويوقفها قدامه ويمسكها من وسطها
شیار: انا مش لامسه الارض
ايهم: متخفيش مش عايزك تخافي من حاجه طول ما انتي معايا انا مش هسمح لحاجه تاذيكي
شيار: ليه؟
ايهم: عشان بحبك
بتبصله شیار مش بتعرف ترد
بيبصلها ايهم ويقربها عليه ويحضنها اوي وبيقرب عشان يبوسها
بتحس شيار بتوتر وجسمها كله بيتنفض كل ميقرب منها وقبل ما شفايفه تلمس شفايفها.......
يـﮯتبع

آلجزء آلثآلث

قبل ما شفايف ايهم تلمس شفایف شیار بیرن المنبه وبتصحي من النوم
بتفضل قاعده شويه سرحانه فلي بيحصل معاها وبتفتكر اما حضنها وكان هيبوسها بتبتسم
وتستغرب وتكلم نفسها: هو ايه اللي بيحصلي دا انا ازاي حاسه ناحيته بكدا وازاي مش خايفه منه؟! بس انا حساه قريب مني اوي واكني اعرفه من سنين قلبي بيقولي انه مش هيأذيني

بتفوق شيار من افكارها وبقوم تغسل وشها وتلبس هدومها وتجهز للكليه
__________________________

شيار: يويو صباح الفل
يمني: صباح الورد يا قمري صحيتي لوحدك يعني
شیار: كنت ظابطه المنبه بدري شويه عشان الدكتور هيوزع المشاريع النهارده لو اتاخرت شويه بعد الجامعه متقلقيش هخرج مع البنات
يمني: ماشي يا حبيبتي بس خلي بالك من نفسك وابقي كلميني طمنيني عليكي
شیار: حاضر یا ماما وبتبوس دماغ مامتها وتنزل تروح الجامعه
------------------------------
في الجامعه بتلاقي صحابها متجمعين وبتروحلهم

شیار: صباحوو یا شباب عاملین ایه؟
مي ونور: صباحوو امزه
شیار: اومال فین ادم؟
نور: بيصور ورق وجاي
بتلاحظ شيار علامات الحزن علي وش مي

شيار: مالك يا مي ؟
مي: سلامتك
شيار:شكلك مضايقه في ايه؟
مي: مفيش و**** مهیسه شويه بس
شيار: ماشي اهوو ادم جه اهوو
ادم: صباحوو
شيار: صباحوو فل يابرنس
نور: اي يبني كل دا بتصور الورق!
ادم: كان في زحمه شويه،انتو لسه واقفين هنا مدخلتوش ليه؟
مي: مستنينك يلا ندخل
ادم: يلا
وبيدخلوا كلهم المحاضره
_______________________________
بعد المحاضرات متخلص
مي: احسن حاجه عملها الدكتور انو خلانا احنا الاربعه سوا ف المشروع دا

ادم: عندك حق بس يمكن عشان عجبه اوي المشروع اللي قدمناه السنه اللي فاتت
شيار: مادا الطبيعي اصلا احنا اجمد شله ف الدفعه
نور: ههههههه طول عمرنا
بيضحكوا جميعا معاا
ادم: طب يلا نخرج سوا انا عازمكم ع ايس كريم
شیار: حلوه الفكره
ادم هخرج ادور العربيه عقبال متيجو
نور: اوك
بتقف شيار فجأه وهما ماشين
مي: وقفتي ليه؟
شیار: مش لايقه موبايلي شكلي نسيته ف المدرج اسبقوني انتو وانا هجيبو واحصلكم
نور: نستناکی؟
شيار: لالا انا هجيبه ع طول واجي
مي ونور معاا: اوك
بيخرجوا مي ونور يركبوا مع ادم العربيه بتكون ع الرصيف التاني
ادم: فین شیار؟
مي: نسيت فونها ف المدرج هتجيبه وتيجي
_______________________
بتدخل شيار المدرج وبتلاقي فونها وتتصل ب مامتها تعرفها انها خلصت محاضرات و خارجه مع صحابها وهي خارجه م الجامعه وبتعدي الطريق عشان تركب العربيه بيكون في عربيه بتجري بسرعه وبتكون هتخبط شیار بس قبل متلمسها بتحس شيار ب حد بيمسك وسطها ويشدها بعيد عن العربيه بتقع ع الرصيف وقلبها هيقف مع الخضه وبتبص ع اللي شدها
شیار بصدمه : ايهم؟!
بيبصلها أيهم ويبتسم وبيختفي ف ثواني
بينزلوا ادم ومي ونور من العربيه ويجروا ع شيار
ادم بخوف وقلق: شیار انتي كويسه حصلك حاجه؟
شيار: لا الحمد *** انا كويسه
مي: نوديكي مستشفي؟
شیار: لا لا انا كويسه مش مستاهله لولا ايهم كان زمان العربيه خبطتني
نور باستغراب: أيهم مين؟!
شيار: اللي شدني وبعدني عن العربيه
ادم: بس مفيش حد شدك يا شيار انتي وقعتي قبل العربيه متلمسك
شیار: هااا !
مي: شكل كان بيتهيقلك لان مفيش حد كان جمبك اصلا
نور: بس مين ايهم اللي اتهيقلك انو انقذك دا؟ بت انتي بتحبي من ورانا؟!!!

ادم: خلاص بقي مش هنفضل واقفين بنكلم كدا المهم انها كويسه ومحصلهاش حاجه
مي: شيار متخوفيناش عليكي هتفضلي متنحه كدا
شيار: لا مفيش حاجه خلاص يلا بينا
بيروحوا يركبوا العربيه
بتسند شیار دماغها ع الشباك وتسرح
شيار لنفسها معقول انا اتهيقلي انه انقذني بس ازاي انا متاكده اني شفته
بتغمض شيار عنيها وتفتح بتلاقي العربيه فاضيه مش بتلاقي صحابها بتبص ع اللي بيسوق تلاقي ايهم
شيار بصدمه: انت ازاي هنا وصحابي فين؟!

ايهم: متفكريش كتير انا اللي انقذتك
شيار: ازاي ومحدش شافك؟
ايهم: محدش هيقدر يشوفني ولا يسمعني غيرك وافتكري اني دايما حواليكي حتي لو انتي مش شيفاني انا شيفك
وعمري ما هسمح لحاجه تاذيكي يا حبيبتي
شيار: انت ليه مبتردش علي اي حاجه من اسئلتي انا عيزه افهم كل حاجه بتحصل دماغي بدأت تتعب من التفكير
ايهم: كل شئ لي اوان ي اميرتي
مي: شيار.... شيار اصحي وصلنا

بتفتح شيار عنيها وتبص ل مي ب استغراب
شيار: انتو كنتو فين؟!
مي: كنا فين ازاي محنا معاكي اهو انتي نمتي قولنا نسيبك شويه لحد منوصل
بتفضل شيار بصالها وساكته
مي: في ايه ياشيار انتي مش علي بعضك النهارده انا بدات اقلق عليكي

شیار: متقلقيش انا كويسه
بينزلوا كلهم من العربيه ويدخلوا محل ياكلوا ايس كريم ويتمشوا شويه ويقعدوا يضحكوا ويهزروا وبيوصل ادم مي ونور
وبيخلي شيار للاخر لان بيت مي ونور قبل بيتها
ادم: انتي كويسه دلوقتي؟

شيار: الحمد *** ادم كنت عايزه اسالك ع حاجه ممكن
ادم: اكيد اسالی
شیار: ايه احساسك ناحيه مي؟
ادم: اشمعنا!
شيار: عادي قول بس
ادم: عادي زي نور وزي احد من صحابي
شيار: يعني مش بتحس ناحيتها بحاجه اكثر من الصحاب؟
ادم: لو حسيت هبقي اقولك بس ليه بتسالي؟
شيار: مفيش بس متقولش لحد اني سالتك السؤال دا ممكن
ادم: عيب عليكي من امتي بقول حاجه بتقوليهالي يعني وصلنا ابقي طمنيني عليكي اوك
شیار: اوك باي
بتنزل شيار تطلع البيت وبيفضل ادم واقف باصص عليها لحد متطلع
ادم لنفسه: ازاي اقولك ان عيني مش بتشوف بنت غيرك من واحنا صغيرين وانتي مش حاسه بيا انا بحبك انتي ياشيار وبتبان نظره اسي علي وشه وبيسوق العربيه ويمشي
___________________________________
بتدخل شيار البيت وتدور علي مامتها
شیار: ماما انا جيت انتي فين؟
يمني: في المطبخ ياروحي
بتدخل شيار المطبخ ل مامتها وتبوس دماغها
شيار: الجميل محضرلنا اكل ايه
يمني: عملالك مكرونه بشاميل وبانيه
شیار: هيييه تسلم ايدك ياست الكل هروح انا اخد دش عقبال الاكل ميخلص
بتبصلها يمني وتبتسم علي براءه بنتها اللي مهما تكبر بتحسها لسه طفله
يمني: ماشي يا حبيبتي
بتدخل شیار اوضتها تطلع لبس ليها
شیار لنفسها: اممم اخد دش واكل وانام مش عشان وحشني خالص يعني وعيزه اشوفو انا بس مرهقه ومحتاجه انام وبتبتسم وتدخل الحمام تاخد دش واما بتخلص بتقف قدام المرايه وتمسح البخار عنها بتبص لانعكاسها ف المرايه وعنيها تبرق من الصدمه بتشوف بنت بعيون حمرا والدم نازل من عنيها وشعرها اسود بسواد الليل ومنكوش بتترعب شيار ومن الخوف مش بتقدر تستوعب المنظر اللي قدامها ومش بتقدر تكلم

البنت : انا مش جايه ائذيكي انا جايه اقولك كلمتين ابعدي عن ايهم احسنلك وخرجيه من حياتك سمعتي الكلام يبقي كويس ليكي مسمعتيش يبقي متلوميش الا نفسك كلامي مفهوم يا انسيه !!
شيار: وصوتها بيقطع من الخوف : ان ت ي مين؟!
البنت : بحيكي علي جرأتك انك قادره تكلمي معايا انا مرات ايهم
شیار بصدمه: مراته؟!
البنت: انا المره دي حظرتك وبس المره الجايه هحول حياتك ل جحيم فاهمه وبيزيد الدخان جامد ف الحمام وتلاقي
شيار الحنفيات كلها اتفتحت وبتنزل ددمم وبتختفي البنت
بتصرخ شيار جامد من الرعب وعقلها مش بيتحمل خوف اكبر وبتقع يغمي عليها
_______________________________
بتسمع يمني صريخ شيار وبتجري ع الحمام بخوف وتخبط علي الباب

يمني: شيار..... شيااار افتحي شياار انتي كويسه؟
مش بتسمع رد بيزيد قلقها و بتفتح الباب وتدخل بتلاقي شيار واقعه ع الارض وفاقدة الوعي بتقعد جمبها وترفع دماغها ع رجلها
يمني: شيار فوقي ياحبيبتي شيار
بعد شويه بتبدا شيار تفتح عنيها وبتحضن مامتها وهي مرعوبه وتعيط ف حضنها
يمني: اهدي يا قلبي انا معاكي قومي نخرج م الحمام تعالي بتقف شيار ويمني بتسندها وتدخلها اوضتها
يمني: اهدي كدا وقوليلي ايه اللي حصل كنتي بتصرخي ليه؟؟
مش بتحب شيار تخوف مامتها وتقولها الحقيقه
شیار: ابدا انا بس رجلي اتزحلقت ف الصابون ف صرخت وشكلي اما وقعت دماغي اتخبطت ف اغمي عليا

يمني: متاكده ان دا اللي حصل شيار لو مخبيه عليا حاجه قوليها
شیار: ابدا يا حبيبتي هخبي ايه يعني صدقيني دا اللي حصل
يمني: ماشي البسي هدومك وتعالي عشان تاكلي

شیار: حاضر
بتخرج يمني وتسيب شيار لوحدها
يمني لنفسها: انا قلبي مش مطمن حاسه ان تغيرك دا بسببه **** يسترها واكون غلطانه ميكنش رجع تاني
وبتدخل المطبخ تكمل الاكل
بتلبس شيار هدومها وتخرج بتاكل لقمتين مع مامتها وتقوم
يمني: حبيبتي مكلتيش ليه؟
شیار کلت مش قادره اکل اکثر انا هقوم اذاكر
يمني: ماشي يا حبيبتي لو احتجتي حاجه اندهيلي
شیار: حاضر
بتدخل شیار اوضتها وتقعد ع مكتبها وتفتح الكتب بس بتسرح وبتحس ان ايهم مسيطر علي تفكيرها

شيار لنفسها: طب اما هو متجوز عايز ايه مني ليه علقني بيه بس دي غلطتي انا اكمنه مؤمن اتعلقت بيه ونسيت انه من عالم وانا من عالم تاني والعالمين مينفعش يتقابلوا ببعض انا لازم مشفهوش تاني هعتبره حلم وصحيت منه خلاص
بتفضل شیار صاحيه مش بتنام خالص وحاسه بحرب جواها بين قلبها وعقلها
قلبها اللي بيحب أيهم وعقلها اللي رافض وجوده واي علاقه تجمعها بي
______________________________
بيطلع النهار وبتجهز شيار نفسها وبتروح الجامعه وتقعد مع مي
مي: شيار انتي كويسه؟
شيار: اه الحمد ***
مي: بس شكلك تعبانه
شيار: مفيش انا بس منمتش من امبارح
مي: اللي شاغل عقلك ياجميل
شيار: بطلي.. اومال فين نور وادم
مي: نور خالتها جت من البلد امبارح وهترجع بكره ف هتقعد معاها مش هتيجي النهارده
شیار: وادم؟
مي: قال مش هيحضر اول محاضره عشان عنده اجتماع مهم ف الشركه وهيجي ع تاني محاضره

شیار: كويس ان ادم قادر يدير الشركه مع باباه ونفس الوقت بينجح بتفوق ف الجامعه بس اكيد بيتعب اوي
مي: كلامك صح بس دا يثبت انه راجل ويعتمد عليه تعرفي يا شيار انا نفسي اوي احس انه بيحبني ربع ما بحبه
شيار: يا قلبي انتي جميله وتتحبي وانا متاكده مش هيلاقي واحده احسن منك يحبها هو محتاج بس نفتحله عيونه
شويه
مي: ههههههه عندك حق طب يلا بينا المحاضره هتبدا وبعدين نبقي نشوف هنفتح عيونه ازاي
شيار: يلا ي قلبي
___________________________________
مش بتقدر شيار تركز ف المحاضرات من قله النوم وبتحس ب ارهاق وصداع بس بتتحامل علي نفسها وف نص
اليوم بينضم ادم ليهم
بعد المحاضرات
ادم: شیار انتي كويسه؟ شكلك تعبانه
شیار: انا تمام مرهقه شويه بس لو شربت نسكافيه اکید هفوق
مي: نسكافيه ايه انتي بحالتك دي محتاجه قهوه دبل
ادم: لالا مش قهوه هي محتاجه تكييف وسرير وتنام

شیار بخضه: لالا انام لا
بيبصوا ادم ومي لبعض ويبصولها باستغراب
مي: اومال مش هتنامي هتفضلي صاحيه ع طول يعني وبعدين انتي خفتي كدا ليه؟

شیار: انتي كبرتي الموضوع كدا ليه انا اقصد ورايا حاجات اعملها ومش هينفع انام الا اما اخلصها
ادم: طب يلا تعالوا اوصلكوا
شيار: لا وصل مي انا ورايا مشوار اعمله بعدين هروح
مي: تحبي اجي معاكي؟
شيار: لالا روحي انتي مع ادم وانا بليل هكلمك اوك
مي: اوك باي

شیار: بای ، باي ي ادم
ادم: بای
بتركب مي مع ادم العربيه وبيمشوا وشيار بتستني شويه بعد ما يمشوا وتركب تاكسي وتروح
هي مكنش وراها مشوار ولا حاجه بس بتحاول تقربهم من بعض
_____________________________
ادم: وصلنا
بتفضل مي قاعده مش بتنزل
ادم: ايه يابنتي انتي نسيتي بتكو ولا ايه
مي: ادم ممكن اسالك سؤال؟

ادم: اكيد من امتي بتستاذني يعني!!
مي: هو انت في حد ف حياتك؟
ادم: تفتكري هيكون في حد ومش هقولكوا يعني بس ليه السؤال دا؟!
مي: ادم انا بحبك
ادم:...............................
_________________________________
بتروح شيار البيت تسلم علي مامتها وتغير هدومها وتكلم نور ف الفون تطمن عليها وتقعد تتغدي مع مامتها وتدخل اوضتها تقعد تذاكر شويه واما بتتعب بتقعد ع سريرها وتلعب ف فونها
شیار: مش هنام... مش هنام هفضل صاحيه مش هنام

شويه وبتلاقي شيار باب اوضتها اتفتح واتقفل بتبص قدامها تلاقي ايهم
شيار: انت ايه اللي جابك هنا؟!
ايهم: مش عايزه تشوفيني؟!!!
شيار: لا مش عايزه اشوفك وياريت تختفي من حياتي متورنيش وشك تاني
ايهم: في ايه انتي بتكلمي كدا ازاي اصلا
شیار: و*** بجد مش عارف بكلم كدا ليه طب روح اسأل مراتك
ايهم: مراتي!! مراتي مين انا مش متجوز
شيار: انت كداب هي طلعتلي ف الحمام وقالت انها مراتك وحذرتني ابعد عنك او هتاذيني
ايهم: انا مبكدبش قولتلك انا مش متجوز ومتغضبنيش عشان مش عايز اخوفك مني
شیار: ايهم خلاص متجوز او لا دي حاجه تخصك انا وانت مينفعش نبقي مع بعض انت جني وانا انسيه انت مخلوق من نار وانا من طين انا وانت اعداء بالفطره عمر الحب ما هيجمعنا سوا
ايهم: الحب ميعرفش التفرقه اللي قولتيها دي ولو انت مش بتحبيني مكنتيش غيرتي عليا بس صدقيني انا مش متجوز اللي ظهرتلك دي بنت عمي واناا هعرف اعاقبها ازاي عليِ عملته معاكي

شيار: ولو هي مش مراتك ليه قالتلي كدا؟
ايهم: بصي قولتلك ان انا الملك فوزت في حرب السلطه وخدت العرش ولازم يكون ليا ملكه وعشيرتي شافوا ان هي المناسبه ليا بذات انها بتحبني من زمان بس انا رفضت اتجوزها
شيار: ليه؟
ايهم: لاني بحبك انتي انا بحبك من زمان اوي وكنت مستني الوقت المناسب عشان اظهرلك انا عندي استعداد احارب الانس والجن كلهم عشان افوز بيكي بس ف حاله واحده بس
شيار: ايه هي؟
ايهم: تقبليني ف حياتك وتبقي عندك ثقه فيا وتحبيني زي ما بحبك
بتبصله شيار وتفضل ساكته
ايهم: بتحبيني يا شيار؟
بتبصله شيار وتبتسم وتجري عليه تحضنه
شيار: بحبك
بيحضنها ايهم ويلف بيها

بتبص شيار ع الارض تلاقيهم طايرين هما الاتنين
شيار: احنا طايرين انا مش مصدقه احنا طایرین بجد ههههههه
ايهم: تعرفي اني بعشقك ضحكتك دي اول حاجه شدتني ليكي هي هضحكتك
شیار: انت مش هتقولي بقي ليه انا حاسه اني اعرفك من زمان
ايهم: هقولك بس مش دلوقتي
شيار: امتي؟
ايهم: حبيبتي انتي لازم تنامي بقالك يومين صاحيه
شیار: بس انا خايفه انام
ايهم: متخفيش نامي وانا هفضل جمبك
شیار: ماشي
بتنام شيار ع السرير وبيقعد ايهم جمبها وبياخدها ف حضنه بتبصله شيار وتفضل ساكته
ايهم: يلا نامي
شيار: تعرف انا مستغربه اوي مفروض اكون خايفه منك بس انا بحس ب الامان معاك
ايهم: عشان انتي من جواكي متاكده اني مش هاذيكي انا بجد بحبك

شيار: وانا بحبك
بيقرب ايهم منها عشان يبوسها واول ما بيقرب منها .............
يـﮯتبع


آلجزء آلرآبع
ادم: مي..... مي
مي: هاا !!
ادم سرحانه ف ايه يابنتي؟!
مي: ولا حاجه
ادم: طب انزلي وصلنا
مي: اه ماشي باي
آدم باستغراب: بای
بتطلع مي بيتها تسلم علي اهلها وتدخل اوضتها وتبص لنفسها في المرايه
مي: الحمد *** اني كنت بتخيل ومكنش بجد بس انا نفسي دا يحصل اوي نفسي ادم يحس بحبي لي ويحبني هو كمان دا حلم حياتي يارب حققهولي
___________________________
بتصدم شیار ان باب اوضتها اتفتح ومامتها دخلت الاوضه بترتبك وتبص ل ايهم
ايهم: خليكي طبيعيه متخفيش هي مش شيفاني
يمني: مالك يا شيار شكلك مصدومه كدا ليه ومنمتيش ليه لحد دلوقتي؟
شيار: مفيش انا افتكرتك نمتي استغربت انك لسه صاحيه يمني: انا كنت راحه الحمام لقيت نور اوضتك مفتوح قولت اجي اطمن عليكي
شیار: انا كويسه يا حبيبتي هنام اهوو
يمني: ماشي يا قلبي تصبحي على خير هقفلك النور
شيار: تلاقي الخير يا حبيبتي متحرمش منك
يمني: ولا اتحرم منك يانور عيني
بتطفي يمني النور وتخرج من الاوضه وشيار بتبص ل ايهم شويه وتبدا ضحك
ايهم: بتضحكي علي ايه؟!
شیار: اصلي افتكرت فيلم الانس والجن بتاع يسرا وعادل امام اما خرج من جمب مامتها وهي مشفتوش ههههههه
ايهم: طب نامي يا غلبويه افندي
شيار: انا غلبويه علي فكره انا عسل ومفيش مني اساسا
ايهم: هتنامي ولا؟
شيار: ولا ايه!
بیقرب ايهم عليها وياخدها ف حضنه ويبوسها
بتفضل شيار بصاله ومتنحه
ايهم: هتنامي ولا؟
شیار: انا نمت خلاص وبتشد الغطا عليها وتغطي وشها
بيضحك ايهم عليها ويفضل جمبها لحد ما تنام ويروح المملكه بتاعته ويدخل قصره
ايهم: سدیم...... سدیم
بتخرج سديم من جناحها وتروحله
سديم: في ايه؟
ايهم: انتي ايه اللي عملتيه دا؟
سدیم: عملت ايه؟!
ايهم: سدیم متعصبنيش ايه اللي خلاكي تظهري ل شيار ومين سمحلك تقولي انك مراتي
سديم: يعني انت عامل كل الدوشه دي عشان الانسيه انا مش هسمح لحد ياخد مكاني انت بتاعي انا يا ايهم ولو هي هتاخدك مني همحيها من الدنيا
ايهم: انا مش ملكك وعمري ما هكون ليكي ولو فكرتي مجرد فكره بس انك تاذيها صدقيني محدش هيندم غيرك
سديم: انت بتهددني انت فاكر نفسك مين؟
ايهم بغضب: انا الملك ومحدش يقدر يعصي اوامري واللي اقوله يتنفذ طول منتي عايشه فمملكتي وقصري اوعي تفكري تتحديني
بتنحني سديم قدامه
سديم: امرك يا مولاي اقدر امشي؟
أيهم: انصرفي
بتمشي سديم وهي غضبانه وتدخل جناحها
سديم بغضب: بقي بيهددني انا عشان الانسيه ماشي يا شيار انا هخليكي تندمي وتتمني الموت ومتطليهوش هخلي حياتك جحيم يا شيار
_______________________________
بتصحي شيار الصبح بتكون فاكره ايهم جمبها بس بتصحي مش بتلقيه
شیار لنفسها: كان نفسي يكون اول حد اشوفو اما اصحي
ايهم: امرك يا مولاتي
بتبص شيار وراها بتلاقيه واقف بتبتسم وتجري عليه تحضنه
ايهم: وحشتك اوي كدا؟
شيار: مش اوي يعني
ايهم: متاكده؟
بتضحك شيار وتطلعله لسانها
ايهم: طفله وبعدين انتي وقت متحبي تشوفيني فكري فيا بس هتلقيني قدامك ويلا البسي هتتاخري علي الجامعه
شيار: انت قولتلي هتقولي اما اصحي ازاي اعرفك من زمان
ايهم: بليل هقولك
شیار: یووه
ايهم: و**** بليل هقولك يلا دلوقتي علي جامعتك واما ترجعي هنقضي كل الليل سوا وهعرفك اي حاجه عيزه تعرفيها
شيار: ماشي امشي بقي
ايهم: ايه دا زهقتي مني بسرعه كدا !!
شيار: لا بس لازم تمشي عشان اغير هدومي
ايهم: منا ممكن افهمك اني مشيت واكون موجود 😅
شیار: انت قليل الادب
ايهم: عارفه لو حد غيرك قالي كدا كنت عفرته
شیار: ههههههه ماشي ياخويا خليك بقي عفريت مؤدب وامشي
ايهم : اخويا !!! تعرفي ان تبع قوانين العالم بتاعي انتي دلوقتي مراتي
شيار: مراتك ازاي يعني؟
ايهم: الحب عندنا ممنوع ولو حبينا من الانس يبقي ل نتجوزه ل ندمر حياته
شيار: يعني لو رفضت اتجوزك هتدمر حياتي؟
ايهم: لا حبي ليكي مش هيخليني اذيكي لو حسيت انك مش عيزاني هختفي من حياتك وكفايه عليا اشوفك من
عالمي من غير ماتشوفيني
شيار: للدرجادي بتحبني؟!
ايهم: انا بحبك لدرجه عندي استعداد اخسر حياتي عشانك
بتجري عليه شيار وتحضنه
شيار: وانا كمان بحبك اوي
وبتلاقي شيار مامتها دخلت عليها الاوضه
بتبص شيار ل ايهم وهو بيبتسملها ويختفي
يمني: صباح الخير يا حبيبتي انا كنت جايه اصحيكي كويس انك صاحيه البسي يلا عقبال مجهز الفطار
شیار: حاضر يا ماما
بتخرج يمني وبتكلم شيار نفسها
شيار: الحمد *** انها مش بتشوفو او كان زماني فخبر كان دلوقتي 😅
بتدخل شيار الحمام وتخرج تلبس وتروح تفطر مع مامتها
شیار: انا نازله يا ماما
يمني: ماشي يا قلبي خلي بالك من نفسك
شیار بابتسامه: حاضر يا حبيبتي بای
يمني: باي
______________________________
بتروح شيار الجامعه وبيعدي يومها عادي بين المحاضرات والضحك والهزار مع صحابها واخر اليوم بتروح وتتغدي مع
مامتها وتدخل اوضتها
بيرن فون يمني يمني: الوو
هادي: عامله ايه يا حبيبتي؟ وحشتيني
يمني: زعلانه منك
هادي: ليه بس؟!
يمني: بقالك كام يوم مش بتكلمني
هادي: حقك عليا كان عندي ضغط شغل كنت مبصدق اروح عشان انام
يمني:**** يعينك ويقويك يا حبيبي
هادي: يا** يا حبيبتي المهم طمنيني انتي عامله ايه وشيار عامله ايه؟
يمني: كويسين الحمد *** استني هندهالك تكلمها شياار..... شيار تعالي
شيار: نعم يا ماما
يمني: خدي كلمي بابا
شیار: مسا مسا ياوالدي عامل ايه؟
هادي: الحمد *** يا حبيبتي انتي عامله ايه؟
شيار: تمام الحمد *** هتيجي امتي بقي انت وحشتني اوي
هادي: هقولك بس خليه سر متقوليش ل ماما عشان عايز اعملهالها مفاجاه
شیار : ماشي ياسطي سرك ف الحفظ والصون
هادي: يابت اتلمي في بنت تقول ل ابوها ياسطي
شیار مش انا قولت كدا يبقي في 😅
هادی: ماشي ياام لسان طويل انا هنزل الشهر الجاي
شیار: بجد یا بابا
هادي: بجد يا روح بابا وجيبلك معايا حاجات كتير متاكد انها هتعجبك
شيار:**** ميحرمني منك خد بقي كلم المزه بتاعتك وانا اروح اشوف ورايا ايه
يمني: يابت اتلمي
هادي: ههههههه
شیار بضوحك معاكي يا يويو متبقيش قفوشه كدا
يمني: ماشي يا غلبويه افندي
شيار: غلبويه عشان بقول عليكي مزه ماشي يا ست ماما انا غلطانه اني برسمك قدام الحج
يمني بضحك: يابت اعقلي بقي هتجنيني
بتضحك شيار وتدخل اوضتها وتسيب باباها ومامتها بيتكلموا
______________________________
شیار : ايهم انت هنا؟ ايهم
مش بتلاقي شيار رد بتفضل قاعده شويه وبتنام
بتلاقي نفسها ف مكان كله زرع وفي شلال قدامها وقرب الشلال وسط الجنينه في كوخ صغير شكله روعه بتنبهر
شيار بجمال المكان وفجاه بتلاقي حد حضنها من ضهرها
بتتخض شيار وتبص وراها
شیار: حرام عليك خضتني
ايهم: ليه يا قلبي؟ محدش يقدر يحضنك كدا غيري
شیار: حلو اوي المكان دا
ايهم: دا مكانا انا وانتي والبيت دا هيكون بتنا ايه رايك تشوفيه من جوا؟
شيار: لا قولي الاول ازاي اعرفك من زمان
ايهم: حاضر بصي هناك
بتبص شيار مكان ما بيشاور ايهم بتحس كأن قدامها شاشه عرض وبتشوف ***** بيلعبوا سوا وبنت تشبها وهي
صغيره وسطهم
شيار: دي انا صح
ايهم ايوه وانتي عمرك 4 سنين
بتبص شيار تاني بتلاقي نفسها بعدت عن ******* ووقفت علي حاجه شبه الجسر بس مش بتتوازن وبتقع ف الميه بتصرخ شيار بس مفيش حد جمبها يلحقها وفجأه بتلاقي شاب شالها وطلعها من الميه وهي بتنتفض من البرد وتعيط
شیار: دا انت
ايهم: ايوه
بترجع تبص شيار تلاقي ايهم شالها وحضنها ونقل الحراره من جسمه لجسمها وفضل يهديها ويطمنها لحد مبطلت عياط وبتلاقي نفسها قدام بيت شكله قديم
شيار الصغيره: شكرا يا عمو
ايهم: خدي بالك متلعبيش عند النهر تاني
شیار: حاضر هو انت ساكن ف البيت دا؟
ايهم: اه دا بيتي
شیار: انا هروح عشان زمان ماما وبابا قلقانين عليا هبقى اجي اشوفك عشان انت حلو وانا حبيتك ماشي
ايهم: ماشي هستناكي
بتمشي شيار وهي بتبصله وتضحك وضحكتها وبراءتها سرقوا قلبه
وتاني يوم بتروح البيت القديم وتفضل قاعده مع ايهم وتلعب معاه وهي فكراه بني ادم زيها لحد يوم باباها ومامتها بيكتشفوا مروحها المستمر للبيت المهجور ولما بيسالوها بتحكلهم عن حادثه النهر والشاب اللي انقذها وانها بتحب تروح تقعد تلعب معاه بيتكشفوا اهل شيار ان البيت دا مهجور بسبب انه مسكون بالجن وان بنتهم بتقضي وقتها مع واحد منهم بيودوها لشيخ بيقرا عليها ** و*** وبياخدوها من البلد وينقلوا للقاهره وبتختفي الشاشه
بتبص شيار ل ايهم
شيار: وعشان انت مؤمن ***** ماثرتش عليك صح؟
ايهم: ايوه ومن الوقت دا وانا دايما حواليكي وبحميكي من اي خطر من غير مظهرلك وكنت مستني الوقت المناسب اللي اظهرلك في واقولك علي حقيقتي فهمتي كدا انتي ليه متعلقه بيا لان حبي جواكي من زمان
شیار: فهمت بس انت ليه انقذتني وانا طفله وقتها مكنتش لسه بتحبني؟
ايهم: انقذتك لان حبك هو قدري يا شيار ومحدش بيهرب من قدره ،، غمضي عنيكي ومتفتحيش الا اما اقولك
شيار: ليه؟
ايهم: غمضي واما تفتحي هتعرفي
بتغمض شيار عنيها واما ايهم بيقولها تفتح بتفتحهم بتلاقي نفسها لابسه فستان فرح وطرحه
شيار:**** حلو اوي
ايهم: تتجوزيني؟
بتهز شیار دماغها بموافقه وهي مبسوطه
بيشلها ايهم ويفضل يلف بيها وف ثانيه بتلاقي شيار نفسها ف اوضه جوا الكوخ مفروشه كلها حرير ف حرير والارض
كلها ورق ورد
بیقرب ايهم منها ويشلها ينيمها ع السرير وينام جمبها و.........
سكتت شهر زاد عن الكلام الغير مباح 🤐
______________________________
بتفضل شيار طول الليل ف حضن ايهم وبتصحي من النوم الصبح علي صوت المنبه بتيجي تقوم بيلفت نظرها بقعه ع
السرير
شیار: دا ددمم بس ازاي لسه بدري علي معاد البيريود بتسرح شيار وتفتكر اللي حصل بنها وبين ايهم ف الحلم
شیار: لالا مستحيل معقول دا ددمم عذريتي !!!
بتفضل شيار باصه ع الدم ومزهوله وتفضل تضرب نفسها ع وشها وتعيط
شیار: یانهار اسود هعمل ايه دلوقتي شرفي راح هقول ايه ل ماما وبابا خسرت شرفي ف حلم مين هيصدقني
بيظهر ايهم قدامها
ايهم: اهدي يا حبيبتي مبحبش اشوفك بتعيطي
شیار: اهدي ازاي؟ انت مش فاهم المصيبه اللي انا فيها
ايهم: انا مش شايف انها مصيبه
شیار: انت هتستهبل؟
ايهم: شیار متخلنيش افقد اعصابي عشان انتي اللي هتندمي انا مش عايز اخوفك مني وبعدين انا مش بستهبل انتي مراتي
شيار: و**** بجد ولما بابا وماما يعرفوا اقولهم ايه انا مجوزه بس محدش يقدر يشوف ولا يسمع جوزي غيري اصلي مجوزه من الجن انا حياتي ادمرت 😭
بيقرب ايهم ويحاول يحضنها بتزق ايده شيار وتبعد عنه
شيار: متلمسنيش كفايه اللي حصلي بسببك
ايهم: طب بس اهدي وخلينا نكلم بالراحه بطلي عياط
شيار: وانا ف ايدي ايه اعمله غير اني اعيط انا مكنتش فاكره هيحصل كدا كنت فاكره انه مجرد حلم بس دي غلطتي انا اللي غبيه مكنش مفروض امشي ورا مشاعري واديني ضيعت شرفي وحياتي ادمرت تقدر تقولي دلوقتي لو اتقدملي عريس هقول ل اهلي سبب رفضي ايه ولو معرفتش ارفض والعريس اكتشف اني مش عذراء وقتها هعمل ايه؟
بيفقد ايهم اعصابه من كلامها لانه مش بيقدر يتخيل حد غيره يلمسها وبصوت كله غضب
أيهم: شياااار
بتبصله شيار وبتترعب من صوته وبتترعب اكثر من الشكل اللي بتشوفو قدامها بتلاقيه اتحول من شاب وسيم ل جسم ملوش ملامح عباره عن مربعات سوده وبيفرق المربعات عن بعضها خطوط النار من اول راسه ل رجله وبيشاور ب ايده عليها بتطير ف الهوا وتترمي ع سريرها واديها ورجلها يتكتفو
ايهم: انا حذرتك من غضبي وانتي مش بتفهمي انتي مراتي انا وملكي انا محدش هيقدر يقرب منك غيري لو فكرتي بس مجرد فكره ان حد غيري ممكن يلمسك هعيشك في جحيم انتي فاهمه
بتغمض شيار عنيها من كتر الخوف من منظره ودموعها نازله زي الشلال
بيبصلها ايهم ويرق قلبه ليها بيرجع شكله ل نفس الشاب الوسيم تاني ويركز عينه عليها بيفكها
بتضم شیار رجليها علي صدرها وتحط وشها بنهم وتعيط وهي لسه مغمضه عنيها
بيقرب ايهم منها ويرفع وشها
ايهم: شیار بصیلی
شیار بصوت متقطع من العياط: لاا ااناا خاايفه منك
بيمسح ايهم دموعها
ايهم: انا اسف مكنش مفروض اعمل كدا بس انتي عصبتيني وانا لما بغضب مش بقدر اتحكم ف غضبي ارجوكي اتجنبي غضبي انا مقدرش اتخيل حد غيري يلمسك عشان خاطري بصيلي بتفتح شيار عنيها وتبصله ودموعها لسه نازله بيمسح ايهم دموعها بحنان
ايهم: طول منا عايش مش هسمح ان دموعك دي تنزل ولا هسمح لحد ياذيكي لا انس ولا جن انا عيزك تفهمي انك مراتي واللي حصل بنا دا طبيعي يحصل بين اي واحد ومراته وانا لو كنت حسيت انك مش عيزاني مكنتش هعمل كدا وانا بوعدك عمرك ما هتتاذي بسببي وعمري ما هخلي راسك تنحني قدام اي مخلوق اوثقي فيا
بتحضنه شيار وتعيط ف حضنه
بيحضنها ايهم ويمشي ايده علي شعرها لحد ماتهدي
ايهم: يلا يا قلبي قومي اجهزي عشان متتاخريش علي جامعتك
شيار: ماشي وبتيجي تقوم بتبص ع بقعه الدم ع السرير
ايهم: مالك وقفتي ليه؟
شيار: ماما اما تشوف اللي ع السرير دا هقولها ايه هي عارفه ان دا مش معاد البيريود بتاعتي
ايهم: بسيطه
بيبص ايهم علي السرير ويركز بعينه بيرجع السرير نضيف
ايهم: في حاجه تاني مضيقاکی یا مولاتي
شیار: مولاتي!!
ايهم: هو انتي متعرفيش انك دلوقتي ملكه ف عالم الجن
شیار: هاا ملكه اللي هو ازاي يعني؟!
ايهم: تنحتي كدا ليه مش انا ملك وانتي مراتي تبقي انتي الملكه
شيار بخوف : يالهووي يعني دلوقتي هيظهرولي
ايهم: ههههههه لا متخفيش محدش يقدر يقرب منك وانا موجود
شيار: انا هروح البس عشان متاخرش
ايهم: ماشي بس متنسيش تاخدي دش هاا
شیار: ع فكره انت قليل الادب
ايهم: ع فكره انا عارف
شیار: ههههههه
ايهم: انا همشي عشان ضحكه كمان وهخليكي تنامي اسبوع
شيار: لالا علي ايه انصرف ياعم انصرف
ایهم: ههههههه امرك يامولاتي وبيختفي من قدامها
بتبتسم شيار وتحاول متفكرش فلي حصل وبتدخل تاخد دش وتلبس
شيار: صباح الفل يا مامتي
يمني: صباح الورد يا وردتي انا كنت لسه هاجي اصحيكي
شيار: لا انا صحيت من بدري انا هنزل بقي عيزه حاجه؟
يمني: مش هتفطري
شيار: هفطر مع صحابي ف الجامعه
يمني: ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
شيار: حاضر يا حبيبتي باي وبتحدف ل مامتها بوسه ف الهوا وبتنزل
بتوصل شيار الجامعه بدري بيكون فاضل نص ساعه علي اول محاضرة بتقعد ف الكافتريا بتاعه الجامعه وبتطلب سندوتش ونسكافيه وبتطلع فونها عشان ترن علي اصحابها قبل مترن بتلاقي ادم قدامها وبيروح يقعد معاها
ادم: صباح الخير
شيار: صباح الفل ازميلي اومال فين البنات؟
ادم: مي تعبانه شويه ونور راحت تقعد معاها النهارده مش هتيجي
شیار: تعبانه مالها في ايه؟
ادم: متخفيش شويه برد بس انتي عارفه مامتها موظفه ومتقدرش تقعد من الشغل لان معندهاش اجازات ف نور راحت تقعد معاها وانا قولتلها اننا هنخلص جامعه ونروح نطمن عليها عشان ننقلهم المحاضرات
شيار: ماشي يلا بينا فاضل خمس دقايق ع المحاضره
ادم: يلا
بيخلصوا كل المحاضرات وبيروحوا يشتروا حاجات وبيروحوا ل مي
شيار: الف سلامه عليكي ياروحي
مي: **** يسلمك ياحبيبتي
ادم: خضتينا عليكي
مي: **** يخليك مكنش لي لزوم تتعبوا نفسكوا كدا
شیار: انتي عبيطه يابت احنا اخوات ازاي تقولي كدا؟
مي: **** ميحرمني منكم
نور: شيار تعالي معايا نعمل قهوه
شیار: تعالي
بیخرجوا نور وشیار بره ويسيبوا ادم ومي لوحدهم
شيار: انتي قاصده تسبيهم يقعدوا لوحدهم
نور: بصراحه اه مي بتحب ادم اوي وانا نفسي يقرب منها هي تستاهل انها تفرح بس في حاجه مخوفاني
شیار: حاجه ايه؟!
نور: شیار انتي مش حاسه ان ادم مشدود ليكي انا حاسه انه بيحبك انتي
شيار: نور انتي بتقولي ايه؟! ادم دا زي اخويا
نور: بالنسبالك انتي بس ياتري انتي بالنسبه لي زي اخته ولا حاجه تانيه؟؟
شيار: نور ادم بيعاملني زي مبيعاملك انتي ومي وانا محسيتش بحاجه ناحيته ولا حتي هو لمحلي بحاجه مش معني انه مش حاسس بحب مي يبقي عشان بيحبني انا وصدقيني انا اكتر واحده نفسي ادم يحب مي واشوفهم متجمعين سوا
نور: انا اسفه يمكن انا غلطت
شيار: ياعبيطه انتي اختي مفيش اسف بنا
بتبتسم نور وتحضن شيار وبيحضروا القهوه ويدخلوا ل مي وادم
ادم: انا هستاذن انا ياجماعه عشان لازم اروح الشركه بس لو احتجتو اي حاجه كلموني هاجي ع طول
مي: شكرا يا ادم
ادم: مفيش شكر بينا خلي بالك من نفسك
مي: حاضر وانت كمان
بيبتسم ادم ويبص ل شيار ونور
ادم: باي يابنات
نور وشيار: باي
وبعد مبينزل ادم
نور: ها بقي يا مزه اكلمتو ف ايه؟
مي: ولا حاجه قالي الف سلامه عليكي وانا هطمن عليكي دايما ومتشليش هم الجامعه وكدا
نور: شكل الصنارة هتغمز اهي 😉
مي: بتمني
شیار: ان شاء ** يا قلبي ** يسعدك ويحققلك اللي بتتمنيه انتي ونور
مي ونور: يا**
بتكلم شيار مامتها وتعتذرلها عن التاخير وتقولها انها عند مي عشان تعبانه وبتفضل معاها هي ونور لحد ما بتيجي مامتها وياكلوها وتاخد الدوا وتنام وبتنزل هي ونور يركبوا تاكسي وكل واحده بتروح علي بيتها
______________________________
شيار: ماما انا جيت
يمني: حمد **** علي سلامتك ياقلبي طمنيني مي عامله ايه؟ شیار: احسن الحمد لله فضلنا معاها لحد خدت الدوا ونامت يمني: شكلك مرهقه خدي دش عقبال محضرلك العشا
شیار: تسلم ايدك يا حبيبتي متحرمش منك
بتدخل شیار اوضتها تحط حاجتها وتطلع لبس وتدخل الحمام
بتلاقي شيار باب الحمام اتقفل لوحده وبتظهر قدامها بنت شكلها مرعب بتحاول شیار تجمع شجاعتها ومتبينش خوفها
شيار: انتي تاني؟!
سديم: انا حذرتك انك تبعدي عن ايهم وانتي عندتي ومسمعتيش الكلام يبقي اتحملي نتيجه فعلك بتلاقي شيار النار ولعت ف كل الحمام وسديم واقفه بتضحك قدامها والنار عماله تزيد بتصرخ شيار وتحاول تخرج من الحمام بس الباب مش بيفتح بتفضل تنادي علي مامتها مش بترد عليها بتتخنق شيار من كتر الدخان والنار قربت عليها ومش قادره تتنفس
شيار: ايهم.....
مش بتقدر تكمل كلام والدنيا بتسود قدام عينيها وبتفقد وعيها....................
يـﮯتبع

الُـِـِِـِِِـِِـِـجـ,ـڒٍء آلُـِـِِـِِِـِِـِـځـٌٌـٌٌآمـْـْْـْڛـ,ـ
بتفضل سديم واقفه تضحك وفرحانه وهي شايفه شيار بتموت وبتشاور ب اديها ع النار عشان تمسك ف شيار
وتحرقها بس قبل متقرب النار منها بيظهر ايهم وبتختفي ابتسامه سديم اول متشوفو وبتختفي
بيطفي ايهم النار ويخفي اي اثر ليها ف الحمام ويرجع كل حاجه طبيعيه تاني ف اقل من ثانيه وبيقعد ع الارض جمب شيار ويرفع دماغها علي رجله
ايهم: شيار.... شيار حبيبتي فوقي متخفيش انا جمبك شياار
بتفتح شيار عنيها وتبص ل ايهم
شيار: ايهم .. وتحضنه وتعيط ف حضنه
ايهم: اهدي يا حبيبتي انا هنا جمبك
شیار بعياط ورعب: كانت هتموتني ولعت النار ف الحمام وحبستني فيه 😭
ايهم: وحياتك هندمها عليِ عملته قومي بس اغسلي وشك واخرجي من الحمام عشان مامتك متقلقش عليكي
شیار: انا خايفه خليك معايا
ايهم: متخفيش انا معاكي مش هسيبك
بتغسل شيار وشها وتبص ل ايهم
شيار: غمض عينك
ايهم باستغراب: ليه؟!
شیار: عشان اغير هدومي
ايهم: متغيري قدامي فيها ايه انتي مراتي ع فكره
شيار: لا مش هينفع غمض عينك
ايهم: خلاص انا همشي عشان اسيبك علي راحتك
بتتعلق شیار ف ايده ودموعها تنزل
شيار: لا عشان خاطري متسبنيش لوحدي
ايهم: حاضر خلاص هغمض عيني بس عشان خاطري متعيطيش مش بحب اشوف دموعك
بتمسح شيار دموعها وتبتسم
بيردلها ايهم الابتسامه ويغمض عنيه
بتغير شيار هدومها وتخرج م الحمام
ايهم : شیار
شيار: نعم
ايهم: انتي بتثقي فيا؟!
شیار: اکید
ايهم: عيزك تقعدي تاكلي مع مامتك وبعدها ع طول تدخلي تنامي
شیار: بس انا مش عاوزه انام دلوقتي
أيهم: شيار ارجوكي اسمعي كلامي
شیار: طب فهمني عيزني انام ليه
ايهم: اما تنامي هتفهمي
بتخرج يمني من المطبخ وف اديها الاطباق وبيختفي ايهم
بتقعد شيار ع السفره مع مامتها وتاكل
شيار: **** تسلم ايدك يا ماما الاكل حلو اوي
يمني: الف هنا يا حبيبتي
بعد ما شيار بتخلص اكل
شيار: انا هقوم اغسل ايدي وانام شويه
يمني: بدري كدا! دي الساعه مجتش 8
شيار: معلش بقي اصلي منمتش كويس امبارح وكان يومي مرهق شويه ف هنام شويه وابقي اصحي تاني اذاكر
يمني: ماشي يا حبيبتي
بتبوس شیار مامتها ف خدها وتغسل اديها و تدخل اوضتها
شيار: ايهم انت هنا؟
بيظهر ايهم قدامها
ايهم: اه يا قلبي انا هنا
شيار قولي بقي عيزني انام ليه
ايهم: عايزك تبقي معايا وحشتيني
شیار: طب منا معاك اهو
ايهم: لا في مكان عايز اوريهولك انا ممكن اخدك من غير متنامي بس عشان مامتك لو دخلت اوضتك وملئتكيش هتقوليلها ايه عشان كدا بقولك تنامي
شیار: اممم حاضر
بتطلع شيار ع السرير وتغمض عنيها وبعد عشر دقايق بتروح ف النوم
بتفتح شيار عنيها بتلاقي نفسها ف اوضتها بتستغرب وتقوم من علي سريرها بتلاقي نفسها واقفه وجسمها لسه نايم
ع السرير
شیار بصدمه وخوف: ايه دا انا موت ولا ايه؟!!!
بيظهر أيهم قدامها
ايهم: لا مموتیش لسه عايشه
شيار: ازاي وانا روحي مش ف جسمي
ايهم: بس شوفي انتي بتتنفسي اهو
بتبص شيار علي جسمها تلاقيه بيتنفس فعلا
شیار بخوف: ايهم انا مش فاهمه حاجه وبدات اخاف
ايهم: انا مش عيزك تخافي
بيقرب ايهم عليها ويحضنها بتلاقي شيار ايهم حاضنها وبينزل بيها تحت الارض السابعه ويبعدها عن حضنه ويمسك اديها ويمشي بيها ف مكان يشبه المدينه
شيار: ايهم احنا فين هو ايه اللي بيحصل؟!!!
ايهم: ف العالم بتاعي
شیار بخوف: وانت جاييني هنا ليه؟!
ايهم: دلوقتي هتعرفي
بيفضل ايهم ماشي بيها وهي بتتفرج علي العالم بتاعه ومبهوره بللي بتشوفو انهار من مايه وانهار تانيه من نار عربيات بتطير ف السما كل حاجه منظمه مفيش فوضي بتشوف الجن والجنيات منهم اللي طولو واصل للسما ومنهم الاقزام منهم الوحوش واللي يشبوهو البني ادمين واللي متشكلين ف اشکال حیوانات واللي بيطير ف السما واي حد منهم بيشوف ايهم بينحني قدامه ويبصوا لشيار باستغراب بيفضلوا ماشين شويه وبيدخلوا قصر كبير رغم شكله المخيف بتحس شيار انها مش قادره تشيل عنيها من عليه بيدخل ايهم بيها القصر
ايهم: بابا.. ماما... سدیم... یولاند ياريت كلكو تحضروا حالا في هيئه بشريه
بيخرج كل واحد منهم من اوضه ويتجمعو حواليه
بتخاف شيار اما بتشوف سديم وتقف ورا ايهم وهي متعلقه ف ايده
سديم: انت جايب الطينيه هنا انت اجننت
ايهم: سديم الزمي حدودك انتي بتتكلمي مع الملك انا جامعكم كلكم عشان اعرفكوا شيار تبقي مراتي ومش هسمح لاي حد ياذيها انا الملك واللي مش هيطعيني هيتعاقب
يوري(ابو ايهم) : انت بتستغل انك الملك وبتدينا اوامر
ايهم: بابا لو سمحت لو مش عايز تخسرني محدش يفكر يقرب من مراتي وانا جمعتكم وجبتها عالمنا عشان سببين
اول سبب عقاب سدیم
یولاند (اخت ايهم): وانت ليه هتعاقب سديم؟!
ايهم: لانها حاولت تقتل مراتي مع اني محذرها انها متقربش منها وعقبها عليِ عملته السجن لمده 100 سنه في زنزانه الجحيم
(زنزانه الجحيم دا مكان بيتحبس في العصاه من الجن وبيتم تعذيبهم فيها والضوء مش بيدخلها نهائي بس الضلمه والألم) سدیم: ايهم انت بتقول ايه؟!!!
پسر ( مامه ايهم): ايهم انت عارف انت بتعمل ايه هتسجن بنت عمك عشان انسيه انت الحب عاميك وشكلك نسيت ان الحب عندنا جريمه
ايهم: لا يا امي منستش بس انا مش بس بحبها انا اتجوزتها يعني هي دلوقتي الملكه ولازم الكل يحترمها لان احترامها من احترامي انا واللي هيحاول ياذيها ب اي شكل سواء حد من عشيرتي او من بره العشيره هيلاقيني دايما ف وشه حتي لو هتلعن وهخسر حياتي قصاد حمايتها
والسبب التاني اني اجبها هنا هتعرفوا كلكم دلوقتي بيمسك ايهم ايد شيار ويتجه لكرسي العرش بتاعه ويقعدها عليه وبيحرك ايده بيظهر فيها تاج من الالماز والاحجار الكريمه وعليه رمز النار من فوق
سديم بغضب شديد: ايهم لا
بيبصلها ايهم باستهزاء ويلبس شيار التاج ويتوجها ملكه علي عالم الجن والكل بينحني ليها ماعدا سديم وشيار مزهوله من كل اللي بيحصل قدامها ومش قادره تعمل اي رد فعل
سديم: التاج دا من حقي انا .. انا اللي مفروض ابقي مراتك انا اللي مفروض ابقي الملكه مش الانسيه دي
بيشاور ايهم ل اتنين من الجن واقفين ع باب قاعه القصر بينحنوا لي ويمسكوا سديم عشان يودوها السجن
سدیم: انا مش هسبکم هنتقم منكم انتو الاتنين هحول حياتكم جحيم انتقامي هیدمركم فاهمين هيدمركم وبتختفي
من قدامهم مع الحراس وبيودوها السجن ف مكان معزول ف عالمهم
يوري : انا مش راضي عن اللي بتعمله بس انا يهمني سعادتك
يسر: وانا كمان احنا معندناش اغلا منك وبدام سعادتك مع الانسيه دي احنا قابلنها لكن مش هنسمحلك تسيب عالمنا
یولاند: اهلا بيكي ف عالمنا
بتكتفي شيار ب ابتسامه ومش بتقدر تنطق لان جواها هي خايفه ومش قادره تستوعب حاجه
بيختفو الجميع وتفضل هي وايهم
ايهم: منوره عرشك يا مولاتي
شيار: انا مش قادره اصدق انت وقفت قدام اهلك عشاني وخلتهم يقبلو وجودي كمان دا غير انك سجنت سديم
ايهم: انا بحبك ولو طلبتي روحي صدقيني مش هتاخر عن اني اديهالك
شيار: بس انت كدا ممكن تتأذي
أيهم: متخفيش عليا انا عارف انا بعمل ايه ومفيش حاجه عندي أهم منك
بتجري شيار عليه وتحضنه
شيار: بحبك اوي
بيشاور ايهم ب ایده بتشتغل مزيكا وبينزل ورد عليهم من السما وزينه وبيتغير لبسه ل بدله ويبص علي لبس شيار يحولو لفستان شبه فستان الاميرات وبيرقصوا سوا ف بهو القصر علي ضوء القمر وبتكون شيار طايره من السعاده
ولما بيخلصوا رقص بيشلها ايهم ويطلع أوضته
ايهم: وحشتيني اوي
شيار: وانت كمان وحشتني اوي
بيقرب ايهم منها يحضنها و................
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
_____________________________
بتفضل شیار نایمه ف حضن أيهم ولما بتصحي بتلاقي نفسها لسه ف القصر وايهم بيكون نايم
شیار: ايهم...ايهم.... حبيبي
بیفتح ايهم عينه ويبصلها
ايهم: صباح الورد يا قلبي
شيار: صباح الفل يا حبيبي، هو انا ليه اما صحيت لقيت نفسي هنا هو انا مش هرجع العالم بتاعي تاني؟!!
ايهم: لا هترجعي بس حبيت اصحي الاقيكي ف سريري وبيقرب منها ويبوسها بتغمض شيار عنيها وتبوسه هي كمان واما بتفتح عنيها بتلاقي نفسها ف اوضتها وجسمها ع السرير
أيهم: نامي علي جسمك
بتنام شيار علي جسمها وبيتمتم أيهم بكلام مش مفهوم وبعد شويه بتفتح شيار عنيها وهي بتشهق وكانها كانت بتغرق واخيرا لقت هوا ومش بتلاقي ايهم جمبها
بتسمع صوت دوشه بره ف الصاله بتقوم تفتح باب اوضتها وتقف مزهوله
___________________________
شیار: بابا
هادي: وحشتيني اوي وبيفتح حضنه ليها
بتجري شيار عليه وتحضنه وتبوسه
شیار: حمد **** على السلامة يا حبيبي طب مقولتش ليه انك جي كنا جينالك المطار
هادي: حبيت اعملهالكو مفاجأة
شيار: دي احلا مفاجأة ف الدنيا
وبتبص ل مامتها ايوه بقي وشك نور اهو حبيب القلب جه يمني: اتلمي يابت بطلي غلبه وبتضربها ع دماغها بهزار
شياار: ااه الحقوني ياناس بتضربني ف دماغي اه عيزه تكسر دماغي وانت واقف ياسي بابا وساييها تضربني هو اكمني طيبه وغلبانه يعني بتيجو عليا قلبي وصوابع رجلي زعلانين منك
هادي: ههههههه ههههههه مش قادر
يمني: ههههههه مجنونه
هادي: انتي مش هتروحي الجامعه
شيار: لا فاكس النهارده هقعد معاك
هادي: لا متفوتيش جامعتك روحي عقبال مرتاح من السفر واما تيجي اوريكي جبتلك ايه معايا
شیار: حاضر يابابا
وبتبوسه وتدخل اوضتها تلبس وتنزل
__________________________
هادي: مالك يا يمني حاسس فيكي حاجه؟
يمني: شيار قلقانه عليها اوي
هادي: من ايه؟!
يمني: بتقعد لوحدها كثير من ساعه مترجع من الجامعه يادوب تاكل وتدخل اوضتها متخرجش منها الا تاني يوم وبتنام كتير اوي امبارح دخلت اطمن عليها لقتها نايمه بشكل تحس ان روحها مش ف جسمها انا خايفه اوي يا هادي ليكون الجني دا رجع حياتها تاني
بياخد هادي يمني ف حضنه ويطبطب عليها
هادي: اهدي يا حبيبتي متقلقيش سبيلي الموضوع دا وانا هتصرف وان شاء **** خير
يمني: يارب يا هادي يارب
هادي: بس تصدقي احلويتي اوي متجيبي بوسه
يمني بكسوف : عيب يا هادي احنا كبرنا ع الكلام دا
هادي: لا ياختي انتي اللي كبرتي انا لسه ف عز شبابي بس انا مبحبش اكلم انا بحب اثبت عملي
يمني: ههههههه
بیقرب هادي عليها و.......
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
نسبهم بقي لوحدهم يا جدعان الراجل راجع من السفر ومراته وحشاه ملناش دعوه احنا بالحاجات دي 😂
________________________
بتوصل شيار الجامعه تلاقي صحابها ف الكافتيريا
شیار: صباحووو یا شباب
ادم: صباح الورد
مي ونور: صباح العسل
نور: اتاخرتي كدا ليه؟! انا فكرتك مش هتيجي
شیار: انا فعلا مكنتش هاجي
ادم بلهفه: ليه انتي كويسه؟
بتبص نور ل مي وتلاحظ الاستغراب ع وشها من لهفه ادم علي شيار
شیار: انا كويسه بس بابا رجع من السفر النهارده
مي: بجد عمو هادي جه
نور: حمد ** علي سلامته و** وحشني اوي
ادم: انا كمان وحشني اوي ونفسي اشوفه
شیار: خلاص تعالو اتعشوا معانا النهارده وسلمو عليه
ادم: لا مينفعش خليه يرتاح النهارده ونخلي فكره العشا دي لبكره ايه رايكو يا بنات
مي ونور: تمام
شيار: خلاص ماشي يلا ندخل المدرج المحاضره هتبدا بعد خمس دقایق
ادم: يلا
بيقوموا كلهم وهما طالعين ع السلم بيكون في واحد نازل بسرعه وبيخبط ف نور بتقع كتبها اثر الخبطه
بيوطي الشاب يلم الكتب ويقوم يديهوملها
الشاب: انا اسف مكنش قصدي
نور: ولا يهمك حصل خير
بيبتسملها الشاب وبيمشي وبتفضل نور واقفه سرحانه شویه
شيار: احم احم الصنارة هتغمز ولا ايه بس دا جو افلام عربي قديمه اوي ياعيني عليكي يابنتي
نور: اتلمي يابت وبتسبها وتمشي
شيار: مسيرك تقعي تحت ايدي اعسل
بیدخلوا نور وشيار المدرج وادم ومي كانوا سبقوهم
مي: مالك يا نور وشك احمر كدا ليه؟
نور: لا ابدا مفيش
شيار: اصلها كانت ف مشهد من فيلم رومانسي
بتبص نور ليها بغضب
نور بتوعد: شیار
شيار: خلاص امزتي تزعليش بكره نشوف اما تحبي هتعملي ايه
نور: انا اللي نفسي اشوفك وانتي بتحبي حد ومتدهوله شيار: مش انا اللي ادهول يا بنتي انا ادهول بس مدهولش
مي: ايوا یا جامد انت
بيضحكوا كلهم
مي: ساكت ليه يا ادم
ادم: مفيش
بيسكتوا كلهم اما بيدخل الدكتور ويركزوا ف محاضرتهم وبعد ميخلصوا محاضرات
شيار: انا هروح بقي عشان اقعد مع بابا شويه
ادم: انا كمان هروح تعالوا اوصلكو ف سكتي بيركبوا البنات معاه وبيوصلهم وبتفضل شيار للاخر
شیار: تشكر يا ذوق ع التوصيله
ادم: اي خدمه يا قمر
شيار: انا هقول ل ماما انك هتيجي انت والبنات بكره وهنعمل حسابكم تتعشوا معانا اوعي تقول اتشغلت ومتجيش بجد هزعل منك
ادم: حتي لو مشغول افضي عشانك
بتبصله شیار باستغراب
ادم: احم اقصد عشان اشوف عمو هادي وحشني
شيار: اوك يلا باي
ادم: باي
بتنزل شيار تطلع البيت وبيمشي ادم
_____________________________
بتدخل شيار البيت بتلاقي مامتها واقفه ف المطبخ
شیار: ماما انا جيت
يمني: نورتي يا قلبي
شيار: سيدي يا سيدي محشي وبط وملوخيه ايوه بقي ما حبيب القلب جه ولازم يتغذي
يمني: يابت اتلمي غلبتيني معاكي
شيار: احبك وانت مكسوف اعسل هو بابا لسه نايم
يمني: لا بيشرب القهوه ف البلكونه
شیار: ماشي هروح اشوفه
يمني: ماشي وبعدين غيري هدومك وتعالي ساعديني
شیار: حاضر
بتدخل شيار البلكونه علي باباها
شیار: بابا
هادي: تعالي يا حبيبتي قوليلي عامله ايه ف الجامعه؟
شيار: تمام الحمد لله تقلقش ع بنتك احج بنتك شاطره هادي: انا عارف طالعه ل ابوها
شیار: هههه طبعا طبعا انا هدخل اغير هدومي واساعد ماما ف المطبخ
هادي: ماشي يا حبيبتي وانا حطتلك الشنطه اللي جبتهالك ف اوضتك
بتبوس شیار دماغ باباها
شيار: **** ميحرمني منك
بیاخدها هادي ف حضنه
هادي: ولا يحرمني منك يا حبيبتي
بتدخل شیار اوضتها تغير هدومها وتشوف شنطه السفر اللي كلها هدايا علي سريرها
بتفتحها وتلاقي هدوم كتير بيتي وخروج وشنطه فيها برفانات وشنطه ميكب وفون جديد وف شنطه تانيه لقت فيها العروسه اللي طلبتها
بتخرج شيار من اوضتها وتجري تحضن باباها
شیار: **** ميحرمني منك ابدا
هادي: انا لو اطول اجبلك حته من السما هجبهالك انتي ومامتك لاني معنديش اغلا منكو ف الدنيا
شیار: انا بحبك اوي يا بابا
هادي: وانا بحبك اكثر يا قلب بابا
بتدخل شيار المطبخ تساعد مامتها ويخلصوا الاكل ويحطوا ع السفره ويتجمعو سوا ويتغدوا
شیار: اه صحيح كنت هنسي بابا انا عزمت صحابي علي العشا بكره عشان عوزين يسلمو عليك
هادي: ينورا يا حبيبتي و**** هما كمان وحشوني اوي
يمني: وانا برده عوزه اشوفهم بقالهم كتير مجوش سلمو عليا يجوا ينورونا
بعد الغدا بتعمل شيار الشاي وبتقعد مع باباها ومامتها شويه
شیار: طب عن اذنكو انا بقي
هادي: ما لسه بدري هتنامي من دلوقتي؟!
شيار: لا يا حبيبي هذاكر شويه وبعدين انام
هادي: ماشي يا حبيبتي
بتقوم شيار وتدخل اوضتها تقعد تذاكر شويه واما بتخلص مذاكره
شيار: ايهم انت فين؟!
بيظهر ايهم قدامها
ايهم: انتي لسه فاكره تدوري عليا
شيار: حقك عليا بابا كان واحشني اوي وكمان كان عندي مذاكره كتير وبعدين انا مش بنساك اصلا عشان افتكرك انا
مقدرش استغني عنك دانت جوزي حبيبي
ايهم: انا ايه؟!
شيار: جوزي حبيبي وروح قلبي
بيقرب ايهم عليها ويحضنها وبعدين يبعد عنها ويركز بعينه ع لبسها بيتغير من ترنج بيتي ل قميص نوم مثير
شيار: **** شكلو حلو اوي
ايهم: عشان عليكي بس بتبتسم شيار وتبص ف الارض
بيقرب ايهم عليها و....................
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»» 🤐
____________________________
بتفضل شيار طول الليل ف حضن ايهم وتاني يوم يومها بيمر عادي وبليل بيتجمعوا مي ونور وادم ويروحوا بيت شیار بيسلموا علي يمني وهادي ويقعدوا يتعشوا سوا وسط ضحك وهزار بنهم لان من صغرهم وهما بيعتبروا يمني وهادي زي باباهم ومامتهم وبعد العشا بيقعدوا كلهم يشربوا الشاي وسط الكلام والضحك والهزار
ادم: عمو هادي
هادي: نعم يا حبيبي
ادم: انا عارف ان دا مش الوقت المناسب بس بصراحه حابب استغل ان كلنا متجمعين وعايز اعترفلك بحاجه
هادي: قول يا ادم في ايه قلقتني
ادم: بصراحه انا بحب شيار وهكون اسعد انسان ف الدنيا لو قبلت تتجوزني وتبقي شريكه حياتي
بتبص مي لادم بصدمه وبصعوبه بتمنع الدموع تنزل من عنيها وحاسه بقلبها بينزف من كثر الوجع
ونور كانت بتبص ل مي وزعلانه عليها مش عارفه تقول ايه
وشيار كانت بتبص ل ادم وعنيها برقت من كتر الصدمه هي طول عمرها بتعتبر ادم اخوها وعمرها ما فكرت انه يكون بيحبها
هادي: و**** يا ابني انا مبدايا معنديش مانع انت متربي ع ادينا وعارف اخلاقك كويس ومش هلاقي احسن منك لبنتي بس ف الاخر الرأي رايها وبيبص ليها هاا قولتي ايه يا شيار
بتفضل شيار مصدومه ومش بتكلم
يمني: شيار انتي كويسه يا حبيبتي مالك متنحه كدا ليه؟ ادم: انا عارف انك اتفجأتي بس صدقيني انا بحبك من زمان وبحلم انك تكوني شريكه حياتي انا عارف كان مفروض اخد رايك الاول بس محبتش اكلم معاكي من ورا اهلك ودلوقتي انا بسألك قدامهم كلهم تقبلي تتجوزيني؟؟؟
شیار بصدمه: ادم انت بتقول ايه انت بتهزر صح؟!!
ادم: انا بحبك دي حاجه مفيهاش هزار
بيقطع النور فجأه والدنيا بتكون ضلمه اوي
هادي: ايه دا اللي حصل للنور؟
بینور ادم كشاف فونه وبعد دقيقه النور بيجي وبتلاقي شيار ايهم واقف جمبها وقبل متكلم
هادي: انت مين ودخلت هنا ازاي؟!
شیار: بابا انت بتكلم مين؟!
هادي: بكلم الشاب اللي واقف جمبك
شيار بدهشه: هو انت شايفه؟!
هادي: في ايه يا شيار اومال مش هشوفه ازاي انتي مصدومه كدا ليه؟!
وبيبص ل ايهم رد عليا قبل مطلب البوليس
ايهم: انا اسمي ايهم ودخلت هنا من الباب لانه كان مفتوح واما بقي انا مين فأنا جوز شيار
بتبص شيار ل ايهم بصدمه ول باباها بخوف و.............
يتـٌـٌٌـبـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌعٌـِـِِـِـ

آلُـِـِِـِِِـِِـِـجـ,ـڒٍء آلُـِـِِـِِِـِِـِـڛـ,ـآڊڛـ,ـ
بتدخل يمني اوضه شيار
يمني: شيار اصحي يلا هتتأخري ع الجامعه شيااااااار
بتفتح شيار عنيها وتقوم وهي مخضوضه
شيار: ماما ايه اللي حصل وفين بابا وادم ومي ونور وايهم هو بابا عمل ايه معاه وانا نمت ازاي؟!!
يمني بتعجب: انا مش فاهمه حاجه ادم ومي ونور جايين بليل ايه اللي هيجبهم من دلوقتي ومين ايهم دا وبعدين هادي هيوافق ع ايه؟!
شيار: يعني صحابي مش جم امبارح وكنا بنتعشي سوا
يمني: لا يا حبيبتي هما لسه هيجو النهارده انتي شكلك عشان بتفكري ف العزومه ف حلمتي بيها بس مين ايهم دا
شیار بلخبطه : ايهم ... ايهم مين انا معرفش حد اسمه ايهم اكيد كنت بخرف م الحلم
يمني: ماشي يلا قومي جهزي نفسك عقبال مخلص الفطار
شیار: حاضر
بتخرج يمني من الاوضه وبتقعد ع السرير وتحط اديها ع دماغها
شيار: يعني دا كان حلم
ايهم: لا
بتبصله شیار تلاقيه قدامها
شیار: انت هنا من امتي؟
ايهم: من لما كانت مامتك بتصحيكي
شیار: طب ازاي مش حلم وهو محصلش مش فاهمه!!
ايهم: هو محصلش بس دا اللي هيحصل بليل
شیار باستغراب: مش فاهمه
ايهم: ادم بليل هيعترف بحبه ليكي ويتقدملك
شیار بدهشه: ادم بيحبني انا !!! مش معقول
ايهم بغضب: يعني دا كل اللي شاغل بالك
شیار: انا مصدومه مش مصدقه بس انت ظهرت ف الحلم وقولت اني مراتك
ايهم: شيار انتي بتحبيني وعيزاني ولا لا؟
شيار: انت بجد بتسأل طبعا بحبك وعيزاك
ايهم: خلاص تعالي عيشي معايا ف العالم بتاعي
شيار: طب منا باجي معاك ف العالم بتاعك
ايهم: لا هاخدك خالص مش هترجعي العالم دا تاني
شیار: مش فاهمه ازاي يعني
ايهم: يعني هاخد جسمك معايا تحت الارض
شیار: ايهم انت بتهزر صح !!!
ايهم: لا بكلم بجد
شیار: طب وبابا وماما وصحابي وجامعتي
ايهم: مش هيبقي ليهم وجود ولا هتشوفيهم تاني
شيار: مستحيل انا مقدرش ابعد عن اهلي بشكل دا
ايهم بغضب: وانا مش هسمحلك تتجوزي ادم
شیار: انا مش هتجوز ادم هو بالنسبالي زي اخويا دا غير ان مي بتحبه ولا حتي هتجوز حد غيره
ايهم: بصي انا هخلي ادم يسكت وميتكلمش قدام اهلك بس قدامك حل من الاتنين ل تيجي تعيشي معايا ل مش هتشوفيني تاني هسيبك يومين تفكري وارجع اعرف قررتي ايه وف اليومين دول مش هتشوفيني
شيار: ايهم استني مينفعش اللي بتقولوا دا وبعدين مين قال ان دا اللي هيحصل الغيب ميعلموش الا ****
ايهم: دا اكيد مفيش اي مخلوق يقدر يعلم الغيب بس انا بقول دا اللي هيحصل لان دا تفكير ادم انا قريت افكاره وهو قرر يعمل كدا وكلامي خلص انا قولت اللي عندي وبيختفي من قدامها
شیار: ايهم.... ايهم استني أيهم
مش بتلاقي شيار رد
بتدخل يمني عليها الاوضه
يمني: شيار انتي لسه مجهزتیش؟!
بتفضل شيار ساكته
يمني: شيار انتي كويسه؟
شیار: اه يا ماما معلش هلبس واجي وراكي
يمني: ماشي يا حبيبتي يلا استعجلي عشان الاكل میبردش
وبتسبها وتخرج م الاوضه
بتقوم شيار تلبس وتخرج تقعد ع السفره
شیار: صباح الخير يا بابا
هادي صباح النور يا حبيبتي مالك؟ شكلك مضايقه!
شيار: لا ابدا انا بس نمت متاخر وكنت لسه عيزه انام
هادي: متاكده؟!
شیار: اه مش مشكله اما اجي ابقي انام انا هنزل عايزين حاجه
يمني: مش هتفطري؟
شيار: لا عشان متاخرش هبقي اكل اي حاجه ف الجامعه يلا سلام... سلام يا بابا
هادي ويمني: سلام يا حبيبتي
بتنزل شیار تروح الجامعه وبتلاقي صحابها ف الكافتيريا
شيار: صباح الخير
ادم: صباح الورد
مي ونور : صباح العسل اجميل اقعدي واقفه كدا ليه؟
شيار: لا ابدا مفيش حاجه وبتقعد
ادم : شیار انتي كويسه؟!
شیار: اه كويسه متنسوش العزومه بليل اوك
مي: متقلقيش مش ناسین
نور: يلا يا جماعه ندخل المحاضره هتبدا
ادم: يلا
بيقوموا كلهم يدخلوا المحاضره وطول اليوم شيار سرحانه ف كلام ايهم ومش مركزه وبعد المحاضرات متخلص بيخرجوا وادم بيوصلهم كل واحده لبيتها وبيتفقوا الساعه 7 يتجمعوا ويروحو لبيت شيار
_____________________________
بتروح شيار تسلم علي باباها ومامتها وبتستاذنهم تدخل اوضتها تريح وبتدخل وتقفل الباب ع نفسها
شیار: ايهم..... ايهم عشان خاطري رد عليا ايهم انا عارفه انك سامعني متعملش كدا ايهم
مش بتلاقي شيار رد بتفكر انها لو نامت اكيد هتشوفوا ف الحلم وبتنام بس مش بتشوفوا وبتصحيها مامتها بليل بيكونوا صحابها قربوا يوصلوا بتقوم وبتحاول تداري حزنها وتغير هدومها شويه وصحابها بيوصلوا ويسلمو علي مامتها وباباها ويقعدوا يتعشوا سوا وادم ومي ونور بيفضلوا يضحكوا ويهزروا مع هادي وشيار طول الوقت قلقانه ل ادم يكلم
وبعد العشا بيقعدوا يشربوا الشاي وسط الكلام والضحك والهزار
ادم لنفسه: انا مش كنت ناوي اكلم مع باباها ليه مش قادر اكلم
بتلاحظ شیار سرحان ادم وبتفتكر كلام ايهم انه مش هيخليه يكلم وبتحس بوجوده
شيار ف سرها: ايهم ارجوك كلمني انا حاسه انك هنا طب اديني اشاره لو انت هنا عشان اطمن حتي لو هتطفي النور وتولعه ثانی ارجوك طمني
بيطفي النور لمده ثانيتين ويرجع تاني
هادي: غريبه ايه اللي حصل للنور؟!
مي: يمكن كانوا هيقطعوا ورجعوا ف كلامهم
بيضحك الكل علي كلام مي
هادي: يمكن
بتبتسم شيار وتطمن ان ايهم جمبها
بتعدي العزومه ع خير وبيمشوا من غير ادم ميكلم
بتدخل شیار اوضتها
شیار: ايهم عشان خاطري رد عليا ايهم عيزه اشوفك
مش بتلاقي رد وبتنام وهي زعلانه
______________________________
بيعدي اليومين ومش بتشوف ايهم فيهم ولا بيكلمها والكل حاسس انها متغيره وزعلانه ومحدش قادر يفهم السبب وهي بس بتقول انها تعبانه مش اكتر وتالت يوم بليل بتكون شيار قاعده ع سريرها وسرحانه
ايهم: سرحانه ف ايه؟
شيار بفرحه : ايهم
بتجري عليه وتحضنه وتعيط ف حضنه
شیار بحزن: هونت عليك تبعد عني كدا انا كنت هموت واشوفك
بيمسح ايهم دموعها ويحضنها
ايهم: انا اسف كنت عايزك تفكري وتاخدي قرارك لوحدك
شیار: انت عارف انت بتخيرني بين ايه وايه انا مقدرش اعيش في العالم بتاعك واختفي من دنيتي بسهوله كدا
مقدرش احرق قلب اهلي عليا مقدرش
ايهم: بس تقدري تبعدي عني صح!!
شيار: لا يا ايهم بس حاول تفهمني
ايهم خلاص یا شیار انتي اخترتي وانا مقدرش الومك احنا م الاول مش مناسبين لبعض
شیار : انت بتقول ايه؟!! ايهم انا بحبك متعملش كدا
ايهم: وانا عشان بحبك هرجعك زي مكنتي بس دي اخر مره هتشوفيني فيها
شیار: ايهم متسبنيش 😢
بيحرك ايهم ب ايده ويبصلها مش بتفهم شيار هو بيعمل ايه
ايهم انا رجعتك بنت تاني ودلوقتي هختفي من حياتك دي اخر مره هتشوفيني فيها قريب هتنسيني وتكملي حياتك اكني مدخلتهاش في يوم من الايام
شيار بعياط : ارجوك لا عشان خاطري متعملش كدا
بیقرب ايهم عليها ويبوس دماغها ويحضنها
بتحضنه شيار اوي وبتعيط ف حضنه وفجاه بتلاقي نفسها حاضنه الهوا وهو اختفي
شيار: لااا متمشيش ايهم.... ايهم متسبنيش بتقعد شيار ع سريرها وتفتكر كل لحظه عاشتها معاه من اول مره شافته فيها بتحس ان روحها هتطلع من جسمها
شيار: لا انا اكيد بحلم اكيد دا كابوس ايهم مش هيسبني مش بعد محبيته هيسبني
وبتفضل تعيط ومش قادره تستوعب انها مش هتشوفه تاني لحد متنام من غير متحس
_____________________________
تاني يوم بتدخل يمني تصحيها
يمني: شيار حبيبتي اصحي شيار
بتفتح شيار عنيها وتفضل باصه ل مامتها وساكته
يمني: يلا يا حبيبتي قومي عشان تلحقي اول محاضره هسيبك تلبسي لحد محضر الفطار وبتيجي تخرج من الاوضه بتمسك شيار اديها وتقوم تحضنها
بتحس يمني ان شیار مش کویسه وبتحضنها هي كمان
يمني: حبيبتي انتي كويسه؟!
بتحبس شيار الدموع ف عنيها
شیار: اه انا كويسه انا بس وحشني حضنك من يوم ما بابا رجع وانتي مش بتاخديني ف حضنك راحت عليا مش كدا يمني باستغراب: لا طبعا ازاي تقولي كدا دانتي بنتي حبيبتي ونور عنيا محدش يقدر ياخدني منك وبعدين انتي غيرانه من بابا ولا ايه
شیار متصنعه المرح: ومغرش ليه حد يبقي معاه مزه زي القمر كدا وميغرش عليها
يمني: يلا يا بكاشه اجهزي عقبال محضر الفطار انتي مكلتيش كويس امبارح
شیار: حاضر
بتخرج يمني من الاوضه وبتنزل دموع شیار مجرد ما باب اوضتها يتقفل
شیار : ايهم انا عارفه انك سامعني، ايهم انا بحبك مش هتحمل اني اخسرك ومشوفكش تاني، هو انت مش بتحبني، ازاي بتحبني وقررت تبعد عني، ازاي هونت عليك، مش انت قولتلي انك مش بتحب تشوف دموعي طب ازاي رضيت تبقي سبب نزولها، عشان خاطري خليني اشوفك وبتعيط بحرقه
بعد شويه بتيأس شيار انه يظهر وبتمسح دموعها وتقوم تلبس وتخرج من اوضتها
__________________________
شیار: صباح الخير يا بابا
هادي: صباح النور يا حبيبتي
وبيبصلها هادي ويحس ان فيها حاجه وبيكمل
انتي كويسه؟!
شيار: اه الحمد لله انا نازله
يمني: مش هنفطري
شيار: لا هاكل ف الجامعه باي
يمني وهادي: باي
بتنزل شيار من البيت وبتبص يمني ل هادي
هادي: مالها شيار؟! شكلها مضايقه
يمني: مش عارفه انا برده حاسه بكدا بس هي بتقول مفيش حاجه
هادي: خلاص اما تيجي هكلم معاها واشوف مالها
بتوصل نور الجامعه اول واحده وبتقعد علي طرابيزتهم ف الكافتيريا وتتصل ب مي
نور: الو مي انتي فين؟!
مي: انا قدامي خمس دقايق وهكون ف الجامعه انتي فين؟
نور: مستنياكو ف الكافتيريا
مي: هو ادم وشيار وصلوا؟
نور: ادم قال لازم يروح الشركه فمش هيقدر يحضر النهارده وشیار بكلمها مش بترد
مي: طب خلاص اقفلي انا داخله الجامعه
نور: اوك باي
شخص ما صباح الخير
نور: صباح النور مين حضرتك؟
مهند: انا مهند اعتقد دي بتاعتك وبيخرج سلسله من جيبه يحطها قدامها
نور: ايوه سلسلتي دانا كنت قالبه عليها الدنيا
مهند: انا شفتها وهي بتقع منك امبارح حاولت الحقك بس مقدرتش
نور: متشکره اوي
مهند: ولا يهمك عن اذنك
نور: اتفضل
بيمشي مهند وبتفضل نور سرحانه
مي: صباحوو ، نور سرحانه ف ايه
نور: هاا لا ابدا
مي: لقيتي السلسلة
نور: حد لقاها ورجعهالي
مي: مين دا؟
نور: شاب اسمه مهند
مي: اممم نور ومهند حلوو اعملو مسلسل سوا بقي 😅
نور: رخمه ،، شيار آهي جت
شيار: صباح الخير
نور ومي: صباح النور
بيلاحظوا هما الاتنين الحزن باين ع شيار
مي: شيار انتي كويسه؟
شیار: اه کویسه
نور: يلا ندخل المحاضره الاولي هتبدا
بتهمس نور ل مي ف ودنها
نور: مي هي شيار مالها مش عويدها تبقي بالهدوء دا
مي: مش عارفه خلينا ندخل المحاضره بعد كدا نشوف مالها
بتفضل شیار سرحانه وساكته طول اليوم ولو مي ونور كلموها ف حاجه بتبتسم وخلاص
_______________________
بعد ميخلصوا محاضرات
مي: شيار ايه رايك نروح ناكل ايس كريم؟
شيار: لا روحوا انتو انا هروح
نور: شیار مالك في حاجه مضيقاكي؟
شیار بعصبيه: یووه كل شويه مالك مالك في ايه شايفني اجننت ولا واقفه بشد ف شعري بطلو تقولولي مالك كل شويه انا ماشيه
وبتسبهم وتمشي
مي: غريبه شيار عمرها ما اتعصبت علينا كدا اكيد في حاجه مزعلاها متزعليش منها يانور
نور: دي اختي انا عمري ما ازعل منها انا بس قلقانه عليها مي: يلا نروح وانا بليل هروحلها البيت اطمن عليها
نور: ماشی وانا هبقي اكلمها برده
_______________________________
بتروح شيار البيت
شیار: سلام علیکم
يمني: عليكم السلام يا حبيبتي يلا غيري هدومك وتعالي عشان تتغدي
شیار: مش جعانه کلت ف الجامعه انا هنام
وبتيجي تدخل اوضتها بيوقفها صوت باباها
هادي: استني يا شيار انا عايزك
شیار نعم يا بابا
هادي: تعالي اقعدي
بتقعد شيار وتبصله
هادي: مالك يا حبيبتي من امبارح وشكلك مضايقه انتي عارفه ان طول عمرنا صحاب وعمرك ما خبيتي عني حاجه
احكيلي مالك
شيار: مفيش يا بابا انا بس مرهقه شويه ومحتاجه انام وارتاح مش اکثر
هادي: ماشي يا حبيبتي مش هضغط عليكي وهسيبك ترتاحي بس لو حسيتي انك مضايقه من حاجه وعيزه تتكلمي هتلاقيني دايما موجود عشان اسمعك اعتقد انك مش محتاجه اقولك كدا
شیار: انا عارفه يا بابا عن اذنك
هادي: اتفضلي يا حبيبتي
بتقوم شيار تدخل اوضتها وتقفل علي نفسها
____________________________
شيار لنفسها: هقولك ايه بس يا بابا ياريت لو اقدر احكيلك
وحشتني اوي يا ايهم قلبي واجعني اوي وكأنك خت روحي معاك ومشيت ياريت لو كنت خدتها بجد هي ملهاش اي قيمه عندي من غيرك ليه علقتني بيك كدا ورجعت سبتني ليه خلتني احلم بحياه حلوه معاك ورجعت مشيت ليه قولت اني ليك لوحدك طول العمر ليه ادتني حب وامان واحلام ورجعت خدتهم تاني بتقول اننا مش مناسبين لبعض طب ليه مقولتش كدا قبل ما حياتي تقف عليك ليه؟؟
بتفضل شيار تعيط لحد ما بيغمي عليها م العياط ومش بتفوق الا بليل ع خبط باب اوضتها
يمني: شيار انتي لسه نايمه
وبتدخل مامتها الاوضه عليها وتفتح النور
بتشد شيار الغطا علي وشها
شیار: سبيني عاوزه انام
يمني: حبيبتي مي صحبتك بره
بتدخل مي الاوضه
مي: سبيها يا طنط انا هعرف اصحيها
يمني: ماشي يا حبيبتي هسبكم لوحدكم واروح اعملك حاجه تشربيها
مي: ملوش لزوم تتعبي نفسك يا طنط
يمني: ولا تعب ولا حاجه يا حبيبتي عن اذنك
مي: اتفضلي
بتخرج يمني وتسبهم لوحدهم
مي: شيار قومي
شيار: لا
مي: انا قلقانه عليكي وجيت اطمن شيار فيكي ايه احكيلي انتي عمرك ما خبيتي حاجه عليا
بتقوم شيار بتقعد وفجاه تحضن مي وتعيط ف حضنها
بتحضنها مي وتطبطب عليها
مي: مالك بس يا قلبي ايه اللي مزعلك كدا؟
شیار: مخنوقه اوي يا مي اوي نفسي افضل نايمه ع طول ومصحاش تاني
مي: بعد الشر عنك يا حبيبتي احنا كلنا بنحبك ومحدش فينا يقدر يستغني عنك
شيار: بس هو قدر هو قدر يسبني قدر يتخلي عني مع اني و**** حبيته اوي اوي يا مي
مي: انا مش فاهمه حاجه مین دا اللي سابك شيار انتي في حد ف حياتك
بتنتبه شیار انها مكنش مفروض تقول كدا لانها مينفعش تحكي عن ايهم لاي حد بتفضل ساكته
مي: شكلك مش عايزه تتكلمي وانا مش هغضط عليكي بس عيزاكي تحطي ف بالك ان اللي انتي زعلانه عليه اوي كدا لو كان بيحبك بجد مكنش وصلك للحاله دي اللي بيحب بجد ياشيار ميقدرش يوجع اللي بيحبه ميقدرش يسيبه لو سابك اعرفي انه محبكيش م الاول واكيد ميستهلش زعلك دا انا مضطره امشي عشان بابا قالي اروح بدري قبل الليل هكلمك اول ما اروح اطمن عليكي ومتقلقيش انا مش زعلانه انك حبيتي من ورانا ومش عرفتينا ومش هعرف حد سرك ف الحفظ والصون يا صديقتي يلا باي
شیار: بای
بتدخل يمني بالعصير تلاقي مي هتنزل
يمني: علي فين انا حضرتلك العصير
مي: معلش يا طنط مضطره امشي مره تانيه يلا سلام
يمني: سلام يابنتي
می: عمو هادی سلام
هادي: سلام يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
يمني: شيار قومي يا حبيبتي كليلك لقمه
شیار: مش جعانه یا ماما انا هقوم اذاكر شويه
يمني: ماشي يا حبيبتي لو احتجتي حاجه ناديلي
شیار: حاضر
بتخرج يمني وبيفضل كلام مي بيرن ف ودن شیار ودموعها بتنزل
شيار: يمكن عندك حق يمكن محبنيش بس انا حبيته اوي ومش هقدر اعيش ف عالم هو مش موجود في
بتاخد شیار موس من درج مكتبها وتقرر تموت نفسها
بتقرب الموس علي شراينها وتغمض عنيها ودموعها نازله
شیار: ايهم يحبك وبتقطع شرايين اديها.......
يتـٌـٌٌـبـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌعٌـِـِِـِـ

آلُـِـِِـِِِـِِـِـجـ,ـڒٍء آلُـِـِِـِِِـِِـِـڛـ,ـآبـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌعٌـِـِِـِـ
بتستغرب شیار انها محستش بوجع وتفتح عنيها بتلاقي بدل الموس ف اديها منديل وايهم واقف قدامها
ايهم بغضب: انتي اتجننتي ايه اللي بتعمليه دا انتي مش عارفه ان اللي بيموت نفسه بیموت کافر
بتنزل دموع شيار وبتفضل بصاله وبتقوم تجري عليه تحضنه وتعيط
شيار: انت هنا بجد انا مش بيتهيألي صح
ايهم: اهدي انا هنا مش هسمحلك تموتي نفسك
بتبعد شيار عن حضنه وتبصله
شیار: ليه يا ايهم؟
ايهم: ليه ايه؟!
شيار: ليه ظهرت ف حياتي ليه علقتني بيك ليه خلتني احبك ليه وعدتني مش هتبعد وليه بعدت عني ليه فهمني فين حبك اللي وهمتني بيه فين وعدك انك مش هتسبني انت مش قولتلي مش هسمح لحاجه تاذيكي ازاي انت اذتني ازاي قررت تبعد من غير متفكر فيا هحس ب ايه وهعيش ازاي ازاي مفكرتش ف وجعي ازاي انت اناني كدا ازاي هونت عليك قولي ازاي؟؟؟
بتقع شيار علي ركبها ع الارض من كتر العياط بيقعد ايهم قصادها ع الارض ويمسك اديها
ايهم: انتي فاكره بعدي عنك سهل كدا انا كنت حاسس ان روحي هتطلع من جسمي بس انا حسيت بعدي هيكون احسن ليكي عشان تعيشي حياتك صدقيني انا ميهمنيش حاجه ف الدنيا دي غير سعادتك انتي حتي لو سعادتك دي علي حساب وجعي انا
شيار: وانت شايف اني كدا مبسوطه ايهم افهمني انا و** العظيم بحبك اوي ومقدرش اعيش من غيرك حياتي لو مش هتبقي معاك فهي متلزمنیش وصدقني مش فاهمه ازاي اتعلقت بيك بسرعه كدا بس انا مقدرش اجي اعيش ف العالم بتاعك تعرف لو مت هيكون احسن لان اهلي هيكونوا عارفين اني ميته انما لو اختفيت ازاي هيتحملو هيعيشوا ازاي من غيري انا مقدرش اكون سبب ف وجعهم تعرف يمكن لو كان ليا اخوات كنت وافقت علي طلبك كنت هقول اختي او اخويا هيعوض غيابي عنهم بس هما ملهمش غيري وانا مقدرش اكون انانيه واختفي من حياتهم بسهوله كدا مش هعرف انبسط واعيش واقرب ناس ليا موجوعين بسببي بس انا برده هموت من غيرك انا بحبك اوي و** 😭
بيحس ايهم قلبه بيتقطع علي حبيبته وهو شايفها موجوعه بشكل دا بياخدها ف حضنه ويحرك ايده علي شعرها
ايهم: انا اسف مكنتش اعرف انك بتحبيني اوي كدا وانا و**** بحبك اوي ومش عايز حاجه ف حياتي غيرك انتي
سامحيني ! انا اسف
شیار: هسامحك بس بشرط
ايهم: شرط! طب انا راضي زمتك عمرك شفتي انسيه بتتشرط علي جني
شیار: ملیش دعوه تنفذ شروطي او مش هسامحك
ايهم: شروطي!! مش كان شرط واحد عموما ياستي قولي شروطك انا سامعك
شیار: اول شرط متبعدش عني تاني مهما حصل
ايهم: حاضر و**** عمري ما هبعد عنك تاني
شيار: وتاني شرط تفضل حاضني طول الليل
بيبصلها ايهم ويبتسم ويقرب عليها يبوسها
ايهم: بحبك
شيار: وانا كمان بحبك اوي
بينام ايهم علي سريرها وهي بتنام جمبه وبياخدها ف حضنه
_______________________
وبعد شويه وقت
ايهم: حبيبتي منمتيش ليه؟
شیار خايفه انام
ايهم: خايفه من ايه؟!
شیار: خايفه اصحي مش الاقيك جمبي
بيحضنها ايهم اوي
ايهم: اوعدك انك هتصحي تلاقيني جمبك ومش بس كدا انا هبقي ف حلمك وانتي نايمه عشان مبعدش عنك ولا لحظه ممكن تنامي بقي لانك لو منمتيش هسمع كلام الشيطان اللي بيوسوسلي دا واعمل حاجات عيب
شیار: ههههههه شیطان بيوسوسلك طب ازاي؟!
بیقرب ايهم عليها اوي
ايهم: تحبي اوريكي
شيار: لا لا الطيب احسن انا اصلا نمت خلاص وبتغمض عنيها
ایهم: ههههههه بحبك يا مجنونه
بتنام شيار ف حضن أيهم وبتشوف نفسها واقفه علي شط بحر وايهم جمبها
ايهم : الليله دي مميزه هنستمتع بكل لحظه فيها هاتي ايدك
بتبصله شيار وتبتسم وتمسك ايده
بيمسك اديها وينط بيها ف الميه
شیار بخوف: ايهم انا بخاف من الميه
ايهم: ازاي تقولي كدا هو في سمكه بتخاف من الميه
شیار: مش فاهمه
ايهم: بصي علي رجليكي كدا
بترفع شيار رجلها بتلاقي عندها زعانف بدل الرجلين
شیار: انا حوريه بحر مش مصدقه
ايهم: مش قولتلك ليله مميزه هخليكي تشوفي احلا حلم ف حياتك بيمسك ايهم اديها ويغطسوا سوا ف اعماق البحر بتنبهر شيار بمناظر الشعب المرجانيه والسمك وبتكون سعيده من قلبها لان وهي صغيره كانت دايما بتتمني تبقي حوريه بحر وفضلت تلعب بزعانفها ف الميه وتطلع ع سطح الميه وتنط وهي بتضحك
شیار: انا بجد مبسوطه اوي احساس تحفه
بيمسك ايهم اديها ويخرجوا من الميه وبمجرد خروجها من الميه بتختفي الزعانف وتظهر رجلها
ايهم: جاهزه للخطوه الثانيه؟
شيار: اللي هي ايه؟!
بيبصلها ايهم ويركز عنيه علي ضهرها بتحس شیار احساس غريب وبتبص علي ضهرها تلاقي عندها جناحين كبار
شیار بصدمه : هو ... هو احنا هنطير؟!!
ايهم: اه مش نفسك تجربي الطيران
شيار: لالا انا خايفه
بيبص ايهم ف عنيها
ايهم: طول منا جمبك مش عايز اسمع منك كلمه خايفه دي ممكن
بتهز شیار دماغها ب موافقه
بيمسك ايهم اديها ويطير بيها بتكون خايفه ف الاول بعدين بتحب الاحساس وتسيب ايده وتطير وتلف بجنحتها وتسبقه وهو يحصلها وصوت ضحكهم مالي السما شويه وبينزلوا ع الارض وترجع شيار ل طبيعتها
ايهم: غمضي عنيكي
بتغمض شيار عنيها وبعد شويه
ايهم: فتحي
بتفتح شيار عنيها تلاقي نفسها ف مركب وسط البحر والقناديل طايره ومنوره حواليها زي فيلم رابونزيل
شيار: **** بجد المنظر تحفه انا مش عارفه اقولك ايه دا بجد احلا حلم حلمت بي
ايهم: انا عيزك دايما مبسوطه
شیار: خليك جمبى وهفضل دايما مبسوطه
بيقرب منها ايهم ويحضنها ويبص ل شفايفها ومش بيقدر يقاوم رغبته وبيبوسها مره واتنين وتلاته ويبعد عنها كل دا
وشيار مغمضه عنيها
بتفتح شيار عنيها تلاقي ايهم بعد عنها بتقرب هي منه وتمسك ايده
شيار: ايهم المسني
ايهم: بس لو لمستك انتي
بتحط شيار اديها علي شفايفه تمنعه من الكلام
شيار: انا بحبك وملكك لوحدك محدش هيقربلي غيرك ولا انا عيزه حد غيرك حبيبي المسني
مش بيقدر أيهم يقاوم اکثر وفجاه بتلاقي شیار نفسها مع ايهم ف الكوخ اللي اتجوزها فيه وبيقرب عليها ويبوسها
ويشلها ينيمها ع السرير وبيبصلها
ايهم: شیار انتي متاكده عيزه كدا؟
مش بترد شيار بس بتقربه عليها وتبوسه
شيار: بحبك
ايهم وانا بعشقك مش بس بحبك وبيقرب عليها و......
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
بتفضل شیار نايمه ف حضنه ف الكوخ واما بتصحي بتلاقي نفسها نايمه ف حضنه علي سريرها
شيار: صباح الخير ياحبيبي
ايهم: صباح الفل يا وردتي ولا اقول صباحيه مباركه يا عروستي
شیار بكسوف: اتلم
ایهم: ههههههه انتي مكسوفه مني شكلك نسيتي طلبك مني ف الحلم وانا لازم افكرك وبيقرب عليها ويبوسها
بتغمض شيار عنيها وبتبوسه هي كمان
ايهم: قومي بقي عشان كدا مش هتروحي الجامعه وهنقضيها قله ادب
شیار: لالا هقوم خلاص
ايهم: ههههههه
بتقوم شيار وقبل متخرج من اوضتها بتلف وتبصله
شیار: ايهم هشوفك اما اجي صح مش هتختفي تاني
ايهم ب ابتسامه: مش هختفي اول متناديني هتلاقيني قدامك
بتجري شيار عليه تحضنه وشويه وتخرج تاخد دش وتلبس وتقعد تقطر مع باباها ومامتها وتضحك وتهزر معاهم وهما بيفرحوا انها اخيرا رجعت تاني لعادتها وبتنزل تروح الجامعه وتفضل تضحك وتهزر مع صحابها طول الوقت
_________________________
بيعدي اسبوع وشيار حياتها زي ما هي بنهار ف الجامعه واما ترجع تقعد مع اهلها وتذاكر وطول الليل مع ايهم ويوم وهي قاعده بتذاكر بيخبط باباها علي اوضتها ويفتح حته صغيره من الباب
هادي: حبيبتي صاحيه؟!
شيار: اه يا بابا اتفضل
هادي: انا كنت عايز اكلم معاكي ف موضوع
شیار بمرح: ايه عايز تطلب ایدی؟!
هادی: يابت بطلی انا بكلم بجد
شیار: اتفضل يا بابا انا سمعاك
هادي: بصي من غير لف ودوران كدا في عريس اتقدملي وطلب ايدك مني
شیار بصدمه: ايه !!!!
هادي: في ايه انتي اتصدمتي كدا ليه هو انتي مش بنت وطبيعي العرسان يتقدمولك
شیار: بس... بس انا مش عايزه اتجوز
هادي بشك: شيار انتي في حد ف حياتك؟!
شيار: انا لا طبعا
هادي: اومال ايه الحكايه؟
شیار: مفيش يا بابا انا مش عاوزه اتجوز انا مركزه ف دراستي وبس
هادي: العريس المره دي ميترفضش ابن ناس ومن عيله كويسه ومستواه المادي والاجتماعي كويس وبعدين يا ستي قابليه ولو مرتحتيلوش خلاص محدش هيغصبك علي حاجه قابليه الاول وبعدين قرري
شیار: بس يا بابا
هادي: مفيش بس انا ادتلو معاد بكره هيجي يتعرف عليكي ولو اتفقتو هيجيب اهله المره الجايه اكيد مش هتكسفيني صح
شيار: اللي تشوفو يا بابا .
بيبتسم هادي ويطبطب علي كتفها ويخرج من الاوضه مبينكرش ان رد فعل شیار بیثیر شکوكه بس بيقول لنفسه انه اکید غلطان ويروح اوضته
يمني: هاا طمني قبلت تشوف العريس
هادي: قبلت بصعوبه شويه بس قبلت
يمني: يارب اشوفها عروسه وقلبي يطمن عليها يارب
بتقعد شيار علي سريرها وتضم اديها ورجلها علي صدرها وتخبي وشها بين رجليها وتعيط وفجاه بتحس ب ايد
بتلمس اديها
بتتخض شيار وجسمها بيتنفض
ايهم: اهدي دا انا في ايه مالك؟
شيار: ايهم وبتترمي ف حضنه وتعيط
بيحضنها ايهم ويحرك ايده علي ضهرها
ايهم: مالك يا حبيبتي في ايه؟!
شیار: بابا
ايهم: ماله؟!
شيار: جايبلي عريس ومصمم اشوفه بكره
ايهم: ودا اللي مزعلك اوي كدا !؟
بتبصله شیار ب استغراب
شيار: انت بتهزر صح
ايهم: الصراحه اه حبيبتي محدش يقدر ياخدك مني عايزه رايي
شیار: اه
ايهم: شوفي العريس
شیار مقاطعه کلامه: انت بتقول ايه؟!
ايهم: بقولك شوفيه عشان باباكي ميزعلش ويشك فيكي ان في حد ف حياتك وانا هكون معاكي وهنطفشه من غير
ما حد يحس
شیار: بجد هتطفشه؟
ايهم: تفتكري هسمح لحد يبعدك عني او ممكن اسيب راجل يقرب منك انتي مراتي يا شيار فاهمه يعني ايه يعني انتي ملكي ! وبس
بتحضنه شيار اوي
شيار: انا بحبك اوي اوعي تسبني
ايهم: عمري ما هسيبك انا مصدقت لقيتك يلا اضحكي مش بحب اشوفك دموعك دي
بتبصله شيار وتبتسم
بيحضنها ايهم ويفضل واخدها ف حضنه لحد ما بتنام
_______________________
بتصحي شيار الصبح تغير هدومها وتخرج من اوضتها
شيار: صباح الخير
هادي: صباح النور يا حبيبتي
يمني: صباح الورد ياقلبي
بتاكل شيار وهي بتتجنب نظرات باباها ومامتها
وبعد شويه
شيار: الحمد لله عايزين حاجه انا نازله
هادي: شيار استني
شیار: نعم يا بابا
هادي: خلصي محاضرات وتعالي علي طول عشان تجهزي نفسك للعريس
شیار: حاضر عن اذنك
يمني: **** معاكي ياحبيبتي
بتروح شيار الجامعه وتقعد مع صحابها ف الكافتيريا وهي سرحانه ومش مركزه وكلهم لاحظو ان فيها حاجه
مي: مالك يا شيار ايه اللي شاغل بالك؟!
شیار: متقدملي عريس
ادم بلهفه: انتي بتتكلمي بجد؟!
بيستغربوا مي ونور من خضه ادم
شيار: هو الحوار دا في هزار يا ادم
نور: طب وفين المشكله ليه زعلانه كدا؟
شيار: لاني مش عاوزه اتجوز وبابا مصمم اشوفه
مي: طب ما تشوفيه يا شيار يمكن يكون حد كويس ولو معجبكيش انا متاكده عمو هادي مش هيجبرك علي حاجه
ادم: انا رايي متعمليش حاجه انتي مش حساها
مي: انت بتقول ايه يا ادم يعني متسمعش كلام باباها
ادم: انا مقولتش كدا اقصد الموضوع دا مفيهوش اجبار
شیار: انا هشوفو عشان مسببش احراج ل بابا بس اکید هرفضه
بتلاحظ مي ان ادم بان الراحه علي ملامحه اما سمع ان شيار هترفض العريس وبتتاكد مي ان ادم جواه مشاعر ل شیار بتحس قلبها كأن اتغرز في سكينه وان دموعها خلاص هتنزل بس بتغمض عنيها وتفتحها وتحاول تبان طبيعيه
ومش تحسس حد بحاجه
نور:يلا یا جماعه اول محاضره خلاص هتبدا
بيقوموا كلهم ونور بتقف قبل ميدخلوا المحاضره
نور: جماعه انا شكلي نسيت فوني ف الكافتيريا هروح اشوفه واجي
شیار: تحبي اجي معاكي؟
نور: لالا ادخلي انتي وانا هجيبه واجي ع طول
بيدخلوا السيكشن ونور بترجع الكافتيريا وتروح ع الترابيزه اللي كانوا قاعدين عليها بس مش بتلاقي فونها
نور: غريبه فوني راح فين؟!
بتسمع صوت من وراها بتدوري علي دا
بتبص نور للشخص بتلاقيه مهند
بتاخد منه الفون وتبتسم
نور: ایوه شكرا
مهند: ولا يهمك ضيعي انتي الحاجه براحتك وانا هلقيهالك
نور: ههههههه
بيبصلها مهند ويحس ان ضحكتها خطفت قلبه ويبتسملها
نور: بجد شكرا ليك
مهند: انتي المره اللي فاتت مقولتليش اسمك ممكن اعرف اسمك لو مش هيضايقك
نور: اسمي نور
مهند: اسمك جميل اوي
نور: شكرا عن اذنك محاضرتي هتبدأ
وبتسيبه وتمشي وهي مبتسمه وحاسه ب احساس غریب جواها
___________________________
بتخلص المحاضرات وتروح شيار البيت وتفضل قاعده ف اوضتها وقلقانه شويه ويمني بتدخل اوضتها
يمني: شيار انتي لسه نايمه قومي اجهزي العريس خلاص علي وصول
شیار: حاضر
بتخرج يمني من الاوضه
شيار: ايهم انت هنا انا خايفه طمني انك جمبي
بيظهر ايهم قدامها
ايهم: حبيبتي انا جمبك متخفيش
شيار: انا بجد مستغربه هدوئك دا اوي
ايهم: انا جني تفتكر هخاف من انسان يعني اللي معروف العكس
بتبصله شيار وتفضل ساكته
بيقعد ايهم ويمسك اديها يقعدها جمبه
ايهم: حبيبتي انتي اتولدتي عشان تكوني ليا مش لحد تاني وطول منا عايش مفيش مخلوق هيفرقني عنك فهماني
بتهز شیار دماغها ب اه
بیشدها ايهم وياخدها ف حضنه
ايهم: يلا يا حبيبتي البسي ومتقلقيش من حاجه انا جمبك
شیار: حاضر
بتقوم شیار تطلع فستان من الدولاب وتلبس وشويه بتخبط مامتها عليها وتبلغها تخرج تقابل العريس
شیار ف بالها: ايهم
بتسمع شيار صوت ايهم ف ودنها
ايهم: انا جمبك متخفيش
بتغمض شيار عنيها وتاخد نفس وتفتح وتخرج تروح اوضه الصالون
بيكون هادي قاعد مع العريس وبيضحكوا
هادي: اهي العروسه جت اهي تعالي يا حبيبتي اقعدي
بتقعد شیار جمب باباها وحاطه وشها ف الارض
هادي: احم طب انا عندي مكالمه مهمه لازم اعملها وهاجي تعالي معايا يا يمني وبيخرجوا ويسبوهم لوحدهم
بتفضل شيار باصه ف الارض ومش بتبص للعريس خالص
شيار:بص بقي من الاخر انا مش موافقه على الجوازه دي واحسنلك يا ابن الناس تقول ل بابا انك مرتحتليش واننا متفقناش ومتكملش الجوازه دي لان ببساطه انا رافضه فكره الجواز ومستحيل اتجوز تمام
العريس: ولا حتي انا
بتصدم شيار من الصوت وتبصله وملامح الدهشه علي وشها
شيار: ايهم دا انت بجد
ايهم: مفاجأة. صح
شيار: انا مش مصدقه عنيه ازاي انت ازاي عملت كدا وليه مقولتليش؟؟
ايهم: مفروض كنتي تدخلي شرطه مش طب ايه كميه الاسئله دي
شیار: انا بجد مش مصدقه هو انا بحلم صح بس انا مش فاكره اني نمت بتخبط شيار علي وشها فوقي يا شيار فوقي
ايهم: حبيبتي انا هنا قدامك مش بتحلمي ومحبتش اقولك عشان اعملهالك مفاجأه
شيار: دي احلا مفاجأة اتفجئت بيها في حياتي بس فهمني ازاي يعني انت بقيت بني ادم
ايهم: مش بظبط بس اقدر اعيش ف العالم بتاعك اللي حصل ان يوم مطلبت منك تعيشي ف العالم بتاعي
ورفضتي وقتها انا
«« فُـ,ـلُـِـِِـِِِـِِـِـآشُـُـُُـُ بـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌآكُـُ »»
ايهم: انا ازاي عملت كدا هي عندها حق مينفعش ابقي اناني واحرمها من اهلها بس انا برده مقدرش اعيش من غيرها لازم يكون في حل ولازم الاقيه ف اقرب وقت
بيروح ايهم ل شخص يعتبر حكيم ف العالم بتاعه بيروحله ويخبط علي بابه
آزاد (الحکیم) : الملك بنفسه عندي اكيد الموضوع مش سهل
ايهم: هو فعلا مش سهل ومحتاج مساعدتك
آزاد اقدر اساعدك ف ايه
ايهم: انا متجوز من
بيقطع آزاد كلامه
آزاد: من انسيه عارف
ايهم: انا بحبها ومش عايز ابعد عنها لحظه وهي متقدرش تعيش معايا هنا ايه اللي ممكن اعمله
آزاد: في قدامك 3 حلول
ايهم: ايه هما؟!
آزاد تبعد عنها وتنساها
ايهم: مستحيل بعدي عنها هو موتي
ازاد: يبقي اخطفها وجبها هنا بالغصب
ايهم: مقدرش اغصبها علي حاجه هي مش عيزاها ايه الحل التالت
آزاد: تتنازل عن عرشك وتعيش ف عالمها بس طبعا لازم تراعي ان محدش يلاحظ عليك حاجه غريبه ولا تدي فرصه
لحد يشك فيك
ايهم: يعني هبقي انسان
ازاد: لا هتبقي جني ف شكل انسان وعايش وسطهم وممنوع حد يعرف حقيقتك لان لو حد اكتشف انك جني هتتعرض للاذي انا كدا قولتلك ع الحلول اللي قدامك وانت اختار اللي يناسبك
«« عٌـِـِِـِـوُڊﮩ مـْـْْـْنـِِـِـ آلُـِـِِـِِِـِِـِـفُـ,ـلُـِـِِـِِِـِِـِـآشُـُـُُـُ بـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌآكُـُ ۔»»
ايهم: بس وانا قررت استعمل اخر حل طظ ف العرش انتي هي مملكتي بتنزل دموع شيار من الفرحه وبتقرب منه وتحضنه
شیار: بحبك يا أيهم بحبك اوي
ايهم: يعني موافقه تتجوزيني وتبقي مراتي قدام الانس زي منتي مراتي قدام الجن
شیار: انت بتسأل طبعا موافقه
بیشلها ايهم ويلف بيها
ايهم: انا اسعد مخلوق ف الدنيا كلها
بيحس ايهم بصوت خطوات قربت ع الصالون
ايهم: شيار اقعدي ومتبينيش انك تعرفيني
بتقعد شیار قصاده و بیدخل باباها ومامتها الاوضه
هادي: ايه رايك يا حبيبتي؟
شيار: اللي تشوفو يا بابا وبتكسف وتبص ف الارض
ايهم: يبقي نقرا ******* وان شاء **** المره الجايه هاجي مع والدي ووالدتي
هادي بفرحه: نقرا *******
بيقروا كلهم ******* وبعد ميخلصو بتزغرط يمني من الفرح وبعد شويه بيمشي ايهم وبتدخل شیار اوضتها
شیار: انا حاسه اني بحلم مش مصدقه نفسي من الفرحه
ايهم: **** يقدرني واسعدك دايما
شیار: انا كدا هجنن انت مش لسه ماشي من الباب ازاي الاقيك ف اوضتي
ایهم: ههههههه اقنعك ازاي اني جني طيب اعمل ايه اكتر من كدا اولع ف بتكم يعني
شیار: ههههههه لالا الطيب احسن
بیقرب ايهم منها اوي
ايهم: مش مصدق امتي هتبقي ملكي ومعايا قدام الناس كلها
شیار: انت صحیح قولت هتجيب باباك ومامتك يقابلو بابا طب ازاي هما مش معترضين علي قرارك
ايهم: هما اعترضوا ف الاول بس قدرت اقنعهم وهيظهروا ل مامتك وباباكي ولما نتجوز مش هيظهروا تاني
شيار: ومين هيحكم مكانك؟
ايهم: اختي اتنازلت عن الحكم ليها
شیار: انا مش مصدقه انك عملت كدا عشاني
ايهم: انا بحبك مش عاوز حاجه غيرك
شيار: وانا بعشقك
بيبوسها ايهم ف شفايفها و...........
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
___________________________
يمني: انا مبسوطه اوي اخيرا بنتي وافقت علي عريس وهشوفها عروسه
هادي:...........
يمني: مالك يا هادي هو انت مش مبسوط
هادي: مش عارف ليه حاسس اني قلقان
يمني: انا شايفه مفيش داعي للقلق وشايفه ان ايهم شخص كويس تلاقيك زعلان بس عشان هياخدها منك
هادي: ههههه
يمني: ايوه كدا اضحك ومتقلقش سلمها ل **** وهو يعمل الصالح ل شيار
هادي: ونعم ****
وبيطفوا النور وينامو
_________________________
تاني يوم ف الجامعه
بتروح شيار لصحابها ف الكافتيريا
شيار: صباح الفل
مي ونور وادم: صباح الورد
نور: شكلك مبسوطه ايه طفشتي العريس ولا ايه
شيار: لا وافقت
مي ونور: انتي بتكلمي بجد ولا بتهزري!!!
شيار: لا بجد لقيته انسان كويس وحسيت اني مرتحاله ف وافقت وقرينا *******
نور ومي بفرحه: الف مبروك يا حبيبتي وبيقوموا يحضنوها ويبوسوها
شيار: **** يبارك فيكم يا بنات عقبالكم يارب
بيبص ادم ل شيار ولسه تحت تاثير الصدمه
ادم: مبروك الف مبروك
شیار: **** يبارك فيك يا ادم
ادم: يلا بينا هنتاخر علي المحاضره
بيدخلوا السيكشن كلهم واخر اليوم بيوصلهم ادم وبعد ما نور ومي بينزلوا بيمشي ادم ب شيار من طريق مختلف
شیار: ادم انت رايح فين دا مش طريق بيتي؟!
ادم: انا عارف هنروح مشوار سوا
شیار: مشوار ايه دا ولیه مقلتليش قبل كدا
ادم: معلش اسف اصبري شويه وهتعرفي هنروح فين بتستغرب شيار بس بتسكت وتستني وبياخدها عنده ف الفيلا
شیار ب استغراب: ادم انت جاييني هنا ليه؟
ادم: عايز اكلم معاكي شويه بعيد عن الدوشه انتي خايفه مني ولا ايه؟!
شيار: هخاف منك ليه انت عبيط يااض هو في واحده تخاف من اخوها
ادم: طب يلا انزلي
شیار: ماشي
وبينزلوا من العربيه ويدخلوا الفيلا ويقعدوا ف الليفنج
شیار: ها بقى ايه الموضوع المهم اللي عايزني فيه
ادم: شیار انا بحبك
شيار بعدم فهم : طب مانا كمان بحبك هو دا الموضوع المهم انا قولت انت عايز تقطع علاقتك بيا
ادم: انا مش دا قصدي انا اقصد كدا وبيقرب منها يبوسها
بتبعده شيار عنها وبتلاقي ايهم واقف قصادها وملامح الغضب مرسومه علي وشه وفجاه بتشهق شيار وتبص ف
الارض وبيكون ايهم دخل ف جسمها واتحكم في
ادم: شیار انتي كويسه؟!
بترفع شيار وشها وتبصله
بيتصدم ادم من نظره عنيها المخيفه وقبل ما ينطق ويقول اي كلمه...............
يتـٌـٌٌـبـٌـٌٌـٌٌٌـٌٌـٌعٌـِـِِـِـ

آلج ـزء آلثـآمـن
بيبص ادم ل شيار بيتصدم من شكل عنيها بتكون نظرتها حادة جدا ومخيفه وقبل مينطق ب اي كلمه بتضربه شيار بوكس ف بطنه بيقع ع الارض ويجيب ددمم من بقه
ادم: ااااه شيار انتي
بتقطع شیار كلامه ب انها بتمسكه من رقبته ترفعه عن الارض وهي بتبصله بغضب
بيحرك ادم رجله ف الهوا ويحاول يفك اديها من علي رقبته
ادم: شي.. شياار هاا م و ت
بتحدفه شيار علي الحيطه بتتخبط دماغه وبيقع فاقد الوعي بيخرج ايهم من جسم شيار ويقف قدامها
بتبص شيار ل ادم وهي مصدومه
شیار: یانهار اسود انت قتلته
ايهم: لا هو فاقد الوعي بس
شیار : ايهم انت ايه اللي عملته دا دلوقتي هو
بيحط ايهم ايده علي بقها يمنعها من الكلام
ايهم: دا مش وقت کلام دلوقتي
بياخدها ايهم ف حضنه وف لحظه بتلاقي نفسها قدام باب بيتها وايهم اختفي
شيار: ايهم... ايهم
مش بتلاقي رد
بتدخل شيار البيت تسلم علي باباها ومامتها وتتحجج انها تعبانه وبتدخل اوضتها وبتكون حاسه بألم ف جسمها بسبب دخول ايهم فيه
شيار: يارب استر ياتري ادم هيحصله ايه وكدا هيعرف ان ايهم من انسان يارب استر يارب انا خايفه
بعد ما بيوصل ايهم شيار ل بيتها بيرجع عند ادم بيكون لسه فاقد الوعي
بيقف ايهم ويبصله بغضب ويحط ايده علي دماغه بيفتح ادم عينه يلاقي نفسه بيتزحلق علي زحليقه اخرها نار
بيصرخ ادم ويحاول يمنع نفسه من انه يتزحلق مش بيقدر يمنع نفسه واما بيقرب من النار ويحس بحرارتها بيغمض
عينه ويصرخ اوي وفجاه بيفتح عينه
بيلمس ادم جسمه وهو مش مصدق انه لسه عايش ومتحرقش ويلاقي نفسه بيتزحلق تاني وقبل ما يقع ف النار يفوق لحد ما كان هيجنن
وبيفوق لما ايهم بيقرر يفوقه
ادم: انا عايش... انا عايش بيسمع ادم صوت بيقول
لو فكرت تقرب من شيار تاني هخليك تتمني الموت ومتطلوش المره دي قرصت ودنك بس
ادم بخوف: انت مين وليه مش قادر اشوفك؟
ايهم: انا هبقي عملك الاسود لو فكرت تلمس شيار تاني ومتفضلش تلف حوالين نفسك لانك مش هتقدر تشوفني ههههههه وبيختفي صوت ايهم
بيترعب ادم ويخرج جري من البيت وبيركب عربيته ويمشي
___________________________
بتفضل شيار قاعده ف اوضتها ضامه نفسها وبتعيط من الخوف
ايهم: حبيبتي بتعيط ليه؟
بتبصله شيار وترمي نفسها ف حضنه وتعيط
ايهم: اهدي يا روحي متخفيش
شيار: ايهم انت عملت ايه مع ادم؟
ايهم: ولا حاجه خوفته شويه بس عشان يبعد عنك
شیار: ايهم هو كدا هيعرف انك مش انسان انت نسيت كلام الحكيم
ايهم: لا منستش بس انا مش هسمح لحد يلمسك حتي لو فيها موتي انتي بتاعتي انا وبس فاهمه يا شيار بتاعتي
وبيبوسها ف شفايفها و..........
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»
________________________
بعد وقت ليس بلقليل وشيار نايمه ف حضن ايهم وهو بيلعب ف شعرها
شيار: حبيبي
ايهم: اممم
شيار: هو دلوقتي ايه اللي هيحصل مع ادم
ايهم: مش عارف بس اللي واثق منه انه هيجي يسألك
شيار: وبعدين
ايهم: قوليله انك متعرفيش حاجه وانه اما قرب منك انتي ضربتيه بالقلم ومشيتي وان اكيد هو بيتهيقله واقلبي
التربيزه عليه
شيار: وهو هيصدق!!؟
ايهم: حتي لو مصدقش مفيش ف ايده حاجه يقدر يعملها وبعدين انتي ازاي تروحي معاه البيت اصلا
شیار: انا اسفه صدقني متوقعتش هيحصل كدا احنا متربين سوا وانا كنت واثقه فيه يمكن دي غلطتي اني نسيت تحذريك ليا قبل كدا
ايهم: ماشي بس متتكررش تاني
شيار: حاضر مي بتحب ادم اوي هو مفيش طريقه من خلالها تقدر تخليه هو كمان يحبها
ايهم: لا انا مقدرش اتحكم في مشاعر حد مقدرش اخلي حد يحب او يكره حد بس ممكن اعمل حاجه تانيه
شيار: ايه هي؟
ايهم: ممکن اربط روحه ب روحها
شیار: مش فاهمه
ايهم: رابط الروح دا اقوي رابط ف الدنيا كلها ومفيش قوه علي وجه الارض تقدر تفكه ودا هيخليه يقدر يحس بيها بوجعها، حزنها، فرحها يعني اي حاجه هي هتحسها هو هيحسها
شیار: ودا هيخليه يحبها
ايهم: مش عارف ممكن يحبها وممكن يتجاهل احساسه
شیار: وانت تقدر تعمل كدا تربط مي ب ادم
ايهم: اقدر بس رايي بلاش اصبري ونشوف القدر مخبلهم ايه حب ادم ليكي عاميه عن مي بس اما هيتاكد ان مفيش فرصه بينك وبينه ويسلم للامر الواقع وقتها مي ممكن تقدر تاخد قلبه ف اصبري وهنشوف
شیار: حاضر
ايهم: يلا نامي انتي اكيد محتاجه ترتاحي
شیار: هسال سؤال كمان وبعدين انام
ايهم: ماشي اسألي
شیار: قریت قصه مره كانت بتكلم عن جواز الانس من الجن وف القصه من اول مره الجني لمس الانسيه هي حملت منه وانا وانت بقالنا فتره متجوزين ليه محملتش منك
ايهم: انا بختار الوقت اللي اقرب منك فيه ويكون وقت مش هيحصل حمل فيه
شيار: ليه انت مش عاوز تخلف مني؟
ايهم: دا حلم حياتي واكتر حاجه بتمناها بس اما اتجوزك ف العالم بتاعك هيكون افضل وانا مستني الوقت دا وكفايه
كلام ويلا نامي
شیار: حاضر تصبح على خير
بيبوسها ايهم ف دماغها ويحضنها اوي
ايهم: وانتي بخير
__________________________
بتصحي شيار الصبح تلبس وتقعد تفطر مع اهلها
هادي: حبيبتي انتي عندك جامعه بكره
شيار: لا بكره معنديش محاضرات ليه يا بابا في حاجه؟
هادي: ايهم كلمني وبكره هيجيب اهله ويخطبك رسمي
بتبص شيار ف الارض وتبتسم
شیار ف بالها: انت دايما بتفاجئني كدا
هادي: شيار سرحتي ف ايه؟
شیار: هاا بتقول حاجه يا بابا
هادي: بسألك عن رأيك النهائي ف الخطوبه قبل ميحصل اي حاجه رسمي انتي مبسوطه حبيبتي ولا عندك مانع ف
الموضوع دا
شیار: مبسوطه اوي يا بابا ايهم شكله شاب كويس وانا حقيقي ارتحتله
هادي: يبقي علي بركه **** هبلغه اننا منتظرينهم بكره
شيار: اللي حضرتك شايفه يا بابا
بيحضنها هادي ويبوس دماغها
هادي: الف مبروك يا حبيبتي **** يتمملك علي خير يارب
بتحضن شیار ابوها وهي مبسوطه
يمني: طب وانا مليش حضن
شيار: ازاي بقي دانتي الخير والبركه ياست الكل وبتبوس شیار دماغ مامتها وتحضنها
شيار: انا ماشيه بقي عشان متاخرش باي
هادي ويمني معا : في رعايه **** يا حبيبتي
__________________________
بتوصل شيار الجامعه بتلاقي مي ونور ف الكافتيريا
شیار: صباحوو يا بنات
مي ونور معا: صباحوو
بتلاحظ شیار ان نور كل شويه بتبص حواليها
شیار: مالك يا نور بتدوري علي حد ولا ايه؟
نور: اه... لا
شیار: اه ولا لاء
نور: شيار خلاص بطلي
می: هو آدم مش جای؟
بترتبك شيار اما بتسمع اسمه بس بتحاول متبینش
نور: متقلقيش انا كلمته من شويه وهو علي وصول
مي: طب يلا ندخل المحاضره الاولي هتبدا
شیار: طب اسبقوني وانا هروح الحمام واحصلكم
مي ونور معا: اوك
_________________________
بتروح شيار والحمام وبعد متخرج بتلاقي حد شدها من اديها بتتخض شيار وتبص للي شدها
شیار: انت حرام عليك خضتني انت ايه اللي عمل فيك كدا؟!
بتشوف شيار ادم وشه كله كدمات
ادم: مفروض انا اللي اسألك السؤال دا
شیار: سؤال ايه مش فاهمه
ادم: ازاي عملتي كدا؟
شیار: عملت ايه انا معملتش حاجه وبعدين انت اصلا ليك عين تكلمني بعد اللي عملته
ادم: عملت ايه اعترفتلك بمشاعري مش شايف اني غلطت شيار: اللي عايز يعترف بمشاعره لحد يعترف ب ادب مش يعمل زي منتا عملت ولا ايه
ادم: شيار انتي ايه علاقتك بالجن؟
شيار بارتباك: جن... جن ايه!!
ادم: اللي ضربني امبارح مش انتي دا الجني اللي جواكي
شیار: انا مش فاهمه انت بتكلم عن ايه
ادم: لا انتي فاهمه كويس اوي انا بكلم عن ايه ولو مقولتليش دلوقتي ايه الحوار انا هعرف الناس كلها واولهم اهلك ها قولتي ايه
شيار: انت بتهددني؟!!
ادم: احسبيها زي منتي عايزه تحسبيها
شيار: وانا ايه يضمنلي انك لو عرفت الحقيقه مش هتقول لحد
ادم: احنا متربين سوا وانتي عرفاني كويس مش انتي اللي تقوليلي كدا
شيار: ادم انا عيزاك تفهم حاجه انت غالي عندي اوي وانا بحبك اوي بس مش زيك انا بحبك زي اخويا ومش عيزه
اخسرك
ادم: تمام يبقي فهميني وانا اوعدك كأني معرفتش حاجه شيار: اللي عمل فيك كدا مكنش انا دا كان جوزي
ادم: مش فاهم جوزك ازاي يعني!!
شيار: جوزي من الجن
ادم: واللي متقدملك دا يبقي الجني؟!
شیار: ایوه يبقي هو نفسه الجني
ادم: انا كنت متاكد انك هتقولي كدا
شیار: ادم انا وثقت فيك ارجوك...
بيقاطعها ادم
ادم: من غير متكملي يا شيار انا وعدتك متقلقيش يلا بينا احنا اتأخرنا علي المحاضره وانا هقول اني عملت حادثه
امبارح تمام
شیار: تمام وانا بجد اسفه بس....
ادم: شيار انتي بتحبيه؟!
شیار: اوي بحبه اکثر مما تتخيل انا اقدر اعيش من غير هوا بس مقدرش اعيش من غيره
ادم: انا مش عارف اقولك ايه بس **** يسعدك
شيار: ويسعدك يا ادم
________________________
بيدخلوا سوا السيكشن ومي ونور بيتصدمو اما يشوفو ادم
مي بفزع: ادم انت كويس؟!
نور مالك يا ادم ايه اللي حصلك
ادم: متقلقوش انا كويس دي حادثه بسيطه
مي: بسيطه ازاي بس انت مش شايف شكلك عامل ازاي
ادم: مي صدقيني انا كويس
بيسكتوا اما الدكتور بيدخل وتبدأ المحاضره
____________________
بيخلص اليوم وتاني يوم في المعاد المحدد بيظهروا اهل ايهم ابوه وامه واخته وبيروحوا يقابلوا اهل شيار علي انهم بني ادمين وبيتفقوا علي كل حاجه وبيتحدد الفرح بعد شهرين اما تخلص شيار امتحانات وبتكون شيار طايره من الفرح
يمني: بس شهرين قليلين اوي ليه الاستعجال
يوري: يعني بدام العريس جاهز وكل حاجه جاهزه ليه نتأخر؟
يسر: وبعدين خير البر عاجله
یولاند: ایوه وانا بحلم باليوم اللي اشوف فيه اخويا عريس هادي: و**** بدام العروسه موافقه ف انا معنديش مانع بتبتسم شيار وتبص ف الارض
يمني: خلاص انا كمان موافقه
يوري: يبقي النهارده ايهم يلبسها الشبكه عشان تبقي خطوبه رسمي وبعد شهرين نعمل كتب كتاب وفرح ايه رايكم
هادي: تمام مفيش مانع
بيلبس ايهم شيار الشبكه اللي بيتفاجؤ بيها انها الماظ وبيشربوا الشربات ويمشوا
ايهم: بابا ماما يولاند انا بجد مش عارف اشكركم ازاي
يسر: حبيبي احنا يهمنا سعادتك وبدام دا قرارك انك تعيش ف عالم الانس احنا مش هنقف في طريق سعادتك
يولاند: وعيزاك تعرف ان تاجك امانه عندي واي وقت حبيت تسترد امانتك هتستردها
بيحضنها ايهم ويبوس دماغها
بتبتسم يولاند وبتختفوا كلهم
_______________________
يمني: هادي ايه رايك في اهل ايهم؟
هادي: انا شايفهم ناس كويسين جدا وحقيقي اتفجئت من الشبكه واضح ان ايهم بيحب شیار اوي وعينه عليها من
بدري
يمني: وانا بردو حسيت بكدا **** يسعدك يا بنتي يارب
بتقف شيار قدام المرايه وبتبص لشبكتها وهي مبهوره وفجأه بتلاقي ايد بتحضنها من وسطها
شيار: حبيبي
ايهم: عجبتك الشبكه يا قلبي
شیار: تحفه دا اکثر مللي حلمت بيه
بيمسك ايهم اديها يبوسها
ايهم: حبيبتي مفيش حاجه ف الدنيا دي كتير عليكي
شیار: تعرف انا اكيد **** بيحبني عشان كدا انت ظهرت ف حياتي انا حياتي مبقلهاش طعم الا اما انت بقيت فيها
**** يخليك ليا يا حبيبي
ايهم: ويخليكي ليا يا قلبي
وبيفضلوا يكلموا سوا لحد ما شيار بتنام
_____________________________
بیتمشي ادم بليل وهو سرحان وحاسس انه مصدوم وعقله مش قادر يستوعب شيار بتحب جني وهتتجوزه ازاي وليه ازاي شيار حبت الجني دا وليه محبتوش هو زي ما بيحبها ليه بيقعد تحت شجره وبيغلبه النوم
بيحلم ادم انه ماشي ف طريق طويل ضلمه وسامع صوت عياط بيفضل ماشي ورا الصوت لحد مبيوصل لقفص حديد وجواه بنت جميله جدا بس نظره عنيها حادة ومخيفه وبتعيط
ادم: انتي مين وانا جيت هنا ازاي ايه المكان دا؟
البنت: ساعدني اخرج من هنا وانا هجاوبك علي كل اسئلتك
ادم: انتي اسمك ايه؟
البنت: سديم
ادم: وانا ازاي هخرجك من هنا؟
سديم: انت بتحب شيار مش كدا؟
ادم: وانتي تعرفي شيار منين؟!
سديم: انا اتحبست بسببها
ادم: يعني انتي؟!
سدیم: جنيه
ادم: ازاي انحبستي بسببها مش فاهم
سدیم: خرجني من هنا وانا هجاوبك علي كل اسئلتك ومش بس كدا انا هساعدك تخلص من الجني اللي باعد شيار
عنك واخليها تحبك قولت ايه هتساعدني؟
ادم: وانتي هتستفادي ايه من كدا؟!
سديم: حبيبي هيرجعلي ويبقي ملكي وهبقي كدا خلصت من شيار والتاج هيرجعلي
ادم: انا مش هسمح ان شيار تتأذي
سدیم: مش هاذيها بس ساعدني
ادم: ازاي اخرجك من هنا؟
سديم: هقولك
بتعرف سديم ادم يعمل ايه وايه التعويذه اللي هيقولها امتي وفين وبكدا هتتحرر من سجنها او بمعني اصح هتقدر تهرب من السجن
ادم: امتي اعمل كدا؟!
سديم: يوم اكتمال القمر مع اخر دقه للساعه 12
ادم: يوم اكتمال القمر يعني بكره
سدیم: ايوه
ادم: ماشي بس لو شيار اتأذت وقتها انا مش عارف ممكن اعمل ايه
سدیم: مفيش حاجه هتاذيها انا مش هستفاد حاجه من اذيتها انا مشكلتي مع ابن عمي مش معاها تمام اتفقنا
ادم: اتفقنا
سدیم: طب يلا اصحي المكان اللي انت نايم في مش امان
بيفتح ادم عينه وبيقوم يروح البيت وتاني يوم بيعمل كل اللي قالتله عليه سديم وبيحررها من سجنها
سدیم: اخیراا بقيت حره
ادم: انا نفذت كلامي ممكن اعرف انتي ناويه علي ايه؟ سديم: هقولك ............................
____________________________
بيعدي شهرين علي نفس الحال ومحدش بيعرف ان سدیم اتحررت من سجنها وبيجي يوم فرح ايهم وشيار بتكون شيار زي القمر بفستانها الابيض ومكيجها البسيط والكل بيكلم عن جمالها وعن عريسها اللي بيخطف الانظار والوحيد اللي بيكون عارف حقيقته هو ادم وبيحس بقهر وهو شايف الفرحه ف عيون شيار ومن غير ميفكر بيروح ادم
للتربيزه اللي قاعده عليها مي
ادم: مي
مي: نعم يا ادم
ادم: تتجوزيني ؟
مي بدهشه: انت قولت ايه؟!
ادم: تتجوزيني يا مي؟
مي: ادم انت بتتكلم بجد انا مش مصدقه انت بجد عايز تتجوزني نور اقرصيني انا مش بحلم صح
نور: لا يا حبيبتي مش بتحلمي
آدم: هاا قولتي ايه موافقه؟
مي: طبعا طبعا موافقه وبتنزل دموعها من الفرح الحمد لله يارب الحمد لله انك استجبت دعائي
بيستغرب ادم من رد فعل مي بس بيحاول ميهتمش
ادم: ترقصي معايا وبيمدلها ايده
بتمسك مي ایده بفرح وبتقوم ترقص معاه
أيهم: اقولك على مفاجأة
شیار: قول
ايهم: ادم طلب ايد مي
شيار: انت بتهزر صح
ايهم: لا بكلم بجد
شيار: انت عرفت ازاي؟
ايهم: سمعتهم
شيار: ازاي المسافه بنا كبيره
ايهم: حبيبتي انا مش انسان نسيتي ولا ايه؟!
شیار: متفکرنیش
ايهم: ههههههه خايفه مني
شيار: انا بحبك يا ايهم بحبك اوي
ايهم: عارفه نفسي ف ايه دلوقتي؟
شيار: في ايه يا حبيبي؟
ايهم: استني
بيسبها ايهم ويروح للدي جي ويقولوا يشغل اغنيه رومانسيه وبيختار اغنيه عمرو دياب يوم ما اتقابلنا وبيقرب علي شيار ف الكوشه ويمدلها ايده واما بتمسك ايده بيبوس اديها وبيبص ع النور بيخليه يعمل شكل حلو مع الاضاءه البسيطه بيبان المنظر كأنه حلم وبيرقص هو وهي وف اخر الاغنيه بيبوسها ف شفايفها قدام الكل وسط تسقيفهم
بتنزل دموع شيار من الفرح وبتحس بسعاده عمرها ما حستها ف حياتها
شیار: انا بجد مش مصدقه انت كتير عليا اوي
بيحط ايهم ايده علي بق شيار يمنعها من الكلام
ايهم: مش عايز اسمعك بتقولي كدا تاني انتي اللي كتير علي اي حد وانا ** بيحبني عشان كدا رزقني بيكي وانتي احلا رزق ** ادهوني واوعدك اني عمري ما هكون سبب ف نزول دموعك دي بحبك يا شيار
بتحضنه شيار وبيكملو رقص سوا وادم بيرقص مع مي وعقله وقلبه مع شيار وبيحسد ايهم وبيتمني لو كان مكانه ونور بتكون قاعده سرحانه علي الترابيزه وبتلاقي ايد اتمدت قدامها
بتبص تلاقي شخص متعرفوش
الشخص: تسمحيلي بالرقصه دي؟
نور: سوري مش عايزه ارقص
بيمشي الشخص ويسبها وبعد شويه بتلاقي ايد قدامها
شخص ما: تسمحيلي بالرقصه دي؟
نور: یوووه ما قولت مش عايزه ارقص
الشخص: ولا حتي معايا؟!
بتستغرب نور وتبصله
نور بفرحه: مهند
مهند: انا نفسي اوي ارقص معاكي تسمحيلي
نور بابتسامه: اکید
وبتمدله اديها وبتقوم ترقص معاه
مهند: نور عايز اعترفلك بحاجه بس خايف تفهميني غلط
نور: حاجه ايه؟
مهند: من اول مره شوفتك فيها حسيت احساس عمري ما حسيت زيه ف حياتي عارفه اما تكون روحك ضايعه منك وفجأه تلاقيها انا حسيت كدا اما شوفتك ومن وقتها في كلمه نفسي اوي اقولهالك
نور: اي هي؟
مهند: بحبك يا نور
بتبص نور ف الارض ووشها يقلب احمر من الكسوف
مهند: سكتي ليه يا نور قوليلي انتي بتحبيني ولا لا صدقيني لو قلتي لا انا عمري ما هضايقك انا بحبك بجد ويهمني
سعادتك
نور: لو قلتلك اني بحبك من اول مره شفتك فيها هتصدقني انا من اول ما شفتك حسيت اني اعرفك من سنين واتمنيت لو الزمن يقف وافضل جمبك انا كمان بحبك اوي
بيبتسم مهند وبيحس قلبه هيقف من الفرح وبيفضل مع نور لحد الفرح ما يخلص
بيروح كل واحد علي بيته
_____________________________
بتنزل دموع يمني اول ما تدخل البيت
هادي: مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه؟
يمني: البيت هيبقي وحش اوي من غير شيار مش عارفه هعيش ازاي من غير جنانها و دوشتها وهزارها وضحكها هتوحشني اوي
هادي: وهتوحشني انا كمان اوي بس دي سنه الحياه يا حبيبتي والحمد لله اننا اطمنا عليها وبقت ف بيت جوزها وبعدين هي مش بعيد هتجلنا وهنروحلها هي اه اتجوزت بس هتفضل بنتنا وبدام البت راحت نجيب غيرها ولا ايه
يمني: ههههههه ياراجل عيب انت مبتكبرش ابدا
هادي: مبقدرش اقاوم جمالك يا قلبي
يمني: ههههههه
هادي: ايوه كدا اضحكي مش بحب اشوف دموعك ابدا
يمني: **** يخليك ليا يا حبيبي
هادي: طب يلا بقي
يمني: يلا ايه
هادي: نجيب اخت ل شیار اصل افتكرت يوم فرحنا وحابب نعيد الليله تاني
بتضحك يمني وبيدخلوا اوضتهمو .......
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
________________________
بيدخلوا ايهم وشيار البيت وهو شايلها وبينزلها اما بيدخلوا
ايهم: نورتي بيتك يا قلبي
بتكسف شيار وبتبص ف الارض
شیار: انا مش مصدقه حاسه اني بحلم هو احنا بجد اتجوزنا وهتبقي معايا علي طول
ايهم: للابد مفيش حاجه هتفرقنا عن بعض
شیار: بحبك اوي صدقني كلمه بحبك قليله اوي عن مشاعري ناحيتك بس اللي اقدر اقولهولك اني محستش اني بني ادمه وعايشه وعندي قلب الا لما عرفتك وانت ضحيت عشاني وسبت العالم بتاعك واتنازلت عن عرشك وقررت تعيش زي اي انسان عادي عشاني عشان كدا بوعدك اني هخليك اسعد انسان قصدي اسعد جني لا لا اقصد يوووه بص انا هسعدك يااض انت وخلاص
ایهم: ههههههه بحبك يا مجنونه
شيار: وانا بعشقك يا قلب المجنونة بيشلها ايهم ويدخلوا اوضتهم و ............
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
____________________________
بيوصل ادم مي للبيت
مي: تصبح على خير
ادم: وانتي من اهله
بتنزل مي من العربيه وقبل متمشي
ادم: مي
بتبصله مي
مي: نعم
ادم: متنسيش تحدديلي معاد مع باباكي عشان اجي اقابله واطلب ايدك رسمي
مي بكسوف : حاضر
ادم: يلا اطلعي
مي: خلي بالك من نفسك
ادم بابتسامه: حاضر بای
مي: باي
بتطلع مي وبيمشي ادم يروح بيته
_____________________________
بيوصل مهند نور بعربيته لبيتها وبتستغرب نور انه عارف بيتها
نور: انت عرفت مكان بيتي ازاي؟
مهند: اللي بيحب حد بيعرف كل حاجه عنه ياقلبي
بتتكسف نور وتبتسم
نور: تصبحي على خير
مهند: وانتي من اهلي
بتعض نور شفتها من الكسوف ومهند بيطير عقله من الحركه دي
نور: طمني عليك اما تروح وسوق بالراحه عشان خاطري مهند: حاضر ياقلبي يلا اطلعي وانا هقف لحد مترني عليا وتطمنيني انك دخلتي اوضتك
نور: حاضر
بتطلع نور وتكلم مهند واما بيطمن انها طلعت بيمشي
_________________________
بيوصل ادم البيت بيطلع اوضته ويرمي نفسه ع السرير شويه وبيلاقي نور اوضته بيفتح ويقفل كثير
ادم: سديم مش لازم الحركات دي مش بخاف علي فكره سدیم: ههههههه منا عارفه انك مش بتخاف يا حبيبي
ادم: بقالي شهر مشوفتكيش كنتي فين؟
سدیم: كنت برتب شويه حاجات بس انا مش فاهمه انت ليه طلبت ايد مي انت بجد هتتجوزها
ادم: ايوه
سديم: ليه؟ انت مبتحبهاش
ادم: هي بتحبني وبعدين انا حبيت مره خدت ايه يعني
سدیم: بکره هخليها تندم صدقني
ادم: سديم انا عايز اطلب منك طلب
سدیم: اطلب
ادم: هتنفذيه؟
سديم: لو طلبت نجمه من السما هجبهالك
ادم: لا انا مش عايز نجوم انا عايز حاجه تانيه
سديم: عايز ايه؟
ادم: ابعدي عن شيار متاذيهاش متفرقيهاش عن ايهم سبيها تعيش حياتها
بتغضب سديم من كلامه وبيبدأ شكلها يتغير من بنت حميله لهيئتها المخيفه و.............
يتبــع

آلج ـزء آلتآسـع

بتتحول سديم لهيئه مخيفه وتبص ل ادم ب شر
بيبصلها ادم بفزع ويفضل ساكت اكنه فقد القدره علي الكلام من منظرها
بتقرب عليه سديم وتحرك ايدها بتشل جسمه لكنها بتحس بألم لما بتعمل كده
سديم: بص يا ادم انا مش هأذيك بس مش هسمحلك تبوظ خططي أيهم ليا وملكي مش هسمح لحد يبعدني عنه انا مش محتاجه مساعده منك في حاجه انت خلاص دورك خلص لو فضلت ساكت واكنك متعرفش اي حاجه عني شيار هتفضل فامان لكن لو حذرتهم مني شيار اللي هتدفع التمن
بيزيد ألم سديم كل ما ادم يتألم فبتختفي من قدامه
بيفضل ادم ساكت وبياخد نفسه بصعوبه ومش قادر يفكر في حاجه.....
(طبعا انتو مش فاهمين ليه سديم اتالمت لما حاولت تاذي ادم وسابته واختفت اكيد مش طيبه منها يعني نرجع بقي فلاش باك عشان نفهم ايه اللي حصل)
«« فلآشـ بــآك »»»
كانت سديم في الزنزانه وبتصرخ بغضب
سديم: لازم اخرج من هنا مش هفضل 100 سنه
(بالمناسبه السنه في عالم الجن بسبع سنين عندها يعني كدا سديم مده سجنها 700 سنه)
سديم: لازم اخرج هنا بس الطريقه الوحيده ان انسي يستدعيني عشان اقدر اختفي من هنا القاعده بتنص ان لما جني يكون مسجون لو انسي استدعاه في ليله تمام القمر يقدر يهرب من سجنه بسحر القمر بس الانسي ده هيكون الشخص الوحيد اللي مش هقدر اذيه لان لو اذيته هتحرق يعني لازم يكون شخص معندوش اي علم عن عالمي ويكون لي مصلحه اقدر اغويه بيها اكيد ادم انسب شخص لاني هغويه بحبه لشيار وانها هتبقي ملكه واسيبه يفرح بيها شويه لحد ما اكسب ايهم واخذ التاج ووقتها هدفع شيار التمن...
««« عوده مـن آلفلآشـ بــآك »»»
ادم: طب اعمل ايه احذر ايهم بس لو عملت كده شيار هتتاذي يا*** اعمل ايه
وبيحط وشه بين ايديه ويسكت
بيقرر ادم يسكت عشان يحمي شيار من سديم وبيعدي اسبوع بيكون مشغول في الشركه
________________________
في بيت ادم
بيخبط ادم علي باباه في اوضته
ادم: بابا ادخل
مصطفي: ادخل يا ادم
بيدخل ادم ويبص لباباه
ادم: بابا كنت عايز افاتح حضرتك في موضوع
مصطفي: اقعد طيب واقف ليه
بيقعد ادم ويكمل كلامه
ادم: بصراحه يا بابا انا معجب ببنت زميلتي وعايز اتقدملها مي اكيد حضرتك عارفها
مصطفي: يازين مخترت ياحبيبي وانا معنديش مانع خليها تحدد معاد مع اهلها ونروح نقابلهم
ادم: تمام يا بابا عن اذنك
وبيقوم يروح اوضته ويكلم مي وهي بتطير من الفرح وبتبلغه انها فاتحت اهلها في الموضوع ومستنينهم اخر الاسبوع
___________________________
بيروح ادم وباباه يتقدمه ل مي واهلها بيفرحوا جدا لانهم متربين سوا وبيتفقوا الفرح هيكون بعد شهرين ودي كانت رغبه ادم
بتمر الايام وبيجي يوم الفرح وبيحاول ادم يبين انه مبسوط وانه بيحب مي لكن جواه هو عارف ان قلبه مش ليها
بيحضروا شيار وايهم ويمني وهادي الفرح ومهند بياخد نور من البيت ويروحوا سوا وكان الفرح جميل جدا
___________________________
بــعد آلفرح ـ
بيدخلوا ادم ومي بيتهم وبتكون مي مكسوفه وباصه في الارض
ادم: نورتي بيتك
مي: شكرا
ادم: احم طيب انا هسيبك تغيري براحتك
مي: ادم استني حابه اكلم معاك شويه ممكن
ادم: طبعا ممكن اتفضلي
مي: بص يا ادم انا هكلم بصراحه مش هلف وادور
ادم: سامعك يامي
مي: انا عارفه انك مبتحبنيش وانك بتحب شيار
بيتفاجئ ادم من كلامها ويبصلها اوي
ادم: مي انتي بتقولي ايه انا
بتقطع مي كلامه
مي : متنكرش یا آدم انا مش زعلانه علي فكره مفيش حد بيقدر يتحكم ف قلبه ومحدش بيختار يحب حد ولا انت
اخترت تحب شيار ولا انا اخترت احبك دا المكتوب
ادم باستغراب: طب ولما انتي متاكده اني بحب شيار ليه وافقتي تتجوزيني؟!
مي: عشان دا حلم عمري من واحنا صغيرين متخيلتش حد غيرك اكمل حياتي معاه
ادم: انا مش عارف اقولك ايه
مي: ولا حاجه مش محتاج تقولي حاجه ولا انا بقولك عشان حاجه انا بس كان ليا عندك طلب صغير
ادم: ايه هو؟
مي: مش عيزاك تلمسني دلوقتي ممكن
ادم: مش فاهم
مي: بص يا ادم صدقني انا اكثر واحده بتحبك ف الدنيا دي وطلبي مش اقصد بي امنعك من حقك و**** انا عارفه ان دا مش ليا وبتشاور علي قلبه وصدقني انا هعمل كل اللي اقدر عليه عشان ابني لنفسي مكان هنا وحابه اول مره تلمسني فيها تكون بتحبني مش اكتر
ادم: حاضر يا مي اللي انتي عوزاه هعملهولك
مي: مش عوزاك تبقي مضايق يعني لو طلبي دا هيزعلك خلاص اعتبر اني مقولتش حاجه
ادم: لا و**** صدقيني مش مضايق انا مرهق بس من الفرح
مي: طب انا هغير هدومي ونقعد نتعشي سوا اوك
ادم بابتسامه: اوك
بيروح ادم الاوضه التانيه يغير هدومه وبيقعد يفكر ف كلام مي مش بيقدر ينكر اعجابه بالجانب الجديد اللي اكتشفه ف مي هو متعود عليها دايما بتهزر وتضحك ومش بتفكر ف حاجه والنهارده شاف مي العاقله المتفهمه اللي قدرت تفهم مشاعره من غير ميكلم وكمان عذراه عليها وحس انه بدأ يتشد ل مي
بيخلص تغيير هدومه وبتكون مي غيرت وبيقعدوا يتعشوا سوا وسط ضحك وهزار مي المستمر وبعد مبيخلصوا
عشا
مي: انا خلاص فصلت محتاجه اتحط ع الشاحن
ادم بضحك: ليه متجوز تليفون انا
مي: ههههه اقصد يعني عوزه انام انت محتاج حاجه
ادم: لا تصبحي على خير
بتمشي مي وقبل متدخل الاوضه بتلف تبص ع ادم تلاقيه سرحان
مي: ادم سرحان ف ايه؟
ادم: بفكر هنام فين يعني مش عارف مفروض انام جمبك ولا لا
مي بكسوف: احم نام ف المكان اللي يريحك واكيد اني معنديش مشكله تنام جمبي
بيبتسم ادم وبيقوم يدخل معاها الاوضه وبيناموا
___________________________
الصبح بتصحي مي قبل ادم وبتبصله وهو نايم ومش مصدقه انه بجد جمبها وبتدعي **** انه يرزقها مكان في قلبه وبتبوس دماغه وتقوم تحضر فطار وتحطه ف صنيه وتاخدها وتدخل الاوضه
مي: ادم حبيبي يلا اصحي
بيصحي ادم ويبتسملها
ادم: صباح الخير
مي: صباح الورد يلا يا حبيبي حضرتلك الفطار
ادم هفطر ع السرير
مي: وهاكلك ب ايدي كمان
وبتمسك قطعه توست وتاكله
ادم: مش عارف اقولك ايه بس خايف اتعود علي كدا
مي: اتعود يا حبيبي براحتك ايه المشكله
بتفضل مي تاكله وهو كمان بياكلها وهي طايره من الفرح
بعد مبيخلصه اكل
ادم: حضري نفسك ساعه وهننزل
مي: هنروح فين؟
ادم: الغردقه هنقضي شهر العسل هناك
مي بفرحه: بجد
ادم: اه بجد انا هنزل اجیب شويه حاجات لحد متجهزي اوك
مي: اوك
بينزل ادم وشويه ويرجع بتكون مي جهزت نفسها بيشيل الشنط يحطها ف العربيه وينطلقوا للرحله بتاعتهم
_______________________
عند شـيآر وآيهمـ
ايهم: شيار حبيبتي قومي
شیار: حبيبي سبني انام شويه
ايهم: يابنتي انتي مش بتشبعي نوم اصحي بقي
شیار: طب عشر دقایق بس وهقوم
ايهم: ماشي هسيبك لحد ماخذ دش ولو مصحتيش هدلق عليكي ميه
شیار: حاضر وبتشد الغطا علي وشها
بيضحك ايهم عليها وبيدخل ياخد دش
بيخرج من الحمام يلاقي شيار لسه نايمه
ايهم: شياار ..... شياار قومي شيااار بقي كدا ماشي
بيحرك ايهم ايده بتصحي شيار وهي مخضوضه من الميه اللي نازله علي دماغها
شیاار: ااااع هغرق هغرق اااااع
بيفضل ايهم يضحك علي شكلها
بتبصله شيار بغيظ
شيار: بقي كدا ماشي انت اللي جبته لنفسك بتقوم شيار عشان تمسكه وقبل متلمسه بيختفي ويظهر ف اخر الاوضه بتجري شيار عليه بيختفي ويظهر جمب السرير بتجري عليه بيختفي ويظهر ورا باب الاوضه
شیار: يووه خلاص بقي
بيختفي ايهم ويظهر وراها ويحضنها من ضهرها
شيار: اوعي سبني انا زعلانه منك
ايهم: مقدرش علي زعلك يا قلبي وبيبوسها ف رقبتها
وبعد قليل بتعلن شيار استسلامها قدام حبه ورجولته و......«« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»
_______________________
بيعدي شهر وكل يوم ادم بيتشد ل مي ويتعلق بيها اكثر ويوم وهما قاعدين علي البحر
ادم: تحبي تشربي حاجه؟
مي: لا انا عيزه ايس كريم
ادم: حاضر هجيب واجي علي طول
بيروح ادم يجيب الايس كريم وبتمسك مي فونها بتكلم نور وشيار ع الواتس وبيطمنوا علي بعض شويه وبتحس
مي ان ادم اتأخر وبتحس بزهق بتقوم تتمشي ع البحر شويه وفي شخص بيضايقها
شخص ما: الجميل ماشي لوحده ليه في حد يسيب قمر ماشي لوحده كدا
بتضايق مي وبتمشي بسرعه عشان ترجع لمكانها
بيحصلها و بيمسك اديها الشخص دا
شخص ما: خدي هنا راحه فين احنا لحقنا نتعرف
مي: انت اجننت سيب ايدي يا حيوان
بيجي ادم وبيشوف مي والشخص دا ماسكها وهي بتحاول تشد اديها منه
بيجري ادم عليها والشرر بينط من عينه وبيشد ايد مي منه ويوقفها وراه
ادم بغضب: انت مين سمحلك تمسك اديها
الشخص: وانت مالك مزه عجبتني وبتعرف عليها ايه اللي مضايقك
بيبصله آدم بغيظ ويضربه بوكس ف وشه بيقع ع الارض وادم بيفضل يضرب فيه
ادم: دي مراتي يا ابن ال *** وبيفضل يضرب فيه
مي بخوف : كفايه يا ادم والنبي خلينا نمشي من هنا كفايه عشان خاطري
بيتلموا الناس عليه ويفصلوهم عن بعض وبيعتذر الشخص اللي ضايق مي وبيسيب الشاطئ كله ويمشي
بتقعد مي علي كرسيها وتفضل تعيط
بيقرب ادم منها ويمسح دموعها
ادم: اهدي خلاص محصلش حاجه
بیفتکر آدم اما شاف الشخص دا ماسك اديها وبيشدها بيجنن والدم بيغلي ف عروقه وبيحس انه غيران عليها بيقرب منها ويحضنها اوي وكأنه بيطمن نفسه انها ملكه لوحده
بتبتسم مي وبتحس بغيره ادم عليها وبتحس ب امان ف حضنه
____________________________
بــعد يومـين
بيرجعوا ادم ومي القاهرة وبيرجع ادم شغله
بيعدي شهر ويوم ادم بيتاخر ف شغله وهو راجع والعربيه بتعطل منه وبتكون الدنيا بتمطر مش بيلاقي تاكسي وبيمشي كتير ف المطره لحد ميروح بيته بيدخل ادم البيت بتتخض مي من شكله وبتجري عليه
مي: ادم انت كويس؟
مش بيلحق يرد عليها وبيحس بدوخه جامده واكنه هيفقد الوعي وبيكون هيقع
مي بخضه: ادم
بتجري عليه تلاقيه جسمه سخن اوي بتسنده بصعوبه لحد السرير وبتقلعه الهدوم المبلوله وتنشفله جسمه وتلبسه هدوم تانيه بدالها وبتجري ع المطبخ تعمله شربه تدفيه
بتسند دماغه علي كتفها وتشربه الشوربه وهو بين النوم والصحيان بعد مبتخلص الشوربه بتجس حرارته تلاقيه لسه سخن بتجري تجيب ميه ساقعه وتقعد تعمله كمادات وبتديله دوا للبرد وتفضل طول الليل سهرانه جمبه
بعد ساعتين
بتروح الحراره وبتنام مي ع الكرسي وهي قاعده و ماسکه اید ادم
بيصحي ادم الصبح مش بيكون فاكر حصله ايه غير صور مشوشه بس بيعرف ان مي فضلت طول الليل سهرانه جمبه بيبصلها ويبتسم ويحس فيها حنان محسوش من يوم ما مامته ماتت وهو عنده 10 سنين بيمشي ايده علي وشها شويه وبتفتح مي عنيها
مي: حبيبي انت كويس دلوقتي تحب اوديك المستشفى
ادم: اهدي انا بقيت كويس
مي: بجد يعني مفيش حاجه وجعاك
ادم: بجد و**** بقيت كويس متقلقيش
مي: طيب انا هروح احضر لك الحمام تاخد دش عقبال محضرلك الفطار
ادم: ماشي
بيقوم ادم ياخد دش ويقعد يفطر هو ومي بعد مبيخلصوا فطار بتقوم مي وتيجي تشيل الاطباق بيقف ادم قدامها ويمنعها بتبصله مي ب استغراب وقبل متكلم بيبوس ادم شفايفها
ادم: بحبك
مش بتصدق مي اللي سمعته وبتحس قلبها هيقف من الفرحه وبتنزل دموعهاا
مي: انت بتكلم بجد
بيمسح ادم دموعها
ادم: انتي اجمل هديه **** ادهاني وربنا يقدرني واقدر اسعدك بحبك يا مي
بتنط مي ف حضنه وتحضنه اوي
مي: بحبك يا ادم بحبك اوي
بيشلها ادم ويدخلوا اوضتهم و .......
«« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»
واخيرا قدرت مي تفوز بقلب ادم
_________________________
عند شـيآر
شيار بتحس بتعب جامد وبتروح لدكتور وتكتشف انها حامل وايهم بيطير من الفرح اما بيعرف انه هيخلف من حبيبته
بتعدي الشهور والدكتور مستغرب النمو السريع للجنين
وشيار بتكون طايره من الفرح انها هتبقي ام ورغم تعبها الجامد ف شهور الحمل بس كانت سعيده انها هتخلف من حبيبها
ايهم بيكون سعيد بس بيكون حاسس بخوف وقلق
و احساس غریب مش بيقدر يفسره
وبيجي يوم ولاده شيار وايهم بيلبسها خاتم يزود قوتها بيه عشان تقدر تتحمل الولاده ومتموتش لانه بيكون عارف انه نسله منها ممكن ميكنش بشري
بتولد شیار بنت زي القمر بتسميها اماليا وبتكون بشريه مش جنيه والكل بيفرح بيها ويوم السبوع بيتجمعوا كلهم يمني وهادي ومي وادم ونور ف بيت شيار وبيعملوا احتفال اقل وصف لي انه روعه
مي: مبروك ياقلبي تتربي ف عزكم يارب
شيار: تسلميلي حبيبتي عقبالك يارب
نور: جمیل اسم امالیا بس معناه ايه؟
ايهم : اللطيفه والمحبوبه
ادم: هي فعلا تتحب ماشاء **** عليها
بیشلها هادي وعينه تدمع وبيفتكر اول مره شال فيها شيار وهي لسه مولوده
بتبصله يمني وتفهم سبب دموعه بتقرب منه تمسح دموعه وتبتسم وتشيل اماليا وهي قلبها طاير من الفرحه بيها بيخلص اليوم والكل مبسوط وكل شخص بيروح علي بيته
بتشيل شیار اماليا وتبوس اديها
شیار: انا اسعد انسانه ف الدنيا ان **** رزقني بيك وببنوته زي القمر شبهك
ايهم: انا اللي بحسد نفسي عليكم يا حبيبتي وربنا يقدرني واسعدكم وبيبوس دماغها
شیار: حبيبي مالك بقالك فتره حاسه انك قلقان او في حاجه شاغله بالك
ايهم: مش عارف انا بس حاسس بحاجه غریبه مش قادر افسرها
شیار: حاجه ايه؟!
بتسمع شيار صوت ضحكه غريبه وبتلاقي سديم واقفه قدامها
شیار بصدمه: سدیم!!
ايهم بغضب: انتي بتعملي ايه هنا وازاي خرجتي من السجن اصلا؟؟
سدیم: خرجت ازاي فدي حاجه مش مهمه اما بقي بعمل ايه هنا ف انا جايه اخد روحك وف نفس اللحظه بتحدف
سهم عليه مش بيلحق يتفداه وبتقرب منه تاخد جسمه وتختفي
شيار بصدمه: لا ايهم
وبتنزل دموعها
بتسمع شيار صوت سدیم ف ودانها
سديم : عيطي علي قد ما تقدري انا حرقت قلبك وقتلت ايهم ومش بس كدا انا خت روح ابنك وبقت روحه محبوسه
عندي
شيار: ابني مين انا خلفت بنت مش ولد
سدیم: ههههههه لا انتي خلفتي تؤام بنت وولد بس البنت طلعت بشريه اما الولد طلع جني وانا تعبت اوي عشان اخفيه عنكم انتي وايهم من وهو بيتكون جوه بطنك وانا مستخدمه سحري كله عشان اخفي وجوده ودلوقتي هسيبك تموتي بحصرتك علي جوزك وابنك اللي عمرك ما شوفتيه ولا هتشوفيه بس سبتلك بنتك عشان تفضل تفكرك ب ايهم وتموتي من الوجع كل متبصلها وبتضحك ضحكه شريره بتفضل ضحكتها ترن ف ودن شیار
بتصرخ شيار بوجع ف ثانيه حياتها اتحولت ل كابوس وبتعيط بهستريا مش مصدقه ان ايهم مات وليها ابن عمرها ما هتشوفه بتصرخ جامد وبتقع فاقده الوعي.......
_____________________________
ياتري ايهم فعلا مات ولا لا وايه حكايه ابنه وسديم هتعمل ايه بالطفل وايه تاثير الصدمه دي علي شيار وهل ياتري حد هينقذها ولا لا تابعوا الجزء القادم والاخير ...
يتبع

الج ـزء العاشر وآلآخ ـير
بتفوق يمني من النوم وهي مخضوضه
يمني: هادي اصحي
بيفتح هادي عينه
هادي: مالك يا يمني؟!
يمني: انا عيزه اروح ل شيار
هادي: دلوقتي؟! احنا كنا عندها من شويه
يمني بعياط: عشان خاطري ياهادي يلا نروح ل شيار هي مش كويسه صدقني
هادي: اهدي بس يا حبيبتي ايه اللي حصل
يمني: حلمت حلم وحش اوي صدقني بنتي فيها حاجه انا حاسه بيها
هادي: طب اتصلي بيها لو مردتش نقوم نروحلها
بتقوم يمني تتصل بيها ولما مش بترد بيتقلق اكتر وبيتصلوا بأيهم فونه مش بيجمع بيلبسوا وينزلوا يروحوا ليها
___________________________
بتخبط يمني جامد علي الباب
يمني: شيار افتحي شيار
هادي: انا سامع صوت اماليا بتعيط هما ازاي مش حاسين بكل دا
يمني: انا قلبي مش مطمن ياهادي
هادي: اوعي كدا انا هكسر الباب
بيكسر هادي الباب وبيدخلوا يجروا علي اوضه شيار يلقوها فاقده الوعي واماليا بتعيط جامد
بتشلها يمني وهادي بيحاول يفوق شيار ولما مش بيعرف بيكلموا الاسعاف وبتروح المستشفى
بــعد قليل
يمني: طمني يا دكتور بنتي مالها
الدكتور: للاسف المريضه دخلت في غيبوبه
يمني بخضه: غيبوبه يعني ايه انت اكيد بتهزر
هادي: اهدي بس يا يمني دكتور من فضلك فهمني بنتي حصلها ايه
الدكتور: واضح انها اتعرضت لصدمه جامده وعقلها مقدرش يتقبل الصدمه دي فانسحب ودخلت في غيبوبه
يمني بعياط: طب هتفوق امتي يا دكتور؟
الدكتور: **** اعلم يا جماعه ادعولها
وبيسبهم الدكتور ويمشي
يمني: ايه اللي حصل لبنتي ياهادي وأيهم فين ازاي سابها كدا
هادي: ياعالم يايمني ايه اللي حصل احنا سبناهم كويسين ومفيش حاجه اما ايهم يجي هنفهم
بتعيط اماليا جامد فجأه بتحضنها يمني وتطبطب عليها
يمني: متخفيش يا حبيبتي ماما هترجعلك
________________________________
بــعد مـرور آسـبــوع
مي: طمنيني يا طنط مفيش تحسن في حالتها
يمني: لسه يابنتي زي ما هي ادعلها
مي: ياتري ايه اللي حصل وأيهم فين
يمني: علمي علمك مختفي تماما مش عارفين نوصله
نور: ان شاءلله شيار هتفوق وايهم هيجي وكله هيبقي تمام
هادي: يارب يا نور
بيفضل ادم ساكت وسرحان لانه حاسس اللي حصل دا كله بسبب سديم بس مش قادر يكلم
_____________________________
بيفتح أيهم عينه بضعف يلاقي نفسه مربوط بسلاسل حديد في مكان اكنه قلب بركان ومحبوس جوه قفص
سديم: ياااه اخيرا فوقت
أيهم: عملتي كده ليه عيزه توصلي ل ايه يا سديم؟
سديم: هقتل شيار واجبرك تتجوزني عشان ابقي الملكه وبعدها هخلص منك انت كمان ومش هتقدر تعملي اي حاجه لان ابنك ف ايدي ومحدش يعرف طريقه غيري
أيهم: مش هتقدري تقربي من شيار
سديم: هقدر هخليها تنتحر هلعب ف عقلها
سديم: يعني ايه؟
ايهم: يعني اللي عندك اعمليه مش هتقدري تقربي منها وابني هيرجعلي ووقتها مش هرحمك
بتغضب سديم من أيهم وبحرك جمر نار بعينها وترميه عليه
بيتألم أيهم لكن مي بيبن المه
(هتقولولي ازاي جني والنار بتعذبه هقولكم زي محنا مخلوقين من الطين ولو وقعنا ف طين بنتاذي عادي يعني)
____________________________
بتفوق شيار من الغيبوبه لكن بتفضل ساكته واكنها مش حاسه بحاجه حواليها ومهما يكلموها مش بترد علي حد ساكته وبتعيط وكل ما بتشوف اماليا بتفضل تصرخ لحد ما الدكتور بيديها حقنه مهدئه وبتنام ومحدش قادر يعملها اي حاجه
_____________________________
بتستني يولاند اما سديم بتخرج من البركان وبتدخل ل ايهم وبتحاول تحرره
أيهم: يولاند دوري علي ابني
يولاند: اما احررك الاول
ايهم: لا لو انا اتحررت سديم هتاذيه دوري عليه هو فعالم الجن انا حاسس بي
يولاند: بس هعرف طريقه ازاي
ايهم: فكري بدماغ سديم هتوصلي لطريقه يلا روحي
وقبل متخرج يولاند بترجع سديم
سديم: علي فين انتي فاكره هسمحلك تخرجي من هنا
وبتخرج سيفها وتحطه علي رقبه يولاند
بتستعمل يولاند سحرها وبتأيد حركه سديم لوقت قليل
يولاند: أيهم
بيبصلها ايهم بتعب
يولاند: بعلن تنازلي عن الحكم وتسلميه للملك الاصلي
وبتقلع التاج وتحدفه ل أيهم وتختفي
بياخد أيهم التاج ويلبسه وبتزيد قوته بيقدر يحرر نفسه
أيهم بغضب : جاهزه تدفعي التمن
سدیم: انت فاكر اني هخاف يعني عشان رجعت الملك اصلا انت متقدرش تعملي حاجه انت روحك ف ايدي وابنك محدش يعرف طريقه غیری یعنی لو اذتنى عمرك ما هتشوف ابنك وممكن ف ثانيه اقتل شيار واحرق قلبك عليها
ايهم: انتي ايه متعرفيش غير القتل شيار عمرها ما اذتك وانا كنت عايش مبسوط معاها ليه عملتي كدا احنا اذيناكي ف ايه؟!
سدیم: خدت حبيبي مني
ايهم: كدابه انتي عمرك ما حبتيني اللي بيحب حد بيضحي عشان سعاده حبيبه مش بيدمر حياته انتي عمرك ما
حبتيني ولا تعرفي ايه هو الحب انتي الحب الوحيد اللي تعرفيه هو حب الذات والسلطة ورغبتك في التاج عمت على عيونك وخليتك تأذي اقرب الناس ليكي
سديم: انت اللي بتتكلم عن الانانية وحب الذات منت كمان اناني سبت العالم بتاعك عشان بشريه وادتها حقي
ايهم: انتي عوزه ايه دلوقتي؟
سديم: انت عندك حق انا مش بحبك ولا الحب يعنيلي اساسا انا عيزه ابقي الملكه وعشان ابقي الملكه لازم انت
وشيار تموتوا
ايهم: ههههههه انتي مش هتقدري تقربي من شيار اسااسا
سديم: ليه مش هقدر هقتلك انت الاول عشان متقدرش تحميها
ايهم: حتي لو قتلتيني مش هتقدري تلمسي شعره واحده منها
سديم بغضب: ليه؟
ايهم: انا نقلت جزء من قوتي ف الخاتم اللي ف ايد شيار قبل متولد وخاتمي هو اللي مقويها وهو اللي فوقها من الغيبوبه وحتى لو لعبتي ف دماغها عشان تموت نفسها خاتمي هيحميها ومفيش مخلوق يقدر يقلعها الخاتم دا
غیری انا ههههههه شوفتي بقي انك غبيه
بتبصله سديم بغضب والغل والحقد ظهر عليها وبتندفع ناحيته وهي ماسكه سيف من نار
سديم: هقتلك يا ايهم هقتلك
بيظهر سيف ف ايد ايهم وبيبارزها بي بمهارة وبعد شويه وقت بتظهر يولاند وعلي اديها بيبي صغير
يولاند: أيهم لقيته لقيت ابنك
سديم بصدمه: ازاي مستحيل
پولاند: انا كنت متاكده انك هتخفيه في كهف البشر انتي فاكره انك لما تحطيه مع الناس اللي ارواحهم محبوسه عندنا
مش هعرفه يعني وهفتكروا منهم شكلك نسيتي ان دا ابن ملك الجن ههههههه
بنتغاظ سدیم اکثر وتبصلهم بغضب
سدیم: مش هسمحلك تدمري خطتي يا يولاند وبتحدف السيف عليها بتتحرك يولاند عشان ميجيش ع الولد بيعدي
من جمبها وبيعورها في اديها
بيغضب ايهم وبيمسك السيف وبيطير ويقف قدام سديم وبيرفعها من رقبتها عن الارض
بتحاول سديم تفك ايده مش بتقدر وف ثانيه بيغرز ايهم السيف في بطنها بيخرج من ضهرها وهو بيبصلها بغضب
وكرهه وبيرميها جوا البركان ويتفرج عليها وهي بتموت
ايهم: انا حاولت معاكي بس مكنش في طريقه اخلص بيها من شرك وبيبص علي جثتها ب اسف ويجري علي اخته
ويشوف الجرح ف اديها
ايهم: انتي كويسه؟
يولاند: متقلقش عليا انا مش ضعيفه عشان جرح صغير ياثر فيا
أيهم: مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه بجد شكرا
يولاند: حبيبي انت اخويا ومعنديش اغلا منك اكيد مش هشوفك بتتاذي ومش هساعدك
بيبتسم أيهم ويحضنها وبيسمع صوت عياط ابنه
يولاند: امسك وبتديله الولد
بیشیله ايهم ويبتسم والولد بيسكت اول ما يشيله
ايهم: انتي عرفتي ازاي انه ف كهف البشر؟
يولاند: دا المكان اللي سديم هتطمن فيه ان محدش هيوصله لان محدش فينا بيقرب من كهف البشر ولما رحت
لقيته هناك وبعدين صحيح هتسميه ايه؟
بيسرح أيهم ويفتكر اما عرف ان شيار حامل وكانت نايمه ف حضنه
««« فے لاشے ہے اگے۔ »»»
ايهم: قوليلي بقي لو جبنا بنت تحبي تسميها ايه ولو ولد تحبي يبقي اسمه ايه؟
شيار: لو بنت اماليا ولو ولد ايان انت ايه رايك؟
ايهم: اكيد حلوين عشان حبيبتي اللي مختراهم
شیار: بس تعرف ياض انت لو حبيت عيالك اكثر مني هعمل فيك ايه
ايهم: ههههههه حبيبتي انا عمري ما هحب حد اكثر منك اي كان هو مين
««« عے ودھے مے نے۔ الفے لاشے ہے آگے۔ »»»
_________________________
بيفوق ايهم من سرحانه وعلى وشه ابتسامه
ايهم: هسمیه ایان
یولاند: اسمه جميل اوي
ايهم: يلا يا حبيبي احنا اتاخرنا اوي علي ماما
وقبل ميمشي ايهم بيظهر قدامه اتنين حراس من الجن ويمسكوه
احد الحراس: انت مقبوض عليك وهتتعرض للمحاكمة
يولاند: انتو مجانین هتقبضوا على الملك
احد الحراس: الملك ارتكب جريمه قتل والقتل جريمه لا تغتفر ولازم يتقدم للمحاكمة
يولاند: بس هي كانت هتقتلنا كلنا
ايهم: يولاند خلاص دا القانون وانا معنديش مشكله اني اتحاكم خلي بالك من ابني وبيمشي مع الحراس وبيحبسوه في سجن الجن
بعد يومين
بياخدوا الحراس أيهم للمحاكمة قدام عشيرة الجن كلها
القاضي: جلالة الملك انت قتلت بنت عمك وانت عارف ان القانون عندنا بيمنع الجني انو يقتل جني تاني ومع ذلك
ارتكبت الجريمة ايه اقوالك؟
ايهم: انا مش بنفي جريمتي ولا بنكرها انا معترف بجريمتي بس انا كنت مضطر لاني لو مقتلتهاش كان هتقتلني
وتقتل كل عيلتي وبقدرتها على خداع العقل كانت هتستولي على السلطة
القاضي: وايه دليلك على الكلام دا؟
ايهم: انا متجوز انسيه وكنت عايش في عالم البشر و**** الحكم ل اختي حياتي كانت سعيدة مع مراتي وخلفت
منها سديم اللي دمرتلي حياتي خفت ابني عني وخطفته لعالم الجن وحاولت تقتلني وجابتني بلغصب هنا ومراتي
بين الحياة والموت اعتقد حاله مراتي ووجود ابني هو اكبر دليل علي اني كنت مضطر اقتلها
بيسمع القاضي شهادة الشهود والكل بيشهد علي سديم انها هددت بقتلهم والاستيلاء علي العرش وبتقدم يولاند الدليل فيديو مصور وسديم حابسه ايهم في القفص ومحاولة قتله ومحاولتها لقتلها
ايهم: احنا قدمنا لحضرتك كل الادله اللي تثبت ان الغلط كان من سديم وانا راضي ب اي حكم هتحكمه
القاضي: الحكم كالتالي براءة الملك من التهمة المنسوبة اليه ولما انه متجوز من بشريه وقرر العيش في عالم البشر سحب التاج مع احتفاظه بقوته الخاصه ك جني وتسليم السلطة للاميرة يولاند واعلانها ملكه دائمه علي عشيره الجن وبنطلب من جلالة الملك السابق تسليم التاج للملكة الجديدة يولاند
بيبتسم أيهم ويتقدم ناحيه يولاند ويقلع التاج ويجي يحطه علي دماغها مش بيقدر والتاج مش بيثبت علي راسها
ايهم: غريبه ليه التاج مش بيثبت؟
بيطير التاج من ايده لفوق وبيقل حجمه وينزل لوحده علي راس ايان وسط زهول الجميع
یولاند: ایان اتولد جني مش انسان وهو ابن الملك فبالتالي التاج والحكم من حق ايان مش من حقي انا
ايهم: بس ايان لسه بيبي ازاي هيحكم العشيره وانا مقدرش اسيبه ف عالم الجن وامشي
القاضي: الولد لسه صغير ومنضمنش اما يكبر هيميل لاي عالم مهما كان اتولد جني بس هو ابن انسيه والدم البشري بيجري في عروقه تقدر تاخد ابنك معاك عالم البشر بشرط انه يعرف حقيقته كامله اما يكبر وهو ليه حق الاختيار ولحد
الولد ما يوصل سن البلوغ هتكون المملكه في حمايه يولاند رفعت الجلسه بتنتهي المحاكمة والكل بينصرف وبيودع ايهم اهله وبياخذ ابنه ويرجع عالم البشر
___________________________
بيخفي ابنه ويظهر قدام شيار وهي سرحانه و ساکته اكنها مش عايشه
بيحزن ايهم على الحالة اللي حبيبته فيها وبيقرب منها ويحط ايده على شعرها
ايهم: حبيبتي انا هنا جمبك
بتسمع شيار صوته مش بتصدق نفسها وتبصله بلهفه تلاقيه قاعد قدامها بتنزل دموعها وتلمس وشه ومن غير
متكلم بترمي نفسها ف حضنه وتعيط
ايهم: وحشني حضنك اوي
شیار: انا مش مصدقه عنيا انت هنا بجد انت لسه عايش بجد ولا انا بحلم
بيمسح ايهم دموعها ويشدها لحضنه
ايهم: انا عايش ومعاكي وعمري ما هسيبك مفيش قوه ف الارض تقدر تبعدني عنك الا **** ومش انا بس اللي موجود معاكي شوفي مين كمان وبيظهر ابنه علي اديه
شیار بصدمه : دا.... دا
بيقطع ايهم كلامها
ايهم: ايان ابننا
بتنزل دموع شيار وبتشيل ابنها تحضنه اوي وهي بتعيط
شیار: انا كنت فاكره عمري ما هشوفك مقدرتش اسامح نفسي انك كنت جوايا ومحستش بيك انا اسفه وبتحضنه
اوي ودموعها نازله
ايهم: من النهارده هنبقي سوا ومفيش حاجه تاني هتفرقنا عن بعض وبيبوس دماغ شيار ويحضنها هي وابنه
شيار: انا قلبي هيقف من الفرحه حاسه اني بحلم بس لو دا حلم بتمني مصحاش منه ابدا وبتحضن ابنها اوي وتبوس
دماغه
ايهم: يلا بينا نجيب اماليا ونتجمع كلنا سوا وحشتني اوي
شيار: يلا بينا وبتقوم عشان تخرج من باب الاوضه
أيهم: انتي راحه فين؟
شیار: مش هنمشی!
بيقرب أيهم عليها وهو بيضحك
ايهم: مشكلتك يا حبيبتي انك دايما تنسي انك متجوزه جني وبياخدها ف حضنه وف ثانيه تلاقي نفسها قدام بيت
اهلها
بتبتسم شيار وقبل متخبط الباب بترجع اديها ثاني
ايهم: مالك يا حبيبتي مخبطتيش ليه؟
شیار: هنقول ل اهلي ايه هفسر لهم اختفائك والحاله اللي كنت فيها ازاي؟!
ايهم: هنقولهم الحقيقة
شیار: مش فاهمه حقيقه ايه؟!
ايهم: حقيقه انك مرات ملك الجن وام الملك الجاي
شیار بصدمه: ايه؟! ايهم انت بتهزر صح
ايهم: لا يكلم بجد
شیار: هتعرف اهلي حقيقتك؟؛
ايهم: اه
شيار: ازاي مش هينفع ويعني ايه انا ام الملك الجاي مش فاهمه
ايهم: حبيبتي اهدي نطمن علي اماليا وهفهمك علي كل حاجه ممكن متفكريش وتسيبي كل حاجه عليا
شيار: ماشي
بيخبط ايهم على الباب شويه وبتفتح يمني
يمني بصدمه: شيار حبيبتي انتي خرجتي من المستشفى وبتشدها تحضنها ودموعها نازله
شيار: ماما انا كويسه متعيطيش
يمني: انا فرحانه ومش مصدقه انك واقفه قدامي وبتبص ل ايهم بغضب وتوجهله الكلام ممكن اعرف انت كنت
مختفي فين وازاي بنتي وصلت للحاله اللي كانت فيها وبعدين مين الطفل اللي انتي شيلاه دا؟!
أيهم: طب ممكن ندخل الاول وهفهمكوا كل حاجه
يمني: معلش من فرحتي بشيار مرکزتش ادخلوا
شیار: ماما فين اماليا؟
يمني: هدخل اجبهالك واصحي باباكي
شیار: ماشی
بتدخل يمني الاوضه وبيقعد ايهم جمب شيار ويمسك اديها وهي باين عليها الفلق
ايهم: متخفيش كله هيبقي تمام
بتبصله شيار وتبتسم شويه وبتخرج يمني من الاوضه في وهادي وشايله اماليا على اديها
بتسيب شيار ايان على الكنبه وتقوم تشيل اماليا
شیار: وحشتيني اوي يا قلبي حقك عليا سامحيني بس بصي مين موجود معانا بابا وكمان ايان رجعلنا وبتحضنها
اوی
بيبتسم هادي وبيحضن شيار
هادي: انا فرحان اوي انك واقفه قدامي وكويسه انا قلبي كان بيتقطع عليكي
شیار: **** ميحرمني منك يا بابا ولا منك يا ماما وبجد شكرا انكو اهتميتوا ب اماليا وانا تعبانه
يمني: المهم انك قومتلنا بالسلامه
هادي: اعتقد انك لازم تفسرلي اللي حصل لبنتي وانت كنت فين وازاي تسبها كدا وبعدين مين الطفل دا؟!
ايهم: اكيد هوضح لحضرتك كل حاجه وبيشيل ايان ويقرب منه
شیار: دا ایان ابنی تؤام اماليا
هادي: ازاي احنا كنا معاكي في المستشفى مخلفتيش غير اماليا
شیار: ایان كان مخفي عننا واول متولد راح عالم تاني
هادي ويمني بدهشه: عالم ثاني ازاي ويعني ايه كان مخفي؟ شيار انتي فاهمه معني كلامك احنا مش فاهمين حاجه
ايهم: في الحقيقه انا حابب اوريكم حاجه واعتقد بعدها هتقدروا تفهموا
وبيبص بعينه ع الحيطة بيبان قدامهم زي شاشه عرض وعليها شيار وهي طفله صغيره بتلعب واما وقعت في النهر
وانقاذ ايهم ليها وتعلقها ولعبها معاه ف البيت المسكون واكتشافهم للى بيحصل ولما خدوا شيار وراحوا بلد ثانيه
وازاي كان دايما مراقبها من غير ماهي تحس وكان دايما بينقذها من اي اذي وازاي ظهر ف حياتها وحبته واتجوزها وتنازله عن عرشه وعداوته مع سديم وازاي ظهر نفسه ليهم وبعد ما ولدت شيار وراهم اللي حصل بعد ما مشيو من
عندهم ومحاوله سديم قتله وخطفه لعالم الجن وسبب ضعفه وقتها والقوه اللي ف خاتم شيار اللي حمتها ف غيابه
وايه اللي حصله في عالم الجن وازاي قدر يرجع ابنه وازاي ابنه بقي هو الملك الجاي وبعدين بتختفي الشاشه وسط
دهشه يمني وهادي
هادي: يعني انت مش بني آدم زينا؟!
ايهم: ايوه انا جني بس قبل متكلم انا عايز اقولك حاجه انا كنت اقدر اخدع عقلكم واخليكم تنسوا فتره تعب شیار وترجع كل حاجه زي ماكانت بس محبتش اعمل كده وقولتلكم كل حاجه وعيزك تعرف كويس ان مفيش مخلوق ف الدنيا هيحب شيار قدي وانا عمري ما هاذيها واعتقد انكم عرفتوني فتره كويسه ومحدش منكم شاف مني حاجه
وحشه
يمني: بس انت ازاي ظهرت الشيار تاني ومن اللي ورتهولنا واضح انك معاها من صغرها ازاي رؤيه الشيخ مبعدتكش
عنها
ايهم: انا مؤمن مأمن بربنا زيكم بظبط
هادي: انا هسأل سؤال واحد شیار انتي مش بتخافي منه يعني بتبقي مطمنه معاه؟
شيار: انا يبقي عايشه معاه يا بابا من غيره ببقي جثه من غير روح مقدرش اتخيل حياتي لو هو مش فيها
ايهم: وانا عمري ما هبعد عنك ولا هسمح لاي مخلوق ياذيكي انا بحبك
بيبصوا هادي ويمني لبعض ويبتسموا وبيفتح هادي اديه الاتنين ل ايهم
هادي: اهلا بيك معانا
بيبتسموا شيار وأيهم وبيروحوا علي حضن هادي ويمني
ايهم: شكرا على ثقتك فيا واوعدك عمرك ما هتندم
__________________________
بیرن فون هادي بيكون ادم بيتصل
هادي: الوو
ادم: عمو شیار اختفت من المستشفى
هادي: شيار هنا ف البيت ياحبيبي هات مي ونور وتعالوا
ادم: مسافة السكه وهنيجي وبيقفل الفون
مي: طمني يا ادم عمو قالك ايه؟
ادم: و**** منا فاهم حاجه عمو بيقول شيار ف البيت بصي رني على نور تجهز وقوليلها هنعدي ناخذها ونروح عند
شیار
مي: حاضر
وبترن على نور وبيتجمعوا كلهم ويروحوا عند شيار
مي: بسم **** الرحمن الرحيم انت ظهرت تاني مش كنت اختفيت
ادم: بنظره غضب می
بتاخد مي بالها من كلامها وتعض على شفايفها.
هادي: ههههههه واضح ان مش لوحدنا اللي عرفنا حقيقه ايهم
ادم: عمو انتو عرفتو؟!
هادي: ايوه ايهم حكالنا كل حاجه
نور: متفهمونی اجدعان بتتكلموا على ايه
بتحكي مي لنور لان ادم كان حكالها لما كان حاسس بذنب انه سبب تعب شيار وهي بتقف مصدومه مللي بتسمعه وبتحس انها بتتفرج على فيلم
شيار: علي فكره انا عملالكم مفاجاه وبتدخل الاوضه وتخرج وهي شايله اماليا وايان
می: طب دی اماليا مين التاني بقي؟!
نور: هو معقول لحقتي تخلفي تاني؟!
شیار: ههههههه دا ایان ابني تؤام اماليا وهو اتولد جني مش انسان
بتشوف شيار نظره الدهشه في عيونهم بس شويه وبيقبل الكل الامر الواقع وبيقضوا اليوم سوا بضحك وسعاده
نور: طيب بدام كدا اطمنا على شيار اعتقد ملوش لزوم تأجيل خطوبتي وكلكوا معزومين عليها الخميس اللي بعد
الجاي
بیباركلوها كلهم واخر اليوم كل واحد بيروح على بيته
________________________
شيار: يلا نروح انا وحشني البيت اوي
أيهم: يلا يا حبيبتي
هادي: ايهم
ايهم: متقلقش هي ف قلبي قبل عنيا
بيبتسم هادي وبيحضن أيهم شيار وبيختفوا وتلاقي نفسها في بيتها
شیار: تصدق انت هتوفرلنا تمن المواصلات بشكل دا
ايهم: ههههههه لا ياشيخه
بتفضل شيار بصاله وساكته
ايهم بقلق: حبيبتي انتي كويسه؟!
شيار: مش مصدقه لحد دلوقتي انك قدامي انا كنت بموت من غيرك وبتنزل دموعها
بيقرب ايهم منها ويمسح دموعها
ايهم: بعد الشر عنك متجبيش سيره الموت تاني صدقيني انا كمان مقدرش اعيش من غيرك وبعدين كفايه دراما قوليلي تحبي نقضي الليله ازاي او افسحك فين انتي محتاجه تغيري جو بعد اللي حصل
شیار: مش عايزه اروح ف حته مش محتاجه غير ابقي ف حضنك وبس وبتقرب منه وتحضنه اوي
بيبتسم أيهم ويحضنها اوي وبتلاقي شيار نفسها طايره في السما وبيوصلوا قدام القمر وبتسمع صوت مزيكا هاديه
وبيرقصوا سوا ف السما قدام ضوء القمر
ايهم: بحبك
شيار: وانا بحبك اوي
بيبوسها ايهم وف ثانيه بتلاقي نفسها نايمه على سريرها و.......
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
بعد وقت ليس بقليل
بتكون شيار نايمه على صدر أيهم وهو بيلعب ف شعرها
شيار: حبيبي
ايهم: ايه يا قلبي
شیار: لو ايان قرر يعيش في عالم الجن وقتها هنتحرم منه ومش هنشوفو تاني صح
ايهم: لا ليه سهل هو يجلنا واحنا نروحله وهنشوفو دايما بس المهم هو اللي يختار ومينفعش نعترض قراره لان دي
حياته وهو لازم يقرر هيعيشها ازاي
شيار: عندك حق بس بتمني يفضل معانا على طول
ايهم: وانا كمان بتمني كدا
شیار: صحیح انت ليه مقولتليش انك نقلت جزء من قوتك ف الخاتم وليه عملت كدا؟!
ايهم: اما قرب معاد ولادتك كنت حاسس بقلق مش قادر افسر سببه عشان كدا لبستك الخاتم عشان تفضلي ف
امان و محبتش اقولك عشان مخوفكيش وكفايه كلام ونامي انتي لسه تعبانه
شيار: انا بقيت كويسه اما انت رجعتلي
بيحضنها ايهم ويبوس دماغها وشويه وبيناموا وهما حاضنين بعض
____________________________
مي: انت مصدق اللي حصل النهارده دا
ادم: و**** يابنتي الواحد مبقاش يستبعد حاجه ف الدنيا دي
مي: عندك حق بس المهم ان شيار سعیده وبقت كويسه
ادم: عندك حق
می: انت جعان تحب احطلك عشا
ادم: في الحقيقه انا جعان بس مش عايز اكل
مي: اومال عايز ايه؟!
ادم: عايز اكلك انتي
وبيجي يمسكها بتجري مي وهي بتضحك وادم بيجري وراها وبعد شويه بيمسكها وهما بيضحكوا وبيشلها ويدخلوا
اوضتهم
مي: بحبك يا آدم يحبك اوي
ادم: وانا بعشقك يا قلب ادم
و...««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
____________________________
بيعدي الاسبوعين ويتم خطوبه نور وكلهم معاها
وبعد 3 شهور بيجي معاد الفرح وبتكون نور زي القمر وبمجرد ما بيتكتب الكتاب مش بيقدر مهند يمسك نفسه وبيحضن نور قدام الجميع
مهند: تعرفي انا نفسي ف الحضن ده من اول مره شوفتك فيها بس حبيت اخده بالحلال مش بالحرام
نور: **** يباركلي فيك يا حبيبي
مهند: ويباركلي فيكي ياقلبي
بيتم الفرح واول ما بيخرجوا من القاعة بيبص ايهم للسما بيظهر فيها العاب ناريه باشكال بتسحر الجميع
بتبص نور ل أيهم وتبتسم وهو بيردلها الابتسامة
وبيروحوا نور ومهند بيتهم
مهند: نورتي بيتك يا اميرتي
بتكسف نور وتبص ف الارض
مهند: انتي جعانه تحبي تتعشي؟
نور: لا
مهند: طيب ادخلي غيري هدومك واتوضي وتعالى نصلي انا حابب نبدا حياتنا سوا برضا ****
بتبصله نور بسعاده وتبتسم
نور: حاضر
بتدخل نور الحمام تغير هدومها وتتوضي وتلبس اسدالها وبتصلي هي ومهند وبيفضل يشكر **** انه رزقه بحبيته ف
الحلال وبعد مبيخلصوا **** بيبوس دماغها ويقلعها الاسدال وبيبصلها ينبهر بجمالها ويقرب منها و....
««« سكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح »»»
_____________________________
بتعدي السنين ونور ومي وشيار بيفضلوا اصدقاء
نور و مهند بيخلفوا ولد وبعد 3 سنين بيخلفوا بنت
مي وادم بيخلفوا بنتين تؤام وبعد 5 سنين بيخلفوا ولد
شيار وايهم بيعيشوا بسعاده مع ولادهم وحياتهم بيملاها الحب والدفا
ايان واماليا بيوصلوا لسن 18 سنه وايان من صغره بيحب قوته وبيكون فرحان بيها وكان دايما بيحمي اماليا وبيكون مشدود لعالم الجن علي عكس اماليا اللي فضلت عالم البشر وبعد مبيكمل ايان ال 18 سنه بياخدهم ايهم
كلهم عالم الجن وبيعلن ايان قراره بالرغبه في الحياه بعالم باباه وبيتم تتويجه ملك على عشيرته وعمته يولاند بتسلمه التاج وبيرجع ايهم وشيار واماليا عالم البشر بس ايان بيشوفهم يوميا ومش بيقدر يبعد عنهم ومع الوقت بتقبل اماليا رغبه اخوها لما بتحس بسعادته وهو بيحاول يفضل معاها على قد ما يقدر ومش يحسسها بغيابه واوقات كان
بياخدها عالم الجن معاه ويرجعها تاني ولما وصل لسن 21 سنه حب جنيه وطلبها للجواز وشيار وايهم وأماليا
حضروا الفرح وكانوا مبسوطين لسعاده ايان
وشيار لاحظت ان اماليا بدات تتشد اكثر لعالم الجن بس مزعلتش ف الآخر اماليا عالم الجن ف دمها حتي لو كانت انسانه وبعد فرح ايان بيرجعوا شيار وايهم بيتهم واماليا بتحب تقضي شويه وقت مع عمتها وجدها وجدتها
___________________________
ايهم: حبيبتي نمتي؟
شيار: لا يا حبيبي صاحيه
ايهم: ملاحظه ان انجذاب اماليا لعالم الجن بدا يزيد
شيار: اه خدت بالي
ايهم: وايه تعليقك؟!
شيار: مش مضايقه دا طبيعي العالم دا ف دمها وتؤامها هناك وانت عارف تعلق ايان واماليا ببعض كان قوي ازاي ومازال وهي هناك مع اهلها واكيد هيخلوا بالهم منها
ايهم: تعرفي مش مصدق أن السنين جريت كدا والنهاردة حضرنا فرح ابننا
شيار: وانا كمان ومستغربه ازای رغم آن مر اكثر من 20 سنه شكلي متغيرش وكأني مكبرتش
ايهم: دا بسبب القوه اللي في خاتمك هتحافظي على شكلك في السن دا
شيار: انا بحبك اوى وبجد انا محظوظه انك ظهرت في حياتي
ايهم بابتسامه: تعالي ف حضني
بتحضنه شيار وتهمس في ودنه
شيار: لاخر يوم في عمري هفضل ف حضنك في حضن ملك الجن
ايهم: بس انا مبقتش الملك ايان هو الملك
شیار: انت هتفضل ملك قلبي
بيبتسم أيهم ويبوسها في شفايفها
ايهم: وانتي هتفضلي دايما مولاتي
وبيسند دماغه علي دماغها ويقولوا مع بعض
بحبك
آلنهآيه... 💖
 
  • بيضحكني
التفاعلات: BABA YAGA
  • بيضحكني
التفاعلات: BABA YAGA
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • بيضحكني
التفاعلات: BABA YAGA
  • بيضحكني
التفاعلات: BABA YAGA

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%