NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

لا طبعا مش شغلتها ، جزء من شغلتها
حاكم الست ليها اشغال كتيررررررررررر من اهمها الشغلانة دى

السؤال لطيف طبعا وعادى بل ومستحب يتسال وياريت لو كلنا نسأله لنفسنا
اما اجابته فانا عملت كتير علشان متزهقش منى ولا تحس بملل معايا ولا تحس انها محتاجة حاجة عموما وانا فى حياتها
زى ايه ؟ زى انى اتجوزتها وعملتلها البيت اللى كانت بتتمناه ، اهتميت بالحاجات اللى بتحبها واتعلمت حاجات كتير علشانها وعلشان اعجبها وافضل محافظ على نظرت اعجابها بيا ، خسرت حاجات كتير وضحيت بحاجات كتير مقابل انها تفضل شيفانى كبير ، حاولت اوفرلها حاجات كتير تريحها وتقلل شغل البيت عليها ، ساعدتها فى كل حاجة طلبتها منها

السؤال عموما مش شخصى ولا حاجة بعانى منها ، لكن بسأل دايما لاغراض بحثية
و هو كل الحاجات الي عملتها ديه بي هدف انها متزهقش؟ ولا بهدف الحب و انك تبني بيت و علاقه قويه معاها
تعريفك نفسه للموضوع هو الي مش هتفق معاك فيه، غير كده انا اتفق معاك في نقطه ان الطرفين لازم يشتغلوا علي نفسهم علشان العلاقه تنجح (بدون أذيه نفسهم ولا التنازل في حق نفسهم)

و هو كل الحاجات الي عملتها ديه بي هدف انها متزهقش؟ ولا بهدف الحب و انك تبني بيت و علاقه قويه معاها
تعريفك نفسه للموضوع هو الي مش هتفق معاك فيه، غير كده انا اتفق معاك في نقطه ان الطرفين لازم يشتغلوا علي نفسهم علشان العلاقه تنجح (بدون أذيه نفسهم ولا التنازل في حق نفسهم)
لا مشاحة فى الاصطلاح
العلاقات مبنية فى جوهرها على التنازل والتضحية
بالمناسبة البيوت اللى عليها القيمة مبتتبنيش على الحب

لا مشاحة فى الاصطلاح
العلاقات مبنية فى جوهرها على التنازل والتضحية
بالمناسبة البيوت اللى عليها القيمة مبتتبنيش على الحب
التنازل و التضحيه احيانا كتير بيدمروا العلاقه اكتر ما بيبنوها خاصه لو جايه من طرف واحد
طبيعي انها الدنيا تكون فيها قليل من التنازل علشان الدنيا تمشي من الطرفين لاكن لما بتزيد عن حدها اؤكد ليك انهم هيكرهوا بعض
بالنسبه بقي البيوت الي عليها (القيمه ) انا معرفش تعريفك للكلمه ايه ،البيت ممكن ميتبنيش علي الحب بس لازم ليه حاجات كتير معاها زي الموده و الرحمه و الاحترام و لغه الحوار و التفاهم

يصحبي النسوان مش فالحين غير في الرغي
هتلاقيهم عمال على بطال لسانهم شغال
انا مراتي بعاني معاها و **** بتطلع ٥٠ جملة في الدقيقة
عارف ممكن تفتح موضوع كدة و تكلمني فيه لسة ملحقش ارد عليها تقوم لاضمة في كلام تاني

• عجبني
التفاعلات: اجمل فراق
زي الموده و الرحمه و الاحترام و لغه الحوار و التفاهم
تعرفى ان كل اللى قولتيه ده تنازل وتضحية؟
هل الواحد لو فى علاقة مع مراته او ابوه او امه او ابنه او صاحبه وشاف منه اللى ينزل من احترامه يعامله بدون احترام ؟ ولا يتنازل ويلين ويطلعله اعزار ويفضل يحترمه ؟
الموده والرحمة عبارة عن تنازل الحوار والتفاهم والتناغم ميحصلش من غير تنازل وتضحية

يصحبي النسوان مش فالحين غير في الرغي
هتلاقيهم عمال على بطال لسانهم شغال
انا مراتي بعاني معاها و **** بتطلع ٥٠ جملة في الدقيقة
عارف ممكن تفتح موضوع كدة و تكلمني فيه لسة ملحقش ارد عليها تقوم لاضمة في كلام تاني
مهو مش المقصود اى كلام وانها تتحول لراديو
المقصود الكلام اللى بيخلى الواحد يستمتع وهو بيسمعه وبيرد عليه وبيتفاعل معاه

تعرفى ان كل اللى قولتيه ده تنازل وتضحية؟
هل الواحد لو فى علاقة مع مراته او ابوه او امه او ابنه او صاحبه وشاف منه اللى ينزل من احترامه يعامله بدون احترام ؟ ولا يتنازل ويلين ويطلعله اعزار ويفضل يحترمه ؟
الموده والرحمة عبارة عن تنازل الحوار والتفاهم والتناغم ميحصلش من غير تنازل وتضحية
مقولتش ان مفيش تنازل فيه بس بي حدود المهم انك متكونش بي بتأذي نفسك ولا بتأذيه بي انك تعوده انك دايما هتكون الطرف الي بيتنازل (في نهايه ده هيدمر العلاقه لو زاد عن حده) ايه علاقه ان حد يلتمس لي الي قدامه عذر ان كده هو اتنازل ؟ و التنازل مش لين ديه بتكون سلبيه لو زادت عن حدها

ايه علاقه ان حد يلتمس لي الي قدامه عذر ان كده هو اتنازل ؟ و التنازل مش لين ديه بتكون سلبيه لو زادت عن حدها
اقولك علاقتين مش علاقة واحدة
1- ان احيانا مبيكونش فى عذر اصلا فبنتطر نخترعه ونقبله وده فيه تنازل عن شىء من القناعات .
2- اننا بعد ما بنلمتس العذر ، ونتعامل مع الطرف الاخر بيه ، احيانا بيصدق انه معذور وده بيخليه ميعتذرش .

اللين كله تنازل اللين هو معنى من معانى التنازل ، من لا يعرف التنازل لا يعرف اللين
اصل التنازل مش كله وحش ولا مدمر زى ما انتى فاهمة
انى اقوم فى الموصلات علشان اقعدك ده تنازل وهو تعبير عن اللين ، انى اديكى دورى فى الكلام ده تنازل سببه اللين ، انى منتقدكيش فى بعض الامور علشان ميحلكيش ضجر ده تنازل يدل على اللين

علم الادارة بيقول ان فى اوقات الازمات السلبية هى عين الايجابية ، فالسلبية مش حاجة وحشة على طول الخط زى ما انتى فاهمة
لا تستقيم العلاقات ابدا ما لم تتمتع فى اوقات كثيرة بالسلبية

• أتفق
التفاعلات: خضوع العقل
ستات البيوت اللى مش بتشتغل ولا بتحتك مع الناس الا فى اضيق الحدود ، تجيب منين مواضيع وكلام تتحاور بيه مع جوزها وتندمج معاه ،ويكون عندها حاجات تحكيها وتقدر تساير جوزها وميزهقش منها ومن روتينها واعتيادها
حضرتك النت علم ناس كتيير لو من الأحيل القديم أكيد هيبقي معاها زوج روتيني عادي فتبقي الأمور عادية
لو من الجيل الجديد هتبقي الدنيا حلوة اللي خلا ستات تفتح قنوات وتعمل فلوس وتتعلم علي النت يخلي أي ست تتعلم بس بتحتاج وقت وصبر وبعدين مفيش اتنين في الدنيا اللي فيهم صفات مشتركة وكلما زادت الصفات المشتركة زاد التفاهم والحوار

• عجبني
ياراجل دا من اصعب الحاجات فى الدنيا انك تسكت واحده ست وخصوصا لو كانت فاضيه ومش بتشتغل

• عجبني
التفاعلات: تحرر و
ياراجل دا من اصعب الحاجات فى الدنيا انك تسكت واحده ست وخصوصا لو كانت فاضيه ومش بتشتغل
مهو مش كل الكلام كلام يا ليدى اكيد فاهمة

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
اقولك علاقتين مش علاقة واحدة
1- ان احيانا مبيكونش فى عذر اصلا فبنتطر نخترعه ونقبله وده فيه تنازل عن شىء من القناعات .
2- اننا بعد ما بنلمتس العذر ، ونتعامل مع الطرف الاخر بيه ، احيانا بيصدق انه معذور وده بيخليه ميعتذرش .

اللين كله تنازل اللين هو معنى من معانى التنازل ، من لا يعرف التنازل لا يعرف اللين
اصل التنازل مش كله وحش ولا مدمر زى ما انتى فاهمة
انى اقوم فى الموصلات علشان اقعدك ده تنازل وهو تعبير عن اللين ، انى اديكى دورى فى الكلام ده تنازل سببه اللين ، انى منتقدكيش فى بعض الامور علشان ميحلكيش ضجر ده تنازل يدل على اللين

علم الادارة بيقول ان فى اوقات الازمات السلبية هى عين الايجابية ، فالسلبية مش حاجة وحشة على طول الخط زى ما انتى فاهمة
لا تستقيم العلاقات ابدا ما لم تتمتع فى اوقات كثيرة بالسلبية
اختراعك لي عذر و تقبله ديه مشكله مش قليله خالص و مع الوقت هتكون مش قادر انك تعمل كده و هتبدأ تكره الشخص الي قدامك ،احنا بنلتمس عذر اكيد لي الي بنحبهم لاكن من غير ما تيجي علي نفسك ولا تقلل منها
انك تكون شخص لين سهل التعامل معاه ده شيء مش وحش لاكن مش طول الوقت (لا تكن لينا فا تعصر ولا تكن قاسيا فتكسر) ، انا وضحت ان احيانا لازم يكون فيه بعض التنازل بين الطرفين علشان الدنيا تمشي بينهم ،لاكن ميمنعش ان احيانا كتير بيكون مدمر للعلاقه بالذات لو ده بيحصل من طرف واحد و الطرف التاني يبدأ بقي انه يشعر ان ده بقي حق مكتسب خلاص لحد ما الاتنين يستنزفوا
من الاخر (ما زاد عن حده انقلب ضده) و في النهايه كل واحد ليه طريقه في التعامل مع العلاقات الخاصه بيه و مع نفسه الي انت تقبله غيرك ميقبلوش و العكس

• عجبني
التفاعلات: اجمل فراق و تحرر و
ستات البيوت اللى مش بتشتغل ولا بتحتك مع الناس الا فى اضيق الحدود ، تجيب منين مواضيع وكلام تتحاور بيه مع جوزها وتندمج معاه ،ويكون عندها حاجات تحكيها وتقدر تساير جوزها وميزهقش منها ومن روتينها واعتيادها
المفروض إن حياتها الاجتماعية بتكون مفعمة بالحيوية.. و بتشرب القهوة الصبح مع صحباتها و تعمل تليفوناتها و تكلم الماميز علي الجروبات و تنزل تتسوق اغراض اليوم. و ترجع البيت تحكيلك و تقولك علي يومها دا و تبقي مندمجة و بتحكي بقلب و انت بتتفرج علي ملامحها و تبقي مبسوط انك قادر توفرلها راحة البال... تفصلك عن عالم المال و الاعمال و تخليك تفتكر انت بتحارب في الدنيا علشان مين... مهم بتقول ايه ، المهم تسمع صوتها و هي بتتكلم

• عجبني

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%