NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

لؤلؤه سوداء 🪆🌚 بدِٖٓۆيَّہ

لا تستمعوا للنصيحه بل استمتعوا بها وتأملوها كالباق
نسوانجي متفاعل
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
توجه جنسي
لا انجذب جنسيا
بدون مقدمات الموضوع مضايقني من نفسي جداااا
انا اول حب ليا ده انتهي باختفاءه بل قرب بيوتنا ولكن لم يبرر أو يهتم بي اصلا وده كان شئ لعين اثر ع مجري حياتي حقيقي وقراراتي ساعتها ولكن
الغريب اني بقيت كده بقيت بحب الهروب بردو
عدا شخص هنا فقط الوحيد اللي مبهربش ولا احب اهرب منه ولكن طبيعتي العن من كده دائما برجع اعمل كده كأن التصرف ده بقي طبع مني وعارفه السبب فهو اني تأثرت جامد وكرهت جااامد دون سلام نفسي وعقل
ازاي بقي اتخلص من الطبيعه دي ؟
حد عنده فكره مجديه ؟
انا عارفه صعوبة الأمر وحتميته ولكن بفضفض 🙏🏼🙏🏼💐💐

• عجبني
  • محزن
  • حبيته
التفاعلات: سُهْدٌ, STroNG a👑, 👑 مــلــک الـــروقـــان 👑 و 8 آخرين
انا اول حب ليا ده انتهي باختفاءه بل قرب بيوتنا ولكن لم يبرر أو يهتم بي اصلا وده كان شئ لعين اثر ع مجري حياتي حقيقي وقراراتي ساعتها ولكن
عدا شخص هنا فقط الوحيد اللي مبهربش ولا احب اهرب منه ولكن طبيعتي العن من كده دائما برجع اعمل كده كأن التصرف ده بقي طبع مني وعارفه السبب فهو اني تأثرت جامد وكرهت جااامد دون سلام نفسي وعقل
حد عنده فكره مجديه ؟
متابع

• بيضحكني
  • عجبني
التفاعلات: Life Arch و لؤلؤه سوداء 🪆🌚 بدِٖٓۆيَّہ
حد عنده فكره مجديه ؟
هو الفكرة انك حساسة بشكل مبالغ و دى طبيعتك لا تلامى عليها .. انسانة يعنى🙂
اما بالنسبة للهروب طيب ما تبصى للموضوع بشكل ايجابى اعتبرى نفسك مش بتهربى اعتبرى انك بتبعدى و تعتزلى و كدة مش تقعدى تجلدى ذاتك بالعكس حتبصى لده على انه اختيار حلو منك الابتعاد و الاستغناء

اذا عرف السبب بطل العجب

اولا احنا دايما بنلعن الحب والوقت ال دخلناه حياتنا ونسينا ان مراية الحب عاميه وبتخلينا نختار غلط واحنا شايفين الشريك ملاك بجناحين

انتي محتاجه فترة نقاهه تحاولي فيها تقتلي الرواسب ال لسه مكمله معاكي من العلاقه ال هيا السبب المباشر في السلوكيات المستحدثه بالنسبالك ال متحكمه في تصرفاتك دلوقت

وهرجع واقولك عن تجارب شخصيه الوقت قادر مع مرور الايام يداوى ده ويرجعك زى ما كنتي ولو فضل اى تشوهات بسيطه هيا كمان هتروح مع لهو الحياه

تقبلي مرورى

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: S A R A H، الصقر_الجارح و لؤلؤه سوداء 🪆🌚 بدِٖٓۆيَّہ
هو الفكرة انك حساسة بشكل مبالغ و دى طبيعتك لا تلامى عليها .. انسانة يعنى🙂
اما بالنسبة للهروب طيب ما تبصى للموضوع بشكل ايجابى اعتبرى نفسك مش بتهربى اعتبرى انك بتبعدى و تعتزلى و كدة مش تقعدى تجلدى ذاتك بالعكس حتبصى لده على انه اختيار حلو منك الابتعاد و الاستغناء
لم اعتاد ع انحيازي لنفسي
يعني ممكن ابقي غلطانه بس بعترف بده حتي مع استمراري فيه
تعرف بقي عشان بكره اللي ادامي يبرر تبريرات وهميه أو تبريرات لنفسه
اللي هو انا في قلب الطين ولا اقول ع فكره الطين ده شئ جيد انا بالنسبالي الطين ده هو استمتاعي مثلا
طب ازاي يعني فاهم قصدي
فانا مش هسمي الهروب بعد انا بالطبيعي بطلق عليه وبيكون مشابه للبعد لعدم خسارة شخص
بس في الحقيقي هو هروب

• حبيته
التفاعلات: ezzatabolil
  • بيضحكني
التفاعلات: لؤلؤه سوداء 🪆🌚 بدِٖٓۆيَّہ و قيصر نسوانجى
اذا عرف السبب بطل العجب

اولا احنا دايما بنلعن الحب والوقت ال دخلناه حياتنا ونسينا ان مراية الحب عاميه وبتخلينا نختار غلط واحنا شايفين الشريك ملاك بجناحين

انتي محتاجه فترة نقاهه تحاولي فيها تقتلي الرواسب ال لسه مكمله معاكي من العلاقه ال هيا السبب المباشر في السلوكيات المستحدثه بالنسبالك ال متحكمه في تصرفاتك دلوقت

وهرجع واقولك عن تجارب شخصيه الوقت قادر مع مرور الايام يداوى ده ويرجعك زى ما كنتي ولو فضل اى تشوهات بسيطه هيا كمان هتروح مع لهو الحياه

تقبلي مرورى
كلامك حقيقي رغم صعوبة إزاحة الرواسب
لقد مرت سنيييين بس صعب اني انسي اي شئ عموما
ولكن حق أن الوقت بمروره ممكن يكون كفيل بالعلاج أو تشفير الرواسب دي ع الأقل
شكرا لمروووورك الهام جدا والواقعي
❤️🙏🏼🙏🏼🌷🌷💐💐💐

• حبيته
  • عجبني
التفاعلات: الصقر_الجارح و قيصر نسوانجى
لم اعتاد ع انحيازي لنفسي
يعني ممكن ابقي غلطانه بس بعترف بده حتي مع استمراري فيه
تعرف بقي عشان بكره اللي ادامي يبرر تبريرات وهميه أو تبريرات لنفسه
اللي هو انا في قلب الطين ولا اقول ع فكره الطين ده شئ جيد انا بالنسبالي الطين ده هو استمتاعي مثلا
طب ازاي يعني فاهم قصدي
فانا مش هسمي الهروب بعد انا بالطبيعي بطلق عليه وبيكون مشابه للبعد لعدم خسارة شخص
بس في الحقيقي هو هروب
حلو فيكى الصدق مع الذات و الاعتراف بعيوبك احترم دا فيكى .. متصالحة مع نفسك و قليل ال كدة
على فكرة يا شاهندا انتى على اول باب للعلاج من مشكلتك انتى اقتنعتى انك عندك مشكلة و اعترفتى بده صدقينى مسألة وقت و تهزمى مشكلتك .. انتى مش واخدة بالك بس انك عديتى اصعب مراحل 🙂🙂🙂🙂

• عجبني
التفاعلات: لؤلؤه سوداء 🪆🌚 بدِٖٓۆيَّہ
حلو فيكى الصدق مع الذات و الاعتراف بعيوبك احترم دا فيكى .. متصالحة مع نفسك و قليل ال كدة
على فكرة يا شاهندا انتى على اول باب للعلاج من مشكلتك انتى اقتنعتى انك عندك مشكلة و اعترفتى بده صدقينى مسألة وقت و تهزمى مشكلتك .. انتى مش واخدة بالك بس انك عديتى اصعب مراحل 🙂🙂🙂🙂
كلامك ممكن بردو
بس اعترافي بالغلط دايما مبعدنيش عنه 🤦🙂
ولكن كلامك حقيقي بما أنه شئ ضايقني فا يمكن
🙏🏼🙏🏼🙏🏼🌷

ومين قالك أنه هروب
يمكن انتي بتسمية هروب
أنا عن نفسي واصل لمرحله زيك بس مش هروب
بسميها مرحله
( انتو تمام أنا الي مريح دماغي )
مش شرط أهتم بكل الي بيهتم بيا ولو بعدت عنه يبقي بهرب بالعكس مرحله تهويه الدماغ والانعزال عن الناس دي من أجمل المراحل الي الإنسان ممكن يعيشها
خصوصا في مجتمع زي مجتمعنا
عدم الخلطه وقله المعارف وعدم دخول في صداقات أو معارف جديدة ده أجمل حاجه صدقيني
انتي زي الفل وخليكي كده اريح
دي وجهه نظري

كلامك حقيقي رغم صعوبة إزاحة الرواسب
لقد مرت سنيييين بس صعب اني انسي اي شئ عموما
ولكن حق أن الوقت بمروره ممكن يكون كفيل بالعلاج أو تشفير الرواسب دي ع الأقل
شكرا لمروووورك الهام جدا والواقعي
❤️🙏🏼🙏🏼🌷🌷💐💐💐

معلشي بس تعقيب بسيط ع كلامك

الزمن مش هيعالج لمرحلة النسيان لوحده هوا ممكن يداوى الجرح من برا لكن مع ارادتك وعنصر خارجي مساعد تاني زى هدف او شئ شبيه زى مثلا بديل موثوق فيه جدا جدا قادر يعوض ولو جزء من ال راح ممكن وقتها توصلي للنسيان

• أتفق
التفاعلات: S A R A H و لؤلؤه سوداء 🪆🌚 بدِٖٓۆيَّہ
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
كلامك ممكن بردو
بس اعترافي بالغلط دايما مبعدنيش عنه 🤦🙂
ولكن كلامك حقيقي بما أنه شئ ضايقني فا يمكن
🙏🏼🙏🏼🙏🏼🌷
اكيد .. هونى على نفسك 😀😀😀
بلاش تصعبيها مش ناقصة الحكاية 😅😅😅

• بيضحكني
حد عنده فكره مجديه ؟
طيب ما دي فرصة انك تتحدي نفسك وتجربي

حد عنده فكره مجديه ؟
الاول لازم تدينا تعريفك للهروب

حد عنده فكره مجديه ؟
عندي نفس الحكاية للاسف 🤦 دايما بهرب و بختفي ختي لو من حد بحبه كأني بحب اعذب نفسي بستمتع بوجع قلبي و مهما حصل ما برجعش مع اني هموت و ارجع مش هارف ده بقي مرض نفسي ولا سادي ولا ايه معرفش 🤷

• عجبني
معلشي بس تعقيب بسيط ع كلامك

الزمن مش هيعالج لمرحلة النسيان لوحده هوا ممكن يداوى الجرح من برا لكن مع ارادتك وعنصر خارجي مساعد تاني زى هدف او شئ شبيه زى مثلا بديل موثوق فيه جدا جدا قادر يعوض ولو جزء من ال راح ممكن وقتها توصلي للنسيان
فاهماك جدا اكيد في النقطه دي الزمن مش كفيل لواحده
بس اقصد ان كل ده جزء من الزمن وحتمي حدوثه بدليل اني ساعات بوهم نفسي للوصول للصفا ده
وبعد كل ده نجاح لا يمكن النسيان ولكن الرؤيه هتختلف بتبقي الذكري ميته ملهاش تأثير
أو تأثير خيِّر
فا حقيقي امراض العلاقات ارخم شئ
ملهاش دوايه ولا توقع ولا علم ولا حاجه فقط فلنكمل 🙂🤦
🙏🏼🙏🏼💐💐💐❤️

طيب ما دي فرصة انك تتحدي نفسك وتجربي
يوووووه ع طول
لكن بردو متلازمة الشك والخوف دي مش سايباني
بس بتخطاها في أوقات ما واجرب
ودائما انضان زي ما بيقولوا

• عجبني
التفاعلات: مازن صقر
عندي نفس الحكاية للاسف 🤦 دايما بهرب و بختفي ختي لو من حد بحبه كأني بحب اعذب نفسي بستمتع بوجع قلبي و مهما حصل ما برجعش مع اني هموت و ارجع مش هارف ده بقي مرض نفسي ولا سادي ولا ايه معرفش 🤷
السبب ايه ؟

الاول لازم تدينا تعريفك للهروب
تعريفي عن الهروب
لما احس ان الطرف الآخر سيتملكني
لا اترك نفسي بل ردود أفعالي كلها عجيبه في الوقت
ده وتنتهي باني لا أواجه واختفي
وارجع اندممممم مش عشان الشخص ممكن ع فكره لانه ممكن يستاهل انا اؤمن بان كله بتمنه يعني كل عذابي ده اللي ساعات بحكي عنه ده عمري ما شوفت اني مظلومه لا ده تمام اكيد انا وهو واللي حوالينا والأرض وكل شئ هو يستاهل اللي حصل
لكنـــــن
بندم ع نفسي هل انا كده وحشه ؟
ولا ده الصح اكيد يعني اللي حصلي كان مش عادي
ومش انتقام اقسم
انا ببقي بحاول اهدي نفسي
اعتقد ده الهروب بتاعي

فاهماك جدا اكيد في النقطه دي الزمن مش كفيل لواحده
بس اقصد ان كل ده جزء من الزمن وحتمي حدوثه بدليل اني ساعات بوهم نفسي للوصول للصفا ده
وبعد كل ده نجاح لا يمكن النسيان ولكن الرؤيه هتختلف بتبقي الذكري ميته ملهاش تأثير
أو تأثير خيِّر
فا حقيقي امراض العلاقات ارخم شئ
ملهاش دوايه ولا توقع ولا علم ولا حاجه فقط فلنكمل 🙂🤦
🙏🏼🙏🏼💐💐💐❤️

هقولك حاجه يمكن كتير من الناس يضحك عليها

انا بعامل قلبي زى ط فل صغير قوليلي ازاى عامل لنفسي صومعه ( عالم من الخيال) وقت ما الدنيا بتضيق ويحصل حالة الضباب الاسود ال معاها بيتملنا اليأس بشغل زرار الصومعه وادخلها بكل كياني حاطط فيها كل شئ بحبه جوا عقلي من روايات او رياضه او الست ام كلثوم الخ.... المهم اني بهلك الروح ال دخلت الصومعه وبطلعها مجهدة لدرجة نسيان اي شئ وجاهزه للنوم في اي وقت وتقوم بروح جديده قادره ع التعايش مع اليوم ده

مش عيب اني اضحك ع نفسي بخيال مادام دا شئ صحي وبيريحني نفسيا وبيبعدني عن كل ال يسؤني ولو لفتره من الزمن

اسف رغيت كتير بس بصراحه موضوعك وردودك حمسوني للرد اكتر

• أتفق
  • حبيته
التفاعلات: S A R A H و لؤلؤه سوداء 🪆🌚 بدِٖٓۆيَّہ

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%