NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

فضفضه نقاش ما نلبس الاحنا عايزين نلبسه

بكل احترام و بعيدا عن الدين وكل حاجة بس انا كشب في الظروف البلد الحالية 75% من الشباب نفسو يتجوز ومش عارف طيب حضرتك لبسه لبس ضيق و كتف باين و ركبه باينه واللي تلبس لبس يكون راسم جسمها ماهو نا كدا هتعب ف هضطر ابصلك لأن انا اي عايز اتجوز بس مش عارف اللي يستر نفسو الايام تسترو

ما نلبس الاحنا عايزين نلبسه
بصوا يا شباب ويا بنات
في مشكلة بتحصل كل يوم في الشارع وفي البيت وفي كل حتة
التعليق السخيف علي اللبس
تلاقي واحد من دول شاف بنت لابسة ضيق او لابسة لبس مفتوح تلاقيه بص عليها وفتح بوقه وابتدي يريل ومش عارفه اي
يروح يضرب عشرة ع المنظر يفتح فيس يقول البنات ولبس البنات وكذا وكذا وغلط والعرف ، احا يسطا انت بتقول اي ما نلبس الاحنا نلبسه انت ملكش حق تقولنا اللبس ماله ولا ليك حق تبص علينا اصلا
لبسنا غلط متعلقش عليه ، لبسنا بيثيرك متبصش
هيجانك مشكلتك انت مش مشكلتنا
الولاد بتلبس شورتات وبتلبس لبس يبين صدرهم وبتلبس لبس مجسمهم وبتلبس لبس يبرز زبها ان صلح التعبير
هل احنا بنبص ونقولكم غلط وصح ؟
الحقيقه ان في بنات بتبص فعلا ولما البنت تبص الولد بيقول احا دي شرموطة وباصه علي زبي
ولما الولد يبص علي البنت وجسمها الناس والشارع والكل احا دي شرموطة دا غصب عنه انتوا شايفين هي لابسة اي

احا يسطا بجد اي الازدواجية في التفكير دي
ما هي هي نفس الفكرة وانت في الفكرتين طلعت البنت غلطانة ، حتي لما حد بيغلط الولد ويقوله عيب تلاقي دايما حد بيطلع من تحت الارض ويقولك احا ما لبسها برضو كان مش عارف اي

انا هنا مش واخده صف البنات ولا انا ضد الولاد بس لو كل واحد ركز فنفسه وبص وشاف ان مش من حق حد يدخل في خصوصيات غيره وانه يركز فنفسه وبس و**** الدنيا هتكون احسن

يجدعان من حقنا نلبس الاحنا عايزينه ومش من حق حد يعترض
لبسنا مش مناسب ليك وانت شايف اننا بنثيرك يسطا متبوصش
ولا انت اي رأيك
كل شخص حر في أي اختيار ليه في الحياة لأني في الاخر هو إلي هيتحاسب وهيدفع تمن الاختيار هنا مش بتكلم ع اللبس فقط.

طيب لنفترض صحة كلامك اي سبب التحرش والمعاكسة للبتلبس فضفاض
هو مش تفترضي صحه كلامي هو كلامي صح ده اولا ثانيا اللي بيتحرش ب اللي لابسه فضفاض ده مشكلته هل مثلا انا قولت اللبس الفضفاض هيمنع التحرش لا بس اللي بتلبس فضفاض بتعمل اللي عليها واللي هي اتأمرت بيه وهي لما حد يتحرش بيها حساب هيكون للمتحرش بس انما اللبس الضيق وكده هي بتشيل ذنوب حتي لو محدش لمسها بسبب لبسها زي ميكون عندك مثلا حاجه بتخافي عليها بتدريها عن عيون الناس بس لو حد سرقها مع انك واخده احتيطاتك كلها عشان متتسرقش انتي عملتي اللي عليكي وبس واللي تقدري عليه بس هي دي الفكره انتي عليكي تعملي الصح وبس

لبسك من حقك دى مفيهاش كلام
ولكن انتى مش عايشه لوحدك فى المجتمع
كيفى نفسك على العاهات الى عايشه معانا وبتدخل فى مساحتنا الشخصيه
انا عارفه انو غلط وظلم لينا كبنات بس دا الواقع
ولحد ميتصلح لازم نكيف نفسنا

• عجبني
  • محزن
  • أتفق
التفاعلات: Shylad91, drsniper666, حسن٩٤ و 2 آخرين
صباح الخير عزيزتي
اذا كانت القاعده كذلك فما المانع في التعري؟ ؟
اللبس المثير الذي يظهر المفاتن نوع من أنواع التعري
القاعده في الحريه انت حر ما لم تضر وتخرج عن نطاق الحريه عندما تأذي غيرك
عندما يكون لبسك مثير فأنتي تأذي نفسك اولا و تأذي من حولك وتشجعي على التحرش والفساد الاخلاقي
كمثل ان تأتي بالبنزين بجانب النار ونتسائل لماذا زاد الاشتعال
فلنجتهد لنطفئ النار بمنع ما يزيد اشتعالها اولا

دمتي بود ومحبه

يجدعان بالعقل الموضوع لو بالبنت يبقا هيعاكسوا ويتحرشوا اللبسهم مكشوف بس ولكن لي بيعملوا كده حتي مع اللبسهم واسع ، بلاش لي بيعملوا كده مع المفيش اي مظاهر انوثة عندهم ولا سنهم يسمح ما بالعقل
وليه في الساحل بمايوهات او برا شواطئ عراه مبيحصلش تمرش او نسبته اقل وكل واحد في حاله عكس شواطئ عاكه بينلو بهدومهم

بصوا يا شباب ويا بنات
التعليق السخيف علي اللبس
تلاقي واحد من دول شاف بنت لابسة ضيق او لابسة لبس مفتوح تلاقيه بص عليها وفتح بوقه وابتدي يريل ومش عارفه اي
يروح يضرب عشرة ع المنظر يفتح فيس يقول البنات ولبس البنات وكذا وكذا وغلط والعرف ، احا يسطا انت بتقول اي ما نلبس الاحنا نلبسه انت ملكش حق تقولنا اللبس ماله ولا ليك حق تبص علينا اصلا
الولاد بتلبس شورتات وبتلبس لبس يبين صدرهم وبتلبس لبس مجسمهم وبتلبس لبس يبرز زبها ان صلح التعبير
الحقيقه ان في بنات بتبص فعلا ولما البنت تبص الولد بيقول احا دي شرموطة وباصه علي زبي
ولما الولد يبص علي البنت وجسمها الناس والشارع والكل احا دي شرموطة دا غصب عنه انتوا شايفين هي لابسة اي

ما هي هي نفس الفكرة وانت في الفكرتين طلعت البنت غلطانة ، حتي لما حد بيغلط الولد ويقوله عيب تلاقي دايما حد بيطلع من تحت الارض ويقولك احا ما لبسها برضو كان مش عارف اي

انا هنا مش واخده صف البنات ولا انا ضد الولاد بس لو كل واحد ركز فنفسه وبص وشاف ان مش من حق حد يدخل في خصوصيات غيره وانه يركز فنفسه وبس و**** الدنيا هتكون احسن

ولا انت اي رأيك
الموضوع صح وفى اراء كتير مظبوطه
موضوع الذوق فاللبس يخص صاحبه فقط مش اكتر
التغيير بقى فالاخلاق فعلا للاسف
يعنى بنشوف افلام ابيض واسود قديمه بحر اسكندريه نفسه كان كله بيكينى ومايوهات عادى رجاله وستات برضو
الموضوع ثقافه وفكر واخلاق مش تفكير اوروبى ولا صح وغلط
لو عالصح والغلط دين ومعامله
هيبقى اللى بيعمل غلط بيشيل ذنبه
يعنى واحده تلبس عريان ده غلطها لاكن حره فنفسها
مش معناه حد ليه الحق فتصرف معاها ولا انتقاد لأن برضو ذنبه ساعتها
رايى كل حد ليه حريته انا لو مش عاجبنى مش هبص ولو عجبنى وبصيت غلط او صح انا اللى بتحاسب مش هتشيل ذنبى
دى خلاصه الكلام

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
بصوا يا شباب ويا بنات
التعليق السخيف علي اللبس

ولا انت اي رأيك
انتي تلبسي الي انتي عايزه تلبسيه مش من حقنا نعترض . احنا هنعترض علي سبب وجودنا اصلا 🤦🤦

لو جينا للصح بعيد عن المكان اللى انا بقول فيه الكلام دا بس الغلط من الطرفين المفروض الولد كان يغض بصره والبنت كانت لبست لبس واسع
ومعلومة بس المفروض انها معروفة بس هقولها غض البصر على الطرفين مش الراجل بس

• عجبني
التفاعلات: مستر سيمب
لا ازاي
لازم ننظر و نزهق الناس في عشيتها

احنا كشعب لذيذ لازم يبقي عندنا حجج مينفعش اكون غلط لازم اغلط اللي قدامي
بالظبط لازم مكونش لوحدي الغلطان

مبدئيا شكرا على نشاطك ومواضيعك

مع كامل احترامي لشخصك الكريم الموضوع دا مستفز جدا ومينفعش ميتردش عليه وكمان طريقة عرضه من وجهة نظري غير جيده ومبتذله

مبدأ مقابلة الغلط بالغلط خطأ كبير

مش معنى اننا في مجتمع ذكوري بالاساس في نظرته للست انك تبرري خطأ اكبر وهو الانحلال الاخلاقي في لبس بعض النساء في بعض الأماكن مع ان برضو العيب على الراجل لأن البيت اللي تخرج منه ست كدا للاسف بدون رجل
تقومي برضو تبرري بخطأ أكبر انه ميبصش

يبقا احنا كدا بنواجه غلط بغلط مش بنصلح أخطاء

اذا لم يعجبك ردي لكي حق طلب حذفه و تقديم شكوى في شخصي لتنظرها الاداره

دمتي بود ومحبه
مبدئيا العفو

ثانيا طريقة العرض مفهاش اي مشكلة بالنسبالي لان انا بكلم اشخاص فبكلمهم كاني بكلم حد اعرفه وقاعد معايا فالاسلوب اسلوب صداقة فمفهوش مشكلة

انت قولتها في اول الكلام مجتمع ذكوري فمعني كده ان اي حاجة انت هتقولها بعد كده هتكون غلط لأن المجتمع الذكوري دايما بيغلط البنت فايا كان الولد بيعمله وبنت تعمله البنت هتطلع هي الغلط ، زي فكرة ان ولد يزني وبنت تزني الولد في المجتمع دا بيقولوا الواد كبر وعيب يا حبيبي غلط مينفعش تكرر كده تاني ، انما مع البنت انتي زبالة وقليلة ادب ومش بعيد تتقتل مجتمع ازدواجي

• عجبني
  • أتفق
التفاعلات: حسن٩٤ و mydoooo
بكل احترام و بعيدا عن الدين وكل حاجة بس انا كشب في الظروف البلد الحالية 75% من الشباب نفسو يتجوز ومش عارف طيب حضرتك لبسه لبس ضيق و كتف باين و ركبه باينه واللي تلبس لبس يكون راسم جسمها ماهو نا كدا هتعب ف هضطر ابصلك لأن انا اي عايز اتجوز بس مش عارف اللي يستر نفسو الايام تسترو
طيب انت مثلا لما تلبس جاكت حلو او تيشرت حلو وعضلاتك تبان مثلا هل دا مبرر اننا نبصلك مثلا ولا اي

كل شخص حر في أي اختيار ليه في الحياة لأني في الاخر هو إلي هيتحاسب وهيدفع تمن الاختيار هنا مش بتكلم ع اللبس فقط.
بالظبط

مبدئيا العفو

ثانيا طريقة العرض مفهاش اي مشكلة بالنسبالي لان انا بكلم اشخاص فبكلمهم كاني بكلم حد اعرفه وقاعد معايا فالاسلوب اسلوب صداقة فمفهوش مشكلة

انت قولتها في اول الكلام مجتمع ذكوري فمعني كده ان اي حاجة انت هتقولها بعد كده هتكون غلط لأن المجتمع الذكوري دايما بيغلط البنت فايا كان الولد بيعمله وبنت تعمله البنت هتطلع هي الغلط ، زي فكرة ان ولد يزني وبنت تزني الولد في المجتمع دا بيقولوا الواد كبر وعيب يا حبيبي غلط مينفعش تكرر كده تاني ، انما مع البنت انتي زبالة وقليلة ادب ومش بعيد تتقتل مجتمع ازدواجي
انا مش مختلف خالص اننا في مجتمع ذكوري بيقرق بين الرجل والست في كل حاجه ودي مشكله ولازم يكون ليها حلول
لكن هل حل المشكله دي ان البنت تتعرى وتقول دي حريه ؟
كدا يبقا حل غلط بغلط
بالعكس البنت تكتسب حريتها أولا باحترامها لنفسها ومجتمعها وتقاليده علشان تجبر المجتمع الذكوري على احترامها
مش بأنها تقلع وتمشي براحتها ومحدش ليه دعوه ومتبصوش

اما الأسلوب لما توجهي موضوع لعموم الموجودين لازم يكون بطريقه تتناسب معهم جميعا مش فئه معينه

موضوعك بتاع ضرب العشره نفس الاسلوب تقريبا لكنه مناسب جدا للموضوع وللفئه اللي بتتكلمي معاها

عموما ده مجرد رئي شخصي لن يقلل من موضوعاتك شيء

شكرا على لباقة ولياقة الرد

دمتي بود ومحبه

هو مش تفترضي صحه كلامي هو كلامي صح ده اولا ثانيا اللي بيتحرش ب اللي لابسه فضفاض ده مشكلته هل مثلا انا قولت اللبس الفضفاض هيمنع التحرش لا بس اللي بتلبس فضفاض بتعمل اللي عليها واللي هي اتأمرت بيه وهي لما حد يتحرش بيها حساب هيكون للمتحرش بس انما اللبس الضيق وكده هي بتشيل ذنوب حتي لو محدش لمسها بسبب لبسها زي ميكون عندك مثلا حاجه بتخافي عليها بتدريها عن عيون الناس بس لو حد سرقها مع انك واخده احتيطاتك كلها عشان متتسرقش انتي عملتي اللي عليكي وبس واللي تقدري عليه بس هي دي الفكره انتي عليكي تعملي الصح وبس
وانتوا لي متعملوش الصح

عندك حق

وليه في الساحل بمايوهات او برا شواطئ عراه مبيحصلش تمرش او نسبته اقل وكل واحد في حاله عكس شواطئ عاكه بينلو بهدومهم
بالظبط

• أتفق
التفاعلات: حسن٩٤

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%