NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مشكلة ازدواج المعايير في المجتمع

BigNaturalsLover

نسوانجى بريمو
أستاذ نسوانجي
عضو
توجه جنسي
أنجذب للإناث
مشكلة كبيرة في المجتمع كله و هي ازدواجية المعايير في كل حاجة في حياتنا
يعني البنت متتأخرش برة و تلبس واسع و متصاحبش شباب لانه عيب
انما الولد يتأخر عادي ماهو ولد و يلبس اللي هو عايزه ماهو راجل مش هيتعاكس و يصاحب بنات عشان يبقا روش و مقطع السمكة و ديلها
لو واحدة زعقت في عربية ان في حد اتحرش بيها الدنيا تقوم متقعدش و يبدأو بالاهانة و الشتايم و التهزيق رغم انه احتمال كبير تكون هي اللي لبوة و عاوزة تلبس الشخص دة مصيبة او تعملها لقطة مش اكتر و حصل قدام عيني
واحدة ماشية ملط في الشارع تمشي وراها الطريق كله و تبص عليها عادي يا معلم متع عينك انما لو حد طلع الفون و صورها ازاي يا جدع انت ازاي تعمل كدة انت مليكش اخوات بنات دة تشهير و اعراض و مش عارف ايه
طالب قاعد بيمتحن عادي يعم اتعامل مع زمايلك و غش عادي جدا بيس انما ازاي تغش من سماعة او فون ايه دة انت غشاش و يتعملك محضر عش انت متعرفش رب-نا

• عجبني
  • بيضحكني
التفاعلات: bandd، الامير العراقي و زوجين لزوجين
انما الولد يتأخر عادي ماهو ولد و يلبس اللي هو عايزه ماهو راجل مش هيتعاكس و يصاحب بنات عشان يبقا روش و مقطع السمكة و ديلها
لو واحدة زعقت في عربية ان في حد اتحرش بيها الدنيا تقوم متقعدش و يبدأو بالاهانة و الشتايم و التهزيق رغم انه احتمال كبير تكون هي اللي لبوة و عاوزة تلبس الشخص دة مصيبة او تعملها لقطة مش اكتر و حصل قدام عيني
واحدة ماشية ملط في الشارع تمشي وراها الطريق كله و تبص عليها عادي يا معلم متع عينك انما لو حد طلع الفون و صورها ازاي يا جدع انت ازاي تعمل كدة انت مليكش اخوات بنات دة تشهير و اعراض و مش عارف ايه
طالب قاعد بيمتحن عادي يعم اتعامل مع زمايلك و غش عادي جدا بيس انما ازاي تغش من سماعة او فون ايه دة انت غشاش و يتعملك محضر عش انت متعرفش رب-نا
إنها مـــــــــــــاسر

• عجبني
التفاعلات: الامير العراقي
إنها مـــــــــــــاسر
ازدواجية المعايير في كل حاجة في الحياة
عارف حتى في الشغل اعرف شركة معينة كدة في مصر الجديدة صاحبي كان شغال فيها و كانت ارقامه كويسة و كل حاجة تمام المفروض يجيله ترقية يروحو يدوها لبنت مبتفهمش في اي حاجة
و هنروح بعيد ليه عندك انا كنت شغال في مصنع بعقد مؤقت اشتغلت سنتين فيها شايل الهم و الطين و في الاخر بنت لسة جديدة مكملتش كام شهر يروحو يثبتوها و افضل انا عقد مؤقت

• عجبني
التفاعلات: الامير العراقي و زوجين لزوجين
ازدواجية المعايير في كل حاجة في الحياة
عارف حتى في الشغل اعرف شركة معينة كدة في مصر الجديدة صاحبي كان شغال فيها و كانت ارقامه كويسة و كل حاجة تمام المفروض يجيله ترقية يروحو يدوها لبنت مبتفهمش في اي حاجة
و هنروح بعيد ليه عندك انا كنت شغال في مصنع بعقد مؤقت اشتغلت سنتين فيها شايل الهم و الطين و في الاخر بنت لسة جديدة مكملتش كام شهر يروحو يثبتوها و افضل انا عقد مؤقت
ده تعريص و منيكه مش إزدواجية فكر

• عجبني
التفاعلات: الامير العراقي و Mo_o
الراجل و الست عمتا لسه مباقوش متساويين فبلدنا و الناس لسه ذكوريه و بتعلم ولادها ان الولد يعمل الي هو عاوزه و البنت لو عملت الي بيعمله الولد تبقا قليله الادب لان الناس دماغها تعبانه
مينفعش طبعا تصور واحده فالشارع ده انتهاك خصوصيه ملهاش كلام
غير كده حوار ان واحده تلبس واحد تحرش دي زي ما واحد يطلع علي بنت سمعه و اكيد الاتنين دماغهم تعبانه

• عجبني
  • عجبني
التفاعلات: الامير العراقي و زوجين لزوجين
الراجل و الست عمتا لسه مباقوش متساويين فبلدنا و الناس لسه ذكوريه و بتعلم ولادها ان الولد يعمل الي هو عاوزه و البنت لو عملت الي بيعمله الولد تبقا قليله الادب لان الناس دماغها تعبانه
مينفعش طبعا تصور واحده فالشارع ده انتهاك خصوصيه ملهاش كلام
غير كده حوار ان واحده تلبس واحد تحرش دي زي ما واحد يطلع علي بنت سمعه و اكيد الاتنين دماغهم تعبانه
في حاجات تانية الست ليها حق و ليها اولوية اكتر عن الراجل

• عجبني
  • عجبني
موضوع شيك وطويل المجادله فيه هحاول اقول وجهه نظري ب اختصار
اولا لما يكون فيه تحكمات من الاهل علي البنت علشان سمعتها وسمعت بيتها لاكن الولد اه بيبوظ السمعه لاكن لو هنتكلم من الناحيه الجنسيه الولد لو مارس الف مره مش بيتعرف البنت لو حصل تداخل قضيب فيها بتتعرف ومن ناحيه ان لو بنت زعقت ف عربيه او كدا ف من الرجوله ان الناس تجري عليها حتي لو ظالمه لاني انا ك شخص ماشي ف الشارع البنت مش ف قوه الولد واكيد غلطان لاكن لو هيه شرموطه وكدا من رايي انها بتكون معروفه من طريقها ومن ناحيه المعاكسه ف الشارع او التحرش ف انا ضد الفكره نهائي لاني ده انتهاك خصوصيه تلبس الي تلبسه ده ميخصناش ليها اهل موافقين ب كدا ف انا ك شب ميخصنيش طلاما مش بتاذيني ف شئ
اتمنا اكون وصلت وجهه نظري بشكل يتفهم♥

• عجبني
يعني مثلا الشغل
دايما بيبصو للست دي انها كائن لازم تنفذله كل طلباته
عارف كنت شغال عامل انتاج في شركة
كانو بيقعدو البنات على مكن و يريحوهم و احنا يطلع عينا شيل و حط يعم سيبك من دي
روحت شركة تانية اشتغلت موظف خدمة عملاء عندهم هناك الورك فورس بيفصل يقاوح معانا في البريكات و ليك عشر دقايق و خمس دقايق و البنات بتطلع كل نص ساعة تظبط الميكب و تتمرقع و الورك فورس مبيتكلمش

• عجبني
موضوع شيك وطويل المجادله فيه هحاول اقول وجهه نظري ب اختصار
اولا لما يكون فيه تحكمات من الاهل علي البنت علشان سمعتها وسمعت بيتها لاكن الولد اه بيبوظ السمعه لاكن لو هنتكلم من الناحيه الجنسيه الولد لو مارس الف مره مش بيتعرف البنت لو حصل تداخل قضيب فيها بتتعرف ومن ناحيه ان لو بنت زعقت ف عربيه او كدا ف من الرجوله ان الناس تجري عليها حتي لو ظالمه لاني انا ك شخص ماشي ف الشارع البنت مش ف قوه الولد واكيد غلطان لاكن لو هيه شرموطه وكدا من رايي انها بتكون معروفه من طريقها ومن ناحيه المعاكسه ف الشارع او التحرش ف انا ضد الفكره نهائي لاني ده انتهاك خصوصيه تلبس الي تلبسه ده ميخصناش ليها اهل موافقين ب كدا ف انا ك شب ميخصنيش طلاما مش بتاذيني ف شئ
اتمنا اكون وصلت وجهه نظري بشكل يتفهم♥
موضوع البنت و الولد دة مفروغ منه خلاص و معروف
انا بتكلم علي المجتمع اللي بقا يميز بين الناس
يعني مثلا ممكن واحدة ترمي بلاها على واحد و تقول انه بيتحرش بيها و الحوار دة رغم اني بقابل حريم شراميط و بنات كمان هما اللي بييجو يحكوها في الشباب و حصل قدام عيني
عندك مثلا الشركات و المصانع و اي صاحب عمل دايما بيفضلو البنات في ترقية في معاملة كويسة في زيادات في اي مميزات حتى في التعيين نفسه بيعينو البنات
هقولك على حاجة حصلت معايا
شغال في شركة كول سنتر في بنت معايا اسمها منة ، منة دي متعينة بعدي بحوالي سنة ، منة دي لدغة في السين ( تخيل حد شغال موظف خدمة عملاء و عنده لدغة ) بس اتعينت ليه بقا عشان بتعرف تتلبون ( واحدة لبوة تعرف تهيجك حتى من النظرات بس )

• عجبني
الفكرة مش ازدواجية ، الفكرة شعور بعدم الأمان وده ليه سبب موضوعي ومفهوم

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%