NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

تجربة كيف تمنح من حولك القدرة الفعالة

الصقر_الجارح

صياد النساء
العضوية الذهبيه
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
نسوانجي معلم
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
نسوانجي قديم
إنضم
20 يونيو 2022
المشاركات
29,651
مستوى التفاعل
14,099
نقاط
23,478
الجنس
ذكر
الدولة
مصر
توجه جنسي
أنجذب للإناث
تخيل نفسك في غرفه مع طبقين، واحد فيه فجل و التاني كوكيز سخنة و ريحتها طالعه .. هيدخل شخص ويطلب منك تاكل واحد من الطبقين بس و تسيب التاني .. المفروض انك في تجربه عن التذوق لكن مش هي دي الحقيقه.
الحقيقه ان دي واحده من التجارب الشهيره في أحد الجامعات لقياس قوة الإرادة .. التجربه بتقسم الطلبه مجموعتين، مجموعه بيتطلب منها تأكل الكوكيز ومجموعه بيتطلب منها تأكل الفجل و يتم ترك الطلاب ٥ دقايق.

بعد انتهاء ال ٥ دقايق بيدخل الدكتور ويقول للطلبة انهم هيستنوا ١٥ دقيقة قبل ما نبدا الجزء التاني من التجربه علشان الطعم يكون راح (الطلبه فاهمه أنهم في تجربه تذوق)، وفي الوقت ده بيديهم لغز أو puzzle مطلوب حلها و يقولهم إنها سهله و هي في الاصل ما تتحلش .. الهدف نعرف الطالب هيفضل يحاول قد ايه عشان يحلها .. عايزين نقيس قوة إرادته.

المجموعه اللي أكلت الكوكيز فضلت تحاول لمده ١٩ دقيقة والمجموعه اللي اكلت الفجل ومنعت نفسها من اكل الكوكيز فضلت تحاول ٨ دقايق بس .. يعني لما الطالب بذل مجهود و استخدم قوه الاراده علشان يمنع نفسه من أكل الكوكيز ده خلي عزيمته مرهقه و مقدرش يكمل وقت طويل في محاوله حل اللغز .. قوه الاراده استهلكت في تنفيذ الجزء الاول فأثرت علي النتيجه في الجزء التاني .. علشان كده لو عايز تبطل عادة سيئة مثلا او عايز تحافظ علي وزنك، قوه الاراده وحدها لا تكفي لأنك في النهايه هتتعب و تخسر .. الحل أن ميكونش فيه كوكيز من الاساس.

نفس البروفيسور عمل تجربه تانيه بس المرادي هو طبق واحد كوكيز ومحدش مسموح ياكل منه .. البروفيسور قسم الطلاب مجموعتين، مجموعه بيطلب منها بشكل لطيف ومهذب أنهم ميكلوش الكوكيز والمجموعه التانيه بيطلب منها بشكل حاسم وعنيف.
بعد ه دقايق بيطلب من الطلاب يعملوا اختبار علي الكومبيوتر بيقيس قوه تركيزهم .. طبعا كالمتوقع، المجموعه اللي اتطلب منها بشكل لطيف حققوا افضل بكتير جدا من المجموعه التانيه

الفكره هنا أن المجموعتين سمعوا الكلام و مكلوش الكوكيز، التعليمات في الحالتين اتنفذت، لكن كان في تأثير خفي علي المجموعه التانيه.

ممكن تضرب ابنك و يسمع كلامك وممكن تهزق الناس اللي شغاله معاك واللي انت عايزه هيتنفذ لكن دائما في تأثير خفي بيأثر علي اللي حواليك و علي قدرتهم في تنفيذ المهام اللي مطلوبه منهم.
 
  • عجبني
  • حبيته
  • أتفق
التفاعلات: Joueevil, زوج راقى فكريا, Any name و 6 آخرين
الموضوع ده روعه يا ابو الصقور أحسنت صديقي المبدع
 
  • عجبني
التفاعلات: الصقر_الجارح
  • عجبني
التفاعلات: White_Wolf
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
👏🏻👏🏻👏🏻 رائع
 
  • عجبني
التفاعلات: الصقر_الجارح
  • عجبني
التفاعلات: Savvy
تخيل نفسك في غرفه مع طبقين، واحد فيه فجل و التاني كوكيز سخنة و ريحتها طالعه .. هيدخل شخص ويطلب منك تاكل واحد من الطبقين بس و تسيب التاني .. المفروض انك في تجربه عن التذوق لكن مش هي دي الحقيقه.
الحقيقه ان دي واحده من التجارب الشهيره في أحد الجامعات لقياس قوة الإرادة .. التجربه بتقسم الطلبه مجموعتين، مجموعه بيتطلب منها تأكل الكوكيز ومجموعه بيتطلب منها تأكل الفجل و يتم ترك الطلاب ٥ دقايق.

بعد انتهاء ال ٥ دقايق بيدخل الدكتور ويقول للطلبة انهم هيستنوا ١٥ دقيقة قبل ما نبدا الجزء التاني من التجربه علشان الطعم يكون راح (الطلبه فاهمه أنهم في تجربه تذوق)، وفي الوقت ده بيديهم لغز أو puzzle مطلوب حلها و يقولهم إنها سهله و هي في الاصل ما تتحلش .. الهدف نعرف الطالب هيفضل يحاول قد ايه عشان يحلها .. عايزين نقيس قوة إرادته.

المجموعه اللي أكلت الكوكيز فضلت تحاول لمده ١٩ دقيقة والمجموعه اللي اكلت الفجل ومنعت نفسها من اكل الكوكيز فضلت تحاول ٨ دقايق بس .. يعني لما الطالب بذل مجهود و استخدم قوه الاراده علشان يمنع نفسه من أكل الكوكيز ده خلي عزيمته مرهقه و مقدرش يكمل وقت طويل في محاوله حل اللغز .. قوه الاراده استهلكت في تنفيذ الجزء الاول فأثرت علي النتيجه في الجزء التاني .. علشان كده لو عايز تبطل عادة سيئة مثلا او عايز تحافظ علي وزنك، قوه الاراده وحدها لا تكفي لأنك في النهايه هتتعب و تخسر .. الحل أن ميكونش فيه كوكيز من الاساس.

نفس البروفيسور عمل تجربه تانيه بس المرادي هو طبق واحد كوكيز ومحدش مسموح ياكل منه .. البروفيسور قسم الطلاب مجموعتين، مجموعه بيطلب منها بشكل لطيف ومهذب أنهم ميكلوش الكوكيز والمجموعه التانيه بيطلب منها بشكل حاسم وعنيف.
بعد ه دقايق بيطلب من الطلاب يعملوا اختبار علي الكومبيوتر بيقيس قوه تركيزهم .. طبعا كالمتوقع، المجموعه اللي اتطلب منها بشكل لطيف حققوا افضل بكتير جدا من المجموعه التانيه

الفكره هنا أن المجموعتين سمعوا الكلام و مكلوش الكوكيز، التعليمات في الحالتين اتنفذت، لكن كان في تأثير خفي علي المجموعه التانيه.

ممكن تضرب ابنك و يسمع كلامك وممكن تهزق الناس اللي شغاله معاك واللي انت عايزه هيتنفذ لكن دائما في تأثير خفي بيأثر علي اللي حواليك و علي قدرتهم في تنفيذ المهام اللي مطلوبه منهم.
موضوع روعهه بجد ي صقر تسلم ايدك 🙏🙏🌺🌺
 
  • عجبني
التفاعلات: الصقر_الجارح
  • حبيته
التفاعلات: BABA YAGA
  • عجبني
التفاعلات: الصقر_الجارح
  • حبيته
التفاعلات: BABA YAGA
  • عجبني
التفاعلات: الصقر_الجارح
تخيل نفسك في غرفه مع طبقين، واحد فيه فجل و التاني كوكيز سخنة و ريحتها طالعه .. هيدخل شخص ويطلب منك تاكل واحد من الطبقين بس و تسيب التاني .. المفروض انك في تجربه عن التذوق لكن مش هي دي الحقيقه.
الحقيقه ان دي واحده من التجارب الشهيره في أحد الجامعات لقياس قوة الإرادة .. التجربه بتقسم الطلبه مجموعتين، مجموعه بيتطلب منها تأكل الكوكيز ومجموعه بيتطلب منها تأكل الفجل و يتم ترك الطلاب ٥ دقايق.

بعد انتهاء ال ٥ دقايق بيدخل الدكتور ويقول للطلبة انهم هيستنوا ١٥ دقيقة قبل ما نبدا الجزء التاني من التجربه علشان الطعم يكون راح (الطلبه فاهمه أنهم في تجربه تذوق)، وفي الوقت ده بيديهم لغز أو puzzle مطلوب حلها و يقولهم إنها سهله و هي في الاصل ما تتحلش .. الهدف نعرف الطالب هيفضل يحاول قد ايه عشان يحلها .. عايزين نقيس قوة إرادته.

المجموعه اللي أكلت الكوكيز فضلت تحاول لمده ١٩ دقيقة والمجموعه اللي اكلت الفجل ومنعت نفسها من اكل الكوكيز فضلت تحاول ٨ دقايق بس .. يعني لما الطالب بذل مجهود و استخدم قوه الاراده علشان يمنع نفسه من أكل الكوكيز ده خلي عزيمته مرهقه و مقدرش يكمل وقت طويل في محاوله حل اللغز .. قوه الاراده استهلكت في تنفيذ الجزء الاول فأثرت علي النتيجه في الجزء التاني .. علشان كده لو عايز تبطل عادة سيئة مثلا او عايز تحافظ علي وزنك، قوه الاراده وحدها لا تكفي لأنك في النهايه هتتعب و تخسر .. الحل أن ميكونش فيه كوكيز من الاساس.

نفس البروفيسور عمل تجربه تانيه بس المرادي هو طبق واحد كوكيز ومحدش مسموح ياكل منه .. البروفيسور قسم الطلاب مجموعتين، مجموعه بيطلب منها بشكل لطيف ومهذب أنهم ميكلوش الكوكيز والمجموعه التانيه بيطلب منها بشكل حاسم وعنيف.
بعد ه دقايق بيطلب من الطلاب يعملوا اختبار علي الكومبيوتر بيقيس قوه تركيزهم .. طبعا كالمتوقع، المجموعه اللي اتطلب منها بشكل لطيف حققوا افضل بكتير جدا من المجموعه التانيه

الفكره هنا أن المجموعتين سمعوا الكلام و مكلوش الكوكيز، التعليمات في الحالتين اتنفذت، لكن كان في تأثير خفي علي المجموعه التانيه.

ممكن تضرب ابنك و يسمع كلامك وممكن تهزق الناس اللي شغاله معاك واللي انت عايزه هيتنفذ لكن دائما في تأثير خفي بيأثر علي اللي حواليك و علي قدرتهم في تنفيذ المهام اللي مطلوبه منهم.
موضوع جميل جدا ومميز
تسلم ايدك عالمجهود
 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%