NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

Mistress Sara

نسوانجى مخضرم
نسوانجية كيوت
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
نسوانجي قديم
توجه جنسي
عدم الإفصاح
غمض كدا ياصديقي و ارجع شويه بذاكرتك
ياتري فاكر ايه من ايام الطفوله
يمكن فاكر ذكريات ايجابيه زي الإجازات أو الضحك بتاع صحاب المدرسه
بس الحقيقه ان اي حاجه انتا فاكره مش مهمه دلوقتي خالص
مع احترمنا لذاكرتك يا صديقي بس موضوع النهارده مش بيتناول اس حاجه انتا فاكرها ، بالعكس ااحنا هنا بندور علي الي محصلش في طفولتك
ليه
علشان مفاجئه
الي محصلش في طفولتك ليه تأثير في تكوينه و انتا كبير زي الي انتا فكره و يمكن اكتر
ازاي
عارف ياصديقي في ناس كتير كويسه و شطره في حينها بس علطول حسين أن هما مش سعداء
و لما بيسالو نفسهم انا ليه حزين دا انا عندي كل حاجه مش بيلاقو اجابه
‏و حتا الي حوليهم مش بيكون عرفيه هما ليه عملين كدا ، و ممكن يلموهم كمان
‏دا مش بعيد أن حد قريب منهم يقول بابتسامه سمجه
‏_ انتا مش لسه متغدي فراخ عامل فيها حزين ليه بقي هااااا
‏و دا بيخليهك يحسو أن المشكله عندهم هما و أن الغلط فيهم و بس ، و انا بيفتكرو طفولتهم بيفتكرو أنها كانت طفوله سعيده و أن اهلهم عملت الي عليهم و زياده
‏فيزيد كرههم لنفسهم ، و دا لأنهم مش مدركين لتأثير قوه غير مرئيه عمله سحابه سوده علي حياتهم
‏_ قوة ايه بقي قلقتني ، اشباح لا سمح لله
‏لا دي قوة الإهمال العاطفي الي اتعرض ليه الناس دول طفلو*لتهم
‏و هانعرف النهارده ايه هو التأثير دا و ازاي تتغلب عليه

ايه هو الإهمال العطفي
انا عارف ان كلمة إهمال و عطفي مش ركبين علي بعض اوي ، و دا لأننا بنربط الإهمال بالحجات الماديه بس ، و كان ودي اقولك ياصديقي أن الإهمال العطفي ليه ماسكه و علامات ممكن نقفشه بيها
بس الحقيقه لا
الأهل الي بيرتكلو الإهمال العطفي ممكن يقدمو رعايه طبيه ممتازه (من اهل و شرب و لبس ) و يقعو في فخ الإهمال العطفي و دا بأنهم ميهدوش بالهم من مشاعر ابنهم و يهملوه في اكتر وقت هو محتجلهم فيه

بص ياصديقي تربيه طف*ل سعيد مش مقتصر علي الحاجات الماديه و دخول افضل مدارس و الجو دا
لا الموضوع اعمق من كدا ، الموضوع محتاج تواصل عاطفي بين الأب و الأم و ابنهم
_ ايوه بيعملوا ايه الاهل المهملين عاطفياً دول
هما بيعملوا حاجتين
1-انا بيخزلو ابنهم أو بنتهم بطريقة حرجه في لحظه ازمه ، و دا بيتسبب في فشل عاطفي حاد
2- او انهم طول الوقت مش حاسين بحاجات الابن أو الابنة و دا اسمه فضل عاطف مزمن
يعني من الاخر الإهمال العطفي دا بيحصل في اللحظات المهم الي بيكون فيهم الأهل مش شايفين الاحتياجات العاطفية ابنهم ولا بيعملوا علي تلبيتها ، و كدا بيبوظ الارتباط الاول الي هو أساس صورة الشخص الايجابيه بنفسه
_ طيب الأهل يعملون ايه علشان يضمنو الارتباط دا
علشان الأهل يضمنو يربو اطف*ال اصحاء عطفيا لزم يابو 3 معاير
1 أنهم يحسو بارتباط عطفي بنهم ت بين أولادهم
2 لزم يهتم بيهم و في نفس الوقت لزم يعملوهم علي أنهم افراض مستقلين عنهم ، يعني مش امتداد ليهم ولا عبئ عليهم
3 و بناء بقى علي الحاجتين دول لزم يستجيب صح لاحتياجات أطفا*لهم العاطفيه
_ يعني هما الأهالي الي بيرتكلو الإهمال العطفي دول اشرار يعني ، قصدين مثلا يبوظو حيات ابنهم
اطلاقا ، اغلب الأهالي الي بيرتكبوا الاهمال العاطفي ناس طيبين جدا وبيحبوا اولادهم فعلا بس هم مش فاهمين ان هم بيغلطوا في حق اولادهم
ودول انواعهم كثير كل نوع منهم ليه اهدافه واسلوبه فس التعامل
‏خلينا نركز على كام نوع كده ونعرف هم بيعملوا ايه بالظبط و ليه
‏النوع الاول هو الوالد النرجسي
‏ تخيل معايا كده يا صديقي اب او ام شايفين عيالهم امتداد ليهم ، وكل نفس بيتنفسوه بياثر على مظهرهم هم ومكانتهم هم العاليه جدا
‏هيهتموا بمشاعر عيالهم ، اكيد لا
‏النوع ده بيطلب الكمال وبس وما يهموش تاثير ده في اطفاله وما فيش في قاموسهم جو رغبات واهتمام العيال
‏دلوقتي بقى عايزك تتخيل النوع الثاني
‏الوالد المستبد
‏الشخص ده بيربي اولاده زي ما هو او هي اتربه
‏يعني في قواعد وفي عقاب لو ما التزموش بيها وثواب لو التزموا ، وكل الاولاد للنوع ده من الآباء ليهم احتياجات واحده
و كله زي بعض
وعلى النقيض بقى تماما يقف الوالد المتساهل
النوع ده امل ومون عينه ان ولاده يكون سعداء ومبسوطين وما فيش حاجه بتضايقهم ، وده بيوصل لمرحله انهم مش قادرين يربوهم او يقولوا لهم لا وده بيوصل لمرحله عدم تحمل المسؤولية ، و الاتنين بيعانو بعد كدا
اما بقى الوالد مدمن الشغل فده بقى قلبي عنده بصراحه هم بيعملوا كل اللي يقدروا عليه و اكتر علشان يوفروا لاولادهم عيشه كريمه
لكن في المقابل مش بيقعدوا مع اولادهم اصلا ، ولا يعرفوا عنهم اي حاجه
النوع الاخير والاهم معانا هو الوالد حسن النيه
وده بيمثل للاب او الام اللي تعرضه وهم صغيرين للاهمال العاطفي ، وبعدين يقرروا الاخطاء اللي حصلت معاهم وهم مش قاصدين ولا فاهمين ان عندهم مشكله فعلا
و دي ليها حلول بس قدام شويه

و دلوقتي هاندخل علي اثار الإهمال العطفي
و دول بيظهرو بطرق مختلفه ، بس عمتا في عشر تأسيرات بيتصارع معاه الأشخاص الي عانو من الاهتمام العطفي
1-الاحساس بالفراغ
الي اتعرضو الإهمال العطفي بيكون عندهم شعور بالفراغ كدا و عدم الارتياح و الانفصال عن الي حوليهم ، و الشعور دا بيكون مزمن للاسف ، و بمنع الشخص أنه يستمتع بحياته و في حلاته المتطرفة ممكن يودي للتفكير في الانتحار

2-الخوف من الاعدام علي الآخرين
و هنا الشخص بيبول جهود كبير علشان ما يلجاش لحد ولا يطلب مساعده من حد لان من وهو صغير مفتقد للارتباط العاطفي من تعامله مع اهله فبيتخيل ان هو ده الطبيعي والصح وفي كمان التقييم الذاتي الغير واقعي اللي بيظهر على هيئه تقدير متدني للذات يعني اللي تعرضه للاهمال العاطفي بيحتقروا نفسهم وبيبالغوا في نقط ضعفهم
وده لان اهلهم سابوهم كده من غير تعليق ولا ملاحظات على ادائهم ولا مهاراتهم واعتمدت نظرتهم الشخصيه على ملاحظتهم هم بس ، اللي للاسف بتكون سلبيه
الاثر اللي بعده بقى من اثار الاهمال العاطفي هو عدم الرافه مع الذات ورافه كثير مع الاخرين يعني اللي تعرضوا للاهمال بيكون عندهم رافه كثير مع الناس لكن مش مع نفسهم كمان بيكون عندهم شعور عالي بالذنب والخجل من مشاعرهم
وده طبعا لانهم فهموا من تعاملات اهلهم معاهم ان مشاعرهم دي عبء ومش ضروريه
ونتيجه بقى الذنب والخجل ده بتيجي مرحله الغضب الموجه الى الذات وده بيظهر في نوبات او ميول لتدمير الذات والغضب من النفس على اتفه الاسباب ومش بس كده ده كمان بيبقى عندهم شعور خافي ان هو مختلفين وان فيهم عيب خطير لو الناس عرفته هيبعدوا عنهم وبالتالي بيتعمدوا ان هم يخفوا شخصيتهم الحقيقيه، مع ان العيب المميت اللي هم متخيلينه ده ملهوش وجود اصلا
اما الاثر الثامن للاهمال العاطفي فهو صعوبه تقديم الرعايه للذات وللاخرين
‏الرعايه دي بتكون مزيج من الحب والعنايه والمساعده ‏، وعلشان هم ما تلقوهاش من اهلهم وهم صغيرين بيكون صعب يقدموها
‏الاثر اللي قبل الاخير هو ضعف الانضباط الذاتي
‏وده معناه انهم بيكافحوا جامد علشان يعملوا المسؤوليات اللي عليهم زي مسئوليات الشغل او يبطلوا السلوكيات اللي عارفين انها غلط زي السجاير ، وده الان اهلهم سابوا لهم الحبل على الغارب
‏اخر اثر هو الالكس سيميا ودي معناها نقص معرفه الشخص للعاطفه وادراكها
‏ودي الشخص اللي بيعاني منها بيكون صعب عليه يفهم مشاعره ومشاعر اللي حواليه ومشاعرهم على طول متلخبطه كده وبتظهر على هيئه غضبه بس لان هو ده النمط الوحيد اللي يعرفه
‏_همممممممم كل دا بسبب الاهمال العاطفي هي العاطفه مهمه قوي كده
‏طبعا واول خطوه في طريقه تعافي هي اننا نفهم المشاعر واهميتها واهدافها
‏انت عارف ان علماء الاعصاب اكتشفوا ان قدرتنا على الشعور بالعاطفه اتطورت قبل قدرتنا على التفكير ، يعني مشاعرنا دي اللي بنستهزق بيها تمثل جزء اساسي مننا اكثر من الافكار بكثير
‏لكن للاسف العواطف دي بيعتبرها المهملين عاطفيا عبء كبير وساعات احنا كمان بنعتبرها كده وبنتخيل ان حياتنا هتبقى اسهل من غيرها
‏بس الحقيقه ان المشاعر دي هي السبب في صمود البشريه لحد دلوقتي لانها طريقه اجسامنا في التواصل معانا
‏وكل شعور ليه هدف
‏فالحب مثلا بيخلينا نتجوز نهتم بعيالنا
‏والفضول بيخلينا نتعلم ونكتسب مهارات جديده
‏و غيرهم
‏علشان كده لما تحس باي شعور ما تهملوش لا دور وراه واسال نفسك انا ليه حاسس كده جسمي بيحاول يوصل لي ايه
‏ وهيساعدك كمان انك تحدد شعورك بدقه وتقولوا بصوت عالي
‏قول انا حزين، او انا محبط وساعتها بس هتحس انك متحكم في حياتك
‏وبعد ما تسمي مشاعرك دورك انك تقبلها
‏يعني لازم تفهم ان ما فيش حاجه اسمها شعور وحش المشاعر ما فيهاش صح وغلط المهم ايه اللي بعمله بيها فما تحكمش على نفسك من مشاعرك احكم عليها من افعالك

‏كده خلصنا اول خطوه في سبيل التعافي
‏وهندخل على الخطوه الثانيه
‏الي هي العنايه الذاتيه
‏المهملون عاطفيا بيفشلو في رعاية نفسهم و احتجاتهم ، و دا لأنهم مش عارفين احتياجاتهم اصلا ، أو بيععبروها مش موجوده
‏وعلشان يغيروا ده محتاجين يشتغلوا على اربع مجالات رئيسيه
‏اول مجال هو تعلم رعايه نفسك
‏ودي محتاجه اربع خطوات
‏الخطوه الاولى بتقول حط نفسك في المرتبه الاولى سامعك اللي بتقول الانانيه اشتغلت ، لا دي مش انانيه لانك لما تكون بصحه كويسه ومهتم بنفسك ساعتها بس هتقدر تدي الناس اللي حواليك اللي يستحقوه من حبه واهتمام ورعايه ( و كلمه تانيه هانزل اجيبك من شعرك 😹)
‏الخطوه الثانيه خاصه بالاكل
‏في اهالي كتير بتعود ولادها انها حل اي احساس بالضيق هو الاكل ، وكده بيخلوا عيالهم يطوروا علاقه غير صحيه معاه
‏فشوف كده انت علاقتك بالاكل عامله ازاي، ولو فعلا بتشوف ان الاكل هو حال اي مشكله عاطفيه يبقى لازم تشتغل على الموضوع ده وبسرعه
‏الخطوه اللي بعدها بقى ممارسه الرياضه
‏لان ليها دور كبير جدا في تحسين الصحه النفسيه والجسديه فما تهملهاش
‏الخطوه الرابعه والاخيره
انك تمنح نفسك وقت الراحه
‏بس ما يكونش زياده قوي بحيث انك تعمل مسؤولياتك ولا يكون قليل قوي فتتعب نفسيا وعصبيا وجسديا
‏كده خلصنا اول مهاره من مهارات العنايه الذاتيه

ثاني مهاره بقى بتتناول الارتباط الذاتي
ودي حاجه بيفتقدها المهملون عاطفيا زي ما قلنا ولازم تحاول تنميها
وهيساعدك في ده تدريب اسمه برنامج الاشياء الثلاثه ، والمقصود بيه انك تعمل كل يوم ثلاث حاجات لازم تعملها بس مش عايز او تمنع نفسك من عمل حاجات انتا عارف انها مضره ، وتسجل ده في ورقه علشان تلاحظ تقدمك
المهاره الثالثه من مهارات العنايه الذاتيه هي
التهدئه الذاتيه
بص يا صديقي انت مهما فهمت مشاعرك هتمر عليك لحظات هتحس فيها انك مش مرتاح فايه الحل بقى
الحل هنا في التهدئه الذاتيه ، انك تعرف ازاي تهدي نفسك
فجرب مثلا انك لو بتضايق وتتمشى تسمع موسيقى تطبخ اي حاجه المهم تلاقي بطريقه اللي تناسبك
المهاره الرابعه والاخيره
هي الرافه مع النفس
يعني حامل نفسك كويس وما تغضبش منها وتسمح لنفسك انك تكون انسان بيغلط وبينجح وبيحس بكل المشاعر الممكنه ويتقبلها
كده احنا خلصنا ازاي نتعاف
فاضل اييييه ؟
ايوه اسم**** عليك يا صديقي
ازاي بقى ما تقولش الاولاد اللي حصل معايا او ازاي احمال العاطفي اللي انا تعرضت له هم ما يتاثروش بيه
السؤال ده هيرجعنا لل 10 صفات اللي ذكرناها
بس دلوقتي هنذكرهم في سياق التربيه
فاكر احساس الفراغ اللي قلنا ، علشان ما تديلهوش لاولادك مهم تحط في بالك ان دي مش غلطتك بس دورك بقى دلوقتي انك تزود طفلك بالدعم العاطفي اللي ما كانش عندك
ازاي
التزم بكل اللي قلناه لان كل ما زاد حبك لنفسك وفهمك ليها زادت عينيتك لاطفالك وزاد حبك وفهمك وتقديرك ليهم والمشاعرهم
وتدريجيا هيقل شعورك بالفراده وهتقل كمان احتماليه ان اطفالك يحس يحسوا بيه
ولو تعلمت من اهلك انك مش المفروض تحتاج لحد او تعتمد على حد
فغالبا كده هتكون نقلت الموضوع ده لولادك بس طالما ادركت الموضوع دورك دلوقتي تعلمهم ان العلاقات الصحيه بيكون فيها توازن بين الاستقلال والاعتماد على النفس و كمان الاعتماد علي الطرف التاني
وعلشان ما تنقلوش فكره انا الناس لو عرفت فعلا مش هتحبني ، لازم تظهر لابنك قد ايه انت بتحبه
مش بالكلام لا بالافعال ، وباظهار الحب ده كلما امكن
هنشتغل بعدها على انك تركز مع اولادك وتقدم لهم ملاحظات مفيده عن مهاراتهم والحاجات الكويسين فيها والوحشين فيها علشان نظرتهم لنفسهم ما تتاثرش
قل لي صحيح هل هتحب ان طفلك يعامل نفسه بقسوه لنا يكبر
اكيد لا ، و علشان كده لازم تعلموا انه يهدي على نفسه ويرقف بيها
وده هيودينا على فكره لوم الذات
وبرده لازم تعلموا ان نتسامح مع اخطائه ويتعلم منها من غير ما يقل تقدير لنفسه
وطبعا علشان تمنعه من انه يتكسف من مشعره لازم انت الاول تتعلم ازاي ترتاح مع كل المشاعر وتتقبل كل اللي بيحس بقيمتك
‏ فلازم تسيبه يصرح بمشاعره ، وما تمنعوش وساعده يتعامل معاها ويتقبلها ولازم كمان ترعاه في كل الجوانب وخصوصا الجانب العاطفي علشان طفلك بعد كده يكون قادر يحب ويقدم الرعايه لنفسه وللاخرين
‏وعلشان تدمي عنده مهاره الانضباط الذاتي لازم تحط له بنيه وقواعد يمشي عليها زي مثلا وقت النوم ووقت المذاكره ، وده علشان تعلمه ازاي يحط قاعده لحياته ويلتزم بيها
‏اخر صفه بقى لازم تتجنب انك تغرزها في طفلك هي الالكس سيميا
‏فاكرها 😹
‏يعني لازم تعلموا ازاي يفهم مشاعره ويعبر عنها ويعرف سببها وعامه العواطف دي جزء مهم في حياتك علشان تنقل لابنك قيمه المشاعر واهميتها ودورها في الحياه
‏واخيرا ما فيش اب وام مش بيغلطوا ومهما كان تاثرنا باللي عمله اهلنا معانا احنا اللي علينا دلوقتي مسؤوليه التعافي علشان نفسنا وعلشان ولادنا
‏انت بقى كنت بتعاني من الاهمال العاطفي ولا كنت من القله الناجيين

المقال كدا ملخص لكتاب السير بلا وقود التغلب علي الإهمال العاطفي في الطفوله ، لدكتور جونيس ويب و الدكتوره كرستين موريس
و المقال مبني بالكامل علي احدي حلقات اخضر اتمني من الجميع أن يتابعهم
‏و شكراً انك وصلت لهنا 🤍

• عجبني
  • حبيته
  • أتفق
التفاعلات: زوج راقى فكريا, أحمد السويسي, Savvy و 12 آخرين
  • أتفق
التفاعلات: Life Arch، ☠️ B̷A̷D̷ M̷A̷N̷ ☠️ و 𝗟𝗘𝗚𝗘𝗡𝗗 𝗞𝗬𝗦𝗘𝗥
غمض كدا ياصديقي و ارجع شويه بذاكرتك
ياتري فاكر ايه من ايام الطفوله
يمكن فاكر ذكريات ايجابيه زي الإجازات أو الضحك بتاع صحاب المدرسه
بس الحقيقه ان اي حاجه انتا فاكره مش مهمه دلوقتي خالص
مع احترمنا لذاكرتك يا صديقي بس موضوع النهارده مش بيتناول اس حاجه انتا فاكرها ، بالعكس ااحنا هنا بندور علي الي محصلش في طفولتك
ليه
علشان مفاجئه
الي محصلش في طفولتك ليه تأثير في تكوينه و انتا كبير زي الي انتا فكره و يمكن اكتر
ازاي
عارف ياصديقي في ناس كتير كويسه و شطره في حينها بس علطول حسين أن هما مش سعداء
و لما بيسالو نفسهم انا ليه حزين دا انا عندي كل حاجه مش بيلاقو اجابه
‏و حتا الي حوليهم مش بيكون عرفيه هما ليه عملين كدا ، و ممكن يلموهم كمان
‏دا مش بعيد أن حد قريب منهم يقول بابتسامه سمجه
‏_ انتا مش لسه متغدي فراخ عامل فيها حزين ليه بقي هااااا
‏و دا بيخليهك يحسو أن المشكله عندهم هما و أن الغلط فيهم و بس ، و انا بيفتكرو طفولتهم بيفتكرو أنها كانت طفوله سعيده و أن اهلهم عملت الي عليهم و زياده
‏فيزيد كرههم لنفسهم ، و دا لأنهم مش مدركين لتأثير قوه غير مرئيه عمله سحابه سوده علي حياتهم
‏_ قوة ايه بقي قلقتني ، اشباح لا سمح لله
‏لا دي قوة الإهمال العاطفي الي اتعرض ليه الناس دول طفلو*لتهم
‏و هانعرف النهارده ايه هو التأثير دا و ازاي تتغلب عليه

ايه هو الإهمال العطفي
انا عارف ان كلمة إهمال و عطفي مش ركبين علي بعض اوي ، و دا لأننا بنربط الإهمال بالحجات الماديه بس ، و كان ودي اقولك ياصديقي أن الإهمال العطفي ليه ماسكه و علامات ممكن نقفشه بيها
بس الحقيقه لا
الأهل الي بيرتكلو الإهمال العطفي ممكن يقدمو رعايه طبيه ممتازه (من اهل و شرب و لبس ) و يقعو في فخ الإهمال العطفي و دا بأنهم ميهدوش بالهم من مشاعر ابنهم و يهملوه في اكتر وقت هو محتجلهم فيه

بص ياصديقي تربيه طف*ل سعيد مش مقتصر علي الحاجات الماديه و دخول افضل مدارس و الجو دا
لا الموضوع اعمق من كدا ، الموضوع محتاج تواصل عاطفي بين الأب و الأم و ابنهم
_ ايوه بيعملوا ايه الاهل المهملين عاطفياً دول
هما بيعملوا حاجتين
1-انا بيخزلو ابنهم أو بنتهم بطريقة حرجه في لحظه ازمه ، و دا بيتسبب في فشل عاطفي حاد
2- او انهم طول الوقت مش حاسين بحاجات الابن أو الابنة و دا اسمه فضل عاطف مزمن
يعني من الاخر الإهمال العطفي دا بيحصل في اللحظات المهم الي بيكون فيهم الأهل مش شايفين الاحتياجات العاطفية ابنهم ولا بيعملوا علي تلبيتها ، و كدا بيبوظ الارتباط الاول الي هو أساس صورة الشخص الايجابيه بنفسه
_ طيب الأهل يعملون ايه علشان يضمنو الارتباط دا
علشان الأهل يضمنو يربو اطف*ال اصحاء عطفيا لزم يابو 3 معاير
1 أنهم يحسو بارتباط عطفي بنهم ت بين أولادهم
2 لزم يهتم بيهم و في نفس الوقت لزم يعملوهم علي أنهم افراض مستقلين عنهم ، يعني مش امتداد ليهم ولا عبئ عليهم
3 و بناء بقى علي الحاجتين دول لزم يستجيب صح لاحتياجات أطفا*لهم العاطفيه
_ يعني هما الأهالي الي بيرتكلو الإهمال العطفي دول اشرار يعني ، قصدين مثلا يبوظو حيات ابنهم
اطلاقا ، اغلب الأهالي الي بيرتكبوا الاهمال العاطفي ناس طيبين جدا وبيحبوا اولادهم فعلا بس هم مش فاهمين ان هم بيغلطوا في حق اولادهم
ودول انواعهم كثير كل نوع منهم ليه اهدافه واسلوبه فس التعامل
‏خلينا نركز على كام نوع كده ونعرف هم بيعملوا ايه بالظبط و ليه
‏النوع الاول هو الوالد النرجسي
‏ تخيل معايا كده يا صديقي اب او ام شايفين عيالهم امتداد ليهم ، وكل نفس بيتنفسوه بياثر على مظهرهم هم ومكانتهم هم العاليه جدا
‏هيهتموا بمشاعر عيالهم ، اكيد لا
‏النوع ده بيطلب الكمال وبس وما يهموش تاثير ده في اطفاله وما فيش في قاموسهم جو رغبات واهتمام العيال
‏دلوقتي بقى عايزك تتخيل النوع الثاني
‏الوالد المستبد
‏الشخص ده بيربي اولاده زي ما هو او هي اتربه
‏يعني في قواعد وفي عقاب لو ما التزموش بيها وثواب لو التزموا ، وكل الاولاد للنوع ده من الآباء ليهم احتياجات واحده
و كله زي بعض
وعلى النقيض بقى تماما يقف الوالد المتساهل
النوع ده امل ومون عينه ان ولاده يكون سعداء ومبسوطين وما فيش حاجه بتضايقهم ، وده بيوصل لمرحله انهم مش قادرين يربوهم او يقولوا لهم لا وده بيوصل لمرحله عدم تحمل المسؤولية ، و الاتنين بيعانو بعد كدا
اما بقى الوالد مدمن الشغل فده بقى قلبي عنده بصراحه هم بيعملوا كل اللي يقدروا عليه و اكتر علشان يوفروا لاولادهم عيشه كريمه
لكن في المقابل مش بيقعدوا مع اولادهم اصلا ، ولا يعرفوا عنهم اي حاجه
النوع الاخير والاهم معانا هو الوالد حسن النيه
وده بيمثل للاب او الام اللي تعرضه وهم صغيرين للاهمال العاطفي ، وبعدين يقرروا الاخطاء اللي حصلت معاهم وهم مش قاصدين ولا فاهمين ان عندهم مشكله فعلا
و دي ليها حلول بس قدام شويه

و دلوقتي هاندخل علي اثار الإهمال العطفي
و دول بيظهرو بطرق مختلفه ، بس عمتا في عشر تأسيرات بيتصارع معاه الأشخاص الي عانو من الاهتمام العطفي
1-الاحساس بالفراغ
الي اتعرضو الإهمال العطفي بيكون عندهم شعور بالفراغ كدا و عدم الارتياح و الانفصال عن الي حوليهم ، و الشعور دا بيكون مزمن للاسف ، و بمنع الشخص أنه يستمتع بحياته و في حلاته المتطرفة ممكن يودي للتفكير في الانتحار

2-الخوف من الاعدام علي الآخرين
و هنا الشخص بيبول جهود كبير علشان ما يلجاش لحد ولا يطلب مساعده من حد لان من وهو صغير مفتقد للارتباط العاطفي من تعامله مع اهله فبيتخيل ان هو ده الطبيعي والصح وفي كمان التقييم الذاتي الغير واقعي اللي بيظهر على هيئه تقدير متدني للذات يعني اللي تعرضه للاهمال العاطفي بيحتقروا نفسهم وبيبالغوا في نقط ضعفهم
وده لان اهلهم سابوهم كده من غير تعليق ولا ملاحظات على ادائهم ولا مهاراتهم واعتمدت نظرتهم الشخصيه على ملاحظتهم هم بس ، اللي للاسف بتكون سلبيه
الاثر اللي بعده بقى من اثار الاهمال العاطفي هو عدم الرافه مع الذات ورافه كثير مع الاخرين يعني اللي تعرضوا للاهمال بيكون عندهم رافه كثير مع الناس لكن مش مع نفسهم كمان بيكون عندهم شعور عالي بالذنب والخجل من مشاعرهم
وده طبعا لانهم فهموا من تعاملات اهلهم معاهم ان مشاعرهم دي عبء ومش ضروريه
ونتيجه بقى الذنب والخجل ده بتيجي مرحله الغضب الموجه الى الذات وده بيظهر في نوبات او ميول لتدمير الذات والغضب من النفس على اتفه الاسباب ومش بس كده ده كمان بيبقى عندهم شعور خافي ان هو مختلفين وان فيهم عيب خطير لو الناس عرفته هيبعدوا عنهم وبالتالي بيتعمدوا ان هم يخفوا شخصيتهم الحقيقيه، مع ان العيب المميت اللي هم متخيلينه ده ملهوش وجود اصلا
اما الاثر الثامن للاهمال العاطفي فهو صعوبه تقديم الرعايه للذات وللاخرين
‏الرعايه دي بتكون مزيج من الحب والعنايه والمساعده ‏، وعلشان هم ما تلقوهاش من اهلهم وهم صغيرين بيكون صعب يقدموها
‏الاثر اللي قبل الاخير هو ضعف الانضباط الذاتي
‏وده معناه انهم بيكافحوا جامد علشان يعملوا المسؤوليات اللي عليهم زي مسئوليات الشغل او يبطلوا السلوكيات اللي عارفين انها غلط زي السجاير ، وده الان اهلهم سابوا لهم الحبل على الغارب
‏اخر اثر هو الالكس سيميا ودي معناها نقص معرفه الشخص للعاطفه وادراكها
‏ودي الشخص اللي بيعاني منها بيكون صعب عليه يفهم مشاعره ومشاعر اللي حواليه ومشاعرهم على طول متلخبطه كده وبتظهر على هيئه غضبه بس لان هو ده النمط الوحيد اللي يعرفه
‏_همممممممم كل دا بسبب الاهمال العاطفي هي العاطفه مهمه قوي كده
‏طبعا واول خطوه في طريقه تعافي هي اننا نفهم المشاعر واهميتها واهدافها
‏انت عارف ان علماء الاعصاب اكتشفوا ان قدرتنا على الشعور بالعاطفه اتطورت قبل قدرتنا على التفكير ، يعني مشاعرنا دي اللي بنستهزق بيها تمثل جزء اساسي مننا اكثر من الافكار بكثير
‏لكن للاسف العواطف دي بيعتبرها المهملين عاطفيا عبء كبير وساعات احنا كمان بنعتبرها كده وبنتخيل ان حياتنا هتبقى اسهل من غيرها
‏بس الحقيقه ان المشاعر دي هي السبب في صمود البشريه لحد دلوقتي لانها طريقه اجسامنا في التواصل معانا
‏وكل شعور ليه هدف
‏فالحب مثلا بيخلينا نتجوز نهتم بعيالنا
‏والفضول بيخلينا نتعلم ونكتسب مهارات جديده
‏و غيرهم
‏علشان كده لما تحس باي شعور ما تهملوش لا دور وراه واسال نفسك انا ليه حاسس كده جسمي بيحاول يوصل لي ايه
‏ وهيساعدك كمان انك تحدد شعورك بدقه وتقولوا بصوت عالي
‏قول انا حزين، او انا محبط وساعتها بس هتحس انك متحكم في حياتك
‏وبعد ما تسمي مشاعرك دورك انك تقبلها
‏يعني لازم تفهم ان ما فيش حاجه اسمها شعور وحش المشاعر ما فيهاش صح وغلط المهم ايه اللي بعمله بيها فما تحكمش على نفسك من مشاعرك احكم عليها من افعالك

‏كده خلصنا اول خطوه في سبيل التعافي
‏وهندخل على الخطوه الثانيه
‏الي هي العنايه الذاتيه
‏المهملون عاطفيا بيفشلو في رعاية نفسهم و احتجاتهم ، و دا لأنهم مش عارفين احتياجاتهم اصلا ، أو بيععبروها مش موجوده
‏وعلشان يغيروا ده محتاجين يشتغلوا على اربع مجالات رئيسيه
‏اول مجال هو تعلم رعايه نفسك
‏ودي محتاجه اربع خطوات
‏الخطوه الاولى بتقول حط نفسك في المرتبه الاولى سامعك اللي بتقول الانانيه اشتغلت ، لا دي مش انانيه لانك لما تكون بصحه كويسه ومهتم بنفسك ساعتها بس هتقدر تدي الناس اللي حواليك اللي يستحقوه من حبه واهتمام ورعايه ( و كلمه تانيه هانزل اجيبك من شعرك 😹)
‏الخطوه الثانيه خاصه بالاكل
‏في اهالي كتير بتعود ولادها انها حل اي احساس بالضيق هو الاكل ، وكده بيخلوا عيالهم يطوروا علاقه غير صحيه معاه
‏فشوف كده انت علاقتك بالاكل عامله ازاي، ولو فعلا بتشوف ان الاكل هو حال اي مشكله عاطفيه يبقى لازم تشتغل على الموضوع ده وبسرعه
‏الخطوه اللي بعدها بقى ممارسه الرياضه
‏لان ليها دور كبير جدا في تحسين الصحه النفسيه والجسديه فما تهملهاش
‏الخطوه الرابعه والاخيره
انك تمنح نفسك وقت الراحه
‏بس ما يكونش زياده قوي بحيث انك تعمل مسؤولياتك ولا يكون قليل قوي فتتعب نفسيا وعصبيا وجسديا
‏كده خلصنا اول مهاره من مهارات العنايه الذاتيه

ثاني مهاره بقى بتتناول الارتباط الذاتي
ودي حاجه بيفتقدها المهملون عاطفيا زي ما قلنا ولازم تحاول تنميها
وهيساعدك في ده تدريب اسمه برنامج الاشياء الثلاثه ، والمقصود بيه انك تعمل كل يوم ثلاث حاجات لازم تعملها بس مش عايز او تمنع نفسك من عمل حاجات انتا عارف انها مضره ، وتسجل ده في ورقه علشان تلاحظ تقدمك
المهاره الثالثه من مهارات العنايه الذاتيه هي
التهدئه الذاتيه
بص يا صديقي انت مهما فهمت مشاعرك هتمر عليك لحظات هتحس فيها انك مش مرتاح فايه الحل بقى
الحل هنا في التهدئه الذاتيه ، انك تعرف ازاي تهدي نفسك
فجرب مثلا انك لو بتضايق وتتمشى تسمع موسيقى تطبخ اي حاجه المهم تلاقي بطريقه اللي تناسبك
المهاره الرابعه والاخيره
هي الرافه مع النفس
يعني حامل نفسك كويس وما تغضبش منها وتسمح لنفسك انك تكون انسان بيغلط وبينجح وبيحس بكل المشاعر الممكنه ويتقبلها
كده احنا خلصنا ازاي نتعاف
فاضل اييييه ؟
ايوه اسم**** عليك يا صديقي
ازاي بقى ما تقولش الاولاد اللي حصل معايا او ازاي احمال العاطفي اللي انا تعرضت له هم ما يتاثروش بيه
السؤال ده هيرجعنا لل 10 صفات اللي ذكرناها
بس دلوقتي هنذكرهم في سياق التربيه
فاكر احساس الفراغ اللي قلنا ، علشان ما تديلهوش لاولادك مهم تحط في بالك ان دي مش غلطتك بس دورك بقى دلوقتي انك تزود طفلك بالدعم العاطفي اللي ما كانش عندك
ازاي
التزم بكل اللي قلناه لان كل ما زاد حبك لنفسك وفهمك ليها زادت عينيتك لاطفالك وزاد حبك وفهمك وتقديرك ليهم والمشاعرهم
وتدريجيا هيقل شعورك بالفراده وهتقل كمان احتماليه ان اطفالك يحس يحسوا بيه
ولو تعلمت من اهلك انك مش المفروض تحتاج لحد او تعتمد على حد
فغالبا كده هتكون نقلت الموضوع ده لولادك بس طالما ادركت الموضوع دورك دلوقتي تعلمهم ان العلاقات الصحيه بيكون فيها توازن بين الاستقلال والاعتماد على النفس و كمان الاعتماد علي الطرف التاني
وعلشان ما تنقلوش فكره انا الناس لو عرفت فعلا مش هتحبني ، لازم تظهر لابنك قد ايه انت بتحبه
مش بالكلام لا بالافعال ، وباظهار الحب ده كلما امكن
هنشتغل بعدها على انك تركز مع اولادك وتقدم لهم ملاحظات مفيده عن مهاراتهم والحاجات الكويسين فيها والوحشين فيها علشان نظرتهم لنفسهم ما تتاثرش
قل لي صحيح هل هتحب ان طفلك يعامل نفسه بقسوه لنا يكبر
اكيد لا ، و علشان كده لازم تعلموا انه يهدي على نفسه ويرقف بيها
وده هيودينا على فكره لوم الذات
وبرده لازم تعلموا ان نتسامح مع اخطائه ويتعلم منها من غير ما يقل تقدير لنفسه
وطبعا علشان تمنعه من انه يتكسف من مشعره لازم انت الاول تتعلم ازاي ترتاح مع كل المشاعر وتتقبل كل اللي بيحس بقيمتك
‏ فلازم تسيبه يصرح بمشاعره ، وما تمنعوش وساعده يتعامل معاها ويتقبلها ولازم كمان ترعاه في كل الجوانب وخصوصا الجانب العاطفي علشان طفلك بعد كده يكون قادر يحب ويقدم الرعايه لنفسه وللاخرين
‏وعلشان تدمي عنده مهاره الانضباط الذاتي لازم تحط له بنيه وقواعد يمشي عليها زي مثلا وقت النوم ووقت المذاكره ، وده علشان تعلمه ازاي يحط قاعده لحياته ويلتزم بيها
‏اخر صفه بقى لازم تتجنب انك تغرزها في طفلك هي الالكس سيميا
‏فاكرها 😹
‏يعني لازم تعلموا ازاي يفهم مشاعره ويعبر عنها ويعرف سببها وعامه العواطف دي جزء مهم في حياتك علشان تنقل لابنك قيمه المشاعر واهميتها ودورها في الحياه
‏واخيرا ما فيش اب وام مش بيغلطوا ومهما كان تاثرنا باللي عمله اهلنا معانا احنا اللي علينا دلوقتي مسؤوليه التعافي علشان نفسنا وعلشان ولادنا
‏انت بقى كنت بتعاني من الاهمال العاطفي ولا كنت من القله الناجيين

المقال كدا ملخص لكتاب السير بلا وقود التغلب علي الإهمال العاطفي في الطفوله ، لدكتور جونيس ويب و الدكتوره كرستين موريس
و المقال مبني بالكامل علي احدي حلقات اخضر اتمني من الجميع أن يتابعهم
‏و شكراً انك وصلت لهنا 🤍
حلو اوي اوي و قمة الواقعيه لان اي ام هتعرف اوي الكلام ده الام بطبيعتها من نظرة عين ولادها بتعرف ده و الحاجات اللي الابهات بيقعدو يتريقو و يقولو يا لهوي علي المحن و الكلام ده بس الحضن في اوقات كتير و يتكلمو في حضني و يطلعو اللي جواهم و نقعد كده و نتكلم و يقعد يرتجل بكلام و نقعد نتكلم كأنه حوار كبير و انا افضل اتكلم معاه لحد ما يبوسني في خدي و يجري مبسوط دي احلي لحظه في يومي فعلا ده كأم .
الاب فعلا بيحس دايما ان تدخله للطوارئ او لو في احنياج و دايما بقول الاحتياج للاطفال مش مرتبط بحاجه العكس هو علي طول محتاج .
ادعتي و موضوع حياه و مهم و فعلا ضروري خصوصا الايام دي عشان اصعب من الاول لان المقارنات كتير.
ميرسي يا ساره للموضوع ده لانه فعلا مرجع و انا استفدت منه حاجات كتير حتي لو بعمل منها شويه

• عجبني
  • أتفق
  • حبيته
التفاعلات: YOYA🌹, Life Arch, لاريسا و 2 آخرين
حلو اوي اوي و قمة الواقعيه لان اي ام هتعرف اوي الكلام ده الام بطبيعتها من نظرة عين ولادها بتعرف ده و الحاجات اللي الابهات بيقعدو يتريقو و يقولو يا لهوي علي المحن و الكلام ده بس الحضن في اوقات كتير و يتكلمو في حضني و يطلعو اللي جواهم و نقعد كده و نتكلم و يقعد يرتجل بكلام و نقعد نتكلم كأنه حوار كبير و انا افضل اتكلم معاه لحد ما يبوسني في خدي و يجري مبسوط دي احلي لحظه في يومي فعلا ده كأم .
الاب فعلا بيحس دايما ان تدخله للطوارئ او لو في احنياج و دايما بقول الاحتياج للاطفال مش مرتبط بحاجه العكس هو علي طول محتاج .
ادعتي و موضوع حياه و مهم و فعلا ضروري خصوصا الايام دي عشان اصعب من الاول لان المقارنات كتير.
ميرسي يا ساره للموضوع ده لانه فعلا مرجع و انا استفدت منه حاجات كتير حتي لو بعمل منها شويه
دا انا الي مرسي علي الكلام القمر دا
اتمني فعلا أن كل الناس تقرأه و تستفاد منه

• عجبني
  • أتفق
التفاعلات: لاريسا و Ms Roony
دا انا الي مرسي علي الكلام القمر دا
اتمني فعلا أن كل الناس تقرأه و تستفاد منه
كلامك ده هيحس بيه اي ام اوي و هيتعلم منه كل اب اوي

• حبيته
التفاعلات: 𝗟𝗘𝗚𝗘𝗡𝗗 𝗞𝗬𝗦𝗘𝗥 و Mistress Sara
طيب عندك حاجه عاوزه تضفيها ياقمر
@ronron

• أتفق
التفاعلات: Ms Roony
  • أتفق
التفاعلات: Mistress Sara
  • عجبني
اتمني فعلا
كلام ده مستخبي يا ساره مش محسوس بالشكل اللي انتي شارحاه مع انه مهم فعلا لابعد درجه ممكن تتخيليها بس نفسي الاب يحس انه مهم يعمل ده برده مش بتاع الطوارئ هو و بس

• بيضحكني
  • أتفق
التفاعلات: لاريسا و Mistress Sara
كلام ده مستخبي يا ساره مش محسوس بالشكل اللي انتي شارحاه مع انه مهم فعلا لابعد درجه ممكن تتخيليها بس نفسي الاب يحس انه مهم يعمل ده برده مش بتاع الطوارئ هو و بس
الفكره أن اغلب الاولاد بالذات بيعانو من جفاف عاطفي كتير ، ف بالتالي الاب بيورث دا لأولاده من غير حتا ما ياخد باله أو يشعر بحاجه زي كدا
هو شايف أن دا دلع و مينفعش الاولاد يدلعه و الا هايبوظو
هوا الي اتربيت عليه

• أتفق
الفكره أن اغلب الاولاد بالذات بيعانو من جفاف عاطفي كتير ، ف بالتالي الاب بيورث دا لأولاده من غير حتا ما ياخد باله أو يشعر بحاجه زي كدا
هو شايف أن دا دلع و مينفعش الاولاد يدلعه و الا هايبوظو
هوا الي اتربيت عليه
😒 بالظبط كل حاجه احنا اتربينا كده كلمه بكرهها بصراحه

• أتفق
وعشان كده بنقول ان الاب والام محتاجين كورسات او برامج توعية ازاي يأدو دورهم صح وميأثرش بالسلب على الطفل لانها اهم مرحلة في حياة الانسان

والمفروض اصلا طالما مش مستعدين ان يكون عندهم اولاد يبقا ميخلفوش لانه مش ذنبه انه يتربي وسط اهل مش مؤهلين لده

وحتى المقبلين على الزواج محتاحين موضوع زي ده والمفروض يتعملهم اختبارات ان كانو مؤهلين لدور زي ده ولا لأ

• عجبني
  • أتفق
  • الموضوع ده يدعو للتفكير
التفاعلات: غريب عن العالم, Life Arch, Mistress Sara و شخص آخر
وعشان كده بنقول ان الاب والام محتاجين كورسات او برامج توعية ازاي يأدو دورهم صح وميأثرش بالسلب على الطفل لانها اهم مرحلة في حياة الانسان

والمفروض اصلا طالما مش مستعدين ان يكون عندهم اولاد يبقا ميخلفوش لانه مش ذنبه انه يتربي وسط اهل مش مؤهلين لده

وحتى المقبلين على الزواج محتاحين موضوع زي ده والمفروض يتعملهم اختبارات ان كانو مؤهلين لدور زي ده ولا لأ
مش عارفه بس دي طبيعه اكتر لان التربيه حياه مش تجربه او علم و في حاجات بتتولد مع الطفل جواك انت بتخليك من غير ما تحس بتاخد بالك من كل حاجه و بتكبرو مع بعض مش قادره اقول كلامك صح و لا لاء عمليا قصدي طبعا بس الطبيعه احلي

😒 بالظبط كل حاجه احنا اتربينا كده كلمه بكرهها بصراحه
احنا محتاجين نتعلم من اول و جديد ازاي نتعامل مع ولدنا

• أتفق

و**** انا من داعمين دا جدا
بس تفتكرو حاجه زي دي ممكن تطبق ازاي

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • عجبني
احنا محتاجين نتعلم من اول و جديد ازاي نتعامل مع ولدنا
ايوا يا ساره ماهو كل وقت و ليه ادان مش كله زي بعضه

وجهة نظري انا ان الأحسن نشجع الاب و الام علي تثقيف نفسهم مرحليا و يبقي زي حاجات استرشاديه عشان الناس ماتحسش انها معضله و يخافو من الخلفه و التربيه

• أتفق
مش عارفه بس دي طبيعه اكتر لان التربيه حياه مش تجربه او علم و في حاجات بتتولد مع الطفل جواك انت بتخليك من غير ما تحس بتاخد بالك من كل حاجه و بتكبرو مع بعض مش قادره اقول كلامك صح و لا لاء عمليا قصدي طبعا بس الطبيعه احلي
بس فعلا يا قمر احنا محتاجين كلنا نفهم اكتر ازاي نربي ولدنا بالطريقة الصحيحة
صدقيني احنا اكتر من80% الأمراض النفسية الي يتقبلها بتكون بسبب مشاكل في الطفوله
أما مشاكل مجتمعيه او اسريه او مشاكل في التربيه مشاكل في الطموح
حاجات كتير كلها سببها التربيه

• عجبني
  • أتفق
التفاعلات: Eross و Ms Roony

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%