NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة منقول واقعية قلب ليس من حقه الحب (للكاتبة لؤلؤة حيرانة) ـ أربعة وسبعون جزء

ناقد بناء

معاون
طاقم الإدارة
معاون
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
إنضم
17 ديسمبر 2021
المشاركات
9,406
مستوى التفاعل
3,066
العمر
42
نقاط
20,650
الجنس
ذكر
الدولة
كندا
توجه جنسي
أنجذب للإناث
1



فى احدى المناطق الريفية في مصر التي تزينها المساحات الخضراء الواسعة وينعشها الجو الصافى وتحيط بها الشمس المشرقة تقطن عائلة عريقة لها اسمها في هذه البلدة وسمعتها ايضا وهي عائلة الفيومى لم يتبق من نسلها سوى اثنان كل له عائلته الخاصة فواحد منهم يتخذ القاهرة بلدا له والاخر مازال متمسكا بهذه البلدة يعيش فيها مع اسرته في فيلا فخمة تكاد تكون الوحيدة من طرازها في المكان تتميز بالمساحة الكبيرة والاثاث البسيط الذي يتميز في نفس الوقت بالذوق الرفيع تحيطها حديقة بها جميع انواع الزهور واشجارالفاكهة وبعض من اشجار المسك مما يعطى لساكنى هذا المكان الراحة والطمأنينة والسعادة.
,
, فى صباح يوم مشرق تستيقظ الام لتوقظ ابنتها لتسافر للقاهرة التي تقطن بها في فترة الدراسة فهى طالبة في القصر العينى ,تدخل الام غرفة ابنتها التي تتميز بوجود القليل من الفرش والاثاث ذو اللون الزهرى الفاتح ممزوجا بالابيض فهى تحتوى على سرير بجواره تسريحة رقيقة جدا وكومدينوومكتب عليه بعض الكتب مع جهاز لاب توب وامامه الكرسى وبها خزانه الملابس ومكتبة وبها شازلونج مريح جدا ايضا ومعلق فيها بعض شهادات التقدير لمراحل تعليمية مختلفة وكان الاثاث يتميز بالرقة والكلاسيكية في نفس الوقت ,تذهب الام نحو الشرفة لتفتح ستائرها وتوقظ ابنتها.
,
, مها: سمية سمسمة يلا يا حبيبتى قومى هتتاخرى
, سمية: ايوة يا ماما سيبنى انام خمس دقايق بس كمان
, مها: انا قلتلك متناميش بعد متصلى الفجر مش هتقدرى تصحى تانى فيها ايه يعنى لوكنتى فضلتى نص ساعة تقرى الورد بتاعك فيهم وكمان هتقوميلى مصدعة
, سمية: خلاص خلاص انا اسفة يا ست الكل يا عسل انتى انا قومت اهو وبعدين الورد ورد القران بتاعها هقراه في الطريق يا ستى وادينى قومت اهوومفياش صداع ولا حاجة.
,
, ونهضت سمية من على فراشها طابعة على جبين والدتها قبلة رقيقة واحتضنتها
, مها: بسرعة خلصى بابا مستنيكى تحت علشان يوصلك اوعى تكونى مجهزتيش شنطتك واطمنتى على حاجتك
, سمية: ابدا و**** يا ماما ده انا بقالى اسبوع بجهز حاجتى المهم بس بلاش بابا يودينى ميخلى عمو منعم يوصلنى بلاش يتعب نفسه
, مها: يا ستى ولا تعب ولا حاجة احنا عندنا كام سمسمة يعنى وبعدين هو عايز يودى ورق تبع الشغل لعمك محمود وعايز يشوف الدكتور خليل.
,
, سمية: ااااااااااااه قولى كده بقى هههههههههههههه ماشى يا ست الحبايب **** يخليكو ليا يااارب ويعين بابا ممكن بقى تتفضلى علشان عايزة اغير
, مها: ماشى يا ستى مع انى مامتك بس ماشى متتاخريش
, سمية: حاضر يا ماما
, دخلت سمية الى الحمام واخذت حمام ماء دافئ ينعشها قليلا وتوضأت وصلت الضحى ثم ابدلت ثيابها واخذت اغراضها وودعت غرفتها ثم اغلقتها وهبطت الى الاسفل حيث توجد غرفة الطعام حيث ينتظراها والداها.
,
, سمية: السلام عليكم ورحمة **** وبركاته ازيك يا بابا
, وطبعت على راسه قبلة. ازيك ياماما وطبعت على رأسها قبلة
, وجلست بحوار ابيها
, احمد: الحمد لله تمام منتديتيش على حد يجيب الحاجة دى من فوق ليه يا بنتى ذنب عليكى يعنى
, سمية: يا بابا دى حاجتى لسة هطلع حد علشان يجيبهالى من فوق يعنى ,مش مشكلة.
,
, مها: يابنتى ماهى لو كان فيكى حيل زى بقية الناس كان ماشى بس انتىى يدوب نزلتيها وشك اصفر ونهجتى اسمعى الكلام يا سمية **** يكون في عون محمد ده هيغلب معاكى
, سمية: حاضر يا ماما وقالت بصوت منخفض لابيها كده يعنى يا بابا فتحت عليا فتحة ملهاش اخر
, احمد بصوت منخفض: خديلك شوية قبل ما تسافرى هههههههههه
, مها: بتقولوا حاجة٣ نقطة
, سمية: لا لا لا ابدا انا كنت بسال على اخواتى فين عايزة اشوفهم قبل ما امشى.
,
, مها: اخواتك نايمين. , افطرى بس انتى واشربى اللبن ده وهصحيهم
, سمية: لا لا ياست الكل ذنب عليهم يعنى ,انا هفطر وهطلعلهم اسلم وانزل على طول لازم اللبن يعنى ماله العصير
, انتهت سمية من وجبتها الصباحية التي لم تاكلها جيدا فهى تاكل القليل من الطعام
, سمية: الحمد لله بارك **** فيما رزق
, احمد: ايه يا سمسمة كلى زى الناس يا بنتى لسة ورانا سفر
, سمية: معلش يابابا و**** شبعت الحمد لله.
,
, مها: يابنتى حرام عليكى اتغذى شوية خدى بالك من نفسك
, سمية تمزح مع امها /يا ماما كفاية انا فظت الكلمتين دول ,وبعدين يادوب اطلع اسلم على اخواتى ونمشى علشان منتاخرش
, عن اذنكم
, احمد/مها: اتفضلى يا بنتى
, مها: احمد انت لازم تقابل خليل وتحدد معاه معاد السفر والعملية مينفعش كده يا حبيبى تتاخر اكتر من كده انا خايفة عليك
, احمد: وطى صوتك يا مها انا قولتلك اطمن على سمية لما تتجوز وبعدين اعمل العملية.
,
, مها باكية: ياحبيبى هنستنى سنة بحالها علشان خاطرى يا احمد كلم خليل لو مكلمتوش انا هقول لسمية
, احمد: لا يا مها سمية لاربنا يسها هكلمه وربنا يقدم اللى فيه الخير
, مها: **** يطمنى عليك ويخليك ليا يا احمد وميحرمنيش منك يارب ويشفيك يا حببيبى
, احمد: امين ويخليكى ليا يا حبيبة قلبى.
,
, فى هذه الاثناء تصعد سمية درجات السلم مسرعة وعندما تصل لغرف اخوتها تشعر بالم في صدرها وضيق في نفسها وتشعر بان انفاسها تخرج من صدرها سريعا,جلست على احدى الكراسى الموجودة في هذا الممر وقالت لنفسها ما هذا لما هذا يحدث معى هذه الايام مابى؟ اللهم اجعله خيرا. وتنهض ثن تتجه لغرفة اختها ملك تطرق الباب ثم تدخل
, سمية: ملك ملوكة حبيبتى انا ماشية عايزة حاجة؟
, تقترب سمية من سريراختها وتجلس بجانبها.
,
, ملك: ايوة يا سمية انتى ماشية خلاص؟
, سمية مبتسمة: ايوة يا حبيبتى مسافرة دلوقتى وانتى تجيلى بعد اسبوع يا قمر
, ملك: لالالا اسبوع ايد انا هاجى بعد اسبوعين ولا حاجة يكونوا دخلو في المنهج انا مش فايقة اروح من اول اسبوع انا عايزة اناااااااااااااااااااام مش ناقصة تعب
, سمية: يا بنتى دى كليتك 3 ايام في الاسبوع وكمان انتى مش قاعدة هناك يعنى بتتفسحى في الطريق يا قمراية يبقى تعب ايه بقى.
,
, ملك مبتسمة وتمزح: سمية هتتاخرى على بابا على فكرة وبعدين عندى تليفون مهم هاتى حضن وبوستين وامشى بقى
, سمية نظرت لها نظرة حانية ومعاتبة: اااااااااااااااااااااه بقى كده ماشى ياستى يعنى عمرو احسن منى؟
, ملك احرجت جدا: غمرو مين قال عمرو؟
, سمية: ياستى ايه مالك كده ده خطيبك وابن خالتك كمان وبيحيك اوى يعنى من الجهتين المهم سلميلى عليه وربنا يهنيكى يارب
, ملك: سمية هو محمد متصلش بيكى لسة؟
,
, سمية بنبرة من الحزن: لا متصلش عادى يا بنتى
, ملك اتسعت عيناها: نعم عادى ايه ده قليل الذوق يتصل ده انتى خطيبته وهيقعد شهور ميشوفكيش تبقى تقوليلى عادى؟
, سمية بعين دامعة: اه عادى يا بنتى هو حر براحته بصى يا ملك انا عارفة انه مبيحبنيش يعنى عادى يعنى هو بس شايفنى عروسة مثالية ليه يعنى دكتورة من عيلة محترمة بس فهمتى.
,
, ملك بحزن على اختها: لا يا بنتى متقوليش كده انتى عارفة ظروف شغله ياسمسمة وبعدين ده يبقى عبيط اوى واهبل لو محبكيش يا بت
, سمية: يا ستى سيبيها على **** سلام ببقى علشان ماما هتنادى وبابا كمان وانتى عارفة اللى هبحصلك
, ملك: لا يا ستى قومى انتى ايه اللى مقعدك قومى قومى
, سمية: ماشى ياستى اشوف وشك بخير
, واحتضنتها بقوة وقبلتها من وجنتيها وخرجت ذاهبة لغرفة مالك طرقت الباب حتى اتاها صوت اخيها
, مالك: ادخلى يا سمية.
,
, سمية: ايه ده انت عرفتنى ازاى؟
, مالك: يابنتى اصل دى خبطتك براحة اوى وهي تكتين شوفتى حافظها ازاى؟
, سمية: ياحبيبى **** يخليك ليا انا ماشية بقى عايز حاجة؟
, مالك بحزن: كده يا سمية هتوحشينى اوى يا بنتى انتى لحقتى تقعدى حاجة علشان تمشى؟
, سمية: معلش بقى يا مالك انتى عارف ظروف دراستى اعمل ايه قدرى يا بنتى هههههه
, مالك: خللى بالك من نفسك يا سمية وروحى للدكتور زى ما اتفقنا ماشى.
,
, سمية بنبرة حانية: ماشى يا حبيبى ده انت اخويا الكبير على كده واوعدك هروح زى ما اتفقنا بس اوعى تقول لماما او بابا يا مالك
, مالك: اخص عليكى تعرفة عنى كد؟ انا هقولهم لو مطمنتينيش عليكى وروحتى للدكتور
, سمية: ماشى يا سيدى صحيح انت لسة منمتش؟
, مالك: لا بذاكر ميكانيكا اصلها صعبة اوى فقولت اذاكرها بجد من اول السنة نفسى ادخل هندسة
, سمية: ماشى يا حبيبى **** يوفقك ويكرمك يارب يا مالك.
,
, بس نصيحتى نام بالليل وذاكر بالنهار زى الاية الكريمة اللى بتقول وجعلنا الليل لباسا وجعلنا النهار معاشا وتاكد ان **** مش هيضيع تعبك ماشى يا عم
, مالك: ماشى ياروح العم ده ههههههههه
, سمية: طيب يلا عايز حاجة انا ماشية
, مالك: عايز سلامتك يارب وكمان التقدير ميقلش عن كل سنة ماشى
, سمية: ماشى يا اخويا الكبير مع السلامة.
,
, وطبعت على جبينه قبلة حانية وكذلك هو ,ثم اتجهت لغرفة اختها الصغيرة التي تعتبرها كابنة لها وهي رهف ,طرقت الباب ثم دخلت
, سمية: رهف رورو حبيب قلب سمسمة قوم يلا اسلم عليك
, رهف: بصوت نائم: سمسمة انتى ايه اللى مصحيكى دلوقتى ادخلى نامى
, سمية: كده يا رهف همشى من غير ما اسلم عليكى انا مسافرة رايحة الكلية على فكرة
, رهف افزعتها الكلمة وبصوت حزين وعين دامعة قالت
, رهف: كده يا سمسمة هتمشى اهئ اهئ اهئ هتوحشينى خخالص.
,
, سمية بصوت دامع: انا مش عيزاكى تعيطى البنات الحلوين مبيعيطوش وبعدين ذاكرى كويس علشان اخدك معايا الملاهى هناك وكمان لما تكبرى تدخلى الكلية بتاعتى ها ايه رايك؟
, رهف: ماشى يا سمسمة بس هتكلمينى كل يوم زى ما اتفقنا ماشى
, سمية: ماشى وهجبلك عروسة كبيرة
, رهف: عروسة ايه انا عايزة حقى ناشف
, سمية متعجبة: /ناشف؟ عرفتيها منين دى؟
, ماشى يا ستى ناشف ناشف
, هاتى حضن بقى لسمسمة بس عيزاه كبير اوى ماشى
, رهف: ماشى.
,
, نهضت رهف من السرير واحتضنتها اختها بقوة واخخذت تقبلها كلالم التي تخشى فراق ابنتها
, سمية: رورو حبيبى
, رهف: نعم يا سمسمة
, سمية: متنسيش الصلاة زى ما احنا اتفقنا والجدول انا عملتهولك علشان لما اجى واشوفك صليتى بانتظام ولا لا اجيبلك هدية كبييييييييييييييييييييييييرة اوى ماشى؟
, رهف: ماشى يا سمسمة
, سمية: مع السلامة يا حبيبتى اشوف وشك بخخير
, رهف: مع السلامة يا سمسمة.
,
, خرجت سمية من الغرفة وبدأ رهف في البكاء الصامت حيث انها تعد سمية كام ثانية ,هبطت سمية الى الاسفل ووجدت احد ما يتصل بها
, سمية: السلام عليكم
, محمد: وعليكم السلام ازيك يا سمية
, سمية: انا الحمد لله تمام كويسة انا ماشية دلوقتى على فكرة
, محمد: طيب تروحى وترجعى بالسلامة معلش و**** انا عندى شغل فمعررفتش انزل علشان اسلم عليكى
, سمية: لا عادى مفيش مشكلة **** يعينك بس خللى بالك من نفسك.
,
, محمد: ماشى يا ستى تبقى طمنينى عليكى
, عايزة حاجة
, سمية: لا عايزة سلامتك في امان ****
, محمد: في امان **** مع السلامة.
,
, اغلقت سمية الهاتف واخذت تنظر اليه بحزن وتذكرت كيف هو زواجهاحيث انه زواج تقليدى جدا فمحمد شاب جيد يعمل كطبيب في احدى المستشفيات الخاصة من عائلة محترمة حيث انه كان في قافلة طبية فشاهدها فوجدها لا تتكلم كثيرا وهادئة الطباع فسئلل عنها وتقدم لها لكنه لا يحبها مثلما كانت تنتظر منه وتبادله ولا يهتم بها حتى جاء يوم عيد ميلادها وقد ذكرته به ولكنه لم يهتم ولم يات وايضا اثناء مرضها في بداية خطوبتهما منذ سنة تثريبا لم يات لزيارتها ولكنه اكتفى بباقة ورد ارسلها ومكالمة تليفونية قام بها من باب الواجب.
,
, احمد: سمية سمية سمية
, سمية: هه، نعم يا بابا خير
, احمد: انتى اللى خيريابنتى انان بكلمك بقالى ساعة اللى واخد عقلك؟
, سمية بحزن: ولا حاجة يا بابا سلامتك يلا علشان هنتاخر
, مها: ايه يا بنتى انتى بقالك ساعة فوق بسرعة يلا هتتاخروا
, احمد: ماشى يا حبيبتى ماشيين اهو عايزة حاجة.؟
, مها: عايزة سلامتك يا حبيبى متنساش اللى اتفقنا عليه يا باشمهندس ماشى؟
, احمد: احم احم، ماشى يلا في امان ****.
,
, احتضنت مها ابنتها كثيرا فهى صديقتها وبنتها في نفس الوقت ورفيقتها التي لا تقوى على فراقها
, مها: خللى بالك من نفسك يا سمسمة وكللى كويس يا حبيبتى **** يكرمك وسلميلى على طنط اميرة كتير وعمو خليل
, سمية: حاضر يا ماما لا اله الا ****
, مها: محمد رسول ****
, ركبت سمية مع والدها السيارة لتذهب الى القاهرة وتبدأ عامها الدراسى الجديد بامل وخوف وترقب وفرح في نفس الوقت.
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: الملك الضعيف، أحمد السويسي و BASM17 اسطورة القصص
2



فى التجمع الخامس بارقى الاحياء به توجد فيلا اشبه بالقصر تتميز بالفخامة الشديدة وذات طراز حديث تبهر من ينظر اليها وتاسر نظره يحيط بها حديقة كبيرة جدا بها ارقى انواع الزهور واندرها، عندما تدخل لهذه الفيلا تجد في الردهة افخم انواع الاثاث وبعض التحف المنتشرة بين الاثاث ويوجد على الحائط لوح لكبار رسامى العصر الحديث والقديم، تقطن عائلة محمود الفيومى من اكبر رجال الاعمال في مصر والوطن العربى، في غرفة الطعام التي تتميز بوجود طاولة كبيرة فخمو جدا عليها ادوات الطعام من الفضة والكريستال، معلق على الحوائط لوح فنية لاتقل في ذوقها عن مثيلتها ببقية المنزل.
,
, محمود: صباح الخير يا ميرفت فين الاولاد؟
, وياخذ الصحيفة لكى يقرأها
, ميرفت: صباح النور يا محمود الاولاد نايمين معاد صحيانهم لسة مجاش ساعة وهبعت سوزان تصحيهم
, محمود: فيها ايه يعنى يا ميرفت لو صحيوا بدرى شوية يفطروا معايا ده اسر جاى امبارح ومسافر بكرة نفسى يقعد معايا قبل ميسافر شوية
, ميرفت: يا محمود سيب الولد يشوف مستقبله وبطل بقى العواطف دى.
,
, محمود: خلاص يا ميرفت شبعتت الحمد لله عن اذنك وخللى مى تيجى مع آسر الشركة علشان عايزهم هما الاتنين
, ميرفت: ليه خير يا محمود الولد عنده ورق مهم لازم يخلصه من الجامعة هبعت ملك مع السواق
, محمود بعصبية: ميرفت انتهى الكلام واللىى انا قولته يتنفذ,عن اذنك
, هنا تدخل الغرفة فتاة ليست بطويلة او قصيرة شعرها بنى ومنسدل على ظهرها وبه بعض الخصل التي تجدلها لتعطى مظهرا بريئا لها لها عيون خضراء كلون ورق الشجر في الربيع.
,
, مى: بابا حبيبى ,ايه يا بابا ناوى تمشى وتسيبنى اروح لوحدى مش خايف على بنتك من المعاكسات والذي منه؟
, ميرفت: قولى صباح الخير الاول واقعدى افطرى يا مى
, مى بشئ من الضيق: صبباح الخير ياماما هاد سندوتشات في الشركة ,عن اذنك، يلا يا بابا هتتاخر يا جميل عن الشغل ويتفصل منك يومين هفتنعليك للمدير
, محمود: هههههه يلا يا حبيبة قلبى بس بلاش فتنة على الصبح
, ميرفت: اتكلمى كويس مع بابا يا مى ايه الطريقة دى.
,
, مى بصوت منخفض تهمسس لوالدها: يلا يابابا اصل انا حاسة ان في كهربا في الجو وهنتكهرب وفيوزاتنا تضرب ههههه
, محمود بنفس الطريقة: يلا يابنتى
, ميرفت: اخبار جو ايهه يا مى واخبار طنط سهير؟
, سلميلى عليه
, مى: الحمد لله يا ماما على فكرة اسمه يوسف مش جو
, محمود: يلا يا مى هنتار عن اذنك يا ميرفت وخللى آسر يعدى عليا
, مع السلامة
, ميرفت بضيق: حاضر يا محمود ,مع السلامة.
,
, يوسف خطيب مى وصديق آسر ايضا وزميل دراسة له ولكنه يعمل في مصر ولا يفضل السفر للخارج
, يخرج مى ومحمود من باب الفيلا متوجهين للسيارة تجلس مى بالكرسى الخلفى بحوار والدها يتبادلان اطراف الحديث
, محمود: عمك احمد جاى النهاردة الشركة عايزك تكونى موجودة
, مى بفرحة شديدة: بجد يابابا و**** بحبه اوى نفسى نروح عندهم لولا ماما بس ,نفسى اشوف بناته اوى واتعرف عليهم من كلامك عنهم يابابا.
,
, محمود: يا ستى هما جامعتهم هنا تبقى خدى ارقام تليفوناتهم وكلميهم واعذميهم بس برة البيت لانى مش متاكد ان مامتك هتستقبلهم كويس وانا مش ناقص احراج
, مى: تمام يا احسن اب في الدنيا
, وصلت السيارة الى الشركة وتوجه كل منهما الى مكتبه وبدأ بمباشرة عمله.
 
3



يستيقظ شاب من نومه العميق على صوت منبه الساعة الذي يخبره انها الثامنة صباحا، يستيقظ ويدخل الحمام ياخذ حمام دافئ ويتوضأ ليصلى الفجر فمو لم يصله حاضر، ثم يبدل ثيابه لثياب انيقة جدا تبرز وسامته فهو طويل ذو قوام رجولى شعره يمتاز بالسواد الشديد والبشرة البيضاء والعيون ذات اللون العسلى.
,
, يرتدى ثيابه وساعته الانيقة ويضع عطره المفضل ويرتدى نظارته الطبيه الانيقة التي تزيد من وسامته ومظهره الرجولى، يهبط الى اسفل المنزل
, ميرفت: صباح الخير يا آاسر.
, آسر: صباح الخير يا ماما ازى حضرتك.
, يطبع قبلة على جبين والدته ويجلس بجوارها في الصالون
, آسر: ليه مصحتينيش اصللى الفجر حاضر يا ماما انا مش قولتلك قبل ما انام وبعدين من اللى ظبط المنبه على 8 انا ظابطه على 5؟
,
, ميرفت: صعبت عليا اصحيك يا حبيبى بابا ومى قاموا صللوا وجه يصحيك مرضتش فقولت له انا هصحيه لكن صعبت عليا كان شكلك مرهق ,طفيت المنبه وظبطه على 8 وبعدين ما انت صليت اهو احنا لسة بدرى
, آسر بضيق: يا ماما يا حبيبتى بعد كده ملكيش دعوة بشكلى مرهق ولا لا كنتى تصحينى يا ماما
, ميرفت بعصبية: ايه يا ولد في ايه؟ ايه الاسلوب اللى بتكلمنى بيه ده الدنيا متهدتش قوم يلا علشان تفطر وتروح لوالدك الشركة هو عايزك ضرورى.
,
, آسر: لا حول ولا قوة الا ب**** لازم الواحد يتنرفز على الصبح ,حاضر يا ماما عن اذنك.
, ميرفت: سوزان. سوزان حضرى لدكتور آسر الفطار بسرعة
, آسر محدثا نفسه: بردو دكتور قال خلاص اخدت الدكتوراه ده لسة يا دوب الماجستير اخده من شهر.
, يخرج آسر من منزله يأخذ سيارته المرسيدس السوداء ذات البابين ,متجها لشركة والده.
,
, على الجانب الاخر في احدى المنازل الفاخرة بالمهندسين المكونة من طابقين , يقطن دكتور خليل رئيس قسم جراحة القلب والاوعية الدموية في طب القصر العينى مع زوجته الدكتورة نبيلة وهي دكتور في كلية الصيدلة جامعة القاهرة مع ابنتهم الوحيدة البالغة من العمر خمسة عشر عاما تدعى نغم تتميز هذه الاسرة بالتواضع الشديد والخلق الحسن والحرص على دينها. داخل حجرة الطعام يجلس الدكتور خليل على رأس المائدة وبجواره زوجته وبنته.
,
, خليل: اميرة بالمناسبة سمية جاية النهاردة
, اميرة بفرحة مصحوبة بدهشة: ايه ده يا خليل النهاردة النهاردة ينفع متقولش كده كنت جهزت اوضتها وعملت حسابى
, نغم: هيييييييييييييييييييه ابلة سمية جاية النهاردة اخييييييييييييييييييرا يا ماما انا هنيمها معايا في الاوضة لحد متوضبى اوضتها اصلها وحشانى اوى.
,
, أميرة: لا مينفعش يا نغم تقول ايه هي لما تيجى ومتلاقيش اوضتها هتقول مش جاهزين لاستقبالى ومش فاضيين وهي حساسة يا حبيبة قلبى لازم بردو نهتم بيها
, خليل: هههههههههههههه يا حبيبتى سمية عقلها كبير وخللى هدى تجهز الاوضة. وبعدين لو قولتلك باباها جاى هتعملى ايه؟
,
, اميرة: نعم لا بجد حرام عليك يا خليل يعنى باشمهندس احمد جاى ومتقولش ده في حالة طوارئ في البيت على كده استنى انا هقوم اجيب ورقة وقلم وجاية انت شايف لما بنروحلهم بيشيلونا من الارض شيل ثوانى بقى
, خليل: هههههههههه ,مامتك هيحصلها حاجة يا نغم دلوقتى **** يسترها هههههه
, نغم: ههههههههههه عندك حق يابابا بس بصراحة انا مبسوطة لان ابلة سمية هتيجى بستناها من السنة للسنة.
,
, خليل: ياريتك تطلعى زيها يا نغم وتحاولى تتعلمى منها
, اميرة: انا جيت اهو بص يا خليل ادى الورقة دى لعم صبحى تحت واديه الفلوس و قوله يجيبها ميتاخرش في ظرف ربع ساعة يكون قدامى ,علشان خاطرى ياحبيبى بسرعة وقوله ميتاخرش
, خليل: طيب هدى فين تنزله هى؟
, اميرة: لااااا هدى بتعمل اوضة سمية قولنا في حالة طوارئ هههههه
, خليل: ماشى يا حبيبتى **** يخليكى لياويخليلى طيبة قلبك دى بس لو تحنى عليا بيها هههههههههههه.
,
, اميرة: خلاص يا خليل روح بقى بسرعة
, نغم: وانا اعمل ايه يا ماما
, أ ميرة: انتى تعالى معايا جوه ده احنا ورانا شغل كتير هههه
, نغم: ماشى كله يهون علشان خاطر ابلة سمية
, يخرج خليل من المنزل متوجها للبواب ليخبره بان ياتى بالاغراض التي طلبتها زوجته,وتدخل الام مع ابنتها ليقوموا بالتجهيزات اللازمة لاستقبال ضيوفهم.
,
, بعد ساعة تكون سمية قد انتهت من التحضيرات اللازمة لاستقبال سمية وابيها بعد مدة ليست بالقلية تجد ان جرس البيت ينبهها بانهم قد وصلوا ,تهرول نغم بسرعة نحو الباب لتفتحه
, نغم بفرحة شديدة: ابلة سمية؟
, حمد لله على السلامة وحشتينى اوى كده متقوليش انك جاية
, وقد احتضنتها سمية بشدة فهى تحب نغم وتشفق عليها ايضا حيث انها الوحيدة وليس لها اخوة.
,
, سمية: هههههه وانتى اكتر و**** يا حبيبتى حبيت اعملها مفاجئة ,زبعدين هتسيبينى انا وبابا واقفين كتير كده
, نغم احمر وجهها كثيرا: عمو احمد انا اسفة بجد اصل ابلة سمية كانت وحشانى اوى اتفضلوا اتفضلوا
, احمد: هههه ولا يهمك يا حبيبتى يا ترى بابا موجود؟
, خليل: ولو مش موجود يعنى نبعت نجبهولك ,ازيك يا بشمهندس؟
,
, وسلم عليه سلاما حارا فهم اصدقاء منذ الطفولة وزملاء دراسة لكن أحمد اتخذ الهندسة دراسة ومجالا لعمله وخليل اتخذ الطب
, أحمد: ليك وحشة و**** ازيك يا خليل؟
, خليل: و**** وانت اكتر تعالى بقى نقعد في المكتب ونتكلم على روقاااااااااااان
, سمية: احم احم، نحن هنا على فكرة يا عمو ولا اقول يا دكتور؟
, خليل: هههههه معلش و**** انا اسف يا سمسمة القاهرة نورت ويا ستى هنا عمو هناك بقى دكتور هو اللى هنقوله هنعيده يعنى ههههه.
,
, سمية: ههههه ماشى يا عمو، طنط فين؟ يا ترى موجودة؟
, أمير: طنط هنا بس مستنية لحد ما اللحظات الرومانسية دى تخلص ههههههازى حضرتك يابشمهندس وازى مدام مها ليها وحشة و**** ازيك يا سمسمة واخذت سمية بالحضن وسلمت عليها
, أحمد: الحمد لله تمام يا دكتورة وسمية جبتها اهه يا ستى معلش بقى كلها سنة وتخلصوا منهاهههههه انتوا اللى جايبينه لنفسكم.
,
, خليل: اخص عليك يا احمد دى سمية زى نغم و**** **** عالم معزتها عندى المهم اتفضلى يا سمية مع نغم وطنط فوق. هدى هدى تعالى طلعى شنطة دكتورة سمية فوق من فضلك
, سمية: ملوش لازمة يا عمو انا هطلعها
, أميرة: سمية تعالى بس هنا اقعدى وملكيش دعوة، تمام؟
, سمية بابتسامة صافية خجولة: حاضر تمام يا طنط
, أميرة: من حق مها عاملة ايه وحشانى و**** اوى نفسى اشوفها
, سمية: وهي كمان و**** بعتالك سلامات كتير.
,
, أميرة ومها اصدقاء واولاد عم ايضا لكن فرقتهما الحياة فمها اتجهت لكلية العلوم بينما أميرة الى الصيدلة
, نغم: ابلة سمية رهف وملك عاملين ايه؟
, سمية: تماااام بيسلمو عليكى
, نغم: يارب دايما ,**** يسلمهم و، مالك ايه اخبار دراسته؟
, سمية: الحمد لله ادعيله بس نفسه يدخل هندسة زى بابا **** يكرم الجميع يارب
, نغم: يارب يحقق له امنياته كلها
, أميرة: عن اذنك يا سمية ادخل اجهز الاكل ثوانى بس
, سمية: خلاص اجى مع حضرتك.
,
, أميرة: يا بنتى اتهدى اقعدى بقى ارتاحى من السفر واطلعى خديلك شاور كده وغيرى وانزلى يا حبيبتى وانا مش خايبة اوى يعنى
, سمية: العفو يا طنط و**** ما اقصد
, أميرة: هههههههههه ماشى يا حبيبتى عارفة بهزر معاكى عن اذنكم بقى. نغم سيبى ابلة سمية بقى ترتاح شوية وتعالى معايا يلا
, نغم مفيش غيرى يعنى: حاضر ياماما. عن اذنك يا ابلة سمية
, سمية: اتفضلى يا نغم عن اذن حضرتك يا طنط.
,
, وصعدت سمية لحجرتها لتجدها مرتبة جدا ومنظمة كما تركتها وتجد بها رائحة جميلة تنبعث من شجرة المسك الصغيرة التي تعشق رائحتها الموجودة في شرفتها ,دخلت سمية لتاخذ حمامها الدافئ وابدلت ثيابها لتلبس ثياب مريحة عبارة عن بنطلون واسع من الكتان البيج وفوقه بلوزة من الكتان النبيتى تصل لركبتها وبها بعض التطريز الهادئ من اللون البيج وارتدت حجابها لكن سمية شعرت بنفس الالام مرة اخرى وازداد قلقها لكنها سرعان ما تناسته وارتدت اسدال الصلاة وبدأت تصلى الظهر فبعدما انهته ,هبطت لاسفل لتبدأ يومها.
 
4



بداخل مقر مجموعة شركات الفيومى الذي يمتاز بديكور كلاسيكى جدا وايضة به من الاصالة والعرقة ما يبهر النظر، هناك يوجد مكتب رئيس مجلس الادارة وثمة شخص ما يطرق بابه
, تك تك تك
, محمود ينظر الى اوراقه ومنهمك في عمله: اتفضلى يا مروة
, آسر: طيب ينفع انا؟
, محمودد مبتسما: اكيد ينفع اتفضل يا باشمهندس يعنى مشوفكش غير بالطلب
, آسر: و**** انا اسف يابابا بس انت عارف الظروف عايز اخلص الدكتوراة بسرعة.
,
, محمود: **** معاك يابنى ,مسالتينيش عايزك ليه؟
, آسر: هههههه انا قولت اسيب حضرتك براحتك واعمل مفاجأة ومسالش
, محمود: مااشى يا ظريف المهم عمك احمد جاى النهاردة عايزك تقابله وتتعرف عليه مينفعش كده كل ما ييجى متقابلوش لازم تتعرف على اهلك بردو
, آسر بضيق: يا بابا معلش يعنى بس حضرتك جايبنى هنا علشان كده انا معطل مصالحى علشان اقابل واحد قريبنا عمرى ما شوفته
, انا مش عايز اضيع وقتى يابابا معلش عن اذنك.
,
, وهمَ آسر واقفا ليترك الشركة.
,
, محمود بعصبية وصوت عالى: آسر عيب كده ده اخويا يمكن انت مقابلتوش في حياتك بس تاكد انه انضف انسان ممكن تقابله وكمان عملى جدا يعنى مهيضيعش وقتك يا، بشمهندس,ع العموم براحتك,يا آسر خدها منى كلمة الدين معاملة يابنى مينفعش نكون بنصللى ونزكى وتقرا قرآن وتكون قاطع رحم يا بنى وبتعامل الناس بغطرسة كدابة زى مامتك معلمتك مينفعش نفصل الدين عن حياتنا يا آسر ,ع العموم اتفضل امشى دلوقتى لانه زمانه جاى وانا مش ناقص احراج اتفضل يابنى **** يهديك.
,
, آسر وقد تاثر بكلام والده ولكنه لم يهتم: متعصب شنفسك يا بابا انا اسف خلاص هقعد
, محمود: لا اتفضل امشى من هنا انا مش عايزك تشوفوه غصب عنك وانت متململ من المقابلة اتفضل يا آسر شوف مشاغلك **** معاك انت مسافر بكرة اتفضل يا دوب تلحق الجامعة
, آسر: طيب يا بابا عن اذن حضرتك.
,
, ويخرج آسر من مكتب والده بعد احساسه بضيق شديد فهو لم يعتد ان يحدثه والده بهذه الطريقة فهو يعرف مصلحة نفسه جيدا –كما يظن-توجه لمكتب اخته ليسلم عليها
, تك تك تك
, مى: اتفضل
, آسر: ممكن ادخل اسلم على واحدة وحشة وحشانى اوى ومهنش عليها تسلم عليا قبل ما تطلع
, مى: هههههههههههه حبيبى اخويا وحشتنى من امبارح للنهاردة و**** يا بنى انت كنت نايم نوم اهل الكهف.
,
, آسر: ماشى يا لمضة انا قولت اعدى عليكى قبل ما امشى واشوفك لو عايزة حاجة؟
, مى بدهشة وتعجب: نعم.؟ تمشى فين انت لحقت تيجى يا آسر وبعدين هو عمو احمد جه؟
, آسر اووووووووووووف: يعنى عمو أحمد ده طلعلى في الحظ وانا معرفش. لا ياستى لسة مجاش انا اساسا مش فاضى وعايزة الحق الجامعة يلا سلام.
,
, وترك مى في حيرة وحزن على اخيها وكيف اثرت امه عليه سلبا اتجاه اهل والده. خرج آسر من شركته متجها لجامعته لا يفكر سوى في شئ واحد وهو، ,يرن جرس هاتف آسر ليرسم على وجهة سعادة كبرى
, آسر: الوو ,ازيك يا ميرنا؟
, ميرنا: ازيك يا آسر وحشتنى اوى هترجع امتى؟
, آسر: هرجع ان شاء **** بكرة يا حبيبتى وبعدين ماشاء **** عليكى العربى بتاعك بقى احسن منى.
,
, ميرنا: علشان خاطرك انت بس يا حبيبى وكمان كنت متعلمة شوية من ماما **** يرحمها.
, آسر: امين يا ستى ماشى يا حبيبتى دكتور جورج ايه اخباره؟
, ميرنا: بيسلم عليك كتير اوى وعندى ليك مفاجئة كمان؟
, آسر: ايه هي طمنينى؟
, ميرنا: وافق اننا نتجوز وقال الخطوبة لما تيجى نعملها ها ايه رأيك؟
, آسر بفرحة شديدة: بجد يا ميرى بجد يا حبيبتى **** يخليكى ويخليلك دكتور جورج بجد انا أسعد واحد دلوقتى.
,
, ميرنا: بجد يا حبيبى فرحان؟ تعالى بقى علشان خطوبتنا ببقى وقول لباباك كمان علشان يكلم بابا
, آسر بارتباك: ايوة ياحبيبتى بس **** يسهل بابا مشغول اوى الايام دى معلش لما اجيلك بأى يا قمرى ,تؤمرى بحاجة؟
, ميرنا: لا يا حبيبى تجيى بالسلامة باباى آسر I LOVF YOU
, آسر: I. m too ,baby.
,
, ميرنا تكون ابنة الدكتور جورج المشرف على رسالة آسر والدتها مصرية ولكنها توفت ووالدها امريكى ,تحب آسر بجنون وآسر يحبها ايضا وينوى الزواج بها لكن والده معارض بشده
, بعدها وصل آسر الى الجامعة وانتهى من الاوراق اللازمة لرسالة الدكتوراة
, بداخل منزل الدكتور خليل ,بعد انتهائهم من تناول الطعام دخل خليل واحمد غرفة المكتب واغلقوها
, خليل: ها يا احمد جبت التحاليل اللى انا قولتلك عليها والتقارير الطبية؟
,
, أحمد بحزن: ايوة يا خليل اتفضل اهى
, خليل: طيب يا احمد , أمين بيبلغك اعمل حسابك العملية هتكون في اجازة نص السنة ان شاء ****
, احمد بخضة وعصبية: لا يا خليل لا انا مش هعملها من غير ما اطمن على سمية البنت دى انا قلقان عليها لما تتجوز واطمن عليها ابقى اعمل العملية.
,
, خليل: مالها سمية بنت محترمة وربنا يحفظهالك وبعدين هتبقى دكتورة اد الدنيا وربنا يسهل ليها هي بدينها هتقدر تحمى نفسها مش جوزها اللى هيحميها وبعدين انا روحت فين يا أحمد.
,
, أحمد بسخرية وألم: تحمى نفسها ههههه ضحكتنى يا خليل سمية متعرفش الناس كويس ومن يومها وهي ملهاش صحاب ولا ليها اختلاط بالناس. سمية طيبة وعلى نيتها متعرفش حاجة عن الدنيا يا خليل مش هطمن غير لما تتجوز واطمن عليها وانت **** يخليك عملت اللى عليك وزيادة يا خليل يا اخويا.
,
, خليل: عيب عليك يا احمد ده انت اكتر واحد عارف معزتك عندى اد ايه وكمان معزة سمية ده انا اللى مربيها يا راجل اعما العملية يا أحمد انا هقول لمدام مها لان خلاص فعلا مينفعش نتاخر اكتر من كده حرام عليك نفسك
, أحمد: خلاص يا خليل **** يسهل هشوف كده
, خليل: انا هبلغ امين يحجز المستشفى وياخد الاجراءات وخصوصا انه المشرف على حالتك
, أحمد: خلاص يا خليل **** يسهل من عنده بس متقولش لمها او سمية انا مش ناقص.
,
, خليل: ماشى يا سيدى اللى انت عايزه
, أحمد: استأذن انا بقى علشان محمود مستنينى في الشركة
, خليل: و**** انا ما انا عارف ازاى انت اللى ليك النصيب الاكبر في المجموعة ومش رئيس مجلس ادارة وكمان سايب الحمل كله هنا لمحمود
, أحمد: يا سيدى كتر خيره وبعدين انا مقدرش اعيش في زحمة القاهرة والاولاد كمان مبيحبوش دوشة هنا ,المهم امشى بقى
, مش هوصيك على سمية يا خليل.
,
, خليل: مية مرة اقولك سمية دى بنتى ,وبعدين يلا بقى علشان تسلم على سمية
, ويخرج خليل وأحمد ويسلم أحمد على سمية وتظل سمية تبكى لفراق ابيها ويتاثر اباها ولكن يحاول خليل تلطيف الجو مع نغم التي اضفت المرح على هذه اللحظة بخفة دمها وبرائتها المعهودة ,يخرج خليل تاركا سمية متوجها لشركته.
 
5



يصل أحمد الى الشركة ويدخل لمحمود المكتب
, تك تك تك
, محمود: اتفضلى يا مروة
, مروة: باشمهندس أحمد برة منتظر حضرتك
, محمود ينهض من مكتبه: يابنتى دخليه بسرعة ده صاحب الشركة يا بنتى **** يهديكى واطلبيلى مى تيجى بسرعة
, خرجت مروة خائفة مسرعة
, مروة بارتباك: باشمهندس أحمد. أنا، أنا اسفة بجد و**** مكنتش اعرف اتفضل استاذ محمود مستنى حضرتك جوة.
,
, أحمد: حصل خير يابنتى مالك في ايه عادى كويس انها جت فيا هههههههه وكويس انك شايفة شغلك ليكى كده على طول
, مروة بارتياح: متشكرة جدا يا باشمهندس اتفضل
, يدخل أحمد الى مكتب محمود ويسلم عليه سلاما حارا وبعد عناق طويل يجلس الاثنان على الفوتيه الموجود باحدى زاويات المكتب الضخم
, محمود: و**** ليك وحشة يا أحمد كد يهون عليك ابن عمك يا رال اسأل.
,
, أحمد: انت بالذات متسالش على السؤال يابنى ده انت بقالك سنتين مجتش البلد ولا زورتنى بلاش عتاب بقى يا ابن عمى انت ايه اخبارك طمنى عليك واولادك ومراتك ايه اخبارهم
, محمود: الحمد لله مى بتتدرب معايا هنا هتجيلك بعد شوية تسلم عليك وآسر ادعيله بيخلص ورق من الجامعة علشان يسافر بكرة وهيقعد هناك لحد ميخلص الدكتوراة وينزل اما مراتى على حطة ايدك هههههههههههه.
,
, أحمد: **** يباركلك ويخايهم ليك يارب يا محمود ويهدى مراتك مدام ميرفت بنت سليمان باشا هههههههههههه
, محمود: هههههههه، خدنا الكلام ونسيت اقولك تشرب ايه؟
, أحمد: عصير ليمون فريش من غير سكر
, محمود: يااااااااااااه يا أحمد لسة؟
, احمد: طبعا انا قديم اووى صح هههههههه
, محمود: انا هطلبهولك بس موعدكش انه هيكون زى اللى بتعمله مها ههههه
, أحمد: اكيد طبعا ايشش جاب لجاب **** يخليهالى يارب ويباركلى في اولادى ويحميهم.
,
, محمود: نسيت اسالك عن ولادك ايه أخبارهم؟
, أحمد: الحمد لله تمام انا جبت سمية هنا النهاردة وودتها عند خليل اهى اخر سنة ليها وبعدها الامتيازوملك هتيجى كمان اسبوعين ولا حاجة ان شاء ****
, محمود: تصدق انا زعلان منك يعنى بقالك خمس سنين مصر تودى بنتك عند ليل ومش راضى تخليها تقضى عندى يوم
, أحمد: محمود انا عارف وانت عارف انه مينفعش مراتك مبتحبناش وانت عارف كده فشيل البنزين من جنب النار يا ابن عمى.
,
, محمود بصوت حزين: انا اسف يا أحمد و**** انت عارف الظروف
, أحمد: عيب عليك يابنى ده احنا اخوات المهم ده الورق اللى قولتلك عليه محتاج شوية مراجعة وبخصوص شركة المقاولات اللى في مطروح محتاجة مهندسين زيادة ويكنوا لسة صغيرين شوية نستفيد من طاقاتهم ابدعاتهم
, محمود: ماشى يا بشمهندس المهم في قرارات هنا محتاجة امضتك بصفتك الشريك صاحب الاسهم الاكبر فشوفها كده هي مش مهمة اوى بس علشان الاجراءات تتسهل.
,
, أحمد: ماشى يا عم هاتهم بالمناسبة انا هسافر كمان شهرين تلاته كده هقعد مدة في فانجلترا فشوف الشغل اللى عايز يخلص والحاجات دى علشان نخلصها قبل السفر
, محمود متعجبا ومندهشا: سفر؟ سفر ايه يا بنى خير؟
, فى تلك الاثناء يطرق احد ما الباب ويدخل مسرورا سعيدا
, مى: السلااااااااااااااااااااااام عليكم يا اهل الشركة ههههههه.
,
, محمود: وعليكم السلاااااااااام يا بنت اهل الشركة. أحمد اقدملك مى بنتى خريجة الجامعة الامريكية ادارة اعمال وبتتدرب عندنا هنا في الشركة. مى ده عمو أحمد اللى حكتلك عنه
, أحمد: أهلا أهلا ازيك يا مى ايه اخبارك يابنتى؟
, مى: الحمد لله يا عمو انا كويسة اوى حضرتك متغيرتش من أخر مرة شوفتك فيها
, ودخلت مى وجلست بجوار والدها
, أحمد: ههههههههه بس انتى اتغيرتى اوى بقيتى عروسة ماشاء ****
, مى: اكيد وكمان بجد.
,
, أحمد متعجبا: يعنى ايه بجد يا بنتى
, محمود: ههههههههه يعنى هي فعلا عروسةة لان خطوبتها كانت الاسبوع اللى فات
, أحمد: ههههه ايبة قولى كده مبروك يابنتى **** يتمملك على خير
, مى: **** يبارك فيك يا عمو ,اخبار سمية وملك ومالك ورهف وطنط مها ايه؟
, أحمد: حيلك حيلك بالهدواة كلهم تمام ونفسهم يشوفوكى
, مى و**** وانا كمان ممكن اطلب من حضرتك طلب؟
, أحمد: خير يا حبيبتى؟
,
, مى: ممكن ارقام تليفونات ملك وسمية نفسى اكلمهم واتعرف عليهم انا عارفة ان انا مقصرة بس و**** نفسى يكونوا ليا اخوات
, أحمد سعيدا بكلام مى: هم فعلا اخواتك يا حبيبتى اتفضلى ارقامهم بس نصيحة ابعتيلهم رسالة الاول تعرفهم انتى مين علشان يردو عليكى هههه
, مى: هههههههههه ماشى ياعمو انا سعيدة جدا انى شوفت حضرتك عن اذنك لان الفيلات متكومة على المكتب وبمده مش هاد مرتب ولا حتى كوباية ما هيدونى استمارة 6ههههههههه.
,
, أحمد: اتفضلى يابنتى **** يحفظك
, كان محمود يراقب الحوار الذي يدور امامه غير مصدقا ايعقل ان احد من اولاده اخيرا احب اخيه سعد بهذا ترى سيكونوا عائلة واحدة كما كان يتمنى كل من محمود وأحمد قبل ززواجهم ان يظلوا معا ابدا هم واولادهم ولا يفترقوا. اااااااااااااااااه لكن تاتى الرياح بما لا تشتهيه السفن
, أحمد: مى بنتك دى زى السكرة **** يحفظهالك يارب
, محمود: ٣ نقطة
, أحمد: محمود، محمود، محموووووود.
,
, محمود بشئ من الخضة /نعم يا أحمد كنت بتقول حاجة؟
, أحمد: بقولك **** يخليلك مى دى سكرة
, محمود/اه و**** فعلا ,من حق انت هتسافر انجلترا ليه وليه هتغيب كده
, أحمد بشئ من الحزن والالم: اصل، اصل. انا تعبان ورايح اعمل عملية هناك
, محمود بخضة شديدة وقلق: ايه تعبان؟ ازاى يعنى ومن امتى؟ وليه مقولتيليش ليه خبيت عليا يا اخويا.
,
, أحمد بحزن وصوت منخفض يا سيدى اهدى محدش يعرف غير مها وخليل علشان هو اللى رشحلى الدكتور متتحمقش اوى كده
, محمود: فيك ايه يا احمد؟ مش هسامحك لو خبيت عليا؟ واحكيلى كل حاجة
, أحمد بألم: عندى ورم في المخ وعرفت من شهر بالضبط وحاولت اخد كيميائى لكن مفيش تحسن اوى فلازم اعمل عملية العملية دى هتكون في اجازة التيرم ان شاء **** وده اقرب وقت عرف الدكتور ياخد معاد بيه زبس يا سيدى ده كل الموضوع ارتحت.
,
, محمود بدموع: ليه يا اخمد تكون لوحدك ليه متقوليش يا اخى مستخصر فيا اكون جنبك في وقت زى دا ده انت كل اللى ليا يا احمد
, أحمد: لو كنت مش عايزك تعرف مكنتش قولتلك على الحقيقة اهدى بس علشان محدش يعرف خالصعلشان في موضوع كده عايزك فيه ماشى٣ نقطة
, محمود: ، ,،.
 
6



محمود: خير يا أحمد موضوع ايه
, أحمد: بص يا محمود انت الباقى من العيلة ليا يعنى مليش غيرك وملكش غيرى وانت عارف كده كويس
, محمود: اكيد طبعا يا أحمد
, أحمد: الاولاد يا محمود امانة في رقبتك خللى بالك منهم وراعيهم لو حصللى حاجة ملك هتتجوز قبل ما اسافر على طول لكن سمية لسة قدامها السنة دى كلها ان شاء **** وانا قلقان عليها ومش مطمن معرفش ليه مالك ورهف لسة قدامهم مشوار في الدراسة
, خللى بالك منهم يا محمود.
,
, محمود بدموع منهمرة: انت بتقول ايه بس **** يخليك ليهم وتعيش لحد متشوف اولادهم
, أحمد: يا محمود طمنى ووعدنى بكده مش هييجى اد اللى فات
, محمود: متقلقش يا أحمد اللى انت عايزه كله هيتنفذ ان شاء **** بس شد حيلك ومتفكرش في حاجة تانية لو توافق اخليهم ييجو يقضوا مدة سفرك عندى علشان تطمن عليهم وااطمن انا كمان.
,
, أحمد: لالا مالك ورهف هيقعدوا هناك واحتمال خالتهم تيجى تقعد معاهم وبعدين مالك راجلبس تبقى تسال عليهم وتطمن لكن هما مش هيرتاحوا عندك يا محمود ولا اللى عندك هيرتاحوا
, محمود: طيب سمية تيجى يا سيدى
, أحمد: لا سمية مرتاحة اوى عند خليل وكمان بتقضى اجازة التيرم بتتدرب مع خليل المستشفى بتاعة ,المهم خللى بالك منهم يا محمود انا قبل ما اسافر هديك خبر ان شاء **** ,استاذن انا يدوب الحق اروح قبل الدنيا متليل.
,
, محمود بصوت دامع: براحتك يا محمود عيالك في رقبتى ومتحملش هم بس استنى حتى تتغدىمعايا قبل ما تمشى يا اخى
, أحمد: لا مها مستنيانى ومش هتاكل غير لما اروح وبعدين صراحة الاكل هنا ملوش طعم هههههه
, محمود: ماشى يا سيدى **** يخليهالك
, أحمد: استاذن بأى. اشوف وشك بخير
, محمود: **** يطمنى عليك يا أحمد وترجع بالسلامة.
,
, واحتضنا الاثنان بعضهما كانه الوداع ,لكن يا ترى هل سيكون وداعا بينهم الى الابد ام انه سيكون هناك لقاء آخر يجمع بينهم،
, فى منزل الدكتور خليل بعد ذهاب خليل الى مشفاه وأميرة الى الصيدلية التي تملكها تبقى نغم وسمية سويا وكان هذا الحوار بغرفة سمية
, نغم: أبلة سمية
, سمية: ٣ نقطة
, نغم: أبلة سمية، أبلة سمية يوووووووووووووووه أبلة سميةةةةةةةةةةةةةةةة
, سمية بخضة: نعم يا نغم خير في ايه يا بنتى.
,
, نغم: بقالى ساعة عمالة انادى وحضرتك مش هنا خالص باين عليكى مش معايا.
, سمية: ههههه يا سلام لا معاكى بس الرواية عجبانى شوية وسرحت فيها
, نغم: رواية ايه دى لمين بقى السنة دى شكسبير ولا احسان عبد القدوس؟
, سمية: ههههه لا ده ولا ده
, نغم: مين طيب؟
, سمية: واحد كده ميجيش على بالك خالص
, نغم: يا سلام وييجى ليه ان شاء **** بالى مبيستقبلش حد
, سمية: هههههه طيب ممكن انا اجى طيب
, نغم: اكيد ده حضرتك عندك شقة فيه كمان بفرشها هههه.
,
, قوليلى بقى مين الروائى ده علشان خاطرى
, سمية: تدفعى كام
, نغم: ربع جنيه
, سمية: ياااااااااه ده كتير اوى يا بنتى خلاص هقولك انا عارفة انك مش هتسيبينى ,بصى يا ستى دى رواية اسمها البيت الصامت رواية تركية لروائى تركى اسمه اورهان باموق بس مترجمة ارتحتى؟
, نغم: هههههههه قلبتى على نور ومهند يا ابلة سمية ايه الانحراف ده هههههههه تركيا مرة واحدة.
,
, سمية: ههههههه يا خبرابيض على لسانك يا بنتى ده روائى له تاريخه والرواية جميلة جدا مش نور ومهند روحى كده
, نغم: طيب هي الرواية تخليكى تسرحى اوى كده اكيد في ان؟
, سمية: لا ولا إن ولا كان كل ما في الموضوع ان انا وقفت عند جملة شدتنى اوى وسرحت فيها
, نغم: ممكن اعرفها
, سمية: لا طبعا، ههههه قال يعنى لو قولتلك لا هتسكتى انا عارفة انا اللى جبته لنفسى.
,
, نغم: جيبتيه من عند عمو حسين البقال ولا من عند كارفور ههههههه قولى بقى
, سمية يا دماغى ياااااااااااانى حاضر بصى يا ستى بيقول ايه:.
,
, وتسألون كيف أحببته؟ أحببته كما احببت شبح ذاتي العاجزة البائسة حين تراءت لي في الحلم، أحببته بالخزي نفسه الذي يخنق ذلك الشبح وبسخطه وإثمه وحنينه، بالعار الذي يجتاح الروح لدى رؤية حيوان بري يحتضر متألماً، أو بالغيظ الذي توقظه انانية ولد مدلل. وربما أحببته خاصة بالاشمئزاز السخيف والسرور السخيف اللذين تثيرهما فيّ معرفتي لذاتي
, نغم: انا مش فاهمة حاجة خاااااااااااااااالص. انا كبيرى قصص زهور وعبير ههههههه.
,
, سمية: ههههههه احسن بردو ,يلا يا هانم المغرب ادن قومى يلا علشان نصلى
, نغم: ماشى بس جمااااااااااااااعة يا سيدنا الشيخ
, سمية بشئ من الجدية: طيب يلا قدامى يا حبيبة عم الشيخ هههههه
, فى منزل محمود ,عنده قد رجع آسر من الجامعة ومى من عملها فجلسا في الحديقة يتبادلان اطراف الحديث
, مى: و**** يا آسر فاتك نص عمرك النهاردة
, آسر: ليه يعنى لقيتى الفانوس السحرى.
,
, مى: خفيف لا طبعا قابلت عمو أحمد بجد شخصية طيبة وجميلة جدا ,وفى نفس الوقت تحس انه داغ عالية اوى
, آسر: اها وانا مالى يفوتنى نص عمرى ليه؟
, مى: يا بنى ادم ده عمك مفروض تعرفه وتقرب منه ده عيلتك
, آسر: انا مش فاضى للمهاترات دى
, مى بشئ من التعجب والعتاب: مهاترات؟ طيب يعنى ميرنا هي الجد؟
, آسر وقد اتسعت عيناه وبدا عليه الغضب: ايوة يا ستى ميرنا هي الجد وبعدين دى هتبقى مراتى قريب اوى ياريت تتكلمى عنها بطريقة احسن.
,
, مى بعصبية: نعم.؟ مرااااااتك،؟ انت اكيد اتجننت يا بنى دى ولا من بيئتك ولا مجتمعك ولا دينك ولا اى حاجة خالص هتتجوزها ليه يعنى
, آسر: انا متجننتش انا هتجوزها علشان انا عاقل اولا بنت جميلة جدا وعاقلة جدا وبتحبنى وساعدتنى كتير اوى اول ما سافرت وكمان مش تافهة زى اللى هنا بتحترمنى وبتحترم دينى وكمان هاخد الجنسية يبقى متجوزهاش ليه بقى؟
,
, مى: يا سلام؟ لان بابا مش موافق وانت عارف انه بيتنرفز من موضوعك دهوبعدين انت ليه بقيت انانى اوى كده يا آسر
, آسر: انا مبقتش صغير علشان حد يقرر بالنيابة عنى لو سمحتى يا مى ثم انا مش انانى انا بختصر وقت وتعب على نفسى وبعمل اللى عقلى بيقولوه ,وبعدين قفلى على الموضوع انا عندى بكرة سفر هتحتاجى حاجة من هناك؟
,
, مى: لا سلامتك يا آسر **** يهديك ,متزعلش منى يا آسر بس انت اخويا الوحيد والكبير وصاحبى كمان لازم انصحك يا حبيبى
, آسر: مزعلتش و**** بس انا بجد دماغى مصدعة. من حق يوسف عامل ايه واحشنى و**** هينزل القاهرة امتى؟
, مى: انت لسة فاكر: هو كويس هينزل بعد اسبوع انت عارف اسبوع هنا واسبوع هناك
, آسر: هههههه لا يا حبيبتى باين عليه بنات الغردقة ادوه منك بصراحة يوسف صاحبى ميتسبش هههههه.
,
, مى بضيق يا سلام وانا مش اختك طيب يا آسر و**** لوريكوا انتو الاتنين
, آسر: وريه هو لوحده **** يكون في عونك يا جو يا صاحبى يااااااااااارب
, فتضربه مى فيضربها كنوع من المزاح بينهم فيجرى وتجرى وراءه وهم يضحكون حتى يدخلا الفيلا بهذه الحاله.
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
٧



فى منزل أحمد قبل مجيئه بمدة ليست بقليلة كان هذا الحال. ,مها تجلس حزينة في غرفة الصالون تقرأ كتابا دينيا لتفسير القرآن وهو كتاب فى ظلال القرآن فتدخل عليها ملك،
, ملك: الجميل سرحان في ايه
, مها بابتسامة باهتة يكسوها الحزن: بقرا الكتاب ده بس ده اخر جزء منه عايزة اخلصه علشان كده تلاقينى مركزة
, ملك: عليا انا بردو يا جميل ده انا عارفاك يا حلو انت من ايام الجيزة.
,
, مها: جيزة ايه يا بنتى مالك؟ ايه الكلام الغريب ده؟
, ملك: هههههههههههه ولا حاجة يا بيضا يا قطقوطة انتى,حضرتك لسة صغيرة يا ماما على الكلام ده لما تكبرى شوية هقولك وامرى لله هههههههههههههه
, مها: ايه يا بنتى الاسلوب ده والكلام ده يا عينى عليك يا عمرو يا ابن اختى اتدبست في واحدة هابلة
, ملك مازحة مع امها: كده يا ماما ده انا كنت بقول عليكى عسل وسكر يطلع منك كده. مكنش العشم يا ام مالك اهئ اهئ اهئ.
,
, مها: بت انتى انا دماغى مصدعة امشى يلا هاتى الموبال اتصل ببابا
, ملك: لا هقف في اشارة المرور اللى جاية واخد اول تاكسى اصل رجلى وجعانى٣ نقطة
, مها مقاطعة ابنتها: بس كفااااااااااااااااااااااية حرام عليكى انتى ايه مبتفصليش.
, ملك: لا اصل البطارية بتعتى اصلية شحن ساعى يكفيها سنة و٣ نقطة
, مها: اطلعى برة يا ملك برة بجد انا اعصابى مش مستحملة.
, يدخل مالك في هذه اللحظة
, مالك: السلام عليكم ازيك يا ماما.
,
, مها: وعليكم السلام ورحمة **** وبركاته حمد لله على سلامتك يا حبيبى تعالى خلصنى من اختك
, مالك ينظر لملك بخبث: عملت معاكى ايه يا ست الكل قوليلى بس وانا هظبطها وهللى عمرو يكمل
, ملك: فوق يا بنى تظبط مين وعمرو مين ده كمان انا اظبطكوا انتو الاتنين بفوكيرة واحدة
, مالك: فوكيرة؟ جبتيها منين دى ,؟
, ملك ضربت اخوها برفق على رأسه: من هنا يا خفيف.
, مالك: لا و**** طيب يا تى انا دماغى مصدعة خلقة اساسا ,بابا جه ولا لسة؟
,
, مها بانتباه: لا و**** لسة مجاش قوم يا حبيبى هات تليفونى اكلمه واطمن عليه
, مالك: طيب اتفضلى موبايلى اهو اطمنى عليه بس مش براحتك اوى يعنى ههههههههههههه
, مها: ههههه ماشى يا ظريف اطلع برة انت واختك بقى علشان اتكلم
, ملك/مالك: اوباااااااااااااا احنا بنطرد يا جدعان
, مها: الحمد لله اتفقتوا على حاجة
, ملك: ايوة يا عم **** يسهله اطمن براحتك ع الاخر و**** الباشمهندس والدى ده متدلع اوى يااااااااااابخته هههههههه.
,
, مها بشئ من النرفزة: ملللللللللللللللللك بره بأى حرااااااام عليكى
, مالك: يلا بقىى علشان هنترحل النهاردة على طرة لو فضلنا كده ههههههههههههه
, ملك: يلا واتصل بحبيبى بقى و**** لوريه متصلش بيا لحد دلوقتى
, تتحدث مها مع أحمد في الهاتف ويخبرها بان لدية مفاجأة لها بخصوص مرضه ويطمئنها على سمية ,تدخل رهف الى المنزل لتجد ملك تجلس في غرفة المعيشة اما التلفاز
, رهف: ملك، انا جعاانة اوى.
,
, ملك: ثوانى. اتفضلى صوباعى كليه تصبيرة
, رهف: هههه لا خفة انا جعانة بجد
, ملك: طيب اعمل تليفون واقوم اجيبلك أكل. هي سامية مش تحت قوليلها
, رهف: لا سامية مش تحت استأذنت من ماما وروحت
, ملك: طيب ثوانى بس ,واتفضلى على اوضتك دلوقتى
, رهف: ههههه طيب سلميلى على عمرو ههههههه
, ملك بتعجب: ايه اللى عرفك انى هصل بعمرو يا ظريفة
, رهف: ذوكاااااااء بأى
, ملك: ذوكاء و**** احنا اتجننا رسمى هههه طيب هسلملك عليه اى خدمة تانية.
,
, رهف: متتاخريش علشان جعانة بجد لطب عليكى وانتى عارفة هعمل ايه
, ملك: لا لا لا لا خلاااااااااااص ربع ساعة بالكتير واجى. اتفضلى بأى
, رهف: هههه ماشى سلام
, عمرو: ملوكة حبيبة قلبى السلام عليكم
, ملك تقلده بنوع من السخرية: عمورة حبيب قلبى وعليكم السلام
, عمرو: وحشانى و**** اوى يا حبيبتى ازيك
, ملك: لا و**** انت لسة فاكر انت متصلتش بيا ليه النهاردة يا دكتور ولا شربت بريباريشن من بتوعك نسوك.
,
, عمرو: لا و**** يا ملك بس بجد كان عندى تفتيش الصبح ومفضتش و**** انا اسف يا ستى
, ملك: لا و**** اصرفها منين دى؟
, عمرو: من قلبى وعقلى وروحى يا روح قلبى
, ملك باحراج: بطل بأى ايه الى انت بتقوله ده متوهش عن الموضوع
, عمرو: هههههههه و**** انا بردو اللى بتوه ماشى ماشى ياستى كلها شهرين تلاتة وتكونى مراتى فهمى نظمى
, وبعدين خدى هنا انا متصلتش انتى متتصليش تطمنى عليا افرض مت ولا حصللى حاجة يعنى.
,
, ملك مقاطعة اياه: بعد الشر عنك اوعى تقول كده. وبعدين سمية مشيت النهاردة فمفضتش انا كمان معلش يا عمرو و**** يا حبيبى متزعلش
, عمرو: ايه؟ يا حبيبى؟ ييا بركة دعاكى يا ماما
, ملك: ههههههه
, عمرو: احلى ضحكة و**** ,ايه اخبارك بأى واخبارخالتو؟
, ملك: الحمد لله تمام بس ماما مش عارفة مالها كده مش عجبانى النهاردة.
,
, عمرو: يابنتى أكيد مش سمية مشيت النهاردة اكيد خالتو هتكون متدايقة وهي بصراحة عندها حق ,سمية دى اللى فيكوا اصلا هههه
, ملك: ههههه انت عارف لولا انى عارفة انكم اخوات في الرضاعة كنت استخدمت معاك خطة 1ههههههه
, عمرو: ههههه الحمد لله يا ستى انها أختى لو كان غير كده كنت خطبتها اساسا هههههههه
, ملك: بأى كده يا عمرو مااااااااشى و**** لوريك
, عمرو: و**** بهزر يا حبيبتى ده انت اللى في الحتة الشمال.
,
, ملك: يوووه يا عمرو لو مكنتش تحلف هههههه
, عمرو: طيب معلش اقفل دلوقتى لان الصيدلية فيها لوحدها مع سمير وانتى عارفاه هيضيعنى ههههه المهم اطمنت عليكى
, ملك: ماشى يا حبيبى بدل ما تضيع يا وديع هههههه هتحتاج منى حاجة
, عمرو: بصراحة اااااااااااه
, ملك: ايييييييييييييه
, عمرو: هقولك بس اوعى تضربينى
, ملك: عمرو اتلم بدل ما اقول لخالتم ومامتك
, عمرو: خلاااص خلاااص سلام يا حبيبتى
, ملك: مع السلامة يا حبيبى.
,
, واغلق ملك هاتفها واخذت تفكر في حبيب قلبها ورفيق دربها عمرو ولكنه افاقهاا صوت رهف
, رهف: ملللللللللللللللللللللللللللك انتى يا بنتى
, ملك: ايه يا بنتى في ايه؟
, رهف: جعانة يا بنتى جعانة
, ملك: اوباااااا نسيت و**** انا اسفة يا رهف ,يلا ننزل المطبخ ناكل.
, تهبط ملك واختها الصغيرة لاسفل لتجد اباهم يفتح الباب فتتهلل اساريرهم
, رهف: بابا حبيبى جه هيييييه بابا حبيبى جه
, وتجرى رهف لتحتضن ابيها وتمسك به.
,
, أحمد: حيلك حيلك يابنتى بالراحة عليا ,ازيك يا ملوكة؟
, ملك: الحمد لله يا بابا حمد لله على السلامة
, أحمد: مالك فين وماما؟
, ملك: مالك الدحيح بيذاكر في اوضته وماما على ما اعتقد في الصالون مستنيااااااااك على نااااااااااااااااار يا عم **** يسهله
, أحمد: مزاجك رايق اوى ليه كده؟ خييييييييييير؟
, رهف تهمس باذن ابيها: اصلها كلمت ابى عمرو يا بابا
, ملك لاحظت واحرجت: بتتوشوشوا على ايه؟
,
, أحمد ينظر لرهف: احنا ولا اى حاجة خالص ولا ايه يا رهف؟
, رهف: أكيييييييييييييييد يا بابا هههههه
, يدخل أحمد لغرفة الصالون مع بناته ليجد مها تجلس على كرسى مواجه لشرفة المنزل وهي غارقة في تفكيرها ليقطع عليها هذه الخلوة صوت حبيبها،
, أحمد: حبيبى سرحان في ايه يا ترى ,اعترفى.
, مها: ايه ده انت جيت يا أحمد حمد لله على سلامتك يا حبيبى
, رهف /ملك: تيرارارارارار نجيب اتنين لمون وتذكرتين لروميو وجوليت.
,
, أحمد: هههههههههه لا ياستى انتى وهيا حضرولنا العشا
, رهف/ملك: علم وينفذ يا بشمهندس
, ملك: هنروح بس مش هنطول ماشى اصلنا رخمين اوى
, أحمد: هههههه ماشى ياستى روحوا ومتتاخروش
, تخرج كلتا الفتاتان من الغرفة تاركتين امهما وابيهما يتحدثان
, مها: ها يا أحمد طمنى خليل قال ايه طمننى
, أحمد: خير يا مها ,قولى حمدلله على السلامة الاول
, مها كحمد لله على سلامتك ياسيدى ها طمنى.
,
, أحمد: كل خير علشان ترتاحى يا ستى ,خليل هيتفق مع الدكتور أمين وان شاء **** السفر هيكون بعد فرح ملك بأسبوع بس محدش يعرف يا مها فخللى سها تيجى تقعد مع مالك ورهف وقوليلها ان عندى شغل برة ومحتاج تكونى معايا منعا للشك فهمانى؟
, مها: ايوة يا حبيبى فهماك **** يطمنى عليك ويخليك لينا يا أحمد
, فى منزل محمود بعد تناول آسر ومى غذائهما منفردين جلسا سويا في غرفة المعيشة ,يتصل آسر بأحد ما،
, مى: آسر. بتكلم مين.
,
, آسر يهمس لها: مفاجئة استنى بس
, و,,,,,,,,,, هههههههههههه.
 
٨



مى: مفاجأة ايه ها؟
, آسر: اهلا اهلا ازيك يا حبيبتى عاملة ايه؟
, المتصل: ههههههه تمام يا اخويا مى جنبك؟
, آسر: ههههه ايوة يا روحى لو كنتى معايا كنتى هتنبسطى اوى
, المتصل: يارتنى كنت معاكم بص ادينى مى
, آسر: ماشى يا حبيبتى ثوانى.
,
, كانت مى متابعة للموقف بألم وضيق شديد كيف لاخيها ان يتحدث مع حبيبته امامها هكذا وكيف لا يراعى شعورها ويستفزها لهذه الدرجة أ أصبح آسر أنانيا لهذه الدرجة ,اثناء تفكيرها، عادت لواقعها على صوت اخيها مناديا لها
, آسر: مى. مى
, مى بضيق وعصبية: خير عايز ايه؟
, آسر يكتم ضحكه بصعوبة شديدة: تليفون عايزك ضرورى
, مى: مش عايزة.
,
, آسر: هو انا بعزم عليكى بايس كريم انا بقولك اتفضلى التليفون وبطلى دلع وقال جملته الاخيرة بصوت مرتفع
, مى: اووووووووووووووووووووووووووف حاضر هات
, ألمتصل: الو ازيك يا مى ,مفاجأة صح؟
, مى: ٣ نقطة
, فى منزل الدكتور خليل تجلس سمية ونغم يشاهدان التلفاز. كانت نغم تشاهده حقا لكن سمية،
, نغم: أبلة سمية البرنامج ده حلواوى على فكرة
, سمية: ٣ نقطة
, نغم: أبلة سمية. أبلة سمية ةةةةةةةةةةةة.
,
, سمية: ايه يابنتى انتى بقيتى زى موسيقى افلام الرعب ليه كده خير يا ستى نعم؟
, نغم: امال يعنى عاجبم الافلام الصامتة اللى حضرتك عايشة فيها دى؟
, سمية كافلام صامتة مش فاهمة٣ نقطة
, نغم: يعنى بقالى ساعة الا ربع عمالة ااتكلم واقولك على البرنامج وحضرتك ماسكة الموبايل مبحلقة فيه زى ميكون بتدورى على حرف ظ
, سمية: ههههه لا ابدا بس عايزة اعمل تليفون يا نغم عن اذنك.
,
, تخرج سمية الى الشرفة وتجلس على الارجوحة التي توجد بها وتتصل ليرد عليها،
, محمد: السلام عليكم
, سمية: وعليكم السلام ازيك يا محمد
, محمد: الحمد لله يا سمية ازيك انتى؟ ايه اخبارك؟
, سمية الحمد لله
, محمد: وصلتى باللسلامة؟
, سمية لسة فاكر: ايوة الحمد لله
, محمد: الحمد لله ,كنتى عايزة حاجة
, سمية بارتباك: لا، بس. هو انت بتعمل ايه دلوقتى؟
,
, محمد ايه التفاهة دى متصلة علشان كده: ولا حاجة لسة راجع من المستشفى وجسمى مهدود ومرهق شوية كان عندى عملية ومنمتش من امبارح
, سمية وقد فهمت ما يرمى اليه محمد: لا الف سلامة يا محمد **** يعينك يارب طيب هقفل انا وكنت متصلة بس علشان اطمنك انى وصلت الحمد لله عايز منى حاجة؟
, محمد: لا سلامتك يا سمية في أمان ****
, سمية بالم ودموع: مع السلامة في أمان ****
, واغلقت سمية الهاتف وأخذت تبكى بألم في صمممت
, فى مككان اخر،.
,
, المتصل: مى. انتى روحتى فين يا حبيبتى
, مى بعصبية: بأى كده يا يوسف ,ماشى يا آسر و**** لوريكوا انتو الاتنين ده مقلب تعملوه ده حرقتوا دمى **** يسامحكم انتو الاتنين
, يوسف: اهدى اهدى بس يا حبيبتى انا و**** مليش ذنب دى فكرة اخوكى العبقرى
, مى: تقوم تسمع كلام الزفت ده يعنى٣ نقطة
, آسر بصوت منخفض ونظرة انتصار: احترمى نفسك ويدخل في نوبة من الضحك الهستيرى
, مى: ماشى يا يوسف ماشى ليك يوم ,بس ازاى تعملوا كده فيا؟
,
, يوسف بصى يا ستى هحكيلك تمام
, فلاش باك
, يوسف: اهلا بالندالة حمدلله على السلامة يا باشا
, آسر: ايه يابنى اتفتحت فيا كده ليه اهدى بس انا جيت امبارح وماشى بكرة
, يوسف: لا و**** على رأى نادية مصطفى جاى في ايه وسفرت في ايه ومريحتش عندنا ليه
, آسر: ولا انا اساسا غلطان انى بكلمك
, يوسف: خلاص خلاص يا عم متذوقش كده ,بجد ليه مستعجل اوى كده.
,
, آسر: كنت محتاج شوية ورق من الجامعة عشان اخلص الدكتوراة بسرعة يعنى في خلال 5 شهور ولا كده اكون مخلصها دعواتك بس
, يوسف **** معاك: بس انت مش ملاحظ ان ده قليل اوى انا خايف ليقولوك عيدها تانى
, آسر: لا يابنى اطمن اوى الدكتور جورج مطمنى ان شاء **** قاللى ان انا متمكن من موضوع الرسالة الحمد لله يعنى وهلحق اخلصها
, يوسف: دكتور جورج؟ اااااااااااااااااااااااااااه قولتلى الا ايه اخبار ميرنا صحيح؟
,
, آسر: ههههه تمام اوى تصدق انت اول واحد تسالنى عليها
, يوسف: ليه يا بنى ما هي بنى آدمة وكمان هتبقى مراتك ولا ايه
, آسر: اكيد بس انت عارف انا قولت لمى كده انفجرت فيا وبهدلتنى
, يوسف متعجبا: انت يتهرج صح؟ مى بتحبك اوى وتتمنالك كل حاجة تفرح قلبك يابنى
, آسر: أصلها مبطيقش ميرنا
, يوسف: معلش معلش عادى يا بنى شغل حماوات وبعدين مش بطيقها من غير متشوفها ولا تكلمها هههههههه ايامك فوشيا يا آسر
, آسر: تصدق و**** فكرة.
,
, يوسف: الايام الفوشيا؟
, آسر: لا يا ذكى. اسممع اللى هقولهولك٣ نقطة
, يوسف: هي دى الحكاية يا ستى ها خلاص لسة زعلانة منى
, مى: ااه يا رخمين بجد انتو اشرار. لا يا يوسف انا زعلانة منك
, يوسفكو**** مبقتش اعمل مقالب تانى علشان اطرى بأى متزعلش يا سلطان هههه
, مى بصوت منخفض: هههه ماشى يارمضان بس انت موافق آسر في موضوع ميرنا ده انا هتجنن.
,
, يوسف: لا طبعا بس اخوكى دماغة ناشفة مش هيقبل غير برأيه وكمان اتغير اوى انا ملاحظ كده فخلينا معاه لحدالاخر نشوف ايه الى هيحصل ماشى يا حبيبى
, مى: ماشى يا يوسف
, آسر: بصوت هامس: اديهولى انا عايزه ضرورى
, مى: يوسف آسر عايزك هو معاك اهو
, وظل آسر يتحدث مع صديقه المقرب كثيرا
, فى منزل الدكتور خليل تصل أميرة الى منزلها هي وزوجهاحوالى في التاسعة مساءا ليجدا نغم تجلس تشاهد التلفاز وحيدة،.
,
, أميرة: نونا حبيب ماما قاعدة لوحدك ليه فين أبلة سيمة
, نغم: هي قالت هتروح تكلم التليفون بقالها نص ساعة ولسة مجتش دى رغاية اوى ع فكرة هههههه
, أميرة: ماشى يالمضة هروح اشوفها
, تتجه أميرة للشرفة لتجد سمية جالسة على الارض ممسكة بركبتيها وتبكى
, أميرة بقلق وشئ من الفزع: سمية! ايه يا حبيبتى مالك في ايه؟
, سمية وهى تمسح وجههابالمنديل: ولا حاجة يا طنط مفيش حاجة.
,
, أميرة: ازاى بأى اما عينك اللى حمرا دى ووشك ده بيقول حاجة تانية ليه؟ هتخبى عليا يا سمسمة وبعدين هو في حد يعيط بالنضارة اقلعيها الا ول وعيطى
, سمية: هههه هي جت كده بأى اعمل ايه؟
, أميرة ولا حاجة خالص كل اللى هتعمليه تقومى تغسلى وشك وتاخدى شاور كده تهدى اعصابك وتنزلى نتعشا مع بعض وبعد العشا لينا قاعدة مع بعض لوحدنا ماشى
, سمية بصوت حزين مستسلم: ماشى يا طنط عن اذن حضرتك
, أميرة: اذنك معاكى يا حبيبتى.
,
, وتذهب سمية لغرفتها راضخة لكلام أمير بينما تظل اميرة تفكر وتقول: ياترى يا سمية مالك وليه نظرة الحزن والانكسار دى في عنيكى ,**** ييسرلك حالك يارب ,يقاطعها صوت خليل
, خليل: ايه يا اميرة مش هنتعشا ولا ايه
, أميرة: ها: حاضر يا خليل
, خليل: سمية فين؟
, أميرة: في اوضتها هتنزل لما العشا يجهز، هدى هدى
, هدى: نعم يا دكتورة؟
, أميرة: يلا نجهز العشا بسرعة
, هدى: حاضر يا دكتورة.
,
, وتجلس هذه الاسرة الصغيرة لتتناول عشائها ويتحدثون عمَا جرى في يومهم فيضحكون تارة ويتناقشون بجدية تارة بينما سمية لم تكن معهم فعقلها مشغول بشئ آخر،
, خليل: خير يا سمية مبتكليش ليه؟ اكلنا مش عاجبك ولا ايه يا بنتى؟
, سمية: لا و**** يا عمو انا باكل اهو
, أميرة: يا خليل سمية اكلتها اكلة كتكوت هههههه انت لسة هتعرف ههههه
, نغم: هههههههههههه وانا اكلتى اكلة وزة ههههههههه
, الكل: ههههههههه.
,
, ينتهى العشاء ويذهب كل فرد منهم لغرفته الخاصة بينما تذهب أميرة لسمية لتطمئن عليا
, أميرة: تك تك تك، ممكن ادخل يا سمية
, سمية: أكيد اتفضلى يا طنط
, أميرة: تعالى نقعد في البلكونة نشرب كوبايتين الشاى دول ونرغى مع بعض
, سمية: بس الشاى سكره مش زياده صح هههههههه
, أميرة: ههههه انتى لسة فاكرة؟ صح يا ستى يلا بقى
, سمية: ماشى اتفضلى يا طنط
, أميرة: مالك بأى فيكى ايه من ساعة لما جيتى وانتى مش عجبانى خير؟
, سمية: ،.
 
الفصل التاسع


أميرة: مالك بأى فيكى ايه من ساعة لما جيتى وانتى مش عجبانى خير؟
, سمية: ، ولا حاجة يا طنط يمكن بس علشان خايفة من السنة الجديدة وخصوصا آخر سنة
, أميرة: يا سلام؟ وانا هصدقك على طولكده؟ الدراسة مجدش فيها حاجة ان شاء **** تجيبى امتياز زى كل سنة ,مش هتعرفى تكدبى يا سمية عليا مالك؟
, سمية باكية: محمد يا طنط٣ نقطة
, أميرة: ماله محمد يا بنتى قالك حاجة زعلتك؟
,
, سمية تبكى بشدة: مبيقولش اى حاجة يا طنط ولا بيكلمنى حتى كأنى كرسى اششتراه ورماه
, أميرة: يا حبيبتى تلاقيه مشغول بس ميقصدش يمكن انتى ظالماه
, سمية: يا طنط محمد مبيحبينيش و**** مبيحبنى وتسستمر سمية في البكاء الشديد حتى ترتمى في احضاان اميرة معلنة يأسها وضعفها
, أميرة: لا حول ولا قوة الا ب**** ,اهدى بس يا سمسمة اهدى كده واستعيذى ب**** من الشيطان كده, وبعدين ايه عرفك انه مبيحبكيش يا بنتى.
,
, سمية: أعوذ ب**** من الشيطان الرجيم , أنا عارفة يا طنط محمد كان خاطب واحدة قبلى وكانت جارتهم زى محضرتك عارفة وانا عارفة لكن اللى حضرتك متعرفيهوش انها بنت عمته٣ نقطة
, أميرة فيها ايه يا سمية محبش يعرفك علشان بعد كده ميكونش في حساسية في التعامل بينك وبينها.
,
, سمية تضحك بسخرية: ههههه ياريت ,محمد مخبى عليا علشان لسة بيحبها، متستغربيش يا طنط وتقوليلى عرفتى ازاى. ده بيتلخبط في اسمى لحد دلوقتى وعيد ميلادى مبيفتكروش تعبى السنة اللى فاتت محمد مجاش شافنى اقول لحضرتك ليه؟
,
, لانها كانت جاية من السفر وراح يستقبلها في المطار وده كان في بداية خطوبتنا، دلوقتى بقى مشفتوش في الاجازة اللى فاتت غير مرتين وكل مرة يقعد ربع ساعة ده مبيطقش يسمع منى كلمة كل ما اكلمه في حاجة يقولى انا مبحبش النظام ه وميعجبنيش الاسلوب ده انا مش ناقص وجع دماغ وخدى من ده كتير، هو مبيكلمنيش انا اللى لازم اتصل بيه علشان يحن عليا ويسأل هتقوليلى دى تفاهات هقول لحضرتك احساسى مش تفاهات انا متاكدة منه، انا مبقيتش قادرة كفاية تعبت بجد، وتستمر سمية في البكاء الشديد. شاعرة بالألم والانكسار فقلبها قد كسر.
,
, أميرة: معلش يا حبيبتى بس عايزة اسألك سؤال وتردى عليا بصراحة من غير متتكسفى زى مابتعملى ,ماشى؟
, سمية: اتفضلى يا طنط.
, أميرة تنظر في عينى سمية: بتحبيه؟
, سمية بصوت متأثر يكاد يُسمَع: معرفش٣ نقطة
, أميرة: نعم؟ إزاى؟
,
, سمية باكية: ايوة معرفش، انا كنت شايلة الحب اللى في قلبى للانسان اللى هيكون من نصيبى، انا عمرى محبيت ولا حسيت الاحساس ده ولا حد حسسهولى. بس كنت بقول لنفسى لما **** يبعتلى نصيبى هيحبنى واحبه هكون اول واحدة في حياته زى ما هو هيكون اول واحد. لما محمد اتقدملى قولت الحمد لله ان **** بعتلى واحد زى ده ابتديت احبه. لكن مع الوقت وبعد متاكدت انه مبيحبنيش. حبه بدأيقل اوى في قلبى، علشان كده معرفش.
,
, أميرة مُحتضِنة سمية: يا حبيبتى هو لو مبيحبكيش مكنش استمر معاكى لحد دلوقتى وخصوصا ان بنت عمته دى موجودة ادامه كان يروح يخطبها ويريح نفسه ولا انا غلطانة؟
, سمية: يا طنط والدة محمد **** يرحمها هي اللى نهت موضوع خطوبته الاول لانها نبترتاحش في عمته وبعدين محمد راجل ميحبش يرجع في كلامه ومبيحبش يظلم حد ,وخصوصا ان بابا معتبره زى ابنه بالضبط وبيجبه جدا وهو نفسه عارف كده فمش سهل عليه انه ينهى الموضوع.
,
, أميرة: طيب انتى منهيتيهوش ليه؟
, سمية تبتسم بسخرية: ههههه حاولت كتير مع ماما وبابا. يقولوى دى هواجس وخيالات من عندك، انتى متعرفيش كتير عن طباع الناس والكلام ده. لحد مافوضت امرى لله
, أميرة: ونعم ب**** ,طيب تحبى اكلم عمو خليل؟
, سمية: لالالا بلاش بابا ممكن يزعل ويقول انتى رايحة تشتكى وانا مش ناقصة بجد. متشكرة يا طنط بس سيبيها لربنا يحلها من عنده.
,
, أميرة: ماشى يا حبيبتى **** يطمن قلبك ويريحه ,بصى بأى قومى امسحى دموعك دى واتوضى وصللى ركعتين ووفوقى كده وانسى محمد ده وانسى انك مخطوبة اساسا هههه بس اوعى تنسى دراستك هههههه عايزين نستعد كده للدراسة علشان نحافظ على التقدير ونتخصص قلب زى ما احنا بنحلم
, سمية بابتسامة: حاضر يا طنط انا شاء ****
, أميرة: تسلميلى يا حبيبتى بالمناسبة وراكى مستشفى بكرة مع عمو خليل اعملى حسابك ماشى؟
, سمية: حاضر ماشى ان شاء ****.
,
, اميرة: **** ييسرك كل أمر عسير يارب ,استأذن انا بقى لان الوقت اتاخر اوى وانتى نامى على طول
, سمية: حاضريا طنط اتفضلى٣ نقطة
, تخرج أميرة متجهة الى غرفتها تاركة سمية ,تنهض سمية وتتتوضأ وتصللى ركعتين ثم تجلس على تناجى ربها باكية قائلة يارب اجبر بخاطرى يا جبار يارب اجبر بخاطرى يارب خليك معايا متسيبنيش وحدى تظل سمية هكذا حتى يغلبها النعاس فتصعد سريرها مُدثِرة نفسها بالغطاء حتى يأتى صباح يوم جديد،.
,
, ياتى يوم جديد محملا بحاضر ومستقبل مجهول لا يدرى احد ماذا سيحدث له في هذا اليوم ,لكنهم آملين ان يكون افضل ايامهم كما تعودوا منذ زمن،
, فى منزل محمود ,يستيقظ ابنه الابكر باكرا حتى يلحق بطائرته وكذلك تستيقظ بقية الاسرة ليودعوا ابنهم متمنيين لابنهم النجاح والتوفيق ,ويغادر آسر الى أمريكا، ,على جانب آخر في مشفى الامل الخاص في مكتب هناك يجلس الدكتور خليل ومعه الدكتور أمين.
,
, أمين: ها يا خليل كلمت الباشمهندس ولا لسة؟
, خليل: كلمته وهو وافق اخيرا٣ نقطة
, فى هذه اللحظة تذهب سمية لمكتب خليل ولكن تسمع الآتى قبل دخولها
, خليل: . مكنتش ففاكره هيقتنع خالص اصل أحمد دماعه ناشفة
, أمين: طيب الحمد لله اصل حالته مش عايزينها تدخل في مرحلة منعرفش نتصرف فيها
, خليل: طيب خلال المدة دى هيداوم على الكيميائى مش كده؟
,
, أمين: ايوة لازم على الاقل نمنع الورم من انه ينتشر ونمنع المضاعفات هو لما ييجى هشوف حالته واطمنك متقلقش ,هو لسة بردوا مش عايز يقول لحد؟
, خليل: أيوة اكتر من الاول مراته بس اللى تعرف لكن ولاده ميعرفوش حتى سمية متعرفش.
,
, كانت سمية تسمع هذا الكلام وغير مستوعبة ما يحدث، أيمكن ان يكون ابيها مريض بهذا المرض؟ لهذه الدرجة حالتة متأخرة؟ ايمكن ان يتركها وحيدة في هذا العالم؟ لماذا لم يخبرها؟ لماذا يتألم ويتعذب ويتحمل كل هذا بمفرده؟ ألهذا السبب يريد أبى ان يطمئن على بزواجى من محمد؟ وأنا كنت أنانية وابحث عن راحة نفسى فقط،؟ طرقت سمية باب خليل ودخلت وكانت لا تصدق نفسها،.
,
, خليل: بارتباك ومفاجئة: سمية، تعالى يا حبيبتى، ده. >ه دكتور أمين تعالى سلمى عليه؟
, كانت سمية لا تنتبه لما يقول على وجهها علامات الصدمة والحيرة تحبس دموعها حتى لا تترقرق من مقلتيها
, سمية: ٣ نقطة
, خليل وقد احس ان سمية قد علمت بالامر: سمية مالك يابنتى خير؟
, سمية ودموعها تترقرق: ده، بابا، صح؟، بابا، تعبان صح يا عمو؟
, خليل: لا يا حبيبتى ده دكتور امين سلامة نظرك يا سمية.
,
, سمية مقاطعة اياه: انا اسفة يا دكتور امين مخدتش بالى ,يا عمو قول ده بابا اللى بتتكلموا عنه صح هو بابا
, خليل وقد وجد ان لا مفر من اخبار سمية بالحقيقه ونكثه عهده مع أحمد لكن هذا ليس بيده ,وبصوت حزين: ايوة يا سمية ده بابا وكان رافض ان حد يعرف علشان متقلقوش عليه
, سمية وقد انفجرت بالبكاء كانت تتمنى لو تكذب اذنيها: ليه،؟ ليه؟ محدش يقولى؟ ليه؟ يا حبيبى يا بابا.
,
, وانهارت سمية من البكاء فلم تستطع ان تحملها قدماها فسقط مغشيا عليها،
, خليل وقد وجد ان لا مفر من اخبار سمية بالحقيقه ونكثه عهده مع أحمد لكن هذا ليس بيده ,وبصوت حزين: ايوة يا سمية ده بابا وكان رافض ان حد يعرف علشان متقلقوش عليه
, سمية وقد انفجرت بالبكاء كانت تتمنى لو تكذب اذنيها: ليه،؟ ليه؟ محدش يقولى؟ ليه؟ يا حبيبى يا بابا.
,
, وانهارت سمية من البكاء فلم تستطع ان تحملها قدماها فسقط مغشيا عليها. فجرى كل من خليل وأمين اليها،
, خليل بفزع وقلق: سمية، سمية فوقى يا بنتى فوقى. وحملها خليل فقد كان جسمها ضئيل يوحى بانها بنت الخامسة عشر ى ,وضعها خليل على السرير محاولا افاقتها.
, خليل: قومى يا بنتى قومى يا سمية
, أمين: خليل، دى ضغطها منخفض شوية وهتفوق يا خليل **** يكون في عونها اهدى شوية
, خليل: **** يسترها يا أمين.
,
, مرت حوالى نصف ساعة على سمية ولكنها لم تستفيق. قلق خليل عليها كثيرا.
, خليل: لااااااااااااااا ده كتير اوى انا هاخدها على اوضة الكشف خليهم٣ نقطة
, تقاطعه سمية في هذه اللحظة. [كلمة،
, سمية: بابا، عمو خليل، انا فين؟
, خليل بتنهيدة: حد لله على سلاتك يا شيخة خضيتينى عليكى يا بنتى خير انتى حاسة بايه؟
, كانت تشعر سمية سمية بالم شديد في صدرها يمتد لذراعيها ولكنها،
, سمية: ولا حاجة يا عمو دايخة شوية بس.
,
, خليل: طيب يلا بينا على اوضة الكشف علشان٣ نقطة
, سمية مقاطعة خليل: لا لالالالا بلاش انا كويسسة و**** طمنونى على بابا بس
, خليل: بس، هو لو عرف هيزعل يا بنتى
, سمية: انا مش هقوله انى عرفت ولا هقول لاى حد بس علشان خاطرى طمنى يا عمو ط,طمنى يا دكتور أمين وتبدأسمية في البكاء من جديد ويشرح لها أمين حالة والددها بالتفصيل
, سمية: انا لازم اروح لبابا دلوقتى مش عايزة اقعد هنا٣ نقطة
,
, خليل: لا يا سمية كده يشك في حاجة. انتى معاكى دكتور أمين اهو وانا كمان وباباكى بييجى لدكتور أ/ين كل اسبوع فهتطمنى من غير ما تحسسيه انكك عرفتى
, ترضخ سمية لكلام خليل وتستأذن منهم لتخرج لتباشر تدريبها وعملها بالخارج فيأمرها خليل بالتوجه للمنزل واخذذ قسط من الراحة ,فتستجيب له سمية، وتذهب،.
,
, فى ولاية كونيتيكت التي تتميز بمدنيتها وجاذبيتها يقطن الدكتور جورج وابنته في منزل ليس بكبير مكن من طابقين امامه حديقة صغيرة جدا كما هو الحال في هذه المقاطعة
, ميرنا: I m so happy dad ,aaser will come now ,I can t belive this
, جورج: be quite baby ,you are so happy to be shocked ,calm down
, ويضرب أسر جرس المنزل معلنا عن قدومه فتفتح له ميرنا
, ميرنا: آسر حبيبى حمد **** على سلامتك وحشتنى اوى.
,
, آسر: وانتى كمان يا حبيبتى يا عروستى وحشتينى اوى
, تقترب ميرنا من آسر لتحتضنه وتقبله،
, آسر يبتعد عنها قليلا: ميرنا اخنا قولنا ايه
, ميرنا: I m sorry ,but I miss you a lot,,,,,
, آسر: وانا كمان يا حبيبتى بس سيبى الحاجات دى بعد الجواز وكلها شهرين تلاتة
, ميرنا احمk
, فى هذه الاثناء يخرج جورج ليقطع حديثهم قائلا،
, جورج: آسر حمد لله على السلامة ابنى نورت. امريكا.
,
, كان جورج يتحدث المصرية بطلاقة فزوجته كانت مصرية وقد قضى سنوات عدة في مصر
, آسر: **** يسلم حضرتك يا دكتور امريكا منورة بيكم وينظر لميرنا
, ميرنا: تعالوا ندخل جوا بأى ولا ايه رايك Dad؟
, جورج: هههههه، تعالى آسر جوه ميرنا ممكن تموتنا
, يدخل آسر الى المنزل ويقضى يومه مع ميرنا ليتبادلا اجمل عبارات الحب ,فى نهاية اليوم يستأن آسر لينصرف،
, آسر: استأذن انا بأى وان شاء **** اشوف حضرتك بكرة في الجامعة يا دكتور.
,
, جورج: ماشى اتفضل آسر ومتنساش الورق وجهز نفسك كويس
, آسر ان شاء **** استأذن انا ,ميرنا عايزة حاجة منى قبل ما امشى
, ميرنا: لا عايزة سلامتك وتيجى بكرة نخرج مع بعض
, آسر: ان شاء ****.
,
, ويخرج آسر من منزل جورج متوحها الى منزله المكون من طابق واحد بالقرب من جامعة ييل التي يدرس بها وتعتبرافضل جامعات امريكا يذهب ليأخد حماما دافئا ويتوضأ ثم يصلى وبعدها يخلد الى النوم مفكرا في مستقبله ودراسته وميرنا وكيف سيقنع والده بها.
 
فى اجزاء تانى؟
 
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
الفصل العاشر



فى منزل الدكتور خليل تجلس سمية في فراشها تبكى حال ابيها واضعة امامها صورها مع عائلتها التي لا تتركهم اينما ذهبت، تمر ساعات فتتصل بوالدها في الموعد المعهود بينهما منذ خمس سنوات،
, أحمد: السلااااام عليكم ازيك يا بت يا سمسمة؟
, سمية بصوت متأثر: وعليكم السلام,الحمد لله يا بابا انت ازيك عامل ايه وصحتك ايه اخبارها؟
, أحمد بقلق: أنا الحمد لله انتى مال صوتك يا سمية؟
, سمية بدموع: ولا حاجة يا بابا مفيش سلامتك.
,
, أحمد: لا في حاجة مالك يا بنتى ولا اجيب ماما واجى؟
, سمية تحاول اخفاء حزنها: لا يابابا و**** بجد مفيش بس شوفت حالة النهاردة في المستشفى اعصابى تعبت جدا منها
, أحمد: ههههه اجمدى كده امال دكتورة ايه بقى يا سمسمة انتى كان اخرك مدرسة رياض ***** ههههه وبتقولى عايزة تتخصصى قلب هههههه روحى يا شيخة
, سمية: هههههه ماشى يابابا **** يسامحك,المهم حضرتك كويس؟
, أحمد: اه و**** الحمد لله في نعمة وفضل من ****.
,
, سمية: الحمد لله ,وماما عاملة ايه؟ واخواتى؟
, أحمد: الحمد لله يابنتى كلنا كويسين لما اروح هخليهم يكلموكى
, سمية: لا يا بابا انا هتصل بيهم دلوقتى اساسا انا كنت بس بتطمن عليك
, أحمد: **** يباركلى فيكى يا بنتى ويطمنى عليكى يا سمية عايزة حاجة دلوقتى؟
, سمية: عايزة سلامتك يا بابا متحرمش منك.
,
, وتغلق سمية الهاتف مع ابيها بعد اطمئنانها عليه وتتصل بمنزلها لتطمئن على امها واشقائها، ,يرن جرس التليفون في بيت أحمد بسرعة فتجرى رهف لترد على الهاتف لانها توقعت من جرس الهاتف ان تكون هذه سمية أختها،
, رهف بانفاس متقطعة /الو، مين معايا؟
, سمية: الو؟ ماشى يا ستى وعليكم السلام٣ نقطة
, رهف مقاطعة اياها: سمسمة ازيك و**** وحشانى اوى اوى اوى كده متكليمينيش انا زعلانة منك خالص ده في حاجات كتيرة عايزة احكيهالك٣ نقطة
,
, سمية مقاطعة اختها: اهدى يا بنتى براحة كده بس على نفسك هتهنجى بعد شوية ههههه ازيك يا رورو وحشانى اوى ازيك عاملة ايه؟
, رهف: انا كويسة بس زعلانة منك ,يعنى اول ما روحتى الكلية دى وانتى نسيتينى تماما يا سمسمة
, سمية: مين قالك كده بأى معلش امبارح كنت هلكانة من التعب والسفر فنمت وصحيت روحت الشغل وجيت كلمتك على طووووول يبأى نسياكى بأى؟
, رهف: بصراحة لا ههههه حضرتك عاملة ايه؟
,
, سمية: انا كويسة الحمد لله ها يا رهف مستعدة للدراسة؟
, رهف: ايوة الحمد لله بس انا خايفة يعنى هتكون شهادة وكده وانا نفسى اطلع الاولى السنة دى بجد
, سمية: متقلقيش ان شاء **** يا رهف بصى يا حبيبتى ذاكرى واعملى اللى عليكى وربنا عمره ما هيضيع تعبك بس اهم حاجة مننساش حق **** ونتسحر بالتعليم والدراية والمذاكرة خليكى مع **** من كان **** معه فمن عليه؟ صح ولا انا غلطانة.
,
, رهف بارتياح: صح يا سمسمة ,نغم عاملة ايه؟ لو عندك هاتيها اكلمها
, سمية: هي كويسة تمام الحمد لله بس هي تحت ان شاء **** لما انزل هخليها تكلمك ماشى؟
, رهف: ماشى.
, سمية: طيب يا دكتورة االمستقبل ممكن اكلم ماما.
, رهف: علشان كلمة دكتورة دى بأى هديكى مماما هههههه
, سمية: ماشى يت ست الدكتورة٣ نقطة
, تنادى رهف على مها لتكلم ابنتها فتأتى مها بخطا سريعة ,وتأخذ الهاتف من رهف.
,
, مها: سمسمة ازيك يا وحشة من امبارح لحد النههاردة متتكلميش ماشى يا ستى من لقى احبابه بأى
, سمية: ههههه متفقين عليا ماشى ماشى ,بجد معلش يا ماما بس انتى عارفة ظروفى
, مها: عارفاها ومقدراها **** يعينك يارب يا حبيبتى ,انتى عاملة ايه كويسة؟
, سمية: الحمد لله تمام متقلقيش عليا يا ماما المهم انتو كويسين؟
, مها: ايوة يا حبيبتى الحمد لله بخير ,خللى بالك من نفسك بس وكللى كويس.
,
, سمية: حاااااااااااااضر ياماما متنسيش طنط أميرة هنا فقايمة معايا بالواجب هههههههههه
, مها: ههههههه ما هو ده اللى مطمنى عليكى المهم سلميلى عليها كتير
, سمية: **** يسلمك يا ماما ,مالك وملك عندك؟
, مها: مالك في اوضتته بيذاكر وملك في المطبخ بتاخد دروس طبخ هههه
, سمية: يا حبيبتى **** يعينها,طيب انا هبأى اكلمها بالليل ان شاء ****
, المهم ان انا اطمنت عليكم.
,
, مها: ماشى يا حبيبتى بعد الغدا هنتصل بيكى هنكون كلنا موجودين بس ادعيلنا ميحصلناش حاجة ههههههه
, سمية: ههههههه ليه يا ماما دى ملك طباخة شاطرة ههههه متخفيش
, حضرتك عايزة منى اى حاجة؟
, مها: عايزة سلامتك يا بنتى **** يجبر بخاطرك وييسرلك أمرك
, سمية: اامين يارب ياا ماما متنسيناش من دعواتك بأى,لا اله الا ****
, مها: محمد رسول **** يا بنتى مع السلامة في أمان ****
, وتغلق سمية الهاتف مع امها ,لتجد أحد ما يطرق باب غرفتها،.
,
, سمية: مين؟
, هدى: انا هدى يا دكتورة؟
, سمية: خير يا هدى في ايه؟
, هدى هى هتكلمنى من ورا الباب ولا ايه: دكتورة اميرة جت وبتقول لحضرتك هتتغدى معاها هي والانسة نغم ولا لا
, سمية: معلش يا هدى انا مش هقدر اتغدى مليش نفس دمااغى مصددعة ومحتاجة انام شوية
, هدى: زى ما تحبى يا دكتورة
, سبحاان مغير الاحوال يعنى كمان مش هتنزل للدكتورة اميرة يلا و**** الدكاترة دول ليهم دماغ بتقلب
, أميرة: ها يا هدى هتتغدى؟
,
, هدى: لا يا دكتورة بتقول دماغها مصدعة وملهاش نفس وهتنام شوية
, أميرة: غريبة، طيب يا هدى خلاص روحى جهزى الغدا لان الدكتورخليل على وصول.
,
, على جانب آخر ,فى شركة محمود. قد حان وقت الانصراف فمرت مى على مكتب ابيها طرقت الباب ودخلت ولكنه لم ينتبه لوجودهها فقد كان يفكر في أحمد وكيف قصر في حقه ولم ينتبه له كيف قطع صلة رحمه به كيف انه تحمّل بعده عنه وانشغاله عنه في حين لم يكن يقوى على فعل شئ بدون مشاورته وبدونه لقد كان أحمد الملاذ الآمن لمحمود بالماضى وها هو أحمد قد يفقده للأبد قد يفقد عائلته وابيه واخيه في آن واحد قد يفقد شعوره بالامان قد يفقد ظهره الذي يسنده في هذه الحياة،.
,
, مى: بابا، باباااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااا
, محمود بعصبية: ايه يا مى في اييه صوتك عالى اوى وبعدين احنا في الشركة مش في البيت ومية مرة اقولك انا اسمى استاذ محمود مش بابا احنا في الشغل
, مى: اهدى يا بابا اهدى يا حبيبى انا عمالة اكلم فيك بقالى ساعة وحضرتك مبتردش عليا باصص في الورق ده ومش واخد بالك خالص انا اسفة بجد يا بابا.
,
, محمود وقد لاحظ ان مى وجهها تغير: معلش يا مى اصل في شوية مشاكل في الشغل كده كويس انها جت فيكى ههههههه خير بأى جيالى في ايه
, مى: اصل حضرتك مش واخد بالك ان الساعة 6 يعنى خلاص مفروض نكون في البيت دلوقتى والا، حضرتك عارف
, محمود بابتسامة باهتة: ههههه لا وعلى ايه يلا يا بينا وإلا٣ نقطة
, محمود/مى: ههههههههههههه.
,
, وخرج محمود ومى من الشركة قاصدين منزلهم ,وصلا الى المنزل ليجدا ان ميرفت تجلس في حديقة المنزل تقرأ بعض المجلات العالمية النتخصصة في الموضة و الاثاث المنزلى الحديث،
, محمود: السلام عليكم ازيك يا ميرفت؟
, مى: السلام عليكم مساء الخير يا ماما
, ميرفت: وعليكم السلام خير اتاخرتوا ليه؟
, محمود وهو يجلس على الكرسى المقابل: شوية شغل معلش يا ميرفت ها الاكل جاهز
, ميرفت: اااه شغل ماشى. قولى لسوزان يا مى تحضرلكم الغدا.
,
, مى: هو حضرتك مش هتاكلى معاياا
, ميرفت تنظر لمى: لا. انا اتغديت من زمان اكيد مش هستنى لحد دلوقتى في مواعيد لازم نحترمها وتوجه نظرها لمحمود,فيابدلها محمود بنظرة ضيق وغضب
, محمود: يالا يا مى ندخل سيبى ماما اصلها مشغولة اوى ,بالمناسبة يا ميرفت اتصلتى بآسر واطمنتى عليه؟
, ميرفت: ايوة وهو كويس وصل وهيروح الجامعة بكرة علشان يكمل الرسالة
, محمود: طيب الحمد لله **** يوفقه.
,
, يدخل محمود وابنته المنزل فيتناولا غذائهما , وبعد الانتهاء منه يؤذن المغرب
, مى: بابا متصلى بيا جماعة من زمان مصليناش مع بعض ,علشان خاطرى يا بابا
, محمود: انا و**** مش قادر اصللى في المسجد ,طيب يللا بينا ومتاخديش على كده كتير
, مى: هههههه ماشى ماشى من حقك بردو هههه , يلا انا هروح انادى على ماما تيجى تصللى معانا
, تذهب ميرفت لتنادى امها فتجدها تصللى في غرفتها، ,تذهب لأبيها وتخبره فيصليا سويا.
, مى: حرما يا بابا.
,
, محمود: جمعا يا حبيبتى ان شاء ****
, مى هو مين اللى علم حضرتك تقرا القرآن كده
, محمود: عمك أحمد **** يجازيه خير كان بحفظ بالتجويد وييجى يحفظنى على اد ما يقدر ويعلمنى
, مى متعجبة: يعنى عمو أحمد حافظ قرآن كتير اوى
, محمود: ايوة هو خاتمة قبل جوازه بشهر بالضبط ده كان شرط مها مراته
, مى: يااه و**** طنط مها دى باين عليها طيبة ومحترمة اوى، اوبااااا نسيت ينفع كده
, محمود متعجبا: نسيتى ايه؟
,
, مى: نسيت اتصل ببنات عمو أحمد اتعرف عليهم واسلم عليهم
, محمود بابتسامة: **** يبارك فيكى يا مى يارب ايوة كده انصفينى مش زى اخوكى ومامتك، **** يهديهم
, مى: انا نفسى يبقوا اخواتى بجد وصحابى يابابا
, محمود: بجد يا مى ولا٣ نقطة
, مى: بجد يا بابا,بس انا خايفة من رد فعلهم اصل انا اول مرة اكلمهم.
,
, محمود: لا لا متخافيش انا عارفهم كويس مش هتلاقيهم زعلانيين خالص بالعكس هيفرحوا انكك كلمتيهم يلا كلميهم وانا معاكى اهو بالمرة اكلمهم
, مى: نعم؟ ظظرصيدى كده يخلص هههههههههه
, محمود: يلا يا جلدة عليا انا ده خط مش كارت وكمان انا اللى بدفعلك الفاتورة ولا بتاكلى وتنسى
, مى: هههههههه ليه تفكرنى بس يا محمود بيه كسفتنى هههههه
, محمود: يلا يلا كلميهم.
,
, تتصل مى بسمية لتجدها لا ترد فتتذكر بتنبيه أحمد لها. فترسل لها رسالة وكان هذا مضمونها، السلام عليكم ازيك يا سمسة انا مى بنت عمك محمود عايزة اكلمك وده رقمى ياريت تردى عليا لو مفيهاش ازعاج ليكى ,و،.
,
, كانت سمية تجلس على سجادة الصلاة ناجى ربها قائلة: يارب.؟ لماذا يحدث هذا لى؟ لماذا ابى يحمل هذا السم في جسده؟ لماذا الحزن والفراق رفقاء لىولا أحد سواهما؟ لماذا أشعر بالوحده هكذا؟ يارب اننى لم اعترض على حكمك ولكن اسالك الاعانة يارب. لماذا شريكى لا يشاركنى حتى في ألمى؟ لماذا لم أجد لديه الحب؟ هل هذه هي حياتى أسيستمر على هذا حالى،؟ ربى لا تذرنى فردا وانت خير الوارثين، , وجدت سمية هاتفها يرن فتجده رقما غريبا فلا ترد، ثم تأتى لها رسالة مى فتجعلها في حيرة ودهشة من المفاجأة فمى لم تتصل بها ابدا وهي لم تشاهدها منذ عشر سنوات على الاقل، ترى ماذا تريد مى؟ ,فتجد سمية هاتفها يرن مرة أخرى.
,
, سمية: السلام عليكم
, مى بحبور شديد: وعليكم السلام ورحمة **** وبركاته ,لزيك يا دكتورة سمية؟
, سمية متعجبة: الحمد لله أنتى مى فعلا؟
, مى: اه و**** يا دكتورة انا مى بنت عمك محمود
, سمية مندهشة: ٣ نقطة
, مى بحزن: انا اسفة لو كنت ازعجتك٣ نقطة
, سمية مقاطعة اياها ازعاج ايه يا بنتى متقوليش كده ازيك يا مى ايه اخبارك؟
, مى: الحمد لله تمام ازيك انتى,مفاجأة مش كده؟
, سمية: بصراحة احسن مفاجأة صدقاً و****.
,
, مى: انا اخدت رقمك من عمو محمود معلش من غير اذنك
, سمية: اذن ايه يا ميوش احنا اخوات مفيش بيننا كده معلش سامحينى مقصرة معاكى انا اسففة جدا
, مى: مقصرة ايه يا دكتورة بس انا اللى مفروض اسال معلش سؤالى جه متاخر متزعليش منى
, سمية: عيب عليكى متقوليش كده احنا اخوات يا مى وبعدين ايه دكتورة دى؟ قوليلى سمية او سمسمة زى ما اخواتى بيقولولى
, مى: بجد يا سمية يعنى ممكن تكونى زى أختى؟
,
, سمية: يا بنتى انا فعلا اختك بس كنت مغيبة عن الواقع ههههه
, مى: ههههههه بجد انا فرحانة يا سمسمة انى كلمتك سمعت صوتك نفسى بأى اشوفك
, سمية: مازحة مع مى: ياحبيبتى متشوفيش وحش هههههه خليكى اسمعى صوتى احسن ههههه
, مى: لا بجد انا عايزة اشوف شكلك دلوقتى من زمان مشفتكيش
, سكية: ولا انا كمان
, مى: يبقى خلاص انا عزماكى بكرة على الغدا في مطعم (، ) على 6 كده ان شاء ****.
,
, سمية: بصراحة كده انا معرفش المطعم ده فين ممكن تدينى العنوان
, مى: انتى بتهزرى ده جنب الجامعة؟
, سمية: بجد و**** مخدتش بالى
, مى: بقالك خمس سنين وداخلى في السادسة وتقوليلى مخدتش بالى ,لااااا كده قلقتينى عليكى هههههههههههه
, سمية: ههههههههه ماشى يا ستى بس عندى شرط؟
, مى بخضة: شرط؟
, سمية: ايوة انا اللى هعزمك ماشى
, مى: ههههههههه ماشى ياستى
, سمية: ماشى يا حبيبتى معلش انا مضطرة اقفل لان عندى تدريب بكرة الصبح.
,
, مى: ماشى يا سمسمة اتفضلى وانا سعيدة جدا انى كلمتك
, **** يعينك اتفضلى
, سمية: يلا مع اللسامة في رعاية ****
, مى كمع السلامة.
, محمود: ايه يابنتى كنت عايز اكلمها
, مى: معلش يا بابا و**** نسيت انا رايحة اقابلها بكرة ان شاء **** لو حبيت تعالى معانا واهو تصغر شوية يا عم ههههههههه
, محمود: لا يا حبيبتى بس انا عندى شغل كتير اتبسطوا انتوا
, فى جانب آخر في مكتب خليل يحادث الدكتور أمين
, خليل: ها يا أ/ين حجزت ولا لسسي.
,
, أمين: للاسف يا خليل الدكتور مش فاضى غير في شهر 3 الجاى للاسف
, خليل بعصبية: ازاى انت بتهزر يا أمين؟
, أمين: يا خليل اهدى شوية الباشمهندس احمد مريضى وانا حالف قسم انى احافظ عليه فاكيد هكون خايف عليه بس انت رديت عليا متاخر وانا منبه عليك ترد عليا في نفس اليوم
, خليل: معلش يا خليل اعذرنى اعمل ايه بس لحد ما اقتنع المهم هي كده مش خطر عليه؟
,
, أمين: باذن **** لا بس هو يواظب على الجرعات وممكن نكثفها شويةة هي هتوقف نمو المرض وانتشاره يعنى هتحجمه لكن مش هتنهيه طبعا
, خليل: **** يسهل يارب ويشفيه
, أمين: من حق سمية عاملة ايه؟
, خليل: قافلة على نفسها من ساعتها حتى منزلتش تتغدى معاناأمين: معلش ليها حق يا خليل سيبها براحتها
, خليل: **** يسهل.
,
, ويبلغ خليل أحمد بالامر فيتقبله ويستمر على علاجه وتقابل سمية مى ليكونا علاقة وطيدة جدا بينهم كالاخوات مع مرور الايام مى وجدت في سمية الاخت الاكبر لها الهادئة المحترمة التي تعينها على حياتها وتنصحها بالحسنى وتتمنى لها كل الخير ووجدت سمية في مى الفتاة الهادئة طيبة القلب العفوية فارتاحت كلاهما للاخرى ,.
,
, وآسر يتقرب من ميرنا أكثر ويحبها وميرنا وتمت خطبتهم دون معرفة محمود والد آسر ولكن تم بموافقة ميرفت وظل آسر على اتصال بأهله وويحارب الوقت لكى ينتهى من هذه الرسالة ومحمد على حاله مع سمية وهي تناسته واستمرت على حالتها تطمئن على اهلها ولا تاكل كثيرا حتى لاحظت أميرة هذا المموضوع لكن خليل أخبرها ان تترك سمية بحالها ةتعتنى بها دون ملاحظة سمية ,وهكذا مضت الايام، حتى جاء اول يوم دراسة ,كانت سمية خائفة جدا فصلت ركعتي قضاء الحاجة وذهبت لكليتها،.
 
حلوة
 
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
الفصل الحادي عشر




وجاء اول يوم في الدراسة كانت سمية خائفة جدا فصلت ركعتي قضاء الحاجة وذهبت لكليتها ,دخلت سمية المدرج لتجلس في البنش الثانى كما اعتادت وحيدة حتى جاء شخص ما.
, الشخص: دكتورة سمية كل سنة وانتى طيبة , ممكن اقعد هنا؟
, سمية وهى ناظرةالى اللارض: اعتقد ان في اماكن كتير ادام حضرتك غير هنا فبعد اذن حضرتك تتفضل هناك
, الشخص: بس انا محتاج اقعد هنا علشان اشوف الدكتور كويس واسمعه
, سمية: خلاص اتفضل.
,
, وهمت سمية بالوقوف لتذهب لتجده يقول
, الشخص بخضة: رايحة فين يا دكتورة
, سمية بضيق وغضب: رايحة اقعد في مكان تانى عن اذنك
, مسك الشخص معصمها لتجلس فنظرت له نظرة نارية مليئة بالغضب والعصبية والضيق
, سمية: ازاى تعمل اللى انت عملته ده انت مبتفهمش
, الشخص بارتباك: انا. انا اسف مكنتش اقصد بس ده مكانك تعالى اقعدى فيه ,كده مش هتطلعى با متياز السنة دى
, سمية لا حول ولا قوة الا ب**** ,صبرنى يارب: ملكش دعوة.
,
, ودخل الدكتور فتركته سمية لتجلس في مكان آخر,وكان من حسن حظها ان الدكتور الذي يشرح المحاضرة تعرفه جيدا فاذا لم تسمع شيئا او لم تفهمه ستسأله بدون تردد. فهو دكتور خليل. وبعد انتهاء المحاضرة ذهبت للكافتيريا لتشترى منه عصير جاء اليها الشخص ذاته
, الشخص: دكتورة سمية خللى عليا
, سمية: ٣ نقطة
, الشخص ياختى مالك متقنعرة كده ليا بصى لنفسك في المرايا: انا اسف بس مكنتش اقصد.
,
, لم تعيره سمية اى اهتمام فذهبت من امامه حتى جاء له ولد وبنت
, الولد بضحكة عالية: سوفة حبيبى ازيك قفاك بيقمر عيش ليه كده؟
, سيف: هههههه خفة ولا يا رامى سيبك منى انا مش ناقصك
, البنت: مالك يا سيف هي البت المعقدة دى بردو مش راضية تلين ولا ايه هههههههه يا بنى سيبك دى مش استايل خاااااااالص
, وكمان مبتكلمش حد سيبك منها يا سوفة.
,
, سيف: ميريهان مش طالبة معاكى تريقة هي وبعدين يا بنتى هتلين يعنى هتلين ده انا سيف ولا ايه هههههههه بس تعالى هنا خالى سابك تخرجى ازاى من البيت وانتى قمر كده
, ميريهان: هتعملهم عليا ولا ايه يا سيف وبعدين انا من يومى وانا قمر
, رامى يغمز لها: اكيد يا ميري
, سيف: بقولكم ايه يلا نمشى بأى لان دماغة مصدعة
, رامى: يلا بالمرة اعدى على بابا اخد منه الفلوس لانى فنش.
,
, سيف: يابنى ازاى تبقى ابن سامى جابر وتعدى تاخد منه مصروف مفروض يكونلك رصيد
, رامى: مش راضى يحطلى في البنك خالص بيقولى علشان متضيعوش على الفاضى وعلى العيال زمايلك ده يابنى يا دوب رضى يدينى عربيتى تانى
, سيف: ههههههه انا حاسس انه مش ابوك هههههه فاكر ياد عربيتك اللى قبل دى ههههههه و**** بجد زووووووووووووووبة ههههههه.
,
, ميريهان احبت ان تمزح معهم: ايه يا سيف ما انت ابن سيادة الوزير وراكب عربية متتشافش اساسا ههههههه
, سيف: اتكلمى على ادك يا بنتى دى بس تسليكة لحد ما الفرارى تيجى
, رامى: طب يا يا فرارى والا انا هفرفر منك ههههههههه
, سسيف/ميريهان: طيب يلا
, فى هذه الاثناء كانت سمية تجلس في الكليةوحيدة لتجد شخص ما ياتى اليها ويضع يداه فوق نظارتها ليضغظ عليهما ,فزعت سمية ولكن،
, الشخص: انا مين
, سمية: طبق الميلامين هههه.
,
, الشخص: عرفتى منين؟
, سمية: من احبالك الصوتية هههه سيبى يا ملك بجد النضارة هتتكسر
, هنا احست سمية بالامان نوعا ما لقرب اختها بها
, ملك: همك على النضارة اوى طيب يا ستى عفونا عنكِ
, وسلمت ملك على سمية سلاما حارا واخذا يتخدثان وتطمئن سمية على اخبار عائلتها وخصوصا ابيها وتسألها عن حالها مع عمرو.
, سمية: طمنينى بأى ايه اخبار اخويا معاكى؟
, ملك: انهى واحد،؟
, سمية: قال يعنى متعرفيش بسال على مين فيهم؟
,
, ملك: لا بس بستهبل ههههههههههههه
, سمية: ماشى يا ستى طمنينى عليكى بأى
, ملك: و**** كويسة ي سمسمة وعمرو كمان كويس كل يوم بحس انه بيحبنى اكتر من اليوم اللى قبله وانا كمان سبحان **** بحس انه هو اللى **** كاتبهولى بجد
, سمية: ماشى ياعم الرومانسى هههههه بس و**** عمرو ده عسل بس **** يعينه عليكى بس هههه
, ملك: اه يا ختى انتى وهوا غنوا على بعض وهو رراخر يقوللى سمية هي اللى فيكوا ومش عارفة ايه.
,
, سمية: هههه ,يا بنتى ده احنا اخوات، **** يخليكم لبعض ويهنيكم ويتمملكم بخير
, ملك: واياكم يا سمسمة ويهديلك محمد
, سكتت سمية والحزن يتملك من عينيها تأسر نظراتها لملك دموعها الاسيرة بهذا الحزن ,تلاحظها ملك فتقرر عدم الخوض في في ها البحر المغرِق,فتغير وجهتها،
, ملك: الاقوليلى يا سمسمة اخبار نغم ايه لسة لمضةبردو وبتاعة مقالب؟
,
, سمية كأنها تذكرت شيئا ما: اكيد يابنتى تماااااااااااااموعمرها مكانت بتاعة مقالب في ناس غيتهم المقالب
, ملك: احم احم، قصدك ايه يا سمسمة
, سمية: ها ولا حاجة ههههههه
, ملك: ماشى ماشى
, سمية: انتى لازم تمشى فعلا لان عندى سيكشن دلوقتى ولازم امشى
, ملك: ماشى ياعم السيكشن انا هخلص على 3 كده استناكى ان شاء ****
, سمية: هههههههه قلبك ابيض خااااااااااالص انا هخلص على 6 يا حبيبة قلبى ههههه فامشى انتى وسلميلى على اللى في البيت.
,
, ملك: ياااه يابنتى اللهم ابعد غضبك ومقتك عنا. يعنى مالها تجارة انجليش
, سمية: ههههههه زى الناس اللى فيها عايزة حاجة بأى
, ملك: سلامتك وخللى بالك من نفسك ااااااااااه نسيت اقولك
, سمية باهتمام: خير
, ملك: ماما بتقولك كللى كويس واسمعى كلام طنط أميرة وانا شايفة ان عندها حق بصراحة
, سمية: هههه ماشى ماشى مع السلامة
, ملك: مش مع الندامة ههههه.
,
, وتسلم سمية على أختها وتذهب لسيكشنها وتهب ملك ايضا لمحاضرتها وتنهتى سريعا منهاثم تغادرالقاهرة ,تنتهى سمية من محاضرتها وتذهب للمنزل لتجد أميرة في انتظارها ومعها خليل ونغم
, سمية: السلام عليكم
, الجميع: وعليكم السلام
, خليل: ايه يابنتى هو دكتورأيمن عمل الواجب النهاردة معاكم ولا ايه
, سمية مبتسمة ويبدو عليها الارهاق: اه و**** ياعمو **** يسامحه. ازيك يا طنط ازيك يا نغم
, أميرة ونغم: الحمد لله.
,
, أميرة: باين عليكى التعب يا سمسمة اطلعى غيرى وهقول لهدى تجهز لنا الغدا احنا كمان لسة متغديناش ومش هقبل اى عذر يلا بسرعة
, رضخت سمية لطلب أميرة فهى فعلا لم تعد بحال جيد ,وتمر الايام هكذا حتى يأى يوم،.
,
, كانت سمية في مشفى خليل لترى بعض الحالات النادرة لمرضى القلب التي تهتم بدراستها ,بعدما انهت سمية ما جاءت من اجله همت بالذهاب ولكن استوقفتها حالة كانت تدخل المستشفى ومنظره يوحى بان احد ما قد اعتدى على هذا الرجل ,كانت الدماء تسيل منه من كل جهة فزعت سمية لما رأته فهو صغير السن ومظهره يوحى بانه فحاولت ان تساعده ادخلته الطوارئ وطلبت احد اللاطباء الموجودين في المشفى.
,
, الشاب: حاسبى انا جسمى واجعنى اااااااااااااه وبعدين اندهى دكتو يشوفنى ااااااااااااه
, سمية بقلق وارتباك: انا اسفة يا فندم بس بحاول اخليك في الوضعية ا لمناسبة لان في كسور مضاعفة وبطهرلك الجروح
, الشاب بصوت عالى وهو يتألم ك طيب من فضلك اندهى حد يكون فاهم لان جسمى تاعبنى جدا ااااااااااااااه وانا مش ناقص تعمليلى حاجة غلط.
,
, سمية: يا فندم متقلقش انا طالبة في 6 طب ومش هضرك وحااااضر انا طلبتلك الدكتور سمير بس حضرتكك متحركش جسمك ارجوك هو زمانه جاى ان شاء ****
, الشاب: طيب بسرعة ااااااااااااه حسبى **** ونعم الوكيل في اللى عمل كده
, سمية: طيب مين اللى عمل فيك كده
, الشاب: بلطجية بس انا اعرف مين اللى مأجرهم اااااااااه
, سمية: طيب انا هبلغ البوليس ييجوا ياخدوا اقوالك علشان تاخد حقك منهم.
,
, الشاب: بوليس ايه وزفت ايه دلوقتى انا مش هعرف اخد حق منهم ولا باطل ده ابن وزير٣ نقطة
, وهنا يدخل الددكتور سمير بعد سماعه الحديث،
, سمير: سمية بتعملى ايه اطلعىى برة.
, سمية: انا اسفة يا دكتور بس كنت بطهرله الجروح
, سمير بعصبية و: طيب ابعدى كده ,
, وشرع في معالجته للشاب وحوله على غرفة الاشعات وسمية كانت تراقبه وبعد ان اتم عمله توجه لسمية
, سمير انتى بتعملى ايه هنا؟ روحى الوقت اتاخر
, سمية: طيب هطلب البوليس وامشى عن اذن٣ نقطة
,
, سمير بعصبية وحدة: لا بوليس لا مش عايزين شوشرة يبقى هو يروح يقدم بلاغ لو عايز
, سمية: بس الصح البوليس ييجى ويحقق ويسال حضرتك ويشوف التقرير بتاعه وبعدين ده شروع في قتل ده عنده كسور مضاعفة في اماكن خطييرة يا دكتور
, سمير: انتى لسة طالبة ايه عرفك؟ وبعدين مش انتى اللى تقولىلى الصح من الغلط ولا مدام خليل مش هنا انتى هتعملى صاحبة المستشفى؟
,
, سمية بدموع حبيسة: انا اسفة بس ده اللى لازم يحصل ومش همشى قبل ما اعمله عن اذنك
, سمير ممسكا بمرفق سمية وبصوت عالى: انتى مبتفهميش عربى ولا ايه قولتلك ملكيش دعوة
, سمية بصوت عالى مهتز: سيب ايدى يا دكتور لو سمحت وانا هعمل اللى انا عيزاه.
,
, تركته سمية وابلغت الشرطة فجاءت ووجدت المريض قد خرج من غرفة العمليات ولكنه لن يفيق الا بعد ساعات استدعى وكيل النيابة سمية ليأخذ اقوالها وكذلك سمير لكنه لم يجد الدكتور سمير ولكن سمية قد جاءت له
, وكيل النيابة: اتفضلى يا دكتورة
, سمية: جزاكم **** خيرا
, وكيل النيابة: انا عرفت انك انتى اللى استقبلتيه ممكن تحكيلى اللى حصل
, سمية: اللى حصل وقصت له سمية ما حدث
, وكيل النيابة: طيب مقلكيش مين الوزير ده؟
, سمية: لا يا فندم.
,
, وكيل النيابة: طيب انا قدامى تقرير الدتور سمير بيقول غير كده خالص ,وبيقول ان دى حادثة واللى ماضى عليه دكتور سمير المسؤل هنا
, سمية: انا مليش دعوة بالتقرير انا ليا دعوة باللى شوفته وبعدين ممكن حضرتك تستدعى حد من دكاترة الطب الشرعى وهما يأكدوا ليك كده
, وكيل النيابة بسخرية: مالك واثقة اوى من كلامك انتى لسة حتى مدخلتيش امتياز
, سمية بضيق: ع فكرة انا بتدرب هنا من سنة اولى وكمان عارفة كويس انا بقول ايه.
,
, وكيل النيابة: طيب اتفضلى روحى لو احتجنا اقوالك مرة تانية هنستدعيكى ان شاء ****
, سمية: عن اذن حضرتك
, كان خليل قد علم بالامر وجاء الى المشفى ليجد ماحدث فوجد امامه سمية فسالها فروت له ماحدث , فامرها ان تنتظره حت ى يخرج , دخل خليل لوكيا النيابة واعطى افادته وخرج ليجد سمية تجلس على احد الكراسى ويبدو عليها الاعياء الشديد ونمسك برأسها
, خليل: مالك يا سمسمة في ايه؟
,
, سمية. : ها، لا ولا حاجة يا عمو بس اللى حصل كان مش قليل النهاردة
, خليل: طيب يلا بينا علشان ترتاحى ومفيش كلية بكرة
, سمية: لا يا عمو٣ نقطة
, خليل مقاطعا اياها: مفيش لا اتفضلى يلا قومى نروح
, كانت سمية لا تستطيع الوقوف فكان الام يعتصرها ويمتد لعنقها وذراعيها فتحاملت على نفسها ووقفت لتمشى مع خليل ولكن قدماها لم يتحملا فسقط مغشيا عليها.
,
, على جانب آخر في منزل أحمد كانت مها مشغولة جدا بتجهيز ملك ومستلزمات فرحها فلم يتبق سوى شهر من الان وملك ايضا قلقة جدا من اقتراب موعد الفرح وتخاف من ان تنسى شئ او ان يحدث شئ يعكر عليها صفو فرحتها،
, أحمد: ها يا ملوكة خلصتى حااجتك ولا لسة؟
, ملك: مش عارفة يا بابا و**** اكيد لسة
, مها: لا و**** انتى تبقى مفترية يا بنتى بقالك 3 سنين بتجهزى وتقولى اكيد لسة ,خلاص يا احمد فاضل بس نروح نفرشلها الشقة.
,
, أحمد: خلاص انا هكلم شركة النقل تبعت عربية كبيرة تشيل الحاجات وتوديها
, مها: طيب يا حبيبى **** ميحرمناش منك بس اسال سها عن المعاد المناسب واقولك
, أحمد: ماشى يا مها يكون احسن بردو , هتوحشينى و**** يا ملك
, ملك: هوحشك ايه بس ياعم الحج دى اسكندرية لو عايز تشوفنى بس رنلى او ابعتلى كلمنى شكرا ثانية هتلاقينى قدامك بقولك شبيك لبيك
, أحمد: يا بكاشة ده انتى لما هتصدقى.
,
, ملك: ليه كده بس لا لا مين اداك الفكرة الوحشة دى يا حج اوعى تكونى انتى يا حاجة
, مها: ههههههه لا و**** ابدآ بس انتى مفقوسة دايما هههههه
, ملك: هههههههه ماشى يا ماما
, يدخل مالك عليهم
, مالك: السلااااااااااام عليكم
, الجميع: وعليكم السلام
, مالك: ايه ده ملك موجودة، ومفيش حريقة، لا لا لا اكيد في حاجة غلط. اكيد بحلم اقرصنى يا بابا
, ملك: لا وعلى ايه يقرصك
, وتمسك ملك كوب ماء بارد وتسكبه عليه.
,
, مالك: ايه يا شيخة حرام عليكى الجو ناقص الدنيا متلجة لوحدها، **** يكون في عونك يا عمرو
, ملك: علشان تعرف تتكلم كويس مع العروسة يا، بارد ههههههههههه
, مها: معلش يا مالك دى العروسة اطلع غير وصللى ويلا العشا جاهز
, ممالك: علشان خاطر حضرتك انتى وبابا , بس هاخد سندويتش فوق عندى مذاكرة
, أحمد ك يا بنى مش هتيجى من ربع ساعة عشا وعدى على رهف في اوضتها وقولها
, مالك: حاضر يا بابا عن اذنك.
,
, يصعد مالك الى غرفته ويبدل ملابسه ثم يتصل بسمية فتجدها لا ترد حاول اكثر من مرة ولكن دون جدوى فقال لنفسه من الممكن ان تكون نائمة , فترك هاتفه وخرج اليهم
, في مشفى خليل تستيقظ سمية لتجد نفسها ترقد على احد الاسرة معلق لها المحاليل ويجلس خليل بجوارها،
, سمية بصوت متعب وتبتلع ريقها بصعوبة: عمو خليل. ايه. الى حصل؟
, خليل: سمية بلاش تتكلمى انتى في المستشفى دوختى شوية جبناكى هنا علشان نطمن اكتر.
,
, سمية ك طيب يلا نروح انا كويسة
, خليل بلهجة جدية يشوبها الحزن: كويسة ايه بس انتى هتدحكى عليا ولا على نفسك ,من امتى يا سمية وانتى تعبانة؟
, سمية: يا عمو انا مش تعبانة ولا حاجة حضرتك مكبر الموضوع ده شوية ارهاق
, خليل: بطلى بأى انا عارف وانتى عارفة ان ده مش ارهاق. من امتى وانتى بتحسى بكده يا سمية؟
, سمية: بكده ايه يا عمو.
,
, خليل بصوت عالى: انتى بستهبلى. من امتى نفسك مبتقدريش تاخديه ومن امتى الالم اللى في صدرك ده ومن امتى الترجيع ومن اامتى الكحة، ااقول كمان ولا كفاية
, سمية باكية: قبل ما اجى القاهرة باسبوع بس انا قولت ممكن يكون التهاب في غشاءالتامور هو اللى مسبب الام ده وخصوصا اان كان عندى برد بس الموضوع استمر
, خليل: وليه مقولتيليش يا بنتى من زمان ليه يا سمية.
,
, سمية: مش عايزة حد يعرف حاجة مش عايزة حد اصعب عليه مش عايزة حد يحمل همى
, خليل: يعنى انا حد **** يسامحك. يابنتى كنا اطمنا عليكى وبدأنا في العلاج بدرى
, سمية: معلش يا عمو انا اسفة بس جه موضوع بابا وشاغلنى زيادة
, بس انا عايزة اتاكد يا عمو
, خليل ك من ايه يا حبيبتى
, سمية: انا عنى القلب يا عمو صح؟
, خليل ينظر اليها بحسرة والم وحزن: ايوة يا سمية بس يا حبيبتى الحالة لسة في الاول نوعا ما هناخد كورس علاج وربنا يسهل.
,
, سمية تبكى بشدة: يعنى خلاص يا عمو انا حياتى اتوقفت صح٣ نقطة
, خليل: ليه بتقولى كده بس انتى مادام بتاخدى علاجك كويس وماشية على التعليمات ونظام الاكل يبقى خلاص يا حبيبتى
, سمية: ممكن اعرف حالتى كويس يا عمو
, خليل: حاضر يا ستى انتى عضلة قلبك ضعيفة جدا فلازم تبعدى عن اى ضغط عصبى وعن اى مجهود فلازم تخللى بالك من نفسك.
,
, سمية وهى تنظر لخليل في عينيه باعين باكية: يعنى هقدر اتخصص في القلب يا عمو؟ هقدر اتجوززى البنات زمايلى واخلف ***** يقولولى يا ماما طبعا لا
, خليل: يا حبيبتى تخصص القلب مقرف جدا في تخصصات احسن منه و بصراحة مش لايق عليكى انتى لايق عليكى ***** جلدية. حاجة سيمبل كده وبعدين يا ستى تقدرى تتجوزى زى اى بنت بس٣ نقطة
, سمية: بس ايه يا عمو كمل مش هينفع اجيب ***** صح.
,
, خليل: يا حبيبتى ده الخير ليكى **** بعتلك اختبار ويمكن منعك الحاجات دى علشان يديكى حاجة اكبر
, سمية وهى تبكى بشدة: في ايه احسن من الامومة يا عمو، مفيش، انا احلامى كلها ضاعت. ضاعت يا عمو
, خليل: اهدى بس، يا حبيبتى لا ضاعت ولا حاجة اكيد المولى عز وجل عمل ده لحكمة عنده ميعرفهاش غيره ,انتى مؤمنة و عارفة **** احن عليكى من اى حد واستحالة يبعت للانسان اى حاجة وحشة كله خير يا سمسمة ولا ايه؟
,
, سمية: ونعم ب**** يا عمو ,ممكن اطلب من حضرتك طلب؟
, خليل: اؤمرى يا سمسمة
, سمية: الامر لله وحده بس ياريت محدش يعرف يا عمو
, خليل: انتى هتعملى زى باباكى يا سمية ,لازم يا بنتى احمد يعرف
, سمية: الا هو يا عمو حضرتك عارف حالته النفسية لازم تكون كويسة علشان علاجه ارجوك يا عمو
, خليل: طيب ومحمد؟
, سمية: محمد؟ ههه متقلقش يا عمو انا هتصرف ماشى
, خليل: ماشى ياستى اللى انتى عيزاه بس عايزين اهتمام بصحتنا شوية ماشى؟
,
, سمية بصوت مخنوق: معدش فيها صحة يا عمو لكن حاضر ان شاء **** ,مش هروح ولا ايه؟
, خليل: ماشى يا ستى يلا قومى البسى وانا هستناكى برة
, قامت سمية وواكملت ارتداء ثيابها وهي تشعر انها تائهة تشعر بان احلامها كبيوت من الرمال واتت الموجة وساوتها بالشاطئ , تشعر بانها فقدت معنى الحياة والامل والحب ايضا،.
 
الفصل الثاني عشر



فى منزل محمود يجلس محمود على مكتبه يراجع بعض اوراق الشركة فتوقف وامسك هاتفه ليتصل بأحمد ليطمئن عليه.
, أحمد: السلام عليكم
, محمود: وعليكم السلام ورحمة **** وبركته ازيك يا ابوحميد
, احمد: هههههه **** يسلمك يا ابو حنفى ايه اخبارك واحشنى ياراجل
, محمود: و**** وانت اكتر انا الحمد لله طمنى على صحتك دلوقتى عامل ايه؟
, أحمد: الحمد لله بخير الشكر لله
, محمود: طيب الحمد لله العملية في 3 صح؟
,
, أحمد: ايوة ان شاء **** بس محدش يعرف زى مقولتلك
, محمود: **** يتمم شفائك على خير ويطمنا عليك من حق فرح ملك امتى؟
, احمد: ان شاء **** بعد متخلص الامتحانات يعنى اخر الشهر ان شاء ****
, محمود: **** يتمملها بخير عقبال سمية لما ييجى نصيبها
, أحمد: ههههههه يا بنى دى مخطوبة وفرحها بعد لما تخلض السنة دى في اجازة الصيف صباح الخير يا محمود.
,
, محمود يا خسارة لسة مخطوبة: يوووه و**** نسيت انها مخطوبة هههههه سامحنى بأى الزهايمر ههههههه **** يديها على اد نيتها يارب
, أحمد: اللهم امين ولا يهمك الحال من بعضه ,المهم ىسر عامل ايه ومى؟
, محمود: الحمد لله بخير اهو آسر مفروض يناقش الرسالة قريب ومى كويسة وبقت صديقة مقربة لسمية كل يوم تليفونات ومقابلات بدأت اغير من بنتك يا احمد هههههههه
, أحمد: سمية قالتلى **** يقربهم من بعض اكتر ملهمش غير بعض بردو.
,
, محمود: معلش هقفل عندى اجتماع و سلملى على مها والاولاد وربنا يطمنا عليك متؤمرنيش باى حاجة يا احمد
, أحمد: **** يكرمك يا محمود سلملى على الاولاد وربنا يباركلك فيهم
, محمود: **** يسلمك ,مع السلامة
, أحمد: مع السلامة.
,
, اغلق احمد الهاتف مع محمود وانتبه ان ابنته لم تتصل بهم اليوم ولم تجب ايضا على مالك وبدأ القلق يساوره على ابنته فاتص بابنته لكنها لم تجب مما اقلقه اكثر ,فقرر ان يتصل بخليل في المنزل لعله يطمئن على ابنته، , في هذه الاثناء كان كل من خليل وسمية قد خرجا من المشفى متوجهين للمنزل , كانت سمية تنظر من نافذة السيارة ولم تتكلم طوال الطريق وكان خليل يتالم لحالتها فهى مازالت صغيرة السن فعمرها لم يجاوز الثلاثة والعشرين كيف ستعيش هكذا؟ ومن من الرجال سيرضى ان يكمل معها حياته؟ والى متى ستعيش؟ وكيف ستتطور حالتها؟ وماذا ان حدث مكروه لوالده ماذا ستكون حالتها؟ يا الهى ترفق بهذه الامة الضعيفة فليس لها سواك، كانت افكار سمية التي تطاردها لا تختلف كثيرا عن مثيلتها عند خليل, وظلا هكذا حتى وصلا الى المنزل وجدا اميرة تنتظرهما ويبدو عليها القلق.
,
, خليل: السلاام عليكم
, سمية: ٣ نقطة
, أميرة: وعليكم السلام ورحمة **** وبركاته خير يا خليل اتاخرتوا ليه؟ وليه مبتردوش على موبايلتكم؟
, خليل: ايه يا اميرة دى كلها اسئلة استنى لما ناخد نفس
, أميرة: معلش و**** ياحبيبى انا اسفة بس قلقت عليكم. مالك يا سمية شكلك تعبان
, سمية: ها لا شوية ارهاق بس عن اذنكم
, أميرة: طيب يا حبيبتى خدى شاور وانزلى علشان العشا
, سمية: معلش٣ نقطة
, خليل مقاطعا اياها وبحدة: سمية اسمعى الكلام.
,
, سمية: حاضر يا عمو، عن اذنك يا طنط
, أميرة: اتفضلى يا حبيبتى، ممكن بأى تقوللى لحد ما العشا يجهزعلى اللى حصل ومخليكم كده؟
, خليل: طيب يا ستى اسمعى وسرد لها خليل تفاصيل ما حدث لكن دون التعرض لحقيقة مرض سمية
, أميرة: لا حول ولا قوة الا ب**** دى سمية ليها حق تموت من اللى حصل مش يغمى عليها
, خليل بضيق وعصبية: **** اكبر متقوليش كده لا قدر **** يا شيخة
, أميرة: اهدى ياخليل انا بقول كده مبالغة مش اكتر دى سمية بنتى.
,
, خليل: أميرة انا عايزك تهتمى بسمية اكتر انا عارف انك مش مقصرة بس خللى بالك منها ومن اكلها ماشى
, أميرة: ماشى يا حبيبى متقلقش
, نزلت سمية وتناولت العشاء معهم وأميرة لاحظت وجه سمية الشاحب الذي يبدو عليه الحزن ففهمت لماذا خليل يقلق عليها هكذا ,كانت سمية صامتة ونغم تحكى عماا حدث عها في المدرسة وكيف اجابت في الامتحانات وهكذا كان الحوار،
, خليل ك ها يا نغم ايه اخبار الامتحانات عاملة ايه؟
,
, نغم: الحمد لله بس امتحان الماث بكرة وخايفة منه
, خليل: ليه كده انتى بتجيبى فُل مارك فيها كل سنة ان شاء **** هتعدى متقلقيش
, أميرة: قولها ب**** عليك يا خليل دى تعبت اعصابى
, نغم: معلش يا ماما استحملينى هههههه وتنظر لسمية وتستكمل حديثها ,بس زعلاااااااااااانة اوى يا بابا من واحدة معايا في المدرسة
, خليل وقد فهم ما ترمى له ابنته: ليه كده يا نغم.
,
, نغم: اصلها مبقتش بتكلمنى زى الاول وحتى كنا بنحفظ مع بعض قرآن مبقتش تهتم خالص ليا الحق ازعل ولا ايه؟
, خليل: انا معرفش في حاجات البنات تعالى ناخد رأى ابلة سمية
, ,ايه رأيك يا سمية في الموضوع ده؟
, سمية: ٣ نقطة
, أميرة: سمية انتى مش معانا ولا ايه
, سمية وقد انتبهت: نعم يا طنط خير في ايه.
,
, خليل ينظر لها نظرة ذات معنى: يا ستى نغم زعلانة من واحدة صاحبتها في المدرسة مبقتش تسال عليها ولا تكلمها زى الاول وكمان كانوا بيحفظوا قرآن مع بعض وهي دلوقتى مبقتش تهتم
, سمية بابتسامة حزينة موجهة كلامها لنغم: من رايى انك تعذريها يمكن عندها ظروف وانتى متعرفيش
, نغم ط بتلقائية: ظروف ايه حضرتك معايا طول اليوم يبقى ايه اللى حصل من ورايا
, الجميع: ههههههههههههه.
,
, خليل: كشفتى نفسك ليه كده ههههه كنا هنمشيها بكرامتنا ههههه
, نغم احمر وجهها خجلا: يووووه بأى يا بابا ما انا معرفش بأى هو ده اللى حصل
, سمية: خلاص يا ستى انا اسفة متزعليش وعد بعد ما تيجى بكرة من امتحان الماث هنتفق اتفاق جميل اوى بس هيكون مفاجأة وهنخرج مع مى بنت عمى ها ايه رأيك؟
, نغم بسعادة شديدة: يارتيتك كنتى زعلتينى من زمان هههههههه
, أميرة: انتى معندكيش كلية بكرة يا سمسة؟
, خليل بسرعة: لا بكرة المحاضرات اتلغت.
,
, أ/يرة: مااشى يا بختك يا نغم ابلة سمية هي اللى هتفسحك
, وهنا يرن الهاتف فاذا بهدى ترد عليه لتجده احمد،
, تجيب هدى على الهاتف لتجده أحمد يتصل ليطمئن على خليل وسمية فتذهب لتخبر خليل،
, هدى: دكتور خليل باشمهندس أحمد عايز حضرتك.
, خليل متعجبا: احمد الفيومى والد سمية؟
, هدى: ايوة يا دكتور
, نظر خليل لسمية متسائلا وهكذا هي وقلقا بخصوص مكالمة أحمد حيث انه يتص بالهواتف الخخلوية اذا ارادهما ولكن ما ذا هناك ليتصل بالمنزل؟
,
, خليل: السلام عليكم ازيك يا أحمد؟
, أحمد: وعليكم السلام ازيك يا خليل؟
, خليل: الحمد لله تمام ازيك انت وازى الولاد؟
, أحمد: الحمد لله يا خليل المهم طمننى على سمية خير مبتردوش ليه؟ سمية فيها حاجة؟ متخبيش يا خليل ايه اللى حصل؟
, خليل: اهدى يا احمد بس مش كده صحتك يا بنى
, أحمد: يا خليل ريحنى **** يريح قلبك حصل حاجة معاكم؟
, خليل: سمية كويسة متقلقش بس حصلت مشكلة الصبح في المستشفى وشغلتنا كلنا.
,
, أحمد بعصبية وقلق: مشكلة ايه دى بس ب**** عليك طمنى انا مش ناقص
, خليل: يا أحمد اطمن ب**** عليك صحتك مش مستحملة ,الموضوع يا سيدى، وحكى خليل لاحمد الذي حدث معهما في المشفى دون التعرض لمرض سمية في الحديث
, أحمد: طيب ادينى سمية اطمن عليها
, خليل: خليك معايا ثوانى اناديها
, سمية، سمية، تعالى كلمى بابا يا سمسمة
, سمية تهمس: عرف حاجة؟
, خليل بنفس الطريقة: لا ,بس عرف قصة المستشفى وبصوت عالى: اهى معاك اهى يا سيدى علشان تطمن.
,
, وترك خليل سمية لتتحدث الى والدها،
, سمية بصوت متعب: اللسلام عليكم ازيك يا بابا؟
, أحمد: وعليكم السلام ازيك انتى ياسمسمة طمنينى عليكى يا بنتى انا قلقان عليكى
, سمية: يا بابا اطمن و**** الحمد لله انا كويسة بس اللى حصل مش قليل
, أحمد: يا حبيبتى معلش اتعودى بأى ده يا ما هيحصلك حاجات من دى شدى حيلك بأى امال
, سمية: حاضر يا بابا
, أحمد: سمية تحبى اجى اخدك بكرة انا مش مطمن عليكى صوتك يقلق يا بنتى.
,
, سمية: و**** يا بابا اطمن يمكن انا بس علشان مكلتش النهاردة وكمان الارهاق بتاع الدراسة وكله جه مع بعضه لكن انا كويسة يا حبيبى اطمن و**** ,وبعدين كلها اسبوعين واجى ان شاء ****
, أحمد: اسبوعين يا مفترية و**** ملك تقتلك انتى حرة ههههه
, سمية: ههههههه اعمل ايه طيب ان شاء **** لو خلصنا قبل كده هاجى يعنى على حسب المنمحاضرات الباقية,المهم طمنى ماما واخواتى ايه اخبارهم.
,
, أحمد: و**** تمام كلهم بخير الحمد لله بس هما ناموا دلوقتى لان ملك مش عاتقة حد غير لما بتهلكه معاها ,احمدى **** انك نفدتى بجلدك
, سمية بضضحكة مصطنعة: ههههه الحمد لله
, أحمد: محمد عامل ايه؟
, سمية مصدومة: محمد؟ كويس كويس الحمد لله
, أحمد بارتياح: ماشى يا حبيبتى **** يكرمك ويوفقك ,اسيبك انا دلوقتى ترتاحى المهم تبقى تطمنينى عليكى من وقت للتانى تمم ان شاء **** وتاكلى كويس ولا اصحى ماما تكلمك.
,
, سمية: لا لا لا لا ماما لا ههههه ان شاء **** يا بابا طيب تؤمرنى بحاجة تانية
, أحمد: الامر لله وحده سلميلى على طنط اميرة ونغم
, سمية: **** سلمك يا بابا سلملى على اخواتى وماما يلا في رعاية ****
, أحمد: في رعاية ****.
,
, واغلقت سمية الهاتف مع ابيها ثم استأذنت منهم لترتاح في غرفتها ,صعدت سمية واخذت حمام ماء دافئ وتوضأت ثم صلت العشاء وبعد ذلك واخذت تكتب خواطرها وقد كتبت هذه الخاطرة (يصدمنا الواقع باحداثه وكثرة ما يجلبه من آلام وهموم لانقوى احيانا على احتمالها نهرب لخيالنا ونغوص فيه حتى ندمنه ونصير كالاسماك التي لا تقوى على فراقه ولو لثوان معدودة نعيش ونعيش ونعيش وذلك في خيالنا، فجأة نصطدم بالواقع لكنه يؤلمنا لدرجة فقد الاحساس به و يزيد همومنا اكثر واكثر ونجد القسوة التي تعانيها قلوبنا باتت كالسرطان الذي ينتشر في الجسد بسرعة البرق نرى احلامنا كبيوت الرمل على الشاطئ التي تتساوى بالشط فور لمس الموجة لها.
,
, ترى اهى احلام ليست لنا ولا تجوز لامثالنا ام انها تفاهات منه ومهاترات خيالنا قد باح بها
, لا نستطيع وقتها ان نهرب لخيالنا منه او حتى نتغافل عنه لا مفر منه هو حياتنا شئنا ام ابينا، تقبلنا ام رفضنا، حيينا ام متنا ولكنه واقعنا الذي يمثل حياتنا
, ترى كيف نوقظ احلامنا وعقولنا مستيقظة كيف نجعلها تغير طبيعتها كيف نجعل واقعنا ويالنا اصدقاء ليس اعداء
, كيف؟ كيف؟
,
, كانت سمية تكتبها لتريح نفسها محاولة منها للتخفيف واخذت تفكر في وضعها الحالى الذي سيغير واقعها للابد ويهدم قصور خيالها لتتبنى خيام واقعها ,قامت سمية وصلت ركعتى قضاء حاجة ثم نامت غارقة في بحر احلامها التي باتت كوابيس ليس بها سوى محاولات التأٌقلم مع مرضها، ,فى مكان اخر ربما في قارة خرى كان آسر يعيش حياة العشاق فهو وميرنا يغردان كعصفورين يبنيان عشهما الدافئ،.
,
, ميرنا: يااااااااااااه بجد يا آسر انا مش مصدق ان انت وانا هنتجوز قريب بجد
, آسر: يا بنتى اسمها مش مصدقة تاء التانيث يا حبيبتى فين هههههه اتعودى علشان متفضحيناش في مصر
, ميرنا: يووووووووووووه بأى آسر انت لازم تفكرنى ان انا هروح مصر ,حبيبى بليز خلينا هنا بابا هيوحشنى جدا وانا مش عايزة اسيبه لوحده هنا
, آسر بعصبية يا ميرى احنا اتكلمنا في الموضوع ده كتيير اوى وانا قولتلك رأىى ياريت بلاش نفتحه تانى دلوقت.
,
, ميرنا بعصبية: آسر انا بحب بابا ومقدرش كمان اروح اعيش في مصر اتخنق آسر,بليز حاول تفهمنى حبيبى
, آسر: هنعيد نفس اللى قولناه تانى يعنى خلاص لو سمحتى يا ميرنا يلا نرجع البيت لان مفروض احدد معاد المناقشة بكرة مع الدكاترة
, ميرنا بزعل: اوك.
,
, اوصل آسر ميرنا لبيتها وسلم على جورج ولكنه انصرف سريعا ظل طوال الطريق يفكر هل هو تسرع في خطبته من ميرنا؟ هل هي فعلا لا تناسبه؟ ورد على نفسه: لا هي تناسبة وكيف لا تناسبه فهى ذات الجمال الذي يأسر من ينظر اليه ويجعل اعينه تائهة في عمق جمالها عيناها الخضروجسمها ممشوق القوام كعارضات الازياء وكانت شخصيتها طفولية ومرحة وجادة في نفس الوقت وتحبه بجنون والاسلام لم يحرم ان يتزوج ال**** من امؤأة على غير دينه ولكن كيف سينشئ بيته ويربى اولاده؟ كل هذه الافكار كانت تدور في رأس آسر حتى وصل الى المنزل ابدل ملابسه وصلى ثم اتصل بوالده ليطمئن عليه وليخبره باحواله ولم تستغرق المكالمة عدة دقائق ,لعدها نام آسر نوما عميقا ليستيقظ باكرا فلديه يوم ملئ بالمفاجآت التي ربما ستغير حياته،.
,
, استيقظت سمية قبل الفجربوقت قليل كعادتها فقامت وصلت ركعتين ثم جلست لتذكر ربها وتدعوه فلم يعد لها احد سواه لن يعينها احد على مصابها سواه فهو العليم بحالها الخبير بخفايا امرها الرحيم بها الجبار لكسرتها، أذن الفجر قامت سمية صلته واخذت تتلو وردها من القرآن حتى جاء الصباح وقررت سمية شيئا، لقد قررت ان تتعايش، نزلت الى الاسفل وجدت خليل وأميرة ونغم لم يستيقظوا وهدى على حالتهم ايضا فهذا مؤكد انها السادسة صباحا قررت سمية ان تعد الفطار هي ,واعددته لتستيقظ هدى متعجبة وخائفة من اميرة وخليل فهم ينبهون عليها ان لا تترك لسمية الفرصة لتهتم باى امر من امور البيت لتتفرغ الى مذاكرتها ,ضحكت سمية عندما وجدتها هكذا،.
,
, هدى بخضة وخوف: دكتورة سمية بتعملى ايه بس دكتورة امير هتعملى مشكلة
, سمية بابتسامة صافية: ليه يا هدى بس على فكرة في بيتنا انا بعمل كل حاجة مع سامية وكمان بكون شاطرة متخافيش يعنى مش هولع في البيت هههههه
, هدى: دكتورة اميرة هتزعل علشان انتى اللى عملتى الفطار لو عرفت، **** يسترها
, سمية بضحكة اشرقت وجهها البرئ الذي يأسر عيناه الحزن: لا يا ستى متقلقيش انا هخليها تقولك خللى سمية هي اللى تعمل الفطار كل يوم.
,
, نزل خليل وأميرة ومعهم نغم الى الاسفل ودخلت أميرة المطبخ لتجد سمية تجهز الفطار وهدى تقف تناولها بعض الاشياء. ,و،.
 
الفصل الثالث عشر



أميرة متعجبة ومنزعجة: ايه يا سمية اللى انتى بتعمليه ده؟ انا مش قلتلك يا هدى
, هدى مخضوضة: ٣ نقطة
, سمية بسرعة: يا طنط هدى ملهاش ذنب وبعدين انا قولت انا صاحية مبعملش حاجة ومعنديش محاضرات وحسيت بالملل فقمت عملت الفطارانا مبسوطة و**** يا طنط وبعدين انتى هتعتبرينى غريبة يعنى؟
,
, أميرة: يا حبيبتى انا يهمنى راحتك انتى عارفة انك زى نغم بالضبط ايه غريبة دى بس مش عيزاكى تنشغلى عن دراستك والا مها هتدبحنى لما اروحلها وتقديرك يحصله حاجة هههههههه
, سمية: لا و**** يا طنط متقلقيش وبعدين هتدوقوا الاكل وهتفضلوا تتحايلوا عليا اعمله كل يوم هههههههه
, أميرة: طيب لو جالنا تلبك معوى؟
, سمية: يبقى قدر يا طنط هههههه
, أميرة: ياااااااااااه ايه الروقان ده يارب تفضلى كده على طول.
,
, سمية: يارب يا طنط ,روحى بأى حضرتك علشان في حاجات سرية لزوم الطعم بردو هههههههه
, أميرة: طيب يا سرية هانم انا هطلع.
,
, وخرجت أميرة لتجد خليل يجلس بجوار ابنته في الشرفة فاخبرت خليل بسمية وانها سعيدة وذات مزاج جيد اليووم وفرح خليل بذلك وفهم ان سمية قد بدأتتعايش مع حالتها ولكنه تعجب من سرعتها ومبادرتها لذلك فحمد **** انها رضت ,وجلست نغم تراجع في مادة الرياضيات فهو آخر يوم لها في الامتحانات وتخاف كثيرا من هذه المدة ووالدتها بدأت تهدئ من روعها وتقلل من قلقها ختى قدمت سمية لهم تخبرهم بان الطعام اصبح جاهزا ,جلست عائلة خليل على المائدة،.
,
, خليل: بسم **** الرحمن الرحيم يلا نشوف يا سمسمة الاكل عامل ايه يارب يكون زيك علشان متحصلش مضاعفات ههههههههه
, سمية اجمرت وجنتيها: حضرتك دوق بس واحكم
, أميرة: بصى الاكل فتح نفسى شكله يجنن بصراحة خدتى شطارة مها بس لسة لما اتاكد
, نغم: على فكرة الاكل برد بسرعة يلا ناكل يا بابا علشان منتاخر انا خايفة اوى
, سمية وقد نظرت لنغم بنظرة حانية: احنا قولنا نعمل اللى علينا ونتوكل على **** ونثق في ****
, نغم: ونعم ب****.
,
, بدأالجميع في تناول الطعام وقد كان لذيذا فبرغم انه طعام افطار لكن سمية اعدت بعض الفطائر المنزلية المحشوة بالجبن والاعشاب وكذلك الكريب فجعلته مختلفا ومميزا،
, خليل يصطنع الحزن والجدية: بصراحة يا سمية مككنتش اتوقع كده خالص ايه ده يابنتى
, سمية بتلقائية *******: ليه كده يا عممو هو وحش ولا ايه
, أميرة قد فهمت خليل: بطل بأى يا خليل البت قلبها وقع في رجلها.
,
, نغم: بصراحة يا ابلة سمية الكريب تحفة بجد جميل اوى والفاطير دى انا بحبها مرسى يا ابلة سمية٣ نقطة
, سمية بسعادة بالغة: بجد حلوةو؟
, خليل مبتسما بسعادة شديدة: تسلم ايد اللى عملها و**** لو كنتاعرف ان فطارك حلو كده كنت استغليتك في الاجازات ههههههتسلم ايدكم يا سمسمة
, سمية: **** يسلمك يا عمو
, نغم: يلا يا بابا قوم البس لو سمحت هنتاخر كده.
,
, خليل: حاضر يا حبيبتى ,سمسمة يلا هنروح على قسم الشرطة علشان طلبونى وقالوا عايزين اقوالك تانى لان المريض فاق واتكلم ,باين عليها قضية كبيرة اوى
, سمية: **** يسترها يارب يا عمو
, أميرة: خليل هو مينفعش سمية متروحش وهما ييجوا ياخدوا اقوالها اصل انا خايفة عليها تدخل مكان زى ده
, خليل: متقلقيش يا حبيبتى هي معايا ومش هسيبها لوحدها ,يلا بأى علشان منتاخرش كل واحد يقوم ويلبس علشان يروح على مصلحته.
,
, الجميع: علم وينفذ ههههههههههههه
, ودخل كل فرد منهم الى حجرته وكان خليل في سعادة بالغة حيث تجاوزت سمية صدمتها بالمرض وتقبلته بسلااااااام ورضا وهذا سيساعد كثيرا في علاجها ,اما سمية فقد صعدت الى حجرتها وفتحت شنطة يدها واخذت دوائها ثم وضعته مرة اخرى بها فهى لا تريد ان يعرف اى احد بالامر حتى أمير, استعد الجميع للنزل وركبت اميرة سيارتها وذهبت الى الجامعة وخليل ركب سيارته ومعه نغم وسمية ليوصلا نغم اولا،.
,
, سمية: نغم اهدى وركزى يا حبيبتى ان شاء **** خير ومتنسيش مفاجأة النهاردة لو حليتى كويس هخليها مفاجآت وكمان متنسيش مكافأة **** عز وجل ماشى ,وقبل ما تدخلى تقولى اللهم اكفينيهم بما شئت وكيف شئت واول ما تمسكى الورقة تقولى رب اشرح لى صدرى ويسر لى امرى واحلل عقدة من لسان يفقوا قولى ولو نسيتى حاجة تقولى اللهم يا جامع الناس ليوم الحشر اجمع على ضالتى تمام؟ كده وبعد ما تخلصى خاااااااالص تقولى الحمد لله الذي هدانا لذلك وا كنا لنهتدى لولا ان هدانا **** ماى يا حبيبتى حفظتيهم؟
,
, نغم: ايوة الحمد لله بس يارب ان شاء **** بس انا احل كويس وانا هعزمك حتة عزومة تحفة هخرب حصالتى بيها
, سمية: هههههههه ماشى يا ستى
, كان يتابع خليل حديثهما وكم تمنى ان تصبح نغم نسخة مصغرة من سمية فهى ابنته الكبرى الذي رآها قبل نغم واعتنى بها قبل نغم وقتها طلب من **** ان يخفف عنها ما فيها وان يعوضها خيرا ,وصل خليل مدرسة نغم وانزلها ,ثم توجه الى قسم الشرطة،
, المحقق: حضرتك الدكتورة سمية؟
, سمية: ايوة انا يا فندم.
,
, المحقق: ممكن بطاقتك
, سمية: اتفضل وده كارنيه الجامعة كمان
, المحقق: طيب ممكن تحكيلى اللى حصل بالضبط تانى
, سمية ك حاضر يا فندم،
, المحقق: كويس جدا كلامك مطابق لكلام المجنى عليه لكن مش لتقرير الدكتور سمير اللى هو مختفى لحد دلوقتى
, سمية: الحمد لله ,المطلوب منى اعمل ايه دلوقتى انا قولت اقوالى في المحضر اللى فات امبارح
, المحقق: انتى تعرفى سيف قدرى عليان؟
,
, سمية اندهشت واتسعت عيناها وشعرت بالضيق: ايوة ده زميلى في الكلية خير؟
, المحقق: هو المتهم بتحريض البلطجية على المجنى عليه ,فممكن اعرف من حضرتك تصرفاته داخل الجامعة عاملة ايه؟
, سمية: انا اعرفه في حدود الزمالة بس وبعدين انا معرفش عنه حاجة انا مالى اساسا
, المحقق: لانه هو اتهمك انك انتىمتفقة مع المجنى عليه انه يقول كده لانه بيعاملك وحش وباهمال وانتى بتحبيه والكل عارف كده.
,
, سمية صدمت كثيرا ل واغرورقت عيناها بالدموع,ولاحظ هذا المحقق فهى تبدو كفتا محترمة جدا ةمتدينة لا تعرف مثل هذا الكلام ومن الممكن ان هذه كذبة سيف ,عندها تدارك المحقق خطأه.
, المحقق: انااسف يا انسة سمية انا مقصدش بس انا بقولك على اللى حصل
, سميةوقد بدأت تأخذ نفسها بصعوبة: طيب ممكن كوباية ماية؟
, المحقق: اتفضلى يا دكتورة خير مالك؟
, اخذت سمية دوائها الذي نصحها خليل بأخذه عندما تشعر باعراض الازمة حتى لا يتطور الوضع.
,
, سمية بدموع: الحمد لله,جزاكم **** خيرا على الماء
, المحقق: انا اسف بس و**** فعلا ده اللى قالهولى ممكن تساعدينى واعرف علاقتك ايخه معاه بالضبط؟
, سمية: حاضر ,سيف ده ولد مش كويس خالص وبيحاول يتقرب ليا بس انا مبحبش كده وصديته كذا مرة لانى عارفة انه مش محترم ده كل حكايته معاياا
, المحقق: طيب خلاص فهمت ,انا فهممت دلوقتى ممكن حضرتك تمضى ع المحضروتقعدى تستريحى هنا.
, مضت سمية على المحضر واستأذنت بالخروج.
,
, خليل: ايه يا سمية ططمنيننى؟
, سمية انفجرت بالبكاء: شفت باعمو اللى حصللى،
, خليل بعصبية: ياااااااه و**** لاوريه هو فاكر نفسه ايه ده مع ان والده محترم وشريف اهدىى يا حبيبتى علشان صحتك ممعلش محدش هيصدقه خالص يا سمسمة وحسابه عندى خلاص متعيطيش
, سمية: لا لا لا لا حساب ايه بكرة النيابة تاخد حقى منه انا مش عايزة وجع دماعغ يا عمة علشان خاطرى انا مش ناقصة
, خليل: ماشىى يا حبيبتى خدتى الدوا يا سمية لتتعبى؟
,
, سمية: ايوة يا عمو اخدته جوه الحمد لله متقلقش
, خليل: ماشى يا حبيبتى **** يطمنى عليكى يلا اروحك بأى واروح الجامعة محاضرتى قدامها ساعتين وبعد كده هعدى اجيب نغم واجى ان شاء ****
, سمية: حاضر يا عمو.
, ركبا العربية واوصلها خليل الى منزله واتجه لجامعته,صعدت سمية غرفتها واتصلت برقم لم تشاهده على شاشة تليفونها منذ زمن،
, محمد: السلام عليكم ورحمة **** ازيك يا سمية؟
,
, سمية: وعليكم السلام ورحمة **** وبركاته انا الحمد لله كويسة
, محمد: معلش و**** سامحينى على تقصيرى بس كان في قوافل طبية وشغل كتير فشغلونى خالص بجد
, سمية: ولا يهمك يا محمد ممكن تجيلى القاهرة النهاردة او بكرة بالكتير؟
, محمد: يا سمية معلش و**** مش فاضى
, سمية: محمد من فضلك ده موضووع مهم جدا مينفعش يتقال فغى التليفون و**** لو كان ينفع عمرى مكنت هطلب منك تيجى ارجوك يا محمد.
,
, محمد وقد علم انه امر خطير: طيب هجيلك النهاردة على الساعة 7 ان شاء ****
, سمية: طيب ماشى متشكرة جدانتقابل ان شاء **** في مطعم على 7 ممكن؟
, محمد: خلاص ماشى ان شاء اللى عايزة حاجة تانية
, سمية: لا شكرا يا محمد مع السلامة
, محمد: مع السلامة
, ؟ أغلقت سمية هاتفها وهي لا تعلم اهى سعيدة ام حزينة لماا يتداخل الشعوران بقلبها، ,قامت وتوضأتوصلت ركعتى الضحى ثم اتصلت بمى،
, مى: السلاااااااااام عليكم اهلا اهلا بالناس الطفاشة.
,
, سمية: وعليكم السلام انا طفاشة **** يسامحك
, مى: طبعا طفاشة هبلغ عنك ههههههه ازيك يا سمسمة و**** وحشانى جدا
, سمية: وانتى كمان و**** يا مى معلش متصلتش بيكى امبارح انشغلت
, مى: مش هسامحك ببلاش لازم تدفعى يا ماما
, سمية: انا متصلة علشان كده هههههههههه
, مى: يادى الاحراج يعنى لازم كده ههههههههه ماشى نتقابل فين والساعة كام؟
, نتقابل في مول()الساعة 4 اصل انا جايبة نغم بنت عمو خليل مععايا ده هيزعجك؟
,
, مى: لا لا لا لا يابنتى عيب كده و**** ازعل منك
, سمية: طيب فكرى بأى هنسليها ازاى لانها لسة مخلصة المتحانات النهاردة وعايزة تفك
, مى: سيبى الموضوع ده عليا ماشى؟
, سمية: **** يخليكى يا مى عمو محمود عامل ايه ووالدتك؟
, مى: الحمد لله تمام كويسين بابا و**** نفسه يشوفك بس الاجتماعات والشغل وكده عامل عليه ضغط جامد فاعذريه.
,
, سمية: يابنتى عيب كده ده عمى وفي مقام بابا **** ييعينه. طيب انا مضطرة اقفل دلوقتى وان شاء **** نتقابل زى ما اتفقنا
, مى: ماشى يا حبيبتى اتفضلى واحنا على اتفاقنا يا ستى
, سمية: جزاكم **** خيرا يا مى في رعاية **** يا حبيبنتى
, مى: في رعاية **** يا سمسمة.
,
, أغلقت سمية هاتفها وتوضات م صلت الظهر ,وجلست تقرأ في ديوان للشاعر أمل دنقل فهى تعشق شعره وتحب هذا الشاعر فعلا حيث تجد فيه المبادئء التي لا تتزحزح والزهد الشديد في المال والاخلاص والصدق والوطنية الشديدة، ,بعد حوالى ساعتين جائت نغم مهلله من شدة الفرح يبدوا انها قد وفقت في الامتحان. ,نزلت سمية لتطمئن عليها فكانت نغم في الصالة ترقصوتغنى من كترالففرح وابيها يضحك عليها.
, سمية: خير ما تفرحينى معاكى يا نغم.
,
, نغم وهى تجر على سمية لتحتضنها وتقبلها: ابلة سمية. سمسمة، حبيبتى حبيبة قلبى قفلت الامتحان، قفلت الامتحان مسيبتش ولا سؤال وكل ما اقف عند حاجة اقول دعائك وربنا يذكرنى بيها يااااااااااه الحمد لله بجد شكرا يا ابلة سمية ياريتك كنتى اختى بجد مكنتش هسيبك خااااالص قالت جملتها الاخيرة وارتمتم في حضن سمية
, سمية متأثرة ايه يا نغم اخص عليكى هو انا مش اختك بجد زعتينى.
,
, نغم: لا و**** حضرتك اختى واكتر كمان بس ليكى حياتك بعيدة عن هنا يعنى مبتجيش غير في الدراسة يعنى بعد لما تخلصى مببقتش اشوفك خالص اهئ اهئ اهئ
, سمية: ليه كده ميمككن اشتغل واكمل دراسة في الجامعة هنا
, نغم: بجديا ابلة سمية بجد. ياااااااااااااااااااااااااااااااااارب يكون كده
, كان خليل يراقبهم بفرح وتأثر شديدن وكأنه يمتلك الدنيا بين يديه ولكن فاجئه ما قالته سمية عن نيتها لاستكمال دراستها في القاهرة.
,
, خليل بجدية: بجد يا سمية انتى هتكملى دراستك هنا؟
, سمية بابتسامة: ايوة ان شاء **** يا عمو لو حضرتك معندكش مانع
, خليل بسعادة: مانع ايه بس؟ دهكان نفسى اقولك كده من زمان بسمكنتش عايز اقف في وشك ووش مستقبلك
, سمية بابتسامة باهتة: قدر يا عمو بأى الحمد لله ان شاء **** هيكون الخير
, خليل بابتسامة مواسية: اكيدد يا سمسمة
, سمية: يلا يا نغم اتفضلى خدى شاور وغير يادوب نخرج لان معادنا الساعة 4 ولا عايزة ترتاحى.
,
, نغم: ارتاح ايه لاااااااااااااااااا انا عايزة اخررررررررررررررررررررج واتفسح والعب ياااااااااااااااااااااااه
, خليل: يابنت اعقلى ده انتى رايحة ثانوية عامة خلاص يعنى نعقل شوية
, سمية: سيبها يا عمو تاخد راحتها بعد اذن حضرتك طبعا وكله بادب واحترام من غير متبعد عن ادبها واحترامها ودينها فخلاص تعمل اللى عيزاه صح ولا انا غلطانة
, خليل: صح يا ست الفيلسوفة هههههه بتغلبينى بالكلام يارب تتعدى منك شوية.
,
, نغم: هنفضل نرغى كتير كده ولا ايه؟ يلا يا ابلة سمية هنتاخر ب**** عليكى يلا.
, سمية: حاضر حاضر بس صللى الظهر لو مصليتيش يلا. بعد اذن حضرتك يا عمو
, خليل: اتفضلوا يا بنات
, وصعدت كلتا الفتاتين لتبدلا ثيابهما ,وبعد حوالى نصف ساعة كانتا على اتم الاستعداد.
, سمية: عمو احنا خارجين حضرتك عايز حاجة؟
, خليل: طيب استنوا اوصلكم
, سمية: لا يا عمو خليك حضرتك لسة جاى من الجامعة هناخد تاكسى.
,
, خليل: لا يا ستى ملكيش دعوة وبعدين اسيب قمرات يمشوا في الشارع كده لوحدهم بردو دى الناس تتلم عليكم هههههه وبعدين و**** اخاف عليكى لتتوهى مش هسيبك غير لما اسلمك لمى يلا يا بنتى بلاش فضايح ههههههههههه
, سمية: هههههههههه ماشى اتفضل يا عمو.
,
, نزل الجميع واستقلوا السيارة وكان الطريق كله ضحك ومزاح فجميعهم سعيد بهه اللحظة ,وصلوا الى المكان المحدد ولكن قبل الموعد بحوالى نصف ساعة ثم نزلوا جميعا ما ان دخلوا المول حتى انطلقت نغم في ارجاءه فاستغلت سمية الفرصة واخبرت خليل عن،
, سمية: عمو خليل انا عايزة اقول لحضرتك على حاجة
, خليل: اتفضلى يا سمسمة
, سمية: طبعا انا بعتير حضرتك زى بابا علشان كده لازم تعرف,انا هقابل محمد ان شاء **** علشان الموضوع اياه.
,
, خليل: النهاردة؟ طيب الساعة كامم وفين؟
, سمية: الساعة 7 في مطعم () وده بعد اذن حضرتك
, خليل: طيب لوحدكم ولا نى ونغم هيكونوا معاكم
, سمية: لا طبعا هيكونوا موجودين معانا احنا اساسا هنتغدى هناك وبعد كده محمد هييجى على هناك
, خليل: تحبى اجى معاكى؟
, سمية: لا يا عمو افضل احل الموضوع بنفسى واكيد حضرتك هيكون عندك علم بكل حاجة
, خليل: طيب يا حبيبتى **** معاكى ومتقلقيش ان شاء **** **** مقدرلك الخير.
,
, سمية: ونعم ب**** ,شوفت نغم هههههه
, خليل: هههههه **** يهديها هي بتحب الايس كريم من يومهاهتلاقيها جايبة الجامبو دلوقتى ليها هههههههه
, بالفعل وجدت سمية نغم آتية اليهم وبيدها علبة ايس كريم كبيرة جدا تكفى لعائلة ومعها باليد الاخرى علبتين صغيرتى الحجم،
, سمية: هههههههههههههههه منظرك تحفة الناس كلها بتتفرج عليكى.
,
, نغم: ميتفرجوا عليا انا بحب الايس كريم جدا محدش له عندى حاجة، اتفضلوا علشان متقولوش عليا طفسة جبتلكم اهه
, خليل وهو ينظر لعلبتى الايس الكريم فهما في ربع حجم علبة ملك: لا و**** فيكى الخير هاتى هاتى اللى ييجى منك احسن منك هههههه
, سمية: مى جت اهى يا عمو
, نغم: هي فين؟ انانفسى اشوفها بصراحة؟
, سمية: اهى وراكى ههههههه
, مى: السلام عليكم
, خليل/نغمم/سمية: وعليكم السلام ورحمة **** وبركاته
, خليل: اهلا ازيك يا مى.
,
, مى: الحمد لله يا اونكل تمام كويسة. ,انتى اكيد نغم بنت اونكل خليل صح
, نغم وهى تضرب كفها بكف سمية: صح برافوا عليكى انا نغم بنت اونكل خليل واخت ابلة سمية ههههههه
, مى تريد اغاظتها من باب المزح: وانا كمان اختها هههههه
, سمية: يا خبر ابيض يا عمو ايه الاخوات الكتير دول طيب والغلابة اللى في البيت يعملوا ايه جه حد هيورث معاهم هههههههه
, الجميع: هههههههههه.
,
, خليل: طيب انا هستأنكم يا بنات خللى بالك منهم يا مى ولما تخلصوا يا سمية اتصلى بيا او بطنط اميرة تيجى تروحكم
, مى ك انا هبأى اروحهم يا عمو ان شاء **** وبالمرة اتعرف على طنط امير
, خليل: خلاص وخللوا بالكم من الطريق يلا عايزين حاجة؟
, الجميع: سلامتك
, مى: ايه ده بتاكلى ايس كريم من غيرى يا نغم اخص عليكى انا بحبه، ايه ده وكمان بالفستق بجد زعلتينى.
,
, نغم بخفة ددمم ومرح: ايش عرفنى انك هتيجى واحنا بناكله وبعدين كنت اجيبه يسيح لا طبعا عايزة روحى هاتى من هناك
, سمية: لا لا لا ولا تزعلك ولا تزعليها اتفضلى العلبة اهى فيها معلقتين طبعا بالنسبة للى مع نغم بس بردو احسن من مافيش
, نغم: ايه ده ده بتاعك يا ابلة سمية
, سمية: لا انا مبحبش الايس كريم بيكون تلج يا بنتى وانا الكحة هندى بتتشبص على كوباية ماية ساقعةههههههه
, مى: ميرسى يا سمسمة ,,,,,يلا بأى نبدأاليوم.
,
, سمية/نغم: يلا هههههههههههههههههه.
,
, بدأوا يومهم بالتسوق واهدت سمية لنغم هدية كانت عبارة عن ساعة سويسرى انيقة جدا ومى احضرت لها سلسلة من الفضة بداخلها احجار كريمة من الكهرمان والياقوت لتعطى لها منظرا انيقا وجابا فرحت نغم جدا بهداياهما ,بعد ذلك ذهبوا لمدينة الانتاج الاعلامى واستمتعوا كثيرا ولكن جاء معاد سمية فاعتذرت لهما انها يجب ان تذهب للمطعم القريب من هنا لتلتقى خطيبهات فقررتا ان تذهبا مععها بشرط ان تعودا مرة بعد اللقاء فوافقت سمية ,ذهبت سمية الى المطعم ومعها مى ونغم وجدوا شاب في بداية الثلاثينات طوله يتراوح بين 160و165سم, وسيم فعيونه سوداء سواد الليا القاتم وذو بشرة بيضاء وشعر كثيف ولكنه قصير ويرتدى نظارة طبية يبدو عليه الوقار يجلس على احدى الطاولات وما ان رآهم حتى قام فاخبرتهم ان هذا هو محمد خطيبها فتوجهوا اليه على وجههم ابتسامه لكن وجهه كان عليه ابتسامة باهتة جرحت قلب سمية قبل ان يتحدث معها.
,
, محمد: اهلا ازيك يا سمية؟
, سمية: الحمد لله دى مى بنت عمى ونغم بنت عمو خليل , ده م، دكتور محمد، خطيبى
, محمد مبتسما: اهلا ازيكم يا بنات اتفضلوا
, مى: اهلا بيك يا دكتورمحمد احنا هنروح نشوف المينيو بتاعة الاكل ونطلبه ونيجى تطلبى ايه يا سمسة
, سمسمة: اى حاجة على ذوقكم بس مش عايزاها حرة او فيها زيوت او دهون
, مى: وحضرتك يا دكتور محمد؟
, محمد: استيك مشوى لو سمحتى
, مى: تمام عن اذنكم يلا يا نغم.
,
, انصرفت مى وبيدها نغم وهم في طريقهم،
, نغم: تصدقى محمد ده شكله عسول بس خنيق اوى
, مى: عيب كده ممكن سمية تزعل هو اى نعم شكله قليل الذوق لكن بردو خطيب سمسمة
, نغم: قلبك ابيض. انتى عارفة هقولك على سر بس اوعى تقوليهولها ماشى؟
, مى: ماشى
, نغم: ابلة سمية زعلانة منه اوى ده من يوم مجت مكلمهاش غير مرة واحدة يعنى في 3 شهور اهه كلمها مرة واحدة
, مى بتعجب: بتهزرى؟ ايه اللى عرفك.
,
, نغم: و**** سمعتها صدفة وهي بتقول لماماوبتعيط صعبت عليا اوى
, مى: **** يهديه ويعرف قيمتها المهم يلا يا ستى نطلب الاوردر
, اما عند سمية ومحمد،
, محمد: خير يا سمية؟
, سمية: قبل اى حاجة انا عايزة منك وعد ان الكلام ده هيفضل بينا محدش يعرف بيه حتى والدى ممكن لانه ممكن يأثر بالسلب على صحته؟
, محمد: ليه ممكن اعرف السبب
, سمية بتوسل: ارجوك يا محمد اعتبر ان ده اخر طلب ليا ارجوك تنفذه ارجوك.
,
, محمد مستغربا الموقف: اوعدك يا سمية الموضوع مش هيطل برة انتى وانا بس ارتحتى كده؟ ممكن اعرف في ايه انتى قلقتينى؟
,
, سمية باعين باكية: بص يا محمد انا عارفة انك مبتحبنيش وبتحب بنت عمتك اللى كنت خاطبها قبلى ووالدتك **** يرحمها هي اللى انهت موضوعكم علشان كده انا هكون صريحة معاك وهقولك على كل حاجة ,بص يا محمد انا تعبانة بقالى 3 شهور كده قبل نا اجى القاهرةباسبوع بس مكنتش مهتمة بالموضوع بس تعبت جدا امبارح وكشفت لقيت عندى القلب وعضلته ضعيفة جدا فمش هينفع اخلف لانه 90% هخسر ححياتى وده غير المجهود والتعب بتاع الجواز والضفط بتاعه علشان كده يا ابن الحلال انا منفعكش ومنفعش للجواز اساسا وانت دكتور وعارف كويس يعنى ايع اللى انا بقوله ده. ودى دبلتك وشبكتك كلها اهه.
,
, وأخرجت سمية من حقيبتها علبة يها شبكتها التي تكونت من عقد من الذهب المرصع بقليل من الالماس وكذلك اسورة والحلق والخاتم والدبلة التي من البلاتين وبها ذهب اصفر ,كان محمد يتابع حديثها وهو مندهش اهذه سمية؟ اهذه الفتاة الرقيقة؟ كيف كسرها هكذا وهو لا يشعر كيف كان يعاملها بجفاء وبرود؟ والان هل هي ستموت هل اوشكت نهايتها؟ هل كانت تستحق منه هكذا.
,
, سمية باعين باكية وصوت مخنوق: انا اسفة يا محمد انى ضغطت عليك الفترة اللى فاتت وخليتك تتعذب من غير حبيبتك وهي كمان اتاسفلها بالنيابة عنى
, محمد: سمية ايه اللى انتى بتقوليه ده بس انا مش فاهم حاجة انتى فعلا تعبانة؟ ولا عايزةتتخلصى منى؟
, سمية بنظرة عتاب وانكسار: اظن انت محبتنيش يا محمد بس تعرف انى مبكذبش ولو على رقبتى
, محمد نادما: انا، انا اسف يا سمية مكنتش اقصد.
,
, سمية: عادى ,خلاص دلوقتى انت بقيت غريب عنى وانا كمان روح اخطب حبيبتك وقولها الف مبروك
, محمد: سمية ادينى وقت افكر في الموضوع بس مش ممكن اسيبك كده
, سمية بابتسامة انكسار والم: مش وقته بطولة يا دكتور انا عارفة انك راجل واد كلمتك علشان كده قولتلك كان ممكن اقولك انى مش مرتاحة او اى سبب لكن انا عاهدت **** ان انا اكون صريحة معاك من اول يوم انت في حل من وعدك ليا ولوالدى
, محمد: طيب والدك هنقوله ايه؟
,
, سمية: لا متقلقش **** ييسرها من عنده
, محمد: طيب ممكن تسيبيلى موضوع والدك واانا هحله
, سمية: هتحله ازاى وليه؟
,
, محمد: اولا والدك مكنش موافق على سفرك معايا برة مصر ووجوازك وانتى بتدرسى وانا جايلى فعلا سفرية خلال الشهر ده ولازم اقعد سنة على الاقل علشان اتثبت فمكنتش عارف افاتحه ازاى لكن انا هاخدها حجة وهفهمه لكن تاكدى انى مش هجيبله سيرة وليه دى بأى لانى ظلمتك بمعاملتى ليكى وكمان مكنتش جمبك في الوقت اللى انتى محتجانى فيه كنت انانى معاكى يا سمية معرفتش احبك وانتى بجد اجمل شخصية شفتها في حياتى **** يعوضك خير انا عايز اعتذر عن معاملتى معاكى بس بطريقتى فاسمحيلى.
,
, سمية: متشكرة جدا يا محمد القلوب بين اصبعين من اصابع الرحمن يقلبها كيف يشاء فالحب مش بايدك يا محمد ,**** يسعدك انا كده خلاص خلصت اللى عندى
, محمد: طيب نتغدى مع بعض وهمشى على طول سمية ممكن اطلب منك طلب؟
, سمية: ،.
 
الفصل الرابع عشر



محمد: طيب نتغدى مع بعض وهمشى على طول سمية ممكن اطلب منك طلب؟
, سمية: طلب؟ طلب ايه؟
, محمد: ممكن نكون اخوات يعنى احنا ملناش نصيب مع بعض لكن تاكدى ان ليكى معزة و**** عندى ياريت كان ليا اخت زيك
, سمية: دكتور محمد في اية بتقول ولا متخذات اخدان ياريت تكون فهمت قصدى
, محمد باحراج: اكيد فهمت يا دكتورة **** يشفيكى ويعوضك خير يارب ولو احتجتى اى حاجة صدقينى هكون جمبك.
,
, سمية بابتسامة ساخرة: لا اطمن انا ان شاء **** عمرى مهحتاج لحد
, محمد: **** يغنيكى بفضله يا دكتورة سمية
, وهنا جاءت الفتاتان وقد لاحظت مى دموع حبيسة باعين سمية ولاحظت وجود علبة من القطيفة ذات لون كحلى،
, مى /نغم: السلام عليكم معلش اتاخرنا عليكم
, مى: اصل انا تعبت لحد ما الراجل وافق ياخد توردر استيك مشوى بيقول مش على المينيو النهاردة بس انا اتصرفت.
,
, نغم: هههههههه دى كانت هتقتله شوية وكانت تتمسكنله شوية وفضلت تقول واحدة حامل ببتوحم عليه من هنا ههههههههههه الراجل اتجنن
, سمية/محمد: ههههههههههه
, مى: بتدحكوا اوك ماشى علشان تقدروا بس ههههههه
, محمد بابتسامة: ماشى يا انسةمى انا مقدر جدا وشاكر كمان
, مى: الشكر لله وبعدين بلاش انسة دى حضرتك زى آسر اخويا وكمان قريب هتكون جوز اختى
, سمية بسرعة: لا يا مى دكتور محمد مش هيكون جوز اختك
, مى ببلاهة: ازاى يعنى مش فاهمة؟
,
, محمد: انا والدكتورة سمية انفصلنا يعنى هي دلوقتى مش خطيبتى
, نغم/مى ونظرا لبعضهما ثم الى سمية ومحمد: نعممممممممممممممممممممممممممممممممممم؟
, ازاى؟
, مى متعجبة: ايه اللى حصل؟
, سمية بضيق: دى حياتى الخاصة محبش حد يتدخل فيها لو سمحتوا
, محمد: يا جماعة احنا مش متفقين وده كل ما في الامر
, نغم بعصبية: اساسا احضرتك متستاهلهاش و**** وعموما ده احسن بردو وان شاء **** **** هيديها واحد احسن منك.
,
, سمية بصوت عالى ونغمة محذرة: نغم، ارجوكى تحترمى اللى اكبر منك وتلزمى حدودك في الكلام مع الناس
, نغم: انا اسفة بس انا مبحبش اشوفك زعلانة ,ى انا عايزة اروح
, مى: يا بيبتى نتغدى ونمشى؟
, نغم: انا مش عايزة اكل نفسى اتسدت
, محمد: طيب استتأذن انا يا بنات انا اسف جدا لو كنت سببتلكم زعل بس ده الافض لينا ,**** يعوضك يا سمية يارب وانا عند كلامى ليكى عن اذنك
, سمية: متشكرة جدا يا دكتور اتفضل
, مى: ممكن تقعدى باى يا نغم.
,
, نغم: وادى قاعدة زحضرتك ازاى تسمحيله ينهى الموضوع ازاىيعنى؟
, سمية تبكى كاولا انا اللى هيت المووضع و**** ثانيا معنتش عايزة اسمع سيرة في الموضوع ده لو سمحتوا
, نغم وهى تجلس بجوار سمية وتمسك يدها: انا اسفة يا ابلة سمية
, مى: **** يعوضك باللى احسن منه يارب يا سمسمة
, سمية: ولا احسن ولا اوحش ولا عايزة جواز خالص.
,
, مى وقد ارادت ان تغير الموضوع: نغم ايه رأيك نروح ندى الراجل علقة اصله اتاخر اوى هقوله الست ولدت وطلع في وش البيبى فحم وجسمه متخطط ههههههه
, سمية /نغم: هههههههه
, نغم: وناخده ببلاش كدوا لوحمة البيبى ههههههههههه
, سمية: ههههههه بجد اللى يقع بين ايدكم يبقى مامته داعية عليه
, ,الاكل اهه جه يا ستى
, مى للرجل: على فكرة الست ولدت ووش الولد فحم وجسمه مخطط
, الرجل ايه العالم المجانين دى: نعم يا فندم؟
,
, نغم: ايوة الوحمة طلعت في وش البيبى يعنى هناخد الاوردر نعالج بيه البيبى هههههههههه
, الرجل: انا مش فاهم حاجة
, سمية بابتسامة: معلش انا اسفة يا متر اخواتى بيحيوا يهزروا , اتفضل حضرتك متخدش في بالك
, الرجل: عن اذن حضرتك يا فندم
, سمية: و**** حرام عليكم بجد انتو الاتنين الراجل خلاص عقله هيطير
, نغم: ههههههه يستاهل ههههههه
, مى: طيب يلا ناكل علششان نروح الوقت اتاخر
, نغم: نعم؟ نروح لالالالا احنا متفقناش على كده.
,
, سمية: معلش يا نغم بس انا بجد تعبت وعندى كلية الصبح ووعد منى هنكرر اليوم ده تانى قريب اوى ان شاء ****
, نغم: طيب بشرط مى تيجى معانا
, مى: ده انا مش هسيبكم اسساسا هههههههههوبعدين دى سمية تتوه ههههههه
, سميية: و**** انا ما انا عارفة مين الكبير هنا احترمونى وادونى البرستيج بردوا ههههههه
, نغم: طيب هاتى ايدك
, سمية: ليه؟
, مى: هههههههه علشان تديكى البرستيج يا سمسمة ههههههه.
,
, سمية: هو انا وقعت بين ايديكم يلا يلا اصل المغرب هيفوتنا يلا نحاسب ونروح نصللى
, كان يراقبهم شخص من بعيد ويسمع كل ما يقال ,توجهوا البنات الثلاثة الى سيارة مى وكان الطريق عبارة عن فاصل من المزاح والضحك وتكونت علاقة جيدة بين نغم ومى ولكن سمية كانت معهم جسد بلا روح. ,حتى وصلوا الى منزل خليل. صعدوا ثلاثتهم وطرقت نغم الباب،
, نغم: السلام عليكم ازيك يا هدى
, هدى: وعليكم السلام ازيك يا انسة نغم اتفضلوا.
,
, نغم: بابا وماما موجودين؟
, هدى: ايوة هما في التراس بيشربوا شاى
, نغم: ماما، بابا، انا جيت اقصد احنا هههههههههه
, أميرة: حمد لله على السلامة يا بنات ها طمنونى اتبسطوا؟
, نغم: يااااااااااه اوى اوى يا ماما بجد كان مشوار روعة لولا.
, سمية بنظرة نارية لنغم: لولا اننا اتاخرنا كنا قضينا وقت اكبر,اعرفك يا ططنط دى مى بنت عمو محمود
, أميرة: اهلا اهلا يا حبيبتى ازيك وازى بابا وماما؟
,
, مى: الحمد لله يا طنط انا اسفة لو كنت جيت في وقت مش مناسب
, أميرة: عيب يا مى البيت بيتك يا حبيبتى
, خليل: ازيك يا مى عاملة ايه؟ اوعى تكون نغم عملت الواجب معاكم ههههههه
, مى: هي عملت الواجب وزيادة معانا ومع غيرنا صح ولا ايه يا سمسمة
, سمية بابتسامة باهتة: ههههههههه اكيد
, خليل: طلب يلا بأى ندخل نشرب الشاى مع بعض
, مى: معلش ا عمو انا لازم امشى لانى اتاخرت اوى
, خليل مينفعش يا بنتىتمشى انتى لسة مشربتيش حاجة.
,
, مى: معلش و**** مرة تانية ان شاء **** لان بجد الوقت اتاخر
, أميرة: طيب متباتى معانا وهتكونى مع سمية في الاوضة متقلقيش ولو عايزة اوضة تجهز ليكى مفيش مشكلة
, مى: لا لا لا معلش يا طنط مقولت لبابا ولا ماما ومينفعش احطهم قدام الامر الواقع بردو عن اذنكم
, نغم: مى خليكى عن وعدك وتعالى تانى
, سمية: يا بنتى هتلاقيها عندك بكرة هههههههههه
, مى: اكيد هههههه ,طيب عن اذنكم ,االسلام عليكم
, الجميع: وعليكم السلام.
,
, خليل: هدى تعالى وصللى انسة مى
, سمية: انا هوصلها يا عموو اتفضلوا جوه
, خليل: ماشى سلميلى على بابا يا مى وقوليله مكنش عيش وملح ههههه
, مى: **** يسلم حضرتك
, يدخل خليل ونغم واميرة الى الشرفة وتوصل سمية مى للباب،
, مى: اللى حصل النهاردة مش هيعدى بالساهل تمام وهستنى تليفونك علشان نتقابل ونتكلم بس بعد ما تهدى ماشى لو معتبرانا اخوات فعلا.
,
, سمية: اخص عليكى و**** انتى زى ملك عندى ان شاء **** يا حبيبتى سلميلى على عمو وطنط كتير
, مى: طيب عايزة حاجة؟
, سمية: سلامتك في رعاية ****
, مى: مع السلامة
, تخرج مى وتركب سيارتها متجهة لمنزلها، ,وتدخل سمية اليهم،
, خليل: تعالى يا سمسمة اقعدى معانا
, سمية: معلش يا عمو انا هطلع علشان الكلية الصبح بعد اذن حضرتك
, خليل: طيب اعملى حسابك انا هوصلك علشان نتكلك بخصوص المحضر تمام؟
,
, سمية: ان شاء **** ,عن اذنكم عايزة حاجة قبل ما اطلع يا طننط
, أميرة: سلامتك يا حبيبتى من حق يا سمسمة هتلاقى في كتب على المكتب رصيها بمعرفتك اصل هدى لخبطتهم وهي بتروق
, سمية: حاضر يا طنط عن اذنكم
, أميرة: انا حاسة ان سمية فيها حاجة ايه اللى حصل يا نغم
, نغم: ها ولا حاجة يمكن علشان اتبسطنا اوى ولفينا كتير فتلاقيها مرهقة شوية,عن اذنكم اطلع انام
, خليل / اميرة: اتفضلى يا حبيبتى تصبحى على خير
, نغم: وانتو من اهله.
,
, وطبعت على جبينهما قبلة ثم صعدت الى غرفتها تفكر في خال سمية ما بها ولماذا ترفض ان يتدخل احد في موضوعها؟ ,اما سمية فمجرد ان صعدت لغرفتها بدأت في البكاء بشدة فسوف يحدث لها ما تخاف منه وهو انها ستبقى وحيدة قامت ثم توضأت وصلت العشاء ثم خلدت الى النوم ,اما مى فعند رجوعها الى البيت٣ نقطة
,
, اما مى فعند رجوعها الى البيت مجرد انها فتحت الباب وجدت البيت مظلم ولا يوجد به احد ظلت تنادى خائفة ولكن لم يجب احد بكت وظلت تنادى خائفة لكن لا يوجد من يجيب جلست على الارض وجلست كالقرفصاءثم فجأة سمعت صوت اقدام تاتى نحوها ببطء فخافت اكثر ولكن شغل مصابيح المنزل ظلت كما هي حتى اقترب منها وصرخ في اذنها،
, الشخص: مىىىىىىىىىىىىى.
,
, مى رفعت رأسها وبخضة ممزوجة بالعصبية: هو انت بجد حرام عليك كنت هموت من الرعب امشى من وشى دلوقتى اهئ اهئ
, الشخص: كده يا ميوش اهون عليكى يعنى ده انا جاى من اخر الدنيا علشانك و****
, مى: يا سلاااااااام وتقوم عامال فيا فصل زى الزفت كده
, الشخص: اعمل ايه ما انا عمال اتصل بيكى وانتى مبترديش قلقت عليكى وخوفت لكن لما باباكى قال انك مع بنت عمك ومقلقلش قولت و**** لازم اطلعه عليها هههههههههه.
,
, مى: بجد يا يوسف اتربعت انا قلبى وقع في رجلى
, يوسف بنظرة حانية: بس وحشتينى ياقلب يوسف يانن عين يوسف
, مى بوجه خجل: وانت كمان يا يوسف
, يوسف: حنى عليا ب**** عليكى هتهور ومحدش يلومنى
, مى وهى تغير الموضوع: بابا وماما فين؟
, يوسف وهو ينظر لها نظرة خبيثة: مش هنا سابوكى لوحدك هههههههههههزواقترب منها
, مى بخضة: لا لا لا انت بتسهبل ازاى يسيبونا لوحدنا.
,
, يوسف: يا بت ده انا كاتب كتابك هو انا عيل من الشارع يعنى تعالى بس هقولك حاجة
, مى وهى تنهض من على الارض: انت اتجننت ولا ايه ابعد يا يوسف كده٣ نقطة
, لم يهتم لكلامها واقترب منها وحملها الى داخل المنزل في الحديقة وهي تصرخ وتضربه على صدره لتجد ان امها واباها يضحكان عليها بشدة فاحمر وجهها،
, مى بصوت هامس ليوسف: **** يكسفك نزلنى بأى.
,
, يوسف: امال كنتى فكرانى مش راجل اخص عليكى بجد ههههههههههه بس كان شكلك تحفة وانتى خايفة منى كده هههههههههه
, مى: يا بابا قوله ينزلنى علشان خاطرى
, محمود: انا مالى جوزك يعمل اللى هو عايزه ههههههه
, مى: يوووووووه بأى قوليله انتى يا ماما
, ميرفت: مليش دعوة ههههههه خليكى ههههههه
, يوسف: خلاص خلاص شوفتى باباكى ومامتك اتخلوا عنك ازاى بس علشان خاطر العيون دى هنزلك.
,
, انزلها يوسف ثم جلست معهم في الحديقة امام حمام السباحة وكانت تجلس بجوار يوسف،
, يوسف: ها يا عمو مش هنعمل الفرح بأى ولا ايه؟
, محمود: هههههههههه لا هنعمله بس لما ييجى آسر
, يوسف: نعم؟ انا لسة هستنى خمس شهور بجد حرام يا عمو انا بحسب هتقولى خمس ايام لكن خمس شهور كتير بجد
, ميرفت: ههههههه ايه يا جو مالك مستعجل اوى كده ليه.
,
, يوسف: يا طنط انا خاطب مى بقالى 3 سنين وكاتب كتابى بقالى 4 شهور يبقى اتجوز بأى ولا دى في الخطة المستقبلية للحكومة بأى
, محمود: يا بنى اصبر بس لحد لما آسر ييجى مينفعش تتجوزوا من غير ميكون موجود
, يوسف: طيب ييجى يحضر وبعدين يمشى مهو مينفعش ناجل كل ده
, محمود: طيب انا هعرض عليه واقولهواشوف كده واقولك يا سيدى ورربنا يتمم اللى فيه الخير
, يوسفك ماشى يا عمو ممكن بأى اخد مى ونتمشى في الجنينة كده شوية.
,
, محمود: اتفضل خدها دى مراتك ولا ايه يا مى ههههههههه
, مى: عن اذنكم
, محمود/ميرفت: اتفضلوا
, واخذ يوسف مى وساروا في حديقة المنزل وهكذا كان الحوار،
, يوسف: وحشتينى اوى يا مى يا خبر ابيض امتى بأى نتجوز
, مى: انت جيت اممتى
, يوسف: ماشى توهى توهى ههههه بصى يا ستى النهارة المغرب كده روحت وبعد كده وفضلت اتصل بيكى مرديتيش فجيت هنا وعمو محمود قاللى انك مه سمية بنت عمك وواحدة تانية مش فاكر اسمها.
,
, مى: اممم معلش و**** مسمعتوش اصل كنت مبسوطة ومبطلناش لععب ولف صراحة ههههه
, يوسف: للدرجة دى كنتى مندمجة معاهم ومبسوطة
, مى: ايوة يا يوسف انا لما بخرج مع سمية بكون مبسوطة اوى برتاااااااح جدا وكمان كان معاها نغام بنت عمو خليل اللى سمية قاعدة عنهم ما نا حكيتلك عليه بس كانت خروجة جميلة كانت نقصاك.
,
, يوسف: باين انك بتحبى سمية اوى انا لازم اتعرف عليها ان شاء **** يا حبيبتى **** يفرحك ويجعلك مبسوطة كده على طول بس ايه الحلاوة دى احلويتى من آخر مرة
, مى: لا يا بابا انا حلوة من يومى
, يوسف: ماشى يا واثق انت اهى كلها كام يوم وتبقى مراتى وهوريكى ههههههه
, مى: بلاش ثقة آسر احتمال ميوافقش ينزل انا عارفاه
, يوسف بثقة ك هينزل وهتشوفى
, مى: ايه اللى مخليك واثق كده.
,
, يوسف: امكانيات يا بنتى ملكيش دعوة المهم اعملى حسابك الفرح هيكون بعد كام يوم كده
, مى: مع انى مش فاهمة حاجة بس ماشى
, يوسف: انتى مستعجلة اهه امال تقلانة ليه ههههه
, مى وقد احمرت وجنتاها ونظرت ليوسف: طيب بأى كده ماشى مفيش فرح غير بعد شهرين تلاتة
, يوسفك واهون عليك يا قمر تسيبنى كده خلاص انا اللى مستعجل
, مى بضحكة صافية وسعيدة: ايوة كده اتعدل
, يوسف: يا دى الضحكة اللى جيبانى ورا بحبك بحبك.
,
, مى وقد نظرت الى الارض: وانا كمان
, يوسف: بقولك ايه يلا نروح لعمو وطنط اصل اخدك دلوقتى اهه يلا يا شيخة **** يسامحك ههههههه
, مى: يلا يا حبيبى
, اما في امريكا فكان آسر منهمكا في اعداد رسالة الدكتوراة فلم يتبق سوى اشهر معدودة على مناقشتها وكان لا يخرج كثيرا مع ميرنا،
, آسر: الو يا حبيبتى ازيك
, ميرنا: كويسة بس زعلانة منك آسر جدا
, آسر: ليه بس يا حبيبتى كده و**** مقدرش على زعلك.
,
, ميرنا: آسر بقالك كتير مكلمتينيش ومخرجناش مع بعض وانت وحشتنى اوى يا بيبى
, آسر: وانتى كمان و**** بس بجد الرسالة تعبانى جدا عايز اخلصها بسرعة علشان انزل مصر ونتجوز يا حبيبتى
, ميرنا: طيب طيب آسر هقفل انا ناوى واكلمك بعدين اوك
, آسر: اوك حبيبتى باى
, ميرنا: باى
, ميرنااحمh my god ,I can not live in Egypt oh mu god ,please help me
, جورج: merna. why you are talking with your self.
,
, ميرنا: Aaser dad,he wants me to live with him in Egypt
, جورج: it s necessary for you after marriage
, ميرنا: I can t leave you dad ,I can t live in Egypt ,I ll die there
, جورج: calm down my honey ,l ll do all my best to be happy and rested ok
, ميرنا: ok dad , I love you so much.
,
, واحتضن جورج ابنته ولكن آسر يجهز نفسه ليذهب الى الجامعة ليحدد موعد مناقشة رسالته فجورج اخبره انها جاهزة للمناقشة وانها كالمعجزة ,ولكن هذا ليس غريبا على آسر فهو الاول على الجمهورية في الثانوية العامة والاول على دفعته في الخمس سنوات بدون منافس فمستواه العلمى يبهر من يدرس له ويتعامل معه وايضا كان كفيلا بان يؤدى بآسر احيانا الى صفة الغرور،.
 
الفصل الخامس عشر


بعد ادائها **** العشاء اتصلت بوالدتها لتحكى لهها ما حدث،
, مها: السلام عليكم ازيك يا سمسمة
, سمية: وعليكم السلام ورحمة **** وبركاته **** يسلمك يا ماما
, مها: ايه اخبار الدراسة عاملة ايه؟
, سمية: الحمد لله تمام يا ماما دعواتك بس
, مها: و**** بدعيلك دعوة جدتك روحى **** يرجعك ليا مجبورة الخاطر هههههه
, سمية: آآآآآآآآمين يارب يا ماما
, مها: سمية عملتى ايه في موضوع ابن الوزير ده.
,
, سمية: الحمد لله يا ماما لحد دلوقتى ان شاء **** لما اجى هحكيلك كا حاجة بس اطمنى
, مها: و**** يا سمية انا قلقانة عليكى يا سمية صوتك مش عاجبنى متخبيش عليا
, سمية: يا ماما و**** كويسة بس في موضوع كده لازم تعرفيه
, مها مخضوضة: خيييير يا سمسمة؟
, سمية تبلع ريقها بصعوبة: اصل، اصل، اصل انا ومحمد يعنى، كل واحد راح لحاله
, كها بخضة: نعم؟ ايه اللى انتى بتقوليه ازاى؟ وامتى وأحمد عنده خبر؟
,
, سمية باعين باكية: يا ماما اهدى بس اولا الموضوع ده حصل النهاردة من كام ساعة ومحدش يعرف خالص
, مها: ازاى يعنى هو بابا ملوش كلمة يعنى ومحمد ده ازاى ينهى معاكى انتى الموضوع مفيش راجل ولا ايه يا سمية ولا علشان كبرتى هتكبرى علينا؟
, سمية باكية بشدة: كفاية يا ماما كفاية حضرتك عارفة ان انا مبقتش مرتاحة مع محمد.
, مها مقاطعة: دى خيالات٣ نقطة
,
, سمية مقاطعةوتبكى بشدة: يا ماما دى مش خيالات، محمد من يوم مجيت ومتصلش غير مرة واحدة يا ماما تخيلى كده احساسك وانتى مخطوبة لواحد مبيحبكيش وبيحب واحدة تانية ومتقوليش احساسى غلط احساس البنت في الحاجات دى عمره ما يغلط، انا مش عايزة اعيش مع حد مبيحبنيش، مش عايزة حد، وحضرتك عارفة انى لا يمككن اكبر عليكم يا ماما بس محمد قاللى هو اللى هيقول لبابا بكرة يا اما النهاردة انا عمرى ما اكبر عليكم.
,
, مها وقد شعرت بجرح ابنتها: طيب يا حبيبتى اهدى بس اان شاء **** **** يعوضك باللى احسن منه معلش يا سمية بس انتى عارفة انها مش سهلة عليا بردو متدايقيش نفسك
, سمية وقد ارادت تغيير الموضوع: مفيش حاجة يا ماما طمنينى بس على ملك جاهزة للفرح ولا ايه؟
, مها وقد فهمت ابنتها: تعالى عقليها شوية وخليها تبطل شرا حاجات هتخلص على باباوهو ولا همه ههههههه
, سمية: يا ماما سيبيها تفرح مش هتاخد غير رزقها ونصيبها يا ام سمية.
,
, مها: هروح منكم فين يا اولاد أحمد دايمنى بتكتونى مبخدش منكم حق ولا باطل
, سمية: ههههههه طيب ايه اخبار بقية الاولاد
, مها: هيخنقوكى لما تيجى ولا مالك ده كمان كل شوية يقولى سمسمة اتاخرت سمسمة هتسجى امتى
, سمية: هههههههههه **** يخليهم انا بس هخلص محاضرات واجى على ططول ان شاء ****
, مها: أميرة عاملة ايه؟
, سمية: تمام و**** يا ماما كويسة كلهم بخير: معلش يا ماما انا هقفل عندى محاضرات بكرة من الساعة 8 تؤمرى بحاجة؟
,
, مها: لا يا حبيبتى سلامتك خللى بالك من نفسك يا سمسمة. لا اله الا ****
, سمية: محمد رسول **** ,فى رعاية ****
, مها: مع السلامة يا بنتى في رعاية ****[
, تغلق سمية مع امها الهاتف وتبدأ في قراءة قصيدة احزان ليلة ممطرة
, السقف ينزف فوق رأسي
, والجدار يئن من هول المطر
, وأنا غريق بين أحزاني تطاردني الشوارع للأزقة. للحفر!
, في الوجه أطياف من الماضي
, وفي العينين نامت كل أشباح السهر
, والثوب يفضحني وحول يدي قيد لست أذكر عمرهُ.
,
, لكنه كل العمر.
, لا شيء في بيتي سوى صمت الليالي
, والأماني غائمات في البصر
, وهناك في الركن البعيد لفافة
, فيها دعاء من أبي
, تعويذة من قلب أمي لم يباركها القدر
, دعواتها كانت بطول العمر والزمن العنيد المنتصر
, أنا ماحزنت على سنين العمر طال العمر عندي. أم قصر
, لكن أحزاني على الوطن الجريح
, وصرخة الحلم البريء المنكسر
, فالماء أغرق غرفتي
, وأنا غريب في بلاد ****
, أدمنت الشواطيء والمنافي والسفر
, كم كنت أبني كل يوم ألف قصر.
,
, فوق أوراق الشجر.
, كم كنت أزرع ألف بستان
, علي وجه القمر.
, كم كنت ألقي فوق موج الريح أجنحتي
, وأرحل في أغاريد السحر
, منذ انشطرت على جدار الحزن
, ضاع القلب مني. وانشطر.
, ورأيت أشلائي دموعا في عيون الشمس
, تسقط بين أحزان النهر
, وغدوت أنهاراً من الكلمات
, في صمت الليالي. تنهمر
, قد كنت في يوم بريء الوجه
, زار الخوف قلبي فانتحر
, وحدائقي الخضراء ما عادت تغني
, مثلما كانت٣ نقطة
, وصوتي كان في يوم عنيدا وانكسر
, ولدي من عمري
, وذكرى الأمس بعض من صور.
,
, فلتنظري صوري فإن الأمس أحيانا
, يكون عزاء يوم، يحتضر
, هل تسمحين
, بأن ينام على جفونك لحظة
, *** يطارده الخطر.
, هل تسمحين
, لمن أضاع العمر أسفاراً
, بأن يرتاح يوماً.
, بين أحضان الزهر٣ نقطة
, اني لأفزع كلما جاءت
, خيول الليل نحوي.
, يحتويني الهم. يخنقني الضجر
, اعتدت أن تعوى كلاب الصيد
, في قدمي، تحاصرني، وتعبث في عيوني
, كلما الجلاد في سفه. أمر
, اني أخاف على ثيابك من ثيابي
, كلما أرجوه بعض الأمن.
, . عطراً، دندنات من وتر.
,
, لا تخجلي إن كان عندك بعض أصحاب
, وجئت بثوبي العاري ببابك انتظر
, لكنه حزن الصقيع٣ نقطة
, ووحشة الغرباء في ليل المطر
, فالناس حولي يهرعون
, وفي ثيابي نهر ماء
, في عيوني بحر دمع
, بين أعماقي حجر.
, وأريد صدراً لا يساومني على عمري
, ولا يأسى على ماض عبر
, فالعري أعرفه
, وأعرف أن مثلي
, في زمان الرق مطلوب
, وأن الحرص لن يجدي
, ولن يغني الحذر٣ نقطة
, اني سأرحل عندما يأتي قطار قطار الليل
, لا تبكي لأجلي٣ نقطة
, لا تلومي الحظ إن يوماً غدر.
,
, فأنا وحيد في في ليالي البرد
, حتى الحزن صادقني زماناً
, ثم في سأم. هجر
, إني أحبك.
, رغم أن الحب سلطان عظيم
, عاش مطرودا
, وكم داسته أقدام البشر
, إني أحبك.
, فاتركيني الآن في عينيك أغفو
, إن خلف الباب أحزان وعمر ينتحر
, كل العصافير الجميلة أعدموها
, فوق أغصان الشجر
, كل الخفافيش الكئيبة
, تملأ الشطئآن.
, تعبث فوق أشلاء النهر
, لا تحزني٣ نقطة
, إن الزمان الراكع المهزوم لن يبقى
, ولن تبقى خفافيش الحفر.
, فغداً تصيح الأرض. فالطوفان آت.
,
, والبراكين التي سجنت أراها تنفجر.
, والصبح هذا الزائر المنفي من وطني
, يطل الآن. يجري. ينتشر.
, وغداً أحبك مثلما يوم حلمت٣ نقطة
, بدون خوف٣ نقطة
, أو سجون٣ نقطة
, أو مطر٣ نقطة
, كانت سمية تشعر بان حالها تصفه القصيدة وتجسده ابياتها ويلحنه موسيقاها وقافيته كان هذا ما يجعل سمية تحب الشعر,خلدت سمية الى النوم بينما في مكان اخر يرن جرس الهاتف، [
, آسر: السلاااااااااااااام عليكم
, يوسف: وعليكم السلام ازيك يا آسر عامل ايه يابنى؟
,
, آسر: الحمد لله تمااااااااااااااام اوى
, يوسف: وحشتنى و**** اخبارك الرسالة ايه؟
, آسر: الحمد لله تمام احتمال اناقشها بعد 4 شهور دعواتك انت بس
, يوسف بتهكم وسخرية: على خير ان شاء **** الا ايه اخبارخطيبة اخويا مش كويسة بردو
, آسر: تممام يا يوسف خير مش من عادتك تتصل في وقت زى ده
, يوسف: للضرورة احكام
, آسر: خير يا بنى.
,
, يوسف: بص يا آسر من غير لف ولا دوران عمى هيتصل بيكك دلوقتى ويقولك تنزل علشان اعمل فرحى متقولوش لا وتنزل يا، آسر الفرح هيكون بعد شهر
, آسر بعصبية: انت بتستهبل اكيد ورسالتى اعمل فيها ايه اصبر يابنى بس اخلص وهنزل على طول
, يوسف بصوت عالى: اسمعنى يا آسر، انا بقولك اهو انا مش هعطل جوازى علشان خاطر انانيتك انا كمان لازم اتجوز مى في خلال شهر انا ظروف شغلى متسمحش يا بنى آدم ورسالتك خد يوم احضر الفرح وامشى تانى.
,
, آسر: انت بتزعق ليه ان شاء **** ,ولو قلتلك مش هنزل
, يوسف: هقول لمى وعمى على موضوع خطوبة ميرنا يا آسر وده مش تهديد وانت عارف عواقب الموضوع ده ايه
, آسر: لا تصدق بجد انت فعلا ونعم الصديق بتلوى دراعى بسرى يا باشمهندس لا و**** راجل فعلا انا مش هصيع مستقبلى علشان خاطرك.
,
, يوسف: انا علشان راجل وصديقك يا باشمهندس بقولك الكلام ده ارجع لعقلك يا آسر العالم مبيلفش حواليك انت اتغيرت اوى يا صاحبى ظلمت باباك ومامتك واختك وكل اللى حواليك **** يهديك انا قولت اللى عندى وان مجتش يا آسر اعتبر انى انا وانت معرفناش بعض قبل كده وهعمل الفرح في معاده يا، دكتور مع السلامة [/color].
,
, اغلق آسر الهاتف مع يوسف وكان يستشيط غضبا من كلام صديقه مع انه استشعر ان لديه الحق في كلامه لكن حلمه بدأ يتحقق كما خطط منذ قدومه فقرر ان يترك الامر لمقابلته التي ستجرى بعد ساعات قليلة مع جورج في الجامعة ليعلمه الوقت المحدد لمناقشة رسالته،
, أتى صباح يوم جديد في منزل خليل تنزل سمية الى الاسفل لتتناول الافطار مع خليل وأميرة وبعد انتهائهم تنزل مع خليل ليوصلها للجامعة كما اتفقا منذ الامس ,ركبا السيارة،.
,
, خليل: ها يا سمية طمنينى؟
, سمية: خير يا عمو كل شئ قسمة ونصيب كل واحد فينا راح لحاله
, خليل بضيق: معلش ياسمية و**** ميستاهلك ده مش راجل **** يوعدك باللى يقدرك متزعليش نفسك
, سمية بصوت مخنوق: ولا يقدرنى ولا اقدره خلاص يا عمو خلصت **** هيعوض بالخير ان شاء ****
, خليل بابتسامة: تعجبينى كده خليكى متفائلة وواثقة في **** ان شاء **** وهو هيعوضك خير.
,
, سمية بابتسامة بريئة واعين حزينة: اكيد يا عمو و**** ثقتى في **** ملهاش حدود وان شاء **** هكمل الماستر بعد ما اخلص على طول
, خليل بابتسامة سعيدة: ايو يا عم وهتبقى عضو هيئة تدريس وزميل يا عم ماشى بس متنسيش عمك خليل هههههه
, سمية: ياااااااه ده لسة بدرى يا عمو مين يعيش بس مش هنساك بردو هفضل اسمع في تاريخ حضرتك ههههههه
, خليل: و**** وبقينا بنكت ونقول ايفيهات اهه لا لا في تطور أحمد مش هيصدق لما ييجى.
,
, سمية: هو اللى يقعد مع نغم ومى ميطلعش ايفيهات يا عمو هههههه
, خليل: و**** عندك حق بس بيحبوكى يا سمسة
, سمية: و**** وانا كمان يا عمو **** يخليهم ويبارك فيهم يارب
, خليل: وصلنا خلاص يا دكتورة اتفضلى انزلى
, سمية: تمام يا دكتور عن اذن حضرتك.
,
, وتدخل سمية المدرج لتجد سيف يجلس مكانها ويرمقها بنظرة كلها سخرية ويتهامز مع رامى ثم ينظر لها ويضحك شعرت سمية بأن شيئا مريبا يحدث كيف يوجد سيف هنا وهو متهم لما يرمقها هو وصديقه بتلك النظرة؟ مرت سمية من امامهم واذ باحدهم يمسك بيدها،
, سمية نظرت له نظرة نارية: سيب ايدى انت مبتفهمش
, سيف: لا و**** اسيب مين يا ماما انتى مش عارفانى ولا ايه لما بعوز حاجة بجيبها غصب عنها.
,
, سمية بصوت عالى: انت انسان قليل الادب ومهزق ومجرم كمان مكانك السجن وبعدين انا مش من حاجاتاك دى يا محترم سيب ايدى يا متخلف
, سيف: هههههه لا و**** ضحكتينى بجد انتى طبعا مش من حاجاتى بس يا عينى انتى صعبانة عليا اوى يا سمسمة معقولة خطيبك يبسيبك علشان سبب تافه زى ده لا لا بجد قلبه حجر يا عينى ولا انتى ايه رأيك في قلبه ينفع يكون قلب ولا نص قلب ههههههه.
,
, سمية بنظرة مليئة بالالم والدموع: انت تافه ازاى تقول الكلام ده انا مسمحلكش٣ نقطة
, سيف بسخرية شديدة: لا و**** يا عينى صوتك عالى ليه يا سمسمة قلبك ميستحملش تقعى من طولك ولا تتعبى اجبلك الحباية يا قطة هههههههههه
, سمية تبكى بانهيار: انت معندكش احساس انت مش بنى آدم انت حيواااااااااااان
, سيف بنظرة جادة ونبرة حادة: علشان تعرفى انتى بتلعبى مع مين يا شاطرة.
,
, وخرجت سمية مسرعة من باب المدرج لتصطدم بخليل دون ان تنتبه من هو فيجدها منهارة من البكاء فيفزع ويوقفها،
, خليل بفزع: سمية حبيبتى مالك يا بنتى؟
, سمية باعين باكية وتلتقط اانفاسها بصعوبة: سيف، سيف يا عمو، قال
, خليل بعصبية وضيق: و**** لاوريه الحيوان ,معاكى دواكى
, سمية اومأت له رأسها: اممم
, خليل: طيب خديه واقعدى هنا وخديا وانا هتصرف.
,
, ودخل خليل المدرج ليجدهم جميعهم في حالة من الضحك وسيف حوله جماعته-شلته-ويضحكون كانهم في مسرح ,دخل عليهم وتوجه نحو سييف مباشرة وامسكة من قميصه ثم وجه اليه ضربة عنيف كانت كفيلة بخروج الدم من انفه ثم وجه له الضربة الاخرى قائلا،.
,
, خليل بصوت عالى جدا وعصبية شديدة: انا هوريك يا حيوان انت قليل الادب وهتتسجن يا سيف يابن قدرى عليان واحب اطمنك ابوك احتمال ينشال فيهها ياابن، الوزير اطلع برة ومادتى انت شايلها ومتدخليش محاضرة تانى برة يا حيوااااااااااااااااان بررررررررررررررة ,واللى عايز يحصله زى اللى حصل دلوقتى يباى يعيعد الكلام ده تانى وهيكون اخر يوم في مستقبله في الكلية. ,المحاضرة اتلغت واعتبروها مشروحة يادكاترة يا، محترمين.
,
, وخرج خليل ليجد سمية لم تعد في مكانها تحرك قليل ثم وجدها تجدتجلس على احدى السلالم في زاوية من زوايا الكلية وتبكى بشدة
, خليل حزينا: ايه يا سمسمة قاعدة ليه هنا يا بنتى؟
, سمية بصوت مخنوق ونبرة يا ئسة: انا عايزة اروح يا عمو ارجوك عايزة اروح عايزة امشى
, خليل: طيب احضرى السيكشن وامشى النهاردة اخر يوم للسكاشن احضريه وانا هوصلك يا حبيبتى
, سمية بدموع منهمرة: الكلية كلها عرفت يا عمو، الكلية كلها.
,
, خليل: يا حبيبتى لا حول ولا قوة الا ب**** انتى يهمك في ايه خليكى واثقى في نفسك وسيف ده هيتسجن و**** صدقينى انتى عارفة هقولك على حاجة حلوة تاخد لك حقك قوليلى ايه هيا
, سمية بعيون تائهة ونظرة حائرة: ايه هى؟
, خليل: انتى عارفة قبل ما اجى استاذ طارق وكيل النيابة كلمنى وقاللى ان سيف اتبعتله الاذن بالقبض عليه ومش هيخرج منها لانهم مسكوا البلطجى اللى عمل كده واعترف
, سمية: الحمد لله اهوو حق الشاب الغلبان مضعش هدر.
,
, خليل: عارفة كمان قاللى انه هينقبض عليه النهاردة بالكتير
, سمية باكية: منه لله
, وفجأة سمعوا سيارة الشرطة تاتى وينزل منها ظابط وومعه اثنان مأمورين بالقبض على سيف قدرى عليان بتهمة التحريض على القتل،.
 
الفصل السادس عشر


وفجأة سمعوا سيارة الشرطة تاتى وتزل منها ظابط وومعه اثنان مأمورين بالقبض على سيف قدرى عليان بتهمة التحريض على القتل ,ودخل الظابط الكلية متجها للمدرج فقابله خليل،
, خليل: خير يا حضرة الظابط في ايه؟
, الضابط: حضرتك مين؟
, خليل: انا دكتور خليل عبد الرحمن رئيس قسم جراحة القلب والاوعية الدموية يا فندم ممكن اعرف في ايه؟
, الضابط: اهلا وسهلا يا دكتور بس انا معايا اذن من النيابة بالقبض على سيف قدرى عليان.
,
, خليل ينظر لسمية: ايوة ايوة اتفضل هو في المدرج يا اما في الكافتيريا اللى برة دى
, الضابط: عن اذنك يا دكتور
, خليل: اتفضل يا فندم شوف شغلك
, سمية: انا مش فاهمة حاجة
, خليل وجلس بجوارها: هههههههههههه يادكتورة سرك باتع دلوقتى يقولوا سمية دى تعرف رئيس الجمهورية على كده ههههه
, سمية: ههههههههههه تصدق صح يا دكتور غريبة سبحان **** سبحان مغير الاحوال
, خليل: يلا بأى علشان نحضر المحاضرات ولا مصممة بردو تروحى.
,
, سمية متأثرة: ياريت يا دكتور انا حاسة ان انا بجد معدش عندى طاقة لاى حاجة عايزة ارتاح من الضغط ده انا هحضر السيكشن واروح على طول
, خليل: طيب تعالى كده اوضة المكتب استنى السيكشن لحد ميبدأ ووبعد ميخلص تجيلى المكتب ولو ملقتنيش اتصلى بيا ماشى يا سمسمة
, سمية: سمسمة؟ احنا في الجامعة هههههههههه.
,
, خليل: انتى خليتى فيها جامعة ولا كلية هنا وهناك عياط يا شيخة روحى كده مدوخانى وراكى وخلاص يمكن اكون خلفتك ونسيتك هههههههههههههههه
, سمية: هههههه ماشى يا عمو ده انا مش متعبة اوى كده يعنى اعيط تانى؟
, خليل: لاااااااااااااا عياط لا اتفضلى روحى بأى لان عندى محاضرة وبصراحة هيقولوا الراجل بيعيش ازمة منتصف العمر لو شافونا هههههههه
, سمية: هههههه ماشى يا عمو حاضر يلا
, خليل: يلا يا بنتى.
,
, نهض خليل وتبعته سمية ثم اوصلها مكتبه وذهب لمحاضرته فىحين ان الضابط قام بالقبض على سيف وقد اهانه كثيرا وكذلك رامى وميريهان لدرجة ان الجميع صدموا كيف يعامل الضابط ابن الوزير هكذا، ,كان خلال هذا الوقت آسر مع جورج في الجامعة،
, آسر: ها يا دكتور جورج طمنى ايه الاخبار
, جورج: الرسالة معاد مناقشتها بعد 5 شهور آسر للاسف الدكاترة مش فاضيين غير كده
, آسر: يعنى الرسالة فيها حاجة وحشة عايزة تتعاد يعنى ولا ايه؟
,
, آسر الرسالة رائعة ابنى البروفيسورز انبهروا لما شافوها ومتنساش انت في جامعة ييل وعارف يعنى ايه ولا انا غلطان
, آسر: انا اسف يا دكتور بس فرح اختى بعد شهر من دلوقتى ولازم احضر فمعرفش هعمل ايه؟
,
, جورج: انت مقدها اوى جاسر خد أجازة ريح اعصابك انت بقالك 4 شهور في ستريس عصبى شديد خد شهر اجازة وريح اعصابك وتعالى قبل الرساللة بفترة علشان نكون مع بعض ونشوفها ونناقشها كذا مرة تانى قبل المناقشة ولو في اى حاجة حصلت في كايرو كلمنى ع الميل مفيش مشكلة
, آسر: طيب وميرنا؟
, جورج: ميرنا مبتحبش مصر هي ممكن تزعل علشان هتسيبها شهر هههههه لكن انا هخليها توافق متقلقش المهم حاول تراضيها اوك.
,
, آسر: ان شاء **** يا دكتور بعد اذنك
, جورج: اتفضل بس عدى على ميرنا واعمل ليها مفاجئة اوك
, آسر: اوك
, ويخرج آسر من مكتب جورج وهو في سعادة بالغة لانه لن يضيع وقته اثناء وجوده في القاهرة وايضا لان محمود لن يعلم بشأن ميرنا، توجه آسر الى اشهر محلات الورود والازهار ثم اخذ باقة من الورود غاية في الدفئ والرومانسية وتوجه الى بيت ميرنا، طرق آسر الباب،
, ميرنا بسعادة: آسر، حبيبى
, آسر بنظرة حانية: بحبك و****، وحشتيننى.
,
, وقدم لها باقة الورد
, ميرنا طتنظر لها باعجاب شديد: واو آسر جميلة اوى thank you baby
, آسر: you are welcome my love
, ميرنا: تعالى ادخل
, آسر: لا تعالى اعزمك على الغدا برة ولو انه متاخر ونتكلم شوية
, عايزك في موضوع مهم
, ميرنا وهى تغلق الباب: يلا
, آسر وقد استوقفها وهو ينظر لها من اسفل لاعلى: يلا فين؟ اانتى هتطلعى باللى انتى لبساه ده؟
, ميرنا وهى مستغربة: ايوة فيها ايه؟
,
, كانت ترتدى فستان اعلى الركبة وكان بحمالات وعليه جاكت لكنه قصير جدا
, آسر: فيها ايه ايه بس الفستان قصير اوى وبعدين الجو برد ادخلى البسر بنطلون يا ميرنا
, ميرنا: no. it s comfortable for me
, آسر: بس مش مريح ليا انا , لو سمحتى يا ميرنا علشان خاطرى لو عايزة نخرج ادخلى البسر بنطلون يا حبيبتى علشان خاطر آسر اوك
, ميرنا: اوك آسر.
,
, صعدت ميرنا وابدلت ملابسها ولكن كانت ضيقة جدا فذلك الفستان كان افضل. عندما شاهدها آسر شعر بالضيق ولكنه وافق واتجهوا لاحد مطاعم الوجبات الجاهزة.
, ميرنا: آسر في ايه ايه هو المهم؟
, آسر: هههههه بتتكلمى عربى بالراحة اوى وبرقة فظيعة لو سمعتك وانت بتتكلمى براحتك هههههه مصدقش انك انتى ابدا
, ميرنا: آسر لو سمحت قولل بأى حبيبى
, آسر: اهو علشان الكلمة دى هقولك يا ستى
, ميرنا بزعل: ليه آسر كده تقعد شهر بعيد عنى ليه؟
,
, آسر: علشان اقعد معاكى العمر كله يا حبيبى ان شاء **** هنزل احضر الفرح وواجى اناقش الرسالة ونتجوز يوم مناقشتها علشان يكون عندى عيد من جميع النواحى ها ايه رأيك؟
, ميرنا: ماشى موافقة بس اكيد يا آسر بجدد هنتجوز يوم المناقشة بتاعك؟
, آسر: هههههههههه ايوة يوم المناقشة بتاعى هههههههه
, ميرنا: طيب هنعيش فين؟
, آسر: بصى يا ستى انا هحاول نعيش هنا لو منفعش خلاص هنقضى الدراسة هنا علشان وهناك الاجازات ها ايه رأيك.
,
, ميرنا: آسر حبيبى بجد انا بحبك اوى ,هتسافر امتي؟
, آسر: يا حبيبتى يعنى اجهز حاجتى واحجز وارتب امور الجامعة وكده هتاخد اسبوع اوو اتنين مش اكتر
, ميرنا: طيب نخرج ونقضيهم كلهم مع بعض علشان خاطرى
, آسر: علشان خاطرك وخاطر عيونك انتى تؤمرى بس وانا انفذ
, ميرنا: طيب يلا نروح نكمل فسحنتنا.
, خرج آسر وبصحبته ميرنا من المطعم وتوجهوا لاحد مدن الملاهى الكبيرة فلعبوا جميع الالعاب واستمتعوا كثيرا ,ثم توجهوا.
,
, للسينما وشاهدوا فيلما رومانسيا وبعد ذلك توجهوا لمنازلهم،
, على جانب آخر كانت سمية قد انتهت من اخر سيكشن لها وتوجهت لمكتب خليل تنتظره وبعد دقائق معدودة دخل خليل،
, خليل وهو يتحدث بهاتفه الخلوى: طيب ماشى يا استاذ طارق ان شاء **** هجيبها ونيجى لحضرتك بس خليها بكرة لانها تعبانة
, طارق: لا لا الف سلامة عليها خلاص خليها براحتها لحد مترتاح خالص ولو حصلت ممكن اجى اخد اقوالها مفيش مشكلى.
,
, خليل: لا لا لا مش للدرجة دى بس هي مرهقة بس من الكلية وكده
, طارق: طيب انا مضطر اقفل دلوقتى يا دكتور وان شاء **** نتقابل بكرة
, خليل: طبعا طبعا اتفضل ان شاء **** اجيبها ونيجى مع السلامة
, طارق: مع السلامة
, سمية: ده استاذ طارق وكيل النيابة؟
, خليل: ايوة كان عايز اقوالنا تانى معرفش ليه ,تقريبا علشان ينهى التحقيق او حاجة زى كده فقولتله خليها بكرة علشان انتى مرهقة وكده.
,
, سمية: لا ياعمو خلينا نروح دلوقتى لانى بكرة مسافرة خلاص
, خليل بذول ودهشة: نعمم؟ ازاى تنزلى بكرة ومحاضراتك؟
, سمية: هاخدها من اى حد او هجيبها من المكتبة اللى فيها ورق المحاضرات ولو وقفت حاجة هقول لحضرتك عليها
, خليل: طيب مين اللى هيجيبهالك؟
, سمية: مى بنت عمى انا هقولها بس معنتش عايزة اقعد في القاهرة اكتر من كده معلش يا عمو انا بجد عايزة اريح اعصابى ودماغى.
,
, خليل: طيب يا بنتى اللى انتى عيزاه ولو على أيمن انا هتكلم معاه علشان الغياب
, سمية: لااااا دكتور ايمن لا انا بخاف منه اوى وكمان هيدينى الترم التانى فبلاش علشان خاطرى
, خليل: هههههههههههه يا بنتى أيمن ده طيب اوى و**** هو بس عازكوا تنتظموا وتكونوا دكاترة شطار مش جزارين ههههه
, سمية: لا كده هيخلينا سفاحين ههههه
, خليل: طيب متقلقيش بس ويلا علشان نعدى على النيابة قبل ما نروح.
,
, خرج خليل وسمية من الكلية متوجهين الى النيابة وصلواا ثم دخلوا،
, خليل: السلام عليكم. ازيك يا استاذ طارق
, طارق: اهلا وسهلا يا دكتور خليل ازيك يا س، دكتورة سمية
, سمية: الحمد لله
, طارق: ايه اللى جابكم النهاردة حضرتك كنتى تعبانة كنتى استنى لحد مترتاحى
, خليل: لا هي كويسة الحمد لله واصرت تيجى النهاردة
, طارق: طيب اتفضلوا
, جلس خليل وسمية وطلب طارق لهم عصير ليمون وجلسوا وانهوا ما أتوا اليه ولكن،.
,
, طارق: بعد اذن حضرتك يا دكتور خليل انا عايز حضرتك ودكتورة سمية في مووضع مهم
, خليل: هو الاتحقيق منتهاش لسة ولا ايه
, طارق: لا لا مش بخصوص التحقيق دى حاجة شخصية تخص الانسة سمية
, سمية: انا؟
, خليل: خير في ايه؟
, طارق: مينفعش هنا ممكن اجى اشرب مع حضرتك الشاى في البيت النهاردة اكون شاكر جدا
, خليل وقد نطر الى سمية فوجدها غاضبة: معلش يا استاذ طارق بس انا مش فاضى اصل٣ نقطة
,
, طارق: طيب نروح اى مكان نشرب حاجة دلوقتى المكان هنا مش مناسب خااااااااااااااااالص
, سمية بضيق وقد فهمت ما يرمى له: بس انا تعبانة ومرهقة ياريت حضرتك تقول الوضوع لو سمحت من فضلك
, طارق باحراج: طيب اتفضلوا اقعدوا دكتورة سمية انا، زززانا معجب بحضرتك وعايز اتقدملك رسمى وانا بكلم دكتور خليل اهه
, سمية على وجهها الصدمة: بس٣ نقطة
,
, طارق: لو سمحتى يا دكتورة سيبينى اكمل كلامى انا سنى 29 سنة والدى **** يرحمه كان رئيس محكمة شمال القاهرة مليش غير اخ وهو دكتور بس مش هنا هو مسافر المانيا وانا عايش مع والدتى في بيتنا مرتبى كويس الحمد لله ومستعد نعمل خطوبة دلوقتى وبعد لما تخلصى نعمل الفرح ولو عايزة تكملى الماستر بتاعك براحتك ع الاخر اللى انتى عيزاه انا مش هقولك لا وع فكرة انا عارف انك مخطوبة قبل كده لكن انا عرفت انك خلاص مبقيتيش مرتبطةوكمان عارف والدك وعارف عمك بس انا قولت افاتح حضرتك والدكتور خليل في الموضوع الاول.
,
, سمية: حضرتك ايه اللى عرفك انى كنت مخطوبة؟ وايه اللى عرفك ان انا خلاص نهيت الموضوع
, طارق: من حضرتك في المرة الاولانية جاوبتى انك مخطوبة النهاردو قولتى انك مش مرتبطة بس هههههه
, خليل: حضرتك فاجئتنا بس٣ نقطة
, سمية مقاطعة: بعد اذن حضرتك يا عمو استاذ طارق صدقنى حضرتك انسن محترم جدا ومهذب جدا واى واحدة في الدنيا كلها تتمناك بس انا صدقنى و**** مبفكرش في الجواز خالص دلوقتى.
, طارق: انا ممكن استنى٣ نقطة
,
, سمية بابتسامة حزينة: الافضل لحضرتك متستناش انا و**** بجد مش ناوية انى اتجوز وبجد حضرتك انسان ليك كل التقديير **** يرزقك بانسانة تستاهلك وتكون زوجة صالحة لحضرتك
, خليل: استاذ طارق ارجوك تقدر الوضع سمية لسة طالعة من تجربة وهي قافلة ال موضوع ده خالص مع اى حد وصدقنى صعب جدا انها تفكر فيه دلوقتى
, طارق: اتمنى انها تعيد التفكير فيه مرة تانية ,حضرتك انسانة محترمة جدا يا دكتورة اتمنى انك تفكرى.
,
, سمية: ده قرار من زمان يا استاذ طارق عن اذن حضرت
, طارق: اتفضلوا
, وهم خليل بالخروج وتبعته سمية ثم ودعهما طارق،
 
الفصل السابع عشر


فى منزل أحمد ,حيث توجد الترتيبات لعرس ملك فكل من به منشغل,كانت مها في حجرتها ترتبها،
, مالك: ماما، ماما٣ نقطة
, مها: خير يا مالك؟
, مالك: هي سمسمة هتيجى امتى؟
, مها: مش قبل اسبوع ,هتخلص محاضرتها وتيجى انت مسالتهاش ليه؟
, مالك بيئس وخيبة أمل: اصلى آخر مرة كلمتها كنت رايح الدرس فملحقتش اسالها ع العموم خير مش مشكلة
, مها: خير كنت عايزها في حاجة؟
, مالك: اصل كنت عايزها تنقى معايا البدلة بس مش مشكلة
, مها: طيب قول لملك.
,
, مالك باستغراب: ملك؟ يا ماما **** يكون في عونها وبعدي ن من غير حاجة مبسلمش من لسانها دلوقتى بأى ولا هسلم من ايدها ولا لسانها ههههه
, مها: ههههه معلش بأى اختك وفرحها كمان اسبوعين فاعذرها يا حبيبى وبعدين ده انت اخوها الوحيد ولازم تدلع عليه
, مالك: ماشى عشان خاطرك انتى بس يا عسل يا ابيض انت و**** الحاج أحمد ده متهنى هنا، اوعدنا يارب ويغمز لها
, وهنا يدخل أحمد عليهم،
, أحمد: بتقول حاجة يا مالك؟
,
, مالك بخضة: ها، ولا حاجة اصل. اصل انا بسال سمية هتيجى امتى عان تجيب معايا البدلة
, أحمد بنظرة ذات معنى: لا و****؟ ماشى هصدقك بس فعلا انا متهنى ههههههه
, مالك وقد شعر بالخجل: هو حضرتك سمعت هههههه بس
, أحمد: ايوة سمعت بس لقيتك اعمى
, مالك: ليه بس كده يعنى هي مش عسل؟
, أحمد: عسل؟ انت مبتشوفش اساسا دى مامتك دى عسل وقمر 14 اللى نورلى حياتى و٣ نقطة
, مالك مقاطعا: حيلك حيلك يا بابا ماما بقت زى الفراولة٣ نقطة
,
, مها بوجه خجل: خلاص بأى انت وهو، شوفوا وراكوا ايه انا، مش فاضية
, أحمد: واد يا مالك ماماطول عمرها كده لما تتحرج تتوه ع الموضوع بس بردو فراولة بالقشطة هههههه
, مها تتصنع العصبية: احمد بأى خلاص ,وانت يا ماك اتفضل روح شوف هتجيب بدلتك منين
, مالك: و**** بفكر اجيبها من هنا لان معنديش وقت انزل القاهرة او الف
, أحمد: هو انت لسة مجبتش بدلتك مروحتش جيبتها مع عمرو ومصطفى ليه لما قالولك؟
,
, مالك: يا بابا مش فاضى يعنى لسة هروح اسكندرية واسيب مذاكرتى علشان اجيب بدلة
, مها: طيب اتصل بسمية وقولها تجب لك بدلة وهي جاية واديها مقاسك
, مالك: هي و**** فكرة بس مش عارف هتكون فاضية ولا لا
, مها: لا متقلقش قولها انت بس ولو مش فاضية هتقولك
, أحمد: طيب يا سى مالك مشكلتك اتحلت؟
, مالك: ايوة الحمد لله ههههه
, أحمد: طيب اتفضل على اوضتك كمل مذاكرة انت ثانوية عامة واقفل الباب لو سمحت.
,
, مالك: احم. احم انا شامم ريحة كارت أحمر. هعتبره أصفر واقوم سلام
, مها /أحمد: ههههه سلام
, مها بنظرة حانية: الاولاد كبروا يا أحمد وكبرونا معاهم بعد كام يوم هتكون حما
, أحمد بثقة مبتسماً: يا سلام وماله بس شباب بردو لو جوزت اولادى كلهم
, مها بنفس الطريقة: هو انا اطول يكون حبيب قلبى شباب **** يخليك لينا لحد متشوف ولادهم وولاد ولادهم.
,
, أحمد: بس اطمن عليهم بس وكل واحد يكون سعيد ومستور في حياته ومش عايز اكتر من كده ,مها. محمد خطيب سمية اتصل بيا وقال انه عايزنى ضرورى النهاردة ولازم يشوفنى ,سمية مقلتلكيش حاجة
, مها بارتباك: ها. هي هتقول ايه يعنى يا أحمد
, أحمد: معرفش بس طريقة كلامه قلقتنى، مالك مرتبكة ليه كده؟
, مها: وهرتبك ليه بس. يعنى اصل دماغى فيها مية حاجة. المهم منى الجلسة الجاية بتاعتك امتى؟
, أحمد: بعد بكرة ان شاء ****.
,
, مها: **** يتم شفائك على خير يا حبيبى هانت كلها كام اسبوع وتعمل العملية ونرتاح ن شاء **** من القلق ده
, أحمد: و**** يا مها محدش يعرف هتكون اى راحة
, مها: ان شاء **** خير يا أحمد متقلقش
, هنا يطرق الباب احد ما ولكنها طرقات مميزة لجميعع من في البيت في صغيرة وسريعة،
, مها: ادخلى يا رهف
, رهف: مامتى حبيبتى وبابايا حبيبى يارب متجمعين دايما كده
, أحمد ينظر لمها مبتسما: قلقان معرفش ليه.
, مها مبتسمة: خير يا رهف؟
,
, رهف: خير. كله خير عايزة اشوفكم بس واطمن عليكم. شوفتوا كله خير ازاى
, أحمد: انا اتاكدت دلوقتى ان كله خير ولا ايه يا مها هههههههههه
, مها: هههههههههه
, رهف: طيب امشى انا بأى ههههه
, مها وقداتسعت عيناها من الدهشة: ماشية؟ لا بجد؟
, رهف: لا بهزار بتاخدى على كلامى بردو ,بابا حبيبى ازيك عامل ايه
, وذهبت لابيها لتقبله وتجلس بجواره
, أحمد يقبل جبينها: خير يا اخر العنقود
, رهف: العنقود مش ظريف وتاعبنى معاه جدا
, أحمد: ليه كده بس؟
,
, رهف: ملك زعقتلى الصبح عشان عايزة اروح معاها الجامعة ,عايزة اخرج
, مها: انتى بتستهبلى هتروحى معاها الجامعة ازاى وكمان انتى امتحاناتك بعد يومين ,اقعدى ذاكرى احسن ,متشوف بنتك ياأحمد
, رهف بتوسل: يا بابا بجد زهقت من المذاكرة
, أحمد يمسح على شعر ابنته: ياحبيبتى معلش لما نخلص امتحانات انزلى زى ما انتى عايزة وانا هفسحك ,عايزين نركز احنا في اخر سنة ابتدائى عايزين ندخل الاعدادى كده واحنا الاوائل.
,
, رهف: يا بابا بس انا اتخنقت وعايزة اعمل رىفريش لدماغى
, مها متعجبة: رى فريش؟ اتعلمتيها منين دى؟
, رهف بضحكة واسعة بريئة: هههههههههههههههه من الكمبيوتر ,لما الكمبيوتر بيهنج بنعمله ري فريش يا مامتى
, مها مبتسمة: ماشى يا. كمبيوتر
, رهف: ها يا بابا
, أحمد: طيب تعالى انا وانتى وماما ننزل نتفسح هنروح عند الاسطبل وهركبك الخيل هاايه رأيك
, رهف تقفز لاعلى من الفرح: يعيش باابا يعيش بابا
, أحمد: بس بشرط
, رهف: شرط؟
,
, أحمد: مفيش خروج خالص لحد متخلصى امتحانات
, رهف دى كلها عشر ايام واخلص: اكيد اكيد يا باباتى
, مها: هههههه طيب روحى قولى لمالك عشان يركب معاكى ويجى يعمل ري فريش لدماغه هههههه
, رهف: ماشى٣ نقطة
, وتخرج رهف من غرفتها تدندن وترقص من الفرح متوجهة لغرفة مالك ,تطرق عليه الباب،
, مالك: ادخل
, رهف: مالك
, مالك: يا نعم
, رهف: جه امر من جهات عليا انك تجهز نروح نركب خيل
, مالك: نعم؟ انا عندى مذاكرة مش فاضى.
,
, رهف بتوسل ورجاء: علشان خاطرى يا مالك انا مخنوقة وعايزة اشم هوا
, مالك: طيب نص ساعة واجهز
, رهف تقبل جبين اخيها: **** ميحرمنيش منك متتاخرش عشان خاطرى
, مالك: طيب يلا اطلعى
, ياخذ مالك هاتفه ويتصل باحدهم، ,فى هذه الاثناء كان خليل مع سمية في السيارة متجهين الى منزلهم،
, خليل: ايه رأيك في طلب استاذ طارق يا سمية؟
, سمية: يا عمو انا قولت رأيى وخلاص وياريت منفتحش الموضوع ده وياريت بابا ميخدش خبر.
,
, خليل: ماشى زى ما تحبى, بس انتى احرجتى الراجل يا سمسمة كتمتيه بمعنى اصح هههههه مكنتش فاكرك جامدة كده
, سمية: لازم الواحد يجمد عشان يقدر يعيش
, خليل: عندك حق بس منظلمش حد يا سمسمة
, سمية: هو انا ظلمت استاذ طارق يا عمو
, خليل: لا مظلمتيهوش بس عامة يعنى لازم نكون شداد ومنفرطش في حقنا وناخده من الاسد بس منظلمش فهمانى؟
, سمية: ايوة يا عمو فاهمة حضرتك
, ويرن هاتف سمية ,تخرجه من حقيبتها ثم تحملق له باستغراب،.
,
, خليل: متردى يا سمية
, سمية: لا لما نروح
, خليل: ده محمد؟
, سمية ده متصلش بيا واحنا مخطوبين هيتصل لدلوقت: ههههه لا ده مالك
, خليل: ع العموم احنا وصلنا يلا انزلى
, ونزلت سمية وتبعها خليل ,ثم صعدا الى المنزل ,فتحت لهم هدى الباب،
, هدى باستغراب: دكتور خليل ايه اللى جابكم دلوقتى؟
, خليل: يعنى نمشى يا هدى ههههههه يلايا سمية
, هدى: لا و**** مقصدش بس اصل ده مش معادكم وكمان الغدا مش جاهز ودكتورة أميرة مجت لسة و٣ نقطة
,
, خليل مقاطعا اياها: خلاص خلاص ايه اذاعة الشرق الاوسط قدامى روحى يا هدى دماغى صدعت
, هدى: احضرلكم الاكل
, سمية: ههههههه اكل ايه بس يا هدى انا عن نفسى مليش نفس ,انا هطلع يا عمو بعد اذنك
, خليل ينظر لسمية: اتفضلى يا سمسمة , هدى اعملى لدكتورة سمية طبق سلطة ومتحطيش ملح بسرعة
, هدى: حاضر يا دكتور بعد اذنك
, سمية: بجد مليش نفس يا عمو
, خليل بجدية: سمية , مش عايز كتر كلام اتفضلى على اوضتك واتصلى بمالك اخوكى.
,
, تخضع سمية لقول خليل , وتصعد غرفتها , تبدل ملابسها ثم تتوضأ وتصلى الظهر بعد ذلك تتصل بمالك،
, مالك: لا و**** لسة فاكرة
, سمية: طيب قول السلام عليكم الاول يا شيخ
, مالك بضيق: السلام عليكم يا ستى ارتحتى كده
, سمية: وعليكم السلاااام ورحمة **** وبركاااااته ,مدايق ليه منى كده؟
, مالك: بصى انا متدايق وزعلان جدا يا سمية ومش انا لوحدى
, سمية: ليه بس يا مالك.
,
, مالك بعصبية: يا سمية مبقيتيش تكلمينى زى الاول ولا بتسالى وكمان ملك اللى فرحها بعد اسبوعين تلاتة مبتساليش عليها ولا رهف اللى امتحاناتها اليومين دول متصلتيش بيها وانتى عارفة اد ايه هي متعلقة بيكى
, انا عارف انه مش فرض عليكى بس انتى عودتيها على كده
, سمية وقد احست بانهها بالفعل مقصرة وقد احست بالذنب ولكن ماذا تفعل فايامها الماضية كانت بمثابة سنين عجاف قد مرت عليها: ٣ نقطة
, مالك: سمية انتى معايا؟
,
, سمية بصوت مخنوق: ايوة يا مالك
, مالك بنبرة حانية: انا اسف يا سمسمة لو كنت شديت معاكى في الكلام انا متوتر شوية بجد متزعليش منى انا اسف وبعدين اخوكى الصغير استحمليه
, سمية بدموع: يا حبيبى مش زعلانة انا بجد مقصرة معاكم بس فعلا كنت مشغولة ومضغوطة جدا اعذرنى يا مالك
, مالك وقد احس بسمية: سمية انتى كويسة؟ انا آسف و**** بجد
, سمية: يا بنى انا كويسة المهم ايه اخباركم واخبار رهف وملك وماما وبابا طمنى؟
,
, مالك: و**** كلهم تمام ,انتى عارفة احنا رايحين فين؟
, سمية: فين؟
, مالك: المزرعةاللى فيها اسطبل الخيل وهنركب خيل
, سمية بفرحة: **** يا بختكم كان نفسى اكون معاكم
, مالك: هكلمك من هناك وانقلك بث حى ههههههههه اى خدمة
, سمية: عشان خاطرى لما تروح شوف فُلة وطمنى عليها بس متركبهاش
, مالك: يا بخت فُلة من كتر خوفك عليها
, سمية: يا سلام دى اقل واحدة اخده حقها معايا ههههههههه عشان خاطرى يا مالك وخد معاك السكر اللى بتحبه ليها.
,
, مالك: يا سمسة انا مش فاضى ومعرفش بيتجاب منين
, سمية: بص قول لعمو حسين السايس وهو عارف ملكش دعوة
, مالك: ماشى ,سمية انتى جاية امتى؟
, سمية: ليه؟ خير؟
, مالك بارتباك: ولا حاجة بطمن عليكى بس بلاش
, سمية: هههههه لا بلاش يعنى ممكن اليومين الجايين دلوقتى ,خير بأى في ايه؟
, مالك: لا بجد يعنى مثلا بكرة او بعده؟
, سمية: ممكن. ها عايز اجيب ايه؟
, مالك: قفشتينى ههههههه ,طيب بصى لو مش فاضية مفيش مشكلة خااااااااااااالص
, سمية: ها؟
,
, مالك: بصراحة كده انا كنت عايز اشترى بدلة لفرح ملك و عمرو بس مفضيتش انزل القاهرة او اسكندرية والف فممكن يعنى، يعنى٣ نقطة
, سمية مبتسمة: اجيب البدلة صح؟
, مالك باحراج: صراحة كده صح معلش يا سمية لو هتعبك معاياا
, سمية ممازحة: طيب تدفعلى كام؟
, مالك بجدية: هبعتلك اللى انتى عايزاه دلوقتى و**** قولى اللى انتى عايزاه بس هاتى رقم حسابك.
,
, سمية: هههههههه و**** انت مخك على ادك,متحملش هم الفلوس الحمد لله بابا باعتلى اول الشهر ولسة زى ما هما مروحتش اخدت منهم حاجة فربنا يسامحك هتخلينى اروح مشوار تمام للبنك بس مفيش مشكلة قوللى بس على اللون والستايل اللى انت عايزه
, مالك: لا بجد هتجيبيها **** يخليكى يا سمية , بصى هاتى اى حاجة على ذوقك واى لون بس عايزها تكون تليق بالاشبين
, سمية: ماشى بس يارب تعجبك يا أيها الاشبين ههههه.
,
, مالك: ههههه هو انا أطول انتى تجيبيها انا كان نفسى اساسا تكونى موجودة تنقيها معايا **** يخليكى يا سمسمة
, سمية: ويخليك يا حبيبى ها اى خدمة تانية؟
, مالك: عايز سلامتك وسلميلى على عمو خليل وطنط أميرة ونغم كتير جدا
, سمية: **** يسلمك سلملى على البيت كله ومتقولش لحد ان انا راجعة قريب عايزة اخليها مفاجئة
, مالك: و**** هتكون احسن مفاجأة ان شاء **** تحتاجى منى حاجة
, سمية: سلامتك **** يطمنى عليكم.
,
, مالك: وعليكى يا سمسمة في رعاية ****
, سمية: في رعاية ****
, واغلقت سمية الهاتف مع مالك ,لتخلد الى النوم قليلا لتجد الراحة ,على جانب آخر كانت ملك مع اصدقائها في الجامعة فذهبت لسمية الكلية ولكنها لم تجدها ولكنها علمت بان احد الطلاب هناك وهو ابن شخصية عامة قد قبض عليه فخمنت انه هو ابن الوزير فاتصلت بسمية لتطمئن عليها. ولكن هاتف سمية كان مغلقا،
, ملك بقلق: اووووف كمان مغلق
, ماهى: ايه يا بنتى مالك.
,
, ملك: ولا حاجة اختى بتصل بيها مغلق وكمان مش لقياها
, ماهى: مش انتى بتقولى هي بتتدرب في مستشفى الدكتور قريبكم ده يمكن مشغولة وقفلته
, ملك: يمكن
, ماهى: طيب ايه رأيك تيجى نتغدى في مطعم
, ملك: لا بجد يا ماهى دماغى مصدعة من امتحان النهاردة وكمان السواق جه اساسا
, ماهى: يا ستى اهى هانت فاضل مادة ونخلص وتفضى يا عم لفرحك يا بختك ههههههههه
, ملك: **** اكبر اهه النق ده اللى جايبنا لورا هههههههه بس اوعى متجيش بجد ازعل منك.
,
, ماهى: هو انا اقدر بس هتعمليه فين
, ملك: عمرو عايزه في اسكندرية وانا عايزاه في القاهرة فلسة معرفش
, ماهى: انتى بتستهبلى يعنى فرحك بعد اسبوعين ولسة محددتيش المكان
, ملك: يا بنتى عادى المهم اشوفك بعد بكرة بقى هبقى اكلمك ع الموبايل ان شاء **** السواق جه، سلام
, ماهى: اوك تمام، سلام
, وخرجت ملك متوجهة للسيارة التي تنتظرها بالخارج،
, فى شركة محمود يتصل محمود بآسرر ليتحدث معه بشأن عرس مى،
, آسر: السلام عليكم.
,
, محمود: وعليكم السلام ازيك يا آسر
, آسر: الحمد لله يا بابا ازى حضرتك وماما ومى وحشتونى و****؟
, محمود: الحمد لله كويسين بخير قال يعنى بتسأل والنهم اخبار رسالتك ايه؟
, آسر: الحمد لله اهى ممكن اناقشها خلال الفترة الجاية
, محمود: طيب كويس الحمد لله ر بنا معاك ,يعنى ممكن تنزل تحضر فرح مى وترجع تانى؟
, آسر مفيش مفر: ماشى يا بابا ان شاء **** حددوا معاد الفرح وبلغنى ان شاء ****.
,
, محمود: طيب الحمد لله اختك هتفرح اوى ,محتاج فلوس ابعتهالك.
, آسر: لا يا بابا **** ميحرمنيش منك لو احتجت حاجة هقول لحضرتك
, محمود: طيب بص يا آسر اتصل بمى ومامتك كده اسال عليهم مينفعش تقصر فيهم كده
, آسر: حاضر يا بابا ان شاء **** عايز حاجة من هنا؟
, محمود: لا عايز سلامتك مع السلامة يا بنى
, آسر: مع السلامة
, واغلق محمود الهاتف لتدخل عليه مى،
, مى: ها يا بابا هتروح ولا عندك اجتماعات تانية؟
,
, محمود: بصراحة عندى شغل لازم اخلصه
, مى: طيب ماشى يعنى هتسيبنى اروح لوحدى واخد معاكسات ماشى يا استاذ بابا محمود ههههههههه
, محمود: ماشى يا بنت الاستاذ المهم عندى ليكى خبر حلو
, مى: خبر حلو، ايه هو؟
, محمود: آسر وافق انه ييجى في اى وقت يحضر فرحك وقال حددوا الوقت وانا هاجى تخيلى؟ ظ
, مى يعنى زى ما يوسف قال يا ترى في ايه؟: بصراحة لا هههههه بس الحمد لله هتصل بيوسف واقوله، يلا سلام يا بابا.
,
, محمود: هتتغدى في البيت ولا مع يوسف؟
, مى: الاغلب مع يوسف ان شاء ****
, محمود: طيب ماشى سلميلى عليه وقولى لمامتك عشان نظامها ميتلخبطش ههههه
, مى: ههههههه ماشى ماشى سلام
, وخرجت مى من غرفة محمود متوجهة لسيارتها وتتصل بيوسف،.
 
الفصل الثامن عشر


وخرجت مى من غرفة محمود متوجهة لسيارتها وتتصل بيوسف،
, يوسف: الو يا حبيبتى
, مى: ازيك يا يوسف عامل ايه؟
, يوسف: تمام الحمد لله انتى ايه اخبارك؟
, مى: انا تمام كويسة الحمد لله ,يوسف ينفع اتغدى معاك النهاردة؟
, يوسف بقلق: مى انتى كويسة؟
, مى: ايوة الحمد لله بس عايزة اتغدى معاك بلاش يعنى؟
, يوسف: لا يا حبيبتى تحبى نتغدى فين؟
, مى: ايه رأيك في مطعم
, يوسف: تمام كويس انتى فين دلوقتى
, مى: هههه انا في المطعم اساسا.
,
, يوسف: اممممممم يعنى بتحطينى امام الامر الواقع يا انسة مى
, مى بدلع: لو كان يعجبك هههههه
, يوسف: طبعا يعجبنى. كلها كام يوم واوريكى هطلعه كله عليكى
, مى: ههههه لا نزله احسن المهم انا مستنياك متتاخرش
, يوسف: ربع ساعة واكون عندك ان شاء **** مع السلامة
, مى: اوك,مع السلامة
, تغلق مى مع يوسف الهاتف لتنتظره بينما في مكان آخر يوجد حوار ولكنه،
, ملك: يا عمرو لا انا عيزاه في القاهرة صحابى كلهم هناك وبعدين هناك احسن.
,
, عمرو: ياا حبيبتى اسكندرية احسن وبعدين احنا كده كده هنروح على مطروح نقضى شهر العسل زى ما انتى عايزة يبقى اسكندرية اقرب وبعدين هناك كل قرايبنا يا ملك وكمان خالتو موافقة على اسكندرية
, ملك بدموع بسيطة: يا عمرو بس انا صحابى كده مش هييجوا
, عمرو: مين اللى قالك.؟
, ملك: عمر محد من اهاليهم هيرضى يخلى بنته تيجى من القاهرة لاسكندرية علشان فرح وكمان ترجع لوحدها
, عمرو: واللى يجيبهملك؟
, ملك بتعجب: ازاى؟
,
, عمرو: لاااااااا دى خليها عليا
, ملك بعصبية خفيفة: يا عمرو بأى قولى علشان خاطرى بجد هزعل انا مش مستحملة
, عمرو: يا ساتر انتى هتفضلى كده، **** يصبرنى، امرى لله هقولك انا هحجز لهم باص تمام وهيعدى على كل واحدة في بيتها ان شاء **** ويروحها لمكان ما اخدها وهيكون امان جدا ان شاء **** ولو عايزين اهلها ييجوا كمان ينوروا، ها ايه رأيك؟
, ملك: يعنى مش بطالة
, عمرو: نعم؟
,
, ملك: ههههههههه **** يخليك ليا يارب وميحرمنيش منك ,خلاص اعمله في اسكندرية
, عمرو: ايوة كده ميجيبها الا عمرو ,المهم طمنينى انتى فين دلوقت؟
, ملك: انا لسة في الطريق للبيت
, عمرو: مع السواق ولا لوحدك يا سلطان؟
, ملك: لا يارمضان مع السواق هههههههه
, عمرو: هههه خفة يب عملتى ايه في الامتحانات؟
, ملك: الحمد لله كان رخم شوية.
,
, عمرو: ياستى خلاص كلها كام يوم وتخلصى امتحانات للابد وتبقى محاسب اد الدنيا المهم خالتو وعمو ومالك و رهف عاملين ايه؟
, ملك: ايه يا بنى بتراجع اسامينا ولا ايه، الحمد لله كلنا كويسين
, عمرو: الحمد لله,وايه اخبار سمية؟
, ملك: معرفش
, عمرو ممازحا اياها: ازاى متعرفيش ا اخبار اختى واختك
, ملك: بص يا سيدى انا روحتلها الجامعة ملقتهاش وكمان عرفت ان ابن الوزير ده اتقبض عليه فقلقت واتصلت بيها لقيته مغلق، اعمل ايه انا باى؟
,
, عمرو: معلش يا ملك خليها عليكى يمكن يا بنتى فصل ولا حاجة
, ملك: لا يا سيدى لا عليا ولا عليها انا بد زعلانة منها بقالها ييجى 3 و 4 ايام مبتكلمنيش خالص ولا كأن فرحى الايام دى خالص
, عمرو: طيب بذمتك سمية عمرها قصرت معاكى في حاجة مهما كان ت مشغولة؟
, ملك: بصراحة. لا
, عمرو: اذن اكيد في حاجة مهمة اوى شغلتها عنك ده كفاية موضوع ابن الوزير ده.
,
, ملك: فعلا انا قلقانة عليها اوى من الموضوع ده. انا عارفة هي مالها ساسا ومال القرف ده هي مش مسئولة اساسا
, عمرو: يا بنتى دى كلمة حق مينفعش اختك تكتمها وانتى عارفاها اكتر منى
, ملك: طيب يا استاذ مدافع متشكرين لخدماتك
, عمرو: استاذ؟ حرام عليكى امال الكلية والماستر والصيدلية بيعملوا ايه حرام عليكى عينى طلعت ههههههههههه
, ملك: ههههههههه ماشى يا عم الدكتور ,المهم انا هقفل بأى لانى خلاص قربت اوصل.
,
, عمرو: ماشى يا ملوكة سلميلى على خالتو وعمو واخواتك، سلام
, ملك: لا اله الا ****
, عمرو: محمد رسول ****
, تنهى ملك مكالمة عمرو وهي على مشارف بلدتها. تصل ملك الى منزلها لتجده فارغا،
, ملك: سامية، سامية٣ نقطة
, سامية: ايوة يا انسة ملك؟
, ملك: فين بابا وماما واخواتى؟ اوعى تكونى قتلتيهم و حطيتيهم في اكياس؟
, سامية: **** اكبر ليه يا انسة ملك السيرة دى يا ستى راخو يرحبوا خيل.
,
, تنهى ملك مكالمة عمرو وهي على مشارف بلدتها. تصل ملك الى منزلها لتجده فارغا،
, ملك: سامية، سامية٣ نقطة
, سامية: ايوة يا انسة ملك؟
, ملك: فين بابا وماما واخواتى؟ اوعى تكونى قتلتيهم و حطيتيهم في اكياس؟
, سامية: **** اكبر ليه يا انسة ملك السيرة دى يا ستى راخو يرحبوا خيل
, ملك بدهشة: ايه؟ خيل؟ من ورايا مااااااااااشى، واكيد مالك راح معاهم
, سامية: ههههه ايوة
, ملك بتحذير ووعيد مصطنع: ماشى
, سامية: اجهزلك الغدا.
,
, ملك: يا ريت يا سامية انا واقعة من الجوع وياريت تطلعيه فوق
, سامية: حاضر ,ثوانى ويكون الاكل جاهز
, صعدت ملك الى غرفتها اخذت حماماً دافئاً ثم توضأت وصلت العصر وابدلت ثيابها ثم تناولت غذائها وابدلت ثيابها لتليق بركوب الخيل، ,فى اسطبل الخيل حيث توجد عائلة
, احمد ,كان الجميع يشعر بسعادة تغمر قلبه فمن نعومة اظافرهم كان احمد ياتى بهم الى هذا المكان ليلهوا ويركبوا الخيول ,فمعظم ذكريات طفولتهم هناك،.
,
, رهف بسعادة: يااااااااااااه الحمد لله بجد يا بابا كنت محتاجة اجى هنا جدا اريح اعصابى
, مها بتعجب: اللى يسمعك كده يقول انك ست كبيرة وشايلة الهم
, رهف: هو انا صغيرة ولا ايه انا بلا فخر ان شاء **** كلها شهرين تلاتة واكون في اولى اعدادى هكون انسة كده زى القمر هههههه
, مالك مازحا: انا شاكك في البت دى ,رهف تعالى كده، لاااا انتى سخنة٣ نقطة
, رهف: خفة، انت اللى ايدك باردة
, الجميع: هههههههه.
,
, مالك: طيب روحى بأة شوفى من اللى هيركبك الخيل ,انا رايح اركب سندباد ع فكرة
, رهف بغضب طفولى: يا بابا قوله يركبنى معاه بأه انا جاية اتبسط مش جاية يتعكنن عليا
, أحمد: هو عكنن عليكى في ايه ,اخوكى بيهزر معاكى ,متبقيش قماصة امال، يابنى خد اختك معاك وروحوا يلا
, مالك: طيب وحضرتك مش هتيجى تركب معانا
, أحمد: لا انا راحت عليا خلاص هههههه انا هقعد مع ماما شوية
, ملك: حقك يا باشا.
,
, أحمد: بسم **** الرحمن الرحيم ,بت يا ملك جيتى امتى؟
, ملك: بقالى زمان يا بابا من اول انا هقعد مع ماما شوية هههههه
, مها: هههههه طيب عملتى ايه في امتحانك؟
, ملك: تمام الحمد لله هو كان رخم لكن انا ارخم منه
, مالك: ههههههههه هتقوليلى هههههه
, ملك: كده طيب و**** لاوريك
, وظلت ملك تركض خلف مالك ورهف تجرى معه تارة يحملها وتارة يضعها ارضا,واحمد يراقب المشهد مع زوجته في سعادة غامرة،.
,
, مالك: تعالوا نعدى على فُلة نشوفها سمية وصتنى عليها
, رهف: لا انا مش رايحة
, ملك: ليه ببس يا رورو مش ده حصان ابلة سمية حبيبتك وانتى بتحبيه يلا نروح نشوفه
, رهف بضيق: انا قولت مش رايحة يعنى مش رايحة ,انا عايزة اروح اشوف ريحانة كل واحد يروح يشوف حاجته، سلام
, نظر مالك لملك وفهم كل منهما سبب رفض رهف،
, ملك: رهف استنى بس، انتى زعلان عشان سمسمة متصلتش بيكى صح
, رهف: ايوة صح ولا كأنى اختها.
,
, مالك: ليه بتقولى كده، انتى عارفة هي عملالك مفاجأة كبيرة عشان كده متصلتش هي قالتلى كده بلسانها
, رهف: لا انا بتكدب عليا عشان مزعلش منها
, ملك: عيب يا رورو مالك هيكدب عليكى ليه؟
, مالك: و**** انا بتكلم جد صدقتى بأى
, رهف بسعادة: ايوة صدقت بس متعرفش ايه هي المفاجأة؟
, مالك: هههههههههه لا معرفش يا اخر العنقود ههههههه
, ملك: يلا باى نروح نشوف فُلة ونركب خيل ولا مش ناويين
, مالك / رهف: لا ناوووين يلا
, ملك: ههههه طيب يلا.
,
, ,فى منزل محمود، يصل محمود الى المنزل قبل موعد الغذاء سأل عن زوجته ليجدها تشاهد برنامج اوبرا وينفرى على جهاز التلفاز فدخل عليها٣ نقطة
, محمود: السلام عليكم
, ميرفت: وعليكم السلام خير ايه اللى اخرك؟
, محمود: عادى يا حبيبتى كان عندى شوية شغل مستعجل المهم انتى اتغديتى طبعا ههههههه
, ميرفت: ههههه لا طبعا ,متغديتش قولت استناك وخصوصا ان مى اتصلت والت انها هتتغدى مع جو ,فقولت بلاش اتغدى لوحدى وانت لوحدك.
,
, محمود: يااااااه ايه الرضا ده كله ,ميرفت هانم تاخر معاد الاكل ساعة بحالها، لا مش ممكن. اكيد في حاجة
, ميرفت: انا استاهل يعنى ماشى يا محمود بجد زعلتنى
, محمود: ماعاش ولا كان اللى يزعل ميرفت هانم مرات محمود الفيومى ,بس بجد وحشنى الاكل معاكى بجد
, ميرفت بحنان: انت عارف انا هكون احسن منك. انت اللى وحشتنى و**** يا محمود اوى.
,
, محمود بتنهيدة: وانتى كمان ,,,فاكرة زمان اول متجوزنا. كان كل يوم لازم نفطر ونتغدى ونتعشى مع بعض , وبعد ماجم الولاد والمسؤليات كترت الوضع بدأيقل لحد مبقينا بنشوف بعض بالمواعيد٣ نقطة
,
, ميرفت بتأثر: ههههه وياريت نافع، الولاد كل واحد منهم اخد طريقه اهه آسر بقاله 3 شهور او 4 في امريكا اتصل بيا مرتين تلاتة. ولسة لما يشتغل ويتجوز هينشغل عننا اكتر اكتر، وكمان مى خلاص هيكون ليها بيتها وهتنشغل عننا كمان يا محمود، ولادنا خلاص طاروا يا محمود.
,
, محمود: يا ستى خللى كل واحد يشوف حياته وبعدين يا حبيبتى مدام ربيناهم بالحلال وبما يرضى **** خلاص صدقينى الزرع اللى رويتيه بالخير هتحصدى منه الخير متقلقيش يا ميرفت
, ميرفت بحزن: طول ما انت معايا مش هقلق من اى حاجة. بس خليك جنبى
, محمود: يا حبيتى انا هفضل طول عمرى جنبك، انتى عارفة انا كلمت مين النهاردة؟
, ميرفت: مين؟
,
, محمود: آسر. وقال انه هيي جى قبل فرح مى وهيحضره معانا كمان وان شاء **** هيناقش الرسالة بعد لما يرجع امريكا
, ميرفت بسعادة: بجد يا محمود هييجى، الحمد لله. كان واحشنى بشكل
, محمود: هو قاللى كده فاكيد هييجى انتى عارفة آسر ميقولش الكلمة غير وهو متاكد انه هيكون ادها
, ميرفت: **** يخليه ويوفقه بجد واحشنى
, محمود: طيب يلا نتغدا لان كده هيكون عشا يا ميرفت هانم، وقال ايه مواعيد ههههههه.
,
, ميرفت: ماشى ماشى اتريق براحتك هههههههههه
, وقام محمود بصحبة زوجته ليتناولا غذائهما، ,فى مطعم فاخر من ارقى المطاعم في القاهرة تجلس مى بصحبة يوسف يتحدثان ولكن بجدية،
, مى: يوسف انت مش هتقوللى في ايه بالضبط
, يوسف: يا حبيبتى مفيش حاجة.
,
, مى: يا سلام؟ يعنى تقدر تقوللى ازاى آسر وافق علة معاد جوازنا وكمان هييجى، لا وكمان ايه قال لبابا حددوا الوقت اللى انتوا عايزينه وانت عارف آسر لا يمكن يعمل كده ابدا، ده اهم حاجة عنده دراسته
, يوسف: يا حبيبتى عادى مهو انتى اخته الوحيدة وعايز يفرح بيكى فيها ايه؟
,
, مى: فيها انى كلمته كتير قبل كده وهو مكنش راضى ينزل وكان عايز يأجل الفرح لحد بعد المناقشة وكمان لما جيت وقولتلى انه هيوافق وكنت بتتكلم بكل ثقة مصدقتش لكنه وافق فعلا، بص الموضوع فيه ان صح ولا لا يا يوسف
, يوسف: لا، مش صح انتوا البنات بتحبوا تكبروا المواضيع ع الفاضى.
,
, مى بزعل يصاحبه قليلا من الدموع: انا مكبرتش مواضيع يابشمهندس، ع فكرة انا متاكدة انك بتكدب عليا، أنا عارفة، آسر اخويا تعبان يا يوسف ,,,آسر حصله ايه وقد بكت بشدة
, يوسف: يا حبيبتى متعيطيش و**** ميستاهل انك تفكرى فيه اساسا
, مى: لا متقولش على اخويا كده، اكيد فيه حاجة، انا احساسى مبيكدبش، و**** لو مقولتيليش يا يوسف هزعل منك بجد.
,
, يوسفر: **** يسامح احساسك اللى مودينا في داهية. يا بنت ىاخوكى زى القرد وعايش حياته ع الاخر يعنى الرسالة تمام وحياته تمام ولا بيفكر فيكى ولا في غيرك ولا همه اى حاجة غير نفسه
, مى بعصبية: يوسف قولتلك متقولش كده على آسر، انا مسمحلكش، ده اخويا اللى مليش غيره
, يوسف: مى. دى حقيقة آسر الجديدة اللى لازم تعرفيها. ولازم تعودى نفسك على مفاجآت من آسر كتيرة اوى بس اوعى تتصدمى.
,
, مى: يوسف هتقول في ايه ولا و**** اقوم وامشى واسيبلك المكان كله
, يوسف: بصى انا هقولك على حاجة بس وعد اوعى تقولى لحد.
, مى: مش هقول، اخلص
, يوسف: لا اوعدينى الاول
, مى: يوسف ايه شغل ******* ده انا قولتلك مش قايلة لحد
, يوسف: انا قولت اوعدينى انك متقوليش حتى لعمى محمود ولا لاى حد
, مى بنفا صبر: اوووف وعد يا ياوسف اخلص بأى قلقتنى
, يوسف: بصى يا ستى٣ نقطة
,
, فى منزل خليل ,تستيقظ سمية من نومها لتجدها السادسة والنصف تفزع لانها لم تصل بعد العصر فلقد كانت في غيبوبة نوم ,تنهض سمية مسرعة لتصلى العصر الذي اوشك ان يفوتها. مالبثت ان انتهت من اداء **** العصر حتى أذن المغرب فصلته وابدلت ثيابها وهبطت للاسفل لتجد الجميع يتحدثون،
, سمية: السلام عليكم
, الجميع: وعليكم السلام ورحمة **** وبركاته
, أميرة: . أخيرا قومتى من النوم
, سمية: فعلا انا نمت كتير جدا، محدش صحانى ليه؟
,
, نغم: هههههههههههههه قال محدش صحانى ليه هههههه ,ده انا صوتى راح من كتر مصحيتك وحضرتك نايمة ولا نوم اهل الكهف بجد يا ابلة سمية نومك بأى تقيل اوى ههههههههه
, سمية مازحة: لا و**** بجد، يعنى انتى نتى بتصحينى بجد، وانا اللى كنت فاكراه كابوس ههههههه
, نغم: بأى اناا كابوس؟ ماشى يا ابلة سمية. وانا اللى مستنياكى نتغدى مع بعض عشان متتغديش لوحدك مااااااااااشى
, خليل: هههه خليها عليكى المرة دى يا نغم.
,
, نغم مازحة: لا لالا لا يمكم انا اتهنت في وجودك يا دكتور هاتلى حقى
, سمية: طيب تعالى اديكى حقك يا ستى.
, نغم: هاتى٣ نقطة
, أميرو مقاطعة: نغم يا حبيبتى روحى لهدى خليها تحضرلكم الاكل
, نغم: ايه النظام يا دكتور هو ده حقى بردو، ماشى امرى لله
, نغم بصوت عالى: هدى، هدى، حضرى الغدا ليا انا وابلة سمية سمعاااانى يا هدى٣ نقطة
, هدى تاتى ل نغم: ايوة سمعتك يا انسة نغم , وهو جاهز ع فكرة ع السفرة.
,
, نغم: طيب جاية ليه كنتى قولتى من هناك بدل الموصلات الكتيرة دى
, الجميع: هههههههه
, أميرة: طيب يلا يا بنات قوموا اتغدوا دلوقتى
, ونهضت نغم صحبة سمية متوجهين لمائدة الطعام وما ان جلسوا حتى قالت نغم،
, نغم: ابلة سمية
, سمية: نعم؟
, نغم: هاتى حقى هههههههه
, سمية: بتتريقى؟ طيب ده انا كنت ناوي ليكى ععلى خروجة تمام لكن انتى ضيعتيها خلاص فركش
, نغم بحزن: ايه؟ خروجة؟ لا ب**** عليكى عشان خاطرى انا اسفة، يلا بأى.
,
, سمية: امرى لله دايما بضعف ادامك ,بصى يا ستى انا احتمال اخرج برة اشترى شوية حاجات كده فهتصل بمى ان شاء **** فحضرتك مهتهونيش عليا اسيبك لوحدك فهخدك وامرى لله
, نغم: يا حبيبتى يا سمسمة، هاتى بوسة، وكمان واحدة، وكمان اتنين
, سمية: بس بس كفاية. خلينا باى نخلص غدا علشان نقول لعمو وطنط، وادعى يارب يوافقوا
, نغم: ههههههه مادام حضرتك فيها هيوافقوا انا واثقة هههههههه
, سمية: لا و****. طيب كلى يا، يا واثقة ههههه.
 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%