NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة منقول أحببت صخر (للكاتبة ميادة مصطفى) | السلسلة الأولي | ـ أربعة وعشرون جزء 14/10/2023

ناقد بناء

مشرف قسم التعارف
طاقم الإدارة
مشرف
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
إنضم
17 ديسمبر 2021
المشاركات
8,828
مستوى التفاعل
2,833
الإقامة
بلاد واسعة
نقاط
14,810
الجنس
ذكر
الدولة
كندا
توجه جنسي
أنجذب للإناث
الأول


مهما كان الجبروت والعناد لكنه يوجد شخص يجعلك من انسان لانسان اخر لايشبه الانسان الاول تماما ويحول هذا الشخصية من انسان صخر لطفل بري والقلب اذا وقف عند خسارت شخص غالي ممكن ان يرجع القلب انسان اخر ويجعلو يعيش خالدا وهذا يعني ان الحياة لاتقف عند شخص معين ومهما قال الانسان توقفت حياتي من اجل فلان سيظهر لك الشخص الذي يغير هذه الفكرة تمام ويجعلك تعيش لاجلة فقط وكانك لم تعيش من قبل
, وممكن ان الكره يتحول الي عشق وممكن انسان يجعلك تعشق الحياة لاجلة
,
, شخصيات الرواية
, سفيان المنشاوي : شاب في اول الثلاثينات من اكبر عايلات الصعيد ويعتبر هو كبير العيلة بعد والدة بسبب شخصيتة القوية معروف بالقوة والعند والجبروت والتكبر والغرور وكرهو للستات والزواج لاسباب عنعرفها في الاحداث ومع ذالك لهو العديد من العلاقات النساءية ومعروف عنة ايضا انه قلبة حجر وقاسي جدا ويسمو الناس بصخر لانه لايرحم من ياتي تحت يدو او يغلط بي شي يخصة.
, يعيش سفيات هو المتحكم بعد والده والمتحكم في كل شي يجلس ومعه والده و والدتة ومعاهم عمه هو و ابنه وزوجتة وابنتة في نفس البيت لانه خسر كل مايملك في احد المشاريع الفاشلة وله ابن عم يحقد دايماعلي سفيان ونجاحة وقوتة شخصيتة الباهرة.
,
, رحيق: فتاة في اول العشرينات منتهي الجمال كل ما يراءة يقول عليها اجنبية وتلقب في البلاد باجنبية الصعيد تعيش مع امها وابوهاالمريض واخوها ومرات اخوها و مخطوبة لابن عمها وبتحبة جدا تعيش مع امها ووالدها المريض ووالدتها و اخيها و زوجة اخيها.
,
, والاسامي وباقي الشخصيات والابطال هنعرفها مع الاحداث
,
,
, الفصل الأول
,
, في احد اماكن قري الصعيد
, في بيت عايلات المنشاوي
, مرات عم سفيان اسمها امينة
, امينة بخبث وبتهمس: بصي يا بنايتي عليكي وعلي ولد عمك دا كبير السيوفيا يعني لو اتجوزتي راح تفوزي بكل شي اهني بدل ماحنا اهني عاملين كيف الخدامين كداي
, بنت عم سفيان اسمها هند: - طيب واني اعمل اي يا اماي اقولو متيجي تتجوزني هو مطايقناش اصلا يبقي هيتجوزني كيف يااماي.
,
, امينة بغيظ: هو اكدي زي ما بجولك اني مش بجولك جوليلو تعا اتجوزني بجولك الفتي نظرو بدل مايجي عاشية ويجولنا عايز اتجوز واحدة من بنات البندر انتي اللي اللولا بي
, جت من وراهم ام سفيان واسمها سوسن: ها هنفضلو ننتحدت عصبح اكدي وسفيان قرب يصحي وهيطربجها علي دماغتنا كلنا ولسة معملناش شي واصل كيفياكم حديت بقي ويالا نحوضر الفطور
, هند بتهتهة: خمس دجايق و هيبقي كل شي خولص يا مرت عمي
, في غرفة سفيان قام من النوم.
,
, سفيان بزعيق: انتو يا ولاد انتو يا بهايم ياللي اهني
, جالو احد شغالين في البيت اسمها نعمات
, سفيان: اي كل دا مسمعنيش ومال ولا ايه ساعة عم بندها ايه وقعين علي ودانكم ولا اي
, نعمات بخوف: معلاش يا سعادت البية مسمعتكش اؤمرني
, سفيان بزهق: غوري هتيلي فنجال الجهوة بتاعتي يالا جتك القرف عالصبح
, جريت نعمات من قدام سفيان ونزلت تحت
, سوسن: هو فاج يا نعمات سيدك سفيان.
,
, نعمات: ايوا يا حاجة مسمعش حسو عالي كيف مش عارفة مالو متزربن علي الصبح اكدي ليه
, سوسن بضحك: هو اكدي علي طول يا نعمات ايش الجديد يعني امطلع اشوفو متزربن ليه برضو اكدا
, في مكان اخر في نفس المكان في الصعيد بيت صغير وناس علي قد حالهم نوعان ما
, رحيق قامت من النوم لقت امها بتحضر الفطار
, رحيق: اصباح الخير يا اماي مصحتنيش ليه اصوبح اعمل معكي شوغل البيت يا اماي اوعي انتي هحضر الفطار اني بجي استريحي انتي.
,
, ام رحيق اسمها حسنات: مهو يا بنايتي بسلي حالي بدل قعدتي ولجيتك نايمة جولت اسيبك نايمة عشية منمتيش اكويس من التعب بجيتي اكويسة دلوخيت
, رحيق بزهق: الحمد**** وفين اصحيح مرت المحروس ولدك
, حسنات: نايمة يا بتي عندها ولدها مش هينيمها اطول الليل
, رحيق بخنقة: مش عارفة يا ماي هتفضلي لميتا تدفعي عنيها اكدي وانتي عارفة انيهي اللي عملة كل دا ومقسيا ولدك علينا.
,
, حسنات: خلينا ساكتين عشان اخوكي يا بنيتي مش عايزن نعكنن عليه حياتو
, نزلت مرات اخو رحيق واسمها ايمان: اصباح الخير يا رحيق اصباح الخير يا مرت عمي
, رحيق بترد بقرف: اصباح الخير يا ايمان
, حسنات: اصباح الخير يا بنايتي ومال فين الوالد عمر
, ايمان: مع ابو يا مرت عمي في الارض وبعد اكدي هيجيبو ويروح علي المصنع
, رحيق بخنقة: هطلع عند الطيور يا اماي لاني مخنوقة.
,
, ايمان برخامة: خبر ايه ومال مخنوقة من ايه يا خيتي علي الصبح اكدي
, رحيق بزهق: مفيش شي اني اكويسة اكويسة قوي.
,
, في بيت السيوفي
, الكل علي طاولة الفطار
, سفيان: ايه مالكم وكلين سد الحنق ومال ولا اي
, امينة: لا ياولدي بس عشان شايفينك متزربن فمش عايزين نتحدد عشان متتديجش
, سفيان يضحك بسخرية: لا ولا فيكي الخير يا مرت عمي ها انا ماشي علي المصنع سلام
, في ارض اخو رحيق
, اخو رحيق واسمه محمد: ايه يا محمود هتفضل لغايت ميتا شابك رحيق وركنها جمبك اكدي
, محمود خطيب رحيق وابن عمها: اعمل ايه اني يا والد العم بعمل اللي يقدرني علي ****.
,
, محمد: لا يا والد عمي انت مش عم تعمل اللي يقدرك علي **** انت عايش حياتك وخلاص مهمكيش حد بتقول اديها مركونة بس لا يا خيي انا عايز بقي استريح من مسؤلياتها انا مهفضلش ادي اكتير معكش يبقي سيبها لاصحاب نصيبها
, محمود بخنقة: **** يساهلها يا ولد عمي من عند **** بس اصبر انت علي شوي
, محمد باص في ساعة لاقي الوقت اتاخر علي ميعاد شغلة في المصنع.
,
, محمد بخضة: يا نهار مطين بطين الباشا هيمشيني انهاردي غور غور من وشي يالا يا والد يا عمر اروحك لامك **** يقطعك انت وامك
, في مصنع المنشاوي
, سفيان بيمر علي المصنع بس لقي ماكينة مش عليها حد
, سفيان بعصبية: انت يا والد اخد اهني
, احد العمال بخوف: ايوا يا بية اؤمرني
, سفيان: مين اللي علي المكنة دي
, احد العمال: لسة مجاش يا بية
, سفيان بغضب: نعم يعني كيف لسة مجاش افهم اني كيف.
,
, احد العمال: معريفش اني يا بية زمانته جاي بص العامل لقي محمد جي اهو جي يا بية
, سفيان بيبص نحيته والغضب باين علية: ممكن تخبرني ايه اللي اخر جنابك علي شغلك لغايت الوخيتي
, محمد بخوف: معليشي يا بية غصب عني كان بوي تعبان اشوي
, سفيان بزعيق: ايه معليشي دي بقي اصريفها من انهي محيل لما مشاغل الناس تبوظ وادفع اني تمنها هستفاد منيك انت ايه بقي ومن بوك
, محمد برعب: معليشي يا بية اول واخر مرة.
,
, سفيان: هيا فعلا اخر مرة ليك اهني في مصنعي غور برة غور
, محمد: سامحني النوبا دي يا بية غصب عني و****
, ادخل احد العامل
, العامل: معلش يا بية النوبا دي سمحو عشان عندو ابو مريض و بيجهز اخته
, سفيان: انا هسامحك النوبا دي بس عشان الرجل الطيب دا بس
, محمد بفرحة: **** يكرم اصلك يا بية حاضر
, في بيت اهل رحيق
, ايمان بتريقة: ايه يا ست الحسن والجمال هتفضلي اكدي قاعد.
,
, اكدي قاعدلنا زي جرد جطع ولا منك ولا كفايت شرك جاعدة تاكلي في جربة مخرومة
, حسنات بقلة حيلة: مالها بس يا بنايتي عملتلك ايه اومال
, ايمان: قاعدة اكدي مش علي بعضيها رايحة جاية علي الشباك تشوف البغل بتاعها اللي ركنها جمبي ولا معبيرها
, رحيق بغضب: وانتي ايش حشرك يا حرباية الجبل انتي ها
, ايمان بغيظ: اني حرباية الجبل يا بومة ياللي محدش معبيريك ولا سال فيكي.
,
, رحيق بضحكته استهزق: قال محدش معبيرني قال داني البلد كلياتها هتموت علي الدور والباقي علي اللي كانو هيعنسو لولا خوي اتجوزها
, حسنات: بس يا بنايتا بقي عيب اللي عم تعملو دي
, ايمان: العيب علي بتك اللي متعرفش العيب واصل
, رحيق: اني بقي هعرفك اني معرفش كيف العيب واصل راحت جايبها من شعرها
, ايمان بغيظ: انتي عم بتضربيني عايزة تسقطيني
, محمد دخل في نفس اللحظة دي
, محمد بغضب: انتي بتتضربي مرتي وعايزة تسقطيها يا رحيق.
,
, رحيق بخوف: اني يا خوي.
,

الثاني


محمد بغضب: بضربي مرتي يا رحيق و**** لاربيكي
, رحيق بخوف: هيا اللي شتمتني يا خوي و****
, محمد بغضب: هيا هنا ست البيت تعملي اللي هيا عايزة انتي هنا كلبة لحد ما تغوري علي بيت جوزك
, حسنات بحزن: ايه يا ولدي اللي بتقولو دا دي اختك
, محمد بزعيق: اختي تهين مرتي كدا بس انا هربهالك واخليها ازاي تحترم نفسيها
, حسنات ببكاء: خلاص يا ولدي سامحها المرة دي
, رحيق ببكاء: يسامحني علي ايه يا امه انا مغلطش في شي.
,
, محمد راخ ضربها بلقلم: وكمان بتردي اما انتي قليلة الحياء صحيح تعالي بقي راح واخدها وشدها من شعرها وطلع بيها إلى احد الغرف وبقي يضرب فيها
, حسنات بتبص لايمان: قومي يا بنتي حوشيها من يدو
, ايمان بفرحة: وانا مالي وانا ايه حشرني بين الاخ واختة متقومي انتي مش عيالك
, حسنات ببكاء: افتح يا ولدي حرام عليك دي اختك لي بتعمل كدا بس معلش سيبها هتموت في يدك
, من داخل الغرفة.
,
, رحيق بصريخ وبكاء: الحقيني يا امه هيموتني خلي ابويا يحلقني
, حسنات ببكاء: هو ابوكي بيقدر يقوم افتح بقي يا محمد ليه دا كلة
, جت ايمان من وراءها وبصتلها بشماتة
, ايمان: اوعي كدا اجرب معا يمكن يفتح
, حسنات بلهفة: ايوا ايوا جربي يا بنتي
, ايمان بدلع: محمد خلاص يا محمد كفاية كدا بقي
, طلع محمد من الغرفة وجريت حسنات علي بنتها
, حسنات ببكاء علي منظر رحيق: حبيبتي سامحيني مش قادرة ادافع عنك ما بليد حيلة.
,
, رحيق ببكاء: ليه يا امه الكل بيجي علي كدا انا عملت اي في دنيتي عشان **** بيعقبني بمحمد اخوي دا
, حسنات: ربك هيفوقها متقلقيش وهيسعدك وبكرة تتجوزي وتسيبي البيت هنا وتبعدي عنه
, في بيت المنشاوي
, دخل سفيان البيت
, لقي بنت عمه بتضحك بصوت عالي
, سفيان بصوت جهوري: هنننند ايه اللي بتعملي دا
, هند بخوف: بعمل ايه يا ابن عمي منا قاعدة اهو.
,
, سفيان: وصوت ضحكك العالي دا يبقي ايه وتاني مرة مش عايز اسمع ضحكتك برة قوضتك لا انا مبحبش الحال المايل
, سوسن: محصلش حاجة يا ولدي هو في رجالة غريبة في دار
, سفيان: ايوا اني محرم عليها مينفعش اسمع صوتها عالي فهماني
, امينة مبسوطة وفي بالها: شكله بيغير علي بتي
, بص سفيان علي مرات عمه ولاقها بتضحك بسرحان
, سفيان بابتسامة صفرة: مش اللي في بالك يا مرت عمي
, سوسن باندهاش: هو ايه يا ولدي اللي مش في بالي.
,
, سفيان: اللي بتفكري في ومبتسمة عشانة وانتي شاردة
, سوسن بتهتهة: اني مش فهماك يا ولدي
, سفيان سابهم وطلع علي غرفته وبيكلمهم وهو طالع: متشغليش بالك يا مرت عمي
, في بيت اخو رحيق
, رحيق في غرفتها ولسة بتبكي
, رحيق بتكلم نفسها: هفضل لامتي في الذل دا بس يا ربي هفضل لي امتي اتحمل اهانت اخوي وتحكمات مرت اخوي يارب فكها من عندك و ارزاق محمود عشان نتجوز وامشي من الدار دا بقي
, دخل عليها محمد اخوها.
,
, محمد بزعيق: ايه هتفضلي تندبي كدا كتير ولا ايه قومي شوفي هتعملي ايه و عايزك تبلغي المحروس خطيبك ان اخرو معي شهرين ان ما جهز كل واحد يشوف طريقة سمعاني
, رحيق ببكاء: حاضر بس متكلمو انت مش هو ولد عمك برضو
, محمد: كلمته وبيقول ان ممعهوش وهو اصلا اللي بيشتغل بي بيصرفو علي القمار مع العيال اصحابة وقاعدته علي القهوة وراكنك انتي كدا علي رف وخليكي عشقنا كدا والعمر بيجري وهو اصلا طمعنين في حتت الارض اللي حلتنا.
,
, رحيق بتبكي: لا هو هيحبني
, محمد بضحكته استهزاق: بكرة نشوف هيحبك ولا مش هيحبك بس زي ما قولتلك اخرو معي شهرين بعد كدا خلاص فهماني
, في بيت صغير جدا يوجد بيه اسرتة عم رحيق
, سعدية ام محمود: ايه يا ولدي هتفضل مع بنت اللي متتسماش دي وهتسيب بت خالتك
, محمود: بت اختك دي حالتها ايه ولا شي لكن بت عمي عندهم ارض وهيا هتحبني يعني هتاخد وتتديني يا اما
, سعدية: بس اخوها مش ساهل وفاهم كل شي.
,
, محمود بخنقة: مهو من عمايل يا اما لسة حطاهم في دماغك وحطة مرت عمي بي دماغك ما خلاص كل واحد اخد نصيبة
, سعدية بسرحان: لا يا ولدي عمري ما هصفالهم ابداااا واستحالة اخليها تتدخل داري بت سوسن ومش عايزين اراضي انا عايزاك بس تحرق قلبها بت سوسن دي
, محمود: وهيا ذنبها ايه يا اما بس
, سعدية بعصبية: انت هتحبها ولا ايه يا ولدي
, محمود: لا احب ايه يا امت احب اللي اخدو حق ابوي وموته بحصرته.
,
, سعدية: ايوا كدا يا ولدي **** يكملك بعقلك
, في بيت المنشاوي
, في غرفة يوجد بيها صالح المنشاوي والد سفيان علي الفراش مريض
, سوسن: اي اخبارك ايه انهاردة يا ابو سفيان
, صالح بتعب: تعبان جدا و**** يا ام سفيان شكلي قرب
, سوسن بحزن: بعد شر عنك يا اخوي انشاء **** عدوينك واللي يكرهك
, صالح: الموت عمره ما كان شر يا ام سفيان دا حق بس نفسي اشوف اولاد سفيان قبل ما موت وبس.
,
, سوسن: ان شاء **** تشوف ولاده وولاد ولاده كمان **** يطول في عمرك ويخليك لينا
, صالح: ويخليكي لينا يا ست الكل
, سوسن: هروح احضر الاكل مع مرت اخوك عشان نتغدا
, صالح: ام سفيان اما يجي سفيان ابعتهولي عايزو
, سوسن: من عنيا اتنين يا خوي
, في بيت اخو رحيق
, ايمان بزعيق: انتي اللي اسمك رحيق انتي
, رحيق بحزن: نعم افندم عايزة ايه
, ايمان: روحي هاتلنا حاجات من عند البقال اللي بعدينا بشوي
, رحيق: ازاي اخرج اني مهو محمد بيجيب كل شي.
,
, ايمان: في حاجات محتاجنها دلوقت لسة هنستني لحد ما محمد يجي ومنعمل اكل بقي ويجي يقطعنا و اولهم انتي
, رحيق بغيظ: واشمعنا اني يعني
, ايمان: يعني اروح اني اللي بطني مليانة ولا تروح امك الست الكبيرة ولا يروح ابوكي اللي مرمي علي السرير
, رحيق بغضب من كلامها وبتكتم غيظها خوفان من اخوها: حاضر اني اللي هروح بس لو اتكلم معايا هخلي يحاسبك انتي
, في الشارع ماشية رحيق وعمالة تعيط وتدعي **** ان يخرجها بقي من بيت اخوها.
,
, رحيق بدموع وبتكلم نفسها: يارب اجمعني بمحمود علي خير وابعدني بقي عن وش مرت اخوي دي
, في نفس اللحظة والمكان سفيان في سيارتة يتحدث في الهاتف
, سفيان بزعيق: يعني ايه عايز رجع المونتاج كيف يعني هو شغل عيال ولا ايه خلاص انا هكلمو وان قال كلمة زيادة هقطع رقبتو
, فجاة طلع رحيق في وشه وهيا سرحان وصدمها بلسيارة
, نزلت سفيات بغضب: مش تفتحي ايه ماشية اكني مفيش غيرك علي الطريق.
,
, رحيق بغضب: اني اللي افتح برضو والا انت اللي ماشي اعمي ومشيفش قدامك واكن حياة البني ادمين ولا هماكم جتكم القرف
, سفيان بغيظ: مين يا بت اللي جتو القرف انا مش عايزة اكلمك عشان انتي حرمة بس
, رحيق: حرمة حرمت عليك عشتك انت عايز تعمل فيها رجل
, سفيان بغضب: انتي بتقولي عايز اعمل فيها رجل لا بقي د انتي عايزة تتربي.

الثالث


سفيان بيجز علي سنانة: بس برضو مش عارف مين هيربيكي لان انا مينفعش اضرب حرمة مش سفيان المنشاوي اللي يمد يدو علي حرمة
, لسه رحيق هتنطق لقت قلم قوي علي وشها
, سفيان بغيظ: انت ازاي تمد ايدك عليها كدا
, محمد بعصبية: معلش يا بية سامحها اللي مايعرفك يجاهلك وانا هربيها زي مانت عايز
, سفيان: هيا تقربلك ايه
, محمد: خيتي يا بية
, سفيان بخبث: لا سيب الايام هيا هتربيها لوحدها عن اذنكم
, رحيق عمالة تبص لسفيان وعمالة تعيط بهرقة.
,
, محمد بزعيق: انا لما اروح هوريكي علي اللي زفتي دا انتي مش عارفة دا يبقي مين **** يخربيتك زي ما خربتي بيتي
, رحيق بدموع: و**** هو اللي غلط لوحدو يا خوي
, محمد بغضب: هو يغلط زي ما هو عايز وانتي تحطي في بوقك جزمة وتسكتي
, رحيق بحزن: ليه احط في بوقكي جزمة واسكت ليه هما بني ادمين واحنا حيوانات ولا اي.
,
, محمد بعصبية: انتي لسة هتردي عليا كمان بس لما اروحلك مهي مش ناقصة فضايح اكتر من كدا البلد كلها بتتفرج علينا وعايزة اعرف ايه اللي خلاكي تخرجي من البيت من اصله
, رحيق: مرتك قالتلي اروح اجيب الطلبات اللي نقصة عشان الاكل
, محمد بغضب: وانا من امتي بخلي واحدة فيكم تخرج تجيب شي من برة
, رحيق: طيب اني اعمل ايه اني مش هيا اللي قالتلي
, محمد بعصبية: يالا بس لما ندخل البيت هنشوف ايه اللي هيحصل
, في بيت المنشاوي.
,
, دخل سفيان البيت زهقان وبيفكر في رحيق وازاي واحدة ترفع صوتها عليه قدام الناس كدا سوسن: حمدلله علي سلامتك يا ولدي اتاخرت ليه كدا انهاردة
, سفيان بخنقة: كان عندي شغل كتير قوي يا اما عشان كدا اتاخرت
, سوسن: طيب عقبال ما الاكل يجهز ادخل ابوك كان عايزك
, سفيان: خير عايزني في ايه
, سوسن: معرفش قالي لما سفيان يجي ابعتهولي
, سفيان: طيب انا دخله اشوفة ماله
, دخل سفيان عن والده.
,
, سفيان بابتسامة: كيفك يا بوي بيقبيل يده خير امي قالتلي انك عايزني
, صالح بتعب: الحمد**** يا ولدي بخير اه كنت عايزك
, سفيان: تحت امرك يا بوي اؤمرني طبعا
, صالح: بس توعدني هتنفذ امري دا
, سفيان: طبعا انا من امتي مش بنغذلك امر يا بوي قول
, صالح: انا عايزك تتجوز يا ولدي لاني اني حاسس اني خلاص قربت اودع وعايز افرح بيك بقي
, فرحني يا ولدي وانسي الماضي يا ولدي.
,
, سفيان بحزن: كان نفسي انفذلك امرك يا بوي بس مقدرش انا اخد عهد علي نفسي ولا هحب ولا هتجوز خلاص
, صالح: يا ولدي دي مش نهايتة العالم هو انا اللي هقولك انت متعلم يا ولدي وفاهم الدنيا اكتر مني بس لازم تفهم ان محدش يستاهل ولا الحياة بتقف عند حد ابدا
, سفيان بسرحان: عندك حق يا بوي وهعيد حاسبتي من جديد يمكن شي يتغير.
,
, صالح: ياريت يا ولدي اتمني انك تعيد حسابتك وتفرحني قريب عشان لو مت قبل ما افرح ييك هيبقي قلبي وربي غضبنبن عليك ليوم الدين ومش هسامحك يا سفيان
, سفيان: حاضر يا بوي عن اذنك
, في بيت اخو رحيق
, محمد بزعيق: اني عايز اعرف ايه اللي خرج البت دي برة البيت
, رحيق بعياط: قولتلك مرتك مرتك مصدقنيش ولا اي
, ايمان بشهقة: يا لهوي اني قولتلك اخرجي يا بت بطلي كذبك دا شوية
, رحيق بعياط: اني مش كذابة اتتي اللي كذابة.
,
, محمد مسكها من شعرها وابتدا يضربها بلقلام: وكمان بتغلطي في مرت اخوكي يعني معجبكيش الفضيحة اللي عملتيها لا بتغلطي كمان
, رحيق بدموع: طيب اسال امي كدا مين اللي قالي اخرجي متتكلمي يا اما اتكلمي سكته ليه
, محمدبعصبية وزعيق: قولي يا اما مين قال للبت دي تخرج
, حسنات بتعيط ومش عايزة ترد
, رحيق بتبص لامها وعارفة انها هتخاف من اخوها ومش هترد خدت بعضها وطلعة علي غرفتها.
,
, محمد بعصبية: انا اللي اسمه محمود دا اخره معايا الاسبوع دا ويحددلي معاد للفرح معهوش يبقي ميلزمناش انا عايز اخلص منها عايزة تروح وتيجي براحتها والناس تتملي في جمالها ويقولو الاجنبية راحت الاجنبية جت هو دا اللي بنتك عايزة يا اما تمشي علي حل شعرها
, حسنات بدموع: يا ولدي خيتك مش كدا ابدا وانت عارف
, محمد بخنقة: انا زهقت منها بلا عارف بلا مش عارفة انا هروح للزفت محمود دا اشوف اخرته ايه.
,
, علي طاولة الغداء يجلس الجميع
, سوسن: صحيح يا ولدي ابوك كان عايزك ليه
, سفيان كان بياكل فجاة توقف عن الاكل وبص ناحيتة ابن عمو وبعدين بص لامة
, سفيان بضحكة مستفزة: عايزني اتجوز يا امه
, سوسن بفرحة: يا ريت يا ولدي هو نفسه يفرحك بيك
, ابن عمة اسمه هشام يضحك بضحكة شماتة: وهتجيبها من بنات البندر برة يا ولد عمي لاخد بالك بقي مش كل مرة تسلم الجرة والاول كنا علي البر.
,
, سفيان وتجمع بركان غضب في عنية: انت ازاي تتكلم معايا كدا ولا تتدخل في شي يخصني هشام بحذرك تاني مرة اسمع منك رمي كلام زي دا قول علي نفسك يا رحمن يا رحيم
, هشام ويبتلع رايقة: انا مقصديش يا ولد عمي انا بنصحك بس
, سفيان بغضب: وانا مستناش منك انت بذات النصيحة فهمني
, سوسن: خلاص يا ولاد انتو اخوات خلاص يا سفيان هو مهيقصدش
, سفيان بتحذير: انا حذارتة وخلاص عن اذنكم انا طالع قوضتي.
,
, هشام وبيبصلو ويكلم نفسة: انا وراءك والزمن طويل يا ابن صالح المنشاوي
, امينة بغيظ من ابنها: كان لازم تتكلم ايه متعرفش تسكت
, هشام بزهق: امي منقصاش كلامك انتي كمان عن اذنكم انا ماشي
, سوسن: **** يهديكم يا ولاد ويحببكم في بعضيكم
, في مكان يوجد في محمود و محمد
, محمد بغضب: انا عايزك ودلوقتي حالا تحددلي معاد لما كل واحد يروح لحاله
, محمود: مانت عارف يا ابن عمي الظروف انا مش جاهز دلوقتي خالص لسة علي الاقل سنة.
,
, محمد: سنة بقالك سنة ولسة سنة احنا من امتي في بلادنا بنقعد كل المدة دي دا يا دوبك هما بيبقو شهرين انت عايز سنتين خلاص يا ابن عمي كل واحد يروح لحالة
, محمود ببرود: اللي انت شايفو يا ابن عمي هو دا اللي عندي وكل شي نصيب
, في بيت المنشاوي.
,
, سفيان قاعد بيفكر في موضوع الجواز وبيكلم نفسو: ياتري هحب غيرها هقدر اعشق غيرها بس دا عمره ما كان عشق ابدا دا كان ضحك علي الدقون ضحكت عليه بس اني كنت بحبها ولسة بحبها بس هيا خلاص مبقتش ليه و اكيد هلاقي اللي يعوضني عنها وفجاة جت في باله صورة رحيق راح اتغاظ جدا لما افتكر كلامها معا انا هوريكي انتي كمان تتكلمي معايا ازاي كدا
, في بيت رحيق
, محمد بشماتة: اهو تركك حبيب القلب.
,
, رحيق بصدمة: انت بتقول ايه لا انت اكيد كداب
, محمد بغضب: انا كداب.

الرابع


محمد بعصبية: يعني انتي قليلة الادب يا بت انتي انا كداب ثم صفعة قلم علي وشها كداب ولا هو اللي كان بيلعب بيكي وبيضحك عليكي وعارف انك هبلة
, رحيق ببكاء: لا هو هيحبني وانا متاكدا بس معرفش انت قولتله ايه وهو قالك ايه
, محمد بغيظ: انا هقولك قالي ايه قالي ان معا سنة ولو جاهز كمان فيها وقالي بكل برود براحتكم ودا اللي عندي يعني هو مش عايزك مش عايززززززك افهمي بقي.
,
, رحيق بنهيار: انا ممصدقاش اللي بسمعو دا ازاي بسهولة دي يتخلي عني ازاي
, محمد بزعيق: هو حصل حاجة ما بنكم يا بت انتي ولا ايه انطقي
, حسنات: ايه اللي بتقولو دا يا ولدي انت خابر اختك زين متعملش كدت ابدا
, رحيق بتبص لمحمد بصدمة ودموع ومش بترد
, محمد: ممكن تعرفيني عاملة في نفسها ليه كدا و ليه مش بترد عليه.
,
, رحيق بنهيار: عاملة كدا لان قلبي موجوع بعمل كدا لاني مش مصدقة بعمل كدا لان معرفش ليه الدنيا جاية عليه كدا بعمل كدا لان اخويا اللي عرفني زين بيشك فيه و اخلاقي سيبت ايه انت للناس التانية لما انت ياللي اخوي بتقول حصل ما بنكم حاجة
, محمد بعصبية: انتي لسة هتردي عليه وابتدا يضرب فيها بكل قوتة انا اول عريس هيجيلي بعد الزفت دا هوافق عليه حتى لو هو مين في اقرب وقت هجوزك لازم هجوزك واجبلك واحد يربيكي علي حق.
,
, رحيق ببكاء: انت ليه بتعمل معايا كدا ليه عملتلك ايه اني
, محمد: بلا عملتيلي بلا معملتيش انا مش ناقص قرف كل شوي اتخانق مع واحد شكل بسببك
, رحيق: طيب انا ايه ذنبي يا اخوي دا اني مبطلعش من باب الدار
, محمد بغضب: ذنبك انك حلوة والعين عليكي كتير ودا عملي مشكلة
, ايمان بغيظ: فين الحلاوة دي في بنات احلي منها كتير.
,
, محمد بنرفزة: مهنكدبش علي نفسنا لا حلوة وحلوة قوي كمان انتي تعرفي مسمينها ايه في البلد اجنبية الصعيد وانا اسمع كدا ودمي يفور وامسك الواحد في اكسر عضمة هفضل بقي لغابت امتي علي كدا
, رحيق بحزن وحطه وشها في الارض: اللي انت عايزو هعملهولك يا خوي بس اصبر علي محمود شوي
, محمد بعصبية: تاني تاني طيب علي الطلاق موضوع محمود دا انتهي ولو حتى جي وقالي هتجوزها بكرة هقولو لا برضو ريحي حالك بقي.
,
, رحيق بكت بهستريا وجريت علي فوق
, في بيت المنشاوي
, هند: هيتجوز يا امه تفتكري ممكن يتجوز غيري
, امينة: لا يتجوز غير مين هيتجوزك انتي اكيد مفيش غيرك في وشه وبنت عمه وانتي اوله بي
, هند بخنقة: مش عارفة حاسه غير كدا ليه يا اما
, امينة: بعد الشر قولي بس ان شاء **** يكون ليا مش تفولي يا وش البوم
, فجاة سمعو صوت عالي من غرفة سفيان
, سفيان بصوت جهوري: انتو يا بهايم ياللي في الدار
, هند بخوف: في ايه يا ولد عمي صوتك عالي كدا ليه.
,
, سفيان عيونة مثل البركان: مين اللي دخل قوضتي وانا نايم
, هند بخوف: معرفش و**** يا ولد عمي بس ايه اللي حصل يعني
, سفيان: مين طلع صندوق الصور دا من الدولاب ومين لعب في
, امينة بخوف: يالهوي ونبي منعرف يا ولدي شوف امك
, سفيان بصوت رجولي عالي جدا: امه امه
, سوسن كانت عند صالح سمعت صوتة: خير سفيان بينادي كدا ليه **** يسترها يارب
, دخلت سوسن غرفة سفيان
, سوسن بقلق: مالك يا ولدي صوتك عالي ليه.
,
, سفيان: مين لعب في الصندوق دا افهم انا مش قولت 100 مرة محدش يلمس الصندوق دا ولا يجي جنب حد جنبه
, سوسن: بس محدش طلع قوضتك ولا جي جنب حاجة يمكن انت طلعتو ونسيت ولا حاجة
, سفيان بحزن: لا مطلعتش حاجة بس بحذركم لو لقيتو برة تاني هطربق البيت ماشي اتفضلو انزلو
, سوسن بحزن علي ابنها: يالا يا امينة يالا يا هند ننزل سيبو لوحدو
, سفيان بص للصور و فضل يبصلها كتير وبعدين حضنها جدا بكل شوق واحتياج.
,
, سفيان: وحشتيني قوي يا بنت قلبي مش قادر انساكي
, فلاش باك
, مها بضحك: تعرف اني بحبك اووي ومقدرش استغني عنك خالص خالص
, سغيان بفرحة: تعرفي اني انت كمان بحبك اوي ومقدرش استعني عنك خالص خالص
, مها بزعل طغولي: لا انت كدا بتقالدني وبتضحك عليه صح ياسغيان
, سفيان بحب: عمري ما قدر اضحك عليكي خالص يا روح سفيان.
,
, مها بضحك: ياما نغسي يجو بتوع البلد بتاعتك ويشوفو سفيان المنشاوي وهو مع حبيبتو بيبقي عامل ازاي بجد بتبقي حاجة تاني يا سفيان
, سغيان وبينظر لعنيها: انا معاكي انسان تاني يا مها انا وانا معاكي بحس نفسي سغيان تاني مش انا خالص بعشقك
, مها بضحكة: بموت فيك يالا بقي تعالي نتصور مع بعض
, باك
, سفيان حضن الصور ومتاثر جدا وبعدين شال الصندوق في الدولاب و دخل يا خد شاور
, في بيت اخو رحيق
, ايمان بتصرخ: ااااااااه الحقوني الحقوني.
,
, محمد بفزع: مالك فيكي ايه
, ايمان بوجع: شكلي هولد هولد
, حسنات: بس انتي لسة في اول التاسع يا بنتي
, ايمان بغيظ: يعني اعمل ايه تعبانة تعبانة
, محمد بخوف: طيب اعمل ايه اروح اندهلك الدايه ولا اخدك علي الصحة
, حسنات: لا روح نادي علي خالتك ام صلاح الدايه تيجي تكشف عليها تشوفها ولادة ولا مش ولادة
, محمد بسرعة: خلاص انا رايحلها رايحلها بسرعة اهو
, ايمان بصويت: بسرعة بموت حرام عليكم.
,
, رحيق بخوف: معلش يا ايمان شدي حيلك شوية **** يقومك بسلامة
, ايمان بغضب: غوري غوووووري هيا نقصه سهوكتك دي دلوقتي
, محمد راح عند ام صلاح الدايه
, محمد بينهج من الجري: خالتي ام صلاح مرتي شكلها بتولد تعالي شوفيها
, ام صلاح: حاضر يا ولدي ثواني اجيب حاجة من جوة
, في بيت المنشاوي
, سوسن: ايه يا ولدي رايح علي فين كدا
, سفيان: علي المصنع يا امه
, سوسن: دلوقتي مش كنت قايل مش هتروح انهاردة
, سفيان بزهق: مخنوق هروح امشي رجلي لحد هناك.
,
, سوسن: **** يعينك يا ولدي
, في بيت اخو رحيق
, ام صلاح كشغت علي ايمان
, ام صلاح: لا لسة مش ولادة بس خلاص انتي علي وشك قدامك لا انهاردة بليل لبكرة الصبح
, محمد: يارب علي خير بس مش دلوقتي صح اروح شغلي عادي يعني
, ام صلاخ: لا مش دلوقتي روح عادي وهيا لسة قدامها لحد بليل كدا
, ايمان بتعب: هتروح شغلك ازاي وتسبني لوحدي لازم تبقي معايا يمكن اولد في اي وقت
, محمد: مهي امي و رحيق جنبك اهم لو تعبتي هيبعتو يجيبو خالتي ام صلاح.
,
, ايمان: وانت كمان لازم تبقي معايا
, محمد بزهق: خلاص يا ستي لو تعبتي خلي رحيق تروح تجيب خالتي ام صلاح وبعدين تبقي تجيلي المصنع تقولي وهيا عارفة المصنع خلاص كدا ارتاحتي انا ماشي
, في المصنع
, سفيان قاعد بيفكر يتجوز مين بنت عمه وخلاص ولا يجوز مين بس الاوله بيه بنت عمي هو كدا كدا استحالة احب تاني فهيا او غيرها متفرقش
, محمد بخوف: السلام عليكم يا باشا اخبارك ايه معلش اتاخرت شوي اصل مرتي عقبال عندك هتولد.
,
, سفيان بزهق: اه يتربي في عزك طيب روح شوف شغلك وخد بالك من شغلك بقي
, محمد بفرحة: من عيوني يا باشا عن اذنك
, في بيت رحيق
, ايمان عمالة تصوت: لا لا مقدراش انا هولد
, حسنات: با بنتي ما الدايه كانت لسة هنا وقالت لسة وجوزك اللي لسة ماشي علي شغلة
, ايمان بصويت: لالا انا هولد هولد روحو هتوها تاني مش قادرة
, حسنات بعدم رضا: روحي يا رحيق يا بنتي هاتي خالتك ام صلاح
, مشيت رحيق عشان تجيب ام صلاح.
,
, مكنتش اعرف انك هتسبيني بسهولة دي يا قلبي
, التفت رحيق لمصدر الصوت
, رحيق بزهق: نعم
, يا تري مين دا.

الخامس


رحيق بزهق: نعم وازاي تقولي كدا في البلد عادي انت مجنون ولا اي
, محمود بابتسامة خبث: ليه هو اني مش خطيبك وولد عمك ولا اي
, رحيق بحزن: كنت بس انت خلاص بعتني
, محمود بخبث وعارف نقطة ضعف رحيق: انتي بتقولي كدا يا حبيبتي ممصدقش وداني انتي رحيق لا علي طول كدا صدقتي كلام اخوكي
, رحيق بفرحة: يعني انت لسة عايزني
, محمود بابتسامة صفرة: عايزك لاخر العمر يا بت عمي.
,
, رحيق افتكرت مرات اخوها وضربت علي خدها: يالهههههوي نسيت مرات اخويا بتولد وانا رايحة لام صلاح سلام دلوقت
, مشيت رحيق وبيبص عليها محمود بابتسامة صفرة وبيضحك علي هبلها: ها البت دي هتفضل طول عمرها هبلة ومتعلقة في الحبال الدايبة
, رحيق عن ام صلاح الدايه
, ام صلاح: خير يا بتي في ايه تاني
, رحيق بزهق: مرت اخوي شكلها بتولد
, ام صلاح: منا لسة كشفالها يا بتي ولسة قدامها لليل.
,
, رحيق: يووو انا اعمل ايه طيب هيا تعبانة وتعالي دلوقت معايا لاحسن يطينو عشتي
, ام صلاح بستسلام: اصبري يا بتي اجيب حاجتي من جوة الدار
, في مصنع سفيان
, سفيان بيمر علي العمال وجي عند محمد ووقف بيشوفو وهو شغال
, محمد بابتسامة: منور يا بية
, سفيان ببرود: متشكر شغلك مشاء **** حلو بس انت عايز شوية التزام بس
, محمد: حاضر يا باشا ان شاء **** هلتزم
, سفيان: **** يقويك
, في بيت المنشاوي.
,
, هشام ببرود: هو المحروس مش هنا ولا ايه سبع البرمبة عمالنا فيها سبع رجال في بعض
, امينة بهمس: يا ولدي قولنا 100 مرة احنا عايشين هنا بخيرهم باطل بقي اللي انت في دا
, هشام بعصبية: خير مين دا احنا عايشين في خيرنا احنا هو وابو اللي ضحكو علينا وعلي اعمامنا
, سوسن سمعته بيتكلم راحت دخلت عليهم.
,
, سوسن: بص يا ولدي انت زي سفيان وانا بنصحك انك تشيل الكلام الفارغ دا من راسك لانه اخرته وحش وساعات بيبقي اخره كرهه و ددمم وانا مش عايزاكم تخسرو بعض علي اي شي
, امينة بتوتر: هو مهيقصدش يا سلفتي دي بس هو مدايق شوي
, سوسن بحدة: يقصد ولا ميقصدش انا نصحته وخلاص وانا الكلام اللي سمعته مش هخبر بي عمه ولا ولد عمه لانه هو كيف ولدي بظبط
, هشام بغيظ: وان خبرتيهم هيجرا ايه يعني محدش يقدر يتكلم معي انا مش صغير.
,
, سوسن بعصبية ضربتة بلقلم: انا اقدر اتكلم معاك وان معجبكش اخرج من البيت ومتعودش هنا تاني
, امينة بغضب: ايه اللي عملتي دا يا سلفتي ازاي تمدي يدك علي ولدي
, سوسن: عشان ولدك مترباش وعايز تربية من جديد
, هشام بغيظ: وانا عشان اثبتلك اني متربي مهردش عليكي لاني رجل وانتي مرت عمي وانا همشي محدش هيشوف وشي خالص
, امينة: ولدي ولدي خد هنا خد عجبك كدا اللي حصل دا.
,
, سوسن: انا عملت كدا عشان امنع نصيبة اكبر ممكن تحصل انتي مفهماش شي
, في بيت رحيق
, ايمان بصريخ: كل دا ياللي تنضربي في قلبك
, رحيق بغيظ: وانا اعملك ايه منا جبت خالتي ام صلاح وجيت اهو
, كشفت عليها ام صلاح: فعلا المرة دي ولادة ازاي دا
, ايمان بزعيق: انتي لسة هتقولي ازاي خلصيني
, ام صلاح: سخنيلي مية يا رحيق بسرعة
, ايمان بصويت: لا روحي ناديلي علي محمد بسرعة وخلي امك تسخن المية يالا ااااااه
, رحيق بخوف: طيب طيب انا رايحة.
,
, في مصنع سفيان
, قاعد ييفكر في اللي هو ازاي وصل لي كدا معقول حياتة دي هتتغير معقول هيجيزعلي يوم ويحب من جديد
, فاق من شرودة علي صوت
, رحيق بخنقة: انت انت ياللي سرحان انت
, سفيان رفع احد حاجبية وجز علي سنانة: انتي تاني نعم يا ام لسان عامل زي المبرد وعايز قطعة
, رحيق بغيظ: و**** العظيم محد عايز يتقطع لسانة غير انت يا مغرور
, سفيان بغضب: يا بنت الناس مش عايز امد يدي عليكي عشان هتبقي عيبة في حق اني سفيان المنشاوي.
,
, رحيق بقرف: يا دي النيلة كل شوية سفيان المنشاوي ايه يعني سفيان المنشاوي دا
, سفيان: مش عايز اوريكي انا مين عشان هتبقي عيبة واني رجل ميطلعش مني العيبة
, رحيق بعدم وعي: ليه وانت مفكر نفسك رجل ولا اي
, سفيان برق عنية علي الاخر وراح ضربها بلقلم: انتي اضطرتيني و لاول مرة امد يدي علي حرمة
, بس انتي هانتيني وسكت مرة واتنين وتلاتة لكن تهيني رجولتي مسمحلكيش
, سفيان بخبث ولا اوريكي رجولتي بطريقة تانية.
,
, رحيق ببكاء: انت سافل وحقيرة ولا تعني الرجولة بصلة ولا عمرك تكون رجل صعيدي اصلا
, سفيان بغيظ: وانا مش متخيلك بت صعيدية اصلا لان مفيش بت صعيدية في قلة حياكي كدا
, جي محمد بس مسمعش حاجة
, محمد بقلق: ايه يا رحيق اللي جابك هنا خير وبتبكي ليه
, رحيق بخوف وبتمسح دموعها: جيت عشان انت قولتلي لما مرتك تولد اجي اخبرك وهيا بتولد.
,
, محمد بفرحة: بجد طيب استني اجي معاكي ممكن بعد اذنك يا سفيان بس استاذن منك امشي بس عشان مرتي بتولد
, سفيان بخبث وغل: طيب روح انت يتربي في عزك وخد دول للمولود
, محمد بفرحة: ليه كدا بس يا باشا تكلف نفسك بس
, سفيان: ولا تعب ولا شي وباذن **** قريب نجي نشوف المولود وبيبص علي رحيق
, محمد: تيجي تنور في اي وقت يا باشا **** يوسع رزقك
, اخد محمد رحيق و روح لمراته
, سفيان بيبص علي رحيق بتوعد.
,
, سفيان بغيظ: اما وريتك الرجولة علي حق يا بت انتي مبقاش اني ابن المنشاوي هطلع عينك بس اصبري وكله بلاصول
, رحيق ومحمد ماشيين مع بعض
, رحيق بتهتهه: اخوي ممكن اقولك شي
, محمد بخنقة: قولي اخلصي مش فاضيلك
, رحيق بتوتر: محمود عايز يرجعلي وقالي انه ميقصدش الكلام اللي انت فهمته
, محمدبغضب: انتي وقفتي واتكلمتي معا كمان ليلتك سودة وقبلتي فين انطقي.
,
, رحيق بخوف: لا مقبلتوش و**** يا خوي دا انا كنت رايحة عن خالتي ام صلاح اندهلها كان هو معدي وقالي كدا و مشي علي طول
, محمد: انا حلفت بطلاق ان الموضوع انتي خلاص وكمان عشان قلة ادبة دي هحلف تاني عليه بطلاق بتلاتة مهتتجوزي دا بذات وفي عريس متقدملك واحد صاحبي في المصنع و هخلص يجي ايه رايك بقي
, رحيق ببكاء: وانا مش هتجوز وهفضل من غير جواز ايه رايك.
,
, محمد بغيظ: احنا في الشارع والناس بتتفرج علينا لمي حالك ولما اروحلك
, في بيت رحيق
, ام صلاح: الف مبروك بت زي الوردة
, حسنات بفرحة: **** اكبر جميلة جدا فيها شبه من رحيق
, ايمان بعصبية: رحيق مين انا بتي مش شبها حد واصل بتي هتبقي احلي من اي حد
, حسنا بخنقة: يارب يا بتي تشوفيها احسن واحدة في الدنيا
, جي محمد ورحيق
, محمد بفرحة: حمدلله علي السلامه يا ام عمر
, ايمان: **** يسلمك يا حبيبي شوفها بتك حلوة ازاي.
,
, محمد: ماشاء **** حلوة قوي هنسميها زينة ايه رايكم
, حسنات: حلو قوي يجعلها زينة يارب
, ايمان بقرف: لا مش حلو ايه زينة دا
, محمد: لا حلو لايق عليها
, في بيت المنشاوي
, سوسن بابتسامة: حمدلله علي سلامتك يا ولدي
, سفيان: **** يسلمك يا ست الكل اتوحشتك
, سوسن بضحكة: ايه حبيب قلبي رايق بس اني كمان توحشتك قوي
, سفيان بضحكة رجوليا: ماشي المهم ابوي فايق
, سوسن: ايوا فايق كنت لسة عندو وباكله كان فايق
, سفيان: طيب كويس تعالي عايزك عند ابوي.
,
, سوسن بقلق: خير يا ولدي في شي
, سفيان: تعالي بس يا امه خير
, امينة بتهمس لهند: يا تري في ايه يا بت ياهند
, هند بعدم فهم: معرفاش يا امه **** يستر.

السادس


في غرفة صالح المنشاوي
, سوسن بقلق: خير يا ولدي قلقتني
, سفيان بحيرة: متقلقيش يا امه
, صالح: ها يا ولدي كنت عايزة في ايه
, سفيان: انا هعمل اللي انت امرتني بي يا بوي
, صالح بفرحة: هتتجوز يا ولدي كنت عارف انك عمرك ما هتعصني ابدا
, سفيان: مقدرش اعصاك ابدا يا بوي
, سوسن: بس هيا مين يا ولدي
, سفيان بخبث: واحدة شوفتها وعجبتني وهما ناس علي قد حالهم.
,
, صالح: الغني والفقر دا من عند **** يا ولدي وانت عارفني عمري ما اتكلم في شي زي دا
, سفيان وطي علي ايد ابوه وباسها: **** يباركلنا فيك يا بوي
, سوسن: طيب هنروحلهم امتي
, سفيان: هشوف و اقولكم
, في بيت رحيق ٣ علامة الدولار
, رحيق في غرفتها مع والدتها
, رحيق ببكاء: ولدك يا امه طلع بيكدب عليه عشان خاطر اسيب محمود ومحمود لسة عايزني وهو اللي هيفرقنا عند بعض اني مش هسمحو العمر كله
, حسنات بدموع علي ابنتها: يا بتي اخوكي عايز مصلحتك.
,
, رحيق ببكاء: افضلي انتي طول عمرك سكته كدا عن الحق و دافعي عني وعن مرته
, حسنات: اعمل ايه يا بتي ما بليد حيلة
, رحيق بدموع: لو ابوي بصحته مكنش حد قدر يعمل فيه كدا خالص
, حسنات جذبت بتنها في حضنها وبتمسح علي شعرها: ان شاء **** **** هيحلها من عندي واكيد **** شيلك خير عندي اكتير قوي وعسي انت تكرهه شي وهو خير لكم وعسي ان تحب شي وهو شرا لكم مش عارفين الخير فين يا بتي ويمكن يكون محمود من نصيبك مهنعرفش.
,
, رحيق بدموع: خلاص يا امه محمود عمره ما هيبقي ليه ابدا محمد حلف بطلاق
, بعد عددت ايام
, في بيت المنشاوي
, نازل من غرفته علي المصنع لاحظ ان بنت عمه عمالة تبصلو فحب يخليها تشيل فكرة انه يتجوزها من دماغها
, سفيان: اصباح الخير راح علي امه ووطي علي ايديها باسها
, سوسن بابتسامة: اصباح النور يا ولدي
, سفيان: انا هكلم الجماعة انهاردة يا امه وهروح اني مرة لوحدي وبعديها تاني مرة اخدك تشوفيها.
,
, سوسن بفرحة: الف الف مبروك يا ولدي **** يتتمملك علي خير
, امينة بعدم فهم: في ايه يا سلفتي مش تفرحينا معاكم بدل ما احنا مثل الاطرش في الزفة
, سوسن بفرحة: سفيان هيخطب عقبال هشام
, هند بهمس: هيخطب
, امينة بصدمة: هيخطب مين
, سوسن: ناس زينة وبت بنت ناس شافها سفيان وعجبتو وهيكلم اهلها انهاردة
, امينة بعدم وعي: مش بت عمو كانت اولي من الغريب
, سفيان ابتسام من داخلة انه وصل لمرادة.
,
, سفيان بحده: يعني اولي يا مرت عمي الناس بتتجوز بالاولي ولا اي
, امينة بتوتر: لا انا مقولتش كدا بس جربت قبل كدا الغريب شوف حصلك ايه
, سفيان وبان عليه علامات الغضب: قولت 100 مرة محدش يجيب السيرة دي تاني لما هتشوفي مني وش تاني فهمني
, هند بخوف: معلش يا ولد عمي امه متقصدش هيا خايفة عليك وانت طبعا زي اخوي
, سفيان بحده: وانا سفيان المنشاوي هتخاف علي ليه صغير
, سوسن بطبطب علي كتف ابنها: خلاص يا ولدي اقعد احضرلك الفطور.
,
, سفيان بخنقة: لا يا امه تسلم يدك انا هفطر في المصنع
, سوسن: طيب خلي بالك من نفسك لا اله الا ****
, سفيان: محمدرسول **** صح يا امه
, سوسن: ايه يا ولدي
, سفيان: ومال فين اللي اسمه هشام مبينش بقاله كام يوم
, سوسن بتوتر: ايه معرفش بس سمعت انه مسافر
, في بيت رحيق في غرفة محمد وايمان
, ايمان بخنقة: يعني هيا كدا سابت محمود بدل ما كنا عارفين انه سنة وتمشي علي دار جوزها
, دلوقت معرفينيش هتتجوز امتي.
,
, محمد بخنقة: هيا رحيق وحشة رحيق العرسان بتجيلها وهيا مخطوبة مابالك لما سابت خطيبها
, ايمان بتريقة: يعني بقالها داخل علي اسبوع متسابة ومشفناش عريس يوحد ****
, محمد: يا سلام علي اساس ان حد عندي خبر انها سبيته ما لسة الموضوع متعلق
, ايمان بزعيق: انا بقي زهقت من الوضع دا هشيل هم مين ولا مين امك ولا ابوك العيان ولا اختك العقربة
, محمد: طيي اني يا ام العيال اعمل ايه ارميها في الشارع.
,
, ايمان: دا دارنا احنا و عيالنا واختك بكرة تفكر انها ليها في ولا حاجة
, محمد بنفاذ صبر: انا هروح دلوقت المصنع عشان متاخرش ولما ارجع في كلام تاني
, في المصنع واقف سفيان علي بوابة المصنع سرحان في الماضي
, فلاش باك
, مهابحزن: تعرف ساعات بخاف من الفراق بمجرد اني بس افكر اننا ممكن في يوم منبقاش مع بعض بتجنن
, سفيان بحب: عمره ما حد يقدر يفرقنا بس حاجة واحدة اللي هتفرقنا من بكرة
, مها بخضة: ايه اللي هيفرقنا بكرة.
,
, سفيان بهزار: هسافر البلد بكرة فدا فراق طبعا
, مها ضربته علي كتفة: تصدق انك بارد خضتني
, سفيان بحب وبيبص في عنيها: بتحبيني قوي كدا يا مها ومش عايزانا نتفرق
, مها بحب: بحبك دي كلمة قليلة يا رب اموت قبل ما يوم الفراق دا يجي
, سفيان بخضة: الف بعد الشر عنكي يا عمري
, باك
, باشا باشا فيك ايه
, سفيان بفوق من شروده: ها في ايه مالك
, محمد: بقالي ساعة واقف اكلمك وانت ولا هنا
, سفيان: مفيش سرحت شوي كنت بتقول اي.
,
, محمد بقلق: بقول اني اللي جيت و متاخر ولا سيادتك اللي جيت بدري
, سفيان ببرود: لا انا اللي جيت بدري
, محمد بياخد نفاسه: الحمد**** انا اتخضيت
, دا اني نازل قبل المعاد بربع ساعة
, سفيان ببرود: يالا طيب شوف شغلك وبعد الشغل تعاللي علي المكتب عايزك
, محمد بقلق: خير يا باشا عملت حاجة اني
, سفيان: لا مفيش حاجة عايزك في موضوع
, محمد بحيرة: حاضر يا باشا
, في بيت سفيان المنشاوي
, قاعدة هند و امينة.
,
, امينة بغل: يا تري شكلها ايه دي اللي اختارها سبع الرجال
, هند بغيظ: اكيد واحدة شكلها عفش ومبهدله مهو بيقول علي قد حالهم
, امينة: اكيد انتي احلي منيها الف مرة
, هند بفخر: طبعا هو في زي واصل داني ملكة جمال
, طيب يا ملكة جمال قومي شوفي وراءنا ايه
, هند بخضة: ايه حاضر حاضر
, سوسن بحدة: مش هطبتلو اللي انتو في دا
, امينة ببرود: هنبطل ايه يا ام سفيان في ايه
, سوسن بصتلها بقرف: ما في شي يا سلفتي **** يهديكم علي نفسكم.
,
, في المصنع بعد يوم عمل طويل
, راح محمد لمكتب سفيان
, محمد بقلق: كنت عايزني يا باشا اؤمرني
, سفيان ببرود: الامر لله يا محمد اقعد
, محمد قاعد والخوف هيموته
, سفيان ببرود: هيا اختك مخطوبة مرتبطة اي شي
, محمد بقلق: لا يا باشا كانت وسابت خطيبها من اسبوع
, سفيان بحدة: طيب لو جالها عريس هتوافقو
, محمد بفرحة: طبعا لو من طرف سعادتك هنوافق واحنا مغمضين عنينا دا يبقي شرف لينا ان حد من طرفك يجي يخطب بتنا.
,
, سفيان ببرود: لا هو مش حد من طرفي
, محمد: بس يبقي حد واثق سيادتك في
, سفيان: طبعا عشان اني واثق في نفسي 100 في 100
, محمد برق عنية واتصدم: انت قصدك ايه يا باشا
, سفيان: انا عايز اتجوز اختك يا محمد واتجوزها علي طول مش عايز خطوبة.

السابع


محمد بعدم تصديق: انت بتقول ايه يا باشا انت هتتمسخر علينا يا باشا بس مقبولة منك
, سفيان بحدة: اني مهتمسخرش انا بتكلم جد
, محمدبفرحة: يعني انت عايز تتجوز اختي اني
, سفيان بزهق: انت هترغي كتير كدا ليه قولت ايوا عايز اتجوز اختك مش مموافقش قول مموافقش و خلاص
, محمد بسرعة: مموافقش ايه في حد عقل ميوافقش علي سيادتك يا باشا.
,
, سفيان ببرود: طيب انا هاجي بكرة عندكم عشان بكرة الجمعة وهتبقي اجازة و اسمع ردها بالموافقة وبعد كدا هجيب الحاجة واجي لان الحاج تعبان
, محمدبفرحة: تيجي تنورو ولو انتو مقدرينش تيجو نيجي احنا
, سفيان بغضب: احنا هنتعدي الاصول ولا اي متتعدل ولا هتتجن
, محمد بخوف: لا ياشا مقصدش انا عشان الحج بس انت اولاد اصول تيجو تشرفو في اي وقت واحنا بكرة في انتظارك يا باشا.
,
, سفيان بقرف: ان شاء **** انت لما تروح عرفها وخليها تفكر عشان بكرة عايز رد اخير
, في بيت سفيان
, صالح المنشاوي بفرحة: انا فرحان قوي ان ولدك سمع كلام وفكر في موضوع الجواز دا من تاني
, سوسن: طبعا يا ابو سفيان عمره ما يكسر طلب ابدا عايز يفرحك بي شي **** يفرحك قلبك وقلبه صالح بتنهيدة: اه بس كان نفسي ياخد بت عمه وقولت هو هيختارها مردتتش افراضها عليه بس هو اختار واحدة غريبة.
,
, سوسن: القلب ومايرد يا خوي وانت خبر زين ان سفيان محدش يقدر يفرض عليه شي
, صالح بابتسامة: فعلا راسه ناشفة عامل زي في شبابي وقفت قصاد الكل عشانك ص
, سوسن بضحكة: **** يباركلنا فيك يا حج
, في غرفة امينة قاعدة معاها بنتها هند
, امينة بغل: بقي ابن سوسن هيتجوز واحدة غريبة ويجبهالنا ليه زايدة عنك ايه
, هند بغيظ: هو كدا عامل زي القرع يمد لبر
, امينة: عندك حق يا بتي و**** و اديها سوسن طفشت الواد اللي حيلتي.
,
, هند بخبث: ولدك ميمشيش كدا بساهل يا امه اكيد في شي
, امينة بضحكة خبيثة: يارب يكون دماغة شغالة ميبقاش بهيم
, في بيت اخو رحيق
, رحيق حزينة وبتفكر في محمود: معقول خلاص كدا اني ومحمود مهنتجوزش بعد كل الحب دا واسيبو عادي منك لله يا خوي منك لله انت ومرتك
, ايه هتفضلي سرحانه كدا كتير قومي شوفي هتعملي ايه
, فاقت رحيق بسرعة من شرودها علي هذا الصوت
, رحيق بقرف: قايمة اهو قايمة يا مرت اخوي قايمة.
,
, ايمان بزعيق: متقومي انتي هتغنيلي ولا اي
, رحيق بخنقة: ولا غنيلك ولا تغنيلي وسعي كدا خليني اشوف اللي وراي
, ايمان بغل: غوري جاتك القرف
, حسنات بقلة حيلة: يا بتي ليه كدا اعتبريها خيتك
, ايمان بزهق: خيتي لسانة طويل كيف بتك كدا انا خيتي بتحترمني من بصة من عيوني بس
, حسنات بحزن: **** يخليكم لبعض يا بتي
, في بيت المنشاوي
, سفيان: السلام عليكم كيفكم
, سوسن بابتسامة: وعليكم السلام يا ولدي حمدلله علي سلامتك يالا عشان تتغدا.
,
, سفيان: **** يسلمك يا ست الكل هطلع اغير هدومي وانزل تاني
, سوسن: ماشي يا ولدي يكون الغداء جاهز علي سفرة
, في بيت رحيق جاي محمد طاير من الفرحة وقرر ميقولش لحد الخبر الا لما يقول لايمان زوجتة
, محمد بفرحة: السلام عليكم يا جماعة
, الجميع: وعليكم السلام
, حسنات: يالا يا ولدي غير عشان هنحط الغداء علي الطبلية اهو
, محمد بفرحة: ماشي ماشي جاهزة لحد مغير واجي خدي يا ايمان اطلعي وراي عايزك
, طلع محمد وايمان غرفتهم.
,
, ايمان: اي عايزني في اي مالك فرحان كدا ليه ايه اللي حصل
, محمد بفرحة: رحيق جالها عريس
, ايمان بفرحة انها هتخلص منها: بجد ومين دا شغال معاك في المصنع ولا في الارض ولا صاحبك البقال اللي عايز عروسة
, محمد: ولا اي واحد منهم بس هو معي في المصنع فعلا
, ايمان: وبيكسب حلو كدا اكيد شغال شغلانة اقل منك في المصنع وطمعان فيك
, محمد بضحكة سخرية: طمعان فية انتي غلبانة متعرفيش حاجة دا انتي لو عرفتي هو مين هتقعي من طولك.
,
, ايمان بنفاذ صبر: متقولش هيا فزورة ولا ايه متجننيش
, محمد بضحكة: خلاص خلاص متتزربنيش دا يا ستي الرجل اللي اني شغال معا و صاحب كل المصانع اللي في البلد
, ايمان بصدمة: ايه صاحب كل مصانع البلد دا ايه عنده 70 سنة واكيد متجوز وعنده شباب كمان عشان كدا هيتجوز خيتك
, محمد بضحكة عاليه: لا انا دي هسيبهالك مفجاة هتتصدمي بشكلة ومنظره هو جاي بكرة عندنا.
,
, ايمان بخبث: اكيد مكحكح و لابس جلابية و شكلة ميتشفش بس صح من امتي بيجو عندنا العريس يشوف العروسة
, محمد: يا ايمان الدنيا اتتطورت وهو طلب كدا مقدرش اقوله لا المهم انا قولتلك انتي الاول لاني خايف البت رحيق يكون لسة في بالها اللي اسمه محمود ولد عمي دا والرجل دا مقدرش ازعله وميترفضش خاااالص اللي يرفضة يبقي اتجنن
, ايمان: هترفضو ليه يعني عشان كبير بس هتعيش في عز.
,
, محمد بيضحك: مش عشان كدا وهو مش كبير بس هيا متعلقة بمحمود
, ايمان بخبث: ليه وانت مش قادر تقطم رقبتها لو قالت لا ولا اي وغير كدا انت حلفت بطلاق انها عمرها ما هتبقي لمحمود دي
, محمد بسرحان: عندك حق
, في بيت المنشاوي
, سفيان: ابوي اكل يا امه ونعس
, سوسن: اه يا ولدي اكل واديتو علاجه ونعس
, سفيان: طيب الحمد**** خدي بالك من صحته ابوي
, سوسن بابتسامة: انت هتوصيني علي الغالي يا ولدي
, امينة قاعدة بتستمع للحوار وتلوي في بوقها بخبث.
,
, سفيان لاحظ دا حب يدايقها احسن ما يقولها شي يزعلها ويطلع غلطان
, سفيان: انا كلمت اخو العروسة انهاردة وباذن **** رايح بكرة اخد موافقتها وبعدها بيومين نروح اني وانتي
, امينة بغيظ: واني مش هتاخدي معاك يا ولدي ولا اني مش زي امك
, سفيان ببرود: مش عايز اتعبك يا مرت عمي بقولك ابقي شوفيها في الفرح و خلاص
, سوسن بخبث: لا طبعا ازاي ولا تعب ولا شي انا لازم اشوف مرت ولدي واختياره ايه.
,
, سفيان ببرود: عادي يا مرت عمي لو عايزة تبقي تيجي تعالي مفيش مشكلة
, في بيت رحيق
, محمد علي طبلية الغداء: رحيق جيلك عريس بكرة حضري حالك
, رحيق كانت بتاكل اتصدمت وسابت الاكل: عريس مين يا خوي صاحبك اللي قولتلي علي بس اني مش هتجوز ها بقي هفضل من غير جواز ايه رايك هشتغل واصرف علي نفسي.
,
, محمد بزعيق: اولا مش العريس اللي قولتلك عليه لاني ساعة ماقولتلك مكنش في عريس من اصلة ثانيا هتتجوزي ورجلك فوق رقبتك ثالثا ودا الاهم راح ضربها بلقلم وشدها من شعرها اني مش رجل ولا ايه لما اكون عايش و خيتي تشتغل ولا اي
, رحيق بوجع: اااه سيبني يا خوي معلش مش قصدي و**** مش قصدي.
,
, محمد بغيظ: هتوافقي علي العريس اللي جايلك ماشي و مش عايز لما يجي وشك يبقي ملوي تفرضي وشك وتنسي اي شي في دماغك مااااشي وقال كلمته الاخيرة بصوت عالي
, رحيق بخوف: ماشي ماشي يا خوي اللي انت عايزو
, محمد بتهيدة: ايوا كدا اتعدلي بدل معدلك
, حسنات: بس هو مين دا يا ولدي حد واثق في ولا يبهدل خيتك
, محمد: دا اني واثق في اكتر ما واثق من حالي يا امه يبهدل مين دا هيعيشها في هنا
, تاني يوم في المغرب في بيت المنشاوي.
,
, سفيان في غرفته بيحضر نفسه لابس بنطلون جينز علي اسود عليه قميص سادة ابيض وبلايز ااسود و مرجع شعرة لوراء يعني من الاخر موززز
, سوسن دخلت عليه: بسم **** ماشاء **** عليك يا ولدي عيني عليك باردة **** يحميك ويخليك ويبارك فيك ويبعد عنك عيون الناس الوحشة
, سفيان بابتسامة باس ايديها: كل دا ليه اني يا امه **** يباركلي في عمرك
, سوسن بضحك: دا اقل حاجة دا انت شبة الناس دول اللي بنتفرج عليها اللي من بلاد برة.
,
, سفيان بضحكة رجوليا: بلاد برة مرة واحدة يا امه القرد في عين امه
, سوسن: فشار قرد قرد مين دا انت قمر واحلي من القمر
, سفيان: لا اني همشي احسن ما اغير راي في موضوع الجواز دا عشان مش هلاقي حد يقولي الكلام الحلو اللي بتقولهولي دا يا ست الكل
, سوسن بضحك: روح يا ولدي **** يسترها معاك
, في بيت رحيق
, محمد بعصبية: انا بحذرك يا رحيق هتفضلي تبكي كدا كتير هقتلك واشرب من دمك.
,
, حسنات بخوف علي ابنتها: لا مش هتبكي تاني يا ولدي صح يا بتي
, رحيق بخوف: لا مش هبكي تاني خلاص معلش
, محمد بزعيق: قومي اغسلي وشك والبسي حاجة زينة كدا
, رحيق بتمسح دموعها: حاضر يا خوي تحت امرك
, الباب بيخبط
, محمد بصوت واطي: يالا بسرعة شكلة وصل خمس دقايق وتبقي جاهزة
, رحيق: حاضر
, فتح محمد الباب لقي سفيان
, محمد بفرحة: نورت يا باشا اتفضل البيت نور و**** بس
, سفيان ببرود: شكرا منور باللي فيه.
,
, محمد: اتفضل في قوضة الضيوف معلش مش قد المقام يا باشا
, من بعيد شوية عن باب
, ايمان من بعيد بتبص عشان طبعا عايزة تشوف شكل العريس المكحكح
, ايمان بتكلم حسنات: ايه دا مين دا واحد داخل مع محمد قوضة الضيوف عامل زي بتوع تركيا اللي بتفرج عليهم دول شكلة ابن العريس اللي جاي للرحيق وابو جاي وراء
, حسنات بحزن: العلم لله يا بتي قاعدة زيك اهو مشوفتش حاجة.
,
, خرج محمد بهمس: يالا استعجلي رحيق وهاتو حاجة للراجل وحضرو واكل وحلاويات بسرعة
, ايمان بهمس: حاضر حاضر بس قولي مين دا
, محمد بزهق: اخلصي يا ايمان الرجل قاعد جوة بطلي غباء
, دخل محمد عند سفيان وطلعت ايمان عند رحيق
, محمد: معلش يا باشا كنت بنادي الجماعة بس
, سفيان: تمام عادي مفيش حاجة
, في غرفة رحيق
, ايمان بقرف: اخلصي يا ختي كل دا ويا ريتك حطة شي في وشك
, رحيق بخنقة: واني من امتي بحط شي في وشي يالا انا خلصت.
,
, ايمان بخبث: يالا يا ختي يالا
, حسنات: خدي يا بتي القهوة دي دخليها واحنا جايين وراكي اهو
, رحيق من علي باب الغرفة وقفة وحطة راسها في الارض: محمد محمد
, محمد قام بفرحة: ادخلي يا رحيق تعالي
, وكان وراها ايمان و حسنات
, رحيق بصه في الارض وبتقعد القهوة وفجاة رفعت عنيها واتصدمت بي سفيان
, محمد: سلامي علي عريسك يا رحيق
, ايمان بي صدمة السنين شبه هيجلها جلطة: عريسها.

الثامن


رحيق بصدمة وبتكلم نفسها: يا نهار اسود هو دا العريس ازاي واشمعنا اني اللي جي يتجوزني ياختتتتي دا هيطلع عليه القديم والجديد يارب استر يعني اخلص من اخوي اروح لي دا دا هيوريني النجوم في عز الطهر
, محمد بغيظ: في ايه يا رحيق متسلمي مالك شاردة في ايه
, رحيق بخضة: ها لا مش شاردة ولا حاجة ثم مديت ايديها لسفيان وتقبلت العيون ازاي حضرتك
, سفيان بص في عيونها اللي اول مرة ياخد باله منها وقد ايه هيا جميلة.
,
, سفيان: احم الحمد**** وانتي كيفك
, رحيق قاعدة جنب اخوها وبصه في الارض: الحمد**** ع كل شي
, وايمان في الناحية التانية جنب محمد وبتهمس في ودانه: هو دا العريس بجد يا محمد
, محمد بغيظ: هو دا وقت الكلام دا.
,
, ايمان بغيظ وبتكلم نغسها: بقي دي تاخد دا وانا اللي كنت بحسبه مكحكح وعايزة اشمت فيها لا مش هتنولو اني هخلي حد من قريبي يتقدمو ليها بس هيا متتجوز دي وانا هوريك يا محمد ازاي متخبرنيش علي شي زي دا مكنتش خليتك تجيبو اصلا
, سفيان: احم نتكلم في المفيد انت عارف طبعا يا محمد اني جاي ليه واكيد خبرت الجماعة
, محمد: طبعا يا سفيان بيه ومال هما قعدين معنا ليه ست الكل وعروستنا ومرتي عشان انت خلاص بقيت مننا واحنا منيك.
,
, سفيان: تشرفنا يا حجة **** يبارك في عمرك اني طبعا انهاردة جاي لوحدي والمرة الجاية الحاجة هتيجي معايا بس اني جاي انهاردة اسمع الموافقة من العروسة بنفسي وتشوفني واشوفها اني عارف طبعا ان دا ضد عاداتنا وتقاليد بلادنا بس الحياة تغيرت ودا جواز مش لعبة فلازم نشوف بعض مش في زمان جدودنا احنا نتجوز من غير ما نشوف بعض علي الاقل مرة.
,
, حسنات بابتسامة: عندك حق يا ولدي حقك طبعا و احنا معندناش اعتراض لازم طبعا مفيهاش شي
, رحيق بخوف: بس اني عندي اعتراض علي شي
, محمد بصدمة وعين مبرقة: اعتراض علي ايه يا بت
, في بيت سفيان
, سوسن قاعدة مع جوزها صالح
, سوسن بفرحة: ولدك رايح يخطب يا صالح هنبقي عندنا احفاد
, صالح: الحمد**** **** يتممله علي خير باذن ****
, سوسن: يارب يارب اصل اني خايفة من مرت اخوك تاذي ولدي.
,
, صالح بتنهيدة: يا ام سفيان انتي مؤمنة ب**** لايصيبنا شي الا ما كتب **** لنا هنكفر
, سوسن بتراجع: استغفر **** العظيم يا رب مقصدش يا حج طبعا كل شي بامر **** بس هيا وبتها من ساعة ما شمو خبر ان هيخطب و هما ولا علي حامي ولا علي بارد وواكلين فروت العروس علي شكلها و منظرها و حالتهم
, صالح: هما كانو شافوها عشان يتكلمو عليها اني واثق من اختيار سفيان اكيد هتبقي بت زينة.
,
, سوسن بفرحة: مشتاقة اشوفه قوي يا حج واشوف عروسة ولادنا
, صالح: اها و**** يا حجة واني كمان نفسي اشوفها قوي
, سوسن بطبط علي كتفه: قريب قوي هتشوفها سفيان بيقول هيتجوز علي طول مش هيعمل خطوبة
, صالح: علي خيرت **** **** يهدي سرهم ويبعد عنهم ولاد الحرام
, في بيت رحيق
, رحيق بخوف: اني طبعا عارفة اللي هقوله دا ضدد العادات وعيب عندنا بس احنا ناس متعلمة والدنيا تتطورت.
,
, محمد بغضب: يعني انتي عايزة ايه فهمينا اخلصي في يومك اللي مش فايت دا
, سفيان ببرود: اهدي يا محمد وخليها تقول اللي عندها يمكن ترتاح
, محمد وبيجز علي سنانة: قولي يا ست هانم عرفك مهتجيبهاش البر
, رحيق برعب: اني عايزة اتكلم مع سفيان بية لوحدينا نعرف شوية حاجات عن بعض قبل الموافقة
, محمد بياخد نفاسه: متقولي كدا من بدري نشفتي دمي ها قولت ايه يا سفيان بيه
, سفيان: تمام اي المشكلة نقعد و دا حقها طبعا.
,
, محمد: طيب هنسيبكو شوي مع بعضكم واحنا قاعدين في وشكم اهو علي طول
, سفيان ببرود: ماشي اتفضلو طبعا لان دا حقها
, في بيت سفيان
, امبنة جت قاعدت جنب سوسن: ها بقي ولدك عامل ايه
, سوسن بخنقة: هو جي لسة عشان اعرف
, امينة بخبث: لا اني قولت يمكن كلمك
, سوسن: لا مكلمنيش
, امينة: طيب هما كيفهم الناس اللي هينسيبهم سفيان دول ناس زينة يعني
, سوسن بزهق: العلم لله لسه مشوفتهومش عشان احكم عليهم.
,
, امينة بخبث: بصراحة اني اول مرة اشوف كدا ازاي يا خد منيها الموافقة قبل مانتي تشوفيها وتعرفي هما ناس زينة ولا ناس عفشين
, سوسن: في الاول وفي الاخر هو اللي هيتجوز وهيعيش معاها مالياش في اني اهم شي عندنا اني وابو انو يكون سعيد بس
, امينة بتلوي شفايفها: اممم طيب يا خيتي اني طالعة انام
, في بيت رحيق
, سفيان بيبص للرحيق: ها هتفضلي ساكته كدا كتير اللي يشوفك وانتي بتتكلمي مع خيك انك لازم نقعد مع بعض يقول انك جريءة.
,
, رحيق بكسوف: اتكلم انت
, سفيان ببرود: مش انتي اللي طلبتي اتكلمي انتي وشوفي عايزة تعرفي عني ايه واخبرك بي
, رحيق بتسترجع قوتها وبتاخد نفاسها: بصراحة اني مش عايزة اعرف عنك شي لاني معايزاش اتجوزك
, سفيان اتصدم لحظة من جراءتها وبعدين رجع بارد: طيب ومال خيك جبني ليه وماليش ليه انك رافضة المفروض اني جاي انهاردة اخد الموافقة لو هو عارف انك رافضة كان خبرني من علي الباب.
,
, رحيق وابتدت تدمع: بصراحة هو عايز يغصب علي واني لو قولت لا هيقتلني فاني عايزاك تجبها من ناحيتك قول اي شي بس
, الجوازة دي مهتمش
, سفيان بخبث: وانتي عايزاني اخبرو ايه يعني
, برة عند ايمان ومحمد
, ايمان بغيظ: انت ازاي متقوليش ان العريس صغير كدا اني فكرتة كبير طول عمري في البلد اسمع ان صاحب المصانع البلد راجل كبير في السن ومن زمان.
,
, محمد: انتي مجنونة ايوا رجل كبير صالح المنشاوي ابو سفيان بيه بس سفيان دلوقت مكان ابو في كل شي يعتبر كل شي بتاعة دلوقت
, ايمان: وانت مقولتليش الكلام دا ليه من الاول
, محمد بزهق: ودا يهمك في ايه اسكتي بقي الرجل في وشنا
, عند رحيق وسفيان
, سفيان بخبث: انتي دلوقت عايزاني اخبر خيك اني اني معايزكيش صح
, رحيق بكسوف: صح ياريت
, سفيان: بس لازم تخبرني السبب
, رحيق باحراج: مهحبكش وهحب ولد عمي اللي سيبته.
,
, سفيان برق عنية من جراءيتها: اول مرة اشوف بت صعيدية بلجراءة دي المهم بس عندي شرط
, رحيق مكسوفة جداااا: اشرط براحتك
, سفيان بخبث: اني هطلع اقول لاخوكي اني مرتحتش معاكي في القاعدة دي بس انتي تخرجي معايا مبتسمة علي الاخر اكنك انتي عايزاني واني اللي معايزكيش عشان نحبوك الدور
, رحيق مسحت دموعها بسرعة وابتسمت علي الاخر: اهو ايه رايك كدا
, سفيان: ايوا كدا تمام قوي يالا بقي نخرج للجماعة برة
, خرج سفيان ورحيق عند محمد.
,
, محمد بابتسامة: ها يا باشا اتكلمتو ناويته علي ايه
, سفيان ببرود: علي كل خير باذن المولاة
, محمد: يعني خلاص يارحيق موافقة
, رحيق وماذالت مبتسمة زي ما قالها سفيان ومستنيا كلام سفيان
, سفيان بغل وبرود: طبعا موافقة انت مش شايف ابتسامتها عاملة كيف.

التاسع



محمد بفرحة: يعني وفقتي يا رحيق **** يتمم علي خير
, سفيان ببرود وبيبص علي رحيق اللي لسة مبتسمة بس مبتسمة بي صدمة
, سفيان: يعني انت شايف بنفسك يا محمد قد ايه هيا مبسوطة ولا ايه يا رحيق
, رحيق مصدومة بتبصلو و مش قادرة ترد
, محمد: السكوت علامة الرضا طبعا الف مليون مبارك يا سفيان بية
, سفيان ببرود: اني همشي دلوقتي واحدد مع الحاجة معاد وهنيحي عشان نحدد معاد الفرح
, حسنات بفرحة: **** يتمم علي خير يا ولدي.
,
, ايمان بغيظ: **** يتمملكم علي خير مالك مبلمة كدا يا بت يا رحيق ايه هو سفيان بيه اكلك سد الحنق ولا ايه
, محمد بفرحة: الفرحة تعمل اكتر من كدا يا ام عمر
, سفيان: يالا السلام عليكم امشي اني بقي سلام يا عروسة فرحان جدا علي فرحتك دي **** يقدرني واقدر اسعدك
, حسنات: يا رب يا ولدي باين عليك ولد حلال قوي **** يحميك لشبابك يارب
, سفيان: تسلمي يا حجة يالا سلام
, في بيت المنشاوي
, صالح: ولدك لسة مجاش ولا اي.
,
, سوسن: لا مجاش لسة يا حج احطلك تتعشي عشان تنعس
, صالح: لا مجيليش نوم وهستني سفيان اتعشي معا واعرف عامل ايه
, سوسن: **** يخليك لينا يارب يا حج
, في بيت رحيق
, رحيق طلعة غرفتها ومازالت في صدمة.
,
, رحيق بتكلم نفسها: هو اللي حصل دا حقيقي ولا اني ا بحلم يعني هو فعلا ضحك عليا و لبسني العما يا نهههههاري دا هيوريني ايام غبره هشوف معا ايام اسود من قرن الخروب اني كنت اتشال في لساني قبل ما اطلب منه طلب كيف اللي اني طلبته دا هو اني كنت اتجنيت ولا كنت اتجنيت اديكي اهو يا فالحة لبستي في الحيط لا وكمان قولتلو اني مهحبكش وهحب ولد عمي يقطع ولد عمي استفاد ايه اني دلوقت لا اني مهستسلمش.
,
, ايه يا بت اتجنيتي ولا ايه بتكلمي حالك من اولها جننك
, اخضتت رحيق من مصدر الصوت
, رحيق بخضة: حرام عليك يا خوي خضتني
, محمد بضحكة: من اولها سرحانة دا يا دوبك اللي لسة شايفة
, رحيق بقرف: ومين قالك اني بفكر في اني اني اصلا مطيقهوش ونبي يا خوي معايزهوش
, مش هتجوز خالص بس بلاش دي
, محمد بغضب و زعيق ؛: انتي هتتجني يا بت ولا ايه ولا هو لعب عيال ما كنتي لسة طالع بوقك شبرين كانت ضحكت واصلة لودنك ايه غيرتي رايك فجاة كدا.
,
, رحيق: انت مفهمش شي يا خوي انا مكنتش مبتسمة عشان اني موافقة لا اني كنت مبتسمة عسان ابيلكم اني موافقة
, محمد بغيظ: في النهاية انك موافقة
, رحيق بضيق: انت مفهمش شي يا خوي اني مش موافقة ولا هوافق ولا هتجوزة اللي كيف الصخر ولا بيضحك ولا بيتكلم وكل كلامة دبش.
,
, محمد مسكها من شعرها: اني بقولك تاني اهو هتتجوزي ورجلك فوق رقابتك وانت اتكلمي في الموضوع دا تاني هقتلك وقسما ب**** هقتلك واخلص من قرفك احسن ما تجبيلي العار وتصغريني قدام الخلق
, رحيق بصويت: اها خلاص يا خوي سيب شعري حرام عليك
, حسنات طلعة جري: في ايه يا ولاد صوتكم عالي ليه وانتي بتصوتي ليه كدا يا بتي.
,
, محمد وبينهج من كتر الضرب في رحيق: ست الحسن والجمال بتك بعد ما كانت طلعة من القوضة مع سفيان بي ابتسامتها تجيب الشارع التاني جاية دلوقت تقول معايزهوش مموافقش قال
, حسنات بصدمة: يو يا بتي ايه اللي هتقولي دا كيف دا
, رحيق بدموع: ماهحبهوش اني ما هحبهوش هتجوزه غصب يعني.
,
, محمد بغضب: ومال هتحبي مين الشمام ابتاعك اللي اسمه محمود هو كان عبرك كان سال فيكي دا مصدق واللي متعرفيهوش بقي انه خطب وشبكته الاسبوع الجاي ها قولتي ايه
, رحيق بدموع زيادة: انت كداب يا خوي بتكدب زي ما كدبة اول مرة
, حسنات بتبصلها: يا بتي اخرسي وعدي الليلة دي علي خير ابوكي تعب من كل شوية زعيق في البيت هتموته انتو اني عارفة
, في بيت سفيان
, سفيان: السلام عليكم
, سوسن بفرحة جريت عليه: ها يا ولدي كله تمام.
,
, سفيان بخنقة: ايوا يا امي كل تمام الحمد**** وشوفي كدا حددي بقي معاد عشان تروحي تشوفيها
, سوسن بهزار: اني ان كان علي عايزة اروح دلوقت و اجيبها واجي معي
, سفيان: للدرجة نفسك اتجوز يامه
, سوسن: يااااه يا ولدي دا يبقي يوم المني **** يتمملك علي خير
, سفيان: طيب اني هسافر دلوقت يومين مصر واول ماجي نروح ونحدد الميعاد علي طول
, سوسن: طيب ليه مرة واحدة هتسافر كدا يا ولدي بس يالا تروح وتيجي بسلامه.
,
, في شمس يوم جديد علي ابطالنا
, سفيان في مصر
, قاعد في احد الكافتريات بيفطر
, الصخر لا لا مش معقول حبيبي وحشتني جدااااا ايه محدش بيشوفك بقالك فترة يعني
, سفيان بابتسامة باردة: اهلا يا سوزي اتفضلي مشاغل بقي بس الفترة اللي جاية هتشوفيني كتير
, سوزي بدلع: ايوا بقي يا باشا وحشتنا ووحشتنا شقوتك هتيجي بليل البار
, سفيان ببرود: اجي مجيش ليا بس عايزة قاعدة تبقي حلوة.
,
, سوزي بفرحة: بس كدا احلي قاعدة لاحلي سفيان بية دا انا هخليهم يظبطو البار حتت ظبطه
, سفيان بوقاحة: وانتي مش هتظبطي و تظبطيني
, سوزي: ايوا بقي فينك يا باشا من زمان
, في بيت رحيق
, محمد: اني رايح المصنع البت دي لو خرجت من بابا الدار هولع في الدار كلها فهمين
, ايمان ببرود: واني مالي هو اني بقدر علي خيتك
, اقولها الكلمة تقولهالي عشر
, حسنات: خلاص يا ولدي متقلقش هيا مش هتخرج لان هيا مهتخرجش من اصلة.
,
, رحيق بزعيق: هو اني بخرج خالص الا لما مرتك هيا اللي بتصر اني اروح اجيب حاجة غير كدا لا
, محمد: انا ماشي واديني حذرت و خلاص ولقد اعذر من انذر
, رحيق بتافف: منك لله انت و مرتك يا شيخ
, ماشي محمد في البلد قابل محمود
, محمود: كيف يا ولد العم مبروك لخيتك البلد كلها عرفت ان سفيان بي هيتجوزها
, محمد بزهق: كويس يا ولد عمي و**** يبارك فيك وشكرا
, محمود: قول بقي انك خلعتني عشان تجوزها للباشا صاحب مال والجاه.
,
, محمد بخنقة: هو جالها بعد ما حواركم خلص وعرف انها مش مخطوبة مش الكلام الفاضي اللي هتقولو انت دا
, محمود: طيب اني عايز ارجعلها واني ولد عمها واولي بيها وبنحب بعض من صغرنا
, محمد بزعيق: ليه حد قالك علي اني مش راجل ولا ايه عشان ارجع في كلمتي ولا حد قالك اني بعيش في الحرام عشان احلف طلاق ان لو حتى ايه انت بذات لا يا ولد عمي و يالا سلام عشان اتاخرت علي الشغل.
,
, محمود بيبصلو بغيظ: بقي كدا يا محمد اني هوريكم يا ولاد عمي اصبرو و خيتك اني هضيعهالك ولا هتنفع لي ولا لغيري هخليكم تبوسو يدي عشان اتجوزها
, في المساء في مصر عند سفيان
, واقف علي البحر عمال يبصلو ويشتكيلو
, انت مش كنت بطلت تيجي المكان دا طلامه واقف علي البحر يبقي هتدخل المكان النجس إلى قدامة دا ليه يا سفيان مش كنت توبت علي البارات دي ليه رجعت تياس من جديد.
,
, سفيان في حالة صدمة من مصدر الصوت وبصوت مسموع: معقول هيا
, : ايوا انا مستغرب ليه.

العاشر



سفيان بحزن: انتي بتعملي ايه هنا يا مها
, مها: كنت بتمشي وبفسح الولاد ولمحتك واقف قولت لازم اسلم عليك و انصحك من الوقفة دي لاني عارفة اخرتها
, سفيان بحزن: ولادك دول يا مها
, مها: ايوا ولادي سفيان وسيف
, سفيان بدهشة: سميتي سفيان يا مها
, مها بابتسامة حزن: طبعا كان لازم اسمي علي اسمك المهم انا لازم امشي عشاغن الولاد مياخدوش بالهم من حاجة وكمان عشان متاخرش علي جوزي وانت خلي بالك من نفسك.
,
, سفيان بحزن: وانتي خدي بالك من نفسك ومن ولادك وبيتك وجوزك **** يسعدك
, في بيت رحيق
, رحيق: اني زهقت ياما بقا من القرف دا
, حسنات بحزن: يالا **** هيعوض عليكي بسفيان بي هينيكي يا بتي
, رحيق بحزن: الخوف كله من سفيان دا يامه
, حسنات: ليه بس يا بتي دا شكله ولد حلال قوي وطيب
, رحيق وبتلوي شفايفها: طيب دانتي اللي طيبة يامه **** يسترها بقي.
,
, حسنات: المهم انتي شيلي محمود دا من دماغك دا مهينفعكيش يا بتي اصلا امه بتكرهني من زمان وعايزين ياخدوكي خدامة ليهم اني خبرة الكلام دا زين وسكته مهتكلمش عشان انتي كنتي رايدة لكن اني لو علي عمري ما اوفق ابدا علي محمود دا
, رحيق بحزن: خلاص يامه عمره ماهيبقي لي
, ايمان: احنا هنفضل نرغي كتير و سايبين الدار يضرب يقلب معرفاش هتفضلي مهملة لحد متا ولا خبرة هتعملي ايه لما تتجوزي.
,
, رحيق بغيظ: هجيب خدامين تعملي ولا قولك يا مرت خوي هجيبك انتي تعمليلي
, ايمان بغيظ: عملك اسود ومنيل قصدك اني خدامة ولا اي
, رحيق ببرود: هو اني قولت كدا انا عملاكي كيف خيتي بظبط وهتعمليلي بس علي العموم وسعي اقوم اشوف اعمل ايه اتعلم شوي
, ايمان بتجز علي سنانها: انتي بت مش ساهلة
, رحيق بستفزاز: بعض ما عندكم يا مرت خوي
, في بيت المنشاوي
, امينة برخامة: ايه ولدك عامل ايه.
,
, سوسن بخنقة: الحمد**** كله تمام **** يتمملو علي خير وعقبال هشام وهند
, امينة: تشكري يا سلفتي هشام كلمني انهاردة و هو مسافر في شغل
, سوسن: طيب **** يرجعهولك بسلامة ويكرمه يارب
, في مصر عند سفيان في البار
, سفيان قاعد في البار ومعا واحدة: مالك يا باشا مهموم كدا ليه بس
, سفيان بخنقة: مخنوق جدا وعايزك تروقيني
, البنت بضحكة مايصة: بس كدا تعالي معايا يا باشا وانا اروقك وابسطك واخليك تنسي نفسك واسمك.
,
, سفيان: ايوا انا عايز انسي الدنيا كلها
, البنت: طب يالا يا باشا علي شقتي
, في بيت رحيق
, ايمان: بص يا محمد اني خوي سيد عايز يتقدم لرحيق خيتك قولت ايه
, محمد بغيط: انتي اتجنيتي ولا ايه انا اديت للرجل كلمه خلاص مرجعش فيها خالص
, ايمان بزعيق: لي انا خوي مش قد المقام ولا مش قد المقام يعني
, محمدبزهق: قد المقام ونص بس مينفعش ابقي مش قد كلمتي مع الرجل مينفعش.
,
, ايمان: علي العموم اتصرف اني رايحة الصبح عند دار ابوي تكون انت تصرفت لما خيتك تتجوز اخوي لطلقني
, محمد: يعني هو لكدا لكدا واخوكي مجاش لي من الاول
, ايمان: مكنش يعرف انها سابت ولد عمها
, محمد بقلة حيلة: الصبح **** يسهلها سفيان بية مسافر اصلا
, في مصر في شقة بنت الليل مع سفيان
, البنت عمالة تبوس في سفيان وهو سرحان: مالك يا باشا انت مش معايا لية و مالك مكتف نفسك ليه بالقميص دا متقلعه.
,
, سفيان سرحان: في كلام مها مترجعش للسكة دي يا سفيان
, انت مش كنت بطلت تيجي المكان دا طلامه واقف علي البحر يبقي هتدخل المكان النجس إلى قدامة دا ليه يا سفيان مش كنت توبت علي البارات دي ليه رجعت تياس من جديد
, سفيان زق البنت واخد الجاكت بتاعة ونزل من الشقة
, تاني يوم علي ابطالنا
, في بيت المنشاوي
, هند: ومال ولد عمي هيجي امتي من السفر يا مرت عمي
, سوسن: معرفاش يمكن يجي علي المغرب انهاردة او بكرة هكلمه شوي كدا.
,
, هند: طيب **** يجيبو بسلامة ونفرحو بيه
, في الفندق اللي في سفيان
, سفيان بيتكلم في التليفون: لا اني جاي انهاردة محدش يسلم بضايع من المصنع غير لما اجي مش عاجبة يلغي العقد منقصاش قرف يالا سلام دلوقت عشان معي وتينج
, سفيان قفل مع العامل ورد علي امه: ست الكل وحشاني قوي و****
, سوسن بفرحة: انت اكتر يا ولدي هتيجي امتي
, سفيان: هلبس وهنزل افطر في الفندق وهاجي علي طول.
,
, سوسن: طيب خد بالك من نفسك وانت سايق عشان انت سوقتك عفشة
, سفيان: خليها علي **** يامه عمر الشقي باقي
, سوسن: **** يسترها عليك يا ولدي يا رب
, في بيت رحيق
, ايمان بخنقة: اني رايحة عند دار ابوي لاخر النهارد وانتو اعملو اكل وواضبو البيت انهاردة
, حسنات: روحي انتي يا بتي واحنا هنعملو كل شي.
,
, ايمان: صحي المفعوصة اللي نايمة دي ايه هتخلل من النوم ولا هتبقي تروحي انتي تعمليلها في دار جوزها ونبي بتك دي هتجيلك من يوم الصباحية
, حسنات بزهق: لا هقوم اصحيها يا بتي اتكلي انتي علي **** عشان متتاخريش
, في البلد محمود بيرقب بيت رحيق وبيشوف اللي داخل واللي خارج.
,
, محمود بيضحك ضحكة خبثة: ايوا كويس كدا قوي محمد راح الشغل و مرتة شكلها رايحة مشوار بعيد عشان واخده عيالها ولا وجتلك علي الطبطب يا واد يا محمود ومرت عمي مهتفتحش الباب خالص عشان تعبانة يعني اللي هتفتحلي رحيق هههههه اما وريتك يا محمد وحطيت راسك في الطين مبقاش اني محمود
, داخل بيت رحيق
, حسنات بتصحي رحيق: قومي يا بتي قومي الدار مكركبة و كل شي فوق دماغي واني لوحدي
, رحيق بنعاس: وفين مرت ولدك.
,
, حسنات: مرت خيك راحت دار ابوها
, رحيق بفرحة: غضبت مانت كريم يارب
, حسنات ضربتها علق ايديها: اعوذ ب**** غضبت ايه راحة زيارة قومي يا بومة قومي
, رحيق بتافف: قايمة قايمة مقمش في مرة يقولو اخوكي طلق مرت اخوكي
, حسنات بتبرقلها عنيها: يا بتي حرام عليكي حرام عشان اخوكي وولاد اخوكي
, هما فوق سمعه خبط جامد جدا
, حسنات: قومي شوفي مين بيخبط كدا قومي
, رحيق بخنقة: طيب قومت اهو قومت مين مين انا جاية اهو.
,
, فتحت رحيق واتصدمت بي محمود ان هو اللي بيخبط
, رحيق بتوتر: نعم يا ولد عمي عايز ايه اخوي مش هنا لما يجي هقوله انك جيت عن اذنك
, محمود ويدعي القلق: اني اني عارف يا بت عمي ان خيك مش هنا منا جاي عشان كدا
, رحيق بخضة من منظرة: في ايه يا محمود في ايه محمد في حاجة
, محمود: هقولك بس متخبريش مرت عمي لاحسن يحصلها حاجة
, رحيق بقلق: قول قلقتني قول
, محمود: محمد خيك الارض القبلية ولعت بي والبلد كلها مقلوبة هناك.
,
, رحيق ضربت علي قلبها: وهو ايه اللي ودا هناك في الارض المهجورة دي دا كان رايح المصنع يالهوي يا خوي
, محمود: بس وطي صوتك عشان مرت عمي البسي شي وتعالي معايا شوفي بس متخبريش مرت عمي
, حسنات: مين اللي كان علي الباب يا رحيق
, رحيق بتهتهه: دي البت زينب صحبتي عايزاني اروح ادي لامها حقنة هروح عشر دقايق واجي
, حسنات: طيب روحي يا بتي ومتتاخريش وربنا يشفيها ام زينب ست طيبة.
,
, رحيق مشيت مع محمود بسرعة وراحو المكان اللي محمود قالها عليه
, رحيق بستغراب: يعني مفيش شي ولا البلد مقلوبة ولا في شي والمكان مهجور اهو زي مهو
, محمود بواقحة: مهو مفيش حاجة انا جبتك لي اني
, رحيق بخوف: يعني ايه مفهماش
, محمود بيقرب منها بوقاحة: اني هفهمك يا حبيبت قلبي.

الحادي عشر


محمود بوقاحة: اخيرا بقيتي بين ايديا يا حبيبتي
, رحيق بخوف: انت هتعمل ايه يا ولد عمي مهيصحش كدا
, محمود بيقرب منها وهيا تبعد بضهرها وكل شويه هتقع وتلحق نفسها: مش دا اللي كنا هنتمنا من زمان اديني بحققهولك اهو
, رحيق بدموع: انت سافل وقليل الادب تحقق ايه احنا كاان نفسنا في حلال **** مش بي قذرتك دي ارجوك خليني اعود يا ولد عمي واني مهخبرش حد بلحصل.
,
, محمود ببرود: ماني لو سيبتك تعاودي من غير ما حاجة تحصول كدا كدا انتي مش هتقولي حاجة لان مفيش شي حصل
, رحيق بدموع زيادة: اني عرضك وشرفك يا ولد عمي متعملش كدا
, محمود بضحكة خبث: ولا عرضي ولا شرفي احنا معايزينش نعرفكم ونضمركم كيف ما ضمرتونا وانتي شرف وعرض محمد واني عايز راس محمد تبقي في طين
, رحيق: طيب اني ذنبي ايه مش اني كنت حبيبتك
, محمود سرح: ولا حبيبتي ولا عمرك كنتي حبيبتي.
,
, رحيق بتحاول وهو سرخان ان هيا تجري ولحظت سيارة جاية من بعيد قالت يمكن تلاحقها
, رحيق لسه هتجري راح جابها محمود من حجابها وابتدا يخلعهولها وهيا تضرب في وتجري لاكن لا مفر
, محمود بغل: انتي خلاص تحت يدي مهتفلتيش خالص انسي يا قمر واني لازم اتمتع بلقمر وادوقه دي قبل ما حد تاني يتمتع بي ويدوقه
, من بعيد سيارة علي الطريق في مكان مهجور داخل البلد ملاحظ ان شاب بيطرد بنت وهيا بتحاول تهرب ومش عارفه.
,
, ابتدا بطريقة هستريا يقطع هدومها ويخلع هدومه وهيا بتحاول تهرب اخر مازهق فضل يضرب راسه في الارض
, نزل الشاب من سيارة بشويش لكي لايحس بي هذا الشخص لقي محمود عمال يضرب رحيق بهستريا
, الشاب: انت بتعمل ايه ياكلب انت كيف تعمل كدا معنديكش اخت معنديكش ام
, محمود قام بسرعة: وابتدت المقاومة مابينه وبين الشاب
, ورحيق حاولت تقوم تستر نفسه بهدومها المتقطعة من كل الاتجاهات و تعيط بهستريا وتستخبي وراء احد الاشجار.
,
, ضرب الشاب محمود بكل قوة لانه يفوق عليه بلجسم والعضلات بمراحل
, فاقد محمود الوعي تمام ومبقاش في ولا حتى في جسمه سليمة
, راح الشاب عند رحيق وقالع الجلابية الصعيدية او ما تسمي بلملفحة التي يرتديها فوق الجلباب الصعيدي
, الشاب: انتي كويسه يا انسة
, رحيق ببكاء بتهز راسها انها بخير
, الشاب: تعالي اوصلك لحد باب بيتك لاني ميصحش تمشي كدا في البلد هتفضحي حالك
, رحيق في حالة صدمة مش عارفة توافق ولا ترفض بس هو كلامه صح.
,
, في بيت رحيق
, حسنات قلقانة: يا تري كل دا فين يا بتي مش معقول كل دا عند ام زينب يا رب استرها قلبي مش مطمن
, سمعت حسنات الباب بيخبط خافت ليكون محمد ورحيق مش هنا
, حسنات بخوف: يارب استرها اقوله ايه بس اقوله ايه بس
, فتحت حسنات واتفجات بي زينب: كيفك يا حجة معلاش عايزة رحيق تتدي لامه الحقنة بعد اذنك.
,
, حسنات مصدومة و متوترة وبتكلم نفسها يا خبر اسود ومال هيا راحت فين ليكون غواها الكلب اللي اسمه محمود يارب استرنا ومتفضحناش ابدا
, زينب: ها فين يا حاجة رحيق
, السلام عليكم كيفك يا زينب كيفك يامه اتفضلي يا زينب ما لكم واقغين علي الباب ليه ادخلي جوه
, زينب: معلش يا محمد اصل معاد حقنة امه وعايزة رحيق تروح تتدهالها
, محمد بسرعة: بس كدا من عنينا احنا تحت امر الحاجة ام زينب يا رحيق يا بت يا رحيق.
,
, حسنات في صدمة مش قادرة تنطق و كاد علي وشك ان هيجلها جلطة
, محمد: ايه يا امه يعني انتي سرحانة ومش هتردي ولا بتك من جوه هترد
, حسنات بتوتر: ها لسة اللي خارجة بتجيب حاجة
, محمد بغضب: خرجت كيف دلوقت يا امه واني مش محذر عليها متخرجش
, حسنات بخوف: معلش يا ولدي دواء ابوك خلص وكان معاد واني خفت علي ابوك وقولتلها روحي جابي روحي انتي يا بتي وانا تيجي وابعتهتلك علي طول متقلقيش.
,
, زينب: طيب تشكري يا حجة متخليهاش تتوخر علينا ونبي
, في بيت المنشاوي
, جيه سفيان من السفر
, سوسن بفرحة: ولدي حمدلله علي السلامة يا حبيبي
, سفيان: **** يسلمك يامه اتوحشتك اكتير
, امينة: حمدلله علي السلامة يا ولدي
, سفيان: **** يسلمك يا مرت عمي ايه هشام لسة مجاش
, امينة: كلمني من بدري وقالي ان قرب يوصل علي الدار ولسة لحد دلوقت ما وصلش مخبرش ليه
, سفيان: يوصل بسلامه يا مرت عمي ابوي فايق ولا نعسان يا ما.
,
, سوسن: لا فايق تعالي سلم عليه قبل ما ينعس
, في سيارة الشاب و رحيق مصدومة
, الشاب: ممكن تخبريني ايه اللي يجيبك مع شاب في ارض مقطوعة كيف دي
, رحيق بدموع: ٤ نقطة
, الشاب: ليه مهترديش علي جاوبيني عشان اقدر اساعدك واحبسهولك كمان
, رحيق هنا بسرعة رديت وعيطت عياط هستيري: لا لا بلاش فضايح اني كويسة داني اخوي ممكن يقتلني او يدفني حية
, الشاب: طيب عرفيني ليه كنت هنا معا
, رحيق بدموع حكتلو اللي حصل.
,
, الشاب بيضرب كف علي كف: يعني الكلب اللي كان عايز يضيع عرضك دا ولد عمك اول مرة اشوف كدا دا خسارة في كلمة صعيدي بس الحمد**** انها جات سليمة والحمدلله ان **** كشفو علي حقيقته
, رحيق: اني معرفاش اشكرك كيف لولا انت معدي كان زماني ضيعت ومستقبلي ضاع
, في بيت رحيق
, محمد: كل دا بتك بتجيب علاج ليه دي الصيدلية بعدينا بشبرين
, حسنات بتوتر ودموعها خلاص علي وشك النزول: الغايب حجته معا يا ولدي
, في بيت سفيان المنشاوي.
,
, سفيان وبيبوس ايد: بوي كيغك يا غالي اتوحشتك قوي
, صالح بيطبطب علي ضهر سفيان: ولدي واني اتوحشتك اكتير و**** يا ولدي ها مهانش تفرحني بقي وتحدد معاد الفرح مشتاق اشوف عروسة ولدي الغالي
, سفيان: قريب يا بوي قوي هنروح بكرة اني وامه نحدد الفرح علي الخميس كيف انهاردة وامه تشوفها وتبقي تقولك رايها بقي
, صالح بضحكة: اكيد رايك كيف ابوك حلو كدا
, سوسن بكسوف: بس يا حج متكسفنيش.
,
, سفيان بابتسامة: اسيبكم اني بمغزلتكم لبعضيكم واطلع اغير اهدومي وننزل نتعشو سواء
, خرج سفيان لاقي هشام في وشه
, سفيان بستغراب: كيف يا ولد عمي اتاخرت يعني مرت عمي هتقول انك اتصلت بيها من بدري وكنت قريب من الدار ومالك متبهدل كدا ليه
, هشام بتعب: كان في حادثة علي الطريق القبلي وكنت بشيل الناس المتصابة
, سفيان: لا حول ولا قوة الا ب**** **** يقدرك علي فعل الخير يا ولد عمي
, في بيت رحيق.
,
, خبطت علي الباب رحيق وفتحلها محمد واتصدم من منظرها
, محمد بصدمة: مين اللي عمل فيكي كدا وكنتي فين اصلا
, حسنات بصويت: يا حلبتي يخربي يالههههوي اتفضحنا
, رحيق بدموع وتهز راسها بنفي
, محمد بغضب.

الثاني عشر


محمد بغضب مسكها بهستريا وفضل يضرب فيها ويضرب لحد ماكان هيغم عليها
, رحيق ببكاء: مفيش حاجة حصلت يا خوي اني اضحك علي
, حسنات تعبت ومصدومة ولا قادرة تحوش ولا قادرة تتكلم
, محمد بقي يضرب علي دماغه بهستريا: كيف بمنظرك دا محصولش حاجة قوليلي كيف وانتي كنتي فين ومع مين انطقي بدل ما قتلك حالا
, رحيق ببكاء: هو كان هيحصل بس **** كرامني برجل ولد حلال انقذني من تحت يدو.
,
, محمد راح عند رحيق ومسكها جامد من دراعها: من تحت يد مين انطقي
, رحيق ببكاء: يد محمود ولد عمك اني مصدومة صدمة عمري كيف يعمل في كدا كيف ممصدقاش حاسة كاني في كابوس ومعرفاش افوق مني طلع عندك حق يا خوي يا رتني كنت سمعت كلامك يا ريت
, محمد بغيظ: محمود الكلب ولد هقتلو وجري علي المطبخ ياخد سكينة وهو خارج من الباب بالسكينة لقي ايمان في وشه
, ايمان بصرخة: ايه دا رايح فين بسكينة دي
, محمد بعصبية: هقتل محمود ولد عمي.
,
, ايمان: يا نصيبي يا لهوي يا خربيتي ادخل ادخل جوة تقتل مين
, محمد: هقتلو الكلب الجبان دا اللي عايز يوسخ سمعتي
, ايمان: اهدا كدا وقولي حصل ايه اني سامعة من البلد ان لقو محمود مضروب في الارض القبلية المهجورة تروح انت تثبت عليك انك انت اللي عملت كدا اقعد احكيلي في ايه
, محمد قاعد هادي بعض الشي وحكي لايمان.
,
, ايمان ضربت علي قلبها: يا نهاري بقي هو كان هيعمل كدا بس انتي ايه اللي وداكي معاه في حتى مقطوعة وانت عايز تروحلو عشان تغضحونا في البلد وخطيبها يشم خبر ويسبها
, محمد بغيظ: عندك حق وانتي صحيح ايه اللي وداكي معا انطقي ياللي حطيتي راسنا في الطين
, رحيق ببكاء: و**** هو جي قالي ان الارض القبلية ولعت وانت فيها عشان كدا روحت وابتدت تلطم وتصوت ويارتني ماروحت ولا عتيبت برة الدار ياريتني.
,
, محمد: اخرسي مسمعش صوتك خالص اكتمي جتك قبر يلمك ويخلصني منك حط وشه ما بين يدو طيب اني اتاكد كيف انها سليمة بس ياربي مينفعش ناخدها نكشفلها البلد كلها هتعرف
, ايمان: ولا كشف ولا بتاع انت تكلم سفيان بيه وتعجل في الجواز
, محمد: سفيان بية وافرض في شي اتفضح اني مش كنتي قولتي اخوكي عايز يتجوزها
, ايمان شهقت: ايه اخوي لا بعد اللي حصل دا لا ميهتجوزهاش انت خليك مع سفيان بية.
,
, رحيق بصتلها: حسبي **** ونعم الوكيل فيكي **** يمهل ولا يهمل
, محمد ضربها بقلم: بتتحسبني في مرتي قدامي غوري اطلعي فوق لحد اما اشوف هعمل ايه في النصيبة دي مش جايني من وراكي غير العار
, تاني يوم في بيت سفيان المنشاوي
, الجميع علي طاولة الفطار
, سفيان: امه جهزي حالك انهاردة بعد المغرب هنروح عند العروسة هاجي من المصنع اللبس ونمشي
, سوسن بفرحة: دا اني هجهز حالي من دلوقت
, سفيان: **** يخليكي ليا يا ست الكل يالا اني ماشي.
,
, سوسن: صحيح انت خبرتهم انك رايحلهم انهاردة
, سفيان: اها هخبر اخوها انهاردة في المصنع وهخلي يروح بدري يخبرهم
, امينة بخبث: واني هاجي معاكم بقي
, سوسن: خليكي انتي يا سلفتي متتعبيش حالك
, امينة: ولا تعب ولا شي دا ولدي كيف مهو ولدك
, سفيان: ماشي يا مرت عمي ابقي جهزي حالك
, هشام قاعد ساكت متكلمش خالص
, امينة بستغراب: مالك يا ولدي ساكت ليه كدا
, هشام: عايز اتجوز يامه.
,
, امينة بفرحة: ياااه يا ولدي دا يوم المني مين دي اللي غيرت رايك وشقلبت حالك
, هشام بسرحان: بت حلوة قوي ياما
, امينة: عرفت هيا مين يا ولدي و اهلها مين
, هشام: لا بس عرفت بيتها بس هما ناس علي قد حالهم بس هيا جميلة جداااا
, امينة بتلوي بوقها: علي قد حالها انت هتعمل كيف ولد عمك علي العموم بعض فرح سفيان يبقي نشوف الموضوع دا سفيات هيتجوز يوم الخميس وبعدها نشوف كدا.
,
, هشام بفرحة باس ايد امه: **** يخليكي ليا يا احلي ام في الدنيا
, في المصنع
, سفيان بعت لمحمد يجيلو مكتبة
, محمد دخل لسفيان ومرعوب ليكون عرف حاجة
, محمد بخوف: حمدلله علي السلامة يا بيه امرني كنت عايزني
, سفيان ببرود: **** يسلمك يا محمد اه كنت عايز اخبرك اني جاي اني والحجة ومرت عمي انهاردة
, محمد بفرحة: بجد تنوره وتانسه وتشرفه.
,
, سفيان قام من علي الكرسي بتاعه ولف ناحية محمد: وهنجي نتيفقو علي ميعاد الفرح هيبقي يوم الخميس الجاي علي طول اديني بعرفك قبل ما نجي عشان تبقي علي نور وخبر كل شي لاني مهسمحش بي تاجيل
, محمد هيموت من الفرحة: لو بكرة اني موافق يا بية **** يتمملكم علي خير بس ممكن اطلب منك شي
, سفيان: اطلب طبعا
, محمد: ، دا بعد اذنك طبعا
, سفيان بغضب: ايه اللي بتقولو دا ودا يخصك في
, محمد بكسوف: اني متاسف بس بعد اذنك نفذلي الطلب دا.
,
, سفيان: اني ممكن انفذهولك بس بطريقتي اني مش التخاريف اللي هتقولها علي العموم لما يجي وقته يبقي **** يساهل و صح ساعة كدا و ارجع انت الدار عشان تخبر الجماعة اننا جايين
, محمد بفرحة: **** يخليك طبعا لازك اخبرهم الحجة اول مرة هتشوف خيتي وهتشرفنا في دارنا
, في بيت رحيق منمتش طول الليل من التفكير والبكاء
, حسنات: قومي يالا يا بتي عشان نشوف اللي ورانا
, رحيق بدموع: اني صاحية منعستش اصلا يامه.
,
, حسنات بحزن: ليه منعستيش يا بتي بس كدا هتتعبي
, رحيق بخنقة: مصدومة ياما كنت هضيع حالي مع واحد مهيسواش وكنت هضيع من ايدي فرصة كل البنتة هتحلم بيها
, حسنات: الحمد**** انها جات سليمة وعرفتي علي حقيقته ياما حذرنكي منه هو ولد عمك لكن شيطان ابليس هو وامه من زمان وامه هتكرهني وهتكرهكم عشاني **** يسامحها
, رحيق: بس اخوي ممصدقش انه مجاش جنبي وان الشاب دا انقذني
, حسنات: صحيح معرفتيش مين الشاب دا عشان نشكرو.
,
, رحيق: لا ونبي يامه ولا عرفت مين ولا اهله مين ولا منين ولا اي شي عنه بس معرفش ليه لما شوفته حسيت انه شبه سفيان قوي واكنه خيه
, حسنات: يخلق من الشبة اربعين سفيان اسمع انت وحيد معندوش اخوات
, رحيق: مهو دا اللي خلاني قولت دا مجرد شبه بس
, ايه هتفضلو تتساهرو كدا كتير والدار خربان معرفاش بدادي فيها علي خيبت ايه
, حسنات بحزن: جاين يا بتي اهو يالا يا رحيق قومي عشان تعملي مع مرت خيك.
,
, ايمان: ومين قالك اني هعمل تعمل هيا هيا خلاص قربت تمشي من الدار واني كل شي هيبقي فوق دماغي
, رحيق بحزن: ارتاحي انتي يا مرت خوي اني هعمل كل شي مهخسش لو عملت يعني
, في بيت المنشاوي بعد العصر
, سوسن بفرحة: يالا نخلص اكل عشان العصر اذن وشوي وهنلبس
, امينة بغيظ: وايه الحاجات اللي برة اللي جايبها دي كلها
, سوسن: دي حاجات قليلة دا اني نفسي اجيب حته من سماء لعروستة ولدي
, في بيت رحيق الباب بيخبط.
,
, رحيق فتحت لقت محمد في وشها اتخضيت لانه مش معاد رجوعه
, رحيق: في ايه يا خوي فيك شي جاي بدري يعني
, محمد بخنقة: ايه ممنوع اجي بدري جيت عشان الناس جايين انهاردة بعد المغرب
, رحيق: لا مش ممنوع انا اتخلعت عليك بس ليكون فيك حاجة بس ناس مين اللي جايين
, محمد: اهل سفيان بيه خطيب سعادتك
, في المغرب عند سفيان
, سفيان: ها جاهزين
, سوسن: ايوا يا ولدي بس نادي لحد من الرجالة برة يحط الحاجات دي في العربية.
,
, سفيان: ايه كل دا يامه كل دا حاجات
, سوسن: دا اقل شي لمرت ولدي
, سفيان: مرت ولدك يا بختها بيكي مرت ولدك دي
, في بيت رحيق
, محمد طلع لرحيق: ايه جاهزة عايزك تفرضي خلقتك دي الناس اول مرة يشفوكي
, رحيق: حاضر اني هفرض خلقتي اهو ابتسمت الباب بيخبط انزل افتح
, نزل فتح محمد: اهلا وسهلا نورته ايه دا كله دا مكنش له لازمة
, سوسن: دا اقل شي لعروستنا و****
, محمد: تسلمي ياحجة نورتة الدار كلها اتفضلو.
,
, دخل الجميع إلى غرفة الضيوف واتعرفة علي بعضهم
, سوسن: ومال فين عروستنا الجميلة
, محمد: اطلعي نادي عليها يا ام عمر
, جابتها ايمان وجت بالشربات
, سوسن اول ما شفتها اتصدمت من حلاوتها: **** اكبر ايه دا معقول في بلادنا في الجمال دا اللهم صلي علي النبي زين ما اختارت يا ولدي **** يباركلك فيها.
,
, امينة مصدومة وبتكلم نفسها: ياخبر اسود دي هند بتي تيجي ايه جنبها دي دي ولا فرنسوين دول ولا اسمهم ايه اللي في التلفزيون يارب يكون اللي اختارها هشام تبقي نصها
, سفيان: اني اتفقت مع محمد علي الفرح يوم الخميس الجاي ها رايك ايه يا عروسة
, رحيق بكسوف: اللي هيشوفو اخوي
, سوسن: **** يبارك فيكي وفي تربيتك زين ما ربيتي يا حجة
, حسنات: تشكري وانتي زين ما ربيتي رجل ولا كل الرجال
, بعد اسبوع ويوم فرح رحيق وسفيان.
,
, فرح كبير مقسوم علي اتنين نص للرجالة ونص للستات
, برة عند الرجالة بيكتبو الكتاب
, الماذون: فين الشهود
, سفيان: ولد عمي والعروسة قريبها اهو
, الماذون: ممكن تروحو تاخد راي العروسة وتخلوها تمضي هنا
, هشام: من عيوني بس كدا حاضر
, دخل هشام في مكان اللي يوجد بي الستات و رحيق
, هشام بكسوف ومواطي في الارض: ممكن نسمع موافقتك وتمضي هنا
, رحيق بصت واتصدمت بي وقالت بصوت مهزوز: حاضر.
,
, هشام حس انه سمع الصوت دا قبل كدا بصلها واتصدم ومن جوة: ياااه هيا.

الثالث عشر


هشام في صدمة ووقف متنح و مصدوم
, قريب رحيق: يالا يا بتي امضي
, هشام بصوت مبحوح: امضي يا عروسة اخوي
, مضت رحيق وجسمها كله يرتعش ومهزوز تعالت صوت الاغاني والزغريط من انحاء البلد
, وهذا اللحظة يوجد بيها الحزين والفرحان والمجروح والمظلوم كل شخص في حالة معينة
, وفي جانب اخر تجلس امينة وهند.
,
, هند بغبظ: ايه دا يامه دي حلوة قوي العروسة متجيش اي شي من الوصف اللي انتي وصفتي دي ولا ملكات الجمال يجو جنبها شي من حقة سفيان ولد عمي ميعبرنيش ويروحلها
, امينة بغيظ: ايه اللي هتقولي دا بطلي عبط في اجمل منيها
, هند بغيظ: مشفتش اجمل منيها بصراحة
, امينة بخنقة: طيب اسكتي متفقعيش مرارتي اكتر مهي مفقوعة
, في جانب اخر تجلس ايمان ومعاها احد اقاربها.
,
, ايمان بغل وبتكلم قريبتها: بقي كل الفرح دا معمول للمفعوصة اللي اسمها رحيق يعني فرح والف ليلة وليلة وعريس كيف نجوم السينما و كمان معاه فلوس وكل دا وكانت عايزة المقشف اللي اسمه محمود ولد عمها خسارة فيها كل اللي هتبقي في دي
, قريبتها: ليه البت زينة وطيبة وتستاهل بصراحة **** اكتر من كدا كفايا احترامها وربنا عوضها بعريسها دا عشان هيا تستاهل بجد كل خير ورجل بجد يسترها ويسندها من كل شي.
,
, ايمان بغضب: قصدك ايه يسندها من مين يعني اسكتي اسكتي بطلي رغي ال طيبة و زينة ال متعرفش شي دي
, في جانب اخر يوجد هشام في دنيا تانية وبيكلم نفسة: معقول حتى اللي تدخل قلبي تخطفها مني يا سفيان اي عامل كيف الحوت طالع و نازل و اكل بس مهسيبكش تتهني بلوكلة دي يا واد عمي واني وانت والزمن طويل كان في يدي اليوم اطلع عليك القديم والجديد بس معلاش ملحوقة.
,
, في جانب اخر يوجد في سفيان سرحان في عالم تاني يعتبر مش شايق قصاده حد وبيكلم نفسة ياتري الليلة دي هتعدي ازاي ايه اللي هيحصل اني كنت واخد وعد مع ناس اني اعذبها وبس لكن طلب اخوها دا اعمل في ايه با ربي عاديها علي خير.
,
, في جانب اخر همس مصدومة بتفكر في اللي ببحصلها: ايه اللي بيحصولي دا معقول كل دا صدف يا ربي انا عملت ايه لي دا كله بجد عاملة اطلع من فحرة اقع في دحديرة ودا كمان يقرب ايه لسفيان اللي بقي جوزي بس دا بيقول يا عروسة اخوي بس سفيان معندوش اخوات يمكن ولد عمه هو اكيد ولد عمه استرها معايا رب.
,
, في جانب اخر يرقص محمدبكل فرحها وفي نفس الوقت بيفكر في الليلة دي وخايف منها جدا: ياربي يا خيتي تكملي فرحتي وتتطلعي زينة ومتحطيس راسي في الارض
, و بعد ليلة طويلة عددت علي الكل في توتر وحيرة وتفكير اخد سفيان رحيق وطلعه غرفتهم
, رحيق وقغة خايفة ومرعوبة ومكسوفة ووقف من بعيد سفيان بيبصلها وبعدين قرب منها
, سفيان ببرود: ايه هتفضلي وقفة كدا بقالك يجي نص ساعة علي الوقغة دي ادخلي غيري فستانك دا.
,
, رحيق بتوتر من قربة: حاضر في الحمام عشان اغير واتسبح بلمرة
, سفيان: اللي عندك هناك داز
, دخلت رحيق الحمام وفضل هو سفيان في الغرفة وبدل ملابسة وارتداء بنطلون قطني فقط وساب عضلاتة البارزة حرة طليقة وبعد شويه سمع صوت رحيق بتصوت في الحمام
, سفيان بخضة بيخبط علي الباب: في اي مالك رحيق مالك
, رحيق ببكاء وصوت مهزوز: ااااه مقدراش مقدراش
, سفيان اتوتر اكتر من صوتها: مالك طيب افتحي الباب.
,
, رحيق ببكاء وشهقة: مقدراش افتح هموت الحقني
, سفيان: طيب اني هكسر الباب ابعدي
, كسر سفيان الباب بكتفة واتصدم من المنظر الدم اللي علي الارض
, سفيان بخضة: ايه الدم دا كله حصلك ايه خبريني
, رحيق بدموع وهيا عارية تماما لكن محدش فيهم واخد باله: دوخت فزحلقت واني هتسبح رجل اتجزعت ورجل اتجرحت بس مخبرش في ايه
, سفيان شالها حطها علي السرير: متقلقيش بسيطة اني هشوف الاسعافات الاولية واجيلك.
,
, جاب سفيان الاسعافات الاولية ونضفلها الجرح و دعكلها رجليها المجزوعة
, وهنا رحيق مش في وعيها انها عارية وعمالة تبص لسفيان وهو بيعملها الاسعافات واكنها لاول مرة تلاحظ ملامحة الجذابة ومش عايزة تشيل عنيها من عليه ونسيت الالم والجرح وكل شي امام لمست ايد للجرح
, سفيان: الحمد**** بسيطة بصلها لاقها بتبصلو جامد وسرحان هنا هو لاحظ جسمها العاري وشعرها الطويل والناعم الحر طليق علي ظهرها.
,
, رحيق اتكسفت من نظرته جت تبص بعيد عن عنيه راح محركة شعرها المية جت علي سفيان
, رحيق باحراج: اسفة علي المية اللي جت عليك
, سفيان بعدم وعي: ممكن اشوف شعرك
, رحيق بكسوف: مشعري اهو قدامك
, سفيان مش عارف يسيطر علي نفسة وبيبلع ريقة بلعافية: لا عايز اشوف طويل ولا لا اصل اني بحب الشعر الطويل
, لمت رحيق شعرها الطويل كله علي كتفها للامام: اهو.
,
, قرب منها سفيان بدون وعي: دا طويل قوي وناعم قوي راح نحيته وشمة ورحته حلوة قوي فضل يشم في وبعدين بص علي شفايفها والفرواله دي شكلها حلو قوي ممكن ادوقها ورحيق هنا مستسلمة في ايديه مش قادرة تنطق واكنها مسحورة لحد ما قرب من شفايفها وفضل يبوس فيها بكل غل وحب و شوق ويحضن فيها جدا
, سفيان وهو بيحضنها: انتي حلوة قوي مشفتش في جمالك حد.
,
, رحيق ابتدت تتخيل عايزة تبعدو لكن مش قادرة وفجاة جت قصادها صورة محمود واللي عمله صوتت بلا وعي
, رحيق بصويت: ابعد عني اياك تلمسني متلمسنيش اوعي اوعي.
,
, سفيان مصدوم: ومين قالك اني عايز المسك اني غلطان اني كنت هعمل كدا لان خيك طلب مني كدا وكان عايز بطريقة بتعملها ناس كتير في البلد لاكن انا احترامنا للرجولتي وانوثتك رفض شي كيف دا بس بعد الليلة دي اني كنت بفكر اغير الطريقة اللي كنت هعملك بيها لاكن لا انتي هنا في الدار دا خدامة وبس واني هعمل لاخوكي شي هو عايزة وهو من حقة برضو خيته حلوه وعايز يطمن علبها وبما انك انتي هنا خدامة واني مش هلمسك لانك لسة بتفكري في حبيب القلب لاكن اني رجل ومهسمحش بي دا يوم ما احس انك بتغكري في حد وانتي في داري واقسم ب**** هقتلك وماحد هيعرفلك طريق اني غلط فعلا اني رضيت بواحدة قالتلي اني مهحبكش وهحب حد تاني كانت غلطة مني بس هدافعك اني حقها واني هعمل اللي طلبة خيك وبرضوك عشان الناس.
,
, دخل الحمام جاب موس من الحمام وشرط بي حته من عند قدامة
, سفيان عمل المطلوب لاخوها حدفهم في وش رحيق: خدي هو دا اللي خيك عايزهم ابقي ادهولهم لما يجو وانتي هنا خدامة بقولهالك تاني
, رحيق بدموع بتحاول تفهمو وتقرب منه وهو مش مديها فرصة
, رحيق وحاطة ايديها علي صدره العاري: اسمعني و**** مافي شي بدماغي انت خلاص بقيت كل اللي لي افهمني.
,
, سفيان بحده: ابعدي يدك من علي متلمسنيش واستقبلي بقي اللي كنت ناوي اعملو فيكي وضميري انبني وكنت ناوي اغيرو
, رحيق بدموع: طيب ممكن تسمعني افهمني و**** اني مهقولكش كدا عشان اللي هتقوله دا لا عشان اني حسيتك رجل بمعني رجل فعلا
, سفيان بحده: اخرسي معايز اسمع حسك خالص انتي هنا في القوضة دي تعيشي خرسة فهماني
, رحيق بدموع وانكسار: حاضر
, وراحت رحيق بنكسار عشان تنام علي الارض.
,
, سفيان بزعيق فيها: اني مش طرطور عشان مرتي او اللي محسوبة انها مرتي تنعس عالارض قومي من انعسي علي السرير
, رحيق مواطية راسها في الارض: وانت هتنعس فين
, سفيان: اني مهنعس دلوقت انعسي انتي ملكيش دعوة بية
, في غرفة هشام قاعد بيفكر رحيق و يتخيل انها دلوقتي في حضن اكتر عدو ليه
, هشام بغيظ: مهسيبكش تتهني بحضنها يا ولد عمي
, خبط الباب بتاع هشام
, هشام بخنقة: ادخل.
,
, امينة بابتسامة: عقبالك يا ولدي ها بقي قولي هنروح بكرة ولا بعده عند عروستك مشتاقة اشوفها
, هشام بضحكة سخرية: عروستي وبكرة ولا بعده
, امينة بستغراب: مالك يا ولدي عامل كدا ليه
, هشام: عروستي يا امه
, امينة بخضة: مالها يا ولدي.

الرابع عشر


هشام وكاد الدموع تنفجر: اتجوزت يامه
, ضربت سوسن علي قلبه: جتها ضربة ولا تزعل نفسك يعنيةهيا مين يعني هشوفلك ست ستها
, هشام بسرحان: ما ظنش هيبقي في ست ستها
, في غرفة رحيق وسفيان
, رحيق نايمة علي جنبها وعمالة تعيط في صمت وبعد وقت طويل جي سفيان نام جنبها عملت نفسها نايمة
, سفيان عمال يبصلها كتير وهيا نايمة ويكلم نفسه: قد ايه انتي حلوة بس وجعتيني كان ممكن افتح قلبي من جديد لاكن انتي خلتيني اقفله بدلفه والمفتاح.
,
, رحيق حست انها عايزة تحضنه و هيا طبعا عاملة نفسها نايمة راحت محاوطة بايديها رقبتة
, سفيان اتفاجاة بايديها حضنة رقبتة فضل يبصلها شوية وكان نفسه هووكمان يحضنها بس افتكر اللي عملته معا راح شال ايديها بطريقة صعبة
, رحيق بدموع: انت ليه بتعملني كدا اديني فرصة ونفتح مع بعض صفحة جديدة
, سغيان بحده: يعني انتي صاحيه و دلوقتي عايزه بي مزاجك انتي اعمل اللي انتي منعتيني عنه من شوي.
,
, رحيق بدموع: انت مفهمش حاجة بس مصيرك هتفهم في يوم
, سفيان: ومين قالك اني عايز افهم
, وياتي يوم جديد
, بعد وقت طويل نامت رحيق علي السرير ونام سفيان علي الكرسي وهو قاعد غصب عنه
, فجاه صوت الزغايط مليت البيت صحيت رحيق مفزوعة ولقيت باب غرفتهم بيخبط
, رحيق قامت بسرعة تبص علي سفيان فضلت تبص حواليها فجاة لقيتو نايم مكانة علي الكرسي
, رحيق بهمس: سفيان سفيان قوم قوم الباب عم يخبط
, سفيان: خلي يخبط.
,
, رحيق بتحاول تفوقه: اعمل ايه اعمل ايه سفيان يا سفيانو
, بصت علي شفايفة حست انها عايزة تبوسه قبل ما يصحه راحت عليه وبستو بوسه صغيرة جدا
, سفيان قام بحده: هو انتي كنتي بتعملي ايه
, رحيق بتوتر: كنت بفوقكك من النوم
, سفيان بزعيق: وتصحيني ليه انتي
, رحيق فجاة حطيت ايديها علي شفايفة: بس في حد علي الباب يسمعك
, سفيان: مين علي الباب
, سوسن بتنهيده: ياااه اخيرا رديتو صبحية مباركة يا عرسان اهل العروسة جم تحت هتنزلو ولا يطلعو.
,
, سفيان: لا هننزل
, سوسن بهزار: بسرعة طيب يا ولدي اوعي تتشقي دلوقت الناس تحت
, سفيان: -حاضر يامه نزلين وراكي علي طول بعدها يوجه الكلام لرحيق يالا جهزي حالك عشان اهلك جم تحت اخلصي هتفضلي متنحة كدا
, رحيق بدموع: حاضر
, تحت في بيت سفيان
, ايمان بغيظ: ايه كل دا يا حجة بتفوقيهم
, سوسن بضحك: عرسان بقي يا ام عمر ايه مكنتيش عروسة ولا ايه
, ايمان: كنا طبعا بس يوم الصباحية صحينا الفجر نخدم.
,
, سوسن: يوو ليه يعني مستنين العروسة تيجي تعملنا لا يعيشو فرحتهم الاول بلا خدمه بلا قرف
, ايمان بتلوي شفايفها وبتكلم نفسها: حته حماتها زينة ولا بضيتلك في القغص يا بت حسنات
, حسنات بفرحة: **** يبارك في عمرك يا حجة ام سفيان ويبارك فيكي
, في غرفة رحيق
, رحيق لبست عباية بيتي شيك جدا لونها احمر وسابت شعرها وحاطط روج فقط
, طلع سفيان من الحمام اتفاجاة بشكلها المبهر.
,
, سفيان وحس بالغيرة وان مش قادر يمتلك القمر دا او هيا ملكة لاكنه لا يملك قلبها
, سفيان بحده و صرامه: انتي ايه اللي منيله في حالك دا
, رحيق بعدم فهم: عاملة ايه لبسة عباية اهو
, سفيان بغيظ: و شعرك اللي سايبها دا ايه ان شاء **** لمي بلا قرف
, رحيق بدموع: وفيها ايه يعني وهو في حد غريب في الدار مكلنا حريم
, سفيان بغضب: وولد عمي هشام دا مش رجل
, رحيق افتكرت: هو ولد عمك قاعد هنا معنا.
,
, سفيان: ايوا قاعد هنا معنا عشان كدا تخرجي برة الغرفة دي من غير **** ولا بلي انتي منيله في شفايفك دا هزعلك واني زعلي واعر وامسحي يالا اللي حطه في شفايفك كدا والبسي طرحه رحيق اتكسفت و عماله تعض في شفايفها عشان تمسح شوية من الروج
, سفيان عمال يبصلها وهيا بتعمل الحركة دي عايز يا كل شفايفها
, سفيان تعب منها راح مزعق: متخلصي امسحي انتي هتفضلي تاكلي فبهم كدا.
,
, رحيق باحراج: اصل بصراحة الروج دا روج بيثبت في الشفايف 24 ساعة فهو مهيطلع دلوقت هيطلع لوحدو فاني بحاول اخففه شوي
, سفيان ونفسه يدوق شفايفها تاني: يعني الحركة دي هتخففو
, رحيق بحسن نيه: اهو بحاول يطلع شوي
, سفيان قرب منها: طيب وريني كدا راح مسك شفايفها وقاعد يبوص فيها لحد ما الاتنين انفاسهم مكنتش طلعة
, سفيان: دا بس عشان مطحتيش من الروج دا تاني وكل وما هلاقيكي حطة منه هخففهولك بطريقة دي.
,
, رحيق فرحانه بس بتتدعي الالم: بس انت وجعتني قوي
, سفيان: هو دا اللي عندي عايزك بقي تحطي مني تاني يالا بقي لفي الطرحة واخلصي الناس تحت وافردي وشك دا
, نزل رحيق وسفيان
, رحيق اول ما شافت امها جريت عليها حضنتها وعيطت
, رحيق ببكاء: وحشتيني قوي يا امه ووحشني حضنك
, حسنات بضحك: لحقت اوحشك دا هو سواد الليل بس وحضني وحشك اني عارفه انك كنتي بتحبي انيمك في حضني عشان تنامي بس خلاص بقي في حضن هيعوضك ولا ايه يا ولدي.
,
, سفيان باحراج: اكيد طبعا وراح ساحب رحيق وحط ايدو عليها كحضن
, رحيق نزلت ايدو وراحت سلمت علي اخوها و مرات اخوها
, رحيق: كيفك يا مرت خوي كيفك يا خوي
, محمد حضنها: الحمد**** زين انتي طمنيني عليكي كيفك
, رحيق وبتدعي الفرح: زينة قوي يا خوي
, محمد: طيب اني هسيبكم ونروح نقعد في الجنينة برة اني و سفيان بي
, سفيان: تعالي ووجهه الكلام لامه ابقو ابعتولنا فطور برة
, سوسن: من عنية يا ولدي
, ايمان جت قعدت جنب رحيق.
,
, ايمان بخبث: ها عملتي ايه طمنيني كل شي تمام
, رحيق بخنقة: ودا يخصك في ايه
, ايمان: لا يخص رجلي وهو قالي اطمن منيكي
, رحيق بتريقة: اطمني انتي ورجلك كل شي زين
, ايمان: وايه اللي هيثبتلنا
, حسنات: عيب الكلام دا يا ايمان مش وقته احنا في دار ناس ولما يلقونا بنتوشوشه كدا يقوله ايه
, ايمان: طيب تعالي مع القوضة وريلي
, رحيق بقرف: مع انه مش من حقك بس اني هوريكي عشان تهدي شوي.
,
, طلعت ايمان مع رحيق وطبعا شافت الحاجة اللي عاملها سفيان من ددمم رجله عشان اخوها
, ايمان: ايوا كدا طمنتينا عليك الف مبروك وزغرطيت ونزلت
, رحيق بتافف: **** يولع فيكي بجاز وسخ
, نزلت ايمان تحت ورحيق ظبطت حاجات في الغرفة وهيا نازلة قبلت هشام في سكتها
, هشام بحزن: مبروك يا عروسة
, رحيق: متشكرة جدا لحضرتك
, هشام بستغراب: هو انتي مش فكراني ولا انتي بتستعبطي ولا ايه
, رحيق: لا طبعا فكراك اني ليعمل معايا خير عمره ما انسي.
,
, هشام بتريقة: طيب كويس انك فكراني والحمدلله لحقتك لولد عمي
, تحت في بيت سفيان
, دخل سفيان بيسال علي الفطار
, سفيان بحده: ومال فين الفطور
, سوسن من داخل المطبخ: ثواني يا ولدي وهيبقي جاهز
, لفت نظر سفيان ان اهل رحيق قاعدين لوحدهم ورحيق مش موجودة
, سفيان: ومال رحيق فين
, ايمان: كنا فوق مع بعض واني نزلت وهيا كل دا لسة منزلتش شكلها نعست هههههه
, سفيان طلع لرحيق بص لاقي رحيق واقفة مع هشام.
,
, سفيان بحده وغضب: انتي واقفة عندك بتعملي ايه.

الخامس عشر


سفيان بحدة وغضب: انتي بتعملي ايه عندك
, اتنفضت رحيق عند سمع صوت سفيان
, رحيق بتهتهه: ااا ان اني اصل وبتبلع ريقها
, سفيان بزعيق: انطقي ايه اتشليتي في لسانك مقدراش تتكلمي عماله تهتهيلي
, هشام ببرود: ايه ايه يا ولد عمي مالك داخل حامي كدا ليه اني كنت بصبح علي مرت خوي ايه معيزهاش تكلمنا ولا ايه
, سفيان بيكتم غيظه: لا كيف يا ولد عمي انت خيها ولازم تباركلها يالا يا رحيق قدامي اهلك مستنظرينك تحت وانت عقبالك يا هشام.
,
, هشام بسرحان: **** يكرمك يا ولد عمي وتتهني تتهني قوي
, نزل سفيان ورحيق وسفيان اخد رحيق علي جنب
, سفيان بتحذير ومسكها من دراعها بكل غل: تاني مرة هلاقيكي بتكلمي هشام ولا واقفة معا كدا تاني هطربق الدنيا علي دماغك ودماغي اني مرتي متقفش تتكلم مع رجالة حتى لو ولد عمي فهماني اني مرضيتش اكبر المثالة المرة دي لانك لسة معرفاش طبعي فهمه لكن اديني عرفتهولك.
,
, رحيق بتتالم من مسكت ايدو: اي اي يدي سيبه بتوجعي قوي خلاص فهمت مهعدهاش تاني
, سفيان ببرود: يالا روحي عند اهلك عيب كدا سيبتهم لوحديهم
, راحت رحيق وقاعدت جنب امها ومرات اخوها
, رحيق بابتسامه: نورتنينا يامه و****
, ايمان برخامة: اها مهو باين دانتي عايزة تغورينا وقاعده انتي وجوزك لترغو مع بعض ومعيزينش تسيبو بعض
, رحيق بخنقة: ايه اللي هتقولي دا يا مرت خوي عيب كدا انتو منورين طبعا وانا و جوزي هنروح فين من بعض يعني.
,
, سوسن: يالا يا جماعة الفطور جاهز
, حسنات باحراج: و**** مافي لزوم ياحجه احنا هنمشي بقي عشان العرسان يستريحو شوي
, سوسن: لا ميصحش تفطروا معنا الاول كفايه الحاجات اللي جايبنها دي كلها
, حسنات: دي اقل حاجة ميجيش من بعد خيركم وبعدين دا واجب
, رحيق: هودي القهوة الاول لسفيان ومحمد
, في الجنينه عند سفيان و محمد
, سفيان قاعد مش بيتكلم
, محمد باحراج: مالك يا سفيان بيه
, سفيان ببرود: مفيش حاجة هيكون في ايه يعني.
,
, محمد: اوعي تكون البت الزفتة اللي اسمها رحيق دي مزعلاك اكسرلك رقبتها
, سفبان بغضب: انت اتجنيت ولا تكسر رقبت مين يا بهيم انت دي بقت حرم سفيان المنشاوي اياك في يوم تمد يدك عليها اني اللي هكسرهالك فهمني هيا اه خيتك بس خلاص بقت مرتي ومش مت حق اي حد يزعلها
, محمد بخوف: اي حاضر حاضر طبعا مرتك اني قلبي عليك بس.
,
, سفيان: وبعدين اني لما ازعل مرتي ولا مرتي تزعلني مهستناش اشتكي لحد اني اعرف اتصرف مع مرتي وصحيح اني لحظت ان مرتك بترمي كلام كتير وحش لي رحيق حذرها تشيلها من دماغها
, كل دا رحيق كانت بتسمع لكلام رحيق وقد ايه فرحت وحست واكنها اول مرة قلبها يدق وان اول مرة يكون ليها ضهر وسند رغم قسوتة
, رحيق بتحاول تتداري فرحتها: احم اتفضلو القهوة
, سفيان: مناديش علي ليه من جوه واني كنت دخلت اخدتها منك.
,
, رحيق: منا قولت مفيش حد غريب معانا
, سفيان بغيظ: طيب امشي ادخلي جوه عشان ولد عمي جاي اهو امشي
, في غرفة امينة وقاعده معاها هند
, هند بغيظ: مش هتنزلي نشوف شكل المحروسة وهيا من غير البوهيه اللي ملطخة بيها خلقتها دي اكيد شكلها يقرف من غيرها
, امينة بصتلها وعوجت بوقها: اسكتي بلا شكلها يقرف دي من غير الحاجات دي احلي و احلي خليكي متشوفهاش احسن
, هند: لا بقي انا لازم انزل واشوفها يالا
, نزلت هند وامينة وكان مشيو اهل رحيق.
,
, امينة: ايه دا هما الجماعة مشيو كنا نزلين نسلم عليهم
, سوسن: اها مشيو
, هند: ومال فين العروسة طلعة قوضتها ولا ايه
, رحيق بترد من المطبخ: لا اني هنا بغسل مواعين الفطور
, هند بتريقة: صباحية مباركة يا عروسة ايه لحقتي زهقتي من سفيان ببتهربي في المواعين
, رحيق وحست بتريقة طلعة من المطبخ وفي ايديها منشفةبتمسح فيها ايديها.
,
, رحيق بغيظ: اني اذهق من حبيب قلبي دا سفيان دا قلبي من جوه وهيا بتقول الكلام دا حست بقلبها بيدق جامد وكانها كانت محتاجة تقولو عمري في حياتي مزهق من سفيان دا طول الوقت بشتاقله وبتوحشو حتى وهو جاري
, **** يخليكي ليا يا قلب قلبي واني بتوحشيك وانتي جاري
, التفت الجميع لصوت
, هند بتوتر من صوت سفيان: الف مبروك يا ولد عمي وربنا يخليكم لبعض
, سفيان ببرود: شكرا يا بت عمي وجهه كلامه لرحيق يالا ياقلبي نطلعو نستريح شوي.
,
, رحيق فرحانة انه قال كدا: يالا بينا يا حبيبي يالا يامه عايزة مني شي قبل ما نطلع
, سوسن بفرحة: عايزاكي متهنيا وسعيده يا حبيبتي
, طلعة رحيق وسفيان غرفتهم
, قلع سفيان الترنج اللي كان لابسة ونام بشورت رياضي فقط ومواجهش ولا كلمة لرحيق
, رحيق قربت منه: ممكن نتكلم اني وانت شوي.
,
, سفيان بحده: مش معني اني عملت كدا تحت اني في شي هيتغير قدام الناس شي واني وانتي مع بعض شي تاني اني عملت كدا لان انتي مرتي واللي يهينك او يستقل بيكي اكنو اهاني اني واستقل بيه واني محدش يستجراء يعمل معي كدا
, رحيق بدموع: اديني فرصة تانية
, سفيان: اني عمره ما هنسي اي شي قولتي لي ولا لما جرحتي رجولتي وقولتيلي مهبحكش ولما جرحتي رجولتي وقولتيلي متلمسنيش كل دا مش بساهل عندي ولا هعدي.
,
, رحيق بدموع زيادة: اضحك علي و**** اني اكتشفت اني مكنتش بحب ولا عمري جربت الحب ولا جربت ان حد يخاف علي ويبقي سندي وعزوتي وضهري لقيت نفسي ان عمري معشتهم
, سفيان بستهزاء: ودا اكتشفتي امتي وليه ان شاء **** ايه خدي بومبه ولا اي.
,
, رحيق بدموع وحب: من لحظة ما دخلت دارك عرفت ان عمري ما كان ليا سند غير واني معاك عمري ما قلبي دق غير لما قولت دلوق لبت عمك انت قلبي انا عارفة انك مستغرب من كلامي وهتقول دانتي لسة داخلة داري امبارح لحقتي دا كلة هقولك اها لحقت وكاني اعرفك وعايشة معاك العمر كلة
, سفيان مصدوم من كلامها ومستغراب بس قلبه لسة مقفول او مش مفتوح قوي او في شرخ.
,
, سغيان بحده: اخرسي ومعايزش اسمع منك كلام من دا تاني فهماني انتي عمرك ما هتدخلي قلبي خالص انتي في حياتي فترة موقتا مش اكتر واي كلمه اقولها قدام حد اوعي تصدقيها وتضحكي علي نفسك بيها لانك انسي اني هحبك في يوم من الايام اني جوايا واحدة وبس وعمر ما واحده هتاخد مكانها
, رحيق بدموع: انت بتحب واحدة تاني طيب اتجوزتني ليه.
,
, سفيان ببرود: كيف مانتي اتجوزتيني وانتي كنتي هتحبي حد تاني بس اني احب برحتي لكن انتي تحبي ولا تفكري في حد وانتي علي ذمتي هدفنك حي لاكن اني اجيب واحدة في القوضة دي وانتي قاعدة تتفرجي كتك القرف مفكره نفسها اني ممكن ابص لواحده زييها اني اتجوزتك عشان اربيكي بس لان مينفعش اربيكي وانتي مش علي ذمتي
, في غرفة هشام دخلت عليه امه
, هشام: خير يامه جايه ليه
, امينه بخبث: ايه اللي سمعته دا يا ولدي.
,
, هشام بستغراب: ايه هو اللي سمعتي دا يامه
, امينة بخبث وشماته: خبرني علي اللي بينك وبين مرت سفيان
, هشام بصدمه: انتي سمعتي يامه
, امينة: اه كنت وقفة وراء الباب وسمعت كل شي وعايزاك تفهمني.

السادس عشر



هشام بسرحان: الحكايه ومافيها يامه اني مرت سفيان هيا دي البت اللي كان نفسي اتجوزها
, امينة ضربت علي قلبها: دي وعرفتها منين وكيف كنت هتحبو بعض ولا اي
, هشام بخنقة: نحب بعض مين يامه بس يمكن اني حبتها زي ما هيقولو حب من اول نظره لاني مشفتهاش غير مره واحدة وحبيتها قوي يامه
, امينة بدايق علي ابنها: اني مهخليهاش تتهني بس احكيلي كيف اتقبلتو
, هشام بتردد: ولد عمها كان هيغتصبها واني لحقتها.
,
, امينة ضربت علي قلبها: ولد عمها كان هيغتصبها يا مراري الطافح ولحقتها ولا اغتصابها
, هشام بتنهيده: لحقتها الحمد****
, امينة بخبث: وانت متاكد انك لحقتها
, هشام بستغراب: طبعا يا امه ايه يعني مفهمش اني
, امينة بخبث: طيب اعمل نفسك متعرفش شي
, هشام: ناوية علي ايه يامه معيزينيش نتكلمه علي ولايه احنا معانا وليه
, امينه: اني مهتكلمش علي حد اني هنبها ولد عمك حرام يمكن مغشوش فيها ولا حاجة
, هشام: امه بقولك اني لحقتها لحقتها.
,
, امينة: بس مليكش دعوة انت بلكلام دا اني هتصرف
, في بيت ابن عم رحيق
, سعديه بحقد: بيقولو البت رحيق العقربة اتجوزت جوازه محدش يحلم بيها رجل ايه ولا كل الرجال
, محمود بزعيق: وانتي هتقوليلي الكلام دا ليه متغور في داهيه تتجوز ولا تتجناز حتى اني مالي
, سعديه: اني بعرفك بس دي بت سوسه وهتبص لفوق
, محمود: واني هخليها تنزل علي جدور رقبتها هيا وجوزها وتتكسر رقبتهم كمان اصبري بس علي وهفرجكك
, في صباح جديد بيت سفيان المنشاوي.
,
, رحيق بتصحي سفيان: سفيان سفيان قوم عشان تفطر
, سفيان قام فتح عينه نص فتحه: انتي قولتي ايه
, رحيق: بقولك قوم افطر
, سفيان: غير الفطور قولتي ايه
, رحيق بتفتكر: سفيان قوم عشان تفطر قولت كدا
, سفيان بغيظ: حسك عينك من انهاردة تقولي اسمي كدا
, رحيق بعدم فهم: كدا كيف يعني
, سفيان بحده: متقوليش سفيان بس قولي سي سفيان
, رحيق بستغراب: اني من يوم ماجوزتك بقولك سفيان بس وغير كدا انت جوزي ومن حقي اقولك سفيان من غير الالقاب.
,
, سفيان بصرمه: اسمعي اللي هقولك علي من سكات وعتبريني ولا جوزك ولا زفت
, رحيق: بس ايه اللي خلاك تقول كدا فجاة وغيرك
, سفيان قام وقف ومسكها من دراعها: انتي هترغي كتير ليه وواقفة تردي علي كلمه بكلمه.
,
, رحيق بدموع: انت قايم من النوم تقول يا شر اني عملتلك ايه لي دا كله عادي عايزني اقولك سي سفيان اقولك سي وسيدي ويارجلي وكل شي بس مهيبقاش بطريقه ارحمني ارجوك انا طول عمري متعذبه متجيش انت وتعذب فيا اكتر بس انت عذابك شديد قوي مهتحملهوش
, سفيان هيحن ليها بس كبرياءه وغروره مش سمحله بكدا
, سفيان بحده: انتي هتنوحيلي علي الصبح دي عيشه قرف وانتي حرمه نكديه الواحد قرف منك وسعي كدا خليني اتخل اتسبح.
,
, في الاسفل في بيت سفيان
, امينة بخبث: ايه هيا الغندورة دي هتفضل عامله فيها عروسة كتير ولا ايه واحنا نخدمها
, سوسن بحده: دول ملهمش اربع ايام متجوزين وغير كدا ولدي ومرت ولدي واني هخدمهم علي عيني اطلعي انتي منها يا سلفتي وهيا تعمر
, امينه بغيظ: اي تعمر ليه اني لخربها ولا ايه
, سوسن: سلفتي اخرجي من دماغي مش عارفة حساكي عايزه تعملي نصيبه ليه
, في غرفة رحيق وسفيان خرج من الحمام بسرعة ولفف فوطة حوالين وسطه فقط.
,
, سفيان بخضة: في ايه في صوت عالي تحت ليه
, رحيق كانت بتلف حجابها: ايوا معرفش في ايه اني هلف الطرحة واشوف في ايه
, سفيان بحده: لا اصبري هننزل مع بعض متنزليش لحالك
, رحيق: حاضر يا سي سفيان
, سفيان بصلها وسكت وكلم نفسه: البت دي غلبانه قوي وكل حاجة تسمع الكلام وباين عليهة هتبدي تحبني واني كمان شكلي حنتلها بس كيف وهيا هتحب حد تاني واني في حد تاني ماثر علي قلبي لا اني حاسس انها هتحبني اني لازم اعرف ايه اللي في قلبها.
,
, سفيان رجع لوعيه: يالا ننزل نشوف مين هيتشاكل
, في الاسفل عند سوسن و امينه
, سوسن: وقسما ب**** اشوفك هتتكلمي علي مرت ولدي في اي شي يخصها مهتعرفي هعمل معكي ايه
, امينة بتلوي بوزها: مرت ولدك اها لو تعرفي اللي فيها مكنتش هتقولي كدا
, سوسن بستغراب: اللي هو ايه ان شاء **** احترمي نفسك انتي زودتيها قوي
, انتو بتتشاكلو ليه علي الصبح في ايه وحسكم عالي كدا ليه في ايه يامه في ايه يا مرت عمي.
,
, سوسن بتحاول تتداري عشان رحيق: مفيش يا ولدي دا اني ومرت عمك بنتخانق علي مين يحضر الفطور للعرسان
, سفيان بعدم اقتناع: كل دا عشان الفطور كنتو ناده علي عروستي تجهزو وكمام كنا دوقنا من ايديها الحلو دي وجهه كلامه لرحيق بغيظ مش كدا يا قلبي
, رحيق بتوتر وبتحاول تبتسم: طبعا اني تحت امرهم اعمل اي شي يقولولي علي
, سفيان وفاهم ايه السبب بس بيستعبط: وانتي فين بتك يا مرت عمي مصحيتش ليه لحد دلوقت.
,
, امينة بتهتهه: نعسانه عشان تعبانه يا ولدي
, سفيان: من هنا ورايح كله يصحي في وقت واحد وكل واحد يعمل شي في الدار مش حد وحد فهماني يا مرت عمي
, نزل هشام وسمع كلام سفيان: وشمعنا بتوجه الكلام لامه يا ولد عمي
, سفيان بصرامه: اني اوجه الكلام لي اي حد هنا واللي معجبهوش الباب يفوت جمل يا ولد عمي
, هشام: يعني انتو هتطردنا من الدار انت مهتحكمش علينا احكم بس علي مرتك الاول.
,
, سفيان الدم غلي في عروقة: انت هتجيب سيرة مرتي داني هقتلك يا كلب
, سوسن: اهدي يا ولدي مهيقصدش اعوذ ب**** دا شيطان استعيذو ب**** كدا
, سفيان فضل يضرب في بكل غل والكل بيحاول يفكهم من بعض
, سوسن: اوعي كدا يا مفتري **** ياخدك غور
, رحيق بدموع: سفيان اهدي ارجوك دا خيك برضو
, سفيان بحده: امشي اطلعي فوق انتي اطلعي
, هشام بتعب: هتضربني يا ولد عمي عشان حرمه داني اللي حفظت علي شوية من شرفك منها.
,
, سفيان بصدمة: انت هتقول ايه انطق وبدا يضرب في بهستريا انت كمان بتتكلم عن شرفي
, رحيق بدموع: اهدو هشام ارجوك ارجوك بلاش
, سفيان بحده: هو ايه اللي بلاش واطلعي فوق مش بتسمعي ليه الكلام وحسابي معكي بعدين اطلعي.
,
, امينة بغل وكره وحقد: ايوا لحقها من تحت يد واحد كان هيغتصبها وكمان ولد عمها وكانت معه في منطقة فاضية وهو شالها من تحت يدو و**** واعلم ولد عمها عمل فيها ايه وبتريقة انت اللي خبر عنينا مانت اللي جوزها وخبر ان كانت بت ولا مش بت
, ورحيق لسة كانت طلعة زي ما قالها سفيان سمعت كلامهم ثبتت مكانها بدموع وبكاء هستيري.
,
, سفيان بزعيق وعصبيه: انتو مش تمام وبتتكلمو علي شرف مرتي انتو مش عارف قولكم ايه غير اطلعو دلوقت من بيتي
, امينه بستهزاق: اسالها اهي عندك اهي خليها تخبرك بنفسها
, سفيان بص ناحية ومصدوم: رحيق ايه الكلام دا حقيقي
, رحيق ومازالت ثابته مكانها علي السلم منهاره ومش بترد علي حد ولا علي سفيان
, سفيان راح لعندها بكل غل وعصبية وبدا يضرب فيها بالاقلام: انطقي انطقي

السابع عشر




سفيان بغضب: انطقي انطقي حصل
, رحيق بدموع: حصل ايوا حصل
, ولسه سفيان هيضربها بلقلم تاني وقفتو بايديها
, رحيق: هو حاول بس واقسم ب**** اني بت زي ماني
, امينة بتريقة: ليه انت متعرفش ان كانت بت ولا مش بت يا سبع الرجال ما كيف دخلت عليها
, سوسن: اخرسي ولدي ارجل من ارجل رجل انطق يا ولدي في ايه خبرني اني امك وانتي يا بتي في ايه وقعتو قلبي حرام عليكم.
,
, سفيان سحب رحيق وراء جامد وهيا كل سلمه تقع من شدو فيها: اني هعرف كل شي دلوقت
, سوسن: طيب براحة يا ولدي مش كدا دي بت ناس حرام
, سفيان وهو سحبها وراء: بت ناس متعملش الغلط ومعايزش حد يطلع وراءي فهمين وانا هنزل تاني بي القرار صح وهوري الكل
, رحيق بدموع: طيب براحه هقع
, اخد سفيان رحيق الغرفة وابتدا يقلع هدومه: اني طبعا معرفش ارود لاني لسة متاكدش بنفسي وان طلع اللي هيقلو صح هولع فيكي دلوقت وانتي علي السرير.
,
, رحيق بدموع: اعمل مابدالك اثبت بنفسك كل شي بس اسمعني الاول
, سفيان: ولا اسمع حاجة قبل ما اتاكد وبعد كدا ليكي السماح تتكلمي لما لو حاجة تاني زي مخبرتك هولع فيكي
, رحيق بتمسح دموعه: واني موافقة
, في الاسفل عند سوسن وامينة
, سوسن: منك لله يا شيخه حسبي **** ونعم الوكيل فيكي زي ما هتخربي بيت ولدي انتي وولدك يتخرب بيتكم.
,
, امينة بخبث: عايزين نخربه دا احنا عايزين نشيل الغمه من علي عنيه بلا قرف كل مره يجبلنا واحده مهتسواش مره دي هتخطبها ومره دي هتجوزها ولا بنعرفلهم لا اصل ولا فصل مشفتش كدا سوسن: وانتي مالك يا حرباية الجبل انتي
, امينه: شكله ولدك معرفش شي وعملنا فيها رجل بس وبيحكم ويؤمر وهو معرفش مرته كانت بت ولا لا بلا وكسه
, سوسن بغيظ مسكت امينة من شعرها وقعتها علي الارض وفضلت تضرب فيها
, سلكهم هشام بلعافية.
,
, سوسن بتنهج: وقسما بي ربي لو قاعدته في الدار ماني قاعده فيها روحه سافره لجوزك ولا غوري انتي وولادك في داهيه بعيد عنينا بقي
, هشام بخبث: اني كدا كدا اشتريت دار وهننقل في بس احنا مش هنروح من بعض بعيد
, سوسن: ايوا عشان كدا بتعملو عمايلكم دي لقيتو مكان تقعدو في مبقتوش محتاجلنا ومش محتاجين لسفيان اللي كان بيوكلكم
, هشام بضحكة مستفزة: بيوكلنا اها صحيح بيوكلنا اطلعي يامه حضرو نفسيكم
, في غرفة رحيق وسفيان.
,
, سفيان بيلبس هدومه وسرحان
, رحيق ببكاء: اتاكد عرفت اني بت عرفت ان عمر ما حد لمسني وانك اول رجل في حياتي ولا عمر حد هيلمسني بعدك عرفت اني مظلومة والدنيا كلها جايه عليه عرفت عرفت اااااه يا رب خدني من العذاب والظلم اللي اني عايشه طول عمري دا
, سفيان بدون وعي راح ناحيتها وقاعدها علي السرير ومسك وشها رفعه عشان تبصلو
, سفيان بحب: اني متاسف كان غصب عني اي حد مطرحي كان هيعمل نفس الشي.
,
, رحيق بدموع: طبعا من حقك واني اللي متاسفة اني محكتلكش الموضوع دا من الاول قبل ما حد يعرفك دي غلطه مني اني سامحني ارجوك وابتدت تعيط جامد
, جذابها لحضنه سفيان وابتدا يبوس فيها بحنيه: عايزك تسمحيني وهنبدا مع بعض صفحة جديدة وكلها صراحة ومحدش هيكدب علي التاني في شي ماشي
, رحيق بتمسح دموعه: ايوا اسمعني اني كنت قاطعة كلامه سفيان.
,
, سفيان بخبث: هش ثواني انزل اجبلك حقك واجيلك نحكي ونتحاكة براحتنا و اشوف دموع اللي نازلة دي واصالحها
, رحيق بخوف: ارجوك مش عايزة مشاكل بسببي ارجوك خلاص انا مسامحه
, سفيان بحده: مسامحة هو ايه اللي مسامحة اني مهسمحش علي شرفي وعرضي اللي اتكلمه في فيه هما كانو عايزين يقلبو الحوار علينا بس الحوار اتقلب علي دماغتهم هما
, في الاسفل امينة منزله شنط ليهم هيا وولادها وجوزها.
,
, امينه بتريقة: شكل ولدك مرته ضحكت عليه بكلمتين ونيمتو جمبها يا خيبتي علي الرجالة
, سوسن بغيظ: انتي برضو تاني هموتك المره دي اني معرفاش انتي محروقة قوي من مرت ولدي ليه ايه اللي حرقك كدا
, اللي حرقها يامه اني اخد اللي ولدهل كان حاطط عينه عليها فهمتي واني اللي فوزت كيف كل مره فوز علي ولدها في كل شب ودا شي مكرهه في فهمتي
, هشام بتوتر: ايه اللي هتقوله دا ايه هتستعبط ولا هتضحك علي نفسك ولا ايه.
,
, سفيان ببرود وغرور: انت اللي قولت بنفسك
, هشام بعدم فهم: قولت ايه انت هتتجن ولا ايه
, سفيان بحده: اني هحكيلك بقي عشان تعرف ان كل شي باوان واني مش اهبل فاكر يوم صبحيتي لما كنت واقف مع مرتي
, فلاش باك
, هشام بحزن: مبروك يا عروسة
, رحيق: متشكرة جدا لحضرتك
, هشام بستغراب: هو انتي مش فكراني ولا انتي بتستعبطي ولا ايه
, رحيق: لا طبعا فكراك اني ليعمل معايا خير عمره ما انسي.
,
, هشام بتريقة: طيب كويس انك فكراني والحمدلله لحقتك لولد عمي
, رحيق: متشكره جدا ليك عن اذنك
, هشام بحب وحزن: بس كان نفسي الحقك لحالي مش لولد عمي اني حبيتك من اول نظره
, رحيق بصدمه: انت ايه اللي هتقوله دا انت اتجنيت ولا ايه اني هحب جوزي ومهحبش غيره حتى ولد عمي اللي كان خطيبي اكتشفت انه عمره ما كان حب اني مهحبش غير سفيان جوزي
, كان واقف سفيات بيستمع للكلام دا
, وفرح جدا بس لسه قلبه مقفول بس حاسس باحساس غريب
, باك.
,
, سفيان: ها افتكرت يا ولد عمي ياللي اتعديت علي حرمت داري يالا بقي دلوقت اخرج من داري
, هشام بتريقة: وايه اللي كان مسكتك كل الفتره دي وانت سمعت الكلام دا وعرفت اني بحبها
, سفيان: لانك كلب ولا تسوي وكفايه اني مرتي هتحبني اني ومهتحبش غيري
, هشام: طول عمرك نمس يا ولد عمي مهتتغيرش واحنا اساس ماشيين من الدار مهتستناش تمشونا يالا يامه اوعي اجيب الشنط.
,
, سفيان وقفه بايده: شنط ايه يا ولد عمي انتو كل شي هنا جبتو بي مالي مهتخدوش شي وانتو ماشيين يالا بره وقال اخر كلمه بصوت عالي معايزش اشوف وشكم تاني هنا
, هشام بغيظ: هوريك واني وانت والزمن طويل يا ولد صالح اصبر علي
, سفيان بتريقة: اللي هيقول مهيعملش يا ولد عمي اني بعمل بس مهقولش واني منظر اللي هتعملو بس متتاخر لاني في انتظارك ها
, سوسن: خلاص يا ولدي خليهم يروحو لحال سبيلهم من بريين منهم ومن دمهم لينا.
,
, هند: واحنا معايزينيش نعرفكم يا مرت عمي ولا اقولك يا ام سفيان
, فجاة لقيت قلم نزل علي وشها
, هند بغيظ: انت هتضربني
, سفيان: دا عشان يفكرك مترديش علي اللي الاكبر من بس وعشان مش اني اللي امه حد يكلمها بطريقة دي
, طلع سفيان للرحيق
, سفيان بحب: القمر لسه هيعيط
, رحيق بتمسح دموعها: لا معيطش اني كويسه
, سفيان: معايزش تزعلي مني بعد كدا ممكن.
,
, رحيق حطيت راسها عن قلبة: عمري ماهزعل منك ابدا انت خلاص بقيت كل اللي لي ومش عايزاك تزعل مني اني خبيت عليك اي شي
, سفيان وبيمسح علي شعرها: واني معايزكيش تزعلي مني خالص علي اي شي عملتو معاكي ولو استحمليني لو زعلتك لاني عارف اني عصبي قوي صح احكيلي بقي
, رحيق بفرحة: حاضر هحكيلك اللي حصل ان ولد عمي قاطعة صوت سفيان
, سفيان بخبث: تؤ تؤ مينفعش الحكي كدا
, رحيق بستغراب: ومال ينفع ازاي.
,
, سفيان: تعالي علي السرير ونامي في حضني واحكي وانتي بين ايديه
, رحيق بابتسامة: بجد حاضر بس ممكن اقولك حاجة قبل ما انا في حضنك
, سفيان: قولي يا مرتي يا قمر انتي
, رحيق: اني هحبك قوي بجد رغم كل اللي انت كنت هتعملو معا بس برضو كنت هحس بالامان واني معاك وجنبك واول مره احس اني ليا سند
, سفيان ابتسم واخدها في حضنه.
,
, رحيق ابتسمت: شكلك انت لسه محستش كيف ماني حاسه بس اني هستني لحد مانت كمان تحس وتقولي علي احساسك معي المهم اني هحكيلك علي اللي عملع ولد عمي وكيف دا حصل
, سفيان: احكي سمعك
, حكت رحيق كل شي لسفيان وبعدها قاعدت تبكي بحرقة
, سفيان: هش هش معايزش اشوف دمعتك دي تاني فهماني ولا لا واني ولد عمك دا هربي وهجبلك حقك تالت ومتالت من كل اللي ظلموكي متقلقيش.

الثامن عشر


يشرق شمس يوم جديد
, رحيق قامت من النوم لقت نفسها في حضن سفيان فرحت جدا وصدقت انها مش بتحلم
, ووطت عليه وبسيتو
, صحي سفيان ولاقها بتبصلو
, سفيان بابتسامة: صباح الخير يا قمر
, رحيق: صباح النور ياقلب القمر والقمر نفسها تبقي قلبك بس يالا كفاية ابتسمتك دي
, سفيان بيحاول يتوهه الكلام: ماشي يا قمر يالا حضريلي الحمام عشان ننزل نفطور
, رحيق: حاضر حالا يكون جاهز
, دخل رحيق تحضر الحمام وسفيان رجع بذاكرته وسرح في مها.
,
, سفيان: هتقدر تحب غيرها هتقدر تفتح قلبك لغيرها
, فلاش باك
, مها بحب: سوفي عمرك هتحب غيري لو مت ولا بعد عنك يعني قلبك دا يقدر يخرجني بره ويدخل حد مكاني
, سفيان بهزار: سوفي دا لو عندنا في البلد دا وسمعوكي هتقولي هتمسخر بس خلينا في المهم
, اني عمري ما هحب غيرك ولا حد يقدر يدخل غيرك سمعاني خليكي فكره الكلام دا زين
, مها بحب: هفضل فكره العمر كله يا قلبي اني يا عمري انا هفتكرو زين زين اوي يا زين الرجال.
,
, سفيان بضحكة رجوليا: **** **** **** يعيني علي قلبي لما بيبقي رايق ومدلعني
, مها: انا طول مانا معاك هدلعك وهنسيك اسمك امتي بقي الخطوبة دي تخلص ونتجوز
, باك
, رحيق بستغراب: سفيان ايه سرحت في ايه بقالي ساعة بنادي عليك
, سفيان: ها لا مفيش حاجة
, رحيق: كنت سرحان في ايه اعترف
, سفيان: لا ابدا مفيش شي
, رحيق بحزن: كنت هتحبها قوي كدا
, سفيان كان داخل الحمام وقف ثبت مكانه: هيا مين اللي هحبها
, رحيق بدموع: اللي هتفكر فيها دي.
,
, سفيان قرب عليها وحضنها جامد واتنهد: غصب عني بس اكيد الايام هتغير كل شي واني هقولك الكلام دا عشان اني وعدتك اني مهخبيش عليكي شي اعذريني
, رحيق بحزن شديد: انت ملكش ذنب ذنبي اني كل واحد الحب بيجيلو فجاة انا حبيتك ومعرفش حبيتك امتي وكيف بس المهم ان حبيت رجل زيك.
,
, سفيان حضنها اكتر: اني عارف اني هيجي يوم وهعشقك بس لسه قلبي مصدوم من الاول فعشان كدا مش مستعد مش عيب فيكي لا عيب في قلبي مهيفهمش واني عارف اني عمري ما هلاقي في الكون كله حد كيفك
, رحيق بتمسح دموعها: **** يجبر بخاطرك زي ما هتجبر بخاطري
, سفيان: اني هتفكري اني بجبر بخاطرك لا بس مش هقول شي الايام اللي هتثبتلك
, رحيق: طيب زين يالا ادخل انت اتحمم واني هنزل اشوف امه احضر معاها الفطور.
,
, سفيان: ماشي واني مهتاخرش هنزل وراكي علي طول
, لبست رحيق عباية و سابت شعرها وحطيت ميكب خفيف يليق عليها
, رحيق بفرحة: صباح الخير يامه
, سوسن بابتسامة: صباخ الخير يا عيوني ايه القمر دا ماشاء **** عليكي
, رحيق بابتسامه: تسلمي لينا يا ام الغالي
, سوسن: يا قلبي وانتي كمان غاليه
, رحيق: بس كنت عايزة اتسافلك علي اللي حصل امبارح اني متاسفة جدا.
,
, سوسن: لا يا بتي انتي مغلطيش في اي شي بس غلطي انك محكتيش من الاول لسفيان لما شوفتي هشام وعرفتي ولازم يكون في صراحة مابين الرجل ومرته بس اديني بقولك مهتخبيش شي علي سفيان لانه مهيسمحكيش بعد كدا وانتي كيف بتي واني هحذرك
, رحيق بابتسامه: **** يباركلنا فيكي يا ست الكل ويالا عن اذنك اطلعي بره المطبخ اني هجهز الفطور
, سوسن: لا اني هجهزه ارتاحي انتي معيزاش اتعبك.
,
, رحيق: تعبك راحه يامه اقعدي ارتاحي انتي واني هجهز الفطور و ندخل نفطور مع ابوي صالح
, سوسن بفرحه: **** يسعدك يا بتي اها و**** هو نفسه ياكل فيوم في اللمه علي طول هياكل لوحدي وهيفرح بيكي قوي وانتي هتفطري معا هو هيقول حاسس كانها بتي اللي مجبتهاش
, رحيق: **** يباركلنا في عمره
, انتي ايه اللي انتي منيله في نفسك دا
, التفتت رحيق وسوسن لمصدر الصوت
, رحيق بخوف: عاملة ايه يا سفيان.
,
, سفيان قرب منها ولغبطلها شعرها وحاول يمسح الروج مش اتمسح
, سفيان بغضب: ايه شعرك دا وايه اللي انتي ملطخة بي وشك دا وايه اللي في بوقك دا اني مش نبهتك مره قبل كدا
, سوسن: اهدا يا ولدي مش كدا
, سفيان بغضب: استني انتي يامه اني نبهت عليها قبل كدا لو لقيتها كدا هزعلها وهيا مسمعتش الكلام.
,
, رحيق بخوف: اني متاسفة اني قولت خلاص مبقاش في حد في الدار مفيش غير وغير امه وابوي صالح في قوضته مش هيخرج منها مش محتاجة اني اخنق نفسي بطرحه في البيت
, سفيان: تقومي تعملي كدا في حالك افرضي حد دخل فجاة مش يبقي جنبيكي طرحتك
, رحيق: متاسفة هخلي جنبي طرحة ومهحطش حاجة في وشي تاني
, سفيان بخبث: لا لازم تتعقبي
, سوسن بخوف علي رحيق: لا يا ولدي عقاب ايه قالتلك متاسفة.
,
, سفيان: عن اذنك يامه دقيقه اطلع قوضتنا هخليها تمسح اللي في خلقتها دا
, سوسن بعدم فهم: ولدي براحه عليها اوعي تمد يدك عليها اديني قولتلك اهو هزعلك منيك
, اخد سفيان رحيق علي غرفتهم
, زقها سفيان جوه القوضوه وابتدا يقرب منها بغضب وهيا تبعد بخوف
, رحيق: خلاص يا سفيان مقصديش اني هروح اغسل وشي اهو
, سفيان: لا اني اللي هشلهولك بي نفسي مش انتي قولتي قبل كدا ان مش بيتشال غير كدا
, واني قولتلك لو لقيتك حطه اني اللي هشلهولك.
,
, رحيق هنا فهمت: اني نسيت معلش
, سفيان: تؤ تؤ مينفعش راح مسكها جامد وفضل يبوس فيها جدا لحد رحيق كانت هتفطس
, سفيان: مش هنبهك تاني بقي
, رحيق بتاخد نفسها: و**** حرام عليك يا سفيان كنت هفطس بين ايديك
, سفيان بخبث: بوسه بس كانت هتخليكي تفطسي و**** انتي غلبانه بس اني زي ما وعدتك مهجيش جنبك غير لما نفسيتك تكون زينه واني عند وعدي ليكي معايزش يبقي بلعافيه زي امبارح عايز نكون اني وانتي راضيين وقلبنا مفتوح لبعض.
,
, رحيق بحب: اني معاك في اي وقت انت معايا في بس اني عارفة انك انت مش عشان اني اكون مستعده انت مش قادر تعمل كدا غير لما قلبك يسمحلك بي دا تاني اني فهمه و اللي حصل امبارح دا مش حب في ولا لانك عايزني لا انت كنت عايز تثبت شي وثبته لكن عايزني معاك للاشيتاق لي ولا لحب في لسه موصلكش الاحساس دا
, سفيان: انتي ذكيه قوي وحلوه قوي وجميلة قوي.
,
, رحيق: واني بحبك قوي وهموت فيك كمان اني معرفش كيف هقول كدا بس الكلام دا بيطلع غصب عني
, سفيان بيبصلها وبيكلم نفسه: يعني هيا قدامي بجمالها دا وانا مش قادر اعترفلها عشان مجرد وهم في دماغي وعمال اتلوي بيني وبين نفسي
, سفيان عمال يبصلها ويتفس بصعوبه وسرح في جمالها: لا بقي كدا كتير انا ايه اللي عملته في نفسي وايه الوعد الزفت اللي وعدتها بي دا
, رحيق: ايه بتبصلي كدا ليه ها مالك فيك ايه.
,
, سفيان ابتسم: لا يا قمر مفيش حاجة يالا ننزل عشان الشيطان شاطر وبيهيقلي حاجة استغفر **** العظيم
, رحيق بتضحك ضحكه عالية علي كلامه
, سفيان وهيقلع هدومه: لا انا شكلي فعلا هخلي شاطر وهخلي يفوز اهدي كدا يا بنت الناس وعقلي
, رحيق بتكتم ضحكتها: خلاص خلاص اعقل وخليك قد وعدك والبس هدومك عيب كدا
, سفيان: انتي خليتي فيها عيب بجمال امك دا
, رحيق بحب: ونفسي مخليكيش فيك عقل ومهخليش فيك قلب عشان قلبك هخدو ليه.
,
, سفيان بهزار: وهعيش اني كدا من غير قلب لما انتي مهتخليش فيا قلب اموت اني بقي
, رحيق: بعد الشر عليك يا سندي مانت هتاخد قلبي مكان قلبك اللي هيبقي معايا
, سفيان: طيب يالا ننزل بسرعة للحاجة عشان قولنا الشيطان شاطر وابن شاطره اخلصي بقي
, نزل رحيق وسفيان
, رحيق دخلت عند سوسن المطبخ: معلش يامه اتاخرت عليكي ها هتعملي ايه
, سوسن: ولا يهمك يا بتي اني خلصت اصلا يا ندخل نفطره معا ابوكي صالح كيف ما قولتي.
,
, رحيق بابتسامه: يالا وسفيان جوه عنده هيسلم عليه
, في مكان ما واقف شخصين مع بعض بتفقو علي شي ما
, الشخص الاول: اللي انت عايزه يا بيه انت تؤامرني بس دا هيكلفك كتير قوي
, الشخص التاني: كيف مانت عوز بس تخلصلي عليه في اقرب فرصة مش عايزه يبقي علي وش الارض
, الشخص الاول: في اقرب وقت هسمعك اخبار زينة قوي ولا يهمك سلام
, الشخص التاني بسرحان: اما وريتك مبقاش اني.

التاسع عشر


سفيان: صحتك كيفها يا بوي معلش علي اللي عملته مع ولد عمي مكنش نفسي اعمل كدا عشان خاطرك بس هما اجبروني اعمل كدا
, صالح: اني عارف زين ياولدي انك عمرك ما تظلم حد وهما غلطو و انت عقابتهم
, سفيان: طول عمرهم هيكرهونا و هحقدو علينا رغم كل اللي عملنا معاهم
, الفطور وصل صباح الخير يا بوي كيفها صحيتك اليوم
, صالح بابتسامه: الحمد**** زين يا بتي انتي عامله ايه مع الولد سفيان
, رحيق بكسوف: زينه يا بوي.
,
, سوسن: يالا اقعدو نفطرو رحيق ياحج اصريت اننا نفطرو معاك ومهنسيبكش تفطر لحالك
, سفيان بص لرحيق بتعجب وفخر: رحيق بنت اصول يامه
, صالح: **** يفرح قلبها ويبارك فيها يارب ويرزقهم الزوريه الصالحه يارب
, سفيان: احم يالا عشان الفطور ميباردش
, رحيق بحزن: يالا
, في البيت اللي يسكن في ولاد عم سفيان
, هند بغيظ: انتي هتسيبي كدا يعيشو حياتهم عادي بعد اللي عمله
, امينه: لا طبعا خيك هيدبر من ناحيه واني هعمل مصيبه من ناحيه.
,
, هند بابتسامه خبث: عايزه تطلع زينه من البيت قريب قوي
, امينه: متقلقيش البيت هيتخرب من كل الجهات قريب
, في بيت سفيان
, سفيان ماشي رايح المصنع ورحيق بتوصله لحد الباب
, سفيان: مالك لاحظت عليكي انك كشرتي فجاه ايه اللي حصل
, رحيق بحزن: لا مفيش حاجة يالا روح **** معاك
, سفيان بتصميم: مهمشيش غير لما اعرف مالك
, رحيق وابتدت تدمع: انت للدرجه دي كارهني ومعايزنيش
, سفيان بحده: ايه الكلام العفش اللي هتقولي دا انتي غاويه نكد ولا ايه.
,
, رحيق: اول ما تيجي اي حاجة تخصنا تقلب الموضوع يعني دلوقت قول ما بوك جاب سيره الخلفة غيرت الموضوع بسرعة ليه كل دا ليه اشمعنا اني حبيتك وانت لا ليه قلبي اتفتحلك وانت لا.
,
, سفيان بدايق: لو فضلنا نتكلم في الموضوع دا كتير حياتنا مش هتستمر ومتتكلميش معايا في تاني واني قلبي مش زي قلبك وقلبي مهيتفتحش لحد تاني فهماني وانتي اللي هتجبرني اقول الكلام دا وازعلك واني معايزش ازعلك بس اني وعدك بصراحة غير كدا متطلبيش مني يالا انا ماشي
, رحيق بدموع وبتكلم نفسها: واني كمان هقغل قلبي مهحبش واحد مهيحبنيش
, في بيت اخو رحيق.
,
, ايمان: يعني بتك من ساعة ماتجوزت معتبتش عندينا الدار ايه مبقناش قد المقام ولا ايه
, حسنات: انتي ايه اللي هتقولي دا هيا لحقت عشان تجي وغير كدا **** يسعدها ومعيزنهاش تيجي طلامه سمعين عنه كل خير
, ايمان بديق: يارب ترجع ومهتعتبش بيت جوزها تاني وتفضل هنا خدامه
, في المصنع دخل سفيان مكتبه وهو مدايق كدا
, سفيان بنرفزه: سيد يا سيد انت يا زفت
, سيد: نعم يا بيه
, سفيان بحده: ايه كل دا هنادي عليك روح جبلي قهوه اخلص بسرعة.
,
, سبد: حاضر يابيه
, سفيان رجع راسه علي الكرسي وفضل يتحرك بي ويغكر
, سفيان: انت فعلا مهتحبهاش ولا خايف تحب ولا اي في دماغي لا اني مهحبهاش يمكن اعجاب استعطاف بشخصيتها ست جميلة منبهر بيها لكن حب استحاله وهيا هتحبني فعلا ولا مجرد صدمه عايشها وعايزه تعويض عن اللي حصلها وعايزه حب جديد وخلاص مش معقول نسيت ولد عمها بسرعة دي لا اني دماغي هتوج من التفكير
, في بيت سفيان.
,
, رحيق بدموع وقغة في المطبخ عماله تفتكر كلام سفيان وتعيط
, سوسن لاحظت: مالك با بتي ليه هتبكي سفيان زعلك قوليلي
, رحيق بتشهق من العياط: لا مفيش حاجة يامه
, سوسن: انتي هتخبي علي طيب براحتك شكلك مش معتبراني كيف امك
, رحيق سابت اللي في ايديها وراحت عندها: ايه اللي هتقولي دا يامه انتي كيف امه بظبط
, سوسن: طيب احكيلي مالك وفيكي ايه
, رحيق: سغيان مهيحبنيش وهيحب التانية اللي معرفش عنها شي وهو مهيقولش.
,
, سوسن: يوم ما هيحكيلك عنها هيبقي دا اليوم اللي خرجت من قلبه و تفكيرو
, رحيق: هيا كانت ايه بنسباله ممكن تحكيلي يامه
, سوسن: اني مقدرش احكي شي لان دا يخص سفيان بس بس اللي الاقدر اقوله هيا كانت خطيبته والقدر فرقهم بس مقدر اقول اكتر من كدا
, رحيق: طيب هما كانه هيحبه بعض ومين اللي ساب التاني وليه
, سوسن: دا كانه بيعشقو بعض قصة حبهم مكنش تلاقي زيها في الدنيا خالص وهيا اللي سابتو بس مقدرش اقولك ليه هو يقول بقي.
,
, رحيق بدموع: كان هيحبها قوي يعني فعلا استحاله يحب غيرها
, سوسن: **** مغير الاحوال يا بتي خليها لزمن متعلميش
, رحيق بتمسح دموعها: امه كنت عايزه اروح بكره اشوف امه وابوي
, سوسن: اني ان كان علي معنديش مانع بس خدي راي سفيان
, في المصنع دخل محمد عند سفيان
, محمد: حمدلله علي السلامه يا بيه ليك وحشه
, سفيان ببرود: شكرا يا محمد الشغل كيفه
, محمد: ميه ميه زين قوي بحسك يا باشا
, في بيت ابن عم رحيق
, سعديه بتنادي علي محمود ابنها.
,
, محمود: ايه يامه ايه عايز اتخمد
, سعديه: في واحده عايزاك تحت تعالي بسرعة
, محمود بخنقه واحدة مين وبتاع مين دي
, سعديه بهمس: واطي صوت يا زفت انزل بس وانت تعرف
, نزل محمود سلم علي الست: بس متعرفناش حضرتك تبقي مين
, الست: اني سوسن مرت حسين المنشاوي
, محمود: مرت عم سفيان المنشاوي مش كدا
, سعديه: مين يا ولدي دول
, محمود: دي يا امه الست مرت عم جوز البت رحيق بت عمي
, سعديه لويت بوقها: وحضرتك جايه ليه.
,
, سوسن: فعلا شكلكم هتكرههم قوي كيف ما سمعت
, سعديه: ولا هنحبها ولا هنكرهه حضرتك عايزه ايه
, سوسن: عايزبن نحط يدينا في يد بعض ونتفقو علي عيله سفيان ورحيق
, محمود بحبث: واني اتغق عليهم ليه مفيش بنا شي
, سوسن فهمته: ماشي بس اني عايزه واطلب كيف ماتحب
, محمود: اذا كان كدا ماشي اؤمريني بقي
, سوسن: المطلوب،
, سعديه: يا مراري وافرض قتل ولدي لا لا
, سوسن: متقلقيش قولنا كل شي علي ضمنتي ومحضر كل شي
, محمود: موافق شوفي امتي.
,
, سوسن: دلوقت علي طول
, محمود: حاضر هلبس واجهز علي طول
, في بيت سفيان
, رحيق: معرفاش يامه قلبي مقبوض ليه كدا
, سوسن: متقلقيش خير هو تلاقي بس من البكاء
, سمعت رن الجرس البيت
, سوسن كانت هتقوم تفتح قاعدتها رحيق: خليكي انتي مستريحه ياما متتعبيش حالك
, فتحت رحيق الباب واتفجاءت بي محمود قصادها
, محمود: اهلا يا قلبي وحشتيني.

العشرون


اتخضيت رحيق من وجود محمود
, رحيق بهمس: قلبك مين جتك ضربه في قلبك ايه اللي جابك هنا وعرفت هنا ازلي اصلا
, محمود: اللي هيسال مهيتوهش
, رحيق: طيب روح اسال بعيد عنينا ولسه هتقفل الباب في وشه مسكه هو بايدو
, محمود بخبث: اني لسه هحبك يا بت عمي
, رحيق بغصب: حبك برص ولا حبتك عقربه تلوشك اني معرفاش ازاي استجراءت وجيت لحد هنا انت معرفش جوزي مين
, محمود: لا معرفوش لا كن اسمع عني زين جبار.
,
, رحيق: طيب زين انك خبرو يالا بقي بسلامه بدل ما اتصل بي يجيلك
, محمود بخبث: متقلقيش هو علي وصل
, سوسن من الداخل: مين اللي علي الباب دا كله يا بتي
, رحيق بقلق: دا حد غلط في العنوان يامه وبعدين بهمس غور بقي هتخرب بيتي
, محمود ضحك ضحكة مستفزة: اني فعلا لازم امشي لان جوزك جي و داخل علي الدار
, رحيق برعب: يخرابي يا لهوي هتخرب بيتي
, محمود بخبث: اني ماشي.
,
, ولسه خارج محمود من البيت قابل سفبان في وشه سفيان فضل يبصله وعشان ميعرفهوش
, محمود خارج من البيت عامل نفسه متوتر عشان سفيان لما يشوفه يشك ان في شي غلط وعامل نفسه ميعرفش سفيان
, سفيان بستغراب: دا مين دا وخارج ليه من الدار وماله هيتلفت حوالي ليه وهو خارج كدا
, خبط سفيان فتحتله رحيق: حمدلله علي السلامه جيت بدري انهارده
, سفيان بسرحان: **** يسلمك هو انتي مش تعبانه
, رحيق بستغراب: ليه هتقول كدا اني زينه.
,
, سفيان: واحدة ست اتصلت علي بتقول انك تعبانه قوي
, رحيق ضحكت: يعني والست دي مين خبرها اني تعبانه واني جوه الدار
, سفيان بخنقة: معرفش بقي اني اول ما قالتلي كدا مفكرتش وجيت علي طول حتى مفكرتش اتصل بيكم اتاكد
, رحيق: حصل خير بس حساك من اول ما دخلت وانت مدايق
, سفيان: واني داخل الدار في رجل خارج مين دا
, رحيق الخوف بان علي ملامحها واتوتر: رجل رجل مين دا مفيش رجاله خرجت من الدار.
,
, سفيان بحده: لا في رجل اني داخل وهو خارج انطقي بس هو مشي بسرعة واني كنت في العربية معرفتش اوقفه
, رحيق اتفزعت من صوت سفيان: اااااااهاااا افتكرت دا واحد كان غلطان في الدار
, سفيان بشك من توترها: ومين اللي فتحله
, رحيق بخوف: اني فتحتله لان امه كانت في المطبخ واني مفكرتش ان هيبقي رجل
, سفيان: وفتحتيلو وانتي كدا بشعرك
, رحيق بسرعة: لا طبعا حطيت طرحة علي
, سفيان وشك سيطر عليه: ماشي وطلع وسابها
, رحيق: غير ويالا الوكل جهز.
,
, سفيان بصرامه: مهتغداش هتخمد
, رحيق وحست انه شكك في شي: **** يخربيتك يا ولد عمي ويخربيت اليوم اللي شوفت خلقتك في
, في مكان اخر يقف محمود يتحدث في الهاتف
, محمود: كل شي تمام يا حجة
, امينه: متاكد انه شافك زين
, محمود: دا كان متنح معايا قوي واني بعد ما تاكد ان حفظ ملامح طيرت قبل ما ينزل من عربيته يسالني انت مين
, امينه: جدع وهو جي في الوقت المناسب كنت خايفة مهيشفكش
, محمود: لا ماني عمال اجر معاها كلام لحد ما المحو.
,
, امينه: كدا تمام قوي هيدخل الشك بقي في قلبه
, محمود: مهتقتله وتخلصو حالكم وخلاص ليه دا كله
, امينه: مهو لو اتقتل هيبقي معا مرته هتاخد الجمل بما حمل لكن لما يطلقها خلاص
, محمود: وغير كدا مش كل شي بتاع ابو يعني لو مات هيغضل ابو
, امينه: لا كاتب كل شي باسم ولده المهم بطل رغي انت هتتسهر معايا ولا ايه كمل بقيت الخطه
, في بيت سفيان في غرفته عقلة عمال يودي ويجيب ويتخيل منظر اللي كان طالع متوتر من البيت.
,
, سغيان بغضب وبيكلم نفسه: اني حد يطلع من داري معرفش هو مين لازم اني جيلي احساس ان ولد عمها استغفر **** ايه يا سفيان هتتجن ولا ايه هيا مهما كان مهتعملش كدا واكيد مهتكدب علي
, لاقي الباب بيخبط ودخلت رحيق ماسكه معاها صنيه فيها اكل
, رحيق بابتسامه: يالا عشان ناكل وواكلك بيدي
, سفيان ببرود: مش جعان اني خدي الوكل وكلي تحت
, رحيق بدلع: بس اني عايزه اكل مع جوزي.
,
, سفيان بصوت جهوري: انت مهتسمعيش الكلام ليه انزل واقغلي الباب دا وراءكي
, اتفظعت رحيق من صوت سفيان: طيب انت مالك فيك ايه
, سفيان بصلها بغضب وراح قالب الاكل: قولت غوري من وشي مهتكلمش تاني بي بوقي اقصري الشر وانزلي
, جت تنزل رحيق وهيا بتبكي اوقغها صوت سغيان: استني عندك لمي الاكل دا من علي الارض
, وطيت رحيق بدموع تلم الاكل
, في بيت اخو رحيق
, محمد لسه جاي من المصنع: السلام عليكم
, ايمان وحسنات: وعليكم السلام.
,
, محمد: هيا مال بتك رحيق
, حسنات بخضة: مالها يا ولدي مال خيتك
, محمد: معرفش سفيان بيه قالي ان حد اتصل عليه وقال انه تعبان
, حسنات ضربت علي قلبها: يا لهوي ياقلبي يا بتي اني لازم اروحلها
, محمد: طيب نتغدا ونروحلها
, في بيت سفيان نزله رحيق ببكاء شافتها سوسن جريت عليه بخضة واخدتها في حضنها
, سوسن: مالك يا بتي فيكي ايه اهدي
, رحيق بشهقة: سفيان معرفش ماله بهدلني وراما الوكل.
,
, سوسن بطبطب عليها: معلش يمكن مدايق من شي في الشغل استحملي يا بتي الست بتستحمل زربنت الرجل
, رحيق: بس اني تعبت من قسوته دي ليه علي طول الكل قاسي علي
, سوسن بهزار: يعني اني قاسيه عليكي لا لا اني هزعل كدا
, رحيق بسرعة: لا لا يامه مقدرش علي زعلك دا انتي اللي مهونه علي اللي هيعمله سفيان
, سوسن: **** يهدي سركم يا بتي يارب
, رحيق: ويخليكي لينا يارب بس اني عايزه اروح اشوف امه.
,
, سوسن: قولتلك اني معنديش اي مانع قولي لجوزك اهم شي
, فجاه الباب خبط راحت سوسن فتحت لقيت اهل رحيق
, سوسن بابتسامه: اهي امك هيا اللي جاتلك بنفسها
, رحيق بفرحه: امه وحشتني قوي عاملة ايه وصحتك عاملة ايه
, حسنات بخضه: اني كويسة المهم انت مالك طمنيني عليكي
, رحيق: اني بخير يامه متقلقيش
, حسنات: متكدبيش علي سمعت ان حد اتصل بي سفيان وبلغه انك تعبانه
, رحيق: ايوا بس شكله حد هيخضه اني بخير.
,
, محمد: طيب الحمد**** امك قلقت قوي عليكي سفيان بيه نعسان ولا ايه
, رحيق: اها لسه نعسان
, في غرفة سفيان سمع صوت محمد افتكر شي قام لبس بسرعة ونزل
, سفيان بيكلم نفسه: مفيش غيره هيساعدني اهلا وسهلا نورتونا
, حسنات: نورك يا ولدي معلش اننا جينا علي غفله بس قلقت علي رحيق
, سفيان: البيت بيتك يا حجة تنورينا في اي وقت انتي هتقولي ايه
, حسنات: منور بيكم يا ولدي
, سفيان: تعالي يا محمد عايز في الجنينه
, اخد سفيان محمد وخرج في الجنينة.
,
, محمد بقلق: خير يا سفيان بيه
, سفيان: اسمع اللي هقولك عليه
, محمد: قول
, سفيان: اني عايز اشوف محمود ولد عمك ضروري او صورة ليه
, محمد بستغراب: ليه اشمعنا يعني
, سفيان: قولتلك اسمع اللي هقولك عليه من غير كلام ومحدش يعرف ان طلبت كدا وبذات خيتك اني حذرتك فهمني وعايز دلوقت لو تقدر
, محمد: تعالي طيب دلوقت نروح تشوفه في المكان اللي هيقعد في لو مش لقنا عندنا صور ليه معايا
, سفيان بيرجع ضهره لوراء: تمام قوي كدا يالا بينا.

الحادي والعشرون


سفيان: يالا بينا
, محمد: اني نفسي تخبرني عايز تشوفه ليه
, سفيان بحده: قولتلك تقول من غير ما تسال معايزش تقول قول معايزش واني اعرف بطرقتي لانك متسالش
, محمد: خلاص خلاص هعرفك يالا
, سفيان: هطلع اغير واجي وانت حسك عينك رحيق تخبرها شي رايحين فين وتقولها فهمني
, محمد: حاضر حاضر عليه الطلاق مهخبرها شي
, طلع سفيان يغير هدومه شافته رحيق طلعت وراه.
,
, بيقلع الهدوم اللي لبسها ليبدلها بهدوم اخره طلعت رحيق لقيته صدره عاري جت من وراء وحضنته وحطيت ايديها علي صدره وراسها علي ظهره
, رحيق: رايح فين بتغير هدومك
, سفيان بخنقة: رايح مشوار
, رحيق: هتعاود بسرعة
, سفيان: اوعي يدك كدا اها هعاود بسرعة
, رحيق: سفيان انت مالك من ساعة ما جيت وانت مدايقنيش
, سفيان خلص لبس: مافيش شي اني ماشي
, رحيق فضلت تبصلو وهو ماشي وبتكلم نفسها: ياتري مالك يا سفيان وليه متغير كدا.
,
, نزل سفيان لمحمد: يالا يامحمد نمشي
, محمد: يالا
, في الداخل عن رحيق
, سوسن: ايه دا هو سفيان رايح فين يا بتي
, رحيق بحزن: معرفاش يامه
, ايمان بتبسم بشماته وبتكلم نفسها: شكلهم منكدين علي بعض اكيد هيا البومه دي مش سهلة
, عند محمد وسفيان راكبين العربيه
, سفيان: هنروح علي فين الاول
, محمد: تعالي نشوفه في القهوه اللي بيقعد عليها
, راحو علي القهوه مش لقوه سال محمد واحد من صاحبه
, محمد: رمضان مشفتش محمود ولد عمي.
,
, رمضان: اني سمعت ان سافر من ساعة
, سفيان بستغراب: سافر وفرح انه ممكن تبقي رحيق علي حق
, سفيان: تعالي نروح عندكم في الدار وريني صورته
, راح محمد وسفيان علي البيت وقاعد يدور محمد علي مكان الصور
, محمد وهو بيدور: معرفش غوروها علي فين كانت هنا
, سفيان ملهوف ان يشوفه عشان يطمن قلبه ابتدا يدور معا جات في ايدو صور كتير جدا ابتدا يدور فيها سفيان لقي منهم صور جماعية تجمع العيلة كلها وفيها محمود.
,
, سفيان وغضب الكون اتكون في: هو دا ابن عمك صح وشاور علي محمود في الصورة
, محمد براحه: ايوا هو دا اخيرا بس انت عرفته منين يا سفيان بيه
, سفيان بغضب وسرحان وغل: شوفته في داري وراح مقطع الصور كلها وساب محمد ومشي بسرعة
, محمد بستغراب: سفيان بيه مالك استني استني بس كان جري خلاص بعربيته هو ماله دا ايه حصله شكله مهيطمنش
, وصل سفيان البيت وعيونه هطق شرار
, سفيان بغضب وعصبيه: رحيق رحيييييق.
,
, رحيق جت بسرعه بخوف: نعم يا سفيان خير مالك خبرني
, سوسن: مالك يا ولدي حسك عالي ليه كدا
, سفيان بيحاول يهدا وابتدا يفكر هيا اكيد خايفة مني انا هسال امه اكيد كانت موجودة وهيا قالتلها دا مين بس خافت مني اني وهسالها تاني هيا تاني بهدوء
, سفيان وبيمسح وشه: تعالي يامه انتي ورحيق وراءيا علي فوق عن اذنكم يا جماعة ومتمشوش
, حسنات بقلق: حاضر يا ولدي قاعدين اهو
, ا اخد سفيان رحيق وسوسن وطلع علي الاوضه.
,
, سفيان بهدوه: امه هو حد جي انهارده البيت ورحيق فتحتله
, سوسن بتفتكر: مش فكره يا ولدي و**** ليه في ايه
, رحيق واقفة قلقانه: انت زعلان عشان فتحت الصبح للرجل اللي كان عنوان غلط
, سفيان بصلها بغل لانها لسه بتكدب
, سوسن: اها في حد جي ورحيق فتحت وقالت ان حد غلط في العنوان ومشي
, سفيان بيكلم نغسه: حتى امه كدابتي عليها دا معناته ايه خلاص يامه انزلي انتي عشان الجماعه اللي تحت وقوليلهم متمشوش لاني هحتاجهم.
,
, نزلت سوسن وبص سفيان لرحيق الظاهر جدا عليه التوتر: ها هسالك تاني مين اللي جي غير الرجل اللي عنوانه غلط
, رحيق برعب: مفيش حد تاني جي و****
, سفيان بغضب: يعني اخر كلام عندك ان اللي جي كان عايز حد تاني
, رحيق بخوف ورعب: ايوا يا سفيان مالك بس
, سفيان قان بكل غضب مسكها من شعرها: انتي لسه بتكدبي علي انتي لسه هتستغفليني اني سفيان المنشاوي حد يستغفلني
, رحيق بالم وبكاء: اي اي في ايه بس فهمني مفهماش شي خبرني.
,
, سفيان: في انك خاينه وغدارة ايه جاب ولد عمك هنا ايه دخله داري واني مش موجود انا عرفت ان هو اللي قبلته ليه تكدبي علي
, رحيق بدموع: و**** غصب عني خفت منك وقسما ب**** و**** عمري ما خنتك اسمعني اني اسفه اني غلطانة
, سفيان بصوت جهوري: اسفة ها اسفة علي خيانتك لي اني ممكن اقتلك دلوقت بس مهعملش كدا غير لما الاقي الكلب ولد عمك عشان اقتلكم انتو الاتنين مع بعض جايبه داري.
,
, رحيق ببكاء هستيري: اني مظلوم و**** هو اللي جي معرفش ليه جي
, سفيان بتريقة: جاي يشوف حبيت قلبه
, رحيق ببكاء: ارجوك سيب شعري بيوجعني حرام عليك اسمعني انت ليه علي طول ظلمني وابتدت تصوت من الم راسها اااااه سيبني مش قادرة
, فجاه سمع سفيان خبط كتير علي الباب
, سفيان بصوت يرعب: امشو انزلو علي تحت امشو اني هجبهالكم تحت من شعرها دلوقت
, سوسن من خارج الغرفة بتخبط: في ايه يا ولدي بس افتحلنا افتح.
,
, سفيان مسك رحيق اكتر من شعرها وفتح الباب واول ما فتح راح راميها علي اخوها
, سفيان بغضب: زين انك جيت خيتك طالق
, محمد مصدوم: طالق في ايه طيب خبرني حصل منيها ايه
, سفيان بغضب: خدها وغورو من هنا معايزش اشوف وش حد منكم
, رحيق في حضن امها: اسمعني و**** اني هحبك اسمعني ليه الظلم دا
, ايمان بشماته: نيلتي ايه يا مخفيه انتي
, رحيق بتبصلها ومش عارفة ترد من العياط.
,
, سوسن صعبان عليها رحيق بزعيق: سفيان في ايه انت كيف عامل كيف الطور الهايج ومش مفهمنا شي
, سفيان بغضب: يالا خدوها وامشو وانتي يامه وصليهم وسبهم ودخلو الغرفة تاني
, مشيت رحيق مع اهلها
, في مكان ما يوجد شخصين
, الشخص الاول: هنفذ بكره يا باشا باذن ****.
,
, الشخص التاني بفرحه: يا ريت مستني الخبر دا بفروغ الصبر عايز تخلص بسرعه بسرعة وخد دا جزء من الاتفاق والباقي هتاخدو بعد مهتنفذ وعليهم الفين زياده مني ليك لو كل شي بقي كيف ماني عايز
, الشخص الاول: حاضر يا بيه كل شي هيبقي كيف مانت عايز سلام
, في بيت هشام ابن عم سفيان.
,
, امينة بتتكلم في التليفون: اي عايزك تختفي الايام دي اوعي تظهر اكيد سفيان هيقلب عليك البلد استخبي في المكان كيف مقولتلك عشان لو قفشك اني مش مسؤله اني حذرتك اهو
, محمود: لا اني مستخبي وفهمت اصحابي اني مسافر عشان لو جي سال عني
, امينة: اي انت كدا ذكي يالا سلام
, في بيت رحيق
, محمد بغيظ: في ايه عملتي ايه يا متلومه انيي يا فقر فضحتينا **** يلعنك وياخدك تتطلقي وانتي مكملتيش شهر يا فضحتنا
, رحيق بدموع: و**** مظلومه.
,
, ايمان: مظلومة مظلومه ومش مخبرانا شي ايه القرف دا
, رحيق حكيت علي اللي حصل
, محمد بغضب: **** يلعنك يا محمود يلعنك بس انتي غلطانه من ساسك لراسك
, في مكان خاص بي سفيان يوجد بها رجاله سفيان
, رجل من رجاله سفيان: نورتنا يا سفيان بيه
, سفيان: اني جايلكم انهاردة محتاجكم في مهمه لازم تتم في اسرع وقت
, الرجل: اؤمرنا يا بيه احنا رجالتك تحت امرك.
,
, سفيان: عايزكم تجبولي الكلب اللي في الصوره دا في اسرع وقت عايزه عقبال الليل يكون عندي الرجل بص علي الصورة: بس كدا من عيونا سفيان باشا
, في بيت رحيق
, ايمان: من حقة يقتلك كمان زين اللي طلقك بس مقتلكيش
, رحيق بتعب و دوخة: حرام عليكم كلكم علي وبدايت الدنيا تلف بيها ووقعت في الارض
, حسنات بخضة: بتي بتي.

الثاني والعشرون


حسنات بصريخ: الحق يا ولدي هات الحكيمه لخيتك ولا يا نودوها الصحه
, محمد بيحاول يفوق فبها مش بتفوق
, محمد: اصبري اوقف توكتوك ولا حاجة تودينا الصحه الحكيمه هتيجي تاخد كتير
, ايمان: اي حتاخد كتير روح وقف توكتوك
, حسنات بتافف: لاحول ولاقوة الا ب**** اخلصو طيب بتي هتموت مني
, جري محمد وقف توكتوك: يالا التوكتوك علي باب الدار ظبطو هدومها دي اخلصو
, حسنا ضبطت هدومها وركبوها التوكتوك وراحو علي الصحة.
,
, محمد شيلها: لو سمحتو عايزين حكيمه
, دخلو عند الدكتورة
, حسنات بدموع: شوفي بتي يا ست الحكيمه وقعت لوحدها
, الدكتورة: متقلقيش يا حجة هتبقي زينه
, حسنات: يارب يارب اقف معنا
, الدكتورة بتدات تفوف فيها وكشفتلها
, الدكتورة: هو اللي جابها دا جوزها
, حسنات: لا دا خيها الحمد**** هيا فات اهي
, الدكتوره: الحمد**** طيب اني دلوقت شكه انها حبلة بس مفيش شي ظاهر عندي علي الجهاز لانها تقريبا لسه في الاول خالص.
,
, رحيق بهمس: حامل يا وقعه مربره يانصيبتي
, الدكتورة: في حاجة يا قمر
, رحيق بدموع: لا مفيش يا ست الحكيمه
, حسنات بفرحة: طيب وكيف هيبان يا ست الحكيمه
, الدكتوره: هنعملها تحليل ددمم ونشوف وان مظهرش في الدم تجيلي اول بعد اسبوع
, حسنات: طيب اعمليلها
, الدكتورة: هاتي يدك يا جميل كدا
, رحيق اديتها ايديها بدموع وبتدعي **** ان ميبقاش في شي
, الدكتورة: - طيب تمام عشر دقايق بقي استنو.
,
, حسنات: بتبكي ليه يا رحيق مفروض تكوني فرحانه دا هيرجعلك جوزك ليكي
, رحيق: يرجعلي جوزي دا ممكن يخرب علي زياده سفيان مجاش جنبي غير مره واحدة يامه وممكن ميفهمش ان عادي ممكن يحصل حمل من اول مره وغير كدا مين قالك اني عايزه ارجعلو اني كرهته ومهرجعش ليه حتى لو ايه هو مهيحبنيش اصلا.
,
, الدكتورة: نقدر نقول مبروك مبداءيا وبعد اسبوع تعدي علي نتاكد اكتر لان حتى في الدم ظهر بصعوبة وشرطه خفيفة جدااااااا بس هو بتاكيد حمل
, حسنات: متشكرين جدا باذن **** الاسبوع الجاي نكون عندك
, خرجت حسنات وسنده رحيق
, محمد: ها في ايه هيا زينة دلوقت الحكيمه قالت ايه
, حسنات: اختك حبلة
, رحيق بنرفزة: ليه قولتي يا مه
, محمد بعصبية: ليه مكنتيش عايزة تقولي يعني.
,
, رحيق: اولا لاننا متوكدناش ثانيا لان معايزاش سفيان يعرف شي لاحسن يفكر اننا بنقول كدا عشان نخلي يجلنا
, محمد: كيف معايزاش تعرفي يعني ومال تسكتي و بعدين يقول دا مش ولدي ايه مخك دا في ايه
, رحيق: هيعرف بس مش دلوقت ارجوك يا خيي متقولش غير لما نتاكد
, محمد: خلاص مهقولش بس اول ما تتاكدو هقولو ماشي
, عند سفيان راجع البيت
, سوسن بزعل: حمدلله علي سلامتك يا ولدي ايه كنت فين دا كله.
,
, سفيان بخنقة: كنت في مشوار يا مه عن اذنك طالع انام عشان اروح المصنع الصبح فايق
, سوسن: بس قولي الاول ايه اللي انت عملته دا ابوك زعل قوي من اللي حصل
, سفيان: امه معايزش حد يجبلي سيرة الموضوع دا اقفلو زي اللي قبله
, في بيت رحيق
, ايمان استقبلت رحيق وحسنات و محمد: ها مالها فيها ايه بتدلع اكيد
, محمد: طلعة حبلة
, ايمان اتصدمت: حبلة هيا لحقت تحبل
, حسنات بغيظ: صلي علي النبي ايه اللي هتقولي دا احنا لسه متوكدناش.
,
, ايمات بتلوي بوقها: ليه هحسدها ولا هحسدها
, حسنات بزهق: يا بتي اني قولت هتحسديها مانتي معاكي ماشاء **** عيلين بس احنا اسالي جوزك لسه متوكدناش
, رحيق بتعب: اني هطلع انام
, طلعة رحيق غرفتها وبقت تفكر في سفيان.
,
, رحيق نايمه علي السرير وحطه ايديها علي بطنها وببكاء: اتوحشت بوك قوي اني احبه قوي لكن هو علي طول ظلمني قولتلو انت ظهري وانت سندي بس هو اللي علي طول يكسر ظهري اني لازم اقسي عليه شوي لا مقدرش اقسي عليه عشان احبه بس هو خلاص معايزنيش وطلقني واني في نظره خاينه واني عمره ماخنته و**** عمري ولا حتى بتفكير وابتدت تبكي بحرقة اااااه يا قلبي ياللي علي طول حاطط بوزي في الارض بس انت لا يا سفيان.
,
, في صباح يوم جديد علي ابطالنا
, في بيت سفيان واقف بيلبس قدام المرايه افتكر رحيق
, سفيان بيبوص علي الغرفة ويتخيل رحيق وضحكتها في كل مكان سفيات بيكلم نفسه: هو اني فعلا حبيتها ومكنتش حاسس بي هيا مش هتحبني هيا خانتني بس متنكرش انت حبيتها قوي هيا اللي قدرت تخليك تفتح قلبك من جديد لا دا وهم اني مهبحهاش ومعايزهاش
, خرج سفيان بعد ما لبس من غرفته ونزل للاسفل
, سوسن: كيفك يا ولدي اليوم
, سفيان بزهق: الحمد**** زين.
,
, سوسن: تعا صبح علي بوك وافطر معه
, سفيان: معلش يامه صبحيلي علي واني هفطر في المصنع عشان متاخر سلام
, سوسن بتبصلو وحزينة: سلام يا ولدي **** يريح بالك ويظهر كل شي
, في بيت رحيق
, ايمان بتصح رحيق: قومي يا خيتي وراءنا حاجات عايزة تتعمل ولا هتفضلي نايمه مانتي خدي علي الراحة وياريت طمر فيكي قومي
, رحيق بتحاول تفوق: في ايه اني فين
, ايمان: انتي في دار خييك مش في دار سفيان فوقي يا مدلعة
, رحيق بدموع: اني فوقت اهو.
,
, حسنات: ايه يا بتي متسبيها دي حبلة
, ايمان بتشهق: ايه حبله
, ماكلنا كنا حبل وكنا بنهد الارض ولا نسيتي
, حسنات: بس انتي شايفها انها تعبانه كيف
, رحيق بتعب: اني زينه يامه متقلقيش وقايمه اهو
, في المصنع قاعد سفيان في المكتب مهموم
, خبط الباب سفيان: ادخل
, محمد: السلام عليكم سفيان بيه
, سفيان ببرود: وعليكم السلام نعم عايز ايه
, محمد: اني جيت اعرف من حضرتك افضل في المصنع ولا امشي.
,
, سفيان: لو قصدك عشان موضوع خيتك فدا ملوهش دعوه بدا ولو انت عايز كدا براحتك مهمسكش فيك اني
, محمد: لا اني قصدي عشان موضوع خيتي و كنت حابب اعرف سيادتك هتعمل ايه مع محمود
, سفيان: وانت مالك اعمل اللي اعمله
, محمد: لا معلش لازم اعرف لان خيتي هيبان الحقيقة من محمود وحقها هيرجعلها بس محمود سافر هنجيبو منين
, سفيان ببرود: ماشي اني هريحك اني كلفت رجالتي يقلبو عليه البلد وبره البلد كمان وهيجي ويعني هيجي.
,
, محمد: بس رجالتك هيعرفو كيف وانت معاكش صور ليه وكلها اتقطعت
, سفيان ببرود وضحكة مستفزه: ودا شي يروح مني طبعا لا حطيت صوره في جيبي وقطعت الباقي اني مش اهبل
, محمد: طيب تمام
, في بيت رحيق
, ايمان: شيلي السابت الهدوم دا واطلعي نشري فوق السطح واني هنشر الباقي هنا
, رحيق بتعب: طيب اني تعبانة ومهقدرش اطلع بي فوق خليني اني هنا واطلعي انتي فوق
, ايمان: ياسلام واسيب ولادي يقعو من علي السلم لا اطلعي انتي.
,
, حسنات بحزن: هاتي يا بتي اني اطلع انشرهم فوق
, رحيق: لا يامه اني هطلع ادخلي انتي لابوي شوفي مصحيش ليه عشان يفطور وياخد علاجه
, في المصنع
, سفيان بيتكلم في التليفون: يعني جبتو من قفا عايزكم تعملو معا الواجب لحد ماجي بس عايزكم تسبولي شوي من الواجب لي اطلع غلي في والاول واخد اللي اني عايز اعرفه مني وبعد كدا هسيبكم تكملو معا الواجب
, في بيت رحيق
, هيا فوق السطح بتنشر وتعبانه فجاة سمعت صوت صويت رميت الغسيل وجريت.
,
, رحيق بخوف: في ايه في ايه
, حسنات ببكاء: ابوكي مات يا بتي
, رحيق: بوي بوي
, في المخزن الخاص بسفيان الذي يوجد بيه محمود
, رجاله سفيان: اهو يا باشا عدمنا العافيه تحب تكمل
, سفيان ببرود: تؤ سيبو الباقي علي وابتدا يضرب في بكل غل وهستريا
, محمود بتعب: ارحموني هموت اني عملت ايه
, سفيان: سيبوني واطلعو بره لو احتاجتكم هنادي عليكم خلوني اقوله عمل ايه علي روقة
, خرجت رجالة سفيان وهو طبعا خرجهم لان مش عايز حد يعرف بلموضوع.
,
, سفيان رجع بغرور ضهرها لوراء علي الكرسي اللي بيجلس عليه وضرب محمود في وشه برجله
, سفيان: يالا بقي احكيلي علي اللي حصل من غير ولا لف ولا دوران.

الثالث والعشرون


سفيان: يالا اتكلم بدل ما اخلص عليك
, محمود بينزف من كل حته ومش قادر يتكلم: اني مقدرش اتكلم مش قادر بموت
, سفيان: وان متكلمتش هموتك فعلا انطق
, محمود بيتالم: هنطق بس اني في حماك يا باشا
, سفيان: انطق طيب ايه اللي جابك داري وايه علاقتك بي مرتي
, محمود بتعب: انت خبر طبعا علاقتنا اني كنت خطيبها وولد عمها بس وكل واحد راح لحاله
, سفيان: انتو لسه بتحبو بعض.
,
, محمود: اني مكنتش احبها اصلا هيا كانت بت عمي بس هيا اها كانت هتحبني بس اني عارف دلوقت بتكره حتى اسمي
, سفيان الغيره بتاكل في بمجرد ما قال كانت هتحبني
, سفيان بغيظ: ومال ايه اللي خلاك تيجي وليه هيا اللي قالتلك تيجي ليها ودخلت داري
, محمود: لا مرت عمك قالتلي كدا عشان تشك فيها وطلقها واقسم ب**** ما عتيبت دارك ولا اعرف شكلها ايه اني من علي باب الدار كلمتها عشان لما تيجي انت تشوفني واني خارج.
,
, سفيان: يعني هيا اللي اتصلت بي صح
, محمود: ايوا صح يا باشا سيبني اني امشي بقي هموت
, سفيان بغرور: تمشي مين يا خوي انت تترزع هنا لحد ما اجيب الكللابب التانيني جنبك
, محمود: اني ملياش دعوه يا باشا سيبني ونبي ماني قولتلك علي كل شي اقعد ليه بقي
, سفيان: عشان نخلص الحساب القديم اللي ما بنا
, سفيان نده علي رجالته
, احد رجالته: اؤمرنا يا باشا
, سفيان: الكلب دا يفضل هنا وعنيكم عليه وميدوقش حتى بوق الميه.
,
, الرجل: حاضر يا باشا تؤمرنا
, في بيت رحيق
, رحيق بتعيط علي ابوها: حتى انت يا بوي فوتني ومشيت اي انت مكنتش بتتحرك بس كان حسك في الدنيا وكان لي اب
, حسنات ببكاء: ااااه خلاص يا بتي اهدي عشان متتعبيش
, ايمان: اني اتصلت بمحمد وهو زمانه جاي يالا **** يرحمه ارتاح وريح
, رحيق بغضب وبكاء: انتي ايه ايه ريح ليه كان تعبك في ايه هو حرام عليكي يا شيخة.
,
, ايمان: ايه براحة علي نفسك يا خيتي شوي ايه اها تعبنا وتعب جوزي بكل شوية علاج وهات وهات
, رحيق: **** يرد كل شي بتعملي معانا وتلاقي ولادك هيعملو كدا معاكي
, راح سفيان علي بيت عمه فضل يخبط كتير جدا محدش رد واخد باله من ورقة مكتوب عليها للبيع
, واحد معدي في البلد ساله سفيات عنهم: لو سمحت متعرفش فين اللي هنا
, الرجل: دول كانه ماشيين كلهم وعارضيين البيت للبيع.
,
, سفيان جز علي سنانه: هربو الكللابب هجيبهوم لو هما فين ركب سفيان عربيته و مشي بسرعة
, في بيت رحيق
, محمد جي ورحيق و ايمان بيتخانقو
, محمد بغيظ وبيوجه كلامه لرحيق: انتي عامله تتشكلي ليه يا بت انتي ايه شيطانه كل بيت تتدخلي تخربي وغير كدا دا وقته تتشكلي ابوكي ميت جوه وانتي هتردحي
, رحيق بدموع: اني بخرب البيوت منكم لله منكم لله اني كل الدمار اللي اني في بسببكم تعبتوني ارحموني حسبي **** ونعم الوكيل فيكم.
,
, محمد بغيظ: انتي هتتحسبني فينا يا قليله الحياء انتي عايزة تتربي
, جريت رحيق علي امها تستخبه فيها جري عليها محمد عشان يضربها
, لو يدك اتمدت عليها هقطعهالك فهمني نزل يدك عنها
, التفت الجميع إلى الصوت
, محمد بخوف: سفيان بيه اتفضل
, سفيان: انت ايه اللي هتعملو دا وعايز تمد يدك عليها ليه وليه باب الدار مفتوح كدا
, محمد: كانت هتعلي صوتها علي والبا مفتوح لان بوي مات دلوقت واني لسه جاي عشان الغسل والدفنه.
,
, سفيان بصدمة: ان لله وان اليه رجعون وازاي مهتخبرنيش بشي زي دا
, رحيق واقفة تبصلو بدموع عباره عن شلالات مش دموع
, سفيان اخد باله منها ومن اللي هيا في ساب محمد وراح لعندها حاول ياخدها في حضنه يواسيها لكنها رفضيت
, سفيان بحب: اني عارف زين انك زعلانه مني ودا من حقك بس اني عرفت الحقيقة وخلاص معتش اظلمك تاني وهيبقي في ثقة ما بنا ومهمدش يدي عليكي تاني سامحيني يا قلبي يا مرتي يا كل شي لي.
,
, رحيق اتصدمت من الكلمه لكنها اتمسكت ومش باينت
, رحيق بحزن: ابعد عني اني ولا قلبك ولا مرتك انت نسيت انك طلقتني
, سفيان: لا مانسيتش بس اني رديتك لعصمتي تاني
, رحيق: واني معايزكش وهتطلقني تاني لان اني قرفت من معاملتك لي معايزاكش معايزاكش
, سفيان: اني مش هتكلم معاكي دلوقت لان دا مش وقت كلام بعد للعزاء ولما نفسيتك ترتاح نتكلم
, رحيق ببكاء: ولا دلوقت ولا بعدين خلاص كل شي انتهي.
,
, سفيان: يالا يا محمد عشان المغسل جي واني هروح احضر للعزاء بليل واحنا كلامنا بعدين يا رحيق
, رحيق بتبصلو وهو ماشي وبتكلم نفسها: بحبك قوي بس تعبت منك ومن قلبك اللي القاسي و اللي كيف الصخر دا مهيلينش اني عارفة لو سمحتك هترجع كيف مانت مهتتغيرش فاني لازم اكون بعيده
, في السياره سفيات بيتكلم في التليفون
, سفيان: انتو طبعا عارفين ولد عمي هشام عايزكم تقلبو البلد عليه هو وعيلته.
,
, المتصل: طيب والواد اللي عندنا دا هيموت خالص
, سفيان: خلي يموت اوعو حد يفكو واني هرجعلو تاني بليل
, المتصل: تحت امرك يا باشا اللي انت عايزو
, قفل معا سفيان واتصل علي امه
, سفيان: الو ايوا يامه ابو رحيق مات روحي عشان الدفنه والعزاء
, سوسن بزعل: لا اله الا **** وانت مهتروحش يا بني دا ملهوش دعوه بحاجة دا واجب
, سفيان: اني كنت هناك فعلا لان عرفت حقيقة كل حاجة ورحيق مظلومة.
,
, سوسن بفرحة: الحمد**** و**** كنت متواكده من كدا يالا هقفل اني البس واروح
, عند رحيق في البيت عماله تعيط
, حسنات: اهدي يا بتي عشان اللي في بطنك اهدي مينفعش كدا
, رحيق: اني معايزهوش يامه ولا عايزه ابو اني خايفة اقوله اني حبلة ليقتلني ويفكر تفكير تاني
, حسنات: - ايه اللي هتقولي دا حرام عليكي يا بتي غير متمني ضفر عيل وانتي تقولي معايزاش
, رحيق: ايوا معايزاش مني عيال وهنزلو هنزلو مهخليهوش مش عايزه شي يربطني بي.
,
, معايزاش ايه وهتنزلي ايه فهميني ايه اللي هتقولي دا
, رحيق بكسوف وبكاء: امه سوسن اتفضلي تعالي
, سوسن بزعل: اولا البقاء لله يا جماعة ويجعله اخر الاحزان ثانيا ايه اللي هسمعو دا يا بتي انتي حامل
, رحيق بدموع: اي حبلة يامه بس لسه مظهرش قوي هروح اتاكد بعد كام يوم
, سوسن: طيب وليه يابتي كدا حرام ليه عايزه تنزلي دي نعمه ومهما كان الخلاف مهتوصلش لكدا دا حتى منيكي حرام.
,
, رحيق ببكاء اترمت في حضنها: اني تعبانه قوي يا مه سفيان جرحني قوي قوي
, سوسن بطبط عليها: اهدي يا بتي متزعليش كل شي هيتصلح بس اوعي تعملي كدا
, بعد يوم طويل مين الدفن والعزاء
, جي سفيان ياخد امه عشان يمشو: يالا يامه الوقت اتاخر وابقي اجيبك الصبح تاني
, سوسن: طيب يا ولدي يالا سلام يا بتي
, سفيان بحب بيبص لرحيق: عايزه حاجة قبل مانمشي يا رحيق واني من صبحيت **** هكون عندك بس لازم نكون في الدار عشان ابوي.
,
, رحيق ببرود: شكرا مع السلامه يامه ومعلش علي تعبك معانا
, سوسن: متقوليش كدا انتي بتي يالا مع سلامه
, اخد سفيان امه وركبو العربية وهما ماشيين بلعربية
, سوسن: سفيان رحيق حبله
, سفيان فرمل العربية وبصدمة: حبله كيف وازاي
, فلاش باك
, في احد المستشفيات في مصر
, الدكاترة: قوضه عمليات بسرعة المريض عمل حادثة شديدة وبينزف
, جت مها المستشفي: في ايه حد اتصل من تليفون خطيبي وقال انه عمل حادثة ونقلو هنا.
,
, الدكتور: اها الحادثة جامده وهو تعبان اوي
, مهابخوف: هو هيحصلو حاجة يا دكتور
, دكتور: ضربه العربية كلها كانت في نصه التحتاني وتقريبا كدا ممكن تقصر علي الخلفة فيمابعد وكل شي برضو بيدي ****
, مها بصدمة: تقصر علي الخلفة
, بعد كذا يوم علي الحادثة
, سفيان بيكلم الدكتور: هو حد عرف بي الموضوع الخلفة دا
, الدكتور: اها خطيبت حضرتك.
,
, سفيان: طيب اني اهلي لسه عارفين انهارده علي الحادثة والكل جاي رجاء من حضرتك محدش يعرف منهم اني الحادثة قصرت علي الخلفة
, باك
, سوسن: ايه يا ولدي سرحت في ايه مردتش علي يعني بقولك مراتك حبلة.

الرابع والعشرون


سفيان: مفيش يامه اني هوصلك البيت وهسافر علي مصر
, سوسن: مصر دلوقت يا ولدي كيف ومرتك والظروف اللي هيا فيها
, سفيان: عقبال بكره هكون جيت يامه
, سوسن: طيب مردتش علي موضوع حبل مرتك دا
, سفيان ببرود: خلاص يامه لما ارجع بكره يبقي نشوف الموضوع دا
, في بيت رحيق
, رحيق نايمه علي السرير دموعة مش راضية تنشف من كل شي حواليها.
,
, رحيق بدموع وبتكلم نفسه: اتوحشتك قوي يا سفيان كان اكتر يوم النهاردة محتاجة اترمي في حضنك بس مهقدرش انت جرحتني قوي قوي ومهسمحكش لازم اعذبك كيف ماني اتعذبت عيطت زيادة بس المشكله اني قلبي عارفه مهيقدرش لانه محتاجك قوي
, في بيت سفيان
, سفيان: اني هسافر يا بوي قولت اسلم عليك الاول
, صالح: علي وين يا ولدي كدا وهتتاخر
, سفيان: مصر يا بوي لا هو سواد الليل بس يالا اشوفكم علي خير
, في بيت ابن عم رحيق.
,
, سعديه ببكاء: يا ولدي يا تري انت فين يا ولدي عملو فيك ايه يا ولدي
, اكلم مين واحدد مين بس منك لله يا رحيق انتي السبب هو كان ماله ومال قرايب جوزك دول
, في مكان ما يوجد بيها مرات عم سفيان وولاد عمه
, امينة: يعني هنفضلو هربانين منه كدا ولا ايه
, هشام بزعيق: مش انتي يامه حد يتفق مع غبي زي دا رجالتي قالو ان شافو ررجاله سفيان مسكو وسفيان كان هيدور علينا وجي في دارنا واكيد الزفت دا اعتراف علي كل شي.
,
, هند: ميعترف احنا هنخافو ولا ايه
, هشام بغل: هنخاف من مين اني هخلص عليه خلاص
, في مصر في المستشفي
, الدكتور: اهلا اهلا سفيان بيه من زمان مشرفتناش اهلا نورت بجد
, سفيان: تشكر يا دكتور دا بنورك اني عايز في الموضوع بتاع الحادثة بتاعتي فكره انت طبعا
, الدكتور: طبعا طبعا موضوع الخلفة مش دا قصدك
, سفيان: ايوا يا دكتور اني عايز اعرف هو مستحيل ولا في امل.
,
, الدكتور: لا انا ساعتها كان في تاثير جامد بس الدكاترت اللي جت من بره ساعتها قالو ان احتمال في امل ولو حتى 10 في الميه بي العلاج ومع الوقت كمان
, سفيان: طيب تمام اني دلوقت عايزه اعمل التحليل والفحوصات المطلوبه اشوف الوضع بقي ايه
, الدكتور: طيب بكره باذن **** نبتدي الغحوصات عشان تكون جاهز
, سفيان بغضب: اني عايز اعمل دلوقت مهستناش دقيقة تاني واني جاهز
, الدكتور بخوف: طيب تحت امرك يا سفيان بيه اتفضل معايا.
,
, في مكان يوجد بيها شخصين
, الشخص الاول: نفسي اعرف لي منفذتش لحد دلوقتي اللي قولتلك عليه
, الشخص التاني: حوالي رجالته دايما و هو لوحدو يسد عين الشمش
, الشخص الاول بغل: اني مهقولكش توصفهولي اني بقولك خلصلي عليه مهتقدرش قولي متفضولش تتحجج
, الشخص التاني: اهدي كدا يا باشا اني سمعت انه مسافر و هيرجع بكره علي المغرب
, الشخص الاول: هنشوف قدامك لحد بكره اخر الليل لو مجبتليش خبرو مهتلزمنيش
, في المستشفي في مصر.
,
, سفيان: هتتطلع النتيجة امتي يا دكتور
, الدكتور: هتطلع بكره علي الطهر
, سفيان: مهتطلعش قبل كدا
, الدكتور: هحاول اول ما تطلع هكلمك علي طول بس احب اطمنك ان الفحصات تتطمن وهنطمن اكتر بتحاليل طبعا بس باذن **** خير انا مستبشر خير
, تاني يوم في بيت رحيق
, قاعدين والناس جايه تعزيهم ورحيق سرحانه جدا
, حسنات: مالك يا بتي سرحانه في ايه تعبانه ولا ايه
, رحيق: مفيش يامه بس قلقانه معرفش ليه.
,
, حسنات: ليه كدا يا بتي ايه اللي قلقك سبيها علي ****
, رحيق: ونعم ب**** **** يسترها يامه
, في بيت سفيان
, سوسن بتحضر الفطار وبتعمل شاي فجاه بتجيب مج وقع من ايديها اتكسر
, سوسن: لاحول ولا قوه الاب**** خير يارب
, اخديت صنيه الفطار ودخلت لصالح
, صالح: مالك وشك مخطوف كدا ليه يا حجه
, سوسن بقلق: مفيش يا حج يالا افطر وخد علاجك عشان اسيبك واروح العزاء
, صالح: طيب وعزيلي مرت ولدك
, في المستشفي في مصر
, سفيان: ها يا دكتور طمني.
,
, الدكتور مبسوط: بجد انا منبهر بالنتيجة جدااا دي يعتبر معجزة هو اها كان في امل بس مكناش متخيلين انك ترجع طبيعي بشكل دا
, سفيان بفرحة: يعني اني هخلف عادي
, الدكتور بضحك: تخلف ونص كمان يا سفيان بيه
, سفيان: بجد معرفش اقولك ايه يا دكتور فرحتني عن اذنك
, خرج سفيان وطلع موبيله وطلب امه
, سفيان بفرحة: كيفك يامه وحشتني قوي
, سوسن بفرحة: وانت اكتر يا ولدي انت بخير الحمد**** كنت قلقانه عليك هتيجي امتي بقي.
,
, سفيان: اني جاي كلها مسافته السكة قوليلي يامه انت روحتي عند رحيق ولا لسه
, سوسن بستغراب: لا لسه هلبس وكت رايحة في حاجة ولا ايه
, سفيان: امه لما تروحي اديني رحيق اكلمها في التليفون ضروري
, سوسن: خير يا ولدي مش انت جاي
, سفيان بحب: عايز اسمع صوتها اتوحشتها قوي ومعرفش اكلمها تليفونه مقفول من امبارح وخيها اكيد في المصنع دلوقت
, سوسن: حاضر من عيوني يا ولدي **** يسعدكم.
,
, سفيان قفل وكلم نفسه: وحشتيني قوي يا رحيق بس خلاص هانت
, في بيت رحيق راحت سوسن
, رحيق جريت عليها: كيفك يامه وحشتيني مكنتيش تعبتي حالك
, سوسن: تعبك راحه يا قلبي اني كيفك يا حجة
, حسنات: زينه يا حجة تسلم رجلكي تعالي
, تعالي اقعدي
, سوسن: جايه ياحجة بس ثواني خدي يا بتي عايزاكي علي جنب
, رحيق: نعم يامه اؤمريني
, سوسن: اني هطلب منك طلب بس لو ليه خاطر عندك تنفذي
, رحيق بحب: اطلبي اللي انتي عايزة واني انفذ طلبك.
,
, سوسن: سفيان عايز يكلمك ضروري في التليفون ممكن تكلمي
, رحيق اتصدمت من طلبها: ليه هو فين عشان اكلمه مش هو جاي
, سوسن: سافر مصر بليل في شي مهم و**** وراجع علي المغرب
, رحيق: لا مقدرش يامه معايزاش اكلمه مطيقاش
, سوسن: اني قولتلك لو ليه خاطر عندك يعني اني ملياش خاطر عندك
, رحيق: حاضر يامه اطلبي وهاتي اكلمه بس مهكترش
, في مصر عند سفيان وهو في عربيته تليفونه بيرن
, سفيان بفرحة: الو ايه يامه روحتي للرحيق.
,
, رحيق بحزن: اني رحيق كيفك
, سفيان سمع صوت رحيق طار الفرحه: كيفك انتي وحشني صوتك قوي قوي
, رحيق: متشكرا نعم كنت عايزني في ايه
, سفيان: اتوحشتك قوي وحبيت اقولك ولاول مره بحبببببك قوي يا رحيق خليكي فكره كدا وخلاص عمري ماهبعد عنك ابدا حتى لو انتي عايزه تبعدي اني مهسمحش بي كدا
, رحيق فرحت قوي بس محبتش تباين: شكرا ليك يالا سلام وتيجي بسلامه
, سفيان: بلاش معمالتك دي معي مهستحملش اسمع نبرت صوتك وانتي حزينة كدا.
,
, رحيق ببكاء: اني لازم اقفل عشان في ناس جايه تعزيني
, سفيان: ماشي يا رحيق اني علي المغرب هكون عندك سلام
, عند رحيق في البيت
, سوسن: مالك بتبكي ليه سفيان قالك حاجة زعلتك
, رحيق بتمسح دموعه: لا يامه خالص بس مخنوقة شوي
, في مكان فاضي في البلد وبها زراعة كثيرة يستخبي فيها شخص
, الشخص بيتكلم في التليفون: اني اهو مستيني يوصل وهخلصلك عليه
, الشخص اللي بيكلمو: عايز اسمع خبر زين انهاردة واني هبسطك علي الاخر
, وبعد حوالي ساعة.
,
, عديت عربية سفيان ولقي الطريق مقفول نزل يسلك الطريق ويفاجاة بضرب النار عليه من كل مكان وقع سفيان غرقان في دمه من كل انحاء جسده وهرب الشخص مسرعا.



 
  • عجبني
التفاعلات: pop44 و ☠️ B̷A̷D̷ M̷A̷N̷ ☠️
تمت الإضافة
 
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%