NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة منقول واقعية قلب ليس من حقه الحب (للكاتبة لؤلؤة حيرانة) ـ أربعة وسبعون جزء

الفصل التاسع والخمسون


"اصطحبت سمية زوجها ٢ نقطةحيث توجد فُلة ٣ نقطةاقتربت منها سمية ٢ نقطةفاطلقت حمحمة بسيطة كانما ترحب بها ٢ نقطة"
, سمية "تملس على شعرها " :هى دى فُلة ٣ نقطةأيه {أيك ؟؟
, آسر "باعجاب " : ما شاء الله٢ نقطةفعلا ٣ نقطة"وما من دابة فى الارض ولا طائر يطير بجناحه الاخ امم امثالكم "٣ نقطةمتليقش على حد غيرك٤ نقطة
, سمية "بخجل " : متشكرة٤ نقطة
, مالك : حضرتك هتركب خيل .؟؟؟
, آسر : لا ٢ نقطة
, مالك : طيب انا استتأذن اروح اشوف سندباد ٣ نقطة
, سمية : اتفضل يا مالك ٣ نقطة
, "جلست سمية واخذت تمسح على فُلة ٣ نقطةمبتسمة ٣ نقطةراقبها آسر ٢ نقطة"
, آسر : هى وحشاكى للدرجة دى ؟؟؟
, سمية : جدا ٣ نقطة
, آسر : طيب اركبيها ٣ نقطةهتلاقيها مشتقالك كمان ٣ نقطة
, سمية "بحزن" : ممنوع اركب ٢ نقطةلكن همشيها ٢ نقطة
, آسر "باستغراب " : ليه ٣ نقطةامال بتروضيها ازاى ؟؟؟
, سمية "بابتسامة باهتة " : كان زمان ٤ نقطةبس دلوقتى حاجات كتير اتغيرت من ضمنها ركوب الخيل ٣ نقطةعمو خليل مانعنى منها ٣ نقطة
, آسر : مكنش قصدى ٣ نقطةانا مكنتش اعرف ٣ نقطة
, سمية : عادى ولا يهمك ٣ نقطة ممكن اقولك حاجة ومتزعلش ٣ نقطة
, آسر : قولى متقلقيش ٤ نقطةخير ٣ نقطة
, سمية :انت بقالك فترة بعيد عن مامتك ومكلمتهاش اعتقد غير مرة واحدة ٣ نقطةدى والددتك اللى ملهاش غيرك بعد **** سبحانه وتعالى ٢ نقطةأنا آسفة لو كنت بتدخل فى حاجة متخصنيش٣ نقطة
, آسر "بنظرة ذات معنى " : والمطلوب٣ نقطة
, سمية :المطلوب ده راجعلك انت ٣ نقطةانت اللى عرف مامتك وازاى تبرها٣ نقطةانت اللى تحدد هتعمل ايه مش انا ٣ نقطة
, آسر "بتنهيدة " :انتى عارفة ماما عايزة ايه ٣ نقطة
, سمية "باستغراب " :انا ٣ نقطة؟؟
, آسر : متحاوليش تتذاكى عليا يا سمية ٤ نقطةانا عارف وانتى عارفة تفكير وماما ومرادها ٣ نقطةصح و لا انا غلط ٣ نقطة
, سمية : لا صح ٥ نقطةبر والدتك ٢ نقطة
, آسر "بتعجب " : مش فاهم ٣ نقطة
, سمية "والدموع تتجمع بعيونها ولكن تحاول اخفائها " : روح رجع ميرنا ٣ نقطةوخللى ابنكم يتربى بينك وبينها ٣ نقطةماماتك هتفرح
, آسر "يزم شفتيه " : للدرجة دى سهل تقوليها ٢ نقطة؟؟؟
, سمية "وهى تلهى نفسها بالخيل " : ده اللى مفروض يحصل ٣ نقطة
, آسر "وهو يقترب منها ": بس ميرنا خلاص انا سيبتها من زمان٣ نقطةانتى عندى بالدنيا٣ نقطةانتى مراتى وحبيبتى
, سمية :غلط٢ نقطةابنك لازم يتربى تحت جناحك لازم تشوف مستقبلك الى قدامك واللى انت جاهدت عشان ترسمه ٤ نقطةمترهنوش بواحدة متعرفش حياتها رايحة لفين
, "اقترب آسر منها أكثر ثم ادار وجهها اليه ورفعه ليرى عينيها الحزينة الهاربة بدموعها ٤ نقطة"
, آسر : ليه بتبعدينى عنك يا سمية ٥ نقطةللدرجة دى مش قادرة تسامحينى ؟؟؟؟
, سمية : **** عالم باللى جوايا٣ نقطة
, آسر "بابتسامة حانية " : بس انا عارف انك سامحتينى ٢ نقطةوعارف انك بتحبينى ٣ نقطةليه بتضحى بقلبك وحياتك ؟؟
, سمية "بارتباك " : انا مضحتش بحاجة انا عملت الصح وبعمله ٣ نقطةانتو عيلة كاملة مليش دخل فيها ٢ نقطة
, آسر "بتنهيدة " : انا طلقت ميرنا وميرنا مش حامل فى ابنى يا سمية ٤ نقطةميرنا متجوزة واحد تانى وحامل منه انتى فهمتى غلط٥ نقطةعلى العموم انا هسافر بكرة ان شاء **** مع عمو أحمد ٣ نقطةوياريت تيجى معايا
, سمية : والعمرة ؟؟
, آسر : فاضل 15 يوم ع الحج يا سمية ٣ نقطةزحمة الحج تخف ونروح ٢ نقطةها هتيجى معايا ؟؟
, سمية : انتعايزنى آجى معاك ٣ نقطة
, آسر : عايزك تعملى اللى انتى عيزاه واللى هيريحك ٣ نقطة
, سمية : بس انا عارفة انى لو مجتش هتزعل ٢ نقطة
, آسر : مدام راحتك فى كده مش هزعل ٢ نقطةها .
, سمية "بابتسامة " : خلاص هاجى معاك ٣ نقطةبس هنقعد فين ؟؟
, آسر :فى بيتنا مع ماما ٣ نقطةالفيلا بتاعتى ناقصها الفرش ننزل ننقيه ان شاء **** انا وانتى ٣ نقطة
, سمية : تنزل تنقيه انت وعروستك ان شاء **** ٣ نقطة
, آسر "وقد اراد تغيير مجرى الحديث " :ايه رأيك تركبى فلة وانا همشيها بيكى متقلقيش ٢ نقطة
, سمية "بقلق " : خايفة ٢ نقطة
, آسر "يمسك يدها " : متخافيش ٢ نقطة
, سمية "بتوتر " : ماشى ٣ نقطة
, ركبت سمية فُلة ٢ نقطةوقادها آسر ظلا يتحدثان عن ذكرياتهما مع الخيل٤ نقطةحتى اوشكت الشمس على الغروب ٣ نقطةقرروا العودة الى المنزل اثناء عودتهم ٣ نقطةطلبت سمية أمرا٤ نقطة"
, سمية "تنظر لآسر ": ممكن نروح مشوار قريب؟
, آسر : فين ؟؟
, مالك :احنا اتاخرنا اوى يا سمية خليها بكرة ٢ نقطة
, آسر : احنا مساففرين معاكم بكرة ان شاء **** فمفيش وقت ٣ نقطةمشوار ايه يا سمية
, سمية: عايزة اسلم على ابلة هناء اللى كانت بتدينى فى المسجد هى بيتها هنا ٤ نقطةعشان خاطرى ,,,
, آسر : ماشى ٤ نقطةيلا ٣ نقطة
, " ذهبت سمية لمعلمتها صعدت لها سمية بينما انتظراها مالك و آسر ٢ نقطةطرقت سمية بابها ما ان رأتها حتى احتضنتها٥ نقطةفقد انت العلاقة بينهما علاقة وطيدة وقوية اساسها الحب فى **** ٢ نقطة:انت تترى سمية فى هناء معلمة القرآن الذى تتخذ القرآن منهج حياة لمست سمية بها الاخلاص والتفانى ٢ نقطةاما هناء فقد رأت سمية نموذج للفتاة التى تتمنى ان تربيها على يديها ٢ نقطةرأت فيها الفطرة المحبة للدين ٢ نقطةرأت الحياء والتقوى منذ نعومة اظافرها فارادت ان تتبناها فى المسجد وتحفظها القرآن وتعلمها التجويد وعلوم دينها ٣ نقطةوهكذا نشأت العلاقة بينهما ٣ نقطةحكى مالك لآسر عنهماا اثناء انتظارها ٣ نقطةقضت سمية زيارتها ثم توجهوا للمنزل٣ نقطةانقضى اليوم سريعا ٤ نقطةصعدت سمية مبكرا لغرفتها لترتب اغراضهما ٤ نقطةانتهت سمية من ترتيب اغراضها وشرعت فى ترتيب نصفها الاخر ٢ نقطةروحها آسر ٣ نقطةكانت يداها ترتعشتان بلمس ملابسه و تبتسم بمجرد استتنشاق عطره رتبت اغراضه بعناية فائقة ٣ نقطةانتهت ثم اغتسلت و ابدلت ثيابها ٣ نقطةواستعدت للنوم ٣ نقطة شعرت سمية بألم فى بطنها ٣ نقطةعرفت ما هيته ٣ نقطةفقررت التحمل فهو لا يستمر أكثر من ربع اونصف ساعة ٤ نقطةصعد لها آسر ٣ نقطةطرق الباب ثم دخل ٢ نقطةتوجه نحوها ٣ نقطةوجدها تلف نفسها جيدا بالغطاء مغمضة العينين متألمة ٣ نقطةجلس بجوارها ٣ نقطةوجدها مقطبة الجبين٣ نقطةقلق عليها هز كتفها برفق ٣ نقطة"
, آسر "بقلق بالغ " :سمية٤ نقطةمالك ؟؟
, سمية "بصوت متألم " :ها٢ نقطةولا حاجة٣ نقطة
, آسر : حاسة بألم ٣ نقطة اتصل بدكتور خليل ٢ نقطة؟؟
, سمية "بسرعة " :لالالا٣ نقطةملوش لزوم شوية وهيروح ٣ نقطة
, آسر "بنفاذ صبر " :شوية ايه وهيروح٣ نقطةانتى مش شايفة نفسك عالمة ازاى ٣ نقطةانا قايم اتصل بيه ٢ نقطة
, سمية "اوقفته " : ملوش لازمة و**** ٣ نقطةانا شوية وهرتاح
, آسر : طيب اخدتى الدوا ٣ نقطة
, سمية "بألم " :اممم٣ نقطة
, آسر " ينهض " :لا ما هو مش هينفع كده ٣ نقطةقومى هوديكى المستشفى يلا
, سمية "بارتباك " :انا خدت مسكن وهرتاح دلوقتى لو مرتحتش اوعدك هنروح ٢ نقطة
, آسر "بنفاذ صبر " : طيب٣ نقطةايه واجعك طيب
, سمية:ولا حاجة ٣ نقطةمتشيلش هم نام عشان السفر ٣ نقطة
, آسر : طيب ٢ نقطةنامى دلوقتى ٣ نقطةهنزل اجيب حاجة وآجى ٣ نقطة
, " نزل آسر الى المطبخ ليحضر لها كوبا من اللبن٣ نقطةكانت مها تقف بالمطبخ ٢ نقطةتفاجئت به وعلى وجهه علامات القلق والضيق ٣ نقطة"
, مها : خير يا آسر ٣ نقطةعايز ايه ؟؟
, آسر : ولا حاجة يا طنط ٣ نقطةكنت بس عايز كوباية لبن٢ نقطة
, مها : ثوانىى هشوفلك فى التلاجة ٣ نقطةاقعد يا حبيبى٢ نقطة
, "توجهت مها الى الثلاجة ولم تجد بها الحليب٢ نقطة"
, مها : باين سامية مجبتش النهاردة٣ نقطة
, آسر "بحيرة " :يعنى مفيش٢ نقطةطيب ٢ نقطة
, مها "مازحة " : يا حبيبى هو انت لازم تشرب لبن قبل ماتنام ياريت تعلم سمية العادة دى يا بنى مش هنسهالك والله٢ نقطة
, آسر : هههه لا اللبن لسمية اساسا٣ نقطة
, مها "بتعجب " : هى مبتحبش تشربه بالليل٣ نقطة
, آسر : هى تعبانة فوق٢ نقطةمعرفش مالها٢ نقطةقولتلها اتصل بعمو خليل ٢ نقطةقالتلى مالوش لازمة اخدت المسكن وهرتاح٣ نقطةفقولت اللبن كويس ليها ٢ نقطة
, مها "بقلق " :لتجيلها الازمة تانى ٢ نقطة
, آسر "مطمئنا اياها " : لا دى مش اعراض الازمة٣ نقطةبس معرفش مالها٣ نقطةهى مش راضية تقولى ٢ نقطة
, مها : طيب يا حبيبىى انا هاجى اشوفها٣ نقطة
, " اعدت مها لابنتها كوبا من القرفة وصعدت معه فتح آسر الباب ٢ نقطة"
, آسر : انا جبت طنط مها يمكن تقوليلها مالك٣ نقطة
, "ااقتربت مها من ابنتهاا٣ نقطةوملست على جبهتها ٣ نقطة"
, مها "بتلميح ": بطنك بتوجعك؟؟
, سمية " بحرج " : اممم
, مها : طيب اشربى القرفة ٣ نقطةيلا ٢ نقطة
, آ سر : عرفتى مالها يا طنط؟؟
, مها "ببابتسامة " : ههههه ايوة دلع البنات بأى ٣ نقطةانا هقوم انام ٢ نقطةعايزة حاجة يا سمسمة ؟؟؟
, سمية : سلامتك ٣ نقطة
, " خرجت مها مطمئنة ثم توجهت الى غرفتها بينما ظل هو واقفا متعجبا مما حدث ٣ نقطةلقد كانت مها مطمئنة ٣ نقطةو ابنتها مازالت على حالتها ٢ نقطةاقترب من سمية التى بدأت ترتاح نوعا ما٢ نقطة"
, آسر : احسن ٣ نقطة
, سمية "بتثاؤب " :اعوذ ب**** من الشيطان الرجيم ٣ نقطةايوة الحمد لله٤ نقطةيلا نام عشان السفر الصبح ٣ نقطة
, آسر : ماشى ٢ نقطةهجهز حاجتى وانام٢ نقطة
, سمية :انا جهزت كل حاجة ٢ نقطة
, آسر "بامتنان " :تعبتى نفسك
, سمية " بتلقائية " :تعبك راحة ٣ نقطة
, " لم يرد عليها آسر ٢ نقطةفقد ذهبت فى النوم سريعا٣ نقطةنام آسر و استيقظ لصلاة الفجر ٤ نقطةايقظها للصلاة وذهب للمسجد ٣ نقطةرجع آسر وجد سمية نائمة ٢ نقطةاستغرب فمن عادتها ان تقرأ وردها بعد الصلاة٣ نقطةاطمئن عليها ٢ نقطةثم اخلد للنوم٣ نقطةاستيقظت سمية صباحا٣ نقطةثم اغتسلت وابدلت ثيابها٤ نقطةايقظت زوجها ٢ نقطةتجهز الجميع ورحلوا عن البلدة ٤ نقطةكانت سمية بسيارة زوجها ٣ نقطةاذن الظهر فاستوقف سيارته بجوار **** ٢ نقطة"
, آسر : مش هتنزلى تصلى٢ نقطة
, سمية "بحرج " : لا٢ نقطةربنا يتقبل منك٢ نقطة
, آسر : ااااه طيب ماشى ٢ نقطة"يب كنتى طمنينى بدل ما انا قلقان عليكى طول الليل ٢ نقطة
, سمية "بخجل شديد " : معلش أسفة٣ نقطةروح صللى ٣ نقطة
, " ذهب آسر للصلاة واتى ٣ نقطةركب سيارته ٢ نقطة"
, آسر : هنروح ع البيت على طول ولا نروحح عندك الاول٢ نقطة
, سمية : براحتك٣ نقطة
, آسر : ايه الطاعة دى.
, سمية : عمرى عصيتك فى حاجة يعنىى ؟؟
, آسر "بخبث " :ايوة٣ نقطةانتى عارفة ٣ نقطة
, سمية : عايزة اطلب منك طلب ٢ نقطةاعتبره رجاء٢ نقطة
, آسر : خير ٣ نقطة
, سمية : مامتك تعرف اننا رايحين ٤ نقطة؟؟؟
, آسر : ايوة انا كلمت مى امبارح وقالتلها ٣ نقطة
, سمية "بتوتر" : طيب٣ نقطةيعنى ٣ نقطة
, آسر : مش عايزة تيجى معايا ؟؟
, سمية : لا ٣ نقطةبس انا مش عايزة مامتك تعرف حاجة عن تعبى ٢ نقطةهى عرفت حاجة ؟؟
, آسر "بابتسامة " : لا ٣ نقطة
, سمية : طيب الحمد لله ٢ نقطةمتقولهاش ٣ نقطةاصل بيها دلوقتى وقولها اننا فى الطريق ٣ نقطة
, آسر : ان شاء **** ٣ نقطة
, سمية : ممكن طلب صغير كمان ٣ نقطةآخر طلب
, آسر : لاحظى ان طلباتك كترت ومخدتش مقابل ٣ نقطةلكن امرى لله ٣ نقطة
, سمية : ههههه معلش٤ نقطةعايزة اشترى هدية لمامتك٣ نقطة
, آسر "باستغراب " :لماما؟؟
, سمية : ايوة ٢ نقطة"تهادوا تحابوا٣ نقطة"٣ نقطةع الاقل اسيب ذكرى حلوة ٢ نقطة
, آسر "بابتسامة " :حاضر ماشى٣ نقطةمعاكى فلوس بأى ولا هتستلفى ٢ نقطة
, سمية : الحمد لله معايا٤ نقطةمتخفش مش هكسفك
, آسر : هههههه طيب يلا ٣ نقطةالمحل ده كويس ولا ايه رأيك ؟؟
, سمية :ننزل نشوفه ونحكم ٢ نقطة
, "توقف آسر امام محل للمجوهرات٤ نقطةكانت امه اعتادات ان تشترى منه٤ نقطةدخل هو وزوجته المحل حياهما صاحب المحل٣ نقطةفقد كان يعرف آسر٣ نقطة"
, علاء: اهلا وسهلا يا باشمهندس٣ نقطةالمحل نور٣ نقطةاهلا وسهلا
, آسر :اهلا وسهلا ياجاد٣ نقطةورينا الجديد ولا مفيش٢ نقطة
, علاء: الانسة خطيبتك ٣ نقطة؟؟
, آسر : لا دى دكتورة سمية ٢ نقطةمراتى ٢ نقطة
, علاء: الف مبروك ٤ نقطةنورتى يا دكتورة ٢ نقطةها طلب حضرتك .؟؟
, آسر " ينظر له نظرة ذات معنى ": انت وذوقك٢ نقطة
, علاء : فهمت خلاص٣ نقطةثوانى ٢ نقطة
, "تركهما الجواهرجى ٣ نقطةوما هى الا ثوان معدودة واتى ومعه عدة اطقم من الالماس ٣ نقطة نظرت سمية لآسر بتساؤل ٣ نقطة"
, آسر : هاتهم كده٤ نقطةهاايه رأيك ؟؟؟
, سمية طبعدم فهم " : رأيى فى ايه؟؟
, آسر : اختارى واحد على ذوقك ٣ نقطة
, سمية : لطنط؟؟
, آسر : لا ٣ نقطة
, سمية : وطنط٢ نقطة
, آسر : بعدين٣ نقطةاختارى بس وهقولك بعدين٣ نقطة
, سمية "بخضوع " حاضر ٣ نقطة
, " انتقت سمية طقما رقيقا جدا وبسيطا٣ نقطة"
, سمية : ايه رأيك فى ده٢ نقطة
, آسر :حلو٣ نقطةsimpleجدا ٢ نقطة
, سمية طبابتسامة " :وده اللى محليه٣ نقطة
, آسر : طيب يا علاء جهز ده٣ نقطةوورينى حاجة لماما٣ نقطة
, علاء : طلب معين٢ نقطة
, آسر: لا ٢ نقطةاللى تجيبه ٢ نقطة
, " اتى علاء بمجموعة من الخواتم والبروشات الالماس٣ نقطةانتقت سمية بروش بسيط جدا ٣ نقطةاعجب آسر ٤ نقطة"
, آسر : خلاص يا علاء ٢ نقطةكده كويس٢ نقطة
, علاء : ماشى يا باشمهندس٢ نقطة ابعت الحساب ع الشركة؟؟؟
, آسر : لا انا هحاسبك٣ نقطةالحساب كله كام
, سمية "بصوت هامس" : آسر شوف البروش بكام٣ نقطةانامعايا فيزاكارد٢ نقطة
, آسر " نظر لها بقوة" : مش وقته ٣ نقطة
, " انزعجت سمية كثيرا من تصرفه٣ نقطةانهى آسر الحساب واعطى الجواهرجى شيكا بذلك ٣ نقطةخرج آسر وتبعته سمية٢ نقطةثم ركبا السيارة ٣ نقطةلأاحظ انزعاجها٣ نقطة"
, آسر : فكيها٣ نقطة
, سمية : يعنى ينفع اللى انت عملته ده ٣ نقطةانا قولتلك انا هحاسب على هدية طنط٣ نقطة
, آسر : ماهو مش كيس جوافة مع حضرتك ٣ نقطةعشان تدفعى الحساب عيب ٣ نقطة
, سمية : خلاص هات فاتورة البروش وانا هدفعهالك ٣ نقطة
, آسر : يا مهون يارب ٤ نقطةانا خلقى ديق و**** مش حمل الهبل ده ٤ نقطةوبعدين دى فلوسك ٣ نقطةانتى ناسية مهرك اللى انتى حولتيه ليا٣ نقطة
, سمية "بغصة " : ده مكنش مهرى دى فلوسك ٣ نقطة
, آسر : سمية ٣ نقطةاحنا كلها 10 ايام ولا حاجةونسافر٣ نقطةياريت نتعامل كاى زوجين خلال الفترة دى ٤ نقطةانا اعصابى مش مستحملة عشان خاطرى ٢ نقطة
, سمية "بأسف " : ان شاء الله٣ نقطةانا آسفة جدا مكنتش اقصد٢ نقطة
, آسر : انا هستلم الشغل كله بكرة واعصابى تعبانى ٣ نقطةالمسؤلية تقلت عليا اوى ٣ نقطةعايزك تكونى جمبى ٢ نقطة
, سمية "بتلقائية " : اللى انت عايزه كله هيكون متحملش هم ٤ نقطةيلا بأى عشان منتأخرش
, "انطلق آسر نحو منزله ٢ نقطة:انت ميرفت على علم بقدومهما ٣ نقطةفاعدت حفلة كبيرة لم تخبر بها آسر وجهزت لكل شئ ٤ نقطةوصلا المنزل ٢ نقطةنزلا من السيارة ٣ نقطةوقفت سمية تنظر للفيلا بتوتر وخوف ٣ نقطةامسك يدها وطمأنها بابتسامته الحانية ٢ نقطة"
, آسر : اوعى تخافى ٣ نقطةانا معاكى ٣ نقطةيلا ندخل بيتنا انا وانتى
, سمية : انا خايفة اوى ٣ نقطة
, آسر : احنا قولنا ايه ٣ نقطةيلا امال ٢ نقطة
, " دخل آسر وسممية المنزل ٤ نقطةنادى على امه فقدمت سوزان واستقبلتهم بحفاوة ٣ نقطةواخبرتهم انها فى الحديقة الخلففية ٤ نقطةذهب آسر اليها ممسكا بيدى سمية ٤ نقطةكانت تجلس تتحدث فى الهاتف لتريات الحفل ٤ نقطةما ان رأت ابنها حتى انهت المكالمة سريعا ٣ نقطةازدادت ضربات قلب سمية ٤ نقطة"
, ميررفت حمد لله ع السلامة اتاخرت ليه كده ؟؟
, آسر " يقبل يدها " : معلش الطريق زحمة ٣ نقطة
, ميرفت "تحتضن ابنها " : وحشتنى اوى يا حبيبى ٣ نقطة
, "التفتت لسمية ٣ نقطةكانت تقف فى حرج ٣ نقطةونظرت لها نظرة متفحصة٣ نقطةتقدمت سمية نحوها ٢ نقطةوسلمت عليها٢ نقطةهمت سمية لتقبلها ٢ نقطةابعدتها ميرفت ٣ نقطةاحست سمية بالحرج ٢ نقطةفلاحظ ذلك آسر ٢ نقطة"
, آسر : امال فين مى ؟؟؟
, ميرفت : هتيجى بالليل٢ نقطةاعمل حسابك انا عاملة حفلة ليكم النهاردة بالليل٣ نقطةياريت تجهزوا نفسكم ٢ نقطة
, " نظرت سمية لآسر ٤ نقطة"
, آسر : حفلةايه يا أمى ؟؟؟
, ميرفت" تنظر لسمية " : حفلة استقبال ليكم٤ نقطةولا قعدتك فى البلد نستك نظامنا٣ نقطةعلى فكرة انا جبت فوق كذا فستان ليكى٣ نقطةنقى واحد والبسيه وانا هخللى جى جى لما تيجى تطلع تعملك الميك اب انتى لازمك شغل كتير اوى ٣ نقطة
, سمية : بس انا مش متعودة على الحفلات والجو ده٢ نقطة
, ميرفت "باصرار " : من هنا ورايح تتعودى ٣ نقطةزى ما انتى سيبتك هدومك القديمة فى البلد ٢ نقطةتسيبى عاداتك القديمة كمان هناك٣ نقطة
, آسر "بصوت عالى ": سوزان ٢ نقطةسوزان ٢ نقطة
, سوزان : مهرولة اليه " :نعم يا آسر بيه ؟؟
, آسر : وصللى دكتورةة سمية لاوضتنا ٣ نقطةوخللىهم يطلعو حاجتنا من العربية ٣ نقطة
, سوزان : حاضر ٢ نقطة
, آسر "يضع يديه على كتفها " : ثوانى وهجيلك اطلعى فوق٢ نقطة
, سمية : حاضر ٢ نقطةعن اذنكم ٣ نقطة
, "ذهبت سمية بصحبة سوزان و قد اوشكت دموعها على مداعبة وجنتيها٣ نقطةوصلتا الى الحجرة ٣ نقطةكانت غرفة النوم غاية فى الدفء والفخامة ٤ نقطةبينما كان مع امه يستشيط غضبا ٤ نقطة"
, آسر "بضيق مكتوم " :سمية مراتى كرامتها من كرامتى٣ نقطةمش هسمح لحد انه يهينها٣ نقطةيا أمى عن اذنك٣ نقطة
, " صعد آسر لغرفته ٢ نقطةدخل بهدوء ٢ نقطةكانت سمية تجلس على النافذة ٣ نقطةناظرة فىالفضاء ٢ نقطةشاردة ٣ نقطةتفكر بما سيحدث لها ٢ نقطةتنحنح آسر ثم اقترب منها ٢ نقطة"
, آسر :ايه رأيك فى الاوضة عجبتك ؟؟؟
, سمية "بابتسامة باهتة " : جدا ٤ نقطةبس دى اوضتك ؟؟
, آسر : ايوة بس طبعا غيرت العفش لما نزلت مصر ٢ نقطةاهم حاجة انها عجبتك ٣ نقطة
, سمية : الحمد لله ٣ نقطة
, آسر "مازحا " : اهم حاجة السرير عريض ٣ نقطةولا هتخلينى انام ع الارض ؟؟
, سمية "بخجل " : اللى انت عايزه
, آسر "قبل راسها " : عمرى ان شاء **** ما هعمل حاجة تدايقك ٣ نقطةتأكدى من كده٣ نقطةانا هنام ع السرير بس ع الطرف اللى بعيد ده ههههه متقلقيش مبتقلبش ومببشخرخش٣ نقطة
, سمية " بخجل شديد " : عارفة ٣ نقطةبخصوص موضوع الحفلة ٢ نقطة
, آسر "مقاطعا " : عايزة تحضرى براحتك والبسى اللى يريحك ٣ نقطةمش عايزة تحضرى مفيش مشكلة
, سمية : بس كده هيكون فيه حرج ليك ولوالدتك
, آسر "بابتسامة " : لا عادى ٢ نقطة
, سسمية : انا هحضرها ان شاء **** ٢ نقطةبس اهم حاجة ميكونش فيه موسيقى ٢ نقطةوهشوف الهدوم اللى طنط ميرفت جابتهم لو مناسبين هلبسهم٣ نقطةها قولت ايه ؟؟؟
, آسر "بامتنان شديد " : قولتربنا ميحرمنيش منك ٢ نقطة
, سمية : ولا منك٣ نقطةانا مش هحط ميك اب ٤ نقطة
, آسر : انا مكنتش هوافق اساسا انك تحطى حاجة ٤ نقطةانتى مش محتاجة اساسا٢ نقطة
, سمية "بسخرية " :بجد ؟؟
, آسر "بجدية " :طبعا ٣ نقطةانتى فى تظرى اجمل واحدة فى الدنيا ٢ نقطة
, سمية " بعفوية " : بجد ٢ نقطة؟؟
, آسر "بنصف عين " :ياااا رأيى فيكى يهمك اوى كده ٢ نقطة
, سمية "بارتباك " : لا عادى٣ نقطةبس يعنى ٣ نقطةعادى ٢ نقطة
, آسر : ههههههه طيب طيب٣ نقطةانا هاخدلى شور وانام٤ نقطةلان جسمى اتكسر من السواقة .ز
, سمية "بابتسامة " :الف سلامة ٣ نقطةخلاص انا هقوم اجهزلك هدومك
, آسر" بابتساممة " : **** يخليكى
 
الفصل الستون


" اغتسل آسر وابدل ثيابه ثم صلى العصر و نام سريعا٣ نقطةبينما هى ظلت جالسة على النافذة التى تطل على الحديقة فقد كانت النافذة طولها نصف الحائط تقريبا ٣ نقطةتفكر كيف ستتعامل مع العالم المؤقت الذى رضت به٣ نقطةكيف ستتعامل مع ميرفت دون ان تقحم آسر فى مشاكلها ٣ نقطةغفت سمية ٢ نقطةاستيقظ آسر بعد عدة ساعات ليجدها هكذا ٢ نقطةشعر بغصة فى قلبه الهه الدرجة تريد البعد عنه ٤ نقطةتوجه نحوها ٣ نقطةكانت تبدو أنثى حقا ليست طفلة ٣ نقطةكانت ترتدى بيجامة من الستان الابيض٣ نقطةوتربط رأسها برباط من اللون ذاته وتنسدل غرتها غصبا على وجهها٣ نقطةتوجه نحوها ٣ نقطةثم رفع غرتها٣ نقطةوملس على وجنتيها باطراف اصابعه بحنية شديدة ٣ نقطةشعرت سمية بشئ ما فحركت رأسها ٤ نقطةهزها برفق٣ نقطةلم تستيقظ فقدكانت مستغرقة فى النوم ٣ نقطةحمل جسدها الضئيل بين يديه ٢ نقطةوقرب رأسها الى صدره ٣ نقطةوقبل رأسها ٣ نقطةثم توجها نحو الفراش ٣ نقطةسدحها آسر ثم دثرها جيدا ٣ نقطةونام بجوارها ٢ نقطةينظر اليها ٢ نقطةوهى نائمة ٤ نقطةلم يستطع ان يمنع نفسه ٢ نقطةفقد غلبه شوقة ليقبلها قبلة حانية على ثغرها ٣ نقطةلم تشعر سمية ٣ نقطةامسك يدها وقبلها ٣ نقطةثم نام آسر ويداه تحتضنان يدها ٤ نقطةاستيقظا على صوت طرقات الباب٣ نقطةفتحت عيناها لتجده محتضنا يداها بين كلتا يديه ٣ نقطةنظرت له بحب وعشق بالغ ٣ نقطةثم قبلت يديه برقة ٤ نقطةونهضت ٣ نقطةأرتدت اسدال الصلاة ثم ذهبت لتفتح الباب٣ نقطة"
, سمية :خير يا مدام سوزان؟؟
, سوزان : انا آسفة انى صحيتكم من النوم بس ميرفت هانم بتقول يا ريت تنزلوا تحت ٣ نقطةلان الحفلة تقريبا بعد ساعتين٣ نقطة
, سمية :يااه هى الساعة كام٢ نقطة
, سوزان : المغرب ادن يا دكتورة الساعى 6
, سمية "بابتسامة " : حاضر اتفضلى انتى يا سوزان ٣ نقطة
, " استيقظ آسر وجدها نائمة ظل ينظر لها ٣ نقطةمتمنيا من **** ان تكون حياتهما سويا ولا يفترقا٣ نقطةطُرق الباب ٢ نقطةفتململت فى فراشها فاغمض عينيه٣ نقطةليشعر بقبلة رقيقة منها على كفيه ٣ نقطةاستيقظ آسر بعدها مصدوما مما فعلت٣ نقطةظل جالسا على سريره حتى اتت اليه٥ نقطة"
, سمية "بابتسامتها " : كويس انك صحيت٢ نقطة"نط بعتت وعايزانا ننزل دلوقتى ٣ نقطة
, "لم يرد عليها آسر بل ظل ينظر لها بحب وبصدمة وبتعجب٣ نقطة"
, سمية : هاااى ٣ نقطةانا بكلمك انا سرحت ولا ايه ٢ نقطة
, آسر :ها٤ نقطةلالا ولا حاجة بتقولى ايه ٣ نقطة
, سمية : طنط ميرفت بعتت وعايزانا تحت دلوقتى ٣ نقطةقوم يلا
, آسر "بنصف عين " :انا زعلان منك جدا ٣ نقطةبجد٢ نقطة
, سمية " بمفاجأة " :انا؟؟؟؟ ليه٣ نقطة؟؟؟
, آسر : مدام انتى مش عايزانى انام جمبك مع انى وعدتك انى ملمسكيش ولسة مبتثقيش فى كلامى ٣ نقطة ليه مقولتيش ونمتى على الشباك ٣ نقطةينفع كده
, سمية "بابتسامة ": استغفر ربك بس٣ نقطةانا و**** كنت قاعدة عادىونمت غصب عنى ٣ نقطةمجاش فى بالى الحاجات اللى انت بتتكلم عنها
, آسر :يعنى افهم من كده انك مش متدايقة ؟؟
, سمية : لا مش متدايقة ٣ نقطة يلا الكلام هياخدنا وهتتأخر عن المغرب
, آسر "بابتسامة " :طيب طيب٣ نقطة
, " نهض آسر من فراشه ثم توضأ وهم بالصلاة ٣ نقطةاستوقفته سمية ٣ نقطة"
, سمية "باستغراب " : انت هتصللى هنا ٢ نقطة
, آسر : المسجد بعيد عن هنا لو روحت دلوقتى هروح ع العشا ٢ نقطة
, سمية : اممم طيب٣ نقطة
, "صللى آسر ٢ نقطةبينما ذهبت سمية لتبدل ثيابها ٢ نقطةثم توجه لسمية ٤ نقطة"
, آسر : يلا ننزل ٣ نقطة
, سمية : ماشى٤ نقطة
, آسر : ايه اللى فى ايدك ده ؟؟
, سميية : دى هدية طنط٢ نقطة
, آسر : اديهالها فى الحفلة ٢ نقطة
, سمية : ماشى ٢ نقطةيلا
, " نزل بصحبتها ممسكا بيدها ثم توجها لغرف المعيشة لم يجدا والدته ٣ نقطةنادى سوزان وعلم ان والدته بالحديقة ترتب للحفل ٣ نقطة"
, آسر: طيب جهزى الغدا يا سوزان لحد ما آجى ٣ نقطةاقعدى جوه يا سمسم هشوف ماما وآجى٢ نقطة
, سمية : هاجى معاك عشان متزعلش٢ نقطة
, آسر"بحزم " :لا مش هتيجى ٣ نقطةادخلى ٤ نقطة
, سمية :حاضر ٣ نقطة
, " توجه لأمه٣ نقطةوجدها تشرف على ترتيبات الحدديقة ٢ نقطة"
, ميرفت : صح النوم يا حبيبى ٣ نقطةامال سمية هانم فين ٣ نقطة
, آسر : سمية جوه يا أمى ٣ نقطة
, ميرفت : طيب الحفلة هتبدأ على 9 الناس هتيجى ان شاء **** ٣ نقطةجهزوا نفسكم٣ نقطة
, آسر : حاضر يا أمى ٣ نقطةبالمناسبة ٢ نقطةارجوكى بلاش تدايقى سمية النهاردة قدام حد او تحرجيها ارجوكى ٣ نقطةوالا هيكون ليا تصرف تانى ٢ نقطةمش عايز الجأله ٤ نقطة
, ميرفت "بعند " :انت بتهددنى لتانى مرة بتصرفك المجهول ٣ نقطة
, آسر : يا أمى ارجوكى متخلنيش ادخل فى متاهاتفى بداية حياتى ٣ نقطةانتى أمى وحبيبتى واللى رضاكى عندى اهم من اى حاجة فى الدنيا٤ نقطةوهى مراتى وخبيبتى ٣ نقطةوشريكة حياتى اللى اختارها ليا **** ومش عايز اخسر حد فيكم٢ نقطةأرجوكى يا ماما
, ميرفت : روح اتغدى ٤ نقطةوسيبنى اكمل
, آسر "يقبل رأسها " : **** يخلكى ليا ويرزقنى رضاكى ٣ نقطةعن اذنك٣ نقطة
, "دخل آسر على سمية ٤ نقطةليجدها جالسة تقرأ فى رواية الخيميائئ ٣ نقطة"
, آسر : هى وقعت فى ايدك؟؟
, سمية : امممم٣ نقطةشوفتها فى المكتبة دى قولت اقرا منها لحد متخلص٣ نقطةبعد اذنك.
, آسر "بجدية " :محدش يستأذنن فى بيته٣ نقطةيلا نتغدا٣ نقطة
, " تناولت الغداء مع زوجها وانتهت٣ نقطةذهب آسر لاداء **** العشاء٢ نقطةبينماهمت لتساعد سوزان كما تفعل مع سامية وشروق٣ نقطةفوجئت بحماتها٣ نقطة"
, ميرفت : انتى بتعملى ايه ؟؟
, سوزان : انا قولتلها و**** يا ميرفت هانم بس الدكتورة اصرت٢ نقطة
, ميرفت "باستعلاء": خلصى يا سوزان الناس على وصول٣ نقطةوانتى يا سمية ٢ نقطةٍسيبى اللى فى ايدك ده آخر مرة تحصل لو حد شافك يقول ايه
, سمية : يقول ان الرسول صلى **** عليه وسلم كان فى خدمة اهل بيته ٣ نقطة
, ميرفت : عليه الصلاة والسلام٢ نقطةاتفضلى اطلعى فوق . اجهزى٢ نقطةجى جى فى الطريق٣ نقطة
, سمية : ياريت يا طنط مداما جى جى متجيش ليا٣ نقطةانا مش هحط حاجة خالص٣ نقطة
, ميرفت "بسخرية " :ليه ٣ نقطة؟؟
, سمية : "ولا تبرجن تبرج الجاهلية" ٢ نقطةوكمان آسر مش موافق٤ نقطةفمينفعش
, ميرفت "بعصبية ": انتى جاية عشان تعلمينى اللى ينفع من اللى مينفعش ٣ نقطةمتنسيش نفسك٤ نقطةانتى حرة ٣ نقطةانتى اللى مش هتعجبى الناس مش انا٣ نقطة
, "وتركتها ميرفت ثم صعدت لحجرتها٣ نقطةبينما ظلت سمية واقفة مكانها٣ نقطةواهانتها تتردد فى مسامعها٣ نقطةصعدت سمية الى غرفتها ودموعها تواسيها دخلت الحمام بسرعة٣ نقطةغسلت وجهها٣ نقطةثم نظرت له فى المرآة٤ نقطةكثيرا٣ نقطةماذا سيقول الناس٣ نقطةهل ستتكرر المواقف تلك مرة أخرى ٣ نقطةهل ستتعرض ثقتها بنفسها وانوثتها للعواصف مرة أخرى ٤ نقطةأتى آسر من الصلاة٢ نقطةسئل عن امه وزوجته وجداهما تتجهزان بغرفتهما٣ نقطةتوجه الى غرفته دخلها لم يجد سمية ولكنه وجد باب الحمام مغلق٢ نقطةوسمع صوت المياه٤ نقطةتوجه الى الخزانة ٢ نقطةوأخرج منها الفساتين التى جلبته امه لزوجته ٣ نقطةكانت رائعة ٣ نقطةولكنها عارية ٣ نقطةوذات الوان قاتمة٤ نقطةهذا ما تتعمده والدته تضايق آسر فهو يعر اسلوب والدته ٤ نقطةهدفها ان تقول لمية مرة أخرى انك لا تناسبينا فنحن من عالمين مختلفين ٣ نقطةتأخرت سمية ٢ نقطةٌلق عليها ٣ نقطةطرق الباب٤ نقطة"
, آسر "بقلق " :سمية ٣ نقطةسمية ٢ نقطةانتى جوه ٣ نقطة
, سمي : ايوة ٣ نقطةزطالعة اهه
, "ابدلت سمية ثيابها لبيجامتها ورفعت شعرها لاعلى لتتدلى منه بعض الخصل على رقبتها ووجها لتعطيها انوثة ونعومة شديدة٤ نقطةخرجت سمية ٢ نقطةنظر لها آسر ثم اقترب منها ٣ نقطة"
, آسر : تعالى شوفى هتلبسى ايه ٣ نقطةيلا ٣ نقطة
, سمية "بتوتر" : انا خايفة اوى ٣ نقطة قلبى مقبوض
, آسر "بقلق " : انتى تعبانة ولا حاجة ؟؟
, سمية : لا بس٤ نقطةمعرفش طبيعة الناس اللى هتكون تحت ٣ نقطةانا محضرتش حفلات من دى قبل كده ٢ نقطةومش عارفة هتعامل معاهم ازاى ٢ نقطة
, آسر "بابتسامة مطمئنة ٢ علامة اقتباس : تعاملى معاهم على انك سمية مراتى وبنت عمى ٣ نقطةماشى
, سمية : حاضر
, آسر "يصفق بيده " :يلايلا ٣ نقطةروحى شوفى هتلبسى ايه ٣ نقطة
, " نظرت سمية للفساتين فهى لا تلائمها ولا تناسبها اطلاقا ٤ نقطةولا تناسب المناسبة٤ نقطةنطرت لآسر٣ نقطةالذى رد لها نظرتها بأسف ٢ نقطةفابتسمت ٢ نقطة"
, سمية : ممكن نعمل شوية تعديلات على الفستان ده ها ايه رأيك٣ نقطة
, آسر " متفاجئ " :تعديلات ايه ٤ نقطة؟؟؟ ده ملوش كمام ٢ نقطة
, سمية "بابتسامة " :عندى بدى نفس اللون ومتقلقش٣ نقطةعندى خمار اورجانزا هيليق عليه .طويل كمان ٣ نقطةفمش هيبان البادى اساسا٣ نقطةوكمان الخمار هيخبى ضيق الفستان من فوق ٣ نقطةها ايه رأيك ؟؟؟
, آسر : البسى فستان كب الكتاب٣ نقطة
, سمية : مجبتهوش ٣ نقطة
, آسر :بس٣ نقطةبس دول غامقين يا سمية
, سمية : ب الفستان الاسود ده تحفة٣ نقطةملك الالون الاسود٢ نقطةوهنعمل عليه تعديل بسيط زى ما قولتلك
, آسر "بأسف " : لو فيه وقت كنا اشترينا ٢ نقطةبس الناس تحت٢ نقطةمعلش ٣ نقطة
, سمية : فى ايه ؟؟ ع فكرة بأى انا مبحبش الفواتح خالص ولا عمرى حبيت البسها ٢ نقطة
, آسر : يعنى فستان الفرح عمرك ماحبتيه
, سمية : عمرى متخيلته عليا ٣ نقطةالمهم يلا بأى عشان منتأخرش
, آسر : طيب طيب ٣ نقطةشوفى هتلببسى ايه ؟؟
, سمية : ماشى هاخد هدومى وادخل اغير ٤ نقطة
, آسر : بس متتأخريش
, سمي : حاضر ٣ نقطة
, "ابتسم آسر لها ٣ نقطةعندما رات سمية الفساتين اصيبت بخيبة امل فكلها لا تناسبها نظرت له مستنجدة ٢ نقطةوجدت بعيونه أسفا وخجل مما امامها وايضا ضيق ٣ نقطةفهو ليس بيده حيلة ٣ نقطةارادت ان تخبره لا يهم فهذه ليست مشكلة ٣ نقطةسأاحلها ٣ نقطةوستسعد كثيرا ٣ نقطةفقامت باقتراح التعديلات عليه ٣ نقطةانقضى بعض الوقت وخرجت سمية ٣ نقطةترتدى الفستان ٣ نقطةكان من اللون الاسود من قماش الستان به تطريزات خفيف وبسيطة جدا على الذيل٣ نقطةكافرع شجر ٢ نقطةمن اللون ااحمر القانى وبها الكريستالات ٤ نقطةكان رائع عليها ٣ نقطةارتدت بلووتها السوداء ٣ نقطةوكان الخمار من الاورجانزا القانية٣ نقطةبه لمعة خيفة ارتدت تحته **** من اللون الاسود وتحته آخر من الاحملا ليظهر طرفهما فقط٣ نقطةلينمدج اللونان ٣ نقطةنظر لها آسر باعجاب شديد٤ نقطةوحب شوق٣ نقطةونظرة أخرى لم تفهمها سمية ٢ نقطةكانت نظرة اشتياق وشغف٤ نقطةخجلت فتوردت وجنتاها ثم نظرت لاسفل٣ نقطةاقترب منها٤ نقطة"
, سمية "بصوت خافت " :لو وحش هدخل اغيره ٤ نقطة
, آسر "بصوت حانى " :تؤ٣ نقطةوحش ايه ٤ نقطةبصيتى لنفسك فى المراية ٣ نقطة
, سمية : اممم
, آسر : هخاف عليكى من عيون الناس يا سمية ٣ نقطة
, سمية :هيحسدونى على ايه ان شاء **** ٢ نقطة
, آسر "مازحا " : على حبى ليكى يا ستى ٢ نقطةادخل اغير لحد متلبسى الجزمة بس متتأخريش
, سمية : هههه ماشى ٢ نقطة
, " ارتدى آسر حلته السوداء ٤ نقطةكان غاية فى الجاذبية والوسامة ٥ نقطةنظرت له ثم ابتسمت ٣ نقطةوسرحت به قليلا ٤ نقطةلاحظ ذلك آسر فاحرجها قائلا٣ نقطة"
, آسر : بتدورى على حاجة فى وشى ؟؟؟
, سمية "بخجل ": لا ٣ نقطة
, آسر "يمد يده اليها ": طيب تعالى اوريكى حاجة ٣ نقطة
, " نهضت مذعنة لأمره ٣ نقطةاوقفها اما المرآة ٣ نقطةثم اتى بطقم الالماس الذى انتقته فى الصباح والبسها اياه ٤ نقطةكان رائعا عليها ٢ نقطةتعجبت كثيرا التفتت له ونظرت له بتساؤل ٢ نقطة"
, آسر"همس لها " : دى شبكتك ٣ نقطة
, سمية "متفاجئة " : بس دى غالية اوى ٢ نقطةحرام
, آسر : متغلاش عليكى ٣ نقطة
, سمية : عشان خاطرى ٣ نقطةبلاش٤ نقطةخدها انا هلبس حاجتى انا جيباها معايا ٣ نقطة
, آسر"يشير الى اصبعه" : من يوم ما لبستينى الخاتم ده وانا مقلعتوش فاكرة ٣ نقطةوعمرى مهقلعه ٥ نقطةانا بطلب منك متقلعيش شبتك النهاردة حتى عشان خاطرى
, سمية : بس٣ نقطة
, آسر "مقاطعا اياها " :مبسش ولا حاجةة ٣ نقطةولا مليش خاطر عندك
, سمية : ابدا ٣ نقطة
, آسر : خلاص٣ نقطةوخلينا نعدى النهاردة على خير ٣ نقطة
, سمية "بابتسامة ": ماشى٣ نقطةبس العقد شكله اوفر اوى ع الخمار ده ٣ نقطة
, آسر : ههههه صح استنى كده ٣ نقطة
, " فتح آسر درجه واخذ يبحث عن شئ وجدمراده ٢ نقطةكان بروشا رقيقا عبارة عن ورقة شجر من الالماس به فصوص دقيقة جدا من اللون الاسود٣ نقطةكان غاية فى الفخامة والرقة ٥ نقطةتناوله آسر ٣ نقطةثم اعطاه لسمية ٣ نقطةقائلا ٢ نقطة
, آسر : اعمليه بأى ٣ نقطةلانى مبعرفش البتاع ده بيعملوه ازاى هههه .
, سمية "بتعجب " : وده جبته امتى ده كمان ؟؟
, آسر : ههههههه ده من زمان جدا ٣ نقطةكنت جايبة للهبلة اختى ومعجبهاش٣ نقطةنسيت ارجعه٣ نقطةفخليته هنا٣ نقطةلو عجبك البسسيه٢ نقطة
, سمية "بامتنان " : انا متشكرة جدا على كل حاجة ادتهالى ٣ نقطةهفضل ممتنة ليك طول عمرى ٣ نقطة
, آسر "ينظر لها بعمق " : وده عشان بروش٣ نقطة؟؟
, سمية "اومأت برأسها " : لا ٣ نقطةعشان حاجات تانية كتيرة اوى ٤ نقطةبقولك ايه احنا اتاخرنا وطنط هتدينى الطريحة كده ٣ نقطةفياريت ننزل٣ نقطة
, آسر "يقبل رأسها " :متزعليش من ماما استحمليها
, سمية : متقولش كده طنط ميرفت زى والدتى متقلقش ٣ نقطة واوعى تزعلها بسببى ٢ نقطة
, آسر :طيب يلا ٣ نقطة
, " نزلت سمية وهى تتبطأ يد زوجها ٢ نقطةكان ينزل الدرج بثبات وزهو شديدن ٣ نقطةوقعت عينى ميرفت عليها ٤ نقطةوجدتها مرتدية الفستان الاسود ابتسمت ولكن حلة سمية اخفت ابتساماتها ٣ نقطةلم تضع سمية ايا من مساحيق التجميل ٣ نقطةولكنها كانت كالعروس ٢ نقطةضحكتها ٢ نقطةعيناها٣ نقطةحمر خجلها وحجابها ٢ نقطةاعوا لها رونقها الخاص ٣ نقطةاقتربا من ميرفت ٣ نقطة"
, آسر "بنظرة ذات معنى " : ايه رأيك فى ذوق حضرتكك على سمية
, ميرفت : يجنن٣ نقطةبس ايه لازمتها الطرحة الكبيرة دى غطت شكل الفستان وشياكته
, سمية "بابتسامة ": انا برتاح فى الطرح الكبيرة ٣ نقطةوبعدين الفستان كده احسن عند **** ٢ نقطة
, ميرفت : طيب ٢ نقطةيلا عشان نستقبل الناس ٤ نقطة
, " استقبلا الضيوف مع أمه كانت سمية لا تسلم ع الرجال وآسر لا يسلم على السيدات ٣ نقطةرمقتهما ميرفت عدة مرات شزرا٣ نقطةولكن آسر اكتفى بابتسامته فقط٣ نقطةظلا هكذا حتى اتت زائرة ٢ نقطةمختلفة من نوعها ٤ نقطةكات تسير كعارضة ازياء ترتدى فستان يصل الى ركبتها من اللون التركواز الذى يظهر بشرتها البيضاء٤ نقطةذو يدين عاريتين ٣ نقطةترتدى طقما من الالماس ٤ نقطةشعرها من اللون الذهبى وعيونها الواسعة الخضراء ٢ نقطةزومكياجها الصارخ الذى يبرز جمالها ٣ نقطةسلمت عليها ميرفت بحفاوة شديدة ٣ نقطة"
, ميرفت : اهلا يا نادين نورتى يا حبيبتى ٣ نقطةايه الجمال ده ؟؟
, نادين : ميرسى ٢ نقطةده منذوق حضرتك ٣ نقطة
, نادين "تنظر لآسر ثم تمد يدها لتسلم عليه " : ازيك يا آسر ٣ نقطةعاش من شافك٢ نقطةوحشتنى جدا ٣ نقطة
, آسر "ولم يمد يده وهو يشير الى سمية " : اهلا يا آنسة نادين ٣ نقطةسمية مراتى
, "نظرت نادين لسمية بضيق وغرور بادلتها سمية بنظرة هادئة وواثقة بعكس نارها التى تشب بقلبها ٣ نقطة"
, سمية "بابتسامة " : اهلا يا آنسة نادين ٣ نقطةنورتى ٢ نقطة
, نادين "بدون نفس " : اهلا ٣ نقطة
, ميرفت : امال فين ماما مجتش ليه .؟؟
, نادين : ماما تعبانة شوية ٣ نقطة
, ميرفت : لا الف سلامة يا حبيبتى اتفضلى ٤ نقطة
,
, " اضطربت ضربات قلب سمية وظهر التوتر باديا على ملامحها منذ دخول نادين فقد ذكرتها بميرنا ٣ نقطةلاحظ آسر وجهها دنى منها ٢ نقطة"
, آسر " بهمس " : مالك ؟؟
, سمية "باقتضاب " : ولا حاجة ٢ نقطة
, ميرفت : يلا ندخل يا آسر ٣ نقطة
, " دخل الثلاث ٤ نقطةاندمج آسر لبن رجال الاعمال واصدقائه٢ نقطةبينما توجهت لطاولة بعيدة ووقت عليها مبتعدة عن صخب الناس ٢ نقطةاتصلت بمى ٢ نقطةاخبرتها مى بان محمود مريض ولن تستطيع المجئ ٢ نقطةظلت سمية فترة هكذا تتأمل وجوه الناس ٣ نقطةوهذا المجتمع ٣ نقطةوقعت عيناها على نادين ٣ نقطةكانت متجهة نحو آسر ٢ نقطةوصلت عنده ٣ نقطةوضعت يداها على كتفه انزلها آسر برفق٣ نقطةلم تتحمل سمية أكثر ٤ نقطةادارت وجهها وظلت تستغفر **** علها تهدأ فوجئت ٣ نقطةبصوت خلفها ٣ نقطة"
, ميرفت : سايبة الناس وجاية هنا ؟؟؟ ده مش ذوق
, سمية "بابتسامة مصطنعة " : انامش واخدة على الجو ده ٤ نقطةسامحينى
, ميرفت "بمكر " : امال فين آسر ٣ نقطةانا مش شيفاه
, سمية "بضيق مكتوم " : معرفش هو مع صحابه تقريبا٣ نقطة
, ميرفت "بتهكم ": مع صحابه ٢ نقطةقولتيلى ٢ نقطةطيب ٣ نقطةيلا تعالى عشان تسلمى على الناس ٣ نقطةمينفعش مرات آسر تكون مقفولة كده٣ نقطةايه ده دى نادين هناك اهه مع آسر ٣ نقطة
, "نظرت لهسمية بضيق٢ نقطةونارها تشتعل وتشتعل ٤ نقطةابعد عنه نادين بأدب جم ٣ نقطةثم اخت عيناه تتجول بين الحاضرين بحثاعن سمية٢ نقطةوجدها بعيدة عنه ولكن وجد امه بجوارها ٢ نقطةاحس بشئ يحدث٣ نقطةاستأذن ثم توجه نحوهما ٣ نقطة"
, آسر "باستغراب " : انتوا قاعدين هنا وسايبن الضيوف؟؟
, ميرفت : قول لمراتك ٤ نقطةانا جاية اناديها ٢ نقطة
, آسر : طيب يا ستالكل اتفضلى انتى وانا وسمية هنيجى وراكى ٣ نقطة
, ميرفت : لما اشوف ٤ نقطةعن اذنك٣ نقطة
, " نظر آسر لسمية ليراها جامدة الملامح شاردة بوجهها ٣ نقطة"
,
, آسر "بقلق " :سمسمة٣ نقطةماما دايقتك
, سمية : لا٣ نقطةمحدش دايقنى٢ نقطة
, آسر : طيب يلا نروح نقف وسط الناس مينفعش٢ نقطةلأازم نرحب بيهم ٣ نقطة
, سمية " بابتسامة ساخرة " : انت قايم بالواجب ده كويس٢ نقطةمعدش ليا فايدة
, آسر : ازاى ٣ نقطةيلا متسيبينيش لوحدى ٣ نقطة
, "اذذعنت سمية لطلبه امسك يدها وجدها باردة كالثلج ٣ نقطة"
, آسر : يااه ننتى بردانة اوى كده٢ نقطةاطلع اجيبلك شاال او حاجةمن فوق
, سمية : ملوش لازمة ٢ نقطةده من التوتر بس ٢ نقطةمش اكتر ٣ نقطة
, آسر : طيب يلا٣ نقطة
, " دخلا بين الناس٣ نقطةسويا٣ نقطةكان ينتقل بها من مكان لمكان يعرفها على اشخاص كثر ٢ نقطةمنهم من يعجبون بها ويسعدون لمعرفتها ومنهم من يستغربونها٣ نقطةكيف ترتضى ميرفت سمية كنة كلها٣ نقطةلم تندمج سمية كثيرا وسط هذه الطبقة من الناس ٣ نقطةكانت تشعر بالاختناق ٣ نقطةاجهدت سمية كثيرا بهذه الحفل وكذلك زوجها ٢ نقطةانقضت ليلتهم سريعا٤ نقطةصعدت ميرفت لغرفتها لتنام ٢ نقطةكذلك آسر وسمية٤ نقطةدخلت الغرفة اولا دون ان تنطق ببنت شفة٣ نقطةاخذت ملابسها ودخلت الحمام لتغتسل اغتسلت سمية سريعا ثم خرجت ٤ نقطةكانت صورة نادين تخترق تفكيرها وبجانبها صورة ميرنا ٣ نقطةتتداخلان فى عنف ٣ نقطةتتخيل آسر مع هذه مرة وتلك مرة ٤ نقطةجلست على اقرب كرسى ثم امسكن رأسها بشدة ٣ نقطةكان آسرفى الشرفة يحادث يوسف للاطمئنان على صحة رضيعهما انتهى آسر ثم توجه داخلا ٣ نقطة"
, سمية "يغلق هاتفه " : مى بتسلم عليكى ٢ نقطةمحمود بأى كويس الحمد لله حرارته نزلت ٣ نقطة
, سمية "بصوت ضعيف " : الحمد لله ٢ نقطة
, آسر "نظر اليها ٣ نقطةثم توجه نحوها وجلس على ركبتيه ٢ نقطةثم رفع رأسها ٢ نقطة" : مالك ٣ نقطةانتى تعبتى ؟؟
, سمية "بألم شديد ": لا ٣ نقطةشوية صداع ٢ نقطةبس راسى هتنفجر٤ نقطةآآآه ٣ نقطة
, آسر "بقلق " : ده أكيد من السهر ٣ نقطةثوانى اجيبلك مسكن ٢ نقطة
, سمية : لا ملوش لازمة ٤ نقطةانا هنام وهكون كويسة ٢ نقطةبالمناسبة انا نسيت ادى طنط الهدية
, آسر : خلاص اديهالها بكرة ان شاء ****
, سمية "وهى تنهض " :ان شاء المولى عز وجل ٤ نقطةخلاص انا هقوم ٣ نقطة
, "نهضت سمية وهى تمسك راسها ,,,,تفكيرها وخيالها يؤلماها كثيرا ٢ نقطةنامت سمية ولكنها كانت غير مستقرة طوال الليل ٢ نقطةتتقلب كثيرا على غير عادتها ٣ نقطةقلق آسر من نومه على حركاتها ٢ نقطةملس جبهتها ٣ نقطةوجد حرارتها طبيعية ٤ نقطةدثرها جيدا ثم أخلد الى النوم مرة أخرى ٢ نقطةاتتى الصباح استيقظت سمية لم تجده بجوارها ٣ نقطةبحث عنه لم تجده فى الغرفة ٣ نقطةغسلت وجهها ثم ابدلت ثيابها ٤ نقطةونزلت الى تحت قابلت سوزان ٤ نقطةاخبرتها بانهم يتناولون الافطار فى الحديقة ٣ نقطةتوجهت سمية نحوهما٩ نقطة"
 
الفصل الحادي والستون


" نزلت سمية وهى تتبطأ يد زوجها ٢ نقطةكان ينزل الدرج بثبات وزهو شديدن ٣ نقطةوقعت عينى ميرفت عليها ٤ نقطةوجدتها مرتدية الفستان الاسود ابتسمت ولكن حلة سمية اخفت ابتساماتها ٣ نقطةلم تضع سمية ايا من مساحيق التجميل ٣ نقطةولكنها كانت كالعروس ٢ نقطةضحكتها ٢ نقطةعيناها٣ نقطةحمر خجلها وحجابها ٢ نقطةاعوا لها رونقها الخاص ٣ نقطةاقتربا من ميرفت ٣ نقطة"
, آسر "بنظرة ذات معنى " : ايه رأيك فى ذوق حضرتكك على سمية
, ميرفت : يجنن٣ نقطةبس ايه لازمتها الطرحة الكبيرة دى غطت شكل الفستان وشياكته
, سمية "بابتسامة ": انا برتاح فى الطرح الكبيرة ٣ نقطةوبعدين الفستان كده احسن عند **** ٢ نقطة
, ميرفت : طيب ٢ نقطةيلا عشان نستقبل الناس ٤ نقطة
, " استقبلا الضيوف مع أمه كانت سمية لا تسلم ع الرجال وآسر لا يسلم على السيدات ٣ نقطةرمقتهما ميرفت عدة مرات شزرا٣ نقطةولكن آسر اكتفى بابتسامته فقط٣ نقطةظلا هكذا حتى اتت زائرة ٢ نقطةمختلفة من نوعها ٤ نقطةكات تسير كعارضة ازياء ترتدى فستان يصل الى ركبتها من اللون التركواز الذى يظهر بشرتها البيضاء٤ نقطةذو يدين عاريتين ٣ نقطةترتدى طقما من الالماس ٤ نقطةشعرها من اللون الذهبى وعيونها الواسعة الخضراء ٢ نقطةزومكياجها الصارخ الذى يبرز جمالها ٣ نقطةسلمت عليها ميرفت بحفاوة شديدة ٣ نقطة"
, ميرفت : اهلا يا نادين نورتى يا حبيبتى ٣ نقطةايه الجمال ده ؟؟
, نادين : ميرسى ٢ نقطةده منذوق حضرتك ٣ نقطة
, نادين "تنظر لآسر ثم تمد يدها لتسلم عليه " : ازيك يا آسر ٣ نقطةعاش من شافك٢ نقطةوحشتنى جدا ٣ نقطة
, آسر "ولم يمد يده وهو يشير الى سمية " : اهلا يا آنسة نادين ٣ نقطةسمية مراتى
, "نظرت نادين لسمية بضيق وغرور بادلتها سمية بنظرة هادئة وواثقة بعكس نارها التى تشب بقلبها ٣ نقطة"
, سمية "بابتسامة " : اهلا يا آنسة نادين ٣ نقطةنورتى ٢ نقطة
, نادين "بدون نفس " : اهلا ٣ نقطة
, ميرفت : امال فين ماما مجتش ليه .؟؟
, نادين : ماما تعبانة شوية ٣ نقطة
, ميرفت : لا الف سلامة يا حبيبتى اتفضلى ٤ نقطة
,
, " اضطربت ضربات قلب سمية وظهر التوتر باديا على ملامحها منذ دخول نادين فقد ذكرتها بميرنا ٣ نقطةلاحظ آسر وجهها دنى منها ٢ نقطة"
, آسر " بهمس " : مالك ؟؟
, سمية "باقتضاب " : ولا حاجة ٢ نقطة
, ميرفت : يلا ندخل يا آسر ٣ نقطة
, " دخل الثلاث ٤ نقطةاندمج آسر لبن رجال الاعمال واصدقائه٢ نقطةبينما توجهت لطاولة بعيدة ووقت عليها مبتعدة عن صخب الناس ٢ نقطةاتصلت بمى ٢ نقطةاخبرتها مى بان محمود مريض ولن تستطيع المجئ ٢ نقطةظلت سمية فترة هكذا تتأمل وجوه الناس ٣ نقطةوهذا المجتمع ٣ نقطةوقعت عيناها على نادين ٣ نقطةكانت متجهة نحو آسر ٢ نقطةوصلت عنده ٣ نقطةوضعت يداها على كتفه انزلها آسر برفق٣ نقطةلم تتحمل سمية أكثر ٤ نقطةادارت وجهها وظلت تستغفر **** علها تهدأ فوجئت ٣ نقطةبصوت خلفها ٣ نقطة"
, ميرفت : سايبة الناس وجاية هنا ؟؟؟ ده مش ذوق
, سمية "بابتسامة مصطنعة " : انامش واخدة على الجو ده ٤ نقطةسامحينى
, ميرفت "بمكر " : امال فين آسر ٣ نقطةانا مش شيفاه
, سمية "بضيق مكتوم " : معرفش هو مع صحابه تقريبا٣ نقطة
, ميرفت "بتهكم ": مع صحابه ٢ نقطةقولتيلى ٢ نقطةطيب ٣ نقطةيلا تعالى عشان تسلمى على الناس ٣ نقطةمينفعش مرات آسر تكون مقفولة كده٣ نقطةايه ده دى نادين هناك اهه مع آسر ٣ نقطة
, "نظرت لهسمية بضيق٢ نقطةونارها تشتعل وتشتعل ٤ نقطةابعد عنه نادين بأدب جم ٣ نقطةثم اخت عيناه تتجول بين الحاضرين بحثاعن سمية٢ نقطةوجدها بعيدة عنه ولكن وجد امه بجوارها ٢ نقطةاحس بشئ يحدث٣ نقطةاستأذن ثم توجه نحوهما ٣ نقطة"
, آسر "باستغراب " : انتوا قاعدين هنا وسايبن الضيوف؟؟
, ميرفت : قول لمراتك ٤ نقطةانا جاية اناديها ٢ نقطة
, آسر : طيب يا ستالكل اتفضلى انتى وانا وسمية هنيجى وراكى ٣ نقطة
, ميرفت : لما اشوف ٤ نقطةعن اذنك٣ نقطة
, " نظر آسر لسمية ليراها جامدة الملامح شاردة بوجهها ٣ نقطة"
,
, آسر "بقلق " :سمسمة٣ نقطةماما دايقتك
, سمية : لا٣ نقطةمحدش دايقنى٢ نقطة
, آسر : طيب يلا نروح نقف وسط الناس مينفعش٢ نقطةلأازم نرحب بيهم ٣ نقطة
, سمية " بابتسامة ساخرة " : انت قايم بالواجب ده كويس٢ نقطةمعدش ليا فايدة
, آسر : ازاى ٣ نقطةيلا متسيبينيش لوحدى ٣ نقطة
, "اذذعنت سمية لطلبه امسك يدها وجدها باردة كالثلج ٣ نقطة"
, آسر : يااه ننتى بردانة اوى كده٢ نقطةاطلع اجيبلك شاال او حاجةمن فوق
, سمية : ملوش لازمة ٢ نقطةده من التوتر بس ٢ نقطةمش اكتر ٣ نقطة
, آسر : طيب يلا٣ نقطة
, " دخلا بين الناس٣ نقطةسويا٣ نقطةكان ينتقل بها من مكان لمكان يعرفها على اشخاص كثر ٢ نقطةمنهم من يعجبون بها ويسعدون لمعرفتها ومنهم من يستغربونها٣ نقطةكيف ترتضى ميرفت سمية كنة كلها٣ نقطةلم تندمج سمية كثيرا وسط هذه الطبقة من الناس ٣ نقطةكانت تشعر بالاختناق ٣ نقطةاجهدت سمية كثيرا بهذه الحفل وكذلك زوجها ٢ نقطةانقضت ليلتهم سريعا٤ نقطةصعدت ميرفت لغرفتها لتنام ٢ نقطةكذلك آسر وسمية٤ نقطةدخلت الغرفة اولا دون ان تنطق ببنت شفة٣ نقطةاخذت ملابسها ودخلت الحمام لتغتسل اغتسلت سمية سريعا ثم خرجت ٤ نقطةكانت صورة نادين تخترق تفكيرها وبجانبها صورة ميرنا ٣ نقطةتتداخلان فى عنف ٣ نقطةتتخيل آسر مع هذه مرة وتلك مرة ٤ نقطةجلست على اقرب كرسى ثم امسكن رأسها بشدة ٣ نقطةكان آسرفى الشرفة يحادث يوسف للاطمئنان على صحة رضيعهما انتهى آسر ثم توجه داخلا ٣ نقطة"
, سمية "يغلق هاتفه " : مى بتسلم عليكى ٢ نقطةمحمود بأى كويس الحمد لله حرارته نزلت ٣ نقطة
, سمية "بصوت ضعيف " : الحمد لله ٢ نقطة
, آسر "نظر اليها ٣ نقطةثم توجه نحوها وجلس على ركبتيه ٢ نقطةثم رفع رأسها ٢ نقطة" : مالك ٣ نقطةانتى تعبتى ؟؟
, سمية "بألم شديد ": لا ٣ نقطةشوية صداع ٢ نقطةبس راسى هتنفجر٤ نقطةآآآه ٣ نقطة
, آسر "بقلق " : ده أكيد من السهر ٣ نقطةثوانى اجيبلك مسكن ٢ نقطة
, سمية : لا ملوش لازمة ٤ نقطةانا هنام وهكون كويسة ٢ نقطةبالمناسبة انا نسيت ادى طنط الهدية
, آسر : خلاص اديهالها بكرة ان شاء ****
, سمية "وهى تنهض " :ان شاء المولى عز وجل ٤ نقطةخلاص انا هقوم ٣ نقطة
, "نهضت سمية وهى تمسك راسها ,,,,تفكيرها وخيالها يؤلماها كثيرا ٢ نقطةنامت سمية ولكنها كانت غير مستقرة طوال الليل ٢ نقطةتتقلب كثيرا على غير عادتها ٣ نقطةقلق آسر من نومه على حركاتها ٢ نقطةملس جبهتها ٣ نقطةوجد حرارتها طبيعية ٤ نقطةدثرها جيدا ثم أخلد الى النوم مرة أخرى ٢ نقطةاتتى الصباح استيقظت سمية لم تجده بجوارها ٣ نقطةبحث عنه لم تجده فى الغرفة ٣ نقطةغسلت وجهها ثم ابدلت ثيابها ٤ نقطةونزلت الى تحت قابلت سوزان ٤ نقطةاخبرتها بانهم يتناولون الافطار فى الحديقة ٣ نقطةتوجهت سمية نحوهما٧ نقطةكان آسر قد اوشك على الانتهاء ٣ نقطة"
, آسر : الحمد لله ٣ نقطةسفرة دايمة يا أمى ٢ نقطة
, ميرفت : بوجودك يا حبيبى ٢ نقطة
, آسر "ينهض من مكانه " : انا استئذن ٣ نقطة ادعيلى .
, ميرفت : **** يوفقك ان شاء **** .
, سمية : السلام عليكم ٣ نقطة
, آسر "بابتسامة " : وعليكم السلام ورحمة **** وبركاته ٣ نقطة
, سمية : مصحيتنيش ليه ؟؟؟
, آسر : آآ٢ نقطة
, ميرفت "مقاطعة " : مين اللى بيصحى مين ٢ نقطةهى الآية اتقلبت ولا ايه ٣ نقطة
, سمية "بحرج " : راحت عليا نومة ٣ نقطةانا آسفة ٢ نقطة
, آسر "بضيق " : مفيش حاجة حصلت ولا يهمك ٢ نقطة
, "توجهت سمية لمكان ميرفت ثم اهدتها البروش كان بعلبة من القطيفة السوداء٢ نقطة"
, سمية "بابتسامة ": اتفضلى يا طنط يارب يعجب حضرتك ٢ نقطة
, ميرفت " امسكت العلبة " : بمناسبة ايه ؟؟
, سمية : من غير مناسبة ٢ نقطةتهادوا تحابوا ٢ نقطة
, " سُرَّ آسر بما فعلته سمية ٤ نقطةكثيرا ٢ نقطةاشارلها لتجلس بجانبه٣ نقطةجلست سمية ٢ نقطة"
, آسر : افتحيها يا ماما ٢ نقطةقوليلنا رأيك٣ نقطة
, "فتححتها ميرفت وامسكت بالبروش٣ نقطةلم يبد عليها اى تعبير٢ نقطةنظرت الى سمية ٣ نقطةثم اردفت قائلة ٣ نقطةلآسر ٣ نقطة"
, ميرفت :تعيش وتجيب يا حبيبى ٢ نقطة
, آسر " بتأكيد " : سمية هى اللى جابتها لحضرتك مش انا
, ميرفت : من خيرك ٣ نقطة
, آسر : يا ٤ نقطة
, "امسكت سمية بكف آسر ٢ نقطةبلمسة حانية ٢ نقطةكانت الاولى منها ٣ نقطةعلها تهدئه٣ نقطةنظرلها آسر٤ نقطة"
, سمية : طبعا يا طنط ٣ نقطةكله من خيره ٣ نقطةربنا يخليه ٢ نقطة
, آسر : طيب٣ نقطةانا ٢ نقطةانا هستأذن لانى اتاخرت ٣ نقطة
, ميرفت : **** معاك ٢ نقطة
, آسر :السلام عليكم٢ نقطة
, " خرج آسر من غرفة الطعام٣ نقطةثم لحقته سمية ٣ نقطةاحس بها ثم التفت اليها عند الباب ٣ نقطة"
, آسر "بابتسامة " : بتوصلينى بردو ٢ نقطة
, سمية : لو مفيش مانع ٣ نقطة
, آسر : لااااا مفيش خالص ٢ نقطةاخبار الصداع ايه ؟؟
, سمية : الحمد لله٤ نقطةأنا آسفة انى مصحيتكش ٣ نقطة
, آسر "يقبل رأسها " : ولا يهمك٤ نقطةمتنسيش تدعيلى
, سمية "بصدق " : **** يوفقك يارب٣ نقطةانت بس قول "اللهم اكفينهم بما شئت وكيف شئت انك على كل شئ قدير " ٣ نقطةانا بقولها كل امتحان .والحمد لله **** بيوفقنى ٣ نقطة
, آسر : ههههه بس ده مش امتحان ٣ نقطةالمهم هتحتاجى حاجة اجيبهالك وانا جاى ؟؟؟
, سمية : سلامتك ٣ نقطة
, آسر : **** يسلمك ٢ نقطةخللى بالك من نفسك ٤ نقطةوافطرى وخدى دواكى ٢ نقطة
, سمية : حاضر ٣ نقطةفى رعاية ****
, آسر " وهو يركب سيارته " :فى رعاية **** ٣ نقطة
, " ظلت سمية تراقب سيارته داعية له بالتوفيق والسداد حتى توارى آسر عن ناظريها ٤ نقطةدخلت سمية ٣ نقطةثم توجهت لغرفة الطعام لتناول افطارها ٣ نقطةفوجدت ان الطعام قد رُفع ٣ نقطةهمت بالخروج لتفاجأ بميرفت قادمة اليها ٣ نقطة"
, ميرفت : كل حاجة هنا ماشية بنظام معين وبمواعيد٣ نقطةمينفعش متصحيش النهاردة على الفطار وتسيبى جوزك ٣ نقطةالغدا هيكون الساعة 3 ٤ نقطةانا طالعة انام ومش عايزة ازعاج
, " القت ميرفت قذيفتها سريعا ثم خرجت ٤ نقطةاسرتها سمية بنفسها ثم توجهت الى المطبخ ٢ نقطةحيث توجد سوزان ٣ نقطةولكنها لم تجدها٣ نقطةخمنت انها نائمة هى الاخرى ٣ نقطةاعدت لها كوبا من العصير وشطيرة جبن٣ نقطةتناولتهم ثم صعدت لغرفتها ٢ نقطةتناولت دوائها ثم امسكت ٤ نقطةكتاب العدالة الاجتماعية فى الاسلام لسيد قطب ٢ نقطةوجلست لتقرأه٣ نقطةبينما هو وصل الشركة وقابل عمه ٢ نقطةجلسا ليتناقشان بخصوص العمل والادارة ٣ نقطةحتى الساعة الواحدة ظهرا ٣ نقطة"
, أحمد : انت كده عرفت كل حاجة ٢ نقطةودورك بدأ ٣ نقطةودورى انتهى٢ نقطة
, آسر"بارهاق " : انا مكنتش فاكر كده خالص٤ نقطةالحمل ده تقيل اوى يا عمو
, أحمد : مش تقيل عليك٣ نقطةاستأذن انا ٣ نقطةواتفضل تعالى على مكتبك يا ابنى ٢ نقطة
, " ملت سمية من جلستها تلك ٣ نقطةخرجت للشرفة لتستنشق الهواء المنعش قليلا٤ نقطةظلت سمية تتأمل ا حولها ٣ نقطةتأمل القصور التى توجد حولها ٣ نقطةوتتخيل ما يحدث بداخلها ٢ نقطةوتخيل هذه الطبقة من الناس٣ نقطةتذكرت ما حدث ليلة البارحة ٣ نقطةتذكرت نادين وماحدث لقلبها عندما رأتها تسلم على آسر ٤ نقطةلماذا لم تخمدها لماذا تركتها تتمكن من قلبها وتفكيرها ٣ نقطةانها ستتركه لمااذا اذا تمنعه من حقه ومن حق والدته فيه ٣ نقطةلكنه يحبها لو كان شخصا غيره لما تحمل رفضها له ٣ نقطةوربما مشفق عليها ٣ نقطةلم تستشعر قربه ولا حبه الا عندما علم بمرضها ٣ نقطةانه شخص يتحمل المسؤلية ويشعر بتأنيب الضمير كثيرا ٢ نقطةفطبيعى ان تكون ردة فعله كذلك٤ نقطةماذا عليها ان تفعل ٣ نقطةلا تستطيع ان تجافيه ٣ نقطةسيغضب عليها **** فهو زوجها امام ربها ٣ نقطةوله حقوقه ٣ نقطةابسطها لا تغضبه٣ نقطةلكن متى ستنتهى من هذا الصراع متى ؟؟؟٣ نقطةافاقت سمية من تفكيرها على صوت طرقات ٤ نقطةاذنت للطارق بالدخول ٣ نقطةفاذا بها سوزان ممسكة بالهاتف اللاسلكى٣ نقطة"
, سمية : خير يا مدام سوزان ؟؟؟
, سوزان : آسر بيه على التليفون يا دكتورة اتفضلى ٢ نقطة
, سمية "بابتسامة " : طيب متشكرة جدا ٣ نقطةاتفضلى انتى وانا هنزله لما اخلص٤ نقطة
, سوزان : حاضر .
, "انصرفت سوزان بينما جلست سمية على الكرسى بالشرفة ,,,,"
, سمية "بلهفة ": السلام عليكم
, آسر "بصوت مرهق " : وعليكم السلام ٣ نقطةازيك يا سمسمة ؟؟
, سمية "بقلق " : الحمد لله ٣ نقطةانت صوتك تعبان ولا ايه ؟؟؟
, آسر : اعمل ايه فى حمايا العزيز ٢ نقطةخلصنا شغل فى المكتب ٢ نقطةوادينى بلف فى الادارة بشوف الوضع ٣ نقطةعشان بكرة فى اجتماع ان شاء****
, سمية "بحنان ": **** يعينك ٢ نقطةشد حيلك .
, آسر "بحنان " : وحشتينى جدا٣ نقطةعلى فكرة ٢ نقطة
, سمية "بجدية مصطنعة " : وبعدين؟؟
, آسر : خلاص خلاص يا ساتر٣ نقطةيعنى لو مالك او عمرو او حتى عمو خليل ٢ نقطةكنتى عاملتيه ميرى اوى كده ٣ نقطة
, سمية "بشقاوة " : يعنى ايه ميرى ؟؟؟
, آسر "بضحكة قوية ": ههههههههه يعنى عسكرى يا سيادة اللواء ٣ نقطةالمهم انتى عاملة ايه دلوقتى ؟؟؟
, سمية : الحمد لله ٢ نقطةالصداع راح خالص ٢ نقطة هتيجى امتى٣ نقطة؟
, آسر : معرفش و**** على الاقل قدامى ساعتين ٢ نقطةدعواتك بس يلا فى رعاية الله٢ نقطةخللى بالك من نفسك ٢ نقطة
, سمية : حاضر وانت كمان
, آسر : لا اله الا ****
, سمية : محمد رسول ****
, " انهت سمية المكالمة مع آسر ثم تنهدت بعمق ٥ نقطةهبطت الى اسفل لتضع الهاتف مكانه ٢ نقطةفاذا بجرس الباب يضرب ٣ نقطةوسوزان تفتح ٣ نقطةونادين تدخل مع سيدة فى منتصف الخمسينات ٣ نقطة"
, نادين : طنط ميرفت موجودة يا سوزان
, سوزان : ايوة ٢ نقطةموجودة ثوانى ٣ نقطةاتفضلوا فى الصالون٢ نقطة
, نادين : تعالى يا مام نقعد فى الجنينة احسن ٣ نقطة
, "اقتربت منهم سمية ثم حيتهم ٣ نقطة"
, سمية : اهلا وسهلا ٣ نقطةأزيك يا آنسة نادين٣ نقطة
, نادين "باستعلاء " : كويسة جدا ٣ نقطة
, سمية "تنظر للسيدة " :معلش مش آخدة بالى من حضرتك؟؟؟
, ثريا : انا والدة نادين انتى مين٤ نقطة؟؟
, سمية : انا سمية ٣ نقطةزوجة آسر ٣ نقطة
, ثريا "تتفحصها من رأسها لاخمص قدميها " :انتى ؟؟٢ علامة التعجب
, سمية "بابتسامة ":ايوة انا٤ نقطة
, ثريا "بضيق " : يلا يا نادين٤ نقطةنقعد ف الجنينة ٣ نقطةنشم هوا ٢ نقطة
, " توجهتا الى الحديقة متجاهلتيها ٤ نقطةتضايقت سمية٣ نقطةثم صعدت لغرفتها متضايقة٣ نقطةمرت ساعة او اكثر ٤ نقطةلا تدرى٣ نقطةاتت سوزان تخبرها بان ميرفت تستدعيها لتناول الغذاء٤ نقطةطلبت منها سمية ان تخبرها انها ستتنتظر زوجها٥ نقطةكانت ميرفت تجلس بغرفة الطعام مع نادين وصديقتها ٤ نقطةاتت اليهم سوزان واخبرتها ٢ نقطة"
, ميرفت "بعصبية خفيفة " :طيب روحى انتى يا سوزان ٣ نقطة
, نادين :ايه قلة الذوق دى٣ نقطة؟
, ثريا : عيب يا نادين٣ نقطةمتقوليش كده
, ميرفت :لا سيبيها ٢ نقطةهى فعلا قليلة الذوق٣ نقطةيا ما قولتلهم الجوازة دى متنفعش ومحمود **** يرحمه ٢ نقطةيقوللى لا ٢ نقطة
, ثريا : معلش يا ميرفت بكرة تتعود عليكم٣ نقطة
, ميرفت : وانا مش هستنى لبكرة يا ثريا ٣ نقطةخللونا نتغدى احسن ٢ نقطة
, "انتهوا الثلاث من طعامهم٢ نقطةأذن المغرب٣ نقطةرحلت ثريا وابنتها متعللتين بذهابهم لاحد المولات ٤ نقطةمان خرجتا ٢ نقطةححتى امرت ميرفت سوزان بمناداة سمية لها ٣ نقطةنزلت لها سمية قابلتها ميرفت بعصبية ٣ نقطة"
, سمية : خير يا طنط؟؟
, ميرفت : ممكن اعرف منزلتيش ليه لما ناديتك ٢ نقطة
, سمية : لانى قولت انى هستنى آسر واتغدا معاه
, ميرفت "بعصبية ": كنتى انزلى واقعدى مع الضيوف ٢ نقطةايه قلة الذوق٣ نقطة
, سمية "بنفاذ صبر " : أانا آسفة ٣ نقطةالمرة الجاية ان شاء **** هنزل اقعد معاهم
, ميرفت : احرجتينى جدا معاهم ٢ نقطةيقولواعلينا ايه دلوقت .دول ناس راقيين جدا مش زى اللى انتى عاملتيهم فى حياتك قبل كده ٣ نقطة
, سمية "بتنهيدة ": لا حول ولا قوة الا ب**** ٢ نقطة
, ميرفت : مش عاجبك كلامى حضرتك ٣ نقطة
, سمية :العفو يا طنط ابدا ٣ نقطةعن اذن حضرتك ٣ نقطة
, ميرفت : رايحة فين٣ نقطةيا دكتورة ٢ نقطة ؟؟؟
, سمية : رايحة ٢ نقطةاشوف مدام سوزان تجهز الاكل لآسر لانه على وصول ٤ نقطةعن اذنك ٤ نقطة
, " توجهت سمية الى المطبخ ,,زطلبت من سوزان البدء طا بتحضير الطعام لآسر ٣ نقطةاعدت لنفسها كوبا من البابونج علها تنال قسطا من الهدوء النفسى ٤ نقطةماهى الا دقائق .حتى اتى آسر ٤ نقطةدخل المنزل وجد والدته تجلس بغرفة المعيشة تطالع التلفاز٣ نقطةخلع جاكيته وجلس على الاريكة كان باديا عليه التعب والارهاق ٢ نقطة"
, ميرفت :اتاخرت ليه كده يا حبيبى ؟؟
, آسر "بارهاق يفرك عينيه " : من الصبحشغل وملفات وورق واجتماعات وملاحظات ٣ نقطة
, ميرفت : اطلع غير هدومك ٢ نقطةوانا هقولهم يحضرولك الغدا٢ نقطة
, آسر : امال سمية فين؟؟؟
, ميرفت "بضيق ": معرفش٣ نقطة
, "سمعت سمية صوت سيارته٣ نقطةطلبت من سوزان اعداد الطاولة ٤ نقطةوخرجت له ٣ نقطةكان خارجا من غرفة المعيشة قابلته ٣ نقطةكان بادياع ليه الارهاق رآها فأحيت ابتسامته ٣ نقطةاقتربت منه ٣ نقطة"
, سمية "بابتسامة " :حمد لله على سلامتك ٣ نقطةاتاخرت اوى
, آسر "بابتسامة مرهقة " : الشغل كان كتير اوى ٣ نقطة
, سمية "بابتسامة " : **** يعينك٣ نقطةانا هطلع احضرلك الهدوم والحمام٢ نقطةوالغدا هيكون جاهز ان شاء **** لما تخلص ٣ نقطةصليت المغرب ٤ نقطة
, آسر :الحمد لله ٣ نقطة
, سمية : **** يتقبل ٣ نقطةيلا نطلع ٤ نقطة
, "صعدت سمية بصحبة زوجها٣ نقطةحضرت له سمية الحمام.وملابسه ٣ نقطةثم هبطت لتتأكد من كل شئ٣ نقطةنزل عدها آسر بدقائق ولكنه سمع مشادة كلامية ٣ نقطةاقترب من غرفة المعيشة اكثر ٣ نقطة"
, ميرفت : قولى انك غلطانة ومش عايزة ابنى يعرف٢ نقطة
, سمية : يا طنط انا مغلطتش٢ نقطةبس كل اللى انا عايزاه ياريت حضضرتك متشتكيش له ٢ نقطةهو تعبان جدامن الشغل . ٢ نقطةياريت نخرجه بره علاقتنا خالص
, ميرفت : انتى تخرجيه انتى ولا حاجة٣ نقطةانا لا٢ نقطةانا أمه فاهمة٢ نقطة
, سمية "بتأثر " :علشان انا ولا حاجة ملوش لازمة يتدايق بسببى ٢ نقطةولا كمان حضرتك٤ نقطةعن اذنك٣ نقطة
, "خرجت سمية مسرعة الى الخارج ٢ نقطةودموعها على خديها ٣ نقطةارتطمت بشخص ما فى طريقها لم تلحظه٤ نقطةرفعت رأسها لتجده آسر٣ نقطةاخفضت رأسها سريعا تخفى دموعها٣ نقطةامسك بكتفيها برفق٣ نقطة"
, سمية "بارتباك " : الاكل جاهز جوه ٢ نقطةعن اذنك٣ نقطة
, آسر : رايحة فين ؟
, سمية "تنظر ارضا " : مخدتش دوايا ٢ نقطةعن اذنك
, آسر : تعالى اتغدى معايا الاول ٢ نقطة
, سمية : مليش نفس٢ نقطة
, آسر : مش هعرف اكل من غيرك٢ نقطةو**** مهيكون له طعم ٢ نقطة
, سمية : حاضر ٣ نقطة
, "امسك بيدها ٢ نقطةثم توجها لغرفة الطعام٢ نقطةازاح لها كرسيها ٢ نقطةثم جلسا ٣ نقطةكانت تقلب بصحنها لا تأكل ٤ نقطة"
, آسر : الاكل ده طعمه وحش اوى ٣ نقطة
, سمية : متقولش على نعمة **** كده٣ نقطة
, آسر : طيب دوقيه كده ٣ نقطة
, سمية "متذوقة الطعام " : طعمه جميل جدا ٢ نقطة
, آسر "بمفاجأة مصطنعة " : معقول٢ نقطةطيب دوقى دى كده٢ نقطةيمكن طبقى هو اللى وحش ٣ نقطة
, "امسك آسر شوكة الطعام ٣ نقطةومدها اليها ٣ نقطةخجلت سمية ٢ نقطة"
, آسر : اخلصى دوقيها انا بجد جعان ٣ نقطةولا انتى بتقرفى ؟؟
, "تذوقتها سمية من يده ٣ نقطةلم تأكل مثلها من قبل لاتدرى ٢ نقطةهل لان الاكل طعمه شهى ولذيذ ام لانها من يد آسر ٣ نقطة"
, آسر : ها ؟؟؟؟
, سمية : طعمه حلو اوى ٢ نقطة
, آسر : طيب دوقينى حتة كده من طبقك٣ نقطةيلا ٢ نقطة
, "تناولت سمية شوكتها ثم اطعمته بيدها٢ نقطةتذوقها آسر٣ نقطةثم نظر اليها ٢ نقطة"
, آسر : تصدقى احسن اكل دوقته٤ نقطة
, "ابتسمت له سمية ٢ نقطةثم اكملا طعامهما بعد ان نجح آسر بتخفيف ولو القليل عنها واستيعابها ٣ نقطةانقضى الليل ومعه ليال كثيرة ٣ نقطةوالاوضع كما هو عليهها ٣ نقطةآسر مشغول بعمله الجديد٢ نقطةالذى يضطره احيانا الى الرجوع بوقت متأخر الى منزله ٣ نقطةاما العلاقة بين سمية وحماتها ظلت كما هى٣ نقطةلا تغيير فيها ولا تحويل٣ نقطةانقضت الايام سريعا ٣ نقطةحتى جاء يوم عيدالاضحى ٣ نقطةذهب الجميع لصلاة العيد ٣ نقطةبعدد ذلك ذهبوا مباشرة لمنزل أحمد ٣ نقطةاجتمعوا بالحديقة جميعهم كل وزوجه وابنه ٣ نقطة"
, آسر : هو احنا هنضحى فين يا عمو ؟؟؟
, أحمد : لو كنا فى البلدكنا ضحينا فى الجنينة ٤ نقطةلكن خير٢ نقطةهنروح للجزار ونضحى هناك٣ نقطة
, آسر : طب والبنات افرض عايزين يشوفوا ؟؟؟
, سمية : لاااا محدش عايزيشوف حاجة ٤ نقطة
, ملك " وهى تعلم خوف اختها " : لااا انا عايزة اشوف هه
, مى : وانا كمان
, رهف : وانا كمان
, أحمد : خلاص تعالوا معانا٣ نقطة
, عمرو "ينظر لسمية نظرة ذات معنى " : هتيجى يا سممية
, سمية : مش جاية هه
, آسر : ليه ؟؟؟
, مالك : ههههه اصلها بتخاف من الدم٣ نقطةكل ماتشوف اضاحى بيتدبحوا متقدرش تاكل منهم
, عمرو : وتقعد كام يوم قرفانة مش طايقة نفسها ٤ نقطةلا وكمان ايه لا يمكن تعدى على الحتة اللى اتدبح فيها ٢ نقطةبتخاف ٣ نقطة
, سمية "تنهض من مكانها مازحة " : انا هقوم اشوف ماما٢ نقطةولما تخلصوا تريقة هاججى ان شاء **** ٢ نقطةعن اذنكم
, آسر "مشاكسا ": طيب ٣ نقطةبس هتيجى معانا ماشى
, سمية : كل سنو وانتو طيبين٣ نقطة
, "انقضى اليوم وتلته ايام كثيرة ٢ نقطةوبدأ آسر يعد لترتيبات العمرة٢ نقطةوقلبه لا يطاوعه٣ نقطةولكن وعده يدفعه ٣ نقطةكان يجلس باحديقة امام حمام السباحة ٣ نقطةيفكر٢ نقطة÷ل ستنتهى حياته مع سمية ٣ نقطةماذا سيفعل بعدها٣ نقطةكبف سيعيش ؟؟٣ نقطةاتت له سوزان تخبره بان والدته بالداخلل تنتظره معها صديقتها وابنتها ٣ نقطةدخل آسر لها ٣ نقطة"
, آسر : السلام عليكم
, ثريا : وعليكم السلام٢ نقطةازيك يا آسر ؟؟ عامل ايه ؟؟
, آسر "بابتسامة مصطنعة " : الحمد لله٣ نقطة
, "نهضت نادين من مكانها ٣ نقطةثم جلست بجوار آسر ٣ نقطة"
, نادين "بدلع " : طنط قالتلى انك هتسافر بجد ؟؟
, آسر "بضيق " : ان شاء **** ٢ نقطةانا وسمية طالعين عمرة
, نادين : هتوحشنى اوى ٣ نقطةنفسى نقضى كلنا يا طنط يوم قبل ما آسر يسافر زى ايام زمان حضرتك فاكرة؟؟
, ميرف : ايوة فاكرة يا حبيبتىدى ايام تتنسى ٢ نقطةكنت اتمنى انهاتستمر لكن هعمل ايه
, ثريا : ان شاء **** هترجع٣ نقطةاهه آسر جه وقعد هنا واستقر٢ نقطة
, آسر "ينهض من مكانه شاعرا بالاختناق " : عن اذنكم ٣ نقطة
, ثريا :انت لسة قعدت معانا ٢ نقطة
, آسر : معلش يا طنط لوقت اتاخر وانا عندى شغل الصبح ٣ نقطة
, ثريا : امال فين مراتك ٢ نقطةمحدش شافها٢ نقطةكل لما نيجى متنزلش زمتقعدش معانا٤ نقطةلازم تعرفها ان كده مش اتيكيت خاص ٢ نقطة
, آسر "بنفاذ صبر " : مراتى عاقلو وناضجة بما يه الكفاية٢ نقطةمش محتاج اعلمها حاجة ٢ نقطةعن اذنكم٣ نقطة
, "غادر آسر سريعا ٢ نقطةواتجه الى غرفته ٣ نقطةدخلها وجدها موحشة ٣ نقطةفسمية خارجا برفقة امها التى ذهبت للطبيب بناء على طلب ممن آسر ٣ نقطةبعدما رفضت الذهاب معه ولم يقو على جبرها٢ نقطةفأخبر والدتها كانت سمية لدى خليل بالمشفى ٢ نقطةفحصها جيدا ٣ نقطةثم ٢ نقطة"
, خليل : الحمد لله ٢ نقطةمفيش قلق ٢ نقطة
, سمية : يعنى اقدر اعمل العمرة عادى؟؟
, خليل : ايوة ٣ نقطةبس تبعدى عن اى اجهاد زيادة وتاكلى كويس جدا ٢ نقطةودواكى تحافظى عليه ٢ نقطةالعمرة مجهود٢ نقطةمش عايز يحصل حاجة هناك لا قدر ****
, سمية : حاضريا عمو
, مها : بتفضلى تقولى حاضر ومبتعمليش غير اللى دماغك٢ نقطةيا غلبى منك
, خليل : ههههه لاو**** هى اتظبطت بعد آخر مرة اى نعم كان الوضع متأرجح لكن استقر دلوقتى وعايزينه يفضل يا سمسمة
, " انتهت سمية ٢ نقطةثم ذهبت لمنزلها ٣ نقطةوجدت الثلاث على حالتهم تلك ٣ نقطةالقت السلام وحيتهم ٤ نقطةثم صعدت الى غرفتها٣ نقطة:ان آسر يشرع فى تبديل ملابسه٢ نقطةفطرقت البا و\خلتمن تعبها لم تنتظر ان يأذن لها٢ نقطةكان صدره عاريا ٢ نقطةويرتدى بنطاله٣ نقطةما ان رأته سمية حتى اغلقت البا بسرعة وضربت جبهتها ٣ نقطةعلى غبائها .واتى وجهها بجميع الالوان٢ نقطةبينما هو٢ نقطةاكتفى بابتسامة بينه وبين نسه ٢ نقطةاكمل ارتداء ملابسه سريعا ٢ نقطةثم فتح البابليجدها تقف بجواره واضعة يدها على وجهها٢ نقطةضحك اكثر٢ نقطةانتفضت سمية ٢ نقطة"
, آسر : تعالى يلا عشان تنامى .
, سمية "بخجل شديد وارتباك " : آسفة بس كنت اكراك نايم٣ نقطةوبعدين يعنى جاية مستعجلة ٣ نقطةمعلش و**** ٣ نقطة
, آسر "بصوت خافت " :هششششش هتفضحينا هيقولوا ايه بس٢ نقطةادخلى يلا ٢ نقطة
, "دخلت سمية واخذت ثيابها سريعا من الخزانة وتوجهت الى الحمام ٢ نقطةابدلت ثيابها وخرجت لتجده يجلس على كرسى ٢ نقطةما ان رآها ٢ نقطةحتى اابتسم لها بخبث ٢ نقطةثم ٢ نقطة"
, آسر : دكتور خليل قالك ايه ؟؟
, سمية : الححمد لله ٣ نقطةاقدر اعمل عمرة ومفيش مشاكل خالص بس احافظ على الاكل والدوا
, آسر: عال٢ نقطةطيب يلا عشان تنامى وانا هعمل تليفون وآجى
, سمية "تنهض ": تصبح على خير
, آسر "طابعا قبلة على رأسها " : ووانتى من اهل الخير ٣ نقطة
, " خرج آسر من الغرفة ثم أجرى اتصال تليفونى ٣ نقطة"
, خليل : السلام عليكم
, آسر : وعليكم السلام ورحمة **** وبركاته ٢ نقطةمعلش بتصل فة وقت متأخر
, خليل : مفيش مشكلة انا لسة منمتش
, آسر "بقلق " : طمنى يا عمو ٣ نقطةوضعها عامل ايه
, خليل : هو احسن من الاول ٢ نقطةبس بردو لازم نحاسب
, آسر "بتردد " : طيب ٢ نقطةانا ٢ نقطةهاسأل حضرتك بخصوص حاجة معينة ٢ نقطةبخصوص سمية يعنى ٢ نقطة
, خليل " قد فهم ما يلمح له " : اسأل
, آسر : سمية تقدر تمارس حياتها الزوجية طبيعى ولا متقدرش؟؟؟ ارجوك صارحنى بالحقيقة
, خليل : ولو صارحتك ٢ نقطةهتجرحها ؟؟
, آسر"بصدق " : مقدرش ٢ نقطةايا كان وضعها ٥ نقطةبس اكون مطمن عليها ٣ نقطةبس ٢ نقطة
, خليل : هى تقدر بس هيكون فيه ضوابط معينة٢ نقطةلان ده مجهود ٣ نقطةانت فاهممنى ؟؟
, آسر "بسعادة ": اممم٢ نقطةخلاص وصل المعنى
, خليل : الحمد لله ٢ نقطةاهم حاجة انك تراعيها وتخللى بالك منها ٢ نقطةولو حبيت نتكلم مع بعض اكتر تعالى ٢ نقطة
, آسر : بكرة حضرتك فاضى الساعة 1 الضهر
, خليل "باستغراب " : الضهر ؟؟
, آسر : ايوة ممكن ؟؟
, خليل : خلاص تعالى ع المستشفى بأى ٢ نقطة
, آسر : خلاص ماشى ٢ نقطةتصبح على خير يا دكتور
, خليل : وانت من اهله يا ابنى سلم على سمية
, آسر : **** يسلم حضرتك ٣ نقطةمع السلامة ٣ نقطة
, "دخل آسر لزوجته وجدها نائمة ٣ نقطةاقترب منها ملس على وجهها بانامله٤ نقطةثم طبع قبلة حانية على جبهتها ٣ نقطةثم نام٣ نقطةاتى اليوم الجديد ثم توجهالى خليل بموعده ٢ نقطةوفهم من خليل اشياء كثيره وتنبيهات مهمة حتى لا تضطرب صحة سمية مرة أـخرى٤ نقطةانقضت الايام سريعا ٢ نقطةثم اتى يوم السفر ٤ نقطة"
 
الفصل الثاني والستون


"دخل آسر لزوجته وجدها نائمة ٣ نقطةاقترب منها ملس على وجهها بانامله٤ نقطةثم طبع قبلة حانية على جبهتها ٣ نقطةثم نام٣ نقطةاتى اليوم الجديد ثم توجهالى خليل بموعده ٢ نقطةوفهم من خليل اشياء كثيره وتنبيهات مهمة حتى لا تضطرب صحة سمية مرة أـخرى٤ نقطةانقضت الايام سريعا ٢ نقطةثم اتى يوم السفر ٤ نقطةودعهم الجميع داعين لهم بالقبول وسائليهم الدعاء فى الحرم ٣ نقطةوصلا الى المطار٢ نقطةانهى آسر اوراق المغادرة ٣ نقطةولكن الطيارة تأخرت ساعتين٤ نقطةصلا فرضهما ثم توجها لصالة الانتظار لدرجة رجال الاعمال اتخذا مكانا بعيدا عن الناس جلس آسر يتابع اخبار الاسهم والشركات على هاتفه الذكى ٢ نقطةبينما سمية شغلها مشهد آخر ٣ نقطةعروس بفستانها الابيض وزينتها الكاملة ٢ نقطةيبدو انها مسافرة لزوجها ٣ نقطةولكنها تجلس وحيدة ٣ نقطة"
, سمية : ياعينى ٣ نقطة
, آسر "وهو مشغول بهاتفه " : فى حاجة يا سمسمة ؟؟
, سمية : شوفت العروسة اللى هناك دى ٣ نقطةصعبانة عليا اوى٢ نقطة
, آسر: هههههه ليه بس ؟؟
, سمية : شوف لابس فستانها الابيض اللى اى بنت بتحلم تلبسه وهو مع عريسها او زوجها ووسط اهلهم والفرحة ملياهم ٢ نقطةلكن هى لبسته بس عريسها مش جمبها ولا اهلها حواليها ٢ نقطة
, آسر : كل واحد له ظروفه ٢ نقطةمتعرفيش ظروفهم ايه٢ نقطة
, سمية "بتنهيدة ": وانت كمان متعرفش احساسها دلوقتى ايه
, آسر "ينظر لها بعمق " : فستانها حلو ؟؟
, سمية : اممم ٣ نقطةماشاء **** **** يباركلها٣ نقطةربنا مايحرمش اى بنت من الفرحة دى
, آسر : بس انا حرمتك منها يا سمية
, سمية "بابتسامة " : ارادة **** ٣ نقطةوبعدين عادى ٣ نقطة
, آسر : وربنا مبيردش غير الخير تأكدى من ده
, سمية : الحمد لله ٣ نقطةانا عايزة اعمل حاجة للبنت دى ٢ نقطة
, آسر : هتعملى ايه يعنى ٢ نقطة
, سمية : تسمحلى الاول ؟؟
, آسر : اكيد ٢ نقطة
, " توجهت سمية الى العروس باركت لها ٢ نقطةانست وحشتها قليلا ٣ نقطةواعطت لها هدية بسيطة قامت سمية بشرائها من هناك ٣ نقطةفرحت العروس كثيرا ٣ نقطةكان يراقبها كيف تتصرف ويراقب ابتسامتها و العروس ايضا ٣ نقطةاتى موعد الطائرة ركب آسر بجوارها ٣ نقطةارسلت سمية تهنئة باسمها واسم زوجها الى العرووس٤ نقطةهبطت الطائرة ارض بلاد الحرمين مطار مدينة جدة٤ نقطةكانت بانتظارهم سيارة فى الخارج بسائقها٣ نقطةقامت شركة السياحة بحجزها لهما٤ نقطةركبا ٢ نقطةفتح آسر هاتفه مرة اخرى ٣ نقطة"
, سمية : لا بجد كتير عليا اوى
, آسر : خير ؟؟
, سمية : على فكرة انت اخد اجازة من الشغل ٢ نقطةسيب اسهم الدنيا واستعد لاسهم الاخرة ٣ نقطةبجد انا تعبت من كتر الشغل ده
, آسر : خلاص يا ستى ٣ نقطةكنت بطمن بس٣ نقطة
, سمية : عشان خاطرى ٣ نقطةبلاش شغل عشان خاطرى ٣ نقطة
, آسر : وادى التليفون قفلناه ٣ نقطة
, سمية : هو احنا هنروح فين دلوقتى ؟؟
, آسر : هنروح نريح فى الفندق وبكرة الصبح ان شاء **** نروح مكة وبعد كده ان شاء **** المدينة ٣ نقطةايه رأيك ؟
, سمية : ماشى اللى يريحك ٣ نقطة
, " انقضت ليلتهم فى الفندق ٢ نقطةثم توجها صباحا نحو مكة المكرمة .مهبط الوحى٣ نقطةاحب البلاد الى قلب رسول اللهصلى **** عليه وسلم ٥ نقطةنزلا امام الحرم ترقرقدمع سمية ٣ نقطةوتعلقت انظارها بالمسجد ٤ نقطة"
, سمية : انا هستناك هنا ٣ نقطة
, آسر : طيب ادخلى الريسبشن ٣ نقطة
, سمية : معلش خلينى هنا٣ نقطة
, آسر : حاضر وانا هطلع الحاجات وآجيلك مش هتأخر٢ نقطةخللى بالك من نفسك ٣ نقطة
, سمية : متقلقش٤ نقطة
, "جلست سمية بساحة الحرم من الخارج ٢ نقطةتنظر اليه يترقرق دمعها من هيبته ٣ نقطةانمحت كل الادعية من ذاكرتها ٣ نقطةانمحى كل شئ ولكن ظل شئ واحد فقط٢ نقطةتردده ٣ نقطةيارب يارب٤ نقطة
, ٢ نقطةنزل آسر ثم توجه اليها ٣ نقطةكانت بملكوت آخر ٣ نقطة"
, آسر :سمية يلا ندخل٣ نقطة
, سمية "تمسح وجهها ": اممم٣ نقطةمتنساش تدعى اول ما تشوف الكعبة ٤ نقطةالدعاء بيكون مستجاب٣ نقطة
, آسر "بابتسامة " : حاضر يلا ٣ نقطة
, "دخلت سمية الحرم ٣ نقطةرات الكعبة ٣ نقطةرأتها لم تكن المرة الاولى لاى منهما٣ نقطةولكن كانت أشد رهبة ٣ نقطةكانت الكعبة لها هيبة وجلال٣ نقطةعجز لسان سمية عن النطق٢ نقطةعن اى شئ٣ نقطةكان قلبها يتحرق شوقا للطوف والتعلق باستار الكعبة والسجود امامها٤ نقطةكان وضع آسر لا يختلف عنها كثيرا ٣ نقطةدعت سمية وكذلك آسر ٣ نقطةاذن العصر فصليا فرضهما امام الكعبة كان سجودهما وركوعهما لا يخلى من الدعء الباكى المناجى لله عز وجل ٣ نقطةطافا سويا ٢ نقطةكان آسر يحاوطها بكلتا يديه وهى امامه حتى لا يقترب منها أحد دون ان يمسها ٣ نقطةانتهيا من طوافهماثم صليا ركعتين امام الكعبة ٤ نقطة"
, آسر : هتقرى نروح للسعى ولا ترتاحى شوية ؟؟
, سمية : لا يلا ٢ نقطةانا كويسة ٢ نقطة
, آسر : السعى متعب ٣ نقطةاكتر من الطواف٢ نقطة
, سمية : عارفة ٣ نقطةربك هيعين ٣ نقطةوهمشى بالراحة ٢ نقطةيلا بأى ٣ نقطة
, آسر : طيب استنى هنا دقيقة وجاى ٣ نقطة
, سمية : رايح فين دلوقتى ؟؟
, آسر : دقيقة يا بنتى ٢ نقطةدقيقة ٢ نقطة
, " انتظرته سمية وعيناها متعلقة بالكعبة ٤ نقطةماهى الا ثوان حتى أتى آسر يدفع كرسى متحرك ٣ نقطةوقف امامها ٣ نقطةنظرت له سمية متسائلة ٢ نقطة
, سمية : ايه ده ؟؟
, آسر : اقعدى يلا ٢ نقطة
, سمية : اقعد فين ؟؟؟؟؟٣ علامة التعجب
, آسر : اقعدى ع الكرسى ٢ نقطة
, سمية "بعتاب" : عشان احنا فى عمرة مش هتكلم ٣ نقطةانا لسة موقعتش من طولى عشان اقعد ع الكرسى ده ٣ نقطةعارفة انك مش عايزنى اتعب وخايف عليا ٢ نقطة
, آسر : طيب هاجره كده ٢ نقطةواللى يتعب فينا الاول يقعد والتانى يجر ايه رأيك ٣ نقطة
, سميةة : رأيى اننا نرجعه ٤ نقطةاكيد فيه حد هيحتاجه اكتر مننا
, " انقضى السعى ٢ نقطةكانت سمية ترتاح بين الشوط والاخر على الصفا والمروة ٣ نقطةأٌجهد سمية قليلا لكنه مر بسلام ارادا التحلل من الاحرام ٤ نقطة"
, آسر : معاكى مقص ؟؟
, سمية : ايوة ٣ نقطةهتقص شعرك ٣ نقطة؟؟؟
, آسر : لا ٢ نقطةعشانك ٢ نقطةانا رايح للحلاق٣ نقطة
, سمية : طيب ٢ نقطة
, " تحللت سمية من الاحرام وكذلك آسر ٣ نقطة"
, آسر : يلا دلوقتى نصللى المغرب وبعد كده نروح االاوتيل ٢ نقطة
, سمية"بضحكة مكتومة " : حاضر ٣ نقطة
, آسر : بطلى ضحك٣ نقطةعمرك ما شفتى واحد اقرع ؟؟؟
, سمية : لا شوفت ٢ نقطةبس شكلك غريب ٢ نقطة
, آسر : طيب ليا كلام معاكى بعدين المهم متنسيش تدعيلى ٣ نقطةولما تخرجى اتصلى بيا
, سمية " بابتسامة " : حاضر ان شاء **** ٢ نقطة
, " صلت سمية فرضها كان الامام الشيخ ماهر المعيقلى ٣ نقطةبكت بسماع صوته فقط ٢ نقطةفقد كان يسكن قلبها الخشوع ومعانى القرآن ووكيفيه تدبره ٤ نقطةكانت تتمنى ان تصللى ورائه ٤ نقطةدعت كثيرا فى صلاتها لعائلتها وللجميع ولكن صاحب النصيب الاكبر كان زوجها ٤ نقطةادا فرضهما ثم توجها الى الفندق ٤ نقطةدخلا حجرتهما ٣ نقطةجلست على اول كرسى قابلها ٣ نقطة"
, آسر : انا قولتلك هتتعبى ٢ نقطة
, سمية : الحمد لله ٤ نقطةيااااااااه العمرة كانت جميلة اوى احساسها كان رائع
, آسر :هههه انا هدخل آخد دش واطلع اقولك على احساسى انا كمان
, سمية " وهى تنهض " : خلاص ماشى وانا هجيبلك الهدوم ٣ نقطة
, آسر : خليكى انا هجيبهم ٢ نقطة
, سمية : يارب انا لسة عاملة عمرة مش عايزاها تضيع ٣ نقطة
, آسر : هههههه طيب خلاص
, " اتت سمية لزوجها بملابسه ٥ نقطةدخل آسر أخذ دوشا سريعا ثمم خرج ٣ نقطة"
, آسر : سمية ٣ نقطةسمية ٣ نقطة
, "توجه آسر داخلا ليجدها تجلس على الكرسى المقابل للنافذة الزجاجية المطلة على الحرم ٢ نقطةاقترب منها ٣ نقطةوجدها نائمة ٤ نقطةهزكتفها برفق ٣ نقطة"
, آسر "بصوت خافت " : سمية ٢ نقطةقومى يلا ٢ نقطةسمسمة
, سمية "بصوت نائم " : ها٢ نقطةنعم ٣ نقطة
, آسر : قومى يا بابا يلا خدى دش كده وغيرى ٢ نقطة
, سمية "بتثاؤب " : اعوذ ب**** من الشيطان الرجيم ٢ نقطةحاضر ٢ نقطة
, " اخذت سمية ثيابها ثم ذهبت الى الحمام اخذت دوشا سريعا ٢ نقطةكان آسر قد طلب الطعام لهما٤ نقطةخرجت سمية ٢ نقطةترتدى تراينينج رياضى بنطاله من اللون الاسود به خطين من اللون الابيض ٣ نقطةوله بلوزة بيضاء تعلوها سترة من نفس البنطال وربطت شعرهاا بتوكة بيضاء ٤ نقطةكانت تشعر بالاجهاد الشديد٣ نقطةوجدت آسر يجلس على السرير يقرا بعضا من القرآن ٢ نقطة"
, سمية : انا افتكرتك نمت ؟؟
, آسر "بابتسامة ": من غير ما آكل طبعا لا
, سمية : تصدق ٣ نقطةانا جعانة جدا ٢ نقطة
, آسر "مازحا ": انتى ؟؟؟؟ لااا مصدقش ٣ نقطةعلى كده انا جعان جدا جدا جدا٢ نقطة
, سمية "تجلس على السرير مسندة راسها " : بجد و**** جعانة٢ نقطةأكل ونوم ٢ نقطة
, " طُرق الباب فتح آسر ٤ نقطةانه الطعام ٣ نقطةدخل آسر بيده الطعام وضعه على الطاولة ٣ نقطة"
, آسر : يلا يا سمية ٢ نقطة
, سمية : هو احنا بعد لما ناكل وننام ٢ نقطةهننزل الحرم تانى صح ٢ نقطة
, آسر " وهو يرتب الاكل " : على حسب صحتك يا دكتورة٢ نقطةيلا بس الاول
, سمية : ييعنى ؟؟؟
, آسر "وهو يجلس على الطاولة " : يعنى تيجى تاكلى ٢ نقطةوبعدين انا حاجز الجناح تفتحى الستارة تلاقى نفسك قدام الحرم ٢ نقطةيلا بس ناكل ببجد جعان
, سمية " بتصميم " : وبعد كده نتفق ٢ نقطة
, آسر : حاضر ٣ نقطة
, " جلسا تناولا طعامهما ٣ نقطةثم اذنت العشاء ٤ نقطة"
, آسر : يلا يا ستى هننزل نصلى ونطلع ننام
, سمية : ماشى يلا ٢ نقطة
, "نزلا اديا فرضهما ثم توجها الى الفندق ٢ نقطةدخلا الغرفة ٢ نقطةخلعت سمية عبائتها ٣ نقطةثم توجهت الى السرير فورا ٢ نقطةلحقها آسر ٢ نقطةوجلس على السرير٢ نقطة"
, آسر : سمية انتى دعيتى باييه اول ما شوفتى الكعبة ؟
, سمية : دى حاجة بينى وبين **** هو اللى عالم بيها بس
, آسر : وانا مينفعش اعرفها ٣ نقطةالدعوة دى ٣ نقطة
, سمية"بابتسامة " : لا٤ نقطةتصبح على خير ٢ نقطة
, آسر : سمية مش عايزة تعرفى دعوتى ؟؟؟
, سمية : خليها بينك وبين ****
, آسر : انتى عارفاها على فكرة ٢ نقطةتصبحى على خير ٣ نقطة
, " ادار وجهه للجهة الاخرى متمنيا منم **** ان يقبل دعوته ٤ نقطةوهى كذلك ٣ نقطةتوحدت احلامهما سويا برغم تفرقهما ٣ نقطةاستيقظا قُرب الفجر ٢ نقطةصليا ركعتى القيام واديا فرضهما بداخل الحرم ثم جلسا يتلوان وردا من القرآن امام الكعبة ٣ نقطةحتى اشرق الصباح وحامت حولهما حمام الحرم باعثا لهما السلام والطمأنينة ٣ نقطة"٢ نقطةكان آسر يشرب ماء زمزم٣ نقطةكانت سمية تجلس "
, آسر : يلا يا سمية نروح نفطر عشان تاخدى دواكى ونيجى تانى
, سمية : معلش ٢ نقطةروح انت هات الفطار وانا هستنى شوية واتصل بيا لما تيجى وهطلعلك ٣ نقطة
, آسر : طيب بس خللى بالك من نفسك ٥ نقطةشربتى زمزم؟؟؟
, سمية "بابتسامة " : امبارح الحمد لله النهاردة لسة ٣ نقطة
, آسر : طيب امسكى اشربيها٣ نقطةماء زمزم لما شُربت له ٣ نقطة
, سمية : حاضر ٤ نقطة
, " جلست سمية تفضفض لربها وتناجيه ودموع الخشية تنسال من عينيها ٣ نقطةكانت هذه ايامهما ٣ نقطةطاعة لربهما ٣ نقطةمعا عبدا ربهما واقتربا من بعضهمما اكثر نسيا الدنيا بما فيها ٤ نقطةاتى يوم مغادرة مكة المكرمة احب البلاد الى قلب رسول **** ٣ نقطةبكت سمية ككثيرا٣ نقطة"
, آسر : ان شاء **** هنيجى تانى بتعيطى ليه ؟؟
, سمية : خايفة تكون آخر مرة ٣ نقطة
, آسر : ان شاء **** طول ما انا عايش العادة دى مش هنقطعها متخافيش يلا ٣ نقطة
, "ركبا السيارة وتوجها الى المدينة المنورة مدينة رسول **** صلى **** عليه وسلم ٢ نقطةكان الفجر اوشك ان يؤذن ٢ نقطة"
, آسر : ها هتعملى ايه ٣ نقطة
, سمية : تعالى نجدد وضوئنا ونعمل عادتنا اليومية هنناك٣ نقطة
, آسر : سمية ٢ نقطةاهدى على نفسك شوية ٢ نقطةانتى تعبانة ومرهقة
, سمية "بابتسامة " : حاضر ز٢ نقطةيلا ٢ نقطة
, " انتهيا من عادتهما اليومية وذهبا قليلا الى الفندق ليستريحا ٣ نقطةاستيقظا على موعد **** الظهر اديا فرضهما بالحرم زار آسر قبر رسول **** ظل يبكى وينتحب بكاءا داعيا **** ٣ نقطةصللى ركعتين بالروضة ٢ نقطةلم يكن يشعر بالرض احس انه بجوار رسول **** وصاحبيه حقا ٥ نقطةثم اتى موعد زيارة السيدات اتصلت به لتخبره ٣ نقطةكان ببداية الامر رافضا خوفا عليها من الازدحام ولكنها طمأنته ٣ نقطةدخلت سمية لتزور قبر رسول **** ٣ نقطةوقفت امامه تبكى ٣ نقطةتحادثه سرا ٢ نقطةتذكرت السيرة تذكرت الوحى والسيدة خديجة تذكرت الظلم الذى تعرض له الرسول صللى **** وعليه وسلم تذكرت عام الحزن تذكرت صورة الضحى ٢ نقطةتذكرت امهااات المؤمنين ٤ نقطةوالصحابة ٢ نقطةكل شئ ٣ نقطةبكت شوقا لرسول **** ٢ نقطةسالت **** ان يرزقها مجاورة الرسول فى الفردوس الاعلى ومرافقته ومرافقة امهااات المؤمنين ٣ نقطةصللت ركعتين فى الروضة ٣ نقطةكانت تشعر انها بالفعل بالروضة ٣ نقطةدعت **** كثيرا وكثيرا بادمعها وقلبها ٤ نقطةانتهت الزيارة ٣ نقطةثم خرجا ٢ نقطةانقضضت الايام سريعا ٣ نقطةوكل يوم يقربهما من بعضهما أكثروأكثر ٣ نقطة ويزداد حبهما وحرصهما على بعضهما ٣ نقطةكل يوم يزداد تقربهما من **** عز وجل ويزداد نور الايمان بقلوبهما ٤ نقطةغادرا المدينة ثم توجها الى جدة ٣ نقطةوصلا الى الفندق ٣ نقطةانقضى يومهما سريعا ٢ نقطةواتى ليلهما ٥ نقطةكانت جالسة على السرير تقرأ كتاب حادى الارواح الى بلاد الافراح بينما هو ينجز بعض اعماله من خلال اللاب توب ٣ نقطةانتهى آسر ثم توجه اليها ٣ نقطة"
, آسر "بجدية " : سمية عايز اكلمك فى موضوع ٢ نقطة
, سمية "بانتباه " : خير قلقتنى٣ نقطة
, آسر "جلس بجوارها ": بس ارجو انك تفكرى كويس فى اللى اقولهولك واى حاجة عندك اوعدينى تقوليهالى ٣ نقطة
, سمية "تغلق كتابها " : انا مش فاهمة حاجة ٣ نقطة
, آسر : اوعدينى٢ نقطة
, سمية : وعد ٣ نقطةها٤ نقطة؟؟؟
, آسر "نظر لها مطولا ثم اردف قائلا " : ليه عايزة تسيبينى ؟؟
, سمية " بصدمة " : نعم ؟؟؟
, آسر "بتمهل " : ليه عايزة تطلقى يا سمية ٣ نقطةليه ؟؟؟
, سمية "بتنهيدة وصوت خافت " : لان ده افضل ليك وليا
, آسر : مين قال ؟
, سمية : الواقع اللى بييقول ٢ نقطة
, آسر : لا ٢ نقطةده مش الواقع دى دماغك انتى اللى بتقول كده ٤ نقطةانا بحبك وعايز اكمل حياتى معاكى ٢ نقطة
, سمية : احنا اتفقنا ان
, آسر "مقاطعا اياها بعصبية خفيفة " : سيبيكى من الاتفاقيات والقرف ده ٣ نقطةردى على كلامى انا بامانة ٤ نقطةانتى مسامحتينيش لحد دلوقتى ٢ نقطةمش كده٢ نقطة؟؟
, سمية"بصوت مختنق " : انا مسمحاك من يومها ٣ نقطة
, آسر " امسك وجهها " : امال فى ايه ؟؟ ليه مش عايزة تكونى جمبى ؟؟
, "نظرت له سمية بحزن٢ نقطة"
, آسر " بألم " مابتحبينيش ؟؟؟ بتحبى مين طيب٣ نقطة؟؟٢ نقطةقولى وانا و**** هطلقك وانا هجوزهولك ٣ نقطةقولى ٤ نقطة
, " لم تتمالك سمية نفسها و انفجرت باكية لم تستطع تحمل هذه الكلمة ٣ نقطةمسكها آسر منن كتفها ٣ نقطة"
, آسر : للدرجة دى يا سمية ٣ نقطةطيب هو مين ٢ نقطة
, سميةتغطى وجهها بكفيها " : ليه ٣ نقطةليه دايما بتشك فيا كده ٣ نقطة ؟؟
, آسر : انا مبشكش فيكى ٣ نقطةابدا٣ نقطةبس انا مش لاقى مبرر لتصرفك ٣ نقطةانا كده بتعذب وانا مش عارف راسى من رجلى معاكى ٢ نقطة
, سمية : شوفت من دلوقتى وبتتعذب معايا ٣ نقطة
, آسر : ايوة بتعذب لانك بعيدة عنى ومصممة تبعدى اكتر ٢ نقطةمتكونيش انانية معايا زى ماكنت انانى معاكى٣ نقطةحطى عينك فى عيونى وجاوبينى ٣ نقطةبتحبينى ولا لا ٣ نقطة
, سمية "هاربة بعيونها " : انا مبكرهش حد ٢ نقطة
, آسر : بتحبينى ولا لا ؟؟؟ ردى ٣ نقطةو و**** هعملك اللى انتى عوزاه بسجاوبى بصدق ٢ نقطةبتحبينى ولا لا ؟؟
, سمية "ببكاء شديد " : ايوة بحبك ارتحت ٣ نقطةوعمرى معرفت يعنى ايه حب غير لما قابلتك ٢ نقطةعمر قلبى محد دخله غيرك ٣ نقطةغيرك انت ٣ نقطةانت كل حاجة فى حياتى كل حاجة ٤ نقطةعشان كده لازم نسيب بعض ٣ نقطة
, " كان آسر يستمع لها متفاجئا من اعترافها له ٢ نقطةفقد توقع ان تطلب مجهودا اكثر ولكن يبدو ان قلبها لم يعد يحتمل ٤ نقطةاجتذبها الى حضنه فظلت تبكى وتبكى ٣ نقطة"
, سمية : انت متعرفش يعنى ايه عذاب ٣ نقطةمتعرفش ٣ نقطة
, آسر : طيب يا حبيبتى اهدى وبطلى عياط٣ نقطةهتتعبى ٢ نقطة
, " نهضت سمية ٢ نقطةوجلست على الكرسى البعيد وظلت تبكى٣ نقطةكانت تخشى ان تقع بين حبه واشواقه وحنانه ,,كانت تخشى الا تقاومه ٣ نقطةشعر آسر باحساسها ٣ نقطةفذهب لها ونزل الى مستواها جالسا على ركبتيه ٢ نقطةثم كفكف دموعها ٢ نقطة"
, آسر : مدام هتتعبى انتى كمان ليه عايزانا ننفصل ٢ نقطة
, سمية : انت متعرفش حاجة ٣ نقطة
, آسر: انا عارف ان انا وانتى بنحب بعض ليه نبعد
, سمية "تنظر له بحب وبحزن " : عشانك انت ٣ نقطةعشان متتعذبش٣ نقطة
, آسر " باستغراب " : نعم ؟؟؟
, سمية : انت محبتنيش٣ نقطةانت حسيت بالذنب اتجاهى بس ٣ نقطةمتدحكش على نفسك
, آسر : انتى بتقولى ايه ؟؟ لا طبعا ٣ نقطةانا حبيتك من اول عرفتك فيه ٢ نقطةكنت قاسى معاكى عشان كنت خايف منك٢ نقطةمكنتش متخيل ان فيه حد كده ٣ نقطةانا بحبك يا سمية ٣ نقطةومش هسيبك٢ نقطةوهنكمل حياتنا مع بعض ان شاء ****
, سمية "ببكاء " : لا٤ نقطةانت ملكش ذنب تتحملنى ٣ نقطةافهم بأى ٣ نقطةانت من حقك تكمل حياتك مع واحدة افضل منى ٢ نقطة
, آسر : ليه بتقولى كده ٣ نقطة؟؟
, " نهضت سمية وتوجهت نحو النافذة ووقفت امامها وبدموعها ٣ نقطةكان آسر خلفها ٤ نقطة"
, سمية : انت لازم تعيش حياتك زى اى راجل ٣ نقطةله زوجته وبينه اولاده ٢ نقطةانا مش هقدر اكون زوجة كويسة ليك ولا هقدر اجيبلك ***** ٤ نقطةارجوك افهمنى ٢ نقطة
, آسر : انتى ليا زوجتى وبنتى ٤ نقطة
, سمية : ترضى تكون حمل تقيل على حد ؟؟؟
, آسر : لا٣ نقطةبس انتى ٢ نقطة
, سمية "مقاطعةة " : بس انا عندى مرض مزمن ٣ نقطةبكرة معرفش هيحصللى ايه ٣ نقطةمرة فوق ومرة تحت٣ نقطةمقدرش اكون حمل تقيل عليك ٣ نقطة
, آسر : انتى اللى عتعونى الحمل التقيل اللى على كتافى ٣ نقطةمحش بياخد كل حاجة يا سمية دى ارزاق٤ نقطةوان كان مكتوبلى ميكونش عندى ***** انا راضى ٤ نقطةعارفة احيانا ببحس انك بنتى و**** بكلم جد٣ نقطةانا مش عايز ***** يا ستى٢ نقطةانا عايزك انتى
, سمية : بكرة تحن ٢ نقطةانت راجل ٤ نقطةمفيش راجل مبيحلمش ان اولاده يكونوا حواليه ٤ نقطة
, آسر "بضيق ": انا كنت متجوز ميرنامدة كبيرة ومكنتش حامل ٢ نقطةممكن يكون انا مبخلفش٢ نقطة
, سمية "بسرعة " : بعد الشر متقولش كده ٣ نقطة
, آسر "يلفها لتصبح فى مواجهته " : انا بحبك ٣ نقطةوعمرى ماهجرحك ٣ نقطة
, سمية "بتنهيدة " : خايفة مقدرش اسعدك ٣ نقطة
, آسر " يقبل جبهتها " : انتى سعادتى ٣ نقطة
, "احتضنها آسر بشدة باختواء شديدين ظلا هكذا فترة ٣ نقطةثم قال لها ٢ نقطة"
, آسر "بخبث " : يلا ننام ٤ نقطةاتاخرنا جدا٢ نقطة؟؟
, سمية " ببراءة " : فعلا ٢ نقطةالوقت اتاخر ٣ نقطة
, "توجه آسر الى الفراش ممسكا بيد سمية ٣ نقطةثم جلسا على السرير وبدأ يلامس شعرها بانامله وينظر لها نظرات جريئة متشوقة ٣ نقطة"
, سمية "بتثاؤب " : مش تنام .؟؟؟
, آسر " يقرب اليها " :حالا٣ نقطة
, " قرب اكثر اليها وحاول ان يقبلها ولكنها انتفضت وابتعدت ٢ نقطةبدت خائفة ٣ نقطةقلقة مرتبكة متوترة ٣ نقطة
, آسر "بقلق " : مالك يا حبيبتى ؟؟
, سمية : اه ٣ نقطة ااه٢ نقطةانا ٣ نقطةيعنى ٢ نقطة
, آسر "بخيبة امل " : انتى بطنك وجعك ؟؟
, سمية "بضحكة مكتومة " : لا ٢ نقطةبس ٢ نقطةيعنى٢ نقطة
, آسر " تلمع عيناه " : خايفة ولا مكسوفة ٢ نقطة
, سمية "بخجل شديد ": بصراحة الاتنين٣ نقطةيعنى ٢ نقطةممكن تصبر عليا لما نروح مصر ٢ نقطةمعلش انا آسفة .
, آسر : طيب لو اناقولت لا ٢ نقطة
, سمية "تبلع ريقها بخوف " : انت ٣ نقطةانت زوجى وليك حقك ٢ نقطة
, "نظر آسر لوجهها وجد حمرةة الخجل تكسوه وعيناها مرتبكتان ويداها ترتعشان توترا ٣ نقطةابتسم لها ٢ نقطة"
, آسر "قبل جبهتها " : خلاص ٣ نقطةهما يومين طيارتنا بعد بكرة ان شاء **** ٣ نقطةبس فى اليومين دول هندردش فى المقدمة شوية ماشى ٤ نقطة
, " ابتسمت سمية بخجل شديد ٢ نقطةونامت بين احضان زوجها الدافئة ٣ نقطةوأتى صباح جديد٣ نقطة"
 
الفصل الثالت والستون


, " ابتسمت سمية بخجل شديد ٤ نقطةونامت بين احضان زوجها الدافئة ٤ نقطةاستيقظا صلا الفجر ثم ناما مرة أخرى ٣ نقطةاتى صباح جديد استيقظ آسر وجدها نائمة بين احضانه ٣ نقطةمستسلمة ٣ نقطةيغطى وجهها شعرها ٢ نقطةرفعه بانامله ٣ نقطةنظر لها مبتسما ٤ نقطةقبل جبهتها ٣ نقطةشعر بانه سيخلف وعده ايقظها ٣ نقطة"
, آسر "بصوت حانى " : سمسمة ٣ نقطةسمسمة ٣ نقطةقومى يا حبيبتى يلا ٢ نقطة
, سمية "بصوت نائم " : عايزة انام ٣ نقطةسيبنى شوية ٢ نقطة
, آسر " بابتسامة يهمس بأذنها " : ما انتى لو مقومتيش٣ نقطةهتخلينى اتهور ٢ نقطةفقومى احسنلك ٣ نقطة
, " استيقظت سمية ٢ نقطةابتعد عنها قليلا ثم عدلتوضعها وجلست على السرير ٣ نقطةنظر لها مليا وجد وجهها تكسوه حمرة الخجل٢ نقطةانفجر ضاحكا ٢ نقطة"
, آسر : لااا ده انتى هتتعبينى خالص ٣ نقطة
, سمية "بارتباك " : هى .هى الساعة كام ؟؟
, آسر : الساعة 9٣ نقطة
, سمية : ياااه ٢ نقطةالوقت لسة بدرى يا آسر ٣ نقطة
, آسر "متفاجئ " : انتى قولتى ايه ؟؟٣ علامة التعجب
, سمية " باستغراب " : الوقت لسة بدرى٢ نقطة
, آسر : لا٢ نقطةاللى بعدها٣ نقطةقولتى الوقت لسة بدرى يا ايه ؟؟؟
, سمية "بخجل " : غلطت يعنى ؟؟؟
, آسر "مشاكسا ": قوليها وانا احكم ٢ نقطة
, سمية "تهم بالنهوض " : لا انا هقوم ٢ نقطة
, آسر "امسك بيدها واجلسها " : هتقولى ولا ٥ نقطةانتى عارفة ٢ نقطةو**** مجنون واعملها ٣ نقطة
, سمية "بوجه خجل ":٣ نقطة آسر ٣ نقطةارتحت كده.
, آسر"بتنهيدة رافعا يده الى السماء مازحا يقول " : الحمد لله سمعتها قبل ما اموت ٣ نقطة
, سمية " تضربه بخفه على كتفه " : متقولش كده بعد الشر٢ نقطة
, آسر "ينظر لها بعمق " : بتخافى عليا ٣ نقطة؟؟
, سمية "بصوت رقيق ": يعنى لو مخفتش عليك هخاف على مين ٣ نقطة
, آسر "يقبل رأسها " :انا هقوم لانى لو قعدت اكتر من كده هتزعلى منى ٤ نقطةعندى شوية شغل هخلصهم ٣ نقطة
, سمية : وانا هكمل نوم ٢ نقطةلانى بجد جعانة نوم ٣ نقطة
, "نامت سمية ٢ نقطةبينما كان آسر يرتب اشياء لا تعلمها٣ نقطة"
, يوسف "بصوت نائم " : ايه يا بنى حد يتصل بحد دلوقتى ٣ نقطةليكون جرالكم حاجة ٤ نقطة؟؟
, آسر : انا اتصل غى اى وقت انا عايزه ٣ نقطةوبعين اطمن احنا الحمد لله كويسين جدا
, يوسف "بتثاؤب " : طيب يا عم الحمد لله ٣ نقطةسلام
, آسر : استنى يا بنى آدم ٣ نقطةطمنى ايه الاخبار ؟؟
, يوسف : اخبار ايه ع الصبح كده ٣ نقطة
, آسر : أخبار اللى انا قولتلك عليه و**** يا يوسف لو مكنتش ٢ نقطة
, يوسف "مقاطعا اياه " : ايووة ايوة ٢ نقطةافتكرت ٢ نقطةاطمن كل حاجة تمام يا عم روميو ٢ نقطةان
, آسر : طيب كويس اوى ٤ نقطةاحنا جايين بكرة ان شاء**** على طيارة الساعة 10 ص٢ نقطة
, يوسف : نعم يا اخويا ٣ نقطة انت قولت انكم هتيجوا بعد يومين تلاتة
, آسر : غيرت الحجز عندك مانع ؟
, يوسف : آسر لسة اهم حاجة مش جاهزة انا ومى وملك غلبنا ومش عارفين نعمل فيها ايه
, آسر : ايه هى ٣ نقطة؟؟
, يوسف : الفستان يا ذكى ٢ نقطة
, آسر : ازاى ٣ نقطةمى عارفة مقاسها ٢ نقطةوكمان ملك ٢ نقطةخليها تاخد فستان كتب الكتاب وتجيب مقاسه٤ نقطةانا قايلك بقالى اسبوع ٤ نقطةوتقولى لسة مجهزش٣ نقطة
, يوسف : اهدى يا عم مالك دخلت فيا شمال ليه ده انت تحمد **** انى ضيع اجازتى بسببك٣ نقطةمراتك ليها ذوق معين و خايفين نجيب حاجة متعجبهاش٤ نقطة المهمة دى بأى ع ليك يا بطل اتصرف ٣ نقطةسلام ٣ نقطة
, آسر : يوسف ٣ نقطةانت يابنى ٢ نقطةالو ٤ نقطةيا .
, " اغلق يوسف السماعة بوجهه لم ينتظر ردا منه ٤ نقطةفتح اللاب توب واخذ يبحث عن موديلات٣ نقطةولكنه تاه بينها فهو ليس على دراية بمثل هذه الامور ٣ نقطةاتت له فكرة ٣ نقطةفتح اللاب توب الخاص بسمية ٣ نقطةواخذ يبحث به عن الصور ربما يجد ضائعته ٣ نقطةوجد ملف به صور كثيرة ٣ نقطةولكنها موديلات عبائات محجبات وهكذا حتى اتت عيناه على فستان ٣ نقطةكان رائعا ولكن يحتاج لشئ ما ٣ نقطةنسخ الصورة لديه٢ نقطةثم بعثها لاحد افخم بيوت الازياء بفرنسا التى تستورد منهم الاقمشة وطلب منهم تفصيله فورا وارساله باكرا ٤ نقطة ولكنه اتى الرد مخيبا لآماله حيث انه يأخذ اسبوع على الاقل ٢ نقطةالح عليهم آسر كثيرا وأخذ يغريهم بالمقابل ٣ نقطةحتى وافقوا ولكن سيرسلوه مساء الغد ٣ نقطةوافق آسر ٤ نقطةاتصل بيوسف ٣ نقطة"
, يوسف : يابنى عايز انام وربنا تعبان ٢ نقطة
, آسر : اسمع انا هاجى بعد بكرة ان شاء**** ٢ نقطةتكونو رتبتوا كل حاجة ٢ نقطةسلام ٣ نقطة
, " انهى آسر اعماله الخاصة ٢ نقطةثم نظر الى الساعة ليجدها الحادية عشر ٤ نقطةطلبافطارا ثم ذهب ليوقظ سمية ٣ نقطةلم يجدها ٢ نقطةكانت بالحمام ٤ نقطةأخذت دوشا ٣ نقطةثم خرجت ٢ نقطةوجدته نائما على السرير واضعا قدما ععلى الاخرى٢ نقطةمحملقا فى السماء ٣ نقطةجلست سمية على كرسى التسريحة تجفف شعرها وتمشطه ٤ نقطةانتبه لها ثم ابتسم "
, سمية : خير سرحان فى ايه ؟؟
, آسر "توجه نحوها " : فيكى ٣ نقطةهاتى الفرشا دى ٢ نقطة
, سمية : هتعمل ايه ؟؟
, آسر : و**** هحاول وانتى شوفى ٢ نقطة
, " بدأ آسر يمشط شعرها ٢ نقطةوهى تنظر له بتعجب ٢ نقطةلم تتوقع ان يأتى هذا اليوم ٣ نقطةانتهى آسر٣ نقطة"
, آسر : ماشاء **** ٤ نقطةبجد انا عمرى مشفت زيه٢ نقطةمعنتيش تكشفيه على حد
, سمية : نعم ؟؟ ليه بأى مفيش غير اخوواتى ٢ نقطةاللى بكشف شعرى قدامهم٢ نقطة
, آسر "بنصف عين " : وعمرو؟؟؟
, سمية : اخويا الكبير
, آسر : فى الرضاعة
, سمية : آسر عمرو ده الوحيد اللى بيفهمنى بين اخواتى كلهم ٣ نقطةدايما بحس بجد انه اخويا الكبير ٣ نقطةكان اى مشكل بلجأله على طول
, آسر "بعتاب " : وانا؟؟
, سمية " تبتسم بحب شديد " : انت ؟؟؟٤ نقطةانت لسة بتسأل ٣ نقطة
, آسر : عايز اتطمن ٢ نقطة
, سمية "بابتسامة ": انت زوجى يا آسر ٣ نقطةفاهم يعنى ايه ٣ نقطةيعنى انا بتاعتك انت ك حاجة فيا ملكك٤ نقطةقلبى معاك وتفكيرى وعقلى وكل حاجةة ٣ نقطةانت دلوقتى سندى وحمايتى فى الدنيا دى
, آسر "يحتضنها ":ياااه يا سمية ٤ نقطةانا مستاهلش كل ده
, سمية : متقولش كده ٣ نقطةانت تستاهل اكتر ٣ نقطةبس انا اللى مبعرفش اتكلم ٣ نقطة
, " هنا طرق الباب ٣ نقطة"
, آسر " بانزعاج " : مش وقته خالص ٣ نقطة
, سمية : انت طلبت الفطار ؟؟
, آسر : ياريتنى مطلبته ٣ نقطةاستنى هروح اشوف ٣ نقطة
, " كانت خدمة الغرف٤ نقطةاخذ منه آسر الافطار ثم دخل ٢ نقطة"
, آسر : يلا يا سمسمة الفطار
, سمية : مليش نفس ٢ نقطة
, آسر : يلا عشان تاخدى دواكى ٣ نقطةومفيش مليش نفس دى تانى ٣ نقطة
, "اذعنت سمية لطلبه ٣ نقطةثم جلسا يتناولان افطارهما ٥ نقطة للحظة سرحت سمية وتوقفت عن الطعام ٤ نقطةانتبه آسر ٢ نقطة"
, آسر : الاكل معجبكيش ؟؟
, سمية : ها ٣ نقطةلالا كويس
, آ سر : امال مالك كده ؟؟
, سمية "تنظر له بحزن " : خايفة تندم بعد كده ٣ نقطة
, آسر "وضع يده على يدها " : مين قالك كده ٤ نقطة
, سمية : خايفة ييجى اليوم اللى تقول ياريتنى ٢ نقطة
, آسر "بحب " : عمره ما هييجى طول ما انتى معايا
, سمية : حتى لو كبرنا وملقيناش اولادنا حوالينا ٢ نقطة
, آسر : طول ما احنا مع بعض خلاص
, سمية : آسر اسالك سؤال ٣ نقطة
, آسر : قولى ٣ نقطة
, سمية : هتتجوز عليا فى يوم يا آسر ؟؟
, آسر : ليه بتقولى كده٣ نقطة؟؟؟؟٣ علامة التعجب
, سمية : شوقك للاطفال ممكن يخليك تعمل كده
, آسر : لو انا مبخلفش يا سمية كنتى سيبتينى وروحتى اتجوزتى ؟؟؟
, سمية : لا طبعا ٣ نقطة
, آسر : طيب ليه انا اروح اعمل كده ؟؟
, سمية لانك راجل ٣ نقطةالراجل غير الست ٢ نقطة
, آسر :فعلا ٢ نقطةالراجل عنده عاطفة الابوة دى مكتسبة بيحس بيها بعد ميشوف ولاده قدامه لكن الست غير ٣ نقطةالعاطفة بتاعتها بتتولد معاها ٣ نقطةمين الاصعب انه يكون من غيرها ٣ نقطة؟؟؟؟٣ نقطةشيلى الافكار دى من دماغك
, سمية : حاضر ٣ نقطة
, "احس آسر ان لديها شئ آخر فقرر ان تكشف جميع الاوراق ٣ نقطة"
, آسر : كملى يا سمية ٣ نقطةقولى اللى انتى مخبياه ٣ نقطة
, سمية "بتردد " : لا مفيش ٣ نقطة
, آسر : كملى يا سمية ٣ نقطةها ؟؟؟
, سمية : مش هتحس فى يوم انك اقل من حد بسببى ؟؟
, آسر"وقد فهم ما ترمى اليه " : وبعدين بأى ٣ نقطةانا احسن واحد فى الدنيا طول ما انتى معايا تاكدى من ده٣ نقطةانتى فى عينى احسن واجمل واحدة فى الدنيا ٣ نقطة ٢ نقطةكللى بأى الاكل هيبرد٣ نقطة
, "اكملا طعامهما٣ نقطةانقضى النهار سريعا ٣ نقطةثم خرجا ٣ نقطةذهبا ليتمشيا سويا على الكورنيش ٣ نقطةتناولا غذائها خارجا٣ نقطةثم ذهبا ليتأملا لحظة الغروب ٢ نقطة<لس آسر بجواره سمية ٢ نقطةالتى احتضنها بذراعه ٣ نقطةوضعت رأسها على صدره الحنون٣ نقطة"
, آسر : منظر الغروب فى مصر غير ٣ نقطة
, سمية : بس مصر مفيهاش نافورة زى دى ٢ نقطة
, آسر : ههههه٣ نقطةعارفة يا سمية لما كنت فى امريكا ٣ نقطةكنت بدور على اى مكان فيه مصريين واروح اشوفهم٣ نقطةاى مطعم حتى لو الاكل بتاعه وحش اروحه ٣ نقطةمجتمعى كله اجانب صحابى دكاترتى ٣ نقطةياااه الغربة وحشة اوى ايا كان سببها ٢ نقطة
, سمية : انا كمان كنت متغربة ٣ نقطةكنت لما بروح القاهرة وابعد عن بابا وماما والبلد واخواتى ٣ نقطةكنت بحس بالغربة بالوحدة حتى الكلية ٣ نقطةانا الوحيدة اللى كنت من البلد فى الكلية ٢ نقطةمتأقلمتش مع حد هناك ٢ نقطةكنت بحس بالغربة بردو ٣ نقطةولما تيجى الاجازة ٢ نقطةاكون زى العيل الصغير اللى كانت تايه ودلوقتى هو رايح لمامته ٣ نقطةلبيته ٣ نقطة
, آسر "يقبل جبهتها " : عايزة نرجع البلد ونعيش هنناك ٣ نقطة
, سمية : انا عارفة انك بتحب القاهرة وكمان طنط ميرفت ٣ نقطةانا عايزة اكون معاك فى المكان اللى انت بتحبه ٢ نقطة
, آسر : يعنى انتى موافقة نقعد مع ماما ؟
, سمية : دوو والدتك وانت كل اللى ليها فى الدنيا بعدالمولى عز وجل ٣ نقطةطبعا موافق انت متعلق بطنط اوى وهى كمان ٢ نقطةاستحالة اككون سبب فى بعدك عن بعض ٢ نقطة
, آسر : طيب وكلامها ليكى ٢ نقطة
, سمية : الدنيا تهون معاك يا آسر ٤ نقطةبس "لا تغرب أحدا رآك وطنا " ٣ نقطة
, آسر : تصدقى مكنتش فاكر انك بتعرفى تقولى كلام حلو كده زى البنات٢ نقطة
, سمية "بضيق مصطنع ": ليهه يعنى شايفنى غضنفر قدامك٢ نقطة
, آسر : شايفك طفلة بريئة٣ نقطةملاك٣ نقطةمعرفش
, سمية : الكلام الحلو ده كاتبهولك فى نوتس عندى من اول تقريبا مدخلت جامعة ٢ نقطة
, آسر "باستغراب شديد " : هو انتى تعرفينى من ايامها ؟؟
, سمية : ههههه لا ٣ نقطةبس قلبى بدء يدق وييقول عايز احب٢ نقطةقولتله خلاص حب حلال ٣ نقطةحب نصيبك اللى انت متعرفوش ٣ نقطةبدأت اتخيل لو انا مخطوبة هقول لخطيبى ايه ٣ نقطةعرفت ان المخطوبين ميصحش بينهم الكلام الصريح ده ٣ نقطةاه و**** بجد٤ نقطةقولت خلاص مفيش احسن من زوج المستقبل٣ نقطةوفضلت اكتب واككتب ٢ نقطةالاقى بيت شعر حلو اروح كتباه ٣ نقطةياااه الحمد لله انى حافظت على قلبى ليك انت ٣ نقطة
, آسر : انا آسف ٣ نقطة
, سمية : ليه ؟؟؟؟٣ علامة التعجب
, آسر : انا محافظتش على قلبى ليكى ٣ نقطة نقاء قلبك كتير عليا
, سمية "تنظر له بابتسامة ": قلبك دلوقتى فيه حد غيرى ؟؟
, آسر "بتنهيدة ":
,
, أحبك فجرا عنيد الضياء
, إذا ما تهاوت قلاع النجاة
, ولو دمر الزيف عشق القلوب
, لما عاش في القلب عشق سواه
, دعيني مع الزيف وحدي وسيفي
, وتبقين أنت المنار البعيد
, وتبقين رغم زحام الهموم
, طهارة أمسي وبيتي الوحيد
, أعود إليك إذا ضاق صدري
, وأسقاني الدهر ما لا أريد
, أطوف بعمري على كل بيت
, أبيع الليالي بسعر زهيد
, لقد عشت أشدو الهوى للحيارى
, و بين ضلوعي يئن الحنين
, وقد استكين لقهر الحياة
, ولكن حبك لا يستكين
, يقولون عني كثيرا كثيرا
, وأنت الحقيقة لو تعلمين
, سمية "برقة ": اذا ما ضعت فى درب ففى عينيك عنوانى ٤ نقطة
, آسر : **** يخليكى ليا ٣ نقطة
, سمية : آسر عايزة ارسم حنة ٢ نقطة
, آسر "باستغراب " : ترسمى حنة ازاى ٢ نقطة
, سمية : الست اهه بترسم للناس حنة ٢ نقطة
, آسر : انا بقرف منها ٢ نقطة
, سمية : خلاص ماشى مش مشكلة
, آسر "ينادى للسيدة ": ٢ نقطةلو سمحتى يا حجة ٣ نقطة
, السيدة : بغيت شئ يا وليدى ٢ نقطة
, آسر : ممكن ترسمى لمراتى حنة ٣ نقطة
, سمية "بصوت منخفض " : بس انت بتقرف منها ٢ نقطة
, آسر : هششش ٢ نقطةبس الرسمة متكونش كتير ٢ نقطة
, السيدة : معرسين جديد يا وليدى ٢ نقطة
, آسر"بابتسامة " : ايوة٢ نقطة
, السيدة : **** يبارك لكم ٣ نقطةهاتى يا بنتى يدك٢ نقطةراح اعملك رسمة ما شوفتيها بعمرك٣ نقطة
, " رسمت السيدة على ظهر يد سمية رسمة رقيقة للغاية ٣ نقطةفرحت سمية بها كثيرا كانت رائحتها كالمسك ٣ نقطة"
, آسر : يلا نروح نصللى المغرب فى المسجد ونروح مول البحر الاحمر او مجمع العرب اللى هنا بيقولوا عليهم كويس٢ نقطة
, سمية : حاضر يلا٣ نقطة
, " ذهبا اديا فرضهما ثم ذهبا للمراكز التسوق ٢ نقطةاشتريا هدايا للجميع ٣ نقطةتجولا كثيرا بين المحلات التجارية ٣ نقطةاذن العشاء اديها فرضهما ٣ نقطةثم ذهبا ليكملا ٣ نقطةاجهدت سمية كثيرا ٢ نقطة"
, آسر : سمسمة اقعدى هنا انتى لفيتى كتير ٢ نقطة
, سمية : هو انت لسة عايز تشترى حاجة تانية ؟؟
, آسر : ايوة ٢ نقطةواحد صاحبىى قاللى على حاجة٣ نقطةاقعدى استنينى هنا ٢ نقطة
, سمية "بخوف " : هخاف اقعد لوحدى هنا ٢ نقطة
, آسر : متخافيش يا بابا هنا قسم العائلات٣ نقطةولو حصل حاجة اتصلى بيا ٣ نقطةخدى الفلوس دى خليها معاكى ٢ نقطة
, سمية : خليهم٣ نقطةانا معايا الحمد لله
, آسر"قبل جبهتها " : بطلى غلبة ٣ نقطةيلا مع السلامة ٣ نقطة
, " جلست سمية على طاولة كان بجوارها طاولة عليها عائلة ٣ نقطةذهب الاب والام تاركين ابنهم الاصغر مع سمية قليلا٣ نقطةكان عمره تقريبا 5 سنوات٤ نقطة"
, سمية : ازيك ؟؟
, الطفل : الحمد لله والشكر
, سمية : اسمك ايه ؟؟؟
, الطفل : فيصل وانتى ايش اسمك ؟؟؟
, سمية : انا سمية ٤ نقطة
, فيصل : اختى سمية ممكن تنفخيلى البالون هذا؟؟
, سمية : معلش يا حبيبى انا مقدرش٣ نقطةلما بابا و ماما ييجوا خليهم يعملوهالك
, يصل "بزعل طفولى ": بس انا ابى العب بها الحين ٣ نقطة
, سمية :معلش يا فيصل لما ييجوا يا حبيبى ٣ نقطة
, فيصل : خلاص انا ما ابى اجلس هنى٤ نقطة
, سمية : هتروح فين ٢ نقطة
, فيصل : ودى ارووح صالة الالعاب هناك٣ نقطة
, سمية : لما بابا وماما ييجوا ٣ نقطة
, فيصل "ببكاء " : ودى العب مثل ربعى ٤ نقطةودى العب
, سمية "**** يسامحك يقولوا خطفاه " : يا حبيبى بطل عياط الرجالة مبيعيطوش٣ نقطةاتفضل شوكولاتة اهه
, فيصل : ما ابى ٢ نقطةما ابى ٣ نقطةابى امى وابوى٣ نقطة
, سمية : طيب بس يا يا بابا بطل عياط ٣ نقطةزمانهم جايين٢ نقطةبطل عياط٢ نقطةعشان خاطرى
, فيصل : نفخيلى البالون **** يخليكى ٣ نقطةالاولاد كلهم منفخينه الا انا٣ نقطة
, سمية "بتردد " : طيب وهتبطل عياط ٣ نقطة
, فيصل : اى و**** ما راح ابكى ابد٣ نقطة
, سمية : طيب هعملهولك بس مش هخليه كبير اوى ٢ نقطةماشى ؟؟
, فيصل : انا راح اكمله٣ نقطة
, " امسكت سمية بالبالون وبدأت تنفخ به لم تنفخ كثيرا ولكنها تعبت اكثر ٣ نقطة"
, سمية "بتعب " : اتفضل يا حبيبى ٢ نقطة
, فيصل : بس هذا صغير مرة ٣ نقطة
, سمية : معلش يا حبيبى ٢ نقطةانا مش قادرة ٣ نقطة
, " هنا أتى والديه ٣ نقطة"
, الام :ك عسى ما عذبك ٣ نقطة؟؟
, سمية : لا **** يخليه ٣ نقطة
, الاب : ويه عليك ٣ نقطةليش منفخ ه البالون فيصلوه٣ نقطة
, سمية : فضل يعيط لحد معملتهوله ٢ نقطة
, الام : و**** هذا كل 5 دقايق بده بالون ٤ نقطة
, **** يهداه بس٣ نقطةالسموحة منك يا اختى و**** انه فشلنا٢ نقطة
, سمية : ولا يهمك٤ نقطةربنا يخليه ليكم٣ نقطة
, " كان آسر يقصد محلا معينا ٣ نقطةاشترى ما اراده ثم اعاد ادراجه لسمية ٣ نقطةكانت تجلس على الطاولة تشعر بتعب شديد ٣ نقطةفكرت بحالتها ٣ نقطةماذا ستفعل انتزوجت آسر ٣ نقطة هل ستمرض كل يوم هكذا ٣ نقطةتتمنى ان تعيش حياة طبيبعية تتمنى ٣ نقطةانسابت دموعها ٢ نقطةاسندت رأسها بكفها على الطاولة ٣ نقطةومسحت وجهها بالمنديل ٣ نقطةأتى آسر ٣ نقطةكانت تجلس وظهرها له ٣ نقطةاقترب منها٤ نقطةجلس بجوارها ٣ نقطة"
, آسر : اتأخرت عليكى٣ نقطة
, سمية "وهى تمسح عينيها بالمنديل توارى ما بهم " : لا ابدا ٣ نقطةيلا نمشى ٣ نقطة
, آسر "بقلق " : صوتك متغير ليه كده ؟؟
, سمية : لا ولا حاجة٣ نقطةيلا بس ٢ نقطة
, آسر " بقلق شديد رافعا وجهها اليه " : انتى بتعيطى ليه ٣ نقطةمالك ؟؟
, سمية "بصوت مبحوح " : يلا نروح ارجوك ٣ نقطة
, " ذهبا الى الفندق كانت طوال الطريق لا تتحدث تنظر فق من خلال النافذة ٣ نقطةوصلا الى الفندق كان يبدو عليها التعب الشديد كان آسر فى حيرة من أمره كان قلقاعليها للغاية ٣ نقطةدخلا غرفتهما ٣ نقطةجلست سمية على اولكرسى قابلها ٣ نقطة"
, آسر "بخوف " : سمية اجيبلك دكتور ٣ نقطةها ٢ نقطةسمية ٢ نقطة
, سمية"بصمت متقطع " : آسر٣ نقطةهاتلى الدوا ٢ نقطة ع الكومدينو٢ نقطة
, "اتى لها آسر بالدواءسريعا ٣ نقطةأخذته سمية ٢ نقطةحملها آسر وسدحها على الفراش ٣ نقطةثم جلس بجوارها ٣ نقطةاعطته ظهرها ثم بدأت دموعها تنساب حتى نامت٣ نقطةكان لا يدرى ما بها ٣ نقطةفضل عدم الخوض باعماقها الان ٣ نقطةكان يعلم انها تبكى مرضها تبكى حياتها ٤ نقطة ظل بجوارها حتى استقرت انفاسها ٣ نقطةواسنغرقت فى النوم ٣ نقطةنهض آسر وابدل ملابسه ٣ نقطةثم توجه نحوها خلع حجابها بهدوء ثم نام بجوارها يحتضنها ٣ نقطةاستيقظا لصلاة الفجر ٣ نقطةاديا فرضهما فى جماعة ثم جلسا يتلوان الاذكار ٤ نقطةانتهى آسر ثم سحبها لاحضانه بدون اى سابقة كلام ٣ نقطة"
, آسر : قلقتينى عليكى امبارح ٣ نقطةينفع كده ٣ نقطة
, سمية : انا اسفة
, آسر : ايه اللى حصل امبارح تعبك كده٤ نقطة؟؟
, سمية "بصوت مختنق " : معرفش٣ نقطةكل ده عشان عملت بالون لطفل كان فى المجمع ٣ نقطة
, آسر"بعصبية بسيطة واندفاع " : انتى بتستهبلى ٣ نقطةده الواحد السليم بيتعب منها ٣ نقطةافرض كان جتلك الازمة لا قدر ****
, سمية "بدموع بسيطة " : يا آسر انا كده مش هقدر اسعدك ٣ نقطة
, آسر "بنفاذ صبر مقاطعا اياها ": و**** العظيم لو بأيتى تفتحى الموضوع ده هيكون ليا تصرف تانى ٣ نقطةسامعة ٣ نقطة
, سمية : حاضر
, آسر : على فكرة طيارتنا بكرةة ان شاء ****
, سمية : بس كنت قولتلى انها النهاردة ٣ نقطة
, آسر :حصل شوية تعديلات٣ نقطةالمهم يلا نقوم ننام٢ نقطة
, سمية : مش هتقرا الورد ؟؟؟
, آسر : هنقراه ع السرير سوا .يلا٢ نقطة
, سمية "بابتسامة " : حاضر
, " انقضى النهار سريعا وبدأت سمية ترتتب اغراضهما ٨ نقطة"
, سمية : آسر ٢ نقطةالكيس اللى انت جبتهه ده افضيه ولا اعمل فيه ايه ؟
, آسر "بسرعة " : لالالالا الا ده ٢ نقطةهاتيه انا هحطه عندى اخاف انسى اديه للراجل وهو منبه عليا٣ نقطةكده احسن يكون قدام عينى ٢ نقطة
, سمية "باستغراب شديد " : خلاص ٢ نقطةبراحتك ٤ نقطة
, "انتهت سمية من ترتيب اغراضهما٢ نقطةوانقضى الليل بسرعة البرق ثم اتى الصباح تجهزا ليلحقا بالطائرة ٤ نقطةركبا طائرتهما ٣ نقطةثم انقضت الرحلة سريعا حتى هبطت الطائرة بارض مصر الحبيبة ٣ نقطة"
 
الفصل الرابع والستون


"انتهت سمية من ترتيب اغراضهما٢ نقطةوانقضى الليل بسرعة البرق ثم اتى الصباح تجهزا ليلحقا بالطائرة ٤ نقطةركبا طائرتهما ٣ نقطةثم انقضت الرحلة سريعا حتى هبطت الطائرة بارض مصر الحبيبة ٣ نقطةلم يخبر آسر احداا سوى يوسف وامره هو الاخر ان لا يخبر احدا ٤ نقطةكان ينهى اجراءات الوصول بينما كانت سمية تنتظره جائت سيدة يبدو انها فى العشرينات من العمر تحمل طفلتها الرضيعة ٢ نقطةجلست بجوارها ٢ نقطةكان يبدو عليها الرقى الشديد٣ نقطةجذب انتباه سمية الطفلة ٤ نقطةابتسمت لها سمية فبادلتها الطلفلة واخذت تنظر اليها وتبتسم٢ نقطةانتبهت امها ٣ نقطة"
, سمية : ماشاء **** **** يبارك لك فيها٢ نقطةماشاء **** عسولة٢ نقطةز
, الام "بابتسامة " : متشكرة جدا ٣ نقطةانتى متجوزة؟؟
, سمية "بابتسامة " : الحمد لله٣ نقطة
, الام : **** يرزقك ببنت عسولة زيها ٣ نقطة
, سمية "بابتسامة باهتة " : ان شاء **** ٢ نقطة
, الام "تمد يدها لسمية " :انا ريم ٣ نقطةودى ندى ٣ نقطةوانتى ؟؟؟
, سمية : انا سمية ٢ نقطةتشرفت بيكم٣ نقطة
, "جاءرجلا مقتربا منهم٤ نقطةلم ينتبه لمن تجلس بجوار زوجته٣ نقطةاقترب منها ٣ نقطة"
, الزوج : يلا يا ريم ٣ نقطة
, ريم : حاضر يا حبيبى ٣ نقطةسعيدة جدا بمعرفتك يا سمية ٣ نقطة
, سمية : وانا اسعد٣ نقطةمع السلامة يا ندى ٣ نقطة
, " يعرف الصوت نعم ٢ نقطةانه يعرفه لكن من٣ نقطةسمية ٢ نقطةمن سمية ؟؟٢ نقطةاهى تلكك ٣ نقطةرفع ناظريه ليجدها٣ نقطة"
, الرجل "بدهشة " : دكتورة سمية٣ نقطةال٢ نقطةالفيومى ٢ نقطة ٥ علامة التعجب
, "رفعت سمي وجههالتجده شخصا ما ٢ نقطةتعرفه ٣ نقطة"
, سمية"باستغراب " : ايوة يا فندم ٣ نقطةحضرتك تعرفنى ؟؟؟
, طارق : انا طارق٢ نقطةوكيل النيابة ٢ نقطةفاكرة قضية قدرى عليان ٣ نقطة
, سمية "بتعجب" : ايوة ايوة ٣ نقطةاهلا وسهلا بحضرتك٢ نقطة
, طارق : ريم مرراتى ٢ نقطةدى الدكتورة اللى كنت حكيتلك عنها فى قضية ابن قدرى عليان٢ نقطةفاكرة ٢ نقطة
, ريم : ايوة افتكرت ٢ نقطةانا سعية جدا انىقابلتك ٣ نقطةطارق حكالى عنك كتير ٣ نقطة
, سمية "بحرج " : وانا اسعد٢ نقطةاستاذ طارق وقف معايا يومها **** يبارك فيه٢ نقطة
, طارق : انا وقفت مع الحق ٢ نقطة
, "هنا جاء آسر ٢ نقطةاستغرب كثيرا عندما وجدها تقف بجوارهم ٣ نقطةاقترب اكثر منهم ٣ نقطة"
, آسر "ينظر اليهم بتساؤل ": السلام عليكم٣ نقطةيلا يا سمية ؟؟
, طارق "مد يده يسلم عليه " : طارق الحسينى ٣ نقطةوكيل نيابة ٢ نقطة
, آسر "مستغربا " : اهلا وسهلا ٣ نقطةآسر الفيومى ٢ نقطة
, طارق : اخو دكتورة سمية ؟؟؟؟
, آسر "باستغراب " : هو حضرتك تعرف دكتورة سمية ؟؟
, طارق : انا اللى كنت بحقق فى قضية ابن قدرى عليان ٢ نقطةتشرفت بحضرتك جدا ٢ نقطة
, آسر : الشرف ليا ٣ نقطةبس انا زوجها مش اخوها ٢ نقطة
, طارق "بدهشة " : معقولة ٢ نقطةالف مبروك ٣ نقطة
, ريم طبصوت خافت " : طارق يلا ٢ نقطةمامى مستنية برة ٣ نقطة
, طارق : فرصة سعيدة و**** ومبروك يا دكتورة ٤ نقطةولو احتاجتم اى حاجة اتفضل كارتى يا استاذ آسر ٢ نقطةعن اذذنكم
, "التقط منه آسر الكارت وبحدة "
, آسر "بحدة " : شكرا احنا أسعد ٣ نقطة
, "غادر طارق برفقة زوجته ٤ نقطةبينمما ظل آسر يتابعه حتى انصرف ٣ نقطةلاحظت سمية انزعاج آسر ٣ نقطة"
, سمية : آسر ٣ نقطةيلا ٣ نقطة
, آسر "بحدة " : مين طارق ده يا سمية ؟؟
, سمية : زى ما قالك ٣ نقطة
, آسر "بشك ": كان فيه حاجة بينكم ٣ نقطة؟؟؟
, سمية "بغصة " : يلا يا آسر نكمل كلامنا فى الطريق٣ نقطة
, " ركبا السيار ثم خرجا من محيط المطار والصمت الآسر يخيم٣ نقطةاوقف آسر سيارته ٣ نقطةثم قال لها ٢ نقطة"
, آسر : ممين طارق ده بالضبط ؟؟؟
, سمية "بعتاب " : اعتقد ان حتى لو طارق كان فيه بيننا حاجة فده فى الماضى مش الحاضر ٣ نقطة وبعدين هو اى حد يقف معايا ويتكلم يبأى كان فيه حاجة بيننا٣ نقطةده كان مع مراته وبنته ٣ نقطةسؤالك مش فى محله يا باشمهنس
, آسر"بتصميم" : طريقته معاكى كانت باينة انه يعرفك كويس جدا٣ نقطةسؤالى فى محله جدا ٣ نقطة
, سمية : عشان الموضوع ده ميتفتحش تانى٣ نقطةطارق كان كلمنى انا وعمو خليل انه عايز يتقدملى وانا رفضت وهو قابل كده باحترام جدا
, آسر : ورفضتى ليه ؟؟؟
, سمية "بتنهيدة وألم " : رفضت عشان تكون حياته زى ما انت شايفها ٣ نقطةزوجة واولاد ٣ نقطةاسرة كاملة٣ نقطةرفضت عشان مظلموش٣ نقطةارتحت دولوقتى لما عرفت مين طارق ده
, "انزعج آسرمن نفسه كثيرا بل لامها اكثر ٤ نقطةانهت سمية حديثها بغصة وحزن جعلا دمعتها تترقرق مرة أخرىعلى وجنتها٣ نقطةانتبه لها آسر ٣ نقطةمسحها لها ٢ نقطةثم احتضنها وقبل رأسها ٤ نقطة"
, آسر : استحملى بأى غيرتى ٤ نقطةاعمل ايه يعنى ٢ نقطة
, سمية : ده انسان محترم وكان معاه اسرتهوكان بيكلمك كمان بأدب وذوق ٢ نقطةمفروض متظنش كده
, آسر"يمسك يوجهها " :طيب معلش٣ نقطةانا عارف انى زودتها٣ نقطةبس و**** غصب عنى٢ نقطةانا اساسا بغير خلقة ما بالك بأى حبيبتى ٣ نقطةده نا اغير عليها من الهوا٣ نقطةمتزعليش عشان خاطرى
, سمية "بابتسامة خجلى " : مش زعلانة خلاص٣ نقطة
, آسر : لالسة زعلانة٣ نقطة
, سمية :لا و**** مش زعلانة خلاص٣ نقطة
, آسر : اثبتيلى طيب٣ نقطة
, سمية :انا حلفت٢ نقطة
, آسر : مصدقك يا ستى بس عايز اثبات بردو ٢ نقطةان قلبك صافى
, سمية "بابتسامة " : اثبات ايه ده بأى ؟؟؟
, آسر : اثبات مشهور جدا ٣ نقطة
, سمية : ايه هو يعنى .؟؟
, آسر : قوليلى مش زعلانة يا حبيبى ٣ نقطة
, سمية "بوجه خجل " : نعم ٤ نقطةلا طبعا ٢ نقطة
, آسر " بمفاجئة مصطنعة " : ايه هو انا مش حبيبك؟؟؟
, سمية : لا بس٢ نقطة
, آسر "مقاطعا اياها " :خايف حصللى حاجة قبل ما اسمعها بللى ريقى عشان خاطرى٣ نقطةادينى تصبيرة
, سمية "بخجل شديد " : آسر٣ نقطة**** احنا فى الشارع
, آسر : على فكرة بأى بيقولوا حاجات اكتر من كده فى الشارع ٣ نقطةمش هو ده الممنوع يعنى ٣ نقطةها هاسمعها ولا اخللى عربيتنا سينما ابيض واسود للرايح والجاى
, سمية : انت مترضاش ٤ نقطةانا عارفة ٢ نقطة
, آسر "اقترب منها ": ليه بأى مراتى ٣ نقطةارضى وارضى وهتشوفى
, "ابتعدت سمية عنه حتى التصقت بالباب "
, سمية "بخجل شديد ":آسر احنا فى العربية مينفعش كده
, آسر "يقترب اكثر " : اعملك ايه طيب٣ نقطة
, سمية "باستسلام وبسرعة " :خلاص خلاص هقولها٣ نقطة
, آسر " ابتعد قليلا " : يلا قولى ٣ نقطة
, سمية "بارتباك " : طيب ودى وشك الناحية التانية ٣ نقطة
, آسر : ههههههه وشى ولا ودنىى ٥ نقطةانا بقول اننا نتعدل شوية عشان كده مش هنسلك ٣ نقطةقولى يلا .
, سمية "بخجل شديد " : طيب٢ نقطةا٢ نقطةاا
, آسر "يقترب مرة أخرى " : طيب انا هوريكى ٢ نقطة
, سمية "بسرعة " :خلاص خلاص٤ نقطةيا حبيبى ٣ نقطة
, آسر "يهمس لها " :تانى ٣ نقطة
, سمية "بخجل " : تؤ٢ نقطةهى بتطلع مرة واحدة ٢ نقطة
, آسر "بتهديد " :لكن ليكى يوم يا سمية و**** مهتفلتى منى ٣ نقطة
, سمية ٣ نقطةهسيبك لانى اتاخرت
, سمية :اتاخرت على ايه ٣ نقطة
, آسر :عندى مشوار مهم للشركة٣ نقطةهوديكى على طنط مها تسلمى عليها وهرجع آخدك ٣ نقطةعندك مانع ؟؟؟
, سمية : طيب نروح تريح جسمك وتروح ٢ نقطة
, آسر : ما هو انا لو روحت مش هطلع من البيت اساسا٤ نقطةانا بقول اوديكى على طنط احسن ٤ نقطة
, سمية : طيب انا هتصل بماما الاول٣ نقطة
, " هاتفت سمية والدتها فرحت كثيرا برجوعها واخبرتها ان اختها بالمنزل ايضا أكمل آسر طريقه الى منزل سمية ٤ نقطةوصلا الاثنين استقبلتهم مها بالترحاب الشديد ٣ نقطة"
, مها : يلا يا حبايبى الغدا جاهز٢ نقطة
, آسر : اسمحيلى انا يا طنط ٣ نقطةعندى مشوار مهم ٣ نقطة
, مها :يا ابنى انت لسة راجع من السفر ٣ نقطةتعالى بس ريح شوية واتغدا معانا٢ نقطة
, آسر : تسلميلى يا طنط ٣ نقطةبس سامحينى ٢ نقطةعندك سمسمة هتقوم بالواجب٣ نقطةيلا عن اذنكم
, سمية : طيب هترجع امتى ؟؟
, آسر : مش هطول ان شاء **** ٣ نقطة
, "انتظر آسر وظل ينظر لسمية شعرت مها فاسنأذنت للدخول ٣ نقطة"
, مها : طيب انا هدخل يا اولاد عن اذنكم ٣ نقطة
, "دخلت مها بينما ظلا الاثنان٤ نقطة"
, سمية : واقف ليه روح على مشوارك ٤ نقطة؟؟
, آسر "اقترب منها وحوط خصرها بيديه " : مش هاين عليا ٢ نقطة
, سمية "تبعده عنها بخجل شديد " : على فكرة فى عمال فى الجنينة ٣ نقطةمينفعش كده ٣ نقطة
, آسر "يشد أكثر " : مراتى محدش له دعوة ٣ نقطة
, سمية " بارتباك شديد " :لا و**** مينفعش كده خالص ٣ نقطة
, آسر "يقبل رأسها " :هههههه **** يصبرنى عليكى ٣ نقطةخدى بالك من نفسك وكللى كويس وومتنسيش دواكى ٣ نقطة
, سمية "برقة " : حاضر ٢ نقطةوانت كمان خللى بالك من نفسك٢ نقطة
, آسر : معلش انا عارف انه مكنش ينفع اسيبك بس غصب عنى ٣ نقطة
, سمية"بتلقائية " : ماما اساسا وحشانى واخواتى ٢ نقطةروح ياحبيبى **** معاك
, آسر " مندهشا " : حبيبى ؟؟؟ قولتهالى مرتين النهاردة ٣ نقطةابو الهول نطق ٢ نقطة
, "خجلت سمية كثيرا فضربته على كفه بخفه"
, سمية :طيب روح بأى٣ نقطة
, آسر "قبل رأسها " : فى رعاية **** ٣ نقطة
, " غادر آسر بينما كانت هناك اعين تراقبهما٤ نقطة"
, ملك : مش قولتلك يا ماما عشان تصدقى بس ٢ نقطة
, مها "بسعادة " : الحمد لله و**** كنت قلقانة عليها اوى يا ملك من آسر بس باين عليه بيحبها ٣ نقطة
, ملك "بثقة " : امال لو عرفتى اللى آسرعامله ليها النهاردة ٢ نقطة
, مها "باستغراب " :عامل ايه ؟
, ملك"تقبل امها " : لاااا دى مفاجأة ٣ نقطةسلام اروح اشوف اختى بأى
, مها : يا بت انتى بأيتى ام ولسة هبلة ٣ نقطةيارب صبرنى ٣ نقطة
, "خرجت ملك لتستقبل اختها ٢ نقطةركضت نحوها ٣ نقطةواحتضنتها "
, ملك : هو من لقى احبابه نسى الغلابة اللى فى البيت
, سمية : ههههه و**** وحشتونى جدا ٣ نقطةانتى هنا من امتى ؟؟
, ملك : من زمااان ٢ نقطةالمهم تعالى احكيلى عملتوا ايه تعالى تعالىى ٢ نقطة
, مها : بت يا ملك سيبى اختك ترتاح٤ نقطةيلا يا سمسمة الغدا جاز ونكمل كلامنا على السفرة ٣ نقطة
, " جلست مع اختها ووالدتها ٣ نقطةتناولا غذائهما وهما يتحدثان ٣ نقطةطلبت منها والدتها ان تصعد لترتاح قليلا ٣ نقطةصعدت سمية الى غرفتها ٣ نقطةاغتسلت وابدلت ثيابها ثمم نامت ٤ نقطةبينما كان يتحدث مع صديقه ٢ نقطة"
, يوسف : طيب اقابلك فين ؟؟؟
, آسر : فى النادى انا جمبه اساسا ٢ نقطة
, يوسف : طيب امرى لله على فكرة ده كله عشان خاطر سمية
, آسر :اخلص ٢ نقطةانا مستنيك سلام ٣ نقطة
, "ما هى الا دقائق حتى قدم يوسف ٣ نقطة"
, يوسف : السلام عليكم ٣ نقطة
, آسر : وعليكم السلام ٢ نقطة
, يوسف "يحتضنه " : حمد لله على السلامة تقبل **** ٢ نقطة
, آسر : منا ومنكم٣ نقطةواحشنى و****
, يوسف " وهو يجلس " : متشوفش وحش٢ نقطة
, آسر : تشرب ايه ٣ نقطة؟
, يوسف : عصير ٢ نقطة
, آسر : ههههه بردو طيب ٢ نقطةجارسون ٣ نقطةاتنين عصير مانجو٣ نقطة
, يوسف : الفستان جه على فكرة الصبح
, آسر : عارف ٣ نقطةالمهم الدعوات فين ؟؟؟
, يوسف : وزعتها امبارح وكله تمام٤ نقطةمتقلقش سمية فين
, آسر: عند طنط مها ٣ نقطةمى هتروحلهم امتى ؟؟
, يوسف : هتصللى العصر وتروح ان شاء **** ٣ نقطة
, آسر : كويس ٢ نقطةوالفيلا جهزتوها ٣ نقطة
, يوسف : ايوة الحمد لله ٣ نقطةالفرش جه وكل حاجة تمام متقلقش حتى مكتب التخديم هيبعت شغالة ان شاء **** بعد يومين ٢ نقطةوكله تمام متقلقش٢ نقطةبس ايه يا عم الافكار دى٣ نقطةلم نعهدك كذلك هههههه
, آسر : اتلم بدل ما المك انا ٣ نقطة
, يوسف : طيب طيب ٢ نقطةمفكرتش رد فعل طنط هيكون عامل ازاى ؟؟؟
, آسر "بهدوء " : توقعت وعارف هيكون عامل ازاى ٢ نقطةبس انا مش هبعد عنها على طول ٤ نقطةهقضى معاها الاجازة ٢ نقطة
, يوسف : انت قولت لسمية انكم هتنقلوا؟؟؟
, آسر : لمحت ليها بس هى قالت لا خلينا مع طنط هى متعلقة بيك والكلام ده
, يوسف "باستغراب " : معقولة ٣ نقطة؟؟
, آسر "بابتسامة " : ايوة ٤ نقطةتخيل ٢ نقطة
, يوسف " وقد اراد استفزازه" : يا عينى يا عينى صدقنى لو سمية مش مراتك كنت اخدتها وروحت كتبت عليها عدل
, آسر "بعصبية خفيفة " : تتخرم عينك متلم نفسك يا لا٢ نقطةو**** اقلب الطرابيزة فوق دماغك٣ نقطة
, يوسف "مازحا ": عينى يا عينى ٤ نقطةبتغير يا بيضة **** النبى أحسن ٤ نقطة
, آسر "بنفاذ صبر " : امشى من وشى ٢ نقطةمش عايز اشوفك قدامى ٤ نقطة
, يوسف : هههههه خلاصر خلاص٣ نقطةتعالى عشان تشوف التجهيزات ٣ نقطةونتغدى سوا ولا هتروح لسمية ؟؟
, آسر : لا هاتصل بيها٣ نقطةمش عايز اشوفها غير هناك ٣ نقطةيلا ٢ نقطة
, " مشى الاثنان توجها لمنزل يوسف ٣ نقطة"
, يوسف : تعالى يا آسر مفيش حد غريب ٢ نقطة
, آسر : عارف يا خفة ٣ نقطة
, مديحة : ايه ده ؟؟ آسر ٢ نقطةحمد لله على السلامة
, آسر : **** يسلم حضرتك يا طنط
, مديحة : امال فين سمية ٣ نقطةنفسى اشوفها من كلام الولاد عنها ٣ نقطة
, يوسف : يا ماما هتشوفيها النهاردة ان شاء **** نسيتى ولا ايه ؟؟؟
, مديحة : يوووه و**** نسيت يا حبيبى٣ نقطةربنا يباركلكم يا آسر يارب ٢ نقطةانا وأدهم ان شاء **** نكون اول ناس
, يوسف "يغمز لها " : ادهم ها٢ نقطةو**** باين عليكم عايزين تجددوا شبابكو من ورايا٢ نقطة
, آسر "يضربه بخفة على رأسه " : ما تلمم نفسك فى يومك ده٢ نقطةانا معرفش مستحملينوه ازاى ده٣ نقطةامال مى فين ؟
, مديحة : فوق بترضع محمود٣ نقطةادخل يا حبيبى ريح
, يوسف : ماما ٢ نقطةلو توصيلنا على غدا معتبر كده يرم عضمه الباشا فرحه النهاردة ومش عايزين فضايح ههههه
, آسر : اتقضلى يا طنط حضرتك ٣ نقطة
, مديحة : ههههه ماشى يا حبيبى ٣ نقطةعن اذنكم يا اولاد
, "استأذنت مديحة بينما جذب آسر يوسف من ياقة قميصه وادخله الصالون ثم دفعه لاقرب كرسى ٢ نقطة"
, آسر : ما هو انت مش عايز تجيبها لبر فى يومك ده ٢ نقطة
, يوسف : ههههه هو انا قولت حاجة٣ نقطةده انا غلباااااااان
, آسر "يشمر اكمامه " : كده طيب و**** لارجعك لايام مكنت طالب عندى ٣ نقطة
, يوسف :**** خلاص و**** ههههههه هحترم نفسى خلاص ٣ نقطة
, " طرق الباب ثم دخلت مى ؟٤ نقطة"
, مى "بابتسامة " صوتكم جاى لبرى ٣ نقطة
, آىسر "اقبل عليها ": جوزك عايز علقة ٣ نقطة
, مى "تحتضن اخاها " : حمد لله على السلامة ٣ نقطةمصر نورت
, آسر : منورة بيكى يا حبيبتى ٤ نقطةوحشتينى ٢ نقطةطمنينى محمود عامل ايه ؟؟
, مى : نايم فوق ٣ نقطةبس تعالى هنا شعرك راح فين ؟؟ ده بأى قصير خالص ٣ نقطة
, آسر : حلقته هناك لما كنا فى العمرة ٣ نقطةالمهم طمنينى ايه الاخبار ٣ نقطةانا مش مطمن لجوزك
, مى : يا حبيبى متقلقش كله تمام٣ نقطةوانا متفقة مع ملك على كل حاجة هروحلها بعد العصر ان شاء **** تككون سمسمة ارتاحت متقلقش خالص ٤ نقطة
, آسر : مى عشانن خاطرى خللى بالك انا مش عايز غلطة النهاردة ٢ نقطة
, يوسف : انا بقول انك وقعت ومحدش سمى عليك.
, آسر "بنفاذ صبر " : اللهم طولك يا روح٣ نقطةالمهم الفستان هنا ؟؟
, مى : ايوة بس مش هتشوفوه٣ نقطةهتشوفوه عليها
, آسر : عايز اتاكد
, مى : الفستان تحفة فنية اساسا٣ نقطةفاطمن٣ نقطةتعالى اتغدى وخدلك دش والبس بيجامة من عند يوسف وريح عندنا يوم طويل النهاردة
, آسر : البدلة بتاعتى فين هنا ؟؟؟
, يوسف "يضرب رأسه " : اوبااا٣ نقطةبدلك فى البيت عندكم٢ نقطة
, آسر : طيب ٣ نقطةانا هروح البيت واجهز من هناك٤ نقطةعن اذنكم
, مى ك لا عشان خاطرى اتغدى معانا ويوسف هيروح يجيبها٣ نقطةعايزين نفاجئ ماما كمان ٢ نقطةهتتبسط جدا
, آسر "بشك" : تفتكرى ؟؟؟
, مى : متقلقش ٢ نقطةهى ماما طبعها كده بس بتحبك وانت عارف غلاوتك عندها اد ايه ٣ نقطةكلها يومين وتحب سمية وتكون معاها زى العسل ٣ نقطةولما تشوف ولادكم حواليها هتتغير خالص صدقنى ٣ نقطةاعز الولد ولد الولد زى ما بيقولوا
, آسر "بسخرية " : يعنى هى مش هتحبها غير لما تشوف احفادها ٢ نقطةانا مش عارف اعمل ايه مع ماما
, يوسف : سيبكم بس من الكلام ده ٢ نقطةانا مش رايح جايب حاجة مش خدام عيلة الفيومى انا
, مى "بدلع " : سوفة حبيبى ٣ نقطةعشان خاطرى
, يوسف : انسى ٣ نقطة
, مى "بدلع اكثر " : اخص عليك٤ نقطةكده اهون عليك تكسفنى ٣ نقطة
, يوسف : ايوة يا حبيبتى ٢ نقطة
, مى"بزعل مصطنع ": طيب يا يوسف ٣ نقطةانا هروح مع آسروخليك مع ابنك بأى على فكرة انا نسيت اغيرله .غيرله وحضرله الرضعة يلا يا آسر
, يوسف "بسرعة " : خلاص خلاص ٤ نقطةعايزين البدلة وايه تانى ؟؟؟
, مى /آسر : ههههههههه
, " انقضى النهار سريعا ثم اذن العصر ٢ نقطةذهبت مى لمنزل والد سمية ٢ نقطةكانت سمية نائمة استقبلتها ملك ٣ نقطة"
, مى : فين سمية ؟؟
, ملك : نايمة فوق٣ نقطةهاطلع اصحيها
, مى :مااشى بسرعة ٤ نقطةورشا جاية ورايا٣ نقطة
, ملك : هى هتيجى هنا ولا الفيلا هناك
, مى : لا هنا لان آسر هناك بيحضرها٣ نقطة يلا بس صحيها عشان منتأخرش ٢ نقطة
, ملك : طيب طيب ٢ نقطة
, " صعدت ملك لتوقظ سمية٤ نقطة"
, ملك :سمية سمية ٣ نقطةسمسمة ٢ نقطةقومى يلا ٢ نقطة
, سمية "بصوت نائم " :آسر جه ؟؟
, ملك "بضحكة مكتومة " :لا ٣ نقطةبس اتصل وقال هيتأخر ٢ نقطةقومى بس صللى العصر٢ نقطةبسرعة المغرب هيأدن٣ نقطة
, سمية"بفزع " : ايه المغرب ؟؟؟ طيب مصحيتينيش بدرى ليه **** يسامحك اوعى كده٣ نقطة
, ملك : بالراحة بالراحة ٣ نقطةالعصر لسة مأدن هههههههه
, سمية : طيب حرام عليكى خضيتينى ٣ نقطة
, ملك : قومى بس لان مبآش فيه وقت
, سمية :وقت لايه ؟؟؟
, ملك "تجذبها من السرير " :قومى بس آسر يزعل قومى ٢ نقطة
,
, سمية"بعدم فهم " : ليه ؟؟؟
, ملك :يوووووووووووه قومى يلا٤ نقطة
, "نهضت سمية ثم صلت العصر ما ان انتهت حتى دخلت ملك ٣ نقطة"
, ملك : اتفضلى يامى ٣ نقطةاتفضلى يا مدام رشا٢ نقطة
, مى :السلام عليكم
, سمية "بدهشة " : وعليكم السلام٣ نقطةمى ؟؟؟
, مى "تحتضن سمية ": هههههههه لا عفريتها٣ نقطةوحشتينى و****
, سمية :وانتى اكتر يا حبيبتى٣ نقطة
, مى : اوعى تكونى مدعيتيش ليا هناك٣ نقطة؟؟
, سمية :انا اقدر بردو ٢ نقطةامال فين محمود
, مى : سيبته مع يوسف ٢ نقطة
, سمية : وملك كمان سابت خالدمع عمرو٣ نقطةو**** انتوا عيال بجد
, مى / ملك : ههههههه
, مى : اتفضلى يا مدام رشا دى دكتورة سمية ٣ نقطة
, سمية "تهمس لمى " : مين دى ؟؟؟
, مى "بهمس " : هتعرفى اسكتى بس ٣ نقطة
, رشا : اهلا يا دكتور٣ نقطةاتفضلى تعالى هنا ٣ نقطة
, "اجلستها رشا على كرسى التسريحة وأخذت تتأمل وجهها وتفحص بشرتها٣ نقطةوسمية تنظرلثلاثتهم بعدم فهم ٢ نقطة"
, رشا : طيب كويس٢ نقطةماشاء **** بشرتك زى بشرة الاطفال٤ نقطةمش هتحتاج شغل كتير٣ نقطةانا هعملك الماسك ده ربع ساعة ونشيله على طول وبعدين نكمل٢ نقطةفين الفستان ؟؟
, مى : معايا اهه٤ نقطة
, "فتحتمى علبة الفستان وفردته ٣ نقطةانبهرن جميعا به ١٠ نقطةلكن سمية فوجئت انه نفسه الذى اعجبها ذات يوم وطبعت صورته على جهازها ٣ نقطة http:٢ شرطة مائلةfiles2.fatakat.com/2013/3/13646209891801.jpg
, كانت الطرحة من نفس القماش ولكن تطريزها الفضى اطرافها ٤ نقطةوالاكمام ايضا "
, رشا : ده مش من هنا ؟؟؟
, مى "بفخر " : لا باريس ٣ نقطة
, ملك : تحفة يا مى ٣ نقطةانما آس٣ نقطة
, مى "مقاطعة اياها " : يلا بأى شوفتوا الفستان ٣ نقطةخلاص٣ نقطة
, سمية "بعدم م فهم " :فى ايه ؟؟؟
,
, مى : هششش مش مسموح ليكى السؤال ولا اى حاجة ؟؟
, سمية "بعند " : ما انا لو مفهمتش فى ايه متلوموش غيرر نفسكم ٣ نقطةهه
, ملك "تغمز لمى " : عمرو عامل حفلة عيد جوازنا النهاردة بس
, سمية "بشك " : طيب حضرتك مبتجهزيش ليه ؟؟
, ملك : عشان ٢ نقطة‘شان انا مجهزة ليا كل حاجة فاضل انتى وبس٣ نقطة
, سمية : والفستان ده بتاع مين ؟؟؟
, مى "بسرعة " :ده بتاع مدام رشا كانت عايزاه من واحدة احبتى عشان عايزة تعمل واحد زيه خلاص ارتحتى ٢ نقطة
, سمية "بشك " : خلاص ارتحت ٢ نقطة
, رشا : يلا بأى يا دكتورة ادخلى خديلك دوش وغيرى عشان نكمل ٢ نقطة
, سمية : نكمل ايه ؟؟
, ملك : تكمل مكياجك٣ نقطةو**** هزعل منك لو محطيتيش ميك اب يا سمسمة وبعدين مفيش حد غريب٢ نقطةوهتعملهولك خفيف خالص٢ نقطة
, سمية :اناا آفة انامبحطش٢ نقطة
, رشا "برجا " : متكسفيفينش عشان خاطرى ده انا مبروحش لحد البيت خالص و**** لولا مدام مى ومعزتها عندى مكنتش جيت ٣ نقطةولو حسيتيه اوفر امسحيه ها موافقة ؟؟
, سمية "بتردد" : خلاص ماشى٢ نقطة
, ملك / مى "بتنهيدة " : الحم لله٢ نقطة
, ملك : تعالى بأى روحى اتشطفى لحد لما مى تنقى تسريحة شعر كويسة ليها وليا ٣ نقطةمش هوصيكى يا مى ٢ نقطة
, مى "تغمز لها " : ولا يهمك ٣ نقطةاطمنى خالص ٣ نقطة
, "نهضت سمية ثم همت لتأخذ ملابسها ٣ نقطة"
, ملك : اناهجيبلك الهدوم وانتى ادخلى يلا ٢ نقطة
, سمية : خلاص ماشى ٣ نقطة
, ملك : سمية بالمناسبة فيه لوشن وحاجات جوه جربيها كده اصل عمروجبهالىوبيقولى كويسة وانا مش مقتنعة بيها
, سمية "باستغراب " : حاضر
, "دخلت سمية الحمام ٢ نقطةلتجد ان الحمام مرتب جدا ومعد ٢ نقطةالبانيو ممتلى بالماء وبه الورود التى تفوح منها رائحة جذابة أخذت حماما منعشا ووضعت الاشياء التى اخبرتها ملك بها انتهت سمية٤ نقطةثم طرقت الباب لملك لتناولها ملابسها٣ نقطةناولتها ملك املابس الداخلية والبرنص فقط ٢ علامة التعجب"
, سمية : ملك هاتى باقى الهدوم اخلصى٤ نقطة
, ملك : مفيش يا سمية اصل مامالمتهم كلهم فى الشنط وودتهم على بيتكم هناك٣ نقطةبصى فيه اسدال **** تاخديه
, سمية " بعصبية " :هاتيلى اى حاجة من عندك اخلصى ٣ نقطة
, ملك "بضحكة مكتومة" :طيب٢ نقطة
, " اتت لها ملك بقميص نوم قطنى واعطته لها٢ نقطة"
, سمية "بعصبية شديدة " :يا ملك متستهبليش الجو برد ٢ نقطةهاتيلى بيجامة ولا حاجة عدلة ٢ نقطةأخلصى ٢ نقطة
, ملك "بصوت منخفض " :هتفضحينى ٣ نقطةاسكتى دى الحاجات اللى انا جايباها معايا البسيه والبسى عليه الاسدال وخلصينا٣ نقطةالمغرب هيأدن٣ نقطة
, سمية "بنفاذذ صبر " :طيب٢ نقطة
, "ارتدت سمية الملابس ثم خرجت ٣ نقطةكانت رشا تمسك بالفستان ما ان رأتها حتى ابتسمت٢ نقطة"
, رشا : ايه الروايح الحلوة دى ٢ نقطة
, سمية: ده لوشن ملك والله٢ نقطة
, رشا : هههههه طيب
, سمية : امال فين مى وملك ؟؟؟
, رشا : راحوا يجهزا هما كمان ٣ نقطةتعالى عشان نجهز٢ نقطة
, سمية : حاضر ٤ نقطة
, رشا : اطلب منك طلب ومتكسيفينيش ٣ نقطة
, سمية :اتفضلى ٢ نقطة
, رشا : قيسى الفستان ده٢ نقطةعايزهاشوفه فى اللبس ٢ نقطةااصل اان شوفته فى الكتالوج بس٣ نقطة
, سمية :مقدرش اعفينى ٢ نقطة
, رشا "برجاء": عشان خاطرى ٣ نقطةانا هطلع ن الاوضة وانتى البسيه ٢ نقطةو**** نفسى اشوفه على حد
, سمية "بتردد " : طيب٣ نقطة
, رشا : انا هروح لمدام ملك واشوفها عن اذنك٢ نقطة
, "خرجت رشا بينما توجهت سمية الى الفستان للتلمس كل لمسة به ٢ نقطةاعجبها كثيرا كم تمنت باحلامه ان ترتدى واحدامثله ولكن تعى جيدا انها مجرد احلام لن تتحقق٣ نقطةارتدت سمية الفستان بينماعجزت عن ربطه من الخلف٣ نقطةتافافت سمية بينما كان الثلاث بغرفة ملك يتخيلونها ويضحكون٣ نقطة"
, ملك : بجد يا مدام رشا انتى استاذة اقنعتيها بالميك آب اوالفستان كمان ٣ نقطةلا مش قادرة اصدق ههههههه
, مى :انا مش متخيلة سمية لما تعرف هتكون عاملة ازاى هههههه ٢ نقطة
, ملك : هتدينا فوق دماغنا هههه
, رشا :بس آسر بيه ذوقه روعة ان اعمرى مشفت فستان بالروعة دى قماش وتطريزوذوق كمان والطرحة وكل حاجة بجدماشاء **** عليه
, مى "بفخر " : عشان تعرفوا بس اخويا ده مفيش زيه
, ملك : يا بنتى عشان اختى مراته مش اكتر٢ نقطةمتتغريش اوى كده٣ نقطة
, رشا : **** يباركلهم يارب٢ نقطةانا بقول يلا نروحلها المغرب ادن ٣ نقطةويا دوب٢ نقطةز
, مى : يلا
, رشا :مقولتوليش اعمل ايه فى شعرها٢ نقطة
, ملك :اوعى تقصى منه حاجة تاكلنا على طول ٣ نقطةانتى بس اعمليلها تسريحة بسيطة ٢ نقطةوخلاص اساسا كده كده هى هتلبس ال**** عليه ٢ نقطة
, رشا : خلاص ماشى خليكو هنا ولما ارن عليكم تعالوا
, ملك :اوك
, " ذهبت رشا٣ نقطةوجدت سمية تجلس على الكرسى يبدو عليها الضيق٢ نقطة
, "
, رشا : مالك يا دكتورة ؟؟؟
, سمية : الفستان مش عارفة اقفه من ورا والمغرب ادن ومش عارفة اصللى اعمل ايه ؟؟؟
, رشا : انتى على وضوك؟؟
, سمية : اها الحمد لله
, رشا : طيب خلاص تعالى اقفلك الفستان وصللى ٢ نقطة
, سمية :انتى شوفتيه علياا خلاص بأى
, رشا "بسرعة " :لالا٢ نقطةلسة ٢ نقطةعشانن خاطرى يلا بس تعالى اقفلهولك
, "ربطته لها رشا من الخلف ثم صلت سمية ٣ نقطةاجلستها رشا على الكرسى وبدات تمشط لها شعرها وسمية فى حالة من عدم الفهم والتعجب ٤ نقطةانتهت رشا ثم بدأت بوضع المكياج لها٣ نقطةكان غاية فى الرقة والناققة برز رقة ملامح سمية٣ نقطةثم البستها الطرحة ٦ نقطةوانتهت ٣ نقطةنظرت سمية لنفسها أخيرا لتجد انها كالعروس٣ نقطةفهذا فستان زفاف وطرحة ومكياج ٣ نقطةانها عروس٣ نقطةنظرت لرشا وعلى وجهها ابتسامة باهتة ٢ نقطة"
, سمية : اقدر اغير دلوقتى
, رشا "بثقة " :لا ٣ نقطةاستنى ٣ نقطة
, "اتصلت رشا بمى وملك ٣ نقطةما ان دخلتا حتى ٢ نقطة"
, مى /ملك "بدهشة واعجاب شديدين " :واااوووو
 
الفصل الخامس والستون


مى : ماشاء **** **** اكبر
, ملك "بتلقائية " :**** يكون فى عون آسر النهاردة ٣ نقطة
, "ضربتها مى على قدمها بشدة ٢ نقطة"
, ملك :اااى ٢ نقطةاقصد لانك اتاخرتى عليه يا سمية ٢ نقطة
, سمية "بحرج" : ما هى مدام رشا السبب٣ نقطة
, مى :بس الستان هياكل منك حتة.
, رشا : خلاص متقلعهوش٣ نقطة
, سمية : نعم؟؟؟
, مى : خلاص كه يا مدام رشا ولاناقص حاجة٢ نقطة
, رشا :لا كده تمام الحمد لله حتى الجزمة جت على مقاسها هههه
, ملك : اشوف اشوف٢ نقطة
, "رفعت رشا الفستان لملك ٢ نقطةكان الحذاء غاية فى الرقة من اللون الابيض به كريستالت رقييقة جدا وتطريز يزينه٤ نقطة"
, رشا :قومى دلوقتى ٣ نقطةيا ٢ نقطةعروسة ٢ نقطة
, سمية "بعدم فهم " :ها٤ نقطة
, مى : هههههههه ٣ نقطةتتعالى بس٢ نقطة
, سمية : فى ايه ماما فين ٢ نقطة
, ملك : هنوديكى ليها دلوقتى ٢ نقطة
, " رن هاتف مى وقتها ٢ نقطةردت ٢ نقطة"
, مى : الو.
, آسر :ها خلصتوا ؟؟
, مى :ههه ايوة٢ نقطةخلاص
, آسر : اوعى تكون حست بحاجة ٣ نقطة
, مى : ههههههه **** يكون فى عونها٣ نقطة
, آسر "بلهفة " : طيب يلا انزلوا انا تحت قداد السلم٤ نقطة
, مى : حاضر سلام٢ نقطة
, ملك "بشك ": مين ده ؟؟؟
, مى "تغمز لها " : ده يوف بيقوللى طنط مديحة محمود جننها ٣ نقطةالمهم يا بأى ٢ نقطة
, سمية : يلا فين انا مش فاهمةحاجة خالص٣ نقطةوهمشى ازاى كده ٢ نقطة
, مى "بثقة ": اولا انتى مش هتمشى ثانيا كلها ثولنى وهتفهمى كل حاجة ٤ نقطةبس نزلى الطرحة دى على وشك القمر ده
,
, " خرجت رشا من الغرفة ثم مى ثم ملك بيدها سمية ٣ نقطةخرجت سمية لتجد اخيها مالك بحلته السوداء ٣ نقطةمد يده لها ٣ نقطة"
, مالك : حمد لله على السلامة وحشتينى
, سمية "بدهشة " :مالك؟؟؟
, مالك "يقبل رأسها " : ايوة٤ نقطةكان نفسى اشوف اليوم ده من زمان ٣ نقطةيلا ٢ نقطة
, "مد له يدها لتتأبط ذراعه بتلقائية كانها فى دنيا اللا وعى ٢ نقطةنزلت سمية الدرج لتجد والدتها بجوار والدها على جهة والجهة الآخرى ٣ نقطةآسر قلبها ورحها٣ نقطةزوجها الحبيب آسر٤ نقطةيرتدى حلته السوداء٣ نقطةكان يبدو كالعريس يوم زفافه٣ نقطةنزل ملك باتجها والده الذى تحرك نحوه بكرسيه٣ نقطةثم مسك يد سمية٢ نقطة"
, أحمد :الحمد لله انى شوفتك فى الفستان ده٣ نقطةكنت حاسس بالذنب ٢ نقطةألف مبروك يا حبيبتى ٣ نقطة
, "توجه آسر نحوها٢ نقطةثم أخذ يدها من والدها٢ نقطة"
, أحمد : عارف لو جاتلى فى يوم زعلانة هعمل فيك ايه ؟؟
, آسر : مش عايز اعرف٢ نقطةربنا ما يجيب زعل بيننا ابدا٣ نقطة
, "لفها آسر نحوه٣ نقطةثم قبل رأسها ٣ نقطةهامسا اليها ٢ نقطة"
, آسر "بهمس " :مبروك٢ نقطةيا عروسة٢ نقطة
, سمية "بصوت خافت " :ان مش فاهمة حاجة
, "اقبلت نحوها والدتها ٣ نقطةسلمت عليها ٤ نقطةثم قبلتها ٢ نقطة"
, مها : **** يسعدك يا بنتى ويطمنى عليكى٣ نقطةخللى بالك من زوجك ومن حياتك يا حبيبتى ٢ نقطة
, سمية "برجاء " :هو فى ايه حد يفهمنى ٣ نقطة؟؟
, " انفجر الجميع فى حالةة من الضحك ٣ نقطة"
, آسر : فى ان النهاردة فرحنا بس كده٣ نقطة
, سمية "بعدم فهم " : فرحنا ازاى ٣ نقطةاحنا متجوزين من زمان٢ نقطة
, آسر "اقترب منها وهمس اليها " : ده كان كتب كتاب٢ نقطةلكن النهاردة ليلة الدخلة يا دكتورة ٢ نقطةيبأى فرحنا ولا لا ؟؟؟
, " لم ترد عليه سمية ولكن وجهها كان كفيلا بالرد عليه اخفضت ناظريها وتلون وجهها باللون الاحمر ٢ نقطةابتسم لها آسر ٣ نقطة"
, أحمد : هتتأخروا الناس هناك من بدرى ٢ نقطة
, آسر : حاضر ٢ نقطة
, "تأبطت سمية ذراع زوجها٢ نقطةثم توجها لسيارته٣ نقطةبينما البقية ذهب كل بسيارته ٢ نقطةكانت صامتة فى حالة من الذهول لا تدرى ماذا يحدث٣ نقطةجاءت حتى ترفع الطرحة عن وجهها٢ نقطة"
, آسر "بسرعة " :لالا متشيليهاش مش دلوقتى٢ نقطة
, سمية : فهمنى فى ايه ؟؟؟
, آسر "بابتسامة " :هتفهمى كل حاجة٢ نقطةاحناخلاص وصلنا٣ نقطة
, " نزل آسر من سيارته ثم انزل سمية ٣ نقطةدخلا الفيلا٢ نقطةكانت مينة بالانوار والزينة ٢ نقطةكان مظهرها غاية فى الرقة والفخامة ذخلا الحديقة٢ نقطةاستقبلهما ٢ نقطةاثنان لا يستطيع اى منهما الاستغناء عنهما ٢ نقطةعمرو ويوسف٢ نقطة"
, عمرو : ايه يا عم آسر لاطعنا بقالنا ساعة هنا٢ نقطة
, يوسف : من حق الكبير يتدلع يا باشا٢ نقطة
, آسر : انتوا مالكم
, عمرو " بتعجب مصطنع " :ايه ده دى سمية ؟؟؟مش كنت تقول ان العروسة هيا سمية
, آسر : هههههههه هى يا سيدىى العروسة
, "اقترب عمرو من سمية بينماكانت هى ذائبة من الخجل٤ نقطةقبل رأسها ثم قال لها ٢ نقطة"
, عمرو : مبروك يا احلى اخت فى الدنيا **** يسعدك يارب يا سمسمة ٢ نقطةولو آسر رمشلك بس .قوليلى وملكيش دعوة ٣ نقطةأياك ثم اياك ثم اياك تزعلها ٢ نقطة
, آسر :انتو استلمتونى ٢ نقطةعمو أحمد ومالك وانت ٢ نقطةطيب وصوها عليا
, يوسف : ههههه هى غلبانة يا عينى مش محتاجة توصية انما انت مفترى ٢ نقطةمبروكك يا سمية ٢ نقطة
, سمية "بصوت خافت " :**** يبارك فى حضرتك ٢ نقطة
, عمرو : امال فين مراتتنا يا عم ؟؟؟
, آسر : فى العربية ورانا زمانهم جايين ٣ نقطة
, عمرو : اهم جم اهه٣ نقطة
, "اقبل الجميع نحو العروسين٢ نقطةقبلت ملكك اختها٢ نقطةوكذلك مى ٣ نقطة"
, ملك : بت يا سمية انتى احلى عروسة شوفتها و****
, مى :يا بنتى قولى **** أكبر٢ نقطةآسر خد مراتك وروحو افتحو البوفيه الناس مستنياكم جوه انا حاسة انكم هتاخدوا عين النهاردة ههههه
, آسر :**** أكبر٢ نقطةاقروا بس ااية الكرسى والمعوذتين ٣ نقطةيلا يا سمسمة ٢ نقطة
, سمية "بصوت خافتت " :مينفعش ادخل كده انا حاطة ميك أب٣ نقطة
, آسر : يا حبيبتى الطرحة اللى على وشك مش مبينة حاجة خالص و**** ٣ نقطة
, مى :اه و**** يا سمسمة ٢ نقطةوبعدين المكياج خفيف ميبانش من تحت الطرحة ٢ نقطة
, سمية : عايزة اتاكد بردو٣ نقطة
, "اخرجت ملك لها مرآه من شنطتهاوتأكدت سمية ان غطاء وجهها يخفى مكياجها تماما وان رشا لم تضع لها المكياج الصارخ٢ نقطةبل كان بسيطا٣ نقطة"
, آسر :يلا٣ نقطة؟؟
, سمية :امم
, " دخلوا الحديقة على انغام الدفوف واناشد الافراح الاسلامية ٢ نقطةفقد حرص آسر على ذلك ٢ نقطةولم ينس اغنية عصفورين لحمزة نمرة ٢ نقطةالتى تعشقها سمية ٤ نقطةولم ينس اغانى ماهر زين وحرص انها تكون بددون موسيقى ٤ نقطةحرص الا يبدأ حياته بمعصية للخالق حتى ولو بسيطة .من وجهة نظر البعض٢ نقطةكان الجميع فى حالة من الفرح والسعادةوخاصة خليل٣ نقطةفكم تمنى من **** ان يعوض سمية٣ نقطةكانت سمية تمسك ذراع آسر طوال الوقت لم تتركه شعرت انه أمانها ٣ نقطةكانت خجلى للغاية شعرت بشعور غريب مزيج من الفرحة والسعادة والخجل والحرج وكل شئ لم تفسر شعورها وقتها ٣ نقطةلم تسلم عليها ميرفت٤ نقطةاكتفت بقول &مبروك & انتهى الفرح وسط سعادة من الجميع ٣ نقطةرمت سمية باقة الورد بناءا على طلب الجميع ٣ نقطةلتستقر بين يدى نغم٤ نقطةنظر مالك لها٣ نقطةثم اشاح بوجهه بعيدا متذكرا"ما عند **** لا يُنال الا بطاعته "٣ نقطةأخذ آسر يد سمية ليصعدا ٢ نقطةاوقفته سمية ٢ نقطة"
, سمية"بصوت خافت " : احنا هنروح فين ؟؟
, آسر :اوضتنا٣ نقطةامال فين يعنى ؟؟
, سمية :هى اوضتنا هنا؟؟؟
, آسر :ههههه ايوة ده بيتنا الجديد هحكيلك على كل حاجة فوق٣ نقطةالناس عمالة تبص علينا يقولوا ايه ٢ نقطةيلا ٢ نقطة
, " غادر الجميع بينما صعدا غرفتهما اوقف آسرسمية وحملها ثم فتح الباب٢ نقطة"
, سمية "بخجل شديد " :نزلنى٣ نقطة
, آسر "بمكر " :مش هنا٣ نقطةخالص٣ نقطة
, "انزلها آسر برفق على السرير٢ نقطةثم اعتدلت لتجلس على حافته٣ نقطةجلست سمية وجلس بجوارها آسر٣ نقطةثم همت لترفع غطاء وجهها٢ نقطة"
, آسر "بخبث " : انتى مستعجلة ولا ايه ٢ نقطةأصبرى هههههه
, سمية "بخجل شديد وارتباك " : لا على فكرة ٢ نقطةيعنى انا اتخنقت من الطرحة٣ نقطةبس و**** .
, آسر"متنهدا بارتياح " : طيب٤ نقطةانا هشيلهالك٢ نقطة
, "رفع آسر غطاء وجهها كنت تنظر الى اسفل وتفرك يديها بارتباك شديد٣ نقطةكان وجهها رقيق جدا مكياجها بسيط مثلها٣ نقطةلم يغير ملامحها٢ نقطةولكنه اضاف لها رونق العروس٣ نقطةقبل رأسها ثم رفعل وجهها"
, آسر "بحب": بصيلى يا سمية ٢ نقطةاتبسطتى النهاردة؟؟؟
, سمية "مازالت تنظر اسفل " : اوى٣ نقطة
, آسر : انتى مكسوفة ولا خايفة ؟؟
, سمية"تبلع ريقها " : يعنى بصراحة ٢ نقطةالاتنين٣ نقطةمش عارفة٢ نقطة
, آسر "ينظر لها بعمق" : قريتى كتاب تحفة العروس اللى اديتهولك ؟؟
, سمية" بهمس " : ايوة ٣ نقطة
, آسر "بحب": خلاص متخافيش٣ نقطةانا مش هاكلك٤ نقطةبصى انا هطلع اغير برة٢ نقطةوهسيبك تغيرى اكتر من كده موعدكيش.ز
, سمية"بصوت خافت رقيق " : حاضر
, آسر : و**** ما جيبنى ورا غير رقتك دى ٢ نقطةبالمناسبة لبسك فى الحمام وكل حاجة جاهزة حضرتك ٣ نقطةعن اذنك٢ نقطة
, "قبل آسر جبهتها بحب ٣ نقطةثم خرج٤ نقطةبينما سمية فكت حجابها ٢ نقطةثم دخلت الحمام همت لتخلع فستانها لم تستطع٣ نقطةارادت ان تناديه ولكنها توقفت استحت كثيرا٢ نقطةحاولت وحاولت حتى خلعت فستانها٢ نقطةنظرت حولها لترتدى الملابس٢ نقطةوجدت قمي نوم ابيض رقيق جدا ٣ نقطةاستحت ان ترتديه وترددت لكنه زوجه وهذا حقه الذى فرضه **** عليها٣ نقطةلبسته سمية على استحياء شديد ثم توضأت وارتدت اسدال الصلاة٣ نقطةخرجت لتجد آسر يرتدى بيجامة من الستان الاسود٣ نقطةتوجهت نحوه٤ نقطةالتفت اليها ليجدها كذلك٣ نقطة"
, آسر : اسدال الصلاة ده عشان نللى ركعتين مش اكتر صح ؟؟ طمنينى ٣ نقطة
, سمية "بخجل " :ايوة٣ نقطة
, آسر : طيب يلا نصللى ٣ نقطة
, "صليا الركعتين ثم انتهيا٣ نقطةاجتذبها لحضنه وشد عليها برفق٢ نقطة"
, آسر : ايه رأيك فى المفاجأة؟؟
, سمية : **** يخليك ليا٢ نقطةرتبت كل ده ازاى؟؟
, آسر : مش دلوقتى هقولك الصبح
, سمية "بتوتر" :متقول دلوقتى ٣ نقطة
, آسر"وقد اراد ان يخفف توترها ": ههههه حاضر٣ نقطةبصى يا ستى ــــــــــــ
, " حكى لها آسر عن مساعدة يوسف وملك وعمرو ومى له وعن الفستان والمنزل وكل شئ ٢ نقطة"
, آسر : بس يا ستى ٤ نقطةحبيت اشوفك بفستان الفرح ٢ نقطة
, سمية :انا محظوظة اوى عشان **** رزقنى بواحد زيك ٣ نقطةانا بحبك اوى يا آسر٢ نقطة
, آسر "قبل رأسها " : وانا بموت فيكى ٤ نقطةيلا نشرب اللبن ٢ نقطة
, " شربا اللبن ٢ نقطةوقضيا ليلتهما سويا توحدت احلامهم وكذلك ارواحهما كم كان آسر حنونا وشغوفا بها وقلقا عليها ايضا احتواها بحبه لها وغلفها بخوفه عليها٢ نقطةكم كانت خجلى ٣ نقطةشعر بحبها له ٢ نقطةوبررائتها٢ نقطةونقائها ٣ نقطةاذن الفجر٢ نقطةاستيقظ آسر ليجدها بين احضانه نظر لها بعشق وحب قبل رأسها ثم نهض ودخل الحمام وأخذ دوشا٢ نقطةاستيقظت لم تجده بجوارها تذكرت ليلة البارحة احمرت وجنتاها ٢ نقطةارتدت روبا لها ثم اخذت ملابسها وهمت لتخرج٣ نقطةاوقفها "
, آسر : رايحة فين؟؟؟
, سمية "لم تلتفت له وردت بصوت خافت " : عايزة اروح الحمام عشان اصللى
, آسر "اقترب منها ولفها اليه وقبل رأسها وبصوت هامس " : طيب تعالى هنا انا خلصت خلاص٤ نقطة
, " تركته سمية بسرعة ونبضات قلبها تزداد قم توجهت الى الحمام اخذت دوشا سريعا ثم خرجت لتجده ينتظرها على سجادة الصلاة يتلو ايات من القرآن٣ نقطةما ان خرجت حتىتوجه ببره نحوهامبتسما ٣ نقطة"
, آسر :يلا نصللى ٢ نقطة؟؟
, سمية :يلا٣ نقطة
, "صليا سويا الفجر ثم جلسا يتلوان الاذكار٢ نقطةانتهيا ثم اخذ يدها وجلسا على السرير٣ نقطة"
, آسر "بحرج " :هسألك سؤال وجاوبينى٢ نقطةمتتكسفيش خالص٤ نقطةانا معرفش ينفع اسألك السؤال ده ولا لا ٣ نقطةبس ااعتقد لازم اسأل واطمن٣ نقطةجاوبينى بصراحة ماشى
, سمية "بخجل" :حاضر٣ نقطة
, آسر : انتى امبارح يعنى ٣ نقطة تعبتى اقصد ٣ نقطةحسيتى بتعب٢ نقطةولا كنتى كويسة ٢ نقطةانتى فاهمانى صح؟؟
, سمية"بخجل شديد " :انا٢ نقطةانا كويسة الحمد لله متقلقش٣ نقطةاطمن
, آسر"قبل راسها " : الحمد لله ٥ نقطةأنا آسف على السؤال بس عايز اطمن عليكى ٣ نقطة
, سمية "بصوت هادئ " :مفيش مشكلة ٣ نقطةآسر هو احنا هنعيش هنا؟؟
, آسر :ايوة٢ نقطة
, سمية : بلاش ٢ نقطةمامتك هتزعل
, آسر : انا مش هقصر معاها٣ نقطةانا مش عايز مشاكل
, سمية "بابتسامة " :متقلقش مش هيكون فى مشاكل ٤ نقطةولا انت مش واثق فيا .؟؟
, آسر : لا يا حبيبتى مش كده خالص٤ نقطةانا عارف ماما٢ نقطة
, سمية"تربت على يده " : متقلقش٣ نقطة
, آسر "يقبل رأسها " : خلاص ماشى اسبوع عسل نقضيه مع بعض وننروح هناك ٣ نقطة
 
الفصل السادس والستون


"صليا سويا الفجر ثم جلسا يتلوان الاذكار٢ نقطةانتهيا ثم اخذ يدها وجلسا على السرير٣ نقطة"
, آسر "بحرج " :هسألك سؤال وجاوبينى٢ نقطةمتتكسفيش خالص٤ نقطةانا معرفش ينفع اسألك السؤال ده ولا لا ٣ نقطةبس ااعتقد لازم اسأل واطمن٣ نقطةجاوبينى بصراحة ماشى
, سمية "بخجل" :حاضر٣ نقطة
, آسر : انتى امبارح يعنى ٣ نقطة تعبتى اقصد ٣ نقطةحسيتى بتعب٢ نقطةولا كنتى كويسة ٢ نقطةانتى فاهمانى صح؟؟
, سمية"بخجل شديد " :انا٢ نقطةانا كويسة الحمد لله متقلقش٣ نقطةاطمن
, آسر"قبل راسها " : الحمد لله ٥ نقطةأنا آسف على السؤال بس عايز اطمن عليكى ٣ نقطة
, سمية "بصوت هادئ " :مفيش مشكلة ٣ نقطةآسر هو احنا هنعيش هنا؟؟
, آسر :ايوة٢ نقطة
, سمية : بلاش ٢ نقطةمامتك هتزعل
, آسر : انا مش هقصر معاها٣ نقطةانا مش عايز مشاكل
, سمية "بابتسامة " :متقلقش مش هيكون فى مشاكل ٤ نقطةولا انت مش واثق فيا .؟؟
, آسر : لا يا حبيبتى مش كده خالص٤ نقطةانا عارف ماما٢ نقطة
, سمية"تربت على يده " : متقلقش٣ نقطة
, آسر "يقبل رأسها " : خلاص ماشى اسبوع عسل نقضيه مع بعض وننروح هناك ٣ نقطة
, سمية : اسبوع عسل ؟؟
, آسر "مازحا " : ايوة يا مدام هو اسبوع مفيش سفر ولا حاجة انا من وقت معرفتك واحنا مقضينها ترانزيت
, سمية "برقة " : يا سلام هههههه ٢ نقطة
, آسر : انتى لابسة اسدال الصلاة ده ليه ؟
, سمية "بخجل " : اصل انا ملقيتش هدوم فى الدولاب مناسبة ٢ نقطة
, آسر "بخبث " : ازاى ؟؟ انا راصصهم بنفسى
, سمية "امتقع وجهها " : انت ؟؟٥ علامة التعجب
, آسر "نهض ممسكا بيدها " : تعالى اوريكى ٤ نقطة
, " نهضت سمية معه ثم فتح الدولاب واخذ يقلب بين الملابس ووجه سمية تتقلب الوانه٣ نقطةانها جميعها ملابس نوم ٤ نقطةملابس ؟؟؟انها ليست ملابس ابدا ٦ نقطة"
, آسر : ده كله ومفيش هدوم يا مفترية
, سمية "بخجل شديد " : لا مفيش انا عايزة بيجامة٢ نقطةاو عباية ٢ نقطة
, آسر : لاااا عباية لا٣ نقطةعندك بيجامات اهه٢ نقطة
, سمية "بصوت منخفض ": انا مش لابسة الحاجات دى ٢ نقطة
, آسر : اخص عليكى ده انا منقيهم واحد واحد٢ نقطة
, سمية "بصدمة " : نعم ؟؟؟؟٥ علامة التعجب انت ٣ علامة التعجب ازاى ؟؟؟؟
, آسر : ههههه فاكرة لما سيبتك لما كنا فى المول ٣ نقطة
, سمية : ايوة لما روحت تشترى حاجات لواحد صاحبك٢ نقطة
, آسر : قصدك اجيب حاجات لعروستى وحرمى المصون
, سمية "بتلقائية ": يعنى انت روحت جبت الحاجات دى ومتكسفتش؟؟
, آسر "يقربها منه ": ههههه لا٢ نقطةاتكسف ليه ٢ نقطةهو انا جايبهالحد غريب ٢ نقطةده انا جايبها لسمسمة ٣ نقطةحبيبتى ومراتى ٣ نقطة
, سمية "بارتباك " : ماشى ٢ نقطةطيب ٢ نقطةانت مش جعان
, آسر : لا مش جعان ٣ نقطةهكون طيب معاكى خدى البيجامة دى وغيرى الاسدال اللى انتى لابساه ده ٢ نقطةانا مش متجوز خالتى فى البيت
, سمية : لا بس ٣ نقطة
, آسر"بحزم " : مبسش ولا حاجة اتفضلى غيرى ٤ نقطةبسرعة ٣ نقطة
, " كانت سمية خجلى كثيرا فالبيجاما من قماش الحرير لونها احمر٢ نقطةوبحمالات ٣ نقطةابدلت سمية ملابسها ٢ نقطةثم جلست تتامل نفسها بمرآة الحمام٣ نقطةخجلت كثيرا ان يراها هكذا ٣ نقطةمشطت شعرها ودهنت جسدها باللوشن ٢ نقطةظلت هكذا لمدة دقائق٢ نقطةحتى اتاها صوته الجهورى ٢ نقطة"
, آسر : على فكرة الحمام مش للنوم ٢ نقطةاطلعى لادخل انا اطلعك٢ نقطة
, "ارتبكت سمية والتقطتت لها شالا كان معلقا٢ نقطةووضعته على اكتافها ٢ نقطةثم خرجت وجدته امامها ٣ نقطة"
, آسر"يصفر " : ذوقى روعة على فكرة ٣ نقطةبس الشال ده مجبتوش٢ نقطة
, سمية "بارتباك " : اصل الجو برد٣ نقطة
, آسر : لا و**** ؟؟؟ طيب تعالى ناكل لانى واقع من الجو
, سمية : طيب استنى البس الاسدال
, آسر :انتى هتجننينى ٣ نقطةاسدال ايه ٢ نقطةمفيش حد فى البيت خالص غير انا وانتى ٢ نقطةالحارس اللى برة خالص ٢ نقطة
, سميو "باذعان " : حاضر ٤ نقطة
, " ارتدت سمية روب البيجاما وهمت للخروج من الغرفة ٣ نقطةاوقفها آسر بيديه٣ نقطة"
, آسر : ستوووب٣ نقطةرايحة فين ؟؟
, سمية : انت مش جعان هننزل ناكل٣ نقطة
, آسر :جعان جدا٣ نقطةجدا ٢ نقطةجدا ٢ نقطة
, "اقترب منها آسر وحملها بخفة وسقط الشال ٤ نقطةفكانت بين احضانه فى غمضة عين ٤ نقطةاحمرت وجنتاها كثيرا ٣ نقطة قربها منه اكثر ٢ نقطةفتسارعت انفاسها٣ نقطةوتوترت كثيرا٣ نقطةواخفضت ناظريها ٤ نقطةطبع قبلة رقيقة على جبهتها٣ نقطة"
, سمية "بصوت خافت " : نزلنى ٢ نقطة
, آسر"بهمس " : هششش٤ نقطة
, " نزل آسر ثم توجها لغرفة الطعام٣ نقطةعلى باب الغرفة ٢ نقطة"
, سمية "برجاء ": نزلنى بأى
, آسر : هنزلك بس بشرط٢ نقطة
, سمية : ايه هو ؟؟؟
, آسر :بوسة صغنونة٢ نقطة
, سمية "بخجل شديد " : نزلنى بس ونتفاهم بعدين٢ نقطة
, آسر : هههههه هنتفاهم فى حاجات تانية ٣ نقطةمفيش تفاهم ها هتديهالى ولا؟؟؟؟
, سمية :٤ نقطة
, آسر "قبلها ثم همس لها " : على فكرة برغم ان الكسوف الزايد ده هيتعبنى ٢ نقطة بس انا بموت فيه ٣ نقطة
, سمية " بصوت خافت اوشك على البكاء خجلا٢ نقطة" : طيب نزلنى بأى ٢ نقطة
, "انزلها آسر ٢ نقطةثم جلسا على طاولة الطعام ٢ نقطةكانت معدة ومرتبة بشكلجيد ٢ نقطة"
, سمية "باستغراب " : مش انت قولت مفيش حد هنا
, آسر:ايوة
, سمية : طيب مين عمل الفطار ده ؟؟
, آسر : مستهونة بيا حضرتك٢ نقطةانا اللى عملته بقالك ساعة فى الحمام نزلت وحضرت الفطار٢ نقطة
, سمية "بابتسامة حانية " : اول مرة اشوف راجل بيعرف يعمل نجريسكو وكمانبيحضرالفطار الصبح ٣ نقطة:ده كتيرعليا خالص
, آسر "مازحا" : وانا اول مرة اشوف عرسان ميتعشوش٤ نقطة سمية : ازاى يعنى ؟؟
, آسر :مبتسمعيش عن العشا والحمام والحاجات دى ؟؟؟
, سمية : ايوة ايوة ٣ نقطة
, آسر : كان نفسى اعيش اللحظة دى ٣ نقطة
, سمية :خلاص هحاول اعملك العشا اللى انت عايزه النهاردة٣ نقطة
, آسر "بشك " : هتعرفى ؟؟؟
, سمية : هحاول٢ نقطةهجيب الطريقة من النت واعمله ٢ نقطة
, آسر : سيبك من العشا خلينا فى الفطار ٣ نقطةيلا سمى **** وكلى ٣ نقطة
, " كانت سمية تتناول طعامها بخجل فقد كان آسر يراقبها ٢ نقطة"
, سمية :مبتاكلش ليه ٣ نقطة
, آسر "بابتسامة " :شبعان الحمد لله
, سمية : هو انت مقولتش انك جعان ؟؟؟
, آسر : سيبك منى٢ نقطةو كملى فطارك ٢ نقطة
, سمية : انا الحمد لله شبعت
, آسر : طيب اشربى العصير و خدى الدوا٢ نقطة
, سمية : حاضر٣ نقطة
, " تناولت سمية دوائها ٢ نقطةوبدأت بلم الاطباق ساعدها آسر٣ نقطةكانت تقف بالمطبخ ٤ نقطةبدات بتنظيفهم ووضعهم بالحوض."
, آسر :سمسمة ٢ نقطةانتى بتعملى ايه ؟؟؟
, سمية :هغسلهم ٣ نقطة
, آسر : يا حبيبتى فى غسالة اطباق اهه
, سمية : ماخدتش بالى ٣ نقطةوبعدين دول طبقين مش مستاهلة ٢ نقطة
, آسر :اسمعى الكلام .يلاا
, سمية : حاضر ٣ نقطة
, "جلس آسر على الطاولة يتتصفح الاخبارعلى هاتفه الذكى ٢ نقطةوضعتهم سمية ثم توجهت اليه ٣ نقطة"
, سمية : انا مبحبش الرفاهية الزايدة دى على فكرة٣ نقطة
, آسر : على فكرة دى احسن من ان الشغالة تخنقنا وتقعد معانا
, سمية : هو انت ناوى تجيب شغالة كمان ؟؟؟
, آسر : ايوة بس هتيجى 3 ايام فى الاسبوع ومفيش ليها بيات ٣ نقطة
, سمية : يا آسر انا كويسة و**** وصحتى الحمد لله هى مش زى الاول لكن كويسة اقدر اخدم نفسى واعمل شغل بيتى ٣ نقطةملهاش لازمة الشغالة ٢ نقطةوبعدين احنا هنروح عندكم٢ نقطةيبأى ملهاش لازمة
, آسر "يقبل رأسها " : نتكلم فى الموضوع ده بعدين٢ نقطةمتشغليش بالك
, سمية : حاضر ٣ نقطة
, آسر "بتثاؤب " : اعوذ ب**** من الشيطان الرجيم ٣ نقطةانا عايز انام٢ نقطةيلا نطلع
, سمية : ماينفعش٣ نقطةبعد ساعتين على الاقل ٢ نقطةاحنا لسة آكلين ٢ نقطة
, آسر : ايوة هتعملى دكتورة وهضم بأى وبتاع ٢ نقطةلا انسى٣ نقطة
, سمية "بتنهيدة ساخرة ": دكتورة ايه بس٣ نقطةده حتى الامتياز مكملتوش٣ نقطةالحمد لله٣ نقطة
, " شعر آسر بانه سبب فى الم آخر كان يغفل عنه ٣ نقطةهو تعليمها ومستقبلها٣ نقطة:"
, آسر "يقبل رأسها " : سامحينى انا السبب ٣ نقطةان شاء **** هتكملى الامتياز والدكتوراة كمان فى الجامعة اللى انتى عايزاها٢ نقطة
, سمية "بابتسامة " : يا حبيبى انت ملكش ذنب خالص دى اقدار **** ٢ نقطةالحمد لله ربما منعك ليعطيك٣ نقطة
, آسر "اجتذبها لاحضانه " :**** يخليكى ليا وميحرمنيش منك ٢ نقطة
, سمية "برقة " :ولا منك٤ نقطة
, آسر : يلا نطلع بأى ٤ نقطة
, سمية : احنا قولنا ايه ؟؟
, آسر : يا سمية ده عيش وجبنة حرام عليكى ٣ نقطة
, سمية : ههههه خلاص نستنى نص ساعة ونطلع ننام
, آسر "يهمس لها بخبث " :ما احنا هنستنى ساعة اتنين براحتننا ٢ نقطةبس بردو فوق٤ نقطة
, " خجلت سمية كثيرا اكتفت بصمتها ٣ نقطةوتسارع ضربت قلبها ٣ نقطةبينما كان يراقبها بابتسامة فقط ٣ نقطة"
, سمية "بصوت خافت " : هو انت معندكش شغل ٢ نقطة
, آسر : شغل يوم الصباحية؟٢ نقطةاتق **** ٣ نقطةيلا يلا ٢ نقطة
, "وصعدا الى غرفتهما ٣ نقطةدخلت سمية ثم تبعها آسر٣ نقطةجلست امام التسريحة وفكت شعرها ٢ نقطةثم اخذت تخلله باصابعها ٣ نقطةتوجه آسر الى الخزانة واخرج منها علبة من القطيفة السوداء٣ نقطةتوجه نحوها ٣ نقطةثم نظر الى انعكاس صورتها بالمرآة مبتسما لتبتسم له هى الاخرى ٣ نقطةنهضت سمية فاحتضنها من خلفها ٣ نقطة"
, آسر : تصدقى انا مش مصدق انك مراتى اللى هتكمل معايا عمرى كله٣ نقطة
, سمية "بخجل " : ولا انا ٣ نقطة
, "لفها آسر اليه ٣ نقطةثم طبع قبلة دافئة على رأسها ٣ نقطة"
, آسر "بهمس " : غمضى عينيكى ٣ نقطة
, سمية : حاضر
, "اغمضت سمية عينيها ٤ نقطةاخرج آسر من جيب بنطاله العلبة وفتحها ٣ نقطةامسك يدها ثم البسها هديتها ٣ نقطةثم قبل يدها ٣ نقطة"
, آسر : خلاص فتحى ٣ نقطة
, " فتحت سمية عيناها ثم نظرت يدها لتجدها مزينة بسوار من الذهب الرقيق بع فصوص تزينه ٤ نقطة"
, آسر : عجبك ؟؟
, سمية : جدا بس بمناسبة ايه ؟؟
, آسر : لازم يكون فيه مناسبة يعنى ٣ نقطةبمناسبة اننا مع بعض ياستى ٣ نقطة
, سمية "بحب ": كفايا انت معايا يا آسر٢ نقطة
, آسر : عارفة جبتها منين ؟؟
, سمية : منين ؟؟
, آسر : من المحل اللى جمب محل الهدوم بالضبط ٢ نقطة
, سمية "برقة " : انت كنت مجهز كل حاجة بأى ٣ نقطة
, آسر "يحوطها من خصرها " : كل حاجة ٢ نقطةيلا عشان ننام ٣ نقطة
, سمية : حاضر ٣ نقطة
, " خلعت سمية الروب و استلقت على السرير ٢ نقطةنام آسر بجوارها ٣ نقطةفرد ذراعه لها ٣ نقطة"
, آسر : تعالى مكانك يلا ٢ نقطة
, " اجتذبها آسر برفق الى حضنه ٤ نقطةثم ضمها بحنان ٢ نقطة"
, آسر : شوفتى الجو مش برد ازاى ٣ نقطة
, سمية : امم
, آسر"بحنان جارف " : طول ما انا عايش حضنى هيدفيكى على طوول ٣ نقطة الاوبشن ده ليكى انتى بس ٣ نقطة
, سمية "بهمس " : **** يخليك ليا ٣ نقطة
, آسر "يقبل رأسها " : ويخليكى ليا٣ نقطةيلا ننام٢ نقطة
, سمية : آسر٤ نقطةممكن اطلب منك طلب؟؟
, آسر : اولا حاولى متقوليش اسمى كتير يعنى حبيى روحى الكلام ده ٢ نقطةثانيا وده الاهم انتى تطلبى من غير ما تستأذنى ٣ نقطةها ايه هو الطلب ده ؟؟؟
, سمية "برقة " : ده انا لو بكلم كوفى عنان مكنش رد عليا كده ٣ نقطة
, آسر : الصبر من عندك يارب ٢ نقطةمراتى بتقوللى كوفى عنان٢ نقطةو**** انتى مش عايزة غير جولدا مائيراو مارجريت تاتشر
, سمية "بدلع طفولى ": احنا هنقلبها لمؤتمر امم متحدة ولا ايه ٣ نقطةمش عايز تعرف طلبى ؟؟؟؟
, آسر " يملس على شعرها " : هههههه ياريت ٣ نقطة
, سمية : احكيلى حدوتة ٣ نقطة
, آسر " متفاجئ " : حدوتة ؟؟؟ انتى بتهزرى ؟؟
, سمية "بتلقائية " : لا و**** مبهزرش نفسى حد يحكيلى حدوتة ٣ نقطةوالحد ده يكون انت ٣ نقطة
, آسر "باستنكار مصطنع" : اتبنيتك وانا معرفش ٤ نقطةانا معرفش احكى حواديت٣ نقطة
, سمية : خلاص ماشى مش مشكلة ٣ نقطةتصبح على خير ٣ نقطة
, آسر : انتى زعلتى ولا ايه ؟؟
, سمية "بابتسامة " : تؤ٣ نقطةتصبح على خير
, آسر "يضمها أكثر ويقبل جبهتها " : اسمعى يا ستى كان يا مكان ٣ نقطة
, سمية " مقاطعة اياه وبطفولة شديدة " : هتحكيلى حدوتة ؟؟؟
, آسر : ههههه ايوة ٣ نقطةاسمعى يا ستى ٣ نقطةبس متتكلميش فى النص تنسيهالى انا بلصم فيها بالعافية ماشى ٣ نقطة
, سمية "بفرح شديد " : ماشى ٣ نقطة
, آسر "&كان يا مكان فى قديم العصر والاوان كان فى ضفدع وحش اوى كان فى بحيرة٢ نقطة الضفدع ده حزين جدا ووشه مكشر على طول ٢ نقطةوده كان بيخليه انانى اوى ٣ نقطةعدت عليه أميرة جميلة رقيقة اوى ٢ نقطةكانوا بيسموها الملاك من كتر ما كانوا بيحبوها٣ نقطةقربت من الضفدع وحاولت انها تطمن عليه ٣ نقطةالضفدع اتدايق منها ونط بعيد وقالها انتى مالك بيا ايه اللى انتى عيزاه من واحد وحش وانانى زيى ٣ نقطةقربت منه برغم اسلوبه الوحش معاها٢ نقطةوراحت شيلاه على ايدها وطبطبت عليه وقالتله الجمال مش جمال الشكل ٢ نقطةالجمال جمال الروح والاخلاق٢ نقطةاى حد فينا جواه الحلو والوحش وبارادتنا بنكون كويسين او لا٤ نقطةشالته الاميره بايدها وباسته على خده ٣ نقطةفجأة طلع دخان واتحول الضفدع لأمير حب الاميرة واتجوزها وكده خلصت الحدوتة ٣ نقطةعجبتك الحدوتة ؟؟؟٣ نقطةسمية ٣ نقطة
, " وجدها آسر نائمة مستسلمة بين احضانه الدافئة ٣ نقطة ابتسم لها بحنان ثم قبل رأسها ٣ نقطة"
, آسر : نمتى يا ملاكى ٣ نقطةالضفدع هو انا ٢ نقطةانا اللى اتغيرت حياتى بيكى ٤ نقطة
, " ونام آسر هو الآخر٥ نقطةبينما كانت ميرفت فى منزلها مع ابنتها ٣ نقطة"
, مى : يعنى يا ماما جيبانى من صباحية **** علشان تهزئينى ٢ نقطة
, ميرفت "بعصبية " : يعنى حضرتك كنتى عارفة اللى اخوكى البيه عمله ٣ نقطة
, مى "باستنكار شديد ": يا ماما هو عمل جريمة ؟؟؟٣ نقطةدى مراته حب يفرحها ٢ نقطةكفاية انها متعملهاش فرح٢ نقطةوشوفى آسر اتجوزها ازاى ٣ نقطةحضرتك مكنتيش ترضى انه يوسف يتجوزنى بالطريقة دى ٤ نقطة
, ميرفت : الجوازة ددى مش هتكمل٤ نقطةانا بقولك اهه٢ نقطةاخوكى مش هيرتاح معاها
, مى :يا ماما سيبيهم فى حالهم وادعيلهم ووهما هيكونوا كويسين ان شاء الله٥ نقطة
, ميرفت : انتى مالك اتقلبتى عليا ليه كده من يوم ما اللى اسمها سمية دى دخلت بيننا٣ نقطةهى البنت دى عملالك ايه ٤ نقطةانا اللى امك مش هيا
, مى "بتنهيدة " : يا ماما طلعيها من تفكيرك خالص ٤ نقطة
, ميرفت : انا هروحلهم٤ نقطةقومى يلا٢ نقطة
, مى : لااا٢ نقطةده كتير ٣ نقطةحضرتك هتروحى دلوقتى؟؟؟الساعة 9 الصبح٢ نقطةودول فى مقام العرسان يا ماما٤ نقطةعارفة يعنى ايه ؟؟؟ عرسااااان ٢ نقطة
, ميرفت : اسكتى خالص٣ نقطةيلا٣ نقطة
, مى "وهى تنهض " : انا آسفة٢ نقطةانا مش جاية ٣ نقطةانا سايبة يوسف هيفرقع ٢ نقطةبعد اذن حضرتك٢ نقطة
, "تركت مى والدتها ٣ نقطةبينما ميرفت كانت تشب النار بداخلها ٣ نقطةفهو ابنها الوحيد هى من ربته وساعدته ٢ نقطةكانت تقف بوجه ابيه لصالحه ٣ نقطةكانت تود ان تزوجه واحدة تحبها ٣ نقطةتكون من المستوى الذى تعتقد انه مستواها٣ نقطةلكنه تزوج ابنة عمه ٣ نقطةويحبها.ايضا ٣ نقطةرحلت مى ووصلت الى منزلها ٢ نقطةدخلت كانت تبدو فى ققمة ضيقها وغضبها ٣ نقطةكانت العائلة تجلس على مائدة الافطار٣ نقطةشاهدتها حماتها٣ نقطة"
, مديحة : مى ٢ نقطةتعالى يا حبيبتى افطرى ٢ نقطة
, مى :شكرا يا طنط٢ نقطةانا طالعة عن اذنكم ٥ نقطة
, يوسف "بضيق " : ماما قالتلك تعالى٢ نقطةاظن انك لازم تحترمى كلامها٢ نقطة
, أدهم : اتفضلى انتى يا بنتى اطلعى ٤ نقطةسفرة دايمة ٣ نقطة
, مى "وقد اوشكت على البكاء٢ نقطة" : عن اذنكم
, "صعدت مى السلم مسرعة و دموعها ترقرقت على وجنتيها٢ نقطةدخلت غرفتها ٣ نقطةثم جلست على سريرها تبكى ٦ نقطة"
, مديحة : هترجع امتى يا حبيبى ٣ نقطة؟
, أدهم "وهو ينهض ": معرفش و**** يا مديحة ٣ نقطةربنا ييسر الامور٣ نقطةوانت يا افندى اطلع صالح مراتك٣ نقطةعن اذنكم
, مديحة "بعتاب " : اخص عليك كده تحرجها٣ نقطةتهون عليك يعنى
, يوسف "بنفاذ صبر " : يووه يا ماما٣ نقطةما هى الهانم ماشية من 7 الصبح٣ نقطةقال ايه ماما عيزانى ٣ نقطةوانا اجازتى هتخخلص بعد بكرة٣ نقطةوهى مش اخدة بالها اساسا ان ليها زوج
, مديحة : عيب عليك ٣ نقطةده كلهه يعنى عشان انشغلتوا اسبوع فى تجهيزات فرح آسر ٤ نقطة ما انت بتسيبها بالاسبوعين والتلاتة يا باشمهندس ٢ نقطةعمرها ما تدايقت منك٣ نقطةروح صالح مراتك٣ نقطةمى طيبة وبنت حلال٢ نقطةملهاش فى الدنيا دى بعد **** وآسر غيرك ٢ نقطةروح شوفها يلا ٢ نقطة
,
, يوسف "يزفر بضيق " : حاضر يا ماما٣ نقطة
, " صعد يوسف الى غرفته ٣ نقطةطرق الباب عدة مرات ثم دخل ٣ نقطةمسحت مى دموعها بسرعة٤ نقطةجلس بجوارها وامسك بيدها٣ نقطة"
, يوسف : معلش انا آسف يا مى ٣ نقطةكنت متدايق
, مى "باقتضاب " :محصلش حاجة٢ نقطة
, يوسف "رفع رأسها له " : ايه ده ٢ نقطةانتى بتعيطى ٣ نقطة؟؟؟
, مى " ببكاء " : لو سمحت سيبنى لوحدى٢ نقطة
, يوسف : معلش يا مىمتزعليش اصل ابنك كمان صحى وانا معرفتش اعمل ايه دادا مش هنا وماما كانت نايمة ٣ نقطة
, مى: يا يوسف .انا تعبت ٢ نقطةضغط من كل ناححية ٣ نقطةوكمان شغلى اللى بعمله من هنا ٣ نقطةكل حاجة ضاغطة عليا بجد ٣ نقطة
, يوسف "يمسح وجهها " : طيب خلاص٢ نقطةمتزعليش قومى اغسلى وشك وغيرى وتعالى عايزك فى موضوع مهم ٣ نقطة
, مى : حاضر٣ نقطة
, "ابدلت ثيابها لملابس نوم رقية جدا وتعطرت ووضعت زينتها ٢ نقطةذهب لغرفة ابنه ليطمئن عليه ٣ نقطةاطمئن عليه ثم توجه لغرفته ٣ نقطةوجدها ترتدى ملابس رقيقة قد زادتها انوثة وجمالا.زشعرها البنى الكستنائى منهدل على ظهرها ٢ نقطةومكياجها يبرز جمال عيونها العسلي الفاتحة ٣ نقطةاقترب منها ٣ نقطةثم حوطها بذراعيه ٣ نقطة"
, يوسف : مقدرش على الدلع ده كله ٢ نقطة
, مى : انا آسفة يا حبيبىى عارفة انى اهملتك و٢ نقطة
, يوسف "وضع اصبعه على شفاتها " : هششش٥ نقطة
, "كانت بجوار زوجهها ٣ نقطةفى السيارة ٣ نقطة"
, أميرة : ياااه ياخليل و**** كأنه فرح نغم ٢ نقطةبجد فرحت اوى **** يسعدهم يارب ٣ نقطة
, خليل : يارب ٣ نقطةسمية تستاهل كل خير٢ نقطةتستاهل حد يعوضها ويفهمها٣ نقطة
, أميرة : وآسر هو الحد ده من وجهة نظرك؟؟؟
, خليل : هكدب عليكى لو قولتلك هو لكن ٣ نقطةفى نفس الوقت اعتقد انه هيسعى لده ٣ نقطة
, أميرة : خليل ٣ نقطةهو سمية ٢ نقطةينفع تجيب ولاد ٣ نقطةيعنىينفع تخلف ٣ نقطة
, خليل "يتنهد بأسى " : لا يا أميرة ٢ نقطةمينفعش دلوقتى باى حال من الاحوال٣ نقطةلو قبل كده كان ممكن بنسبة ٣ نقطةلكن سمية اتعرضت لازمات كتيرة وانتكاسات كمان اضعفت عضلة قلبها جدا٣ نقطةاى مجهود ولو بسيط هيأثر عليها ٢ نقطةكويس انها مبتفكرش فى موضوع الشغل ده كم
, أميرة "بحزن ": آسر عارف كده ؟؟؟
, خليل : طبعا عارف حالتها كويس٢ نقطةانا شرححت ليه كل حاجة ٢ نقطةعشان يخللى باله منها لوحصل اى حاجة ٤ نقطةوهو متقبل كده جدا٣ نقطة
, أميرة : يا ترى هيفضل كده ولا فى يوم هيقول انا عايز اعيش زى اى راجل ٣ نقطةواجيب ولاد ؟؟؟
, خليل :معرفش٢ نقطةالزمن هيعرفنا كل حاجة ٤ نقطة
, "انقضت ساعات وهى نائمة ٣ نقطةكانت تشعر براحة غريبة بين احضانه ٢ نقطةبدفء بحب ٢ نقطةبامااان٢ نقطةهى زوجته٣ نقطةنعم زوجته٢ نقطةاستيقظت بعد اذان الظهر ٢ نقطةوجدت نفسها بعالمه ٢ نقطةتختبئ بين حنايا قلبه وتسكن ٢ نقطةظلت تنظلا الى وجهه٣ نقطةتتأمل قسماته٣ نقطةابتسمت لا شعوريا ٣ نقطةثم طبعت قبلة رقيقة على وجنته ٣ نقطةهزت كتفيه بهدوء٣ نقطة"
, سمية "بهمس " : آسر ٢ نقطةآسر ٢ نقطةقوم يا حبيبى ٣ نقطة
, آسر "بصوت نائم " : امممم
, سمية : الضهر اذن ٢ نقطةيلا عشان تصللى بيا ٣ نقطة
, آسر "يتقلب على سريره : طيب بصى يا بابا٣ نقطةروحى اتوضى واول ماتيجى هقوم على طول ٢ نقطةيلا ٣ نقطة
, سمية : بنتك انا ٣ نقطة؟؟ طيب يا آسرانا هدخل اتوضا اجى الاقيك قمت٣ نقطة
, "نهضت سمية من سريرها٢ نقطةثم توجهت الى الحمام توضأت وخرجت لتجده نائما ٣ نقطةايقظته مرة أخرى ٣ نقطة"
, سمية : نفسى اعرف ايه النوم ده ٢ نقطة
, آسر"بتثاؤب " : ما انا قاعد عمال احكى ع الضفدع والاميرة وحضرتك نمتى على طول٢ نقطة"ب قوليلى هنام بدل ما انا عمال األف واقول٣ نقطةماشى مردودالك
, سمية "بدلع عفوى ": هههه معلش هعمل ايه من زمان اوى محدش حكالى حدوتة
, آسر "وقد بدأ يفيق " : من امتى يعنى ؟؟
, سمية : اممم من وانا فى اولى ابتدائى من اول يوم ٤ نقطةا
, آسر : يا عينى عليكى ٣ نقطةخلاص كل شهرهالفلك حدوتة واحكيهالك هههههه
, سمية : ههههه لا خلاص٣ نقطةيلا بأى نصللى .
, آسر : طيب لحد ماا تلبسى الاسدال هكون اتوضيت٣ نقطة
, سمية : ماشى٣ نقطة
, " صلا فرضهما٣ نقطةثم جلسا يتلوان القرآن واذكار الصلاة كعادتهما٣ نقطة"
, آسر : سمية٣ نقطةايه رأيك نتغدى برة النهاردة ؟؟
, سمية : اممم انا مباكلش من برة خالص٢ نقطة
, آسر :خالصصص ؟؟؟؟؟
, سمية "بابتسامة " :خالص٢ نقطةبصراحة بقرف٢ نقطة
, آسر :اممم بتقرفى ٢ نقطةخلاص نحطلك ديتول بدل الصوص مع الاكل ههههه
, سمية :هههه ماشى اتريق٣ نقطةعايز تتغدى ايه ؟؟؟
, آسر : بصراحة نفسى فى صنية المكرونة بالبشاميل بتاعة سامية ٢ نقطةومعاها حمامتين تلاتة٢ نقطةوطاجن كوارع يا سلااااااااااااااااااااام ٤ نقطةبس ده فى الاحلام يا حبيبتى انا عارف انك هتأكلينى السوتيه عارف٣ نقطة
, سمية : ههههه ٢ نقطةلا يا سيدى خللى السوتيه ليا ٢ نقطةوملكش دعوة بس اختار حاجة واحدة لانى مش زى سامية صراحة ٣ نقطة
, آسر "بتعجب " : هو انتى اللى هتتطبخى بجد ؟؟؟
, سمية : ايوة ٣ نقطةشوفت .عشان تعرف بس ٣ نقطة
, آسر : خلاص تعالى ننزل وهقولك ٣ نقطة
, سمية : حاضر٣ نقطةهغير هدومى ٣ نقطة
, آسر :طيب هسبقك واشوف ايه اللى ناقص وهاتصل بالسوبر ماركت
, سمية :تمام .ز
, " ارتدت سمية بنطالا جينز يزينه فرع من الشجر من اللون الاحمر ٢ نقطةتعلوه بلوزة بيضاء بها نفس الفرع ومرصع بكريستالات رقيقة جدا ٣ نقطةومشطت شعرها وطوقته بطوق من اللؤلؤ المتبادل بين الاحمر والابيض ٣ نقطةتوجهت لعلبة المكياج ٢ نقطةنظرت اليها بحيرة ٢ نقطةفهى لم تضع ابدا لنفسها ولا تعلم الكيفية ٣ نقطة فاكتفت بوضع ملمع شفاه فقط ٣ نقطةتعطرت ٢ نقطةثم نزلت لزوجها٣ نقطةتوجهت الى المطبخ ٣ نقطةكان يجلس بغرفة المعيشة يشاهد التلفاز ٢ نقطةتوجهت له ٣ نقطةجذبه رائحة العطر فنظر فى اتجاهها فوجدها٣ نقطةسمية٣ نقطةابتسم لها ٢ نقطةحتى اتت بجواره٢ نقطةاسند خده على يده ثم نظر اليها "
, سمية : ها هتاكل ايه ؟؟؟
, آسر : انتى
, سمية "باستغراب " : يا سلام٢ نقطةبجد يا آسر هتاكل ايه ؟؟
, آسر : هاكل الاكل اللى موجود هناك ع السفرة
, سمية : اكل ؟؟؟
, آسر : ههههه ايوة٢ نقطةتعالى
, " اخها من يدها ثم توجها الى غرفة الطعام ٣ نقطةكانت عليها انوا الاكل الذى طلبها آسر ٢ نقطةجميعها ٢ نقطةزنظرت له بدهشة شديدة٣ نقطةجلس آسر على المائدة ٢ نقطة"
, آسر : يلا يا حبيبى ٣ نقطة
, سمية : انت طلبت الحاجات دى امتى من المطعم ؟؟؟
, آسر : ههههه مطعم ٢ نقطةدى حاجات طنط مها اللى عملاها قال ايه عشان عشا الفرح ٣ نقطةا
, سمية : افرض كانوا باظو من امبارح؟؟
, آسر : لا متقلقيش انا حططتهم فى التلاجة ٢ نقطةيلا كللى ٢ نقطة
, "تناولا غذائهما ٢ نقطةثم سمعا طرقا على البا ذهب آسر ليفتحه ٣ نقطةود والتده بصخبتها اخريات استقبله سر وعلى وجهه علانات التعجب والدهشة ٢ نقطة
, ثريا : هنفضل واقين كده .؟؟
, آسر : هه٢ نقطةلا ٢ نقطةانا آسف اتفضلوا ٢ نقطة
, ميرفت امال فين مرات ؟؟
, آسر : ثوانى وهتيجى عناذنكم ٤ نقطةدخل الى المطبخ حيث توجد سمية .وعلى وجهه علامات الانزعاج ٢ نقطةكانت ترص الاوانى ٣ نقطةلاحظتضيفه ٣ نقطة"
, سمية : خير يا حبيبى مالك ؟؟
, آسر : ماما ومعاها ضيوف برة
, سمية "باستغراب " : معقولة ٢ نقطةصيوف مع مامتك دلوقتى ؟؟؟
, آسر : سمية شوفى اى حاجة يشربوها
, سمية : حاضر ٣ نقطةاستنى خدهم معاك
, آسر : لا تعالى انتى ٢ نقطة
, سمية : طب هلبس وآجى
, آسر ماله لبسك ده ٢ نقطةوبعدين مفيش عبايات فوق ٢ نقطة
, سمية : مينفعش اطلع قدامهم كده ٤ نقطة
, آسر "بتصميم ونفاذ صبر " : خلاص بأى ٢ نقطةمش وقته ٣ نقطةحضرى واجب الضيافة وتعالى كده متتأخريش لو سمحتى
, " تعجبت من اسلوبه فقد كان يبدو عليه الضيق الشديد ٢ نقطة"
, احضرت سمية العصير ثم توجهت الى غرفة الصالون ٣ نقطةفوجئت بمن داخلها ٣ نقطةالقت عليهم السلامبابتسامتها المعهودة٣ نقطةثم وضعت الصينية على الطاولة وسلمت عليهن وجلست بجوار زوجها٢ نقطةالذى قربها اليه عمدا ٣ نقطة"
, ميرفت : مفيش شغالة هنا ولا ايه ؟؟
, آسر : لا مفيش
, ميرفت : انا رايى كده احسن ٢ نقطةباين على سميةة شاطرة وهى متعودة على كده كمان ٢ نقطةصح ولا يه ؟؟؟
, آسر "بضيق مكتوم " : اتفضلى اشربى العصير يا ماما ٢ نقطةاتفضلى يا طنط ٢ نقطةاتفضلى يا نادين
, ثريا : كان فرحك حلو اوى يا آسر٣ نقطةبس يا خسارة سمية مبنتش وشها ٣ نقطة
, آسر "اراد ان يغيظها " : اصل سمية كانت جميلة اوى ومكنتش عايز حد يشوفها
, نادين "بدهشة مصطنعة " : بجد؟؟؟ باين الميك اب بيعمل معجزات فعلا٣ نقطة
, آسر "بنفاذ صبر " : لا دى حلاوة الايمان ٤ نقطة
, " غضبت سمية كثيرا وانزعجت ٣ نقطةوشعرت بالغيرة الشديدة٤ نقطةفقطبت جبينها لا اراديا ٢ نقطة"
, ميرفت : ايه يا سمية ٣ نقطةمتدايقة ليه كده٢ نقطةاحنا جايين نباركلك على فرح امبارح
, سمية "بابتسامة باهتة " : **** يبارك فيكم ٣ نقطةمنورين ٢ نقطة
, ميرفت : عقبال ما اباركلك يا حبيبى على ولادك قريب ان شاء **** ٣ نقطةده يوم المنى ٣ نقطة
, "انزعجت ٣ نقطةلا تحتمل اكثر من ذلك ٣ نقطة"
, سمية : بعد اذنكم
, ميرفت : سايبانا واحنا فى بيتك ٣ نقطة
, سمية : معلش يا طنط ثوانى ووراجعة عن اذنكم ٢ نقطة
, " كان يراقب الموقف فقط ٣ نقطةلم يشأ ان يتدخل حتى جاءت سيرة ******* لاحظ سمية وضيقها ومغادرتها المكان ٣ نقطة"
, ثريا ك هو انتوا ناويين تاجلوا الموضوع ده ؟؟
, آسر : دى حاجة خاصة بينا ٣ نقطةمش وقته الكلام عنها ٤ نقطة
, ميرفت : طيب هنمشى احناا ياحبيبى وسلملى على سمية ٢ نقطةمقولها مينفعش تمشى وتسيبنا كده ٢ نقطةاحنا اول مرة ندخل بيتها ٢ نقطةيلا يا ثريا
, ثريا : يلاا ٢ نقطةالف مبروك يا حبيبى ٣ نقطة
, " وصلهم آسر الى باب المنزل ٣ نقطةثم سلم عليهن٢ نقطة"
, نادين : بجد انا فرحانة ما دام انت مبسوط٤ نقطةبس كنت شايفاك مع حد تانى
, آسر : بثقة " : بس **** كااتبلى سمية ٣ نقطةعقبالك يا نادين ٣ نقطة
, "ما ان غادرن من هنا حتى خرجت سمية من الحمام ٢ نقطةكانت تبكى به بكاءا حارا آلمم روحها ٢ نقطةوقلبها ٤ نقطةغسلت وجههاثم خرجت ٤ نقطةتوجهت اليه ٢ نقطة"
, سمية : مشيوا ولا ايه ؟؟
, آسر "بضيق " : ايوة ٣ نقطة
, سمية : انا اسفة بس حاولت متأخرش عليهم ٣ نقطة
, آسر "نظر الى وجهها ليرى علامات البكاء عليه " : انتى بتعيطى ؟؟؟
, سمية : لالا ٣ نقطةكنت فى الحمام ٢ نقطة
, آسر : طب يلا ندخل نقعد جوه فى الليفينج ٢ نقطة
, "جلس آسر بجوار سمية اقترب منها أكثر وجد علامات البكاء تعبث بوجهها ٢ نقطة"\
, .آسر"يمسح وجهها " : متعيطيش٣ نقطةانا آسف كانت تلميحاتهم غريبة ومستفزة حتى الزيارة انا هكلم ماما ٣ نقطة
, سمية "مقاطعة اياه ": يا آسر ده بيت مامتك ٣ نقطةتيجى وقت ما تحب٣ نقطةانا اللى دايقنى نادين ٣ نقطة
, آسر : معلش متدايقيش نفسك ٣ نقطة
, سمية "بتلقائية " : اصلك مشفتهاش وهى بتبصلك اساسا٢ نقطة
, آسر "يمسك ذقنها وينظر لعينيها بعمق " :بتغيرى عليا ٢ نقطة
, سمية "تحمر وجنتيها " : تؤ ٢ نقطة
, آسر"بفرح " : لا بتغيرى ٣ نقطةهههه
, سمية : بتضحك ؟؟؟
, آسر :اصل كان نفسى احس الاحساس ده من زمان ٣ نقطةسمية بتغير عليا ٣ نقطة
, سمية :ياااه يا آسر عمرك ما حسيته ٣ نقطة
, آسر : ليه غيرتى قبل كده
, سمية : كنت بموت قبل كده مش بغير ٤ نقطةمن اول يوم لينا فى امريكا ٣ نقطةسبتنى ورحت ليها ٣ نقطةوالايام اللى بعدها وايام تعبك وبعدها رسالتك٣ نقطةكل ده ومحستش بغيرتى عليك٤ نقطة
, آسر "بصدمة " : انتى كنتى عارفة انى متجوز ميرنا من زمان اوى كده ٣ نقطة
, سمية "بشرود " : اممم قبل ما نتجوز ٣ نقطةتخيل ٣ نقطة
, آسر : ومارفضتيش تتجوزينى ليه ؟؟
, سمية :عشان مظلمكش واحرمك من حقك ٣ نقطة
, آسر : انتى كده ظلمتى روحك٣ نقطةوتحملتى اكبر من طاقتك
, سمية : انت روحى يا آسر ٣ نقطةكنت عايزة اسعدك حتى لو ماليش فيك نصيب٣ نقطةحتى لو انت لحد غيرى ٢ نقطةكنت هاجى على نفس ى عشانك٣ نقطةانت ٣ نقطةانت يا آسر ٣ نقطةاديك روحى من غير ما اسأل
 
الفصل السابع والستون


سمية : انت روحى يا آسر ٣ نقطةكنت عايزة اسعدك حتى لو ماليش فيك نصيب٣ نقطةحتى لو انت لحد غيرى ٢ نقطةكنت هاجى على نفس ى عشانك٣ نقطةانت ٣ نقطةانت يا آسر ٣ نقطةاديك روحى من غير ما اسأل ٢ نقطة
, آسر " بحب " : **** يقدرنى واقدر اعوضك٣ نقطة
, سمية " تنظر لعينيه برجاء " : وجودك جمبى كفاية عليا ٣ نقطة
, آسر "يقرب اليها " : انا بقول نطلع فوق احسن ٣ نقطة
, سمية "بارتباك وخجل شديدين " : دلوقتى ؟؟
, آسر "يقرب اكثر " : اى نعم ٤ نقطةوحشتينى ٤ نقطةاوى ٢ نقطةاوى ٣ نقطة
, " غادرت ميرفت بصحبة صديقتها وابنتها ٣ نقطةكانت على وشك الانفجار من سمية فلقد اعلن آسر حبه وتعلقه بزوجته بوضوح امامهن٤ نقطةبينما كانت خيبة الامل تملاأ نادين٢ نقطة"
, ميرفت : مالك يا حبيبتى ؟؟
, نادين : ولا حاجة يا طنط٣ نقطةآسر باين عليه بيحب مراته اوى
, ميرفت : مين قالك كده ؟؟؟ عشان اللى حصل قددامنا يعنى ؟؟؟
, نادين "بغيظ " : ايوة
, ميرفت : انا هفهمك كل حاجة ٣ نقطةسمية يا نادين بنت عمه ومحمود **** يرحمه هو اللى كتب الوصية لسمية وبعدين يا حبيبتى آسر كده كده هيتجوز عليها او هيطلقها ٣ نقطةعارفة ليه ؟؟
, نادين "باهتمام ": ليه يا طنط؟؟
, ميرفت "بثقة " : سمية مبتخلفش٤ نقطةبقالها معاه سنة اهه ومخلفتش وكل محد يجيب سيرة الموضوع ده ٢ نقطةيتقلب وشها زى ما انتى شوفتى ٣ نقطة
, ثريا : معقولة ؟؟؟
, ميرفت "بهم مصنع " : ايوة يا ثريا ٣ نقطةشوفتى ابنى وحظه٣ نقطةلما جم من امريكا كانوا هيتطلقوا لكن صعبت عليه وقال خلاص بنت عمى وعمه كمان مشلول ٢ نقطةفمش ناقص٣ نقطةابنى عايز واحدة تعووضه عن اللى هو فيه يا نادين
, نادين : يا حبيبى يا آسر ٣ نقطةبس يا طنط معتقدش ان فى بنت هترضى تكون زوجة تانية ٢ نقطة
, ميرفت : ٢ نقطةهو انتى تقدرى تسمى سمية زوجة ٢ نقطةانتى مش شايفاها عاملة ازاى ٣ نقطةحد يوم صباحيته يكون بالمنظر ده ٢ نقطةيا حبيبتى اللى آسر هيتجوزها هى اللى هتحدد مكانها وهتحدد وجود سمية او لا ٢ نقطةفهمتينى ٢ نقطةولا ايه يا ثريا متتكلمى ٢ نقطة
, ثريا : اتكلم اقول ايه يا ميرفت ٣ نقطةاللى احنابنقوله ده كلام فى الهوا ٣ نقطةكل حاجة فى ايد ابنك ٣ نقطة
, " انقضى النهار سريعا واتى الليل حاملا بالكثير من المفاجآت ٤ نقطةكانت سمية تتابع التلفاز بينما خرج آسر لاداء فرض العشاء ولم يعد بعد٣ نقطةتأخر قليلا ٣ نقطةقلقت ٢ نقطةاخذت تتصل به كان مغلقا ٣ نقطةاتصلت به كثيرا ٣ نقطةوتأخر اكثر ٣ نقطةوزاد قلقها ٣ نقطةتوجهت لموظف الامن ٣ نقطةسالته ولكنه لم يطمئنها ٤ نقطةدخلت سمية جابت الحديقة ذهابا وايابا وافكاارها تلعب بها ٤ نقطةجاء آسر أخيرا ما ان سمعت صوت البوابة حتى اسرعت الى هنناك ٥ نقطة"
, سمية"بلهفة وخوف تصاحبها دموعها" : آسر ٢ نقطةانت جيت ؟؟
, آسر "بقلق اقترب منها " : ايوة ٢ نقطةخير ايه اللى مطلعك دلوقتى ٣ نقطةووشك عامل كده ليه ؟؟؟
, سمية "بخوف وقلق" : قلقت عليك ٣ نقطةكنت فين ٣ نقطةوموبايلك مقفول ليه ؟؟؟
, آسر " يمسك يديها ووجهها ": يا حبيبتى روحت اشترى حاجات وجيت ٣ نقطةانتى متلجة كده ليه ٣ نقطةلا حول ولا قوة الا ب**** ٢ نقطةيا بنتى القلق ده غلط ٣ نقطةيلا ندخل جوه ٣ نقطة
, "تمسكت سمية بيده فقد كانت قدماها تتمسكان بالهواء ٣ نقطةدخلا البيت ٢ نقطةتوجها الى غرفة المعيشة كان يبدو على وجهها القل الخوف ٢ نقطةالبكاء ٣ نقطةاجلسها بين احضانه ٣ نقطةاسند رأسها على صدره ٢ نقطةمسح على شعرها بحنان٢ نقطةكانت انفاسها متوترة ٢ نقطةمازالت مضطربة خائفة هائجة ٣ نقطة"
, آسر "بهمس " : انتى ايه اللى قلقك كده ٢ نقطة؟؟؟
, سمية : اتاخرت فضلت اتصل بيك على الموبايل لقيته مقفول٣ نقطةكذا مرة قلقت ٣ نقطةكنت شوية وهخرج ادور فى الشارع ٣ نقطةليه قفلت تليفونك ٣ نقطةليه تاخرت كده ؟؟؟
, آسر : كنا فى المسجد٣ نقطةونسيت افتحه تانى ٤ نقطةعديت ع السوبر ماركت اشتريت شوية حاجات وجيت ٣ نقطةمجاش فى بالى انك ممكن تقلقلى اوى كده
, سمية : الشيطان فضل يلعب بعقلى ويخيلى حاجات كتيرة اوى٣ نقطةعشان خاطرى لو هتتاخر او تروح اى مكان اتصل ٢ نقطة
, آسر "مشاكسا " : بدأنا الغيرة والخنقة بأى ٣ نقطةرايح فين وجاى منين
, سمية "بعفوية " :لا و**** ابدا ٣ نقطةبس طمنى ان شا **** بمسج ٣ نقطةبس قلبى يكون مطمن عليك يا آسر٤ نقطةانا كنت هموت من القلق٣ نقطة
, آسر "يقبل رأسها " : بعد الشر ٢ نقطةوبعدين القلق الزايد ده غلط عليكى ٣ نقطةالمهم افتحى الكيس اللى ع الطربيزة ده وشوفى جبتلك ايه
, "لاتقطت سمية كيسا صغيرا وجدت به اكثر الاشياء حبا لها ٢ نقطة"
, سمية "بفرحة " : شوكولاتة ٣ علامة التعجب
, آسر : ههههه عيلة و**** عيلة محدش صدقنى
, سمية "بنصف عين " : بأى كده ٤ نقطة؟؟
, آسر "بثقة ": كده ونص كمان ٢ نقطةهتعملى ايه ؟؟؟
, سمية : انت ايه اللى عرفك انى بحب الشوكولاتة ؟؟
, آسر "بحب " : قلبى ٣ نقطة
, سمية "بصوت خافت " : تسلملى ٣ نقطة
, آسر "يلتقط الكيس بسرعة " : مش هتاخديه غير بشرط ٢ نقطة
, سمية : شرط ؟؟ شرط ايه ده ٣ نقطةهى حتى الشوكولاتة معاك بشرط ؟
, آسر "بضحكة قوية " :كل حاجة يا حبيبتى ٣ نقطةوانتى عارفة شرطى ٣ نقطة
, سمية "بعناد " : مش هعمله هه٣ نقطة
, اآسر " يقترب منها ويمسكها بذراعيه " : لا هتعمليه ودلوقتى حالا ٣ نقطة
, " افلتت سمية من يديه بخفة وركضت متوجهة لاعلى ٣ نقطةببينما آسر توقفه نبأ على التلفاز ٣ نقطة( هروب بن على خارج تونس )٤ نقطة"
, آسر"بصوت عالى " : سمية ٣ نقطةسمية ٣ نقطةالحقى ٣ نقطة
, سمية : هتدينى الشوكولاتة ؟؟؟
, آسربجدية " : يا بنتى تعالى بس فى حاجة مهمة ٣ نقطةشوفى الخبر ده ٣ نقطة
, "هبطت سمية اليه ٣ نقطة"
, آسر : شوفتى الخبر ده ؟؟؟
, سمية "بدهشة " : معقولة ٣ نقطةهرب بسهولة كده ؟؟؟٥ علامة التعجب
, آسر : اقعدى اقعدى نشوف الاخبار٥ نقطة
, " جلسا الاثنان يتابعان الاخبار٥ نقطة"
, آسر : عارفة ان فيه مظاهرات يوم 25هنا ٣ نقطة؟؟
, سمية "بتعجب ": هنا فى مصر ؟؟؟؟
, آسر : ايوة وجميع طوائف الشعب وفئاته كمان٤ نقطةانا متفائل خير ان شاء **** ٣ نقطةعلى **** مجلس الشعب الباطل ده يتحل ٢ نقطة
, سمية : يا آسر احنا لما كنا بنعمل واقفة كنا بنتفصل ٣ نقطةانت بتقول فئات الشعب ٢ نقطةربنا يستر٣ نقطة
, آسر : انتى كنتى بتعملى وقفات وحاجات من دى؟؟
, سمية : ايوة٣ نقطة
, آسر :بتهزرى ؟؟؟ وكان ليكى نشاط فى الجامعة باى واتحاد وكده ؟؟؟
, سمية : انت فاكرنى جماد متحرك يعنى ٣ نقطةلا كنت بشارك معاهم لو حاجة مقتنعة بيها بس مكنتش عضو اتحاد ٢ نقطة
, آسر : ومتفصلتيش ليه ؟؟
, سمية : عمو خليل
, آسر : يا سلام؟؟
, سمية :٢ نقطةعارف مع انه كان دايما على خلاف مع رئيس الجامعة والعميد ٢ نقطةلكن من كتر حب الطلبة واعضاء هيئة التدريس له محدش كان يجرؤ انه يقوله كلمة٤ نقطة
, آسر : دكتور خليل فعلا شخصية محترمة ٢ نقطة
, سمية "بحب " : عمو خليل ده مقدرش اعيش من غيره ٢ نقطةكان جمبى من غرى فى كل حاجة عارف كده الاب الروحى ٢ نقطةهو ده ٢ نقطةربنا يخليله نغم ويقر عينه بصلاحها يارب
, آسر : كان نفسى اكون عمو خليل ٣ نقطةعمرو ٣ نقطةمالك ٢ نقطةان شا **** الواد محمود او خالد٣ نقطة
, سمية : ليه ؟؟؟
, آسر "يقرب منها" : بذمتك ٢ نقطةمتعرفيش ليه ؟؟
, سمية "بدلع " : تؤ٣ نقطة
, آسر " يقرب أكثر " : انا هقولك ليه١٥ نقطة
, " كانت مها تجلس بجوار زوجها فى الحديقة ٣ نقطة"
, أحمد : اتصلتى بسمية النهاردة ؟؟
, مها : لا ٣ نقطةسيباهم على راحتهم ٤ نقطةبكرة اتصل ان شاء **** ٢ نقطة
, أحمد : البيت فضى علينا يا مها ٢ نقطة
, مها : هى دى سنة الحياة يا حببيبى ٤ نقطةربنا يسعدهم ٣ نقطة
, أحمد : امل رهف ومالك فين ؟؟
, مها : مالك جه من الكلية واتغدا وطلع على اوضته على طول٢ نقطةورهف فى اوضتها يبتذاكر يا بتقرا قصص٢ نقطة
, أحمد : خللى بالك منهم يا مها ٣ نقطةجيل الايام دى **** يهديه
, مها : حاضر يا حبيبى .
, " كانت تنام بين احضانه ٣ نقطة"
, آسر : انا لو بعرف الشوكولاتة بتخليكى راضية عليا كده كنت جبتلك المصنع كله
, سمية "برقة " : يا سلام٣ نقطة
, آسر : انتى عارفة اناهنزل الشغل بكرة ٣ نقطة
, سمية : بسرعة كده ٣ نقطة
, آسر: للاسف ٣ نقطةفهتقعدى لوحدك٢ نقطةلو حابة اوديكى لطنط مها
, سمية : لا ملوش لازمة هستناك٣ نقطةهنا ٢ نقطة
, آسر :هتمللى ٣ نقطةانا هتأخر ٢ نقطة
, سمية : لو مليت الكتاب موجود٣ نقطة
, آسر : اممممم ٣ نقطةيعنى الكتاب يغنيكى عن وجودى
, سمية : المسكن عمره مايعالج بس بيسكن ٣ نقطةوبنشيلهمن الجسم يتعب اكتر٤ نقطة
, آسر : هههههه آدى أخرة اللى يتجوز دكتورة ٣ نقطة
, سمية"برقة " : مش عجباك يعنى ٢ نقطة
, آسر : فوق راسى ٣ نقطةهو انا كنت اطول٢ نقطة
, سمية : من ناحية تطول,,,كنت تطول اكتر كمان بكتيييييييييييير٦ نقطة
, آسر : بس قلبى مطالش غير واحدة هى سمية ٣ نقطةسمسمة بس .
, سمية "بعشق " : واللى أسر قلبى انت ٣ نقطةانت وبس٢ نقطةانا بحبك اوى يا آسر ٢ نقطةربنا ميحرمنى منك ولا من حضنك الدافى ده٣ نقطة
, يقولون عني كثيرا كثيرا
, وأنت الحقيقة لو يعلمون
, لأنك عندي زمان قديم
, أفراح عمر وذكرى جنون
, وسافرت أبحث في كل وجه
, فألقاك ضوءا بكل العيون
, يهون مع البعد جرح الأماني
, ولكن حبك لا٢ نقطة لا يهون
,
, " انقضى نهارهم سريعا ٤ نقطةتوالت المباركات والتهنئة على مكتب آسر٣ نقطةبينما كانت تحاول ان تحضر له امسية رومانسية فى المنزل استعانت بالنت والمواقع النسائية ٣ نقطةحتى رتبت شيئا مميزا ٣ نقطةرجع منزله ليلا وجد الانوار مطفئة٤ نقطةنادى عليها لم يجدها ٣ نقطةتوجه للداخل وجد انوارا خافته تاتى من غرفة الطعام توجه الى هناك٤ نقطةوجد الغرفة مفروشة بالورود ويوجد على الطاولة عشاء مرتب ليكون فى قمة الرومانسية٢ نقطةوالشموع الفواحةةة الحمراء تزين الطاولة ٤ نقطةظل ناظرا للمنظر العام لبرهة من الزمن ثم استيقظ من غفوته على صوتها ٢ نقطة"
, سمية : حمد لله على السلامة٣ نقطة
, "التفت اليها لم يستطع لسانه الرد٤ نقطةوجدها ترتدى هذا
, http:٢ شرطة مائلةfiles2.fatakat.com/2013/4/13654538577797.jpg
, ٣ نقطةوشعرها مرفوع لاعلى قليلا بمشبك من الجانبينانت تبدو بقمة انوثتها ورقتها ايضا ٣ نقطةاغمض عينيه ثم فتحها مرة اخرى ٣ نقطةكانت تقف امامه تشبك اطراف يدىها امامها تنظر الى اسفل بخجل ٣ نقطةكان بيده باقة من ورود التيوليب الممتزجة بالجورى الرقيق٤ نقطةتركها على الطاولة ثم ذهب اليها بخطا ثابتة هادئة ٤ نقطةرفع وجهها باطراف اصابعه٤ نقطةثم نظر لعينيها بعمق ٣ نقطة"
, آسر : انتى سمية مراتى صح ؟؟
, سمية "بخجل " : اممم
, آسر : وده بيتنا صح ؟؟
, سمية "بصوت خافت " : ايوة ٢ نقطة
, آسر "بخبث " : عايز اتاكد٤ نقطة اصل انا مراتى لسة طفلة ٢ نقطة
, سمية "بنصف عين ": طفلة ؟؟؟؟
, آسر " يقبل وجنتها " : واجمل طفلة كمان٣ نقطةبسس ايه الانقلاب اللى حصل ده ؟؟
, سمية : وحش يعنى ؟؟
, آسر : مفاجأة ٣ نقطة اسيبك كام ساعة تكونى كده
, سمية : انا عارفة انا مقصرة معاك٣ نقطة حبيت اعوضك ٣ نقطة ايه رأيك ٢ نقطة؟؟
, آسر"بجرأة " : رأيي فى ايه ؟؟ فى البيت ولا فيكى٣ نقطة؟؟
, سمية "بابتسامة خجلى " : فى البيت ٣ نقطة
, آسر"مد يده ليمسك يدها " :هقولهولك فوق بس بعد لما ناكل ٣ نقطة
,
, " انتبهت لباقة الورد٢ نقطة
,
, سمية :**** جميلة اوى ٤ نقطة
, آسر "يقبل يدها " : متجيش جمب حبيبتى حاجة ٣ نقطة
, سمية "بخجل " : بجد يا آسر يعنى انا طالعة حلوة كده
, آسر : ههههه مشوفتيش نفسك فى المراية ٣ نقطة
, سمية "بتلقائية ": بطل بأى ٢ نقطةانا اساسا اول مرة اعمل البتاع ده٤ نقطةوانت اول حد يشوفنى كده ٤ نقطة
, آسر "ينظر لها بحب شديد " : انتى اتجننى ٢ نقطةمش حلوة بس٤ نقطةبحمد **** انك مراتى انا ٣ نقطةعلى اسمى انا ٤ نقطة
, سمية "تمسك يده وتقبلها ": وانا بحمد **** انك زوجى يا آسر ٣ نقطةبشكر **** فى كل نفس انك جمبى ٣ نقطةكفاية عليا ان انا متأكدة انى هنا ٣ نقطة"واشارت على قلبه "٣ نقطةده يكفينى ٣ نقطة
, آسر "بخبث " :هو الكلام الحلو ده مبيطلعش غير ع الااكل بس ٣ نقطةوفوق ٢ نقطةمسكن هههه
, سمية "تحمر خجلا " :دوق الاكل بأى يارب يعجبك ٣ نقطة
, آسر"بابتسامة خبيثة " : بسم **** ٢ نقطةايه ده ٢ نقطةسى فود٤ نقطةيا سلاااام يود وفسفور ٣ نقطةمقدرش على ده كله ٣ نقطةبس عرفتى تعمليه ازاى ؟؟؟
, سمية "بتلقائية " : ما انا اتصلت بمى وقالتلى اعمل الاكل ده وجبت الطريقة من فتكات ٣ نقطة
, آسر "بنظرة ذات معنى ": و**** البت مى بتفهم٣ نقطة زى يوسف ٢ نقطة
, سمية "بزعل مصطنع " : وانا مبفهمش يعنى ٣ نقطة
, آسر : انتى حبيبتى ٣ نقطة
, " انقض ايامهم سريعا كانت كل يوم تتفنن فى اعداد عشاء مميز لزوجها وامسية تليق به٣ نقطةتشعر بالتقصير فى حقه٤ نقطةتريد ان تعوضه ما تحرمه اياه ٥ نقطةظلا فى سعادة هكذا٣ نقطةجاء يوم الانتقال الى منزل آسر الاساسى ٤ نقطةليسكنا برفقة ميرفت ١٢ نقطة"
 
الفصل الثامن والستون


" انقض ايامهم سريعا كانت كل يوم تتفنن فى اعداد عشاء مميز لزوجها وامسية تليق به٣ نقطةتشعر بالتقصير فى حقه٤ نقطةتريد ان تعوضه ما تحرمه اياه ٥ نقطةظلا فى سعادة هكذا٣ نقطةجاء يوم الانتقال الى منزل آسر الاساسى ٤ نقطةليسكنا برفقة ميرفت ١٠ نقطةكانت على باب الغرفة تنظر اليها بحب وحنين٥ نقطة"
, آسر : متزعليش كده كل فترة هنيجى نريح اعصابنا ههههه
, سمية "بحب " : عارف ٣ نقطةانا بحب البيت ده اوى٣ نقطةاحسن عندى من بيتنا اللى فى البلد او بيت بابا اللى هنا او بيتكم ٢ نقطةبحس ان ده حياتى ٣ نقطةبحبه اوى ٢ نقطة
, آسر "يحتضن كتفها " : وانا كمان ٣ نقطةبتحسى فيه انه مملكتنا لوحدنا ٢ نقطةاجمل ايام قضيناها هنا ٢ نقطة
, سمية "تكتف يدها وتنظر له " : ليه ؟؟هو انت ناوى على نية تانية لما نروح عندكم ٤ نقطة
, آسر "يقبل جبهتها " : هههههه لا تانية ولا تالتة ٣ نقطةهى نية واحدة **** يعينى عليها ٢ نقطةيلا نمشى ؟؟؟
, سمية "بقلق ": امم يلا ٣ نقطةبالمناسبة طنط ميرفت عارفة٣ نقطة
, آسر"يمسك كفيها وينظر لعينيها بعمق " : ايوة قولتلها الصبح متقلقيش٣ نقطةانا هفضل على طول جمبك٣ نقطةماشى
, سمية "بابتسامة " : متأكدة ٢ نقطة
, " بينما كانت ميرفت تنتظر ولدها وزوجته٣ نقطةوصلا الى منزلهم٤ نقطةاستقبلتهما ميرفت ٤ نقطةاو بالاصح استقبلت ابنها ٣ نقطةنزل اولا ثم نزلت بعده ٣ نقطةظلت واقفة بجوار السيارة ا تزال لديها رهبة من حماتها ٢ نقطةتخشى اى احتكاك بينهما ٣ نقطةخاصة ان الوضع سيستمر الى انتهاء حياتها ٣ نقطةكانت لبينما و توجه لوادته وسلم عليها ثم قبل يدها ٢ نقطة"
, ميرفت : وحشتنى اوى يا ابنى البيت مكنش له طعم من غيرك ٣ نقطة
, آسر : ادينا رجعنا اه يا ست الكل ٤ نقطةربنا ميحرمناش منك٢ نقطة
, "نظر آسر الى سمية بنظرة تعنى ٣ نقطةتعالى ٣ نقطةواقفة عندك ليه ٥ نقطةأقبلت سمية نحوها ٢ نقطةثم سلمت عليها ٢ نقطةانحنت لتقبل يدها مثل زوجها ٣ نقطةولكنها ٢ نقطةسحبت يدها فورا ٣ نقطة"
, ميرفت : حمد لله على السلامة ٤ نقطةالغدا جاهز جوه٢ نقطة
, " ودخلت مىرفت المنزل دون ان تنتظر ردامن ايهما تاركة سمية تشعر بالخجل الشديد٢ نقطةوالضيق ايضا شعرت بالاهانة الشديدة٣ نقطةبينما آسر٣ نقطةتوجه نحوها احتضنها ومسح على ظهرها٤ نقطة"
, آسر "باسف " : معلش٣ نقطةمتدايقيش نفسك ٢ نقطة
, سمية"بابتسامة باهتة " : لا٤ نقطةولا يهمك٣ نقطةمحصلش حاجة٢ نقطة
, آسر "بابتسامة " : طيب يلا ندخل ناكل ٣ نقطة
,
, "دخلا الاثنان المنزل ٢ نقطةتوقفت سمية عند السلم ٣ نقطة"
, سمية : هتزعل لو طلعت٣ نقطة
, آسر : مش هتتغدى ؟؟
, سمية "بابتسامة باهتة " : انا مبتغداش دلوقتى ٢ نقطةوبعدين لسة فاطرة ٣ نقطةعايزة اطلع اشوف الاوضة وارتب حاجاتنا٢ نقطة
, آسر : خللى سوزان تعملها٢ نقطةوبعدين يلا عشان تاخدى دواكى٣ نقطة
, سمية "باذعان " : حاضر ٤ نقطة
, "جلست بجواره على مائدة الطعام وعلى رأس المائدة كانت ميرفت ٤ نقطةتحدث مع والدته وكان يحاول ان يشرك سمية فى الحوارولكنها كانت ترد" ايوة ٣ نقطةصح٣ نقطةعندك حق ٣ نقطةطبعا ٢ نقطة" فقط ٣ نقطةلم تأكل كانت فقط تقلب طعامها فى صحنها ٢ نقطة"
, ميرفت : الاكل مش عاجبك ولا ايه ؟؟؟
, سمية : ابدا ٤ نقطةتسلم ايد حضرتك٣ نقطةانا الحمد لله شبعت٣ نقطةسفرة دايمة ٣ نقطةعنن اذنكم
, " همت سمية بالنهوض ٤ نقطةولكنها اوقفتها بكلمة ٢ نقطة"
, ميرفت "وهى تأكل ": لما بنقعد على السفرة ميصحش حد يقوم ٢ نقطةلما نخلص احنا الكل تقدر تستأذنى ٢ نقطة
, آسر "بحزم " : انا شبعت الحمد لله ٣ نقطةيلا يا سمية ٣ نقطة
, " صعدت سمية لغرفتها مباشرة دون ان تنتظره٣ نقطةدخلت الى الحمام٢ نقطةفتحت الماء ٣ نقطةنظرت لتفسها بالمرآة٢ نقطةهل ستحتمل الاهانات تلك٣ نقطةهل ستحتمل ؟؟؟٢ نقطة ترقرق دمع سمية ٣ نقطةولكنه افاقت على صوت طرقات آسر ليطمئن عليها ٣ نقطةأخبررته انها ستأخذ حماما دافئا فقط وانها بخير٤ نقطةخرجت سمية لم تجده فى الغرفة٣ نقطةبينما هو توجه الى والدته بغرفتها ٣ نقطةطرق الباب بعصبية ٢ نقطةاذنت له بالدخول ٣ نقطة"
, ميرفت : خير ٢ نقطة؟؟؟
, آسر "يضغط على يده ": يا ماما لو سمحتى احترمى سمي اكتر من كده٢ نقطةدى مراتى٣ نقطةارجوكى احترميها ٢ نقطة
, ميرفت : لما هى تحترم عادتناالاول٣ نقطة
, آسر "انفجر غاضبا " : يعنى لما وطت تبوس على ايد حضرتك وحضرتك سحبتى ايدك واحرجتيها ده من عادتنا ولما تقوم من ع السفرة قبلنا ده اللى مخالف لنواميس الككون اللى احنا عايشين فيه ٣ نقطةحضرتك مبتحبيهاش براحتك ٣ نقطةلكن احترامها فرض على كل واحد هنا فى البيت ٣ نقطة
, ميرفت "بعصبية " :و**** عال يا دكتور يا جامعى يا محترم ٤ نقطةبتعلى صوتك عليا عشان مراتك٥ نقطةوبتفرضها عليا كمان
, آسر " يزفر بضيق " :استغفر **** العظيم يارب ٣ نقطةيا ماما دى مراتى ٣ نقطةو**** لو سمية قصرت مع حضرتك فى حاجة كان بأى ليا تصرف تانى معاها ٣ نقطةلكن هى العكس ٣ نقطةانا آسف انى عليت صوتى على حضرتك ٣ نقطةبس بجد يا مامام انا م هسمح لحد يهينهها فى بيتى ٣ نقطةطول ما انا عايش٤ نقطة
, ميرفت : و****؟؟ وده اتعلمته فين ؟؟؟
, آسر "بغصة ": تعلمته من بابا **** يرحمه ٤ نقطةفاكرة يا ماما كان بيكرمك ويحسن معاملتك ازاى ٣ نقطةمع انه جه على اهله ٢ نقطةومكنش بيزورهم بسبب حضرتك ٣ نقطةلكن انا بقولك مش عايزها تتهان٣ نقطةوانا هفضل معاكى على طول مش هسيبك عشانن خاطرها.ولازم تحترميها يا امى ٢ نقطةعن اذنك ٣ نقطة
,
, "الجمت كلماته ميرفت ٣ نقطةالتى تذكرت زوجها ٣ نقطةتذكرت حبه الشديد لها وتعلقه بها٢ نقطةتذكرت عندما تزوجا٢ نقطةكان كلاهما صغيرا فى السن ولكنه لم يقوى على بعدها جلست ميرفت على كرسيها وبدات فى استرجاع ذكرياتها مع زوجها وبيدها البوم الصور لتقلب به ٤ نقطةبينما سمية ٢ نقطةوضعها مختلف٢ نقطةتناولت دوائها وابدلت ثيابها ثم صلت العصر٢ نقطةوجلست تتلوا اذكار المساء٢ نقطةثم توجهت لسريرها علها بداية يومها ٣ نقطةذهب للمسجد ليصلى ٢ نقطةثم رجع٢ نقطةتوجه لغرفته ٢ نقطةوجدها متدثرة بغطائها فى وضعية الجنين كعاتها٢ نقطةيطى ملامح وجهها شعرها ٤ نقطةجلس بجوارها ٣ نقطةازاحا خصلات خبأت وجها طفولىبرئ٢ نقطةبان عليه علامات الحزن مرة اخرى٤ نقطةفقد كان وجه سمية معبرا عما بداخلها مهما اخفت ٤ نقطةقبل جبهتها٣ نقطةثم ابدل ملابسه ٢ نقطةوفرد جسده بجوارها٤ نقطةفرد ذراعه٣ نقطةثم حاول ان يقربها اليه ٣ نقطةلم يبذل جهدا فما ان شعرت بها حتى استسلمت لاحضانه الدافئة سريعا٣ نقطةتمسكت به ثم نامت٣ نقطةاستيقظا عند اذان المغرب صلا فرضهما٣ نقطة"
,
, آسر : قومى غيرى يلا عشان ننزل
, سمية : لا خلينى هنا ٢ نقطةمش عايزة انزل٣ نقطة
, آسر "يملس بانامله على وجنتها " : متقلقيش هنقعد فى الليفينج
, سمية :ان عايزة اقعد احفظ الورد بتاعى النهاردة
, آسر : طب انا محفظتوش ٣ نقطةهنحفظه لما نطلع
, سمية "بجدية مصطنعة ": على فكرة بقالك ييجى يومين مسمعتش خللى بالك ٣ نقطة
, آسر: مفكرتينيش ليه .؟؟
, سمية "بعفوية ": هو انا بلحق اشوفك عشان افكرك يعنى٣ نقطةتروح الركة الصبح وتيجى بالليل ٢ نقطةحتى الغدا باكله لوحدى ٤ نقطة
, آسر "يقبل جبهتها " : عارف انى مقصر معاكى بس ادعيلى بس **** يعينى ٣ نقطةو**** الحمل تقيل ٣ نقطة
, سمية : يا حبيبى عارفة ٣ نقطةبهزر معاك بلاش يعنى٢ نقطة؟؟؟
, آسر : يا حبيبتى خدى راحتك٤ نقطة
, سمية : بالمناسبة يا آسر بكرة 25 يعنى اجازة ٣ نقطةهتعمل ايه ؟؟
, آسر :فيه مظاهرات بكرة هنزلها ان شاء **** ٣ نقطةاعتقد ان انا قولتلك
, سمية "بتعجب " : مكنتش فاكرة انك آخدها جد
, آسر :بصى يا سمسمة ٢ نقطةهى يا صابت يا خابت وفى الاغلب هتخيب ههههه٢ نقطةالناس تعبانة اوى يا سمية ٤ نقطةعلى **** يكون حد عنده ددمم ويستجيب لمطالب الناس ٢ نقطة
, سمية : يعنى رغيف عيش كويس ومرتب يضمن حياة كويسة ٢ نقطةدى مطالب تعجيزية ٣ نقطةحسبى **** ونعم الوكيل ٣ نقطةبجد حكامنا دول هيكون عقابهم عسير عند **** بحق الناس اللى ظلومة ومتبهدلة دى
, آسر : فعلا و**** ٢ نقطة"كلكم راع٣ نقطةومسئول عن رعيته ٢ نقطة"
, سمية :اطلب منك طلب ؟؟
, آسر: اؤمر يا جميل ٢ نقطة
, سمية "بابتسامة ": مايؤمرش عليك ظالم ٣ نقطةعايزة آجى معاك بكرة ان شاء ****
, آسر "بعدم فهم " : فين ؟؟
, سمية : االمظاهرات ٣ نقطة
, آسر :بتستهبلى ٣ نقطةقومى قومى ٣ نقطةننزل
, سمية "بعند " :انا بتكلم بجد٣ نقطة
, آسر : انتى بتستهبلى و**** ٣ نقطةتيجى مظاهرات بأى وبنات وولاد فى بعض ٣ نقطةوكمان منعرفش ايه اللى هيحصل ٣ نقطةاسكتى يا سمية احسن
, سمية :طيب ليه انت هتروح وانا لا ؟؟؟ما هو هيكون بردو فى هناك بنات وولاد ف بعض
, آسر : يا بابا ٢ نقطةانا راجل ٣ نقطة"الرجال قوامون على النساء بما فضل **** بعضهم على بعض "
, سمية "بزعل ": يعنى انت مش هتخلينى انزل المظاهرات معاك
, آسر : يا بنتى خايف عليكى و****
, سمية : يا آسر عشان خاطرى ٣ نقطةهكون معاك ومش هسيب ايدك ابدا
, آسر "بقلق " :يا سمية ٣ نقطةافرض جرينا روحنا جينا يا حبيتى هتتعبى ٤ نقطة
, سمية"مازحة " : عشان خاطرى و لو كان فيه جرى شيلنى هو انا تقيلة يعنى ٣ نقطةولا حملى هيتقل عليك من دلوقتى
, آسر : ايه الهبل اللى انتى تقوليه ده ٢ نقطةزانا خايف عليكى بس و****
, سمية "بثقة " :متقلقش ٣ نقطةيا آسر و**** احسن ما اقعد هنا لوحدى وانت مش معايا ٢ نقطةحتى يوم الاجازة ٤ نقطة
, لوحدى وانت مش معايا ٢ نقطةحتى يوم الاجازة ٤ نقطة
, آسر : خلاص ماشى ان شاء **** ٣ نقطةربنا يسهل بكرة
, سمية "تقبله بوجنته بتلقائية " :**** ميحرمنيش منك يا حبيبى يارب
, آسر : **** اكبر ٣ نقطةاعملك مظاهرة كل يوم يعنى
, سمية "برقة " : ههههه٣ نقطة
, آسر : **** يخليلى الضحكة وصاحبتها ٣ نقطة
, " انقضى يومهم واتى صباح يوم جديد ٣ نقطةصباح 25 يناير لعام 2011٤ نقطةكان اليوم هادئا جدا ٣ نقطةنزلا سويا المظاهرات ٣ نقطةلم يكن آسر يتوقع ان الاستجابة الشعبية لها كبيرة كذلك ٤ نقطةانضم لها كثير من الناس وتحولت الى مظاهرة كبرى ٣ نقطةتوالت الايام والمظاهرا تكبر وتنتشر فى ارجاء الجمهوري حتى جاء يوم الجمعة ٣ نقطة28يناير ٣ نقطةنزل آسر ليصلى الجمعة فى التحرير .ز.لم يأخذ سمية معه رغم الحاحها الشديد٤ نقطةجلست تتابع الاخبار بغرفتها ٣ نقطةرأت الغاز والضرب قلقت كثيرا اتصلت به ٣ نقطة"
, آسر "بغضب " : تيجى فين ٣ نقطة؟؟ لا طبعا متستهبليش الوضع هنا ولا واحد على عشرة من التلفزيون خليكى عندك
, سمية : يا آسر مينفعش ٤ نقطةانتو عندكم المستشفى الميدانى هيحتاج دكاترة ٢ نقطةده واجبى يا آسر٣ نقطةحرام اقعد فى البيت كده
, آسر : لا يا هانم ده مش واجبك ٢ نقطةانتى معاكى عذرك٣ نقطة
, سمية : خلينى اعمل حاجة فى الدنيا دى مفيدة ٣ نقطةعشان خاطرى ٢ نقطةومتقلقش هخللى السواق يجيبنى ٢ نقطةوو**** مهخرج من اللمسجد ٣ نقطةمتقلقش
, "وافق آسر بعد الحاح شديد من سمية٣ نقطةوصلت سمية الميدان قابلت آسر ودخلت المشفى الميدانى مباشرة ٤ نقطةكان خليل هناك٣ نقطةتوالى عليهم المصابون والشهداء٣ نقطةكانت حالات الاصابة بطلقات الخرطوش كثيرة جدا ومنها ما تسبب فى فقد البصر واحيانا فقد الحياة ٤ نقطةوحالات اختناق ٣ نقطةوتالت الايام ولم يغادر آسر وزوجه الميدان بل انضم اليهما يوسف ومالك ٣ نقطةكانت طوال وقتها فى المستشفى الميدانى بجوار خليل ٣ نقطةاما آسر فقد كان يطمئن عليها بين الحين والآخر ياتى لها باحتياجاتها ودوائها ٣ نقطةوخليل لم تمنعه الظرروف من مراقبة سمية٤ نقطةانقضت ايام الثورة الثمانية عشر٣ نقطةواتى يوم الجمعة 11/2٣ نقطةقرب المغرب٣ نقطةكانت تجلس فى المسجد متعبة ومرهقة للغاية ٢ نقطةذهب اليها ٣ نقطة"
, آسر : سمية يلا عشان تاكلى٣ نقطةالمغرب هيأدن ٢ نقطة
, سمية "بتعب " : حاضر ٣ نقطة
, آسر : عمو خليل فينن
, سمية : معرفش ٢ نقطة:ان هنا من خمس دقايق٣ نقطة
, آسر "بقلق " : انتى تعبانة ولا ايه ؟؟؟
, سمية "بابتسامة جاهدت ان تبدو طبيعية " : لااا ٣ نقطةابدا شوية ارهاق ٢ نقطة
, آسر: اخدتى دواكى ؟؟
, سمية "بابتسامة " : يا حبيبى متقلقش كويسة و**** ٢ نقطةها مش هناكل ؟؟؟
, آسر : يلا ٣ نقطة
, " انهيا طعامهما ثم جلس آسر على السور بجواره سمية التى شعرت بالبرد ٣ نقطةفارتكنت على كتفه وكتفت ذراعيها٣ نقطةحوطها آسر بذراعه ٢ نقطة"
, آسر : بردانة ؟؟
, سمية : شوية ٢ نقطة
, "خلع آسر سترته الجلدية والبسها اياها ثم احتضنها٢ نقطة"
, سمية : انت كده هتبرد ٣ نقطة
, آسر :لاا٣ نقطةانا متعود الجو فى امريكا كان أمر ٢ نقطة
, سمية "بهم " : تفتكر هيمشى يا آسر٢ نقطة؟
, آسر "بثقة " : متأكد ٣ نقطةهيمشى ان شاء ****
, سمية : يا بختك ٣ نقطةبتجيب التفاؤل ده منين ؟؟
, آسر : يا بنتى خليكى متفائلة واحسنى الظن ب**** ٣ نقطةديته يومين كمان وهيغور متقلققيش٢ نقطة
, سمية : والبلد اللى اتدمرت دى ؟؟
, آسر : كل حاجة وليها تمن٢ نقطةبس الناس دى **** لا يكن يخذلها ابدا ٣ نقطة
, سمية : يارب٢ نقطةيارب٣ نقطة
, آسر : مش كنتى قعدتى فى البيت احسن بدل القلق ده
, سمية : لا٢ نقطةانا قضيت هنا اجمل ايام حياتى ٣ نقطةعارف يا آسر انا حاسة بايه دلوقتى ٢ نقطةحاسة انى مش عايزة حاجة من الدنيا تانى ٢ نقطةكل حاجة حلمت بيها اتحققت واحسن كمان ٣ نقطةالحمد لله حمدا كثيرا طيبا مبارك فيه
, آسر : بس انا طمعان فى كرم **** ولسة فى حاجات اجمل مستنيانا انا وانتى٣ نقطةان شاء ****
, سمية : ان شاء **** يا حبيبى
, آسر : قومى يلاا المغرب ادن ٢ نقطة
, " صلا فرضهما وسط لالملايين ٢ نقطةكان دعاء واحد فقط يوحدهم ٤ نقطةيا **** خلصنا من هذا الكرب٣ نقطةيارب احمى بلدنا شر الفتن ٢ نقطةيارب احقن دمائنا ٣ نقطةيارب وحد صفوفنا٤ نقطةما ان سلم المصلون من صلاتهم ٢ نقطةحتى تعالى هتاف واااااااااحد فقط٣ نقطة**** وحده اسقط النظام٤ نقطةورفرف حمام الحرية والسلام على ارض مصر من جديد ٢ نقطةواتت اطياف الامل تزيم سماء مصر ٢ نقطةاحتضن آسر سمية وحملها واخذ يدور بها وصوت ضحكته يتعالى ٢ نقطةويتعالى ٢ نقطة"
, آسر "بفرحة عارمة " : شوفتى اخر التفاؤل يا متشائمة هانم
, سمية : هههههن شايفة بس نزلنى احنا وسط الناس ٣ نقطة
, آسر "يقبل خدها وينزلها ": كله هايص اساسا ٤ نقطةياااااااااااااه الحمد لله
, سمية "تتنهد بارتياح " : الحمد لله ٣ نقطةربنا يتمم فرحتنا بخير يارب
, آسر"بصدق شديد " : يارب يا حبيبى يارب٣ نقطة
, سمية "بابتسامة باهتة " : يلا نروح بأى .
, آسر "[باستنكار " : دلوقتى ؟؟٣ علامة التعجب دى الناس كلها هتنزل دلوقتى ٣ نقطةخلينا نحضر الاحتفالات٣ نقطةليس من الحكمة الوقار فى البستان ههههه
, سمية : لازم اروح٢ نقطةخللى السواق يجي ياخدنى طيب
, آسر : يا بنتى ساعتين وهنروح ٣ نقطةمتضيعيش الفرصة من ايدك ٣ نقطةمش كل يوم فى ثورة ٢ نقطة
, سمية "تمسك يده وتشد عليها " : انا تعبانة ٣ نقطةولازم اروح٣ نقطةامخدتش الدوا.
, آسر " بدهشة " :ليه ؟؟؟؟٣ نقطةانا جايبهولك ٢ نقطة
, سمية "بصوت م\ضعيف ": كان فيه مصاب تعبان ومحتاجه اديتهوله ٣ نقطةكنت كويسة ٣ نقطةخفت اقولك ٣ نقطةتروح تجيبه ٣ نقطةوكان فيه قناصة ع العمارات ٣ نقطةاللى حوالينا ٣ نقطة
, آسر "بقلق " : طيب٣ نقطةيلا ٣ نقطةاتصل بدكتور خليل ؟؟
, سمية "بتعب ": ملوش لازمة ٣ نقطةانا هاخد الدوا وهكون كويسة ٣ نقطةمتقلقش٣ نقطةيلا لان الدنيا زحمة اوى ٢ نقطة
, آسر :حاضر حاضر٢ نقطة
, " كانت سمية منقطعة عن دوائها منذ ايام ولا تاكل جيدا وهى بين المصابين والشهداء٣ نقطةومجهود وقلة نوم وشد عصبى ٤ نقطةكل ذلك أثر عليها٣ نقطةاستقلا سيارة أجرة ٤ نقطةجلسا فى المقعد الخلفففى ٣ نقطةاتكأت على كتفه ثم نامت ٣ نقطةاحتضنها آسر بيده ٣ نقطةثم اتصل بدكتور خليل ٣ نقطة"
, خليل : الف مبروك يا عم ٣ نقطةانا عمال ادور عليكم وشبكتك واقعة ٢ نقطة
, آسر :احنا مروحيين فى الطريق.
, خليل :ليه ؟؟؟ مش هتحضروا الاحتفالات ٣ نقطة؟؟
, آسر "بحزن " : لا يا دكتور٢ نقطةسمية تعبانة ز
, خليل "بقلق " : مالها ؟؟؟
, آسر : معرفش٣ نقطةتقريبا دواها ماخدتوش ٢ نقطةوطبعا حضرتك عارف الظروف اللى كانت فيها .
, خليل" بعصبية " : انتوا فين ؟؟
, آسر :احنا قربنا نوصل البيت ٢ نقطة
, خليل : طيب انا هحصلكم على هناك٣ نقطةبس بسرعة يا آسر ٢ نقطةولو هى فايقة اديها حباية من دواها ٢ نقطةوخليها تنام فى وضعية الجلس ومتتكلمش خالص٣ نقطةولا تبذل مجهود ودفيها كويس الجو برد٣ نقطةوانا مش هتاخر ان شاء اله
, آسر: تمام٣ نقطةانا متشكر جدا لحضرتك
, خليل : دى بنتى متشكر على ايه بس ٣ نقطةيلا مع السلامة ٣ نقطة
, " وصلا الى المنزل ٣ نقطةدفع اجرة السائق ثم حمل سمية وصعد بها الى اعلى بخطواته السريعة ٢ نقطةطانت ميرفت بحجرة المعيشة تتابع الاخبار هى الاخرى لم تنتبه لهما ٢ نقطةجاءت لها سوزان مهرولة يدبو على وجهها الارتباك الشديد٢ نقطة"
, ميرفت "باستغراب " : مالك يا سوزان فى ايه؟؟
, سوزان "بارتباك " : اصل آسر بيه جه ٣ نقطةو٣ نقطة
, ميرفت "بعصية بسيطة " :و ايه؟؟ اتكلمى ,,,
, سوزان : وكان شايل الدكتورة٣ نقطةوجرى بها على الاوضة٣ نقطةتقريبا حصلها حاجة ٢ نقطة
, "نهضت ميرفت بسرعة ثم توجهت الى غرفة آسر ٣ نقطةكان آسر يجلس على السرير بجوار سمية ممسكا بيدها٣ نقطة"
, ميرفت : حمد لله على سلامتكم
, آسر : **** يسلمك يا امى ٢ نقطة
, ميرفت "بترقب ": خير ؟؟ سمية مالها ؟؟؟
, آسر : تعبت شوية ٣ نقطةشوية وهتكون كويسة ان شاء ****
, ميرفت "تنظر لسمية بتمعن " : الف سلامة ٢ نقطة
, " لم ترد عليها سمي لكنها اكتفت بايمائه بسيطة وابتسامة ٢ نقطةاتت سوزان لتخبرهم ٢ نقطة"
, سوزان : دكتور خليل برة وبيستأذن يدخل ٢ نقطة
, آسر "بسرعة " : اتفضل يا دكتور ٣ نقطة
, "دخل خليل كان على محياه القلق والضيق ٣ نقطةتوجه مباشرة الى سمية "
, خليل : ممكن تتفضلوا كلكم برة ٢ نقطة
, /يرفت : تشرب ايه يا دكتور
, خليل : فنجان قهوة ٢ نقطة
, ميرفت :حاضر ٢ نقطةثوانى وسوزان تجيبه٣ نقطةعن اذنكم٢ نقطة
, " خرجت ميرفت وهى فى حيرة من امرها ٣ نقطةكان يبدو على ابنها الاسى والحزن الشديدن وخليل كانت العصبية والضيق ٢ نقطةونظراته الى سمية ل تكن طبيعية ٢ نقطةسمية ٣ نقطةسمية كان يبدوو عليها الاعياء والتعب ٢ نقطةفهى لم ترد عليها وهذا ليس من عادتها٤ نقطة ترى ماذا يحدث٤ نقطةتعالى صوت خليل من الداخل ٣ نقطة"
, خليل : انتى بتستهبلى ولا بتستعبطى٤ نقطةفهمينى لانى مش فاهم ازاى يا دكتورة مريض قلب حالتة مش مستقرة يكون فى ثورة ومستشفى ميدانى وقلق وتعب اعصاب وكمان مياخدش دواه بالايام ٣ نقطةقال ايه مصاب صعب عليا ادديتهوله ٤ نقطةده اسمه تهريج ٣ نقطة
, "لم ترد عليه سمية ولكنها اكتفتت بدموع مسحتها بسرعة لاحظ آسر ٤ نقطة"
, آسر "بنظرة ذات معنى ": معلش يا دكتور خليل ٣ نقطة طمنى بس على سمية ٣ نقطة
, خليل "وقد فهم ما يرمى اليه " : اطمن ٢ نقطةهديها حقنة دلوقتى وهتكون كويسة ٢ نقطة
, سمية "بصوت ضعيف " : الحقنة دى بتوجع ٢ نقطةمش هاخدها٢ نقطة
, خليل : و**** العظيم اكسر دماغك لو مبطلتيش عندك ده ٣ نقطةهتاخديها هتاخديها ٣ نقطةعلى الاقل عشان تعرفى تنامى ٣ نقطة
, سمية "بصوت اقرب للبكاء" : انا اخدت الحقنة دى قبل كده وبتوجع اوى ٣ نقطة
, خليل "وهو يجهز الابرة " : عشان كل ما تهملى فى صحتك تفتكرى الالم ده٣ نقطةوتفتكرى التعب اللى انتى مسبباه للراجل اللى واقف ده كمان ٣ نقطة
, " اعطاهاالابرة وظل بجوارها حتى اطمئن عليها ونامت ٣ نقطةاستأذن خليل ٣ نقطةخرج معه آسر ليوصله ٣ نقطةتحدثا وهما ينزلان الدرج ٢ نقطة"
, خليل : زى ما بقولك٣ نقطةوخللى بالك منها
, آسر : طيب الوضع ده هيستمر كتير ؟؟
, خليل : هههههه معلش استحمل .زكلها اسبوع بالكتير والوضع يتلغى ٣ نقطةبس عشان صحتها
, آسر "بحرج" : احم٢ نقطةمقصدش لكن بطمن عليها والله٢ نقطة
, خليل : صادق صادق٣ نقطةالمهم لو حصل اى حاجة كلمنى على ططول
, آسر "بامتنان شديد " : متشكر جدا يا دكتور خليل ٣ نقطة
, خليل : مراتك بنتى ٢ نقطةافهم٣ نقطةيلا فى رعاية ****
, "غادر خليل المنزل ثم دخل آسرر وهم ليصعد الدرج٣ نقطةاوقفه صوت ميرفت٣ نقطة"
, ميرفت :سمية عندها القلب ؟؟؟٣ علامة التعجب
, آسر "باسنكار " : ايه الكلام ده يا امى ؟؟
, ميرفت : سؤال جاوبنى عليه ٥ نقطةسمية عندها القلب ؟؟
, آسر : هيفيد بايه حضرتك تعرفى ؟؟؟
, ميرفت : مراتك تعبانة من امتى يا آسر
, آسر : مراتى ٣ نقطةسواء كانت تعبانة او لا ٢ نقطةفحالتها الصحية تهمنى انا بس ٣ نقطةمش حد تانى٢ نقطة
, ميرفت : وتهمنى انا كمان ٢ نقطةمراتك تعبانة من امتى ؟؟؟٢ نقطةانا عارفة كل حاجة ٢ نقطةسمعت دكتور خليل صوته كان جايب الفيلا كلها٤ نقطةمن امتى يا آسر
, آسر "يزفر بهمم " : مش ممهم من امتى يا أمى ٣ نقطةالمهم ان حضرتك تخفى عليها شوية٣ نقطة ارحميها يا ماما٣ نقطةلو مى كانت مكانها لا قدر **** ٢ نقطةيا ترى كنتى هتعملى ايه ؟؟؟٢ نقطةعن اذنك ٣ نقطة
, " ترك آسر ميرفت فى صدمة ٢ نقطةدهشة ٢ نقطةتعجب٣ نقطةتفكير٣ نقطةهل سمية فعلا مريضة منذ زمن ٣ نقطةكانت تتحمل غضب ميرفت عليها ٢ نقطةوكلامها دون ان ترد او تحرك ساكنا ٣ نقطةاحست ميرفت ببعض الشفقة على سمية ٤ نقطة فتح آسر باب غرفته وجدها نائمة مازالت ٣ نقطةاغتسل وابدل ثيابه ثم صللى ركعتى شكر وقضاء حاجة ٣ نقطةجلس بجوارها يقرأ قرآنا٤ نقطةانقضت الايام سريعا ٢ نقطةزصحة سمية تحسنت عن السابق ٢ نقطةفهذا حالها كالمنحنى ٣ نقطةصعودا وهبوطا٤ نقطةتحسنت معاملة ميرفت لها نوعا ٤ نقطةلم تعد تتعمد احراجها او مضايقتها على الاقل٢ نقطةولكنهاما زالت جافة ٤ نقطةتعلق آسر وسمية كثيرا بمحمود وخالد الطفلين الصغيرين ٣ نقطةكانت زيارتهما لهما متكررة ٣ نقطةحيث انشغال آسر الشديد بعمل فيذهب صباحا ثم يأتى متأخرا ليلا ٣ نقطةكانت سمية تقضى وقتها فى المنزل او عند والدتها او تحضر الندوات الدينية والعلمية ٣ نقطةكانت تحاول ان تشغل نفسها ٤ نقطةمرت اسابيع تلتها شهور٥ نقطةكانت ميرفت تفكر فى شئ واحد٢ نقطةفقط ٢ نقطةلا غيره ٤ نقطةفى احدى الايام كانت سمية تجلس بغرفتها تقرأ كعادتها ٣ نقطةطرقت سوزان باب غرفتهها ٢ نقطة"
, سمية : ادخل ٢ نقطة
, سوزان : ميرفت هانم طالبة حضرتك ٢ نقطة
, سمية"طوت كتابها ٢ نقطةثم اردفت بتعجب " : طنط ميرفت ؟؟؟ عيزانى انا ؟؟٤ علامة التعجب خير ؟؟؟
, سوزان : معنديش فكرة و**** يا دكتور ٢ نقطةهى منتظرة حضرتك فى اوضتها ٣ نقطة
, سمية : طيب اتفضلى يا مدام سوزان انا جاية ٣ نقطة
, " كانت ميرفت تجلس بغرفتها ٤ نقطةتقلب بين البوم الصور العائلى لها ٣ نقطةصورها بصحبة زوجها الفقيد وابنائها ٣ نقطةفى مختلف مراحل حياتهم وفى مختلف المناسبات ٣ نقطةطرقت سمية الباب ٢ نقطةاذنت لها ميرفت بالدخول ٢ نقطة"
, سممية : مدام سوزان قالت ان حضرتك عيزانى ٣ نقطة
, ميرفت "بهدوء " : اقعدى يا سمية ٣ نقطة
, " جلست سمية فى الكرسى المقابل لها ٣ نقطةتسائلة مترقبة ٢ نقطةما سيحدث٣ نقطة"
, ميرفت " تمد لها البوم الصور " :شوفتى الالبوم ده قبل كده؟؟؟
, سمية "تلتقطه منها ": لا٣ نقطةمعتقدش ٢ نقطة
, ميرفت : طيب شوفيه٣ نقطة
, " اخذت سمية تقلب الصور ٣ نقطةوتشاهد مراحل حياة آسر ٢ نقطةكان يحمله والده ٢ نقطةهنا وهناك ٢ نقطةكانت والدته حولهما٢ نقطةهنا كان يحمل مى ويلعب معها ٢ نقطةكم كانت تبدو الاسرة سعيدة ٤ نقطةوصور أخرى لآسر مع محمود الصغير٣ نقطةكم كان ينظر له بحب ٣ نقطةتوقفت سمية عند هذه الصورة مررت اناملها بعفوية عليها ٢ نقطةكانت ميرفت تراقبها ٤ نقطةاحست انها اصابت هدفها٣ نقطة"
, ميرفت : عجبتك الصور؟؟
, سمية : جدا ٣ نقطة
, ميرفت : شوفتى محمود كان مبسوط بالاولاد ازى ٢ نقطة
, سمية :**** يرحمه ٢ نقطةكان بيحبكم اوى يا طنط٣ نقطة
, ميرفت"بتنهيدة " :**** يرحمه٣ نقطةاللى عوض عليا غياب محمود عنى ٣ نقطةاولادى يا سمية ٢ نقطةمى وآسر ٣ نقطةكل ما بشوفهم بحس ان محمود لسة عايش معايا ٣ نقطة
, سمية : **** يخليهم لحضرتك يا طنط وميحرمكمش من بعض٣ نقطة
, ميرفت : آآمين ٣ نقطةانا عايشة حياتى ليهم هما بس ٢ نقطةامنية حياتى سعادتهم وراحتهم ٣ نقطةوخصوصا آسر ده سندى فى الدنيا ٣ نقطةوابنى الكبير والراجل بتاعى بعد محمود **** يرحمه٣ نقطةعايزة اطمن عليه يا بنتى قبل ما يموت
, سمية : **** يخللى حضرتك ليهم
, ميرفت : امنية حياتى اشوف ذريته حواليا يا بنتى ٢ نقطةاطمن عليه انه مش هيكون وحيد فى الدنيا ٣ نقطةانا ست وانتى ست ومحدش يفهمنا غيرنا ٢ نقطةانا هكلمك فى موضوع بس وعد اوعى يطلع برة ٢ نقطةفهمانى ؟؟
, سمية "تبلع ريقها بترقب " :اتفضلى يا طنط
, ميرفت : بصى يا بنتى انا عارفة انك تعبانة ومش هتقدرى تخلفى دوقتى او بعد كده ٥ نقطة
, سمية "بصدمة مقاطعة اياها " :آسر قالك؟؟؟١٠ علامة التعجب
, ميرفت : لا و**** يا بنتى ٤ نقطةانا اللى عرفت ٣ نقطةالست يا بنتى لازم تضحى عشان سعادة الراجل٣ نقطةانتى شايفة آسر بيحب ******* ازاى ومتعلق بيهم ٢ نقطةوشايفة فرحة ويوسف ولا عمرو باطفالهم٤ نقطةمتحرميش ابنى من الفرحة دى يا سمية ٢ نقطة
, سمية "بغصة ": المطلوب منى ايه يا طنط٣ نقطة؟؟
, ميرفت : انا كلمت آسر فى الموضوع ده اكتر من مرة لكن هو رافض٣ نقطةانا عارفة انه بيبك ومش عايز يجرحك بس يا بنتى هو زيه زى باقى الرجالة عايز يشوف ولاده حواليه ٢ نقطة
, سمية "بصوت مختنق " : مفهمتش بردو انا مطلوب منى ايه ؟؟؟
, ميرفت : قوليله يتجوز يا سمية ٣ نقطةهو مش هيتجوز غير لو انتى قولتيله ٣ نقطةيا بنتى **** مبيرضاش بالظلم وحاله ده ظلم ليه ٣ نقطةهو بيحبك وعمر اللى هو هيتجوزها دى مهتاخد مكانك فى قلبه ٣ نقطةلكن على الاقل يشوف ذريته حواليه ٢ نقطةابنى مش صغير الى اده عندهم *** واتنين
, سمية "بهمس " : يتجوز ؟؟٥ علامة التعجب
, ميرفت "باسترسال " : انا عارفة انه صعب على اى واحدة ٣ نقطةبس انا عارفة انك بتحبيه وتتمنى له السعادة ٣ نقطةوالست بتضحى عشان سعادة جوزها ٣ نقطةوانا عارفة انك مش انانية ٣ نقطةها قولتى ايه ؟؟
, سمية "بضياع " : اقول ايه فى ايه يا طنط ؟؟ حضرتك عيزانى اقوله روح اتجوز واحدة تانية ؟؟
, ميرفت : عشان سعادته ٢ نقطةانا عارفة انه طلب صعب على اى واحدة ٣ نقطة
, سمية "بتهكم " : ويا ترى هدورله على عروسة كمان واروح اخطبهاله ؟؟؟
, ميرفت "بسرعة " : لا ٣ نقطةالعروسة موجودة٣ نقطةنادين بنت ثريا ٣ نقطةكانت متجوزة قبل كده بس انفصلت عن زوجها كان مبيخلفش ومحبش يظلمها معاه هى كمان ٣ نقطةها قولتى ايه ؟؟
, سمية " بتجهم " : قولت اللى فيه الخير يقدمهه **** ٣ نقطة
, ميرفت "بامل " :فكرى كويس ٢ نقطةعارفة انك مش هتظلمى ابنى ٣ نقطةوصدقينى لما تشوفى فرحته هتنسى اى حاجة تانية ٣ نقطةفكرى يا بنتى وقوليلى هتعملى ايه ٢ نقطةبس ياريت تفكرى بعقلك مش بقلبك ٣ نقطة
, "خرجت سمية ودموعها معها ٣ نقطةتجر اذيال المها وحسرتها على فرحتها التى اقسم الجميع عليها انها لن تكتمل يوما ٤ نقطةدخلت رفتها ٢ نقطةارتمت على سريرها بسرعة ٢ نقطةتبكى وتشهق٢ نقطةتبكى حظها وتبكى قلبها تبكى حبها ٣ نقطةتبكى كل شئ٣ نقطةها قد عاودت غيوم الاحزان سمائها من جديد لتعربد فيه ٣ نقطةيبدو ان سحابة الصيف الهادئة كانت مجرد معجزة لن تتكرر ابدا٣ نقطةلم عليها التضحية كل مرة ٣ نقطةلم عليها ان تضحى باعز ما تملك الآن ٢ نقطةهل ستحتمل زواج آسر من اخرى٣ نقطةهل ستحتمل وجوده بين احضان امرأة اخرى ٢ نقطةيعيش معها ٢ نقطةينام معها٣ نقطةيدللها ٣ نقطةيسمعها كلامه ٣ نقطةيشكيها همه٣ نقطةتكون اما لاولاده٤ نقطةهل ستحتمل٣ نقطة؟؟؟؟٣ علامة التعجب بدأت النيران تخترق قلبها وعقلها لتأكله٥ نقطةهل هذا اشد الما ام رؤيته تعيسا وحيدا فى حياته ٤ نقطةترى ما الحل ٣ نقطة؟؟؟ ما الحل ٤ نقطةكعادتها سمية نهضت وتوضأت ثم صلت ركعتين ٢ نقطةظلت تشكو الى ربها وتبكى لم تدر كم من الوقت مر وهى على هذه الحالة ٥ نقطةاذن المغرب صلت سمية ٣ نقطةثم خلدت الى الفراش٣ نقطةتصارعها احلامها واحزانها٢ نقطةها قد أًسرت بالحزن مرة أخرى ولكن هذه المرة تختلف٣ نقطةفالحب قد عرف طريقه الى قلبها وكذلك هى ٣ نقطةنامت سمية ٣ نقطةاتى آسر نتأخرا ٤ نقطةدخل البيت لم يجد احد٢ نقطةكانت ميرفت مع صديقاتها فى الحديقة ٣ نقطةولكن لا وجود لسمية ٢ نقطةتعجب كثيرا ٢ نقطةحيث ان من عادتها انتظاره ٣ نقطةتسمع صوت سيارته فتنزل تننتظره او تفتح له الباب ٤ نقطة"
, آسر "ينادى ": سمية ٢ نقطةزسوزان ٣ نقطةسمية ٣ نقطة
, " قدمت له سوزان ٢ نقطة"
, سوزان : حمد لله على السلامة يا آسر بيه ٣ نقطةاجهز لحضرتك العشا ؟؟
, آسر : سمية فين ؟؟
, سوزان : تقريبا هى نايمة فى اوضتها ٣ نقطة
, آسر "بتعجب " : من امتى ؟؟؟
, سوزان : تقريبا المغرب ٢ نقطةانا طلعت اصحيها للغدا ٢ نقطةقالتلى انها مصدعة وملهاش نفس٤ نقطةاحضر لحضرتك العشا
, آسر "بقلق " : ماشى ٣ نقطةانا هطلع اشوفها ٣ نقطةسوزان٢ نقطة؛ضريلها هى كمان اكلها
, سوزان : امرك ي آسر بيه ٢ نقطةعن اذنك٢ نقطة
, " صعد لها آسر بسرعة بسيطة ٣ نقطةدخل الغرفة ليجدها مظلمة ينيرها اضاءة بسيطة من الحديقة تتخلل زجاج الغرفة ٣ نقطةوصوت المنشاوى المنخفض يرتل القرآن ٤ نقطةاشعل مصابيح الغرفة ٣ نقطةثم خلع سترته ٣ نقطةواقترب منها بهدوء٢ نقطةكانت نائمة كعادتها متكورة على نفسها تحتضن وسادته ٣ نقطةازاح خصل شعرها ٣ نقطةثم رأى وجهها ٢ نقطةقبل جبهتها ٣ نقطةوتحسس حرارتها ٣ نقطةوجدها طبيبعية ٣ نقطةدثرها جيدا ٣ نقطةثم اخذ ملابسه ودخل الحمامليغتسل ٢ نقطةما ان سمعت صوت الباب يغلق٢ نقطةحتى بكت وانسابت دموعها ٣ نقطةكيف ستخبره ٢ نقطةكيف ستتقبل هى الامر ٣ نقطةانتهى آر ثمم خرج ٣ نقطةمسحت وجهها بسرعة وتظاهرت بالنوم مرة أخرى ٣ نقطةمشط شعره وتعطر بعطره الجذاب ٢ نقطةثم توجه اليها٣ نقطةاخذ يمرر انامله على وجنتيها الناعمتين ٣ نقطةويتأمل وجهها تفاصيلها قسماتها٣ نقطةقبل رأسها بشوق ٢ نقطة"
, آسر"بهمس " : سمية ٣ نقطةقومى ٣ نقطةسمية
, سمية "تفتحعينيها وبصوت خافت " :حمد لله على السلام ة ٢ شرطة مائلة للخلف
, آسر : **** يسلمك يا حبيبتى ٣ نقطةقومى يلا عشان نتعشا ٢ نقطة
, سمية " تعتدل " : مليش نفس و**** ٣ نقطة
, آسر" يمسك وجهها " : انتى كنتى بتعيطى ولا ايه ؟؟؟ انتى وشك عامل كده ليه ؟؟؟
, سمية "تمسك يده وتقبلها ": لا يا حبيبى ٢ نقطةبس عشان نايمة من زمان بس ٣ نقطة
, آسر : اممم وكمان متغديتيش ٣ نقطة
, سمية "بابتسامة باهتة " : بصراحة النوم اغرانى جدا ٣ نقطة
, آسر " بابتسامة مشرقة " : طيب يلا٢ نقطةقومى ناكل ٣ نقطة
, سمية : مليش نفس و**** ٢ نقطة
, آسر "يمسك يدها ": لا٣ نقطةيلا قومى ٣ نقطة
, " نهضت سمية ٤ نقطةشعرت بدوخة بسيطة٤ نقطة"
, آسر : ما انتى من الصبح مكلتيش لازم تدوخى ٢ نقطةيلا
, سمية : حاضر هغير واصللى العشا وآجى٢ نقطة
, آسر "يجلس على الكرسى " : ماشى بس بسرعة ٣ نقطة
 
الفصل التاسع والستون


توجهت الى الحمام اغتسلت سمية لعل الالم ينجلى ٤ نقطةتوضأت وارتدت ثيابها ٣ نقطةخرجت لم تجد آسر بالغرفة ٢ نقطةولكنها سمعت صوته يهاتف احدهم٤ نقطةشرعت فى الصلاة ٤ نقطةبينما اتاه هاتف من رقم محبب اليه ٢ نقطةخرج الى الشرفة ٢ نقطة"
, آسر "بحبور ": السلام عليكم
, باسل :وعليكم السلام ٣ نقطةهلا بالناس اللى عندن ثورة ونسيو اخوتن
, آسر : هههههه عقبالكم يا عم ٣ نقطة
, باسل : آآآآآآآآآآآآآآآآمين ٢ نقطةواللى انى فقدت الامل فينا ههههه المهم كيفك وكيف سمية ان شا**** بخير
, آسر : الحمد لله تمام٤ نقطةانت ازيك وازى يمن زالعفريتة الصغننة
, باسل :ههههه كلنا مناح الحمد لله والصغنونة مجننتنا و**** ٢ نقطة**** يهديها
, آسر : آآ/ين يارب وييباركلك فيها ٣ نقطة
, باسل : آسر بعرف انه الوقت متأخر عنكن بس فى شئ مهم بدى اقلك اياه ٣ نقطة
, آسر "باهتمام " : خير ٣ نقطة
, باسل : كيف وضع سمية هلا ٣ نقطةحياتها كيفها؟؟
, آسر "باستغراب " :الحمد لله ٢ نقطةكويسة بس ليه ؟؟
, باسل : لانه الموضوع خاص فيها ٣ نقطةشوف آسر ٣ نقطةانا لما قريت الريبورتات تبعها ٣ نقطةوعرضتهن ع الدكاترة هون ٢ نقطةقالولى شى واحد وانت بتعرفه ٢ نقطةهو زرع القلب ٣ نقطةاذا بدكن فينا نعمل التحاليل والاشعات ونشوف فرص نجاحها شو؟٣ نقطة
, آسر"بقلق": يا باسل انت عارف ان العملية دى مش سهلة انا خايف عليها ٥ نقطة
, باسل : شوف نسبة نجاحها الان حوالى 85 بالمية ٤ نقطةوراح تكون بالمانيا فى هايدلبيرغ ٣ نقطةانا راح اكون هونيك الشهر الجاى ٢ نقطةوراح ضضل لفترة
, آسر : انا مقدرش اخاطر بحياتها ولو بنسبة 1%٤ نقطةمقدرش٢ نقطة
, باسل : و**** الامرمتوقف عليكن انتو الاتنين٣ نقطةبس انا كطبيب بعرف حالة سمية اديش مأثرة على حياتها ٣ نقطة وفى الاول والاخير القرار راجعلكن ٤ نقطة
, آسر : **** يقدم الخير ٣ نقطةالمهم عامل ايه فى التدريس للطلبة عندك ٣ نقطة؟
, باسل : و**** انها متعة ٣ نقطةوانت .ما تعينت عنكن ؟؟؟
, آسر " بهم " : لا٣ نقطةانا مقدمتش اساسا٢ نقطةمسكت شغل العيلة ٣ نقطةومفيش وقت ٢ نقطة
, باسل : معقولة ؟؟؟ بس هاد كان حلمك من لما ايجيت هون ؟؟؟
, آسر : مش كل احلامنا بتحقق يا باسل ٣ نقطةفيه احلام لو اتحققت هتمحى حاجات كتيييييييير اوى من حياتنا ٢ نقطة
, باسل : **** يوفقك.ززبس حاول ا نشا **** تدرس ولو يوم واحد ٣ نقطةاعتقد انه واحد مثلك بمجالك صعب اى جاامعة ترفضه٢ نقطة
, آسر : يا سيدى ٣ نقطةسيبها ع الخالق ٣ نقطةطولت عليك .معلش
, باسل : ولك لا تقول هالكلام٤ نقطةانا بس حبيتا خبرك المهمم سلملى كتيرر عليها ٣ نقطةوبلغها سلام يمن كمان
, آسر : يوصل ان شاء اللله ٣ نقطةربنا يكرمك ويوفقك ٢ نقطةفى رعاية **** ٣ نقطة
, " انتهت سمية من صلاتها وجدتها مازال يتحدث بالهاتف٣ نقطةخرجت الى الشرفة وجدته مرتكنا على الصورر يتأ/ل ما حوله ٣ نقطةشاردا فىملكوت **** ٣ نقطةوقفت بجواره ٣ نقطةواتكئت هى الاخرى ٢ نقطة"
, سمية : حتى وانت ساند على السور اطول منى ٢ نقطة
, " نظر لها آسر بابتسامة حب ٢ نقطةوحوطها بيده٣ نقطة"
, آسر : و**** انتى اللى قصيرة
, سمية "بحب تستند على صدره " : عارف كده احسن٤ نقطةاصل انا لو سندت راسى كده اسمع دقات قلبك على طول ٢ نقطةول
, آسر " يحتضنها " : سمعاها بتقول ايه ٣ نقطة
, سمية : امم٣ نقطةبس يا ترى هتفضل كده على طول ٣ نقطة؟؟؟
, آسر : عندك شك فى كده ؟؟؟
, سمية : تنظر له " : خايفة ٢ نقطة
, آسر " بحب" : خايفة وانتى معايا ؟؟
, سمية : خايفة مكنش معاك تانى ٣ نقطة
, آسر : ليه بتقولى كده؟؟؟ **** يخلينا لبعض يا ستى ٣ نقطةطول ما انا عايش ياا سمية تاكدى هكون معاكى ٣ نقطةعمرك سمعتى عن متلازمة الفيومى ؟؟
, سمية"بابتسامة " : فيومى سيندروم؟؟؟؟ لا ٢ نقطةدى جديدة ٢ نقطة
, آسر : مازحا " : دكتورة خايبة ٢ نقطةهههه٣ نقطةفيومى سيندروم دى آسر وسمية ٣ نقطةاوعى تخافى تانى ٢ نقطة
, سمية : **** يخليك ليا ويسعدك يارب
, آسر : آآمين زميحرمنيش منكك ٢ نقطةيلا ننزل ؟؟
, سمية : يلا ٣ نقطة
, " نزل آسر برفقة زوجته وجد سوزان قد انتهت من ترتيب السفرة ٣ نقطةنظر الى السفرة ٣ نقطةثم جلس "
, آسر : سى فود ٣ نقطةباين كده امى دعيالى النهاردة هههههه
, سوزان "وهى تغرف الاطباق " :يارب يعجبكم ٣ نقطةهتحتاج منى حاجة يا آسر بيه .؟
, آسر : للا اتفضلى ٢ نقطةشكرا يا سوزان٢ نقطة
, "غادرت سوزان بينما ظلت سمية شاردة الذهن تنظر الى طبقها ٤ نقطةواضعة يدها على خدهاا ٢ نقطة"
, آسر : سمسمة ٤ نقطةسمية ٣ نقطة
, سمية "بانتباه " : نعم ٤ نقطة
, آسر : نعم **** عليكى ٢ نقطةكنتى فين ٣ نقطة
, سمية : معاك اهه
, آسر : اممم٣ نقطةسى فود اخدة بالك انتى ٢ نقطة"ويغمز لها "
, سمية "بخجل " : وفيها ايه يعنى ٢ نقطة
, آسر "بهمس " : لاااا دى فيها كتير اوى ٣ نقطةبس يارب يكون زى ماكنتى عملاه ٢ نقطةفاكرة فتكات ؟؟
, سمية "بدهشة " : فتكات ؟؟؟؟ انت لسة فاكر فتكات .
, آسر : ودى تتنسى بردو ٣ نقطةبس قوليلى مين فتكات دى ؟؟؟
, سمية : هههههه ويب سايت اسمه فتكات للستات بس وكده يعنى ٢ نقطةمتشغلش بالك
, آسر "ينظر لها بمكر " : لاا انا بالى مشغول بحاجة تانية خالص٣ نقطة
, س ميةة"بخجل وهى تبدأ فى الاكل " : انا بقول تاكل احسن٣ نقطةالوقت متاخر وانت عندك شغل بكرة ٢ نقطة
, آسر : هههه حاضر حاضر ٢ نقطة
, " كانت سمية تقشر الجمبرى بالشوكة والسكينة كذلك آسر ٣ نقطة"
, آسر "بملل " : اووف ٢ نقطةاحنا قدامنا لبكرة على الوضع ده
, سمية : خير ؟؟؟
, آسر : سمسمة ٣ نقطةقشريلى الجمبرى ٢ نقطة
, سمية : ما تقشره انت ٣ نقطة
, آسر "يترك شوكته وسكينته ": لا يا ستى وسيبى الشوكة العليلة دى.
, سمية : يعنى اقشرهم بايدى ؟؟؟ كده ريحتنا هتكون تحفة ٢ نقطة
, آسر "بابتسامة ": ملكيش دعوة ٣ نقطةيلا انا جعان بجد٣ نقطة
, سمية "بابتسامة " : حاضر ٢ نقطة
, " بدأت سمية تقشر له الجمبرى ٢ نقطةوتضعه فى طبقه ولكنه امرها امرا آخرا ٢ نقطة"
, آسر "باستغرب " : وانا اعمل ايه ان شاء **** ؟؟
, سمية "بعدم فهم " : تقصد ايه ؟؟
, آسر : اكلينى ٢ نقطة
, سمية : انت مالك النهاردة ٣ نقطةفى ايه ؟؟
, آسر : ههههه هقولك فوق بس اكلينى بتكلم جد و****.
, " بدأت سمية تطعمه وهى فى قمة الاحراج والخجل وهو ينظر لها بنظرات التسلية ٣ نقطةانتهيا من طعامهماا ثم صعدا الى غرفتهما دخلت سمية ثم بعدها آسر ٣ نقطة"
, سمية "بعفوية " : اففف ريحة هددومى وايدى بشعة ٢ نقطة
, آسر : ههههه٢ نقطةادخلى غيرى ٢ نقطة
, سمية : لا د ه انا هدخل اخد شاور لازم .
, آسر "يمسكها من خصرها ويقربها اليه " : متتأخريش٣ نقطة
, سمية "بارتبك " : حاضر ٣ نقطة
, آسر : هههههه
, " اخذت سمية ملابسها ثم اخذت حماما دافئا٣ نقطةوخرجت ٢ نقطةكانت ترتدى بيجامة نوم من الحرير وترفع شعارها لاعلى بمشبك و تعطرت بعطرها الجذاب ٣ نقطةكان آسر ممدا جسده على السرير ويقرأ كتابا ٢ نقطةنظر لها ابتسم ٣ نقطةاتجهت الى الفراش "
, آسر : ارتحتى كده ٢ نقطة
, سمية "وهى تتلحف " : و**** كنت قرفانة من نفسى بجد٢ نقطة
, آسر : انتى هتنامى دلوقتى ؟؟؟
, سمية : اممم يادوب نلحق نصحى قبل الفجر عشان نصلى ٢ نقطة
, آسر "يقبل جبهتها ": متقلقيش هنلحق٤ نقطةقومى بس عايزك فى حاجة ٢ نقطة
, سمية : خير ؟؟
, آسر "يحك رأسه " : كل خير ٤ نقطةوحشتينى ٢ نقطة "يقرب اليها " جدا ٣ نقطةجدا ٤ نقطةجدا ٧ نقطة
, "اما ميرفت فكانت مع ثريا وصديقاتها الاخريات ٤ نقطةرحلن جميعا عدا ثيا التى طلبت منها ميرفت ان تظل ٢ نقطة"
, ثريا : خير يا ميرفت الوقت تاخر
, ميرف : كل خير ان شاء **** ٢ نقطةعايزة اقولك حاجحة هتفرحك اوى
, ثريا : قولى خير .
, ميرفت "بثقة " : جهزى نادين كلها كام يوم ونيجى نخطبها لآسر ٢ نقطة
, ثريا "بدهشة " : انتى بتقولىبل ايه ؟؟
, ميرفت : و**** زى ما بقولك كده متقلقيش انا حبيتا فرحك انتى كمان ٢ نقطة
, ثريا : طيب ومراته ؟؟؟
, ميرفت :موافقة ٣ نقطةانا قولتلها
, ثريا : بتعجب شديد " : ازاى ٣ نقطةانتى بتتكلمى جد ؟؟
, ميرففت : ههههه اه و**** ٢ نقطة
, ثريا : بس يا ميرفت تلاقى فى قلبها نار دلوقتى ليه كده ٢ نقطة
, ميرفت : لا اطمنى هى عارفة ا ن ده الصح ٢ نقطةالمهم خللى نادين تيجى بكرة
, ثريا : نادين مع صحابها فىى رحلة الاقصر واسوان وهتيجى كمان يومين تلاتة كده
, ميرفت : خللاص ٣ نقطةماشى انا مستنياها ٣ نقطةربنا يارب يتمم الموضوع ده على خير٣ نقطةوهعملهم فرج متعملش قبل كده ولا هيتعمل ٢ نقطة
, ثريا : يا ميرفت ملوش داعى الاتنين اتجوزوا قبل كده ٤ نقطةانا همشى لانى تاخرت٣ نقطةمع السلامة ٣ نقطة
, " كانت بين احضانه الدافئة تتمنى ان تظل هكذا الى الابد ٣ نقطةخطرت لها فكرة زواجه من أخرى تنهدت بالم شديد٣ نقطة"
, آسر : بتفكرى فى ايه ؟؟
, سمية : ولا حاجة ٢ نقطة
, آسر : سمسممة كنت عايز اقولك على حاجة ٣ نقطةبس القرار راجعلك انتى وبس٢ نقطةمش لحد تانى ٢ نقطةماشى ؟؟
, سمية : خير ٢ نقطةقلقتنى ٢ نقطة
, آسر "يقبل جبهتها " : كل خير ٢ نقطةباسل كلمنى النهاردة وقاللى على موضوع كده ٢ نقطة
, سمية : خير يا آسر ٢ نقطةقوول
, آسر : قاللى على موضوع عملية زراعة القلب٣ نقطةهو مشجع الفكرة دى ٣ نقطة
, سمية : وانت يا آسر ٢ نقطة
, آسر "يتنهد " : مش مهم انا المهم انتى ٣ نقطةقاللى نسبة نجاحها 85 % تقريبا ٣ نقطةوبتتعمل فى المانيا ٣ نقطة
, سمية : انت رايك ايه ٢ نقطةرديت عليه بايه ؟؟
, آسر : ملكيش دعوة رايى ٣ نقطةانا بقولك انتى عشان دى حاجة تخصك انتى.زز
, سمية : وتخصك كمان ٤ نقطةآسر انت عارف بنلجأ للعملية دى امتى ولا لا ؟؟
, آسر : بباسل قاللى ٣ نقطة
, سمية : وانت شايف كده ٣ نقطة؟؟؟؟؟؟
, آسر : اللى انا شاييفه انتى ياسمية ٣ نقطةلو عليا مش عايزك تبعدى عنى لحظة ٢ نقطةمش عايزك تتالمى قدامى وانا عاجز مش قادر اعملك حاجة ٤ نقطة[س لا يمكن اخاطر بحياتك ولو 1% ٢ نقطةانا مقدرش اعيش من غيرك ٢ نقطة
, سمية : ولا انا ٣ نقطةمقدرش يكون فى ايدى سبب سعادتك وامنعه عنك٤ نقطةمقدرش٣ نقطة
, آسر :قصدك ايه ؟؟؟ انتى فهمانى غلط٣ نقطةانا مقصدش العملية ٢ نقطةانا رفضت اساسا.
, سمية "تضع اناملها على فمه لتسكته " : خلاص٢ نقطةانا عايزة اعمل العملية ٢ نقطة
, آسر : لا ٣ نقطةانا بقولك عشان تكونى عارفةمش عشان توافقى ٣ نقطةالعملية دى مش سهلة وانا لا يمكن اوديكى لموتك بايدى ٢ نقطة
, سمية : الاجل مكتوب يا آسر ٢ نقطةمش بالعملية ٣ نقطةعشان خاطرى قوله انى موافقة وانى هبدأ التحليل من بكرة ا نشا ء****
, آسر "برجاء شديد " :فكرى تانى٣ نقطة
, سمية : و**** يا آسر قضا اخف من قضا صدقنى ٤ نقطةفكر لو العملية دى نجحت ٢ نقطةحياتنا هتكون عاملة ازى ؟؟
, آسر : بس انا مرتاح ومبسوط جدا كمان كده
, سمية : عشان خاطرى ٣ نقطةوانت هتكون معايا مش هتسيبنى صح ؟؟
, آسر "يحتضنها بشدة " : صح ياروح آسر ٣ نقطة
, " اتى الصباح محملا بالعديد من المفاجآت ٣ نقطةاستيقظت سميةة٢ نقطةوايقظت آسر ٣ نقطة"
, آسر "بصوت نائم " :انتى بتلبسى ورايحة فين بدرى كده٤ نقطة
, سمية : النهاردة معاد متابعتى مع عمو خليل ٣ نقطةنسيت ؟؟
, آسر : و**** كنت ناسى بس انا احتمال معرفش آجى فى اجتماع مهم ٣ نقطةمعلش و**** يا سمية انا آسف٢ نقطة
, سمية : يا حبيبى ولا يهمك ٢ نقطةقوم بس خدلك شاور كده وفوق.
, آسر "بتثاؤب " :هى حكاية ٢ نقطةانا لسة آخد شاور الفجر٣ نقطةالساعة كام ؟؟
, سمية : 7
, آسر "بفزع " : نعم ؟؟7٣ نقطةانا اتاخرت جددا٥ نقطة
, سمية : متقلقش هدومك جاهز وكل حاجة والفطار انا هنزل اقول لسوزان عليه ٣ نقطة
, آسر : طيب مفيش تصبيرة كده ع الصبح .؟ اصل انا جعان ٢ نقطة
, سمية : انت طماع اساسا ٢ نقطةقوم قوم ٣ نقطة
, " شدها آسر لتجلس بين احضانه "
, آسر : هقولك مش قايم والغى المواعيد كلها ٣ نقطة
, سمية "بخجل " : طب ينفع كده يعنى ٣ نقطة
, آسر : ما انا بقولك تصبيرة مش راضية
, سمية "بخجل " : كطيب اوعى بس
, آسر : لااااا
, سمية "على حالتها " : حاضر يا آسر اللى انت عاايزه ٣ نقطة
, " نزلت سمية الى اسفل وطلبت من سوزان تحضير الافطار٤ نقطةفطرا الاثنان ثم غادرا ٣ نقطةاوصلها الى منزل والداها ثم توجه الى الشركة ٣ نقطة"
, آسر : مروة الناس جم
, مروة : ايوة بقالهم نص ساعة جوه ٣ نقطة
, آسر : طيب متدخليش حد عليناا٣ نقطةخالص خالص ٢ نقطة
, " بينما سمية كانت بصحبة والداها ٤ نقطة"
, أحمد : ايه اللى جايبك بدرى كده
, سمية : يعنى اقوم اروح ؟؟
, مها : هههههه اخص عليكى بابا بيهزر معاكى ٢ نقطة
, سمية : عارفة و**** يا ماما٢ نقطةامال فين رهف ومالك ؟؟
, مها : رهف فى المدرسة ومالك فى الكلية عنده امتحان عملى النهاردة ادعيله ؟؟
, سمية : **** يوفقه يارب٢ نقطة
, أحمد : طمنينى يا بنتى اخبار آسر معاكى ايه وميرفت ٣ نقطة
, سمية"بابتسامة " :الحمد لله يا بابا تمام
, أحمد : **** يسعدك يا بنتى ويرزقك على اد نيتك٤ نقطةهو فى الشركة دلوقتى
, سمسة : امممم وصلنى ومشى على طول عنده اجتماع
, احمد :**** يعينه ٣ نقطةالمهم انا هدخل اريح شوية ٢ نقطةواعملى حسابك اتصلى بيه ييجى ٢ نقطةهتتغدوا هنا النهاردة ٢ نقطة
, سمية : حاضر يا بابا **** يسهل ٤ نقطةبس انا هستاذن حضرتك اخد ماما كمان شوية وتروح معايا لعمو خليل ٢ نقطة
, أحمد : خليل ؟؟ خليل سافر امبارح مؤتمر مش هييجى قبل اسبوع ٢ نقطة
, سمية "بتعجب " : بجد ؟؟
, أحمد : ايوة كنت بكلمه امبارح وقاللى ٣ نقطة
, سمية "بخيبة امل " : طيب هاتصل بآسر واقوله ٣ نقطة
, مها : طيب يا حبيبتى انا هدخل مع بابا واجيلك ٣ نقطة
, " اتصلت سمية بآسر واخبرته بان خليل سافر ٤ نقطة"
, سمية : بس انت اتصل بدكتور باسل وقوله ٢ نقطة
, آسر : طيب يا سمسمة انا مشغول دلوقتى لما اجيلك نتكلم ٣ نقطةعايزة حاجة
, سمية :" سلامتك يا حبيبى ٣ نقطةربنا يعينك ٢ نقطة
, " ما انا اغلقت هاتفها والتفتت حتى وجدت امها قادمة بكوبين من العصير وبعض الفطائر ٣ نقطة"
, مها : تعالى يا سمسمة من زمان متكلمناش مع بعض٢ نقطة
, سمية "تجلس بجوارها ": ادينى هقعد مع حضرتك لحد آخر اليوم
, مها :مستكترا عليا؟؟
, سمية :العفو يا ماما ده لو قعدت عمرى كله خدمة تحت رجليكى مش كتير عليكى يا ست الكل بس انتى تكونى راضية بس ٣ نقطة
, مها "تحتضنها " :قلبى وربى راضيين عليكم يا اولادى ٢ نقطةاالمهم٢ نقطةعاملة ايه مع جوزك وحماتك ؟؟طمنينى .
, سمية : و**** طنط ميرفت عادى جدا العلاقة بيننا فاترة للاسف٣ نقطةبس آسر الحمد لله **** يخليهولى يا ماما بجد انا بدعى كل يوم فى صلاتى ليه **** يحفظه ويكرمه ويسعده ويعننى انى مقصرش فى حقه٣ نقطة
, مها"بنظرة ذات معنى " : طيب انتوا مع بعض كويسين؟؟٢ نقطةطمنينى ٢ نقطةفيه مشاكل٣ نقطةقولى متتكسفيش انا ماما٢ نقطة
, سمية "بخجل شديد وبصوت خافت ": الحمد لله يا ماما٣ نقطة
, مها : يعنى اتجوزتى ييجى بقالك سنتين اهه وبتتكسفى لسة ٢ نقطةيا بت قولى و**** اختك بتااخد رأيى كتير هههههههه
, سمية "بخجل شديد " يووووه باى يا ماما٣ نقطةخلاص بأى
, مها : طيب يا حبيبتى اهم حاجة انكم تكونوا كويسين مع بعض٢ نقطةربنا ويسعدكم ويبعد عنكم كل سوء ٣ نقطة
, سمية : ايوة اهى دى الدعوة ولا بلاش يا ست الكل ٢ نقطة
, " انقضى اليوم سريعا,,واتى آسر ضى معهم بعض الوقت ثم غادر بصحبة زوجته ٣ نقطةوصلا الى المنزل دخلا ٣ نقطة"
, آسر : هههههه يا خبر ابيض ده رهف اختك دى عدت ٣ نقطة
, سمية : ههههه هى نكتة من يومها اساسا٢ نقطةامال لو قعدت مع ملك هتقول ايه ؟
, آسر : هى ملك اختك ليها فى النت والمقالب والحاجات دى
, سمية : يووووووووووه كل حاجة
, آسر "يحوطها من خصرها " : وانت يا عم العاقل ليك فى ايه ٢ نقطة
, سمية : ولا حاجة ٢ نقطةانا خيبة اساسا٣ نقطة
, آسر " يحتضنها " : مراتى دى مفيش زيها ٣ نقطة
, " كانت ميرفت تجل بغرفة المعيشة سمعت اصوات ضحكاتهم ٤ نقطةخرجت لتجد ابنها يحتضن زوجته ٣ نقطة"
, ميرفت : حمد لله على السلامة ٣ نقطةباين عليكم مبسوطين اوى ٣ نقطةيارب دايما
, " ما ان سمعت صوتها حتى ابتعدت مسرعة عن احضانه ٢ نقطةشاعرة بالخجل الشديد ٣ نقطةولكن وضع يده على كتفها وقربها اليه ."
, آسر "بابتسامة ": يارب يا امى دعواتك انتى بس ٣ نقطة
, ميرفت "بنظرة ذات معنى لسمية " : **** يسعدك يابنى .انا ميهمنيش غير سعادتك ٣ نقطةحتى سمية كمان ٢ نقطةولا ايه يا سمية ٢ نقطة
, سمية "بصوت منخفض " : اكيد يا طنط ٣ نقطة
, مير فت : اتعشيتوا ؟؟
, آسر "بتثاؤب " : اعوذ ب**** من الشيطان الرجيم ٤ نقطةايوة الحمد لله يا ماما ٢ نقطةعن اذنك ٢ نقطة
, ميرفت : اذنك معاك ٤ نقطةاتفضلوا ٣ نقطة
, " انقضت ايام قليلة كان خليل لا يزال فى مؤتمره العلمى ٤ نقطةولكن حدث ما لم يكن بالحسبان ٣ نقطةكانت سمية تتمشى فى حديقة المنزل تتفقد الازهار والشجر ٣ نقطةاتت لها ميرفت بصحبتها شخص ٣ نقطةاعاد اليها الممها ٢ نقطة"
, ميرفت : سمية ٣ نقطةنادين هنا وعايزة تسلم عليكى ٢ نقطة
, " تسمرت سمية بمكانها لم تدر اى سكين قد غُرست بقلبها ٣ نقطةالتفتت اليهما بهدوء ٣ نقطةنظرت لنادين نرة مطولة انها ٢ نقطةانثى ٣ نقطةبكل ما تعنيه الكلمه ٤ نقطةلا يقوَ كثير من الرجال على غض الطرف عنها ٣ نقطةاهذه التى ستشاركها زوجها اذا ١٣ نقطة"
, سمية : اهلا وسهلا .
, نادين "باستعلاء " : اهلا يا ٢ نقطةسمية ازيك٣ نقطة
, سمية "بابتسامة باهتة " : الحمد لله ازيك انتى يا نادين ؟
, نادين "بابتسامة عريضة " :كويسة جدا جدا ٢ نقطةخصوصا بعد ما شوفت ٢ نقطةماما ميرفت ٣ نقطة
, سمية "بدهشة " : مماما ميرفت ؟؟
, ميرفت : اكيد ٢ نقطةهى بنتى بالضبط يا سمية٢ نقطةنادين هتتغدى معانا ان شاء **** ٢ نقطة
, سمية بسرعة " : بس انا هستنى آسر كالعادة ٢ نقطة
, نادين "بثقة " : خلاص يا طنط نستنى آسر كلنا ٣ نقطةعن اذنك يا سمية اصل الشمس غلط على بشرتى دلوقتى ٤ نقطة
, " لم تحتمل سمية ولكنها صعدت الى غرفتها مباشرة ٣ نقطةميرفت لم تككن تاخذ رأيها ولكنها كانت تخبرها بما سيحدث ٣ نقطةبكت سمية كثيرا على فراشها ٤ نقطةجاء الليل وسمية حبيسة غرفتها ٣ نقطةأتى آسر ٢ نقطةوجد امه ونادين ٣ نقطةالقى عليهما السلام ٣ نقطةثم صعد لغرفته ٣ نقطةوجد سمية جالسة فى الشرفة ٣ نقطةخلع جاكيته ووضع جقيبته ارضا ثم توجه اليها ٤ نقطة"
, آسر : الجو حلو اوى ٢ نقطة
, " التفتت له راسمة على محياها ابتسامة جاهدت ان تكون صافية من حزن قلبها ٣ نقطةنهضت لتقف مقابله ٢ نقطة"
, سمية : بوجودك٤ نقطةاتعشيت ؟؟؟٢ نقطة
, آسر "بضيق " : لا ومش دلوقتى لما الناس الى تحت يمشوا ٢ نقطة
, سمية "بالم ": نادين ؟؟؟ دى مستنية تتعشى معاك
, آسر "بضيق " : استغفر **** العظيم يارب٣ نقطةايه العالم الثقيلة دى٢ نقطةوبعدين بتريقى حضرتك ٢ نقطة
, سمية "بتهكم " : حد يتريق على الحقيقة الواضحة ؟؟؟
, آسر "باستغراب " : حقيقة واضحة ؟؟؟٤ نقطةتقصدى ايه ٢ نقطة؟؟؟
, سمية "بتنهيدة " : ولا حاجة ٣ نقطةالمهم هتتعشى ؟
, آسر "باندفاع ": هكلم سوزان تطلع الاكل فوق ٣ نقطةوتقولهم نمنا اى حاجة ٣ نقطةانا مش طايق الككاءئن الرذيل اللى تحت ده ٢ نقطةولو هببت اللى هى بتعمله انا مش ضامن اعصابى عليها ٣ نقطةخلقى ضيق مش ناقصها ٣ نقطة
, سمية "بابتسامة " : خلاص ماشى ٢ نقطةانا هحضرلك الحمام ٣ نقطة
, " اخبرتهم سوزان بما امرها آسر به ٤ نقطةتضايقت نادين وكذلك ميرفت "
, نادين : وفتى يا طنط اهى ست سمية قعدته عندها فوق٣ نقطةوحضرتك عمالة تقوليلى انك اقنعتيهها ٢ نقطةوبتاع ٢ نقطة
, ميرفت : ولا يهمك ٢ نقطةهو فعلا تعبان كلها ايام وتكونى انتى مراته متقلقيش ٢ نقطة
, " اويا الى فراشهما ٣ نقطةنامت بن احضانه كعادتها ٤ نقطة"
, سمية : آسر ٣ نقطةانت كلمت باسل ؟؟
, آسر : انتى لسة مصممة بردو؟؟
, سمية : يا حبيبى فكر٢ نقطةلووعملت العملية حياتى هترجع زى الاول يا آسر ٣ نقطةواهم حاجة انى هقدر اجيب *** ليك ٣ نقطةبيبى صغير يا آسر هتكون أب ٣ نقطةوانا ام٢ نقطة
, آسر : يا سمية و**** موضوع ******* ده مش فارق معايا خالص٣ نقطةانا مش عايزك تختاطرى بحياتك٤ نقطةانا مش مموافق على العملية دى ٢ نقطة
, سمية "بتأثر ": بس فارق معايا انا ٣ نقطةانا عايزة اشوف ولادنا٤ نقطة
, آسر :هو عمو خليل جاى امتى طيب ؟؟
, سمية :بكرة ان شاء **** ٢ نقطةحتى انا هروحله عشان متابعتى بكرة
, آسر :خلاص ٣ نقطةنشوف رأيه ايه الاول ٢ نقطةعدى عليا فى المكتب نروح سوا ٢ نقطةخلاص ٣ نقطة
, سمية "بحنان " :**** يخليك ليا وميحرمني منك ابدا
, آسر "[صدق ": ولا منك يا سمية ٢ نقطةولامنك يا حبيبتى ٢ نقطة
, " انقضت ليلتهم واتى نهارهما٤ نقطةمرت سمية على آسر بالمكتب ٢ نقطة"
, سمية : السلام عليكم ٣ نقطةباشمهند آسر موجود ؟
, السكرتيرة : ايوة يا فندم لكن عنده اجتمااع مهم ومنبه محدش يدخل دلوقتى ٢ نقطة
, سمية : طيب هو قدامه اد ايه ؟
, السكرتيرة : ربع ساعة بالضبط٣ نقطة
, سمية : اممم هو انتى جديدة هنا ٣ نقطةيعنى مروة مشيت ؟
, السكرتيرة : ايوة يا فندم هى اخدت اجازة وضع وانا مكانها مؤقتا٢ نقطةعن ان حضرتك عندى شغل لازم اعمله ٥ نقطة
, "خرجت السكرتيرة وتركت سمية تجلس بالغرفة ٣ نقطةكان بالغرفةة مع صديقه٤ نقطة"
, آسر : ها قولت ايه ؟؟؟
, يوسف : قولت لا ال الا **** يابنى انا بابا بيتحايل عليا عشان اسيب شغلى وامسك شركتنا وانا مش راضى فاقوم اسيب شغلى عشان اشتغل معاك٣ نقطةصدقنى مش داخلة دماغى يعنى ٣ نقطة
, آسر : يا بنى المجموعة حملها تقل اوى الايام دى واغلب مديرين الفروع اللى هنا طفشوا برة خايفين من البلد بعد الثورة ٤ نقطةالمجموعة هتنهار٢ نقطةاحنا بنجمد **** اانا واقفين على رجلنا الايام دى ومفيش خساير بالعكس٣ نقطةانا عايزكم معايا انت وعمرو ومى وكمان لو ملك رضيت تيجى ٣ نقطة
, يوسف : انت فكرت كويس يعنى متشوف حد تانى ٣ نقطةحد خبرة ٢ نقطةاكتر٢ نقطة
, آسر "بتنهيدة ": انا لوحدى يا يوسف افهم ٣ نقطةمفيش حد اثق فيه ٣ نقطةحتى ماما قالتلى من زمان بس انا كنت متردد ٣ نقطة بس خلاص دلوقتى الوضع لا يحتمل٣ نقطةحط نفسك مكانى ٣ نقطةلو انت مكانى ولوحدك كده ٣ نقطةهتعمل ايه ؟؟ انصحنى يا سيدى ٣ نقطة
, "توجهت سمية الى غرفة المكتب حيث انها تعرف ان الاجتماعات لها غرفة خاصة ٣ نقطةهمت لتدخل ولكن كان ما كان استمعت الى آخر حديثهما ٣ نقطةأذن آسر يفكر بما قالته له والدته٣ نقطةويفكر بالزواج ايضا ٤ نقطةلم تحتمل سمية هذه الفكرة فسقطت مغشى عليها امام باب المكتب ٤ نقطةاتت السكرتيرة ٤ نقطةتوجهت اليها بسرعة ٢ نقطة"
, السكرتيرة "بصوت عالى " :يا خبر ابيض٣ نقطةيا آسر بيه الحقونى ٥ نقطة
, " سمع آسر الصراخ ثم خرج مسرعا ٣ نقطةفتح باب المكتب ليجد السكرتيرة تحاول ان تفيق سمية لكن لا جدوى ٣ نقطة"
, آسر "بفزع " :سمية ٤ نقطة
, " نزل الى مستووواها بسرعةة ثم حملها وادخلها الى غرفة المكتب ووضعها على الفوتيه ٤ نقطةكان يوسف يقف كالتائه لايدرى ماذا يحدث٣ نقطةصرخ آسر بهم ٢ نقطة"
, آسر "بصوت عالى " : واقفين بتهببوا ايه ٣ نقطةنادوا الدكتور بسرعة ٣ نقطةبسرعة ٤ نقطة
, " خرجت السكرتيرة لتنادى الطبيب٢ نقطةبينما جلس ببجوارها ممسكا بيدها ٣ نقطةوعلى حياه القل الشديد ":
, آسر : سمية ٢ نقطةسمية ٣ نقطةفوقى يا بابا ٥ نقطة
, يوسف "يربت على كتفه " : متقلقش ٢ نقطةالدكتور زمانه جاى ٣ نقطة
, آسر : هى بقالها كام يوم مش طبيعية ٤ نقطةوبعدين الدكتور ده اتاخر ليه ٣ نقطة
, " اتى الطببيب مهرولا فى هذه اللحظة ٢ نقطةاستأذن يوسف ليبقى خارجا٤ نقطةقام بقياس ضغطها٣ نقطةاما هى فبدأت تستعيدد وعيها مرة أخرى ٢ نقطةفتحت عينيها لتجد آسر مقابلها وعلى محياه الفزع ٣ نقطةالقلق٣ نقطةورجل يبدو عليه فى الخمسينات من عمره ٣ نقطةوضعت يدها على رأسها ٣ نقطة"
, الطبيب : مدام سمية٢ نقطةحضرتك كويسة دلوقتى ٢ نقطةحاسة بحاجة ٢ نقطة
, سمية "بتعب وحاولت النهوض " : الحمد لله ٢ نقطةدماغى مصدعة شوية ودايخة بس ٣ نقطة
, الطبيب : انتى ضغطك منخفض٣ نقطةوكمان باين عليكى مبتاكليش كويس
, آسر : غلبت معاها ٣ نقطة
, الطبيب : لا لازم تاكلى كويس وتشدى حيلك كده ٤ نقطةانا هكتبلك فيتامينات ياريت تاخديها الفترة دى٣ نقطة
, سمية : حاضر ٢ نقطة
, الطبيب : احضرتك متابعة مع دكتور ؟؟
, آسر : ايوة ٢ نقطةد/ خليل عبد الرحمن ٣ نقطةاساسا كان معاد متابعتها النهاردة ٣ نقطة
, الطبيب "بتفكير " : معتقدش ان فيه دكتور نسا اسمه خليل عبد الرحمن
, سمية : هو دكتور قلب واوعية دموية ٢ نقطة
, الطبيب : اممم يعنى انتى مش متابعة مع حد نسا ؟؟
, آسر "باستغراب وعصبية بسيطة " : لا مش متابعة حضرتك ٢ نقطة
, الطبيب : لا لازم تتابعى ٣ نقطةانتى حامل ومفروض تتابعى من اول شهر ٥ نقطة
 
الفصل السبعون


, "نظر له آسر وهو يحاول ان يستوعب ما القاه الطبيب بوجههما ٣ نقطةاما سمية ٣ نقطةفقد وقع ما تخشاه وتتمناه ٤ نقطةولكنهما بصوت واحد ٣ نقطةاطلقا كلمة ٣ نقطة"مستحيييل ؟؟؟٦ علامة التعجب"
, الطبيب "باستغراب " : نعم ؟؟؟
, آسر "بترقب ": انت متاكد ؟؟؟
, الطبيب : ايوة يا فندم ٣ نقطةوبعدين المدام هتروح للدكتور ان شاء **** وتتاكدوا ٣ نقطةالف مبروك ٣ نقطة
, "خرج الطبيب٣ نقطةوبات هو على حالته مصدوما ٢ نقطةمتفاجئا ٣ نقطةانفاسه الهائجة المضطربة٣ نقطةبينما هى مسكت رأسها واسندته ٤ نقطةنظر لها بضيق وعصبية بسيطة٣ نقطة"
, آسر "بتهكم وضيق " : مبروك٣ نقطةعملتى اللى فى دماغك صح ؟
, "نظرت له سمية بالم ٢ نقطةوعتاب٤ نقطةنظرة اعادته لصوابه ٣ نقطةثم ردت ٣ نقطة"
, سمية "بصوت خافت " : مش انا اللى اعمل اللى فى دماغى ٣ نقطةمش انا٤ نقطة
, آسر "ينهض بسرعة " :قومى يللا ٣ نقطةيلاا هنروح المستشفى ٣ نقطة
, " نهضت سمية معه وهى ما زالت تشعر بدوخة بسيطة ٣ نقطةوقفت سمية وامسكت رأسها ٢ نقطةوجلست مرة اخرى ٣ نقطةتوجه لها آسر مسرعا ٤ نقطة"
, آسر :سمية ٢ نقطةمالك ٢ نقطة؟؟
, سمية "بصوت ضعيف " : دايخة شوية بس٣ نقطة
, آسر : ده اكيد من قلة الاكل ٣ نقطةاكيد مش حاجة تانية ٣ نقطة
, "نظرت له سمية بالم ٣ نقطةلماذا يمانع حملها اذا كانت فعلا حامل٤ نقطةلماذا يرفضه هكذا بينما يقبل ويرحب بفكرة الزواج بثانية ٣ نقطةلتكون اما لاولاده٥ نقطة"
, آسر : خير ٢ نقطةمالك ؟
, " طرق هنا يوسف الباب واستأذن للدخول٣ نقطة"
, يوسف : الف سلامة عليكى يا سمية خضيتينا عليكى٢ نقطة
, سمية "بابتسامة باهتة " : **** يسلم حضرتك٢ نقطةانا آسفة ٢ نقطة
, يوسف : هههه لا يا ستى متتاسفيش٣ نقطة
, آسر "باقتضاب " : يلا عشان نلحق معاد المستشفى ٢ نقطة
, يوسف : مستشفى ؟؟؟ خير ؟؟
, آسر :معاد متابعتها مع دكتور خليل٣ نقطةبعد اذنك يا يوسف ٣ نقطة
, يوسف "بتعجب " : اتفضل ٢ نقطةوسلملى على دكتور خليل٢ نقطة
, "مشت سمية بجواره وامسكها من يدها فهى مازات تشعر بالدوار٣ نقطةركبا سيارته٣ نقطةوانطلق آسر مسرعا يقبض على مقود السيارة ٣ نقطة[شدة٢ نقطةوتفكيره ياتى به ويذهب٣ نقطةاهى كانت تخطط لذلك ٣ نقطةتريد ان تبعد ٣ نقطةتريد ان تحقق امنيتها ٣ نقطةولم تفكر به ٤ نقطةاتخذت قرارها وحدها ٤ نقطةزاد من سرعته لا اراديا ٤ نقطةكانت سمية تخاف من السرعة الزائدة ٣ نقطةوضعت يد على قلبها والاخرى على كتف آسر ٣ نقطة"
, سمية "بخوف " : آسر ٣ نقطةهدى شوية ٤ نقطةعشان خاطرى ٣ نقطة
, " انتبه آسر لها ٤ نقطةافاق من شردوه ثم بدأ يخفف سرعته٤ نقطةوهو يدعو **** ان يكون الطبيب مخطئا ٣ نقطةوصلا الى مشفى خليل ٢ نقطةترجلا من السيارة ٢ نقطةمشى بخطوات سريعة ٢ نقطةبينما سمية لا ٣ نقطةطرق باب حجرة خليل ٣ نقطةاذن خليل ٢ نقطة"
, خليل : اهلا اهلا ٣ نقطةتعالوا تفضلوا ا٣ نقطة
, آسر : لو حضرتك مشغول نستنى ٣ نقطة
, خليل : لاااا ابدا٣ نقطةحد ينشغل عن بنته بردو٣ نقطةها يا سمية ايه الاخبار ٣ نقطة
, سمية :الحمد لله ٣ نقطة
, آسر "بتهكم " : ككدابة ٣ نقطةاغمى عليها قبل ما نيجى
, خليل "ينهض متجها لسرير الكشف " : ليه كده بس ٣ نقطةطب يلا كده نطمن ٣ نقطة
, "فحص خليل سمية ٢ نقطةلاحظ سكوتها سكونها ٣ نقطةعينيها الذابلتين ٣ نقطةوآسر ايضا كان يبدو عليه الضيق ٢ نقطةالوجوم٤ نقطةكان مقطبا جبينه يراقبهما٣ نقطةاثنا فحص سمية ٣ نقطةاظلم جه خليل٣ نقطةونظر لها وله٣ نقطةواكمل فحصه٣ نقطةانتهى خليل٢ نقطةم عاد مرة اخرى ٢ نقطةكانت سمية ترتب ملابسها ٢ نقطة"
, آسر "بلهفة " : ها يا دكتور خليل ٤ نقطةاحسن من الاول صح
, " لم يرد عليه خليل٣ نقطةاكتفى بنظرة سريعة له ٣ نقطةقم عاد ليكتب شيئا ٣ نقطةاتت اليهم سمية ثم جلست ٣ نقطة"
, خليل "بضيق " : التحاليل دى تعمليها النهاردة ٤ نقطةدلوقتى كمان ٢ نقطة
, سمية "بهدوو " : خير يا عمو٤ نقطةفيه حاجة ؟؟
, خليل "بعصبية بسيطة " : يا ستى اسمعى الكلام وخلاص ٣ نقطة
, " سكتت سمية واستشفت ان خليل قد اكد حملها ٢ نقطةبعد دقائق اتت ممرضة استدعاها خليل ٢ نقطة"
, خليل " يمد يده وبها الورقة " : خليكى مع دكتورة سمية وهى بتعمل التحاليل دى ٢ نقطةوشوفيلى دكتورة امانى موجودة ولا لا ٥ نقطةاتفضلى يا سمية روحى ٤ نقطة
, "خرجت سمية مع الممرضة ٢ نقطةولم تنطق ببنت شفة٣ نقطةبينما كان آسر متوترا ٤ نقطةساله ٢ نقطة"
, آسر :فى ايه يا دكتور خليل ٢ نقطة؟؟؟
, خليل : مفسش٣ نقطةتعمل التحاليل وكل شئ يبان ٢ نقطة
, آسر : كنت عايز اكلم حضرتك فى موضوع ؟؟؟
, خليل "بترقب " : خير ؟؟؟
, "حكى آسر له عما اخبره به باسل ٢ نقطةوعن مواافقة سمية للعملية٥ نقطة"
, آسر :حضرتك رأيك ايه ؟؟
, خليل "يبتسم بسخرية " : ولا حاجة٣ نقطةلما مراتك تيجى هتعرف رايى ٢ نقطة
, " سكت آسر وكذلك خليل دامت فترة من الصمت تجاوزت ساعة زمنية ٣ نقطةدخلت سمية برفقى الممرضة ٢ نقطةتلقاها آسر باعين متلهفة مترقبة ٤ نقطةوخليل بنظرات متوعدة لائمة ٤ نقطةغضت الطرف عن كليهما ٣ نقطةوجلست٣ نقطةاعطت الممرضة لخاليل التحاليل ٤ نقطةاخذها وهو ينظر الى سمية٢ نقطةاخبرته ان الطبيبة امانى موجودة بمكتبها ٣ نقطة فتحها وقرأها لتتجمد عيناه٣ نقطةثم مد لتحليل لها ٣ نقطة"
, خليل "بجمود " : اقريه ٤ نقطة
, "التقطتت سمية منه التحليل وآسر يراقبها٢ نقطةقرأته بعينيها لتبتسم ابتسامة جانبية حزينة٥ نقطةطوته مرة اخرى ثم وضعته على المكتب ٢ نقطة"
, آسر "بعصبية بسيطة " :حد يفهمنى فى ايه ؟؟
, خليل : مراتك تفهمك٣ نقطةلقيتى ايه فى التحليل يا سمية .؟؟ قولى ٢ نقطة
, سمية "تنظر لآسر " : انا حامل يا آسر ٣ نقطة
, آسر "ينهض بعصبية وبصوت عالى " : بتقولى ايه ؟؟ وده من امتى ان شاء **** ٣ نقطة احنا اتكلمنا فى الموضوع ده قبل كده وقدام دكتور خليل كمان٣ نقطةولا انتى اللى فى دماغك بتنفذيه ٣ نقطةانتى انانية ليه كده ٣ نقطةليه ؟
, خليل" محاولا تهدئته " : اهدى يا آسر ٣ نقطةانت فى مستشفى ٢ نقطة
, آسر "يمسح وجه بيده بقوة " :استغفر **** العظظيم يارب٣ نقطةطيب اعمل ايه ؟رد عليا يا دكتور ٣ نقطةردى يا دكتورة٤ نقطة
,
, " لم ترد عليه اكتفت بنظرة له ٣ نقطةمتألمة باكية معاتبة٣ نقطةمجروحة ٣ نقطةولكنها لم تسكته ٣ نقطةكان سيكمل كلامه لولا٣ نقطة"
, خليل"ينهض " : معدش يفيد الكلام دلوقتى ٤ نقطةيلا بس نروح ل د/امانى ونشوف ٣ نقطةخليك انت هنا ٣ نقطة
, آسر "بغضب " : لا٣ نقطةانا هاجى معاكم٤ نقطة
, " توجهوا لغرفة امانى ٣ نقطةرحبت بتلميذتها٢ نقطةثم توجهها للكشف٣ نقطةكشفت عليها أمانى٢ نقطة,,انتهيا ثم توججهت امانى للمكتب وعلى وجهها ابتسامة بسيطة ٣ نقطة"
, أمانى : الف مبروك يا سمية ٢ نقطةكبرتى وهتكونى ام٣ نقطة
, سمية "بالم فانها لم تسمعها من غيرها " :**** يبارك فيكى ٢ نقطة
, خليل : هى سمية فى الشهر الكام ؟؟
, امانى "وهى تكتب الروشتة ": فى آخر التانى ان شاء **** ٣ نقطة
, آسر "بسرعة " : ازاى وسمية بتاخد مانع حمل ؟؟
, امانى"بتساؤل " : انتى بتاخدى ايه يا سمية ٣ نقطة
, سمية " بحرج " : انا مباخدش حبوب ٢ نقطةده iud عمو خليل قاللى الحبوب غلط ٣ نقطة
, امانى : اممم٤ نقطةعادى اساسا iud مش اامن حاجة ٣ نقطةالمهم دلوقتى خللى بالك من صحتك كويس والاكل ٣ نقطةانتى دلوقتى بتاكلى لاتنين ٤ نقطة
, خليل : طيب اخبار الجنين ايه ؟؟؟وضعه ؟
, امانى : هو وضعه كويس جدا الحمد**** ٣ نقطةكمان مش هنحتاج حقن تثبيت ان شاء **** ٢ نقطة
, سمية "بارتياح " : الحمد لله ٢ نقطة
, امانى : المتابعة ان شا **** كل اسبوع ٢ نقطةزعشان نطمن بس اول فترة ٣ نقطةوببلاش زعل او نرفزة لان ده كله هيأثر على الجنين٣ نقطةانتى دكتورة وعارفة ٣ نقطة
, سمية : حاضر ٢ نقطة
, خليل : طيب اتفضل يا آسر خد سمية واسبقونى انا عايز اتكلم مع الدكتورة ٢ نقطة
, آسر : حاضر ٣ نقطةعن اذنكم ٢ نقطة
, " خرجت سمية بصحبة آسر الذى تعمد ان يبتعد عنها لم تتحدث ولم تعاتب ولكن تألمت ٣ نقطةلماذا اتعد عنها لماذا لم يؤازرهاا ٢ نقطةاين احتوائه وحنانه ٣ نقطةهل كان حقا شفقة ؟؟ لا ٢ نقطةانه حب لم يكن شفقة ٢ نقطةفهى تثق بحبه اكثر من نفسها ٣ نقطةاذن لمماذا٣ نقطةدخلا الحجرة ٣ نقطةتوجه آسر للنافذة ٣ نقطةوضع يديه جيبى بنطاله ثم وقف متاملا شاردا٣ نقطةلماذا لم يفرح بهذا الخبر٣ نقطةلماذا لا يستطيع النظر بعينيها ٣ نقطةلماذا٣ نقطة؟كان خليل بغرفة امانى ٢ نقطة"
, خليل : مينفعش اجهاض ؟؟
, امانى : لا طبعا ٣ نقطةحضرتك عارف ان الاجهاض تعبه اكترر من الولادة احيانا ٣ نقطةوبعدين سمية الاسبوع الجاى هيكون اول التالت ان شا **** ٣ نقطة
, خليل : والحل ؟سمية حالتها حرجة جدا٣ نقطةقلبها ضعيف ميستحملش تعب الحمل ازاى هيتحمل تعب الولادة ؟؟؟
, امانى "بحيرة " :يعنى هى لو مشيت على التعليمات اللى هنديهالها ودواها ان شاء **** هتكون كويسة
, خليل "بعصبية " :يا امانى سمية٢ نقطةهتموت لو كملت الحمل ده٣ نقطةهتموت٣ نقطةانتى مش مستوعبة ليه
, امانى "باسى " : احنا هنعمل اللى علينا والباقى على ربنا٣ نقطةزشوف راي سمية طيب وبلغنى ٣ نقطةبس خلال الاسبوع ده ٣ نقطةبعد كده مش هينفع ٣ نقطة
, خليل "بحيرة " : تفتكرى هتوافق ولا هتعاند ٣ نقطةاوووف .لا حول ولا قوة الا ب**** ٣ نقطةطيب ان هقوم دلوقتى زمان جوزها هيفرقع هو كمان
, امانى "بحرج ": بمناسبة زوجها ٣ نقطةياريت تقوله يبعد عنها الايام اللى جاية دى ٢ نقطة
, خليل :فاهم فاهم ٢ نقطةهقوله٣ نقطةمتشكر جدا تعبتك معايا ,,,
, امانى : ولا يهمك يا دكتور٤ نقطةده واجبى ٣ نقطة
, " خرج خليل ثم توجه لغرفته ٥ نقطةوجد سمية تجلس على الكرسى مستندة بيدها على المكتب وشاردة ٣ نقطةو آسر على حالته ٣ نقطة"
, خليل : السلاام عليكم ٣ نقطة
, آسر "يلتفت اليه بسرعة " : وعليكم السلام ٣ نقطةها طمنى ٣ نقطة
, خليل " يجلس على مكتبه ثم يوجه نظره لسمية " : انا مش هقولك مكنش ينفع وكان ينفع ٣ نقطةكل ده فات وقته وخلاص ٣ نقطةالمهم اننا نتعامل مع الوضع الحالى على ماهو عليه ٣ نقطةوياريت تسمعى كلامى المرةدى٣ نقطةيا اما تشوفيلك حد تانى تتابعى معاه٢ نقطةانا مبأتش قادر ٢ نقطة
, آسر : طيب يا دككتور خليل ٣ نقطةينفع تنزله ؟؟
, خليل :هتتعب شوية ٣ نقطةلكن القرار فى ايدك٣ نقطةخلال الاسبوع ده ٣ نقطةبعد كده مش هينفع ٣ نقطةها قولتوا ايه ؟؟
, آسر "بسرعة " : خلاص واحنا موافقين٣ نقطة
, " كانت تراقب كلامتهم باعينها الضائعة ٣ نقطةبنظراتها المتالمة المجروحة ٤ نقطةكاننت تريدطفلا ولكنها لم تسع لذلك ابدا٤ نقطةحملها للم يكن بيدها كانت تاخذ احتياطتها ٣ نقطةولكن هذه ارادة **** ٤ نقطةولكن مهلا ٢ نقطةايتحدثون عن اجهاضها جنينها ٢ نقطة؟؟؟٣ نقطة لا٢ نقطةلا ٣ نقطةلن تقتله ٣ نقطة"
, خليل :ها يا سمية رأيك ايه ابلغ امانى ؟؟
, سمية "[تأثر " : لا٣ نقطةمش هنزله
, آسر "بغضب " : انتى بتستهبلى ٣ نقطة
, سمية " بالم " : لو سمحت يا آسر ٣ نقطةانا مش هموت ابنى بايدى ٤ نقطةابدا
, آسر "بسرعة " : أنتى كده بتموتى نفسك٣ نقطةده انتحار٣ نقطة
, خليل : قدامكم الاسبوع كله ٣ نقطةبلغونى برأيكم ٣ نقطة
, آسر : طيب ٤ نقطةيلا
, " اوصلها الى المنزل ٣ نقطةلم يحادثها طوال الطريق٣ نقطةصعدت سمية مسرعة الى غرفتها ٣ نقطةلا تريد ان ترى احدا٣ نقطةدخلت غرفتها واغلقت بابها ٢ نقطةنظرت لنفسها بالمرآة ٣ نقطةوضعت يدها على بطنها٣ نقطةهنا يستقر ابنها ٣ نقطةهنا٣ نقطةلن تتخلى عنه ابدا مهما كلفها الامر٣ نقطةستحميه٥ نقطة"
, سمية "تنظر لبطنها " : متقلقش٣ نقطةمحدش هيمسك بسوء ابدا ٣ نقطةهتكون كويس حتى لو دفعت حياتى تمن ليك٣ نقطةمتقلقش٣ نقطة
, " ابدلت سمية ثيابها لملابس نوم مريحة وتوضأت وصلت ٣ نقطةثم فتحت اللاب توب واخذت تبحث عن كتب فى مجال تربية ******* والتعامل مع الجنين ٣ نقطةفى فترة الحمل ٢ نقطةوكيف تتعامل مع زوجها ٤ نقطةحملت ما وجدته متوفرا والاخر كتبت اسمائه لتشتريه ٣ نقطةبينا كان هو بعمله كل من يصعد له يأخذ طريحته ويخرج ٤ نقطةكان متوترا قلقا ٤ نقطةغاضبا٤ نقطةاتى المساء كان يوم خميس ٣ نقطةغادر آسر الى منزله مبكرا قبل حلول ظلمة الليل ٢ نقطةوجد اناسا بمنزله٣ نقطةتفاجأ قليلا ٤ نقطةلم يكن بالمزاج الذى يسمح بالجلوس معهم ولكنه افضل من ان يخرج حرته بسمية ٤ نقطةاخبرها زوجها بما حدث اليوم فاصرت زيارة سمية للاطمئنان عليها ٣ نقطةذهبت مى لسمية ٣ نقطةسالت عنها سوزان اخبرتها بانها فى غرفتها٢ نقطةسلمت على والدتها وجلست ٢ نقطة"
, ميرفت : اطلعى قولى لسمية تنزل ٢ نقطة
, مى : سيبيها نايمة ٣ نقطة
, ميرفت : هههه لا هى مش نايمة بس هى مبتنزلش من فوق ٣ نقطةهاتى حبيب انّا ده ٣ نقطة
, مى "تقبل ابنها ": روح لانا ميرفت ٣ نقطة
, "حملت ميرفت حفيدها ٢ نقطةالذى ضحك ببرائة بدره ٣ نقطةقبلت جبهته "
, ميرفت : عقبال ما افرح بعيال اخوكى يارب ٤ نقطة
, مى : ان شاء **** ٣ نقطةهو آسر هييجى امتى ؟؟
, ميرفت : زمانه جاى ٢ نقطةالنهاردة مبيتأخرش ٣ نقطةامال يوسف فين ؟؟
, مى : قاللى عنده مشواروهييجى على هنا ٢ نقطة
, "اخبرت سوزان سمية ٤ نقطةابدلت ثيابها ٢ نقطةوتوجهت اليهما ٤ نقطةسلمت عليهما ثم جلست ٢ نقطة"
, مى : خير يا بنتى يوسف قاللى انك تعبتى الصبح ٢ نقطة
, سمية "بابتسامة ": كنت نازلة من غير فطار فدخت شوية ٢ نقطةبس ايه المفاجأة الجميلة دى ؟
, مى : قولنا نشوفك مدام محدش بيسال٣ نقطة
, ميرفت : انا هقوم ٣ نقطةعندى معاد معلش يا مى
, مى "باستغراب " : معاد فين يا ماما ؟
, ميرفت : الجمعية عاملة حفلة بمناسبة الذكرى السنوية هتكون فى بيت ثريا٣ نقطةسلميلى على يوسف لما ييجى ٢ نقطة
, مى : **** يسلم حضرتك٣ نقطة
, "غادرت ميرفت المنزل ٢ نقطةوظلت مى تتحدث مع سمية عن امور شتى ٣ نقطةاتى احدهم الىالمنزل فتحت سوزان لتدخل هى وابنها وزوجها ٣ نقطة"
, ملك : ازيك يا سوزان ٤ نقطة
, سوزان : اهلا وسهلا يا مدام ملك٣ نقطةاتفضلوا ٢ نقطة
, عمرو : آسراو سمية هنا ؟؟
, سوزان : ايوة دكتورة سمية جوه مع مدام مى ٣ نقطةبس آسر بيه لسة مجاش ٢ نقطة
, عمرو : طيب ٢ نقطةروحى يا ملك وانا هستنى آسر فى الجنينة
, ملك : "يب تعالى اقعد جوه ٢ نقطةمينفعش تقعد فى الجنينة ٢ نقطة
, سوزان : تعالى اتفضل اقعد فى الصالون ٢ نقطةهما قاعدين فى الليفينج
, عمرو "يقبل جبين طفله " :خلاص ادخلى جوه٣ نقطةسلميلى عليها .
, " توجه عمرو الى الصالون بينما توجهت ملك لاختها٣ نقطةاطلت براسها من الباب بعد ان طرقته بخفة ٤ نقطة"
, ملك :بتستقبلوا ضيوف ولا اتكل على **** ٢ نقطة
, سمية "بدهشة " : ملك ؟؟؟؟ جيتى امتى ٣ نقطة
, مى : و**** بنت حلال٢ نقطة
, ملك : ما انا بقول بردو ٣ نقطةعمرو خلص شغل وجينا على طول ٤ نقطةوحشتونى اوى ٣ نقطة
, "سلمت ملك عليهما ٣ نقطة"
, ملك "تخبط جبهتها " :اوبس٤ نقطةعمرو برة وعايز يسلم عليكى ٢ نقطة
, سمية : وحشنى جدا و**** ٢ نقطةعن اذنك يا مى
, مى "تغمز لها " : اخويا بيغير ٣ نقطةدمه ناااااار٣ نقطة
, ملك : وجوزى طيب وعلى نياته هههههه
, سمية : وبعدين باى منك ليها ٤ نقطةمش هخلص منكم ٣ نقطة
, " ذهبت سمية لتسلم على عمرو سلمت عليه ٢ نقطةولكنها لاحظت سيارة زوجها من خلال النافذة٣ نقطةتعقبها مباشرة سيارة يوسف ٤ نقطة"
, سمية : اهه الثنائى جه ٣ نقطةهههه
, عمرو : مين ٤ نقطةآسر ويوسف صح ٢ نقطة
, سمية : امممم
, عمرو : سمية ٣ نقطةانتى كويسة ؟؟
, سمية : ايوة ٣ نقطةخير ٣ نقطة
, عمرو "بشك " : وشك مش طبيعى ٣ نقطة
, سمية : لا عشان مشفتينيش من زمان ٣ نقطةتعالى نروحلهم ٣ نقطة
, " ذهبت سمية اتجاه الباب٣ نقطةلتجده يدخل يعقبه صديقه ٣ نقطةوجدها بوجهه٣ نقطةمعها عمرو ٣ نقطةابتسمت له ٢ نقطة"
, سمية : حمد لله على السلامة ٤ نقطة
, آسر "باقتضاب ولم ينظر اليها٢ نقطة " : **** يسلمك ٣ نقطة"ثم وجه حديثه لعمرو "ازيك يا عمرو واحشنى يا راجل٤ نقطة
, عمرو : و**** وانت كمان ايه اخبارك ٢ نقطةازيك يا يوسف
, يوسف " يسلم عليه " : **** يسلمك يا باشا ٣ نقطةانت لسة جاي من اليكس ولا ايه
, عمرو : اه و**** ملك زنت عايزة اشوف سمية وماما ٣ نقطة
, يوسف : هههههههه كلنا لها يا حبيبى ٣ نقطة
, سمية : احنا هنفضل واقفين على الباب كده ٢ نقطةيا ندخل
, آسر : انا استئذن اغير هدومى بس٣ نقطةالبيت بيتكم يا جماعة ٣ نقطة
, يوسف "بصوت منخفض " :احسن و**** على **** تفك تكشيرة وشك دى
, آسر "بنصف عين " : بتقول ايه يا يوسف ؟
, يوسف : بقول انا ووعمرو هندخل نلعب جيم بلاى ستيشن لحد ما تيجى ٣ نقطة"توجه لعمرو بحديثه " ليك فيه يا عم ؟؟
, عمرو "يكتم ضحكته ": ليا فيه
, يوسف "يمسك يد عمرو ويتوجه للغرفة " : قشطة ٣ نقطةيلا ٣ نقطة
, " ابتسمت سمية ثم نظرت بجوارها لتجد ان آسر يصعد الدرجج متوجها لغرفتهما ٤ نقطةاختفت ابتسامتها سريعا ٣ نقطةصعدت ورائه ٤ نقطةدخل الحجرة زاغلقها ثم شرع فى تبديل ملابسه ٣ نقطةطرقت الباب ثم دخلت ٣ نقطةكان يحضر ملابسه من خزانته ٤ نقطةتوجهت اليه ثم مدت يدها للخزانة لتخرج ملابسه ٢ نقطةهى ٢ نقطة"
, سمية : ادخل غير وانا هطلعهم
, آسر "مسك ملابسه وادار وجهه عنها " : انا طلعتهم خلاص٣ نقطةاتفضلى اقعدى مع اللى تحت ٣ نقطة
, سمية : انا استئذنت منهم٢ نقطةالمهم٣ نقطةاحضرلك العشا٣ نقطة
, آسر "باقتضاب " : لا ٣ نقطة
, سمية "بحنان ": بس انا مكلتش مستنياك٣ نقطةمش عايزة آكل لوحدى ٢ نقطة
, آسر "بتهكم " : جت على دى يعنى ٣ نقطة
, سمية : ماشى يا آسر ٤ نقطةعن اذنك ٢ نقطة
, " غادرت سمية الغرفة اغلقت الباب ورائها بهدوء٤ نقطةالتفت الى الباب نظر له بضيق ٣ نقطةكيف يعاملها بهذا الجفا ٣ نقطة توجه الى الحمام٣ نقطةبينما هى وقفت على الدرج ودموعها تتساقط دون ارادتها ٣ نقطةمسحت دموعها سرريعا ٣ نقطةثم نزلت سريعا لتصطدم بمى ٢ نقطة"
, مى : يا شيخة حاسبى ٣ نقطةمالك نازلة تجرى كده ليه
, سمية "بارتباك " : هه ٣ نقطةولا حاجة٣ نقطةنادى ملك وتعالو نحضر العشا ٢ نقطة
, مى "بامعان " :٣ نقطةسمية انتى كويسةة ٤ نقطة؟؟كنتى بتعيطى ولا ايه ؟
, سمية "بسرعة " : لالالا٣ نقطةبس عينى تقريبا دخل فيها حاجة ٣ نقطةالمهم نيموا ولادكم وتعالو المطبخ ٣ نقطةبسرعة ٢ نقطةانا هسبقكم ٣ نقطة
, مى : حاضر ٣ نقطة
, " توجهت سمية الى المطبخ ٢ نقطةاخبرت سوزان ان تتوجه الى غرفتها ٢ نقطةفانهن سيقمن باعداد الطعام بانفسهن ٤ نقطةجلست تحضر ما تحتاجه ٤ نقطةجائتها الفتاتان ٣ نقطةوساعدتاها ٢ نقطةكانت تحاول ان تلهى نفسها بتحضير الطعام والحديث معهن ٣ نقطةلكن عقلها فى جانب آخر٣ نقطةانتهين سريعا٣ نقطةرتبن طاولة الطعام ٣ نقطة"
, سمية :روحى ناديهم يا مى بعد اذنك ٣ نقطة
, مى : حاضر٢ نقطة
, " ذهبت اليهم مى ٢ نقطةكانوا يتحدثون عن العمل واحوال البلاد بعد الثورة ٣ نقطةطرقت مى الباب ثم دخلت ٧ نقطة"
, مى : العشا جاهز ٢ نقطةيلا٣ نقطة
, يوسف : بنت حلال و**** عصافير بطنى بتصوصو٢ نقطة
, مى :هههه طيب يلا
, " توجهوا الى غرفة الطعام ٣ نقطةجلس آسر على مضض٣ نقطةشرعوا بتناول الطعام٣ نقطة"
, يوسف : مى هاتى الملح ٣ نقطة
, مى "تنهض " : حاضر٢ نقطة
, سمية : رايحة فين ؟
, مى : اجيب الملح ليوسف٣ نقطة
, سمية "نهضت هى الاخرى " :لا خليكى انا هقوم ٣ نقطة
, " توجهت سمية الى المطبخ فقد كانت فرصة لتهدئ نفسها ٣ نقطةوقفت قليلا من الوقت ٢ نقطةلم ينر لها آسر ولم يحادثها٣ نقطةبل تجاهلا ٣ نقطةاخذت الملح ثم خرجت اليهم ٤ نقطة"
, يوسف : شكرا يا سمية بس نتى بتجيبيه من البحر ولا ايه هههه
, عمرو : اخبار رسالتك ايه يا سمية ٢ نقطة؟
, سمية"بابتسامة " : مؤجلة لفترة ٤ نقطةبس معتقدش ان انا هقدر ٢ نقطة
, عمرو : ليه يا بنتى ٣ نقطةحرام عليكى تقديرك وتعبك تضيعيه ٣ نقطةولا انت اي رأيك يا آسر ٢ نقطة
, آسر"بعدم اهتمام " : هى حرة ٢ نقطةكل واحد عقله فى راسه يعرف خلاصه ٣ نقطة
, "تفاجأ الجميع من برودة رده ٣ نقطةوايضا سمية ٤ نقطةاراد يوسف ان يلطف الجو ٦ نقطة"
, يوسف : بصى يا سمية اناهجيبلك مى كل يوم تعلميها طريقة الحمام دى ٢ نقطةاصلها مبتعرفش تعمللى كوباية الشاى ٢ نقطة
, عمرو : وانا اكمان يا سمية ٢ نقطةعلى الاقل ترحمينى من فتافيت بتاعتها اللى بتخربلى الميزانية
, مى / ملك "بتوعد " : بأى كده ٣ نقطة؟؟؟٤ علامة التعجب
, عمرو : روحنا فى شربة ماية ههههه
, يوسف :البس يا معلم ههههه
, " انقضت السهرة سريعا وكل عاد الى بيته ٣ نقطةصعدا الى غرفتهما ٢ نقطةدلفت الى الحمام اولا وابدلت ملابسها ٢ نقطةوتوضأت ٢ نقطةثم خرجت ٢ نقطةكان يجلس يقرأ كتابا ٤ نقطةمتعمدا تجاهلها ٣ نقطةنظرت له بحسرة ٣ نقطةثم شرعت فى اداء الصلاة٤ نقطةما ن بدأت صلاتها حتى نهض من مجلسه ارتدى ملابس نومه ثم بدأ فى ترتيب اوراق العمل٣ نقطةانتهت سمية وهى مقررة شئ ما بداخلها ٣ نقطةاتجهت نحوه٣ نقطة"
, سمية : آسر بصللى٣ نقطة
, آسر : عايزة ايه ؟
, سمية " تمسكه من يده وتلفه نحوها ليصبح مقابلا لها " : عايزة نتكلم ٢ نقطة
, آسر : نتكلم فى ايه يا دكتورة٤ نقطة
, سمية "بترقب " : انت عايزنى انزل البيبى صح ؟؟
, آسر "بتحدى " : ده اللى لازم يحصل
, سمية : ليه؟؟؟ ليه يا آسر ٣ نقطة؟؟٣ نقطة
, آٍر "امسكها من كتفها بعصبية " : انتى مبتفهميش ٤ نقطةايه اللى ليه٤ نقطةانا اتنيلت واتكلمت معاكى وقولتلك لا٣ نقطةمش عايزين اطفال٣ نقطةلا٣ نقطةوانتى عارفة موتى اللى ميسمعش كلامى ٢ نقطةروحتى حضرتك ونفذتى اللى فى دماغك ٢ نقطةلأا وايه من زمان اوى يا هانم ٣ نقطةانتى كنتى عارفة من امتى بأى ٣ نقطةومتقنعنيش انك متعرفيش مفيش ست متحسش بحملها شهرين ٣ نقطة
, سمية " بدموع بسيطة والم " : سيب ايدى يا آسر ٣ نقطة
, " ترك آسر يدها ٣ نقطةمتدراكا المها ٣ نقطة"
, سمية : اولا انا لسة عارفة النهاردة زيى زيك ٥ نقطة انا لما البريود اتاخرت قولت يمكن من عللاجى اللى انا باخده ٢ نقطةيمكن من IUD٤ نقطةمهتمتش ٣ نقطةاناعمرى ما اعمل حاجة من وراك اواحطك قدام امر واقع ٤ نقطة عايز تصدقنى براحتك مش عايز براحتك بردو٣ نقطة
, آسر : خلاص يبأى تنزليه ٣ نقطةبكرة كمان .
, سمية "ببكا اكثر " : لا٢ نقطةمش هنزله مش هموت ابنك وابنى بايدى٣ نقطة
, آسر " بضيق " : انتى كدتموتى ننفسك بايدك ٣ نقطةليه مش عايزة تفهمى ٣ نقطةليه ٣ نقطة
, سمية "بانكسار " : لكل اجل كتاب ٣ نقطةاللى **** رايده هيكون ٣ نقطة
, آسر "يمسك وجهها بيديه " :ليه عايزة تسيبينى .؟؟ ليه ؟٢ نقطةليه عايزة تبعدى عنى يا سمية ؟؟٢ نقطةعشان خاطرى نزليه ٤ نقطةوبعدين مش حرام لانه فيه خطورة مباشرة على حياتك
, سمية " تمسك يده وتقبلها وبتأثر شديد " :٤ نقطةعايزة احس باحساس الامومة ان شا **** لو كانآخر حاجة فى حياتى ٥ نقطةعايزة اكون حامل ٣ نقطة وابنى جوايا عمال يكبر٣ نقطةعايزة ٣ نقطةاحس بحركته٣ نقطةعايزة احس بيه ٣ نقطةعايزة اكون ام ٣ نقطة كتير عليا اكون ام ٣ نقطة
, آسر :كتير عليا تكونى جمبى .؟؟؟
, سمية : عمرى ما هسيبك ٣ نقطة
, آسر "برجاء ": يا سمية افهمى ٣ نقطةاعقلى ٣ نقطةعشان خاطرى ٣ نقطة
, سمية : بص يا آسر ٢ نقطةانا متاكدة ان دى ارادة **** ٢ نقطةومتاكدة ان ده قدرى كمان ٣ نقطةانا عمرى ماخدت حاجة فى حياتى بسهولة٣ نقطةحب اهلى ليا ٣ نقطةتعليمى ٣ نقطةاى حاجة فى حياتى كنت بتعب اوى لحد ما اخدها ٣ نقطةحتى انت ٣ نقطةحبك ليا مجاش بسهولة٢ نقطةتعبت عشانه اوى ٣ نقطةخلاص هى دى حياتى ٣ نقطةبس عيزاك دلوقتى تكون جمبى ٣ نقطةان شا **** خير هتابع مع عمو خليل ودكتورة امانى ٣ نقطةوانا متاكدة ان **** هيقدرلى الخير ٤ نقطةانسى اى الم ممكن يحصل لنسى كل حاجة وحشة ٣ نقطةفكر كده لو باى عندنا ***** ٢ نقطةهيكونوا عاملين ازاى ٣ نقطةهنربيهم ازاى ٣ نقطةهنسميهم ايه ٣ نقطةوصدقنى عمرى ما هسيبك ٣ نقطةحتى لو **** اخد امانته ٢ نقطة
, آسر " يحتضنها مقاطعا اياها " : متكمليش ٣ نقطة **** يخليكى ليا ويقومك بالسلامة ٣ نقطة
, سمية "تنظر له بحب ": يعنى مش هتخلينى انزله ٣ نقطة
, آسر "يبتسم بالم " :٢ نقطةعايزك تكونى مرتاحة ومبسوطة٣ نقطةبس ٢ نقطة
, سمية "تحتضنه " : بوجودك جمبى ٣ نقطةخليك جمبى يا آسر ٢ نقطةاوعى تسيبنى ٢ نقطة
, آسر "يمسح على شعرها " : يا ستى و**** مهسافر ٣ نقطةاى نعم جايلى عقد فى الخليج ٣ نقطةلكن مش هسيبك متقلقيش
, سمية "تنظر لعينيه ":ههههه٣ نقطةعارف النهاردة كان اطول يوم فى حياتى
, آسر : فعلا احداثه كتيرةاوى ٢ نقطة
, سمية : انت بعدت عنى اوى النهاردة٣ نقطةسيبتنى لوحدى٢ نقطة
, آسر "يقبل رأسها " : متزعليش٣ نقطةممن حبى ليكى و**** ٣ نقطة
, سمية : بشرط ؟؟
, آسر : ايه ؟؟
, سمية "بعتاب " : تقولى مبروك ٣ نقطةينفع كده مسمعهاش منك لحد دلوقتى ؟؟
, آسر " ينظر لعينيها بحب شديد " : مبروك ٣ نقطةمبروك يا الى زوجة فى الدنيا ٣ نقطةربنا ميحرمنيش منك ويقومك بالسلامة ٣ نقطة
, سمية"بخجل " : ولا منك ٣ نقطة
, آسر : هنقولل للعيلة امتى بأى ؟؟
, سمية " بخجل " : مش عارفة . ٣ نقطة
, آسر : هههه ٢ نقطةمكسوفة ولا ايه ٣ نقطة
, سمية "تضربه بخفة على يده " : يووه بأى خلاص٣ نقطة
, آسر : تخيلى بأى لما نقول لعمو احمد ياااه وكمان الباقى ٣ نقطة
, سمية "تضع يدها على وجهها " : انا مش قايلة لبابا حاجة ٣ نقطة
, آسر "يحملها " : انا هقوله ٣ نقطة
, سمية "بسعادة " : حاسب٣ نقطةانا دلوقتى حامل ايها الزوج المحترم٢ نقطة
, آسر "بغيظ " : عارفة و**** لولا الحمل ده٣ نقطة:ان ليا تصرف تانى خاااااااااااااااااااااالص ٢ نقطة
, سمية "بعدم فهم ": ليه هترمينى منالبلكونة يعنى٣ نقطة
, آسر "يغمز لها " : لا يا جميل هرميك فى حضنى ٣ نقطة
, سمية "احمرت وجنتاها بشده ": طيب٣ نقطةنزلنى ٢ نقطة
, آسر "انزلها على السرير ": يا ختى قطة ههههه ٣ نقطةماشى كلها بس فترة كده واوريكى
, " دثرت نفسها بغطا السرير واعطته ظهرها ٣ نقطة"
, آسر :بأى كده ؟؟؟ ماشى ٣ نقطة
, " اتلتفتت له ٢ نقطة"
, سمية "بنصف عين " : الا قولى ٣ نقطةانت مفرحتش ليه بالحمل مع انك بتحب ******* جدا ٣ نقطة
, آسر : خوفى عليكى كان اكتر من فرحتى ٢ نقطةمين قالك انى مفرحتش؟؟
, سمية : معرفش ٣ نقطةحتى لما عرفت ان ميرنا حامل مكنتش فرحان بردو ٣ نقطة
, آسر "بضيق " :مساء العكننة اللى قبل النوم ٣ نقطة
, سمية : متزعلش انا آسفة ٣ نقطة
, آسر : انا اللى آسف يا سمية ٣ نقطةمجرد ذكر اسمها قدامى بيخلينىاحس بالذنب اكتر٣ نقطةبحس ان انا وجعتك
, سمية "محاولة تغيير مسار الموضوع ": على فكرة يا استاذ ٣ نقطةابنك لازم ينام بدرى ويصحى بدرى عايزين نربيه صح من لوقتى ٣ نقطةومش عايز زعيق ولا تكشيرة ولا صوت عالى ولا تاخير ولا اى حاجة خاااالص
, آسر : هههههه ٣ نقطةعينى ليه ولمامته٣ نقطة
, "وضع آسر يده على بطن سمية ثم نظر لعينيها ٣ نقطة"
, آسر"بحنان " : هو هنا صح ٢ نقطة
, سمية "وضع يدها على يده " : ايوة ٣ نقطة
, آسر : بيحس بينا دلوقتى ٢ نقطة
, سمية : اكييد ٢ نقطة
, آسر : اسمع كلام ماما ومتتعبهاش٣ نقطةعشان مطلعوش عليك لما تشرف سيادتك ٢ نقطة
, سمية :هههههه يا سيدى على قلبى زى العسل ٣ نقطة
, آسر : طيب يلا ننام بأى لان عندان بكرة يوم حاااافل ٢ نقطة
, سمية "باستغراب " :ليه ؟
, آسر "بتثاؤب " :نامى بس ٤ نقطةيلا على مكانك ٢ نقطة
, سمية : عايزة اسالك سؤال ٣ نقطة
, آسر : خير؟
, سمية : كنت بتاخد راىيوسف فى ايه النهاردة
, آسر "باستغراب " : امتى؟؟
, سمية : فى الشركة ٢ نقطة
, آسر : ايوة.زكنت بقوله ييجى يشتغل معانا٣ نقطةلكن ليه ؟؟؟
, سمية : بس ؟؟؟
, آسر :اية٣ نقطةلكن ليه السؤال ده ٣ نقطة
, سمية : امممم ولا حاجة بس كنت فاكرة فيه مشكلة او حاجة طمن عليك بس
, آسر"قيقبل رأسها " :طول ما انتى بخير انا كويس٢ نقطةيلا نامى ٢ نقطة
, " فرد آٍر ذرراعه لتنام بمكانها المخصص لها ٣ نقطةوهى قلبه ٣ نقطةتقبل آسر أمر حملها كان يشعر بالفرح الشديد والخوف الاشد عليها ٢ نقطةنام الزوجان بسلااااام احلامهما تداعبها الفرحة ٢ نقطةالبهجة ا٣ نقطةيرافقها الامل وحسن الظن ب**** ٢ نقطةولكن هل سيحقق القدر ماكانا يحلمان به ؟؟؟"
 
الفصل الحادي والسبعون

" استيقظ آسر قبيل الفجر ٣ نقطةنظر بجانبه وجدها على وضعها ٣ نقطةولكن وجهها عليه علامات الراحة والسعادة ٣ نقطةقبل رأسها٣ نقطةصللى ركعتين ٣ نقطةاخذ يدعو يدعوا لها ان ترافها معية **** ورعايته٣ نقطةان يرافقها الامل ٣ نقطةان تراقها السلامة وتلد ٣ نقطةان ترى مولودهما ٤ نقطةيدعو ان تظل بجانبه طوال حياته ٣ نقطةاستيقظت سمية وجدت زوجها على سجادة الصلاة وها قد اوشك اذان الفجر ان يرفع ٣ نقطة"
, سمية "بصوت نائم " :يعنى متصحينيش اصللى ٣ نقطةمن اولها كده ٣ نقطة
, "التفت لها آسر بابتسامته المعهودة ٣ نقطةولكن يصاحبها الم عينيه الدامعتين ٣ نقطة"
, آسر : طيب قومى نصللى ركعتين قبل الفجر فاضل عشر دقايق بالضبط٤ نقطة
, سمية "بتثاؤب " : يااه٣ نقطةحاضر ٣ نقطة
, "اتجهت الى الحمام سريعا وتوضأت ثم ارتدت اسدال الصلاة ٣ نقطة"
, آسر :هونا ٣ نقطةفاضل سبع دقايق ههههه
, سمية : طيب يلا صللى
, " صللا الركعتين واوجزهما آسر ٤ نقطةانتهيا ٢ نقطة"
, آسر : يلا ادعى ٣ نقطة
, سمية"بشك " :ايه ده هو انا اللى علياالدور النهاردة ٢ نقطة
, آسر :مشيها عليكى يلا الفجر هيدن ٣ نقطة
, سمية : حاضر ٣ نقطة
, اللهم اجعلني نورا بين عيني زوجي٢ نقطة
, اللهم ارزقني حبه وارزقه حبي وارزقنا حب وجهك الكريم وطاعتك.
, اللهم اجعلني نورا بين عينيه.اللهم اعصم قلبه عن المعاصي.
, اللهم اجمع بيني وبين زوجي في جنانك٣ نقطةواجعلني زوجته ورفيقته
, في هذه الدنيا الفانية والجنة الخالدة
, اللهم أصلح بينى وبين زوجى وأجمعنا فى خير وعلى خير
, واللهم أهدنى لزوجى وأهدى زوجى لى واهد نا إليك يا أرحم الراحمين
,
, اللهم بارك لنا في ذريتنا ٢ نقطةكما باركت لابراهيم عليه السلام في ذريته
, وصبر زوجي علي ٣ نقطةوصبرني عليه٣ نقطةواجعله بردا وسلاما علي كما
, جعلت النار بردا٤ نقطة وسلاما على ابراهيم عليه السلام وانزع الشيطان
, مما بيننا٢ نقطة
,
, يارب يا حي يا قيوم٢ نقطةأسألك بكل اسم سميت به نفسك٢ نقطةأو أنزلته في كتابك٢ نقطة
, أو علمته أحداً من خلقك٢ نقطةأو استأثرت به في علم الغيب عندك٢ نقطة
, أن تعطي زوجي من خيرك أكثر مما يرجو٢ نقطةوتسخر له ملائكةً من عندك
, وجنوداً في الأرض٤ نقطةاللهم عظمني في قلب زوجي٢ نقطةواجعلني ماء عينه
, ودم قلبه ودفئ حياته٢ نقطةواسعدني ولا تشقيني معه٢ نقطةيا أرحم الراحمين
,
, اللهم كما آمنت نبيك محمد في غار حراء٢ نقطةوطمست أعين أعدائه٢ نقطةآمن زوجي
, في نهاره وليله٢ نقطةواطمس كل سوء عنه٢ نقطةاللهم انك تعلم ما في قلبي ونقاء
, سريرتي٢ نقطةفنقي حياتي مع زوجي من كل كدر وسوء يا أرحم
, الراحمين ٢ نقطةواجمعني به في فردوسك الأعلى٢ نقطةيا ذا الجلال والإكرام
,
, اللهم أرزق زوجي مع كل خفقة قلب وطرفة عين
, فرجاً٢ نقطةومخرجاً٢ نقطةوعفواً٢ نقطةوأمناً ٢ نقطةوإيماناً يا رب العالمين
, اللهم اجعله لي كما احب واجعلني له كما يحب واجعلنالك كما تحب
, **** وترضى
, اللهم اجعلنا قرة عين لبعض يارب العالمين.
,
, اللهم اصلح زوجي٢ نقطة اللهم ٢ نقطةوثبته على الأيمان اللهم اجعله رجلاً مؤمن
, صادقاً صدوقاً
, جواد كريما،، اللهم وزده حباً لي وصراحة معي تعلقاً بي ،اللهم مد بعمره
, على زود عمل صالح.
,
, اللهم الف ما بين قلبي وقلب زوجي على الايمان والتقوى
, اللهم اغفر لي ولكافة المسلمات هنا واعف عنا وارحمنا واكتبنا مع
, الصالحين الاخيار
, اللهم يا حنان يا منان يا ذا الجلال والاكرام يا بديع السماوات
, والارض يا حي يا قيوم اللهم حنن قلبه علي
, اللهم بحولك وقوتك تضع مودتي في قلبه انت ولي ذلك والقادر عليه برحمتك
, يا ارحم الراحمين اللهم الف بين قلوبنا
, واصلح ذات بيننا اللهم اني اشكوا اليك ضعف قوتي وقلت حيلتي اللهم اني لا
, حول ولا قوة لي الا بك يا رب العالمين
, اللهم ارحم ضعفي يا خير الراحمين اللهم اعطني على الضعف قوه
, وسخر لي من اقوى مني يارب العالمين
, اللهم يا مؤلف القلوب الف بين قلبي وقلب زوجي على محبتك
, وطاعتك برحمتك يا ارحم الراحمين
,
, اللهم انت الحمد الحنان المنان بديع السموات والارض انت **** الواحد الاحد
, الفرد الصمد اسألك باسمك الاعظم ان تهديني وتهدي زوجى وابنائي وتجعلنا
, من عبادك الصالحين المتقين المفلحين وان تحسن خاتمتنا وتضلنا تحت ضل
, عرشك يوم لاضل الا ضلك اللهم لا تجعل لزوجي حضآ في النسا ء مع غيري
, يا حي يا قيوم
, اللهم ارزقني وده وحبه وارزقه ودي وحبي
, اللهم اجعل زوجي حبيبا حليما كريما هيناً لينًا معي
, اللهم اجعلني عونا لزوجي على طاعتك واجعله عونا لي
, اللهم يا مؤلف القلوب الف بين قلبى وقلب زوجى برحمتك يا ارحم الراحمين
,
, " وانتههت سمية من دعائها على صوت الاذان٤ نقطةرددا سويا الاذان٢ نقطةنظر لها ثم ابتسم قائلا٣ نقطة"
, آسر"مشاكسا " : ايه الدعاء ده ٣ نقطةبتصالحينى بيه يعنى ٣ نقطة
, سمية "ببرائة " : لا ٣ نقطةانا بدعيه كل يوم ٣ نقطةألنهاردة مدعيتوش ٣ نقطة
, آسر "ينظر لها بحنان جارف " : كل يوم بتفتكرينى بالدعاء ده ٣ نقطةده كتير عليا ٢ نقطة
, سمية "بحنان " : مش كتير خالص و**** ٣ نقطة
, آسر : ايه ده اقاموا الصلاة ٣ نقطة
, سمية "مشاكسة " : بالذمة ينفع كده ابنك يقول علايك ايه بابا مبيصليش فى المسجد ٣ نقطةبقولك ايه عايزين كده تكون قدوة عسل من جميع الجهات٣ نقطة
, آسر : هههههه قدوة ملزقة دى ولا ايه ٣ نقطةالمهم يلا نقوم نصللى ٢ نقطة
, " صللا فرضهما وتلا وردهما ٤ نقطةثم ناما ٣ نقطةاتى الصباح٣ نقطةاستيقظت سمية ثم ايقظت زوجها ٤ نقطةاغتسل آسر ثم خرج ليجد سمية ترتب الفراش وتبدل مفرشه ٣ نقطةاتجه اليها مسرعا ٢ نقطة"
, آسر : ايه اللى انتى بتعمليه ده ٣ نقطة؟؟
, سمية : بروق السرير ٣ نقطةفى ايه ؟
, آسر : ولا حاجة ٣ نقطةممكن تسيبيه ٣ نقطةانا مبدفعش للشغالين اللى تحت عشان انتى تعملى يا هانم
, سمية : ده سريرنا احنا ٤ نقطةوانا مبحبش حد يروقه غيرى ٢ نقطة
, آسر : انتى حامل الوضع تغير كنت بعديهالك الاول بمزاجى ٣ نقطةلكن دلوقتى لا ٢ نقطةانتى خليتينى اوافق على حملك فاسمعى الكلام ٣ نقطةسيبيه ٣ نقطة
, سمية "بزعل طفولى " : اوف٣ نقطة
, آسر "يمسكها من ذقنها " : لما بتدايقى بيأثر على ابنك يا دكتورة ٣ نقطةوبعدين جهزى نفسك لان فيه مفاجأة بعد الصلاة ٣ نقطة
, سمية"بشك " : انا بدأت اقلق من مفاجآتك على فكرة ٣ نقطة
, آسر : هههههه طيب يلا عشان ننزل نفطر
, سمية : انا صايمة ٣ نقطة
, آسر :ليه ؟؟
, سمية:النهاردة 13
, آسر :مفيش صيام ٢ نقطةانتى ناسية انك لازم تاخدى اذنى الاول ٣ نقطة
, سمية : يوووه يا آسر مال انت عارف ٢ نقطة
, آسر "يمسك وجهها بحنان" : مفيش صيام يا سمية ٣ نقطةانتى بتاكلى لاتنين دلوقتى ٣ نقطةاعملى حسابك حاجات كتير جدا هتتغير ٣ نقطةافطرى احسنلك ٣ نقطة
, سمية "باستسلام " : حاضر يا آسر ٢ نقطة
, "نزل آسر اولا ٣ نقطةثم اخبر سوزان بان ترتب البيت وتعد الطعام لاجل عزيمته ٣ نقطةالتى ستككون بعد العصر ٣ نقطةواحبرها بان تصعد لترتب الغرفة ٢ نقطة"
, آسر : ومباتش عايز اشوفها بتعمل حاجة فى البيت يا سوزان٢ نقطةخالص ٣ نقطة
, سوزان :يا آسر بيه و**** بنتحايل عليها بس هى مب ترضاش٢ نقطة
, آسر : خلاص يا سوزان ٣ نقطةاتفضلى ٢ نقطة
, "هبطت ميرفت الى الاسفل القت التحية على ابنها ٣ نقطةثم جلست بجواره ٢ نقطة"
, ميرفت : امال مراتك فين ؟؟
, آسر : اهى نزلت ٤ نقطة
, سمية "بابتساامة " : السلام عليكم .
, ميرفت :وعليكم السلام ٢ نقطةباين عليكى فرحانة فرحينا معاكى٣ نقطة
, آسر "يرد بسرعة " : اصل ملك جت امبارح وسهرنا كلنا ٣ نقطةطبعا حضرتك مكنتيش موجودة ٣ نقطة
, ميرفت : متفكرنيش ٣ نقطةثريا تعبت امبارح واضطريت اقعد معاها ونادين كانت منهارة جدا٣ نقطة
, آسر : الف سلامة ٣ نقطةخير ؟
, ميرفت : السكر انخفض عندها مرة احدة ودخلت فى غيبوبة٤ نقطةمكناش عارفين نعمل ايه لححد ما جه الدكتور٢ نقطة
, سمية : طيب كان حد يديها سكر او عسل اوى اى حاجة مسكرة
, ميرفت : مكناش عارفين اذا كان منخفض ولا مرتفع ٢ نقطة
, سمية : حضرتك بتشوفى ريحة نفسها لو كانت ريحته زى الاسيتون ده بيكون عالى ٢ نقطةولو حضرتك مقدرتيش تفرقى دوبى معلقة سكر كبيرة فى كوباية ماية واديهالها ٣ نقطةدى هتاثر فى المنخفض لكن العالى لا ٣ نقطة
, ميرفت : لما تروحوا لنادين النهاردة قوليلها ٣ نقطةولا انتوا مش هتروحوا٣ نقطة؟؟
, آسر : لا مش فاضيين ٣ نقطةوحضرتك كمان لازم تكونى موجودة ع الغدا النهاردة ٣ نقطة
, ميرفت "باستغراب " : ليه ؟؟؟
, آسر "ينظر لسمية " : مفاجأة ٣ نقطة
, " اخفضت سمية ناريها بخجل ٢ نقطةبينما تعجبت ميرفت بشدة ٣ نقطةذهب آسر للصلاة مبكرا ٣ نقطةذهب آسر للصلاة فى المسجد القريب من بيت أحمد ٣ نقطةقابل هناك عمرو ومالك وأحمد ٢ نقطةاخبرهم بانه ينتظرهم على الغداء ٣ نقطة"
, أحمد : خلاص تعالى معانا سلم عليهم ٢ نقطةونروح من هناك٣ نقطة
, آسر :ا عفينى يا عمو ٣ نقطةانا عندى مشوار تانى ان شاء **** بس متتاخروش ٢ نقطة
, عمرو : فى ايه ٣ نقطةانت من امبارح للنهاردة مش مطمنلك ٣ نقطة
, آسر : تعالو بس وانتوا هتعرفوا ٣ نقطة
, " ذهب آسر الى منزل اخته ٣ نقطةوجد يوسف لتوه عائدا من الصلاة ٣ نقطةقابله على الباب٣ نقطة"
, يوسف : ايه ده انت حلمت بيا ولا ايه ٢ نقطة؟؟
, آسر :بطل ثقالة ٣ نقطةالمهم تعالى ع الغدا النهاردة عايزك انت ومراتك ولو جبت طنط وعمو ياريت ههههه
, يوسف "بشك ": انت بتضحك ؟؟؟؟٣ نقطةانت عندك شيزوفرينيا ولا ايه ٢ نقطةامبارح لكمتنا كلنا بماا فيهم الغلبانة مراتك ودلوقتى رايق ٣ نقطة
, آسر "بتنهيدة " :ما بين طرفة عين وانتباهتها يبدل **** من حال الى حال ٣ نقطةتعالى وانت هتعرف
, يوسف :طيب تعالى سلم على اختك ٣ نقطة
, آسر : مش فاضى ٢ نقطةوكمان لسة هستناها لما تصحى من النوم ٣ نقطةاشوفكم النهاردة بأى ٤ نقطةسلام
, يوسف :سلام يا هندسة ٣ نقطة
, " اتصل آسر بخليل واخبره حيث انه بعيد عنهم ٤ نقطة"
, خليل : عملتوا ايه فى موضوع الحمل٣ نقطة
, آسر : سمية عايزاه ٢ نقطة
, خليل :وانت ٢ نقطة؟؟؟ ده رد فعلك سمية عايزاه ٣ نقطةيعنى انت مستغنى عن حياتها عادى كده ؟؟؟؟
, آسر :لرجوك يا عمو افهمنى ٣ نقطةلما حضرتك تيجى هنتكلم ٢ نقطة
, خليل : طيب يا آسر٣ نقطةبس فكر فيها ٣ نقطةفكر فى سمية ٣ نقطة
, آسر "بصدق شديد " : ده كله عشانها والله٢ نقطة
, " ذهب آسر الى منزله متاخرا قليلا عن موعده ٤ نقطةاستقبلته سمية ٢ نقطة"
, سمية :ينفع كده تاخيرك ده ؟؟
, آسر : معلش و**** بس كان فى مشوار لازم اعمله ٢ نقطة
, سمية : طيب يلا٣ نقطةعشان نقرا سورة الكهف انا مقريتهاش مستنياك ٢ نقطة
, آسر "يقرصها بخفة من وجنتها " : يا ختى كميلة ٣ نقطةيلا ٣ نقطة
, "ذهبا لغرفة الصلاة ٣ نقطةحيث ان آسر قد اعد حجرة صغية بآخر المنزل بعيدة عن الصخب ٣ نقطةتتميز بالهدوء ٢ نقطةلاعدادها كغرفة **** لسيدات اهل البيت ٣ نقطةبها المصاحف وبعض الكتب الدينية ٤ نقطةجلس آسر بجواره سمية ٢ نقطة"
, سمية : آسرهو انت وديت تبرعات الشهر ده ولا لا ؟؟؟
, آسر :تبرعات ايه ؟؟
, سمية : الملجأ و مستشفى السرطان
, آسر : اممم وديتهم متقلقيش٤ نقطةعلى فكرة فى قافلة طبية رايحة غزة ٤ نقطةلو حابة نشارك فيها ٢ نقطة؟
, سمية "بسعادة " : **** ٣ نقطةهنروح غزة ٣ نقطة
, آسر "ينظر لها من تحت نظارته الطبية " :لا٣ نقطةانتى مش هتروحى ٢ نقطةانا بقول نشارك فى تجهيزها٣ نقطة
, سمية "بخيبة امل " : ماشى احسن من مفيش٣ نقطةبس خليهم يجيبولى شال حماس وكتائب القسام ٣ نقطة
, آسر "يرفع حاجبه " : هتجاهدى مين هنا ؟؟؟
, سمية : ههههه انت
, آسر : هههه طيب يلا نقرا العصر قرب يدن ٣ نقطة
, "تلا سورة الكهف ٣ نقطةلما فيها من فضائل كثيرة ٣ نقطةففضائلها كما ورد فى الحديث الشريف "(من قرأ سورة الكهف في يوم الجمعة أضاء له من النور ما بين الجمعتين) "و "(من قرأ العشر الأواخر من سورة الكهف عصم من فتنة الدجال)"٣ نقطة" (من قرأ سورة الكهف يوم الجمعة أضاء له النور ما بينه و بين البيت العتيق)٣ نقطة" (من حفظ عشر آيات من أول سورة الكهف عصم من فتنة الدجال)٢ نقطة"٤ نقطةاذن العصر ذهب آر للصلاة ثم اتى سريعا ٣ نقطة"
, آسر : سمية ٢ نقطةاطلعى غيرى
, سمية :ماله لبسى وحش ولا ريحته وحشة ؟؟
, آسر "يقبل رأسها " : ريحته مسك٣ نقطةبس اسمعى الكلام٣ نقطةفيه ناس جاية ٣ نقطةومينفعش تقابليهم ببنطلون جينز وديل حصان هههه
, سمية"بمفاجئة " : مين ؟؟؟طب متقوليش قبل كده٣ نقطة
, آسر : هتعرفى بس قومى بس٣ نقطةواحد صاحبى ومراته٣ نقطة
, سمية : من امتى بتعزم صحابك فى البيت غريبة ٢ نقطة
, آسر : يلا بس قومى لانهم على وصول ٣ نقطة
, سمية :حاضر يا آسر ٣ نقطة
, " صعدت سمية الى اعلى وهى على عجلة من امرها ٣ نقطةارتدت ما وجدته جاهزا امامها .ثم نزلت لاآسر ٣ نقطةكان يقرأ الجريدة اليومية ٢ نقطة"
, سمية : ها كده كويس٣ نقطة؟؟
, آسر : جدا ٣ نقطةنفسى اعرف بتلفى الخمار بتاعك ده بسرعةة ازاى ٢ نقطة
, سمية : هههه سر المهنة ٣ نقطة
, "ضرب احدهم الجرس ففتحت سوزان٤ نقطةنهض آسر ليستقبل من بالباب٣ نقطةمسك يد سمية ثم توجها خارجا ٢ نقطةلتتفاجأ سمية ٣ نقطة"
, سمية : بابا٣ نقطة؟؟؟
, أحمد : ههههه نعم ٣ نقطة
, آسر "يسلم عليه " : اهلا اهلا ياعمو ٣ نقطةشرفتوا٢ نقطة
, "دخل ورائه بقية العائلة ٣ نقطةتعجبت سمية ٣ نقطةثم تداركت نفسها ناظرة لآسر بنصف عين ٣ نقطة"
, سمية : صاحبى ومراته هييجوا ٣ نقطةصح ٣ نقطة
, آسر : هو عمرو مش صاحبى ٣ نقطةوملك دى مراته هههههههه
, الجميع : هههههههه
, "ركضت رهف باتجاه سمية٣ نقطةثم احتضنتها ٣ نقطة"
, آسر : بالراحة يا بنتى ٢ نقطة
, سمية"مازحة " : سيبها اختى ملكش دعوة ٣ نقطة
, رهف : وحشانى اوى اوى ٣ نقطةمتصلتيش امبارح بيا ليه ٢ نقطةهه وكمان قافلة الموبايل٢ نقطةينفع كده يا ابى آسر٢ نقطة
, آسر : انا مليش دعوة انتوا اخوات اتصرفوا مع بعض
, رهف :ماهى طبعا مرات حضرتك ولازم تدافع عنها ٣ نقطةامتى اتجوز بأى والاقى اللى يدافع عنى يا ناس٢ نقطة
, مالك : انتى هنكتب عليكى حد يتجوزها ونديله المهر من عندنا وكل حاجة بس يخلصنا منك ههههههه
, رهف : ايه يا بوب٣ نقطةمتتصرف مع العيال اخواتى دول ٣ نقطة
, أحمد : بوب ؟؟؟ماشى يا رهف اخرتى بوب٣ نقطةخلاص خليهم ينفعوكى ٣ نقطة
, رهف"تضرب كفا على كف " :عليه العوض٣ نقطة ضعنا يا جدعان ٤ نقطة
, عمرو :احنا هنفضل واقفين ع الباب كده ولا ايه ؟؟
, آسر : معلش ٢ نقطةاتفضلوا ٣ نقطة
, " كانت سمية تسير بالقرب من آسر٣ نقطة"
, سمية "بصوت منخفض " :ماشى ٢ نقطة"يب كنت قوللى ٢ نقطة
, آسر : ده لسة التقيل جاى ٣ نقطةاصبرى ٣ نقطة
, " ضرب احدهم الجرس مرة اخرى ٣ نقطة"
, آسر :روحى اقعدى وانا هشوف مين وآجى ٢ نقطة
,
, سمية "بنصف عين " :يا خوفى منك ٣ نقطةمش مطمنة ٣ نقطة
, آسر "يقبل رأسها " : روحى بس٣ نقطة
, " ذهبت سمية اليهم ٣ نقطةدنت منها رهف ثم همست اليها٢ نقطة"
, رهف : ايه يا ابلة سمية سيبانا قاعدين كده ٣ نقطةوحضرتك وابى آسر نازلين فى همسات ولمزات برة
, سمية "بدهشة " : عيب الكلام ده٢ نقطةيا خبر ابيض عليكى ٣ نقطةده انتى بأيتى فظيعة ٢ نقطة
, رهف : هههههههههه
, " دخل يوسف وزوجته وابنهما سلما على الجميع ٤ نقطةثم دقائق واتى خليل وعائلته ٣ نقطةكانت نظراتت خليل لسمية كالسهام اللائمة ٣ نقطةاتت اليهم سوزان تخبرهم بان الطعام جاهز ٤ نقطةاستئذن منهم آسر لدقائق ٣ نقطةصعد آسر الى حجرة والدته التى رفضت سابقا ان تستقبلهم وتجلس معهم عندما ارسل لها سوزان٣ نقطةضغط آسر على والددته ٣ نقطة"
, ميرفت : خلاص مش هطول ومتقوليش اقعدى
, آسر : امرك يا ماما ٣ نقطة
, " نزلت ميرفت ٣ نقطةسلم عليها الجميع ٣ نقطةجلسوا على المائدة ٣ نقطةجميعا جمعا واحدا ٢ نقطة"
, آسر : بداية كده ٣ نقطةالحمد لله اننتا متجمعين كلنا مع بعض٣ نقطةربنا يجمعنا على الخير دايما ٣ نقطةفيه خبر كننا عايزيننكم تعرفوه ٢ نقطةكلكم مع بعض ٤ نقطة
, يوسف "/قاطعا " : اخلص الديك الرومى هيضيع منى هههه
, آسر : يخرب بيت طفاستك .هههههه٢ نقطةالمهم ٢ نقطةالخبر ده فرح سمية جدا وانا كمان٣ نقطةبس معفش رد فعلكم ايه ٣ نقطة
, مها : خير يا حبيبى ٤ نقطة
, آسر "نظر لسمية ليجد وجنتاها قد اشتعلت خجلا٢ نقطةضمها بيده ثم قبل رأسها ٣ نقطة" : سمية حامل ٣ نقطة
, " سكت الجميع لم يتحدث احد واختلفت نظراتهم ٢ نقطةم صدمة لمفاجأة لضيق شديد ووعيد ٣ نقطةلفرحة ٣ نقطة"
, ملك "بسعادوة " : واحيرا هههههههه مبروك يا سمسمة الف مبروك يارب يارب يتمم لك على خير تجيبى قرد صغنن ككده ههههههه
, مى :ابن اخويا هيكون باشا مش قرد هههه يااااااااه الف مبروك يا آسر الف مبروك يا سمسمة ٣ نقطةو**** احسن خبر سمعته
, نغغم : مبروك يا ابلة سمية بس لو بنت سميها على اسمى
, رهف : ليه ان شاء **** ٣ نقطةانا اختها ٣ نقطة
, نغم "بثقة " : وانا اختها انا كمان هه٣ نقطة
, آسر : هههههه هتتخانقوا من دلوقتى ٣ نقطةافرض كان ولد ٣ نقطة
, أحمد "تكلم أخيرا " : انتوا فكرتوا كويس ؟؟؟؟
, سمية : ايوة يا بابا ٣ نقطةانا هتابع مع عمو خليل ودكتورة امانى وان شاء **** خير فيه ناس كتير كانت بنفس ظروفى وقدرت تخلف الحمد لله وبأت كويسة
, أميرة "بقلق " : يا حبيبتى بس احنا خايفين عليكى ٣ نقطة
, سمية : انا فرحانة اوى يا طننط عمرى ما حسيت بالفرحة والاحساس ده قبل كده ٣ نقطةدى اكتر حاجة انا بتمناها دلوقتى ٣ نقطة"وهنا مسكت يد آسر ونظرت له " آسر كان عايزنى انزله هو وعمو خليل لكن انا مقدرش٣ نقطةانا حبيته قبل ما اشوفه ٣ نقطةلو قتلته بايدى هموت بعده ٣ نقطةصدقونى
, " نظر آسر الى خليل بنظرة ذات معنى ٣ نقطةهل فهمت الآن ٣ نقطةزم خليل شفتيه وحرك رأسه بمعنى نعم ٢ نقطة"
, عمرو : احنا كلنا يهمنا سعادتك وراحتكم بس ققلقانين على سمية يا آسر
, آسر : هى بس تسمع الكلام وممتقلقوش ولا ايه يا عمو خليل٣ نقطة؟؟
, خليل "بابتسامة باهتة ": اكيد ٣ نقطةمتقلقوش ان شاء **** خير ٣ نقطة
, " كان هناك من يراقب كلامهم بضيق شديد ٣ نقطةوعصبية ٤ نقطة"
, ميرفت "متوجهة لسمية بغضب " :عملتى اللى فى دماغك ٥ نقطةطبعا ٣ نقطة
, سمية :حضرتك تقصدى ايه ؟؟
, ميرفت "بعصبية واندفاع شديدين " : حملتى عشان تاخديه ليكى انتى بس صح٣ نقطةانانيتك وتفكيرك خدوكى لكده مش كده ٣ نقطةازاى حد تانى ياخده منك ٢ نقطة
, "تفاجأ الجميع من رد فعل ميرفت ولكن آسر صدم ٣ نقطةواعين سمية اغرورقت بالدموع ٣ نقطة"
, آسر "بنفاذ صبر " : بس كفاية يا امى ٣ نقطةارجوكى ٢ نقطة
, ميرفت "تقف بعصبية ": كفاية ايه يا باشمهندس٣ نقطةماهم خلاص خدوك تحت جناحاتهم ٣ نقطةلكن خدى بالك يا دكتورة اللى انا عيزاه هيتم فاهمة ٢ نقطةهيتم غصب عنك وعنه "رمت الفوطة على السفرة " ٢ نقطةانا شبعت ٣ نقطة
, " انصرفت ميرفت وسط ذهول الجميع ٤ نقطةلكن آسركان فى قمة احراجه ٣ نقطةفقد انطشف للجميع معاملة امه لزوجته٣ نقطةارادت مى ان تلطف الجو قليلا ٣ نقطة"
, مى "بحرج شديد " :سمية انا اسفة بجد ٣ نقطةماما من وفاة بابا وهى عصبية ومبتتحكمش اوى فى انفعالاتها ٤ نقطة
, ملك "بضيق " : مش للدرجة يا ملك ٣ نقطة>ى حتى محترمتش بابا ٤ نقطة
, مى : و**** انا آسفة بجد٣ نقطة
, يوسف "مقاطعا " : بطلوا بأى انا عايز آكل ٢ نقطةبسم **** يا جماعة ٢ نقطةولا انتى عينك فى الديك الرومى يا سمية ٢ نقطةقولى ليطلع للواد عرف احمر
, سمية : هههههه لا بالهنا والشفا ٣ نقطة
, عمرو : ايه يا عم هو انت هتاكله لوك ولا ايه فى قبائل موجودة٣ نقطةههههههه
, يوسف : **** اكبر هيبصلى فى اكلتى٤ نقطة
, " استطاع يوسف ان يحرك الجو قليلا٣ نقطةللمرح اكثر والسعادة ٢ نقطة كانت مها من وقت لاخر تتحدث مع سميةة وتتطمئن عليها وتعطيها التنبيهات ٢ نقطة انقضى اليوم وغادر الجميع ٤ نقطة"
, آسر "بصوت عالى " : سوزان ٣ نقطةسوزان ٣ نقطة
, سوزان "مسرعة " : نعم ٢ نقطة
, آسر : ماما فين ؟؟
, سوزان :خرجت من زمان ٤ نقطة
, آسر : طيب روحى ٤ نقطة
, سمية "محاولة تهدئته " : اهدى يا حبيبى ٣ نقطةاهدى ٢ نقطةمتتعصبش٣ نقطة
, آسر "بعصبية " / ازاى يعنى٤ نقطةانتى مش شايفة اللى هى عملته ٤ نقطةماشى انا هتصرف ٥ نقطة
, سمية : طيب هدى ٢ نقطةيلا نطلع ٢ نقطةخدلك دوش كده وروق
, آسر "بنظرة ذات معنى لسمية " : وبعدين ماما ايه اللى هى عيزاه ٣ نقطة
, سمية : مش فاهة ؟؟
, آسر :قالتللك اللى انا عيزاه هيتم غصب عنك وعنه ٣ نقطةوقلتلك انتى مش عايزة حد ياخده منك او حاجة زى كده ٣ نقطةفى ايه ؟؟؟
, سمية "بارتباك " : وولا ٢ نقطةحاجة ٢ نقطةمعرفش ٣ نقطة
, آسر "بغضب " :انتى مبتعرفيش تكدبى ٣ نقطةفى ايه ٢ نقطةانا العفاريت الزرق بيتنططوا قدامى ٤ نقطة
, سمية : طيب اهدى ٣ نقطةعشان خاطرى ٢ نقطة
, آسر : ما تنطقى يا سمية ٢ نقطةامى قالتلك ايه ٣ نقطةوايه اللى هى عيزاه ٤ نقطة
, سمية " تبلع ريقها بارتباك " : طيب وعد مش هتتعصب او تزعلها
, آسر "بنفاذ صبر " : وعد ٣ نقطةقولى ٣ نقطة
, سمية : طنط٣ نقطةكانت طلبت منى من يوممين تلاتة ٢ نقطة انى ٣ نقطةانى ٣ نقطة
, آسر : متقولى ٢ نقطة
, سمية "بدموع بسيطة " : انى اقولك تتجوز نادين ٣ نقطةعشان موضوع ******* ده ٣ نقطةوانى مش هقدر اجبلك ***** يكونوا سند ليك٣ نقطةوانت مش هتواافق غير لو قولتلك لانك خايف على مشاعرى ٣ نقطة
, آسر "بصدمة " : ماما قالتلك كده ؟؟؟؟
, سمية "بدموع اكثر " : ايوة ٢ نقطةوحتى نادين جت هنا ومامتك قالتلها ٣ نقطة
, آسر "بعصبية " : وانا اطرش فى الزفة ٣ نقطةمقولتيليش ليه ؟؟
, سمية : مش عايزة اكون سبب فى زعل بيكم ده حقها وانت ابنها ٣ نقطة
, آسر "يحتضنها ٣ نقطةويتنهد بضيق " : احنا مش اتفقنا اى حاجة تحصلتقوليهالى ٣ نقطة
, سمية "ببكاء اكثر ": مكنتش قادرة يا آسر ٣ نقطةمجرد التفكير فى الموضوع ده ٢ نقطةبيقيد نار جوايا ٣ نقطة
, آسر "يمسح دموعها " : طيب بس ٢ نقطةخلاص متعيطيش ٣ نقطةيعنى بتغيرى عليا ٣ نقطةاهه
, سمية : امال اغير على مين يعنى ٣ نقطة
, آسر " يقبل رأسها " : **** ميحرمنيش منك٣ نقطةيلا اطلعى غيرى عشان ورانا مشوار ٣ نقطة
, سميةة "باستتغراب " : مشوار ايه انا عايزة انام
, آسر : حاضر يلا بس
, " صعدا غرفتهما ٢ نقطةتوجه آسر الى خزانة الملابس اخرج حقائب الملابس ٢ نقطةثم بدأ فى رص ملابسه ٣ نقطةنظرت له سمية بتعجب "
, سمية : انت رايح فين
, آسر "وهو يرتب ملابسه " : حطى هخدومك فى الشنطة التانية ٣ نقطةهدومكك كلها ٣ نقطةيلا ٣ نقطة
, سمية : انا مش فاهمة
, آسر : هنروح نعيش فى بيتنا انا وانتى ٢ نقطةعلى طول ٢ نقطةمعدش لينا قعاد هنا ٥ نقطة
 
الفصل الثاني والسبعون


" صعدا غرفتهما ٢ نقطةتوجه آسر الى خزانة الملابس اخرج حقائب الملابس ٢ نقطةثم بدأ فى رص ملابسه ٣ نقطةنظرت له سمية بتعجب "
, سمية : انت رايح فين
, آسر "وهو يرتب ملابسه " : حطى هخدومك فى الشنطة التانية ٣ نقطةهدومكك كلها ٣ نقطةيلا ٣ نقطة
, سمية : انا مش فاهمة
, آسر : هنروح نعيش فى بيتنا انا وانتى ٢ نقطةعلى طول ٢ نقطةمعدش لينا قعاد هنا ٥ نقطة
, سمية "بدهشة " : نعم؟؟؟ لا يا آسر عشان خاطرى لا
, آسر "ينظر لعها باستنكار شديد " : انتى بتقولى ايه ؟؟؟
, " جلست سمية بجواره ومسكت يده ٣ نقطة"
, سمية : يا آسر لا٣ نقطةكله الا رضا مامتك ٣ نقطةعشان خاطرى ٢ نقطة
, آسر : انا مش هستنى لما بيتى يتخرب وحياتى تتخلبط ٢ نقطةوانا قولت لماما كذا مرة
, سمية "برجاء " : عشان خطرى لا ٣ نقطةانت مش فاكر والدة سيدنا ابو هريرة كانت بتعمل فيه ايه ٢ نقطةومع كده فضل صابر لحد ما اسلمت ٣ نقطةوانت طنط ميرفت مامرتكش بمعصية ولا خخلتك تسيب طاعة ٣ نقطةدى كان نفسها تشوف احفادها وده حقها ٣ نقطةوعايزة كمان تكون متجوز من واحدة هى بتحبها ومرتحالها وشايفة انها دى المناسبة ليك ٢ نقطةصدقنى هى غير ملامة ٤ نقطةيبأى ليه كده٣ نقطة
, آسر " بتنهيدة " : بصى يا سمية ٢ نقطةخلينا واضحين وصرحا مع بعض٤ نقطةانتى عارفة ماما مشاعرها ايه اتجاهكم واتجاهك انتى بالذات ٣ نقطة"واسترسل شاردا "٤ نقطةانا عارف اسلوب ماما كويس جدا ٣ نقطةوتفكيرها ٣ نقطةامى مش عايزة حد ياخدنا منها او نحبه ٣ نقطةعشان كده عايزة تجوزنى نادين هانم عشانى عشان متاكدة انى مبحبهاش٣ نقطةوبالتالى مش هيكون فيه حضن ليا غيرها٢ نقطةوعايزة واحدة تكون معاها فى الحفلات والجمعيات والقصص دى ٣ نقطةفلو جبتيلها اى واحدة فى مواصفات نادين هتوافق عليها ٣ نقطةبابا **** يرحمه كان تفكيره كله معاكم كانت معم مشاكلهمم بسبب العيلة ٣ نقطةوكمان انا سمعت ان جدى الكبير مكنش موافق على جوازتهم وعارضها بشدة وفضلوا مدة كبيرة فى مشاكل واللى وقف جمب بابا عمو احمد ٣ نقطةيمكن هى بتحاول تردلك الجميل بس بطريقتها ٣ نقطة"وابتسم بسخرية "٢ نقطة
, سمية "بابتسامة صافية " : اكيد ردتهولى كفاية انها خلفتك ههههه تخيل باى لو طنط مكنتش خلفتك كنت هعنس هههههه
, آسر : طيب الحمد لله عدى الجمايل٣ نقطةيلا بأى قومى جهزى هدومك
, سمية "برجاء " : بر والدتك يا آسر ٣ نقطةبلاش٢ نقطةانا مش عايزة اككون سبب فى زعل بينكم
, آسر "يقبل رأسها " : متفتكريهاش سهلة عليا ٣ نقطةقومى بس وربنا هيحلها من عنده٣ نقطة
, سمية "باستسلام " : حاضر ٣ نقطة
, " رتبت سمية ملابسها واغراضها ٢ نقطةبينما كانت ميرفت مع صديقتها ثريا وابنتها فى منزلهما٣ نقطة"
, ميرفت "بغيظ شديد " : شفتى بنت الفلاحين عملت ايه ٣ نقطةعايزة تتدبس ابنى فيها طول العمر ٢ نقطة
, نادين "بقهر " : وآسر مبسوط اكيد٣ نقطة
, ميرفت : البت دى عملاله ايه معرفش٣ نقطةانا مممعرفش ٢ نقطة
, ثريا "بتنهيدة ونفاذ صبر " : ميرفت طلعيهم من دماغك٣ نقطةابنك مرتاح مع مراته سيبيهم يعيشوا حياتهم ٣ نقطةوحرام البنت مريضة وحالتها صعبة زى ما انتى بتقولى سيبيها تعيشلها اليومين اللى فاضلينلها مرتاحة سيبيها يا ميرفت ٣ نقطة
, ميرفت "بقهر واندفاع ": اسيب بنت الفيومى ترتاح وانا نارى تزيد ٢ نقطةوهما مفكروش فيا ليه يسيبونى مرتاحة مع محمود
, ثريا : خلاص مكنش له داعى انك تدخلى بنتى فى تصفية حسابات بينكم يا ميرفت ٤ نقطةومعدش الموضوع ده يتفتح تانى ٣ نقطة
, نادين "بتأثر " :عن اذنكم انا طالعة اوضتى ٤ نقطة
, ثريا "بلوم " : عجبك كده٤ نقطة
, ميرفت : و**** انا بحب نادين يا ثريا ٣ نقطةكنت عايزاها زوجة لابنى دى اللى اتشرف بيها قدام الناس٢ نقطة
, ثريا : بس ابنك مبيحبهاش ٢ نقطةعلقتيها بيه ليه يا ميرفت ٢ نقطةعلى العموم انا مش زعلانة ده درس ليها بردو تعرف اللى عملته فى طليقها مكنش هين ٣ نقطةيلا الحمد لله
, "غادرت ميرفت بيت صديقتها وهى تشعر بالضيق والالم ايضا ٣ نقطةفهى تريد ان تذيقهم ما ذاقته ولكن بقهر ٤ نقطةرجعت الى بيتها توجهت الى غرفتها مباشرة لم تلحظ غيابهم وام تسأل ٣ نقطةبينما كانا فى طريقهما ٤ نقطة"
, سمية : ده مش طريق البيت ٤ نقطة
, آسر : هنروح هايبر اللى هنا ٢ نقطةالبيت مفضى
, سمية : متفكرنيش ٢ نقطةوزمانه متبهدل من القفلة والعفار ماليه ٣ نقطةكان فيها ايه لو استنينا للصبح .
, آسر : اولا البيت يوم بيوم الشغالة بتروح وبتعمله ٤ نقطةوجاهز فى اى وقت٢ نقطةخلاص وصلنا يلا انزلى .
, " تبضعا ما يحتاجانه ثمم توجها الى المنزل ٣ نقطةكان فى حالة ممتازة كما اخبرها آسر ٣ نقطةوضعت الاغراض فى المطبخ ورتبتها سريعا ٤ نقطة"
, آسر : كنتى اطلع غيرى وكنت هرتبها٢ نقطة
, سسمية "بابتسامة " : لو طلعت هنام٢ نقطةومش هقدر انزل ٢ نقطةانا خلصت اهه٣ نقطةيلا ٢ نقطة
, " توجها الى السلم حملها آسر سريعا ٢ نقطة"
, سمية "بخضة " : انا تعقدت من السلم ده
, آسر : وانا بموت فيه ٢ نقطةبس تنتى خفيفة ليه ٢ نقطة اللى بيكونوا حوامل بيزيدوا ٢ نقطة
, سمية : تصدق انا حاملة هم زيادة وزنى دى ٢ نقطة
, آسر : تخيلى قصيرة وتخينة ٢ نقطةهتكونى كورة ههههه
, سمية " تضربه على كتفه بشدة " : احسن من الناس الطوال على فكرة ٢ نقطة
, آسر : كتفى اشتكى ٢ نقطة
, سمية : ههههه طيب نزلنى عشان تفتح الباب طيب ٢ نقطةبس بالراحة انا بقولك اهه٣ نقطة
, " انزلها آسر ثم فتح الباب٣ نقطةودخلت سمية ٣ نقطةوادخل آسر الحقائب ٣ نقطةاحست بفرحة عارمة عن\ما دخلت غرفتها ٣ نقطةالتى قضت بها اجمل لياليها ٣ نقطةنظرت الى كل ركن بابتسامة واشتياق ٢ نقطةاحتضنها آسر من الخلف ٢ نقطة"
, آسر : وحشتك الاوضة صح٣ نقطة
, سمية " التفتت له بحب ": اوى ٣ نقطةيعنى هى ماوحشتكش
, آسر : جدا يا سمية ٤ نقطةووحشنى الدولاب ههههههه
, سمية "بنصف عين " : كتفك بيشتكى مش عايزة اخليه يبكى ٣ نقطة
, آسر : ماشى يا سمية يلا بس ننام ٢ نقطةوكلها يومين واخليكى انتى اللى تبكى هههههه
, " نام الزوجان بسلام ولكن ٣ نقطةهناك ما ازعج منام سمية ٤ نقطة ميرفت تحاول ان تاخذ زوجها الذى تتمسك بيده هى ونادين ٣ نقطةوطفلها يبكى ٣ نقطةويبتعد وهى تحاول الصراخ ولا تستطيع ٣ نقطةتحاول الركض لا تستطيع ٣ نقطةاختنقت ٣ نقطةظلت تتملل فى فراشها ٣ نقطةوتحاول ان تلتقط انفاسها ٤ نقطةشعر بها آسر٣ نقطة استيقظ منزعجا ٢ نقطةاضضاء نور الاباجورة ٢ نقطةثم حالو انن يفوقها ٢ نقطةكان العرق يتصبب منها .وانفاسها متلاحقة ٢ نقطة"
, آسر "بقلق يهزها ٣ نقطة" : سمية٣ نقطةسمية ٢ نقطةفوقى ٣ نقطة
, لا حول ولا قوة الا ب**** ٢ نقطةسمية ٣ نقطة
, سمية "بفزع " : هىىىىى٤ نقطةاعوذ ب**** منن الشيطان الرجيم
, آسر "يمسك وجها بقلق " : مالك يا حبيبتى فى ايه ٣ نقطة
, سمية "تنهج " : كابوس ٣ نقطةكابوس يا آسر ٢ نقطة
, آسر "احتضنها ": اهدى ٢ نقطةاهدى ان شاء **** خير اذكرى **** "الا بذكر **** تطمئن القلوب "٣ نقطة
, "ملأ لها كوبا من الماء الذى بجواره ثم اعطاهاليها ٣ نقطةشربته ثم نامت ٢ نقطة"
, آسر"احتضنها " : نامى يلا ٣ نقطةواستهدى ب****
, سمية"تتمسك بحضنه بشدة " : متسيبنيش ٤ نقطةخليك جمبى ٤ نقطة
, آسر "يقبل رأسها " : حاااضر نامى بس٢ نقطة
, "استسلمت الى النوم بين احضانه مستمده منه الحب والامان ٢ نقطةفى صباح اليوم التالى علمت ميرفت بغيابهم اتصلت بابنها وثارت عليه ولكنه حزم الامر معها ٢ نقطةقائلا " لما تولد مراتى ان شاء **** ممكن نفكر نرجع وخلاص انتهى الموضوع ده٢ نقطة"٢ نقطةزانقضت الايام سريعا عرض آسر على عمرو العمل معه وان يكون مسئولا عن شركة الكيماويتونستحضرات التجميل واستيرادها وتصديرها ٣ نقطةو٤ نقطةوافق عمرو بعع تفكير طويل وانتقل هو ووالدتهواخيه وزوجته الى القاهرة وانشأ له صيدليته الخاصة ٤ نقطةواتخذ فيلا متوسطة الحجم بجوار منزل احمد مسكنا لهم ٤ نقطةوسمية تتابع مع خليل القلوق على حالتها الذى يتيقن ان حياتها على المحك ٢ نقطةوامانى التى تتفائل خيرا مع علمها بوضع سمية وحالتها ٣ نقطةكان آسر عندما يتردد عليها منفردا للاطمئنان على زوجته كانت تطمئنه وتعطيه الامل ٥ نقطة كانت سمية تشعر من داخلها بفرحة عارمة وخوف شديد٣ نقطةحيث ان داخلها يقول لها انها لن ترى مولودها ٤ نقطةكثيرا ما تقرأ القرآن وتشغله فى البيت ٤ نقطةكانت بالشهر الخامس ٢ نقطةتجلس على الفوتيه ممدة رجلها بغرفة المعيشة تقرا كتابا عن تربية ******* ٣ نقطةاتت لها خادمتها ٤ نقطةنعمة ٢ نقطة"
, نعمة : احضر لحضرتك الغدا ٣ نقطة
, سمية "بابتسامة " : لا متشكرة يا نعمة ٣ نقطةانا هستنى آسر زمانه جاى
, نعمة : يا دكتورة حضرتك حامل واآسر بيه منبه علينا ٣ نقطة
, سمية "تغلق كتابها٢ نقطةثم تعتدل فى جلستها ٣ نقطة"
, سمية "بتعب " : ٣ نقطةطيب هاتيلى التليفون معلش يا نعمة ٢ نقطة
, نعمة : حاضر٣ نقطة
, " التقططت سمية منها الهاتف بابتسامة شاكرة ثم اتصلت بزوجها ٣ نقطةتطمئن عليه ٢ نقطة"
, آسر : السلام عليكم ٢ نقطة
, سمية : وعليكم السلام٣ نقطةازيك يا حبيبى عامل ايه
, آسر : كويس الحمد لله ازيك انتى دلوقتى ٢ نقطةاحسن من الصبح٣ نقطة؟؟
, سمية : امم الحمد لله٣ نقطةالمهم هتيجى امتى ٣ نقطة
, آسر : انا ربع ساعة واطلع ٣ نقطةاتغديتى ؟؟
, سمية : مليش نفس هستناك ٢ نقطة
, آسر : روحى يا سمية اتغدى **** يهديكى ٣ نقطةانتى الصبح مكنتيش قادرة تقومى من السرير
, سمية : حاضر هاكل اى حاجة٢ نقطة بس تعالى بسرعة عشان خاطرى ٢ نقطةى
, آسر :حاضر يا حبيبتى ٣ نقطةهتحتاجىى منى حاجة تانية
, سمية : سلامتك يا حبيبى فى رعاية **** ٤ نقطة
, " دخل عليه يوسف٣ نقطةاطل برأسه من الباب ٢ نقطة"
, يوسف : ادخل ولا امشى
, آسر "بابتسامة مرهقة " : امشى هههههه حمد لله على السلامة
, يوسف "اقبل عليه يحتضنه " : واحشنى و****
, آسر : وانت اكتر ايه اخبارك
, يوسف : تمااااااااااااااااام يا باشا ٣ نقطةباركلى ٣ نقطة
, آسر : ايه هتتجوز جديد ههههه
, يوسف : عشان انت واختك تقتلونى صح ٣ نقطةلا اتنقلت فرع هنا ٣ نقطة
, آسر "بفرحة " : و**** ؟؟ طيب كويس احسن من الشحططة دى و****
, يوسف : واهه اكون جمب مراتى وابنى واهلى ٣ نقطة
, آسر : **** ميحرمكوش من بعض٢ نقطةتشرب ايه ٢ نقطة
, يوسف : عصير مانجو هههههههه
, آسر : يا بنى ما انت خدت الجنينة بحالها ٢ نقطةهههههه
, يوسف : امال فين عمرو ؟
, آسر"يفرك وجهه بيده " : فى مكتبه ٣ نقطةلسة كان عندنا اجتماع من ربع ساعة وخلص٢ نقطةز
, يوسف : بجد اللى زى عمرو ده صعب تلاقى منه فى الزمن اللى احنا فيه ٣ نقطة
, آسر : فعلا و**** ٢ نقطةتخيلانا ممكن احيانا يبات فى الشركة وهةو اللى بينزل يراقب العمال فى المصنع والشحنات وكل حاج ٣ نقطة{بنا يحميه ٢ نقطةز
, يوسف : اهه اخومراتك يا عم٣ نقطةمين يشهد ٣ نقطة
, آسر "بتنهيدة " : مراتى٤ نقطةادعيلها ٣ نقطة
, يوسف "بجدية " : انا قوت بردو وشك مش طبيعى من اول ما دخلت مالك ٣ نقطة
, "اتصل آسر بسكرتيرته وامرها الا تدخل احدا اليهما ٣ نقطة"
, يوسف : مالك يا آسر قلقتنى
, آسر "بحزن " :انا مبأتش قادر ٣ نقطة سمية بتدبل كل يوم قدامى وانا مش قادر اعمل حاجة ٣ نقطة
, يوسف : ليه يا بنىبس٣ نقطةصدقنى مى لماكانت حامل فى محمود كان وشها اصفر وخست واللى كان يشوفها يقول عليها عيانة ٢ نقطة
, آسر : الحمل أثر عليها اوى يا يوسف ٣ نقطةتعبت زيادة ٣ نقطةانا حاسس بيها ٤ نقطة
, يوسف : طيب ايه اللى خلاك من الاول توافق على حملها ؟؟؟
, آسر "بابتسامة حزينة " : مقدرش اشوف نظرة العجز فى عينها ٣ نقطةولا نظرة انكسار ٣ نقطةولا نظرة حرمان يا يوسف ٣ نقطةسمية دى بنتى بجد مش مراتى ٣ نقطة
, يوسف : صدقنى **** هيقومها بالسلامة وتفرح انت وهى بالبيبى ٣ نقطة
, آسر "بصدق " :ياارب٤ نقطةانا خايف عليها ٢ نقطة
, يوسف : يا عم تفائلوا خيرا تجدوه ٣ نقطةانتوا عرفتوا جنس المولود ايه ؟؟؟؟
, آسر : لا ٢ نقطةان شاء **** هى عندها متابعة بكرة احتمال نعرف
, يوسف : رنا يرزقك بالذرية الصالحة السليمة ٢ نقطةالمهم خلصت ولا لسة ٢ نقطة
, آسر"ينهض ويلتقط سترته من على شماعته " : لسة بس مش قاددر٣ نقطةيلا قوم انا هروح ٣ نقطة
, ييوسف : مشتااق يا عم ٣ نقطة
, "ضربه آسر بسترته ٢ نقطة
, آسر : يا د متتلم يلا٣ نقطة
, " ذهب الى منزله سريعا ٤ نقطةدخل المنزل وجده هادئا ٣ نقطةدخل غرفة المعيشة وجدها تنام على يدها ٢ نقطةوالكتاب بجوارها ٤ نقطةدنى منها قليلا٤ نقطةقم جلس بجوارها٣ نقطةوازاح خصلات شعرها٢ نقطةقبل راسها ثم ملس بيده على وجنتها ٢ نقطة"
, آسر "برقة وحنان " : سمية ٢ نقطةمية ٣ نقطة
, سمية "بصوت نائم " :٢ نقطةانت جيت يا حبيبى ٣ نقطةحمد لله على السلامة ٢ نقطة
, " اعتدلت سمية فى جلستها ثم وضعت رأسها على كتفه ,,,"
, سمية : هتتغدى ؟؟
, آسر "يحتضنها " : اكيد ٣ نقطةيلا ٣ نقطة
, سمية "بصدمة تضع يدها على بطنها " : آسر ٣ نقطة
, آسر "بقلق " : ايه مالك ٢ نقطة
, سمية "تمسك يده وتضعها على بطنها " :بيتحرك شوفت ٢ نقطة
, آسر "[دهشة " : بجد ٣ نقطة
, سمية "وقد اغرورقت عيناها بالدمع " : اممم ٣ نقطة
, آسر "بفرحة " :ايه ده٣ نقطةفعلا بيتحرك ٢ نقطة
, سمية : باين عليه هيطلع نشيط ٢ نقطةربنا يهديه
, آسر"مازحا " : قولى باين عليه هيكون طويل تخين ان شاء**** ٢ نقطةمش شايفة انتى عاملة ازاى ٣ نقطة
, سمية "بارتباك " : ماهى دكتورة امانى قالتلك ٣ نقطةعشان انا رفيعة فبطنى باين عليه الحمل زيادة ٢ نقطةولا شكلى بأىوحش؟
, آسر "يقبل رأسها " : انتى قمر وملكة حياتى فى كل الحالات ٣ نقطة
, "تحاول سمية النهوض٢ نقطة"
, آٍر : رايحة فين ؟؟
, سمية : هقول لنعمة تحضر الاكل٤ نقطة
, آسر"ينهض " :خليكى ٣ نقطةوانا طالع اغير هقولها
, سمية : طيب هاجى اطلعلك الهدوم
, آسر : لا خليكى ٣ نقطةعشان خاطرى ٣ نقطة
, سمية : انا آسفة يا آسر سامحنى ٣ نقطة
, آسر "باستغراب " : ليه بتقولى كده ٣ نقطة
, سمية "بدموع بسيطة " : اناعارفة انى بأيت مهملة فيك٢ نقطةوصحتى مش زى الاول انا آسفة ٣ نقطة
, آسر "يحتضنها شدة " : اوعى تقولى كده ٣ نقطةانا اللى مقصرفى حقك٣ نقطةوبعدين ده الوضع الطبيعى لاى واحدة حامل ٣ نقطةوبعدين انتى مش مهملة فيا ولا حاجة ٤ نقطةِيلى الاوهام دى ٣ نقطةفاكرة احنا اتفقنا على ايه ٣ نقطةنكون مع بعض على المر قبل الحلو ٣ نقطةبطلى هبل٢ نقطةولا الواد اثر عليكى .
, سمية : انت عايز ولد ؟؟
, آسر: ههههه اى حاجة اللى يجيبه **** كويس٣ نقطةهههقوم باى لانى واقع من الجوع ٣ نقطة
, "تركها آسر وصعد لغرفته ٤ نقطةبينما هى انسابت دموعها على وجنتيها ٣ نقطةتشعربشئ ما٢ نقطةماذا سيكون رد فعل زوجها ان علم بالوضع ٤ نقطةانقضى اليوم سريعا واتى يوم المتابعة الطبية ٤ نقطةكان آسر معها ولكن جائه اتصال مهم من عمرو يخبره بان ىياتى فورا لوجود مشاكل فى عقود معينة ٣ نقطةاوصلها آسر الى المشفى ٣ نقطة"
, آسر : معلش يا سمية انا آسف ٣ نقطة
, سمية :ولا يهمك ٣ نقطةعمرو مش هيتصل بيك غيرلو كانتحاجة مهمة متحتاجش تاجيل٣ نقطةوانا لما اخلص هاتصل بيك متقلقش
, آسر "يقبل راسها " : طيب يا حبيبتى ٣ نقطةربنا معاكى وانا هبعتلك سواق متروحيش لوحدك٣ نقطة
, " اطمئن عليها آسر٣ نقطةوغادؤر سريعا متوجها الى شركته ٢ نقطةبينما كانت سمية عند امانى بالغرفة٣ نقطةتقوم بفحصها"
, امانى : كويس ان آسر مجاش معاكى
, سمية "بقلق وترقب":انا حاسة بحاجة يارب متكونش صح
, امانى "بابتسامة " : ده رزق من عند **** ٢ نقطةمفروض تحمدى ربك عليه ٢ نقطةغيرك يتممنوا .
, سمية "بتوتر " : يعنى انا حامل فى توأم ؟؟؟؟؟٢ علامة التعجب1٣ نقطة
, امانى : ولد وبنت ٣ نقطةصغننين اوى يا سمية٣ نقطةحتى شوفى ٢ نقطة
, " ادارت لها الشاشة لتشاهدهما سمية ٣ نقطةكان حجم التوأمين صغير جدا ٣ نقطةكان شعور سمية يعجز اللسان عن وصفه لكن عبرت عيناها بدموع بفرحو ونظرة تلهف وحب وشوق وحنان ٣ نقطةملست بيدها على الشاشة ٣ نقطة"
, أمانى : اطبعلك الصور ؟؟؟
, سمية : بس صغيرين ٢ نقطةاممم ٣ نقطة
, أمانى : اكيد آسر هيفرح زيك ٤ نقطة
, سمية : يارب انا خايفة منم رد فعله ٢ نقطة
, امانى : ان شاء **** خير ٣ نقطةانا ممكن اقوله ٢ نقطة
, سمية : لا اناهقوله ٣ نقطةمتشكرة جدايا دكتورة امانى
, امانى "باهتمام شديد " : عشان خاطرى خللى بالك من صحتك٣ نقطةعايزن الكام شهر دول يمروا بسلام
, سمية"بابتسامة باهتة ": عند حضرتك امل ؟؟؟
, امانى :"ولا تيأسوا من روح **** انه لا ييئس ن روح **** الا القوم الكافرون "٢ نقطةعيب انا اللى اقولك الكلام ده ٢ نقطةوبعدين عندى حالات كتيرة جدا زيك وربنا قومها بالسلامة
, سمية " ابتسامة " : ونعم ب**** ٢ نقطةعن اذن حضرتك اكمل الكونسولتو بتاعى ٣ نقطة
, امانى : **** يتمم شفائك على خير ويطمنا عليكى
, " ذهبت الى خليل الذى اجرى فحصا لها٣ نقطة"
, خليل : احسن من المتوقع الحمد لله ٣ نقطة
, سمية : الحمد لله ٣ نقطةعمو خليل٢ نقطة
, خليل : نعم ٢ نقطة
, سمية : انا متشكرة اووى لحضرتك ٢ نقطةحضرتك والدى التانى يا عمو ٢ نقطة
, خليل "بابتسامة ": وايه لازمته دلوقتى ٣ نقطة
, سمية "بابتسامة ": ولا حاجة ٣ نقطة
, خليل: آسر مجاش معاكى ؟؟
, سمية : لا عنده شغل ضرورى ٣ نقطة
, خليل : وهتروحى ازاى
, سمية : السواق برة دلوقتى ٣ نقطةيلا انا استئذن حضرت بالمناسبة نغم عاملة ايه؟؟؟
, خليل : الحمد لله ٢ نقطةاهى نتيجتها اليومين دول وعملالى قلق فى البيت ٣ نقطةقولت فينك يا سمية ٣ نقطة
, سمية : ههههه خلاص لو حضرتك معندكش مانع اعدى اخدها تقعد معايا انا قاعدة لوحدى
, خليل : ده اميرة هتبوس راسك على الجميل ده هههههه
, سمية : خلاص هاخد طنط اميرةكمان هههههه
, خليل : لااا سيبيلى اميرة عندنا مشوار مهم ٣ نقطةخدى نغم ٣ نقطةالمهم دواكى والراحة
, سمية : حاضر ٣ نقطةعن اذن حضرتك يا عمو ٤ نقطة
, " خرجت سمية من المشفى وجدت سائقا بالسيارة ارسله لها آسر ٢ نقطةركبت السيارة ثم اتصلت بآسر ٣ نقطةواخبرته واطمأنت عليه ٣ نقطةهاتفت نغم واميرة واخبرتها ان تتجهز لتمر عليها بعد دقائق لتقضى معها اليوم ٤ نقطةذهبت نغم برفقة سمية الى بيتها ٤ نقطةدخلت نغم برفقة سمية الى البيت ٢ نقطة"
, سمية :ها ايه رأيك فى بيتى باى ٣ نقطة
, نغمم ك روعة يا ابلة سمية ٣ نقطةبجد ماشاء **** ٣ نقطة
, سمية : اممم آسر هو اللى مجهز كل حاجة فيه
, نغم : اتاريه حلو هههههه
, سمية : اتلمى هههه
, نغم : و**** بجد اصل حضرتك كنتى هتجيبى الفرش اسود وغامق بأى هههههه
, سمية : كده طيب٣ نقطةيا نغم ٣ نقطةانا هطلع اغير البيت بيتك ٣ نقطة
, " ابدلت سمية ثيابها الى فستان قطنى مريح ٣ نقطةثم نزلت لتجد نغم تشاهد التلفاز ٤ نقطة"
, سمية : بتموتى فيه من يومك مبتسغنيش عنه ٣ نقطة
, نغم : لا اصل الحلقة النهاردة تحفة ٢ نقطة
, "تجلس سمية بجوارها ٣ نقطة"
, سمية : اقفلى البتاع ده وتعالى نتكلم شوية
, نغم "وضعت يدها على بطن سمية مبتسمة " : بنت ولا ولد ٣ نقطة؟؟
, سمية : انتى عايزة ايه ؟؟
, نغم : ولد ٣ نقطةكان نفسى يكون ليا اخ .ز
, سمية : هههههه **** يرزقنا بس الخلقة الكاملة السليمة ٣ نقطةالمهم انتى ايه اخبارك متكلمناش من زمان ٣ نقطة
, نغم "بتنهيدة " : كويسة ٣ نقطةبس خايفة ٥ نقطة
, سمية "تربت على كتفها " : من ايه بس ؟؟
, نغم : من النتيجة ٣ نقطةاحتمال تظهر النهاردة ٣ نقطةاو بكرة ٣ نقطةوخايفة .اوى
, سمية : واكيد عاملة حالة طوارئ فى البيت وقلق و توتر ٢ نقطة
, نغم : تربيتك ٢ نقطة
, سمية : طيب يا قضمة ٤ نقطةانتى فى سنة كام ددلوقتى مش 2 ثانوى ٢ نقطةيعنى نقدر نقول الترم الاول منها صح ولا انا غلطانة ؟؟
, نغم : ايوة ٣ نقطة
, سمية : تمام٤ نقطةوانتى فى علم رياضة صح ولا ناوية تحولى علوم ٢ نقطة؟؟؟
, نغم : لا رياضة طبعا ٢ نقطةان شاء **** يعنى ٢ نقطة
, سمية : وهتدخلى هندسة ان شاء **** صح ؟؟؟
, نغم : ان شاء **** ٢ نقطة ٣ نقطة
, سمية : انتى حليتى كويس ولا وحش٣ نقطةعملتى اللى عليكى يعنى
, نغم : و**** كنت بذاكر واحل وكنت بدخل اقفل الامتحان لكن انا خايفة ناس كتير بيتظلموا فى التصحيح يا ابلة سمية ٢ نقطة
, سمية : بصى يا نغم فى اية كده فى القرآن ٢ نقطةبتريحنى اوى "ولسوف يعطيك ربك فترضى " ٣ نقطةاللام دى تاكيد ٣ نقطةوالفاء هنا للسرعة ٣ نقطةربنا هيديكى اللى اكيد هيرضيكى وقتها ٣ نقطةهو عالم٣ نقطةانتى عملتى اللى اللى عليكى والباقى على **** هز وجل "ومن يتوكل على **** فهو حسبه ان **** بالغ امره " ٣ نقطةالجزع من صفات الناس اللى قلبها مش مطمئن ب**** ولا واثق فى ربنا٢ نقطةوانتى اكيد واثقة فى **** عز وجل ٣ نقطةصدقينى يا نغم ما كان لك سياتيك٣ نقطةرزقك مكتوب متضيعيش ايام عمرك الجميلة دى فى قلق وجزع وخوف٣ نقطةوارضى بقضاء **** ٣ نقطةوصدقينى و**** **** هيوفقك ويفرح قلبك٣ نقطةولو لا قدر **** حصل دروب يا ستى نعوضها ان شاء **** السنة الجاية ٤ نقطة
, نغم "تحتضنها " : **** يخليكى يا سمسمة ٢ نقطةبس احيانا الواحد بردو بيقلق ٢ نقطة
, سمية : **** موجود ٣ نقطة(قد علمت ان رزقى لن ياخذه غيرى فاطمئن قلبى )٢ نقطةاطمنى ٢ نقطةويارب ا ستى تظهر النهاردة عشان نفرح سوا٢ نقطة
, نغم : يارب يا سمسمة ٣ نقطةعشان يكون وشك حلو عليا ٢ نقطة
, سمية : هههه يارب يا ستى ٤ نقطةبس ليا الحلاوة ٢ نقطة
, نغم : ليه كده بس لم اعهدك ططماعة هههههه
, "رن هاتف سمية ٢ نقطةمسكته ٢ نقطة"
, سمية : ايه ده ٣ نقطةده مالك٣ نقطةالسلام عليكم .
, مالك : وعليكم السلام ٢ نقطةبالاخت اللى نسيتنا ٢ نقطةما هو من لقى احبابه نسى اخواته
, سمية : ههههه لا و**** يا حبيبى ٣ نقطةبس انت عارف الحمل وكده بيخلينى نايمة 24 ساعة فى اليوم
, مالك : ماشى يا ستى عشان حبيب خالو بس هسامحك واقولك حاجة حلوة مع انى مكنتش ناوى اقولهالك٢ نقطة
, سمية : خير فرحنى **** يفرح قلبك٣ نقطة
, مالك : عارفة انا فين؟؟
, سمية : فين يا كولومبوس ٢ نقطة
, مالك : ههههه لسة فى طريقى جاى من السويس ٢ نقطة
, سمية : اوعى تقول كنت بتجيب النتيجة ٣ نقطة؟؟؟؟
, مالك : ههههه ايوة جبتها ما انتى مبتساليش
, سمية "بلهفة " : ها طمنى ٣ نقطة
, مالك : امتيااااااااااااااز ٢ نقطةطبعا ٢ نقطة
, سمية "بفرحة شديدة " : بجد ٣ نقطةالف مبروك يا حبيبى ٢ نقطةياااه عارف نفسى احضنك ٢ نقطة
, مالك : خلاص كلها نص ساعة واكون عندك ٢ نقطةهتغدينى ولا اروح علينا
, سمية "بسرعة وتلقائية " :لااوعى ٣ نقطةو**** هزعل ٢ نقطةتعالى مستنياك آسرهيفرح اوى٢ نقطة
, مالك :خلاص مسافة الطريق ٤ نقطةهتحتاجى حاجة منى ٣ نقطة
, سمية :رببنا يحفظك ويحرسك يارب مع السلامة يا حبيبى مع السلامة يا مالك ٣ نقطة
, " عندما سمعت اسمه احمرت وجنتاها وازدادت ضربات قلبها ٢ نقطةثم شغلت نفسها بمجلة "حراء " التى تقرأها سمية ٣ نقطةكانت تتسمع لكل كلمة ٣ نقطةماك نجح وحصل على تقدير عال ايضا رقص قلبها فرحا له ٢ نقطةمهلا مهلا ٢ نقطةانه سياتى ٢ نقطةبعد نصف ساعةة من الآن يا للهول٣ نقطةلا ٣ نقطةانها تتحاشى وجوده ٣ نقطةاذا تنهما سويا فى مكان واحد فى وجود سمية فقط٢ نقطةحتما ستفضحها عيناها برؤيته ٢ نقطة"
, سمية : انتى عارفة انتى اللى وشك حلو هههههه
, نغم "بارتباك " :ليه ٣ نقطة
, سمية "بفرحة " :اصل مالك نجح وجاب امتياز زى مكان نفسه ٢ نقطةوجايلى كمان دلوقتى
, نغم : ايه ؟ دلوقتى ٣ نقطة
, سمية "وقد تداركت ما سيحدث " : ايوة ٣ نقطةهييجى وكمان هبعت لملك تيجى ونقضى اليوم كلنا مع بعض ٢ نقطة
, نغم " بامتنان " : طيب كويس ٣ نقطةورهف ؟؟
, سمية : فى البلد مع بابا وماما من امبارح
, نغم .: يلا اتصلى بيها بسرعة ٢ نقطة
, " هاتفت سمية ملك واخبرتها بان تاتى الآن ٣ نقطةاتت ملك لسمية ٣ نقطةاستقبلتها نغم ٢ نقطة"
, ملك : امال سمية فين ٢ نقطةهى البت جابتنى وخلعت ههههه
, نغم : لا هى جوه ٢ نقطةتعالى ٣ نقطة
, "مالت لنغم لتحمل خالد من عربته ٣ نقطة"
, نغم : خلودة ٤ نقطةازيك ٣ نقطة
, ملك : ياختى زى القرد اهه
, نغم : حرام عليكى يا ملك ده هادى اهه
, ملك : اسكتى مجننى ٣ نقطةشوية وهيعيط٢ نقطة
, خالد "يتوجه بيده نحو ملك ": اممم٢ نقطةما٤ نقطةما٤ نقطة
, ملك"تحمله من نغم " : اه يا غلبى ٤ نقطة"وتدخلا على سمية "
, ملك: السلام عليكم ٣ نقطةو**** ما انتى قايمة ٣ نقطة
, سمية : هههههه طيب ٢ نقطةوعليكم السلا م
, ملك : اخبارك ايه واخبار البيبى مجننك صح٣ نقطة
, سمية "بابتسامة ": الحمد لله ٢ نقطةسيبى خالديا بنتى ٢ نقطةهو مش بيقعد ٢ نقطة
, نغم : هههه بيقعد يا ابلة سمية بس هو لازق فيها بغرا
, ملك : و**** بفكر افطمه
, سمية : حرام عليكى استنى لما يكمل حتى سنتين ٢ نقطة
, ملك : و**** عمرو قاللى كده **** يسهل ٣ نقطةانتى ايه اخبارك بس واخبار الحمل ايه ٣ نقطةباين عليه مخلص عليكى
, سمية "بتعب " : اه و**** يا ملك ٢ نقطةربنا يكون فى عونك انتى ومى كنتوا حوامل ازاى ؟
, ملك : ههههه زى الناس٣ نقطةبس صراحة انتى حامل فى قنبلة ههههه
, سمية : يا ستى حتى اطمن ان حجمه هيكون كويس ههههه
, ضرب احدهم الجرس انتفض قلب نغم ما ان سمعت صوته ٣ نقطة"
, مالك "بصوت عالى " : اين انتى يا سمية ٣ نقطةسمسمة ٣ نقطة
, نعمة : ههههه هى فى الليفينج ٣ نقطة
, "دخل عليهم لم يلحظ وجود نغم من فرط فرحته ٤ نقطةاقبل نحو سمية ٤ نقطةثم جلس بجوارها واحتضنها٢ نقطة"
, سمية : مبروك يا مالك ٣ نقطةالف مبروك٤ نقطة
, مالك : **** يبارك فيكى ٣ نقطةالا ايه اللى جاب البت دى هنا ٢ نقطة"وهو يشير الى ملك "
, ملك : هههههه محرم ٤ نقطةجيت عشان قاعدة لوحدى ٢ نقطة
, مالك : قومى امشى من هنا ٤ نقطةانتى عندنا فى البيت 24 ساعة وهنا كمان ٤ نقطة
, ملك "تغمز له وتشير الى نغم التى تحمل خالد وتجلس على كرسى " : طيب لم الدور٣ نقطةينفع نغم هنا ومتسلمش ٢ نقطة
, "وكان احدهم قام بكب ماء بارد على رأسه ٣ نقطة"
, مالك "بصدمة وقد انقلب وجهه وبصوت مبحوح " : احم ااحم٣ نقطةازيك يا نغم
, نغم "بخجل وصوت منخفض ":**** يسلمك٣ نقطةمبروك عقبال ماتتعين ان شاء **** ٣ نقطة
, مالك "بارتباك " : ان شاء **** ٣ نقطةانا هستأذن يا سمية٢ نقطة
, سمية : اخص عليك ٢ نقطةمش انت متفق معايا تتغدى هنا متمشيش انا قولت لنعمة تعمل الاكل اللى انت بتحبه عشان خاطرى ٣ نقطة
, ملك " بنظرة ذات معنى وتنظر لنغم " : عشان خاطرها بأى يا مالك٣ نقطة
, مالك " ينظر الى ملك بضيق " : ممكن ملكيش دعوة عن اذنكم ٢ نقطة
, " نظرت سمية الى ملك لتصمت ٣ نقطةشعرت نغم حرج مالك من وجودها ٣ نقطةلقد ضايقه وجودها ٥ نقطةفنهضت باتججاه ملك ٣ نقطة"
, نغم : اتفضلى يا ملك ٢ نقطةخالد٣ نقطةانا هطلع اقعد فى الجنينة شوية ٣ نقطة
, سمية : يا بنتى اقعدى هتقعدى برة لوحدك٤ نقطة؟؟
, نغم "بصوت مختنق " : معلش يا ابلة سمية ٣ نقطةبس لازم اكلم ماما دلوقتى ٣ نقطةعن اذن حضرتك ٤ نقطة
, "وخرجت نغم مسرعة الى الخارج ٤ نقطةبينما ظل الاخوة الثلاث٣ نقطةوسط نظرات الغضب من سمية والعصبية من مالك والحرج من مالك ٣ نقطة"
, مالك "بعصبية لملك " : تلمميحاتك لا تطاق ٢ نقطةمعنتيش تتدخلى فى حاجة متخصكيش ٣ نقطة
, ملك : متعليش صوتك لو سمحت يا مالك ٤ نقطةماشى ٢ نقطةوبعدين انا مقولتش حاجة غلط ولا غلطت فى حد
, مالك "بعصبية اكثر ": لا غلطتى ٣ نقطةاحرجتى نغم وخلاص ٣ نقطةوبعدين يا سمية مقولتيليش هى هنا ليه احنا مش اتفقنا يا سمية
, ملك : اناما احرجتش حد ٣ نقطة ليه هو انا اللى كنت عايزة امشى عشان شوفتها ٤ نقطةهو انا اللى حسستها ان وجودها دايقنى ٣ نقطة
, مالك : انا٢ نقطة
, سمية "مقاطعة بغضب شديد " : بس كفاية ٣ نقطةعيب عليكم يا كبار يا عاقلين ٣ نقطةنعمة ٤ نقطةيا نعمة ٣ نقطة
, "اتت نعمة مسرعة ٣ نقطة"
, ملك : اهدى يا سمية ٤ نقطةصحتك
, سمية "تنظر لها ":نعمة ٢ نقطة هاتيلى الاسدال من اوضة الصلاة ٣ نقطةبسرعة بعد اذنك
, نعمة حاضر ٣ نقطة
, سمية "بضيق شديد ": ياباشمهندس من فرحتى بيك نسيت اقولك٤ نقطةالبنت قلقانة وتعبانة منتظرة نتيجتها وانتوا قاعدين تتسلوا عليها٣ نقطة
, "اتت لها نعمة بالاسدال٣ نقطةارتدته "
, مالك : سمية انا ٢ نقطة
, سمية "مقاطعة " : انا هطلع اشوفها ٤ نقطةعن اذنكم ٣ نقطة
, " خرجت لها سمية لتجدها تجلس على الارجوحة ٢ نقطةتهتز ببطء تضع الهاند فرى باذنها ٣ نقطةشاردة ٣ نقطةجلست سمية بجوارها ٣ نقطةانتفضت ملك ثم اغلقت الهاتف ٥ نقطة"
, سمية : اتصلتى بطنط اميرة ؟
, نغم : الموبايل مقفول ٢ نقطة
, سمية : طيب ٢ نقطةيلا ندخل جوه٣ نقطة
, نغم "برجاء " : بلاش ٢ نقطة
, سمية "تنظر لها بعمق وحنان " : حاسة بيكى وعارفة انك مش راضية تدخلى ليه ٥ نقطةلكن لازم تدخلى وتتعاملى طبيعى يا حبيبتى ٣ نقطةانتى اختى يا نغم و**** وبقولك الكلام ده لمصلحتك ٣ نقطة"وضعت يدها على قلب نغم " ٢ نقطةده غالى اوى عندى وعند **** كمان ٣ نقطةاقفلى عليه لحد ما اللى يستاهله ييجى ٣ نقطةعارفة انا عمرى محبيت قبل آسر حتى محمد مكنتش بحبه سبحان **** ٢ نقطةوآسر الحمد لله ٣ نقطةبيحبنى لدرجة مكنتش احلم بيها وانا كمان ٣ نقطةمكنتش احلم فى يوم ان ممكن اتزوج واحد زى آسر ٣ نقطةبس هرجع وقولك الاية "ولسوف يعيطيك ربك فترضى "٣ نقطةولو سبتى حاجة عشان خاطر رربنا هيديكى احسن ٤ نقطةماشى ؟؟
, " كانت تستمع لحديث سمية ودموعها على وجنتيها ٣ نقطةفلاول مرة تشعر بمثل هذه الاحاسيس من قبل ٣ نقطةلم تشعر الا بيد سمية التى تمسح دموعها ٢ نقطة"
, سمية " تمسح دموع نغم " : وبلاش اللؤلؤ ده غالى عليا جدا ٢ نقطةاتفقنا ٣ نقطة
, نغم : و**** مكنتش اقصد ٣ نقطة
, سمية "تحتضنها " : ولا يهمك ٣ نقطةيلا ٢ نقطةوعيزاكى تدى العيال اللى جوه دول على دماغهم ماشى
, نغم : هههههه ماشى ٤ نقطةيلا ٢ نقطة
, سمية "تنهض بتعب " : يلا ٣ نقطة
, نغم : ابلة سمية حضرتك كويسة ؟؟
, سمية "بابتسامة مرهقة " : الحمد لله ٢ نقطةيلا ندخل نصلى المغرب ادن ٢ نقطة
, نغم : ماشى ٣ نقطة
, " كانت بجوار اخيها تلومه ٣ نقطة"
, ملك : على فككرة انت اتنرفزت على الفاضى انا كنت بكلمك عادى و**** ٢ نقطةزى ما كانوا بيعملوا زمان معايا ومع عمرو ٣ نقطة
, مالك : وانا اعمل ايهدلوقتى اهه سمية زعلت وكمان نغم وباين عليها بتعيط برة ٣ نقطة
, ملك : انا خايفة على سمية ٢ نقطةاساسا هى مفروض متتعصبش ولا تتنرفز خالص٢ نقطة
, سمية "دخلت عليهم " : المغرب ادن لو محدش منكم سمعه ٣ نقطة
, مالك "يلتفت اليها مسرعا " : انا اسف يا سمية و**** مكنتش اقصد ٣ نقطة
, سمية "بهدوء " : مفيش مشكلة ٤ نقطةانت هتصلى هنا ولا فى المسجد٢ نقطة
, مالك : لا فى المسجد ٢ نقطةعن اذنكم٣ نقطة
, " ذهب مالك للصلاة وذهبت الفتياتت لغرفة الصلاة ٣ نقطةكانت سمية تشعر بقليل من التعب ٣ نقطة"
, ملك : يلا يا سمية صللى ٣ نقطة
, سمية : معلش يا ملك صللى انتى بينا ٢ نقطةانا مش قادرة وممكن اقعد٢ نقطة
, نغم "بقلق " : خير ؟؟؟
, سمية : يا حبيبتى متقلقيش ٣ نقطةبس احيانا ضغطى بينزل٢ نقطةيلا يا ملك ٣ نقطة
, " صلت ملك بهن٣ نقطةوانتهت٣ نقطةجلسن يتلون اذكار انتهاء الصلاة ٤ نقطةجلست سمية على الكرسى ٣ نقطة"
, ملك : سمية انتى كويسة ٥ نقطةطمنينى شكلك مش عاجبنى ٤ نقطة
, سمية "بصوت متعب " : يابنتى كويسة و**** متقلقيش ٣ نقطة
, نغم : حضرتك خدتى دواكى ؟؟
, سمية : هههههه عمو خليل الصغير
, نغم : بابا بيقولى انك بتنسيه٢ نقطةيبأى اكيد نسيتيه .
, سمية : هتلاقيه على الكومدينو فوق٢ نقطةمعلش هتعبك يا نغم
, نغم : لا ولا تعب ولا حاجة ٣ نقطةثوانى وجاية ٣ نقطة
, " خرجت نغممتوجهة لغرفة سمية بينما جلست ملك بجوار سمية ٤ نقطةكانت سمية ترجع رأسها للخلف مغمضة العينين ٢ نقطةوضعت ملك يدها على كتف سمية ٢ نقطة"
, ملك : معلش يا سمية سامحينى ٢ نقطةانا آسفة ٣ نقطةمتزعليش ٣ نقطة
, سمية : هششش ٣ نقطة"امسكت يدها ثم وضعته على بطنها " ٣ نقطةكان خالد بيتحرك كده ٣ نقطة
, ملك " بفرحة " : اممم ٣ نقطة
, سمية : نفسى اشوفه يا ملك ٤ نقطةاحس بيه وهو لسة مولود اشم ريحته ٣ نقطة
, ملك"بحنان " : يا حبيبتى ٤ نقطةهتشوفيه وتحسى بيه تحضينيه وتشمى ريحته لحد ما تزهقى ٣ نقطةده انتى امه ٣ نقطة
, سمية "بتأثر " : خايفة ملحقش ٣ نقطة
, ملك "تحتضنها " : ليه بتقولى كده ٢ نقطةربك كريم ٣ نقطةهتشوفيه وتشوفى ولاده وتجوزيه كمان ٣ نقطة
, سمية "برجاء " : ادعيلى يا ملك ٣ نقطةادعيلى ٣ نقطة
, " دخلت نغم ٤ نقطة"
, نغم : انا جبت الصيدلية اللى فوق ههههه
, سمية : ههههه طيب هاتيها ٤ نقطة
, " اخذت سمية دوائها٣ نقطة"
, سمية : اطلعوا شوفوا نعمة تجهز الاكل ٢ نقطةوانا شوية وجاية وراكم
, ملك : هنفضل لحد منطمن عليكى ٣ نقطة
, سمية : عايزة اكلم آسر اطلعوا بأى
, نغم : هههههههه ده احنا انفسدنا خالص
, ملك : و**** فعلا ههههههه يلا يا اختى ٣ نقطة
, " اتصلت سمية بآسر ٣ نقطة"
, آسر : وحشتينى ٣ نقطة
, سمية "بخجل " : وعليكم السلام ٣ نقطةوانت كمان
, آسر : طيب انا بكلمك فى التليفون ٣ نقطةيعنى من وراء **** ههههه
, سمية : صوتك رايق ٤ نقطةالحمد لله ٣ نقطة
, آسر : الحمد لله ٣ نقطةعشان سمعت صوتك٥ نقطة
, سمية : هتروح لطنط النهاردة ؟؟؟
, آسر : ايوة ان شاء **** ٣ نقطةبس مش هتاخر عليكى ٣ نقطةعلى 10 بالكتير ان شاء **** هكون فى البيت
, سمية :يا حبيبى ٣ نقطةبراحتك ٢ نقطةربنا يرزقنا رضاها ٢ نقطة
, آسر : سمية اخدتى دواكى ٣ نقطة
, سميةة : ايوة الحمد لله ٣ نقطة
, آسر : طيب كلى يا سمية ٢ نقطة
, سمية : فكرتنى,٣ نقطةمالك نجح وجاب امتياز كمان الحمد لله وهو عندى هنا وملك وكمان نغم٣ نقطة
, آسر "بفرحة " : طب كويس الف مبروك ٢ نقطةخليه يستنى عندك عشان نسهر احناا الكل وهخللى عمرو يجيلكم
, سمية"ببرائة " : بجد ؟؟ انا مكنتش عايزة اقولهم لتكون جاى تعبان او مرهق ٣ نقطة
, آسر : هههههه طيب مش ناوية تقوليلى حبيب بابا بنت ولا ولد ٢ نقطة
, سمية : لما تيجى الاول ٢ نقطة
, ٢ نقطةآسر : يا مسهل يارب ٣ نقطةماشى يا ستى ٣ نقطةيلا اتبسطى بوقتك معاهم ٣ نقطةاجيبلك حاجة وانا جاى ٣ نقطةقولى ٢ نقطة
, سمية : ههههههه عايزة سلامتك
, آسر : انتى لسة متوحمتيش على رنجة على فكرة هههههه
, سمية : ههههههه بس توحمت على شوكولاتة ٤ نقطة
, آسر : ده انتى عايشة عليها ٣ نقطةالمهم انا هقفل لان عندى شغل كتير ٣ نقطة
, سمية : **** يعينك ويقويك ٣ نقطةوميحرمنيش منك ٢ نقطة
, " اغلقت سمية مع زوجها الهاتف٣ نقطةثم خرجت اليهم لتجد ان نغم وملك ترتبان السفرة مع نعمة ٣ نقطةسالت على مالكاخبرتها نعمة .بانه يجلس بغرفة المكتب ذهبت اليه ٣ نقطة"
, سمية : تقبل ****
, مالك : منا ومنكم ٣ نقطةانا آسف يا سمية
, سمية "بابتسامة " : دعوها فهى نتنة يا مالك٣ نقطةاحنا محرومين من علمنا بليلة القدر بسس العصبية ٢ نقطةوالخناق بين الصحابة ٣ نقطة
, مالك "بخجل " : و**** مكنش قصدى ٣ نقطة
, سمية : ولا يهمك ٣ نقطةيلا عشان تتغدى ٣ نقطةوعامل نغم عادى جدا ٣ نقطةاوعى تلمحلها بحاجة او تتجنبها عن قصد يا مالك ٣ نقطةنغم حساسة ٢ نقطة
, مالك: حاضر ٣ نقطة
, "جلس الجميع على المائدة ٤ نقطةتناولولا طعامهم وسط اجواء اخوية فكل تعامل بطبيعته ٤ نقطةقضوا وقتا جميلا ٢ نقطةواتى اليهم عمرو ٣ نقطةجلس على الكرسى ٣ نقطة"
, عمرو : عشان خاطرى يا ملك فنجان قهوة دماغى هتفرقع ٢ نقطة
, سمية : الف سلامة ٤ نقطةاجيبلك مسكن
, ملك : لا هو هيشرب القهوة وهيكون كويس ٣ نقطةمعرفش يا ختى جوزك مش لاقى غير عمرو عشان يرمى عليه كل حاجة
, عمرو : صبرنى يارب ٤ نقطةروحى يا ملك ٣ نقطةالمهم الحمل عامل معاكى ايه يا سمية ؟؟؟
, سمية : الحمد لله ٢ نقطة
, مالك : ايه ده ٢ نقطةالحقى يا نغم ٣ نقطةالنتيجة بكرة ٣ نقطة
, نغم "بصدمة " : ايه ؟؟؟ يارب بأى ايه القلق ده ٣ نقطة
, مالك : اهدى يا بنتى متقلقيش ٤ نقطة
, " كان آسر بمنزل والدته كعادته يطمئن عليها ٤ نقطةفقد اتفقا هو وزوجته على زيارتها دوما لبرها والاطمئنان عليها ٣ نقطةوجد عندها اخته وابنها ٣ نقطة"
, آسر : يا بت انتى لازقة هنا ٣ نقطةجوزك فين ؟؟؟
, مى : ههههه زمانه جاى متقلقش٣ نقطة
, ميرفت "بتلميح " كفيها الخير غيرها ما صدق ٣ نقطة
, آسر "بتهيدة " : لا حول ولا قوة الا بالله٣ نقطةيا ماما خلاص بأى مش كل ما آجى ٣ نقطةوبعدين ده انا بجيلك على طول وطلباتك كلها مجابة ومش مقصر مع حضرتك ٣ نقطة
, ميرفت : لكن بقعد بين الاربع حيطان لوحدى ٣ نقطةمفكرتش فيها ٣ نقطةان اللى سهرت عليك وربيتك وتعبت فيك ٣ نقطةفضلت واحدة جت خدتك على الجاهز عليا٢ نقطة
, مى : يا ماما ده مش تفضيل٣ نقطةبس سمية وضعها خاص شوية وآسر شايف ان كان فى شد بينكم ففضل يبعد شوية ٢ نقطةومين عالم يمكن بعد ما تولد يرجعوا ٣ نقطة
, ميرفت " بتكبر " : لا ٢ نقطةاخوكى يرجع لوحده ٣ نقطةهى مش هترجع ولا هتعيش هنا تانى ٣ نقطةانتهى ٣ نقطة
, آسر"ينهض " : حيث كدا بأى وان القعدة قلبت بخناقنا اليومى ٣ نقطةانا استأذن عندى ضيوف فى البيت ٣ نقطةلو عرفتى تعدى يا ممى عدوا
, مى : حاضر٣ نقطةاساسا نفسى اشوف سمية من زمان ٣ نقطة
, ميرفت : مش قادر تبعد عنها خمس دقايق ٣ نقطة
, آسر "يزفر بهم " : مش قادر على المناهدة ٣ نقطةعن اذنكم ٣ نقطة
, " خرج آسر بخفة ثم غادر المنزل سريعا ٤ نقطةبينما ظللت مى مع والدتها تلومها٣ نقطة"
, مى : يا ماما خفى عليهم بأى ٣ نقطةده مش آسر اللى كان نور عينك ٣ نقطةومكنش يهون عليكى زعله ٢ نقطةليه يا ماما٢ نقطة
, ميرفت : انا هونت على اخوكى ٢ نقطة
, مى : متقوليش كده حضرتك عارفة انهبيعمل ايه هو وسمية عشان يرضوكى ٣ نقطةدول آخرة مرة جم يا ماما سمية خرجت معيطةة من هنا بردو ٢ نقطة
, ميرفت : اهه مجتش المرة دى ٣ نقطةوبكرة تخللى اخوكى ميجيش ٣ نقطة
, مى : انتى سمعتى ان عندهم ضيوف ٣ نقطةولو كانت ظروفها تسمح كانت جت٣ نقطةحضرتك عارفة انها لا يمكن تاخده منك ٣ نقطةيا ماما حضرتك ام تخيلى لو سمية بنتك ٣ نقطةوحالتها الصحية دى وحامل كمان٣ نقطةقلبك هيكون عليها عامل ازاى ؟؟؟؟٣ نقطة"واكملت بدموع بسيطة " ٢ نقطةيا ماما احتمال تموت ٣ نقطةعارفة يعنى ايه ٤ نقطة
, "هنا اتى يوسف ٣ نقطة"
, يوسف : السلام عليكم ٣ نقطة
, ميرفت : وعليكم السلام ٣ نقطةعن اذنك يا يوسف انا طالعة انام تعبانة شوية
, يوسف "بتعجب " : خير ياطنط الف سلامة ؟؟
, ميرفت : ولا حاج مصدعة شوية ٣ نقطةعن اذنكم ٣ نقطة
, "جلس يوسف بجوار مى الذى لاحظ عليها علامات البكاء٤ نقطة"
, يوسف "بقلق " :مالك يا مى٣ نقطةفى ايه
, مى : ماما مش هتتغير ابدا مش هتتغير٢ نقطة
, يوسف : آسر كان هنا ؟؟
, مى : ايوة٣ نقطة
, يوسف "بتنهيد " :**** يعينه ٣ نقطةهو كلمنى وقالانهمستنينا فى البيت نكمل السهرة عنده يلا٣ نقطة
, مى : انت عندك شغل الصبح ٢ نقطة
, يوسف : مش هنتأخر على 12 فركش ٣ نقطةقشطة ؟
, مى"مبتسمة " : قشطة ٤ نقطة
, " وصل آسر منزله ٣ نقطةدخل ليجد نغم تبكى ومن حولها يهدئونها٣ نقطةقلق قليلا٢ نقطة"
, آسر "بقلق " : اللسلام عليكم٣ نقطةخير يا جماعة
, سمية "باستجداء" : قلقانة نتيجتها احتمال تظهر بكرة ومحدش عارف يهديها ٢ نقطة
, آسر : ثانوية عامة ٢ نقطة؟؟؟
, سمية : ايوة ٢ نقطة
, آسر: طيب ٣ نقطةنغم ٣ نقطةتعالى عايزك فى المكتب ثوانى
, نغم "بانهيار" : لا انا مش رايحة مكان ٣ نقطةانا عايزة نتيجتى ٣ نقطةنتيجتى هتظهر ٢ نقطةانا خايفة ٣ نقطةسيبونى ٣ نقطة
, آسر "]قترب منها قليلا " : قومى بس هقولك على حاجة ٣ نقطةمبهزرش و****
, نغم "تنظر له من بين دموعها " : يا ابى آسر و**** تعبانة ٣ نقطة
, آسر "ينظر لسمية بنظرة ذات معنى " : لا لازم تيجى ٢ نقطةتتعالى يلا ٢ نقطةانا مستنيكى فى اوضة المكتب٣ نقطةووعد مش هتعيطى يلا ٣ نقطة
, "فهمت سمية ثم ابتسمت ٣ نقطةنهضت معه ملك ٢ نقطةدخل آسر اولا ثم تبعته نغم ٢ نقطة"
, آسر:اقفلى الباب وراكى ٢ نقطة
, نغم "بخجل " :حاضر ٣ نقطة
, آسر "يمسك هاتفه " : اكتبى اسمك ورقم جلوسك ومدرستك
, نغم "باستغراب " :ح اضر٣ نقطة
, " كتبتهم نغم ٣ نقطةاثناء اجراء آسر مكالمة هاتفية ٣ نقطةاشارت له بالورقة مسكها واشار لها بان تجلس٣ نقطة"
, آلرجل : حضرتك تؤمر يا آسر باشا
, آسر : الامر لله وحده ٣ نقطةبس اخت المدام فى ثانوية عامة وعايزين نطمن عليها فقولت مفيش غير حضرتك اللى يقدر يفيدنى ٣ نقطةلانها تعباننة جدا
, الرجل : يعنى حضرتك عايز النتيجة ؟؟؟ دلوقتى
, آسر : انا عارف ان الوقت متاخر بس حضرتك حاجة زى دى مش صعبة
, الرجل : طيب ٢ نقطةممكن الاسم والمدرسة ورقم الجلوس
, آسر "ينظر لنغم بابتسامة " : اتفضل ١٥ شَرْطَة سُفْلِيَّة
, الرجل : ثوانى ٣ نقطة
, "كانت تنظر له نغم بغباء ٢ نقطةلا تدرى ماذا يحدث ٢ نقطةتود ان ترميه يعلبة الاقلام التى توجد على الطاولة ٣ نقطةاو بصورتهبرفقة زوجته على رأسه ٣ نقطةفهو يزيد من توترها ٤ نقطة"
, آسر "بفرحة " : بجد ؟؟؟ طيب الحمد لله متشكر جدا لحضرتك٣ نقطةبجد فرحتنى وطمنتنا٢ نقطة
, الررجل :لا شكر على واجب يا آسر بيه ٢ نقطةخير حضرتك سابق٣ نقطة
, آسر: طيب انا هستأذن لانها منهارة و**** ٣ نقطةومرة تانية شكرا جزيلا٣ نقطة
, "اغلق آسر الهاتف ثم وجه نظراته الثابتة نحو نغم ليجد بعينيها نظرة ضيق غيظ ٣ نقطةضجر ٤ نقطةغباء٣ نقطةابتسم ثم قال لها بهدوء "
, آسر : مبروك٤ نقطة98،5 % ٣ نقطة
, نغم "بصدمة " : هه٤ نقطةفى ايه ؟؟
, آسر : ده مدير الكنترول بتاعكم ٣ نقطةمبروك يا نغم ٣ نقطةانتى جبتى5 ،98% ٣ نقطةنقصتى درجتين عربى ودرجة انجليزى٣ نقطة
, نغم "بصدمة " : يعنى دى نتيجتى وحضرتك جبتها ؟؟؟
, آسر "بابتسامة " : ايوة و**** ٣ نقطة
, نغم " تصرخ بانفعال" : ياهووووووووووووووو٤ نقطةبجد شكرا يا باى آسر٣ نقطةو**** انت احسن واحد فى الدنيا ٣ نقطةهييييييييييييييه٢ نقطة
, " ركضت نغم نحو الخارج تنادى وتصارخ ٣ نقطة"
, سمية " بابتسامة " : طمنينى ٢ نقطة
, نغم : 98،5 % يا سمسمة هههههههههههه
, مالك : انا مش فاهم حاجة ٣ نقطة
, " خرج آسر من غرفة مكتبه متوجها اليهم ٣ نقطةوقف بجوار زوجتهثم ضمها بيده اليه ٢ نقطة"
, آسر : مش فاهم ليه يا باشمهندس٢ نقطةمش انت لوحدك اللى نجحت النهاردة ٣ نقطةنغم نجحت وجابت 98،5 % ٢ نقطة
, مالك "بفرحة شديدة " : بجد مبروك يا نغم ٤ نقطةالف مبروك ٣ نقطة
, ملك : وجبتها ازاى ؟؟؟؟؟
, آسر : مددير الكونترول عارفه ٢ نقطةبس كده
, " وانهالت التهانى على نغم من الجميع ٢ نقطة"
, آسر : انا عن اذنكم هطلع اغير وآجى ٣ نقطة
, "صعد آسر ثم تبعته سمية ٤ نقطةدخلت الحجرة ٣ نقطة"
, آسر "التفت اليها لائما " : ذنب عليكى تطلعى وتنزلى ٣ نقطة
, سمية "تتجه نحوه " : انت ازاى كده ٤ نقطةجيت قلبت القعدة كلها ٣ نقطةكنا كلنا اعصابنا تعبانة ومش عارفين نهديها ٢ نقطةهى دلوقتى محدش عارف يهديها من فرحتها ههههه
, آسر "يحتضنها : زى ما انتى قلبتى حياتى كده ٣ نقطة
, سمية" بحب ": اصلك اسرت قلبى وعقلى وكل كيانى ٣ نقطة
, آسر "يقبل رأسها ":**** يخليكى ليا يارب
, ٢ نقطة"وضع يده على بطنها " ٢ نقطةويقومك بالسلام ونشوف الواد اللى جننا ده
, سمية : انت عايز ولد ٢ نقطة؟؟؟٢ نقطةبصراحة ٢ نقطة
, آسر :بصراحة ٣ نقطةنفسى فى بنت ٣ نقطة
, سمية "باستغراب " : بجد ٢ نقطةألرجالة بيحبوا الولاد٢ نقطة
, آسر :اللى يجيبه **** كويس ٢ نقطةها٢ نقطةبنت ولا ولد ٣ نقطةولا مديها ضهره بردو ههههههه
, سمية : هههههههه يلا بس هقولك على مفاجأة بس يلا ننزل لانهم لوحدهم تحت ٣ نقطة
, آسر :صبرنى يارب ٣ نقطةبالمناسبة مى جاية هى ويوسف٣ نقطة
, " اخرجت سمية ملابسه وابدلت ثيابها لعبائه قطنية من اللون الرمادى بذيلها ورود صغيرة جدا من اللون الزهرى معه الاصفر٢ نقطةوالاكمام ايضا ٣ نقطةوارتدت طرحه مزيج من اللونين ٢ نقطةزوهبطت الى اسفل ٣ نقطة"
, سمية : انا هسبقك عشان منتاخرش اكتر منكده ٣ نقطة
, آسر "بابتسامة " : ماشى ٢ نقطةخللى بالك من نفسك٣ نقطة
, سمية: حاضر ٣ نقطة
, " هبطت سمية اليهم لتجد مى قدد اتت ومعها يوسف ٢ نقطةوالكل فى حالة من الفرح ٣ نقطةسلمت عليهم سمية ٣ نقطةثم توجهت لنغم بالحديث ٢ نقطة"
, نغم : ككلمتى عمو خليل ؟؟
, نغم : ايوة بس لسة فى البلد
, ملك : خيانة ٣ نقطةكلهم فى البلد واحنا هنا
, عمرو : احسن عشان تقعدى فى البيت شوية ٣ نقطة
, يوسف : متخللى طنط ميرفت تروح البلد ٢ نقطةهى كمان عشان مى تتهد هى كمان هههههه
, نغم : انا جعاااااااااااانة بجد ٣ نقطة
, الجميع : هههههههههههه
, ملك : من الفرحة ههههههههه وانا كمان ٣ نقطةانا هقول لنعمة تحضر العشا
, سمية : حرام سيبيها فى حالها ٤ نقطةيلا قومى انتى وهيا ننعمل العشا
, ملك : اممم دبستينا يعنى ٢ نقطةطيب يلا
, مى : خليكى يا سمية.تحاول سمية الن
, آسر هوض٤ نقطة
, سمية : يلا بس ٣ نقطةانا هقعد لودى معاهم هعمل ايه ٢ نقطةيلا ٢ نقطة
, " انخرط الشباب سريعا فى الكلام عن العمل والمصاعب والمشاكل والحياة بينما البنات فاتخذ حديثهن سماتهن ٣ نقطة"
, سمية : انا مبسوطة اوى اننا تجمعنا النهاردة من زماان اوىمتجمعناش كده ٣ نقطة
, مى : ما انتى معنتيش بتطلعى خالص ٣ نقطةعلى فكرة ماما سالت عليكى ٢ نقطةوبتسلم عليكى ٢ نقطة
, سمية "بابتسامة" : بجد **** يسلمها ٢ نقطةان شاء**** هروحلها المرة الجاية ٢ نقطة
, ملك "مازحة " : دى كدابة متصدقيهاش ٤ نقطةماما بتيجلها يوم ويوم وبنتحايل عليها تيجى ٣ نقطةمبتيجيش٣ نقطةيا عينى عليا لماكنت حامل مكنتش بشوف ماما بالشهر و**** ٣ نقطة
, مى : ههههه ما انتى عوضتى الايام دى
, ملك "بملل " : متفكرينيش يامى ٣ نقطةمبأتش بشوف عمرو زى زمان الشغل خده على الآخر٣ نقطةاناخايفة لينسانى من كتر ما هو غايب عنى ٢ نقطة
, مى : ههههه لا متقلقيش
, ملك "اطررقت رأسها " : : بجد والله٣ نقطةيعنى احيانا بحس ان الروتين ده ممكن يقتل الحب او يقلله ٣ نقطةبعد الجواز الروتين بيكون عنوان حياتك ٣ نقطةوالمشاعر اللى كانت موجودة قبل كده٢ نقطةشدتها وتوهجها بيقل ٣ نقطةيقل ٣ نقطةلحد ما يختفى وممكن يكون عشرة ٢ نقطةانا خايفة جدا ٣ نقطةليختفى ٢ نقطة
, مى : انا خايفة ليختفى لانه امانى٣ نقطةالحب أمان ٣ نقطةلما بفكر فى يوسف ٢ نقطةبفكر فى الامااااان ٢ نقطةبعد جوازنا بفترة بابا اتوفى ٣ نقطةلولا وجود يوسف جمبى٣ نقطةمكنتش عديت الازمة دى ٣ نقطةوجود حد جمبك تقدرت تغمضى عينيكى وتسلمى نفسك ليه وانتى واثقة منه ٣ نقطةحاجة مبتختفيش مهما عدى عليها الزمن ٣ نقطةولا ايه رأيك يا سمية ؟؟
, سمية "بابتسامة " : رايى فى ايه .؟؟
, ملك : فى الحب يا سمية ههههه
, سمية : الحب له معانى كيرة اوى
, الحب ده اللى بيخليكى تجرى على باب **** لما ت غلطى اوتعصى **** وتعيطى وتقوليله مليش غيرك ٣ نقطةعارفة محدش هيغفرلى ولا هيريحنى غيرك يارب٢ نقطةانت حبيبى يارب انا بحبك اوى يارب ٢ نقطةومحسنة الظن بيك
, الحب ده اللى بيخليكى لما تكونى فى مشكلة فى حياتك ٢ نقطةمش عارفة تعملى ايه تروحى لاقرب حد بيحبك وبتحبيه عشان تشوفوا حل ٣ نقطةتروحى لبابا وماما عارفة انهم بيحبوكى اكتر من نفسهم ٣ نقطةفمش هيردولك الشر ٣ نقطة
, الحب ده اللى بيخليكى تحت ظل عرش الرحمن يوم القيامة بتكونى على منابر من نور فى الجنة ٢ نقطةلما تلاقى اخت فى **** بتحبيها اوى ٣ نقطة
, الحب ده اللى بيخلينى اضحى باى حاجة فى سبيل دعوتى ٣ نقطة
, اصل انا بحبها وبحب منهجى ٣ نقطةفهضحى وهعمر
, الحب ده اللى بيخلينى اجتهد عشان دينى وبلدى لانى بحبهمم ٣ نقطةعمرى مهضحى عشان حاجة غير وهى متملكة كل احاسيسى ومشاعرى ٣ نقطة
, الحب ده المودة والرحمة اللى هتكون بينى وبين زوجى اان شاء **** ٣ نقطةده اللى هيخلينى استحمله واتحمل معاه الحياة واساعده واربى ولادنا صح ٤ نقطة"واكملت بتأثر " ٣ نقطةممن اتحمل اى الم فى الدنيا ٣ نقطةمهما كان ٣ نقطةبس طول ما انا متاكدة ان آسر هو حياة سمية .جنتها ونارها ٣ نقطةوان سمية فى حياة آسر ٣ نقطةوقتها بس اى حاجة فى حياتى تهون ٤ نقطة
, " لم يتحدث ايا منهن ٢ نقطة"
, سمية : بلمتوا ليه كده ؟؟؟٣ نقطةانا غلطت
, نغم : لا يا ابلة سمية ٣ نقطةافحمتيهم ههههههه
, الجميع : هههههههه
, "انتهت السهرة وسط سعادة الجميع ٢ نقطةاصرت سمية على مبيت نغم ببيتها ٥ نقطةوافقت نغم شاعرة بالحرج فقال لها آسر ٢ نقطة( يا بنتى اانا مبقعدش فى البيت اساسا ٢ نقطةول كنت اتجوزت .بدرى شوية كان زمان عندى عيال فى جيلك هههههههه )٣ نقطةدخلت سمية حجرتها وتبعها آسر ٣ نقطةخلعت حجابها ٣ نقطةواخرجت ملابسها ٣ نقطةتوجه نحوها آسر واحتضنها من الخلف ٤ نقطة"
, آسر : مش هتقوليلى الضيف الجاى بأى هنسميه ايه ؟
, سمية " تلفت اليه بابتسامة " : نور
, آسر : هههههه لا **** ٣ نقطةماشى
, سمية : اوعى بأى عايزة اغير هدومى٣ نقطة
, "نظر آسر لما بيدها فوجده قميص نوم قطنى ٢ نقطة"
, آسر "يغمز لها " : ما تجيبى حاججة تاني ٣ نقطةمن اللى جبتهم اخر مرة
, سمية " بخجل " : تؤ انا برتاح فى ده٣ نقطةوبعدين الجو حر٣ نقطة
, آسر : كله الا راحتك يا كبير ٣ نقطةبس ممكن تصبيرة كده "يقرب منها "
, سمية : ما انت لسة آكل تحت **** ٣ نقطة
, آسر : **** واحد ههههه٣ نقطةعايز شوكولاتة
, سمية "تبتعد عنه " : انا عايزة اغير٣ نقطةوالا مش هقولك ع المفاجأة
, آسر : مفاجأة ايه ؟؟
, " دخلت سمية الحمام بسرعة وضحكاتها بصحبتها ٣ نقطةوقف على الباب ٢ نقطة"
, آسر : كده ؟؟؟ ماشى ٣ نقطةمااااشى ٣ نقطة
, "ابدلت سمية ملابسها ٧ نقطة وفردت شعرها ثم خرجت ٣ نقطةتلقاها آسر بنظرته المتوعدة ٢ نقطةواقترب منها ٢ نقطة"
, آسر : وراكى والزمن طويل
, سمية"امسكت بيده " : ههههه لا خليك معايا ٤ نقطةالمهم عايزة اوريك حاجة ٣ نقطةبجد٣ نقطة
, " توجهت سمية الى حيث تضع حقيبتها ٢ نقطةفتحتها ثم اخرجت منها ورق ٢ نقطةمطبوع عليه بعض الاشياء ٣ نقطةكان آسر يراقبها فقط لا يهمه ما تخفيه او تاتى به ٢ نقطةشرد بها ٢ نقطةوبنظرتها وبرقتها٤ نقطةجلست على السرير٢ نقطةطلبت منه ان يجلس بجوارها ٤ نقطةلم يرد٢ نقطة"
, سمية : هااى ٣ نقطةآسر ٢ نقطة
, آسر "بانتباه " : هه نعم ٣ نقطة
, سمية : روحت فين ؟؟
, آسر "يجلس بجوارها " : ما انا معاكى اهه
, سمية : امممم ومعقلك فين بأى ؟.؟؟ اعترف٢ نقطة
, آسر : ههههه مع واحدة بحبها جديد عندك مانع ٢ نقطة
, سمية "بزعل مصطنع " : اخص عليك تقولها فى وشى ٣ نقطةراعى احاسيسى طيب
, آسر "يحوطها من خصرها " : اه يا ام احاسيس انتى ٣ نقطة"ثم قبل رأسها "٣ نقطةايه اللى فى ايدك ده ؟؟
, سمية "تعطيها له " : ده اللى هنا ٣ نقطة"وتضع يدها على بطنها "
, " فتحها آسر بلهفة وشوق ٣ نقطةمهما كان حزينا متالما بسبب تعب سمية ولكن فرحته شديدة بابنه القادم ٣ نقطةفرد الورقة الطويلة ٢ نقطةليجد صورا متكررة ٣ نقطةابتسم بشدة ولكن بدأت ابتسامته ان تتلاشى ٤ نقطةولككن ظلت الابتسامةالصافية على الوجه الاآخر ٢ نقطةسمية ٣ نقطةنظر لها محاولا فهم ما يوجد ٣ نقطة"
, آسر : انا مش فاهم حاجة ٢ نقطةمن الصورة دى؟؟
, سمية : فاكر لما كنا فى امريكا وروحنا باركنا ليمن وباسل ٣ نقطةقولتله ايه ٣ نقطةقولتله لا انا طماع وعايز ٥ نقطةتوأم ٢ نقطة
, آسر "بترقب " : يعنى ؟؟؟
, سمية "تمسك وجهه بحنان " : يعنى ٢ نقطةهيجيلنا توأم ٣ نقطة"ثم اخذت الصورة من بين يديه " ٢ نقطةودول ولادنا ٣ نقطةولد وبنت ٥ نقطةشوفت **** كريم ازاى ٢ نقطة
, " لم يرد عليها ولكن ثبت ععينيه باتجه عينيها ٣ نقطةالباسمتين ٣ نقطةالبريئتين ٣ نقطةتطلبان الدعم منه ٢ نقطةالاحتواء ٣ نقطةان يطمئنها ٢ نقطةفقط ٣ نقطةعيون خائفة ٢ نقطةولكنها واثقة ٣ نقطةكان يخاف عليها من ولادة *** واحد حياتها قد تخسرها ٣ نقطةلكن ماذا الآن ٣ نقطةالفرحة والخوف بعينيها ممتزجان ٣ نقطةهل سيزيد خوفها ام فرحتها ٢ نقطة"
, سمية "بصوت مهتز ": مش مبسوط ٢ نقطةولا ايه ٢ نقطةولا خايف يطلعوا قصيرين زيىى ٣ نقطةاصل دكتورة امانى بتقول حجمهم صغير ٣ نقطة
, آسر : ٨ نقطة
, سمية "بابتسامة باهتة " : انت متبسطش ولا ايه يا آسر ٤ نقطةده انا مبسوطة اوى ٣ نقطة مبتردش ليه انا٢ نقطة
, " قاطعها آسر بحضن دافئ وشديد منه ٢ نقطةكانه ادخلها بين اضلعه ٢ نقطةبجوار قلبه ٤ نقطةانسابت دموعها ٣ نقطةشعر بها ٣ نقطة"
, آسر "يبتسم بألم " : ليه بتعيطى ٤ نقطةانا مبسوط والله٣ نقطةمبسوط جدا كمان ٤ نقطةبس ٢ نقطةخوفى عليكى زاد اكتر ٣ نقطة"ثم مسك وجهها٢ نقطةوملس على شعرها " ٢ نقطةكنت خايف من واحد دلوقتى مرعوب من الاتنين ٣ نقطة
, سمية " تمسح وجهها " : انا مش خايفة ٢ نقطةان شاء **** ر بنا هيعديها على خير بس انت هتفضل جمبى صح ٢ نقطة
, آسر "يحتضنها اكثر وبشدة " : اقدر اعمل غير كده ٣ نقطة
, سمية " بتوجع مازحة " : ااه ٢ نقطةحاسب ٢ نقطةعيالك بيطلعوه عليا٢ نقطة
, آسر "يبتعد عنها " : انا آسف مقصدتش ٢ نقطة
, سمية : هههههه ٣ نقطةها هنسميهم ايه ٢ نقطة؟؟
, آسر : انا اسمى الببنت وانتى الولد
, سمية : ماشى ٣ نقطةبس اختار اسم حلو عشان خاطرى
, آسر "بثقة " : عندك شك ؟؟
, سمية : ابدا ٣ نقطةها هتسميها ايه ٢ نقطة
, "وضع يده على بطن سمية ٣ نقطةنظر بحنان ثم قال ٢ نقطة"
, آسر : سمية ٢ نقطة
, سمية : نعم ٢ نقطة
, آسر "بابتسامة " : هسميها سمية
, سمية : لا يا آسر سمية لا ٣ نقطةاختار اسم تانى ٣ نقطة
, آسر "يمدد على سريره " : لاااااا انسى ٣ نقطةوبعدين يلا ننام الساعة داخلة على 2 وكده سهرناهم٢ نقطة
, سمية : لا يا آسر٣ نقطةمش هننام٣ نقطةغير لما تقولى ممش هتسميها سمية
, آسر "يستند على جنبه مستندا على يده ٣ نقطة" : طيب هتسمي الولد ايه؟؟
, سمية : عمار ٢ نقطة
, آسر "بمفاجئة": طبعا لا ٣ نقطةانسى الاسم ده خالص
, سمي : ليه طيب على اسم عمار بن ياسر ٣ نقطةوهيكو اسمه عمار بن آسر ٣ نقطةانا بحب الصحابى ده جدا٢ نقطة
, آسر : كان فى واحد عمل فيا عمايل سودا فى الكلية اسمه عمار ٤ نقطةانسى الاسم ده ابنى يبأى اسمه على اسم الواد الثقيل ده لاااااااااا٣ نقطةاختارى اى اسم تانى ٣ نقطة
, سمية "تكتف يدها " : طيب غير سمية وانا اغير عمار٣ نقطة
, آسر "ينام ": افكر٢ نقطةيلا نامى ٣ نقطة
, سمية " تنام بجواره " : و**** انت مفترى اوووف٢ نقطة
, آسر "بنصف عين : انا ؟؟؟٢ نقطةانا اللى مفترى يا ام حزلقم
, سمية "بدهشة " : حزلقم حرام عليك ؟؟؟
, آسر "يحتضنها " : ههههههه يلا نامى٤ نقطة
, " نامت بين احضان زوجها ٣ نقطةشاعرة بالامان داعية الرحمة واللطف من العليم القدير ٤ نقطةمرت ايام وايام وتلتها اسابيع ٣ نقطةكان الحمل يزيد تعبه يوما عن يوم ٣ نقطةوآسر يشعر بضعفها يوما عن يوم ٢ نقطةوكذلك خليل الذى الزم سمية بالمكوث فى السرير٣ نقطةفانتقلا الى غرفة بالدور الاول لتسهل حركتها ٣ نقطةمرت الاشهر ٣ نقطةوموعد الولادة يقترب يزداد قلهم ٢ نقطةكانت والدتها دائمة القلق عليها تتردد عليها كثيرا واحيانا أخرى تبيت معها ٣ نقطةكانت سمية فى بداية الشهر التاسع ٣ نقطةها قد يفصلها عن ايام الولادة ايا م٢ نقطةقد تكون ساعات ٤ نقطةكان يوم الجمعة ٢ نقطةاتى آسر من الصلاة وجدها بغرفتها ٣ نقطةطرق الباب ثم دخل على محياة ابتسامته المعهودة ٣ نقطةكانت تكتب بدفترها ٢ نقطةما ان راته حتى توقفت واغلقته ٣ نقطة"
, آسر: السلام عليكم ٢ نقطة
, سمية "بوهن " : وعليكم السلام ٣ نقطةتقبل ****
, آسر "يجلس بجوارها" : مننا ومنكم ٣ نقطة"قبل رأسها "٣ نقطة
, سمية : مروحتش لطنط النهاردة ليه ؟؟؟
, آسر : ماما عند مى النهاردة ٢ نقطة
, سمية : **** يخليكم ليها ويخليها ليكم ويرزقكم رضاها
, آسر:آآمين ٢ نقطةنفسى اعرف ايه اللى فى النوتس دى ٢ نقطةمن اول الحمل وحضرتك مسكاه
, سمية : هتعرف لما ولادك ييجوا٣ نقطةعايزة اقولك حاجة بالمناسبة ٢ نقطة
, آسر "يملسعلى شعرها " : قولى ٢ نقطة
, سمية "بابتسامة ضعيفة " : لما اولد يا آسر ٣ نقطةاول ما تشوفهم سلملى عليهم٢ نقطةبوسهملى ٢ نقطةماشى ٢ نقطةووقتها بس من حقك تعرف ايه اللى فى النوتس ٢ نقطةواهى كلها اسبوع بالتمام والكمال ٣ نقطةباذن ****
, آسر "ينظر لها بحب وتاثر " : انتى امهم اول واحدة هتشوفهم ٢ نقطةان شاء ****
, سمية "بتنهيدة تصحبها ابتسامة " : انا هكون فى البنج ٣ نقطةانت ناسى انى هولد قيصرى ٢ نقطة
, آسر "يقبل رأسها " : متقلقيش٤ نقطة ان شاء**** خير ٣ نقطةيلا بأى نقرا سورة الكهف ولا مش ناوية ٣ نقطة؟؟
, سمية : لا ناوية ان شاء **** ٣ نقطة
, " قرآ سورة الكهف ٣ نقطةبدا التعب على قراءة سمية ونفسها جليا٣ نقطةانقضى اليوم سريعا ٣ نقطةكانت سمية تنام على رجل آسر بغرفة المعيشة ٣ نقطةكان يشاهد التلفاز ٢ نقطة"
, آسر : سمية ٢ نقطة
, " لم ترد عليه ٢ نقطة"
, آسر " يتفقددها " : سمية انتى نمتى
, سمية "تعتدل " :اممم شوية٣ نقطةانا هقوم انام جوه ٣ نقطة
, "كان يبدو على ملامحها انه هناك شئ ٢ نقطة"
, آسر "باهتمام " : مالك ٢ نقطةحاسة بوجع٢ نقطةتعبانة؟؟؟
, سمية "بابتسامة جاهدت على رسمها " : وجع عادى بيروح وييجى متقلقش ٣ نقطةانا هدخل انام٣ نقطةوانت متتاخرش عندك شغل بكرة ٣ نقطة
, آسر "بقلق " : طيب اتصل بدكتور خليل لو دكتورة امانى
, سمية"تنهض " : لا ٢ نقطةهو فى الشهر الاخير لازم يكون فيه وجع كده ٤ نقطةمستعجلين هههه ٢ نقطةعن اذنك هتحتاج منى حاجة ٢ نقطة
, آسر : لا يا حبيبتى سلامتك٢ نقطةانا بس اشوف اخبار الاسهم واجيلك ٣ نقطة
, " اتجهت سمية الى المطبخ كانت تشعر بالألم الشديد ٢ نقطةولكن هذا ليس موعدها ٣ نقطةربما يكون انذار كاذب ٢ نقطةصبت لها ماءا٢ نقطةلتأخذ دوائها ٣ نقطةزاحست بوجع شديد لم تتحمله هذه المرة اطلقت صرخة ٢ نقطةوسقط الكوب منها ٣ نقطةسمع آسر صوت صرختها مع صوت تهشم الزجاج٣ نقطةفزع واتجه الى المطبخ ٤ نقطةمسرعا ٢ نقطةدخل عليها ليجدها تقف مستندة بيدها على الطاولة وأخرى ممسكة ببطنها من اسفل على وجهها الألم الشديد ٢ نقطةاتجه اليها مسرعا وامسك يدها ٣ نقطة"
, آسر "بفزع " :مالك ٣ نقطةفى يه يا سمية ؟؟؟
, سمية "بوجع شديد " : آآآه ٢ نقطة/عرفش ٣ نقطةخايفة اكون بولد ٢ نقطةآآآآآآآه
, آسر "بدهشة " : بتولدى ؟؟ دكتورة امانى قالت الاسبوع الجاى ٤ نقطةطب يلا تعالى هوديكى المستشفى ٣ نقطة
, سمية "ببكاء " : مش قادرة اتحرك يا آسر٤ نقطةآآآآه٢ نقطةآآآه٣ نقطة
, آسر "بتوتر شديد " : طيب اقعدى ماشى ٢ نقطةخدى نفس ٢ نقطة"ثم نادى بصوت عال " ٣ نقطةنعمة ٣ نقطةنعمة ٢ نقطة
, "فزعت نعمة من نومها على صراخ سمية ارتدت ملابسها سريعا ثم خرجت لتجد آسر يناددى باسمها ٢ نقطة"
, نعمة : ايوه يا آسر بيه ٣ نقطة
, آسر : هاتي عباية سمية والطرحة من جوه ٣ نقطةوالمفاتيح بتاعتى هتلاقيها على الكومدينو بسرعة ٣ نقطة
, نعمة "بارتباك " : حاضر حاضر ٢ نقطة
, " كانت تشعر بالألم الشديد ٣ نقطة كانت تشعر بان كلمة النهاية قد خط اول حرف بها ٤ نقطةكان يمسك بيدها بقلق بالغ وخوف شديد٣ نقطةكانت تشد عليها بشدة ٢ نقطةزفكانت آلامها لا تحتمل ٤ نقطة"
, سمية"تنظر له بين دموعها " : خلاص ياآسر صح ٢ نقطة
, آسر "يحتضنها بحنان " :هششش٤ نقطة"ثم اكمل بصوتعال" :٤ نقطةنعمة ٢ نقطة
, " اتت له مهرولة تمسك عبائة مية وحجابها واغراض آسر٣ نقطةارتدت سمية ملابسها بصعوبة بمساعدة آسر ٣ نقطةكانت نعمة تحب سمية بشدة ٣ نقطةفظلت تبكى اسسكتها آسر بنظراته٢ نقطةحمل آسر زوجته وانطلق بها متوجها الى السيارة وسط الامها وصراخها ٣ نقطةانزلها برفق فى المقعد الخلفى .زثم توجه ليقود سيارته ٤ نقطة"
, سمية : آسر اتصل بماما ٥ نقطةاتصل بيها٣ نقطةآآآآه
, آسر "بقلق " : حاضر ٣ نقطةحاضر ٣ نقطةبس انتى تنفسى كويس ماشى٢ نقطة
, " اتصل آسر بوالدتها ٢ نقطةالتى ما ان علمت وسمعت تاوهات ابنتها ٢ نقطةحتى بكت ٣ نقطةطمأنها بانه سيأخذها الى المشفى ٣ نقطةاتصل بامانى التى سبقته الى المشفى وكذلك خليل٢ نقطةكان يقود بسرعة وحذر غير آبه بالمخالفات المرورية او اى شئ٣ نقطةلا يوجد سوى سمية ٣ نقطةحياتها ٣ نقطةسمية فقط ٣ نقطةكانت صرخاتها كالسكاكين فى قلبه ٤ نقطةقلت قدرتها على تحمل الالم وكذلك على الصراخ ٣ نقطةصرخ آسر بها ٣ نقطة"
, آسر : سمية ردى ٣ نقطةخلاص وصلنا ٢ نقطة
, سمية "بصوت متهدج " : انا ٢ نقطةخلاص٣ نقطةمبأتش قادرة ٢ نقطة
, " وصلا الى المشفى ٣ نقطةحملها آسر بين يديه بسرعة٢ نقطةثم دخل بها ٢ نقطةوصرخ بالموجودين ٣ نقطة"
, آسر : سرير ٤ نقطةبسرعة ٨ نقطة
, "كان خليل قد اخبر قسم الطوارئ٣ نقطةارسلوا له بمجرد دخولها ٣ نقطةهرع خليل وامانى اليها ٣ نقطةوجدا آسر يقف من وراء الزجاج يبدو عليه القلق الشديد والخوف ٤ نقطة"
, خليل : متقلقش ٣ نقطة
, آسر "برجاء" : ارجوك يا دكتورخليل ٢ نقطةسمية هتموت جوه ٣ نقطة
, أمانى : متقلقش يا باشمهندس ٣ نقطةيلا يا دكتور خليل ٢ نقطة
, " دخل خليل وفحصها وكذلك امانى ٢ نقطةلم يكن الوضع بالجيد٢ نقطةامرهم خليل بتحضير غرفة العمليات فورا ٤ نقطةزنفلها الى العناية الفائقة ٣ نقطةلحين تحضير العمليات ٣ نقطةكان آسر يجلس بقربها ٢ نقطةممسكا بيدها ٣ نقطةعلى وجهه الالم والهم الشديد ٣ نقطةوخيم الحزن عليه ٣ نقطة"
, آسر "يقبل يدها " : تحملى شوية ٣ نقطةماشى ٢ نقطة
, سمية "بصوت ضعيف جدا " : آسر ٢ نقطةانا ٢ نقطة
, آسر : متتكلميش الكلام غلط٢ نقطة
, سمية " تشدد على يده " : انا بحمد٢ نقطةبحمد **** ٣ نقطةانك زوجى ٣ نقطةارضى عنى يا آسر وسامحنى ٢ نقطة
, آسر"بتأثر " : انتى بتقولى ايه بس ؟؟؟
, سمية "تبلع ريقها بصعوبة " : ااه٣ نقطة انا متاكدة انك هتكون احن قلب واحسن اب لاولادنا ٣ نقطةبس ٢ نقطةلو ٢ نقطةاتحوزت٣ نقطةدور ٤ نقطةعلى واحدة ٤ نقطةتربيهم٣ نقطة زى ما اتفقنا ٣ نقطة متنشغلش عنهم ٣ نقطة
, آسر "مقاطعا اياها ": انا وانتى اللى هنربيهم ٣ نقطةهتكونى ام حنينة اوى يا سمية انا متاكد
, سمية : متقاطعنيش بس٤ نقطةانا٢ نقطة دورى٣ نقطة خلص٣ نقطة"ثم نظرت له بعينيها " ٣ نقطةانت الحاجة اللى تمنيتها طول حياتى وكنت فكراهامستحيل ٣ نقطةلكن **** انعم عليا بيها ٣ نقطة
, آسر "بدموع " : وانتى هدية من **** ٣ نقطة
, " دخلت هنا ممرضتان ٤ نقطة"
, ممرضة 1 : لو سمحت ٢ نقطةاحنا لازم ننقلها دلوقتى ٢ نقطة
, سمية : آسر ٣ نقطةاحضنى اوى ٣ نقطةاوى ٤ نقطة
, " احتضنها آسر كالغريق الذى يتشبث بخيط رفيع من الامل ٣ نقطةكانما يقول لا تاخذوها منى فهى انا ٢ نقطةفهى قلبى وحياتى ٣ نقطةاحتضنته سمية بيديها الضعيفتين ثم قبلته بين عينيه ٤ نقطة"
, آسر"يقبل رأسها " : خليكى قوية واستحملى ٤ نقطةانا مستنيكى نربى ولادنا سوا ٣ نقطة
, " ظل ممسكا بيدها حتى دخلت الغرفة واختفت عنه ٤ نقطةبكى آسر ٣ نقطةاحس بفراقها ٣ نقطةاتى له الجميع ٣ نقطة:انت اكثرهم بكاءا وخوفا ٣ نقطةوالدتها ٢ نقطةامها ٤ نقطةهرولت نحوه ٢ نقطة"
, مها : بنتى فين ؟؟
, آسر : يربت على كتفهها " : جوه يا طنط٣ نقطةادعيلها ٢ نقطة
, مها "ببكاء حار " : يارب متحرمنيش منها٢ نقطةيااااااااارب ٢ نقطة
, " اقترب منه عمرو وامسكه منكتفه "
, عمرو"بتأثر " : **** يقومها بالسلامة ان شاء**** ٣ نقطةادعيلها ٣ نقطةواثبت
, آسر "ينظر له بحزن شديد " : يارب ٣ نقطة
, " اتى فى هذه اللحظةة شخص لم يتوقع اى منهم قدومه ٣ نقطة"
, ميرفت : آسر ٣ نقطة
, آسر "بدهشة " : ماما ٢ نقطة
, " اقبلت نحوه واحتضنته٣ نقطة"
, ميرفت : متقلقش يا حبيبى **** هيقومهالك بالسلامة ٣ نقطةيا حبيبى وتفرحوا بولادكم
, آسر "بأسى وهم " : يارب يا ماما يارب٣ نقطة
, ميرفت "اتجهت نحوهم " : **** يقومها بالسلامة ٤ نقطة
, أحمد : **** يسلمك يا مدام ميرفت ٣ نقطة
, " كانت السيدات فى حالة من البكاء فمها تحتضنها اختها وملك بجوار اختهاالصغرى ومى ونغم ٤ نقطةبينما مالك يقف بجوار عمرو المنتظر ٣ نقطةويوسف بجوار آسر الخائف ٢ نقطةاما الحال بالداخل .ززلا يختلف اضطرابه ٢ نقطةولكن يزداد خطورة ٣ نقطةولكن تمت الولادة ٣ نقطةخررج صغيران ثمرة حب وعشق بين زوجين بنا قلبهما على رضا **** وطاعته ٣ نقطةصغيران جدا ٣ نقطةيحملهم الشخص الواحد بين يديه ٣ نقطةارتفع صراخهم ٣ نقطةلينبه العالم الخارجى بوجودهما ٤ نقطةليثبتا ان اول دخول الانسان الدنيا بصراخ وخروجه ايضا بصراخ ٤ نقطةانتبه الجميع للصوت ٣ نقطةنهض آسر بسرعة باتجاه الباب ليجد احدى الممرضات تخرج مسرعة ٢ نقطةتوجه نحوها٣ نقطة"
, آسر : طمنينى ٢ نقطةسمية كويسة ؟
, الممرضة : ولد وبنت زى القمرماشاء **** ٣ نقطةهندخلهم الحضانة لان حجمهم صغير شوية ٢ نقطةالف ٢ نقطة
, آسر "مقاطعا " : سمية مالها ٣ نقطة
, الممرضة "بأسى " : معرفش٣ نقطةبس ادعولها ٢ نقطةعن اذنكم ٤ نقطة
, " وقف آسر لا يدرى ماذا يفعل ٣ نقطةربت على كتفه يوسف "
, يوسف : ادعيلها وهى هتكون كويسة ٣ نقطةمتقلقش ٢ نقطة
, "نظر له آسر باعين تائهة جازعة ٣ نقطةتبحث عن سكنها ومستقرها ٤ نقطة"
, يوسف : تعالى نشوف ولادك ٣ نقطةاكيد سمية عايزاك تشوفهم يلا يا آسر ٣ نقطة
, آسر"بتمهل " : هسيبها ؟؟؟
, يوسف : لا ٣ نقطةهتروح تشوف ولادك زى ماهى عايزة وترجع لها ٣ نقطةعشان تطمن عليها ٣ نقطةيلا ٣ نقطة
, " مشى آسر معه وتوجها الى حضانة الاطفال٣ نقطةوجد آسر ابنه وبنته ٣ نقطةانهما صغيران جدا ٣ نقطةيبكيان ٣ نقطةقد اخذا شعر والدتهما ٤ نقطةالاسود ٣ نقطةالناعم الكثيف ٢ نقطةابتسم لا تلقائيا ٢ نقطةها قد شعر بشعور الابوة ٤ نقطةاخيررا ٣ نقطةود لو يحتضنهما٣ نقطةويحتضن امهما ٣ نقطة"
, يوسف"محاولا التخفيف عنه " : على فكرة ٢ نقطةعيالك طالعين لامهم ٣ نقطةشايف صغيرين ازاى ٣ نقطةبس باين كده الواد ده هيبقى شقى٣ نقطةبورك فى الموهوب و وشكرت الواهب ورقت برهما وبلغا اشدهما ٣ نقطةربنا يقر عينك بصلاحهم ٣ نقطة
, آسر "ينظر لطفليه على وجهه ابتسامة حزينة " : لما الانسان بيكبر ٢ نقطةبيكبر اهله معاه ٣ نقطةويعجزوا ٣ نقطةفى لحظة بتفقدهم ٢ نقطةبتتوجع وقتها ٣ نقطةلكن عندك اللى ممكن يخفف ولادك مراتك اللى محتاجينلك ٤ نقطةلكن سمية ٣ نقطة"اختنق صوت آسر بالعبرات " ٣ نقطةسمية دى كل حياتى يا يوسف ٢ نقطةكل حاجة فى حياتى ليها بصمة فيها ٣ نقطةموجودة فى كل حتة حواليا٤ نقطةازاى هقدر اعيش من غيرها ٤ نقطةده حتى تربية ولادنا مخخطينها سوا ٣ نقطةازاى هنعيش من غيرها يا يوسف
, "ولم يكمل آسر الا وقدانفجرت عيناه بالدمع الذى جاهد ان يحبسه ٣ نقطةأحتضنه يوسف وقال بتأثر "
, يوسف : بصمة مراتك فى حياة كل واحد فينا ٣ نقطةمفروض تكون واثق ان **** عمره مهيخذلك وخليك حسن الظن ب**** ٣ نقطةصدقنى ادعيلها يا آسر وهى هتكون كويسة ٣ نقطةهترجعلكم وتكون فى حضنك هى وولادك تانى
, آسر "بصدق " : يارب ياااااااارب٣ نقطة
, " بينما كان خليل بالداخل ٢ نقطةيحاول ان يقوم بالمعجزة الطبية ٣ نقطة"
, الممرضة : القلب وقف ٣ نقطة
, "وارتفع صوت الجهاز ٥ نقطةبينما اخذ خليل بسرغة جهاز الصدمات الكهربائية محاولا تنشيط قلبها ٢ نقطةكرر ٢ نقطةلا فائدة٣ نقطةظل يكرر ويدعو ٤ نقطةوسط قلق من الجميع ٣ نقطةحتى عاد النبض مرة اخرى ٣ نقطةاانتهت امانى وكذلك خليل من دورهما ٣ نقطةوخرجا بعد عمل دام ما يقارب الخمسة ساعات ٤ نقطةتوجه الجميع نحو خليل٣ نقطة"
, خليل : ادعولها يا جماعة ٣ نقطة
, آسر : يعنى ايه ؟؟؟
, خليل "ينظر له بأسى" : يعنى ادعيلها يا آسر ٣ نقطةعن اذنكم
, " غادرخليل مسرعا نحو غرفته ناجيا بنفسه من كم الاسئلة يكفيه ما به ٣ نقطةلكن ازدادت حالة الجميع سوءا٤ نقطة"
, آسر : ييا دكتورة امانة ٣ نقطةطمنينى انتى ٣ نقطةقوليلى حالتها٣ نقطة
, امانى : تعالى معايا يا باشمهندس ٣ نقطةبعد اذنكم
, "دخلت امانى غرفتها ثم دخل آسر٤ نقطة"
, امانى : اتفضل اقعد يا باشمهن=س
, آسر "بقلق " : ارجوكى قوليلىسمية عاملة ايه ؟؟ وديتوها فين طيب ؟؟؟
, امانى "باسى " : سمية فى العناية ٣ نقطةحاولنا كتير و**** ٣ نقطةكمان ولادتها جت بدرى ٤ نقطةحالتها خطيرة جدا يا آسر ٣ نقطةقلبها وقف واحنا جوهوخليل بمعجزة رجعه تانى٣ نقطةقلبها مبآش قادر٣ نقطةانا كنت فاكرة كلام خليل كثر خوف عليها ٣ نقطةلكن الموضوع طلع اكبر مننا٢ نقطة
, آسر : لو محتاجة تسافر هسفرها ٣ نقطة
, أمانى : معتقدش هيكون فيه جديد ٣ نقطةبس اسأل دكتورخليل هو اللى هيفيدك ٣ نقطة
, آسر "ينهض " : بعد اذنك ٢ نقطة
, امانى : على فكرة يا آسر ٤ نقطةسمية بتحبك اوى ٢ نقطة
, آسر "مستغربا " :نعم .؟؟
, أمانى :سمية بتحبك٤ نقطةطول البنج وهى عمالة تدعيلك وتقول الشهادتين ٣ نقطةمجبتش اسم حد غيرك٣ نقطةرببنا يرفع عنها ويقومها بالسلامة
, آسر "بحزن " : يارب٢ نقطةيارب٢ نقطة
 
الفصل الثالث والسبعون


"خرج آسر ٣ نقطة بينما توجهت مها الى الحضانة كانت مع ملك ٥ نقطةوقفت تراقبهم باكية ٢ نقطة"
, مها "ببكاء " : شوفتى ولاد اختك يا ملك ٣ نقطةكان مفروض يكونوا فى حضنها دلوقتى ٣ نقطةسمية كانت اول حضن ليهم٣ نقطةكانت اول عين تشوفهم ويشوفوها ٤ نقطةشوفتى اللى حصل لاختك٣ نقطة؟؟ طيب قوليلىى انتى يا سها "ثم تتوجه لسها بعينين متألمتين "بنتى عملت ايه فى حياتها عشان تتععب كده ٣ نقطةفرحتها مبتمش ٣ نقطةو**** يا سهى بنتى بارة بيا وباحمد ٢ نقطةكانت بتكون تعبانة وعندها الازمة وتتصل بيا تطمن على أحمد وصحته ٢ نقطةوتكلمه تفكره بدواه وتوصيه٥ نقطةو**** كان فيها لله يا سها ٣ نقطةمظلمتش حد و**** ٣ نقطةابدا ٤ نقطة ليه الدنيا معاكسة معاها ككده ٣ نقطة
, سها "احتضنت اختها الصغرى " : لا اله الا **** وحدى **** يا مها ٤ نقطةده نصيب يا حبيبتى ٤ نقطةلا حول ولا قوة الا ب**** ٢ نقطةاهدى كده وادعيلها٣ نقطةهى محتاجة دعاكى ٣ نقطةوخليكى متماسكة لو شافوكى كده عيالك هينهاروا اكتر٣ نقطة
, ملك "ببكاء " : يا ماما كلنا موجوعين من اللى بيحصل بس زى ما خالتو ما بتقول ٣ نقطةلازم نصبر
, " اتى اليهم صوت مكلوم ٦ نقطة"
, آسر : السلام عليكم
, مها "بلهفة " : ها طمنى ٣ نقطة
, آسر "باسى " : **** يستر ٣ نقطةهى فى العناية ٣ نقطةانا هدخل للولاد ٣ نقطةعن اذنكم ٣ نقطة
, ملك "من بين دموعها " : معاك تمر ٢ نقطةعشان الولاد٢ نقطة
, آسر : ايوة يوسف جابه ٤ نقطةعن اذنكم ٢ نقطة
, " ارتدى الملابس الخاصة قم دخل لاولاده٥ نقطة اقترب اكثر فاكثر ٣ نقطة لم تضح ملامحهما بعد ٣ نقطةولكن عينيهم الواسعتين ٣ نقطةونظرتهم البريئة ٢ نقطةجعلته يرى زوجته بهما ٣ نقطةاقترب من ابنته ٢ نقطةوحملها٢ نقطةزبررفق ٤ نقطة بحذر٤ نقطة بخوف٥ نقطةبفرحة ٤ نقطةتنظر له ساكنة ٣ نقطةهادئة ٤ نقطة مسك يدها ٢ نقطةقبلها وفرت من عينيه دمعة حارة ٣ نقطة"
, آسر : حمد لله على السلامة ٧ نقطة عايزة تشوفى ماما صح ؟؟٤ نقطةماما كمان نفسها تشوفك اوى ٣ نقطةوبتسلم عليكى ٣ نقطةكمان
, " حنكها بالتمر واذن فى اذنها واقام فى الاخرى ٣ نقطةثم حمل ابنه ٣ نقطةلم يسكن كاخته ٥ نقطةوبدأ فى التململ والبكاء ٣ نقطةحاول ان يهدئه ٢ نقطةوحنكه بالتمر ٣ نقطةقبله ٣ نقطةثم وضعه مكانه ٢ نقطةوخرج ٤ نقطةتوجه الى العناية ٤ نقطةكانت تشعر بانفاسه وحنانه مازال هناك الاحساس الذى يغلفها ويحميها ٤ نقطةكان شذاه بين انفاسها ٤ نقطةترقد حولها الاسلاك والخراطيم والاججهزة ٣ نقطةتكرر الموقف ولكن هذه الممرة ربما لن يكون لها عودة ٥ نقطةاتجه بخطوات متثاقلة لا يريد ان يراها هذا ٤ نقطةولكن شوقه كان اكبر منه ٣ نقطةخوفه سيطر عليه لهفته قادته نحوها ٣ نقطةلقد مر هو ايضا بهذا الموقف ولكن الالم هذه المرةة اقوى بكثييييييير ٣ نقطةاقترب اكثر ليقف هناك على الباب الزجاجى ٤ نقطةليراها ٣ نقطةليرى سمية ٥ نقطةوجهها الشاحب وشفاها المائلة لللون الابيض ٢ نقطةوالسواد الذى يحيط بعينيها٤ نقطةوما يخرجج ويدخل جسمها ٤ نقطةهذه الملائة اليضاء التى تغطى جسدها النحيل ٣ نقطةوضع يده على الزجاج ٢ نقطةزعلى صورتها ٢ نقطةزثم ارتكن براسه ٤ نقطةشعر آسر لوهلة من الزمن انها النهاية ولكنه ٣ نقطة"
, آسر : هتقومى صح ٤ نقطةهنربى ولادنا مع بعض يا سمية ٤ نقطةانتى اللى قولتى كده ٣ نقطة " اختل توازن دمعه بعينيه ٢ نقطة"٣ نقطةعارفة مريم ٢ نقطةيا سمية٣ نقطةلما شلتها ٣ نقطةمعيطتش ٣ نقطةهتكون هادية زيك ٣ نقطةبس عمر لا ٣ نقطةهيطلع مناكف٣ نقطةقومى شوفيهم ٣ نقطةقومى يا سمية
, " اتى له يوسف ٣ نقطة"
, يوسف : كنت متاكد انى هلاقيك هنا ٣ نقطةروحت شوفت الولاد
, آسر : ايوة ٣ نقطةهتقوم يا يوسف صح ؟؟
, يوسف "يربت على كتفه " : ان شاء **** ٤ نقطةها هتسميهم ايه ؟؟
, آسر "نظر له ثم تذكرسمية عندما اتفقا على اسمائهم ٤ نقطةكانا بليلة من ليالى رمضان ٢ نقطة"
, آسر : يا رب افرجها علينا باسماء ٣ نقطة
, سمية : ههههه بص تنازل عن سمية وانااتنازل عن عمار٢ نقطة
, آسر : افففف راسك عايزة تكسيرها٢ نقطةبطلى عند
, سمية : ههههه بطل انت ٣ نقطةبجد يا آسر و**** ٣ نقطةاسم سمية هيكون كبير عليها وبعددين مزهئتش ٢ نقطةمن سمية .
, آسر "بحب " : عمرى ٣ نقطة
, سمية : طيب يلا نقوم نتسحر .ز
, آسر "بعند " : لا ٣ نقطةو**** ما انا قايم ٣ نقطةاخلصى
, سمية ك اخلص انت الاول
, آسر : خلاص تنازلنا ٢ نقطةبلاها سمية ٢ نقطةزبس مش عايز اسامى مكرر ة
, سمية : ههههه بلاها عمار ٢ نقطة
, آسر : طيب ٢ نقطةفريدة ٣ نقطةرحمة ٣ نقطةيمنى ٢ نقطةسارة ٣ نقطةروان ٣ نقطةمريم ٣ نقطة
, سمية : عمر ٣ نقطةعلى ٣ نقطةمعاذ ٣ نقطةصهيب ٣ نقطةمصعب ٣ نقطةبلال ٣ نقطةانس ٣ نقطةمرواان ٢ نقطة
, آسر "يقبل رأسها " : خلاص ٣ نقطةنكتبها فى ورق ونختار ٣ نقطةبس بعد السحور والفجر ٣ نقطةماشى ٢ نقطة
, سمية : ماشى خلاص ٣ نقطةيلا ٢ نقطة
, " تسحرا ثم صلا زاختارا الاسم ٣ نقطة٢ علامة اقتباس
, سمية : مريم
, آسر : عمر ٤ نقطةشيلنا الالف بس ٢ نقطة
, سمية "واستندت بين احضانه " : على بركة **** ٣ نقطةبس عايزين نخليها مفاجئة ٣ نقطة
, آسر : ان شاء **** "
, يوسف : ايه يا بنى انت سرحت ولا ايه ٣ نقطةوحد **** كده
, آسر : لا اله الا **** ٣ نقطة
, يوسف : باين عيالك كده هيكونوامن غير اسم ٣ نقطةهننادى عليهم نقولهم يا اللى متتسموا ٣ نقطةناخد حقنا منك فيهم ٢ نقطةابشر
, آسر : عمر ومريم٢ نقطةاساميهم عمر ومريم٣ نقطة يا يوسف ٢ نقطة
, يوسف : عااشت الاسامى يتربوا فى عزكم٣ نقطةيلا نصللى الفجر ادن ٢ نقطة
, آسر : معقولة ؟؟ طيب يلا ٣ نقطة
, " القى آسر نظرته المودعة الداعية لسمية ٣ نقطةثم غادر ٢ نقطةكانت مها بجوار زوجها فى الغرفة٣ نقطة"
, مها : يلا يا احمد نروح نشوفها ٣ نقطةاهى رهف نامت ٣ نقطةومال جمبها ٣ نقطة
, أحمد : يلا نصللى ونروحلها٣ نقطة
, " ادى الجميع **** الفجر ولن هناك من يجلس بغرفته مانعا اى احد الدخول اليه ٤ نقطةكان متوجها له ولكنه قابل على بابه ممرضة ٢ نقطة"
, آسر : دكتور خليل جوه ؟؟
, الممرضة : ايوة بس ياريتمتدخلش
, آسر : انا عايزه ضرورى .
, الممرضة :براحتك عن اذنك ٢ نقطة
, " طرق آسر الباب ٣ نقطةثم دخل ٣ نقطةكان خخليل يجلس على المكتب مستندا على مرفقيه ٤ نقطة"
, آسر : حضرتك فاضى ؟؟؟
, " نظر له خليل بنظرة الم ٢ نقطةزوعتاب ٣ نقطةلوم ٤ نقطةحزن شديد٣ نقطةثم اخفض ناظريه وبيده صورة ٢ نقطةاقترب ىسر منه ثم جلس على الكرسى ٣ نقطة"
, آسر : ممكن اعرف حالة سمية ؟؟
, " لم يرد عليه خليل ٣ نقطة"
, آسر "بحدة " : يا دكتور خليل بسأل حضرتك ردعليا لو سمحت ٣ نقطةسمية حالتها ايه ؟؟؟
, " نظر له نظرة مطولة ثم تكلم باسى ٣ نقطة"
, خليل : فى نفس المكان ده قبل سنة تقريبا او اكتر ٣ نقطةقولتلك سيبها ٣ نقطةده احسنلك واحسنلها ٣ نقطةقولتلك ٢ نقطةمن رابع المستحيلات تخلف وتعيش ٣ نقطةقولتلك عمرها ماهتقد ر تعيش حياتها طبيعية ٢ نقطةقولتلك سيبها ٣ نقطةفاكر قولتلى ايه ؟؟ قولتلى .ززمقدرش ٣ نقطةاموت لو سبتها ٤ نقطةاهى جوة مرمية بين الحياة والموت ٥ نقطةاهى هتموت ٤ نقطةعايز تعرف حالتها ٢ نقطةاقولك ٤ نقطةفيه نزاع بين فوق وتحت٣ نقطة حياتها مسالة وقت ٣ نقطةبالعكس طول ما هى كده بتتعذب ٥ نقطةعمالين نزق فى قلبها بادوية واجهزة وتنشيط عشان يشتغل ٥ نقطةعرفت ؟؟؟٤ نقطةعرفت حالتها ايه بالظبط ٥ نقطةبس الحاجة الوحيدة اللى معرفهاش ٤ نقطةهى سمية هتبعد عنك وعننا امتى ٣ نقطةواطمن سفر برة مش هيفدها حتى لو عملت زرع قلب جسمها احتمالكبير ميتقبلوش٣ نقطة المرة دى مفيش امل ٣ نقطةمفيش ٣ نقطة"
, تنهد خليل "ودلوقتى عرفت الحالة ٣ نقطةاتفضل ٣ نقطة
, " لم يرد عليه آسر ٣ نقطةولكنه خرج مسرعا ٢ نقطةزهى لن تموت ٣ نقطةلن تبتعد عنه٣ نقطةذهب للعناية ٤ نقطةطلب من الممرضة ان يدخل اليها ٣ نقطةواخذ يلح ٢ نقطةحتى دخل الى سمية ٣ نقطةارتدى الملابس الخاصة ثم اقترب منها ٤ نقطةزانخفض لمستواها ٤ نقطةومسك يدها ٣ نقطةقبلها ٢ نقطةونزلت ادمعه تواسيه ٣ نقطة"
, آسر "بهمس " : قومى يا سمية ٣ نقطةعشان خاطرى متسيبينيش ٣ نقطةولا تسيبى ولادنا ٣ نقطةعمر ومريم محتاجينلك قبلى ٣ نقطةعارفة اخدوا شعرك ٣ نقطةوعيونك البريئة يا سمية ٣ نقطةقومى عشان تربيهم صح زى ما كنتى بتحلمى٣ نقطةقومى متبعدديش عننا ٣ نقطةوحشتينى و**** اوى ٣ نقطةينفع كده اقرا الورد لوحدى النهاردة ٤ نقطةمش عايز اكون لوحدى باقى عمرى ٣ نقطة
, الممرضة ك لو سمحت كده غلط عليها ٣ نقطةالدكاترة منبهين و**** يلريت حضرتك تتفضل تطلع ٣ نقطة
, آسر "برجاء " : هقعد جمبها ٣ نقطةمش هكلم ارجوكى
, الممرضة "باسف " : مينفعش و**** ٢ نقطة
, آسر "نظر لسمية ثمم قبل يدها " : هستناكى ٣ نقطةربنا يقومك بالسلامة ٢ نقطة
, " خرج آسر من الغرفة ٢ نقطةثم اتى له احمد ومالك ٣ نقطة"
, مالك : طمنا يا ابيه
, آسر : ادعولها ٢ نقطة
, احمد "ينظر لها بحزن ": بنتى هتقوم بالسلامة انا متاكد٣ نقطة
, آسر "بتنهيدة " : يارب يا عمو ٣ نقطةياريت حضرتك تاخدهم وتروحوا ٢ نقطةالقعاد هنا ممنوش فايدة ٣ نقطةواكيد الكل تعبان ٣ نقطة
, مالك : انا رايى من راى ابيه آسر ٣ نقطةوخصوصا ان ملك ومى معاهم ***** صغيرة ٣ نقطةوعمرو هو اللى هيروح الشركة ٢ نقطةولا حضرتك هتروح يا ابيه ؟؟؟
, آ سر : لا ٢ نقطةكلام مالك صح ٢ نقطةاتفضلوا انتوا وانا جمبها لو حصل اى حاجة هبلغكم٢ نقطة
, أحمد : خلاص ماشى ٣ نقطةهطمن من خليل واروح٤ نقطةخللى بالك منها
, آسر "ينظ لها بحسرة " : حاضر ٣ نقطةبس ابعتلى يوسف يا مالك
, مالك : حاضر ٣ نقطة
, " كان الجميع بغرفة واحدة مى تجلس بجوار امها ٤ نقطة"
, مى : شوفتى ولاد آسر
, ميرفت " بابتسامة " : ايوة **** يخليهم ويباركله فيهم
, مى : شوفتى يا ماما مش يا ما قولتلك٥ نقطةتخيلى الملايكة دول ٢ نقطةاحتمال كبير اوى ميشوفوش امهم٣ نقطةشوفتى
, ميرفت ط بتنهيدة " : خلاص يا مى ٤ نقطةقومى يلا روحى ابنك نايم مينفعش يتبهدل كده ٣ نقطة
, مها : قومى انتى كمان يا ملك٣ نقطةشوفوا عمرو يروحكم ٣ نقطةوكمان رهف انا خايفة عليها ٢ نقطةززوانتى يا اميرة قومى ٣ نقطةروحى
, ملك : نطمن على سمية ونمشى
, " هنا دخل مالك ٣ نقطة"
, مالك : السلام عليكم
, الجميع : وعليكم السلام ٤ نقطة
, مالك : ابيه آسر بيقول ياريت كلنا نروح ٣ نقطةوانت يا عمرو اللى هتروح الشركة وتباشر الشغل لانه مش هيروح
, عمرو : هو فين
, مالك : فى العناية ٢ نقطةيوووه كنت هنسى امال فين يوسف يا مى
, مى : كان برة بيكلم التليفون ٣ نقطة
, مالك : طيب اصل ابيه آسر عايزه ٣ نقطةيلا يا جماعة
, مى : انا هفضل هنا مش رايحة
, ميرفت يا بنتى يلا ابنك هيتبهدل
, مى "بصوت منخفض ": يا ماما هرضع الولاد٣ نقطة
, ميرفت "بدهشة " : بتقولى ايه ؟؟؟ازاى
, مى : يا ماما عشان خاطرى ٣ نقطة
, ميرفت"تنهض " : انتى حرة انا هروح اطمن على اخوكى وامشى .
, " ذهب يوسف لآسر ٣ نقطة"
, يوسف : خير كنت عايز ايه ؟؟
, آسر : معلش يا يوسف روح البيت وقول لنعمة تدخل اوضة الولاد تجيب هدومهم٤ نقطةسمية حطاها فى هاندباج صغير ٣ نقطةوهاتلى كمان هدوم٣ نقطةاهم حاجة باى متنسهاش٣ نقطةادخل الوضة هتلاقى نوتس على الكومدينو هاتو ضرورى ٢ نقطةانا عارف هتعبك معايا
, يوسف : يا بنى متقولش كده احنا اخوات ٤ نقطةان هاخد مى عشان هى هتعرف بردو بعد اذنك
, آسر : ماشى يا بنى بس ياريت كله يروح مش عايز يفضل هنا وانا قولت لعمرو هو هياخدد باله من الشغل اليومين الجايين دول ٢ نقطة
, يوسف "يربت على كتفه " : متقلقش ٢ نقطةربك يعديها على خير
, "قدمت اليهم ميرفت ٣ نقطة"
, ميرفت : هى عاملة ايه دلوقتى ؟؟
, آسر "يزم شفتيه بالم " : للاسف على حالتها ٣ نقطةربنا يستر
, ميرفت : متقلقش يا حبيبى ٢ نقطةربنا يطمنكمم عليها٣ نقطةانا هروح هتحتاج حاجة منى ؟؟
, آسر : لا يا امى متشكر وياريت الباقى يروح ٢ نقطةمش عايز حد هنا لو سمحتم
, ميرفت : حاضر ٣ نقطةبس مى اختك مش راضية
, يوسف ك انا هروحلها ٣ نقطةعن اذنكم
, ميرفت : انا جاية معاك ٣ نقطة"تنظر لآسر"**** يقوملك مراتك بالسلامة
, آسر : متشكر يا امى ٣ نقطةمتشكر جدا
, ميرفت : بتتريق ؟؟
, آسر "بلوم ": ده وقت تريقة بردو ؟؟٤ نقطةروحى يا امى ٢ نقطة
, " غادرت ميرفت كما غادر الجميع تحت اصرار من ىسر ولكن تبقى عمرو ويوسف وزوجتيهما ٢ نقطة"
, ملك ك كطيب روحى مع يووسف وانا هفضل مع الولاد ٢ نقطة
, مى : طيب ماشى وانا هاجى بكرة ٣ نقطةنبدل الايام يعنى
, ملك : ماشى٣ نقطةمى متشكرة جدا
, مى طباستنكار " : اخص عليكى على ايه؟؟؟ دى سمية اختى و**** ٣ نقطةيا ما وقفت جمبى **** يرجعها لاولادها بالسلامة
, ملك : يارب ٣ نقطة
, " وبقيت ملك مع ***** سمية ٣ نقطةوغادر البقية ٢ نقطةذهب عمرو للشركة ويوسف وزوجته للمنزل ٢ نقطةاوصل زوجته للمنزل ثم اوصل الاغراض لآسر وغادر ٣ نقطةظل آسر بمفرده مع زوجته الغائبة عن العالم الخارجى ٣ نقطةجلس على كرسى مقابل للعناية٣ نقطةثم فتح دفترها تنفيذا لطلبها٤ نقطةوجد ظرفا مكتوبا عليه ٦ نقطةالى لقاء قريب ٣ نقطةامسك الظرف وفتحه ٣ نقطةوجد به مكتوب بخط يدها ٣ نقطةبدء آسر بقرائته ٣ نقطة" السلام عليكم ورحمة **** وبركاته ٢ نقطةحبيبى وزوجى ورفيقى ٣ نقطة آسر ٢ نقطةانك الآن تقرا خطابىى هذا وانا حتما لست معك ٢ نقطةربما اكون بين يدى **** وربما اكون انتظر قضاءه ٤ نقطةتاكد انك آسر قلبى وتفكيرى حتى الآن ٣ نقطةتاكد انك بطل احلامى ٣ نقطةتاكد اننى ادعو لك حتى الآن٤ نقطةلا تجزع ٣ نقطةلا تخاف من الفراق ٢ نقطةفانه مؤقت ٣ نقطةسيكون لقائى بك قريبا جدا باذن **** ٤ نقطةربما بعد ثوان ٤ نقطةدقائق٤ نقطة سااعات ٣ نقطةيام ٣ نقطة سنين ٤ نقطة ربما سيتاخرولكنه حتما سيكون ٢ نقطة بأمر ربى وربك ٣ نقطة ان رحلت عن هذه الدنيا فانى قد تركت لك ما يعوضك عنى وهما طفلى الحبيبين ٣ نقطة كم اتمنى الان ان استنشق عبق انفاسهما التى كمسك الجنة٤ نقطةان احتضنهما بكل جوارحى واخبئهما بين احضانى ٣ نقطة ارضعهما حبى وحنانى وشوقى ٣ نقطةكم اتمنى ان نكون ثلاثتنا تحت جناحيك الحانيين الآن ٣ نقطة ولكن هذه امانى فقط٣ نقطةربما ستحدث يوما ما وربما لن تحدث٣ نقطةسامحنى والتمس لى العذر على تقصيرى بحقوقك ٣ نقطةكم كنت اتمنى ان اسعدك كاى زوجة ٣ نقطةبدلا من ان تسهر علىً قلقا تسهر معى عاشقا محبا ٣ نقطةاقسم اننى بذلت كل ما بوسعى حتى تشعر بان حياتك الزوجية كما تتمنى ولكن اعذرنى فجهدى يبدو انه خذلنى فى بعض الاوقات ٤ نقطةعشت معك اجمل ايام حياتى ٣ نقطةزلقد اكرمنى **** بك واختبرك بى ٥ نقطةو**** انى اشهد انك نعم الزوج فقد اعنتنى على امور الآخرة قبل الدنيا ٥ نقطةلقد احتويتنى كما يحتوى الاب ابنته٤ نقطةربما لا اجيد البوح بكامل مشاعرى اليك ٣ نقطة ربما لا اجيد عبارات الغزل الملتهبة كأآ زوجة ٣ نقطةولكنى اجيد حبك ٣ نقطةاجيد طاعتك احسب نفسى كذلك ٤ نقطةاجيد الدعاء لك ٣ نقطةاجيد حب أسر قلبك وأسرك لى ٣ نقطةان انتهت حياتى اتمنى ان تجد لك زوجة تربى اولادنا كما اتمنى ٣ نقطةزوجة تفخر بها انت وعائلتك امام الجميع ٥ نقطةتعوضك عما مررت به معى ٣ نقطةيارمل البحر وغابات الزيتون ياطعم الثلج وطعم النار ٣ نقطةيا نكهة شكى ويقينى ٢ نقطةلا ادرى هل ساغار منها فى دار الخلود عندما نجتمع معا هناك ٣ نقطةهل ساغار من كونها زوجة لك ٢ نقطة؟؟؟ ٤ نقطةاطلت عليك خطابى ٢ نقطة ولكن ستقرأ الان خواطرى من بداية معرفتى بالحمل حتى الآن٤ نقطةلا تجزع ٢ نقطةزلا تجعل حزنك يؤثر على صلتك ب**** عز وجل لا تجعله يؤثر على طفلينا ٣ نقطةقبلهما كل ليلة واروى لهما قصص الانبياء كما اتفقنا ٣ نقطة بلغهما سلامى ٣ نقطة اجعلنى بذاكرتهما الام التى تمنت ان تراهم ولكن قدرها لم يمنحها هذه الفرصة ومنحها فرصة اكبر ٣ نقطةان تدعو لهم وتحرسهم ٣ نقطةزلا تنس العمرة ما اتفقنا ٤ نقطةاذكرنى بدعائك ٣ نقطةلا تنسانى ارجوك لا تنسانى ٥ نقطةسمية "
, " كان يقرا الخطاب وعينيه لا تقوى على رؤية السكر القادم منه ٤ نقطةابت دموعه الا ان تهبط كقطت المطر على خطاب سمية ٣ نقطةزانتهى آس من قرائته٢ نقطةثم نظر اليها ٣ نقطة"
, آسر : انتى هتقومى يا سمية ٤ نقطة سامحينى انا ٢ نقطةسامحينىانا السبب فى اللى انتى فيه انا ٣ نقطة
, "خرجت الممرضة من غرفتها ٣ نقطةنهض آسر متوجها اليها ٤ نقطة"
, آسر : ارجوكى عايز ادخل لها
, "ط نظرت له الممرضة لتجد ان عينيه ملأتهما دموع الحزن ٣ نقطةكانت الممرضة فى الاربعينات من عمرها "
, الممرضة طبتاثر " : هو انت بتحبها اوى كده ؟؟
, آسر "بحرج " : جدا ٤ نقطة
, الممرضة : مش غريبة ٣ نقطةاصل انا اعرف دكتورة سمية من ايام مكانت بتتدرب هنا مع دكتور خليل ٤ نقطة **** يقومها بالسلامة حالتهاحرجة خالص٣ نقطة
, آسر " بالم " : عارف ٣ نقطةممكن ادخل ٢ نقطة؟؟
, الممرضة : انا هخلي تدخلها رغم ان ده ممنوع والله٣ نقطة بس متتكلمش خالص ٣ نقطة
, آسر : حاضر ٣ نقطة
, الممرضة : انا هقف هنا برة عشان لو حد من الدكاترة جه ٢ نقطةاتفضل ٢ نقطة
, " دخل آسر اليها ٢ نقطة,,مسك يده وقلبها وقبل راسها ثم همس اليها٤ نقطة"
, آسر : واللى انى اشهد **** انك كنتى زوجة افضل مما كنت اتمنى يا سمية ٣ نقطةكنتى كتيرة عليا اوى ياحبيبتى٣ نقطة الولاد بيسلموا عليكى٤ نقطة هتعيشى يا سمية ولقائنا هيكون قريب اوى يا حبيبتى ٣ نقطة
, " ثم وضع يده على رأسها ٣ نقطة وااخذ يتلو القرآ والرقية تاشرعية ويددعوو لها ٣ نقطة انقضى من الزمن ساعة تقريبا ٣ نقطةدخلت الممرضة وجدت آسر يمسك بيدها وينظر لها داعيا ٣ نقطةتاثرت كثيرا بحالتهما اقتربت منه وطلبت منه المغادرة ٣ نقطة ودعها آس بقبلة على راسها ثم توجه الى اولاده ٣ نقطة انقضت عدة ايام هكذا ٣ نقطةاتصل آسر بباسل واخبره بوضع سمية فقل له كما قال خليل ولكن ان اراد ان يجرى لها العملية فعليه بالاسراعع فى بدء اجراءات سفرهما لالمانيا وانه سيوافيهما هناك٣ نقطةمرت ايامه .يكبر طفليه يوما بعد يوم ومى وملك لا تتركاهما ٤ نقطةخرجا من الحضانة وسمية مازالت بالعناية ٣ نقطةحينها ٣ نقطةتوجه آسر اليها ودخل امس بيدها ٢ نقطة"
, آسر : عارفة يا سمية ٣ نقطةعمر ومريم طلعوا النهاردة من الحضانة وماشييين ٣ نقطةهدخلهملك دلوقتى ٣ نقطةنفسهم يسمعوا صوتك ويكونوا بين حضنك يا حبيبتى ٣ نقطةثوانى هروح اجيبهم واجى ٣ نقطةمش هتاخر عنك ماشى ؟؟
, " كانت تستمع لحديثه ولكنها ليست هنا ٢ نقطةزفالامها ٣ نقطةتجمد جسدها ٢ نقطةلا تقوى حتى على فتح عينيها ٣ نقطةلم تفهم كلامة فتارة تسمع وتارة يبتعد عنها صوته ٣ نقطةولكن هذه المرة ابتعدت عنها يده ٤ نقطةخرج آسر ثم توجه للمرضة التى تحملهما ٣ نقطة"
, الممرضة "برجاء " : ارجوك بلاش ٤ نقطة مش هينفع
, آسر "باصرار " : سمية محتاجاهم جوه مينفعش غير كده ٣ نقطة هاتىهم بس وتعالى يلا ٢ نقطة
, "حمل آسر طفليه ودلف وامامه الممرضة ٣ نقطة"
, آسر : متشكر جدا ٣ نقطة
, الممرضة طبقلق " : **** يسترها٣ نقطة
, " اقترب آسر من زوجته وهو يحمل ملاكيه الساكنين ٣ نقطةثم وضع ابنته بين كتف سمية وجسدها ٢ نقطةوجعل الممرضة تحمل طفله ٣ نقطةواسند كتف سمية وامس يدها٣ نقطةلا اراديا توجهت الكفلة برسها لسمية ٣ نقطةكانها تشعر انها والدتها٣ نقطةواخذت تتململ ٣ نقطةشعرت ان هناك شيئا بجوارها ٣ نقطة رائحة المسك٣ نقطة"
, آسر"بالم " : سمية ٣ نقطةدى مريم عيزاى يا سمية تقومى لها بالسلامة ٣ نقطةدى بنتك يا حبيبتى ٢ نقطةبتسلم عليكى اهه٣ نقطةهى فى حضنك دلوقتى ٣ نقطةوعمر اهه جمبك ٢ نقطة
, " اشار آسر للممرضة ان تضع ابنه على تف سمية الآخر ٣ نقطة"
, آسر : هما فى حضنك يا سمية اهه٣ نقطةقومى عشانهم ٣ نقطة
, " اولاها بين احضاانها ولا تقوى على ضمهما ٣ نقطةحتما ستحارب من اجلهما ٣ نقطةظل قلبها يناجي ربها كى تراهم فقط ٥ نقطةامنية حياتها رؤيتهما ٤ نقطةحاولت لم تقوى على ذلك ٣ نقطةفرت من عينيها دمعها ٣ نقطة"
, آسر :بدهشة " : سمية انتى حاسة بينا صح ؟؟؟ بتعيطى ليه يا حبيبتى٣ نقطة هتقومى وتشوفيهم يا سمية ٣ نقطةهنسافر وهتكونى كويسة ٤ نقطة
, المممرضة : انا هاخدهم واخرج كده غلط ٣ نقطةعن اذنك
, آسر : طيب ماشى٣ نقطةاتفضلى ٣ نقطة
, " اخذتهما الممرضة وخرجت وامسك هو بيدها ٤ نقطةوقبلها ٣ نقطة"
, آسر "بتأثر " : شوفتى محتاجينلك ازاى ؟؟؟ شوفتى نفسهم انهم يناموا فى حضنك يا سمية
, " كان يمسك يدها ٣ نقطةاحس بضغط خفيف على يدده ٣ نقطةنظر٣ نقطةوجدها اصابع سمية تتحرك وتقبض على يده ٢ نقطةولكنه سمع ايضا صوت الاججهزة وصفيرها المزعج المؤلم ٣ نقطةدخلت الممرضة مسرعة ٣ نقطة"
, الممرضة : لو سمحت اخرج برة لو سمحت ٣ نقطة
, "لا يدرى آسرما حدث وما يحدث فقط لثناء خروجه ٣ نقطةفوجئ بالطاقم الطبى وخليل يهرعان الى الداخل ٤ نقطةاحس انها فقدت الحياة ٣ نقطة ظل ينظر اليها ٣ نقطةوخليل يقوم بعمل الصدمات الكهربيائية لجسدها ٣ نقطةدون اى استجابة ٤ نقطةكرر دون استجابة ٣ نقطةخرج احد الاطباء ٣ نقطةواجهه آسر بانفاسه الهائجة المضطربة ٣ نقطة"
, آسر : مالها ؟؟
, الطبيب طباسف " : قلبها وقف ٣ نقطة بس دكتور خليل مش راضى يقتنع ٤ نقطة البقاء لله عن اذنك
, " امسك آسر بتلابيب ملابسه ٣ نقطةونظر له بعصبية وغضب "
, آسر : انت بتقول ايه ؟؟؟
, الطبيب طينزل يد آسر بعصبية " : عشان وضع حضرتك هعدى التجاوز اللى حصل دلوقتى٣ نقطةعن اذنك
, "تركه الطبيب ٢ نقطةوغلدر بينما ىسر ٣ نقطةظل يدعو ربه زدموعه رفيقته ٣ نقطةوها هو خليل يحاول افاقتها وانعاش قلبها من جديد ٣ نقطةيحاول٣ نقطةظل هكذا حتى تحول الخط المستقيم الى مرتفعات ومننخفضات ٣ نقطةلقد بدء قلبها ينبض من جديد ٣ نقطةجلس ىسر على المقعد كانه يجرى منذ زمن ٤ نقطةلقد تعب ٣ نقطةلم يعد يستطيع تحمل هذا الوضع ٣ نقطةخرج خليل من الغرفة على وجه الاجهاد الشديد ٣ نقطة"
, خليل : عايز تسفرها المانيا٣ نقطةسفرها بسرعة ٤ نقطةلان خلاص معدش ينفع حاجة ٣ نقطةلو تقدر تسفرها من بكرة سافروا٤ نقطةعن اذنك ٣ نقطة
, " اخبر آسر الجميع بسفرهم خلال اليومين القادمين ٣ نقطةسافرا تاركين ملاكيهما وحيدين ٣ نقطةسافرا وسط دموع الجميع ودعائهم منهم من يشعر انها لن تاتى ٣ نقطةلن يسمع صوتهامرة اخرى ومنهم من يدعو لها وظنه حسن ب**** ٤ نقطةوصلا الى الممانيا بالتحديد فى هايدلبيرغ ٣ نقطة استقبلهما باسل هناك ٣ نقطةوبدء بتجهيز اجراءات العملية ٣ نقطةمر يومان ربما اكثر ٤ نقطةوجدا القلب المطلوب فقد كان لشاب ماتت فى حادث مرورى ٣ نقطةتبرع والديه باعضائه ٣ نقطةحان موعد العملية ٣ نقطةدخلت سمية غرفة العمليات كان آسر قلقا خائفا ٣ نقطةوجد من يربتعلى كتفه ٤ نقطة"
, باسل : هلا راح افوت ٤ نقطةاتاكد انه راح اعمل كل شى بوسعى وكمان دكتور دانييل ٣ نقطةلا تقلق ٣ نقطةبس ارضى بالنتيجة ايا كانت ٣ نقطةانت عملت اللى عليك٣ نقطةلا تلوم حالك مشان سمية على الاقل
, آسر : هترجع انا متاكد يا باسل ٤ نقطةربنا هيرجعهالى تانى
, باسل : ادعيلها ٣ نقطةولا تقلق نحنا راح نظل جوه كتير
 
الفصل الرابع والسبعون والأخير


آسر : هترجع انا متاكد يا باسل ٤ نقطةربنا هيرجعهالى تانى
, باسل : ادعيلها ٣ نقطةولا تقلق نحنا راح نظل جوه كتير
, "فى مصر بالتحديد فى منزل آسر ٤ نقطةكانت مها تقرأ القرآن وملك تحمل عمر ٤ نقطة"
, مها :صدق **** العظيم ٣ نقطة ها يا مى؟؟؟ آسر قالك ايه ؟؟
, مى : سمية دخلت العمليات دلوقتى ٣ نقطة
, مها "بدموع بسيطة " : **** يرجعها بالبايدها ياربسلامه ٣ نقطةخدبايدها يارب
, ملك : يا ماما ب**** عليكى الضغط هيعلى ٣ نقطة
, مى : يا طنط ادعيلها متعيطيش ٤ نقطة
, ملك : عمر نام ٢ نقطةالحمد لله هطلع انيمه فوق عن اذنكم
, مها : معرفش يعنى فيها ايه لو الولاد جم عندى بدل البهدلة دى
, مى : آسر مصمم انهم يفضلوا فى هنا ٢ نقطةزواهى نعمة بتبان معاهم يا طنط واحنا بنجيلهم ٤ نقطةربنا يرجعلهم سمية بالسلامة يارب٤ نقطة
, " بينما كان ينتظر وينتظر ٣ نقطةعلى كرسى يجلس مستندا راسه على الحائط مغمض العينين ٣ نقطةيتذكر عنوان اول صفحة بدفتر خواطر سمية ٥ نقطة"ولسوف يعطيك ربك فترضى٣ نقطةصدق ربى ٣ نقطةومن يتق **** يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب ٣ نقطةصدق ربى ٤ نقطةوقلت استغفروا ربكم ززانه ان غفارا يرسل السماء عليم مدرارا ويممددكم باموال وبننين ويجعل لم جنات ويجعل لكم انهارا ٣ نقطةصدق وعد ربى ٣ نقطةاليوم ٢ نقطةاليوم فقط علمت بخبر حملى ٣ نقطةفرحت بشدة ٢ نقطةساكون اما لطفل من زوجى الحبيب ٤ نقطةلقد حرمنى **** اشياء كثيرة او اخرها عنى كثيرا ولكنه عوضنى باجمل منها ٣ نقطةحرمنى وعوضنى بزوجى حبيبى الذى يملأ حبه وجدانى ٣ نقطةحرمنى ******* وعوضنى بحملى ٤ نقطةاتمنى ان اربيه ليكون صلاح الدين القادم ٣ نقطةليكون لبنة من لبنات الاسلام ٣ نقطةليكون لى ولدا صالحا يدعو لى اذا انقطع عملى من هذه الدنيا ٤ نقطةلدى زوج صالح -احمد **** عليه كثيرا – وساكون له خير عون ان شاء **** فى تربية ابنائنا وتنشئتهم الصحيحة على ديننا ومنهاجنا ان شاء **** ٢ نقطةسيكون القرآن سلاحهما والسنة زادهما فى هذه الحياة ٣ نقطةتلك امنياتى التى اتمنى ٢ نقطة"٣ نقطةلم يكمل آسر افكاره واستيقظ على صوت هاتفه ٤ نقطةكان خليل٣ نقطةرد عليه آسر ٢ نقطة"
, خليل :ها ٣ نقطةسمية دخلت ؟؟؟
, آسر "بصوت مكتوم" : ايو ة٤ نقطةمن نص ساعة
, خليل : **** يرجعهالك بالسلام ة ويطمنا عليها ٣ نقطةطمنى لو حصل حاجة انا جمب التليفون فى اى وقت ٣ نقطة
, آسر "بتنهيدة " : حاضر ٣ نقطةحاضر ٣ نقطةمع السلامة
, " اغلق خليل الهاتف مع آسر بينما كانت زوجته تجلس بجواره ٤ نقطةقلقة هى الاخرى ٣ نقطة"
, أميرة : مدام قلقان كده كنت روح معاها ٣ نقطةآسر تحايل عليك
, خليل "يتنهد بهم " : مقدرتش ٣ نقطةمقدرتش اشوفها وهى كده ٣ نقطةمكنتش اقدر آجى معاها وهى جثة يا أميرة ٣ نقطة
, أميرة : اعوذ ب**** يا خليل ٣ نقطةليه بتقول كده خللى عندك امل فى **** ٣ نقطةانت عمرك مكنت كده ٣ نقطة
, خليل : عشان عمر ماحصللى كده يا ٣ نقطةبكرة تعرفى كلامى ٣ نقطةسيبينى يا أميرة وروحى شوفى نغم ٢ نقطة
, أميرة " تربت على كتفه " : يا حبيبى مش هينفع تفضل قاعد فى الاوضة كده ٣ نقطةمينفعش يا خليل
, خليل : روحى يا اميرة **** يرضى عنك ٣ نقطةسيبينى فى حالى دلوقتى ٣ نقطة
, " خرجت اميرة تاركة زوجها ٣ نقطةبينما آسر كان فى حالة لا يرثى لها ٤ نقطةاعماقه تقول انه لا فائدة ٣ نقطةعقله يقول له لا جدوى ٤ نقطةلكن قلبه يابى ذلك ٣ نقطةظل يدعو وينتظر وينتظر ٤ نقطةاستمرت العملية حوالى 10 ساعات ٤ نقطةجال بفكر آسر كل شئ حدث معهما٣ نقطةايامه معها ٣ نقطةكل شئ ٢ نقطةمعاملته القاسية التى قابلتها بالصبر ٤ نقطةكرهه لها التى قابلته بالموافقة ة والرضا٥ نقطةحبه لها التى قابلته بعشقها له واحتوائها له ٤ نقطةاخطائه التى لم تلومه يوما عليهاولم تؤنبه بها ٣ نقطةبل سامحته وتناستها٤ نقطةاسراره التى كانت خير حافظا لها ٣ نقطةتذكر كم كانت تتالم ليلا ولا توقظه خشية قلقه وخوفا عليه٤ نقطةولكنها تغادر الغرفة حتى لا تزعجه٣ نقطةسكونها وصمتها الدائمين ٤ نقطةنظرتها البريئة بسمتها الصافية ٤ نقطةدموعها التى كانت كحبات اللؤلؤ عندما تبكى٣ نقطةحضنها الدافئ ٣ نقطةصوتها الرقيق٦ نقطةشعر بغربته بدونها ٣ نقطةنظر الى ساعته زاد قلقه وخوفه ٤ نقطةاخيرا خرج باسل وعلي وجهه علامات الجمود٤ نقطةتوجه آٍر نحوه بقلق ٣ نقطة"
, آسر "بترقب " : خير ؟؟؟؟
, باسل "يربت على كتفه " : ان شا **** ٣ نقطةو**** عملنا كل شى بيطاع بايدنا بس عمليتها مو كانت سهلة. ٢ نقطةماراح نقدر نحدد شى هلا ٣ نقطةان شا **** جسمها بيتقبله ومايصير مضاعفات بس ٤ نقطة48 ساعة الجايين هما اللى بيحددوا كل شى ٤ نقطةادعيلها
, آسر "بنفاذ صبروصوت معذب " : يا باسل انا بقالى ييجى شهر كده حرام ٣ نقطةطمنى قولى الحقييقة ٣ نقطةانا بتعذب كده ٥ نقطةلو عايزة دكاترة تانيين اجيبهم بس طمنى ٣ نقطة
, باسل "بتأثر " : و**** مااراح يفيدوا بشى انت هون بافضل مشفى متخصصة بزراعة القلب بالعالم كله وهادول الدكاترة ما فى افضل منن و**** عم احكى الصدق ٣ نقطةخللى املك با **** كبير ولا تيأس ٣ نقطةراح تتعب شوى من الانتظار لكن **** بيفرجها ٤ نقطةادعيلها انت اانسان مؤمن وموحد ب**** شو تركت للتانيين ها ٢ نقطةيلا تعا معى ع البيت بدل تيابك وكل لقمة وتعا ع المشفى ٣ نقطةهى بالعناية .زززوممنوع الدخول ٣ نقطةماراح تفيق هلا ابدا ٤ نقطةيلا ٣ نقطة
, آسر : لا هستنى هنا٢ نقطة
, باسل : ما بيصير ٣ نقطةانت بقالك اسبوع على حالتك هى ٣ نقطةما بيصصير اسسمع الكلام البيت قريب من هون كتير راح نتمشى كمان ٣ نقطةيلا ٢ نقطة
, آسر : طيب اشوفها ونمشى ٢ نقطةاطمن عليها بس من بعيد
, باسل "بتحذير " : ماراح تفوت ٣ نقطةمن بعيد ٣ نقطة
, آسر : مش مشكلة بس اشوفها ٣ نقطة
, " أخذ صديقه ثم توجه للعنناية الفائقة ٣ نقطةكانت ترقد هناك ٢ نقطةرؤيتها كذلك لا تسر الناظر ابدا ٤ نقطةبينهما امتار ٣ نقطةولكن قلبيهما وروحيهما وااحدة تابى الانفصال والبعد٣ نقطةنظر لها آسر نظرة متلهفة راجية لها ان تتماسك ٣ نقطة"
, باسل : هلا شوفتها٣ نقطةيلا نمشى٣ نقطة
, آسر" يررفع ناظريه الى السماء" : يارب٤ نقطةاسترها٣ نقطة
, " غادر آسر بصحبة صديقه ٣ نقطةوصلا الى منزل بااسل القريب جدا ٤ نقطةدخلا ٢ نقطة"
, باسل : فوت يا آسر
, آسر : السلام عليكم ٣ نقطةبسم الله٣ نقطة
, باسل : هلا فوت بدل خدلك شاور وبدل تيابك وانا راح اطلب اكل من برة ٣ نقطةشو بتطلب ؟؟
, آسر : اى حاجة ٣ نقطةعن اذنك ٢ نقطة
, " اغتسل آسر وابدل ثيابه ثم صللى وخرج لباسل ليجده يقوم بتحضير الاكل ٣ نقطة"
, آسر : انا آسف بجد تعبت معايا
, باسل :شو هالحكى عيب عليك ٤ نقطةيلا تعا كلك شى
, آسر : مليش نفس و****
, باسل " يجذب يده ليجلس ": ما بيصير هيك عم تقتل حالك ٣ نقطة و**** اذا سية فاقت وشافتك هيك راح تقول بدلتولى زوجى٣ نقطة
, آسر : بس هى تفوق٣ نقطة
, باسل : بتعرف انا مستغربلك كتير يعنى ٤ نقطةصراحة ما كنت اتوقع انه تحب سمية كل هالاد ٤ نقطةانا بعرفك منيح اديش انت ما بتبين مشاعرك لحدا لكن تفاجئت بصراحة ٢ نقطةاللى كان يشوفك وقت ما تزوجتميرنا يقول انك ماراح تحب واحدة غيرها ٤ نقطةشو اللى صار ؟؟
, آسر"بتنهيدة " : اللى صار ٣ نقطةانه حبيتها معرفش ازاى ٣ نقطةكنت كل يوم اكتشف فيها حاجة جديدة ٣ نقطةحاجة تخليك متقدرش تستغنى عنها ٤ نقطةانا محبتش ميرنا فى يوم٣ نقطةز تقدر تقول ٣ نقطةانبهار٣ نقطةاعجاب باسلوب حياة ٣ نقطةمعرفش ."ثم نظر الى باسل " ٣ نقطةلكن سمية لا٤ نقطةعارف الحب اللى يخليك غصب عن مش بمزاجك تقع فيه ٣ نقطةلما يكون فيه هدف من الحب ده٤ نقطةلما تكونوا عايشين مع بعض كانكم بتبنوا بيت فى الجنة طوبة طوبة ٣ نقطةفتتحملوا اى حاجة تقابلكم ٣ نقطةويكون عندكم حاجة تربطكم كده زى ميثاق مقدس٤ نقطةالحب بينتهى لما تنتهى الرغبة ياباسل صدقنى ٤ نقطةلكن المودة والرحمة لا٣ نقطةودى اية من ايات **** "ومن اياتته ان خلق لم ازواجا لتسكنوا اليها وجعل بينكم مودة ورحمة " ٤ نقطةعلاقتى انا وسمية خاصة شوية لانها اتبنت على كده ٣ نقطةعلى الآية دى٤ نقطةسمية حطت اساسها عندها كده ٣ نقطةمش عايزنى احبها ليه ٣ نقطةوكيانى يتقلب لمما احس انها ممكن تفارق حياتنا ٤ نقطة"اكمل بتاثر واضح وصوت مكتوم " امنيتى دلوقتى انها تقوم وتشوف ولادنا ٦ نقطةتاخدهم فى حضنها زى اى ام٣ نقطةبس ٢ نقطة
, باسل " محاولا تالتخفيف عنه " : بتعرف شى ٣ نقطةياريت لين كانت ولد مشان زوجها مريم ٣ نقطةالا قللى مومعك صورة الهن انا ماشفتن لهلا ٢ نقطة
, آسر"بابتسامة باهتة " : معايا جوه ٣ نقطةكل يوم اختى واختها بيكلمونى فيديو عشان اشوفهم ٣ نقطةهيكلمونى بعد شوية ان شاء ****
, باسل : خلاص ٣ نقطةمشان شوفن ٢ نقطةيلا الاكل هيبرد وانا ما فيا حيل اقوم سخنه ٢ نقطةيلا سمى الله٥ نقطة
, " كانت بغرفة ابنها البعيد عنها منذ زمن ٤ نقطةجلست على كرسى ٣ نقطةثم اخذت تتأمل صورته المعلقة ٣ نقطة"
, ميرفت : سامحنى يا آسر ٣ نقطةمش قادرة احبها ٣ نقطةمش قادرة انسى قسوتهم ٣ نقطةمش قادرة ٥ نقطةسامحنى يا بنى ٤ نقطةربنا يردهالك بالسلامة وتعيشووا مع بعض وتربوا ولادكم ٣ نقطةيارب ولادكم متدوق اللى انا دوقته من زمان ٣ نقطةيارب يا آسر ٤ نقطةسامحنى يا حبيبى ٤ نقطة
, " بينما فى منزل آسر فالوضع كما هو٤ نقطة"
, مى : ملك قومى روحى الدنيا ليلت وعمرو زمانه راجع هلكان دلوقتى ٣ نقطة
, ملك "بتثاؤب " : طيب وانتى ؟؟؟
, مى : يوسف هيعدى عليا عشان نكلم آسر ٣ نقطة
, ملك : خلاص ماشى ٣ نقطةسلميلى عليه وطمنينى على سمية عشان خاطرى ٣ نقطة
, مى "ترتبت على كتفها " :حاضر يا حبيبتى ٣ نقطةقومى انتى ٢ نقطة
, " غادرت ملك المنزل ٢ نقطةواتى يوسف بعدها بقليل ٤ نقطةبينما آسر انتهى من طعامه ٣ نقطةثم جلس بالغرفة ٣ نقطةاتاه اتصاله المنتظر ٤ نقطة"
, مى : ازيك يا آسر عامل ايه؟؟؟
, آسر : كويس يا مى٣ نقطةالولاد عاملين ايه ؟؟
, مى : كويسين يا حبيبى ٣ نقطةمتقلقش رينا يرجعكم بالسلامة٢ نقطةويقوم سمية بالسلامة يا حبيى
, آسر "بتأثر ": يارب يا مى ادعيلها ب**** عليكى ٣ نقطة
, "هنا ظهر يوسف على شاشته ٣ نقطة"
, يوسف : يا عم ان شاء **** خير٣ نقطةانت فين ؟؟
, آسر : فى بيت باسل ٣ نقطةطمنى الشغل اخباره ايه ؟؟
, يوسف"محاولا النخفيف عنه " : متقلقش و**** تمام٣ نقطةعمرو **** يعينه هو وعمو احمد وانا بروح اساعدهم على اد ما اقدر اهم حاجة متحملش هم ٣ نقطةهووانت مش عايز تشوف عيالك يا بنى ؟؟
, آسر : هما فين وحشونى ٣ نقطة
, " اتت له مى تحمل ابنه ومى تحمل ابنته ٣ نقطة"
, يوسف : اهما يا سيدى شوفت عاملينلهم بيبى سيتر ٣ نقطة
, " كان آسر ينظر اليهما ولا يتكلم٣ نقطة تمنى ان يكونا بين احضانه الآن ولكن يكبران يوما عن يوم وهما بعيدان عنه وهو وسمية بعيدان عنهما ٤ نقطة"
, يوسف : ايه يا بنى اتخرست ولا ايه ٣ نقطة
, آسر : لا ٣ نقطةبس وحشونى يا يوسف نفسى اخدهم فى حضنى دلوقتى ٣ نقطة
, يوسف :**** يقرب البعيد ٣ نقطةبس الواد ابنك ده مبينيمش نعمة بالليل وبيهد حيلهم بالنهار ٣ نقطة
, آسر "بقلق " : يمكن تعبان ودوه للدكتور
, يوسف : ههههه متقلقش اوى كده ٤ نقطةهو الواد طالع مناكف لابوه ٣ نقطة
, آسر : **** يحفظهم ياارب ٤ نقطةالمهم شيلهم
, يوسف "مقاطعا " : ليه يا يا خويا شايفنى سوسن ٣ نقطة
, آسر : لا يا اهبل شايفك راجل ٣ نقطةباسل عايز يشوفهم ٢ نقطةلو مش عايز خلاص خللى مى تشيلهم ٣ نقطةواستنى انادى باسل ٣ نقطةباسل باسل ٤ نقطة
, يوسف "يتناولهم من مى ": يخربيت شيطانك استنى ٤ نقطةهاتى يا مى العيال دى ٢ نقطةده انا مشلتش محمود اد ماشيلتهم هاتى ٣ نقطة
, مى : ههههه ٢ نقطةطيب ٣ نقطة
, " جاء باسل الى آسر ٣ نقطة"
, باسل : خير ؟؟
, آسر : تعالى عشان تشوف الولاد٣ نقطة
, باسل "جلس بججواره " : عن جد؟؟؟ هات لشوفن ٢ نقطة
, " انهى آسر مكالمته مع يوسف ٤ نقطةاخبر باسل بانه سيذهب للمشفى ٣ نقطة"
, باسل : طيب انا راح ريح شو واجى ٣ نقطة
, آسر : ماشى ٢ نقطةسلام ٣ نقطة
, " توجه آسر للمشفى ليجدها على حالتها ٣ نقطةحاول ان يدخل لها ٣ نقطةادخلته الممرضة بعد محاولات عدة منه ٣ نقطةدخل آسر وجلس جلسته التى تدمى قلبه الما فى كل مرة٤ نقطةاشتاق لصوتها لنظرتها ٤ نقطةمسك يدها ثم قبلها ٤ نقطةواخذ يتكلم ويحكى لها عن اولاده ٥ نقطة"
, آسر : الولاد بيكبروا يوم عن يوم ٣ نقطةمحتاجينلنا هناك ٣ نقطةيوسف بيقوللى ان عمر طالع مناكف زيى ٣ نقطةانتى ايه رأيك ؟؟؟ ٣ نقطة"ثم اكمل بمرارة "٣ نقطةكلهم بيقولولى مش هترجعى معايا ٣ نقطةبس انا بقول لا هرجع واييدى فى ايدك ٣ نقطةهنرجع سوا مصر ونربى ولادنا ٣ نقطةكده ابأى مناكف ؟؟؟؟ "كانت تستمع اليه حينا ويختفى صوته مرة اخرى ٣ نقطةلكن مازالت قواها منهكة٣ نقطةولكنها ٤ نقطةوجد آسر من يضغط على يده ٢ نقطةبخفة ٤ نقطةنظر لها غير مستوعب ٣ نقطةخاف ان يتكرر ويقف قلبها كما حدث سابقا ٣ نقطةولكن لم يحدث شئ وازداد الضغط٣ نقطة"
, آسر "بلهفة يقبل يدها " : سمية ٢ نقطةانتى سمعانى ؟؟؟ ردى عليا ٣ نقطةسمية ٥ نقطةيارب ٣ نقطةانا هنادى الدكتور ٣ نقطة
, " غادر اسر سريعا واتى بالطبيب وقام بفحصها ٣ نقطة"
, الطبيب : انها بدأت تستعيد وعيها ٣ نقطةلكن لا تقلق٣ نقطةستكون بخير ٣ نقطةلكن مهلا من الذى سمح لك بالدخول ؟؟؟
, آسر "بحرج " : دخلت وحدى سيدى ٢ نقطة
, الطبيب "بحزم " : اتمنى الا تعيدها ٢ نقطةهذىا يؤثر عليها بالسلب ٣ نقطةعن اذنك ٣ نقطة
, " ظل آسر امام العناية يراقبها فقط ٣ نقطةيتمنى لو يدخل لها ويستشعر لمسة اناملها مرة اخرى ولكن لا جدوى ٣ نقطةاتى الصباح واتى معه باسل ٣ نقطةوجد آسر يجلس على كرسى يفرد رجليه اماما واضعا واحدة على الاخرى مكتفا يديه ومسندا رأسه على الحائط ٥ نقطةنائما ٣ نقطةايقظه باسل برفق٤ نقطةاستيقظ آسر ٣ نقطةنظر له ثم نظر الى سمية ٣ نقطةقم قام بتدليك رقبته ."
, باسل : اكيد بدها توجعك ٣ نقطة
, آسر "بتثاؤب " : روح طمنى عليها يا باسل ٢ نقطة
, باسل : ع فكرة دكتور جان قاللى ع اللى صار امبارح ٤ نقطةلا تقلق ٣ نقطةراح افحصها واجى
, آسر : ادخل معاك ؟؟؟
, باسل "بتعجب " : وين تدخل معى ؟؟لا ٣ نقطةما بيصير ٢ نقطةروح غسل وجهك هاد ع القليل
, آسر : طيب ماشى ٣ نقطة
, " ذهب آسر الى الحمام ٢ نقطةبينما كان هناك يفحصها ٤ نقطةشعرت به ٤ نقطةتحاول النطق الكلام الحركة اى شئ منذ زمن ٣ نقطةولكن بصوتها المختنق من تحت انقاض الاامها ٣ نقطةيأتى اسمه ٢ نقطة"
, سمية :٤ نقطة آسر٥ نقطة
, باسل " بدهشة " : انتى فقتى ٣ نقطةسمية عم تحسى فينا ٣ نقطة
, "لم ترد سمية وعادت الى سباتها مرة اخرى ٣ نقطةاتى آسر فقابله باسل على بابا العناية ٣ نقطةوكان يخرج مسرعا "
, آسر : انت خارج بسرعة ليه فى ايه ؟؟؟؟
, باسل : ولا شى ٣ نقطةبس سمة هلا قالت اسمك ٣ نقطةيعنى حاسة فينا ٢ نقطةراح نادى دكتور دانييل هلا ٣ نقطةماراح تفوت خليك هون عن اذنك ٣ نقطة
, " تركه باسل وغادر سريعا ٣ نقطةبينما ظلت عيناه الباسمتين الداعيتين لله عز وجل ان يحفظ سمية ٣ نقطةظل نظره متعلقا بها ٣ نقطةجاء دكتور دانييل وقام بفحصها ثم خرج ٤ نقطة"
, دانييل : لقد استقرت حالتها ولكن لم نعرف جيدا حتى الان مدى تقبل جسمها ٣ نقطة
, آسر : ازاى يعنى ؟؟؟؟
, دانييل : سنطمئن على كل شئ غدا ٣ نقطةاستئذنكم
, "وغادر دانييل ٢ نقطة"
, آسر "بعصبية " : انا مش فاهم حاجة فى ايه يا باسل .؟؟
, باسل : روق ٣ نقطةسمية حالتها احسن من قبل كتير بس المشكلة انه القلب لساه جسم جديد عليها يعنى ممكن جسمها يتعامل معه كدخيل ويهاجمه وممكن يتقبله
, آسر "بقلق " : يعنى ٣ نقطةالناس كلها كده ؟
, باسل : احنا بنحاول نقلل مناعتها مشان جسمها ما ينتج اجسام مضادة كتير ويهاجم القلب ٢ نقطةمشان هيك لازم نستنى لنحدد وضعها بكرة ٢ نقطةبس اطمن ٣ نقطةتقدر تفوت تطمن عليها على فكرة ٣ نقطة
, آسر "بلهفة " : بجد ؟؟
, باسل "بابتسامة " : اى ٢ نقطةبس البس ماسك ٢ نقطةهى غرفتها متعقمة بطريقة خاصة ٣ نقطةعلى فكرة ٣ نقطةسمية نجت باعجوبة ٢ نقطةبمعجزة عن جد٣ نقطة
, آسر : طيب ٢ نقطةعن اذنك ٢ نقطة
, " دخل آسر لها ٤ نقطةواقترب منها بسرعة ٣ نقطةومسك يدها ٢ نقطةشعرت به ٤ نقطةانها لمسته الخاصة ٣ نقطة"
, سمية "بصوت ضعيف لا يسمع " : ٢ نقطةآ٢ نقطةسر ٣ نقطةآسر ٢ نقطة
, آسر "يقبل رأسها بدموع وبلهفة " : نعم يا روح آسر ٢ نقطةانا هنا ٣ نقطةسمية ٤ نقطةحمد لله على سلامتك ٣ نقطةوحشتينى ٢ نقطةالحمد لله يارب
, " فتحت سمية عيناها ببطء شديد ٣ نقطةوبألم ٢ نقطةفتحتهم مرة اخرى لترى سر حياتها ووجودها ٣ نقطةلتشفى المها برؤيته ٣ نقطةهو فقط٣ نقطةلم تعد تقوى على غياب صورته عن عينيها برغم استوطانها بقلبها وعقلها واحلامها ٣ نقطةولكنها افتقدته ٣ نقطةلم يتكلم ولكن اسكتته عيناها ٣ نقطةتلك النظرة البريئة الحانية ٣ نقطةتلك التى تسلبه من نفسه ليصبح اسير حبها وسحرها٢ نقطةاشرقت شمس حياه من جديد بعد ان افل ظلام ليل طويل ٣ نقطةها قد عادت شمس ربيعه مرة اخرى ٣ نقطة قال بتمهل كانما يحاول استيعاب ما يحدث٢ نقطة"
, آسر"بصوت معذب ومتلهف " : سمية ٢ نقطةوحشتينى ٣ نقطةاوى٣ نقطةاخيرا ٣ نقطة الحمد لله زززاحمدك يارب ٢ نقطةالحمد لله
, " ترك يدها ثم خر ساجدا شاكرا لله عز وجل ٣ نقطةباكيا ٣ نقطة
, "
, سمية "تبلع ريقها بصعوبة " : ٣ نقطةو.ولادى٤ نقطةامم٣ نقطةاااه٣ نقطة
, آسر "يقترب منها و يملس على رأسها ": فى مصر يا حيبتى وكويسين الحمد لله ٤ نقطةمتتكلميش الكلام غلط
, " نظرت له سمية بتساؤل٣ نقطة"
, آسر "بابتسامة باهتة " : انتى فى المانيا ٣ نقطةعملتى العملية خلاص٢ نقطةوان شاء اله تنجح ٣ نقطةمعدش فيه تعب تانى ولا فراق٢ نقطة
, "نظرت له سمية بابتسامة جاهدت على رسمها ٤ نقطة"
, آسر : حاسة بايه ؟؟؟ تعباننة ؟؟؟ انادى الدكتور ٣ نقطةحاسة يوجع ؟؟؟
, سمية : تؤ٢ نقطةاشو٢ نقطةاشوفهم٣ نقطة
, آسر : حاضر ٢ نقطة
, سمية " نظرت له بحب جارف من بين المها " : وحشتنى ٣ نقطةاوى٢ نقطةحبيبى ٢ نقطة
, " قبل آسر رأسها ٣ نقطةوتساقطت ادمعه ٢ نقطةوقال بصدق شديد وشوق ٢ نقطة"
, آسر : ياااه كنت فاكر مش هسنعها تانى ٤ نقطةوحشتينى يا سمية ٢ نقطةربنا ميحرمنيش منك٥ نقطة
, " اراها صور طفليها ٣ نقطةتساقطت دموعها ٣ نقطة"
, آسر : شايفة حلوين ازاى ٢ نقطة؟
, سمية"من بين دموعها " : امم٣ نقطة
, آسر "يكفكف دمعها ": ابوس ايدك كفاية دموع وعياط ٣ نقطةخلاص٣ نقطةكلها يومين ونروح لهم بس انتى شدى حيلك٣ نقطةماشى ٢ نقطةريحى انتى دلوقتى وانا جمبك اهه ٣ نقطةهاتصل بيهم اطمنهم واجيلك ماشى ٣ نقطة
, "قبل رأسها ثم غادر ٥ نقطةاغمضت عينيها ولكن قلبها وامومتها لم تنخمد نار اشياقهما لطفليها ٣ نقطةتتمنى لوا ان بامكانها ان تغادر سريعا لتحتضنهما وتستنشق عبق المسك ٣ نقطةولكنها ايام وستراهم حتما ايام ليست اكثر ٣ نقطةاتصل آسر بمصر واخبرهم وطمأنهم على سمية ٣ نقطةكان الجميع فى دهشة وفرح ٢ نقطةلم يصدق خليل واخذ يستحلف آسر ان يخبره الحقيقة ٣ نقطةواقتنع اخيرا٣ نقطةوخر ساجدا هو الآخر ٣ نقطةلم يغفل آسر عن شكر ربه ٣ نقطةوتذكر الاية " واذا وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنْبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَنْ لَمْ يَدْعُنَا إِلَىٰ ضُرٍّ مَسَّهُ ۚ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ " ٣ نقطةاجرى اتصالا هاتفيا بالبنك وامره بتحويلمبلغ الى دار الايتانم ومشفى السرطان ٣ نقطةدخل اليها مرة اخرى ٣ نقطةكانت نائمة ٢ نقطةاخذ يتلو القرىن بجوارها ٣ نقطةانقضت ايام ٣ نقطةوصحة سمية تتحسن ببطء شديد .فيدأت تتكلم .ززلكن ليس كثيرا ٣ نقطةذات يوم كان معها ٣ نقطة"
, سمية طبصوت ضعيف متقطع وبصعوبة " : عايزة اشوف الولاد يا آسر٣ نقطةعشان خاطرى ٣ نقطةاتصل بيهم
, آسر : يا سمية الجماعة مش هيبطلوا كلام معاكى وانتى عارفة كده غلط٢ نقطةما انا بسجلل المكالمة وبوريهملك ٢ نقطة
, سمية طتشد على يده " : عشان خاطرى ٢ نقطةاتصل بنعمة ٢ نقطةمحدش هيكون هناك ٤ نقطةعشان خاطرى
, آسر "يقبل يدها " : حاضر يا بابا٣ نقطةهاتصل بيها واشوف٤ نقطةبس مش دلوقتى هما نايمين والوقت متاخر فى مصر ٣ نقطة
, " نظرت له بحب شديد ثم ابتسمت بامتنان٤ نقطة"
, سمية : هينقلونى الاوضة امتى؟؟
, آسر : مش دلوقتى خالص لما نطمن الاول ٢ نقطةنامى دلوقتى
, سمية"تتكلم بصعوبة " : .حاسة انى بقالى زمن مشفتكش ٣ نقطةكل لما اكون معاك يا آسر مش عايزة اغمض عينى٣ نقطةتفوت لحظة مشوفكش٣ نقطةفيها
, آسر "يقترب منها " : عارفة لولا البتاع اللى هما ملبسينهولى ده كنتى عرفتى انتى وحشانى اد ايه ٤ نقطةعينيكى وضحكتك ونظرتك وهمستك لمستك ٤ نقطةصوتك٤ نقطةكل حاجة وحشانى ٢ نقطة
, سمية "بخجل " : عارف٣ نقطةكنت كل يوم معايا ٣ نقطةعينك مبتفارقنيش ٣ نقطةوصوتك جوايا ٣ نقطةكنت معايا مفارقتنيش لحظة٢ نقطةربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك
, آسر " يقبل رأسها " : ولا منك ٣ نقطةمامى بأى ريحى عشان دكتور دانييل هييجى ماسكلى مشرط دلوقت ههههه كفاية المرة اللى فاتت٢ نقطة
, سمية "بابتسامة " : ٤ نقطةتحكيلى حدوتة٣ نقطة
, " استسلمت سمية للنوم تحت نبرات صوت آسر التى تعطيها الامان٢ نقطةللمسته التى تعطيها الدفء٣ نقطةبينما كانت نعمة فى المنزل ٢ نقطةمعها مها فقط ٣ نقطة"
, مها : طيب انا هروح يا نعمة ٢ نقطةعايزة حاجة يا بنتى
, نعمة ك سلامتك يا مها هانم
, مها : انا عارفة اننا تقلنا عليكى اوى ٣ نقطةبس و**** آسر مراضى يروحوا عن حد ٢ نقطةبيقول ده بيتهم ميخرجوش منه ٣ نقطةوباين انه بيثق فيكى اوى لدرجة انه يخليكى مع الولاد ٣ نقطةمعلش يا بنتى ٣ نقطةهما خلاص سمية تتسترد صحتها وهييجوا على طول ٣ نقطةتقللنا عليكى
, نعمة"بابتسامة " : يا ست مها متقوليش كده ٣ نقطةدى دكتورة سمية جمايلها عليا من زمان اوى وحتى لما جيت هنا حسيت انى بين اهلى ٣ نقطةاكرمونى اوى ٢ نقطةدى دكتورة سمية خلتنى اقدم فى المعهد اللى هنا عشان يكون معايا شهادة اتسند عليها ٤ نقطةوماشاء **** و**** حاسة الولاد زى عيال سامية اختى بالضبط ٣ نقطةربنا يرجعهم بالسلامة ويقرب البعيد يا ست مها ٣ نقطة
, "غادرت مها منزل ابنتهاا٣ نقطةبينما ظلت سمية مع ******* ٣ نقطة"
, نعمة ك انتو مالكم سهرانين النهاردة ليه كده دى الساعة 12٣ نقطةناموا بأى ٣ نقطةماما سمية هتزعل ٢ نقطةيلا نغنى ٣ نقطةدى حبيبة امها يا خواتى بحبها ٣ نقطةولا عتزعل يا سى عمر ؟؟؟
, "هنا اتاها اتصل تليفونى من آسر ٢ نقطة"
, نعمة : السلام عليكم
, آسر كوعلبكم السلام ٣ نقطةازيك يا نعمة ؟
, نعمة : آر بيه ؟؟
, آسر : ايوة يا نعمة انا ٢ نقطةالولاد عاملين ايه ٣ نقطةالسخونية راحت
, نعمة : كويسين اوى ماشاشء **** ٣ نقطةالحمد لله الدكتور قال انها بس عشن التطعيم اللى كان من يومين ده٣ نقطةبس هما دلوقتى كويسين اوى ٣ نقطةوحتى كمان مش راضيين يناموا ههههه عمالين يلاغوا فى بعض ٣ نقطةوبنغنى مع بعض ٢ نقطة
, آسر "بارتياح " : الحمد لله ٤ نقطةطيب انا هاتصل بيكى بعد ربع ساعة كده ٢ نقطةان شاء **** ٣ نقطةسمية عايزة تشوفهم ٣ نقطةه
, نعمة : بجد يا آسر بيه ؟؟؟ يعنى هى بتتكلم ؟؟
, آسر : يعنى شوية٣ نقطةبس الدكتور مانعها الكلام عشان غلط ٢ نقطةهتعرفى تعملى الكاميرا بتاعة اللاب ؟؟؟
, نعمة : ايوة هعرف يا آسر بيه ٢ نقطةالحمد لله استفدت حاجة من المعهد اهه
, آسر : هههه طيب يا نعمة ٢ نقطةروحى اعمليها وانا هدخل لسمية دلوقتى ٣ نقطةمع السلامة ٣ نقطة
, " دخل لها زوجها كانت مغمضة العينينزززتتلوا سورا من القرآن ز٣ نقطةاحست بشذا عطره ٣ نقطةفتحت عينيها بابتسامة ٣ نقطةثم صدقت ٣ نقطة"
, آسر : انا كلمت نعمة وهنشوفهم دلوقتى
, سمية "بدهشة " :بجد ؟؟
, آسر : امم٣ نقطةهتكلميهم وهيسمعوكى ٢ نقطة
, سمية "بدموع وصوت ضعيف " :نفسى اخدهم فى حضنى
, آسر : قريب يا حبيبى ان شاء **** ٢ نقطةوبعدين احنا قولنا ايه عياط لا صحتك يا سمسم٣ نقطة
, سمية "تتنهد " :ماشى ٢ نقطةآسر ٢ نقطةانت سلملتى عليهم٢ نقطةلما اتولدوا؟؟؟؟ ؟؟
, آسر : ايوة٣ نقطةوكمان جبتهملك العناية هناك
, سمية"بصوت ضعيف متقطع " : كنت حاسة ٣ نقطةبيهم ٢ نقطة:ان نفسى احضنهم ٣ نقطةواشم٢ نقطة ريحتهم ٤ نقطةبس مكنتش قادرة حاولت بس ماقدرتش
, آسر "يقبل رأسها " : اللى راح يتعوض ان شاء **** مدام قومتى بالسلامة٣ نقطةهاتصل بنعمة استنى
, ٢ نقطة
, " اتصل آسر بنعمه ٢ نقطةالتى قامت باعداد المطلوب منها ٣ نقطةاتصل آسر بالحاسوب عن طريق هاتفه الذكى ٤ نقطةتلقى الهاتف صورهم المباشرة٣ نقطةكانا نائمين على سرير واحد ٣ نقطةهادئان ٣ نقطةما ان رأتهما حتى اهمرت دموعع اشتياق الامومة وانفجرت ينابيع الحنان والعطف بها ٤ نقطة"
, سمية"بتأثر شديد " : عمر٣ نقطةمريم٣ نقطةيارب اشوفك يا عمر زى عمر بن الخطاب وعمر بن عبد العزيز ٣ نقطةيارب اشوفك زى السيدة مريم العذراء يا مريم ٣ نقطةيارب اشوف فيكوا العدل والنقاء والطهر والايمان ٣ نقطةيارب ٢ نقطة
, آسر : نعمة قربى الكاميرا منهم شوية .
, "قربت نعمة كاميرا الجهاز من كليهما ٣ نقطة"
, آسر "بثقة ": شايفة لون عين مريم ٣ نقطةزى مين ٣ نقطة؟؟
, سمية " نظرت له ٢ نقطةبحب شديد ٢ نقطة"
, سمية :زى حبيبى ٣ نقطة
, " كانت اعين آسر تتميز بلونها الرمادى ٣ نقطةوبحدة ايضا ٢ نقطة"
, آسر : بس فيها برائة عين سمية ونظرتها ٣ نقطة
, سمية : وعمر ؟؟
, آسر : لونهم اسود ٣ نقطةباين عليهم محبوش يزعلوا حد فينا ٣ نقطةبس هما زعلونى اكتر ٢ نقطةشايفة شعرهم وكمان عيونعم الواسعة ٣ نقطةتؤتؤ متفقناش على كده هههه٣ نقطة
, سمية "باستغراب مازحة "ليه بس٤ نقطةدول عيالك بردو ٣ نقطة
, آسر "مازحا ": الواد هيكون راجل وليه قصة مش شايفة شعره عامل ازاى ٢ نقطةطيب مريم بنت ٤ نقطةمش مشكلة٣ نقطةلكن شوفى الولا٣ نقطةوكمان ايه يوسف بيقول عليه مناكف باين عليه هيتعبنا جدا فى تربيته ٥ نقطةبس هتقدرى عليه زى ما قدرتى على اللى خلففوه صح ؟؟؟
, سمية "تنظر لطفليها " : هربيهم معاك٢ نقطةيا ىسر ٣ نقطةهنربيهم سوا ونقدر عليهم سوا ٢ نقطةمش هنسيهم ابدا ٤ نقطةوحشتونى يا حبايب ماما٤ نقطةنفسى اخدكم فى حضنى دلوقتى٤ نقطة
, "كانما شعرا بوالديها ليطلقا بعض الاصوات التى تعبر عن ارتياحهما وسعادتهما ٤ نقطة"
, آسر : طيب يا نعمة ٢ نقطةخلاص ٣ نقطةبكرة ان شاء **** هكلمك٢ نقطةوياريت تنيمى الولاد الوقت اتاخر جدا عندكم ٢ نقطة
, نعمة : حاضر يا آسر بيه ٢ نقطةحمدلله على سلامتك يا دكتورة
, سمية : **** يسلمك يا نعمة ٤ نقطةخدى بالك منهم ٣ نقطةدول روحى يا نعمة عشان خاطرى
, نعمة ك متقلقيش و**** فى عنيا ٤ نقطةمع السلامة ٣ نقطة
, " اغلقا الاتصال ٣ نقطةثم بدات دموع سمية مجددا٢ نقطة"
, آسر "بنفاذ صبر ": يووه بأى احنا قولنا ايه ٢ نقطة
, سمية " بألم " :الحمد لله ٢ نقطةاحمد لله ٣ نقطةبس هما وحشونى كان نفسى اخدهمفى حضنى اول ما تولدو٢ نقطةوارضعهم واحسب يهم زى اى ام٣ نقطةبس الحمد لله "ثم نظرت لأسر مبتسمة " الحمد لله ان انا شوفتهم ٤ نقطةوان شاء **** هنرجع لهم صح ٣ نقطة
, آسر "يقبل رأسها " : صح يا حبيبتى ٣ نقطة
, " مرت الايام وقبل جس\د سمية القلب ٣ نقطةولكنها مازالت فى مرحلة النقاهة والحذر ٣ نقطةكان آر لا يفارقها كظلها.ز٢ نقطةيبيت معها يهتم بها ٤ نقطةيمرضها ٢ نقطةويطمئن على عمله من خلال عمرو وينجز الاخر من خلال الهاتف او الحاسوب٣ نقطةوانتقلت الى غرفتها العادية ٣ نقطةذات يوم اذن لها الدكتور بالحركة ٥ نقطة"
,
, آسر : يلا يا حبيبتى نقوم نتمشى زى ما قال الدكتور
, سمية : خايفة ٣ نقطةمقدرش٣ نقطة
, آسر : ليه عاملة العملية فى العمود الفقرى ههههه
, سمية : هههههه ٤ نقطةبجد و**** حاسة انى دايخة ورجلى مش هتشيلنى ٣ نقطة
, آسر "بدهشة مصطنعة ": ايه ده انتى حامل ؟؟؟٣ نقطةمن امتى ؟؟؟؟
, سمية " تضربه على كتفه " : بطل هزار بأى
, آسر"يمد يده لها " : ههههه طب يلا يا حبيبى ٢ نقطةمتخافيش ٣ نقطة
, " نهضت سمية بصعوبة٣ نقطةثم بدأت تتحرك ٣ نقطةكان بجوارها يحتضنها بيد ويمسك بيدها مسندا اياها بالاخرى ٣ نقطةخطت بضعا من الخطوات ثم شعرت بدوخة والم ٢ نقطةفااستندت على كتفه "
, سمية : كفاية كده بكرة نكمل ٣ نقطة
, آسر : يا كسلانة ماشى ماشى يلا عشان تتعشى ٣ نقطة
, سمية : مش عايزة ٢ نقطة
, آسر " مقاطعا بصرامة " : اسكتى خالص مفيش تنشيف دماغ تانى تعبتينى يا شييخة
, " ساعدها آسرفى الوصول الى سريرها ثم فردت جسدها عليه ٢ نقطةاتى آسر بعشاءها واطعمها اياه ٣ نقطة"
, سمية : الحمد لله ٣ نقطةكه كفاية
, آسر : هههه طيب ماشى ٢ نقطةعلى العموم نروح بس هحشيكى بط وحماام وفراخ باى وكوارع .
,
, سمية :الحمد لله اننا مطولين هنا ههههه
, آسر "ينظر لها بعمق ٣ نقطةقائلا بحنان واضح ": يخليلى الضحكة وصاحبتها
, " اخفضت سمية رأسها خجلاوشبكت اصابعهاا ببعضها بتوتر ٢ نقطة ثم قالت بصوت منخفض "
, سمية : آسر ٣ نقطةممكن ٣ نقطةيعنى ٢ نقطة
, آسر "يجلس بجوارها على السرير ويمسح على شعرها "
, آسر : خير ؟؟؟
, سمية " تنظر له بحب وشوق " : وحشنى حضنك اوى٢ نقطةعايزة انام على صدرك زى زمان ٣ نقطة
, آسر "يقبل رأسها ويهمس لها قائلا " : من عينى ٣ نقطةبس ايه المقابل ؟؟
, سمية " نظرت لها بابتسامة " : تانى ؟؟ مقابل ؟؟
, آسر "يغمز لها بخبث " : هههههه لما نروح هاخده منك ٣ نقطةمراعى اللظروف اهه ٣ نقطة بس معنديش حاجة ببلاش
, سمية : هههههه ماشى٢ نقطةبس اقفل الباب كويس لحد من الدكاترة ولا الممرضين يدخل
, آسر : ميدخلوا ٣ نقطةهو انا هعمل حاجة ٢ نقطةدى حضرتك نايمة بالبيجاما الكاستور هههههه
, " نامت سمية بين احضان زوجها مرة اخرى كانها تريد ان تثبت لنفسها انها بحقيقة وليست خيال٣ نقطةانها فعلا قد تعافت ورات اولاها وها هى مرة اخرى بين احضانه ٣ نقطةزانقضت الايام سريعا ٣ نقطةوحان موعد عودتهما٣ نقطةعادا اى ارضهما ٣ نقطةمصر ٣ نقطةلم يخبرا احد ٤ نقطةوصلا مطار القاهرة فجرا ٤ نقطة توجها الى منزلهما ٣ نقطةمباشرة ٣ نقطةوصلا المنزل ٣ نقطةالوقت مبكر جدا لم يستيقظ احد بعد ٤ نقطةنزل آسر اولا ٣ نقطةبقيت سمية بسيارتها تتامل المنزل ٣ نقطةانتبهت للباب يفتحه آسر ثم يمد يده لها٤ نقطة"
, آسر "مبتسما " : يلا ٣ نقطة
, سمية "بابتسامة غير مصدقة ما يحدث " : هشوفهم ؟؟٣ علامة التعجب
, آسر " يقبل رأسها " : اكيد ٦ نقطة
, " نزلت سمية من سيارتها وآسر ممسكا بها ٣ نقطةفهى ما زالت لم تسترد عافيتها كاملة ٣ نقطةفتح آسر باب منزله ٤ نقطة"
, آسر : حمد لله على السلامة ٣ نقطةنورتى ٢ نقطة
, " تجولت سمية بنظرها ارجاء بيتها ٣ نقطةتركت يده ٣ نقطةثم سارت ببطء ٢ نقطةتوجهت نحو السلم ٤ نقطةنظرت لاعلى ٣ نقطةثم نظرت له بابتسامة مليئة بالشوق ٣ نقطة"
, سمية : فى اوضتهم صح ؟؟
, " اقترب منها آسر ثم همس لها بحنان ٣ نقطة"
, آسر : من يوم ما جم وهما فوق وهما هنا ٤ نقطةوبعدين اوعى تسيبى ايدى تانى ٣ نقطة
, " وحملها آسر كما اعتاد ٤ نقطة"
, سمية : هههه كبرنا خلاص على الحركة دى ٣ نقطةمبأناش لوحدنا ٥ نقطة
, آسر : كبرنا ده ايه ٤ نقطةدى حياتنا بدأت ٢ نقطةوبعدين حتى لو بأى عندنا احفاد ان شاء **** ٢ نقطةهفضل اشيلك ٣ نقطةبس اوعى تتخنى انا بقولك اهه
, سمية "مشاكسة وتعلق يدها برقبته " : لا انا هتخن ٣ نقطةوجدا كمان ٣ نقطةبأيت ام بأى .
, آسر : ههههه طب انا راضى بذمتك٣ نقطةروحى بصى فى المراية ٣ نقطةمفيش امل انك تتخنى ابدا ٣ نقطةطول عمرك هتفضلى عيلة ٢ نقطة
, سمية طبغضب مصطنع " : انت اللى عجوز
, آسر " ينظر لها بمكر " : عجوز اها ؟؟؟٢ علامة التعجب٣ نقطةطيب بكرة نشوف ٣ نقطةاستنى عليا بس يومين ٣ نقطةبس ايه رايك لما
, " ولم يكمل آسر كلمته ولكن قربها منها ٣ نقطةحتى صارت انفاسه تلفح وجهها ٣ نقطةتوترت سمية من هذه الحركة جدا ٢ نقطة"
, سمية "بارتباك وخجل شديد " : نزلنى ٥ نقطةيعنى ٢ نقطةاوضة الولاد اهه ٢ نقطةآسر مينفعش كده ٢ نقطة
, " لم يستجب لها ولكنه قربها أكثر ٤ نقطةزفى هذه اللحظة خرجت نعمة من غرفة طفلاها ٣ نقطةاستيقظت لتوها وخرجت زززكانا امام باب الغرفة مباشرة ٣ نقطةسمعت سمية صوت الباب وكذلك آسر ٣ نقطةنظرا اليها ٢ نقطةالجم الخجل سمية ولن الثقة والتسلية كانا حليفى آسر٣ نقطةاما نعمة ٣ نقطةفتحت عينيها لتراهم .ززشعرت انها تخيلات٣ نقطةفركت عينيها جيدا ٢ نقطةثم عاودت النظر ٢ نقطة"
, نعمة "بخضة ": بسم **** الرحمن الرحيم ٣ نقطة>ستور ٤ نقطةاعوذ ب**** من الشيطان الرجيم٢ نقطة
, سمية "بخجل شديد تهمس له " : نزلنى ٢ نقطةعيب ٢ نقطة
,
, "انزل آسر سمية بينما نعمة على حالتها ٣ نقطةتوجه لها آسر بالحديث ٢ نقطة"
, آسر طبابتسامة " : ايه يا نعمة مالك ؟؟؟
, نعمة"ببصدمة " : دكتورة سمية ؟؟؟ حضرتك انت ىزززهنا يعنى جيتى ؟
, سمية "بابتسامة " : ازيك يا نعمة ٢ نقطة
, نعمة "بدموع " : وحشتينا و**** حمد لله على سلامتك ٢ نقطةو**** البيت كان وحش اوى يا دكتورة
, سمية "بتأثر " : كان جنة باللى فييه يا نعمة ٢ نقطة
, آسر : رروحى باى يا نعم حضرى الفطار ٢ نقطة
, نعمة : حاضر يا بيه ٣ نقطةحمد لله على سلامتم **** ميحرمناش منكم ابدا ٣ نقطةعن اذنكم ٣ نقطة
, " غادرت نعمة ٢ نقطةفتحت سمية باب غرفة طفليها ٢ نقطةظلت واقفة .زلم تدخل ٣ نقطةنظرت سمية للطفلينن ٣ نقطةكان كل منهما بسريره ٣ نقطةمتجاورين ٣ نقطةنظرت بشوق بلهفة بعدم تصديق٣ نقطةلم تفعل شئ سوى انها خرت ساجدة لله عز وجل ان من عليها برؤيتهما ٣ نقطةكان خلفها يراقبها ٤ نقطةدنا منها ززوانحنى ٢ نقطةرففعت سمية رأسها واعتدلت وكانت دموعها على وجنتيها ٥ نقطةامسكها آسر من كتفيها ونهضا٢ نقطةزقبل رأسها ٣ نقطة"
, آسر"يمسح وجهها بيجيه " : اول حضن ليكى مينفعش يكون معاه دموع٥ نقطةهيحسوا بيها ٣ نقطة
, " اقتربت سمية من طفليها زززحملت ابنتها ٣ نقطةاخذت تنظر لكل شئ بها ٣ نقطةتتاملها بشوق ولهفة شديدين ٢ نقطةقبلت رأسها وضمتها الى صدرها كانت كالظوىن التائه فى الصحراء الذى وجد اخيرا نهر الماء العذبزززكانت كالتائه الغريب الذى عاد الى دياره اخيرا بعد يأس وانتظاار٢ نقطةزاخذت تستنشق عبق مسكها ٤ نقطةكانما تحاول ان تختزنه بين انفاسها ٣ نقطةان تعوض ما فاتها معهم٣ نقطةنظرت لآسر ٣ نقطةبحب ٣ نقطةكان يحمل ابنه وينظر لها ٣ نقطةبابتسامة رضا ٥ نقطةجلست سمية على اريكة قريبة ٣ نقطةاقترب آسر منها ٤ نقطةثم جلس بجوارها ٣ نقطةاحتصنت ابنتها بيد ثم مدت له اليد الاخرى ززط
, سمي : هات عمر يا آسر ٤ نقطة
, آسر ك هيكوانوا تقال علكى هما الاتنين ٣ نقطة
, سمية "بابتسامة ": لا ٣ نقطةعايزاهم يكونوا فى حضنى هم االاتنين .
, "ناولها آسر ابنه برفق ٣ نقطةاجتذبتهم الى احضانها المتلهفةزززالى امومتها اهايم بهما ٣ نقطةاستكانا بين احضانها زززكانما يبثان لها شوقهما واحتياجهما الشديد لها ٤ نقطةكان يراقبها ٣ نقطةبسعادة شديدة اخيرا تحقق حلمه ٣ نقطةهى بجانبه بين احضالمتشوقة الى ححنانها النهما اولادهما٤ نقطةمالت سمية قليلا ليضمها آسر بين احضانه بكلتا يديه ٤ نقطة"
, سمية "بسعادة شديدة " : الحمد لله اخيرا زززبين حضنى اولادى واحنا بين حضنك ٤ نقطةربنا يخليك لينا وميحرمناش منك ٣ نقطة
, آسر طيتنهد بارتياح " : ولا منكم ٤ نقطةيلا بأى عشان تريحى ٣ نقطةاالمجهود غلط عليكى
, سمية : "باستعطاف " : لا خلينى معاهم شوية ٤ نقطةانا ماصدقت يكونوا بين حضنى يا آسر ٤ نقطة
, آسر "مازحا " : كترت كلمة لا فى كلامك يا سمية ٤ نقطةدى الطاعة ولا من لقى عياله نسى جوزه ٢ نقطة
, سمية " بحب " : عارف انا بحبهم قبل ما اشوفهم ليه ؟؟؟كان نفسى يكون عندى ***** ليه ؟؟؟ عشانك انت ٤ نقطةعشان هيككونوا ولادك انت ٣ نقطةحتة منك انت اللى كانت جوايا ٣ نقطة"ثم نظرت لطفليها " ٢ نقطةحبيتهم عشانك انت
,
, آسر : طيب يلا ٣ نقطةعشان متتعبيش٣ نقطةعشان خاطرى
, سمية : طيب هناخدهم يناموا معانا ٢ نقطةها ؟؟
, آسر " ينظر لها باستسلام " : ماشى يا سمية ٢ نقطةانا عارف انه هييجى على دماغى ٢ نقطةيلا ٣ نقطةبس هاتى اشيلهم ٢ نقطة
, " انقضى الوقت سريعا وعلم الجميع ببر رجوعهما فسعدوا سعادة بالغة ٢ نقطةتحولت حياة سمية من الالم والفراق والحزن الى الفرح والسعادة ٤ نقطةانقضت الايام وكذلك الشهور والسنوات ٣ نقطةزصار عمر طفليها الىن خمس سنوات ٣ نقطةكانت بيو م الجمعة تجلس بالحديقة مستندة على شجرة كبيرة ٢ نقطةمعها ابنتها مريم ٢ نقطة ."
, سمية : يلا حبيبو ماما٢ نقطة سمعى ٢ نقطة
, مريم : بث الثورة دى ثعبة٣ نقطةبلبخبط فيها ٣ نقطة
, سمية : ههههههه ما هى طول ما هى ثور هتكون صعبة ٣ نقطةيلا بس سمعيها ٢ نقطةعشان فى مفاجاة هقولك عليها
, مريم "بفرحة ": بكد مامى ٢ نقطةتيب ٢ نقطةقولى ٢ نقطة
, سمية : تؤتؤ٣ نقطةلما بابا وعمر ييجوا من الصلاة ٢ نقطةسمعى يلا ٢ نقطة
, مريم : حاضر ٢ نقطة
, " وبدات مريم فى تسميع القرآن الذى انت سمية حريصة على ان يتموا حفظه باسرع وقت هى واخيها ٣ نقطةوآسر ايضا فكانا يخصصان لهما جزء من وقتهما يوميا لهما وايضا قاما باعداد جدول ليساعدهما على ذلك ٣ نقطةانتهت مريم من تلاوة سورة الذاريات٤ نقطة"
, مريم "بتنهيدة " :خلثت خلااااااااااااااااااااث ٢ نقطة
, سمية "تقبلها بحب ": برااااااااااااافو٤ نقطةيلا نقول جزاكى
, سمية / مريم : جزاكى ٣ نقطةجزاكى جزاكى **** خيرا ز٢ نقطةولنا ولكى ان شاء **** الجنة ٣ نقطة
, " هنا قدم آسر ممسكا بيده بعمر ابنه ٢ نقطة"
, آسر : آآآآمين ٣ نقطة
, "وركض عمر نحو والدته ٣ نقطةوجلس آسر بجوار سمية ٤ نقطة"
, سمية : ههههه تقبل **** ٢ نقطة
, عمر : مامى خللى مليم تدينى العلبية بتاعتى
, سمية : تعالى بس قوللى عمو الشيخ عمل معاك ايه النهاردة
, عمر "بضجر " : اوووف يا مامى خليها تدينى العلبية وانا اقولك الشيخ قال ايه ٣ نقطة
, سمية "بدهشة " : يا حبيبى العبوا مع بعض ٣ نقطةآسر ٣ نقطةابنك بيتشرط عليا ٢ نقطة؟؟؟
, آسر "يغمز لها بخبث " : زى ابوه ٣ نقطةبس يارب يفضل كده على طول ٣ نقطة
, " ابتسمت سمية بخجل ثم اخفضت ناظريها"
, مريم : مامى٤ نقطةقولى المفاكأة ٣ نقطة
, آسر "باستغراب " :مفاجئة ايه يا مريوم ؟؟؟
, مريم " وهى تلعب مع اخيها " : معرفس٣ نقطةهو انا هخللى مامى تقولها وانا اعرفها ٣ نقطةكنت اقولها مامى قالت لما ابى وعمر ييجوا ٣ نقطةثيب يا عمر عروثتى ٣ نقطة
, آسر "ينظر لسمية ": مفاجاة ايه ؟؟؟
, سمية " بابتسامة " : خطوبة مالك ونغم بكرة
, آسر "بنصف عين " : ما انا عارف ٣ نقطةغيرها ٣ نقطةفى ايه .
, سمية : هههههه هقولك٣ نقطةهيكون عندنا حد تانى ٢ نقطة
, آسر : ازاى يعنى ؟؟؟
, سمية "بخجل " :يعنى ٣ نقطةيعنى ٣ نقطةهيكون عندنا بعد 8 شهور حد تانى .
, آسر "غير مصدق " : يعنى انتى حامل ؟؟
, سمية " بابتسامة خجلى " : ايوة ٣ نقطة
, " احتضنها ىسر بقوة ٣ نقطةوقبلها ٣ نقطة"
, سمية "بصوت منخفض ": مش قدام الولاد ٣ نقطة
, مريم : مامى بتعيتى ؟؟؟ واد يا عمر مامى بتعيط وبابى عمال يتيت عليها ٤ نقطة
, سمية : ههههه لا يا حبايبى ٢ نقطةتعالوا فى حضن مماى وبابى ٣ نقطةعشان تعرفوا المفاجأة
, " اقتربا منها طفلاها ٣ نقطةثم جلسا باحضانهما ٣ نقطة"
, آسر "بفرحة عامرة ": مش انتوا كنتوا عايزين بيبى زى اللى عند خالد ؟؟
, عمر" بزعل طفولى " : ايوة يا بابى ٣ نقطةخالد مباش ييجى علشان ليم ٢ نقطة
, آسر : ههههه يا سيدى ولا يهمك ٣ نقطةماما هتجيب نونة زى ريم
, مريم" تقبل والدتها " : هيييييييييه ٣ نقطةبث فين هتيجى امتى ٣ نقطةانا معايا فلوث كتيرة فى الحثالة اجيبها ونجيب اتنين يا مامى٢ نقطة
, عمر : لا يا عبيطة ٣ نقطةبابا قال لما نعوز حاجة نقول يااااااااارب عايزينها وهو هييبعتها لبابا او ماما٤ نقطةقولى يلا ياااااااااااااااااارب عايزين اتنين
, " نظر آسر لطفليه ولزوجته ٣ نقطةثم قال لهم ٣ نقطة"
, آسر : الحمد لله " **** هب لنا من ازواجنا وذرياتنا قرة اعين واجعلنا للمتقين اماما " ٤ نقطةيلا نقرا سورة الكهف يا سمسمة
, سمية : يلا ٣ نقطة
, " وهكذا كانت حياتهما وهكذا ستظل ٣ نقطةانها بنيت على طاعة **** وستستمر ان شاء **** ٤ نقطةقابلا الكثير فى حياتهما ولكن كان هناك رب موجود رحيم مجيب لدعائهم لم ييأسوا لما اشتد بلائهم صبروا وثبتوا اكثر ٤ نقطةزكانت تظن نفسها ليس من حقها الحياة ولا الحب ولن **** اخلف ظنها بحسن ظنها به ٣ نقطةرضيا بقضاء **** وباحوالهما ٣ نقطةفكان حقا على **** ان يرضيهما كما وعد ٣ نقطة" ولسوف يعطي ربك فترضى "٤ نقطة
,
, تمت ،،،،
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%