NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مهو كل حاجه بالاتفاق أنا معاك في دي بس متجيش تكون واخدها بتشتغل وتخليها تسيب الشغل وتقعد في البيت
لأ طبعأ الكلام هيبقى معاها واضح وصريح من الاول انا بحب الوضوح لو انا خدتها بتشتغل هبقي متقبل الامر بس برضو هكون متفق معاها انها بعددالخلفه لو أثر علي تربية الاولاد او البيت يبقي تسيب الشغل علي الاقل بصفه مؤقته لحد ما الاولاد يكبروا شويه او هي تظبط امورها

• أتفق
التفاعلات: عبير الاميره و T i to
بيبقي في نقاش و حوار و يتوصلوا لحل وسط انما قرار ياخده طرف واحد لا
ايوا ده قصدي بصي مفيش علاقه بتمشي من طرف واحد يعني لو واحد متجوز مثلا انا بقول لازم ياخد رأي مراته في اي قرار سواء شغل او اي حاجه في ناس بقي بتحسبها انه مراته الي بتمشيه وللاسف بشوف ناس كتير كده

لأ طبعأ الكلام هيبقى معاها واضح وصريح من الاول انا بحب الوضوح لو انا خدتها بتشتغل هبقي متقبل الامر بس برضو هكون متفق معاها انها بعددالخلفه لو أثر علي تربية الاولاد او البيت يبقي تسيب الشغل علي الاقل بصفه مؤقته لحد ما الاولاد يكبروا شويه او هي تظبط امورها
بس وهو ده صح الصح👍🤍

• حبيته
التفاعلات: الأستاذ المنحرف
فرضا انا بقول فرضا انا قصرت جامد في حق بيتها وولدها وجوزها اي الحل الرسمي يعني؟!
لو هي قصرت في دا هيكون منها هي بس انا شايفه أن الست مبتقصرش في بيتها ولا ولادها

ومين قالك اني بقلك متعملش كده ومين قالك انك لو حبيت واحده وهي حابتك ومش نفس كليتك اي المانع من جوازكم؟؟! هو مش عيب ولا حرام طالما بتحبوا بعض وقادر تفتح بيت مفيش مانع وانت اكيد برضه قبل الجواز بتبقوا مقررين النقطه انها لما تكون بتشتغل ان الواحد ميجيش بعد الجواز يقلها اقعدي مفيش شغل دي وجهه نظري بس
بص اهم حاجه ف الجواز يكون ف توافق ف كل حاجه بقي مادي تعليمي واتفاق علي كل التفاصيل من الاول ارتاحنا تمام مرتحناش خلاص كل واحد يشوف اللي يريحه مع حددتاني

لو هي قصرت في دا هيكون منها هي بس انا شايفه أن الست مبتقصرش في بيتها ولا ولادها
مش نقطتي دلوقتي انا بقول لو قصرت اي الحل؟؟!
مع اني مش بمنع شغلها بس انتي من رأيك اي الحل يعني؟

ايوا ده قصدي بصي مفيش علاقه بتمشي من طرف واحد يعني لو واحد متجوز مثلا انا بقول لازم ياخد رأي مراته في اي قرار سواء شغل او اي حاجه في ناس بقي بتحسبها انه مراته الي بتمشيه وللاسف بشوف ناس كتير كده
مش قادرين يفهموا ان جواز اهمه الرحمه و المشاركه مش مجرد حد بيمشي كلامه علي التاني

• أتفق
التفاعلات: T i to
بص الي يجيبوا اطف*ال و هما مش مرتبين ازاي يعطوهم حقهم من تربيه و وقت و الفلوس و من كل حاجه (كلامي للطرفين ) يبقوا مكنش ليهم خلفه ولا جواز

بص اهم حاجه ف الجواز يكون ف توافق ف كل حاجه بقي مادي تعليمي واتفاق علي كل التفاصيل من الاول ارتاحنا تمام مرتحناش خلاص كل واحد يشوف اللي يريحه مع حددتاني
مش شرط تكونوا نفس التخصص ممكن تكون انت خريج تربيه رياضيه مثلا ولعيب كوره او اي رياضه وبتكسب كتير او متخرج من تجاره برضه وبتكسب كتير مدير بنك او شركه مثلا مش شرط نفس الكليه

الحل الأنسب في حاله لو قصرت يكون اجازه من شغلها علشان تصلح أمور بيتها

• أتفق
مش قادرين يفهموا ان جواز اهمه الرحمه و المشاركه مش مجرد حد بيمشي كلامه علي التاني
كلامك صح

بص الي يجيبوا اطف*ال و هما مش مرتبين ازاي يعطوهم حقهم من تربيه و وقت و الفلوس و من كل حاجه (كلامي للطرفين ) يبقوا مكنش ليهم خلفه ولا جواز
اتفق جدا بصراحه بس بصي الطف/ل بيجي برزقه عموما وانا برفض فكره ان الاب والام يكونوا بيفكروا او تأجيل موضوع الخلفه ده عموما

الحل الأنسب في حاله لو قصرت يكون اجازه من شغلها علشان تصلح أمور بيتها
ايوا وهي دي النقطه الي كنت عاوز نوصل ليها بس لو انتي مكانها يعني وجوزك قلك كده وكنتي رفضتي وحصل مشكله كبيره ياعتها هتلومي مين؟

هما مين دول الجواز زي ما فيه الرحمه فيه الولايه والولايه دايما للراجل ف البيت والموضوع مش عافيه انا قولت بالاتفاق بين الطرفين يشوفوا الحل المناسب لهم الاتنين لو ف مسؤولية زياده علي الزوجه ومش قادره توفق بين الاتنين الأولويه لبيتها وجوزها وتاخد اجازه مؤقته وتقيم الأمور الموضوع مش فرض رأي او فرد عضلات

ايوا وهي دي النقطه الي كنت عاوز نوصل ليها بس لو انتي مكانها يعني وجوزك قلك كده وكنتي رفضتي وحصل مشكله كبيره ياعتها هتلومي مين؟
أنا كده فعلا بشتغل وجوزي موافق علي شغلي جدااا

أنا كده فعلا بشتغل وجوزي موافق علي شغلي جدااا
مش بنكر وانا برضه لما اتجوز هسيب مراته براحتها مش هقولها لا 🤷‍♂️🤷‍♂️
بس لو جوزك قلك انتي مقصره في شغل البيت وخدي اجازه اي رده فعلك مثلا؟!

مش بنكر وانا برضه لما اتجوز هسيب مراته براحتها مش هقولها لا 🤷‍♂️🤷‍♂️
بس لو جوزك قلك انتي مقصره في شغل البيت وخدي اجازه اي رده فعلك مثلا؟!
اكيد هسمع كلامو واخد اجازه مأقته علشان اراعي جوزي وبيتي

• يالهوي هي وصلت لكده
التفاعلات: الصقر_الجارح
هما مين دول الجواز زي ما فيه الرحمه فيه الولايه والولايه دايما للراجل ف البيت والموضوع مش عافيه انا قولت بالاتفاق بين الطرفين يشوفوا الحل المناسب لهم الاتنين لو ف مسؤولية زياده علي الزوجه ومش قادره توفق بين الاتنين الأولويه لبيتها وجوزها وتاخد اجازه مؤقته وتقيم الأمور الموضوع مش فرض رأي او فرد عضلات
اولا انا كلامي مش موجه ليك انا كلامي عامه
في اه ولايه و كل حاجه و الراجل بيبقي الdominant اكتر في علاقه محدش اختلف عليها
انما لغه الحوار و المشاركه و الموده و الرحمه هي اساس اي علاقه علشان تستمر
موضوع التقصير انا قولت رأي فيه ابقي أقرأه

• عجبني
اتفق جدا بصراحه بس بصي الطف/ل بيجي برزقه عموما وانا برفض فكره ان الاب والام يكونوا بيفكروا او تأجيل موضوع الخلفه ده عموما
ما كلمه بيجي برزقه ديه سبب مشكله الي احنا فيها (ده تواكل )
انما انت لازم تكون فاهم يعني ايه انك جايب اطف.ال في دنيا ديه و ازاي هتكفيهم من تربيه كويسه و فلوس و وقت علشان اطلع بني ادم سوي غير كده المفروض الناس متخلفش

اولا انا كلامي مش موجه ليك انا كلامي عامه
في اه ولايه و كل حاجه و الراجل بيبقي الdominant اكتر في علاقه محدش اختلف عليها
انما لغه الحوار و المشاركه و الموده و الرحمه هي اساس اي علاقه علشان تستمر
موضوع التقصير انا قولت رأي فيه ابقي أقرأه
تمام وفعلاً تاني انا اسف اني علقتلك شكرا

• بيضحكني
التفاعلات: Coraline
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%