NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة واقعية تاجر السعادة ـ | السلسلة الثالثة | ـ عشرة أجزاء 16/9/2022

مش عارف اقولك ايه يا صديقي الغالي
ابدعت كلمه قليلة عليك
انت من الكتاب الي خليت للمنتدي سواء القديم أو الجديد متابعين
كلمه شكرا قليلة جدا عليك ومافيش اي كلمة تقدر توفيك حقك
بس ليا رجاء حاول تفكر تاني في موضوع الكتابة متحرمناش منك ومن إبداعاتك
مافيش اي مشكلة خالص انك تاخد راحة وتعيد تاني التفكير تاني بس متحرمناش منك او. علي الاقل طمنا عليك
وعموما تسلم ايدك علي المجهود الرائع دا
وعاوزك تكون متأكد أن لك مكانه خاصة في قلوبنا
ونتمنى لك كل خير في حياتك وفيما هو قادم

وبعدما قضيت ما ليس بالقليل من الوقت في التجوال ما بين الغث مما تخطه ايدي الكتاب اتلمس فيه لمحة من الجمال او قبس من الابداع، فاذا بفتوحات الهية تّنزل على تقودني جبرًا لا طوعًا الى محراب الجمال حتي أؤدي طقوس استحضار الابداع فأبدأ متمتمًا بالكلمات والدعوات وبعد فراغي منها وجلوسي متأملًا اجد الابداع يظهر لي متجليًا في قصصك فأعلن ايماني بها طواعية وتسليمًا وكفري بما دونها واعتزالي القراءة بعد انتهائك من الكتابة.

-احمد عمر امير صقر

-دياب عبدالرحمن العاصي

-سليم احمد صفوان الجراح

شكرا ليكم كلكم علي المتعة الي عيشتونا فيها علي مدار 7 سلاسل: بدأت بـ"حكايتي" 3 سلاسل اتعرفنا فيهم علي حياة احمد صقر والغدر والكسرة من اقرب الناس ليه ومن اكتر ناس حبهم شوفنا فيها اذاي فاتن طيبة وحبينها لدرجة الخوف عليها من احمد صقر شخصيًا؛ بعدها بسلسلة "السراب" وعشنا مع دياب حياته الي كلها حزن ووجع وفقدان للي بيحبهم ويحبوه؛ واتختمت الرحلة الطويلة بـ"تاجر السعادة" الي شوفنا فيها حاجات كتير بداية من القرية الريفية الصعيدية الصغيرة للعالم كله، ومن الصداقة النقية للخيانة والغدر، ومن الاهل الي بيكونوا سند حتي بدون علمك للاهل الي بيكسروك، شوفنا فيها خناقات الصحاب والاهل ورجوعهم لبعض، ظهر فيها ناس حبيناهم وناس تاني كرهناهم، شوفنا فيها الخير المطلق والشر الي بدون حد، شوفنا كيانات بتتهد وبيتبني مكانها جديد، شوفنا الحب الحقيقي وشوفنا برضوا الكره بدون سبب؛ شوفنا حياة كاملة في الـ7 سلاسل فعلا حياة بنشوفها بنظرات مختلفة وعقلية مختلفة واتعلمنا منها كتير؛ والشيء المشترك بين ده كله انه نتاج عقل شخص جميل ومبدع وخلوق اسمه "احمد سليمان" .. علي مدار 3 سنين شوفنا تطور كبير من بداية قصة حكايتي السلسلة الاولي 37 صفحة لختام تاجر السعادة في جزئها الاخير بـ200 صفحة، شكرا ليك يا احمد وان كان ذي ما قولتلك كلمة شكرا مش كفاية .. كنت نعم الصديق وافضل الكتاب .. اتمنالك حياة سعيدة وهادية بدون ضغط او مشاكل وتعيش الحياة الي بتتمناها، وان كنت لسه مش مصدق انك اعتزلت نهائيًا بس هيفضل في امل ولو بسيط برجوعك، ولحين رجوعك لو حصل اعتزل القراءة والنقد لاي قصة.

Thank you "THE REAL BLACK HORSE - AHMED SOLIMAN".
@The king soliman

"الحياه عباره عن قرارات .. وانت سيد قرارك"

FB IMG 16502775466223054

• محزن
  • عجبني
التفاعلات: m.karim و حاكم الشاات
انا تعبت مش قادر اوصف الفخامه دى بجد تسلم تسلم تسلم

جزء اكثر من رووووووعه اجتمعت فيه افلام العمالقة و**** لك وحشه كثير جدا جدا جدا لكن احب اسالك سؤال وتجاوبني كسائل وكا متابع لك ولكل حرف ينزل باسمك

انا مقدر تعبك ومجهودك الذي تسويه لاجلنا كلنا

سؤالي هو
لماذا تحبو أن تهجروا من احبكم وتعلق بكم انت وحماده فتحي محمود وذئب السعاده والغائب مع سبق الاصرار والترصد الاخ اسامه الحصان الاسود

احنا تعلقنا باخلاقكم وتواضعكم وحبكم لنا كمتابعين ونحن و**** نحبكم انتم لانكم فرضتم محبتكم علينا

اعلم اخي الحبيب الغالي (على قلوبنا كلنا)اننا هنا في انتظار المزيد منك ومن امثالك الكتّاب اللي الواحد يتشرف انه في يوم قابلكم

اخي الحبيب الغالي والعزيز على قلبي اقسم ب**** انك احزنتني بكلامك
لكن هذا اختيارك واتمنى انك ما تنسى انه في هنا لك اخوه احبوك لشخصك وذاتك
دمت بخير وعافيه ربي يسعدك ويحفظك اينما كنت
دمت بخير وعافيه

اخوك حاكم الشات

للاسف يا احمد مع اني شخص رغاي بس مش لاقي كلام اقوله او اعبر بيه عن مشاعري المره دي، انا طول الوقت لما كنت بقرأ قصصك كنت بفضي دماغي من اي حاجه واعيش الاحداث بس المره دي معرفتش بسبب جملة انك هتعتزل والي ضايقني اكتر انك بتقول مش هنشوفك تاني .. مفيش مشكلة انك تبطل كتابة لفترة ومفيش مشكلة حتي في انك تعتزل الكتابة لو ده هيريحك ويكون مناسب لحياتك الي هي تهمنا اكتر من قصصك بس المشكلة الحقيقة انك معتبر الي بينا اننا مجرد ناس بتقرأ قصصك وانك اخرك معانا جزء في قصة هتنزله وبعده تمشي ... صدقني انت بالنسبة لينا او بمعني اصح انت بالنسبة ليا انا شخصيا صديق واخ وان كانت الظروف مسمحتش اننا نتعرف بشكل افضل ... فمفيش مشكلة انك تعتزل لكن في مشكلة انك تمشي .. خليك في المنتدي معانا وطمنا علي اخبارك ومش مهم قصص لو مش قادر او مش حابب.

مش هتكلم في موضوع مبدع وكلام من ده لان مش هيديك حقك .. دا غير اننا حبينا قصصك عشان حبينا احمد سليمان شخصيا اكتر من القصة او ابطالها .. فاتمنالك تكون بخير وسلام ديما.

وعموما واولا واخيرا شكرا ليك وان كانت الكلمة دي اقل بكتير اوي من الي تستحقه وبم انك اعتزلت كتابة فانا اعتزلت قراءة انا كمان ولنا لقاء ان شاء **** يكون قريب :"(

و**** انك جبت كلام نفس اللي في قلبي فراقه مشكله كبيره وصعب تقبله احمد كان اكثر من مجرد كاتب اتابع كتابته جمعتنا حروف كتبت هنا في هذا المنتدى الرائع وعرفتنا بناس مثلك انت يا اسامه ومثل الاخ والاستاذ احمد والاخ العزيز حماده فتحي وكمان مثل اخوه كثير عرفناهم من كتاباتهم وزرعوا حبهم في قلوبنا نصطتدم حين نسمع خبر فراقهم لا اعرف ماذا اقول او ماذا اتكلم

ربي يسعدك اخي اسامه وانت كذلك اخي احمد دمتم بخير وعافيه

اخوكم حاكم الشات

الجزء ملهوش طعم كل ده بسبب قرار. اعتزالك يسطا حرفيا اربع ساعات بقرا جزء من غير متعه من غير م اعيش الأحداث كل ده بسبب أن عرفت أن انا و الناس كلها هتتمنع من العظمه دي و من الشخصيه الي مفيش منها أتنين الي اسمها الحركي الحصان الاسود بجد انتا شخصيه عظيمه و ي ريت تحاولي تفكر ف قرار اعتزالك مره كمان

مبهر كالعادة

مش حعلق على الجزء.
ومش حعلق على قرار اعتزالك.
أنت أكبر من ذلك بكتير.
أتمنى لك كل حاجة حلوة.
أتمنى لك السعادة والتوفيق علشان عايز تفارقنا.
دمت يا صاحبى وسنفتقدك..
تقبل منى اجمل التحية..
وخالص تحياتى

مينفعش يبقا اخر سلسله لأ، صدقني هتوحشني اوي انت كاتب عظيم

طيب مش من الصعب اني اقول رأي لكن من المستحيل ان رأي يوفيك حقك لي حكايه بسيطه انا دخلت المنتدي هنا من زمان و شوفت قصص كتير و كتابات كتير لي ناس كتير جدا في الاول كنت مجرد قارء و الي حد ما كاتب قصه بس مش منزلها لحد ما شوفت قصه احمد صقر (حكايتي) الصراحه و بدون مجامله محبتش بدايتها بس عشقت التطور بتعها القصه كانت بتتطور في كل حاجه سيناريو و حوار و اسلوب ابدعت بجد و انا يمكن الناس تشوفني ببالغ لما اقول ان المحفز ليا اني انشر قصتي كانت انتا في ناس كتير بتحطني في مقارنه معاك بس ها يتصدمه لما يسمعه مني و لي اول مره جمله (صقر انتا لا تقارن باي كاتب) عشت معاك و مع شخصياتك فتره طويله جدا شوفت فيها الحلو و الوحش الطيب و الشرير القوي و الضعيف و كل جزء منك يا صقر يعتبر هو الاستاذ علشان يعلمني ازي اتطور اكتر و انا متشرف اني اتعرفت عليك و متشرف اكتر اني كتبت حاجه و عجبت احمد صقر
شكرا يا صقر لي ابداعك و شكرا لي اسلوبك الراقي في الكتابه و اتمني نفضل اصحاب
اخوك الصغير حماده فتحي
يبني انتو الاتنين مش عمدان المنتدي انت بتقول ايه بس وحرفيا انتو لو دخلتوا في مسابقة ضد بعض الجايزة تتقسم عليكوا حرفيا لان حرام واحد فيكوا بس اللي يفوز انتو بجد من احسن الكتاب اللي قريتلهم في حياتي عاش عليكوا انتو الاتنين يا اساطير🔥❤️

اتمني منك تظل ولو كصديق معانا مش ضروري كاتب بس صديق ونتمنالك التوفيق والسعادة والنجاح

ابدااااااأاااااااااع

شكرا
لمعلمى و استاذى فى القصص و الحياة
حضرتك علمتنى كثير فى الناحية الأدبية
خلتنى اشعر بحلاوة القصص و اعرف احكم على القصة ديه وديه عودتنى على نوع و اسلوب من الابداع مقدرتش اتخلى عنه
قصتك كانت مرجع لكل الكتاب و القراء

لم يتسنى لى قراءة السلسلة هذه كاملة لكن
كتاباتك من ماء الذهب كعادات ها

شكرا لك مرة أخرى استاذي العظيم احمد صقر
تمنيت مصادقتك فى الحقيقة لكن لا تأتى الرياح بما تشتهيه السفن

انه لحزن و عزاء و رثاء ان يتركنا كاتب عظيم مثلك و ايضا انك من اكبر مفقودات الادب القصصى
انا مفتقدك و سأفتقدك معلمى احمد صقر

اتمنى رجوعك لنا او ترك وسيلة للأتصال بك

اعرف ان كلماتى ليست بالامر الجليل بل اظنها اقل من كل الاعضاء الذين أظهروا حزنهم على مفارقة كاتب عظيم ،، اسف لك لكن لا استطيع التعبير عن مشاعرى ابدا لأنى لم اتعود على ذلك
كنت خير كاتب وصديق و معلم و مرافق لى
وبصمتك لا تزال تعلق فى قلبى

الوداع
أستاذي و معلمى
أحمد صقر
( 🖤 The black horse )

انقطع الابداع
لكن
لم يقطع مصدره

فى انتظار رجوعك لنا
لأجل عدم كسر
قلوب محبيك

"الحياه عباره عن قرارات .. وانت سيد قرارك"

الوداع

• عجبني
التفاعلات: Alkn Drakol2 و m.karim
نرجو تثبيت القصة اطول مدة ممكنة احتفاءً بكاتبنا العظيم
الاستاذ احمد صقر

رجاءا
@Bosy17 اسطورة القصص

تثبيت التحفة الفنية تلك وشكرا​

• عجبني
  • محزن
التفاعلات: ThePassive و BٍِASM17 اسطورة القصص
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
الاول احب اعلق على الجزء الجامد والجنونى ده بأنه فشيخ جدا جدا جدا ويستاهل الانتظار ده كله وثانيا خساره أن كاتب زيك دى تكون اخر مشاركه ليه انت شديت الناس كلها القصه مع أن مافيهاش جنس خالص بأسلوبك الراقي الرائع والمميز وياريت يكون في جديد منك او حتى رواية فى السوق انت عارف ان اول مره اتوقع أحداث معاك وتطلع صح

أولا سلمت يداك على هذا الموسم الرائع من تاجر السعاده ولا ننكر أننا عشنا فيها بجميع تقلباتها هى والموسمين السابقين لها وغرقنا فيهم جميعاً حتى النخاع حتي إننا كنا نتلهف علي الجديد كتلهف الجائع الظمآن الشريد لمآوي يكفله وطعام يأكله فشكراً لك حتى نوفيك حقك
ثانياً وهو عتاب محب وصديق _ إذا سمحت بذلك _
عندما يكتب الكاتب أو المؤلف _ أيا كان _ أول حرف في أول كلمة في أول سطر في أول عمل له يكون إقرار منه بتنازله عن راحته وعن حريته المزعومة في الإستمرار أو الإنقطاع عن الإبداع
قد نسمح لك _ وعذراً للكلمه _ بإستراحه قصيرة أو طويلة أيهم ترغب لتلملم شتات نفسك وتتجاوز عن تبعات التحطم الداخلي الذي تمر به بالتأكيد نتيجة لما تكتبه وكما رأينا جميعاً في ختام الجزء الأخير ولكننا ننتظر الجديد في أقرب وقت

ثالثاً أرجو أن تخاطب الشرير اللي جواك أنه يهدي شويه علينا يا عم ما تخلوناش نرجع للشقاوه تاني
الخير مالينا وربنا هادينا
وسلام عليك أينما كنت من قلب عروس البحر ،👏👏👏👏👏👏
💦💦💦💦🌊🌊🌊🌊🌊🌊🏖️⛱️🏖️⛱️🏖️⛱️

رغم حزنى الشديد لانتهاء السلسله وموت سليم صقر
وفرحتى الشديده بالتعاون مع الرائع حماده فتحى
اتمنى ان ما يكون هذا الجزء هو اخر ابدعاتك
لان هناك اقلام لايمكن التوقف عن متابعه روائعها

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%