NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

انا دلوقتي شاب 21سنة شريك في محل حريمي شايل مسؤلية من صغري للاسف معنديش شقة ممكن استني سنتين او سنة واخد شقة تمليك بس هيكون صعب لاني عايز اتجوز واعف نفسي مش عايز اغلط وبذات النجاسة بتجيب الأرض بحاول اني اعف نفسي علي قد ما اقدر بس لما الحاجة دي بتيجي لحد عندي مش بقدر ارفض هو سبحان ** لما الحاجة دي بتيجي لحد عندي ** بيبعدني عنها بطريقة ما ولحد دلوقتي لسة مغلطش ومش عايز اغلط عايز اتجوز المشكلة اني مليش علاقات نهائي ومعرفش يعني عروسة معينة ومش عايز اي واحدة والسلام عايز واحدة جميلة ومحترمة وعندها دين واخلاق بس المشكلة عندنا كل واحد بيشيل شيلتة مفيش حد بيساعد حد فا انا مش عارف اخد الخطوة وأشوف عروسة واخطبها والجوااز يكون في خلال سنة ولا استني لما اقف علي رجلي واجيب شقة تمليك
نصيحه من اخ اوعي تتجوز دلوقتي خد الشقة تمليك ولو تقدر تعمل محل لنفسك كمان تبقي فل ارتاح ماديا ترتاح طول عمرك علشان المعيشة بقت صعبة وهتبقي اصعب كل لما تعيش وانت ميسور الحال تتيسر اكتر ولو عشت من الاول ضنق عمرك ما هي تكبر لاني بيت مسؤلية واولاد ومصروفات من كل جانب
بالنسبة للعروسة جواز الصالونات وعن تجربة تشوف حد تعرفه من أهلك من الجيران وتكون عارف أصله وفصله وتاخد من بيت راجل يعني تبقي الكلمة من راجل البيت ونشوف حماتك بتعامل جوزها ازاي تعرف اني مراتك هتبقي كده بنسبة كبيرة

هوة ملاقي الحل ومقتنع فيه وحابب يتزوج وانا مو ضده بالعكس أنا ضد أي علاقات عبثية خارج اطار الزواج بس كمان ضد العجلة ب الزواج لاشباع رغبة أو تمشاية حال ،،

انا عم احكي ب منطق وأحياناً المنطق تبعي بيكون لا منطق عند حدا غيري ،،
انا بدافع عنه لاني ٢٢ سنة ولسه بدرس وكنت ناوي ع الجواز عشان نفس الهدف وكنت هحاول اعيش الحب بعد الجواز بس صرفت نظر وحسيت انه لاء مش هينفع
فبالعكس انا معاكي جدا

الحوار صعب جدا عايز واحدة محترمة وجميلة وأخلاقها عالية ومش اقل منك عشان محدش يروح يقول شوف خد مين وفي مقارنات بتحصل
معاك في موضوع الاخلاق أنما لو هتدور علي الجمال والحلاوة يبقي انت مطول شويتين وهتتعب الجمال مش دايما
ولو هتدور علي ده كله علشان نظرة الناس ليك وتقول اختار مين كتف أم الناس

• عجبني
التفاعلات: محمود 333
معاك في موضوع الاخلاق أنما لو هتدور علي الجمال والحلاوة يبقي انت مطول شويتين وهتتعب الجمال مش دايما
ولو هتدور علي ده كله علشان نظرة الناس ليك وتقول اختار مين كتف أم الناس
بقصد علي الأهالي يعني وكدة وثانيا الشكل لازم يكون مقبول عشان يبقي ملوش لازمة لو اخدت حد مش داخل دماغك

انا عارفة ان ده مش المكان المناسب بس طلاماقمش قادر على الجواز وعايز تعف نفسك واظب على الصيام دي وصية النبي (ص)
مش مش قادر مش لاقي البنت اصلا ثانيا حاولت اصوم لقيت نفسي بعد الفطار الحوار بيزيد

عموماً لو كلامى زعلك
بأعتذر لك على العام اهوه
أنا لم أقصد أى أساء لحضرتك
واحترامى الشديد لحرصك على الحلال
بكرر اعتذارى وارجو أنك تتقبله
تحياتي لشخصك المحترم
ياعم علي دماغي 👬❤️

• أتفق
التفاعلات: n&x
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
الجواز مشروع كبير جدا محتاج قرار صح ومسئولية كبيرة
اترك الماديات ع جانب وركز فى حالك الاول انك تكون صالح لهيك مشروع وعندك القدرة ع تحمل هيك مسئولية عظيمة
واختر بنت الحلال اللى تصونك مو الجميلة فقط واهم شئ انك تكون و فاهم حالك وتحافظ ع نفسك من الشهوات وتبعد عن اصحاب السوء . ا لله يعطيك كل الخير
مش عندي أصحاب اصلا ثانيا انا شايل مسؤلية نفسي وكمان الشغل وعارف اني هقدر أشيل مسؤلية بيت بس هي بنت الحلال تيجي

• عجبني
التفاعلات: rafefq
  • عجبني
التفاعلات: fucker one
الفتن كتيرة بس متطلبات الزواج ( الناجح) أكتر
الشب عم يقول عمره 21 سنة ،، البنت أو العروس اديه من المفترض يكون عمرا ؟ 17 أو 18? طيب انت شايف انه زواج مؤلف من زوج وزوجة لساتن ب طور المراهقة أو بداية الشباب يا ترى مناسبين يأسسو عيلة ويتحملو مسؤولية وقادرين يحلّو مشاكلن وخاصة ب بداية سنوات الزواج ؟ طبعاً ازا ما حكينا عن عبئ ترباية *******

بحترم رغبة الشب بانه مو حابب يغلط بس شوية تأنّي وتفكير بانه الزواج ليكون ناجح بحاجة عقلين ناضجين وقد المسؤولية مو بس رغبة بالاستقرار و غرفة نوم وصالة ، وانت بتعرف اديه عم نسمع عن حالات انفصال بسبب عدم التفاهم أو سوء التقدير اللي صار بالبداية ،،
علي فكرة هو اصلا الجواز المفروض في السن دا واصغر كمان عشان الفتن سيبك من الكلام الي طالع جديد دا بتاع 25و30 زمان كان اول ما الواحد بيتم ال18بيتجوز وكانت الدنيا ماشية وتمام لاكن دلوقتي عشان المصاريف والحاجات كتير تاني الحوار بقا صعب

مش عندي أصحاب اصلا ثانيا انا شايل مسؤلية نفسي وكمان الشغل وعارف اني هقدر أشيل مسؤلية بيت بس هي بنت الحلال تيجي
ابحث تلاقئ مش هتيجى من حاله هى وشايف الا انا تباعك زيادة شوية البسطة اهم شئ فى الانسان

• عجبني
هوة ملاقي الحل ومقتنع فيه وحابب يتزوج وانا مو ضده بالعكس أنا ضد أي علاقات عبثية خارج اطار الزواج بس كمان ضد العجلة ب الزواج لاشباع رغبة أو تمشاية حال ،،

انا عم احكي ب منطق وأحياناً المنطق تبعي بيكون لا منطق عند حدا غيري ،،
انا فاهم دماغك بس انا مش حوار اني امشي حالي بي اي حاجة عشان الجنس مثلا لا انا حابب اني افتح بيت ويكون معايا شريكة حياتي

ابحث تلاقئ مش هتيجى من حاله هى وشايف الا انا تباعك زيادة شوية البسطة اهم شئ فى الانسان
انا مفهمتش غير كلمة ابحث

• بيضحكني
  • عجبني
نصيحه من اخ اوعي تتجوز دلوقتي خد الشقة تمليك ولو تقدر تعمل محل لنفسك كمان تبقي فل ارتاح ماديا ترتاح طول عمرك علشان المعيشة بقت صعبة وهتبقي اصعب كل لما تعيش وانت ميسور الحال تتيسر اكتر ولو عشت من الاول ضنق عمرك ما هي تكبر لاني بيت مسؤلية واولاد ومصروفات من كل جانب
بالنسبة للعروسة جواز الصالونات وعن تجربة تشوف حد تعرفه من أهلك من الجيران وتكون عارف أصله وفصله وتاخد من بيت راجل يعني تبقي الكلمة من راجل البيت ونشوف حماتك بتعامل جوزها ازاي تعرف اني مراتك هتبقي كده بنسبة كبيرة
انا عندي محل بس معايا شريك الحمد**** بقالي سنتين هي الدنيا مخبطة اليومين دول بسبب الغلو الي احنا فية بس عشمانين في **** خير ومتأكد طالما انا عايز اعف نفسي **** هيوفقني

مو مهم المهم انك تبحث عن بنت الحلال مش هتيجى هى من حالة ليك يعنى
منا بدور ولله علي قد ما اقدر المشكلة اني معنديش علاقات بي اي حد خالص

• عجبني
منا بدور ولله علي قد ما اقدر المشكلة اني معنديش علاقات بي اي حد خالص
القدر والمكتوب والنصيب راح يجى لا تستعجل ان فى العجله الندامة

• حبيته
القدر والمكتوب والنصيب راح يجى لا تستعجل ان فى العجله الندامة
رب الخير لا يأتي إلا بالخير ❤️

• حبيته