NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة الاحتواء العائلي | السلسلة الثانية | ـ ثلاثة عشر جزءا 6/11/2023

اى العظمة دى يا كبير بجد مبدع
 
  • عجبني
التفاعلات: الدكتورة الشرموطة و hema mharm
بلاش تتاخر علينا بقى منتظرة على أحر من الجمر
 
  • عجبني
التفاعلات: hema mharm
➤السابقة


في بداية السلسلة الثانية أحب اشكركم جميعا على دعمكم وتشجيعكم المستمر وأتمنى اكون عند حسن ظنكم بي كما اتمنى أن تعجبكم السلسلة الثانية



السلسلة الثانية

الجزء الاول
.
.
.
.
وقفنا في نهاية السلسلة الاولى عند لما صحتني مراتي بدري في اتصال نادر إنها تتصل في وقت بدري كدا وقالتلي إن حماتي ماتت

قعدت لحظات افكر وبعدين صحيت فيروز بالراحة وقولتلها معلش صحيتك بس جعان ومش عارف اكل من غيرك
قامت وفاقت وجهزت فطار فعلا وفطرنا وقولتلها البسي بقا عشان جدتك ماتت
فضلت تعيط ولبست اسود وأنا لبست وروحنا المستشفى وخدنا وقت في التجهيز وكدا وبعدين اتصلت على صفية طبعا كانت ميادة راحت الشغل وقولتلها اللي حصل وقالتلي طيب ليه مقولتش وإنت ماشي اروح معاك
قولتلها عشان مكسرش فرحة ميادة إنها هتنام في حضني وإنت متقوليش حاجة ليها
قالت ماهو كدا مينفعش
قولتلها هخليه ينفع
قالت إللي تشوفه يا حبيبي طيب قولي أنا أعمل إيه دلوقتي

قولتلها بعد الجنازة هتصل بيكي واحنا في الطريق للبيت عاوزك تكوني هناك قبل ما نوصل عشان عاوز ايمان لما تنزل من العربية تكوني انتي اللي بتاخديها في حضنك وتهديها ووصفتلها بيت حماتي وسهل توصل لأنه في نفس المنطقة
قالت حاضر يا حبيبي وقفلت معاها وعملت زي ما قولتلها بالحرف الواحد وبعد يمكن ساعة لقيتها بترن عليا وتقفل
فهمت إنها عاوزاني ومحرجة تتصل وتتكلم

روحت ناحية الستات وبتلفت عليها لقيتها واخدة مراتي في حضنها قولتلها خليها مع فيروز وتعالي
فيروز خدت أمها في حضنها وصفية جات قالتلي كنت متأكدة إنك هتفم إني عاوزاك ومحرجة
قولتلها فاهمك طبعا
قالت طيب مش المفروض نحاول نأكلها قولتلها عندك حق تعالي معايا
قالت قولي بس اعمل ايه وخليك أنت
مردتش عليها وشاورت لفيروز إني ماشي وراجع

اخدت صفية بعيد عن العزا وطلعت فلوس وقولتلها هاتي فينو وكذا نوع جبنة وبيض ومخلل وتروحي البيت تسلقي البيض ولما ترجعي حسك عينك تقولي إبراهيم باعت الحاجة دي
قالت حاضر بس كدا هيفهموا إني أنا اللي جبت وهيسألوا مين دي وكدا
قولتلها متقلقيش ويالا عشان الوقت بيجري عشان ميادة

قالت حاضر طيب وإنت
قولتلها نمشي خطوة خطوة
قالت حاضر ومشيت واقل من ساعة ولقيتها جات ومعاها الاكل وبقت تعمل سندوتشات وتأكل ايمان وأخواتها وفيروز وتنده عليا لو حد رفض وأنا اكلت الرجالة وبعدين ندهت عليها وقولتلها طيب روحي ياصفية عشان بنتك مش معاها مفتاح وكان كلامي بصوت مسموع للكل وهي مش عاوزة تمشي لحد ما ايمان قالتلها منحرمش منك أنا بقيت كويسة وخلي بالك من فيروز وإبراهيم لأني هطول هنا شوية

قالتلها في عيوني وأنا هجيلك الصبح ومشيت وأنا مشيت وراها وقولتلها خدي المفتاح خلي ميادة تطلع عندي وتشوف الاكل لو مش كامل تكمله وتقوليلها هما في عزا وجايين ومتعرفيهاش مين اللي مات
قالت حاضر لأني مش هينفع اعارضك دلوقتي ومشيت

خلصنا العزا بدري ولقيت فيروز بتقولي معلش يا بابا خليني ابات هنا مع ماما
قولتلها ماشي ومشيت واتصلت على ميادة قولتلها اكيد زهقتي يا مزتي
قالت خلصت الاكل وجعانة ووحشني
قولتلها إحنا في الطريق

وصلت عند البيت وخبطت على صفية واول ما فتحت الباب وشافتني شدتني من ايدي لجوا الشقة وقفلت الباب بسرعة وحضنتني وبقت تطبطب على ضهري وتقولي طمني عنك عامل ايه وفين فيروز
قولتلها طلعت فوق بس أنا قولت اعدي عليكي اطمنك وكمان اقولك تعملي ايه بكرة
قالت طيب اقعد قولتلها مش هينفع اقعد المهم بدون مناقشة تاخدي الفلوس دي وتشتري فراخ ونواشف وطماطم يعني اكيد إنتي فاهمة أنا عاوز إيه
قالت آه فهمت طيب اطبخه
قولتلها لا خديه معاكي الصبح كدا وهما يطبخوا براحتهم وبردو مش أنا اللي قولتلك ولا أعرف حاجة
قالت إنت ليه بتعمل كدا
قولتلها بسيطة عاوزك تظهري هناك إنك اقرب حد لينا وإني أنا راجلك وبقولك تعملي ايه وتاخدي الفلوس مني
مش أنا راجل البيت ولا نسيتي
حضنتني اوي وباستني من غير ما تتكلم
قولتلها بس بقا احسن الشيطان يكون تالتنا وضحكت وهي ضحكت ومشيت من عندها طلعت شقتي لقيت ميادة قاعدة بالاندر والبرا بس

لما شافتني لوحدي قالت فين فيفي
قولتلها هتبات في العزا
قالت يبقا حد قريب أوي
اوعى تكون حماتك
قولتلها هي فعلاً
وبتحضني وتعزيني

قولتلها بقولك ايه أنا شبعت حزن من الصبح ويالا اكليني ودلعيني وخرجيني من الحزن ده
ضحكت وقالت عسل يا بابتي
قولتلها أمك فاكرة إن فيروز هنا
قالت هي اتصلت بيك
قولتلها أمك كانت معايا هناك من الصبح ودلوقتي عديت عليها

قامت عملت الأكل كنت أنا اخدت دوش ولبست بوكسر وخرجت من الحمام
قعدنا ناكل وسرحت لحظة وقالت طيب لو ماما اتصلت وسألت عن فيفي
قولتلها بسيطة هنرد ونقول فيفي جات نامت مباشرة

خلصنا اكل وعملت قهوة وبعدين قولتلها حبة فرفشة بقا عشان الليلة ليلتك
قالت بجد
قولتلها طيب استني واتصلت على صفية وفتحت الاسبيكر وقولتلها يا صافي
قالت نعم يا قلب صافي
قولتلها احكي لبنتك أنا قولتلك عنها ايه عشان الهانم عاوزة تنزل وتسيبني لوحدي بعد ما فيروز نامت
ميادة اتفاجئت وأمها بتحكي وقالتلها يا غبية خليه في حضنك وفرفشيه ده طول اليوم متنكد وواقف على رجله
قفلت معاها وقولتلها أمك بتقولك خليه ينيكك وفرفشيه

ضحكت ميادة وقالت تصور صح وضحكنا ولقيتها قامت شغلت موسيقى ودخلتني الاوضة وقفلت الباب علينا وبقت ترقص بالاندر والبرا وبعدين رقصنا سلو وهي في حضني بنرقص قالت عاوزة اتفرج معاك على فيلم سكس

شغلت فيلم ونامت في حضني وبقينا نتفرج وهي بتلعب فى زبي وبعدين قلعتني البوكسر وبقت تبوس زبي وتمصه وأنا لفيتها عشان نعمل وضع 69 وبقت هي تمص زبي وأنا بلحس كسها وابعبص طيزها وجبت الكريم ودهنت طيزها وبقيت ابعبصها وهي توحوح وتمص زبي وأنا شوية الحس كسها وشوية ابعبص طيزها بصباع وبعدين صباعين وبقيت اوسع طيزها لحد ما حسيت إنها وسعت قولتلها قومي من عليا وخليكي على السرير بنفس الوضع
عملت زي ما قولتلها وأنا جيت وراها وبقيت ابعبص بالكريم تاني ودهنت زبي وبقيت ادخله بالراحة لحد ما الراس دخلت وهي قالت احححح بيوجع

قولتلها أولا الليلة دخلتي على طيزك وثانيا إنتي مش كنتي عاوزة افشخك زي فيروز
قالت آه بس مكونتش اعرف أنه بيوجع كدا
قولتلها في الأول بس إنما لما طيزك تتعود على زبي هتحبي نيك الطيز وتتمتعي
قالت إنت حبيبي واعمل إللي يعجبك
قولتلها واعمل إللي يعجبك ورزعت زبي مرة واحدة وهي صرخت بصوت عالي شوية وأنا نزلت عليها وكتمت بؤها وخليت زبي ثابت وقولتلها هتفضحينا يا بنت المتناكة
لقيتها بتزووم

حسيت إنها هاجت من الشتيمة
هي مسكت ايدي شالتها من على بؤها وقالت وهي ماما مين اللي هينيكها عشان اكون بنت متناكة
قولتلها أمك مش هتتناك من حد غيري ولا هتوافق أصلا لحد غيري
قالت عارفة يا حبيبي بس امتى بقا نفسي أشوفها بتتشرمط تحتك وبتمتعها وبتعوضها عن الحرمان
قولتلها يوم فرحك وضحكنا ولقيتها هديت من الوجع بدأت اطلع زبي وادخله بالراحة وهي يدأت تهيج تاني وتقول اححححح زبك حلو اوي يا حبيبي في طيزي
قولتلها كدا مفيش وجع
قالت آه فيه نيك ومتعة
أنا متأكد أن فيه وجع بس هي مش عاوزة تقول احسن اقوم من عليها

قومت من عليها لقيتها قالت ليه كدا
قولتلها نامي على ضهرك وحطيت مخدة تحت طيزها ورفعت رجلها وفرشت كسها بزبي وبعدين دخلته في طيزها وبقت تقول احححح يا بابا
نيكني يا بابا يا حبيبي
نيك بنتك شرموطك
نيك بنت صفية المتناكة
نيك جامد يا بابا
وأنا اقولها هنيكك يا شرموطت بابا
خدي يا متناكت بابا
هفشخ كسمك يا بنت صفية اللبوة
قالت اححححح يا بابا هتفشخ كس ماما
قولتلها وبعد ما تتجوزي هنيكك إنتي وهي سوا
هي هاجت اكتر وبقت تصرخ وتقول اححححح يا بابا ده النيك حلو
قولتلها لا يا كسمك حلو معايا أنا بس
قالت هو أنا عرفت النيك اصلا إلا معاك يا روحي
أنت بابا وحمايا وحبيبي وأستاذي في النيك وفضلنا كدا لحد ما نزلت في طيزها وبقت توحوح وتقول اححححح سخن مولع وبعدين طلعت زبي من طيزها ونزلت لتحت وبقيت الحس كسها وادعك زنبورها لحد ما اترعشت وجابت شهوتها وبعدين قومنا اخدنا دوش سوا وخليتها تقعد في مياه سخنة ومطهر عشان طيزها وبعدين لبسنا واخدتها في حضني ونمنا

صحيت الصبح لقيتها صاحية
قولتلها آه مانتي متعودة انك تصحي بدري
قالت آه وبجهز الفطار كمان

فطرنا سوا وقولتلها أنا هروح العزا وإنتي براحتك بس متنزليش من هنا غير لما اوصل العزا وأعرف أمك هناك ولا هنا
قالت تمام ولبست ونزلت وعدت ايام العزا وفيروز رجعت البيت معايا بس أمها قالت خلوني هنا شوية
قولتلها ماشي وروحنا أنا وفيروز ولقينا ميادة مجهزة اكل وطبعا خدت فيروز في حضنها واتفاجئنا إن فيروز بتقولها طبعاً ناكك لما شبعك وأنا هناك وانفجرنا في الضحك وقالت ميادة إنتي يا بت مش كنتي حزينة دلوقتي
قالت فيروز أنا زي بابا مش بحب النكد ولو فيه نكد يكون وقت صغير ويعدي
قولتلها حبيبتي يا فيفي كدا تستاهلي نيكة حلوة بالليل وضحكنا

احمد اتصل يطمن علينا ويطمنا عنه وسألني عن أمه قولتله بص أنا هقولك بس لو الشغل حلو معاك ولا كأنك تعرف حاجة
قالي قلقتني
قولتلها من الاخر كدا جدتك توفت
عيط طبعا وعاتبني ليه متصلتش بيه
قولتله طيب اقفل اهدى وفكر في كلامي وبعدين هنلاقيني أنا صح

قفلت مع احمد وتمر الايام لحد قبل الدراسة بأيام وأحمد رجع ولقيته محوش مبلغ محترم وقالي خليه معاك
قولتله الاول هات هدية حلوة لخطيبتك وهدية لحماتك
قالي حاضر ولما عرف إن أمه لسة في بيت ابوها قال اروح اعزيهم واعتذرلهم إني معرفتش الا دلوقتي
قولتله كدا تمام

بعد ما رجع من عند أمه اشترى الهدايا واتصل بيا عشان اروح معاه وأنا أتصلت على صفية قولتلها أنا جاي عندك بس معايا ضيف
قالت آه فهمتك عشان نلبس وضحكت
قولتلها بالظبط كدا

روحنا وخبطنا واول ما فتحت وشافت أحمد فرحت اوي واخدته بالحضن وسلمت عليا بالايد وهي بتبتسم وقالت لميادة تعالي يا بت مفيش حد غريب بس بردو تلبسي وضحكت
خرجت ميادة وفرحت باحمد اوي ونفسها تحضنه وبعدين جات حضنتني وباستني الثلاث بوسات كالعادة مع الثلاث كلمات واحمد اندهش وقال ده أنا كدا فاتني كتير
هزرنا وضحكنا واحمد قدم الهدايا ومشينا

فاتت الايام والشقتين اللي عندي فضيوا ووضبت شقة لصفية ونقلتهم فيها وإيمان لما شرحتلها الموقف عجبتها الفكرة وأحمد فرح جدا

ومرت سنة وشوية وبقينا في سنة2018 وأحمد بقا عنده 19سنة وقولت لايمان نعمل خطوبة رسمية بقا لاحمد
قالت آه المفروض بقا وإيمان بقت تحب صفية اوي بعد وقفتها معاها في العزا وحددنا يوم 7/18 للخطوبة واتفقت مع صفية إن الخطوبة تكون عالديق
قالت اللي تشوفه
قولتلها في الدخلة بقا نعمل فرح حلو نفرح ونفرحهم
قالت ماشي

عملنا الخطوبة على السطح وناس قليلة اللي أغراب وبعد الناس ما مشيت قولت يالا بينا
قالوا فين
قولتلهم تمشوا وانتوا ساكتين
ضحكوا كلهم وقالوا يبقا عامل مفاجأة وفيروز قالت مفاجآت بابا دايما بتكون حلوة

نزلنا من العمارة كلنا ومعانا خال احمد وخلاته وركبوا ميكروباص أنا متفق معاه وفي عربيتي العريس والعروسة وفيروز ورا وصفية جنبي

كنت أنا متفق مع مركب والمفاجأة عجبتهم اوي وأحمد من فرحته شالني وبقا يلف بيا وكانت سهرة حلوة وبعدين رجعنا كل واحد على بيته واحمد سهران عند حماته وكل شوية صفية ترن عليا وتقفل
اتصلت بيها وقولتها مالك يابت
قالت متيجي تقعد معايا احسن العيال دول قاعدين لوحدهم مش أنت أبوها أنزل بقا حافظ على بنتك وضحكت
نزلت بالترينج وهي كانت فاتحة الباب
اول ما دخلت لقيتها خدتني بالحضن وباستني وقالت وحشتني ياخويا
بقولها فينهم
قالتلي جوا منسجمين اوي ووشها احمر
قولتلها إنتي شوفتي حاجة طيب
قالت لا هو ماسك ايديها بيبوسها بس مشوفتش حاجة تاني
قولتلها ومش هيحصل اكتر من كدا لأني واثق في احمد وواثق اكتر في ديدي
قالتلي طمنتني

ضحكت عليها وقولتلها بس ايه الجمال ده النهاردة وايه الرقص ده
قالت متكسفنيش بقا بس أنت بردو بتعرف ترقص حلو
هو انت كدا كل حاجه تعملها بتكون حلوة
قولتلها على حسب اللي بيحبني هيشوف اللي بعمله حلو
اتكسفت وسكتت
خبط على باب الاوضة ودخلت وهما اتفاجئوا إنه انا وميادة جات تجري عليا وحضنتني وباستني على شفايفي وقالت دايما مفرحني يا احلى بابا في الدنيا
بصيت على أحمد لقيته مستغرب
قولت طبعا يا ديدي عمال يتحايل عليكي عاوز يبوسك وإنتي رافضة وبعدين بوستيني أنا عشان يتغاظ وضحكنا
قولتله البوس ده ليا أنا بس لحد يوم الدخلة عشان متحاولش تاني
قالت ميادة يعني بعد الدخلة مش هتخليني ابوسك وعملت نفسها زعلانة زي *******
قولتلها هي البنت تقدر تبعد عن حضن ابوها
قالت منحرمش منك يا حبيبي
قولتله كلنا تعبنا النهاردة كفاية كدا عشان حماتك ترتاح

بعد كلام المجاملات مشينا أنا وأحمد وطلعنا نمنا كلنا من التعب وبدأت اخد رأيهم في ديكور الشقة وفي نفس الوقت كل شهر اخد صفية وميادة وفيروز ونشتري شوية من حاجتها وصفية وميادة اغلب الوقت في شقتي كأننا عيلة واحدة واحمد مبسوط جدا من الوضع ده وصفية بقت ساعات تقول ياخويا وساعات تقول يا بابا والحب مالي عنيها لحد احمد ما قالي على فكرة أنا حاسس إن حماتي بتحبك
ضحكت وقولتله هي قالتلك يعني
قالي لا بس ملاحظ اهتمام منها بيك ونظرتها عليك نظرة حب
قولتله بص يا احمد الست دى تعبت في حياتها وافتقدت الأمان والسند
قالي صح يا بابا ميادة حكتلي حاجات توضح ده
قولتله هي بقا لقيتني حنين معاهم ومخلتهاش تفكر في جهاز البنت ونقلتها في شقة من غير فلوس يعني حست بالسند أو اقولك كلمة هي قالتها
قالي قول
قولتله هي قالتلي منحرمش منك ويخليك لينا وتفضل ساترنا وسندنا والأمان اللي عيشتني فيه معاكم
هي بقا بعد اللي قالته ده وكان من قلبها تفتكر هتعاملني ازاي
ضحك احمد وقالي طول عمرك مقنع يا هيما وضحكنا وتمر الايام وميادة بقت تبعتلي رسايل إن وحشها النيك وإن فيروز بقت هي اللي بتتناك بس
قولتلها هوزع أمك وحماتك وافشخك

فعلاً قولتلهم انزلوا سوا اشتروا حاجات لجهاز ميادة واحمد مش في البيت واخدت ميادة وفيروز ونزلنا شقة صفية ودي تحت شقتي مباشرة وفشخت طيز ميادة جامد وهريت كسها لحس وخليتها تجيب اربع مرات وفيروز بتتفرج وتهيجنا بالكلام

وبعدين بدانا نوضب شقة احمد ونظبط الدنيا وحددنا الدخلة يوم 2019/10/11 وحجزت قاعة وقولت لصفية تعزم أصحابها وأهلها
كانت رافضة تتصل بأهلها

اقنعناها كلنا إن كدا إنتي هتكوني غلطانة إنما لما تقولي بتخلي مسؤوليتك واللي يجي يا مرحب
صفية عيطت وقالت دول مش اهل ده محدش بيسأل عننا وكأنهم خايفين اطلب منهم حاجة واقلكم بقا انتوا اللي اهلي وكفاية اخويا أبو أحمد خلاني مشيلش هم حاجة واعتبر ميادة بنته وهي وفيروز عنده زي بعض أنا اتشرف إني معاكم وبتعيط وإيمان حضنتها وقالت إنتي مش معانا إنتي مننا وميادة بردو اتعصبت وقالت حتى لو عمي ولا خالي كانوا موجودين هقول بابا ابراهيم هو وكيلي وهو سندي وعزوتي واترمت في حضني تبوسني وتعيط
صفية انتبهت لكلام بنتها وقالت برافو عليكي يا ميمي مش عاوزة حد يكون صاحب فضل علينا الا صاحب الفضل الحقيقي ده ابوكي اللي حسيته وحستيه إنه ابوكي فعلا

قولتلهم بااااس أنا كدا اتفشخر بقا واتكبر عليكم
صفية قالت خد راحتك وأحنا تحت رجلك
ميادة حبت تفك راحت باستني في شفايفي واتكلمت بدلع وقالت صحيح يابابي هتتكبر على ديدي حبيبة بابا
قولتلها استحالة يا روح بابا
كلهم ضحكوا وقالوا شوفوا البت بعد ما كان نار خليته يهدى ازاي وضحكنا كلنا وتمر الايام وفجأة.....

إلي اللقاء في الجزء الثاني نعرف إيه هي المفاجأة

الجزء الثاني
.
.
.
.
وقفنا الجزء اللي فات عند لما حصلت مفاجأة قبل فرح احمد وميادة بأيام والمفاجأة هي إن شاب من شباب الجيران طالب يخطب فيروز والغريبة إنه زي ميادة أبوه متوفي

قولتله يابني أنت متربي قصاد عنينا بس أنا معنديش بنات غيرها ولازم هي توافق باقتناع
قالي طبعا يا عمو وياريت تاخد رأيها لو حضرتك مش معترض عليا
قولتله أنا شخصياً موافق بس رأيها هو اللي هيتنفذ
قال وأنا موافق ومتشكر جدا

في قعدة لوحدنا من غير صفية وميادة قولت لاحمد وفيروز وأمهم هو انتوا مركزين مع أيتام الأب ليه وانفجرنا في الضحك وميادة سمعت الضحك من شقتهم وجات تجري تسأل فيه إيه
كلهم سكتوا
قولتلها اصل فيروز جالها عريس وأنا بقولهم هتسيبوني انتوا الاتنين وتخلوني يتيم من غيركم ضحكوا عليا يرضيكي يا مزتي

قالت يا روح مزتك ومين قال إني هسيبك ولو عاوزني منمش فوق بعد الجواز كمان وانام في حضنك أنا حبيبت بابا واعملها إنما فيفي في بيت جوزها بقا وضحكنا ودعيتلهم بالسعادة ورنيت على صفية طلعت واتشاورنا كلنا وفيه اجماع على إن الشاب ده كويس وطيب وأمه عسولة وطيبة وصفية تعرفها كويس عشان كانوا بيروحوا سوا للمعاشات

قولتلهم كدا فاضل راي العروسة ومش هتقول رأيها غير لما تقعد معاه صح يا قلبي
فيروز حدفتلي بوسة وقالت ولا فيه غيرك يفهمني يا حبيبي

قولتلها خلاص هتصل بيه اقوله واعرفه إن ده مش معناه موافقة
كلهم قالوا كدا صح واتصلت بيه واتفقنا إنه معزوم على الشاي بكرة وحذرته إنه يجيب حاجة وهو جاي وقفلت معاه وتاني يوم جي وكان مكسوف وهو بيطلع شيكولاتاية من جيبه وبيقول بعد إذن عمي دي لأختي فيروز
قولتله عرفت تضحك عليا يا علي
قالي ولا عاش ولا كان اللي يضحك عليك يا عمي
غمزت للكل يقوموا وبصيت لفيروز شاورتلي إنها موافقة
سيبتهم يتكلموا سوا حوالي نص ساعة ودخلت عليهم قولتله حاسس إني هقول مبروك ولا إيه يا فيفي
اتكسفت وقالت اللي تشوفه يا دادي وجريت على برا
قولتله هتجيب مين يخطبها ونتفق
قالي أنا وماما انا مفيش حد كبير عليا في قراراتي بعد ماما
قولتله كدا تمام وبعد كام يوم قعدنا واتفقنا على كل حاجة وعاوزين يعملوا خطوبة قولتلهم نخلي الخطوبة يوم الحنة بتاعت احمد

كلهم عجبتهم الفكرة وعملت كوشة في الشارع وكانت ليلة جميله جدا وتاني يوم بقا الفرحة الكبيرة
فرحتي باحمد وميادة وعشان ابني الوحيد أنا اللي بعمل كل حاجة حتى الكوافير أنا اللي اتفقت معاه وكل التفاصيل

الصبح قولت فيروز وصفية يلبسوا عشان اوصلهم مع ميادة للكوافير
صفية قالت يعني كدا ناخد لبس الفرح معانا
قولتلها طبعا
قالت صفية لا أنا اروح متاخر شوية عشان اعمل عشا العرسان
ايمان قالت صح خليها تعمل اكل بنتها وأنا اساعدها تخلص بسرعة وبعدين تاخدها توديها
قولتلها تمام
فعلا ده اللي حصل وبعد الضهر لقيت صفية بتقولي أنا جاهزة ودموعها نازلة
إيمان فاهمة وقالتلها وبعدين معاكي يا صفية ماهي بنتي بردو
صفية قالت عرفتوا بقا إن انتوا أهلي اللي اتشرف بيكم
قولتلها اختي الجميلة العيوطة تشرف بلد ومقامك عندي كبير اوي
قالت صفية متزعليش مني يا ايمان وراحت حضناني وقالت هو ده الأخ السند والأمان وكانت عاوزة تبوس ايدي وأنا شديت ايدي وإيمان هدتها وقالتلها روحي بقا لبنتنا وبنت اخوكي ابراهيم

صفية فرحت اوي بكلام ايمان وباستها وباستني
حبيت اضحكهم قولت صفية خلاص جواز بنتها خلاها فتحت سبيل بوس وضحكنا ومشينا وفي الطريق قولتلها بتعملي ده كله عشان انسى العشا بتاعي يا لئيمة
قالت فشر يا حبيبي أنا عملت عشاك في شقتي من الفجر

وصلتها الكوافير ورجعت أنا عشان اظبط اي حاجة تكون ناقصة واشوف احمد لقيته بيقولي متقلقش أنا اصحابي معايا هيظبطوني بس يا بابا مش هروح الكوافير من غيرك
قولتله يابني استناك في القاعة عشان الناس
قالي الناس تستني في القاعة إنما أنت تكون جنبي
فرحت من كلام احمد وقولتله حاضر ولبسنا كلنا وكنت جايب عربية سبور للعريس والعروسة وعربيتي أنا وإيمان وصفية وفيروز وروحنا الكوافير ودخلت أنا وأحمد وبقول للناس في الكوافير فين بنتي العروسة
استغربوا

قولتلهم أنا جايبلكم بنتي العروسة اجي الاقي تلات عرايس واتلخبط كدا
كلهم ضحكوا وميادة جات عليا حضنتني وباست ايدي وفيروز طبعا بالحضن والبوس وبصيت على صفية لقيتها جميله اوي قولتلها ناس عملت سبيل بوس من شوية وأنا عامل اوكازيون احضان وحضنتها وكلنا بنضحك ومسكت ايد ميادة وقولت لاحمد اسلمك بنتي يا احمد واوعا تزعلها وخرجنا مع الزغاريط وركبنا العربيات وكانت كتير ولفينا شوية وبعدين روحنا القاعة وبعد ما قعدوا جي وقت كتب الكتاب ولقيت صفية بتقولي مش تباركلي إن عمها وخالها لسة جايين دلوقتي ولوحدهم من غير عيالهم
قولتلها خلينا في فرحتنا
قالت إنت اللي مفرحني وبس
قولتلها اعملي الواجب معاهم كأنهم ضيوف وبس
قالت وحياتك ناوية اعمل كدا

قعدنا عشان كتب الكتاب والمأذون سأل العروسة مين وكيلك يا عروسة
ميادة بصت على خالها وعمها وهما مركزين معاها ولفت وشها ناحيتي وقالت بابا ابراهيم هو وكيلي وسندي وعزوتي ومسكت ايدي باستها قصاد الكل

المأذون بيكتب الاسماء واتفاجئ إن أبو العريس هو وكيل العروسة وهزر معايا وقالي عملتها ازاي دي هتفصل بين إبنك ومرات إبنك اللي أنت وكيلها ازاي

قولتله هي جوا وهو برا وضحكنا وكتبنا الكتاب والتهاني والتبريكات وأنا روحت على بتاع الديجي فكرته بحاجة اتفقنا عليها

اتكلم في المايك وبارك للعروسين وقال النهاردة فيه رقصتين سلو والرقصة الاولى دلوقتي بس هيكون العريس والعروسة وابو العروسة وأمها

(اغلب الناس عارفين إن أبوها ميت)

وكمل كلامه وقال فين أم العروسة
صفية رفعت ايديها
قال فين ابو العروسة
عمها وخالها واقفين زي الخرفان فرفعت ايدي والناس كلها استغربت وسقفت وصفرت وفيروز عملتلي لايك من بعيد وبدات الرقصة واخدت صفية في حضني ورقصنا سلو جنب العرسان وبنتكلم سوا وقالت ميادة حبيبي يا بابا
حدفتلها بوسة وبعدين بعدنا أنا وصفية عنهم وبقولها مكسوفة كفاية قالت مكسوفة ومش كفاية خلي كل واحد يعرف مقامه فين

قولتلها إحنا بنفرح ببنتنا الوحيدة وابني الوحيد
قالت عندك حق وفجأة الموسيقى بقت الجنان بتاع الشباب لقيت صفية ماسكة فيا وبترقص بجنون وجات فيروز معاها ورقصنا سوا كتير وبعد شوية وأنا قاعد ارتاح جنب إيمان وفيروز جات صفية وقالت كدا أنا ارتحت

قولتلها وهي كانت تعباكي اوي كدا
قالت لا ارتحت لما طلعت اللي جوايا باختصار
قولتلها عملتي ايه يا مجنونة
قالت الباشوات عاوزين يدوني فلوس نقطة قال لبنت أخته والتاني لبنت اخوه

قولتلهم إحنا مكناش عاوزين فلوس كنا عاوزين سند وضهر نتحامى فيه فلوس ايه يا بتوع الفلوس ده جهاز بنتي من اول شبشب الحمام لحد اغلى حاجة أبوها سندها هو اللي جابهولها ويقولها شاوري وأنا ادفع كفاية أنها ملقتش حد يكون وكيل ليها غيره واظن انتوا شوفتوها وهي بتبوس ايده ازاي لأنها حست بالأمان معاه
انتوا كنتوا فين لما خرجت تشتغل وهي لسة مخلصة الإعدادية
خايفين نطلب منكم مساعدة
ابراهيم اخويا وأبو ميادة مش مخلي نفسنا في حاجة
عن اذنكم اشوف المعازيم عشان أم العريس تعبانة وأنا مكانها وإبراهيم أبو العروسة
وسيبتهم ومشيت بس بعد ما شوفت عرقهم نازل زي المطر وضحكت ضحكة عالية اوي

ايمان قالتلها المهم فشيتي غلك
قالت أوي
قالت خلاص بقا افرحي براحتك
قالت طبعا هفرح أوي دلوقتي وهاخد اخويا حبيبي يرقصني كمان

قولتلها تعالي يا مجنونة وبقت ترقص بجنون اوي وتميل عليا وميادة لما شافت عمها وخالها واقفين بيبصوا جات وبقت تحضن فيا وترقص و تمسك ايدي تبوسها واتجننت وبقت تصرخ وتتنطط وتقول أبويا اهو وكل اللي حوالينا يقولوا أبوها اهو وهي تقول تاني والكل يرد

وكان موقف مؤثر لكل اللي في الفرح وعارفين أنها يتيمة وفي آخر الفرح كانت رقصة سلو قبل ما يختم وقال فين أم العربس
إيمان شاورتلي لا راحت فيروز قالت اخته متنغعش
قال تنفع طبعا وفين ابو العريس قولتله أنا
ضحك وقال كدا حرام أنت مجوز ابنك لبنتك والناس ضحكت وفيروز بقا حضنتني جامد ورقصنا سوا وأغنية الختام ومشينا على البيت العريس دخل شقته وصفية دخلت شقتها وأنا دخلت شقتي لقيتها زحمة جدا

قولت لفيروز هاتي دور من التورتة هنزلها لصفية واروح ابات عند علي صاحبي
أنا اتحججت بالتورتة عشان اخبط على صفية لأني متوقع اللي هشوفه وفعلا خبطت وهي بصت من العين شافتني وقالت حاضر وصوتها بتعيط وفتحت الباب وأنا دخلت فوراً وحطيت التورتة على الترابيزة وبصيتلها وهي قفلت الباب وجات تجري وحضنتني وهي بتعيط
قولتلها أنا نازل ومتأكد إني هشوفك كدا بس مش خلاص فشيتي غلك فيهم

قالت لا ولا فكرت فيهم تاني بس لقيت نفسي لاول مرة هنام لوحدي من غير ميادة
قولتلها اومال لو بعيدة عنك بقا كنتي عملتي إيه ده لو عطستي هتسمعك وتقولك بعد الشر يا ماما وبطبطب على ضهرها واكتشفت أن شعرها مفرود قولتلها بس إيه الجمال ده حتى وإنتي بتعيطي حلوة وهي ابتسمت وحضنتني اكتر وتقول منحرمش منك يا سبب فرحتي وسندي
قولتلها بهزار شكلك بتخافي تنامي لوحدك خلاص أنام معاكي لقيتها ردت بسرعة وقالت ياريت وبعدين اتكسفت ووطت وشها في الأرض وسندت رأسها على صدري وايديها حضناني

رفعت راسها بصيت في عينيها لقيتها بتبصلي بحب وشوق واضح أوي
قولتلها صافي
قالت نعم يا روح صافي يا قلب صافي يا سند صافي
قولتلها بحبك
قالت ياااااه أخيراً وحضنتني وسندت رأسها على كتفي وبقت تتكلم وتقول أخيراً قولتها وحسيت بيا أخيراً سمعتها منك من غير ما تقول حبيبت اخوكي
من سنة وشوية ونفسي أسمعها من اول مرة دخلت شقتي اللي تحت وأنا بحبك ونفسي أسمعها
بحبك يا حبيبي
بحبك يا روحي
بحبك يا عمري
بحبك يا قلبي
وهي بتحسس على شعري وضهري وأنا بردو احسس على شعرها والجزء الظاهر من رقبتها وجنب ودنها ومش مدياني فرصة ارد عليها فقولتلها كل ده جواكي طيب اديني فرصة ارد
قالت لا خلاص أنا نفسي افضل أقولك بحبك كدا للصبح
وبقت تقول بحبك بحبك بحبك وأنا بقيت احسس اكتر وابوس رقبتها وهي مش مبطلة كلام وتقول أنت الوحيد اللي اتمنيت إنه يحبني أنت الوحيد اللي كان نفسي احضنه وياخدني في حضنه
شعري دي متفردش إلا عشانك يا حبيبي
رفعت وشها وقولتلها عاوز أشوف حبي في عيونك اللي تجنن دي ونفسي اغرق فيهم
لقيتها عاوزة ترجع تنام على كتفي تاني روحت بحركة سريعة كنت مسكت شفايفها بشفايفي واول ما عملت كدا لقيتها بتاكل في شفتي وبتحضني اوي وتزووم اوي اوي وتديني لسانها امصه وتاخد لساني تمصه وكل ده واحنا واقفين
قولت اريح شفايفنا بعد خمس دقايق لقيتها بتقولي بحبك يا نور عيني بحبك يا أملي اللي عايشة عشانه

قولتلها طيب نقعد ولسة هقلع جاكيت البدلة لقيتها بتقولي وحياتي خليني أنا اقلعك
قولتلها تحت امرك
قالت لا أنا اللي تحت امرك وتحت تصرفك وتحت رجلك وقلعتني الجاكيت وبقت تبوس الجاكت وتقول بتاع حبيبي يتعلق معزز مكرم وعلقته وقالتلي اقعد بقا يا حبيبي
قعدت لقيتها قعدت على الأرض بقولها ليه كدا
قالت وحياتي سيبني أعمل اللي نفسي فيه ومتقوليش لا على حاجة مش أنا حبيبتك
قولتلها حبيبتي وروحي وقلبي وعشقي
قالت يااااه معقولة الفرحة اللي أنا فيها دي طيب وحيات حبيبتك عندك خليني اعمل أي حاجة نفسي فيها قولتلها حاضر طالما حلفتيني بروح قلبي

قالت بجد يا حبيبي أنا روح قلبك
قولتلها إنتي قلبي نفسه لقيتها بتمسك ايدي تبوسها وتسند رأسها على رجلي وتبوس ايدي ورجلي من فوق الركبة كدا وبعدين لقيتها بتقلعني الجزمة
بقولها بلاش الدلع ده

قالت وحياتي ما تبخل عليا وسيبني اتدلع
أنت كدا بتدلعني مش أنا اللي بدلعك وفعلا قلعتني الجزمة ورفعت رجلي عند صدرها وقلعتني الشراب ولقيتها حضنت رجلي على بزازها وبقت تبوس رجلي وتبوس صوابع رجلي وماسكة رجلي اوي وتقولي وحياتي سيبني
بحبك بحبك بحبك

بقيت احسس على شعرها وشديتها قعدتها جنبي وقولتلها انتي مكانك هنا جنبي وفي حضني وبنبوس بعض بالشفايف
قالت أنا مكاني جنبك وفي حضنك وقلبك وعقلك وتحت رجلك
إنت حبيبي وأنا حبيبتك وجاريتك وإنت فوق راسي وأنا تحت رجلك

مسكت شفايفها وبقيت أكلها ووقفتها وسندت ضهرها على الحيط وبقيت اعصر بزازها وهي بتبوس بجنان وتحسس على خدودي وأنا حضنتها اوي وبحسس على ضهرها لقيت سوستة الفستان بقيت أنزلها بالراحة لحد فوق طيزها دخلت ايدي بقيت احسس على قميص النوم ولما السوستة اتفتحت ومع حركة ايدي الفستان اتفتح ونزل من عند رقبتها شوية مديت ايدي ومسكت بزازها اقفش فيهم وهي تزوووم وبقيت ادعك زبي في سوتها وهي بتحاول ترفع نفسها عشان يدعك في كسها ولقيتها بتفك ازرار القميص بتاعي وفتحته وبقت تبوس صدري وتلحس حلماتي خلتني اتجنن وقلعت القميص وهي بتبوس صدري وقولتلها الفستان يا روحي هيتبهدل
قالت يغور الفستان وراحت شداه لتحت ووقع على الأرض ورجعت حضنتني اوي وقالت حبيبي
قولتلها نعم يا روح حبيبك
قالت نفسي ارقص معاك سلو
قولتلها وأنا كمان نفسي نرقص سوا لينا مش وسط الفرح وخرجتها من حضني وبصيت عليها لقيتها لابسة قميص احمر قصير وجميلة أوي وهي عريانة
قولتلها طيب اقعدي لحد ما اشوف موسيقى حلوة بس إحنا كدا جنب باب الشقة
قالت تعال جوا وفعلا دخلنا فقولتلها لمي الهدوم اللي في الصالة
ابتسمت وفعلا لمتها ودخلتها الاوضة وبما أن الوضع لحد دلوقتي رومانسي فقولت اغنية حميد الشاعري خدني بين ايديك مناسبة أوي بس قولتلها اولع بس سيجارة
أنا قولت كدا عشان زبي يهدى

قالت حاضر يا حبيبي بس وأنا في حضنك
قولتلها طبعا في حضني وحضنتها وأحنا قاعدين واشرب السيجارة

لما اخلص السيجارة نكمل الحوار
ملحوظة. وكيل العروسة الاب والأخ والعم والخال فقط
 
  • عجبني
التفاعلات: hema mharm
➤السابقة


في بداية السلسلة الثانية أحب اشكركم جميعا على دعمكم وتشجيعكم المستمر وأتمنى اكون عند حسن ظنكم بي كما اتمنى أن تعجبكم السلسلة الثانية



السلسلة الثانية

الجزء الاول
.
.
.
.
وقفنا في نهاية السلسلة الاولى عند لما صحتني مراتي بدري في اتصال نادر إنها تتصل في وقت بدري كدا وقالتلي إن حماتي ماتت

قعدت لحظات افكر وبعدين صحيت فيروز بالراحة وقولتلها معلش صحيتك بس جعان ومش عارف اكل من غيرك
قامت وفاقت وجهزت فطار فعلا وفطرنا وقولتلها البسي بقا عشان جدتك ماتت
فضلت تعيط ولبست اسود وأنا لبست وروحنا المستشفى وخدنا وقت في التجهيز وكدا وبعدين اتصلت على صفية طبعا كانت ميادة راحت الشغل وقولتلها اللي حصل وقالتلي طيب ليه مقولتش وإنت ماشي اروح معاك
قولتلها عشان مكسرش فرحة ميادة إنها هتنام في حضني وإنت متقوليش حاجة ليها
قالت ماهو كدا مينفعش
قولتلها هخليه ينفع
قالت إللي تشوفه يا حبيبي طيب قولي أنا أعمل إيه دلوقتي

قولتلها بعد الجنازة هتصل بيكي واحنا في الطريق للبيت عاوزك تكوني هناك قبل ما نوصل عشان عاوز ايمان لما تنزل من العربية تكوني انتي اللي بتاخديها في حضنك وتهديها ووصفتلها بيت حماتي وسهل توصل لأنه في نفس المنطقة
قالت حاضر يا حبيبي وقفلت معاها وعملت زي ما قولتلها بالحرف الواحد وبعد يمكن ساعة لقيتها بترن عليا وتقفل
فهمت إنها عاوزاني ومحرجة تتصل وتتكلم

روحت ناحية الستات وبتلفت عليها لقيتها واخدة مراتي في حضنها قولتلها خليها مع فيروز وتعالي
فيروز خدت أمها في حضنها وصفية جات قالتلي كنت متأكدة إنك هتفم إني عاوزاك ومحرجة
قولتلها فاهمك طبعا
قالت طيب مش المفروض نحاول نأكلها قولتلها عندك حق تعالي معايا
قالت قولي بس اعمل ايه وخليك أنت
مردتش عليها وشاورت لفيروز إني ماشي وراجع

اخدت صفية بعيد عن العزا وطلعت فلوس وقولتلها هاتي فينو وكذا نوع جبنة وبيض ومخلل وتروحي البيت تسلقي البيض ولما ترجعي حسك عينك تقولي إبراهيم باعت الحاجة دي
قالت حاضر بس كدا هيفهموا إني أنا اللي جبت وهيسألوا مين دي وكدا
قولتلها متقلقيش ويالا عشان الوقت بيجري عشان ميادة

قالت حاضر طيب وإنت
قولتلها نمشي خطوة خطوة
قالت حاضر ومشيت واقل من ساعة ولقيتها جات ومعاها الاكل وبقت تعمل سندوتشات وتأكل ايمان وأخواتها وفيروز وتنده عليا لو حد رفض وأنا اكلت الرجالة وبعدين ندهت عليها وقولتلها طيب روحي ياصفية عشان بنتك مش معاها مفتاح وكان كلامي بصوت مسموع للكل وهي مش عاوزة تمشي لحد ما ايمان قالتلها منحرمش منك أنا بقيت كويسة وخلي بالك من فيروز وإبراهيم لأني هطول هنا شوية

قالتلها في عيوني وأنا هجيلك الصبح ومشيت وأنا مشيت وراها وقولتلها خدي المفتاح خلي ميادة تطلع عندي وتشوف الاكل لو مش كامل تكمله وتقوليلها هما في عزا وجايين ومتعرفيهاش مين اللي مات
قالت حاضر لأني مش هينفع اعارضك دلوقتي ومشيت

خلصنا العزا بدري ولقيت فيروز بتقولي معلش يا بابا خليني ابات هنا مع ماما
قولتلها ماشي ومشيت واتصلت على ميادة قولتلها اكيد زهقتي يا مزتي
قالت خلصت الاكل وجعانة ووحشني
قولتلها إحنا في الطريق

وصلت عند البيت وخبطت على صفية واول ما فتحت الباب وشافتني شدتني من ايدي لجوا الشقة وقفلت الباب بسرعة وحضنتني وبقت تطبطب على ضهري وتقولي طمني عنك عامل ايه وفين فيروز
قولتلها طلعت فوق بس أنا قولت اعدي عليكي اطمنك وكمان اقولك تعملي ايه بكرة
قالت طيب اقعد قولتلها مش هينفع اقعد المهم بدون مناقشة تاخدي الفلوس دي وتشتري فراخ ونواشف وطماطم يعني اكيد إنتي فاهمة أنا عاوز إيه
قالت آه فهمت طيب اطبخه
قولتلها لا خديه معاكي الصبح كدا وهما يطبخوا براحتهم وبردو مش أنا اللي قولتلك ولا أعرف حاجة
قالت إنت ليه بتعمل كدا
قولتلها بسيطة عاوزك تظهري هناك إنك اقرب حد لينا وإني أنا راجلك وبقولك تعملي ايه وتاخدي الفلوس مني
مش أنا راجل البيت ولا نسيتي
حضنتني اوي وباستني من غير ما تتكلم
قولتلها بس بقا احسن الشيطان يكون تالتنا وضحكت وهي ضحكت ومشيت من عندها طلعت شقتي لقيت ميادة قاعدة بالاندر والبرا بس

لما شافتني لوحدي قالت فين فيفي
قولتلها هتبات في العزا
قالت يبقا حد قريب أوي
اوعى تكون حماتك
قولتلها هي فعلاً
وبتحضني وتعزيني

قولتلها بقولك ايه أنا شبعت حزن من الصبح ويالا اكليني ودلعيني وخرجيني من الحزن ده
ضحكت وقالت عسل يا بابتي
قولتلها أمك فاكرة إن فيروز هنا
قالت هي اتصلت بيك
قولتلها أمك كانت معايا هناك من الصبح ودلوقتي عديت عليها

قامت عملت الأكل كنت أنا اخدت دوش ولبست بوكسر وخرجت من الحمام
قعدنا ناكل وسرحت لحظة وقالت طيب لو ماما اتصلت وسألت عن فيفي
قولتلها بسيطة هنرد ونقول فيفي جات نامت مباشرة

خلصنا اكل وعملت قهوة وبعدين قولتلها حبة فرفشة بقا عشان الليلة ليلتك
قالت بجد
قولتلها طيب استني واتصلت على صفية وفتحت الاسبيكر وقولتلها يا صافي
قالت نعم يا قلب صافي
قولتلها احكي لبنتك أنا قولتلك عنها ايه عشان الهانم عاوزة تنزل وتسيبني لوحدي بعد ما فيروز نامت
ميادة اتفاجئت وأمها بتحكي وقالتلها يا غبية خليه في حضنك وفرفشيه ده طول اليوم متنكد وواقف على رجله
قفلت معاها وقولتلها أمك بتقولك خليه ينيكك وفرفشيه

ضحكت ميادة وقالت تصور صح وضحكنا ولقيتها قامت شغلت موسيقى ودخلتني الاوضة وقفلت الباب علينا وبقت ترقص بالاندر والبرا وبعدين رقصنا سلو وهي في حضني بنرقص قالت عاوزة اتفرج معاك على فيلم سكس

شغلت فيلم ونامت في حضني وبقينا نتفرج وهي بتلعب فى زبي وبعدين قلعتني البوكسر وبقت تبوس زبي وتمصه وأنا لفيتها عشان نعمل وضع 69 وبقت هي تمص زبي وأنا بلحس كسها وابعبص طيزها وجبت الكريم ودهنت طيزها وبقيت ابعبصها وهي توحوح وتمص زبي وأنا شوية الحس كسها وشوية ابعبص طيزها بصباع وبعدين صباعين وبقيت اوسع طيزها لحد ما حسيت إنها وسعت قولتلها قومي من عليا وخليكي على السرير بنفس الوضع
عملت زي ما قولتلها وأنا جيت وراها وبقيت ابعبص بالكريم تاني ودهنت زبي وبقيت ادخله بالراحة لحد ما الراس دخلت وهي قالت احححح بيوجع

قولتلها أولا الليلة دخلتي على طيزك وثانيا إنتي مش كنتي عاوزة افشخك زي فيروز
قالت آه بس مكونتش اعرف أنه بيوجع كدا
قولتلها في الأول بس إنما لما طيزك تتعود على زبي هتحبي نيك الطيز وتتمتعي
قالت إنت حبيبي واعمل إللي يعجبك
قولتلها واعمل إللي يعجبك ورزعت زبي مرة واحدة وهي صرخت بصوت عالي شوية وأنا نزلت عليها وكتمت بؤها وخليت زبي ثابت وقولتلها هتفضحينا يا بنت المتناكة
لقيتها بتزووم

حسيت إنها هاجت من الشتيمة
هي مسكت ايدي شالتها من على بؤها وقالت وهي ماما مين اللي هينيكها عشان اكون بنت متناكة
قولتلها أمك مش هتتناك من حد غيري ولا هتوافق أصلا لحد غيري
قالت عارفة يا حبيبي بس امتى بقا نفسي أشوفها بتتشرمط تحتك وبتمتعها وبتعوضها عن الحرمان
قولتلها يوم فرحك وضحكنا ولقيتها هديت من الوجع بدأت اطلع زبي وادخله بالراحة وهي يدأت تهيج تاني وتقول اححححح زبك حلو اوي يا حبيبي في طيزي
قولتلها كدا مفيش وجع
قالت آه فيه نيك ومتعة
أنا متأكد أن فيه وجع بس هي مش عاوزة تقول احسن اقوم من عليها

قومت من عليها لقيتها قالت ليه كدا
قولتلها نامي على ضهرك وحطيت مخدة تحت طيزها ورفعت رجلها وفرشت كسها بزبي وبعدين دخلته في طيزها وبقت تقول احححح يا بابا
نيكني يا بابا يا حبيبي
نيك بنتك شرموطك
نيك بنت صفية المتناكة
نيك جامد يا بابا
وأنا اقولها هنيكك يا شرموطت بابا
خدي يا متناكت بابا
هفشخ كسمك يا بنت صفية اللبوة
قالت اححححح يا بابا هتفشخ كس ماما
قولتلها وبعد ما تتجوزي هنيكك إنتي وهي سوا
هي هاجت اكتر وبقت تصرخ وتقول اححححح يا بابا ده النيك حلو
قولتلها لا يا كسمك حلو معايا أنا بس
قالت هو أنا عرفت النيك اصلا إلا معاك يا روحي
أنت بابا وحمايا وحبيبي وأستاذي في النيك وفضلنا كدا لحد ما نزلت في طيزها وبقت توحوح وتقول اححححح سخن مولع وبعدين طلعت زبي من طيزها ونزلت لتحت وبقيت الحس كسها وادعك زنبورها لحد ما اترعشت وجابت شهوتها وبعدين قومنا اخدنا دوش سوا وخليتها تقعد في مياه سخنة ومطهر عشان طيزها وبعدين لبسنا واخدتها في حضني ونمنا

صحيت الصبح لقيتها صاحية
قولتلها آه مانتي متعودة انك تصحي بدري
قالت آه وبجهز الفطار كمان

فطرنا سوا وقولتلها أنا هروح العزا وإنتي براحتك بس متنزليش من هنا غير لما اوصل العزا وأعرف أمك هناك ولا هنا
قالت تمام ولبست ونزلت وعدت ايام العزا وفيروز رجعت البيت معايا بس أمها قالت خلوني هنا شوية
قولتلها ماشي وروحنا أنا وفيروز ولقينا ميادة مجهزة اكل وطبعا خدت فيروز في حضنها واتفاجئنا إن فيروز بتقولها طبعاً ناكك لما شبعك وأنا هناك وانفجرنا في الضحك وقالت ميادة إنتي يا بت مش كنتي حزينة دلوقتي
قالت فيروز أنا زي بابا مش بحب النكد ولو فيه نكد يكون وقت صغير ويعدي
قولتلها حبيبتي يا فيفي كدا تستاهلي نيكة حلوة بالليل وضحكنا

احمد اتصل يطمن علينا ويطمنا عنه وسألني عن أمه قولتله بص أنا هقولك بس لو الشغل حلو معاك ولا كأنك تعرف حاجة
قالي قلقتني
قولتلها من الاخر كدا جدتك توفت
عيط طبعا وعاتبني ليه متصلتش بيه
قولتله طيب اقفل اهدى وفكر في كلامي وبعدين هنلاقيني أنا صح

قفلت مع احمد وتمر الايام لحد قبل الدراسة بأيام وأحمد رجع ولقيته محوش مبلغ محترم وقالي خليه معاك
قولتله الاول هات هدية حلوة لخطيبتك وهدية لحماتك
قالي حاضر ولما عرف إن أمه لسة في بيت ابوها قال اروح اعزيهم واعتذرلهم إني معرفتش الا دلوقتي
قولتله كدا تمام

بعد ما رجع من عند أمه اشترى الهدايا واتصل بيا عشان اروح معاه وأنا أتصلت على صفية قولتلها أنا جاي عندك بس معايا ضيف
قالت آه فهمتك عشان نلبس وضحكت
قولتلها بالظبط كدا

روحنا وخبطنا واول ما فتحت وشافت أحمد فرحت اوي واخدته بالحضن وسلمت عليا بالايد وهي بتبتسم وقالت لميادة تعالي يا بت مفيش حد غريب بس بردو تلبسي وضحكت
خرجت ميادة وفرحت باحمد اوي ونفسها تحضنه وبعدين جات حضنتني وباستني الثلاث بوسات كالعادة مع الثلاث كلمات واحمد اندهش وقال ده أنا كدا فاتني كتير
هزرنا وضحكنا واحمد قدم الهدايا ومشينا

فاتت الايام والشقتين اللي عندي فضيوا ووضبت شقة لصفية ونقلتهم فيها وإيمان لما شرحتلها الموقف عجبتها الفكرة وأحمد فرح جدا

ومرت سنة وشوية وبقينا في سنة2018 وأحمد بقا عنده 19سنة وقولت لايمان نعمل خطوبة رسمية بقا لاحمد
قالت آه المفروض بقا وإيمان بقت تحب صفية اوي بعد وقفتها معاها في العزا وحددنا يوم 7/18 للخطوبة واتفقت مع صفية إن الخطوبة تكون عالديق
قالت اللي تشوفه
قولتلها في الدخلة بقا نعمل فرح حلو نفرح ونفرحهم
قالت ماشي

عملنا الخطوبة على السطح وناس قليلة اللي أغراب وبعد الناس ما مشيت قولت يالا بينا
قالوا فين
قولتلهم تمشوا وانتوا ساكتين
ضحكوا كلهم وقالوا يبقا عامل مفاجأة وفيروز قالت مفاجآت بابا دايما بتكون حلوة

نزلنا من العمارة كلنا ومعانا خال احمد وخلاته وركبوا ميكروباص أنا متفق معاه وفي عربيتي العريس والعروسة وفيروز ورا وصفية جنبي

كنت أنا متفق مع مركب والمفاجأة عجبتهم اوي وأحمد من فرحته شالني وبقا يلف بيا وكانت سهرة حلوة وبعدين رجعنا كل واحد على بيته واحمد سهران عند حماته وكل شوية صفية ترن عليا وتقفل
اتصلت بيها وقولتها مالك يابت
قالت متيجي تقعد معايا احسن العيال دول قاعدين لوحدهم مش أنت أبوها أنزل بقا حافظ على بنتك وضحكت
نزلت بالترينج وهي كانت فاتحة الباب
اول ما دخلت لقيتها خدتني بالحضن وباستني وقالت وحشتني ياخويا
بقولها فينهم
قالتلي جوا منسجمين اوي ووشها احمر
قولتلها إنتي شوفتي حاجة طيب
قالت لا هو ماسك ايديها بيبوسها بس مشوفتش حاجة تاني
قولتلها ومش هيحصل اكتر من كدا لأني واثق في احمد وواثق اكتر في ديدي
قالتلي طمنتني

ضحكت عليها وقولتلها بس ايه الجمال ده النهاردة وايه الرقص ده
قالت متكسفنيش بقا بس أنت بردو بتعرف ترقص حلو
هو انت كدا كل حاجه تعملها بتكون حلوة
قولتلها على حسب اللي بيحبني هيشوف اللي بعمله حلو
اتكسفت وسكتت
خبط على باب الاوضة ودخلت وهما اتفاجئوا إنه انا وميادة جات تجري عليا وحضنتني وباستني على شفايفي وقالت دايما مفرحني يا احلى بابا في الدنيا
بصيت على أحمد لقيته مستغرب
قولت طبعا يا ديدي عمال يتحايل عليكي عاوز يبوسك وإنتي رافضة وبعدين بوستيني أنا عشان يتغاظ وضحكنا
قولتله البوس ده ليا أنا بس لحد يوم الدخلة عشان متحاولش تاني
قالت ميادة يعني بعد الدخلة مش هتخليني ابوسك وعملت نفسها زعلانة زي *******
قولتلها هي البنت تقدر تبعد عن حضن ابوها
قالت منحرمش منك يا حبيبي
قولتله كلنا تعبنا النهاردة كفاية كدا عشان حماتك ترتاح

بعد كلام المجاملات مشينا أنا وأحمد وطلعنا نمنا كلنا من التعب وبدأت اخد رأيهم في ديكور الشقة وفي نفس الوقت كل شهر اخد صفية وميادة وفيروز ونشتري شوية من حاجتها وصفية وميادة اغلب الوقت في شقتي كأننا عيلة واحدة واحمد مبسوط جدا من الوضع ده وصفية بقت ساعات تقول ياخويا وساعات تقول يا بابا والحب مالي عنيها لحد احمد ما قالي على فكرة أنا حاسس إن حماتي بتحبك
ضحكت وقولتله هي قالتلك يعني
قالي لا بس ملاحظ اهتمام منها بيك ونظرتها عليك نظرة حب
قولتله بص يا احمد الست دى تعبت في حياتها وافتقدت الأمان والسند
قالي صح يا بابا ميادة حكتلي حاجات توضح ده
قولتله هي بقا لقيتني حنين معاهم ومخلتهاش تفكر في جهاز البنت ونقلتها في شقة من غير فلوس يعني حست بالسند أو اقولك كلمة هي قالتها
قالي قول
قولتله هي قالتلي منحرمش منك ويخليك لينا وتفضل ساترنا وسندنا والأمان اللي عيشتني فيه معاكم
هي بقا بعد اللي قالته ده وكان من قلبها تفتكر هتعاملني ازاي
ضحك احمد وقالي طول عمرك مقنع يا هيما وضحكنا وتمر الايام وميادة بقت تبعتلي رسايل إن وحشها النيك وإن فيروز بقت هي اللي بتتناك بس
قولتلها هوزع أمك وحماتك وافشخك

فعلاً قولتلهم انزلوا سوا اشتروا حاجات لجهاز ميادة واحمد مش في البيت واخدت ميادة وفيروز ونزلنا شقة صفية ودي تحت شقتي مباشرة وفشخت طيز ميادة جامد وهريت كسها لحس وخليتها تجيب اربع مرات وفيروز بتتفرج وتهيجنا بالكلام

وبعدين بدانا نوضب شقة احمد ونظبط الدنيا وحددنا الدخلة يوم 2019/10/11 وحجزت قاعة وقولت لصفية تعزم أصحابها وأهلها
كانت رافضة تتصل بأهلها

اقنعناها كلنا إن كدا إنتي هتكوني غلطانة إنما لما تقولي بتخلي مسؤوليتك واللي يجي يا مرحب
صفية عيطت وقالت دول مش اهل ده محدش بيسأل عننا وكأنهم خايفين اطلب منهم حاجة واقلكم بقا انتوا اللي اهلي وكفاية اخويا أبو أحمد خلاني مشيلش هم حاجة واعتبر ميادة بنته وهي وفيروز عنده زي بعض أنا اتشرف إني معاكم وبتعيط وإيمان حضنتها وقالت إنتي مش معانا إنتي مننا وميادة بردو اتعصبت وقالت حتى لو عمي ولا خالي كانوا موجودين هقول بابا ابراهيم هو وكيلي وهو سندي وعزوتي واترمت في حضني تبوسني وتعيط
صفية انتبهت لكلام بنتها وقالت برافو عليكي يا ميمي مش عاوزة حد يكون صاحب فضل علينا الا صاحب الفضل الحقيقي ده ابوكي اللي حسيته وحستيه إنه ابوكي فعلا

قولتلهم بااااس أنا كدا اتفشخر بقا واتكبر عليكم
صفية قالت خد راحتك وأحنا تحت رجلك
ميادة حبت تفك راحت باستني في شفايفي واتكلمت بدلع وقالت صحيح يابابي هتتكبر على ديدي حبيبة بابا
قولتلها استحالة يا روح بابا
كلهم ضحكوا وقالوا شوفوا البت بعد ما كان نار خليته يهدى ازاي وضحكنا كلنا وتمر الايام وفجأة.....

إلي اللقاء في الجزء الثاني نعرف إيه هي المفاجأة

الجزء الثاني
.
.
.
.
وقفنا الجزء اللي فات عند لما حصلت مفاجأة قبل فرح احمد وميادة بأيام والمفاجأة هي إن شاب من شباب الجيران طالب يخطب فيروز والغريبة إنه زي ميادة أبوه متوفي

قولتله يابني أنت متربي قصاد عنينا بس أنا معنديش بنات غيرها ولازم هي توافق باقتناع
قالي طبعا يا عمو وياريت تاخد رأيها لو حضرتك مش معترض عليا
قولتله أنا شخصياً موافق بس رأيها هو اللي هيتنفذ
قال وأنا موافق ومتشكر جدا

في قعدة لوحدنا من غير صفية وميادة قولت لاحمد وفيروز وأمهم هو انتوا مركزين مع أيتام الأب ليه وانفجرنا في الضحك وميادة سمعت الضحك من شقتهم وجات تجري تسأل فيه إيه
كلهم سكتوا
قولتلها اصل فيروز جالها عريس وأنا بقولهم هتسيبوني انتوا الاتنين وتخلوني يتيم من غيركم ضحكوا عليا يرضيكي يا مزتي

قالت يا روح مزتك ومين قال إني هسيبك ولو عاوزني منمش فوق بعد الجواز كمان وانام في حضنك أنا حبيبت بابا واعملها إنما فيفي في بيت جوزها بقا وضحكنا ودعيتلهم بالسعادة ورنيت على صفية طلعت واتشاورنا كلنا وفيه اجماع على إن الشاب ده كويس وطيب وأمه عسولة وطيبة وصفية تعرفها كويس عشان كانوا بيروحوا سوا للمعاشات

قولتلهم كدا فاضل راي العروسة ومش هتقول رأيها غير لما تقعد معاه صح يا قلبي
فيروز حدفتلي بوسة وقالت ولا فيه غيرك يفهمني يا حبيبي

قولتلها خلاص هتصل بيه اقوله واعرفه إن ده مش معناه موافقة
كلهم قالوا كدا صح واتصلت بيه واتفقنا إنه معزوم على الشاي بكرة وحذرته إنه يجيب حاجة وهو جاي وقفلت معاه وتاني يوم جي وكان مكسوف وهو بيطلع شيكولاتاية من جيبه وبيقول بعد إذن عمي دي لأختي فيروز
قولتله عرفت تضحك عليا يا علي
قالي ولا عاش ولا كان اللي يضحك عليك يا عمي
غمزت للكل يقوموا وبصيت لفيروز شاورتلي إنها موافقة
سيبتهم يتكلموا سوا حوالي نص ساعة ودخلت عليهم قولتله حاسس إني هقول مبروك ولا إيه يا فيفي
اتكسفت وقالت اللي تشوفه يا دادي وجريت على برا
قولتله هتجيب مين يخطبها ونتفق
قالي أنا وماما انا مفيش حد كبير عليا في قراراتي بعد ماما
قولتله كدا تمام وبعد كام يوم قعدنا واتفقنا على كل حاجة وعاوزين يعملوا خطوبة قولتلهم نخلي الخطوبة يوم الحنة بتاعت احمد

كلهم عجبتهم الفكرة وعملت كوشة في الشارع وكانت ليلة جميله جدا وتاني يوم بقا الفرحة الكبيرة
فرحتي باحمد وميادة وعشان ابني الوحيد أنا اللي بعمل كل حاجة حتى الكوافير أنا اللي اتفقت معاه وكل التفاصيل

الصبح قولت فيروز وصفية يلبسوا عشان اوصلهم مع ميادة للكوافير
صفية قالت يعني كدا ناخد لبس الفرح معانا
قولتلها طبعا
قالت صفية لا أنا اروح متاخر شوية عشان اعمل عشا العرسان
ايمان قالت صح خليها تعمل اكل بنتها وأنا اساعدها تخلص بسرعة وبعدين تاخدها توديها
قولتلها تمام
فعلا ده اللي حصل وبعد الضهر لقيت صفية بتقولي أنا جاهزة ودموعها نازلة
إيمان فاهمة وقالتلها وبعدين معاكي يا صفية ماهي بنتي بردو
صفية قالت عرفتوا بقا إن انتوا أهلي اللي اتشرف بيكم
قولتلها اختي الجميلة العيوطة تشرف بلد ومقامك عندي كبير اوي
قالت صفية متزعليش مني يا ايمان وراحت حضناني وقالت هو ده الأخ السند والأمان وكانت عاوزة تبوس ايدي وأنا شديت ايدي وإيمان هدتها وقالتلها روحي بقا لبنتنا وبنت اخوكي ابراهيم

صفية فرحت اوي بكلام ايمان وباستها وباستني
حبيت اضحكهم قولت صفية خلاص جواز بنتها خلاها فتحت سبيل بوس وضحكنا ومشينا وفي الطريق قولتلها بتعملي ده كله عشان انسى العشا بتاعي يا لئيمة
قالت فشر يا حبيبي أنا عملت عشاك في شقتي من الفجر

وصلتها الكوافير ورجعت أنا عشان اظبط اي حاجة تكون ناقصة واشوف احمد لقيته بيقولي متقلقش أنا اصحابي معايا هيظبطوني بس يا بابا مش هروح الكوافير من غيرك
قولتله يابني استناك في القاعة عشان الناس
قالي الناس تستني في القاعة إنما أنت تكون جنبي
فرحت من كلام احمد وقولتله حاضر ولبسنا كلنا وكنت جايب عربية سبور للعريس والعروسة وعربيتي أنا وإيمان وصفية وفيروز وروحنا الكوافير ودخلت أنا وأحمد وبقول للناس في الكوافير فين بنتي العروسة
استغربوا

قولتلهم أنا جايبلكم بنتي العروسة اجي الاقي تلات عرايس واتلخبط كدا
كلهم ضحكوا وميادة جات عليا حضنتني وباست ايدي وفيروز طبعا بالحضن والبوس وبصيت على صفية لقيتها جميله اوي قولتلها ناس عملت سبيل بوس من شوية وأنا عامل اوكازيون احضان وحضنتها وكلنا بنضحك ومسكت ايد ميادة وقولت لاحمد اسلمك بنتي يا احمد واوعا تزعلها وخرجنا مع الزغاريط وركبنا العربيات وكانت كتير ولفينا شوية وبعدين روحنا القاعة وبعد ما قعدوا جي وقت كتب الكتاب ولقيت صفية بتقولي مش تباركلي إن عمها وخالها لسة جايين دلوقتي ولوحدهم من غير عيالهم
قولتلها خلينا في فرحتنا
قالت إنت اللي مفرحني وبس
قولتلها اعملي الواجب معاهم كأنهم ضيوف وبس
قالت وحياتك ناوية اعمل كدا

قعدنا عشان كتب الكتاب والمأذون سأل العروسة مين وكيلك يا عروسة
ميادة بصت على خالها وعمها وهما مركزين معاها ولفت وشها ناحيتي وقالت بابا ابراهيم هو وكيلي وسندي وعزوتي ومسكت ايدي باستها قصاد الكل

المأذون بيكتب الاسماء واتفاجئ إن أبو العريس هو وكيل العروسة وهزر معايا وقالي عملتها ازاي دي هتفصل بين إبنك ومرات إبنك اللي أنت وكيلها ازاي

قولتله هي جوا وهو برا وضحكنا وكتبنا الكتاب والتهاني والتبريكات وأنا روحت على بتاع الديجي فكرته بحاجة اتفقنا عليها

اتكلم في المايك وبارك للعروسين وقال النهاردة فيه رقصتين سلو والرقصة الاولى دلوقتي بس هيكون العريس والعروسة وابو العروسة وأمها

(اغلب الناس عارفين إن أبوها ميت)

وكمل كلامه وقال فين أم العروسة
صفية رفعت ايديها
قال فين ابو العروسة
عمها وخالها واقفين زي الخرفان فرفعت ايدي والناس كلها استغربت وسقفت وصفرت وفيروز عملتلي لايك من بعيد وبدات الرقصة واخدت صفية في حضني ورقصنا سلو جنب العرسان وبنتكلم سوا وقالت ميادة حبيبي يا بابا
حدفتلها بوسة وبعدين بعدنا أنا وصفية عنهم وبقولها مكسوفة كفاية قالت مكسوفة ومش كفاية خلي كل واحد يعرف مقامه فين

قولتلها إحنا بنفرح ببنتنا الوحيدة وابني الوحيد
قالت عندك حق وفجأة الموسيقى بقت الجنان بتاع الشباب لقيت صفية ماسكة فيا وبترقص بجنون وجات فيروز معاها ورقصنا سوا كتير وبعد شوية وأنا قاعد ارتاح جنب إيمان وفيروز جات صفية وقالت كدا أنا ارتحت

قولتلها وهي كانت تعباكي اوي كدا
قالت لا ارتحت لما طلعت اللي جوايا باختصار
قولتلها عملتي ايه يا مجنونة
قالت الباشوات عاوزين يدوني فلوس نقطة قال لبنت أخته والتاني لبنت اخوه

قولتلهم إحنا مكناش عاوزين فلوس كنا عاوزين سند وضهر نتحامى فيه فلوس ايه يا بتوع الفلوس ده جهاز بنتي من اول شبشب الحمام لحد اغلى حاجة أبوها سندها هو اللي جابهولها ويقولها شاوري وأنا ادفع كفاية أنها ملقتش حد يكون وكيل ليها غيره واظن انتوا شوفتوها وهي بتبوس ايده ازاي لأنها حست بالأمان معاه
انتوا كنتوا فين لما خرجت تشتغل وهي لسة مخلصة الإعدادية
خايفين نطلب منكم مساعدة
ابراهيم اخويا وأبو ميادة مش مخلي نفسنا في حاجة
عن اذنكم اشوف المعازيم عشان أم العريس تعبانة وأنا مكانها وإبراهيم أبو العروسة
وسيبتهم ومشيت بس بعد ما شوفت عرقهم نازل زي المطر وضحكت ضحكة عالية اوي

ايمان قالتلها المهم فشيتي غلك
قالت أوي
قالت خلاص بقا افرحي براحتك
قالت طبعا هفرح أوي دلوقتي وهاخد اخويا حبيبي يرقصني كمان

قولتلها تعالي يا مجنونة وبقت ترقص بجنون اوي وتميل عليا وميادة لما شافت عمها وخالها واقفين بيبصوا جات وبقت تحضن فيا وترقص و تمسك ايدي تبوسها واتجننت وبقت تصرخ وتتنطط وتقول أبويا اهو وكل اللي حوالينا يقولوا أبوها اهو وهي تقول تاني والكل يرد

وكان موقف مؤثر لكل اللي في الفرح وعارفين أنها يتيمة وفي آخر الفرح كانت رقصة سلو قبل ما يختم وقال فين أم العربس
إيمان شاورتلي لا راحت فيروز قالت اخته متنغعش
قال تنفع طبعا وفين ابو العريس قولتله أنا
ضحك وقال كدا حرام أنت مجوز ابنك لبنتك والناس ضحكت وفيروز بقا حضنتني جامد ورقصنا سوا وأغنية الختام ومشينا على البيت العريس دخل شقته وصفية دخلت شقتها وأنا دخلت شقتي لقيتها زحمة جدا

قولت لفيروز هاتي دور من التورتة هنزلها لصفية واروح ابات عند علي صاحبي
أنا اتحججت بالتورتة عشان اخبط على صفية لأني متوقع اللي هشوفه وفعلا خبطت وهي بصت من العين شافتني وقالت حاضر وصوتها بتعيط وفتحت الباب وأنا دخلت فوراً وحطيت التورتة على الترابيزة وبصيتلها وهي قفلت الباب وجات تجري وحضنتني وهي بتعيط
قولتلها أنا نازل ومتأكد إني هشوفك كدا بس مش خلاص فشيتي غلك فيهم

قالت لا ولا فكرت فيهم تاني بس لقيت نفسي لاول مرة هنام لوحدي من غير ميادة
قولتلها اومال لو بعيدة عنك بقا كنتي عملتي إيه ده لو عطستي هتسمعك وتقولك بعد الشر يا ماما وبطبطب على ضهرها واكتشفت أن شعرها مفرود قولتلها بس إيه الجمال ده حتى وإنتي بتعيطي حلوة وهي ابتسمت وحضنتني اكتر وتقول منحرمش منك يا سبب فرحتي وسندي
قولتلها بهزار شكلك بتخافي تنامي لوحدك خلاص أنام معاكي لقيتها ردت بسرعة وقالت ياريت وبعدين اتكسفت ووطت وشها في الأرض وسندت رأسها على صدري وايديها حضناني

رفعت راسها بصيت في عينيها لقيتها بتبصلي بحب وشوق واضح أوي
قولتلها صافي
قالت نعم يا روح صافي يا قلب صافي يا سند صافي
قولتلها بحبك
قالت ياااااه أخيراً وحضنتني وسندت رأسها على كتفي وبقت تتكلم وتقول أخيراً قولتها وحسيت بيا أخيراً سمعتها منك من غير ما تقول حبيبت اخوكي
من سنة وشوية ونفسي أسمعها من اول مرة دخلت شقتي اللي تحت وأنا بحبك ونفسي أسمعها
بحبك يا حبيبي
بحبك يا روحي
بحبك يا عمري
بحبك يا قلبي
وهي بتحسس على شعري وضهري وأنا بردو احسس على شعرها والجزء الظاهر من رقبتها وجنب ودنها ومش مدياني فرصة ارد عليها فقولتلها كل ده جواكي طيب اديني فرصة ارد
قالت لا خلاص أنا نفسي افضل أقولك بحبك كدا للصبح
وبقت تقول بحبك بحبك بحبك وأنا بقيت احسس اكتر وابوس رقبتها وهي مش مبطلة كلام وتقول أنت الوحيد اللي اتمنيت إنه يحبني أنت الوحيد اللي كان نفسي احضنه وياخدني في حضنه
شعري دي متفردش إلا عشانك يا حبيبي
رفعت وشها وقولتلها عاوز أشوف حبي في عيونك اللي تجنن دي ونفسي اغرق فيهم
لقيتها عاوزة ترجع تنام على كتفي تاني روحت بحركة سريعة كنت مسكت شفايفها بشفايفي واول ما عملت كدا لقيتها بتاكل في شفتي وبتحضني اوي وتزووم اوي اوي وتديني لسانها امصه وتاخد لساني تمصه وكل ده واحنا واقفين
قولت اريح شفايفنا بعد خمس دقايق لقيتها بتقولي بحبك يا نور عيني بحبك يا أملي اللي عايشة عشانه

قولتلها طيب نقعد ولسة هقلع جاكيت البدلة لقيتها بتقولي وحياتي خليني أنا اقلعك
قولتلها تحت امرك
قالت لا أنا اللي تحت امرك وتحت تصرفك وتحت رجلك وقلعتني الجاكيت وبقت تبوس الجاكت وتقول بتاع حبيبي يتعلق معزز مكرم وعلقته وقالتلي اقعد بقا يا حبيبي
قعدت لقيتها قعدت على الأرض بقولها ليه كدا
قالت وحياتي سيبني أعمل اللي نفسي فيه ومتقوليش لا على حاجة مش أنا حبيبتك
قولتلها حبيبتي وروحي وقلبي وعشقي
قالت يااااه معقولة الفرحة اللي أنا فيها دي طيب وحيات حبيبتك عندك خليني اعمل أي حاجة نفسي فيها قولتلها حاضر طالما حلفتيني بروح قلبي

قالت بجد يا حبيبي أنا روح قلبك
قولتلها إنتي قلبي نفسه لقيتها بتمسك ايدي تبوسها وتسند رأسها على رجلي وتبوس ايدي ورجلي من فوق الركبة كدا وبعدين لقيتها بتقلعني الجزمة
بقولها بلاش الدلع ده

قالت وحياتي ما تبخل عليا وسيبني اتدلع
أنت كدا بتدلعني مش أنا اللي بدلعك وفعلا قلعتني الجزمة ورفعت رجلي عند صدرها وقلعتني الشراب ولقيتها حضنت رجلي على بزازها وبقت تبوس رجلي وتبوس صوابع رجلي وماسكة رجلي اوي وتقولي وحياتي سيبني
بحبك بحبك بحبك

بقيت احسس على شعرها وشديتها قعدتها جنبي وقولتلها انتي مكانك هنا جنبي وفي حضني وبنبوس بعض بالشفايف
قالت أنا مكاني جنبك وفي حضنك وقلبك وعقلك وتحت رجلك
إنت حبيبي وأنا حبيبتك وجاريتك وإنت فوق راسي وأنا تحت رجلك

مسكت شفايفها وبقيت أكلها ووقفتها وسندت ضهرها على الحيط وبقيت اعصر بزازها وهي بتبوس بجنان وتحسس على خدودي وأنا حضنتها اوي وبحسس على ضهرها لقيت سوستة الفستان بقيت أنزلها بالراحة لحد فوق طيزها دخلت ايدي بقيت احسس على قميص النوم ولما السوستة اتفتحت ومع حركة ايدي الفستان اتفتح ونزل من عند رقبتها شوية مديت ايدي ومسكت بزازها اقفش فيهم وهي تزوووم وبقيت ادعك زبي في سوتها وهي بتحاول ترفع نفسها عشان يدعك في كسها ولقيتها بتفك ازرار القميص بتاعي وفتحته وبقت تبوس صدري وتلحس حلماتي خلتني اتجنن وقلعت القميص وهي بتبوس صدري وقولتلها الفستان يا روحي هيتبهدل
قالت يغور الفستان وراحت شداه لتحت ووقع على الأرض ورجعت حضنتني اوي وقالت حبيبي
قولتلها نعم يا روح حبيبك
قالت نفسي ارقص معاك سلو
قولتلها وأنا كمان نفسي نرقص سوا لينا مش وسط الفرح وخرجتها من حضني وبصيت عليها لقيتها لابسة قميص احمر قصير وجميلة أوي وهي عريانة
قولتلها طيب اقعدي لحد ما اشوف موسيقى حلوة بس إحنا كدا جنب باب الشقة
قالت تعال جوا وفعلا دخلنا فقولتلها لمي الهدوم اللي في الصالة
ابتسمت وفعلا لمتها ودخلتها الاوضة وبما أن الوضع لحد دلوقتي رومانسي فقولت اغنية حميد الشاعري خدني بين ايديك مناسبة أوي بس قولتلها اولع بس سيجارة
أنا قولت كدا عشان زبي يهدى

قالت حاضر يا حبيبي بس وأنا في حضنك
قولتلها طبعا في حضني وحضنتها وأحنا قاعدين واشرب السيجارة

لما اخلص السيجارة نكمل الحوار
كمل
 
  • عجبني
التفاعلات: hema mharm
ملحوظة. وكيل العروسة الاب والأخ والعم والخال فقط
لأ طبعا أي حد تختاره العروسة
علي فكرة أنا جدي مأذون
 
قصة رووووعة
 
  • عجبني
التفاعلات: hema mharm
➤السابقة


في بداية السلسلة الثانية أحب اشكركم جميعا على دعمكم وتشجيعكم المستمر وأتمنى اكون عند حسن ظنكم بي كما اتمنى أن تعجبكم السلسلة الثانية



السلسلة الثانية

الجزء الاول
.
.
.
.
وقفنا في نهاية السلسلة الاولى عند لما صحتني مراتي بدري في اتصال نادر إنها تتصل في وقت بدري كدا وقالتلي إن حماتي ماتت

قعدت لحظات افكر وبعدين صحيت فيروز بالراحة وقولتلها معلش صحيتك بس جعان ومش عارف اكل من غيرك
قامت وفاقت وجهزت فطار فعلا وفطرنا وقولتلها البسي بقا عشان جدتك ماتت
فضلت تعيط ولبست اسود وأنا لبست وروحنا المستشفى وخدنا وقت في التجهيز وكدا وبعدين اتصلت على صفية طبعا كانت ميادة راحت الشغل وقولتلها اللي حصل وقالتلي طيب ليه مقولتش وإنت ماشي اروح معاك
قولتلها عشان مكسرش فرحة ميادة إنها هتنام في حضني وإنت متقوليش حاجة ليها
قالت ماهو كدا مينفعش
قولتلها هخليه ينفع
قالت إللي تشوفه يا حبيبي طيب قولي أنا أعمل إيه دلوقتي

قولتلها بعد الجنازة هتصل بيكي واحنا في الطريق للبيت عاوزك تكوني هناك قبل ما نوصل عشان عاوز ايمان لما تنزل من العربية تكوني انتي اللي بتاخديها في حضنك وتهديها ووصفتلها بيت حماتي وسهل توصل لأنه في نفس المنطقة
قالت حاضر يا حبيبي وقفلت معاها وعملت زي ما قولتلها بالحرف الواحد وبعد يمكن ساعة لقيتها بترن عليا وتقفل
فهمت إنها عاوزاني ومحرجة تتصل وتتكلم

روحت ناحية الستات وبتلفت عليها لقيتها واخدة مراتي في حضنها قولتلها خليها مع فيروز وتعالي
فيروز خدت أمها في حضنها وصفية جات قالتلي كنت متأكدة إنك هتفم إني عاوزاك ومحرجة
قولتلها فاهمك طبعا
قالت طيب مش المفروض نحاول نأكلها قولتلها عندك حق تعالي معايا
قالت قولي بس اعمل ايه وخليك أنت
مردتش عليها وشاورت لفيروز إني ماشي وراجع

اخدت صفية بعيد عن العزا وطلعت فلوس وقولتلها هاتي فينو وكذا نوع جبنة وبيض ومخلل وتروحي البيت تسلقي البيض ولما ترجعي حسك عينك تقولي إبراهيم باعت الحاجة دي
قالت حاضر بس كدا هيفهموا إني أنا اللي جبت وهيسألوا مين دي وكدا
قولتلها متقلقيش ويالا عشان الوقت بيجري عشان ميادة

قالت حاضر طيب وإنت
قولتلها نمشي خطوة خطوة
قالت حاضر ومشيت واقل من ساعة ولقيتها جات ومعاها الاكل وبقت تعمل سندوتشات وتأكل ايمان وأخواتها وفيروز وتنده عليا لو حد رفض وأنا اكلت الرجالة وبعدين ندهت عليها وقولتلها طيب روحي ياصفية عشان بنتك مش معاها مفتاح وكان كلامي بصوت مسموع للكل وهي مش عاوزة تمشي لحد ما ايمان قالتلها منحرمش منك أنا بقيت كويسة وخلي بالك من فيروز وإبراهيم لأني هطول هنا شوية

قالتلها في عيوني وأنا هجيلك الصبح ومشيت وأنا مشيت وراها وقولتلها خدي المفتاح خلي ميادة تطلع عندي وتشوف الاكل لو مش كامل تكمله وتقوليلها هما في عزا وجايين ومتعرفيهاش مين اللي مات
قالت حاضر لأني مش هينفع اعارضك دلوقتي ومشيت

خلصنا العزا بدري ولقيت فيروز بتقولي معلش يا بابا خليني ابات هنا مع ماما
قولتلها ماشي ومشيت واتصلت على ميادة قولتلها اكيد زهقتي يا مزتي
قالت خلصت الاكل وجعانة ووحشني
قولتلها إحنا في الطريق

وصلت عند البيت وخبطت على صفية واول ما فتحت الباب وشافتني شدتني من ايدي لجوا الشقة وقفلت الباب بسرعة وحضنتني وبقت تطبطب على ضهري وتقولي طمني عنك عامل ايه وفين فيروز
قولتلها طلعت فوق بس أنا قولت اعدي عليكي اطمنك وكمان اقولك تعملي ايه بكرة
قالت طيب اقعد قولتلها مش هينفع اقعد المهم بدون مناقشة تاخدي الفلوس دي وتشتري فراخ ونواشف وطماطم يعني اكيد إنتي فاهمة أنا عاوز إيه
قالت آه فهمت طيب اطبخه
قولتلها لا خديه معاكي الصبح كدا وهما يطبخوا براحتهم وبردو مش أنا اللي قولتلك ولا أعرف حاجة
قالت إنت ليه بتعمل كدا
قولتلها بسيطة عاوزك تظهري هناك إنك اقرب حد لينا وإني أنا راجلك وبقولك تعملي ايه وتاخدي الفلوس مني
مش أنا راجل البيت ولا نسيتي
حضنتني اوي وباستني من غير ما تتكلم
قولتلها بس بقا احسن الشيطان يكون تالتنا وضحكت وهي ضحكت ومشيت من عندها طلعت شقتي لقيت ميادة قاعدة بالاندر والبرا بس

لما شافتني لوحدي قالت فين فيفي
قولتلها هتبات في العزا
قالت يبقا حد قريب أوي
اوعى تكون حماتك
قولتلها هي فعلاً
وبتحضني وتعزيني

قولتلها بقولك ايه أنا شبعت حزن من الصبح ويالا اكليني ودلعيني وخرجيني من الحزن ده
ضحكت وقالت عسل يا بابتي
قولتلها أمك فاكرة إن فيروز هنا
قالت هي اتصلت بيك
قولتلها أمك كانت معايا هناك من الصبح ودلوقتي عديت عليها

قامت عملت الأكل كنت أنا اخدت دوش ولبست بوكسر وخرجت من الحمام
قعدنا ناكل وسرحت لحظة وقالت طيب لو ماما اتصلت وسألت عن فيفي
قولتلها بسيطة هنرد ونقول فيفي جات نامت مباشرة

خلصنا اكل وعملت قهوة وبعدين قولتلها حبة فرفشة بقا عشان الليلة ليلتك
قالت بجد
قولتلها طيب استني واتصلت على صفية وفتحت الاسبيكر وقولتلها يا صافي
قالت نعم يا قلب صافي
قولتلها احكي لبنتك أنا قولتلك عنها ايه عشان الهانم عاوزة تنزل وتسيبني لوحدي بعد ما فيروز نامت
ميادة اتفاجئت وأمها بتحكي وقالتلها يا غبية خليه في حضنك وفرفشيه ده طول اليوم متنكد وواقف على رجله
قفلت معاها وقولتلها أمك بتقولك خليه ينيكك وفرفشيه

ضحكت ميادة وقالت تصور صح وضحكنا ولقيتها قامت شغلت موسيقى ودخلتني الاوضة وقفلت الباب علينا وبقت ترقص بالاندر والبرا وبعدين رقصنا سلو وهي في حضني بنرقص قالت عاوزة اتفرج معاك على فيلم سكس

شغلت فيلم ونامت في حضني وبقينا نتفرج وهي بتلعب فى زبي وبعدين قلعتني البوكسر وبقت تبوس زبي وتمصه وأنا لفيتها عشان نعمل وضع 69 وبقت هي تمص زبي وأنا بلحس كسها وابعبص طيزها وجبت الكريم ودهنت طيزها وبقيت ابعبصها وهي توحوح وتمص زبي وأنا شوية الحس كسها وشوية ابعبص طيزها بصباع وبعدين صباعين وبقيت اوسع طيزها لحد ما حسيت إنها وسعت قولتلها قومي من عليا وخليكي على السرير بنفس الوضع
عملت زي ما قولتلها وأنا جيت وراها وبقيت ابعبص بالكريم تاني ودهنت زبي وبقيت ادخله بالراحة لحد ما الراس دخلت وهي قالت احححح بيوجع

قولتلها أولا الليلة دخلتي على طيزك وثانيا إنتي مش كنتي عاوزة افشخك زي فيروز
قالت آه بس مكونتش اعرف أنه بيوجع كدا
قولتلها في الأول بس إنما لما طيزك تتعود على زبي هتحبي نيك الطيز وتتمتعي
قالت إنت حبيبي واعمل إللي يعجبك
قولتلها واعمل إللي يعجبك ورزعت زبي مرة واحدة وهي صرخت بصوت عالي شوية وأنا نزلت عليها وكتمت بؤها وخليت زبي ثابت وقولتلها هتفضحينا يا بنت المتناكة
لقيتها بتزووم

حسيت إنها هاجت من الشتيمة
هي مسكت ايدي شالتها من على بؤها وقالت وهي ماما مين اللي هينيكها عشان اكون بنت متناكة
قولتلها أمك مش هتتناك من حد غيري ولا هتوافق أصلا لحد غيري
قالت عارفة يا حبيبي بس امتى بقا نفسي أشوفها بتتشرمط تحتك وبتمتعها وبتعوضها عن الحرمان
قولتلها يوم فرحك وضحكنا ولقيتها هديت من الوجع بدأت اطلع زبي وادخله بالراحة وهي يدأت تهيج تاني وتقول اححححح زبك حلو اوي يا حبيبي في طيزي
قولتلها كدا مفيش وجع
قالت آه فيه نيك ومتعة
أنا متأكد أن فيه وجع بس هي مش عاوزة تقول احسن اقوم من عليها

قومت من عليها لقيتها قالت ليه كدا
قولتلها نامي على ضهرك وحطيت مخدة تحت طيزها ورفعت رجلها وفرشت كسها بزبي وبعدين دخلته في طيزها وبقت تقول احححح يا بابا
نيكني يا بابا يا حبيبي
نيك بنتك شرموطك
نيك بنت صفية المتناكة
نيك جامد يا بابا
وأنا اقولها هنيكك يا شرموطت بابا
خدي يا متناكت بابا
هفشخ كسمك يا بنت صفية اللبوة
قالت اححححح يا بابا هتفشخ كس ماما
قولتلها وبعد ما تتجوزي هنيكك إنتي وهي سوا
هي هاجت اكتر وبقت تصرخ وتقول اححححح يا بابا ده النيك حلو
قولتلها لا يا كسمك حلو معايا أنا بس
قالت هو أنا عرفت النيك اصلا إلا معاك يا روحي
أنت بابا وحمايا وحبيبي وأستاذي في النيك وفضلنا كدا لحد ما نزلت في طيزها وبقت توحوح وتقول اححححح سخن مولع وبعدين طلعت زبي من طيزها ونزلت لتحت وبقيت الحس كسها وادعك زنبورها لحد ما اترعشت وجابت شهوتها وبعدين قومنا اخدنا دوش سوا وخليتها تقعد في مياه سخنة ومطهر عشان طيزها وبعدين لبسنا واخدتها في حضني ونمنا

صحيت الصبح لقيتها صاحية
قولتلها آه مانتي متعودة انك تصحي بدري
قالت آه وبجهز الفطار كمان

فطرنا سوا وقولتلها أنا هروح العزا وإنتي براحتك بس متنزليش من هنا غير لما اوصل العزا وأعرف أمك هناك ولا هنا
قالت تمام ولبست ونزلت وعدت ايام العزا وفيروز رجعت البيت معايا بس أمها قالت خلوني هنا شوية
قولتلها ماشي وروحنا أنا وفيروز ولقينا ميادة مجهزة اكل وطبعا خدت فيروز في حضنها واتفاجئنا إن فيروز بتقولها طبعاً ناكك لما شبعك وأنا هناك وانفجرنا في الضحك وقالت ميادة إنتي يا بت مش كنتي حزينة دلوقتي
قالت فيروز أنا زي بابا مش بحب النكد ولو فيه نكد يكون وقت صغير ويعدي
قولتلها حبيبتي يا فيفي كدا تستاهلي نيكة حلوة بالليل وضحكنا

احمد اتصل يطمن علينا ويطمنا عنه وسألني عن أمه قولتله بص أنا هقولك بس لو الشغل حلو معاك ولا كأنك تعرف حاجة
قالي قلقتني
قولتلها من الاخر كدا جدتك توفت
عيط طبعا وعاتبني ليه متصلتش بيه
قولتله طيب اقفل اهدى وفكر في كلامي وبعدين هنلاقيني أنا صح

قفلت مع احمد وتمر الايام لحد قبل الدراسة بأيام وأحمد رجع ولقيته محوش مبلغ محترم وقالي خليه معاك
قولتله الاول هات هدية حلوة لخطيبتك وهدية لحماتك
قالي حاضر ولما عرف إن أمه لسة في بيت ابوها قال اروح اعزيهم واعتذرلهم إني معرفتش الا دلوقتي
قولتله كدا تمام

بعد ما رجع من عند أمه اشترى الهدايا واتصل بيا عشان اروح معاه وأنا أتصلت على صفية قولتلها أنا جاي عندك بس معايا ضيف
قالت آه فهمتك عشان نلبس وضحكت
قولتلها بالظبط كدا

روحنا وخبطنا واول ما فتحت وشافت أحمد فرحت اوي واخدته بالحضن وسلمت عليا بالايد وهي بتبتسم وقالت لميادة تعالي يا بت مفيش حد غريب بس بردو تلبسي وضحكت
خرجت ميادة وفرحت باحمد اوي ونفسها تحضنه وبعدين جات حضنتني وباستني الثلاث بوسات كالعادة مع الثلاث كلمات واحمد اندهش وقال ده أنا كدا فاتني كتير
هزرنا وضحكنا واحمد قدم الهدايا ومشينا

فاتت الايام والشقتين اللي عندي فضيوا ووضبت شقة لصفية ونقلتهم فيها وإيمان لما شرحتلها الموقف عجبتها الفكرة وأحمد فرح جدا

ومرت سنة وشوية وبقينا في سنة2018 وأحمد بقا عنده 19سنة وقولت لايمان نعمل خطوبة رسمية بقا لاحمد
قالت آه المفروض بقا وإيمان بقت تحب صفية اوي بعد وقفتها معاها في العزا وحددنا يوم 7/18 للخطوبة واتفقت مع صفية إن الخطوبة تكون عالديق
قالت اللي تشوفه
قولتلها في الدخلة بقا نعمل فرح حلو نفرح ونفرحهم
قالت ماشي

عملنا الخطوبة على السطح وناس قليلة اللي أغراب وبعد الناس ما مشيت قولت يالا بينا
قالوا فين
قولتلهم تمشوا وانتوا ساكتين
ضحكوا كلهم وقالوا يبقا عامل مفاجأة وفيروز قالت مفاجآت بابا دايما بتكون حلوة

نزلنا من العمارة كلنا ومعانا خال احمد وخلاته وركبوا ميكروباص أنا متفق معاه وفي عربيتي العريس والعروسة وفيروز ورا وصفية جنبي

كنت أنا متفق مع مركب والمفاجأة عجبتهم اوي وأحمد من فرحته شالني وبقا يلف بيا وكانت سهرة حلوة وبعدين رجعنا كل واحد على بيته واحمد سهران عند حماته وكل شوية صفية ترن عليا وتقفل
اتصلت بيها وقولتها مالك يابت
قالت متيجي تقعد معايا احسن العيال دول قاعدين لوحدهم مش أنت أبوها أنزل بقا حافظ على بنتك وضحكت
نزلت بالترينج وهي كانت فاتحة الباب
اول ما دخلت لقيتها خدتني بالحضن وباستني وقالت وحشتني ياخويا
بقولها فينهم
قالتلي جوا منسجمين اوي ووشها احمر
قولتلها إنتي شوفتي حاجة طيب
قالت لا هو ماسك ايديها بيبوسها بس مشوفتش حاجة تاني
قولتلها ومش هيحصل اكتر من كدا لأني واثق في احمد وواثق اكتر في ديدي
قالتلي طمنتني

ضحكت عليها وقولتلها بس ايه الجمال ده النهاردة وايه الرقص ده
قالت متكسفنيش بقا بس أنت بردو بتعرف ترقص حلو
هو انت كدا كل حاجه تعملها بتكون حلوة
قولتلها على حسب اللي بيحبني هيشوف اللي بعمله حلو
اتكسفت وسكتت
خبط على باب الاوضة ودخلت وهما اتفاجئوا إنه انا وميادة جات تجري عليا وحضنتني وباستني على شفايفي وقالت دايما مفرحني يا احلى بابا في الدنيا
بصيت على أحمد لقيته مستغرب
قولت طبعا يا ديدي عمال يتحايل عليكي عاوز يبوسك وإنتي رافضة وبعدين بوستيني أنا عشان يتغاظ وضحكنا
قولتله البوس ده ليا أنا بس لحد يوم الدخلة عشان متحاولش تاني
قالت ميادة يعني بعد الدخلة مش هتخليني ابوسك وعملت نفسها زعلانة زي *******
قولتلها هي البنت تقدر تبعد عن حضن ابوها
قالت منحرمش منك يا حبيبي
قولتله كلنا تعبنا النهاردة كفاية كدا عشان حماتك ترتاح

بعد كلام المجاملات مشينا أنا وأحمد وطلعنا نمنا كلنا من التعب وبدأت اخد رأيهم في ديكور الشقة وفي نفس الوقت كل شهر اخد صفية وميادة وفيروز ونشتري شوية من حاجتها وصفية وميادة اغلب الوقت في شقتي كأننا عيلة واحدة واحمد مبسوط جدا من الوضع ده وصفية بقت ساعات تقول ياخويا وساعات تقول يا بابا والحب مالي عنيها لحد احمد ما قالي على فكرة أنا حاسس إن حماتي بتحبك
ضحكت وقولتله هي قالتلك يعني
قالي لا بس ملاحظ اهتمام منها بيك ونظرتها عليك نظرة حب
قولتله بص يا احمد الست دى تعبت في حياتها وافتقدت الأمان والسند
قالي صح يا بابا ميادة حكتلي حاجات توضح ده
قولتله هي بقا لقيتني حنين معاهم ومخلتهاش تفكر في جهاز البنت ونقلتها في شقة من غير فلوس يعني حست بالسند أو اقولك كلمة هي قالتها
قالي قول
قولتله هي قالتلي منحرمش منك ويخليك لينا وتفضل ساترنا وسندنا والأمان اللي عيشتني فيه معاكم
هي بقا بعد اللي قالته ده وكان من قلبها تفتكر هتعاملني ازاي
ضحك احمد وقالي طول عمرك مقنع يا هيما وضحكنا وتمر الايام وميادة بقت تبعتلي رسايل إن وحشها النيك وإن فيروز بقت هي اللي بتتناك بس
قولتلها هوزع أمك وحماتك وافشخك

فعلاً قولتلهم انزلوا سوا اشتروا حاجات لجهاز ميادة واحمد مش في البيت واخدت ميادة وفيروز ونزلنا شقة صفية ودي تحت شقتي مباشرة وفشخت طيز ميادة جامد وهريت كسها لحس وخليتها تجيب اربع مرات وفيروز بتتفرج وتهيجنا بالكلام

وبعدين بدانا نوضب شقة احمد ونظبط الدنيا وحددنا الدخلة يوم 2019/10/11 وحجزت قاعة وقولت لصفية تعزم أصحابها وأهلها
كانت رافضة تتصل بأهلها

اقنعناها كلنا إن كدا إنتي هتكوني غلطانة إنما لما تقولي بتخلي مسؤوليتك واللي يجي يا مرحب
صفية عيطت وقالت دول مش اهل ده محدش بيسأل عننا وكأنهم خايفين اطلب منهم حاجة واقلكم بقا انتوا اللي اهلي وكفاية اخويا أبو أحمد خلاني مشيلش هم حاجة واعتبر ميادة بنته وهي وفيروز عنده زي بعض أنا اتشرف إني معاكم وبتعيط وإيمان حضنتها وقالت إنتي مش معانا إنتي مننا وميادة بردو اتعصبت وقالت حتى لو عمي ولا خالي كانوا موجودين هقول بابا ابراهيم هو وكيلي وهو سندي وعزوتي واترمت في حضني تبوسني وتعيط
صفية انتبهت لكلام بنتها وقالت برافو عليكي يا ميمي مش عاوزة حد يكون صاحب فضل علينا الا صاحب الفضل الحقيقي ده ابوكي اللي حسيته وحستيه إنه ابوكي فعلا

قولتلهم بااااس أنا كدا اتفشخر بقا واتكبر عليكم
صفية قالت خد راحتك وأحنا تحت رجلك
ميادة حبت تفك راحت باستني في شفايفي واتكلمت بدلع وقالت صحيح يابابي هتتكبر على ديدي حبيبة بابا
قولتلها استحالة يا روح بابا
كلهم ضحكوا وقالوا شوفوا البت بعد ما كان نار خليته يهدى ازاي وضحكنا كلنا وتمر الايام وفجأة.....

إلي اللقاء في الجزء الثاني نعرف إيه هي المفاجأة

الجزء الثاني
.
.
.
.
وقفنا الجزء اللي فات عند لما حصلت مفاجأة قبل فرح احمد وميادة بأيام والمفاجأة هي إن شاب من شباب الجيران طالب يخطب فيروز والغريبة إنه زي ميادة أبوه متوفي

قولتله يابني أنت متربي قصاد عنينا بس أنا معنديش بنات غيرها ولازم هي توافق باقتناع
قالي طبعا يا عمو وياريت تاخد رأيها لو حضرتك مش معترض عليا
قولتله أنا شخصياً موافق بس رأيها هو اللي هيتنفذ
قال وأنا موافق ومتشكر جدا

في قعدة لوحدنا من غير صفية وميادة قولت لاحمد وفيروز وأمهم هو انتوا مركزين مع أيتام الأب ليه وانفجرنا في الضحك وميادة سمعت الضحك من شقتهم وجات تجري تسأل فيه إيه
كلهم سكتوا
قولتلها اصل فيروز جالها عريس وأنا بقولهم هتسيبوني انتوا الاتنين وتخلوني يتيم من غيركم ضحكوا عليا يرضيكي يا مزتي

قالت يا روح مزتك ومين قال إني هسيبك ولو عاوزني منمش فوق بعد الجواز كمان وانام في حضنك أنا حبيبت بابا واعملها إنما فيفي في بيت جوزها بقا وضحكنا ودعيتلهم بالسعادة ورنيت على صفية طلعت واتشاورنا كلنا وفيه اجماع على إن الشاب ده كويس وطيب وأمه عسولة وطيبة وصفية تعرفها كويس عشان كانوا بيروحوا سوا للمعاشات

قولتلهم كدا فاضل راي العروسة ومش هتقول رأيها غير لما تقعد معاه صح يا قلبي
فيروز حدفتلي بوسة وقالت ولا فيه غيرك يفهمني يا حبيبي

قولتلها خلاص هتصل بيه اقوله واعرفه إن ده مش معناه موافقة
كلهم قالوا كدا صح واتصلت بيه واتفقنا إنه معزوم على الشاي بكرة وحذرته إنه يجيب حاجة وهو جاي وقفلت معاه وتاني يوم جي وكان مكسوف وهو بيطلع شيكولاتاية من جيبه وبيقول بعد إذن عمي دي لأختي فيروز
قولتله عرفت تضحك عليا يا علي
قالي ولا عاش ولا كان اللي يضحك عليك يا عمي
غمزت للكل يقوموا وبصيت لفيروز شاورتلي إنها موافقة
سيبتهم يتكلموا سوا حوالي نص ساعة ودخلت عليهم قولتله حاسس إني هقول مبروك ولا إيه يا فيفي
اتكسفت وقالت اللي تشوفه يا دادي وجريت على برا
قولتله هتجيب مين يخطبها ونتفق
قالي أنا وماما انا مفيش حد كبير عليا في قراراتي بعد ماما
قولتله كدا تمام وبعد كام يوم قعدنا واتفقنا على كل حاجة وعاوزين يعملوا خطوبة قولتلهم نخلي الخطوبة يوم الحنة بتاعت احمد

كلهم عجبتهم الفكرة وعملت كوشة في الشارع وكانت ليلة جميله جدا وتاني يوم بقا الفرحة الكبيرة
فرحتي باحمد وميادة وعشان ابني الوحيد أنا اللي بعمل كل حاجة حتى الكوافير أنا اللي اتفقت معاه وكل التفاصيل

الصبح قولت فيروز وصفية يلبسوا عشان اوصلهم مع ميادة للكوافير
صفية قالت يعني كدا ناخد لبس الفرح معانا
قولتلها طبعا
قالت صفية لا أنا اروح متاخر شوية عشان اعمل عشا العرسان
ايمان قالت صح خليها تعمل اكل بنتها وأنا اساعدها تخلص بسرعة وبعدين تاخدها توديها
قولتلها تمام
فعلا ده اللي حصل وبعد الضهر لقيت صفية بتقولي أنا جاهزة ودموعها نازلة
إيمان فاهمة وقالتلها وبعدين معاكي يا صفية ماهي بنتي بردو
صفية قالت عرفتوا بقا إن انتوا أهلي اللي اتشرف بيكم
قولتلها اختي الجميلة العيوطة تشرف بلد ومقامك عندي كبير اوي
قالت صفية متزعليش مني يا ايمان وراحت حضناني وقالت هو ده الأخ السند والأمان وكانت عاوزة تبوس ايدي وأنا شديت ايدي وإيمان هدتها وقالتلها روحي بقا لبنتنا وبنت اخوكي ابراهيم

صفية فرحت اوي بكلام ايمان وباستها وباستني
حبيت اضحكهم قولت صفية خلاص جواز بنتها خلاها فتحت سبيل بوس وضحكنا ومشينا وفي الطريق قولتلها بتعملي ده كله عشان انسى العشا بتاعي يا لئيمة
قالت فشر يا حبيبي أنا عملت عشاك في شقتي من الفجر

وصلتها الكوافير ورجعت أنا عشان اظبط اي حاجة تكون ناقصة واشوف احمد لقيته بيقولي متقلقش أنا اصحابي معايا هيظبطوني بس يا بابا مش هروح الكوافير من غيرك
قولتله يابني استناك في القاعة عشان الناس
قالي الناس تستني في القاعة إنما أنت تكون جنبي
فرحت من كلام احمد وقولتله حاضر ولبسنا كلنا وكنت جايب عربية سبور للعريس والعروسة وعربيتي أنا وإيمان وصفية وفيروز وروحنا الكوافير ودخلت أنا وأحمد وبقول للناس في الكوافير فين بنتي العروسة
استغربوا

قولتلهم أنا جايبلكم بنتي العروسة اجي الاقي تلات عرايس واتلخبط كدا
كلهم ضحكوا وميادة جات عليا حضنتني وباست ايدي وفيروز طبعا بالحضن والبوس وبصيت على صفية لقيتها جميله اوي قولتلها ناس عملت سبيل بوس من شوية وأنا عامل اوكازيون احضان وحضنتها وكلنا بنضحك ومسكت ايد ميادة وقولت لاحمد اسلمك بنتي يا احمد واوعا تزعلها وخرجنا مع الزغاريط وركبنا العربيات وكانت كتير ولفينا شوية وبعدين روحنا القاعة وبعد ما قعدوا جي وقت كتب الكتاب ولقيت صفية بتقولي مش تباركلي إن عمها وخالها لسة جايين دلوقتي ولوحدهم من غير عيالهم
قولتلها خلينا في فرحتنا
قالت إنت اللي مفرحني وبس
قولتلها اعملي الواجب معاهم كأنهم ضيوف وبس
قالت وحياتك ناوية اعمل كدا

قعدنا عشان كتب الكتاب والمأذون سأل العروسة مين وكيلك يا عروسة
ميادة بصت على خالها وعمها وهما مركزين معاها ولفت وشها ناحيتي وقالت بابا ابراهيم هو وكيلي وسندي وعزوتي ومسكت ايدي باستها قصاد الكل

المأذون بيكتب الاسماء واتفاجئ إن أبو العريس هو وكيل العروسة وهزر معايا وقالي عملتها ازاي دي هتفصل بين إبنك ومرات إبنك اللي أنت وكيلها ازاي

قولتله هي جوا وهو برا وضحكنا وكتبنا الكتاب والتهاني والتبريكات وأنا روحت على بتاع الديجي فكرته بحاجة اتفقنا عليها

اتكلم في المايك وبارك للعروسين وقال النهاردة فيه رقصتين سلو والرقصة الاولى دلوقتي بس هيكون العريس والعروسة وابو العروسة وأمها

(اغلب الناس عارفين إن أبوها ميت)

وكمل كلامه وقال فين أم العروسة
صفية رفعت ايديها
قال فين ابو العروسة
عمها وخالها واقفين زي الخرفان فرفعت ايدي والناس كلها استغربت وسقفت وصفرت وفيروز عملتلي لايك من بعيد وبدات الرقصة واخدت صفية في حضني ورقصنا سلو جنب العرسان وبنتكلم سوا وقالت ميادة حبيبي يا بابا
حدفتلها بوسة وبعدين بعدنا أنا وصفية عنهم وبقولها مكسوفة كفاية قالت مكسوفة ومش كفاية خلي كل واحد يعرف مقامه فين

قولتلها إحنا بنفرح ببنتنا الوحيدة وابني الوحيد
قالت عندك حق وفجأة الموسيقى بقت الجنان بتاع الشباب لقيت صفية ماسكة فيا وبترقص بجنون وجات فيروز معاها ورقصنا سوا كتير وبعد شوية وأنا قاعد ارتاح جنب إيمان وفيروز جات صفية وقالت كدا أنا ارتحت

قولتلها وهي كانت تعباكي اوي كدا
قالت لا ارتحت لما طلعت اللي جوايا باختصار
قولتلها عملتي ايه يا مجنونة
قالت الباشوات عاوزين يدوني فلوس نقطة قال لبنت أخته والتاني لبنت اخوه

قولتلهم إحنا مكناش عاوزين فلوس كنا عاوزين سند وضهر نتحامى فيه فلوس ايه يا بتوع الفلوس ده جهاز بنتي من اول شبشب الحمام لحد اغلى حاجة أبوها سندها هو اللي جابهولها ويقولها شاوري وأنا ادفع كفاية أنها ملقتش حد يكون وكيل ليها غيره واظن انتوا شوفتوها وهي بتبوس ايده ازاي لأنها حست بالأمان معاه
انتوا كنتوا فين لما خرجت تشتغل وهي لسة مخلصة الإعدادية
خايفين نطلب منكم مساعدة
ابراهيم اخويا وأبو ميادة مش مخلي نفسنا في حاجة
عن اذنكم اشوف المعازيم عشان أم العريس تعبانة وأنا مكانها وإبراهيم أبو العروسة
وسيبتهم ومشيت بس بعد ما شوفت عرقهم نازل زي المطر وضحكت ضحكة عالية اوي

ايمان قالتلها المهم فشيتي غلك
قالت أوي
قالت خلاص بقا افرحي براحتك
قالت طبعا هفرح أوي دلوقتي وهاخد اخويا حبيبي يرقصني كمان

قولتلها تعالي يا مجنونة وبقت ترقص بجنون اوي وتميل عليا وميادة لما شافت عمها وخالها واقفين بيبصوا جات وبقت تحضن فيا وترقص و تمسك ايدي تبوسها واتجننت وبقت تصرخ وتتنطط وتقول أبويا اهو وكل اللي حوالينا يقولوا أبوها اهو وهي تقول تاني والكل يرد

وكان موقف مؤثر لكل اللي في الفرح وعارفين أنها يتيمة وفي آخر الفرح كانت رقصة سلو قبل ما يختم وقال فين أم العربس
إيمان شاورتلي لا راحت فيروز قالت اخته متنغعش
قال تنفع طبعا وفين ابو العريس قولتله أنا
ضحك وقال كدا حرام أنت مجوز ابنك لبنتك والناس ضحكت وفيروز بقا حضنتني جامد ورقصنا سوا وأغنية الختام ومشينا على البيت العريس دخل شقته وصفية دخلت شقتها وأنا دخلت شقتي لقيتها زحمة جدا

قولت لفيروز هاتي دور من التورتة هنزلها لصفية واروح ابات عند علي صاحبي
أنا اتحججت بالتورتة عشان اخبط على صفية لأني متوقع اللي هشوفه وفعلا خبطت وهي بصت من العين شافتني وقالت حاضر وصوتها بتعيط وفتحت الباب وأنا دخلت فوراً وحطيت التورتة على الترابيزة وبصيتلها وهي قفلت الباب وجات تجري وحضنتني وهي بتعيط
قولتلها أنا نازل ومتأكد إني هشوفك كدا بس مش خلاص فشيتي غلك فيهم

قالت لا ولا فكرت فيهم تاني بس لقيت نفسي لاول مرة هنام لوحدي من غير ميادة
قولتلها اومال لو بعيدة عنك بقا كنتي عملتي إيه ده لو عطستي هتسمعك وتقولك بعد الشر يا ماما وبطبطب على ضهرها واكتشفت أن شعرها مفرود قولتلها بس إيه الجمال ده حتى وإنتي بتعيطي حلوة وهي ابتسمت وحضنتني اكتر وتقول منحرمش منك يا سبب فرحتي وسندي
قولتلها بهزار شكلك بتخافي تنامي لوحدك خلاص أنام معاكي لقيتها ردت بسرعة وقالت ياريت وبعدين اتكسفت ووطت وشها في الأرض وسندت رأسها على صدري وايديها حضناني

رفعت راسها بصيت في عينيها لقيتها بتبصلي بحب وشوق واضح أوي
قولتلها صافي
قالت نعم يا روح صافي يا قلب صافي يا سند صافي
قولتلها بحبك
قالت ياااااه أخيراً وحضنتني وسندت رأسها على كتفي وبقت تتكلم وتقول أخيراً قولتها وحسيت بيا أخيراً سمعتها منك من غير ما تقول حبيبت اخوكي
من سنة وشوية ونفسي أسمعها من اول مرة دخلت شقتي اللي تحت وأنا بحبك ونفسي أسمعها
بحبك يا حبيبي
بحبك يا روحي
بحبك يا عمري
بحبك يا قلبي
وهي بتحسس على شعري وضهري وأنا بردو احسس على شعرها والجزء الظاهر من رقبتها وجنب ودنها ومش مدياني فرصة ارد عليها فقولتلها كل ده جواكي طيب اديني فرصة ارد
قالت لا خلاص أنا نفسي افضل أقولك بحبك كدا للصبح
وبقت تقول بحبك بحبك بحبك وأنا بقيت احسس اكتر وابوس رقبتها وهي مش مبطلة كلام وتقول أنت الوحيد اللي اتمنيت إنه يحبني أنت الوحيد اللي كان نفسي احضنه وياخدني في حضنه
شعري دي متفردش إلا عشانك يا حبيبي
رفعت وشها وقولتلها عاوز أشوف حبي في عيونك اللي تجنن دي ونفسي اغرق فيهم
لقيتها عاوزة ترجع تنام على كتفي تاني روحت بحركة سريعة كنت مسكت شفايفها بشفايفي واول ما عملت كدا لقيتها بتاكل في شفتي وبتحضني اوي وتزووم اوي اوي وتديني لسانها امصه وتاخد لساني تمصه وكل ده واحنا واقفين
قولت اريح شفايفنا بعد خمس دقايق لقيتها بتقولي بحبك يا نور عيني بحبك يا أملي اللي عايشة عشانه

قولتلها طيب نقعد ولسة هقلع جاكيت البدلة لقيتها بتقولي وحياتي خليني أنا اقلعك
قولتلها تحت امرك
قالت لا أنا اللي تحت امرك وتحت تصرفك وتحت رجلك وقلعتني الجاكيت وبقت تبوس الجاكت وتقول بتاع حبيبي يتعلق معزز مكرم وعلقته وقالتلي اقعد بقا يا حبيبي
قعدت لقيتها قعدت على الأرض بقولها ليه كدا
قالت وحياتي سيبني أعمل اللي نفسي فيه ومتقوليش لا على حاجة مش أنا حبيبتك
قولتلها حبيبتي وروحي وقلبي وعشقي
قالت يااااه معقولة الفرحة اللي أنا فيها دي طيب وحيات حبيبتك عندك خليني اعمل أي حاجة نفسي فيها قولتلها حاضر طالما حلفتيني بروح قلبي

قالت بجد يا حبيبي أنا روح قلبك
قولتلها إنتي قلبي نفسه لقيتها بتمسك ايدي تبوسها وتسند رأسها على رجلي وتبوس ايدي ورجلي من فوق الركبة كدا وبعدين لقيتها بتقلعني الجزمة
بقولها بلاش الدلع ده

قالت وحياتي ما تبخل عليا وسيبني اتدلع
أنت كدا بتدلعني مش أنا اللي بدلعك وفعلا قلعتني الجزمة ورفعت رجلي عند صدرها وقلعتني الشراب ولقيتها حضنت رجلي على بزازها وبقت تبوس رجلي وتبوس صوابع رجلي وماسكة رجلي اوي وتقولي وحياتي سيبني
بحبك بحبك بحبك

بقيت احسس على شعرها وشديتها قعدتها جنبي وقولتلها انتي مكانك هنا جنبي وفي حضني وبنبوس بعض بالشفايف
قالت أنا مكاني جنبك وفي حضنك وقلبك وعقلك وتحت رجلك
إنت حبيبي وأنا حبيبتك وجاريتك وإنت فوق راسي وأنا تحت رجلك

مسكت شفايفها وبقيت أكلها ووقفتها وسندت ضهرها على الحيط وبقيت اعصر بزازها وهي بتبوس بجنان وتحسس على خدودي وأنا حضنتها اوي وبحسس على ضهرها لقيت سوستة الفستان بقيت أنزلها بالراحة لحد فوق طيزها دخلت ايدي بقيت احسس على قميص النوم ولما السوستة اتفتحت ومع حركة ايدي الفستان اتفتح ونزل من عند رقبتها شوية مديت ايدي ومسكت بزازها اقفش فيهم وهي تزوووم وبقيت ادعك زبي في سوتها وهي بتحاول ترفع نفسها عشان يدعك في كسها ولقيتها بتفك ازرار القميص بتاعي وفتحته وبقت تبوس صدري وتلحس حلماتي خلتني اتجنن وقلعت القميص وهي بتبوس صدري وقولتلها الفستان يا روحي هيتبهدل
قالت يغور الفستان وراحت شداه لتحت ووقع على الأرض ورجعت حضنتني اوي وقالت حبيبي
قولتلها نعم يا روح حبيبك
قالت نفسي ارقص معاك سلو
قولتلها وأنا كمان نفسي نرقص سوا لينا مش وسط الفرح وخرجتها من حضني وبصيت عليها لقيتها لابسة قميص احمر قصير وجميلة أوي وهي عريانة
قولتلها طيب اقعدي لحد ما اشوف موسيقى حلوة بس إحنا كدا جنب باب الشقة
قالت تعال جوا وفعلا دخلنا فقولتلها لمي الهدوم اللي في الصالة
ابتسمت وفعلا لمتها ودخلتها الاوضة وبما أن الوضع لحد دلوقتي رومانسي فقولت اغنية حميد الشاعري خدني بين ايديك مناسبة أوي بس قولتلها اولع بس سيجارة
أنا قولت كدا عشان زبي يهدى

قالت حاضر يا حبيبي بس وأنا في حضنك
قولتلها طبعا في حضني وحضنتها وأحنا قاعدين واشرب السيجارة

لما اخلص السيجارة نكمل الحوار
ننتظر منك المزيد والمزيد من القصة المشوقة لا تتأخر في التنزيل
 
  • عجبني
التفاعلات: hema mharm
حبيبي إنت بتفرحني بجد بكلامك ده خصوصاً إنه من فنان في النقد والتشجيع
ثانيا إحنا لسة في الجزء الثاني يعني لسة 11 جزء على السلسلة فمعلش استحمل واصبر عشان اكيد طبعا إنت حاسس بمعاناة الكتابة والحالة المزاجية ولو معجبكش سير الأحداث أنا إللي هخطفني ياعم
بص يا فنان انا هصبر لأن الروايه الجميله لازم تاخد حقها من التشويق بالنسبه للمتابعين و التفكير و التمحيص فى الكتابه بالنسبه لكاتب مبدع زيك بس خلى بالك ان للصبر حدود
 
  • بيضحكني
  • عجبني
التفاعلات: hema mharm و ناقد بناء
اعتذر لكل متابعين القصة عن خطأ في إجراءات كتب الكتاب والصح هو أنه لا يجوز لوكالة العروسة إلا شخص من أهلها وليهم ترتيب محدد وتوجد حالات نادرة يجوز فيها الغريب يكون وكيل العروسة ليس مجالها هنا
فالرجاء قبول اعتذاري واشكر الذي لفت نظري لهذا الخطأ الغير مقصود
 
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
بص يا فنان انا هصبر لأن الروايه الجميله لازم تاخد حقها من التشويق بالنسبه للمتابعين و التفكير و التمحيص فى الكتابه بالنسبه لكاتب مبدع زيك بس خلى بالك ان للصبر حدود
نشكركم على حسن تعاونكم معنا ههههههه
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Ehab Demian و ناقد بناء
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
أنا مش بتأخر إنتي اللي بتختفي
معلش ظروف وعدت بس قريت كل الى فات وحقيقى القصة جامدة جدا ياريت متتاخرش بقى انا متابعه على طول اهو 🔪🔪ممنوع التأخير😂🔪
 
  • جامد
التفاعلات: hema mharm
**** ينور عليك يا قلبي انتي و**** العظيم
 
  • عجبني
التفاعلات: hema mharm

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%