NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

انتا متناقض اوي

يعني عايز وحده تعلمو دينو والي بتعملو دا لا دين ولا ذمة بيقبل في وعايز تكون اب وحنون وتحب ابنك وانت عايز برضو تحرمو من انه يعيش في وسط عيلة طيب ازاي

@Yasmin55 طب كنت مستني رأيك هنا كده؟

@Yasmin55 طب كنت مستني رأيك هنا كده؟
ده خيال علمي مع احترامي
يعني هو عايز يخلف منغير جواز بس مش هيربي هيخلي الست هي الي تربي بس هي مش مسلمه فا مينفعش🙃

• عجبني
التفاعلات: T i to
ده خيال علمي مع احترامي
يعني هو عايز يخلف منغير جواز بس مش هيربي هيخلي الست هي الي تربي بس هي مش مسلمه فا مينفعش🙃
تمام كنت عاوز رأيك بس مش اكتر والحمد لله نفس الي قلته برضه🙂😂

• أتفق
التفاعلات: Yasmin55
اهلا ازا مروان وبتكلم عن نفسى الى متابعني عارف ان انا نفسى اخلف واكون اب بس من غير جواز وسألت السؤال لناس هنا فى المنتدى وفى ناس اقترحو عليا انى اتعرف على واحدة اجنبيه واتفق معاها ان احنا نتجوز علشان نخلف وبعد ما تحمل و تولد نطلق بس انا رفضت الفكرة لان الاجنبيه مش هتكون ام كويسة ولا هتعلمابنى دينه ولا هتكون حنينة عليه ف شيلت الفكرة من دماغى بس من اسبوع كده اتقابلت انا و واحدة طيبة وبنت كويسة.ومحترمة وتكلمنا مع بعض وانا قولت ان نفسى اكون اب بس من غير جواز والموضوع بداء فى الاول كوميدى لكن لما اتكلمنا جد شوية لقينا ان انها كمان عايزة كده ف رجعنا نتكلم تانى وتالت لحد ما اتفقت ان انا وهى نتجوز و تحمل وبعد كدة نطلق لانى حاسس من جوايا انى عايز اكون اب ونفسى اكون اب وهل كمان كده نفسها تكون ام ف الموضوع مشى بسهولة وتيسير واخر مقابلة قالت ليا ندى بعضنا اخر فرصة نفكر ف انة مش عارف اعمل ايه عارف ان خطوة الجواز دى مش سهلة بس انا جاهز عندى شغلى عندى بيتى عندى عربيتى وفلوسى وأرض يعنى جاهز من كلو وانا كمان عايز. استقر عارف ان الجواز مسؤلية والخلفة مسؤلية اكبر بس انا نفسى قوى يكون عندى ابن يكون شبهى فى شكله وتصرفاته اخده فى حضنى والعب معاه وابوسه يفرح لما اجيب له حاجة ويزعل لما ازعق له نفسى كده اكون نايم والاقيه يجى بنام فى حضنى ياههه نفسى بجد اكون اب بس مش عارف الى انا بعمله صح ولا غلط و وانا متلخبط مش عارف اعمل ايه وكمان فرصة زى دى مش هتقابلنى تانى خالص فى حياتى ممكن حد ينصحنى
إنسى يا معلم
وجود *** هيربطك بأمه طول حياتك حتى لو إتطلقتوا والنكد هيبقى نكدين والمسؤلية هتبقى اتنين والولد هيكون ضحية أب وأم دماغهم ودتهم فى حتة غريبة وعندك ولاد أحمد الفيشاوى مثال
طبعا ده رأى شخصى وأكيد فيه ناس هتختلف معاه وناس هتتفق
تحياتى

غلط ليه انا هتجوز شرعى يبقى ايه الغلط
مفيش فى الشرع حاجة اسمها ان اتفق مع واحده على الجواز وانها لما تخلف أطلقها دا كدا يبقى جواز مشروط بمده زمنيه زى جواز المتعة كدا
انت هتعيش مع انسانه ليها مشاعر واحاسيس تصرفاتها هتختلف مع الحمل و ممكن تحبك فى الفتره اللى هتعيشها معاك لحد الطلاق فا بلاش تاذى حد

أنت لو عملت كده هتقزي ابنك و**** اعلم ممكن تخلف بنت والا ولد اتجوز و ضور على الي بتحبك

وايه ذنب الولد اللى هتخلفه تحرمة من امه وهل هتقدر تراعية بعد الولادة وافرض مثلا اللى جالك بنت

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • بيضحكني
التفاعلات: Yasmin55
مفيش ابن بيحب ابوه منغير ما يلاقى منه الرعايه و الامان فى الاول حب الابن هيبقى مشروط مش فى دمه حبك .. بالتالى محتاج يشوف حب و ود بينك و بين امه و محتاج رعايه و اهتمام من طرفين، تربيه ******* مش سهله و ماينفعش يكون الدافع فيها هيبقى شبهى و شبهك

• عجبني
التفاعلات: استشاري الحياه
اتجوز لاسلكي

• بيضحكني
التفاعلات: استشاري الحياه
اهلا ازا مروان وبتكلم عن نفسى الى متابعني عارف ان انا نفسى اخلف واكون اب بس من غير جواز وسألت السؤال لناس هنا فى المنتدى وفى ناس اقترحو عليا انى اتعرف على واحدة اجنبيه واتفق معاها ان احنا نتجوز علشان نخلف وبعد ما تحمل و تولد نطلق بس انا رفضت الفكرة لان الاجنبيه مش هتكون ام كويسة ولا هتعلمابنى دينه ولا هتكون حنينة عليه ف شيلت الفكرة من دماغى بس من اسبوع كده اتقابلت انا و واحدة طيبة وبنت كويسة.ومحترمة وتكلمنا مع بعض وانا قولت ان نفسى اكون اب بس من غير جواز والموضوع بداء فى الاول كوميدى لكن لما اتكلمنا جد شوية لقينا ان انها كمان عايزة كده ف رجعنا نتكلم تانى وتالت لحد ما اتفقت ان انا وهى نتجوز و تحمل وبعد كدة نطلق لانى حاسس من جوايا انى عايز اكون اب ونفسى اكون اب وهل كمان كده نفسها تكون ام ف الموضوع مشى بسهولة وتيسير واخر مقابلة قالت ليا ندى بعضنا اخر فرصة نفكر ف انة مش عارف اعمل ايه عارف ان خطوة الجواز دى مش سهلة بس انا جاهز عندى شغلى عندى بيتى عندى عربيتى وفلوسى وأرض يعنى جاهز من كلو وانا كمان عايز. استقر عارف ان الجواز مسؤلية والخلفة مسؤلية اكبر بس انا نفسى قوى يكون عندى ابن يكون شبهى فى شكله وتصرفاته اخده فى حضنى والعب معاه وابوسه يفرح لما اجيب له حاجة ويزعل لما ازعق له نفسى كده اكون نايم والاقيه يجى بنام فى حضنى ياههه نفسى بجد اكون اب بس مش عارف الى انا بعمله صح ولا غلط و وانا متلخبط مش عارف اعمل ايه وكمان فرصة زى دى مش هتقابلنى تانى خالص فى حياتى ممكن حد ينصحنى
اتكل علي **** بس رعيها ونت متجوزها وبعد ماتطلقها حتي ماتقطعش علاقه ابنك بيها مهما راحت و جات هي امو بس سؤال في اغلب الاوقات لزم الام تكون موجوده فى تربيه ابنكما او بنتكم

بص دي تالت مرة ادخل عالموضوع ده اقراه وما اعلقش بس بصراحة الموضوع مستفزني.
اولا/ اسأل عن حكم الزواج المشروط سواء مشروط بمدة او بفعل (انا مش هفتي بس محلوماتي انه حرام) زي كده ما واحد يتحوز واحده 3 شهور مثلاً او يتحوزها علشان ينفذ وصية ويورث .. وهكذا
ثانيا/ الجواز باكج على بعضه ما ينفعش تاخد منه الحلو وتسيب الوحش .. الجواز الفه وموده مش نيك وخلفة. انته عايز عيل شبهك وتلعب معاه طب لما يتعب او يدخل مستشفى هتعمل ايه ؟ وبعدين ايه ذنب الطفل انك تطلعه في اسرة مفككة من قبل ما تتكون ايه ذنبه انه يشوف صحابه كلهم عايشين مع اب وام وهو لأ؟ علشان انته تحقق رغبة نفسك فيها؟ زي العيل الصغير الي نفسه في لعبة ولما تجبهاله هيزهق منها ويرميها او يكسرها
ياعم لو قافله معاك قوي العب مع ولاد اخواتك ولا اتبنى *** يتيم والعب معاه. لكن عايز تخلف من غير جواز وبعدين تقولي اصل امه احنبية فمش هتعلمه الدين!!؟؟
اذا كان ابوه نفسه ما اتعلمش الدين؟ فاقد الشيء لا يعطيه.
وماتزعلش مني لو كنت قسيت عليك في كلامي بس و**** دي نصيحة واحد اكبر منك سناً ويعرف الدنيا اكتر منك

• عجبني
التفاعلات: mohamedmo_1
بص انا كواحد اهله اتطلقو بعد ما خلفوه بقلك اوعى تعمل كدا ابدا لأنك مش متخيل الجحيم اللي الطفل بيشوفه لما يتربى في بيت ناقص واحد من الطرفين وانت يستحيل تقدر محافظ على مكانتك وانت مش موجود في البيت دة غير طبعا احتمالية انكو اصلا تتجوزو تاني ودي كارثة تانية

بس انا مش هقولك ان الجواز حلو والدنيا تمام وكده حتى لو كنت بتحبها قبل الزواج بس اللى اقدر اقولهالك ان الطفل او الطفله اللى هتنتج من العلاقه ديه بيحتاج حنان من آلام والأب لأمه بيتكون شخصيته من الاتنين والا كان الطفل اليتيم سعيد زى بقيت ******* وبعدين انت بتحرم *** من امه لمجرد انك مش عايز تشيل مسؤليه زوجه وبيت تفتكر هتقدر تشيل مسؤليه *** الفكره اللى انت بتقولها ديه انا سمعتها من واحده زمان كانت وصلت لسن ٣٨ سنه ولسه متجوزتش وهى برده شغاله ومعاها فلوس وليها شغلها الخاص كانت عايزه تتجوز اى راجل وعلى أتم الاستعداد تتحمل كامل التكلفه لمجرد بس تخلف عيل ومش مشكله تتطلق بعد كده او انه يتزوج زوجه تانيه علشان برده تحث باللى انت بتقول عليه ده كله واتجوزت فعلا بس مخلفتش تفتكر حياتها دلوقتى ايه وهى على زمه الراجل ده ممكن نفس الموضوع يتكرر معاك ويارب ميحصلش كده وربنا يرزقك باطفال كثير بس اللى انا عايز اقلهولك اللى بيفضل الموده بين الزوجين ده أهم عايز تتخلف يبقى تتجوز وانت فى نيتك تكمل علشان حياتك تمشى وعيالك يبقو كويسين ومش معقدين غير كده سمحنى هيبقى اسمه عك او علاقه مقننه

طب واي ذنب الطفل الي هيجي ده ذنبه ايه انه ابوه وامه مش مؤهليين انهم يرتبطوا ببعض؟! خصوصا ان دي روح وملهاش ذنب بأي حاجه ومش لعبه انكم تجوزوا وتخلفوا وتطلقوا بص انتو كده زي الي خلفتوا *** في الحرام واترمي في الشارع لانه محتاج حضن الاب والام مع بعض وعموما دي حياتكم في الاول وفي الاخر🤷‍♂️
انا مقدر نصيحتك بس مش لدرجة ان احنا نخلف فى الحرام يعنى وبعدين ما فى آلاف من الولاد بيتولدو وبيكون أهلهم منفصلين ف هى مش جريمة هنعملها فى حق الط-فل الى هيتولد احنا شايفين ان احنا هنربيها احسن واحنا منفصلين مايمكن لما نكون متجوزين تكون بينا مشاكل تكون سبب فى عذابه

ممكن اسأل ليه ايه الى يخلى بيت فيه ام بس او اب بس جحيم بالنسبة لأى *** وعايز اقولك لو كان مثلا فى اب وام منفصلين لكن فيه بينهم ابن لو الاب بعد الطلاق كان بيعامل الاك باحترام وكذلك الام ومفيش مشاكل خالص والابن كان بيلاقي ابوه متواجد في حياته وكذلك الام ولة مفيش حاجة تمنع ان الابن يشوف ابوه او امه ف. اى وقت ايه الى يخليى البيت ساعتها جحيم
بص انا كواحد اهله اتطلقو بعد ما خلفوه بقلك اوعى تعمل كدا ابدا لأنك مش متخيل الجحيم اللي الطفل بيشوفه لما يتربى في بيت ناقص واحد من الطرفين وانت يستحيل تقدر محافظ على مكانتك وانت مش موجود في البيت دة غير طبعا احتمالية انكو اصلا تتجوزو تاني ودي كارثة تانية

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%