NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

بس انا مش هقولك ان الجواز حلو والدنيا تمام وكده حتى لو كنت بتحبها قبل الزواج بس اللى اقدر اقولهالك ان الطفل او الطفله اللى هتنتج من العلاقه ديه بيحتاج حنان من آلام والأب لأمه بيتكون شخصيته من الاتنين والا كان الطفل اليتيم سعيد زى بقيت ******* وبعدين انت بتحرم * من امه لمجرد انك مش عايز تشيل مسؤليه زوجه وبيت تفتكر هتقدر تشيل مسؤليه * الفكره اللى انت بتقولها ديه انا سمعتها من واحده زمان كانت وصلت لسن ٣٨ سنه ولسه متجوزتش وهى برده شغاله ومعاها فلوس وليها شغلها الخاص كانت عايزه تتجوز اى راجل وعلى أتم الاستعداد تتحمل كامل التكلفه لمجرد بس تخلف عيل ومش مشكله تتطلق بعد كده او انه يتزوج زوجه تانيه علشان برده تحث باللى انت بتقول عليه ده كله واتجوزت فعلا بس مخلفتش تفتكر حياتها دلوقتى ايه وهى على زمه الراجل ده ممكن نفس الموضوع يتكرر معاك ويارب ميحصلش كده وربنا يرزقك باطفال كثير بس اللى انا عايز اقلهولك اللى بيفضل الموده بين الزوجين ده أهم عايز تتخلف يبقى تتجوز وانت فى نيتك تكمل علشان حياتك تمشى وعيالك يبقو كويسين ومش معقدين غير كده سمحنى هيبقى اسمه عك او علاقه
انا مش مش عايز اشيل المسئولية لا بالعكس انا قد مسئولية انى اشيل بدل البيت أربعة بيوت مع بعض وعلشان زى ما انت بتقول يكون فيه مودة بين الزوجين لازم يكون بيه حب حتى علشان الابن يتربى فى جو مثالى تخيل يعم ان انا وهى اتجوزنا وفضلنا مع بعض علشان الطفل اولا مش هيكون بينا اتفاق على حاجة وعلى طول هنختلف وهنتخانق وده اكيد هيأثر بالسلب على الطفل تخيل انى مكونش بحبها وقاعد معها بس علشان الطفل انت متخيل احساس الطفل هيكون ايه و هو شايف ابوه وأمه بيكرهو بعض

• عجبني
التفاعلات: الرعد الشديد
يعني عايز وحده تعلمو دينو والي بتعملو دا لا دين ولا ذمة بيقبل في وعايز تكون اب وحنون وتحب ابنك وانت عايز برضو تحرمو من انه يعيش في وسط عيلة طيب ازاي
انا عارف ومتاكد انى هكون مسئول على ابنى وهكون حنين عليه واكيد اكيد مش هحرمه من امه ولا امه برضو هتحرمه منى لانى عارف انو دورها مهم ومفيش حد بينسى امه وهى عارفة برضو انى دورى مهم ومش هتخلى ابنى ينسانى يبقى ايه الغلط

ده خيال علمي مع احترامي
يعني هو عايز يخلف منغير جواز بس مش هيربي هيخلي الست هي الي تربي بس هي مش مسلمه فا مينفعش🙃
لا هى مسلمة.وهى مصرية وهى هتكون ام كويسة اكيد واحنا هنتجوز عند مأذون لحد ما يحصل الحمل وبعدها نتطلق وهى هتربيه لحد ما يكبر بس اكيد مش هتمنعنى انى اشوفه ولما يكبر وينفع يعيش معايا برضو مش همنعه انو يشوفها واكيد هدخل فى تربيته وهكون مسئول عنه ف ايه الى خلاه خيال علمى

• لا تعليق
التفاعلات: Yasmin55
إنسى يا معلم
وجود *** هيربطك بأمه طول حياتك حتى لو إتطلقتوا والنكد هيبقى نكدين والمسؤلية هتبقى اتنين والولد هيكون ضحية أب وأم دماغهم ودتهم فى حتة غريبة وعندك ولاد أحمد الفيشاوى مثال
طبعا ده رأى شخصى وأكيد فيه ناس هتختلف معاه وناس هتتفق
تحياتى

اكيد وجود *** هيربطنى بأمه لكن مش هيكون فيه نكد لانها مهما عملت الطفل هيكون محتاج ابوه وبرضو مهما انا عملت الطفل هيكون محتاج امه ف لما انا وأمه بنربيه مع بعض بدون مشاكل حتى لو منفصلين اكيد احسن من ما نكون مرتبطين والمشاكل ما بينا كتير وبعدين احمد الفيشاوي شخص غير مسئول ولعبى وبتاع نسوان بعيد خالص عنى اكيد مش هكون زيه واحنا هنتجوز عند مأذون شرعى

مفيش فى الشرع حاجة اسمها ان اتفق مع واحده على الجواز وانها لما تخلف أطلقها دا كدا يبقى جواز مشروط بمده زمنيه زى جواز المتعة كدا
انت هتعيش مع انسانه ليها مشاعر واحاسيس تصرفاتها هتختلف مع الحمل و ممكن تحبك فى الفتره اللى هتعيشها معاك لحد الطلاق فا بلاش تاذى حد
انا وهى موافقين على حاجة وهى ان احنا نتجوز علشان نخلف جوازنا مش مشروط بمدة زمنية احنا ممكن نتجوز وتحمل على طول وانا مستبعده كده :LOL: ما علينا وممكن نقعد سنة أو اتنين عارف ان ليها مشاعر وأحاسيس بس انا مش هتلاعب بيها يعنى هحترمها هعملها بطريقة كويسة يبقى اديتها ازاى

أنت لو عملت كده هتقزي ابنك و**** اعلم ممكن تخلف بنت والا ولد اتجوز و ضور على الي بتحبك
لو استنيت لحد ما ادور على الى هحبها وتحبني يبقى مش هتجوز ابدا وهأزى ابنى ازاى لو كنت هتحمل مسؤوليته ومش هحرمه من امها وبعدين ولد او بنت المهم ان انا اخلف

وايه ذنب الولد اللى هتخلفه تحرمة من امه وهل هتقدر تراعية بعد الولادة وافرض مثلا اللى جالك بنت
مش ذنب ....وبعدين الى هتراعيه هى امه بعد الولادة و ولد او بنت اى حاجة صغيرة وتقولى يا بابا هتكون حلوة بالنسبة ليا

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
مفيش ابن بيحب ابوه منغير ما يلاقى منه الرعايه و الامان فى الاول حب الابن هيبقى مشروط مش فى دمه حبك .. بالتالى محتاج يشوف حب و ود بينك و بين امه و محتاج رعايه و اهتمام من طرفين، تربيه ******* مش سهله و ماينفعش يكون الدافع فيها هيبقى شبهى و شبهك
عارف و لله ما انا اكيد هيشوف منى رعاية واهتمام وحنية ما اكيد انا مش هخلفه وارميه يعنى وأمه برضو مش هتسيبه و حكاية الود بينه وبين امه هو اكيد لو شاف ان انا وأمه العلاقة بينا كلها احترام وتقدير احسن ما يشوفنا واحنا متجوزين وحياتنا مليانة خناق ونكد

• عجبني
التفاعلات: Savvy
اتكل علي **** بس رعيها ونت متجوزها وبعد ماتطلقها حتي ماتقطعش علاقه ابنك بيها مهما راحت و جات هي امو بس سؤال في اغلب الاوقات لزم الام تكون موجوده فى تربيه ابنكما او بنتكم
عارف ان لازم الام تكون موجودة فى حياة ابنى او بنتى ودى حاجة اكيد انا مش همنعها واكيد هعملها كويس واحترام بعد وقبل الجواز

بص دي تالت مرة ادخل عالموضوع ده اقراه وما اعلقش بس بصراحة الموضوع مستفزني.
اولا/ اسأل عن حكم الزواج المشروط سواء مشروط بمدة او بفعل (انا مش هفتي بس محلوماتي انه حرام) زي كده ما واحد يتحوز واحده 3 شهور مثلاً او يتحوزها علشان ينفذ وصية ويورث .. وهكذا
ثانيا/ الجواز باكج على بعضه ما ينفعش تاخد منه الحلو وتسيب الوحش .. الجواز الفه وموده مش نيك وخلفة. انته عايز عيل شبهك وتلعب معاه طب لما يتعب او يدخل مستشفى هتعمل ايه ؟ وبعدين ايه ذنب الطفل انك تطلعه في اسرة مفككة من قبل ما تتكون ايه ذنبه انه يشوف صحابه كلهم عايشين مع اب وام وهو لأ؟ علشان انته تحقق رغبة نفسك فيها؟ زي العيل الصغير الي نفسه في لعبة ولما تجبهاله هيزهق منها ويرميها او يكسرها
ياعم لو قافله معاك قوي العب مع ولاد اخواتك ولا اتبنى *** يتيم والعب معاه. لكن عايز تخلف من غير جواز وبعدين تقولي اصل امه احنبية فمش هتعلمه الدين!!؟؟
اذا كان ابوه نفسه ما اتعلمش الدين؟ فاقد الشيء لا يعطيه.
وماتزعلش مني لو كنت قسيت عليك في كلامي بس و**** دي نصيحة واحد اكبر منك سناً ويعرف الدنيا اكتر منك
اول حاجة انا مقدر خوفك عليا وبشكرك على نصيحتك تانى حاجة هى امه مصرية ومسلمة وتالت حاجة انا عارف ان الجواز باكل ماينفعش اخد الحلو واسيب الوحش بس لو الوحش ده كان وحش قوى قوى تفتكر انا لو خدته هيكون ده قرار حلو يعنى مثلا انتا شايف نسب الطلاق الى نطحت السحاب ده نتج عنها ايه نتج عنها ***** معقدين ومرض نفسيين ومشغلين وسلوكهم مش كويس لأن الاب والام بعد الطلاق بيستعملو الولاد ك وسيلة يغيظو بيها بعد ويتحدث بيها بعد انما مثلا لو اتنين متطلقين وفى بينهم *** والاب بيعامل الام باحترام والم كذلك و الاي موجود فى حياة ابنه ومفيش بينه وبين ابنه عازل او العكس مع أمه ولو الاتنين مهتمين ب ابنهم بجد مش ده احسن الف مرة انهم يكونو متجوزين ويتخانقو على طول وفى الاخر يطلقو وينتج عن كده مجرمين وبلطجية وحراميه ف ليه ما تشوفش انو الى انا بعمله ده بحميه بدل ما تقول انى بأذيه وعلى فكرة انا مش لعبه ولا مشاغب ولا مش بشيل المسئولية لا بالعكس انا مسئول جدا رابع حاجة انا بحب اولاد اخواتى جدا جدا وبحب ******* عموما لكن لما يكون الطفل ده منك اكيد هتحبه اكتر واكتر خامس حاجة الام مصرية ومسلمة مش اجنبية

عارف ان لازم الام تكون موجودة فى حياة ابنى او بنتى ودى حاجة اكيد انا مش همنعها واكيد هعملها كويس واحترام بعد وقبل الجواز
يبقا اتكل علي **** واتجوز ومتشلغش بالك بي راي غيرك عشان رايهما ولا هيقدم ولا هياخر

اهلا ازا مروان وبتكلم عن نفسى الى متابعني عارف ان انا نفسى اخلف واكون اب بس من غير جواز وسألت السؤال لناس هنا فى المنتدى وفى ناس اقترحو عليا انى اتعرف على واحدة اجنبيه واتفق معاها ان احنا نتجوز علشان نخلف وبعد ما تحمل و تولد نطلق بس انا رفضت الفكرة لان الاجنبيه مش هتكون ام كويسة ولا هتعلمابنى دينه ولا هتكون حنينة عليه ف شيلت الفكرة من دماغى بس من اسبوع كده اتقابلت انا و واحدة طيبة وبنت كويسة.ومحترمة وتكلمنا مع بعض وانا قولت ان نفسى اكون اب بس من غير جواز والموضوع بداء فى الاول كوميدى لكن لما اتكلمنا جد شوية لقينا ان انها كمان عايزة كده ف رجعنا نتكلم تانى وتالت لحد ما اتفقت ان انا وهى نتجوز و تحمل وبعد كدة نطلق لانى حاسس من جوايا انى عايز اكون اب ونفسى اكون اب وهل كمان كده نفسها تكون ام ف الموضوع مشى بسهولة وتيسير واخر مقابلة قالت ليا ندى بعضنا اخر فرصة نفكر ف انة مش عارف اعمل ايه عارف ان خطوة الجواز دى مش سهلة بس انا جاهز عندى شغلى عندى بيتى عندى عربيتى وفلوسى وأرض يعنى جاهز من كلو وانا كمان عايز. استقر عارف ان الجواز مسؤلية والخلفة مسؤلية اكبر بس انا نفسى قوى يكون عندى ابن يكون شبهى فى شكله وتصرفاته اخده فى حضنى والعب معاه وابوسه يفرح لما اجيب له حاجة ويزعل لما ازعق له نفسى كده اكون نايم والاقيه يجى بنام فى حضنى ياههه نفسى بجد اكون اب بس مش عارف الى انا بعمله صح ولا غلط و وانا متلخبط مش عارف اعمل ايه وكمان فرصة زى دى مش هتقابلنى تانى خالص فى حياتى ممكن حد ينصحنى
معرفش حياتك ماشيه ازاي
بس الي انت عاوزه غلط خالص
امشي في طريق خلال عشان **** يكرمك

لو استنيت لحد ما ادور على الى هحبها وتحبني يبقى مش هتجوز ابدا وهأزى ابنى ازاى لو كنت هتحمل مسؤوليته ومش هحرمه من امها وبعدين ولد او بنت المهم ان انا اخلف
مش قصت هتحرمو من امو بس برضو مش هيكون عايش معاكو انتو الاتنين و لما يشوف مثلاً صحابو يلاقيهم أمهاتهم و ابهاتم عيشين معاهم هيدايق طبعا مش كل حاجه فلوس

مش قصت هتحرمو من امو بس برضو مش هيكون عايش معاكو انتو الاتنين و لما يشوف مثلاً صحابو يلاقيهم أمهاتهم و ابهاتم عيشين معاهم هيدايق طبعا مش كل حاجه فلوس
هفكر فى كلامك

وليه تحرم ابنك من امه . دي انانية منك . ابنك هيعيش وحيد وهيتحرم من حاجات كتير وممكن تسبب له عقد

وليه تحرم ابنك من امه . دي انانية منك . ابنك هيعيش وحيد وهيتحرم من حاجات كتير وممكن تسبب له عقد
لا اكيد مش هحرم ابنى من امه خالص ف ايه الأنانية فى كده

اهلا ازا مروان وبتكلم عن نفسى الى متابعني عارف ان انا نفسى اخلف واكون اب بس من غير جواز وسألت السؤال لناس هنا فى المنتدى وفى ناس اقترحو عليا انى اتعرف على واحدة اجنبيه واتفق معاها ان احنا نتجوز علشان نخلف وبعد ما تحمل و تولد نطلق بس انا رفضت الفكرة لان الاجنبيه مش هتكون ام كويسة ولا هتعلمابنى دينه ولا هتكون حنينة عليه ف شيلت الفكرة من دماغى بس من اسبوع كده اتقابلت انا و واحدة طيبة وبنت كويسة.ومحترمة وتكلمنا مع بعض وانا قولت ان نفسى اكون اب بس من غير جواز والموضوع بداء فى الاول كوميدى لكن لما اتكلمنا جد شوية لقينا ان انها كمان عايزة كده ف رجعنا نتكلم تانى وتالت لحد ما اتفقت ان انا وهى نتجوز و تحمل وبعد كدة نطلق لانى حاسس من جوايا انى عايز اكون اب ونفسى اكون اب وهل كمان كده نفسها تكون ام ف الموضوع مشى بسهولة وتيسير واخر مقابلة قالت ليا ندى بعضنا اخر فرصة نفكر ف انة مش عارف اعمل ايه عارف ان خطوة الجواز دى مش سهلة بس انا جاهز عندى شغلى عندى بيتى عندى عربيتى وفلوسى وأرض يعنى جاهز من كلو وانا كمان عايز. استقر عارف ان الجواز مسؤلية والخلفة مسؤلية اكبر بس انا نفسى قوى يكون عندى ابن يكون شبهى فى شكله وتصرفاته اخده فى حضنى والعب معاه وابوسه يفرح لما اجيب له حاجة ويزعل لما ازعق له نفسى كده اكون نايم والاقيه يجى بنام فى حضنى ياههه نفسى بجد اكون اب بس مش عارف الى انا بعمله صح ولا غلط و وانا متلخبط مش عارف اعمل ايه وكمان فرصة زى دى مش هتقابلنى تانى خالص فى حياتى ممكن حد ينصحنى
راجع طبيب نفسي او متخصص يساعدك تحل جذر المشكلة لأن غير كده هتسبب لابنك ده مشاكل نفسية كبيرة جدا
انا ممكن اظيط عليك وبتاع بس ده الصح لو طالب نصيحة
اللي هو ليه مش عاوز ترتبط وتتجوز وايه وصلك لكده

راجع طبيب نفسي او متخصص يساعدك تحل جذر المشكلة لأن غير كده هتسبب لابنك ده مشاكل نفسية كبيرة جدا
انا ممكن اظيط عليك وبتاع بس ده الصح لو طالب نصيحة
اللي هو ليه مش عاوز ترتبط وتتجوز وايه وصلك لكده
تمام شكرا ليك:ROFLMAO:

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%