NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة منقول أجبرتني على عشقها (انتقام الآسر) | السلسلة الثالثة | ـ أثني عشر جزء 13/10/2023

ناقد بناء

مشرف قسم التعارف
طاقم الإدارة
مشرف
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
إنضم
17 ديسمبر 2021
المشاركات
8,828
مستوى التفاعل
2,834
الإقامة
بلاد واسعة
نقاط
14,982
الجنس
ذكر
الدولة
كندا
توجه جنسي
أنجذب للإناث
➤السابقة




الجزء الأول


ألمانيا •
, هبطت الطائره في مطار ألمانيا في تمام الساعه الواحده مساءًا حسب التوقيت المحلي لدولة ألمانيا وفرق التوقيت بينها وبين مصر نزل من الطائره وعقله مشغول بما حدث ذهب إلى الأوتيل الذي حجزه لهم جاك صديقه وأخذوا مفاتيح غرفهم ثم دلف كل منهم إلي غرفته ليستريح من عناء السفر ولكنه لم يذق طعم النوم ولم يغفل له جفن نظر ليده بحزن شديد يده التي أصبحت ملوثه بالدماء كان يتذكر ما حدث كل تفاصيل ما حدث منذ دخوله لمنزل مازن وهو يحمل الكثير من الغضب
, ويده التي كانت تتشوق لضربه وتحطيمه غيرة علي حبيبته التي تعامله بقسوه وازداد غضبه حين ظن أنها معجبه بمازن وأقتربت من الوقوع في فخه تذكر شجارهم حتي وقع غريق في دماءه تذكر عين مازن وهو يتشاجر معه كانت تمتلأ بالكره والغضب سأل نفسه في حيره من أمره لماذا كان يُكن له كل ذلك الغضب ؟!
, ماذا فعل به ليكرهه هكذا ؟! ظلت الاسئله تتكرر في ذهنه لدقائق ولكنه لم يجد لأي منها جواب
, كان الندم جليسه في هذه الليلة البائسه وظل يحدث نفسه قائلاً: إيدك دلوقتي بقت ملوثه بدم واحد قذر زي دا ٤ نقطة مكنش المفروض تسيبه وتمشي يا آسر مكنش المفروض تقتله ٥ نقطةرد علي نفسه قائلاً: أنت هتضحك علي نفسك يا آسر انت رايح وناوي تقتله من الأول ولو أنت مكنتش قتلته كان هو قتلك مش رفع عليك السلاح وهددك واحد زي دا موته رحمه للناس ٥ نقطةلا يا آسر مش من حقك تحكم علي الناس بالموت وتنفذ فيهم الحكم حتي لو الشخص دا دمر حياتك
, أنت لو شايف أن مازن مذنب يبقي أنت كمان أذنبت في حقه وحق نفسك لما عملت فيه كدا
, وضع يده علي جبهته وظل يحرك أنامله في حيره وأصبحت الحيره والندم كلاهما أنيسين لوحدته في تلك الليله حتي أشرقت الشمس لم يتحرك من مكانه فقد أخبره جاك في المطار أن يستريحوا اليوم من عناء السفر وفي المساء سيصطحبهم في جوله قبل أن يبدؤ في عملهم صباح اليوم التالي
, وضع يده علي جبهته وظل يحرك أنامله في حيره وأصبحت الحيره والندم كلاهما أنيسين لوحدته في تلك الليله ٣ نقطةكانت تمر ساعاتها كسنين.. تعتصره بين قطب الندم ورحي الانتقام .
, حتي أشرقت الشمس لم يتحرك من مكانه فقد أخبره جاك في المطار أن يستريحوا اليوم من عناء السفر وفي المساء سيسطحبهم في جوله قبل أن يبدؤ في عملهم صباح اليوم التالي فكأن مطمئن أنه لن يأتي وبالتأكيد يظن أنه غارق في النوم فظل جالس علي الفراش حتي غلبه النعاس وجعله يذهب في نوم عميق
, ضع في اعتبارك قبل ان ترتكب أثمً في حق نفسك و في حق الآخرين أن السلو عن الإثم لا يكفي لمحوه، وإنما الندم وحده هو الذي يطهر القلوب ويهيء النفوس للتوبة النصوح.
, ٣ العلامة النجمية
, علي الجانب الآخر في مصر •
, في غرفة مالك أستيقظ وكانت تقترب من الثامنه صباحاً وجد مكه تقف أمام الخزانه وتضع الملابس لتعد حقائبهم قال وهو ينهض من علي فراشه : **** علي النشاط أنت صاحيه أمته
, أبتسمت مكه وأستدارت لتكون مقابله له قالت:من الساعة سته قوم يلا البس عشان نمشي
, مالك: يعيني٤ نقطةحاضر يا ستي هاخد دش سريع كدا وبعدين ألبس
, هزت رأسها وهي تبتسم وهو يتاملها بعشق وكأنه يراها للمره الأولي .
, ما أجمل!! أن تستيقظ وأول من تراه هو الشخص الذي أسر قلبك وانتزعه من مكانه ليحافظ عليه ويرعاه كطفل صغير رضيع بين يدي أمه .
, دلف للمرحاض وتركها لتكمل إعداد الحقائب بعد قليل إنتهت مكه من إعداد الحقائب بعدما وضعت بهم كل ما يمكن أن يحتاجوه هناك .
, بدلت ثيابها ونزلت للأسفل لتجلس مع والدتها قليلاً قبل ان تسافر مع مالك دلفت غرفة فاديه وجلست بجوارها قائله :ماما هتوحشيني
, أبتسمت فاديه قائله:وأنتي كمان يا حبيبتي ٣ نقطةخلي بالك من نفسك
, قالت أمينه التي كانت تجلس معهم في الغرفه علي مقعد مقابل لمكه : عروستنا القمر عامله إيه انهارده ؟!
, أبتسمت مكه وقالت:بخير يا ماما الحمد لله
, أمينه:يارب دائما
, مكه:هو آسر مكلمش حضرتك
, ضحكت وقالت:تلاقيه نايم دلوقتي باليل أبقي اكلمه
, قاطعهم دلوف مالك قال وهو يبتسم: صباحكم فل
, أمينه :صباحك ورد يا عريس
, ضحك وجلس بجوار مكه ثم قال: ازيك يا ماما فاديه عامله إيه دلوقتي
, فاديه:الحمد لله يا حبيبي
, مالك:كلمت الدكتور واطمنت منه علي حالتك الحمد لله وقالي أن قريب أوي هتمشي علي رجلك تاني
, نظرت له مكه بفرحه وابتسمه مثل التي ارتسمت علي وجوههم جميعاً وقالت: بجد يا مالك
, هز رأسه إيجابا وأردف:اه و**** بجد كلها يومين كدا وتقدر تمشي وهو هيجي انهارده أنا مستنيه وبعدين هنسافر
, فاديه:مكنش في داعي تزعجه بدري كدا يا بني
, مالك:هو رن عليا وكان جاي أصلا٤ نقطة لأن اسر قاله انوا هيسافر وطلب منه يتابع معايا
, أمينه:اسر هيفرح أوي لما يعرف باليل
, مالك:اه يا ماما أكيد
,
, اعتدلت مكه ونهضت من حضن امها بعدما ارتمت فيه بعد هذا الخبر السعيد وقالت:هي فين ملك عايزين نسلم عليها قبل منمشي
, فاديه:تلاقيها نايمه يا حبيبتي
, فتح مالك الجريدة التي كانت بجوار فاديه ونظر في أحدي صفحاته ولكن جمدت ملامحه وتحولت فرحته التي كانت تزين ثغره حين وجد خبر وفاة مازن فريد
, نظر لأمه قائلا:مازن إبن المستشار فريد مات
, أمينه:لا حول ولا قوة إلا ب****
, مازن: النعي انهارده نظر لمكه بحزن وأردف: معلشي يا حبيبتي هناجل السفر انهارده ونمشي بكرا ان شاء ****
, هزت رأسها إيجابا وظلت صامته
, ٣ العلامة النجمية
, ألمانيا •
, في غرفة رنا أستيقظت وهي تفرق عينيها ببطء
, نظرت في هاتفها وجدت الساعه الثالثه عصراً ظلت في غرفتها وهي تفكر في آسر الذي لم ينطق بكلمه واحده منذ ذهابه إليها في المنزل حتي بعد وصولهم ودخولهم الغرف لم يودعها وكأنه شارد تماماً قالت لنفسها:ممكن يكون زعلان عشان هيبعد عن ملك او عشان هسيبها لوحدها وخصوصاً بعد ما مازن دا ظهر في الموضوع ٣ نقطةربنا معاك يا آسر
, أزالت الفراش وبدلت ثيابها ونزلت للأسفل لتتناول الغداء نزلت للأسفل لم تجده ظنت أنه لم يستيقظ بعد .
, في غرفة آسر أستيقظ بعدما كان نومه متقطع يشوبه الأرق نظر في هاتفه ليري الوقت ثم بدل ثيابه ونزل للأسفل وجد رنا فسحب المقعد وجلس عليه قائلا:صباح الخير
, ضحكت وقالت مازحه لتخفف عليه : قول مساء الخير
, أبتسم قائلا:ماشي يا ستي مساء الخير
, رنا:مش هتتغداء
, هز رأسه نافيا وأردف:مليش نفس
, وضعت الشوكه والسكين من يدها وقالت : آسر انت فيك حاجه متغيره من إمبارح إيه إلي حصل ؟!
, صمت وسند ظهره على المقعد وبدأت الأفكار تُصب داخل ذهنه دفعه واحده من جديد ليسود بينهم الصمت لدقائق حتي قالت لتقطع هذا الصمت بعدما زاد قلقها وتوترها: مالك! ٤ نقطةاسر أنت مش معايا خالص
, آسر:لا معاكي
, رنا:هو أنت قلقان يعني عشان سايب ملك لوحدها و مازن ممكن يستغل كدا
, صمت قليلا ثم قال : اه ٥ نقطةانا قلقان عشان كدا
, أبتسمت رنا ثم قالت:متقلقش طول ما محمد أخوها جنبها مستحيل هيسبها تنخدع في مازن
, قال آسر لينهي الكلام في ذلك الموضوع :اه عندك حق ٥ نقطةكلي بقا عشان شويه وهتلاقي جاك جاي عشان نخرج
, هزت رأسها إيجابا واردفت :بس بشرط تاكل معايا
, **
, -في نفس اليوم الذي سافر فيه آسر -
, صعدت ملك غرفتها بعدما رحل آسر دلفت الغرفه واوصدت الباب ثم جلست علي الفراش والحزن يسيل مع دموعها قالت لنفسها:هو أنا فعلاً زودتها أسندت رأسها علي الفراش وظلت تفكر فى ليله زفاف أختها مكه ومالك حين التقت أعينهم وعاملها بجفاء جعلها تموت من الداخل واليوم وهو يسافر كيف ودعهم في عجله من أمره حتي لم يعطيها إهتمام وكأنه يخبرها أنه مل من الإلحاح عليها ٣ نقطةجعلها تندم أنها عندت كثيراً وأستمرت في ذلك .
, ظلت هكذا طوال ليلها لاتفكر في شيء سوء هو وتتخبط أفكارها بين ندمها علي ذلك لأنها ظنت أنها فقدته وبين فكرة أن ما فعلته جزء لاسترداد حقها كلما تذكرت اليوم الذي سمعته وهو يتحدث مع سحر بعدما نوت أن تسامحهُ لتجعلها أفكارها شارده طوال ليلتها حائره٣ نقطة نادمه٣ نقطة ومتردده .
, قال أجدادنا من قبل أن الندم لايفيد لأن ما حدث يصبح ماضي ولن نستطيع تغيره مهما حدث .
, لكني لا أتفق معهم فالندم يطهر القلوب ويجعل بها وبالعقل ندبه تجعلك لا تكرر خطأك ثانياً .
, ظلت شارده حتي أخذت قرارها مع شروق الشمس وقالت لنفسها:كدا كفايه ٥ نقطةاول ما يرجع آسر من السفر هقوله إني سامحته واعملهالوا مفاجأه .
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك أستيقظت بعدما ازعجها ضوء الشمس نهضت من علي فراشها وجلست نصف جلسه وهي تفرق في عينيها ثم مدت يده وأخذت الهاتف الموضوع بجوارها علي الكومود نظرت فيه لتجدها الثالثه والنصف عصراً وضعت يدها على رأسها التي كادت تنفجر من كثرة التفكير والألم أزالت الفراش ونزلت للأسفل وجدت مكه وفاديه وأمينه يجلسون على طاولة الطعام ألقت عليهم التحيه قالت فاديه:إنتي لسه صاحيه ٥ نقطةطب تعالي اتغدي زمانك هتموتي من الجوع
, قالت باجهاد وهي تضع يدها علي رأسها من الألم:مليش نفس يا ماما هعمل قهوه ٤ نقطةحد عايز
, أوموا برأسهم نفياً فدلفت ملك للمطبخ لتعد كوب القهوة .
, خرجت وهي تحملها وجلست علي الأريكة بعد قليل إنتهت مكه من تناول طعامها وجلست بجوار قائله:مالك يا ملك
, نظرت لها وهي تبتسم واردفت:انا كويسه جدا المهم انتي عامله إيه
, مكه:تمام
, ملك:الحمد لله٤ نقطةبس مش إنتي المفروض تبقي في شهر العسل يا جميل
, قالت مكه بحزن :اه بس هنسافر بكرا عشان مازن مات إمبارح
, وضعت القهوة من يدها وقالت وهي تنظر لها بصدمه: أيه ٤ نقطةازاي ؟!
, مكه:مالك مقلش بس هو دلوقتي بيعزي فريد بيه والده
, ملك:لا حول ولا قوة إلا بالله٤ نقطةكان لسه واقف معايا يوم فرحك ومبسوط أوي **** يرحمه
, مكه :**** يرحمه ويصبر والده
, ملك:هو آسر عرف
, مكه هزت رأسها نافيا واردفت:أكيد لا مالك هيكلمه باليل لان ماما أمينه قالت نسيبه عشان يرتاح شويه
, هزت ملك رأسها إيجابا وهي تبتسم ثم قالت :طب أنا هروح أشوف لمار
, مكه:بقولك ايه ما ترني عليها خليها تيجي عشان أسلم عليها قبل ما نسافر
, ملك :اوك ٥ نقطةهي ندي فين
, مكه: سألت ماما عليها قالت أنها سافرت اسكندريه من بدري ٤ نقطةحتي محمد منزلشي غير لما طرد البت الشغاله دي وطلع تاني مشوفتوش من ساعتها
, ملك:شغالة مين ؟!
, مكه:البنت الي مالك كان خابطها لما آسر عمل تحريات عنها طلعت حراميه وضحكت عليه ومعندهاش أهل أصلا
, رفعت ملك حاجبيها في دهشه واستغراب وقالت :معقول !!
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل صابر تحديداً في غرفة زياد كان يتحرك في الغرفة يميناً ويسار وهو يضرب يده في الاخري كأنه يفكر مل الهروب من مواجهة لمار فهو لم يراها طيلة الفتره الماضيه منذ علمهم بأن أبيه من فعل ذلك وهو يخجل من رؤيتها ويخشي أن يلتقي بها ولو صدفه جلس علي طرف الفراش وهو يضرب الأرض بقدمه لكثرة توتره وقف بعدها بدقائق وكأنه أتخذ قراره بالمواجهه الحاسمه ففي النهايه هو يعلم أنه لن يستطيع الاختباء منها والبقاء في غرفته طيله حياته وسيأتي اليوم الذي يقابلها فيه .
, تقدم في غرفته ببطء حتي أقترب من الباب وضع يده علي المقبض لكنه تذكر أنه نسي بعد اتخاذه هذا القرار انه حتي الان لم يعرف ماذا سيقول لها هل يعتذر منها علي ما فعله والده ؟! ام يطلب منها أن تنسي ما حدث ويبدؤ من جديد وكأن شيء لم يكن ؟! طرد كل هذه الأفكار من ذهنه وقال لنفسه: أنا اروح والي يحصل يحصل ٤ نقطةايوا انا هسيب الكلام يجيب بعضه من غير أي ترتيب
, ثم فتح الباب بقوه وكأنه يخبر نفسه أنه لن يستسلم مهما حدث ولن يخشي من تلك المواجهه اللعينه
, ففي النهايه ماذنبه فيما أقترف والده٣ نقطة ماذا فعل هذا المسكين ليخجل من المواجهه أو النظر في عيونها لم يفعل شيء إذن فل يكن ما يكن ويحدث ما يحدث
, تقدم في الطرقه ببطء وكأن قدماه لاتقوي علي حمله ولكنه أصر علي الإكمال حتي وقف أمام باب غرفتها لتتسارع دقات قلبه وكأنه طالب بالثانويه العامه وأول مره يقع في الحب .
, طرق الباب ثلاث مرات حتي ظن أنها ليست بالداخل واستدار ليعود لغرفته ولكنه توقف حين سمع صوت الباب يُفتح استدار ثانياً ونظر لها وهو يبتلع ريقه ولكنه تفاجأ حين وجدها تبتسم في وجهه ظن أنها ستغضب حين تراه لماذا ؟! لا يعلم ولكن دائماً الشيطان يهول لنا الأمور ويجعلنا نخاف منها حتي نخسرها ثم نندم فنكتئب ونبتعد عن **** .
, دلف الغرفه خلفها ثم قال: لمار
, استدارت ونظرت له وهي تبتسم ثم اردفت:نعم يا زياد
, زياد :انااا٤ نقطةبصي يا لمار بصراحه انا عارف أن إلي بابا عمله في حقك كتير اوي بس انا٣ نقطة
, أقتربت منه بسرعه ووضعت سبابتها علي ثغره وقالت له:زياد أنا مش زعلانه منك وعارفه أن الكلام في الموضوع دا فيه حرج عليك ٤ نقطةبس أنت ملكش ذنب في الي عمله عمي أنا فعلاً كنت هزعل منك في حاله واحده لو أنت فضلت بعيد ومش عايز تتكلم معايا كتير ٤ نقطةبس انا مقدره أنك انصدمت والموضوع صعب عليك ٤ نقطةعلينا كلنا
, أخذت نفسها وكأنها تحاول نسيان ما حدث ثم اردفت: بس إحنا لازم ننسا ونبدأ من جديد وخصوصاً أننا ملناش سبب في الي حصل
, نظر لها وهو متعجب مما سمعه لم يتوقع ذلك أبدا أردف وهو يبتسم :إنتي اختصرتي عليا كلام كتير أوي وشيلتي هم كبير من علي قلبي أنا بحمد **** إنك معايا **** يخليكي ليا يا احلي لمار في الدنيا
, احتضنها وقالت له : ويخليك ليا يا حبيبي
, قال زياد حين أبتعد عنها :طب تعالي نروح نطمن علي جدو ونبشره أننا هنتجوز
, لمار أمسكت يده قائله:تمام هنروح نطمن علي جدو بس موضوع الجواز دا ناجله شويه ٤ نقطةاه وكمان تعالَ نروح عند ملك عشان نبارك لمالك ومكه
, هز رأسه إيجابا وهو يبتسم ثم ذهبوا سوياً لغرفة صابر .
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة يتذكر كلما يوم ثنحت له القدر أن يكون معها وبجوارها وها هي اليوم أبتعدت عنه تمام لتترك بينهم المسافات لكنها لا تعلم أنها معه في كل مكان وكل وقت لا تعلم أنها تسكن قلبه وروحه وعقله ومهما أبتعدت ستظل بجواه ولكنه مزال يسأل نفسه هل ستوافق أن تبقي معه أبد الضهر وتكون له بيت يلجأ إليه حين تشتد الرياح والعواصف أم ستبتعد وتكون قبر دفن فيه للأبد .
, خرج من غرفته أخيرا بعدما حبس نفسه فيها منذ طرده لريهام وكأنه حبيس قد أعلن الإفراج عنه الآن صعد سيارته وقادها بسرعة مهوله غير مهتم بالضجيج من حوله وأصوات كلكسات السيارات لاتفرقه صورتها ولا صوتها يتذكر صوتها حين تنطق اسمه وكأنها ألحان أحدي الموسيقي وصل بعد قليل نظرا لسرعته الهائله
, توقف ودلف قبر والدته التي لاينسها أبدا لايعلم لماذا جاء الآن هرب إليها أم اتي ليشتكي همه فهو لا يمتلك غيرها في الدنيا فكانت خزينه أسراره وملجاءه وقت الحزن
, ربما هذا أحد أسبابه أنه لم يعتاد أن يشكو لأحد غيرها أو ربما تكون جميعها أسباب زيارته له اليوم ولاكن حتي لو لا يمتلك سبب فهل يحتاج الإبن سبب لزيارة أمه؟٣ علامة التعجب
, توقف أمام قبرها وهو يبكي لفراقها قال بعدما قرأ لها الفاتحه : وحشتيني اوي يا أمي٤ نقطةانا محتاجك أوي
,
, لبارت الأول {1}
, روايه انتقام الآسر
, الجزء الثالث والأخير من روايه أجبرتني على عشقها
, بقلم مروة اليماني
, ٩ العلامة النجمية
, ألمانيا •
, هبطت الطائره في مطار ألمانيا في تمام الساعه الواحده مساءًا حسب التوقيت المحلي لدولة ألمانيا وفرق التوقيت بينها وبين مصر نزل من الطائره وعقله مشغول بما حدث ذهب إلى الأوتيل الذي حجزه لهم جاك صديقه وأخذوا مفاتيح غرفهم ثم دلف كل منهم إلي غرفته ليستريح من عناء السفر ولكنه لم يذق طعم النوم ولم يغفل له جفن نظر ليده بحزن شديد يده التي أصبحت ملوثه بالدماء كان يتذكر ما حدث كل تفاصيل ما حدث منذ دخوله لمنزل مازن وهو يحمل الكثير من الغضب
, ويده التي كانت تتشوق لضربه وتحطيمه غيرة علي حبيبته التي تعامله بقسوه وازداد غضبه حين ظن أنها معجبه بمازن وأقتربت من الوقوع في فخه تذكر شجارهم حتي وقع غريق في دماءه تذكر عين مازن وهو يتشاجر معه كانت تمتلأ بالكره والغضب سأل نفسه في حيره من أمره لماذا كان يُكن له كل ذلك الغضب ؟!
, ماذا فعل به ليكرهه هكذا ؟! ظلت الاسئله تتكرر في ذهنه لدقائق ولكنه لم يجد لأي منها جواب
, كان الندم جليسه في هذه الليلة البائسه وظل يحدث نفسه قائلاً: إيدك دلوقتي بقت ملوثه بدم واحد قذر زي دا ٤ نقطة مكنش المفروض تسيبه وتمشي يا آسر مكنش المفروض تقتله ٥ نقطةرد علي نفسه قائلاً: أنت هتضحك علي نفسك يا آسر انت رايح وناوي تقتله من الأول ولو أنت مكنتش قتلته كان هو قتلك مش رفع عليك السلاح وهددك واحد زي دا موته رحمه للناس ٥ نقطةلا يا آسر مش من حقك تحكم علي الناس بالموت وتنفذ فيهم الحكم حتي لو الشخص دا دمر حياتك
, أنت لو شايف أن مازن مذنب يبقي أنت كمان أذنبت في حقه وحق نفسك لما عملت فيه كدا
, وضع يده علي جبهته وظل يحرك أنامله في حيره وأصبحت الحيره والندم كلاهما أنيسين لوحدته في تلك الليله حتي أشرقت الشمس لم يتحرك من مكانه فقد أخبره جاك في المطار أن يستريحوا اليوم من عناء السفر وفي المساء سيصطحبهم في جوله قبل أن يبدؤ في عملهم صباح اليوم التالي
, وضع يده علي جبهته وظل يحرك أنامله في حيره وأصبحت الحيره والندم كلاهما أنيسين لوحدته في تلك الليله ٣ نقطةكانت تمر ساعاتها كسنين.. تعتصره بين قطب الندم ورحي الانتقام .
, حتي أشرقت الشمس لم يتحرك من مكانه فقد أخبره جاك في المطار أن يستريحوا اليوم من عناء السفر وفي المساء سيسطحبهم في جوله قبل أن يبدؤ في عملهم صباح اليوم التالي فكأن مطمئن أنه لن يأتي وبالتأكيد يظن أنه غارق في النوم فظل جالس علي الفراش حتي غلبه النعاس وجعله يذهب في نوم عميق

الثاني


رنا :أول مره تكدب وتبقي مش عايز تحكي يا آسر ٥ نقطةبس عموما أنا موجوده في أي وقت لو حبيت تحكي
, فضل الصمت واستدار ليذهب فتبعته ظل يسير وهي بجواره صامته لا تتكلم فقط تخطف النظرات له.
, كان يريد حقاً التحدث لأحد ما في هذا الوقت كان يريد أن يرمي الثقل الذي يحمله في قلبه
, حتي قرر أن يخبرها لا يعرف هل لأنه يثق بها كما كان معها من قبل ونسَ ما فعلته ؟! أم لأنه يرسد فقط الحديث مع أحد ولم يجد سواها ليخبره .
, وقف ينظر أمامه في السماء وقال :رنا
, وقفت بجواره تنظر للسماء هي الاخري
, فقال : مبحبش البدايات ثم نظر لها وأردف:عشان كده هدخل في الموضوع وأقولك سبب زعلي من امبارح باليل
, نظرة له باهتمام وظلت صامته حتي يكمل فأخبرها آسر ما حدث منذ دخوله لمنزل مازن وهو يحمل الكثير من الغضب حتي خروجه وهو يحمل دمه في رقبته وأردف بحزن وندم: أنا مكنش قصدي أقتله بس٤ نقطةصمت قليل حين تذكر أنه لم ينقذه وكانت لديه فرصه ليفعل ذلك بالفعل ولكن عماه الشيطان
, انتظرت رنا حتي ينتهي أو في الحقيقه لم تكن تعلم ماذا تقول في هذا الموقف حتي قررت إخباره بالحقيقه
, قالت :آسر
, نظر لها باهتمام بعدما ساد بينهم الصمت لدقائق حتي قالت : إحنا مش ملايكه يا آسر يعني في حجات كتير في شخصيتنا حلوه وحجات وحشه
, ٤ نقطةوأنت طيبتك أحلا مافيك ٤ نقطةبس أنت مشكلتك إنك مبتعرفش تتحكم في غضبك ٤ نقطةيعني لما غضبت من ملك وتصرفاتها راميت لها الدبله ونهيت علاقتكم ومفكرتش إنك هتخسرها للأبد٤ نقطةودلوقتي لما غضبت من مازن مساعدتوش وهو غرقان في دمه مع إنك كنت تقدر
, ظل ينظر لها بصمت فهي محقه تماماً حين نحاول حل مشاكلنا علينا التحلي بالتروي والصبر والحنكه لنستطيع حلها أم إذا تمكن منا الغضب فهذا سيجعلنا نزيد المشاكل وقد نخسر أنفسنا وكما قال سلمان العودة العقل يؤدي دوره حين يكون الجوّ صحوا، أما إذا حامت حوله سحب الغضب ؛ فإنّه ينسكب ويضعف، ويصبح ذليلا تابع للعاطفة العاصفة .
, ٣ العلامة النجمية
, مع شروق شمس اليوم التالي وقفت أمام بحر الإسكندرية ظلت تنظر له وكأنها تحدثه والهواء يداعب شعرها وشالها الأبيض الناصع ظلت واقفه صامته مثلما فعلت البارحه فبالأمس ظلت واقفه حتي حل عليها المساء لم تحكي شيء للبحر فضلت الصمت وحملت سرها في صدرها ليكون لها وحدها لكن اليوم راودها شعور قوي أنها بالفعل في حاجه للحديث فجلست علي رماله قائله: انا عارفه إنك أنت هتسمعني
, نظرت لأمواجه التي تطلاتم وكأنها ترد عليها بالإيجاب وأخبرت البحر كأنه شخص آخر تحكي معه أخبرته عن ماجد منذ دخوله حياتها وأخبرته الكثير عن محمد وما فعله معها ليساعده علي الخروج من قصة حب فاشله وأردفت: أنا كنت حاسه انوا بيحبني فعلاً وكنت عايزه أبعد من اول ما حسيت بس معرفتش حتي دلوقتي بحاول ومش عارفه أبعد عنه أو حتي أنساه
, في حاجه جوايا بتقولي إني بحبه٣ نقطةبس في نفس الوقت في حاجه تانيه مخوفاني من القرب
, عشان ماكسرش قلبه ويندم انوا عرفني
, ظلت صامته اكتفت بالنظر للسماء تاره وللبحر تاره أخري تتمني لو تسطيع أن تفتح له أبواب قلبها وبعد ذلك يحدث ما يحدث
, كم مولمه حقاً تلك الحيره في الحب حين يكون بداخلك مشاعر لا تعرف آهي حب أم ماذا ؟! وحينها لا تستطيع البواح بها او التحدث عنها او حتي مجرد التفكير فيها ولأنك لن تستطيع فتجهد قلبك وعقلك أكثر من اللازم .
, ٣ العلامة النجمية
, في فيلا النجار نزل مالك ومكه وودعوا الجميع ورحلوا من المنزل ببنما نزل محمد وذهب للشركه ليبقوا بالمنزل وحدهم ( ملك . امينه . فاديه )
, بعد قليل توقف مالك بسيارته أمام الاوتيل ليأتي شخص حمل عنهم الحقائب وآخر قاد السياره بعد نزولهم ليضعها في -الباركنج- دلف مالك ومعه مكه ووقفوا أمام موظف الإستقبال حتي أخرج لهم مفتاح السويت وصعدا للاعلي ثم دلف الشخص بالحقائب فأعطاه مالك بعد النقود وخرج
, جلس بجوارها علي الفراش وأمسك يدها بحنو وقال:أنا اسف إني أجلت السفر ٤ نقطةبس أوعدك إني هعوضهالك هنا
, أبتسمت مكه وقالت:علي إيه٣ نقطةوبعدين ما إحنا جينا في الآخر
, أبتسم مالك وقال:لا ٤ نقطةدي حاجه ودي حاجه تانيه خالص
, مكه:اه قصدك يعني أن كدا ضيعنا يوم من الأسبوع إلي أنت واخده اجازه من الشركه ٣ نقطةعادي يا حبيبي أنا عارفه أن الظروف السبب فى كدا
, أبتسم مالك وهو يجلس على قدمه ويضم يدها إليها أكثر قال وهو يقبلها:عشان الكلمتين الحلوين دول أنا هعوضك
, مكه :ازاي ؟!
, مالك:مديت السفر يومين كمان بدل يوم أي خدمه
, ضحكة مكه واحتضنته فضحك هو الآخر ثم قام وجلس بجوارها علي الفراش وظل يمسك يدها ظلوا ينظرون لبعض وساد بينهم الصمت لدقائق حتي قالت مكه :هو حضرتك ناوي تحبسني في الأوضه ٤ نقطةمش هنخرج ولا إيه
, مالك:أنا أقدر يا قلبي ٤ نقطةيلا قومي و**** لاخرجك انهارده طول النهار
, ضحكت مكه ونهضت مسرعه كالأطفال فضحك عليها حتي كاد يبكي من كثرة الضحك وهي ضحكة معه غير مهتمه أنه يضحك عليها
, بعد قليل توقفا عن الضحك وأمسك يدها ونزلا للأسفل وهو يقول:عاملك حتت مفاجأه٣ نقطةبصي هتتجنني من كتر مفجأتي و****
,
, ضحكت وهي تحتضن يده وكأنها طفله صغيره تخشيء فقدان أبيها.
, نزلت معه للأسفل وخرجوا من الاوتيل كان قد أعد لها مفاجأه حيث أتفق مع أحد الاشخاص الذي يملك مركب لياخذهم في جوله داخل المياه
, سعدت كثيراً حين اكتشفت أن هذه هي المفجأه كم تحب البحر قالت وهي تبتسم:عارف أن دي اكتر حاجة بحبها
, مالك أبتسم قائلا بفخر:اها ٣ نقطةعشان كدا أنا عملتهالك مفاجأه
, مكه:ميرسي يا حبيبي بجد **** يخليك ليا
, أبتسم مالك وقال:ويخليكي ليا يا قلبي
, صعدوا اليخت وبدأت رحلتهم في البحر وهو يجلس بجوارها يمسك يدها وكلاهما ينظر للاخر ويبتسم ابتسامه خفيفه ظل الصمت لدقائق حتي توقف الرجل باليخت وقف مالك وقال وهو يخلع سترته :تحبي تيجي معايا ولا هتحصليني
, وقفت وهي تقول في حيره:فين؟!
, قال وهو يمسك يدها:إنتي لسه هتسالي
, ثم القي نفسه في المياه وهي معه ليغطس في الماء ولم يظهروا علي سطحه إلا بعد دقائق قله
, حين وقفوا علي سطح الماء أخذت نفس عميق وضربته بقوه في صدره قائله:غبي
, مالك:انا غبي ٤ نقطةطيب
, قالها وكأنه يتوعد لها وبالفعل بعدما قال ذلك رشها بالمياه وظلوا يلعبون بالمياء ويضحكون كالأطفال الصغار ثم خرجوا من المياه ولف كل منهم جسده كي لايبرد قالت مكه:حرام عليك و**** مجبناش هدوم ولا أي حاجه ٤ نقطةهنفضل ازاي كدا
, ضحك وضحكت هي الاخري بهستريا ثم ضمها إليها
, أما هي فكانت تمسك سترته وتقبض عليها بكلتا يديها وهي تستنشق رائحت عطره بعشق
, فقال معاند لها:علي فكره يا ماما أنا مش هجري واسيبك و****
, أبتعدت عنه وضربته مره أخري في صدره قائله:رخم
, فضحك وضمها إليه ثانياً
, ٣ العلامة النجمية
, ألمانيا •
, ظل مستيقظ لا يفكر سوء في تلك المشكله حتي أن رأسه بدأت تولمه من كثرة التفكير فذهب لرنا وأخبرها أنه سينزل ليحتسي القهوه في أي مكان إذا كانت تريد أن تأتي معه فوافقت كي لاتتركه وحده فهي تعلم كم يعاني الآن نزلا سويا وجلس في مكان وطلب آسر القهوة لكليهما قالت رنا وهي تتامله :آسر التفكير الكتير مش حل
, قال آسر بحزن دون أن ينظر لها :كنت مع والده قابلها مش عارفه إزاي هواجهه بعد ما كنت السبب في خسارة ابنه الوحيد
, لم تعرف ماذا تقول فظلت صامته وتركته يغرق في أفكاره من جديد حتي قال بعد كثير من الصمت :أنا مش قادر اخبي في حاجه جوايا خنقاني
, نظرت له بحزن لا تعرف كيف تواسيه وفي قلبه الكثير من الندم تخشي ان تتحدث فتزيد همه وتقلب الأمور رأس علي عقب
, اما هو فظل يرتشف قهوته في صمت .
, مرت الساعات لا يعرف عددها ولاكنها مرت كأعوام حتي قرر الذهاب فتبعته
, بعد قليل وصل إلى شركة جاك التي أصبح شريك فيها بنسبه بسيطه صعد للاعلي ودلف لمكتب جاك ثم جلس ومعه رنا التي جلست علي المقعد المقابل قال لجاك:ها قدروا يوصلوا لحاجه
, جاك:الصبر يا صديقي لقد اعطيتني الملف بالأمس
, هز رأسه إيجابا وأردف :تمام ٣ نقطةطب بالنسبه لشغل رنا
, جاك:طلبت منهم إعداد مكتب خاص بها هنا لتكون معنا
, نظرت له وهي ترفع حاجبيه لا تعرف ماذا يحدث كانت تظن أنها ستعود معه فأشار لها ليطمئنها ثم خرج جاك بعدما استأذن منهم ليذهب للاجتماع الذي رفض آسر أن يشارك فيه بحجة أنها مرهق ومتعب كثيراً
, قالت رنا بعدما رحل جاك : آسر انت مقولتليش إني هشتغل هنا
, آسر :اه إنتي المسئوله قدامي هنا يا رنا
, كان يعرف أن أنسب شيء لها هو العمل هنا بعيداً عن علي ومشاكله وتهديداته وعلها تنشغل بالعمل ويعوضها عن كثرة العناء وهي تتذكر والدتها
, رنا:ايوا بس انا معملتش حسابي
, آسر:رنا أنا قولت إيه ٤ نقطةجاك بيجهزلك شقه هنا مش معقول يعني هتفضلي في الاوتيل علي طول
, رنا :أنت هترجع مصر أمته ؟!
, قال آسر بحزن:المفروض كان بعد أسبوعين٤ نقطةبس دلوقتي مبقتش عارف هنزل ولا هفضل هنا شويه
, صمت كلاهما بعد ذلك ليعود هو لاحزانه وأفكاره التي لاتنقطع وتحتبس هي نفسها في الصمت وهي تفكر فيه فكانت تشعر أنها له الام والصديقه التي تفرح لفرح أبنها وتحزن لحزن صغيرها
, قال لنفسه : إزاي مفكرتش في السوال دا هفضل هنا ولا هنزل مصر!! ٤ نقطةمش معقول هتهرب ٤ نقطةطب مازن خد جزاه علي واسامه وأنت فين جزاكم
, أسند ظهره علي المقعد وتنهد بقوه وظل يفكر هل العوده أم البقاء ؟!
, إذا عاد لن يحبس فمازن قد مات وأخذ سره معه ولكن هل هو سيطيع الصمت أن عاد أم ضميره أقوي منه ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في الشركه تحديدا في مكتب محمد كان ينظر في هاتفه علي صورها التي التقطها في فرح مالك قال للصوره وكأنها هي :هنفضل كدا كتير هتفضلي معذبه قلبي كتير
, نزلت دمعته علي صورتها وكأنها تخبره أن لا حياه بعدها أردف : غيابك بيموتني بجد كان نفسي تبقي معايا دلوقتي
, ترك الهاتف من يده والقاه علي المكتب ثم خرج من المكتب بل الشركه باكملها وعاد للمنزل ليجد فاديه وأمينه تجلسن في الليفنج فصعد لغرفته مسرعاً بعدما ألقي التحيه عليهم
, قبل أن يدخل غرفته شعر أنه يريد أن يدخل غرفتها فدلف لغرفتها وشعر أنها بها حين أستنشق بلوزه كانت نستها علي الفراش
, امسكها وظل يستنشق رائحة عطرها المفضل ثم خرج من الغرفه وتركها كما كانت من قبل
, دلف غرفته ليرتمي على الفراش وهو يبتسم مازال يشم عطرها في أنفه حتي غفا في مكانه
, في الأسفل قالت فاديه لامينه :انا مش مصدقه إني خلاص فاضلي كام جلسه وامشي من غير العصايه دي
, أبتسمت فاديه قائله:لا صدقي ان شاء **** هتكوني أحسن من الاول بكتير
, فاديه:أن شاء **** يا أمينه هي ندي هترجع أمته
, أمينه:مقالتش تعالي نكلمه وأهو اطمن عليها وأعرف هتيجي أمته
, فاديه:ماشي
, كادت تتصل بندي ولكنهم وجدو ملك تقف أمامهم وتحمل حقيبتها في يدها
, فقالت فاديه وهي ترفع حاجبيها في تعجب:ملك !! ٤ نقطةانتي رايحه فين كدا ؟! حتي إنتي كمان هتسيبيني
, ضحكت ملك واقتربت من والدتها وقبلت يدها قائله:متخافيش يا حبيبتي مش ههاجر يعني
, احتضنتها فاديه قائله:طب هتروحي فين بشنطتك دي أنا مصدقت رجعتي من عند جدك والحمد لله اطمنا على لمار وزياد إمبارح
, ضحكت ملك واستدارت بعدما احتضنت أمينه وجلست بجوار والدتها وقبلت جبهتها قائله:متقلقيش مستحيل اسيبك تاني أبدا
, نظرت لها أمينه وقالت :طب هتروحي فين يا بنتي ريحينا
, نظرت لها ملك قائله:هقولك
, ٣ العلامة النجمية
, علي اليخت تناولوا الطعام أقترح عليها مالك أن يعودوا ويذهبوا مساءًا لالف ليله وليله فرضخت ولاكن بعد مجهود والحاح كبير بعد قليل من تحرك اليخت ليعود توقف علي الشاطي ونزلت بعدما حملها قالت بعدما أنزلها و لمست قدمها الأرض :بقولك إيه يا مالك متيجي نتغدا بره انهارده بدل الاوتيل وكدا
, نظر لها بغضب مصطنع ولم يتكلم فوقفت أمامه لتمنعه من الحركه وقالت كالأطفال وهي ترفع يدها لتترجاه :عشان خاطر
, قال مالك وهو يضع يده علي جبهته ويحرك سبابتها عليها - لتدل علي أنه سيفكر-:امممم٤ نقطةهفكر ثم ابعدها عن الطريق لتضرب الأرض بقدمها وتقول :اووووف
, ثم ركضت بسرعه ولحقها كالمجانين حتي تمكن منها بعد عناء وكثير من الركض قال وهو يحملها وهي تصرخ:بحبببببببك بصوت عالي لتدفن نفسها في صدره خجلا ثم ضربته بيدها ضربات متتاليه وهي تقول في عند:نزلني
, مالك:متاكده اسيبك يعني
, مكه :اه نزلني
, اعتدل علي وأقترب من نهايه الممر الخشبي ليوجهها للماء قائلا:اسيبك
, أدركت أن هذا المجنون ينوي علي ألقاها في المياه فتشبست فيه خوفاً ولفت ذراعها حول عنقه قائله:لاااا
, مالك :طب قولي انا أسفه
, هزت رأسها نافيا وأردفت :لا ارميني أحسن
, فضحك مالك هو يحاول اخافتها فظل يقترب أكثر حتي أصبحت بدايت قدمه علي نهايه الحافه قال لها مهددا :ها هتقولي ولا لا
, قالت مكه بعند :لا مش هقول
, مالك:ماشي بس إنتي الي جبتيه لنفسك
, قالت برعب وهي تشدد أحكام يدها على رقبته :خلاص هقول
, ضحك أكثر وقال: قولي
, مكه:أسفه
, مالك :مسمعتش
, مكه:أنا أسفه
, قال معاندا :إيه مسمعتش علي صوتك
, اعلت من صوته أكثر وقالت:أنا أسفه
, ارتسمت علي شفتيه ابتسامة إنتصار فقد نال مراده في الأخير استدار وانزلها لتلمس قدمها الأرض وحين شعرت بقدمها فتحت عينيها ببطء
, ثم اوقعته في البحر ووقفت تنظر له وهو يجفف وجهه بيده ثم أخرجت لسانها معانده له وفرت هاربه بعد قليل خرج من المياه وهو يتوعد لها
, ثم أسرع للاوتيل لينتقم من طفلته الصغيره
, في الاوتيل دلفت للسويت وأوصدت الباب ثم سندت عليه وهي تضع يدها علي قلبها لتسارع أنفاسها بعد قليل دلفت للمرحاض لتأخذ شور سريع وتبدل ثيابها آلتي ابتلت من المياه كانت تبتسم كلما تذكر نفسها وهي تدفع مالك في الماء
, بعد قليل خرجت من المرحاض بعدما ابدلت ثيابها ومشطت خصلات شعرها
, لتجد يد تجذبها بقوه صرخت بقوه حين وجدته هو
, نظرت له من الأسفل للاعلي ولثيابه المليئه بالمياه وقالت:ألبس حاجه عسان متبردش
, قال بضيق:ومفكرتيش إني ممكن أبرد وأنتي بتوقعيني
, قالت وهي تبتسم:أنت الي بدأت
, ابعدها قائلا :ماشي ثم حاول أن يقوي نبره صوته قائلا: روحي هاتي هدوم اجري
, ضحكت قائله:حاضر من عيوني
, ذهبت وفتحت الخزانه وما زالت تضحك
, ٣ العلامة النجمية
, ما زالت جالسه تستمع بالغروب وتشارك البحر أحزانها شعرت باحد بجوارها فنظرت قائله:أهلا جيتي ليه ؟!
, ملك:نفس السبب الي خلاكي تسيبيهم وتيجي٤ نقطةالحيره
, صمتت ندي لدقائق ثم قالت: آسر إلي علمني أجي هنا قالي أن البحر هو الوحيد اللي هيسمع ويحس بحزنك من غير ما يتدايق وعمره ما هيمل من وجودك أبدا
, صمتت ملك ونظرت للحر كانت تبتسمكلما تذكرت ابتسامته التي كانت تزين ثغره ظل كلا منهم صامت غريق في أحزانه سجين حيرته
, فللحب وجهان كالقمر وجه مضيء ووجه مظلم للوصول للضوء يجب أن تمر من الظلام وفي نهايه الظلام ستجد شمعتك التي ستنير لك باقي الطريق .
, بعد مرور ساعات شعروا أخيرا بقرصات البرد تدغدغ أجسادهم الهزيله فقالت ندي:يلا نرجع البيت
, هزت ملك رأسها إيجابا وذهبوا سويا أخذوا مفتاح الغرف ودلف كل منهم غرفته ويكمل رحلته مع الحيره والألم
, في غرفة ملك رن هاتفها فردت قائله:دايما بتيجي في الوقت المناسب
, مريم:ههههه ٣ نقطةعيب عليكي يا بنتي قلب الام
, ضحكت ملك رغم ما بها من ألم
, قالت مريم :ها قوليلي إيه إلي مزعل سيتك
, ملك:حيرانه كالعاده مش عارفه أخد القرار
, مريم:أنا قولتلك رأي وفي النهايه إلي بيحب بيسامح يا لوكه
, ملك:أنا فعلا قررت كدا إمبارح بس في حاجه جوايا مخوفاني
, مريم:متسمعيش غير قلبك وبس سيبك من الشيطان إلي هيوديكي في دهيه دا
, ملك:حاضر٤ نقطةانتي مش ناويه تيجي بقا
, مريم: لا ياختي متقلقيش كلها أسبوع وتلاقيني فوق دماغك
, أبتسمت ملك كالأطفال وقالت: بجد
, مريم :و**** بجد ٤ نقطةومش هسيبك كمان غير لما توهقي مني وتقوليلي أمشي
, ضحكت ملك وقالت:لا من النهيه دي اطمني انا مبزهقش منك يا مريومتي
, حقا إذا كنت تمتلك أصدقاء جيدين، سيجعلونك تبتسم بالرغم من صعوبات الحياة.
, ضحكت مريم وقالت ملك:هي همس أخبارها إيه
, مريم:لا مش هقولك روحي كلميها وأعرفي بنفسك عشان هي زعلانه منك أصلا
, ملك:عارفه إني مقصره معاها بس و**** مش قادره أتكلم مع حد ٤ نقطةبس هصالحها أول ما أرجع مصر
, مريم:ليه إنتي فين؟!
, ملك:الإسكندرية
, مريم:اها طب سلام تصبحي على خير يا قلبي
, ملك:وانتي من أهله
, ٣ العلامة النجمية
, في فيلا همس أغلقت مريم الهاتف وهي تضحك كثيراً وقالت لهمس التي تجلس بجوارها:الحمد لله معرفتش إني في مصر
, همس :الحمد لله٥ نقطةهنروح اسكنريه أكيد صح
, مريم :طبعاً بكرا الصبح
, همس:ايوا بس معرفتيش هي فين
, مريم:عيب عليكي أكيد يعني في نفس الفندق الي مامتها قالتلي عليه
, ضربت همس جبهتها قائله:اه نسيت
, في صباح اليوم التالي في ألمانيا اسيقظ آسر علي صوت هاتفه وجده مالك فرد قائلا : ألو يا مالك
, مالك:بقا كدا تنساني ولكن ليك أخ
, آسر:لا ما أنا عارف إنك في شهر العسل يا سيدي
, مالك:ماشي يا عم هعديهالك كلمت ماما ولا طنشت
, آسر:متتلم يلا ٥ نقطةهي كلمتني باليل
, مالك:ماشي يا عم
, آسر:بقولك ايه هو مش أنت روحت عزيت سيت المستشار فريد كأن عامل إيه ؟!
, مالك:اه يعيني كأن تعبان جداً وبيلوم نفسه انوا طرده بيقول يعني انوا لو كان معاه في البيت مكنتش الشقه هتتحرق ويموت
, رفع حاجبيه ونهض من الفراش قائلا:حريقت إيه ؟!

الثالث



في صباح اليوم التالي في ألمانيا أستيقظ آسر علي صوت هاتفه وجده مالك فرد قائلا : ألو يا مالك
, مالك:بقا كدا تنساني ولا كأن ليك أخ
, آسر:لا ما أنا عارف إنك في شهر العسل يا سيدي
, مالك:ماشي يا عم هعديها لك كلمت ماما ولا طنشت
, آسر:متتلم يلا ٥ نقطةهي كلمتني باليل
, مالك:ماشي يا عم
, آسر:بقولك ايه هو مش أنت روحت عزيت سيت المستشار فريد كان عامل إيه ؟!
, مالك:اه يعيني كان تعبان جداً وبيلوم نفسه انوا طرده بيقول يعني انوا لو كان معاه في البيت مكنتش الشقه هتتحرق ويموت
, رفع حاجبيه ونهض من الفراش قائلا:حريقت إيه ؟!
, مالك :انت مش قولت إنك عارف ٤ نقطة يا بني ما شقة مازن كان فيها حريق وملحقوش يطفوها ولما دخلوا الشقه لقوه مرمي علي الأرض بس طبعاً الجثه كانت متفحمه
, صعق بتلك الكلمات وذهب عقله إلي عالم إلي
, المالا نهايه كيف مات وكيف حدث ذلك ؟! متي ؟!
, كيف ٤ نقطةكيف حدث؟! ظل هائماً لا يعرف شيء عالق بين السماء والأرض كميت دفن وعليه ديون لتبقي روحهه معلقه حتي يُسدد دينه
, فاق من شروده بعدما ساد الصمت علي صوت مالك وهو يردد إسمه:آسر٣ نقطة آسر
, آسر: ها أنت مقفلتش
, مالك:إيه يا بني روحت لفين انا معرفش أن موت مازن هياثر فيك أوي كدا مع إنك المفروض
, تفرح
, قال آسر بغضب:ليه يعني هو أنا مش بني آدم
, مالك:مش قصدي و**** ٤ نقطةاصل محمد كلمني إمبارح وقال إن العجز المالي كان بسبب مازن وكمان قال أنو دخل مكتبه يراجعه لقي حجات كتير أوي كأن إتفاق منه مع مدير الحسابات عشان يعملوا فيلم عليك
, آسر:آه عارف الموضوع دا وأنا حليته قبل كدا مع مدير الحسابات وزمانه اتحبس أنت خلص اليومين الحلوين دول عشان الشركه عايزه أعادت تهيئه بعد ما مبقاش فيها ولا سكرتيره ولا حتي مدير حسابات
, مالك:حاضر
, قال آسر بضيق:طب سلام أقفل بقا
, مالك: طب أنت هترجع أمته
, قال بنفاذ صبر وغضب جامح:معرفش يا مالك هطمن أن كل شيء بقا تمام هنا وأرجع
, أغلق الهاتف في وجهه ومازال عقله لا يفكر سوء في شيء واحد كيف حدث ذلك؟! كيف يمكن أن تحترق الشقه لا يمكن أن يحدث ذلك إلا في ثلاث حالات إحداهما تعني أن هناك طرف ثالث يكره مازن ولاكن كيف علم أن آسر عنده وسيفعل ذلك أم لم يعرف وقضيء عليه قبل أن يسترد عقله؟!
, والآخر يعني أن مازن نفسه أفاق وعالج جرحه ودلف ليحضر شيء ولكن لاضطراب عقله نسي ألغاز مفتوح ؟!
, أما الأخير فلا يستعبهُ العقل وهو أن الغاز كان مفتوح من البدايه أو مازن كان يعد شيء ساخن وحين طرق آسر الباب خرج ليفتح له ثم أوقعه أرضا ولم يفيق فأحترق المنزل بأكمله ولم يكتب **** له النجاه وأنقذه أحد.
, ضرب رأسه بقوه وزفر وهو يحاول أن يجمع أفكاره التي تتشتت كل يوم عن سابقه ومن كثرة الحيره لم يعد يعلم هل هو الجاني في حق نفسه وحق مازن أم هو المجني عليه ٣ علامة التعجب
, ليزيد ذلك من عناءه وجلده لنفسه عله يُنقها من تلك الخطئيه التي أوقعه بها غضبه والشيطان لعنة **** عليه
, دلف للمرحاض ليغسل وجهه ثم نظر في المرآه ظل ينظر لنفسه وكأنه يري شخص آخر لم يركز في تفاصيل وجهه المنهك والشاهب ولا عينيه المرهقه ولا اللون البني أسفلها ، الدال علي إرهاقه وقلة نومه وكثرة التفكير لم يرأي كل ذلك بل شخص في عينيه تحكم به غضبه ليحوله كمجرم مثلما كأن يلقب مازن نظر في عينيه التي رأي فيها جمود ممزوج بندم غريب لا يعرفه
, شعر أنه الآن لايفترق عن مازن كثيراً
, حتي بدأ يشعر بالاشمئزاز من نفسه فأنزل رأسه أسفل المياه البارد عله ينجده من ما يحتبس نفسه فيه ولكنه لم يحدث فرق أنقذه صوت الباب من جلده لنفسه المستمر ليخرج من المرحاض بعدما أخذ المنشفه ليجفف وجهه بها
, فتح الباب وهو مازال يجفف وجهه واستدار قائلا:أدخلي يا رنا
, أبتسمت قائله وهي تدلف:وعرفت منين إني رنا وأنت مغطي وشك بالبتاعه دي
, أنزل المنشفه قائلا:ريحتك يا هابله
, ضحكت قائله: آه نسيت ٣ نقطةطب ممكن أتكلم مع حضرتك ولا مش فايق للشغل
, آسر:لا بصي أنا عايز أشتغل عشان انسا
, رنا:مالك يا آسر هو في جديد
, آسر :آه٤ نقطةاخبرها ما قاله مالك له وعن توقعاته في هذا الموضوع التي لم تغير شيء من الواقع بعقله .
, قالت رنا : ممكن يكون علي مفيش غيره معاه مفتاح
, قالت كلماتها لتفتح له باب جديد لم يصل إليه عقله المتشتت والمضطرب فسند جسده علي المقعد وقال :فعلاً ممكن يكون هو
, رنا:بس هتعرف إزاي ؟!
, آسر:مش عارف
, ربتت علي يده قائله:ولا يهمك هنفكر سوء
, نظر لها وأبتسم وهو يهز رأسه إيجابا لماذا يمانع وهي تشاركه أحزانه كبحره الذي يفيض عليه بالحنان ولا يمل منه أبدا
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك أستيقظت ونزلت للأسفل وجدت مكه تفترش رمال البحر كعادتها بالأمس تشارك البحر أحزانها شارده مع أمواجه الهاجه أقتربت منها أكثر ثم جلست قائله:هربانه منه ولا عشان تلاقيه ؟!
, أدركت ما تعنيه فقالت وهي مازالت تنظر للبحر أمامها :مش هربانه ولا حاجه أنا بس بختبر الحب دا كان في مقوله قرأتها قبل كدا
, لنزار قباني << إن لم يزدك البعد حباً فأنت لم تحب حقاً>> المسافات هي الحاجه الوحيده إلي بتختبر الحب
, ياما هنسا زي ما بحاول انسا إلي قبله ياما هستسلم ووقتها أكيد هرجع .
, نظرت ملك أمامها تلك المقوله تنطبق علي كلاهما فكل منهم يختبر حبه الآن ،تذكرت آسر الذي كواها بنار حبه وحطمها حين أبتعد فزاد ندمها لتغرق في الصمت وظل كلاهما يتأمل البحر ويشاطره أحزانه عله يحملها بداخله ويريحه من عناء حملها .
, ظلت هي تتذكر آسر وملامحه ما فعله معها لا يدل إلا علي الحب وأن كأن قد أخطأ فمن منا لم يخطي من قبل ولكل خطأ عقاب ويكفي أن عقابهم كأن الفراق ألا يكفي البعد كعقاب ٣ علامة التعجب
, تجمعت دموعها في عينيها حين تذكرت قسوتها معه لم تكن كذلك من قبل ولكن لم يكن عليها أن تعلن الحرب وتخبر الجميع بأن الطفله الصغيره السزجه قد ماتت ولكن لم تمت برائتها
, وكأنها كانت تنتقم من العالم فيه هو وتنتقم من نفسها .
, ظلت شارده وتدعو **** أن يجمع بينهم من جديد كما جمع بين موسي وأمه ودعت **** أن يده إليهم سالم من كل شر .
, اما ندي لا يتردد في عقلها سوء آخر حديث بينها وبين محمد لم تكن تعرف
, حقاً أنه لابئس بها فهي أن انكوت بحب أحدهم من قبل فلن تخسر شيء حين يزداد ألمها أن خيب أحدهم أملها من جديد ويجعلها تموت ألم
, ولكن هناك شعور جامح بداخلها يخبره أنه لن يخذلها كما فعل ماجد لأنه أطهر وأنقي منه بكثير
, فهل ستمع نداء قلبها أم للعقل السيطره ؟!
, بعد دقائق من الصمت شعرت ملك بيد تلامس كتفها فاستدارت ونظرت للخلف لتجدها مريم
, وبجوارها همس فهمت واقفه وفرحت كثيراً لتنتبه ندي من وجودهم فحيتهم ثم رحلت لأنها تريد البقاء وحدها
, أما ملك فاحتضنت كلا منهم في عناق طويل أمتد لبضع دقائق ثم قالت بعدما أبتعدت عن همس : ضحكتي عليا ماشي يا مريم
, مريم:حبيت اعملهالك مفجأه
, نظرت لهمس قائله: سوري يا همس و**** عندي مشاكل ما يعلم بيها إلا ****
, احتضنتها همس قائله:مفيش بنا الكلام دا يا عبيطه أنا عارفه المشاكل بتاع عليتكم مبتخلصش
, ضحك الثلاثه ثم أكملت همس :بس أنا عملالك مفجأه
, ملك:قولي
, قالت همس معانده :تدفعي كام الأول ؟!
, ملك:إلي هطلبيه بس في حدود المعقول بلاش طمع ها
, مريم:لا دا خبر بمليون جنيه يا ملك
, نظرت لها ملك قائله:لا خلاص مش عايزه أعرف
, همس أقتربت منها ووضعت يدها حول رقبتها قائله: شادي هيجي يطلب أيدي بكرااا
, قالت ملك وعلي وجهه الدهشه :بجد
, نظرت لمريم فاشارت لها برأسها إيجابا وهي تبتسم فغمزت لها ملك فعلمت ما تنوي فعل
, فدغدتها في بطنها فندفعت للإمام وهي تضحك ثم جرت فجري كلا من ملك ومريم خلفها
, ٣ العلامة النجمية
, وقف مالك ينظر في ساعته ينتظر حتي تنزل طفلته المشاغبه ولاكن عقله كأن منشغل باسر ومكلمتهم لماذا يشعر أن هناك شيء يخفيه أخيه
, لم يكن يقصد أبدا المفهوم الذي وصل له _ الشماته في موت مازن_ كل ما كان يعنيه أنه يعرف أن آسر مستحيل أن يسامح أحد بتلك السهوله إلا إذا كأن مظلوم أما مازن ففعل الكثير
, ولم يكن مظلوم قال لنفسه :أنت بتقول إيه ما انت كمان زعلت علي موته ٤ نقطةدي حاجه طبيعيه ملهاش علاقه بالخلافات دي ٤ نقطةبس برضوا حاسس أن آسر مخبي حاجه
, قالت مكه وهي تقف بجواره في صمت حتي ينتهي :بتكلمي نفسك يا بيضه
, ضحك مالك واستدار قائلا: إنتي نزلتي أمته
, مكه:من ساعت مكنت بتكلم نفسك
, مالك أقترب منها قائلا:انا عديتهالك إمبارح بمزاجي هاا خليكي فاكره
, قالت مكه بثقه ممزوجه ببعض من الغرور:عشان بتحبني
, أمسك مالك يدها قائلا:بعشقك كمان
, أبتسمت وسحبت يدها قائله:طب لو سمحت يلا بقا عشان في ناس حولينا
, مالك :فصلان ٤ نقطةيلا ياختي
, قالها وهو يدفعها بيده برفق ولكنها تألمت ثم قالت بعند:طب مش هاجي معاك
, قال مالك :إيه العيله العناديه دي ياربي
, مكه:انا عيله
, كأن يعلم أن تلك الكلمه ستجعلها تشيط غضباً
, ثم قال معاند:أحسن برضوا أنا كنت عايز أنام
, استدار وتقدم ليدلف للاوتيل مره أخري فامسكت يده قائله:لا لا خلاص عايزه أروح
, ضحك مالك قائلا:ما كأن من الأول٣ نقطةاتفضلي يا ستي
, مكه:طب هنروح فين ؟!
, مالك:رحله ولا أروع في أحلا مكان في البلد
, ٣ العلامة النجمية
, ظلوا صامتين هي تفكر كيف تساعده علي حل تلك المشكله ،تركته يعود لألمه يفكر في أحزانه ومشاكله التي لا تتركه أينما ذهب فكر في اقتراحاته الثلاثه التي لن تبراءه إلا إذا كان هناك طرف ثالث في تلك الجريمه قال لنفسه:ياما علي او حد من طرفه ٤ نقطةبس علي هيستفيد ايه من موت مازن وهو بيسعاده
, رنا :فعلاً انا مش لايقه مبرر يدفعه لقتل مازن
, آسر:يا الله٤ نقطة أنا بفكر أنزل مصر أكيد محدش عرف إلي حصل
, قالت رنا باندفاع وخوف عليه : لا ٤ نقطةنظر لها وهو يرفع حاجبيه في صمت لتكمل فاردفت : إحنا منعرفش إيه إلي ممكن يكون حصل ٤ نقطةممكن علي يكون عارف إنك هتعمل كدا ويكون مرتب لحاجه ٣ نقطةفبلاش أحسن
, قال آسر:معاكي حق ثم وقف وأردف:بس مش معقول أفضل قاعد هنا وأنا مش فاهم إيه إلي بيحصل
, رنا:تمام يبقا نفكر في أسلم حل
, زفر آسر بقوه ثم هز رأسه نافيا في يأس فوقفت رنا وربتت علي كتفه قائله:لقيتها
, نظر لها وهو يبتسم وقال:إيه قولي ؟!
, رنا:مالك ومحمد هما إلي يقدرو يجيبولنا الأخبار وكمان يوصلوا للحقيقه
, آسر:اه اكيد محمد هيعرف الشرطه عملت إيه وكمان ممكن حسام يساعده ٤ نقطةبس كدا هطر أقولهم الحقيقه
, رنا: آه يا آسر بس هما عرفينك وعمرهم ما هيخدوا عنك فكره وحشه ولو أنت قلقان أنهم يقولوا حاجه لحسام ٤ نقطةفأكيد مش هيقولوا للظابط دا
, آسر:هفكر يا رنا ٤ نقطةهفكر
, رنا هزت رأسها إيجابا وصمتت
, ثم جلس كل منهم علي مقعده يفكر شعر لأول مره أن عقله تمرد عليه ولم يعد يستطيع التفكير من كثرة الإرهاق وشعرت رنا أنه يريد النوم
, فأخبرته أن يرتاح قليلاً وحين يستيقظ سيكملا حديثهم فرضخ لها بعد كثير من الجهد
, خرجت وهو جلس علي الفراش وداهمه النوم ليغلبه أخيرا فغفي عل عقله يستريح الآن.
, ٣ العلامة النجمية
, كأنت تمشي علي الرمال هي ومريم بعدما فارقتهم همس وذهبت لتجلس مع ندي لأنها شعرت أن في داخلها الكثير وهزمها فضولها
, قالت مريم لملك :ها قررتي إيه
, ملك:هسامح وانسا وكأن شيء لم يكن
, مريم:صدقيني أحسن ليكي ولاسر
, ملك:فعلاً٤ نقطةتعرفي إن صوته وحشني
, ابتسمت مريم وقالت:طب متكلميه
, هزت ملك رأسها نافيا وأردفت:لا هعملها مفجأه أحسن
, هزت مريم رأسها إيجابا واكملوا مشي بعد دقائق قله قالت ملك: قوليلي بقا عملتي إيه في السفر
, مريم:ياه يا ملك ملل فظيع الإيام كانت بتمر كأنها سنين
, ربتت علي كتفها قائله: كنتي لوحدك
, هزت رأسها إيجابا بحزن وأردفت: ايوا كانت معايا ومش معايا
, احتضنتها ملك بحنو وبكت مريم في أحضانها
, لم تريد ملك أن تتعمق في ندوبها أكثر من ذلك
, كي لا تؤلمها فهي أولا وآخر تعلم كل شيء من البدايه كيف تركها والدها وأمها من أجل المال ظنن منهم أنه كل ما تحتاجه طفلتهم كم تكرههم ملك لكره مريم لهم ولعلمها بالحقيقه أيضا.
, في الوقت ذاته عند همس كانت تجلس بجوار ندي تنظر لها في صمت وهي تنظر للبحر لا تعرف كيف تبدأ معها الحديث رغم ما بداخلها من فضول وشفقه أيضا قالت همس محاوله فتح أي حديث مع ندي : مين إلي مزعلك عشان تهربي من العالم
, ندي: لا مفيش حد
, نظرت همس للبحر قليلا ثم قالت بعد قليل من الصمت : عارفه شعور الخذلان ٤ نقطةلما تحبي حد وفجأة تحسي إنك انخدعتي
, تجمعت الدموع في عين ندي وقالت:يبخت مريم عمرها ما حبت
, ضحكت همس وقالت:مين قال ؟!٤ نقطةمريم حبت قبل كدا٤ نقطةبس الخذلان قولتلك ٤ نقطةاعتقد إن كلنا اتخذلنا
, صمتت لدقائق ثم قالت:ممكن نكون بنتخذل عشان في الآخر **** هيبعت حد يعوضنا
, ندي:عندك حق ٣ نقطةبس عمري ما اتخيلت أن مريم حبت
, همس:ليه يعني عشان بتضحك علي طول ٥ نقطةاكتر واحده عانت هنا هي مريم اتخذلت حتي من أقرب الناس ليها عشان كدا قررت أنها هتكون أقوي ومحبتش تاني رغم أن معندهاش مشكله في الحب بس غلفة قلبها لحد يستاهله بجد هيكون محظوظ إلي هيحبها
, ندي: فعلاً شخصيه جميله أوي
, همس:مش هتقولي بارضوا مالك؟!
, صمتت ندي وعادت بنظرها للبحر ففهمت همس أن ما تمر به كثير عليها وهي لا تريد الحديث عنه
, فصمتت هي الاخري ونظرت للبحر .
, غريب هذا الحب يجعل القلوب متقلبه كالأمواج
, هائجه ٤ نقطةتطلاتم مع بعضها لتندفع للشطيء
, ،مطربه كحركتي المد والجزر .
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل زياد دلف غرفة جده صابر مع لمار بعدما اتفقوا أخيرا علي موعد الزفاف بعد تحايله الكثير عليها بالأمس لأنها كانت تعاني من ازمة نفسيه ولكن الحمد لله وافقت بعدما أخبرها أنه سيفعل كل ما في وسعه من جهد ليتجاوزها سويا .
, جلس بجوارها علي الأريكة بعدما ساعد جده علي الجلوس نصف جلسه علي الفراش قال
, زياد وهو ينظر لها مبتسماً :إحنا اتفقنا علي معاد الفرح يا صبور قوم بقا ٤ نقطة عشان أنت وكيل العروسه
, صابر: طب الحمد لله٣ نقطةالف مبروك يا حبايبي
, لمار:**** يبارك فيك يا حبيبي
, زياد:**** يبارك فيك يا جدو
, صابر:أعتقد بقا أن دا الوقت المناسب عشان انتوا الإتنين تكون لبعض شركاء في الحياه وشركاء في المال كمان
, قالت لمار بحده فهي أدركت ما يعنيه جدها :
, تاني يا جدو هو حضرتك متعلمتش من إلي حصل
, بينما زياد ازدراء ريقه حين تذكر ما فعله والده فهو لم ينساه قط ولكن الدنيا تُلهي فهي حتي تُلهينا عن أقرب الناس إلينا ظل صامت يعض علي قلبه ندماً ٤ نقطةيا **** يخطيء الوالدين ونقع نحن بمشاكلهم لتظل تلازمنا كالظل لا يفارق صاحبه إلا في الظلام أو نحن نعتقد أنه فارقنا ولاكن في الحقيقه هو لا يرحل نحن فقد من يخطء الرؤيا .
, قال صابر بتعب:لا يا لمار٤ نقطةخليكوا فهمين أنتو الاتنين أن مهما حصل أنا مش هتراجع عن قراري وهتنفذوه غصب عنكم ياما أنتو الاتنين تمضمؤ أو تنسو أن ليكم جد عايش .
, وقف كلا منهم في صامت وتشددت ملامحهم صعقاً من كلامته تلك كيف يخيرهم بين شيئين يعلم أن كلاهما ثقل علي قلبهم بينه أو بين أسماء من الحبر علي ورقه ٣ علامة التعجب
, قال زياد:بس دا مش عدل
, صابر:أنا كلمت عمتك وهي موافقه أنت عارف أن المديات آخر حاجه بتفكر فيها ٤ نقطةيبقا مافضلش في العيله غيركم
, قال زياد باندفاع وغضب:لا في ابويا٤ نقطةمش معني إني مش بزوره في الحبس يبقي نسيته مهما عمل هيفضل أبويا
, صابر:للأسف
, صمت زياد ثم خرج من الغرفه فخرجت لمار خلفه بسرعه وجدته دلف غرفته وترك الباب خلفه
, فدلفت مسرعه وجلست القرفصاء وهي تضع يدها علي يده التي يسندهما علي قدميه وقالت:زياد٣ نقطةانت كويس
, هز رأسه إيجابا وأردف:أنا كويس ٤ نقطةبس ممكن تسيبيني لوحدي يا لمار
, هزت رأسها بالنفي وقالت:أسفه مش هقدر أنت مسبتنيش لوحدي لما كنت محتاجاك جنبي أنت كمان محتجني جنبك دلوقتي عشان كدا مش هسيبك
, نظر لها بحزن وقال:بس أنا محتاج نفسي!!
, صمتت لا تعرف ماذا تقول فانصاعت لطلبه وخرجت لتتركه وهو يشعر أنه يحمل عار علي كتفيه لأن والده فعل ذلك.
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل علي أنتهي من طعامه وقام ليجلس بجوار والده بعدما طلب من الخدمه أن تحضر له كوب من القهوه قال أسامه:فشلت يا علي ٤ نقطةآسر النجار مع جاك دلوقتي وقريب أوي هيخلصوا التركيبه وتظهر للعالم وينج معاه هو وشركته وأهله كلهم
, ضحك علي وقال لوالده:بس لسه الشوط التاني يا بابا وأنا لازم اكسبه
, أسامه:مش هتستفيد حاجه
, علي:لازم انتقم مش أنا يابابا إلي اسيب حقي سنين زيك
, ياما أخده يا اموت احسن لو مقدرتش أخده .
, أسامه:آسر وصل والمتش خلص يا علي فوق يا بني إحنا خسرنا تاني والشوط اللي أنت مستنيه إحنا لعبناه ونتجته اهيه
, قالها وأعطاه الهاتف ينظر فيه ليجد صورة آسر ورنا ورجل أجنبي علم أنه جاكوب فزاد غضبه ثم هب واقف ينظر لوالده الذي كان يصعد الدرج وقال :طول ما أنا في نفس المتش هيفضل بيني وبينه يا بابا٥ نقطةمش هسيب آسر النجار غير وهو غرقان في دمه
, ضحك والده بسخريه وأكمل طريقه لغرفته وهو يقول بصوت منخفض:لسه متعلمتش حاجه يا علي
, أما علي فكان غاضب ولكنه هدأ بعدما ذهب والده وضحك قائلا:معذور ميعرفش حاجه٤ نقطةبس خليها مفجأه ٤ نقطةبكرا تعرف مين هو أبنك يا أسامه بيه ووقتها هتفتخر بيه .

الرابع



٠٠ : ١٠ م
, ألمانيا .
, في غرفة آسر أستيقظ في العاشره مساءً لم يشعر بنفسه حقاً كيف نام كل هذا الوقت ؟! ولكن هذا طبيعي لسهره ونومه المتقلب
, والإجهاد الذي كان يعانيه شعر أن رأسه سيتحطم من الألم طلب كوب من القهوه بعد قليل أتي شاب يحمل القهوه والفطور علي العجله المتحركه ثم خرج بعدما شكره آسر
, ثم نهض من فراشه مسرعاً ليحتسي قهوته ولكن ماذا ستفعل مع عقله المليء بالالغام التي تحطمه فهل ستسطيع القهوه القضاء عليهم٣ علامة التعجب
, لم يشعر بتحسن فدلف للمرحاض ليغسل وجهه ولكن هذه المره ترك نفسه أسفل المياه كثيراً لم يعرف كم مضيء من الوقت لم يكن يريد سوء الهروب من أفكاره السودويه حول قتل مازن .
, ليرفع رأسه بعد قليل وينظر في المرأه هذه المره لم يري نفسه لقد رآه..راء مازن يقف خلفه والدماء تنزل من رأسه لتغرق وجهه إلا القليل منه كان يحمل سلاحه الناري ويوجهه نحوه تسارعت أنفاسه من هول ما يرا وخرج مسرعاً من المرحاض .
, سأل نفسه هل وصلت به المرحله لتلك الدرجه ؟! هل سيجن حقاً أم هذه أعراض الندم وستزول مع الزمان ؟! خرج من الغرفه وهو يريد حقاً ان يموت لينتهي هذا الألم وعذاب الضمير
, ذهب لغرفة رنا وأخبرها بما حدث وهو يقف علي الباب رافض الدخول بعدما أنتهي قالت رنا: آسر أنت مش هترتاح من العذاب دا غير لما نوصل للحقيقه
, نظر لها بتفهم وحزن بليغ ثم قال:أنا نازل اتمشا تحت تيجي
, رنا هزت رأسها إيجابا وأخبرته أنها ستبدل ثيابها وتعود انتظرها دقائق وهو يتحرك ذهابا وأيابا في الممر خرجت له ثم نزلا سويا ظل يمشي لحوالي ساعتين لم يشعر بألم قدمه ما كأن يشغله حقاً هو عقله .
, شعرت رنا بالحزن وخوف علي أخيها وصديق دربها فهذه أول مره تراه هكذا أصعب موقف مر به في عمره بأكمله لم تكن تعلم حقاً ماذا تفعل لتخرجه من هذه الحاله .
, أصعب ما قد يمر به المرء في حياته هو الندم حقاً أنه شعور قاتل يجعلنا نتنفس فقط أحياء بلا روح معلقين في الهواء كالدميه التي يحركوها بمسرح العرائس .
, قالت رنا حين توقف آسر عن السير : تعبت
, هز آسر رأسه نافيا وأردف وهو ما زال ينظر أمامه : مش حاسس غير بقلبي إلي بيتكسر وعقلي إلي وقف من كتر التفكير
, ربتت علي كتفه ونظرت له يحزن ثم قالت: تعالَ نحاول يمكن نوصل لحاجه تريحك
, آسر:حاضر يا رنا ٤ نقطةبس أكيد لازم استني لما مالك يخلص شهر العسل مش معقول يعني أقوله وبوظ يومين حلوين زي دول
, ابتسمت رنا وهي تومأ برأسها إيجابا كانت تعلم أنه سيقول شيء كهذا فهو دائما يفكر في الآخرين.
, ٣ العلامة النجمية
, في الصباح الباكر عند مالك كان مستلقي علي مقعد أمام المياه مغمض عينيه تماماً وهي علي مقعد آخر مجاور له ترتدي نضارتها الشمسيه قالت وهو تنظر له: مالك
, قال وهو مازال يغمض عينه: نعم!!
, مكه:أنت قولت أننا هنشتري حجات ونرجع الاوتيل انهارده
, مالك:أم٤ نقطةقولي عايزه إيه بدون مقدمات
, اعتدلت وجلست علي جانبها واسندت وجهها علي يديها وقالت:ممكن نقعد يوم كمان هنا ٣ نقطةالمكان دا جميل جدا
, ابتسم مالك كان يعرف أنها حتماً ستقول ذلك قال : لا مش هينفع أنا عامل بروجرام مينفعش اخالفه
, مكه:طب ما اهنا هنرج الفندق هنعمل ايه التلت أيام دول
, مالك نظر لها دون أن يتكلم ومط شفته للأمام ثم عاد كما كأن
, جعلها تشيط غضباً ونهضت مسرعه كالأطفال وضربته بقوه قائله:بكلمك
, زفر بضيق قائلا ليداعبها ويغضبها أكثر:هو انا اتخبط في دماغي وأنا بقرر اتجوزك
, نظرت له بحده وغضب وضربته ثانياً قائله :اتلم أحسن ليك قالتها وهي ترفع سبابتها محزره إياه فقال: مش عارف هو انا متجوز جون سينا
, قالت وهي تضع يدها علي خصرها وتقول كالأطفال:لا دراكولا يا خفيف
, قال وهو يضحك :و**** عندك حق
, مكه: بطل رخامع وإلا همشي واسيبك
, مالك:لا والنبي أقعدي شويه أصلي مبقدرش علي بعدك
, زفرت بقوه وسارت فنهض مسرعاً وأمسك بها وهو يضحك قائلا: طب خلاص ٤ نقطةخلاص مش هعمل كدا تاني
, نظرت له بغضب وهي تحاول أن تنزع يدها من يده فأنزل يده وقال وهو يتراجها مطبقاً يده : عشان خاطري يا ماما مش هعمل كدا تاني
, قالت مكه حينما شعرت أن كلامه مازال يشوبه التريقه : مالك ممكن تتكلم جد شويه
, مالك:حاضر
, مكه:طب لو سمحت يلا نروح نعمل شوبنج
, مالك:هو شهر عسل ولا إيه بالظبط عشان مش فاهم
, مكه:تاني ٤ نقطةتاني
, قالتها وهي ترفع حاجبيها في دهشه وكادت ترحل فوقف أمامها بسرعه وقال :خلاص و**** آخر مره
, مكه: أبعد عن الطريق ثم أشارت _ للبسين_ وقالت وإلا
, فهم ما تعنيه فقال :طب خلاص خليكي بقا وأنا هعملك أنا الشوبنج
, مكه:علي فكره أنت بارد ودمك تقيل
, مالك:اها وإيه كمان قالها وهو يقترب منها أكثر فجرت مسرعه خوفاً أن يلقيها في المياه فأسرع خلفها
, بعد قليل توقفت وهي تتنفس بصعوبه وتتسارع أنفاسها فوقف بجوارها قائلا:ها تعبتي نروح نعمل الشوبنج
, هزت رأسها إيجابا ثم ذهبوا لشراء الهدايا
, ٣ العلامة النجمية
, أعدت ملك حقيبتها ونزلت لتذهب مع الفتيات لأنه يوم خطبت همس وجدتهم بالأسفل ينتظروها ندي وهمس ومريم فصعدت همس ومريم سيارتهم التي أتوا بها وكذلك ملك صعدت سيارتها كما فعلت ندي أيضا ليعودو للقاهره .
, ظلت تفكر فى آسر طوال الطريق وهي تسمع تلك الاغنيه التي وضعتها في الكاست وكانت تدندن معها وهي تتخيل نفسها هي وآسر في الزفاف وهي ترتدي فستانها الأبيض وهو يرتدي حلته السوداء الأنيقه التي لا تلائم غيره
, مرت عليها الساعات دون أن تشعر بها هائمه في أفكارها تاره وتنظر للطريق تاره كي لا تصتدم بشيء ما وحين توقفت أمام الفيلا نزلت من السياره وأخذت حقيبتها ثم أغلقت السياره ودلفت للداخل بسرعه فقد تشوقت لرؤيه والدتها أول مره منذ فترة طويلة تشعر أنها حيه بالفعل ربما بعدما تخيلت هذا المنظر الذي تتمناه تبدلت من جديد ودلفت ندي خلفها ولكنها مازالت لا تريد رؤيته كي لا تتأثر حين تلتقي أعينهم
, احتضنت ملك والدتها وأمينه وكذلك فعلت ندي قالت فاديه : حبيبي عملتوا إيه
, ندي:مفيش ٣ نقطةنظرت لامينه وقالت: معلش يا ماما أنا تعبانه وهطلع أنام
, أمينه:مالك يا حبيبتي
, ندي:عايزه أنام
, صعدت لغرفتها وتركتهم بالأسفل كانت مرهقه جداً خاصة أنها لم تنم بالأمس قط ظلت متيقظه تفكر هل هي مستعده الآن حقاً للدخول في علاقه جديد
, بالأسفل قالت ملك :ماما أنا كمان هطلع احط شنطتي واغير عشان خطوبت همس انهارده
, فاديه:ماشي يا حبيبتي أبقي سلمي عليها
, صعدت لغرفتها ونزلت بعد قليل وجدت مريم وهمس مازالو بالخارج قالت وهي ترفع حاجبيها: أنتو لسه هنا
, هزو رأسهم إيجابا وقالوا في صوت واحد: احنا نقدر نسيبك يا قمر
, ضحكت ملك وقالت : طب يلا يا هانم منك ليها
, مريم: لا يا حلوه إنتي هتيجي معانا في عربيتي ولما نخلص هوصلك
, ضحكت ملك قائله: تمام
, صعدوا جميعاً لسيارة مريم متوجهين لمنزل همس بعد قليل وصلوا ووجدوا والد همس قد زين المنزل بالقليل من الزينه المبهجه فدلفت مسرعه للداخل وقالت:بابا ٣ نقطةباباااا
, خرج من مكتبه واحتضنها قائلا:حبيبتي حمد لله على سلامتك يا روح بابا
, ملك :ازي حضرتك يا أُونكل
, كمال :ملك ٤ نقطةعاش من شافك يا بنت مبتساليش زي صاحبتك ٤ نقطةانا دلوقتي بس عرفت سر صحابتكم وحبكم لبعض
, ضحكوا جميعاً وقالت مريم: كدا يا عمو أنا شبهم
, كمال :بصراحه مش قوي بس برضوا مكنتيش بتسالي
, ملك:و**** غصب عني
, كمال : **** معاكي يا حبيبتي عقبالك وأنتي كمان مريم عقبالك
, لم تسمع كلامهم ذهبت لعالم آخر حين ذكر تلك الكلمه التي بدلت ملامحها لم تكن تخشي من الآن سوء فقدان الأمل في العوده بدأت تشعر أنها تخشي الفراق
, ٣ العلامة النجمية
, دلف علي لغرفته بعدما عاد من زيارته لوالده وهو حزين حتي أنه لم يري لمار منذ الأمس ولم يهتم لوريتها الآن وهو في تلك الحاله جلس علي طرف الفراش ووضع رأسه بين يديه تذكر كلمات والده له حين قام ليودعه << هتيجي تاني ؟! >>
, ليرد دون أن يدرس إجابته وكأنه أراد أن يفهمه أن هذا احتمال ضعيف للغايه << مش عارف ! أنا حتي مش عارف إيه إلي جابني انهارده !!>>
, ظلت تتردد في ذهنه ٣ نقطة هتيجي تاني ٤ نقطةهتيجي تاني ..
, بنظرته التي كان يلتمس بها عطف أبنه مشهد كلما تردد إليه انهكه فليس من السهل عليه أن يترك والده هكذا ٣ نقطةحبيس بين القضبان حتي لو أذنب في النهايه هو والده .
, بعد دقائق سمع صوت طرقات علي الباب فقال بإجهاد :مش قادر أتكلم يا لمار
, لم يأتيه صوت فظن أنها رحلت ولكنه تفاجأ حين
, وجد الباب ينفتح ولكنه لم يجدها كما توقع لقد كان جده وقف إحترام له ولكن داخله كان يحترق ألم فكيف إستطاع أن يفعل ذلك ؟! لما يصر علي الخطأ ؟!
, دلف جده وجلس قائلا:إيه مش هتقعد
, جلس على بجواره علي الفراش ولم يتحدث حتي جده التمس الصمت شك علي أنه لا يعرف كيف يبدأ ؟! فتركه علي راحته حتي ينتهي من التفكير
, قال جده ليقطع هذا الصمت: أنا مقدر زعلك على والدك ٤ نقطةبس متنساش أنو ابني يعني أنا كمان قلبي محروق عشانه أي أب في الدنيا مش هيفرح لما يشوف أبنه في السجن
, قال علي بإندفاع :مش أنت إلي وصلته للحاله دي
, نظر له جده بتهكم علي ما قاله للتو ثم قال: لا مش أنا السبب ٤ نقطةريهام
, أدار وجهه ليداري خجله من أفعال والده فأكمل جده :أنا عارف إنك كنت عنده انهارده مش همنعك تزوره دا حقك
, بس خليك فاكر إني أنا مظلمتوش ٥ نقطةابوك غلط ولازم يأخد عقابه
, ظل زياد صامت يهز قدمه بتوتر شديد ويفرك كفيه بقوه
, أكمل صابر: ومهما حصل هتوقعوا علي الورق أنتو الاتنين خليك فاكر قالها وهو يضع سبابته علي جبهت علي ثم وقف وخرج من الغرفه ليتركه يعود لأحزانه المريرة
, استلقي زياد علي الفراش وزفر وبقوه وهو يفرك وجهها بكفيه
, ٣ العلامة النجمية
, عند سحر دلفت لمنزل بعدما إنتهت من لقاء علي اوصدت الباب خلفهت وهي تقول: ماما ٤ نقطةماما
, دلفت للمطبخ لتري والدتها وتخبرها عن الشيء الذي يعجز عقلها عن تصديقه قالت وهي تسند علي حافة الباب :ماما انا جالي عريس وعايز يجي عشان يحدد معاد مع بابا
, قالت والدتها وهي تكمل إعداد الطعام :ها ٣ نقطةطب وهو عرفك منين ؟!
, سحر:من الشغل أصلي اشتغلت في شركتهم كاتدريب يعني وهو معجب بيا
, ضحكت والدتها بسخريه وقالت :طب وأنتي رأيك إيه
, سحر:مش عارفه يا ماما
, قالت والدتها:طيب لما يجي ابوكي نقوله تعالي بقا كدا وفهميني كل حاجه بالتفصيل عشان أعرف أقول لأبوكي
, تركت الطعام واخذتها من يدها ودلفت معها لغرفتها جلست علي الفراش فأخبرتها سحر القليل من ما تعرفه عنه أو ما أرادت أن تخبر والدتها به
, لاحظت شرود امها وكأنها تفكر ماذا تفعل أو تقول ولكنها صعقت حين قالت لها والدتها :لما ابوكي يجي وإلي فيه الخير يقدمه ****
, وقفت والدتها وهي تقول تلك الكلمات ثم خرجت من الغرفه وتركتها دون أي شيء مما جعلها تخاف فهي تعرف والدتها علي الأقل كانت تبتسم وتوافقها الرأي وتخبرها أنها ستحاول إقناع والدها أن لم تجد من القبول كما فعلت معها حين علمت بأمر آسر
, لكنها لم تفعل أي شيء من هذا نهضت من فراشها وظلت تتجول في غرفتها ثم قالت لنفسها :هو أنا قلقانه كدا ليه٥ نقطةايوا بس موافقش ليه في النهايه أنا عرفاه كويس وكمان غني يعني مش هيخليني محتاجه حاجه أبدا.
, ايوا بس لو هما موفقوش ٤ نقطةلا أنا هعمل المستحيل عشان الجوازه دي تتم
, جلست علي طرف الفراش وابتسمت وهي تتذكر هذا إلقاء
, كان يجلس بالمطعم ينتظرها وحين جلست قال :إزيك عامله إيه
, سحر:كويسه الحمد لله
, صمت قليلا ثم قال:يارب دايما بس ملامحك بتقول إنك متدايقه
, سحر:لا مفيش حاجه ٤ نقطةها قولي بقا أنت عايزني في إيه
, ظل صمت وبدأ عليه أنه شرد عنها من الأساس
, فقالت سحر:علي ٤ نقطةعلي
, نظر لها وقال باندفاع:تتجوزيني
, رفعت حاجبيها وصمتت ليكمل فقال علي:بصي أنا مبحبش ألف وأدور عشان كدا هدخل في الموضوع أنا أتمني لو تقبلي تكوني مراتي مش عايز منك رد دلوقتي فكري براحتك وقوليلي
, سحر :ليه ؟! ليه أنا ؟!
, علي :مش عارف بس بصراحه في حاجه شدتني ليكي ممكن تهورك واندفاعك يعني أول مره أشوف بنت بقوتك
, ٣ نقطةاحم ٣ نقطةوجنونك دا يعني بنت عايزه تاخد حقها و٤ نقطة
, قاطعته قائله:بس دي مش مميزات تخليك عايز تتجوزني
, علي:مش عارف و**** بس أنا شايفها مميزات أنا بحب الشخصيه دي بصي معاكي وقتك تفكري ولو وافقتي خدي معاد من أهلك عشان أجي اطلب إيدك انا وولدي
, وقفت من علي طرف الفراش وقالت :إنتي لو مكنش الموضوع جه علي هواكي مكنتيش قولتب لامك قبل ما تفكري ٤ نقطةاصل ايه إلي هيخليني أرفض واحد زي علي ضحكت وقالت : أبقي مجنونه لو عملتها
, ثم اكملت ضحك وهي ترتمي علي الفراش
, ٣ العلامة النجمية
, ظلت تحتبس نفسها في غرفتها منذ عودتها مع ملك حتي قررت النزول للأسفل ولكن قبل أن تنزل سمعت صوت هاتفها فتناولته سريعاً وردت قائله:مكه !! وحشتيني موت ٤ نقطةمالك عامل إيه معاكي
, مكه:وأنتي كمان وحشتيني ٣ نقطة مالك *** كبير و**** أنا بدأت أشك أنو معش طفولته وهو صغير ٤ نقطةبس بجد أحلا يومين في حياتي كلها ضحك ولعب وطنطيت
, ندي:يارب يديم عليكم السعاده يا قلبي
, مكه:طب انتي عارفه أنا فين دلوقتي خمني
, ضحكت ندي رغم ما بها من ألم وقالت:طالما مع مالك أكيد في خليج نعمة
, ضحكت مكه وقالت:آه المكان تحفه
, ندي:اه عرفه
, مكه:طب اسيبك بقا واروح لدبدوبي الكبير باي
, قالت ندي وهي تضحك: باي يا هبله فعلاً الطيور علي أشكالها تقع
, أغلقت ندي الهاتف وهي مازالت تضحك بعد قليل نهضت من الفراش لتنزل للأسفل
, في الوقت ذاته عند محمد أغلق الملف الذي أمامه وجمع الأوراق المبعثرة حوله في ملفاتها وأعاد ترتيب كل شيء ثم جلس علي المقعد بعدما شعر بالاعياء الشديد والصداع يقتحم عقله كجنود تحمل سيوفهم وقت الحرب وتقطع انسجه مخه من كثرة الألم .
, حمل المفاتيح ونزل مسرعاً سعد سيارته وقادها توقف أمام كافيه ونزل ليحتسي قهوته
, ظل جالس يفكر بها ويحاول كثيراً التوقف عن ذلك ليستريح عقله ولاكنه لا يستطيع فكيف يسيطر علي عقله وهي تسكن روحه وقلبه قبل عقله ارتشف القليل من القهوه ثم خرج بعدما وضع النقود أسفل الفنجان
, صعد سيارته متوجه للفيلا ليرتاح قليلاً
, بعد قليل وصل أمام الفيلا لمح طيفها كانت تجلس علي الأريكة ظن أنه وهم في مخيلته وصار يراها أمام عينيها
, أقترب منها وهي لم تلاحظ وجوده فكانت تقراء كتاب
, ولكنه توقف مكانه حين نظرت في عينه مباشرة
, وانتفضت هلعً حتي أن كتابها قد وقع منها بجوار الطاوله قال محمد بخوف:ندي ٤ نقطةانت كويسه ؟!
, هزت رأسها إيجابا قال:أنا أسف مكنش قصدي
, لم ترد
, قال محمد:رجعتي امتي؟!
, ندي:انهارده الصبح
, قالتها وهي تنظر أرضا لتحاول الهروب منه فشعر بغصة في حلقه وتالم كثيراً ظن أنها أخذت قرارها وسترفض
, صمت كلا منهم وظلا يتاملان بعضهم البعض
, ليقول بعد قليل:عن ازنك
, استدار ليرحل وتحرك خطوتين للأمام ولاكنه تثمر مكانه حين سمع إسمه يخرج من بين شفتيها قائله:محمد
, أدار وجهه واقترب منها قليلاً حتي عاد يقف في نفس مكانه وصمت لتكمل ولاكنها لم تقل شيء وجرت هاربه من أمامه ودلفت للداخل وصعدت الدرج بسرعة البرق ثم دلفت غرفتها واوصدت الباب
, واسندت خلفه وهي تضع يدها علي قلبها وتتسارع أنفاسها
, أما هو فوقف يتاملها حين أبتعدت من أمامه هكذا سأل نفسه :لما ندته إذن ؟! ظن أنها كانت تود أن تقول شيء ما ولاكنها خافت فزادت ضربات قلبه حين ظن أنها ستخبره أنه من الأفضل إلا يكملا سويا ثم صعد لغرفته هو الآخر وهو يكاد يموت ألم فهي لم تبل ريقه بكلمه واحده حتي لو كانت رصاصة الرحمة منها
, في الأعلي تحديد في غرفتها جلست علي الفراش الفراش ومازالت تتنفس بسرعه قالت لنفسها وهي تتذكر وقفتها أمامه و أنفاسها تتسارع والكلمات لا تقوي علي الخروج :هو أنا ليه خفت ؟! ياربي أعمل إيه دلوقتي وأنا مش عارفه حتي أقوله إزاي
, ٣ العلامة النجمية
, ٣:٠٠ ص
, ألمانيا .
, كانت رنا بجواره منذ الأمس حين تعب كثيراً وارتفعت حرارته اعطته مسكن للألم وجلست بجواره طوال اليل تضع قماشة بما بارد علي جبهته عل حرارته تنخفض ظلت تكررها حتي وضعت يدها علي جبهته وشعرت أن حرارته بدأت تنخفض لم تهدأ حتي نزلت تماماً فقامت وتوضت وصلت لربها وهي تدعو له أن يخرجه من كربه ويعينيه ثم إنتهت بعدما صلت الفجر وجلست بجواره علي المقعد ترتل سورة يس وتدعوا له من حين للاخر بالشفاء وكلما إنتهت منها إعادتها ثانياً ثم تقوم لتودي فروضها وتدعوا له .
, ظلت تفعل ذلك حتي أستيقظ علي صوت تلاوتها للقرآن نظر لها وأبتسم قائلا:صدق **** العظيم
, نظرت له بفرح شديد واغلقت المصحف وهي تقول :صدق **** العظيم ثم قالت له بعدما وضعت المصحف علي الكومود :حمد لله على سلامتك٥ نقطةقلقتني عليك
, آسر:**** يسلمك ٤ نقطةتعرفي إنك جميله أوي في ال****
, خجلت رنا كثيراً وقالت:طب يا سيدي عموما الحمد لله أنا مش ناويه أقلعه
, آسر:الحمد لله
, نهض من فراشه فقالت رنا:خليك مرتاح مكانك أبتسم آسر قائلا:أنا بقيت كويس متخافيش
, هزت رأسها إيجابا وهي تبتسم تركها وذهب للمرحاض ثم خرج بعد قليل أمسك هاتفه ثم قال وهو يرفع حاجبيه وينظر لها في دهشه : علي بعتلي رساله

الخامس


نهض من فراشه فقالت رنا:خليك مرتاح مكانك أبتسم آسر قائلا:أنا بقيت كويس متخافيش
, هزت رأسها إيجابا وهي تبتسم تركها وذهب للمرحاض ثم خرج بعد قليل أمسك هاتفه ثم قال وهو يرفع حاجبيه وينظر لها في دهشه : علي بعتلي رساله
, هبت واقفه بينما هو يفتح الرساله بعدما قرأها رفع حاجبيه فشعرت أن الأمر قد يتعلق بمازن فقالت: فيها إيه
, نظر لها وبدأ يقرأ الرساله: << إزيك يا آسر >>
, << ألف مبروك على التركيبه الجديده بس يارب تلحق تشوف نجاحها آه وإبقاء سلم علي رنا >>
, نظرت له وهي ترفع حاجبيها وكل منهم انتابه الشك في علي أكثر قالت رنا :كدا هو إلي قتل مازن
, لم يرد آسر علي رنا كان يفكر فيما يعنيه علي من أنه لن يلحق التمتع بنجاحه
, رنا :آسر٤ نقطةآسر
, آسر:ها ٤ نقطةمعلش يا رنا سرحت شويه
, رنا:أنا كنت بقولك أن كدا علي إلي قتل مازن
, آسر:شكلها كدا ٣ نقطةبس لازم نتاكد برضوا أنا لازم انزل مصر
, أقتربت منه قائله:لا٣ نقطةعلي ممكن يكون عارف إنك هتاخد خطوه زي دي عشان كدا بعت الرساله وبالتالي أنت تنزله
, آسر:بعيده عن تفكيره دي
, رنا:لا بعيده ولا حاجه علي بقا اسوأ من أبوه بمراحل تفكيره كله منصب عليك أنت وبس ٤ نقطةعشان خاطري بلاش تنزل ومحمد ومالك هيعرفوا يتصرفوا وإحنا هنتابعهم برضوا
, هز رأسه إيجابا ووضعها بين كفيه في حيره وحزن فجلست رنا القرفصاء قائله : آسر ممكن تهدأ أنا عارفه أن الموضوع صعب جدا بس الي بتعمله دا مش هيفيد في حاجه وكمان هيقضي علي صحتك
, آسر:مش عارف ابطل تفكير ٣ نقطةصورته قدام عيني دايما
, ٣ العلامة النجمية
, في المول وقف مالك قائلا:انا تعبت مش كفايه كدا ولا إيه
, مكه: المكان هنا جميل أوي عايزه يومين ألف فيه
, ضحك مالك قائلا: لو اشتريتي حاجه تاني هنروح ماشين بعدما يا خدوا العربيه يسددو بيها ديونا
, ضحكت مكه قائله:لا خلاص متهنش عليا ٣ نقطةبس انا مش هتحرك من هنا غير لما اتغداء
, مالك:هاكلك اكلت سمك مكلتيش زيها قبل كدا
, بس وحياة امك كفايه شوبنج
, ضحكت مكه قائله:كفايه يا سيدي شوبنج ٣ نقطةانا أصلا جبت إلي عيزاه
, مالك:طب الحمد لله اتفضلي قدامي بقا
, صعدوا السياره بعدما وضع مالك الحقائب بها وقاد السياره لمطعم الأسماك بعد قليل توقف بسيارته أمام المكان المنشود ونزل هو ومكه
, طلب مالك الطعام وبعدما رحل النادل قال :أنا كدا عملت إلي عليا وزياده ناكل بقا ونرجع الاوتيل
, مكه:ايوا بس ..
, قاطعها مالك قائلا: هنبقي نيجي هنا المره الجايه وعد
, مكه:حاضر
, اتي الشاب بالطعام ووضعه وبدأو في تناول الطعام بشراها قالت مكه:**** دا جميل جدا
, ضحك مالك وأكمل أكله حتي انتهوا من تناول الطعام
, نظر لاطباق الطعام وهو يضحك كانت فارغه للغايه حتي ضحكت هي الاخري
, بعد قليل دفع الحساب ورحلو صعدا السياره وقاد مالك عاد للفندق
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل سحر عاد والدها من عمله منهك وحين سمعت صوت الباب يغلق خرجت من غرفتها سريعاً فقالت:بابا عيزه حضرتك في حاجه
, قال والدها:اغير هدومي وناكل وبعد كدا نبقا نتكلم
, قالها وهو يدلف لغرفته فجلست تنتظره علي الأريكة وهي تضرب الأرض بقدمها بتوتر بعد قليل خرج والدها ووضعت امها الطعام علي المائده فجلس كل منهم علي مقعده وبدأو في تناول الطعام وهي لم تمد يدها في الطعام مازال عقلها
, مشغول بكلام علي لاحظ والدها ذلك فعلم أن هذا الأمر هام جداً ولاكنه لم يرد إزعاجها وتركها كما تشاء دون أن يسأل
, بعد دقائق من تناول الطعام انتهاء والدها ودلف ليغسل يديه وبعد ذلك جلس علي الأريكة فنهضت مسرعه وقالت : ها أتكلم بقا
, قامت والدتها وأدخلت الأطباق للمطبخ بيننا قال والدها: قولي يا ستي
, جلست والدتها بجوارهم علي المقعد في صمت بينما كانت سحر تنظر لها
, ثم قالت بشجاعه:أنا جالي عريس وعايز يجي عشان يقابلك
, صمت والدها قليلاً وهو ينظر لامها دون أن يتكلم الاثنان ثم قال بعد ذلك الصمت : ومين هو؟! وعرفتيه فين ؟! وبيشتغل ايه ؟!
, سحر:كل دي أسئله أرد إزاي أنا٤ نقطةاسمه علي أسامه٤ نقطةعندهم شركه تصنيع أدويه وبيشتغل مع باباه فيها
, قال:اه قولتيلي ٤ نقطةوعرفتيه فين وأمته ؟!
, سحر:من فتره٤ نقطةيعني كنت بفكر أروح اتدرب في شركه بس طبعاً منفعش فمحبتش ازعجكم بالموضوع لكن اتفجات انوا طلب أيدي بعد فتره
, رفع والدها حاجبيه يبدؤ أن تلك التمسيليه لم تدخل في عقله قال :طلب إيدك من غير ما يعرفك طب إزاي
, لعنت نفسها في داخلها كيف قالت ذلك ولكنها نجدت نفسها مسرعه وقالت: لا يا بابا مهو إحنا اتقابلنا يعني قبلها كام مره
, نظر لامها قائلا:ودا وإحنا مش في البيت ومكنتيش بتاخدي إذن حد
, سحر:لا يا بابا قبلها والمره دي لما أنتو رجعتم بس
, قال والدها وهو يقف :إلي فيه الخير يقدمه ربنا٤ نقطةثم نظر لوالدتها وقال:تعالي ورايا
, فدلف كلاهما الغرفه وتركوها علي الأريكة وهي تعلم أنهم سيتحدثون بشأنها
, في غرفة والدها قال بعدما أوصد الباب: و**** عال يا هانم بنتك بتقابله وأنتي متعرفيش يتري كانت بتقولك إيه لما كانت بتخرج ؟!
, قالت والدتها: كانت بتقول أنها رايحه تشتري حجات
, قال بحده:كويس و**** دلوقتي علي وقبل كدا آسر إلي جه واتقدم برضوا والهانم بضوا الي جابته وحصل نفس الشيء وفي الآخر سابها من غير حتي ما نعرف السبب كل دا بسبب دلعك وتربيتك للهانم
, ظلت أمها تسمع كلامه دون حديث حتي انتهت لتنفجر قائله:وانت فين انت كمان ماهي لو كانت لقت اب يحكمها ماكنتش عملت كدا
, ظلا يتشاجران بينما هي في الخارج سمعتهم ليزيد كرهها وبغضها لأسر وشعرت أن الأمر صار معقداً الآن
, فدلفت لغرفتها واوصدت الباب بغضب جامح .
, ٣ العلامة النجمية
, ٦:٠٠ م
, في غرفة محمد كان جالس علي الفراش يفكر فيها بعدما أجلت تلك المواجهه بينهم شعر أنها أجلتها خوفاً عليه فرح قليلاً حين شعر أنها تخاف عليه وهذا يعني أن في قلبها شيء تخفيه شيء يسمي حب ولاكنه حزن حين فكر أنها من الممكن أن تحكم علي هذا الحب بالإعدام
, قال لنفسه: ليه كدا يا ندي ٤ نقطةليه؟!
, بينما في غرفة ندي كانت تبكي وهي تدفن رأسها بالوساده بعد كثير من النحيب نهضت من الفراش أخيرا ثم غسلت وجهها الاحمر من الدموع وعينيها الورمتان ثم خرجت من الغرفه
, ذهبت وطرقت بابا غرفته بعد قليل فتح لها محمد وهو يرفع حاجبيه حين رآها تبكي بهذا الشكل فقال بخوف :ندي إنتي كويسه
, هزت رأسها إيجابا وقالت: أنا٥ نقطةانا مش عيزاك تبعد عني
, أبتسم محمد قائلا:أنا مش هبعد عنك أبدا غير لما إنتي إلي تطلبيها مني
, قالت ندي :لا ولا حتي لما أطلبها منك
, قالتها أخيرا لانها تأكدت أنها لا تشعر بالأمان إلا بجواره ولا تفعل شيء سوء التفكير فيه فلما الهروب إذن
, محمد:حاضر
, هدأت بعدما شعرت أنها إنتهت من هذا الثقل بعدما أخذت قرارها الأخير ونفذته بالفعل بعدما كأن يحول ينها وبينه ما فعله ماجد الآن لن يستطع أحد تفريقهم إذا كتب **** لهم أن يكونوا سويا للأبد
, وهو كذلك شعر أن روحه دبت بها الحياه من جديد بعدما علم أنها وافقت وقال وهو ينظر لها:ممكن بقا مشوف الدموع دي تاني
, أبتسمت وهزت رأسها إيجابا
, فقال محمد:طب وريني الضحكه الي بحبها
, ضحكت ندي لتشعره وكأن الدنيا أبتسمت لهم من جديد فبادلها الإبتسامة ثم استأذنت منه لتذهب لغرفتها ورحلت
, دلفت غرفتها وهي فرحه للغايه لتبدل كل شيء بها البكاء بدلته بلابتسامه والبهجه الفراق بالحب الحزن بالفرح الخوف بالأمن و٣ نقطةوغيره من الكثر من المشاعر التي كبتتها في داخلها تلك الأيام الماضيه
, اما هو فلم يفرح من قلبه إلا الآن بعدما أخبرته أن لايبتعد عنها وهذا أقوي اعتراف عن الحب.
, الأمان هو ذلك الشعور القوي الذي يجتاح قلبك حين تحب وتثق في من تحب فإن لم تثق لن تحب .
, ٣ العلامة النجمية
, في المطعم كان آسر يتناول الطعام مع جاك ورنا بعد ما عزمهم جالك علي الطعام قال جاك لاسر: منزل رنا أصبح جاهز الآن
, نظر له آسر قائلا:طب كويس شكرا يا جاك
, جاك:علي الرحب والسعه يا صديقي العزيز
, أبتسم آسر وبدأو في تناول الطعام ورنا شارده الذهن تخشي أن تتركه وحده
, وهو كذلك شارد ولكن في ما يحدث معه
, قال جاك ليخرجهم من حالة الصمت:هل ساتناول الطعام وحدي
, ضحك آسر وقال : لا يا سيدي هناكل سوء
, بعدما انتهوا اصر آسر علي دفع المال ثم خرجوا من المطعم وصعدوا في سيارة جاك ليوصلهم للاوتيل بعدما وصلوا قال آسر:يلا يا رنا جهزي شنطتك عشان جاك يوصلك للبيت
, رنا:طب ممكن نتكلم شويه
, آسر:أكيد
, نزل معها من السياره وابتعدا قليلاً قالت رنا:ممكن ناجل موضوع البيت دا دلوقتي
, آسر : لا يا رنا
, رنا: بس انا مش هسيبك لوحدك
, تعجب من داخله واحد تصر علي تركه والاخري تصر علي البقاء لجواره قال: رنا انا معاكي في نفس البلد وهاجيلك علي طول
, رنا: انا مش هتحرك من هنا غير لما اطمن عليك وترجع مصر بعد ما المشكله دي تنتهي
, آسر:يبقي هطولي أوي
, رنا: مش فارقه معايا ٣ نقطةهطمن عليك وبعدين أبقي استقر في البيت
, علم أنه لن يقوي عليه وهو أيضا لا يريد الجدال فتركها كما تشاء وذهب لجاك وأخبره أنهم سيذهبون لاحقاً فودعه جاك ورحل
, ثم عاد آسر لها ليصعد كل منهم غرفته قال وهو يصعد الدرج : تفتكري ملك مصره تبعد عني ليه؟!
, قالت رنا وهي حزينه وتشفق علي صديق دربها : آسر الغضب والغرور وإحساسنا أننا مخدعوين بيخلينا ننتقم لو حتي من نفسنا بس المهم ننتقم ولو مقدرناش ننتقم من إلي آذانا بننتقم من نفسنا
, وهي حست أنها اتخدعت في حبك أو فيك انت شخصيا ٣ نقطةانزلت رأسها أرضا وهي تكمل :أنا أسفه انا السبب في كل إلي بيحصل معاك دا لو مكننش عملت كدا مكنش زمانك عملت كدا مع مازن ٣ نقطةانا
, وضع سبابته علي ثغرها لتصمت وقال: إنتي مش السبب في حاجه٤ نقطة أنا السبب أنا الي غلطت وسبتها أنا إلي اتنازلت عنها واستهال كل الي بتعمله فيه ٣ نقطةوكمان أنا الي قتلت مازن بسبب غضبي مش إنتي
, أنزل سبابته فربتت علي كتفه قائله:متحملش نفسك فوق طاقتها ٤ نقطةاكيد كل دا إختبار من ****
, هز رأسه إيجابا وأردف:أبقي ادعيلي
, هزت رأسها إيجابا وقالت:بس انت كمان لازم تدعي لنفسك أكيد لما هتقرب من **** تاني دا هيتحل بقدرته ٣ نقطة أنت محتاج تقرب تاني زي الأول يا آسر انت الي كنت دايما بتقول كدا
, أبتسم آسر وهز رأسه إيجابا
, ٣ العلامة النجمية
, مساء في منزل همس تمت خطبتها على شادي وكانت في غاية السعاده والجمال وفرحت ملك لفرحها رغم ما بها من ألم وكذلك فعلت مريم
, قالت ملك بعدما رحل الجميع ولم يبقي إلا هي ومريم وهمس ووالدها كمال :أنا همشي أنا بقا يا قلبي
, وقفت همس قائله:ليه بس عشان خطري خليكم شويه يا بنات
, ضحكت مريم قائله : بكرا نتجمع عندي يا ختي مزهقتيش مننا إحنا معاكي من إمبارح
, همس:لا مزهقتش
, قالت مريم مداعبه لها:إحنا زهقنا
, فضربتها همس علي كتفها قائله:ماشي يا مريم
, مريم:يا بت بهزر٤ نقطة حرام عليكي إيدك تقيله
, ضحكت ملك علي كلاهما ثم نظرت لكمال قائله:سلام يا عمو هتعوز حاجه
, كمال:سلامتك يا حبيبتي
, مريم:باي يا عمو ثم نظرت لهمس قائله:سلام يا اوزعه
, فضحك الاربعه ثم خرجت ملك ومريم وصعدوا سيارت مريم
, في الداخل قالت همس وهي تجلس بجوار والدها مبتسمه تغمورها السعاده والحب تشعر بأن اليوم لها وحدها :ميرسي يا بابا
, كمال : علي ايه يا حبيبتي
, أبتسمت رغم أن بداخلها تعجب كثيرا من طريقة والدها التي تبدلت وأصبح يهتم بها وشعرت لأول مره أن له اب يرعاها ويحاوطها بالأمان
, قالت وهي تحضنه بشده :انا بحبك أوي يا بابا
, ضحك كمال قائلا:وانا كمان بحبك يا روح بابا انهردا أسعد يوم في حياتي مش مصدق إنك خلاص فضلك كام شهر وتروحي علي بيت جوزك
, ضحكت همس وقالت: تؤ تؤ كل يوم هتلاقيني عندك لحد ماتزهق
, كمال:انا مش هزهق بس إنتي تيجي
, همس:لسه بدري يا بابا ٣ نقطةاحتضنته قائله: المهم دلوقتي أننا سوء
, كمال : معاكي حق
, **
, في منزل زياد أغلق هاتفه وكان يبتسم يبدو أنه كأن يتحدث في أمر يخص آسر دلف والده قائلا:بتعمل إيه ؟!
, زياد:حاجه هتفرحك أوي بس مش هقولك عليها إلا لما تتم ٣ نقطةعن ازنك بقا
, وقف وتحرك قليلاً ثم عاد ثانياً واستدار لوالده قائلا: اه من الحق أنت كان نفسك تسوفني عريس ٤ نقطةان شاء **** هيحصل قريب
, أسامه:الحمد لله ٤ نقطةبس مين ٣ نقطةبنت عمك شريف
, زياد:تؤ تؤ واحده متعرفهاش بس أنا اعرفها كويس
, أسامه:بنت شخصيه مهمه يعني
, رفع علي حاجبيه قائلاهتفرق معاك
, أسامه:ايوا
, قال علي بلامبالاه :أنا بقا مش هتفرق معايا
, وترك والده دون ان يبل ريقه باجابة لسؤاله وتركه حائر متعجبا من ابنه وتصرفاته الذي أصبح ثعلب مفترس لا يفعل شيء المكائد قال لنفسه:مستغرب ليه ؟! مش انت الي ربيته علي كره عيلة النجار .
, في نفس الوقت نزل علي للأسفل ثم صعد سيارته
, (الحقد موجود داخل الإنسان كالوحش النائم ، فإذا اطعمته مرة، طلب المزيد ويشتد ويشتد حتي يلتهم صاحبه ) مقتبسه من ليلي المطوع
, ٣ العلامة النجمية
, في سيارة مريم نزلت ملك من السياره وهي تشير لمريم بيدها لتودعها وتقول :باي يا قلبي أبقي طمنيني لما توصلي
, قالت مريم وهي تبتسم وتودعها :ان شاء ****
, دلفت ملك للداخل وقادت مريم سيارتها لتعود لمنزلها ووحدتها من جديد أو هي لم تفارقها أبدا لتعود إليها من جديد .
, في الداخل قالت ملك لسناء :هي ماما فين ؟!
, سناء:في اوضتها يا حبيبتي مع مرات عمك
, ملك :شكرا
, قالتها وهي تتحرك لتدلف لغرفت والدتها طرقت الباب ثم دلفت قائله:ماما
, أمينه:نايمه يا حبيبتي
, ملك:طيب يا ماما٣ نقطةخلاص هطلع أنا أنام بقا تصبحي على خير
, وقفت أمينه قائله: استني يا ملك عيزاكي في حاجه
, خرجت مع ملك وصعدوا غرفتها سويا جلست أمينه علي الفراش وجلست ملك بجوارها لاتدري ماذا تريده منها فقالت :في ايه يا ماما هو أنا عملت حاجه ؟!
, أمينه:لا يا حبيبتي انا عيزاكي في حاجه تانيه خالص ٤ نقطةانا قلقانه علي آسر كل ما بكلمه تليفونه مقفول ولما بيرد صوته حزين وبيقفل بسرعه ومش راضي يقولي ماله يا بنتي٤ نقطة أنا عارفه أنو بيحبك وأكيد هيقولك إلي مخبيه عليا
, كانت أمينه تقول ذلك والدموع في عينيها اما ملك تنصت لها بصمت وتجمعت الدموع في عينيها خوفا عليه كيف قست علي من تحب؟!
, ظنت أن ذلك بسببها هي فربتت علي يد أمينه قائله :هكلمه متقلقيش ان شاء **** خير
, ارتسمت أبتسامه خفيفه علي جانب ثغر أمينه وقالت:ان شاء **** يا حبيبتي ٤ نقطةاسيبك بقا عشان تكلميه وابقي طمنيني عليه
, ملك :حاضر
, نزلت أمينه وتركت ملك تبكي وحدها ارتمت علي الفراش وظل نحيبها مستمر وتلوم نفسها علي ما اقترفته في حقه وحق نفسها استمر نحيبها لفتره ثم قررت الخروج للشرفه نظرت للأسفل وتذكرت ذلك اليوم الذي عاملها فيه وكأنها برنسس ومد لها يده لتنزل من السياره ليزداد نحيبها قالت لنفسها:غبيه يا ملك غبيه ثم فتحت هاتفها وأخرجت صورته وكبرتها نظرت لوجهه وكأنها تتكلم معه :أنا أسفه إني مسحتش بحبك اكتر إلا لما بعدت عني ٣ نقطةبحبك أوي واسفه عشان إلي بيحصل بسببي دا ٤ نقطةسامحني

السادس


نزلت أمينه وتركت ملك تبكي وحدها ارتمت علي الفراش وظل نحيبها مستمر وتلوم نفسها علي ما اقترفته في حقه وحق نفسها استمر نحيبها لفتره ثم قررت الخروج للشرفه نظرت للأسفل وتذكرت ذلك اليوم الذي عاملها فيه وكأنها برنسس ومد لها يده لتنزل من السياره ليزداد نحيبها قالت لنفسها:غبيه يا ملك غبيه ثم فتحت هاتفها وأخرجت صورته وكبرتها نظرت لوجهه وكأنها تتكلم معه :أنا أسفه إني محستش بحبك اكتر إلا لما بعدت عني ٣ نقطةبحبك أوي واسفه عشان إلي بيحصل بسببي دا ٤ نقطةسامحني
, تذكرت كلمات أمينه ففتحت الأسماء وجدت إسمه أمامها لتتسارع دقات قلبها وازداد توترها لا تعرف هل تحدثه أم لا ؟! وأن تحدثت ماذا ستقول له؟! لم تهتم واتصلت به عدت مرات ولكن في كل مره تجد هاتفه مغلق ظنت أنه هو الذي أغلقه ليزداد توترها أكثر وأكثر
, فدلفت وجلست علي الفراش تحاول أن تكرر اتصالها ولكن دون جدوا فالقت هاتفها بحده في الحائط فتهشم الهاتف وظلت تتحرك في غرفتها وهي تكور قبضتها اليمني وتضرب يدها اليسري في توتر بالغ
, ٣ العلامة النجمية
, ألمانيا .
, في الصباح في غرفة آسر أستيقظ علي صوت رنا وهي تقول : آسر يلا اصحي عشان ننزل نفطر
, قال آسر بصوت نائم:لسه بدري يا رنا
, رنا:يوووه قوم بقي
, نهض من الفراش قائلاً: قومت
, رنا نظرت في الساعه قائله بنبره جديه بعض الشيء :قدامك خمس دقائق تلبس وننزل اكملت وهي تشير بسببتها بلهجه أمره:فاهم
, ضحك آسر وهو يقول :تمام يا فندم
, ثم نهض من فراشه ودلف للمرحاض تركها تضحك أخيرا إستطاعت إبعاده عن تلك الحاله قليلاً بعد قليل خرج وهو ينشف وجهه ويقول :إيه دا إنتي لسه هنا
, ضحكت قائله: طالعه اهو بس متتاخرش وحياتي
, آسر:حاضر
, خرجت رنا وتركته ليرتدي ملابسه نزل بعد قليل وهو يرتدي بنطال أسود وقميص أبيض ومعطف أسود نظرت له رنا وقالت:واووو ايه الحلاوه دي
, ضحك آسر قائلا:إيه رأيك
, رنا:مشاء **** قمر
, ضحك آسر وهو يقول:طب مش هنروح نفطر بقا
, رنا:هنروح
, آسر:اتفضلي
, سارا سويا حتي وصلوا للمطعم فدلفا وجلسوا علي طاوله ثم طلب آسر الطعام لرنا ولنفسه كوب من القهوه
, قالت رنا:لا هتفطر الأول وبعدين نشرب القهوه سوء
, آسر:مش قادر و****
, رنا :خلاص أنا كمان مش هاكل
, آسر:خلاص ٤ نقطةخلاص٣ نقطة هاكل
, طلب من النادل إحضار الطعام لكلاهما وبعد دقائق أتي بالطعام ووضعه أمامهم على الطاوله ثم رحل فقال آسر: اتفضلي
, ضحكت رنا وبدأت تتناول الإفطار
, اما هو فاكل القليل كي لا تحزن ولكن عقله كان هناك مع اميرته العنيده وتذكر الأمر الذي لا ينساه موت مازن
, قالت رنا بعدما شعرت بأنه تغير وعلمت أنه يفكر بالأمر ذاته :اطلبلك القهوه
, هز رأسه إيجابا وأردف:انا هطلبها
, أتي النادل فأخبره آسر بإحضار كوبين من القهوه فحمل الطعام وبعد ذلك أتي لهم بالقهوه شكره آسر فرحل وشرب هو القهوه وهو يتظاهر بالابتسامه لم يريد أن يشغلها أكثر من ذلك بمشاكله التي لا تنتهي
, ولكنها ليديها رأي آخر قالت وهي تضع كوب القهوه :كلمت مالك
, تذكر آسر فقال:لا ٤ نقطةانا أصلا سبت التليفون في الأوضه مش عايزه دوشه
, رنا:طب إيه رأيك نروح الشركه ٤ نقطةاو ممكن نخرج في أي مكان
, ابتسم آسر وقال:فكره كويسه ٣ نقطةيلا
, وضع النقود علي الطاوله ورحلو من المطعم
, قالت رنا :هنروح فين
, آسر:مش عارف٤ نقطةبفكر لسه
, ضحكت وقالت:تيجي نتوه
, قال آسر:اكتر من كدا توهان
, ضحكت رنا فقال آسر:تعالي عرفت هنروح فين
, بعد دقائق وصلو لمكان بدأ أنه مكان سياحي مليء بالسياح وكأنه أراد أن ينسي نفسه ومشاكل وسط الزحمه والماره
, ٣ العلامة النجمية
, عند مالك قال وهو يفترش الفراش وينظر لمكه وهي نائمه بجواره:صباحك ورد يا جميل
, أبتسمت مكه وقالت:صباحي ورد عشان جنبك يا حبيبي
, ضحك مالك قائلا: **** علي الشعر
, فضحكت هي الاخري ثم قالت ممكن ننزل
, مالك:هنعمل إيه
, مكه:نتمشي٤ نقطة نعمل أي حاجه
, مالك:حبيبتي انتي مزهقتيش من الخروج
, قالت مكه برجاء : عشان خاطري دول هما اليومين دول وبعدين كل واحد مننا ينشغل في شغله
, أبتسم مالك وقبل يدها وهو يقول:أنا عمري ما هنشغب عنك أبدا
, مكه:و**** هنشوف
, مالك:يعني انتي مش واثقه فيا
, مكه:واثقه ٤ نقطةبس كمان الواقع بيقول كده أن الجواز شهر عسل وبس بعد كدا روتين ممل أو كل واحد بينشغل في مستقبله
,
, مالك:إنتي حاضري ومستقبلي ٤ نقطةبعدين أنا مش زي حد وحياتك معايا هتبقي كلها شهر عسل
, ضحكت مكه قائله:أنت بتعرف تضحك علي بالكلام
, مالك :بس اعترفي إني بعرف اثبتك
, ضحكت قائله: لا انا واثقه في كدا مليون مره ٣ نقطةبس انت كمان اعترف إنك بتضحك عليا بمزاجي
, مالك:إحنا هنعترف كتير ٣ نقطةمش هنفطر أنهارده ولا إيه
, مكه:لا هنفطر يلا قوم البس عشان ننزل وهنتمشي كمان بالعند فيك هااا
, قالتها وهي تقف وتخرج لسانها بطريقه طفوليه كالأطفال
, وجرت من أمامه حين ألقاها بالوساده ثم خرجت من المرحاض وهي تقول :مجتش فيا ها
, ضحك مالك قائلا: لا حول ولا قوة إلا ب**** البت اتعدت من الهبل **** يسطر ومنجبش عيال من مستشفي المجنين
, قالت مكه:سمعاك علي فكره
, مالك:هاا ..انا قولت حاجه
, خرجت من المرحاض وقالت :قوم البس عشان ننزل
, مالك:حاضر يا ستي
, ضحكت وأخذت ملابسها من الخزانه بينما هو دلف للمرحاض بعد قليل خرج ووجدها ترتدي فستان قصير باللون الأزرق لتتحول ملامحه ونظر لها من الأسفل للاعلي وقال:إيه إلي إنتي لبساه دا
, نظرت له وهي ترفع حاجبيه ثم اردفت: فستان
, مالك:يعني أنا مش عارف أنو فستان٥ نقطةرجلك باينه يا هانم
, مكه:في إيه يا مالك أول مره تزعق علي لبسي
, قال مالك بحده :يا تغيري الزفت دا وإلا و**** ما إحنا نزلين في حته وهنرج البيت كمان
, مكه : دا أنت بتتحجج بقا
, قال مالك بوجه غاضب الملامح لتظهر علامه المئه واحدي عشر علي جبينه : بت أنا قولت إيه
, قالت مكه بضيق : حاضر يوووه
, تحرك وقال لها وهو يبعدها :اوعي كدا وانا هختارلك
, مكه:كمان اتفضل يا سيدي لما نشوف آخرتها
, نظر لها ثم أكمل بحثه في خزانتها وأخرج بنطال جينس وبلوزه زرقاء وقال : اتفضلي دول كويسين ووسعين
, نظرت له قائله:إحنا في شهر العسل يا مالك
, مالك: يعني ايه يعني ٥ نقطةانتي شايفه أن في فرق بين شهر عسل وبقيت السنه
, قالت مكه بضيق :أنا داخله البس يا بأي عليك
, وأخذت الملابس ودلفت لترتديها في المرحاض
, ثم خرجت بعد دقائق وهي تقول:كدا كويس
, مالك:ايوا كدا كويس ٤ نقطةأكيد أحسن من الزفت الي كنتي لابساه
, قالت مكه دون أن تنظر له:طب ممكن ننزل بقا عشان جاعنه
, مالك :اتفضلي
, نزلا سويا ووضعوا طعامهم ثم بداو يتناولونه لاحظ مالك حزنهت فقال: مكه هتفضلي زعلانه كتير ٤ نقطةمضربتكيش بالنار يعني
, مكه: مش عملت إلي في دماغك خلصنا بقا
, نظر له وصمت قليلاً ثم قال: و**** كويس الطريقه إلي إنتي بتتكلمي بيها طب إيه رأيك بقي أن كان في حاجه كنت ماجلها بس هتتنفذ حالا
, نظرت له وهي ترفع حاجبيها ظنت أنها مفاجأه من أحدي مفجأته
, لكنها صعقت حين سمعت ما قال لها : إنتي لازم تتحجبي وتلبسي لبس محترم بقا
, ضحكت قائله:أنت بتتكلم بجد
, قال مالك :هو دا كلام فيه هزار أنا كنت ماجل الموضوع دا لحد ما تبقي مراتي عشان طبعا كنت وواثق إنك هتقولي وأنت مالك ٤ نقطةلكن طبعا الموضوع دلوقتي يختلف إنتي دلوقتي مراتي وربنا هيحاسبني عليكي
, ظلت تنظر له بصمت غير مصدقه ما قاله رغم أن لهجته كانت جديه معها .
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك كانت تجلس علي فراشها وهي تضم قدميها لصدرها وتلف يدها حولها وتضع جبهتها على يدها تفكر فى آسر طوال الوقت لماذا لا يجيب ازداد قلقها أكثر نهضت من فراشها مضطربه حين شكت أنه فعل شيء في نفسه رأت هاتفها المحطم فامسكت بيدها قائله:غبيه
, ثم القته أرضا ونزلت للأسفل مسرعه لتتصل به علي الهاتف الأرضي نزلت من علي الدرج وكتبت الرقم الذي تحفظه عن ظاهر قلب
, ولكن لم يجيب أحد فقررت اتصالها ثم نظرت في الساعه حين لم يجيب للمره الثانيه وجدتها التاسعه والنصف قالت :يعني عنده تمنيه ونص صحي من بدري مبيردش ليه ؟!
, طلبت الرقم ثانياً وهي تقول:رد بقا يا آسر عشان خاطري
, لم يرد فخرجت من الفيلا وجلست علي الأريكة تذكرت يوم رآها وهي تقراء الكتاب وينظر لها بابتسامته لينقبض قلبها أكثر
, ودلفت للداخل مسرعه وجدت والدتها خرجت من غرفتها ومعها أمينه وأيضا سناء ابتلعت غصتها وجلست وكان شيء لم يكن فقالت فاديه:كنتي فين يا حبيبتي
, ملك:كنت برا بشم شويه هواء
, أمينه:طيب يا حبيبتي ٣ نقطةثم نظرت لسناء قائله:يلا نحضر الفطار يا سناء
, قامت أمينه وسناء ودلفوا للمطبخ بينما جلست ملك بجوار والدتها وقبلت يدها وهي تقول :صباح النور يا ماما
, أبتسمت فاديه وقالت: صباح النور يا قلبك امك
, خرجت أمينه ومعها سناء وهي تحمل الأطباق فاقمت ملك لتساعدهم في رص السفره ثم نزلت ندي وجلسوا جميعاً علي المائده يتناولون الطعام لم ترا محمد فعلمت أنه بالشركه
, بعد ما تناولوا الطعام أتي طبيب فاديه فقامت وهي تسند علي العصي وتودي جلسات العلاج الطبيعي وخرجت ندي وهي تقول لوالدتها:أنا في حاجه مهمه كان لازم أعملها مش هتاخر بأي
, ودعتهم ورحلت وحملت سناء الأطباق بينما أقتربت أمينه من ملك وقالت بصوت منخفض:كلمتي آسر
, نظرت لها ملك بحزن وتجمعت الدموع في عينيها وهي تقول :لا٤ نقطةمش بيرد عليا
, ازداد قلق أمينه وكذلك ملك فاستأذنت منها ملك لتصدع لغرفتها هزت أمينه رأسها إيجابا لأنها كانت تحتاج للجلوس وحدها هي الاخري وصعد كل منهم غرفته
, ٣ العلامة النجمية
, عند مالك ذهب معها ليشتري لها ملابسها الجديده ولاكنها ظلت صمته طوال الطريق فقال مالك حين توقف بسيارته:تحبي تنزلي معايا ولا هتفضلي في العربيه
, مكه:هنزل
, نزلت من السياره وأغلقت الباب بشده فقال محاول فتح مجال للنقاش معها:براحه هتكسري العربيه
, نظرت له وصمتت ليصمت هو الآخر خوفاً أن ياخذ النقاش مسار أخر ويزيد من ضيقها وخاصة أنها لا تريد الحديث وما زالت المفجأه منطبعه علي وجهه وكلامها وتصرفاتها.
, يقولون أن العاشق لا يهتم بالقواعد ولا العادات والتقاليد ولا يهتم بالوقت ولكني أري أن
, من يحبك في **** سيعاملكي بما يرضيه و سيرعاكي ويحافظ عليكي ويسترك حتي من عينيه .
, ظلوا يتجولوا وهو يحاول أن يجد شيء مناسب ولكنه لم يجد شيء مناسب فضحكت قائله:هتجيب منين
, مالك :اضحكي ٥ نقطة اضحكي ٣ نقطةالشاطر إلي يضحك في الآخر
, ضحكت وأردفت:هنشوف
, فقال :طب اتفصلي قدامي
, مكه:حاضر
, فمشت وهي تضحك وهو ارتسمت أبتسامه خفيفه علي ثغره فتح السياره وصعدوا
, ٣ العلامة النجمية
, عاد آسر ورنا للاوتيل فقال لها :يلا يا بت علي أوضتك مش عايز اشوفك غير علي الغداء
, ضحكت رنا وقالت :حاضر ٥ نقطةعلي رأي المثل خلصت حاجتي من جارتي
, ضحك كلاهما ثم دلف كل منهم إلي غرفته أبتسمت حين أخرجته من حالته تلك ولو لقليل من الوقت حتي يريح عقله من التفكير
, اما هو فأخذ هاتفه وفتحه وهو يجلس علي طرف الفراش وجد كثيراً من المكلمات من ملك ومن الهاتف الأرضي أيضا ازداد قلقه عليهم في المنزل وابتلع غصته حين أتي لذهنه أنه من الممكن أن يكونوا قد علموا شيء ما عن أمر مازن
, ولاكنه طرد تلك الفكره من عقله وقال لنفسه:ولو
, عرفوا ما كدا كدا لازم يعرفوا المهم اطمن ليكون حد حصله حاجه
, رن على ملك وجد الهاتف مغلق فكرر اتصاله لم تجيب ازداد قلقه فأخرج رقم والدته وكاد يتصل بها ولكن داهمه اتصال من محمد
, رد قائلا:محمد إزيك عامله إيه
, محمد:الحمد لله يا آسر أنت عامله إيه
, آسر:أنا كويس الحمد لله
, محمد:أنا كنت بكلمك عشان عايز أخد رأيك في حاجه بخصوص الشغل
, آسر:اه طبعا ٤ نقطةبس طمني الأول علي الجماعه
, محمد:متقلقش كويسين الحمد لله ومامت ملك بتعمل جلسات العلاج بانتظام والحمد لله هتقدر تمشي قريب جدا
, آسر:الحمد لله **** يعجل بشفاها ٣ نقطة يعني انت متأكد أنكم مش مخبين عليا حاجه
, محمد:اه و**** ٥ نقطةيا بني اطمن مفيش حاجه وكلهم بخير ٤ نقطةولا مش واثق فيا
, آسر:لو مش واتثق فيك كأن مستحيل اسيبك معاهم ٤ نقطةقولي بقا عايز إيه ؟!
, محمد:أنا كنت نزلت إعلان عشان عايزين موظفين وكدا
, آسر :كويس وبعدين
, محمد:في محاسب شاب جه بس بصراحه خايف اعينه في منصب كبير زي دا٤ نقطة يعني معندوش خبره كبيره فكنت عايز أعين مساعد المدير المالي في منصب الإدارة واخلي دا يساعده إيه رأيك
, آسر:محمد إلي أنت شايفه صح اعمله دي شركتك برضوا
, محمد:شكرا يا آسر
, آسر:علي ايه يابني دا حقك ٤ نقطة يلا سلام وابقي طمني
, محمد:سلام
, أغلق مع محمد واتصل بأمه لطمئن عليها ردت بلهفه قائله:آسر٤ نقطةاخيرا رديت يا بني
, آسر:في إيه يا أمي قلقتيني عليكي يا حبيبتي
, أمينه:يابني دا أنت إلي قلقتني ٤ نقطةقافل تليفونك ولما بتفتحه مبتردش في إيه يا حبيبي مالك؟!
, آسر :متخافيش يا أمي مفيش حاجه أنا بس مشغول في الشغل شويه عشان أنزلك بسرعه
, وحشتيني يا ست الكل
, أمينه:وأنت كمان يا حبيبي هتيجي أمته
, آسر:هخلص شغلي وتلاقيني قدامك يا روح قلبي ٤ نقطةهي البت ندي فين عايز اكلمها وحشتني
, أمينه:ندي بس ؟!
, ضحك قائلا:مش هتبطلي حركاتك دي يا موني ولا إيه
, أمينه:لا ٤ نقطةندي برا البيت
, آسر:خلاص سلمي عليها وانا هبقي اكلمها بعدين
, أمينه:ماشي بس متقفلش تليفونك تاني
, آسر:حاضر
, ٣ العلامة النجمية
, توقف مالك أمام الاوتيل فنزلت مكه ونزل هو معها ثم صعدا لغرفتهم دلف الغرفه وهو يقول :عاملك حتت مفجأه
, التفتت لها وقالت بفرح شديد :بجد يا مالك
, ضحك قائلا :بجد غمضي عينك
, قالت مكه وهي تضع يدها علي عينيها : اهو
, مالك:كويس
, واخذها وجعلها تنظر للحائط الخلفي من الفراش ثم أعطاها ظهرها وتوجه للخزانه فتح حقيبه صغيره
, كانت الحقيبه خاصه بجهازه المحمول فتحها وأخرج منها اسدال باللون الأسود ثم وضعه أمامها علي الفراش وقف بجوارها ويبتسم ابتسامه إنتصار علي وجهه وقال: فتحي يا قلبي
, فتحت عينيها ببطء لتراه تحولت معالم وجهها وبادلت نظارتها بينه وبين الاسدال الموضوع أمامها وقالت : هو دا بجد
, هز رأسه إيجابا وأردف:اها ٥ نقطةكنت عاملهالك مفجأه وجبته من مصر وكنت برضوا هيدهولك في مصر
, لكن أنا قولتلك فمفيش داعي ناجل أكتر من كدا
, ولا إيه
, مكه:ماشي يا مالك
, مالك:عجبتك المفجأه
, مكه:بصراحه أكتر مفجأه عجيبه ٣ نقطةعمري ما توقعتها أبدا
, مالك:طب كويس ٤ نقطةعلي فكره خلي كلامي ف دماغك عشان أنا مش هرجع فيه فاهمه
, مكه:ماشي
, مالك:صدقيني أنا مش عايز افرضها عليكي أنا بس بحبك وعارف أن مرات عمي مكنتش هتعرف تعمل معاكوا كدا
, عشان مش هتقتنعوا وانتوا في أمريكا ٤ نقطةومن أول يوم حبيتك فيه وأنا عايز اعمل كدا
, ظلت تسمعه بصمت حتي قاطعته قائله: أنت عارف إني مبعملش حاجه غير لما أكون مقتنعه بيها ٤ نقطةوانا لو مش مقتنعه رد فعلي كأن هيبقى حاجه تانيه
, مالك: أمال ضربه بوظ ليه يا شيخه
, مكه:بصراحه كنت بحاول استفزك كنت عايزه أشوف هتعمل وفجاتني جدا
, مالك:**** عليك يا واد يا مالك ضحك وضحكت هي الاخري
, ٣ العلامة النجمية
, أقتربت الساعه من الخامسه
, في غرفة ندي أتصل آسر بها ليطمئن عليها ردت قائله بلهفه: آسر وحشتني أوي
, آسر:وأنتي كمان يا حبيبتي عامله إيه انهارده
, ندي:انا كويسه جدا الحمد لله
, آسر:الحمد لله يا حبيبتي٣ نقطةخدتي قرارك ولا لسه
, ندي رفعت حاجبيها وقالت:في إيه ؟!
, آسر:اها نسيتي يا بطه ٥ نقطةيا بت موضوع محمد ناسيه ولا بتستعبطي ومش عايزه تقولي لاخوكي إنك طبيتي
, ضحكت وقالت :عرفت منين ؟!
, آسر:عيب دا أنا بحس بيكي وعارفك أكتر من نفسك
, ندي:فعلاً
, آسر:ندي دا أحسن قرار محمد بيحبك وأنا واثق أنو هيحافظ عليكي أن شاء **** فبطلي قلق
, ندي:ودي كمان عرفتها
, ضحك قائلا:مش قولتلك عيب يعنب أبقي مربيكي ونش عارف إلي جوه دماغك٤ نقطة طب دا غلط في حقي علي فكرا
, ضحكت وقالت:سوري يا بابا
, ضحك وأردف:طب تصبحي علي خير لازم أقفل عشان مشغول
, ندي:وأنت من أهله٥ نقطةلا إله إلا ****
, آسر:محمد رسول ****
, أغلقت الهاتف وخرجت من الغرفه في الممر وجدت محمد فأسرعت إليه
, قال محمد :إزيك يا ندي
, ندي: أنت لسه جاي صح
, محمد :اه في حاجه ولا إيه ؟!
, نظرت للغرفه وقالت :لا مفيش
, محمد:هو في حاجه
, ندي هزت رأسها نافيا وأردفت:لا خالص أنا بس بطمن عليك
, أبتسم قائلا:شكرا
, فتح باب غرفته ليجدها مليئه بالزينه فنظر لها وهو يرفع حاجبيه في صمت ثم دلف للداخل وهي تبعته في صمت وجد هديه صغيره علي الفراش وبوكيه من الورد
, وطاوله يوجود عليها تورته وورود علي فراشه فنظر لها قائلا:إنتي إلي عملتي كدا
, هزت رأسها إيجابا وهي تبتسم ثم قالت:كل سنه وأنت طيب
, أبتسم محمد قائلا : وأنتي طيبه بس عرفتي منين ؟!
, قالت ندي :مصارد خاصه
, ضحك قائلا:طب عشان خاطري
, ندي:تؤ تؤ دي أمانه علميه مينفعش اخون الامانه
, ضحك وضحكت هي أيضا وقالت:مش نحتفل بيه بقا
, محمد:عملتي كل دا أمته
, ندي:الصبح وكفايه أسئله كدا ويلا نطفي الشمع وتفتح الهديه
, محمد:حاضر
, كان في غايه السعاده وهي كذلك طفؤ الشمع واكلوا التورته ثم فتح الهديه وجدها ساعه فنظر لها بعشق ما أجملها فعلت كل ذلك مفجأه له أول مره يحدث معه ذلك
, قال وهو ينظر للساعه: جميله أوي الساعه
, ندي:ميرسي
, محمد:بس إلي جابتها أحلا منها
, خجلت ندي وخرجت مسرعه من الغرفه وتركته ساحر في مملكتها التي كونتها علي قلبه ودلفت هي غرفتها لتذهب في عالمها الوردي
, ٣ العلامة النجمية
, ألمانيا .
, عاد آسر ورنا بعدما تناولوا الغداء وجد مالك يتصل به فرد قائلا:الو يا مالك
, مالك :أهلا بالاخ المشغول
, آسر:أنت روحت ولا لسه مطول
, مالك:يعني يومين كدا ولا إيه رأيك لو عايزني ارجع هرجع
, آسر:لا يا سيدي انا عيزك تفرح وتنبسط كدا ولما ترجع أبقي كلمني ضروري
, مالك:ماشي بس أنت مالك فيك حاجه متغيره ؟!
, آسر:مفيش يا مالك ٣ نقطة سلام
, أغلق الهاتف نظرت له رنا وقالت:لسه منزلش
, آسر:لا ٣ نقطةبيقول يومين
, رنا:طب اهدأ ان شاء **** خير
, آسر:ان شاء ****

السابع


أشرقت الشمس بانوارها تضيء الحياه التي سكنها الظلام في قلوبهم .
, في غرفة ملك أستيقظت وجلست علي فراشها تعدل خصلات شعرها شعرت بصداع يجتاح رأسها قالت:حرام عليك يا آسر بتنتقم مني
, ثم أزالت الفراش وبدلت ثيابها ارتدت بنطال جينس أزرق وبلوزه بيضاء وربطت شعرها حين وقفت أمام المرآه وتذكرت أمره لها بأن لا تترك شعرها منسدل علي ظهرها
, نزلت للأسفل وجدت الإفطار يزين السفره كعادتهم والجميع جالسين فجلست علي مقعدها وقالت :صباح الخير
, فاديه وندي وامينه في صوت وأحد:صباح النور
, تناولوا الإفطار ومحمد كان ينظر لندي بطرف عينه وهي كانت تفعل هذا أحياناً فتلتقي عيناهم
, بعدما انتهوا من الطعام ظلت ملك تنتظر علي مقعدها وتصطنع أنها لم تنتهي فظلت أمينه بعدما فهمت أنها تفعل ذلك لتتحدث معها ورحل محمد للشركه وندي صعدت لغرفتها وفاديه طلبت عصير من سناء وأخبرتهم أنها ستستريح قليلاً ليبقي الاثنان فقط
, قالت ملك:ماما آسر كلمك
, أمينه هزت رأسها إيجابا وقالت:ايوا كلمني المره دي حاول يبين أنو طبيعي لكن أنا حاسه بيه
, قلبي بيقولي أن في حاجه
, ملك:تفتكري زعلان مني
, أمينه:مزعلش يا بنتي ٤ نقطةلما بيزعل **** ما يوريكي يا بنتي بيبقي عصبي بطريقه غريبه
, قالت ملك وهي تنظر في عينيها وترفع حاجبيها وعينيها يملاها الرجاء :سأل عليا؟!
, صمتت أمينه قليلاً لا تعرف ماذا تقول ؟! أتخبرها بالحقيقه أم تصلح بينهم ؟!
, قالت أمينه:مفيش مره كلمني فيها إلا وسأل عليكي يا ملك ٣ نقطةبس طالما إنك بتحبيه كدا يبقي اظن كفايه لحد كدا
, ملك:معاكي حق يا ماما ٤ نقطةانا أصلا كنت هروح اشتري تليفون عشان بتاعي اتكسر ٣ نقطةوهكلمه علي طول
, هزت أمينه رأسها إيجابا وقالت:عين العقل يا ملك ٤ نقطةهقوم أنا بقي أدخل لفاديه
, ملك:ماشي
, دلفت فاديه وخرجت ملك لتشتري هاتفها الجديد
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة مالك فتحت مكه عينيها ببطء ونظرت لمالك حاولت إيقاظه قائله:مالك ٣ نقطةمالك
, لم يستيقظ فلعبت في خصلات شعره ليستيقظ فقال :لسه بدري ممكن أنام شويه؟!
, مكه:بدري ايه الساعه تسعه
, مالك:لسه بدري برضوا
, توعدت له قائله:ماشي
, ثم نهضت مسرعه وحملت دورق كان علي الكومود وبه القليل من الماء وسكبت علي وجهه فشهق ونض من الفراش وهو يجفف وجهه
, قال غاضب: إيه دا ؟! إنتي اتجننتي يا مكه؟!
, مكه:لا بس أنت قولت بكرا هنمشي وأنا مش مستعده أقضي أنهارده في الأوضه
, مالك:تقومي تبليني
, قالها ثم نزل من علي الفراش ليمسكها ولكنه لم يستطع جرت في الغرفه ظلوا يجرون حول الفراش ويصعدون فوقه حتي امسكها وهو يضحك قائلا:هتروحي مني فين دا الاوضه سرير ودلاب
, ضحكت قائله:في حمام
, مالك:مجنونه
, مكه:اتعلمت منك الجنان ٣ نقطةمن عاشر القوم بقا
, ضحك وقال:بقيتي مصريه دلوقتي
, جلسوا علي الفراش فقالت مكه برجاء:مش هنحرج
, مالك: إنتي بتحبي الخروج أكتر مني
, مكه:اممممم ٤ نقطةبصراحه ولا أجامل
, ضحك قائلا:بصراحه
, مكه:أنت أكتر طبعاً
, مالك:ما أنا عارف
, مكه:هنخرج بقا صح
, مالك:اها ٤ نقطةماشي يا ستي هنخرج
, قامت مسرعه لترتدي ثيابها ارتدت الاسدال الذي احضره لها ولكنها لم تكن تعرف كيف ترتدي الوشاح فحاولت عدت مرات حتي تمكنت من لفها أخيرا أبتسم مالك وهو ينظر لها وقال:قمر
, مكه:بجد
, مالك:طبعاً ٤ نقطةزودت الجمال جمال
, ضحكت مكه وقالت:بحبك
, مالك:وأنا كمان بحبك ٤ نقطةيلا يا قلبي ننزل
, نزلا سويا وهي تشبك يدها في مرفقه الأيمن قال مالك:هنتمشي شويه علي البحر وبعدين نتغداء
, مكه:تمام يا حبيبي
, مشوا علي الشاطي والمياه تداعب أقدامهم
, قالت مكه:انا سعيده جدا ٤ نقطةاحلي أيام عمري بس ماما وحشتني أوي
, مالك:كلها بكرا وتكوني عندها
, مكه: أنت في حاجه شغلاك
, مالك:لا ٤ نقطةبقولك إيه هعمل مكالمه شغل وأرجع
, مكه:شغل إيه دلوقتي
, مالك:حاجه كدا هقول لمحمد عليها ٣ نقطةعلي ما تكلمي مامتك
, مكه: تمام
, تركها مالك وابتعد عنها قليلاً واتصل بي محمد قائلا:الو يا محمد ٣ نقطةازيك
, محمد:أنا تمام الحمد لله أنت إيه أخبار شهر العسل
, مالك:كله تمام الحمد لله٤ نقطةآسر كلمك
, محمد:أنا كلمته عشان أقوله إني نزلت إعلان وعلي شويه حجات في الشغل
, مالك:اه ٣ نقطةكويس ٤ نقطةبس أنا قلقان آسر متغير الفتره دي أوي
, محمد:قصدك إيه مش فاهم
, مالك:قالي لما أرجع من شهر العسل اكلمه وتكون معايا
, محمد:يا بني عادي يمكن عايز يقولنا علي حاجه في الشغل
, مالك:أو ممكن حاجه تاني٤ نقطةمثلا بخصوص التركيبه أو اي حاجه تانيه
, محمد:أنت هتيجي أمته
, مالك:بكرا ان شاء ****
, محمد:خلاص اتحلت بكرا هنعرف كل حاجه ٤ نقطةسلام
, مالك:مع السلامه
, عاد لمكه التي مازالت تتحدث مع والدتها فسلم عليها ثم أغلقوا الهاتف واكملوا مشي
, ٣ العلامة النجمية
, عند آسر نزل مع مكه كعادتهم فهو لا يحب أكل الفنادق ويفضل الخروج منها للترفيه كما اعتاد أن يفعل في كل مكان يسافر إليه
, جلسوا في مطعم آخر كم يحب أن يغير الأماكن أنه يمل سريعاً من الأشياء والأماكن المتكرره
, قالت رنا:أعتقد أنك هتشرب قهوة
, ضحك قائلا:لازم وإلا الصداع مقولكيش
, رنا:خلاص أتنين قهوه
, أبتسم وأخبر النادل إحضار كوبين من القهوه
, ثم نظر لرنا قائلا:هو٦ نقطةصمت لم يكمل
, فنظرت له رنا وهي ترفع حاجبيها متعجبه لماذا لم يكمل حديثه؟! قالت له بعدما طال صمته :كمل يا آسر سكتت ليه؟!
, آسر:رنا أنا محتاج أعرف كل حاجه تاني وبالتفصيل كله حاجه ٣ نقطةبس الأهم علاقة ماجد بعلي تعرفي عنها حاجه
, قالت رنا وهي ترفع حاجبيها:ماجد ٣ علامة التعجب ٣ نقطةبس دا مين وإيه علاقته بالموضوع أصلا
, آسر:انا كنت فاكر إنك تعرفي حاجه عن الموضوع دا
, أخرج هاتفه وبحث فيه ثم أراها صورة ماجد وقال:هو دا شفتيه قبل كدا
, هزت رأسها نافيا وأردفت:لا ٤ نقطةصمتت قليلاً
, وهو كذلك صمت وغرق في أفكاره ولكن أخذت الهاتف ثانياً وركزت بملامحه شعر آسر أنها تعرفه ولكنها لم تتحدث وظلت تنظر للصوره وتغمض عينيها وتفرق جبينها تحاول التفكير والتذكر وقتها شعر باليأس وأنه يلف في حلقة دائرية كلما أقترب من حقيقه ما وجد نفسه في نفس المكان وكأنه لم يفعل شيء من قبل يعود لنقطة الصفر كما يقولون
, ولكنهم أيضا يقولوا أن الأمل يولد من رحم اليأس ومن رحم الظلام يولد النور لقد قالت رنا بعد تركيز طويل :أعتقد إني شوفته قبل كدا ٥ نقطةانا شفته مع علي٤ نقطةهو مكنش معاه هو كان خارج من الشركه تقريبا٥ نقطة زفرت بضيق وقالت مش فاكره بالظبط إذا كان هو ولا لا
, آسر:إحنا كدا موصلناش لحاجه ٤ نقطةحتي لو هو لسه برضوا مفهمتش أي العلاقه إلي بينه وبين علي ٤ نقطة إلا بقا لو
, صمت ولم يكمل مره أخري فقالت:لو إيه يا آسر
, ٤ نقطةآسر انت شاكك في إيه٤ نقطةيكون ماجد إلي قتل
, صمتوا حين اتي الشاب ووضع القهوه ثم رحل
, فقال آسر :تؤ تؤ٣ نقطة لا مش كدا بالظبط حاجه تانيه ٤ نقطةماجد دا عارفه يبقل إبن مين
, رنا: مين ؟! قول يا آسر قلقتني
, آسر :عبدالحميد عط**** ٤ نقطةالي كان شغال مع أبويا وعمي
, رنا:اه انا فاكره الموضوع دا ٤ نقطةبس معقول يكون علي فهمه إنك
, آسر: لا مش أنا ٣ نقطةاكيد فهمه أن ابويا له علاقه بالموضوع عشان كدا عايز ينتقم وكان بيدخل عن طريق ندي بس انكشف الغريب بقا أنو هو واخته
, نقلوا من البيت علي فين معرفش ومعرفش عنهم أي حاجه من فتره
, رنا:معقول ٣ علامة التعجب
, آسر :واكتر من كدا كمان يا رنا ٤ نقطةانا دلوقتي مقدميش غير حل وأحد ٤ نقطةاني أفكر بنفس طريقتهم عشان أعرف بخططوا لايه واعمل خطه مضاده ليها
, قالت:بس إزاي هتعرف بيفكروا في إيه
, آسر:لازم نبقا معاهم ثانيه بثانيه
, رنا:أيوا بس إزاي أنا مش فاهمه حاجه ؟!
, صمتت رنا حين صمت آسر وكأنه يفكر كيف سيكون معهم في كل وقت ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, عند زياد خرح من غرفته متوجه لغرفة لمار طرق الباب ففتحت له فقال مسرعاً:تعالي ورايا
, مشي قليلاً فامسكت بيده قائله:علي فين ؟!
, زياد:هنروح لجدو عشان ناخد الميراث
, لمار:أنت بتقول إيه٤ نقطةانا مش موافقه
, زياد:صدقيني إلي هعمله دا هو الصح ٤ نقطةتعالي بس ورايا واوعدك إني هفهمك بعدين وصدقيني مش هخزلك
, لمار :زياد أنا
, أمسك يدها قائلا:عشان خاطري
, ذهبت معه وهي مازالت غير مقتنعه بما يحدث ولاكنها فضلت الصمت حتي ينتهي من كل شيء
, ثم يتحدثون دلفوا لغرفة صابر وجده يقرأ القرآن فأستاذن منه فصدق وأغلق المصحف ثم ألتفت لهم فقال زياد :أنا جاي عشان أستلم الميراث أنا ولمار
, صابر :كنت واثق إنك هتفكر كويس ٤ نقطةفرحكم بكرا وبكرا نتمم كل شيء
, زياد:ماشي
, ثم خرج ولمار خلفه متعجبه مما يحدث حولها ما هذا وكأنها ليست موجوده
, كل منهم يقرر شيء في حياتها وهي صامته حتي انفجرت فيه وهي تمسكه من مرفقه قالت:ممكن أفهم الي بيحصل دا ؟!
, قال زياد بهدوء:حاضر تعالي نقعد ونبعد من هنا وأنا هقولك كل حاجه
, ذهبت معه وهي تحاول إحباط طاقتها الغاضبه والسيطره عليها حتي جلسوا علي الأريكة بالحديقه
, قال زياد:بصي يا ستي بعد تفكير طويل قدرت أوصل لحاجه هتريح جدي وتريحنا
, نظرت له باهتمام وهي تحاول أن تفهم شيء ولاكنها لم تستطيع أن تدرك كلامته تلك حتي أكمل قائلا:بصي يا لمار إحنا هنرضي جدو وناخد الفلوس بس في نفس الوقت هنرضي ضميرنا وبعد ما يبقا باسماءنا هنوزعه علينا كلنا
, لمار:فكره كويسه بس مش بالسهوله دي علي ما أعتقد٤ نقطةممكن جدو يخلينا منعرفش نتصرف في حاجه قبل وفاته بعد الشر عليه يعني
, زياد:اه فكرت في كدا ٣ نقطةبس في تلك الحالتين مش هتفرق إحنا هنعمل إلي علينا وخلاص
, ٥ نقطةيعني المهم أن النتيجه هتكون واحده
, هزت رأسها إيجابا وبدأ أنها اقتنعت من كلامه
, وظلت بجواره تجلس ويخيم عليهم الصمت
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل سحر جلست في غرفتها بعدما حاولت العديد من المرات التحدث مع والدها ولاكنه لم يسمح لها وقال لها:( هفكر في الموضوع لسه)
, خرجت من غرفتها بسرعه وتوجهت للمطبخ قائله:ماما
, التفتت لها والدتها وقالت:نعم ٣ علامة التعجب ٣ نقطةلو هتتكلمي في الموضوع الزفت دا ٤ نقطةمتتكلميش أحسن
, سحر:يا ماما أنا كنت عايزه اعتذرلك ٤ نقطةانا سمعتكم إمبارح
, قالت امها:يعني صرفتي نظر عن الموضوع دا
, سحر:لا ٣ نقطةمش هصرف نظر ٤ نقطةوبعدين دا ملوش علاقه بدا
, قالت:إنتي حره
, سحر:ماما مش عارفه ليه حاسه أنك لو بابا وافق عن الموضوع دا إنتي مش هتكلميني تاني؟!
, أمها:لا يا بنتي أنا بس متدايقه من ابوكي محملني مسولية كل حاجه ٣ نقطةوطبعا كله بسببك يا هانم تنيلي الدنيا ويجي علي دماغي أنا
, سحر:و**** ٣ نقطةهو أنا ليه دائما بحس إني سبب كل مشاكلكم
, قالت والدتها بض
, يق:يوووه ٤ نقطةبقولك ايه يا سحر روحي أوضتك وسيبيني أكمل الغداء عسان ابوكي لما يرجع
, غادرت بضيق شديد من لهجت امها ودلفت لغرفتها واوصدت الباب بغضب فاصدر ثوت مزعج فقالت والدتها من المطبخ:كسري البيت كله ٣ نقطةوكسري دماغك بالمره
, سمعت كلمات أمها فالقت نفسها على الفراش
, وقالت بضيق:اووف ٣ نقطةهعمل إيه دلوقتي ٣ نقطةقفلت في وشي خالص ٤ نقطةايه الحل ؟!
, سمعت صوت هاتفها فنهضت بكسل ثم أمسكته وجدته علي فردت قائله:علي !!
, علي:إيه مكنتيش عيزاني اكلمك
, سحر:مش كدا بالظبط ٤ نقطةانا بس لسه بفكر
, علي:براحتك خالص
, سحر:شكر يا علي
, علي:علي إيه دا حقك
, قالت سحر وهي تجلس علي فراشها:كأن فيه حاجه تانيه؟!
, علي:ايوا في ٤ نقطةالواد جهز الحاجه وكله هيتنفذ أنهارده
, سحر:تمام ٤ نقطةوابقي طمني
, علي:نسيت أقولك الجزء الأول من الخطه بيتنفذ حالا
, ابتسمت وقالت:طب كويس
, علي:سلام وهبقي اكلمك تاني
, سحر :اوكي ٣ نقطةباي
, أغلقت الهاتف وابتسمت ثم رقدت علي الفراش
, كأنها نست ما حدث منذ قليل وتنتظر فقط خبر وأحد ٥ نقطةنجاح مخطتهم
, ٣ العلامة النجمية
, عند مالك قالت مكه :أنا خلاص تعبت مش كفايه
, لم يستمع لها كأن في عالم آخر عالم غير عالمها كأن يفكر في آسر وحاله الذي تبدل من حال إلي حال وقفت أمامه وحركت يدها أمام وجهه قائله: اهلا ٤ نقطةيا اخ ٣ نقطةانت يا حضرت
, قال وهو يبعد يدها :أيه يا مكه ٣ نقطةايه؟!
, مكه :أنت سرحان في إيه
, مالك:مفيش انت عايزه إيه ؟!
, مكه:أنا الي سألت الأول
, قال مالك بضيق:مكه أنا مش فايق للحركات دي دلوقتي
, قالت مكه والشك دلف قلبها :في إيه يا مالك ٣ نقطةفيك إيه ؟!
, مالك:مفيش ٣ نقطةمتقلقيش انتي بس
, مكه:اه٣ نقطةماشي يا مالك أنت حر٣ نقطةممكن بقا نروح عشان أنا تعبت
, مالك:حاضر٣ نقطةاتفضلي
, ذهبا سويا للاوتيل وعقله مازال مشغول بآسر
, دلفوا عرفتهم قالت مكه:هغير هدومي واجي
, دلفت للمرحاض وتركته سارح في أفكاره خلع سترته والقاها علي الفراش بجواره ووضع رأسه بين كفيه
, خرجت مكه ووجدته هكذا فجرت عليه قائله بخوف ولهفه:مالك انت كويس يا حبيبي؟!
, رفع رأسه وهزها إيجابا وأردف:اه كويس
, مكه:في إيه يا حبيبي ٤ نقطةهو انت مش واثق فيا ولا مش بتحب تتكلم معايا٤ نقطةعلي فكره أنا شريكتك ٤ نقطةيعني شريكتك في كل حاجه
, مالك:تؤ ٤ نقطةحبيبتي الموضوع مش كدا خالص٤ نقطةانا بس مش حابب اشغلك معايا
, مكه:يا سيدي هو انا اشتكيت٤ نقطةطب هو محمد قالك حاجه زعلتك
, مالك:اه في مشاكل في الشغل
, مكه:ان شاء **** خير يا حبيبي ٣ نقطةلو حابب ننزل مصر أنهارده انا معنديش مانع المهم شغلك
, قبل يدها قائلا:رينا يخليكي يا حبيبتي
, ثم عاد لصمته من جديد
, ٣ العلامة النجمية
, في الشركه في مكتب محمد إنتهاء من لقاءه بالمحاسب الذي كان يعمل تحت يد مدير الحسابات السابق بعدما أخبره انه سيصبح المدير المالي للشركه فرح جدا بهذه الفرصة الجديد ثم خرج وتركه راجع بعد ملفات الفتيات المتقدمين للوظيفه وقرر ان يجعل مالك يختارهم هو حين يعود وترك الملف وأمسك ملف ذلك المحاسب والآخر الذي سيعنه مساعد له يراجع كل شيء عنهم والمعلومات التي توصل لها عن الشاب الجديد حتي لايقعوا في نفس الخطأ مره ثانيه
, مل من مراجعه الملفات وتشوق لندي فامسك هاتفه واتصل بها قائلا:ندي
, ندي:نعم يا محمد
, أبتسم محمد ووقف من علي المقعد ونظر في النافذه ثم قال:ايه رأيك نتغداء انهارده سوء
, ندي:بجد
, محمد:اه بجد اجحزي وأنا هاجي أخدك ونروح نتغداء سوء
, ندي:تمام
, أغلق الهاتف ووضعه في جيبه ثم نزل للأسفل صعد سيارته ليعود للمنزل
, بينما في غرفة ندي أسرعت لترتدي ملابسها بفرح شديد وكأنها طفله اخبروها أن العيد غداً وسنذهب لشراء ملابس لك
, ارتدت بنطال أبيض وبلوزه زرقاء ثم نزلت للأسفل لتنتظر محمد وجدت أمها تجلس فقالت لها:ماما
, التفتت لها أمينه وقالت:نعم يا حبيبتى
, ندي:هروح اتغداء برا مع محمد
, نظرت والدتها وهي ترفع حاجبيها ثم قالت:من أمته ؟!.
, ندي:مش فاهمه قصدك يا ماما
, أمينه:من أمته بتخرجي مع محمد
, ندي:وانتي من أمته بتساليني أسأله زي دي
, قالت أمينه بغضب :أنتي هتردي على سوالي بسؤال ولا إيه متردي عدل
, أدركت انها أخطأت في حق أمها فقبلت يدها قائله:مش قصدي يا ماما و**** ٣ نقطةانا بس استغربت وحضرتك لو معترضه صدقيني مش هعمل كدا
, أمينه:مش معترضه بس أفهم ايه المناسبه
, ندي:بصي يا ماما محمد طلب أيدي للجواز
, نظرت لها أمينه وقالت:يبقا يقعد مع آسر مش معاكي إنتي
, ندي:طبعاً يا ماما وآسر عارف ٣ نقطةبس محمد مستني لما ينزل من السفر ان شاء **** وهيكلمه في موضوع الجواز
, هزت أمينه رأسها إيجابا وقالت:خلاص طالما آسر عارف مفيش مشكله٣ نقطةبس أنا كمان كان لازم أعرف
, ندي:أكيد يا ماما
, كأن هيقول لحضرتك بس انا قولتلوا إني هقولك
, قالت ذلك لتأمن ثوران أمها عليها ونجحت في ذلك بالفعل فابتسمت أبتسامه خفيفه علي ثغرها
, بعد ذلك اتي محمد ودلف قائلا:السلام عليكم ورحمة **** وبركاته
, أمينه:وعليكم السلام يا حبيبي
, محمد:بعد ازنك يا طنط هاخد ندي ونروح نتغداء سوء
, أمينه:ماشي يا حبيبي اتفضلوا
, خرجوا سويا من المنزل وصعدت في السياره معه ثم انطلاقا للمكان المنشود
, في السياره قالت ندي:علي فكره أنا قولت لماما
, علي موضوع الجواز ٤ نقطةثم أخبرته ما حدث
, قال محمد:ماشي يا حبيبتي بس كان المفروض أنا الي أتكلم معاها يا ندي
, ندي: معلشي يا حبيبي و**** هي ضغطت عليا وكأن لازم أقولها وخصوصا أن آسر مش موجود وأنت متعرفش لما بيسافر بتبقي حالتها عامله إزاي٣ نقطةدائما متعصبه وخايفه من إيه معرفش ؟!
, محمد:خلاص يا ندي ولا يهمك
, ابتسمت ندي وقالت:طب هنروح فين؟!
, محمد:مكاني المفضل طبعاً
, ضحكت وسندت براسها علي نافذه السياره
, ٣ العلامة النجمية
, في المساء في غرفة آسر شاهد جواب يلقي من أسفل غرفته وراء ظل أحد ما فأسرع وفتح الباب ليري من بالخارج لم يجد أحد فجري في الممر عله يجده ظل يبحث عنه لم يجد أحد فعاد لغرفته وهو يفكر ضغط بقدمه علي الظرف فتذكر أمره فاخذه ظنه من علي أوصد باب غرفته ثم دلف للداخل وجلس علي فراشه وكاد يفتح الظرف ولكن داهمه إتصال من رقم مجهول ظن أن علي يريد أن يخبره شيء قبل فتح الظرف فرد قائلا:الو مين
, لم يجبه أحد فكرر كلامه:مين معايا؟!
, _:يعني مش عارف الصوت دا
, بدأ الصوت وكأنه يعرفه جيداً بحسب توقعاته كان شيء يخص جريمة مازن
, آسر :مش واخد بالي معلش
, _: يمكن الحدثه قصرت علي دماغك معلش٤ نقطةانا مازن٣ علامة التعجب

الثامن


في المساء في غرفة آسر شاهد جواب يلقي من أسفل غرفته وراء ظل أحد ما فأسرع وفتح الباب ليري من بالخارج لم يجد أحد فجري في الممر عله يجده ظل يبحث عنه لم يجد أحد فعاد لغرفته وهو يفكر ضغط بقدمه علي الظرف فتذكر أمره فاخذه ظنه من علي أوصد باب غرفته ثم دلف للداخل وجلس علي فراشه وكاد يفتح الظرف ولكن داهمه إتصال من رقم مجهول ظن أن علي يريد أن يخبره شيء قبل فتح الظرف فرد قائلا:الو مين
, لم يجبه أحد فكرر كلامه:مين معايا؟!
, _:يعني مش عارف الصوت دا
, بدأ الصوت وكأنه يعرفه جيداً بحسب توقعاته كان شيء يخص جريمة مازن
, آسر :مش واخد بالي معلش
, _: يمكن الحدثه أثرت علي دماغك معلش٤ نقطةانا مازن٣ علامة التعجب
, صمت آسر حين اخترق إسمه أذنيه وكأن صاعقه نزلت عليه
, قال مازن :سكت يعني ؟! مفجأه٤ علامة التعجب مش كدا
, لم يجيب آسر أيضا فقال مازن بسخريه : معلش عارف أن الصدمه قصرت عليك ٥ نقطةولسه في مفجأه أحسن
, قال آسر وهو يرفع حاجبيه :إزاي انت عايش والشقه اتحرقت
, ضحك مازن وأردف:أحب إنك تعرف برضوا
, بعد ما أنت نزلت من الشقه وسبتني غرقان في دمي
, * فلاش باك
, في شقة مازن نزل آسر مسرعاً لايصدق أنه فعل ذلك بالفعل ولم ينظر حتي في الطريق دلف سيارته وقادها مسرعاً ليذهب للفيلا
, وفي الوقت ذاته كان علي وصل لمنزل مازن وحين راء آسر يخرج مسرعاً قلق وأسرع هو الأخر للأعلي وحين وقف أمام الشقه رن الجرز عدت مرات ولكن لم يفتح له أحد فأخرج النسخه الاخري من المفتاح من جيبه بعدما زاد قلقه
, دلف للشقه وجد مازن ملقي علي الأرض بجوار الباب _ يبعد عنه بمسافة قليله _ فأسرع له يحاول إيقاظه ولكن لم يستجيب له فحمله ودلف به المصعد ثم توجه لمستشفي ملك واحد من أصدقاؤه نزل مسرعاً حين توقف بالسياره وحمل مازن وأخذه الأطباء منه مازن ووضعوه علي الترولي ووضعوه في غرفة العمليات وأسرع إليه الأطباء كان معهم صديقه فقال له:أنا مش عايز محضر ولا أي حد يعرف معلومه عن إلي حصل دا
, هز رأسه إيجابا وأردف :بعدين المهم نلحقه
, ثم تركه ورحل
, فاتصل علي بسحر وأخبرها ما حدث وبالفعل اتت له قالت :هو جوه
, هز علي رأسه إيجابا وأردف:ايوا
, سحر :طب هو كويس
, علي:لسه الدكتور مخرجش من عنده
, سحر :بس إحنا مش هنسيب الموضوع دا يعدي كدا
, نظر لها علي ورفع حابيه قائلا:إزاي
, سحر :هقولك ٤ نقطةاحنا لو جبنا واحد شبه مازن في طول الجسم والعرض جثه يعني وحد ولع في الشقه هيكون في جريمة قتل وكدا آسر مش هينزل مصر دلوقتي
, علي:وإحنا هنستفاد من دا إيه ؟!
, ابتسمت سحر وقالت:أعمل إلي بقولك عليه وانا هفهمك بكرا أول ما مازن يفوق عشان هو كمان له دور في الي هيحصل وأنت أكيد قولت لصاحبك مبيلغش الحكومه ولا نعمل محضر
, علي :حاضر
, أتصرف علي وحاول الحصول علي جثه ثم نفذ ما قالته سحر وهو لا يفهم ما تفكر به ولكنه أقتنع أن لديها شيء سيؤلم آسر كثيراً
, * عوده للواقع
, انتهاء من إخباره وضحك قائلا:طيب انت اوي مش كدا ٤ نقطةيعيني وإحنا إلي أشرار وضحكنا عليك
, ظل يسمعه وعقله يكاد ينفجر حتي صدمه مازن حين قال:أنت غبي حتي الحاجه إلي كنت عايز تموتني عشانها بقت ليا أنا كتبت كتابي علي ملك أنهارده والصور عندك وهنتجوز قريب كمان ٤ نقطةقريب جدا نسيت أقولك أن التحقيق اتقفل بس لو فكرت تنزل مصر او تعطل الجوازه هعترف عليك وتتهم بشروع في قتل ٣ نقطةوأنت عارف عقوبتها كويس ٤ نقطةسلام يا ٣ نقطةيا آسر بيه
, وقف آسر ورفع حاجبيه في صمت لم يستطع أن يتحمل أكثر من ذلك كان يريد قتله حقاً في هذا الوقت سمع صوت صافره _ إغلاق المكالمه_
, فالقي الهاتف ونظر في الصور جيداً قال :إيه دا إزاي٥ نقطةمستحيل ظل يفر في الصور ثم ألقاها علي الفراش وحمل هاتفه واتصل بي ملك عدت مرات لم تجيب كالعاده فكاد ينفجر غضباً نزل للأسفل ظل يتجول في شوارع ألمانيا يختبي في الناس ولكنه كان لا يسمع إلا أفكاره فقط وصوت الزحام والضحكات من حوله التي كأنت
, تشعره أنهم يضحكون عليه هو لحماقته وغبائه
, لم يصدق أن ملك فعلت ذلك كان يشعر أن هذا مقلب جديد من مازن ويريد رد الضربه له ليس إلا ولكن ماذا يفعل الآن وهو أصبح مكبل الأيدي لا يستطيع النزول وأيضا هي لا تجيب؟! ولا أحد بالمنزل أيضا يجيب رغم أن الوقت مازال باكر مما ازاد قلقه
, ظل يمشي ويفكر في حياته التي انقلبت رأس علي عقب في الأيام الماضية .
, ٣ العلامة النجمية
, اما مازن فاغلق الهاتف ثم قال لعلي:تم يا باشا
, ضحك علي قائلا:تمام و**** سحر دي دماغ٤ نقطةيارب ملك توافق بقا والخطه تمشي عدل زي ما خططنا
, قال مازن بثقه : هيحصل ثم صمت وهو يتذكر بعدما مر يومين وهو في الفراش بالمستشفي وصديق علي اخبره هو وسحر أن لا يطيلا الحديث مع تلك الفتره ليسترح قليلاً وافقوا حتي تي اليوم التاني فدلف هو وسحر واخبروه ما فعلوه وأن الجميع يظنه متوفي الآن والأطباء أخذوا الثمن وانه لم يدخل المستشفي من الأساس
,
, قال مازن:طب ليه ؟!
, قالت سحر:مش انت عايز ملك دي الطريقه الوحيده إلي هتكسبها بيها
, نظر لها وهو يرفع حاجبيه ويحاول الاعتدال ليجلس علي الفراش فساعده علي أكملت سحر:لو آسر فهم انك اتجوزت ملك هيجن جنونه وكدا تنتقم منه وكمان ملك لو فهمت إن آسر اتجوز رنا هتوافق تتجوزك ٣ نقطةخصوصا لما تفهمها هو عمل ايه فيك وكدا نضرب عصفورين بحجر
, مازن:قصدك نوقع بينهم
, سحر:هو إحنا لسه هنوقع ٤ نقطةما إحنا وقعنا دي الضربه القاضيه وهو ساعدنا في الاتنين من غير ما يحس
, علي:برفوا عليكي و****
, أبتسمت وأكملت:أنت الي هتكمل لازم تركز الدكتور قال إنك هتخرج عادي أنهارده
, مازن:ايوا بس ما هو ممكن يكلمها أو يكلم أي حد ويعرف الحقيقه مش هيغلب يعني
, ضحكت سحر وقالت:ومين قالك أنها هترد عليه أصلا
, علي:اما مالك فأنا هتصرف ٣ نقطةالمهم جهزتلك مكان بعيد هتقعد فيه وأنا هتعابع معاك بقيت الخطه كل ما اجيلك سحر فهمتني كل حاجه لأنها مش هتعرف تتواصل معانا الفتره دي
, هز مازن رأسه إيجابا وأردف: تمام
, فاق من شروده علي صوت علي وهو يقول له:يابني سرحت مني في إيه
, مازن:ها ..لا كنت بفتكر خطة سحر٥ نقطةهي وافقت علي جوازكم
, علي:لسه
, مازن:اشمعني هي
, قال علي وهو يهز كتفه :مش عارف!!
, ضحك مازن وكذلك علي
, ٣ العلامة النجمية
, في الوقت ذاته الذي كان آسر يتحدث فيه مع علي .
, وصل مالك ومكه فأسرعت أمينه قائله:مالك ٣ علامة التعجب أنتو جيتم بدري ليه ؟!
, ضحك مالك قائلا:أي يا ماما مكنتيش عايزانا نيجي
, أمينه:لا يا حبيبي ٤ نقطةانا بس قلقت ليكون في حاجه ضايقتكم هناك
, مالك:لا يا يا حبيبتي كانوا يومين حلوين أوي
, احتضنت مكه قائله:معلشي يا قلبي انشغلت ليكون في حاجه
, مكه:ولا يهمك يا ماما
, أمينه:عامله اية ؟!
, مكه:بخير الحمد لله ٤ نقطةفين ماما
, أمينه: في اوضتها يا مكه تعالوا ندخلها
, دلفوا جميعاً لرؤيه فاديه
, ٣ العلامة النجمية
, اما في غرفة ملك كانت تجلس علي الفراش شعرت بالاختناق فوضعت يدها لتتحسس رقبتها وكأنها تحاول الخروج من تلك الحاله تذكرت ما حدث معها في الصباح حين خرجت من الفيلا لتشتري هاتف جديد وجدت سيارتها معطله فقررت الذهاب في تاكسي وبمجرد أن خرجت من الفيلا وجدت أشخاص يحملونها في سيارة وكتمو فمها كي لاتصرخ وينكشف أمرهم
, وضوعها فيها وقال أحدهم:هوشششش اخرسي خالص
, هزت رأسها إيجابا بخوف وهي تكاد تبكي استدار الشخص الذي كان يجلس بجوار السائق وكشف عن وجهه صرخت بشده حين وجدته مازن٤ علامة التعجب
, قالت:مازن ثم اغشي عليها فقال مازن لهم:أطلع علي البيت
, هز الشخص رأسه إيجابا وأردف: تمام يا باشا
, توقفوا بالسياره أمام منزل أخر غير منزل علي الذي احرقه وحمل ملك وصعد بها للأعلي ثم وضعها علي الأريكة وذهب ليحضر برفان ليساعدها لتفيق افاقت وهي خافه ورجعت للخلف قلبها سيقف من كثرة الخوف قال مازن:متخافيش يا ملك أنا مازن
, ظلت صامته ودقات قلبها تتسارع أكثر فقال:و**** انا مش عفريت يا بنتي ٣ نقطةطب امسكي أيدي عشان تتأكدي
, مدت يدها من بعيد وهي ترتجف ووضعت يدها علي يده بخوف ووقتها اطمئان قلبها ولكنها سحبت يدها بسرعه لاتريد أن تلمس يدها يد أحد غير آسر شعر مازن بذلك فاعتدل في جلسته وقال :اطمنتي
, هزت ملك رأسها إيجابا ثم قالت:أنت عايش إزاي ؟!
, رفع حاجبيه قائلا:متاكده إنك عايزه تعرفي الحقيقه
, ملك:أكيد
, مازن:بس الحقيقه بتوجع وصعب نتحملها
, ملك:قول يا مازن قلقتني
, مازن:آسر٣ علامة التعجب
, رفعت حاجبيها فاكمل :آسر الي جه عشان يقتلني بس أنا الحمد لله طلعت منها سليم ٤ نقطةكان عايز يبعدني عنك عشان الميراث آسر مبيحبكيش هو عايز الفلوس تفضل في العيله وعشان كدا وافق علي جواز مالك من مكه مع
, أنو قبل ما تيجوا كان عايز يجوزه لبنت واحد مليونير وحصل مشكله كمان وأنا كنت بحاول أقنعه٥ نقطةبس لما انتم جيتم آسر انتهز الفرصه ووافق ٣ نقطةلما عرفت الحقيقه واجهته وهو هددني بس بعدها عرف إني بحبك وكنت هقرر أجي اتقدملك في الفتره إلي بعدتوا فيها عن بعض لما عرف جالي عشان يقتلني
, قالت ملك بحده :أنت كداب آسر بيحبني ومستحيل يعمل كدا
, قال مازن :آسر النجار مبيحبش ولو فاكره أن إصراره عشا ترجعوا دا حب تبقي متعرفيهوش كويس ٤ نقطةآسر النجار مبيحبش يخسر حاجه بس مش أكتر
, جلست ملك وهي تكاد تجن من هذا الكلام فجلس هو الأخر وأكمل بخ سمه في اذنيها قائلا:والاصعب أنو أتجوز رنا في ألمانيا وقاطعلها تذكرة هجره مش هتنزل تاني ٣ نقطةوهو هيجي يتجوزك ويبقي يسافر لها كل شويه ٤ نقطةهيتجوزك عشان فلوسك
, كانت كلماته تخنقها وخاصة حين وضع الصور أمامها وبعض الأوراق ثم قال:صدقيني أنا عرفت كل دا بالصدفه وانا براقبهم هناك عشان أعرف اجيبلك حقك وكمان حقي ٣ نقطةلما عرفت مقدرتش اسكت وعرضت نفسي للخطر عشانك٤ نقطةعشان بحبك
, وقفت وقالت وهي تضع يدها علي أذنيها وتقول بحده :بس ٥ نقطةبس كفايه مش عايزه اسمع حاجه تاني ٤ نقطةكفايه
, ثم جرت علي باب المنزل لتذهب للفيلا
, فاقت من شرودها علي يد توضع علي كتفها فشهقت ونظرت خلفها وجدت مكه
, قالت مكه وهي تمسح دموع نزلت من عين مكه :بتعيطي ليه؟!
, ملك:مفيش حمد لله على سلامتك يا حبيبتي
, حاولت مكه تغير الموضوع قليلاً حتي تهدأ ملك ويتحدثون في وقت لاحق :طب تعالي هوريكي الحجات الجميله الي جبتهالك
, ٣ العلامة النجمية
, في الصباح اقتربت من التاسعه صباحاً كان مالك في مكتبه يتحدث مع أحدي الفايات المتقدمه للوظيفه ثم وضع هاتفه علي المكتب وقال لها:طب معلشي هستاذن منك خمس دقائق وهرجلك حالا
, قالت:تمام يا فندم
, خرج من المكتب وتوجه لمكتب محمد دلف قائلا:خلصت
, محمد:اه
, مالك:طب كويس تعال بقا نكلم آسر عشان كان عايزنا هكمل آخر مقابله معايا واجيلك
, محمد :تمام
, عاد لمكتبه لم يجدها فرفع حاجبيه وذهب ليأخذ هاتفه فلم يجده أيضا فبحث عنه وظن أنه وضعه في حلته ولكنه لم يجده فخرج من المكتب بعدما فكر أن الفتاه أخذت الهاتف فنزل مسرعاً ليبحث عنها بحث عنها في السركه بأكملها لم يجدها فعاد لمكت محمد وجلس وهو ينهج من كثرة الجري
, قال محمد:مالك يا بني وبعدين اتأخرت ليه؟!
, مالك:البنت خدت الcv بتاعها ومشت
, محمد:طب وايه المشكله في كدا ما عادي
, مالك:خدت تليفوني معاها
, محمد:ممكن اتلغبطت وفكرته تليفونها ٤ نقطةانت أكيد فاكر إسمها او رقم التليفون صح
, هز مالك رأسه نافيا
, فقال محمد:طب هاتي غيره بقا المهم نكلم آسر دلوقتي
, مالك:تمام
, ظل محمد يتصل به ويكرر اتصاله عدت مرات ولاكن في كل مره يجد الهاتف مغلق فنظر لمالك وقال:تليفونه مقفول
, مالك:هنعمل ايه دلوقتي؟!
, محمد:هنستنا لما يفتحه بقا ٤ نقطةقوم شوف وراك ايه
, مالك:تمام ٣ نقطةربنا يسطر
, محمد:يارب
, ٣ العلامة النجمية
, ألمانيا .
, في غرفة رنا خرجت من الغرفه وذهبت لغرفة آسر لم تجده فاتصلت به وجدت هاتفه مغلق ظلت تكرر الإتصال لم يجيب فقررت الإتصال بجاكوب علها تجده معه قالت:جاك آسر معاك
, جاك:لا ٣ نقطةأليس بالاوتيل ؟!
, رنا:انا مش لقياه في الأوضه وكمان تليفونه مقفول
, جاك:سآتي الآن لاتقلقي ٣ نقطةسنجده
, شكرته وأغلقت الهاتف وهي تتحرك في غرفة آسر ذهابا وأيابا
, تخشيء أن يكون اصابه مكروه بعد قليل أتي جاك وقال:ماذا حدث ؟!
, رنا:آسر مش هنا وتليفونه مقفول أنا قلقانه عليه
, جاك:هل اعتاد أن يذهب لمكان معين ؟!
, تذكرت رنا الكافيه والقهوه وقالت:في مكانين روحناهم
, جاك:من الممكن أن يكون هناك؟!
, رنا:آسر مبيرحش مكان مرتين غير الكافيه الي في مصر
, جاك:سنبحث عنه علنا نجده هناك
, رنا:تمام
, نزلا سويا وذهبوا لأول كافيه ذهب إليه آسر مع رنا لم يجدوه بعدما بحثوا عنه
, صعدوا للسياره وذهبوا للثاني وأيضا لم يجدوه ازداد قلقها وقالت:هنعمل إيه دلوقتي ؟!
, جاك:لا تقلقي لدي اصدقاء في ألمانيا سيجدوه ٣ نقطةهيا تعالي معي
, ذهبت رنا معه وهي تدعوا ربها أن تجد آسر
, ٣ العلامة النجمية
, عند علي اتصل بمازن قائلا:مبروك التليفونين معانا بتاع مالك وبتاع آسر
, مازن:جبته إزاي
, علي: في اوضته كان ناسيه وكدا انقطعت وسيلة الإتصال بينهم
, مازن:قولتلك هيروح في ملكوت تاني أول ما يعرف **** يكون في عونه
, ضحك علي وقال:ماشي يا سيدي المهم شد حيلك وكلم ملك بقا وخلص
, مازن:حاضر هكلمها دلوقتي أقفل بقا
, علي:ماشي وابقي طمني
, أغلق الهاتف واتصل بملك لم ترد عليه فقال لنفسه:معلش سيبها لبليل تهدأ
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك كانت كلمات مازن تتردد في اذنها كلما حاولت أن تنسي تتذكر أكتر
, آسر النجار مبيحبش ولو فاكره أن إصراره عشا ترجعوا دا حب تبقي متعرفيهوش كويس ٤ نقطة
, آسر الي جه عشان يقتلني بس أنا الحمد لله طلعت منها سليم
, كان عايز يبعدني عنك عشان الميراث آسر مبيحبكيش هو عايز الفلوس تفضل في العيله وعشان كدا وافق علي جواز مالك من مكه مع
, هيتجوزك عشان فلوسك
, أتجوز رنا في ألمانيا
, بس الحقيقه بتوجع وصعب نتحملها ظلت تلك الجمل تتردد فى زهنها كثيرا وبالفعل شعرت أنها لن تستطيع احتمال تلك الحقيقه
, حتي صرخت بقوه شديده فاتت ندي ومكه علي صوتها وصعدت أمينه وجدوها مغشي عليها وملقاه علي الأرض
, فطلبت ندي الطبيب
, إذا أردت أن تفرق شخصين سوء سمعتهم 😔😔فالثقه جدار إذا هدم قتل الحب

التاسع


طبعاً أنا عارفه أن في ناس فاكره الروايه بوخت كدا زي ما أنتو بتقولوا بس أنا هدفي من الروايه مش آسر وملك مش مجرد قصة حب وبس الحكايه أكبر مجموعة حجات هكتبها في الآخر ولو علي ملك وآسر كلها كام بارت ويرجعوا لبعض ودا أنتو عارفينه من الأول وشفتوه في كذا روايه ٤ نقطةانا مستحقش لقب كاتبه غير لما أبدع واعمل حاجه عكس توقعتكم وإلا ملهاش لزمه الروايه . أتمني تفهموني لحد النهاية وهتعرفوا كل حاجه
, ٨ العلامة النجمية
, خرج الطبيب من غرفة ملك فأسرعت أمينه وقالت :مالها يا دكتور
, قال شادي:صدمه نفسيه ٣ نقطةبس هي دلوقتي كويسه الحمد لله
, أمينه:تعبناك معانا يا دكتور
, شادي:لا تعب ولا حاجه أنا زي آسر
, أمينه:اه يا بني طبعاً ٣ نقطةشكر ثم نظرت لندي قائله:وصلي الدكتور يا ندي
, شادي :لا خليها أنا عارف الطريق
, نزل الطبيب بينما دلفوا الثلاثه ليطمئنوا علي ملك اما بالأسفل كانت فاديه تنتظر الطبيب حتي ينزل ذهب إليها قائلا:فاديه هانم
, فاديه:إزيك يا دكتور ٤ نقطةملك عامله إيه
, شادي:كويسه جدا دلوقتي متقلقيش٤ نقطةالمهم إنتي
, فاديه:كويسه الحمد لله والدكتور قال جلستين كمان ومش هحتاج للعصايه دي
, شادي:**** معاكي وتقومي بالسلامه ٤ نقطةاستاذن أنا بقا
, رحل شادي بينما هي اتكأت علي العصي لتصعد للاعلي اقتربت سناء لتساعدها فقالت فاديه:خليكي يا سناء متخافيش
, سناء:أنا هطلع كدا كدا اطمن علي ملك هانم
, فاديه:تعالي طبعاً٤ نقطةبس سيبيني أنا بعرف أمشي الحمد لله
, صعدت فاديه وسناء تتبعها للأعلي بعد دقائق من الصعود بصعوبه وبطي دلفت إلي غرفة أبنتها لتطمئن عليها
, دلفت للغرفه وجدت ملك نائمه في الفراش كالملائكه وأمينه وندي ومكه حولها قالت مكه وهي تنهص من علي الفراش بسرعه:ماما
, وكذلك نهض الجميع قالت مكه:تعبتي نفسك ليه يا ماما
, فاديه:عايزه اطمن علي ملك ٤ نقطةهو دا حصل إزاي
, أمينه:عادي يا حبيبتي تلاقيها مرهقه بس مش أكتر
, جلست فاديه علي طرف الفراش بجوار ملك وامسكت يدها وقبلت جبينها فجلس الجميع أيضا ينتظرون أن تفيق وبالفعل فاقت ونظرت لامها وللموجودين حولها جميعاً باستغراب لاتدري ماذا حدث قالت فاديه:الحمد لله يا حبيبتي إنك بخير
, مكه:خضتينا عليكي يا لوكه
, أمينه:حمد لله علي سلامتك يا بنتي
, ندي:ملك ٤ نقطةمالك مبترديش ليه
, أمينه:يا بنتي تلاقيها بس عايزه ترتاح شويه٤ نقطةيلا نسيبها وادينا اطمنا أنها بخير
, قاموا ليخرجوا ولكن ملك كانت تمسك يد والدتها بشده وتضغط عليها فظلت بجوارها حتي خرج الجميع من الغرفه قالت ملك:خليكي معايا نفسي أنام في حضنك
, هزت فاديه رأسها إيجابا واعتدلت لتنام بجوار ملك واحتضنتها فوضعت ملك رأسها علي صدر أمها وذهبت في نوم عميق .
, بينما فاديه ظلت تفكر ماذا يحدث مع فتاتها
, ٣ العلامة النجمية
, في الخارج وقفت أمينه مع مكه وندي وقالت: متعرفوش إيه الي حصل يا بنات
, هزو رأسهم نافين وقالت ندي:إحنا جينا علي الصوت
, أمينه:**** يسطر كانت أمينه خائفه أن تكون ملك تحدثت مع آسر وأخبرها شيء ازعجها
, مكه:مش عارفه ليه حاسه أنك تعرفي حاجه يا ماما
, أمينه:لا و**** يا بنتي لو اعرف هسالكم ليه يعني
, شعرت مكه وندي بالارتباك والتوتر الواضح عليها وهي كذلك فقالت مسرعه:انا هنزل تحت
, وتركتهم ورحلت بينما هم دلفوا لغرفة مالك ومكه ذهبت مكه وأخرجت الهدايه التي احضرتها لندي واعطتها لها قائله:اتفضلي
, فضحكت ندي واعطتها علبه بها خاتم هدية الزواج وقالت :دي هديتك يا قلبي
, ثم جلسوا علي الفراش فقالت مكه:ملك متغيره أوي من ساعت ما جيت وأنا ملاحظه أن فيها حاجه
, ندي: ما إنتي عارفه هي بتحب آسر قد إيه وكل ما يجو يقربوا يعيني بيبعدوا أكتر٤ نقطةجات إسكندرية ورايا وكأن واضح عليها أنها بتحاول تاخد قرارها
, مكه: يعني ممكن تكون تعبت من كتر التفكير والخوف ٤ نقطةوالاجهاد
, ندي:احتمال كبير ٤ نقطةاحنا لازم نبقا معاها أول ما تصحي
, مكه:معاكي حق ٤ نقطةواسر لازم يعرف الي حصل معاها رني عليه
, ندي:حاضر ٤ نقطةاخرجت هاتفه لتتصل به ولاكنها وضعت رأسها في الأرض _دليل علي خيبة أملها _ قالت مكه:في إيه ؟!
, ندي:مقفول ٤ نقطةقولتله متقفلش تليفونك
, مكه:خليكي وراه يمكن التليفون ينفتح
, ندي:حاضر
, ظلت تكرر الإتصال ولكن النتيجه واحده الهاتف مغلق
, قالت مكه:لسه مقفول
, ندي:للأسف اه
, مكه:ممكن يكون في إجتماع أو حاجه شغلاه وقفل التليفون
,
, ندي:ممكن٤ نقطةنرن كمان شويه يارب يفتح التليفون
, مكه رفعت يدها لتدعي وهي تقول:يارب
, ندي:بس فهميني إيه الاسدال دا
, ضحكت مكه واخبرتها ما حدث في الرحله بالكامل
, ندي:معقول
, مكه:هو عمره ما كلمك في الموضوع دا
, ندي:كلمني كتير بس كنا بنتخانق لأني مش مقتنعه لسه
, مكه:ولو محمد الي طلب كدا هتعمليه
, هزت رأسها نافيه ندي:مبعملش حاجه غصب عني ٧ نقطةلازم يكون قراراي قبل ما يكون قرار محمد
, مكه:انا عن نفسي أقتنعت ٤ نقطةعقبالك
, أبتسمت ندي وقالت لتغير مجري الحديث:بس دا انتي طلعتي اهبل من مالك ٤ نقطةوبتشتكي منه دا هو الس المفروض يقتلك
, ضحكت ندي وقالت :حيوانه أنا غلطانه لو قولتلك حاجه تاني
, ندي بعند وثقه:هتقولي ٤ نقطةليكي مين غيري تحكيله
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل سحر يجلس الجميع علي مائدة الطعام وهي تتكيء بيدها علي كفها شارده تماماً فاقت علي صوت أبيها:سحر٣ نقطةسحر
, اعتدلت قائله:نعم يا بابا
, قال والدها وهو يكمل أكله:انا موافق
, وقفت مسرعه واحتضنته قائله:شكرا يا بابا
, قال:انا موافق يجو ٤ نقطةبس لسه موفقتش علي الجوازه
, ابتلعت غصتها وهي تنظر له بخوف وقلق وظلت تفكر ماذا ينوي والدها
, قال بحده:إنتي هتفضلي وقفالي كدا كتير ٤ نقطةمتروحي ترني علي البيه
, سحر:طب حضرتك مقولتليش أقولهم يجو أمته
, فكر قليلاً ثم أردف:بكرا
, هزت رأسها إيجابا وجرت مسرعه دلفت لغرفتها واوصدت الباب خلفها ثم أسرعت وأخذت الهاتف من علي الكومود واتصلت بعلي قائله:الو يا علي
, علي :إزيك يا سحر
, سحر :انا كويسه الحمد لله
, علي:الحمد لله
, سحر:بابا قالي أقولكم تيجوا بكرا
, علي:كويس جدا
, سحر:بس في حاجه لازم اقولهالك الأول
, جلست علي الفراش ثم نظرت حولها وأخبرته ما قالته لوالدها عن لقاها كي يكون كلامهم موحد أمامه
, علي:تمام ٤ نقطةعلي فكره كل شيء ماشي زي ما خططنا ليه ٤ نقطةانا مع مازن دلوقتي ومعانا التليفونات
, سحر :الحمد لله
, علي:سلام
, عند علي قال مازن له :علي ٤ نقطةانت نسيت أن آسر مش هيسكت إلا لما يتأكد وممكن يبعت إيميل للشركه ويعرف يتواصل معاهم٤ نقطةاو عن طريق رنا ماهي معاه هناك
, فكر علي قليلاً ثم قال:هتصرف متخفش ٤ نقطةوهناكد المعلومه كمان أول ما يرجع الاوتيل
, مازن:تمام ٤ نقطةربنا يسطر
, علي :هنعملها ٤ نقطةمتعرفش ماجد مختفي ليه؟!
, مازن:لا
, ٣ العلامة النجمية
, ألمانيا .
, في المساء تمام الثابعه مساء جلست رنا في الأسفل هي وجاك أتاه اتصال هاتفي فرد ولاكنها لم تفهم عن آسر أم لا لأنها لاتتكلم الألمانية أنتهي من مكالمته فلم ترد أن تسأله لتربيتها ولاكنها كانت في غايه القلق
, قال جاك:للأسف لم يصلوا إليه بعد
, قالت بحزن:أنا قلقت هيكون راح فين يعني
, جاك:أنا كذلك ٥ نقطةلقد بحثوا في جميع المطاعم المشهوره وغير المشهوره في ألمانيا
, رنا:طب المعالم السياحية
, جاك: لقد طلبت منهم ذلك بالفعل وبدأو البحث الآن
, بعد دقائق وجدوا ظل شخص من بعيد وبعد قليل اتضحت ملامحه أنه هو نهضت رنا مسرعه وجرت عليه قائله:آسر كنت فين ؟! قلقتني عليك
, ذهب جاك إليه أيضا وقال: أين كنت يا صديقي لقد بحثنا عنك في ألمانيا باكملها
, أبتسم آسر ابتسامه خفيفه ثم قال: شكرا تعبتك معايا٦ نقطة هطلع فوق معلش أنا عارف أنها قلت زوق بس أنا تعبان ومحتاج أرتاح
, جاك:لا بأس يا آسر سآتي إليك غدا لاطمئن عليك
, هز رأسه إيجابا وأردف: تمام
, صعد هو وتبعته رنا قالت وهم في المصعد قالت رنا :آسر هو في جديد؟!
, هز رأسه نافيا فقالت:امال اختفيت فين ؟! ظل صامت
, اهتز هاتف رنا وجدتها رساله من مالك قالت لأسر:مالك باعتلي رساله تغيرت ملامحهه وأخذ الهاتف بسرعه وفتحه <<ممكن أكلم آسر >>
, أرسل له رسال يخبره فيها أنه آسر فقال مالك في رساله آخري << أنا آسف بس التليفون كان مقفول >>
, أرسل له آسر قائلا:<< ملك عامله إيه >>
, مالك <<مش عايز اكدب عليك ٤ نقطةللأسف يا آسر اتجوزت مازن وعاندة العيله كلها عشانه كتبت الكتاب عشان تجبرنا عليه لأنها عارفه أننا مش هنوافق والجوازه هتتم للأسف أنا عارف أن دا صعب عليك ٤ نقطةبس مكنش ينفع اخبي عليك اكتر من كدا >>
, قال آسر:<< سلام يا مالك >>
, أغلق هاتف رنا بعدما مسح المحادثه ثم أعطاها إياه
, خرجوا من المصعد وتوقفوا أمام الغرف قالت رنا:في إيه ؟!
, آسر:مفيش
, رنا:إحنا كلمناك علي تليفونك
, آسر:مش معايا في الأوضه
, رفعت رنا حاجبيها دهشه وقالت:آسر التليفون مش جوه انا قلبت الدنيا عليه
, دلف لغرفته وظل يبحث عن هاتفه لم يجده بحث في ملابسه لم يجده فقال :تلاقيه وقع
, رنا:ممكن عشان كدا مالك كلمك علي تليفوني لما مردتش
, تذكر كلام مالك :<<مش عايز اكدب عليك ٤ نقطةللأسف يا آسر اتجوزت مازن>>
, رنا:أنا حاسه أن في حاجه
, آسر:مش قادر أتكلم دلوقتي يا رنا ٥ نقطةبكرا نتكلم
, هزت رأسها إيجابا وقالت:خلي بالك من نفسك
, ثم خرجت من الغرفه وهي تفكر :أين ذهب ؟! ولماذا ؟! ماذا حدث معه ليصبح هكذا ؟! وهل الأمر يتعلق بمازن أم شيء آخر ؟! لم تجد أي جواب لتلك الاسئله
, أعتقدت أنه لم يحدث شي وهو خرج ليفكر قليلاً ليس إلا ولكن لماذا لم يخبرها ؟!
, دلفت غرفتها وتوضئت ثم صلت ودعت له
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك خرجت فاديه وتركتها مع ندي ومكه بعدما الحت عليها ملك لتذهب وتستريح
, لأنها لم تنم قالت مكه: مالك يا لوكه
, قالت ملك بتعب :مش قادره أتكلم يا بنات
, ندي:خلاص يا مكه سيبيها علي راحتها
, رن هاتف ملك فاحضرته ندي من علي الكومود المجاور لها وقالت لملك:دا رقم بريفت ٤ نقطةممكن يكون آسر
, نهضت ملك من الفراش بسرعه وقالت :هاتي لما أكلمه
, قالت ندي بعند :لا استني هكلمه انا الأول
, وفتحت وهي تقول :ألو آسر ٤ نقطةلم يجيب أحد فقالت: آسر انا ندي ٤ نقطةمبتردش ليه
, ملك:اقفلي ممكن يكون حد أتكلم غلط ولا حاجه
, أغلقت ندي الهاتف ووضعته فقالت ملك:أو مش عايز يرد
, مكه:تؤ ٣ نقطةلو مش عايز يرد هيكلمك ليه
, حلست ندي قائله:ايوا يا ملك ٤ نقطةآسر مبيعملش الحركات دي
, هزت رأسها إيجابا وظلت صامته
, فنظرت مكه لندي في صمت لا تعرف ماذا تفعل ؟! فقالت مكه:طب تيجوا نخرج بكرا إحنا التلاته ولمار كمان
, ملك:لمار اتجوزت زياد
, مكه:من غير ما يقولوا لحك
, ملك:جدك إلي عايز كدا ٤ نقطةعشان عمك
, مكه:طب خلاص مش لازم نخرج إحنا التلاته بس
, ملك:ماشي يا بنات سيبوني بقا لوحدي شويه
, مكه:اها ٣ نقطةانا أصلا همشي عشان مالك ومحمد جم مش عارفه اتاخرو ليه أنهارده هروح اطمن
, ندي :باي أشوفك الصبح
, خرجت الفتيات من الغرفه وتركوا ملك تواجه هذا المصير تلك الحقيقه آلتي تولمها والذي يولمها أكثر انها لا تعرف هل هي حقيقه أم لا
, ٣ العلامة النجمية
, في نفس الوقت الذي أغلقت فيه ندي الهاتف قال علي لمازن:مردتش
, مازن:ندي اخت آسر الي ردت
, علي:ليه ؟! ٣ نقطةمعقول يكون جرالها حاجه
, قال مازن بقلق :مش عارف٤ نقطةيارب تكون بخير عشان مندمش إني سمعت كلامكم
, ضحك علي قائلا:اتقل يا عم روميو
, مازن:هرن عليها تاني
, علي :لا استنا شويه ٤ نقطةعما يسيبوها لوحدها
, مازن:انا قلقت
, علي:يعني هي أول مره متردش عليك ؟! ما هي كل مره مبتردش
, مازن:أنت قاصد تعصبني ولا إيه ؟!
, علي:لا يا عم أنا عايزك تنشف شويه ٣ نقطةانا هروح بقا عشان في حاجه لازم أعملها
, مازن:تمام
, خرج علي وترك مازن وحده فاتصل بملك مره ثانيه ولكن هذه المره ردت قائله : ألو..مين معايا؟!
, مازن:أنا مازن ٤ نقطةارجوكي يا ملك متقفليش
, ملك:عايز إيه مش كفايه إلي أنت عملته فيا ؟!
, مازن:أنا غلطت لما قولتلك الحقيقه ٤ نقطةانتي إلي طلبتي
, ملك:أنا غلطت يا سيدي ممكن تسيبني في حالي بقا
, مازن:مش هقدر عشان بحبك وأنتي واثقه من كدا
, ملك:أبعد عني يا مازن لو سمحت ٣ نقطةكفايه إلي انا فيه
, مازن:أنا الوحيد إلي يقدر يخرجك من الي إنتي فيه دا ٤ نقطةجربي اديني فرصه بس ٣ نقطةهي فرصه واحده لو خيبت أملك سيبيني
, أغلقت الهاتف فغضب مازن وكور قبضت يده ثم القي الهاتف علي الطاوله التي أمامه
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة مكه دلفت مسرعه خلف مالك وقالت:غير هدومك بسرعه علي نا أنزل اجبلك العشاء
, مالك:لا لا خليكي هنتعشاء معاهم أنهارده٣ نقطةبقالي كتير مكلتش مع امي
, مكه:حاضر ٤ نقطة شكل الشغل كان كتير أنهارده
, مالك:جدا٤ نقطةشغل كتير أوي كان متاجل الشركه كلها اتبنت من جديد
, مكه:**** معاكم ٤ نقطةمالك كنت عايزه اخد ازنك في حاجه كدا
, انتهي من خلع جذمته فوقف قائلا:قولي
, مكه:أنا هروح بكرا عشان أشتغل
, مالك:آه٤ نقطةفين؟!
, مكه:جريده
, مالك:صحفيه يعني
, هزت مكه رأسها إيجابا وانتظرت رده بفارغ الصبر قال مالك:هفكر بعد العشاء وقت مناسب أكون فكرت فيه
, مكه:حاضر ٦ نقطة هسيبك بقا تكمل لبس وأنزل أشوف ماما
, مالك:ماشي يا حبيبتى
, خرجت مكه وتركته وهي تشعر أن هناك مشكله ستحدث بسبب هذا الموضوع رفعت يدها ودعت **** أن لا يحدث ذلك ويوافق علي عملها دون مشاكل .
, نزلت الدرج فوجدت الجميع بالأسفل عدا ملك لم تنزل فقالت لنفسها: ياربي مش عارفه أعمل إيه مع ملك ٥ نقطةعمري ما اتحطيت في موقف زي دا وآسر كمان مبيردش ٣ نقطة أعمل إيه ؟!
, ندي:بس ٣ نقطة إنتي٤ نقطةروحتي فين؟!
, مكه:ها مفيش همست لها بصوت منخفض :آسر رد
, هزت ندي رأسها نافيا بحزن شديد
, ثم جلسوا معهم علي الطاوله بعد قليل نزل مالك من غرفته وشاركهم تناول الطعام وهو يفكر ماذا يفعل مع مكه ليقنعها بعدم احتياجها للعمل ؟!
, انتهوا من الطعام وجلسوا قليلاً مع العائله يشاهدون فيلم ويشربون العصير
, صعدوا للغرفه فقال مالك لمكه:هو إنتي محتاجه الشغل دا؟!
, هزت رأسها إيجابا وقالت:عشان مملش ٤ نقطةوبعدين إحنا اتفقتا إني هشتغل
, مالك:بس إحنا مش محتاجين الفلوس دي
, جلست مكه علي الفراش وجلس بجوارها فقالت :ومين قال إني بدور علي الشغل عشان الفلوس ٣ نقطةانا لو عايزه فلوس كنت اشتغلت اعلاميه وهجيب فلوس أكتر علي فكره
, دي حاجه أنا بعملها عشان بحبها عشان شايفه نفسي فيها
, مالك:طب بعيداً عن كل دا ٣ نقطةانا هسمحلك بالشغل ٣ نقطةبس خليكي فاكره أن أي تقصير في حياتنا هتقعدي من شغلك
, مكه:دا مش عدل ٤ نقطةيعني لو أنت كمان قصرت المفروض تقعد من شغلك
, رفع مالك حاجبيه قائلا:هو مش المفروض أن دوري اجيب الفلوس وأنتي دورك أم وزوجه
, مكه:و**** ٤ نقطةعلي فكره دورك في حياتهم مش عباره عن فلوس يا مالك واضح إنك فاهم غلط
, مالك:النقاش خلص ٥ نقطةلما تبقي تخلفي يا ختي نبقا نتكلم
, مكه:كلامي معجبكش
, مالك:عايز أنام عندي شغل بدري
, اعتدل لينام فقالت :اوووف ماشي يا مالك نام
, ٣ العلامة النجمية
, في الوقت ذاته في منزل علي كان يبحث عن والده حتي وجده في غرفة المكتب جلس علي المقعد قائلا:بابا
, نظر له أسامه وقال :نعم يا علي
, علي:ممكن تفضي نفسك خمسه كدا نتكلم في موضوع مهم
, ترك الملف وقال:قول
, علي:أنا خدت معاد بكرا عشان أروح اخطب
, أسامه:ومين قال إني موافق علي الجوازه دي ؟!
, علي:لو حضرتك مش هتيجي معايا هروح لوحدي٤ نقطةانا مش هتنازل عن موقفي مهما حصل
, سوء جيت أو لا هروح وهتجوزها
, أسامه :أنت اتجننت بقا تسيب بنت رجل اعمال ناس محترمه وتروح تتجوز
, قاطعه علي قائلا: آه انا مجنون ٣ نقطةحبتها يا سيدي انا حر ٤ نقطةبابا لآخر مره هقولك إني هتجوزها مهما حصل٣ نقطةواتمني تفكر كويس قبل بكرا باليل ٣ نقطةعن اذنك
, تركه ورحل صاعد لغرفته بينما جلس والده علي المقعد بحزن وضعه أمام الأمر الواقع
, في غرفة علي أتصل بمازن قائلا:ها عملت إيه
, مازن:والنبي سيبني مش قادر أتكلم
, علي:إيه مردتش برضوا
, مازن: لا ردت ويارتها مردت ٣ نقطةكان هيبقي أحسن
, علي:رفضت الجواز
, مازن:مش عارف ردها مكنش واضح ٤ نقطةممكن تكون مش مهيقه نفسيا ٣ نقطةاكيد مش هتكره آسر بين يوم وليله ٣ نقطةلازم نعمل حاجه تانيه وبسرعه أكتر
, علي:حاضر هفكرلك في حاجه ٤ نقطةبكرا هروح لسحر وهحاول لو قعدت معاها يعني أقولها إلي حصل وهي ممكن يبقا عندها حاجه هي والواد المصور دا
, مازن:تمام
, ٣ العلامة النجمية
, ألمانيا،
, ظل آسر يفكر في كلام مازن وكلام مالك وكلا الكلام يختلط في عقله قال :معقول يا ملك٤ نقطةليه كدا ٤ نقطةعايزه تنتقمي مني ولا معقول تكوني كرهتيني فعلاً زي ما كنتي بتقولي
, << انا بكرهك بكرهك يا اسر انت وبابا بكرهكم كلكم ٥ نقطة كل الحب الي حبيتهولك اتحول لكره >> ظل الكلام يتردد في ذهنه وخاصة تلك المقوله
, حتي الصباح الباكر خرج باكرا وذهب لرنا قائلا:ممكن نخرج لو سمحتي
, رنا:حاضر ٣ نقطة ثواني اغير الاسدال وانزل معاك
, هز رأسه إيجابا وأردف :تمام
, دلفت للداخل بينما انتظرها هو في الممر حتي خرجت رنا وذهبوا سويا جلسوا في مطعم جديد في الخارج علي أحدي الطاولات وكأن الجوء جميل جدا قال آسر :رنا
, التفتت له وهي تبتسم وقالت:نعم يا آسر
, قال آسر بعد صمت داما لدقائق: تتجوزيني
, تحولت معالم وجهها ورفعت حاجبيها متعجبه لا تصدق ما قاله للتو .

العاشر


المانيا ،
, ظل آسر يفكر في كلام مازن وكلام مالك وكلا الكلام يختلط في عقله قال :معقول يا ملك٤ نقطةليه كدا ٤ نقطةعايزه تنتقمي مني ولا معقول تكوني كرهتيني فعلاً زي ما كنتي بتقولي
, << انا بكرهك بكرهك يا اسر انت وبابا بكرهكم كلكم ٥ نقطة كل الحب الي حبيتهولك اتحول لكره >> ظل الكلام يتردد في ذهنه وخاصة تلك المقوله
, حتي الصباح الباكر خرج باكرا وذهب لرنا قائلا:ممكن نخرج لو سمحتي
, رنا:حاضر ٣ نقطة ثواني اغير الاسدال وانزل معاك
, هز رأسه إيجابا وأردف :تمام
, دلفت للداخل بينما انتظرها هو في الممر حتي خرجت رنا وذهبوا سويا جلسوا في مطعم جديد في الخارج علي أحدي الطاولات وكأن الجوء جميل جدا قال آسر :رنا
, التفتت له وهي تبتسم وقالت:نعم يا آسر
, قال آسر بعد صمت داما لدقائق: تتجوزيني
, تحولت معالم وجهها ورفعت حاجبيها متعجبه لا تصدق ما قاله للتو .
, شعر آسر بذلك فظل صامت حتي تتكلم فقالت رنا : آسر ٥ نقطةانا مش مصدقه إلي انت بتقوله
, ٣ نقطةانت في واعيك أنا فكرتك هتتكلم في الموضوع إلي مضايقك معرفش إنك..
, قاطعها آسر قائلا:رنا أنا مش مجنون ٣ نقطةانا الي عندي قولته ٣ نقطةمستني إلي عندك يا اه يا لا
, رنا :ولو رفضت
, آسر:يبقي كل حاجه إنتهت
, رفعت رنا حاجبيها وقالت : يعني إيه ؟!
, آسر:يعني لا جواز ولا صداقه ٤ نقطةتنسيني تماماً وكأني مكنتش في حياتك قبل كدا
, رنا:إزي أنت بتخيرني بين
, قاطعها وهو يرفع يده في وجهها لتصمت ثم قال: قدامك لحد الساعه سابعه باليل معاكي ١٢ ساعه بيتهيقلي أنو وقت كافي جدا عشان تاخدي قرارك
, تركها ورحل وظلت هي تفكر ماذا تفعل؟! أما هو أو لن يعرفها ثانياً كيف أتخد قرار مثل هذا كيف إستطاع ؟!
, ليس أمامها إلا الموافقه وتكن معه للأبد أو الرفض وتبتعد للأبد لكن ظل سؤال معلق في الهواء لماذا قرر ذلك الآن ٣ نقطةوماذا عن ملك ؟!
, ظلت تحاول معرفة ما حدث معه بالأمس ولاكن لم تستطع
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك فتحت عينيها ببطء بعدما غلبها النوم بالأمس حين فتحت عينيها علي الدنيا تذكرت ما يحدث حولها فقامت مسرعه دلفت للمرحاض وتوضأت وصلت وظلت تدعو ربها وهي تبكي بين يديه ساجده تشعر بالراحة التي لم ولن تجدها إلا بين يدي **** وأنت ساجد
, في الأسفل في غرفة فاديه قالت لامينه:أنا مش مرتاحه للي بيحصل دا
, أمينه:ليه بس ؟! البنت تعبت شويه
, فاديه:وآسر مبيردش ٣ نقطةوكمان منزلش زي ما كان مفهمني
, أمينه:يا حبيبتي يمكن ظروفه
, قالت لها ذلك وهي ستجن أكثر منها علي أبنها وعلي ما يحدث مع عائلتها
, قالت فاديه:لا برضوا كان ممكن يكلمنا ٣ نقطةدول خمس دقائق هيطمنا عليه ويطمن علي العيله كلها
, أمينه:هروح ارن عليه تاني
, فاديه:تليفونه مقفول يا أمينه
, قالت أمينه وهي تقف:معلشي هجرب يمكن يكون فتحه
, خرجت أمينه وأسرعت لغرفة مالك طرقت الباب
, خرج مالك وهو يعدل حِلته قالت أمينه:مالك أتصرف وكلم آسر
, مالك :أعمل إيه يعني يامي تليفونه مقفول ٣ نقطةهحاول أكلمه تاني
, أمينه:يا بني دي أول مره أخوك يسافر وينشغل عننا كدا ٥ نقطةانا خايفه يكون حصل معاه حاجه
, مالك:طب أهدي بس وأنا هتصرف ان شاء ****
, أمينه:أن شاء ****
, نزل مالك وتركها واقفه أمام الباب ومعها مكه قالت أمينه لمكه:أنا هنزل عشان مامتك مستنياني
, مكه:هغير واجي وراكي يا حبيبتي
, هزت أمينه رأسها إيجابا بحزن وقلبها مشغول علي أبنها وقرة عينها
, علي مائدة الطعام تجلس أمينه وفاديه ومكه وندي وملك كانت ندي ومكه يتناولون الطعام ببطء شديد ويتبادلون النظرات بين ملك وأمينه وفاديه الآتي لم يتناول اي منهم الطعام يحاولون معرفة السبب ؟! فقالت ندي :إحم إحم٣ نقطة إيه يا جماعه مش هتاكلوا ؟!
, التفتت لها أمينه وظلت صامته بعد ذلك ذهبت وتركتهم وكذلك فاديه لتبقي ملك وهم فقط
, قالت مكه:ملك ٤ نقطةمالك أحوالك مش عجباني اليومين دول
, نظرت لها ملك وقالت بعد قليل من الصمت :أنا تعبانه وهطلع أرتاح شويه
, تركتهم وصعدت للأعلي فقالت ندي:عشان آسر أنا بصراحه قلقت أنا كمان ٣ نقطةفضلت ارن عليه امبارخ طول اليل والتليفون مقفول
, مكه:معاكي حق بقت حاجه تقلق ٤ نقطةانا همشي عشان ألحق الشغل أنهارده أول يوم
, هزت ندي رأسها إيجابا وصعدت للأعلي بعدما ذهبت مكه هي الاخري
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل مازن كانت كلماتها لا تغادر ذهنه أبدا تتكرر في ذهنه دون إنقطاع وكأنها تتحرك مع الموجات الكهربيه بعقله
, مازن:أنا مازن ٤ نقطةارجوكي يا ملك متقفليش
, ملك:عايز إيه مش كفايه إلي أنت عملته فيا ؟!
, مازن:أنا غلطت لما قولتلك الحقيقه ٤ نقطةانتي إلي طلبتي
, ملك:أنا غلطت يا سيدي ممكن تسيبني في حالي بقا
, مازن:مش هقدر عشان بحبك وأنتي واثقه من كدا
, ملك:أبعد عني يا مازن لو سمحت ٣ نقطةكفايه إلي انا فيه
, كور قبضته غضباً وقال :مش هسيبك يا ملك ٣ نقطةمش هسيبك غير وأنتي في بيتي ومراتي
, أهون عليا أموت من إني اسيبك٣ نقطةبس هخليها توافق إزاي ؟!
, ظل يفكر في ذلك كثيراً ليجد أجابه علي هذا السؤال ولكن لم يجد شيء يفعله سوء التكرار والإلحاح عليها .
, رن هاتفه وجده علي فرد عليه قائلا: الو يا علي
, علي :بقولك إيه متيجي معايا
, مازن:ليه هو أسامه بيه مش هيجي معاك؟!
, علي:لا منزلتش أشوفه لسه ٣ نقطةبس أنا بقولك كدا عشان تخرج من الحاله دي
, مازن:تمام ٤ نقطةهشوف لو قدرت أجي هاجي معاك
, أغلق علي الهاتف ونزل للأسفل ليسأل والده عن قراره فجلس بجوار والده علي الأريكة وكان يقرأ الجريده قال علي :خدت قرارك
, أسامه:مبروك يا علي
, علي:**** يبارك فيك بس هستني أسمعها هناك بعد ما نقرأ الفاتحه
, أسامه:ان شاء ****
, علي: كويس أوي أفهم إنك هتيجي معايا
, أسامه:عشان شكلك قدامهم٣ نقطة بس برضوا مش موافق
, علي:النتيجه واحده قولتلك قبل كدا
, أسامه:عارف أن دماغك انشف من دماغ أبوك٤ نقطةبس متخيلتش إنك تعصاني في يوم
, علي:متكبرش الموضوع كدا يا حج
, قال أسامه وهو يطوي الجريده : أنت شايف أنو مش كبير
, علي:لا يا بابا مش كبير حبيت ارتبط واخترت الإنسان الي شفت أنها مناسبه ليا بغض النظر عن حسابها في البنوك
, أسامه :تمام دا قرارك وأنت المسؤل عن نتيجته
, قالها ثم تركه ورحل صاعد لغرفته بعدما ألقي الجريده علي الطاوله التي أمامهم وظل علي ينظر له حتي اختفي من أمامه فأخرج هاتفه واتصل بسحر
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة زياد أستيقظ هو ولمار وبدل كل منهم ملابسه لينزلوا للأسفل ويتناولوا الإفطار مع جدهم
, علي مائدة الطعام قال صابر :مش ناوين تروحوا شهر عسل
, زياد:لا يا جدو هنفضل جنبك
, صابر:بس أنا مش عاجز عشان تحرسوني
, لمار:زياد مش قصده يا جدو ٥ نقطةاحنا حبين نكون جنبك علي طول ٣ نقطةوجودنا معاك بالدنيا
, صمت صابر ونظر زياد لي لمار شاكر لها لأنها أنهت هذا الحوار لأنه يعلم أنه لن يرضي جده مهما قال خصوصا بعدما علم أنه زار ابيه دون أن يخبره قبل ذلك
, انتهوا من الطعام وصعد صابر الي غرفته فقالت لمار:ممكن نتكلم فوق
, هز رأسه إيجابا وأردف :تمام ٣ نقطةاردف وهو ينهض :اتفضلي
, صعدوا للاعلي وأوصد زياد الباب خلفه قالت لمار :هنفضل ماجلين الموضوع كتير وأهو جدو مقيدناش يعني نقدر نوزع الميراث في أي وقت
, زياد:حاضر أنهارده باليل نروح نطمن علي عمتوا ونخلص كل حاجه
, لمار:تمام
, قال زياد وهو يضحك :هو دا الموضوع الي عامله عليه كل دا ؟!
, هزت لمار رأسها إيجابا وهي تبتسم ثم أردفت:اه هو دا
, زياد:ماشي يا قلبي ٣ نقطةانا نازل
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك ظلت تتحرك ذهابا وأيابا وهي تضرب يدها ببعضها في توتر رن هاتفها فأسرعت إليه ظنته آسر ولاكنها وجدتها مريم فردت قائله بحزن :مريم
, شعرت مريم بالحزن الذي يكسوها ويغير صوتها فقالت بقلق :مالك يا ملك ؟!
, ردت عليها ملك بالحزن ذاته الذي لم يفارقها منذ أبتعدت عن آسر : تعبانه أوي يا مريم ودماغي هتقف من كتر التفكير
, مريم:طب يا حبيبتي أنا هجيلك حالا انا وهمس
, ملك:لا٣ نقطة لا خليكم أنا هاجي عندك أحسن
, مريم:ماشي يا حبيبتي مستنياكي
, أغلقت ملك الهاتف وأخذت حقيبتها بعدما وضعته بها ثم نزلت للأسفل دلفت لغرفة والدتها وقالت لها وهي تقف علي الباب:ماما هروح عند مريم٤ نقطةممكن اتأخر
, فاديه:أبقي ردي عليا عشان مقلقش
, هزت ملك رأسها إيجابا وقالت:حاضر
, ثم ودعتهم وخرجت صعدت سيارتها وخرجت من باب الفيلا توقفت قليلاً بالسياره وهي تنظر للمكان وتتذكر ما حدث فيه
, حين اختتفها مازن بالسياره واكتشفت أنه حي لتنقلب حياة أكثر من ذي قبل تحركت بالسياره كما تمنت لو أن الأرض قد انشقت وابتلعتها قبل أن تخبره أنها مستعده للحقيقه انطلقت بسرعه علها تنسي ما حدث
, بعد دقائق توقفت بسيارتها أمام منزل مريم وصعدت مسرعه
, جلست بجوار الفتيات بعدما ألقت التحيه عليهم واحتضنتهن واحده تلو الآخري
, قالت همس لملك: شكلك مرهق جداً
, هزت ملك رأسها إيجابا بحزن لتخبرها أنها تعلم ذلك قامت مريم واحتضنتها قائله:حبيبتي إحنا جنبك أحكي وخرجي كل الي جواكي
, نزلت الدموع من عينيها فقالت :حاضر هحكي ٤ نقطةاخبرتهم ما حدث منذ اختفاء مازن وظنهم أنه قتل حتي ظهر لها وأخبرها الحقيقه
, أكملت قائله:أنا إلي قلقني سكوت آسر
, مريم:إنتي واجهتيه
, هزت رأسها نافيه وقالت:تليفونه مقفول ٤ نقطةبس هو فضل طول الفتره الي فاتت متغير فعلاً وماما أمينه قالتلي أن تيلفونه مقفول علي طول٣ نقطةوهو عمره ما عملها معاها هي علي الأقل
, لاكن من ساعت اليوم الي سافر فيه وهو نفس اليوم الي مازن اتعرض للحدثه فيه وهو واحد تاني
, مريم:ملك أنت أعقل من كدا وأكيد مش هتحكمي علي آسر من غير ما تسمعيه
, ملك:أكيد بس هو يرد٤ نقطةانا في حاجه في دماغي عماله تلعب بيا ٤ نقطةحاجه بتقول اه يعمل كدا وحاجه لا مستحيل ٤ نقطةهتجنن يا بنات.. هتجنن
, مريم:طب أهدي بس ٣ نقطةأنت كدا لازم تتأكدي قبل ما تحكمي علي آسر
, ملك:قصدك أيه؟!
, اعتدلت مريم وأكملت:يا حبيبتي ممكن يكون محصلش حاجه ومازن دا بيكدب عليكي وبيتبلا علي آسر وخلاص
, ملك:فكرت في كدا ٣ نقطةلكن آسر فين عشان اتأكد منه ٤ نقطةكلمه واحده بس هتأكدلي كل حاجه وهرمي كل الكلام دا ورا ضهري ٣ نقطةبس اختفاء آسر مخليني محتاره وخايفه فعلاً يكون كلام مازن عن حقيقه حبه ليا حقيقي
, مريم:لو حقيقي عمره ما كان سابك كان هيتمسك بيكي ويصالحك بأي طريقه عشان تفضل الفلوس معاهم ٣ نقطةبس الحقيقه مش كدا ٣ نقطةآه آسر ممكن يكون كأن عايز يموت مازن لكن عشان بيحبك
, همس:فعلاً ممكن وكمان مازن دا جايز حب يستغل الفرصه ويوقع بينكم عشان تبقي معاه وكدا يكون رد الضربه لاسر أضعاف مضاعفه
, ملك:صح يا بنات لأنه مصر أوي علي موضوع الجواز ومبيبطلش رن عليا
, مريم:يبقي أنت لازم تتأكدي
, همس:إزاي يا مريم
, ملك:اه فعلاً إزاي وآسر مش بيرد
, مريم:حل من أتنين
, انصتت لها ملك جيداً فاكملت مريم قائله:يا ما تتأكدي من مالك أو تسافري لآسر نفسه
, وقفت ملك وقالت:لا مش هقول لمالك ٣ نقطةانا مش حابه حد يعرف الموضوع دا وخايفه اكتر لو سافرت لاسر القيه فعلاً متجوز رنا ٣ نقطةكدا هموت يا بنات بجد هموت مش هقدر استحمل
, همس:بس دي الطريقه الوحيده ٣ نقطة لازم تسافري وصدقيني مش هتلاقي حاجه ان شاء ****
, نظرت لمريم فنظرت لها وهزت رأسها إيجابا لتؤكد لها علي كلام همس وتشجعها فجلست ملك علي الأريكة وهي تفكر فيما سمعته الآن وحلست الفتيات بجوارها وهم يفكرون معها أيضا حتي قالت :طب لو قررت أسافر هقولهم ايه في البيت
, مريم:سهله جدا ..الحقيقه يملك هروح اطمئن علي آسر
, هزت ملك رأسها إيجابا وقالت :**** يسطر
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ندي كانت تنتظر مكالمات محمد في نفس المعاد كعادتهم ولكنه تأخر هذه المره في الإتصال بها مما جعلها تتوتر حتي مرت ساعه بعد المعاد المحدد بينهم ففقدت الأمل في أن يحدثها وخاصة أن الساعه قد أقتربت من الثانيه عشر ظهراً
, وجدت هاتفها يرن فردت قائله بسرعه:محمد
, محمد:آسف إني اتأخرت عليكي ٣ نقطةلكن إحنا مشغولين جدا وهنتاخر أنهارده كمان
, ندي:يعني هتيجم أمته بالظبط
, محمد:علي حسب ما نخلص الشغل ممكن ٥ او ٦ أو اكتر **** أعلم
, ندي:**** معاكم
, محمد:يارب ٤ نقطةسيبك بقا من الموضوع دا وخلينا في المهم ٤ نقطةوحشتيني
, خجلت ندي ولم ترد عليه فقال محمد:كان نفسي اتغدي معاكي أنهارده ٤ نقطةبس بحاول انا ومالك من ساعه نوصل لاسر وموصلناش لحاجه
, ندي:ولا يهمك تتعوض بكرا ٤ نقطةالمهم توصلوا لاسر بأي طريقة
, محمد:ان شاء **** ٥ نقطةهقفل بقا عشان نكمل هتعوزي حاجه
, ندي: سلامتك
, أغلقت الهاتف ووضعته بجوارها كم كانت تتمني لو تحدثوا أكتر ولكنه مشغول ليجد أخيها الذي لا يجيب ولا يعبء بهم منذ فتره ازداد قلقها حين تذكرت آسر وخشت أن يكون قد أصابه مكروه
, اما في الشركه في مكتب محمد كان يجلس مع مالك يحاولون الإتصال بآسر فقال محمد : في حاجه مهمه إحنا مفكرناش فيها
, مالك:ايه هي ؟!
, محمد :مامتك قالت أن آسر عمره ما قفل التليفون يعني ياما التليفون حصله حاجه وباظ او انسرق
, ضحك مالك قائلا:هو في حد بيسرق في ألمانيا وكمان تليفونات الي هي مع أصغر عيل لاكبر واحد
, محمد:يبقي باظ وكدا لو حاولنا للصبح مش هيرد
, مالك: يبقي أكيد لو باظ هيشتري تليفون غيره ويحط فيه الشريحه
, ابتسم محمد وقال:يبقي نستني شويه وبعدين نتصل آخر اليوم روح بقا كمل شغلك
, وقف مالك قائلا:تمام لكن نفرض مجبش موبايل أنهارده هنعمل إيه وخصوصا أن الموضوع بقاله فتره وهو مجبش حاجه ؟!
, محمد:وقتها يحلها **** من عنده وهنفكر ٣ نقطةأكيد في طريقه تانيه بس مجتش في دماغنا
, مالك:ماشي
, تركه ورحل ليعود لمكتبه ويكمل باقي عمله بعدما استقروا علي فتاتين ستعملا سكرتريا في الشركه
, عاد مالك لمحمد تقرييا الساعة الخامسه ودلف للمكتب ثم جلس علي مقعده فقال محمد:خلصت
, مالك:اه
, اتصلوا باسر ولكن النتيجه واحده الهاتف مغلق
, قال مالك لمحمد:لا إحنا لازم نشوف طريقه تانيه
, محمد:أنا عندي فكره ٣ نقطةنكلم رنا
, مالك :معاك رقمها
, هز محمد رأسه نافيا وقال:هي ملهاش cv هنا
, مالك:أكيد لا ٤ نقطةاسر مش محتاجه عشان يعرف رنا٥ نقطةيلا يلا نرجع البيت وبكرا يحلها ****
, ٣ العلامة النجمية
, أقتربت الساعه من السابعه وكان علي يرتدي ملابسه ليذهب لخطبت سحر أنتهي من تبديل الثياب ونزل للأسفل وجد والده ومازن بانتظاره
, وصعدوا جميعاً سيارة علي ليذهبوا سويا لمنزل سحر
, في منزل سحر ارتدت فستان باللون الذهبي وقالت لوالدتها وهي تستعجلها :يلا يا ماما زمنهم جاين
, قالت والدتها بضجر:وأنا هعملهم إيه يعني٣ نقطةما ابوكي الي هيستقبلهم ٤ نقطةونظرت لها محذره وهي ترفع سبابتها :وأنتي تخليكي هنا أوعي تخرجي وبعدين إيه الي إنتي لابساه دا دول جاين يتكلموا لسه مش خطوبه
, سحر :حاضر مش هخرج ٤ نقطةتركتها والدتها وخرجت فقالت وهي تزفر :يوووه عيله متعبه
, رن الجرز فانتفض قلبها وذهب والدها ليفتح ثم استقبلهم في اللفنج جلس الثلاثه علي الأريكة يتوسطهم علي وجلس والد سحر علي الأريكة المجاوره لهم وجلست والدتها بجواره
, قال والد سحر:اهلا نورتونا
, علي :دا نورك يا عمي
, لم يعيره أي إهتمام حين قال له عمي فقال علي:إحم٤ نقطةثم همس لوالده قائلا:اتكلم يا بابا
, فنظر والده لولد سحر وقال:إحنا نتشرف نطلب أيد الانسه بنت حضرتك لعلي أبني
, قال :وإحنا لينا الشرف يا بيه ٣ نقطةبس اسمحلونا نفكر في موضوع الجواز دا
, قال أسامه وهو يرفع حاجبيه :تفكرو
, فقال علي ليهدي الأوضاع:اه طبعاً يا عمي من حقكم ٣ نقطةوانا لو علي جاهز من كافة شيء وهحطها في عيني
, قال والد سحر وبدأ يشعر بالارتياح تجاه علي : تسلم يا بني
, سرعان ما إنتهاء حديثهم ونزل الثلاثه في الأسفل قال أسامه:ناس معندهاش ريحت الزوق
, صمت علي وترك والده يهمهم بالحديث فهو بعلم أنه لا يوافق علي الزيجه بأكملها فلن يغير الحديث معه شيء
, أبتعد عنهم وصعد السياره فقال علي لمازن:أنت مش ناوي تروح لوالدك بقا
, مازن:ليه؟!
, رفع علي حاجبيه وقال:إيه إللي ليه يا بني دا ابوك
, مازن:والنبي سيبك من الموضوع دا
, علي:لا يا مازن دا أبوك وبعدين أدينا راقبناه طول الفتره الي فاتت واتاكدت أنو حزين عليك٤ نقطةكل يوم يروح الترب ويقعد جنب قبرك يدعي ويعيط حرام عليك يا مازن
, مازن:خلاص يا علي هروحله اركب بقا خلينا
, علي :ماشي بس هوصلك علي هناك
, هز مازن رأسه إيجابا وأردف: تمام
, ٣ العلامة النجمية
, ألمانيا ،
, كأن آسر في غرفته ينتظر الساعه الحاتمه التي ستخبره فيها رنا قرارها ٣ نقطةالقرار الذي سيحول مجري حياته نظر في ساعته وجدها السادسه والنصف
, قال لنفسه:باقي نص ساعه ٦ نقطةانت حطيت رنا قدام الأمر الواقع ٤ نقطةبس برضوا مش واثق من قرارها ٣ نقطةعايز تنتقم من ملك ولا من نفسك بس كدا بتظلم رنا معاك وهي ملهاش زنب في دا كله لازم تعاملها أحسن معامله عشان **** هيسالك عنها دي هتبقي مراتك وفي رقبتك
, كان يحدث نفسه وكأن والده الذي ينصحه ظل هكذا في توتر شديد لا يعبء بالإجابة علي أسئلته لنفسه هل يعاقبها أم يعاقب نفسه ؟! هو حقاً لا يريد جوابا علي هذا السؤال
, ظل ينتظر حتي اتت الساعه الحاسمه سمع صوت طرق الباب ففتحه مسرعاً وجدها رنا
, أشار لها لكي تدخل ولكنها ظلت واقفه علي الباب مما جعله يقلق أكثر قال :ادخلي يا رنا
, رنا:مفيش داعي هي كلمه واحده
, آسر:إزاي بس ٣ نقطةاتفضلي هنتكلم جوه أحسن
, دلفت رنا ولكنها لم تتدلف للداخل ٣ نقطةأكثر من وقفها خلف الباب فقال آسر لينهي هذا التوتر الذي يملأ الجوء:قررتي إيه ؟!
, صمتت رنا قليلاً ثم قالت وهي تفرق في يدها بتوتر شديد:موافقه يا آسر

الحادي عشر


سمع صوت طرق الباب ففتحه مسرعاً وجدها رنا
, أشار لها لكي تدخل ولكنها ظلت واقفه علي الباب مما جعله يقلق أكثر قال :ادخلي يا رنا
, رنا:مفيش داعي هي كلمه واحده
, آسر:إزاي بس ٣ نقطةاتفضلي هنتكلم جوه أحسن
, دلفت رنا ولكنها لم تتدلف٣ نقطة أكثر من وقفها خلف الباب فقال آسر لينهي هذا التوتر الذي يملأ الجوء:قررتي إيه ؟!
, صمتت رنا قليلاً ثم قالت وهي تفرق في يدها بتوتر شديد:موافقه يا آسر
, أبتسم آسر ولكنه شعر بالتوتر والخوف الذي يملي عينيها فسالها قائلا
, مالك خايفه كدا ليه؟!
, ازدردت ريقها وقالت: لا٣ نقطةانا بس خايفه تكون دي خطوه غلط ٣ نقطةوكمان مش عارفه أنت مالك ؟!
, كل دي اسباب كان المفروض تخليني أرفض وخصوصا بعد الطريقه الغريبه دي لكن مقدرتش
, آسر:عشان بتحبيني
, رنا :وعشان مش عايزه أبعد عنك
, آسر :طب ما دا كويس
, هزت رنا رأسها إيجابا فقال آسر: طب تعالي عاملك مفاجأه
, دلفت رنا معه ففتح درج الكومود وأخرج تذكرتين سفر فقالت رنا وهي ترفع حاجبيها:إيه ده
, آسر:هنسافر ٤ نقطةبس مش مصر ٤ نقطةبكرا الصبح الطياره وهنتجوز برا المانيا وهناك هنقضي شهر العسل وبعد كدا هنرجع هنا نكمل شغلنا وحياتنا أنا مش عايز أنزل مصر الفتره دي نهائي وكمان مش عايز اكلم حد
, هزت رأسها إيجابا وازداد قلقها بعد كلامه ذلك فقالت :طب انا هروح اريح شويه وبعدين هبقي اجهز الشنطه
, آسر:تمام
, ذهبت رنا لغرفتها ودلفتها وهي تبكي أخرجت صورت والدتها التي لم تفارقها قط وتحدثت لها قائله:بحبه ٤ نقطةبس خايفه في حاجات في عنيه مخبيها ٣ نقطةوخايفه الحجات دي الي تبعدنا قبل ما نقرب
, وبرضوا كدا هخسره للأبد ٤ نقطةهحاول أعرف منه لما نبعد واحس أنو أرتاح بس خايفه اندم إني عرفت يا أمي
, قامت رنا وجففت دموعها وصلت ركعتين وهي تدعو ربها بأن يوفقها
, حين نخشيء فقدان من نحب نؤثرهم علي أنفسنا وتتحول حياتنا لخوف دائم من الفقدان
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك ظلت تفكر في الحوار الذي دار بينها وبين الفتيات في منزل مريم فقامت من علي الفراش وأعدت حقيبتها واتصلت بمريم قائله :ألو يا مريم
, مريم:ايه يا حبيبتي قررتي إيه ؟!
, جلست ملك علي الفراش وقالت : هسافر هحجز التذكره بكرا ان شاء ****
, مريم:لا خلاص طلما قررتي همس هتتصرف وتحجزهالك هبقي اكلمك عشان تعرفي معاد السفر
, ملك :تمام يا حبيبتي
, مريم:طب نامي بقا واكلمك الصبح
, ملك:ماشي يا قلبي تصبحي على خير
, مريم:وانتي من اهله يا لوكه
, في صباح اليوم التالي أستيقظت ملك ونهضت من فراشها وهي تمسك هاتفها وجدت رساله من مريم << صباحك ورد ٣ نقطةالطياره الساعه ٥ يا قمري >>
, شكرتها في رساله ونظرت لحقيبتها ثم نزلت للأسفل لتخبر امها علي ما عزمت عليه
, دلفت ملك غرفة فاديه فوجدتها وحدها فعلمت أن أمينه في المطبخ تعد طعام الفطور جلست بجوار والدتها قائله:ماما
, فاديه:نعم يا قلبي
, قالت ملك بتردد :في حاجه كدا بس معرفش دا صح ولا غلط ٤ نقطةنظرت لها فاديه ورفعت حاجبيها متعجبه فاكملت ملك وهي تفرق في يدها بتوتر:انا هسافر ألمانيا اطمن علي آسر وجهزت كل حاجه
, قالت فاديه والضجر بدأ عليها:يعني إنتي جايه تاخدي رأي ولا تعرفيني إنك هتسافري
, ابتلعت غصتها وهي تنظر في الأرض ثم قالت:أنا جيت عشان أقولك وأخذ رأيك لو رفضتي مش هسافر صدقيني
, هزت فاديه رأسها إيجابا وقالت:ماشي يا ملك وهتسافري أمته
, ملك:انهارده الساعه ٥
, دلفت أمينه وقالت:هتسافري ؟!! .. فين؟!
, أخبرتها ملك ما ستفعله
, قالت أمينه:طب وأنتي هتعرفي مكانه إزاي
, ملك:هتصرف دلوقتي عن ازنكم هرجعلكم تاني
, خرجت ملك من الغرفة فوجدت مالك ومحمد قالت :كويس إني لقتكم أنا كنت لسه هطلع لمحمد
, قال محمد:في إيه ؟!
, ملك:تعرف آسر نزل في أنهي اوتيل؟!
, مالك:لا
, ملك:ولا انت يا محمد
, هز رأسه نافيا فقالت ملك:طب تعرفوا توصلوا لجاكوب دا مهو أكيد معاه
, ضرب كلا منهم جبهته وقال محمد:إزاي نسيني الحكايه دي ٣ نقطةلو رنيت علي جاك هنقدر نوصل لاسر
, نظرمالك لمحمد وقال:معاك رقمه
, محمد :لا
, مالك: طب يلا نروح الشركه ونبعتله إيميل
, ملك:وابقي كلمني
, مالك:أكيد هعرف واجي اطمنكم
, رحل كلاهما وبعدها خرجت فاديه وأمينه ونزلت الفتيات ليتناولوا الطعام
,
, تناولوا الطعام وعادت الإبتسامة تزين وجوههم والأحاديث لا تنقطع بعدما اطمنوا أنهم اقتربوا من الوصول لاسر والاطمئنان عليه وحاصة ملك التي تريد أن يأتي موعد الطائره بأسرع وقت لينفي لها آسر ما قاله مازن
, ٣ العلامة النجمية
, في مكتب آسر دلف مالك ومحمد يتبعه ليرسل الإيميل بالاب توب الخاص باسر فجلس مالك علي المقعد وفتح الحاسوب وجد محمد نوته صغيره يبدؤ أن بها أرقام الهواتف واشيء خاصه باسر فقال لمالك: النوته دي ممكن يكون فيها رقم جاكوب
, مالك:طب دور كدا
, فتحها محمد وبحث فيها حتي أبتسم قائلا:لقيته
, مالك:طب رن عليه بدل ما نستنا الإيميل
, محمد:حاضر هعمل كدا
, كتب الرقم في هاتفه واتصل به بعد قليل سمع صوت أحد يجيبه قائلا:من يتصل؟!
, محمد:انا محمد ممكن أكلم استاذ جاك
, جاك:أنا جاك
, محمد:طب لو سمحت أنا كنت حابب أكلم آسر
, صمت جاك قليلاً ثم قال:للأسف ليس هنا ٣ نقطةلقد سافر في الصباح
, محمد:سافر مصر يعني ٣ نقطةطب هيوصل امته
, جاك:في الحقيقه لا أعرف لم يخبرني سوء أنه سيسافر
, محمد:شكرا يا جاك بيه
, أغلق الهاتف في حسرة وحزن فوقف مالك قائلا:مين إلي سافر؟!
, محمد:آسر سافر وجاك ميعرفش سافر فين؟!
, مالك:احتمال يكون راجع
, هز محمد رأسه إيجابا وأردف :اه احتمال ٣ نقطةبس كمان احتمال يكون راح حته تانيه
, مالك:طب أنا شايف أن الأحسن نكمل شغلنا ولما نرجع البيت هنعرف اذا كان رجع ولا لا ٣ نقطةلو مرجعش هنقولهم الي حصل
, محمد:تمام
, خرج كل واحد منهم وذهب لمكتبه وهو حزين طلب مالك كوب قهوة من السكرتيره قبل ان يدلف مكتبه
, ٣ العلامة النجمية
, أقتربت الساعه من الثالثه فنزلت ملك لتتناول الطعام معهم وأخذت حقيبتها لترحل بعدها جلس الجميع علي مائدة الطعام وبعد قليل أتي مالك ومحمد وشاركوهم تناول الغداء دون أن يقولوا ما حدث ولكن ملك كانت تنظر لهم باستغراب وظنت أنهم لم يستطيعوا معرفة عنوان آسر بألمانيا فلم تسالهم كي لا تسبب لاي أحد منهم الإحراج
, وانهت طعامها وقامت مسرعه قبلت والدتها
, وحملت الحقيبه وكادت تذهب فوقف مالك ومحمد وهم لا يعرفوا أن هي ذاهبه فهي لم تخبرهم قال محمد:ملك !!نظرت له فاكمل :إنتي رايحه فين
, ملك:هسافر ألمانيا لاسر
, مالك:بس آسر مش في ألمانيا
, وقف الجميع في ذهول من قول مالك حتي ملك تركت الحقيبه من يدها فوقعت أرضا
, ملك:أنت بتقول إيه ؟!
, وقف الجميع أمامهم فقال مالك لينهي هذا النقاش :كلمنا جاك زي ما إنتي اقترحتي ٣ نقطةبس الاقتراح دا كان متأخر أوي
, رفع الجميع حاجبيه في دهشه فقال محمد:جاك قال أن آسر سافر أنهارده ومقلش هو رايح فين ولا حتي يعرف هيرجع أمته
, ملك:سافر لوحده
, مالك و محمد:قصدك إيه بالكلام دا ياملك
, لم تتكلم وامتلأت عينيها بالدموع وصعدت للأعلي مسرعه
, شعرت أمينه أن ملك تعرف وتخفيه عنها وعن الجميع وفاديه ازدادت حيرتها وقلقها علي فتاتها حتي ندي ومكه ظلا يتبادلان النظرات في حيره لا يعرفن ماذا يحدث لحقت مكه وندي بملك وطرقوا الباب بعدما حاولوا فتحه ولكنه كان مغلق
, قالت مكه وهي تطرق الباب بقوه :ملك افتحي ٤ نقطةملك في إيه٣ نقطةملك
, ملك:سبوني لوحدي لو سمحتم
, ندي :طب يا حبيبتي طمنيني عليكي بس
, قالت ملك بحده وصوت مليء بالبكاء:انا كويسه سيبوني بقا
, نظرت ندي لمكه وقالت:تعالي يا مكه وهنيجي لما تهدأ
, مكه:لا
, ثم علت صوتها وقالت:أنا مش هتحرك غير لما تفتحي يا ملك
, ندي:مش وقت عند يا مكه كدا هتتعبيها أكتر
, لم ترد ملك وتركتهم يتحدثون فيائسة مكه ورحلت مع ندي نزلوا للأسفل وجدوهم يجلسون علي الأريكة ويبدؤ انهم ينتظرونهم ليخبروهم ما حدث .
, وقفت الفتيات أمامهم فقالت فاديه : إيه يا بنات ملك مالها؟!
, ندي:قافله علي نفسها الباب ومش راضيه تفتح
, أمينه:أنا هتصرف بس سيبوها ترتاح وتهدأ ساعه كدا
, نظرت فاديه لامينه وقالت:إنتي عارفه حاجه أنا معرفهاش
, أمينه:لا طبعاً٤ نقطةلو أعرف حاجه هقولك
, قالت فاديه وهي مازالت لا تصدق :ماشي يا أمينه
, همس مالك لمحمد:أنت فاهم حاجة من الي بيحصل
, هز محمد رأسه نافيا وقال:هفهم منين أنا ما انا مرزوع جنبك في الشركه
, ضحك مالك فوضع يده علي فمه حين نظرت له أمينه بحده
, فقال:احم انا هطلع فوق وهحاول أكلم جاك دائما عشان لو قدر يتواصل مع آسر
, مكه:طب استنا هاجي معاك ٤ نقطةعن ازنك يا ماما
, استأذن محمد أيضا ورحل وبقي في الاسفل ندي وأمينه وفاديه يفكرن فيما يحدث
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة مالك قال وهو يخلع سترته :انا عارف إنتي جايه ليه وهحكي الي حصل من غير نا تسألي ٣ نقطةبس روحي الأول هاتي البجامه
, ضحكت مكه وقالت: حاضر ذهبت واحضرت يجامه له وقالت :ها احكي
, أخبرها مالك ماحدث فقالت مكه:يعيني عليكي يا ملك٣ نقطةو**** أخوك دا ظالم ومعندوش ددمم
, وقف مالك وقال بحده:مكه اتلمي ٣ نقطةانتي هتغلطي في أخويا وانا واقف
, مكه:يعني انت مش شايف عمل ايه في ملك
, مالك:ولو٤ نقطةبرضوا متغلطيش فيه ٣ نقطةهما الاتنين أحرار مع بعض ٣ نقطةممكن متدخليش
, مكه:و**** عال ٣ نقطة أنت عامل كل دا عشان أخوك والغلبانه دي مش صعبانه عليك
, قال مالك وهو يكور قبضته ويضغط أسنانه غيظا :صعبانه عليا٤ نقطةبس دا مش معناه إني اغلط في أخويا الكبير أو إني هسمحلك بكدا
, واتفضلي بقا غوري من وشي
, مكه:فعلاً همشي ومش هتشوف انهادره خالص
, مالك:طب و**** العظيم يا مكه لو نمتي في أوضتك مش هيحصلك كويس
, مكه:هتعمل ايه يعني هتضربني
, مالك:الضرب رحمه ليكي ٣ نقطةوقتها إلي هعمله ميجيش في بالك
, مكه:هتعمل إيه يعني
, مالك:مش هتكوني مراتي ولا علي زمتي بعدها
, خرجت مكه من الغرفه واوصدت الباب بحده وجلس هو علي فراشه يفكر في آسر الذي كلما اقترب من الوصول له اختفي
, ٣ العلامة النجمية
, في لبنان كان آسر يجلس مع رنا في أحد المطاعم ليتناولوا الغداء بعدما تزوحوا قالت رنا:آسر
, نظر لها آسر قائلا:نعم ؟!
, رنا:أنت ليه طلبت أننا نتجوز
, آسر:وهو الواحد ليه بيتحوز
, رنا:عشان أسباب كتير أوي٣ نقطة يعمل اسره٤ نقطةحب ٤ نقطةمصلحه٣ نقطةيكمل صوره
, آسر:وانتي تعرفي عني كدا
, هزت رنا رأسها نافيه فقال :هقولك يا ستي٣ نقطةاولا إنتي أكتر واحده فهماني في الدنيا دي فكرت كتير أوي ولقيت إنك هتكوني أنسب زوجه ليا
, رنا غير مقتنعه ولاكنها لم تظهر ذلك قالت:طب وملك
, آسر:ملها ملك ٤ نقطةممكن ناكل وتسيبك من الكلام دا
, هزت رأسها إيجابا وهي تعلم أن هناك شيء ما آخر ولاكنها لم تريد الضغط عليه
, انتهو من تناول الطعام فقالت رنا:هنرجع الاوتيل
, آسر:لو حابه نرجع هنرجع ٣ نقطةمش حابه ممكن نتمشي عادي
, رنا:زي ما تحب
, آسر:تمام يبقي نلف شويه
, رنا:ماشي
, وضع النقود وحلا ظل يمشيان وآسر يمسك يدها يحاول أن يطمئنها وهي لم تشعر بذلك ولن تشعر به حتي تعرف الحقيقه فهل لو عرفت ستكمل معه؟! ..وتكون جزء من انتقامه وعقابه لهم ولنفسه؟! أم ستنفجر في وجهه حين تعلم أنها كانت قطعه في لعبته ليس إلا ؟!
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك فتحت لي أمينه فدلفت قائله:الحبسه والعياط مش حل هتتعبي
, ملك:يمكن أموت وارتاح
, أمنيه:حرام عليكي يا بنتي
, تنهدت ملك وقالت:استغفر **** العظيم وكررت استغفارها عدت مرات
, قالت أمينه وهي تجلس بجوارها علي الفراش وتربت علي كتفها :يا حبيبتي لو عارفه حاجه قوليلي وانا هساعدك
, هزت ملك رأسها نافيه فهي تريد إخفاء الحقيقه عن الجميع
, تذكرت مالك فوقفت مسرعه وقالت:في حاجه لازم أعملها
, وقفت أمينه وقالت :في ايه يا ملك ؟!
, ملك:ها٣ نقطةلا مفيش
, جلست ثانياً خوفاً أن تشك أمينه أكثر وهذا سيجعلها تصر علي معرفة الحقيقه
, قالت أمينه:اوضاعك اليومين دول مش مريحه حد ٣ نقطةلازم أعرف الحقيقه يا ملك ٣ نقطةاكيد حاجه بخصوص آسر
, ظلت ملك صامته فقالت أمينه:كان قصدك ايه لما قولتي٣ نقطةسافر لوحده
, ملك:لا مفيش نظرت لها أمينه محذره وكأنها تقول لاتكذبي علي
, قالت ملك:كان قصدي يعني ازاي هيسافر لوحده من غير جاك ٤ نقطةالا لو كانت حاجه ملهاش علاقه بالشغل
, أمينه:ماشي يا ملك هسيبك بمزاجي٤ نقطةلما تحبي تعرفيني الحقيقه انا في اوضتي
, تركتها وخرجت من الغرفه فزفرت بقوه لا تصدق أنها خرجت من هذا الموقف وانتهي النقاش كما تريد.
, فهي لم تعرف الحقيقه بعد فكيف تخبر والدته بها قالت لنفسها:حتي لو طلع حقيقه مش هقولك ٤ نقطةدي حاجه بينك وبينه ساعتها ٣ نقطةلازم تعرفيها منه وبس
, تذكرت سفر آسر فقالت :هو دا عقابي عشان عندي ٤ نقطةولا دا اختبار
, ليه تعمل فيا كدا يا آسر ٤ نقطةليه تجرح أكتر قلب حبك في الدنيا ٤ نقطةمعقول بتنتقم مني أنا.
, في غرفة فاديه دلفت أمينه وجلست علي المقعد وهي تفكر قطع تفكيرها صوت فاديه وهي تقول:إيه معرفتيش حاجه إنتي كمان
, أمنيه:زعلانه عشان آسر سافر في نفس اليوم إلي كانت هتروحله فيه
, فاديه:اه حاجه صعبه ٤ نقطة واضح أنهم مش
, مكتوبلهم يتجمعوا دلوقتي
, أمينه :ان شاء **** كل شيء ينحل ويتجمعوا في بيتهم
, فاديه:ان شاء **** يا أمينه
, ٣ العلامة النجمية
, عند آسر توقفت رنا وهي تنظر لهذا المنظر الجميل فقال آسر:عجبك
, رنا: تبارك الخلاق ٤ نقطةحاجه تنسيك الدنيا والي فيها
, ضحك آسر وقال مازحاً:بس أوعي تنسيني
, ضحكت رنا وهي تقول:هنساك إزاي يعني
, مسك آسر مجموعة أوراق كانت مبعثره بجوارهم ووضعهم علي كفيه ونفخ فيهم فطارو قال وهو ينظر لهم : الواحد بينسي كدا بمجرد الرياح ما تيجي ٣ نقطةوتحمل كل حاجه حلوه بين الأشخاص وتبعثرها وقتها بتنسي
, رنا:مش حقيقه ٥ نقطةالدليل أنك لسه منستش
, صمت آسر فاكملت :انا بعرفك من عيونك
, آسر:مين الي قالك اني منستش ٣ نقطةدي بس أعراض شبه أعراض الإنسحاب
, رنا:كفايه كلام في الموضوع دا
, علم آسر ان كلامه يولهما وهذا حقها فهي الآن زوجته فقال:معاكي حق كفايه
, رنا:طب يلا نرجع الاوتيل
, آسر:تمام ٣ نقطةبس مش هنرجع الاوتيل أنا عاملك مفجأه قريبه من هنا
, رفعت حاجبيها متعجبه فقال آسر:تعالي بس وهتعرفي
, ذهبت معه وهي لا تعرف الي أين ستذهب وهو يبتسم يحاول أن يودي دوره كزوج صالح لها
, بعد دقائق توقف آسر أمام منزل فقال :انا أجرت البيت دا عشان نعيش فيه الفتره دي ٤ نقطةعارف أنك بتحبي الفيو دا عشان كدا اختارته
, رنا:عملت دا كله أمته
, آسر:أنتي نمتي في الاوتيل ٣ نقطةوانا بصراحه استغليت الفرصه
, رنا:لحقت
, ضحك آسر قائلا :الفلوس تصنع المعجزات٤ نقطةقابلت واحد وهو خلص الموضوع وانا شفت البيت وخلصت مع صاحبه
, ابتسمت رنا وقالت:ميرسي يا آسر
, آسر:طب مش هندخل نشوف الييت
, دلفوا للداخل ورأت رنا المنزل كان جميل جدا له شرفه زجاجيه تريك ما وراها من سحر الطبيعه والمنزل بأكمله خلاب ومريح للأعصاب وكأنه أختاره خصيصا لينسي أن حبيبته تزوجت غيره .
, قال آسر لرنا وهو يبتسم ويراقب نظراتها للمنزل :طب هتفضلي تتاملي المنظر دا كتير
, مش هتعملي العشاء ولا إيه
, ضحكت رنا وقالت:أنت لسه متغدي يا آسر
, آسر:لما بشوفك بتفتحي نفسي
, خجلت رنا وقالت:طب انا هطلع أشوف الدور الي فوق
, صعدت للاعلي وتبعها آسر وهو يبتسم فتحت الغرف كأن الطابق العلوي يتكون من ثلاث غرف وشرفه كبيره وبها مقاعد
, قالت وهي تجلس علي المقعد :مش معقول المكان هنا يجنن
, آسر :بعد الشر عليكي ظل يتاملها وفجأة رأي ملك تجلس مكان رنا أبتسم وهو يتاملها وشعرها يتطاير وتداعبه الرياح قالت رنا:آسر
, آسر :نعم
, رنا:هنزل أعمل حاجه نشربها٤ نقطةتحب تشرب إيه
, آسر:نسكافيه
, نزلت رنا وتأمل هو المقعد الفارغ اذي رآها فيه منذ قليل ابتلع غصته وسند ظهره علي المقعد ووضع قدميه علي الطاوله
, عادت رنا فوجدته نائم وضعت النسكافيه وقالت:آسر ٤ نقطةآسر أنت نمت
, ذهبت مسرعه أحضرت فراش ووضعته عليها برفق وظلت بجواره حتي يستيقظ
, حين نفقد من نحب نبحث عنهم مع أشخاص أخرين .
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة مالك استيقظ ووجد مكه تجلس علي المقعد وتحمل حاسوبها ويبدؤ أنها تعمل علي أحد المقالات بعدما إنتهاء تدريبها سريعاً نظراً لتفوقها في هذا المجال وكلفها الجرنال بكتابت أول مقال لها وسينشر غداً
, قال وهو ينظر لها:انا أسف ٤ نقطةعارف إني كبرت الموضوع بس
, قاطعته مكه قائله:انا مش فاضيه دلوقتي٤ نقطةلازم اخلص المقال
, مالك:يبقي لسه زعلانه
, هزت رأسها نافيه وأردفت:هزعل ليه هو أنت عملت حاجه
, مالك:بلاش الأسلوب دا يا مكه
, مكه:معاك حق بلاش كلام خالص أحسن
, نهض مالك من الفراش وغير ثيابه وهي لم تعبء بشيء حتي أنها حاولت أن تسيطر علي نفسها ولا تسأله إلي أين سيذهب ؟!
, وهذا ما جن جنونه أكثر خرج من الغرفه واكملت هي عملها ولاكنها لم تسطع أن تكمل فاغلقته مسرعه وخرجت للشرفه لتراه صعد سيارته ونظر لها كأن يعلم أنها ستفعل ذلك ذهب بسيارته ودلفت هي للداخل غاضبه ففتحت الحاسوب علها تنسي ذلك في عملها .
, ولاكن ظلت الأفكار تقطع تركيزها في العمل فنزلت للأسفل ودلفت للمطبخ طلبت من سناء أن
, تعد كوب قهوه ودلفت لتجلس مع والدتها قليلاً
, ٣ العلامة النجمية
, في مكان فارغ يشبه الصحراء ولكن ما يختلف عنه حقا وجود البحر وجد طيف يقترب منه فتاه ترتدي فستان أبيض وشالها أبيض وشعرها يتطاير لم يقدر علي التحقق منها حتي أقتربت منه فتحقق من ملامحها أنها ملك
, أقترب منها وقال :ليه عملتي كدا ؟!٣ نقطة ليه بعدتي المسافات أكتر ؟!
, أخرجت دبلتها ووضعتها علي كفها الأيمن وقالت:فاكر دي ٤ نقطةحطتها في رقبتي زي حبل المشنقه ٤ نقطةكنت بتموتني بالبطيء ٣ نقطةدا نفس الي عملته فيك هموتك بالبطيء يا آسر
, فتح آسر ذراعيه في الهواء وقال:اضربي رصاصتك الأخيره
, ملك:مش أنا الي هضرب رصاصة الرحمه
, فجأه ظهر مازن بجوارها وهو يحمل السلاح ذاته الذي كأن معه خرجت منه رصاصه احتاجت قلب آسر فقال مازن وهو ينظر له :أنت قتلتني مره وانا ضربتك في قبك مرتين
, أستيقظ آسر فزعاً فقامت رنا واقتربت منه بخوف قائله:آسر مالك ؟!

الثاني عشر



أستيقظ فزعاً من حلمه ٤ نقطةهذا الكابوس الذي لم يعذبه فيه سوء وقوف مازن بجوار ملك هذا هو كابوسه الحقيقي الذي لم يفيق منه بعد أزال الفراش وقال لرنا الذي يكسو وجهها الخوف والقلق عليه:متقلقيش أنا بخير
, رنا:طب أدخل أرتاح في الأوضه
, هز رأسه إيجابا ونهض ليذهب للغرفه ورنا تمسك مرفقه لتساعده
, دلف لغرفته وجلس علي الفراش فقالت رنا :أنا هنزل اعملك العشاء وهجبلك عصير
, هز رأسه إيجابا وحين خرجت رنا واوصدت الباب أنتظر قليلاً ثم أسرع وفتح حقيبته أخذ الصور التي أرسلها مازن من الملابس وأمسك واحده في يده ينظر لها ويبكي قال: ليه ٣ نقطةليه عملتي كدا ؟!
, ظل ينظر لها ووقعت دمعه منه علي صورتها بعد قليل سمع صوت قدم رنا وهي تقترب فوضع الصور أسفل الفراش
, دلفت رنا ووضعت الطعام والعصير وقالت:اكيد مش هتعرف تنام ٣ نقطةهسهر معاك لحد ما تقرر تنام
, آسر:لا مش هسهر أنا هشرب العصير وانام
, رنا:تمام
, جلست رنا علي المقعد تتامله في صمت وهو يرتشف العصير بعد ذلك وضع الكوب وقال:تسلم ايدك
, مدد جسده علي الفراش فقامت رنا ودثرته جيداً بالفراش
, آسر:مش هتنامي
, هزت رأسها نافيه وقالت:هسهر شويه
, آسر:ماشي
, خرجت رنا من الغرفه وقلقها زاد أكثر وأكثر حين نظرت في عينيه وشعرت بالغموض الذي يملأها لأول مره قالت وهي تجلس علي مقعدها وتنظر لمقعده الفارغ:يتري مخبي ايه يا آسر
, ٣ العلامة النجمية
, في الصباح أستيقظ آسر وجد رنا بجواره نائمه تأكد أنه لم يقلق نومها ثم نهض وأخذ الصور من أسفل الفراش وخرج من الغرفه دلف لغرفة ثانيه و خبئهم فيها ثم نزل للأسفل ليعد الفطور تذكر فيلته حين كأن بها هو ملك وأعدت له الفطور
, تذكر يوم قال لها أنه سيتركها ودلف غرفتها ليجد
, يدها تنزف الدماء وكأنها تخبره في اللحظه التي لن أكن معك فلن أكن علي ظهر الحياه
, ابتلع ريقه وقال:الحب دا مات ٣ نقطةولا أنا الي قتلته لما اديتك دبلتك٤ نقطةليه كنت دائما أنا الي بسيبك وبمشي ..ليه كنت بهددك باني أبعد ٣ نقطة وأنتي بترديها دلوقتي صمت قليلاً ودلف للمطبخ ليعد الطعام يحاول نسيانها ولاكنه أكتشف أنه كلما حاول النسيان يتذكرها أكثر
, قال وهو يشعل البوتاجاز الكهربي :يتري يا ملك عامله ايه دلوقتي
, في الوقت ذاته في مصر تجلس علي الفراش وتضم قدميها الي صدرها وتسند ذقنها عليها وتمسك صورته وتبكي قائله:بتبعد ليه ؟!
, ليه كل ما أقرب تبعد ؟! حرام عليك
, أشعلت اغنيتها المفضله وظلت تدندن معها
, حياة الروح قلبي ما داق النوم ولا يوم ولا حرتاح
, رح تنسى او تهواني او تلقاني كلّي جراح
, يا مسهرني ليالي وانت على بالي
, يا حياة الروح قلبي ما داق النوم ولا يوم ولا حرتاح
, رح تنسى او تهواني او تلقاني كلّي جراح
, يا مسهرني ليالي وانت على بالي
, ظلت ترددها ودموعها تسيل علي صدغها قالت حين إنتهت:يتري نسيت ولا مكنش في حب عشان تنسا
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة مالك ومكه أستيقظت من نومها فلم تجد مالك بجوارها ولاكنها وجدت بوكيه ورد مكانه فضحكت قائله:مجنون
, فتح الباب ودلف ومعه الطعام وقال :علي **** يطمر
, ضحكت مكه قائله:طب يعني الكلام دا ينفع مع بوكيه الورد يا حبيبي
, وضع مالك الطعام وجلس قائلا:و**** لو أعرف أن بوكيه الورد هيخليكي كل يوم كدا
, كنت مليت الأوضه ورد وياسمين
, ضحكت مكه وقالت:كل إلي يجي منك حلو يا قلبي
, مالك:أفهم من كدا إنك مش زعلانه
, هزت رأسها نافيه وقالت:نسيت أصلا
, أبتسم مالك وقال:طب افطري بقا وقولي رأيك في اكل الشيف مالك
, قالت مكه مداعبه:اه بس **** يسطر ومرحش المستشفي بدل الشغل
, ضحك مالك وقال:لاااا دا إنتي هتروحي المقابر عدل إحنا مبنلعبش
, حمل الطعام ووضعه علي قدمها وقال:هفطر معاكي عشان نكون سوء دنيا وآخره
, ضحكت مكه وتناولوا الطعام بسعاده وحب وكأن شيء لم يكن
, قالت مكه :تسلم إيدك
, مالك:الحمد لله.. بس متخديش عليها علي طول هاا
, مكه:حاضر
, غمز لها مالك وقال :بكرا الفطار عليكي يا قمر
, مكه:هو أنت مصر علي تشيع جنازتنا قريب
, ضحك مالك وقال:اه يانا علي بختك يا مالك ٣ نقطةمتجوز واحده متعرفش تعمل كوباية شاي لنفسها
, نظرت له مكه وهي ترفع حاجبيها ثم قالت: طب
, قوم البس بقا عشان مترحش انت الترب انهارده
, ضحك مالك وقال :ماشي يا ختي بس انزلي شاي بقا
,
, وقفت مكه وقالت :مش قولتلك مصر
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل مازن جلس علي الأريكة ووضع كوب العصير أمامه وفتح التلفاز تذكر لقاه بوالده حين دلف للفيلا فوجده في غرفته يمسك صورته ويبكي وهو يحتضنها ويقول:آسف يا حبيبي ٣ نقطةبس أنا كنت خايف عليك من شر نفسك
, كنت خايف تاخدك في طريق الضياع تاني وفي الآخر إحساسي كان صح ٣ نقطةاتقتلت والقضيه أتيدت ضد مجهول يعني لا أعرف السبب ولا أعرف مين عشان انتقم منه
, وقف في الخارج يفكر هل يدلف أم يرحل ألم تحرك تلك الدموع قلبه أم أن الحقد الذي يملأه حوله لحجر لا يتشقق لبكاء أحد
, دلف لغرفته وقال:مش أنت الي هتنتقم ٤ نقطةابنك مش ضعيف وهينتقم لنفسه
, رفع رأسه ونظر له غير مصدق أنه أمامه في البدايه ظن أنه يتوهم ووقف ليتأكد فهز مازن رأسه إيجابا وأردف:إيه مش هتحضني عشان تتأكد إني أنا
, حضنه والده وضمه بقوه شديده وهو يبكي أم مازن فمازال صخره جامده قال والده:أنا مش مصدق عيوني
, ظل مازن صامت بينما أكمل فريد كلامه قائلا:إزاي دا حصل ٣ نقطةايه الي حصل معاك يا بني
, مازن:مش دلوقتي يا بابا ٣ نقطةانا لازم امشي حالا
, رفع فريد حاجبيه قائلا:تمشي ٣ نقطةدا انا مصدقت جيت يا بني
, مازن:هاجي تاني بس في حجات مهمه أوي لازم أعملها
, ترك والده خلفه ورحل ومازالت الصدمه تعتلي وجه فريد
, فاق من شروده علي صوت جرز الباب فذهب ليفتح وجده علي قال مازن لعلي بعدما دلف علي وأوصد مازن الباب: ها فكرت في حل
, علي :لا ملقتش حل لسه ٤ نقطةبس انت بتكرر اتصالك ولا لا
, مازن:لا مش عايز اسمع نفس الكلام
, علي:غلطان الزن علي الودان أمر من السحر
, مازن:تفتكر
, هز رأسه إيجابا وأردف:طبعاً متيأسش
, صمت مازن قليلاً يفكر في كلام علي ثم قام وأحضر هاتفه واتصل بملك عدت مرات لم تجيب
, فقال علي:طبيعي متردش لأنها عرفت رقمك
, مازن:طب هات تليفونك
, علي :حاضر بس استنا شويه عشان متشكش أن أنت الي بترن
, مازن:تمام٣ نقطةماجد إخباره ايه؟!
, علي:مش عارف مختفي فين الواد دا؟!
, مازن:طب ما ترن عليه تاني كدا
, اتصل علي علي ماجد فردت أخته قائله:الو
, علي:ممكن أكلم ماجد
, صمتت قليلاً ثم قالت :للأسف مش هينفع عمل حادثه من فتره وهو نايم. دلوقتي
, علي:طب أنتو فين
, اخبرته المكان فاغلق الهاتف وقال لمازن:ماجد في المستشفي
, وقف مازن قائلا:طب يلا نروح نطمن عليه
, ٣ العلامة النجمية
, خرجت رنا من الغرفه فوجدت آسر يرص الأطباق في الشرفه ويعد الطعام وقفت وقالت:أنا أسفه
, قال آسر دون أن ينظر لها:علي ايه ؟!
, رنا:يعني كان المفروض إني أجهز أول فطار لينا في بيتنا
, أقترب آسر وقال:ولا يهمك أنا وأنتي واحد
, جلست رنا علي مقعدها فقال آسر:فطار لبناني أصلي دوقي بقا وقولي رأيك
, رنا:من اين لك هذا
, ضحك آسر وقال:خبره ذاتيه
, رنا:طب ندوق بقا
, نظر لها آسر وهي تاكل وعلي وجهها علامة غير مبشره بالاعجاب قال آسر:إيه مش حلو
, هزت رنا رأسها إيجابا فرفع حاجبيه فقالت:الأكل يجنن
, ذاق آسر الطعام وقال:بتشتغليني يا رنا
, رنا:حبيت اشوف ملامح وشك ٣ نقطةتسلم أيدك
, وضعت يدها على يده ونظرت له برجاء وقالت:آسر انت في حاجه مخبيها عليا ؟!
, هز رأسه نافيا وقال:إنتي الي فيه حاجه مخبيها وعايزه تقوليها؟!
, رنا:لا
, آسر:طب كويس إحنا الإتنين مفيش حاجه مخبينها
, أبتسمت رنا رغم أن داخلها يرفض التصديق قال آسر:إنتي بقا سألتني اتجوزتك ليه ٣ نقطةوانا معرفتش إنتي اتجوزتيني ليه .. رغم أن من المفروض منسالش الاسئله دي .. لكن أنا حابب أعرف
, رنا:أنت عارف السبب يا آسر٥ نقطةانت خيرتني بين شيئن وكنت عارف إني هختارك انت
, آسر:عشان أنا ضغطت عليكي
, رنا:عشان بحبك ٥ نقطة أنا شفتك واقع في مشكله كبيره اوي وفجاه بتخيرني بين إني أكون معاك أو بعيد عنك ٣ نقطةواخترت أكون جنبك لحد ما تطلع من المشكله حتي لو بقيت ذكره في حياتك بعدها
, صمت آسر ويسمعها بتركيز شديد قالت:عارفه أن دا ممكن يبان غباء٣ نقطةبس أنا مش عايزه حاجه من الدنيا غير إني أكون جنبك واشاركك مشاكلك ٣ نقطة محبتش اتخلي عنك عشان انت عمرك ما اتخليت عني
, كأن يتمني أن يسمع تلك الكلمات من ملك ولكنه بدأ يشعر أنه لا يستحق حبها وخاصه بعدما راوده هذا الحلم وظل يفكر فيه ويفكر في الأخطاء التي ارتكبها في حقها أسند راسه علي المقعد وحل الصمت علي كلاهما هي تنظر
, للطبيعه الساحره أمامها وتفكر في آسر وما يخفيه عنها وهو يفكر فيما فعله مع ملك وما سيفعله مع رنا التي تحبه لدرجة التضحيه بنفسها لتبقي معه وتساعده
, ٣ العلامة النجمية
, في المستشفي جلس علي ومازن بجوار ماجد علي مقاعد كانت في الغرفه قال علي لشيماء اخت ماجد: هو هيفوق أمته ؟!
, شيماء:كمان نص ساعة عشان العلاج بس فيه منوم
, علي:تمام طب هعمل مكالمه وارجعلكم
, خرج علي من الغرفه ووقف في الممر واتصل بالشخص الذي يراقب آسر في ألمانيا قال:ها عرفت سافر فين
, قال:لا يا باشا زوغ منهم واضح أنه عرف أننا بنراقبه
, علي :عرف ٣ نقطةماشي أقفل ومسمعش صوتك غير لما تعرف اغلق الهاتف ووقف بالخارج قليلاً فخرج مازن ووقف بجواره قائلا:مالك ٣ نقطةكنت بتكلم سحر ولا ايه؟!
, هز رأسه نافيا فقال مازن:أمال في ايه؟!
, علي:معرفناش آسر سافر فين ٣ نقطةكدا خطر طول ما هو بعيد عن عنينا مش هنعرف بيخطط لايه؟!
, مازن:قصدك أنه عرف أننا مراقبينه عشان كدا سافر
, علي:ممكن ٣ نقطةدا كمان يمكن يضللننا عشان منعرفش ناوي علي ايه
, مازن:هتقلقني ليه؟! ٤ نقطةممكن ينزل مصر
, قال علي بضيق:مش عارف بس لو نزل لازم نكون مجهزنله حاجه
, مازن:هنعمل إيه يعني
, علي:هتعرف بس اظبط الفكره في دماغي
, مازن:تمام تعالا بقا ندخل نشوف ماجد
, علي: تمام بس أهم حاجه دلوقتي ملك يا مازن فاهمني
, هز رأسه إيجابا ودلفوا سويا للداخل احتضن علي ماجد وقال له:حمد لله علي سلامتك يا وحش
, مازن:حمد لله علي السلامه
, ماجد:**** يسلمكم
, جلس كل منهم علي مقعده وخرجت شيماء وتركتهم بمفردهم كما طلب منها ماجد
, قال ماجد بعدما خرجت أخته :إزيك يا علي
, علي:تمام
, ماجد:في جديد
, مازن:ياه كتير اوي
, أخبره علي كل ما حدث فقال ماجد بعدما انتهاء علي من حديثه:كل دا ٤ نقطةايه نهاية الحكايه دي
, مازن:متقلقش يا ماجد إحنا إلي هنهيها زي ما بدأنها
, ماجد:مش مرتاح أنا كمان
, علي:فعلاً آسر طلما اختفي كدا يبقا بيخطط لحاجه
, مازن:مش شرط ممكن يكون ناسي الموضوع أصلا واختفي لما انصدم بس مش اكتر
, علي:متستهنش بآسر المفروض أنك أكتر واحد فينا عارفه
, هز رأسه إيجابا وأردف: تمام ٣ نقطةانا هطلع اعمل حاجه كدا هات تليفونك
, أخذ هاتف علي وخرج بينما قال علي لماجد:قولي بقا الحدثه دي حصلت إزاي
, ماجد:كنت طالع من بيت علاء ومتعصب بعد ما عرفت أنو بيحب شيماء وجه يطلب ايدها
, مكنتش مركز ٤ نقطةعربيه خبطتني
, علي:بلاش ترد الضربه وتزعل اختك لو بتحبه
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفة ملك رن هاتفها نظرت في شاشته وجدته (private number ) رقم برايفت فردت قائله:الو مين معايا ؟!
, صمت مازن فقالت ملك:مين وإلا هقفل
, قال مازن بحزن :أنا مازن ٣ نقطةارجوكي استني
, ملك:علي فكره انت إنسان مريض
, مازن:مريض بحبك
, ملك:لو انت آخر راجل في العالم مش هتجوزك يا مازن
, مازن:وأنا مش هتجوز غيرك
, قالت ملك بضيق :مريض
, ثم أغلقت الهاتف والقته علي الفراش ونظرت لصوره آسر بجوارها وقالت :أكيد في حاجه منعاك أنك تكلمني ٣ نقطةهستناك لو لآخر العمر
, طرق الباب فقامت ملك وغسلت وجهها ثم فتحت الباب وجدت الاثنان صاحبتي القلب الفضولي
, قالت ملك:اتفضلوا
, دلفت مكه وندي وجلستا علي الفراش فجلست ملك بجوارهن قالت ندي:إزيك يا لوكه
, ملك:بخير الحمد لله يا بنات
, امسكت مكه صورة آسر وقالت :هيرجع متخافيش ٤ نقطةهيكلمك قريب ان شاء ****
, ندي:فعلاً٣ نقطةانا أول مره شفت في عيونه الحب كان حبك يا ملك
, خطر في بالها فكره من المؤكد أن ندي تعرف كل شيء عن مالك وآسر وستعلم أن كان دار بينهم حديث عن زواج مالك من غير أختها أم لا
, أبتسمت ملك وقالت لمكه:كوكو أنزلي هاتلنا عصير
, وضعت مكه يدها علي جبين ملك وقالت:كوكو ٤ نقطةدا أنا بقالي سنه مسمعتش الدلع دا
, ملك:قومي بقا
, مكه:حاضر يا ستي ٤ نقطةبس عندي احساس إنك بتوزعيني
, ضحكت ملك وقالت:انا أقدر
, قامت مكه فذهبت ملك معها لتتأكد أنها نزلت بالفعل
, وقفت علي الباب تنظر لها حتي نزلت من علي الدرج فدلفت مسرعه واوصدت الباب ثم سألت ندي قائله:هو آسر كان عايز يجوز مالك بنت واحد غني
, رفعت ندي حاجبيها ثم قالت:ميتهيقليش أن في حاجه من دي حصلت قبل كدا٣ نقطةآسر عمره ما أجبر حد فينا علي حاجه هو مش عايزها لأنه محبش امي تجبره يسيب سحر
, احتضنتها ملك وقالت:ريحتي قلبي **** يريح قلبك
, ضحكت ندي فقالت ملك:أوعي تقولي لمكه أنا سألتك عن ايه لحسن هي مجنونه
, ندي:أكيد مش هقولها ٣ نقطةاطمني
, دلفت مكه وهي تحمل العصير وقالت :هااا خلصتوا يا حلوين ولا اروح اجيب بسكويت
, ضحكت الفتيات فقالت مكه:مش قادره اسيطر علي فضولي بس ماشي يا بنات النجار
, ملك :لا لا دا مضر بالصحه
, ندي :طب استني بس لما ندوق عصير الشيف شربيني دا
, ضحكت مكه بسخريه وقالت:ها ها ها دمك خفيف اوي لدرجة أنو جابلي السكر
, ملك:لا إنتي ولا هي اسكتو أنتو الإتنين
, حملت مكه الصوره وقالت لندي:أعتقد أنها مش محتاجه دي صح
, شدت منها ملك الصوره وقالت :اطلعوا برا
, مكه:ياربي ٣ نقطةيابنت أنت طول عمرك بتاع مصلحتك
, ندي:لا عيب ٣ نقطةملك طيبه
, ملك:أنا هعمل مش واخده بالي ٣ نقطةبس اغمض عيني وافتحها ملقيش واحده فيكم هنا
, ندي:خلاص ٣ نقطةخلاص
, خرجت الفتيات وتركت ملك فرحه بما عرفته ليقلل حيرتها وقلقها الآن تأكدت أن آسر يحبها حقاً وليس من أجل المال كانت تثق في ذلك كثيراً وعلي يقين من كذب وخداع مازن .
, ٣ العلامة النجمية
, عند آسر شعر بحجته للعزله ليفكر قليلاً فقال لرنا:حبيبتي أنا هطلع اتمشي شويه
, رنا:طب هاجي معاك
, هز رأسه إيجابا وأردف :تمام
, رغم أنه لم يكن يريد ولكن أيضا لا يريد أن يشعرها بأنه يخفي شيء ما حقاً
, خرجوا سويا وظل يمشيان ورنا تشبك يدها في مرفقه قال آسر:بقولك إيه يا رنا تيجي نطول الفتره هنا
, رنا:ليه يا آسر ؟!
, آسر:حاسس إني حابب أرتاح وأبعد عن الشغل فتره
, رنا:زي ما تحب
, اكملوا مشيهم ورنا تتأمل الطبيعه التي تنسيها العالم وآسر يري الشوك في ورود الحديقه يري الشوك الذي به ملك وجرحه دون قصد منه
, عادوا للمنزل بعد فتره ليست بطويله
, ودلفت رنا للمطبخ لتعد الطعام بينما جلس آسر في الخارج وأشعل التلفاز لم يركز لما به فقط كأن يقلب بين محطه والأخري يحاول النسيان أو علي الأقل الخروج من تلك الحاله قليلاً
, لما دائما يشترط مع الحب الألم؟!! لما الورده بها شوك رغم جمالها ؟!! لما دائما لكل شيء جانب جميل وآخر قبيح؟! ٣ نقطةابيض وأسود !! هل لأن سنة الحياه ليست علي وتيره واحده؟! ٣ نقطةام تلك هي السعاده الحقيقه ونحن لانقدر علي تميزها ٣ علامة التعجب
, إنتهت رنا من إعداد الطعام ورصته علي المائده ثم قالت:آسر٤ نقطة الغداء جاهز
, نظر لها وابتسم ثم نهض مسرعاً وقال وهو يستنشق رائحه الطعام:لا لا الريحه لوحده تجوع والمنظر يهبل٤ نقطةتسلم الأيادي
, أبتسمت رنا وقالت :يارب الطعم يعجبك
, آسر:اكيد هيعجبني عشان من أيديكي
, ٣ العلامة النجمية
, في منزل سحر تجلس مع والدها عي الأريكة تطقطق أصابعها بتوتر قال والدها بغضب :مش كفايه بقا صدعتيني ٤ نقطةعايزه تقولي إيه اخلصي؟!
, سحر:لا يا بابا مفيش حاجه
, قال والدها:لسه بفكر عشان ترتاحي اتفضلي بقا علي أوضتك
, دلفت غرفتها بغضب وهي تدعي أن تخرج من هذا المنزل قريبا قالت:يارب أمشي من هنا بقا قبل ما يجيلي جلطه من العيله دي
, وجدت علي أرسل لها رساله يخبرها فيها ما حدث معهم اليوم بالتفصيل حتي حديثه مع ماجد والشاب الذي اتي له بخبر سفر آسر يم عدم معرفتهم أين ذهب
, ارسلت له رساله <<ياربي٣ نقطةهنتصرف إزاي دلوقتي>>
, أرسل لها رساله <<و**** انا بفكر هبقي اقولك بس ياريت نتقابل بسرعه و قريب >>
, سحر << هحاول >>
, أغلقت الهاتف وقالت :هي كانت ناقصاك يا سي آسر انت كمان
, ٣ العلامة النجمية
, في الشركه في مكتب محمد كان يعمل علي أحد الملفات في يده ويتنقل بينه وبين حاسوبه في تركيز دلف مدير الحسابات فنظر له محمد وقال:اتفضل أقعد
, جلس علي القعد فقال محمد:بص بقا النظام الجديد للشركه ٣ نقطةالحسبات هتتراجع آخر كل اسبوع مش كل شهر ٣ نقطةكل الحسابات ضرائب مصاريف البيت كل شيء يكون قدامي علي المكتب او عند مالك بيه وأي غلطه في الحسابات أنت المسئول الأول والأخير قدامي
, هز رأسه إيجابا وأردف :تمام
, أبتسم محمد وأشار له لينصرف فخرج الشاب من المكتب وعاد محمد لعمله نظر في الساعه فوجدها الثالثه قال :الواحد مخسش بالوقت من كتر الشغل ٣ نقطة نظر لصورة ندي وقال :وحشتيني يا ندي ووحشني صوتك
, بعد مرور قليل من الوقت
, دلف مالك وهو يمسك هاتفه و يقول :الحق يا محمد
, وقف محمد مفزوع وقال:في إيه يا أبني أنت
, أعطاه مالك الهاتف وقال :أمسك كدا شوف البوست دا
, أخذ محمد الهاتف وهو يقول:هات يا سيدي
, وجد صورة آسر واعلاها يكتب << وفاة رجل الأعمال الشاب المصري آسر سليمان النجار إثر حادث سير باحدي الدول العربيه تحطمت السياره وهو بداخلها >>



 
  • عجبني
التفاعلات: Elfager17
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
تمت الأضافة
 
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
تمت الأضافة
هذا رابط التالية


 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%