NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

نقاش هل نحتاج تعليم ثقافة الجنسيه في مصر

ماهو زوري اتنبح عشان اوصلوا سوء وجهه نظرك انت و الا عضاء اللي شاركوا وجهة نظرهم بس مس عايزين احبط يجدعان ده اللي لزم يحصل يعني لزم الدوله تالاف كل شبر في مصر وتعمل ندوه للوعي ثقافي الجنسي طلما الدوله ادخلت يبقا الناس هتسمع صدقواني ده الحل عشان نمنع موت البنات في ليلة دخلتهم
كان في توعية قبل كدا علي اضرار ختان الاناث والناس عارفة بس لغاية دلوقت في كتير بيعملوا الضرر ده للبنات وعارفين انه غلط بس مقتنعين ان البنت هتبوظ لو معملتش الحكاية دي ف الموضوع كله ملوش دعوة بالدولة ليه دعوة بعقول الناس وتفكيرهم المجتمع مش هيتغير الا اما الناس تغير تفكيرها ووجهه نظرها

انا معمتش علي صعيد كلها وعلفكره انا ابوي ونا صعيدي بس اتولدت فا قاهره يعني لو علي اقولك بشتم نفسي و ابوي وبقيه عائلتي انا بس عايز حاجه واحده بس انوا نحمي البنات دول عشان ميبقوش مصيرهم زي البنت اللي ماتت في ليلة دخلتها بسبب غباء وعدم وعي من الزوج بس ده اللي عايزو ويعما الصعايده علي راسي واحد واحد
على فكره ده حاله نادره جدا و محصلش قبل كده من يوم ما اتولدت لوقتنا ده

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
من يومين اتفرجت علي برنامج مشهور في مصر اوي المهم المذيع بيتكلم عن خبر موت فتاة بعد ليله دخلتها طب إيه سبب عشان البنت تموت السبب كان نزيف من بعد جوزها فتحها البت ماتت بعد خمس ساعات من ساعات ماحصل النزيف بعد كده مذيع بيسال ام ضحيه طب هو متصرفش ليه قالت كان نايم المهم يجدعان مذيع اتكلم انوا لزم يتم تعليم ثقافة الجنسيه في مدراس بس طبقنا لي اننا بنخضع لي عادات شرقيه و اتربينا في مجتمع الشرقيه ده هيقولك انك بتحرض افعال مخله و كلام كتير اوي عايزين الصراحه يجدعان انا شايف انوا صح انك تعلم ثقافة الجنسيه عشان ميحصلش تاني لانوا ده اسموا جاهل ورجعيه عايز اسالكم كام بت ماتت في ليلة دخلتها بسبب انوا الزوج فاكر بس انوا ينيكها وبس كده بصراحه انا مع المذيع لو عشان نمنع موت البنات بسبب كده يبقا تعليم ثقافة الجنسيه في مصر ضروري ده كان رأي بس مستني ارئكم
احنا عايزين العدالة تعلوا و كل حاجة هتتظبط بعدها
حتي نفسية و اخلاق البشر

كان في توعية قبل كدا علي اضرار ختان الاناث والناس عارفة بس لغاية دلوقت في كتير بيعملوا الضرر ده للبنات وعارفين انه غلط بس مقتنعين ان البنت هتبوظ لو معملتش الحكاية دي ف الموضوع كله ملوش دعوة بالدولة ليه دعوة بعقول الناس وتفكيرهم المجتمع مش هيتغير الا اما الناس تغير تفكيرها ووجهه نظرها
عشان كدا حكومه لزم تتدخّل وتفرض عقوبات وفي نفس الوقت يكون حملات توعيه ثقافه جنسيّة في كل شبر في مصر ونا بتفق معاك انت وكل حدا رايوا بس بلاش عدم تفائل ده عارفه انوا موضوع صعب بس مش مستحيل شكرن انك شاركتني رايك و شكرن لكل اللي شاركوني ارئهما

حتي نفسية و اخلاق البشر
بوص انا ممكن اقولك حلو ولزم تبقا في عدالة وامشي معاك علي لاين ده انت اه مفيش عداله ومساوه وده حاطوا فوق علي اول قرارت اللي لازم تتحل بعد كده بقيه حاجات تانيه بس انا قولت اننا ضروري نشر الوعي الثقافي الجنسي فى مصر عشان البنات متموتش ليلة فرحهم

بص يا دلعادي
الثقافة الجنسية مش بورنو
بس عشان تفهم
دي ليها علاقة بالصحة و بالحماية و بطرق العلاقة السليمة و بالي يتعمل و بالي ما يتعملش
مش حدوثة يعني… المهم فيها ان الي بيتعلمو من الافلام دول بيتعلمو حاجات مش حقيقية و بيعيشو حياة منيلة

حتي نفسية و اخلاق البشر
بوص انا ممكن اقولك حلو ولزم تبقا في عدالة وامشي معاك علي لاين ده انت اه مفيش عداله ومساوه وده حاطوا فوق علي اول قرارت اللي لازم تتحل بعد كده بقيه حاجات تانيه بس انا قولت اننا ضروري نشر الوعي الثقافي الجنسي فى مصر عشان البنات متموتش ليلة
بص يا دلعادي
الثقافة الجنسية مش بورنو
بس عشان تفهم
دي ليها علاقة بالصحة و بالحماية و بطرق العلاقة السليمة و بالي يتعمل و بالي ما يتعملش
مش حدوثة يعني… المهم فيها ان الي بيتعلمو من الافلام دول بيتعلمو حاجات مش حقيقية و بيعيشو حياة منيلة
منا عارف انوا تعليم ثقافة الجنسيه بيبقا لي توعيه بي الصحه والحمايه و تتعلم ازي تمارس في علاقه صح مش رزع وخلاص وعارف انوا افلام بورنو تمثيل في تمثيل وتكلمت في قبل كده وبعدين انتي دخله حامي كده ليه دانا بدفع عن قضيتكم انتوا عشان مفيش واحده فيكم تموت ليلة دخلتها بسبب تخلف وجهل وغباء وعدم وعي من الزوج بس كده

هو المفروض تعليم الجواز و بعديث الثقافة الجنسيه

كثير متجوزين و مش فاهمين ايه هو الجواز اصلا او ايه دوره فيه

هو المفروض تعليم الجواز و بعديث الثقافة الجنسيه

كثير متجوزين و مش فاهمين ايه هو الجواز اصلا او ايه دوره فيه
ماعشان كده بقول يتم تعليم ثقافة الجنسيه من ثانوي لحد بعد جامعه وكمان بعملوا ندواة يلوفوا ببها علي كل شارع فيكي يامصر

من يومين اتفرجت علي برنامج مشهور في مصر اوي المهم المذيع بيتكلم عن خبر موت فتاة بعد ليله دخلتها طب إيه سبب عشان البنت تموت السبب كان نزيف من بعد جوزها فتحها البت ماتت بعد خمس ساعات من ساعات ماحصل النزيف بعد كده مذيع بيسال ام ضحيه طب هو متصرفش ليه قالت كان نايم المهم يجدعان مذيع اتكلم انوا لزم يتم تعليم ثقافة الجنسيه في مدراس بس طبقنا لي اننا بنخضع لي عادات شرقيه و اتربينا في مجتمع الشرقيه ده هيقولك انك بتحرض افعال مخله و كلام كتير اوي عايزين الصراحه يجدعان انا شايف انوا صح انك تعلم ثقافة الجنسيه عشان ميحصلش تاني لانوا ده اسموا جاهل ورجعيه عايز اسالكم كام بت ماتت في ليلة دخلتها بسبب انوا الزوج فاكر بس انوا ينيكها وبس كده بصراحه انا مع المذيع لو عشان نمنع موت البنات بسبب كده يبقا تعليم ثقافة الجنسيه في مصر ضروري ده كان رأي بس مستني ارئكم
مش مع راي اننا نعلمها ف المدارس

ده اكيد
بس المشكلة هنا
انها بتكون اجتهادات شخصية
شخص متزوج لينقل تجربته لشخص مقبل على الزواج

مش مع راي اننا نعلمها ف المدارس
طيب ماشي مش مدراس مثالنا من ثانوي لحد اخر جامعه وموصوع يستمر وبجانبوا نعمل ندوات تعليم ثقافة الجنسيه في كل شوراع مصر بس عشان منشوفش خبر كل مره بنت تموت في ليلة دخلتها بسبب تخلف وجهل وغباء وعدم وعي جنسي باحت من الزوج

ده اكيد
بس المشكلة هنا
انها بتكون اجتهادات شخصية
شخص متزوج لينقل تجربته لشخص مقبل على الزواج
ماهو الناس اللي تعلم ثقافة الجنسيه دي يبقوا خبرءا في مجال ده عشان موصوع يمشي صح

• عجبني
التفاعلات: Alessandro Massimo
ماهو الناس اللي تعلم ثقافة الجنسيه دي يبقوا خبرءا في مجال ده عشان موصوع يمشي صح
اظن مفيش خبراء متخصصين في المجال ده.
زي كتير من المجالات.

اظن مفيش خبراء متخصصين في المجال ده.
زي كتير من المجالات.