NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

نقاش هل نحتاج تعليم ثقافة الجنسيه في مصر

انا بنت اولا
ثانيا انا تعقيبي أن ده كله طبيبيعي انت رد عليا وقولي مين هيعمل مين ايه ؟
هتلاقي بلح فا **** يرحمها ويرحم اي واحده ماتت بسبب انسان غبي خنزير مفيش عقل مش محتاجه ثقافه احيه محتاجه عقل
بس لازم نتحرك احنا مش هنقعد. نفضل نشوف كل مره تموت بسبب واحد متعملش صح ويفهم انوا يخدو حاذرو في ليلة دي بذات بس هتقولي ايه و رجعيه وتخلف معشش في فيهما كل واحد فاكر نفسو جوني سينس ومش هموا انوا اللي معه دي لز يتعامل براحه لكن ازي خلاص الواد بقا جوني سينس غب نفسوا يعني ينكها وبعد ميخلاص مش يخدها في حضنو يطمن عليه لا يديها ضهرو وينام طب افتحها وخش حطها امل البانيو مطهر وحطوا فيها بعد كدههيا معاك العمر كلوا بس ازي مش قولت جوني سينس في نفسوا اهم يثبت هيمنتوا علبه عموما انا عمر واتشرفت بمعرفتك وبشكرك انك وصل معايا في لاين اللي في دماغي

مع تعليم الثقافة الجنسية ف مصر لكن علي شكل ورق او كتاب فيه تعليمات
فيها اهم الأمراض الجنسية وكيفية تجنبها
وأضرار الجنس وفوايده وازاي التعامل يكون مش بالعنف وكدا

وبتبقي للطلبة ف اخر سنة ف الكلية مش للابتدائي او الاعدادي او الثانوي

بس لازم نتحرك احنا مش هنقعد. نفضل نشوف كل مره تموت بسبب واحد متعملش صح ويفهم انوا يخدو حاذرو في ليلة دي بذات بس هتقولي ايه و رجعيه وتخلف معشش في فيهما كل واحد فاكر نفسو جوني سينس ومش هموا انوا اللي معه دي لز يتعامل براحه لكن ازي خلاص الواد بقا جوني سينس غب نفسوا يعني ينكها وبعد ميخلاص مش يخدها في حضنو يطمن عليه لا يديها ضهرو وينام طب افتحها وخش حطها امل البانيو مطهر وحطوا فيها بعد كدههيا معاك العمر كلوا بس ازي مش قولت جوني سينس في نفسوا اهم يثبت هيمنتوا علبه عموما انا عمر واتشرفت بمعرفتك وبشكرك انك وصل معايا في لاين اللي في دماغي
بالظبط كده اتمني يبقي فيه عقل بس و**** نعمة العقل هربت مننا لو موجوده كنا اختلفنا كتير بس خير
وشكرا لتقبل رأيي 🌹

مع تعليم الثقافة الجنسية ف مصر لكن علي شكل ورق او كتاب فيه تعليمات
فيها اهم الأمراض الجنسية وكيفية تجنبها
وأضرار الجنس وفوايده وازاي التعامل يكون مش بالعنف وكدا

وبتبقي للطلبة ف اخر سنة ف الكلية مش للابتدائي او الاعدادي او الثانوي
معاك في ده بس من الاحسن في ثانويه عامه
بالظبط كده اتمني يبقي فيه عقل بس و**** نعمة العقل هربت مننا لو موجوده كنا اختلفنا كتير بس خير
وشكرا لتقبل رأيي 🌹
دانا بشكرك انوا انتي فاهمه وجهه نظري انا ببقا مبسوط انوا في ناس زيك بتدخل بتتكلم بي منطق وجهه نظر دي ببقا مبسوط جدا انوا الكلاﻤ اللي كتبتوا مواقعس في الارض او كنت بضيع وقت

انا برضم عايز موضوع ينتشر في شبر مصر بذات الارياف وصعيد واي محافظة او نجع او قريه في اطار الارياف وصعيد هما دول اللى عايز يوصلهم الكلام ده عشان سبب التخلف و رجعيه ثقافة الجنسيه عندهما صفر وسبب مشاكل دي انوا ثقافة الجنسيه دي بتنحدر من الغرب وانوا ازي اقلع تواب الرجل الشرقي واللبس تواب الغرب يجدعان انا بتكلام عشان الناس دي هما من اهم الاسباب في ترجعنا في ثقافة الجنسيه
انت روحت الصعيد شوفت كل ناس الصعيد وعممت انهم متخلفين بناء على ايه على فكره نسبه لا تتعدى 1% من الصعايده حاليا هما اللي معندهمش ثقافه جنسيه وللعلم بردو اللي بتحكي فيه ده من الفكر اللي واصلك عن الصعايده او الارياف

• عجبني
التفاعلات: warrior king
هو احنا ليه مش بنعترف بالمشاكل الجنسيه فى مجتمعنا لو اعترفنا احنا عندنا مشاكل جنسيه هانعرف نحل ونعرف نعلم اولادنا وبناتنا بدون خروج عن الشرع والحياء

• عجبني
انت روحت الصعيد شوفت كل ناس الصعيد وعممت انهم متخلفين بناء على ايه على فكره نسبه لا تتعدى 1% من الصعايده حاليا هما اللي معندهمش ثقافه جنسيه وللعلم بردو اللي بتحكي فيه ده من الفكر اللي واصلك عن الصعايده او الارياف
انا معمتش علي صعيد كلها وعلفكره انا ابوي ونا صعيدي بس اتولدت فا قاهره يعني لو علي اقولك بشتم نفسي و ابوي وبقيه عائلتي انا بس عايز حاجه واحده بس انوا نحمي البنات دول عشان ميبقوش مصيرهم زي البنت اللي ماتت في ليلة دخلتها بسبب غباء وعدم وعي من الزوج بس ده اللي عايزو ويعما الصعايده علي راسي واحد واحد

هو احنا ليه مش بنعترف بالمشاكل الجنسيه فى مجتمعنا لو اعترفنا احنا عندنا مشاكل جنسيه هانعرف نحل ونعرف نعلم اولادنا وبناتنا بدون خروج عن الشرع والحياء
صح وللهي

• عجبني
التفاعلات: عمر عمر الريس
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
من يومين اتفرجت علي برنامج مشهور في مصر اوي المهم المذيع بيتكلم عن خبر موت فتاة بعد ليله دخلتها طب إيه سبب عشان البنت تموت السبب كان نزيف من بعد جوزها فتحها البت ماتت بعد خمس ساعات من ساعات ماحصل النزيف بعد كده مذيع بيسال ام ضحيه طب هو متصرفش ليه قالت كان نايم المهم يجدعان مذيع اتكلم انوا لزم يتم تعليم ثقافة الجنسيه في مدراس بس طبقنا لي اننا بنخضع لي عادات شرقيه و اتربينا في مجتمع الشرقيه ده هيقولك انك بتحرض افعال مخله و كلام كتير اوي عايزين الصراحه يجدعان انا شايف انوا صح انك تعلم ثقافة الجنسيه عشان ميحصلش تاني لانوا ده اسموا جاهل ورجعيه عايز اسالكم كام بت ماتت في ليلة دخلتها بسبب انوا الزوج فاكر بس انوا ينيكها وبس كده بصراحه انا مع المذيع لو عشان نمنع موت البنات بسبب كده يبقا تعليم ثقافة الجنسيه في مصر ضروري ده كان رأي بس مستني ارئكم
اعتقد ان ده في الاحلام لاننا في مجتمع كل حاجه عيب نتكلم فيها ف دي المشكلة الام مش بتوعي بنتها الا بعد م يحصل مصيبة واحيانا بتسيبها علي جهلها بنات كتير بيحصلها مصايب وبتخاف تتكلم عشان متعلمتش انها عادي تتكلم ف المواضيع دي، احنا مجتمع الام بتكلم بنتها عن ليلة الدخلة قبلها بيوم ف بتحصل مصايب احيانا البنت مش بتكون مؤهلة نفسيا هو عيب يعني ان البنت تعرف مجتمع بايظ

• عجبني
اعتقد ان ده في الاحلام لاننا في مجتمع كل حاجه عيب نتكلم فيها ف دي المشكلة الام مش بتوعي بنتها الا بعد م يحصل مصيبة واحيانا بتسيبها علي جهلها بنات كتير بيحصلها مصايب وبتخاف تتكلم عشان متعلمتش انها عادي تتكلم ف المواضيع دي، احنا مجتمع الام بتكلم بنتها عن ليلة الدخلة قبلها بيوم ف بتحصل مصايب احيانا البنت مش بتكون مؤهلة نفسيا هو عيب يعني ان البنت تعرف مجتمع بايظ
ماهو زوري اتنبح عشان اوصلوا سوء وجهه نظرك انت و الا عضاء اللي شاركوا وجهة نظرهم بس مس عايزين احبط يجدعان ده اللي لزم يحصل يعني لزم الدوله تالاف كل شبر في مصر وتعمل ندوه للوعي ثقافي الجنسي طلما الدوله ادخلت يبقا الناس هتسمع صدقواني ده الحل عشان نمنع موت البنات في ليلة دخلتهم

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%