NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

فضفضه نقاش مناقشة حول المنطق والعاطفة (قول رأيك يهمنا ) ✌️✌️

لا انتى ادرى ان يمكن للعاطفة تجتمع مع المنطق لان ممكن يكون الاحساس صح ومطابق لراى العقل والمنطق
كلام عميق شوي بس الاحساس دائما خاين ومخالف للواقع صدقني 🤷🤷

انتى اعلم منى برضو هذا راىى فقط ودا مش نقض واعتقد لو بتقبلي النقد مكنتيش رديتى رد الزعل زى ما رديتى قبل كدا
ومثال في الاتفاق احساسنا نحية شخص ويطلع صادق ونكمل معاه واتجوزنا مثلا مش معنى انفصالنا اننا غلط وكان القلب مغ العقل غلط لو كان غلط عمرةةما كان هيوصل للنقطه دى بس اللى حصل بعد كدا ممكن يكون في غلط ومستحيل يكون في حد صح ومغلطش كل حاجة وليها سبب
طيب حتي بعد المواجهة وهو عارف بحتميتة تعبك وانك في أضعف اوقاتك 🤷🤷

كلام عميق شوي بس الاحساس دائما خاين ومخالف للواقع صدقني 🤷🤷
مش عميق يمكن شيفاه عميق لكن مش عميق الناس بقت شايفة من كتر المستحيل أنه مبيحصلش ولما يحصل تشوفة واو مع ان دا في الاساس ا لطبيعى

• عجبني
التفاعلات: مجنونة مطرقعة
  • عجبني
مش عميق يمكن شيفاه عميق لكن مش عميق الناس بقت شايفة من كتر المستحيل أنه مبيحصلش ولما يحصل تشوفة واو مع ان دا في الاساس ا لطبيعى
يعني اية بردة. ..... يعني تقصد ان الثقة في الناس نهايتها الوجع واحنا كل مرة بنعمل موجوعين ونعيد الكرة

يعني اية بردة. ..... يعني تقصد ان الثقة في الناس نهايتها الوجع واحنا كل مرة بنعمل موجوعين ونعيد الكرة
لا هو الطبيعى يكون فيه الشئ وعكسة ودا نتيجة الحياة وعلشان تحسي بحاجة ولنتيجة غلط رد فعلا مفيش حاجه بتحصل بدون غلط من حد صدقينى يمكن احنا بنماطل في اننا دايما صح

• عجبني
قصدك بجزء ايه بالظبط
أوكي وايت 🤷
الوقت اتعلقت بشخص ووثقت فية أوكي واتكلمت من القلب وطلعت كل أسراري و........ وفي الاخر اختار وجع قلبي وكسرني بجد وطرقني بدون تفكير في عواقب الأمور مع أنة عارف اني في أضعف حالة لي. واختار الاسواء لي ومفرقش معاة حاجة ....( لسة بعزة وبحترمة ولكن مش متقبلة الموقف )

الثقة في الناس لو الشخص يستاهل مش هيازيكى وانتى بتعاملك هتكونى شاايفة من تصرفاته يستاهل ولا لاء

• عجبني
لا هو الطبيعى يكون فيه الشئ وعكسة ودا نتيجة الحياة وعلشان تحسي بحاجة ولنتيجة غلط رد فعلا مفيش حاجه بتحصل بدون غلط من حد صدقينى يمكن احنا بنماطل في اننا دايما صح
ممكن يكون كلامك صح بس راجع الكومنت الي بعد دة بليز في خلاصة القصة 🤷

• عجبني
التفاعلات: Newyaso
شوفي يا مجنونة إنتي 😃

محدش بيتعلم ببلاش ، لكن لازم البني أدم يتعلم من أخطاؤه ، أنا واحد كنت بدير أمورى بالعاطفة وكنت بأتكسف من الناس ، رجالة وستات ، حب عمرى ضاع مني بسبب الخجل والكسوف .. بالنسبة للستات كنت مثلا أتكسف ألاغي واحدة وأقولها كلمتين حلوين لتفتكرني بعاكس ! بالنسبة للرجالة لو حد طلب مني فلوس مثلا كنت أتكسف أقوله لأ .. وكنت بأحكم علي الناس بقلبي وعاطفتي وليس بعقلي لحد ما إتخزوقت وإتنصب عليا في أكتر من 200 ألف جنيه في 2012 قيمتهم النهاردة تعادل اكتر من مليون و ربع ، لو مراحوش مني كان زمان الحياة مختلفة معايا كتير النهاردة !

بعدها إتعلمت أني أوزن الأمور بعقلي وليس بعاطفتي ، وإتعلمت أكشّم للي شايفه ميستاهلش ، وبقيت ماشي بعقلي والمباديء والأصول هي اللي بتحكم تصرفاتي مع الناس .

• عجبني
الثقة في الناس لو الشخص يستاهل مش هيازيكى وانتى بتعاملك هتكونى شاايفة من تصرفاته يستاهل ولا لاء
وهو شخص كويس ومازار كويس مش عارفة اكرة بجد.

أوكي وايت 🤷
الوقت اتعلقت بشخص ووثقت فية أوكي واتكلمت من القلب وطلعت كل أسراري و........ وفي الاخر اختار وجع قلبي وكسرني بجد وطرقني بدون تفكير في عواقب الأمور مع أنة عارف اني في أضعف حالة لي. واختار الاسواء لي ومفرقش معاة حاجة ....( لسة بعزة وبحترمة ولكن مش متقبلة الموقف )
ايوة غلطك في نقطه انك اديتى قلبك فترة ووصلتى للحب بدون ما الشخص التانى يقولك مشاعره واضحة اللى بيبقي معاه القلب متقف مع العقل ان اعجاب يبادله اعجاب ويبتدى الطرف الراجل يظهر حبه مع الوقت والمواقف كمان

• عجبني
شوفي يا مجنونة إنتي 😃

محدش بيتعلم ببلاش ، لكن لازم البني أدم يتعلم من أخطاؤه ، أنا واحد كنت بدير أمورى بالعاطفة وكنت بأتكسف من الناس ، رجالة وستات ، حب عمرى ضاع مني بسبب الخجل والكسوف .. بالنسبة للستات كنت مثلا أتكسف ألاغي واحدة وأقولها كلمتين حلوين لتفتكرني بعاكس ! بالنسبة للرجالة لو حد طلب مني فلوس مثلا كنت أتكسف أقوله لأ .. وكنت بأحكم علي الناس بقلبي وعاطفتي وليس بعقلي لحد ما إتخزوقت وإتنصب عليا في أكتر من 200 ألف جنيه في 2012 قيمتهم النهاردة تعادل اكتر من مليون و ربع ، لو مراحوش مني كان زمان الحياة مختلفة معايا كتير النهاردة !

بعدها إتعلمت أني أوزن الأمور بعقلي وليس بعاطفتي ، وإتعلمت أكشّم للي شايفه ميستاهلش ، وبقيت ماشي بعقلي والمباديء والأصول هي اللي بتحكم تصرفاتي مع الناس .
في حياتي العامة من مدة كدة وتفكيري منطقي وبس ولكن هنا حيث العاطفة ممكن تجرك لحالي دة 🤷

• عجبني
التفاعلات: حنفي الونش
ممكن يكون كلامك صح بس راجع الكومنت الي بعد دة بليز في خلاصة القصة 🤷
وانا قريت القصة انتى فتحتى قلبك بعد طلاقك لكن مخدتيش جانب انك تكونى حذرع والحذر مش عيب علشانك لكن تعاملتى بقلبك اوى

• عجبني
في حياتي العامة من مدة كدة وتفكيري منطقي وبس ولكن هنا حيث العاطفة ممكن تجرك لحالي دة 🤷
ما ده الغلط يا قافلة يا بتجرى ورا عاطفتك ودا غلط انتى طالعه من قفله وتجربة ومش عاوزة تتاللمى يبقي تحكمى قلبك مع عاطفتك وبالبلدى اللى يمشي العقل مش العاطفة لكن انتى عكستى فكانت النتيجة واضحة والم بس اوعى تفتكرى انه غلط او عشمك لاء لا غلطك وغلطه بس غلطك اكبر انك روحتى بعشم باشتياق لقلبك المقفول

• عجبني
ايوة غلطك في نقطه انك اديتى قلبك فترة ووصلتى للحب بدون ما الشخص التانى يقولك مشاعره واضحة اللى بيبقي معاه القلب متقف مع العقل ان اعجاب يبادله اعجاب ويبتدى الطرف الراجل يظهر حبه مع الوقت والمواقف كمان
كدة انت صح. ومتفق معاك جدا بس هو مش حبيب هو ونيس اخ صاحب كدة يعني

ما ده الغلط يا قافلة يا بتجرى ورا عاطفتك ودا غلط انتى طالعه من قفله وتجربة ومش عاوزة تتاللمى يبقي تحكمى قلبك مع عاطفتك وبالبلدى اللى يمشي العقل مش العاطفة لكن انتى عكستى فكانت النتيجة واضحة والم بس اوعى تفتكرى انه غلط او عشمك لاء لا غلطك وغلطه بس غلطك اكبر انك روحتى بعشم باشتياق لقلبك المقفول
ممممم كلامك بداء يوزن مع الموقف كدة انت صح فعلا..... يلة اتعلمت درسي. مع اني لسة فعلا بحترمة بس خسر صداقتي فعلا

وانا قريت القصة انتى فتحتى قلبك بعد طلاقك لكن مخدتيش جانب انك تكونى حذرع والحذر مش عيب علشانك لكن تعاملتى بقلبك اوى
كلامي مش علي القصة كلامي علي مدة صغيرة اوي فهمني

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

كدة انت صح. ومتفق معاك جدا بس هو مش حبيب هو ونيس اخ صاحب كدة يعني
بس انتى كان في حاجة وقولتى مشاعرك اللى جواكى ومعرفتيش تميزى ايه الى اقولة للونيس يعنى عندى كتت حكتيها قصة لحد من صحباتك ولا ا نك تتكلمى كدا كان هتفرق كتير او انك استنيتى تسمعى ونصيحة مفيش حد جاد وبيحب حد هيقدر ميقولوش مشاعره بس انتى كست لازم البدايه من الراجل مهما كان تفتحك

• عجبني

ولا هنا ولا هناك .. متسمحيش لعواطفك هي اللي تمشيلك أمورك من أصغرها لأكبرها .. صدقيني هتتخزوقي (لامؤاخذة ) ده لو متخزوقتيش فعلا !

حتي لو هتعملي علاقة مع حد .. متختاريش الأهبل علشان قلبك دلك عليه علشان شكله الجميل وصدره العريض وشعره الاصفر وعينه الخضرا ، المثل بيقول لا تنيك الاهبل ولا تخلي الاهبل ينيكك ! إختاري بعقلك حد يكون عاقل ومتزن ويحفظ أسرارك في حال بعدتم عن بعض وإنفصلتم ، مش واحد يفضل يبتزك ويفضحك في النهاية !

حبي بعقلك متحبيش بقلبك .

• عجبني

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%