NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

فضفضه نقاش مناقشة حول المنطق والعاطفة (قول رأيك يهمنا ) ✌️✌️

مجنونة مطرقعة

👹 ذاهبه إلى الجحيم 👹
العضوية الذهبيه
كاتب متميز
نسوانجى مثقف
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
نسوانجية كيوت
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
مشرف سابق
ناشر صور
مبدع
ناشر مجلة
توجه جنسي
انجذب للذكور
كثيرا ما يتم الاستفسار عن الفرق بين المنطق والعاطفة، وللإجابة على هذا الكلام لا بد من توضيح أن المنطق عبارة عن استنباط الأحكام بناءًا على المُعطيات الموجودة . ولكن 👈

إن المنطق العقلي هو المسؤول عن دائرة الشعور وهو الذي يديرها، والمنطق يستند إلى مبادئ وقواعد يتم استنباطها من التجارب والخبرات الإنسانية.

وطبعا الكلام دة منافي تماما لمفهوم العاطفة 👈

العاطفة مستوليةً على دائرة اللاشعور؛ وهذا سبب قلّة إدراك تطور المشاعر لدى الإنسان وهذا تفسير كون الهواجس العاطفية تبقى مبهمة وغير صريحة، وهذه المبادئ العاطفية هي أساس أفكار الناس ، كما أن المشاعر تجتمع بالنفس بشكلٍ لا إرادي، بالإضافة إلى أن القواعد العاطفية قواعد غير عامة فلا تنطبق على جميع الناس؛ وذلك لتباين الناس في مشاعرهم واختلافهم مما يجعل اتفاق الجميع على الأمور التي تخص المشاعر أمرًا مستحيلًا...

🌹موضوع النقاش 🌹
ولكن في اخر فترة وليس ببعيده بقيت العاطفة تغلب علي وهنا ليس حب المشاعر لاء كلامي عن الانجراف الي العاطفة وحب الناس والتفكير بقلبي بمعني اصح وهنا بقيت الإنسانة ضعيفة الشخصية حتي أمام من اصغر مني سننا وتفكيرا ...
ودة جرني الي الآتي من اوناس المفروض كنت عزيزة علي قلبهم أو اكتر من كونهم أصحاب أو اخوات لي ......وحصل الآتي .
  • بقيت مشاعري وجرحها لا اهتمام لهم .
  • تقدير سني ومكانتي للاسف ضاعت .
  • التقليل من قدر ذكائي حصل .
  • نسيان كل ماقدمة والتجريح في شخصي .
  • اخيرا أن وصل الأمر الي فقدان صحتي وبردة مفرقش مع تلك الناس .

كل ما سبق من كلام فهو بعيد تماما عن الأهل والاقراب أو حتي فترة زواجي إنما هو من وقت قريب ليس ببعيد اوي اوكي ✌️

وبقيت محتارة هل انا عاطفية أم منطقية اكتر ؟؟

🌹عزيزي المشارك في البوست 🌹

هل انت انسان (عاطفي...ام ... منطقي ) ؟؟
وياريت نتناقش حول الموضوع دة مع ذكر اسباب للتغير أن حدث في تحول شخصيتك بسبب نقطة مما ذكرت ✌️✌️

انتهي #####

# Roooody 🕊️

• عجبني
  • حبيته
  • أتفق
التفاعلات: pogato, Justme, Just Mahmoud و 9 آخرين
هوا كلامك كبير شويه بس ماشي
العاطفه بتبقي مع الناس اللي بنحبهم او بنعزهم و الانسان بطبعه عاطفي لانه بيتولد بالفطره و بيعيش حياته و هوا صغير حب و حنان و دفي بس مع العمر بتقل العاطفه لانه بيشوف ان الدنيا مش حلوه علطول و بيبدأ يستخدم المنطق اكتر
و بالنسبالي انا زمان كنت عايش بالعاطفه بس لقيت انها بتخسر الواحد كتير مادي و معنوي لاكن لما كبرت بقيت احكم المنطق اكتر لان كل انسان بطبعه بيحب نفسه
ف المهم ان كل ما بنكبر بنستخدم النطق اكتر

• عجبني
  • أتفق
التفاعلات: نورالشام و مجنونة مطرقعة
هوا كلامك كبير شويه بس ماشي
العاطفه بتبقي مع الناس اللي بنحبهم او بنعزهم و الانسان بطبعه عاطفي لانه بيتولد بالفطره و بيعيش حياته و هوا صغير حب و حنان و دفي بس مع العمر بتقل العاطفه لانه بيشوف ان الدنيا مش حلوه علطول و بيبدأ يستخدم المنطق اكتر
و بالنسبالي انا زمان كنت عايش بالعاطفه بس لقيت انها بتخسر الواحد كتير مادي و معنوي لاكن لما كبرت بقيت احكم المنطق اكتر لان كل انسان بطبعه بيحب نفسه
ف المهم ان كل ما بنكبر بنستخدم النطق اكتر
كدة برنس ولكن بتكلم عن عاطفة البعيدة عن الأهل

كدة برنس ولكن بتكلم عن عاطفة البعيدة عن الأهل
العاطفه بعيد عن الأهل دي اكتر خساره ممكن الواحد يخسارها مش بتعامل مع اي حد بالعاطفه لازم منطق و شغلي منطق لان العواطف مش هتخليني اعيش
و انا فيا عيب انا شايفه ميزه
اي حد اعرفه وحش لحد ما يثبت العكس بالتعامل و المواقف

• عجبني
التفاعلات: مجنونة مطرقعة
موضوع جميل جدا 👍
نتكلم بالبلدي افضل ..🌹

العاطفة جميلة والروح حلوة لاكن نبعدها عن اخذاي قرار

القرار للعقل فقط لان غالبا يكون قرار العاطفة افشل .

التفكير في كل امور الحياة حتي في الحب يكون من العقل افضل ..
وزن الامور واختيار الشريك او حتي الصديق يكون نسبة العاطفة 30٪ والعقل يكون 70٪

• عجبني
العاطفه بعيد عن الأهل دي اكتر خساره ممكن الواحد يخسارها مش بتعامل مع اي حد بالعاطفه لازم منطق و شغلي منطق لان العواطف مش هتخليني اعيش
و انا فيا عيب انا شايفه ميزه
اي حد اعرفه وحش لحد ما يثبت العكس بالتعامل و المواقف
يعني أنا اعمل اية الوقت في الجاي 🤷🤷

موضوع جميل جدا 👍
نتكلم بالبلدي افضل ..🌹

العاطفة جميلة والروح حلوة لاكن نبعدها عن اخذاي قرار

القرار للعقل فقط لان غالبا يكون قرار العاطفة افشل .

التفكير في كل امور الحياة حتي في الحب يكون من العقل افضل ..
وزن الامور واختيار الشريك او حتي الصديق يكون نسبة العاطفة 30٪ والعقل يكون 70٪
مقياس جميل اوي بس نسيت اني انثي العاطفة زيادة عنكم معشر الرجال 🤷🤷😁😁
انصحني بجد عشان فعلا بقيت بنجرف بشكل يقلل وفي الاخر انا الي بزعل لأن محدش بيخسر حاجة غيري انا وبس 🤷🤷

• عجبني
التفاعلات: محترف اربعيني (ابوالخير)
يعني أنا اعمل اية الوقت في الجاي 🤷🤷
اللي جاي مع الاهل القريبين قوي اللي يعزو عليكي بعواطفك و قلبك و كل حاجه
باقي الناس و الحياه المنطق و العقل و نفسك ثم نفسك
عيش بنفسك و لنفسك
🤝🤝🤝

• عجبني
اللي جاي مع الاهل القريبين قوي اللي يعزو عليكي بعواطفك و قلبك و كل حاجه
باقي الناس و الحياه المنطق و العقل و نفسك ثم نفسك
عيش بنفسك و لنفسك
🤝🤝🤝
صدقني بحاول وفعلا دة في دماغي ولكن بجد في ناس بيحبروك تجر بالعاطفة بدون وعي كافي.

ممكن يكونوا يستحقوا في البداية .ولكن مع الوقت بتهون عليهم وبينسوا الي قدمتة مهما عملت 🥺🥺🤷🤷

مقياس جميل اوي بس نسيت اني انثي العاطفة زيادة عنكم معشر الرجال 🤷🤷😁😁
انصحني بجد عشان فعلا بقيت بنحرف بشكل يقلل وفي الاخر انا الي بزعل لأن محدش بيخسر حاجة غيري انا وبس 🤷🤷
مقياس الانثي يكون القلب اكبر من مقياس العقل ودا بيسبب مشاكل كتير لها ..
لازم بعد ما القلب ياخد قرارة يعدي علي العقل علشان العقل يدي القرار النهائي .
بس لازم تعرفي حاجة ... بصي لاي موضوع من زاوية بعيدة شوية . واوزني كل الامور . وشوفي هايكون مناسب ولا لاء . .
بس علي كلامك لازم تراجعي نفسك كويس لان اختيارك غلط

• عجبني
مقياس الانثي يكون القلب اكبر من مقياس العقل ودا بيسبب مشاكل كتير لها ..
لازم بعد ما القلب ياخد قرارة يعدي علي العقل علشان العقل يدي القرار النهائي .
بس لازم تعرفي حاجة ... بصي لاي موضوع من زاوية بعيدة شوية . واوزني كل الامور . وشوفي هايكون مناسب ولا لاء . .
بس علي كلامك لازم تراجعي نفسك كويس لان اختيارك غلط
مممم وربنا كلامك في دماغي. وفعلا بفكر بنفس الطريقة ومع الوقت بخ. الطبع الوسخ يرجع واتعامل تاني بطيبة وانسي الي حصل معايا 😁😁

• عجبني
التفاعلات: محترف اربعيني (ابوالخير)
كثيرا ما يتم الاستفسار عن الفرق بين المنطق والعاطفة، وللإجابة على هذا الكلام لا بد من توضيح أن المنطق عبارة عن استنباط الأحكام بناءًا على المُعطيات الموجودة . ولكن 👈

إن المنطق العقلي هو المسؤول عن دائرة الشعور وهو الذي يديرها، والمنطق يستند إلى مبادئ وقواعد يتم استنباطها من التجارب والخبرات الإنسانية.

وطبعا الكلام دة منافي تماما لمفهوم العاطفة 👈

العاطفة مستوليةً على دائرة اللاشعور؛ وهذا سبب قلّة إدراك تطور المشاعر لدى الإنسان وهذا تفسير كون الهواجس العاطفية تبقى مبهمة وغير صريحة، وهذه المبادئ العاطفية هي أساس أفكار الناس ، كما أن المشاعر تجتمع بالنفس بشكلٍ لا إرادي، بالإضافة إلى أن القواعد العاطفية قواعد غير عامة فلا تنطبق على جميع الناس؛ وذلك لتباين الناس في مشاعرهم واختلافهم مما يجعل اتفاق الجميع على الأمور التي تخص المشاعر أمرًا مستحيلًا...

🌹موضوع النقاش 🌹
ولكن في اخر فترة وليس ببعيده بقيت العاطفة تغلب علي وهنا ليس حب المشاعر لاء كلامي عن الانجراف الي العاطفة وحب الناس والتفكير بقلبي بمعني اصح وهنا بقيت الإنسانة ضعيفة الشخصية حتي أمام من اصغر مني سننا وتفكيرا ...
ودة جرني الي الآتي من اوناس المفروض كنت عزيزة علي قلبهم أو اكتر من كونهم أصحاب أو اخوات لي ......وحصل الآتي .

• بقيت مشاعري وجرحها لا اهتمام لهم .
  • تقدير سني ومكانتي للاسف ضاعت .
  • التقليل من قدر ذكائي حصل .
  • نسيان كل ماقدمة والتجريح في شخصي .
  • اخيرا أن وصل الأمر الي فقدان صحتي وبردة مفرقش مع تلك الناس .

كل ما سبق من كلام فهو بعيد تماما عن الأهل والاقراب أو حتي فترة زواجي إنما هو من وقت قريب ليس ببعيد اوي اوكي ✌️

وبقيت محتارة هل انا عاطفية أم منطقية اكتر ؟؟

🌹عزيزي المشارك في البوست 🌹

هل انت انسان (عاطفي...ام ... منطقي ) ؟؟
وياريت نتناقش حول الموضوع دة مع ذكر اسباب للتغير أن حدث في تحول شخصيتك بسبب نقطة مما ذكرت ✌️✌️

انتهي #####

# Roooody 🕊️
هو للاسف هيا بتبتدى بمنطقى ويبان انك مسيطره وعامله كنترول لكل حاجه بس هتقلب بعاطفى وهتلاقى نفسك لا ارادى وقعتى فى حاجات كتير وبتفوقى شويه وتقولى خلاص هسيطر ولكن من اول ما الكلام والحنيه تبقى موجوده بتقعى فى نفس الكلام .. ودا غصب عنك وكدا انتى قمر اوى ❤️❤️ بس الفكره انك لازم تبقى مع شخص مناسب ويفدر يفهم ده ويقدر ودا مش موجود ان شخص يفضل معاكى فى كل الاوقات بالحلاوة والدلع والزعل وكل حاجه

• عجبني
مممم وربنا كلامك في دماغي. وفعلا بفكر بنفس الطريقة ومع الوقت بخ. الطبع الوسخ يرجع واتعامل تاني بطيبة وانسي الي حصل معايا 😁😁
بالعكس دا هايسببلك مشاكل كتير

قلبك دق خلاص .. يبقي نستعمل عقلنا هل دا مناسب ولا لاء ... هل هايكون في مشاكل بينا مع اي فارق ..
فكري واستنتجي بعقلك .
لان الحب والعاطفة بيكون اختيارهم ناتج عن حب البدايات وليست النهايات

• عجبني
كل ما تلاقي نفسك هتتعاملي بطيبه افتكري اي موقف زفت حصلك
بصي اعمليها باك جراوند علي الموبايل
عيش بنفسك و لنفسك
😂😂😂

• بيضحكني
هو للاسف هيا بتبتدى بمنطقى ويبان انك مسيطره وعامله كنترول لكل حاجه بس هتقلب بعاطفى وهتلاقى نفسك لا ارادى وقعتى فى حاجات كتير وبتفوقى شويه وتقولى خلاص هسيطر ولكن من اول ما الكلام والحنيه تبقى موجوده بتقعى فى نفس الكلام .. ودا غصب عنك وكدا انتى قمر اوى ❤️❤️ بس الفكره انك لازم تبقى مع شخص مناسب ويفدر يفهم ده ويقدر ودا مش موجود ان شخص يفضل معاكى فى كل الاوقات بالحلاوة والدلع والزعل وكل حاجه
أصبت النقطة الصح بدون قصد منك .......

فعلا دي اكتر وجع قتلني أن قربت اوي بجد. وهو كويس ولا زال كويس ولكن اختار وجع قلبي وكسرني بجد وهو عارف اني في أضعف حالتي ،🤷🤷

• عجبني
التفاعلات: sins_
كل ما تلاقي نفسك هتتعاملي بطيبه افتكري اي موقف زفت حصلك
بصي اعمليها باك جراوند علي الموبايل
عيش بنفسك و لنفسك
😂😂😂
وربنا انت دماغ بقولك اية كرباج افضل وامشي وراي احلدني كل غلطة 😁😁

• بيضحكني
التفاعلات: اسنانجي
بالعكس دا هايسببلك مشاكل كتير

قلبك دق خلاص .. يبقي نستعمل عقلنا هل دا مناسب ولا لاء ... هل هايكون في مشاكل بينا مع اي فارق ..
فكري واستنتجي بعقلك .
لان الحب والعاطفة بيكون اختيارهم ناتج عن حب البدايات وليست النهايات
مممم بس انا مش بحب انا برتاح للشخص وبثق اني مش هنجرح بسببة أو اتهان ........والخاصة أنة عارف اني في أضعف اوقاتي 🤷🤷

انا يكفي اني انسان وعايش حلو اوي كده الصراحه

• عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • بيضحكني
  • بيضحكني
  • محزن
التفاعلات: اسنانجي و صقر الغرام 🧡🧡

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل