NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

فضفضه نقاش مناقشة حول المنطق والعاطفة (قول رأيك يهمنا ) ✌️✌️

بس في حاجة انا الوقت وانا بعمل البوست كنت محكمة عقلي وخلاص فعلا عازمة علي عدم الرجوع العاطفة مع اي حد اوي موقف. ...
ولكن متأكدة امي هضعف تاني مع الزمن 🤷🤷
عارف و**** وعارف انك هتسيطرى شويه وبعدين هترجعى بس واحده واحده هتلاقى انك قدرتى ودا لازم يحصل 🤷🏻‍♂️

• عجبني
التفاعلات: مجنونة مطرقعة
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
مممممم المشكلة اني كل مدة لازم صدمة وفعلا من ناس بثق فيهم وبتعلق بيهم اوييييييي ومش بعرف اكرهم تصدق
محدش قال تكرهيهم بس حرصي
خلي حبك بمقدار علي قد المعرفة
مهما وصل معاكي الحال
لازم تكوني حريصه ده الصح

• عجبني
ميرسي ماي فريند 😁😁😁

بس لحظة انت مقولت موقفك انت وتفكيرك اية 🤷🤷😁😁😁
اول موقف الحب
حبيبت واحده كتير قوي و اتفقنا علي الارتباط و جه وقت الارتباط لقيت الدنيا بين الاهل مش مظبوطه و مش هتتظبط اتفقنا علي الانفصال
الموقف التاني الدراسه
كنت اتكعبلت كتير ف الكليه و كنت قررت اسيبها و مكنتش حاببها من الاول بس والدي **** يرحمه شجعني كتير و عديت من حاجات كتير قوي وخلصتها من زمان و اشتغلت
التالت بعد وفاه والدي
خلافات عائليه علي الورث بين اعمامي و كنت بحكم بالعواطف و كده بس لقيت ان هما معندهمش مشكله انهم ياكلوك

• عجبني
لا من ناحيه بدوس في انا حرفيا الي بيجي تحت ايدي بطلع كسمه من جميع النواحي اما موضوع المود ده لا في ده العادي انا اصلا شخصيه بضان
اوكي كدة انت صح كمل دوس بقي

• عجبني
التفاعلات: صقر الغرام 🧡🧡
اول موقف الحب
حبيبت واحده كتير قوي و اتفقنا علي الارتباط و جه وقت الارتباط لقيت الدنيا بين الاهل مش مظبوطه و مش هتتظبط اتفقنا علي الانفصال
الموقف التاني الدراسه
كنت اتكعبلت كتير ف الكليه و كنت قررت اسيبها و مكنتش حاببها من الاول بس والدي **** يرحمه شجعني كتير و عديت من حاجات كتير قوي وخلصتها من زمان و اشتغلت
التالت بعد وفاه والدي
خلافات عائليه علي الورث بين اعمامي و كنت بحكم بالعواطف و كده بس لقيت ان هما معندهمش مشكله انهم ياكلوك
مممم انت اسييت اوي

• عجبني
التفاعلات: اسنانجي
  • حبيته
التفاعلات: (ₐₕₘₑD 𝆎ᵢDₐₙ) YₒYₒ ₐₗᵢₓ
  • عجبني
التفاعلات: نورالشام
عارف و**** وعارف انك هتسيطرى شويه وبعدين هترجعى بس واحده واحده هتلاقى انك قدرتى ودا لازم يحصل 🤷🏻‍♂️
هاحاول بجد يا صديقي

• عجبني
  • عجبني
يا ريتني زيك
رح تكوني احسن ان شاء ****
من لما قرأت قصة حياتك
استنتجت انك ذكية جدا وفهيمة
مشان هيك واثق رح تتجاوزي كل اللي صار معك ورح تكوني وحدة تانية خالص بالمستقبل
لكن مسألة وقت فقط

• عجبني
رح تكوني احسن ان شاء ****
من لما قرأت قصة حياتك
استنتجت انك ذكية جدا وفهيمة
مشان هيك واثق رح تتجاوزي كل اللي صار معك ورح تكوني وحدة تانية خالص بالمستقبل
لكن مسألة وقت فقط
اقولك حاجة اكتر حاجة بتزعلني التقليل من قدر ذكاء الآخرين ودة بيحصل معايا كتير خاصة هنا

• عجبني
مش عايزه تقولي بقي اي الحاجه اللي شاغله تفكيرك و مخلياكي تكتبي الكلام دا
ثقة زيادة بشخص حبيتة واتعلقت بية. بس حب عفوي مش بتاع مشاعر ولا جنس ولا الكلام دة. شخص ارتحت معاة فعلا بجد ....... وفتحت قلبي وقولت أسراري. وللاسف مفرقش معاة كسرة قلبي ووجعي واختار الوجع ليا بدون ميفكر في الي ممكن اوصل لية. وفعلا الات الأمور اني دخلت مستشفى كام ساعة ملاحظة من كتر ضغطي علي اعصابي بسببة ورجعت للادمان حاليا 😁😁
بس اني واي مودي الوقت احلي بسبب الاصتف 😁😁😁

اة ملحوظة الشخص دة مش من هنا خالص اوكي ✌️✌️

• عجبني
التفاعلات: اسنانجي
اقولك حاجة اكتر حاجة بتزعلني التقليل من قدر ذكاء الآخرين ودة بيحصل معايا كتير خاصة هنا
معقول
بابن من. مواضيعك وقصة حياتك في عمق تفكير وذكاء
جد استغربت انو في حدا يقلل من ذكائك
اطوصدقا بدون مجاملة انت شعلة ذكاء

• عجبني
كثيرا ما يتم الاستفسار عن الفرق بين المنطق والعاطفة، وللإجابة على هذا الكلام لا بد من توضيح أن المنطق عبارة عن استنباط الأحكام بناءًا على المُعطيات الموجودة . ولكن 👈

إن المنطق العقلي هو المسؤول عن دائرة الشعور وهو الذي يديرها، والمنطق يستند إلى مبادئ وقواعد يتم استنباطها من التجارب والخبرات الإنسانية.

وطبعا الكلام دة منافي تماما لمفهوم العاطفة 👈

العاطفة مستوليةً على دائرة اللاشعور؛ وهذا سبب قلّة إدراك تطور المشاعر لدى الإنسان وهذا تفسير كون الهواجس العاطفية تبقى مبهمة وغير صريحة، وهذه المبادئ العاطفية هي أساس أفكار الناس ، كما أن المشاعر تجتمع بالنفس بشكلٍ لا إرادي، بالإضافة إلى أن القواعد العاطفية قواعد غير عامة فلا تنطبق على جميع الناس؛ وذلك لتباين الناس في مشاعرهم واختلافهم مما يجعل اتفاق الجميع على الأمور التي تخص المشاعر أمرًا مستحيلًا...

🌹موضوع النقاش 🌹
ولكن في اخر فترة وليس ببعيده بقيت العاطفة تغلب علي وهنا ليس حب المشاعر لاء كلامي عن الانجراف الي العاطفة وحب الناس والتفكير بقلبي بمعني اصح وهنا بقيت الإنسانة ضعيفة الشخصية حتي أمام من اصغر مني سننا وتفكيرا ...
ودة جرني الي الآتي من اوناس المفروض كنت عزيزة علي قلبهم أو اكتر من كونهم أصحاب أو اخوات لي ......وحصل الآتي .

• بقيت مشاعري وجرحها لا اهتمام لهم .
  • تقدير سني ومكانتي للاسف ضاعت .
  • التقليل من قدر ذكائي حصل .
  • نسيان كل ماقدمة والتجريح في شخصي .
  • اخيرا أن وصل الأمر الي فقدان صحتي وبردة مفرقش مع تلك الناس .

كل ما سبق من كلام فهو بعيد تماما عن الأهل والاقراب أو حتي فترة زواجي إنما هو من وقت قريب ليس ببعيد اوي اوكي ✌️

وبقيت محتارة هل انا عاطفية أم منطقية اكتر ؟؟

🌹عزيزي المشارك في البوست 🌹

هل انت انسان (عاطفي...ام ... منطقي ) ؟؟
وياريت نتناقش حول الموضوع دة مع ذكر اسباب للتغير أن حدث في تحول شخصيتك بسبب نقطة مما ذكرت ✌️✌️

انتهي #####

# Roooody 🕊️
على فكرة كلامك غلط

• عجبني
معقول
بابن من. مواضيعك وقصة حياتك في عمق تفكير وذكاء
جد استغربت انو في حدا يقلل من ذكائك
اطوصدقا بدون مجاملة انت شعلة ذكاء
ميرسي جدا دة كتير عليا وربنا 😍😍

• عجبني
علمني الصح ( بتقبل اي انتقاد طبعا ) واكون شاكرة 🙏🙏
لا انتى ادرى ان يمكن للعاطفة تجتمع مع المنطق لان ممكن يكون الاحساس صح ومطابق لراى العقل والمنطق

• عجبني
علمني الصح ( بتقبل اي انتقاد طبعا ) واكون شاكرة 🙏🙏
انتى اعلم منى برضو هذا راىى فقط ودا مش نقض واعتقد لو بتقبلي النقد مكنتيش رديتى رد الزعل زى ما رديتى قبل كدا
ومثال في الاتفاق احساسنا نحية شخص ويطلع صادق ونكمل معاه واتجوزنا مثلا مش معنى انفصالنا اننا غلط وكان القلب مغ العقل غلط لو كان غلط عمرةةما كان هيوصل للنقطه دى بس اللى حصل بعد كدا ممكن يكون في غلط ومستحيل يكون في حد صح ومغلطش كل حاجة وليها سبب

• عجبني

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%