NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

الفارس المنتظر

نسوانجى بادئ الطريق
عضو
توجه جنسي
أنجذب للإناث
ايه الحل لو زوجتك تعرضت لاعتداء غصب عنها ورغم أنها ست متدينة وملتزمة طوال عشر سنين جواز بس للاسف الاعتداء ده غير كتير فى شخصيتها وبقت تعبانة جدا نفسيا وعصبية جدا ده غير صفات تانية كتير اتغيرت فيها . ارجو النقاش باحترام من فضلك جايز الاقى حل وسط كلامكم

• عجبني
التفاعلات: mms_156، a marco و بنوتي اسمر
التصرفات عبارة عن ايه وهل في جنس بينكم ولا من وقت الاعتداء مفيش

• عجبني
التفاعلات: mms_156 و فكرى
وديها لدكتورة نفسيه لان دى مشكله متقدرش تحلها لوحدك

• عجبني
التفاعلات: mms_156 و HunterXHunter
التصرفات عبارة عن ايه وهل في جنس بينكم ولا من وقت الاعتداء مفيش
الموضوع حصل من شهور والحمد لله بعد فترة علاج نفسى علاقتى بيها رجعت عادى وده اصلا كان جزء من العلاج لكن أنا اللى ملاحظ أنها متغيرة ودائما عصبية حتى أسلوبها فى العلاقة خاصة فيه اختلاف ورغم انى وقفت جنبها فى الأزمة بس مشاكلنا زادت الفترة الاخيرة

• عجبني
التفاعلات: mms_156 و فكرى
وديها لدكتورة نفسيه لان دى مشكله متقدرش تحلها لوحدك
طبعا ده حصل وقتها بس اللى بشتكى منه حاليا تغير فى الأسلوب والشخصية أما الصدمة النفسية انتهت الحمد لله

• عجبني
التفاعلات: mms_156
ايه الحل لو زوجتك تعرضت لاعتداء غصب عنها ورغم أنها ست متدينة وملتزمة طوال عشر سنين جواز بس للاسف الاعتداء ده غير كتير فى شخصيتها وبقت تعبانة جدا نفسيا وعصبية جدا ده غير صفات تانية كتير اتغيرت فيها . ارجو النقاش باحترام من فضلك جايز الاقى حل وسط كلامكم
المفروض انته جوزها تردلها اعتبارها وتحميها مغلش الاغتصاب كان من مين وازاي وهيا ملتزمه والبنت الملتزمه محدش بيجي جمبها

ممكن توضح التغير بقي اي؟؟؟ لو ينفع

الموضوع حصل من شهور والحمد لله بعد فترة علاج نفسى علاقتى بيها رجعت عادى وده اصلا كان جزء من العلاج لكن أنا اللى ملاحظ أنها متغيرة ودائما عصبية حتى أسلوبها فى العلاقة خاصة فيه اختلاف ورغم انى وقفت جنبها فى الأزمة بس مشاكلنا زادت الفترة الاخيرة
دا أمر طبيعي استمر في العلاج النفسي وعدي أمور العصبية

• عجبني
التفاعلات: mms_156, HunterXHunter, فكرى و شخص آخر
المفروض انته جوزها تردلها اعتبارها وتحميها مغلش ال****** كان من مين وازاي وهيا ملتزمه والبنت الملتزمه محدش بيجي جمبها
حضرتك الاعتداء تم فى مكان وظروف خاصة هى ملهاش ذنب فيها وانا متاكد من كده وانا مكنتش معاها علشان ادافع عنها وكان صعب جدا نعمل محضر وفضيحة للبيت والاسرة لان الكارثة فعلا كانت كبيرة وحساسة جدا

• عجبني
التفاعلات: mms_156 و بنوتي اسمر
معلش قصدك ايه بالصفات التانيه معلش كلامك فيه تناقض شويه

• عجبني
والاعتداء ده حصل قدامك ؟ اذا قدامك انته هادافع عن عرضك

• عجبني
ممكن توضح التغير بقي اي؟؟؟ لو ينفع
جزء من التغير حصل فى شخصيتها بشكل عام وأسلوب تعاملها والجزء التانى حصل فى أسلوبها فى العلاقة الزوجية

جزء من التغير حصل فى شخصيتها بشكل عام وأسلوب تعاملها والجزء التانى حصل فى أسلوبها فى العلاقة الزوجية
طبيعي جدا ي صديقي انها تتغير
الاحساس ال هي عاشته ومرت بيه لازم يغيرها يخليها مش واثقه فحد
عندها احساس الغدر من اقرب الناس
بقت عدوانيه تهاجم ال قدامها بالكلام لو اتوترت
الجزء التاني انا مش فهمت قصدك فيه

• عجبني
التفاعلات: mms_156 و الفارس المنتظر
معلش قصدك ايه بالصفات التانيه معلش كلامك فيه تناقض شويه
ولا تناقض ولا حاجة لأن الصفات التانية دى اللى أقصده صفاتها الخاصة بينى وبينها

• عجبني
التفاعلات: mms_156 و بنوتي اسمر
حضرتك الاعتداء تم فى مكان وظروف خاصة هى ملهاش ذنب فيها وانا متاكد من كده وانا مكنتش معاها علشان ادافع عنها وكان صعب جدا نعمل محضر وفضيحة للبيت والاسرة لان الكارثة فعلا كانت كبيرة وحساسة جدا
اهااااااا دي فعلا محتاجه لدكتور نفسي ماتقلقش ازمه وهاتعدي واحنا معاكم ياغالي

• عجبني
الاعتداء الجسدي او النفسي او الجنسي او كلهم في نفس الوقت يؤدي الى حالة اضطراب تدوم بالسنوات.
الطبيب النفسي يجب ان يقوم بمساعدتها
و في نفس الوقت انت و هي تحتاجان الى مساعدة من طرف خبير نفسي لمساعدتكما على تجاوز الازمة ك كابل...
يعني ازمتها يجب ان تعالج و الصبر هو المفتاح
زاءد علاقتكما تحتاج ايضا الي مساعدة من طرف مختص
تحياتي

• عجبني
طبيعي انها تتغير وانها تحس بكل اللي حصلها سؤالك بقي انا اسف انت حاسس انها اتغيرت في العلاقة معاك من ناحية انها مبقيتش حابة تعمل حاجة معاك او حاسة بنقصان او ايه

• عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
محتاج تغير المكان اللى هى فيه فتره وتتابع مع دكتور نفسى وتتعامل معاها زى قبل الواقعه مش تتعامل بحساسيه وتحاول تتناقش معاها بكل هدوء ولو لقيتها ف الوقت ده ف عصبيه منها متحاولش تستمر ف الحديث اسكت لحد ما تلاقيها هديت وارجع اتكلم

• عجبني
واضح من كلامك انها اتعالجت من الصدمه النفسية و بقت شبه طبيعية و ده شئ باين في عصبيتها الي ممكن تكون مش مبررة انت بقى دلوقتي في مرحلة اسمها التكوين الجديد ،، فلازم تفهم علشان تقدر تعالج.....

بص كل صدمه سواء نفسية او مادية بعدها لازم الانسان يعيد شتات نفسه و يجمعها بس للاسف اغاب الناس بتجمع اي حاجة جواها و هوب تلاقي بني ادم تاني خالص...

١- العصبية المفرطه و استخدام الالفاظ و طريقة التعامل الخشنه ده نوع من محاولات اثبات انها قوية و حتكون لان الاعتداء اول حاجة بيكسرها هي العزيمه فهي شايفه انها كده بتستعيد عزيمتها و قوتها تاني و بتفرضهم...

٢- العلاقة اكيد و لازم و حتما تختلف فيها علشان هي الاساس للاعتداء هي دي الي بسببو اتكسرت ممكن تكون بقت بتكرها و ممكن تكون لأ ،،،،،ممكن تكون حاسة بالخزي و الكسوف منك ،،،،ممكن تكون خايفة من رد فعلك المخفي اتجاه العلاقة و انك خلاص بتعتبرها اداست و مش قادر تنسى بس مش بتبين.....

الحلول بقى الي تعملها حضرتك:-
١- الصبر
٢- لما تتنرفز تسيبها لما تهدى و تقوم حاضنها و لو جرحتك بكلمه سيبها و امشي و ارجع بعدين.

٣- تتكلم معاها كل فترة و تفهمها ان معلهاش ملامه و انك مش متغافل عنه بس متاكد من جواك انه خطأ مش بايد حد قضاء و قدر

٤- في العلاقة الزوجية بقى غير السيستم خالص و خليك فية صاحب مزاج اتمزج بيها و بيه سنه سنه براحة و اسليب جديده في التحضير ل ما قبل للعلاقة الزوجية.

• عجبني
طبيعي انها تتغير وانها تحس بكل اللي حصلها سؤالك بقي انا اسف انت حاسس انها اتغيرت في العلاقة معاك من ناحية انها مبقيتش حابة تعمل حاجة معاك او حاسة بنقصان او ايه
اسلوبى معاها زمان مبقاش عاجبها لأنه اسلوب هادى أو رومانسى ده غير أن بقى ليها متطلبات عمرى ما كنت اتخيل أنها تطلبها ولما تابعت مع أخصاءية للاسف قالت إن لازم انفذ رغباتها بقدر الامكان

• عجبني

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%