NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

اكيد لازم دكتورة نفسية وقول للدكتورة النفسية شكوتك دي هتفيدها في التعامل مع مراتك اثناء العلاج معاها اكيد
مرحلة الدكتور النفسى دى انتهت لان المدام اخدت كورس علاج كامل لمدة ٣ شهور وحالتها اتحسنت كتير عن الاول لكن مشكلتى الحالية فى الطباع الشخصية والصفات اللى ظهرت عليها بعد المشكلة ولما فتحت الموضوع مع الدكتور قال إن دى صفات مكتسبة ممكن تروح مع الوقت وممكن لا زى الإنسان لما يتعلم درس ممكن مع الزمن ينساه وممكن يفضل متذكره

• عجبني
التفاعلات: الفارس المنتظر
ايه الحل لو زوجتك تعرضت لاعتداء غصب عنها ورغم أنها ست متدينة وملتزمة طوال عشر سنين جواز بس للاسف الاعتداء ده غير كتير فى شخصيتها وبقت تعبانة جدا نفسيا وعصبية جدا ده غير صفات تانية كتير اتغيرت فيها . ارجو النقاش باحترام من فضلك جايز الاقى حل وسط كلامكم
الموضوع دة بيبقا لية ابعاد كتيرة علشان يتعالج صح وبياخد وقت لو تحب تتكلم خاص واساعدك مفيش مشكلة

• عجبني
طيب هو الطبيعي ان في حجات مينفعش تتقال هنا بس الافضل انك تعملها اللي هيا عايزاه وبعدين تقنعهأ بالعكس لان حصل حاجة اكيد خااليتها تعمل كدة
أنا حاولت طبعا ألبى طلباتها فى حدود الممكن بس برضه للاسف محصلش اى تغير وبرده شخصيتها متذبذبة وكل شوية فى حال

لا تتبخر تداعيات العدوان بعد ثلاثة أو ستة أشهر ، والحد الأدنى من الوقت الذي يمكن للشخص أن يبدأ فيه الشعور بالتحسن والعودة إلى الحياة الطبيعية هو سنة واحدة على الأقل (بعد العلاج). لذلك ، حتى لو شعروا بتحسن ، فهذا لا يعني أنهم أفضل.
لا يمكن أن يكون هذا العدوان مجرد سمة ، فهناك تدريبات لإدارة الغضب وإدارة العواطف. وتجاهله فقط ، ليس حلاً أبدًا.
في رأيي ، أنت بحاجة إلى متخصص لمساعدتك في التنقل في الوضع الحالي. أعني ، ليس عليك أن تقبل وتتسامح مع كل شيء لأنها مرت بمأساة ، وعليها أن تميز بين التنفيس عن ضغوطها والتصرف بشكل سيء في علاقتها (تم تعلمه) ، وتوجد ضغوط ما بعد الصدمة وتستغرق وقتًا. هناك أدوات ووسائل.
أنصحها بإحضار أدوات لضمان سلامتها أثناء تواجدها بمفردها: تدريب رياضي ، رذاذ مضاد للسرقة ، صافرة في حالة الخطر. كل هذا يمكن أن يساعدها في إدارة مخاوفها.

• عجبني
التفاعلات: الفارس المنتظر و فاجر سادي
أنا حاولت طبعا ألبى طلباتها فى حدود الممكن بس برضه للاسف محصلش اى تغير وبرده شخصيتها متذبذبة وكل شوية فى حال
طبيعي انها تكون مذبذبة حصلها حاجة غريبة اولا ممكن تكلمني هحاول افهمك الموضوع لان انت حاليا دكتورها النفسي انت اللي في ايدك علاجها صدقني

ايه الحل لو زوجتك تعرضت لاعتداء غصب عنها ورغم أنها ست متدينة وملتزمة طوال عشر سنين جواز بس للاسف الاعتداء ده غير كتير فى شخصيتها وبقت تعبانة جدا نفسيا وعصبية جدا ده غير صفات تانية كتير اتغيرت فيها . ارجو النقاش باحترام من فضلك جايز الاقى حل وسط كلامكم
اعتده عليها فى قسم شرطه ولا خطفوها بلطجيا

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
حضرتك الاعتداء تم من شخص غريب عننا تماما وهى كانت لوحدها فى الموقف فمفيش حد من العيلة كان معاها من الاساس علشان يكون مقصر فى حقها
تمام يبقى دور حضرتك اولا احترامها ثانيا محاولة انك تحسسها بالأمان التام وانك تجبلها حقها بكل الطرق الممكنة الغير عنيفة خلي بالك لأنك لو استخدمت العنف ممكن تشوف انك جبتها حقها عادي لكن مش هتحس معاك بالأمان برضو وشوية وهتبعد عنك
حاول دايما تطمنها وخرجها من اللي هي فيه وحاول تحسسها بالأمان وتخليها تتجاوز اللي بتمر بيه وقرب انت وهي من **** شوية اكيد ده هيفيدها ولو عندك القدرة وديها لدكتورة نفسية محترمة علاج ما بعد الصدمة مهم جدا

مراتك كانت مستنياك تاخد حقها و شافتك مش قادر تاخد حقها فشيفاك قليل ..انا اسف بس اقرب تفسير لكلامك

رجع حقها باى ثمن وهى هتتعدل معاك
فيه ظروف حضراتكم متعرفوهاش لان الشخص اللى عمل كده مجهول لينا وبعد عملته دى ساب المحل والبلد كلها ورجع بلده ومش عارفين توصله وكمان مكنش ينفع نعمل محضر وشوشرة لظروف حساسية المشكلة ومحدش عرف كل ده غير أنا وامها وبس وامها كمان كانت اكتر واحدة رافضة

فيه ظروف حضراتكم متعرفوهاش لان الشخص اللى عمل كده مجهول لينا وبعد عملته دى ساب المحل والبلد كلها ورجع بلده ومش عارفين توصله وكمان مكنش ينفع نعمل محضر وشوشرة لظروف حساسية المشكلة ومحدش عرف كل ده غير أنا وامها وبس وامها كمان كانت اكتر واحدة

مراتك كانت مستنياك تاخد حقها و شافتك مش قادر تاخد حقها فشيفاك قليل ..انا اسف بس اقرب تفسير لكلامك
فيه ظروف حضراتكم متعرفوهاش لان الشخص اللى عمل كده مجهول لينا وبعد عملته دى ساب المحل والبلد كلها ورجع بلده ومش عارفين توصله وكمان مكنش ينفع نعمل محضر وشوشرة لظروف حساسية المشكلة ومحدش عرف كل ده غير أنا وامها وبس وامها كمان كانت اكتر واحدة

لو واحد بس اللي اعتده عليها مش ممكن يوصل للاغتصاب او احنا فهمين غلط انا اسف انى تدخلت خصوصياتك

• عجبني
  • عجبني

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%