NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

كيفية تكوين صداقات من المنتدي

حنفي الونش

نسوانجى خبرة
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
نسوانجي قديم
توجه جنسي
أنجذب للإناث
سيبكم من موضوع المجنونة المطرقعة 😀 تعالي يا إبني أنت وهو أفهمكم إزاي تكونوا صداقات وتقدروا تعملوا علاقات من خلال المنتدي ، فيما يلي بعض النصائح لتكوين علاقات من هنا ...

أولا: الوصول لعلاقة من خلال المنتدي لا يعتمد على رغبتك أنت بالأساس ، بل يعتمد علي توافر بعض الصفات التي يلمسها الأخرون فيك وأهمها صفتي (الأمانة والإخلاص) فلا أحد يعمل في وظيفة قبل تحقق شروطها، أنت كذلك .. لن تحصل على علاقة إلا قبل توافر شرطيّ الأمانة والإخلاص فيك أولا..

ثانيا: نجاحك في تكوين علاقات هنا لن يكون سوى بإيصال مشاعر جيدة للآخرين، لابد أن تفهم الناس وتنصت إليهم وتتعامل معهم بلُطف ويُسر، فقد تمتلك صفات الأمانة والصدق والإخلاص لكن أسلوبك الفج والغليظ قد يضيع هذه الصفات في بحر الغباء..حينها لن تحصل على صداقات وعلاقات جيدة..لأن الأسلوب يعبر عن صاحبه دائما..

ثالثا: العلاقات في المنتدي أصعب بكثير من علاقات الواقع لأن صديقك في المنتدي لديه فرص كثيرة للتخلي عنك والحصول على من هو أفضل في ظل توافر وسهولة إيجاد البديل، حينها يكون العثور على صديق جيد في المنتدي بمثابة كنز لا تفرط فيه، فمن يحبك في هذا المكان وأمنت جانبه إياك أن تؤذيه لمجرد الخلاف في الرأي، بل عبر عن حبك له بشكل دائم واحترامك لرغباته كي تظل لديه في المقدمة ولا يجد بديل لك فيبتعد عنك ..

رابعا: احترم فارق السن، فمن يحبك ويثق فيك في المنتدي خصوصا من كبار السن له معاملة خاصة جدا، فأنت تتعامل مع مشاعر وكيان وليس مجرد حساب ألكتروني..

خامسا: المنتدي هنا يتيح لك مجالا كبيرا للعلاقات ، اعتبر نفسك في سوق ولديك بضاعة تريد بيعها والحصول على الثمن، بضاعتك هي أنت (أخلاق – أمانة – مهارة – أسلوب) والثمن هو الصديق الجيد.

سادسا: اعلم يارعاك اللله أن سوء الأخلاق ينفر منه الإنسان ، فمهما أحبك فلان من الناس لمجرد مصلحة أو توافق في الرأي والمواقف سينفر منك عندما يستشعر سلاطة لسانك .

سابعا : لا تكذب ، فانهيار الثقة بينك وبين أصدقائك كفيل بردم العلاقة للأبد، والتشهير بك على الإنترنت .

ثامنا : لا تؤذي صديقك وتفضحه لمجرد الخلاف واحفظ سمعته وكرامته بين أصدقائك ، فالصديق الذي يراك تؤذي غيره لمجرد خلافك معه لن يطمئن إليك وسوف يكون مستعدا لخيانتك في أقرب فرصة، فالصداقات والعلاقات الجيدة لا تقوم على المصالح بالدرجة الأولى بل على الحب والمشاعر وتقارب المواقف وتشابه الشخصيات والأخلاقيات..ثم تأتي المصالح مكملة لهذا الاتحاد الوجداني .

تاسعا : القدرة على اتخاذ القرار دون ضعف أو تردد، وهذا لن يكون سوى بالثقة العالية بالنفس ، فالناس تنجذب للإنسان الواثق من نفسه، خصوصا إذا كانت هذه الثقة مصحوبة بأخلاقيات ومواقف حاسمة واضحة ، حينها تصبح صداقتك بالنسبة للآخرين كنز يسعون إليه ولن تتعب كثيرا في الحصول على صديق أو صديقة .

• عجبني
التفاعلات: espresso
ايوه اعمل علاقه ازاى طااااااااااااه :unsure:

• أتفق
  • بيضحكني
التفاعلات: Alexxxx و عٌأّشٍقِ أّلَمَوِتّ
الواحد ساب المذاكره وقال هيروح يفك في المنتدي المنشورات الي بيشوفها 🤡

• بيضحكني
  • عجبني
التفاعلات: بيكهام الاسمر و حنفي الونش
ايوه اعمل علاقه ازاى طااااااااااااه :unsure:

تكوين علاقات لا يعتمد علي رغبتك أنت بالأساس ، إنما يعتمد علي نظرة الآخرين لكِ وثقتهم فيكِ وتوافر بعض الصفات في شخصك !

لكن بالنسبة للشباب الحيحان سهل جدا تعملي علاقات معاهم ، بإشارة من إصبعك هيكون تحت رجلك !

لكني أتحدث عن علاقات دائمة ملؤها الثقة والحب والإخلاص .

• عجبني
التفاعلات: عٌأّشٍقِ أّلَمَوِتّ
انا مش داخل اكون صداقات بصراحه انا بدخل هنا على قسم فضفضه افضى دماغى شويه قبل ما انام

• عجبني
التفاعلات: حنفي الونش
انا مش داخل اكون صداقات بصراحه انا بدخل هنا على قسم فضفضه افضى دماغى شويه قبل ما انام

وجهة نظرك تُحترم 🌹

اذا انت ما بدك خلص ما في مشكلة في ناس بتحب الصداقات والعلاقات وانا منهم طبعا

هو ليه الناس مش قادره تفهم ان المنتدى جنسى مش اجتماعى و التعارف و الصداقات فيه مش اولويه و بالعكس مش محببه كمان لانها فعلا خطر

• عجبني
  • أتفق
  • محزن
التفاعلات: Tina_wee, Life selector, دندوشه و 2 آخرين
هو ليه الناس مش قادره تفهم ان المنتدى جنسى مش اجتماعى و التعارف و الصداقات فيه مش اولويه و بالعكس مش محببه كمان لانها فعلا خطر

طبعا رأيك يُحترم ..

لكن ممكن نتناقش ؟

ليه خطر ؟!

هنفترض أنه ستنشأ علاقة جنسية من خلال تعارف عن طريق المنتدي ، هتفرق إيه العلاقة دي عن علاقة تعارف واقعي من خلال نظرة .. فإبتسامة .. فكلمة .. فموعد .. فلقاء ؟

يا سمر .. ده فيه مواقع جواز دلوقتي والناس بتتعرف وتتجوز عن طريق الإنترنت !

طبعا رأيك يُحترم ..

لكن ممكن نتناقش ؟

ليه خطر ؟!

هنفترض أنه ستنشأ علاقة جنسية من خلال تعارف عن طريق المنتدي ، هتفرق إيه العلاقة دي عن علاقة تعارف واقعي من خلال نظرة .. فإبتسامة .. فكلمة .. فموعد .. فلقاء ؟

يا سمر .. ده فيه مواقع جواز دلوقتي والناس بتتعرف وتتجوز عن طريق الإنترنت !
في الواقع انت بتعرف تقرا اللى قدامك كويس جدا و تحكم عليه من شكله و اسلوبه و طريقة كلامه خصوصا لان اول مقابله مكانش لها علاقه بالجنس

انما الموقع معروف انه للجنس و نسبة الخداع و النيه السيئه كبيره جدا و مخاطره ملهاش لازمه فعلا لان مش دا اول ولا اخر مكان هتتقابل فيه ناس

عادي كل واحد لغرض معين
لكن الناس اللي معانا هنا هما هما اللي برة وبنتعامل معاهم كل يوم ⁦🤷🏾‍♂️⁩
فيه الكويس والوحش

في الواقع انت بتعرف تقرا اللى قدامك كويس جدا و تحكم عليه من شكله و اسلوبه و طريقة كلامه خصوصا لان اول مقابله مكانش لها علاقه بالجنس

انما الموقع معروف انه للجنس و نسبة الخداع و النيه السيئه كبيره جدا و مخاطره ملهاش لازمه فعلا لان مش دا اول ولا اخر مكان هتتقابل فيه ناس

حكاية أنك تعرف تقرا اللي قدامك كويس جدا .. دي ملكة لا يملكها إلا أولي العزم من البشر !!

ياما ناس إتجوزوا وعاشروا بعض ومعرفوش بعض لحد ما إنفصلوا بالطلاق !

الفكرة هي .. أن المنتدي فيه ناس زي اللي بنقابلهم في حياتنا ، وربما أفضل ! الناس هنا صرحاء وبيعبروا عن أنفسهم وميولهم ودول اللي الواحد ممكن يقرأ شخصياتهم فعلا !

أنا عمرى تقريبا 47 سنة ، لو كنت بأستخدم الإنترنت والمنتديات قبل ما أتجوز ، ولو كنت بالنضج الكافي اللي أنا عليه دلوقتي كنت إتجوزت من منتدي زي ده ، كنت هبقي عارف اللي هتجوزها وميولها الجنسية وقدراتها اللي هي أهم حاجة في علاقة الزواج ، وييجي بعد كدة التعارف العائلي والأصل والفصل !

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
كلام محترم ومعاك فيه .لكن باعتقادي اغلب الناس. هنا والبنات بالتحديد داخلين يفكو عن نفسهم مش داخلين يقابلو حد علشان جنس

• عجبني
التفاعلات: KAHLATUN و Life selector
حكاية أنك تعرف تقرا اللي قدامك كويس جدا .. دي ملكة لا يملكها إلا أولي العزم من البشر !!

ياما ناس إتجوزوا وعاشروا بعض ومعرفوش بعض لحد ما إنفصلوا بالطلاق !

الفكرة هي .. أن المنتدي فيه ناس زي اللي بنقابلهم في حياتنا ، وربما أفضل ! الناس هنا صرحاء وبيعبروا عن أنفسهم وميولهم ودول اللي الواحد ممكن يقرأ شخصياتهم فعلا !

أنا عمرى تقريبا 47 سنة ، لو كنت بأستخدم الإنترنت والمنتديات قبل ما أتجوز ، ولو كنت بالنضج الكافي اللي أنا عليه دلوقتي كنت إتجوزت من منتدي زي ده ، كنت هبقي عارف اللي هتجوزها وميولها الجنسية وقدراتها اللي هي أهم حاجة في علاقة الزواج ، وييجي بعد كدة التعارف العائلي والأصل والفصل !
هى وجهة نظر مختلفه و تحترم برضو لكن انا شايفه ان التعارف فى الواقع اسهل و أأمن بكتير من التعارف من ورا الشاشات و مش شايفه اى سبب مقنع يبرر مخاطرة التعارف على النت

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: Life selector و ماستر ابراهيم
كلام محترم ومعاك فيه .لكن باعتقادي اغلب الناس. هنا والبنات بالتحديد داخلين يفكو عن نفسهم مش داخلين يقابلو حد علشان جنس

ياعم أنا بأتكلم بشكل عام ..

الصداقات والعلاقات اللي أقصدها مش لازم تكون واقعية ، يكفي أن تبقي إفتراضية كماهي !

أنا كنت بدخل نسوانجي القديم بسبب بعض الشخصيات اللي حبيت التواصل معها عن طريق الرسائل الخاصة أو النقاشات داخل الموضوعات أو عن طريق الديسكورد ، وكانت صداقات عزيزة وراقية ، يكفي انك لما تغيب كام يوم عن المنتدي تلاقي الناس بتسأل عنك ! بتلاقي حد تدردش معاه .. كنا عاملين غرفة ع الديسكورد بنتجمع فيها يوميا وعاملين برامج إذاعية وندوات شعرية .. إلخ ..

العلاقات مش علاقات جنسية وبس .. فيه ناس لما بتتكلم معاها وبتاخد وتدي في الكلام بتحس أنه فيه تلاقي وجداني ، الناس دى مفيش مانع أبدا أن العلاقة معاهم تتطور لعلاقة واقعية .

• عجبني
التفاعلات: KAHLATUN
هى وجهة نظر مختلفه و تحترم برضو لكن انا شايفه ان التعارف فى الواقع اسهل و أأمن بكتير من التعارف من ورا الشاشات و مش شايفه اى سبب مقنع يبرر مخاطرة التعارف على النت

مش بالضرورة يكون تعارف واقعي ..

بأتكلم عن علاقات صداقة وإن ظلت في إطارها الإفتراضي !

يرجي مراجعة ردي السابق 😀

فين بقي
مفتاح العلاقه

اذا انت ما بدك خلص ما في مشكلة في ناس بتحب الصداقات والعلاقات وانا منهم طبعا
انا بتكلم عن نفسى مجبرتش حد على الكلام ده مش شايف فى كلامى مشكله 🤨

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%