NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة منقول عشق الجاسر | السلسلة الثالثة | (للكاتبة مروى عبد الجواد) ـ سبعة وعشرين جزء

الفصل الحادي والعشرون


ذهبت جانيت الي الفيلا بناءا علي طلب وسيم وجدت مايكل وعصام وفارس الصياد .
, مايكل اقترب منها وبيده كاس مشروب واعطاه لها : مكنش ينفع نحتفل من غيرك ياقطه علشان كده خليت وسيم يكلمك .
, جانيت : ابعدت الكاس عنها ، مبشربش .
, مايكل بتهديد : هنا انا اللي بامر وبس لازم تشربي .
, اقترب وسيم بسرعه منهم واخذ منه الكاس واعطاه لجانيت : اشربي.
, اخذته جانيت علي مضض وارتشفت منه رشفه فابتسم عصام وفارس بسخريه عليها .
, جانيت نظرت لمايكل : لحد امتا .
, مايكل نظر لوسيم : انت مفهمتهاش ولا ايه يا وسيم .
, جانيت : انا عندي استعداد اتنازل عن كل حاجه الشركات والفلوس والمخازن وجميع الارصده بس تسبوني .
, وسيم : تاني ياجانيت .
, مايكل : سيبها ياوسيم .ثم جذبها من شعرها بقوه وبنبره تهديد مش انتي يا قطه اللي هتخططي تعملي ايه ومتعمليش ايه انتي مجرد اله ادوس عليها تتحرك اسيبها تقف لحد ما اشغلها انتي ازرار الباور بتاعك ملكي انا وبس .
, جانيت بتالم حاولت ابعاده : ابعد ايدك .
, اقترب وسيم ليبعد مايكل عنها فنظر له مايكل بشر ثم رفع راس جانيت لاعلي امام وجهه وهو ينظر لتفاصيل جسدها بشهوه هامسا بانفاس ساخنه ، انا لحد دلوقتي صابر عليكي علشان وسيم لو سمعت صوتك تاني هكسرك تحت مني.
, ثم نظر لمعالم انوثتها العلويه بتهديد وانا كسرتي هتكيفك قوي .
, ثم رماها باتجاه وسيم فاخذها وسيم بين كتفيه فالتصقت باحضانه واكمل مايكل بتهديد : كفايه عليكي وسيم علشان لو مسكتك هتفرفرى في اديا .
, وضحك بسخريه بينما بكت جانيت بحرقه وهي تغطي وجهها في صدر وسيم وهو يرتب على أكتافها.
, مايكل بضحك لعاصم وفارس: الاغاني وقفت ليه شغلوها .
, عصام ابتلع ريقه بخوف : شغل الاغاني يافارس .
, فارس ضحك بمكر : نشغلها وياريت القطه ترقصلنا شويا تفرفش القعده .
, وسيم قاطعهم بقوه : لا .
, نظر له مايكل وهو يرفع احد حاجبيه لوسيم : هعتبرها غيره.
, ثم نظر لفارس ارقصلنا انت يافارس.
, فارس بدهشه : لا ارقص ايه ٢ نقطة ازاي معرفش .
, مايكل نظر له بشر .
, عصام نظر لفارس وهو يجز علي اسنانه : ارقص يابو لسان طويل .
, فارس علي مضض بدا يتحرك ويحرك جسده برقصات وحركات عشوائيه .
, ضحك مايكل بصوت مرتفع مليء بالسعاده والنصر .
, وسيم : انا هوصل جانيت للعربيه .
, تطلع له مايكل بصمت فذهب وسيم للخارج بالحديقه ومعه جانيت التي كانت في حاله انهيار تام بصمت وفتح لها السياره التي جلست هي بها ، وضع وسيم يده بخوف علي وجهه جانيت : اهدي كل الامور هتتحل روحي دلوقتي وخدي شاور وارتاحي .
, هزت جانيت راسها وهي تحاول انت تهدا من روعها .
, وذهبت بسيارتها بينما دخل وسيم الي مايكل .
, وسيم : انت عارف بافعالك دي ممكن تهد المعبد علي اللي فيه .
, مايكل : اهد المعبد ولا تتهد عليك انت .
, وسيم : جانيت في اي لحظه ممكن تنهار وتضيع كل اللي بنعمله وبسهوله ممكن تسيب ياسين وتتخلي عن المجموعه.
, مايكل : طول ما انت علي علاقه محرمه معاها مش هتسيب ياسين لانها لوسابته هتروح لمين لارسي اللي بنتها خانتها مع جوز امها ولا شريف اللي هيتبرا منها لما يعرف انها خانت جوزها مع جوز امها ، ثم انا لو عايز اخد كل حاجه منها شركات وارصده كنت خدتهم من زمان وسيبتها في حالها انا عندي الاهم ان يوم ما الايد الخفيه اللي في فيلا الحديدي تقع او تتكشف تكون جانيت البديله علشان كده لازم علاقتك بجانيت تكون اقوي من كده ، وبعدين انا مش فاهم لحد دلوقتي مصورتهاش ليه في اوضه نومكم وانتم مع بعض ايه حبتها .
, وسيم : اه حبيتها وبعدين هي بتسمع كلامي اصورها ليه .
, مايكل : متنساش يا وسيم انت دخولك في حياه ارسي وجانيت مخطط يعني يوم ما تفكر …
, وسيم قاطعه بمكر : ما انا حبيت قبل كده ارسي كنت عملت ايه لا بعدت عن المنظمه ولا حتي فكرت ودلوقتي بحب جانيت كله مصلحه يامايكل انا قصدي البت ورور ولازم نهدي اللعب معاها الجيل الجديد ببقي شادد حيله يامايكل وعايز المسايسه .
, مايكل بضحك : البت جامده عليك ولا ايه انا سيبهالك بمزاجي .
, وسيم بسخريه : عيب صاحبك دكر .
, مايكل بضحك : لما نشوف .
, عصام : تفتكروا بدر هيكمل بعد الخساير اللي حصلت لشركته.
, مايكل : اكيد هيكمل وهيلاقي حلول بدر مش سهل علشان كده لازم نقفل كل المنافذ عليه، واهم حاجه انتم في الوقت ده تحاوطوه في كل صفقه وتغرقوا السوق من نفس البضاعه بتاعته بس بنص التمن منها نغسل اموالنا ومنها نقضي علي شركه الحديدي وبكده نضرب عصفورين بحجر ونستولي علي الشركات باقل من نص تمنها .
, فارس بشر : اكيد .
, عصام : طيب هنمشي احنا بقي بما ان الحفله خلصت.
, مايكل : اوكي ، متنسوش اللي قلتلكم .
, ★★★★★
, ذهبت جانيت للفيلا وكانت الساعه ١٢ بعد منتصف الليل ، دخلت غرفتها وجدت ياسين يجلس علي الاريكه وينظر لها بضيق من افعالها واستهتارها به وعدم اهتمامها لا بمشاعره او حتي احترامها لمواعيد منزلهم .
, ياسين :لسه بدرى ياهانم .
, جانيت تجاهلته وهي تجذب ملابس النوم .
, ياسين وهو يشتاظ غيظا : انا بكلمك اتاخرتي ليه .
, استمر تجاهلها له وهي تتجه للتواليت فوقف ياسين واقترب منها بضيق وعصبيه : مبترديش ليه
, جذبها من مرفقها فالتفتت له بعيون مكسوره فنظر ياسين لها بخوف : جانيت مالك في ايه وشك غريب ليه ٢ نقطة انتي معيطه.
, جانيت هزت راسها نافيه بعيون تمتلاء بالدموع: لا .
, ياسين نظر لوجهها وباقي جسدها من اعلي الي اسفل وجدها هزيله : لا فيه انتي مالك ايه اللي حصلك .
, جانيت ابتلعت ريقها بتوتر : اصل انا عملت حادثه .
, ياسين : حادثه ايه حصلك حاجه انتي كويسه نروح للدكتور اجبلك حور تشوفك .
, جانيت : لا لا مش انا اللي حصلي حاجه، وانا سايقه العربيه خبط واحد ومن وقتها وانا اعصابي سايبه .
, ياسين بخوف : حد كلمك حد قالك حاجه او اذاكي .
, جانيت :لا انا كويسه والشخص اللي انخبط اصابته بسيطه مفيش حاجه انا بس كنت محتاجه اخد شاور واهدا شويا اعصابي تعباني وحاسه اني مش مظبطه .
, ياسين ضمها لاحضانه بحب وخوف واشتياق فارتمت جانيت باحضانه وهي تمد يدها حول وسطه بخوف واحساس بالامان معه ، فملس ياسين بحنيه علي شعرها وباشتياق بدا يحرك يده علي ظهرها فابتعادها عنه جسديا لاكثر من سته اشهر جعله كاليتيم الذي فقد امه وفجاه اتت بين احضانه ،همس بانفاسه في عنقها بحب فحضنته جانيت اكثر باشتياق ورغبه في دفن مشاعر الخوف التي بداخلها بين احضان ياسين حتي تحركت مشاعر الاشتياق واللهفه والرغبه من ياسين لدفن احضانه وقبلاته علي جسد محبوبته اما هي استسلمت له هروبا من واقعها الاليم باشتياق لحبيبها حتي صك ملكيته بها بعشق….
, صباحا وهي بين احضانه : وحشتيني يا نينا .
, جانيت بابتسامه : نينا مسمعتهاش منك من زمان .
, ياسين : هتسمعيها مني في كل دقيقه وكل لحظه بعد كده كنتي حارماني منك ليه وحشتيني قوي .
, جانيت : اسفه ياحبيبي .
, ياسين : ايه رايك ناخد اجازه النهارده ونقضيه هنا في السرير انا وانتي وبس .
, جانيت : ياريت .
, ياسين حضنها بحب : قشطا يبقي اجازه .
, جانيت ابعدته بضحك : ياريت دي علي سبيل التمني انما مينفعش.
, ياسين : ليه يا كاسرة افراحي وملذاتي .
, جانيت بابتسامه حزن : لازم اروح الشركه عندي شغل مهم .
, ياسين : طيب ، اللي يريحك ياحببتي بس علشان خاطرى متبعديش عني تاني ، يلا ناخد شاور وننزل نفطر .
, اخذا الشاور وارتدوا ملابسهم وهبطوا لاسفل وهما يضحكان وفي يدهم دنيا ابنتهم ، بينما الجميع يجلس علي السفره للفطار.
, اشارت لينا لمنه براسها اتجاه ياسين وزوجته وهما يهبطان من السلم وصوت ضحكاتهم عاليه .
, منه بهمس ل لينا: يهني سعيد بسعيده .
, منه : هو في جديد واحنا منعرفش .
, لينا : يظهر كده بس امتا ما احنا طول النهار مرزوعين في الفيلا محسناش بحاجه .
, آدم ل لينا : انتوا بتتودودوا علي ايه .
, لينا : ها بنقول البيض بارد ليه.
, خالد اقترب بهمس لمنه : اظن هتموتوا وتعرفوا ايه اللي حصل بين ياسين وجانيت ونازلين بيضحكوا ليه .
, منه بتطفل : تعرف ليه .
, خالد ضحك بسخريه : ابقوا اسالوها ٢ نقطة
, حور لبدر : مالك ياحبيبي مبتفطرش ليه ٢ نقطة
, بدر : مفيش .
, آدم بصوت مرتفع : انت فعلا هتعرض مخازن البحيره للبيع في مناقصة .
, ياسين جلس هو وجانيت .
, بدر لخالد : انت غبي .
, خالد بتعجب: انا بسال بس .
, ياسين : مخازن ايه اللي بدر هيبيعها، مخازن شركتنا.
, بدر : انا لسه مقررتش .
, ياسين : وليه تبيعوا انا مش فاهم حاجه هو علشان مبرحش الشركه متعرفنيش اللي بيحصل .
, حور : تبيع ليه يابدر .
, بدر بتاسف : احنا الفتره الاخيره خسرنا كتير ، مناقصات بتروح مننا ،بضاعه في السوق بتنزل بنص تمنها وقفت البضاعه اللي عندنا وكمان مصاريف وعماله ده كله عمل عجز واحنا كل فلوسنا اراضي ومصانع وشركات وبضاعه والسيوله الباقيه في البورصه لو سحبتها دلوقتي في ظل المرض المنتشر كوفيد ١٩ هنخسر كتير لان اسهم البورصه واقعه علي الكل ، مقدميش حل غير اني ابيع البضاعه بخساره كبيره او ابيع مخازن و وقتها مش هيبقي في خساره لان دي اصول اقدر اعوضها وكمان مش هخسر فيها طبعاعلشان اسد العجز اللي حصل .
, ثم نظر لياسين ،وعلي فكره يا ياسين انا مبخبيش ولا حاجه انا مكنتش هعمل حاجه غير لما اعقد مجلس الاداره في حضوركم وابلغكم كلكم انا بس حاليا بفكر في الموضوع مش اكتر لسه في مناقشات يمكن الاقي حلول تانيه .
, حور : احنا ممكن نبيع المستشفي .
, ياسين : ولا يهمك ، انا معايا سيوله في البنك احولك اللي انت عايزه .
, بدر : للاسف المبلغ كبير ضخم جدا المبلغ اللي محتاجينه اكبر من فلوس المستشفي او حتي السيوله اللي معاك حوالي ٤٠٠مليون .
, خالد : انا مش عارف اللي بيحاربونا في السوق دول بيخسروا ليه كده الحاجه اللي بمائه يبعوها بتلاتين واربعين علشان بس يخسرونا .
, بدر : ده شغل غسيل اموال قذر، يغسلوا الفلوس وفي النفس الوقت يخسرونا ويسيطروا علي السوق .
, جانيت : طيب هستاذن انا علشان ورايا شغل .
, وتركتهم وذهبت ، عندما هزأ بدر اخوه ونعته بالغبي لحديثه امام الجميع في امور تخص الشغل كان بسبب شكوك بدر اتجاه جانيت لعلمه ليله امس بامر مثير لشك اتجاهها .
, فلاش بااك .
, ( اتفق بدر مع احد المراقبين لمراقبه عصام وفارس الصياد ولمعرفه تحركاتهم ، اثناء المراقبه اتصل عليه المراقب .
, المراقب : عصام الصياد وفارس موجودين في فيلا جوه.
, بدر: فيلا مين وفي حد معاهم .
, المراقب : الفيلا عليها حراسه مشدده ومش مكتوب عليها اسم بس يظهر بتاعت حد مهم لكن في واحده دخلت دلوقتي جوه .
, بدر : صور اي حد يخرج او يدخل الفيلا وخليكم ورا عصام وفارس وابعتلي عنوان الفيلا وانا هعرف بتاعت مين المهم كل حركه يتحركوها وكل مكان يروحوا تدوني خبر بيها .
, المراقب : حاضر .
, خرجت سياره من الفيلا وكانت تقودها جانيت فالتقط المراقب الصور بسرعه وبعثها لبدر ومعها عنوان الفيلا .
, ومن ثم خرج عصام وفارس وذهب المراقبين خلفهم .
, بدر بصدمه عندما شاهد الصور علي الواتس : مش معقول جانيت مع فارس عصام … ياترى فيلا مين اللي كانوا فيها معقول جانيت اللي بتخوني وبطلعلهم اسرار الشغل لكن ازاي وامتا …) .
, باااااك
, ★★★★★
, في انصال هاتفي من العميد الي يوسف ٢ نقطة
, يوسف انهار بعصبيه : ازاي يعني ميت ولا عايش ، اومال تخطيط وزفت ايه علي دماغهم فين القيادات انا مسافر بنفسي.
, العميد : اهدي يايوسف اعصابك قلتلك ابنك بخير ميقدروش يعملوا في حاجه كده ولا كده هما محتاجينه علشان نطلعلهم الناس اللي تبعهم .
, يوسف : اهدي ايه انت مش عارق الناس دي ممكن ينتقموا مني في ابني في طار قديم بايت بينا .
, العميد : مصلحتهم فوق اي حد وطالما مصلحتهم في المقايضه يبقوا عمرهم ما هياذوه لا هو ولا اللي معاه .
, يوسف بحنق : وانتم هتسلموهم رجالتهم .
, العميد بتردد : هنشوف .
, يوسف : وانا مش هستني لما تشوفوا انا اللي هدخل في المفاوضات وانا اللي هقود المفاوضات دي وهتكون تحت مسؤليتي او اعتبروني مستقيل و وقتها محدش يلومني علي اللي هيحصل .
, العميد : الامور مبتتحلش كده والعاطفه ممكن تحركك و…
, يوسف قاطعه: انا اقدر اسيطر علي نفسي كويس ولا لسه هتعرفني.
, العميد : تمام هكلم باقي القيادات وارد عليك .
, يوسف قاطعه : النهارده الوقت مش في مصلحتنا.
, غلق الهاتف فدخلت نهي .
, نهي : في ايه يايوسف صوتك عالي ليه وبتزعق .
, يوسف : شغل عايزه حاجه .
, نهي : اه كنت عيزاك تكلملي الواد فهد بتصل عليه مبردش وحشني .
, يوسف : ما انتي عارفه مفيش شبكه هناك هو مش قالكم كده .
, نهي : ما تكلم حد من زمايلك يطمنا علي الواد ولا ينقله لمكان في شبكه يكلمنا ويروحه تاني وانت هتغلب يعني .
, دخلت سيلا وباشتياق : اه يا بابا اصل تيمور نفسه يكلم بابا .
, نهي بضحك لسيلا : تيمور برضو .
, يوسف بعصبيه لنهي : هو انتي فاكره ابنك في اخر الشارع اخليه يكلمنا واروحه ابنك في مهمه سبيه يركز في شغله .
, نهي : يوووه عايزه اطمن علي الواد مكلمناش بقاله اسبوع .
, يوسف : اطمني كويس وزي القرد .
, نهي : قرد! مالك ياراجل بتتكلم علي الواد كده ليه طب **** اكبر في عينك قال قرد قال ٢ نقطة
, يوسف نظر لسيلا : لو جت فرصه اكيد هيكلمكم مش عايزين نقلقه عليكم .
, هزت سيلا راسها بالتاكيد .
, نهي : طيب و**** لما فهد يجي ما انا مسافرا ماموريات تاني عايزين ياخدوا يجيبوله شبكه في المكان اللي هو فيه ، احنا ناقصين قلق يبقي انت واصحابك قاعدين في بيوتكم وابني متمرمط .
, يوسف : نهي انتي عامله اكل ايه النهارده .
, نهي : محشي وفراخ وملوخيه ليه .
, يوسف : طيب روحي خرطي الملوخيه .
, نهي : بطرقني ماشي يايوسف طيب هروح اخرطها بالعند فيك وبرضوا فهد مش هيسافر تاني ٢ نقطة
, وتركته وذهبت بسخريه ومعها سيلا وبقي تيمور .
, يوسف بعيون حزينه : تعالا في حضني ياتيمو ٢ نقطة
, اخذه يوسف وحضنه بحزن وهو يتذكر فهد ٢ نقطة
, في المطبخ
, نهي : بت ياسيلا انا شاكه في عمك يوسف .
, سيلا بتعجب : معقول عمو يوسف بخونك بس ياترى مع مين.
, نهي : جالك قطع لسانك يخوني ايه هو يتجرا بس يعملها وانا اوريه النجوم الحمرا .
, سيلا بضحك : مش انتي اللي بتقولي شاكه فيه .
, نهي : يابت انتي طالعه عبيطه لمين اكيد مش ليا يلا المهم ، طالعه عمك يوسف فيا وشخطه ونتره كده يبقي مخبي حاجه.
, سيلا : يالهوي فهد جراله حاجه.
, نهي : قطع لسانك بعدشر علي ابني مالك يابت ماتمشي معايا علي الخط كده وتصحصحي .
, سيلا : انا مصحصحه اهو اومال في ايه يا ماما قلقتيني .
, نهي : مش عارفه بس انا مش مرتاحه .
, سيلا : تفتكرى بابا يوسف مخبي علينا حاجه فعلا بس لو في حاجه اكيد كان قال .
, نهي : انا بقول تسالي بدر اخوكي ما هو كان ظابط وعارف باقي الظباط يمكن يعرفنا حاجه .
, سيلا : بس فهد طالع ماموريه سريه اكيد مش كل المعلومات هتكون متاحه انه يعرفها بسهوله .
, نهي : يابت الظباط ببقي ليهم جمايل بين بعضهم قوليله بس يمكن نعرف حاجه .
, سيلا : هدخل اتصل عليه واقوله .
, نهي: جدعه يابت .
, اتصلت سيلا علي بدر لمعرفه ان كان فهد بخير ام لا .
, اتصل بدر ببعض اصدقاءه المقربين وعلم انه تم اسر بدر فذهب الي يوسف في عمله لعرض المساعده عليه .
, يوسف : اوعي تكون قلت لسيلا او نهي .
, بدر : لا طبعا انا قلتلهم ان المكان هناك مفهوش شبكه زي ماقلتلي في الموبايل ، احنا ممكن نجهز رجاله واسلحه ونطلع عليهم القياده ممكن تتاخر في الرد عليك والوقت مش في صالحنا .
, يوسف : القياده ردت عليا خلاص وهنبدا المفاوضات والتسليم .
, بدر : تحب اكون معاك انا جاهز في اي وقت ارجع الشغل .
, يوسف : لا ياحبيبي خليك في اللي انت فيه لو احتجتك اكيد هكلمك .
, بدر هز راسه مؤكدا ثم خرج وذهب للشركه .
, في الشركه
, بدر : جهزت حصر بالمخازن اللي هتتعرض في المناقصه .
, خالد : اه هنحدد ميعاد المناقصه و هنشهر الميعاد .
, بدر : تمام .
, تم تحديد ميعاد المناقصه بوجود بدر وخالد وادم وبعض رجال الاعمال ومنهم فارس الصياد وعصام .
, فارس بهمس : تفتكر بعد اللي بنعمله ده كله مايكل هيخلينا ناخد شركه الحديدي لما تقع وتبقي تحت سيطرتنا .
, عصام : كلام مايكل مش مطمني لما قالنا اللي هياخدها الافضل .
, فارس : مفيش غير وسيم واكيد مايكل مش هيكشفه لارسيليا يبقي مفيش غيرنا وطبعا جانيت عمرها ماهتاخدها .
, عصام : احنا هنعمل اللي بيقولنا عليه لما نشوف اخرتها .
, بدا احد الاشخاص في ضرب الجرس حتى يستعدوا لفتح المزاد .
, بسم **** هنستعد دلوقتي لفتح المزاد علي مخازن شركه الحديدي طبعا كل الاوراق قدامكم موضحه عدد المخازن واماكنهم ومساحتهم وكافه التفاصيل .
, نبدا ب ٢٠٠ مليون
, احد رجال الاعمال : ٢٥٠ مليون .
, = مين يزود .
, احدي سيدات الاعمال : ٣٥٠ مليون .
, = اوو ارتفعنا مره واحده حلو قوي مين يزود .
, ادم بهمس لخالد : اقسم ب**** منظرنا زباله احنا اول مره نتحط في موقف زي ده وكمان بيزايدوا علينا .
, خالد بهمس لادم : اسكت اصل بدر علي اخره .
, ادم نظر لبدر بتاسف : انا حاسس ان بدر هيحصله حاجه دا ساكت منطقش من الصبح .
, خالد : **** يعدي المزاد دا علي خير .
, احد رجال الاعمال : ٣٧٥ مليون .
, اخرين : : ٤٠٠ مليون .
, فارس بهمس لعصام : انت ساكت ليه .
, عصام : اتقل لما يجيبوا اخر .
, = مين يزود ها مين هيتكلم .
, صمت الجميع
, عصام : ٤٢٠ مليون .
, خالد بتمتمه : المخازن تمنها ٤٥٠ مليون ياابن النصابه.
, = مين يزود هاا الا دوي .
, سيده الاعمال : ٤٥٠ مليون .
, عصام بتحد : ٥٠٠ مليون .
, = حلو اوي ولعت مين يزود الا دوي الا ترى الا …
, قاطعهم دخول معتز من الخلف بصوت مرتفع : استناااا.
, التفت الجميع للخلف فاقترب منهم انهي المزاد خلاص .
, بدر نظر لمعتز بتعجب .
, معتز : الفلوس دخلت في حسابنا ٤٥٠ مليون في حساب الشركه .
, خالد : ازاي ومين اللي دافعهم .
, الحاضرين : المزاد هيكمل ولا ايه .
, ادم بصوت مرتفع بسعاده : لا خلاص شطبنا .
, وسط تعجب الحضور وفارس : هو ايه اللي حصل .
, آدم بسخريه : اصلك متقدرش علي تمن مخازنا دي مخازن الحديدي ياصياد انت فاكر نفسك جلي تصطاد في مياه عكره.
, عصام بسخريه لادم : الجايات اكتر .
, خالد بعصبيه حاول ضربهم فجذبه معتز .
, معتز : يلا ياصياد خد ابنك وامشي ٢ نقطة
, ذهب فارس وعصام بتعجب من انهاء المزاد وعدم تكملته وسط ذهولهم .
, بدر بدهشه وتعجب : مين اللي حول للشركه الرصيد ياعمو .
, معتز : مش هتصدق …
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل الثاني والعشرون


خرج فارس وعصام بدهشه من انهاء المزاد وعدم تكملته وسط ذهولهم .
, بدر بدهشه وتعجب : مين اللي حول للشركه الرصيد ياعمو .
, معتز : مش هتصدق٢ نقطة
, خالد بتعجب : هي فزوره هيكون مين .
, معتز : نظر لبدر هي حلفتني مقلش لحد غير لبدر .
, آدم بضحك : يانهار اسرار حلفتني الموضوع في ريحه ستات بقي
, بدر هز راسه بتعجب ثم نظر لاخيه : خالد خد ادم واسبقوني علي الشركه ٢ نقطة
, خالد : ايوه بقي ما هو الموضوع طلع حريمي **** يسهلو٢ نقطة
, ذهب خالد وادم ليسبقوهم علي الشركه بينما صعد بدر ومعتز وجلسوا في السياره .
, معتز : جانيت ، جانيت اللي حولت الرصيد لحساب الشركه واكدت عليا محدش يعرف ولا حتي ياسين .
, بدر بصدمه : جانيت ٢ علامة التعجب
, معتز هز راسه مؤكدا : للاسف هو يظهر شكوكك كانت مش في محلها .
, بدر : ازاي ، دا انا شكوكي كلها كانت فيها ازاي وليه تعمل كده ، جانيت مش معقول انا دماغي مبقتش مستحمله كل ده ، في حاجه غلط لا دا في حاجات كتير غلط ، ازاي تتعامل مع عصام وفارس الصياد والصبح يجيلي خبر ان الفيلا اللي كانت فيها من يومين بتاعت مايكل اخطر رجال المافيا و زعيمهم في الشرق الاوسط ، يعني شكوكي ناحيتها صح ولا غلط ولو هي بتساعدهم وبتبلغهم اسعار الصفقات اللي بدخلها يبقي ليه بتساعدني دلوقتي .
, معتز : انا حقيقي مش فاهم موقفها لكن اكيد عندها اسبابها انا طبعا ملمحتلهاش بشكوكك ناحيتها.
, بدر : انا لازم افهم انا هروحلها الشركه ٢ نقطة
, معتز : براحتك بس ياريت ياسين ميعرفش لاني وعدتها .
, بدر : انت مش هتيجي معايا .
,
, معتز : لا انا ورايا كذا حاجه لازم اعملهم الاول ٢ نقطة
, هبط معتز من سياره بدر وذهب لسيارته وسار بها حتي وصل الي قصر الحديدي ( قصر خالد الحديدي والد دنيا فهو مغلق منذ سنوات )
, دخل معتز بسيارته من بوابه القصر الذي فتحها البواب ، هبط معتز من سيارته ورفع بصره باتجاه باب القصر الداخلي الذي خرج منه جاسر الحديدي ٢ نقطة
, ذادت دقات قلب معتز بسعاده وفرحه وهو يجرى شوقا ولهفه لاحتضان صديقه واخوه جاسر فلم يشاهده منذ سنوات ، فبادله جاسر ابتسامه سعاده وهو يتقدم نحو معتز بخطوات كبيرة بشوق وهما يحتضنان بعض بلهفه كبيره و يتبادلان الاحضان .
, معتز بفرحه ضربه علي كتفه بقوه : وحشتني كنت خايف اموت ولا يحصلي حاجه قبل ما اشوفك .
, جاسر بسعاده حضنه : وحشتني قوي يامعتز غيابك اثر فيا قوي .
, معتز بسخريه : غيابي انا برضو تلاقيك مكنتش عايز تيجي لولا اللي حصل للشركه هو اللي جابك ٢ نقطة
, جاسر ضحك بسخريه : متكسفنيش بقي يازيزو.
, معتز : انت في المالديف في العسل واحنا هنا في القرف والحزن .
, جاسر بضحك : اهو قرك دا اللي جابني هنا دلوقتي .
, معتز بسخريه : اه مش بقول شكلك مكنتش عايز تيجي .
, جاسر : ابدا و**** الولاد وانتم كلكم وحشتوني جدا بذات احفادي ، المهم الاخبار ايه حولت الفلوس للشركه .
, فلاش باك .
, ( معتز : لا ياجاسر انا مش موافق علي كده يعني ايه تمثل انك ميت ومحدش يعرف واولادك واحنا ذنبنا ايه نتحرم منك وانت عايش .
, جاسر : ذنبهم اني لو فضلت عايش المافيا هتنتقم مني في اولادي ومش بعيد انا اللي ادفنهم بايدي لما يبعتهوملي جثث دا مش واحد ولا اتنين دول خمسه وكبار ورجاله مش لسه ***** كل حركه يتحركوها هيكون وراهم حراسه وحمايه ، ثم جلس علي الكرسي الولاد كبروا وبقي ليهم حياتهم ومهما يكون وراهم حراسه اكيد هيجي وقت يبقوا عايزين يعيشوا حياتهم بطبيعتهم زي اي حد ، لو فضلت عايش المافيا تفكيرها كله هيكون في تدميرى وعلشان انا عارف بيفكروا ازاي مش هيلعبوا في الشغل لاني واقف لهم وهقدر اصدهم كويس ، لكن هيلعبوا علي قلبي وهما ولادي علشان يشتتوا تفكيرى، انما غيابي وموتي هيخلي تفكير مايكل ونيك ازاي يحطوا ايدهم علي الشركات والمصانع ومش هيفكروا يضروا الاولاد وفي نفس الوقت هكون انا مراقب كل تحركاتهم لحد ما اصطاد الوقت اللي اضربه بيهم واخلص من شرهم نهائي من غير عيلتي ماتتاذي ، غير كده يامعتز مش هقدر افكر ولا اشتغل لو حد من ولادي جراله حاجه وانت لازم تساعدني.
, معتز بحزن : مش هقدر علي فراقك ياصاحبي ٢ نقطة
, جاسر: انت اكتر واحد العين هتبقي عليك بعد غيابي دا مش دور هتاديه انت لازم تحس فعلا اني مت .
, معتز قاطعه بحزن : متقولش كده بس .)
, بااااك .
, معتز : بعد ماحولتلي الفلوس وكنت هحولها لحساب الشركه لقيت جانيت كلمتني وحولت الفلوس لحساب الشركه وطلبت ان الامر ده يكون سر حتي ياسين ميعرفوش ولا اي حد ، لكن انا قلتلها لازم بدر يعرف وبدر هيتجنن من تصرفاتها ومش فاهم حاجه ولا انا فاهم اي حاجه .
, جاسر : فعلا انا نفسي مش فاهم تصرفاتها ٢ نقطة
, معتز : يمكن حاسه بالذنب انها شريكه مع المافيا وبتوصل اخبار العيله ليهم .
, جاسر : مش هي اللي بتوصل اخبار الشغل والعيله للمافيا .
, معتز بتعجب : اومال مين .
,
, جاسر : حور مرات بدر .
, معتز بدهشه : انت بتقول ايه .
, جاسر : طارق الرويعي طلع عايش .
, معتز : طارق مين اللي احنا دفنا بادينا.
, جاسر : طارق طلع عايش باسم راكان الشيمي، لما مايكل احتاجه ظهر تاني وعلشان براد عارفه بلغني الخبر ده
, ، عرفت بقي كان لازم اعمل اللي عملته ليه علشان كل الخيوط تظهر قدامي ، الموضوع كبير قوي هحكيلك عليه بعدين ، المهم انت وحشتني عملت ايه واخبارك ايه …
, داخل القصر
, دنيا بنرفزه : يعني معتز طلع عارف اننا عايشين وبتمثل عليا وتقولي محدش يعرف غير عم محمد البواب وياترى مين كمان عارف ، اتاري كنت بتروح تتكلم في الموب بعيد عني وانا اسالك بتكلم مين تقولي عم محمد ، يعني صاحبك يعرف اننا عايشين واولادي ميعرفوش .
, جاسر : مكنش ينفع معتز ميعرفش، معتز عارف تفاصيل الشغل كله وكمان صاحب عمرى .
, دنيا : واولادي ، انا مش مسمحاك ياجاسر انا هروح للولاد دلوقتي واللي يحصل يحصل…
, وتقدمت خطوات اتجاه الباب فجذبها جاسر من الخلف وهو متحكم بها وهمس : رايحه فين .
, دنيا حاولت ابعاده وبضيق : رايحه لولادي وسيباك لوحدك .
, جاسر لصق صدره بضهرها بقوه وهو محاوط يدها من الامام باحكام هامسا بصوت رجولي : بتقولي ايه .
, دنيا : هسيبك ياجاسر ومش هقعد معاك ولا لحظه تانيه روح بقي اعمل نفسك ميت لوحدك وانا هعيش مع ولادي .
, اقترب جاسر من عنقها بهمس : متقدريش .
, دنيا : لا هقدر وابعد عني بقي .
, جاسر لصق جسده بقوه علي سائر جسدها وهمس بشفايفه علي عنقها : بعشقك .
, دنيا بتذمر : برضو لا .
, جاسر داعب انفه علي خدها وبهمس: طب بموت فيكي .
, دنيا ابتلعت ريقها بتوتر : لا .
, جاسر : هتقدري علي بعد حبيبك اللي بيعشقك وبموت في التراب اللي بتمشي عليه .
, دنيا ببلاهه كانها طفله عشرينيه : هاااا.
, جاسر همس بصوت رجولي مثخن بالعاطفه الملتهبه : وببقي نفسه يشيل التراب اللي بتمشي عليه ويحطه جوه قلبه رملايه رملايه .
, التفت دنيا له فزحزح يده عنها قليلا وحاوط خصرها هامسا : عندك شك اني بعمل كل ده لمصلحه ولادنا .
, دنيا هزت راسها نافيه : بس .
, وقبل ان تكمل كلمتها قاطعها بشفايفه علي شفايفها وهو يلتهمها بقوه ممزوجه بالرومانسيه .
, دنيا : يالهووووي …
, ★★★★★
, في شركه الغول .
, جانيت : انا بس حبيت اساعدكم ومحبتش شركه الحديدي تقع او ان جزء منها يتعرض في مزاد علشان مياثرش علي اسم الشركه في السوق .
, بدر : واللي حابه تساعدنا بتساعدنا برضو لما تتعاون مع اعداءنا .
, جانيت بتوتر : اعداء ايه .
, بدر : بصي ياجانيت وقوفك جمبنا قي وقت ذنقتنا دي عمرى ماهنسهالك واكيد اول ما يكون معايا سيوله هسد المبلغ علي طول ، لكن ورحمه ابويا لو كان ليكي علاقه بوقوع الشركه من قريب او من بعيد ماهرحمك .
, جانيت : انت بتقول ايه انا مش فاهمه حاجه .
, بدر : اتمني ظني فيكي يخيب .
, جانيت بحزن : متظلمنيش يابدر معتقدش انكم شفتم مني حاجه وحشه وانا لا محتاجه انك ترد الفلوس ولا حتي محتاجه كلمه شكر دي اقل حاجه اقدر اقدمها للعيله اللي عشت معاهم وحسيت معاهم بكل حب وتقدير .
, بدر ذهب وعقله مشتت بين علاقه جانيت باعدائه عصام وفارس والمافيا وبين ملامح وجهها وتعبيراتها واحساسه انها صادقه علاقه طرديه تشتت تفكيره فلم يخبرها باوراقها المكشوفه امامه حتي يصل للحقيقه بنفسه…
, ★★★★★
,
, مايكل بجنون : ااااازاي المزاد يتلغي ازاااااي مش معقول بعد ما كنت خلاص هحط ايدي علي اول ايد في شركات الحديدي اكيد في ايد خفية في الموضوع ٢ نقطة
, عصام : يمكن معتز اللي ساعده واداله الفلوس .
, مايكل : معتز مش معاه السيوله دي كلها وحتي لو كان هو ايه هيخليه يستني لحد مالمزاد يتعلن ، امشي انت ياصياد دلوقتي .
, عصام : مش هنفكر سوا .
, مايكل : امششششي ياصياد .
, ذهب عصام فاتصل مايكل علي طارق ( راكان الشيمي ) .
, مايكل : بدر الحديدي رجع في المزاد والمزاد متمش .
, راكان : والمطلوب .
, مايكل : تكلم حور تعرف منها ايه اللي جد .
, راكان : تمام .
, ★★★★★
, وضع بدر راسه علي ظهر السرير.
, حور : حبيبي المفروض تكون مبسوط مش مضايق كده انت مخسرتش حاجه والموضوع اتحل .
, بدر : الاسم اللي بابا فضل محافظ عليه السنين دي كلها اتهز بسببي في حركه المزاد دي انا حاسس اني لاول مره افشل .
, حور : متقولش كده كل شغلانه وليها مخاطرها وزي ما وارد المكسب وارد برضو الخساره بس انا زعلانه منك .
, بدر : ليه ياحببتي .
, حور : يعني تقبل المساعده من عمو معتز ومتقبلهاش مني ولا من اخواتك اي نعم مكناش هنجمع المبلغ كله بس اهو حاجه تسند .
, بدر : عمو معتز فعلا كان هيصرف ويجمع المبلغ لكن مش هو اللي ساعدنا .
, حور بتذمر مصطنع: اه يبقي اللي سمعته صح .
, بدر : سمعتي ايه
, حور : كلام ادم وخالد ان ست اللي حولت المبلغ قبل قفل المزاد .
, بدر : هما لحقوا قالوا .
, حور : وياترى بقي الواحده دي كنت تعرفها قبل ماتعرفني ولا بعد ماعرفتني علشان كده دفعتلك الفلوس دي كلها .
, بدر بضحك : لا بعد ماعرفتك .
, حور بحزن: بجد .
, بدر : و**** ماعارف اقولك ايه ياحور .
, حور : ماانت قلت خلاص .
, بدر : بطلي جنان دي جانيت اللي ساعدتنا بس ياريت محدش يعرف لان دا شرطها .
, حور : جانيت ٢ نقطة
, ذهب بدر لياخذ شاور فاتصلت حور علي والدها .
, حور : الموضوع مكنش اتحل دي الفلوس اتحولت قبل ميعاد قفل المزاد .
, راكان بتعجب : ومين اللي حولها.
, حور : جانيت .
, ★★★★
,
, مايكل بجنون : چانيت چانيت خلاص خلصت ولازم تنتهي من العيله دي هتبقي كارت واتحرق .
, وسيم : غبيه ازاي تعمل كده .
, مايكل : يظهر انك مش مسيطر يا مان انا بقي هتصرف .
, وسيم : هتعمل ايه .
, مايكل : مش شغلك .
, ★★★★
, دخل ياسين بعصبيه وغضب و وجه عابس وبيده ظرف الي الفيلا….
, منه : ماله ده مسلمش ، هو داخل علي ميتين .
, لينا : شكله مولع ومش شايف قدامه .
, صعد السلم جريا وفتح باب الغرفه بقدمه فوجد جانيت تجلس علي السرير بملابس نومها ٢ نقطة
, جانيت بابتسامه : يحبيبي جيت بدرى يعني .
, تقدم ياسين بشر اتجاها وصفعها بقوه علي وجهها وجذبها من شعرها وهي تميل بجذعها للاسفل و بصراخ ،في ايه مالك ايه اللي حصل .
, ياسين بشر : بتخونيني ياواطيه يانج٣ شَرْطَة سُفْلِيَّةسه يامو٤ شَرْطَة سُفْلِيَّةمس يافا٣ شَرْطَة سُفْلِيَّةجره يا٨ العلامة النجمية
, وضربها بيده وقدمه فوقعت ارضا بصراخ ودموع : كفااايه همووت حرااام عليك انا عملت ايع ٢ نقطة
, ياسين : هق٢ شَرْطَة سُفْلِيَّةلك ياوس—خه يا٦ العلامة النجمية
, وبشر ضربها بقوه بعزم ما فيه دون وعي في وجهها وسائر جسدها ….
, في الاسفل
, لينا بخضه: انتي سامعه اللي انا سمعاه .
, منه : دي جانيت بتصرخ هو ياسين بضربها .
, لينا : يلا نصحي خالد وادم بسرعه .
, وصعدوا للاعلي بسرعه …
, دخل بدر وخالد وادم علي ياسين وهو يضع يده فوق عنق جانيت التي كادت ان تزهق روحها .
, بدر بقوه حاول ابعاد ياسين وجذبه هو وخالد .
, بدر: في ايه انت هتق٢ شَرْطَة سُفْلِيَّةتلها ابعد عنها انت ماسكها كده ليه .
, ياسين : مش هسيبها غير ما اقتل٧ها واخلص عليها ٢ نقطة
, حور بخضه حاولت مساعدة جانيت هي ولينا لتنهض بينما جذبت منه شروال لتغطيته جانيت التي كانت بملابس نومها ولكن جانيت لم تسطع الوقوف من اثر الضربات ٢ نقطة
, ياسين : مش هسيبك يامو٤ شَرْطَة سُفْلِيَّةمس ياشر٥ العلامة النجمية غير وانا دا٣ شَرْطَة سُفْلِيَّةبحك٣ العلامة النجميةيااا٣ العلامة النجمية حاول ابعاد بدر وخالد سيبووووني….
, بدر مسكه بقوه : اهدي في ايه لدا كله هي عملت ايه .
, ثم نظر لجانيت ، انتي عملتي ايه .
,
, جانيت بدموع وصوت مبحوح : و**** ماعملت حاجه … معرفش …
, ياسين : الشر٤ العلامة النجمية بتخوني بتنام مع رجاله المو٤ العلامة النجمية٢ نقطة
, جميعهم بصدمه نظروا لها .
, بدر : انت اتجننت انت بتقول ايه اوعي اسمعك بتقول كده علي مراتك .
, جانيت : لاااااا، انا لااااااا٢ نقطةانت بتقول ايه ٢ نقطة
, خالد : ايه اللي بتقوله ده يا ياسين ده كلام ياراجل .
, ياسين نظر للظرف الذي القاه علي الكومدينو عند دخوله والتقطها من علي حافه الكومدينو وفتحه واخرج مجموعه من لصور والقاها عليها وهي تجلس علي الارض ، شوفي ياوسخ٤ شَرْطَة سُفْلِيَّةه اتفرجي علي نفسك واتتي في حضن عشي٢ شَرْطَة سُفْلِيَّةقك مش واحد.دول اتنين ياشرم٦ العلامة النجمية .
, جانيت : بصدمه نظرت للصور
, فلاش باااك
, ( اقترب وسيم ليبعد مايكل عنها فنظر له مايكل بشر ثم رفع راس جانيت لاعلي امام وجهه وهو ينظر لتفاصيل جسدها بشهوه هامسا بانفاس ساخنه ، انا لحد دلوقتي صابر عليكي علشان وسيم لو سمعت صوتك تاني هكسرك تحت مني.
, ثم نظر لمعالم انوثتها العلويه بتهديد وانا كسرتي هتكيفك قوي .
, ثم رماها باتجاه وسيم فاخذها وسيم بين كتفيه فالتصقت باحضانه واكمل مايكل بتهديد : كفايه عليكي وسيم علشان لو مسكتك هتفرفرى في اديا .
, وضحك بسخريه بينما بكت جانيت بحرقه وهي تغطي وجهها في صدر وسيم وهو يرتب على أكتافها.
, بعد ذهاب جانيت و وسيم وعصام وفارس خرج الفوتجراف من الفيلا .
, مايكل : عملت ايه .
, الفوتجراف : خدت شويا صور انما ولعه .
, شاهدهم مايكل بسعاده عندما كانت جانيت بين يديه وهو قريب من وجهها وينظر لجسدها فلم يكن بينهم سوا انشا واحده وايضا عندما القاها عن عمد لاحضان وسيم وايضا عندما كانت في السياره و وسيم يضع يده علي وجهها .
, مايكل : لكن وشها باين عليه التكشيره انا عايزها بتضحك ومبسوطه .
, الفوتجراف : مفيش اسهل من كده هخلهالك بتضحك واسنانها باينه من الضحك كمان .
, مايكل : طبعا صورتي وصوره وسيم تحط عليهم اي ايموشن تمحيهم علشان متظهرش عايز صورها هي اللي تكون واضحه وهي في حضننا .
, الفوتجراف : الصوره اللي هي مصوراها معاك وانت قريب منها هقربها اكتر كمان واخليها بتبو٣ العلامة النجميةسك والصوره اللي في العربيه هخلي الراجل اللي معاها بدل ما هو حاطط ايده علي وشها هخلي ايده علي صدرها٢ نقطة
, مايكل : هايل اشتغل وجهز الصور ٢ نقطة
, ذهب الفوتجراف بينما تمتم مايكل : علشان لوفكرتي تلعبي بديلك معايا الدغك ياقطه وانا لدغتي والقبر ).
, باااك
,
, ياسين : ماتنطقي ياوسخ٣ شَرْطَة سُفْلِيَّةه صورك ولا مش صورك .
, بينما التقط الجميع الصور من علي الارض ليشاهدوا .
, جانيت بدموع هزت راسها : لا مش كده مش كده .
, ياسين : اومال ايه يامو٣ شَرْطَة سُفْلِيَّةمس اجبلك الصور من اوضه النوم .
, بدر بصدمه نظر لجانيت : دي صورك .
, جانيت : اه ، بس مش كده انا معملتش كده .
, بدر لياسين : يمكن صور متفبركه .
, ياسين : بتقولك اه صورها ايه اللي متفبرك الاحضان ولا البوس من راجل لراجل ٢ نقطةاطلعي بره يافاااج٣ شَرْطَة سُفْلِيَّةره برررره.
, بشر اقترب ياسين لضربها بقدمه وهي علي الارض وهي بصراخ وانهيار لا ياياسين انا مظلوومه ٢ نقطة
, مسكه بدر وادم لابعاده .
, ياسين : اطلعي بررره .
, ساعدتها حور ولينا للخروج .
, جانيت : بنتي، عايزه دنيا .
, ياسين : مش هطولي ضفرها ياوس٣ شَرْطَة سُفْلِيَّةخه.
, خالد : جانيت مش وقته بعدين لما نفهم الموضوع .
, بدر لياسين سيبها للصبح يا ياسين لما تهدي ونفهم ايه دا .
, ياسين : مش هتقعد لحظه فيها تطلع بره لو شفتها هدب٣ شَرْطَة سُفْلِيَّةحهااااااا .
, بدر : خالد وصلها عند عمو شريف متسيبهاش ٢ نقطة
, ذهب خالد ومنه ولينا معهم في السياره .
, خالد : انتي ازاي تعملي كده .
, منه : خلاص ياخالد مش وقته .
, جانيت بدموع وقهره بكت فهي التي بالصور رغم ان الصور ملعوب بها ولكن لايزال انها التي بداخل الصور وانها فعلا كانت بين احضانهم ولكن بشكل مختلف غير التي في الصور…
, وصلا لمنزل شريف
, شريف نظر لهم ولجانيت بخضه : في ايه مالك.
, جانيت دخلت بسرعه للفيلا.
, خالد : هي تبقي تقولك ياعمو عن اذنك .
, شريف : هو ايه اللي هي تقولي دي شكلها مضروبه وشعرها منكوش في ايه .
, خالد جز علي اسنانه وقبل ان ينظق قاطعته لينا : يلا ياخالد .
, تركه خالد وذهبوا للسياره وخرجوا بينما صعدت جانيت لاعلي في غرفتها التي خصصها لها شريف وغقلت عليها باباها ٢ نقطة
, شريف صعد بسرعه خلفها : جانيت في ايه مالك ياحببتي ، ياسين عمل فيكي حاجه طيب مين ضايقك ٢ نقطة ايه اللي حصل.
, جذبته سمر بعيدا : يمكن متخانقين سيبها دلوقتي تستريح.
, شريف : انا هروح لياسين .
, سمر : الصبح ياشريف شكل الموضوع كبير الصبح لما نفهم ايه اللي حصل تكون هي هديت وهو كمان ٢ نقطة
, شريف : هو في ايه انتي مش شايفه منظر البنت ازاي .
, سمر : شايفه ويظهر ان الموضوع كبير ومرواحك ليهم دلوقتي هيشعلل الدنيا اصبر للصبح كلها كام ساعه.
, ★★★★★
,
, وسيم : **** يخربيتك يامايكل ايه اللي هببته ده .
, مايكل بمكر : انت مصورتهاش في اوضه نومك انا بقي صورتها بطريقتي .
, وسيم : انت هديت المعبد علي اللي فيه انت كده مش اذيت جانيت ولا خسرتها وبس انا كده ممكن اخسر ارسيليا كمان .
, مايكل : الهدف من جانيت انها تكون تحت ادينا بشركاتها وارصدتها اللي ورثتها من الغول .
, وسيم : طيب ما اهي قالتلك خدوا كل حاجه وسبوها .
, مايكل اشعل سيجاره وزفر بدخانه : حصل لكن انا عايزها واجهه لينا وطول ما هي في حمايه عيله الحديدي ولاءها هيكون ليهم بدليل انها ساعدتهم وده عقاب صغير ليها، انا قلت انها هتكون بديله مراقبنا اللي في فيلا الحديدي لكن للاسف كنت خايف من البديل و واثق في جانيت دلوقتي البديل ثبت نفسه وجدارته وجانيت خدت كارت احمر فهمت بقي انا مسبتهاش في الاول ليه وليه كنت متمسك بيها٢ نقطة
, وسيم : وانا .
, مايكل : انت معانا لكن جانيت قريب هتكون بره الملعب ونعلن اعتزالها .
, وسيم : وارسي لما تعرف اني انا اللي كنت مع بنتها .
, مايكل : محدش يعرف ومعتقدش جانيت هتقول لحد .
, ★★★★
, ذهب بدر الي شريف وشرح له ماحدث بينما صعق شريف من حديث بدر وهو يشاهد صور ابنته بين احضان الرجاله .
, شريف بصوت مكسور : اكيد الصور دي متفبركه صح صح يابدر قول انك مصدقني جانيت بنتي متعملش كده مستحيل .
, بدر : انا جتلك قبل ما تروح انت لياسين وتفهم منه ايه اللي حصل لاني اتوقعت ان جانيت مقلتلكش حاجه ، انا الحقيقه معرفش لكن الحقيقه هتلاقيها كامله عندها انا اسف ياعمو ياشريف …
, …٢ نقطة
, ذهب شريف شاردا بائسا لم يدر بنفسه الا وهو ذاهب الي فيلا ارسيليا وروي لها ماحدث وشاهدت الصور بصدمه .
, ارسيليا بصدمه ودموع : مش معقول مستحيل جانيت بتحب ياسين مستحيل تخونه .
, شريف : حاسس اني هتشل دماغي هتم*وتني من كتر التفكير محستش بنفسي غير وانا جايلك .
, مسحت ارسيليا دموعها : اكيد الصور دي متفبركه ٢ نقطة
, دخل عليهم وسيم : شريف .
, شريف نظر له بحزن : اذيك .
, وسيم بقلق : في حاجه .
, ارسيليا بابتسامه مصطنعه : لا دا شريف جاي علشان جانيت متخانقه مع جوزها وعايزني اروح اكلمها .
, وسيم : تحبي اجي معاكي .
, ارسيليا : لا الموضوع مش مستاهل انا هروح مع شريف .
, وسيم بقلق ابتلع ريقه : طيب .
, ذهب شريف وارسيليا الي فيلا شريف قابلتها سمر .
, سمر : لسه قافله الباب ومش راديه ترد علي حد .
, هزت ارسيليا راسها وصعدت لاعلي هي وشريف طرقت الباب علي ابنتها .
, ارسيليا بدموع : جانيت افتحي انا ماما افتحي الباب ياحببتي جانيت ٢ نقطة ردي عليا وبدموع، جانيت انا امك وعمرى ما هزعل منك ولا ازعلك انا مش عايزه حاجه عايزه اخدك في حضني وبس افتحي ياحببتي ٢ نقطة
, بعيون منتفخه من الدموع وقفت جانيت خلف الباب وفتحت بالمفتاح ولكن تركت الباب مغلق .
, ارسيليا مسحت دموعها ونظرت لشريف ، سيبني انا ادخلها
,
, ، فتحت الباب ودخلت وغلقت خلفها ، نظرت جانيت لها بدموع وهي ترتمي باحضانها ، ماماااا.
, ارسيليا بدموع ملست علي شعرها ورتبت علي ظهرها واخذتها في احضانها .
, ارسيليا : عيطي خرجي كل اللي جواكي انا جمبك ومش هسيبك مهما حصل ومصدقاكي فاي اي حاجه تقوليها …
, جلست معها حوالي ساعتين ثم خرجت ارسيليا بصدمه وغلقت الباب خلفها وهبطت لاسفل.
, شريف : ها قالتلك ايه الصور متفبركه ، مين اللي كانوا معاها ٢ نقطة
, تركته ارسيليا بشرود وعقلها يعتصر ببركان يهدم كل فكرها ، صعدت لسيارتها وذهبت للفيلا وجدت وسيم .
, وسيم وقف : عملتي ايه جانيت كويسه .
, اقتربت ارسيليا منه بدون تفكير وصفعته بقوه علي وجهه .
, وسيم بصدمه نظر لها بصمت .
, ★★★★
, ذهب بدر الي غرفه ياسين فطرق الباب عليه لم يرد .
, بدر بقلق : افتح يا ياسين متقلقنيش عليك انت قافل علي نفسك من امبارح …. لو مفتحتش هكسر الباب ٢ نقطةاكيد الصور متفبركه في لبس في الموضوع رد عليا هكسر الباب .
, ياسين بصوت مكسور: سيبني يابدر انا كويس .
, بدر : حاضر بس خلي بالك من نفسك علشان خاطر بنتك دنيا دي ملهاش حد غيرك …ياسين ياسين رد عليا .
, ياسين : ارجوك سيبني يابدر.
, بدر بحزن : حاضر مش هضغط عليك بس وحياه دنيا بنتك تخلي بالك من نفسك علشانها ٢ نقطة
, وتركه وذهب للشركه
, بدر : عايزك تقفل علي كل البضاعه ومفيش كرتونه تخرج من اي مخزن.
, معتز : ليه .
, بدر : هقولك بعدين ، كل المخازن تقفل علي البضاعه حالا
, معتز اتصل علي مدير المخازن واعطي اردر بغلق المخازن : عملت اللي قلت عليه لكن نوقف شغل ازاي يابدر احنا كده هنخسر كتير .
, بدر : انا عايز نشترى بضاعه علي قد ما نقدر.
, معتز بتعجب : منين وفين السيوله دا يادوب اللي اخدنا من جانيت سدينا العجز بيه .
, بدر : من فلوسنا اللي في البورصه .
, معتز : هتبيع الاسهم .
, بدر : هنبيع اسهم الشركات الكبيره اللي في السوق وبفلوسها هنشترى البضاعه المستورده اللي شركه الصياد منزلنها قصادنا في السوق .
,
, معتز : احنا اساسا المخازن عندنا مليانه بضاعه هو احنا ناقصين بضاعه .
, بدر : عمو ارجوك نفذ اللي بقولك عليه .
, معتز : طيب فهمني .
, بدر : عندي معلومه اكيده من فوق ان الاستيراد هيقف عارف لو ده حصل والاستيراد وقف البضاعه المستورده اللي في السوق هتولع احنا بقي نلحق نلم اللي نقدر عليه ٢ نقطة
, معتز بدهشه : معقول الاستيراد يقف .
, بدر : انت عارف بعد ازمه كورونا وحرب اوكرانيا مع روسيا في حاجات كتير هتتغير بذات كمان مصر لسه عايزه تسد الديون اللي عليها لصندوق النقد غير القرض اللي عيزاه من الصندوق فمحتاجين دولارات ومن الخطه انهم يقفلوا الاستيراد ، وقتها هنلم فلوسنا اضعاف مضاعفه .
, معتز : تمام يبقي الحق انفذ وهدخل اسم شركات وهميه في السوق تسحب بضاعه الصياد علشان ميشكش في حاجه .
, ثم بتردد في حاجه كنت عايز اقولهالك .
, معتز : قول ياعمو سامعك .
, معتز : بص هو مينفعش يتقال انت لازم تيجي معايا بنفسك .
, بدر بعدم فهم : اجي فين .
, معتز : قصر جدك خالد الحديدي .
, بدر بدهشه : قصر جدي.
, ★★★★
, نهي : يعني اي دا ان شاء **** تسافر فين هو انت وابنك .
, يوسف : في ايه هو انا رايح اتفسح انا طالع ماموريه تلات اربع ايام بالكتير .
, نهي : لا بقي اكيد في إن .
, يوسف بقلق من معرفتها باختطاف فهد : في ايه .
, نهي ببلاهه : ابنك سافر ومراته قاعده معايا وانت بقي تمشي علي حل شعرك وانا الهبله اللي مبحسش صح ٢ نقطة
, يوسف : يخرب عقلك خضتيني .
, نهي : شفت اهو العينه بينه اتخضيت من ايه يايوسف اتخضيت من ايه ياجو ايه وحشك زمن السرمحه .
, يوسف : سرمحه ، طب اقولها ايه دي ياحببتي اللي يعاشرك ويعيش في الهنا معاكي مستحيل يكررها تاني .
, نهي بسعاده : بجد ياجو .
, يوسف : طبعا علشان هيبقي حمار ٢ نقطة
, نهي : حمار ٢ نقطة
, يوسف : يلا حضري الشنطه خليني امشي .
, نهي : و**** ما انا مكلماك ابقي روح حضرها لنفسك ولا اقولك خلي المحروسه اللي رايحلها تحضرهالك ٢ نقطة
, وتركته وخرجت من الغرفه .
, يوسف بتمتمه : ما اهو انا اللي استاهل انا اللي جريت ولا الهبله وصممت عليها ٢ نقطة
, التقط هاتفه واتصل علي القياده ، نص ساعه والعربيه تكون عندي ٢ نقطة وغلق الهاتف ٢ نقطة
, ثم رن جرس هاتفه وكان المتصل معتز
, يوسف : معتز وحشني ياراجل .
,
, معتز : انت اكتر يا حبيبي كنت عايز اقابلك .
, يوسف : للاسف انا طالع كمان نص ساعه ماموريه و٢ نقطة
, معتز قاطعه : بخصوص فهد .
, يوسف : فهد هو بدر قالك .
, معتز : لا، لكن انا عايزك بخصوص فهد والجماعه لازم تقابلني قبل ماتسافر .
, يوسف بقلق : تمام عشر دقايق ونتقابل…
, ★★★★★
, دنيا : يانهار اسود بدر جاي فين هنا ٢ نقطة ازاي انت اتجننت وهيشوفنا لالا مستحيل استخبي فين طيب اروح فين اطلع فوق ولا استخبي في المطبخ ولا انزل تحت السفره ٢ نقطة
, جاسر : في ايه لدا كله انتي مش كنتي هتتجني وعماله تقوليلي اسيبلك القصر وعيش لوحدك وانك هتروحي تعيشي مع عيالك واحفادهم ، وعامله فيها وحش الكون اللي مش هامه حد اديني هجبهولك اهو لحد عندك ٢ نقطة
, دنيا : بدر ويوم ما تجبلي تجبلي بدر ملقتش الا بدر طيب هات احفادي مش فاهمين حاجه ابدا بسيلا ولا ادم الصغيرين ملقتش الا بدر .
, جاسر بضحك : ماله بدر مش ده النغه حبيب ماما ٢ نقطة
, دنيا سمعت صوت سياره بالخارج فزادت ضربات قلبها فنظرت لجاسر ببلاهه : استخبي فين بسرعه ٢ نقطة
, #الكاتبه مروه_عبدالجواد عشق الجاسر .
, ياترى بدر لما يعرف ان جاسر ودنيا عايشين هيعمل ايه وايه هيكون موقفه ؟!
, وجانيت قالت ايه لارسيليا وارسيليا موقفها مع وسيم هيكون ايه .
, اما حور هل جاسر هيكشفها لبدر ولا اييييه هيحصل تااااني
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل الثالث والعشرون


في شركه علاء الورداني
, علاء : في ايه ايه اللي جابك .
, عبير : انا جاي اقولك ان متقدملي عريس .
, علاء بسخريه : وانا مالي .
, عبير : قلت اعرفك يمكن يكون ليك شوق لحاجه .
, علاء : ولا شوق ولا زفت شطبنا .
, عبير : براحتك انا عرفتك علشان متجيش تقولي معرفتنيش ليه ، بدل ابنك ما يربيه راجل غريب .
, علاء : راجل مين انتي اتجننتي ابني محدش هيربيه غيري.
, عبير بسخريه : مين ان شاء **** اللي هتربيه تيسير توتو .
, علاء بتردد : اه طبعا هيعيش معايا .
, عبير : ومراتك هتوافق تربي ابن ضرتها، علي العموم انا برضو بنت اصول وهعمل باصلي لو عايزني متجوزش ونرجع علشان خاطر الواد انا معنديش مانع فكر ورد عليا قبل العريس ما يطير . ورفعت يدها علي شفايفها وقبلتها ثم ارسلت القبله الهوائيه لعلاء ، باي يالوؤه ٢ نقطة
, علاء بصق مكان قبلتها بقرف .
, عبير ضحكت بسخريه : اللي خسرنا خسر دلعنا .
, ★★★★★
, في فيلا شريف .
, معاذ : ايه اللي حصل ياماما وجانيت مالها .
, سمر بحزن : يظهر زعلانه مع جوزها .
, معاذ : انا هطلع اتكلم معاها.
, سمر : ابقي دخلها الاكل معاك لو فتحتلك ، انا طلعتلها وابوك طلعلها ومش راضيه تفتح لحد .
, صعد معاذ وطرق الباب عليها .
, معاذ : افتحي ياجانيت انا معاذ اخوكي …. حببتي مالك ايه اللي مزعلك افتحيلي … ردي عليا ياجانيت وبابتسامه نفسي تعتبريني اخوكي بجد وتفتحيلي الباب ونتكلم سوا… طب عارفه لما جتلك المكتب علشان اتكلم معاكي كان نفسي تفتحيلي قلبك ولو بالكدب وتتكلمي معايا ٢ نقطةانا بحبك ياجانيت ونفسي تعتبريني زي اخوكي بجد انا معشتش معاكي كفايه او مش اخوكي شقيقك لكن نفسي تفتحيلي قلبك واحس اننا اخوات ٢ نقطةعلي فكره ياجانيت انا اللي محتاجك مش انتي .
, تأثرت بدموع وفتحت الباب فابتسم معاذ .
, معاذ : كنت متاكد انك هتخليني ادخل .
, ارتمت جانيت باحضانه وانهارت بالبكاء .
, معاذ رتب علي كتفها : اهدي انا جمبك ومش هسيبك وهكون سندك مهما حصل …
, ………٢ نقطة
, بالجانب الاخر في جناح ياسين بفيلا الحديدي يجلس ياسين ارضا بزاويه ويضع راسه علي الحائط والحزن يعتصر قلبه والتفكير يشتت عقله وهو يحدث نفسه .
, – ليبيه ليييييه ياجانيت دا انا حبيتك دا انا حاربت الدنيا كلها علشانك انا محبتكيش انا عشقتك لو كنتي قلتليلي ارمي نفسك في البحر كنت هرميها علشانك، انا مكنتش عايز غيرك عملتي فيا كده ليه كان ناقصك ايه مش لقتيه فيا ولقتيه في غيري كنت قوليلي ايه اللي مش عاجبك فيا وانا اغيره٢ نقطة انا مفيش احده ضحكت عليا تيجي انتي بكل سهوله وتخونيني و٢ نقطة دنيا دنيا بنتي ولا لا٢ نقطة لا مش معقول .
, وانهار ببكاء
, ★★★★★
, وسيم : انتي مش فاهمه حاجه انا حاولت اساعدها عملت كل اللي اقدر عليه علشانها وعلشانك وعلشان ابننا .
, ارسيليا بانهيار : انت خاين خنتي وخنت ثقتي فيك وغرقت بنتي في دوامه مش هتعرف تخرج منها ، جانيت حكتلي علي كل حاجه ، لييه انا عملت فيك ايه .
, وسيم بدموع : انا بحبك يا ارسي ودخولي في حياتك كان أمر لكن انا تعلقت بيكي حبيتك انا ضحيت عشانك كتير .
, ارسيليا تعجبت بدموع : ضحيت ٢ علامة التعجب انت ضحيت بيا وضحكت عليا ودمرتني ودمرت بنتي منك لله طلقني طلقني ياوسيم ٢ نقطة
, وسيم : لا٢ نقطة لا اسمعيني انا ضحيت، ضحيت بسنين عمرى معاكي وانتي بتفكرى في راجل غيري، ضحيت وانتي حرماني من الخلفه بحجج فاضيه، ضحيت لما شفت نظرات حبك لشريف في اول احفله اعملهالك في مصر وفي كل اجتماع عائلي ليكم مع بعض، ضحيت علشانك وعلشان ابننا لما ساعدت جانيت و وهمت المافيا اني علي علاقه بيها علشان احميها، ضحيت لما حميت بنتك وخاطرت بنفسي علشانك علشاااااانك يا ارسيليا .
, ارسيليا مسحت دموعها بحزن : بنتي ادمرت كان كل املها انها تعيش في بيتها مع جوزها وبنتها، مكنتش عايزه حاجه من الدنيا كان نفسها في بيت واسره ، انت انت اللي ضغطت عليها انها ترجع الشغل وهددتها بيا وبابوها وبابنها دمرتني ودمرت بنتي وحياتنا ٢ نقطة
, وسيم مسك يدها بحزن : غصب عني و****، مايكل اللي امرني بكل ده علشان جانيت تمسك مكان الغول مكنتش قادر اقول لا خفت عليكي خفت يرجعوكي الشغل تاني .
, ارسيليا بتهكم : فضحيت ببنتي ، يعني جانيت فدتني بحياتها٢ نقطة
, وسيم بدموع : انا حميتها وماذتهاش ولو كان علي الصور انا هروح لجوزها واشرحله كل حاجه .
, ارسيليا بدموع : بعد ايه بعد ايه …
, ★★★★★
, انس : هانت ياولدي الحبايب جايين .
, حمدان : الفرحه هتبث في روح اخواننا المجاهدين اول ما يعرفوا بشيوخنا ورجوعهم لينا بالسلامه ،وايه وفي حمايه الجيش المصري كمان ٢ نقطة وضحك بصوت مرتفع ،
, لكن اللي قهرني انهم هيستلموا ظباطهم بسهوله كده .
, انس بخبث : هما هيستلموهم لكن هيستلموهم جثث .
, ابوعلي الدراع الايمن لحمدان : جثث ازاي .
, انس : وقت التسليم لما نستلم شيوخنا باذن **** سالمين هنعلن الحرب عليهم والاخوه القناصين هيقت٢ العلامة النجميةلوا الاثري ، ونكون كدا فزنا عليهم لتاني مره ٢ نقطة
, حمدان : لكن هما هيسكتوا اكيد هيكونوا عاملين حسابهم.
, انس : علشان كده هشرط عليهم قبل ميعاد العمليه بساعات ان التنفيذ يكون علي ارضنا .
, ابوعلي : وهما هيوافقوا بسهوله كده ، مستحيل يوافقوا .
, انس بخبث : هيوافقوا علشان فهد يوسف ابن العميد يوسف الشناوي حبيبي من ايام شيخنا الغرباوي ، ابوه هيوافق …
, حمدان : معاك حق اكيد هيوافق اومال هو تدخل في المفاوضات ليه علشان ابنه، يبقي هيوافق وبضحك يبقوا يستلموهم جث٣ شَرْطَة سُفْلِيَّةث ٢ نقطة
, ….
, بعد عده تداخلات من براد رجل المافيا المجند لصالح جاسر الحديدي مع ابوعلي .
, براد : صدقني ياابوعلي لو العمليه دي فشلت اسهم انس وحمدان هتنزل الارض قدام مايكل ونيك خصوصا انهم واخدين فلوس كتير جدا علشان العمليه اللي فاتت اللي مسكوا فيها الأسري والعمليه دي ، والعمليه دي لو نجحت اعتبر نفسك زي اي واحد في الجماعة ويمكن اقل لان وقتها حمدان هو اللي هيمسك كل حاجه مكان ابوه وهيثبت عند المافيا ٢ نقطة انما لوفشلت وقتها اسمك هيظهر وتاخد مكانه .
, ابوعلي : ولو انكشفت .
, براد : متفتحش باب لو٢ نقطة لو بتفتح عمل الشيطان . مش انتوا برضو بتقولو كده، ثم كمان غير الفلوس اللي هتدخلك من العمليه دي من الراجل اللي قلتلك عليه ٢ نقطة
, ابوعلي قاطعه : لا حاشا لله انا مش عايز فلوس ، انا كل اللي عايزه اني اخد حقي وهو مكاني بعد الشيخ انس لاني اولي بيه من ابنه حمدان .
, براد : يبقي اتفقنا وانك من مصلحتك عمليه التسليم تفشل .
, ابوعلي : ومشايخنا .
, براد : المشايخ كل واحد هيرجع لمكانه ويشكروا انس وحمدان انهم سبب رجوعهم وانت محدش هيشوفك اساسا ، يبقي المشايخ ولا مكانك انت .
, ابوعلي : اديني رقم الراجل اللي هتفق معاه بسرعه .
, اتصل جاسر علي ابوعلي واطمئن علي الاسري ومنهم فهد واخذ منه كافه المعلومات والتفاصيل التي حدثت من قبل وخيانه الظابط وهدان ، وعلم ايضا بما سيحدث في عمليه التسليم …
, ★★★★
, اتصل معتز علي جاسر
, معتز : احنا في الطريق .
, جاسر : تمام ، وصل بدر وامشي الحق يوسف قبل مايسافر وتعرفه كل حاجه ومين اللي هيساعده هناك .
, معتز : ولو صمم يعرف مين اللي قالي علي المعلومات دي .
, جاسر : هيعرف لكن بعد ما يرجع بالسلامه هو وفهد .
, معتز : تمام .
, وغلق السماعه
, بدر : في حاجه ياعمو .
, التفت له معتز ….
, دخلت السياره الي قصر الحديدي ووقفت امام الباب الداخلي للقصر .
, بدر : انوار القصر جوه قايده ليه هو في حد عايش في القصر ياعمو .
, معتز بتردد : تقريبا ، لكن قبل ما اتدخل انا عايزك متزعلش مني٢ نقطة
, بدر : ادخل انت مش داخل معايا ومزعلش من ايه ، في ايه .
, معتز : بدر انت عقلك كبير وراجل وظابط وعندك ضبط نفس ودلوقتي رجل اعمال وفي السوق ودماغك توزن بلد يعني لازم تفهم وتسمع كويس جدا قبل ما تحكم علي اي حاجه .
, بدر : انت قلقتني في ايه .
, معتز : انت هتنزل دلوقتي الباب مفتوح هتدخل وصدق عينيك في اللي هتشوفه دا مش حلم ولا خيال ، الحقيقه كامله هتلاقيها جوه **** يعينك .
, نظر له بدر بحيره وهبط من سيارته متجها الي باب القصر ، فتحه ودخل وهو يوجه بصره للداخل وجد جاسر ودنيا امامه علي بعد مترات ٢ نقطة
, تخشب قدماه وهو يقف بصدمه شلت كل حركته وضربات قلبه تزداد وجسده ينتفض داخليا لم يحرك ساكنا بل اصبح مشلولا يقف علي قدمه حتي جفنه لم يرمش من هول الصدمه….
, لحظات مرت وكانها ساعات من الذهول والحيره، كان الصمت يغيم المكان ولكن ظلت نظراتهم لبعض حتي قاطع صمتهم .
, جاسر : بدر ٢ نقطة
, وتقدم خطوات اتجاهه ، بدر ٢ نقطة
, بنبضات قلب ترقص بالفرح ابتسمت دنيا لبدر بسعاده : وحشتني .
, بينما بدر بصدمه شلت تفكيره ، انتم مين .
, جاسر : انا والدك يابدر .
, دنيا بفرحه : احنا عايشين مموتناش دي كانت تمثيليه ، وجريت عليه بسعاده وحضنته بقلب يخفق بالحنان ، وحشتني يابيدو وحشتني قوووي يابدر ٢ نقطة
, ولكن بدر مازال لم يحرك ساكنا و لم يعط اي تعبيرات غير أنه ابتعد عنها قليلا .
, بدر بدهشه : تمثيليه .
, دنيا بدموع الام هزت راسها : اه باباك كان لازم يعمل كده علشانكم .
, بدر نظر لها بحزن : عايشين عايشين بقالكم خمس سنين و قهرتونا عليكم ، ثم نظر لوالده وانا اللي كل دقيقه وكل لحظه بلوم نفسي اني مخدتش بطارك وموصلتش للي عمل كده وبعذب والوم نفسي في اليوم الف مره… خمس سنين بتعذب انا واخواتي من حرمانا منكم ومن وجودكم حوالينا وحوالين اولادنا وفرحتنا بوجودكم ٢ نقطة وبكل سهوله كسرتوا فرحتنا وفي يوم فرحنا انا واخواتي كمان وجايين بكل بساطه تقولوا تمثيليه ٢ نقطة تمثيليه ليه وعلشان مين …٢ نقطة ثم نظر لوالدته ،دا انا كل يوم قلبي بتقطع علي غيابك ياامي وانتي بتموتي علي ايديا في المستشفي .
, دنيا بدموع هزت راسها نافيه : انا كنت بتقطع عليكم وكان نفسي اشوفك واشوف اخواتك ٢ نقطة
, بدر : ومين اللي منعك ٢ نقطة
, ثم نظر لوالده .
, جاسر : انا يا بدر ، ثم اقترب اكتر انا مهما افهمك دلوقتي عمرك ماهتفهم ولا تسمع لكن لازم تثق اني عملت كده علشان حياتك وحيات اخواتك٢ نقطة
, بدر قاطعه : مفيش عذر في الكون كله يخليك تعمل فينا كده ، تحرمنا من حضنك وفرحتنا بوجودكم بحجه انه علشانا علشانا فين ياسين اللي مراته خانته وهيموت نفسه عليها ولا فهد اللي اتاثر وممكن يجراله حاجه وسيلا تترمل ولا الشركه اللي بضيع واقف متكتف ولا مراتي اللي بتشتغل لحساب اعدائي…
, دنيا بصدمه انهارت
, باااك .
, ( ذهب بدر لياخذ شاور فرن هاتفه بالغرفه ، نادي علي زوجته ولكنها لم تسمع صوته لوقوفها في البراندا وحديثها بالهاتف ، فخرج اثناء استحمامه فاستمع لحديث حور .
, حور : جانيت ٢ نقطة جانيت هي اللي ساعدتهم وحولت الفلوس٢ نقطة
, بدر بصدمه لم يفهم الحديث لكنه رجع للتواليت مره اخرى كان شيئا لم يحدث .)
, باك .
, دنيا بانهيار : يالهوووي ده كله حصل وانا معرفش .
, جاسر : هو ده اللي عايز افهمك عليه .
, بدر بعصبيه : مش عايز اسمع ولا افهم حاجه انا خلاص اكتفيت …
, وتركهم وخرج بينما دنيا ببكاء جرت خلف بدر ، بدر ابني استنااااااا.
, ولكنه ركب سيارته بسرعه وصار بها .
, رجعت دنيا بحزن لجاسر : ده كله حصل لولادي وانا معرفش اومال بتحميهم ازاي اولادي ادمروا، ياسين مراته بتخونه وفهد ياحبيبي هيجراله ايه وحور لا لالا .
, جاسر اقترب منها وحضنها : اهدي انا كنت خايف عليكي ومش عايزك تعرفي اللي حصل ده علشان متزعليش ٢ نقطة
, دنيا : لا ياجاسر انا مش مسمحاك اولادي تعبانين وانا هنا معاك ومش حاسين بيهم .
, جاسر : و**** كل ده هيتحل انا مش ساكت ، بدر انصدم من وجودنا لكن بكره يفهم غيابنا ده كان سببه ايه، يظهر اني اتسرعت اني ظهرت وجودنا ليه كان لازم اصبر.
, دنيا : نصبر ايه تاني لما عيالي كلهم يجرالهم حاجه مش كفايه التلاته ٢ نقطة
, جاسر : اهو ذنك ده اللي خلاني اصارحه بوجودنا .
, دنيا : تفتكر هيقول لخواته .
, جاسر : مظنش هو هيهدي الاول وبعدين يفكر .
, دنيا : انا عايزه اشوف ياسين وسيلا ٢ نقطة
, جاسر : يووه تاني ، استني بقي لما نحل الموضوع عيالك مش ناقصين صدمات علي صدماتهم كفايه اللي هما فيه….
, دنيا بقله حيله : تفتكر هيزعلوا لما يعرفوا اننا عايشين ، هيزعلوا زي بدر ٢ نقطة
, جاسر حاوطهم بحب : ومين قالك ان بدر زعلان اننا عايشين.
, دنيا : انت مش شفته عمل ازاي وسبنا دا محضنيش .
, جاسر ضمها اكثر له وبمنفشه: تعالي ياقلبي وانا احضنك .
, دنيا : هو ده وقته .
, جاسر بابتسامه ملس علي شعرها : هيجي متقلقيش هو زعل بس من اللي حصل كانت صدمه كبيره عليه .
, دنيا : بس انا عايز اعرف ازاي جانيت قدرت تخون ياسين دول بحبوا بعض وازاي حور بتتفق مع أعداء بدر انا مش مصدقه معقوله حور ٢ علامة التعجب
, جاسر : تعالي نقعد واحكيلك علي كل حاجه…٢ نقطة
, ★★★★★
, ★★★★★
, ذهب معتز لمقابله يوسف في احد الاماكن ٢ نقطة
, يوسف : في ايه يا معتز قلقتني .
, معتز : انا عايز اقولك ان المهمه اللي انت رايحها دي كمين.
, يوسف بتعجب: كمين ٢ علامة التعجب كمين لمين وانت عرفت ازاي انا رايح فين هو ايه الموضوع.
, معتز : اسمعني للاخر يا يوسف في عنصر في القياده الليبيه هو اللي وقع العمليه الاولي وكان سبب فشلها وطبعا وكان متفق مع الجماعه ومعرفهم كل خطوه وخطط كل العمليه والمداخل اللي داخلين منهم ، حتي الاتفاق بتسليم الاسري مقابل الارهابين مش هيتم زي ما انتوا متفقين ٢ نقطة
, يوسف بدهشه : انت عرفت كل المعلومات دي ازاي .
, معتز : مش مهم من مين ، المهم تنقذ فهد واللي معاه
, واخبره بكافه التفاصيل .
, يوسف : انا لازم امشي علشان متاخرش لكن لما ارجع باذن **** مش هسيبك غير لما اعرف مين قالك المعلومات دي ٢ نقطةثم شرد قليلا ونظر لمعتز اصل مفيش حد يعرف يجيب المعلومات دي الا واحد بس.
, معتز ابتسم بصمت ٢ نقطة
, في منزل يوسف ٢ نقطة
, نهي : و**** شكله راح يسلم عليها قبل مايسافر .
, سيلا : هي مين دي ياماما .
, نهي : اكيد واحده من اللي يعرفهم .
, سيلا بابتسامه : بابا يوسف مستحيل يعمل كده ده بحبك .
, نهي : اسكتي ياهطله انتي مش فاهمه حاجه .
, سيلا : مش فاهمه ايه .
, نهي: مش ملاحظه ان عمك يوسف الفتره دي ملوش كرش .
, سيلا : راجل رياضي ومحافظ علي صحته .
, نهي : ياختاااااي اتوكسي ، انتي متعرفيش ان من علامات ظهور الكرش للراجل ان زواجه ناجح وان الراجل اللي ملوش كرش ٢ نقطة
, سيلا قاطعتها : ميسواش قرش .
, نهي : لا ياهبله اللي ملوش كرش يبقي يبقي بحضر للجوازه التانيه علي طول ٢ نقطة
, سيلا بضحك : ياسلام ازاي بقي .
, نهي : علشان يبقي رياضي ومهتم بنفسه وجسمه ويتجوز انما الراجل اللي كرشه مدلدل ببقي زي البطه محدش هيبصله ولا هو هيبص لحد .
, سيلا : و**** ياماما انتي رايقه ، انا قلقانه قوي علي فهد داخلين في اسبوعين ومفيش حس ولا خبر.
, نهي : انا قلبني وجعني عليه قوي وحشني المذغود وكل ما اكلم يوسف يقولي شبكه ، شبكه في معاميعهم البعدا ، بس عمك يوسف اكدلي انه اخر الاسبوع جاي صحابه قالوله كده.
, سيلا بسعاده : بجد ومقلتليش ليه تسبيني قلقانه ده كله .
, نهي : دا لسه قايلي الكلام ده الصبح **** يطمنا عليهم ، ها هتعملي ايه بقي لما فهد يرجع و يشوفك .
, سيلا : هعمل ايه في ايه مش فاهمه .
, نهي : يووه اومال انتي مستعجله علي رجوعه ليه .
, سيلا : علشان اطمن عليه يعني هنقعد يومين هنا ونرجع الفيلا هعمل ايه يعني.
, نهي : ياوكستك يافهد يابني في بختك في مراتك ٢ نقطة
, سيلا : ليه إن شاء **** هو كان يطول .
, نهي : ياختي اتنيلي وكمان بتسالي ليه ٢ نقطة علشان مراته قاعده جمبي زي البطه البلدي ، يابت ياهبله الراجل غايب عنك بقاله اسبوعين انزلي اشتريلك حتتين شفتشي علي حتتين ابو ترتر٢ نقطة روحي للكوافير خليه يضربك في شعرك امبوبه اكسجين علشان تلعلطي قدام الواد كده .
, سيلا بضحك : ترتر واكسجين في شعرى ٢ نقطة
, نهي : اه ياختي هو ابني اقل منهم ، يااااا ياريت الزمن يرجع تاني واروح اضرب انبوبتين اكسجين في شعرى والعلط زي زمان هو عمك يوسف كان بنهبل عليا من شويا.
, سيلا بضحك : ما انتي لسه شباب وزي القمر اهو طب اقولك ايه رايك نروح الكوافير نضرب اكسجين سوا حتي يبقي نيولوك وعمو يوسف ينبهر .
, نهي : تصدقي صح الفكره شعشعت في دماغي قومي يابت احجزلنا بقي في الكوافير، اصلك عمك يوسف منبهرش من زمان ….
, ذهب يوسف الي القيادة ٢ نقطة
, – يعني ايه ياسياده العميد .
, يوسف : يعني انا شايف ان كل الاحتياطات والظباط اللي هيجوا معايا ملهمش لازمه٢ نقطة
, – انت مش عارف انت رايح فين ولا ايه ولا مش واخد بالك من الناس اللي هتتعامل معاهم، دول غدارين ممكن في اي لحظه يغدروا بيك وبالأسري ودا المتوقع انه يحصل .
, يوسف : انا عارف انا هعمل ايه كويس جدا وفاهم كل اللي حضرتك بتقوله لكن اسمحلي محدش هيخاف علي نجاح العمليه دي قدي واظن سيادتك عارف السبب .
, – انا فاهم ومقدر ان فهد من ضمن الاسرى لكن ….
, يوسف : انا طلبت اني ادخل في المفاوضات وقدرت موافقه سيادتك واني اقود العمليه بنفسي انا مش اول مره اطلع عمليه ولا مفاوضات وخوفي علي العمليه ديه ونجاحها يفوق خوفك وخوف كل القيادات علشان كده لازم تثق فيا ٢ نقطة
, رن هاتف يوسف وجد المتصل نهي فرد .
, يوسف : نعم .
, نهي : ايه رايك يايوسف اضرب شعرى اكسجين اصفر ولا اعمله بتنجاني زي البت سيلا ما بتقولي .
, يوسف : ايييييه .
, نهي : بتنجاني يايوسف البت سيلا بتقولي هيبقي حلو عليا .
, يوسف جز علي اسنانه ، بتنجاني يانهي انتي اتجننتي .
, نهي : انا قلت كده برضو انت بتحب الاصفر الملعلط ٢ نقطة
, يوسف : اقفلي بدل مااجيلك ٢ نقطة
, نهي بضحك : يخيبك مش دلوقتي ياراجل لما البت سيلا تروح بيتها مستعجل علي ايه .
, يوسف غلق السماعه في وجهها وبتمتمه يابنت الهبله٢ نقطة
, نهي بتمتمه : هو زعل ولا ايه ما اهو مينفعش وسيلا هنا تقول علينا ايه ٢ نقطة
, – تمام يا سياده العميد وانا واثق فيك .
, سافر يوسف الي ليبيا وقابل بعض القيادات الليبية وبعد السلامات والتعارف كان موجود معهم وهدان .
, يوسف بحنق : الظباط وهدان سمعت عنك كتير .
, وهدان : دا شرف ليا ياسياده العميد .
, القائد الليبي : المساجين هيجوا امتا.
, يوسف : قبل التسليم بساعتين هيكونوا معانا ، ميعاد التسليم بكره والجماعه هيكلمونا قبلها بساعتين المساجين هتكون معانا و هنتحرك .
, وهدان : انا عارف مداخل القريه كويس واقدر اساعدكم.
, القائد الليبي : لا كفايه اللي حصل العمليه اللي فاتت .
, يوسف بحنق: ليه بالعكس طالما وهدان كان موجود العمليه اللي فاتت ممكن يفيدنا في العمليه دي .
, وهدان بسعاده : طبعا انا عارف كل المداخل لولا الكمين اللي كان معمولنا ٢ نقطة
, الظابط الليبي : احنا مجهزيين الاستراحه ليك وللظباط اللي معاك ، لكن انا مش شايف عدد كبير من الظباط يعني .
, يوسف بمزح : هو احنا جايين نحارب دي عمليه تسليم سلم واستلم ولو احتجنا اكتر انتم موجودين ٢ نقطة
, وهدان استمع للحديث بمكر لينقله للجماعه .
, واكمل يوسف حديثه بحنق: انا بس مش هتقل عليكم كنت حاجز في فندق ليا وللكام ظابط اللي معايا علشان ناخد راحتنا٢ نقطة
, وهدان : فندق ايه .
, يوسف : متشغلش بالك ، بكره العصر هنكون هنا علشان نستلم المساجين ونكلم الجماعه وبعدها نتحرك .
, القائد الليبي : اللي يريحكم ٢ نقطة
, تحرك يوسف ومعه حوالي خمس ظباط تحت قيادته وأخذوا السيارة وذهبوا ، اثناء الطريق
, يوسف : انتم اكتر ضباط انا بثق فيهم علشان كده خدتكم معايا العمليه دي ٢ نقطة
, احد الظباط : واحنا فداك ياسياده العميد ٢ نقطة
, يوسف : انا عارف انكم ملحقتوش تستريحوا من السفر وان العمليه هتم خلال ساعات٢ نقطة
, احد الظباط : مش تقليل و**** ، لكن احنا هنتحرك ونهجم ازاي واحنا معندناش اسلحه كافية ومنعرفش مداخل ومخارج مكان الجماعه.
, يوسف : كل حاجه محسوب حسابها متقلقش احنا هنتحرك دلوقتي وفي ناس هيقابلونا كمان نص ساعه علي مدخل القريه معاهم الاسلحه والرجاله وكافه شيء .
, علي اول القريه وقف يوسف بالسياره بعدما تواصل مع احد الاشخاص وفوجيء بعده عربيات ورجاله واسلحه من عرب ليبيا .
, ابو احمدي : السلام عليكم .
, يوسف : وعليكم السلام .
, ابو احمدي : اظن انتم الظباط تبع جاسر بيه الحديدي .
, زادت ضربات قلب يوسف بدهشه : جاسر تقصد معتز ٢ نقطة
, ابو احمدي : جاسر بيه ومعتز بيه حبايبنا انت اللي ولدك مخطوف من الجماعه صح .
, يوسف : اه .
, ابو احمدي : انا اتكلمت مع الشيخ ابوعلي ودلني علي مكان الاسري وعلي اسهل طريق يوصلنا ليهم ، احنا مش هناخد الرجاله دي كلها لا رجالتك ولا رجالتي كفايه اتنين معاك وانا ومعايا تلاته وهنسيب الباقي هنا علشان منلفتش الانتباه لينا وابو علي هيساعدنا .
, يوسف : تمام، لكن احنا شكلنا غريب وممكن الانظار تلتفت الينا لو دخلنا كده
, احد الظباط : ازاي يا يوسف بيه احنا مش هنسيبك .
, يوسف : هاخد اتنين منكم والباقي يفضل هنا .
, ابو احمدي : متقلقوش على ريسكم لو حصل اشتباك هدي الرجاله اشاره وهتهجموا انتم هتكونوا قريبين منا ، عددنا كبير وهنلفت الانتباه اما بخصوص الشكل ٢ نقطة
, تناول الثياب من احد رجالته واعطاهم ليوسف والظباط ، الهدوم دي هتلبسوها علشان هتدخلوا كانكم من اهل البلد …
, ارتدي يوسف والظباط الملابس وبدوا بالتحرك مع ابو احمدي ودخلوا القريه وصاروا بها كانهم منها ٢ نقطة
, يوسف : مش كنا عملنا حركه تمويه تسهلنا الدخول انا شايف الكل ماشي باسلحه .
, ابو احمدي : اشار ليوسف علي المكان الموجود به الاسري.
, فجاه دوي صوت انفجار في احد اماكن الجماعه، فحدث زعر في المكان فتحرك رجاله الجماعه الي مكان الانفجار بسرعه .
, نظر يوسف لابو احمدي بدهشه .
, ابو احمدي : اودي حركه التمويه دول تبعنا والانفجار ده علشان نخفف الحراسه ، يلا نتحرك بسرعه .
, يوسف : دا انتم مرتبين كل حاجه .
, تحركت الحراسه من علي المكان الموجود به الاثري ولكن بقي شخص واحد.
, اقترب احد رجال العرب من الخلف اتجاه حارس المكان وبحركه سريعه ضربه علي راسه وسحبه للداخل ودخل يوسف وبافي الرجاله للمكان ٢ نقطة
, وجد فهد مربوط اليدين والقدمين وكذلك باقي الظباط الاسري ، فكوهم بسرعه وامر ابو احمدي الثلاث رجال بخلع جلابيبهم ، فكل شخص يرتدي جلبيتين فوق بعض ٢ نقطة
, فهد بامل : بابا انت وصلت هنا ازاي .
, يوسف وروحه ردت به : الحمد**** انك بخير، ثم نظر لباقي الاسري انتم بخير .
, ابو احمدي للاسري: خدوا الهدوم دي البسوها بسرعه واتحركوا قبل الدنيا ما تهدي بره .
, ارتدوا الملابس بسرعه وبدوا بالخروج خلف بعض حتي لا يثيروا الشبهه ، فمازالت الجماعه مشغوله بامر الانفجار …
, وخروجوا جميعهم بسلام حتي وصلوا لمخرج البلد .
, بعد فض الانفجار رجعت الحراسه وجدوا الاسري غير موجودين ٢ نقطة
, – دوروا عليهم بسرعه قبل ما يهربوا …
, انس : يانهار ابوكم اسود الاسري هربت
, يوسف : انا مش عارف اشكرك ازاي ٢ نقطة
, ابواحمدي مد يده ليصافحه : توصلوا بالسلامه ولو احتجتم حاجه انا في الخدمه وبلغ سلامي لجاسر بيه .
, يوسف وهو يصافحه : اكيد …
, في منزل يوسف .
, نهي : لولولولي يالف نهار ابيض حبيب قلبي رجع بالسلامه منصور ياقلب امك .
, سيلا بسعاده : حضنت فهد ، وحشتني ده كله غياب .
, نهي : وسعي يابت واخذت فهد باحضانها وحشتني ياقلب امك دي كلها غيبه، وايه اللبس اللي انت جاي بيه ده انت كنت في الحج ولا ايه .
, فهد : نظر لجلبابه البيضا القصيره بضحك، وحشتووني فين تيمو .
, سيلا : هصحهولك .
, نهي : مصدقتش ابوك وهو بقولي انك جاي ، يووه هو مش كان بقول جاي معاك هو مكنش وراه ماموريه ولا ايه .
, فهد : اتلغت وصلني تحت وراح الشغل ٢ نقطة
, نهي : شغل الساعه اتنين بالليل ٢ نقطة
, ذهب يوسف بسيارته لفيلا معتز وعقله يجن من حديث ابواحمدي عن جاسر الحديدي كانه حي ، وكيف علم معتز بهذه المعلومات عن العمليه ٢ نقطة
, معتز : قلقتني يايوسف في ايه فهد كويس .
, يوسف : جاسر عايش يامعتز .
, معتز بتردد : انت بتقول ايه .
, يوسف : جاسر عايش يامعتز كنتم بتستغفلوني وكل ما اقولك لازم ننتقم لجاسر تقولي انك تعبان ومش فايق، ومش عايز تساعدني باي معلومات ٢ نقطة
, معتز : و**** ده كان طلبه .
, يوسف : هو فين .
, معتز : في قصر الحديدي .
, يوسف : تمام٢ نقطة
, ذهب يوسف وهو يشتاظ غيظا من تجاهله في عدم معرفه بحياه جاسر ، اتصل معتز علي جاسر .
, معتز : يوسف كان هيتجنن عرف انك عايش وتقريبا جايلك القصر .
, جاسر : اكيد عرف من ابو احمدي ، هو بلغني من كام ساعه ان فهد والاسري رجعوا والعمليه تمت بسلامه .
, معتز : هتعمل معاه ايه .
, ……
, وصل يوسف لقصر الحديدي ودخل وجد جاسر يقف امامه .
, يوسف بغضب وهو يتقدم اتجاه جاسر : بتستغفلني ياجاسر بتضحك عليا وتمثل انك ميت وانت عايش ٢ نقطة
, فاقترب منه يوسف بشر وقبض يده وضربه ……
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل الرابع والعشرون



وصل يوسف لقصر الحديدي ودخل وجد جاسر يقف امامه .
, يوسف بغضب وهو يتقدم اتجاه جاسر : بتستغفلني ياجاسر بتضحك عليا وتمثل انك ميت وانت عايش ٢ نقطة
, فاقترب منه يوسف بشر وقبض يده وضربه ولكن جاسر تفادي الضربه وابتعد عنه للخلف.
, جاسر : اهدي يا يوسف انت مش فاهم حاجه .
, يوسف اقترب بغضب ورفع يده مره اخرى : مش فاهم طب فهمني مش تستغفلني ٢ نقطة
, جاسر بضحك ابتعد ويوسف قرب منه : ما انا هفهمك اهو.
, يوسف بغضب : بعد ما استغفلتني انت وصاحبك انا ياجاسر انا تخدعني وتوهمني انا يوسف الشناوي ٢ نقطة
, جاسر اقترب وصد يده وحضنه : و**** ما اقدر .
, يوسف حاول ابعاده ولكن جاسر تمسك به بقوه وهو يحضنه .
, يوسف بتذمر : لا و**** ابدا مايحصل انا زعلان منك .
, جاسر : و**** وحشتني .
, يوسف ضربه بخفه علي ظهره وبدموع الفرح : وانت ياندل وحشتني قوي ، بقي تعمل فينا كده ياندل .
, جاسر : هفهمك و**** كل حاجه ٢ نقطة
, ثم جلسوا ووضح له جاسر ما فعله ٢ نقطة
, يوسف : متزعلش بدر صعب عليه نفسه دا انا نفسي اتجننت ، شويا يهدي وانا هكلمه .
, جاسر : انا مش زعلان منه انا مقدر صدمته لكن ده من خوفي عليه وعلي اخواته .
, يوسف : طيب كا اهو بعد كلامك اللي قلتهولي حتي لو انقذت عيلتك من ايد المافيا وظهرت طيب ما انت كده برضو يعتبر رجعت لنقطه الصفر .
, جاسر : انا كل خطوه دارسها قبل ما انفذها ، المافيا ومايكل كان لازم يحسوا اني مت علشان ابعد عنهم انهم ياذوا حياه اي حد من عيلتي ويكون تفكيرهم كله في الشركات والمصانع وبس٢ نقطة
, يوسف : ازاي ،ما انت لسه قايلي ان جانيت لو مكانتش ساعدت بدر في الفلوس انت كنت هتخلي معتز يسد الفلوس ويديها لبدر .
, جاسر : طبعا انا مستحيل افرط في اي شركه او فروع او مصانع انا خليت مخطط مايكل يظهر انه نجح علشان اعرف مين معانا ومين علينا ولما الورق انكشف وجانيت و وسيم وعصام وظهور طارق وحور في اللعبه انكشفوا كده كلهم قدامي ، علشان كده كان لازم انقذ المصانع …
, يوسف : وهما كده هيسكتوا اكيد لا وهيخططوا تاني .
, جاسر : مش مهم الاهم عندي ان ورقهم كله انكشف قدامي ، انا تقريبا نفذت نص اللي كنت عايزه وباقي النص التاني لكن مش هيكمل الا بوجود بدر معايا لانه هو اللي هيكمل تنفيذ.
, يوسف : وجانيت وياسين كده خلاص ، وشريف عرف باللي حصل .
, جاسر : موضوع جانيت ده انا هعرف احله كويس لكن مش دلوقتي الاهم حياتهم كلهم عندي .
, يوسف : يااا ياصاحبي شايل كل ده علي كتافك لوحدك ، طيب كنت اشركني معاك ٢ نقطة مش عارف اشكرك ازاي انك ساعدتني في موضوع فهد ولوني كنت شاكك اصل محدش يقدر يجيب المعلومات دي من بق الاسد غيرك .
, جاسر : فهد ابني متقلش كده الحمد**** انك لحقته قبل ما يغدروا بيه هو وزمايله .
, يوسف بسعاده : ما هو علشان العمليه نجحت وكمان مسلمناش المساجين ليهم صاحب اترقي وبقي لواء
, جاسر بسعاده : الف مبروك ياسياده اللوا عقبال الفريق……
, يوسف بسعاده : البركه فيك ياصاحبي.
, ★★★★★
, علاء بتردد وقلق فتح تيسير في حديث عبير له .
, تيسير : ودي لعبه جديده من العابها ولا ايه .
, علاء: مش عارف ، خايف تتجوز وتاخد ابني مني دي كياده وممكن تنتقم مني وتحرمني منه ٢ نقطة
, تيسير : لكن هي متقدرش تحرمك منه انت باباه.
, علاء : هسيب ابني يربيه راجل غريب وياعالم يعامله ازاي ولا يعمل فيه ايه ، انا مش قادر افكر من وقت ما الزفته دي جاتلي الشركه وانا دماغي مبطلتش تفكير ومش عارف اعمل ايه ،بفكر اخده منها واجبله شقه هنا في البرج يقعد فيها لكن بقول هو لسه صغير هيعيش لوحده ازاي ، وارجع اقول اسيبه مع امه تاخد بالها منه وتراعيه لكن جوزها هيتعامل ازاي مع ابني …
, تيسير بقلق : علاء انت بتفكر ترجعلها .
, علاء : مستحيل ، انا لو بفكر ارجعلها مش هاجي واتكلم معاكي واصارحك باللي جوايا … تيسير انا غلطت زمان وانتي سامحتيني وانا الحمد**** كنت قد كلامي معاكي اكيد مش هضيعك من ايدي تاني ، انا بس مش عارف افكر لوحدي علشان كده اتكلمت معاكي ٢ نقطة انتي مش مراتي وبس انتي مراتي وصحبتي وحببتي ٢ نقطة
, تيسير بسعاده : ان شاء **** نلاقي حل يرضي الكل .
, علاء: ياريت .
, تيسير : ايه رايك نخليه يجي يعيش هنا معانا .
, علاء بدهشه : بجد انتي بتتكلمي بجد .
, تيسير: طبعا الا لو مامته ممكن تعترض .
, علاء : تعترض ايه دي ما هتصدق .
, تيسير بحنق : كويس لكن بشرط٢ نقطة
, علاء بتعجب : شرط ايه ٢ علامة التعجب
, ★★★★★
, بعد مرور عده اسابيع
, في الشركه .
, معتز : لازم تسمع لوالدك يابدر.
, بدر : ارجوك ياعمو خلينا في الشغل ، مدير المبيعات اشتري كل البضاعه اللي في السوق من شركه الصياد ؟
, معتز : اه والمخازن كلها اتستفت بضاعه ، اشترينا البضاعه بنص التمن بعد ما دخلنا شركات وهميه لشركه الصياد واخدنا عليها كمان نسبه خصم عاليه علشان نبقي زباينهم .
, بدر : كويس ، قرار وقف الاستيراد طلع النهارده ، اسبوع ونبدا نخرج البضاعه واحده واحده علشان نبدا نلم كل اللي خسرناه في السوق ونشوف وشهم بقي بعد ما يعرفوا اننا هنعوض خسارتنا من بضاعتهم .
, ……٢ نقطة
, في شركه الصياد .
, مايكل بعصبيه: مش معقول كل البضاعه اللي عندك خلصت ازاي.
, فارس : كنت عملهالك مفاجاه انا كنت ماشي علي تعليماتك ابيع بنص التمن هو ايه اللي جد .
, مايكل بصوت مرتفع وعصبيه : اللي جد ان البضاعه خلصت والمصانع هتقف بعد قرار وقف الاستيراد النهارده يعني خساره مدمره لينا .
, عصام بدهشه : وقفوا الاستيراد مش معقول اكيد هيفتحوا تاني .
, فارس بصدمه : وانا اللي عمال ابيع واعمل خصومات علي البضاعه علشان ابيع كل اللي عندي ، اتارى عمال اقول اشمعنا البضاعه دي بالذات اللي عليها السحب جامد .
, ثم اتت رساله علي هاتف فارس من بدر .
, ( شكرا انكم عوضتم خسارتنا في البضاعه اللي اشتريناها منكم ) .
, فارس : معقول بدر كان عارف علشان كده اشترى كل البضاعه .
, مايكل تناول الهاتف وشاهد محتوى الرساله وبمكر : برافو عليك يابدر لعبتها صح طالع لابوك لكن شكلك هتحصله ٢ نقطة
, عصام : يحصله انت بتفكر تقت٣ العلامة النجميةله.
, ★★★★
, ذهبت ارسيليا واخذت جانيت من منزل شريف بعدما اقنتعته بعدم الحديث او اللوم علي جانيت وانها سوف تتولي حكايتها وافق شريف ولكن اصر علي الحديث مع جانيت بعدما تهدأ او بعد عده ايام ، تركت ارسيليا الفيلا لوسيم وطلبت الطلاق منه واخذت منزل جديد لها ولجانيت .
, ارسيليا : من اللحظه دي مش هسيبك تبعدي عني تاني ، البيت ده بيتنا وهنكون فيه انا وانتي واخوكي وبس .
, جانيت : عمو وسيم ملوش ذنب اكيد كان مامور بكل اللي عمله هو حاول يساعدني كتير .
, ارسيليا : مش عايزه اسمع سيرته تاني .
, ومسكت يدها بحب : انا هعوضك عن كل اللي شفتيه ومش هسيبك .
, جانيت بحزن : وياسين وبنتي دنيا .
, ارسيليا : ياسين مقدرش اوعدك بحاجه لكن دنيا هجيبها وهتعيش معاكي مش هتسيبك .
, جانيت رمت نفسها في حضن والدتها : ياسين وحشني قوي ياماما .
, ارسيليا ضمتها بحزن : اكيد هيجي وقت ويفهم انتي عملتي كل ده ليه .
, جانيت ابتعدت قليلا : مفيش عذر ياماما يخليه يسامحني عمره ماهيسامحني .
, ارسيليا بدموع: انا اسفه حقك عليا انا السبب ، انا السبب في كل ده يارتني مت ومكنتش سبب في دموعك .
, جانيت حضنتها : بعدشر انا مليش غيرك انا بحبك قوي ياماما بحبك قوي انتي وبابا ٢ نقطة
, صعدت جانيت لترتاح بالاعلي بينما تركت ارسيليا ابنها مع الداده وذهبت لشركه الحديدي تحديدا في مكتب بدر .
, ارسيليا : انا جتلك علشان انت هتتفهم كل اللي انا هقوله ياسين مصدوم ومهما كان بحبني او بحب عمه شريف طبيعي بعد صدمته مش هيسمع لحد فينا لكن انت اخوه هيسمعلك ٢ نقطة
, بدر : ياسين من وقت اللي حصل وهو سايب البيت وعايش في شقه تانيه مش قادر يدخل البيت ولا يفتكر اي حاجه فيه كل ركن فيه بفكره بجانيت حاولت اكلمه لكن هو تعبان ٢ نقطة
, ارسيليا : انا مش جايه علشان اتكلم عن جانيت وياسين ولا ادافع عن بنتي لان مش ده وقته وبراءه بنتي هتظهر بس بالدليل انا جايه اتكلم عن دنيا بنتها ، دنيا ملهاش ذنب في ده كله وطالما ابوها بعيد اخدها تعيش مع امها جانيت هتتقطع عليها وانت عارف قلب الام .
, بدر : معاكي حق لكن انا مقدرش اخد قرار غيرلما ارجع لابوها.
, ارسيليا : انا واثقه انك هتحل المشكله دي ٢ نقطة
, بدر : باذن **** وبلغي سلامي لجانيت .
, ارسيليا : مصدقها انها مظلومه يابدر .
, بدر بابتسامه هز راسه مؤكدا.
, ارسيليا وقفت وصافحته بسعاده .
, بدر : لو احتجتي اي حاجه او جانيت احتاجت حاجه كلميني علي طول .
, ارسيليا : اكيد .
, ذهبت ارسيليا واتت حور .
, حور : اتفاجات اني جتلك .
, بدر : مبتجليش الشركه يعني، زياره غريبه .
, حور : طلعت بدرى من المستشفي قلت اعدي عليك ونروح سوا ، اه انا متهيالي شفت طنط ارسيليا .
, بدر : اه كانت هنا جانيت عايزه تشوف بنتها .
, حور بحزن : دنيا صعبانه عليا ولا باباها ولا مامتها معاها .
, بدر : **** يجازي اللي كان السبب بقي .
, حور بتوتر : الشغل عامل ايه شكلك رايق كده .
, بدر : الشغل تمام جدا.
, حور : اومال بقالي فتره حاسه انك مشغول وشارد كده .
, بدر : بفكر في حاجه شاغله بالي ومش عارف اخد فيها قرار.
, حور : طيب ما تقولي يمكن افيدك .
, بدر : يعني كل شويا حرب في الشغل وتوقيع وخساره …
, حور قاطعته : انت مش بتقول الشغل كويس.
, بدر : علشان كده بفكر اني اشارك شركه الصياد واحط ايدي في ايدهم .
, حور بصدمه : مش شركه الصياد دي اللي كانوا بحاربوك .
, بدر : اه ، بقول بدل ما نحارب بعض نبقي في ايد بعض ، ايه رايك .
, حور : مش عارفه لكن دول ملهمش امان وممكن يغدروا بيك في اي وقت .
, بدر : لسه مخدتش قرار …
, ★★★★★
, في شقه ملك لياسين الحديدي يجلس علي الارض متكا علي الاريكه عاري الصدر بملابسه التحتيه فقط وبيده كأس مشروب خمر ، وبجواره احدي فتيات الليل تداعب شعر صدره .
, – ما تيلا ندخل الاوضه يايويو انت عاجبك ايه في قعده الارض دي .
, ياسين : هو انتي مش كنتي توبتي .
, – ضحكت بخلاعه ، لا ما انا تبت لما اتجوزت ودلوقتي اطلقت اصل انا بموت في الرزيله مقدرش اعيش كده من غيرها .
, ياسين بسخريه : يعني لما كنتي متجوزه مكنتيش بتطلعي طلعات كده .
, – ضحكت بخلاعه ، بطلع بس الطلعات التقيله بس علشان جوزي ميشكش فيا .
, ياسين والنار تاكل قلبه فحديثها ذكره بجانيت وما فعلته به : وهو مكنش بيشك فيكي .
, – عمره ماشك فيا ،بيني وبينك كان بيموت فيا وانا عمرى ما حسسته اني ممكن ابص لراجل غيره اه ما هي الحاجات دي بشطاره الستات امتا تخلي الراجل يشك فيها وامتا تخليه ميشكش ، وبضحكه عاليه خليعه كنت لما ابات بره اقوله اختي عيانه لازم ابات معاها واخليه يوصلني لحد باب بيتها واول ما يمشي اخلع واقول لاختي اني هبات عند صحبتي علشان جوزي ميزعلش واراضيها بقرشين والصبح اروح لاختي وهو يجي يخدني من عندها ٢ نقطة
, ياسين : ياوس—-خه يا٣ العلامة النجمية”٣ العلامة النجمية.
, – هههه‍هههه‍ اموت في الشتيمه اشتم كمان ومتعني .
, ياسين : يابنت ال٣ العلامة النجمية””* ياشرررر٤ العلامة النجمية وعدل نفسه وبدا بصفعها علي وجهها وهو يتخيلها جانيت .
, —بصراخ ، يخربيتك هموووووت ابعد عني انت مجنووووون يالهوووووي الحقووووووني …
, وضربها بشده وهو يصفعها عده صفعات علي وجهها .
, كان بدر يقغ بالخارج طرق الباب ، فسمع فتاه تستنجد فكسر الباب ودخل وجذب المراه منه فهرولت للخارج بسرعه.
, بدر بغضب : انت اتجننت مين دي وبتعمل ايه هنا ، انت كنت هتموتها.
, ياسين بعصبيه : دي خاينه كلهم خاينين كلهم وسخي٥ العلامة النجميةن كلهم ولاد٥ العلامة النجمية
, بدر : اهدي ياسين محصلش حاجه دي بنت شوارع طبيعي تبقي كده
, ياسين : كلهم كده كلهم ٥ العلامة النجميةمفيش واحده شريفه كلهم بيمثلوا الشرف وهما اوس٢ العلامة النجميةخ خلق **** كلهم شرررر٤ العلامة النجمية
, بدر وهو يشاهد حاله اخوه تسوء : انت مينفعش تقعد لوحدك اكترمن كده انت لازم ترجع الفيلا معانا .
, ياسين بدموع : مستحيل مستحيل ارجع الفيلا تاني ، وبدموع كل ركن بيفكرني بيها يابدر انا كنت غبي كنت بحبها وخدعتني وضحكت عليا .
, بدر بتاثر : انساها انساها وفوق لنفسك وشوف شغلك ارجع لشغلك وبنتك .
, ياسين : لا طايق الشغل ولا الفيلا ولا بنتي .
, بدر قاطعه : لا بنتك لا دنيا ملهاش ذنب دي بنتك من صلبك .
, ياسين بشك : متاكد انها من صلبي .
, بدر : اه بنتك ومن صلبك دي كلها شبهك نسخه منك٢ نقطة
, ياسين : سيبني لوحدي يابدر سيبني .
, حاول بدر تهدئتها والحديث معه وبعد الاطمئنان علي اخيه ذهب للفيلا ومن ثم اخذ دنيا الصغيره وذهب بها الي والدتها عند ارسيليا .
, ارسيليا بسعاده : كنت متاكده انك مش هتخذلني .
, بدر: انا جبتها من غير ما ياسين يعرف لانها اكيد محتاجه والدتها ،لكن ….
, ارسيليا قاطعته : في اي وقت تعالا خدها تاني لحد ما ياسين يهدي واهي قاعده مع امها وجود دنيا هيهون كتير علي جانيت ٢ نقطة
, هز بدر راسه بالتاكيد وتركهم وذهب لقصرالحديدي .
, رمي نفسه في حضن والدته التي حضنته بشوق وحنان الام.
, دنيا بسعاده : وحشتني ياحبيبي وحشتني قوي انت واخواتك .
, بدر : تعبان يا امي تعبان قوي .
, دنيا : ان شاء **** كل الامور هتتحل ونرجع كلنا في بيت واحد مع بعض .
, بدر بحزن : هنرجع بس مش كلنا .
, جاسر دخل عليهم و وهو يهون عليه : هنرجع يابدر وكل حاجه هترجع زي زمان واحسن كمان .
, بدر عدل نفسه و وقف وحضن والده وعينه تمتلاء بالدموع : ياريت يا بابا .
, جاسر رتب علي كتفه وجلسوا وبدا يحكي له عما فعله ولكنه تجنب الحديث عن حور .
, بدر : انا برضو فكرت في اللي انت قلت عليه و هنفذ كل اللي قلتلك عليه ، بس ياسين تعبان قوي انا خايف عليه.
, جاسر : ياسين مش هيفوق الا لما نثبت براءه جانيت وانها مش صورها وكانت تحت ضغط .
, بدر بعصبيه وهو يتذكرحور : ضغط ايه اللي يخليها تتفق مع اعداءنا وتسهر وتشرب وتسكر معاهم .
, جاسر : مش كل حاجه نشوفها او نسمعها لازم نصدقها، العين احيانا بتوهمنا بالكذب .
, بدر وهو يتذكر سماعه لحديث حور في الهاتف وهي تبلغ عن جانيت : والسمع برضو .
, جاسر بابتسامه : ممكن ، جانيت انضغطت من المافيا علشان ترجع للشغل انا متاكد من كده، والمافيا قلبت عليها لما ساعدتك وحولتلك الفلوس ، هما كانوا من ناحيه بيحاربوك ومن ناحيه تانيه هي تساعدك علشان كده مايكل اتجنن وقلب عليها وفبرك الصور .
, بدر : ياسين لازم يعرف .
, جاسر : معرفته بالحقيقه في الوقت ده ضرر ليها لانها لو رجعت لياسين مايكل هيحتاجها تاني وهيرجعها الشغل علشان يستفاد منها وهي في الفيلا معاكم ويعرف كل المعلومات اللي محتاجها ، انما كده مش هيحتاجها وهيسيبها هياخد اللي عايزه منها من شركات ورصيد وهي بنسباله كارت وانحرق فلازم نستني الوقت المناسب اللي هنظهر فيه براءه جانيت وده مش دلوقتي خالص ٢ نقطة
, بدر : تمام .
, جلس بدر معهم بعض الوقت يتثامرون ويضحكون ومن ثم تركهم بدر وذهب للفيلا.
, ★★★★
, علم معاذ بما حدث لجانيت بعدما روت له ما حدث معها فذهب بغضب وشر الي وسيم في الفيلا وضربه بقوه في وجه.
, معاذ : هتيجي معايا حالا تحكي لياسين علي كل حاجه .
, وسيم بتالم : اه وانا موافق انا كنت عايز اروحله من زمان .
, معاذ : ومرحتش ليه بعد مادمرت حياه اختي وبوظتها مع جوزها .
, وسيم : كان غصب عني انا شرحت كل حاجه .
, ذهب معاذ وسيم الي الفيلا فقابلهم خالد .
, معاذ : ياسين فين .
, خالد : في ايه .
, معاذ : في ان اختي بريئه والكلب ده اللي خدعها والصور متفبركه .
, خالد : انا مش فاهم حاجه .
, هبط بدر من الفيلا .
, معاذ : انا لازم اشوف ياسين .
, وسيم : جانيت مظلومه وانا اللي شغلها مع اعدائكم وضغط عليها والصور متفبركه واتفبركت لما جانيت حاولت تساعدكم .
, بدر بحنق : احنا عارفين وعارفين ان الصور متفبركه ، لكن كل اللي بيتقال ده مش هيغير حاجه ولا هيغير اللي في دماغ ياسين .
, معاذ بتعجب : يعني ايه .
, بدر بحكمه : انا مقدر انها اختك وخايف عليها واحنا متاكدين من كل اللي بتقوله لكن كل شيء قسمه ونصيب ٢ نقطة
, وقفت بالخلف حور ولينا ومنه يستمعوا للحديث .
, لينا : يعني جانيت بريئه والصور مش صورها
, منه : صورها ولا مش صورها اهو بدر قفلها في وشهم ، ما تكلميه ياحور خليهم يرجعوا لبعض.
, حور نظرت لهم بحزن وصمتت .
, معاذ : وانا اللي كنت فاكرك هتقف جمبنا .
, بدر : ده مش كلامي ده كلام ياسين .
, ذهب معاذ بكسره نفس وهو لا يعرف كيف يساعد اخته .
, وسيم : خليني اكلم ياسين وافهمه .
, بدر : الكلام انتهي .
, ذهب وسيم هو الاخر بينما نظر خالد لبدر بتعجب .
, خالد : ياسين لازم يعرف كل ده .
, بدر : ياسين خلاص هيطلق جانيت .
, خالد : بس دي بريئه .
, بدر : خالد كل واحد حر في حياته سيب ياسين دلوقتي .
, دخلوا جميعا بينما حور عقلها مشتت .
, بدر : مالك .
, حور : طالما جانيت بريئه ما تقولوا لياسين الحقيقه وترجع.
, بدر : اللي اتكسر مبصلحش ياحور .
, حور بحزن : مش يمكن اتكسر غصب عنه .
, بدر : مفيش حاجه بتتكسر غصب عنها لو معرفتيش تحافظي علي اللي معاكي اكيد هيتكسر٢ نقطة
, حور شردت بحزن وهي بين حيره الاعتراف او السكوت ٢ نقطة
, ولكن كالعاده ابلغت طارق بما حدث امس ومن حديث معاذ و وسيم وبدر ، فابلغ طارق مايكل .
, مايكل : وبدر قالهم كده تمام يبقي جانيت كارتها اتحرق لازم نحط ادينا علي الشركات ومصانع الغول .
, طارق : و وسيم .
, مايكل : وسيم حفر قبره بايده خلاص.
, ★★★★★
, ذهب بدر الي مكتب مايكل .
, مايكل بدهشه : بدر جاسر الحديدي في مكتبي مصدقش لكا السكرتيره بلغتني .
, بدر : قلت بدل ما الف واروح شركه الصياد وهما يبلغوك اجيلك بنفسي واختصر الوقت والمجهود .
, مايكل بتمعن : انا عن نفسي مصدقتش انك جاي ومادد ايدك لينا .
, بدر ضحك باستهزاء وهو يعلم ان حور ابلغتهم بحديثه معها وهو يفكر انه يشاركهم : يعني عارف انا جاي ليه .
, مايكل بثقه : طبعا عارف وكل خطوه بتخطيها او بتقولها بكون عارفها .
, بدر : كويس قصرت المسافة عليا .
, مايكل : لكن في سؤال محيرني .
, بدر هز راسه بتعجب مصطنع .
, مايكل :انت مفكرتش تشاركنا لما كنا بنخسرك ، ليه جاي دلوقتي تشاركنا بعد كسبت كل حاجه وعوضت خسارتك يعني تقريبا مش محتاجنا والكرة في ملعبك.
, بدر بحنق : واللي قالك اني عايز اشاركك مقلكش السبب ايه .
, مايكل بضحك : لا مقليش .
, بدر : انا اه كسبت وعوضت خسارتي لكن ليه احارب واشتغل علشان اكسب ملايين في قصاد اني باقل مجهود ممكن اكسب مليارات .
, مايكل بتعجب : ازاي .
, بدر : انا عارف انكم حاطين عينكم علي شركاتي اولا حجم سيولتها وارصده البورصه كبير ،ثانيا هتفتح ليكم شغل كتير بره وده بفضل اسم الشركه ، ثالثا والاهم اسمها هيغطي علي كل البضاعه المشبوهه والصفقات اللي هتدخل تحت اسم شركه الحديدي غير غسيل الاموال اللي هيتم عن طريق شغل الشركه في صفقات البيع والشرا.
, مايكل : شكلك مش سهل .
, بدر : ٥٠٪ من المكسب واعتبرك شريكي .
, مايكل : ٥٠٪ كتير ٣٥ .
, بدر : ٤٠ ٪ وقول اتفقنا قبل ما اغير كلامي .
, مايكل بسعاده : اتفقنا .
, بدر بحنق : بمناسبه الاتفاق ده لازم نعمل حفله كبيره ونعزم فيها كل رجال الأعمال .
, مايكل بسعاده : مستعجل انت ، الاول نمضي اول صفقه وبعد كده نعمل اللي انت عايزه .
, بدر : تمام .
, وتم الاتفاق علي صفقه كبيره وهي شحنه تهريب من المواد المخدره والاسلحه بقيمه نصف مليار سوف تاتي باسم شركه الحديدي …
, ……٢ نقطة
, في يوم الاتفاق وامضاء العقودات في فيلا الحديدي كان موجود بدر ومعتز وخالد وادم ومايكل ونيك وبراد وعصام وفارس و وسيم وطارق الرويعي …
, باحد الجوانب خالد : انا مبقتش فاهمك يابدر انت ازاي تحط ايدك في ايد اعدائنا وكمان تشاركهم .
, بدر : خالد دا شغل علي كبير ولازم نواكب العصر ولا عايزنا نفضل زي ما احنا.
, خالد بتذمر : بس مش فارس الصياد وعصام ثم مايكل ده سمعته زفت في السوق .
, بدر : فارس وعصام دول شويا اداوات ومايكل اللي بيحركهم.
, معتز : هنفضل واقفين كده وسايبينهم يلا ميصحش كده.
, خالد بتذمر : حتي انت ياعمو معتز موافق بدر.
, عصام بصدمه : طارق الرويعي مستحيل .
, مايكل بضحك : قصدك راكان الشيمي .
, طارق : ازيك ياعصام ازيك يا فارس .
, فارس بدهشه : مستحيل انت ممتش ٢ نقطة
, مايكل : ايه رايكم في المفاجاه دي.
, طارق : اموت ازاي ياعصام ما انا واقف قدامكم اهو.
, مايكل : هتفضل مبوز كده ياوسيم .
, وسيم نظر له بصمت بينما عصام وفارس واقفين مندهشين ومصدومين من حياه طارق .
, اتي بدر ومن معه وجلسوا جميعا .
, مايكل طبعا عارف وسيم وفارس وعصام ، دا نيك شريكي وده براد وده راكان الشيمي .
, بدر: اهلا نورتوا المكان ، مفيش حد غريب دا الباشمهندس معتز ودول اخواتي وشركائي خالد وادم وفي ياسين لكن عنده ظروف مقدرش يجي ٢ نقطة
, مايكل : مفيش مشكله .
, اخرج نيك الأوراق و وضعها علي الترابيزه .
, مايكل : دا ورق الصفقه الجديده اللي عايزين ندخلها باسم شركتك بضاعه بحوالي نص مليار، الشحنه كبيره هتيجي علي طريق شركتين من شركاتكم فيها مخدرات ودولارات علي شويه اسلحه .
, خالد بدهشه : مخ… ايه مخدرات .
, بدر : خالد اسكت .
, ادم بتعجب : يسكت ايه يابدر انت اتجننت ده بقولك اسلحه ومخدرات ودولارات .
, بدر بصوت مرتفع : اللي مش عاجبه الكلام يقوم .
, خالد وادم : احنا مش عاجبنا ده شغل مشبوه انت واعي للي بتعمله .
, بدر اشار بيده مع السلامه الباب مفتوح .
, خالد بتعجب : انت بتقول ايه دي شركتنا زي ما هي شركتك.
, بدر : متنسوش التوكيل اللي انتوا عاملينه ليا .
, ادم قاطعه بغضب : هنلغيه ومش هنشتغل الشغل ده .
, بدر باستهزاء : ده قبل ما ابيع لنفسي .
, خالد بصدمه : انت بعت لنفسك ، انت بتخدعنا واحنا واثقنا فيك انت بتاكل حقنا.
, و وقف بعصبيه : علي جثتي يابدر لو الصفقه دي تمت .
, بدر بتحد : هتم والا …
, ادم بعصبيه : والا ايه يابدر .
, بدر : محدش له حاجه عندي .
, خالد : لا انت مش طبيعي .
, بدر : اللي حابب يحضر الصفقه يتفضل واللي مش عايز يتفضل ونصيبه هيوصله كامل .
, خالد : انت عايز تطردنا من الشركه ولا ايه .
, بدر : انا مطردتش حد انت اللي عايز ولو عايز تفضل معانا يبقي تحضروا الاتفاق انت وادم وانتم ساكتين .
, معتز : اسمعوا كلام بدر وبعد كده اللي مش عاجبه يبقي ياخد نصيبه .
, خالد جلس بصدمه و صمت بضيق هو وادم بينما مايكل عجبه حديث بدر .
, بدر : كمل يامايكل علشان الكلام يبقي للكل .
, مايكل : تمام ، الصفقه كبيره هندخل بشركه الصياد والشيمي وطبعا شركتي انا ونيك وشركتين من شركات الحديدي ،علشان الشحنه كبيره والجمارك والظباط ميشكوش في حاجه يبقي كده الاربع شركات موجوده والنسب متساويه علي الورق فقط انما وقت التنفيذ والاستلام هيكون ليا انا ونيك .
, بدر : اتفقنا.
, مايكل مضي علي الاوراق هو ونيك ووسيم وعصام وفارس.
, مايكل : دورك يابدر .
, بدر : مش لما نقفل القديم الاول .
, نيك بعدم فهم : يعني ايه .
, فارس بسخريه : انت رجعت في كلامك ولا ايه .
, بدر بحنق :طالما هنبدا صفحه جديده يبقي نقفل علي القديم وكل واحد ياخد اللي ليه ويعرف اللي عليه …
, وبصوت مرتفع نادي علي زوجته ، حوووووور .
, اتت حور بخوف وهي تشاهدهم وتشاهد والدها .
, حور بابتسامه مصطنعه : نعم يابدر .
, وقف بدر مش تيجي تسلمي علي شركائي.
, خالد وادم نظروا بتعجب لبدر ، بينما وقف مايكل بثقه ليسلم عليها .
, مايكل : مراتك .
, بدر : اه مراتي وشريكه حياتي وحب عمرى اللي مبخبيش عليها حاجه .
, مدت حور يدها وضربات قلبها تزيد بخوف ، وقف فارس وعصام وراكان و وسيم ليصافحوها ، وعند مصافحتها لراكان .
, بدر : مش عارفاه ده راكان ،ثم خبط يده علي راسه لا نسيت دخ طارق…طارق الرويعي والدك ياحور .
, حور وقفت بصدمه وهي تبتلع ريقها والدموع تنهمر منها فجذبها بدر من شعرها وصفعها بقوه امامهم وسط تعجب الجميع .
, طارق حاول الاندفاع ليدافع عن ابنته ولكن مايكل اشار لطارق بالابتعاد .
, بدر بغضب دفعها باتجاه طارق : ودي اللي ليكم عندي مبروكه عليكم .
, خالد وادم نظروا لبعض بتعجب وعدم فهم.
, مايكل : تقصد ايه يابدر .
, بدر : انا مبخاويش خاينين وعلشان نشتغل علي نور كل واحد ياخد اللي له ، ثم نظر لحور من اعلي الي اسفل ودي متلزمنيش .
, حور بدموع : بدر .
, بدر بشر : بس ياواطيه من اللحظه دي متلزمنيش انتي طالق.
, حور بصدمه : لاااااا يابدر.
, مايكل قاطعه بحنق : تمام وبعدين.
, بدر : خدتم الغداره اللي ليكم ناقص اللي لينا ، جانيت اللي انتم ضغطوا عليها علشان تشتغل معاكم وفبركتوا شويا صور هبله علشان غدرت بيكم و وقفت معانا وحولت لنا ال ٤٥٠ مليون وطبعا اللي بلغكم واللي كان ببلغكم بكل صفقات الشركه الخاينه .
, وقف ادم وخالد بذهول لما يستمعوه بينما مايكل والباقي مندهشين من حديث بدر.
, مايكل: جانيت خدت جزائها باللي عملته وده كان اقل اذيه اعلمها الادب واكسرها بيه ، ولو جانيت احنا ضغطنا عليها فكان ليها عذرها انما حور مراتك محدش غصبها علي حاجه وعملت كل حاجه وكانت بتبلغنا بمزاجها .
, حور بانهيار ودموع هزت راسها : لاااا لاااااا.
, بدر هز راسه : صح انت صح .
, مايكل اكمل حديثه : اما انت اللي جتلنا برجلك وعايز تشاركنا .
, بدر : فعلا ولسه عند كلمتي انا حبيت احط النقط علي الحروف قبل ما نكمل …
, مايكل اشار لطارق : خد بنتك وامشي انت .
, حور بدموع : لا وابني جاسر .
, بدر بعصبيه وهو يقترب منها ليضربها : ابنك ياخاينه مش هتشوفي ضله تاني .
, وصفعها بقوه فوقعت علي الارض .
, حور بدموع وانهيار : لااا ابني
, معتز جذب بدر للابتعاد عن حور بينما طارق ساعد ابنته للنهوض ، فنهضت بكسره قلب وهي تنهمر بالدموع وتبكي بحرقه
, مايكل اشار لطارق لياخذ ابنته ويذهب .
, طارق جذب حور : يلا ياحور بعدين ٢ نقطة فذهبت بدموع و والدها يجذبها للخارج وهي تجر في قدمها ٢ نقطة
, واكمل الجميع الصفقه ومضي بدر علي الاوراق …
, ذهب طارق الي الفيلا ومعه حور التي تفاجات باخيها زياد .
, حور بصدمه : زياد عايش مش معقول مستحيل ،مقلتليش ليه ان زياد عايش خبيتوا عليا ليه حرام عليكم دمرتوني ودمرتم حياتي ……….
, ★★★★★
, #الكاتبهمروهعبدالجواد #عشقالجاسر #الجزءالثالث
, ياترى تيسير شرطها يكون ايه علشان تقبل ان ابن علاء يعيش معاها ؟!
, وحور نهايتها هتكون ايه ؟!
, وبدر بيقكر في ايه وياترى جانيت ممكن ترجع لياسين اللي هيموت عليها وهو ممكن يسامحه ٢ نقطة
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
الفصل الخامس والعشرون


واكمل الجميع الصفقه ومضى بدر علي الاوراق …
, ذهب طارق الي الفيلا ومعه حور التي تفاجات باخيها زياد .
, حور بصدمه وانهيار : زياد عايش مش معقول مستحيل ،مقلتليش ليه ان زياد عايش خبيتوا عليا ليه حرام عليكم دمرتني ودمرت حياتي ………
, طارق قاطعها : انا كنت بعمل كده لمصلحتك انتي مش فاهمه حاجه .
, زياد : اهدي ياحور .
, حور بتاسف : بقيت زيهم يازياد بقيت نسخه منهم ، ليه ليه يازياد دا انا اختك .
, زياد بتاسف : في حاجات كتير انتي مش هتفهميها انتي دايما بعيد بعيد عننا حتي لما ماما كانت عايشه كنتي بعيد عننا ، تقدري تقوليلي استفدتي ايه .
, حور انصدمت بدموع وانكسار: استفدت ايه٢ علامة التعجب بعد كل اللي عملته علشانكم بتقولي استفدت ايه يارتني فضلت بعيد عنكم يارتني٢ نقطة انتم اللي جتولي انا كنت بعيد لكن انتوا اللي قربتوا بعد ماقلت خلاص كل حاجه خلصت وانتهت رجعتولي تاني وياريتكم مارجعتم رجعتولي بالخراب والدمار رجعتوا وانتوا ناويين تدمروني وتسحبوني لطريقكم لحد ما بقيت زيكم مش هو دا اللي كنتم عايزينه من الاول ٢ نقطة خسرتوني نفسي وخسرتوني ابني وخسرت حياتي وخسرت جوزي بدر .
, زياد : كل ده هيتغير متخافيش .
, حور باستهزاء : بعد ما بدر خد كل حاجه وبوظ مخططكم ، ثم اقتربت من والدها بعيون ممتلئة بالدموع ،انا الوحيده فيكم اللي خسرت كل حاجه وصلتوني للي كنت بهرب منه طول عمري .
, طارق بتاسف : اكيد مايكل مش هيسيبنا ولا هيسيبك انتي وقفتي معانا ٢ نقطة
, حور بدموع وانهيار قاطعته : كل واحد فيكم راجع بيدور علي اللي ليه نفسه ومصلحته وبس حتي انت يا … بابا مقدرتش تدافع عني وانا بنضرب واطرد من بيتي قدامك ، حتي صاحبك اللي بتقول عليه مش هيسبنا اول ما وصل لهدفه مع بدر اتخلي بيك وبيا ٢ نقطة
, زياد قاطعها : اكيد كان خايف للمشكله تكبر .
, حور بدهشه مصطنعه : فعلا مصدق نفسك ،
, وانهارت بدموع وانكسار ، لو حد فيكم خاف عليا ولو شويه صغيرين مكنتش حطتوني في الموقف دا ولا دخلتوني في اللي بينكم ، وعلي فكره يازياد انا خلاص بالنسبالكم وبالنسبه للراجل اللي مشغلكم بقيت مهمشه مليش اي لازمه بعد ما وصلتم للي عايزينه .
, طارق : متقوليش كده انا مقدر اللي انتي فيه احنا بنحبك .
, حور بتعجب : بتحبوني ٢ علامة التعجب اومال لو بتكرهوني كنتم عملتم فيا ايه .
, وباستياء نظرت لاخيها جانيت اللي انا كنت السبب في اللي حصلها اخوها اللي مش شقيقها وقف جمبها ودافع عنها كان هيهد الدنيا علشان يظهر برائتها وانت استخبيت واداريت عني لا وكمان ساعدتهم اني ادخل دايرتكم ، ثم نظرت لوالدها وابوها مسبهاش وهي في عز ضعفها و وقف سند وضهر ليها ، انتم بقي عملتولي ايه ؟!
, طارق وزياد طأطأوا راسهم علي الارض بتاسف لما حدث لها ٢ نقطة
, نظرت لهم حور من اعلي الي اسفل بندم وتركتهم واتجهت لباب الفيلا .
, طارق : حور رايحه فين .
, حور وقفت وهي تعطيه ظهرها ثم لفت راسها اتجاههم ، اللي كنتم محتاجينه مني اخدتو ، خلاص مهمتي خلصت.
, طارق اقترب خطوات خلفها : انتي مش كنتي بتتمني اني اكون عايش وتكوني معايا .
, حور اغمضت عينيها بحزن والدمعه تفرعلي خدها بتالم : كنت كنت يا ياراكان بيه …
, وتركته وذهبت للخارج وهي منهمره بالدموع .
, زياد : بابا انت هتسيبها دي مبقاش ليها حد .
, طارق : هترجع .
, زياد بدهشه : هترجع ازاي .
, طارق التفت له : ما انت قلتها مبقاش ليها حد .
, زياد بتعجب : يعني هنسيبها .
, طارق : فكر في اللي جاي يازياد والشغل اللي داخل علينا اختك لو عايزه ترجع البيت مفتوح .
, زياد : انت بتقول ايه دي اختي اللي ضحت بحياتها وعيلتها علشانك في الاخر تسيبها لوحدها .
, طارق مسك زياد من مرفقه بقوه : استرجل يازياد احنا مش هنعيط ونبكي زي الولايا اختك هتلف لفتها وترجع تاني هتروح فين يعني .
, زياد شرد بحزن : ماما قالت نفس الكلمه لما حور سابتنا ونزلت مصر وحور مرجعتش يابابا .
, طارق تركه : يوووه هو انا ناقص هلاقيها منك ولا منها.
, زياد بحزن : حور مكنتش تستاهل مننا كده .
, تركه طارق وصعد لاعلي بينما زياد اللوم ملء قلبه .
, ★★★★★
, ذهب بدر الي فيلا الحديدي وروي لوالده ما حدث مع مايكل وحور وحديثهم عم جانيت .
, جاسر بحزن : ليه كده يابدر مكنش وقته تعمل كده في حور .
, بدر بحزن : مقدرتش امسك نفسي وانا عارف انها بتخدعني ، ثم اخرج التسجيل واعطاه لوالده .
, انا عملت كل اللي قلت عليه وسجلت كل حاجه مايكل قالها وانه كان بيضغط علي جانيت علشان تساعدهم وكمان اعترف ان الصور متفبركه ، هنودي التسجيل ده لياسين .
, جاسر اخذ التسجيل منه : لا مش دلوقتي هنسيبه شويا لحد ما نوقع مايكل واللي معاه .
, بدر : تمام ، همشي انا .
, جاسر : بدر …
, بدر بحزن : لوسمحت يا بابا محتاج اقعد لوحدي
, جاسر بتردد : انا مش عايز اشتت تفكيرك، لكن اتاكد ان كل حاجه هترجع احسن من الاول .
, بدر بعدم اهتمام وقف : مبقتش فارقه .
, وتركه وذهب للفيلا ودخل جناحه وغلق علي نفسه بحزن يسترجع ذكرياته الطفوليه مع حور وبرائتها وعشقها له وكيف غيرتها السنوات لامراه لا يعرفها ؟! كيف للوجه الملائكي ان يخدعه بسهوله ؟! كيف لحب حياته ان يحطم قلبه بهوان ؟! كيف خدعته وهو الذي لم يثق الا بها ؟! تساؤلات كثيره تدور براسه لم يجد لها اجابه …
, اما بالاسفل
, سيلا : معقول كل ده حصل وانا معرفش ودنيا فين .
, لينا: بدر رجعها لمامتها وحور مشيت وجاسر ابنها مبطلش عياط عايزها .
, سيلا بحزن : ياحبايبي ، ياترى ياسين وبدر عاملين ايه دلوقتي .
, منه : بدر طلع من شويا مكلمش حد و قافل علي نفسه وياسين ادم بيقول انه قاعد في شقه لوحده ومش عايز يرجع الفيلا .
, سيلا : بدر لسه متاثر من الصدمه مش هعرف اكلمه دلوقتي ،انا هروح لياسين اقعد معاه شويا يكون بدر خرج من اوضته وهدي .
, اخذت سيلا عنوان شقه ياسين من ادم وذهبت له فتح لها الباب وجلس بحزن .
, ياسين : اقعدي ياسيلا .
, سيلا : حبيبي عامل ايه .
, ياسين : عايش هعمل ايه يعني .
, سيلا : متزعلش نفسك ياحبيبي ولا…
, ياسين قاطعها : سيلا ارجوكي متفتحيش الموضوع ده تاني .
, سيلا : حاضر بس انا عايزاك تنزل وتخرج متفضلش حابس نفسك هنا.
, ياسين : دنيا عامله ايه .
, سيلا بتوتر : كويسه كويسه .
, ياسين : خلي بالك منها .
, سيلا : اه طبعا ،خلي بالك انت من نفسك وبص لمصلحتك ولحياتك المشاكل اللي بتقابلنا دي مش اخر الدنيا .
, ياسين تنهد بوجع : معاكي حق انا اساسا كنت لسه هدخل اخد شاور واغير وانزل العياده واشوف بدر انا اخر مره كلمته بطريقه مش كويسه .
, سيلا : بدر ، عيني عليك يابدر .
, ياسين بقلق : بدر ماله .
, سيلا : روت له ما حدث مع حور وانها خدعته وكانت تنقل اخباره لاعداءه .
, ياسين بصدمه : حور مش معقول ٢ نقطة لكن مش معقول ليه كلهم كده خاينين وغدارين .
, سيلا : لحد دلوقتي مش مستوعبه اللي حصل دي حور كانت زي الملاك معقول يطلع منها كل ده .
, ياسين بعدم اهتمام واستهزاء : اللي تحسبه موسي طلع فرعون .
, ★★★★★
, ذهب وسيم لمنزل ارسيليا وبندم وانكسار
, وسيم : ارجوكي يا ارسي سامحيني انا مش قادر ابعد عنك انا بحبك علشان خاطر ابننا سامحيني انا عملت كل ده علشانك وعلشان ابننا .
, ارسيليا : انت عرفت مكاني ازاي عايز مني ايه تاني انا مبقتش عيزاك ولا طايقه اشوفك قدامي اخرج من حياتي بقي.
, وسيم بدموع وهو يترجاها : سامحيني انا هعمل كل اللي تطلبيه مني، انا رحت انا ومعاذ لياسين الفيلا وملقتهوش وقلت لاخواته علي كل حاجه ، قلتلهم ان جانيت مظلومه وان الصور متفبركه وهروح لياسين تاني .
, ارسيليا بعصبيه : باااااس٢ نقطةملكش دعوه ببنتي متجبش سيرتها علي لسانك تاني ، وبتحذير اياك تدخل في حياتها تاني لو وقفت علي موتي ياوسيم محدش هيقفلك غيري.
, اتي شريف وجد الباب مفتوح فسمع حديثهم .
, شريف تقدم اتجاه وسيم بشر وهو يقاطعهم : دا لما يبقي ابوها مات .
, وضرب وسيم بقبضة يد قويه وقع علي اثارها ، فوقف وسيم ليضرب شريف فوقفت امامه ارسيليا .
, ارسيليا : اطلع بره يا وسيم .
, وسيم جز علي اسنانه بغضب لدفاع ارسي عن شريف امامه: لسه بدافعي عنه لسه بتحبيه وبتحاميله رغم اللي عمله فيكي ، لسه شاريه اللي باعك وبتبيعي اللي شاريكي وضحي علشانك.
, شريف بعصبيه : اه بتحبني وانا بحبها ومش هسيبها تاني ملكش دعوه بينا .
, ارسيليا التفتت لشريف بصدمه : بااااااس انت بتقول ايه ياشريف ، ثم نظرت لوسيم اطلع بره .
, وسيم بغضب : هطلع بس هرجع تاني .
, شريف : علشان اكسرلك رجلك .
, فتقدم وسيم اتجاه شريف فصدته ارسيليا ، لوسمحت اطلع بره ياوسيم .
, زفر وسيم بضيق و خرج فنظرت ارسيليا لشريف .
, ارسيليا : ايه الكلام اللي قلتله ده هي النار محتاجه بنزين تاني.
, شريف : الندل كان السبب في اللي حصل لبنتي .
, ارسيليا : متظلموش ياشريف هو كان مضغوط من المافيا وضغطوا علي جانيت بسببي علشان ميرجعونيش الشغل تاني.
, شريف : انتي لسه بدافعي عنه رغم اللي عمله فيكي وفي بنتنا.
, ارسيليا : انا لا بدافع عنه ولا حاجه ، بس انا عارفه طريقتهم.
, شريف : المهم جانيت عامله ايه .
, ارسيليا بابتسامه : وجود دنيا هون عليها كتير وخرجت شويا من اللي كانت فيه لكن برضو موجوعه اللي حصلها مش شويا .
, شريف : معاذ راح لياسين الفيلا هو وسيم وملقهوش و وسيم اعترف لاخوات ياسين لكن للاسف ياسين مصر انه يطلق جانيت ومش مصدق .
, ارسيليا : وسيم لسه قايلي.
, شريف : انا هروح لياسين واقوله ان جانيت مظلومه وان وسيم كان السبب في كل ده .
, ارسيليا : مش هيصدقك ياسين مجروح ومهما قلت مش هيصدق انت ابوها ومعاذ اخوها حتي وسيم جوز امها ، ياسين هيفتكر ان احنا بنقوله كده علشان نبراها قدامه .
, شريف : والعمل ايه هنفضل ساكتين كده .
, ارسيليا : اكيد في حل لكن في علم الغيب المهم عندي دلوقتي جانيت ونفسيتها وبعد كده اي حاجه تهون.
, ★★★★★
, تيسير بحنق : انا موافقه ان ابنك يعيش معانا لكن بشرط ان عبير تتنازل عن حضانه الولد .
, علاء بدهشه : تتنازل عن الحضانه مش ممكن عبير مستحيل توافق علي اللي انتي بتقوليه ده .
, تيسير : هتوافق لان ببساطه مش هيكون قدامها حل تاني .
, علاء : لا لا معتقدش .
, تيسير بحنق : هي دلوقتي لو اتجوزت مش هتقدر تاخد ابنها معاها ولا تسافر الا بموافقتك .
, علاء: وانا مستحيل اوافق راجل غريب يربي ابني .
, تيسير : كويس وقتها بقي انت هتاخد ابنك بحكم المحكمه لان والدتها متوفيه وملهاش حد ، وبحكم المحكمه لو الزوجه حبت تتزوج ******* بيرجعوا لوالدهم الا لو جدتهم مامت مامتهم عايشه وقتها هي بتاخد حضانتهم
, علاء: لكن انا برضو مش عايز ادخل ابني المحاكم والكلام ده .
, تيسير : ومين قال انه هيدخل محاكم ده هيكون تهديدك ليها .
, علاء : ما هي ممكن تعند وتقول خده بالمحكمه .
, تيسير : ساعتها بقي هي مش هتستفاد حاجه وانت في الوقت ده هتعرض عليها مبلغ كويس مقابل انها تتنازل عن الحضانه بدل المحكمه واظن وقتها هي هتوافق من ناحيه هتكسب مبلغ كويس ومن ناحيه تانيه مش هضيع فرصه جوازها وهتتجوز.
, علاء: تفتكرى الموضوع هيمشي زي ما انتي بتقولي .
, تيسير : اكيد لانها في الحالتين كسبانه وابنك حاليا عنده ١٥ سنه يعني المحكمه لو خيرته بينك وبينها اظن هيختارك وهي عايزه تشوف حياتها .
, علاء : طيب ندفع لها فلوس ليه بقي ما اخده منها كده وخلاص.
, تيسير : علشان نقطع عليها اي خيط تفكر تعمله حجه وترجع بيه تاني لحياتنا وكمان علشان ابنها يعرف ان امه سابته وراحت اتجوزت وباعته بفلوس ده لو فكر يرجعلها تاني .
, علاء بصدمه : يااا ياتيسير انتي مكنتش كده انتي مطلعتيش سهله .
, تيسير : علشان الاشكال اللي انت جبتهالنا ميمشيش معاها الا التفكير ده .
, علاء: معاكي حق ، لكن انا عمرى ما هقول لابني ان امه باعته علشان فلوس انا مش هزرع في ابني اي ذره كره لاي حد.
, تيسير : وانا عمرى ما هساعدك علي كده انا هربيه زي روفان واحسن كمان ، لكن لازم نعمل حسابنا لالعاب عبير القذره عبير مش سهله وممكن لو اتجوزت وملقتش اللي هي عايزاه مع جوزها الجديد ترجع لحياتنا تاني بسهوله عن طريق ابنها علشان كده لازم اقفل كل الابواب في وشها من دلوقتي .
, عرض علاء العرض علي عبير التي اعترضت في البدايه .
, علاء : براحتك انا كده كده هاخد الولد عم طريق المحكمه حتي مش هيقدر يسافر معاكي الا بموافقتي .
, عبير : يعني ايه انت بتستغل الموقف .
, علاء : انتي عايزه تتجوزي وانا اكيد مش همنعك ولا هقف قي طريقك لكن ابني لا.
, عبير : وهتدفع كام .
, علاء ابتسم بسخريه : مليون جنيه .
, عبير : خمسه مليون وهعملك التنازل قبل ما اسافر واتجوز .
, علاء: مليون مفيش غيره عجبك تاخده اوكي مش عاجبك قابليني في المحكمه بقي واتعطلي و انتي وعريسك سنه اتنين تلاته لحد ما المحكمه تحكملك .
, عبير علي مضض : موافقه لكن نخلص الاسبوع ده .
, علاء بسخريه : مستعجله قوي .
, عبير : اه فرصه ومش هضيعها من ايدي ، راجل سعودي ومعاه فلوس وفيلل وعربيات اسيبه ليه علشان اربيلك ابنك وانت متهني مع مراتك .
, علاء : تربيلي ابني ٢ علامة التعجب انتي اسفل من رات عيني .
, عبير باستهزاء: جهز الفلوس علشان امضيلك علي التنازل ونخلص.
, جهز علاء الاموال فاخذتها عبير وتنازلت عن حضانه ابنها تنازل بلا رجعه و وثقه في المحكمه وسافرت مع رجل الاعمال السعودي ٢ نقطة
, وذهب الطفل ليعيش مع تيسير التي استقبلته بكل حب وعطف بعدما خصصت له غرفه خاصه مجهزه له .
, روفان : ماما انتي احسن ام في الدنيا كلها .
, تيسير : انا بعمل كده علشانك ياروكا علشان اخوكي ده هيكون سندك وضهرك بعد ما انا وابوكي ما نموت٢ نقطة
, روفان : ماما متقوليش كده **** يخليكي لينا .
, تيسير : دي سنه الحياه ياحببتي انا عايزه اطمن عليكي دايما .
, روفان بسعاده : جاسر مش مخليني محتاجه حاجه ومعوضني عن كل حاجه .
, تيسير : **** يسعدك واخوكي كمان هيبقي سندك لما يكبر، هخلي بالي منه علشان لما يكبر يخلي باله منك .
, خرج علاء وفادي من غرفه فادي بسعاده.
, فادي : انا مبسوط قوي ياماما تيسير الاوضه جميله .
, تيسير : اي حاجه تحتاجها ياحبيبي قولي عليها وانا اجبهالك علي طول .
, فادي بسعاده نظر لوالده واخته ولتيسير : انا مبسوط قوي معاكم .
, علاء مسك يد تيسير وقبلها بهمس : شكرا .
, ★★★★★
, في حفله كبيره حضرها رجال الاعمال مايكل ونيك وعصام وفارس وطارق و وسيم احتفالا بشراكه شركه الحديدي وشركات gmc التابعه لمايكل وشركاه و وصول الشحنه ودخولها للميناء
, بدر رفع الكاس بسعاده لمايكل : في صحه خروج اكبر شاحنه في الشرق الاوسط و وصلها مصر.
, مايكل رفع امامه الكاس : في صحه اكبرصفقه في تاريخ شركه الحديدي وشركه gmc .
, خالد لادم : من امتا واخوك بيشرب الزفت دا .
, ياسين بتعجب : هو بدر بيشرب.
, ادم بحزن : ما اهو بقي شبهم .
, معتز : افرحوا ياشباب الليله عيد .
, ادم : ياخساره حتي انت ياعمو معتز.
, فارس رفع الكاس بضحك : وفي صحه شركات الصياد.
, راكان بسعاده : في صحتنا كلنا .
, ورفع الكاس ايضا وسيم .
, ياسين وجد شريف يدخل من البوابه الخارجيه عليهم في الحفل : ايه دا عمو شريف ايه اللي جابه .
, معتز : بدر عزمه .
, خالد : اخوك تصرفاته بقت غريبه .
, ياسين نظر لبدر : انا همشي .
, بدر بضحك : مفيش حد هيمشي كلنا لازم نحتفل النهارده .
, ياسين نظر لشريف وهو يهمس لبدر : مش عايز اشوفه .
, بدر بصوت مرتفع نادي علي شريف بعند في ياسين : عمو شريف نورت الحفله تعالا .
, فدخل عليهم شريف وسلم علي الجميع ماعدا وسيم .
, بدر : ايه ياعمو شريف انت زعلان من وسيم ولا ايه دا مننا وعلينا .
, شريف تجاهل وسيم : انا جاي علشان خاطرك يابدر ولو اعرف ان وسيم هنا مكنتش جيت .
, بدر ضحك بسخريه : لا دا مش وسيم بس دا وسيم وياسين الاتنين لا وكمان مين مايكل اللي زق وسيم علي جانيت .
, نظر ياسين بدهشه لبدر بينما شريف و وسيم بتعجب نظروا له .
, شريف بغضب : بدر ملوش لازمه الكلام ده .
, بدر : ليه مش دي الحقيقه ما تقولهم يا مايكل مش احنا اتفقنا اننا نلعب علي المكشوف .
, خالد بصوت مرتفع قليلا : بدر احنا مش لوحدنا في ناس حوالينا
, بدر : قصدك طارق وفارس وعصام وايه يعني احنا بندردش، ثم ان جانيت واحده خاينه تستاهل اللي حصلها .
, ياسين بضيق : بدر انت بتقول ايه .
, بدر : مش دا كلامك يا ياسين هو انا جايب حاجه من عندي .
, شريف : انت زودتها اوي يابدر .
, بدر : ايه يا مايكل هي مكنتش فى حضنك انت و وسيم ما تقولهم .
, وسيم : انت اتجننت يابدر انا مفيش حاجه بيني وبين جانيت دي زي بنتي .
, نظر ياسين وشريف لبدر بدهشه وتعجب .
, بدر نظر لياسين : مش انا نسيت اقولك ان اللي كان مع جانيت في الصور مايكل و وسيم .
, ياسين بغضب حاول ان يندفع ليضربهم لكن خالد وادم مسكوه ومنعوه.
, خالد بضيق من تصرفات بدر : ماتسكت بقي يابدر.
, مايكل : احنا مش قفلنا الموضوع ده يا بدر .
, بدر : اشار بالكاس بسكر مصطنع ، معلشي نعيدوا من تاني اصل ياسين محضرش الحفله الاولي، قول قول ياوسيم هو مايكل كان ضاغط عليك علشان تصاحب جانيت صح ده ياسين جوزها مش حد غريب .
, شريف بغضب تقدم ليضرب بدر ويفوقه من حاله السكر : بدر انت اتجننت انت بتتكلم علي بنتي .
, معتز جذب شريف ومسكه.
, وسيم : انا مفيش حاجه بيني وبين جانيت وضغطت عليها تشتغل معانا علشان احمي ارسي من مايكل مش اكتر من كده انا بحب ارسي.
, مايكل بضيق : وبعدين بقي يابدر ما انا قلتلك ان الصور مفبركة علشان اعلم جانيت غلطتها .
, بدر ضحك بسخريه :اه غلطتها علشان وقفت معانا ودفعت ال ٤٥٠ مليون ، بس الصور مفبركة ازاي بس اكيد انت بتقول كده علشان خايف علي شراكتنا .
, مايكل : لا الصور مفبركه والصور الاصليه موجوده .
, بدر مد يده في جيب بدلته واخرج الصور السليمه : قصدك دي .
, التقطها ياسين بسرعه ونظر بها هو وشريف .
, مايكل : اه هي دي لما انت عارف كده، لايه لازمته الشو اللي انت عملته ده .
, شريف بسعاده نظر لياسين : جانيت بريئه يا ياسين ونظر لادم وخالد مش قلتلكم بنتي بريئه .
, ياسين بشك نظر لهم .
, بدر : مش بريئه قوي كده ياعمو متنساش انها اتفقت معاهم ضدنا .
, شريف : ما وسيم قالك ان جانيت عملت كده علشان تحمي والدتها .
, بدر : يمكن وسيم له راي تاني قدام مايكل .
, وسيم : فعلا انا ضغط علي جانيت وهددتها انها لو مرجعتش الشغل هتاذي ارسي ومش بس كده هناذي بنتها وياسين كمان.
, ياسين بغضب اقترب ليضرب وسيم : ياولاااااد الكاااال٢ العلامة النجمية”.
, مسكه خالد وادم بينما اكمل وسيم .
, جانيت عرضت علي مايكل تتنازل علي كل الشركات والارصده مقابل بنتها وجوزها وارسي لكن مايكل رفض.
, مايكل : خلصت الشو ولا لسه يابدر .
, بدر : انا عن نفسي خلصته .
, ياسين بغضب لمايكل ونيك و وسيم : اخرجوا بره بيتي يااوسااااا٣ العلامة النجمية.
, بدر بصوت مرتفع : لااااااا محدش هيتحرك من هنا الا باذني دول ضيوفي .
, ياسين : انت بتقول ايه انت مسمعتش عملوا فيا ايه وفي مراتي .
, بدر : الشغل شغل يا يا يويو دي نقره ودي نقره .
, ياسين : انت اتجننت انا اخوك .
, بدر : محدش هيوقف الشراكه دي وزي ما قلت لاخواتك هقولك اللي مش عاجبه يتفضل يمشي ومشفش وشه .
, ياسين بدهشه نظر لخالد وادم : انتوا سامعين بدر بقول ايه هو قالكم كده فعلا.
, خالد بتاسف : بدر كتب كل حاجه باسمه بالتوكيل اللي معاه.
, ياسين بصدمه : انتم بتقولوا ايه .
, ادم : احنا هنمشي بس بعد الصفقه ما تم علشان ناخد نصيبنا دا اتفاقنا معاه تعالا افهمك بدر عمل فينا ايه.
, ادم وخالد اخذوا ياسين بعيدا لتهدئه .
, بينما معتز اخذ شريف ليتحدث معاه .
, شريف : انا مش مصدق اللي بدر بيعمله .
, معتز : بدر عمل كده علشان يظهر براءه جانيت .
, شريف : مش بالشكل ده والفضايح دي .
, معتز : بدر لو معملش كده ياسين كان هيفتكر ان ده فيلم واحنا عاملينه عليه فكان لازم كل حاجه تمشي زي ما بدر عمل هتفهم كل حاجه كمان شويا .
, شريف : افهم ايه بس .
, مايكل بتعجب : عملت كل ده ليه يابدر !
, نيك ضحك بمكر : عمل كل ده علشان يخرج اخواته من الصفقه ويقش كل حاجه لوحده ،شكله مش سهل .
, بدر : مش قوي كده يا نيك انا بس بعرفهم حدودهم مش اكتر.
, مايكل : يعني قلت لياسين انك بتشارك اعداءه واعداء مراته وبتعرفه حدوده ، انت فعلا مش سهل وعايز تاخد كل حاجه لوحدك .
, بدر : ودي حاجه كويسه ولا وحشه.
, مايكل : طول ماانت مش قصادي ومعايا يبقي كويس لكن لو غدرت…
, بدر : معاك طالما باخد نسبتي وانا مستريح .
, عصام : الشحنه وصلت المينا خلينا نتبسط٢ نقطة
, مايكل لبدر : طبعا انا اللي هستلم .
, بدر : اكيد طبعا مش شحنتك انت ونيك وعصام وفارس و وسيم وطارق لازم انتم اللي تستلموا .
, مايكل : اكيد هما شركائي وليهم نسبتهم وهياخدوها زي ما انت شريكي وهتاخد نسبتك .
, بدر ضحك بصوت مرتفع : انا شريكك انا مستحيل ادخل معاك صفقه مشبوهه بقي انت عايزني ادخل البلد مخدرات واسلحه ودولارات يا اخي حرام عليك .
, مايكل بتعجب : يعني ايه انت عايز تلغي الصفقه بعد ما جت.
, بدر بحنق اقترب منه : انا مدخلتش في الصفقه علشان الغيها .ثم اشار بعينيه في اتجاه يوسف الذي دخل هو وباقي الظباط والعساكر وامتلء المكان بالظباط والشرطه .
, بينما صعق عصام وفارس وطارق و وسيم و مايكل ونيك.
, مايكل بغضب وذهول: انت بلغت عننا يابدر انت شريكي ومعايا في كل حاجه.
, بدر ضحك بسخريه : انتم اللي شركاء مع بعض انا مجرد مستضيفكم هنا كضيوف مش اكتر علشان اسلمكم تسليم اهالي .
, نيك : انت شريكنا انت ماضي معانا علي العقد .
, قبض عليه يوسف وباقي الظباط قبضوا علي باقي المجموعه جميعا
, يوسف : كل حاجه متسجله صوت وصوره والشحنه اتمسكت في المينا وخرجنا كل الممنوعات اللي فيها .
, بدر بحنق : هو انا مقلتلكش اني اصلا ممضتش علي العقد وانكم بس اللي مضيتوا عليها حتي الشحنه خرجت باسم شركاتكم انتم انا كنت مجرد بخلص ورق ليكم مش اكتر .
, فلاش باااك
, ( في فيلا الحديدي اثناء اجتماع مايكل وشركاه لا مضاء عقود الصفقه . وبعد مشادة خالد وادم مع بدر وبعدها حديث بدر عن جانيت٢ نقطة
, مايكل مضي علي الاوراق هو ونيك ووسيم وعصام وفارس.
, مايكل : دورك يابدر .
, بدر نادي علي حور
, بدر : مراتي وشريكه حياتي وحب عمرى اللي مبخبيش عليها حاجه .
, مدت حور يدها وضربات قلبها تزيد بخوف ، وقف فارس وعصام وراكان و وسيم ليصافحوها ، وعند مصافحتها لراكان .
, بدر : مش عارفاه ده راكان ،ثم خبط يده علي راسه لا نسيت ده طارق…طارق الرويعي والدك ياحور .
, حور وقفت بصدمه وهي تبتلع ريقها والدموع تنهمر منها فجذبها بدر من شعرها وصفعها بقوه امامهم وسط تعجب الجميع .
, في هذه اللحظه لفت الانظار جميعا الي بدر وحور وطارق وحديث مايكل بينما أخرج معتز بسرعه ملف مشابهه للملف الاصلي من تحت الطاوله المغطاه وسحب الملف الاصلي والقاه تحت الطاوله في اقل من لحظه .
, جاسر اعطاهم الملف بعدما أخذ نفس الشكل والصيغه من براد الجاسوس له في المافيا .
, وبعد انتهاء المشكله وخروج طارق وحور جلسوا مره اخرى ومضي بدر علي الملف امامهم واخذه حتي تخرج الشحنه باسم شركته فهي الشركه المسؤله امامهم عن خروج الصفقه ، وبقي الملف الاصلي بامضاءات شركه مايكل وشركه الصياد وشركه وسيم للسياحه وشركه طارق فقط )
, بااااك
, مايكل بغضب وصوت مرتفع : انت خدعتنا يابدر مش هنسيبك يابدر وزي ما قتلنا ابوك هنقتلك يابدر .
, فجاه دخل جاسر ببدلته وهو في قمه اناقته بابتسامه ، بتقولوا قتلتوا مين .
, بصدمه وذهول وضربات قلبهم تزيد تخشب الجميع مكانهم
, بينما ادم وخالد وياسين لم يصدقوا عينهم وشريف وقف بدهشه .
, نيك بصدمه : جاسر الحديدي مستحيل .
, اقترب جاسر من نيك ومايكل : مش انت بس اللي بتفاجا وزي ما طارق طلع عايش انا كمان عايش.
, مايكل : مستحيل انت ازاي عايش كنت فين كل ده وازاي اختفيت عن عنينا .
, جاسر : اختفيت علشان يوم ما ارجع اكون مخلص عليكم وعلي شركم .
, عصام : انت ايه انت مبتموتش خالص مفيش حاجه بتحوق فيك .
, ضحك جاسر بسخريه عليهم وقد تم القبض علي مايكل ونيك و وسيم وعصام وفارس وطارق وكانت الحمله تحت اشراف يوسف الشناوي .
, كانت دنيا بداخل الفيلا مع سيلا وزوجات اولادها لينا ومنه وجانيت ، دخلا عليهم جانيت وارسيليا بعدما بعث لهم بدر سيارته لياتوا له في امر مهم
, سمعت جانيت برائتها من داخل الفيلا وهي تشاهدهم جميعا هي وارسي ودنيا ومنه ولينا وسيلا .
, في الحديقه ياسين بشوق هو وادم وخالد ارتموا في حضن والدهم غير مصدقين .
, ياسين بدموع الفرح : بابا انت عايش مش معقول .
, جاسر ضمهم جميعا ونادي علي دنيا التي خرجت وسط زهول اولادها .
, جريوا عليها جميعا وهي تخرج مع زوجات ابنائها حضنت دنيا اولادها بشوق ودموع الفرح والسعاد .
, بينما نظر ياسين لجانيت التي نظرت بدموع للارض .
, جاسر اقترب من ياسين ومسك يد جانيت وقدمها لياسين: متسيبش ايد مراتك تاني مراتك بتحبك وهي اللي وقفت جمب اخوك ودفعتله الفلوس مراتك ضحت بروحها علشان تقف جمبك انت واخواتك وعلشان مامتها وبنتها .
, ياسين بتكبر : لا مش عايزها .
, فبكت جانيت بدموع وحرقه .
, فاقترب منها ياسين بشوق : بحبك .
, فابتسم الجميع بينما جانيت ظلت تبكي .
, ياسين بمداعبه : خلاص بطلي عياط هرجعلك .
, ضحك الجميع فاقترب جاسر من شريف وحضنه .
, شريف بسعاده ودموع : مش مصدق عيني .
, جاسر بسعاده نظر لاولاده حوله وجد سيلا مع فهد ومعهم ابنهم ولينا وخالد ومنه وادم ومعهم اولادهم وياسين يحضن جانيت ويحمل ابنتهم دنيا بينما بدر يقف بحزن وشرود .
, دنيا نظرت لجاسر بحزن علي حاله بدر فالتفت جاسر الي باب الفيلا الداخلي وبصوت مرتفع لحور التي ظهرت فجأه.
, جاسر : تعالي متخافيش ….؟
, #الكاتبهمروهعبدالجواد #عشق_الجاسر #الجزء الثالث .
, تفتكروا بدر ممكن يسامح حور ولا كده خلاص انتهت حكايتهم ؟!
, وعبير ممكن ترجع تاني لحياه تيسير
, وسمر هتعمل ايه لما تعرف ان ارسيليا سابت وسيم ،وشريف هيصرف ازاي هيتمسك باارسي ولا هيفضل مع سمر
,
, يتبع…, خارج القائمة
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
الفصل السادس والعشرون


جاسر بسعاده نظر لاولاده حوله وجد سيلا مع فهد ومعهم ابنهم ولينا وخالد ومنه وادم ومعهم اولادهم وياسين يحضن جانيت ويحمل ابنتهم دنيا بينما بدر يقف بحزن وشرود .
, دنيا نظرت لجاسر بحزن علي حاله بدر فالتفت جاسر الي باب الفيلا الداخلي وبصوت مرتفع لحور التي ظهرت فجأه.
, جاسر بابتسامه: تعالي متخافيش٢ نقطة تعالي ياحور ٢ نقطة
, نظر الجميع بدهشه اتجاه حور ونظرت جانيت وياسين باستياء لها .
, بدر بعصبيه لما سمع جاسر بينادي وبيقول اسمها انفعل وبص ناحيتها لقاها حور عينيه تملكها الشر وبعصبيه .
, انتي ايه اللي جابك هنا اطلعي بره ياخاينه ياغداره المفروض كنتي تروحي معاهم ٢ نقطة انتي مكانك السجن مش هنا اخرجي بره يااحقر مخلوقه عرفتها .
, انهارت حور بدموع وهي تقف مكانها .
, جاسر : بدر انت بتقول ايه انت ازاي تكلمها قدامي كده .
, بدر بعصبيه وشر: مش عايز اشوفها ولا المحها قدامي انت جبتها تانيليع ، انا مش عايزها ولا طايق ابص في وشها اللي زي لازم تعيش مذلوله طول حياتها.
, اقترب منه جاسر وبهدوء : انت مش فاهم حاجه حور مظلومه .
, بدر ضحك بسخريه : مظلومه٢ علامة التعجب وانا اللي ظلمتها صح ونضغط عليها من مايكل ورجالته صح، واسامحها علشان خاطر ابني صح مش دا اللي عايز تقوله ٢ نقطة مستحيل لو السما اطربقت علي الارض مش هسامحها لاخر يوم في عمرى ، وكويس اني سايبها عايشه وماذتهاش .
, ياسين : بدر معاه حق ،انت ازاي يا بابا عايز ترجعها لحياتنا تاني بعد ما تسببت في خراب بيتنا .
, تقدمت دنيا اتجاه بدر : حور فعلا مظلومه وانضغط عليها لكن مش من الناس اللي بتقول عليهم يا بدر.
, لم يهتم بدر بحديث والدته ولم يهز له جفت .
, خالد : للاسف مكناش نتوقع يحصل من حور كده ، اخر انسانه ممكن نفكر انها تخدعنا كانت هي .
, آدم : بدر ادرى بمصلحته يا بابا وحور متستهلش حد يقف معاها اساسا بعد اللي عملته .
, جاسر نظر لياسين وباقي ابنائه : حور انضغط عليها ، ثم نظر لبدر لكن مني انا مش من حد تاني .
, واشار بيده الي حور امام الجميع وبصوت مرتفع ، لولا حور اللي كلكم واقفين ضدها مكنتش جانيت هتبقي جمبك دلوقتي يا ياسين ، لولا حور الشركه كانت ادمرت ياخالد انت وادم ، لولا حور مكناش هنقدر نقضي علي مايكل واللي معاه يا بدر ، لولا حور واللي عملته مكناش اتجمعنا هنا مع بعض .
, نظر الجميع لبعض بتعجب وعدم فهم بينما بدر هز راسه بعدم اهتمام .
, واكمل جاسر حديثه .
, لما جانيت وقعت في ايد مايكل وبعدها جه الدور علي حور وتهديدهم ليها ( ذكر انه تم اختطافها هي وابنها و وضع قنبله لهم في السياره ومعرفتها بحياه والدها ) حور قررت تعترفلك باللي حصل يابدر وتقولك اللي طالبينه منها ، وبما اني كنت مراقب كل واحد فيكم حتي اولادكم كنت مراقبهم ، ومعتز بلغني ان حور قابلت طارق بعد ما المراقب بلغه ، وقتها عرفت ان الدور جه عليها وطلبت من معتز انه يلحقها قبل ما تروح وتشوفك وتحكيلك.
, بدر بتعجب اهتم لحديث والده .
, فلاش باك
, ( وقف معتز بسيارته امام سياره حور وهبط منها .
, حور ضربات قلبها تدق وهي منهاره مما حدث معها من امر القنبله وامر والدها وبتوتر وهي تحضن ابنها بعدما دخل معتز وجلس معها في السياره: عمو معتز كويس انك جيت انا ٢ نقطةانا كان في قنبله هنا او لسه فيه مش عارفه بابا ٢ نقطة بابا عايش هو لا لا مش هو مش عارفه انا خايفه انا مرعوبه انا عايزه اروح ومش قادره اسوق .
, معتز : اهدي انا عارف كل حاجه .
, حور بدموع : بدر٢ علامة التعجب اتصل علي بدر انا خايفه اوي ولا اقولك هنزل اركب معاك في العربيه اكيد انا متراقبه او مش عارفه هيموتوني .
, معتز : اهدي ياحور مفيش حاجه انتي في امان انا معاكي متخافيش .
, حور بدموع وانهيار هزت راسها : لا لا هيقتلوني انا وجاسر.
, حاول معتز تهدئتها وبعدما هدات قليلا وروت له ما حدث
, حور : انا لازم اقول لبدر اكيد هيقدر يحمينا ويحمي ابنه .
, معتز : لا انتي مش هتقوليله حاجه .
, حور بدهشه : ايه مقلوش .
, معتز : بدر مش لازم يعرف اي حاجه علشانك وعلشان حياه ابنك ، طارق راجع ومش هامه حد حتي انتي كل اللي عايزه مصلحته وبس .
, حور بحزن : انا مش عارفه راجع ليه وعايز مني ايه .
, معتز : عايز مصلحته ويعرف كل حاجه عن شركه الحديدي وبدر عايز يحط ايده علي شركات الحديدي للاسف دا كان حلم حياته زمان .
, حور : علشان كده لازم اقول لبدر علشان ياخد باله .
, معتز : انتي كده هضريه بدر لو عرف باللي حصل هيحميكي ويحمي ابنه لكن هينضر في نفسه وشغله رد فعل طارق ممكن يكون غبي ويعمل حاجه في بدر علشان يخلص منه .
, حور بخوف : لا بدر لا .
, معتز : يبقي لازم تسمعي اللي هقولك عليه ، انتي لازم تنفذي كلام طارق وتبلغيه كل حاجه حتي من غير ما يطلب علشان يامنلك ليكي .
, حور : لكن كده بدر هينضر في شغله .
, معتز : ده مش كلامي دا كلام جاسر والده ، جاسر ودنيا عايشين .
, حور بدهشه : جاسر ودنيا مين .
, معتز : شرح لها ان جاسر دنيا علي قيد الحياه وان هذا مخطط ليقضوا علي المافيا.
, حور : لا لا مستحيل ازاي .
, معتز فتح اللاب توب الذي كان معه واتصل علي جاسر كما امره ، حور نظرت بصدمه للشاشه .
, جاسر بابتسامه : اذيك ياحور عامله ايه ، دا ميجو الصغير قلب جده وحشتوني جدا .
, حور بصدمه : انت انت عمو جاسر لا لا اكيد انا بحلم .
, جاسر : اكيد معتز شرحلك كل حاجه ، حور انتي لازم تسمعي كلام معتز كلها ايام واظهر لكن لحد لما اظهر لازم تنفذي اللي هقولك عليه ، العين دلوقتي عليكي وطارق عايز مصلحته منك وانتي لازم تديله اللي هو عايزه وتبلغيه بكل حاجه انا مرتب كل حاجه ، دي حركات تمويهيه لحد ما اوقعهم كلهم في الفخ .
, حور : لكن بدر لازم يعرف انا مقدرش اخبي عنه اي حاجه .
, جاسر بتحذير : اوعي ٢ نقطة اوعي تبلغيه طارق لو عرف انك بلغتيه اكيد هيتخلص من بدر انما طول ما انتي بتبلغي طارق احنا كده بنكسب وقت وبنحمي بدر .
, حور : بس بدر ،يعني هكون جاسوسه ضد جوزي لكن هبلغه ازاي بكل حاجه لا مقدرش .
, جاسر : من مصلحتنا انك تبلغيهم بكل حاجه الصغيره قبل الكبيه وقبل ما يطلب منك كمان ، انتي في الاول هتظهريلهم انك متردده وخايفه وبعد كده تبلغيهم بكل حاجه علي اساس انك بتساعديهم علشان تحمي ابنك .
, بعد تفكير وخوف علي حياه بدر وحديث جاسر معها وافقت حور علي مضض )
, باااك .
, جاسر : حتي لما انت سمعت حور وهي بتبلغ طارق ان جانيت اللي ساعدتهم ، انا اللي خلتها تقصد انها تسمعك خيانتها ليك ؛ علشان لما انت تتفق مع مايكل وتشاركه وتبعد حور عنك مايكل يثق فيك وانك مش بتلاعبه وان الامور ماشيه طبيعيه بدليل انك استغنيت عن مراتك وحببتك لما عرفت انها خانتك٢ نقطة
, ثم نظر لياسين حور ساعدت جانيت ولولا ان حور بلغت طارق ان جانيت اللي ساعدت بدر كان زمان جانيت تحت رحمتهم لحد دلوقتي ،لان لما حور بلغت طارق وطارق بدوره بلغ مايكل قرروا يستغنوا عن جانيت لانها بالنسبالهم خاينه فبعدوها بسهوله منهم من غير ما يلمسها اي ضرر ولا تفضل تحت رحمتهم ٢ نقطة
, ياسين : يعني تقصد ان حور مظلومه ولولا انها بلغت عن جانيت كانت جانيت فضلت تحت رحمتهم ومعاهم .
, دنيا : ايوه يا ياسين حور مظلومه زي ما جانيت كانت مظلومه وخافت لياذوا ارسيليا ودنيا الصغيره.
, بدر بصدمه نظر لحور : بقي انتي يطلع منك كل ده ياحور ،انتي مش بس خدعتيني انتي كمان كنتي عارفه ان بابا عايش ومقلتليش كنتي بتنامي جمبي وعيني في عينك كل يوم وكل لحظه وعرفتي تخبي عليا وتخدعيني، انا مستحيل اسامحك .
, حور اقتربت منه بدمو ع وقبل ان تنطق.
, بدر : مش عايز اشوف وشك انا لو كنت مش طايق اشوفك مره فدلوقتي مش طايق اشوفك الف مره ، اخرجي من حياتي.
, جاسر: في ايه يابدر بعد كل اللي قلتهولك مش عايز تسامحها.
, خالد : مالك يابدر ما بابا قالك انه كان غصب عنها .
, ادم : دي كانت بتساعدك يابدر وخايفه علي حياتك .
, جانيت بدموع : علشان خاطري سامحها دي ضحت بنفسها علشانا .
, دنيا : بدر دي حور حببتك انت ايه اللي مضايقك دلوقتي .
, لمعت الدموع بعيونه وهو يقترب منها وينظر لها بتمعن بينما هي تقف بانهيار وقبلها يعتصر بحزن .
, بدر بصلها جامد فى عنيها : علشان كانت حببتي مكنش ينفع تخدعني٢ نقطة لما عيني كانت بتيجي في عنيكي عرفتي تخبي ، لما ايدي كانت بتلمس ايديكي عرفتي تدارى اللي جوه قلبك ، لما نفسي كان بيجي في نفسك قدرتي تخدعي ، انتي بقيتي غريبه عني مش حور حببتي .
, حور بانهيار اقتربت منه وبصوت مبحوح : مقدرتش٢ نقطة و**** ما قدرت خفت خفت عليك، عملت كل ده وانا مرعوبه من جوايا عليك، مرعوبه حد ياذيك مرعوبه يحصلك حاجه مرعوبه في مره ملقكش .
, بدر هز راسه بحزن و نزلت دمعه علي خده وبصوت حزين: مش قادر٢ نقطة مش قادر اسامحك ، هبص في عينك تاني ازاي وانا مش عارف ان كانوا صادقين ولا كذابين، هلمسك ازاي وانا مش عارف ان كان قلبك معايا ولا مشغول بحاجه تانيه ، هثق فيكي تاني ازاي بعد ماقدرتي تلعبي بيا وتخدعيني٢ نقطة
, واغمض عينيه بدموع ثم اعطاها ظهره وذهب .
, حور بانهيار جثت علي ركبتها : بااااااادر متسبنيش يابدر انا عملت كل ده علشانك… انا بحباااااك يابدر.
, جاسر ودنيا ساعدوا حور وهي منهاره .
, دنيا بحزن : هيرجع بدر بحبك متعيطيش .
, حور بانهيار : خلاص مبقاش ليا حد ، بقيت لوحدي لوحدي مفيش حياه بعدك يابدر .
, قلبه اعتصر وهو يسمع صراخها بينما داس على قلبه من اجل كرامته وتركهم واخذ سيارته وذهب ، الجميع مستاء وحزين لما حدث .
, ★★★★★
, في منطقه شعبيه تحديدا في شقه متدنيه باحد مناطق السعوديه .
, عبير بيدها تصفع وجهه وتلطم علي وجهها بخزي : يانهار اسود يانهار اسود علي بختك ياعبير يانهار اسود خدامه جايبني خدامه ولمين لام اقجويك ديا ، وعمال تبنيلي في السما احلام وقصور وفيلل وعربيات وفي الاخر اجي اقعد في زريبه ياريتها زريبه دي اوسخ من الزريبه انا اللي سبت العز والدلع ومكنش عاجبني واتبطرت علي النعمه ، اجي هنا علشان اخدم ام الغول دي وعيالك التمانيه بقي انا مخدمتش ابني اجي اخدملك عيالك .
, ابو نواف : اتخشمي ياحرمه دي ستك ام نواف ايش بيكي، نومه علي الارض وغطا يغطيكي ايش تريدي تاني .
, ضحكت ام نواف بسخريه : علقه علقه علي راي المصريين تردلها دماغها حتي تشتم اسيادها.
, عبير : اسياد مين ياولااااد الكاااااالب يا رمممممم.
, تناولت ام نواف شبشها واقتربت منها هي واولادها الثمانيه وضربوا عبير ضرب مبرح علي وجهها وسائر جسدها .
, وجلست ام نواف فوقها تضربها بالشبشب علي وجهها ، احنا اولاد كاالب وانتي مره بنت دلخ اللي تترك بذوره تكون مره بنت قبحه٢ نقطة يعني ( اللي تسيب اولادها تكون ست ٥ العلامة النجمية)
, عبير بالم وصراخ : ابعدوا عني سبيني حرام عليكي .
, ام نواف : مره ساقطة .
, ثم وقفت ام نواف وتركتها وجلست بجوار زوجها .
, ابو نواف لعبير : انقلعي جلي المواعين وهتيلي مويه .
, حاولت الاعتدال بتالم وهي تعدل ملابسها وتلم شعرها بعدما ابتعد عنها الاولاد ، وقفت وتمتم عبير وهي تدخل المطبخ بتالم ياولاد الجذم .
, ام نواف : اغلقي فمك بدل ما اجي اعيد عليكي الضرب .
, دخلت عبير اتجاه المطبخ .
, ام نواف بهمس: قولتلي اخذت من جوزها كام .
, ابو نواف بسعاده : مليوووون جنيه .
, ام نواف : و**** لاطفحها ددمم حتي تتنازل عن الفلوس وتقول حجي برقبتي بنت القبحه .
, ابو نواف : اعطيها لا تسكتيلها خلينا نتلايم علي الريالات .
, بعد يوم شاق ومتعب من تنضيف السكن الارضي التي تعيش فيه و جلي المواعين وكنس الحوش الذي امام المنزل ، نامت عبير علي الارض في المطبخ من التعب واذ فجأه بجردل ماء بارد انقلب عليها .
, عبير : عااااااااأ في ايه .
, وجدت ابن ابو نواف ذات العشر سنوات يضحك بسخريه : المويه بارده .
, عبير : يا ابن الجذمه انت اعمي يالا .
, الطفل : عاااااااااا الحقيني يا اوما المره هاذي تشتمني .
, ام نواف : تش ايه ياقليله الربايه و**** لاربيكي من اول وجديد.
, وتناولت شبشبها واقترب من عبيرعلي الارض وضربتهت بالشبشب علي جسدها و وجها ومسكتها من شعرها وجذبتها بقوه وعبير تصرخ يخربيتك ابعدي عني ياوليه حد يلحقققققني.
, ام نواف تعالوا ياعيال ربوا الحرمه .
, الاولاد : هييييييييييي واقتربوا كلامن بالعصا واخر بالشبشب واخر بغطا الحله وضربوها وهي تصرخ الحقوووووني.
, حتي تركوها وذهبت بانكسار لام نواف .
, انتوا عايزين مني ايه لو زعلانه اني اتحوزت جوزك اسيبه خديه مش عيزاه ولا عايزه حاجه حقك عليا انا غلطانه اني اتجوزت واحد متجوز كان يتقطع ايدي يوم ما مضيت علي العقد .
, ام نواف : ايش انا ازعل منك انتي ما عاش ياحرمه جوزي ابو نواف جايبك خدامه ليا .
, عبير بدموع : اعتقيني اعتقيني لوجه اللع وانا هسيبهولك هسيبهولك وامشي هنزل مصر ومش هتشوفي وشي تاني يطلقني بس انا مش عايزه حاجخ .
, ام نواف ضحكت بسخريه : عندكم مثل بالمصري يقول دخول الحمام مش زي اخروجه .
, عبير يعني ايه .
, ام نواف : يعني خروج من السعوديه ممنوع من غير اذن جوزك ابو نواف لا تقدرى تروحي ولا تيجي .
, عبير : خروح السفاره واشتكيكم .
, ام نواف : تشتكي زوجك هذا حقه عليكي انك تطعيه ثم مين هياذنلك تخرجي بره عتبه الباب .
, عبير: ياست انتي عايزه ايه روحي هاتيلك خدامه بعيد عني .
, ام نواف : واجيب خدامه ليه وانتي موجوده ، انقلعي اعمليلنا اكل الاولاد هيجوا من المدارس جوعانين .
, عبير: اه انتوا عايزين خدامه ببلاش بقي ، انا مش هخدم حد.
, ام نواف بتحذير : بتنقلعي لا بفرجيكي الضرب .
, عبير : لا لا **** يخليكي وجريت علي المطبخ تعمل الاكل .
, ★★★★★
, في الفيلا بعدما هدات الاجواء قليلا اصر جاسر علي مكوث حور في الفيلا بينما خرج بدر وعندما علم بمكوث حور في الفيلا اخذ مفاتيح شقه ياسين ليعيش فيها مؤقتا .
, ذهب جاسر له هو وخالد وياسين .
, بدر : انا خلاص خدت قراري مستحيل ارجعلها ومحدش يدخل في حياتي بعد اذنك يا بابا .
, جاسر : انت مش عايز تفهم ليه قلتلك دي مظلومه ونفذت كلامي دي اعتبرتني زي والدها وسمعت كلامي دي وقفت ضد طارق علشانك .
, بدر : خلصت يابابا .
, جاسر : يووه دماغك ناشفه كلمه ياخالد .
, خالد : في ايه يا بدر ما تبطل القنعره الكدابه انت بتحبها وهي بتحبك يا اخي علي الاقل علشان خاطر ابنك .
, بدر : بجد لو اتكلتم اكتر من كده انا هسيبكم وامشي .
, خرج
, ياسين : اومال فين كلامك ونصايحك ليا لما كنت زعلان مع جانيت ، افهم يالا متبقاش عيل مراتك خافت عليك وعملت كل ده علشانك .
, بدر بحزن : اللي بين وبين حور مكنش ينفع توصله لكده انا وهي كنا واحد قلب واحد عقل واحد روح واحده احنا غير اي حد بعد ده كله تيجي تكسر كل حاجه وتخبي عليا تداري عن روحها وقلبها .
, جاسر : ياحبيبي افهم لولا خوفي عليك واصرارى انك متعرفش كانت قالتلك كل حاجه .
, بدر بعصبيه : لو الجن نفسه وقف قصادها وقالها تخبي عليا مكنتش تخبي مش دا اللي بيني وبينها هي اللي حطت نهايتنا باديها .
, ياسين : يخربيت نشفيه دماغك حد يقول علي ابوه جن .
, جاسر : اتكتم ياض يا ياسين ، علي العموم حور في الفيلا ومش هتسيب بيتها وانت ارتاح شويا ونتكلم بعدين .
, بدر : ولا بعدين ولا قبلين انا خلاص خدت قرارى ، عايزه تفضل في الفيلا براحتها لكن انا مش هدخلها تاني وهي فيها .
, ★★★★
, نهي : لا دا احنا نروح نبارك ونهني رجوع جاسر ودنيا .
, يوسف : هما راجعين من العمره وبعدين الامور عندهم لسه مستقرتش .
, نهي : استقرت ولا مستقرتش الناس يقولوا علينا ايه لازم نروح ونهني ، دا يوم الفرح يوم ما يبقوا عايشين و**** ما مصدقه نفسي .
, ذهبت نهي ومعها هانم التي اصرت ان تذهب معها ومعهم رشا.
, دنيا : نورتينا ياطنط هانم اذيك يانهي وحشتيني ، اذيك يارشا وازي اولادك .
, رشا : الحمد**** بخير حمد**** علي سلامتكم .
, نهي : لولولولولي ، و**** ما مصدقه من السعاده معقوله انتي قدامي .
, هانم : ياختي وقدرتي تبعدي عن عيالك ده كله دي القطه بتاخد عيالها في حنكها .
, نهي : ايه يا ماما احنا جايين نبارك رجوعهم ونقولهم حمد**** علي السلامه .
, دنيا : غصب عننا ياطنط ظروف و**** ، اكيد نهي قالتلك .
, هانم : قالتلي اه بس حبكت تموتوا يوم فرح عيالكم تلاقيهم ياحبه عيني مخشوش الا فين وفين وانتي وجوزك كنتم في العسل والعيال ياحبه عيني غلابه ، ده الواد فهد فضل متعذب مع مراته شهرين مش راضيه تخليه يلمسها كل ما يقربلها تقوله تعبانه نفسيا .
, سيلا تمتمت : يخربيتك يافهد فضحتني وربنا لما اشوفك لمعلقاك .
, هانم : ولا منه اللي جابت للواد ادم بدله رقص تفرفشه ومحوقش فيه .
, منه وضعت يدها علي وجهها بكسوف وتمتمت : **** يسامحك ياتيته.
, هانم : وانتي يابت يالينا دخلتوا امتا .
, ساره سارعت بالرد : كانوا زعلانين ياطنط هما كانوا في ايه ولا ايه .
, هانم : و**** شكلك سهنه انتي وبنتك .
, لينا قاطعتها : لا و**** ياطنط مدخلناش الا بعد الفرح بشهرين ونص .
, ضحك الجميع علي كلام هانم وبلاهه لينا بينما تجلس حور بعيون حزينه
, لينا بضحك لمنه : هي عرفت منين اننا مدخلناش علي طول .
, منه : اتكتمي اصل تيته لو مسكتنا تاني مش هتسيبنا
, رشا : ايه يا ماما الكلام ده .
, سيلا بضحك : اومال العيال دي جت منين ياتيته هانم .
, هانم : مالك يابت ما انتي كنتي مجننه الواد فهد ياختي هو ساب بنت رشا من شويا .
, نهي بتحذير : ماما .
, ساره : مامتك دمها خفيف زي ما هي .
, رشا : ماما انا بنتي اتجوزت احلا جوازه .
, هانم بصت لحور : مالك ياحببتي حزينه ليه ، اوعي تكوني زعلانه ان حماتك رجعت .
, دنيا : لا طبعا حور حور بس تعبانه شويا .
, هانم : اه ياحبه عيني علشان جوزها طلقها ، ياختي عادي هي اول صدمه كده وبعد كده هتاخدي مناعه وتكسبي تناحه .
, نهي : ماما انتي جايه تباركي ولا تقلبي المواجع .
, هانم : ياختي واقلب المواجع ليه انا جيت لقيتهم كده انا جايه بس اشوف دنيا واطمن عليها، دي طلعت فلقه قمر والزمن مهدهاش مش زي خيبتك انتي واختك .
, سمر بضحك : و**** وحشتنا قعدتك وكلامك ياطنط .
, هانم : وابنك عامل ايه يا سمر جوزتيه ولا لسه .
, سمر : لا بدورله علي عروسه عندك عروسه .
, هانم : وادوري ليه وعندك حور .
, نظر لها الجميع بدهشه وصدمه من حديثها
, دنيا : ايه يا طنط الكلام ده بدر هيرجع لحور دي شويا خلافات عاديه .
, هانم بضحك : عمروا ما هيرجعلها الا لو لقاها راحت لغيره ساعتها الغيره هتاكل في جتته وهيرجعلها خطف ، زي ما نهي عملت زمان في يوسف وجالها علي ملا وشه .
, نهي بسعاده : يااا ذكريات فاكره لما يوسف جه ضرب حسن في البيت لما عرف اني هتخطبله، يوسف كان بموت فيا بيعشق عشق كده وانا كنت مجنناه.
, دنيا بابتسامه فهمت مغزي كلام هانم .
, سيلا : يخرب عقلك ياتيته دماغ شغاله مبتونش .
, حور نظرت لها بتعجب .
, هانم لحور : اللي ميعملكيش تاج علي راسه ميلزمكيش شبشب في رجليكي لمؤاخذه يادنيا يابنتي دي بت يتيمه و وحدانيه ولازم ننصحها ، اسمعي من ست كبيره فاهمه الدنيا ماشيه ازاي .
, رشا مالت علي هانم : وكانت فين افكارك دي لما فهد اتجوز واحده غير بنتي .
, هانم : اتوكسي انتي وبنتك هي مش اتجوزت وخلاص .
, حور : لا ياطنط انا مستحيل اعمل اللي بتقوليه ده .
, هانم : اتنيلي وانتي هبله كده يبقي هيفضل يبيع ويشترى فيكي فكرى بعقلك ياخايبه مش بدا ، واشارت علي قلبها .
, جلسوا جميعا يتحدثون ويضحكون ويسترجعون بعض الذكريات.
, مرت الايام والاسابيع وبدر مصر علي موقفه اتجاه حور ولا ياتي للفيلا ، وعندما يريد ان يشاهد ابنه يبعث السائق لياتي به.
, في شقه بدر .
, جاسر الصغير : بابي انت مش هترجع البيت بقي انت وحشتني جدا .
, بدر : مش انت كل يوم بتيجي تشوفني واشوفك .
, جاسر : بس انا عايزك تيجي تعيش معانا زي زمان واصحي من النوم الاقيك ونفطر سوا .
, بدر : مبقاش ينفع خلاص ده بقي بيت بابا الجديد .
, جاسر : يعني انا وماما هنيجي نعيش معاك .
, بدر : لا انت هتفضل مع ماما ومع جده وتيته .
, جاسر : ليه .
, بدر : لما تكبر هفهمك كل حاجه .
, جاسر : طيب يلا نلعب .
, تكلم الجميع مع بدر الذي اصر علي موقفه فشعللت فكره هانم في عقل دنيا وتحدثت مع جاسر عن الفكره .
, في الفيلل
, جاسر : انتي اتجننتي يادنيا ده بدر كان يقتل٢ العلامة النجميةهم.
, دنيا : ما هو ده اللي لازم يحصل نشعلل الغيره في قلب بدر طالما دماغه ناشفه كده فيقوم يرجع لحور.
, جاسر : لا انا مش موافق .
, دنيا : ليه بس ده كلام مش اكتر يعني لا معاذ هيكلم حور ولا حتي هيشوفها وجانيت هتساعدنا في الموضوع ده .
, جاسر بعد تفكير : لكن معاذ صغير عن حور وكمان حور مخلصتش عدتها دا كلام اهبل بدر مش هيصدقه .
, دنيا : مش مهم يصدق هو اصلا مش هيلحق يفكر ان الكلام صح وغلط لانه وقتها هيحس بنار الغيره ، وبعدين كلها ايام وتخلص عدتها ولو ابنك مردهاش ولا رجعها بقي يبقي احنا كده ظلمنا حور انا سالت في الموضوع ده والشيخ قالي ممكن يرجعها من غير عقد جديد قبل عدتها ما تخلص واحنا عايزين نلم الموضوع قبل ما يكبر .
, جاسر : حور فعلا صعبانه عليا ودماغ ابنك ناشفه مش فاهم طالع لمين .
, دنيا بتريقه ان بدر عقله يشبه والده : اقولك ومتزعلش .
, جاسر جذبها من وسطها له فالتصقت بصدره وهمس بصوت رجولي : قولي ٢ نقطة
, دنيا بدلع : ان انت .
, جاسر ضمها اكثر له وبعيون تمتلا بالعشق : انا ٢ نقطة
, فقبلها برومانسيه في عنقها وبهمس ، كنا بنقول ايه .
, دنيا ضحكت بدلع : بنقول حور وبدر .
, جاسر همس بضحك : ودوو وجاسرعاملين ايه .
, دنيا ضحكت بدلع بصوت مرتفع : اييييه .
, جاسر : يخربيت انوثتك بتووووولعني .
, دنيا برقه : ايه اللي بولعك .
, جاسر همس بانفاس ساخنه : تعالي ما اقولك .
, وحملها و وضعها علي السرير برومانسيه وهو يقبلها باشواق وحراره ……
, ★★★★
, في الشركه .
, ياسين : و**** يابدر انا مش عارف اقولك ايه .
, بدر : ما تقول وتخلصني بقالك ساعه انت ومعاذ عمالين تلفوا وتدوروا انا ورايا شغل
, ياسين ابتلع ريقه و بتوتر وخوف : اصل معاذ ، ونظر لمعاذ جاهز.
, معاذ بخوف وتردد همس : اه .
, ياسين : اصل معاذ عايز يتجوز حور وحور موافقه .
, بدر عنيه طقت شراره و وقف بشر : نعم ياروح امك انت وهو . وتحرك اتجاههم وضرب ياسين بقوه في وجهه وضرب معاذ الذي كان خلف ياسين يقف بخوف .
, بدر صار مثل الثور الهائج بقي وعينيه تشع بالشر و وجهه احمر وبصوت قوي شجون، انت ياواطي عايز تتجوز مراتي.
, وضربه بقوه في وجهه وجسده ، صار يرميه علي المكتب وعلي الكراسي ، حمل الكراسي وكسرها علي معاذ ، اتي ياسين ليمنع بدر ، فاخذ بدر الترابيزه وكسرها علي ياسين فوقع ، ثم حمل الاخر مكتب الصغير الاخر بكل قوته وكسره علي معاذ الذي كان يحاول النهوض فوق مره اخرى بتالم ٢ نقطة ثم حمله مره اخرى ورماها علي المكتب الكبير فانكسر نصفان.
, بدر بشر : انا هقتلكم انتم الاتنين وادفنكم هنا .
, معاذ بتالم ووقد وقع علي الترابيزه التي انكسرت لنصفان بالكاد ياخذ انفاسه ، الحقني يا ياسين .
, ياسين حاول النهوض وهو يبعد بواقي الترابيزه من عليه بعدما رماه بدر عليه وكسره عليه : يخربيتك الواد هيموت في ايدك .
, وقبل ان يكمل الكلمه التفت بدر له و لكمه بدر في وجهه بقوه ، وانت ياروح امك جاي تخطبهاله .
, في هذه اللحظه نهض معاذ بسرعه وخرج اثناء ضرب بدر لياسين .
, ياسين شاهد معاذ يهرب : خد يامعاذ يا ابن الجذمة بتسيبني وانا بحوش عنك .
, بدر بشر اقترب من ياسين .
, ياسين بعد بخوف وهو يتراجع للخلف : انت مالك قلبت زي التور الهايج كده انا مليش دعوه ، يالهووووي الحقيني ياما .
, وخرج بسرعه .
, بدر بشر خرج وجد السكرتيره تختبا تحت مكتبها ، هبط من الشركه وطار بسيارته الي الفيلا ودخل وكانت دنيا بالاسفل تكتم ضحكاتها بعدما ابلغها ياسين بما حدث.
, دنيا أشارت بيدها لاعلي بخوف مصطنع : هي فوق .
, بدر جز علي اسنانه بشر وصعد السلم جرى وعيونه تمتلاء شراره يقسم من كل قلبه ان يقسمها نصفين لتجرأها علي موافقتها بالزواج من رجل اخر فتح بدر الباب بقدمه بقوه فوجد حور امامه ترتدي لانجرى وتجري اتجاه وتحضنه باشواق .
, حور بلهفه : بيدو وحشتني .
, بدر في ثانيه تزلزل قلبه من ملامستها ودلعها عليه وهي بين احضان .
, نظر لها بتعجب وهو يقف متخشب مكانه وعقله يغلي كالبركان بينما قلبه يدق بلهفه لها .
, حوراقتربت بدلع وهي تهمس بانفاس ساخنه ممتلئه بالاشتياق لشفتيه : لو مكنتش جيت كنت هجيلك .
, ومدت يدها حول وسطه بقوه وهي تجذبه لها باشتياق واعطته قبله رقيقه اشعلت مشاعره بها وهمست بانفاسها الساخنه اتجاهه كل حته فيا بتنادي عليك مشتقالك يابدر حاسس بيا .
, بدر ابتسم بسعاده ونسي كل شيء في لحظه وحملها وغلق الباب الذي خلفه بقدمه فضحكت حور بصوت عالي وبدلع كده تسيب قلبي مولع .
, بدر وضعها علي السرير مال بجسده عليها وبهمس علي شفايفها ، هطفيها .
, ……٢ نقطة
, بالاسفل وقفت دنيا بسعاده تتمتم تسلم افكارك ياطنط هانم .
, سيلا : انا مش سامعه لبدر حس انتي متاكده انه فوق .
, دنيا بضحك : اتلهي وسبيه مع مراته وروحي شوفي جوزك .
, سيلا : تصدقي انا غلطانه اني بطمن عليهم .
, جانيت بسعاده : الحمد**** الخطه نجحت وربنا يشفيك يامعاذ انت وياسين .
, منه : اه صح هما فين دلوقتي .
, دخل ياسين وهو يجبس قدمه اليمني ويده اليسره ويستند بعكاز ونظر لدنيا ، ايد ابنك مرزبه **** يسامحكم .
, جانيت جريت عليه تسنده : معاذ عامل ايه دلوقتي .
, ياسين : في المستشفي مجبسين جسمه كله .
, لينا يضحك ، اللع يكون في عونك ياحور .
, دنيا وكزت لينا بمرفقها وبضحك ، لا ياحببتي هتلاقيها مبسوطه .
, سيلا : طيب هطلع فوق لفهودتي اشوفه .
, دنيا ضحكت بسخريه : حبكت دلوقتي .
, سيلا بضحك : **** يا ماما مش جوزي .
, دنيا : وانتي يا منه انتي ولينا مش هتطلعوا لجوازتكم .
, لينا ومنه : لو مبتحلفيش ياطنط .
, وصعدوا للاعلي .
, دنيا نظرت لياسين وجانيت وضحكت : انتم بقي خليكم هنا وكفايه عليكم كده انا طالعه الحديقه العب مع احفادي .
, جانيت : جبتلنا الكلام.
, ياسين : يووه مش ده كله علشان خاطرك .
, جانيت ضحكت : بتحبني قوي كده .
, ياسين : بموت فيك ياشقي يامدلع انت .
, جانيت ضحكت بسخريه وهي تنظر ليده وقدمه المجبسين : كلا ياحبيبي كلام ما انت بقي اخرك كلام .
, ★★★★★
, في جناح بدر بعدما صك ملكيته بها وهي بين احضانه تضع راسها علي صدره.
, بدر : بقي عايزه تتخطبي لحد غيري دا انا اقت_لك .
, حور بصتله في عنيها بتعجب : ايه اتخطب مين الاهبل اللي قال كده بقي انا افكر في راجل غيرك ، وبدلع طيب مين ده اللي يملي عيني وقلبي بعدك يابيدو .
, ثم اقتربت بومانسيه لانفاسه هامسه ، مفيش راجل يملا عنيا بعد منك ياسيد الرجاله .
, بدر بسعاده شعر بنشوة داخليه ورغبه في التهامها مره اخرى فقبلها برومانسيه وهو يلتهم شفتيها وعنقها وهي تتاوي بتالم وبدلع الهب مشاعره ، برغبه في المزيد من سماع اهاتها وتنهيداتها وملامسه جسدها الساخن الذي اثاره اكثر فاقبل عليها بجسده فوقها وهو يلتهمها باشواق ولهفه وكلما تاوت زادت اشواقه لها ودفن رغبته بها اكثر بينما هي تستمتع بحب للهفته واشواقه بها ……
, صباحا علي طاوله الافطار يجلسون جميعا ما عدا بدر وحور.
, جاسر بالاسفل همس لدنيا وهما يفطران : هو الواد بدر منزلش من امبارح .
, دنيا بضحك: سيبه براحته : انا بعتلهم العشا امبارح وشويا وهخلي حد من الخدامين يطلعلهم الفطار .
, جاسر بتنهيده همس : واحنا افطارنا هيطلع امتا بقي مش هنفطر فوق احنا كمان .
, دنيا بهمس : بس الولاد قاعدين .
, خالد : هو بدر مش هيفطر ولا ايه .
, ادم : يفطر مين ياعم، انا خايف ليكون عمل حاجه في حور ولا في نفسه دول مخرجوش من جناحهم من امبارح .
, ياسين : **** يهده البعيد دشدشني .
, منه : لا اكيد هما كويسين ام محمد طلعتلهم العشا امبارح .
, لينا : اه انا شفتها وهي نازله .
, سيلا : وانت غبي اوي كده ياسين ما هو لازم يعمل كده، رايح تقوله معاذ عايز يتجوز مراته .
, جاسر: ياض ياسين انا مش قلتلك روح واقوله واطلعوا اجروا بعيد عنه .
, ياسين وجانيت تاكله : ما انا ملحقتش اجرى انا يادوب قلت الكلمه لقيته نط فوق مني .
, ثم ابعد يد جانيت عنه وهي تاكله لان يده متجبسه ، واخوكي الندل سابني وجرى .
, جانيت بضحك : الندل لسه في المستشفي وانت قاعد جمبي.
, ياسين : انتي بتنقي عليا يابت .
, فهد بضحك : عيني عليك يامعاذ هو اللي خسر في الموضوع ده كله كان ذنبه ايه .
, دنيا : معاذ هو في زي معاذ دا تربيه سمر **** يباركلها فيه طلع ونعم الابن ونعم الاخ لجانيت ، حق ياجانيت **** عوضك بيه .
, جانيت بسعاده : عمرى ما اتخيلت احب حد زي ماما وبابا كدا لكن معاذ عندي حاجه تانيه .
, ياسين : نعم ياروح امك وانا ايه .
, جانيت بدلع بكتفها ضربت كتفه : انت القلب .
, ياسين بتالم : اه .
, ضحك الجميع بسعاده بينما بدر مع سعاده وحوريته بالاعلي .
, ……
, بعد القبض علي مايكل ونيك وعصام وفارس الصياد وطارق و وسيم والحكم عليهم بالسجن مدي الحياه
, ارسيليا طلبت الطلاق من وسيم الذي طلب مقابلتها للمره الاخيره .
, وقف وسيم امامها بندم : يمكن دي اخر مره اشوفك الا لو حبيتي انك تزوريني انتي ، لكن اقسملك اني محبتش ولا ههحب غيرك ياارسي وكل اللي عملته كان علشانك يمكن اكون غلط او محكمتش عقلي وانا بحسبها لاكن انا حبيتك .
, ارسيليا : انا مش جايه اسمع كلام لا هيفيدني ولا هيفيدك انا طلبت الطلاق وجيت هنا علشان تطلقني .
, وسيم ابتسم بحزن : محبتنيش ولا عمرك حبتيني اه عمرك ما بينتي ليا انك محبتنيش بس دايما كنت حاسس انك محبتنيش لو كان ليا ذره حب في قلبك كنت سامحتيني خلي بالك من ابني ، وحاضر ياارسي هطلقك بس متكرهيش ابني فيا وخليني اشوفه .
, ارسيليا : انا مستحيل اكره فيك لكن اخليه يشوفك فين ياوسيم اجيبه السجن يشوفك يعرف ان ابوه مسجون انا عايزه اربي ابني كويس وتفضل في عينه الراجل الطيب المحترم اللي بحبه ، كل اللي هقدر اقولهوله انك مسافر لكن متنتظرش اني اجبهولك هنا انت اللي عملت في نفسك كده .
, وسيم بندم : معاكي حق علي الاقل تفضل صورتي كويسه قدامه ٢ نقطة انتي طالق ……
, اغمضت عينيها بارتياح كانها كانت تعيش في قفص من حديد مغلق عليها وفجاه فتح الباب وصارت حره ، شعر وسيم بالسعاده علي وجهها فنظر لها بحزن .
, وسيم : لدرجادي .
, ارسيليا : كنت اتمني اكمل معاك لكن انت اللي حطيت نهايتنا باديك .
, وسيم : بتكذبي عليا ولا علي نفسك انتي كنتي مستنيه مني غلطه علشان تسبيني وحصل .
, ارسيليا : خلي بالك من نفسك ياوسيم .
, هز وسيم راسه بحزن ودخل العسكرى واخذه وذهب للسجن بينما ذهبت ارسيليا بشنطتها هي وابنها الي المطار بعدما اتت جانيت لتودعها هي وبنتها دنيا .
, جانيت بدموع : هتسبيني تاني ياماما .
, ارسيليا : اكيد لا لكن لازم اسافر هرجع تاني في الاجازات واي وقت تحتاجيني فيه هاخد اقرب طياره واجيلك .
, جانيت : تعالي عيشي معايا او انا اجي اعيش معاكي لكن متسبنيش .
, ارسيليا : ياريت كان ينفع لكن حياتي هنا واقفه علي حياه واحده مينفعش اظلمها ولا اجي عليها.
, جانيت : قصدك طنط سمر ، انتي خايفه بابا يسيبها ويرجعلك ٢ نقطة بابا لسه بحبك وانا عارفه وممكن ترجعوا لبعض…
, قبل ان تكمل جانيت كلمتها قاطعتها ارسيليا : لا لا مش هعيش علي حساب حياه سمر كفايه اللي حصلها زمان بسببي ، انتي ليكي بيكي وبنتك وحياتك وجوزك بحبك خلي بالك منهم وانا كل شهر او اتنين هنزل اجازه اشوفك او تعاليلي انتي وياسين ودنيا وبعدين لبنان مش بعيده .
, جانيت : اللي يريحك ياماما المهم تكوني مرتاحه .
, حضنتها ارسيليا بحب ثم تركتها لتذهب الي الطائره فاذ بصوت مرتفع ينادي.
, –ارسيليااااا ارسيييي ارسيليا .
, التفتت ارسيليا وجانيت خلفهم وجدوا سمر .
, تقدمت سمر وهي تجرى اتجاههم .
, سمر : الحمد**** اني لحقتك قبل ماتسافرى .
, ارسيليا : سمر انتي عرفتي منين اني مسافره .
, سمر : معاذ كنت عند معاذ في المستشفي وقالي ان جانيت كانت معاه وانها لسه ماشيه علشان تودعك قبل ما تسافرى .
, جانيت : اه فعلا انا كنت عنده في المستشفي .
, سمر : متسافريش يا ارسي ارجوكي متسافريش .
, نظرت لها ارسيليا بتعجب ثم نظرت لجانيت التي لم تفهم كلام سمر .
, سمر : معلشي ياجانيت سبيني انا ومامتك شويا
, تركتهم جانيت وبعدت قليلا عنهم .
, سمر : انا معرفش ان كنت ظلمتك زمان ببعدك عن شريف وتضحيتك علشان ببنتك وانك توفي بوعدك ليا قصاد حياتك وحياه بنتك ، لكن انا انا جايه دلوقتي اترجاكي انك متسافريش زمان طلبت منك تبعدي وتسافرى وانتي وافقتي ، دلوقتي مش عيزاكي تسيبي بنتك ولا تسيبي شريف .
, ارسيليا بتعجب : بتقولي ايه .
, سمر بحزن وكسره : انا عندي كانسر في الدم .
, ارسيليا بخضه : ايه .
, سمر : اكتشفته وانا بعمل تشك اب كامل معرفش جه امتا ولا ازاي الدكاتره قالوا ان ملوش علاج لاني في مرحله متاخره ، وبدموع يمكن **** عمل كده علشان ظامتك زمان .
, ارسيليا بدموع : لا متقوليش كده انا اللي ظلمتك وحرمتك من اغلي حاجه عند الست .
, سمر : شريف ميعرفش لا هو ولا معتز محبتش اعذبهم معايا وخبيت عليهم ، محدش يعرف غيرك انتي ودنيا صحبتي ، متسبيش بنتك ولا شريف يا ارسي انا عارفه انك لسه بتحبي شريف وهو كمان بحبك تعالي وعيشي معانا واتجوزيه انا خلاص بقيت بين الحياه والموت مش هعيش كتير وهسبهولك.
, ارسيليا مسحت دموعها : حببتي متقوليش كده **** يباركلك في معاذ ويخليلك شريف انا خلاص خدت قراري وهسافر .
, سمر انهارت بدموع : لا علشان خاطرى متسافريش متخليش احس بالذنب اكترمن كده اعتبريني بترجاكي .
, ارسيليا : سمر انا اللي ظلمتك زمان متقوليش كده .
, سمر : ارسيليا انا بحب شريف قوي ومش عايزه اشوف نظره الم الفراق في بعده عنك ولا عايزاه يحس بالم الموت لما اسيبه انا بحب شريف لدرجه اني ممكن استحمل اني اشوفك معاه ولا اشوف نظره الحزن في عنيه …. يمكن زمان حبيته حب اناني انما دلوقتي احساسي اختلف ،دي امنيتي الاخيره اتمني تحققهالي .
, ارسيليا بتاسف هزت راسها : انا اسفه مش مقدر .
, واعطتها ظهرها وذهبت خطوات اتجاه الجوازات .
, جانيت بصراخ طنط سممممممر ، التفتت ارسي وجدت سمر اغمي عليها فاخذوها وذهبوا الي المستشفي .
, علي سريرا المستشفي مسكت سمر يد ارسيليا : متسافريش .
, ارسيليا بدموع هزت راسها : حاضر .
, دخل شريف بخضه : سمر مالك انتي كويسه في ايه جانيت اتصلت عليا وقالتلي انكم في المستشفى.
, سمر بابتسامه لارسيليا مسكت يد شريف و وضعتها علي يد ارسي : انا هكون كويسه لما تتجوز ارسيليا .
, شريف بدهشه نظر لارسيليا : لا مستحيل .
, ارسيليا رفعت احد حاجبيها بتعجب .
, شريف نظر لسمر وسحب يده من علي ارسيليا : انا مستحيل اسيبك .
, سمر ضحكت : ومين قالك انك هتسيبني انت هتكون جوز الاتنين .
, شريف بضحك : ان كان كده انا موافق .
, سمر بضحك : و**** .
, شريف : لا بجد انا مستحيل اتجوز عليكي يا سمر انا بحبك .
, سمر : شريف دي امنيتي انك تتجوز ارسي انا رحت المطارومنعتها تسافر جانيت لازم تحس بوجودكم انتم الاتنين كفايه اللي حصلها زمان وحصلها مع جوزها ،وبهزار ضحكت انا مبضحيش انت راحت عليك اصلا دا كويس ان ارسي هتوافق بيك .
, ارسيليا ضحك وشريف بصلها وبعدين بص لسمر: و**** طيب خلي حد غيرك يقول كده .
, سمر : خلاص اتجوزها ونحكم ونشوف .
, ارسيليا بضحك : قولي كده بقي بتدهولي بعد ما جاب عداد .
, سمر ضحكت .
, شريف : انتم بتضحكوا عليا و**** .
, ……٢ نقطة
, بعد عذاب من الضرب والاهانه تنازلت عبيرعن المليون جنيه لام نواف مقابل طلاقها ورجوعها لمصر، حاولت ان تتقرب مره اخرى لعلاء عن طريق ابنها ولكن صدها علاء وهددها بان قبت منه سوف يقول لابنها انها تنازلت عنه مقابل النقود ، فابتعدت عنهم ولكن سمح لها على بمقابلة ابنها مره في الشهر ، وهكذا فازت تيسير علي عبير ، ولكن كعاده عبير ذهبت واشتغلت سكرتاريه في شركه .
, في مكتب باحد الشركات مالت عبير بجذعها العلوي علي صاحب الشركه ونصف صدرها يظهر من تحت ملابسها همست بدلع ، اعملك نسكافيه .
, ………٢ نقطة
, في حفله صغيره تجمع بها الاهل والاصحاب .
, يجلس شريف وارسيليا ويتوسطهم الماذون ، يجس بجواره جاسر ومعتز ويوسف وباتجاه العروسه تجلس سمر ودنيا ونهي وساره ، ويقف الاولاد وزوجاتهم جميعا .
, ياسين : الف مبروك ياعمووووو عقبالنا يارب .
, ضربته جانيت بمرفقها في دراعه المتجبس : شكلك عايز الايد التانيه تتكسر .
, ياسين : لا وعلي ايه الطيب احسن .
, بدر : الف مبروك ياطنط جانيت ، وبهزار و**** وعرفت تختار ياعمو .
, سمر : نااااعم ياخويا .
, حور يضحك : طبعا معاه قمرين كل واحده احلي من التانيه .
, سمر : و**** انتي اللي قمر .
, شريف: يلا ياجاسر اشهد علي العقد علشان تحصلني في جمعتي .
, دنيا : لا انا كده هقلب عليك سمر ياشريف ونفركش الجوازه.
, جاسر : لا ياعم احصل مين انا معايا دنيا بالدنيا ومافيها .
, دنيا ضحكت بسعاده .
, يوسف : لا انا اللي هشهد علي العقد علشان نغير بقي .
, نهي : بتقوووووول ايييييه يا يوسف .
, يوسف : كح كح بكح بلاش اكح .
, نهي: اه بحسب .
, فهد : هو هيلاقي زيك ياماما فين .
, سيلا : لولولولولي .
, معتز : الف مبروك ياشريف .
, ساره : و**** يابختك ياشريف معاك شويه حلويات .
, معتز بصلها : ايه رايك اجبلك واحده تحلي ايامك .
, ساره بتحذير : احنا هنهزر .
, معتز : لا لا خلاص .
, ضحك الجميع في سعاده وهنا وتم عقد القران ونكمل الخفله في الخاتمه باذن **** لان الفصل طويل جدا ومش واخد كتابه اكتر من كده
,
, يتبع…
 
الفصل السابع والعشرون والأخير


ضحك الجميع في سعاده وسرور وتم عقد قران ارسيليا علي شريف بشهاده ياسين الحديدي الذي اصر ان يشهد علي العقد هو و يوسف الشناوي ، وبعد المباركات والتهاني .
, هانم همست لسمر : الرجاله زي القرع يمدو لبره ، قال يامامنه للرجاله يامامنه للميه في الغربال .
, سمر نظرت لهانم وضحكت .
, هانم : بتضحكي علي ايه بكره تلهفه منك ومتشوفيش وشه ياختي جالك قلبك تجوزهاله بايدك ده لو كان صابع احمؤ كنتوا اتخانقتوا عليه رايحه تهاديها براجلك .
, سمر بابتسامه ورضا نفس : شريف وارسيليا يستاهلوا وده اللي كان مفروض يحصل من زمان ، وبحزن محدش واخد منها حاجه كلنا هنmوت في الاخر .
, هانم بدهشه : بصقت في صدرها بخضه ياختي بعدشر عليا فالكم في بيتكم انتي جايه فرح ولا عزا، وبتعجب انتي مالك بتتكلمي زي ماتكوني في اخر ايامك ليه كده .
, سمر مسحت الدمعة التي فرت من عينيها : محدش عارف عمره هيخلص امتا .
, هانم : **** يراضيكي يابنتي ويسعد قلبك ويفرحك بابنك ثم مالت عليها طب انتي عارفه اللي زيك هيدخل الجنه حدف.
, سمر ابتسمت بتعجب : ليه يعني علشان جوزت جوزي .
, هانم ضحكت : لا علشان الرسول قال انا وكافل اليتيم كهاتين ، واشارت بيدها علي اصبعيها السبابه والوسطي وانتي ياحببتي ربيتي وحسنتي التربيه الواد كنت شفته قبل كده مع ياسين واد يشرح القلب ماشاء **** ادب واحترام ونعم التربيه.
, سمر بسعاده وراحه قلب : الحمد**** اني عملت حاجه لاخرتي.
, دنيا شعرت بحزن سمر فجذبتها بفرح لترقص معهم : هتقضيها كلام يلا قومي .
, سمر بسعاده وقفت ورقصت معهم .
, هانم بتمتمه : **** يصبرك ياسمر.
, فبرغم سلامها النفسي ورضاها عن مافعلته الا ان قلبها يشعر بالغيره في كل نظره ينظرها شريف لارسي .
, ورقص الجميع علي نغمات الاغاني كل كابل مع بعضه .
, علي اغنيه عمر دياب وانت معايا ميشغلنيش الناس ٢ نقطةفرق الاحساس اجمل بكتيررر ٢ نقطة وانت معايا بشوفك احلي الناااس دي حقيقه خلاص مفهاش تغيير باين حبيبييت ايوه انا حبيت ٢ نقطة حبيت الدنيا اللي بتضحكلي علي طووووول
, جاسر يراقص دنيا ويلفها حواليه بفستانها القصير كانها فراشه طائره حواليه بينما نهي تهز اكتافها ويوسف يراقصها وهو يضع يده علي خصرها اما معتز يراقص ساره التي ترقص بخصرها بدلع حواليه ، اما شريف تحاوطه ارسي وسمر وهما يرقصان بسعاده وحولهم الاولاد يرقصون مع بعضهم ٢ نقطة
, اختتمت الحفله بالسعاده والفرح وكل ذهب الي منزله بينما سمر وشريف وارسيليا في السياره .
, سمر : وديني عن معاذ في المستشفي هروح اقعد معاه .
, ارسيليا : لا انتي مش هتروحي اي مكان انتي هتروحي بيتك مع شريف .
, سمر بضحك : ازاي انتوا العرايس ، ايه ياعروسه انتي نسيتي .
, ارسيليا بضحك : لا منستش ، بس معلشي ياسمر انا في شويا حاجات عايزه اجيبها من الشقه وابني مع بنت جانيت في الفيلا عايزه اروح اطمن عليه ، ما احنا سبنا ******* مع الدادات علشان الحفله فمش هقدر اسيبه اكتر من كده ، عايزه اروح اطمن عليه.
, شريف : تحبي نروح نجيبه ياارسي وتيجي معانا .
, ارسيليا : لا انا هروح واجيلكم بكره .
, سمر : دا يوم فرحك ياارسي معقول .
, شريف : سبيها علي راحتها ياسمر ، ثم نظر لارسيليا هوصلك لفيلا الحديدي وناخد ابنك واوديكي الشقه .
, ارسيليا : تمام .
, فلاش باك .
, ( ارسيليا : شريف انا عارفه ان لولا سمر جوازنا مكنش هيحصل ، زي ما انا عارفه انك لسه بتحبني لكن كان مستحيل تتجوزني من غير موافقه سمر .
, شريف : انا فعلا بحبك وبتمني اللحظه اللي اعيش معاكي فيها لكن سمر ٢ نقطة
, ارسيليا : انا عارفه وفاهمه كل ده انت مش محتاج تشرح حاجه، علشان كده عايزه اطلب منك طلب .
, شريف نظر بتعجب لها .
, ارسيليا : بعد كتب كتابنا عيزاك تقضي اليوم ده مع سمر مش عايزاها تحس اني اخدتك منها او انها مبقاش مرغوب فيها انا ست وبحس بنفس احساس الستات اليوم ده هيكون صعب عليها جدا علشان كده عيزاك تكون معاها .
, شريف : انتي بتتكلمي بجد انتي ازاي بقيتي كده معقول خايفه علي احساس سمر لدرجادي .
, ارسيليا بحزن وهي تتذكر مرض سمر وان شريف لا يعرف بامر مرضها وان علم بمرضها لم ينفذ جوازه من ارسي خوفا علي سمر وبحب : طبعا دا لولاها مكناش اتجوزنا ، وبضحك وبعدين الايام جايه كتير هنروح من بعض فين .
, شريف مسك يدها بشقاوه وهو يغمز لها بعبث : طيب ما تيجي نروح .
, ضربته ارسي بخفه علي يده : انت مبتحرمش ، بعد كتب الكتاب .
, شريف : انا بقول ندرب علي ليله الدخله يمكن اطلع مبعرفش ولا راحت عليا ولا حاجه .
, ارسيليا بضحك : يموت الزمار وصوابعه بتلعب .
, شريف بضحك : دا انا هلعب لعب .
, ارسيليا : بقولك ايه سمر هتبقي معانا .
, شريف : ياااا معانا في نفس الاوضه لا لا دي هتبقي مليطه .
, ارسيليا : يخرب عقلك لا طبعا اقصد هتبقي معانا في نفس الفيلا يعني تخلي بالك وبطل شقاوتك معايا قدامها.
, شريف بتذمر: نفس الفيلا ، وانا اللي عقلي خدني لزمن الشقاوه .
, ارسيليا : لا اتظبط كده .
, شريف قرب منها بهمس في عنقها طيب ماتيجي تظبطيني .
, ارسيليا ابتعدت : ها وبعدين ، المهم مش عيزاه سمر تحس بحاجه .
, شريف ابتعد قليلا : حاضر ياحببتي .)
, باااااك
, ذهبت ارسي الي شقتها بعدما اخذت ابنها ، وذهب شريف وسمر الي الفيلا .
, شريف صفق بيده بسعاده : ياملبن ياطرى انت الفيلا فاضيه ومعاذ مش هنا ، انا وانت والشيطان تالتنا بقي ايووووووه بقي.
, سمر بصتله بضحك وهي متعجبه : انت بتقول ايه .
, شريف اقترب منها وهي تبتعد بتعجب : دا انا هقول قواله . وجرى خلفها وهي تصعد السلم
, سمر بضحك : شريف مالك هتعمل ايه .
, شريف : دا انا هعمل عمايل سوده خووووودي ومسكها من خصرها وجذبها له .
, سمر : شريف مالك انت غريب النهارده .
, شريف : عروستي و وحشاني.
, سمر برقه : بس انا مش عروستك ارسي .
, قاطعها شريف بوضع يده علي شفايفها ، انتي انتي وبس ولولاكي عمرى ماكنت هعمل اللي عملته النهارده ، بحبك .
, سمر بجد ياشريف بتحبني وهتفضل فاكرني.
, شريف همس لشفايفها بعششششششقك .
, وقبلها برومانسيه سحبت روحها بسعاده وقلبها يخفق بالحب.
, شريف غمز لها بعبث : يلا علي الاوضه الليله طويله .
, سمر ضحكت بسعاده وذهبت امامه .
, شريف عض علي شفايفه : **** النبي احلاااااااا .
, فلاااااش باااااااك
, عندما وقعت سمر وذهبت ارسيليا الي المستشفي طلبت ارسيليا من المستشفي التحاليل والاشعه الخاصه بسمر ، واخذتها وبعثتها الي مستشفي بفرنسا وبعد عده ايام اتي الرد لارسيليا .
, ( المريضه في المرحله الاخيره من كانسر الدم ، ولكن تم اكتشاف دوا جديد لتغيير وتجديد خلايا الدم المسرطنه بخلايا جديده ولكن بعد عمليه كبيره يتم عملها من خلالنا ) .
, بااااك بعد عده ايام من اتمام دخول ارسيليا الي فيلا شريف واتمام زواجها .
, في فيلا شريف خرجت ارسيليا من غرفتها وذهبت لغرفه سمر بالطابق الاسفل .
, ارسيليا بسعاده : سمر في دوا جديد نزل لحالتك وممكن تخفي وترجعي احسن من الاول .
, وروت لها امر التحاليل والمستشفي ، انا كنت متاكده انك مبعتيش التحاليل والاشعه بره مصر علشان كده انا بعتهم لكذا مستشفي وردوا عليا .
, سمر : انا فعلا مبعتش بره مصر ولا سالت لان الدكتور قالي اني في المرحله الاخيره ومن بعدها حتي مرحتش لدكاتره تانين .
, ارسيليا : يبقي لازم نسافر ومنضيعش وقت .
, سمر بتعجب : نسافر! .
, ارسيليا : طبعا انا مستحيل اسيبك وهسافر معاكي .
, سمر بخوف : لا انا مش عايزه اعشم نفسي علي الفاضي .
, ارسيليا : وانا مش هسيبك ولو في امل واحد في الميه مش هنسيبه .
, سمر : وشريف .
, ارسيليا : هنقوله .
, سمر : لا مش عيزاه يزعل .
, ارسيليا : خلاص نقوله انك تعبانه و محتاجه عمليه صغيره ونعملها بره مصر اضمن وافضل .
, سمر : بس اكيد تكاليف العمليه هتكون كبيره هاخد المبلغ ده كله ازاي من شريف انا معايا فلوس بس متهيالي متكفيش سفر وعمليه كبيره .
, ارسيليا : متشليش هم حاجه انا هتكفل بكل حاجه .
, سمر برفض : لا ٢ نقطة
, ارسيليا بتحذير : انا سمعت كلامك واتجوزت شريف زي ما طلبتي اسمعي كلامي انتي كمان بدل و**** اسيب شريف .
, سمر بسعاده حضنتها : مش عارفه اشكرك ازاي .
, علم شريف بامر سفرهم وعمليه سمر واصر ان يذهب معهم ولكنهم اعترضوا بحجه ان العمليه بسيطه وان يبقي من اجل عمله خاصتا ان معاذ في المستشفي وقد يحتاجه….
, سافرت ارسي وسمر ودخلت سمر العمليات وقفت ارسيليا بقلق وحزن وهي تبكي خوفا علي سمر كانها اختها٢ نقطة
, خرجت سمر بالسلامه وارتاحت بضعه ايام واخذت جرعاتها وأدويتها ورجعت مصر ، مع مرور الايام والاسابيع والشهور واهتمام ارسيليا بمواعيد ادويه سمر ومواعيد الكشف الدورى عليها تم اقتراب شفاء سمر .
, كان شريف عادلا في ايام سمر وارسيليا وكانت ارسي تدفعه للاهتمام اكتر بسمر لرفع روحها المعنويه واحيانا كانت تدعي ارسي المرض حتي يقضي شريف ليلته مع سمر .
, ارسيليا بسعاده : الحمد**** الدكتور في فرنسا اكد ان نسبه الشفاء ٩٠٪ انا مبسوطه اوي .
, سمر بسعاده وامتنان : الحمد لله كله بفضل **** و وقوفك معايا .
, ارسيليا : انا عارفه ان ده ممكن ميكونش وقته بس انا خلاص دورى انتهي وانتي الحمد**** بقيتي كويسه انا هسيب شريف واسافر… .
, سمر قاطعتها بخوف : لا متقوليش كده تاني .
, ارسيليا : السبب اللي كنت موجود علشان اتجوز شريف اظن انه خلاص مبقاش موجود و وجودي ملوش لازمه .
, سمر : وجودك بقي له لازمه اكتر من الاول ، الاول كان وجودك علشان شريف دلوقتي و جودك علشاني علشان تبقي معايا اخت وصاحبه انتي وقفتي معايا وقفه اختي نفسها موقفتهاش رغم اتصالها واطمئنانها عليها انا عذراها علشان هي مسافره ،لكن انتي سبتي كل ده ومجرد ما لجئتلك وقفتي معايا ، ارسي انا فعلا مستحيل استغني عن وجودك جمبي ، وبصراحه بقي انا عايزه اقسم الايام بيني وبين شريف عليكي انا بقيت اغير منه عليكي .
, ارسيليا بسعاده وضحك حضنتها : وانا مليش اخوات ولا حد وحقيقي انتي بقيتي زي اختي بالظبط بالعكس كمان انا خفت عليكي اكتر ما بخاف علي جانيت .
, سمر : يبقي هتقعدي واقسم الايام مع شريف .
, ارسيليا بضحك : لا هقعد بس من غير تقسيم الايام هو انتي وجوزك عليا …
, دخل عليهم شريف : **** **** ماضحكوني معاكم .
, سمر : شفت بقولها عايزه ازودلها ايامها معاك واتنازل عن ايامي ليها مش موافقه .
, ارسيليا : لا انا اللي هزودلك ايام من عندي .
, شريف بضحك : طيب ما نجيب واحده تالته تاخد الايام اللي انتوا مش عايزنها دي .
, رفعت سمر وارسيليا يدهم علي رقبه شريف بتحذير ، بتقووووول اييييييه .
, شريف بخوف مصطنع : بقول شبيكي لوبيكي شىريف بين اديكم .
, وضحك الجميع وعاشوا في سعاده مع بعض المشاكسات البسيطه بينهم ، عاشوا كاسره واحده بينما كان الفائز بينهم شريف الذي سعت كل واحده لارضائه اما هو كان عادلا في الايام والهدايا حتي الخروجات بينهم رغم عشقه لارسيليا الا انه لا يظهر ذلك امام سمر التي كان يسعدها بكلام وافعال الغزل دائما لها حتي لا تشعر بالغيره وكانت ارسي تساعده في ذلك حتي لا يرد المرض لسمر مره اخرى كما اخبرها الاطباء ، عاشت ارسيليا بسعاده ورضا نفس معهم كانهم اسره واحده ٢ نقطة
, ★★★★★
, عبير حاولت التقرب لصاحب الشركه كعادتها وتم الزواج بينهم بعقد عرفي حتي علمت الزوجه الاولي بامرهم وذهبت لها وفضحتها في المكان وطردتها من الشقه التي يملكها زوجها وخرجت عبير خاسره من هذه الزيجه ولكن مازالت تبحث عن رجل اخر تضحك عليه اقصد عن شغل اخر ….
, عاشت تيسير بسعاده وسط زوجها علاء الذي كن لها كل حب واحترام علي حسن تربيه ابنه واهتمامها به .
, في فيلا علاء في الريسبشن .
, تيسير مسكت عقد واعطته لعلاء .
, علاء بتعجب : ايه ده .
, تيسير بتبتسامه : ده حق ابنك انا غلط زمان لما خليتك تكتب كل حاجه باسم روفان بس دا كان من خوفي عليها ومن الايام، لكن دلوقتي الفلوس مبقتش مهمه اهم حاجه حب اخوها ليها وقربه منها بقي ليها اهم من الفلوس لانه سندها بعد مننا ، وكمان جوزها جاسر عوض من **** ليها علشان كده مش عايزه اظلم ابنك وخليت روفان تعمل عقد البيع والشراء بااسم اخوها علشان ترجعله نصيبه الشرعي .
, علاء بسعاده : كل يوم بتكبرى في نظرى اكتر من الاول وبتثبتيلي اني مهما اعمل مش هقدر اعوضك اللي بتعمليه علشاني ، انا بحبك قوي ياتوتو .
, دخلت روفان ومعها ابنها الصغير واخوها بسعاده وهم يضحكون.
, روفان : جاسر جه يامامي هدخل اجهز الغدا .
, اخ روفان : هاجي معاكي اساعدك .
, روفان بهزار : هو في رجاله بتدخل المطبخ .
, اخ روفان : طبعا الرجاله لازم تساعد اهلها الرسول صل **** عليه وسلم قال رفقا بالقوارير.
, روفان : عليه افضل الصلاه والسلام مين قالك كده .
, اخ روفان : ماما تيسير .
, روفان نظرت لوالدتها بفخر : بحبك .
, تيسير وقفت وقبلته : صح بس انت دورك دلوقتي تلاعب ابن اختك وانا هدخل اساعدها في المطبخ .
, اخ روفان : حاضر ياماما اللي تقوليلي عليه هعمله ، ماما .
, تيسير : نعم ياحبيبي.
, اخ روفان : انا بحبك قوي ومش عايز اسيبكم او ابعد عنكم .
, حضنته تيسير بحب : وانا بموووت فيك ، انت مستحيل تسيبنا اصلا .
, علاء نظر بسعاده وامتنان لتيسير بينما تيسير كانت سعيده جدا ببذره الخير التي زرعتها في هذا الطفل وقد بدات في حصادها٢ نقطة
, حسن ابن عم نهي زوج بناته الخمسه وتعود علي زوجته سعاد ولكن بقي ذره صغيره حب لتيسير الذي كان يتذكرها كل فتره لشعوره لوهله انه ظلمها وان حياته الزوجيه مع سعاد التي صارت كالعادة اليوميه مثلها مثل الاكل والشراب واللبس دون مشاعر هي ذنب تيسير، فكان يقضي ايامه شبه بعضها دون الايام التي تاتي فيها بناته وازواجهم واحفادهم….
, سعاد : متنساش تجبلنا ديك رومي وفرختين واتنين كيلو لحمه علشان البنات واجوازتهم وعيالهم جايين بكره .
, حسن وضع كوبايه الشاي : عايزه فاكهه .
, سعاد : اه خمسه كيلو عنب وتلاته موز واربعه تفاح .
, حسن : طيب .
, وخرج كعجوز كهيل رغم صغر سنه لياتي بالطلبات .
, ★★★★★
, علي الغداء تجتمع افراد عائله الحديدي .
, جاسر : بدر فين كل مره يتاخر كده .
, ياسين : انا جعان مش هستني حد، وبدا ياكل .
, جاسر : شيل ايدك محدش هياكل الا لما اخوك يجي .
, خالد : واحنا ذنبنا ايه احنا جعانين .
, جاسر لادم : هو اخوك ده كله في الشركه .
, ادم بضخك : شركه ايه الاستاذ جاي من ساعه ، يظهر القاعده فوق عجبتك .
, دنيا همست لجاسر : سيب بدر ينزل براحته وخليهم هما ياكلوا .
, جاسر : محدش هياكل الا لما نكون كلنا علي السفره سواء فطار او غدا مش كفايه سيبهم كل واحد يتعشا براحته ، وبعدين ايه اللي اخر ابنك كده فوق .
, دنيا : ماتسيبه براحته .
, ياسين : احنا نتعذب هنا وقدامنا الاكل وهو فوق مش هامه .
, هبط بدر ومعه حور : مين بيجيب في سيرتي .
, خالد بدا ياكل : جوعتنا يااخي .
, سيلا بسخريه : بابا مرضيش يخلينا ناكل الا لما البيه بتاع العيلا يظهر.
, بدر قبل والدته من خدها وقبل راس والده .
, بدر : معلشي راحت عليا نومه .
, ياسين وهو ياكل نظر لبدر و وجد شعره مبلل وبسخريه : واللي راحت عليه نومه بينزل مستحمي .
, جانيت ضرب ياسين علي يده .
, بدر : اه ياخفه علشان افوق .
, جاسر : ما تاكل ياياسين وبطل لماضه انت مش جعان.
, ادم همس لياسين بسخرية : شكلك عايز تاخد شاور انت كمان ومش عارف من الجبس.
, ياسين : اتلم ياض .
, منه لادم : انتوا بتقولوا ايه .
, ادم بهزار : وانتي مالك كولي .
, خالد ل لينا : اظن هتmتوا انتي ومنه البيت هادي ومفهوش مشاكل ، مش لاقين حد تتكلموا عليه .
, لينا بضحك : اه و**** .
, جاسر همس لدنيا : ايه رايك اقولهم دلوقتي .
, دنيا هزت راسها بالنفي .
, جاسر تجاهلها : طبعا انتوا عارفين ان الصيف جه والجو حر وبقي كئيب .
, بدر : هو التكييف باظ ولا ايه .
, جاسر : احم ، لا بس عايزين نروح نصيف ونغير جو .
, بدر قاطعه : خدتها من علي لساني اقسم ب**** ، مش لسه بقولك ياحور بابا عنده شاليه علي جذر المالديف ولازم نروح نقضي اسبوع هناك .
, جاسر بص لدنيا بدهشه فتجاهلته دنيا وبصت الناحيه التانيه .
, جاسر : وانت عرفت منين بالشاليه .
, منه : ما هي ماما دنيا قالتلنا انكم كنت الوقت ده كله في الشاليه اللي علي جزر المالديف .
, جاسر بص لدنيا : و**** .
, لينا : وقالت ان الشاليه يجنن وقدامه قاعده علي البحر وبسين في الشاليه والجو هادي ورومانسي والمناظر تجنن .
, دنيا وضعت يدها علي وجهها بخجل .
, جاسر جز علي اسنانه : وقولتي ايه كمان .
, بدر : وانا اللي عمال ادور علي الخمسين مليون دولار راحوا فين من حساب الشركه ، اتاري في مناظر حلوه وجو هادي .
, جاسر : لا ياحلو ده كانت اكراميات للناس اللي بيراقبوكم واللي ساعدوني .
, بدر: المهم انا البكرى والكبير وحجزت اول اسبوع في الشاليه .
, ياسين : وانا الفرق بيني وبين ياسين في الولاده عشر دقايق يبقي انا تاني اسبوع .
, لينا وكزت خالد بمرفقها : طيب طيب ، وانا تالت اسبوع .
, سيلا : ايه ده هي جت علينا وانا رابع اسبوع ولا ايه يافهد .
, فهد : نروح الساحل اقرب .
, سيلا بسعاده : هروح شاليه بابا .
, جاسر وانت ياخالد مش نفسك تروح .
, خالد :ما انا خلاص بقي هبقي خامس اسبوع .
, جاسر بص لدنيا وهو يجز علي اسنانه : عاجبك كده ، وبصوت مرتفع وانا سادس اسبوع .
, ضحكت دنيا والاولاد واكمل جاسر .
, جاسر اخرج شيك من جيبه واعطاه لحور بمبلغ ٥٠ مليون واعطاه لها .
, حور بتعجب : ايه دا يا بابا .
, جاسر : دا حقك انتي واخوكي . تعجب الجميع وهما ينظرون لبعض والي الشيك .
, جاسر : من اكتر من عشرين سنه كان في خلافات كتير بيني وبين اهلك وطبعا كنا بنحارب بعض والدك حاول يخسرني كذا مره لكن معرفش وفي مره حبيت ادبه فبعتله ناس واخدت منه ٢٥٠ مليون كانت والده جانيت وقتها معانا وده كان سبب ان شريف يتعرف علي الجانيت ، المهم اني اخدت المبلغ ده علشان ادبه بيه وانه يبطل يحاربني لان لولا اني كنت واخد احتياطاتي كان زماني فلست من زمان ، المبلغ ده انا منستوش وكنت عايز ادهولكم من زمان لكن مع الوقت وكدبه ان والدك مات وسفركم وبعدين ظهرتوا بعد عشرين سنه وبعدها انا اختفيت وكانت دي كلها ظروف اخرتني اني اسد الدين ده ، علي فكره انا لو كان حصلي حاجه فاانا كنت مسجل ده في وصيتي .
, حور : بعدشر عليك يا بابا بس دا كتير جدا وبعدين اكيد حضرتك خسرت برضو زي بابا .
, جاسر : لا الحمد**** انا يمكن اكون خسرت في وقت في الحرب معاه لكن ماديا لا انا لما خدت ال ٢٥٠ مليون خصمت ١٠٠ للناس اللي ساعدتني في كده يبقي ١٥٠ مليون من عشرين سنه جابو ٥٠ وده حقكم .
, بدر : بقيتي من الاغنيا اهو .
, حور : شكرا جدا يابابا ، انا كنت محتاجه منك خدمه .
, جاسر : قولي .
, حور : زياد مبقلوش حد وكل الشركات والفلوس اللي كانت مع بابا مكنتش باسمه كنت محتاجاك تساعد زياد انه يشتغل شغل كويس ٢ نقطة
, جاسر : بصي انا مقدرش ادخل زياد معايا في الشركه لاني لسه معرفش هو فعلا عايز يبدا من جديد ولا بيفكر انه ينتقم لوالده .
, حور قاطعته بحزن: اللي يريحك .
, جاسر : انما هساعده يفتح شركه لوحده ويبدا فيها وهساعده في اي بضاعه او اجراءات عايزها ومش هسيبه الا لما يقف علي رجله .
, حور بامتنان وشكر : شكرا جدا كنت متاكده انك مش هتكسفني صدقني زياد ندم وعايز يبدا من جديد لانه اتعلم من اللي حصل لماما وبابا ومش عايز يرجع للطريق دا تاني .
, جاسر : وانا واولادي مش هنسيبه وهنقف معاه وهعتبره زي واحد من ولادي .
, مرت الايام والاسابيع ودنيا وجاسر سعداءبابنائهم واحفادهم وهم حواليهم يفطرون سويا يذهب بدر وخالد وادم وسيلا للشركه وحور الي المستشفي وياسين الي الشركه احيانا صباحا ومن ثم الي عيادته ، اما جانيت استكفت بعائلتها واستغنت عن الشركات لمايكل قبل دخوله السجن واستكفت بزوجها وببنتها ، تجلس دنيا مع احفادها في الحديقه تلاعبهم وحواليها جانيت ومنه ولينا ٢ نقطة اما جاسر يشرف علي الشركه وقد ساعد زياد في فتح شركه خاصه به وبدا بها بمساعده الفلوس التي اعطاها لهم جاسر فقد تغير زياد تماما واصبح رجل ناضج يفكر في عمله وشغله بالطريق الصحيح الذي وضعه عليه جاسر واصبح جزءا من عائله الحديدي يزورهم ويتقرب منهم بحب وامتنان …
, ★★★★
, مازالت غيره نهي علي يوسف تزيد بعدما استقر فهد ومنه في زواجهم وصارت متفرغه له .
, نهي نظرت ليوسف وبدلته وانافته وهي تشم رائحه برفانه المثيره وهو يقف امام المراه .
, نهي : و**** فاكر نفسك العريس ولا ايه .
, يوسف : **** مش رايحين فرح لازم ابقي لابس كويس .
, نهي غلقت ازرار قميصه ، وده مفتوح ليه ايه هيدخلك هوا فاتح شباك في صدرك وذهبت لتاخذ كارفت من لدولاب .
, يوسف فتح الزرار : في ايه مبحبش اقفل القميص للاخر ولا بحب الكارفت .
, نهي : اومال بتحب ايه تبينلي شعر صدرك .
, ولبسته الكارفت .
, يوسف : يووووه مبحبهاش .
, ولكنها اصرت علي ان يرتدي الكارفت ويغلق قميصه .
, …٢ نقطة
, اما معتز فعاش حياته بهدوء صباحا في شركته هو وجاسر ابنه وليلا مع زوجته ساره وحفيدهم .
, في السياره
, معتز : ابنك اتاخر ليه .
, ساره : اكيد روفان بتلبس ابنها هو شقي دايما بيآخرهم .
, معتز : طيب ما يجوا بعربيتهم براحتهم .
, ساره : ما تخلينا نروح كلنا سوا هو كتر عربيات علي الفاضي وبين حفيدك هو اللي اصر انه يروح الفرح في عربيه جده اصله بحب العربيات السبور انما الجيب بتاعت جاسر بخاف منها ومبحبهاش .
, معتز بسعاده : الواد ده عسب بموت فيه .
, ساره بهزار : ما انت لازم تموت فيه مش شبهي .
, معتز بضحك : طبعا وانا اقدر اقول غير كده .
, ★★★★
, في حفله كبيره يجلس معاذ ببدلته وهو بكامل اناقته مع تقي ( الظابط تقي التي كانت تتقرب من بدر قبل زواجه من حور) .
, بارك لهم الجميع واثناء المباركات دخل بدر عليه ومعه حور ليسلموا عليهم .
, بدر : الف مبروك يازيزو مبروك ياتقي.
, تقي بسعاده : **** يبارك فيه .
, معاذ نظر لتقي ثم نظر لبدر بسعاده همس : يارتني اتقدمت لمراتك من زمان.
, بدر عبس وجه بضيق : تاااني انت مبتحرمش .
, معاذ ابتعد بخوف : لا انا اقصد علشان عرفتني علي تقي.
, ضحك بدر وحور وتقي .
, بدر : تقي انسانه محترمه وتستاهل راجل زيك .
, تقي مسكت يد معاذ بحب : ومعاذ انسان محترم .
, معاذ نظر لها بتعجب : انسان ! اسمها جوزي حبيبي هتفضلي دبش كده علي طول .
, تقي رفعت احدي حاجبيها بتخذير مصطنع : السلاح بتاعي انا نسيته فين .
, معاذ رفع يده بتحيه لها وبتصنع : اسفين يافندم .
, ضحكت حور عليهم : **** يسعدكم .
, ارسيليا تقدمت في الحفل وصارت تهتم بالمعازيم وهي تساعد سمر وجانيت معهم ، اما يوسف يضع يده ليسحب الكارفت ونهي تغلق ازرار القميص خوفا من احد يعجب بزوجها ، معتز يجلس يداعب حفيده ابن لينا علي قدمه والقدم الاخرى ابن جاسر ، اما شريف يقف وينظر علي حريم الحفل فاتت ارسي من خلفه وبيدها $كين علي الصينيه واشارت بتحذير مصطنع ، بدور علي حاجه .
, شريف بخضه : سمر ، بدور علي سمر انتي فين ياسمر ياطيبه يااميره الامرا ياللي مبسمعلكيش حس .
, ضحكت ارسي عليه .
, جاسر نظر لاولاده وهما يرقصان علي الاستيدش سلو مع العريس والعروسه بسعاده .
, جاسر لزوجته : انا مبسوط اوي ان الاولاد قدامي ومبسوطين وفرحانين هي دي اللي اللحظه اللي كنت بتمناها اشوفهم دايما في فرح وانا مش قلقان ولا خايف عليهم .
, دنيا : **** يخليك لينا ياحبيبي وميحرمناش منك .
, جاسر نظر لشعرها وهو طويل ومفرود : مش قاتلك كذا مره تلمي شعرك ده .
, دنيا : و**** كنت لماه بس يظهر اتفك .
, جاسر : و**** طب تعالي بقي .
, والتفت خلفها ومسك شعرها .
, دنيا : جاسر هتعمل ايه .
, جاسر : هعملهولك ضفيره ولا نسيتي .
, دنيا بضحك : الناس بتبص علينا .
, جاسر : مليش دعوه بحد وبدا بتضفير شعرها دون خجل كانها ابنته….
, رقص الجميع بسعاده علي انغام الموسيقي حتي دوي صوت طلق نارى فجاه صمت الجميع و وقفوا بصدمه ……….
, #الكانبهمروهعبدالجواد #عشقالجاسرالخاتمه #الجزء الثالث اعملوا لايك وخمسين كومنت علشان يوصلكم الروايه الجديده قريب
, والناس اللي وقفت فوق دول ابطال الروايه كان بيضربوا تحيه مني لاجمل متابعين.
,
, النهاية, خارج القائمة
 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%