NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

• عجبني
التفاعلات: Magdy66
ايه ياعم جن وعفاريت ورعب وسرقه 😂😂😂
ماله التار والجو بتاعه ياعمنا 🤣🤣🤣🤣🤣
ع العموم بالتوفيق لاني اتلغبطت جامد بين الماضي والحاضر
تار اي بقا ودعنا التار من بدري وبنحاول نجدد وبعدين القصه دي لو كملت زي مهيا ف دماغي انا شايف انها اجمد حاجه انا كتبتها بجد ومفيش لغبطه جامد يعني انا كل مشهد بقولك ده فين ومين والكلام ده😂💗

• عجبني
التفاعلات: Magdy66 و Mo Elmasry
  • عجبني
H6fBvdg.md.png{قــــريـــــــه
التعــــــابيـــــــــــــــن}"
♪يا أهلاً وسهلاً بيكم فـــــي"شـقـــــــــــة الــــدور الـســــــــادس{قــــريـــــــه التعــــــابيـــــــــــــــن}"♪
(اذيكم يا شباب..رجعت تاني..اللي مش عارفني ف انا.اخوكم البسيط اسمي علي المنتدي البروفيسور..واللي عارفني ف انا راجع بحكايه مختلفه سيكا عن اللي كتبته قبل كده..ف اتمني تنال اعجابكم..وياا اهلا بيكم هنا في...مملكتي)
"اسمي محمد عبد الحميد الشامي..عندي 22في كليه تجاره..شاب زي مبنقول بيحب المشاكل..وزي مبنقول برده قرراته مضيعاه..واخيرا صاحب صاحبه..وشارب الاسفلت في كوبايه..مسمع في جيهته..وكلامه موزون وع القافيه..ومكانه الناصيه.. شغال كهربائي مع واحد من منطقتي بس مش جايبه همها الشغلانه دي..بشرتي قمحي شعري اسود خالص عيني سودا مهتم بجسمي مش اوي برده فاهمالوصف للاهم في القصهيعني انا طالب بدور علي سكن في المكان اللي فيه گليتي عشان الكليه بعيده عن البيت في محافظه تانيه ومعايا 2 اصحابي ودول اصحابي اوي ومن زمان اوي الاول اسمه..خالد عبد المنعم..نفس سني ووصفه شاب طبيعي قريب من جسمي عينه تختلف لونها بني بشرته سودا شويه..صاحبي الثاني اسمه كريم الشعراوي..نفس السن..وده طويل في الجسم شويه عني انا وخالد..ورفيع في الجسم مش رياضي ولا كهوايه ولا كجسم شعره فيه اصفر قليل وده مشهور في عيلتهم وعشان كده بنقولو شعراوي..:::""تحــــذيــــر هــــــــام::الحكايه فيها بعض من الخوف فلو انته مش بتحب النوع ده بلاش تقرأ والمنتدي اكيد فيه اللي انته بتدور عليه من قصص تعجبك"
"الجــــــــــــزء الأول"
﴿قبل قروون في زمن بعيد المدا كانت الناس بتعيش في قبائل كانت كل عشيره او نسل معين بيبقا ليهم قبيله ليهم واسمها قبيله كذا في إحدي القبائل الذي ضربها الجوع والوباء والمرض من شده الجوع فاجتمعو وقررو التفرق من اجل العيش وان يظلو علي قيد الحياه فتفرقو وذهبو وتركو القبيله منهم اثنين اخوات بزوجاتهم واولادهم غادرو مع بعض وفضلو ماشيين لحد ملقو شجر كتير والارض كلها رمله وفيها زرع خفيف وقدامها بحيره صغيره ده طبعاً كان وقتها كنز قالو هيقعدو في الارض دي ويعملو مخيم ويحاولو يعيشو هنا جمب البحير وتحت الشجر يشربو من البحيره وياكلو من نبات الارض قعدو وكانو ملاحظين ان الارض عليها اثار تعابين كتير وفيها اخنان كتير وحفر صغيره حفر تعابين لا دول شافوهم تعابين كلها لونها اسود والعين حمرا وتخوف وفي لحظه من اللحظات من العدم يظهر دخاان ويتكون منه شكل راجل ذو عضلاات كبير وشكله يخوف كان جسمه اسمر وعينه حمرا زي التعبان بالظبط الاخوات ظهر عليهم الخوف خصوصا انهم خدو رحله شاقه وتعبانين لوحدهم فتكلم الاخ الاكبر"
الاخ الاكبر:بسم **** الرحمان الرحيم انته مين يعم انته
الراجل اللي ظهر من العدم:احنا سكان الارض(في اللحظه دي كل التعابين طلعت من جحورها ومليت الارض)انا زعيم بس مش زي بتاعكو لا احنا جنيين استحضرنا واحد من البشر من عالمنا السفلي واتقرأ علينا طلاسم والراجل اللي استحضرنا جالو وقت ومات واحنا معرفناش نرجع عالمنا تاني ف اتشكلنا في هيئه تعابين عشان متأذوناش وقررنا نسكن الارض دي..انتو نواياكو خير انا هسيبكم تسكنو الارض ومش هنظهرلكم بس لازم ناخد العهد
الاخ الاكبر:عهد اي ده.!؟
الجني الكبير:النسل بتاعكم هيكبر علي الارض دي فممنوع السحر يتمارس علي الارض ولو حصل فممنوع استخدام السحر الاسود واستخدام سم التعابين ولو حصل هنرجع ارضنا ويا عالم كم الضحايا وقتها
(وافقو الاخوات واختفي الجني الكبير ودخل كل التعابين جحورهم اللي اتسدد بالرمل لواحدها ومع مرور الزمن النسل كبر وبقت ارض مستعمره وقتها وعايشين في تبات ونباااب واطلقو علي القريه اسم﴿﴿قــــريـــــــه التعــــــابيـــــــــــــــن﴾﴾

"في مصر في سنه 2023 قاعد في كافيه انا وصحابي خالد و كريم الشعراوي"هيتكتب الشعراوي بس" وكنا الساعه ٩ بليل"
الشعراوي:الدنيا وحشه علي كله يا شامي"بينادوني شامي او الشامي اسم العيله"بس نعمل اي بقا اهي ماشيه بالذق
انا:ذق اي بس ياعم مين اللي بيتكلم ده انتو واكلينها والعه يابا
الشعراوي:يبني انته عارف اللي فيها واكلينها والعه اي بس
خالد:طب وهنسكن فين الدراسه بعد ٣ ايام
انا:بفكر افكس وابقا اروح علي الامتحان وبتاع
الشعراوي:يسطا انته عارف اننا كلنا بنروح عشان نفصل من الشغل والجو ده فمتجيش علي الشهرين دول يعني ولو ع التعليم ف احنا مبنتعلمش اصلا
انا:ياخي الواحد كبر واهله مبقوش حمل تعب ومصاريف المفروض نشيل المسؤليه شويه ولا اي
خالد:مين اللي بيتكلم يجدعان اي يا شامي ده انته مبتقعدش علي حيلك ف السكن السنه اللي فاتت انته كنت خاربها طبيخ ليل ونهار وضحك وتحفيل ودنيا مقلوبه ياعم
انا:كانت ايام بنت وسخه اهي دي الايام اللي بيقولو عليها لو محضرتهاش هيفوتك نص عمرك
الشعراوي:هننزل بعد بكره اسكندريه ياعم انته وهو نشوف سكن ووحياه امي منا ساكن في اي شارع من النايمين اياهم انا عايز شارع حي ياعم انته شارع فيه عربيات وكلاكسات كده والدنيا حلوه فيه
خالد:ونسوان بتنشر هدوم
انا:وازبار ع الكتف متشاله..جرا اي ياعم الحيحان
الشعراوي:الواد تعبان يا عيني ههههه
انا:خالص يجدع ده فضحنا في السكن التاني هو احنا اتكرشنا من قليل
خالد:المهم الواد حديده جايب العفش بكره عايزين نوجب مع الراجل
انا:نولعهالو يابا
الشعراوي:العروسه يجدعان عندها اخت حاجه تتحل من علي حبل المشنقه
انا:نزل زبك من ع كتفك يا صحبي وفكر هتجبلنا المكن ازاي
الشعراوي:الخديوي ياعم نشقط من عنده ٣ مكنات لزوم الليله وهو مش هيقصر
انا:خلص معاه عشان اخوك الواد ده مبينزلوش من زور

"فــــــــــــي الـبـحــــــــــر"
"في سنه 2018 في قلب البحر في مركب صيد شغال والريس بتاع المركب واقف وبيرمو الغزل وطاقم المركب كلو واقف بيرمي في الغزل"شباك السمك" وبيشدو الغزل في البحر شويه والمركب ماشي والغزل مرمي في البحر وده اسمه"شغل جر او مركب جر"شويه وبيرجعو يلمو الغزل تااني ويبدائو يرفعو الغزل في المركب ولسه الكيس في المايه مظهرش"الكيس هو اخر الغزل اللي بيبقا متجمع فيه السمك"شدو شدو الغزل اترفع في المركب واتفتح الكيس وكان مليان سمك كتير اشكال والوان وخير كتير من البحر وفي قلب السمك كان في صفيحه كبيره مربعه مقفوله ريس المركب خدها من الغزل وطاقم المركب قعدو ينقضو السمك"ينقضو يعني بيطلعو كل نوع لوحده"ريس المركب اخد الصفيحه وجاب سكينه وبدأ يفتح الغطا اللي كان جامد من كتر ما مر عليه وقت وهو مقفول والصدا ماسك فيه فتح الصفيحه بعد معاناه لقا جواها جلابيه وشويه قزايز صغيره فيهم زي ادويه في قزايز بيضه شفافه قزاز من غير غطا لا كان محشور فيها خشب صغير كده ساده مكان الغطا اكتر من قزازه وكانت الجلابيه مبلوله مكان المايه والملوحه اللي دخلت الصفيحه والقزايز الصغيره دي فاضل فيها بواقي وكان في عمه رأس بتاعه امام **** ودي متدهوله من كتر المايه والبلل المهم وفي فقلب الصفيحه صندوق صغير لونه بني مقفول بحته سلك زي النحاس كده بس مشدوده جامد ريس المركب بيطلعو من فتحه الصفيحه اللي يادوب تعدي الصندوق طلع الصندوق وقطم السلك اللي الصندوق مربوط ومقفول بيه كان الصندوق مسطتيل يعني ١٢سم في ٢٠ سم ولا حاجه فتح الريس الصندوق لقا جواه كتاب صغير البلل طايله ولاكن الاسم اللي علي الكتاب كان واضح كان مكتوب علي الكتااب"أم مـــــــــراد"مبين قوسين تحت الاسم"الـمجـــــــــذوب"
[{انا عايزك تركز في الخطوط الزمنيه عشان متسقطش مني لا ركز معايا انا واخدك من ايدك وواحده واحده اهو الجزء الاول هتتلغبط سيكا وده انا متوقعه ثم بعد كده هنغوص في اعماق الحكايه}]

-::الـــــــــوقــــــت الحــــــــــــالــــــــــــي::-
"انا ماشي حوالي الساعه ١١ ونصف بليل في وسط شوارع تحسها مقطوعه ولاكن هيا مسكونه عادي بس الوقت فيها اتاخر منا من منطقه متطرفه برده شويه يعني المهم ماشي لوحدي لحد موصلت عند محل خياطه علي القد كده وكان في راجل قاعد جوه علي مكنه الخياطه لوحده في الدكان في حدود 52 سنه ولاكن لسه بصحته زي مبنقولو دخلتله المحل"
انا:اهلا يا عم توفيق
توفيق:اهلا يا شامي كنت هرنلك تيجي تاخد بقيه فلوسك
انا:خلصت بكام.!؟
توفيق:ب 4750 جنيه
انا:ياعم توفيق هو صاحبك ده مبيهزش ايده شويه
توفيق:ياخي الحاجه مسروقه احمد **** ان في حد بياخد منك الحاجه دي اصلا
انا:طب هات الفلوس يحجيجه هات
"عم توفيق بيناولني من درج جمبه مبلغ مأستكه"
انا:شغل بنوك علي ابوه
توفيق:انته حرامي مينفعش معاك الكلام ده انا عارف برده
انا:بحيث كده بقا ف انا معايا حتتين بس لازم تفهم ان الحاجه غليت
توفيق:علي ايدك كله علي حجر المشتري وريني اللي معاك
انا:تمام"بطلع من جيبي منديل بفتحه وكان في قلبه جوز غوايش"هاا حتتين فيهم خمس بواكي مقفلين دول
توفيق:متستعجلش بقا وعدي عليا بكره وخف طنطيت علي الحيط
انا:اكل العيش ياعم توفيق هعدي عليك بكره وخليه يزحزح ايده معانا شويه كيلو اللحمه وصل ٤٠٠ جنيه ياعم توفيق

[بـيـــــت الـشـــــــامـــــــي]
١_أمي:اسمها سماح ست بيت الوصف مش مهم لاننا مش هنحتاجه بس نقدر نقول تشبهه كتير من الامهات المصريه وعندها 47 سنه
٢_الاخ:كامل اخويا اكبر مني بسنه عنده 22 سنه في كليه هندسه احنا اه بيت علي قده بس امي وابويا **** يرحمه تعبو عشان نتعلم اخويا نفس شكلي وجسمي وشعري وكل حاجه بس علي كبير جسمه معضل عني شويه لا شويتين الصراحه وطويل شويه او انا اللي قصير بقا
٣الاختشهد عندها ١٩ سنه لسه في ٣ ثانوي دي سنه الختام بتاعتها ف الثانوي بتاعتها"الوصف قدام"

"المشهد..انا كنت جيت من عند عم توفيق ودخلت قعدت مع اهلي عشان نتعشي وننام كعادتنا يعني عادي"
أمي:مبتاكلش ليه يا كامل..!؟
كامل:ضرسي وارم من امبارح بس النهارده زاد اوي
أمي:طب ومروحتش خلعتو لي يبني
كامل:لا كفايه اللي خلعتو قبلو انا كده همشي من غير اسنان
شهد:طب مهو كده هيفضل يوجعك علطول
أمي:ايوه كده مش هيخف يبني لازم يتخلع
كامل:بكره بقا ابقا اروح اخلعه...وانته يبني لقيت سكن ولا لسه
انا:هاا ايوه ياعم بس زي منتا فاهم لازم انزل اسكندريه عشان اشوفو بلاش نتغفل ف الصور ده كان كلامك اصلا
كامل:ايوه روح شوفه احسن عشان متتخزوقش حاكم ملاك الشقق بتاعه الطلبه دول بيبيضو لاجل القرش
انا:يعم احنا مالنا احنا عايزين شقه تلمنا وخلاص
أمي:معاك خالد وكريم برده.!؟
انا:ايوه محنا صحاب ف هنشوف شقه سعرها ف الحنين كده
كريم:يعم ع **** ذاكرو بس وخلااص
"انا بطلع 2000 جنيه من الفلوس اللي اخدتها من عم توفيق"
انا:امسكي يا ماما دي فلوس كانت ليا عند حمدان من الشغلانه الاخيره مكان مكنت بعملو الكهربا وحاسبني خديهم
امي:طب متخليهم معاك عشان مصاريف الكليه
انا:لما ابقا اجي امشي يبقا يحلها **** وبالمره عشان شهد تدفع فلوس دروسها
أمي:**** يخليك انته واخواتك ليا يا حبيبي

"الســــــــاعــــــــــه 3 بعد منتـصـف اللـيــــل"
"كان البيت كلو نام وانا قاعد علي طرف السرير في اوضتي ورجلي في الارض لابس بنطلون قطن اسود وتيشيرت اسود ساده وموطي بلبس كوتش اسود اللي بعد مخلصت خدت شنطه وسط كده لونها اسود برده علي ضهري وروحت باب اوضتي وقفلته بالمفتاح من جوه وقمت رايح ناحيه الشباب اللي فضهر البيت من بره فتحته بصيت تحته علي مواسير البيت قعدت علي الشباك وروحت مطلع جسمي كلو بره الشباك بيتنا كان دورين انا كنت في الدور التاني طلعت من الباك وشديته ورايا براحه ونزلت علي المواسير يجي مترين وقمت ناطتت في الارض باقي المسافه مشيت في قلب الضلمه فضلت ماشي ماشي لحد مبقيت متطرف في البلد خالص عند بانيه جديده لسه بتتبني البانيه مرفوعه ٣ ادوار ولاكن علي العواميد والدور الاول هو بس اللي خلصان طوب احمر تقريبا والسلم موجود عادي دخل البيت ده وطلعت علي السلم لحد مبقيت علي سطح البيت ده قعدت وفتحت شنطتي طلعت جوانتي اسود لبسته ولبست زي قناع في وشي اسود كان مغطي راسي من ورا وشعري وكل حاجه في راسي الا عيوني وكان قماش اسود عادي قمت وقفت وقربت علي طرف سطح البيت اللي كان في بيت جمبه اللي انا فيه اعلي منه والتاني بيت مسكون يعني في بشر ساكنينه مش عفاريت فاهم قعدت علي الطرف وحاولت انزل علي سطح البيت التاني لحد معرفت وكنت متعمد منطش عشان الصوت بعد منزلت كان السطح عباره عن عشه كبيره فيها فراخ والكلام ده وباقي السطح فيه الخزان وفاضي عادي قربت علي سلم السطح اللي كان مضلم قمت مطلع كشاف صغير من جيبي مش من الشنطه ونورت علي السلم اللي كان فاضي نزلت درج والتاني في التالت لحد مجيت في وش باب شقه فتحت شنطتي وطلعت كذا مفك وفضلت افك في الكالون من بره لحد مفتحت الباب براحه كان نور الشقه مطفي كامل يادوب لمبه صغيره خالص منوره شويه صغيرين جدا..دخلت وكان في علي يميني غرفتين عرفت من بابهم طبعا وعلي شمالي المطبخ وتقريبا الحمام وغرفه كمان الحمام عرفته من الدواسه والشبشب اللي قدامه قربت علي اول غرفه بعد موطيت اضائه الكشاف اللي ف ايدي وبصيت من خرم الباب بتاع الاوضه مشوفتش حاجه حطيت ايدي علي اوكره الباب وضغط وفتحت الباب دخلت وقفلت الباب ورايا بصيت علي السرير كان نايم عليه بنت اديتها بتاع 24 سنه ولا حاجه كانت متغطيه ونايمه ووشها الناحيه التانيه جبت شنطتي قدامي وفتحتها وانا منور عليها طلعت بخاخه منها وجيت قدام وش البنت في الهوا ورشيت منها مرتين تلاته بحيث انه يبقا قدام نفسها علطول وقت لمده دقيقتين وقمت حاطت ايدي علي كتفها وهزيتها مصحيتش روحت منزل الغطا من عليها عشان اكشف ايدها قربت من ودنها وقلعتلها الحلق اللي كانت لبساه وكانت لابسه خاتم خدته برده وكان جمب منها تيلفونها مسكته وطلعت دبوس وروحت شايل منه الخط وروحت حاطت الخط جمبها علي تربيزه البنت روحت مغطيها تاني وشقلبت الاوضه وخدت اللي فيه النصيب وقمت خارج من الاوضه وقفلت ورايا وروحت علي الاوضه اللي جمبها بصيت من خرم الباب كانت ضلمه برده دخلت وقفلت ورايا نورت علي السرير كان في واحد نايم وجمبه واحده ومتغطيين الجو برد برده طلعت البخاخه ورشيتهم وشقلبت الاوضه وكانت الست متصيغه من فوق لتحت كانت لابسه غوايش تفك ازمه مصر خدت التيلفونات وشيلت منها الشرايح ثواني وكنت بره باب الشقه وبقفله ورايا وطلعت علي السطح وعافرت لحد موصلت للسطح الاعلي بتاع البيت اللي لسه بيتبني ده طلعت وخرجت بره المنطقه خالص بصيت في الساعه معايا كانت خمسه الا ربع كنت وصلت تحت شباك اوضتي طلعت علي المواسير ودخلت من الشباك وروحت غيرت هدومي وقعدت علي السرير وقعدت اشوف الحاجه اللي شقلبتها من البيت اللي انا كنت فيه ده

""قبل قرون في"قــــــريـــــــه التعـــــــــابيـــــــــن""
﴿"في بيت ماا في القريه اسمه بيت العالمه مديحه"﴾
"العالمه مديحه كانت كبيره في السن مبين الحياه والموت بس زي مبنقول شخص علي قديمو كانت رقاصه علي قدها اهي بتلم اي قرشينات كانت نصبه الغفر والكبرات بتتنصب وهيا تنزل وسطهم تهزلها شويه واهي بتاخد اللي فيه النصيب وكلو لاجل لقمه العيش عزيزي المتابع..كان عندها بنت اسمها "غوايش"وكانت غوايش مخلفه من جوزها اللي سابهم وهرب من القريه كانت مخلفه بنت اسمها روقا وولد اسمه مراد كان مراد الاكبر وكان الناس بيقولو لغوايش دي ي ام مراد علطول كان في يوم قاعده هيا وامها قدام فرن حطب وبيعملو العيش"
غوايش:يما انا زهقت من العيشه دي احنا قريب اوي هنموت من الجوع وانتي الناس بقو بيخافو يرقصو معاكي لتموتي في ايديهم
مديحه:منتي لو تسمعي الكلام وتنزلي معايا كنا جبنا احسن فلوس واكل لاكن نقول اي بقا ماشيه ورا المخبول درديري
غوايش:وماله درديري بقا راجل عارف قد الدنيا هو بس لو العمده يرجع العارفين زي زمان كان زماني شغاله مع درديري ده هو بقالو فتره بيعلمني وانا بفهم ده انا لو اشتغلت دلوقت هنعيش في نعيم
مديحه:يبنتي الشغلانه دي مفيش من وراها خير واخرتها موته وهتولعي في النار
غوايش:لا حوشي يوليه اصلك هتتشمسى في الجنه ده انتي رقاصه ياما
مديحه:اعمل اي بس مش عشان نعيش
غوايش:فاهمه ياما بس سيبيني اكمل واحنا هيتفتحلنا باب رزق كبير اوي
مديحه:ياا ويلك لما بينقلب السحر علي الساحر
غوايش:اخبزي ياما اخبزي ده انتي وليه شؤم

[فــــــي دوار العـمــــــــــده]
"العمده كان اسمه الحاج عويس كان راجل بيحاول يحافظ علي العهد اللي اتاخد زمااان من الاجداد رغم المعاناه كان عنده 56 سنه ومتجوزش بس عنده ابن من الحرام ابن زنا اسمه عرفاات"
{واقف العمده في غرفه زي سجن وقدامه غفير ماسك كرباج وعلي الارض راجل دقنه كبيره وتشوفو تقول شبهه الدجالين علطول والغفير مع كل اشاره بينزل بالكرباج علي جسم الراجل}
العمده:انته مش عارف ان ممنوع يتمارس السحر علي ارض قريه التعابين
الراجل:خخ خخلاااص يا سيدي خخ خلاص ححرمممت
العمده:مين اللي شغال معاك ياض انته.!؟
الراجل:ممففييييش انا لوووحدي
العمده:ولاخر مره مين اللي شغال معاك يا مخبول انته
الراجل:اناا ككن ككنت شغغال لوحدي
العمده للغفير:اروي الارض بدمه{بيلف وشه وبيخرج من الاوضه دي}

"تاني يوم كان يوم عفش ابن الجيهه سيد الناس"حديده"كان العفش ماشي واحنا قدام العفش انا علي مكنه والشعراوي وخالد علي مكنه"موتيسيكل"ومهرجانات وبتاع"وكلو سابني بقيت لوحدي"والصب عالي والمكن بيرفع حصااااان ونيجي بين فاصل بين طريق وطريق وتدخل منه ملاكي تشيلني بالمكنه من علي الارض..وقعت بالمكنه علي الارض ودراعي اتشلفط من عند كتفي وبنطلوني من علي ركبتي اتقطع وركبتي جابت ددمم وواقع بالمكنه..الناس نزلت من عربيات العفش وصاحب الملاكي نزل وكان شاب ومعاه في العربيه شابين كمان وبيقوموني من الارض وبيقعدوني علي رصيف الطريق والناس حوليا بيطمنو عليا وخالد والشعراوي بيشوفو الجرح
خالد:لازم يروح المستشفي يجدعاان
راجل واقف:طب يلا عربيه يا شباب عربيتك فين يا كابتن(بيكلم اللي خبطني)
الشاب اللي خبطني:واقفه اهي
الشعراوي:ثواني بس يرجاله ده الراجل متشلفط في الارض مين بس اللي هيشيل المكنه دي ب التلف اللي فيها ده
الشاب اللي خبطني:مهو وش العربيه راح يابو الرجاله
الشعراوي:الغلط منك يباشا داخل عوج وقاطم ع الراجل ف تشيل بقا
راجل واقف:اهدا يبني بس وكل واحد هياخد حقه
حديده العريس:يجدعان الراجل يروح المستشفي وبعدين اعملو اللي انتو عايزينه
انا ببص للي خبطني:المكنه تتصلح يتشخلل بتمن تصليحها
الشاب:طب ووش العربيه يابو الصحاب
انا:متحرقش كتير انته اللي داخل مخالف ومشيها بالذوق يصحبي عشان تعدي علي خير(بقوم اقف)
الشاب:اتكلم بس باحترام كده واحترم الناس اللي واقفه عشانك دي
انا:ايوه مين اللي هيشيل المكنه برده.!؟
الشاب:هنتصرف ونصلحها بالنص عشان وش عربيتي
انا:المكنه مش مكنتي ومتخليهاش تقلب بحكايه
الشاب:حكايه.!؟مين انته اصلا عشان تعمل معايا انا حكايه.!؟
انا بزعيق فوشه:انا الشامي يخول تسمع عنه.!؟
الشاب:اسم العرص ده معداش عليا قبل كده
انا:يبقا تنول الشرف ونعرفك عليه..!
[رجعت رجلي وبالرجل ناولته في بضانه بعزم قوتي الواد اتكوم في الارض]
انا للشباب اللي كانت معاه:عليا الحرام لو خيالكو هيألكو انكم تقفو في كتفو لهروحكو من غير بكاسركو(بقرب للواد اللي خبطني اللي مقرفص وماسك بيضانه)هتشيل يخول ولا نشيلهالك بالغصب
واحد واقف:احترم الناس اللي واقفالك يا شامي طيب
انا:يصحبي بيقولك البيت اللي مفيهوش حد بلطجي مداس عليه..ده داخل مخالف وشايلني ويقولي وش العربيه راح.وهو انا كنت اللي داخل فيك يكسمك
راجل واقف:طب يبني استهدي ب**** وحقك هتاخدو بس بالعقل مش كده
انا:يابا الحج علي قولك وانا واقف مستني..بس يكون في العلم..لو اتشقلب الجايه في بطنه....ومش برجلي
[وقفنا والكبار خلصو مع الشاب بتاع الملاكي وخدت حقي ودنيتي والعفش كملته بهدومي البايظه عادي ورجعت البيت بعدهااا طبعا قلق بسبب شكلي وبتاع بس الموقف عدي وكان باين عليا اني واقع اصلا فمكنتش محتاج احور يعني]
[تاني يوم كنا غيرنا هدومنا انا وخالد والشعراوي وطلعنا الموقف عشان نركب اسكندريه رايحين نشوف سكن..ركبنا الميكروباص واتجهنا لسكندريه..كنا قاعدين احنا ال٣ في الكرسي اللي ورا السواق علطول..
انا:الخديوي عمل اي لما عرف
الشعراوي:يعم الصنف ده لما بيشوف الفلوس بيركعلها
انا:كويس ياعم اهو عشان يبقا واخد المكن بتاعه واللي انكسر اتصلح واخد عليه فلوس كمان
السواق:لمو الاجره مع بعض كده **** يكرمكو
انا:انته تأمر يابا
السواق:الأمر لله حبيبي
[خالد لم الاجره من العربيه وحاسب السواق ورجع الباقي لصحابه..وشويه ووصلنا اسكندريه وخدنا مواصله لمكان الكليه نزلنا هناك وبدأنا نلف هناك علي سكن بردو لو روحنا لسمسار هيسكعنا مبلغ محترم لا ياعم بناقصو لحد مواحد ابن حلال دلنا علي عماره فيها شقه طلبه وبتاع روحنا هناك وقابلنا صاحب الشقه بس مكنتش حلوه..وبيني وبينك بردو يا اخويا الواحد لو مستريحش في المكان هيطفش منو..كملنا تدوير لحد موصلنا لشقه تانيه وروحنا عشان نقابل صاحبها]
الشعراوي:السلام عليكم
الراجل:وعليكم السلام
الشعراوي:واحد ابن حلال دلنا عليك وقال انك عندك اماكن للطلبه
الراجل:ايوه موجود عندي لو حابين تشوفوها
الشعراوي:ياريت يا راجل يا طيب
الراجل:بحيث كده بقا انا رجب
الشعراوي:وانا الشعراوي
رجب:اهلا يا رجاله تعالو
[طلعنا معاه علي السلم عشان بيقول الاسانسير بايظ لحد موصلنا الدور السادس كان الدور فيه3 شقق احنا كنا الباب اللي في النص فتح الباب بالمفتاح ودخل ودخلنا وراه الشقه بتتعرف بردو يجدعان كانت ريحتها حلوه مش ريحه طلبه لا
رجب:نضفتها الاسبوع اللي فات عشان اللي يجي يشوفها
انا:ونظامها اي بتتشال ولا بالسرير
رجب:الاسم الكريم اي.!؟
انا:محمد الشامي
رجب:تصدق وتؤمن ب**** يا محمد
انا:لا اله الا ****
رجب:اللي بيجيلي بشوف هو حابب يشيلها ولا ياخد بالسرير مبشترطش علي حد اصلها بقت مقفله علي كلو
انا:كلو بثوابه يارجل يا طيب....تعفر.!؟
رجب:مفيش مشكله.!؟
انا بولعله السيجاره:اقعد اشرب سيجارتك لحد مناخد لفه في الشقه
[وصف الشقه كنت تدخل من الباب بتلاقي ركنه في وشك ودي الصاله وفي قدام الركنه تلفيزيون من بتاع زمان مش شاشه الشقه كانت ٣ اوض كل اوضه فيها سريرين كان باين علي الشقه انها جديده متسكنتش غير بالكتير مره واحده فرشها نضيف جامد او ممكن هو غير الفرش بتاعها الشقه كانت شقه نضيفه وكان في اوضه فيها بلكونه والتانيه والتالته شبابيك اللي كان فيها البلكونه كانت في جمب تاني يعني انته داخل من باب الشقه الاوضتين علي يمينك واللي فيها البلكونه علي شمالك..لفينا فيها شويه وكانت متتعايبش بصراحه وروحنا قعدنا مع رجب تاني]
انا:ماشي يا عم رجب لو هنشيل بالسرير هنشيل علي كام
رجب:انتو ال٣ بس
انا:ايوه
رجب:السرير علي ٤٠٠ جنيه وكل الاستهلاكات من غاز ومايه وكهربا عليا انا
انا:يعني الشقه كلها ٢٤٠٠ جنيه
رجب:ايوه ٦ افراد
انا:طب لو هشيل الشقه كلها متمشيش علي ٢٠٠٠ جنيه
رجب:انته بتفاصل في شقه يامحمد ده ايجار وماشي علي الكل
انا:ماشي احنا هناخد اوضتين الاوضه اللي فيها البلكونه وواحده من دي
الشعراوي:طب منشيل الشقه كلها مش حوار يعني
خالد:فلوس ابوك مقويه قلبك
الشعراوي:يعم خالد اسمع احنا جايين نفضي دماغنا فنش محتاجه غرب في وسطنا فاهم
خالد:يعم ع **** نشيل الشقه
انا:تمام ياعم رجب هناخد الشقه كامله بس احنا بنكح تراب ف مفيش تامين وقبل مترد اي حاجه هتبوظ هتنكسر في الشقه هعملها واللي انته شايفه
رجب:تمام يا محمد معاكو فلوس دلوقت ولا اي الدنيا
انا:هندفع نص المبلغ وهتسلمني المفتح وبكره هنجيب حاجتنا ونيجي وهتاخد نص المبلغ التاني
رجب:تمام وعايز صور بطايقكو
انا:يابا البطاقه كلها لو عايزها هتاخدها
رجب:تسلم انا شقتي بقا اللي علي يمين الشقه دي واللي علي الشمال شقه اخويا الكبير العماره مش عماره طلبه اصلا هيا الشقه دي بس ف من اخ كبير عايزكم تراعو ان البيت فيه حريم
خالد:يا حجيجه انته مش هتسمعلنا صوت اصلا احنا طول اليوم نايمين
رجب:يعم ع بركه ****
[خدنا المفتاح وعطيناه ١٢٠٠ جنيه وانا اخدت الاوضه اللي فيها البلكونه وكان كل اوضه ليها مفتاح خدت مفتاح اوضتي وقفلت باب الشقه ورايا ونزلنا روحنا عربيه فول فطرنا وروحنا عشان نركب ونرجع البلد]

﴿"في القريه بيت العالمه مديحه"﴾
مديحه:بت يا غوايش مالك بتعيطي ليه يابت
غوايش:العمده قتلو ياما العمده قتلو
مديحه:يلهوي قتل مين يبت انطقي
غوايش:قتل درديري ياما قتل العارف درديري
مديحه:وهو انتي بتعيطي ومقطعه نفسك عشان العارف درديري
غوايش بزعيق:مش نقصاكي ياما بناقصو كلامك ده
مديحه:ابنك فين يا غوايش مش باين
غوايش:بيلعب في الشارع وانا مش نقصااااكو
مديحه:يختي بلا قلبه دماغ ميموت ولا يروح في داهيه
غوايش:طول م العمده ده موجود مش هنعيش عايزين العارفين يرجعو يشتغلو تااني
مديحه:يا نهار اسود يانهار اسود بتفكري في اي يام دماغ وسخه انتي
غوايش:مش بفكر في حاجه ياما مش بفكر
مديحه:ميموت درديري ولا عشرين من درديري اي الدنيا هتطير وبعدين في عهد متاخد من اجدادنا زمان ل ملك عشيره الجن ان الارض ميتمارسش عليها سحر عشان منتلعنش كلنا
غوايش:دي تخاريف يما مفيش حاجه من دي حقيقه ده العارفين اسياد البلد
مديحه:انتي حره متصدقيش تصدقي انتي وحريتك

[كنت رجعت البيت وقاعد مع شهد اختي في اوضتها وهي بتذاكر]
انا:انتي عارفه ان الدنيا وحشه يا شوشو بلاش تتقلي علي ماما في المصاريف يعني الماده اللي انتي مستواكي حلو فيها مش لازم درس فيها
شهد:انا مش باخد غير في المواد اللي صعبه بس
انا:هتنجحي يا بطه وهتبقي دكتوره قد الدنيا..بس حاجه كمان لما تحتاجي فلوس ابقي رنيلي وانا هبعتهالك
شهد:ولما انا هاخد منك بتقلي متقليش علي ماما في فلوس الدروس لي
انا:عشان انا في ساعات الدنيا مش هتبقا تمام معايا ف مش عارف الظروف
شهد:** يقويك يحبيبي انته اصلا احلي اخ في الدنيا دي كلها و** بتحبني عشان بتحبني مش عشان اختك وعلطول جمبي وبتهتم بيا
انا:ده الطبيعي يا جميله يلا اسيبك تذاكري انتي بقا وهطلع اعمل مشوار صغير كده وهرجع

[دخلت لبست هدوم خروج وخدت الحاجه اللي كنت شقلبتها من البيت اللي كنت دخلتله ده ونزلت ومشيت في اتجاه محل عم توفيق عشان اصرف الحتتين دول واجيب حق الحاجه اللي كنت عطيتهالو]
انا:اهلا بعم توفيق
توفيق:اهلا بسبيدر مان
انا:اي الاخبار
توفيق:جاي تسلم ولا تستلم
انا:الاتنين
توفيق بصوت واطي:بيوت البلد خلصت هتعيش ازاي بعد كده
انا:في اسكندريه بيوت لسه محدش دخلها
توفيق:ده انته مش راحم بقا المهم الغوايش خلصت علي ٣ تلااف ونص
انا:قليلين يا عم توفيش وانته عارف
توفيق:افهم انا باخد منك حتت دي مش اطقم كامله دي غويشه ولا اتنين ف بتبقا رخيصه ثم انها مسروقه
انا:هات يعم الل تلاته ونص دول
[توفيق بيطلع فلوس بيعدلي منها وباخد الفلوس في جيبي وبطلعلو الخواتم والحجات اللي شقلبتها]
انا:ده فيه كام ٧ بواكي مستريح
توفيق:هيعدي ال٧ بواكي ده
انا:مستني اشوف المهم بكره قبل العصر عايز الفلوس دي عشان ماشي رايح اسكندريه
توفيق:تمام ابقي عدي عليا هتلاقيني خلصت
انا:تمام اشوفك بكره بقا...سلااااام

[وبعد مرور اسبوع بدون احداث تستوجب الكتابه عنها وتسريعا للاحداث للدخول في المفيد كنت روحت اسكندريه وقعدت هناك في الشقه وخدت فلوسي من عم توفيق كانو ٧ تلاف و٦٠٠ جنيه وكنت منمر علي شقه في اسكندريه بتاعه واحد بحاار كانت في اول الشارع اللي انا ساكن فيه من بره كنت منمر عليها تقريبا من تاني يوم ولا حاجه وفرمتها في دماغي وعرفت المداخل والمخارج...حل الليل علينا ولبست اسود في اسود من غير القناع والجو ده عشان اعرف انزل من العماره وكانت العيال نايمه وقافله علي نفسها الباب كل واحد في اوضته خدت الشنطه علي ضهري فيها الجوانتي والقناع والبخاخه وكل دنيتي ونزلت تحت في الشارع وروحت ورا العماره المنشوده كانا مبينها وبين البيت اللي لازق فيها يجي شارع صغير مفيهوش حاجه متساب بس عشان تفتيح الشبابيك كان عرضه يجي ٨٠سم كنت لبست قناعي والجوانتي بتاعي وحطيت رجل علي حيطه العماره المستهدفه والرجل علي الحيطه بتاعه البيت التاني وبدات اطلع علي الحيطتين وفارد ايدي كل ايد علي حيطه بطلع بيهم وكنت مستهدف شباك الحمام للدخول لانه ضعيف بس الخوف ان حد يخش الحمام وانا بدخله جيت قدام شباك الحمام كانت الشقه في الدور التاني كان الشباك مفتوح بس معمول سلك من بره لاجل الفيران طلعت مفك وانا رجلي ورمت من الفشخه اللي انا فيها وفضلت انزع في السلك لحد مشيلته ودخلت الحمام وفي ثواني خرجت منه لاجل ان محدش يكون عنده اسهال او حاجه ويزنقنا الصاله كانت مطفي نورها برده وصلت عند اول اوضه بصيت من خرم الباب كانت الضلمه حاله علي الاوضه فتحت الباب ودخلت وقفلته ورايه كل ده بالمفك طبعا كانت اوضه الاب لان كان في راجل نايم وجمبه واحده ملط من فوق وبزازها علي صدر الراجل اهو قربت منهم وطلعت البخاخه بتاعتي ورشيت عليهم وبدائت اشقلب في الاوضه واحده واحده وخدت تيلفوناتيهم وانا منور كشافي كان في صندوق باين منه حته شبه صندوق الصيغه فوق الدولاب رفعت ايدي وجبته بفتحه لقيت في قلبه كتاب["أم مـــــــــراد"مبين قوسين تحت الاسم"الـمجـــــــــذوب"]..............
♪نهــــــــــــايــــــــــــة الجــــــــــــزء الأول♪
"بدايه خفيفه عشان اعرفك القصه والشخصيات وطبعم وطريقتهم في التعامل لاكن انا لسه مبدائتش القصه ارجو ان الجزء يعجبكم مش متعود اكتب كلام بعد الجزء بس اللي جااااي تقيل او

♪يا أهلاً وسهلاً بيكم فـــــي"شـقـــــــــــة الــــدور الـســــــــادس{قــــريـــــــه التعــــــابيـــــــــــــــن}"♪
(اذيكم يا شباب..رجعت تاني..اللي مش عارفني ف انا.اخوكم البسيط اسمي علي المنتدي البروفيسور..واللي عارفني ف انا راجع بحكايه مختلفه سيكا عن اللي كتبته قبل كده..ف اتمني تنال اعجابكم..وياا اهلا بيكم هنا في...مملكتي)
"اسمي محمد عبد الحميد الشامي..عندي 22في كليه تجاره..شاب زي مبنقول بيحب المشاكل..وزي مبنقول برده قرراته مضيعاه..واخيرا صاحب صاحبه..وشارب الاسفلت في كوبايه..مسمع في جيهته..وكلامه موزون وع القافيه..ومكانه الناصيه.. شغال كهربائي مع واحد من منطقتي بس مش جايبه همها الشغلانه دي..بشرتي قمحي شعري اسود خالص عيني سودا مهتم بجسمي مش اوي برده فاهمالوصف للاهم في القصهيعني انا طالب بدور علي سكن في المكان اللي فيه گليتي عشان الكليه بعيده عن البيت في محافظه تانيه ومعايا 2 اصحابي ودول اصحابي اوي ومن زمان اوي الاول اسمه..خالد عبد المنعم..نفس سني ووصفه شاب طبيعي قريب من جسمي عينه تختلف لونها بني بشرته سودا شويه..صاحبي الثاني اسمه كريم الشعراوي..نفس السن..وده طويل في الجسم شويه عني انا وخالد..ورفيع في الجسم مش رياضي ولا كهوايه ولا كجسم شعره فيه اصفر قليل وده مشهور في عيلتهم وعشان كده بنقولو شعراوي..:::""تحــــذيــــر هــــــــام::الحكايه فيها بعض من الخوف فلو انته مش بتحب النوع ده بلاش تقرأ والمنتدي اكيد فيه اللي انته بتدور عليه من قصص تعجبك"
﴿قبل قروون في زمن بعيد المدا كانت الناس بتعيش في قبائل كانت كل عشيره او نسل معين بيبقا ليهم قبيله ليهم واسمها قبيله كذا في إحدي القبائل الذي ضربها الجوع والوباء والمرض من شده الجوع فاجتمعو وقررو التفرق من اجل العيش وان يظلو علي قيد الحياه فتفرقو وذهبو وتركو القبيله منهم اثنين اخوات بزوجاتهم واولادهم غادرو مع بعض وفضلو ماشيين لحد ملقو شجر كتير والارض كلها رمله وفيها زرع خفيف وقدامها بحيره صغيره ده طبعاً كان وقتها كنز قالو هيقعدو في الارض دي ويعملو مخيم ويحاولو يعيشو هنا جمب البحير وتحت الشجر يشربو من البحيره وياكلو من نبات الارض قعدو وكانو ملاحظين ان الارض عليها اثار تعابين كتير وفيها اخنان كتير وحفر صغيره حفر تعابين لا دول شافوهم تعابين كلها لونها اسود والعين حمرا وتخوف وفي لحظه من اللحظات من العدم يظهر دخاان ويتكون منه شكل راجل ذو عضلاات كبير وشكله يخوف كان جسمه اسمر وعينه حمرا زي التعبان بالظبط الاخوات ظهر عليهم الخوف خصوصا انهم خدو رحله شاقه وتعبانين لوحدهم فتكلم الاخ الاكبر"
الراجل اللي ظهر من العدم:احنا سكان الارض(في اللحظه دي كل التعابين طلعت من جحورها ومليت الارض)انا زعيم بس مش زي بتاعكو لا احنا جنيين استحضرنا واحد من البشر من عالمنا السفلي واتقرأ علينا طلاسم والراجل اللي استحضرنا جالو وقت ومات واحنا معرفناش نرجع عالمنا تاني ف اتشكلنا في هيئه تعابين عشان متأذوناش وقررنا نسكن الارض دي..انتو نواياكو خير انا هسيبكم تسكنو الارض ومش هنظهرلكم بس لازم ناخد العهد
الجني الكبير:النسل بتاعكم هيكبر علي الارض دي فممنوع السحر يتمارس علي الارض ولو حصل فممنوع استخدام السحر الاسود واستخدام سم التعابين ولو حصل هنرجع ارضنا ويا عالم كم الضحايا وقتها
(وافقو الاخوات واختفي الجني الكبير ودخل كل التعابين جحورهم اللي اتسدد بالرمل لواحدها ومع مرور الزمن النسل كبر وبقت ارض مستعمره وقتها وعايشين في تبات ونباااب واطلقو علي القريه اسم﴿﴿قــــريـــــــه التعــــــابيـــــــــــــــن﴾﴾

"في مصر في سنه 2023 قاعد في كافيه انا وصحابي خالد و كريم الشعراوي"هيتكتب الشعراوي بس" وكنا الساعه ٩ بليل"
الشعراوي:الدنيا وحشه علي كله يا شامي"بينادوني شامي او الشامي اسم العيله"بس نعمل اي بقا اهي ماشيه بالذق
الشعراوي:يسطا انته عارف اننا كلنا بنروح عشان نفصل من الشغل والجو ده فمتجيش علي الشهرين دول يعني ولو ع التعليم ف احنا مبنتعلمش اصلا
انا:ياخي الواحد كبر واهله مبقوش حمل تعب ومصاريف المفروض نشيل المسؤليه شويه ولا اي
خالد:مين اللي بيتكلم يجدعان اي يا شامي ده انته مبتقعدش علي حيلك ف السكن السنه اللي فاتت انته كنت خاربها طبيخ ليل ونهار وضحك وتحفيل ودنيا مقلوبه ياعم
انا:كانت ايام بنت وسخه اهي دي الايام اللي بيقولو عليها لو محضرتهاش هيفوتك نص عمرك
الشعراوي:هننزل بعد بكره اسكندريه ياعم انته وهو نشوف سكن ووحياه امي منا ساكن في اي شارع من النايمين اياهم انا عايز شارع حي ياعم انته شارع فيه عربيات وكلاكسات كده والدنيا حلوه فيه

"في سنه 2018 في قلب البحر في مركب صيد شغال والريس بتاع المركب واقف وبيرمو الغزل وطاقم المركب كلو واقف بيرمي في الغزل"شباك السمك" وبيشدو الغزل في البحر شويه والمركب ماشي والغزل مرمي في البحر وده اسمه"شغل جر او مركب جر"شويه وبيرجعو يلمو الغزل تااني ويبدائو يرفعو الغزل في المركب ولسه الكيس في المايه مظهرش"الكيس هو اخر الغزل اللي بيبقا متجمع فيه السمك"شدو شدو الغزل اترفع في المركب واتفتح الكيس وكان مليان سمك كتير اشكال والوان وخير كتير من البحر وفي قلب السمك كان في صفيحه كبيره مربعه مقفوله ريس المركب خدها من الغزل وطاقم المركب قعدو ينقضو السمك"ينقضو يعني بيطلعو كل نوع لوحده"ريس المركب اخد الصفيحه وجاب سكينه وبدأ يفتح الغطا اللي كان جامد من كتر ما مر عليه وقت وهو مقفول والصدا ماسك فيه فتح الصفيحه بعد معاناه لقا جواها جلابيه وشويه قزايز صغيره فيهم زي ادويه في قزايز بيضه شفافه قزاز من غير غطا لا كان محشور فيها خشب صغير كده ساده مكان الغطا اكتر من قزازه وكانت الجلابيه مبلوله مكان المايه والملوحه اللي دخلت الصفيحه والقزايز الصغيره دي فاضل فيها بواقي وكان في عمه رأس بتاعه امام **** ودي متدهوله من كتر المايه والبلل المهم وفي فقلب الصفيحه صندوق صغير لونه بني مقفول بحته سلك زي النحاس كده بس مشدوده جامد ريس المركب بيطلعو من فتحه الصفيحه اللي يادوب تعدي الصندوق طلع الصندوق وقطم السلك اللي الصندوق مربوط ومقفول بيه كان الصندوق مسطتيل يعني ١٢سم في ٢٠ سم ولا حاجه فتح الريس الصندوق لقا جواه كتاب صغير البلل طايله ولاكن الاسم اللي علي الكتاب كان واضح كان مكتوب علي الكتااب"أم مـــــــــراد"مبين قوسين تحت الاسم"الـمجـــــــــذوب"
[{انا عايزك تركز في الخطوط الزمنيه عشان متسقطش مني لا ركز معايا انا واخدك من ايدك وواحده واحده اهو الجزء الاول هتتلغبط سيكا وده انا متوقعه ثم بعد كده هنغوص في اعماق الحكايه}]

"انا ماشي حوالي الساعه ١١ ونصف بليل في وسط شوارع تحسها مقطوعه ولاكن هيا مسكونه عادي بس الوقت فيها اتاخر منا من منطقه متطرفه برده شويه يعني المهم ماشي لوحدي لحد موصلت عند محل خياطه علي القد كده وكان في راجل قاعد جوه علي مكنه الخياطه لوحده في الدكان في حدود 52 سنه ولاكن لسه بصحته زي مبنقولو دخلتله المحل"
انا:تمام"بطلع من جيبي منديل بفتحه وكان في قلبه جوز غوايش"هاا حتتين فيهم خمس بواكي مقفلين دول
انا:اكل العيش ياعم توفيق هعدي عليك بكره وخليه يزحزح ايده معانا شويه كيلو اللحمه وصل ٤٠٠ جنيه ياعم توفيق

١_أمي:اسمها سماح ست بيت الوصف مش مهم لاننا مش هنحتاجه بس نقدر نقول تشبهه كتير من الامهات المصريه وعندها 47 سنه
٢_الاخ:كامل اخويا اكبر مني بسنه عنده 22 سنه في كليه هندسه احنا اه بيت علي قده بس امي وابويا **** يرحمه تعبو عشان نتعلم اخويا نفس شكلي وجسمي وشعري وكل حاجه بس علي كبير جسمه معضل عني شويه لا شويتين الصراحه وطويل شويه او انا اللي قصير بقا
٣الاختشهد عندها ١٩ سنه لسه في ٣ ثانوي دي سنه الختام بتاعتها ف الثانوي بتاعتها"الوصف قدام"

"المشهد..انا كنت جيت من عند عم توفيق ودخلت قعدت مع اهلي عشان نتعشي وننام كعادتنا يعني عادي"
انا:هاا ايوه ياعم بس زي منتا فاهم لازم انزل اسكندريه عشان اشوفو بلاش نتغفل ف الصور ده كان كلامك اصلا
كامل:ايوه روح شوفه احسن عشان متتخزوقش حاكم ملاك الشقق بتاعه الطلبه دول بيبيضو لاجل القرش
انا:امسكي يا ماما دي فلوس كانت ليا عند حمدان من الشغلانه الاخيره مكان مكنت بعملو الكهربا وحاسبني خديهم

"كان البيت كلو نام وانا قاعد علي طرف السرير في اوضتي ورجلي في الارض لابس بنطلون قطن اسود وتيشيرت اسود ساده وموطي بلبس كوتش اسود اللي بعد مخلصت خدت شنطه وسط كده لونها اسود برده علي ضهري وروحت باب اوضتي وقفلته بالمفتاح من جوه وقمت رايح ناحيه الشباب اللي فضهر البيت من بره فتحته بصيت تحته علي مواسير البيت قعدت علي الشباك وروحت مطلع جسمي كلو بره الشباك بيتنا كان دورين انا كنت في الدور التاني طلعت من الباك وشديته ورايا براحه ونزلت علي المواسير يجي مترين وقمت ناطتت في الارض باقي المسافه مشيت في قلب الضلمه فضلت ماشي ماشي لحد مبقيت متطرف في البلد خالص عند بانيه جديده لسه بتتبني البانيه مرفوعه ٣ ادوار ولاكن علي العواميد والدور الاول هو بس اللي خلصان طوب احمر تقريبا والسلم موجود عادي دخل البيت ده وطلعت علي السلم لحد مبقيت علي سطح البيت ده قعدت وفتحت شنطتي طلعت جوانتي اسود لبسته ولبست زي قناع في وشي اسود كان مغطي راسي من ورا وشعري وكل حاجه في راسي الا عيوني وكان قماش اسود عادي قمت وقفت وقربت علي طرف سطح البيت اللي كان في بيت جمبه اللي انا فيه اعلي منه والتاني بيت مسكون يعني في بشر ساكنينه مش عفاريت فاهم قعدت علي الطرف وحاولت انزل علي سطح البيت التاني لحد معرفت وكنت متعمد منطش عشان الصوت بعد منزلت كان السطح عباره عن عشه كبيره فيها فراخ والكلام ده وباقي السطح فيه الخزان وفاضي عادي قربت علي سلم السطح اللي كان مضلم قمت مطلع كشاف صغير من جيبي مش من الشنطه ونورت علي السلم اللي كان فاضي نزلت درج والتاني في التالت لحد مجيت في وش باب شقه فتحت شنطتي وطلعت كذا مفك وفضلت افك في الكالون من بره لحد مفتحت الباب براحه كان نور الشقه مطفي كامل يادوب لمبه صغيره خالص منوره شويه صغيرين جدا..دخلت وكان في علي يميني غرفتين عرفت من بابهم طبعا وعلي شمالي المطبخ وتقريبا الحمام وغرفه كمان الحمام عرفته من الدواسه والشبشب اللي قدامه قربت علي اول غرفه بعد موطيت اضائه الكشاف اللي ف ايدي وبصيت من خرم الباب بتاع الاوضه مشوفتش حاجه حطيت ايدي علي اوكره الباب وضغط وفتحت الباب دخلت وقفلت الباب ورايا بصيت علي السرير كان نايم عليه بنت اديتها بتاع 24 سنه ولا حاجه كانت متغطيه ونايمه ووشها الناحيه التانيه جبت شنطتي قدامي وفتحتها وانا منور عليها طلعت بخاخه منها وجيت قدام وش البنت في الهوا ورشيت منها مرتين تلاته بحيث انه يبقا قدام نفسها علطول وقت لمده دقيقتين وقمت حاطت ايدي علي كتفها وهزيتها مصحيتش روحت منزل الغطا من عليها عشان اكشف ايدها قربت من ودنها وقلعتلها الحلق اللي كانت لبساه وكانت لابسه خاتم خدته برده وكان جمب منها تيلفونها مسكته وطلعت دبوس وروحت شايل منه الخط وروحت حاطت الخط جمبها علي تربيزه البنت روحت مغطيها تاني وشقلبت الاوضه وخدت اللي فيه النصيب وقمت خارج من الاوضه وقفلت ورايا وروحت علي الاوضه اللي جمبها بصيت من خرم الباب كانت ضلمه برده دخلت وقفلت ورايا نورت علي السرير كان في واحد نايم وجمبه واحده ومتغطيين الجو برد برده طلعت البخاخه ورشيتهم وشقلبت الاوضه وكانت الست متصيغه من فوق لتحت كانت لابسه غوايش تفك ازمه مصر خدت التيلفونات وشيلت منها الشرايح ثواني وكنت بره باب الشقه وبقفله ورايا وطلعت علي السطح وعافرت لحد موصلت للسطح الاعلي بتاع البيت اللي لسه بيتبني ده طلعت وخرجت بره المنطقه خالص بصيت في الساعه معايا كانت خمسه الا ربع كنت وصلت تحت شباك اوضتي طلعت علي المواسير ودخلت من الشباك وروحت غيرت هدومي وقعدت علي السرير وقعدت اشوف الحاجه اللي شقلبتها من البيت اللي انا كنت فيه ده

"العالمه مديحه كانت كبيره في السن مبين الحياه والموت بس زي مبنقول شخص علي قديمو كانت رقاصه علي قدها اهي بتلم اي قرشينات كانت نصبه الغفر والكبرات بتتنصب وهيا تنزل وسطهم تهزلها شويه واهي بتاخد اللي فيه النصيب وكلو لاجل لقمه العيش عزيزي المتابع..كان عندها بنت اسمها "غوايش"وكانت غوايش مخلفه من جوزها اللي سابهم وهرب من القريه كانت مخلفه بنت اسمها روقا وولد اسمه مراد كان مراد الاكبر وكان الناس بيقولو لغوايش دي ي ام مراد علطول كان في يوم قاعده هيا وامها قدام فرن حطب وبيعملو العيش"
غوايش:يما انا زهقت من العيشه دي احنا قريب اوي هنموت من الجوع وانتي الناس بقو بيخافو يرقصو معاكي لتموتي في ايديهم
مديحه:منتي لو تسمعي الكلام وتنزلي معايا كنا جبنا احسن فلوس واكل لاكن نقول اي بقا ماشيه ورا المخبول درديري
غوايش:وماله درديري بقا راجل عارف قد الدنيا هو بس لو العمده يرجع العارفين زي زمان كان زماني شغاله مع درديري ده هو بقالو فتره بيعلمني وانا بفهم ده انا لو اشتغلت دلوقت هنعيش في نعيم

"العمده كان اسمه الحاج عويس كان راجل بيحاول يحافظ علي العهد اللي اتاخد زمااان من الاجداد رغم المعاناه كان عنده 56 سنه ومتجوزش بس عنده ابن من الحرام ابن زنا اسمه عرفاات"
{واقف العمده في غرفه زي سجن وقدامه غفير ماسك كرباج وعلي الارض راجل دقنه كبيره وتشوفو تقول شبهه الدجالين علطول والغفير مع كل اشاره بينزل بالكرباج علي جسم الراجل}

"تاني يوم كان يوم عفش ابن الجيهه سيد الناس"حديده"كان العفش ماشي واحنا قدام العفش انا علي مكنه والشعراوي وخالد علي مكنه"موتيسيكل"ومهرجانات وبتاع"وكلو سابني بقيت لوحدي"والصب عالي والمكن بيرفع حصااااان ونيجي بين فاصل بين طريق وطريق وتدخل منه ملاكي تشيلني بالمكنه من علي الارض..وقعت بالمكنه علي الارض ودراعي اتشلفط من عند كتفي وبنطلوني من علي ركبتي اتقطع وركبتي جابت ددمم وواقع بالمكنه..الناس نزلت من عربيات العفش وصاحب الملاكي نزل وكان شاب ومعاه في العربيه شابين كمان وبيقوموني من الارض وبيقعدوني علي رصيف الطريق والناس حوليا بيطمنو عليا وخالد والشعراوي بيشوفو الجرح
الشعراوي:ثواني بس يرجاله ده الراجل متشلفط في الارض مين بس اللي هيشيل المكنه دي ب التلف اللي فيها ده
انا:متحرقش كتير انته اللي داخل مخالف ومشيها بالذوق يصحبي عشان تعدي علي خير(بقوم اقف)
انا للشباب اللي كانت معاه:عليا الحرام لو خيالكو هيألكو انكم تقفو في كتفو لهروحكو من غير بكاسركو(بقرب للواد اللي خبطني اللي مقرفص وماسك بيضانه)هتشيل يخول ولا نشيلهالك بالغصب
انا:يصحبي بيقولك البيت اللي مفيهوش حد بلطجي مداس عليه..ده داخل مخالف وشايلني ويقولي وش العربيه راح.وهو انا كنت اللي داخل فيك يكسمك
انا:يابا الحج علي قولك وانا واقف مستني..بس يكون في العلم..لو اتشقلب الجايه في بطنه....ومش برجلي
[وقفنا والكبار خلصو مع الشاب بتاع الملاكي وخدت حقي ودنيتي والعفش كملته بهدومي البايظه عادي ورجعت البيت بعدهااا طبعا قلق بسبب شكلي وبتاع بس الموقف عدي وكان باين عليا اني واقع اصلا فمكنتش محتاج احور يعني]
[تاني يوم كنا غيرنا هدومنا انا وخالد والشعراوي وطلعنا الموقف عشان نركب اسكندريه رايحين نشوف سكن..ركبنا الميكروباص واتجهنا لسكندريه..كنا قاعدين احنا ال٣ في الكرسي اللي ورا السواق علطول..
انا:كويس ياعم اهو عشان يبقا واخد المكن بتاعه واللي انكسر اتصلح واخد عليه فلوس كمان
[خالد لم الاجره من العربيه وحاسب السواق ورجع الباقي لصحابه..وشويه ووصلنا اسكندريه وخدنا مواصله لمكان الكليه نزلنا هناك وبدأنا نلف هناك علي سكن بردو لو روحنا لسمسار هيسكعنا مبلغ محترم لا ياعم بناقصو لحد مواحد ابن حلال دلنا علي عماره فيها شقه طلبه وبتاع روحنا هناك وقابلنا صاحب الشقه بس مكنتش حلوه..وبيني وبينك بردو يا اخويا الواحد لو مستريحش في المكان هيطفش منو..كملنا تدوير لحد موصلنا لشقه تانيه وروحنا عشان نقابل صاحبها]
[طلعنا معاه علي السلم عشان بيقول الاسانسير بايظ لحد موصلنا الدور السادس كان الدور فيه3 شقق احنا كنا الباب اللي في النص فتح الباب بالمفتاح ودخل ودخلنا وراه الشقه بتتعرف بردو يجدعان كانت ريحتها حلوه مش ريحه طلبه لا
رجب:اللي بيجيلي بشوف هو حابب يشيلها ولا ياخد بالسرير مبشترطش علي حد اصلها بقت مقفله علي كلو
[وصف الشقه كنت تدخل من الباب بتلاقي ركنه في وشك ودي الصاله وفي قدام الركنه تلفيزيون من بتاع زمان مش شاشه الشقه كانت ٣ اوض كل اوضه فيها سريرين كان باين علي الشقه انها جديده متسكنتش غير بالكتير مره واحده فرشها نضيف جامد او ممكن هو غير الفرش بتاعها الشقه كانت شقه نضيفه وكان في اوضه فيها بلكونه والتانيه والتالته شبابيك اللي كان فيها البلكونه كانت في جمب تاني يعني انته داخل من باب الشقه الاوضتين علي يمينك واللي فيها البلكونه علي شمالك..لفينا فيها شويه وكانت متتعايبش بصراحه وروحنا قعدنا مع رجب تاني]
انا:تمام ياعم رجب هناخد الشقه كامله بس احنا بنكح تراب ف مفيش تامين وقبل مترد اي حاجه هتبوظ هتنكسر في الشقه هعملها واللي انته شايفه
انا:هندفع نص المبلغ وهتسلمني المفتح وبكره هنجيب حاجتنا ونيجي وهتاخد نص المبلغ التاني
رجب:تسلم انا شقتي بقا اللي علي يمين الشقه دي واللي علي الشمال شقه اخويا الكبير العماره مش عماره طلبه اصلا هيا الشقه دي بس ف من اخ كبير عايزكم تراعو ان البيت فيه حريم
[خدنا المفتاح وعطيناه ١٢٠٠ جنيه وانا اخدت الاوضه اللي فيها البلكونه وكان كل اوضه ليها مفتاح خدت مفتاح اوضتي وقفلت باب الشقه ورايا ونزلنا روحنا عربيه فول فطرنا وروحنا عشان نركب ونرجع البلد]

مديحه:ميموت درديري ولا عشرين من درديري اي الدنيا هتطير وبعدين في عهد متاخد من اجدادنا زمان ل ملك عشيره الجن ان الارض ميتمارسش عليها سحر عشان منتلعنش كلنا

انا:انتي عارفه ان الدنيا وحشه يا شوشو بلاش تتقلي علي ماما في المصاريف يعني الماده اللي انتي مستواكي حلو فيها مش لازم درس فيها
انا:هتنجحي يا بطه وهتبقي دكتوره قد الدنيا..بس حاجه كمان لما تحتاجي فلوس ابقي رنيلي وانا هبعتهالك
شهد:** يقويك يحبيبي انته اصلا احلي اخ في الدنيا دي كلها و** بتحبني عشان بتحبني مش عشان اختك وعلطول جمبي وبتهتم بيا
انا:ده الطبيعي يا جميله يلا اسيبك تذاكري انتي بقا وهطلع اعمل مشوار صغير كده وهرجع

[دخلت لبست هدوم خروج وخدت الحاجه اللي كنت شقلبتها من البيت اللي كنت دخلتله ده ونزلت ومشيت في اتجاه محل عم توفيق عشان اصرف الحتتين دول واجيب حق الحاجه اللي كنت عطيتهالو]
توفيق:افهم انا باخد منك حتت دي مش اطقم كامله دي غويشه ولا اتنين ف بتبقا رخيصه ثم انها مسروقه
[توفيق بيطلع فلوس بيعدلي منها وباخد الفلوس في جيبي وبطلعلو الخواتم والحجات اللي شقلبتها]

[وبعد مرور اسبوع بدون احداث تستوجب الكتابه عنها وتسريعا للاحداث للدخول في المفيد كنت روحت اسكندريه وقعدت هناك في الشقه وخدت فلوسي من عم توفيق كانو ٧ تلاف و٦٠٠ جنيه وكنت منمر علي شقه في اسكندريه بتاعه واحد بحاار كانت في اول الشارع اللي انا ساكن فيه من بره كنت منمر عليها تقريبا من تاني يوم ولا حاجه وفرمتها في دماغي وعرفت المداخل والمخارج...حل الليل علينا ولبست اسود في اسود من غير القناع والجو ده عشان اعرف انزل من العماره وكانت العيال نايمه وقافله علي نفسها الباب كل واحد في اوضته خدت الشنطه علي ضهري فيها الجوانتي والقناع والبخاخه وكل دنيتي ونزلت تحت في الشارع وروحت ورا العماره المنشوده كانا مبينها وبين البيت اللي لازق فيها يجي شارع صغير مفيهوش حاجه متساب بس عشان تفتيح الشبابيك كان عرضه يجي ٨٠سم كنت لبست قناعي والجوانتي بتاعي وحطيت رجل علي حيطه العماره المستهدفه والرجل علي الحيطه بتاعه البيت التاني وبدات اطلع علي الحيطتين وفارد ايدي كل ايد علي حيطه بطلع بيهم وكنت مستهدف شباك الحمام للدخول لانه ضعيف بس الخوف ان حد يخش الحمام وانا بدخله جيت قدام شباك الحمام كانت الشقه في الدور التاني كان الشباك مفتوح بس معمول سلك من بره لاجل الفيران طلعت مفك وانا رجلي ورمت من الفشخه اللي انا فيها وفضلت انزع في السلك لحد مشيلته ودخلت الحمام وفي ثواني خرجت منه لاجل ان محدش يكون عنده اسهال او حاجه ويزنقنا الصاله كانت مطفي نورها برده وصلت عند اول اوضه بصيت من خرم الباب كانت الضلمه حاله علي الاوضه فتحت الباب ودخلت وقفلته ورايه كل ده بالمفك طبعا كانت اوضه الاب لان كان في راجل نايم وجمبه واحده ملط من فوق وبزازها علي صدر الراجل اهو قربت منهم وطلعت البخاخه بتاعتي ورشيت عليهم وبدائت اشقلب في الاوضه واحده واحده وخدت تيلفوناتيهم وانا منور كشافي كان في صندوق باين منه حته شبه صندوق الصيغه فوق الدولاب رفعت ايدي وجبته بفتحه لقيت في قلبه كتاب["أم مـــــــــراد"مبين قوسين تحت الاسم"الـمجـــــــــذوب"]..............
"بدايه خفيفه عشان اعرفك القصه والشخصيات وطبعم وطريقتهم في التعامل لاكن انا لسه مبدائتش القصه ارجو ان الجزء يعجبكم مش متعود اكتب كلام بعد الجزء بس اللي جااااي تقيل اوي"
بدايه جميله استمر🤝❤️‍🔥

• عجبني
  • عجبني
تار اي بقا ودعنا التار من بدري وبنحاول نجدد وبعدين القصه دي لو كملت زي مهيا ف دماغي انا شايف انها اجمد حاجه انا كتبتها بجد ومفيش لغبطه جامد يعني انا كل مشهد بقولك ده فين ومين والكلام ده😂💗
ماهو المشكله كلها انك مره واحده تنط للحاضر وبعدها ماضي قريب زي موضوع القبطان اللي لقى الكتاب ومره ترجع ماضي كبير
واللي متوقعه ان الكتاب دا بتاع البت اللي كانت عايزه ترجع السحره قرية التعابين
بس ف اللي جاي هنعرف حصلها ايه
ف مستنيين نعرف

• عجبني
بداية رائعة

• عجبني
منتظر منك الجديد ياصاحبي

• عجبني
أولا من ناحة الشكل القصة منظمة بطريقة جميلة ومرتبة (السرد في فقرات متباعدة والحورات مرتبة) مجهود تشكر عليه لان شكل القصة هو بطاقة ترويجها
ثانيا اعجبتني المراوحة في الاطارين الزماني والمكاني بطريقة لا تضيع معها الاحداث
ثالثا وهي نصيحة يستسحسن ان تعمل بها حاول ان تتخلّص من بعض الشخصيات الفرعية واكتفي بالاشارة اليها فقط في السرد ... استعملت حورات كثيرة بين شخصيات تبدو غير مؤثرة في الاحداث وان كنت تنوي ان تجعلها مؤثرة فتلك الطامة الكبرى فالاحداث ستنتهي يوم يبعثون
:ROFLMAO:

• عجبني
كان يمكن اختزال الاحداث في بيت العالمة والعمدة في جمل سردية كسبا لجهدك في الكتابة وجهدنا في المتابعة
منتظر بداية الاحداث شكرا على مجهودك الرائع
ولا تتنظر مني شكرا بعد ذلك :ROFLMAO:

• عجبني
جامد
مستني الجديد

• عجبني
تم إضافة الجزء الثاني

• عجبني
التفاعلات: Magdy66 و Velverdi
نورت يافنان المنتدى قصه تجنن تسلم افكارك وتحياتى وياريت تكمل قصه الشوق والدم انا فنان بجد

• عجبني
التفاعلات: Magdy66 و ki1inG

"بدايه خفيفه عشان اعرفك القصه والشخصيات وطبعم وطريقتهم في التعامل لاكن انا لسه مبدائتش القصه ارجو ان الجزء يعجبكم مش متعود اكتب كلام بعد الجزء بس اللي جااااي تقيل اوي"

""الجــــــــــــزء الـثــــانــــــــي""
وانا منور كشافي كان في صندوق باين منه حته شبه صندوق الصيغه فوق الدولاب رفعت ايدي وجبته بفتحه لقيت في قلبه كتاب["أم مـــــــــراد"مبين قوسين تحت الاسم"الـمجـــــــــذوب"] الكتاب تحسه قديم شويه خدته بعلبته في شنطتي شقلبت الاوضه وقفلت كشافي وطلعت بقرب من اوضه تانيه وانا في زاويه باب الاوضه بتاعها اتفتح وكان خارج منها شاب يجي ١٦ سنه زنقت نفسي في الحيطه في الزاويه اللي انا واقف فيها الواد عدي عليا شويه وسمعت صوت حنفيه شكله قايم يشرب عدلت نفسي وانا اسود تاااام رجع وعدي عليا وانا في الضلمه وهو مش واخد باله مني دخل اوضته تاني جريت علي الحمام طالما البيت فيه حد صاحي ونزلت علي الحيطان بصعوبه زي مطلعت كنت سرقت الصندوق بالكتاب ودهب مرات الراجل بعد مرشيتهم بالمنوم بعدت عن البيت عشان الكاميرات وقلعت الماسك وجيت من شارع تاني دخلت العماره اللي انا ساكن فيها زي منزلت علطول طلعت الشقه كانو الشباب نايمين دخلت اوضتي وقفلت عليا بابي وظبط حاجتي وداريت الدهب ف مأمن وغيرت واترميت علي السرير روحت في النوم بعد تفكير عميق ف حوار الواد اللي كان هيقفشني ده نمت وانا بفكر

[البلد بتجري في حاله زعر والناس خايفه والمساجد بتأذن والناس بتصوت وتدعي والخووووف مالي شوارع القريه..الغفير داخل جري علي دوار العمده.]
الغفير:الحق يا عمده الحقنا يابا العمده
العمده:في اي يا ولا وايه الصويت اللي مالي البلد ده مين اللي مات
الغفير بخوف:الرسمه ظهرت للمره التالته يابا العمده
العمده مخضوض:الرسمه ظهرت..ظهرت فين ياا ولاا
الغفير:علي جدار بيت العالمه مديحه
[قدام بيت العالمه مديحه معظم القريه ملموم وخايف والناس بتفتح سكه للغفر اللي داخلين ومعاهم العمده اللي بيلاقي علي الارض "بقره"طالع اللي فبطنها كلو بره واكتر من ٢٠ تعبان اسود بيدخلو في قلبي بطنها ويطلعو كلهم ددمم وبيمشو علي الحيطه علي خطوط الرسمه بجسمهم عشان الكلام"يتحسن وميتمسحش وكان مكتوب علي الجدار[مـنـــــــــادي الأمــــــوات جي جي][مـنـــــــــادي الأمــــــوات هــــو الــمـجـــــذوب] والناس بدأت تصوت لان الارض تحتهم بدأت تطلع تعابين الكل بص للناس وانشغل والعمده تايهه مش فاهم اللي بيحصل بيلف وشه للحيطه تاني والتعابين علي رجله من تحت لونها اسود فحم لقا الكلمه اتغيرت وكان مكتوب[الـعــــــاصفـــــــة]الناس واحده واحده انتبهو وركزو علي الكلمه والتعابين بدأت تدخل في الاجحار اللي ف الارض والجحار تتلاشي وتتلاشي معها كلمه العاصفه من علي الحيطه واختفت التعابين واختفي الكلام المكتوب بالدم ولاكن مازالت"البقر المقتوله"امام الجميع اصبح الجو في مأمن الان...عزيزي المتابع انته هتسال طب هل الكلام اللي علي الحيطه ده ظهر قبل كده.!؟طب ولو ظهر انا لي مبدائتش القصه من عندو.!؟لان انا ببساطه هعرفك كل حاجه بس كل حاجه في وقتها عشان تعيش جو الانتظار...اللي انا بحبو

[بعد مرور يومين والقريه اجمعها تتحدث عن اللي حصل]
"في بيت العمده قاعد معاه شاب من الغفر اسمه حميده عنده يجي ٢٧"
العمده:وانته هتردلي الفلوس دي ازاي يا سي حميده
حميده:يابا العمده انا لفيت علي كبرات البلد كلتها ومحدش رضي يساعدني
العمده:وهما مرضوش يدوك حاجه تقوم تيجيلي انا ياولا
حميده:ابويا حالته وحشه وهيروح مني بيفكر مش عارف يزرع الارض وشايل الهم وضعفان خالص والارض هتضيع من ابويا يا عمده هنموت من الجوع لو مزرعش السنادي وادينا شايفين اللي البلد فيه وياعالم عايشين ولا ميتين
العمده:مفيش فلوس ياولا انته انا اش ضمني
حميده:برقبتي ياعمده ادبحني لو مرجعتلكش الفلوس بس ال........
العمده:انا قولتلك يا ولا مفيش فلوس امشي..امشي اطلع بره
"بيقوم حميده وهو مغلوب علي امره بيطلع من المكان اللي فيه العمده وبيتجهه لشيخ الغفر..واول مبيوصل عند باب بيته بيشوف غوايش بنت العالمه مديحه طالعه من عندو وبتعدل في هدومها وهيا متعرفوش بيشك حميده في امرها وي علاقتها بشيخ الغفر بيروح وبيدخل لشيخ الغفر"
[شيخ الغفر اسمه عمران عنده ٤٨ سنه عنده كرش ودقنه وسط وبيلبس طقيه بلدي وجلاليب بلدي علطول]
عمران:تعاله يا حميده
حميده:ازيك يا شيخ الغفر
عمران:انته سيبت دوار العمده لي انته مش بتحرسو يا ولا
حميده:كنت عايزك في موضوع كده يا شيخ الغفر
عمران:اتنيل قول
حميده:ابويا تعبان وهيموت مني عشان الارض مش معاه فلوس يزرعها ولو مزرعهاش هنموت في الشارع مش هنلاقي ناكل ولا نشر احنا الارض دي اللي معيشانا
عمران:هساعدك يا حميده بس انته برده هتساعدني
حميده:وانا خدامك يا شيخ الغفر هساعدك ازاي
عمران:هتسم العمده.

"صحيت من النوم وانا كنت في اوضتي"طبعاً في السكن اللي مأجرينه"فوقت وفتحت الباب خرجت لقيت خالد والشعراوي قاعدين في الصاله بتاعه الشقه"
انا:صباحو يا شباب
الشعراوي:يعم ده انته مقتول ده مش نوم ده
انا:اي يعم منا نايم طبيعي وصاحي الساعه ٩ عادي اهو
خالد:يعم من الساعه ٦ والصويت في اول الشارع في بيت مسروق وحوار
انا:مصحتش علي الصويت لا
الشعراوي:المهم.!؟انا جعااااااان
انا:سكن الطلبه تااااااني
الشعراوي:تعالو اقعدو عشان احط جدول لام السكن ده
انا بقعد:لا ده موضوع كبير جدول اي ده
الشعراوي:اسمع واسكت..الساعه ٩ الفطار والساعه ١١ تصبيره خفيفه كده لحد الغدا والساعه ١ هنتغدا والساعه ٤ هناكل اي حاجه ف الخفيف والساعه ٨ هنتعشي والساعه ١٢ ناكل اكله قبل النوم وننام اي رايكو
انا:انا هدومي هلمها وانزل بلدي انا دخلت سي بي سي سفره
خالد:احه وهنقعد من ٨ لي١٢ من غير اكل
انا:لا مش معقول برده هنشوي فيهم فرختين ولا حاجه..جرا اي يولاد الاحابي هو انا شغال في مطعم
الشعراوي:يوووه قال يعني انته بترجع الاكل ده انته مبترحمش
انا:طب وان جينا للجد.!؟
الشعراوي:عيش وجبنه واتعشت
خالد:خخخ يسطا ده اكل العيال اللي بتوفر وقت عشان تذاكر لاكن احنا عالم فاضيه خش يعم اعملنا جوزين حمام ولا حاجه
انا:انا قايم اعمل شاي واغسل وشي عشان افوق
"دخلت الحمام غسلت وشي وظبط دنيتي ولقمت الكوبايه وصبيت المايه واتعمل الشاي لزوم الفوقان والسندوتش لزوم الجوعان والعيال مفخده علي سرايرهم ماسكين تيلفوناتهم قمت داخل اوضتي وبابها متساب مفتوح عادي ودخلت قعدت في البلكونه...المنطقه كانت حايه بمعني ان الشارع طول النهار فيه ناس راحه وناس جايه ومحلات وحلوه يعني مسكت تيلفوني وفتحت فيسبوك شويه علي شويه ريلز لحد مطل عليا القمر.!؟مين القمر.!؟في بلكونه البيت اللي جمب اللي فوشي يعني البيت اللي فوش العماره اللي انا فيها..في بلكونه البيت اللي جمبه بقا..طلعت بنوته..بنوته اي دي ملااااك زي العسل..انا هقول وصفها واسمها اللي عرفتهم بعدين بس عشان مفضلش اكتبها البنت فاهم(كانت اسمها قمر وهيا قمرين تلاته اربعه عندها 23سنه اكبر مني بسنه يعني في كليه تمريض..مش طويله هيا حاجه وسط كده بزازها كبيره مش اوفر لا حاجه من اللي قلبك يحبها مش عندها كرش الفخاد ملفوفه لا دي مصبوبه الطيز مدوره وجميله كده..قمر كانت عينها خضراا..بشرتها بيضه اوي بياض التلج..شعرها كان بني كامل..شكلها صبغاه)كانت واقفه في البلكونه بتنشر هدوم وهيا لابسه عبايه بيتي ونصها اللي تحت مش باين من البلكونه..انا واخد بالي منها بس مش رامي عيني عليها لا برده البص بالطريقه فاهم وهيا خدت بالها مني ف زي اللي بقت بتكروت الغسيل عشان متقفش في البلكونه قدام الشاب كده خلصت ودخلت وقفلت البلكونه..عجبتني فشخ..مش كجسم وكده لا شكلها جميل كده...خلصت الشاي وكلت..قعدت شويه في البلكونه وقولت ادخل للعيال بدل الجو البيض ده كانت الساعه بقت ١٠ الصبح وانا جاي اطلع من باب الاوضه افتكرت الكتاب بتاع امبارح..قولت اروح اعمل موقف مع العيال عشان ميشكوش انا قافل الباب عليا لي.!روحت قدام ابواب اوضهم واتكلمت"
انا:تصدقو انكو عيال بضان كل واحد ماسك تيلفونه وقاعد علي سريره اي جو البيض ده
خالد:ياخي بكلم البنت وجاي
انا:بنت مين ياعرص احنا اللي هنشيل خشبتك
الشعراوي:ولا مخلاص يلا اقعد انته كمان علي سريرك
انا:ماشي يولاد العرص وهقفل الباب كمان وهطلع بمزاجي يولاد الوسخه
الشعراوي:يعم ماشي اقفل عليك الشبابيك حتي اقعد بقا ساكت(مركز في تيلفونه اصلا)
"دخلت اوضتي وقفلت الباب ورايا بالترباس من جوه وببتسم علي دماغي دخلت قعدت علي السرير وجبت الكتاب اللي كنت شايله في مخبأ في شنطتي اللي جايب فيها الهدوم وكان شكله قديم اوي والورق تحسه ورق بردي من بتاع الفرعنه حاجه قديمه جامد فتحت اول صفحه الي كانت مكتوبه بحبر احمر ددمم اول صفحه من الكتاب وكان فيها ٧ سطور هكتبهم.

(أنا بكتب الكلام ده ومش عارف هيوصل لمين
احنا بقالنا ٥ايام مش عارفين نخرج من البيت
التعابين ماليه البلد والمجذوب اختفي بعد مبلغ
الناس بالعاصفه،الكل بيموت ولو مموتناش من
التعابين هنموت من العاصفه اللي المجذوب قال
انها بعد ١٠ ايام،وياعالم هنفضل عايشين لوقتها
ولا لا احنا اتلعنا بسبب السحر العارفين هما السبب..)

"ده اللي كان مكتوب في اول صفحه الكتاب مكنش كبير كانت صفحاته قليله جدا بس انا مش فاهم مين اللي كاتب الكلام ده ومين الناس دي دماغي بقت تودي وتجيب قبل مقلب الصفحه اللي انا اعتقد ان فيها اجباباتي...الفضول مرحمنيش وقلبت الصفحه كانت حوالي٨ سطور برده..هكتبهم برده)

(اللي فاضل مننا بعد الحريق الملعون يتعد علي
الصوابع،،العارفين مارسو السحر العارفين ضيعو
العائلات،،والمجذوب حذرهم بس قالو عليه
مجذوب،،انا بكتب الصفحه دي وفاضل علي
العاصفه ٩ ايام،،واظن انها النهايه""ام مراد""
بفعلها حكمت علينا كلنا بالموت،،بقينا بنصحي
علي صوت عالي كل يوم بيقول،،[الـســـم هيصبـح
زي الـــدم وهـيـســري زي النـــار وسطـكـــو]..
الجهل سبب من اسباب دمار قريه التعااااابين).

"خلصت الصفحه دي وكده هو يقصد ام مراد اللي اسمها علي الجلااد بس اسم قريه التعابين ده مش غريب عليا الاسم ده انتشر في مصر قبل كده ثواني كان في مقابر اسوااان توابيت الجثث..جبت تيلفوني بسرعه وبحثت عن الاسم وبالفعل ظهرلي الحوار وهنسترجع مع بعض حوالي ٥ سنواات عشان نشوف اللي حصل وهل قريه التعابين حقيقه ام خيااال"

[في سنه 2018 في مصر تحديدا في اسوااان]
""كان في طريق جديد بيتعمل في اسوان وكانو بيحفرو وبتاع بس كان الحفر في عمق كبير لان كان الطريق كوبري بيتعمل كان علي شماله بحيره مش كبيره وعلي اليمين ارض فاضيه الحفر كان في اتجاه الارض الفاضيه وفي عز ما الكراكه"اللي هو الحفار" بتشيل الرمل طلع في كبشه الكراكه اللي الناس شافتها بعد م الرمل اتفرغ من الكبشه جمجمه بني آدم في ناس اتفزعت بيبصو في الحفره العميقه لقو جثه شخص طلعو الجثه بعد التبليغ طبعا وقالو هتندفن في مدافن تانيه بس اي اللي جاب الجثه دي هنا ومع الحفر طلع جثه تانيه الموضوع بقا مشكوك في امره اصل المنطقه مش منطقه سكنيه طب هل دول حد قاتلهم لحد مجه الدليل كبشه الكراكه طالعه وعليها يافطه حديد مربعه في وسط الرمل مكتوب عليها﴿﴿مدافن قريه التعابين﴾﴾ هنا التسائل زاد من الحضور فين قريه التعابين دي لحد مقررو يحفرو علي الجثث كلها وتتنقل في المدافن لان الارض دي ارض دوله ومسيرها هتستخدم واللي كان مسؤول عن نقل الجثث شخص اسمه "عمااد"تمام اتنقلت الجثث كلها تحت ايد "عماااد" اللي كان معاه كل التصريح ودفن الجثث في مدافن محافظه اسواان وكان الحوار ده انتشر جامد في مصر وقتها""

"كنت لسه قاعد قدام الكتاب علي السرير ولاكن سمعت صوت خناق في الشارع تحت العماره شيلت الكتاب خبيته تاني وفتحت باب الاوضه وروحت وقفت في البلكونه والشعراوي لما سمع الخناق جه وقف في البلكونه معايا"خالد علي سريره في ولابس في ودنه الهاند فري"كانت الناس ملمومه شويه وكانو اتنين شباب بيتخانقو شتيمه وكده والناس بتحوش موصلتش للضرب يعني"
الشعراوي:اي الحوار ده
انا:هتخلص علي فشوش كله كلام اهو
الشعراوي:مشفوناش في خناقتنا دول
"انا مركز في الخناقه بس لفت نظري راجل تحسه عنده يجي ٢٠٠سنه من كتر مهو عجووز وشه محروووق جامد شعره كبير فشخ وهايش ودقنه واخده نص وشه لابس جلابيه متهالكه وواقف حافي وماسك في ايده عرق شجره رفيع ساند عليه الراجل شكله مرعب وشه مهبب وتحسه مبيقومش من نومه الرصيف وبيبص في عيني"
انا:ماله الراجل ده بيبصلنا كده لي
الشعراوي:فين ده.!؟
انا بشرحله مكانه:شوفته يبني هناك اهو
الشعراوي:يعم انا مش شايف حاجه وهو ده وقت هزار
انا ببص للشعراوي:يسطا انته اللي بتهزر هن..."ببص للراجل لقيته اختفي"
الشعراوي:سكت لي يبني مالك
انا:الراجل اختفي
الشعراوي:هو مكانش موجود اصلا يبني
انا:يعم انا شوفته"ببص للشعراوي اكلمه لقيت الراجل المخيف ده واقف وراه وبيبصلي بنظره رعب ولافف علي رقبته تعبااان اسود وعينه حمراا اوووي انا واقف مخضوض من اللي انا شايفه الراجل بيرفع العرق اللي ساند عليه في اتجاه باب البلكونه بيقوم نازل التعبان علي جسمه لحد مبيوصل الارض وبيمشي التعبان لحد مبيدخل باب البلكونه وبيروح متبخر ببص للراجل اللي لقيته فجاه لازق في وشي ومبيني ومبينه يجي ٢سم شايفه عنده يجي ٣ اسنان بس ولا حاجه لونهم اصفر جامد وريحه بوقه ريحه نتنه جاامد شكله يرعب مكان الحروووق وشه سايح ولما اتكلم رعبني اكتر"
العجوز:الـســـم هيصبـح
زي الـــدم وهـيـســري زي النـــار وسطـكـــو
"الكلمه دي نزلت عليه لطش خصوصاً اني لسه قريها في الكتاب اللمجهول اللي جوه ده العجوز بيدور وشه في اتجاه سريري ببص لقيت التعبان قاعد عليه برجع ابص للعجوز لقيت الشعراوي اللي واقف وانا مخضوض فشخ"
الشعراوي:اغمي عليه
"انا بيص للشعراوي لقيته مركز مع الخناقه اصلا"
الشعراوي:اصحاب الواد شلفطو الواد التاني ده
"انا ببص لقيت في شويه عيال متكاترين علي الولا التاني اللي بيتخانق"
انا:العركه دي لي اصلا
الشعراوي:بيقولو انته بتعاكس اختي اهو انته اطرش
انا:مخدتش بالي مين اللي اختو اتعاكست
الشعراوي:يعم الواد اللي واقف مع اصحابه عاكس اخت المضروب ده تقريبا الواد رايح يتخانق معاه عشان عاكس اخته قام مسكينو هو واصحابه فاشخينه
انا:عرفت كل ده ازاي
الشعراوي:يبني انا محقق اصلا"سمعنا صوت صويت في الشارع بنبص لقينا واحده ست بتقوم ابنها المضروب اللي في الارض وانا شوفت البنت اللي كانت في البلكونه"قمر"بتقومه معاها شكلها دي اخته البنت داخله دماغي الصراحه نسيت موضوع العجوز مجرد مشوفتها وقولت فرصه ومش هتتكرر"
انا:الواد واهله صعبانين عليا جامد
الشعراوي:قلبك رهيف ده احنا شوفنا قلوب ناس مرميه قدامهم يصحبي
انا:بس كان راجل لراجل مش شوايه خولات علي واد واهله بقلك اي هات خالد وننزل نتابع من تحت
الشعراوي:ملناش دخل في العركه يا شامي الحوار ميخصناش
انا:بقلك نتابع مش نتخانق افهم
"الشعراوي دخل اوضته وبعدها راح لخالد ونزلنا تحت كانت الناس ملمومه وخايفين وبيتفرجو علي الواد اللي متشلفط في الارض واهله محروقين عليه"
انا لواحد واقف:اي اللي بيحصل يصحبي
الشخص:الشباب دول ضربو اللي نايم في الارض عشان بيقلهم متعكسوش اختي تاني
انا:طب ومحدش عارف يتدخل يعني يفض الحوار ده
الشخص:اللي هيتكلم هينضرب زيهم
انا:انتو غلابه اوي يصحبي
ام قمر بتعيط علي ابنها:حرااام عليكم حد يلحنا يانااااس هاتولي حق ابني
الواد اللي ضرب:ولا دكر هيعرف يتحرك عشان اللي هيتحرك هينام جمب ابنك
قمر:وانته فكرك انتو كده رجاله يعني عشان تتكاترو عليه بكره يجي الاقوي منكم وربنا شايفكم **** علي الظالم والمفتري
الواد اللي ضرب(هنسميه برشامه):ولحد ميجي الاقوي مني هيفضل اخوك مداس للمنطقه كلها يالبوه
انا بتدخل:عيب يا صحبي ده مهما كانو حريم برده
رجب صاحب العماره واقف:ارجع يا شامي ارجع بلاااش مشاكل
برشامه:والحلو حابب ينضرب ازاي بقا ولا داخل تعمل نمره يا عم الدكر
انا:الحلو اسمه الشامي انزل "بلطيم" واسأل عنه الف مين هيدلك عليه بس موعدكش انك هتطلع علي رجلك
برشامه:مش هحتاج اروح اسال عليك لانك مش هتطلع من الدايره دي واقف
انا:وانا بطولي ومستني
الشعراوي ومعاه خالد:مش بطولك يا صحبي احنا طول عمرنا الكتف في الكتف والكف علي اللي يعكر مزاجنا..ولا"لبرشامه"احنا كفائه نقوم ببلد كامله بس مبنروحش للمشاكل وانته مش راجل كفايه عشان تعمل الحوار ده
"برشامه بيقرب وفضهره يجدي ٤ زيه هما في عدوم ٢٣ سنه ولا حاجه مش اجسام ولا حاجه وباين عليهم انهم ضايعين من المخدرات اصلا بيشدني من ياقه التيشيرت وبيناولني في وشي برجع لوره كان الشعراوي وخالد دخلو في الخناق وبيضربو وبينضربو رديت البوكس في وش برشامه مع رفص في بضانه وقمت جايبه نص وقع الارض يتوجع روحت مع خالد والشامي مسكنا العيال شلفطناهم حرفيا برشامه بيحاول يقف قمت ماسكه من ياقه التيشيرت بتاع وقفته وقمت واكله ركبه تانيه في بضانه دخل خالد عطاله ركبه في بضانه وكذالك الشعراوي بس الشعراوي اتغابا اظن فقشهملو الواد خصيناه مش عارف يتحرك والوجع نزل الدمعه من عينه المكان ده حساس جامد اصلا ووقع في الارض.
الشعراوي:فينك يراجل احنا لسه عملنا حاجه ده انتو عيال طريه
انا:الفكره مش ف انهم جامدين او مش جامدين الفكره ان في اكتر من ٥٠ راجل واقف لو كل واحد سلم عليه الواد هيموت لاكن انتو بجد اللي عملينله قيمه وده اللي خلاه مش مكبركو
"بروح لاخو قمر اللي كان قام قعد علي الكرسي ووشه بايظ كان في حدود ١٩ سنه كده"
انا:ولا يهمك يا بطل انته عملت اللي يثبت للبلد دي انك دكر وانك مش سهل هما اتكاترو عليك وانته واحد لوحدك""بصوت واطي يادوب سامعني هو وامه وقمر اخته""بيني وبينك انا لو كنت لوحدي كان زماني قاعد علي الكرسي اللي جمبك ده
ضحكو عليا وانا قاصد افك الدنيا
انا:اخوك اسمه محمد الشامي ساكن في العماره دي عند عم رجب اي حاجه اخوك سداد انا مش بلطجي بس انا ماشي بمقوله[إن البيت اللي مفيهوش حد بلطجي منداس عليه]مش بلطجي يعور ويقتل لا بلطجي ميسبش حقه وانته اكيد فاهمني..يلا سلامو عليكم
"طلعت الشقه انا وخالد والشعراوي اليوم عدا طبيعي محصلش حاجه بعدها وجه وقت النوم كل واحد دخل اوضته وقفل بابه وريح علي سريره كنت نايم علي السرير وفي فدماغي حوار التعبان اللي كان علي السرير ده ومش عارف انام وكل شويه اولع فلاش التيلفون وانور في الاوضه كلها بس مكملتش علي خير عزيزي المتابع في مره وانا بنور لقيت الاوضه كلها فاضيه وتمام زي الفل مفيهاش حاجه ضغط علي الفلاش عشان يطفي مع قفل النور ظهر العجوز عند باب البلكونه لمحته في ثانيه ولعت الفلاش تاني ملقتش حد نورت كويس ملقتش حد كنت خايف الصراحه متشبحن طول اليوم وبطه بلدي في السرير نايم سحبت الغطا فوق مني لحد دماغي ونمت علي المخده وقولت تيجي زي متيجي بقا ثواني من الصمت وحسيت حاجه تحت الغطا ماشيه علي رجلي لا دي بتلف حوالين رجلي هو التعبان مفيش غيره بقيت بنشف رجلي وانا جسمي بيترعش ولا كاني بتكهرب وحاسس بملمس التعبان طالع علي جسمي لفووق مديت ايدي ولعت الكشاف وروحت شديت الغطا بسرعه ملقتش حاجه علي جسمي مش عارف ده خوف ومتهيالي ولا دي حجات بتحصل بجدد قاعد علي السرير والخوف يتزايد واحده واحده وهنا سمعت صوت خربشه اظافر في الخشب اسفل السرير يا احا ياني مسكت الفلاش ونمت علي بطني علي السري وبصيت تحته ملقتش حد بس في في السرير من تحت مكان الخربشه قومت اقعد لقيت العجوز قاعد في وشي اتخضيت جامد واترميت في الارض وانا منور الكشاف علي السرير الفاضي اللي مفيهوش حد خالص ولاكن في ايد اتحطت علي كتفي من ورا ايد اظافرها كبيره اوي ومعضمه وتخوف بصيت ورايا لقيت العجوز بيبصلي وكان التعبان لافف حوالين رقبته وعينه حمرا ددمم
العجوز:متدخلش في حياتنا عشان متتأذيش
"فجأه فتح بوقه جامد وبدأت التعابين تطلع منه ومن تحت جلابيته الاوضه بقت ملياااانه تعابينه ولفو حوليا وانا قاعد في الارض مرعووووب من اللي بيحصل"
العجوز:الـســـم هيصبـح
زي الـــدم وهـيـســري زي النـــار وسطـكـــو..الـســـم هيصبـح
زي الـــدم وهـيـســري زي النـــار وسطـكـــو
"بيمشي في اتجاه البلكونه والتعابين ماشيه وراه وبتدخل في جلابيته من تحت لحد مبيوصل لباب البلكونه المقفول وبيبصلي"
العجوز:أناا بحذرك هتتسبب في العاصفه
"وبيكمل طريقه وبيخترق شباك البلكونه المقفول كل ده وانا قاعد علي الارض نطيت ولعت نور الاوضه والجو بقا هاااااادي ولاكن اللي حصل ميتنسيش"

"حميده الغفير كان رفض انه يسم العمده بأمر من شيخ الغفر عمران اللي حميده شاف عنده غوايش بنت"العالمه مديحه"بعدها بكااام يوم صحيو علي صوت صويت جامد في بيت حميده وكان خبر محزن جداً وهو وفاة والد حميده اللي كان بيعاني من المرض واكمل علي ذالك حزنه الشديد علي ضياع ارضه وتعبه امامه الخبر انتڜر في البلد وحميده الغفير كان في بيت العمده لما عرف رجع البيت مش مستوعب ولاكن هذه مشيئه الخالق اتغسل والد حميده واتشال وطلعو علي المدافن بعد الصلاه عليه دخلو علي المدافن اللي كان عليها يافطه كبيره حديد مكتوب عليها"مداافن قريه التعابين"اندفن والد حميده ولاكن لم يهدأ له بال وفكر في الانتقام من شيخ الغفر ومن العمده وقرر يبدأ بالعمده ثم من شيخ الغفر وبعد مرور بضع ايام علي مفارقه والد حميده للحياه اتجه حميده الي بيت عمران"شيخ الغفر".
عمران:شد حيلك يا حميده شد
حميده:انا كنت جايلك بخصوص الموضوع اياه
عمران:موضوع اياه انهي موضوع
حميده:انا معنديش مشكله اسمم العمده

"تاني يوم صحيت بعد معاناه مع النوم كانت الكليه شغاله بس محدش مهتم الشعراوي قال ان هو هيسلق البيض وخالد هيعمل الشاي وانا هنزل اجيب فول وفلافل"طعميه"نزلت المطعم اجيب الفول وقفت شويه في كذا حد محنا الصبح برده"
ام قمر:اذيك يابني صباح الخير
انا:صباح النور اهلا وسهلا
ام قمر:متشكره اوي علي اللي انته عملتو امبارح
انا:المهم انها عدت علي خير..هو انا معرفش اسمه بس هو عامل اي دلوقت
ام قمر:ابني اسمه تامر وهو كويس بس زعلان علي نفسه
انا:زعلان لي ده طب انا هكتبلك رقمي يا امي بعد ازنك وانتي تديهولو وخليه يكلمني
ام قمر:طب متيجي تطلعلو معايا كلمه بنفسك
انا:ميصحش اطلع معاكي ولا اي
ام قمر:مه انته هتكون مع ابني انتو شباب زي بعض وهيتفهمك اكتر مني هو فاهم انه اتكسر عينه في المنطقه
انا:طب والده فين يكلمه هو
ام قمر:ياريته كان عايش مكنش كل ده حصل
انا:اسف جدا مكنتش اقصد..هو بتاع المطعم اسمه اي.!؟
ام قمر:اسمه رمضان لي.!؟
انا:ماشي يارمضان بعد ازنك عبيلي ب٥ فول جاهز وب١٠ فلافل لحد موصل السوبر ماركت هنا بس واجي اخدهم
رمضان:من عيني يا غالي اعتبره جهز
انا:تسلم يمحترم...يلا نطلع ل تامر ولا كانت عزومه مركبيه.!؟
ام قمر:لا يلا تعاله
"روحت مع ام قمر وطلعت شقتهم فتحت بالمفتاح"وصف ام قمر قدام"دخلت بعد مفتحت الباب"
ام قمر:اتفضل يابني تعاله
"انا بقلع الكوتش وبدخل بعد م الباب اتقفل كانت قمر طالعه من المطبخ لابسه عبايه بيتي عاديه بتنده علي مامتها متعرفش ان انا معاها طلعت وشافتني"
قمر مبتسمه:اهلا وسهلا
انا:اهلا بيكي
ام قمر:تعاله يبني تامر قاعد في الاوضه دي
"دخلت معاها اوضه تامر اللي كان قاعد علي السرير وعلي رجله لاب توب وشكله بيتفرج علي فيلم"
ام قمر:صمم انه يطلع معايا عشان يشوفك"مش عايزه تقله انا جيباه يشوفك"
انا:اكيد طبعا قولت اطلع اطمن عليك
تامر:انا بخير يسطا و** يعني تسلم لتعبك ده و**
انا:يبني تسلم اي بس هو انا جايلك من بكستان.."بصوت واطي"..متخليلنا الجو كده عايزك في كلمتين
تامر:طب يا ماما سيبينا لوحدنا شويه كده واعملي حاجه نشربها
انا:ملوش لزوم تعبكم يعني انا نازل علطول
ام قمر:ولا تعب ولا حاجه انته منورنا
انا:تسلمو بجد و****"ام قمر بتطلع وبتاخد الباب وراها"
انا:انته فاكر اسمي ولا نسيتني
تامر:احمد الشامي صح.!؟
انا:محمد الشامي يسطا..المهم انته قاعد علي سريرك كده لي
تامر:لسه صاحي بس
انا:يسطا مامتك مش حابه تشوفك كده هيا اللي كلمتني اطلعلك وقبل متعمل اي حوار هيا تعبانه وزعلانه عليك المفروض انته راجل البيت يعني تقف علي رجلك عشان متحسسش اختك انك السبب وتشيلها ذنب انها كسرتك وبعدين انته متكسرتش اصلا انا اتخانقت بعدد شعر راسك وانضربت بس بقف علي رجلي وبرجع اقوي انته فينك من كل ده انته قاعد علي السرير ولا اكنك مقتولك قتيل قوم يجدع انته بوس راس امك واتشطف كده واقف راجل في نص البيت وانزل رافع راسك في نص الشارع في عين اطخن طخين انته اكبر من كده فوق
تامر:هو ممكن فعلا اختي تزعل علي قعدتي دي
انا:طبعا يبني مهيا السبب فكل ده راجعلها هيا اقف عشان تسند اهلك انته راجل البيت ومش هعيد كلامي تاني وخود رقمي اهو هبقا اكلمك"بيطلع تيلفونه وبيسجل رقمي"
انا:انته لسه قاعد يسطا قوم يعم استحمي كده ولا اعمل حاجه فوق نفسك كده
"تامر بيقوم ياخد الفوطه وبيروح المطبخ لامه بيبوس ايدها وبيبوس راس اخته وبيدخل يتشطف وانا بقوم عشان امشي بتقابلني قمر"بالشاي بالحليب والبسكوت""
انا:ملوش لزوم و**** العيال في السكن قاعده جعانه هنضرب هههه
قمر:مش هتاخد خمس دقايق بجد بس خود واجب الضيافه حتي
انا:خيركم سابق بس انا مستعجل بجد
قمر:طب انته قولتلو اي خليتو يقوم ويفوق كده
انا:ولا حاجه نفس اللي انتو قولتوه بس بطريقتي انا
ام قمر جايه:انته نازل لي مشربتش الشاي
انا:انتي جيباني من المطعم بجيب فطار للعيال اللي مكلتش من امبارح دي
قمر:انتو هنا شغل ولا كليه
انا:لا كليه ولسه ساكنين وبتاع المهم تتعوض مره تانيه بقا
ام قمر:متشكرين جدا يابني تعبناك معانا
انا:ولا تعب ولا حاجه..رقمي مع تامر لو احتاجتو اي حاجه وانا اقدر اساعد ف انا سداد
ام قمر:تسلم يابني متشكرين
انا:يلا سلامو عليكم"بلبس الموتش وبنزل"
ام قمر:نورتنا مع السلامه"بتقفل الباب وبتدخل لقمر"
ام قمر:لسه البلد بخير وفيها قلوب طيبه
قمر:بصراحه محترم جامد يعني اللي يشوفه امبارح ف الخناقه ميشفهوش دلوقتي
ام قمر:ده طالع بعد عذاب بيقول ميصحش اننا حريم وهو لوحده اقنعته بالعافيه انها هيقعد مع تامر
"تامر طلع من الحمام سألهم عليا عرفوه ان انا نزلت قعد معاهم وحكالهم انا قولت اي والكلام ده"

"[عـنـــدي أنـا]"
"نزلت عديت علي المطعم جبت الحاجه بتاعتي وروحت العماره طلعت ع السلم انا من النوع اللي رجلي خفيفه علي السلم متحسنيش"حرامي شقق بقا"طلعت لحد موصلت قدام شقتي لقيت باب عم رجب اللي مأجر منه مفتوح وفي واحده موطيه بتمسح الارض شكلها مراته طيزها مأمبره وملبن نيك عملت صوت برجلي لقيتها اتعدلت وبصتلي"
انا:صباح الخير
الست(ساره):صباح النور اهلا وسهلا
انا:اهلا بيكي"بفتح باب الشقه"اي خدمات ولا حاجه
ساره:لا تسلم شكراً
انا:طب عن ازنك
"دخلت من غير رد منها او انا مستنتش وقفلت الباب ورايا وطيزها مش مفارقه خيالي احه علي المهلبيه دخلت بالفطار وقعدنا نفطر ونهزر ونحفل ونتمنيك سكن طلبه بقا عيش يابا عيش"

"غوايش واقفه في الحمام عريانه ملط وفي زي برميل مليان مايه وبتاخد منه بشفشق وبتكب علي نفسها وبتستحمي بتخلص وبتلبس وبتطلع من الحمام امها مديحه كانت قاعده علي كنبه بتروح غوايش تقعد مبين رجل امها علي الارض وعاطيه ضهرها لامها اللي لوحدها بتمسك شعر بنتها غوايش وتبدا تعمله ضفاير"
مديحه:مهما كبرتي بشوفك في عيني صغيره وبحب اعملك شعرك يا غوايش
غوايش:انا تعبانه اوي ياما من ساعه مشوفت التعابين علي الحيطه بره وانا مش بيجيلي نوم
مديحه:المره الاولي اللي ظهر فيها التعابين خالص كنتي انتي لسه مجتيش الدنيا كانو ظهرو وكتبو علي الارض"السم هيبقا زي الدم وهيسري زي النار وسطكو"وبعدها بفتره بيوت العارفين ولعت لوحدها عشان السحر والسموم اتحولت لدم العارف هو السم ماتو واتحولو لدم والنار ولعت وسطنا في بيوت العارفين قبل م العمده ده يمسك اللي بينكتب من التعابين بيتحقق واتحكي ان في رسمه ظهرت ايام الاجداد بس محدش عارف محتوي الرسمه احنا اتكتبلنا ٣ كلمات ان المجذوب جاي وان منادي الاموات هو المجذوب والعاصفه وانا اظنها نهايه القريه.

"[فــــي بـيـــــت الـعـمــــده]"
"كان العمده في اوضته وطلب من الغفير الاكل راح الغفير وجاب صينيه الاكل ودخل بيها للعمده اللي قعد بياكل في امان وسلااااام وبعد شويه الغفير دخل ياخد الصينيه ويسال علي العمده لقا العمده مرمي علي السرير ومناخيره بتنزل ددمم وبوقه بمنزل رغااوي بيضه.............................

♪نهــــــــــــايــــــــــــة الجــــــــــــزء الثــــــانـــــي♪
جامد يسطى

• عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • عجبني
  • عجبني
ماهو المشكله كلها انك مره واحده تنط للحاضر وبعدها ماضي قريب زي موضوع القبطان اللي لقى الكتاب ومره ترجع ماضي كبير
واللي متوقعه ان الكتاب دا بتاع البت اللي كانت عايزه ترجع السحره قرية التعابين
بس ف اللي جاي هنعرف حصلها ايه
ف مستنيين نعرف
انا عارف ان فيها لغبطه الاول بس بعد كده هتظبط معاك لو تابعت ثم ان الفكره في قريه التعابين اصلا مش في الواقع

• عجبني
التفاعلات: Magdy66 و Mo Elmasry
  • عجبني
  • عجبني

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%