NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

وانا كمان كده يا ريت حل رغم اني وقت الكاتينج مش بكون بفكر في الانتحار قد ما انا شايفه ان دا عقاب لنفسي انا استحقه وقتها الضغوطات بتكون قوية لدرجة ان نفسي مش طالع اصلا وغير كده كتير وللاسف مش بأذي غير نفسي حاولت اسيطر بس مش قادره
اقري الردود

ازاي ابطل كاتينج (تجَ/ريح) لما ازعل او اتعصب، جسمي بدأ يتبهدل و عايزة ابطل كده بس مش بقدر لما ازعل او اتعصب، خصوصا ان عصبيتي شديدة و ببقي عايزة اكسر اي حاجة(الموضوع جدي و مفهوش اي هزار و**** بس انا مكسوفة اسأل لحد اعرفه عشان بتحرج فيها بلص اني معرفش حد هنا)
مفيش حاجه تستاهل انى تبوظى جسمك علشان + لو مخنوقه ابعتيلى افرفشك واخرجك برا المود ده بعيد عن السكس

ازاي ابطل كاتينج (تجَ/ريح) لما ازعل او اتعصب، جسمي بدأ يتبهدل و عايزة ابطل كده بس مش بقدر لما ازعل او اتعصب، خصوصا ان عصبيتي شديدة و ببقي عايزة اكسر اي حاجة(الموضوع جدي و مفهوش اي هزار و**** بس انا مكسوفة اسأل لحد اعرفه عشان بتحرج فيها بلص اني معرفش حد هنا)
شوفى حد تثقي فيه وتحكيله كل حاجه لما تبقى مخنوقه المهم متكتميش جزاكى طلعى إلى جزاكى فى الكلام وأعتقد انك بتحبي تتشتمى وتضربى لو راحتك النفسيه فى كده خليه يريحك

• أتفق
التفاعلات: مهووسة
لما تبصى للمرايه وتموتى من كتر العياط على منظر جسمك واللى وصلتى ليه ساعتها هتبطلى .. ومش مجرد كلام عابر انا واحده مفيش فى جسمى مكان مش متشرح ..بس طول مانتى مش بتصعبى على نفسك مهما عملتى مش هتبطلى ..خلى جسمك يصعب عليكى شويه

• أتفق
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
لا لا كده غلط جسمك ملوش ذنب يعني انتي لازم برضو تكون اهدى شوية وتحاولي تبعدي عن الحاجات دي فرغي غضبك وزعلك فحاجة تانية لكن كده غلط جدا ممكن تأذي نفسك جدا

لا لا كده غلط جسمك ملوش ذنب يعني انتي لازم برضو تكون اهدى شوية وتحاولي تبعدي عن الحاجات دي فرغي غضبك وزعلك فحاجة تانية لكن كده غلط جدا ممكن تأذي نفسك جدا
انتى كمان بتقعدى تقطعي فى جسمك

علفكرة دا غلط مش هكلمك ف اي حاجة غير ان ليه تشوهي جسمك لمجرد انك اتعصبتي او زعلتي مهما حصل مفيش حاجه تستاهل تجرحي نفسك عشانها هو هيبقي وجع دماغ وقلب وجسم كمان ثم انك هتستفادي اي يعني كدا بتهدي مثلا انا معاكي انها كانت فكرة واتطورت بس لازم تقف عشان متوصلش للانتح** فاهمة
ولو احتجتي تنفسي عن غضبك زعقي خبطي اشتكي احكي لصحابك لحد ما تتعلمي تعملي كنترول

بعيد عن ان الموضوع مضحك بس مفيش حد يقدر يساعدك غيرك اتعلمي ازاي تقدري تسيطري على توترك وعصبيتك وكلامك مبين انك متعرفيش نفسك كويس يعني لازم تفهمي نفسك صح وساعتها هتعرفي ايه اللي بيوترك ويعصبك وهتبعدي عنه ووقت العصبية والتوتر والزعل حاولي تكوني وسط الناس او ع الاقل تشوفي حد بتثقي وتخليه جنبك طول الوقت جوا البيت وبرا البيت جسمك مهما صعب عليكي برده مش هتبطلي دا لان فعلا جسمك صعبان عليكي وبرده انتي مش عارفة حاولي تتكلمي كتير مع اللي حواليكي ومتبقيش قافلة على نفسك طول الوقت وتشوفي حد بتثقي فيه لان واضح ان ثقتك معدومة في اللي حواليكي وحوالي تبطلي تفكير كتير وادي فرصة لعقلك يرتاح لان واضح انك مش راحماه خلي مخك يفصل وانتي هترتاحي كل حاجة بتبدأ وبتنتهي من عند عقلك من الاخر كدا سيطري على نفسك وعقلك مش تسيبي نفسك لطباع انتي اتعودتي عليها غيري مجرى حياتك واخرجي من اكتئابك والجو السلبي وساعتها هتلاقي نفسك بتبطلي كل حاجة بتأذيكي ودا هيبدأ من انك تلاقي حد تثقي فيه

• أتفق
الموضوع محتاج منك إرادة فى انك تتحكمى فى عصبيتك حاولى فى بدايه العصبية تفكرى فى انك لما تتعصبى هيحصل ايه ولا اى حاجه وتهدى نفسك بنفسك وهاتى الكرة المطاط بتاع التوتر والعصبية

اول لما تحسى الاحساس ده دورى على اى حاجه تشغلك وتمتص طاقة العصبيه تماما

المشكله لما تأذى نفسك محلتيش المشكله بالعكس عملتى مشكله جديده
بس فى نقطه هل بعد مبتعملى كده بتحسي بالرضا بعد جلد نفسك ولا ليكون مجرد تنفيس عن الغضب وخلاص
لان لو بتحسي بالرضا الموضوع ممكن يكون حاجه تانيه خالص مش مجرد تنفيس غضب

مش هينفعك غير طبيب أمراض عصبية

انا كنت زيك ف فتره من فترات حياتى 😓 وعارف ال انتى حاسه
بس انعزلت فتره ٦ شهور مش بشوف حد وباعد عندى الادوات الحاده واغلب الوقت باخد مهدئ وانام

بصي انا كمان عصبي لقيت احسن حل اني ابقا بارد يعني مهما حاجه ضايقتني احاول افكر في حاجه بحبها
ممكن تسمعي موسيقي او اغاني
ابعدي عن أي نقاش حتى لو انتي صح
افتكري ان اي حاجه مش مستاهله

• أتفق
لازم تطلعي عضبك في حاجة تانية
حتي لو تقطعي حاجة أو تكسريها اهون من امك تبهدلي جسمك كده

• أتفق
المشكله لما تأذى نفسك محلتيش المشكله بالعكس عملتى مشكله جديده
بس فى نقطه هل بعد مبتعملى كده بتحسي بالرضا بعد جلد نفسك ولا ليكون مجرد تنفيس عن الغضب وخلاص
لان لو بتحسي بالرضا الموضوع ممكن يكون حاجه تانيه خالص مش مجرد تنفيس غضب
بحس اني هديت من غضبي بس بعد كام ساعة بندم عشان شوهت مكان في جسمي

العصبيه سلوك بتعودي عليه وبيتغير بس الاحسن تروحي لدكتور نفساني هيفيدك افضل من الي هتلاقيه هنا

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%