NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

لو عندك شخص عزيز عليكي فضفضي معاه أو معاها
حاولي تشتتي انتباهك بهوايه ليكي ولو معندكيش هوايه معينه باي حاجه ممكن تشتت انتباهك
اول ما تحسي انك عاوزه تعملي كده اعملي مجهود بدني لحد الإرهاق و بعده يوجا
لو مسلمه اسمعي قران جمبك هتهدي
دي حلول كنت اعرف حد من فتره بيعملها كلها مع بعض أو حاجات منها حسب الحاجه وكان شبهك
معنديش حد افضفضله، لما بقطع بيبقي عندي استعداد اقطع جسمي كله بس بوقف لما بملي ورقة مربعة طولها ٣ سنتي وبعدها اشغل نفسي بالرسم او الكتابة

• حبيته
التفاعلات: ماستر ابراهيم
شوفي حد صحبيه متعرفوش بعض ولما تكوني مخنوقه كلميه هترتاحي

معنديش حد افضفضله، لما بقطع بيبقي عندي استعداد اقطع جسمي كله بس بوقف لما بملي ورقة مربعة طولها ٣ سنتي وبعدها اشغل نفسي بالرسم او الكتابة
اتصحبى على حد يكون كويس

ازاي ابطل كاتينج (تجَ/ريح) لما ازعل او اتعصب، جسمي بدأ يتبهدل و عايزة ابطل كده بس مش بقدر لما ازعل او اتعصب، خصوصا ان عصبيتي شديدة و ببقي عايزة اكسر اي حاجة(الموضوع جدي و مفهوش اي هزار و**** بس انا مكسوفة اسأل لحد اعرفه عشان بتحرج فيها بلص اني معرفش حد هنا)
هل اللي عصبك دا يساوي تمن اللي هتكسريه احسبيها وشوفي هتلاقي ان ثانيه واحده حد زي دا يعكر مزاجي معناه غباء منك
برودك مع الاشكال دي بيرد عليهم عصبيه وهما اللي يتحرق دمهم مش انتي

• أتفق
التفاعلات: مهووسة
مككن تتوصلي معايا خاص وانا فعلا عندي اللي يسعدك بجد

ازاي ابطل كاتينج (تجَ/ريح) لما ازعل او اتعصب، جسمي بدأ يتبهدل و عايزة ابطل كده بس مش بقدر لما ازعل او اتعصب، خصوصا ان عصبيتي شديدة و ببقي عايزة اكسر اي حاجة(الموضوع جدي و مفهوش اي هزار و**** بس انا مكسوفة اسأل لحد اعرفه عشان بتحرج فيها بلص اني معرفش حد هنا)
لما تتعصبي خدي نفسك وانزلي اتمشي وشمي هوا وهترجعيي ناسيه انتي كنتي متعصبه من اي اصلا

• أتفق
طيب انا قريت باقي كومنتاتك مع باقي الناس
حاولي يكون عند صديقه (بنت) ضروري تكون بنت وتكون اكبر منك عشان هتلاقي عروض صداقه كتير اليومين دول
ثانيا اعملي جهد بدني زي ما قولتلك هيخفف التوتر والعصبية وبعدين ارسمي أو اكتبي
الكتابه حلوه جدا ف الوقت ده
ثالثا متعالجيش المشكله بمشكله اكبر و تتسحلي ف السكس أو واحد ابن حلال يعملك فيها طبيب نفسي
رابعا بما انك صغيره ف الموضوع مش محتاج طبيب نفسي لاني شوفته مع كذا حد قبل كده و لما تخطوا المرحله السنية دي بقوا طبيعين و هاديين جدا فكري ف الكلام اللي ينفعك سواء انا قولته أو غيري و اعملي بيه و الكلام اللي مينفعكيش ارميه ورا ضهرك

• أتفق
طيب انا قريت باقي كومنتاتك مع باقي الناس
حاولي يكون عند صديقه (بنت) ضروري تكون بنت وتكون اكبر منك عشان هتلاقي عروض صداقه كتير اليومين دول
ثانيا اعملي جهد بدني زي ما قولتلك هيخفف التوتر والعصبية وبعدين ارسمي أو اكتبي
الكتابه حلوه جدا ف الوقت ده
ثالثا متعالجيش المشكله بمشكله اكبر و تتسحلي ف السكس أو واحد ابن حلال يعملك فيها طبيب نفسي
رابعا بما انك صغيره ف الموضوع مش محتاج طبيب نفسي لاني شوفته مع كذا حد قبل كده و لما تخطوا المرحله السنية دي بقوا طبيعين و هاديين جدا فكري ف الكلام اللي ينفعك سواء انا قولته أو غيري و اعملي بيه و الكلام اللي مينفعكيش ارميه ورا ضهرك
شكرا ❤️

• حبيته
التفاعلات: Klein 2
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
@Life Arch معنديش معلومه لان اكيد السبب نفسي افيدنا حضرتك

• عجبني
التفاعلات: Life Arch
شكل سنك صغير وللأسف دي بقيت موضه بين الشباب الصغير
مفيش فيها أي راحه نفسيه غير تشويه جسمك فقط
تخيلي لما تحبي واحد ويشرف جسمك كده ويقرف من منظره تفتكري هتعملي إيه وقتها
بصي قدام طيب الشخص ده قبلك واتجوزك مثلاً
منظر إيدك قصاد اولادك ايه هتقوايلهم ايه مثلاً
حاولي تفكري لقدام أن حياتك هتبوظ بسبب حاجه زي كده
وقت ما تتعصبي هاتي
حاجه كاوتش اضغطي عليها زي كده

مع تنظيم التنفس بهدوء تام
دي نصيحه ليكي عشان مستقبلك
نصيحه تانيه
ومتخليش حد يقولك تعالي خاص هفهمك

• أتفق
جسمك امانة ليه تشوهى نفسك و تندمى بعد كدة على طول فكرى فى عواقب ده حتلاقى نفسك الموضوع قل
حاولى تاخدى كل حاجة بهدوء قدر من برود الاعصاب لا يضر
و لو حكمت خلى ادامك على طول ورق او كرتون كل ما تتعصبى اقطعى فيه تفرغى شحنتك

• أتفق
@Life Arch معنديش معلومه لان اكيد السبب نفسي افيدنا حضرتك
ده ناتج عن كتمان العصبية
و طبعاً التكسير بيخسرنا كتير
ف استبدلي عادة التوتر بعادة تانية بعيدة عن جسمك
زي السكويشيز او
انا شخصيا علشان احفف رد فعل عصبيتي و توتري
بقيت بحك ساعتها السماعات و بسمع مزيكا هادية

• أتفق
التفاعلات: مهووسة و J U B A
بصي لمدي الخساره اللي انتي فيها ف جسمك هل عاجبك كدا؟ طب هل لما تعملي كاتينج في اي حاجه هتتغير لا مفيش كد خسران غيرك ف الحوار ده عايزك تتعلمي ضبط النفس وانك تحولي الباور والعصبيه دي لحاجه مفيده انتي بتحبيها او تمارسي الرياضه تبعدي اي فكره عنك انتي المتحكم الوحيد ف الوضع وطالما انتي مش بتحاولي هتفضلي تعمليها

بصي الافادة انك تحاولي تتابعي مع دكتور نفسي لان الموضوع صعب او تحلولي تسيطري علي نفسك شويه علشان متاذيش نفسك في ناس اعرفها برضوا كده بس فيها اللي بياكل ضوافره ممكن يوصلها للحم حاولي تسيطري علي الموضوع دا حتي لو هتفضغضي لاي حد تعرفيه وتتناقشوا في اللي مضايقك ممكن يخفف عنك

• أتفق
لما تزعلى عدى من ١ إلى ١٠٠ وماتفكريش فى ايةحاجة لغاية ماتخلصى العد ، وانت هتبقى كويسه

• أتفق
فكرى ان مفيش اى حاجه تستاهل انك تعورى نفسك

دي لازم طبيب نفسي محدش هنا حيفيدك

وانا كمان كده يا ريت حل رغم اني وقت الكاتينج مش بكون بفكر في الانتحار قد ما انا شايفه ان دا عقاب لنفسي انا استحقه وقتها الضغوطات بتكون قوية لدرجة ان نفسي مش طالع اصلا وغير كده كتير وللاسف مش بأذي غير نفسي حاولت اسيطر بس مش قادره

• حبيته
التفاعلات: ماستر ابراهيم

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%