NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

الختان للذكور هو من أحد أهم أسباب سرعة القذف عند الرجال .

وإذا كانت ( القُلفة ) اللي بتتقطع دى بتربي بكتيريا فتقدر تواليها بالنظافة اليومية !
بنظف الفلقة كلها ماعنديش تجمع للبكتيريا

شبه مستحيل تلاقى ذكر عربى مش مختون
بعكس البنات
ولكن ختان الولاد مش بياثر على شهوتهم نهائى بعكس البنات
صح مايأثرش خالص بالعكس راسي حساس جدا

لي صديقة علي الفيس بوك طبيبة امراض جلدية وتناسلية ، وكانت عاملة بحث عن موضوع ختان الذكور واكدت في نهايته أن الختان ( أحد أهم أسباب ) سرعة القذف !

لم اقل أن الختان هو السبب الوحيد ، لكنه أحد أهم الأسباب ، ودى رؤية طبية وليست هبدة .
النساء كثيره الأخطاء ولا يأخذ منها حاجه تخص الرجال مع احترامي ليهم لان هي مجربتش ان يكون عندها زبر اصلا

• عجبني
  • بيضحكني
التفاعلات: حنفي الونش و MR khalid
يا جماعة هو في أحد في المنتدى مش مختن البعض حكالي انه انا ليش مش مختن و دخلت اشوف اعضاء الذكرية للرجالة اغلبيتهم مختثة هو دا مش عادي يعني
وشوف بتفضل نسوان هون بالمنتدى
الختان عادة قديمة جداً وفرض في بعض الاديان زي اليهودية والاسلام وفي المسيحية اسقطت في العهد الجديد ومش ملزمة
فهو غير المختنين قليلين جداً
الختان بيعمل مشاكل صحية فعلاً بس مش بالشكل اللي الناس بتتكلم عنه

• بيضحكني
  • عجبني
التفاعلات: ملك العرب و MR khalid
الختان عادة قديمة جداً وفرض في بعض الاديان زي اليهودية والاسلام وفي المسيحية اسقطت في العهد الجديد ومش ملزمة
فهو غير المختنين قليلين جداً
الختان بيعمل مشاكل صحية فعلاً بس مش بالشكل اللي الناس بتتكلم عنه
تفاجئت من كمية الغرابة في مجتمعنا حسيت اني الوحيد المش متختن😂

• عجبني
التفاعلات: The Woman Who Wasnt There
كمية هبد رهيبة في التعليقات
اولا الختان فرض شرعي
ثانيا عدم الختان عند الرجال طبيا سبب من اسباب سرطانات العضو للرجال
كمان سبب مهم جدا للالتهابات والأمراض المنقولة جنسيا عند الرجل وشريكته
ثالثا عند الستات الختان الصح اللي بتعمله دكتورة فاهمة مش بتعك زي العك اللي كان بيحصل مش بيأثر على الشهوة ولا حاجة ومش كل الستات بتحتاجه والأجانب بيعملوه حاليا تحت مسمى clitoral hood reduction

• عجبني
التفاعلات: MR khalid
كمية هبد رهيبة في التعليقات
اولا الختان فرض شرعي
ثانيا عدم الختان عند الرجال طبيا سبب من اسباب سرطانات العضو للرجال
كمان سبب مهم جدا للالتهابات والأمراض المنقولة جنسيا عند الرجل وشريكته
ثالثا عند الستات الختان الصح اللي بتعمله دكتورة فاهمة مش بتعك زي العك اللي كان بيحصل مش بيأثر على الشهوة ولا حاجة ومش كل الستات بتحتاجه والأجانب بيعملوه حاليا تحت مسمى clitoral hood reduction

مين اللي فرضه شرعا ؟!

كلها تأويلات الفقهاء ، ولا يوجد نص ديني واضح يفرضه .

وبلاش تهبد في الطب ، دع الامر للمختصين .

مين اللي فرضه شرعا ؟!

كلها تأويلات الفقهاء ، ولا يوجد نص ديني واضح يفرضه .

وبلاش تهبد في الطب ، دع الامر للمختصين .
هو لو المنتدى بيسمح كنت جبتلك الادلة الشرعية
وانا مش بهبد في الطب ولا حاجة انا اصلا دكتور 😅

الطبيعي ان الراجل يكون متختن ولاسباب كتيره

هو لو المنتدى بيسمح كنت جبتلك الادلة الشرعية
وانا مش بهبد في الطب ولا حاجة انا اصلا دكتور 😅

عارف كل أدلتك الشرعية ومفيهاش جديد ، فهي كلها من إجتهادات وتأويلات الفقهاء ولبديست مؤسسة علي نص محكم !

واللي أنا كتبته برضو هو نتاج بحث لطبيبة امراض جلدية وتناسلية .

عارف كل أدلتك الشرعية ومفيهاش جديد ، فهي كلها من إجتهادات وتأويلات الفقهاء ولبديست مؤسسة علي نص محكم !

واللي أنا كتبته برضو هو نتاج بحث لطبيبة امراض جلدية وتناسلية .
لا دي أحاديث
ما تجادلش في الغلط
راي طبيبه واحدة غير راي متفق عليه في العالم كله وبيتدرس في الكليات

لا دي أحاديث
ما تجادلش في الغلط
راي طبيبه واحدة غير راي متفق عليه في العالم كله وبيتدرس في الكليات

شوف .. هو كده الموضوع هيقلب لموضوع ديني ، وده ميصحش هنا ..

والبحث العلمي بيبدأ بباحث واحد وبيعمل ماجستير ودكتوراه وبيبقي ( بروفسير ) في مجال بحثه ، والنتيجة اللي وصلها وحصل بها علي الدرجة بتبقي حقيقة علمية بعد كده ، فحجة أنه رأيي طبيبة واحدة ويخالف ما أتُفق عليه في العالم كله ويُدرس في الكليات هي حجة ربما تصلح في الدين ، لكنها لا تصمد في مجال البحث العلمي .

لكن في النهاية كل واحد له قناعاته وأدلته ، وأنا هنا أعبر عن قناعاتي ولا أُلزم بها أحداً .

والبحث العلمي بيبدأ بباحث واحد وبيعمل ماجستير ودكتوراه وبيبقي ( بروفسير ) في مجال بحثه ، والنتيجة اللي وصلها وحصل بها علي الدرجة بتبقي حقيقة علمية بعد كده ، فحجة أنه رأيي طبيبة واحدة ويخالف ما أتُفق عليه في العالم كله ويُدرس في الكليات هي حجة ربما تصلح في الدين ، لكنها لا تصمد في مجال البحث العلمي .

لكن في النهاية كل واحد له قناعاته وأدلته ، وأنا هنا أعبر عن قناعاتي ولا أُلزم بها أحداً .
الا إن يثبت العكس فهو هبد طبي سواء اقتنعت به او لا

• الموضوع ده يدعو للتفكير
التفاعلات: حنفي الونش
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
الا إن يثبت العكس فهو هبد طبي سواء اقتنعت به او لا

وسواء أنا إقتنعت أوإنت إقتنعت .. هل لهذا الإقتناع تأثيره علي المليارات من البشر حول العالم ؟!

ارسطو من عظماء المفكرين والعلماء في عصره كان بيقول ان الجانين بيجي نتاج ان الحيوان المنوي ددمم المراة بيرويه ف بيكبر ويبقي جنين ..
وكانو بيقولو ان الجانين خصيه اليمين بتطلع راجل والخصيه الشمال بتطلع انثي وكانو بيشيلو الخصيه الشمال هل معني كدا ان أرسطو وخلافه صح ؟

ارسطو من عظماء المفكرين والعلماء في عصره كان بيقول ان الجانين بيجي نتاج ان الحيوان المنوي ددمم المراة بيرويه ف بيكبر ويبقي جنين ..
وكانو بيقولو ان الجانين خصيه اليمين بتطلع راجل والخصيه الشمال بتطلع انثي وكانو بيشيلو الخصيه الشمال هل معني كدا ان أرسطو وخلافه صح ؟

إنت بتسألني أنا ؟

إسأل اللي بيؤكدوا علي عادة بقالها ألاف السنين وموجودة من قبل أرسطو وهي عادة ختان الذكور !

مش يمكن العادة دى كمان فكر بدائي ويحتاج للتغيير ؟

إنت بتسألني أنا ؟

إسأل اللي بيؤكدوا علي عادة بقالها ألاف السنين وموجودة من قبل أرسطو وهي عادة ختان الذكور !

مش يمكن العادة دى كمان فكر بدائي ويحتاج للتغيير ؟
فيه فرق مابين العاده ومابين الشعائر يامعلم ثانيا دا من الفطره كون انك مخالف فطرتك او عاوز تخالفها دا ميمنعش انها من الفطره

فيه فرق مابين العاده ومابين الشعائر يامعلم ثانيا دا من الفطره كون انك مخالف فطرتك او عاوز تخالفها دا ميمنعش انها من الفطره

فطرة إزاي يا ياريس ؟!

الفطرة هي أن أي جزء في جسمك إتولدت به لا يتم قطعه ، وقلنا مش عاوزين ندخل في جدل ديني لذلك مش عاوز أدلل بنصوص دينية ، لكن .. مينفعش رجال الدين يحرموا تهذيب الحواجب للنساء ويسموه نمص ويلعنوا النامصة والمتنمصة علشان شوية شعر في حواجب المرأة هذبتهم للزينة وحجتهم أن هذا تغيير لخلق **** ، وفي نفس الوقت يشرّعوا ختان الذكور والإناث ولا يعتبرونه تغيير لخلق **** !

متصدقش كل اللي تسمعه .. شغل عقلك شوية .

فطرة إزاي يا ياريس ؟!

الفطرة هي أن أي جزء في جسمك إتولدت به لا يتم قطعه ، وقلنا مش عاوزين ندخل في جدل ديني لذلك مش عاوز أدلل بنصوص دينية ، لكن .. مينفعش رجال الدين يحرموا تهذيب الحواجب للنساء ويسموه نمص ويلعنوا النامصة والمتنمصة علشان شوية شعر في حواجب المرأة هذبتهم للزينة وحجتهم أن هذا تغيير لخلق ** ، وفي نفس الوقت يشرّعوا ختان الذكور والإناث ولا يعتبرونه تغيير لخلق ** !

متصدقش كل اللي تسمعه .. شغل عقلك شوية .
مش مشكلتي انك مش عارفه الفطره اي هي ....
ولا الفطره مش هي ان اي جزء في جسمك اتولدت بع لا يتم قطعه روح اتعلم ياعني اي فطره وتعالي ناقشني ...
ثانيا : مهماش رجال دين هو نبي وطالما ماتعرفش حاجه
وطالما مش **** ماتتكلمش في دين مش بتاعك سهله اهي ... اذا كنت في الطب اعتمدت علي واحده مش دكاتره كبار لا تؤتؤ اعتمدت علي صحبتك

مش مشكلتي انك مش عارفه الفطره اي هي ....
ولا الفطره مش هي ان اي جزء في جسمك اتولدت بع لا يتم قطعه روح اتعلم ياعني اي فطره وتعالي ناقشني ...
ثانيا : مهماش رجال دين هو نبي وطالما ماتعرفش حاجه
وطالما مش **** ماتتكلمش في دين مش بتاعك سهله اهي ... اذا كنت في الطب اعتمدت علي واحده مش دكاتره كبار لا تؤتؤ اعتمدت علي صحبتك

أنت محموق ليه يا ريس .. خلي صدرك واسع ورحب كده وتقبل الرأيي الأخر ، وبعدين أنت في منتدي جنسي ولست في منتدي براعم الإيمان !

وبعدين واضح أن أنت اللي مش عارف يعني إيه ( فطرة ) فالإنسان ( يولد ) علي الفطرة ، وهو يولد مكتمل جسمانيا وروحيا وتلك هي الفطرة التي خُلق الناس عليها ، وأي تغيير فيها فهو تغيير في الفطرة التي فُطر الناس عليها !

وبعدين منين خمنت إني مش م س ل م ؟! سعادتك بتقرأ الكف ولا بتضرب الودع ؟! 😀

وبعدين طب إيه اللي بتتكلم عنه ؟! ماهو فيه بلاد كتير فيها طب برضو ومتقدمين طبيا عنك ولا يمارسون ختان الذكور ، والذكور عندهم بيعيشوا لحد 100 سنة !

إهدى كده وروق .. الموضوع مش مستاهل 🌹

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%