NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

حياتي المدمره

انا حياتي كلها اني اسمع كلام العائله اي قرار العائله هي اللي بتاخده مع اني هتجوز رابع ايام العيد الكبير عيشت حياتي مش عرفه اخد قرار مليش شخصيه متردده في كل حاجه حتي اصدقائي أو اللي بقول عليهم اصدقاء مع الوقت هينسوني محدش فيها بسال عليا غير في اي مصلحه من الاتصال مش هكدب في ناس بتسال عليا بس قليل مش عندي حد قريب يسمع مني ودلوقتي اخواتي عوزين يخلصوا مني علشان يوزعوا الحاجه مع اني عرفه اني كل واحد حط أيده علي حاجه انا عرفه أن **** خلقني علشان حاجه بس انا لسه مش عرفه هي ايه بس لو مش عرفتها حياتي مش ليها لزمه ده شعور متناقض مع مشاعر كتير جوايا في تناقض مش عارفه اخره حتي لما اطلب حاجه من اهلي مع انها حقي بس بكون خايفه ومتردده خايفه أواجه الحياه وانا مش عارفه فيها حاجه مش تحملت المسؤوليه ولا مره حتي مسؤولية نفسي مش عرفه اشيلها بحسها صعبه جدا عليا اهلي بعد ما خلوني من جوايا خايفه ومتردده بيجوزني مع اني مليش اي تجارب او معرفه عن اي تعامل مع ناس مش تعاملت مع ناس خالص انا هعيش حياتي زاي وانا كده مش عارفه اعمل ايه ومش عندي ثقه في نفسي تمام ومش بعرف اثق في حد بسهوله أو احس بأمان مع اي حد حتي عائلتي ممكن حالتي دي تكون بسبب عدم اهتمام أو عدم ثقه الأهل في الشخص انا دماغي وجعتني من كتر التفكير في هذي المشاعر المتناقض
لازم تخرجي من حاله الانطواء دي اولا الثقه في نفسك
اختاري لنفسك طريق البدايه بعوده الثقه في نفسك اولا

• عجبني
التفاعلات: حاتم المصري
حاولت كتير مش عرفه

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
بصي يا صديقتي انا عندي 23 سنه تمام انا فرحي كمان 24 يوم تمام البنت اللي انا خاطبها حب سنين وهي قطه مغمضه فعلا جو الارتباط دا حاجه ووقت الخطوبه حاجه واول ما جيت اتقدملها قولتها اللي ملوش خير في اهله ملوش خير في حد انتي لازم تسمعي كلام اهلك وانا لازم اسمع كلام اهلي لاني برضه معلش 23 سنه واللي في سني يا اما تافه (جو تيك توك وكدا والجيل اللي انا منه بقيت شايف هو عامل ازاي) يا اما بيشقا عشان حتي يكفي نفسه وانا الحمد لله بعافر مع الدنيا عشان استقر في بيتي وقولتلها كلام اهل يتسمع وانا نفس النظام بس بيتي انا اللي امشيه ولا اهلي ولا اهلك اللي عايز افهمهولك ان اللي معاكي لازم يبقا ليه دور انا خليت ليها حرية الاختيار وهي اللي تاخد القرار وفي نفس الوقت من غير ما تعصي اهلها وانا نفس النظام بس بعد الجواز القرار ليكوا انتوا الاتنين لان الحياه بين المتجوزين بتبقا مشاركه مش اجبار فا حاولي تقربي من خطييك وتفهميه حاجات زي دي واتمني اني اكون افدتك وتكوني فهمتي كلامي يا صديقتي وبجد لو اتقيتي **** فيه وهو اتقي **** فيكي ان شاء **** مشاكلكوا هتبقا قليله وتحلوها مابينكوا انتوا الاتنين محدش تالت يتدخل وربنا يكرمك ويرزقك ان شاء ****

• عجبني
التفاعلات: syrian boy
بصي يا صديقتي انا عندي 23 سنه تمام انا فرحي كمان 24 يوم تمام البنت اللي انا خاطبها حب سنين وهي قطه مغمضه فعلا جو الارتباط دا حاجه ووقت الخطوبه حاجه واول ما جيت اتقدملها قولتها اللي ملوش خير في اهله ملوش خير في حد انتي لازم تسمعي كلام اهلك وانا لازم اسمع كلام اهلي لاني برضه معلش 23 سنه واللي في سني يا اما تافه (جو تيك توك وكدا والجيل اللي انا منه بقيت شايف هو عامل ازاي) يا اما بيشقا عشان حتي يكفي نفسه وانا الحمد لله بعافر مع الدنيا عشان استقر في بيتي وقولتلها كلام اهل يتسمع وانا نفس النظام بس بيتي انا اللي امشيه ولا اهلي ولا اهلك اللي عايز افهمهولك ان اللي معاكي لازم يبقا ليه دور انا خليت ليها حرية الاختيار وهي اللي تاخد القرار وفي نفس الوقت من غير ما تعصي اهلها وانا نفس النظام بس بعد الجواز القرار ليكوا انتوا الاتنين لان الحياه بين المتجوزين بتبقا مشاركه مش اجبار فا حاولي تقربي من خطييك وتفهميه حاجات زي دي واتمني اني اكون افدتك وتكوني فهمتي كلامي يا صديقتي وبجد لو اتقيتي ** فيه وهو اتقي ** فيكي ان شاء ** مشاكلكوا هتبقا قليله وتحلوها مابينكوا انتوا الاتنين محدش تالت يتدخل وربنا يكرمك ويرزقك ان شاء **
ياريت ليا راي اخواتي جيبين العريس ده علشان اول متجوزه يضحك عليا ويخدم بيت جدي اللي مكتوب باسمي

• محزن
التفاعلات: Mohamedmiido
ياريت ليا راي اخواتي جيبين العريس ده علشان اول متجوزه يضحك عليا ويخدم بيت جدي اللي مكتوب باسمي
انتي بطريقتك وباهتمامك هتخليه يعشقك لان انتي زي ما بتقولي منطويه اووي يعني مافيش حد في حياتك اعتبريه هو دا فاهمه قصدي

انتي بطريقتك وباهتمامك هتخليه يعشقك لان انتي زي ما بتقولي منطويه اووي يعني مافيش حد في حياتك اعتبريه هو دا فاهمه قصدي
عوزني اتجوز واحد عرفه انه متجوزني علشان يسرقني وامنله وحبه

• عجبني
عوزني اتجوز واحد عرفه انه متجوزني علشان يسرقني وامنله وحبه
انا معاكي انه صعب بس دا الحل الوحيد اللي قدامنا هتعملي ايه انا بحاول افيدك مش اكتر

انا معاكي انه صعب بس دا الحل الوحيد اللي قدامنا هتعملي ايه انا بحاول افيدك مش اكتر
ده حكم بموت بس بسكينه برده

• محزن
ما انا قولتلك انتي بطريقتك واهتمامك وحبك وحنيتك عليه هتفرق معاكي جدا فهماني

ما دام كدا ارفضي.. وكبري الدنيا على دماغهم... واجلي الفرح.. لازم يكون حد جنبك قريب او صديق .. مينفعش كدا..
روحي دروس دين او محاضرات خصوصي او جيم او نادي .. اتعرفي على الناس..

لو فكرت ارفض كان زماني ميته
عرفيهم ان الجواز لاغي لو ب الاكراه وده شيء مفيش خلاف علية ف الدين ولما تقابلي الشخص ده فهميه انك مغصوبة عليه ولو مغيرش رأيو افضحيهم ف الفرح وانك مش عايزاه افتكر ده هيكون احسنلك من انك تقضي بقيت حياتك مع شخص مبتحبهوش او حتى متعرفهوش

عرفيهم ان الجواز لاغي لو ب الاكراه وده شيء مفيش خلاف علية ف الدين ولما تقابلي الشخص ده فهميه انك مغصوبة عليه ولو مغيرش رأيو افضحيهم ف الفرح وانك مش عايزاه افتكر ده هيكون احسنلك من انك تقضي بقيت حياتك مع شخص مبتحبهوش او حتى متعرفهوش
والكلام بتاع هيطلع راجل كويس ده ضحك و افرض مطلعش او حاولي تتواصلي مع عيلتو وفهميهم انوب الغصب عيلتك لو بتستغلك يبقى مفيش سبب تحاولي تحافظي عليهم فوقي كده و اعرفي ان القرار ال هما بياخدوه بدالك ده هو هيكون جزء كبير من مستقبلك

ده حكم بموت بس بسكينه برده

وشعور التوههان ده طبيعي معظمنا كده محدش بيتولد عارف هو عايز يعمل ايه لكن متعمليش حاجه مش مقتنعة بيها

ارفضي طبعا مش محتاجة يعني لاخوات كويسة ومصير زفت لاءة طبعا لو سنك 18 سنة شوفي محامي وشوفي حاجتك لوحدك واتعزلي عنهم لحد لما ترزقي بحد كويس وحولي تشوفي حد من صحابتك تكون بتحبك واتنصحي شوية واقري كتيير ثقفي نفسك وايةحد يتكلم معاك مفيش تردد أنت تقفي مرة واحدة بقوة هتتعودي بعد كده لو مكنش جواكي القوة دي تبقي ضعتي خليها حياة أو موت يبقي لازم الجرءة ولا يهمك من حد مرة مع مرة هتبقي زي الفل
وان كنت مش هتقدري ترفضي الجوازة ومش هتقدري تعملي حاجة تبقي عنيك في وسط راسك اوعي تمضي علي ورقة ولا حاجة انت اتأخرت في الفرفض قوي لاني لو متجوزتيش هتطلع عليكي سمعة زفت إن كان ولا بد اهي جواز بيعي حقك وحطيه في البنك باسمك وامنعي الحمل خالص لحد ما تعرفي طبيعة الشخص اللي معاك مكنش اتطلقي وخدي شقة بفلوسك واعمل مشروع علي قدك وبعد كده اللي يبقي كويس معاك تمام ولا مش كويس في داهية

جربي نفسك في مجالات مختلفة مجربتيهاش قبل كده عشان تكسري حاجز عدم الثقة في النفس .. أعمال تطوعية .. دروس دين .. حاوطي نفسك بصحبة صالحة

انا حياتي كلها اني اسمع كلام العائله اي قرار العائله هي اللي بتاخده مع اني هتجوز رابع ايام العيد الكبير عيشت حياتي مش عرفه اخد قرار مليش شخصيه متردده في كل حاجه حتي اصدقائي أو اللي بقول عليهم اصدقاء مع الوقت هينسوني محدش فيها بسال عليا غير في اي مصلحه من الاتصال مش هكدب في ناس بتسال عليا بس قليل مش عندي حد قريب يسمع مني ودلوقتي اخواتي عوزين يخلصوا مني علشان يوزعوا الحاجه مع اني عرفه اني كل واحد حط أيده علي حاجه انا عرفه أن **** خلقني علشان حاجه بس انا لسه مش عرفه هي ايه بس لو مش عرفتها حياتي مش ليها لزمه ده شعور متناقض مع مشاعر كتير جوايا في تناقض مش عارفه اخره حتي لما اطلب حاجه من اهلي مع انها حقي بس بكون خايفه ومتردده خايفه أواجه الحياه وانا مش عارفه فيها حاجه مش تحملت المسؤوليه ولا مره حتي مسؤولية نفسي مش عرفه اشيلها بحسها صعبه جدا عليا اهلي بعد ما خلوني من جوايا خايفه ومتردده بيجوزني مع اني مليش اي تجارب او معرفه عن اي تعامل مع ناس مش تعاملت مع ناس خالص انا هعيش حياتي زاي وانا كده مش عارفه اعمل ايه ومش عندي ثقه في نفسي تمام ومش بعرف اثق في حد بسهوله أو احس بأمان مع اي حد حتي عائلتي ممكن حالتي دي تكون بسبب عدم اهتمام أو عدم ثقه الأهل في الشخص انا دماغي وجعتني من كتر التفكير في هذي المشاعر المتناقض
بناء الشخصية مش بيجي من يوم وليلة
محتاجه حجات كتير
بس انتى بتقولى انك مخطوبه وجوازك خلاص رابع يوم العيد
مش هقدر اقول الا انك تقربي من جوزك لأنه هايبقي سندك وظهرك فى الدنيا
وخطوه خطوه ثقي بنفسك خدي الأمور خطوه خطوه
ممكن يكون هو اللى يكون يقدر يساعدك
اقعدي اتكلمي معاه فضفضي معاه شوفي هو هايقولك ايه او هايعمل ايه

لايف كوتيشنج ع النت اولا ثانياً كترى من علاقاتك فى الحياة وحلي مشاكل الناس الصغيرة والكبيرة واطلعي من قمم البيت والعائلة انتي انسانة مخرجتيش للعالم الخارجي حته فى حياتك العملية واخيرا لعل وعسى جوزك يكون سندك وضهرك لو تفاهمتم سوة ويجبلك كل حقوقك ولكن جددي الثقة فى نفسك حته لو من ع النت اولا والفيس حلي مشاكل الناس واسمعي واخرجي من البيئة المحاطة بيكي عشان هدمرك اكبر من كده

أنا حاسس بالضغط علي عليكي بس دا كلو يمكن يزول و تتحسن حياتك حياتك بشكل مثالي إذا عرفتي الجواب للسؤال الغبي لي طرحتيه.
و جوابه بإختصار و صدق و صحة 100% : أنتِ خُلقتي لعبادة خالقك فقط! مثلك مثلنا كلنا بلا إستثناء حتى و لو كفر البعض، أرجعي للطريق المستقيم و تعلمي عن دينك بشكل صحيح بالدخول في مدارس قرأنية و التعلم من خلال اليوتيوب و شروحات أهل الدين و صدقيني ستشعرين و كأنك كنتِ في ظُلمات الجهل و التوهان.
نعم نحن في موقع ***** و أغلبنا هنا عاصي ينتظر ساعة تفتت القلب و التوبة النصوحة لكن ذلك لا يعني أننا لن نُرشد للطريق الصحيح و نذكر بطاعة الخالق سبحانه و تعالى.
أرجعي لربك و توبي و أمسحي حسابك عن هنا
و تذكري أنه لا طاعة لمخلوق في طاعة الخالق سبحانه و تعالى و لا تسمحي لأهلك بمنعك

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%