NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

متسلسلة فانتازيا وخيال النسر (إنه القدر) | السلسة الاولي | ـ حتي الجزء الثاني 23/6/2023

egale

نسوانجى شايف نفسة
عضو
ناشر قصص
توجه جنسي
أنجذب للإناث
فى البدايه حابب اقول ان القصه دى اول تجربه للكتابه بالنسبالى وارد يكون فى اخطاء او عدم تركيز فى الكتابة لكن اوعدك هتنبسط يا صديقى
الجزء الاول
تبدأ قصتنا بشاب بيصحى من نومه وداخل يغسل وشه وسمع صوت بينادى عليه بيقوله خلص يا على، ايوه يا صديقى ده بطل قصتنا على شاب عنده 18سنه طوله 180 ووزنه 80 جسم مظبوط ومعضل لانه كان بيهتم بصحته ولياقته لانه بينزل جيم على طالب فى كليه صيدله وده اللى محتاجين نعرفه عنه لحد دلوقتى
على: خلاص يا علق خلصت انت مش هتبطل كسم البيضان بتاعك ده يا عم انت بتبقى عارف ان صاحى
محمد: ثوانى كده يا صديقى محمد ده صاحب على ويمكن اكتر من اخوه 18سنه طوله 170وزنه 68 لحد ما جسمه مظبوط لكنه مش معضل زى على وفى كليه طب بيطرى
محمد: حرقاك اوى يا خول ما انا عمال انادى عليك عشان تنجز هنتأخر على الحاج احمد فى الدار
على: يلا يا عم انا اصلا مجاليش نوم من امبارح من ساعة لما اتصلوا علينا من الدار واقولوا ان الحاج احمد عاوزانا انا وانت وانت عارف معزته عندى وخوفت اوى عليه
محمد: متقلقش خير يا عم، اكيد عاوز يطمن علينا، يلا بينا عشان نلحق نوصل
على: يلا يا أخويا
بيركبوا الاتنين اتوبيس لحد ما بينزلوا قدام دار للايتام اسمها الفيروز
ايوه يا صديقى على ومحمد الاتنين ايتام اتربوا فى الدار هنا من صغرهم كبروا ووعيوا فى الدار لحد ما تموا 18سنه
#االنسر
دخلوا من البوابه ووصلوا عند السكرتيره استاذه ميرفت وسلموا عليها وهى رحبت بيهم وسألوا عن الحاج احمد قالتلهم جوا ثوانى ابلغه ومشيت ومحمد عينها على طيزها اللى بتترج زى الجيلى وبيقول: عليها طيز بنت حرام ياما كان نفسى كان نفسى اركبها لما كنا هنا
على: بدل يا علق انتى شايله على كتفك وخلاص، بتطلع استاذه ميرفت وتقولهم ادخلوا يولاد الحاج مستنيكم ومحمد بيقولها ماشى يا قمر وبيدخلوا المكتب
فى المكتب بنلاقى راجل كبير باين عليه الحكمه والوقار عنده 60سنه ولكن ميبانش عليه السن ابدا لانه محفظ على صحته وبيتمرن ومحافظ على لياقته تشوفه تحترمه ويبان عليه انه جاد جدا
الحاج احمد: نورتوا يولاد وحشتونى صحيح بقالكم شهرين بس سايبين الدار بس وحشتونى
على: وانت وحشتنا اكتر يا بابا
محمد: واحشنى فشخ يا بابا
ايوه يا صديقى كلهم بيقولوا للحاج احمد بابا لانه بالنسبالهم الاب اللى مربيهم وطلعوا على الدنيا ملاقوش غيروا
الحاج احمد: هيفضل لسانك زفر ياض انت، بس بجد اشتقالتوا يولاد، طبعا انتوا ررفعتوا رأس الدار بمجموعكم فى الثانويه العامه وكنكم من الاوائل على المحافظه شرفتونى ورفعتوا رأسى يولادى
على: يا بابا ****وحده يعلم اننا عملنا على ده عشان نفرحك ونرد ليك وللدار جزء بسيط من جميلهم علينا
الحاج احمد: جميل اى بس يا على انتوا ولادنا يينى واحنا بنعمل ده عشانكو وعشان تكونوا ناس احسن
محمد: عارف يا حاج انت كنت السبب فى اللى وصلنا ليه ده دعمك واصرارك وتشجعيك كان سبب فى ده
الحاج احمد: لا ده مجهودكم انتوا انا مجرد شخص حاول وانتوا اللى زرعتوا وحصدوا، المهم دلوقتي انتوا طبعا عارفين الدار دى تابعه لمين
محمد: عيله المنشاوى
على: بمعنى ادق ناصر المنشاوى
الحاج احمد: عليكم نور، دلوقتى الحاج ناصر المنشاوى جاى بنفسه عشان يتكلم معاكم لانكم انجخ واشطر اتنين فى الدار وعاوز يتكلم معاكو فى مواضيع تانيه
على: مواضيع اى ومش غريبه انه يجى يتكلم معانا احنا بالذات
محمد: على عنده حق فى حاجه غريبه
الحاج احمد: وولا غريبة ولا حاجه هو دايما بيجى الدار وبيتابع شؤونها بس محدش بيشوفوا غيرى وبعدين قلتلوا انتوا شرفتوا الدار فهو جاى عشان يتكلم مع المتفوقين
على: مع انها غريبه انه يجى لينا مخصوص بس هتستنا ونشوف، هو جاى امته
الحاج احمد: كمان نصف ساعة
تعالى كده يا صديقى اقولك مين ناصر المنشاوى
ناصر المنشاوى ده كبير عيله المنشاوى عيلة كبيرة جدا واغنياء جدا ليهم شركات استيراد وتصدير فى كل انحاء الشرق الاوسط وليهم شركات فى كل المجالات معمار واغذيه وملابس يعنى من الاخر كده كتله اقتصاديه موجوده على الارض، نتكلم عن علاقتهم بالدار هم اللى انشائوا الدار دى وهما اللى بيدعموها بالفلوس وبيدخلوا طلبه الظلر مدارس خاصه بيهم وده يفسر ازاى على ومحمد دخلوا ثانويه واخده درجات ومجموع وهم فى دار ايتام
بعد نص ساعه
تقف عربيتين عربيه منهم مليانه حراسه دبابات متحركه وعربيه تانيه فيهاراجل عنده 67سنه اقل ما يقال عنه انه هيبه ومركز شخص باين عليه الجدية جدا والاهتمام بالمظهر والجسم وتقنه بيضاء وشعره ابيض وهو ده عزيزى ناصر المنشاوى
يدخل ناصر على الحاج احمد المكتب
ناصر المنشاوى: ااهلا حاج احمد واحشنى يراجل عاش من شافك
الحاج احمد: ناصر باشا وانتى واحشنى اكتر خطوه عزيزة يا باشا نورتوا دارك
ناصر المنشاوى: منور بناسه وبعدين اى باشا دى انا ناصر وبس ده حتى احنا صحاب، اى اخبارك واخبار الشباب فى الدار
الحاج احمد: بخير ******** والشباب كويسين يا ناصر
ناصر المنشاوى: ااومال فين الشباب مش شايفهم يعنى
الحاج احمد: ثوانى يباشا هندهم ويجو حالا ونده على ميرفت وندهت على على ومحمد ودخلتهم اول ما دخلوا
ناصر المنشاوى: اهلا بالرجالة اللى شرفوا الدار ورفعو اسمها فوق
على: اهلا بحضرتك يا فندم
محمد: ااهلا بحضرتك
ناصر المنشاوى: طبعا يا شباب انا جاى اقولكم انكم فخر للدار وانكم مثال يحتذى بيه وتمشى الشباب وراه، انتوا انجخ ناس فى الدار من ساعة ما اتفتح عاوز اقولكم ان انا بدعم اللى زيكم وعشان كده هتدخلوا جامعه خاصه بعيلة المنشاوى وليكم امتيازات زيكم زى اى طالب وهتبدأوا دراسه من بكره عادى وكل ورقكوا خلاص خلص
على: وليه ما ندخلش حكومى زى ما احنا عادى احنا مجموعنا جايب صيدله وبيطرى حكومى
ناصر المنشاوى: عشان انتوا ولاد الدار والدار اولاده يدخلوا تيع جامعتنا وبعدين احنا نقدر مجهودكوا واولى بيه من انه يضيع فى االحكومى
محمد: حضرتك تقصد اى اولى بمجهودنا ويضيع علينا فى الحكومى
ناصر المنشاوى: اقصد انكم اذكياء وكمان متربيين فى الدار يعنى معاكو اربع لغات وكمان متدربين على استخدام كل انواع التكنولوجيا فأكيد هتلاقوا فى جامعتنا اللى ينمى ده ويطوره
على بعدم اقتناع: معتقدش هتفرق كتير بس طالما احنا مع بعض تمام
ناصر المنشاوى: ااكيد انتوا مع بعض لانكم انتوا الاتنين كليه واحده صيدله ودلوقتى تقدروا تلحقوا تروحوا عشان تلحقوا تجهزوا لبكره وبصلهم بغموض واداهم كارتين عليهم اسم المنشاوى ومضليين بماء الدهب وقالهم خليهم معاكو لو حصلت اى مشكله طلعوهم واديهم لعميد الكليه، تقدروا تروحوا
الحاج احمد: يلا يولاد روحوا دلوقتي وعاوزكم ترفعوا راسنا انا والحاج ناصر فوق
على ومحمد: حاضر عن إذنكم
بعد مامشيوا
الحاج احمد بحزن: تفتكروا هيقدروا يناصر ولا هما دخلوا دوامه مفيش منها خروج
ناصر المنشاوى: اطمن يا صاحبى دول هيقدروا وهيكملوا وخصوصا على وكمل بغموض القدر بينادى ويختار صاحبه ولازم يكون الاختيار
نروح عند على ومحمد بعد ما روحوا وقعدوا يتكلموا
على: كلام الراجل ده مش مريحنى وبعدين اشمعنا احنا يعمل معانا كده وليه واى حوار الكروت دى
محمد: يا عم فكك احنا نركز ليه الايام ماشيه ومسيرنا نعرف اهم حاجه نركز عشان نخطف نظر البنات بكره وناكل الجو
على: هو ده اللى انت فالح فيه بكسمك اهم حاجه الحته الطريه وبتاعك اللى انت ا شايلوا على كتفك
محمد: بقى بذمتك فى احلى من البنات وانك تروق عليه
على: يلا اتخمد ياض خلينا نعرف نصحى بدرى عشان نجهز ومنقصرش رقبه الحاج احمد
محمد: تمام يا اخويا تصبح على خير
على: وانت من اهله يخويا
وناموا الاتنين ولكن على وهو نايم بيحلم وهو نايم انه فى مكان جميل فيه المياه بتطلع لفوق وزرع اخضر كتير وفى مرجحه فى النص وعليها شخص بيروح على عليه اول ما بيوصل بتسود الدنيا وعلى بيسمع صوت بيقول:
قم ايها النسر الحامى قم ايها القلب الشجاع لقد بدأت الطريق احلق عاليا وازل ظلام الظلم والكراهية وانشر الخير والحب، اختر واثبت على اختيارك ايها النسر الحامى وتذكر انها البدايه وانك النسر المختار اقترب اللقاء الاعظم..
# النسر

وبكده خلص الجزء الاول عارف انه مفيش احداث وتفاصيل كتير لكن الجزء ده مهم للبدايه ولفهم الاحداث اللى جايه، عاوز اشوف كومنتات تفرحنى ولو لاقيت تفاعل هنزل الجزء التانى بسرعه يا اصدقائى
اخوكم نسر السحاب

فى البدايه حابب اشكر اخواتى اللى اتفاعلوا وشجعونى اكمل كتابه واللى دخلى برايفت ونصحنى وادانى نصايح فى الكتابه واللى قال كلمه حلوه واللى قال كلمه وحشه كلكم على راسى، انا بكتب عشان بستمتع بالكتابه وانتوا بتستمعوا بالقرآه، وشعارنا اللى جاى مجاش زيه والقصه دى هتكون غير اى قصه فى المنتدى
اخوكم النسر بيمسى وبيقولكم يلا على الحلويات

الجزء الثانى

دلوقتى انا على هكمل قصتى واحكيها على لسانى
بصحى من النوم بعد ما حلمت بحلم اغرب من الخيال وفارد جسمى على السرير بفكر اى اللى انا حلمت بيه ده اى الكلام الغريب انا الاحساس اللى فى قلبى والشعور المتملك منى ده
ولكن بطرد كل ده من دماغى لما بسمع صوت محمد بيزعق
محمد: اصحى يا على
وبخرج من اوضتى وهنا محمد بيستغرب ازاى انا كنت لسه نايم وبيسألنى
محمد: انت بخير يا أخويا اول مره انادى عليك ومتكنش صاحى بتغسل وشك او تكون خلصت اصلا فى اى طمنى
أنا: مفيش حاجه يا صاحبى بس كان شوية إرهاق من التفكير
محمد: مش عارف شاغل نفسك بالتفكير ليه فى كلام ناصر المنشاوى، قولتلك متقلقش ومسير الايام تبين كل حاجه
انا فى نفسى ياريت كان كلام ناصر المنشاوى يا صاحبى بس لا ده إحساس غريب وحلم اغرب
انا بحاول اخبى على صاحبى عشان ميقلقش: حياه جديده وكده فكان الموضوع شاغل بالى مش اكتر
محمد: متقلثش يا اخويا لو فى اى هتحصل وحشه هناخدها واحنا كتفنا فى كتف بعض
انا : تسلم يا صاحبى طول عمرك فى ضهرى وسندى
محمد: يلا بقى يا خول عشان هنتأخر فى أول يوم
انا: يلا يا علق انا عارف انها بتاكلك وهتموت وتشوف نسوان، وضحكنا وكل واحد دخل اوضته يلبس عشان نبدأو اول يوم فى الكليه
تعالى بقى يا صديقى اوصفلك الشياكه بتاعتنا
انا: لابس بنطلون اسود فخم وعليه قميص ابيض وفاتح اول زرار وحاطت البرفيوم بتاعى حاجه كده كسم الشياكه يا جدعان وانا اصلا ابيض وعيونى بنى ومعضل فلك انت تتخيل كميه الاناقه، ده انا فى الحقيقه يا صديقى بعشق حاجه اسمها هدوم وشياكه 😁
محمد لابس بنطلون ابيض رايق وعليه تشيرت سماوى مناسب ليه ولابس النضاره المتينه لزوم الطقم يكمل
وبعد ما لبسنا نزلنا واخدنا تاكسى لحد ما وصلنا جامعه الحياه (جامعه المنشاوى الخاصه)

انت الان عزيزى القارئ امام جامعه الحياه اكبر وافضل جامعه خاصه ومن افضل تلات جامعات فى مصر بدخل انا ومحمد من البوابه و بنبص مبهورين من جمال المكان وقد اى راقى وقد اى كل حاجه معموله بإتقان وعلى احدث نظم البناء بنفضل ماشيين لحد ما بنوصل قدام كليه صيدله بندخل من باب الكليه، وهنا انا بخبط فى بنت وهى بتقع وانا بحاول اساعدها تقوم وبقول
انا : انا اسف بس ماخدتش بالى منك وهنا بتبصلى البنت وانا منبهر من جمالها وبقول فى نفسى اى الملاك الجميل ده، فى جمال بالشكل ده
البنت: لا عادى ولا يهمك انا كمان كنت مش واخده بالى وشكرا انك ساعدتنى اقف
انا: لا شكر على واجب ده اقل حاجه اقدمها بعد اللى عملته
البنت: ميرسى لذوقك عن إذنكم ومشيت، وانا عينى متشالتش من عليها بهيام
محمد بيغمزنى: اى الصناره غمزت شكلك وقعت يا معلم
انا: بطل هبل ياض انت انا بس كنت بعتذر مش اكتر
محمد: اقطع دراعى اما كنت معجب بيها يا علق 😂
انا: بطل بيضان يا خول ويلا عشان ندخل نحضر اول محاضره
وهنا يا صديقى بندخل انا ومحمد قاعه المحاضرات اللى بنذهل من تصميمها
تعالى يا صديقى اوصفلك القاعه عشان تنبهر انت كمان
القاعه عباره عن صاله كبيره مقسمه ل تلت اقسام القسم الاول وده فى بدايه القاعه وفيه البنش بتاع الدكتور وعليه سبوره زكيه وعليه بنش للادوات المعمليه فى حاله لو تم شرح اى حاجه عملى للفهم
الجزء التانى وهو القاعه من جوه مقسمه ل خمس مجاميع من المدرجات كل مجموعه قدامهم سبوره زكيه عشان لو فى اى سؤال يوجهة للدكتور وعلى بدايه كل بنش ماسح ضوئى يمسح البصمه بتاعت الطالب عشان ياخد الغياب للطلبه لان الحضور كان إجبارى
والجزء الاخير وهو فى نهايه القاعه وهو روبوت آلى وده كان أكتر حاجه مبهره وهنعرف قدام ليه، ودى قاعه الاكثر ابهارا وذكاء تكنولوجى فى العالم
بندخل من باب القاعه واحنا منبهرين من القاعه الاكثر ذكاء والاعلى تكنولوجيا ممكن نكون شفونها او سمعنا عنها فى حياتنا بندخل نقعد فى بنش وهنا يدخل شاب فى الثلاثنيات من عمره ويمسك المايك ويتكلم
الشاب: سكووت وهنا الكل بيسكت وبينتبهوا ليه، اولا اهلا بيكم فى اول يود دراسى ليكو انتوا هنا فى كليه صيدله جامعه الحياه، الجامعه الاعلى والاكثر تأثيرا فى الشرق الاوسط او فى العالم طبعا كلكوا عارفين كليه صيدله كليه العلم كليه الاطباء اللى مسؤولين عن تخليق ادويه للبشريه من هنا اتخرج ابرز الصيادله فى العالم، افضل ناس فى صناعه الادوية فى العالم اتخرجوا من هنا، هنا هو البدايه الجديده فى حياتكم
بيقاطعوا ان حد بيخبط باب المدرج وهنا بتدخل البنت او القمر اللى خبطت فيها، الشاب: اتفضلى يا دكتوره وياريت دى تكون اخر مره تتأخرى فيها كده
بتدخل البنت وانا عينى متشالش من عليها كأنها سحرتلى بجمالها واسرتنى بتدخل متلاقيش مكان غير جنبى انا ومحمد فبتقعد جنبنا بدون كلام ونرجع نسمع للشاب
دلوقتى اعرفكم بنفسى انا دكتور سيد دكتور البوتنى او علم النباتات وهى اهم ماده والاساس المتين للكليه، دلوقتى هقولكم القواعد بتاعت سنه اولى والاوامر اللى تنفذوها قبل ما نبدأ
نروح لمكان بعيد فى 6اشخاص قاعدبن فى حلقه من دايره وبيتكلموا
الصوت 1:اى الاخبار اى التفاصيل الجديده
الصوت 4:تمام كل حاجه ووصلوا للمكان واحنا مراقبينهم
الصوت 3: مش بدرى عليهم الكلام ده
الصوت 1:لا ده الوقت ولازم نبدأ للتجهيز ويكمل بغموض كل شئ فى وقته
نرجع تانى لقاعه المحاضرات والدكتور سيد بيقول
سيد: برا وهنا الطلبه بيبصوا لبعض ويستغربوا ويقولهم بصوت عالى برا يا دكاترة اقفوا قدام باب المدرج
هنا كل الطلبه بما فيهم انا ومحمد بنخرج مش فاهمين حاجه
واثناء ما الطلبه واقفين بتدخل وسطهم بنت فى الثلاثنيات من عمرها وبتقول وسعوا يا دكاتره وهنا الكل بينبهر من جمال البنت دى مين دى اللى بتدخل وسطهم وعاوزه تدخل المدرج للدكتور الغريب ده
بتدخل وتمسك المايك وهنا كلوا بيسمع صوت انثوى جميل بيقول
البنت: اهلا بيكو يا دكاتره اكيد دكتور سيد كلمكم عن جمال الكليه وبتضحك انا دكتوره هند
هند: دلوقتى هنادى عليكم بالاسماء وهتدخلوا واحد واحد وفى شوية اوامر هتنفذوها، بيبدأوا ينادو على الاسماء وهنا بيدخل اول طالب وبيقولوا الاوامر وينفذها ويطلع ويستمر النداء لحد ما بينادوا
على احمد السيد الصوفانى، ايوه يا صديقى ده انا
هتسألنى ازاى اتسميت ومين ده هقولك ده الحاج احمد بتاع الدار فاكرينه ايوه هو اللى سمانى على اسمه انا ومحمد يعنى احنا قدام المجتمع اخوات لكن فى الحقيقه اصحاب واكتر من اخوات لان العلاقه اللى بينى وبينه مش اخوه ده علاقه بنتها الايام والظروف بدخل القاعه
انا: نعم يا دكتوره
هند وهى بتبصلى وبتدقق اوى فيا: اهلا دكتور على دلوقتى هتدخل فى اخر القاعه هتلاقى روبوت هناك الروبوت ده هتلاقى عنده شويه تعليمات وبيانات املها وتعالى
بروح انا عند الروبوت اللى بقف قدامه مستغرب ازاى وصلنا للذكاء الروبوتات دى قدامها على الاقل خمسين سنه على ما تكون بالكفاءة دى او يتم استخدمها اصلا فى مجالات الحياه، هتسألنى انت عرفت ده كله منين هقولك لان انا بحب القراءة وبقرأ فى كل المجالات ومطلع على احدث المستجدات
بقف قدام الروبوت اللى المفروض عباره عن رأس عادى ولكن فى نص الجسم شاشه بيظهر عليها المدخلات او الكلام اللى المفروض بتكتبه
بقف قدام الشاشه وبضغط ابدأ
الروبوت بيطلع صوت وبيقول
الروبوت: اهلا بيك ايها الطبيب برجاء إدخال الاسم والسن ورقم الهاتف الشخصى
انا: بكتب اسمى على احمد السيد الصوفانى سنى 18سنه رقمى الشخصى *************
الروبوت: برجاء وضع يدك على هذا اللوح، وده لوح زجاجى موجود بجانب الروبوت ومتصل بيه
انا: حطيت ايدى وهنا حسيت بلسعه كهرباء فى ايدى بس لاقيت الروبوت بيقول برجاء الاستمرار وهنا بلاقى ايدى اتشكت ونزل الدم وطلع شريحه من الجهاز واخدت نقطه الدم ودخلت الروبوت تانى
الروبوت: يمكنك الان نزع يدك
انا: شلت ايدى بس وانا مستغرب اى ده وليه واى الكهرباء دى
الروبوت: الان ضع عينيك امام هذه العدسات
انا: بحط عينى مباشر على العدسات وهنا بلاقى الروبوت شاشته نورت ابيض ثم ازرق ثم احمر ثم بنى ثم بنفسجى كل ده وانا واقف وفى دماغى الف سؤال وسؤال
الروبوت شكرا لك ايها الطبيب يمكنك الانصراف وهنا بلف عشان امشى ولاقيت دكتوره هند هى ودكتور سيد واقفين ورايا ولاقيته بيقولى
سيد بابتسامه انتصار: نفذت الاوامر بشكل جيد جدا
هند وهى بتبص لعينى: تقدر دلوقتى تطلع عشان نكمل خرجت وانا مش فاهم اى ده واى سر نظره هند الغريبه واى تفسير ابتسامه سيد
طلعت برا جنب محمد
محمد: اى يا اخويا اى اللى حصل وحكتله كل حاجه حصلت ما عدا جزء نظرات هند وابتسامه سيد الغريبه
وهنا فضلوا ينادوا على الاسماء لحد ما قالو محمد احمد السيد الصوفانى
هنا محمد بيدخل وبيقابل دكتوره هند ودكتور سيد فى وشه
هند بنظره كلها تفحيص وتدقيق: اهلا يا دكتور محمد دلوقتى هتروح عند الروبوت هناك وتتفذ الاوامر اللى هيطلبها منك
بيمشى محمد لحد هناك وبيقف قدام الروبوت
الروبوت: اهلا ايها الطبيب برجاء إدخال اسمك وسنك ورقم هاتفك الخاص
محمد: الاسم محمد احمد السيد الصوفانى، السن18سنه، رقم الهاتف *************
الروبوت: برجاء وضع يدك على هذا اللوح
محمد: حط ايده على اللوح وحس بنفس الكهرباء ولاقى الروبوت بردوا بيقول برجاء الاستمرار وبيتشك صباعه وينزل ددمم على شريحه وبتدخل تانى الجسم
الروبوت: يمكنك الان نزع يدك، بيشيل محمد ايده وهو مخنوق من لسعه الكهرباء ومستغرب اى ده
الروبوت: الان ضع عينيك امام هذه العدسات
محمد: بيحط عينه امام العدسات وهنا بنلاقى ان الروبوت شاشته نورت ابيض وازرق وبنى
الروبوت شكرا لك ايها الطبيب يمكنك الانصراف
بيجى محمد يخرج بيلاقى هند بتسأله
هند: هوانت وعلى اخوات
محمد: ايوه
هند بخبث: ازاى اخوات انتوا مش شبه بعض خالص
محمد بكل فخر: انا وعلى مش اخوات من نفس الدم لان احنا ايتام واتسمينا على نفس الاسم بتاع كبير الدار بس اخوات كتفنا فى كتف بعض عشنا مع بعض العمر كله والحياه كلها وده هو الاخوه بينا
سيد: **** يخليكم لبعض تقدر تخرج يا دكتور عشان نكمل، بيخرج محمد وبيحكيلى وانا حضنته ولكن ده بيزود التفكير جوايا اشمعنا احنا اللى اتسالنا كده وليه سالت محمد السؤال ده، استمروا ينادوا الاسماء لحد ما ما جه اسم
مريم محمد عبد السلام الصافى، وهنا بتدخل القمر بل الحوريه اللى انا خبطتها، وانا حسيت بفرحه ان عرفت اسمها طلع اسمها مريم تعالى يا حبيب نوصف مريم
مريم بنت بيضاء جميله لون عيونها ازرق نفس لون البحر شعراء اصهب بنى محمر يعنى يا صديقى طوله 160 جسمها كيرفى على ابوه كل حته فى جسمها واخده حقها بزاز قد البرتقاله الكبيره وبطن مشدوده وطيز مصبوبه صب ومنحنى مظبوط وزى الجيلى تتأكل اكل يعنى الجسم المثالى فى الشخص المثالى
هنا كانت مريم بتمشى داخله وعينى متعلقه بيها دخلت وقابلتها دكتوره هند ودكتور سيد
دكتوره هند اهلا دكتوره مريم دلوقتى هتدخلى على الروبوت وتنفذى التعليمات والاوامر
دخلت مريم على الروبوت
الروبوت: اهلا ايها الطبيب برجاء إدخال الاسم والسن ورقم الهاتف
مريم: الاسم مريم محمد عبدالسلام الصافى، السن 18 رقم الهاتف***********
الروبوت: ضع يديك على هذا اللوح
مريم: حطت ايديها على اللوح وحست بكهرباء فى ايديها تألمت منها ولكنها اتحملت وسمعت الروبوت بيقول برجاء الاستمرار وبتشك فى ايديها وفى نقطه ددمم بتنزل على الشريحه اللى بتدخل جسم الروبوت علطول
الروبوت:يمكنك نزع يديك
شالت مريم ايديها
الروبوت : ضع عينيك امام هذه العدسه
مريم:بتحط عينيها قدام العدسات وهنا بيظهر على شاشه الروبوت لون ابيض وازرق وبينك وبنى وسط استغراب مريم ودهشتها
الروبوت: يمكن المغادره
مريم: ولسه هتمشى لاقيت دكتوره هند بتقولها بغموض
هند: اتالمتى ومع ذلك صمدتى مع العلم ان كل البنات عيطو او صوتوا
مريم: اكيد اتالمت بس لازم يكون فى تحمل حتى لو بسيط اكيد البنت مش ضعيفه
هند: تقدرى تتفضلى يا دكتوره عشان نكمل باقى زمايلك
بتخرج مريم اللى بمجرد خروجها عينها بتيجى فى عين على ولكن هى بتبعد بنظرها
واستمر الوضع كما هو عليه لحد ما انتهت كل الاسماء
هنا سيد مسك المايك وقال دلوقتى يا دكاتره هتسمعوا توزيعه اسماء على جروبات وهتعرفوا قاعه محاضرتكو وتتقسموا عليها
فى مكان مظلم لا يدخل له النور بل لا يعرف النور إليه طريق، يدخل خادم وينحنى امام شخص تشعر وانه هو منبع الظلام، مجرد رأيته تدب الخوف والرعب فى قلبك
الخادم: مولاى بدات تتفكك احجار المربع المقدس
الملك بغضب: لقد اقترب الميعاد ولا رحمه قادمه لارحمه
اذهب وارسل لكاثر رساله ليحضر إلى هنا
نرجع تانى يا صديقى لكليتنا والطلبه اتفاجئوا ان الدور اللى هما فيه حوالى خمس قاعات محاضرات وكل قاعه فيها حوالى 35طالب
الدور ده يا صديقى مخصص لطلبه سنه اولى فيه حوالى خمس قاعات محاضرات وكل قاعه هيكون فيها 35طالب مقسمين على خمس جروبات A B C D E F يعنى كل جروب هيكون فيه 7طلبه مع بعض وهيفضلوا مع بعض لحد اخر يوم فى الكليه، بيبدأ الروبوت بيتكلم بصوت عالى ويقول: الان سنبدأ تقسيم الطلبه
مدرج 1 وذكر اسماء الطلبه وجروباتهم
مدرج 2وذكر اسماء الطلبه وجروباتهم
مدرج 3وذكر اسماء الطلبه وجروباتهم
مدرج 4وذكر اسماء الطلبه وجروباتهم
مدرج 5:جروب A
على احمد السيد الصوفانى
محمد احمد السيد الصوفانى
مريم محمد عبد السلام الصافى
سامر عادل حمدى الزناتى
نهى خالد مصطفى الشناوى
زياد عصام ناصر المنشاوى
يمنى اسلام صبحي القاضى
وهنا كلنا اتجمعنا ودخلنا وكل واحد اخد كارت فيه اسمه ورقم مجموعته والمدرج بتاعه
واستمر الوضع على ما هو عليه لحد ما خلصت الاسماء كلها وهنا كل جروب راح المدرج بتاعه وقعد فى البنشات المخصصه ليه
دكتور سيد: دلوقتي كلكوا عرفتوا مين مجموعتكوا لازم تعرفوا ان وحدتكو اهم حاجه نجاحكوا هنا هيعتمد على عملكم الجماعى انتوا هتساعدوا فى الوصول والنجاح فشل اى واحد معناه فشل الجروب كله، مفهووم
الكل: مفهووووم
دكتوره هند: دلوقتي ده اهم حاجه انهارده دلوقتي هنسيبكم عشان تاخدوا على بعض وتقدروا تتعرفوا على بعض وكملت وهى بتبص علينا اهم حاجه الوحده والتعاون لان هدف الفرد هدف المجموعه وبيمشى الدكاتره
عندى انا ومحمد ومريم وسامر وزياد ونهى ويمنى كلنا بنبص لبعض ومحدش عارف يبدأ يتكلم لحد ما محمد قال
محمد: اى يا شباب احنا هنفضل ساكتين كده ولا اى ده حتى قالوا اهم حاجه التعاون والتعارف 😂، انا محمد
وانتوا
سامر: انا سامر اتشرفت بيكو
نهى: نهى اتشرفت بيكو يا شباب
زياد: اهلا يا شباب انا زياد
يمنى: انا يمنى يا شباب اتشرفنا
مريم: انا مريم اهلا بيكو
انا: انا على وببص على مريم وعينى فى عينها
سامر: تمام يا شباب بما اننا اتعرفنا على بعض اى رأيكوا ننزل الكافتيريا ونتكلم احسن من هنا وعشان نكون على راحتنا
الكل: اوك
نزلنا وانا قولت اى يا شباب هتشربوا اى المشروبات على حسابى، وهنا يصاحبى هتقولى معاك فلوس منين هقولك كنا بنشتغل فى الدار من واحنا خمس سنين عشان نتعلم نعتمد على نفسنا واهميه العمل وانك تشقا عشان تصرف وتعرف قيمه العمل، ودلوقتى لما دخلنا الجامعه وسبنا الدار ليك مصروف شهرى 10000جنيه نتيجه شغلك
محمد: انا هفلسك يا اخويا انت عارف بقى، وهنا الكل ضحك
انا: ما انت طول عمرك مفلس جيوبى اسكت انا كده كده عارف طلبك
محمد: خالصه يا زعيم
يمنى: انتوا ناقر ونقير
انا: اعمل اى عيل عبيط ومستحمله اطلبوا يلا عشان مينفعش الويتر يفضل مستنى
سامر: فرينش كوفى
يمنى وهى بتضحك: هوت شيكولت وتشيز كيك، معلش هفلسك انا كمان
انا: يلا هى جت عليكى خربانه خربانه
زياد: نسكافيه بلاك
نهى: عصير مانجا فريش
انتظرت مريم تطلب مطلبتش
انا: اطلبى يمريم هو انا هعزم عليكى
مريم: لا شكرا مش عاوزه
انا: يستى هو اى اللى مش عاوزه ولا هو عشان هدفع
مريم: لا *****، بس انا ملييش نفس
محمد: يبنتى اطلبى ده مكوم على قلبه، عاوزك تخلصى فلوسه وهنا الكل ضحك
انا: هتطلبى حاجه ولا اخلصلك عليه اللى مبطلش قر عليا
محمد: اطلبى وانقذينى ده مجنون
مريم وهى بتضحك وضحكتها خدتنى فى عالم تانى: خلاص يا على، ميهونش عليا اطلب عصير فرواله فريش
انا للويتر: هات طلبات الشباب يا حبيب وهات للواد ده شويه مايه سخنه وهنا كله ضحك
محمد: عاوز تموتنى بمايه سخنه يا محى، هنا الكل انفجر من الضحك حتى انا مت من الضحك
انا: هرأف بيك واعمل بأصلى هاتلوا يبنى شوبيس رومان، وهاتلى قهوه ساده بن محوج
الويتر: ثوانى يا دكترة ويكونو عندكم
انا: تمام يا برنس مستنين
نروح لانجلترا وتحديدا فى لندن ونلاقى راجل ومعاه واحده على السرير
الراجل بيبوس الست وبيقرص حلمتها وهى واكله شفايفه وهو نازل دعك فى بزازها وهى بتبوسوا وهتا ينزل يرضع من بزازها ويمشى بايده على كسها ويهريها فرك فى كسها والست بتصوت
الست: ارضع يا حبيبى، اهرى كسى اهرى كسك شرموطتك انا متناكتك
الراجل: بتحبى الرضاعه اوى يا كسمك ومش مبطل هرى فى كسها وراضعه من بزازها اللى ترضع بلد
الست: يلا يا حبيبى قومى ريحه
الراجل: اريح اى يا شرموطتى
الست: ريح كسى ودخله بقى
الراجل: هو اى ده
الست زبرك يا حبييى وحشنى جوايا
الراجل بيقوم ويديها زبه تمصه وهى كانت محترفه مص فضلت تمص وهو رجع رأسه من المتعه متكيف من مصها لبوته بتمصله باحترافيه وبيقف فى بؤقها زى الحديده
الست: يلا يا حبيبى طفى نار شرموطتك ااااه
الراجل بيقوم يمسك زبه ويمشى على كسها ويفرشها وهى تصوت وبتحوح
الست: دخله بقى يا حبيبى خليه يفلقنى وهو بيسمع الكلمه منها بيرزعه فى كسها وهى ااااااه يا حبيبى بيوجع اوى بيوجع اااااه كيفنى اقطعنى افشخ شرموطتك شرمطنى بزبك اللى هيجننى
الراجل: متكيفه يا كسمك يا لبوة زبى مكيف امك وفشخك وبيفضل فاشخ فيها نص ساعه لحد ما ينطر لبنه فى كسها وبيطلع زبه وينام على السرير وهى ملط جنبه ومقتولين وهلكانين من المعركه
الست: فرهدتنى يا دكرى فشختنى وكيفتنى يا حبيبى
الراجل: انتى اللى ميتشبعش منك يا مزه دايما كده بتبهبرينى بشرمطتك دى
الست: خلينا فى المهم، عملت اى فى اللى الامير طلبه منك
الراجل: بلغيه ان كل حاجه كويسه ولسه فى بحث عنه وهنوصله قريب
فى الكافتيريا
يمنى: هنعمل اى يا شباب وحد عارف قسمونا اصلا ليه
نهى: اعتقد تقريبا عشوائى لان احنا محدش فينا كان يعرف التانى غير دلوقتي وفى نفس الوقت نكمل بعض
سامر: وممكن لا تكون مقصوده لان لو تقسيمه بناء على اى حاجه مكنش محمد وعلى هيكونوا سوا بس اى المبدأ مش عارف
زياد: اتفق مع سامر
محمد: يا جماعه اعتقد السر فى الروبوت
مريم: اتفق مع محمد لان هو اللى قسم مش الدكاتره
انا: شباب سواء كان الروبوت او الدكاتره دلوقتي احنا جروب واحد او بمعنى ادق عيلة واحده عاوزين نتعاون ونساعد بعض عشان كلنا نعدى وننهى الكليه دى على خير، ولو فى اى سبب تانى لتجمعينا سوا هيبان مع الوقت
الكل: تمام
انا: يلا يا محمد نروح احنا واعتقد كل واحد محتاج يروح عشان نقدر نفوق لبكره لان انا مش مطمن للدكاتره دى
مريم: حقيقى تحس اسلوبهم مريب وفى انه فى الموضوع
زياد: انا الصراحه يا شباب مش مرتاحلهم وخصوصا دكتوره هند
سامر: يا عم تلاقى ابوك موصى عليك والدنيا حلاوه
زياد: ممكن يا شباب ننهى الحوار ده ونروح
نهى: فى اى يا زياد سامر بيهزر
زياد: لا عادى مفيش بس عاوز اروح عشان انام، ونزلت من عينه دمعه سريعه وهو مسحها وانا خدت بالى منها والباقى لا
انا: يلا يا شباب اعتقد كلنا محتاجين نرتاح يلا يا محمد، باى يا شلة
هنا كله بيمشى وانا بفكر اى سر دموع زياد وبخمن انه موضوع يخص ابوه، ركبنا تاكسى ووصلنا الشقه ودخلنا انا ومحمد كل واحد دخل اوضته وغير هدومه وطلبنا اكل واكلنا وبنتكلم واحنا بناكل
محمد: بس الشلة حلوه ودماغكم متكيفه وتحسهم نفس دماغنا
انا: فعلا كلهم تحسهم نفس دماغنا وفاهمين بعض الصراحه انا لو بختار جروب مش هختار جروب بالشكل ده
محمد وهو بيضحك: وخصوصا مريم
انا: انت بتقول ياض بطل كسم كلامك الظريف واطفح
محمد: حاضر يا عم انا باكل اهو اتنيل انت بس كل
على: خلصت وشبعت انا نازل الجيم وجاى
عند مريم فى بيتها، اول ما دخلت شافت بابها قاعد فى الصالة باسته
والد مريم: اهلا بحبيبة قلبى عملتى اى النهارده إن ******* يومك كان حلو
مريم: تمام ********، حضرنا وقسمونا مجموعات واتعرفت على الجروب بتاعى وبكره هيبدأ اول محاضره
والد مريم: تمام يا حبييتى عاوزك تعرفى ان انا فخور بيكى وان انتى مصدر فخرى يا دكتورنا الجميلة
مريم: انت اللى فخرى وتاج راسى يا حبيبى **** يخليك ليا
والد مريم: مش عاوزه فلوس خدى دول
مريم بترد ايد ابوها وتقوله: لا يا حييبى مش محتاجه وبعدين انت مش حارمنى من حاجه، عن إذنك هدخل اكل عشان انام
والد مريم: اذنك معاكى تصبحى على خير
عند سامر اول ما دخل البيت راح عند صوره جده وابوه ووقف قدامها وقال: انهارده اول يوم ليا فى الكليه، الكليه اللى كان نفسكو ادخلها وفى نفس الجامعه حققت حلمكو ، تعرفوا انا انهارده اتعرفت على صحاب جديده كلهم جدعان وحاسس انهم هيبقوا عزوه
بيسمع من وراه امه وهى بتقول: وهم كمان فخورين بيك زى ما انا فخوره بيك يا حبيبى و****عوضك بصحابك عشان قلبك الطيب
سامر بيحضن امه:**** يخليكي ليا وميحرمنيش منك يا سندى وضهرى يا قمر انت
ام سامر: بطل بكش ياض انا كبرت على الكلام ده
سامر: ده انتى قمر ده انتى اختى الصغيره يا بطتى
عند يمنى فى البيت
بتدخل تلاقى والدها بيزعق فى التليفون: يعنى اى الصفقه ضاعت ده اهمال شوفلى مين المهندس المسؤول والمحامى وافصلهم وحولهم للتحقيق وبيقفل التليفون، بيلاقى يمنى حضناه وبتبوسوا: اى اللى مزعلك يا حجيجه
والد يمنى: مشاكل فى الشغل متشغليش دماغك بيها، المهم طمنيني عليكي وعلى يومك
يمنى: تمام حضرنا واتقسمنا جروبات ومعايا ناس زمايلى ودول شلتى
والد يمنى: تمام يا حبيبه قلبى ******يوفقك
يمنى: اومال فين المزه بتاعتك مش شيفاها
والده يمنى: انا هنا يا اخره صبرى اطلعى من حضن جوزى يبت
يمنى: حبيبى وانتى مالك
والدتها: بت ابعدى عنه ده يخصنى انا وبس، ووالد يمنى بيضحك عليهم، انت بتضحك طب و**** لاموتها
يمنى: الحقنى يا حاج من مراتك المجنونه دى هتموتنى
والد يمنى: اسيبكوا عشان ورايا شغل ومشى وهو بيضحك
عند نهى فى البيت
بتدخل على اخوها وبتقول: عم المهم ركز معايا هنا
ده انت محستش بيا اصلا
اخو يمنى واسمه مصطفى: انتى مش هتبطلى شغل العيال ده داخله وشايفنى بشتغل بتفصيلنى
نهى: وانا ليا مين غيرك افصله يعنى وبردوا ميتكلمش
مصطفى: طبعا هو انا ليه غيرك يلا هخلى داده فاطمه تجيب الاكل على ما تكونى غيرتى هدومك وتحكيلى عملتى اى النهاردة
عند زياد فى البيت
دخل وهو شارد الذهن وفى دماغه حاجات كتير
بيدخل يلاقى جده ناصر المنشاوى بيقولوا ازيك يا جدى
ناصر: بخير يا حبيبى انت عامل اى يا زياد وعملت اى فى اول يوم
زياد: تمام يا جدى يوم حلو اتقسمنا جروبات ومعايا ناس حلويين وكويسين وهنبدا بكره
ناصر: اتعرفتوا على بعض ودردشتو سوا
زياد: ايوه وشكلهم شباب لذاذ اوى ونفس طباعى
ناصر: خليك معاهم وانبسطوا واتعرفتوا وبيكمل بغموض والاهم تبنوا ثقه بينكم وتقربوا من بعض
زياد: تمام يا جدى
ناصر: يلا يا حبيبى اطلع غير هدومك عشان ناكل وانا هخلى الخدم يطلعوا الاكل فى الجنينه
زياد: ماشى يا جدى عن إذنك هطلع اوضتى واجى
ناصر: إذنك معاك يا حبيبى، واسف على كل اللى مريت بيه واللى جاى هيعوضك عن كل حاجه
عندى انا ومحمد
رجعت من الجيم بنادى على محمد بلاقيه مش هنا ومش سامعله صوت بدخل اوضته الاقيه انايم بقفل الاوضه وبدخل اخد دوش وادخل انام
نروح لمعبد كبير ونلاقى راجل وست بيكلموا بعض
الست: الوضع صعب اوى احنا فى اشد الاحتياج ليه
الراجل: لا هنستحمل هو وعدنا انه هيجى فى ميعاده والميعاد قرب وهيكون هنا قريب
الست: بس احنا مش هنقدر نسيطر على الخلل ده كتير، الوضع بقى خارج عن السيطره ده غير ان البلوره الوانها بتتضارب ده غير الضغط الزايد
الراجل: عارف كل ده بس هفضل ماسك وضاغط لحد ما يجى وياخد منى الامانه لانها قدره
نرجع عندى وانا نايم وانا بحلم بنفسى فى بحيره وبتنفس عادى ولكن البحيره دى لونها بيقلب ابيض من اللبن وبلاقى نفسى اتسحبت لتحت وبظهر كأنى واقف على اللبن وهو سائل تحت منى وحاسس بتضارب كبير فى عقلى وحاسس ان كل حاجه حواليا بتنادينى ومش قادر احرك اى جزء فى جسمى بسمع صوت بينادى من بعيد ببص فى اتجاه الصوت بلاقيه كتله من النور وبسمع الصوت تانى بيقول ايها النسر الحامى هل ادركت الحقيقه
انا: حقيقه اى انا مش عارف حاجه انا فين وانت مين وازاى مش قادر اتحرك وازاى مش عارف اشوفك
الصوت: تمتلك ما ليس للاحياء ولا للاموات، تمتلك ما ليس للزمان ولا للمكان انتى من تتحكم بغير عقل ومن تحس بغير قلب
انا: فهمنى اى ده انا مش فاهم ولا انا فين انا حاسس ان بحلم بحلم صح يعنى انت اكيد مش حقيقه
الصوت: انا الحقيقه والخيال انا الحقيقه والسراب انا البدايه والنهايه، ايها النسر الحامى تذكر ان لكل شعاع نور تأثير على الظلام وان لكل بدايه نهايه وانت النهاية والنور، ايها النسر الحامى انظر الى النور واسعى الى الحق امسح هذا الظلام والسواد وتذكر ان الحق والنور متماثلان وان الحق والنور متماثلان وهنا بلاقى شعاع النور داخل على دراعى وظهر على كتفى علامه نسر فضيه تشع بالنور
وهنا بفوق من النوم وهنا بسمع محمد بينادى اصحى يا على بطلع من اوضتى وان قلبى بيدق
وعقلى مش مبطل تفكير وبقوله صباح الخير وهنا بسمع صوت فى دماغى بيقول لقد اتيت انظرنى ايها الحامى وهنا بلاقى عينى قفلت ووقعت على الارض

عارف يا صديقى ان الجزء فى نسبه قليله من الجنس بس بقولك لسه اتقل اللى جاى شديو هتتكيف وتتمتع انت وكوبايه الشاى بتاعتك، عاوز تفاعل جامد على الجزء ده يا اخواتى
اخوكم النسر

• عجبني
  • حبيته
  • نار ياحبيبي نار
التفاعلات: سمو الامير, Abdul32, SsKkOoBbEeRr و 34 آخرين
بداية حلوة

• عجبني
التفاعلات: egale
عاش يا صديقي بداية جميلة+طول ف الأجزاء شويه يجدع
متتأخرش علينا
🤍

• عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
بدايه موفقه استمر

• عجبني
بداية حلو
متأخر في الجديد

• عجبني
عاش يا صديقي بداية جميلة+طول ف الأجزاء شويه يجدع
متتأخرش علينا
🤍
شكرا لدعمك يخويا +متقلقش يخويا الاجزاء الجديده امتع واطول

• حبيته
التفاعلات: 『😈』
كمل

• عجبني
بدايه جامده كمل ياخويا وياريت تطول الاجزلر ومتتاخرش علينا

• عجبني
بدايه جامده كمل ياخويا وياريت تطول الاجزلر ومتتاخرش علينا
شكرا على دعمك يخويا +اللى جاى اطول وامتع

• حبيته
التفاعلات: Magdy66
  • عجبني
فى البدايه حابب اقول ان القصه دى اول تجربه للكتابه بالنسبالى وارد يكون فى اخطاء او عدم تركيز فى الكتابة لكن اوعدك هتنبسط يا صديقى
الجزء الاول
تبدأ قصتنا بشاب بيصحى من نومه وداخل يغسل وشه وسمع صوت بينادى عليه بيقوله خلص يا على، ايوه يا صديقى ده بطل قصتنا على شاب عنده 18سنه طوله 180 ووزنه 80 جسم مظبوط ومعضل لانه كان بيهتم بصحته ولياقته لانه بينزل جيم على طالب فى كليه صيدله وده اللى محتاجين نعرفه عنه لحد دلوقتى
على: خلاص يا علق خلصت انت مش هتبطل كسم البيضان بتاعك ده يا عم انت بتبقى عارف ان صاحى
محمد: ثوانى كده يا صديقى محمد ده صاحب على ويمكن اكتر من اخوه 18سنه طوله 170وزنه 68 لحد ما جسمه مظبوط لكنه مش معضل زى على وفى كليه طب بيطرى
محمد: حرقاك اوى يا خول ما انا عمال انادى عليك عشان تنجز هنتأخر على الحاج احمد فى الدار
على: يلا يا عم انا اصلا مجاليش نوم من امبارح من ساعة لما اتصلوا علينا من الدار واقولوا ان الحاج احمد عاوزانا انا وانت وانت عارف معزته عندى وخوفت اوى عليه
محمد: متقلقش خير يا عم، اكيد عاوز يطمن علينا، يلا بينا عشان نلحق نوصل
على: يلا يا أخويا
بيركبوا الاتنين اتوبيس لحد ما بينزلوا قدام دار للايتام اسمها الفيروز
ايوه يا صديقى على ومحمد الاتنين ايتام اتربوا فى الدار هنا من صغرهم كبروا ووعيوا فى الدار لحد ما تموا 18سنه
#االنسر
دخلوا من البوابه ووصلوا عند السكرتيره استاذه ميرفت وسلموا عليها وهى رحبت بيهم وسألوا عن الحاج احمد قالتلهم جوا ثوانى ابلغه ومشيت ومحمد عينها على طيزها اللى بتترج زى الجيلى وبيقول: عليها طيز بنت حرام ياما كان نفسى كان نفسى اركبها لما كنا هنا
على: بدل يا علق انتى شايله على كتفك وخلاص، بتطلع استاذه ميرفت وتقولهم ادخلوا يولاد الحاج مستنيكم ومحمد بيقولها ماشى يا قمر وبيدخلوا المكتب
فى المكتب بنلاقى راجل كبير باين عليه الحكمه والوقار عنده 60سنه ولكن ميبانش عليه السن ابدا لانه محفظ على صحته وبيتمرن ومحافظ على لياقته تشوفه تحترمه ويبان عليه انه جاد جدا
الحاج احمد: نورتوا يولاد وحشتونى صحيح بقالكم شهرين بس سايبين الدار بس وحشتونى
على: وانت وحشتنا اكتر يا بابا
محمد: واحشنى فشخ يا بابا
ايوه يا صديقى كلهم بيقولوا للحاج احمد بابا لانه بالنسبالهم الاب اللى مربيهم وطلعوا على الدنيا ملاقوش غيروا
الحاج احمد: هيفضل لسانك زفر ياض انت، بس بجد اشتقالتوا يولاد، طبعا انتوا ررفعتوا رأس الدار بمجموعكم فى الثانويه العامه وكنكم من الاوائل على المحافظه شرفتونى ورفعتوا رأسى يولادى
على: يا بابا ****وحده يعلم اننا عملنا على ده عشان نفرحك ونرد ليك وللدار جزء بسيط من جميلهم علينا
الحاج احمد: جميل اى بس يا على انتوا ولادنا يينى واحنا بنعمل ده عشانكو وعشان تكونوا ناس احسن
محمد: عارف يا حاج انت كنت السبب فى اللى وصلنا ليه ده دعمك واصرارك وتشجعيك كان سبب فى ده
الحاج احمد: لا ده مجهودكم انتوا انا مجرد شخص حاول وانتوا اللى زرعتوا وحصدوا، المهم دلوقتي انتوا طبعا عارفين الدار دى تابعه لمين
محمد: عيله المنشاوى
على: بمعنى ادق ناصر المنشاوى
الحاج احمد: عليكم نور، دلوقتى الحاج ناصر المنشاوى جاى بنفسه عشان يتكلم معاكم لانكم انجخ واشطر اتنين فى الدار وعاوز يتكلم معاكو فى مواضيع تانيه
على: مواضيع اى ومش غريبه انه يجى يتكلم معانا احنا بالذات
محمد: على عنده حق فى حاجه غريبه
الحاج احمد: وولا غريبة ولا حاجه هو دايما بيجى الدار وبيتابع شؤونها بس محدش بيشوفوا غيرى وبعدين قلتلوا انتوا شرفتوا الدار فهو جاى عشان يتكلم مع المتفوقين
على: مع انها غريبه انه يجى لينا مخصوص بس هتستنا ونشوف، هو جاى امته
الحاج احمد: كمان نصف ساعة
تعالى كده يا صديقى اقولك مين ناصر المنشاوى
ناصر المنشاوى ده كبير عيله المنشاوى عيلة كبيرة جدا واغنياء جدا ليهم شركات استيراد وتصدير فى كل انحاء الشرق الاوسط وليهم شركات فى كل المجالات معمار واغذيه وملابس يعنى من الاخر كده كتله اقتصاديه موجوده على الارض، نتكلم عن علاقتهم بالدار هم اللى انشائوا الدار دى وهما اللى بيدعموها بالفلوس وبيدخلوا طلبه الظلر مدارس خاصه بيهم وده يفسر ازاى على ومحمد دخلوا ثانويه واخده درجات ومجموع وهم فى دار ايتام
بعد نص ساعه
تقف عربيتين عربيه منهم مليانه حراسه دبابات متحركه وعربيه تانيه فيهاراجل عنده 67سنه اقل ما يقال عنه انه هيبه ومركز شخص باين عليه الجدية جدا والاهتمام بالمظهر والجسم وتقنه بيضاء وشعره ابيض وهو ده عزيزى ناصر المنشاوى
يدخل ناصر على الحاج احمد المكتب
ناصر المنشاوى: ااهلا حاج احمد واحشنى يراجل عاش من شافك
الحاج احمد: ناصر باشا وانتى واحشنى اكتر خطوه عزيزة يا باشا نورتوا دارك
ناصر المنشاوى: منور بناسه وبعدين اى باشا دى انا ناصر وبس ده حتى احنا صحاب، اى اخبارك واخبار الشباب فى الدار
الحاج احمد: بخير ******** والشباب كويسين يا ناصر
ناصر المنشاوى: ااومال فين الشباب مش شايفهم يعنى
الحاج احمد: ثوانى يباشا هندهم ويجو حالا ونده على ميرفت وندهت على على ومحمد ودخلتهم اول ما دخلوا
ناصر المنشاوى: اهلا بالرجالة اللى شرفوا الدار ورفعو اسمها فوق
على: اهلا بحضرتك يا فندم
محمد: ااهلا بحضرتك
ناصر المنشاوى: طبعا يا شباب انا جاى اقولكم انكم فخر للدار وانكم مثال يحتذى بيه وتمشى الشباب وراه، انتوا انجخ ناس فى الدار من ساعة ما اتفتح عاوز اقولكم ان انا بدعم اللى زيكم وعشان كده هتدخلوا جامعه خاصه بعيلة المنشاوى وليكم امتيازات زيكم زى اى طالب وهتبدأوا دراسه من بكره عادى وكل ورقكوا خلاص خلص
على: وليه ما ندخلش حكومى زى ما احنا عادى احنا مجموعنا جايب صيدله وبيطرى حكومى
ناصر المنشاوى: عشان انتوا ولاد الدار والدار اولاده يدخلوا تيع جامعتنا وبعدين احنا نقدر مجهودكوا واولى بيه من انه يضيع فى االحكومى
محمد: حضرتك تقصد اى اولى بمجهودنا ويضيع علينا فى الحكومى
ناصر المنشاوى: اقصد انكم اذكياء وكمان متربيين فى الدار يعنى معاكو اربع لغات وكمان متدربين على استخدام كل انواع التكنولوجيا فأكيد هتلاقوا فى جامعتنا اللى ينمى ده ويطوره
على بعدم اقتناع: معتقدش هتفرق كتير بس طالما احنا مع بعض تمام
ناصر المنشاوى: ااكيد انتوا مع بعض لانكم انتوا الاتنين كليه واحده صيدله ودلوقتى تقدروا تلحقوا تروحوا عشان تلحقوا تجهزوا لبكره وبصلهم بغموض واداهم كارتين عليهم اسم المنشاوى ومضليين بماء الدهب وقالهم خليهم معاكو لو حصلت اى مشكله طلعوهم واديهم لعميد الكليه، تقدروا تروحوا
الحاج احمد: يلا يولاد روحوا دلوقتي وعاوزكم ترفعوا راسنا انا والحاج ناصر فوق
على ومحمد: حاضر عن إذنكم
بعد مامشيوا
الحاج احمد بحزن: تفتكروا هيقدروا يناصر ولا هما دخلوا دوامه مفيش منها خروج
ناصر المنشاوى: اطمن يا صاحبى دول هيقدروا وهيكملوا وخصوصا على وكمل بغموض القدر بينادى ويختار صاحبه ولازم يكون الاختيار
نروح عند على ومحمد بعد ما روحوا وقعدوا يتكلموا
على: كلام الراجل ده مش مريحنى وبعدين اشمعنا احنا يعمل معانا كده وليه واى حوار الكروت دى
محمد: يا عم فكك احنا نركز ليه الايام ماشيه ومسيرنا نعرف اهم حاجه نركز عشان نخطف نظر البنات بكره وناكل الجو
على: هو ده اللى انت فالح فيه بكسمك اهم حاجه الحته الطريه وبتاعك اللى انت ا شايلوا على كتفك
محمد: بقى بذمتك فى احلى من البنات وانك تروق عليه
على: يلا اتخمد ياض خلينا نعرف نصحى بدرى عشان نجهز ومنقصرش رقبه الحاج احمد
محمد: تمام يا اخويا تصبح على خير
على: وانت من اهله يخويا
وناموا الاتنين ولكن على وهو نايم بيحلم وهو نايم انه فى مكان جميل فيه المياه بتطلع لفوق وزرع اخضر كتير وفى مرجحه فى النص وعليها شخص بيروح على عليه اول ما بيوصل بتسود الدنيا وعلى بيسمع صوت بيقول:
قم ايها النسر الحامى قم ايها القلب الشجاع لقد بدأت الطريق احلق عاليا وازل ظلام الظلم والكراهية وانشر الخير والحب، اختر واثبت على اختيارك ايها النسر الحامى وتذكر انها البدايه وانك النسر المختار اقترب اللقاء الاعظم..
# النسر

وبكده خلص الجزء الاول عارف انه مفيش احداث وتفاصيل كتير لكن الجزء ده مهم للبدايه ولفهم الاحداث اللى جايه، عاوز اشوف كومنتات تفرحنى ولو لاقيت تفاعل هنزل الجزء التانى بسرعه يا اصدقائى
النسراخوكم نسر السحاب
جميلة كمل

• عجبني
عاش يفنان بدايه جميلة👍

• عجبني
  • عجبني
التفاعلات: M o u s a
  • عجبني
  • عجبني