NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

ده اختلاف قدرات
القصد هنا ان مفيش اي مشكلة بدنية تمنعهم من انهم يعملوا شغلك المشكلة فيهم هما
لالالا يقدرو يعملو شغلى انا متاكد لان لينا زميلة طلعت معاش من كام شهر كانت لاخر يوم بتشتغل شغل محترم جدااااااااا
فعلا اجتهدت وفهمت وقدرت تعمل شغل محترم

• عجبني
التفاعلات: The Woman Who Wasnt There
مساواة من انهي اتجاه
وانتي بتتكلمي انتي وغيرك عن المساواة
تشتغلي شغل الرجاله
اللي سفلتلك الشارع اللي بتمشي عليه راجل
اللي بنالك الاوضه اللي قاعده تتكلمي منها عن مساواتك بالراجل راجل برضه
اللي صمم التليفون و صنعه راجل
الفكره ف حد ذاتها عقيمه
في اختلافات بنا
جسمانية ونفسيه و عقليه ومن اتجاهات كتيره
في ايه مميزات عند الراجل مش عندك
في ايه الرجاله بتعمله دلوقتي
لما تيجي تبصيلها من زاويه الراجل ف حياته اصعب من حياتك بمراحل

بياخد مرتب اكبر ؟
هو بيرفض الأقل انتي بتقبلي بيه
مع ذلك هو ف الاخر هيحرم نفسه منه عشان يخش جمعيات و يستلف ويبقي مديون عشان يتجوزك و ابوكي برضه اللي هو راجل هو اللي هيتكلف بباقي الحاجات اللي هتتجاب على العروسه حسب الاتفاقات بنكم وانتي كل دورك هيبقى ركعتين وتقولي موافقه !!
عاوزه حياه الرجاله بالتساوي
خدي التزاماتهم
خدي كمان عيوبها
انتي تقدري تعيطي على ضوافر مكسور
انا كراجل مقدرش اعيط على ضلع مكسور والا مبقاش " راجل"
عزيزي انا مشتمتكش وانت اثبت فكرتي المسبقة اصلاً
اسلوبك عموماً غير مقبول من طرفي
وشخصنتك الموضوع رغم جهلك التام بيا حجة ضعيفة

عزيزي انا مشتمتكش وانت اثبت فكرتي المسبقة اصلاً
اسلوبك عموماً غير مقبول من طرفي
وشخصنتك الموضوع رغم جهلك التام بيا حجة ضعيفة
كلامي عام مش هجوم على شخصك زي ما فهمتي
زي مثالك عن المرتبات اللي مش متساويه
شروط و التزامات الجواز مش متساويه ك مثال عكس المثال بتاعك مش اكتر

نفس الرد السابق
ونفس ردي برضو
لو اتنين شغالين نفس الشغلانة ليه نميز حد عن حد ؟
صدقيني مفيش تمييز .. دا ليه دور بيعمله و بنسقفله .. و دي ليها دور بتعمله و بنسقفلها

لو في شركة مثلاً و راجل شغال محاسب بس تعبان في شغله و زميلته احسن منه .. اكيد مش هنقول هو أحسن أصله راجل

عن نفسي مش شايف اي تمييز .. يعني لو ضربنا مثال غيره و قولنا المهندس أحسن ولا الدكتور هتقدري تديني اجابة تقنعيني بيها ؟!
كل واحد فيهم ليه دور بيعمله .. و كل واحد في شغلانته احسن من التاني .. الدكتور لما بيبني عيادة بيكلم مهندس .. و المهندس لما بيتعب بيروح للدكتور

بالمثل علاقة الراجل و الست .. أصل اللي يقول جنس منهم افضل من التاني يبقا سوري في اللفظ مبيفهمش لإن لو الراجل احسن يبقا يستغني عن الست و يعيش لوحده يحمل و يرضع و غيره .. و برضو لو الست احسن يبقا تستغني عن الراجل و تعيش من غيره

لاااا مش رجاله

انت بتتكلمى على الراجل السوى الصح
مش الذكور اللى فى دماغى انا وانت 😂😂😂😂

وكمان لو هنحط نفسنا فى مكان واحد مع الستات هنتفوق عليكم بابسط الطرق لان دى طبيعتنا
لو فى بنت تفوقت دى خارقه للعاده عن الستات ليها تقيمها وحقها بس هتفشل فى طبيعتها اللى اتخلقت عليها

كونكم تتفوقوا علينا فى حاجه هى الولاده والتربيه والحياكه والطبخ واعمال المنزل عموما (مش تقليل بالنساء فى الاعمال دى حرفيا ) رغم كدا احسن طباخين رجاله
واحسن مصممى ازياء رجاله
بس هل دا يمنع ان فى نساء متفوقه فى الحاجات دى ؟؟؟لا ميمنعش
لا بتكلم عن الرجالة عموماً وايقى فكرني اكلمكم مرة عن الراجل والذكر عشان هنضحك شوية
وكلامك كله غلط في غلط في غلط
تفوق البنت مش شئ خارق وتفوق الراجل مش شئ طبيعي ده كلام ميطلعش من ناس متعلمة

• عجبني
  • الموضوع ده يدعو للتفكير
التفاعلات: Aymanx123 و LEGEND KYSER
كلامي عام مش هجوم على شخصك زي ما فهمتي
زي مثالك عن المرتبات اللي مش متساويه
شروط و التزامات الجواز مش متساويه ك مثال عكس المثال بتاعك مش اكتر
لا كلامك كان كله هجوم وده مش رأي او نقاش دي حاجة واضحة ولو ده اسلوبك في النقاش فبلاش منه احسن

لا بتكلم عن الرجالة عموماً وايقى فكرني اكلمكم مرة عن الراجل والذكر عشان هنضحك شوية
وكلامك كله غلط في غلط في غلط
تفوق البنت مش شئ خارق وتفوق الراجل مش شئ طبيعي ده كلام ميطلعش من ناس متعلمة
الرجل يمرض من الراحه
والمراه تمرض من الكدح
الكلام دا صح ولا غلط ؟

في ناس كتير بتخاف وبتترعب لما تسمع كلمة مساواة ومبرراتهم بتكون تقريباً واحدة وبتكون كلها حوالين ان الست اقل من الراجل وبلا بلا بلا وللعلم المساواة المقصود بيها عدم التمييز يعني في الشغل مثلا بيكون عليهم نفس المسؤليات والواجبات وبالتالي يتساووا في المرتب
افهم ياحبيبي احنا بنقول مساواة يعني لو اعتبرنا الحياة سباق مثلاً فحضرتك هتبدأ السباق مع الست من نفس النقطة والشاطر يسبق
والسؤال هنا بقى ياحبايبي ليه انت خايف تتساوي بكائن اقل منك "على حد قولك" ؟ هل ده خوف منك انك تخسر ؟ هل تعتبر رجولة هشة ؟ ولا ده اللي انت اتعودت عليه وخايف تغيره ؟
لو حد مهتم يتناقش فانا مهتمة اسمع
لو عندك ردود مستفزة فمعلش سكيب المرة دي عشان اوف مود
مفيش مساواة بين الراجل والست ومش هينفع يكون فيه مساواة بينهم مهما حصل ، فيه حاجه بقا اسمها عدل أن يكون الراجل عادل مع الست والست عادلة مع الراجل

صدقيني مفيش تمييز .. دا ليه دور بيعمله و بنسقفله .. و دي ليها دور بتعمله و بنسقفلها

لو في شركة مثلاً و راجل شغال محاسب بس تعبان في شغله و زميلته احسن منه .. اكيد مش هنقول هو أحسن أصله راجل

عن نفسي مش شايف اي تمييز .. يعني لو ضربنا مثال غيره و قولنا المهندس أحسن ولا الدكتور هتقدري تديني اجابة تقنعيني بيها ؟!
كل واحد فيهم ليه دور بيعمله .. و كل واحد في شغلانته احسن من التاني .. الدكتور لما بيبني عيادة بيكلم مهندس .. و المهندس لما بيتعب بيروح للدكتور

بالمثل علاقة الراجل و الست .. أصل اللي يقول جنس منهم افضل من التاني يبقا سوري في اللفظ مبيفهمش لإن لو الراجل احسن يبقا يستغني عن الست و يعيش لوحده يحمل و يرضع و غيره .. و برضو لو الست احسن يبقا تستغني عن الراجل و تعيش من غيره
هل كلامي عكس ده
انا قولت اننا نلغي التمييز والشاطر يكسب سواء كان راجل او ست او ابو الهول

الرجل يمرض من الراحه
والمراه تمرض من الكدح
الكلام دا صح ولا غلط ؟
غلط 100%
ياايمن مفيش اختلاف چيني بين الراجل والست
اختلاف التصرفات والقدرات ده بيختلف من شخص للتاني انما الست والراجل نفس الكائن بس بينهم اختلافات جسدية وده شئ طبيعي في الكائنات الحية كلها

لا كلامك كان كله هجوم وده مش رأي او نقاش دي حاجة واضحة ولو ده اسلوبك في النقاش فبلاش منه احسن

طالما في مناقشه ف اي حاجه طالما هي مش ثوابت ف اكيد الكل هيختلف فيها من حد للتاني
حتى وجهه النظر الواحده ممكن يتعبر عنها بالف شكل ..
أما كلامي ف مش شايفه هجوم على قد ما هو توضيح
الست متقدرش تسفلت طريق
الست متقدرش تشيل طوب و رمل واسمنت وتبني اوضه
الست تقدر تشتغل حاجات معينه ومتقدرش تشتغل حاجات معينه " ده المغزي من الكلام"
ليه مفيش مساواه ف الراتب الرجاله مش بتقبل بمرتبات ضعيفه البنات بتقبل باي حاجه
الشغل لأغلب الرجاله تغطيه احتياجات ومسئوليات
الشغل لأغلب البنات " اغلب مش كل " رفاهيه عشان متقعدش ف البيت
عشان متركنش الشهاده على جمب
عشان تغطي احتياجاتها الخاصه ف بترضا بمرتبات ضعيفه
مع ذلك الستات ليها مجالات معينه تتفوق فيها على الرجاله

هل كلامي عكس ده
انا قولت اننا نلغي التمييز والشاطر يكسب سواء كان راجل او ست او ابو الهول
طيب ليه نعمل بينهم منافسه ما كل واحد يتنيل و يأدي دوره و هو ساكت 🤷‍♂️

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
انا متكلمتش عن الورث ومش موضوعي
والشغل كان مثال بس
بس كلام محترم طبعاً
انا بقول الورث مثال
زى ما قولتى الشغل
بس انتى تقصدى مساواه من حيث اى طايب

في ناس كتير بتخاف وبتترعب لما تسمع كلمة مساواة ومبرراتهم بتكون تقريباً واحدة وبتكون كلها حوالين ان الست اقل من الراجل وبلا بلا بلا وللعلم المساواة المقصود بيها عدم التمييز يعني في الشغل مثلا بيكون عليهم نفس المسؤليات والواجبات وبالتالي يتساووا في المرتب
افهم ياحبيبي احنا بنقول مساواة يعني لو اعتبرنا الحياة سباق مثلاً فحضرتك هتبدأ السباق مع الست من نفس النقطة والشاطر يسبق
والسؤال هنا بقى ياحبايبي ليه انت خايف تتساوي بكائن اقل منك "على حد قولك" ؟ هل ده خوف منك انك تخسر ؟ هل تعتبر رجولة هشة ؟ ولا ده اللي انت اتعودت عليه وخايف تغيره ؟
لو حد مهتم يتناقش فانا مهتمة اسمع
لو عندك ردود مستفزة فمعلش سكيب المرة دي عشان اوف مود
موضوعك عم تحكي فيه عن المساواة "ب فرص العمل والمرتبات"
وهوة أبعد ما يكون عن مفهوم المساواة اللي عم تطالب فيه "حتى موضة النسوية العربية"

والرجل بيطالب ب أحقيته ب أجر أعلى مو لانه خايف المرأة تستولي على الوظائف أو تتسلق على ضهر نجاحاته بس لانه مطلب محق

ف لما نقول مساواة ب فرص العمل و الراتب ف هالشي غير منطقي وانا بقلك ليش

المرا ب مجتمعنا عندا أمومة وعندا أيام بالشهر ممكن يخف انتاجا فيهن بسبب الموعد الشهري تبعا وبتاخد اجازات كتير بسبب الحمل والتعب اللي بيصاحب هالفترة وعدم التوفيق بين شغلا وبين واجباتا ك أم الخ....

غير طبعاً انه الرجل ب أغلب الأحيان بيكون مسؤول عن عيلة وولاد "ومرا" قاعدة بالبيت عم يوصلا كل شي ل خدمتا ف طبيعي الرجل يكون مرتبه أكتر

ويعتبر الرجل أكتر انتاجية من المرا وبيقدر يفصل بين مشاكله الخاصة ووقت شغله ب عكس الأنثى اللي ممكن مشاكلا الخاصة تأثر على انتاجيتا 🤷🏻‍♀️

كلامي هاد مو تعميم لانه في شركات ومؤسسات بتساوي بالرواتب وبتعطي الأجر حسب المؤهل العلمي ب غض النظر عن كون الموظف ذكر أو أنثى

في أمور نسبية
المساواة مقبولة اه بس مش في كل الامور

موضوعك عم تحكي فيه عن المساواة "ب فرص العمل والمرتبات"
وهوة أبعد ما يكون عن مفهوم المساواة اللي عم تطالب فيه "حتى موضة النسوية العربية"

والرجل بيطالب ب أحقيته ب أجر أعلى مو لانه خايف المرأة تستولي على الوظائف أو تتسلق على ضهر نجاحاته بس لانه مطلب محق

ف لما نقول مساواة ب فرص العمل و الراتب ف هالشي غير منطقي وانا بقلك ليش

المرا ب مجتمعنا عندا أمومة وعندا أيام بالشهر ممكن يخف انتاجا فيهن بسبب الموعد الشهري تبعا وبتاخد اجازات كتير بسبب الحمل والتعب اللي بيصاحب هالفترة وعدم التوفيق بين شغلا وبين واجباتا ك أم الخ....

غير طبعاً انه الرجل ب أغلب الأحيان بيكون مسؤول عن عيلة وولاد "ومرا" قاعدة بالبيت عم يوصلا كل شي ل خدمتا ف طبيعي الرجل يكون مرتبه أكتر

ويعتبر الرجل أكتر انتاجية من المرا وبيقدر يفصل بين مشاكله الخاصة ووقت شغله ب عكس الأنثى اللي ممكن مشاكلا الخاصة تأثر على انتاجيتا 🤷🏻‍♀️

كلامي هاد مو تعميم لانه في شركات ومؤسسات بتساوي بالرواتب وبتعطي الأجر حسب المؤهل العلمي ب غض النظر عن كون الموظف ذكر أو أنثى
بعد ماتقولي اي كلام كلام تقولي كلامي مش تعميم !
والراجل بيشتغل عشان في عيلة ملزومة منه تمام وذنب زميلته في نفس الشغل ايه ؟

طيب ليه نعمل بينهم منافسه ما كل واحد يتنيل و يأدي دوره و هو ساكت 🤷‍♂️
على حسب تعريفك لكلمة دوره
بس انا كلامي كان واضح هو ليه حد شايف نفسه احسن من الست واشطر منها يكون خايف من منافستها ؟

انا بقول الورث مثال
زى ما قولتى الشغل
بس انتى تقصدى مساواه من حيث اى طايب
انا بتكلم في العموم ان يكون في تمييز للراجل او الست يعني الست تشتغل عشان شاطرة مش عشان حلوة والراجل يشتغل عشان شاطر مش عشان راجل

انا بتكلم في العموم ان يكون في تمييز للراجل او الست يعني الست تشتغل عشان شاطرة مش عشان حلوة والراجل يشتغل عشان شاطر مش عشان راجل
معاكى جدا فى الكلام ده طبعا وموافقك الرأى

• أتفق
التفاعلات: The Woman Who Wasnt There

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%