NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

بعد ماتقولي اي كلام كلام تقولي كلامي مش تعميم !
والراجل بيشتغل عشان في عيلة ملزومة منه تمام وذنب زميلته في نفس الشغل ايه ؟
انا لما أقول شي ما بيتسمى أي كلام !!!!

بظن اني كفيت ووفيت واجابتي كانت واضحة
ووصلت فكرتي وما رح ارجع عيد كلامي لانك عم تعيدي نفس الأسئلة 😅

من الواضح إنك قابلتي موقف معين وبتتكلمي علي أساسه او اشارًا له زي الشغل ، لكن الوضع غير كده نهائي بمختلف مواضيعه
ولو شوفتي فيدوهات لبنات غربيه عن حته المساواه وحقوق المرأه في مصر مثلًا وانبهارهم هتعرفي قد إيه الفكره مش طبيعيه
فيه بنات وستات كتيره جدًا عندهم كارير محترم وبيحبوا يعملوا ده مش لمجرد إنه شغل وقوت يومي فقط
لو ركزتي في النقط دي وخليتي الموضوع شخصي هيفرق جدًا معاكي
إنجوي 💖

في ناس كتير بتخاف وبتترعب لما تسمع كلمة مساواة ومبرراتهم بتكون تقريباً واحدة وبتكون كلها حوالين ان الست اقل من الراجل وبلا بلا بلا وللعلم المساواة المقصود بيها عدم التمييز يعني في الشغل مثلا بيكون عليهم نفس المسؤليات والواجبات وبالتالي يتساووا في المرتب
افهم ياحبيبي احنا بنقول مساواة يعني لو اعتبرنا الحياة سباق مثلاً فحضرتك هتبدأ السباق مع الست من نفس النقطة والشاطر يسبق
والسؤال هنا بقى ياحبايبي ليه انت خايف تتساوي بكائن اقل منك "على حد قولك" ؟ هل ده خوف منك انك تخسر ؟ هل تعتبر رجولة هشة ؟ ولا ده اللي انت اتعودت عليه وخايف تغيره ؟
لو حد مهتم يتناقش فانا مهتمة اسمع
لو عندك ردود مستفزة فمعلش سكيب المرة دي عشان اوف مود
يا فندم فى الشغل حاليا أعتقد مافيش حاجة إسمها الست أقل من الراجل
فى الشغل المعيار بيكون الكفاءة
أنا فى أول حياتى من زمااااااان أوى كانت مديرتى ست وكانت ممشية المكتب زى الساعة يعنى الموضوع مش جديد
وأعتقد نفس الوضع ينطبق على الحياة
كل واحد بيؤدى دوره والأكفأ هو اللى بيكسب السباق

اللي مش هينفع فيها مساواة ؟
الامور اللي فيها مشقة صعبة علي الست
ما تجيش مراتي تقولي مثلا هتشتغل 12ساعة
او تشتغل شغل يرجعها متاخر في الليل

في ناس كتير بتخاف وبتترعب لما تسمع كلمة مساواة ومبرراتهم بتكون تقريباً واحدة وبتكون كلها حوالين ان الست اقل من الراجل وبلا بلا بلا وللعلم المساواة المقصود بيها عدم التمييز يعني في الشغل مثلا بيكون عليهم نفس المسؤليات والواجبات وبالتالي يتساووا في المرتب
افهم ياحبيبي احنا بنقول مساواة يعني لو اعتبرنا الحياة سباق مثلاً فحضرتك هتبدأ السباق مع الست من نفس النقطة والشاطر يسبق
والسؤال هنا بقى ياحبايبي ليه انت خايف تتساوي بكائن اقل منك "على حد قولك" ؟ هل ده خوف منك انك تخسر ؟ هل تعتبر رجولة هشة ؟ ولا ده اللي انت اتعودت عليه وخايف تغيره ؟
مهتم قوي اشوف المناقشه في الموضوع دا وبرافو بجد انك طرحتيه

• عجبني
التفاعلات: The Woman Who Wasnt There
بص انا من وجهة نظري لما اشتغلت مع ست كان الشغل مفهوش حاجه ولما عملت حاجة كويسة كنت بصورها وهيا بتعملها منغير ما تاخد بالها وفرحان جدا بنجاحها لكن مبحبش اشتغل مع الست ف مكان عشان خوفاً عليها ومش بكون واخد راحتي لان شغلنا ممكن نتلامس بالايد 4000 مرة ف اليوم عشان منعاً بقا لحد يقول ده بيحسس ده بيلمس
انا مش هقول ان انا مبلمسش بس ف الشغل فعلياً غير خالص حفاظاً علي شغلي وباب رزقي حتي لو الي ف الشغل معايا بنام معاها بعد الشغل ف الشغل هيا زميلة 🤝🏻
بعد كل ده بالختصر مبحبش شغل الستات بس لو هتشتغل مكاني مش هزعل او اقلل منها بل ادعمها عشان ده رزقها

بالعكس لو طبقنا علي المثال اللي انتي بتقوليه دا في المساواه دي في صلحنا احنا ولا مش عشان الستات اقل او ميعرفوش يعملوا الشغل

يا فندم فى الشغل حاليا أعتقد مافيش حاجة إسمها الست أقل من الراجل
فى الشغل المعيار بيكون الكفاءة
أنا فى أول حياتى من زمااااااان أوى كانت مديرتى ست وكانت ممشية المكتب زى الساعة يعنى الموضوع مش جديد
وأعتقد نفس الوضع ينطبق على الحياة
كل واحد بيؤدى دوره والأكفأ هو اللى بيكسب السباق
كلام جميل

• عجبني
التفاعلات: aahmedegypt
الامور اللي فيها مشقة صعبة علي الست
ما تجيش مراتي تقولي مثلا هتشتغل 12ساعة
او تشتغل شغل يرجعها متاخر في الليل
انا بتكلم في العموم فاحنا نقدر نستثني مراتك من الموضوع
الدكاترة والممرضات بيشتغلوا باليل عادي

من الواضح إنك قابلتي موقف معين وبتتكلمي علي أساسه او اشارًا له زي الشغل ، لكن الوضع غير كده نهائي بمختلف مواضيعه
ولو شوفتي فيدوهات لبنات غربيه عن حته المساواه وحقوق المرأه في مصر مثلًا وانبهارهم هتعرفي قد إيه الفكره مش طبيعيه
فيه بنات وستات كتيره جدًا عندهم كارير محترم وبيحبوا يعملوا ده مش لمجرد إنه شغل وقوت يومي فقط
لو ركزتي في النقط دي وخليتي الموضوع شخصي هيفرق جدًا معاكي
إنجوي 💖
انا مفهمتش ولا كلمة حقيقي ومش فاهمة معنى النصيحة وايه سبب توجيهها ليا

كان نفسي اتناقش معاكي بس انا عارف انها هتقلب بخناقة فا هكبر دماغي...🥱😴

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: The Woman Who Wasnt There و Black Rose
انا بتكلم في العموم فاحنا نقدر نستثني مراتك من الموضوع
الدكاترة والممرضات بيشتغلوا باليل عادي
انا مش متجوز

ومش هتجوز واحدة بتشتغل بالليل 😅

• أتفق
التفاعلات: The Woman Who Wasnt There
انا مع المساواة بس عاوز اسألك سؤال لو انتو بتقولو مساواة المرأة بالرجل انا معنديش مشكلة بس في حاجات مينفعش يعملها غير الرجالة يعني مش الست تشتغل والراجل يقعد في البيت مع أن في خولات بتعمل كدا ودول احنا كارجالة متبريين منهم لأنهم مشموش الرجولة اصلا انا هنا ما بتكلمش علي التعبانين أو العاجزين لا في خولات كتير قاعد مع انها قادرة تشتغل / وعلفكرة انا مشغل معايا ستات اه وانا اول واحد يقف معاهم في اي حاجه لأنكم كان ضعيف جدا مش زي الرجالة يعني انا اقدر اشتغل 24 في 24 ساعة
لاكن الست لا مش هتستحمل في فرق في السرعات بين الراجل والست أتمني تفهمي

انا مع المساواة بس عاوز اسألك سؤال لو انتو بتقولو مساواة المرأة بالرجل انا معنديش مشكلة بس في حاجات مينفعش يعملها غير الرجالة يعني مش الست تشتغل والراجل يقعد في البيت مع أن في خولات بتعمل كدا ودول احنا كارجالة متبريين منهم لأنهم مشموش الرجولة اصلا انا هنا ما بتكلمش علي التعبانين أو العاجزين لا في خولات كتير قاعد مع انها قادرة تشتغل / وعلفكرة انا مشغل معايا ستات اه وانا اول واحد يقف معاهم في اي حاجه لأنكم كان ضعيف جدا مش زي الرجالة يعني انا اقدر اشتغل 24 في 24 ساعة
لاكن الست لا مش هتستحمل في فرق في السرعات بين الراجل والست أتمني تفهمي
تمام

• عجبني
التفاعلات: Mo7amme3d
  • بيضحكني
التفاعلات: Mo7amme3d و J U B A
فعلاً المساواة مش في كل شيء
فكل واحد فينا سواء راجل او ست ليه قدرته علي فعل اشياء غير التانية

١- انا شخصياً لا اخاف من المساواة في العمل
لاكن المساواة في الواجبات و الحقوق الحياتية هي الي غلط

٢- اعتقد الخوف من المساواة في حد ذاته مش خوف لاكن ممكن تقولي قله ثقة في النفس
و دي حتلاقيها في الجنسين احبانا

٣- اعتقد ان الاساس بين البشر انهم كلهم واحد
و كل النداءات الفجه بالطبقية و النسوية و الذكورية
هي مستجدات علي حسب هوا كل شخص عايز يعوض نقص او يعمل شئ و بيحاول يعلق شماعته علب سبب يريح ضميره

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%