NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

ده فعلا اللى انا عايزة اوصله لكنى فاقده للوسيله وكل محاول الناس تستغربنى
حاولي تدوري عالناس الي شبهك و صدقيني هتلاقي

• عجبني
التفاعلات: طماطم
"المثالية الكاذبة"
اولا مين من الناس ميحبش أنه يظهر للناس أنه شخص مثالي ويظهر عيوبه
المثالية شي طبيعي جدا ومفهوم
ثانيا النقطة اللي مش مقبولة ابدا
"بيني وبين نفسي بعاني"
حسنا هنا بالتحديد نلغي المثالية
المعاناة لاظهار الناس انك شخص متكامل غير مقبولة علي الاطلاق إذا كنا بنتظاهر بالمثالية فهو بسبب انعاكسه الايجابي علي شخصيتنا وليس سلبي ابدا
لو وصلتي لنقطة المعاناة بالبلدي كده طز في الناس طز في مثالية اهم حاجه أنا الناس هيفدوني بايه لما اتعب عشان أظهر اني مثالية ولا حاجه حرفيا ولا حاجه فخليكي علي طبيعتك
للاسف يامنى دي طبيعتى اللى انا عايزة اتخلص منها

• عجبني
  • بيضحكني
التفاعلات: محمد ايزل و خبير معتزل (الخال)
للاسف يامنى دي طبيعتى اللى انا عايزة اتخلص منها
بلاش للاسف دي حبي طبيعتك مع محاولة تغيرها المستمرة حتي لو بسيطة عشان طلام بتحبيها هتعوزيها اجمل

• عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
بلاش للاسف دي حبي طبيعتك مع محاولة تغيرها المستمرة حتي لو بسيطة عشان طلام بتحبيها هتعوزيها اجمل
شكرا يامنى على النصيحة بالفعل انا بحاول باستمرار

• عجبني
كما هو موضح بالعنوان "المثاليه الكاذبة "
ده اول نقاش ونقطة محوريه فى شخصيتى اني مثاليه بشكل مبالغ فيه امام الناس لكن بيني وبين نفسي بعاني
هل شخصية بالمواصفات دي مقبوله ؟
بتدعي المثاليه علشان فيكي صفات كويسة بس الي ف ناس من الي حواليكي مش معترفين بده لانهم مش بيحبو حد احسن منهم او زيادة عليهم ف حاجة كويسة فغرورك بيضطرك انكي تتكبري عليهم وتقوليلهم ف وشهم "انا واحدة مفياش غلطة خفو لَك" وف منهم الي بينافقك وبيقولك انتي مثاليه ١٠٠٪؜ علشان مصلحة او علشان يقربو منك او لغرضاً ما فكل الحالات مفيش حد مثالي ١٠٠٪؜ الصالحين مكانوش مثالين ١٠٠٪؜ لازم يكون عندك عيب واتنين ف شخصيتك بس الي يلعبها صح ف الحياه دي هو الي يعرف يسيطر ع عيوبه ويحاول ميخليش الناس تاخد عنه فكره مش كويسه بسببها ويخلي مميزاته اكتر ويستخدم مميزاته مع الناس بحيث انه بيقولهم بصو انا كويس ف الحته دي ازاي بس بشكل غير مباشر بقي

ده اول نقاش ونقطة محوريه فى شخصيتى اني مثاليه بشكل مبالغ فيه امام الناس لكن بيني وبين نفسي بعاني
احنا بشر مش ملايكة
كونك ظاهرة قدام الناس بالمثالية دي نعمة **** كرمك بها احمدي **** على الستر وان الناس شايفاكي كده
كلنا بنعاني من اخطائنا من غلطنا وبينا وبين نفسنا عارفين اننا بنعمل مصايب
وهنفضل نغلط ونرجع عن غلطنا ونغلط تاني
زي ما قولتلك
احنا بشر
الفكرة انك متخليش الموضوع يشغل بالك وتفكيرك

لكن مش ده محور النقاش
للتوضيح انا طوال حياتى لا اذكر انى خوضت فى حديث خادش مع احد وداثما اتصنع دور عيب وميصحش لكن بينى وبين نفسى بتمنى انى اتكلم حتى مع شخص كلام خادش
عشان بتحسي بمتعة و الادرينالين بيرتفع في الوقت ده ف بتبقى عايزاه تتكلمي في الحاجات دي

مسمهاش كده اسمها بتحاولي تتجملي علشان تباني في ابهي و صوره و دي حاجه كل الناس بتعملها عادي زي ما كل ستات بتحط ميك اب و الناس كلها عارفه هل هي كده كذابه لا هي بتحاول تتجمل و عادي انتي بس بتحاولي تباني احسن و ده مش وحش بالعكس الكل كده و اكيد في ناس شبهك و بيحبوكي وانتي علي طبيعتك كلنا في اللي شبهنا بس في اللي قابلهم وفي اللي لسه

مافيش حد مثالي كلنا بنحاول نداري عيوبنا قدام الناس ومش تحكمي على حد لانه مشترك هنا انه كل حياة نيك وجنس ف معظم الناس زي حضرتك

سيبك من انك مقبوله او لا الاهم و الاسواء (تعانى ) ؟؟!
مجرد انك بتعانى قصاد ناس مهمين عندك و فارق بالنسبالك وجودهم و قريبين ليكى المفروض كدا يبقى انتى ف مرحله خطر

هحكيلك موقف بسيط جدا يبين ليكى اد ايه انا مستحقرة حياتى
فى تويلت فى المكان اللى انا بعمل فيه فوجئت بصوت فيلم بورن شغال بجانيى طبعا ومع عدم مراعه لادني حدود الخصوصيه طلعت فورا وفضلت واقفه لحد ما احدي الطالبات طلعت من التويلت ونهرتها بشده فى مكتبى لدرجه انى بكيت بشدة على بكائها بعد ما ماشيت من المكتب
على الرغم انى بدخن وبشرب وبتفرج على بورن يعنى لو نهرتنى زى منهرت الطالبة دي اكيد مش هسحمل ساعتها
ساانا بعاني بين شخصيتين شخصيه متزمته جدا وفورمال لابعد حد تقدرى تتخيله فى كل كلمه وكل فعل بتعمله وشخصيه فري جدا بين اربع حيطان فى المنزل !!
وحاسه بالذنب
حاسة فيكي حبيبتي صدقيني وعارفة

• عجبني
التفاعلات: جنس ممتع

دا طبيعى اصلا
لان انا ف الحقيقة نفس الشخص
وف الغالب كله كده بيحب يظهر قدام الناس مثالى
والناس ملهاش غير ال شيفاة

بصى حضرتك مافيش انسان مثالى كلنا فينا اخطاء بس فى واحد بيقدر يتحكم فى رغباته و يلجمها و فى اخرين بيمثلوا لاهداف معينة و فى غيرهم بيمثل او بيعمل انه مثالى لكى يدارى على عيوب اخرى و فى اخر بيقنع نفسه و الاخرين انه مثالى و هى عنده مرض نفسى - الانسان السوى ( و ليس المثالى) يتعرف بعيوبة و يشتغل عليها و يسعى للكمال انما المثالية الكاذبة دة عقدة نقص

طبيعي جدا بس اهم حاجه تكوني صلدقه مع نفسك

اللي بينك و بين نفسك محدش يعرفه ف ليه المعاناه...المشكله في المثاليه الزياده لان الناس لما بتلاقي حد مثالي جدا مش بيخافو رد فعله فلازم تصدير احساس لهم أن رغم المثاليه و الاحترام لكن ممكن في لحظه ابعترك عادي ..على فكره وممكن اعطائهم احساس أن بكل مثاليه هستغنى عنكم عادي و بعرف اعيش بدونكم مش شرط بعدم تخلى عن مثاليتك .
وليه مش هيكون مقبول ..مافيش حد كامل

هو عموما مفيش حد مثالي فشيلي من دماغك فكرة المثالية والي انتي فيه ده طبيعي جدا
مفيش حد فينا مبيحرجش انه يتكلم قدام الناس بكلام خادش لكن بينا وبين نفسنا في رغبة في كدا
عشان تلاقي حد بالمواصفات دي لازم يكون قريب منك ويكون بتثقي فيه زي صحابك الانتيم مثلا
احنا كشباب ممكن يبقي الموضوع ابسط بالنسبة لينا لكن البنات المفروض في بعض الحياء
يمكن عشان ملقتيش حد بالشكل ده لسه تقدري تاخدي راحتك في الكلام معاه لكن اول ماهتلاقي
وتتعودي هتعرفي ان المشكلة كانت انك مش لاقية الشخص المناسب مش اكتر

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%