NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة واقعية الفرصة الاخيرة | السلسلة الأولي | ـ عشرة أجزاء - 1/12/2022

انا عدو اللي بيكتب قصة بطلها لسة مبلغش وبيخليه يعمل انجازات حرفياً محدش بيعملها طول مدة حياته او بيطلعه بشخصية اللي المفروض فيها نواحي مُكتسبة من التجارب الحياتية واللي بتيجي مع مرور الزمن ، الجبل بتدريباته مش كافية انها تطلع شخصية زي دي طبعا يعني ممكن تكون تدريبات مفيدة شوية ذهنياً واكيد بدنياً بس في عوامل تانية كتير..
ف التعقيب عندي بس ان لازم تصرفات الشخصية تكون مُبررة مش يكون سوبر هيرو او اذكي وأقوي رجل في العالم ف يوم وليلة ومن غير سبب ، و السرد محتاج يكون احترافي اكتر مش صيغة حد بيحكي حكاية لصاحبه علي القهوة ، بلاش كل شوية تقول ان في فلاش باك.. ورينا وفاجئنا أحسن متعرفناش خططك واخر نقطة هي انك متشوفش نفسك البطل علشان الموضوع هيقلب خيال علمي وهتكتب فيه شعر.

مش بقول انك بتعمل عكس الحاجات دي بنسبة مية ف المية ولكن اقل التفاصيل بتفرق في الصورة الكبيرة.

والقصة او نسميها رواية احسن طالما بتقول انها هتكون طويلة مش عايزها تبهوق بصراحة علشان انا كنت قاعد مستني حاجة تستاهل القراءة تنشلني من قلة الفن اللي بواجهها دي ومتنساش انك اللي طلبت النصيحة اللي اتمني تقبلها ومتقولش عليا غتت ، استمر ياصديقي.
الفكره يصحبي البدو الشاب بيكون لسه صغير عنده 14 او13 وكمان ممكن تلاقيه عنده 12 وراجل وبيعمل حاجات اي حد يخاف يعملها
 
  • عجبني
التفاعلات: RareHatem
  • عجبني
التفاعلات: البلبل الأزرق
هو كدا غموض ؟؟
انا لما بخلي حاجه غامضه لازم في نفس الجزء اكشفها زي الاشخاص اللي ظهرو دول كلهم
ياعم عارف انا بهزر معاك فى اى
 
  • بيضحكني
التفاعلات: ukrayin F uky
علا فكره كلامك مضايقنيش وهحاول اكبره المره الجايه :love::love:
ياعم انت احمد صقر و حمادة و الءئب بيكتبو قد الجزء ده تلات اربع مرات وبردو بنقول صغير فامش تشغل دماغك ❤😂
 
ياعم انت احمد صقر و حمادة و الءئب بيكتبو قد الجزء ده تلات اربع مرات وبردو بنقول صغير فامش تشغل دماغك ❤😂
و**** الجماعه دول بيصعبو عليا من اللي بيتعمل فيهم
 
و**** الجماعه دول بيصعبو عليا من اللي بيتعمل فيهم
حقيقى و**** بس انت حتى لو كاتب كبير زيهم مش هتقدر ترضى مل النااس و لازم واحد او انتنين يطلعو زي الخزوق كده
 
بص هو عاش عليك اوووى أن شاء**** هتبقي واحد من الكتاب الكبار استمر وسيبك من الخوازيق السلبية
والجزء التالت أمتي
 
  • حبيته
التفاعلات: ukrayin F uky
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
بص هو عاش عليك اوووى أن شاء**** هتبقي واحد من الكتاب الكبار استمر وسيبك من الخوازيق السلبية
والجزء التالت أمتي
يوم التلات او الاربع اشاء ****
 
فين المنشن بتاعي
عارف كنت هعملك منشن بس لقيتك كاتب فقولت خلاص بقا اعمل ليه بقا المرة الجاية يا اخويا خلصانة😂❤️
 
دى مش قصه دى ابداع فكرى أحييك على ابداعك فى السرد وربط الأحداث انت فنان تحياتى
 
الجديد انهارده ؟
 
تحفة فنية متكاملة الجزء متكامل والسرد فوق العظمة .. بجد احييك ع التحفة الفنية دي . استمر .
 
يا برنس القصه الجامده دي بس انت بتتاخر علينا في الاجزاء انت قلت الثلاثاء هتنزل امتى يابا انا قاعد كل ده مستني القصه تنزل
 
الجزء الاول

"الحياه فرص فاذا اتتك فاغتنمها"

بطل القصه : "زيدان احمد حمد الحيني" زيزو الوصف( 180 سم , 16سنه \القصه لسه في البدايه هيكبر متخافش \,جسمه كويس مش بدي بلدر بس كويس, عيونه سوده , بشرته قمحي فاتح ,لحيه خفيفه , عيون سوده سواد قاتم وباهته و نظرته مرعبه, شعر اسود برده , حواجب تقيله ) الشخصيه (طيب قوي وبيسامح بسهوله جدا مهما كان الغلط بيحب يضحك قوي , متفوق في دراسته , عنده املاك كتير بس حتي اقرب صحابه ميعرفوش كدا لانه عايش في حي شعبي بسيط ,بيحبه كل اهل المنطقه)حياته في قبل كدا(فتح عينه عالدنيا ملقاش جمبه ولا اب ولا ام بس كان ليه جده ابو ابوه اصر انه هو اللي يربيه لدرجه انه بيقول لجده بابا ,باباه اتوفي وامه حامل فيه في الشهر التامن بسبب حادثه , اثناء ولادته والدته اتوفت لان حالتها النفسيه مكنتش تمم واضطرو يولدها في التامن وتوفت في الولاده \متخافش ابوه ولا امه هيظهر وانهم كانو هربانين من منظمه الاشباح كنت عاوز اعملها بس ناس كتير عملتها قبلي/ , اتربي اول 6 او 7 سنين في حياته علي الدلع وان كل حاجه بالنسباله مجابه بعدها جده اصر انه يروح عند واحد صاحبه في كل صيف اسمه فهد شيخ قبيله عرب لان عندهم في الصيف بيبعتو الاولاد الجبل او المحاجر او غيره عشان يعرفو يبقو رجاله ناشفه وعفيه)



جده : "حمد" يوم ما مات ابنه احمد (ابو زيدان ) وصاه بانه يسمي الولد زيدان وانه يعامله علي انه راجل من صغره ...فكان ديما في اي حاجه مهمه كان بيخاد زيدان معاه ويخليه يقابل الناس اصحاب جده وده خلي عند زيدان حب وانجذاب للناس الاكبر سنا منه ......كان راجل هادي وراسي الوصف(شبه زيدان جدا 192 سم , 67سنه,جسمه ضخم معندهوش كرش دايما في ايده عكاز رغم انه مش بيعرج اللبس جلاليب فلاحي بس حاجه فخمه فخمه يعني وغاليه بيقابل بيها اتخن بدله فيكي يا بلد , عيونه سوده , بشرته قمحي غامق , شنب تقيل ودقن تقيله مش سايبها ولا مربيها حاحه وسط كدا , عيون سوده سواد قاتم وباهته و نظرته مرعبه (ورثها منه زيدان), شعر اسود به بعض الشعريات البيضاء , حواجب تقيله ) حياته(يملك مزارع في كل بقاع مصر مش كلها كبيره بس موجوده عشره فدان هنا ,عشرين هناك , ميه هناك...وهكذا يعني .../هتعرف مصدر الفلوس دي متخافش +مش حشيش ولا اثار ولا سلاح/ وعنده شركه استيراد وتصدير بيصدر منه منتجات مزارعه فقط لاغير ..عنده علاقات مع كل الناس الغني والفقير الصغير والكبير وده يرجع لانه بيحب الناس وكل الناس بتحبه واقرب حد بالنسباله هو الحاج فهد العرباوي لان ليهم اموال وشغل مع بعض ..عنده من الاولاد /*"احمد ابو زيدان" , "محمود عم زيدان ", "بسمه عمه زيدان " ومن يوم ما مات احمد ابو زيدان جده اعتبر زيدان ابنه لدرجه انه اجبر عيال عمه انهم ينادوله يا عمو مع ان فيهم الاكبر منه واللي قده)



اي رايك يا زوز (دلع عزيزي القارئ بتاعه عمنا الكبير ""حماده فتحي"" )

نكمل؟..

المهم نبدا كدا بفلاش باك من فتره كويسه قبل العز الي هما فيه ده كله ..ومن 30 سنه بالظبط



بيت متكون من دورين مبني علي مساحه 400متر الوان البيت ابيض ورصاصي مفيهوش حاجه مميزه قوي غير ان البيت من جوه لو دخلته هتلاقيه اشبه بالقصر ساعه ما هتدخل هتعرف انك داخل بيت فيه ست بيت شاطره قاعد... في برانده البيت(بص لو مش عارف البرنده ...البرنده هي بلكونه كبيره بتبقي قدام باب الدور الارضي)قاعد الحاج حمد بيبص علي ارضه اللي مساحتها 150 فدان ودول بالنسباله كل ماله ومحتاله وكل ما خرج به من هذه الدنيا بنت الفانيه(لانه رفض يعيش في بلدهم اللاصليه في المنيا ورفض ياخد ورثه ولا رضي يشتغل معاهم حتي وفضل انه يعيش بعيد عن الصعيد ومشاكله) وقاعد جمبه ابنه محمود الكبير ......

داخل عليهم احمد ابنه /18سنه/ وابتسامه عريضه ماليه وشه وشايلا الشيشه ورايح ناحيه ابوه

احمد باتسامه عريضه : حاج حمد حبيبي/حط قدامه الشيشه/ تصدق واحشني يكبير البلد دي والبلاد اللي جمبها

الحاج حمد ضحك جامد : عاوز اي يا يبن الصرمه

صوت انثوي لطيف جاي من جوه البيت مصحوب بنبره تهديد مصطنعه : سمعتك يبن الحيني

الحاج حمد : احم لا بنجيب سرتك في الخير يا ام محمود يا قمر

ام محمود :كل بعقلي حلاوه كل ...ابقي شوف هتنام فين بقي علي كنبه الصاله ولا برا البيت

الحاج حمد: بص لاحمد ...عاجبك يا اخويا ...دا انت نهارك اسود ..وربنا منت واخد المصلحه اللي انت جاي تتمحلس عشانها

احمد بزعل مصطنع : لي كدا يحج دانا جايبك خبر حلو ومصلحه

الحاج حمد: اشجيني..

احمد : هقولك عشان انت راجل طيب بس ....انا بقول نبدا بالخبر وبعدين المصلحه...//اتعدل في قعدته واتكلم بكل جديه//انا طلعت الاول علي محافظه البحيره والتاني عالجمهوريه يحج

الحاج حمد : ..صمت وسكون هادئ لمده نص دقيقه ...فاق من سرحانه وقام واخد ابنه بالحضن وحضنه جامد وهو بيعيط اخيرا هيبقي عندي ابن اتفشخر بيه قدام العالم واقولهم ابني ادكتور راح ابني الدكتور جه

احمد بابتسامه :هتكسر ضلوعي يحج وهموت في ايدك انا مش حملك ولا هيبقي عندك لا دكتور ولا ابن

نزله وبص لمحمود الكبير اللي كان قاعد وعلي وشه علامات الاشمئزاز: قوم ياد يا محمود نقي اكبر عجلين من الزريبه وابعت حات الجزار ادبح واحد وفرقه عالناس والتاني تبعت تجيب طباخ و تجيب فراشه هنغدي اهل البلد كلها عندنا هنا..وبصه استغراب اعتلت وشه......واد يا محمود انت مالك بتبص كدا ليه ولا قومت باركت لاخوك ولا حاجه

محمود باشمئزاز : وهو كان عمل اي يعني كان مسك فاسه ونزل عزج الارض ولا زرعها ولا حصدها بسلامته ..منت اللي مدلعه وبتعمله كدا بدون سبب ولا كان هيعرف يعمل كدا لو كان طول النهار في الارض زيي



الحاج حمد غضب وبيرفع ايده عشان يضرب ابنه بالكف ..علامات الزعر بانت علي وش محمود هو عارف ان الكف ده لو نزل علي وشه هيكسر جمجمته......جري احمد في حضن ابوه وحضنه



احمد في حضن ابوه وهو فعينه الدموع ونبره كلامه تدل علي الخوف و الحزن و صعوبه التنفس الناتجه علي انه هيعيط: والنبي يابا ما انت منزلها علي وشه // بعد وشه عن صدر ابوه وبص في عينه بعينه اللي بتبكي// وايدك لو هتنزل علي وش حد يبقي تنزل علي وشي انا ...//وابتسم رغم الدموع اللي علي وشه الابيض وخده الاحمر وبص لاخوه//...وبعدين اخويا يقصد اني كان المفروض اكون الاول عالبلد كلها مش بس المحافظه ...//ابتسامه كلها براءه // مش كده يا اخويا ؟؟



كل ده ومحمود واقف مصدوم من رد فعل اخوه اللي كان من المستحيل انه يتوقعه وامهم واقفه سانده عالباب بتراقب في صمت بدون اي تعابير علي وشها وكان الموضوع عادي بالنسبالها او انها اكبر من حاجه تافهه زي كدا ومرات محمود بتراقب من الدور التاني وهي بتغلي من جوه دقيقه صمت عدت سنه عالكل



بص احمد لابوه تاني وهو لسه الدمع علي وشه : وبعدين يحج الكبير ينزل عند البهايم والصغير قاعد ؟؟..انت عاوز الناس تقول عنا اي وفين الاصول في كدا

الحاج حمد :// نزل ايده برقه ومسح دمع ابنه //..اصيل يبن ورده

احمد متجها نحو محمود : تسلملي يا حاج يا عسل ....هروح بقي اخلص طلباتك واوعاك تزعل محمود منك دا برده كبيرنا بعدك //ونزل مسك ايد اخوه وباسها //واتجه نحو الزريبه // يلا سلام



سكت الحاج حمد لانه عارف انه لو اتكلم هيزعل محمود وده ضد طلب احمد اللي ابوه مش بيرفضله طلب ..دخلت مرات محمود من البلكونه وكانت متغاظه جدا



ام محمود : //بهدوءها المعهود// محمود تعال عوزاك تجيبلي حاجه من فوق الدولاب ودخلت



محمود مشي زي المسحور لانه عارف امه وخايف من رد فعلها ولانه مصدوم من رد فعل اخوه الصغير اللي وقف في وش المدفع اللي محدش يقدر يقف قصاده لحد ما وصل اوضه امه قعدت امه عالسرير





ام محمود : //بتشاور جمبها عالسرير بعد ما قعدت // اقعد يبن بطني

قعد محمود وباين عليه الخجل من نفسه : نعم ياما

ام محمود : هسالك وترد بدون ملاوعه ..والا انت عارف

محمود :اسالي يما

امه : بتكره اخوك ليه يا ولد من يومك وانت بتحبه وبتخاف عليه

محمود : مبنكرهوش يما و**** بس مش عارف اي اللي جرالي

امه : مش عارف ...ماشي..الحربايه اللي فوق دي قالتلك اي عن اخوك

محمود بتوتر حاول اخفاءه : مقالتش يما

امه : هتنطق بالزوق ولا انطقك بالعافيه ..وانت عارفني يولدي

محمود بان عليه الخوف وبدا يعرق : هقولك يما بس وحياه جدي ما تزعل مني

امه : حلفتني بالغالي ...قول وعليك الامان

محمود : بقالها فتره عماله تلعب في ودني زي الشيطان يما ...بتستني لما ابقي جاي تعبان من الشغل وتعد تقولي اني بتعب وان اخويا مكبر دماغه وبيتحجج بالدراسه وان انتي وابويا مدلعينه وانه المفروض يتشد عليه شويه وانا يما كنت بسكت عشان ابني مكنتش بنرضي نزعلها عشان ضنايا اللي في البيت الواد لسه عنده سنتين يما وعشان كرامه امها وهي خالتي ملهاش عليا كرامه احسن ليها عشانها مهي اختك وكنت بنخاف نزعلها تيجي تشكيلك بس باين كدا انها وسسوستلي صح كنت في الاول بنفضلها بس شكلي صدقها يما .//بدا في العياط// ..صدقتها علي اخويا يما

حضنته امه :متعيطش ...الكبير مبيعيطش ...عايز اخوك اللي مكبرك يجي يلاقي اخوه بيعيط ؟؟

محمود مسح دمعه وتمالك نفسه : اول ما يجي هبوس ايده قدام الكل عشان يسامحلي



بعد نص ساعه داخل احمد ايده ورا ضهره البيت ولقا اخوه امه ومراته وابنه في الصاله

احمد مبتسما : سلام عليكم يا عيلتي وعزوتي وكل ما املك ....امال فين الحاج حمد راح يعط ولا اي //وضحك ضحكه بريئه //وبص لابن اخوه وطلع ايده من ورا دهره اترايه جايبه جلابيه بيضه متفصله علي مقاسه // خدي يا ام حسن لبسيه الجلابيه والسروال دول مفصلهمله ..



قام محمود من سكوت ولراح مسك ايد احمد ونزل يبوسها ...شد احمد ايده

احمد : اي ده يعم محمود يكبيرنا هو مين يبوس ايد مين //ونزل بسرعه مسك ايد اخوه وباسها// وابتسم بطيبه و**** لو كنت بوستها كنت قطعتها

محمود :سامحني يخوي شيطان وهيروح لحاله ...وبيبيص لقا مراته هتولع من الغيظ وبعدل نفسه وقامو وقفو

امهم : بقولك اي يا ام حسن ..خدي حسن واطلعي الا انا عاوزه اقعد مع عيالي شويه وبصت لعيالها اصلي مقعدتش معاهم من زمان

ام حسن (مرات محمود (سمر)): وانا مش بنتك ولا اي يا امي

امهم : لا انتي بنت اختي ...لما تبقي طالعا من بطني ولا شربتي من لبني ابقي كدا امك غير كدا انتي بنت اختي ومرت ابني واطلعي بدل ما اطلعك انا علي لبيت اهلك

قامت سمر وهي ودنها بتطلع دخان من الغيظ وهي عارفه ان حماتها مش بتهددها هي ممكن تعمل كدا بدون ما ترمش

احمد واقف مش فاهم حاجه : هو في حاجه انا مش عارفها ؟؟

امهم : اقعدوا يولادي.....وحكو لاحمد كل حاجه..انت اي رايك يا احمد...(طبعا انت متوقع ان الغلبان احمد ده هيسامحها وقلبه الابيض هيسوقه انه يسامح.......اتقل)

احمد : //بص في الارض..صمت مده دقيقتين حدادا علي موت الشخص الطيب احمد واول ظهور للشخصيه اللي الكل بيخاف منها الحيني(بص يا زوز انت طبعا مش فاهم حاجه دلوقتي الفكره ان الشخص طول ما هو بطبيعته في القصه دي فهو طيب لكن لما تلاقيني دخلت اسم الحيني للي هو اسم عيلتهم اعرف كم الشر اللي هيكون في المشهد الجاي لان الحيني ده اسم اللي يسمعه يترعب لانهم من ايام المماليك بشوات ..بشوات مين ...دا الباشا يقف قدامهم يضرب تعظيم سلام ..دول سفاحين )وبص لامه واخوه بنظره عينه الباهته وهو قافل عينه ربع قفله (نظره كيلو من انمي هنتر في وضع السفاح او القاتل ..هحطها في اول كومنت) احمد مش بيخاف او بيكره اي حاجه مهما كان الا اللي يجي علي حد من عيلته// محمود ..هترضي بكلام اخوك الصغير مهما كان ؟؟

محمود بص لامه وبعدين بص لاخوه : مفيش صغير احنا الاتنين اخوات

احمد : ابعت حد من عمال الارض ينادي خالتي اسماء وجوزها ..خالتي وجوزها بس بس في ظرف ربع ساعه يكونو هنا وابعت للبت بسمه اختك تيجي من عند صاحبتها هي الوحيده اللي هتفهمني //وقام دخل اوضته يغير هدومه اللي كان لابسهاا عند البهايم ولبس جلابيه زي بتاعه ابوه وجاب مسدسه الاسود مكتوب عيه بالدهب اسم احمد و نبوت معدني راسه منقوش عليها رسمه ديب لو سحبته بيطلع خنجر فضه طوله 25سم و مكتوب عليه من ناحيه الحيني ومن ناحيه رسمه عين//

محمود : حاضر //وقام راح نادي واحد من العمال //

محمود : خد معاك كمان 2 ومراتك وتروح تقول لخالتي اسماء تيجي البيت في ظرف 10 دقايق ولو لاوعت معاك بالكلام هتشيل انت والرجاله جوزها وتجيبوه وهي تجيبها مراتك ..تعرف بيتها صح

العامل : حاضر يبيه ...بس لي؟؟

محمود : هتبقي تعرف بس لما تيجي بس جري

العامل : فوريره يبيه //وطلع يجي خد العمال وراح لبيت خالتي اصلا بيننا وبينهم 200متر //وراح محمود نادي بسمه وفهموها وهي عرفت احمد عاوز اي لانهم هما الاتنين بيفهمو بعض رغم انها اكبر منه

العامل : يحجه اسماء ..يحجه اسماء ...

اسماء : في اي يا تور ...الا انت يلا مش انت اللي شغال في ارض حمد جوز اختي

العامل : يسمحك **** ...حاتي جوزك وفظرف عشر دقايق تيجي البيت انتي وهو انتي وهو بس شكلها مصيبه

اسماء بخضه : يلاهوي ..مصيبه اي ياد انطق

العامل: والنعمه منعرف

اسماء : استرر ياللي بتستر //ودخلت نادت جوزها وطلعو جري علي البيت//

المشهد في البيت ...احمد قاعد علي كورسي الصالون الكبير وتحت ايده الشمال النبوت وباصص للارض وفي ايده اليمين المسدس ووراه من علي يمينه امه ومن شماله اخوه اللي برده ماسك مسدسه ونبوته

دخلت اسماء وجوزها وساعه مشافو النبوت والمسدس عرفو انها مصيبه

اسماء : في اي ياختي

احمد وهو لسه باصص في الارض : اقعد يا خالتي ويا جوز خالتي //وشاورت بالايد اللي سانده عالنبوت بصباعي علي كرسيين قدامي // (*بص يا زوز النبوت ده بيتعمل لاي دكر يتولد في عيله الحيني يعني ابن محمود اللي بيتشال دهو معاه واحد ..اما المسدس فده بقي بنورثه من عيله امي وده مع اي حد من نسل العيله يعني مع ابن بنت او ابن ولد عكس النبوت بيشيله بس الرجاله اللي شايلين اسم الحيني *)

قعدو لانهم عارفين لن الاسلحه دي ممنوع تطلع الا عند الضروره القصوي

جوز خالتي : انتو جايبنا نقعد متفهمونا في اي ...//وبص لاخويا// هو احنا فاضيي يبن حمد عشان نقعد

انا ابتسم باستهزاء وانا لسه باصص في الارض : //بصوت واطي بس مسموع //مش هعديهالك بس نخلص موضوعنا

دخلت اختي لابسه عبايه واسعه حرير وفيها حتت مدهبه و شايله شربات عالصينيه: اتفضلي يخالتي اتفضل يعمي مش بنشوفكو الا كل فين وفين ...دا بقي شربات نجاح اخويا

خالتي : عقبال ما نشرب شربات فرحك يبني

انا : متخافيش قريب ..المهم ///وروحت رافع راسي ليهم وانا ببصلهم بنفس النظره الباهته الحاده///استني ننادي بنتكم الا انا عاوزها تسمع الكلام الجاي ..متناديهالنا كدا يبسبوستي بس خلي حسن فوق الكلام الل يهيتقال وحش ومش عاوزه يطلع لسانه زفر

بسمه :عنيا

وغابت دقيقتين ورجعت وهي مبتسمه وقعدت جمبي و بقت نظرتها نفس نظرتي وبتتكلم بنفس برود اعصابي

بسمه : اقعدي يا سمر //قعدت سمر وهي مش فاهمه حاجه //

انا : يخالتي..عارفه قونين عيلتنا وعيلتك بيقولو اي

خالتي : عارفه يبن اختي

انا : طب اي حكم القاتل

خالتي : يقتل

انا : والسارق

خالتي :تقطع ايده وينفي

قعدت اسالها شويه اساله وهي تجاوب واكننا بنسمع القوانين لحد ما وصلت للي انا عايزه

انا : والكذب

خالتي :نكوي بقه

انا : والتوقيع بين الخوات من الحريم

خالتي : تطلق

انا : والخيانه الزوجيه

خالتي : لو زنت تتعذب لحد ما تموت ...منغير زنا تتجلد 80 جلده من كبير الحكم

بصيت لسمر : سمر....كنتي فين اول امبارح العصر

سمر بتوتر بتحاول تداريه وبتبلع ريقها وتعرق : كنت هنا في الدار

انا : كدا هنكوي بقك ..بسمه

اختي : اؤمر

انا : اي اللي حصل اول امبارح العصر

اختي : و**** منا فاكره //بتعمل عبيطه //اه افتكرت لما طلعت انا ونت علي صويت الواد حسون الغلبان اتاري امه مش هنا

انا : كنتي فين برا الدار يا بنت خالتي

سمر : اه اه افتكرت طلعت نجيب الجبنه من عند الست محاسن اللي بنجيب منها

انا : بسومه ..حصل اي بعدها

بسمه : حسن يحبه عيني مكنش راضي يبطل عياط يماما يماما ..نعمل بقي نزلت ندور عليهت وسيبت حسن معاك

انا : يما ..اللا صحيح هي مش الست محاسن بتجيبلك البن لحد البيت

امي : ست طيبه يبني وجبنتها زي العسل

انا : متكمليلنا كدا يبسومه بقيه الحكايه

بسمه: نزلت يخويا اسال عليها النسوان والغفر كله يقولي محاسن محاسن نروح لمحاسن قالتلي يبنتي انا بنحبك وبنحب امك وهنقولك الحقيقه الهانم نبهت اي حد لو اتسال عنها تقول انها عندي وقومت بوست دماغها وقولتها مفيش هانم هنا غيرك يست الهوانم وفضلت ندور اتاريها بتقابل حبيبها السابق في اخر البلد عند زريبه الحج مطاوع ...مهو ابنه ولبتسمت

انا : اظن كدا وضحت ..بس لسه مخلصتش ..محمود احكي اللي حصل الفتره اللي فاتت

محمود حكي كلا حاجه

خالتي قاعده ساكته وهاديه عشان عارفه ان بنتها غلط سمر قاعده بتعيط منغير صوت لسه برده بتكابر

جوز خالتي قام وقف وهو غضبان وبيمسك ايد بنته وعاوز يطلع وبيزعق : انا هنخرج من الدار ده ولو طلع ورايا جيش هنقتل الجيش ده بايدي ...سامعين يولاد حمد الحي.............



ملحقش يكمل الجمله لقي علي رقبته خنجرين وعلي دماغه مسدسين متعمرين والصباع عالزناد

في نفس النفس احمد ومحمود : الغلط مش بيعدي مرتين يبن حديدي

احمد : انا هنسيبك عشان خالتي بس وعهد اللعلو مقعدت زي الكورس اللي قاعد عليه هنصفيك ومحد هيسال فيك واللي انت محترمتوش هو يبقي ياخد حق منه وسابوه

هو ساعتها حس بالرعب مهما كان مش هيعرف يعمل حاجه و قعد وكل واحد رجع مكانه

احمد : بص لبنت خالته ...بصي يبت الناس انا عاوز نعرف السبب الوحيد اللي يخليكي تعملي كده

سمر :.....

احمد : عن اذنك يا اخويا انا هاخدها نتكلم وحدينا في الوضه //قام وقف وسحبها من ايديها لاوضه مكتب ابوه وقعدها وقعد قصادها //

احمد : هتتكلمي ولا هتفضلي تتشحتفي

سمر : معنديش كلام نقوله

سحب احمد منديله من سياله الجلابيه ومسح دمعها : اخت احمد الحيني متبكيش (*هما خوات في الرضاعه ..احمد رضع من خالته كدا هو اخوها اما محمود لا هبقي اشرحلكم حوار الرضاعه ده بعدين *)

سمر : وفي اخ بيعمل كده في اخته //واتفتحت في العياط وكله بره قاعد علي اعصابه//

مسح احمد دموعها وشربها من قوله عالمكتب وهي هديت

احمد : هتتكلمي ولا نطلع ننفذ عليكي الاحكام دي ؟؟

سمر والنبي لا

احمد : يبقي اتكلمي وريحيني ....ولا اقولك ..اتكلم انا ....الواد اللي كنتي واقفه معاه ده كان مطلع اشاعه انه بيحبك وانتي بتحبيه قبل الجواز وهددك ينام معاكي او يتبلي عليكي وانتي كدا كدا متجوزه ومفتوحه بس انتي رفضتي واديتيله فلوس وخاتمك اللي انا جايبهولك هديه فرحك عشان يسكت //حط ايده في جيبه وطلع الفلوس كامله //خدي يستي فلوسك اهي وخاتمك اهو بسمه ردتهم منه مهي بتسمع الكلام ومش بتخرج منغير مسدسها حتي لو راحه اخر الشارع ولوعاتوقيع بيني وبين اخويا فانا مسامحك بس معرفش جوزك نظامه اي

//ولبسها الخاتم // وده متخلعيهوش من ايدك تاني عشان متنسيش ان ليكي اخ لو قامت الدنيا ضده هيهد الدنيا عشانك// واختفت تعابير وشي الغاضبه وابتسمت ببرائه تاني // يلا بقي عشان نطلع نطمنهم بره

سمر قامت من مكانها ونطت في حضن احمد وفضلت تعيط وهو يطبطب عليها بعدها بقت تضربه وهي بتعيط وعماله تقوله انت وحش انت وحش نت لي عملت فيا كدا وصالحتها ومسحت دموعها وغسلت وشها من حمام المكتب ورجعت طبيعيه تاني

انا : عشان تبقي تخلعي الخاتم بتاعي تاني يبت الحديدي

سمر : انا مس بت الحديدي انا بنت الحيني

وخرجت انا وهي وانا حاطط ايدي علي كتفها وحكيتلهم الللي حصل وخلص الحوار

جوز خالتي بيقوم : طب يلا احنا بقي

سحبت سمر الخنجر من نبوتي وطته علي رقبه ابوها : علي فين يحج انا خلصت حسابي ...انت لسه

جوز خالتي اترعب دي عايشه مع خمسه مجانين ممكن تكون اتعلمت منهم الجنون : بترفعي الاسلاح علي ابوكي يسمر؟؟

سمر : لا يحج انت نسيت اني حلفتلك يوم الفرح ان لو قامت حرب بين الحديدي والحيني انا هبقي بنت الحيني

دخل ابويا : وبنت الحيني رافعه سلاح علي راجل ليه؟؟

سمر : بنت الحيني مره بميه راجل من اي رجاله الا من رجاله الحيني واللي يغلط في ابويا نطير رقبته

ابويا : نزلي سلاحك يبنتي انا لو عاوز حقي ناخده برمشه عين والكل عارف

نزلت سمر السلاح : اوامر يابا ....

وانتهي الموقف واتفض المولد



الكاتب("يوكراين اختصاراً يوكي"): انا زهقت من التفاصيل وزهقت من الفلاش باك ده بس كان لا بد منه فهسرع الاحداث عشان انا اتبضنتلكم ......ولو عاوزيني ارجع افصل كدا تاني ابقو قولولي



في وقت المغرب قاعد احمد وابوه في البرنده

الحاج حمد : الا صحيح يلا اي المصلحه اللي كنت عاوزني عشانها الصبح

احمد : تصدق انا نسيت

الحاج حمد : احكي احكي

احمد اتعدل وقعد وبص لابوه بجديه : بص يابا احنا عالم نفهم في الزراعه .....بس التجاره تلتين الرزق يبقي نزرع ونتاجر في زراعتنا بدل ما نزرع ويجي التاجر يكسب من ورانا هبره كبيره واحنا ناخد الفتافيت؟؟

الحاج حمد : كمل

احمد :انت الزرعه دي هتسيبهالي اانا ابيعها ..اعتبرني انا تاجر وشوف فرق المكسب من السنادي للي فاتت

الحاج حمد : موافق

احمد : بس علي شرط

الحاج حمد : اشرط لو كسبت جامد انا هاخد نص فرق المكسب من السنادي للسنه اللي فاتت

الحاج حمد سكت شويه : موافق

بالليل في اوضه محمود وسمر محمود عامل نفسه نايم ومديها ضهره

سمر : محمود

محمود: .......

سمر : محمود والنبي رد عليا

محمود : ..........

سمر : اتفتحت في العياط وكانها ما صدقت وعماله تتشحتف فجا الباب خبط

صوت احمد من برا : استري نفسك يمرات اخوي وانت يمحمود افتح الباب

لبست سمر طرحتها وقام محمود فتح الباب راح احمد سحبه برا الاوضه ووقعه عالارض وقعد علي صدره وقفل الباب

احمد : متفتحيش الباب يا سمر ...بيكلم محمود ...بقي دي الامانه اللي وصيتك عليها يوم ما اتجوزتها هااا

محمود : عاوزني اعمل اي افضل دلدولها لحد امته

احمد : عاوزك تبقي راجل وتشغل ده وبيشاور علي دماغ اخوه ..ياد دا عبيطه بكلمه تروح وبكلمه تيجي ..قام من عليه ووقف واتكلم بجديه ..لو سمعت انك دمعت اختي تاني هكسر دماغك ...حسن هينام معايا في الاوضه ملكش دعوه بيه وسابه ومشي قبل ما يرد

دخل محمود الاوضه تاني

سمر عماله تعيط منغير صوت

قعد جمبها محمود :عملتي كدا لي

سمر : مش عارفه ..مش عارفه ...عقلي مكنش فيا ساعتها

محمود : خلاص بقي احمد سامحك وانا كمان مسامحك لاجله هو بس ..بيزغزغها قومي بقي البسي حاجه حلوه زيك كدا عشان حسن بايت مع احمد انهرده

هي بتتضحك زي العيال الصغيره : طب قوم خد دش علي ما اكون جهزت

قام محمود ورجع بعد ربع ساعه لقاها لابسه قميص نوم نبيتي(*اللون ده عظمه *) تخيل بقي معايا كدا ...واحده 18سنه متجوزه بدري بيضه ابيض من التلج وعنين زرقا ومنخير قد السمسه شفايف مبكلظه وردي وشها بيبي فيس فشخ وعندها خدود وغمازات شعر اسود زي الليل طويل و استريت صدر مدور وكبير حلمات وردي بطن مشدوده شده معلمين وسط منحوت نحت ننزل للمهم كس وردي لدرجه انه بينور منغير ولا شعرايه طيز كبيره ومشدوده وناعمه وطريييييييييييييييييييييييييييييييييه ههههههههههه لابسه قميص نوم مفتحوح من عند الصدروطوله لحد قبل ركبتها بشويه برا وبانتي فتله لونهم اسود نايمه عالسرير علي جمبها وعاضه نص شفتها وصباعها في بقي من النحيه التانيه اللي مش معضوضه وباليد التانيه بتشاورله تعال

محمود قام نط عل السرير وبقي بياكل شفايفها اكل وايده شغاله لعب في بزازها لحد ما طلعهم بره قميص النوم ومن البرا ولسه شغال بايده الشمال علي بزها ونزل اليمين علي كسها اللي اول ما لمسه لقاه مبلول واشتغل دعك فيه

ونزل بشفايفه يلحس ويعضعض رقبتها لحد ميوصل ودنها : بحبك

وينزل ويروح الناحيه التانيه ويمص ويعضعض ويلحس رقبتها ويوصل ودنها ويقولها: بحبك

وينزل لحس لحد بزازها ويفضل يمص ويهري في بزازها وايده تحت مش عاتقه كسها حد ما اتشنجت ونزل بلسانه يلحس بطنها و سروتها وعدا من جمب كسها ولا عبره لحد ما وصل اخر السمانه بدا يطلع تاني لحد ما وصل كسها فضل يمص ولحس لحد ما اتشنجت تاني قام وقف وخل البشكير اللي كان لابسه وهي بكل تلقائيه نطت علي زبه تمص فيه و تمص بذمه لحد راح زققها علي السرير وحط بتاعه علي باب كسها ويفرشلها

وهي عماله : اممممممم اااهههه دخله بقي

هو : ادخل اي

هي : ده ...وبتشاور علي بتاعه

هو : طب هي ركبت في داغي تقولي اسمه دلوقتي

هي عماله تتحايل عليه وهو ولا معبرها

هي : دخل زبرك بقي ...دخله في كسي

راح رازع زبره في كسها مره واحده واحته مثصوته : اااااااههه يلا حركه

واشتغل رزع وهو رافع رجليها وبعد خمس دقايق قلبها علي وضع الكلبه وهي عماله تعض في المخده وهو شغال رزع في كسها من ورا وعماله يصقف علي طيزها بايده وبعد كدا راح نام علي ظهره وهي ركبت عليه وهو عمال يهز في بزازها وهي طالعه نازله علي لحد ما تنشنجت وجابت عسلها وهو جاب لبنه في اعماق اعماق كسها واترمي الانين في حضن بعض لحد الصبح



مر شهر خلال الفتره دي نجح احمد فعلا انه يبيع المحصول بتاعهم بتاع الارض وكان المكسب 3 اضعاف المكسب الطبيعي وكان الكل مبسوط

في برانده البيت قاعد احمد مع ابوه ومحمود اخوه

احمد : الا بقولك اي يحج

الحاج حمد : قول

احمد : انا هخش كليه زراعه

الحاج حمد : اشمعنا يبني ..انت قدامك تبقي دكتور

احمد عندي فكره في دماغي لو نجحت هتنقلنا نقله كبييره ...بس هي محتاجه وقت وصبر شويتين

الحاج حمد : اي الفكره يا عم المفكر

احمد : انا هنخش زراعه ...بحيث نفهم اكتر في الزرع والزراعه بالطرق العلميه وبدل ما نزرع الارض ومحصولها يكسب 10 قروش واحنا بنبيعها محلي ...هتكسب 30 قرش لما نصدرها برا

الحاج حمد : سكت فتره وقعد يقلبها في دماغه ...طب الفكره دي هتاخد قد اي يعم احمد

احمد : 4 سنين هتكون بتتنفذ علي ما اكون خلصت كليتي....بس بشرط الارض كل سنه انا اللي هنبيع محصولها زي السنادي

الحج حمد : وانا موافق



وفعلا فضلت الارض 4 سنين احمد ياخد نص مكسب الارض وهو يبيعها للوكايل بدون تدخل تاجر كوسيط وده بيعلي من نسبه الكسب بشكل كبير و كان بيخلي ابوه يشتري اراضي جديده ولما اتخرج فتح شركه الحيني للاستيراد والتصدير وبقوا زي ما انت شايفهم دلوقتي وبعد ما فتح الشركه ب9 سنين وبعد الحاح من امه اللي كانت هتموت وتخليه يتجوز اتجوز بنت جميله كانت في مستوي معيشي اقل من المتوسط بس هو حبها وحب فيها طيبتها وهنبقي نحكي قصه حبهم بعدين وقصه موت احمد ابو زيدان وامه...........



عوده من الفلاش باك ابن الملعونه ده (بص يا زوز انا عملت الفلاش باك ده لسببين ..السبب الاول عشان تعرف الفلوس دي جت منين..السبب التاني عشان تفهم لي كل عيله زيدان بيحبوه وبيدوله المكانه دي ..السبب التالت عشان تفهم لما زيدان الطيب بيتحول شرير بيكون لي دي حاجه في العيله كلها عامله زي انقسام الشخصيه كدا بس اراديا ماشيين بمدا اتقي شر الحليم اذا غضب وهيبقي في فلاش باكات تانيه لو احتجنالها يعني)





زيدان بعد ما وصل 14 سنه اصر انه يسيب جده ويروح يقعد في منطقه شعبيه ويعيش حياه يبني خيوطها هو بنفسه وحدد هو عايز يكون مين مش الحياه اللي تجبره علي شخصيه هو مش حاببها او مش محتاجها في فتره وهو لسه صغير وبعد نقاشات كتيره اتفق دي هو وجده علي انه يقضي معاهم الخميس والجمعه ويرجع شقته السبت الضهر وياخد من جده اول الشهر مرتب ولو حد ساله دي فلوس اي يقولهم معاش ابويا وبقاله سنتين علي هذا الحال وطلع الاول علي الجمهوه في تالته اعدادي وبدات مرحله الثانويه ....

خلينا نبص لزيدان من منظور اهل منطقته (الناس الكبار-عيل غلبان والدنيا ممرمطاه وربنا معاه, البلطجيه بتوع الحته-عيل بيستقوا عليه وواخدينه تريقه وتنمر وبلطجه في الراحه والجايه وهو بيسكت ومش بيتكلم , الشباب من سنه –دحيح ونرم وبضان وبتاع )معندهوش صحاب غير واحد بس واحد برده عايش لوحده بعيد عن اهله وهو يبقي ابن الحاج فهد العرباوي واسمه علي علي ساكن في الشقه اللي قصاد زيدان وغالبه الوقت قاعدن مع بعض وبينامو مع بعض



يوم الحد الصبح الموافق لاول ايام الدراسه اللعينه صحي زيدان زي ما هو متعود الساعه 6 الصبح قام ظبط سريره دخل الحمام خدله دوش طلع حجهز لنفسه الفطار فطر و اخد شنطته استني لحد الساعه 7.10 وقام فتح الباب وفي نفس ذات اللحظه اتفتح الباب اللي جمبه

وطلعت بنت اول مره زيدان يشوفها عيون زرقا بياض ساحر ملامح طفوليه ابتسامه رقيقه خدود مكلبظه ترحه ملفوفه و قميص ابيض و جيبه رصاصي واسعه وقفف زيدان متنح حوالي دقيقه مفاقش الا 0......

البنت : احم ...

انا : هاه ..ا ا قصد ..سلام عليكم

البنت : وعليكم السلام هو حضرتك ساكن جمبنا هنا

انا : اه اؤمريني ...طلعت ام البنت من جوه

امها : مين عالباب يا حنان ...يا اهلا وسهلا ازيك يعسل

انا : الحمد لله معلش هو انتو لسه ساكنين هنا جديد؟؟ اصل اول مره الاحظ حضرتك

امها : لا احنا ساكنين هنا لينا اسبوع بس كنا مفكرين الشقتين دول محدش ساكنهم //بتمد ايديها //انا استاذه اسماء

مديت ايدي : زيدان اتشلرفت بمعرفتك يا اسماء

اسماء : وانا كمان يا زيزو (*في دماغي :اي الولد قليل الادب ده ازاي يناديني باسمي كدا *)..هو ممكن تناديلي ممامتك

انا : لا للاسف ممامتي متوفاه وكذالك والدي

اسماء بخضه : **** يرحمهم اصل انا كنت عاوزه اتعرف علي جيراني في الدور

انا : محدش ساكن معايا //شاور عالشقه اللي قصاده //ودي ساكن فيها عل..//باب شقه علي اتفتح//

انا : ابن حلال تعال اتعرف علي اسماء وحنان جرانا

علي : اهلا وسهلا يا جماعه

اسماء : اهلا وسهلا (* دا اي الدور اللي مفيهوش حد متربي ده *)ممكن اسلم علي ممامتك يا علي

علي : للاسف لا اصلهم مش موجودين معانا //بصلي //مش يلا يا عم زوز هنتاخر عالمدرسع

حنان : فكرتني ....انا كنت عاوزه اعرف منك مكان مدرسه الثانوي البنات

انا : اخر الشارع يمين في شمال //بمشي //سلام عليكم

ونزلت مع علي لتحت ورايحين المدرسه

علي : مالها بقي المره دي كلمتها كد لي ؟؟ظ

انا : حرمه صعرانه وبتتكلم من منخيرها قال استاذه قال ...كسمها

علي : ما علينا ...وكملنا الطريق وطول ما احنا ماشيين نرمي السلام علي كل الناس اللي رايحه واللي جايه لحد ما وصلنا المدرسه وقفنا في الطبور ومدرستنا كانت عسكريه

وقف اعقيد في نص ارض الطابور : اسمع ياد منك ليه جو مامي وبابي مش هنا هنا احنا بنطلع رجاله .....الخ الخ الخ هري ملوش لازمه

وطلعنا الفصول وفاتت الايام وكل يوم يعدي شبه اللي قبله من المدرسه للدروس للبيت واتعرفت علي اسماء وبنتها وطلعت ست طيبه بس الزمن جه عليها واتطلقت وزادت علاقتي بحنان وبقينا كل يوم بنتمشي سوي للدروس والمدرسه انا وهي وعلي وبقينا صحاب جامد وبقالي فتره كبيره موزورتش جدي لحد ما فيوم......

روحت المدرسه انا و علي وحنان وخلصت انا وعلي وطلعنا وقفنا مستنين حنان لحد ما طلعت وقبل ما توصلنا لقينا عيل من بلطجيه الحته عمال يزاول فيها ويدايقها

انا : علي

علي : اي رايك ..نتدخل

انا : انا بقول كفايه طيبه لحد كدا

علي : وانا و**** زهقت من موضوع اننا نسكت ونتهان ده ..متيجي نعرفهم احنا مين ؟؟

انا : اللي هيكسر دراعه الاول يكسب......

وطلعنا نجري علي الولا وانا مسكت ايده المين وعلي الشمال وحطيتها علي ركبتي وكسرتها وعلي عمل نفس الشيء

انا : اللي يمد ايده علي نسوان ...

علي : تنكسر ايده

انا : يلا يا حنان ....ولسه بدير عشان امشي لقيت عيل من البلطجيه داخل عليا بالبوكس جري ..تفاديت الضربه ..وكعبلته وقعدت فوقه ونزلت في وشه بالبونيات لحد ما نفخت وشه زي البلونه وقومت من عليه لقيت علي منيم واحد عالارض وشغال دعك فيه ..قربت من علي

انا : كفايه يسط هما اخدو اللي فيه النصيب .....يلا يا حنه

واخدنا حنان ومشينا وصلنا البيت واسماء شافتنا

اسماء بخضه : اي اللي عامل في هدومكم كدا ...انتو اتعاركتو مع مين ..مين ضربكو

انا : براحه يوليه مش لاحق ارد وبعدين بنتك تحكيلك احنا هنخش نستحمي...يلا يعم علي

ودخلنا شقتي احنا الاتنين ودخلنا كل واحد يستحمي

عند اسماء وحنان

اسماء : هو في اي يبت

حنان : واحد من بلطجيه الحته كان عمال يعاكسني ويتحرش بيا ....بس **** ستر وعلي وزيدان لحقوني

اسماء : ايوه يعنني حصل اي بالتفصيل

حنان : بصي يا ستي ..وحكتلها كل حاجه..بس كدا

اسماء بغرابه : يلاهوي يعني الاتنين الطيبين دول عملو كل ده في البلطجيه ...انا خايفه عليهم يتكاترو عليهم ويئذوهم

وتحس ان كلمتها اتحققت " البلاء موكل بالمنطق"

صوت جاي من الشلرع : انزل ياد يزيدان انت وعلي ..علي الطلاق لاقتلكم الساعادي

خرجت بص من الشباك لقي اللي بيتكلم ده هو خوليو (اسمه خليل كبير بلطجيه الحته وواخد الدنيا بدراعه وماشي يغتصب في النسوان)

انا : واد يا علي ...حات سلاحك وتعال .....الحاره بنت الوسخه دي شكلها مش هتتهد الا لما نهدها علي دماغهم

لقيت علي داخل عليا شايل 2 اي كي ام : يلا يكبير

انا : **** يخرب بيتك انت عاوز تودينا في داهيه ....حات النبوتي ونبوتك وطبنجتي (طبعا عارفين النبوت والطبنجه؟؟)

واخدنا النبابيت في ادينا وانا داريت الطبنجه في الهدوم من ورا ونزلنالهم

انا : اخزي الشيطان يا خوليو ولم رجالتك

خوليو : احاااا ..بقي المعلم خوليو اخوه يتعلم عليه وتتكسر درعاته وتقولي اغزي الشيطان ...انا الشيطان

انا بصيت لعلي : استعنا عالشقي

ونزلنا ضرب في العيال جريت انا وعلي ناحيتهم واللي يجي في سكتنا بالنبوت الحديد وعلي رجله صدره دماغه ..انت ونصيبك لحد ما واحد ضرب علي علي رجله بالنبوت فوقع عالارض فانا اتشتت وبصيت عليه لقيت بونيه في راسي من خوليو وقعتني عالارض وراح نازل جمبي وفتح مطوه وراح معورني في حاجبي تظاهرت بالالم

خوليو : دي عشان تفتكرني يا كسمك

انا : العين ...

علي : بالعين ....روحت انا مطلع خنجري من النبوت وروحت راشقه في عينه

انا : والبادي اظلم ..خوليو قعد يصوت زي النسوان ويهرتل بكلام مش مفهوم وخدوه رجالته

قمت وقفت وانا التيشيرت بتاعي مش عليا الظاهر كدا انه اتقطع وحاجبي بينزف زي الشلال ووشي غرقان ددمم وخنجري متعاص ولاحظت ان اهل الحته كلهم خايفين مني وفوق في البلكونه واقفه اسماء ومعاها حنان وحنان شغاله عياط

انا : اسمعي يمنطقه مجبتش راجل يدافع عن شرف اهلها ....انا زيدان حمد الحيني و ده علي فهد الهواري ...اللي يجي علينا من هنا ورايح ولا يجي علي حد تبعنا يتمني الموت قبل ما يشوفنا ...البت اللي فوق دي (*وشاورت علي حنا *) اختي واللي يجي عليها قراط اجي عليه فدان ..كلمتين مالهومش تالت ..ابعدو عننا

وسيبتهم وطلعت انا وعلي وعالسلم قابلنا حنان واتخضت اكتر من منظري

(*بص بقي يا زوز تخيل كدا شاب 16 سنه اللي يشوفه يقول انه 24 25 سنه بالميت ملامحه بارده نص وشه متغطي بالدم صدره وجسمه متقسمين تقسيمه بنت حرام وفي علي جسمه من اول كتفه الشمال لحد اخر بطنه من تحت ندبه –اثر قطع هبقي احكي حكايته في فلاش باك بس قدام- ونفس الحال عند علي بس الاختلاف ان الندبه عنده من كتفه الاليمين لاخر بطنه من الشمال *)

حنان : نازله عياط وسشحتفه ومش عارفه تنطق

اسماء : مخضوضه ...يلا نروح المستشفي نخيط الجرح ده يا زيدان

انا : مستشفي مين ...متخافيش مش مستاهله هما غرزتين هيخيطهملي علي وتخلص

وجم معانا للشقه وجاب علي علبه الاسعافات ونضف الجرح وخيطه

اسماء مستغربه احنا متعودين كدا ازاي

حنان : مبطلتش عياط من ساعتها

المهم يعني المولد اتفض وكله عدي وكلمت عمي محمود

انا : الو

محمود : اهلا ..اهلا بالواطي

انا : تصدق اني غلطان اني كلمتك

محمود : بقالك شهر محدش بيشوفك لي يا ندل ... بسمه حلفت لو مجتش الاسبوع الجاي هتجي تجيبك

انا : لا يعم هاجي ...الطيب احسن

محمود : ها ...اخلص عاوز اي

انا : طب و**** زعل يعني قصدك اني برن عليك عشان مصلحه

محمود : عايز تعمله اي

انا باستغراب : هو مين

محمود الواد اللي خزقتله عينه

انا : هو انت مراقبني ؟؟

محمود : لا....بس علي كلم ابوه قبلك وابوه حكالي....المهم انه عندنا هو وكل رجالته ونسوان رجالته كمان

انا : طب بقولك اي ...احجزهم في مخزن في الصحرا ونزلهم اكل وميه ولما افوق كدا ليهم هبقي اجيلهم

محمود ماشي يخويا .....ومتنساش تيجي عشان بسمه ..يلا سلام

انا : سلام

ونمت و صحيت تاني يوم وقومت لبست هدومي وخرجت لقيت علي مستنيني ووقفنا استنينا حنان لحد ما تطلعلحد ما طلعت

حنان : انت هتيجي المدرسه كدا

انا : كدا ازاي مش فاهم ...هو الهدوم مش مكويه ؟؟

حنان : لا يخفيف قصدي وانت متعور

انا : هي دي تعويره ...دي شكه دبوس ..يلا يلا متشغليش بالك

وخرجنا وروحنا المدرسه واحنا في الطابور وقف العقيد في نص المدرسه

العقيد : مين الحلوين اللي راحو يتعاركو قدام مدرسه البنات امبارح

طلعت انا وعلي من الطابور وهو اتفاجي اننا طلعنا منغير ما نخاف ولا نكش او نتاخر وكدا

العقيد باستهزاء : وان بقي انت وهو مفكرين نفسكم رجاله ورايحين تتعاركو قدام النسوان دا انا هربيكو التربيه اللي محدش عرف يربيهالكو بس اصبرو عليا ...استنوني في المكتب

سبنا الطابور وطلعنا فوق المكتب في الدور التات لقينا الباب مقفول استينا لما يخلص الطابور بس اتكلمن قبل ما يجي

علي : ها ..نعمل اي

انا : نبقي مجانين ..وطلعت المسدس بتاعي من الشنطه وحطيته في البنطلون من ورا وطلعت الخنجر من النبوت من الشنطه (مش بمشي منغيرهم)وحطيته في جنبي

علي : انا بقول كدا برده وعمل زي بالظبط

(*انا و علي بيناا عهد اخوه بالدم عشان كدا هو معاه المسدس والنبوت لانه بيعامل علي انه من عيلتي *)وطلع العقيد بعد ربع ساعه ودخل ودخلنا وراه وراح قعد عالمكتب وولع سجاره

العقيد : انتو بقي العيال اللي عاملين نفسهم رجاله

انا : لا يا افندم ...احنا مش عاملين نفسنا رجاله ولا حاجه ...احنا رجاله

العقيد بزعيق : اتكلم عدل يكسمك

سحبت الكرسي اللي قدامي وقعدت عليه وحطيت رجل علي رجل : انت حضرتك من المنيا صح ...تسمع عن عيله الحيني؟؟

العقيد بتورتر حاول يداريه : اه عرفهم ..ورجع يزعق تاني قوم اقف يلا وانت بتكلمن..

روحت مطلع الخنجر وراشقه واقف في المكتب وهو ساعه ما شاف الخنجر اترعب وطلعت المسدس ووجهته عليه

العقيد : انت بتعمل اي هتودي نفسك في داهيه

انا : ولا داهيه ولا حاجه ..هتموت وسبب الوفاه هيتكتب انك اتقفشت في بيت دعاره ووضربت نار عالظابط اللي جالك وهو ضرب عليك قتلك ..وصدقني حبايبنا كتير واللي يتمنو يخدمونا اكتر .......

طراااااخ الباب اترزع ودخل منه ......

انا زقهت نكمل المره الجايه



الجزء التاني

"بلاش تعشم نفسك بحاجه مش ليك ..يمكن يكون ما تريد مكتوب لغيرك واللي مكتوبلك كان حلم غيرك .."

طرااااخ , صوت رزع الباب ودخول ظابط يشهر سلاحه ويوجهه عليا

اظابط : نزل سلاحك

انا منغير ما اتدير ابص مين : والا....؟؟

الظابط : والا هقول لعمتك

انا ابتسمت واتديرت لقيت حسن ابن عمي محمود: سحبت خنجري من المكتب وروحت حضنته : واحشني يبن الكلب

حسن : انت اكتر و**** ....

انا نزل سلاحك يا علي خلاص ..لاجل تشريف حسن ابن عمي بس

العقيد :دا انا هوديك في داهيه

حسن : اعقل يباشا ....عاوز تفهمني انا اللي كان هيطلعك مقتول في بيت دعاره ... مش هيعرف يطلعك مختل عقليا؟؟

انا : دا انت هنا من بدري بقي؟

حسن : هحكيلك بعدين بس يلا نمشي ...راح خد علي بالحضن ..معلش يعلي مخدتش بالي منك

علي : لا ولا يهمك ..هعديهالك االمرادي

حسن : لميض زي صاحبك

انا : ولد اعدل يا ولد ..كفايه اني سايبك تناديني باسمي كدا عادي ..دانا للو قولت لجدك يقطع لسانك فيها دي

حسن : لا يعم الطيب احسن ابعدني عن جدي

انا :طب يلا

وخرجنا من المدرسه روحنا ركبنا العربيه ركبت انا وعلي ورا وحسن ساق

حسن : علي فين يا ريس ؟

انا : اطلع بينا علي اي قهوه بلدي نقعد شويه وبعدين نروح نشوف لنا حرمتين تمام نسهر معاهم

حسن : خخخخخخخ...انت بتقول اي يمغفل انت

انا : منت اللي حمار هنكون هنروح فين اطلع بينا علي نفس المكان اللي بنروحه كل مره وبعدين هنروح محنا بقالنا 10 سنين بنعمل نفس الحاجه متبقاش مغفل

حسن ابتسم ابتسامه صغيره مداري بيها حزن كبير وبص قدامه ودور العربيه (في دماغه)اصيل يبن الاصول

واتحركو لحد ما وصلو مقابر علي بعد 3كم ونزلو نزل حسن وعلي و نزلت بعدهم وومشينا لحد 3 قبور جمب بعض قري حسن الفاتحه ورجع للعربيه وقري علي الفاتحه وراح ناحيه قبر تاني

انا قريتلي الفاتحه وربعين من المصحف وبصيت عالقبور اللي قدامي قبر //احمد حمد الحيني //والتاني//سلمي احمد محمد//فضلت قاعد شويه لحد ما حسيت بايد بتتحط علي كتفي ببص جمبي لقيت راجل اعرفه (انا كاتب بضان ومش هقول هو مين برده )

انا : ازيك يا راجل يطيب

هو : لو قعدت احلفلك اني مببقاش بخير غير وانا هنا مش هتصدقني صح ؟؟

انا بابتسامه : منغير متقول ...واختفت ابتسامتي ...كلنا كدا

هو : هتعوز حاجه ؟؟

انا : سلملي علي اللي عندك واعتذرلي من خالتي انا عارف اني مقصر معاهم

هو : زعلانه منك وعاوزه تشوفك

انا : مسير الحي يتلاقا ....وباتضير جمبي ملقتهوش ابتسمت (لا مش نينجا هو مشي في اتجاه انا مخدتش بالي منه مش اكتر)....هرجع تاني يابا هرجع تاني

وقومت ركبت العربيه مع حسن اللي كان راكب العربيه لانه مش ببيستحمل يقعد قدام قبر ابويا لانه كان بيحبه اكتر من اي حد وجه بعدي علي وتحركنا بالعربيه لحد ما رجعنا شقتي وقعدنا اتغدينا سوي وسهرنا لحد بالليل سوي وحسن بيت معايا

تاني يوم الصبح صحيت اول واحد قومت عملت 3 قهوه ليا وللشباب وعملت فطار بيض وبطاطس وجبنه وعسل نحل وصحيتهم عشان نفطر كلنا سوي

واحنا قاعدين بنفطر

انا : احاااا ....يدين النبي !!!!

حسن بخضه : في اي ينعل شكلك خضيتني

انا بخضه : انهرده اي ؟؟

علي : الجمعه

انا : وانا كان المفروض اكون فين دلوقتي

حسن:عند جد......اه افتكرت دا انا كان امفروض جاي اجيبك اصلا .....

انا : يبن الملاعين ...قومو البسو عش..

وملحقتش اكمل الجمله سمعت صوت سرينهة عربيات شرطه تحت اقل من دقيقه لقيت الباب اترزع وبصيت قدامي عالشخص اللي دخل وقعت من طولي من كتر الضحك اتاري اللي دخل ده يبقي عمتي بس لابسه بنطلون اسود واسع وهودي اوفر سايز اسود وطرحه سوده لفاها بالطريقه السوريه ونضاره سوده كبيره واكله نص وشها اصلا ورافعه السلاح في وشنا

عمتي : بتضحك ....دا انا هخلي امك اللي في القبر دي تطلع تترجاني اسيبك

انا وانا قاعد عالارض وبقوم : طب بذمتك اهون عليكي ..وبقرب منها ...صدق اللي قال الاسود عالاسد بيمنع الحسد(بص يا زوز مفيش جنس محاارم في القصه ولا جنس عادي اصلا الا نادرا لو في جنس هيبقي بين متزوجين لان اي علاقه غير كدا بتخليني عاوز ارجع)

عمتي بتمشي ايديها علي وسطها : حلو الطقم ده يعني ؟؟

انا : الطقم مش مهم المهم اللي تحت الطقم .....بس كبرت

عمتي باستغراب : هي اي ؟؟

انا : الشنطه............. وروحت شامطها واحده سباانك

عمتي : اييييييي....يبن والسخه ......وطلعت تجري ورايا وانا اجري في الشقه وحسن وعلي فطسو من الضحك بعدها تعبت

عمتي : خد يلا هنا يلا

انا : لا مش جاي هتضربيني

عمتي : وحيات ابوك لو مجيت لخلهم (وشاورت علي حسن وعلي)هما يجيبوك وهفضل اعبط فيك للصبح (*العبط اللي هو تقعد تضربه علي طيزه يعني *)

انا : لا يستي الطيب احسن انا جيلك ...//فجأه جاتلي مكالمه خلصتها بسرعه وقفلت وكملت كلامي// انا هخلي ابوكي يعلقك علي باب البلد علي فكره

عمتي : ابويا انا ....لي هو انا عملت اي ؟؟

انا : انا مجتش لي امبارح يا حسن ؟؟

حسن : عشان كنا في مشوار

عمتي : مشوار اي يروحمك انت وهو وراكو مصالح قوي يخويا

انا وملامح الزعل بدات تبان علي وشي : نسيتي يعمتي ...مع ان انتي اللي كنتي كل مره تاخديني ونروح سوي لحد ما حفظت الطريق؟

عمتي قعدت عالارض وحطت ايديها الاتنين علي وشها وقعدت تعيط : سامحني يخويا ...و**** مكان قصدي نقصر في حقك ..سامحني واتفتحت فالعياط

انا سيبتهم ونزلت لقيت قدام البيت عربيتين شرطه وعربيه مرسيدس بتاعت جدي وكان راكب فيها السواق ..الظاهر ان عمتي اللي جيباها روحت ناحيه السواق وهو عم حماده

انا : صباح الخير يعم حماده يطيب

عم حماده : صباح الخير يا زيدان بيه

انا : يعم حماده قولتلك ميه مره اسمي زيدان ...لا بيه ..ولا باشا

عم حماده : العين متعلاش عن الحاجب يبني

انا : اهو اديك قولت ابنك يبقي ناديني زي ابنك

عم حماده : ماشي يزيدان

انا : معلش يعم حماده سيبلي العربيه وروح انت البيت خد باقي اليوم اجازه عشان عاوز العربيه مشوار كدا

عم حماده : وانا اقدر اقولك لا

ونزل من العربيه واخدتها ومشيت شويه وركنت واتصلت بجوز خالتي (متحاولش تستعجل الاحداث الراجل ده ليه فلاش باك هيفشخ افكارك)

انا : الو

جوز خالتي: الو يا زيزو ....خير في حاجه

انا : لا مش خير ...وفي حجات مش حاجه

هو : حد مدايقك نبعتله الرجاله نخلص عليه

انا : لا مش كدا بس انا عاوز جيش

هو : عاوز جيش لي يا ابن الغالي

انا : تقدر تقول موضوع شخصي

هو: ماشي قولي عاوز اي ..وانا هقولهم ان محدش يعرف بالموضوع حتي انا

انا : عوز 8 قناصين ... و 4عربيات لاند كروسر مصفحه فيها 16 راجل الواحد منهم ب 10 رجاله ..اه نسيت ..وابعت علي راسهم جاسر(*ليه فلاش باك برده *)

هو : ماشي ...عاوزهم امتي وفين

انا : كمان ساعه ... البيت جدي

وروحت انا علي مكان كان بتاع ابويا (* دي عباره عن فيلا في وسط الصحرا تشوفها تقول قصر مبنيه دورين فوق الارض ودورين تحت الارض الدور الاول تحت الارض مليانه اسلحه من اول السيف لحد الاربيجي والدور التاني قعده رايقه كدا بحيث انك تقعد تفصل دماغك عن العالم ) قعدت شويه في مكتب ابويا كنت بقري جواب كدا كان عالمكتب..وجاني واحد(جاني جاني جاني بعد ما بكاني في الحزن رماني ههههههه ...القراء : دا انت عيل بضان *) واداني نبوت ومسدس زي بتاعي ورن تليفوني وفتحت

انا : الو

-:الو يا زوز معاك جاسر

انا : ايوا يجاسر

جاسر : احنا قدامنا خمس دقايق ونوصل ...اومرك؟

انا : استوني علي دخله الطريق

جاسر : تمم

طلعت قفلت الفيلا و ركبت العربيه وطلعت لحد ما وصل لجاسر ونزلت فهمتهم احنا هنعمل اي

وطلعت لحد ما وصلنا بيت جدي وخليت القناصين يضربو حرس القصر بطلق مخدر ودخلت في البوابه بالعربيه المصفحه دغدغتها

طلع الناس اللي في البيت(جدي و عمي ومرات عمي واحمد ابن عمي &ده قدي& وستي وبنت عمي الصغيره) علي صوت الرزع ونزلت من العربيه وانا ماسك في ايدي قماشه ملفوفه علي النبوت والمسدس

جدي بعصبيه : انت بتعمل اي يا متخلف انت ...

انا بهدوء : لا مش متخلف ..انا في اكتر حالاتي وعيا للي انا بعمله ... بس انا منكرش اني كنت متخلف قبل اللحظه دي ..بس يلا ادينا بنتعلم من اخطائنا يحج حمد ع**** انتو كمان تتعلمو من اخطائكم ....وخليك فاكر السر عمره ما بيفضل سر

جدي بتوتر بيحاول اخفائه : سر اي ده... واتدير بيبص لقي معايا جاسر اختفي كل التوتر اللي عليه وفهم كل حاجه...كل واحد ياخد بعضه ويخش القصر ومحدش يخرج الا لما ارجع واي حد برا القصر تبعتوله يرجع انا رايح مشوار وراجع

احمد ابن عمي : مشوار اي ده يحج اللي هتروحه مع العبيط ده؟؟...دا جايلنا بسلاح..مفكرنا هنخا....

ولسه هيكمل كلمته لقي كف خماسي الاضلاع ثلاثي الابعاد علي وشه خلاه يقع عالارض من جدي

جدي : عمك زيدان تتكلم عنه بادب .....لا انت مش عاوز نصيحه انت عاوز تتربي ...سمر

سمر مرات عمي : اؤمرني يحج

جدي : الحيوان ده يترمي في اوضته يومين منغير اكل ولا ميه ..انا اتدخلت

انا : عن اذنك يحج ...سيبهولي اربيه زي ما انا اتربيت

جدي بكل رضا : اذنك معاك يبني

انا : جاسر ...ابعته للحج فهد وقوله يححبسه في الجبل ...وقوله زيدان بيقولك هاخده منك كمان سنه يكون بقي راجل ....وغمزت لابن عمي

جاسر : اوامرك يا كبير

انا : محدش يخرج من الدار واللي هيخرج .....هيتقتل ...يلا يا جاسر يلا يا جدي

جاسر بعت واحد مع الرجاله مع احمد ابن عمي (هبقي اكتبلكم سبب كره ليا في فلاش باك برده ) وانا ركبت انا وجدي وجاسر في العربيه اللي جيت بيها (للعلم العربيه مصفحه)وفضلنا ماشيين لحد ما وصلنا الفيلا اللي في الصحرا ونزلنا وفتحت الباب

انا : جاسر ...ال8 قنااصين عالسطح و الاربع عربيات منتشرين اللي يقرب من الفيلا علي مسافه كيلو يتصفي بدون نقاش ...تعال يا جدي عاوز اوريك حاجه .. طلعنا للدور التاني ودخلن اوضه المكتب وقفلت الباب وحطيت النبوت والمسدس اللي الراجل جابهوملي قدامه ...جدي اتصدم

انا : تقدر تشرحلي اي ده

جدي : اي اللي انت هببته ده ..انت كدا فتحت علي نفسك نار انت مش قدها يبن ابني

انا : النار اللي اتفتحت انا اللي فتحتها ...ومدخلتش حد معايا ....ومن اليوم انت لا جدي ولا انا اعرفك ..ومش عاوز منك حاجه فلوس ابويا اللي معاك دي كلها مش عاوزها ..اصلا دي بالنسبه للحاجه اللي هو سايبهالي فتافيت ..ومتخافش محدش فيكم هيتاذي//روحت قعدت علي كرسي المكتب // المقابله انتهت اتشرفت بمعرفتك يا حمد باشا

قام جدي مشي هو عارف اني كدا ضعت منه زي ما ضاع منه ابنه احمد زمان وطلع من الفيلا والحرس ودوه لحد القصر بتاعه

تليفوني رن وفتحت

انا : هااا .... عملت اي ؟؟

المتصل : زي ما توقعت ...نفس اللي قولته حصل ...صدق اللي قال فرخ الوز عوام

انا : انت اي رايك دلوقتي ..في اللي بيحصل

هو : انا شايف انك تسمع الكلام وتمشي علي خطي المرحوم ... وتجيلي عشان تعرف كل الباقي

انا : اوقات المعرفه بتبقي زي السكينه التلمه علي رقبتنا ..//ونزلت دمعه من عيني//..بس قضا لا بد منه ..

هو : هبعتلك حد يجي يجيبك بكره

انا : متتعبش نفسك ..انا هجيلك سلام "وقفلت"

المتصل قاعد مع شخص ملامحه تدل انه احد محاربين المعارك القديمه مفيش جزئ في وشه مفيهوش اثر للجرح : تفتكره هيستحمل

الشخص : متستغربش لو طلع في الاصل هو عارف كل حاجه ...اللي يعرف مكاني وانا في نص المحيط في جزيره ممنوعه من اي اشاره كهرومغناطيسيه الا اللي احنا بنئذن بيها لا يعلم عنها الا انا وانت وانت عمرك ما خرجت منها من يوم ما اتولدت مش غريب يكون عارف عدد رمل الصحرا



نرجع عندي انا فتحت درج المكتب الكبير وطلعت منه كتاب غلافه من الورق المدهب وفتحته وبدات قرائه لحد الصبح اوقات ابكي واوقات اغضب واوقات اضحك لحد ما فوقت علي اشعه الشمس داخله من شباك الاوضه نزلت كلمت رقم ارضي كان مكتوب في الجواب

انا : الو

الوزير (وزير الخارجيه ..ليه فلاش باك برده): مين معايا ؟؟ وجبت الرقم ده منين

انا :حضرتك ..الرائد احمد

الوزير : عقيد مين يبني انت جاي تهزر معايا

انا : مبدايا اتكلم عدل ..ثانيا انا والدي سايبلي ورقه فيها الرقم ده من 17 سنه اعتقد ان حضرتك اترقيت دلوقتي ..وبيقولك سلملي علي مدام اسماء وزيدان ابنك ...الكود اربع اصفار0000

الوزير : مش هينفع الكلام في التليفون انت فين

انا : مكاان ما هتعوزني

الوزير : تعال قدام مبني الوزاره كمان ساعه وهنزلك واحد يطلعك ليا

انا : تمم..علي المعاد

بعد ساعه كنت قدام المبني واقف لقيت واحد عامل زي الحيطه داخل عليا : انت زيدان الحيني

انا : اه..

هو : طب اتفضل معايا

وطلعنا لحد قدام مكتب الوزير ولقيت واحد جاي بيفتشني وحط ايده علي جمبي لقي في حاجه تحت ايده : اي ده

انا : هاه ..اه تقصد ده //وروحت مطلع المسدس //دا مسدس مش اكتر

فجا لقيت نفسي مرفوع عليا حوالي10 مسدسات واحد بصوت عالي: سلم نفسك وسلم سلاحك

انا بهدوء : هسلمه متخافش ..لقيت واح بيمد ايده عشان ياخده مني .روحت رفعته ووجهته في وشه ...المسه وهفضيه في دماغك

طلع الوزير من المكتب علي الصوت : هو في اي

انا : دي مش معامله ..دا عاوز يلمس مسدسي

الوزير ابتسم : صدق اللي قال التاريخ يعيد نفسه وكاننا في حلقه مفرغه ..دخلوه واللي يمسك المسدس يمسكه بفوطه ..اعتبروه حاجه مقدسه تعال يا زوز

سلمت المسدس ودخلت

الظابط اللي رفعت عليه المسدس : مين الواد اللي عنده الجراه يدخل وزاه الخارجيه بسلاح ..وكمان يرفعه في وش ظابط

الظابط 2: يعني ملفتش نظلك ان عنده 17 ثنه(* الدغ بعيد عنكم *)وبعدين من امته والوزير بيدخل حد من عامه الشعب مكتبه

الظابط اللي جابني من تحت : عامه شعب ....تصدقو ضحكتوني

هما الاتنين في نفس واحد : انت تعرفه

الظابط اللي جابني من تحت : ومين ميعرفش ابن الباشا

الاتنين التانين بصو لبعض بصدمه : هو ده ابن الباشا(ابن الباشا ده مش عشان ابويا اسمه الباشا ولا حاجه لا هو ده لقبي في الدوله لان الظاهر ان ابويا مكنش مجرد تاجر)

جوا في مكتب الوزير

انا : كنت عاوز منك خدمه

الوزير : اؤمر دا انت الغالي ابن الغالي

انا : عاوز طياره تنقلني من هنا لمكان في المحيط

الوزير : انت بتهزر صح

انا : لا انت هتحطني في الطياره اللي رايحه تودي الاوراق لامريكا وفي نص السكه انا هنط بمعرفتي متشغلش بالك

الوزير مصدوم : انت بتهزر صح ...انت عرفت منين ان في طياره رايحه امريكا ..دي معلومه ميعرفهاش غير 3 انا والرئيس والطيار

انا : غلطان ...4 ..نسيتني في العد

الوزير متعصب : لو مقولتش عرفت منين ...مش هتعرف تخرج من هنا

انا بهدوء : انت عارف اني كفائه اخرج هنا بطولي ...اه افتكرت الرجاله بتعوعك اللي برا دول هفا

الوزير اتعصب اكتر : لي يا اخويا

انا : عشان ده// وحطيت ايدي في جيبي وطلعت مسدسي // انشغلو بالمسدس اللعبه وسابو الحقيقي

الوزير : انت عارف لو طلعت طلقه من المسدس ده هيحصل اي ..هتتباد عيله الحيني كامله عن بكره ابيها

انا : صدق اللي قال التاريخ يعيد نفسه وكاننا في حلقه مفرغه

الوزير ضحك جامد قوي : ماشي يعم زيدان مقبوله منك ..ويلا قوم امشي عشان زهقت منك

انا : مكنش العشم بس ماشي ..سلام ومشيت وقبل ما اوصل الباب بخطوتين .افتكرت صح الواد زيدان ابنك في بت لافه عليه وووقعته علي جدور رقبته ...البت دي مش تمم ..اصلا ابوها اللي باعتها عشان بيخلص معاك تار قديم

الوزير :مستغرب ...تار مين

انا : مهو انت لو مركز مع اهل بيتك كنت عرفت ...وخلي بالك من بنتك هي اه لسه صغيره بس عيارها هيفلت منك ...ارجع بيتك وفكرهم باصلهم ..سلام ياخالو(طبعا هو مكنش معرفني انه خالي بس انا عرفت بنفس من الخاتم اللي لابسه)

الوزير : فرخ الوز يا عوام ..ورفع سماعه التليفون ..اجهزو ..هنرجع البيت نسيت اعمل حاجه

ونزل الوزير وركب عربيته ومعاه عربيات الحراسه وسرح بخياله رجع بالزمن للماضي





فلاش باك (*هنكشف فيه اغلب الشخصيات الغامضه اللي ظهرت دي *)....

علي قهوه بلدي قاعد عليها "احمد حمد الحيني" ابويا و "محمد احمد محمد " الوزير حاليا و"شهاب الهواري "اخو عم فهد يعني عم علي

شهاب : جايبنا ليه هنا يبن المجنونه..انت مش حفله تخرجك كانت امبارح

ابويا : منا جايبكم عشان نبدا لعب

محمد : انت عبيط يلا يعني انا بقيت في الجيش وانت خلصت زراعه والتاني خلص سياسه واقتصاد وانت جاي تقولي لعب ... احنا كبرنا يعم

شهاب : هتفضل طول عمرك غشيم ... هو يقصد باللعب الشغل

انا : احمدك يرب واحد من المغفلين فهم ...عقبال الباقي

محمد بطيبته و غبائه المعهود : معلش يجدعان خدوني علي قد عقلي ...انا مش فاهم حاجه شغل مين ..دا كل واحد فينا مرمي في مجال شكل

ابويا : انا هفهمك يا دهل شكل الشمس كلت دماغك في الجيش ....احنا يوم ما خلصنا الثانويه عملنا اي ؟؟

محمد : اه افتكرت انت طلبت مننا كل واحد يخش الكليه اللي احنا فيها دلوقتي ولما سالتك لي قولتلي لما تكبر هتعرف ...اظن انا كبرت اهو ؟؟

ابويا بيضحك : ماشي يعم ..سؤال كمان اي اهم 3 حجات في الزمن ده

محمد : الواسطه

شهاب : والقوه

ابويا : والفلوس ..ودول بقي احنا انت دلوقتي بقيت في الجيش هتحاول تعمل دايره علاقات جامد نستند عليها وقت منحتاج وشهاب عنده القوه والرجاله من رجاله الجبل وانا عندي الفلوس

محمد : قصدك ابوك عنده فلوس

ابويا : لا يا مغفل ..انا بقيت بتاجر غير ان انا ماسك شغل ابويا كله وانا دلوقتي عتبر شريكه بالتلت في كل حاجه

محمد : انا اقول برده مش بتطلع تعط زي زمان يعني ...الفلوس بتغير النفوس

ابويا : يلا انت بتشم كله في الجيش وانا من امته وانا بعط اصلا

محمد : لامئخذه ..الظاهر كدا دماغي لسعت من الشمس

ابويا : طيب ..يلا كل واحد يروح يشوف مصلحته وسابهم ومشي

في مشهد اخر ابويا داخل دار ايتام وكل ******* طلعو يجرو عليه الا 3 ***** قاعدين في ركن خايفين ...يظهر عليهم انهم لسه جداد بس هما كبار عن ******* وهدومهم مبهدله بعد ما سلم وباس وحضن كل ******* بالاسم وهو عارفهم كلهم واتجه ناحيه مديره الدار

ابويا : مين ؟؟(*الكلام الجاي هيكون بضيغه انا علي اني ابو زيدان *)

المديره : لسه جايين انهرده ...جم لوحدهم ومن ساعتها منطقوش ومستنيه وصول الدكتور النفسي عشان اعرف مالهم

انا : الغي معاد الدكتور انا هتصرف ..

وسيبتها وروحت ناحيه اكبر ولد في الدار وكان اسمه عبده15 سنه وكان بيعامل كل ***** الدار علي انهم خواته وكان بيعاملني علي اني صاحبه

انا : اي رايك في الشباب الجداد دول

عبده : مش عارف بس شكل الدنيا معاهم مش تمم واتعرضو لصدمه قريب ...او ممكن مشكله

انا : والعمل ؟؟

عبده : الكلام المنطقي بيقول اننا نستني الدكتور ونسكت ...بس اللي اتعلمته منك اننا نشوف فين راس المشكله ونقطعها مش نعالجها

انا : عين العقل ...تعال معايا

وخدته ورحت ناحيه العيال ولقيت عنيهم وكانهم مسحورين عنيهم مش بتتحرك

انا : احم ..مكن اقعد معاكم

الولاد :......

انا روحت شايل واحد براحه وعبده شال التاني ودخلنا بيهم اوضه عبده ورحنا مزلينهم عالسرير

انا : عبدو ...خلع العيال دي هدومهم

عبده مستغرب : حاضر ..وخلعهم هدومهم ولقينا في اثار ضرب بس الظاهر انهم هربو بسرعه لان الضرب كان عنيف بس مش كتير

انا : عبده .... ارفع ايدك وكانك هتضربهم بالقلم //عبده بينفذ كل حاجه بقولهها بدون نقاش //

الولاد:...مفيش رد فعل

انا :...ارفع رجلك

الولاد : برده مفيش رد فعل

انا :....عبده مثل انك بتضربني

فجاه لما عبده جه يضربني لقيتهم وقفو قدامي

انا : اظن اني فهمت

عبده : فهمت اي ؟؟

انا : غالبا الولاد دول حد ضرب حد عزيز عليهم قدامهم وممكن تكون وصلت للقتل ...وريني كدا الهدوم دي

عبده : خد //ناولني هدوم الاولاد //

انا : زي ما توقعت ..الهدوم دي ماركات عالميه

عبده : يعني ؟؟

انا : يعني اما نلحق او منلحقش روح حات هدوم تانيه ليهم وتعال

طلع عبده لاحظت ان في واحد منهم بيبصلي بقلق كدا عرفت ان ده فاق من الصدمه او مش مصدوم اصلا وبيستعبط

قومت وقعدت جمبه وهو ابتدي يعيط اخدته في حضني وهديته

انا : ممكن اعرف اي المشكله

الولد :...

انا : في دماغي (*طب نبدا بحجات سهله *)اسمك اي ؟؟انا عمو احمد بس انا ونت هنكون صحاب قولي حماده

هو : حححس..سن

انا : **** علي اسم ابن اخويا ..انت عارف هو قدك وهيفرح قوي لما تبقو صحاب ...تحب تبقو صحاب وانل هبقي اجيبلكم لعب كتير تلعبو بيها

الولد : بجد

انا : اه بجد ...مش احنا بقينا صحاب

حسن : اه

انا : طب قولي اسم بابا اي

الولد : توفيق الباشا

انا : اممممم.....اخر سؤال اي اللي حصل خلاكم جيتم هنا

الولد : حرامي يا عمو حرامي دخل البيت ضربنا وضرب ماما بس احنا جرينا

انا بخضه : امته الكلام ده

الولد : انهرده الصبح بدري

انا : طيب بص انا هروح مشوار وارجع تاني ..سلام وسيبته قبل ما يرد وخدت بعضي وركبت عربيتي وطلعت جري علي فيلا توفيق الباشا (فاكرين فيلا الصحرا هي دي بس كانت ساعتها فيلا عاديه غير دلوقتي)طلعت مسدسي من شنطه العربيه واتتسحبت ددخلت الفيلا سمعت صوت تلطيش واهات واحده ست

اتسحبت لحد اوضه في الدور التاني هي الاوضه الي طالع منها الصوت لقيت واحده مربوطه وواحد شغال فيها رزع وهي ماله تصوت وتعيط مديت ايدي بالمسدس جوا الاوضه واخدت نفس عميق ......بيووووووو..صوت الرصاصه تخترق راس المغتصب سحبت الخنجر من النبوت ورميته للبنت وقولتها تفك الحبل وتستر نفسها

بعد ربع ساعه خرجت البنت عماله تعيط ولسه راحه تحضنني بعدتها عني

انا : انا اسف يمدام انا مش من محارمك امسحي دموعك

البنت : انا اسفه بس انا مش عارفه اعمل اي

انا : اتصلي بجوزك ..وخليه يجي

بعد مرور نص ساعه صوت انا قاعد سرحان ..انا اه متعود امسك السلاح واضرب بيه واصيب اهداف لكن دي اول مره اقتل.. سرينه بوليس واسعاف يترزع باب الفيلا يدخل منها فؤاد الباشا ويلاقيني قدامه يفكر ان انا الحرامي يرفع سلاحه عليا روحت رافع سلاحي عليه

فؤاد وعنيه بتطلع نار : كنت عارف انك وسخ وعينك فيها من يوم ما رفضتك

انا بهدوء : لا يفؤاد يصاحبي عيني مش فيها ولا كانت فيها ....اللي عينه كانت فيها صاحبك ..اه مستغرب لي صحبك اللي لعب في دماغك وطلعني الوحش في حكايتك يا صاحبي...

فؤاد :كداب كداب كداب : انت بتحاول تشتتني

انا : لا يا فؤاد ...مش كداب ..وعمري مكونت كداب ...ويشهد علي كلامي مراتك وعيالك

نزل من الدور التاني مرات فؤاد اللي نزلت جري في حضن جوزها لانها خافت من منظرنا واحنا رافعين المسدسات علي بعض

البنت : مش بيكدب يا فؤاد

نزل فؤاد سلاحه وبص في الارض : انا اسف يا صاحبي ... اخدت منك حاجه مش بتاعتي بسبب الغيره ... صدقني يصاحبي انا عمري ما فكرت اتجوزها هي اللي عملت كدا عشان توقع بينا لانه مريضه شخصيه مريضه ..بص للبنت ..انا اسف يصحبي اني رضيت اطعنك في ضهرك بالبنت اللي بتحبها ...قمر ..انتي طالق طالق طالق

وقعت قمر علي الارض مغما عليها

وكمل فؤاد كلامه بدون اهتمام ليها : الفيلا دي انا بيعهالك بدون مال وده قرار لا رجعه فيه انا مش هقدر ادخلها تاني ..

انا : طب وعيالك ..

فؤاد : قمر مش بتخلف يا احمد ..دول اولادي بالتبني وانا هتنازل عن حقوق رعايتهم للملجأ بتاعك ..وسابني ومشي

شيلت قمر من علي الارض وحطيتها علي سرير من اسره البيت وفوقتها فعطر لقيته عالتسريحه ...فاقت للقت نفسها خسرت حكل حاجه مركزها , جوزها , حياتها , ولادها وبرغم اللي عملته فيه لما فاقت ملقتش حد جمبها غيري

قمر : انا فين

انا لاحظت انها فاقت : في بيتي

قمر : احمد انا اسفه عل...

انا قاطعتها : لا متتاسفيش كدا كدا اللي بيتكسر مش بيتصلح..هتتاسفي علي اي ولا اي اصلا فاكه لما وعدتيني واحنا عيال ولاد 10 سنين اننا هنفضل سوي ..كنت داما ملاحظ انك طماعه ..ولما طلبت منك اني عاوز اعيش بعيد عن اهلي وابقي مستقل بفلوسي فاكره عملتي اي ..اهنتيني واتريقتي علي طموحاتي وطلعتي تجري ورا اللي دخل شرطه وبقيتي الهانم مرات الباشا ..انا بس حابب اقولك انك ضيعتي فرصه تتمني اي بنت في مصر توصلها ..اللي قدامك دا معتش الواد احمد اللي كان عنده طموح انه يبقي حاجه مهمه ..انا دلوقتي بقيت الحاجه المهمه بالفعل بقيت احمد حمد الحيني صاحب شركه الاستيراد والتصدير ..وتلت املاك ابويا اللي قدامك دي بتاعتي وانا لسه ابن 22 سنه عارفه...انا هستمر في النجاح لحد ما في يوم هتلاقيني وصلت لقمه الجبل ..وهتجوز وهعيش وهتجوز واحده احسن منك كمان عشان تشوفيني بعد ما ضيعت من ايدك وهعزمك عالفرح ..وهتحضري ..بالزوق بالعافيه هتحضري وهتسلمي عالعروسه وانتي بتضحكي غصبا عن نني عنيكي لانك لو معملتيش كدا هقتلك وقبلها هقتل كل عزيز ليكي هعرفك المعني الحقيقي لانك توصلي للقاع //بنظره اشمئزاز// اكتر ما انتي فالقاع اصلا

وسيبتها ومشيت وحسين ان كلامي ده شال حمل كبيييير من علي صدري ورجعت وربيت الاولاد دول فالجبل وبقو 3 وحوش حرفيا وفي مرحله متقدمه خضعو لتدريب فرقه 777 طبعا كله بالعلاقات واحم منهم يبقي جاسر وده كان الاخ الوسطاني والتاني هو اللي دخلني انا زيدان لمكتب الوزير والتالت حسن الشخص الغامض عالجزيره و...وخطتي من حيث الشغل مع شهاب ومحمد نجحت وعملت فلوس كتير بس انا كان فيا ميزه ان نص فلوسي كانت اسهم في البورصه كان وقتها شركات لسه جديده وهي امزون وفيسبوك ولكن انا كانت عندي نظره بعيده والنص التاني كنت محوله لدهب دا غير كل العقارات في كل الدول اللي كنت بزورها وكان ليا علاقات جامده مع العائله الملكيه البريطانيه دا لاني كنت المورد الوحيد للعيله لمواد الغذاء اللي كانت في قصر نوتنجهام كله وده لاني بستخدم اساليب الزراعه الاورجانيك وكنت اهديت الملكه نبوت من نبابيت العيله بس لما تسحب الخنصر من النبوت النصل بيكون دهب ومكتوب عليه 0000

عوده من الفلاش باك (هنبقي نرجعله تاني بس نشوف عمك زيزو عمل اي)

فاق الوزير من سرحانه علي دخولهم للبيت دخل لقي بينته قاعد مع ولد صاحبها وابنه باين تحت عينه اسود من كتر السكر ومراته لابسه ديق ومنغير طرحه رغم ان في ولد قاعد في البيت

الوزير : الظاهر اني كنت مقصر في البيت ده

مراته جيه عليه :بدلع..في اي يحياتي مالك متدايق لي

الوزير بهدوء : لمو هدومكم هنروح مشوار وممكن منرجعش منه تاني

مراته : مشوار اي ده

الوزير مسك شعرها : انا قولت نلم الشنط والحجات المهمه مقولتش تسالي ...ولا اقولك انتي مش هتيجي معانا ..انتي طالق.................. ورماها بعيد عنه انت يلا انت واختك لمو هدومكم يلا /بعصبيه/

وطلع بره عمل تليفون

الوزير : الو ازيك يحج

الحج (*جدي من امي وابو الوزير خالي *): عايز اي يواطيي انت مش بترن الا لو عاوز حاجه ...يبن الكلب انا مشوفتكش لا انت ولا عيالك ولا مراتك بقالك اربع سنين

الوزير بحزن : يرتني سمعت كلامه يحج قعد يقولي بلاش جوازه الهباب دي بس انا اللي كنت غبي ..عموما هي معتش مراتي

الحج : لي يبني بس

الوزير : كان المفروض اختار واحده تربي عيالي مش واحده تتمايص عليا ..المهم انا هبععتلك الواد والبت ..عاوزك تربيهم من اول وجديد ..وتربيهم بالسوط (*الكرباج *) واللي يغلط منهم اي غلطه عاوزك تجلده

الحج : عد معايا سنه وهرجعهملك ناس تانيه ..ابن اختك عامل اي ..لسه واخد بالك منه من بعيد لبعيد برده

الوزير ضحك : يحج دا هو اللي طلع واخد باله مني ...دا طلع عارف اني خاله ...وهو اللي قالي ان ابني خامورجي وبنتي هتفلت مني ..الظاهر انه طالع لابوه ...يلا سلام يحج هبقي اجيلك اللاسبوع الجاي

راح يدخل الفيلا وفجأه...................

انا بقول كفايه كدا ....اسف لو خيبت توقعاتكم في حاجه ..يريت اللي عنده نصيحه يقدمها ...الجزء الجاي يوم التلات بالليل او الاربع الصبح..واسف لو اتخرت المره الجايه اخوك 3 ثانوي والدنيا جايه عليه قوييي ... شكرا علي دعمكم
يسطا القصه روعه فشخخخخخ بجد بس ياريت متتاخرش
 
  • حبيته
التفاعلات: ukrayin F uky
يا برنس القصه الجامده دي بس انت بتتاخر علينا في الاجزاء انت قلت الثلاثاء هتنزل امتى يابا انا قاعد كل ده مستني القصه تنزل
انا قولت او الاربع + انا حاليا بكتب فيه
 
جديد امتي ؟
 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%