NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

فكرتها حلوة ياريت تنزر الجزء الثالث بسرعة
 
  • عجبني
التفاعلات: عاشق الوحدة
متتاخرش علينا
 
  • حبيته
التفاعلات: Magdy66
  • عجبني
التفاعلات: mor2010
بصرحه تسلم افكارك وتسلم ايدك قصه ممتازة وروعه انت فنان بجد تستحق كل التقدير على اسلوبك وفنك وتاليفك عاش يافنان ومنتظر منك الجديد تحياتى لك شخصيا
تسلم ياصحبي علي كلامك الجميل ده حبيبي
 
شكرا لمتابعتك الموضوع
ولو يا طيب مافى داعى لـ الشكر ..
هذا حقك ..
انت شخص مبدع وتستحق المتابعة .
:)
 
في سنة2004في شركه كبيره للمقولات اسمها(شركه التهامي) يجلس رجل ذو هيبه يبلغ من العمر 48 عام شعره فيه كتير شعر مبيض واخد دقنه موس ومعاها شنبه وشه زي مبنقول(متسفلت) قاعد علي المكتب وماسك في ايده سجاره في هدوء تام...ثم صوت تيلفون المكتب يرن فبيرفع في هدوء السماعه وكانت سكرتيره المكتب هيا من تتصل:-
السكرتيره:تهامي باشا في واحد هنا اسمه الشريف عايز يقابل حضرتك
تهامي:يا اهلا خليه يدخل
السكرتيره:تحت امرك يا فندم..بتقفل السماعه..وبيكون واقف قدامها واحد لابس قميص وبنطلون ومدخل القميص جوه البنطلون ايوه هو الشريف عنده 44 سنه كان ماسك في ايده ابنه(انا سالم كان عندي وقتها 4سنين *** صغير مفيش وصف)
السكرتيره:تهامي باشا في انتظارك في مكتبه اتفضل
..قاعد التهامي باشا علي مكتبه وبيتفتح في وشه باب كبير جرار وبتدخل السكرتيره اللي كانت بتوصل الشريف وابنه سالم وبتخرج وبتقفل الباب وراها
التهامي:اهلا اخيرا ياخي افتكرت انك عليك فلوس
الشريف:انا كنت..
التهامي:تعالا بس تعالا اقعد اكيد مش هنتكلم وانته واقف كده
(بيتحرك الشريف وبيقعد علي كرسي قدام المكتب)
التهامي:هاا كنت جاي تقول اي.!؟
الشريف:كنت عايزك تستنا عليا في السداد شويه
التهامي:تؤ تؤ تؤ احنا كده مش هنبقا حبايب خالص انا فكرتك جاي تسد وانته دلوقت جاي ف اخر يوم في المهله اللي انا عطتهالك وتقولي استنا انته بتتكلم ازاي مش فاهم
الشريف:يباشا الظروف وحشه ومليون و600 الف جنيه انا مش قادر عليهم
التهامي بيخبط ايده علي المكتب:يبقا مكنتش تستلف
الشريف:3 اسابيع بالظبط وكل فلوسك هتلقا عندك
التهامي بيبص لسالم ابن الشريف اللي كان قاعد علي حجر ابوه:هما اسبوعين وابنك هيفضل معانا لحد مفلوسي تحضر
الشريف:يباشا انا عطيتك كلمه ابني اي علاقته بس
التهامي:انا قولت اللي عندي(بيضغط علي زرار احمر في المكتب)بعد اسبوعين لو الفلوس محضرتش عزرائيل هيحضر(وبيبص ل سالم)الشريف بيقوم يقف وماسك ابنه(سالم في ايده)وخايف حد يخده منه بيلاقي الباب الجرار بيتفتح وبيدخل منه 3 جردات(عرفو من الزرار الاحمر اللي التهامي ضغط عليه)بيمسكو الشريف بأوامر من التهامي باشا وبيخدو سالم اللي كان بيعيط من الخوف ومن مقاومه ابوه الشريف الجردات ضربوه بس مش ضرب مؤذي وبعدين اترمي بره الشركه وسالم ابنه مع التهامي باشا ف المكتب.
(بعد مرور اسبوعين)
داخل الشريف ابو سالم مكتب التهامي وفي ايده شنطة وبيطلب من السكرتيره مقابله التهامي باشا اللي بتكلمه وبيعرفها انها تدخل الشريف المكتب
التهامي:اهلا اهلا
الشريف بيلف ف المكتب بعينه:فين ابني يا باشا ابوس ايدك قول انك معملتلوش حاجه
التهامي:اشوف فلوسي تشوف ابنك
(الشريف بيحط شنطه الفلوس اللي ف ايده قدام التهامي)
الشريف:ده كل اللي معايا و**** انا عملت كل حاجه وبيعت اللي ورايا واللي قدامي ومعرفتش اجيب غير دول
التهامي:كام دول
الشريف:650 الف
التهامي:انا ليا مليون ونص مش قادر مكنتش تاخد خود فلوسك وامشي انا عايز المبلغ كامل
الشريف:يا تهامي باشا ابوس ايدك هاتلي ابني ام الواد بتموت مني
التهامي:اسبوع واحد وساعتها وحياه امك مهخليه يوم واحد علي وش الدنيا دي
(التهامي بيجيب الجردات ونفس اللي حصل المرة اللي فاتت اترمي بره الشركه ولاكن المره دي الشريف مفضلش قاعد علي الارض ده قام وطلع تيلفون زراير من جيبه وقفل التسجيل وركب موصلات لحد منزل قدام قسم شرطه دخل ومن مكتب لمكتب ومن عسكري لعسكري لحد مدخل للظابط مكتبه)
الظابط:التسجيل ده متسجل امته
الشريف:من حوالي ساعه ونص ساعتك
الظابط:بس التهامي باشا راجل طيب وبيساعد كتير اهل البلد دي
الشريف:انا كنت فاكر زيك كده ياباشا
(في عسكري واقف علي بابا اوضه مكتب الظابط بيبص للظابط وبيسمع.........في حمام القسم واقف العسكري اللي كان واقف علي باب مكتب الظابط وبيرن علي رقم ف الموبايل)
العسكري:ايوه تهامي باشا في واحد ف القسم هنا عامل فيك بلاغ انك خاطف ابنو
التهامي:متقلقش تابع انته بس معهوش اي حاجه يثبت بيها
العسكري:ازاي بس ياباشا ده مسجلك لما كان عندك وحاليا الظابط هيطلع بعربيه القسم علي شركتك
التهامي:طب اقفل اقفل(بيقفل التهامي وهو متنرفز جدا وبينده لواحد من الجردات)
التهامي:الواد اللي ف المكتب اللي تحت تاخده ف عربيه وف وتطلع بيه من المحافظه دي ولابعد حته ترميه وتسيبه
الجارد:تحت امرك يا باشا
(بينزل الجارد بياخد سالم الشريف وبيطلع بالعربيه وبتعدي من جمب عربيه العساكر وهيا داخله بتدخل عربيه العساكر للتهامي باشا اللي بينكر اللي ف التسجيل وان مش هو اللي بيتكلم ده وبعد تفتيش الشركه مفيهاش حاجه ومش لاقيين سالم بياخدو التهامي علي القسم مع الشريف ولاكن عزيزي المواطن انته موقف مليونير قدام مواطن غلبان مفيش عدل في بلدنا قدر التهامي يخلص الموضوع بفلوسه ونفوذه...وضاع ابن الراجل...وهنا تبدأ قصتنا)

اهلا ومرحبا بكم في حكايه.الطــــــــــــار♥:-
(///الجــــــــــــزء الأول///)
(الجارد خاد سالم وطلع بره المحافظه وبعد جامد عن المحافظه وفي شارع فاضي سحب سالم ورماه في الشارع ومشي...ومع تزويده بنزين العربيه انكتب علي عيله كامله الحزن طول العمر...سالم واقف ف نص الشارع كان الوقت متأخر نسبياً كانت الساعه9:15 بليل...قرب سالم علي الرصيف وقعد تحت عماره وراح في النوم...بعد مرور سقعه الليل ومع ظهور الشمس فتحت عيني علي صوت الكلاكسات وبياع الانابيب والشارع كان زحمه جامد عكس الليل...حضرتك * عنده 4سنين مش فاهم امور الدنيا مش فاهم يعني اي دنيا اصلا...الشارع ريحه الاكل طاغيه علي كل حاجه بسبب محلات الفول والطعمية...بدون مقدمات مشيت روحت محل فول من ده ووقفت جمب المصفه اللي بيخرج فيها الطعمية من الزيت وعيني ك * لمعت وبطني قارصه عليا من الجوع مديت ايدي ف المصفه وخدت 2 طعميه ف ايدي وواقف جمب المصفه باكل لحد م الشاب اللي واقف علي الزيت بصلي وزعق)
الشاب بزعيق:انته بتعمل اي يلا
انا نطيت من الخضه:............
الشاب:يلا ياض من هنا مشوفكش هنا تاني
(انا خوفت من صوته بس لسه جعان كنت كلت طعميايه ولسه ف ايدي التانيه فقربت من المصفه وحطيتها)
ست واقفه:براحه عليه شويه يا اسماعيل ده *** صغير
(اسماعيل الشاب اللي واقف علي الزيت)
اسماعيل:دي عيال معفنه وحرميه
الست:ده لو حرامي زي منتا بتقول مكنش رجع الطعميه مكانها(بتمشي بتقرب مني وانا واقف)انته اسمك اي يحبيبي..!؟
انا:....................
الست:طب انته منين منتا غريب عن المنطقه انا اول مره اشوفك هنا
انا:.....................
الست:طب بص استنا هنا متمشيش
(دخلت جابت طلباتها وسندوتشات ف كيس صغير كده وعطتلي السندوتشات)
الست:خود كول دول وخلص وروح لبابا وماما
(روحت قعدت علي الرصيف اللي كنت قاعد عليه وانا شايف الست ماشيه قدامي لحد مشوفتها دخلت بيتها وعرفت البيت وطلعت الاكل وقعدت اكل)
(1_الست اسمها جميله عندها 34 سنه مش طويله ومش قصيره كانت لابسه عبايه سودا وكانت محجبه جسمها واخد اللون الذهبي عينها بني پزازها متوسطه ومدوره ومرفوعه طيزها كبيره ومشدوده معندهاش كرش كانت عندها بنت واحده عندها 7 سنين
2_البنت كانت اسمها مريم تشبه كتير من امها جميله كانت شاطره ف دراستها جدا وصفها الكامل قدام
3_الاب جوز جميله كان اسمه عرفات كان مهندس وعنده 36 سنه كان راجل شيك جدا ومريح العيله جدا كانو عايشين هما بس ف البيت ده مكنتش شقه ف عماره لا كان بيت وكان بيت كبير جدا)
(مريم بنت جميله قاعده علي الكنبه ف الصاله وباباها عرفات واقف ف اوضته قدام المرايا بيلبس هدومه عشان عنده شغل باب الشقه بيتفتح وبتدخل جميله وفي ايدها الفطار
جميله:صباح الخير يقمري انتي صحيتي
مريم:اه بابا صحاني عشان افطر
جميله:طب بابا اصلا صحي ليه
عرفات:عندي مشوار هنا كده تبع الشغل هخلصه وهاجي مش هتأخر يعني
جميله:حتي يوم الاجازه يعرفات
عرفات:يحبيبتي مش هتاخر هما ساعتين بالكتير وبعدين هاجي وهنخرج بليل
مريم:علفكره بابا كان هينزل لان انتي اتأخرتي يماما اصلا
جميله:كلو بسبب اسماعيل ده ماسك واد صغير خالص كده الواد غريب عن هنا الواد من جوعه مد ايده خاد طعميتين ياكلهم لا وازاي بقا اسماعيل يشوفوه ويسكت ولا يكلمه براحه شخط ف الواد الواد من خوفه رجع الطعميه مكانها فوقفت جبت لوواد ده فطار مه برده صعب عليا
عرفات: يا حول **** يارب...والواد راح فين
جميله:زمانه مشي بقا اي ده هو ده صوت مطره
مريم:الدنيا بتشتي اعععععع مش هتعرف تروح الشغل يابابا هه‍هه‍ه‍ههه
جميله:اقفل شباك الاوضه يا عرفات وانته عندك كده عشان المايه
عرفات:كان زمانك قفلتيه
جميله:هو انتو مش بتعملو حاجه خالص(بتمشي بتدخل الاوضه وبتروح عند الشباك بتبص ف الشارع علي الشتا قبل متقفل ولاكن عينها بتيجي علي سالم وهو قاعد علي الرصيف وضامم جسمه ف بعضه وماسك ف ايده ساندوتش والمايه نازله عليه)
جميله:يا حبيبي يابني
عرفات:ف اي
جميله:الواد بتاع المطعم قاعد ازاي
عرفات بيروح يبص:يا حول **** بس ده شكله مش من المنطقه
جميله:متروح تجيبه البيت لحد م الجو يهدا يعرفات
(عرفات بينده علي مريم بنته وبيشاولها علي سالم وبتروح تجيبه وبترجع تدخل الشقه...سالك لامم الورقه اللي كان ملفوف فيها السندوتشات ف قلب الكيس وشايلها علي دراعه والسندوتشات بايشه كلها مايه وهو اصلا غرقان وشعره نازل علي عينه وبينقط مايه وشفته التحتانيه بترتعش)
جميله:ادخل يا حبيبي ادخل(وبتقفل الباب)
عرفات:ده صغير اوي علي البهدله دي يجدعان
جميله:هات يحبيبي(بتاخد ورقه الاكل وبتديها لمريم ترميها ف الزباله)استنا هنا بسرعه احسن تاخد برد
عرفات:ايوه غيريله هدومه دي هيتعب كده
(جميله دخلت الاوضه وجابت هدوم من بتاعه مريم وخدتني الحمام قلعتني هدومي وحمتني ولبستني الهدوم الناشفه خرجت من الحمام وجميله كانت بتعصر الهدوم المبلوله عشان تنشرها وكان عرفات نزل الشغل خرجت وروحت قعدت جمب مريم)
مريم:انته لابس هدومي لي يبنوته
انا:..............
مريم:لما تروح عند مامتك ابقي هاتلي الهدوم دي تاني عشان انا بحبها
انا:...................
مريم:ماما.؟يا ماااااااامااا.!؟
جميله من الحمام:ايوه يمريومه
مريم:هو ساكت مش بيتكلم لي
جميله خارجه من الحمام بعد مخلصت:مش عارفه يمريم لما بكلمه بيردش
مريم:طب ميمكن مش بيسمع
(انا ف اللحظه دي بصتلها)
جميله:بصلك لما قولتي كده يبقا بيسمع اهو
مريم:مهو اللي قاعد ساكت
جميله:قومي هاتي المشط يا مريم
مريم:حاضر انا جعانه وعايزه افطر
جميله:حاضر يحبيبتي هنفطر اهو مهو بابا مشي عشان يلحق ميعاد شغله بقا
(مريم بتجيب المشط ل امها جميله اللي بتاخدني قدامها وبتمسك شعري تسرحلي وبعدها بتقوم تحط الفطار علي السفره وبتقعد مريم وجميله بتاخدني وبنقعد احنا كمان..انا كنت واكل فكنت باكل حجات قليله)
انا:انا اسمي سالم
جميله اتفاجئت:سالم اي يحبيبي بابا اسمه اي.!؟
انا:بابا اسمه الشريف عشان انا اسمي سالم الشريف
جميله:انته عارف بيتكو يا سالم.!؟
انا:في راجل كبير زعق لبابا وخدني منو وحبسني (1.2.3.4 بعد علي صوابعي..عملت عشر صوابع)حبسني دول وكان بيشتمني ويزعقلي وكان بيرمولي الاكل وكنت ببقا جعان كان راجل شرير وكان بيشتم بابا وبعدها خدني راجل تاني ف العربيه وانا كنت بعيط عشان هو كان بيزعق وانا بخاف وفضل ماشي بالعربيه بسرعه وكان بيقولي (انا هرميك فحته محدش هيعرف يوصلك فيها)وفضل ماشي لحد امبارح بليل جينا عند الرصيف ده وقام منزلني من العربيه وقام واخد العربيه وماشي وانا نمت علي الرصيف هنا والصبح كنت جعان وانتي جبتيلي اكل..هو انتي مش شريره صح.!؟
مريم:ماما مش شريره بس بتزعقلي لما حد بيعمل غلط
انا:ماما كانت قيلالي هعملك مكرونه من اللي انته بتحبها لحد متروح مع بابا وتيجي روحت مع بابا ومرجعتش بعدها زمانها حطاها ف التلاجه
جميله دمعت:انا هعملك مكرونه..بس انته مش عارف انتو كنتو ساكنين فين
انا:كنا عايشين جمب البحر بس الجو كان سقعه وانا كنت بروح مع بابا في الحر
مريم:هو الراجل الشرير كان بيشتم باباك لي يا سالم
انا:عشان كان عايز ياخد فلوس من بابا وبابا مش معاه اي فلوسات
(بعد مرور 4ساعات وصل عرفات البيت وكانت جميله حكياله كل حاجه)
عرفات:طب انا هحاول اوصل لاسم الاب مع انه صعب جدا بس هعمل اللي اقدر عليه
جميله:طب ولو ملقتوش
عرفات:هشوف دار ايتام محترمه ونضيفه واوديه فيها
جميله:يا عرفات انا من زمان وانا عايزه اخلف واد بس من بعد مريم والدكتور قال انتي عندك مشكله ف الرحم ومن بعد العمليه وقال مش هتخلفي تاني وانا زعلانه لو معرفتش توصل لاهله سيبه يعيش معانا واعتبره ابني
عرفات:بس.....
جميله:ابوس ايدك يا عرفات سيبهولي اربيه ويبقي ابني
عرفات:حاضر يا جميله حاضر

(في الفتره دي عرفات عمل كل حاجه ومعرفش يوصل لاهلي وانا مع مرور الشهور والسنين نسيت اهلي يعني لو شوفتهم مش هعرفهم بس فنفس الوقت عارف ان جميله مش امي ولا عرفات ابويا كبرت ودخلت المدرسه وكنت شاطر جميله كانت بتحبني اوي وعرفات كمان كنت بحب مريم اوي بحب العب معاها عدت الايام والشهور والسنين وبقينا في الفين تلاته وعشريين 2023)

♪نهــــــــــــايــــــــــــة الجــــــــــــزء الأول♪



اهلا ومرحبا بكم في حكايه.الطــــــــــــار♥:-
(الجــــــــــــزء الثــــــــــــاني)

-::الـــــــــوقــــــت الحــــــــــــالــــــــــــي::-
انا:بقي عندي 22 سنه خلصت كليه حاسبات ومعلومات شعري لونه بني عيني لونها عسلي وشي وسيم الي حدا ما جسمي مظبوط
مريم:بقي عندها 26 سنه بحبها جدا بحب اشوفها مبسوطه شعرها عملاه لون بين الاصفر والبني كده مش طويله لا اوزعه كده قصيره اوي طيزها مدوره ومتوسطه ومشدوده بزازها مش كبيره اوي بس حلوه وسطها رفيع مهتمه جدا بجسمها
جميله:بقت 53 سنه بس ميبانش عليها من جمالها جسمها وشكلها انا وصفته قبل كده بس زادت شويه ف الوزن بس اتوزعو صح علي جسمها
عرفات:بقا عنده 55 سنه وكنت وصفته قبل كده يادوب بان علي وشه كبر السن وخلاص
(كنت خارج انا ومريم كانت عايزه تشتري شويه هدوم فنزلت معاها)
انا:مش كنتي نزلتي مع صحبتك وخلاص يمريومه
مريم:بقا انته مش عايز تمشي معايا
انا:مش كده بس انتي راحه تشتري هدوم بنات وبتاع
مريم:ايوه ملابس خروج انته فكرك اي
انا:كنت خايف لتخدي رأيي ف الاندرات ولا حاجه
مريم:نينينينينيني
(دخلنا المكان ومريم جابت اللي هيا عيزاه ووقفت جمبي وقالتلي يلا)
انا:يلا اي مش هتحاسبي
مريم:قال يعني انا جيباك معايا عشان تختارلي اخلص ياسالم
انا:اه يا رخيصه طب مش دافع
مريم:وحياتي عندك طيب
انا:طب خلصتي ولا هتجيبي حاجه تانيه
مريم:خلصت يا حبيبي مش عايزه اخسرك
انا بصيت علي الهدوم اللي هيا شارياها:لا فعلا مش هتخسريني هههه
(روحت حاسبت وركبنا ورجعنا البيت فتحنا الباب ودخلنا)
جميله:اهلا اهلا بالصيع
انا:اهلا يا ماما ازيك
جميله:كويسه يا حبيبي كنتو فين
مريم:كان سالم معايا بشتري كام طقمايه جديده
انا:بابا فين ياست الكل
جميله:بابا بيخلص المشكله اللي معاه دي وزمانه جاي
مريم:هما ممكن يحجزو علي البيت فعلا يماما
جميله:بابا عليه فلوس للشركه اللي هو شغال معاها ف الوقت الحالي وخلاص 45 يوم لو الفلوس مرجعتش هيحجزو علي ممتلكات بابا
انا:مفيش حل غير انه يدفع صح.!؟
(باب البيت خبط قمت فتحت لقيته عرفات سلم علينا ودخل قعد مهموم)
جميله:هتتحل يا عرفات اكيد ليها حل
عرفات:الحل اني ادفع او اتسجن وف الحالتين البيت هيروح..انا داخل انام
(قام عرفات ينام ودخلت وراه جميله وانا دخلت اوضتي وشويه والباب اتفتح ودخلت مريم وقفلت وراها الباب كانت لابسه شورت فوق الركبه ابيض وتيشيرت كت ازرق دخلت علي السرير تحت اللحاف اللي كنت متغطي بيه ونامت علي صدري)
مريم:هو المبلغ اللي اللي علي بابا كام
انا:كان بيقول 9مليون جنيه
مريم:يانهار اسود ده احنا متكحراتين
انا:ثواني جاتلي فكره..(قمت جريت روحت عند اوضه عرفات وخبط ردت جميله)
جميله:ايوه مين
انا:انا يا ماما ممكن تفتحي دقيقه
جميله:حاضر ثواني يا حبيبي
(ثواني وفتحت جميله وكان شعرها هايش ولابسه العبايه ع اللحم لان حلمه بزازها كانت واقفه باينه من العبايه اوي ببص ف الارض لقيت كلوت مرمي هيا خدت بالها اتكسفت ووطت خدتو)
جميله:عايز اي يا سالم
انا:بابا فين نام ولا اي
جميله:ايوه نام اول مدخل
انا:نام اي ياشيخه ده انتو كنتو بتتشاقو اهو
جميله:اه ياسااااافل ههه‍هه
عرفات:تعالا ياسالم
(انادخلت قعدت وعرفات كان نايم ومتغطي علي السرير وجميله جات قعدت وشويه ومريم دخلت هيا كمان)
انا:انا عندي فكره او شبه فكره ممكن تساعدنا ف حوار الفلوس ده
عرفات ركز:ازاي بقي يمعلم
انا:في قروض كبيره بتطلع من البنوك ل رجال الاعمال وانته يابابا عندك معارف كتير ممكن حد يوصلك لمدير بنك وتاخد قرض كبير وتسده لصاحب الشركه ومع البنك هتبقا تسد كل شهر جزء وهيبقا اهون من الدفع مره واحده
عرفات:انا عندي مدير بنك صحبي
انا:وهو محاولش يساعدك
عرفات:انا محكتلهوش اصلا قلت ملهوش لازمه يعني
انا:طب رن عليه واساله علي الموضوع وشوف الفكره
(عرفات طلع الموبايل ورن علي صاحبه وشرحله الموضوع وفي فعلا قروض كبيره لرجال الاعمال بس لو اتعطلت عن السداد بيبقا فيها حجز علي ممتلكات غير القروض الصغيره بيبقا فيها سجن عرفات عرف ان البنك بتاع صحبه مبيطلعش القروض دي ولاكن صاحبه ليه تعاملات وقله هتخلص ف خلال 48 ساعه وهرن عليك تجيب نسخه من كل حاجه انته ممتلكها عشان يعرفو انته عندك القدره علي سداد القرض ولا لا وقفل المكالمه)
جميله:هااا قلك اي
عرفات:تسلم دماغك يا سالم هاخد القرض بالكتير بعد بكره
(مريم نطت فحضني وهيا قاعده علي حجري وجميله قامت وحضنت عرفات وبعدين مريم راحت تحضن عرفات ابوها وجات جميله تحضني شدتني فحضنها جامد وكان جسمها طري فشخ صدري فبزازها وزبي بدا ينتصب ويقف اتكلمت بصوت واطي جمب ودنها)
انا:حاضن خزان لبن بخيره يولاد
جميله:بس يا ساافل
(بعدها طلعت جميله من حضني وهيا بتبصلي ف عيني وروحت حضنت بابا ومريم خرجت من الباب وجيت اخرج قمت لافف وشي ومكلم عرفات وجميله)
انا:متتشاقوش بقا هاا احنا عايزين الراجل بصحته يا ماما ده لسه داخل علي قروض ووجع دماغ ههههه
جميله:يلا ياسااافل ياوسخ من هناههههه
(خرجت روحت اوضتي وكانت مريم هناك نايمه علي السرير وماسكه الموبايل دخلت نمت جمبها ومسكت تيلفوني)
مريم:انته طلعت بتفكر اهو
انا:سيبك من الكلام ده انتي قمر كده لي
مريم:انا علطول قمر اصلا
انا:بس دلوقت قمر بزياده
مريم:ده عشان انته مبسوط بس وبعدين ده عشان انته عينك هيا الليي حلوه
انا:طب يلا روحي اوضتك نامي فيها
مريم:هنام هنا معاك وخلاص
انا:انسي ده المره اللي حصلت امك كانت هتفضحنا ف البلد وادتني درس ف الاخلاق
مريم:يعم هقلها جاتلك وانته نايم متقلقش
انا:هعتمد الكلام انتي اللي جيتي بعد منمت هاا.!؟
مريم:عيب عليك ده انا حبيبتك
تـــــــــــاني يــــــــــــوم الصبــــــــــــح
مريم:يا ماما سالم قلي هنتفرج علي فيلم روحت قعدنا علي سريره وروحت ف النوم
انا:بيعتني بكام يا عشري
جميله:سالم انا مش كل شويه هتكلم ف الموضوع ده انتو كبرتو علي كده..مش يبقا جوزي طالع عينه ف الشغل وديون وخره وانته نايم ف حضن بنته
علي السرير عيب كده
(الكلمتين دول زي مبيقولو نقحو جامد حسيت بيهم اوي)
انا:انا اسف يا ماما حقك عليا
(جميله لسه هتتكلم كنت دخلت اوضتي يادوب غيرت وطلعت بره البيت مش مقموص والجو ده لا بس في كلام كده بعد مبتسمعه بتحس انك عايز تفكر فيه وترتب ورقك...روحت قعدت علي القهوه ونزلي الشاي وكنت قاعد بفكر اني خلاص عايز اشتغل)

"فــــــــــــــي البــيــــــــــــت"
مريم:علفكره انا اللي روحتله اوضته وكل اللي انا قولته كدب لان هو بيستحمل لما تكلميه عني وهو عارف ان انا هعمل كده وهقولك كده بس هو مبيحبش يشوفني زعلانه بس انتي كلامك وجعه المره دي يا ماما
جميله:كله بسببك انتي مش ليكي زفت اوضه تنامي فيها
مريم:يا ماما احنا الزمن اتقدم تقاليد زمان دي مفيش منها حاجه بتحصل ولو فيي حاجه بتحصل ف مش سالم يا ماما اللي هيعمل معايا حاجه وحشه من دي سالم ده انا لما الدنيا بتقسي عليا بستخبي ف حضنه مع انه اخويا بالتبني بس عمره ميفكر ف حاجه زي كده يا ماما
جميله:سالم نزل زمانه عمال يلف دلوقت ومش عارف يروح فين وخايفه ارن عليه يقفل فوشي او ميردش اقلق اكتر
مريم:طب انا هرن عليه انا
جميله:استني انا هرن انا عليه
(چميله مسكت تيلفونها ورنت علي سالم اللي تيلفونه رن وهو قاعد علي القهوه
انا:ايوه يا ماما
جميله:ايوه ياسالم انته روحت فين انا بجد مكنش قصدي اوجعك بكلامي كده
انا:يحبيبتي مفيش حاجه انا بس زهقت من البيت ونزلت افك عن نفسي شويه
جميله:كنت خايفه ارن عليك متردش كنت قلقانه عليك
انا:يا حبيبتي هو انا صغير عشان تقلقي عليا وبعدين مردش عليكي لي بس انا مش زعلان منك
جميله:طب بابا مش هينزل الشغل النهارده ولسه نايم لحد ميصحا تكون انته وصلت عشان نفطر سوا
انا:حاضر يا حبيبتي ربع ساعه واكون عندك
(جميله قفلت المكالمه وكانت مريم صحت عرفات من النوم ودخل الحمام يغسل وشه وجميله حضرت الاكل والباب خبط كان الاكل اتحط وعرفات قاعد قدام التلفزيون وجميله علي السفره ومريم جمب ابوها واول مسمعت الباب راحت تفتح لقتني فوشها فخدتني فحضنها)
مريم بصوت واطي:بقيت بتتقمص يا بيضه(طلعت من حضني مستغرباني سيكا لاني دايما بدخل البيت عامل صداع وبتاع)
انا:صباح الخير يا بابا
عرفات:صباح الخير يا سالم مش عوايدك يعني تنزل بدري
انا:صحيت مخنوق شويه وبتاع فنزلت
جميله:طب يلا عشان الفطار
(قعدنا علي الاكل ناكل)
مريم:بابا هو احنا مش ممكن ننزل نخرج النهارده شويه ولا اي
عرفات:خليها بعد مجيب القرض لان دماغي مشغوله خالص يا مريم
مريم:انته هتجيبه بكره ولا لسه هتروح تشوف بكره
عرفات:لا هاخد القرض بكره بس عشان اروح بكره بدري في شويه ورق هصورهم عشان اجهز ورقي واروح البنك بدري
جميله:وهو انته هتيجي بالفلوس علي هنا ولا هتروح علي الشركه علطول
عرفات:لا علي الشركه ارميله فلوسه واخد الشيكات اللي عليا اقطعها
مريم:وبعد كده هتشتغل فين يا بابا
عرفات:في شركه مقولات كبيرة في كفر الشيخ اسمها(التهــــــــــــامــــــــــــي) صاحبها راجل محترم وهشتغل معاه
(انا لما سمعت الاسم وكان اللي حصل زمان بيتعاد قدامي مع اني كنت صغير بس مهما كبرت كنت بحاول افكر نفسي بيه انا قولت ف الجزء الاول اني نسيت شكل اهلي بس منسيتش اسامي الناس لا ده انا كاتبهم في ورقه..عايش ومستني اقف علي رجلي عشان نفسي اشوف امي اللي مش عارف هيا عايشه ولا ميته)
جميله:بس ف كفر الشيخ دي بعيده اوي عن هنا
مريم:حوالي 7 ساعات ف الاتوبيس احنا ف الغردقه مسافه كبيره اوي
(جميله كل شويه تبصلي تلاقيني باكل ومش معاهم وشي ف طبقي وبفكر ف حالي)
عرفات:مالك يا سالم انته كويس.!؟
انا:الليله اللي فاتت كنت عندك ف الاوضه لما روحت اوضتي لاقيت مريم نايمه علي سريري قلتلها روحي اوضتك عشان ماما هتصحا وهتزعقلنا قالتلي هقولها ان انا جيتلك بليل انا كنت عارف انها هتقولها انها راحت عليها نومه علي السرير عادي بتحصل وتتختم بهزار لاكن ماما جميله وقفتني الصبح وقالتلي(انا دمعت وانا بتكلم)انا جوزي بينزل يشتغل ويتعب وانته هنا نايم ف حضن بنته انا عادي مش بزعل منها بس جوزك المفروض انه ابويا وبنت جوزك المفروض انها اختي دي استخسرت تقلي اختك او ابوك انا مش وحش عشان اعمل اللي ف دماغكم ده انا بس مبحبش اشوف مريم متضايقه من حاجه انا عارف ان انا مش ابنك يا ماما(هنا جميله بصتلي وعيطت)ايوه عارف ان انا مش ابنك وعارف انكو تعبتو ف مصاريفي وتربيتي بس انا مش بمزاجي اني اترميت ف الشارع وانا صغير ومليش زنب انك تحسسيني ف كلامك اني مش ابنك انا مستعد اخد حاجتي وامشي لو ده ممكن يسهل عليكي حياتك يعني(سيبتهم ودخلت اوضتي)
عرفات:حسابك معايا بعدين يا جميله استني بس
جميله مدمعه:انا مكنتش اقصد كده انا كان قصدي انهم كبرو وموضوع الفلوس والقرض مأثر عليا مخليني متعصبه فطلعت غلي فيه
عرفات:انا هدخله خليكو هنا
(كنت قاعد علي سريري وعرفات فتح الباب من بره ودخل وقفل الباب وراه)
عرفات:بقي انا ابني قاعد يعيطلي علي الاكل هيا دي الرجاله
انا:سيبك من الكلام ف موضوع تاني هتتغفل فيه
عرفات:علي الهادي بس موضوع اي
انا:انته بره بتقول هتروح ترمي لصاحب الشركه الفلوس
عرفات:امال هجبها لي منا عشان اديهاله
انا:واي يثبت انك تاخد شيكاتك بعد مهايخدها
عرفات:اكيد مش هيغدر ياخي متفكرش كده
انا:طب متعمل حسابك واهو زياده امان ياعم
عرفات:ودي هعملها ازاي..!؟
انا:وسيط ساعه الاستلام تسلم الفلوس للوسيط وهو يسلم الشيكات للوسيط والوسيط يسلم كل واحد حاجته
عرفات:لا حلوه ومضمونه طب منتا حلو اهو مالك بقا
انا:هتخلص الموضوع ده وفي موضوع تاني عيزك فيه
عرفات:طب متقول واخلص يبني
انا:يعم بلاش نلمس كل السلوك فبعضها خلي كل جاك لوحده
عرفات:تمام قوم اقف بقا واطلع صالح امك بعد كلامك اللي اتقال ده
انا:انا اللي هصالح ف الاخر هههه‍هه
عرفات:وتبوس ايديها كمان يلا اطلع
انا:حاضر يا حج
(خرجت من الاوضه كانت مريم قاعده مكشره قدام التلفزيون وسامع صوت اطباق ف المطبخ دخلت براحه من غير مجميله تسمعني ووقفت وحضنتها من ورا)
انا:انا اسف يا حبيبتي علي كلامي
جميله:يا حبيبي انا مش عيزاك انته تكون زعلان مني انا مكنش قصدي صدقني
انا:مش زعلان منك يا حبيبتي انتي تعملي اللي انتي عيزاه
(ايدي من غير قصدي وانا بصالح جميله كف ايدي اليمين قافش علي فرده بزها )
انا:هو انا ماسك اي
جميله خدت بالها:اه يا حيوان انته ايدك ماسكه اي يواد انته
(انا فعصت فرده بزها ف ايدي وبعدين حطيت ايدي الاتنين علي بطنها وزبي كان بدأ ينتصب وكانت حاسه بيه)
جميله:ايه اللي عملته ده
انا بوستها من رقبتها:لبن يابا الحج لبن بخيره
جميله:عيل سااافل بجد اخرج بقا خليني اركز ف شغلي
انا:حاضر يا حبيبتي
(وصلت عند باب المطبخ وقمت باصص ورايا لجميله وقايلها)
انا:مش هتعمللنا شاي يماما
جميله:حاضر هخلص المواعين بس وهعملكم
انا:تمام يست الكل
(فــــــــــــي بــيــــــــــــت الشــــــــــــريــــــــــــف)
-:شخصــــــــــــيات البيــــــــــــت:-
1_الشريف هو ابو سالم راجل طيب وفحاله بس الزمن جه عليه وخاد منه ابنه عنده 63 سنه الكبر باين علي وشه وشعره الابيض متجوز وعنده بنت وولد غير سالم
2_الزوجه هيا ام سالم اسمها وفاء ربه منزل عندها 59 سنه وشبه كتير من الامهات المصريه
3_الابن اسمه محمد عنده 20 سنه في كليه حقوق وفيه شبه كبير من سالم
4:الابنه اسمها تماره عندها 19 سنه بنت جميله عينها عسلي عود فرنساوي زي مبنقول في كليه الطب لانها شاطره جدا ف دراستها
(في البيت قاعد الشريف مع ابنه محمد ووفاء ام سالم)
محمد:المشورع ده هيفتحلنا باب رزق كويس نصرف منه
وفاء:الفلوس يبني مشروع زي ده محتاج فلوس كتير اوي
محمد:يا ماما في قروض في استلاف ولما نقف نسدد كل ده وبنك مصر بيطلع فلوس للمشاريع
الشريف:كلمه نستلف دي مش عايز اسمعها تاني ف البيت ده لو هشحت مش هستلف(بيقوم يخش اوضته)
محمد:هو بابا ماله
وفاء:موضوع قديم وتاعبه وكان سببه الاستلاف
محمد:موضوع اي ده
وفاء:ابقا اسأل ابوك بنفسه بقا

(فــــــــــــي بــيــــــــــــت جــمــيـــلــــــــــــه)
(قاعدين كلنا ف الصاله بنشرب الشاي)
عرفات:طب انا هنزل انا اشوف الورق اللي انا محتاجه
انا:متتاخرش علي الغدا بقا هاا وشوف وسيط مضمون عشان ميبقاش في اتفاق بينهم او حاجه
عرفات:تمام لو احتاجته حاجه من تحت ادوني رنه
(عرفات بيخرج وفي ايده دوسيه فيه ورق وبيقفل الباب وراه)
مريم:سالم انا لاقيت الورقه دي(ورقه انا شايلها تحت المرتبه)وشوفت كل اللي فيها انته فعلا هتسيبنا وتمشي
جميله:يا نهار اسود يمشي يروح فين فيها اي الورقه دي يبت
انا:يحبيبتي دي ورقه فيها اسم ابويا اللي معرفهوش والراجل اللي عمل كده فيا واي خيط يوصلني للراجل ده
جميله:يعني لو وصلت هتمشي من هنا
انا:يحبيبتي احنا اهل وانتي امي يعني هنا ولا هناك واحد
جميله:يبقا هتمشي(ودخلت اوضتها)
انا:لي كده يمريم لي عملالي مشاكل دايما يمريم
مريم:انا خوفت تمشي
انا:يمريم الورقه دي تحت السرير بقالها يجي 3 سنين لو بفكر ف حاجه كنت عملتها كنتي اساليني الاول
مريم:اهو اللي حصل
انا:تعبت منك يمريم بس اعمل اي لازم نستحمل(قمت وقفت عند باب اوضه جميله وخبط وقمت فاتح الباب من بره ودخلت الاوضه وقفلت الباب تاني ورايا كانت نايمه علي جمبها وبتعيط قربت منها وقمت نايم علي جمبي فوشها بقا وشي فوشها وحطيت كف ايدي اليمين علي خدها وبصوباعي الكبير بمسح دموعها)
انا:انا هفضل بقا كل شويه اخش اصالحك كده
جميله:منته اللي بتزعلني وبعدين انا اموت لو حد منكم حصل فيه حاجه انتو عيالي
انا:يماما بعد الشر يعني الورقه من زمان اوي تحت مرتبه السرير ومعرفتش اوصل لحاجه ساعتها فسيبتها عادي لاكن انا شيلت الموضوع من دماغي من زمان اوي
جميله:ولو لقيتهم هتمشي
انا:عمري مهسيبك يحبيبتي مرضيه كده
جميله ابتسمت:وبطل كل شويه تزعلني
انا:بقا انتي كنتي عايزه تحرميني من ابتسامتك القمر دي(فضلت ابصلها شويه وقمت مقرب من شفايفها وواخدهم في بوسه هاديه خالص وبعدت تاني)
جميله:اي اللي انته عملته ده كده عيب يا سالم
انا:بصالحك يا حبيبتي(قربت بوستها تاني لاكن المره دي كان بشغف اكتر وقلبتها علي ضهرها وبقيت قاعد فوقها وماسك وشها بايدي الاتنين وببوس فيها لحد مايدي اليمين نزلت علي بزازها وبقيت بقفش فيهم جامد لحد مهيا زقتني بايدها الاتنين من صدري وقعت جمبها علي السرير)
جميله:لو حصلت تاني هزعلك مني جامد يا سالم
انا:بحبهم يا ماما ف مش بعرف اقاوم انا اسف
جميله:بتحب اي..!؟
انا بصيت لبزازها:بحب دول
جميله:بس كده عيب مينفعش كده انا امك
انا:حاضر يماما حقك عليا ومتزعليش مني
جميله:يلا اطلع روح اوضتك
(بــعــــــــد مـــــــــرور 3 ســـــــاعــــــــــــات)
(باب البيت خبط وكان شاب جارنا اسمه مدحت عنده ورشه نجاره المفروض انه صاحبي بننزل حجز كوره مع بعض وبتاع)
انا:اي يمعلم قولتلك ابقا رنلي وانا اطلعلك يبني تعالا ادخل
مدحت:لا يعم تعالا معايا عرقين عايزين نرفعهم علي عربيه بس
انا:اخلع طيب وانا جاي وراك
مدحت:متغيبش طيب
(نزل مدحت وانا دخلت غيرت اي كلام كده وطلعت من البيت ورشه مدحت كانت جمب البيت وكان مترصص علي الارض يجي 250 عرق بطول متر""اللي ميعرفش العروق هيا الغشب المربع اللي بيتعمل بيه السقف او اللي بينصبو بيه الفراشه بتاعه الفرحان او اسهل حاجه عرضه الملعب الخشب هيا دي العروق""بس دي كان مقصوصه بطول متر فصلنا نشيل ونحط ف صندوق عربيه ربع نقل)
انا:الخشب ده لايه
مدحت:هو واحد جابهم وقلي قصهم علي الطول ده
انا:بس هما شكلهم مدهونين بعد متقطعو
مدحت:ايوه مدهونين امبارح بليل
(انا وانا بشيل بالاتنين في واحد اتسيب من ايدي وقع علي الارض اتفتح افهم يصحبي العرق طوله متر هو شاقه من النص بالطول ومفرغ الخشب من جوه وحاشيه اكياس بودره ومقفله بغراء ومسامير كمبروسل لما العرق وقع اتفتح والاكياس وقعت منوعلي الارض مدحت ف ثانيه نزل لمهم قبل محد ياخد باله من حاجه)
مدحت:متتغباش هفهمك كل حاجه
(فضلت واقف معاه لحد مخلص تحميل وركب مع السواق وقفل الورشه وقلي هيوصل الحاجه ويرجعلي...كميه خشب العرق فيه حوالي 8 اكياس يعني صفقه كبيره دي وشكله موضوع سفر لانه مخبيه ف مكان الجن الازرق ميعرفش يوصلو لما قولت سفر اقصد ان الكميه دي خارجه بره مصر)
(فــــــــــي البيــــــــــــت بـلـيــــــــــــل)
(قاعد انا وجميله ومريم بنتكلم ف اي هري موضوع مدحت مش عايز يخرج من دماغي وهكذا عرفات متاخر ف مش عارف هو فين)
مريم:بابا اتاخربره كده لي ده بره من الصبح
انا:رنيتي عليه ولا لا
جميله:انا رنيت بس تيلفونه غير متاح
انا:خير خير زمانه علي وصول
(شويه والباب خبط وقومت فتحت كان عرفات ومعاه الورق ومعاه راجل كبير ف السن ولابس بدله بس ليه هيبته كده"وصفه الجزء الجاي" شاورت لماما جميله اللي كانت قاعده بشعرها فدخلت الاوضه ومريم جريت علي اوضتها بشورتها اللي بتلبسه ف البيت)
عرفات:اهلا اهلا اتفضل يا باشا
الراجل:يزيد فضلك يا عرفات ابنك ده
عرفات:ايوه ابني سالم(جميله خارجه من الاوضه وكان الراجل قعد)ودي مراتي جميله(انا دخلت سلمت عليه وبعدين جميله دخلت وكانت عينه بتفصص جسمها وجميله خدت بالها ودخلت المطبخ قمت داخل وراها)
انا:اي اللي طلعك من اوضتك.!؟
جميله:عشان اعمل حاجه للراجل يشربها
انا:انا كنت هعمل انتي مش شايفه ابن المتناكه ده بيبصلك ازاي
جميله:اهدي طيب هعمل العصير وانته وهندهلك تاخدو ومش هطلع من المطبخ
(سيبتها وخرجت بره قعدت معاهم وانا لحد دلوقت معرفش مين الراجل ده قولت اما اعمل نفسي عبيط)
انا:بس احنا بنشكرك جدا علي اللي انته بتعملو مع بابا
الراجل:ابوك راجل شاطر وانا هستفاد منه لولا كده مكنتش وافقت انه يبقا معايا في الشركه
انا بتوتر:شركه اي.!؟
عرفات:شركه التهامي يا سالم ده يبقا التهامي باشا..............
♪نهــــــــــــايــــــــــــة الجــــــــــــزء الثــــــــــــانــــــــــــي♪
كمل ينجم ❤ + منتظرين الجديد 🔥🔥😊
 
يا ريت القصه تعجبكم ولو اللي تابع قصصي قبل كده ف احنا بنبدأ وحده وحده فمتستعجلوش ع الاحداث✨🤍
القصة جميلة جدا وبدايتها حلوة ومختلفة شوية بس احلى حاجه اني ملقتش سكس لحد دلوقتي بس لو ناوي تضيف سكس خليه قليل احسن.... واهم حاجه عدم التأخير فالتنزيل وتكون الاجزاء اطول من كدا شوية.... وبس كدا يسطا وبالتوفيق
 
في سنة2004في شركه كبيره للمقولات اسمها(شركه التهامي) يجلس رجل ذو هيبه يبلغ من العمر 48 عام شعره فيه كتير شعر مبيض واخد دقنه موس ومعاها شنبه وشه زي مبنقول(متسفلت) قاعد علي المكتب وماسك في ايده سجاره في هدوء تام...ثم صوت تيلفون المكتب يرن فبيرفع في هدوء السماعه وكانت سكرتيره المكتب هيا من تتصل:-
السكرتيره:تهامي باشا في واحد هنا اسمه الشريف عايز يقابل حضرتك
تهامي:يا اهلا خليه يدخل
السكرتيره:تحت امرك يا فندم..بتقفل السماعه..وبيكون واقف قدامها واحد لابس قميص وبنطلون ومدخل القميص جوه البنطلون ايوه هو الشريف عنده 44 سنه كان ماسك في ايده ابنه(انا سالم كان عندي وقتها 4سنين *** صغير مفيش وصف)
السكرتيره:تهامي باشا في انتظارك في مكتبه اتفضل
..قاعد التهامي باشا علي مكتبه وبيتفتح في وشه باب كبير جرار وبتدخل السكرتيره اللي كانت بتوصل الشريف وابنه سالم وبتخرج وبتقفل الباب وراها
التهامي:اهلا اخيرا ياخي افتكرت انك عليك فلوس
الشريف:انا كنت..
التهامي:تعالا بس تعالا اقعد اكيد مش هنتكلم وانته واقف كده
(بيتحرك الشريف وبيقعد علي كرسي قدام المكتب)
التهامي:هاا كنت جاي تقول اي.!؟
الشريف:كنت عايزك تستنا عليا في السداد شويه
التهامي:تؤ تؤ تؤ احنا كده مش هنبقا حبايب خالص انا فكرتك جاي تسد وانته دلوقت جاي ف اخر يوم في المهله اللي انا عطتهالك وتقولي استنا انته بتتكلم ازاي مش فاهم
الشريف:يباشا الظروف وحشه ومليون و600 الف جنيه انا مش قادر عليهم
التهامي بيخبط ايده علي المكتب:يبقا مكنتش تستلف
الشريف:3 اسابيع بالظبط وكل فلوسك هتلقا عندك
التهامي بيبص لسالم ابن الشريف اللي كان قاعد علي حجر ابوه:هما اسبوعين وابنك هيفضل معانا لحد مفلوسي تحضر
الشريف:يباشا انا عطيتك كلمه ابني اي علاقته بس
التهامي:انا قولت اللي عندي(بيضغط علي زرار احمر في المكتب)بعد اسبوعين لو الفلوس محضرتش عزرائيل هيحضر(وبيبص ل سالم)الشريف بيقوم يقف وماسك ابنه(سالم في ايده)وخايف حد يخده منه بيلاقي الباب الجرار بيتفتح وبيدخل منه 3 جردات(عرفو من الزرار الاحمر اللي التهامي ضغط عليه)بيمسكو الشريف بأوامر من التهامي باشا وبيخدو سالم اللي كان بيعيط من الخوف ومن مقاومه ابوه الشريف الجردات ضربوه بس مش ضرب مؤذي وبعدين اترمي بره الشركه وسالم ابنه مع التهامي باشا ف المكتب.
(بعد مرور اسبوعين)
داخل الشريف ابو سالم مكتب التهامي وفي ايده شنطة وبيطلب من السكرتيره مقابله التهامي باشا اللي بتكلمه وبيعرفها انها تدخل الشريف المكتب
التهامي:اهلا اهلا
الشريف بيلف ف المكتب بعينه:فين ابني يا باشا ابوس ايدك قول انك معملتلوش حاجه
التهامي:اشوف فلوسي تشوف ابنك
(الشريف بيحط شنطه الفلوس اللي ف ايده قدام التهامي)
الشريف:ده كل اللي معايا و**** انا عملت كل حاجه وبيعت اللي ورايا واللي قدامي ومعرفتش اجيب غير دول
التهامي:كام دول
الشريف:650 الف
التهامي:انا ليا مليون ونص مش قادر مكنتش تاخد خود فلوسك وامشي انا عايز المبلغ كامل
الشريف:يا تهامي باشا ابوس ايدك هاتلي ابني ام الواد بتموت مني
التهامي:اسبوع واحد وساعتها وحياه امك مهخليه يوم واحد علي وش الدنيا دي
(التهامي بيجيب الجردات ونفس اللي حصل المرة اللي فاتت اترمي بره الشركه ولاكن المره دي الشريف مفضلش قاعد علي الارض ده قام وطلع تيلفون زراير من جيبه وقفل التسجيل وركب موصلات لحد منزل قدام قسم شرطه دخل ومن مكتب لمكتب ومن عسكري لعسكري لحد مدخل للظابط مكتبه)
الظابط:التسجيل ده متسجل امته
الشريف:من حوالي ساعه ونص ساعتك
الظابط:بس التهامي باشا راجل طيب وبيساعد كتير اهل البلد دي
الشريف:انا كنت فاكر زيك كده ياباشا
(في عسكري واقف علي بابا اوضه مكتب الظابط بيبص للظابط وبيسمع.........في حمام القسم واقف العسكري اللي كان واقف علي باب مكتب الظابط وبيرن علي رقم ف الموبايل)
العسكري:ايوه تهامي باشا في واحد ف القسم هنا عامل فيك بلاغ انك خاطف ابنو
التهامي:متقلقش تابع انته بس معهوش اي حاجه يثبت بيها
العسكري:ازاي بس ياباشا ده مسجلك لما كان عندك وحاليا الظابط هيطلع بعربيه القسم علي شركتك
التهامي:طب اقفل اقفل(بيقفل التهامي وهو متنرفز جدا وبينده لواحد من الجردات)
التهامي:الواد اللي ف المكتب اللي تحت تاخده ف عربيه وف وتطلع بيه من المحافظه دي ولابعد حته ترميه وتسيبه
الجارد:تحت امرك يا باشا
(بينزل الجارد بياخد سالم الشريف وبيطلع بالعربيه وبتعدي من جمب عربيه العساكر وهيا داخله بتدخل عربيه العساكر للتهامي باشا اللي بينكر اللي ف التسجيل وان مش هو اللي بيتكلم ده وبعد تفتيش الشركه مفيهاش حاجه ومش لاقيين سالم بياخدو التهامي علي القسم مع الشريف ولاكن عزيزي المواطن انته موقف مليونير قدام مواطن غلبان مفيش عدل في بلدنا قدر التهامي يخلص الموضوع بفلوسه ونفوذه...وضاع ابن الراجل...وهنا تبدأ قصتنا)

اهلا ومرحبا بكم في حكايه.الطــــــــــــار♥:-
(///الجــــــــــــزء الأول///)
(الجارد خاد سالم وطلع بره المحافظه وبعد جامد عن المحافظه وفي شارع فاضي سحب سالم ورماه في الشارع ومشي...ومع تزويده بنزين العربيه انكتب علي عيله كامله الحزن طول العمر...سالم واقف ف نص الشارع كان الوقت متأخر نسبياً كانت الساعه9:15 بليل...قرب سالم علي الرصيف وقعد تحت عماره وراح في النوم...بعد مرور سقعه الليل ومع ظهور الشمس فتحت عيني علي صوت الكلاكسات وبياع الانابيب والشارع كان زحمه جامد عكس الليل...حضرتك * عنده 4سنين مش فاهم امور الدنيا مش فاهم يعني اي دنيا اصلا...الشارع ريحه الاكل طاغيه علي كل حاجه بسبب محلات الفول والطعمية...بدون مقدمات مشيت روحت محل فول من ده ووقفت جمب المصفه اللي بيخرج فيها الطعمية من الزيت وعيني ك * لمعت وبطني قارصه عليا من الجوع مديت ايدي ف المصفه وخدت 2 طعميه ف ايدي وواقف جمب المصفه باكل لحد م الشاب اللي واقف علي الزيت بصلي وزعق)
الشاب بزعيق:انته بتعمل اي يلا
انا نطيت من الخضه:............
الشاب:يلا ياض من هنا مشوفكش هنا تاني
(انا خوفت من صوته بس لسه جعان كنت كلت طعميايه ولسه ف ايدي التانيه فقربت من المصفه وحطيتها)
ست واقفه:براحه عليه شويه يا اسماعيل ده *** صغير
(اسماعيل الشاب اللي واقف علي الزيت)
اسماعيل:دي عيال معفنه وحرميه
الست:ده لو حرامي زي منتا بتقول مكنش رجع الطعميه مكانها(بتمشي بتقرب مني وانا واقف)انته اسمك اي يحبيبي..!؟
انا:....................
الست:طب انته منين منتا غريب عن المنطقه انا اول مره اشوفك هنا
انا:.....................
الست:طب بص استنا هنا متمشيش
(دخلت جابت طلباتها وسندوتشات ف كيس صغير كده وعطتلي السندوتشات)
الست:خود كول دول وخلص وروح لبابا وماما
(روحت قعدت علي الرصيف اللي كنت قاعد عليه وانا شايف الست ماشيه قدامي لحد مشوفتها دخلت بيتها وعرفت البيت وطلعت الاكل وقعدت اكل)
(1_الست اسمها جميله عندها 34 سنه مش طويله ومش قصيره كانت لابسه عبايه سودا وكانت محجبه جسمها واخد اللون الذهبي عينها بني پزازها متوسطه ومدوره ومرفوعه طيزها كبيره ومشدوده معندهاش كرش كانت عندها بنت واحده عندها 7 سنين
2_البنت كانت اسمها مريم تشبه كتير من امها جميله كانت شاطره ف دراستها جدا وصفها الكامل قدام
3_الاب جوز جميله كان اسمه عرفات كان مهندس وعنده 36 سنه كان راجل شيك جدا ومريح العيله جدا كانو عايشين هما بس ف البيت ده مكنتش شقه ف عماره لا كان بيت وكان بيت كبير جدا)
(مريم بنت جميله قاعده علي الكنبه ف الصاله وباباها عرفات واقف ف اوضته قدام المرايا بيلبس هدومه عشان عنده شغل باب الشقه بيتفتح وبتدخل جميله وفي ايدها الفطار
جميله:صباح الخير يقمري انتي صحيتي
مريم:اه بابا صحاني عشان افطر
جميله:طب بابا اصلا صحي ليه
عرفات:عندي مشوار هنا كده تبع الشغل هخلصه وهاجي مش هتأخر يعني
جميله:حتي يوم الاجازه يعرفات
عرفات:يحبيبتي مش هتاخر هما ساعتين بالكتير وبعدين هاجي وهنخرج بليل
مريم:علفكره بابا كان هينزل لان انتي اتأخرتي يماما اصلا
جميله:كلو بسبب اسماعيل ده ماسك واد صغير خالص كده الواد غريب عن هنا الواد من جوعه مد ايده خاد طعميتين ياكلهم لا وازاي بقا اسماعيل يشوفوه ويسكت ولا يكلمه براحه شخط ف الواد الواد من خوفه رجع الطعميه مكانها فوقفت جبت لوواد ده فطار مه برده صعب عليا
عرفات: يا حول **** يارب...والواد راح فين
جميله:زمانه مشي بقا اي ده هو ده صوت مطره
مريم:الدنيا بتشتي اعععععع مش هتعرف تروح الشغل يابابا هه‍هه‍ه‍ههه
جميله:اقفل شباك الاوضه يا عرفات وانته عندك كده عشان المايه
عرفات:كان زمانك قفلتيه
جميله:هو انتو مش بتعملو حاجه خالص(بتمشي بتدخل الاوضه وبتروح عند الشباك بتبص ف الشارع علي الشتا قبل متقفل ولاكن عينها بتيجي علي سالم وهو قاعد علي الرصيف وضامم جسمه ف بعضه وماسك ف ايده ساندوتش والمايه نازله عليه)
جميله:يا حبيبي يابني
عرفات:ف اي
جميله:الواد بتاع المطعم قاعد ازاي
عرفات بيروح يبص:يا حول **** بس ده شكله مش من المنطقه
جميله:متروح تجيبه البيت لحد م الجو يهدا يعرفات
(عرفات بينده علي مريم بنته وبيشاولها علي سالم وبتروح تجيبه وبترجع تدخل الشقه...سالك لامم الورقه اللي كان ملفوف فيها السندوتشات ف قلب الكيس وشايلها علي دراعه والسندوتشات بايشه كلها مايه وهو اصلا غرقان وشعره نازل علي عينه وبينقط مايه وشفته التحتانيه بترتعش)
جميله:ادخل يا حبيبي ادخل(وبتقفل الباب)
عرفات:ده صغير اوي علي البهدله دي يجدعان
جميله:هات يحبيبي(بتاخد ورقه الاكل وبتديها لمريم ترميها ف الزباله)استنا هنا بسرعه احسن تاخد برد
عرفات:ايوه غيريله هدومه دي هيتعب كده
(جميله دخلت الاوضه وجابت هدوم من بتاعه مريم وخدتني الحمام قلعتني هدومي وحمتني ولبستني الهدوم الناشفه خرجت من الحمام وجميله كانت بتعصر الهدوم المبلوله عشان تنشرها وكان عرفات نزل الشغل خرجت وروحت قعدت جمب مريم)
مريم:انته لابس هدومي لي يبنوته
انا:..............
مريم:لما تروح عند مامتك ابقي هاتلي الهدوم دي تاني عشان انا بحبها
انا:...................
مريم:ماما.؟يا ماااااااامااا.!؟
جميله من الحمام:ايوه يمريومه
مريم:هو ساكت مش بيتكلم لي
جميله خارجه من الحمام بعد مخلصت:مش عارفه يمريم لما بكلمه بيردش
مريم:طب ميمكن مش بيسمع
(انا ف اللحظه دي بصتلها)
جميله:بصلك لما قولتي كده يبقا بيسمع اهو
مريم:مهو اللي قاعد ساكت
جميله:قومي هاتي المشط يا مريم
مريم:حاضر انا جعانه وعايزه افطر
جميله:حاضر يحبيبتي هنفطر اهو مهو بابا مشي عشان يلحق ميعاد شغله بقا
(مريم بتجيب المشط ل امها جميله اللي بتاخدني قدامها وبتمسك شعري تسرحلي وبعدها بتقوم تحط الفطار علي السفره وبتقعد مريم وجميله بتاخدني وبنقعد احنا كمان..انا كنت واكل فكنت باكل حجات قليله)
انا:انا اسمي سالم
جميله اتفاجئت:سالم اي يحبيبي بابا اسمه اي.!؟
انا:بابا اسمه الشريف عشان انا اسمي سالم الشريف
جميله:انته عارف بيتكو يا سالم.!؟
انا:في راجل كبير زعق لبابا وخدني منو وحبسني (1.2.3.4 بعد علي صوابعي..عملت عشر صوابع)حبسني دول وكان بيشتمني ويزعقلي وكان بيرمولي الاكل وكنت ببقا جعان كان راجل شرير وكان بيشتم بابا وبعدها خدني راجل تاني ف العربيه وانا كنت بعيط عشان هو كان بيزعق وانا بخاف وفضل ماشي بالعربيه بسرعه وكان بيقولي (انا هرميك فحته محدش هيعرف يوصلك فيها)وفضل ماشي لحد امبارح بليل جينا عند الرصيف ده وقام منزلني من العربيه وقام واخد العربيه وماشي وانا نمت علي الرصيف هنا والصبح كنت جعان وانتي جبتيلي اكل..هو انتي مش شريره صح.!؟
مريم:ماما مش شريره بس بتزعقلي لما حد بيعمل غلط
انا:ماما كانت قيلالي هعملك مكرونه من اللي انته بتحبها لحد متروح مع بابا وتيجي روحت مع بابا ومرجعتش بعدها زمانها حطاها ف التلاجه
جميله دمعت:انا هعملك مكرونه..بس انته مش عارف انتو كنتو ساكنين فين
انا:كنا عايشين جمب البحر بس الجو كان سقعه وانا كنت بروح مع بابا في الحر
مريم:هو الراجل الشرير كان بيشتم باباك لي يا سالم
انا:عشان كان عايز ياخد فلوس من بابا وبابا مش معاه اي فلوسات
(بعد مرور 4ساعات وصل عرفات البيت وكانت جميله حكياله كل حاجه)
عرفات:طب انا هحاول اوصل لاسم الاب مع انه صعب جدا بس هعمل اللي اقدر عليه
جميله:طب ولو ملقتوش
عرفات:هشوف دار ايتام محترمه ونضيفه واوديه فيها
جميله:يا عرفات انا من زمان وانا عايزه اخلف واد بس من بعد مريم والدكتور قال انتي عندك مشكله ف الرحم ومن بعد العمليه وقال مش هتخلفي تاني وانا زعلانه لو معرفتش توصل لاهله سيبه يعيش معانا واعتبره ابني
عرفات:بس.....
جميله:ابوس ايدك يا عرفات سيبهولي اربيه ويبقي ابني
عرفات:حاضر يا جميله حاضر

(في الفتره دي عرفات عمل كل حاجه ومعرفش يوصل لاهلي وانا مع مرور الشهور والسنين نسيت اهلي يعني لو شوفتهم مش هعرفهم بس فنفس الوقت عارف ان جميله مش امي ولا عرفات ابويا كبرت ودخلت المدرسه وكنت شاطر جميله كانت بتحبني اوي وعرفات كمان كنت بحب مريم اوي بحب العب معاها عدت الايام والشهور والسنين وبقينا في الفين تلاته وعشريين 2023)

♪نهــــــــــــايــــــــــــة الجــــــــــــزء الأول♪



اهلا ومرحبا بكم في حكايه.الطــــــــــــار♥:-
(الجــــــــــــزء الثــــــــــــاني)

-::الـــــــــوقــــــت الحــــــــــــالــــــــــــي::-
انا:بقي عندي 22 سنه خلصت كليه حاسبات ومعلومات شعري لونه بني عيني لونها عسلي وشي وسيم الي حدا ما جسمي مظبوط
مريم:بقي عندها 26 سنه بحبها جدا بحب اشوفها مبسوطه شعرها عملاه لون بين الاصفر والبني كده مش طويله لا اوزعه كده قصيره اوي طيزها مدوره ومتوسطه ومشدوده بزازها مش كبيره اوي بس حلوه وسطها رفيع مهتمه جدا بجسمها
جميله:بقت 53 سنه بس ميبانش عليها من جمالها جسمها وشكلها انا وصفته قبل كده بس زادت شويه ف الوزن بس اتوزعو صح علي جسمها
عرفات:بقا عنده 55 سنه وكنت وصفته قبل كده يادوب بان علي وشه كبر السن وخلاص
(كنت خارج انا ومريم كانت عايزه تشتري شويه هدوم فنزلت معاها)
انا:مش كنتي نزلتي مع صحبتك وخلاص يمريومه
مريم:بقا انته مش عايز تمشي معايا
انا:مش كده بس انتي راحه تشتري هدوم بنات وبتاع
مريم:ايوه ملابس خروج انته فكرك اي
انا:كنت خايف لتخدي رأيي ف الاندرات ولا حاجه
مريم:نينينينينيني
(دخلنا المكان ومريم جابت اللي هيا عيزاه ووقفت جمبي وقالتلي يلا)
انا:يلا اي مش هتحاسبي
مريم:قال يعني انا جيباك معايا عشان تختارلي اخلص ياسالم
انا:اه يا رخيصه طب مش دافع
مريم:وحياتي عندك طيب
انا:طب خلصتي ولا هتجيبي حاجه تانيه
مريم:خلصت يا حبيبي مش عايزه اخسرك
انا بصيت علي الهدوم اللي هيا شارياها:لا فعلا مش هتخسريني هههه
(روحت حاسبت وركبنا ورجعنا البيت فتحنا الباب ودخلنا)
جميله:اهلا اهلا بالصيع
انا:اهلا يا ماما ازيك
جميله:كويسه يا حبيبي كنتو فين
مريم:كان سالم معايا بشتري كام طقمايه جديده
انا:بابا فين ياست الكل
جميله:بابا بيخلص المشكله اللي معاه دي وزمانه جاي
مريم:هما ممكن يحجزو علي البيت فعلا يماما
جميله:بابا عليه فلوس للشركه اللي هو شغال معاها ف الوقت الحالي وخلاص 45 يوم لو الفلوس مرجعتش هيحجزو علي ممتلكات بابا
انا:مفيش حل غير انه يدفع صح.!؟
(باب البيت خبط قمت فتحت لقيته عرفات سلم علينا ودخل قعد مهموم)
جميله:هتتحل يا عرفات اكيد ليها حل
عرفات:الحل اني ادفع او اتسجن وف الحالتين البيت هيروح..انا داخل انام
(قام عرفات ينام ودخلت وراه جميله وانا دخلت اوضتي وشويه والباب اتفتح ودخلت مريم وقفلت وراها الباب كانت لابسه شورت فوق الركبه ابيض وتيشيرت كت ازرق دخلت علي السرير تحت اللحاف اللي كنت متغطي بيه ونامت علي صدري)
مريم:هو المبلغ اللي اللي علي بابا كام
انا:كان بيقول 9مليون جنيه
مريم:يانهار اسود ده احنا متكحراتين
انا:ثواني جاتلي فكره..(قمت جريت روحت عند اوضه عرفات وخبط ردت جميله)
جميله:ايوه مين
انا:انا يا ماما ممكن تفتحي دقيقه
جميله:حاضر ثواني يا حبيبي
(ثواني وفتحت جميله وكان شعرها هايش ولابسه العبايه ع اللحم لان حلمه بزازها كانت واقفه باينه من العبايه اوي ببص ف الارض لقيت كلوت مرمي هيا خدت بالها اتكسفت ووطت خدتو)
جميله:عايز اي يا سالم
انا:بابا فين نام ولا اي
جميله:ايوه نام اول مدخل
انا:نام اي ياشيخه ده انتو كنتو بتتشاقو اهو
جميله:اه ياسااااافل ههه‍هه
عرفات:تعالا ياسالم
(انادخلت قعدت وعرفات كان نايم ومتغطي علي السرير وجميله جات قعدت وشويه ومريم دخلت هيا كمان)
انا:انا عندي فكره او شبه فكره ممكن تساعدنا ف حوار الفلوس ده
عرفات ركز:ازاي بقي يمعلم
انا:في قروض كبيره بتطلع من البنوك ل رجال الاعمال وانته يابابا عندك معارف كتير ممكن حد يوصلك لمدير بنك وتاخد قرض كبير وتسده لصاحب الشركه ومع البنك هتبقا تسد كل شهر جزء وهيبقا اهون من الدفع مره واحده
عرفات:انا عندي مدير بنك صحبي
انا:وهو محاولش يساعدك
عرفات:انا محكتلهوش اصلا قلت ملهوش لازمه يعني
انا:طب رن عليه واساله علي الموضوع وشوف الفكره
(عرفات طلع الموبايل ورن علي صاحبه وشرحله الموضوع وفي فعلا قروض كبيره لرجال الاعمال بس لو اتعطلت عن السداد بيبقا فيها حجز علي ممتلكات غير القروض الصغيره بيبقا فيها سجن عرفات عرف ان البنك بتاع صحبه مبيطلعش القروض دي ولاكن صاحبه ليه تعاملات وقله هتخلص ف خلال 48 ساعه وهرن عليك تجيب نسخه من كل حاجه انته ممتلكها عشان يعرفو انته عندك القدره علي سداد القرض ولا لا وقفل المكالمه)
جميله:هااا قلك اي
عرفات:تسلم دماغك يا سالم هاخد القرض بالكتير بعد بكره
(مريم نطت فحضني وهيا قاعده علي حجري وجميله قامت وحضنت عرفات وبعدين مريم راحت تحضن عرفات ابوها وجات جميله تحضني شدتني فحضنها جامد وكان جسمها طري فشخ صدري فبزازها وزبي بدا ينتصب ويقف اتكلمت بصوت واطي جمب ودنها)
انا:حاضن خزان لبن بخيره يولاد
جميله:بس يا ساافل
(بعدها طلعت جميله من حضني وهيا بتبصلي ف عيني وروحت حضنت بابا ومريم خرجت من الباب وجيت اخرج قمت لافف وشي ومكلم عرفات وجميله)
انا:متتشاقوش بقا هاا احنا عايزين الراجل بصحته يا ماما ده لسه داخل علي قروض ووجع دماغ ههههه
جميله:يلا ياسااافل ياوسخ من هناههههه
(خرجت روحت اوضتي وكانت مريم هناك نايمه علي السرير وماسكه الموبايل دخلت نمت جمبها ومسكت تيلفوني)
مريم:انته طلعت بتفكر اهو
انا:سيبك من الكلام ده انتي قمر كده لي
مريم:انا علطول قمر اصلا
انا:بس دلوقت قمر بزياده
مريم:ده عشان انته مبسوط بس وبعدين ده عشان انته عينك هيا الليي حلوه
انا:طب يلا روحي اوضتك نامي فيها
مريم:هنام هنا معاك وخلاص
انا:انسي ده المره اللي حصلت امك كانت هتفضحنا ف البلد وادتني درس ف الاخلاق
مريم:يعم هقلها جاتلك وانته نايم متقلقش
انا:هعتمد الكلام انتي اللي جيتي بعد منمت هاا.!؟
مريم:عيب عليك ده انا حبيبتك
تـــــــــــاني يــــــــــــوم الصبــــــــــــح
مريم:يا ماما سالم قلي هنتفرج علي فيلم روحت قعدنا علي سريره وروحت ف النوم
انا:بيعتني بكام يا عشري
جميله:سالم انا مش كل شويه هتكلم ف الموضوع ده انتو كبرتو علي كده..مش يبقا جوزي طالع عينه ف الشغل وديون وخره وانته نايم ف حضن بنته
علي السرير عيب كده
(الكلمتين دول زي مبيقولو نقحو جامد حسيت بيهم اوي)
انا:انا اسف يا ماما حقك عليا
(جميله لسه هتتكلم كنت دخلت اوضتي يادوب غيرت وطلعت بره البيت مش مقموص والجو ده لا بس في كلام كده بعد مبتسمعه بتحس انك عايز تفكر فيه وترتب ورقك...روحت قعدت علي القهوه ونزلي الشاي وكنت قاعد بفكر اني خلاص عايز اشتغل)

"فــــــــــــــي البــيــــــــــــت"
مريم:علفكره انا اللي روحتله اوضته وكل اللي انا قولته كدب لان هو بيستحمل لما تكلميه عني وهو عارف ان انا هعمل كده وهقولك كده بس هو مبيحبش يشوفني زعلانه بس انتي كلامك وجعه المره دي يا ماما
جميله:كله بسببك انتي مش ليكي زفت اوضه تنامي فيها
مريم:يا ماما احنا الزمن اتقدم تقاليد زمان دي مفيش منها حاجه بتحصل ولو فيي حاجه بتحصل ف مش سالم يا ماما اللي هيعمل معايا حاجه وحشه من دي سالم ده انا لما الدنيا بتقسي عليا بستخبي ف حضنه مع انه اخويا بالتبني بس عمره ميفكر ف حاجه زي كده يا ماما
جميله:سالم نزل زمانه عمال يلف دلوقت ومش عارف يروح فين وخايفه ارن عليه يقفل فوشي او ميردش اقلق اكتر
مريم:طب انا هرن عليه انا
جميله:استني انا هرن انا عليه
(چميله مسكت تيلفونها ورنت علي سالم اللي تيلفونه رن وهو قاعد علي القهوه
انا:ايوه يا ماما
جميله:ايوه ياسالم انته روحت فين انا بجد مكنش قصدي اوجعك بكلامي كده
انا:يحبيبتي مفيش حاجه انا بس زهقت من البيت ونزلت افك عن نفسي شويه
جميله:كنت خايفه ارن عليك متردش كنت قلقانه عليك
انا:يا حبيبتي هو انا صغير عشان تقلقي عليا وبعدين مردش عليكي لي بس انا مش زعلان منك
جميله:طب بابا مش هينزل الشغل النهارده ولسه نايم لحد ميصحا تكون انته وصلت عشان نفطر سوا
انا:حاضر يا حبيبتي ربع ساعه واكون عندك
(جميله قفلت المكالمه وكانت مريم صحت عرفات من النوم ودخل الحمام يغسل وشه وجميله حضرت الاكل والباب خبط كان الاكل اتحط وعرفات قاعد قدام التلفزيون وجميله علي السفره ومريم جمب ابوها واول مسمعت الباب راحت تفتح لقتني فوشها فخدتني فحضنها)
مريم بصوت واطي:بقيت بتتقمص يا بيضه(طلعت من حضني مستغرباني سيكا لاني دايما بدخل البيت عامل صداع وبتاع)
انا:صباح الخير يا بابا
عرفات:صباح الخير يا سالم مش عوايدك يعني تنزل بدري
انا:صحيت مخنوق شويه وبتاع فنزلت
جميله:طب يلا عشان الفطار
(قعدنا علي الاكل ناكل)
مريم:بابا هو احنا مش ممكن ننزل نخرج النهارده شويه ولا اي
عرفات:خليها بعد مجيب القرض لان دماغي مشغوله خالص يا مريم
مريم:انته هتجيبه بكره ولا لسه هتروح تشوف بكره
عرفات:لا هاخد القرض بكره بس عشان اروح بكره بدري في شويه ورق هصورهم عشان اجهز ورقي واروح البنك بدري
جميله:وهو انته هتيجي بالفلوس علي هنا ولا هتروح علي الشركه علطول
عرفات:لا علي الشركه ارميله فلوسه واخد الشيكات اللي عليا اقطعها
مريم:وبعد كده هتشتغل فين يا بابا
عرفات:في شركه مقولات كبيرة في كفر الشيخ اسمها(التهــــــــــــامــــــــــــي) صاحبها راجل محترم وهشتغل معاه
(انا لما سمعت الاسم وكان اللي حصل زمان بيتعاد قدامي مع اني كنت صغير بس مهما كبرت كنت بحاول افكر نفسي بيه انا قولت ف الجزء الاول اني نسيت شكل اهلي بس منسيتش اسامي الناس لا ده انا كاتبهم في ورقه..عايش ومستني اقف علي رجلي عشان نفسي اشوف امي اللي مش عارف هيا عايشه ولا ميته)
جميله:بس ف كفر الشيخ دي بعيده اوي عن هنا
مريم:حوالي 7 ساعات ف الاتوبيس احنا ف الغردقه مسافه كبيره اوي
(جميله كل شويه تبصلي تلاقيني باكل ومش معاهم وشي ف طبقي وبفكر ف حالي)
عرفات:مالك يا سالم انته كويس.!؟
انا:الليله اللي فاتت كنت عندك ف الاوضه لما روحت اوضتي لاقيت مريم نايمه علي سريري قلتلها روحي اوضتك عشان ماما هتصحا وهتزعقلنا قالتلي هقولها ان انا جيتلك بليل انا كنت عارف انها هتقولها انها راحت عليها نومه علي السرير عادي بتحصل وتتختم بهزار لاكن ماما جميله وقفتني الصبح وقالتلي(انا دمعت وانا بتكلم)انا جوزي بينزل يشتغل ويتعب وانته هنا نايم ف حضن بنته انا عادي مش بزعل منها بس جوزك المفروض انه ابويا وبنت جوزك المفروض انها اختي دي استخسرت تقلي اختك او ابوك انا مش وحش عشان اعمل اللي ف دماغكم ده انا بس مبحبش اشوف مريم متضايقه من حاجه انا عارف ان انا مش ابنك يا ماما(هنا جميله بصتلي وعيطت)ايوه عارف ان انا مش ابنك وعارف انكو تعبتو ف مصاريفي وتربيتي بس انا مش بمزاجي اني اترميت ف الشارع وانا صغير ومليش زنب انك تحسسيني ف كلامك اني مش ابنك انا مستعد اخد حاجتي وامشي لو ده ممكن يسهل عليكي حياتك يعني(سيبتهم ودخلت اوضتي)
عرفات:حسابك معايا بعدين يا جميله استني بس
جميله مدمعه:انا مكنتش اقصد كده انا كان قصدي انهم كبرو وموضوع الفلوس والقرض مأثر عليا مخليني متعصبه فطلعت غلي فيه
عرفات:انا هدخله خليكو هنا
(كنت قاعد علي سريري وعرفات فتح الباب من بره ودخل وقفل الباب وراه)
عرفات:بقي انا ابني قاعد يعيطلي علي الاكل هيا دي الرجاله
انا:سيبك من الكلام ف موضوع تاني هتتغفل فيه
عرفات:علي الهادي بس موضوع اي
انا:انته بره بتقول هتروح ترمي لصاحب الشركه الفلوس
عرفات:امال هجبها لي منا عشان اديهاله
انا:واي يثبت انك تاخد شيكاتك بعد مهايخدها
عرفات:اكيد مش هيغدر ياخي متفكرش كده
انا:طب متعمل حسابك واهو زياده امان ياعم
عرفات:ودي هعملها ازاي..!؟
انا:وسيط ساعه الاستلام تسلم الفلوس للوسيط وهو يسلم الشيكات للوسيط والوسيط يسلم كل واحد حاجته
عرفات:لا حلوه ومضمونه طب منتا حلو اهو مالك بقا
انا:هتخلص الموضوع ده وفي موضوع تاني عيزك فيه
عرفات:طب متقول واخلص يبني
انا:يعم بلاش نلمس كل السلوك فبعضها خلي كل جاك لوحده
عرفات:تمام قوم اقف بقا واطلع صالح امك بعد كلامك اللي اتقال ده
انا:انا اللي هصالح ف الاخر هههه‍هه
عرفات:وتبوس ايديها كمان يلا اطلع
انا:حاضر يا حج
(خرجت من الاوضه كانت مريم قاعده مكشره قدام التلفزيون وسامع صوت اطباق ف المطبخ دخلت براحه من غير مجميله تسمعني ووقفت وحضنتها من ورا)
انا:انا اسف يا حبيبتي علي كلامي
جميله:يا حبيبي انا مش عيزاك انته تكون زعلان مني انا مكنش قصدي صدقني
انا:مش زعلان منك يا حبيبتي انتي تعملي اللي انتي عيزاه
(ايدي من غير قصدي وانا بصالح جميله كف ايدي اليمين قافش علي فرده بزها )
انا:هو انا ماسك اي
جميله خدت بالها:اه يا حيوان انته ايدك ماسكه اي يواد انته
(انا فعصت فرده بزها ف ايدي وبعدين حطيت ايدي الاتنين علي بطنها وزبي كان بدأ ينتصب وكانت حاسه بيه)
جميله:ايه اللي عملته ده
انا بوستها من رقبتها:لبن يابا الحج لبن بخيره
جميله:عيل سااافل بجد اخرج بقا خليني اركز ف شغلي
انا:حاضر يا حبيبتي
(وصلت عند باب المطبخ وقمت باصص ورايا لجميله وقايلها)
انا:مش هتعمللنا شاي يماما
جميله:حاضر هخلص المواعين بس وهعملكم
انا:تمام يست الكل
(فــــــــــــي بــيــــــــــــت الشــــــــــــريــــــــــــف)
-:شخصــــــــــــيات البيــــــــــــت:-
1_الشريف هو ابو سالم راجل طيب وفحاله بس الزمن جه عليه وخاد منه ابنه عنده 63 سنه الكبر باين علي وشه وشعره الابيض متجوز وعنده بنت وولد غير سالم
2_الزوجه هيا ام سالم اسمها وفاء ربه منزل عندها 59 سنه وشبه كتير من الامهات المصريه
3_الابن اسمه محمد عنده 20 سنه في كليه حقوق وفيه شبه كبير من سالم
4:الابنه اسمها تماره عندها 19 سنه بنت جميله عينها عسلي عود فرنساوي زي مبنقول في كليه الطب لانها شاطره جدا ف دراستها
(في البيت قاعد الشريف مع ابنه محمد ووفاء ام سالم)
محمد:المشورع ده هيفتحلنا باب رزق كويس نصرف منه
وفاء:الفلوس يبني مشروع زي ده محتاج فلوس كتير اوي
محمد:يا ماما في قروض في استلاف ولما نقف نسدد كل ده وبنك مصر بيطلع فلوس للمشاريع
الشريف:كلمه نستلف دي مش عايز اسمعها تاني ف البيت ده لو هشحت مش هستلف(بيقوم يخش اوضته)
محمد:هو بابا ماله
وفاء:موضوع قديم وتاعبه وكان سببه الاستلاف
محمد:موضوع اي ده
وفاء:ابقا اسأل ابوك بنفسه بقا

(فــــــــــــي بــيــــــــــــت جــمــيـــلــــــــــــه)
(قاعدين كلنا ف الصاله بنشرب الشاي)
عرفات:طب انا هنزل انا اشوف الورق اللي انا محتاجه
انا:متتاخرش علي الغدا بقا هاا وشوف وسيط مضمون عشان ميبقاش في اتفاق بينهم او حاجه
عرفات:تمام لو احتاجته حاجه من تحت ادوني رنه
(عرفات بيخرج وفي ايده دوسيه فيه ورق وبيقفل الباب وراه)
مريم:سالم انا لاقيت الورقه دي(ورقه انا شايلها تحت المرتبه)وشوفت كل اللي فيها انته فعلا هتسيبنا وتمشي
جميله:يا نهار اسود يمشي يروح فين فيها اي الورقه دي يبت
انا:يحبيبتي دي ورقه فيها اسم ابويا اللي معرفهوش والراجل اللي عمل كده فيا واي خيط يوصلني للراجل ده
جميله:يعني لو وصلت هتمشي من هنا
انا:يحبيبتي احنا اهل وانتي امي يعني هنا ولا هناك واحد
جميله:يبقا هتمشي(ودخلت اوضتها)
انا:لي كده يمريم لي عملالي مشاكل دايما يمريم
مريم:انا خوفت تمشي
انا:يمريم الورقه دي تحت السرير بقالها يجي 3 سنين لو بفكر ف حاجه كنت عملتها كنتي اساليني الاول
مريم:اهو اللي حصل
انا:تعبت منك يمريم بس اعمل اي لازم نستحمل(قمت وقفت عند باب اوضه جميله وخبط وقمت فاتح الباب من بره ودخلت الاوضه وقفلت الباب تاني ورايا كانت نايمه علي جمبها وبتعيط قربت منها وقمت نايم علي جمبي فوشها بقا وشي فوشها وحطيت كف ايدي اليمين علي خدها وبصوباعي الكبير بمسح دموعها)
انا:انا هفضل بقا كل شويه اخش اصالحك كده
جميله:منته اللي بتزعلني وبعدين انا اموت لو حد منكم حصل فيه حاجه انتو عيالي
انا:يماما بعد الشر يعني الورقه من زمان اوي تحت مرتبه السرير ومعرفتش اوصل لحاجه ساعتها فسيبتها عادي لاكن انا شيلت الموضوع من دماغي من زمان اوي
جميله:ولو لقيتهم هتمشي
انا:عمري مهسيبك يحبيبتي مرضيه كده
جميله ابتسمت:وبطل كل شويه تزعلني
انا:بقا انتي كنتي عايزه تحرميني من ابتسامتك القمر دي(فضلت ابصلها شويه وقمت مقرب من شفايفها وواخدهم في بوسه هاديه خالص وبعدت تاني)
جميله:اي اللي انته عملته ده كده عيب يا سالم
انا:بصالحك يا حبيبتي(قربت بوستها تاني لاكن المره دي كان بشغف اكتر وقلبتها علي ضهرها وبقيت قاعد فوقها وماسك وشها بايدي الاتنين وببوس فيها لحد مايدي اليمين نزلت علي بزازها وبقيت بقفش فيهم جامد لحد مهيا زقتني بايدها الاتنين من صدري وقعت جمبها علي السرير)
جميله:لو حصلت تاني هزعلك مني جامد يا سالم
انا:بحبهم يا ماما ف مش بعرف اقاوم انا اسف
جميله:بتحب اي..!؟
انا بصيت لبزازها:بحب دول
جميله:بس كده عيب مينفعش كده انا امك
انا:حاضر يماما حقك عليا ومتزعليش مني
جميله:يلا اطلع روح اوضتك
(بــعــــــــد مـــــــــرور 3 ســـــــاعــــــــــــات)
(باب البيت خبط وكان شاب جارنا اسمه مدحت عنده ورشه نجاره المفروض انه صاحبي بننزل حجز كوره مع بعض وبتاع)
انا:اي يمعلم قولتلك ابقا رنلي وانا اطلعلك يبني تعالا ادخل
مدحت:لا يعم تعالا معايا عرقين عايزين نرفعهم علي عربيه بس
انا:اخلع طيب وانا جاي وراك
مدحت:متغيبش طيب
(نزل مدحت وانا دخلت غيرت اي كلام كده وطلعت من البيت ورشه مدحت كانت جمب البيت وكان مترصص علي الارض يجي 250 عرق بطول متر""اللي ميعرفش العروق هيا الغشب المربع اللي بيتعمل بيه السقف او اللي بينصبو بيه الفراشه بتاعه الفرحان او اسهل حاجه عرضه الملعب الخشب هيا دي العروق""بس دي كان مقصوصه بطول متر فصلنا نشيل ونحط ف صندوق عربيه ربع نقل)
انا:الخشب ده لايه
مدحت:هو واحد جابهم وقلي قصهم علي الطول ده
انا:بس هما شكلهم مدهونين بعد متقطعو
مدحت:ايوه مدهونين امبارح بليل
(انا وانا بشيل بالاتنين في واحد اتسيب من ايدي وقع علي الارض اتفتح افهم يصحبي العرق طوله متر هو شاقه من النص بالطول ومفرغ الخشب من جوه وحاشيه اكياس بودره ومقفله بغراء ومسامير كمبروسل لما العرق وقع اتفتح والاكياس وقعت منوعلي الارض مدحت ف ثانيه نزل لمهم قبل محد ياخد باله من حاجه)
مدحت:متتغباش هفهمك كل حاجه
(فضلت واقف معاه لحد مخلص تحميل وركب مع السواق وقفل الورشه وقلي هيوصل الحاجه ويرجعلي...كميه خشب العرق فيه حوالي 8 اكياس يعني صفقه كبيره دي وشكله موضوع سفر لانه مخبيه ف مكان الجن الازرق ميعرفش يوصلو لما قولت سفر اقصد ان الكميه دي خارجه بره مصر)
(فــــــــــي البيــــــــــــت بـلـيــــــــــــل)
(قاعد انا وجميله ومريم بنتكلم ف اي هري موضوع مدحت مش عايز يخرج من دماغي وهكذا عرفات متاخر ف مش عارف هو فين)
مريم:بابا اتاخربره كده لي ده بره من الصبح
انا:رنيتي عليه ولا لا
جميله:انا رنيت بس تيلفونه غير متاح
انا:خير خير زمانه علي وصول
(شويه والباب خبط وقومت فتحت كان عرفات ومعاه الورق ومعاه راجل كبير ف السن ولابس بدله بس ليه هيبته كده"وصفه الجزء الجاي" شاورت لماما جميله اللي كانت قاعده بشعرها فدخلت الاوضه ومريم جريت علي اوضتها بشورتها اللي بتلبسه ف البيت)
عرفات:اهلا اهلا اتفضل يا باشا
الراجل:يزيد فضلك يا عرفات ابنك ده
عرفات:ايوه ابني سالم(جميله خارجه من الاوضه وكان الراجل قعد)ودي مراتي جميله(انا دخلت سلمت عليه وبعدين جميله دخلت وكانت عينه بتفصص جسمها وجميله خدت بالها ودخلت المطبخ قمت داخل وراها)
انا:اي اللي طلعك من اوضتك.!؟
جميله:عشان اعمل حاجه للراجل يشربها
انا:انا كنت هعمل انتي مش شايفه ابن المتناكه ده بيبصلك ازاي
جميله:اهدي طيب هعمل العصير وانته وهندهلك تاخدو ومش هطلع من المطبخ
(سيبتها وخرجت بره قعدت معاهم وانا لحد دلوقت معرفش مين الراجل ده قولت اما اعمل نفسي عبيط)
انا:بس احنا بنشكرك جدا علي اللي انته بتعملو مع بابا
الراجل:ابوك راجل شاطر وانا هستفاد منه لولا كده مكنتش وافقت انه يبقا معايا في الشركه
انا بتوتر:شركه اي.!؟
عرفات:شركه التهامي يا سالم ده يبقا التهامي باشا..............
♪نهــــــــــــايــــــــــــة الجــــــــــــزء الثــــــــــــانــــــــــــي♪
جامدة يصطا في أي وقت تفضى فئة كمل القصة
 
عظمة ياصديقي اللي بعدههه🥱
 
ولو يا طيب مافى داعى لـ الشكر ..
هذا حقك ..
انت شخص مبدع وتستحق المتابعة .
:)
تسلم يا صديقي ❤️
 
  • عجبني
التفاعلات: mor2010
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%