NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

فضفضه التاريخ الفرعوني ( الحلقه الاولى )

Mortal

نسوانجى مخضرم
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
نسوانجي قديم
توجه جنسي
أنجذب للإناث
  • التاريخ هو المادة الأولى لخلود الإنسان وتجديد شبابه.
  • ولما كان التاريخ المصرى القديم من أهم مراحل التاريخ الإنسانى فى العالم القديم ، فلابد أن يقف الإنسان عند حدود تلك الحضارة الأولى التى بدأت مظاهرها الحضارية حينما كان العالم فى غياهب الجهل واللاوجود .
  • وقد صنع المصرى القديم حضارة راقية اساسها اليقين والإيمان والإتقان ، وقد امتدت تلك الحضارة عبر آلاف السنين ، وكان لها تأثيرها الحضارى على حضارات الشرق والغرب قديمًا.
  • وقد مرت الحضارة المصرية القديمة بعدة مراحل ومنها مرحلة ما قبل الوحدة التاريخية (ما قبل الأسرات) والتى كانت على يد الملك (نعرمر) عام ٣٢٠٠ق.م تقريبًا، وتنقسم إلى :ـ
(أ) العصر الحجرى الباليوليتى (القديم) :ـ
  • إنسان ذلك العصر قد سكن الأودية والهضاب وكانت امطارها كثيفة وتعوق حركته ، وصحراوات اليوم كانت غابات كثيفة قديمًا ممتلئة بالحيوانات الضارية التى تكافح من أجل البقاء ضد الإنسان نفسه.
  • وقد اعمل الإنسان عقله وحاول الصيد والالتقاط اعتمادًا على الحشائش ، وصنع بعض أدواته من الحجارة وقام بتهذيبها لصيد الحيوانات وسكن الكهوف.
(ب) العصر الحجرى الميزوليتى (الوسيط) :ـ
ـ فى هذا العصر توصل الإنسان لمعرفة النار التى ساعدته فى طهى الطعام وارهاب الحيوانات المحيطة به ، وأصبحت ادواته أكثر تهذيبًا.
****** يتبع ******
#مقتطفات_تاريخية

التالية◀
HvGgRFs.md.jpg HvGg5cG.md.jpg

• عجبني
  • حبيته
التفاعلات: mor2010, boykaelmenoufi, نورالشام و 5 آخرين
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • ولما كان التاريخ المصرى القديم من أهم مراحل التاريخ الإنسانى فى العالم القديم ، فلابد أن يقف الإنسان عند حدود تلك الحضارة الأولى التى بدأت مظاهرها الحضارية حينما كان العالم فى غياهب الجهل واللاوجود .
  • وقد صنع المصرى القديم حضارة راقية اساسها اليقين والإيمان والإتقان ، وقد امتدت تلك الحضارة عبر آلاف السنين ، وكان لها تأثيرها الحضارى على حضارات الشرق والغرب قديمًا.
  • وقد مرت الحضارة المصرية القديمة بعدة مراحل ومنها مرحلة ما قبل الوحدة التاريخية (ما قبل الأسرات) والتى كانت على يد الملك (نعرمر) عام ٣٢٠٠ق.م تقريبًا، وتنقسم إلى :ـ
  • إنسان ذلك العصر قد سكن الأودية والهضاب وكانت امطارها كثيفة وتعوق حركته ، وصحراوات اليوم كانت غابات كثيفة قديمًا ممتلئة بالحيوانات الضارية التى تكافح من أجل البقاء ضد الإنسان نفسه.
  • وقد اعمل الإنسان عقله وحاول الصيد والالتقاط اعتمادًا على الحشائش ، وصنع بعض أدواته من الحجارة وقام بتهذيبها لصيد الحيوانات وسكن الكهوف.
ـ فى هذا العصر توصل الإنسان لمعرفة النار التى ساعدته فى طهى الطعام وارهاب الحيوانات المحيطة به ، وأصبحت ادواته أكثر تهذيبًا.
****** يتبع ******
#مقتطفات_تاريخية

جميل جدا يا ريت تزود في هالمواضيع الشيقة بجد

• عجبني
التفاعلات: @The GodFather@
****** يتبع ******
#مقتطفات_تاريخية

عرفت معلومتين جداد
اسماء العصر القديم والوسيط
طب الحديث اسمه ايه؟

• عجبني
التفاعلات: Nouran Ramy و SLSAMG
مرورك شرف ليا
كل يوم هيكون فى حلقة
حكون متابع لكل جديدك بهالموضوع لاني عندي حب استطلاع وفضول بالنسبة للتاريخ

• عجبني
  • أتفق
التفاعلات: Nouran Ramy، مجنونة مطرقعة و SLSAMG
عرفت معلومتين جداد
اسماء العصر القديم والوسيط
طب الحديث اسمه ايه؟
بكره هتعرف لما انزل الجزء الثانى

• حبيته
التفاعلات: Aymanx123
  • عجبني
التفاعلات: Nouran Ramy و SLSAMG
  • حبيته
التفاعلات: @The GodFather@
@Mortal
مشاركة قمة الروعة ❤️

بجد مفيش أعظم ولا اجمل من تاريخ مصرنا الحبيبة.... حتي الصور الموضوعة بتتحدث نفسها عن جمال الماضي لاجددنا .

انا شبة فاكرة أني درست دة في اوي ثانوي 😸😸😸

@Mortal
مشاركة قمة الروعة ❤️

بجد مفيش أعظم ولا اجمل من تاريخ مصرنا الحبيبة.... حتي الصور الموضوعة بتتحدث نفسها عن جمال الماضي لاجددنا .

انا شبة فاكرة أني درست دة في اوي ثانوي 😸😸😸
تاريخ اولى ثانوى بيتكلم عن مصر الفرعونية وبلاد الرافدين و فينيقيا و اليونان القديم والرومان

• حبيته
التفاعلات: مجنونة مطرقعة
تاريخ اولى ثانوى بيتكلم عن مصر الفرعونية وبلاد الرافدين و فينيقيا و اليونان القديم والرومان
انت خريج اية يا mortl

• حبيته
التفاعلات: مجنونة مطرقعة
اداب تاريخ ومعايا ماجستير في التاريخ الحديث و المعاصر
واو. واو. واااو. بجد شابوووو.

خلاص تخصص بقي في النقطة دي معانا وفكرة الموضوع جميلة فعلا وكويس انك عامل الموضوع صغير هيعجب اكتر .

ومش تاخد اليومين دول مقياس للتفاعل بعد العيد التفاعل هيزيد وحدة

انا مش مقتنعة بالكلام ده
ده كلام الباحثين الاوروبيين الي عاىزين يشكلوا التاريخ على مزاج امهم
انا شايفة ان في ابحاث جديدة بتقول ان العالم و الحظارات اقدم من كده
في دوكومنتري على نيتفليكس بيشرح الكلام ده و ابتديت اقرا حاجات مقنعة بردو

• أتفق
التفاعلات: نورالشام
واو. واو. واااو. بجد شابوووو.

خلاص تخصص بقي في النقطة دي معانا وفكرة الموضوع جميلة فعلا وكويس انك عامل الموضوع صغير هيعجب اكتر .

ومش تاخد اليومين دول مقياس للتفاعل بعد العيد التفاعل هيزيد وحدة
الموضوعات دى كنت منزلها عندى على الفيس بوك من ساعة الكورونا وكنت مبسوط جدا بيها

انا مش مقتنعة بالكلام ده
حضرتك رأيك على راسى
بس مش بتكلم عن بداية الخليقة
انا بتكلم عن بدايات الحضارة المصرية القديمة
ولكى جزيل الشكر

انا مش مقتنعة بالكلام ده
اولا ازيك يا خالتي وحشتيني 💖

ثانيا كلها ابحاث خارجية يا خالتي وللاسف هنصدق دول ودول مفيش خيارات تاني لأن الحقيقة مش موجودة .
انا قرات في نظريات كتير وأبحاث كتير فعلا بتثبت أن التاريخ والتأريخ. مش واصل صح بس برضة دة كلام علماء خارجين برضة مش معصومين من الخطاء زي الي عدلوا عليهم

• عجبني
التفاعلات: نورالشام
اولا ازيك يا خالتي وحشتيني 💖

ثانيا كلها ابحاث خارجية يا خالتي وللاسف هنصدق دول ودول مفيش خيارات تاني لأن الحقيقة مش موجودة .
انا قرات في نظريات كتير وأبحاث كتير فعلا بتثبت أن التاريخ والتأريخ. مش واصل صح بس برضة دة كلام علماء خارجين برضة مش معصومين من الخطاء زي الي عدلوا عليهم
طب دلوقتى لما انزل الحلقة الثانية وعايز انزلها هنا ينفع ولا ايه وانزلها ازاى

• عجبني
التفاعلات: نورالشام و مجنونة مطرقعة
طب دلوقتى لما انزل الحلقة الثانية وعايز انزلها هنا ينفع ولا ايه وانزلها ازاى
نزل زي مانت عايز كل النظريات لازم تصدق طلما السر الأساسي مش موجود ... صح ولا اية .

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%