NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة الاحتواء العائلي | السلسلة الثالثة | ـ عشرة اجزاء 30/11/2023

كالعادة يا هيما مبدع مش محتاجه كلام الخامس بسرعه بقى 😘
 
  • حبيته
  • عجبني
التفاعلات: أموت فى الجنس و hema mharm
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
حبيبي يا غول تسلملي على الكلام الجميل ده ومش هعتذر بكرة وهنزل الجزء الخامس اللي أنا شخصياً بعتبره اجمل جزء كتبته وكلام بيني وبينك أنا بعد ما كتبته بيومين حبيت اقراه تصور إن عيوني دمعت
اوبا 🥺❤️
 
  • عجبني
التفاعلات: hema mharm
  • حبيته
التفاعلات: 🔥Home Lander
  • حبيته
التفاعلات: 🔥Home Lander
هينزل دلوقتي وشوف بنفسك واحكم
انت عارف رائي فيك كده كده واني متابع السلسلة من اولها + السلسلة دي واخدة منحنى جبار ❤️❤️
 
  • عجبني
التفاعلات: hema mharm
انت عارف رائي فيك كده كده واني متابع السلسلة من اولها + السلسلة دي واخدة منحنى جبار ❤️❤️
الخامس نزل أقرأ وعرفني رأيك إيه في الجزء ده
 
  • حبيته
التفاعلات: 🔥Home Lander
  • عجبني
التفاعلات: hema mharm
تم أضاقة الجزء الخامس
 
  • عجبني
التفاعلات: hema mharm
  • حبيته
التفاعلات: 🔥Home Lander
  • عجبني
التفاعلات: BASM17 اسطورة القصص
  • عجبني
التفاعلات: hema mharm
  • حبيته
التفاعلات: 🔥Home Lander
  • حبيته
التفاعلات: hema mharm
➤السابقة


السلسلة الثالثة
.
.
اولا اشكركم جميعا على دعمكم سواء بالاشادة أو النقد والرجاء منكم مسامحتي على كتابة تفاصيل بسيطة ممكن تجاهلها في بعض القصص إنما اصدقائي القدامى تعرفني إني اعشق التفاصيل الصغيرة واحب أن أعطي القارئ احساس إنه يشاهد ما يحدث ولا يقرأ فقط فالرجاء قبول اعتذاري

ندخل نكمل كلامنا مع....

الجزء الاول
.
.
.
.
وقفنا في اخر السلسلة التانية عند لما خلصنا نيكة جامدة وغير عادية بيني وبين صفية وفي آخر الليلة حبيت احقق أمنية كانت تتمناها اننا ننام ملط في حضن بعض وأنا اتفقت مع البنات إنهم مينزلوش عندي غير بعد ما اتصل بيهم واتغطينا سوا بحاجة خفيفه كدا واحنا ملط ونمنا للصبح وكانت الساعة 11حسيت إن صفية بتبوس أيدي وخدودي وراسي وبتكلم نفسها بصوت واطي بس أنا سامعها وهي بتقول بحبك اوي وتحلف إنها بتحبني وصوتها كله حب وصدق

بعد شوية فتحت عيني كأني لسة صاحي وصبحت عليا بحضن وبوسة على رأسي

بوسة الرأس دي يا جماعة بتحسسك بالحب والحنان إللي من القلب
قالت قوم بقا يا حبيبي خد دوش وفوق كدا عشان تتصل بالبنات وأنا هنزل تحت
قولتلها وهتخليني أحمي نفسي ومش هتحميني بايدك دي ومسكت أيدها بوستها

قالت بعد الكلمتين دول لازم ادخل احميك حتى لو دخلوا علينا هقولهم اتفضلوا معانا

ضحكنا ودخلنا الحمام وقالت خلي باب الحمام مفتوح
ضحكت وقولتلها عاوزة تحسي إنك بتحميني والناس شايفانا

قالت يا حبيبي إنت علمتني التخيل ولقيته حلو اوي
فتحت الدوش وحضنتها ودخلت بيها تحت الدوش وقولتلها زي ما اتخيلتي أو بتتمني انيكك إنتي وبنتك سوا وتمسكي زبي وتقولي خدي يا ميمي زب بابا اللي جنن كسمك

قالت احححح كل الخيال كوم وخيال إنك تنيكنا سوا ونتشرمط سوا عليك دي كوم تاني ونزلت ايديها مسكت زبي لقيته واقف

ابتسمت وقالت كلامي عجبه
قولتلها إنتي كلك عاجباه راحت نازلة على الأرض وبقت تبوس زبي وتمصه وبصتلي وبتقولي تحب اريحك بين بزازي
شديتها وقفتها وقولتلها امبارح اتناكتي في الشقة كلها إلا الحمام وده وقتها بقا

لقيتها هاجت وبقت تبوس كل حتة في وشي ومسكنا شفايف بعض واندمجنا في بوسة حلوة وبعدين لفيتها وقولتلها اسندي على الحوض وأنا رزعت زبي في كسها من ورا ومسكت شعرها بقيت اشدها على زبي من شعرها
قالت احححح كأنك راكب حصان وماسك اللجام
قولتلها لا يا روحي أنا راكب فرسة وماسك التاج بتاع الفرسة
وبقت توحوح وأنا برزع بسرعة وجبنا سوا واستحمينا وخرجنا

لبسنا هدومنا وقالت طيب انزل اسرح شعري تحت تكون اتصلت بيهم

قولتلها هتسرحي هنا ومش هتنزلي

هي بتفرح من اي حاجة اعملها

سرحت شعرها وبعدين اتصلت على البنات نزلوا وبعدين جهزوا الفطار وفطرنا وصفية عاملة زي الفرسة في الشقة بتتحرك بخفة ووشها مبتسم

حبيت افكرها بالتخيل اللي مجننها ندهت عليها وعلى ميادة قولتلهم تعالوا في حضني عاوز احضنكم سوا وبصيت لصفية وهي عضت شفتها من غير ما حد ياخد باله

فيروز قاعدة قصادي وعاوزة تعرف أنا حضنتهم ليه

قولتلهم طمنوني بقا مبسوطين ولا حد منكم ناقصه حاجة
على رأي صافي إني سندكم وضهركم وأنا قولت إنكم من العيلة دي ومسؤولين مني فمش عاوز تررد ولا كسوف لو محتاجين حاجة

لقيت الاتنين بدون اتفاق كل واحدة بتبوس الخد اللي ناحيتها

فيروز قالت خليكم كدا لحظة
وجات تجري تبوس شفايفي معاهم

ضحكنا وهزرنا واتصلنا على احمد وفتحنا الاسبيكر وبقي مبسوط من المكالمة والغريب إنه مسألش عن أمه

بعد خمس دقايق اتصل وهو بيضحك وسألني عن أمه وعرفته إنها عند خاله قال تمام وقفل معانا

اتصلت على خطيب فيروز أأكد عليه عزومة الغدا

قفلت مع علي ولقيت صفية اتخضت وقالت ده أنا نسيت العزومة يا لهوي وقامت جريت على المطبخ وبتقول تعالوا يا بنات يالا

قالوا حاضر وميادة مسكت شفايفي تبوسها وفيروز بتلعب فى زبي لحد زبي ما وقف وسابوني وهما بيضحكوا ودخلوا المطبخ

في المطبخ ميادة بتوشوش أمها بتقولها بتاع بابا واقف وباين من البنطلون الظاهر هاج علينا بعد ما بوسناه سوا
صفية عضت شفتها وقالت بس يا بت
فيروز قالت حلو اوي وبقا فيه تفرقة عنصرية وبينكم اسرار ماهي بنتك بقا إنما أنا لا وبتعوج شفتها زي العيال
حضنتها صفية وقالت لأ يا قلبي بس البت دي بعد ما اتجوزت بقت قليلة ادب وبتركز في حاجات عيب وإنتي لما تتجوزي هتعرفي كل حاجة
فيروز قالت يا صفصف هو فيه احلى من قلة الأدب وضحكت
صفية قالت ده انتوا جيل منيل

ميادة قالت لا يا ماما ده جيل هايج على نفسه وضحكوا
فيروز قالت طيب اخرج اقعد في حضن بابا واسيبكم براحتكوا

قالت صفية لا بلاش بابا دلوقتي وضحكت
قالت فيروز لا كدا فيه سر

ميادة قالت ولا سر ولا حاجة كل الموضوع إني لقيت بتاع بابا واقف والظاهر هاج علينا فقولت لماما عاللي شوفته بتقولي بس يا قليلة الادب

فيروز قالت لا يا قلب أختك مش قليلة ادب بس أنا شوفته كتير واقف
قالت ميادة ازاي احكيلي
قالت فيروز ماهو بينام معايا في اوضتي ومحروم بقا من السيكو سيكو
صفية قالت حلوة السيكو سيكو دي وضحكت

قالت ميادة يعني هي بتتكلم بالرموز عشان متزعقيش أننا بنتكلم أنا وهي عادي بس ملحوقة
فيروز عاوزة تقول محروم من النيك يا ماما حلو كدا وضحكوا
صفية قالت لالا ده انتوا بقيتوا شراميط
فيروز قالت شراميط في بيتنا ومع مامتنا صفصف العسل إللي طبعا مش هتطلع في الشارع تقول بناتي شراميط وضحكت
قالت صفية لا طبعا وسابتهم وخرجت بصت على زبي وقالت تحب اعملك قهوة
قولتلها يا ريت
قالت حاضر

صفية رجعت المطبخ ووشها احمر ومبتسمة والبنات ملاحظين وبيغمزوا لبعض

ميادة قالت ماما دي عسل طلعت تتأكد من كلامي
فيروز كملت على كلام ميادة وقالت زبه واقف فعلا يا طنط
صفية قالت احح وقطعت الكلمة وعضت شفتها

ميادة قالت يبقا زب بابا عجبك يا مزة
فيروز قالت أنا شوفت نص زب بابا عريان وهو نايم وتقريبا كان بيحلم بالنيك وبيدعك في زبه فخرج نص زبه من البوكسر
أنا يا دوب لمسته وجسمي اترعش وهو دخله في البوكسر تاني وكان نفسي يطلعه تاني

قالت ميادة زبه حلو يا بت
قالت فيروز يجنن يا ميمي
قالت صفية اححح بطلوا شرمطة بقا جننتوني ويالا نخلص عشان خطيبك وحماتك يا مايصة يا هايجة
فيروز قالت على فكره يا طنط الهيجان ده متعة لوحده

خرجت ميادة قعدت على رجلي وحضنتني وعملت إنها بتبوسني وقالت في ودني أنا وفيروز هيجناها اوي ولا كأنها شافت زبك قبل كدا ولا كأن زبك فشخها طول الليل
قولتلها على فكرة أمك مش بتمثل هي إحساسها عالي جدا

قامت ودخلت المطبخ قالت لفيروز أنا قعدت على زب بابا وحسيت بيه تحت طيزي وسخن يا فيفي كان هاين عليا انزل اطلعه وامصه واقوله أنا هريحك يا بابا

قالت صفية احح يا بنت الشرموطة
ميادة ضحكت وقالت اخص عليكي يا ماما يعني إنتي شرموطة وأنا لا

صفية استغربت واتخضت ومش عارفة ترد
ميادة لحقتها وقالت ماهو أنتي قولتي يا بنت الشرموطة مع إن المفروض تقولي يا شرموطة وضحكوا كلهم

صفية قالت ارحموني بقا من الشرمطة دي عشان الناس تيجي تلاقي الأكل جاهز

قبل العصر بشوية اتصل علي عشان يقولي إنه جاي
قفلت معاه وقولتلهم يالا ادخلوا البسوا عشان جايين وشعركم ممنوع يظهر

فيروز قالت ولا أنا كمان
قولتلها آه
قالت حبيبي يا هيما يا غيور على حريمك

ضحكت وقولتلها حلوة حريمي دي

دخلوا لبسوا وأنا لبست ترنج وبعد شوية وصل علي وأمه وبعد الترحيب بيهم قولتلهم طبعا احنا بقينا أهل يعني مفيش كسوف
قالت منى كسوف من إيه
قولتلها من السؤال الجاي وفجأة سألتها انتوا فطرتوا امتى
كلهم انفجروا في الضحك وصفية قالت سؤال غير متوقع

قولتلها مانتي عارفه إني محدش يتوقعني هقول ايه ولا هعمل ايه

قالت منى أحلى حاجة عدم التوقع عشان الحاجة اللي بتيجي فجأة بتكون حلوة
قولتلها وبالنسبة للسؤال
ضحكت وقالت فطرنا الصبح يعني جايين جعانين ولو مكلناش دلوقتي هقوم اصرخ في البلكونة واقول جوعونا وضحكنا جامد وطبعا ضحكة منى كلها شرمطة وعلي يبصلها
قولتله إنت تاني بردو قوم امشي يالا ومفيش اكل ليك عندنا
قال لالا خلاص يا عمو حرمت

قامت صفية والبنات جهزوا الاكل وقعدنا اتغدينا والأكل كان تحفة ومعمول بمزاج عالي
وبعد الغدا كلام وهزار وبعدين اتكلمنا في استعداد علي للجواز
قال أنا حالياً بدور على شقة تكون قريبة من شغلي

قولتله اول غلطة في راجل العيلة إنه يفكر في نفسه أولا
قال يعني إيه يا عمو
قولتله أنا لو مش معتبرك ابني مش هتكلم
قال ده شرف ليا ولو غلطت وجهني أو اضربني كمان
ضحكت وقولتله لا بعد ما اوجهك الاول والغلطة التانية اضربك أنا والغلطة التالتة هنتلم عليك كلنا نضربك
ضحكوا وأنا كملت كلامي وقولتله
يعني فكرت إنك تكون جنب شغلك ومفكرتش إنك تكون قريب من أمك وهي ملهاش غيرك
وشه احمر واتحرج
قولتله لا لسة ده أنا هخلي وشك يزرق بعد الاحمر ده يا غبي
أمه قالت ايوا اديله وفهمه إيه الصح

قولتله والحاجة التانية إنك اكيد عارف إن فيفي بنتي الوحيدة وإنها متعلقة بيا وأنا بدوب فيها دوب ومتخيلش إن يعدي يوم من غير ما اشوفها

قالي بصراحة يا عمو أنا فعلا غبي وأنا آسف ليك إنت وماما
قولتله وعشان اعترافك وندمك واعتذارك أنا عندي شقة ليك وقريبة
قال فين دي الحقني بيها

قولتله الشقة إللي فوق شقة احمد عقدها يخلص الشهر الجاي

فيفي جات تجري حضنتني وفضلت تبوس فيا وتقول بحبك يا أحن أب وباستني التلات بوسات والتلات كلمات ودي كانت اول مرة تكون في وجود علي وأمه وعجبتهم

منى بخباثة أو عادي معرفش قالت وإنتي يا ميادة بتقولي ايه

ميادة جات حضنتني وقالت بابا حبيب ديدي
وأنا رديت عليها وقولتلها ديدي حبيبت بابا

منى ساكتة كأنها بتفكر
صفية فهمتها وقالت أنا بقا بقول منحرمش منك يا سندي وضهري وأماني وحبيب قلب أخته

قطعت عليهم الكلام وقولت كدا ممكن تتجوز بعد مثلا اربع شهور

قالي آه يا ريت أنا مستعد
فات الوقت ومشيوا وصفية والبنات لسة عند باب الشقة وقفلوا الباب وأنا واقف في الصالة وفتحت ايدي وقولت تعالي في حضني يا صافي
جريت وحضنتني وهي بتقول يا روح صافي
شيلتها ولفيت بيها والبنات مستغربين وبيسألوني عن السبب

وقفت وصفية في حضني وقولتلهم
ست البيت لما تستقبل الناس استقبال حلو وتعمل اكل حلو يجنن الضيوف وتكون لبقة في الكلام وتفهم إللي بيدور حواليها لازم نشكرها وحضنتها تاني وبوستها على جبينها وخدودها وهي تقول يا لهوي يا لهوي يا لهوي على جمالك يا بابا يا احلى هيما
البنات فطسوا من الضحك عليها وهي بتقول يا لهوي واتكسفت وقالت وهي بتجري هعملك قهوة بقا
البنات دخلوا عليها قالولها مالك اتكسفتي ليه كدا
قالت فرحانة أوي
باباكوا ده يا بنات ملوش زي في الحنية والدلع والاهتمام بأقل حاجة ويعرف ازاي يفرح اللي حواليه

فيروز قالت عارفة يا طنط إنكم لايقين على بعض اوي بس مشكلة بابا ميعرفش يجرح حد حتى لو على حساب نفسه
أنا فاهماه وحاساه اكتر من اي حد حتى اكتر من ماما
بابا يا طنط محروم من زمان من كل الاحاسيس والمشاعر دي وعارفة إنه مظلوم مع ماما عشان كدا بشجعك إنك تقربي منه لأنك بردو زي بابا في الحرمان بس حرمان بابا اصعب لأنه محروم واللي المفروض حرمته وهو حرم نفسه منها بقرار منه موجودة إنما إنتي اتحرمتي غصب عنك

صفية قالت عندك حق فعلاً

نضفوا المطبخ وشربت القهوة وقعدنا كلنا وبعدين افتكرت حاجه فقولت للبنات زمان يا بنات فيه ناس كانت عاوزة تعزمنا على غدا وبعدين خفضناها لسوداني ولب وفي الآخر ولا شوفنا غدا ولا لب

ضحكنا كلنا وهي قالت عندك حق بس صدقني نسيته خالص وثواني هنزل اجيبه

هي نزلت والبنات قالوا إنت طيرت عقلها يا دنجوان عصرك

جات صفية قعدت جنبي ومكسوفة تقولي احضني

ميادة قالت ماما نفسها تقعد في حضنك ومكسوفة تقول وضحكوا وهي اتكسفت وفي نفس الوقت اتشجعت وقالت واتكسف ليه اخويا وهقعد في حضنه يا رخمة

أنا قربتها وحضنتها وبقينا نتفرج على التلفزيون وهي رأسها على كتفي وسهرنا سوا وبعدين صفية قالت هنزل أنام ونزلت فعلا وأنا دخلت أنام ولقيت البنات بيقلعوا ملط وقالوا عاوزين ننام في حضنك كدا

قولتلهم انتوا شراميط وعاوزين تتناكوا
قالت ميادة يعني بعد اللي بنعمله مع ماما منستاهلش نيكة حتى لو مشتركة وسريعة

قولتلها لا بصراحة تستاهلوا نيكة سريعة وقلعت ملط وهما نزلوا على زبي يمصوه سوا لحد ما وقف وخليتهم عملوا وضع الدوجي جنب بعض وأنا انيك طيز فيروز شوية وطيز ميادة شوية لحد ما جيت انزل
فيروز قالت هاتهم على بزازنا

بعد ما نزلتهم على بزازهم بقوا يدعكوا في بعض ويبوسوا بعض ويلعبوا لبعض وبعدين ميادة حطت كسها على كس فيروز بطريقة المقص وبقوا يدعكوا لحد ما جابوا شهوتهم

قومنا استحمينا سوا ولبسنا ونمنا للصبح

نكمل مع بعض في الجزء الجاي

الجزء الثاني
.
.
.
.
وقفنا الجزء اللي فات عند لما خلصت نيكة سريعة مع فيروز وميادة واستحمينا سوا ونمنا للصبح

صحينا واتصلت على صفية لقيتها صاحية وطلعت

بعد شوية جهزوا الفطار وفطرنا واتصلت على ايمان قولتلها عاوزك وإنتي قاعدة كدا تمسكي ورقة وقلم وتكتبي إيه اللي ناقص فيروز بالنسبة لجهازها عشان هيتجوزوا يمكن بعد اربع خمس شهور
استغربت وقالت ليه كدا

قولتلها اصل وحشني الرقص فقولت اجوزها عشان ارقص والبنات وصفية جنبي انفجروا في الضحك
ايمان قالت ليه بجد

قولتلها عاوز افرح بيها يمكن اموت

البنات اتعصبوا عليا وقعدوا عالارض وراسهم على رجلي وعمالين يبوسوا في رجلي

قولت لايمان طيب اقفلي ولما تيجي نتكلم في التفاصيل

قفلت مع إيمان لقيت صفية دموعها نازلة وما صدقت إني خلصت المكالمة ولقيتها جات قعدت جنبي وحضنتني اوي وهي بتعيط وبتقول أنا ما صدقت لقيتك وإنت تقول كدا
أنا من غيرك اضيع
أنا محستش إني عايشة غير معاك
إنت ليه بتقسى عليا كدا
فيروز وميادة مفيش ليهم صوت وسايبين صفية تطلع اللي جواها ناحيتي

صفية قالت أنا وبناتك اللي هنضيع من غيرك
قولتلهم باااااس انتوا بتتكلموا كأن الموت ده قرار مني يا عبيطة منك لها

قولتلهم أنا لو صاحب قرار اكيد مش هقرر احرم نفسي من الحب ده والاحضان الحلوة دي

ضميت صفية اكتر في حضني لقيتها بتضمني اكتر واكتر

(صفية بقت جريئة اكتر قصاد البنات)

بعد ما ضمتني اوي قالت لا لا أنا زعلانة ومش هحضنك تاني وخرجت من حضني وقامت وقفت وحطت ايديها في وسطها

قومت وقفت وقولتلها خلاص بقا كلمة وعدت وأنا اللي هحضنك وحضنتها اوي وهي قالت وأنا مقدرش اعيش بعيد عن الحضن ده وحضنتني اوي ولقيت البنات شغلوا موسيقى هادية تنفع نرقص عليها سلو

لقيت صفية بتتحرك مع الموسيقى وأنا معاها وحاضنين بعض أوي أوي وبعدين بوست خدودها وشفايفها وقولتلها صافي حبيبت اخوها
هي حضنتني اوي وبعدين بصتلي وابتسمت وقالت هيما قلب صافي وباست خدودي وشفايفي بسرعة وبعدين قالت بابا حبيب صافي وباستني تاني
البنات قالوا طيب هنطلع نجيب حاجة من فوق لحد ما الرقصة الحلوة دي تخلص ومحدش رد عليهم وخرجوا فعلا ولقيت صفية قالت هيما قلب وروح وعقل وحب وعشق صافي
ومسكت شفايفي وبقينا نضم بعض اوي وناكل شفايف بعض وبعصر في طيزها وقالت البوس والحضن في وجود البنات بيجنني اوي يا حبيبي
قولتلها اومال لما انيكك بقا وهما يتفرجوا هتعملي إيه
قالت احححح وبقت تاكل في شفايفي وتمص لساني وأنا بعصر طيزها وادعك خرم طيزها وهي تضم طيزها على صباعي والبنات دخلوا بالراحة وشافوني وأنا بعصر طيزها وبناكل شفايف بعض

اتفرجوا ثواني وبعدين قالت فيروز الرقصة احلوت اوي يا ميمي
ميادة قالت وشكلهم حلو اوي يا فيفي
صفية سابت شفايفي بسرعة وعملت مكسوفة وخبت وشها في صدري بس ناسية إني ماسك طيزها ولسة بعصرها

قولتلها مش عارف هقدر ابعد عن حضنك ده ازاي لما ايمان ترجع
هي قالت أنا بهرب من التفكير في كدا وخرجت من حضني وقالت هعمل قهوة

ميادة قالت أنا وفيفي هنتصرف وضحكوا

فات اليوم وبالليل قولتلهم البسوا وتعالوا معايا الشغل

فرحوا اوي ولبسوا بسرعة وبقوا بيتنافسوا مين هتكون احلى

صفية ركبت جنبي والبنات ورا وعمالين نغني ونهزر ومبسوطين لحد ما وصلنا الشغل وركنت العربية على الرصيف التاني ولسة بنزل من العربية لقيت عادل زميلي وعشرة العمر في الشغل بيتكلم بصوت عالي وبيقول خليك عندك أنا جايلك بس هما اللي معاك كام واحد
ضحكت وقولتله ما بلاش
قالي ويقولوا علينا منعرفش الواجب

ضحكت وقولتله إنت أبو الواجب يا عادل وياسيدي هما تلاتة وأنا الرابع وضحكت

قالي ده أنت داخل على طمع بقا وجري جاب كنزات وأنا واقف جنب العربية

لما وصل بيقولي اتفضل يا استاذ

قولتله حلوة استاذ دي إنت بتصيتني يعني قصادهم وضحكت وقولتله محدش غريب وإنت مش غريب
دول بناتي وأمهم

فيروز نزلت وقالت ازيك يا عمو عادل
عادل قالها حبيبت عمو يا زوزو كبرتي واحلويتي يا بت يالا بقا عاوزين نفرح بيكي وبعدين زي ما يكون كان ناسي وافتكر وقال استنى بس أنت خلفت بنت تانية امتى والمدام مش أم أحمد شكلك اتجوزت من ورانا وضحك
قولتلها يا غبي بص كويس دي مرات احمد ودي والدتها
قال غبي فعلا ازيك يا عروسة وأحمد عامل ايه وبعدين اخدني بعيد كام خطوة وبقا يسألني عن حاجات في الشغل بس البنات وصفية سامعين يعني

بعد شوية قالي خلاص كدا تمام وانطلق إنت عشان الجماعة

ركبت العربية واتحركت وصفية وميادة طبعا اول مرة يشوفوا مكان شغلي ولاحظوا حب الناس ليا

صفية قالت من غير حسد بالعكس أنا بفتخر بيك إنك في اي مكان محبوب
ميادة قالت الأب اللي يشرف رزق يا ماما
صفية قالت فعلاً يا ميمي
فيروز قالت ده احنا لو وقفنا شوية مش هنلاحق على العصاير والكانزات والحلويات
بابا لو مش محبوب ومسيطر بالحب مكانش كل يوم يجي خمس دقايق ويرجع
صفية قالت صح

اخدتهم الكورنيش وقفنا جنب النيل شوية وبعدين روحنا البيت

والبنات قلعوا وفضلوا بقمصان النوم وصفية قالت طيب هنزل انام أنا

فيروز قالت نامي في حضني النهاردة يا طنط

صفية اتفاجئت وقالت مينفعش
قولتلها مفيش حاجه متنفعش بينا وبين بعض طالما هي عاوزة تنام في حضنك

ميادة قالت آه يا ماما خليكي عشان انفرد بحضن بابا لوحدي وضحكت

صفية مبسوطة ووافقت فورا وقالت طيب انزل اغير
فيروز قالت ولا تنزلي ولا حاجة إحنا في اوضتي والباب مقفول علينا وتقلعي براحتك وهما في اوضتهم ومحدش ليه دعوة بحد والبنات بيطلعوا لسانهم لبعض

دخلت اخدت دوش وصفية في اوضة فيروز وخرجت بالبوكسر ودخلت اوضتي وميادة بردو اخدت دوش وخرجت بالقميص والاندر بس
وبعدين فيروز نفس الكلام

وبعدين فيروز قالت يالا ادخلوا واقفلوا الباب عشان طنط تاخد دوش براحتها
قولتلها عندك حق بس بعد طنط ما تخرج ابقي افتحي الباب علينا عشان احس إني جنبكم
صفية قالت ايوا عشان أحس أني معاكم كلكم
ودخلت أنا وميادة وقفلت الباب ونمنا على السرير وحضنا بعض اوي وبوسنا بعض شوية لحد ما فيروز فتحت الباب وكانت صفية لسة بتدخل الاوضة ونسيت إنها بقميص النوم لما شافت بنتها حاضناني اوي وأنا حاضنها وبقت تبص علينا من غير ما ابص ناحيتها قولتلها بس شكلك حلو اوي يا صافي بالقميص ده
هي اتخضت وقالت يا لهوي وجريت على الاوضة وقفلت الباب

ميادة بقت تاكل شفايفي وقالت المفروض تدخل عليها دلوقتي وتقولها عادي ومحدش معانا وكدا
قولتلها حرام عليكي إنتي عاوزة تخليها تجري في الشارع من الجنان والفرحة
قالت أنا مستعجلة يا حبيبي وشايفة إن عندها استعداد لكل حاجة معاك بس عاوزة اللي يشجعها
قولتلها لا خليها تهدا للصبح
قالت طيب ما تنيكني وأنا اقول اححح بصوت عالي وهي هتتسحب وتتفرج

قولتلها بردو لا اسمعي كلامي وهخليها هي اللي تخطط ازاي تتناكي من بابا

قالت امتى بس
قولتلها كله في وقته

نمت على ضهري وميادة على جنبها وحاضناني ورأسها على صدري وحاضنة رجلي برجلها ووركها على زبي وقميصها مرفوع لحد طيزها

صفية خرجت بتتسحب عشان تشوفنا وأنا غمزت ميادة وغمضنا عينينا وصفية فضلت واقفة شوية وبعدين رجعت الاوضة وسابت الباب مفتوح

شوية وحسيت الجو بيسقع اخدت غطا ودخلت على صفية وفيروز وحسيت إنها صاحية وغطيتها هي وفيروز وكان شعرها جنبها أنا حركت شعرها وخليته ورا رأسها وحسست عليه وبوست رأسها وخرجت وسمعتها بتتنهد وكدا أنا اتأكدت إنها صاحية ومبسوطه

دخلت نمت جنب ميادة وكانت صاحية وسألتني عن اللي حصل وأنا حكيتلها ونمنا للصبح

صحيت قبلهم كلهم اخدت دوش ونزلت جبت فطار ورجعت كانوا لسة نايمين

صحيت ميادة الاول واخدت دوش وبعدين قالت تعال نصحيهم

دخلنا عليهم أنا وميادة وقعدت على طرف السرير جنب صفية
وبقيت العب في شعرها هي وفيروز واقولهم اصحوا يا حبايبي

فتحوا عنيهم وصبحت عليهم وقولتلهم كفاية كسل بقا
فيروز قالت حضن طنط حلو ومريح زي حضنك يا بابا ونمت نوم عميق

صفية قالت وأنا كنت فرحانه اوي إنك في حضني ونمت بردو محستش بحاجة

صفية بتتمطع وانتبهت إنها بقميص النوم وبتشد الغطا عليها

(برغم الشرمطة اللي بتعملها معايا صفية واحنا لوحدنا بس في وجود البنات بحس إنها بنت بنوت ولسة مخطوبة جديد ومكسوفة أو عروسة جديدة ولسة مش متعودة على عريسها)

ضحكت أنا وميادة وبعدين قالت ميادة بتغطي إيه بس يا ماما ماهو شاف كل حاجة

صفية برقت لبنتها وأنا قولتلها الجو بالليل بدأ يسقع قولت ادخل اطمن عليكم واعتمدت في دخولي إنك دايما تقولي إني سندك وامانك فقولت لازم اطمن إنك في أمان من البرد ولا كلمة سند وضهر دي بتقوليها مجاملة

قالت لا طبعا مش مجاملة ومش ناسية لما قولت إني لو عريانة هتغطيني بلحمك من عيون الناس بس....

قاطعتها وقولتلها وأنا اهو بغطيكي بلحمي من عيوني وحضنتها وفي اللحظة دي فيروز بتقوم من على السرير وشدت الغطا وهي بتقوم وصفية اتكسفت وحركة تلقائية منها بقت تخبي صدرها في صدري وهي في حضني

قولتلها شوفتي اهو بتخبي لحمك في حضني ازاي
قالت طبعا اومال مش سندي وأماني

فيروز دخلت الحمام وميادة خرجت من الاوضة وصفية بصتلي وقالت بحبك ووحشني حضنك أوي

قولتلها ما كنا مكسوفين من لحظات يا لبوتي

قالت يا روح لبوتك أنا مش بمثل أنا فعلا بتكسف من إللي بيحصل في وجود البنات برغم إني فرحانة اوي وهما حاسين بفرحتي دي

قولتلها طيب قومي
قالت ازاي هقوم بالقميص وتشوفني واتحرك قصادك وهما موجودين
قولتلها قومي بس الاول
قالت حاضر

قامت وأنا وقفت وحضنا بعض وبوستها بوسة جامدة

طبعا ميادة وفيروز قربوا من الباب وأنا بقولها عادي يا صافي إنتي قاعدة بقميص نوم مع اخوكي وبناته مش لوحدك يعني ودخلت ميادة وفيروز وصفية كانت عاوزة تخرج من حضني بس أنا مسكت فيها و هي استجابت

فيروز قالت خليكي كدا يا طنط النهاردة وسط اخوكي وبناته يا عمتوو وضحكت
ميادة قالت صح يا عمتو خليكي معانا النهاردة

ضحكنا ومحتفظ بصفية في حضني وهي اصلا مش عاوزة تخرج من حضني

بعد ما خرجت من حضني بصت لنفسها وقالت لالا مش هينفع خالص

قولتلها خلاص اللي يريحك اعمليه
أنا فاهم إن البنات قصدهم يفرحوكي

قالت عارفة طبعا وأنا مش هقول شكرا إنما هقول بحبكم اوي

خرجت أنا وقفت في البلكونة شوية وبعدين لقيت صفية بتنده عليا عشان الفطار ولقيتها نزلت لبست وطلعت وأنا في البلكونة

فطرنا وقولتلهم عاوز قهوة وهشربها في البلكونة

دخلت قعدت في البلكونة وميادة جابت القهوة

في المطبخ صفية بتقولهم انتوا خلاص هتجننوني باللي بتعملوه ده
أنا بقيت بحلم إني نايمة في حضنه
ميادة قالت لو تسمعي كلام بناتك هنخلي الحلم حقيقة
صفية قالت مقدرش أسمع كلامكم وممكن في اي حركة أو نظرة ايمان تاخد بالها وتزعل مني وتقاطعني وتقطع رجلي من هنا كمان

فيروز حضنتها وقالت أنا بحبك اوي يا طنط وعلى فكرة ماما مش بتغير على بابا
صفية قفلت باب المناقشة معاهم وقالت يالا عاوزين ننضف الشقة قبل ايمان ما ترجع

نضفوا الشقة فعلا واخر النهار لقينا ايمان جات من غير ما تقول
يمكن جات فجأة عشان تشوف مثلا صفية لابسة ايه

حسيت إن صفية كان عندها حق لما صممت إنها تلبس

بعد السلامات والاحضان قالت ايمان إيه موضوع جواز فيفي بدري ده

قولتلها على موضوع الشقة وعشان تبقا معانا في نفس البيت
ايمان فرحت جدا بالفكرة دي

قولتلها يومين كدا وتنزلوا تشتروا الحاجات الناقصة في جهازها

فيروز قالت وإنت قبلهم يا دادي
قولتلها يا روح دادي أنا مش بحب اللف الكتير في المحلات انتوا تلفوا وتشتروا وتتصلوا بيا اجيلكم احط ختم الجودة وادفع وبس وضحكنا

ايمان قالت بس الملابس الداخلية إنت اللي تشتريها عشان ذوقك حلو فيها

صفية قالت وااااو
قولتلها متستغربيش كدا كل الحكاية إني بشتري اللي يعجب الرجالة

فيروز قالت يبقا نروح لوحدنا بقا يا مز
قولتلها ماشي يا مزة

الايام بتفوت سريعة وكل يومين تلاتة ينزلوا يشتروا حاجات

وكل يومين تلاتة بردو أم علي تكلمني على ماسنجر ونحكي وبقينا نهزر بس بردو بحدود أو عالمتغطي زي مثلا أنا اشتريت لفيفي شوية ملابس زي العسل بس ياريت يعجبوا علي ويشرفنا ونضحك

الشقة فضيت والنقاش شغال فيها تحت اشرافي ماهو اكيد انتوا فاكرين إني قولت إني نقاش

في يوم من الايام المفروض كانوا هينزلوا يشتروا حاجات بس ايمان قالت روحوا انتوا أنا تعبانة وبتتالم جامد
صفية قالت لا طبعا مش هننزل ونسيبك كدا لازم نروح لدكتور

قولتلها طبعا لازم وفعلاً روحنا للدكتور وصدمنا إنها مصابة بنفس مرض أمها واتحجزت في مستشفى يومين وبعدين خرجت وبقت توصي صفية على فيروز وصفية تعيط وتقولها بلاش الكلام ده إنتي إللي هتخلي بالك مننا كلنا

البيت بقا كئيب اوي

اصعب احساس إنك تكون منتظر الموت لحد من اهلك او لنفسك

ايمان اتحسنت وبقت تقوم تتحرك في الشقة بس طبعا بحساب

في يوم بعد ما صفية نزلت شقتها ايمان ندهت عليا وقالت عاوزة اتكلم معاك في موضوع مهم

قولتلها ماشي بس الاصدقاء يرتاحوا وأنا اعمل قهوة ونكمل الجزء الجاي

الجزء الثالث
.
.
.
.
وقفنا الجزء اللي فات عند لما ايمان طلبت تكلمني في موضوع مهم

قولتلها هعمل قهوة واجيلك
عملت القهوة وقعدت جنبها على السرير وقولتلها خير

قالت سيبني اتكلم براحتي
قولتلها تمام
قالت أنا عارفة إني هموت قريب ومفيش هروب من الموت ومتأكدة إن المرض ده مفيش منه شفا

قاطعتها وقولتلها أولا كلنا هنموت محدش مخلد وبعدين فيه مثل بيقول (كيف حال مريضكم فقالوا سليمنا مات)

وكملت كلامي وقولتلها يعني ممكن دلوقتي وأنا بكلمك اموت وإنتي تقومي زي الحصان

قالت بعد الشر عنك بس ما علينا وخليني اكمل

كملت كلامها وقالت أنا عارفة إني قصرت معاك كزوجة وده كان غصب عني واظن إنت عارفني كويس فلو تكون كريم معايا زي ما متعودة منك تسامحني

لسة هرد عليها لقيتها بتكمل وبتقول أنا عارفة إن فيروز بتحبك اكتر حد في الدنيا وانك عندك قدرة عجيبة على احتواء كل اللي حواليك وبتخلي كل واحد يحس إنه هو الوحيد في حياتك

أنا ابتسمت
قالت إيمان وهي مبتسمة أهي ابتسامة الغرور دي بقا بس من حقك
المهم عندي هو إنك تفضل كدا تحتوي وتكون الصدر الحنين لكل إللي محتاجلك وطبعا فيروز أولهم

أنا عاوزاك تركز عليها يوم ما اموت لازم هي تحس إنك رغم حزنك وانشغالك مش ناسيها وبعدين بصتلي وهي بتضحك وقالت ولا مش هتحزن عليا

قولتلها يا ايمان إنتي ناسية إننا متجوزين بعد قصة حب جامدة ولو افترضنا مفيش حب طيب والعشرة وبعدين أم عيالي يعني حاجات كتير تربطنا ببعض

قالت أنا عارفة إنك كان ممكن تتجوز زي ما أنا اقترحت عليك بس أنت رفضت بإصرار

كملت كلامها وقالت بهزار ولو كنت عملتها كنت دبحتك
قولتلها أنا بقا خفت من الدبح ورفضت

قالت متعرفش أنا فرحت ازاي إنك رفضت لأني تأكدت من حبك اولا وبعدين من خوفك عليا واحترامك ليا ولنفسك ولاولادنا

أنا كان نفسي اسعدك لآخر يوم في عمري بس ده قدر ونصيب المهم إنك تسامحني
ابتسمت وقولتلها لقد عفونا عنك
قالت مش مصدقاك وعشان اصدقك لازم تسمع كلامي ده

أنا عاوزاك تتجوز واحدة أولا تكون بتحبك وبتحب عيالي وتكون أم لفيروز مش مرات اب وتكون حلوة عشان تعوضك وتكون فاهماك عشان مش كل يوم تتخانقوا وتصدعوني وأنا ميتة وضحكت

أنا يا حبيبي عاوزاك...

قاطعتها وقولتلها يااااااه من سنين مسمعتش كلمة حبيبي منك ويوم ما تقوليها تكون عشان عاوزة تجوزيني وضحكت بسخرية

قالت يا ابراهيم أيوة حبيبي وإنت عارف ومتأكد إنك الراجل الوحيد اللي حبيته من الطفولة لحد دلوقتي
قولتلها عارف ومتأكد من كدا طبعا

قالت المهم أنا مش هكون مطمنة عليك وعلى فيروز إلا وإنت متجوز صفية
أنا اتصدمت وبرقت

قالت هي الوحيدة اللي تستحق تاخد مكاني هنا لأنها بتحبنا كلنا وإنت اولنا وهي مبتسمة

برقتلها تاني
قالت أنا ست وافهم الست كويس ومش غبية وأنا حسيت بحبها ليك اوي
قولتلها ويمكن اهتمامها بيا يكون طريقة لرد الجميل عشان من وجهة نظرها إني عملت فيها جميل

قالت يمكن طبعا بس لا هي بتحبك جدآ وكاتمة حبها احتراماً ليا وحبا في العيلة دي وخوفاً على بنتها

قولتلها وبعدين يا فيلسوفة عصرك
قالت صدقني هي الوحيدة اللي تستاهلك

ايمان سكتت ثواني وبعدين قالت عشان احس إنك سامحتني فعلا اوعدني تتجوزها وتفضل معاك زي ما هي معانا كدا

قولتلها يا إيمان أنا مسامحك من زمان وعارف إنه غصب عنك وفيروز عارفة اللي بقوله ده
قالت أنا عارفة إنك هتسامحني لأنك مش بتعرف تكون غير إنك متسامح دايما بس عشان خاطري اوعدني وأنا واثقة إنها هتعوضك عن سنين حرمان وإنت بردو تعوضها والأهم إن فيروز هتلاقي أم جنبها

سكت وأنا باصصلها ومسكت ايديها بوستها وماسك دموعي

قالت على فكره أنا ملقتش حد بيفهك زي ما أنا كنت بفهمك غير فيروز وصفية أما ميادة أقل منهم شوية

قولتلها عندك حق فعلاً
قالت طيب وحياتي اوعدني عشان تريحني وعشان مفيش وقت إنك تفكر ممكن في لحظة تلاقي إيمان بح وضحكت بسخرية

قولتلها ممكن اوعدك عشان اريحك وخلاص
قالت مش إنت اللي تعمل كدا

عشان متأكدة إنك لما بتوعد بتنفذ وعدك مصممة إنك توعدني

ابتسمت وقولتلها طيب عشان ترتاحي وتنامي عشان سهرتي النهاردة اوعدك يا ايمان إني لو قررت اتجوز مش هتجوز غيرها

ابتسمت وقالت كالعادة طبعا بتتهرب بطريقة ذكية بس أنا مؤقتاً راضية بالوعد ده

غطيتها عشان تنام ودخلت نمت جنب فيروز وفضلت صاحي للصبح مش عارف انام من التفكير في كلامها وازاي هي قادرة تتحمل فكرة إنها منتظرة الموت

فضلت كدا لحد ما فيروز صحيت ولقيتني صاحي وشارب سجاير كتير حضنتني وقالت مالك يا بابا

قولتلها مش متخيل نفسي انام وإنتي مش في حضني وشخصية عادل امام في فيلم عريس من جهه أمنية مسيطرة عليا طول الليل وكنت هبوظ الجوازة عشان تفضلي في حضني وضحكت

فيروز حضنتني أوي وقالت مش لازم يا بابا اتجوز إنت عندي بالدنيا كلها
قولتلها يا عبيطة ده شعور كل اب بس يمكن عندي أنا زيادة شوية عشان مرتبط بيكي من صغرك
قالت قصدك مرتبطين ببعض يا حبيبي ده أنا خايفة يوم الدخلة اقوله هات بابا هو اللي يدخل عليا وانفجرنا في الضحك لدرجة أن ايمان صحيت من صوتنا وندهت علينا روحنا قعدنا جنبها وحكيتلها اللي حصل وضحكنا مع حذف كلمة هات بابا يدخل عليا وبدلتها بكلمة أنا عاوزة اروح لبابا

ايمان ضحكت بصعوبة وقالت دي سنة الحياة يا حبيبتي

قولت لفيروز اتصلي بميادة صحيها عشان جوعت

ايمان قالت وصفية وهي بتبصلي
قولتلها ماهي ميادة نايمة جنب أمها
ايمان قالت بجد
قولتلها يعني تفتكري إني هخليها تنام في شقتها لوحدها
قالت لا طبعا عشان تصدق كلامي إنك استاذ في الاحتواء
وبصت لفيروز وقالت مش بابا كدا يا فيفي

فيروز قالت صح يا ماما بابا بيحتوي كل اللي حواليه وبيكون سند وضهر ليهم وكل واحد بيتعامل مع بابا بيفتكر إنه أهم شخص عند بابا
ايمان ابتسمت وقالت شفت بنتك قالت نفس كلامي اهو

ضحكنا وفيروز اتصلت على مياده لقيتها صاحية وقالتلها بابا جعان

بعد دقايق طلعت صفية وميادة وصبحوا علينا وحضروا الفطار وإيمان قالت هاتوا فطاري هنا
صفية ردت بسرعة وقالت يبقا فطارنا كلنا على سريرك النهاردة

من غير أي تعليقات حطوا الفطار على صينية ودخلنا كلنا فطرنا مع إيمان على السرير وأنا مركز مع إيمان وملاحظ إنها كل شوية تبص علينا كأنها بتشبع نفسها من شكلنا أو بتودعنا

بعد الفطار قعدنا نشرب الشاي جنب ايمان بردو وصفية سألت ايمان نعمل غدا إيه
ايمان قالت إللي يعجبك وسكتت لحظه وقالت واللي يعجب ابراهيم والبنات أما أنا أكلي مخصوص عشان الدنيا مقامات وضحكت بسخرية
صفية ظاهر عليها الحزن وبتحاول تخبي

ايمان قالت عارفة يا بت يا صفية
قالت صفية نعم يا روح البت صفية
ابتسمنا كلنا وقالت إيمان طيبتك دي اللي خلتني احبك واعتبرك اكتر من أختي عشان اللي في قلبك بيظهر على وشك

صفية بتحاول تمنع الدموع بالهزار وقالت وأنا كنت محرومة من احساس إن ليا اخت وعيلة ولقيته في حضنك ده وحضنت ايمان باستها وحبت تهرب من الجو ده فقالت طيب اقوم اشوف عندنا ايه هنا ممكن نعمله النهاردة

قولتلها شوفي إنتي محتاجة ايه وأنا انزل ومعايا واحدة من العصابة نجيب الحاجة

ايمان قالت صح فرصة يا بت طالما هو قرر ينزل اكتبي بقا شوية حاجات كدا تكفي شهر مثلا وينزل هو والعصابة كلها مش واحدة بس وضحكنا

قولتلها ماااشي أنا اللي دبست نفسي طيب يالا يا بنات البسوا

صفية مسكت ورقة وقلم وقعدت جنب ايمان يفكروا سوا وصفية تكتب

لبست واخدت البنات ونزلنا اشترينا حاجات كتير وأنا فاهم ايمان عملت كدا عشان لو ماتت في وقت قريب يكون البيت فيه حاجات تكفي

اشترينا حاجات كتير ورجعنا البيت ورتبوا كل حاجة في مكانها وصفية قالت وإنت تحت النقاش جي خد المفتاح وطلع يشتغل وكملت كلامها وقالت أنا حسيت إن الخبطة على الباب مش معروفة فبصيت من العين ورديت عليه من غير ما افتح فلما قال إنه النقاش وسأل عنك وطلب المفتاح لبست طرحة واخد المفتاح وطلع

أنا ابتسمت وقولتلها وهو آمين وثقة وأنا مربيه في المهنة ومش هدخل حد هنا غير لما اكون واثق فيه

قولتلهم البسوا كلكم وتعالوا نطلع شقة فيروز عشان تقولوا رأيكم ولو فيه اقتراح او تعديل قبل التشطيب

ايمان قالت إنت أصلا ذوقك حلو والزباين كانوا بيخلوك تعمل شققهم على ذوقك يبقا هتعمل ايه في شقة بنتك

قولتلها ماهو عشان بنتي عاوز اعرف كل الآراء
قالت خلاص خدهم واطلع

فيروز قالت وإنتي معانا يا ماما

فعلاً لبسوا وصفية ماسكة ايد إيمان احسن تقع وطلعنا على مهلنا اوي عشان ايمان ودخلنا الشقة وقولتلهم على الألوان والديكورات اللي هعملها

كلهم عجبهم بس لقيت فيروز بتقول عندي شرط
قولتلها إنتي يا قلبي العروسة وتتشرطي وتؤمري
حضنتني وباستني وقالت نفسي إنت اللي تعمل الديكورات بايدك ونشوفك وإنت بتعملها

النقاش اللي شغال فجأة قال يسلم لسانك يا عروسة ده من زمان مشفتوش بيعمل ديكورات

قولتله يابني مانت بقيت استاذ فيها
قالي تربية ايدك يا عم ابراهيم بس هو الدغ في حرف الراء ولدغته جميلة وإيمان انتبهت وقالت اللدغة الحلوة دي أنا سمعتها قبل كدا

قولتلها ماهو ده العيل الصغير اللي كان بيجي يصحيني للشغل
قالت يااااه كبرت وبقيت راجل وبتشتغل بايدك

قالها عشان اتربيت على أيد عمي ابراهيم وعملني زي إبنه وعلمني كل حاجة وكمان منعني اقوله يا معلم أو ياسطي زي ما كل الصبيان أو المساعدين ما بيقولوا وخلاني اقوله يا عمي

بصلي وقالي بالمناسبة بقا ليه خلتني اقولك يا عمي

قولتله يا حمدي يا بني إنت لما تتعود على كلمة عمي هتحس إني عمك ولما اكون قاسي عليك أو اتعصب عليك في الشغل هتقول بينك وبين نفسك ده عمي واكيد زعقلي عشان مصلحتي وخايف عليا

برق حمدي وقال تصوروا هو ده اللي كنت بقوله لنفسي فعلا وكنت ازعل واروح احكي لماما كانت تقولي واضح إن الراجل ده بيحبك وعاوزك تتعلم بسرعة وفعلاً اتعلمت بسرعة بس ياريت اكون رافع رأسه عند الزباين

قولتله يا جحش إنت لو مش رافع رأسي ومشرفني مش هبعتك عند الناس اللي واثقين فيا وسايبين شققهم وحريمهم امانة معايا
واهو حريمي كلهم قاعدين معاك ده لأنك أبني مش زي ابني يا جحش

كلهم ضحكوا وإيمان قالت بلاش كل شوية جحش دي

حمدي رد عليها وقالها تسمحيلي اقولك يا طنط
أنا رديت بسرعة قولتله جحش كبير مش أنا ابوك وهي مرات ابوك يبقا تقول طنط طبعا
لقيت حمدي من غير ما يحضني قالي نفسي احضنك بس أنت عارف هدوم الشغل بقا وقرب باس رأسي

قولتله طيب يا حنين كنت عاوز تقول ايه لطنطك وضحكت

قالها يا طنط ده لما بيقولي يا جحش بكون مبسوط لاني بكون عارف أنه كدا مبسوط مني وراضي عني واخاف اوي لو عدا يوم في الشغل وجي يشوف اخبار الشغل ايه ومقالش يا جحش دي بكون مرعوب ضحكوا كلهم على كلامه وصفية قالت اللدغة في حرف الراء منك عسل

قالها أنا بتكسف اتكلم مع حد كتير بسببها غير مع عم ابراهيم بتكلم براحتي وبما إنكم تبع عمي عشان كدا بتكلم براحتي ومش مكسوف

قولتله هنبطل رغي ونشوف شغلنا ولا إيه
قال صح أنا هجهزلك المطلوب وإنت حدد اليوم اللي تعمل فيه الديكورات
قولتله وأنا واثق إنك هتعمله احسن مني
قال والعروسة نخليها تتجوز ونفسها في حاجة

فيروز قالت برافو عليك بس قالتها وبتمثل إنها لدغة في الراء وكلنا انفجرنا في الضحك وقولتلها وعشان اللدغة دي أنا هعمل الديكورات وبصيت لحمدي وقولتله الحيطان تكون جاهزة امتى
قالي النهاردة وبكرة اظبطلك الدنيا وبعد بكرة تنورونا كلكم ونقعد نتفرج ونتكيف من اللي هتشوفوه

قولتلهم طيب إيه رأيكم فيروز تتصل بحماتها وعلي كمان عشان اكون فرجة للكل

حمدي قال فرجة إيه يا عمي ده الكل هينبهر باللي هتعمله

قولتله آه أفضل انفخ كدا لحد ما افرقع
قال ده حقك وثقة في حاجة أنا عارفها كويس

ايمان قالت عادي خليهم يجوا ولا إيه رأيك يا صفية
قالت صفية عندك حق حتى عشان نكون بناخد رأيهم أو بنشركهم معانا

قولتلهم يكون في عونك يا علي عندك اتنين حموات وضحكنا كلنا واخدتهم ونزلنا الشقة

صفية قالت ده معاد علاجك يا إيمان وجابتلها العلاج واخدته وبعدين قالت ايمان هدخل انام شوية

قعدنا نتكلم عن اللي ناقص فيروز من الجهاز
فيروز قالت لا كدا خلاص كله تمام بس فاضل الملابس الداخليه

ايمان سمعت وهي على السرير وقالت ايوا بكرة تاخذ فيروز وصفية وتخلي ميادة معايا

قولتلها طيب ما اخد ميادة وفيروز واخلي صفية معاكي
ايمان قالت لا صفية مكاني مع فيروز وميادة معايا مكان فيروز ولا مش عاوزة يا ميمي

ميادة قالت لا طبعا يا ماما هفضل معاكي

احمد اتصل وكلمنا وبعدين كلم أمه وهي بتحاول إنه ميحسش بتعبها وبعدين قفلت معاه وقالت كويس اهو جاي بعد يومين أصله وحشني اوي

طبعا أنا فهمتها إنها خايفة تموت قبل ما تشوفه

فقولتلهم طيب إيه رأيكم نأجل الديكورات لحد ما يجي احمد كمان

كلهم قالوا صح
قولت لفيروز استني متتصليش بحماتك غير لما اتأكد من احمد

اتصلت على احمد واتأكدت منه إنه جاي بعد بكرة الصبح بدري
قولتله كدا تمام واستفسر ليه
حكيتله الموضوع وهو فرح وقال اخيرا هشوفك وإنت بتشتغل

قولتلهم مفيش تغيير في المعاد
قالوا كويس

قولتلهم خلاص ادور بقا على هدوم الشغل اللي نسيت مكانها فين وضحكت

ايمان من جوا قالت هنا في شنطة تحت السرير لما ادخل الحمام ارفع المرتبة وطلعها

قولتلها تمام عشان يتغسلوا
شوية وقامت إيمان دخلت الحمام وأنا قمت طلعت هدوم الشغل فعلا وصفية قالت هات اغسلهم عشان يكونوا جاهزين

وبعدين ننتظر بقا احمد عشان اطلع على المسرح والعائلة يتفرجوا وكمان يا اصدقائي تاخدوا راحة مني شوية لحد ما نكمل كلامنا في الجزء الجاي

الجزء الرابع
.
.
.
.
وقفنا الجزء اللي فات عند لما عرفنا أن احمد نازل اجازة وقررنا ننتظره عشان يكون معانا وانا بعمل الديكورات لشقة أخته

سرحت شوية افكر في معاد مناسب لفرح فيروز وحددت بيني وبين نفسي معاد تقريبي بس لما يوصل احمد ونتشاور سوا

إحنا كدا في شهر ديسمبر 2019 وعارف إننا في الشتا بس لازم استعجل الفرح عشان ايمان تفرح ببنتها وتطمن عليها

تاني يوم من الصبح خرجنا أنا وصفية وفيروز بعد ما فطرنا وبقيت اختار الملابس الداخلية لفيروز ومنبهرة بذوقي وفيروز بردو تقول ماما عندها حق إنك إنت اللي تشتري الحاجات دي

اشترينا من كذا محل واحنا راجعين اشتريت شوية لحوم ونواشف
صفية قالت عندنا في البيت لسة
قولتلها ده عشان ميادة لما احمد يرجع اكيد هيكون عندهم معسكر مغلق يومين على الأقل
فيروز وصفية ضحكوا اوي

قولتلهم المهم احمد ميعرفش حاجة عن مرض أمه لحد ما يرتاح يومين وأنا اللي هقوله

فيروز قالت حبيبي يا بابا بتفرح الكل وإنت جواك كتير
قولتلها يا عبيطة أنا لو فرحت الكل يبقا كدا أنا هفرح ولا نسيتي كلامي
قالت لأ يا حبيبي فاكرة

رجعنا البيت وصفية وفيروز بيفرجوا إيمان وميادة وعجبتهم الحاجة إللي جبناها وبعدين قولت لفيروز شيلي إنت وميادة حاجتها وطلعوها فوق
ايمان قالت حاجة إيه
حكيتلها وهي ابتسمت وقالت أنا متأكدة إنك مركز مع الكل وفعلا البنات طلعوا فوق وبعدين طلعت شقة فيروز اشوف حمدي خلص شغل وتجهيز ولا لسة
لقيته ماشي كويس جدا والشقة هتكون جاهزة للديكورات على آخر النهار

قولتله كدا تمام وطلبت منه قبل ما ينزل ينضف الجدران والارض من الغبار لأننا في الشتا وأي شوية هوا ممكن يطيروا على الحيطان واطمنت على المواد الخام اللي هشتغل بيها إنها تكفي ومفيش حاجة ناقصة

نزلت من فوق وبشكر في حمدي
صفية وميادة قالوا بس واضح إنه بيحبك أوي
فيروز قالت ومين يقرب من هيما وميحبوش

ضحكت وقولتلها القرد في عين أمه غزال
ميادة قالت فشر يا حبيبي ده أنت الغزال نفسه

طلعت من جيبي فلوس وقولت لايمان خدي دول تجيبي لبس الفرح إنت وصفية وميادة

فيروز قالت وأنا يا بابا
ضحكنا عليها كلنا

ايمان قالت أنا مش لازم
بصيت لصفية وهي فهمتني وقالت هو قال إحنا التلاتة يبقا هنجيب سوا أو منجبش سوا

فات اليوم وبالليل روحت الشغل ساعة ورجعت لقيت صفية نزلت شقتها وفيروز وميادة قاعدين مع إيمان وواضح إنهم كانوا بيتكلموا في موضوع وأنا قطعت عليهم

صحيت بدري واتصلت على احمد لقيتوا في الطريق وقرب يوصل

نزلت اشتريت فطار ولما رجعت صحيتهم كلهم واتصلت على صفية لقيتها صاحية وطالعة

ربع ساعة وأحمد وصل وشاف أمه تعبانة اتخض فقولتله شوية برد في العضم بس جامدين شوية

ايمان عشان تطمن احمد قامت وقعدت معانا في الصالة وفطرنا سوا وبنشرب الشاي واتصلت على حمدي لقيته على السلم قولتله تمام تعال خد المفتاح واحنا ربع ساعة تكون غيرت هدومك وهنطلعلك بالفطار والشاي وقولت لفيروز تتصل بحماتها ولقيتها في الطريق هي وعلي

اجتمعت الجماهير وحان وقت العرض المسرحي هههههه

طلعنا كلنا ولقيت حمدي مجهز مكان عشان يقعدوا فيه
قولتله برافو عليك يا جحش

قولتله اقعد بقا إنت افطر واشرب الشاي لحد ما اجهز أنا عشان لو احتاجتك تكون فطرت وتمام

بدأت أنا اجهز اول حيط ولقيت احمد وعلي بيصوروني وأنا شغال
قولتلهم يادي الفضايح
احمد قال ده احنا نفتخر بيك يا بابا
قولتلهم طيب من اللحظة دي محدش يكلمني

حمدي قال آه محدش يتكلم لحد ما يخلص احسن تلاقي حاجات كدا بتخبط في وشنا في رأسنا إحنا وحظنا بقا

ضحكنا وهزرنا وبعدين اشتغلت وأنا مركز لحد ما خلصت الحيط وظهر الديكور في شكله النهائي
الانبهار ظاهر عليهم كلهم مفيش غير ايمان اللي قالت ده زمان كان بيعمل حاجات تحفة
منى(أم علي) قالت إنت فنان بجد
وكل واحد بكلمة مجاملة بقا وأنا حبيت اعيش الدور فقولتلهم محدش يطلب مني اتوجراف ولا صورة أنا متواضع جدا

كلهم ضحكوا ونقلنا القعدة لمكان تاني وهكذا لحد ما خلصت ديكورات الشقة

الشقة بعد ما خلصت بقت حلوة فعلاً وعجبتهم جدآ

علي وأمه أول مرة يعرفوا إني نقاش وكانوا فاكرين إني موظف ووارث من ابويا وبس

منى قالت لا كدا يبقا هقول لاختي لآنها لسة من يومين بتقول عاوزة ادهن الشقة

علي قال وأنا هعملك دعاية بالفيديو ده

حمدي ضحك وقال دعاية إيه بس يا عريس ده إسم عمي ابراهيم هو لوحده دعاية
بصيت على حمدي وابتسمت وقولتله تعال هات حضن يا جحش

حضنته وبوسته وبعدين قولتلهم اقعدوا بقا عندي كلمتين
حمدي قال طيب استأذن أنا يا عمي

قولتله يا خسارة الحضن وكدا إنت جحش حصاوي
أنا لو معتبرك غريب هقولهم يالا ننزل تحت
عموما عقابك بعدين
كلهم قالوا لأ عشان خاطرنا
قولتله انقذوك مني وضحكنا

قولتلهم أنا مقتنع إن الأمر شورى وبحب اشاور اللي حواليا وبعدين اقرر
قالوا خير

قولتلهم عاوزين نحدد معاد الفرح عشان نحجز الكوافير والاستوديو والقاعة
علي قال وأنا من بكرة هلف على القاعات واسأل عن الأسعار وطبعا هيكون معايا المعاد اللي هنتفق عليه

قولتله القاعة أنا هحجزها هدية مني ليك مش لفيروز بصفتك إبني بقا وضحكت

منى قالت كدا كتير
قولتلها مش كتير عليه طالما هيصون بنتي
بس استنوا ده كدا حرام والجوازة دي باطلة

كلهم اتخضوا مفيش غير احمد هو اللي فهم وقال عندك حق يا بابا

كلهم استغربوا وقالوا هو فيه ايه

قولتلهم إزاي ابني يتجوز بنتي

كلهم انفجروا في الضحك وقالوا حرام عليك خضتنا

سألت احمد إنت هتقدر تاخد اجازة تاني امتى بالتحديد مش بالتقريب

احمد ضحك وقال يعني المعاد هيتحدد بناء على ظروفي أنا
قولتله آه شوفت بقا

قال لا طالما كدا يبقا العريس والعروسة يترجوني شوية
قولتله حقك طبعا وضحكنا

فيروز جريت حضنت اخوها وفضلت تبوس فيه وتقوله عشان اختك حبيبتك
وعلي قاله طيب أنا صاحبك حبيبك

ضحكنا كلنا وبعدين احمد قال أنا قاعد معاكم لحد ما اخلص امتحاناتي يعني لحد تقريبا اخر شهر يناير

قولت حلو اوي يعني تقريباً شهر واسبوع

مسكت الفون وطلعت تقويم شهر يناير وقولتلهم ايه رايكم في يوم الخميس ٢٠٢٠/١/١٦

ايمان قالت طيب ما تخليها قبل كدا

قولتلها بس ياريت نلاقي القاعة فاضية في اليوم ده

طبعا أنا فاهم إن إيمان خايفة تموت قبل فرح بنتها

أنا وأحمد هنروح بكرة نحجز القاعة والمأذون

فيروز وميادة ينزلوا يختاروا الكوافير ويتفقوا على كل حاجة والعريس يدفع بقا

كلهم بصوا لعلي وضحكوا

قولتله أنا قولت القاعة هدية وبس وضحكت

علي قال وأنا تحت أمر العروسة وهحجز استوديو

قولتله متنساش البدلة بقا وضحكنا كلنا
منى قالت آه نيجي بقا يوم الفرح ونفتكر البدلة

حمدي قال وأنا يا عمي مطلوب مني إيه

قولتله إنت ياواد اللي بتسند عليه في الزنقة والحاجات الصعبة مفيش غيرك اللي هيلحقني

حمدي فرح جدا وقال وأنا رقبتي رهن إشارة منك

قولتله تسلملي ومتأكد من كدا ماهي أختك يا جحش بس يكون في علمك لو أمك مجاتش فرح فيفي كمان مش هدخلك القاعة

ضحك بكسوف وقال في فرح احمد كانت عيانة فعلاً وزعلت جدا لانها كانت عاوزة تتعرف عليك وعلى طنط
قولتله يا بني إحنا نتشرف بيها اللي ربت جحش جميل زيك كدا
حمدي حضني وباسني وقال منحرمش منك يا عمي وكان عاوز يبوس ايدي من شدة حبه ليا

احمد شده من حضني وقاله إنت عبيط ده أنت اخويا

قولت دبستني يا استاذ احمد
كلهم استغربوا وقالوا فيه ايه

قولتلهم احمد بيقول لحمدي إنه اخوه صح؟
كلهم قالوا آه طبعا
قولتلهم يبقا كدا احمد دبسني اجيب بدلة لاخوه صح ولا غلط ؟

كلهم انفجروا في الضحك وفيروز عجبها كلامي وحضنتني اوي وباست ايدي وقالت مننحرمش منك يا ملك الاحتواء وحمدي فاق من المفاجأة أو الصدمة وقال يا عمي خيرك مغرقني

قولتله أولا يا جحش اللي معاك ده خيرك ومن تعبك أما البدلة دي من أب لابنه وطلعت فلوس وقسمتها بينه وبين احمد والكل فرحان

حمدي استأذن ونزل واحنا نزلنا الشقة قعدنا وجهزوا اكل سريع واتغدينا سوا وملاحظ إن منى كل شوية تبص عليا وتبتسم واتضح إنهم كلهم ملاحظين

صفية قالت مالك يا مونمن
قالت منى مستغربة

فيروز لسة هتتكلم راحت ميادة قالت خلاص يا فيفي سيبيلي أنا الطلعة دي وضحكنا

قالت ميادة يا طنط متستغربيش هو ده بابا وهي دي فرحته إنه يفرح اللي حواليه وإنه يجبر بخاطر الكل خصوصاً اللي يلاقيه فاكر نفسه قليل أو ضعيف هو بقا حبيبي ده يكبره ويقويه ويحتويه ومن غير مبالغة وبطريقة ذكية متجرحش حد

وحدفتلي بوسة وقالت حبيبي يا هيما

قولتلها يا قلب هيما جوزك موجود
قالت سيبك منه إنت الحتة الشمال

بصيت لاحمد بنظرة غرور ومبتسم
لقيت احمد مسك ايدي باسها وقال مننحرمش منك

ايمان قالت من يوم ما عرفته وأنا لسة في ابتدائي وهو كدا متغيرش
دايما يكتم همه جواه ويهتم باللي حواليه ويفرح اوي بفرحتهم
قولتلهم مش كفاية طلعتوني المسرح فوق هتستلموني هنا كمان

منى قالت من حقهم يفتخروا بيك وأنا وابني لو ينفع يكون من حقنا إننا نفتخر بيك

قولتلها بعيد عن موضوع الفخر والفشخرة ده بس انتوا بقيتوا جزء من الأسرة دي ومن حقكم كل حاجة

علي حضني وقال هو ده الاب إللي يشرف

قولتله بس لو زعلت فيفي هتلاقي أب متوحش
ضحكنا وهزرنا
منى قالت بس استنوا ده أم أحمد بتقول من ابتدائي

ايمان قالت أولا طالما ابراهيم قال إنكم جزء من الأسرة دي يبقا أنا ايمان مش أم أحمد وثانيا أنا أعرف ابراهيم من وأنا في سنة رابعة ابتدائى لأني كنت زميلة أخته وكنت قصيرة فكان بيقعدني على رجله عشان يشرحلي درس ولا مسألة يعني أنا دايما بقول إن هو مربيني ودي حقيقة هو اللي علمني كل حاجة في الدنيا وكان اخ ينصحني ويعاقبني لو مسمعتش الكلام وعملت حاجة عكس ما هو قال وبدأ الحب من تالتة إعدادي بس من ناحيتي أنا وبعدين هو خطب والعجيبة إن إسمها ايمان بردو
منى قالت وعارفة إسمها كمان

ايمان بتتكلم بصعوبة بس بتحاول تبان عادي عشان احمد

قالت إيمان وشوفتها ونمت جنبها كمان في بيتها

منى وكل الموجودين مستغربين ومهتمين يسمعوا لأن ده كلام محدش يعرفه

قالت إيمان متستغربوش هي بنت خالته وبعد ما اتجوزنا وأحمد لسة عنده كام شهر اخدنا وسافرنا بلدهم عشان فرح عمه وطبعا لازم نروح عند خالته
قولتلها انتي كمان بتحكي ده كله عشان تخليهم يطلعوني على المسرح تاني وكلهم انفجروا في الضحك وعرفت اغير الموضوع ودخلت في موضوع الفرح تاني والاستعداد وكدا

تاني يوم نزلنا أنا وأحمد روحنا نحجز القاعة وفعلاً تم الحجز وبعدين رجعنا البيت وفرحناهم واتصلت بعلي قولتله وقالي وأنا اهو بحجز الاستوديو وعاوزين ننزل نشتري الموبيليا
قولتله تمام وبعدين قولت لاحمد يالا خد مراتك وعلى شقتك ومشفش وشكم غير بعد بكرة وكلنا ضحكنا وفعلاً اخد ميادة وطلع وبعد يومين نزل احمد وميادة اتغدوا معانا وبعتله رسالة إنه يتحجج وينزل لأي سبب ونتقابل برا عشان عاوز اتكلم معاه في موضوع

رد وقالي حاضر وفعلاً قال أنا هلبس وانزل اشوف اصحابي شوية وراجع
قولتله لحقت تزهق من مراتك وضحكت
قال لا ده أنا خايف تكون هي زهقت فقولت اريحها مني ساعة وقام لبس ونزل وأنا قولتلهم أنا كمان هنزل اشوف حاجة اشتريها

نزلت واتقابلت مع احمد وقعدنا على كافيه وحكيتله موضوع مرض أمه ونبهت عليه إنه يتعامل معاها زينا عشان متحسش إننا بنودعها وكدا

قولتله هو بس الزيادة اللي تعملها إنك كل يوم تخليها تشوفك عشان هي الفترة دي بتحب تقعد معانا وتفضل تبصلنا كأنها بتشبع نفسها من شكلنا

احمد اتأثر اوي وعاوز يعيط
قولتله أنا بتكلم مع راجل
قالي يا بابا أنا معرفش أعمل زيك
قولتله حاول
قالي حاضر ورجعنا البيت بس هو قالي هيطلع شقته شوية
قولتله عارف انك عاوز تعيط بس بلاش تعيط كتير عشان هيظهر على عنيك

دخلت الشقة وكنت اشتريت شوية جبن وبيض ولبن ومربى و قشطة وفينو وكدا وقولتلهم لما يرجع احمد بقا نتعشى من الحاجات دي بس سندوتشات
ايمان قالت آه عاوزة سندوتشات قشطة على مربى
صفية والبنات قعدوا يجهزوا السندوتشات وكدا لحد ما احمد رجع وعملوا شاي بلبن وقعدنا نتعشى سوا ونهزر وأنا طبعا كالعادة عامل زي الاراجوز وبضحكهم كلهم

مرت الايام سريعة والشقة اتجهزت بالموبيليا وبقت جاهزة للفرش ولاستقبال العروسين وكنت اي مشوار ينفع حد غيري يعمله كنت اتصل بحمدي واقوله تعال وبعد ما يجي يكون احمد موجود واقول احمد يعمل كذا وحمدي يعمل كذا وحمدي فرحان بكدا وفي يوم لقيت حمدي بيقولي ماما عاوزة رقمك وأنا قولتلها لما استأذنك الأول
قولتله يابني عيب هي مش غريبة عشان تعمل كدا دي أم الجحش الغالي وضحكت

في نفس اليوم بالليل لقيت أم حمدي بتتصل بيا وعرفتني بنفسها إنها أم حمدي وكانت عاوزة تشكرني على اللي بعمله مع ابنها لأنه حكالها كل حاجة بالتفصيل
قولتلها ده ابني وإذا كان محصلش نصيب نتعرف عليكي السنين دي كلها فهو يقولك إني بعتبره أبني من صغره
قالت عارفة وبأمارة إنك رفضت يقولك يا معلم ويقولك يا عمي
ضحكت وقولتلها جحش مش بتتبل في بؤه فولة
هي ضحكت وقالت أنا اول مرة اشوف واحد بيفرح بالشتيمة زي حمدي بيجيلي فرحان ويقولي عمي ابراهيم قالي يا جحش النهاردة واقوله وإنت فرحان إنك جحش
يقولي دي من عمي ابراهيم معناها إنه مبسوط مني

ضحكنا وبعدين قالت المهم بقا مش هتعتبرني اختكم وتطلب مني اي حاجة أعملها واساعد زي حمدي ولا عشان أنا غرببة

قولتلها أنا لو معتبرك غريبة مكونتش قولت لحمدي مش هدخلك القاعة من غير أمك
ضحكت اوي وقالت آه حكالي وفرحت جدا جدا بس بردو عاوزة اساعد في اي حاجة

قولتلها خلاص تعالي بكرة نتكلم ونتغدا سوا ونشوفكم يا نسوان هتخترعوا ايه

ضحكنا وقفلنا المكالمة وبعدين جمعتهم وحكيتلهم المكالمة وإيمان قالت واحنا من امتى بنبعد اللي عاوز يقرب مننا يا مرحب بيها وتتكرم عشان خاطر ابنها

وقعدت صفية جنب إيمان ومعاهم البنات يتكلموا هيتعاملوا معاها ازاي ويعملوا غدا إيه وبعدين صفية قالت هو صح فين أبوه

قولتلها ده يتيم ومشافش أبوه وأمه اللي ربته

صعب عليهم وعجبهم طريقتي معاه اكتر من الاول

قولتلهم بحذركم إنه يبان عليكم إنه صعبان عليكم
قالوا لأ طبعا متخافش

تاني يوم جات أم حمدي مع ابنها واتغدينا سوا كلنا وحمدي بيحاول يظهر لأمه إنه واخد على البيت وأنا بقيت اسانده في كدا من غير مبالغة زي مثلا اقوله هتفضل قاعد زي خيبتها كدا قوم اعملي قهوة زي بتاعت زمان لما كنت بشتغل معاك
أمه ضحكت اوي وقالت إنت اللي بتشتغل معاه ؟
قولتلها آه دلوقتي بيشتغل لوحده

حمدي كان فرحان اوي بطريقة المعاملة مع أمه وكمان من هزار فيروز معاه وتقوله يوم الفرح بقا ممكن بابا وأحمد ينشغلوا عني مع المعازيم وكدا عارف إنت لو اختفيت عني هقوم من الكوشة وادبحك وعاوزاك كل شوية تبص ناحيتي عشان لو عاوزة حاجة اقولك ولا أنت اخ اونطة وضحكنا كلنا

أم حمدي قالت طيب وأنا هعمل ايه وهي مكسوفة
صفية ردت عليها وقالت هتيجي بكرة الصبح عشان نطلع سوا نرتب هدوم العروسة
قالت أم حمدي عيوني للعروسة ومن النجمة هتلاقيني هنا
تدخلت أنا وقولت بس عندي شرط
قالت تحت امرك يا أبو أحمد
قولتلها ولا يؤمر عليكي ظالم إنما تعملي حسابك إننا مش هنفطر غير لما تيجي

لسة هترد عليا دخل حمدي في الكلام وقالها يا امي قولي حاضر ومتتعبيش نفسك في الكلام طالما صدر القرار من عمي

مرت الايام واتفرشت الشقة و وصلنا يوم الفرح

بس هحكيلكم اللي حصل في الفرح في الجزء الجاي

الجزء الخامس
.
.
.
.
وقفنا الجزء اللي فات عند لما وصلنا يوم فرح فيروز

بيقولوا عليا إني ملك الاحتواء فحبيت اثبتلهم إن كلامهم صح فقولت لايمان وصفية آخر النهار جهزوا نفسكم والبسوا

ميادة طبعا مع فيروز في الكوافير

قولت هاخد احمد ونروح نشوف العريس بس احمد يلبس الأول

ايمان وصفية ابتسموا وقالت إيمان كالعادة عاوز تفرح اللي حواليك والحركة دي هتفرح علي ومنى اوي

احمد لبس نص اللبس وأنا لبست جلابية ونزلنا طلعنا عند علي وسامعين أغاني وزغاريط

ندهت وقولت يا عرييس
منى سمعت صوتي وعرفتني من صوتي وقفلت الاغاني وجات تجري

حسيت إنها قلقت أنا ليه رايح عندهم دلوقتي قولت الحقها قبل ما تموت من القلق

قولتلها ها ناقصك حاجة يا أم علي

هي اتفاجئت وقالت لالالا مش معقول اللي بتعمله دي بقا جاي عشان تشوفنا ناقصنا حاجة
إنت مش معقول بجد
منحرمش منك ولسة بقا هتكمل

قولتلها بطلي رغي بقا وطمنيني على العريس اوعي يكون لسة في الساونا ومش لاقي اتوبيس الستات ومنى ضحكوا اوي ومنبهرين

منى مسكت ايدي وشدتني قربت من الستات وقالت ده بقا ابو العروسة وجاي يطمن إننا مش ناقصنا حاجة وبقت تزغرط بفرحة هيستيرية وبعدين قالت احمد بقا ده أخو العروسة

قولتلها فين العريس
قالت جوا ومعاه واحد صاحبه

ودخلنا إحنا التلاتة عليهم وهو مكانش سامع حاجة برا واتفاجئ إني بقوله طمني ناقصك حاجة أو محتاج اي حاجة
علي اترمى في حضني ومتأثر أوي

قولتله متكبرش الموضوع واحد وجاي يطمن على إبنه

قال منحرمش منك
منى خرجت للناس اللي عندها

احمد قال طيب يا بابا روح إنت البس وأنا هلبس علي واجي أكمل لبس

قولتله آه بقيت خبرة بقا وعاوز تفهمه يعمل إيه احسن ما يفضحنا وضحكنا وخرجت من عندهم وبقفل باب الاوضة وسمعت واحدة بتقول ده عسل اوي ومحدش بيعمل اللي عمله ده

منى قالت ده شربات مش عسل وبس وهتشوفوا جماله في القاعة كمان

طلعت صوت وهي لفت استقبلتني وبتقولي اقعد معانا شوية وبتبص ورايا على احمد

قولتلها احمد جوا عشان يلبس علي ويطمن إن كله تمام
بصت للستات وقالت راجل إبن راجل

قالت اقعد هتفضل واقف
قولتلها يعني بلاش البس ويبقا ابو العريس وأبو العروسة بالشكل ده

قالت إنت تشرف أي مكان بشخصيتك مش بلبسك

قولتلها طيب اجهزي إنتي كمان واروح أنا اطمن على الفرع التاني

كلهم ضحكوا ونزلت من عندهم وروحت البيت لقيت صفية وإيمان جاهزين

أنا بسرعة اخدت دوش ولبست وبقيت جاهز

شوية وأحمد رجع وكمل لبسه في شقته ونزل قعدنا شوية وبعدين لقيت علي بيتصل بيا وبيقول احنا كدا جاهزين يا عمو

قولتله خلاص هننزل ونتقابل تحت ونمشي كلنا سوا

نزلنا وركبنا العربيات واتحركنا على الكوافير الاول وبعدين الاستوديو واخيرا وصلنا القاعة لقينا الماذون منتظرنا فكتبنا الكتاب اول حاجه

طبعا أنا متفق مع الديجي على برنامج وهو نفس الشاب اللي كان موجود في فرح احمد وكان معجب بأفكاري وقالي إنه خلاها فقرة ثابتة في برنامج الافراح إللي في القاعة

قولتله والنهاردة بقا عاملين تجديد وضحكنا وروحت وقفت جنب منى وبعدين اتكلم هو ورحب بالناس وقال رقصة السلو الاولى بين العروسين وفين بقا ابو العريس وأمه

منى قبل ما تفكر ولا يبان عليها حزن كنت مسكت ايديها ورفعتها لفوق وقولتله اهو

منى اتفاجئت ومش عارفه تقول ايه

قال الأم ترقص مع ابنها والاب يرقص مع مرات إبنه وبدأت الرقصة وطبعا منى حاضنة أبنها اوي وأنا وفيروز حاضنين بعض

دقيقتين والشاب قال نبدل بقا يا جماعة

منى مش فاهمة بس أنا بسرعة مسكت ايد فيروز بوستها وسلمتها لجوزها وأنا مسكت ايد أم العريس ورجعنا نرقص وهي فرحانه اوي

قولتلها اهو رقصت معاكي زي ما طلبتي بعد فرح احمد وضحكت
هي قالت يااااه معقولة إنت فاكر

قولتلها طبعا
قالت منحرمش منك ويسعدك ويفرحك زي ما فرحتنا ورفعت رأسنا

قولتلها المهم ابننا هو اللي يرفع راسنا
ضحكت أوي وقالت حلوة ابننا دي اوي

قولتلها ماهو اللي بيرقصوا ابو العريس وأمه ولا ايه

قالت صح وهي بتضحك

قولتلها بس إيه الجمال ده وهي اتكسفت وقالت متشكرة على المجاملة
قربت من العريس والعروسة وقولتلهم بذمتكم دي مش مزة
فيروز قالت مزة اوي يا بابا
قولتلهم بقولها كدا أمك يا عريس فاكراني بجاملها وضحكنا

خلصت الرقصة وبدأت معارك الشباب في الرقص وأنا اتنططت شوية معاهم وبعدين خرجت اقعد ارتاح لحظات واقوم تاني ارحب بالناس واستقبل اللي جاي ولو فيه ستات اشاور لصفية تيجي ترحب والليلة ماشية زي العسل وبعدين شاورت للدي جي برقم 2 وهو فاهم هيعمل ايه وروحت ناحية العروسة اخدتها وماشي بيها ناحية إيمان لأنها مش بتقدر تقف كتير أو تتحرك كتير

شاورت لاحمد وهو فهم وخلى المنطقة اللي فيها ايمان فاضية ولما وصلت فيروز عند أمها كانت بدأت اغنية يا ماما يا أمه يا ماتي سلاماتي احتراماتي قبلاتي وفيروز بتمثل كلمات الأغنية والشباب عملوا دايرة حواليهم وهما قاعدين عشان الناس تشوف وبعد الجزء الاول من الاغنية اتغيرت الاغنية وبقت امورتي الحلوة

ايمان وقفت وحضنت فيروز وبقت دموعها نازلة ومبتسمة وجزء من اغنية البنت لأمها وتتبدل بجزء من اغنية الأم لبنتها والناس بتسقف ومعجبين بالفكرة وبعدين فيروز قعدت جنب أمها وبعدين شاورت للدي جي برقم 3 راح شغل اغنية سيد الحبايب يا ضنايا إنت
كنت أنا وصلت عند العريس ومعايا الشباب وعملوا الدايرة ومنى حضنت أبنها وهي بتغني وتعيط وبعدين اتبدلت الاغنية وبقت ست الحبايب يا حبيبه

واتعملت نفس الفكرة جزء من الابن لأمه وجزء من الأم لابنها

لما خلصت الاغنية مسؤول الدي جي طلب من الناس السكوت وباركلي وقال إن فكرة الأغاني واللي حصل ده من تأليف وإخراج عم ابراهيم أبو العريس

طبعا هو فاكر إني أبو العريس والناس الموجودة كلها ضحكت لما قال كدا وهو مش فاهم بيضحكوا ليه وشغل اغاني الرقص الشرقي وقال اكيد اللي يفكر الافكار دي لازم يكون بيعرف يرقص والمعازيم سقفت وأنا فعلا قولتله طيب هرقص على شيك شاك شوك

بدأت ارقص لقيت ميادة جات تجري ورقصت معايا وآخر الرقصة شيلتها ولفيت بيها

الدي جي قال من غير حسد يا عمو ده أنت العريس النهاردة

آخر الفرح رقصة السلو وهنا قال مسؤول الدي جي دلوقتي رقصة الختام العروسين طبعا أساسي وأبو العروسة وأمها

بصيت ناحية إيمان لقيتها بتشاورلي وهي فرحانة على صفية وبتشاور لصفية تجيني وفعلاً صفية جات وأنا مسكت ايديها وقولت إحنا اهو

بتاع الدي جي قال كدا بردو يا عمو ضحكتهم عليا وأنا مستغرب هما بيضحكوا ليه

قولتله معلش بقا ماهو زي ما الناس تتفاجئ بحاجة لازم إنت كمان تتفاجئ وضحكت

قال بس مش هبدأ الرقصة غير لما تشرح الموضوع ده ولو سمحت كلامك يكون في المايك للناس كلها

مسكت المايك و شكرت الناس اللي حضروا وبعدين قولت بالنسبة لموضوع الأغاني والرقص دي مجرد تعبير بسيط عن فضل الأم ثم الأم ثم الأم ثم الأب وحاجة تفرحهم وتكون ذكرى حلوة واحب اشكر الشاب الجميل المسؤول عن الدي جي واللي ساعدني إني افرح واخلي اللي حواليا يفرحوا ووجهت كلامي للشاب وقولتله وعلى فكرة أنا فعلاً ابو العروسة إنما متنساش إنه واخد روحي مني وهنا دموعي نزلت وكملت كلامي وقولت وطبيعي طالما اخد روح قلبي يبقا هو كمان إبني

صفية جات تجري وميادة وبيمسحوا دموعي وأنا بتكلم وبيطبطبوا عليا وأنا دموعي نازلة مطر وقولتله وعلى فكرة اللي واقفين جنبي يساندوني و يصبروني على فراق نص عمري دي مرات ابني إنما قبل كدا هي بنتي ولو فاكر فرحها كنت بردو حماها وابوها وضميتها وبوست جبينها ودي أمها والام التانية للعروسة وبوست جبينها بردو وشاورت على إيمان وقولت واللي كانت مع العروسة في اغنية الأم دي أمها الأولى

الشاب قال إنت لخبطني يا عمو بس عجباني افكارك وأنا اتعلمت منك حاجات حلوة بشكرك عليها ويالا بقا نرقص

بدأت ارقص مع فيروز وصفية مع علي وأنا وفيروز حاضنين بعض اوي ودموعي نازلة وهي تمسحها وحابسة دموعها وأنا اقولها اوعي تعيطي الميكاب يبوظ وتقلبي على بلياتشو

خليتها ضحكت وبعدين بدلنا الاماكن وبقيت ارقص مع صفية وعلى مع فيروز دقيقتين وجريت ناحية إيمان وقفتها وحضنتها كأني برقص معاها والعريس والعروسة وأحمد وميادة والشباب حوالينا وأنا وإيمان بنعيط بفرحة وبعدين لقيت ايمان قالت فين صفية
اتفاجئت إن صفية واقفة ورا إيمان تسندها لما اتكلمت وقالت أنا في ضهرك ياختي

شديت صفية وقولتلها ونعم الأخت وحضنتها مع إيمان وبعدين خرجت وصفية قعدت ايمان وأحمد مركز معايا وجي حضني وقال إنت جبل ثابت في الأرض واحنا كلنا بنستقوى بيك يا بابا
إنت الأسد اللي بتحمينا وصوته بدأ يتغير وحسيت إنه هيعيط فحبيت اضحكه

قولتله آه أسد وعاوز لبوة وانفجرنا في الضحك أنا وهو وعيونه بتلمع من الدموع المحبوسة وأنا دموعي نازلة وفيروز بتراقبني وعيونها بتلمع بردو حدفتلها بوسة خليتها ابتسمت

خلص الفرح على خير وعند البيت شوية هيصة للعرسان وطلعوا شقتهم

دخلنا شقتنا كلنا ومعانا اخوات ايمان هيباتوا عشان ساكنين بعيد

صفية وميادة اخدوا إيمان ساعدوها تغير هدومها وترتاح على السرير وأنا قولت فين يا صافي

قالت حالا هنجهز العشا
اخوات ايمان بصوا لصفية اوي باستغراب إنها فهمتني

ميادة لاحظت نظراتهم وحبت تمارس هوايتها في إنها تغيظ اي حد يستغرب علاقتي بيها هي وأمها فقربت مني وحضنتني وقالت بعد العشا يا حبيبي هنطلع فوق وتنام في حضني

ايمان سمعتها قالت ايوة يا ميمي خلي بالك منه احسن نص قلبه اتاخد منه النهاردة وهو على آخره

سماح اخت ايمان قالت ده قلبه كله مش نصه وأنا دموعي نزلت بس مبتسم ومستسلم لحض ميادة وواخدها في حضني

ايمان ردت على اختها وقالت لأ نص قلبه التاني بتاع ميمي

ميادة فرحت اوي بكلام إيمان وحدفتلها بوسة وقالت حبيبتي يا ماما

احمد بيساند مراته في الغيظ وقال طيب هتسمحيلي أنام في أي اوضة ولا انزل ابات عند حد من أصحابي
قالت ميادة لأ حرام تنزل تاني ممكن تنام في اوضة ******* وأنا هنام في حضن بابا حبيبي

اتعشينا كلنا وبعدين ميادة دخلت عند ايمان جابت ترينج انام بيه ومسكت ايدي باستها وقالت يالا يا مز
قولتلها يالا يا مزتي وخرجنا من الشقة وأحمد معانا واول ما دخلنا شقة احمد لقيت ميادة وأحمد انفجروا في الضحك وأنا بضحك بس مش أوي

ميادة قالت كنت خايفة متفهمنيش وتكسفني
احمد قال لأ فاهمك طبعا وهما ولاد حلال ويستاهلوا

ضحكت وقولتلهم اومال لو مش ولاد حلال كنتوا عملتوا إيه يا اشرار

احمد قال أنا لولا فعلاً عاوز أنام كنا فضلنا نشكل عليهم لحد ما يطفشوا
قولتله آه يا فالح عشان أمك ترمينا من فوق

احمد قال لا خالص ماما ولا يفرق معاها حد غير راحتنا وسعادتنا
ميادة قالت دي ماما غاظتهم معايا وضحكنا كلنا

قولتلها على فكرة هي مش قاصدة تغيظهم هي بتقول حقيقة إنك نص قلبي فعلاً
ميادة حضنتني أوي وقالت حبيبي يا بابا

قولتلهم ايه هتفضل نتكلم وأحنا واقفين كدا وانفجرنا في الضحك وبعدين بدأت اغير هدومي وقولت هدخل الحمام

خرجت من الحمام لقيتهم في اوضة النوم بيغيروا هدومهم وميادة قالت تعال يا حبيبي ده أنا اقلع ملط وانام في حضنك وإنت تغطيني بلحمك

قولتلها خليكم وأنا هنام في الاوضة التانية
قالت وتبعد عن نص قلبك يا حبيبي

افتكرت فيروز ودموعي نزلت تاني ولقيت ميادة جات تجري ومعاها احمد حضنوني وأحمد قال دي في الشقة اللي فوق يعني لو مسكت عصاية وخبط على السقف هتسمعك

لقيت ميادة بتمسح دموعي مسكت ايديها بوستها وهي اتجننت وبقت تحضني اوي وتبوسني واتفاجئت إنها بالاندر والبرا بس
قولتلها هو إنتي يا بت مش بردانة
هي وأحمد اتفاجئوا إنها كدا وضحكنا اوي وهي قالت أنا لما شوفت دموعك يا قلبي نسيت الدنيا

قولتلها طيب البسي عشان البرد
قالت طيب يالا بينا عالاوضة وهلبس وإنت تصبح على خير يا حمادة

شدتني من ايدي ودخلتني الاوضة وقعدتني على السرير وبعدين لبست وجات شدتني أنام و اتغطينا ودخلت في حضني وبقينا نحكي عن الفرح ونضحك وأحمد في الاوضة التانية بيضحك بردو وبعدين قال هو إنتي كدا هتخلينا ننام

قالتله وإنت رامي ودنك معانا ليه مش عيب تتصنت على واحدة وحبيبها
قال بصراحة عجباني
قولتله بلاش تلاكيك ولو عاوز تيجي تنام جنبنا تعال

قال هو ده الكلام وقام يجري ودخل معانا تحت الغطا وميادة قالت كدا تجيب عزول

قولتلها ولا مليون يعرفوا ولا يقدروا يكونوا عوازل بينا يا روح قلبي
ميادة حضنتني أوي ورأسها على صدري وأنا بلعب في شعرها لحد ما حسيت انها نامت فقولت لاحمد مراتك سافرت وكانت فاكرة نفسها هي اللي هتخليني انام بس كتر خيرها تعبانة طول اليوم مع فيروز وكمان في القاعة واتهدت من الرقص معايا وكل ما تشوفني برقص تيجي ترقص معايا زي ما تكون خايفة حد يرقص معايا غيرها

احمد قال دي بتحبك حب مشوفتوش وساعات بحس إنها اختي من قوة إحساسها بكلمة بابا ودلعها عليك

فجأة قالت شكلنا هنتحسد
ضحكنا وأحمد قالها هو إنتي لسة عايشة
قالت طالما في حضن حبيبي هفضل عايشة
حضنتها اوي وهي بردو وبوست رأسها وأحمد اتعدل وباس رأسها وروحنا في النوم

صحينا الصبح ونزلنا تحت عشان ميادة تساعد أمها في تجهيز الفطار للضيوف وأنا سألت ايمان علي فلاشة ذكرياتي مع فيروز وعملتلها تعديل مع أغنية حلوة وطريقة عرض حلوة واضافة صور من الفرح كنت صورتها بنفسي مخصوص للفلاشة وإيمان قالت عاوزة اشوفها
قولتلها كلنا هنشوفها فوق

شوية وجات أم العريس وبقت تساعد صفية وميادة

فطرنا مع الضيوف وبعدين اتصلت على العريس قولتله جاهزين لاستقبال ضيوف ولا لسة
قالي جاهزين طبعا وأهلا وسهلا

قولتلهم يالا هجوم على فوق
اطلعي إنتي الأول يا أم علي

قالت لا طبعا أنا هطلع مع إيمان وصفية
ابتسمتلها وسكت وبدأوا يطلعوا ويزغرطوا لحد ما طلعت صفية ومنى ساندين ايمان وميادة
معاهم وأنا وأحمد عالسلم سامعين فيروز بتقول فين بابا

بصينا لبعض أنا وأحمد وانفجرنا في الضحك لأننا افتكرنا اللي عملته ميادة في نفس الموقف

احمد قالي كلهم مجانين بيك
قولتله طيب اطلع إنت الأول
قالي طبعا ماهو الحضن بتاعك هياخد وقت وضحكنا وطلع وفيروز حضنته وبتسأله فين بابا

قالها يعني مثلا احنا منعناه يطلع اصبري يا هبلة ده إنتي وميادة زي بعض في الهبل
ضحكت وقولتله في الحب مش الهبل وجريت عالسلم وهي اترمت في حضني وتقول وحشتني اوي يا بابا
سلمت على العريس وقولتله معلش بقا إحنا سلامنا بياخد وقت شوية

قالي يا عمو ده بالليل بتقول عاوزة انزل اشوف بابا متغطي ولا نايم بردان

الكل انفجر في الضحك وهي قعدت في حضني

قالت منى أنا فاكرة ميادة عملت حاجة بردو قريبة من كدا

احمد قالها آه دي كانت عاوزة بابا يطلع يتعشى معانا ويسهر معانا

طلعت الفلاشة وشغلتها وكلهم انبهروا بصور فيروز معايا من يوم سبوع مولدها لحد يوم فرحها وعلي وأمه انبهروا بالفيديو وعلي سألني مين اللي عملك الفيديو ده بسرعة كدا
فيروز ردت وقالت طبعا بابا حبيبي إللي عمله

منى قالت من غير حسد إنت شاطر في كل حاجة وافكارك حلوة وتجنن

الضيوف استأذنوا ومشيوا واحنا بعدهم بشوية نزلنا بعد ما اطمنا على العريس والعروسة وأن الدخلة تمت بسلام

وأنا كمان اسيبكم ترتاحوا بسلام ونتقابل الجزء الجاي
يا هيما متنساش انها قصة سكس
😂😂😂😂
 
  • عجبني
التفاعلات: hema mharm
الجزئين الرابع والخامس افضل شي في القصه
سلمت أناملك على هذا الابداع
 
  • عجبني
التفاعلات: hema mharm

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%