NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

سؤال اسأله ما قبل منتصف الليل

الرجالة في منظورنا المجتمعي هما مصدر القوة لمن حولهم وبالتالي اظهار الجانب الضعيف من الرجل دا بيؤدي لان الناس اللي بتعتمد عليك بتفقد الثقة فيك في تصرفك في الموقف دا ايا يكن بسبب انها بيوصل ليهم احساس انك دلوقتي مش هقدر تتعامل لانك في حالة ضعف

• عجبني
  • محزن
التفاعلات: PepOoz69 و Yasmin55
الرجالة في منظورنا المجتمعي هما مصدر القوة لمن حولهم وبالتالي اظهار الجانب الضعيف من الرجل دا بيؤدي لان الناس اللي بتعتمد عليك بتفقد الثقة فيك في تصرفك في الموقف دا ايا يكن بسبب انها بيوصل ليهم احساس انك دلوقتي مش هقدر تتعامل لانك في حالة ضعف
من مجرد دموع توصلهم لي كده؟

عندي سؤال و لحد دلوقتي مش لاقيه ليه إجابه مقنعه
ليه الرجاله مبتعيطش انا لحد دلوقتي ما شوفتش راجل بيعيط غير مرتين مثلا
لو مبتعيطوش الزعل بتاعكوا بيخرج ازاي ؟
تركيبة الرجل نفسها هي رجاحة العقل والثبات، ده الأصل فيه.
لو إحنا الاتنين فضلنا نبكي ونفضفض على أي حاجة، أومال مين اللي هياخد بإيد التاني!
نفضل نبكي على الأطلال ونجيب طرف تالت يحللنا مشاكلنا مثلا أو يهدينا؟

الرجل بيتأثر أكيد، لكن التعبير عن مشاعره كالبكاء وغيره بيبقى محكوم بشيء من الرجاحة علشان يعرف يضبط أمره وأمر غيره.
بيبكي؟ آه أكيد لأنه مش حجر، بس بكاءه يبقى في المواقف الشديدة جدا كالفقد مثلا! ولازم يبادر نفسه بالرجوع لأصله علشان فيه ناس مسنودة عليه لازم يقويهم.

الكلام ده صعب جدا مش سهل بالنسبة له، لأن أي حد يتمنى يبكى ويفضفض ويتأثر في أي وقت هو عايزه، لكن الرجل مش كده ومش لازم يبقى كده، عليه حِمل ثقيل لازم يتحمله ويوازن بين أموره كلها.

• محزن
التفاعلات: Yasmin55
تركيبة الرجل نفسها هي رجاحة العقل والثبات، ده الأصل فيه.
لو إحنا الاتنين فضلنا نبكي ونفضفض على أي حاجة، أومال مين اللي هياخد بإيد التاني!
نفضل نبكي على الأطلال ونجيب طرف تالت يحللنا مشاكلنا مثلا أو يهدينا؟

الرجل بيتأثر أكيد، لكن التعبير عن مشاعره كالبكاء وغيره بيبقى محكوم بشيء من الرجاحة علشان يعرف يضبط أمره وأمر غيره.
بيبكي؟ آه أكيد لأنه مش حجر، بس بكاءه يبقى في المواقف الشديدة جدا كالفقد مثلا! ولازم يبادر نفسه بالرجوع لأصله علشان فيه ناس مسنودة عليه لازم يقويهم.

الكلام ده صعب جدا مش سهل بالنسبة له، لأن أي حد يتمنى يبكى ويفضفض ويتأثر في أي وقت هو عايزه، لكن الرجل مش كده ومش لازم يبقى كده، عليه حِمل ثقيل لازم يتحمله ويوازن بين أموره كلها.
تقريبا لاني بتأثر بسرعه و حاجه بسيطه ممكن تخليني ابكي فا مش قادره افهمكوا انتو عايشين كده ازاي بصراحه

بس حقيقي **** يكون في عونكم يعني

• عجبني
التفاعلات: mostar
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
فية عياط طبعا بس الرجالة بطبعها مبتبينش حاجة و بتكتم

• محزن
تقريبا لاني بتأثر بسرعه و حاجه بسيطه ممكن تخليني ابكي فا مش قادره افهمكوا انتو عايشين كده ازاي بصراحه

بس حقيقي **** يكون في عونكم

عايز اقولك حاجه بجد ومش حك والقرف الي بتشوفيه دا😂

فية عياط طبعا بس الرجالة بطبعها مبتبينش حاجة و بتكتم
سو ساد يا كينج 🥲
بس انا عندي سؤال بقي و لو حد عنده وجهه نظر في حاجه زي كده ياريت يقولها
دلوقتي لما نيجي نربي جيل جديد هنربيه برضو علي نفس المنطق
الولد ما يعيطش ؟

• عجبني
التفاعلات: The King👑
سو ساد يا كينج 🥲
الولد ما يعيطش ؟
لازم تربية على كدا علشان ميتعبش في حياته لان فكر مجتمعنا الي بيعيط ضعيف للاسف

• محزن
في كوم عملته مردتيش عليه🙂
في كوم عملته مردتيش عليه🙂

سو ساد يا كينج 🥲
الولد ما يعيطش ؟
لا طبعا الراجل يعيط فيها اية بس مينفعش يبان مكسور و ضعيف دي طبيعة الرجالة

• أتفق
لاننا اتربينا ان الراجل ما يعيطش ولو عيط بيقفل على نفسه 100 باب علشان ماحدش يشوفه مكسور لانه ان زوج او اب او اخ او اياً كان فهو دايما القوي الي بيكون سند للي حواليه فماينفعش يبان ضعيف ومكسور

• محزن
يمكن على شان احنا رجاله مثلا بصى الراجل بطبعه شديد ومش بياخد الزعل كله على قلبه اى نعم فى رجاله حساسه بزياده بس دول مش بيأكلوا عيش دول رجاله بسكويت مع اول موقف بيتكسروا إنما الراجل اللى بجد تلاقيه فى اصعب المواقف واقف شديد صلب مفيش حاجه تهزه وبعد كده ممكن مع نفسه يفضفض شويه ويعيط شويه بس اغلبيه الرجاله اللى بتكتم حزنها حتى وهيا لوحدها بيبقى مصيرهم الجلطه 👍

• محزن
لان الراجل اتولد واتربى وكبر وفهم ان الراجل مينفعش يعيط او يبقى ضعيف قدام حد

• محزن
ليه القوه مرتبطه بي عدم اظهار المشاعرلان الراجل يا ياسمين المفروض أنه درع القوة للست الى معاه وأهله هو يكون أمانهم فلما يبكى تعرفى أنه عجز عن مسؤلياته

• محزن
لا في

• أتفق
يخرج على شكل تصرفات مثل العزلة و الغضب و تدخين لو فاق الأمر التحمل يعيط لكن على شكل دموع تنزل

• محزن
من مجرد دموع توصلهم لي كده؟
طبعا لان التربية الشرقية بترسخ الأفكار دي في عقولنا من الطفولة فطبيعي أننا بنكبر بيها

• محزن
الراجل مش بعيط لب اسباب كتيره من ضمنها ان احنا لما اتربنا في المحتمع اول حاجه اتقالت لما بنيجي نعيط مفيش راجل بعيط سوا مجتمع شرقي او غربي. الراجل طبيعتوه انه مش بخرج الضغوطات النفسيه ب العياط يعني ياما يتحمل و يسكت ياما يكلم حد مم صحابه و ينزل يقعد علي القهوه عشان يفك عن نفسه و ينسي غير كده مفيش ست هتقبل براجل بعيط عشان ده علامه من علامان الضعف او الانكسار انا مثلا شخصيا و انا صغير ابويا كان بالنسبالي مصدر الامان و انه اي حاجه هتحصل هو هيحمني لو انا بقي شوقته بعيط تلقايا مصدر الامان ده هيروح. دي طبيعيه الرجل يحسس اي حد جنبه ب الامان و انه كويس و عايش حلو بس داخليا هو مكسور و متحطم عشان كده نسبه انتحار الرجاله كبيره جدا لدرجه ان بقي في حمالان في الغرب عشان تحول تسيطر علي الموضوع و تخلي الرحاله تتكلم اكنر عن مشاعرها و مشكاكلهم بدل ما يرحوا بنتحروه من سكات

الراجل مش بعيط لب اسباب كتيره من ضمنها ان احنا لما اتربنا في المحتمع اول حاجه اتقالت لما بنيجي نعيط مفيش راجل بعيط سوا مجتمع شرقي او غربي. الراجل طبيعتوه انه مش بخرج الضغوطات النفسيه ب العياط يعني ياما يتحمل و يسكت ياما يكلم حد مم صحابه و ينزل يقعد علي القهوه عشان يفك عن نفسه و ينسي غير كده مفيش ست هتقبل براجل بعيط عشان ده علامه من علامان الضعف او الانكسار انا مثلا شخصيا و انا صغير ابويا كان بالنسبالي مصدر الامان و انه اي حاجه هتحصل هو هيحمني لو انا بقي شوقته بعيط تلقايا مصدر الامان ده هيروح. دي طبيعيه الرجل يحسس اي حد جنبه ب الامان و انه كويس و عايش حلو بس داخليا هو مكسور و متحطم عشان كده نسبه انتحار الرجاله كبيره جدا لدرجه ان بقي في حمالان في الغرب عشان تحول تسيطر علي الموضوع و تخلي الرحاله تتكلم اكنر عن مشاعرها و مشكاكلهم بدل ما يرحوا بنتحروه من سكات
فعلا كنت مره قريت ان نسبه الرجاله الي بتنتحر اكبر من الستات مع ان نسبه الاكتئاب في الستات اعلي
شيء حزين عامه

• عجبني
التفاعلات: ziad13
نسبة بكاء الرجال قليلة طبعا لان دي فترة جوانا انما الزعل عندنا بيخرج ف عضب او كتمان او فضفضة مع احدهم انما حالة البكاء عند فقدان شخص عزيز من الدرجة الاولي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%